Ik had voor €260 4x Airleaf SL600/800 vanuit Sicilië naar Nederland bij Idrocrimart.Powrskin schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:35:
[...]
Is niet goedkoop inderdaad, maar een leuk project en geen extra radiator op mijn dak.
Ik zou dan ook een mulitsplit airco met vloer model willen en die zijn ook niet zo goedkoop als je een merkje wilt.
Het contact gaat nog niet zo snel, maar weet denk ik morgen de verzendkosten. Denk 200€ ofzo
@doek55
dank je voor je reactie. Ik wil alleen de SLS versie en die zijn pas echt belabberd verkrijgbaar.
Boven heb ik nog een paar mooie schuine wandjes met een klein stukje rechte wand en daar wil ik ze graag ophangen. Ook komt dat dan handig uit met waar de warmtepompleidingen al lopen en heb ik (hooguit de kleine kinderen) er nooit last van.
ben je er tevreden mee? ik ben wel benieuwd naar het geluid wat ze maken (ik koop er er dan 3 speed thermostaat bij) en het vermogen wat er is qua koelen.
Boven heb ik nu infrarood paneeltjes aan het plafond. opzich leuk omdat het direct warmte geeft, maar het verwarmd de ruimte totaal niet en ik vind het slechte rendement zonde.
ik ga voor de sls600 voor de slaapkamers boven. als het echt goed bevalt wil ik nog wel een keer moeite doen om er ook 1 in de gang beneden op te hangen. Daar is nu geen stroom en geen gemakkelijke condensafvoer mogelijk.
dank je voor je reactie. Ik wil alleen de SLS versie en die zijn pas echt belabberd verkrijgbaar.
Boven heb ik nog een paar mooie schuine wandjes met een klein stukje rechte wand en daar wil ik ze graag ophangen. Ook komt dat dan handig uit met waar de warmtepompleidingen al lopen en heb ik (hooguit de kleine kinderen) er nooit last van.
ben je er tevreden mee? ik ben wel benieuwd naar het geluid wat ze maken (ik koop er er dan 3 speed thermostaat bij) en het vermogen wat er is qua koelen.
Boven heb ik nu infrarood paneeltjes aan het plafond. opzich leuk omdat het direct warmte geeft, maar het verwarmd de ruimte totaal niet en ik vind het slechte rendement zonde.
ik ga voor de sls600 voor de slaapkamers boven. als het echt goed bevalt wil ik nog wel een keer moeite doen om er ook 1 in de gang beneden op te hangen. Daar is nu geen stroom en geen gemakkelijke condensafvoer mogelijk.
Nukezone FTW
Hoe krijg ik deze probe om de tuin geleid zodat hij op 23c al aangaat?
Ga misschien toch voor andere fancoils omdat die beter leverbaar zijn en er al een wifisturing enz bij zit.
namelijk Aearmec fcz-act (200 en 300).
Ik snap dat ik er een weerstand of potmeter parallel aan moet hangen (en die dan moet instellen).
wel maf ze worden toch al bij perfect gezien bij een warmtepomp en dan aangaan op 39c..
TEMPERATURE PROBES
SW3
Water temperature probe for multifunction electronic control panels.
It detects the temperature of the water in the heating coil, to prevent fan
operation when the temperature of the water is below 39°C.
Water temperature probe for fan coils FCZIACT/APC or with control panels
PXAE / PXAI / PXAR.
Use on the valves or, in the case of coil rotation, to replace the standard probe
(with short cable).
SW3 probes are prepared for a 230V power supply.
The probe is equipped with a 2.5 mt cable
Ga misschien toch voor andere fancoils omdat die beter leverbaar zijn en er al een wifisturing enz bij zit.
namelijk Aearmec fcz-act (200 en 300).
Ik snap dat ik er een weerstand of potmeter parallel aan moet hangen (en die dan moet instellen).
wel maf ze worden toch al bij perfect gezien bij een warmtepomp en dan aangaan op 39c..
TEMPERATURE PROBES
SW3
Water temperature probe for multifunction electronic control panels.
It detects the temperature of the water in the heating coil, to prevent fan
operation when the temperature of the water is below 39°C.
Water temperature probe for fan coils FCZIACT/APC or with control panels
PXAE / PXAI / PXAR.
Use on the valves or, in the case of coil rotation, to replace the standard probe
(with short cable).
SW3 probes are prepared for a 230V power supply.
The probe is equipped with a 2.5 mt cable
Nukezone FTW
@Powrskin, welke NTC thermistor heb je er nu in zitten? Een 10k Ohm (bij 25 graden C)?
Je zou even kunnnen zoeken op ntc thermistor resistance table welke weerstand bij welke temperatuur hoort.
De meeste fain coils gaan aan (in verwarmen modus) bij 30 graden en bij een 10k Ohm thermistor is dat ca 8kOhm. 23 graden C geeft ca 11kOhm weerstand.
Gebruik je ook de koelmodus? Want koelen werkt vaak met een aanvoertemperatuur van 20 graden C en lager.
Je zou even kunnnen zoeken op ntc thermistor resistance table welke weerstand bij welke temperatuur hoort.
De meeste fain coils gaan aan (in verwarmen modus) bij 30 graden en bij een 10k Ohm thermistor is dat ca 8kOhm. 23 graden C geeft ca 11kOhm weerstand.
Gebruik je ook de koelmodus? Want koelen werkt vaak met een aanvoertemperatuur van 20 graden C en lager.
[Voor 41% gewijzigd door timovd op 17-01-2022 11:52]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
Ik heb de fancoils nog niet. Ik zag het alleen staan in de handleiding.timovd schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:23:
@Powrskin, welke NTC thermistor heb je er nu in zitten? Een 10k Ohm (bij 25 graden C)?
Welke temperatuurprobe erbij zit weet ik dus niet. Het leek mijn een pt1000?
Koelen zal ik ook gaan doen (is meer nodig dan verwarmen) en dan gewoon 12c of lager gebruiken.
Ivm de weerstand kan die ook uitgaan als hij denkt dat het water te koud is?
Nukezone FTW
Door een extra weerstand parallel te plaatsen (je creeert een extra route, dus totale weerstand is minder), "denkt" de thermistor dat het warmer is. Dus als je koelt met Ta van 12C (condenserend?), dan geef je aan de unit door dat de aanvoer een stuk warmer is. Dus als je er een te lage weerstand parallel bij aansluit, kan het zijn dat je de fancoil niet zal gaan koelen. Daarom is het aan te raden om er een eenvoudige schakelaar bij aan te sluiten.Powrskin schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:13:
[...]
Ik heb de fancoils nog niet. Ik zag het alleen staan in de handleiding.
Welke temperatuurprobe erbij zit weet ik dus niet. Het leek mijn een pt1000?
Koelen zal ik ook gaan doen (is meer nodig dan verwarmen) en dan gewoon 12c of lager gebruiken.
Ivm de weerstand kan die ook uitgaan als hij denkt dat het water te koud is?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
@timovd ah logisch en een simpele effectieve oplossing.
Ik had deze reactie dacht ik al gedaan, maar was in slaap gevallen ofzo gisteravond.
Ik ga nu toch voor de innova sls 600 fancoils. 1000€ inc verzenden en dan zelf nog thermostaat erop aansluiten. Dacht gewoon hessway fancoil thermostaat en die hebben dan geen mogelijkheid om nog een tempprobe op aan te sluiten. Heeft dit veel na/voordelen?
Het is bij mij vrij goed geïsoleerd boven dus echt op temperatuur houden is niet zo nodig.
Zoiets als dit wordt het dan. Zelfde aansluitingen, maar zal een wat luxer modelletje pakken. Is op mobiel lastig te vinden.
https://nl.aliexpress.com/item/32976378307.html
Om nog sturing en thermostaat van innova te kopen vind ik veel te prijzig. Dan kan ik beter een dubbele airco installeren.
Aermec fcz-act leken me ook leuk, want inclusief thermostaat ed voor 800€ bezorgd, maar te hoog 600mm en vooral te dik 230mm
Ik had deze reactie dacht ik al gedaan, maar was in slaap gevallen ofzo gisteravond.
Ik ga nu toch voor de innova sls 600 fancoils. 1000€ inc verzenden en dan zelf nog thermostaat erop aansluiten. Dacht gewoon hessway fancoil thermostaat en die hebben dan geen mogelijkheid om nog een tempprobe op aan te sluiten. Heeft dit veel na/voordelen?
Het is bij mij vrij goed geïsoleerd boven dus echt op temperatuur houden is niet zo nodig.
Zoiets als dit wordt het dan. Zelfde aansluitingen, maar zal een wat luxer modelletje pakken. Is op mobiel lastig te vinden.
Om nog sturing en thermostaat van innova te kopen vind ik veel te prijzig. Dan kan ik beter een dubbele airco installeren.
Aermec fcz-act leken me ook leuk, want inclusief thermostaat ed voor 800€ bezorgd, maar te hoog 600mm en vooral te dik 230mm
[Voor 7% gewijzigd door Powrskin op 18-01-2022 11:45]
Nukezone FTW
@Powrskin ik ben benieuwd naar hoe de thermostaat je bevalt.
Ik ben ook benieuwd, het lijkt een mooie oplossing. Het ontbreken van de tempprobe is geen groot probleem, alleen blijft de ventilator draaien als er geen warmte/koude wordt geleverd zoals tijdens een defrost.Powrskin schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:44:
@timovd ah logisch en een simpele effectieve oplossing.
Bij mij stopt de ventilator wel bij defrost of bij als de driewegklep naar het SWW staat.doek55 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:27:
[...]
Ik ben ook benieuwd, het lijkt een mooie oplossing. Het ontbreken van de tempprobe is geen groot probleem, alleen blijft de ventilator draaien als er geen warmte/koude wordt geleverd zoals tijdens een defrost.
