Toon posts:

Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste
Acties:

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Update94 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:34:
[...]

Ik was eigenlijk van plan om 2 fancoils in m'n L-vormige woonkamer te plaatsen maar 1 is qua afgifte wellicht al genoeg. Echter had ik 2 radiatoren dus wellicht overdimensioneer ik het ruim.

Ik heb in elke kamer in het plafond een Aeotec Multisensor 7 zitten waarmee ik ook in het midden van de kamer de temperatuur kan meten :) in de woonkamer met open keuken zelfs 3. (deze kalibreren terwijl ze op netstroom lopen was ook een drama trouwens). Het liefste zou ik deze gebruiken om om bij te sturen in combinatie wellicht met de thermostaat in de verwarming zelf of erbij, hier kan ik volgens mij niet omheen als ik uiteindelijk de Airleafs met Home Assistant aan wil gaan sturen.
Beter 2 kleinere fancoils dan 1 grote voor het comfort in huis. als je bestaande leidingen gebruikt wordt koelen dus niet condenserend.

Nukezone FTW

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:29
Powrskin schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:33:
[...]

Beter 2 kleinere fancoils dan 1 grote voor het comfort in huis. als je bestaande leidingen gebruikt wordt koelen dus niet condenserend.
Er zijn geen bestaande leidingen want veel verbindingen lekte en ik wilde eerst over naar vloerverwarming maar vanwege slechte isolatie (en slechte opties) voor de vloer besloten toch voor radiatoren/coils te gaan.
Ik ben bezig/heb Uponor Unipipe Plus gekocht met isolatie er reeds omheen 20mm voor de fancoils/radiatoren die ik parallel aan zal sluiten met persfittingen.

In het geval van de Airleaf SL zou ik dan 2*2.40m aan radiatoren vervangen voor 2 fanleafs van 1.53m dus het wordt qua oppervlak alsnog aanzienlijk kleiner.

[Voor 11% gewijzigd door Update94 op 12-04-2023 13:22]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Update94 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:21:
[...]

Er zijn geen bestaande leidingen want veel verbindingen lekte en ik wilde eerst over naar vloerverwarming maar vanwege slechte isolatie (en slechte opties) voor de vloer besloten toch voor radiatoren/coils te gaan.
Ik ben bezig/heb Uponor Unipipe Plus gekocht met isolatie er reeds omheen 20mm voor de fancoils/radiatoren die ik parallel aan zal sluiten met persfittingen.

In het geval van de Airleaf SL zou ik dan 2*2.40m aan radiatoren vervangen voor 2 fanleafs van 1.53m dus het wordt qua oppervlak alsnog aanzienlijk kleiner.
Dan kan je dus wel koelen. 2x vervangen voor 2x nieuwe gaat goed werken. Dat formaat airleaf heeft echt veel vermogen. Hoe meer hoe beter, want stiller en kan de aanvoer temp lager.

Nukezone FTW

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-06 19:32
Powrskin schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:36:
Fancoils kan prima maar inderdaad een buffer is dan wel wenselijk. 100liter oid.

Aansturing modbus is ook leuk, maar ikzelf heb aftermarket thermostaten die het ook ondersteunen maar ik gebruik het niet. Schakelen aan uit dmv de warmtepomp is ook wel handig voor in elk geval een paar fancoils om pendelen te voorkomen.

Heb ook airleafs en vind het mooi spul.
Echt een hele bak vermogen dat eruit komt op lage temperatuur
Ik ben ook zoekende naar info over aansturing. Pana WP draait als een zonnetje, geïsoleerde leidingen 32mm zijn getrokken en de vloer + radiatoren hebben een afsluiter. Kortom, ik kan condenserend gaan koelen.

Maar, kan ik nu "gewoon" een airleaf/daikin/x op de leidingen knopen en deze zal dit als een radiator gaan verspreiden door de ruimte (warm of koud door de controller WP gestuurd) of moet de fcoil zelf nog een aansturing / 2aderig signaal vanaf wp krijgen? Of een eigen thermostaat?

Mijn doel is, zeker beneden, horizontale inbouw unit te monteren. Één keukenkastje op te offeren boven de koelkast.

3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
stevenP schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:21:
[...]

Ik ben ook zoekende naar info over aansturing. Pana WP draait als een zonnetje, geïsoleerde leidingen 32mm zijn getrokken en de vloer + radiatoren hebben een afsluiter. Kortom, ik kan condenserend gaan koelen.

Maar, kan ik nu "gewoon" een airleaf/daikin/x op de leidingen knopen en deze zal dit als een radiator gaan verspreiden door de ruimte (warm of koud door de controller WP gestuurd) of moet de fcoil zelf nog een aansturing / 2aderig signaal vanaf wp krijgen? Of een eigen thermostaat?

Mijn doel is, zeker beneden, horizontale inbouw unit te monteren. Één keukenkastje op te offeren boven de koelkast.
De airleaf/daikin fancoils (zelfde ding) hebben hoe dan ook een bijbehorende controller nodig (filomuro niet, daar zit 'ie vooraf ingebouwd). Deze controllers hebben een eigen thermostaat op basis waarvan de fan zal draaien of niet. Maar het beste is de fancoil gewoon "dom" mee te laten draaien met de WP, net als een radiator. De thermostaat gebruiken heeft hetzelfde effect als een thermostaatkraan op een radiator. Als deze vindt dat de ruimte op temperatuur is maar de "hoofdthermostaat" vindt nog van niet, dan doet de fancoil in enen niet meer mee (en geeft als je geen tweewegklep hebt aangesloten het water met een dt van 0 weer retour).

Alleen als de fancoil een eigen zone moet verwarmen is regelen met een losse thermostaat wenselijk. Maar de vraag is of je daar überhaupt goed aan doet.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:25

timovd

Voorsprong door techniek

Update94 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:24:
Ik heb een Panasonic 9J gekocht en besloten niet aan de vloerverwarming te gaan maar fancoils te overwegen (of T33 radiatoren).

Na het lezen van dit topic vraag ik mij af:
  • Is het een goed idee/realistisch om een huis alleen met fancoils te gaan verwarmen (en wellicht te koelen)?
  • Het meest logische lijkt mij om deze allemaal parallel aan te sluiten met een buffervat in serie, en de fancoils volledig open of eventueel met een slimme radiatorknop en dan met de fan via Home Assistant de temperatuur te regelen, klopt dit of sla ik de plank volledig mis? Ik lees ook mensen die ze gebruiken in combinatie met bestaande thermostaatkranen?
  • Ik zie dat de Innova Airleaf SL modbus ondersteuning heeft en dat ik dit mogelijk met Home Assistant kan koppelen via bijvoorbeeld dit project: https://github.com/danielrivard/homeassistant-innova, heeft iemand hier ervaring mee?
Hier fan coils beneden en vloerverwarming boven/plafondverwarming beneden. De HASS doet niet zo heel veel. Je kunt de gewenste temperatuur instellen en huidige temperatuur uitlezen. Eventueel programma uitlezen, maar verder voegt het niet veel toe.
Uitlezen is wel handig als je daarmee je warmtepomp aanstuurt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• stevenP
verkeerslicht schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:54:
[...]

