Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
Ja, dan doet de weestand niet mee. Bij mij draait de ventilator in koelmodus alleen als de Ta <20°C. Nu (met weerstand) heb ik Ta van <10°C nodig om de ventilator te laten draaien.timovd schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:44:
@doek55 bedoel je dan dat je in de zomer de weerstand (NTC) op de watertoevoer loskoppelt via de schakelaar? Dat gaat er toch niet voor zorgen dat de ventilator wel gaat draaien?
Ideaal lijkt het me dan om hier ook gelijk (condenserend) mee te kunnen koelen zodat we geen aparte airco hoeven aan te schaffen. We verwarmen ons SWW ook met dezelfde warmtepomp, dus die zal dan dus moeten switchen tussen koelen en verwarmen. Zijn er hierbij bijzondere dingen waar we rekening mee moeten houden en zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben?
Bij volledig inbouw (dus geen plafond cassette) in ieder geval rekening houden dat je er later nog bij kan of goede lucht filters plaatsen tegen stof.Pejdref schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:43:
We zijn bezig met een complete renovatie van een huis en gaan hierbij direct gasloos. De benedenverdieping en het SWW worden verwarmd met een warmtepomp (Panasonic monoblock). Wij overwegen ook sterk om onze bovenverdieping deels met fancoils te gaan verwarmen. Het liefste met units die we in de wand of in het plafond inbouwen.
Ideaal lijkt het me dan om hier ook gelijk (condenserend) mee te kunnen koelen zodat we geen aparte airco hoeven aan te schaffen. We verwarmen ons SWW ook met dezelfde warmtepomp, dus die zal dan dus moeten switchen tussen koelen en verwarmen. Zijn er hierbij bijzondere dingen waar we rekening mee moeten houden en zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben?
Bij koelen ook condens afvoer nodig.
Bv zo'n kickspace bedoel ik (https://www.buurs.nl/prod...space-600-plintverwarming)
Ik heb idealiter nog extra afgifte nodig in mijn systeem maar heb geen plek voor radiatoren. Het zou dus een mooie optie zijn maar vraag me toch af of dat lekker gaat lopen i.c.m. normale radiatoren.
Niet doen. Kick space heeft hoge temperaturen nodig en heeft ook een hoge retour. Allemaal dingen die je niet wilt met een warmtepomp.Evanrvb schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:55:
Is er hier een tweaker die al eens een plintverwarming / minifancoil aan zijn WP heeft geknoopt? Ik ben benieuwd naar de ervaringen hier in.
Bv zo'n kickspace bedoel ik (https://www.buurs.nl/prod...space-600-plintverwarming)
Ik heb idealiter nog extra afgifte nodig in mijn systeem maar heb geen plek voor radiatoren. Het zou dus een mooie optie zijn maar vraag me toch af of dat lekker gaat lopen i.c.m. normale radiatoren.
Fancoil? Als optie. Dus eventueel een radiator vervangen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Er zijn wel modellen die werken op 40 gr, daarmee moet ik toch gaan werken ivm mijn afgifte dus dat is wel oké. Ik zit inderdaad vooral met de hoge retour. Maar ik dacht misschien kan je met een voetventiel het iets knijpen waardoor de retourtemp lager wordt? (als dat past überhaupt).Seafarer schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:48:
[...]
Niet doen. Kick space heeft hoge temperaturen nodig en heeft ook een hoge retour. Allemaal dingen die je niet wilt met een warmtepomp.
Fancoil? Als optie. Dus eventueel een radiator vervangen.
Een radiator voor een fancoil vervangen is niet echt een optie. Heb de bestaande nodig voor de waterinhoud in mijn systeem ivm defrost.
Waar vind je die? Want vermogen komt er dan ook niet meer uit.
Het afgegeven vermogen wordt dan ook kleiner.daarmee moet ik toch gaan werken ivm mijn afgifte dus dat is wel oké. Ik zit inderdaad vooral met de hoge retour. Maar ik dacht misschien kan je met een voetventiel het iets knijpen waardoor de retourtemp lager wordt? (als dat past überhaupt).
Dan ventilatoren onder je bestaande radiatoren?Een radiator voor een fancoil vervangen is niet echt een optie. Heb de bestaande nodig voor de waterinhoud in mijn systeem ivm defrost.
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Ik zie dat de grootste variant 800 watt doet bij 20 graden temperatuursverschil (neem aan dat ze dan dan het verschil tussen aanvoer en omgevingstemperatuur bedoelen)Evanrvb schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:12:
[...]
Er zijn wel modellen die werken op 40 gr, daarmee moet ik toch gaan werken ivm mijn afgifte dus dat is wel oké. Ik zit inderdaad vooral met de hoge retour. Maar ik dacht misschien kan je met een voetventiel het iets knijpen waardoor de retourtemp lager wordt? (als dat past überhaupt).
Een radiator voor een fancoil vervangen is niet echt een optie. Heb de bestaande nodig voor de waterinhoud in mijn systeem ivm defrost.
Is op zich redelijk wat, voldoende voor een kleine kamer waarschijnlijk, maar de fancoils in dit topic hebben een veel grotere warmtewisselaar. En zijn daardoor ook groter natuurlijk, maar voor het geld krijg je een stuk meer dan die plint verwarming.
De hogere retour maakt denk ik niet zo heel veel uit, het circuit van de warmtepomp heeft vaak een lager verschil in temperatuur maar bij een veel hogere flow dan bij de CV.
Er zijn ook fancoils die je hoog aan de wand hangt, zien er uit als een airco:Evanrvb schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:12:
[...]
Vaillant aroVAIR
Innova Filomura
Deze staan ook nog op m’n lijstje voor extra warmte én koeling afgifte in de woonkamer. Wellicht interessant?
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Voor extra waterinhoud ivm defrost kun je een buffervat laten monteren in de retour. Daar zijn die nu juist voor bedoeld 😀.Evanrvb schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:12:
[...]
Buffervaten hebben een slechte naam hier op Tweakers omdat ze vaak ook gemonteerd worden als het niet nodig is. En dan daalt het rendement van je systeem iets. Maar het is niet zo dat je dat gelijk honderden euro’s per jaar scheelt naar mijn ervaring: wij hebben ook een buffervat ivm lage systeem inhoud en betalen 40 euro per maand aan energie met onze full electric Mitsu Ecodan. Het was 120 per maand toen we nog een fossiele HR ketel hadden.
Het perfecte systeem bestaat alleen in theorie, en hoewel wij als Tweakers daar wel naar streven natuurlijk, maak je in de praktijk altijd allerlei afwegingen.
[Voor 45% gewijzigd door LeonTebbens op 27-07-2022 09:23]
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Deze geeft bv 500 watt bij 40gr: https://www.warmteservice...5?origin=-tl001-10092-51-Seafarer schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:06:
Waar vind je die? Want vermogen komt er dan ook niet meer uit.
Tja dat komt er bij mij niet door thuis. niet voldoende WAFLeonTebbens schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:07:
[...]
Er zijn ook fancoils die je hoog aan de wand hangt, zien er uit als een airco:
Vaillant aroVAIR
Innova Filomura
Deze staan ook nog op m’n lijstje voor extra warmte én koeling afgifte in de woonkamer. Wellicht interessant?

Een buffervat is inderdaad een optie. Alleen het is het allemaal net niet hier. Ik heb nu de opstelling: 240bx50h t33 radiator + plek voor een 200hx60b t20 verticale. Ik kan dus kiezen voor bv een jaga ipv die verticale radiator alleen die heeft nauwelijks meer afgifte dan een normale verticale radiator waar ik 2 speedcomforts onder plak. edit: Je hebt me toch aan het denken gezet

Ze maken natuurlijk wel geluid, dus vandaar dat een plintverwarming toch nog wel mijn voorkeur heeft. Maakt ook geluid, maar zit in de keuken. (verder weg)
Ik zit nu op zo'n 2500w afgifte op 40/35/20. 3000 zou ideaal zijn. Vandaar dat een plint fancoil ideaal is qua opstelling alleen ik vraag me dus af of het gaat. De retourtemp moet wel ongeveer gelijk zijn als bij de radiators.
Ik wil niet zeuren hoor. Als het niet gaat dan gaat het niet, maar het zou wel een mooie oplossing zijn

