helaas, het is totaal niet aan het lukken. Ik word echt verdrietig van hoeveel ik hier al over nagedacht heb en dat het dan toch niet werkt. gisteravond eindelijk afgemaakt en waterdruk erop gezet --> elke fancoil lekte en natuurlijk bij de aansluiting waar je niet lekker bij kuntSeafarer schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:41:
[...]
Lukt dat met een klauw sleutel?
www.toolmax.nl/gedore-klauwsleutel-24-mm-2.html
Edit: Demontabel https://benem.nl/bonfix-alu-pers-knie-2-delig-20-x-3-4.html
Zoals @Carboy54 het heeft gedaan is ook demontable. En makkelijker dan mijn suggestie. Misschien een foto plaatsen zodat iemand het beter kan beoordelen.
Mijn probleem:
- ik heb 3x een Idealclima nemo waarbij 2x de leidingen uit de muur komen en 1x van onder aankomen.
- Ik wil er graag een klep/kraan op voor 2 redenen: 1) waterzijdig inregelen zodat ik een beetje kan sturen hoeveel water er door elke unit heen gaat en vooral zorg dat er nog wat flow is voor die aan het eind van het systeem en 2) dichtzetten als ik geen warmte/koudevraag heb. Mijn aanpak tot nu toe is het hergebruiken van een stel Honeywell Kombi TRV radiatorkranen geweest. Die kun je met een stelmotor namelijk automatisch open/dicht laten gaan EN ze regelen het debiet.
- Issue met die kranen is de ruimte die nodig is zowel horizontaal als voor de knop. Dit is eigenlijk nooit passend te maken tenzij ik de kraan in de retour doe, bij de Nemo zit die bovenop.
- Daarnaast blijf ik het issue houden dat de leidingen vrij star uit de muur komen en de Nemo ook een star ding is waar ik de leidingen zoveel mogelijk eerst in moet monteren voordat ik het aan de muur schroef omdat ik er niet meer bij kan.
- Hoe ik het nu oplos:
- Ik werk met 16mm buis en dit soort koppelingen om alles aan de Nemo vast te maken
- bij de muuraansluiting werk ik met knietjes met schroefverbinding
- probleem is dat er nogal veel druk op komt bij montage en dat de verbindingen wat fragiel voelen/lijken en dus ook lekken op de aansluiting tussen 16mm buis en de nemo met de 3/4 buitendraad.
:strip_exif()/f/image/JvhG6EFoqG7sQVkPSnvvwjJ7.png?f=user_large)
Lang verhaal maar ik heb dus eigenlijk gewoon heel erg ruzie met het zo maken dat het goed te monteren is want alles "in" de Nemo kom je alleen bij voordat hij aan de muur hangt. En de kranen die ik heb zijn eigenlijk te lang en daardoor past het ook niet lekker. Bovenop de radiatorkraan komt nog zo'n ding
iemand goede suggesties over hoe dit beter/makkelijker/robuuster kan?

/f/image/JDjkRfOEqgx04duywxrtT2Wn.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/El37qsTzoUwJXeBg4N1cG8GB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lIgnsaEdbSN4mNbRZZ3L8uTI.jpg?f=fotoalbum_large)