De airleaf/daikin fancoils (zelfde ding) hebben hoe dan ook een bijbehorende controller nodig (filomuro niet, daar zit 'ie vooraf ingebouwd). Deze controllers hebben een eigen thermostaat op basis waarvan de fan zal draaien of niet. Maar het beste is de fancoil gewoon "dom" mee te laten draaien met de WP, net als een radiator. De thermostaat gebruiken heeft hetzelfde effect als een thermostaatkraan op een radiator. Als deze vindt dat de ruimte op temperatuur is maar de "hoofdthermostaat" vindt nog van niet, dan doet de fancoil in enen niet meer mee (en geeft als je geen tweewegklep hebt aangesloten het water met een dt van 0 weer retour).

Alleen als de fancoil een eigen zone moet verwarmen is regelen met een losse thermostaat wenselijk. Maar de vraag is of je daar überhaupt goed aan doet.
True, het liefst draait ik ze helemaal "push" driven, ipv pull. Dus volledig vanuit de wp gevoed en geregeld. Ik vind het alleen nog dat die airleafs erg ontransparant zijn als het gaat om modellen, mogelijkheden etc. Zoals je nu zegt dat de filomuro bijvoorbeeld ingebouwde controller hebben is voor mij nieuwe info, die ik ook niet direct terug kan vinden. Tips qua informatie voorziening / product keuze?

• Update94
timovd schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:06:
[...]

Hier fan coils beneden en vloerverwarming boven/plafondverwarming beneden. De HASS doet niet zo heel veel. Je kunt de gewenste temperatuur instellen en huidige temperatuur uitlezen. Eventueel programma uitlezen, maar verder voegt het niet veel toe.
Uitlezen is wel handig als je daarmee je warmtepomp aanstuurt.
Bedankt voor de tips! Ik ga de documentatie beter doorlezen.
stevenP schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 23:21:
[...]

True, het liefst draait ik ze helemaal "push" driven, ipv pull. Dus volledig vanuit de wp gevoed en geregeld. Ik vind het alleen nog dat die airleafs erg ontransparant zijn als het gaat om modellen, mogelijkheden etc. Zoals je nu zegt dat de filomuro bijvoorbeeld ingebouwde controller hebben is voor mij nieuwe info, die ik ook niet direct terug kan vinden. Tips qua informatie voorziening / product keuze?
Ik vind ook dat het lastig is om alles te vinden over de airleafs.

• verkeerslicht
  • Nu online
[...]

& @Update94
Ja, dat laatste is een lastige. Ik kwam er zelf ook bij geluk achter middels dit forum. Als je de documentatie een beetje gaat doorspitten (tijdrovende klus) is het ook wel te vinden.

Wat betreft de Airleaf fancoils: https://www.grassiasrl.co...-ventilconvettori-innova/
Model ECA644II: SMART TOUCH electronic control with continuously modulated thermostat.
Model E4T643II: SMART TOUCH electronic control with 4-speed fixed thermostat with thermostat.
Model E2T543II: 4-speed electronic control with thermostat.
Model EWF644II: SMART TOUCH electronic control with continuously modulated thermostat and integrated WIFI module

Ik heb zelf de E4T643II gekozen omdat deze dom in te stellen is op een vaste ventilatorsnelheid. De duurdere modellen gaan moduleren afhankelijk van de thermostaat.

[Voor 6% gewijzigd door verkeerslicht op 17-04-2023 19:23]

• verkeerslicht
  • Nu online
Iemand ervaring met condensafvoer wat voor slang hier te gebruiken? En hoe deze aan te sluiten op een bestaande 40mm afvoerbuis in de kruipruimte?

Is het dan raadzaam om een losse sifon te installeren, of is het voldoende om een sifon te vormen in het slangetje zelf?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:41
Ik heb electrapijp gebruikt als condens afvoer, wel de sokjes lijmen. Je laat de pijp in een syphon 32 mm uitkomen zodat de pijp leeg valt.

• verkeerslicht
  • Nu online
Cees-JanH schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:16:
Ik heb electrapijp gebruikt als condens afvoer, wel de sokjes lijmen. Je laat de pijp in een syphon 32 mm uitkomen zodat de pijp leeg valt.
Interessant idee, ribbelpijp? Of dat gladde spul. Ik moet namelijk nog wel wat bochtjes maken om bij de afvoer te komen.

Zou gewoon tuinslang niet werken trouwens? Daar heb ik nog wel een paar eindjes van liggen...

[Voor 11% gewijzigd door verkeerslicht op 17-04-2023 19:48]

• Update94
verkeerslicht schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:03:
[...]

& @Update94
Ja, dat laatste is een lastige. Ik kwam er zelf ook bij geluk achter middels dit forum. Als je de documentatie een beetje gaat doorspitten (tijdrovende klus) is het ook wel te vinden.

Wat betreft de Airleaf fancoils: https://www.grassiasrl.co...-ventilconvettori-innova/
Model ECA644II: SMART TOUCH electronic control with continuously modulated thermostat.
Model E4T643II: SMART TOUCH electronic control with 4-speed fixed thermostat with thermostat.
Model E2T543II: 4-speed electronic control with thermostat.
Model EWF644II: SMART TOUCH electronic control with continuously modulated thermostat and integrated WIFI module

Ik heb zelf de E4T643II gekozen omdat deze dom in te stellen is op een vaste ventilatorsnelheid. De duurdere modellen gaan moduleren afhankelijk van de thermostaat.
Bedankt voor de info, ik wil initieel het liefste wel een model met wifi. 8)

Bedoel je daarmee afhankelijk van de thermostaat die erin zit? Want ik wil eigenlijk het liefste gewoon een weersafhankelijke regeling instellen op de warmtepomp denk ik en dan de airleafs die parallel geschakeld zijn open/dicht zetten met home assistant of de thermostaten op de airleafs zelf. En niet echt nog een extra thermostaat hebben.

In elke kamer heb ik 1 Aeotec Multisensory 7 in het plafond hangen, het zou helemaal mooi zijn als ik de temperaturen daarvan kan gebruiken als input om te bepalen hoe ver/hard welke airleaf moet gaan lopen.

• Update94
verkeerslicht schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:21:
[...]

Interessant idee, ribbelpijp? Of dat gladde spul. Ik moet namelijk nog wel wat bochtjes maken om bij de afvoer te komen.

