Toon posts:

Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste
Acties:

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
timovd schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:34:
[...]

Lijkt mij ook, maar hoe kun je dit aansluiten? Welke artikelen (van Innova) heb je dan nodig?
3x een controller, 3x 2 wegklep en 1x thermostaat. Wel even bij de thermostaat kijken of hij de ampères aankan (vast wel).

Ik heb zelf thermostaten die er niet bij horen, omdat ik graag ook via wifi wilde aansturen en niet de hoofdprijs wilde betalen. Als je er maar 1 nodig hebt zou ik de mooiste doen en netjes ophangen op 1.5 meter

Nukezone FTW

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:52

timovd

Voorsprong door techniek

@Powrskin verbind je dan de thermostaat parallel naar alle units?
Voor mijn warmtepomp wil ik sowieso een 3rd party thermostat ophangen in de woonkamer (WAR met compensatie). Kan dat de zelfde thermostaat zijn, of zitten daar nadelen aan vast?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Powrskin
  • Niet online
timovd schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:50:
@Powrskin verbind je dan de thermostaat parallel naar alle units?
Voor mijn warmtepomp wil ik sowieso een 3rd party thermostat ophangen in de woonkamer (WAR met compensatie). Kan dat de zelfde thermostaat zijn, of zitten daar nadelen aan vast?
Gewoon alle draden in een wago per fanmodus enz en dan eentje naar de thermostaat. Hij schakelt dan alles tegelijkertijd op temperatuur, tijd of handmatig inschakelen.

Dus warmtevraag: schakelt 3x 2wegklep en zet alledrie de fancoils op verwarmen en fanspeed laag. (Tenzij je draden wisselt dan kan eentje op hoog en de andere op laag bv).

Of een fancoil thermostaat geschikt is voor een warmtepomp weet ik eigenlijk niet. Die van lg heeft 3 draden.

Nukezone FTW

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-06 20:31

CR1992

Thor

Welke thermostaat raad je aan met deze convectors?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@CR1992 Volgens mij voldoen de EEB649 en de EFB649 met WiFi.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• CR1992

CR1992

Thor

timovd schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:25:
@CR1992 Volgens mij voldoen de EEB649 en de EFB649 met WiFi.
welk merk of welke site vind ik deze met wifi?
vind niet zoveel als ik deze type gooogle

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@CR1992 ik heb laatst een bestelling gedaan bij https://www.crimartsrl.it/. Aanrader! Neem contact op via WhatsApp
Thermostaat is van Innova.

• CR1992

CR1992

Thor

timovd schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:43:
@CR1992 ik heb laatst een bestelling gedaan bij https://www.crimartsrl.it/. Aanrader! Neem contact op via WhatsApp
Thermostaat is van Innova.
Ik heb ze gestuurd, jammer dat ze geen webshop hebben. Hoe ben je hier op uit gekomen?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@CR1992 https://www.idrocrimart.it/innova-comando-a-muro-efb649ii/
Via WhatsApp kunnen ze je een offerte sturen als je meerdere dingen afneemt.

• CR1992

CR1992

Thor

Ik ga eerst eens 1 proberen als test .
ik ga deze waarschijnlijk bestellen.
https://www.idrocrimart.i...nnova-airleaf-rs-1000-dx/
ik denk dat de RS interresanter is omdat deze geen geluid meer maakt als deze op temperatuur is?

dit heb ik ook nog nodig?
https://www.idrocrimart.i...a-elettronica-termostati/
https://www.idrocrimart.it/innova-comando-a-muro-efb649ii/

dit zag ik ook in het forum . heb ik deze ook nodig?
https://www.heima24.de/in...-mit-absperrventilen.html

Heb ik nog iets nodig voor deze te laten werken?
de bedoeling is om termijn 3 convectoren in de woon en keuken te hangen met deze thermostaat

• CR1992

CR1992

Thor

Ik heb contact gehad
Ik heb de, the ESE645 card must be installed on each individual fancoil

Klopt dit? B4V642II deze is niet goed?
Ik wou 3 convectoren samen aansluiten op 1 kaart?
En ik heb de 3 way valve nodig als ik wil warmen en koelen?
Hopelijk kan iemand mij helpen

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@CR1992 ik heb ik per fan coil unit één ESE645II aangeboden gekregen.
Een 2-wegklep zou mijns inziens goed genoeg moeten zijn, dat is wat ik heb besteld in ieder geval.
Het idee is om de fancoils aan te sturen met één (muur)thermostaat (eerder benoemd) die op een andere plek hangt, niet vlak boven/naast de units.

• CR1992

CR1992

Thor

timovd schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:33:
@CR1992 ik heb ik per fan coil unit één ESE645II aangeboden gekregen.
Een 2-wegklep zou mijns inziens goed genoeg moeten zijn, dat is wat ik heb besteld in ieder geval.
Het idee is om de fancoils aan te sturen met één (muur)thermostaat (eerder benoemd) die op een andere plek hangt, niet vlak boven/naast de units.
Met een 2 weg klep kun je ook koelen?

Wat is eigenlijk het verschil tussen de 2 en 3 weg klep?

• Powrskin
  • Niet online
CR1992 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:03:
Ik heb contact gehad
Ik heb de, the ESE645 card must be installed on each individual fancoil

Klopt dit? B4V642II deze is niet goed?
Ik wou 3 convectoren samen aansluiten op 1 kaart?
En ik heb de 3 way valve nodig als ik wil warmen en koelen?
Hopelijk kan iemand mij helpen
uiteraard is het niet helemaal de bedoeling dat je 3 fancoilmotoren aan laat sturen vanuit 1 moederbord.
Je moet ook de bedrading dus aanpassen. Ik neem aan dat de controller het wel trekt qua vermogen?

als je een wifi moederbord/controller wilt moet je de 642 niet hebben, want daar kan geen wifi thermostaat op. Zoek dan ook op de thermostaat die je wilt en zoek de bijpassende controller erbij.

2 wegkleppen heb je niet nodig als de thermostaat van je warmtepomp ook in de woonkamer hangt.
als de kamer op temperatuur is gaat namelijk de warmtepomp uit. je kan de fancoils instellen tov de rest van het huis door de ventilatoren. met de ventilatoren uit geven ze nog weinig warmte af.

Nukezone FTW

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-06 22:47
CR1992 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:38:
[...]

Met een 2 weg klep kun je ook koelen?

Wat is eigenlijk het verschil tussen de 2 en 3 weg klep?
2 weg klep heeft 2 aansluitingen en kan dus 100% open of 100% dicht.
3 weg heeft 3 aansluitingen daarmee kun je dus kiezen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:32
verkeerslicht schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:51:
Bij mijn zoektocht naar fancoils viel me het volgende op, dat veel fabrikanten Innova fancoils verkopen met een eigen naamplaatje (Daikin en Vasco hebben ook wel een draai gegeven aan de ombouw). Gezien de slechte verkrijgbaarheid van Innova in Nederland, kan dit een prima alternatief zijn als het bestellen vanuit het buitenland iets is wat je tegenstaat. De kosten liggen dan wel wat hoger.
Daarnaast is het ook wel een prettige wetenschap dat onderdelen ook bij verschillende fabrikanten te verkrijgen zijn.

