Dat laatste is inderdaad een onderdeel van mijn zoektocht naar een goed inzicht in de voor en nadelen van elk systeem.
Ik probeer te bepalen wat ik moet aanschaffen dit jaar.
Huidig systeem is 2015 hr combi en afgekoppelde G-Radiatoren. Dus niks doen is niet aan de orde. Ik moet enige vorm van kamerverwarming aanschaffen dit jaar.
In therorie zou een electrische boiler voor douchewater en incidenteel warmtapwater al een flink deel van het gasverbruik verminderen en dat is volgens mij een aanpassing die redelijk simpel is. (andersom werkt het nu ook. (bijna alle oude radiatoren zijn weg en warmwater is de enige afname /gasverbruik.)
Een ander facet is de aanpassingen vd CV leidingen. Alle 15mm delen zullen vervangen moeten worden voor 22mm. Ivm doorstroom volume voor lagere temperaturen van CV water.
Op sommige plekken is dit bijna niet mogelijk te doen zonder demontage afgewerkte (gestucked) plafonds.
Dit betekend dus ook dat 7graden koelen condensatie veroorzaakt op leidingen die ik niet kan isoleren.
Wat blijkbaar niet te voorkomen is bij fancoil en flinke koeling van cv water.
Dus ik moet boven het "dauwpunt" blijven in huis met de leidingen en dan blijkbaar ook met de afgifte units zoals radiatoren en fancoils.
Optionele keuze is nu hoog rendement radiatoren die met van die fanblock's om de momenten dat de lagere watertemperatuur die een waterpomp levert niet voldoende is op koude dagen. Slaapkamers en ventilatie lawaai is niet altijd gewenst dus moet optioneel zijn in wel of niet draaien.
Dauwpunt problematiek. Heb ik niet met een volledig gescheiden LL WP split unit.(althans kwa leidingen)
Dus ik kan er blijkbaar niet omheen dat als ik wil koelen op hete dagen een klassieke airco moet ophangen/ vloerunit moet plaatsen.
Deurtje open en de afgekoelde lucht wandelt vanzelf naar de 1ste verdieping terwijl de warme lucht de tegengestelde route volgt dus alleen op 2e verdieping een airco is niet onoverkomelijk.
Wat ik nu nog moet onderzoeken is of een 2015 Atag in staat is te communiceren met een warmtepomp en de kamerthermostaat als een hybridsystem of dat het gewoon vrijwel noodzakelijk is door te zetten naar electrische boiler en LWWP voor radiatoren en vloerverwarming bg plus de luxe van LLWP airco en extra verwarming in koude dagen. Dus de gasCV verwijderen.
Deze investering naar direct gasloos is een stuk hoger dan eerst begroot voor de komende 5 jaar.
Ik heb nu liever een stapsgewijze overgang.
Maar key leidraad is investering vs besparing energiekosten.
Andere leidraad is niet zoveel systemen die moeten samenwerken (ze beïnvloeden elkaar dus ze moeten gezamelijk (in)regelbaar zijn en hoe meer verschillende units hoe meer onderhoudstijd en kosten en risico op tegenstrijdige instellingen.
Laatste leidraad is niks kopen wat een paar jaar later vervangen moet worden wegens energietransitie terwijl het jaren langer mee kan gaan.
Binnenkort maar eens om de tafel zitten met leveranciers/installateurs om een helderder beeld te krijgen van de practische knelpunten tussen systemen en de mogelijkheden.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....