Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 5 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk13139
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:20
Powrskin schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:34:
[...]

Wat ik wel merk is dat de fancoils best wel veel invloed hebben op de retourtemperatuur. Ik heb er 2 en die geven een 2c hogere retour als ze aan staan. Ik heb de fans dan wel wel op standje stil.

In serie met vloerverwarming lijkt me wel slim.
Je bedoelt dat jouw fan coils een deltaT maken van 4°C tussen aanvoer en retour?
Welke fan coils heb je en welke aanvoertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
mk13139 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:07:
[...]

Je bedoelt dat jouw fan coils een deltaT maken van 4°C tussen aanvoer en retour?
Welke fan coils heb je en welke aanvoertemperatuur?
Nee dat ze de retour in totaal 2graden laten oplopen. Heb hem nu op invoer/aanvoer 32c staan. Retour is met fancoils aan al snel 29/30c en zonder bv 27/29c. Had hem eerder liever op retour gestuurd staan, dan ging hij veel sneller op een lager pitje verder. Bv 26/24c. Dat kan nu niet meer.

Ik heb innova Airleafs sls 600 x2.
Overkill voor de ruimtes, maar wel leuk met een wifi thermostaat ingesteld staan nu.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
ik neem aan dat je de fancoils met klep geregeld hebt? Lijkt me dat zodra je ze aan zet die klep opengaat, er relatief veel water door je fancoil gaat. Dat wordt dan maar een klein beetje uitgekoeld doordat je die ventilator laag /stil hebt staan --> relatief warm water extra in je retour en dus hogere temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:40

martijn v o

Certified by Enphase.

Let op dat de meeste fancoils een driewegklep intern hebben en de aanvoer zo de retour in loopt. Die regelen op uitblaastemperatuur lucht terwijl jij wil regelen op retour.

En bij condenserend koelen heb je grote kans dat de temperatuur fancoil uit lager is dan het dauwpunt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Fr33z schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:50:
ik neem aan dat je de fancoils met klep geregeld hebt? Lijkt me dat zodra je ze aan zet die klep opengaat, er relatief veel water door je fancoil gaat. Dat wordt dan maar een klein beetje uitgekoeld doordat je die ventilator laag /stil hebt staan --> relatief warm water extra in je retour en dus hogere temp.
Dat is precies wat er gebeurd. Met een 16mm buis en max 300liter per uur (specs) Zo wordt de gemiddelde retour dus aardig omhoog gestuwd. Voor het snel terugregelen van de warmtepomp wel goed, maar voor het sturen op retour natuurlijk niet.
Het is nu wel lekker snel warm hier en doe het dan maar op zonnepanelen zon zolang het lukt.

32c aanvoer is nog niet hoog, maar wel de max die ik vorige winter heb gehad.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
martijn v o schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:21:
Let op dat de meeste fancoils een driewegklep intern hebben en de aanvoer zo de retour in loopt. Die regelen op uitblaastemperatuur lucht terwijl jij wil regelen op retour.

En bij condenserend koelen heb je grote kans dat de temperatuur fancoil uit lager is dan het dauwpunt.
Ik heb met tweewegklep. Aan uit dus. En condenserend koelen is juist de bedoeling met de fancoils.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk13139
Powrskin schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:12:
[...]

Nee dat ze de retour in totaal 2graden laten oplopen. Heb hem nu op invoer/aanvoer 32c staan. Retour is met fancoils aan al snel 29/30c en zonder bv 27/29c. Had hem eerder liever op retour gestuurd staan, dan ging hij veel sneller op een lager pitje verder. Bv 26/24c. Dat kan nu niet meer.

Ik heb innova Airleafs sls 600 x2.
Overkill voor de ruimtes, maar wel leuk met een wifi thermostaat ingesteld staan nu.
Ah ok je hebt ze dus parallel in het systeem?
martijn v o schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:21:

De fancoils hebben standaard geen kleppen, die moet je apart bijbestellen (2/2 of 3/2 klep).
De 2/2 (afsluiter) gebruik je als je de fancoils in parallel aansluit, 3/2 als je ze in serie aansluit (vandaar dat de aanvoer naar de retour wordt doorgelust).

Bij koelen heb je juist dat de fancoil ervoor zorgt dat de retourtemperatuur hoger is dan de aanvoer. Je wilt de warme lucht koelen, dus je krijgt uitwisseling tussen koud water en warme lucht. De opgenomen warmte voer je af via de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
mk13139 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:10:
[...]

Ah ok je hebt ze dus parallel in het systeem?

[...]

De fancoils hebben standaard geen kleppen, die moet je apart bijbestellen (2/2 of 3/2 klep).
De 2/2 (afsluiter) gebruik je als je de fancoils in parallel aansluit, 3/2 als je ze in serie aansluit (vandaar dat de aanvoer naar de retour wordt doorgelust).

Bij koelen heb je juist dat de fancoil ervoor zorgt dat de retourtemperatuur hoger is dan de aanvoer. Je wilt de warme lucht koelen, dus je krijgt uitwisseling tussen koud water en warme lucht. De opgenomen warmte voer je af via de retour.
Klopt. Met kleinere diameter slang aansluiten is dus ook echt geen probleem als je minder retour opwarming wilt.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-12-2023
Interessante thread. Bedank aan iedereen die hier z'n ervaringen heeft gedeeld. Na lezen denk ik aan volgende oplossing bij mij thuis; ik ben benieuwd naar jullie mening:

Ik koop een Wp met brine waarmee ik dus passief kan koelen in de zomer met m'n vloerverwarming. Dat zal goed gaan op een veranda na: deze is helemaal van glas en de zon staat er flink op in de zomer. Vloerkoeling zal niet genoeg zijn.

Volledig onafhankelijk en logisch zou een kleine airco zijn. Maar passief koelen met een fancoil is natuurlijk veel efficiënter...

Ik dacht aan volgende configuratie:

Fancoil altijd open en via vloerverwarmingblok aan de vloerverwarming aangesloten. De Wp bepaald of er flow is en welke temp het water heeft volgens zijn metingen in de andere vertrekken. Staat de fan uit, dan geeft de coil weinig af wat me prima lijkt en evt in de winter ook een boost kan geven bij verwarmen..

Een simpele schakelaar (met een paar standen) om de fan van de coil van hand aan te zetten. We zitten er niet altijd enz.

Zou heel efficient kunnen zijn want de fan van een coil met brushless moter is iets van 15W max. Dit zou dus met nog wat pomp watts erbij heel goed EER moeten geven lijkt me zo?

Probleem hier lijkt me echter de temperatuur van het water: de Wp zal niet condenserend willen koelen voor de vloerverwarming en iets van 17degC oid zijn. Dat is wat hoog (?) voor de coil om efficiënt te werken?

Ideaal zou zijn om een afgegeven koeling van ca 2kW te behalen (koeling en ook verwarming in winter).

Wat denken jullie, is dat haalbaar met Wp die stuurt op vloerverwarming temperaturen voor koelen (en verwarmen waarschijnlijk aanvoer 26 - 30degC)?

Thx en groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
.

[ Voor 100% gewijzigd door Ddeklerk79 op 21-10-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
normaal bump je pas na 24uur.

het zal aan mij liggen maar ik snap het niet helemaal.

met fancoil kan je goed koelen en verwarmen. verwarmen gaat sowieso goedkomen, want ook op lagere temperatuur geeft een flinke oversized fancoil nog genoeg hitte af.

koelen wil ook prima zolang je alle buizen overal maar goed hebt ingepakt. ook de vloerkoeling kan blijven werken, de temperatuur op 12/13 ofzo en dan wordt je vloer echt niet snel onder de 18c.

ik zou wel een fancoil kopen die veel vermogen heeft. en eigenlijk zou ik hem ook gewoon uit laten gaan. waarom een paar 100w laten weglekken in iets van een serre?

AERMEC is betaalbaar met controller vanuit itallie

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
Bedankt voor je reactie. Ik denk ook dat et recht toe recht aan is zoals je schrijft op een punt na.

De warmtewisselaar staat ingesteld op een temperatuur van ongeveer 18degC. Een instelling goed voor het vloerverwarming deel (voor koelen) maar dus niet voor de fancoils.