Voor wie het interesseert, hier een lijstje:

InnovaAirleaf SLFilomuro SLW
DaikinAltherma HPC - FWXV-ATV3Altherma HPC - FWXT-ATV3
VascoNiva Ventilo-
PanasonicPAW-AAIR-
RadsoniVector S2-
Er zullen vast nog wat fabrikanten zijn die ik over het hoofd heb gezien.
Wat is het voordeel van zo'n kant-en-klaar product t.o.v. gewoon een T22 of T33 radiator en zelf fans er onder plaatsen? Met bijv. de module van Bas?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D - PM voor Tibber Refferal

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:45
radeoxx schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:08:
[...]

Wat is het voordeel van zo'n kant-en-klaar product t.o.v. gewoon een T22 of T33 radiator en zelf fans er onder plaatsen? Met bijv. de module van Bas?
Een fancoil is niet te vergelijken met een normale radiator of convector al dan niet met wat fans. De afgiftecapaciteit ligt een stuk hoger bij gelijke grootte (op zich nog wel enigszins vergelijkbaar met een Jaga hybrid). Maar het voornaamste verschil zit hem in de koelmogelijkheid. Die is bij een fancoil vaak condenserend (vergelijkbaar met een airco). Dat is in combinatie met een warmtepomp die kan koelen natuurlijk een voordeel.

• CR1992

CR1992

Thor

Powrskin schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:02:
[...]

uiteraard is het niet helemaal de bedoeling dat je 3 fancoilmotoren aan laat sturen vanuit 1 moederbord.
Je moet ook de bedrading dus aanpassen. Ik neem aan dat de controller het wel trekt qua vermogen?

als je een wifi moederbord/controller wilt moet je de 642 niet hebben, want daar kan geen wifi thermostaat op. Zoek dan ook op de thermostaat die je wilt en zoek de bijpassende controller erbij.

2 wegkleppen heb je niet nodig als de thermostaat van je warmtepomp ook in de woonkamer hangt.
als de kamer op temperatuur is gaat namelijk de warmtepomp uit. je kan de fancoils instellen tov de rest van het huis door de ventilatoren. met de ventilatoren uit geven ze nog weinig warmte af.
Het is toch niet goed als de temp bereikt is dat de warmtepomp uitvalt. Deze kan over het buffervat opwarmen.
Deze zou automatisch de ventilator een stand lager mogen draaien? Gaat dit hiermee automatisch?

• CR1992

CR1992

Thor

radeoxx schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:08:
[...]

Je gaat niet aan een hoog vermogen komen bij 45 graden t33 radiators. En bij lage temperatuur convectoren wel.
Ik heb hier ook aan gedacht op mijn t33 radiators maar ik ga me deze lost besparen.
Beter onmiddellijk convectoren zetten.

De fans is goed van 70 naar 55 a 60 tegaan. Maar op 45 graden geeft een t33 teweinig warmte

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:19
CR1992 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 00:00:
Je gaat niet aan een hoog vermogen komen bij 45 graden t33 radiators.
Het is maar net hoe groot die radiatoren zijn. Mijn huis blijft warm met 38 graden en dan zijn een groot deel van de radiatoren nog niet eens T33.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• verkeerslicht
CR1992 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 00:00:
[...]

Je gaat niet aan een hoog vermogen komen bij 45 graden t33 radiators. En bij lage temperatuur convectoren wel.
Ik heb hier ook aan gedacht op mijn t33 radiators maar ik ga me deze lost besparen.
Beter onmiddellijk convectoren zetten.

De fans is goed van 70 naar 55 a 60 tegaan. Maar op 45 graden geeft een t33 teweinig warmte
T33's zijn goede laag temperatuurverwarmingen hoor, gelijke afgifte t.a.v. een reguliere convector. Sterker nog, voor een warmtepomp kan het weleens de betere keuze zijn omdat een T33 meer waterinhoud heeft. Maar dan ga ik off topic.

• Powrskin
  • Niet online
CR1992 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:56:
[...]

Het is toch niet goed als de temp bereikt is dat de warmtepomp uitvalt. Deze kan over het buffervat opwarmen.
Deze zou automatisch de ventilator een stand lager mogen draaien? Gaat dit hiermee automatisch?
Als de warmtepomp uit gaat dan is het warm genoeg in huis, dus zou niet weten waarom dat erg is?
Uiteraard wil je de runs zo lang mogelijk maken, maar dat kan je regelen met aanvoer temperatuur van het water. Ik denk dat jij de fancoils eigenlijk niet uit wilt laten gaan, want dan schommelt de warmtevraag heel erg bij de warmtepomp. Een buffervat van 200 liter is binnen 10 minuten opgewarmd.

Nukezone FTW

• CR1992

CR1992

Thor

verkeerslicht schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:45:
[...]

T33's zijn goede laag temperatuurverwarmingen hoor, gelijke afgifte t.a.v. een reguliere convector. Sterker nog, voor een warmtepomp kan het weleens de betere keuze zijn omdat een T33 meer waterinhoud heeft. Maar dan ga ik off topic.
SL 600 C

Totaal vermogen bij koeling W 7/12 °C / bij 27 °C 2,81 kW
Verwarmingsvermogen W 45/40 °C /A 20 °C 3,02 kW

Deze heeft 3 kw warmteafgifte en een T33 van 1 M op 1m heeft minder als 1500 watt warmteafgifte op 45 graden

• CR1992

CR1992

Thor

Powrskin schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:30:
[...]

Als de warmtepomp uit gaat dan is het warm genoeg in huis, dus zou niet weten waarom dat erg is?
Uiteraard wil je de runs zo lang mogelijk maken, maar dat kan je regelen met aanvoer temperatuur van het water. Ik denk dat jij de fancoils eigenlijk niet uit wilt laten gaan, want dan schommelt de warmtevraag heel erg bij de warmtepomp. Een buffervat van 200 liter is binnen 10 minuten opgewarmd.
Idd beter dat hem op een laag vermogen blijft lopen

• verkeerslicht
CR1992 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:02:
[...]

SL 600 C

Totaal vermogen bij koeling W 7/12 °C / bij 27 °C 2,81 kW
Verwarmingsvermogen W 45/40 °C /A 20 °C 3,02 kW

Deze heeft 3 kw warmteafgifte en een T33 van 1 M op 1m heeft minder als 1500 watt warmteafgifte op 45 graden
Maar als je die afgifte van 1500watt (of minder) genoeg is is het toch goed?
Nogmaals, ik vergelijk geen fancoils hier met een T33. Die vergelijking is onzinnig. Een T33 is namelijk helemaal stil. Zet de fans maar uit op een fancoil en kijk wat de afgiftecapaciteit is. Daarom vergeleek ik in mijn vorige post een T33 met een normale convector (zonder ventilatie dus). Dan zul je zien, dat een T33 het net zo goed doet.
En zoals @assje aangaf, mits voldoende radiatoroppervlak kun je prima wegkomen met een lage aanvoertemperatuur. Heb je dus radiatoren hangen, dan kan het maar zo zijn dat deze voldoende zijn voor lage temperatuur-verwarming. Kom je te kort of wil je koelen? Dan kun je overwegen een fancoil te nemen.

Daarbij, Hoe hard moet de blower van die fancoil staan als deze 3kWu moet maken? In de praktijk zet je die op low of misschien op medium, en dan kun je die 3kW delen door 2.