De weerstandjes heb ik overigens voor een schappelijke prijs bij SOSSolutions vandaan. Daarvoor ga ik ze niet uit het verre oosten halen.
[Voor 14% gewijzigd door timovd op 18-01-2022 14:35]
Dan zal die inderdaad wel blijven doordraaien, omdat de fancoil dan alleen wordt geregeld op kamertemperatuur. de fancoils komen er in elk geval aan. de 2wegklep en thermostaten moet ik nog bestellen.doek55 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:27:
[...]
Ik ben ook benieuwd, het lijkt een mooie oplossing. Het ontbreken van de tempprobe is geen groot probleem, alleen blijft de ventilator draaien als er geen warmte/koude wordt geleverd zoals tijdens een defrost.
degene die ik zie met temperatuurprobe optie zijn al snel richting 150e en daar ben ik dan weer teveel nederlander voor. eigenlijk wil ik alleen via telefoon regelen, maar voor de rest in huis is het wel handig dat er ook nog ergens een thermostaat zit. Die maak ik dan ook wel ergens in de muur.
Nukezone FTW
jij hebt dan originele thermostaat?timovd schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:33:
[...]
Bij mij stopt de ventilator wel bij defrost of bij als de driewegklep naar het SWW staat.
De weerstandjes heb ik overigens voor een schappelijke prijs bij SOSSolutions vandaan. Daarvoor ga ik ze niet uit het verre oosten halen.
Nukezone FTW
Ik heb geen Innova's.
Op de eerste verdieping heb ik Sabina units met originele controller/diaplay. Op één van de units heb ik een weerstand parallel geplaatst met de thermistor op de aanvoer. Echt testen of dat werkt kan pas als het iets warmer is. Nu gaat er zo'n 34-35C doorheen.
@timovd
Ik heb dat dan denk ik niet nodig.
Zag dat de fancoilthermostaten de tweewegklep ook kunnen sturen op percentage open/dicht.
Snap alleen niet zo goed hoe het werkt.
Ze gaan via de thermostaat op 230v open en dicht maar de bij de sturing staat soms 1-10v is dit belabberde vertaling?
Zie deze advertentie bv
https://nl.aliexpress.com/item/4000229240037.html
Ik heb dat dan denk ik niet nodig.
Zag dat de fancoilthermostaten de tweewegklep ook kunnen sturen op percentage open/dicht.
Snap alleen niet zo goed hoe het werkt.
Ze gaan via de thermostaat op 230v open en dicht maar de bij de sturing staat soms 1-10v is dit belabberde vertaling?
Zie deze advertentie bv
https://nl.aliexpress.com/item/4000229240037.html
Nukezone FTW
@Powrskin mijn vermoeden is dat je de (thermostaat)klep kunt sturen met 230V. Je moet dan alleen kijken of het een Normally Closed (NC) is of Normally Open (NO) is. Anders gezegd; als er geen stroom op straat, is de klep dan open (NO) of dicht (NC). NC lijkt mij gebruikelijk.
0-10V is voor de sturing van de ventilator. 1V is zachtjes draaien en 10V is maximale luchtstroom.
0-10V is voor de sturing van de ventilator. 1V is zachtjes draaien en 10V is maximale luchtstroom.
@timovd
Dat dacht ik al. Zoals ik zie zijn die thermostaten allemaal NC
Die tweewegkleppen ook? Zie het nergens bij staan. Wel seconden hoeveel hij erover doet om te openen en sluiten.
Ik ga ze wel snel installeren als ze er zijn om nog een beetje verwarming mee te pakken dit jaar.
Leiding isolatie heb ik besteld.
Fancoils ook.
Thermostaat en tweewegklep moeten nog
Dat dacht ik al. Zoals ik zie zijn die thermostaten allemaal NC
Die tweewegkleppen ook? Zie het nergens bij staan. Wel seconden hoeveel hij erover doet om te openen en sluiten.
Ik ga ze wel snel installeren als ze er zijn om nog een beetje verwarming mee te pakken dit jaar.
Leiding isolatie heb ik besteld.
Fancoils ook.
Thermostaat en tweewegklep moeten nog
[Voor 33% gewijzigd door Powrskin op 19-01-2022 09:06]
Nukezone FTW
Vraagje: welke merken fancoil hoog-aan-de-wandunits zijn er (te krijgen) in NL?
Ik bedoel dus een airco achtige behuizing die je hoog op de wand monteert.
- Vaillant aroVAIR: past goed in de woonkamer, is alleen niet heel erg mooi, nogal fors
- Innova Filomuro: prachtig design
, alleen CV leidingen aan achterkant (is geen optie)
- Sabiana Carisma Fly: ook mooi, alleen CV aansluiting aan linkerkant ipv rechts...
Iemand nog suggesties?
Dank alvast!
Ik bedoel dus een airco achtige behuizing die je hoog op de wand monteert.
- Vaillant aroVAIR: past goed in de woonkamer, is alleen niet heel erg mooi, nogal fors

- Innova Filomuro: prachtig design

- Sabiana Carisma Fly: ook mooi, alleen CV aansluiting aan linkerkant ipv rechts...

Iemand nog suggesties?
Dank alvast!
[Voor 47% gewijzigd door LeonTebbens op 25-01-2022 14:16. Reden: Links naar producten toegevoegd]
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Leon, helaas weinig reactie verder op jou vraag en ik kan je ook niet verder helpen.
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is hoe de CV leidingen bij jou unit zouden moeten aan komen, aangezien je dat als criterium stelt?
Wellicht is het bij 1 van de unit mogelijk om met een gatenzaag als nog de juiste doorvoeren in de behuizing te maken
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is hoe de CV leidingen bij jou unit zouden moeten aan komen, aangezien je dat als criterium stelt?
Wellicht is het bij 1 van de unit mogelijk om met een gatenzaag als nog de juiste doorvoeren in de behuizing te maken
PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021
Ik zou ook gewoon een gat maken en de mooiste of beste kiezen.n00ts schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:34:
Leon, helaas weinig reactie verder op jou vraag en ik kan je ook niet verder helpen.
Heb verder geen suggesties. Levertijd van de innova sls duurt nog wel eventjes. Ik ga pas weer meedoen bij een koude of warme lente denk ik
Nukezone FTW
Ik heb de plaatjes van de Innova Filomuro bekeken, de leidingen komen achter de kap te zitten, die kun je dan wel door de kap boren.
Ik zou 'm echter door de muur boren , maar dat hangt van je plek af.
Ik ben ook op zoek naar een oplossing om capaciteit toe te voegen aan de bestaande radiatoren in de winter en koelen in de zomer. Ik wil gaan proefdraaien in de woonkamer. Later ga ik wellicht ook de slaapkamers en zolder toevoegen.
Ik zou het liefst een cassette hebben die gewoon aan gaat bij >28C of <15C aanvoer, eventueel een harde aan/uit. Daarnaast een zoneregeling (Nu Danfoss Link, later Danfoss Icon wellicht?) dat de rest doet. Het wordt al snel een complex regelsysteem dus daar moet ik nog eens over nadenken. Slimmigheid en vraagsturing vanuit de cassette's lijkt me daarom alleen maar extra complexiteit als ik al een thermostaat per vertrek heb.
@LeonTebbens bedankt voor je zoekwerk, ik had alleen de Vaillant nog maar gevonden. De driewegklep die daar in zit lijkt onhandig, en ik mis duidelijke documentatie met mogelijke aansluitschema's.
De andere 2 ga ik vanavond even voor zitten.
Ik zou het liefst een cassette hebben die gewoon aan gaat bij >28C of <15C aanvoer, eventueel een harde aan/uit. Daarnaast een zoneregeling (Nu Danfoss Link, later Danfoss Icon wellicht?) dat de rest doet. Het wordt al snel een complex regelsysteem dus daar moet ik nog eens over nadenken. Slimmigheid en vraagsturing vanuit de cassette's lijkt me daarom alleen maar extra complexiteit als ik al een thermostaat per vertrek heb.
@LeonTebbens bedankt voor je zoekwerk, ik had alleen de Vaillant nog maar gevonden. De driewegklep die daar in zit lijkt onhandig, en ik mis duidelijke documentatie met mogelijke aansluitschema's.
De andere 2 ga ik vanavond even voor zitten.
Dank allen goede suggesties, ga ook eens de installatiemanual bekijken.Cees-JanH schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:52:
Ik heb de plaatjes van de Innova Filomuro bekeken, de leidingen komen achter de kap te zitten, die kun je dan wel door de kap boren.
Het idee is overigens om m hier te gaan hangen:
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
De Carisma Fly biedt wel interessante opties, van volledig manueel tot modbus control, en optioneel 2/3wegkleppen af fabriek. Bovendien vindt de vrouw hem mooier dan de arovair.
Hier staat de technische documentatie zonder login-wall:
https://www.interlandtechniek.nl/producten/carisma-fly
Keuze uit 1fase en 3fase fan(-ECM), waarbij 3fase fan extern 0-10V of met een optioneel control board aangestuurd moet worden. 1fase fan kan gewoon met een schakelaar of Shelly oid. Het scheelt niet schrikbarend veel in energieverbruik, maar wellicht toch interessant.
Optie voor aansturing adhv aanvoertemperatuur, en zelfs met auto/manueel zomer/winter modus. Hij springt echter pas aan bij Ta=36C, uit bij Ta=28C. Edit: dit is instelbaar via modbus optie van 30 tot 40C.
De performancetabellen voor heating zijn 45/40C en hoger, das ook jammer. Even rekenen dus.
Model 3 (non-ECM) op MAX levert bij verwarmen dan 2,5kW bij 35/30C. Model 4 is dezelfde unit maar andere fan instellingen, 3.32kW. Je zou de model 3 fan dus kunnen rewiren naar model 4 lijkt me.