Dus lijkt erop dat ik een extra wisselaar nodig heb om een temp van b.v. 12degC zoals je schrijft te halen voor de coils...

Doable maar ben benieuwd of iemand nog een idee heeft.. THX!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karl l
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-12-2022
Geïnspireerd door dit forum heb ik via de Italiaanse wegshops een aantal Innova airleafs gekocht met geïntegreerde thermostaat (E4T643II) en innova tweewegklep die afsluit als de ruimtetemperatuur bereikt is. Rest van de CV installatie nog volledig aan te kopen.
Is er een mogelijkheid om de fancoil thermostaten zo rechtstreeks mogelijk door te koppelen naar de warmtepomp? Hoe weet de warmtepomp dat die op het fancoil circuit moet verwarmen? En dat de warmtevraag in alle ruimtes bereikt is? Ik heb schrik als ik een algemene thermostaat er nog tussen moet plaatsen dat de twee systemen elkaar tegen gaan werken.

Benieuwd naar jullie ervaringen/setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Karl l schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:17:
Geïnspireerd door dit forum heb ik via de Italiaanse wegshops een aantal Innova airleafs gekocht met geïntegreerde thermostaat (E4T643II) en innova tweewegklep die afsluit als de ruimtetemperatuur bereikt is. Rest van de CV installatie nog volledig aan te kopen.
Is er een mogelijkheid om de fancoil thermostaten zo rechtstreeks mogelijk door te koppelen naar de warmtepomp? Hoe weet de warmtepomp dat die op het fancoil circuit moet verwarmen? En dat de warmtevraag in alle ruimtes bereikt is? Ik heb schrik als ik een algemene thermostaat er nog tussen moet plaatsen dat de twee systemen elkaar tegen gaan werken.

je warmtepomp kan wel je 2wegklep regelen, maar niet de thermostaat van de airleaf.
ik heb het ook gewoon los. de airleaf vraagt warmte die dan soms niet komt. soms een beetje door flow die ik vanaf beneden krijg. verder heb ik de warmtepomp ook op een soort rooster staan en die zal in de winter steeds vaker aan staan. op die manier kunnen de fancoils dan ook gemakkelijker warmte krijgen.

het valt mij alles mee dat het echt nog een bak warmte geeft. zelfs op praktisch onhoorbare ventilatorsnelheden.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:29
Karl l schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:17:

Als je het juiste controller board hebt (de E4T643 lijkt dat helaas niet te ondersteunen, mijn EWF644 wel) kun je de fancoil warmte of koude laten vragen aan de warmtepomp middels het BO (boiler consent) of CH (chiller consent) contact. Daarnaast is er ook nog het CP (presence input) contact waarmee de fancoil uitgeschakeld kan worden. Zie pagina 9 van de installatie handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk13139
Hebben meer mensen problemen met het toevoegen van een verzendadres bij Climatec Store?
Ik krijg een server error 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karl l
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-12-2022
mk13139 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:27:
Hebben meer mensen problemen met het toevoegen van een verzendadres bij Climatec Store?
Ik krijg een server error 500.
3 weken geleden nog besteld daar. Was ok toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk13139
Karl l schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:19:
[...]

3 weken geleden nog besteld daar. Was ok toen.
Oké en had je ook Paesi Bassi als land ingevuld?

• bobsterro
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-08 19:15
Beste Tweakers,

Op aanraden ben ik mij gaan inlezen in fancoils. Ik heb een paar vragen:
1. Ik ga balansventilatie systeem d installeren. Kan ik dan af met 1 fancoil als ik daarmee heel het huis (100m2) wil koelen/ontvochtigen?
2. Maakt plaatsing dan uit? Ik heb twee verdiepingen, slaapkamer is boven. De monobloc warmtepomp komt op het dak. Dus het lijkt mij wel wat om de fancoil in de slaapkamer te installeren, of kan hij bijv beter in de overloop?
3. Krijg ik afgifte problemen met een warmtepomp (5 of 7kw) als ik maar 1 fancoil (4kw bijv?) neem?
4. Zitten er nadelen aan (plafond) kanaal fancoils in vergelijking met wand modellen? Zijn bepaalde modellen aan te raden boven andere? Ik ben bijvoorbeeld dit of dit tegengekomen.
5. Kan iets gezegd worden van de exit temperatuur van de fancoil? Ik zat te overwegen de uitvoer vervolgens door de vloerverwarmingsbuizen te laten lopen.

Hartelijk dank

[ Voor 12% gewijzigd door bobsterro op 10-11-2022 13:17 ]

-

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:55

Seafarer

XXX

bobsterro schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:14:
Beste Tweakers,

Op aanraden ben ik mij gaan inlezen in fancoils. Ik heb een paar vragen:
1. Ik ga balansventilatie systeem d installeren. Kan ik dan af met 1 fancoil als ik daarmee heel het huis (100m2) wil koelen/ontvochtigen?
nee
2. Maakt plaatsing dan uit? Ik heb twee verdiepingen, slaapkamer is boven. De monobloc warmtepomp komt op het dak. Dus het lijkt mij wel wat om de fancoil in de slaapkamer te installeren, of kan hij bijv beter in de overloop?
Dat wordt dan zweet heet in die slaapkamer.
3. Krijg ik afgifte problemen met een warmtepomp (5 of 7kw) als ik maar 1 fancoil (4kw bijv?) neem?
ja natuurlijk. hij kan zijn warmte niet kwijt.
4. Zitten er nadelen aan (plafond) kanaal fancoils in vergelijking met wand modellen? Zijn bepaalde modellen aan te raden boven andere? Ik ben bijvoorbeeld dit of dit tegengekomen.
alles kan. Als het vermogen van de warmte pomp erin kan.
5. Kan iets gezegd worden van de exit temperatuur van de fancoil? Ik zat te overwegen de uitvoer vervolgens door de vloerverwarmingsbuizen te laten lopen.

Hartelijk dank
Niet doen bij een warmte pomp. De delta T wordt te hoog.

Maar je hebt toch een bestaand cv systeem?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• bobsterro
Seafarer schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:03:
[...]
nee

[...]
Dat wordt dan zweet heet in die slaapkamer.

[...]
ja natuurlijk. hij kan zijn warmte niet kwijt.

[...]
alles kan. Als het vermogen van de warmte pomp erin kan.

[...]

Niet doen bij een warmte pomp. De delta T wordt te hoog.

Maar je hebt toch een bestaand cv systeem?
Waarom niet? Bij een goed geisoleerd en luchtdicht huis met balans ventilatie wordt de lucht constant gecirculeerd en zou uiteindelijk het gehele huis gekoeld/ontvochtigd kunnen worden? Of is dat heel inefficient en kan je beter op 2/meerdere plekken fancoils installeren?

Het gaat om koelen, niet verwarmen. Daar komt vloerverwarming voor.

En een warmtepomp kan niet terugmoduleren tot 4kw? Moet er dan minimaal het maximale vermogen van de warmtepomp aan fancoil capaciteit komen? (Dus 1 van 5kw of 2 van 2,5kw?)

Er is geen bestaand systeem, het huis is compleet casco, alles moet nieuw.

[ Voor 4% gewijzigd door bobsterro op 10-11-2022 14:23 ]

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

bobsterro schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:22:
[...]

Waarom niet? Bij een goed geisoleerd en luchtdicht huis met balans ventilatie wordt de lucht constant gecirculeerd en zou uiteindelijk het gehele huis gekoeld/ontvochtigd kunnen worden? Of is dat heel inefficient en kan je beter op 2/meerdere plekken fancoils installeren?

Het gaat om koelen, niet verwarmen. Daar komt vloerverwarming voor.

En een warmtepomp kan niet terugmoduleren tot 4kw? Moet er dan minimaal het maximale vermogen van de warmtepomp aan fancoil capaciteit komen? (Dus 1 van 5kw of 2 van 2,5kw?)

Er is geen bestaand systeem, het huis is compleet casco, alles moet nieuw.
Ben jezelf aan het bouwen?