[Voor 9% gewijzigd door Evanrvb op 27-07-2022 09:56]
Bedoel je zoiets als Ducto voor inbouw icm luchtkanalen:Pejdref schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:58:
@Cees-JanH Ik zie in dit topic dat jij ook units boven je plafond hebt verwerkt die je ook gebruikt voor het koelen. Heb jij, of iemand anders, documentatie hiervan? Specificatie en eventueel aansluit/installatie documentatie. Ik kan hier online niet echt iets van vinden.
https://www.innovaenergie..._en_dimensioni_minime.pdf
Of Airleaf SLI voor inbouw ter plaatse:
https://www.innovaenergie...eaf_2022_-_en_low_res.pdf
Hier vind je uitgebreidere informatie als je weet welk model je nodig hebt:
https://www.innovaenergie.com/en/docs/manuals/
Wij gaan onze zolder verbouwen en ik dacht eraan om fancoils te plaatsen om daarmee de ruimte iets af te koelen. Ik heb al een vloerverwarming(+koelings)systeem liggen, echter is de hart op hart afstand van de verwarmingsbuizen op zolder te groot voor voldoende koeling. Daarbij komt nog dat de zolder sowieso warm is omdat dit het hoogste punt van het huis is. Betreft een recente woning uit 2020 met warmtepomp met passieve koeling.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Wij krijgen een situatie met drie verdiepingen vloerverwarming in alle ruimtes.its_me_ schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:57:
Kan een van jullie een ervaring schrijven over het koelen met deze fancoils met een aanvoertemperatuur van ~18°C?
[...]
Geen idee hoeveel koeling en comfort dit geeft te opzichte ten opzichte van een grote fancoil (of twee) waarbij je onder de dauwtemperatuur kan koelen.
Of een fancoil lekker mee laten draaien op 18 graden als extra naast de vloerverwarming.
11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab
Fancoils zijn ontworpen om te draaien (meestal dan) op 7-12.
als je deze op 18 graden wil laten draaien dan komt er bijna niets meer uit.
Net als een radiator 90-70-20 ineens op 40-30-20 zou moeten draaien.
Wat wel helpt, dat doe ik thuis ook, als de vloerkoeling draait zet ik de fancoils op ventileren door de luchtstroom in de ruimte werkt de vloerkoeling beter.
Wat je ook kunt doen is wel de faincoils op het water circuit zetten maar dan met een klepje in zowel unit (normally closed) en dan ook op de vloerkoeling (normally open).
Je kunt dan de kleppen sturen (vloerkoeling dicht en fancoil open) en dan de machine op 7 graden instellen.
Dan wel het leidingwerk isoleren met armaflex tegen de condens.
Maar als je de WP al hebt en de fancoil ook dan is het een kwestie van klepjes, trafo en kabeltjes.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021
We hebben een hele grote Jaga Briza op de slaapkamer staan speciaal voor koelen (stoken doen we er niet). Met koelen met 17 a 18 graden brengt ie de ruimte wel naar 25 als het buiten 30 is. Maar dat duurt wel uuuren. De slaapkamer ligt aan de schaduwkant. Op onze zolder waar het erg warm kan worden, hebben we ook een kleine split airco, met zolderdeur open koelt ie bijna het hele huis 😀its_me_ schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:57:
Kan een van jullie een ervaring schrijven over het koelen met deze fancoils met een aanvoertemperatuur van ~18°C?
Wij gaan onze zolder verbouwen en ik dacht eraan om fancoils te plaatsen om daarmee de ruimte iets af te koelen. Ik heb al een vloerverwarming(+koelings)systeem liggen, echter is de hart op hart afstand van de verwarmingsbuizen op zolder te groot voor voldoende koeling. Daarbij komt nog dat de zolder sowieso warm is omdat dit het hoogste punt van het huis is. Betreft een recente woning uit 2020 met warmtepomp met passieve koeling.
[Voor 4% gewijzigd door LeonTebbens op 27-07-2022 17:57]
Ik heb ook een Briza voor verwarmen.1450 X 410 mm het lage model tweepijps.LeonTebbens schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:55:
[...]
We hebben een hele grote Jaga Briza op de slaapkamer staan speciaal voor koelen (stoken doen we er niet). Met koelen met 17 a 18 graden brengt ie de ruimte wel naar 25 als het buiten 30 is. Maar dat duurt wel uuuren. De slaapkamer ligt aan de schaduwkant. Op onze zolder waar het erg warm kan worden, hebben we ook een kleine split airco, met zolderdeur open koelt ie bijna het hele huis 😀
Hoe is jouw ervaring met stof? Want er zit geen filter in. Ik ben nu bezig zelf een filter erop te bouwen. Maar ik heb al gemerkt dat een jaar zonder filter betekend dat hij ieder jaar uitgeblazen moet worden met een compressor om schoon te maken.
Als je toevallig een 4 pijps hebt dan kun je die ook waterzijdig in serie zetten om het koeloppervlak te vergroten.
het is gelukt met het genoemde moederbordje.doek55 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:01:
[...]
Heb je dan niet alsnog een controller nodig, zoals bijvoorbeeld de Innova B4V642? Daar kun je een 3-standen thermostaat op aansluiten en verwerkt dat naar het juiste signaal voor de elektromotor van de fan. Deze werkt namelijk niet op 3 standen, maar is traploos regelbaar.

de coils zijn nu aan te sturen met de eigen thermostaten en gaan dus ook aan wanneer ik wil.
uiteraard moet dan de warmtepomp wel aan zijn.
helemaal leuk op hogere temperatuur heb ik het nog niet, want dan wordt het een pendel feest. terwijl ik wel veel afgifte heb dacht ik.
Maar er komt in elk geval wel een leuke bak koude uit als je condenserend gaat koelen.
Nukezone FTW
Zou je nog eens kunnen samenvatten wat je nu hebt gekocht (en waar tegen welke prijs) en hoe je het aan elkaar hebt gekoppeld?Powrskin schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:57:
[...]
het is gelukt met het genoemde moederbordje.![]()
de coils zijn nu aan te sturen met de eigen thermostaten en gaan dus ook aan wanneer ik wil.
helemaal leuk op hogere temperatuur heb ik het nog niet, want dan wordt het een pendel feest. terwijl ik wel veel afgifte heb dacht ik.
Maar er komt in elk geval wel een leuke bak koude uit als je condenserend gaat koelen.
Leiding diameter voldoende groot?Powrskin schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:57:
[...]
het is gelukt met het genoemde moederbordje.![]()
helemaal leuk op hogere temperatuur heb ik het nog niet, want dan wordt het een pendel feest.
terwijl ik wel veel afgifte heb dacht ik.
Nog geen last van stof, heb er vorige maand nog naar gekeken. Nu rijdt ook 2x per week Josje, de robotstofzuiger, door de slaapkamer. En we hebben geen tapijt maar kurk op de vloer.Seafarer schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:34:
[...]
Ik heb ook een Briza voor verwarmen.1450 X 410 mm het lage model tweepijps.
Hoe is jouw ervaring met stof? Want er zit geen filter in. Ik ben nu bezig zelf een filter erop te bouwen. Maar ik heb al gemerkt dat een jaar zonder filter betekend dat hij ieder jaar uitgeblazen moet worden met een compressor om schoon te maken.
Als je toevallig een 4 pijps hebt dan kun je die ook waterzijdig in serie zetten om het koeloppervlak te vergroten.
Josje zal goed helpen.LeonTebbens schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 07:19:
[...]
Nog geen last van stof, heb er vorige maand nog naar gekeken. Nu rijdt ook 2x per week Josje, de robotstofzuiger, door de slaapkamer. En we hebben geen tapijt maar kurk op de vloer.

Mijn ervaring is overigens ook dat je het stof niet ziet zitten. Totdat je de compressore erin hangt.