• assje
verkeerslicht schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:21:
Heb je dus radiatoren hangen, dan kan het maar zo zijn dat deze voldoende zijn voor lage temperatuur-verwarming. Kom je te kort of wil je koelen? Dan kun je overwegen een fancoil te nemen.
Tekort aan afgifte kan het ook nog een overweging zijn om T1x/T2x radiatoren te vervangen voor T33, dat is vaak niet zo heel ingrijpend. Voor een fancoil heb je een elektrische aansluiting nodig en als je écht wilt kunnen koelen geisoleerd leidingwerk & condensafvoer.

In mijn woning zou ik de afgifte denk ik nog makkelijk verdubbelen alleen maar door alles te vervangen voor T33:

[Voor 23% gewijzigd door assje op 16-01-2023 10:47]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• CR1992

CR1992

Thor

verkeerslicht schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:21:
[...]

Maar als je die afgifte van 1500watt (of minder) genoeg is is het toch goed?
Nogmaals, ik vergelijk geen fancoils hier met een T33. Die vergelijking is onzinnig. Een T33 is namelijk helemaal stil. Zet de fans maar uit op een fancoil en kijk wat de afgiftecapaciteit is. Daarom vergeleek ik in mijn vorige post een T33 met een normale convector (zonder ventilatie dus). Dan zul je zien, dat een T33 het net zo goed doet.
En zoals @assje aangaf, mits voldoende radiatoroppervlak kun je prima wegkomen met een lage aanvoertemperatuur. Heb je dus radiatoren hangen, dan kan het maar zo zijn dat deze voldoende zijn voor lage temperatuur-verwarming. Kom je te kort of wil je koelen? Dan kun je overwegen een fancoil te nemen.

Daarbij, Hoe hard moet de blower van die fancoil staan als deze 3kWu moet maken? In de praktijk zet je die op low of misschien op medium, en dan kun je die 3kW delen door 2.
dat klopt als je minder nodig hebt dan is het inderdaad geen probleem

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:32
assje schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Tekort aan afgifte kan het ook nog een overweging zijn om T1x/T2x radiatoren te vervangen voor T33, dat is vaak niet zo heel ingrijpend. Voor een fancoil heb je een elektrische aansluiting nodig en als je écht wilt kunnen koelen geisoleerd leidingwerk & condensafvoer.

In mijn woning zou ik de afgifte denk ik nog makkelijk verdubbelen alleen maar door alles te vervangen voor T33:
[Afbeelding]
Mooi overzicht. Hoe bereken je de correctie naar die temperaturen? Of heb je daar zo'n app voor gebruikt en dan gewoon de waarden invullen?

Tja, discussie T33 of fancoils. Als je met T33 nog te kort komt kun je altijd nog fans er onder of op monteren toch?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D - PM voor Tibber Refferal

• assje
radeoxx schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:06:
Mooi overzicht. Hoe bereken je de correctie naar die temperaturen? Of heb je daar zo'n app voor gebruikt en dan gewoon de waarden invullen?
Dat is een beetje reverse engineering op basis van daadwerkelijk ingestelde temperatuur en gasverbruik.

Ik had een Nest die me vertelde hoeveel uur er per dag verwarmd werd en weet mijn gasverbruik per dag. Op basis van wat koude dagen heb ik toen berekend dat er ongeveer 4,32kW is afgegeven in de woning. Dit vermogen heb ik simpelweg verdeeld volgens de ratio van de radiatoren.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb mijn Airleafs binnen van IdroCrimart en ik ben aan het kijken wat ik nodig heb voor het aansluiten.
Hoe sluit je het voetventiel aan? De condensafvoerbak zit in de weg. Kun je 'm bijvoorbeeld verlengen zoals op de foto?

Anders een flexibele aansluitslang knie.

Verder mag je max 1mm² aders gebruiken volgens instructies. Wat voor kabel/snoer gebruik je hiervoor? Ik overweeg 3x1mm² soepel en in de kruipruimte met lasdoosjes de fancoils door te verbinden met Wago klemmen en 2,5mm² onderling.

• CR1992

CR1992

Thor

timovd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:21:
Ik heb mijn Airleafs binnen van IdroCrimart en ik ben aan het kijken wat ik nodig heb voor het aansluiten.
Hoe sluit je het voetventiel aan? De condensafvoerbak zit in de weg. Kun je 'm bijvoorbeeld verlengen zoals op de foto?
[Afbeelding]

Verder mag je max 1mm² aders gebruiken volgens instructies. Wat voor kabel/snoer gebruik je hiervoor? Ik overweeg 3x1mm² soepel en in de kruipruimte met lasdoosjes de fancoils door te verbinden met Wago klemmen en 2,5mm² onderling.
Ik heb mijne zaterdag ook besteld. Heb je verschillende maten van convectoren? Hebben deze allemaal een verschillende maat van schroefdraad?
Waar heb je uw voetventiel gehaald?

Ik weet helaas ook niet het antwoord op jouw vraag.
Ik neem aan dat je voetventiel er niet bij was?
Beter een horizontale voetventiel en dan bv een alpex bocht achter het lekbakje?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@CR1992 aansluiting is allemaal 3/4.
Voetventiel heb ik er bij besteld inclusief afsluiter.

• CR1992

CR1992

Thor

timovd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:34:
@CR1992 aansluiting is allemaal 3/4.
Voetventiel heb ik er bij besteld inclusief afsluiter.
Aah oke.
Misschien metalen cv buis van 22 mm ertussen?
Hopelijk weet iemand de beste oplossing

• Powrskin
  • Niet online
[Afbeelding]

verlengen of het bakje eraf en een slang direct aansluiten.

ik heb 1.5mm soepele kabels gebruikt en dat gaat prima.

Nukezone FTW

• CR1992

CR1992

Thor

[Afbeelding]

Hoi, heb je er nog aan verder gewerkt?
Heb je foto's hoe je het hebt opgelost?

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
[Afbeelding]

Ik heb die ook verlengt met een stukje 16x2 meerlagenbuis, maar er zijn vast nog meer opties om dit te doen. Een meerlagenbuis kun je ook goed buigen vanaf de bovenste aansluiting langs de condensopvang af. Je kunt deze koppelingen daarvoor gebruiken:
https://www.cvkoopjes.nl/...s-buitendraad-tempro.html
https://www.amazon.nl/gp/product/B00F926GM0/

Ik heb helaas geen foto's en nu zit alles helemaal ingepakt. Let dus ook goed op dat je voldoende afstand houdt, zodat de isolatie er nog om kan.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-06 17:38
Dit voorjaar ga ik mijn Monoblock plaatsen en ik zit hier al het e.e.a. mee te lezen, maar heb toch nog een paar concrete vragen.

Ik wil op beide etages de reguliere verwarming ondersteunen in de winter en condenserend gaan koelen in de zomers. Het gaat hier dan om 2x een Innova SLI 600(?), waarschijnlijk beiden horizontaal weggewerkt in vals plafond.

- móet een fancoil een thermostaat? Of kan hij ook push-gestuurd worden als een pompschakelaar op vloerverwarming? (leiding warm? -> fancoil aan op fixed speed)
- kan ik met een 2wegklep de reguliere vvw afsluiten en op de bestaande buizen koud water gaan voeren? of móet ik naar 4-pijps voor duo koeling/verwarming?
- aansluitend op hierboven, zit je vast aan 4pijps-fancoils voor koelen & verwarmen combi?

- Of kan het ook goed andersom; ik stel de thermostaat van de fancoil op 18C in en die schopt de WP zodat hij voldoende koud water krijgt?