Zou gewoon tuinslang niet werken trouwens? Daar heb ik nog wel een paar eindjes van liggen...
Wat betreft de flexibele elektra buis, ik zou dat niet aandurven. Ik heb tijdens mijn renovatie zoveel flexibele elektra buis weggehaald uit de jaren 80 die zonder reden broos was geworden/afbrak of brokkelde bij minimale aanraking of beweging dat ik het niet aan zou durven. Inmiddels zijn de buizen misschien wel flexibeler of worden ze minder hard na verloop van tijd, maar dat weet ik niet.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Er is ook airco afvoerslang in dezelfde diameter, dat kost niet veel meer dan electrabuis en is er voor gemaakt.

• verkeerslicht
  • Nu online
Update94 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:33:
[...]

Bedankt voor de info, ik wil initieel het liefste wel een model met wifi. 8)

Bedoel je daarmee afhankelijk van de thermostaat die erin zit? Want ik wil eigenlijk het liefste gewoon een weersafhankelijke regeling instellen op de warmtepomp denk ik en dan de airleafs die parallel geschakeld zijn open/dicht zetten met home assistant of de thermostaten op de airleafs zelf. En niet echt nog een extra thermostaat hebben.

In elke kamer heb ik 1 Aeotec Multisensory 7 in het plafond hangen, het zou helemaal mooi zijn als ik de temperaturen daarvan kan gebruiken als input om te bepalen hoe ver/hard welke airleaf moet gaan lopen.
Ik doel inderdaad op de thermostaat die in de controller zit. De thermostaatfunctie van de fancoilcontroller wil ik zelf juist negeren, en alles overlaten aan de ruimtethermostaat die aan de WP gekoppeld zit, welke op zijn beurt WAR draait. De fans mogen van mij dan default op de laagste stand zodat het lekker stil blijft.

Als ik jou goed begrijp wil jij een zoneregeling waarin elke fancoil z'n eigen aan/uit/fansnelheid regelt o.b.v eigen thermostaat? Dat kan, maar dat werkt doorgaans niet zo goed met een warmtepomp omdat als er een paar zones dicht zijn gegaan, de wp z'n warmte in de resterende zone(s) niet meer kwijt kan en gaat pendelen. Tenzij je een grote zone hebt die permanent open staat waar je altijd het vermogen van de wp in kwijt kan natuurlijk. Dan zou het wel kunnen. Maar ten allen tijde blijft dat hoe meer van het afgiftesysteem open staat, hoe efficiënter de warmtepomp kan draaien.
Als alles waterzijdig is ingeregeld waardoor alle vertrekken op de gewenste temperatuur uitkomen, dan kan de aanvoertemperatuur omlaag en draait je wp het efficientst.

• verkeerslicht
  • Nu online
Update94 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:36:
[...]

Wat betreft de flexibele elektra buis, ik zou dat niet aandurven. Ik heb tijdens mijn renovatie zoveel flexibele elektra buis weggehaald uit de jaren 80 die zonder reden broos was geworden/afbrak of brokkelde bij minimale aanraking of beweging dat ik het niet aan zou durven. Inmiddels zijn de buizen misschien wel flexibeler of worden ze minder hard na verloop van tijd, maar dat weet ik niet.
Daar heb je een belangrijk punt (y) dan ga ik denk voor airco afvoerslang zoals @P5ycho oppert

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:09
assje schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:32:
[...]

Rechts kan je de afsluiters zien waarmee ik de fancoil isoleer van de rest van het systeem (radiatoren) t.b.v. condenserend koelen. Koelen met de fancoil heb ik nog niet getest, wachten op warm weer.
Is één afsluiter dan niet genoeg?
Dan hou je in ieder geval het pad naar het expansie vat open, of heb je een expansie vat aan beide kanten van de afsluiter?
Met één afsluiter dicht stroomt het water ook niet meer.

• verkeerslicht
  • Nu online
P5ycho schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:12:
Er is ook airco afvoerslang in dezelfde diameter, dat kost niet veel meer dan electrabuis en is er voor gemaakt.
Juist, dat is de term die ik zocht :)
https://www.mijnklimaatsh...exibel-10mm-inwendig.html
Op dezelfde site staan andere handige dingen zoals thules om zo'n slang op vast te zetten e.d.

[Voor 4% gewijzigd door verkeerslicht op 18-04-2023 08:47]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dlrozendaal
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:01
[...]

Zelf gebruik ik de 0-10V controller (B10642II) van de AirLeaf (en heb ik de 0-10V versie van de Filomuro besteld). Hiermee kan ik de fan van de fancoil aansturen vanuit mijn KNX domotica installatie.

Er is ook een "domme" 4 standen versie B4V642II. Verder bevat de controller installatie handleiding veel informatie, maar niet altijd even duidelijk.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:27
The_Vice schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 00:20:
Dan hou je in ieder geval het pad naar het expansie vat open, of heb je een expansie vat aan beide kanten van de afsluiter?
Het is zelfs zo dat ik twee sets afsluiters heb om de twee aansluitingen naar oorspronkelijk CV systeem af te sluiten. Praktijksituatie is iets anders geworden maar onderstaand schema illustreert dat.
  • oranje = dampdicht geisoleerd circuit t.b.v. condenserend koelen
  • geel = oorspronkelijk CV systeem

Expansievat is geïntegreerd in de binnenunit dus het systeem dat verwarmt/koelt is altijd voorzien. Nu je het zegt is het eigenlijk wel een goed punt hoe het zit met het deel dat afgesloten wordt; daar is geen expansievat meer.

Goede vraag dit, blijkbaar heeft mijn installateur hier ook niet aan gedacht. Zou expansie wel sowieso een issue zijn bij een systeem in rust?

Wellicht een oplossing om inderdaad maar één afsluiter dicht te zetten maar als dat de oplossing is had ik liever ook maar één afsluiter gehad (zodat het niet mis kan gaan).

[Voor 31% gewijzigd door assje op 18-04-2023 10:51]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• stevenP
The_Vice schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 00:20:
[...]

ik snap wat je bedoelt inderdaad. In principe is 1 afsluiter voldoende, er kan dan immers geen stroming meer ontstaan. Expansievat zit bij mij in de monoblock WP, dus die is 'altijd' beschikbaar toevallig.

Als je de mogelijkheid hebt is een tweede afsluiter wel fijn, dan kan je dat deel van circuit apart afsluiten/servicen of juist druk behouden terwijl je verderop in het systeem bezig bent. Je kan dan bijvoorbeeld je gehele vvw op 1.5bar houden terwijl je verderop een radiator vervangt en dus leidingen drained.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:27
stevenP schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:52:
Als je de mogelijkheid hebt is een tweede afsluiter wel fijn, dan kan je dat deel van circuit apart afsluiten/servicen of juist druk behouden terwijl je verderop in het systeem bezig bent. Je kan dan bijvoorbeeld je gehele vvw op 1.5bar houden terwijl je verderop een radiator vervangt en dus leidingen drained.
Dat is dan ook wel weer een goed punt.