2x innova sls 600 2x 350e ongeveer. Die kleine zijn vrij duur.Wolly schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:53:
[...]
Zou je nog eens kunnen samenvatten wat je nu hebt gekocht (en waar tegen welke prijs) en hoe je het aan elkaar hebt gekoppeld?
2x 2wegklep Ali
Thermostaat https://nl.aliexpress.com/item/32981094105.html
Zoiets als deze maar dan uit Italië. 2x 40e
Controller innova b4v642ii 2x 80e
En nog wat buizerij en koppelingen.
Bij elkaar dure gein. De fancoils zien er wel erg chiq uit en het werkt mooi. Ook nog wel vrij stil.
2 losse airco's was duurder geweest. Als je het met 1 airco kan doen, dan zou ik dat aanraden.
De warmtepomp schakelt bijvoorbeeld bij verwarmen mooi snel terug naar laag vermogen, dit is bij koelen lastiger omdat hij dan vaker gaat pendelen.
Het is wel een LG kwaal omdat hij zsm probeert op vraag temperatuur te komen en dan pas terug gaat regelen. Sowieso de 1e tien minuten volle bak. Ik heb alleen zo goed geïsoleerd dat ik hem meer voor de sier aan heb gehad dan dan het nodig was.
Met nog een tijdje 30+ (en warme nachten) zou ik hem beter kunnen afstellen.
[Voor 16% gewijzigd door Powrskin op 28-07-2022 12:30]
Nukezone FTW
Bedankt! Daar kan ik wel wat mee.doek55 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:51:
[...]
Bedoel je zoiets als Ducto voor inbouw icm luchtkanalen:
https://www.innovaenergie..._en_dimensioni_minime.pdf
Of Airleaf SLI voor inbouw ter plaatse:
https://www.innovaenergie...eaf_2022_-_en_low_res.pdf
Hier vind je uitgebreidere informatie als je weet welk model je nodig hebt:
https://www.innovaenergie.com/en/docs/manuals/
Ik heb 3 Vaillant Arovair fancoils nog in bestelling staan, maar ik ben tegen een klein aansluit probleempje gelopen.
Een VR71 mengmodule heeft sensor-ingangen om de CV pomp te schakelen bij externe warmtevraag. Hebben de fancoils een uitgang om deze sensor-ingangen te bedienen? In de handleiding van de fancoils staat poort 6 als een aan/uit contact, maar dat lijkt me een trigger in plaats van een sturing.
Alvast bedankt,
WallyPower
- De leidingen komen deels in de chape, daarvoor breken we een klein stukje van het parket weg. Welke leidingen leg ik best? Gewone kunststofleidingen of andere? Moeten die geïsoleerd zijn als ze deels in de chape liggen? De huidige kunststofleidingen komen bovenaan gelijk met de chape, je ziet dus de bovenzijde. Ik wil natuurlijk geen condensproblemen onder mijn parket : )
- Ik voorzie ook een afvoerleiding om condenswater af te voeren, las ik. Moet die geïsoleerd zijn?
- Ik zou de leiding voorlopig met stop in het pleister/stucwerk laten zitten, zodat deze onzichtbaar is tot ik ze nodig heb. Voorzie ik die leiding best links, centraal of rechts? En het stopcontact? Is er achter de Airleaf SL voldoende plaats voor de waterleidingen en aansluiting via stopcontact?
- Mis ik verder nog iets dat ik best voorzie?
Een warme dankjewel voor jullie antwoord! En voor dit topic, heeft me véél bijgeleerd

Ik me wel wat verdiept in de AirLeaf, nog niet gekocht. Mij viel op dat de aansluitingen allemaal verdiept in de muur dienen te komen aan de rechterzijde achter de unit.stefaanoyen schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:22:
Ik zit middenin een verbouwing van een woning uit de 1966. Eind oktober gaan we erin en tegen dan moeten de slaap/studeerkamers van onze pubers bewoonbaar zijn. Deze winter plaats ik isolatie op de vloer van de bergzolder (wellicht 20cm glaswol) en in de lente renoveren we het gelijkvloers waarbij die overal vloerverwarming krijgt. Ik wil daarop wachten om te zien of de slaapkamers voldoende warm blijven in de winter en koel in de zomer, want misschien heb ik geen fancoils nodig. Ik wil wel al de nodige leidingen plaatsen voor als ze nodig zijn. In dat geval zou ik kiezen voor de Airleafs (model SL). Enkele vragen hierbij:En tenslotte: heeft iemand ervaring met de combo fancoil - ventilatiesysteem D met warmterecuperatie?
- De leidingen komen deels in de chape, daarvoor breken we een klein stukje van het parket weg. Welke leidingen leg ik best? Gewone kunststofleidingen of andere? Moeten die geïsoleerd zijn als ze deels in de chape liggen? De huidige kunststofleidingen komen bovenaan gelijk met de chape, je ziet dus de bovenzijde. Ik wil natuurlijk geen condensproblemen onder mijn parket : )
- Ik voorzie ook een afvoerleiding om condenswater af te voeren, las ik. Moet die geïsoleerd zijn?
- Ik zou de leiding voorlopig met stop in het pleister/stucwerk laten zitten, zodat deze onzichtbaar is tot ik ze nodig heb. Voorzie ik die leiding best links, centraal of rechts? En het stopcontact? Is er achter de Airleaf SL voldoende plaats voor de waterleidingen en aansluiting via stopcontact?
Een warme dankjewel voor jullie antwoord! En voor dit topic, heeft me véél bijgeleerd
Ik keek er naar omdat het koelen met de VVW niet echt heel goed werkt.
[Voor 5% gewijzigd door LeonTebbens op 03-08-2022 14:01]
Al eens een vloer ventilator aangezet en deze echt op de vloer laten blazen?LeonTebbens schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:56:
[..
Bij de buren hadden we het idee dat dit serieus merkbaar was. Het werd koud in huis.
Dat is niet standaard het geval. Normaal gesproken zit de aansluiting links bij een Airleaf SL, maar je kunt ze (laten) ombouwen naar rechts. Daar heb je een verlengde motorkabel (BB0646II) voor nodig en alles moet uit elkaar.LeonTebbens schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:56:
[...]
Ik me wel wat verdiept in de AirLeaf, nog niet gekocht. Mij viel op dat de aansluitingen allemaal verdiept in de muur dienen te komen aan de rechterzijde achter de unit.
Als je de documentatie bekijkt vind je ook een template waar de locatie voor de leidingen en elektra in de muur staan aangegeven. Zelf heb ik de fancoils aangesloten op de leidingen die uit de vloer komen waar voorheen standaard T22 radiatoren hingen.stefaanoyen schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:22:
Ik zit middenin een verbouwing van een woning uit de 1966. Eind oktober gaan we erin en tegen dan moeten de slaap/studeerkamers van onze pubers bewoonbaar zijn. Deze winter plaats ik isolatie op de vloer van de bergzolder (wellicht 20cm glaswol) en in de lente renoveren we het gelijkvloers waarbij die overal vloerverwarming krijgt. Ik wil daarop wachten om te zien of de slaapkamers voldoende warm blijven in de winter en koel in de zomer, want misschien heb ik geen fancoils nodig. Ik wil wel al de nodige leidingen plaatsen voor als ze nodig zijn. In dat geval zou ik kiezen voor de Airleafs (model SL). Enkele vragen hierbij:En tenslotte: heeft iemand ervaring met de combo fancoil - ventilatiesysteem D met warmterecuperatie?
Wat betreft de leidingen zou ik zeker kiezen voor geïsoleerde leidingen. Al het leidingwerk dat in aanraking komt met de lucht zal condenseren. Als een leiding heel oppervlakkig onder een vloer ligt zal de vloer dus ook tot onder het dauwpunt afkoelen en nat worden. Bij mij liggen de niet-geïsoleerde leidingen gelukkig diep genoeg in het beton om daar geen last van te hebben, maar de vloer dicht bij de verdeler wordt wel behoorlijk koud met vier actieve fancoils.
De condensafvoer hoeft niet geïsoleerd te worden, want die blijft boven dauwpunt.
Wat je nog kunt overwegen is een loze leiding leggen van de fancoil naar een mooie plek voor een thermostaat aan de muur, dat meet de kamertemperatuur beter dan de bediening op de fancoil.
De beste tips zijn wel gegeven.stefaanoyen schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:22:
In elk geval vanaf de grond geïsoleerde leiding, die standaard links zitten.
De stroom en een lege leiding voor een thermostaat kan wel rechts, dan hoef je alleen maar de draden van de control unit naar de ventilator te leggen. Het is namelijk vrij vol aan de linkerkant als je er zoals ik ook nog een tweewegklep kwijt wilt.
Mooie fancoils wel, die Airleafs (heb ze zelf ook)
Nukezone FTW
@doek55 Twee vragen nog:
- Dan ging je dus omhoog met die leiding en maakte je achter de fancoil nog een hoek richting het toestel dus? Is daar plaats voor bij een Airleaf of had jij een andere?
- Moet ik dan voor elk toestel (één per kamer) een muurthermostaat voorzien? En kan ik de bediening op de fancoil dan achterwege laten?
En algemeen:
- Ik las ergens dat je een afvoerleiding voor condens zeker moet aansluiten op een sifon, klopt dat?
- Kan ik niet voor elk toestel werken met een condensleiding naar buiten die een paar cm uit de buitenmuur steekt en de condens gewoon laat afdruppelen? Misschien een dom idee