Ik heb nog geen interessante webshop met het volledige assortiment gevonden. Niet elke optie in de technische docs zijn ook echt leverbaar bij webshops, lijkt het.
Hier staat de technische documentatie zonder login-wall:
https://www.interlandtechniek.nl/producten/carisma-fly
Keuze uit 1fase en 3fase fan(-ECM), waarbij 3fase fan extern 0-10V of met een optioneel control board aangestuurd moet worden. 1fase fan kan gewoon met een schakelaar of Shelly oid. Het scheelt niet schrikbarend veel in energieverbruik, maar wellicht toch interessant.
Optie voor aansturing adhv aanvoertemperatuur, en zelfs met auto/manueel zomer/winter modus. Hij springt echter pas aan bij Ta=36C, uit bij Ta=28C. Edit: dit is instelbaar via modbus optie van 30 tot 40C.
De performancetabellen voor heating zijn 45/40C en hoger, das ook jammer. Even rekenen dus.
Model 3 (non-ECM) op MAX levert bij verwarmen dan 2,5kW bij 35/30C. Model 4 is dezelfde unit maar andere fan instellingen, 3.32kW. Je zou de model 3 fan dus kunnen rewiren naar model 4 lijkt me.
Ik heb nog geen interessante webshop met het volledige assortiment gevonden. Niet elke optie in de technische docs zijn ook echt leverbaar bij webshops, lijkt het.
Hoe hebben jullie het debiet van jullie fancoils ingeregeld?
Zit zelf nu te kijken naar de inregelventielen van Watts.
https://www.heiz24.de/Wat...SRVOL-IG-DN-20-34-2-NIEUW
Maar ben vooral benieuwd naar wat andere zoal gebruikt hebben.
Zit zelf nu te kijken naar de inregelventielen van Watts.
https://www.heiz24.de/Wat...SRVOL-IG-DN-20-34-2-NIEUW
Maar ben vooral benieuwd naar wat andere zoal gebruikt hebben.
Niet.
Maximale flow erdoor, zonder de fan komt er zo goed als nul warmte (of kou) uit de unit.
Maximale flow erdoor, zonder de fan komt er zo goed als nul warmte (of kou) uit de unit.
Dat is hier niet echt een optie, want nu is de flow door de VVW minimaal en moet ik soms wat fancoils dicht zetten om genoeg afgifte door de vloer te krijgen.
Let op. Die watts regelaars zijn te koop met lage en hoge flow maar zien er exact hetzelfde uit.n00ts schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 06:58:
Dat is hier niet echt een optie, want nu is de flow door de VVW minimaal en moet ik soms wat fancoils dicht zetten om genoeg afgifte door de vloer te krijgen.
Waarom geen hogeflow voorinstelbare thermostaat ventiel? Kun je er ook nog een thermische motor opschroeven.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Het verschil tussen de flows had ik al gezien. Heb de brochure van Watts gedownload. Daar staan ook nog wat andere modellen in met nog hogere flows.
Kan je een voorbeeld van geven van hoge flow voor instelbare thermostaat ventielen?
Heb nu al ventielen erop zitten met thermische motoren, maar deze zijn niet instelbaar.
Online heb ik gezocht naar instelbare, maar deze hadden maar een beperkte flow.
Kan je een voorbeeld van geven van hoge flow voor instelbare thermostaat ventielen?
Heb nu al ventielen erop zitten met thermische motoren, maar deze zijn niet instelbaar.
Als je de handleiding van een Dannfos of Heimeier ventiel download kom je daarin ook een uitvoering tegen voor een grotere flow.n00ts schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:33:
Het verschil tussen de flows had ik al gezien. Heb de brochure van Watts gedownload. Daar staan ook nog wat andere modellen in met nog hogere flows.
Heimeier heeft dan een wit plastic kapje erop zitten. Of met het groene kapje (Eclipse)
dan heb je ook AFC en tot 300ltr per uur.
[Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 15-02-2022 11:21]
Dag Olaf, de Strada Hybrid Jaga’s die bij ons hangen moduleren de fans afhankelijk van ruimtetemperatuur en watertemperatuur. Als het warm genoeg is of de WP niet draait, dan gaan ze helemaal uit. Op laagste toeren hoor ik ze nauwelijks, is geluid van een paar PC ventilatoren (zo zien ze er trouwens ook uit), maar op hogere snelheden is het duidelijk meer dan een koelkast geluid. Bij ons geen probleem, want ze hangen alleen in gang, douche en yogakamer. Woonkamer heeft vloerverwarming, in de slaapkamers stoken we nooit en de zolder heeft een airco.olafmol schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:34:
[...]
Een vraagje aan jou als ervaringsdeskundige: draaien die ventilatoren de hele tijd, of alleen als het nodig is? En heb je er veel last van qua geluid? Ik ben nl ook aan het kijken naar Jaga's met ventilatoren, en ik vind voor het tijdelijk (sneller) opwarmen een beetje geluid (denk aan gezoem koelkast) geen probleem, maar niet de hele dag door, en zeker niet 's avonds als ik relaxed wil lezen of muziek luisteren.
bvd!
Er zijn ook nog andere fancoils mogelijk, wellicht maken de minder geluid. Kijk maar eens rond in dit Fancoil Topic 😀
Als vloerverwarming te duur/lastig is, kun je ook nog denken aan wandverwarming.
[Voor 6% gewijzigd door LeonTebbens op 07-04-2022 21:06]
Ik zit nog steeds te wachten op mijn fancoils uit Italië. Schijnbaar nogal druk daar. De leidingen liggen in elk geval klaar nu.
Nukezone FTW
Betreft: twijfel tussen fan coil of airco
@Heronimo @thehog
1- Jullie of iemand anders al mooie plafond/boven oplossing toegepast en mee gedraaid om te koelen?
Mooie is dat je volgens mij veel flexibeler meerdere units kan ophangen. Iets wat met een multi split airco niet heel makkelijk gaat met de individuele airco leidingen die je moet trekken. En bijkomend voordeel natuurlijk dat je niet een extra buitenunit nodig.
Kan wellicht wel kritisch worden als je door bestaande leidingen die niet geïsoleerd in de muur zitten, 10/15 graden water gaat gooien. Uiteraard alle zicht leidingen zullen goed dampdicht geïsoleerd worden.
2- Of is het alleen mogelijk met volledig nieuw te trekken goed geïsoleerd leiding werk?
Idee is om 1 fancoil op zolder werkkamer te plaatsen en 2 units op slaapkamers. Mooie is dat je ook mee kan pakken voor verwarmen om in winter incidenteel kamers op te warmen. Handigste zou natuurlijk zijn om bestaande leidingwerk te gebruiken. Dan hoef je enkel condensafvoer te maken.
3- Flow vereiste en leiding dikte zelfde verhaal als bij verwarmen?
Naast bovenstaande drie vragen; tips altijd welkom. Doel is om wat actiever dan voorheen te gaan koelen en luchtvochtigheid te optimaliseren. Iets wat met vloerverwarming uitdagend is.
Kosten aspect en esthetisch punt zijn de voornaamste aandachtspunten om de keuze op te gaan maken.
@Heronimo @thehog
1- Jullie of iemand anders al mooie plafond/boven oplossing toegepast en mee gedraaid om te koelen?
Mooie is dat je volgens mij veel flexibeler meerdere units kan ophangen. Iets wat met een multi split airco niet heel makkelijk gaat met de individuele airco leidingen die je moet trekken. En bijkomend voordeel natuurlijk dat je niet een extra buitenunit nodig.
Kan wellicht wel kritisch worden als je door bestaande leidingen die niet geïsoleerd in de muur zitten, 10/15 graden water gaat gooien. Uiteraard alle zicht leidingen zullen goed dampdicht geïsoleerd worden.
2- Of is het alleen mogelijk met volledig nieuw te trekken goed geïsoleerd leiding werk?
Idee is om 1 fancoil op zolder werkkamer te plaatsen en 2 units op slaapkamers. Mooie is dat je ook mee kan pakken voor verwarmen om in winter incidenteel kamers op te warmen. Handigste zou natuurlijk zijn om bestaande leidingwerk te gebruiken. Dan hoef je enkel condensafvoer te maken.
3- Flow vereiste en leiding dikte zelfde verhaal als bij verwarmen?
Naast bovenstaande drie vragen; tips altijd welkom. Doel is om wat actiever dan voorheen te gaan koelen en luchtvochtigheid te optimaliseren. Iets wat met vloerverwarming uitdagend is.
Kosten aspect en esthetisch punt zijn de voornaamste aandachtspunten om de keuze op te gaan maken.
WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Op zoek naar een scherpvoorstel voor zonnepanelen en woon je in Overijssel, Gelderland of Flevoland? www.e-duurzaam.nl/aanvraag-zonnepanelen/
Jazeker, ik heb een unit boven het plafond van de keuken om te koelen in de zomer, werkt prima, maar mijn vrouw heeft liever de openslaande tuindeuren open.
Slaapkamers worden prima verwarmd en gekoeld.
Ik heb al het oude (staal) leidingwerk eruit gehaald en vervangen voor geïsoleerde kunststof, geen corrosie en troep in je systeem.
Slaapkamers worden prima verwarmd en gekoeld.
Ik heb al het oude (staal) leidingwerk eruit gehaald en vervangen voor geïsoleerde kunststof, geen corrosie en troep in je systeem.
Er is een nieuwe versie van de arovair wandcassette serie, de VA 2-0x5 WN. Zo te zien een nieuwe buitenkant, zelfde binnenkant.
https://www.tavolla.com/v...-045-wn-fancoil-a-parete/
Deze staat bij mij nu bovenaan de lijst omdat de nieuwe looks de WAF verbeteren.
Een van de voorwaarden is wel dat ik de aansturing kan automatiseren via home assistant, ik ben daar uitgekomen op een esp8266 of esp32 met tasmota en (1) een relais op de externe thermostaat input en (2) aansturing via tasmota IRHVAC command (IRremoteESP8266 library).
Het resultaat zou zijn dat je de actuele status van de unit in je domotica kunt weergeven, en direct kunt aanpassen zonder tussenkomst van je remote.
Je zou zo allerlei gebruiksscenario's kunnen bedenken:
- zelf fancoil aansturen op leidingtemperatuur (bijv met DS18B20)
- aanschakelen met relais op temperatuurvraag van externe bron
- automatische omschakelen zomer/winter modus
- klokschema's
- deltaT in de gaten houden
Of de Arovair gesupport wordt via IRremoteESP8266 is alleen nog niet duidelijk. Het mooist zou zijn als iemand die al een arovair wand/plafondunit heeft, de IR die de remote uitzendt even can capturen. Daar kan dan uit gedestilleerd worden of de remote gesupport is, of kan worden. Is er iemand hier die dit zou willen proberen?
https://www.tavolla.com/v...-045-wn-fancoil-a-parete/
Deze staat bij mij nu bovenaan de lijst omdat de nieuwe looks de WAF verbeteren.
Een van de voorwaarden is wel dat ik de aansturing kan automatiseren via home assistant, ik ben daar uitgekomen op een esp8266 of esp32 met tasmota en (1) een relais op de externe thermostaat input en (2) aansturing via tasmota IRHVAC command (IRremoteESP8266 library).
Het resultaat zou zijn dat je de actuele status van de unit in je domotica kunt weergeven, en direct kunt aanpassen zonder tussenkomst van je remote.
Je zou zo allerlei gebruiksscenario's kunnen bedenken:
- zelf fancoil aansturen op leidingtemperatuur (bijv met DS18B20)
- aanschakelen met relais op temperatuurvraag van externe bron
- automatische omschakelen zomer/winter modus
- klokschema's
- deltaT in de gaten houden
Of de Arovair gesupport wordt via IRremoteESP8266 is alleen nog niet duidelijk. Het mooist zou zijn als iemand die al een arovair wand/plafondunit heeft, de IR die de remote uitzendt even can capturen. Daar kan dan uit gedestilleerd worden of de remote gesupport is, of kan worden. Is er iemand hier die dit zou willen proberen?
Hallo ervaringsdeskundige.
Door alle enthousiasme rondom fancoils ben ik ook enthousiast geraakt. Ik zou ze op alle slaapkamers willen hangen voor verwarmen in de winter met toevoer van 30 graden (ipv radiatoren) en koelen in de zomer. Maar wat is jullie ervaring met het geluid? Is dit een aanrader of een afrader?
Door alle enthousiasme rondom fancoils ben ik ook enthousiast geraakt. Ik zou ze op alle slaapkamers willen hangen voor verwarmen in de winter met toevoer van 30 graden (ipv radiatoren) en koelen in de zomer. Maar wat is jullie ervaring met het geluid? Is dit een aanrader of een afrader?
ik sta voor de keuze om vloerverwarming aan te leggen in de woonkamer. Het is mij niet duidelijk hoe goed de huidige betonvloer geïsoleerd is. Nieuw aanleggen kost 150-200 per m2 dus wordt prijzig.
alternatief is dat ik mijn huidige afgifte ombouw naar LTV. Heb nu twee convectorputten van 3m lang. Kan ik hier een fancoil inbouwen en welke zou aan te raden zijn?
alternatief is dat ik mijn huidige afgifte ombouw naar LTV. Heb nu twee convectorputten van 3m lang. Kan ik hier een fancoil inbouwen en welke zou aan te raden zijn?
In augustus wordt bij mij een Mitsubishi Electric SCR-M60V-200D geplaatst. Ik laat hierbij ook een Vaillant 4,5 Kw. VA1-045 Fancoil monteren in het trapgat. Hiermee wil ik condenserend gaan koelen om op die manier temperatuur voor de gehele woning enigszins onder controle te houden (overdag rustig draaien om zoninstraling te compenseren).
Leidingen van warmtepomp naar fancoil is niet veel en dus eenvoudig te isoleren (CV is alleen ter indicatie waar huidige leidingen naar radiatoren zitten, de CV gaat vervallen).
Er worden handmatige kogelkranen geplaatst om te schakelen tussen verwarmen en koelen. Nog vrij zeldzaam om dit toe te passen op deze manier, meestal wordt simpelweg voor een losse airco gekozen.
Ik ben benieuwd.
Leidingen van warmtepomp naar fancoil is niet veel en dus eenvoudig te isoleren (CV is alleen ter indicatie waar huidige leidingen naar radiatoren zitten, de CV gaat vervallen).
Er worden handmatige kogelkranen geplaatst om te schakelen tussen verwarmen en koelen. Nog vrij zeldzaam om dit toe te passen op deze manier, meestal wordt simpelweg voor een losse airco gekozen.
Ik ben benieuwd.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Sta op het punt om een projectmatige woning te kopen die voorzien is van een lucht/water warmtepomp. Drie verdiepingen vloerverwarming en de mogelijkheid tot "topkoeling".
Nu begrijp ik dat je met alleen vloerverwarming niet verder kan koelen dan de damp temperatuur en dan je lucht dan ook niet kan drogen.
De warmtepomp komt op zolder. Dus lijkt het me vrij makkelijk om daar vlak bij een fancoil op te hangen (met condensafvoer) en zo met veel kouder water te kunnen koelen.
Verlies ik op die manier automatisch koeling via de vloerverwarming of is het mogelijk om met een mengventiel oid dergelijks om 18 graden te maken voor de vloeren en 7 graden voor de fancoil?
Nu begrijp ik dat je met alleen vloerverwarming niet verder kan koelen dan de damp temperatuur en dan je lucht dan ook niet kan drogen.
De warmtepomp komt op zolder. Dus lijkt het me vrij makkelijk om daar vlak bij een fancoil op te hangen (met condensafvoer) en zo met veel kouder water te kunnen koelen.
Verlies ik op die manier automatisch koeling via de vloerverwarming of is het mogelijk om met een mengventiel oid dergelijks om 18 graden te maken voor de vloeren en 7 graden voor de fancoil?
11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab
Het water eerst door de fancoil en daarna de vloer in ?ice-T106 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:19:
Sta op het punt om een projectmatige woning te kopen die voorzien is van een lucht/water warmtepomp. Drie verdiepingen vloerverwarming en de mogelijkheid tot "topkoeling".
Gok dat het verschil tussen 18 en 7 graden te groot is? Geen idee wat de exit temperatuur is bij een fancoil setup (zal wel van veel factoren af hangen).Seafarer schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:30:
[...]
Het water eerst door de fancoil en daarna de vloer in ?
Ik begrijp het denk ik niet. Je cv gaat eruit. En er worden kogelkranen geiinstalleerd om te kiezen tussen verwarmen en koelen. Dus kiezen tussen WP en CV?assje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:38:
In augustus wordt bij mij een Mitsubishi Electric SCR-M60V-200D geplaatst. Ik laat hierbij ook een Vaillant 4,5 Kw. VA1-045 Fancoil monteren in het trapgat. Hiermee wil ik condenserend gaan koelen om op die manier temperatuur voor de gehele woning enigszins onder controle te houden (overdag rustig draaien om zoninstraling te compenseren).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd.

Misschien wordt flow ook wel een probleem bedenk ik me net.ice-T106 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:34:
[...]
Gok dat het verschil tussen 18 en 7 graden te groot is? Geen idee wat de exit temperatuur is bij een fancoil setup (zal wel van veel factoren af hangen).
Sorry als het onduidelijk was. De situatie is zonder CV ketel. Maar met alleen een Lucht/water warmtepomp. Die kan via de buizen in de vloeren ("vloerverwarming") al verwarmen en "topkoeling" doen.Seafarer schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:35:
[...]
Ik begrijp het denk ik niet. Je cv gaat eruit. En er worden kogelkranen geiinstalleerd om te kiezen tussen verwarmen en koelen. Dus kiezen tussen WP en CV?
Nu zou ik graag de lucht nog een beetje extra koelen (en drogen) met diezelfde warmtepomp.
Gok dat dat wel mogelijk is door de vloerverwarming af te sluiten en alle flow door een (grote) fancoil te doen met een graadje of 7.
Maar dan verlies ik de topkoeling die toch wel iets zal doen door het hele huis drie verdieping "vloer verwarming" buizen.
vandoor mijn vraag of iemand wel iets heeft gedaan met koude "bijmengen" voor de vloerverwarming oid?
De CV-ketel gaat eruit, warmtepomp komt er voor in de plaats.Seafarer schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:35:
[...]
Ik begrijp het denk ik niet. Je cv gaat eruit. En er worden kogelkranen geiinstalleerd om te kiezen tussen verwarmen en koelen. Dus kiezen tussen WP en CV?
Dan bestaat het systeem uit twee delen:
- Geisoleerde leidingen t.b.v. condenserend koelen naar fancoil
- CV-leidingen naar radiatoren - niet geisoleerd dus niet geschikt voor condenserend koelen
- Verwarmen: alleen op radiatoren; fancoil zou mee kunnen doen maar hoeft niet
- Koelen: alleen op fancoil; radiatoren mogen niet meedoen i.v.m. condensatie
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
@assje
Zie dat jij bijna op hetzelfde moment een vergelijkbaar idee hebt. Overweeg jij nog een combinatie van ook niet condenserend koelen tegelijk (indien mogelijk)?
Zie dat jij bijna op hetzelfde moment een vergelijkbaar idee hebt. Overweeg jij nog een combinatie van ook niet condenserend koelen tegelijk (indien mogelijk)?
Dat heb ik overwogen maar gekozen het simpel te houden. Ik ben er van overtuigd dat ik met een enkele fancoil centraal alles prima beheersbaar houdt i.c.m. mijn goede buiten-zonwering. Op dit moment heb ik verder alleen maar radiatoren (vloerverwarming staat nog op de planning), dat doet al helemaal niks qua vermogen om (niet condenserend) te koelen.ice-T106 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:07:
@assje
Volgens mij zou het voor de Mitsubitsu met deze kit mogelijk moeten zijn:
https://alklima.nl/leveri...ren/regelingen/pac-tz02-e
[Voor 13% gewijzigd door assje op 04-05-2022 14:14]
Ik ben eigenlijk benieuwd of er ook fancoils op de markt zijn / komen die luchtreiniging integreren. Ik zou voor op de slaapkamers mijn Jaga convectoren graag willen vervangen door fancoils als ik mijn warmtepomp eenmaal heb, voornamelijk voor koeling, maar luchbehandeling zou een welkome extra zijn. Ik zie bij airco's dat daar wel varianten zijn met hepa filters, koolstoffilters en inonisatie, maar bij fancoils vind ik dat niet (kan aan mijn Google skills liggen). Iemand daar desondanks toch ervaring mee?
Kun je me uitleggen waarom je belang hebt bij filtering in je airco? Kun je dat niet beter doen waar je de frisse lucht aanvoert?
Bij ons ontstaat vooral binnen het stof (4 katten, 5 bewoners). Daarnaast hebben 2 van ons lichte COPD klachten, daarom zoek ik naar luchtverbeteraars. Tot slot ben ik op zoek naar zo efficiënt mogelijk mijn nieuwe warmtepomp installatie te gaan gebruiken voor verwarming en koeling. Het liefst niet al teveel apparaten. Ik zag dat airco fabrikanten inmiddels wel hepa filters en zelfs ionisatoren toepassen, daarom vroeg ik mij af of dit niet ook bij fancoils het geval kan zijn. Je hoeft dan geen aparte luchtzuivering aan te schaffen.P5ycho schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:31:
Kun je me uitleggen waarom je belang hebt bij filtering in je airco? Kun je dat niet beter doen waar je de frisse lucht aanvoert?
PS we hebben ventilatie type c, dus daar kan je ook niet makkelijk centraal filters toepassen
[Voor 5% gewijzigd door jurjen_g op 18-05-2022 18:20]
De Climarad Ventura V1C kan ventileren, verwarmen en niet-condenserend koelen. Op de Climarad-prijslijst voor 2022 staat ook een V1C-C aangekondigd, die een condensafvoer heeft. Die zal dus, neem ik aan, ook condenserend kunnen koelen. Volgens de prijslijst leverbaar vanaf september. Kan naar mijn weten wel alleen besteld worden via een installateur.jurjen_g schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:31:
Ik ben eigenlijk benieuwd of er ook fancoils op de markt zijn / komen die luchtreiniging integreren. Ik zou voor op de slaapkamers mijn Jaga convectoren graag willen vervangen door fancoils als ik mijn warmtepomp eenmaal heb, voornamelijk voor koeling, maar luchbehandeling zou een welkome extra zijn. Ik zie bij airco's dat daar wel varianten zijn met hepa filters, koolstoffilters en inonisatie, maar bij fancoils vind ik dat niet (kan aan mijn Google skills liggen). Iemand daar desondanks toch ervaring mee?
Wat is concreet het verschil tussen condenserend en niet condenserend koelen? Gaat het dan om alleen een afvoer van condenswater?
En om geisoleerde leidingen. Anders krijg je vocht op je leidingen.dirkdeman schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:12:
Wat is concreet het verschil tussen condenserend en niet condenserend koelen? Gaat het dan om alleen een afvoer van condenswater?
Als je niet-condenserend koelt, kun je maar licht koelen, tot het dauwpunt (bijvoorbeeld met Ta 18ºC, ligt een beetje aan de omstandigheden). Anders krijg je plassen op de vloer, zeg maar. Daarmee krijg je de kamertemperatuur maar een paar graden naar beneden. Fancoils / convectoren die condenserend kunnen koelen voeren de condens af die zich vormt bij koelen op een nog lagere temperatuur. Je kunt dus met zulke fancoils meer koelen dan met gewone radiatoren, Jaga hybrids of vloerverwarming.dirkdeman schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:12:
Daarnaast wordt niet-condenserend koelen vaak ervaren als iets dat weinig zoden aan de dijk zet, omdat de relatieve luchtvochtigheid, waardoor het warm / klam aanvoelt, dan niet daalt. Met condenserend koelen daalt ook de luchtvochtigheid. Dat zorgt dus voor een lagere temperatuur én een hoger comfort.
(En inderdaad, als je dat wilt doen moet je ook je leidingen isoleren, anders vormt er zich alsnog condens op je leidingen.)
En nu het weer warmer wordt 9ondanks de slechte voorspellingen voor vandaag) ga ik toch weer kijken naar fancoils...
Ik heb alleen nog steeds het probleem dat ik niet precies weet wat ik moet hebben.
Hopelijk dat iemand mij hier meer in kan vertellen?
De WP schakelt hier automatisch tussen verwarmen en koelen, mijn bedoeling is dat de fancoil dit gedrag zelfstandig volgt.
Verder dient de fancoil indien deze niet in gebruik is de leiding dicht te zetten zodat de retour niet te hoog/laag wordt.
ligt condenserend koelen kan, echter niet teveel ivm de vloerverwarming welke ook mee gaat in de koeling.
In het verleden al wat contact gehad met innova voor de airleaf, echter komt ik er niet aan uit met de leverancier wat er nu wel/niet precies nodig is.
Wat ik graag zou willen is 2 modellen welke op de plek van de oude radiatoren komen (helaas wel met 15mm in beton gestort koper).
En 1 wand model (alla airco) voor de slaapkamer. (hiervoor kan ik nog 26mm alupex leggen).
Alles is helaas wel nog een beetje afhankelijk van de kosten en mogelijkheden.
Ik heb alleen nog steeds het probleem dat ik niet precies weet wat ik moet hebben.
Hopelijk dat iemand mij hier meer in kan vertellen?
De WP schakelt hier automatisch tussen verwarmen en koelen, mijn bedoeling is dat de fancoil dit gedrag zelfstandig volgt.
Verder dient de fancoil indien deze niet in gebruik is de leiding dicht te zetten zodat de retour niet te hoog/laag wordt.
ligt condenserend koelen kan, echter niet teveel ivm de vloerverwarming welke ook mee gaat in de koeling.
In het verleden al wat contact gehad met innova voor de airleaf, echter komt ik er niet aan uit met de leverancier wat er nu wel/niet precies nodig is.
Wat ik graag zou willen is 2 modellen welke op de plek van de oude radiatoren komen (helaas wel met 15mm in beton gestort koper).
En 1 wand model (alla airco) voor de slaapkamer. (hiervoor kan ik nog 26mm alupex leggen).
Alles is helaas wel nog een beetje afhankelijk van de kosten en mogelijkheden.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Ik wacht al een poosje op mijn bestelde fancoils van Vaillant uit Italië (3x wand en 1x console) Iemand onlangs deze nog ontvangen? Of zijn er meer die wachten?
Ik heb ze besteld bij https://www.acquaclick.com/
Ik heb ze besteld bij https://www.acquaclick.com/
Hier al verder mee gekomen? Ik zou denken dat je systeem inhoud te klein gaat worden in het koelbedrijf. Vaak is er een minimale water inhoud vereist en de fan coil staan niet echt bekend om hun inhoud.assje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:57:
[...]
De CV-ketel gaat eruit, warmtepomp komt er voor in de plaats.
Dan bestaat het systeem uit twee delen:En zijn er dus twee verschillende type bedrijf:
- Geisoleerde leidingen t.b.v. condenserend koelen naar fancoil
- CV-leidingen naar radiatoren - niet geisoleerd dus niet geschikt voor condenserend koelen
Er worden kogelkranen voorzien om de fancoil/CV te schakelen; deze moeten dus 2x per jaar omgezet worden om te wisselen tussen koelen en verwarmen.
- Verwarmen: alleen op radiatoren; fancoil zou mee kunnen doen maar hoeft niet
- Koelen: alleen op fancoil; radiatoren mogen niet meedoen i.v.m. condensatie
Vermoed dat een fan coil alleen lekker werkt als je voldoende afgifte en flow hebt? Veel schema makers tekenen altijd een buffervat als er een fan coil aanwezig is. Nu probeer ik die zelf te vermijden maar wil mijn vloer niet mee laten draaien ivm condens.
WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Op zoek naar een scherpvoorstel voor zonnepanelen en woon je in Overijssel, Gelderland of Flevoland? www.e-duurzaam.nl/aanvraag-zonnepanelen/
Wordt bij mij pas in augustus geplaatst.ErikVers schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 00:30:
Hier al verder mee gekomen? Ik zou denken dat je systeem inhoud te klein gaat worden in het koelbedrijf. Vaak is er een minimale water inhoud vereist en de fan coil staan niet echt bekend om hun inhoud.
Vermoed dat een fan coil alleen lekker werkt als je voldoende afgifte en flow hebt? Veel schema makers tekenen altijd een buffervat als er een fan coil aanwezig is. Nu probeer ik die zelf te vermijden maar wil mijn vloer niet mee laten draaien ivm condens.
Minimale waterinhoud voor mijn buitenunit SUZ-SWM60 is 7L voor warm klimaat of 26L voor koud klimaat. Het kan zijn dat ik het mis heb maar volgens mij is deze inhoud vooral relevant tijdens defrosts, wellicht in koelbedrijf dus minder kritisch (?).
Hoe dan ook, mijn installateur heeft een "Nibe 40 liter UKV" dampdicht geisoleerd buffervat opgenomen in de retour. Met die erbij kom ik dus sowieso wel aan dat watervolume.
Wat betreft capaciteit, voor mijn VA 1-045 WN fancoil is het een aanvoertemperatuur van 7°C het minimale koelvermogen in worst case altijd nog 2,91kW.
Het minimale koelvermogen van de buitenunit SUZ-SWM60 bij 7°C is 2,1kW
Op basis daarvan zou ik zeggen dat het qua capaciteit/afgifte goed moet komen, zeker aangezien deze minimale waarden op basis van condities zijn die niet in lijn zijn met regulier koelbedrijf.
Groot vraagteken gaat zijn hoe goed ik die >2kW kwijt kan in het trapgat en wat dat gaat doen met de temperatuur daar (lagere temperatuur is minder afgifte). Mijn idee is dat ik de thermostaat in de huiskamer gewoon op 23°C o.i.d. zet en dat de temperatuur in de gang dan best eens een stuk lager dan dat kan worden. Gezien het feit dat mensen ook 2kW op een slaapkamertje hebben hangen zou ik zeggen dat het met alle deuren open en open trapgat over 3 verdiepingen geen probleem zou moeten zijn.
We gaan het zien

@Heronimo heeft dezelfde fancoil al hangen, wellicht heeft hij na afgelopen zomer meer ervaring met afgite/capaciteit?
Heronimo in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
[Voor 4% gewijzigd door assje op 01-06-2022 10:56]
Thanks voor je reactie. Je buffervat in de retour zal de oplossing zijn voor systeem inhoud. Flow uitdagingen kan ik wel oplossen met drukgevoelige bypass.assje schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:47:
[...]
Wordt bij mij pas in augustus geplaatst.
Minimale waterinhoud voor mijn buitenunit SUZ-SWM60 is 7L voor warm klimaat of 26L voor koud klimaat. Het kan zijn dat ik het mis heb maar volgens mij is deze inhoud vooral relevant tijdens defrosts, wellicht in koelbedrijf dus minder kritisch (?).
Hoe dan ook, mijn installateur heeft een "Nibe 40 liter UKV" dampdicht geisoleerd buffervat opgenomen in de retour. Met die erbij kom ik dus sowieso wel aan dat watervolume.
Wat betreft capaciteit, voor mijn VA 1-045 WN fancoil is het een aanvoertemperatuur van 7°C het minimale koelvermogen in worst case altijd nog 2,91kW.
Het minimale koelvermogen van de buitenunit SUZ-SWM60 bij 7°C is 2,1kW
Op basis daarvan zou ik zeggen dat het qua capaciteit/afgifte goed moet komen, zeker aangezien deze minimale waarden op basis van condities zijn die niet in lijn zijn met regulier koelbedrijf.
Groot vraagteken gaat zijn hoe goed ik die >2kW kwijt kan in het trapgat en wat dat gaat doen met de temperatuur daar (lagere temperatuur is minder afgifte). Mijn idee is dat ik de thermostaat in de huiskamer gewoon op 23°C o.i.d. zet en dat de temperatuur in de gang dan best eens een stuk lager dan dat kan worden. Gezien het feit dat mensen ook 2kW op een slaapkamertje hebben hangen zou ik zeggen dat het met alle deuren open en open trapgat over 3 verdiepingen geen probleem zou moeten zijn.
We gaan het zien
@Heronimo heeft dezelfde fancoil al hangen, wellicht heeft hij na afgelopen zomer meer ervaring met afgite/capaciteit?
Heronimo in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
Dan moet ik toch maar een buffervat in de retour plaatsen voor tijdens koelbedrijf. Schakel hem dan open of dicht gelijk met de vloerverwarming die dichtgaat tijdens koelbedrijf.
Waarom wil je die buffer persé afgeschakeld tijdens verwarmen?ErikVers schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:42:
Dan moet ik toch maar een buffervat in de retour plaatsen voor tijdens koelbedrijf. Schakel hem dan open of dicht gelijk met de vloerverwarming die dichtgaat tijdens koelbedrijf.
Beetje principe kwestie. Maar je verliest warmte op een plek waar geen warmte vraag is. En er is technisch gezien geen reden voor om toe te passen als in verwarmingsmodus staat (vloerverwarming met genoeg inhoud.)assje schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:20:
[...]
Waarom wil je die buffer persé afgeschakeld tijdens verwarmen?
En ik kan het buffervat dan met dezelfde 3-weg klep bedienen als dat de vloer dicht gaat dus geen extra kosten wel besparing.
Waarom zou jij hem wel toepassen?
Mijn installateur wilde graag die buffer, bij navraag niet heel duidelijk over de reden was meer op zeker spelen leek het. Voor hem dus zowel voor verwarmen als voor koelen. Ik heb ook (nog) geen vloerverwarming dus systeeminhoud zal iets minder ruim bemeten zijn.ErikVers schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:40:
Waarom zou jij hem wel toepassen?
Enige argument zou voor mij de prijs van dat ding zijn, als hij er toch al in zit zie ik niet in waarom ik hem af zou willen schakelen. Warmteverlies binnen de thermische schil zie ik niet als warmteverlies; beetje afgifte op de voorzolder is prima (heb daar op dit moment niet eens moeite gedaan om CV leidingen goed te isoleren).
[Voor 20% gewijzigd door assje op 01-06-2022 14:49]
En zo mag iedereen zijn eigen zienswijze hebben. 👍 Ik ga met dit soort dingen liever niet op gevoel maar op ratio. Ik reken graag dingen uit en er komen best wel bedragen uit aan energie kosten (dat is zo maar €378,- uitgaande van RVS 50Liter en B-label met 180 stookdagen en 20 jaar gebruik COP4 en stroomprijs€0,50). En aangezien warmte op zolder op stijgt ga ik daar in de woonkamer geen plezier van hebben 😋😂assje schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:44:
[...]
Mijn installateur wilde graag die buffer, bij navraag niet heel duidelijk over de reden was meer op zeker spelen leek het. Voor hem dus zowel voor verwarmen als voor koelen. Ik heb ook (nog) geen vloerverwarming dus systeeminhoud zal iets minder ruim bemeten zijn.
Enige argument zou voor mij de prijs van dat ding zijn, als hij er toch al in zit zie ik niet in waarom ik hem af zou willen schakelen. Warmteverlies binnen de thermische schil zie ik niet als warmteverlies; beetje afgifte op de voorzolder is prima (heb daar op dit moment niet eens moeite gedaan om CV leidingen goed te isoleren).
We gaan off topic maar wil graag de mensen die mee lezen wel bewst maken van de warmte verliezen van een modern buffervat. En moet je er toch aan om technisch onderbouwde redenen; maak dan gebruik van die warmte inderdaad.
[Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 02-06-2022 10:36]
Toch lijkt deze benadering mij vooral op gevoel gebaseerd. Ik ken jouw thermische schil niet maar energie binnen die schil is hoe dan ook niet weg.ErikVers schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:24:
En zo mag iedereen zijn eigen zienswijze hebben. 👍 Ik ga met dit soort dingen liever niet op gevoel maar op ratio. Ik reken graag dingen uit en er komen best wel bedragen uit aan energie kosten (dat is zo maar €378,- uitgaande van RVS 50Liter en B-label met 180 stookdagen en 20 jaar gebruik COP4 en stroomprijs€0,50). En aangezien warmte op zolder op stijgt ga ik daar in de woonkamer geen plezier van hebben 😋😂
Een warmere zolder zorgt voor minder afkoeling van de verdieping en dus voor minder afkoeling van de woonkamer.
Ik hoef er niet eens aan te rekenen om te weten dat het thermisch verlies van dat geisoleerde buffervaatje in mijn situatie verwaarloosbaar is.
Edit, toch een snel bierviltje:
- Stilstandsverlies van mijn Nibe UKV 40 bij 65⁰C: 28,3W
- Omgerekend naar 38⁰C: 11,3W
- Draaiuren verwarming (aanname): 2.000
- Stilstandsverlies jaarbasis: 22,6kWh
- Rendementfactor (indirecte zinvolle bijdrage van warmte binnen schil): 50%
- Effectieve Stilstandsverlies/jaar: 11,32kWh
- COP opwekking: 4
- Elektriciteitsverbruik/jaar a.g.v. stilstandsverlies: 2,83kWh
- Elektriciteitsverbruik a.g.v. stilstandsverlies 20 jaar: 56,6kWh
- Energieprijs per kWh: €0,50
- Elektriciteitskosten a.g.v. stilstandsverlies 20 jaar: €28,30
Hoe dan ook zou ik zeggen dat de kosten van het vat (google geeft €365) doorslaggevend zullen zijn, niet het stilstandsverlies. Als je hem zonder extra inspanning/kleppen af kunt schakelen prima maar ik zou er niet teveel moeite voor doen.
Je geeft aan dat jij overal vloerverwarming hebt en buffervat dus zeker niet nodig is voor verwarmen. In mijn situatie heb ik alleen radiatoren die alles bij elkaar een inhoud van 60L hebben, daar komen de leidingen nog bij. Het 40L buffervaatje is dus wel degelijk een significante vergroting van mijn systeeminhoud. Zelfs als een buffervat niet strikt noodzakelijk is slaat de 40L buffer misschien zo'n 0,2kWh thermische energie op, dat is toch een minuut of 5 draaien op laag vermogen (en bespaart misschien een keer in het jaar aan, -en uit schakelen). Zelfs als de toegevoegde waarde minimaal is, als hij er eenmaal in zit zijn de kosten dat ook.
Tot zo ver mijn enigszins technisch onderbouwde reden om me er niet al te druk om te maken

[Voor 51% gewijzigd door assje op 02-06-2022 14:57]
Ik heb hier een UKV-100
Dus een 100L buffervat.
Deze is er omdat ik met zoneregeling wil kunnen blijven werken ivm een houtkachel.
Worstcase kan het dus voorkomen dat alleen de badkamer (12m2 vloerverwarming 16x2 10cm H.O.H) open staat.
icm een F2120-16 heeft het buffervat het dan al erg zwaar om de temperatuur piek wat af te vlakken.Dat was mijn reden om wel een buffervat te hebben (welke eigenlijk meer als hydraulische scheiding werkt).
Dus een 100L buffervat.
Deze is er omdat ik met zoneregeling wil kunnen blijven werken ivm een houtkachel.
Worstcase kan het dus voorkomen dat alleen de badkamer (12m2 vloerverwarming 16x2 10cm H.O.H) open staat.
icm een F2120-16 heeft het buffervat het dan al erg zwaar om de temperatuur piek wat af te vlakken.Dat was mijn reden om wel een buffervat te hebben (welke eigenlijk meer als hydraulische scheiding werkt).
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Ben met een vriend een beetje aan het meekijken om het huis ook over te zetten op een warmtepomp. Alleen nu is voldoende afgifte krijgen nog wel een uitdaging bij lage watertemperaturen. Nu is de woonkamer is voorzien van 3 diepe convector putten, die minder dan 1/3 overhouden van hun capaciteit op 45°C water. Liefst wil je natuurlijk nog lager qua watertemperatuur. De putten zijn ca 160x28x50 (lxbxh). Deze zelf upgraden met ventilatoren helpt wel iets, maar in te beperkte mate.
Nu was 1 van de ideeën om in 1 of 2 van die putten een fancoil te hangen, bijvoorbeeld de airleaf sl of sls.
Denken jullie dat zoiets moet werken? De warme lucht wordt netjes naar boven geblazen, koude lucht kan worden aangezogen vanuit de put.
Zie ik hier iets over het hoofd? Of nog andere goede ideeën?
Nu was 1 van de ideeën om in 1 of 2 van die putten een fancoil te hangen, bijvoorbeeld de airleaf sl of sls.
Denken jullie dat zoiets moet werken? De warme lucht wordt netjes naar boven geblazen, koude lucht kan worden aangezogen vanuit de put.
Ik heb zelf een convector put of stof put en heb er ook wel eens aangedacht. Maar de grootte lucht stroom heeft me er van weer houden.lampy25 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:27:
Ben met een vriend een beetje aan het meekijken om het huis ook over te zetten op een warmtepomp. Alleen nu is voldoende afgifte krijgen nog wel een uitdaging bij lage watertemperaturen. Nu is de woonkamer is voorzien van 3 diepe convector putten, die minder dan 1/3 overhouden van hun capaciteit op 45°C water. Liefst wil je natuurlijk nog lager qua watertemperatuur. De putten zijn ca 160x28x50 (lxbxh). Deze zelf upgraden met ventilatoren helpt wel iets, maar in te beperkte mate.
Later heb ik een fancoil erbij gehangen en ben blij dat die niet in de put hangt. Die dingen kunnen beter vrij hangen want er gaat toch serieus lucht doorheen en in een put lijkt me dat alleen maar tocht klachten geven vooral over de vloer.
Vraagje voor de airleaf eigenaren hier.
Met de temperaturen van de laatste dagen zijn de fancoils hier in huis flink aan het koelen.
Enige probleem waar tegen aanloop is dat de sensor voor de luchttemperatuur beïnvloed wordt door koude val onder uit de fancoil. Hierdoor stopt de fancoil met koelen omdat deze denkt dat de ruimte op temperatuur is.
Ik heb al geprobeerd de sensor uit zijn houder te halen en wat te verplaatsen, maar dit geeft gemixte resultaten.
Iemand hier die dit ook ervaart of zelfs al een oplossing heeft?
Met de temperaturen van de laatste dagen zijn de fancoils hier in huis flink aan het koelen.
Enige probleem waar tegen aanloop is dat de sensor voor de luchttemperatuur beïnvloed wordt door koude val onder uit de fancoil. Hierdoor stopt de fancoil met koelen omdat deze denkt dat de ruimte op temperatuur is.
Ik heb al geprobeerd de sensor uit zijn houder te halen en wat te verplaatsen, maar dit geeft gemixte resultaten.
Heb ik nog niet. Ik heb losse thermostaten gekocht en zit nog steeds op de fancoils te wachten. Deze maand als het goed is. Gelukkig was ik al niet van plan de thermostaat laag te hangen. Als dat goed werkt stuur ik een linkjen00ts schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:21:
Vraagje voor de airleaf eigenaren hier.
Nukezone FTW
Heeft iemand van jullie ervaring met Sabiana Carisma FLY fancoil units?
Heb een offerte binnen van een nederlands bedrijf voor € 929,- ex btw voor de CVP-T 4 met infrarood afstandsbediening. Vind 't sterk aan de prijs, maar heb aan de andere kant het gevoel dat er in NL weinig anders te vinden is.
https://www.climamarket.i...ma-fly-cvp-t-4-kw-520-381
de monobloc WP heb ik al, en ga graag onder het dauwpunt koelen, de geisoleerde leidingen liggen er al.
Heb een offerte binnen van een nederlands bedrijf voor € 929,- ex btw voor de CVP-T 4 met infrarood afstandsbediening. Vind 't sterk aan de prijs, maar heb aan de andere kant het gevoel dat er in NL weinig anders te vinden is.
de monobloc WP heb ik al, en ga graag onder het dauwpunt koelen, de geisoleerde leidingen liggen er al.
Gasloos huis uit 1906 - 4,2Kwp Enphase N/Z - Edel Auer 80L WP Boiler - Sanura WTW @ Douche - 5kW Daikin L/W WP
Hierboven even lezen?Cereal schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:35:
Heeft iemand van jullie ervaring met Sabiana Carisma FLY fancoil units?
Marktplaats komen ze ook soms voorbij.
@Cereal ik heb twee Sabiana Carisma wandmodellen. Prima en stille apparaten.
Ik heb eindelijk mijn innova airleaf fancoils binnen en dacht ik test het even voor ik het installeer.
Nu heb ik de 2wegklep en thermostaat aan de praat maar snap niet goed hoe ik de fan moet aansturen. Hij heeft 5 draden
Het gaat om deze
DC FLWD 89-22
n276300b sic-39cvj-f122-1
Zoiets
https://m.nl.aliexpress.c...tml?gatewayAdapt=Pc2Msite
Iemand weet dat ongetwijfeld hier hoop ik?
Ik dacht kan hem gewoon als 3 speed fan aansluiten, maar snap er niks van.
Moet op deze thermostaat
https://www.becasmart.com...fan-coil-room-thermostat/
Nu heb ik de 2wegklep en thermostaat aan de praat maar snap niet goed hoe ik de fan moet aansturen. Hij heeft 5 draden
Het gaat om deze
DC FLWD 89-22
Zoiets
Moet op deze thermostaat
[Voor 27% gewijzigd door Powrskin op 04-07-2022 09:23]
Nukezone FTW
Aarde 1Powrskin schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:20:
Ik heb eindelijk mijn innova airleaf fancoils binnen en dacht ik test het even voor ik het installeer.
Het gaat om deze
DC FLWD 89-22
Zoiets
Moet op deze thermostaat
Nul 2
speed 1=3
speed 2=4
speed 3=5
Dan heb ik 5 draden.

Euh ja dan zijn het 5 draden, maar snap niet wat waar moet.Seafarer schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:11:
[...]
Aarde 1
Nul 2
speed 1=3
speed 2=4
speed 3=5
Dan heb ik 5 draden.
Als ik de linkjes op internet moet geloven voor niet dezelfde maar bv de SIC-37CVL-F120-1
https://www.google.com/se...2.75#imgrc=QjsIWYyKCZnOcM
Dan is
blauw pwm
Rood hoog voltage (is dat dan hoge snelheid?)
Wit midden snelheid
Geel lage snelheid
Zwart- nul/ground
Op de thermostaat staat fan aansluiten 1/2/3 snelheid en de ground.
Nukezone FTW
Vaillant VA 1-045 WN doet het hier prima zonder buffervat. Flow van 12l/min (J serie ingesteld op vaste flow) er doorheen, deltaT is meestal iets van 2 tot 3 graden en afgegeven vermogen schommelt net onder/rond de 2.5kW als de compressor op het minimum draait van 19Hz. Verbruik zit meestal tussen de 400W en 500W.ErikVers schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 00:30:
[...]
Hier al verder mee gekomen? Ik zou denken dat je systeem inhoud te klein gaat worden in het koelbedrijf. Vaak is er een minimale water inhoud vereist en de fan coil staan niet echt bekend om hun inhoud.
Zit er nog wel aan te denken om een tweede op de eerste verdieping op te hangen. Iemand ervaring met de Ideal Clima Wall Fan Coil Ikaro Series HW 750 Fan Coil THE07D ? Lijkt met 430 euro inclusief verzending net wat gunstiger dan de Vaillant fancoils die in prijs gestegen zijn.
Ik zou eerst eens heel goed de gebruiksaanwijzing doorlezen. Want en pwm en 3 snelheden lijkt me nogal onwaarschijnlijk.Powrskin schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:29:
[...]
Euh ja dan zijn het 5 draden, maar snap niet wat waar moet.
Als ik de linkjes op internet moet geloven voor niet dezelfde maar bv de SIC-37CVL-F120-1
Dan is
blauw pwm
Wit midden snelheid
Geel lage snelheid
Zwart- nul/ground
Aarde zit aan de behuizing dus dat kun je meten.
Op welke watertemperatuur draait hij bij jou?Heronimo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:57:
Vaillant VA 1-045 WN doet het hier prima zonder buffervat. Flow van 12l/min (J serie ingesteld op vaste flow) er doorheen, deltaT is meestal iets van 2 tot 3 graden en afgegeven vermogen schommelt net onder/rond de 2.5kW als de compressor op het minimum draait van 19Hz. Verbruik zit meestal tussen de 400W en 500W.
Water temperatuur is afhankelijk van minimum vermogen bij een gegeven buitentemperatuur. Maar meestal tussen de 9 en de 12 graden ingaand en 13 en 15 uitgaand (niet gekalibreerde sensoren van de warmtepomp).
Kent iemand de webshop Aquaclick, die hebben de Arovair voor een nette prijs: https://www.acquaclick.co...are/3201-dimensione-42_kw
Denk het toch wel, want afhankelijk van het display die je erbij koopt kan je de fan beter regelen.Seafarer schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:00:
[...]
Ik zou eerst eens heel goed de gebruiksaanwijzing doorlezen. Want en pwm en 3 snelheden lijkt me nogal onwaarschijnlijk.
Aarde zit aan de behuizing dus dat kun je meten.
Als je mijn linkje opent dan zie je daar een plaatje op de fan staan met de kleuren van de bedrading en wat het is.
Helaas heeft mijn nidec fan dat niet en kan ik hem ook niet vinden.
Dacht is een paar draden aansluiten en klaar maar zo makkelijk is het schijnbaar niet
Nukezone FTW
Uh nee inderdaad. Ik zie het. Hier kan ik je niet echt mee helpen zie ik nu. Dit is een constructie die mij totaal onbekend is.Powrskin schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:37:
[...]
Denk het toch wel, want afhankelijk van het display die je erbij koopt kan je de fan beter regelen.
Als je mijn linkje opent dan zie je daar een plaatje op de fan staan met de kleuren van de bedrading en wat het is.
Helaas heeft mijn nidec fan dat niet en kan ik hem ook niet vinden.
Dacht is een paar draden aansluiten en klaar maar zo makkelijk is het schijnbaar niet
Maar de tekening van de fancoil unit zou toch meer duidelijkheid moeten geven? gewoon een aansluitschema is er toch wel bijgeleverd. Hoop ik.
Een aansluitschema zit erbij. Alleen gaan ze ervan uit dat je hun moederbordje en displays gebruikt. Dan is het inderdaad stekkertje erin en klaar. Ik wil graag mijn eigen display gebruiken.Seafarer schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:03:
[...]
Uh nee inderdaad. Ik zie het. Hier kan ik je niet echt mee helpen zie ik nu. Dit is een constructie die mij totaal onbekend is.
Maar de tekening van de fancoil unit zou toch meer duidelijkheid moeten geven? gewoon een aansluitschema is er toch wel bijgeleverd. Hoop ik.
Nukezone FTW
Heb je dan niet alsnog een controller nodig, zoals bijvoorbeeld de Innova B4V642? Daar kun je een 3-standen thermostaat op aansluiten en verwerkt dat naar het juiste signaal voor de elektromotor van de fan. Deze werkt namelijk niet op 3 standen, maar is traploos regelbaar.Powrskin schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:29:
[...]
Euh ja dan zijn het 5 draden, maar snap niet wat waar moet.
Dan is
blauw pwm
Wit midden snelheid
Geel lage snelheid
Zwart- nul/ground
Houd er even rekening mee dat er een VA 2-0xx WN opvolger is met een nieuwe/mooiere kap. De prijs is heel mooi idd.Heronimo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:18:
[...]
Water temperatuur is afhankelijk van minimum vermogen bij een gegeven buitentemperatuur. Maar meestal tussen de 9 en de 12 graden ingaand en 13 en 15 uitgaand (niet gekalibreerde sensoren van de warmtepomp).
Kent iemand de webshop Aquaclick, die hebben de Arovair voor een nette prijs: https://www.acquaclick.co...are/3201-dimensione-42_kw
Als je er 1 tegelijk koopt is de verzending maar 38,97 euro (paesi bassi)

[Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 05-07-2022 10:12]
Heb hier een VA 1-045WN hangen waar ik prima tevreden mee ben. Weet jij of er behalve de optische update nog andere verschillen zijn met versie 2? Ik zou verticale swing voor de lucht bijvoorbeeld wel een waardevolle toevoeging vinden.P5ycho schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:10:
[...]
Houd er even rekening mee dat er een VA 2-0xx WN opvolger is met een nieuwe/mooiere kap. De prijs is heel mooi idd.
Als je er 1 tegelijk koopt is de verzending maar 38,97 euro (paesi bassi)
doek55 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:01:
[...]
Heb je dan niet alsnog een controller nodig, zoals bijvoorbeeld de Innova B4V642? Daar kun je een 3-standen thermostaat op aansluiten en verwerkt dat naar het juiste signaal voor de elektromotor van de fan. Deze werkt namelijk niet op 3 standen, maar is traploos regelbaar.
Ik heb maar controllers besteld en hoop dat het dan werkt op de thermostaat. Eigenlijk wil ik de tempsensor van de fancoil niet gebruiken omdat die niet wil verwarmen onder de 30c watertemp. Eerst maar eens aan de praat. Ik zal het ook even in het airco topic posten. Niemand verder tips?
Nukezone FTW
Als je de temperatuurvoeler niet aansluit werkt de fancoil gewoon, maar zal de ventilator niet stoppen als de aanvoertemperatuur buiten range is. Als je die functionaliteit wel wilt gebruiken kun je een weerstand parallel over de temperatuursensor zetten.
@Powrskin Ik wou net gaan linken naar de post van @doek55 waarin hij datgene wat hij hierboven schreef omschrijft.
Ik kreeg al de indruk dat je de topic niet helemaal hebt doorgelezen.
doek55 in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen"
Weet iemand hoe je de piepjes uit kan zetten bij de aroVair fancoils van Vaillant? Erg storend als hij ik in de avond/nacht de instellingen wil wijzigen.
Ja ik heb hem wel helemaal gelezen en wist dat het met een weerstand was te fixen.Superbeagle schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:51:
@Powrskin Ik wou net gaan linken naar de post van @doek55 waarin hij datgene wat hij hierboven schreef omschrijft.
Ik heb alleen een andere thermostaat en met eigen temp meter en denk dat die dan gewoon wel uit gaat. Ik wacht even af tot die controllers er zijn.
Nukezone FTW
Die fan moet natuurlijk wel uit gaan. Als het goed is kan hij wel op 400rpm gaan draaien en is het dan wel redelijk stil.doek55 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:45:
[...]
Als je de temperatuurvoeler niet aansluit werkt de fancoil gewoon, maar zal de ventilator niet stoppen als de aanvoertemperatuur buiten range is. Als je die functionaliteit wel wilt gebruiken kun je een weerstand parallel over de temperatuursensor zetten.
Nukezone FTW
Iemand enig idee waar ik aan Vaillant Arovair fancoils kan komen (voor een normale prijs)? Lijkt wel alsof ze overal niet te krijgen zijn (zoals zoveel producten tegenwoordig) ..
Italië kun je ze nog krijgen maar de prijzen zijn daar uiteraard ook duurder geworden.
Ze hebben tegenwoordig een nieuwe look.
Prijzen ongeveer 500 euro/stuk excl. transport.
Een jaar geleden waren ze 375 euro.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021
Ik zie op de sites uit Italie ook dat ze niet op voorraad zijn?martijn v o schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:14:
Italië kun je ze nog krijgen maar de prijzen zijn daar uiteraard ook duurder geworden.
https://www.tavolla.com/v...-045-wn-fancoil-a-parete/ > 5 - 8 weken
[Voor 11% gewijzigd door BenH op 07-07-2022 20:13]
ja de 045 wel, de 025 zijn er nog twee.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021
Ik heb hier een AlphaInnoTec GKR fancoil (volgens mij een re-branded Aertesi, soms bekend onder Zefiro) uit 2010. Verwarmen gaat perfect en vrij stil.
De controller is een TOP1-BI en je zou er ook mee kunnen koelen. Op deze controller staat dipswitch 1 aan, waardoor summer/winter switch automatisch zou moeten gaan via "water". Aanvoertemperatuur is zo'n 17 graden C bij koelen.
De NTC (10kOhm@25C) op de waterleiding is erg handig tijdens koude winterdagen. Tijdens een defrost stopt de fancoil namelijk even met lucht verplaatsen. Iemand een tip hoe je het beste van beiden kunt krijgen zonder iedere keer de unit open te schroeven en de dipswitch om te zetten?
De controller is een TOP1-BI en je zou er ook mee kunnen koelen. Op deze controller staat dipswitch 1 aan, waardoor summer/winter switch automatisch zou moeten gaan via "water". Aanvoertemperatuur is zo'n 17 graden C bij koelen.
De NTC (10kOhm@25C) op de waterleiding is erg handig tijdens koude winterdagen. Tijdens een defrost stopt de fancoil namelijk even met lucht verplaatsen. Iemand een tip hoe je het beste van beiden kunt krijgen zonder iedere keer de unit open te schroeven en de dipswitch om te zetten?
Je zou er een schakelaartje tussen kunnen zetten, zodat je in de zomer de bypass via de weerstand uit kunt schakelen. Ik zit daar ook aan te denken, want ik kan met de Ta nu niet veel hoger dan 10°C, omdat anders de ventilator van de fancoil uit gaat.timovd schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:45:
Ik heb hier een AlphaInnoTec GKR fancoil (volgens mij een re-branded Aertesi, soms bekend onder Zefiro) uit 2010. Verwarmen gaat perfect en vrij stil.