Ik ben van plan een "manual" te maken voor overschakelen van verwarmingsbedrijf naar koelbedrijf (voor eventuele toekomstige bewoners etc). Wellicht dan maar overwegen altijd één afsluiter dicht te zetten en dit hierin te beschrijven.

Vraag me wel nog steeds af of ontbreken van een expansievat uberhaubt een probleem oplevert bij temperatuurvariaties van maximaal 5 graden oid? Maar, kan me zo voorstellen dat het formeel sowieso niet klopt om een watergevuld systeem af te sluiten.

[Voor 15% gewijzigd door assje op 18-04-2023 12:41]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:16
verkeerslicht schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:13:
Iemand ervaring met condensafvoer wat voor slang hier te gebruiken? En hoe deze aan te sluiten op een bestaande 40mm afvoerbuis in de kruipruimte?
Ik zat voor mijn eigen installatie te denken om een stukje meerlagenbuis met mantelbuis in de muur te stucen.
10mm condensslang in 19mm elektrabuis zou denk ook wel kunnen (officieel wel een te kleine diameter voor de airleafs).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cees-JanH
verkeerslicht schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:21:
[...]

Wel het gladde spul inderdaad, gaat bij mij onder afschot over gipsplaten, makkelijk te bevestigen en met pvc lijm in elkaar te zetten.

Op de slaapkamers onder kleine hoek naar beneden geboord, komt op balkon uit. Op zolder eerst naar buiten, dan bocht buigen en onder de dakpannen naar de dakgoot.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Pas goed op of je echt pvc bochten hebt.. sommige dhz zaken verkopen andere meuk, PP ofzo, dat verlijmt voor geen meter. Als het achter het gips zit en het schiet los met.kabels trekken is dat vervelend, maar met condenswater... Dan ben je echt ongelukkig.

• verkeerslicht
  • Nu online
JuutieZ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:02:
[...]

Ik zat voor mijn eigen installatie te denken om een stukje meerlagenbuis met mantelbuis in de muur te stucen.
10mm condensslang in 19mm elektrabuis zou denk ook wel kunnen (officieel wel een te kleine diameter voor de airleafs).
meerlaags is wel veilig denk ik.

Qua diameter heb je gelijk volgens de spec:
The condensation discharge network must be suitably
sized (minimum inside pipe diameter 16 mm)

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je niet weg zou komen met normale aircoleiding van 10mm inwendig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Je hebt kans dat de afvoer verstopt raakt door stof en pluis. Zeker als je je leiding in een zwanenhals buigt. Wat diameter is dan wel prettig. Ik heb dit al wel eens gezien met de afvoer van mijn wtw. Kleine diameter slang in een sifon, formaatje tuinslang. Vervangen door 15mm inwendig en nooit weer last van gehad.

[Voor 18% gewijzigd door P5ycho op 18-04-2023 19:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:09
assje schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:44:
[...]...
Goede vraag dit, blijkbaar heeft mijn installateur hier ook niet aan gedacht. Zou expansie wel sowieso een issue zijn bij een systeem in rust? ....
Ik kom tot de kubieke uitzettings coeffiecient van water, bij extra afkoeling zal het wel niet veel uitmaken, maar bij opwarming na sluiten zal het van de elasticiteit van je systeem afhangen (buizen, radiatoren).
En wat elders ook gezegd werd, gewoon één van de twee openhouder, en alleen als isolatie afsluiter gebruiken als een deel van het systeem leeggemaakt moet worden.

• Cees-JanH
P5ycho schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:34:
Je hebt kans dat de afvoer verstopt raakt door stof en pluis. Zeker als je je leiding in een zwanenhals buigt. Wat diameter is dan wel prettig. Ik heb dit al wel eens gezien met de afvoer van mijn wtw. Kleine diameter slang in een sifon, formaatje tuinslang. Vervangen door 15mm inwendig en nooit weer last van gehad.
Daarom ook de buis in de dakgoot laten druppelen, enkele cm boven de rand. Of in een syphon 32 mm laten vallen. Niet in 't water laten hangen, dat geeft ellende!

Eens per jaar de FCU schoonmaken en met lage druk perslucht de leiding blazen (of met de stofzuiger leegzuigen)

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-06 20:31

CR1992

Thor

Hallo, ik heb mij ook een airleaf gekocht.
Ik wou deze vandaag proberen zonder de thermostaat.
Maar er gebeurt niet veel.
Ik had verwacht als er warm water doorging dat deze begint te draaien?
Ik zou op de technische tekening ook niet wat ik met deze draden moet doen wat nog los zijn.
Hopelijk kan iemand mij helpen.

Kan ook iemand me zeggen hoe mijn thermostaat moet aangesloten worden en wat het brugje in de thermostaat doet.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@CR1992 je thermostaat is wel nodig voor het functioneren van je fcu.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Dus gewoon de 4 kabeltjes en het brugje? De rest van de kabels wat los hangen heb ik niet nodig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@CR1992 je hebt zo te zien het schema van het aansluiten van meerdere Airleafs op één thermostaat. Hoeveel moet je er aansluiten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Voorlopig 1, maar ik wil er 3 op deze thermostaat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@CR1992 Voor nu zou ik de 4 aders (+, -, A en B ) verbinden tussen de ene FCU met de controller. Over welk bruggetje heb je het? Als het goed is, is er een weerstand meegeleverd, maar die heb je nu niet nodig. De 4 aders van de verschillende units kun je samenvoegen in een lasdoosje, bijvoorbeeld in de kruipruimte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Ja de weerstand heb ik ook. Waarvoor dient deze normaal gezien?

Op de foto heb ik mijn vinger op dat brugje.
Je hebt de 4 kabeltjes plus het brugje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Ik heb de kleurcode niet gecheckt, maar ik durf wel te wedden dat dat een 120 Ohm weerstand is voor terminatie van de rs485/modbus interface waarmee die thermostaat lijkt te communiceren.

• P5ycho
  • Nu online
@CR1992 ben je er nog uitgekomen?
Ik ben ondertussen begonnen aan het inlezen voor aanschaf van een aantal Filomuro's en heb antwoorden op jouw bovenstaande vragen. Hopelijk nog van enig nut.

Bron: https://www.innovaenergie..._modbus_rtu_rev_01_en.pdf

- je airleaf doet niets in alleenstaande modus omdat je de temperatuursensor los hebt hangen (H2). Dit zou je ook moeten kunnen zien omdat de 'alarm' led knippert met een code.
- De 'brug' op de thermostaat waar je het over hebt is CP, een presence detect. Deze kun je extern schakelen met een droog relais om aan te geven of je thuis bent of niet. De airleaf heeft dit contact zelf ook.