Tsja alles nieuw. Dan zijn er toch ook berekeningen hoe groot een warmte pomp moet zijn?
Normaal gesproken hang je dan binnen hetzelfde vermogen op.

ik begrijp nu wat je wilt doen. Fancoil condenserend koelen en het opgewarmde water de vloer in om daar niet condenserend te koelen. Goed idee.

Heb je al nagedacht om een coil in je wtw op te nemen? Gelijk verspreid door je hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsterro
Seafarer schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:46:
[...]

Ben jezelf aan het bouwen?

Tsja alles nieuw. Dan zijn er toch ook berekeningen hoe groot een warmte pomp moet zijn?
Normaal gesproken hang je dan binnen hetzelfde vermogen op.

ik begrijp nu wat je wilt doen. Fancoil condenserend koelen en het opgewarmde water de vloer in om daar niet condenserend te koelen. Goed idee.

Heb je al nagedacht om een coil in je wtw op te nemen? Gelijk verspreid door je hele huis.
Verbouwing begint januari 2023 en veel wordt in regie en samenspraak met de loodgieter/elektricien uitgevoerd maar deze zijn ook niet altijd op de hoogte van de mogelijkheden.

Ja uit de warmteverliesberekening volgt dat 5kw voldoende moest zijn maar ik hou ook rekening met een latere uitbouw en dacht dat een wp tot op zeker hoogte terug kan moduleren.

Een coil in de wtw lijkt natuurlijk een prachtig idee, ik heb bijvoorbeeld kanaalkoelers gezien als je dat bedoelt. Wat ik alleen veel lees is dat het koelvermogen hiervan laag is gezien de luchtstroom door de wtw normaliter niet hoog is.
Of weet je iets aan te raden dat wel goed werkt?

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

bobsterro schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:34:
[...]

Verbouwing begint januari 2023 en veel wordt in regie en samenspraak met de loodgieter/elektricien uitgevoerd maar deze zijn ook niet altijd op de hoogte van de mogelijkheden.

Ja uit de warmteverliesberekening volgt dat 5kw voldoende moest zijn maar ik hou ook rekening met een latere uitbouw en dacht dat een wp tot op zeker hoogte terug kan moduleren.
Ja maar aan al dat terug gemoduleer zit meestal een minimum en daaronder kan niet. Je pomp gaat dan aan/uit (netzoals een cv ketel niet verder terug kan moduleren tot zijn minimum wat soms gewoon 10kW is). Bij een te grootte pomp krijg je dus veel start stops in het overgangs seizoen. Ik zou dan niet veel groter gaan dan die 5kW. Ik dat de berekening al aan de veilge kant zit.
Een coil in de wtw lijkt natuurlijk een prachtig idee, ik heb bijvoorbeeld kanaalkoelers gezien als je dat bedoelt. Wat ik alleen veel lees is dat het koelvermogen hiervan laag is gezien de luchtstroom door de wtw normaliter niet hoog is.
Of weet je iets aan te raden dat wel goed werkt?
Das wel een dingetje, die luchtstroom, is niet zo hoog daar heb je gelijk in. Er zijn speciale warmtewisselaars met een extra groot oppervlak en dan de WTW op de hoogste stand. Dit door laten rekenen is wel een must. En je kunt niet meer sturen. Je kunt niet meer zeggen ik doe alleen de woonkamer koelen.

Let wel op dat je de wtw bypass zelf kunt bedienen. Zomers gaan deze open zodat er eigenlijk geen wtw functie meer is. Maar wilt dat wel als je aan het koelen bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-09 22:15
De maximale koelcapaciteit bereikt de fancoil alleen op de hoogste blaas stand, dat is doorgaans oncomfortabel en rumoerig.

Reken eens uit welke capaciteit je per (slaap)kamer nodig hebt en pak dan een FCU die dat op de laagste blower stand al kan afgeven.

Als je fancoils hebt is vloerkoeling echt niet nodig, probeer t simpel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsterro
Seafarer schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:17:
[...]
Ja maar aan al dat terug gemoduleer zit meestal een minimum en daaronder kan niet. Je pomp gaat dan aan/uit (netzoals een cv ketel niet verder terug kan moduleren tot zijn minimum wat soms gewoon 10kW is). Bij een te grootte pomp krijg je dus veel start stops in het overgangs seizoen. Ik zou dan niet veel groter gaan dan die 5kW. Ik dat de berekening al aan de veilge kant zit.

[...]

Das wel een dingetje, die luchtstroom, is niet zo hoog daar heb je gelijk in. Er zijn speciale warmtewisselaars met een extra groot oppervlak en dan de WTW op de hoogste stand. Dit door laten rekenen is wel een must. En je kunt niet meer sturen. Je kunt niet meer zeggen ik doe alleen de woonkamer koelen.

Let wel op dat je de wtw bypass zelf kunt bedienen. Zomers gaan deze open zodat er eigenlijk geen wtw functie meer is. Maar wilt dat wel als je aan het koelen bent.
Helder, de berekening is inderdaad conservatief gedaan. Zit bijvoorbeeld nog oud dubbelglas zonder gas met houten kozijnen die op termijn ook vervangen zullen worden.

Ik zou wel met een aanstuurbare klep de kanaalkoeler uit kunnen zetten en met zoneregeling qua vloerverkoeling warmer/koeler houden.
Cees-JanH schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:39:
De maximale koelcapaciteit bereikt de fancoil alleen op de hoogste blaas stand, dat is doorgaans oncomfortabel en rumoerig.

Reken eens uit welke capaciteit je per (slaap)kamer nodig hebt en pak dan een FCU die dat op de laagste blower stand al kan afgeven.

Als je fancoils hebt is vloerkoeling echt niet nodig, probeer t simpel te houden.
Goed punt, het liefst wil je natuurlijk op de laagste stand het fijn krijgen.

Tsja waarom niet is eerder de vraag denk ik, als de vloerbuizen er al liggen. Waarom zou je het niet gebruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door bobsterro op 11-11-2022 16:34 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
@bobsterro
In ons jaren 30 huis met gewone isolatie hebben we vloerkoeling niet condenserend in de woonkamer en het doet niet zo heel veel. Koude lucht daalt, dus een graadje of drie krijg ik het maximaal koeler bij 30 graden. En je krijgt koude voeten, dus sloffen aan…

Wat we nu daarom doen is de Jaga’s op de 1e verdieping en de airco op zolder maximaal aan, de kou rolt dan via het trapgat naar beneden de woonkamer in. En trekt ook langzaam door de houten vloeren naar de lagere verdiepingingen.
Badkamer Jaga draai ik dan dicht uiteraard.

Onze 8KW Mitsu PUHZ-SW75YAA moduleert niet lager dan 3,3 KW.

[ Voor 12% gewijzigd door LeonTebbens op 12-11-2022 17:43 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Laatst online: 11-09 08:22
Ik ben mij nog steeds/opnieuw aan het oriënteren op welke fancoils ik wil gaan bestellen. Ik wil deze graag wegwerken in het plafond of in de muur om zowel te gebruiken voor verwarmen en koelen in combinatie met een warmtepomp. Hiervoor ben ik voorlopig uitgekomen op de Airleaf SLI. Simpelweg omdat ik hier de meeste info van kan vinden en dat de Ducto nergens meer leverbaar blijkt te zijn.

Ik weet alleen even niet hoe ik het beste de benodigde capaciteit kan bepalen, de specs die ik kan vinden geven alleen die 45/40 graden. Maar de capaciteit bij 35/30 of nog lager ligt natuurlijk een stuk lager. Weet iemand of hier data van beschikbaar is of is hier een vuistregel voor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-09 20:23
Pejdref schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:51:
Ik ben mij nog steeds/opnieuw aan het oriënteren op welke fancoils ik wil gaan bestellen. Ik wil deze graag wegwerken in het plafond of in de muur om zowel te gebruiken voor verwarmen en koelen in combinatie met een warmtepomp. Hiervoor ben ik voorlopig uitgekomen op de Airleaf SLI. Simpelweg omdat ik hier de meeste info van kan vinden en dat de Ducto nergens meer leverbaar blijkt te zijn.