- Moeten die aan-, afvoer- en condensleidingen een bepaalde diameter hebben?
[Voor 20% gewijzigd door stefaanoyen op 04-08-2022 11:13]
De leidingen komen bij mij rechts onder de fancoil uit de vloer (zoals bij een reguliere radiator) en lopen binnen de omkasting van de fancoil omhoog tot de aansluitpunten op de fancoil.stefaanoyen schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:07:
Dikke merci voor de snelle feedback al, kan ik heel wat mee!
@doek55 Twee vragen nog:
- Dan ging je dus omhoog met die leiding en maakte je achter de fancoil nog een hoek richting het toestel dus? Is daar plaats voor bij een Airleaf of had jij een andere?
- Moet ik dan voor elk toestel (één per kamer) een muurthermostaat voorzien? En kan ik de bediening op de fancoil dan achterwege laten?
En algemeen:
- Ik las ergens dat je een afvoerleiding voor condens zeker moet aansluiten op een sifon, klopt dat?
- Kan ik niet voor elk toestel werken met een condensleiding naar buiten die een paar cm uit de buitenmuur steekt en de condens gewoon laat afdruppelen? Misschien een dom idee![]()
- Moeten die aan-, afvoer- en condensleidingen een bepaalde diameter hebben?
Volgens mij kun je geen thermostaten combineren en heb je er dus per fancoil één nodig. De bediening op de fancoil komt dan te vervallen. De bediening/controller moet je er altijd los bijbestellen en zijn er in veel varianten.
Alleen als de condensleiding het riool in gaat heb je een sifon nodig om rioollucht te voorkomen. Makkelijker is om een gat door de muur te boren, rechtstreeks naar buiten. Ik heb dit voor twee fancoils gedaan, daar drupt het condenswater op een afdak. Bij de twee andere fancoils loopt de condensafvoer over de plint, door de muur en in de hemelwaterafvoer aan de buitengevel.
Ik heb de bestaande 16x2 meerlagenbuis gebruikt om de fancoils aan te sluiten en dat is voldoende diameter. Het condenswater druppelt, dus je hebt geen grote diameter nodig, de aansluitmaat is 16mm, maar er moet wel afschot zijn vanaf de condensopvangbak in de fancoil, anders heb je een condenspompje nodig.
Mijn ventilatiesysteem D heeft trouwens al een enthalpiewisselaar die de luchtvochtigheid op een gezond peil houdt. Zou dat helpen (ventilatiesysteem dat de luchtvochtigheid verlaagt in de zomer, waardoor de Airleaf minder condens geeft) of gaat dat elkaar tegenwerken (Airleaf die veel vocht uit de lucht haalt, waarop ventilatiesysteem eraan toevoegt enz)? Bedankt voor de feedback!
[Voor 23% gewijzigd door stefaanoyen op 06-08-2022 09:39]
Aankomende week echte vuurdoop van de fancoils op de slaapkamers slaapkamers....hittegolf op komst!
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021
Ik ben ook enthousiast geraakt over fancoils. Wat betreft de CV leidingen. Die wil ik allemaal in de muur weg werken. Moet ik deze leidingen dan inclusief isolatie in de muren plaatsen?
Alvast bedankt voor jullie advies
Ook ik ben aan het kijken om de vloerkoeling uit te breiden met 1 of 2 fancoils op de verdieping en 1 op de BG. Vloerkoeling gaat lang goed met aanvoer van 16gr, maar met de luchtvochtigheid van gisteren werd de vloer vochtig, ondanks de waaier. Als ik de wp naar 17/18 zet gaat hij pendelen. Ik draai al op 50% en houdt de buitensensor voor de gek. Wp is veel te zwaar voor mijn zwaar geïsoleerde woning, maar in 2017 was er geen kleinere 3fase. Ik wil mijn verdeelbalk uitbreiden met een balk voor 5 aansluitingen die ik nog heb liggen. Ben benieuwd naar ervaringen van mensen die zowel koelen over de vloer icm fancoils en hoe ze eea regelen.LeonTebbens schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:56:
[...]
Ik me wel wat verdiept in de AirLeaf, nog niet gekocht. Mij viel op dat de aansluitingen allemaal verdiept in de muur dienen te komen aan de rechterzijde achter de unit.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Vandaag werd het nog erger, dauwpunt hier op dit moment 17,8 graad.
Ik zou de 3 kamers op de eerste verdieping wel willen voorzien van een fancoil en daarnaast ook de woonkamer van twee fan coils.
Deze komen dan in plaats van de radiatoren (zoals bij velen in dit topic) maar ik heb ook een open overloop, die hoef ik doorgaans niet te verwarmen in verband met de open trap en het is geen verblijfsruimte, maar het zou interessant zijn om boven de trap koude lucht uit te blazen naar de woonkamer.
Daarvoor moet die dan wel de koude lucht naar beneden blazen anders blaas ik de koude lucht naar de (voor)zolder.

- Beneden komt vloerverwarming en boven (in de slaap/studeerkamers) komen de Airleafs. Ik ga ze parallel zetten, vertrekkend van 2 hoofdleidingen met elk een collector voor 3 Airleafs. Begrijp ik correct dat ik voor elke Airleaf dan nog een tweewegklep nodig heb?
- Ik zou de Airleafs graag integreren in een smart home systeem (Homey bijv). Iemand ervaring mee?
[Voor 82% gewijzigd door stefaanoyen op 18-08-2022 18:17]
Ga je ook condenserend koelen?stefaanoyen schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:01:
Ik overweeg de aankoop van 6 Innova Airleafs en kreeg hier al hele waardevolle feedback, waarvoor dankTwee vragen nog:
- Beneden komt vloerverwarming en boven (in de slaap/studeerkamers) komen de Airleafs. Ik ga ze parallel zetten, vertrekkend van 2 hoofdleidingen met elk een collector voor 3 Airleafs. Begrijp ik correct dat ik voor elke Airleaf dan nog een tweewegklep nodig heb?
- Ik zou de Airleafs graag integreren in een smart home systeem (Homey bijv). Iemand ervaring mee?
Moet je dan ook je aanvoertemp verhogen of blijft je rv laag genoeg door de fancoils? Neem aan dat de fancoils actief ontvochtigen.martijn v o schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:22:
Hier een systeem met vloerkoeling en fancoils.
Vandaag werd het nog erger, dauwpunt hier op dit moment 17,8 graad.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Vandaag niet gekoeld dauwpunt is nu 18,5 graad.
Volgens mij lopen veel mensen hier tegenaan.stefaanoyen schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:28:
Dankjewel, waardevolle tips! Heb het gisteren bekeken met mijn sanitairman. Een vraag nog: wat als ik echt geen condensleiding kan voorzien? Kan ik dan voor de paar dagen per jaar dat ik volop koel bijv. een emmer bij de Airleaf zetten en het condensbakje daarin laten lopen?
Mijn ventilatiesysteem D heeft trouwens al een enthalpiewisselaar die de luchtvochtigheid op een gezond peil houdt. Zou dat helpen (ventilatiesysteem dat de luchtvochtigheid verlaagt in de zomer, waardoor de Airleaf minder condens geeft) of gaat dat elkaar tegenwerken (Airleaf die veel vocht uit de lucht haalt, waarop ventilatiesysteem eraan toevoegt enz)? Bedankt voor de feedback!
Ik denk erover om boven dauwpunt te blijven en dus icm met vloer te koelen.
Mag ik er dan vanuit gaan dat de airleaf geen of nauwelijks condens gaat afvoeren? (17-18 graden ta)
Ik verwacht dat dit net de laatste toevoeging gaat zijn die ik nodig heb. Kan nu met vloer alleen al prima benden op temperatuur houden en heb alle radiatoren open, behalve die in de badkamer, dit geeft behalve op zolder al genoeg verkoeling (extreem goede isolatie en screens e.d.) Dus wil op de oude plek van CV een Filomuro ophangen op zolder boven trapgat, en op de kinderkamer op zolder een airleaf SL. Die laatste positie heeft geen mogelijkheden voor condensafvoer.....
WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Op zoek naar een scherpvoorstel voor zonnepanelen en woon je in Overijssel, Gelderland of Flevoland? www.e-duurzaam.nl/aanvraag-zonnepanelen/
Ik zou ook even kijken of het mogelijk is om het zo te schakelen dat je in de zomer de retour van de twee fancoils op de aanvoer naar de vloerverwarming kan zetten. Zo kan je net iets condenserend koelen met de fancoils waardoor je ook weer wat verder kan koelen met de vloer.bbn_ldp schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:17:
[...]
Ook ik ben aan het kijken om de vloerkoeling uit te breiden met 1 of 2 fancoils op de verdieping en 1 op de BG. Vloerkoeling gaat lang goed met aanvoer van 16gr, maar met de luchtvochtigheid van gisteren werd de vloer vochtig, ondanks de waaier. Als ik de wp naar 17/18 zet gaat hij pendelen. Ik draai al op 50% en houdt de buitensensor voor de gek. Wp is veel te zwaar voor mijn zwaar geïsoleerde woning, maar in 2017 was er geen kleinere 3fase. Ik wil mijn verdeelbalk uitbreiden met een balk voor 5 aansluitingen die ik nog heb liggen. Ben benieuwd naar ervaringen van mensen die zowel koelen over de vloer icm fancoils en hoe ze eea regelen.
Hier pak ik met een enkele fancoil en een flow van 12l/min een delta T van zo'n 3 graden (2.5kW koeling) bij het minimale vermogen van mijn WP. Als je dus een WP hebt die minimaal 5kW doet, dan zou je dus de aanvoer met 3 graden kunnen verlagen als je ze in serie zet en de flow gelijk houd. De aanvoer naar de vloer blijft dan dezelfde temperatuur houden.
Als je dit doet zullen de fancoils echter condenserend koelen en daarmee het dauwpunt in huis verlagen. Gevolg is dat je waarschijnlijk ook voor de vloer naar nog lagere temperaturen kan. Ook gaat het comfort aanzienlijk omhoog als je de luchtvochtigheid verlaagt. Droge warme lucht voelt veel minder warm dan vochtige warme lucht.
[Voor 24% gewijzigd door Heronimo op 19-08-2022 15:30]
Deze post staat in mijn "moet ik onthouden" boekje.Heronimo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:21:
[...]
Ik zou ook even kijken of het mogelijk is om het zo te schakelen dat je in de zomer de retour van de twee fancoils op de aanvoer naar de vloerverwarming kan zetten. Zo kan je net iets condenserend koelen met de fancoils waardoor je ook weer wat verder kan koelen met de vloer.
Hier pak ik met een enkele fancoil en een flow van 12l/min een delta T van zo'n 3 graden (2.5kW koeling) bij het minimale vermogen van mijn WP. Als je dus een WP hebt die minimaal 5kW doet, dan zou je dus de aanvoer met 3 graden kunnen verlagen als je ze in serie zet en de flow gelijk houd. De aanvoer naar de vloer blijft dan dezelfde temperatuur houden.
Als je dit doet zullen de fancoils echter condenserend koelen en daarmee het dauwpunt in huis verlagen. Gevolg is dat je waarschijnlijk ook voor de vloer naar nog lagere temperaturen kan. Ook gaat het comfort aanzienlijk omhoog als je de luchtvochtigheid verlaagt. Droge warme lucht voelt veel minder warm dan vochtige warme lucht.