De manual van innova is heel summier over de rs485/modbus interface tussen thermostaat en airleaf(s), let je goed op dat je twister pair shielded kabel gebruikt en een bustopologie aanhoudt (dus geen ster!)?
De bus loopt maar op 9600baud dus je kunt wellicht ook met UTP wegkomen, maar geen garanties.

Wat ik interessant vind is dat de thermostaat met modbus communiceert richting airleaf en aan de andere kant met modbus in te stellen is.

Ik zou dus home assistant aan de thermostaat kunnen knopen. Ik gebruik home assistant al als kamerthermostaat, dus dat uitbreiden heeft mijn voorkeur.
Home assistant is net zo slim te maken als die innova thermostaat, dus die knip ik er liever tussenuit.
De modbus registers van de airleaf zelf zijn dan weer geen publieke info, tenminste, ik kan ze niet vinden. Dat wordt sniffen op de bus.

Ik zou dan een m5stack tiny met rs485 rechtstreeks op de modbus interface van de airleaf kunnen steken en esphome kunnen draaien.
Ik moet alles nog even voor mezelf op een rij zetten om te kijken wat de voordelen zijn in mijn situatie.

• CR1992

CR1992

Thor

Hallo p5ycho,

Ik heb het voorlopig getest met een stukje kabel en de thermostaat juist langs de convector. Enkel de 4 kabeltjes nog aangesloten en het warmt goed.

Ik ben niet zo technisch als jou p5ycho. Ik heb soepele kabel van 0,75 mm2 gebruikt dit is niet goed?

Het relais is om hem op afstand te bedienen? Heb je een link toevallig van deze relais?
Dit is voor op afstand te kunnen aanzetten?

• CR1992

CR1992

Thor

Hij warmt goed maar wou eigenlijk mijn gasketel op 45 graden instellen als test voor overheen te komen met een warmtepomp. Om te kijken als ik het warm krijg.
Maar mijn gasketel moduleert heel veel door de buitentemp voeler.
Ik heb ook al met de stooklijn gespeeld.
Maar gaat van 45 naar 55 en als ik hem lager zet gaat deze naar 30.

Dus warmt goed maar mijn test is voorlopig niet gelukt :)
Volgens mijn berekening moet ik het warm krijgen met 2 grote en 1 kleine convector. Omdat dit op 45 graden meer als 8000 watt is 10000 geloof ik zelf.

• P5ycho
  • Nu online
Meer dan de 4 kabeltjes + A B - heb je niet nodig.
Voor de A en B zou ik echt een twisted pair kabel pakken zoals UTP netwerkkabel. De andere (12V/Gnd) mag met 0.75mm2, maar kan ook over dezelfde netwerkkabel.

Het CP contact is alleen voor als je de thermostaat met een ander apparaat aan of uit wilt schakelen. Elk apparaat met een potentiaalvrij relais is geschikt. Zoals bijvoorbeeld een andere thermostaat. Ik gebrui het zelf niet, maar het is iets dat je op veel thermostaten terugziet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Aah oke.
Het kleine kabeltje wanneer heb ik die nodig?

Plus heb ik nog 2 keer die met de grotere kop? Die zijn voor een andere module?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Die kleine meet de temperatuur van het inkomende water. Moet in H2. Die andere kabels, geen idee eigenlijk. Wellicht voor een andere module.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Aah gewoon op h2 aansluiten.
Waar kan ik deze temp nadien aflezen ?
Ook gewoon op de thermostaat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Rood/blauw gaat naar de knop/afsluiter als je die gebruikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alxwin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-06 20:37
Goedenavond,

Ben mij aan het inlezen op het onderwerp fancoils en heb in principe besloten dat ik deze in een aantal kamers ga inzetten icm een warmtepomp om condenserend mee te kunnen koelen en de zolderkamer te verwarmen. Dit is nog wel even afhankelijk van de installatiekosten. De units zelf wil ik rechtstreeks uit Italië halen.

Met de fancoils wil ik o.a. de woonkamer, verwarmt middels vloerverwarming, kunnen gaan koelen met een fancoil. Deze zal eerst naast de topkoeling meedraaien op 18 graden. Wanneer dit ontoereikend is voor een fijn binnenklimaat (ik gok bij een buitentemperatuur van 35+), gaat de vloerverwarming dicht, de koeling naar 5-7 graden en doet de fancoil het alleen. Nu had ik in principe besloten te gaan voor een Airleaf Filomuro Slimfit XL, maar bedacht mij ineens dat de lage SLS eigenlijk wel een goede vervanger zou kunnen zijn van een bestaande radiator die ik nog heb hangen. (staat altijd uit) Deze is door de vorige bewoner voorzien van een omkasting, vandaar ook dat ik hem heb laten zitten. Met wat moeite krijg ik deze er wel uit denk ik en is er zelfs plek voor twee SLS600 units. (113,5 cm breed) De voorkanten zijn uitneembaar in twee delen, zitten "vast" met magneetjes.

Ik snap dat de ombouw niet bevorderlijk zal zijn voor de luchtstroom en dat het vermogen hierdoor geknepen zal worden, maar kan iemand inschatten hoeveel? Ook vraag ik mij af of het ventilatorgeluid erg versterkt zal worden door de ombouw? De voorkant heeft 8 sleuven van 100 x 2 cm. (lucht in) Bovenop zit maar 1 sleuf van 110 x 2 cm. (lucht uit) Bovenop kan ik denk ik nog wel twee sleuven bij maken of iets van een rooster plaatsen ipv sleuven. Denk dat deze oplossing voor de WAF ook veel zal doen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Een omkasting is al slecht voor regulier radiatorgebruik, maar voor een fancoil lijkt het me desastreus. Je leunt niet op straling en natuurlijke convectie van veel warmere lucht maar op een grotere geforceerde luchtstroom met een lagere delta zonder stralingswarmte. Er moet dus veel meer lucht verplaatst worden om voldoende afgifte te krijgen. Deze omkasting heeft niet eens openingen aan de bovenkant en minimale opening aan de onderkant. Het zou me niets verbazen als je minder dan 20% afgifte over houdt.

Edit: niet goed gelezen, wel een sleuf bovenin van 2cm... vooruit, 30% van specced afgifte dan 8)7

[Voor 9% gewijzigd door P5ycho op 07-05-2023 08:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:28
Alxwin schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:43:
Goedenavond,

Ben mij aan het inlezen op het onderwerp fancoils en heb in principe besloten dat ik deze in een aantal kamers ga inzetten icm een warmtepomp om condenserend mee te kunnen koelen en de zolderkamer te verwarmen. Dit is nog wel even afhankelijk van de installatiekosten. De units zelf wil ik rechtstreeks uit Italië halen.