Ik weet alleen even niet hoe ik het beste de benodigde capaciteit kan bepalen, de specs die ik kan vinden geven alleen die 45/40 graden. Maar de capaciteit bij 35/30 of nog lager ligt natuurlijk een stuk lager. Weet iemand of hier data van beschikbaar is of is hier een vuistregel voor?
Vaak wordt het vermogen gegeven bij een kamertemperatuur van 20 graden. 45/40 betekent een gemiddelde warmtewisselaartemperatuur van 42,5 C. Dus een gemiddelde delta T van 22,5 graden. Die delta T wordt 12,5 als je gaat verwarmen op 35/30. Door de geforceerde luchtstroom lijkt het me zeer aannemelijk dat het vermogen lineair is met de delta T. Wat neer komt op:

Vermogen@35/30 = vermogen@45/40 gedeeld door 22,5 maal 12,5

Of wat vollediger:

P2 = P1 / ((TA1+TR1)/2-KT1) * ((TA2+TR2)/2-KT2)

Waar:
P2 = vermogen bij gewenste temperaturen
P1 = vermogen volgens datasheet
TA1 = aanvoertemperatuur volgens datasheet
TR1 = retourtemperatuur volgens datasheet
KT1 = kamertemperatuur volgens datasheet
TA2 = gewenste aanvoertemperatuur
TR2 = gewenste retourtemperatuur
KT2 = gewenste kamertemperatuur

[ Voor 0% gewijzigd door sjigo op 22-11-2022 12:46 . Reden: 2x TA2 getypt i.p.v TA2&TR2 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
sjigo schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:18:
[...]

Vaak wordt het vermogen gegeven bij een kamertemperatuur van 20 graden. 45/40 betekent een gemiddelde warmtewisselaartemperatuur van 42,5 C. Dus een gemiddelde delta T van 22,5 graden. Die delta T wordt 12,5 als je gaat verwarmen op 35/30. Door de geforceerde luchtstroom lijkt het me zeer aannemelijk dat het vermogen lineair is met de delta T. Wat neer komt op:

Vermogen@35/30 = vermogen@45/40 gedeeld door 22,5 maal 12,5

Of wat vollediger:

P2 = P1 / ((TA1+TR1)/2-KT1) * ((TA2+TR2)/2-KT2)

Waar:
P2 = vermogen bij gewenste temperaturen
P1 = vermogen volgens datasheet
TA1 = aanvoertemperatuur volgens datasheet
TR1 = retourtemperatuur volgens datasheet
KT1 = kamertemperatuur volgens datasheet
TA2 = gewenste aanvoertemperatuur
TA2 = gewenste retourtemperatuur
KT2 = gewenste kamertemperatuur
Top, bedankt, daar kan ik iets mee :). Het klinkt ook logisch met mijn thermodynamica kennis die ergens ver weg nog zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Pejdref schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:51:

her en der is de 35/30 specs ook wel te vinden. dacht bij bv Vaillant.
in italie bestellen zou weleens veel goedkoper kunnen zijn. of dat voor eentje uit kan weet ik niet.
ik heb nu 2x innova airleaf sls en ben er wel heel tevreden over. ziet er chique uit en er zit verrassend veel vermogen in. ik draai de warmtepomp op 32/33c aanvoer en dat is echt meer dan zat om het boven in zeer korte tijd boven de 20c te maken.

Nukezone FTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjigo
Powrskin schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:51:
[...]

in italie bestellen zou weleens veel goedkoper kunnen zijn. of dat voor eentje uit kan weet ik niet.
ik heb nu 2x innova airleaf sls en ben er wel heel tevreden over. ziet er chique uit en er zit verrassend veel vermogen in. ik draai de warmtepomp op 32/33c aanvoer en dat is echt meer dan zat om het boven in zeer korte tijd boven de 20c te maken.
Ik bestel ook uit Italië bij https://www.grassiasrl.com/. Bestelling moet nog worden verzonden omdat de spullen nog niet bij hun binnen zijn. Mochten mensen interesse hebben, dan kunnen we wellicht samen bestellen. Ik kom uit regio Twente.

• Pejdref
Powrskin schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:51:
[...]

Thanks, ik was ze voor Innova nog niet tegengekomen. Maar goed om te horen dat het werkt bij die lage temperaturen. Welke types heb je voor welke ruimteoppervlakte/inhoud?

Italië was ik inderdaad al aan het kijken, ik heb er 4 nodig waarschijnlijk dus ik verwacht wel dat het zich loont. Het is wel nog al een puzzel op die sites en wat ik nu ben tegengekomen moet je veel onderdelen apart bij elkaar bestellen.

[ Voor 39% gewijzigd door Pejdref op 24-11-2022 12:44 ]

• Powrskin
  • Niet online
Pejdref schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:42:
[...]

Thanks, ik was ze voor Innova nog niet tegengekomen. Maar goed om te horen dat het werkt bij die lage temperaturen. Welke types heb je voor welke ruimteoppervlakte/inhoud?

Italië was ik inderdaad al aan het kijken, ik heb er 4 nodig waarschijnlijk dus ik verwacht wel dat het zich loont. Het is wel nog al een puzzel op die sites en wat ik nu ben tegengekomen moet je veel onderdelen apart bij elkaar bestellen.
Daarom vind ik aermec ook nog wel interessant. Alles compleet te koop en niet heel duur. Ik vind ze alleen niet heel mooi

Nukezone FTW

• stefaanoyen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-05 12:04
Beste Innova-eigenaars,

Weet iemand van jullie of de V20139II tweewegklep ook past op een Innova Airleaf SLS?

Alvast een dikke merci!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

sorry, gaat niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYcdjg1jNqipGNJBPgRdGUpXA9k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wB7NsOsKkbrW0UAp1aGqeGsX.jpg?f=user_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• stefaanoyen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-05 12:04
Dankjewel, was net ook op die tabel gebotst : ) Dan wordt het die V20661II.

Iemand recente bestelervaring voor de Airleafs? Bij grassiasrl.com hadden ze de helft niet binnen en kreeg ik geen antwoord op mijn vraag naar verzendkosten naar België. Vooral de SLS800 blijkt moeilijk verkrijgbaar ...

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:05
sjigo schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:43:
[...]

Ik bestel ook uit Italië bij https://www.grassiasrl.com/. Bestelling moet nog worden verzonden omdat de spullen nog niet bij hun binnen zijn. Mochten mensen interesse hebben, dan kunnen we wellicht samen bestellen. Ik kom uit regio Twente.
Welk model wil je daar gaan bestellen? En wat rekenen ze voor verzending naar NL?

Mij lijkt de "Comfosplit Ikaro Hi-Wall 750 HW Inverter Ideal Clima" wel een interessant model voor in de woonkamer.

[ Voor 4% gewijzigd door Heronimo op 24-11-2022 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjigo
Heronimo schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:53:
[...]

Welk model wil je daar gaan bestellen? En wat rekenen ze voor verzending naar NL?

Mij lijkt de "Comfosplit Ikaro Hi-Wall 750 HW Inverter Ideal Clima" wel een interessant model voor in de woonkamer.
De Innova SLS 800 C met ECA644ii controller. De C is een lage versie (ca 37 cm) die bij ons mooi onder het keukenraam past (open keuken). Ik meen dat het een euro of €150 kost, maar dat krijg ik nog te horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
sjigo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:28:
[...]

De Innova SLS 800 C met ECA644ii controller. De C is een lage versie (ca 37 cm) die bij ons mooi onder het keukenraam past (open keuken). Ik meen dat het een euro of €150 kost, maar dat krijg ik nog te horen.
Net een bestelling daar gedaan, nogmaals dank voor de tip. Shipping was maar 30 euro.

Tip: meld je aan voor de nieuwsbrief voor 2% extra korting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uRDqTvSU5ikTlKyAKx9jKKgV8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePt3iJKxlLn7ulDJzNkD0XBK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heronimo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:31:
[...]

Net een bestelling daar gedaan, nogmaals dank voor de tip. Shipping was maar 30 euro.

[Afbeelding]
Cool (y)

Maar is het dan een kwestie van de aanvoer en retour op je cv-installatie aansluiten en je warmtepomp aanzetten?