Gebruik je de fancoils in serie met de vloer ook wel eens tijdens verwarmen? Omdat lucht natuurlijk sneller opwarmd dan een beton vloer. Of wordt de delta-T voor de warmte pomp dan te groot?
Dan zou je bv 12 graden fancoil in moeten en 15 eruit en dus 15 de vloer in en 17 eruit.
WP heeft voorkeur voor delta T van 5.
Fancoil ontvochtigd bijna niets op 12-15 en vloer kan niet veel kouder.
Gooi je de aanvoer omlaag komt het koud de vloer in.
En als je fancoils hebt met een drieweg (zijn de meesten) en hij heeft zijn temperatuur bereikt dan stort hij het over en gaat er dus 12 je vloer in.
En ik snap het dus niet als je fancoils hebt en vloerverwarming dan kun je toch beter een afsluitklep nemen op beide zodat je kan kiezen?
Dan kan je condenserend koelen op 7-12 met de fancoils en koelen op de vloer met 15-18.
Idem voor verwarmen dan heeft de fancoil een hogere temperatuur nodig (zeker 35 liever 40) dan de vloer, althans als je PVC of tegels hebt, laminaat en tapijt kan wel wat hoger in de vloer.
[Voor 12% gewijzigd door martijn v o op 19-08-2022 20:09]
Ik heb geen vloerverwarming en draai nu enkel met een fancoil. @Zwerius draait volgens mij wel met fancoil en vloer in serie.Seafarer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:01:
[...]
Deze post staat in mijn "moet ik onthouden" boekje.![]()
Gebruik je de fancoils in serie met de vloer ook wel eens tijdens verwarmen? Omdat lucht natuurlijk sneller opwarmd dan een beton vloer. Of wordt de delta-T voor de warmte pomp dan te groot?
Ik gebruik de thermostaat van de fancoil zelf niet. Die is te lokaal en niet representatief voor de temperatuur in huis. Dus het probleem met overstorten heb ik niet.martijn v o schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:07:
Maar dat is dan toch net niks van beiden.
Dan zou je bv 12 graden fancoil in moeten en 15 eruit en dus 15 de vloer in en 17 eruit.
WP heeft voorkeur voor delta T van 5.
Fancoil ontvochtigd bijna niets op 12-15 en vloer kan niet veel kouder.
Gooi je de aanvoer omlaag komt het koud de vloer in.
En als je fancoils hebt met een drieweg (zijn de meesten) en hij heeft zijn temperatuur bereikt dan stort hij het over en gaat er dus 12 je vloer in.
En ik snap het dus niet als je fancoils hebt en vloerverwarming dan kun je toch beter een afsluitklep nemen op beide zodat je kan kiezen?
Dan kan je condenserend koelen op 7-12 met de fancoils en koelen op de vloer met 15-18.
Idem voor verwarmen dan heeft de fancoil een hogere temperatuur nodig (zeker 35 liever 40) dan de vloer, althans als je PVC of tegels hebt, laminaat en tapijt kan wel wat hoger in de vloer.
Het combineren in serie kan soms betekenen dat je net die paar kW extra afgifte hebt om de boel stabiel te laten draaien.
[Voor 5% gewijzigd door Heronimo op 19-08-2022 20:42]
klopt. maar alleen bij koeling.Heronimo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:26:
[...]
Ik heb geen vloerverwarming en draai nu enkel met een fancoil. @Zwerius draait volgens mij wel met fancoil en vloer in serie.
Zwerius Kriegsman
Wat is bij jou het effect op de luchtvochtigheid? Heb je het idee dat door het condenserende koelen met de fancoils het dauwpunt zakt en je daardoor nog lager kan zonder condens op de vloer te krijgen?
Ik heb de temperatuur van het koude water op 15°C staan (setpoint).Heronimo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:18:
[...]
Wat is bij jou het effect op de luchtvochtigheid? Heb je het idee dat door het condenserende koelen met de fancoils het dauwpunt zakt en je daardoor nog lager kan zonder condens op de vloer te krijgen?
Daarmee krijg ik ruim voldoende koeling.
Dat betekent dat ik in de praktijk helemaal niet in het condensatiegebied kom.
Dat had ik natuurlijk oorspronkelijk wel zo voorzien, maar kennelijk lukt het voldoende om met water van 15°C bij mij de temperatuur in woonkamer en slaapkamer op 23°C te houden. En soms is dat (bij extreem warm weer) misschien zelfs wel kouder dan nodig is.
Dus condenseren heb ik nog niet gehad.
Uiteraard stijgt wel de luchtvochtigheid zoals af te lezen is uit het Mollier diagram voor vochtige lucht.
Maar met de recente warme periode was de luchtvochtigheid al relatief laag, dus een beetje stijging was ook geen probleem.
Afwachten hoe het wordt als we wat meer drukkend warm weer krijgen.
Zwerius Kriegsman
Heb je deze inmiddels ontvangen of wacht je nog steeds?Murkmans schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:25:
Ik wacht al een poosje op mijn bestelde fancoils van Vaillant uit Italië (3x wand en 1x console) Iemand onlangs deze nog ontvangen? Of zijn er meer die wachten?
Ik heb ze besteld bij https://www.acquaclick.com/
En als je ze ontvangen hebt: Hoe lang heb je moeten wachten?
Ik wil ook een paar Vaillants bestellen, maar twijfel nog over Acquaclick...
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Hello I'm sorry but at the moment we don't have any certain date of delivery of your material by Vaillant.
we urge the supplier every 10 days in case there are good news, it will be my pleasure to notify you immediately
regards
Ik zou er dus momenteel ook niet bestellen als ik jou was (ook al is de prijs 2x zo gunstig dan ergens anders in NL). Houd er rekening mee dat acquaclick nog de oudere versie online had staan toen ik bestelde, er zijn nu nieuwere beschikbaar (VA-2 is nieuw, VA-1 is oud).
bij Tavolla zie ik deze wel beschikbaar staan.https://www.tavolla.com/vaillant-0010045906-arovair-va-2-025-wn-fancoil-a-parete/
[Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 22-08-2022 17:59]
Bij acquaclick? Ik heb4 verschillende in bestelling staanP5ycho schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:38:
Ik heb een Vaillant aroVAIR VA 1-045 WN besteld op 18-7. Op 9-8 is een VA 2-045 WN geleverd.
Het prijsverschil voor 3x VA2-035 CN en een VA1-045 WN + verzending scheelt ook tussen Acquaclick en Tavolla nog aanzienlijk (1475 tegen 1810, al levert Tavolla daar i.i.g. wel de VA2 voor.)
Maar van wat ik begrijp is het dus vooral geduld hebben, uiteindelijk komt het wel goed met Acquaclick?
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Maakt dat iets uit voor die kleppen dan? Ging daar anders eens mee experimenteren op warme zomerdagen, wat niet-condenserend koelen geeft in combo met isolatie, rolluiken, ventilatiesysteem D met enthalpiewisselaar en koeling via vloerverwarming. Als dat volstaat, des te beter