Met de fancoils wil ik o.a. de woonkamer, verwarmt middels vloerverwarming, kunnen gaan koelen met een fancoil. Deze zal eerst naast de topkoeling meedraaien op 18 graden. Wanneer dit ontoereikend is voor een fijn binnenklimaat (ik gok bij een buitentemperatuur van 35+), gaat de vloerverwarming dicht, de koeling naar 5-7 graden en doet de fancoil het alleen. Nu had ik in principe besloten te gaan voor een Airleaf Filomuro Slimfit XL, maar bedacht mij ineens dat de lage SLS eigenlijk wel een goede vervanger zou kunnen zijn van een bestaande radiator die ik nog heb hangen. (staat altijd uit) Deze is door de vorige bewoner voorzien van een omkasting, vandaar ook dat ik hem heb laten zitten. Met wat moeite krijg ik deze er wel uit denk ik en is er zelfs plek voor twee SLS600 units. (113,5 cm breed) De voorkanten zijn uitneembaar in twee delen, zitten "vast" met magneetjes.

Ik snap dat de ombouw niet bevorderlijk zal zijn voor de luchtstroom en dat het vermogen hierdoor geknepen zal worden, maar kan iemand inschatten hoeveel? Ook vraag ik mij af of het ventilatorgeluid erg versterkt zal worden door de ombouw? De voorkant heeft 8 sleuven van 100 x 2 cm. (lucht in) Bovenop zit maar 1 sleuf van 110 x 2 cm. (lucht uit) Bovenop kan ik denk ik nog wel twee sleuven bij maken of iets van een rooster plaatsen ipv sleuven. Denk dat deze oplossing voor de WAF ook veel zal doen...

[Afbeelding]
Wat @P5ycho eigenlijk al beschrijft: Niet doen, je houd geen vermogen over. Koelen of verwarmen heeft niet zoveel te maken met temperatuur, maar met flow.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alxwin
Thanks voor jullie antwoorden @P5ycho en @Seafarer , ik laat dit idee varen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ndrost
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 22:49
Je hebt ook inbouw versies van veel fancoils

bijvoorbeeld deze (met toevoer en afvoer roosters, misschien wel te groot)

https://www.innovaenergie.com/en/products/fancoils/ducto/

of (met front wel zichtbaar)

https://www.innovaenergie...ilomuro/filomuro-incasso/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

timovd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:10:
Rood/blauw gaat naar de knop/afsluiter als je die gebruikt.
Nee hier in de living niet nodig.
Maar in de badkamer wel nadien.
Wat voor afsluiters zijn dit? Heb je hier een link van?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@CR1992 V30361II zit bij de 3-wegklep.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Nu online
Goedenavond,

[Afbeelding]
Koelen met vloerverwarming is niet ideaal. De relatieve luchtvochtigheid wordt alleen maar groter, en de gevoelstemperatuur neemt dan haast niet af, het wordt klam. Als je toch gaat koelen met fancoils, beter deze permanent inzetten op 12°C. Lange runs maken, en de luchtvochtigheid omlaag halen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Goedenavond,

[Afbeelding]
gaat niet werken, omkasting word steenkoud en vervolgens heb je een waterballet van alle condens die neerslaat op de ombouw.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Alxwin
Hier nog niet voorbij zien komen, maar vond zojuist een handige Airleaf configurator voor bijvoorbeeld de output bij Ta XX en delta TX. Je kunt terug tot Ta van 30 graden.
http://www.configuratori....rter/default.aspx?lang=en

Acties:
  • 0Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Nu online
Alxwin schreef op maandag 8 mei 2023 @ 00:50:
Hier nog niet voorbij zien komen, maar vond zojuist een handige Airleaf configurator voor bijvoorbeeld de output bij Ta XX en delta TX. Je kunt terug tot Ta van 30 graden.
http://www.configuratori....rter/default.aspx?lang=en
nice! @CurlyMo Idee om deze te pinnen of toe te voegen aan de startpost? Specs hebben het vaak over 45°C wat maar weinig relevant is voor een warmtepomp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Dan kun je beter deze ook pinnen:
sjigo in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)"
Die is universeel toepasbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stevenP
Ik heb me zakelijk geregistreerd bij Daikin, zodat ik bij alle documentatie en onderdelenlijsten kan. Ik mis namelijk gewoon informatie over aansluitingen, plenums of andere (noodzakelijke) accessoires.

Mijn beoogde plan is een inbouw unit horizontaal ipv bovenkastjes boven de koelkast (geïsoleerde leiding ligt er al) en op de vliering mogelijk zo'n zelfde óf een nette wandunit in de gang op de 1e. Eerst gekeken naar filomuro's, maar ook daar is amper technisch iets te vinden.

Bij shopclima hebben ze Daikin units al voor 300-400€, dan begrijp ik niet waarom ik voor airleaf zou kiezen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Wat zocht je maar heb je niet kunnen vinden over de filomuro's? Ik zit in hetzelfde schuitje namelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:30
Ik wil een Innova Airleaf SL1000 (2 pijps) plaatsen op de slaapkamer als vervanging van een gewone radiator. Heb ik dan 1 van de Airleaf inlaat kits nodig? Of kan ik gewoon de bestaande leidingen via een hand bediende kraan aansluiten?

De unit zal slechts zeer incidenteel gebruikt worden dus het van tevoren moeten opendraaien van een kraan is geen probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Je kunt kiezen voor manuele 2weg, aangestuurde 2weg, en 3weg. Dat staat in de installateurshandleiding.
De knop zit binnen de behuizing volgens mij.

• KarsS
@P5ycho Ik had dat inderdaad gezien maar het het leek me niet handig als de knop binnen de behuizing zit. Al weet ik niet of Innova daar toch iets leuks voor de bediening bedacht heeft. De documentatie die ik heb kunnen vinden geeft helaas geen foto's van dit soort zaken.

Omdat de documentatie aangeeft dat de warmtewisselaar zelf een G3/4'EK (Euro Konus?) aansluiting heeft vroeg ik me af of ik niet gewoon vanaf mijn bestaande knop met een verleng/verloop stukje op die G3/4 aansluiting kan.

• P5ycho
  • Nu online
Je kunt dan toch gewoon de aangestuurde 2weg pakken icm de 3speed control print? Dan kun je hem via het display aan/uit schakelen adhv buistemperstuur, en snelheid instellen. Dan heb je wat je zoekt.
Als je de inlaatkit te duur vindt kun je die ook zelf samenstellen voor minder. Ik geloof dat het 230v NC kleppen zijn.

• Seafarer
P5ycho schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 08:16:
Je kunt dan toch gewoon de aangestuurde 2weg pakken icm de 3speed control print? Dan kun je hem via het display aan/uit schakelen adhv buistemperstuur, en snelheid instellen. Dan heb je wat je zoekt.
Als je de inlaatkit te duur vindt kun je die ook zelf samenstellen voor minder. Ik geloof dat het 230v NC kleppen zijn.
Thermische motor wordt hier bedoelt. Die kun je gewoon op je radiator kraan schroeven. Te koop in 230 en 24 volt.