Ik zie in dit topic veel accessoires die mensen erbij bestellen, valves en thermostaten bijvoorbeeld. Is dat bij dit model helemaal niet aan de orde of ga je dat nog erbij bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Wolly schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:01:
[...]

Cool (y)

Maar is het dan een kwestie van de aanvoer en retour op je cv-installatie aansluiten en je warmtepomp aanzetten?

Ik zie in dit topic veel accessoires die mensen erbij bestellen, valves en thermostaten bijvoorbeeld. Is dat bij dit model helemaal niet aan de orde of ga je dat nog erbij bestellen?
Bij de Vaillant die ik eerder heb geïnstalleerd was het inderdaad zo simpel als een radiator met een stekker. Heb er nog wel een simpele verdeler tussen zitten zodat in het circuit naar de fancoil dicht kan zetten als ik dat wil: https://www.heima24.de/in...-mit-absperrventilen.html

Ik hoop dat deze er net zo makkelijk tussen gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSzomUFsPN4mU9EcFkQ-JkoNjN4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wMUvBV3QlNoypkE485BYgTZe.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
[...]

[Afbeelding]
Dat is een zeer schappelijk bedrag. Goede tip van die korting, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Vast een hele domme vraag van mij, maar als ik daar probeer te bestellen dan moet ik op gegeven moment een BTW nummer invullen. Hoe doe jij / doen anderen dat? allemaal bedrijven? Ik heb wel een BTW nummer die ik heb aangemaakt toen ik zonnepanelen liet aanleggen. Kan ik die gewoon gebruiken?

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
verkeerslicht schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:36:
[...]

Vast een hele domme vraag van mij, maar als ik daar probeer te bestellen dan moet ik op gegeven moment een BTW nummer invullen. Hoe doe jij / doen anderen dat? allemaal bedrijven? Ik heb wel een BTW nummer die ik heb aangemaakt toen ik zonnepanelen liet aanleggen. Kan ik die gewoon gebruiken?
Ik kan me niets over een BTW nummer herinneren. Dus gok dat ik die vraag niet gehad heb of simpelweg een "-" heb ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Heronimo Een "-" was voldoende inderdaad. Bestelling geslaagd. Dank voor de tip. Die 2% scheelde toch weer 23 euro. Bij deze een Airleaf SL 800 met controller, en een SLW 800 besteld. Verzendkosten gaan wel omhoog voor een grotere bestelling. Ik was 75 daaraan kwijt.
Kost toch best wat bij elkaar, maar het is wel acceptabel al met al.

Om bypass problemen te voorkomen, ga ik zorgen voor een los fancoil circuit met één tweeweg-klep volledig kan afschakelen. Ze zullen allebei tegelijk aan of uit komen te staan (zelfde ruimte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-09 17:30
Sorry verkeerde topic. Kan niet vinden hoe ik hem verwijder

[ Voor 93% gewijzigd door omweersbui op 26-12-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Bestelling van grassiasrl is binnen. Zeer acceptabele snelheid van leveren binnen 7 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:25
Ook ik ben op dit topic gestuit (dank @verkeerslicht) in mijn research naar WP retrofit in huis, ter vervanging van CV.

Het plan is om waarschijnlijk monoblock op de dakkapel te plaatsen, het deel kap wat daar nog bovenuit steekt is een mooie vliering/bergruimte waar nu ook al de MV hangt. Geïsoleerde buis daarheen en een (inbouw) fancoil puur voor koeling in de aanliggende ruimtes moet goed te doen zijn lijkt mij. 2wegklep op slimme stekker en met HA te schakelen.

Aangezien de CV nu ook boven hangt en de buizen naar beneden reeds weggewerkt zijn, Viga pexfit, is dat lastig na te isoleren voor koeling beneden. Het is echter misschien wel mogelijk nog een geisoleerde leiding naar beneden te trekken om nog een fancoil tbv koeling te plaatsen.
Voor mijn beeld, heeft iemand specs / foto van geisoleerde buizen geinstalleerd? Alsin, diameter totaal, kan dit inderdaad met pexfit / meerlaagsbuizen + naisoleren? Moet zowel aanvoer als retour geisoleerd?
Uiteraard ook nog condensafvoer, en zo te zien hebben de units geen opvoerpomp. Met wat gehannes moet dit wel te doen zijn..

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

ligt natuurlijk aan de buis. Heb je alleen de fancoil is 16mm meerlagenbuis misschien voldoende.
Anders 20mm. Maar heb je er meer op dan 26mm.
Dampdicht isoleren met Armaflex. Ga je koelen op 6 graden dan zou ik 13 mm doen. 9 is denk ik net te min.
Dus 16+13+13 is 42mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

stevenP schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:40:
Ook ik ben op dit topic gestuit (dank @verkeerslicht) in mijn research naar WP retrofit in huis, ter vervanging van CV.

Het plan is om waarschijnlijk monoblock op de dakkapel te plaatsen, het deel kap wat daar nog bovenuit steekt is een mooie vliering/bergruimte waar nu ook al de MV hangt. Geïsoleerde buis daarheen en een (inbouw) fancoil puur voor koeling in de aanliggende ruimtes moet goed te doen zijn lijkt mij. 2wegklep op slimme stekker en met HA te schakelen.

Aangezien de CV nu ook boven hangt en de buizen naar beneden reeds weggewerkt zijn, Viga pexfit, is dat lastig na te isoleren voor koeling beneden. Het is echter misschien wel mogelijk nog een geisoleerde leiding naar beneden te trekken om nog een fancoil tbv koeling te plaatsen.
Voor mijn beeld, heeft iemand specs / foto van geisoleerde buizen geinstalleerd? Alsin, diameter totaal, kan dit inderdaad met pexfit / meerlaagsbuizen + naisoleren? Moet zowel aanvoer als retour geisoleerd?
Uiteraard ook nog condensafvoer, en zo te zien hebben de units geen opvoerpomp. Met wat gehannes moet dit wel te doen zijn..
Een monoblock geeft toch direct koud of warmwater uit de unit?
Die zijn toch heel veel zwaarder dan gewone units? Kan plaatsing op een dakkapel wel?

Google even op voor geiisoleerde leiding, zijn te koop in alle smaken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:14
Ik ben net bezig om de hoofdleiding te vervangen door viega smartpress 32mm + armaflex AF isolatie 13mm totaal 60mm diameter. Een wat duurdere oplossing, maar wel gegarandeerd geen problemen met spanningscorrosie en condensatie.
Ik doe eerst de begane grond (arovair fancoil + vv) en later door naar de bovenverdieping (fancoils)

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 28-12-2022 19:28 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
stevenP schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:40:

Het plan is om waarschijnlijk monoblock op de dakkapel te plaatsen.
Geen foto's (nog), maar wel een opmerking. Een warmtepomp op het dak kan nare effecten hebben die moeilijk te verhelpen zijn:
A. Wind kan een negatief effect hebben op hoe efficiënt de warmtepomp draait.
B. Geluid van de warmtepomp kan binnenshuis hoorbaar zijn.
Ik had zelf ook eerst het plan om de warmtepomp op het platte dak hier te installeren zodat ik boven ook gemakkelijk mijn leidingwerk naar binnen toe kon brengen, maar ik heb het om bovenstaande redenen (in mijn geval vooral om reden B.) niet aangedurfd.

Beetje off topic dit natuurlijk. Er is meer over te vinden in het lucht/water topic.

• sjigo
verkeerslicht schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:47:
[...]

B. Geluid van de warmtepomp kan binnenshuis hoorbaar zijn.

[...]
Dit kan ik beamen. Ik heb om die reden gekozen om de warmtepomp aan de muur te hangen, net boven het platte dak. Zelfs het leidingwerk (Rehau meerlagen) geeft nog een zeer lichte trilling door aan het dak. De Rehau leidingen liggen in een 160 mm PVC-leiding op het dak. De trilling is extreem licht, maar ik moet er niet aan denken dat hij rechtstreeks op het platte dak stond. Alleen op een plat dak zetten als dat dak niet gekoppeld is met binnen (bv. garage, overkapping van terras o.i.d.)

Gewicht is geen probleem. Een monoblock weegt 100-150 kg. Als je met 2 man op een dak staat maak je je ook niet druk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Bij mijn zoektocht naar fancoils viel me het volgende op, dat veel fabrikanten Innova fancoils verkopen met een eigen naamplaatje (Daikin en Vasco hebben ook wel een draai gegeven aan de ombouw). Gezien de slechte verkrijgbaarheid van Innova in Nederland, kan dit een prima alternatief zijn als het bestellen vanuit het buitenland iets is wat je tegenstaat. De kosten liggen dan wel wat hoger.
Daarnaast is het ook wel een prettige wetenschap dat onderdelen ook bij verschillende fabrikanten te verkrijgen zijn.

Voor wie het interesseert, hier een lijstje:

InnovaAirleaf SLFilomuro SLW
DaikinAltherma HPC - FWXV-ATV3Altherma HPC - FWXT-ATV3
VascoNiva Ventilo-
PanasonicPAW-AAIR-
RadsoniVector S2-
Er zullen vast nog wat fabrikanten zijn die ik over het hoofd heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonWilliam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-04 19:45
Ik lees met grote belangstelling dit topic en heb nu ook een Airleaf in huis gehaald. De Airleaf SL400C (SX-linkerkant aansluiting) Wat ik van meerdere reacties begreep is dat je bij de Airleaf de thermostaat apart dient te bestellen. Dit heb ik ook gedaan, ik heb de EEB649II wandthermostaat. echter ontbreekt de motorcontroller die in de Airleaf gemonteerd zou moeten zitten. Moet je deze ook apart erbij bestellen of had deze samen met de thermostaat in de doos moeten zitten? Weet iemand dit?

Ik heb voor de muurthermostaat gekozen omdat ik dacht dat dit mooier en qua temperatuurmeting beter zou zijn. Alleen heb ik nu een 'gat' in het bovenrooster 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJP_ffcLW-RzIyvDdgb8QLkqlxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSrp9uElOxdqyBr2Dknsweta.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gkj5X48BcY7SrwXvhB9yKiaHKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qb7MIKtAs2FxHfYfLGxMLuM.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytJtEbk8quc07ul0Nb-qeRu17ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEJGrI9a8D9JVmNcOhdArICJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-GZ_wcPi-Wn9TXjLcyIDoxV6jY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5uRulWp1Ddpvhab5G5n0P2f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
RonWilliam schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:36:
Ik lees met grote belangstelling dit topic en heb nu ook een Airleaf in huis gehaald. De Airleaf SL400C (SX-linkerkant aansluiting) Wat ik van meerdere reacties begreep is dat je bij de Airleaf de thermostaat apart dient te bestellen. Dit heb ik ook gedaan, ik heb de EEB649II wandthermostaat. echter ontbreekt de motorcontroller die in de Airleaf gemonteerd zou moeten zitten. Moet je deze ook apart erbij bestellen of had deze samen met de thermostaat in de doos moeten zitten? Weet iemand dit?

Ik heb voor de muurthermostaat gekozen omdat ik dacht dat dit mooier en qua temperatuurmeting beter zou zijn. Alleen heb ik nu een 'gat' in het bovenrooster 8)7

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je de bijpassende controller erbij besteld krijg je er ook een afdekkapje bij. ik wel in elk geval bij de Innova B4V642II

Ik heb de thermostaten wel bovenin gebouwd en idd die wijkt heel erg af omdat het te snel opwarmt

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:29
RonWilliam schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:36:

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is wel verwarrend zeg. Ik kreeg bij mijn EWF644ii namelijk wel de controller erbij.
Bij de EEB649ii staat echter dat de controller niet is inbegrepen en dat je de ESE645ii erbij moet bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonWilliam
Ja dat is zeker nogal verwarrend. Bij de link die @doek55 gaf staat idd dat de controller er niet bij zit. Op de site waar ik het besteld heb stond deze info er helaas niet bij. Nu is mijn Italiaans ook niet meer van wat het ooit geweest is. :P Het blijft op z'n minst vreemd dat een thermostaat die qua prijs duurder is zonder controller komt en de 'goedkopere' versie wel.

Bedankt voor de opheldering ! Ik ga weer wat bestellen om zo de Airleaf aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
In de installatiehandleiding staan best flinke leidingdiameters voor het aansluiten van de fancoils. Er staat dan overigens niet bij bij welke lengte dit van toepassing is, en of het om de binnen of buiten -diameter gaat.
Mijn SL800/SLW800 moeten met 18mm aangesloten worden, maar voor mijn gevoel creeërt dat alleen maar onbalans in de rest van het afgifte systeem.

Iemand die hier iets zinnigs van weet te zeggen? Kan het kwaad om die dingen gewoon met 16mm meerlaags aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:36

timovd

Voorsprong door techniek

@verkeerslicht 16mm meerlaags is 12mm binnendiameter en daarmee kleiner dan dunwandig. Ik zou altijd proberen om minimaal 20mm te installeren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@timovd Dank, ook als het maar hele korte stukjes zijn? Ik kom zo ver als mogelijk overal met 32mm, en het laatste stukje is afgetakt naar de fancoils/radiatoren. Ter vergelijking, de meeste vloerverwarmingen zijn uitgevoerd met 16x2, maar dan heb je het over heel andere lengtes. Die fancoils bieden haast geen weerstand, dus ik ben eigenlijk bang dat ze er voor zouden zorgen dat m'n radiatoren/vvw niks meer krijgen als ik ze niet een beetje knijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

verkeerslicht schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:42:
@timovd Dank, ook als het maar hele korte stukjes zijn? Ik kom zo ver als mogelijk overal met 32mm, en het laatste stukje is afgetakt naar de fancoils/radiatoren. Ter vergelijking, de meeste vloerverwarmingen zijn uitgevoerd met 16x2, maar dan heb je het over heel andere lengtes. Die fancoils bieden haast geen weerstand, dus ik ben eigenlijk bang dat ze er voor zouden zorgen dat m'n radiatoren/vvw niks meer krijgen als ik ze niet een beetje knijp.
Als je nu al bang bent dat het misschien niet goed komt, dan zou ik zeker direct een ventiel ertussen monteren zodat je het waterzijdig nog kan afstellen achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Seafarer schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:03:
[...]

Als je nu al bang bent dat het misschien niet goed komt, dan zou ik zeker direct een ventiel ertussen monteren zodat je het waterzijdig nog kan afstellen achteraf.
Dat is een goede tip.
Ik heb 2x sl 600 direct aan de aanvoer en het zorgt ervoor dat de retour naar de wp 1a 2 graden hoger wordt. Fancoil fan vol aan maakt niet eens echt wat uit. Ze doen het dus perfect maar moet nu dus op aanvoer aansturen ipv op retour wat ik eerst deed.
En de aanvoer moet 1 a 2 graden hoger om pendelen te voorkomen.

Nu heb ik ergens anders de boel wat geperfectioneerd om de retour iets lager te krijgen, maar denk dat ze beter wat minder warm water krijgen.
Zet ze bij de verdeler op oid.

16mm meerlaags trouwens. Halve meter en het andere stuk 5 meter.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Seafarer Duidelijk, goede tip, ventiel ertussen was inderdaad het plan. Verder houd ik het bij 16 meerlaags.

@Powrskin idd zonde om de aanvoertemperatuur te moeten ophogen. Wellicht zijn ventielen voor jou dan ook een uitkomst.
Verdeler zit niet in de buurt en heeft daarnaast ook geen aansluitingen over helaas.

[ Voor 15% gewijzigd door verkeerslicht op 07-01-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-09 07:35

CR1992

Thor

verkeerslicht schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:51:
Bij mijn zoektocht naar fancoils viel me het volgende op, dat veel fabrikanten Innova fancoils verkopen met een eigen naamplaatje (Daikin en Vasco hebben ook wel een draai gegeven aan de ombouw). Gezien de slechte verkrijgbaarheid van Innova in Nederland, kan dit een prima alternatief zijn als het bestellen vanuit het buitenland iets is wat je tegenstaat. De kosten liggen dan wel wat hoger.
Daarnaast is het ook wel een prettige wetenschap dat onderdelen ook bij verschillende fabrikanten te verkrijgen zijn.