Ik had 1 console 015, 2 wand 025 en 1 wand 035 op 18 april besteld...P5ycho schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:38:
Ik heb een Vaillant aroVAIR VA 1-045 WN besteld bij Aqcuaclick op 18-7. Op 9-8 is een VA 2-045 WN geleverd.
Misschien net een artikel wat niet leverbaar is.
Ik krijg dit terug namelijk
Hi,
after countless reminders to Vaillant we have been informed that your items will be ready by the end of September. At the moment we are unable to provide a more specific date but we will continue to monitor your order and as soon as we have the items we will proceed with the shipment.
Thank you for your kind patience.
Best regards,
Ik wilde voorstellen om een fancoil in serie te zetten met je vloer. Zodat je eerst condenserend koelt met de coil en dan de vloer koelen. Zoals je bovenstaand gelezen hebt word dit ook daad werkelijk gedaan.stefaanoyen schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:53:
[...]
Maakt dat iets uit voor die kleppen dan? Ging daar anders eens mee experimenteren op warme zomerdagen, wat niet-condenserend koelen geeft in combo met isolatie, rolluiken, ventilatiesysteem D met enthalpiewisselaar en koeling via vloerverwarming. Als dat volstaat, des te beter
Ik lees nu dat je systeem D hebt, daar een coil in op nemen? Hele huis condenserend gekoeld.

Plus een tweetal die al geleverd zijn nu.
[Voor 12% gewijzigd door Knoetie op 08-09-2022 12:52. Reden: typo]
Ben me ook aan het verdiepen in de wondere wereld van de Innova thermostaten, alleen volg de manuals nog niet helemaal.doek55 schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:25:
[...]
Ik heb zelf de EWF644II en deze kent 4 standen, Min, Max, Auto en Nacht. De eerste drie reageren op setpoint vs gemeten temperatuur. Alleen verschilt de modulatie bandbreedte. Je kunt dus geen vaste ventilator stand instellen, dat lijkt wel mogelijk te zijn bij de goedkopere bedieningsunits.
Zou je iets meer kunnen vertellen over de min/max/auto modus? Voornamelijk over de MIN modus, in de handleiding wordt die Silent genoemd, waarbij de maximale ventilatorspeed wordt gelimiteerd. Is dit dan ook direct echt de minimale speed, of is dat ergens tussen min-mid in? Hou je nog wel verwarmingscapaciteit over met de min/silent stand?
Alvast bedankt!
Waar ik Min benoem moet dat inderdaad Silent zijn. Het komt erop neer dat Auto/Silent/Max alle drie modulerende standen zijn waarbij Auto het volledige modulatiebereik kan gebruiken. Bij Max is er een ondergrens en bij Silent is er een bovengrens.lampy25 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:44:
[...]
Ben me ook aan het verdiepen in de wondere wereld van de Innova thermostaten, alleen volg de manuals nog niet helemaal.
Zou je iets meer kunnen vertellen over de min/max/auto modus? Voornamelijk over de MIN modus, in de handleiding wordt die Silent genoemd, waarbij de maximale ventilatorspeed wordt gelimiteerd. Is dit dan ook direct echt de minimale speed, of is dat ergens tussen min-mid in? Hou je nog wel verwarmingscapaciteit over met de min/silent stand?
Alvast bedankt!
[Afbeelding]
In de praktijk is Max nuttig als je de temperatuur van een kamer snel wilt aanpassen, maar dat maakt relatief veel geluid, dus gebruik ik die stand als er niemand in de kamer aanwezig is. Silent gebruik ik veel tijdens koelen, waarbij je ook kunt slapen. Dan is er ook nog Night, dat is een zeer stille stand, de fancoils werken nog wel, maar het is lastig de warmtepomp niet te laten pendelen.
Auto gebruik ik alleen om te verwarmen, omdat ik bij koelen de minimale afgifte van de warmtepomp op niveau moet houden terwijl de vloerverwarming dicht staat. Dan wil je niet dat een fancoil volledig stopt met blazen, omdat de kamertemperatuur is bereikt.
Super, bedankt voor je uitgebreide uitlegdoek55 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:58:
[...]
Waar ik Min benoem moet dat inderdaad Silent zijn. Het komt erop neer dat Auto/Silent/Max alle drie modulerende standen zijn waarbij Auto het volledige modulatiebereik kan gebruiken. Bij Max is er een ondergrens en bij Silent is er een bovengrens.