Meestal kun je die ook PWM aansturen.

• KarsS
De "3speed control print" zie ik zo niet, bedoel je misschien de 4 speed controller E2T543II? Kan die een elektrische klep / thermische motor aansturen? Misschien is dat wel het beste in mijn situatie...

Ik had eigenlijk in gedachten een B10642II (0-10V input) controller te kiezen. Dat kan ik met een ESP32 bordje o.i.d. de unit zelf aansturen. Maar misschien is dat ook wel weer wat veel gedoe voor een unit die weinig gebruikt zal worden.

Een open/dicht klep is denk ik goed genoeg. Als de unit gebruikt wordt is het om tijdelijk wat bij te verwarmen, maar mijn hoop is het meest gevestigd op een beetje koelen in de zomer. In beide gevallen is de SL1000 onder bemeten volgens mij, omdat door de dunne aanvoerbuizen de waterflow te laag is. Dan heeft verder knijpen van het water niet veel zin. Als het toch nodig is kan ik de afgifte drukken door een lagere fan snelheid neem ik aan? Ik hoef niet zoveel te koelen, een paar graden maakt de slaap temperatuur alweer "te doen" :) .

Bedankt voor jullie antwoorden overigens, het is allemaal nieuw voor mij en ik leer graag van mensen die er al wat meer ervaring mee hebben.

• stevenP
P5ycho schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:35:
Wat zocht je maar heb je niet kunnen vinden over de filomuro's? Ik zit in hetzelfde schuitje namelijk.
Stel, ik koop er een om horizontaal te installeren. Wat zijn dan de gebruikelijke typenummers voor bijvoorbeeld de lekbak/plenums/roosters, controller-mogelijkheden of alleen al een links of rechts aansluiten en bijbehorende aansluit schema's of typenummers.

Bij Panasonic heb ik voor mijn wp nette configuratie, aanbevolen installatieparameters etc kunnen vinden.

• CR1992

CR1992

Thor

P5ycho schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 08:16:
Heb je misschien zo een link van zo een aangestuurde 2 weg klep?

• P5ycho
  • Nu online
Ik moet al het bovenstaande nog even dubbelchecken hoor, ik heb meer filomuro gelezen dan airleaf. Zijn vast dezelfde prints, maar toch.
CR1992 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:04:
[...]
Heb je misschien zo een link van zo een aangestuurde 2 weg klep?
https://store.danfoss.com...C-NC%2C-0-95-m/p/088H3112
Dat is de motor, kleppen kun je er zo bij zoeken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pvandijk28
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:39
Het advies van InstallTek is om een aansluiting van 3/4" te gebruiken, dat betekend dan toch een leiding van 22mm?

Bij InstallTek hebben ze verschillende modellen te koop, o.a. Airleaf, Veritas
https://installtek.nl/pro...&cat=dc-inverter-fancoils

Stel dat ik voor een Veritas Type A, 3900 watt ga
https://installtek.nl/product/wandmodel-l-040a3900w-424

Ik zie dat de flow 310 liter/uur moet zijn.

Ik heb nu een gewoon 2 pijps 16mm aluminium/kuststof leiding systeem.
Elke kamer is apart qua temperatuur te regelen.

De warmtepomp doet 13 liter/minuut (van max 35 graden), is 780 liter/uur.

De vraag is, kan ik hiermee een goed geïsoleerde werkkamer van 15 m2 mee warm krijgen.

• CR1992

CR1992

Thor

P5ycho schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:13:
Ik moet al het bovenstaande nog even dubbelchecken hoor, ik heb meer filomuro gelezen dan airleaf. Zijn vast dezelfde prints, maar toch.

[...]

https://store.danfoss.com...C-NC%2C-0-95-m/p/088H3112
Dat is de motor, kleppen kun je er zo bij zoeken.
aah oke merci voor de info

• CR1992

CR1992

Thor

pvandijk28 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:16:
Het advies van InstallTek is om een aansluiting van 3/4" te gebruiken, dat betekend dan toch een leiding van 22mm?

De vraag is, kan ik hiermee een goed geïsoleerde werkkamer van 15 m2 mee warm krijgen.
als je zeker wilt zijn kun je een test doen met 1 of 2 elektrische vuurtjes van 2 a 3 kw samen
op een koude dag. maar aangezien het nu warmer is . is dit moeilijk natuurlijk.
als je het bij 5 graden buiten warm krijgt met 2 kw elektrisch vuurtje dat denk ik wel
dat je met bv een airleaf 1000 het wel warm krijgt op 35 graden

• P5ycho
  • Nu online
pvandijk28 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:16:

Je vraag is niet te beantwoorden zonder een warmteverliesberekening. Doe die voor deze kamer, dan weet je ook hoeveel energie je moet leveren.
Daarnaast kun je het drukverlies over de leiding berekenen als je wilt weten of je de hoeveelheid water kunt leveren aan de fancoil. Met DN10 leidingen gaat dat wellicht lastig worden, ligt natuurlijk aan meer dan alleen de diameter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alxwin
Zijn er mensen die fancoils hebben láten installeren? Ik kan bar weinig vinden. Heb wel Installtek/Climaxl gevonden, waar in dit topic ook regelmatig naar verwezen wordt. Vanuit de gemeente krijg ik extra subsidie om de overstap naar een warmtepomp te maken. De installatie moet wel uitgevoerd worden door een installateur om in aanmerking te komen voor deze subsidie. Ik twijfel nog tussen Vaillant en Innova.

[Voor 5% gewijzigd door Alxwin op 22-05-2023 20:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
Alxwin schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:37:
Zijn er mensen die fancoils hebben láten installeren? Ik kan bar weinig vinden. Heb wel Installtek/Climaxl gevonden, waar in dit topic ook regelmatig naar verwezen wordt. Vanuit de gemeente krijg ik extra subsidie om de overstap naar een warmtepomp te maken. De installatie moet wel uitgevoerd worden door een installateur om in aanmerking te komen voor deze subsidie. Ik twijfel nog tussen Vaillant en Innova.
Wil je die subsidie wel?

Zelf ophangen is gewoon stukken goedkoper. Je kunt ook een dealtje sluiten, jij de fancoils en de installateur de warmtepomp. ;)
Subsidie is leuk maar je betaald je eerst te barsten aan arbeidsuurloon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alxwin
Ligt inderdaad aan de installatiekosten of het interessant is, maar hier heb ik dus weinig beeld bij... Zou zeggen dat de gemiddelde loodgieter dit ook zou moeten kunnen, want zo spannend is het niet. Ben zelf niet zo technisch aangelegd en heb er ook de spullen niet voor...

