Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 8 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 22:14
johanPo schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:17:
[...]

Zonder iets te weten over de samenstelling van het water, oftewel de watermatrix, zou ik dit water zeker niet rechtstreeks in mijn fancoils pompen. Je loopt een hoog risico de haarvaten van je fancoil te verpesten als stoffen in het water reageren en zorgen voor scaling of corrosie. Dit kan optreden in gevallen wanneer een reactie ontstaat met b.v. de gebruikte leidingmaterialen of dat water van een anaerobe omgeving toch ergens onderwerg een elektronenacceptor tegenkomt. Moet dus een gescheiden circuits blijven.
Thanks, Dan wordt het werken met een warmtewisselaar en pompje etc.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:14
Laurens__ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:57:
[...]

Het is wel de manier waarop hele woonwijken worden verwarmd.
Dan zal daar wel aan de regelgeving voldaan zijn :).
Met snel zoeken ben je tot 10m3/uur alleen meldplichtig, maar check dat zelf ook even.
Als je er mee aan de slag gaat, vergeet dan niet een geschikt vuilfilter te plaatsen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26
sjigo schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:06:
Misschien een beetje vergezocht, maar heeft iemand hier wel eens een condensbak in elkaar geknutseld voor een Jaga Tempo met (zelfbouw) DBE? Ik koel hier nu niet-condenserend met die Jaga en de vloerverwarming, hetgeen al een slok op een borrel scheelt. Maar dit leek me wel leuk om eens te proberen.
Ik zit daar ook aan te denken, zelfde situatie hier. Maar ik hik een beetje aan dat zelfombouw ook niet meer zo goedkoop is, neig daarom om toch maar innova's te kopen en te zorgen voor fatsoenlijke condens afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:25
jurjen_g schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:40:
[...]

Ik zit daar ook aan te denken, zelfde situatie hier. Maar ik hik een beetje aan dat zelfombouw ook niet meer zo goedkoop is, neig daarom om toch maar innova's te kopen en te zorgen voor fatsoenlijke condens afvoer.
Dat is verreweg natuurlijk de beste oplossing.. vergeet niet te checken of je leidingen volledig geïsoleerd zijn, anders krijg je alsnog condens in je spouw / vloer..

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:12
Waar ik nog niet helemaal over uit ben: is 6mm isolatie van een voor geisoleerde leiding voldoen om geen last te hebben van condensatie op de leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 22:26
stevenP schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:09:
[...]

Dat is verreweg natuurlijk de beste oplossing.. vergeet niet te checken of je leidingen volledig geïsoleerd zijn, anders krijg je alsnog condens in je spouw / vloer..
Ja klopt, leidingwerk vanaf wp afsplitsing naar radiatoren moet ik dan nog wat na isoleren, maar gelukkig zit in het beton zelf het leidingwerk met (dunne) isolatie er al omheen, dat lijkt me afdoende voor in het beton (kan immers weinig vochtige lucht bij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:40

martijn v o

Certified by Enphase.

Stanzi schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:52:
Waar ik nog niet helemaal over uit ben: is 6mm isolatie van een voor geisoleerde leiding voldoen om geen last te hebben van condensatie op de leidingen?
Dat ligt er helemaal aan welke isolatie, de watertemperatuur van de buis en de omgevingstemperatuur en vocht van ruimte waar de leiding in loopt, maar wees niet bang, gelukkig is dat uit te rekenen.
Zie Armawin https://armawin.com/calculation/new

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06:39
verkeerslicht schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:41:
Ben een airleaf aan het aansluiten, weet iemand of dat lekbakje voor condenserend koelen noodzakelijk is? Of dat ik de condensleiding ook op dat andere tuutje (geel omlijnd) kan aansluiten:
[Afbeelding]

Het houdt qua ruimte voor isolatie om de leidingen niet echt over namelijk.
Ben je er nog uit gekomen voor wat betreft het afvoeren van condenswater?

Ik heb inmiddels ook een Airleaf in de garage staan die ik moet aansluiten en dat bakje zit eigenlijk wel raar in de weg, ook zonder isolatie om de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@KarsS Gelukkig... dan ben ik niet de enige ;)
Ik laat het bakje (hoe ongelukkig ook) zitten. Het vocht komt op alles te staan wat koud wordt, dus op de koppelingen die niet geisoleerd zijn, en ook de hele zijkant van de convector. Het zal dus nooit alleen uit het afvoerbuisje komen. Dit weet ik inmiddels omdat ik laatst een oude airco had open gemaakt om iets te repareren. Je ziet dan heel duidelijk dat alles van staal zo'n beetje beslaat met vocht, en dat zo'n afvoerbakje noodzakelijk is.
De leidingen met isolatie frommel ik er maar een beetje omheen. Ik heb wel 16mm (tegen de voorschriften van Innova in) gebruikt, dat helpt wel iets voor de flexibiliteit/ruimte. Het is bij mij maar 2 meter 16mm en dan direct over op 32mm buis, dus voor de flow maakt het niet zo uit denk ik.
Ik zal kijken of ik vanavond een fotootje kan maken hoe het nu bij mij zit.

edit: Oja, ik heb ook de zo'n stalen vouw van het frame aan de voorzijde rechtgebogen om 1 cm extra ruimte te genereren voor de isolatie.

[ Voor 8% gewijzigd door verkeerslicht op 20-06-2023 09:44 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoepke
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-07-2024
zijn er ook mensen die een shop in nederland hebben gevonden voor de diverse fancoils? ik zie dat er toch her en der wat bestellingen zijn gedaan.
gebeurt dit allemaal via buitenlandse websites?

is het verder aan te raden om deze units nog te voorzien van 2of3 weg kleppen of sluit het meerendeel de units as-is aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-09 18:25
@Knoepke ClimaXL in Weesp heeft ze. Goedkoop is het echter niet en ik weet ook niet zeker of dat ook voor particulieren is (als in niet laten , maar zelf installeren). We zijn er zelf iig vriendelijk geholpen, maar de offerte voor 2 airleafs + installatie en ander cv werk was me te duur.

[ Voor 65% gewijzigd door PVPaneel op 20-06-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:14
Ik ben in Weesp langs geweest. Verkopen via de webshop was geen probleem. en langskomen om te kijken kon ook wel. Installeren doen ze niet zelf, daar hebben ze een netwerk voor. Ze gaven echter aan dat gezien de huidige markt het niet waarschijnlijk zou zijn dat iemand daar zin in zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Knoepke schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:32:
is het verder aan te raden om deze units nog te voorzien van 2of3 weg kleppen of sluit het meerendeel de units as-is aan?
Dat ligt er aan hoe je de units in wil zetten. Wil je dat de fancoils actief warmte kunnen vragen adhv interne of externe thermostaat? Of zijn ze volgend, dus springen aan als ze warm water op de aanvoerbuis meten?
Ga je regelen per kamer, per verdieping, of alleen de klassieke thermostaat in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06:39
verkeerslicht schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:41:
@KarsS Gelukkig... dan ben ik niet de enige ;)
Ik laat het bakje (hoe ongelukkig ook) zitten. Het vocht komt op alles te staan wat koud wordt, dus op de koppelingen die niet geisoleerd zijn, en ook de hele zijkant van de convector. Het zal dus nooit alleen uit het afvoerbuisje komen. Dit weet ik inmiddels omdat ik laatst een oude airco had open gemaakt om iets te repareren. Je ziet dan heel duidelijk dat alles van staal zo'n beetje beslaat met vocht, en dat zo'n afvoerbakje noodzakelijk is.
De leidingen met isolatie frommel ik er maar een beetje omheen. Ik heb wel 16mm (tegen de voorschriften van Innova in) gebruikt, dat helpt wel iets voor de flexibiliteit/ruimte. Het is bij mij maar 2 meter 16mm en dan direct over op 32mm buis, dus voor de flow maakt het niet zo uit denk ik.
Ik zal kijken of ik vanavond een fotootje kan maken hoe het nu bij mij zit.

edit: Oja, ik heb ook de zo'n stalen vouw van het frame aan de voorzijde rechtgebogen om 1 cm extra ruimte te genereren voor de isolatie.
Bedankt voor je info! Dat alles van staal vochtig wordt klinkt inderdaad wel logisch. Nu is het mijn bedoeling om "niet condenserend" te koelen omdat hetzelfde water ook de vloer in gaat. Toch probeer ik zoveel mogelijk rekening te houden met condensvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-08 13:38
Dag allen,
Ben aan t onderzoeken wat te doen. Krijg bodemwarmte wp, de beg grond is met vvw, hele huis krijgt een wtw. Nu nog bepalen wat ik doe met de 2 slaapkamers op de 1e verdieping. Ik kan gaan voor fancoils, convectors met fan of voor een klimaatplafond (dus leidingen door het plafond).
Doel voor mij is om te kunnen koelen en te kunnen ontvochtigen. Als er weer zoon plaknacht is, wil ik lekker kunnen slapen. Voorheen had ik airco, maar ben nu benieuwd of dat weer nodig is, of dat de combi fancoil met wtw afdoende is.

Hebben jullie hiermee ervaring? Slaapkamers zijn ong 16m2 en alle wanden zijn van binnenuit geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
schemert schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:38:
Dag allen,
Ben aan t onderzoeken wat te doen. Krijg bodemwarmte wp, de beg grond is met vvw, hele huis krijgt een wtw. Nu nog bepalen wat ik doe met de 2 slaapkamers op de 1e verdieping. Ik kan gaan voor fancoils, convectors met fan of voor een klimaatplafond (dus leidingen door het plafond).
Doel voor mij is om te kunnen koelen en te kunnen ontvochtigen. Als er weer zoon plaknacht is, wil ik lekker kunnen slapen. Voorheen had ik airco, maar ben nu benieuwd of dat weer nodig is, of dat de combi fancoil met wtw afdoende is.

Hebben jullie hiermee ervaring? Slaapkamers zijn ong 16m2 en alle wanden zijn van binnenuit geisoleerd.
Ervaring is te vinden door dit topic door te pluizen. fancoils zijn nog niet echt gemeengoed in NL, dus de ervaringen zijn schaars. Velen zijn hier nog aan het plannen/aanleggen, waaronder ik.

Een fancoil is een convector met een fan, dus alleen de fysieke uitvoering verschilt hier. Condenserend koelen kan als je de aanvoertemperatuur voldoende laag hebt.
Een klimaatplafond kan niet condenserend koelen. aanvoertemp ~18C. Verlaging van kamertemperatuur zonder condensatie betekent verhoogde luchtvochtigheid. Dat kan het comfort beinvloeden. Het is wel geruisloos, en te combineren met koelen via vvw op de begane grond.

Verder:
Zonwering. Wat niet binnen komt hoef je er ook niet uit te halen.
Je wtw helpt in de nacht met je huis afkoelen als de temperatuur buiten lager is dan de temperatuur binnen via een bypass. Verwacht er geen wonderen van, maar het helpt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:44

copykat

Good copy isn't bad

Uit een ander topic:
Ik moet me in detail nog flink inlezen maar als ik de kern goed begrijp is het een soort nieuwe versie van de "electrische caravan heaters". Iets dat warmte heeft en een ventilator die lucht uit de doos blaast en dus de warmte mee neemt.
Je koppelt bij wijze van spreken de oude bestaande cv leidingen aan deze faincoils.
Brengt er electra heen voor de control en fanmotor. Laat de cv water wp zn werk doen met rondpompen cv water via de woonkamer thermostaat als controller.
(voila je hebt geforceerde verwarming of koeling(dan wel even leidingen isoleren tegen condensvorming.)

Met de lokale fan controller kan je meer of minder overdracht forceren uit de radiator en heb je lokale fine tuning voor eigen temperatuur setting in elke kamer.

Ik moet zeggen zo out of de blue klinkt dit nog best interessant.
Voordeel 1 buiten unit en 1 binnenunit.
Zelfde vloerverwarmings controller in de trapkast als met reguliere cv.
Geen extra units tegen t plafond.

Kan ik er van uitgaan dat ik bijvoorbeeld de zelfde soort leidingen als bij een airco door t huis kan leggen?
Die leidingen tussen de buitenunit en binnenunit zijn ook geïsoleerd namelijk.

Wat is het geluids niveau in een slaapkamer? En ten opzichte van bijv een airco unit?

En wat is ongeveer de delta T in verwarmen?
Temp buiten vs temp binnen?
Beter dan de airco?

Ik ga er van uit dat de vloeistof in een airco glicosol? Beter als koeling werkt dan water?
Of word de faincoil wp system gevuld met iets anders dan leidingwater?

Mag ik er vanuit gaan dat bij minder goed geisoleerde huizen dan nieuwbouw 2020 de fancoil radiatoren efficiënter zijn dan bijv. WP en "normale T22-ers"?

Dat zijn allemaal vragen die op komen. :)

Als ik toch leidingen moet aan passen en alles overhoop moet gooien dan maakt mij het niet uit of het airco leidingen zijn of nieuwe "cv leidingen"
Ik vraag me wel af wat de keerzijde is van het fancoil systeem. Want inderdaad waarom is het niet populairder?
Omdat we een redelijk vochtig klimaat hebben en dus veel condens en risico op schimmel vorming hebben?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Welke vraag heb je nu precies? Ik beantwoord graag vragen, maar ik heb moeite met zo'n gedachtendump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

P5ycho schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:06:
Welke vraag heb je nu precies? Ik beantwoord graag vragen, maar ik heb moeite met zo'n gedachtendump.
Kan ik me voorstellen. Het is in mijn hoofd ook nog een chaos van mogelijkheden :P

Eerste vraag:
Als fancoils, geforceerde lucht convectoren, zoveel goeds hebben waarom zie je dit zo weinig terug in de warmtepomp site's, veel is vloerverwarming is absoluut het beste.... En anders radiatoren met die boosters onderop. Een Airco is ook een warmtepomp maar dan iets andere overdracht van koelte of warmte.

Tweede vraag.
Is de fancoil convector en de leidingen die je er bij moet hebben budget technisch interessanter dan bijv. Een combinatie van airco met een LW warmtepomp?

Derde vraag:
Is die condensvorming tijdens de koelstand zodanig dat je een afvoer moet hebben of is een lekbak voldoende?

Laatste vraag is eigenlijk waarom zou ik fancoil nemen en zijn er Nederlandse installateurs?
:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Eerste antwoord:
Het is nog geen gemeengoed nee. We zitten in een transitie en installateurs weten nog niet beter. Verkrijgbaarheid is ook een ding.

Tweede antwoord:
Dat ligt er net aan wat je eisen zijn.
Een luxht/water warmtepomp neerzetten voor verwarmen en daarnaast een multisplit airco unit voor koelen is een beetje dubbelop. Dan misschien liever ook koelen met die warmtepomp plus fancoils.

Derde antwoord:
Afvoer is nodig, denk aan liters ipv milliliters.
Een lekbak wordt alleen droog als het water weer verdampt, netto resultaat is dan nul qua luchtvochtigheid verminderen natuurlijk.

Laatste:
Verwarmen met fancoil is sneller omdat je direct de luxht verwarmt. Handig voor op slaapkamers waar soms huiswerk gemaakt wordt, maar ook geslapen moet worden.
Fancoil kan ook koelen
Fancoil is lagetemperatuurverwarming
Nederlandse installateurs, vast wel ergens ;)
Ik doe het zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Tweede antwoord, ik bedoelde als 24/7 unit een warmte pomp die vloerverwarming en misschien een paar nonactieve radiatoren bedient voor de basiswarmte/koeling. En een airco voor directe aanpassing in koelen én verwarmen vooral op zolder en de slaapkamers.

Eek, liters? Ik weet niet hoe het bij jou is maar ik heb geen afvoer/riolering in elke slaapkamer.

Dat het nog geen gemeengoed is is wel een dingetje als je niet zelf wilt installeren.
Foutjes kunnen een dure aangelegenheid worden als je niet in het vak zit en voor het eerst een huisinstallatie samenstelt en installeert met nonprofi gereedschap. Steeksleutelknelkoppelingen zijn een beetje out dated.
Kopersolderen met kunststof leidingen is ook lastig en die nieuwe knel tangen en koppelingen zijn best prijzig.

Wat ik bedoel is de fancoil convectoren zien er inderdaad uit dat het het ideale kind is tussen airco's en conventionele radiatoren setup.
Geen vloeren slopen voor vloerleidingen, kleine compacte wandunits die toch flink vermogen hebben, 1 pomp en 1 buiten unit. En toch individueel instelbaar per kamer door de fanspeed aan te passen.
Maar als je moet diy'en haak ik wel een beetje af als het een gehele installatie betreft.

[ Voor 21% gewijzigd door copykat op 01-07-2023 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Tweede vraag deel 2:
Je neemt een lw warmtepomp. Warmteafgifte kan met vvw, maar ook convectoren of fancoils.
Tweede eis, je wilt koelen. Dan kun je kiezen uit single airco, multisplit airco, of fancoils icm je bestaande warmtepomp die je toch al gekocht had. Dan gok ik zo dat die fancoil goedkoper gaat zijn.

Ik heb ook geen afvoer daar nee. Verandert niets tov een airco, die moet net zo goed zijn condenswater kwijt. Dat is bij hetzelfde koelgedrag ongeveer evenveel. Condenspomp is een oplossing.

Als je hrt niet zelf wilt doen dan moet je een goede instalateur vinden. Ze zullen er vast zijn. Ik ben er nog nooit een tegengekomen die me kan volgen, dus dan doe ik het wel zelf. Het is mijn vak niet, dus het gaat wat langzamer. Materiaal en gereedschap is prima te verkrijgen bij bijvoorbeeld Warmteservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 08:22
Voordeel van vvw in plaats van verwarmen met fancoils is comfort. Vvw wordt door het gros van de mensen als comfortabeler ervaren als fancoils (wat in principe hetzelfde beleeft wordt als verwarmen met airco's; warme luchtstroom en geluid). Voordeel van fancoils is dat ze sneller reageren en ook kunnen koelen.

Wij gaan voor fancoils op de boven verdieping (voor incidenteel verwarmen en koelen) en vloerverwarming op de begane grond + een fancoil voor het koelen. We beginnen blanco (renovatie van huis zonder verwarming) en vonden dit de beste totaal oplossing, vooral om dat we maar 1 unit (L/W warmtepomp) nodig hebben voor verwarmen en koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Exact hetzeflde plan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Juist, zo als ik al schreef klinkt als een sweetspot in warmtepompwereld.

Die fancoilconvectoren is dat usb-c voeding achtig of meer 230vac aansluiting?
(snoerdikte en afwerking)

Vloerverwarming is door de betonmassa vrij traag in reageren op instellingen dus je moet altijd nog een "quick reacter" er bij hebben.
Ik dacht eerst een gezellige pelletkachel in de al bestaande maar bijna nooit gebruikte openhaard is prima voor als t net ff te koud is.

Boven in de slaapkamers zijn alleen radiators of fancoils en anders een LLwp unit een mogelijkheid.

Die fancoils ga ik me eens verder in verdiepen.
thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik heb wel een mening over een (pellet)kachel, maar die wil je misschien niet horen...

Voeding is altijd 230V. Linksom of rechtsom, usb-c komt ook uit het stopcontact uiteindelijk. Handig om vast rekening mee te houden.

De momenten dat het net ff te koud is komen meestal door een slecht geisoleerde schil van je huis. Als je dat fixt heb je geen comfortproblemen meer en dekt je vvw alle scenario's zonder stinkende pelletkachel. Oeps, toch gezegd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

P5ycho schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:14:
Ik heb wel een mening over een (pellet)kachel, maar die wil je misschien niet horen...

Voeding is altijd 230V. Linksom of rechtsom, usb-c komt ook uit het stopcontact uiteindelijk. Handig om vast rekening mee te houden.
ok platte stekker en een gootje word t dan.
De momenten dat het net ff te koud is komen meestal door een slecht geisoleerde schil van je huis. Als je dat fixt heb je geen comfortproblemen meer en dekt je vvw alle scenario's zonder stinkende pelletkachel. Oeps, toch gezegd. :+
_O-

Wees blij dat ik geen grofvuil meubels vd straat pluk en in mn open haard schuif zoals sommige. 😁

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Verschil/voordelen/nadelen

WP lucht-water op radiatoren laag temperatuur (eventueel met ventilatoren aangevuld):
- Voordeel: Minste werk aan bestaande installatie en minste aanvullingen, machine kopen aansluiten, cv ketel eraf.
- Nadeel: je afgiftesysteem moet wel de capaciteit kunnen leveren om de woning op temperatuur te houden
- Nadeel: Het leidingsysteem moet wel de flow van de WP (die is hoger) kunnen verwerken
- Nadeel: Niet kunnen koelen.

WP lucht-water op vloerverwarming:
- Voordeel: Hoger rendement bij verwarming omdat je kunt werken met lagere temperaturen.
- Voordeel: Je kunt ook (boven dauwpunt) koelen met de vloer
- Nadeel: Vloerverwarming aanleggen
- Nadeel: Het leidingsysteem moet wel de flow van de WP (die is hoger) kunnen verwerken
- Nadeel: Beperkt kunnen koelen.

WP lucht-water op fancoils:
- Voordeel: Snel kunnen verwarmen en volledig koelen (Als het leidingsysteem ook dampdicht is geisoleerd).
- Voordeel: ook kunnen ontvochtigen en ventileren.
- Nadeel: fancoil systeem en leidingen aanleggen (en voeding en condens en regeling)
- Nadeel: Verwarming werkt wel op een hogere temperatuur dan vloerverwarming daardoor minder rendement

WP lucht-water op vloerverwarming EN fancoils:
- Voordeel: hoog rendement bij verwarmen en koelen op vloer
- Voordeel: ook snel kunnen verwarmen en koelen (Als het leidingsysteem ook dampdicht is geisoleerd).
- Voordeel: ook kunnen ontvochtigen.
- Nadeel: fancoil systeem en vloerverwarming en leidingen aanleggen (en voeding en condens en regeling)
- Nadeel: machine goed instellen op alle situaties vergt enige ervaring
- Nadeel: veel componenten en dus duur let op op de regeling of het een of het ander het kan niet samenwerken.

Dat laatste systeem hebben wij thuis en is te bezichtigen, let wel op want als je dat gezien hebt, dan wil je dat ook :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Thanks @martijn v o
Mooie opsomming.
1e set up.
Vast iets voor mensen die hun huis geheel op orde hebben en niet meer willen verbouwen.

2e set up is denk ik de meest reguliere omzetting in nieuwere huizen en mensen die al eerder vloerverwarming hebben laten frezen.

3e setup is als 1e maar dan indien je oude radiatoren hebt en onvoldoende vermogen kan genereren. Fanblock's onder je oude radiatoren plakken om vermogen te boosten werkt denk ik ook wel.

4e is denk ik de meest ideale versie.
Koelen en verwarming
Hoog rendement.

Vind het nogsteeds wel een nadeel dat er weinig installateurs zijn.(of kan ik ze gewoon niet makkelijk googlen?)
Concurentie(prijs stabilisatie), ervaring, garantie, instel-kennis en zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
martijn v o schreef op zondag 2 juli 2023 @ 08:39:
Verschil/voordelen/nadelen

WP lucht-water op radiatoren laag temperatuur (eventueel met ventilatoren aangevuld):
- Voordeel: Minste werk aan bestaande installatie en minste aanvullingen, machine kopen aansluiten, cv ketel eraf.
- Nadeel: je afgiftesysteem moet wel de capaciteit kunnen leveren om de woning op temperatuur te houden
- Nadeel: Niet kunnen koelen.

WP lucht-water op vloerverwarming:
- Voordeel: Hoger rendement bij verwarming omdat je kunt werken met lagere temperaturen.
- Voordeel: Je kunt ook (boven dauwpunt) koelen met de vloer
- Nadeel: Vloerverwarming aanleggen
- Nadeel: Beperkt kunnen koelen.

WP lucht-water op fancoils:
- Voordeel: Snel kunnen verwarmen en volledig koelen (Als het leidingsysteem ook dampdicht is geisoleerd).
- Voordeel: ook kunnen ontvochtigen en ventileren.
- Nadeel: fancoil systeem en leidingen aanleggen (en voeding en condens en regeling)
- Nadeel: Verwarming werkt wel op een hogere temperatuur dan vloerverwarming daardoor minder rendement

WP lucht-water op vloerverwarming EN fancoils:
- Voordeel: hoog rendement bij verwarmen en koelen op vloer
- Voordeel: ook snel kunnen verwarmen en koelen (Als het leidingsysteem ook dampdicht is geisoleerd).
- Voordeel: ook kunnen ontvochtigen.
- Nadeel: fancoil systeem en vloerverwarming en leidingen aanleggen (en voeding en condens en regeling)
- Nadeel: machine goed instellen op alle situaties vergt enige ervaring
- Nadeel: veel componenten en dus duur let op op de regeling of het een of het ander het kan niet samenwerken.

Dat laatste systeem hebben wij thuis en is te bezichtigen, let wel op want als je dat gezien hebt, dan wil je dat ook :-)
Welke fancoils heb je en waar is het systeem te bezichtigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou graag deze radiator door een fancoil willen vervangen, maar zit met de pex leidingen die nu op het onderblok aangesloten zitten. Wat is de simpelste manier om zonder perswerk een fancoil hierop aan te sluiten? Flexibele slangen oid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNfif5QsmM5Rm8qdCaVRkram-1U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pnu8S5ZLaID3ZZU7KTeUFGWe.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Pejdref schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:25:
[...]

Welke fancoils heb je en waar is het systeem te bezichtigen?
Vaillant en Amersfoort, we zijn gek op appeltaart :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Tele schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:41:
Ik zou graag deze radiator door een fancoil willen vervangen, maar zit met de pex leidingen die nu op het onderblok aangesloten zitten. Wat is de simpelste manier om zonder perswerk een fancoil hierop aan te sluiten? Flexibele slangen oid?

[Afbeelding]
Wat je wil met een overgangskoppeling naar (knel)koper of draad naar een flex slang.
Waar wil je de fancoil ophangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:36

timovd

Voorsprong door techniek

@Tele Er zal nu een NL RTM koppeling (of vergelijkbaar van ander merk) op zitten.
Ik vermoed dat de aanvoer en retour op het onderblok 15mm (knel) zijn, dus heb je een rvs flexibele slang nodig die hier op past.
Zoiets als dit: https://www.hornbach.nl/p...draad-30-cm-dn8/10392687/
Alleen met DN8 heb je niet zo veel flow.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Een uponor NL koppeling of vergelijkbaar kun je prima weer verlengen met een messing knelkoppeling. Knelring verwijderen en deze erin draaien. Vernikkelde variant gebruiken als het in het zicht zit.
Zo'n flexibele slang is echt geen goede keus, gebruik die maar bij je wc fontein waar hij voor bedoeld is :).

[ Voor 21% gewijzigd door P5ycho op 07-07-2023 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39
@copykat ik zie zo 123 niet genoemd dat je voor condenserend koelen met fancoils je hele CV leiding systeem luchtdicht moet isoleren. Anders worden de leidingen ook druipnat.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ronald schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:51:
@copykat ik zie zo 123 niet genoemd dat je voor condenserend koelen met fancoils je hele CV leiding systeem luchtdicht moet isoleren. Anders worden de leidingen ook druipnat.
Dat laatste is inderdaad een onderdeel van mijn zoektocht naar een goed inzicht in de voor en nadelen van elk systeem.
Ik probeer te bepalen wat ik moet aanschaffen dit jaar.
Huidig systeem is 2015 hr combi en afgekoppelde G-Radiatoren. Dus niks doen is niet aan de orde. Ik moet enige vorm van kamerverwarming aanschaffen dit jaar.
In therorie zou een electrische boiler voor douchewater en incidenteel warmtapwater al een flink deel van het gasverbruik verminderen en dat is volgens mij een aanpassing die redelijk simpel is. (andersom werkt het nu ook. (bijna alle oude radiatoren zijn weg en warmwater is de enige afname /gasverbruik.)
Een ander facet is de aanpassingen vd CV leidingen. Alle 15mm delen zullen vervangen moeten worden voor 22mm. Ivm doorstroom volume voor lagere temperaturen van CV water.
Op sommige plekken is dit bijna niet mogelijk te doen zonder demontage afgewerkte (gestucked) plafonds.
Dit betekend dus ook dat 7graden koelen condensatie veroorzaakt op leidingen die ik niet kan isoleren.
Wat blijkbaar niet te voorkomen is bij fancoil en flinke koeling van cv water.

Dus ik moet boven het "dauwpunt" blijven in huis met de leidingen en dan blijkbaar ook met de afgifte units zoals radiatoren en fancoils.

Optionele keuze is nu hoog rendement radiatoren die met van die fanblock's om de momenten dat de lagere watertemperatuur die een waterpomp levert niet voldoende is op koude dagen. Slaapkamers en ventilatie lawaai is niet altijd gewenst dus moet optioneel zijn in wel of niet draaien.

Dauwpunt problematiek. Heb ik niet met een volledig gescheiden LL WP split unit.(althans kwa leidingen)
Dus ik kan er blijkbaar niet omheen dat als ik wil koelen op hete dagen een klassieke airco moet ophangen/ vloerunit moet plaatsen.
Deurtje open en de afgekoelde lucht wandelt vanzelf naar de 1ste verdieping terwijl de warme lucht de tegengestelde route volgt dus alleen op 2e verdieping een airco is niet onoverkomelijk.

Wat ik nu nog moet onderzoeken is of een 2015 Atag in staat is te communiceren met een warmtepomp en de kamerthermostaat als een hybridsystem of dat het gewoon vrijwel noodzakelijk is door te zetten naar electrische boiler en LWWP voor radiatoren en vloerverwarming bg plus de luxe van LLWP airco en extra verwarming in koude dagen. Dus de gasCV verwijderen.

Deze investering naar direct gasloos is een stuk hoger dan eerst begroot voor de komende 5 jaar.
Ik heb nu liever een stapsgewijze overgang.
Maar key leidraad is investering vs besparing energiekosten.
Andere leidraad is niet zoveel systemen die moeten samenwerken (ze beïnvloeden elkaar dus ze moeten gezamelijk (in)regelbaar zijn en hoe meer verschillende units hoe meer onderhoudstijd en kosten en risico op tegenstrijdige instellingen.
Laatste leidraad is niks kopen wat een paar jaar later vervangen moet worden wegens energietransitie terwijl het jaren langer mee kan gaan.

Binnenkort maar eens om de tafel zitten met leveranciers/installateurs om een helderder beeld te krijgen van de practische knelpunten tussen systemen en de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Laatst online: 23:55

Seafarer

XXX

copykat schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:50:
[...]

Dat laatste is inderdaad een onderdeel van mijn zoektocht naar een goed inzicht in de voor en nadelen van elk systeem.
Ik probeer te bepalen wat ik moet aanschaffen dit jaar.
Huidig systeem is 2015 hr combi en afgekoppelde G-Radiatoren. Dus niks doen is niet aan de orde. Ik moet enige vorm van kamerverwarming aanschaffen dit jaar.
In therorie zou een electrische boiler voor douchewater en incidenteel warmtapwater al een flink deel van het gasverbruik verminderen en dat is volgens mij een aanpassing die redelijk simpel is. (andersom werkt het nu ook. (bijna alle oude radiatoren zijn weg en warmwater is de enige afname /gasverbruik.)
Een ander facet is de aanpassingen vd CV leidingen. Alle 15mm delen zullen vervangen moeten worden voor 22mm. Ivm doorstroom volume voor lagere temperaturen van CV water.
Op sommige plekken is dit bijna niet mogelijk te doen zonder demontage afgewerkte (gestucked) plafonds.
Dit betekend dus ook dat 7graden koelen condensatie veroorzaakt op leidingen die ik niet kan isoleren.
Wat blijkbaar niet te voorkomen is bij fancoil en flinke koeling van cv water.

Dus ik moet boven het "dauwpunt" blijven in huis met de leidingen en dan blijkbaar ook met de afgifte units zoals radiatoren en fancoils.

Optionele keuze is nu hoog rendement radiatoren die met van die fanblock's om de momenten dat de lagere watertemperatuur die een waterpomp levert niet voldoende is op koude dagen. Slaapkamers en ventilatie lawaai is niet altijd gewenst dus moet optioneel zijn in wel of niet draaien.

Dauwpunt problematiek. Heb ik niet met een volledig gescheiden LL WP split unit.(althans kwa leidingen)
Dus ik kan er blijkbaar niet omheen dat als ik wil koelen op hete dagen een klassieke airco moet ophangen/ vloerunit moet plaatsen.
Deurtje open en de afgekoelde lucht wandelt vanzelf naar de 1ste verdieping terwijl de warme lucht de tegengestelde route volgt dus alleen op 2e verdieping een airco is niet onoverkomelijk.

Wat ik nu nog moet onderzoeken is of een 2015 Atag in staat is te communiceren met een warmtepomp en de kamerthermostaat als een hybridsystem of dat het gewoon vrijwel noodzakelijk is door te zetten naar electrische boiler en LWWP voor radiatoren en vloerverwarming bg plus de luxe van LLWP airco en extra verwarming in koude dagen. Dus de gasCV verwijderen.

Deze investering naar direct gasloos is een stuk hoger dan eerst begroot voor de komende 5 jaar.
Ik heb nu liever een stapsgewijze overgang.
Maar key leidraad is investering vs besparing energiekosten.
Andere leidraad is niet zoveel systemen die moeten samenwerken (ze beïnvloeden elkaar dus ze moeten gezamelijk (in)regelbaar zijn en hoe meer verschillende units hoe meer onderhoudstijd en kosten en risico op tegenstrijdige instellingen.
Laatste leidraad is niks kopen wat een paar jaar later vervangen moet worden wegens energietransitie terwijl het jaren langer mee kan gaan.

Binnenkort maar eens om de tafel zitten met leveranciers/installateurs om een helderder beeld te krijgen van de practische knelpunten tussen systemen en de mogelijkheden.
Je hebt het over geluid.
Ik slaap nogal eens in hotels die voorzien zijn van FCU's, je hoort ze altijd. Ook in de 4 sterren hotels zijn ze stiller maar je hoort een FCU. Is niets aan te doen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39
@copykat ik denk dat je het best je woning in eigen topic kunt beschrijven. En probeer dan de feiten van de gedachtedump te scheiden. (Ik begrijp dat je je kan voelen als waterval van opties, forum kan je helpen als je het makkelijk beschrijft)

Het gaat anders erg off topic voor hier worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ronald schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 05:34:
@copykat ik denk dat je het best je woning in eigen topic kunt beschrijven. En probeer dan de feiten van de gedachtedump te scheiden. (Ik begrijp dat je je kan voelen als waterval van opties, forum kan je helpen als je het makkelijk beschrijft)

Het gaat anders erg off topic voor hier worden.
Ik begrijp wat je bedoelt probleem is alleen dat dan alles zo versplinterd in topics dat het niet meer terug te vinden waar wat stond. Mn beschrijving is meer een opsomming van variaties die mogelijk kunnen zijn.

Wat dus met fancoil en koelen een probleem is, is condensatie met name vochtdruppels die gaan lopen en ophopen.
Op leidingen, (dat is echt een probleem want dat kan je niet overal opvangen) en op de radiator.(wat met een lekbak opgevangen kan worden dus minder een probleem.)
Ik begreep ergens dat je met de warmtepomp controler een huminity sensor kon gebruiken, bijv. Op de vloer, om zo t dauwpunt te ontlopen. Moment dat condens vocht ontstaat. Klopt dat?
Dat zou betekenen dat de WP op vochtigere dagen minder kan koelen maar dat is dan geen echt probleem denk ik. Of is het ongeïsoleerde leidingen betekend close to zero koeling?
Met in elke kamer een huminitysensor zou je dan de minimale WP afgifte temperatuur kunnen berekenen die nodig is om geen condens te krijgen.

Airco's hebben ook last van condens, koelvloeistof is tot de wand unit gewoon koud in de slang en t koel element waar de lucht langs te trokken word dus ook. Maar daar is het optreden condens blijkbaar vooral in de afgifte unit.

@Seafarer in hoeverre is dat fcu geluid als storend te ervaren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Vochtschade van condens is vervelend, maar spanningscorrosie is nog een veel groter probleem want dan heb je de tent potentieel blank staan.

https://www.bonfix.nl/nl/spanningscorrosie

https://www.techniekneder...niet-langer-incident-2003

P5ycho in "[Fancoils] Toetsing ontwerp"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@P5ycho wat je dus eigenlijk zegt is je moet alle pijpen eigenlijk vervangen.
Geld dit alleen met niet watergevulde systemen of eigenlijk voor alle systemen.
Ik snap dat de vloeistof in de buitenunit en binnen unit circuit hier onder valt want dat is geen "leidingwater" vulsel. Maar meeste radiatoren en het circuit is leidingwater gevuld met een Cv ketel.
Ik ging er van uit dat binnen dat zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Vervangen? Misschien heb je al geisoleerde leidingen ingestort liggen. Misschien gebruik je wel mlc leiding met kunststof koppelingen. Misschien heb je alle geperst met roodkoperen of rvs perskoppelingen. Er zijn best opties, maar het is niet wat je normaal vindt in NL.

k neem aan dat je met 'niet watergevulde systemen' gasgebaseerde systemen bedoelt, oftewel splitsystemen?
Daar hebben de fabrikanten hun zaakjes wel voor elkaar.

Ik zou niet weten waarom je iets anders dan water door je afgiftesysteem zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Alles is geschilderd maar ik gok hard koperen buis met knelkoppeling van messing is de meest voorkomende verbinding. Een paar plekken zijn gesoldeerd.
Vlak bij de CV is staal 32mm , denk ik, met knelkoppeling.

Niks is geïsoleerd kwa leidingen.
1980 spul wat in 2015 is aangepast voor de nieuwe hrketel. Zelfs geen thermostaatkranen.

Niet watergevulde systemen bedoel ik de leidingen tussen de buiten unit en de WP aan de inkomende zijde.
Dat is meestal glycol. Ik neem aan dat die sowieso geïsoleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik denk dat je voornamelijk split R410a en R32 of monoblocks met water vindt in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

copykat schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:15:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt probleem is alleen dat dan alles zo versplinterd in topics dat het niet meer terug te vinden waar wat stond. Mn beschrijving is meer een opsomming van variaties die mogelijk kunnen zijn.

Wat dus met fancoil en koelen een probleem is, is condensatie met name vochtdruppels die gaan lopen en ophopen.
Op leidingen, (dat is echt een probleem want dat kan je niet overal opvangen) en op de radiator.(wat met een lekbak opgevangen kan worden dus minder een probleem.)
Ik begreep ergens dat je met de warmtepomp controler een huminity sensor kon gebruiken, bijv. Op de vloer, om zo t dauwpunt te ontlopen. Moment dat condens vocht ontstaat. Klopt dat?
Dat zou betekenen dat de WP op vochtigere dagen minder kan koelen maar dat is dan geen echt probleem denk ik. Of is het ongeïsoleerde leidingen betekend close to zero koeling?
Met in elke kamer een huminitysensor zou je dan de minimale WP afgifte temperatuur kunnen berekenen die nodig is om geen condens te krijgen.

Airco's hebben ook last van condens, koelvloeistof is tot de wand unit gewoon koud in de slang en t koel element waar de lucht langs te trokken word dus ook. Maar daar is het optreden condens blijkbaar vooral in de afgifte unit.

@Seafarer in hoeverre is dat fcu geluid als storend te ervaren?
Dit hoort onder de afdeling moeilijke vragen. ;)

Dat is maar net hoe je dat persoonlijk ervaart en iedereen heeft een andere irritatie grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Seafarer schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:43:
[...]

Dit hoort onder de afdeling moeilijke vragen. ;)

Dat is maar net hoe je dat persoonlijk ervaart en iedereen heeft een andere irritatie grens.
Is het zoemen van een desktop fan die moet werken?
Tv kijken normaal audio is 45-60dB
Dus 25 30dB aan fan geluid?
Mn vaatwasser in de open keuken doet 38dB aan klotsend water op 5 meter afstand.
Hoorbaar ja storend? Nee niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 14:56
Zijn de adviesprijzen die in de mooie nederlandse Panasonic Aquarea catalogus staan realistisch of is dat ook een kwestie "alleen in Italie"? De prijs voor zeg de paw-fc2a-k018ir (3kw/600€) is naar Nederlandse maatstaven wel interresant, kunnen/willen installateurs dat voor die prijs hier leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

copykat schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 20:49:
[...]

Is het zoemen van een desktop fan die moet werken?
Meer
Tv kijken normaal audio is 45-60dB
Bij standje max. Hoor je ze boven de tv uit.
Dus 25 30dB aan fan geluid?
In de folder.
Mn vaatwasser in de open keuken doet 38dB aan klotsend water op 5 meter afstand.
Hoorbaar ja storend? Nee niet echt.
Je kunt natuurlijk voor een bepaalde ruimte altijd een grotere nemen dan hoeft die ook minder te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

(puur persoonlijke mening dat noodzakelijke verwarming (en koeling is luxe) efficient, redelijk op de achtergrond werkend met weinig onderhoud en instelwerk/ afregeltijd moet zijn.)

Ik twijfel en beetje tussen de "regulieren HR radiatoren" die geschikt zijn voor lagere temperaturen zoals bijv.
Jaga Strada convectorradiator. (desnoods met later een fanbooster er onder voor de koudere dagen of het zelfde maar dan met Brugman Compact 4 paneelradiator type 22 (iets minder stylisch maar goedkoper.) en echte fancoils
Deze zijn ook nog een alternatief. (Soort fancoil light)
Voordeel van bovenstaande systemen is dat ze wat passiever (geluidsloos) zijn onder normale omstandigheden. Omdat condensvorming op leidingen (en radiatoren) voor mijn situatie lastig te voorkomen is bij koelen is dat voordeel van de fancoils ook een beetje weg. imo.

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 12-07-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Jaga's zijn zonder fans helemaal niet zoveel beter dan een paneelradiator. Dat is ook logisch, natuurlijke convectie neemt af bij lagere temperatuurdelta met omgevingslucht. Dat geldt ook bij een convector. Paneelradiatoren die 'ltv geschikt' zijn hebben meestal alleen een andere interne flow. In plaats van dat het aanvoerwater eerst door het achterste paneel gaat, is dat dan verplaatst naar het voorste paneel. Dat doet allemaal niet zoveel de laatste keer dat ik er naar keek. Uiteindelijk moet je gewoon of groter dimensioneren of actief lucht aanvoeren. De rest is marketing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:31
Pinkys Brain schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:55:
Zijn de adviesprijzen die in de mooie nederlandse Panasonic Aquarea catalogus staan realistisch of is dat ook een kwestie "alleen in Italie"? De prijs voor zeg de paw-fc2a-k018ir (3kw/600€) is naar Nederlandse maatstaven wel interresant, kunnen/willen installateurs dat voor die prijs hier leveren?
Ze staan in ieder geval ook daarvoor in de catalogus van een nederlandse distributeur.
je zou dan een nederlandse leverancier moeten benaderen, zoals groene-energiewinkel of warmtepomponline, of zij deze kunnen leveren.

ik zie wel dat deze een 1/2" aansluiting hebben. Doorgaans wordt wel 3/4" gebruikt bij fancoils in combinatie met bijvoorbeeld 22mm koper of 20mm meerlagenbuis, geisoleerd en wel.

Hier werken de fancoils inmiddels naar behoren. Wij hebben van vaillant:
1x VA 2-025 WN (12m2 slaapkamer 1)
1x VA 2-025 WN (10m2 slaapkamer)
1x VA 2-035 WN (17m2 zolderkamer)
1x VA 2-015 CN (5m2 kleedkamer, meer als doel ontvochtigen)

aangesloten vanaf de warmtepomp op het buffervat, 26mm geisoleerd naar een kunststof (vloerverwarming)verdeler. Vanaf de verdeler lopen er 20mm geisoleerde buizen naar de fancoils. Doordat de verdeler flowmeters bevat, kan ik deze dus ook gemakkelijk afsluiten of waterzijdig inregelen.

ik stuur ze aan middels domotica.
De fancoils zitten op een zigbee stekker. Op het moment dat deze aan gaat, gaat de fancoil op de laatste stand verder (dus als je hem uitzet met de zigbee plug terwijl hij op koelen staat, en vervolgens weer aan zet, gaat ie daarna verder met koelen). ik gebruik dus geen extra thermostaten, alleen zigbee sensoren in de slaapkamers.

Daarna kan je helemaal los gaan met scripts en dergelijke om ze verder aan te sturen
bijv. als temperatuur slaapkamer1 hoger is dan 24graden:
  • fancoil1 aan
  • warmtepomp aan
  • warmtepomp setpoint watertemperatuur zone1 op 7 graden
  • pomp zone1 aan
  • pomp zone2 (vloer) uit als watertemperatuur hoger is dan dauwpunttemperatuur zone2
De Fancoil zelf gebruikt maar 15watt per uur, dus dat is nagenoeg verwaarloosbaar. het geluid op de hoogste stand is echt verwaarloosbaar en minder dan een tafelventilatortje.

Edit: en als tip als je gaat persen: wavin en henco hebben een assortiment met kunststof persfittingen die je kan gebruiken voor koelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:08
assje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:38:
In augustus wordt bij mij een Mitsubishi Electric SCR-M60V-200D geplaatst. Ik laat hierbij ook een Vaillant 4,5 Kw. VA1-045 Fancoil monteren in het trapgat. Hiermee wil ik condenserend gaan koelen om op die manier temperatuur voor de gehele woning enigszins onder controle te houden (overdag rustig draaien om zoninstraling te compenseren).
Inmiddels deze zomer al een aantal keer dankbaar gebruik gemaakt van koelen met mijn fancoil (zie bericht hierboven, even klikken voor schetsje). Wel heb ik een drietal uitdagingen of zaken die voor verbetering vatbaar zijn;

1) Koppeling warmtepomp & fancoil
De warmtepomp en de fancoil zijn twee op zich staande apparaten die bij mij (nog) niet met elkaar praten. Ik moet zeker stellen dat ik altijd mijn fancoil inschakel als de warmtepomp gaat koelen, als dat niet het geval zou zijn zou hij continue gaan pendelen. Mijn warmtepomp kan ik op afstand inschakelen maar met de fancoil kan ik dat nu niet. Ik heb geen zin in andere systemen/domotica, ik zou het liefst een eenvoudige koppeling hebben zodat als de warmtepomp inschakelt altijd de fancoil inschakelt (en bij uitschakelen wellicht even nadraaien). Iemand ideeen of ervaring?

2) Fancoil blaasrichting default
De fancoil aanzetten is een kweste van druk op de knop. Heel irritant alleen dat iedere keer bij inschakelen hij bij default weer op de meest horizontale stand inschakelt. Ik moet dan dus 7 keer op het knopje drukken om hem zo straks mogelijk langs beneden te laten blazen. Ik zou wellicht overwegen om het motortje gewoon los te halen en zo een vaste stand te forceren. Iemand andere ideeën?

3) Blaasrichting kan niet zo ver naar beneden
Het idee bij mij is om hem naar beneden het open trapgat in te laten blazen. Echter, de meest verticale stand blaast alsnog maar iets van 45 graden wat voor mij niet genoeg is (achteraf had ik hem beter op de tegenoverliggende muur waar de warmtepomp staat kunnen ophangen).

Ik heb nu maar een stuk karton aan de bovenkant getapet die de luchtstroom naar beneden forceert. Dat werkt perfect maar ziet er natuurlijk knullig uit. Wellicht is er i.c.m. 2) een oplossing te vinden maar ben er een beetje huiverig voor om aan die lamellen te gaan knutselen.

Ben benieuwd of andere mensen deze uitdagingen ook hebben en hoe hier mee omgegaan wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 17-07-2023 20:11 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Door deze uitdagingen staat de fancoil hier nog in de doos te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
assje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:20:
De warmtepomp en de fancoil zijn twee op zich staande apparaten die bij mij (nog) niet met elkaar praten. Ik moet zeker stellen dat ik altijd mijn fancoil inschakel als de warmtepomp gaat koelen, als dat niet het geval zou zijn zou hij continue gaan pendelen. Mijn warmtepomp kan ik op afstand inschakelen maar met de fancoil kan ik dat nu niet. Ik heb geen zin in andere systemen/domotica, ik zou het liefst een eenvoudige koppeling hebben zodat als de warmtepomp inschakelt altijd de fancoil inschakelt (en bij uitschakelen wellicht even nadraaien). Iemand ideeen of ervaring?
Aanvullend op mezelf; helemaal ideaal zou zijn als de fancoil op de watertemperatuur zou schakelen.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 17-07-2023 20:15 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:05
assje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:20:
[...]

Inmiddels deze zomer al een aantal keer dankbaar gebruik gemaakt van koelen met mijn fancoil (zie bericht hierboven, even klikken voor schetsje). Wel heb ik een drietal uitdagingen of zaken die voor verbetering vatbaar zijn;

2) Fancoil blaasrichting default
De fancoil aanzetten is een kweste van druk op de knop. Heel irritant alleen dat iedere keer bij inschakelen hij bij default weer op de meest horizontale stand inschakelt. Ik moet dan dus 7 keer op het knopje drukken om hem zo straks mogelijk langs beneden te laten blazen. Ik zou wellicht overwegen om het motortje gewoon los te halen en zo een vaste stand te forceren. Iemand andere ideeën?

3) Blaasrichting kan niet zo ver naar beneden
Het idee bij mij is om hem naar beneden het open trapgat in te laten blazen. Echter, de meest verticale stand blaast alsnog maar iets van 45 graden wat voor mij niet genoeg is (achteraf had ik hem beter op de tegenoverliggende muur waar de warmtepomp staat kunnen ophangen).

Ik heb nu maar een stuk karton aan de bovenkant getapet die de luchtstroom naar beneden forceert. Dat werkt perfect maar ziet er natuurlijk knullig uit. Wellicht is er i.c.m. 2) een oplossing te vinden maar ben er een beetje huiverig voor om aan die lamellen te gaan knutselen.

Ben benieuwd of andere mensen deze uitdagingen ook hebben en hoe hier mee omgegaan wordt.
Herkenbaar, hier ook dezelfde fancoil hangen in een trapgat. Kan je wellicht een schakelaar schakelen waar je de fancoil aan hangt met een contact vanuit de warmtepomp? Of anders een Shelly of Sonoff waar een temperatuursensor aanhangt die je op de aanvoerleiding plakt en waar je de logica op zet dat hij inschakelt als de temperatuur onder de 18 graden zakt?

Voor de hoek heb ik helaas ook nog geen oplossing gevonden. Wel zie ik dat het koelvermogen bij maximaal naar beneden gericht een stuk lager is dan bij de verticale swing stand.

Een bijkomend irritatiepuntje vind ik de piep die je hoort als je hem met een slimme schakelaar aanzet. Niet heel prettig met licht slapende kinderen.

Verder erg blij mee. Nu beneden ook eentje van IdealClima waar ook modbus op zou moeten zitten, dus komende winter maar eens kijken of ik daar nog meer mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Welk typenummer is die idealclima?
Modbus zou geweldig zijn, alles wordt hier toch al door home assistant benldiend dus dit zou daar mooi bij passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
assje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:14:
[...]

Aanvullend op mezelf; helemaal ideaal zou zijn als de fancoil op de watertemperatuur zou schakelen.
Dit zou inderdaad het meest logisch zijn. Maar dat moet toch te doen zijn lijkt me?
Heel simplistisch gedacht misschien, maar is er niet ergens een contactje in die fancoilcontroller welke je kunt breken of maken.
Waar normaal gesproken de temperatuursensor op zit, of zoiets.
Of is die fan misschien "dom" aan te sturen? Dan is het een kwestie van een tempsensor ergens om de leiding heen, en dan met een relais of opto e.e.a. schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De aansluitingen voor deze tempsensoren zitten al op het printje idd, maar ik heb dat niet verder onderzocht.
Misschien is IR aansturing van binnenuit de behuizing ook een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
verkeerslicht schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:59:
Dit zou inderdaad het meest logisch zijn. Maar dat moet toch te doen zijn lijkt me?
Heel simplistisch gedacht misschien, maar is er niet ergens een contactje in die fancoilcontroller welke je kunt breken of maken.
Waar normaal gesproken de temperatuursensor op zit, of zoiets.
Of is die fan misschien "dom" aan te sturen? Dan is het een kwestie van een tempsensor ergens om de leiding heen, en dan met een relais of opto e.e.a. schakelen...
Ik denk dat het allemaal kan maar i.v.m. drukke baan en teveel andere open zaken ben ik niet echt bereid moeite te doen op dit moment. Het moet simpel, set and forget en betrouwbaar zijn, ik wil geen risico op projectjes die toch meer moeite koste dan verwacht of frustratie opleveren omdat het niet lekker werkt.

Voorlopig blijf ik maar gewoon de boel handmatig aanzetten met de afstandbediening denk ik. Komt er in de basis op neer dat bij twijfel de fancoil gewoon altijd aan moet blijven staan; zoveel stroom verbruikt die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Toch even gespiekt, er lijken in ieder geval mogelijkheden te zijn:

De manual zegt :
uitrusting- sensorgestuurd hydraulisch circuit
Alleen niet helemaal duidelijk of item #10 onderdeel is van de uitrusting of puur een optie tot aansluiten. Verder ook niets duidelijk over de opties die de dipswitches op "CN301" bieden;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aK0eHbeiXS0dsgchboI4T5wIKh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPfwozqAtNHJOCGZevcAGzuf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een contactformulier ingevuld bij Vaillant met wat vragen. @Heronimo hier nog nooit naar gekeken?

Edit;
Mijn Ecodan ERST20D-VM2D heeft een 230V signaaluitgang voor koelbedrijf. Als er een ingang op de AroVAIR zou zitten zou daarmee te schakelen moeten zijn. Zou wellicht kunnen met behulp van een 230V relais op het droogcontactrelais (CN5 - #6).

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 18-07-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:58
Zouden jullie naar onze situatie kunnen kijken en mee willen denken of een fancoil of airco opstelling een betere keus voor ons zou zijn? Warmtepomp advies Uploader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Laatst online: 05-09 17:13

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Murkmans schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:35:
@Maestro nee helaas, ik wacht nog steeds.

Hello I'm sorry but at the moment we don't have any certain date of delivery of your material by Vaillant.
we urge the supplier every 10 days in case there are good news, it will be my pleasure to notify you immediately
regards

Ik zou er dus momenteel ook niet bestellen als ik jou was (ook al is de prijs 2x zo gunstig dan ergens anders in NL). Houd er rekening mee dat acquaclick nog de oudere versie online had staan toen ik bestelde, er zijn nu nieuwere beschikbaar (VA-2 is nieuw, VA-1 is oud).

bij Tavolla zie ik deze wel beschikbaar staan.https://www.tavolla.com/vaillant-0010045906-arovair-va-2-025-wn-fancoil-a-parete/
Ik had misschien beter naar je kunnen luisteren :D
De bestelling werd begin maart geleverd, enkele dagen vóór die van jou.
Helaas zat daar een VA1-025WN bij, waar er een VA1-045WN was besteld.
Die VA1-025WN is retour gegaan en inmiddels heeft Acquaclick een vervangende VA2-045WN geleverd.
Eindelijk compleet!

Behalve bovenstaande heb ik ook drie VA2-035CN consoles besteld, maar zonder de thermostaatmodules.
Die doen nl. helemaal niet wat ik wil: De fancoil aansturen via domotica.
Ik heb ze dus bewust niet meebesteld, maar misschien achteraf iets te makkelijk over gedacht.
Ik had het bericht van @Kird03 uit juli 2021 gemist:
Ik gebruik de vaillanant AROVAIR console (radiator vorm?!) modellen als "domme units". Via de onboard controllor (niet vergeten mee te bestellen, zonder werkt het apparaat niet!)
Ik heb dat laatste nog niet getest, maar het klinkt logisch.
Desondanks geen trek om een paar honderd euro aan gehandicapte controllers uit te geven, dus ik zit te denken hoe ik het wat meer naar mijn eien zin krijg. Grofweg zijn er twee opties: De controllerprint eruit trekken en de ventilator met een DIY controller aansturen. (Dat was het oorspronkelijke plan ook vorig jaar). Maar ik zie op de controllerprint ook aansluitingen voor de driewegklep en de luchtdeflectoren (of is dat WN-only?) Die moet(en) natuurlijk ook aangestuurd worden.
Plan 2 zou zijn om de VA 2-WC C te gaan simuleren.

Zijn er al pogingen ondernomen om de AroVair's te modificeren? (De bovenstaande berichten van @Heronimo, @P5ycho en @assje lijken te neigen naar 'Nee' :'( )

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:31
@Maestro kan je de CN niet met een simpele thermostaat aansluiten op CN20 ? Of een maak/breek contact op CN28 met een esp32? Als ik de schakelkast zie, moet dat mogelijk zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AvUgY1mEeDBJMx5ghTH962JsLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5r0ZwttZjFv9IMXDT7JRXyh.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de schakelkast van de WN modellen trouwens, waar onder andere de 230v aangesloten moet worden, mocht iemand dat nodig hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9hC_mouYxCDQsaQsxeTTBChrCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LWCodXjkgvZZ8QKOxhdfcaOU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Ik heb de CN fancoilunit even uit de doos gehaald en de schakelkast los geschroefd.
Een aantal interessante bevindingen:

Direct aansturen van de ventilatormotor: liever niet. Het is een 310V gelijkstroom motor.

Ik vraag me af of CN20 te gebruiken is met een simpele thermostaat (of bedoelde je de VA 1-WC DC, de 'analoge' versie van de VA 2WC C?). CN20 lijkt me i.i.g. een 'digitale' poort te zijn, deze laat ik daarom vooralsnog even met rust. Want je andere voorstel lijkt te kunnen:

CN28 lijkt inderdaad een harde ON/OFF te zijn die de thermostaatprint op CN28 'overruled'.
Van de sticker in de schakelkast:
When connect, the wire controller and Centralized Controller is invalid. System is equivalent of shutdown
Het klinkt wat Chinglish/Itenglish, maar ik haal er uit dat CN28 op ON de thermostaatprint overbodig maakt.
Leuker wordt het als ik de functie van CN27 bekijk: 0-10V wire controller. Dus mogelijk kan de ventilatormotor ook in snelheid worden gestuurd.
Ik zal morgen de boel eens aansluiten en controleren hoe het reageert.

Dan nog één andere CN: CN23 wordt omschreven als Modbus RTU to upper unit. Dus ook daar zitten er misschien nog mogelijkheden, maar ik ga eerst een beginnen met CN27/CN28 testen :)

Omdat de sticker in de schakelkast me meer duidelijkheid gaf dan de handleiding, heb ik deze hier toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzlCqCYPvYrVi6MQ1XiixU1-rgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8SLkCHjIKtvFsshYyaE1FjE.jpg?f=fotoalbum_large

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Maestro schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:46:
Ik heb de CN fancoilunit even uit de doos gehaald en de schakelkast los geschroefd.
Een aantal interessante bevindingen:

Direct aansturen van de ventilatormotor: liever niet. Het is een 310V gelijkstroom motor.

Ik vraag me af of CN20 te gebruiken is met een simpele thermostaat (of bedoelde je de VA 1-WC DC, de 'analoge' versie van de VA 2WC C?). CN20 lijkt me i.i.g. een 'digitale' poort te zijn, deze laat ik daarom vooralsnog even met rust. Want je andere voorstel lijkt te kunnen:

CN28 lijkt inderdaad een harde ON/OFF te zijn die de thermostaatprint op CN28 'overruled'.
Van de sticker in de schakelkast:
When connect, the wire controller and Centralized Controller is invalid. System is equivalent of shutdown
Het klinkt wat Chinglish/Itenglish, maar ik haal er uit dat CN28 op ON de thermostaatprint overbodig maakt.
Leuker wordt het als ik de functie van CN27 bekijk: 0-10V wire controller. Dus mogelijk kan de ventilatormotor ook in snelheid worden gestuurd.
Ik zal morgen de boel eens aansluiten en controleren hoe het reageert.

Dan nog één andere CN: CN23 wordt omschreven als Modbus RTU to upper unit. Dus ook daar zitten er misschien nog mogelijkheden, maar ik ga eerst een beginnen met CN27/CN28 testen :)

Omdat de sticker in de schakelkast me meer duidelijkheid gaf dan de handleiding, heb ik deze hier toegevoegd:
[Afbeelding]
je hebt zoiets als dit nodig om de variabele regeling te gebruiken in de 0-10v stand:
https://www.ventilatielan...-mtp-50.html?sqr=MTP%2050

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:17
Ik heb voornemens om een warmtepomp te plaatsen en op de 1e verdieping wil ik mijn radiatoren vervangen door radiatoren waar ik mee kan koelen en verwarmen. Nu heb ik een offerte gekregen en hierin bieden ze de jaga strada hybrid aan.
Alleen heb ik een vraag over het koel vermogen, ik zie hier op verschillende sites wat andere getallen.
Als ik kijk naar de jaga strada hybrid 2000x500x16, dan geeft de installateur en bepaalde sites een Max koelvermogen aan van 1066 watt, als ik op de jaga site zelf kijken en sommige andere sites dan geven die een waarde van 1320 watt.
Iemand een idee waar dit verschil inzit, en wat nu de echte waarde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Heb je de technische data al bekeken? Daar wordt als het goed is benoemd wat het koelvermogen is onder welke condities. Vooral die condities zijn relevant. Koelvermogen is heel anders bij 24C kamertemp dan bij 27C bijvoorbeeld.

Ala een installateur me dat kwam installeren dan mocht hij ook bronnen aandragen voor zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TheMystery schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:00:
Ik heb voornemens om een warmtepomp te plaatsen en op de 1e verdieping wil ik mijn radiatoren vervangen door radiatoren waar ik mee kan koelen en verwarmen. Nu heb ik een offerte gekregen en hierin bieden ze de jaga strada hybrid aan.
Alleen heb ik een vraag over het koel vermogen, ik zie hier op verschillende sites wat andere getallen.
Als ik kijk naar de jaga strada hybrid 2000x500x16, dan geeft de installateur en bepaalde sites een Max koelvermogen aan van 1066 watt, als ik op de jaga site zelf kijken en sommige andere sites dan geven die een waarde van 1320 watt.
Iemand een idee waar dit verschil inzit, en wat nu de echte waarde is?
watertemperatuur. er zit nogal wat verschil in of je met 12 graden koelt of met 2 graden glycol in je systeem.

en er zijn veel goedkopere alternatieven dan jaga als je in dit topic beetje gaat rondstruinen.

let wel dat lagere watertemperaturen meer vermogen opleveren maar dat kost ook meer energie/efficientie. dus een grotere fancoil op een hogere watertemperatuur (tijdens koelen) is zuiniger dan een kleine met heel koud water. andersom werkt het net zo tijdens verwarmen, de groter de unit de beter de watertemperaturen kunnen zijn en de meer geld je bespaart tijdens het stook/koelsezoen. elke graad die je lager/hoger kan in je watertemperatuur levert je ongeveer 2% minder stroomverbruik op. dus 10 graden is dus al 15~20% verlaging van de kosten voor dezelfde hoeveeheid warmte/koelte.

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 25-07-2023 22:14 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
flippy schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:10:
[...]

watertemperatuur. er zit nogal wat verschil in of je met 12 graden koelt of met 2 graden glycol in je systeem.

en er zijn veel goedkopere alternatieven dan jaga als je in dit topic beetje gaat rondstruinen.

let wel dat lagere watertemperaturen meer vermogen opleveren maar dat kost ook meer energie/efficientie. dus een grotere fancoil op een hogere watertemperatuur (tijdens koelen) is zuiniger dan een kleine met heel koud water. andersom werkt het net zo tijdens verwarmen, de groter de unit de beter de watertemperaturen kunnen zijn en de meer geld je bespaart tijdens het stook/koelsezoen. elke graad die je lager/hoger kan in je watertemperatuur levert je ongeveer 2% minder stroomverbruik op. dus 10 graden is dus al 15~20% verlaging van de kosten voor dezelfde hoeveeheid warmte/koelte.
Ik heb na lang zoeken eindelijk het verschil gevonden, meeste tabellen die je vind zin EN 16430 16/18 kamertemperatuur 27 deze heeft 1320 watt maar heb ook 1 plek gevonden met een tabel met EN16430 17/19 kamertemperatuur 27, en deze laatste heeft het vermogen van 1066.

Ik heb dit topic wel doorgekeken maar ben niet direct passende goedkopere oplossingen kunnen vinden die mij lijken te passen. Heb je tips naar welke ik zou kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TheMystery schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:18:
[...]
Ik heb dit topic wel doorgekeken maar ben niet direct passende goedkopere oplossingen kunnen vinden die mij lijken te passen. Heb je tips naar welke ik zou kunnen kijken?
wat "passend" is voor 1 is ongeschikt voor iemand anders. dus dat kan ik lastig beantwoorden. ik zou gewoon beginnen met wat shops af te struinen van wat meer zuidelijkere landen zoals spanje en italie en zien of je wat vind wat je goed lijkt.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 25-07-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Heren,
Temperatuur is geen vermogen.

Je vermogen om te verwarmen of te koelen zit in de flow. Q=m x c x ΔT

Als ik met water van -30 en 1 ltr./hr een kamer probeer te koelen dan voel je al aan dat dat niet veel gaat worden.
edit zie ook specs van fancoils, daar gaan echt hele sloten water door bij een kleine delta T.

[ Voor 17% gewijzigd door Seafarer op 25-07-2023 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Flow is ook geen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Maar zonder gebeurt er niets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
flippy schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:20:
[...]

wat "passend" is voor 1 is ongeschikt voor iemand anders. dus dat kan ik lastig beantwoorden. ik zou gewoon beginnen met wat shops af te struinen van wat meer zuidelijkere landen zoals spanje en italie en zien of je wat vind wat je goed lijkt.
ik heb dit topic nog even doorgekeken, maar dan kom ik vooral innova airleaf tegen, en daikin wat een rebranded airleaf is. Lijken grote koel vermogens te hebben maar dit is met een temperatuur van 7 - 12 graden, ik kan eigenlijk nergens vinden wat het vermogen is met 18 graden wat de jaga's wel hebben, iemand deze wel ergens gevonden zodat ik deze kan vergelijken met jaga?

Verder zijn de maten wel maar max 153 breed, ik wil er 4 ophangen en de vensterbanken hebben een maat van 2x 2m, 1x 1,2m en 1x 1m, en de aansluitingen zitten nu helemaal rechts, hierop passen de jaga's goed aangezien ze deze maten hebben. Dit is dus met de airleafs en daikin niet dus zullen er dan visueel minder uitzien lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Fancoils zijn gemaakt voor condenserend koelen. Dat is beter dan niet condenserend koelen, dus is het goed te overwegen ook die lagere temperatuur te gebruiken. Meer afgifte, minder vocht in de lucht, betere koelcapaciteit.

Je kunt ze ook gespiegeld bestellen bij innova.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
P5ycho schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:08:
Fancoils zijn gemaakt voor condenserend koelen. Dat is beter dan niet condenserend koelen, dus is het goed te overwegen ook die lagere temperatuur te gebruiken. Meer afgifte, minder vocht in de lucht, betere koelcapaciteit.

Je kunt ze ook gespiegeld bestellen bij innova.
Ik wil juist niet condenserend koelen aangezien ik niet tegen de droge lucht kan, heb met airco’s altijd veel last van ogen en holtes. Daarom kijk ik naar de jaga’s, maar Fancoils met 18 graden water zou natuurlijk kunnen alleen daar vind je het koel vermogen niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
sjigo in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)"
Even zelf terugrekenen?

[ Voor 11% gewijzigd door P5ycho op 26-07-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TheMystery schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:48:
[...]

Ik wil juist niet condenserend koelen aangezien ik niet tegen de droge lucht kan, heb met airco’s altijd veel last van ogen en holtes. Daarom kijk ik naar de jaga’s, maar Fancoils met 18 graden water zou natuurlijk kunnen alleen daar vind je het koel vermogen niet van.
even voor de duidelijkheid: jagas zijn fancoils.

en als je met "hoge" temperaturen wilt koelen is je enigste oplossing om enorme fancoils te monteren en het visuele aspect op de achterste brander te zetten. en/of je moet met variabele watertemperaturen gaan werken en de fans op maximaal zetten. de harder de fans draaien de minder er gecondenseerd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

flippy schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:06:
[...]

even voor de duidelijkheid: jagas zijn fancoils.
Wordt natuurlijk een eindeloze discussie. ;)

Maar een Jaga Brise en een Jaga Briza vindt ik toch wel echte fancoils. Met als kenmerk: hoge lucht flow die door de coil geperst wordt. Waarbij de afstand tussen de lamellen klein is.

De rest is een convector radiator met pc fannetjes erop. De flow is lager, de afstand tussen de lamellen relatief groot.

[ Voor 22% gewijzigd door Seafarer op 26-07-2023 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Seafarer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:43:
[...]

Maar een Jaga Brise en een Jaga Briza vindt ik toch wel echte fancoils. Met als kenmerk: hoge lucht flow die door de coil geperst wordt. Waarbij de afstand tussen de lamellen klein is.

De rest is een convector radiator met pc fannetjes erop. De flow is lager, de afstand tussen de lamellen relatief groot.
de afstand tussen de lamellen is een factor van afgiftevermogen, niet het merk. wat voor fan er eventueel bij zit is totaal niet relevant voor de koper, het gaat om vermogen bij welke geluidsproductie.

is een fancoil met microkanalen ipv pijpen dan weer iets anders dan een fancoil of een jaga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

flippy schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:47:
[...]

de afstand tussen de lamellen is een factor van afgiftevermogen, niet het merk. wat voor fan er eventueel bij zit is totaal niet relevant voor de koper, het gaat om vermogen bij welke geluidsproductie.

is een fancoil met microkanalen ipv pijpen dan weer iets anders dan een fancoil of een jaga?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SkW9atVJsUQofQWvAj_47je_HM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7T26wB2cuXNFEik8PbUVtXew.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is wat iedereen kent als jaga. Type 16 dus 2 blokken op elkaar. Daarna kun je 50 verschillende dozen eromheen bouwen als afwerking. PC fannetjes erboven op en klaar. Ik vind dit niet echt een fancoil.

Dit lijkt er meer op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mu2KlnpVSybX_3vXVV2o7Y7t3fQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKxSyXFyDe0NKTyiifRVVinq.jpg?f=fotoalbum_medium

Niet een pc fannetje maar een centrifugaal fan. De smallere versies hebben meestal een dwarsstroom fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Seafarer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:43:
[...]

Klopt, de strada hybrid is niet een echte fancoil, daar is idd de brise en Briza voor. Strada is gemaakt voor niet condenserend met water van 18 graden om Max 5 graden te koelen, zou mij voldoende zijn en daarom heb ik hier ook naar gekeken.

Vloerkoeling via een warmtepomp is ook maar een koeling van Max 5 tot 7 graden, dus vermogen ligt lager, maar hoeveel vermogen je dan moet hebben kan ik helaas niet echt vinden. Vloerkoeling wil ik voor de begane grond en jaga strada hybrid voor de 1e verdieping.

Na wat zoeken vind ik dat vloerkoeling 40w/m2 kan koelen, en het koelvermogen wat ik vind dat aangeraden wordt gaat eigenlijk allemaal over airco’s en daar raden ze 40w/m3 / 100w/m2 aan.
Mijn ouders kunnen met Vloerkoeling het huis op een 21,5 / 22 graden krijgen, en dit is meer dan prima.

Als je dan rekent op b.v 25m2 dan zou je met Vloerkoeling 1000w koelen, voor airco wordt dan +- 2500w aangeraden, maar die zou ook wel tot 18 graden kunnen koelen.

Zou dan een jaga met een koel vermogen van een 1100w dan een ruimte van 25m2 op een 22 graden kunnen krijgen? Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Vloerkoeling doet maximaal 25 Watt per m2 en dan zit je heel dicht tegen het dauwpunt aan. Eerder 20 Watt/m2.
Wat je verder hierboven schrijft, ik heb geen flauw idee.

Of je met een Jaga met een koelvermogen van 1100 Watt een ruimte van 25m2 op 22 graden kunt krijgen? geen idee.
De 1100 Watt is gebaseerd op welke kamertemperatuur, welke aanvoer temperatuur en welke delta T of flow?
En de ruimte is deze zuid gelegen en heeft grote ramen en geen zonwering? kansloos.
Is deze ruimte gelegen in de kelder zonder ramen en geen electrische apparatuur ja dan wel.

Als je het echt wil weten, dan moet je een berekening (laten) maken.
Of je neemt een grote unit, als je een te kleine neemt dan krijgt hij het niet koel genoeg een grote wel en die kun je uitzetten of langzamer laten draaien. De meerprijs voor een grotere fancoil zal niet opwegen tegen de kosten van een berekening, en zeker niet als uit de berekening alsnog blijkt dat je toch een grote(re) unit nodig hebt.

Vaillant fancoil 2,5 kW kost in Italie: 465 euro en een 5 kW 585 euro. transportkosten zijn voor beide gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
TheMystery schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:22:
Zou dan een jaga met een koel vermogen van een 1100w dan een ruimte van 25m2 op een 22 graden kunnen krijgen? Of zie ik dit verkeerd?
Voor dat antwoord moet je je warmteverliesberekening erbij pakken. Ook de instraling van de zon door ramen erbij nemen.
Dan heb je een aardig idee hoeveel energie er binnen komt wat weer weggekoeld moet worden.

Bij nieuwbouw zijn zulke berekeningen verplicht, bij grote verbouw eigenlijk ook.

Als je zulke vragen niet zelf kunt of wilt berekenen dan kun je dat prima uitbesteden aan je installateur of aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:10
@TheMystery Ik gebruik Strada's met fans om te koelen, houd er daarbij rekening mee dat de koelvermogens worden gegeven op 16/18/27 - dus 16 graden aanvoer, 18 retour, en 27 graden kamertemperatuur. Maar 27 graden is veel te hoog vind ik. Ik houd de temperatuur met 2 toch best wel flinke units (type 16, 200cm breed en type 21, 160 cm breed) in een woonkamer van 40 m2 op 24 graden als het buiten >30 graden is, met redelijk wat zoninstraling. Ik gebruik ook liever 18 graden om condensatie te voorkomen (stalen leidingen, niet dampdicht geïsoleerd). Dan wordt het eigenlijk 18/20/24 en is het vermogen nog maar de helft van wat Jaga aangeeft. De twee convectoren/fancoils of hoe je het ook wilt noemen geven dan nog 600W per stuk, dus 1200W totaal (30W/m2) - dat is wel iets meer dan ik met vloerverwarming (als ik dat zou hebben) zou kunnen bereiken volgens mij. De slaapkamers hebben allemaal een Strada+fan unit van 40W/m2 bij 18/20/24. Alles bij elkaar is dat voldoende om het huis ook bij tropische temperaturen aangenaam te houden - maar veel lager dan 24 graden wordt het niet - omdat het koelvermogen rap afneemt bij lagere kamertemperatuur (bij 21.5 is het vermogen weer met de helft afgenomen).

Overigens vind ik de 2 grote Strada's best strak aan de muur (mooier dan een 'echte' fancoil tbh, ook al zijn die veel kleiner), vanwege het design vallen ze totaal niet op.

[ Voor 8% gewijzigd door JBtL op 26-07-2023 23:34 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
JBtL schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:31:
@TheMystery Ik gebruik Strada's met fans om te koelen, houd er daarbij rekening mee dat de koelvermogens worden gegeven op 16/18/27 - dus 16 graden aanvoer, 18 retour, en 27 graden kamertemperatuur. Maar 27 graden is veel te hoog vind ik. Ik houd de temperatuur met 2 toch best wel flinke units (type 16, 200cm breed en type 21, 160 cm breed) in een woonkamer van 40 m2 op 24 graden als het buiten >30 graden is, met redelijk wat zoninstraling. Ik gebruik ook liever 18 graden om condensatie te voorkomen (stalen leidingen, niet dampdicht geïsoleerd). Dan wordt het eigenlijk 18/20/24 en is het vermogen nog maar de helft van wat Jaga aangeeft. De twee convectoren/fancoils of hoe je het ook wilt noemen geven dan nog 600W per stuk, dus 1200W totaal (30W/m2) - dat is wel iets meer dan ik met vloerverwarming (als ik dat zou hebben) zou kunnen bereiken volgens mij. De slaapkamers hebben allemaal een Strada+fan unit van 40W/m2 bij 18/20/24. Alles bij elkaar is dat voldoende om het huis ook bij tropische temperaturen aangenaam te houden - maar veel lager dan 24 graden wordt het niet - omdat het koelvermogen rap afneemt bij lagere kamertemperatuur (bij 21.5 is het vermogen weer met de helft afgenomen).

Overigens vind ik de 2 grote Strada's best strak aan de muur (mooier dan een 'echte' fancoil tbh, ook al zijn die veel kleiner), vanwege het design vallen ze totaal niet op.
Bedankt voor je antwoord, bij mij is de bedoeling om op de begane grond vloerverwarming te leggen met slangen van 18mm en op de 1e verdieping 2x een strada van 200x50x16 voor het kantoor (8m2) en de logeerkamer (11,5m2) en voor de slaapkamer (23m2) 1x een 120x50x16 en 1x een 100x50x16 (misschien eens kijken of er ook een 21cm veriant is). Op de badkamer ligt vloerverwarming met unopor leidingen 16mm en een vasco Carre radiator in het circuit, dit wou ik eens uitproberen wat dit doet met koeling, met verwarming wordt de vloer snel warm met deze leidingen.

Mij lijkt het vermogen voor het kantoor en de logeerkamer ruim voldoende met de strada, maar over de slaapkamer twijfel ik, deze ligt ook aan de andere kant als kantoor en logeerkamer dus de koeling van die ruimtes gaat eerder naar beneden via het trappengat. Per ruimte heb je met de 16/18/27 dan een vermogen van rond de 1300w, met warmtepomp zal dit idd eerder 18/20/24 zijn wat je aangeeft en dan blijft er dus maar een 650 over
De begane grond lijkt me voldoende vermogen te hebben om te koelen met de 18mm vloerverwarmingsslangen.

ik heb een wit huis en heb op de 1e verdieping rolluiken die dicht zijn met warm weer, op het zuiden alleen een dakkapel waar de zon binnen kan, op het westen een overkapping beneden + boven rolluiken dit zeggen ze dat de warmste kant is maar ook hier dus weinig last van directe zon, laatst op vakantie geweest met de dagen dat het 30+ was waar alles dicht was dan liep de temperatuur op naar max 27 graden en in de nacht koelt het dan af naar een 26 op de begane grond, 1e verdieping koelt maar een half graadje af. Dus geen extreem warm huis. Als ik snachts ramen open zet is het in de morgen wel weer 24 a 25 graden.

Dus misschien wel iets te vergelijken met jou situatie en zou het kunnen werken.
een klimaarplafond op de slaapkamer zou nog een optie zijn deze geeft veel meer koelvermogen af dan vloerverwarming.

De strada's vind ik idd er ook strak uitzien waardoor mij deze niet lijken te storen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Maestro schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:52:
[...]
...
Behalve bovenstaande heb ik ook drie VA2-035CN consoles besteld, maar zonder de thermostaatmodules.
Die doen nl. helemaal niet wat ik wil: De fancoil aansturen via domotica.
Ik heb ze dus bewust niet meebesteld, maar misschien achteraf iets te makkelijk over gedacht.
Ik had het bericht van @Kird03 uit juli 2021 gemist:

[...]

Ik heb dat laatste nog niet getest, maar het klinkt logisch.
Desondanks geen trek om een paar honderd euro aan gehandicapte controllers uit te geven, dus ik zit te denken hoe ik het wat meer naar mijn eien zin krijg. Grofweg zijn er twee opties: De controllerprint eruit trekken en de ventilator met een DIY controller aansturen. (Dat was het oorspronkelijke plan ook vorig jaar). Maar ik zie op de controllerprint ook aansluitingen voor de driewegklep en de luchtdeflectoren (of is dat WN-only?) Die moet(en) natuurlijk ook aangestuurd worden.
Plan 2 zou zijn om de VA 2-WC C te gaan simuleren.

Zijn er al pogingen ondernomen om de AroVair's te modificeren? (De bovenstaande berichten van @Heronimo, @P5ycho en @assje lijken te neigen naar 'Nee' :'( )
Het is gelukt de fancoils aan te sturen zonder thermostaatmodule.
Het bleek voldoende om een gelijkspanning aan te bieden op de 0-10V aansluiting (CN27).
CN28 heb ik ongemoeid gelaten (open). Een brug op deze aansluiting zorgt ervoor dat de fancoil in shutdown modus blijft en dus niets doet.

Inmiddels deze PWM -> 0-10V module tussen een ESP32 en de AroVair gehangen, zodat de fancoils via wifi aangestuurd kunnen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlrozendaal
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:57
Op dit moment ben ik een aantal Innova Airleafs en en Innova Filomuro aan het installeren. Ik gebruik hiervoer de geïsoleerde Pipetec 20x2mm buis met 10mm isolatie (https://www.heima24.de/ro...ke-rolle-50-m-50-geg.html). Helaas is 1 rol van 50 meter niet genoeg en heb ik nog een meter of 10 nodig. Heeft iemand deze nog ergens liggen?

Het is een beetje zonde om nog een rol van 50 meter te bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
dlrozendaal schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:51:
Op dit moment ben ik een aantal Innova Airleafs en en Innova Filomuro aan het installeren. Ik gebruik hiervoer de geïsoleerde Pipetec 20x2mm buis met 10mm isolatie (https://www.heima24.de/ro...ke-rolle-50-m-50-geg.html). Helaas is 1 rol van 50 meter niet genoeg en heb ik nog een meter of 10 nodig. Heeft iemand deze nog ergens liggen?

Ik heb vorig jaar 32mm gebruikt voor mijn monoblock project, ik heb toen los isolatie gekocht. Dan kan je ook een kleinere spoel buis kopen, of desnoods overschakelen op wel een stuk viega/uponor. Geen idee of je een mooie "etappe" anders kan doen, maar allicht een mogelijkheid.
https://www.amazon.de/-/n...o2ov_dt_b_product_details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

dlrozendaal schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:51:

Ik weet niet welke regio, maar hier in Amersfoort heb ik nog wel een rolletje liggen van 50 meter Pipetec 20*2 zonder isolatie. Nieuw in de verpakking. Mag weg voor 50 euro op basis van ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlrozendaal
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:57
Denk voor de suggesties, heb toch maar een rol bij besteld dus zal wel wat over houden. Maar de renovatie dendert door dus niet genoeg tijd/energie om alle alternatieven nu uit te zoeken (heb ook al koppelingen voor Pipetec dus overschakelen is wat lastig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-09 14:32
Ik ben bezig met een globaal warmteplan om van het gas af te komen. Zie evt hier (andere feedback altijd welkom): delima in "Feedback gevraagd op globaal warmteplan"

Fan coils lijken me nu wel interessant. Ik heb heel wat gelezen van dit topic, maar toch een paar dingen waar ik niet helemaal achter kom. Met name over condenserend koelen.
- Hoe verhoudt zich dit qua efficientie met een traditionele airconditioner. Ga ik meer of minder stroom verbruiken als ik op deze manier ga koelen?
- Wat zijn de eisen aan leidingwerk? Ik lees over dampdichte isolatie en geen spanningscorrosie (dus kunststof). Daarnaast natuurlijk electra op de plek van de fan coil. En een leiding voor afvoer van condens. Is er nog meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
delima schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:35:
Ik ben bezig met een globaal warmteplan om van het gas af te komen. Zie evt hier (andere feedback altijd welkom): delima in "Feedback gevraagd op globaal warmteplan"

Fan coils lijken me nu wel interessant. Ik heb heel wat gelezen van dit topic, maar toch een paar dingen waar ik niet helemaal achter kom. Met name over condenserend koelen.
- Hoe verhoudt zich dit qua efficientie met een traditionele airconditioner. Ga ik meer of minder stroom verbruiken als ik op deze manier ga koelen?
- Wat zijn de eisen aan leidingwerk? Ik lees over dampdichte isolatie en geen spanningscorrosie (dus kunststof). Daarnaast natuurlijk electra op de plek van de fan coil. En een leiding voor afvoer van condens. Is er nog meer?
Die eerste ben ik ook nog wel benieuwd naar, maar volgens mij kom je aardig in de buurt van een reguliere airco. Immers zelfde techniek, alleen gebruik je water ipv gas als transportmedium. correct me if i'm wrong

Voor de tweede, flow flow flow. Zo min mogelijk bochten, grote diameter. Ik heb zelf 32mm flex getrokken, dat lukt niet altijd maar de loeihete 16mm buisjes van CV & radiatoren hoef je bij een warmtepomp niet aan te komen - je krijgt het vermogen van zo'n Francoil niet getransporteerd anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:36

timovd

Voorsprong door techniek

Nvm

[ Voor 129% gewijzigd door timovd op 05-08-2023 18:15 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Water is op papier efficienter omdat warmtepompen grotere condensors hebben en de watertemperatuur kunnen varieren zodat je de juiste temperatuur water maakt die je nodig hebt.
Afhankelijk van de omstandigheden kan je zelfs kouder en harder koelen dan reguliere aircos.

In grote gebouwen is water de norm als transportmedium omdat het goedkoper is en beter werkt over lange afstanden. Ijzer of kunstof is ook goedkoper dan dure getrokken koperen leiding die geinstaleerd is door een fgassen monteur.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 06-08-2023 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
delima schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:35:

Aanvullend op wat reeds is aangegeven. Hoe efficiënt het werkt in de praktijk hangt ook samen met de afstemming tussen de fancoil-capaciteit en de koelcapaciteit van de warmtepomp.

Als je 1 fancoil hebt hangen, dan wordt het pendelen geblazen. Daarnaast heb je dan ook niet de keuze om bijvoorbeeld op een middelmatige temperatuur (15°C) te koelen met de fan op stil/medium. Je zult dan zo koud mogelijk met de fan op standje herrie moeten koelen om het een beetje te laten werken.

Ik denk dat je idealiter minstens 3 behoorlijke fancoils permanent aan wil hebben om het comfortabel en redelijk efficiënt te laten draaien (uitgaande van een gemiddeld huis/wp). Als je de uitblaastemperatuur gematigd kunt laten zijn dan zou het technisch gezien efficienter kunnen zijn dan een airco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
TheMystery schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:58:
[...]

ik heb dit topic nog even doorgekeken, maar dan kom ik vooral innova airleaf tegen, en daikin wat een rebranded airleaf is. Lijken grote koel vermogens te hebben maar dit is met een temperatuur van 7 - 12 graden, ik kan eigenlijk nergens vinden wat het vermogen is met 18 graden wat de jaga's wel hebben, iemand deze wel ergens gevonden zodat ik deze kan vergelijken met jaga?

Verder zijn de maten wel maar max 153 breed, ik wil er 4 ophangen en de vensterbanken hebben een maat van 2x 2m, 1x 1,2m en 1x 1m, en de aansluitingen zitten nu helemaal rechts, hierop passen de jaga's goed aangezien ze deze maten hebben. Dit is dus met de airleafs en daikin niet dus zullen er dan visueel minder uitzien lijkt me.
Misschien reeds mosterd na de maaltijd, maar voor Innova, zie deze tool:
http://www.configuratori....rter/default.aspx?lang=en
Daar kun je o.b.v. flow of Dt, en fancoiltype het verwarmings/koel -vermogen laten berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

flippy schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:34:
Water is op papier efficienter omdat warmtepompen grotere condensors hebben en de watertemperatuur kunnen varieren zodat je de juiste temperatuur water maakt die je nodig hebt.
Afhankelijk van de omstandigheden kan je zelfs kouder en harder koelen dan reguliere aircos.

In grote gebouwen is water de norm als transportmedium omdat het goedkoper is en beter werkt over lange afstanden. Ijzer of kunstof is ook goedkoper dan dure getrokken koperen leiding die geinstaleerd is door een fgassen monteur.
Ik krijg het idee dat er wat ontbreekt aan deze post. Want ik kom er niet helemaal uit.

Maar per definitie: bij het gebruik van een tussen medium treed er meer verlies op.

Bananen vervoerde ik vroeger op 14.0 graden gewoon freon in dat hele systeem. Waarom zou je dat niet nauwkeurig kunnen regelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Seafarer schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 01:57:
[...]
Ik krijg het idee dat er wat ontbreekt aan deze post. Want ik kom er niet helemaal uit.
Maar per definitie: bij het gebruik van een tussen medium treed er meer verlies op.
Bananen vervoerde ik vroeger op 14.0 graden gewoon freon in dat hele systeem. Waarom zou je dat niet nauwkeurig kunnen regelen?
dat komt door het verschil in hoe het koelsysteem werkt versus afgifte ervan.

in geval van een reguliere airco en al helemaal van een simpele aan-uit compressorsysteem met een vast expansieventiel zoals in je bananentrailer is het heel simpel hoe de regeling gaat.
in het geval van een moderne airco is de verdampingstemperatuur van het koelmiddel een paar graden boven 0, meestal tussen de 1 en 5. dus het koelmiddel word (of wilt) die temperatuur aannemen in de verdamper, er blaast dan lucht van 20 graden overheen en dat resulteert doorgaans in een uitblaastemperatuur van rond de 8 tot 13 graden afhankelijk van de regeling. maar ook al zakt de vraag zal de verdamping nog steeds rond die 1 a 5 graden blijven. de lucht wilt dus graag die temperatuur aan gaan nemen. resultaat is dat als de unit afslaat omdat het setpoint bereikt is zal de uitblaastemperatuur ineens van 8 graden omhoog gaan naar 20. dat ga je echt wel merken alsmede de luchtvochtigheid die omhoog knalt. meestal niet zo erg in een grote woonkamer maar in een slaapkamer een stuk minder tof als je probeert te slapen.
als je nu water gebruikt als transportmedium kan je een hele specifieke watertemperatuur aanhouden die maar varieert met enkele losse graden en krijg je dus een zeer constante afgifte/opname van warmte en ook een constante luchvochtigheid omdat practisch gezien het koelen of verwarmen nooit stopt of varieert voor zover de fancoil het betreft, of het water nu 10 of 12 graden is merk jij niet veel van als je in bed ligt.
je zal dan ook zien dat een wamtepomp niet zo koud loopt te verdampen als een airco dat doet. WP's hebben veel simmere kabouters erin zitten dan hun kleine broertjes en gaan niet zo koud lopen verdampen als dat niet nodig is. ik zie moderne chillers rustig verdampen op temperaturen ver boven de 5 graden als het setpoint hoog genoeg is. reguliere aircos zijn in dat opzicht een stuk dommer en beperkter in hun regeling.
ja, je gebruikt een transportmedium maar die verliezen wegen niet op tegen de winsten, helemaal met verwarmingsbedrijf over lange afstanden. water is een stuk energiestabieler dan koudemiddelen en het klein houden van het koudemiddelcircuit levert ook weer zijn voordelen en efficienties op. er zijn goede redenen waarom monobloks (zowel groot als klein) het vaak langer volhouden qua levensduur dan hun split of VRF varianten.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 07-08-2023 02:28 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 24 Laatste