Pejdref schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:51:
Ik ben mij nog steeds/opnieuw aan het oriënteren op welke fancoils ik wil gaan bestellen. Ik wil deze graag wegwerken in het plafond of in de muur om zowel te gebruiken voor verwarmen en koelen in combinatie met een warmtepomp. Hiervoor ben ik voorlopig uitgekomen op de Airleaf SLI. Simpelweg omdat ik hier de meeste info van kan vinden en dat de Ducto nergens meer leverbaar blijkt te zijn.
Ik weet alleen even niet hoe ik het beste de benodigde capaciteit kan bepalen, de specs die ik kan vinden geven alleen die 45/40 graden. Maar de capaciteit bij 35/30 of nog lager ligt natuurlijk een stuk lager. Weet iemand of hier data van beschikbaar is of is hier een vuistregel voor?
Vaak wordt het vermogen gegeven bij een kamertemperatuur van 20 graden. 45/40 betekent een gemiddelde warmtewisselaartemperatuur van 42,5 C. Dus een gemiddelde delta T van 22,5 graden. Die delta T wordt 12,5 als je gaat verwarmen op 35/30. Door de geforceerde luchtstroom lijkt het me zeer aannemelijk dat het vermogen lineair is met de delta T. Wat neer komt op:
Vermogen@35/30 = vermogen@45/40 gedeeld door 22,5 maal 12,5
Of wat vollediger:
P2 = P1 / ((TA1+TR1)/2-KT1) * ((TA2+TR2)/2-KT2)
Waar:
P2 = vermogen bij gewenste temperaturen
P1 = vermogen volgens datasheet
TA1 = aanvoertemperatuur volgens datasheet
TR1 = retourtemperatuur volgens datasheet
KT1 = kamertemperatuur volgens datasheet
TA2 = gewenste aanvoertemperatuur
TR2 = gewenste retourtemperatuur
KT2 = gewenste kamertemperatuur
[
Voor 0% gewijzigd door
sjigo op 22-11-2022 12:46