Voor wie het interesseert, hier een lijstje:

InnovaAirleaf SLFilomuro SLW
DaikinAltherma HPC - FWXV-ATV3Altherma HPC - FWXT-ATV3
VascoNiva Ventilo-
PanasonicPAW-AAIR-
RadsoniVector S2-
Er zullen vast nog wat fabrikanten zijn die ik over het hoofd heb gezien.
Heb je er ook met de aansluit leidingen rechts? Hoe ik kan vinden hebben Vasco en Daikin de aansluiting links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
CR1992 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:29:
[...]

Heb je er ook met de aansluit leidingen rechts? Hoe ik kan vinden hebben Vasco en Daikin de aansluiting links.
Ja alle innova maken ze op verzoek met de aansluitingen rechts.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

dankjewel voor de info
ik zie dat de airleaf sl 1000 4.32 kw opbreng bij 45 graden.
dat is het geen wat ik zoek.
ik vind hier niet veel van prijzen terug.
iemand enig idee wat deze kosten ?

ik zoek een convector met rechtse aansluiting
daikin en vasco zijn links

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Ik heb er gevonden op heerlijk verwarmen

wat is het grote verschil tussen
nnova AirLeaf RS inverter fancoil LT radiator
Innova - AirLeaf SL- Inverter Fancoil
enkel dat deze meer straling geeft en niet meer gaat blazen?

wat is het verschil tussen 2 en 4 pijps
2 pijps is goedkoper en geeft precies meer vermogen?

zit alles hierbij op heerlijk verwarmen?

[ Voor 9% gewijzigd door CR1992 op 08-01-2023 17:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@CR1992 verschil tussen 2 en 4 pijps:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73938990

Rechts of links aanduiding (SX en DX) en nog wat meer info:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73920546

Bestellen bij een Italiaanse webshop zoals grassiasrl.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

verkeerslicht schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:07:
@CR1992 verschil tussen 2 en 4 pijps:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73938990

Rechts of links aanduiding (SX en DX) en nog wat meer info:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73920546

Bestellen bij een Italiaanse webshop zoals grassiasrl.com
Dankjewel heb je ook nog andere sites?
De 1000 hebben ze niet met rechtse aansluiting.

En de RS hebben ze ook niet. Die is stiller.
De prijzen zijn wel een stukje voordeliger op de Italiaanse site.
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@CR1992 er zijn veel meer Italiaans sites die die dingen verkopen. Maar niet allemaal doen ze aan versturen naar NL. Ik weet ze niet uit m'n hoofd ;)

Je doet er goed aan om het topic even te doorzoeken. er staan nuttige dingen in wat betreft de benodigdheden, en in de startpost staat een Italiaanse prijsvergelijker.

Verder lijkt de airleaf RS me een mooie unit met stralingswarmte. Iets om wel in het achterhoofd te houden is dat als de fans uit gaan (om dus alleen op stralingswarmte over te gaan), dat zo'n fan coil dan haast als bypass gaat werken. Dus het is belangrijk om te kijken of je de fan's eventueel geforceerd aan kan laten staan.

[ Voor 28% gewijzigd door verkeerslicht op 09-01-2023 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
CR1992 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 02:26:
[...]

Dankjewel heb je ook nog andere sites?
De 1000 hebben ze niet met rechtse aansluiting.

En de RS hebben ze ook niet. Die is stiller.
De prijzen zijn wel een stukje voordeliger op de Italiaanse site.
Alvast bedankt
Ze zijn altijd op verzoek met rechtse aansluiting te krijgen.

Ik heb ze weg bij climical.it, maar dat komt omdat ik de SLS wilde en die waren niet op veel websites te vinden. Nu weet ik dat die alleen op verzoek worden geproduceerd en je die dus waarschijnlijk ook via andere websites wel kan krijgen.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Even terugkomend op die Airleaf RS, ergens is het wel mooi dat deze kan stralen, maar ik denk dat dat vooral werkt met wat hogere aanvoertemperaturen.

Bijvoorbeeld: De RS 800 heeft bij een aanvoer van 70°C een afgifte van 920 watt en bij 50°C blijft hier nog 550 van over. Bij 35°C zal dit nog een stuk minder zijn, maar dat is niet gespecificeerd. Ik denk in ieder geval dat dat niet meer is dan een normale radiator. Het is zo'n beetje 1/8e van de totale verwarmingscapaciteit.
De manier waarop is middels kleine extra fannetjes die de warmte uit de wisselaar naar het voorpaneel transporteren, die die warmte vervolgens afstraalt. Hier te lezen:
https://www.innovaenergie...coils/airleaf/airleaf-rs/
https://www.innovaenergie...iles/2800/airleaf-rs.docx

[ Voor 4% gewijzigd door verkeerslicht op 09-01-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Als het qua prijs vergelijkbaar is dan is een RS misschien wel leuk. Moet je wel goed de flow knijpen om niet een heftig bypass effect te hebben. Qua geluid vind ik de SLS op Silent, low of medium echt heel goed te doen. Zou er geen 100e extra voor over hebben.

Thermostaat niet op de fancoil zelf is nog wel een aanrader.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Radson heeft een online afgifte calculator, voor het inzicht in verhoudingen tussen afgifte en verschillende temperaturen kan die wel handig zijn.
De andere merken werken met dezelfde natuurwetten zover mij bekend.

https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Powrskin hoe hoorbaar is het nog op medium / low?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
verkeerslicht schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:14:
ik neem het vanavond wel even op.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:07
Ik heb een Airleaf SL800 met rechtse aansluiting gekocht. Ik ben aan het kijken hoe ik hem ga aansluiten.
In de manual staat 18mm buisdiameter, ik ben geneigd hem met 20mm uponor aan te sluiten.
Maar moet hier nog een ventiel of thermostaatkraan tussen zodat hij niet als bypass gaat fungeren? De standaard voetventielen voor radiatoren passen natuurlijk allemaal niet. Dus het is sowieso een beetje passen en meten.
Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonWilliam
De airleafs hebben een 3/4" euroconus aansluiting. Je kunt een 3/4 Wartelmoer met fiberring nemen.
Ikzelf heb een standaard 1/2" voetventiel en thermostaatventiel gekozen waarmee ik verloop met een 1/2" bus naar 3/4" euroconus. Weet niet hoe groot de doorgang van de sls800 is maar mijn sl400 heeft dan wel een 3/4" aansluiting, het gat in de aansluiting is echter hooguit 10mm. Daarom leek mij 1/2" genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@oxfordpelican Toevallig is eergisteren in dit topic precies dezelfde vraag gesteld ;)
Uitkomst is dat wat je vermoed wel gebeurt in de praktijk (zie antwoord van @Powrskin ). Ook wordt de tip gegeven om inderdaad een ventiel te gebruiken om de flow te kunnen beperken. Dan heb je als het goed is genoeg touwtjes in handen om het te regelen.

Ik weet niet wat bij jou de praktijksituatie is, maar zelf wil ik het aansluiten gaan oplossen door een regulier voetventiel te gebruiken bij de airleaf.
Vanuit de kruipruimte door de vloer heen met 16x2. Dan aan de aanvoerzijde een voetventiel die ik kan bedienen zonder dat ik de fancoil hoef open te maken. Aan de retour een kogelkraan (weggewerkt in de behuizing) om indien nodig het hele spul los te kunnen halen.
De SL 800 zelf heeft een vrij gangbare 3/4" euroconus-aansluiting, en daarvoor zijn wel fittingen te vinden. Bijvoorbeeld een overgangskoppeling naar meerlaags 16x2:
https://www.heizungsdisco...2-34-pfv1605ekni-thu.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@verkeerslicht zijn de aansluitingen horizontaal? Anders lijkt mij een knie met wartel beter.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

verkeerslicht schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:50:
@oxfordpelican Toevallig is eergisteren in dit topic precies dezelfde vraag gesteld ;)
Uitkomst is dat wat je vermoed wel gebeurt in de praktijk (zie antwoord van @Powrskin ). Ook wordt de tip gegeven om inderdaad een ventiel te gebruiken om de flow te kunnen beperken. Dan heb je als het goed is genoeg touwtjes in handen om het te regelen.

Ik weet niet wat bij jou de praktijksituatie is, maar zelf wil ik het aansluiten gaan oplossen door een regulier voetventiel te gebruiken bij de airleaf.
Vanuit de kruipruimte door de vloer heen met 16x2. Dan aan de aanvoerzijde een voetventiel die ik kan bedienen zonder dat ik de fancoil hoef open te maken. Aan de retour een kogelkraan (weggewerkt in de behuizing) om indien nodig het hele spul los te kunnen halen.
De SL 800 zelf heeft een vrij gangbare 3/4" euroconus-aansluiting, en daarvoor zijn wel fittingen te vinden. Bijvoorbeeld een overgangskoppeling naar meerlaags 16x2:
https://www.heizungsdisco...2-34-pfv1605ekni-thu.html
Kun je ook 2 kraantjes in de kelder zetten zodat je de retour zo regelt? Via de retour kraan en zo kun je toch je radiator inblokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Powrskin schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:39:
[...]

ik neem het vanavond wel even op.
Kun je alle standen opnemen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Pejdref schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:34:
Radson heeft een online afgifte calculator, voor het inzicht in verhoudingen tussen afgifte en verschillende temperaturen kan die wel handig zijn.
De andere merken werken met dezelfde natuurwetten zover mij bekend.

https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator
Als je op de link klikt zie je dat Radson een veel lagere afgifte heeft op 45 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
timovd schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:56:
@verkeerslicht zijn de aansluitingen horizontaal? Anders lijkt mij een knie met wartel beter.
Daar heb je mogelijk gelijk in. Ik dacht aan buigen, maar als de ruimte daarvoor te weinig is, dan is een knietje inderdaad beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Een schroefbus kan overigens ook, is een stuk goedkoper, maar een wartel lijkt mij een stuk fijner werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik ben een het kijken in 3 Airleafs aan te schaffen voor in de woonkamer. Wat is dan het gemakkelijkste qua controller? Heb ik dan één thermostaat nodig. Twee units komen sowieso vlak bij elkaar te staan, dus die wil ik tegelijkertijd bedienen. De derde zou ik wellicht nog apart willen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Seafarer schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:03:
[...]

Zou een kogelkranen ook werken? Ik weet niet hoeveel ruimte er is in de Airleaf om iets te installeren. Wat zou jij er voor ventiel tussen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

timovd schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:34:
[...]

Zou een kogelkranen ook werken? Ik weet niet hoeveel ruimte er is in de Airleaf om iets te installeren. Wat zou jij er voor ventiel tussen zetten?
Regelen met een kogelkraan is niet te doen. Veel te gevoelig.

Radiator kraan met voorinstelling.
Wil je er een thermostaat knop op dan schroef je die erop of je laat hem eraf.

Of je schroeft er een stelmotor op. Voor regelen of alleen opendicht.

En met de voorinstelling kun je de flow beperken, mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Seafarer (@verkeerslicht ) als je een haakse radiatorkraan neemt, heb je geen knie nodig. Vervolgens pak je een verloop van 1/2 naar 3/4 en kun je voor de aanvoer een pers 20 (of 16) naar 1/2 buitendraad aansluiten. Compleet zo voor de aanvoer? Retour is dan vrijwel gelijk met een voetventiel.

Edit: zou een thermostatische kraan werken? Lijkt mij niet, aangezien deze "verstopt" zit en te veel warmte voelt.

[ Voor 16% gewijzigd door timovd op 10-01-2023 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

timovd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:21:
@Seafarer (@verkeerslicht ) als je een haakse radiatorkraan neemt, heb je geen knie nodig. Vervolgens pak je een verloop van 1/2 naar 3/4 en kun je voor de aanvoer een pers 20 (of 16) naar 1/2 buitendraad aansluiten. Compleet zo voor de aanvoer? Retour is dan vrijwel gelijk met een voetventiel.

Edit: zou een thermostatische kraan werken? Lijkt mij niet, aangezien deze "verstopt" zit en te veel warmte voelt.
Ik heb ook geschreven : je kunt er geen knop op zetten of eventueel een motor met elektrische bediening.

Of je doet er helemaal niets tussen en je haalt later alles uitelkaar en doet er toch een kraan tussen omdat het achteraf nodig blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
verkeerslicht schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:14:
Ik heb het opgenomen, maar kan helaas niet op tweakers uploaden. Vanavond even op WeTransfer ofzo. Bij de setting op high ging het net hard regenen, dus heb ik extra low niet opgenomen.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Powrskin schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Ik heb het opgenomen, maar kan helaas niet op tweakers uploaden. Vanavond even op WeTransfer ofzo. Bij de setting op high ging het net hard regenen, dus heb ik extra low niet opgenomen.
Ik ben benieuwd. Sowieso super dat je de tijd hebt genomen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

timovd schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:43:
Ik ben een het kijken in 3 Airleafs aan te schaffen voor in de woonkamer. Wat is dan het gemakkelijkste qua controller? Heb ik dan één thermostaat nodig. Twee units komen sowieso vlak bij elkaar te staan, dus die wil ik tegelijkertijd bedienen. De derde zou ik wellicht nog apart willen bedienen.
Wat is het gemakkelijkste als je drie Airleafs wil aansturen die in de zelfde ruimte staan?
Kun je ze op de één of andere manier met elkaar laten verbinden en synchroniseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
verkeerslicht schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Ik ben benieuwd. Sowieso super dat je de tijd hebt genomen d:)b
https://www.transferxl.com/download/08vWxGHxQF4jJc

low, medium en high. extra low heb ik niet aangesloten.
bij high begon het net te regenen, is niet echt te horen geloof ik (tikte tegen het raam).
gemeten op 10cm vanaf de fancoil. vlakbij de fan.

low is hoorbaar, maar stiller dan een stille pc.
medium is goed hoorbaar, zoals een airco ongeveer.
high is veel windgeruis.

extra low heb ik in de andere slaapkamer wel aangesloten, maar kon ik nog niet opnemen :z
Dat is eigenlijk zo goed als onhoorbaar tenzij je heel dichtbij gaat staan of er echt op let.

[ Voor 3% gewijzigd door Powrskin op 10-01-2023 21:26 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
timovd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:21:

Haakse radiatorkraan is inderdaad ook wel een mooie optie. Enige wat me tegen staat is dat je er dan niet bij kan zonder de kap eraf te halen.

Er zijn overigens manuele/thermoelektrische kranen beschikbaar van Innova zelf (pag. 18):
https://www.innovaenergie...eaf_2022_-_en_low_res.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
timovd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:16:
[...]

Wat is het gemakkelijkste als je drie Airleafs wil aansturen die in de zelfde ruimte staan?
Kun je ze op de één of andere manier met elkaar laten verbinden en synchroniseren?
alledrie op dezelfde thermostaat is dan het makkelijkst denk ik.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Powrskin schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:22:
[...]

https://www.transferxl.com/download/08vWxGHxQF4jJc

low, medium en high. extra low heb ik niet aangesloten.
bij high begon het net te regenen, is niet echt te horen geloof ik (tikte tegen het raam).

low is hoorbaar, maar stiller dan een stille pc.
medium is goed hoorbaar, zoals een airco ongeveer.
high is veel windgeruis.

extra low heb ik in de andere slaapkamer wel aangesloten, maar kon ik nog niet opnemen :z
Dat is eigenlijk zo goed als onhoorbaar tenzij je heel dichtbij gaat staan of er echt op let.
Low is volgens mij al goed zacht. Althans, ik moet het geluid goed hard zetten om het uberhaupt te kunnen horen.
De regen tijdens high hoor je inderdaad niet, maar ik kan me voorstellen dat high wat storend kan zijn als je er dichtbij zit. Misschien wel interessant op tijden dat je niet in de ruimte aanwezig bent om hem hard te zetten zodat je dezelfde warmteafgifte houdt met een lagere Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Powrskin schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:25:
[...]

alledrie op dezelfde thermostaat is dan het makkelijkst denk ik.
Lijkt mij ook, maar hoe kun je dit aansluiten? Welke artikelen (van Innova) heb je dan nodig?

Pagina: 1 ... 5 ... 24 Laatste