Het limiet toerental in silent is toevallig niet zelf in te stellen of wel?
Achtergrond, wil niet teveel luchtverplaatsing hebben, maar wel voldoende. Zit dus te twijfelen tussen juist een simpele thermostaat, die alleen min/mid/max kan en die altijd of min laten staan, of deze uitgebreidere op silent laten staan.
Nee, de limiet is niet instelbaar. Als je het setpoint ver van de omgevingstemperatuur zet, heb je wel continu dezelfde luchtverplaatsing en kun je bijvoorbeeld kiezen tussen Night of Silent. Je kunt ook voor de B4V642 gaan dan heb je 4 vaste standen. Of de B10642 dan kun je de fancoil met 0-10V traploos regelen. Het voordeel, voor mij, van de EWF644II was dat deze verbonden is met de wifi en je de fancoils via de Innova app op afstand kunt regelen en tijdschema's kunt instellen. Bijvoorbeeld de koeling aanzetten als je onderweg naar huis bent op een warme dag.lampy25 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:28:
[...]
Super, bedankt voor je uitgebreide uitleg![]()
Het limiet toerental in silent is toevallig niet zelf in te stellen of wel?
Achtergrond, wil niet teveel luchtverplaatsing hebben, maar wel voldoende. Zit dus te twijfelen tussen juist een simpele thermostaat, die alleen min/mid/max kan en die altijd of min laten staan, of deze uitgebreidere op silent laten staan.
Mochten er nog mensen uit (de buurt van) Enschede komen, wellicht kunnen we gezamenlijk een bestelling plaatsen.
Edit: Hij is daar inderdaad leverbaar. Met €725 ex. verzenden. Wel aardig aan de prijs, maar dat was te verwachten met een "special".
[Voor 27% gewijzigd door sjigo op 04-10-2022 13:33]
Ik heb de sls 600. Worden alleen op bestelling gemaakt, dus lang wachtensjigo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:41:
Heeft iemand al ergens de Innova Airleaf SLS 800 C (dus de lage versie) kunnen vinden?
Nukezone FTW
Dank voor de info. Zal eens kijken of ze iets doen met betaling na levering.Powrskin schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:03:
[...]
Ik heb de sls 600. Worden alleen op bestelling gemaakt, dus lang wachten
Mijn sanitairman worstelt met de Innova Airleaf ventiloconvectors. Ze moeten nog besteld worden, maar de leidingen moeten nu al worden gelegd. Ik ga er op mijn verdieping in totaal 7 zetten, parallel: van de collector vertrekken er per Airleaf dus telkens een aan- en afvoerleiding. Dit worden ze:
- 2x SL 200
- 2x SL 400
- 1x SL 600
- 2x SLS 800 (waarop ik dus wss lang ga moeten wachten : )
Hij vraagt zich af wat de inbouwthermostaten (ik zou wellicht gaan voor de wifi-versie, de EWF644) precies aansturen. Moet hij elektronische kleppen voorzien op de collector en de thermostaten daarmee verbinden? Of is dat niet nodig?
Hij vraagt zich ook af wat de meerwaarde is van een tweewegklep bij parallelle opstelling. Volgens hem gaat er geen water door de convector gaan als die geen water vraagt en is dat dus niet nodig.
Ter info: beneden komt volgende zomer overal vloerverwarming. Zet ik die dan best op een aparte kring?
Alvast bedankt voor jullie feedback, ik ben een leek terzake : )
[Voor 6% gewijzigd door stefaanoyen op 15-09-2022 14:51]
We willen de leidingen graag niet uit de vloer, maar uit de muur laten komen, zodat ze zo weinig mogelijk zichtbaar zijn. Maar ik kan uit de handleidingen en tekeningen niet opmaken of we:
Optie 1 / de leidingen achter de Airleaf uit de muur moeten laten komen, waar dan een gat is in de achterwand van de Airleaf zodat de leidingen daar naar binnen kunnen en dan naar rechts draaien naar de aansluiting.
Optie 2 / de leidingen onder de Airleaf uit de muur moeten laten komen en dan naar boven moeten laten lopen door een gat in de onderwand van de Airleaf, waarna ze in de convector naar boven lopen en dan naar rechts draaien naar de aansluiting.
Ik maakte een schets van optie 1 en 2, zie bijlage. Er lijkt me ook een verschil te zijn voor de Airleaf SL en SLS, dus maakte ik daar aparte schetsen voor.
Kan iemand me zeggen wat de juiste keuze is? Dankjewel!
[Voor 25% gewijzigd door stefaanoyen op 15-09-2022 19:13]
Beste is aan de achterkant waar de aansluitingen zitten (standaard links). Ik heb ook 1 waar de leiding achterkant midden onder uitkomt maar doordat de Airleafs toch 13 cm uitsteekt is de leiding niet te zienstefaanoyen schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:01:
En nog een vraagje over de Innova Airleafs. (Eens ze hangen laat ik jullie met rust, beloofd 😉)
We willen de leidingen graag niet uit de vloer, maar uit de muur laten komen, zodat ze zo weinig mogelijk zichtbaar zijn. Maar ik kan uit de handleidingen en tekeningen niet opmaken of we:
Optie 1 / de leidingen achter de Airleaf uit de muur moeten laten komen, waar dan een gat is in de achterwand van de Airleaf zodat de leidingen daar naar binnen kunnen en dan naar rechts draaien naar de aansluiting.
Optie 2 / de leidingen onder de Airleaf uit de muur moeten laten komen en dan naar boven moeten laten lopen door een gat in de onderwand van de Airleaf, waarna ze in de convector naar boven lopen en dan naar rechts draaien naar de aansluiting.
Ik maakte een schets van optie 1 en 2, zie bijlage. Er lijkt me ook een verschil te zijn voor de Airleaf SL en SLS, dus maakte ik daar aparte schetsen voor.
Kan iemand me zeggen wat de juiste keuze is? Dankjewel!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nukezone FTW
Bedankt voor je antwoord! Dus optie 1?Powrskin schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:39:
[...]
Beste is aan de achterkant waar de aansluitingen zitten (standaard links). Ik heb ook 1 waar de leiding achterkant midden onder uitkomt maar doordat de Airleafs toch 13 cm uitsteekt is de leiding niet te zien
Ja en dan nog is het vrij krap als je daar ook nog een 2weg klep kwijt wilt zoals ik (en een thermostaat aan die kant).stefaanoyen schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:23:
[...]
Bedankt voor je antwoord! Dus optie 1?
De condens afvoer dit daar ook al.
Nukezone FTW
Dankjewel! Dus om zeker te zijn: ter hoogte van de pijlen op de afbeelding in bijlage zitten er ronde gaten in de achterwand van de Airleaf (jij hebt een SL, neem ik aan) en daar kan ik naar binnen met een (ik neem aan flexibele) leiding?Powrskin schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:33:
[...]
Ja en dan nog is het vrij krap als je daar ook nog een 2weg klep kwijt wilt zoals ik (en een thermostaat aan die kant).
De condens afvoer dit daar ook al.
De diameter van die gaten lijkt me wel wat klein, klopt dat? Binnendiameter leiding die ze aanraden voor Airleaf is 16 à 20mm, en daar komt dan nog de buitenwand en isolatie bij ...
Normaal zit er bij elke fancoil een tweewegklep in de behuizing (maar moet je wel los meebestellen). Die schakelt de flow dan aan of uit. Uiteraard kan je die ook op je verdeler (of collector zoals jij het noemt) zetten maar de aansturing gebeurd vanuit je thermostaat (ook los bestellen). En dan moeten de draden verlengt worden. Je past ze dus toe op 1 plek.stefaanoyen schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:24:
Hij vraagt zich af wat de inbouwthermostaten (ik zou wellicht gaan voor de wifi-versie, de EWF644) precies aansturen. Moet hij elektronische kleppen voorzien op de collector en de thermostaten daarmee verbinden? Of is dat niet nodig?
Hij vraagt zich ook af wat de meerwaarde is van een tweewegklep bij parallelle opstelling. Volgens hem gaat er geen water door de convector gaan als die geen water vraagt en is dat dus niet nodig.
Ik zou gewoon de tweewegklep in de behuizing doen.
Ligt er aan, ga je ook koelen? Zo ja, dan een aparte kring (of schakelbaar is serie/parallel). Zo nee, dan kan het wel parallel. Alleen is het waterzijdig inregelen nog wel een dingetje. Maar hier ben ik zelf ook nog niet uit. (alleen heb ik radiatoren, geen vloerverwarming)[b]
Ter info: beneden komt volgende zomer overal vloerverwarming. Zet ik die dan best op een aparte kring?
De zijkant aan de achterzijde is open. Dus vrij richting de muur.stefaanoyen schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:08:
[...]
Dankjewel! Dus om zeker te zijn: ter hoogte van de pijlen op de afbeelding in bijlage zitten er ronde gaten in de achterwand van de Airleaf (jij hebt een SL, neem ik aan) en daar kan ik naar binnen met een (ik neem aan flexibele) leiding?
De diameter van die gaten lijkt me wel wat klein, klopt dat? Binnendiameter leiding die ze aanraden voor Airleaf is 16 à 20mm, en daar komt dan nog de buitenwand en isolatie bij ...
[Voor 18% gewijzigd door Knoetie op 16-09-2022 13:11. Reden: Aanvulling op andere post]
Ik heb de sls, dat is natuurlijk een stuk krapper.stefaanoyen schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:08:
[...]
Dankjewel! Dus om zeker te zijn: ter hoogte van de pijlen op de afbeelding in bijlage zitten er ronde gaten in de achterwand van de Airleaf (jij hebt een SL, neem ik aan) en daar kan ik naar binnen met een (ik neem aan flexibele) leiding?
De hele achterkant is zo ongeveer open vanaf waar het zijstuk begint (naast de intake) dus dat is geen probleem. Ik had gedacht dat ze gelijk zouden zijn, maar nu begin ik te twijfelen. Al denk ik dat de ontwerpen hetzelfde zijn verder.
3/4 gaten (female dus). Ik ging uit van Male aansluitingen door de plaatjes, maar helaas.
Ik heb 16mm leiding en de warmtepomp retour is er wel 2graden hoger door als ze op volle ventilatorsnelheid staan. Ik heb net 1 uur de kachel aan gehad om te testen, maar zou denken dat een kleinere diameter ook geen probleem is.
Nukezone FTW
Mijn sanitairman is nu mee met de tweewegkraan die aangestuurd wordt door de thermostaat van de Airleaf, maar stelt zich nog deze vraag:
De Airleafs komen op de verdieping. En het is niet omdat de thermostaat van een Airleaf warmte vraagt en dus via de tweewegkraan de flow aanzet, dat de condensatieketel ook weet dat er warmte nodig is op de verdieping bij die ventilo en gaat aanslaan. Is er dus niet ook een kamerthermostaat nodig op de verdieping die via een kabel verbonden is met de condensatieketel en aangeeft of er warmte nodig is?
Ter info: momenteel is er op het gelijkvloers en de verdieping telkens een kamerthermostaat die aangesloten is op een NC tweewegklep bij de condensatieketel.
En de temperatuurvoeler van de thermostaat op de Airleaf, zit die rechts? Sanitairman vroeg zich in dat geval af of we de motor niet beter omdraaien bij een Airleaf die in een rechterhoek staat, zodat de voeler dan links staat (als die meedraait met de motor, tenminste). Volgens hem slaat een voeler in een hoek sneller af omdat de warme lucht zich daar ophoopt. Geen idee of dat klopt. Probleem stelt zich enkel voor een SL 200.
Bedankt voor jullie feedback!
[Voor 26% gewijzigd door stefaanoyen op 20-09-2022 18:56]
De voornaamste reden is dat je dan de gordijnen dicht kunt trekken achter de verwarming en dat de warme of koude lucht de woonruimte in geblazen wordt.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
De Airleafs kunnen inderdaad op voetjes staan, zijn apart te bestellen dacht ik.timovd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:10:
Weet iemand of de AirLeafs ook op de vloer kunnen staan (eventueel met aparte voetjes)? Of zou je dit soort beugels kunnen gebruiken? https://www.warmteservice...console-700-mm/p/42054115
De voornaamste reden is dat je dan de gordijnen dicht kunt trekken achter de verwarming en dat de warme of koude lucht de woonruimte in geblazen wordt.
De Airleaf bevat een relais dat ook de gasketel/warmtepomp kan inschakelen. Er is een relais voor verwarmen en een voor koelen. De ruimtetemperatuurvoeler zit aan een kabel van 50cm en plaats je aan de onderkant bij de aanzuiging van de lucht. Deze zou je dus nog wat kunnen verplaatsen. Het meest ideaal is om de regeling voor aan de muur te bestellen (EWF649), zodat de temperatuurvoeler op een betere plaats in de kamer hangt.stefaanoyen schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:41:
Bedankt voor de feedback allemaal!
Mijn sanitairman is nu mee met de tweewegkraan die aangestuurd wordt door de thermostaat van de Airleaf, maar stelt zich nog deze vraag:
De Airleafs komen op de verdieping. En het is niet omdat de thermostaat van een Airleaf warmte vraagt en dus via de tweewegkraan de flow aanzet, dat de condensatieketel ook weet dat er warmte nodig is op de verdieping bij die ventilo en gaat aanslaan. Is er dus niet ook een kamerthermostaat nodig op de verdieping die via een kabel verbonden is met de condensatieketel en aangeeft of er warmte nodig is?
Ter info: momenteel is er op het gelijkvloers en de verdieping telkens een kamerthermostaat die aangesloten is op een NC tweewegklep bij de condensatieketel.
En de temperatuurvoeler van de thermostaat op de Airleaf, zit die rechts? Sanitairman vroeg zich in dat geval af of we de motor niet beter omdraaien bij een Airleaf die in een rechterhoek staat, zodat de voeler dan links staat (als die meedraait met de motor, tenminste). Volgens hem slaat een voeler in een hoek sneller af omdat de warme lucht zich daar ophoopt. Geen idee of dat klopt. Probleem stelt zich enkel voor een SL 200.
Bedankt voor jullie feedback!
Voor zover ik weet kan een Airleaf niet zelfstandig staan. De optionele voetjes zijn om leidingwerk te verbergen. Een Airleaf hang je aan de achterzijde op en daar zou je die beugels voor kunnen gebruiken.timovd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:10:
Weet iemand of de AirLeafs ook op de vloer kunnen staan (eventueel met aparte voetjes)? Of zou je dit soort beugels kunnen gebruiken? https://www.warmteservice...console-700-mm/p/42054115
Ik vroeg mij af met de vele ervaringen hier of iemand een idee heeft wat de uitblaasrichtingen zijn van de Innova's of Vaillant'sJerra schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:04:
Gekke vraag misschien, maar blazen de airleaf of arovair "omlaag" bij verwarmen en "omhoog" bij koelen? En is dit ook om te draaien?
*knip* ik heb ook een open overloop, die hoef ik doorgaans niet te verwarmen in verband met de open trap en het is geen verblijfsruimte, maar het zou interessant zijn om boven de trap koude lucht uit te blazen naar de woonkamer.
Daarvoor moet die dan wel de koude lucht naar beneden blazen anders blaas ik de koude lucht naar de (voor)zolder.