[Voor 15% gewijzigd door Alxwin op 22-05-2023 20:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alxwin
Vind net nog wel DHPS die Panasonic/Innova fancoils verkoopt. https://www.dhps.nl/produ...c-aquarea-air-radiatoren/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alxwin
Technische vraag; zijn er ook geïsoleerde koppelingen / T-stukken of kan het geen kwaad qua condensatie dat je hier met ongeïsoleerd staal of messing werkt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Rvs en messing gaan niet lekker met spanningscorrosie nee. Kunststof, brons en rvs kunnen wel mits je de goede isolatie gebruikt.
Ik heb zelf viega smartpress met armaflex af ingekocht, dat werkt goed samen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:33
Zelfs messing in koelinstallaties (of dus eigenlijk de warmte-installatie die je op koelen zet) mee oppassen. Zogenaamde spanningscorrosie waardoor er ringen van koppelingen knappen. Heeft met de isolatie te maken en met name de ammoniak die vrij komt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alxwin
martijn v o schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:20:
Zelfs messing in koelinstallaties (of dus eigenlijk de warmte-installatie die je op koelen zet) mee oppassen. Zogenaamde spanningscorrosie waardoor er ringen van koppelingen knappen. Heeft met de isolatie te maken en met name de ammoniak die vrij komt.
Bedankt voor je reactie! Wat heb jij qua leidingwerk en koppelingen gebruikt als ik vragen mag?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stevenP
Heeft er iemand ervaring met Daikin facoils?

Ik ben aan het docteren op inbouwunits en ben tot hier gekomen, maar wil nog net een stapje dieper.

Situatie
Panasonic monoblock 5kw, geisoleerde 32mm pex naar binnen, 5/4" aansluitingen aanwezig
Woonkamer ruimte boven de koelkast *nu nog bovenkastjes*
1e etage ruimte in de vliering óf op de gang
hier kan ik vanuit de vliering met plenum naar verschillende plekken distribueren, of anders in ieder geval vanuit de gang (centraal gelegen) de temperatuur drukken op de verdieping

inkopen via shopclima
Het liefst draai ik het 'push gestuurd', dus met sensor koudwater stroming = aan, beheerd door de controller van de WP. Ik wil namelijk niet dat de fancoil blijft blazen terwijl de WP al heeft besloten dat het koel genoeg is (wat is leidend? Kunnen die praten samen? kan dit via mijn HAssistant?)

Catalogus Daikin juiste pagina
3 smaken beschikbaar, ik kan de grootste kwijt en kan daarmee mijn benedenverdieping (in ieder geval) de temperatuur drukken.
FWXM = inbouwunit
10/15/20 = power
ATV3 = versie
R = rechts (zonder R dus aansluiting links)

Hier staat dat de aansturing via een wandunit loopt

verderop staat dat de wandbediening optioneel is

Klopt het dat:
EKWHCTRL0 = interne printplaat, waardoor besturing mogelijk wordt
EKWHCTRL1 = muurunit
beiden nódig, maar zit niet standaard in de doos.
de unit niet aangaat (ookal vloeit er gigaveel water doorheen) zolang de wandunit niet zegt dat hij aanmoet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Die wandunit (met WiFi) heb ik ook aan de muur hangen voor de Innova AirLeafs.
Wandbediening is optioneel, maar dan moet je wel de juiste controllers op de FCU's hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:33
Alxwin schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:25:
[...]

Bedankt voor je reactie! Wat heb jij qua leidingwerk en koppelingen gebruikt als ik vragen mag?
Kunststof leidingwerk met aluminium perskoppelingen en wat ik nog in de schuur had liggen. Alles door elkaar dus.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stevenP
timovd schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:39:
Die wandunit (met WiFi) heb ik ook aan de muur hangen voor de Innova AirLeafs.
Wandbediening is optioneel, maar dan moet je wel de juiste controllers op de FCU's hebben.
Oh fijn te horen! Bijzonder wel, pana controller op airleafs. Wist niet dat dit ook kon.
De EKWHCTRL1 bedoel je?
En hoe zit deze verbonden? Is dat een tweedraads thermostaat-lijntje? En begrijp ik je goed dat je zegt dat de WANDunit wifi heeft en die weer INBOUWunits aanstuurt? Je kan niet direct die xxx0 inbouw aansturen over wifi/zigbee/whatever - toch?

[Voor 7% gewijzigd door stevenP op 23-05-2023 21:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@stevenP innova controller eca644II.
Is vier draads. Die stuurt je fan coils aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knoepke
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:06
beste,

ik ben een tijd lang al het bedenken wat te doen met het verwarmen/koelen in mijn woning. Gezien ik een full electric warmtepomp krijg vind ik de optie van fancoil units erg interessant om dat deze de mogelijkheid bieden om condenserend te koelen.

mijn vraag is echter. zijn deze voornamelijk verkrijgbaar in Italië en niet in Nederland? ik ben zoekende naar hoge wand modellen. en indien deze alleen in Italië te verkrijgen zijn, hoe zijn de ervaringen hiermee.

gezien ik een volledige renovatie ben het doen heb ik nog alle gelegenheid de correcte diameters van leidingwerk/afvoer etc te maken. ik kan echter weinig/slecht informatie vinden over hoe ik deze units dien aan te sluiten.

ik zoek in het algemeen dus ook informatie hierover.
ik hoop dat mijn vraag enigszins duidelijk is. als dat niet zo is hoor ik het graag.

gr glenn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
Knoepke schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:00:
beste,

ik ben een tijd lang al het bedenken wat te doen met het verwarmen/koelen in mijn woning. Gezien ik een full electric warmtepomp krijg vind ik de optie van fancoil units erg interessant om dat deze de mogelijkheid bieden om condenserend te koelen.

mijn vraag is echter. zijn deze voornamelijk verkrijgbaar in Italië en niet in Nederland? ik ben zoekende naar hoge wand modellen. en indien deze alleen in Italië te verkrijgen zijn, hoe zijn de ervaringen hiermee.

gezien ik een volledige renovatie ben het doen heb ik nog alle gelegenheid de correcte diameters van leidingwerk/afvoer etc te maken. ik kan echter weinig/slecht informatie vinden over hoe ik deze units dien aan te sluiten.

ik zoek in het algemeen dus ook informatie hierover.
ik hoop dat mijn vraag enigszins duidelijk is. als dat niet zo is hoor ik het graag.

gr glenn
Heb je de eerste post gelezen? veel info.

https://warmtepomp-weetje...mtepomp-installatie-tips/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knoepke
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:06
beste,

hiermee ben ik verder bekend. dat is ook niet zozeer het probleem. echter ben ik gewend dat men in technische databladen aansluit diameters benoemd bijvoorbeeld. dit mis ik in veel gevallen.
Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee