Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:46
Seafarer schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:41:
[...]

Lukt dat met een klauw sleutel?
www.toolmax.nl/gedore-klauwsleutel-24-mm-2.html

Edit: Demontabel https://benem.nl/bonfix-alu-pers-knie-2-delig-20-x-3-4.html
Zoals @Carboy54 het heeft gedaan is ook demontable. En makkelijker dan mijn suggestie. Misschien een foto plaatsen zodat iemand het beter kan beoordelen.
helaas, het is totaal niet aan het lukken. Ik word echt verdrietig van hoeveel ik hier al over nagedacht heb en dat het dan toch niet werkt. gisteravond eindelijk afgemaakt en waterdruk erop gezet --> elke fancoil lekte en natuurlijk bij de aansluiting waar je niet lekker bij kunt :'( Nu nieuwe list proberen te verzinnen, ik hoop met de wijsheid van het forum dit hachelijke avontuur tot een goed einde te proberen te brengen.

Mijn probleem:
  • ik heb 3x een Idealclima nemo waarbij 2x de leidingen uit de muur komen en 1x van onder aankomen.
  • Ik wil er graag een klep/kraan op voor 2 redenen: 1) waterzijdig inregelen zodat ik een beetje kan sturen hoeveel water er door elke unit heen gaat en vooral zorg dat er nog wat flow is voor die aan het eind van het systeem en 2) dichtzetten als ik geen warmte/koudevraag heb. Mijn aanpak tot nu toe is het hergebruiken van een stel Honeywell Kombi TRV radiatorkranen geweest. Die kun je met een stelmotor namelijk automatisch open/dicht laten gaan EN ze regelen het debiet.
  • Issue met die kranen is de ruimte die nodig is zowel horizontaal als voor de knop. Dit is eigenlijk nooit passend te maken tenzij ik de kraan in de retour doe, bij de Nemo zit die bovenop.
  • Daarnaast blijf ik het issue houden dat de leidingen vrij star uit de muur komen en de Nemo ook een star ding is waar ik de leidingen zoveel mogelijk eerst in moet monteren voordat ik het aan de muur schroef omdat ik er niet meer bij kan.
  • Hoe ik het nu oplos:
    • Ik werk met 16mm buis en dit soort koppelingen om alles aan de Nemo vast te maken
    • bij de muuraansluiting werk ik met knietjes met schroefverbinding
    • probleem is dat er nogal veel druk op komt bij montage en dat de verbindingen wat fragiel voelen/lijken en dus ook lekken op de aansluiting tussen 16mm buis en de nemo met de 3/4 buitendraad.
Ik probeer het met een tekening duidelijk te maken:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6fuREgP6oqEd03Cz7wclNiMIKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jJ3v7cKkUgKRLCigy7d5BMAw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COZ6rLsET_rvpfHteyNfa-oJgUw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3tF4wYp5Pm0BsaUEFJvs4oDW.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgsvuX12qCKpy7uAY2mzNlxdNM8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JvhG6EFoqG7sQVkPSnvvwjJ7.png?f=user_large

Lang verhaal maar ik heb dus eigenlijk gewoon heel erg ruzie met het zo maken dat het goed te monteren is want alles "in" de Nemo kom je alleen bij voordat hij aan de muur hangt. En de kranen die ik heb zijn eigenlijk te lang en daardoor past het ook niet lekker. Bovenop de radiatorkraan komt nog zo'n ding

iemand goede suggesties over hoe dit beter/makkelijker/robuuster kan?

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:41

Jerra

Beunhaas in wording

Helaas geen tips gezien ik nog niet aan het installeren toegekomen ben. (Ik kijk er namelijk een beetje tegenop...)

Maar zouden er geen flexibele slangen bestaan voor de laatste 30 cm?

Net als voor gootsteen-kranen?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Fr33z schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:08:
[...]

helaas, het is totaal niet aan het lukken. Ik word echt verdrietig van hoeveel ik hier al over nagedacht heb en dat het dan toch niet werkt. gisteravond eindelijk afgemaakt en waterdruk erop gezet --> elke fancoil lekte en natuurlijk bij de aansluiting waar je niet lekker bij kunt :'( Nu nieuwe list proberen te verzinnen, ik hoop met de wijsheid van het forum dit hachelijke avontuur tot een goed einde te proberen te brengen.

Mijn probleem:
  • ik heb 3x een Idealclima nemo waarbij 2x de leidingen uit de muur komen en 1x van onder aankomen.
  • Ik wil er graag een klep/kraan op voor 2 redenen: 1) waterzijdig inregelen zodat ik een beetje kan sturen hoeveel water er door elke unit heen gaat en vooral zorg dat er nog wat flow is voor die aan het eind van het systeem en 2) dichtzetten als ik geen warmte/koudevraag heb. Mijn aanpak tot nu toe is het hergebruiken van een stel Honeywell Kombi TRV radiatorkranen geweest. Die kun je met een stelmotor namelijk automatisch open/dicht laten gaan EN ze regelen het debiet.
  • Issue met die kranen is de ruimte die nodig is zowel horizontaal als voor de knop. Dit is eigenlijk nooit passend te maken tenzij ik de kraan in de retour doe, bij de Nemo zit die bovenop.
  • Daarnaast blijf ik het issue houden dat de leidingen vrij star uit de muur komen en de Nemo ook een star ding is waar ik de leidingen zoveel mogelijk eerst in moet monteren voordat ik het aan de muur schroef omdat ik er niet meer bij kan.
  • Hoe ik het nu oplos:
    • Ik werk met 16mm buis en dit soort koppelingen om alles aan de Nemo vast te maken
    • probleem is dat er nogal veel druk op komt bij montage en dat de verbindingen wat fragiel voelen/lijken en dus ook lekken op de aansluiting tussen 16mm buis en de nemo met de 3/4 buitendraad.
Ik probeer het met een tekening duidelijk te maken:[Afbeelding]

[Afbeelding] [Afbeelding]

Lang verhaal maar ik heb dus eigenlijk gewoon heel erg ruzie met het zo maken dat het goed te monteren is want alles "in" de Nemo kom je alleen bij voordat hij aan de muur hangt. En de kranen die ik heb zijn eigenlijk te lang en daardoor past het ook niet lekker. Bovenop de radiatorkraan komt nog zo'n ding

Installateur bellen?
Misschien vind je dit een rot opmerking maar als werkelijk alles lekt dan vraag ik me af of je met deze werkzaamheden wel genoeg handigheid in huis hebt.
Over 20 jaar moet het nog steeds dicht zijn.

Deskundige buurman of vriend is natuurlijk ook een prima oplossing.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-08 22:39
[...]

Mijn probleem:
  • Hoe ik het nu oplos:

Kun je op de foto aangeven waar het lekt? Is dat knel, O-ring of vlakke ring aansluiting?

Inderdaad stuk flex zou ook kunnen.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:57
[...]

Mijn probleem:
  • Hoe ik het nu oplos:

Gezien de foto zou ik deze op de aanvoer zetten:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/H5QAAOSwlWdmmskT/s-l1600.webp

En deze op de afvoer:
Afbeeldingslocatie: https://www.elettronew.com/93689-large_default/innova-3-way-valve-assembly-for-fancoil-osmo-v30720ii.jpg

Gezien de knie die al erop zit lijkt mij dit makkelijker werken?

Dan heb je een "kraan" op de aanvoer en op de retour ventiel regelaar.

Hier Innova's maar kan je vertellen dat hier ook krap is, en dan werk ik met 20mm ipv 16mm MLB.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
[...]

Mijn probleem:
  • Hoe ik het nu oplos:

Ik zou die knie vervangen voor een gewoon stukje meerlagenbuis wat netjes gebogen is. Daarmee win je plaats (die perskoppelingen hebben veel ruimte nodig) en klein beetje flexibiliteit.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:25
Cees-JanH schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:37:
[...]

Kun je op de foto aangeven waar het lekt? Is dat knel, O-ring of vlakke ring aansluiting?

Inderdaad stuk flex zou ook kunnen.
Dit, als het overal lekt is niet de juiste manier van monteren gebruikt, of de koppelingen zijn misschien niet compatibel. Met wat meer details van die lekkende koppeling denk ik dat we je wel verder kunnen helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door P5ycho op 11-08-2026 13:36 ]

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:03
[...]

Mijn suggestie: simpelweg er een paar nachtjes over slapen. Soms zit alles even tegen en weet je het even niet meer. Een paar dagen loslaten kan helpen om het overzicht weer te krijgen, en goeie oplossingen te bedenken.

• Fr33z
Seafarer schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:35:
[...]

Installateur bellen?
Misschien vind je dit een rot opmerking maar als werkelijk alles lekt dan vraag ik me af of je met deze werkzaamheden wel genoeg handigheid in huis hebt.
Over 20 jaar moet het nog steeds dicht zijn.

Deskundige buurman of vriend is natuurlijk ook een prima oplossing.
:X >:) Ja ergens wel maar ik heb ongeveer alle andere dingen qua installaties prima werkend (meerdere warmtepompen gedaan, warmtepompboiler, vloerverwarming etc.)

Het lekt bij de aansluiting op de fancoil zelf, dus waar de buis in een overgangskoppeling van 16mm naar 3/4 Euroconus gaat. Die aansluiting voelt ook wat fragiel want bij plaatsen van de fancoil zelf gaat er best wat druk op een klein buisje komen omdat het niet 1 op 1 in elkaar te schuiven is.

• Fr33z
P5ycho schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:28:
[...]

Dit, als het overal lekt is niet de juiste manier van monteren gebruikt, of de koppelingen zijn misschien niet compatibel. Met wat meer details van die lekkende koppeling denk ik dat we je wel verder kunnen helpen.
deze koppelingen heb ik gebruikt Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBDp8wg16Cqm-YGizwADZnMkgnc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vh90FVJHpVtottyMT5ZVmwWR.png?f=user_small

[ Voor 24% gewijzigd door Fr33z op 11-08-2026 14:50 ]

• Fr33z
marcop23 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:03:
[...]

Mijn suggestie: simpelweg er een paar nachtjes over slapen. Soms zit alles even tegen en weet je het even niet meer. Een paar dagen loslaten kan helpen om het overzicht weer te krijgen, en goeie oplossingen te bedenken.
Ja dit kan ook helpen maar ik begrijp vooral niet hoe anderen een situatie zoals deze oplossen. Misschien daarom beter deze vragen:

zijn er mensen die eenzelfde soort radiatorkraan succesvol hebben gemonteerd? Of heb je een andere manier gebruikt om te zorgen dat de fancoil geen water krijgt als het niet nodig is (bijv dit) en iets anders voor waterzijdig inregeln?

Hoe monteer je nou handig 2 starre objecten aan elkaar als je in/achter het ene starre object niet meer kunt komen door hoe het is gemaakt? ik zie soms can @Carboy54 bijv. flex-slangen voorbijkomen, is dat een geschikte manier dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 11-08-2026 14:53 ]

• P5ycho
Volgens mij heeft die nemo helemaal geen 3/4 euroconus maar 3/4 vlakke afdichting, dus past dit niet. In de manual zie ik dat vlakke rongen gebruikt worden voor afsluiting. Ik denk dat je van koppeling moet wisselen.

• Fr33z
P5ycho schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:03:
[...]

Volgens mij heeft die nemo helemaal geen 3/4 euroconus maar 3/4 vlakke afdichting, dus past dit niet. In de manual zie ik dat vlakke rongen gebruikt worden voor afsluiting. Ik denk dat je van koppeling moet wisselen.
8)7 holy shit. Uren aan lopen denken, 4x gemaakt, en al eerder wel succesvol dicht gehad met euroconus koppeling en nu dit :o

Frisse blik helpt toch ja, het klopt. Het is geen euroconus maar gewoon 3/4 buitendraad _/-\o_ op dit plaatje uit de manual is achteraf eigenlijk prima te zien dat er inderdaad een pakking tussen moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnsM5Sc1nI9KaGkuMIhTQwJ4Bzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JDjkRfOEqgx04duywxrtT2Wn.png?f=fotoalbum_large

blijf ik nog wel met de andere vraag zitten: hoe maak je starre dingen in krappe ruimtes nou handig aan elkaar zodat het ook te monteren is?

en gebruikt echt niemand anders zo'n radiatorkraan? Ik weet dat @P5ycho volgens mij AB-QM kleppen (Danfoss 003Z8221 gebruikt maar die zijn wel een serieus maatje groter.
edit:
beetje zoeken en ik kom tegen dat @Lochnes blijkbaar heimeier eclipse 300 kranen heeft gebruikt, dat is ook wat ik wil maar worstel dus met de aansluitwijze ivm beperkte inbouwruimte.

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 11-08-2026 15:19 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:24

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ik heb een yoga aangesloten met MLB 16mm die op de aangegeven plek uit de muur komen.

Inclusief thermostaatkraan, elektrische klep en alles. Was een behoorlijke yoga om voor elkaar te krijgen. De ruimte is echt nul komma nul maar de tweede keer was lekdicht en dat is sindsdien zo gebleven.

Zie ook fotoverslag eerder in dit draadje. Zal ongeveer kerst geweest zijn

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:40
Fr33z schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:10:
[...]

8)7 holy shit. Uren aan lopen denken, 4x gemaakt, en al eerder wel succesvol dicht gehad met euroconus koppeling en nu dit :o

Frisse blik helpt toch ja, het klopt. Het is geen euroconus maar gewoon 3/4 buitendraad _/-\o_ op dit plaatje uit de manual is achteraf eigenlijk prima te zien dat er inderdaad een pakking tussen moet.

[Afbeelding]

blijf ik nog wel met de andere vraag zitten: hoe maak je starre dingen in krappe ruimtes nou handig aan elkaar zodat het ook te monteren is?

en gebruikt echt niemand anders zo'n radiatorkraan? Ik weet dat @P5ycho volgens mij AB-QM kleppen (Danfoss 003Z8221 gebruikt maar die zijn wel een serieus maatje groter.
edit:
beetje zoeken en ik kom tegen dat @Lochnes blijkbaar heimeier eclipse 300 kranen heeft gebruikt, dat is ook wat ik wil maar worstel dus met de aansluitwijze ivm beperkte inbouwruimte.
Dat klopt, kan ff de fotos niet meer vinden maar was idd best gekloot met inbouwen wat ik mij kan herinneren. Volgens mij alles vanaf de ingaande buis aan elkaar zetten en dan kon je hem naar de unit toe schuiven en daar dan aandraaien dat ging het beste

• Fr33z
Lochnes schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:30:
[...]

Dat klopt, kan ff de fotos niet meer vinden maar was idd best gekloot met inbouwen wat ik mij kan herinneren. Volgens mij alles vanaf de ingaande buis aan elkaar zetten en dan kon je hem naar de unit toe schuiven en daar dan aandraaien dat ging het beste
weet je nog of je de radiatorkraan horizontaal of verticaal hebt geplaatst? en zit die in de aanvoer of de retour?

• Fr33z
prein2 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:24:
Ik heb een yoga aangesloten met MLB 16mm die op de aangegeven plek uit de muur komen.

Inclusief thermostaatkraan, elektrische klep en alles. Was een behoorlijke yoga om voor elkaar te krijgen. De ruimte is echt nul komma nul maar de tweede keer was lekdicht en dat is sindsdien zo gebleven.

Zie ook fotoverslag eerder in dit draadje. Zal ongeveer kerst geweest zijn
top, ik zag deze foto: https://tweakers.net/i/t5dGuBc5ZUqZoPZd1J1ptP7F8Cs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VSMVxXbW4dVNR7FeIjg4N8L9.jpg?f=user_large

Ziet er inderdaad uit als een heel gewiebel. Maar ik zie dus 1 groot verschil met een Nemo: bij de yoga kan de voorplaat er af en kun je echt met een sleutel bij de aansluiting op het apparaat zelf komen zo te zien. Dit is helaas bij de Nemo niet zo.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:10

Carboy54

Duurzaamheid coach

Fr33z schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:40:
[...]

top, ik zag deze foto: https://tweakers.net/i/t5dGuBc5ZUqZoPZd1J1ptP7F8Cs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VSMVxXbW4dVNR7FeIjg4N8L9.jpg?f=user_large

Ziet er inderdaad uit als een heel gewiebel. Maar ik zie dus 1 groot verschil met een Nemo: bij de yoga kan de voorplaat er af en kun je echt met een sleutel bij de aansluiting op het apparaat zelf komen zo te zien. Dit is helaas bij de Nemo niet zo.
Yoga is jongleren maar de Nemo is vrij simpel. De zijkant kan er af en je monteert alles zoveel mogelijk vooraf en dan pas op de muur de aanvoer retour er op. Ik zie niet het probleem. Daarna schuif je de zijkant er weer op. Gebruik bij een tweewegklep de originele knietjes eerder genoemd.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 11-08-2026 15:46 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Fr33z
Carboy54 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:44:
[...]

Yoga is jongleren maar de Nemo is vrij simpel. De zijkant kan er af en je monteert alles zoveel mogelijk vooraf en dan pas op de muur de aanvoer retour er op. Ik zie niet het probleem. Daarna schuif je de zijkant er weer op. Gebruik bij een tweewegklep de originele knietjes eerder genoemd.
ik vind het blijkbaar moeilijk het probleem over te brengen digitaal. Nemo zie ik juist als heel moeilijk. Want alles wat ik monteer zolang de Nemo gewoon voor me op de werkbank ligt is star. Daar zit weinig/geen beweging in. Zodra ik dan met de Nemo naar de muur loop en hem ophang is het erg lastig om de aansluiting op de muur te maken omdat die ook star is/niet beweegt. Daarom vraag ik me af waar je een wartel zou gebruiken of iets anders

maar jij gebruikt wel een tweewegklep maar geen manier om hem waterzijdig in te regelen dus?

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:10

Carboy54

Duurzaamheid coach

Fr33z schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:49:
[...]

ik vind het blijkbaar moeilijk het probleem over te brengen digitaal. Nemo zie ik juist als heel moeilijk. Want alles wat ik monteer zolang de Nemo gewoon voor me op de werkbank ligt is star. Daar zit weinig/geen beweging in. Zodra ik dan met de Nemo naar de muur loop en hem ophang is het erg lastig om de aansluiting op de muur te maken omdat die ook star is/niet beweegt. Daarom vraag ik me af waar je een wartel zou gebruiken of iets anders

maar jij gebruikt wel een tweewegklep maar geen manier om hem waterzijdig in te regelen dus?
Met een 2 weg klep is waterzijdig inregelen niet noodzakelijk de afgifte kan per minuut wijzigen door de modulerende fan. Met de zijkant er af kan je overal bij en is er voldoende ruimte ook voor de orginele of universele klep. En als dat niet lukt gebruik je een flexibele slang van voldoende diameter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYmJ6jbPXk7P5Ph3XfvVsBgx-jI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/El37qsTzoUwJXeBg4N1cG8GB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWJg9RxyS9hIy1jqpk628hjI-S8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIgnsaEdbSN4mNbRZZ3L8uTI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 11-08-2026 16:10 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• P5ycho
Carboy54 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:04:
[...]

Met een 2 weg klep is waterzijdig inregelen niet noodzakelijk de afgifte kan per minuut wijzigen door de modulerende fan. Met de zijkant er af kan je overal bij en is er voldoende ruimte ook voor de orginele of universele klep. En als dat niet lukt gebruik je een flexibele slang van voldoende diameter

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]
Natuurlijl wil je wel inregelen, de fancoil kan het kortste pad in het afgiftesysteem zijn en veel teveel flow krijgen. Dat is nadelig voor de afgifte op andere punten, en de wp kan gaan pendelen.

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:07
Carboy54 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:04:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan is alleen condenserend koelen problematisch toch? of isoleer je dat stukje flex buis dan gewoon los?

• Fr33z
P5ycho schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:22:
[...]

Natuurlijl wil je wel inregelen, de fancoil kan het kortste pad in het afgiftesysteem zijn en veel teveel flow krijgen. Dat is nadelig voor de afgifte op andere punten, en de wp kan gaan pendelen.
nou dat dus. ik ga dus zeker waterzijding inregelen want ik heb 5 fancoils hangen waarvan 1 veel dichterbij de WP en 2 helemaal aan het eind. Ik wil niet dat 50% van de flow door fancoil 1 gaat en nog maar 5% overblijft voor de achterste.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Fr33z schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:46:
[...]

nou dat dus. ik ga dus zeker waterzijding inregelen want ik heb 5 fancoils hangen waarvan 1 veel dichterbij de WP en 2 helemaal aan het eind. Ik wil niet dat 50% van de flow door fancoil 1 gaat en nog maar 5% overblijft voor de achterste.
Gelukkig gaat het goedkomen. :) Door engelen geduld van mede tweakers.
Controleer even of die 300ltr van die eclipse echt genoeg is. Stel dat je een grootte fancoil hebt!

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
P5ycho schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:22:
[...]

Interessant dat waterzijdig inregelen ik wilde echter bezuinigen en geen cv verdeler toepassen maar de fancoil doorlussen. Dit scheelt behoorlijk wat dure dampdichte buis isolatie

Echter als ik hier het forum lees is er in de behuizingen van die fancoils niet echt ruimte voor een betaalbare inregelventiel dus misschien toch maar cv verdeler enventueel retour leidingen wel doorlussen scheelt dure aansluit set en gekloot in de fancoil unit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2FjIgIV3rGJoxH8MCHojPivLT4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/juaD9ZoVs2TKEf7u8SsRwL0B.webp?f=user_large
Pagina: 1 ... 31 32 Laatste