innova naar boven in elk geval.Jerra schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:46:
[...]
Ik vroeg mij af met de vele ervaringen hier of iemand een idee heeft wat de uitblaasrichtingen zijn van de Innova's of Vaillant's
Nukezone FTW
De nieuwbouwwoning is voorzien van een warmtepomp met vloerverwarming beneden en boven. Ik zit te denken om naast de vloerverwarmingsverdeler beneden en boven een fan coil te plaatsen, waarbij tijdens verwarmen de fan coils in serie zitten met de vloerverwarmingsverdeler en tijdens koelen de vloerverwarmingsverdeler wordt afgesloten van het circuit.
Hydraulisch gezien komt het beneden en boven er zo uit te zien:
Verwarmen:
Koelen:
De fan coil hoeft niet mee te draaien tijdens verwarmen, alleen bij koelen. De vloerverwarming doet het stuk verwarmen wel. Dit is in principe geen probleem aangezien de control unit toch pas inschakelt vanaf Ta<30°C en wanneer de fan niet draait geeft hij nauwelijks warmte af. Mocht Ta>30°C zijn draait hij gewoon mee.
Mijn warmtepomp kan de 3-wegklep schakelen bij koelte vraag, waarna de fan coil een Ta meet van <20°C en dus aan springt.
De bovenverdieping heeft exact dezelfde configuratie en zit parallel hieraan.
Is bovenstaande opstelling technisch een acceptabele oplossing of zie ik iets over het hoofd?
Ik gok dat je leidingen die richting verdeler lopen en waar je dus wil schakelen wel ook zal moeten isoleren, anders loopt daar het condens af denk ik.mk13139 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:32:
Is bovenstaande opstelling technisch een acceptabele oplossing of zie ik iets over het hoofd?
11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab
Yes de leidingen zijn al dampdicht geïsoleerdice-T106 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:38:
[...]
Ik gok dat je leidingen die richting verdeler lopen en waar je dus wil schakelen wel ook zal moeten isoleren, anders loopt daar het condens af denk ik.

Bij verwarmen alleen de vloer open en fancoil dicht.
Bij koelen kun je dan kiezen, fancoil condenserend koelen WP op 6 graden en via de FCU en de vloerkoeling dicht. Of niet condenserend koelen FCU dicht, WP op 15 graden en vloerkoeling open.
Waarom dit? Het rendement van de WP op condenserend koelen is slechter dan op vloerkoeling draaien. Je kunt 70% van de tijd volstaan met vloerkoeling en alleen als het dagen achtereen warm is kun je een keer condenserend koelen.
Als je dan voor de vloerverarming een 12 Volt klepje neemt die normally open zijn en voor de FCU 12 Volt normally closed deze beide op een aparte trafo met 230 slimme stekker, dan kun je dat redelijk eenvoudig vanuit je stoel regelen, je hebt meer keuze in werking en een hoger rendement.
Als je de klepjes monteert op bv een ABQM of zoiets gelijkwaardig dan kun je daarmee ook de verschillende flows regelen, dat kan met een drieweg niet. FCA is delta T van 6 vloerkoeling is delta t van 3. In serie zetten is moeilijk te regelen en werk alleen goed bij een werkpunt.
[Voor 13% gewijzigd door martijn v o op 11-10-2022 21:21]
Is het in serie zetten met de vloerverwarming juist niet het voordeel dat je niet waterzijdig hoeft in te regelen? De fancoil pakt gewoon de maximale deltaT wat hij kan halen bij X flow, de rest wordt gedissipeerd in de vloerverwarming.martijn v o schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:17:
Als je de klepjes monteert op bv een ABQM of zoiets gelijkwaardig dan kun je daarmee ook de verschillende flows regelen, dat kan met een drieweg niet. FCA is delta T van 6 vloerkoeling is delta t van 3. In serie zetten is moeilijk te regelen en werk alleen goed bij een werkpunt.
M.a.w. de retourtemperatuur van de fan coil is niet van belang als het de aanvoer is van de vloerverwarming.
Dat gezegd hebbende, wellicht is het dan beter om het zo te doen: Fan coil (zonder kleppen) in serie vóór de aanvoer van de vloerverwarming met Ta koeling van 18°C - 6°C(n.t.b. deltaT fan coil bij flow X) = 12°C zodat de aanvoer van de vloerverwarming weer 18°C (niet-condenserend) is.
Mocht ik meer willen koelen, dan 3/2 klep voor aanvoer vloerverwarming zoals hierboven geschetst en Ta op 7°C. Deze klep installeer ik al wel vast, maar nog niet gestuurd. Dat zou zoals jij zegt evt. nog met een slimme schakelaar kunnen of ik laat hem handmatig (aangezien het verlagen van Ta ook een handmatige actie is).
Tijdens verwarmen bepaalt de fan coil zelf of hij mee draait of niet (afhankelijk van Ta).
Wat ik wel merk is dat de fancoils best wel veel invloed hebben op de retourtemperatuur. Ik heb er 2 en die geven een 2c hogere retour als ze aan staan. Ik heb de fans dan wel wel op standje stil.mk13139 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:17:
[...]
Is het in serie zetten met de vloerverwarming juist niet het voordeel dat je niet waterzijdig hoeft in te regelen? De fancoil pakt gewoon de maximale deltaT wat hij kan halen bij X flow, de rest wordt gedissipeerd in de vloerverwarming.
M.a.w. de retourtemperatuur van de fan coil is niet van belang als het de aanvoer is van de vloerverwarming.
Dat gezegd hebbende, wellicht is het dan beter om het zo te doen: Fan coil (zonder kleppen) in serie vóór de aanvoer van de vloerverwarming met Ta koeling van 18°C - 6°C(n.t.b. deltaT fan coil bij flow X) = 12°C zodat de aanvoer van de vloerverwarming weer 18°C (niet-condenserend) is.
Mocht ik meer willen koelen, dan 3/2 klep voor aanvoer vloerverwarming zoals hierboven geschetst en Ta op 7°C. Deze klep installeer ik al wel vast, maar nog niet gestuurd. Dat zou zoals jij zegt evt. nog met een slimme schakelaar kunnen of ik laat hem handmatig (aangezien het verlagen van Ta ook een handmatige actie is).
Tijdens verwarmen bepaalt de fan coil zelf of hij mee draait of niet (afhankelijk van Ta).
In serie met vloerverwarming lijkt me wel slim.
Nukezone FTW