3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@CR1992 @doek55
Nog niet verder, maar dit zou moeten passen met 20mm buis.

• CR1992

CR1992

Thor

timovd schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:42:
@CR1992 @doek55
Nog niet verder, maar dit zou moeten passen met 20mm buis.
[Afbeelding]
Welke type van maat convector is dit?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@CR1992 800

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Domme vraag wellicht, maar zo'n fancoil werkt toch ook gewoon wanneer je geen luchtbehandelings/ventilatie systeem hebt, of ben ik nu gek?

Ik kwam net deze site tegen (https://clima-xl.com/info...20vorm%20van%20verwarmen) waar het bij de lijst van vereisten staat.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:09
Een fancoil is een convector met geforceerde luchtcirculatie over deze convector. Hij forceert de omgevingslucht door de convector, niet meer en niet minder. Deze functionaliteit staat los van je ventilatiesysteem.

Er zijn wel convectoren die bovenstaande functie combineren met een decentrale warmteterugwinning-unit voor ventilatie, waarbij er dus ook lucht wordt uitgewisseld met buiten in de betreffende ruimte.

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Ik kom toevallig deze GitHub tegen waar de API van de Innova wifi controller staat beschreven. Dit werkt perfect met mijn Airleaf fancoils icm EWF644ii. Let op dat de meeste commando's middels POST gegeven moeten worden. Er is ook een Home Assistant plugin beschikbaar.

Wellicht handig voor anderen die hun fancoil zonder de Innova app willen bedienen.

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-06 17:45
Hallo tweakers!

Mag ik jullie de vraag stellen ik ben eigenlijk opzoek naar een installatie waarmee we de woning zowel kunnen verwarmen als koelen. Dan hoef ik alleen een warmtepomp aan te schaffen en niet nog een extra airco buitenunit.

Zoals bijv in onderstaande plaatje:

[Voor 9% gewijzigd door swarthoofd op 11-02-2023 21:45]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@swarthoofd je wil geen warmtepomp en je weet ook niet wat je wel wil; wat doe je dan in het topic voor fancoils?

• swarthoofd
timovd schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:51:
@swarthoofd je wil geen warmtepomp en je weet ook niet wat je wel wil; wat doe je dan in het topic voor fancoils?
Excuses typ fout. Wil dus wel een warmtepomp maar in de zomer wil ik het goed koud kunnen krijgen en is koelen alleen via de vloerverwarming denk ik te weinig.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@swarthoofd dat moet kunnen. Belangrijk in de zomer is dat je goed ontvochtigt. Fancoils hebben vaak een condensbak.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-06 22:47
swarthoofd schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:46:
[...]

Excuses typ fout. Wil dus wel een warmtepomp maar in de zomer wil ik het goed koud kunnen krijgen en is koelen alleen via de vloerverwarming denk ik te weinig.
Sterker als je het serieus koud wilt hebben dan kan de vloer zo koud worden dat er condens optreed en je gewoon op je plaat gaat.

Je kunt toch 1 of 2 fancoils er extra bij hangen?

(zit je ook weer in het goede topic) ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• swarthoofd
@timovd je bedoelt dat er dus een condens afvoer aangesloten moet worden?

Zijn er bepaalde types die door jullie worden geadviseerd?

• P5ycho
Anders lees je het topic even door...

• swarthoofd
Probeer aan de hand van dit topic wat wijzer te worden maar ik snap het niet helemaal.
Stel ik koop een monoblock warmtepomp die zowel kan verwarmen als koelen.
Vervolgens sluit ik daar twee waterleidingen op aan die naar binnen gaat.
De warm water leiding vanuit de monoblock sluit ik aan op de vloerverwarming.
Vanaf de vloerverwarming sluit ik op de retour een expansievat aan en vervolgens gaat die weer op de retour leiding naar het monoblock.

Dan gaan we er een fancoil bij plaatsen die hangen we aan de muur en moet nog aangesloten worden op?
De fancoil heeft een eigen bediening waarmee je hem aan en uit kan zetten?
De vloer wil je maximaal op 18/19 graden laten koelen maar de fancoil daar moet natuurlijk kouder water door wat zorgt daar voor?

• P5ycho
De warmtepomp zorgt voor de temperatuur water die je vraagt. Sturen van de vraag is bij mijn warmtepomp een aan/uit, en een koelen/verwarmen. Dat kan verschillen per warmtepomp.

Samen met die sturing kun je naar believen kleppen sturen om te zorgen dat vvw of fancoils wel of niet meedoen.
Je vvw wil 18gr, maar je fancoil wil misschien wel 12gr of zelfs 7gr. Meerdere wegen naar Rome. Je kunt fancoil en vvw parallel zetten en terugmengen voor de vvw, fancoil en vvw in serie zetten, of alleen met een fancoil koelen. Heeft allemaal zijn voor- en nadelen.
De fancoil unit kan misschien zelf warmte/koude vragen, of misschien wil je dat centraal doen met een centrale thermostaat, thermostaat per ruimte, of een stukje domotica. Je kunt ook de fancoil alten sturen op aanvoertemperatuur, zodat hij aanspringt boven de 30 en onder de 15gr bijvoorbeeld.

• swarthoofd
@P5ycho thnx voor je reactie. Wat zou je in dit geval adviseren voor een tuinhuis/kantoor ruimte van ongeveer 35 vierkante meter, uiteraard goed geïsoleerd met ventilatie type C en vloerverwarming.

• P5ycho
Graag gedaan hoor.

Ik zou je aanraden om even op te zoeken hoeveel gas nu verbruikt, een simpele warmteverliesberekening te
maken en dan een eigen topic te openen met alle details op een rij. Je hebt meer advies nodig dan welke fancoil te kiezen.

[Voor 12% gewijzigd door P5ycho op 12-02-2023 15:38]

• swarthoofd
@P5ycho thnx die stappen heb ik inderdaad al doorlopen. 4kw warmtepomp is meer dan voldoende op basis van de RC waardes etc. In eerste instantie wilde ik voor de Itho vincent gaan maar kom dan in de problemen met 250mm uitgangen die naar buiten moeten. Dus nu toch aan het overwegen om een buitenunit te gaan plaatsen. Weet dus alleen niet welke machines etc.

• P5ycho
Ik wil je graag helpen, maar dit topic gaat over fancoils. Kijk daarom hier even:

Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2
LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1
Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen
Quatt kun je ook nog naar kijken.

• swarthoofd
Stel je hebt een warmtepomp en een buffervat en het is overdag warm dus je koelt het huis af tot 20 graden met behulp van fancoils en in de nacht is het koud waardoor de vloerverwarming weer aan zou moeten springen. Hoe gaat dit dan in zijn werk?

• P5ycho
regeltechnisch bedoel je? Je kunt beginnen met wat hysterese. Verwarmen tot 20C, koelen boven 23C bijvoorbeeld.

• swarthoofd
Nou ik bedoel zo van, overdag ga je met fancoil 7 graden water koelen. Vervolgens wordt het in de nacht koud dus wil je weer met 35 graden vloerverwarming. Verwarmt hij dan het water uit het buffervat wat 7 graden is gewoon weer op tot 35 tot het weer op temperatuur is en de volgende dag ga je de 35 graden weer afkoelen tot 7?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• P5ycho
Ja. Maar, als je een beetje verstandig bent voeg je dus wat hysterese toe.
Als je het voor elkaar krijgt om binnen 24u te verwarmen en koelen dan doe je iets niet goed. Je huis koelt als het goed is geen 3 graden af in de nacht, of warmt 3 graden op overdag.

Je moet ook geen 20C willen in hartje zomer. Dat kost je heel veel energie en is onaangenaam koud in je tshirtje. Als je naar buiten moet loop je tegen een warme muur aan, als je naar binnen loopt loop je een ijkast in.

Je hoeft je buffervat niet te gebruiken als je koelt trouwens. Aangezien defrosts niet aan de orde zijn zou je deze kunnen bypassen.

[Voor 12% gewijzigd door P5ycho op 03-03-2023 14:28]

• swarthoofd
@P5ycho thnx voor je reactie! Duidelijk verhaal, dat hysterese is dat iets wat je op je thermostaat regelt of is dat gewoon zelf in de gaten houden. Ik ben nog niet bekend met het switchen tussen verwarmen en koelen.

• P5ycho
Dat wisselt per thermostaat, warmtepomp en afgiftesysteem. Kijk eens naar de Evohome als voorbeeld.

Om eens even ontopic te gaan, hoe zien je fancoil plannen eruit? Hebben de andere topicabonnees er ook nog wat aan wellicht :)

• swarthoofd
Het idee is om met de Itho Vincent te gaan koelen en daar dan een fancoil op aan te sluiten. Ruimte is ongeveer 30 vierkante meter en uit de gegevens van de Vincent lees ik koelvermogen bij 35/7°C volgens EN 14511 0.77 - 1.72kW.

Ik heb een vraag uitgezet bij Itho of de Vincent überhaupt wel tot 7 graden kan koelen. Het kan zijn dat er een beveiliging in de Vincent zit die zorgt dat er nooit meer dan 6 graden gekoeld kan worden dan de kamer temperatuur om condens vorming te voorkomen.

Wat ik nu al wel probeer uit te zoeken is of het koelvermogen van de Vincent überhaupt wel voldoende is om een ruimte van 30m2 te koelen.

En als hij dan kan koelen dan zoek ik nog een bijpassende fancoil.

En als het afgiftesysteem te klein is of er dan voor het koelen nog een buffer tussen moet.

[Voor 11% gewijzigd door swarthoofd op 03-03-2023 16:05]

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-06 08:00
Binnenkort krijgen wij een warmtepomp (lucht/water of water/water). Op de begane grond komt vloerverwarming en op de middenverdieping wil ik gaan verwarmen en koelen via (de nog aan te leggen) systeem d ventilatie. Ik had het idee om extra ventilator te gebruiken om lucht uit de woning te zuigen en zodat de koudwaterbatterij (kanaalkoeler) meer kan koelen/verwarmen.
Is dit een reële optie? Waar moet ik rekening mee houden?

(Voor context: ik wil 50 m2 (goed geïsoleerd) koelen met een koudwaterbatterij voor 250mm kanaal en met ongeveer 800m3/h lucht.)

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-06 22:19
Het kan, maar verwacht geen wonderen. Indien je koelt op de vloerverwarming heb je hogere temperaturen en doet zo'n kanaal koeler eigenlijk niets.
Sluit je de vloerverwarming dan af en kun je de machine kouder zetten, dan kan hij aardig koelen.
Bij 25 graden aanzuig en 16 inblaas (en daarvoor moet je wel 10 graden water aanvoeren denk ik) koelt ie 2200 Watt.
Maar dat is wel knutselen, ventilator nemen, koelblok nemen, regelingetje maken, condensafvoer erbij maken.
Kun je beter een fancoil nemen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-06 08:00
Omdat we toch al een menger voor de vloerverwarming nodig hebben, ga ik navragen of die ook 10 graden naar 18 graden kan mengen.
Daarnaast, is die 2200 watt bij 25 graden (en zo'n 7kw bij 33 graden) niet genoeg?
Waarom ik meer naar deze optie keek, was de prijs voor een fancoils (ik heb alleen naar briza gekeken, maar zie net dat er veel goedkopere opties zijn). Ook worden leidingen naar wandunits lastig (of hoeven leidingen in beton niet geïsoleerd te worden?). Als laatste zou ik ook kunnen verwarmen zonder extra ventilatoren (alleen met de wtw-unit) dat scheelt weer energie en geluid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-06 22:19
Mengen vloerverwarming op de warmtepomp?
Lijkt me niet wenselijk. Vergis je niet in de prijs van een kanaalkoeler. Dingen zijn slecht met capaciteit, je hebt een gied selectieprogramma nodig om dat uit te zoeken.
Ik heb een fancoil uit italie gekocht voor 400 euro.
4 stuks tegelijk incl. Verzenden 1600 euro.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-03 22:05
We zijn zelfbouwers en bouwen passieve woning. Nu wil ik alles qua sanitair en verwarming bestellen en nu kom ik hier toevallig. Ik had alles uitgerekend met jaga briza maar de airleaf SL kost de helft. Ik zie ook dat er mensen met ervaring aanwezig zijn. Daarom volgende vragen.

We werken met Panasonic all in one lucht water warmtepomp. kleinste model. 3 FCU's voorzien 2x1000 en 1x800 versie. geen kleppen voorzien. Dus als 1 fcu warmte vraagt dan loopt er door de andere ook water. Warmtepomp zou ik instellen op constante flow (1000 l/h)
  1. ik heb leidingen voorzien alupex d20 geïsoleerd. Of zou ik toch beter 26mm nemen om stromingssnelheid te beperken? Volgens de belgische richtlijnen wordt er gerekend met 0,4m/s. Als leidingen zou nemen van 20mm (16mm binnen) kom ik aan 0,5m/s bij 360kg/h.
  2. bij panasonic voorzien ze buffervat 50l kant toevoer. Maar ik zou het liever in retourkring steken. Zien jullie hierin een probleem? Bij andere merken zie ik dat er ook buffervat voorzien wordt in retour en niet in depart
  3. Bij jaga kan je via het moederbord instellen bij welke aanvoertemperatuur de ventilator mag starten. Bij welke temperatuur start de airleaf?
  4. De voetventielen van jaga kunnen gebruikt worden om in te regelen. Als ik voor de airleaf zou kiezen dan zou ik de de adapter euroconus naar 3/4 meebestellen. Dan moet ik nog iets afzonderlijk voorzien voor het inregelen. Hebben jullie een idee? Liefst iets met niet te veel extra drukval om vermogen van pomp te beperken.
PS: als mensen vermogen willen bepalen 35/30/20 dan kan je kijken op de website van jaga. Ook is hier de technische documentatie te vinden van batterij (drukval)

bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-03 22:05
't is OK. Ik heb intussen zelf de antwoorden gevonden.
  1. Ik ga bij d20 blijven aangezien die rechtstreeks aangesloten kunnen worden op euroconus 3/4". De grote diamters in de handleiding zijn waarschijnlijk omdat ze meer volume nodig hebben voor een dT van 10°C en ook bij 45° en Dt van 5° is het afgifte vermogen groter waardoor er ook meer water nodig is.
  2. ik ga het houden zoals het was. Ik zat te twijfelen om nog een airleaf in de badkamer te zetten maar ik ga het toch houden op een elektrische handdoekradiator. Het duurt te lang om het buffervat warm te stoken bij warmtevraag enkel in de badkamer. Aangezien het een passieve woning betreft is benodigde energie om 30min 5°C extra op te warmen in de badkamer minder dan de energie nodig om het buffervat warm te stoken.
  3. 30°C
  4. de voetventielen kunnen ook ingeregeld worden maar de sets die ik wil (AI0203 en AI0501) kan ik niet vinden in een webshop. Offertevraag is verstuurd.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:16
Eindelijk na bijna een jaar zijn bij ons vandaag de vaillant fancoils geleverd. Inmiddels al iets andere plannen voor één van de slaapkamers, waardoor ik een va-2-015cn over heb.
Gelukkig zijn ze in Italië niet zo extreem duur geweest.

Daarnaast heb ik 3 wandmodellen va-2-025wn.
Ik zie dat er nog 2 opties zijn om een thermostaat aan te sluiten, via droogcontact of een gewone bekabelde thermostaat.

Als ik het goed heb kan ik dit ook gewoon weglaten en gewoon met WAR draaien vanuit de warmtepomp?
Dan stroomt er dus altijd water doorheen.
3-wegklep kan in mijn geval altijd open staan, elke fancoil komt op een aparte groep op de verdeler.
Ik heb dan om de fancoil te besturen en afgifte te vergroten, alleen de afstandsbediening nodig als ik het goed begrijp.

Iemand die deze al heeft aangesloten en ze op een bepaalde manier aanstuurt?

[Voor 4% gewijzigd door Murkmans op 09-03-2023 22:54]

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 23:27
Ik heb momenteel in mijn slaapkamers enkel airco waarmee ik verwarm en koel. Echter ik zou via LTV op de gasketel (en later warmtepomp) willen kunnen verwarmen, koelen zal ik altijd via airco blijven doen daar ik geen condensafvoer heb voorzien voor fancoils. Ik heb 15 jaar geleden bij renovatie aansluitpunten voor radiatoren voorzien in de slaapkamers (alpex 16/2 naar begetube inbouwdozen). Hoe kan ik vanuit deze begetube inbouwdozen het best aansluiten op een fancoil? En kan ik een evohome draadloze radiatorknop gebruiken om de fancoil op een bepaalde temperatuur in te stellen, of zijn daar andere wifioplossingen voor binnen de merken?

• stefaanoyen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-06 09:53
Tip voor wie bestelt bij Idocrimart: als je een grote order plaatst zoals ik net (7 Innova Airleafs) loont het de moeite om te vragen of ze nog iets van de prijs kunnen doen :)

[Voor 15% gewijzigd door stefaanoyen op 23-03-2023 11:43]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

stefaanoyen schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:42:
Tip voor wie bestelt bij IdocrimartIdroCrimart: als je een grote order plaatst zoals ik net (7 Innova Airleafs) loont het de moeite om te vragen of ze nog iets van de prijs kunnen doen :)
Prima om mee te communiceren (via Whatsapp, nummer enidigt op 747).
Één kleine beschadiging tijdens transport. Foto opgestruurd en het specifieke onderdeel werd nagezonden.

• assje
assje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:38:
In augustus wordt bij mij een Mitsubishi Electric SCR-M60V-200D geplaatst. Ik laat hierbij ook een Vaillant 4,5 Kw. VA1-045 Fancoil monteren in het trapgat. Hiermee wil ik condenserend gaan koelen om op die manier temperatuur voor de gehele woning enigszins onder controle te houden (overdag rustig draaien om zoninstraling te compenseren).
In plaats van augustus 2022 is het maart 2023 geworden maar hij hangt nu :P

Rechts kan je de afsluiters zien waarmee ik de fancoil isoleer van de rest van het systeem (radiatoren) t.b.v. condenserend koelen. Koelen met de fancoil heb ik nog niet getest, wachten op warm weer.

[Voor 6% gewijzigd door assje op 23-03-2023 14:32]

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-04 21:48

Spockz

Live and Let Live

Zelf ben ik ook in de aircos/warmtepompen/fancoils rabbit hole gedoken. Primair doel is meer comfort in de zomer op zolder door te koelen en secundair is kijken of/hoe we ook duurzamer kunnen door van het gas af te gaan. Daarnaast loopt de ketel op zijn eind (17 jaar) en als ik toch bezig ga wil ik daar ook wat mee. We zijn een huishouden met 3 kleine meiden die straks natuurlijk ook lekker willen douchen enzo.

De simpelste oplossing is een set airco's (3x single split of multi-split) combinatie. Maar dan blijf ik met de huidige CV ketel zitten. Daarom zat ik te kijken naar een warmtepomp en dan zou ik over moeten op vloerverwarming of LT radiatoren, maar dan zit ik weer met warm tapwater.

Vervolgens kwam ik fancoils tegen waarmee ik dus kan verwarmen én koelen met als voordeel dat ik geen extra dingen aan de muur heb hangen. Ideaal dus.

Het hele topic lezend begrijp ik dat niet-condenserend koelen eigenlijk niet zoveel zoden aan de dijk zet omdat het vochtig blijft.

Nu zit ik met twee dingen. Als ik overga op de fancoils met een warmtepomp, wat is dan de beste (goedkoopste/efficientste) manier om warm tapwater te regelen? Daikin heeft bijvoorbeeld maar een 120L warmtepompboiler.

En voor het condenserend koelen. Hoeveel water komt er dan in de bakjes of moet ik echt een leiding naar buiten maken? Hoe doe je dit op de begane grond waar de aansluitingen dan erg laag bij de grond komt? Komt er dan niet allerlei vuil in de afwatering?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
5d3 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• P5ycho
1. warmtepompboiler
2. ja, je moet dat afvoeren. dat kan door de spouw, via riool, of via de dakgoot, of je pompt het af. Net wat uitkomt.

[Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 31-03-2023 15:49]

• Powrskin
  • Niet online
Spockz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:40:
Zelf ben ik ook in de aircos/warmtepompen/fancoils rabbit hole gedoken. Primair doel is meer comfort in de zomer op zolder door te koelen en secundair is kijken of/hoe we ook duurzamer kunnen door van het gas af te gaan. Daarnaast loopt de ketel op zijn eind (17 jaar) en als ik toch bezig ga wil ik daar ook wat mee. We zijn een huishouden met 3 kleine meiden die straks natuurlijk ook lekker willen douchen enzo.

De simpelste oplossing is een set airco's (3x single split of multi-split) combinatie. Maar dan blijf ik met de huidige CV ketel zitten. Daarom zat ik te kijken naar een warmtepomp en dan zou ik over moeten op vloerverwarming of LT radiatoren, maar dan zit ik weer met warm tapwater.

Vervolgens kwam ik fancoils tegen waarmee ik dus kan verwarmen én koelen met als voordeel dat ik geen extra dingen aan de muur heb hangen. Ideaal dus.

Het hele topic lezend begrijp ik dat niet-condenserend koelen eigenlijk niet zoveel zoden aan de dijk zet omdat het vochtig blijft.

Nu zit ik met twee dingen. Als ik overga op de fancoils met een warmtepomp, wat is dan de beste (goedkoopste/efficientste) manier om warm tapwater te regelen? Daikin heeft bijvoorbeeld maar een 120L warmtepompboiler.

En voor het condenserend koelen. Hoeveel water komt er dan in de bakjes of moet ik echt een leiding naar buiten maken? Hoe doe je dit op de begane grond waar de aansluitingen dan erg laag bij de grond komt? Komt er dan niet allerlei vuil in de afwatering?
Hoeveel water eraf komt vind ik alles meevallen. Bij 1 fancoil moet ik een pompje zetten omdat het water niet goed wegloopt, maar eigenlijk nauwelijks de moeite. Misschien 100 a 200ml water per dag.

Nukezone FTW

• P5ycho
Als het in bakjes terechtkomt komt het uiteindelijk weer in de lucht terecht natuurlijk.

• assje
swarthoofd schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:37:
Nou ik bedoel zo van, overdag ga je met fancoil 7 graden water koelen. Vervolgens wordt het in de nacht koud dus wil je weer met 35 graden vloerverwarming. Verwarmt hij dan het water uit het buffervat wat 7 graden is gewoon weer op tot 35 tot het weer op temperatuur is en de volgende dag ga je de 35 graden weer afkoelen tot 7?
Dit is normaliter geen relevant scenario. Ik zou binnen dezelfde maand niet eens een scenario verwachten waar je wil koelen/verwarmen.

Stookseizoen maximaal 8 maanden, koelen relevant hoogstens in twee maanden blijven er twee maanden over waarin je geen van beide nodig hebt.

• assje
Powrskin schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 07:40:
Hoeveel water eraf komt vind ik alles meevallen. Bij 1 fancoil moet ik een pompje zetten omdat het water niet goed wegloopt, maar eigenlijk nauwelijks de moeite. Misschien 100 a 200ml water per dag.
Op welke watertemperatuur is dat?

• Powrskin
  • Niet online
assje schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:19:
[...]

Op welke watertemperatuur is dat?
Graad of 10

Nukezone FTW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Ik heb me inmiddels ook een airleaf gekocht.
Maar had een vraag over de bevestiging tegen de muur. Gebruik je de 4 verschillende hoeken? Of enkel vanboven met de 2 beugels? Heeft er iemand misschien hiervan foto's?
Mij lijkt het met de beugeltjes minder goed vast te zitten.
En als je hem op de 4 hoeken vastzet kun je hem minder makkelijk afnemen.
Alvast bedankt

Acties:
  • +3Henk 'm!

• verkeerslicht
@CR1992
Hier een fotootje hoe ik een filomuro heb opgehangen. Gewoon aan de twee meegeleverde beugeltjes, en dat hangt als een huis! De template die erbij geleverd is maakt het positioneren eenvoudig.
Water aansluitingen en gaten in de muur boren moet ik nog doen. Die komen precies in de meterkast uit, dus dat is gunstig.

De Airleaf moet ik nog doen. Daarvoor heb ik de template vast op een stuk karton geplakt. Ik heb de "800" versie, dus ik moest de template in twee helften knippen en een afstand van 60cm ertussen houden. Voor zover ik begrijp uit de manual zijn de twee ophangbeugels hier weer voldoende. De andere gaten zijn bedoeld om de unit aan het plafond op te hangen:

[Voor 4% gewijzigd door verkeerslicht op 03-04-2023 21:24]

• CR1992

CR1992

Thor

aah oke
dankjewel foor de foto´s
ik ga deze ook van karton is maken en kijken hoe dit uitkomt.

alvast bedankt

• dlrozendaal
  • Registratie: Juni 2008
Al enige tijd verwarm ik mijn werkplek met een Innova Airleaf SLI 800 met 0-10V aansturing. Deze krijgt de kamer goed en snel warm, maar helaas is er ook een storend "metalig" bijgeluid, wat uit de motor lijkt te komen. Hebben anderen hier ook last van? Video waarbij het geluid goed hoorbaar is vlak bij de motor (volume op je telefoon wel hoog zetten, anders hoor je niets).

Dit geluid is vergelijkbaar in volume met de fan op lage toeren (< 50%) maar is vrij irritant.

• verkeerslicht
Hoe gaan jullie om met defrosts bij een warmtepomp? doen de fancoils dan gewoon mee?
Ik had het idee om gedurende de defrost de fancoils af te sluiten (met een zoneklep of zo) omdat deze geen massa hebben zoals radiatoren/vloerverwarming. Of ben ik nou te moeilijk aan het denken?

[Voor 4% gewijzigd door verkeerslicht op 05-04-2023 11:49]

• P5ycho
Ik zou alleen daarvoor geen 2wegklep plaatsen. Je kunt ook gewoon je fan tijdelijk uitzetten als je je echt zorgen maakt over koudere lucht.

Is dat een filomuro 800?

• verkeerslicht
@P5ycho Het gaat mij om de snelheid van het defrosten.
Ik heb twee circuits, een fancoilcircuit en een verwarm -circuit. Tijdens verwarmen doen beide circuits mee. Het water in het verwarmcircuit (radiatoren en vloerverwarming) zal veel langer warm blijven en dat is gunstig voor het defrosten.

Fan uit tijdens het defrosten is ook het overwegen waard, maar staat er los van.

Klopt, dat is een filomuro 800

[Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 06-04-2023 13:37]

• P5ycho
@verkeerslicht juist. Ik heb me nooit drukgemaakt over de snelheid van defrost. 300L buffervat enzo.
20C water is ook prima voor defrost lijkt.me, dan heb je alleen wat meer flow nodig.

Ik heb een vaillant va2 45 wn liggen vanwege de capaciteit, maar twijfel serieus of ik hem wel op ga hangen vanwege de gebrekkige regeling en driewegklep. Daarom was ik nog een keer aan het kijken naar de filomuro 800. Stuk minder output, maar wel een stuk platter en meer aansturingsopties. En met 1215mm past hij net op de plek waar ik em hebben wil. Ik kom dan alleen niet aan de minimum afgifte van de wp.

• verkeerslicht
@P5ycho geen buffervat hier, vandaar ;)

Optisch was doorslaggevend wat mij betreft. Die vaillants hebben wellicht meer vermogen, maar zijn ook erg bulky. De innova's zien er mooi uit en hebben alsnog een behoorlijke capaciteit.

Maar je verwarmt toch niet alleen met een of twee fancoils? Of heb je een zoneregeling?

[Voor 16% gewijzigd door verkeerslicht op 06-04-2023 21:55]

• P5ycho
@verkeerslicht Ik heb hier vwv in keuken, radiatoren in rest van t huis. Ik wil op termijn wwv in de woonkamer. Het plan is om eerst een nieuwe hoofdleiding aan te leggen met fancoils door heel het huis zodat ik (snel) kan verwarmen en koelen.

Wat ook meespeelt is dat ik rekening moet houden met de minimale koelopbrengst van de wp. Daar komt de enorme capaciteit van die vaillant wel goed uit. 1 in de woonkamer en ik kan al koelen. Met een filomuro moet ik er minstens 2 ophangen.

Ik had eerst zoneregeling met een Danfoss Link. Ik heb nu een simpele woonkamerthermostaat dmv Bluetooth temperatuursensor, relais voor de wp en Home assistant.

De vrouw heeft de filomuro's gezien en ziet dat meer zitten dan de vaillant, en dat snap ik wel.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

verkeerslicht schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:35:
@P5ycho Het gaat mij om de snelheid van het defrosten.
Ik heb twee circuits, een fancoilcircuit en een verwarm -circuit. Tijdens verwarmen doen beide circuits mee. Het water in het verwarmcircuit (radiatoren en vloerverwarming) zal veel langer warm blijven en dat is gunstig voor het defrosten.

Fan uit tijdens het defrosten is ook het overwegen waard, maar staat er los van.

Klopt, dat is een filomuro 800
Gewoon fan aanlaten, dat is veel minder verstorend.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• verkeerslicht
flippy schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 00:32:
[...]

Gewoon fan aanlaten, dat is veel minder verstorend.
Kan me dat voorstellen inderdaad.

Heb jij nog een mening over het idee met de zoneklep voor tijdens de defrosts? Het fancoil circuit is zo afgekoeld ben ik bang...

• verkeerslicht
P5ycho schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:55:
@verkeerslicht Ik heb hier vwv in keuken, radiatoren in rest van t huis. Ik wil op termijn wwv in de woonkamer. Het plan is om eerst een nieuwe hoofdleiding aan te leggen met fancoils door heel het huis zodat ik (snel) kan verwarmen en koelen.

Wat ook meespeelt is dat ik rekening moet houden met de minimale koelopbrengst van de wp. Daar komt de enorme capaciteit van die vaillant wel goed uit. 1 in de woonkamer en ik kan al koelen. Met een filomuro moet ik er minstens 2 ophangen.

Ik had eerst zoneregeling met een Danfoss Link. Ik heb nu een simpele woonkamerthermostaat dmv Bluetooth temperatuursensor, relais voor de wp en Home assistant.

De vrouw heeft de filomuro's gezien en ziet dat meer zitten dan de vaillant, en dat snap ik wel.
Snap je punt. Met meer units heb je wel meteen een betere verdeling. Dat is dan weer een voordeel.
eventueel de Filomuro XL versie een optie? ietsje dikker en wat meer vermogen.
https://www.innovaenergie...ils/filomuro/filomuro-xl/

[Voor 7% gewijzigd door verkeerslicht op 07-04-2023 08:35]

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-06 15:26
Ik heb een Panasonic 9J gekocht en besloten niet aan de vloerverwarming te gaan maar fancoils te overwegen (of T33 radiatoren).

Na het lezen van dit topic vraag ik mij af:
  • Is het een goed idee/realistisch om een huis alleen met fancoils te gaan verwarmen (en wellicht te koelen)?
  • Het meest logische lijkt mij om deze allemaal parallel aan te sluiten met een buffervat in serie, en de fancoils volledig open of eventueel met een slimme radiatorknop en dan met de fan via Home Assistant de temperatuur te regelen, klopt dit of sla ik de plank volledig mis? Ik lees ook mensen die ze gebruiken in combinatie met bestaande thermostaatkranen?
  • Ik zie dat de Innova Airleaf SL modbus ondersteuning heeft en dat ik dit mogelijk met Home Assistant kan koppelen via bijvoorbeeld dit project: https://github.com/danielrivard/homeassistant-innova, heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Fancoils kan prima maar inderdaad een buffer is dan wel wenselijk. 100liter oid.

Aansturing modbus is ook leuk, maar ikzelf heb aftermarket thermostaten die het ook ondersteunen maar ik gebruik het niet. Schakelen aan uit dmv de warmtepomp is ook wel handig voor in elk geval een paar fancoils om pendelen te voorkomen.

Heb ook airleafs en vind het mooi spul.
Echt een hele bak vermogen dat eruit komt op lage temperatuur

Nukezone FTW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• P5ycho
Update94 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:24:
Modbus lijkt mij ook wel wat, maar die hass plugin support alleen de wifi interface volgens mij.
Statistieken zijn leuk, maar ik verwacht dat ik uiteindelijk de fancoil hi/med/low/off zou willen schakelen en dat ik daarmee wel klaar ben. Dat kan vast goedkoper dan die modbus interface...

• Update94
Powrskin schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:36:
Fancoils kan prima maar inderdaad een buffer is dan wel wenselijk. 100liter oid.

Aansturing modbus is ook leuk, maar ikzelf heb aftermarket thermostaten die het ook ondersteunen maar ik gebruik het niet. Schakelen aan uit dmv de warmtepomp is ook wel handig voor in elk geval een paar fancoils om pendelen te voorkomen.

Heb ook airleafs en vind het mooi spul.
Echt een hele bak vermogen dat eruit komt op lage temperatuur
Bedankt voor je reactie! Goed om iets van de ervaringsdeskundigen te horen 8) .

Is een grotere buffer ook beter om pendelen te voorkomen naar jou inzicht? Dit is nogal polariserend op het forum. Of is het echt alleen voor de defrost?

• Powrskin
  • Niet online
Update94 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:47:
[...]

Bedankt voor je reactie! Goed om iets van de ervaringsdeskundigen te horen 8) .

Is een grotere buffer ook beter om pendelen te voorkomen naar jou inzicht? Dit is nogal polariserend op het forum. Of is het echt alleen voor de defrost?
Buffer helpt niets om pendelen te voorkomen (ja 5mins). Het is voor de defrosts en helpt iets voor de opstartpiek. Je moet wel echt zorgen dat er ergens altijd afgifte is. Met 2 fancoils kan je het vermogen van de warmtepomp al wel kwijt. Zelf had ik niet verwacht dat zelfs op zulke lage temps zo snel zou kunnen verwarmen. Koelen kan ook

Ik zal als ik een losse sensor heb de link sturen naar de thermostaat die ik net nieuw gekocht heb. Meer opties en mooier dan de airleafs vind ik.

Voordeel is wel dat die zonder gedoe onder 35c aanvoer gezet kan worden

Ik heb de thermostaten gewoon bovenin de fancoils zitten, maar die warmen op door de uitgeblazen lucht en dat maakt instellen wat lastiger.

Nu heb ik een thermostaat die je veel preciezer kan instellen, maar ook een losse sensor kan aansluiten zodat die een eindje uit de buurt kan zitten.

Nukezone FTW

• Update94
Powrskin schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:56:
[...]

Buffer helpt niets om pendelen te voorkomen (ja 5mins). Het is voor de defrosts en helpt iets voor de opstartpiek. Je moet wel echt zorgen dat er ergens altijd afgifte is. Met 2 fancoils kan je het vermogen van de warmtepomp al wel kwijt. Zelf had ik niet verwacht dat zelfs op zulke lage temps zo snel zou kunnen verwarmen. Koelen kan ook

Ik zal als ik een losse sensor heb de link sturen naar de thermostaat die ik net nieuw gekocht heb. Meer opties en mooier dan de airleafs vind ik.

Voordeel is wel dat die zonder gedoe onder 35c aanvoer gezet kan worden

Ik heb de thermostaten gewoon bovenin de fancoils zitten, maar die warmen op door de uitgeblazen lucht en dat maakt instellen wat lastiger.

Nu heb ik een thermostaat die je veel preciezer kan instellen, maar ook een losse sensor kan aansluiten zodat die een eindje uit de buurt kan zitten.
Ik was eigenlijk van plan om 2 fancoils in m'n L-vormige woonkamer te plaatsen maar 1 is qua afgifte wellicht al genoeg. Echter had ik 2 radiatoren dus wellicht overdimensioneer ik het ruim.

Ik heb in elke kamer in het plafond een Aeotec Multisensor 7 zitten waarmee ik ook in het midden van de kamer de temperatuur kan meten :) in de woonkamer met open keuken zelfs 3. (deze kalibreren terwijl ze op netstroom lopen was ook een drama trouwens). Het liefste zou ik deze gebruiken om om bij te sturen in combinatie wellicht met de thermostaat in de verwarming zelf of erbij, hier kan ik volgens mij niet omheen als ik uiteindelijk de Airleafs met Home Assistant aan wil gaan sturen.
Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee