Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
:strip_exif()/f/image/nQwQMrcrJ76duCZXUPPF8Ksb.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2VkSA1xYBfMmAI3SZZkjBAzm.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door _Uploader_ op 05-06-2023 14:45 ]
[ Voor 6% gewijzigd door _Uploader_ op 05-06-2023 14:45 ]
Dank je wel voor jouw reactie en adviezen!Insert12 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:54:
Zoneregeling zou ik inderdaad niet aan beginnen, je gaat toch met één constante temperatuur verwarmen. Een zoneregeling maakt het dan alleen maar ingewikkelder vanwege alle motoren, kleppen en het benodigde buffervat. Je hebt nu al een redelijke hoeveelheid vloerverwarming en radiatoren wat zorgt voor een behoorlijke systeeminhoud. Een buffervat zou dan niet nodig zijn. Het vermogen van de warmtepomp zal met 9kW te groot zijn, na isolatie zul je eerder richting 6 of 7kW gaan. Het exacte vermogen is daarmee voor nu nog even wat lastig te bepalen.
Qua koeling heeft een airco altijd de voorkeur boven vloerkoeling. Met een airco ontvochtig je terwijl dat via vloerkoeling niet gebeurt en koel je veel efficiënter dan met je vloer.
Voor wat betreft de boiler: mijn advies is om een boiler bij de warmtepomp te kiezen in plaats van een losse warmtepompboiler. Puur vanwege het geluid wat je naar binnen haalt met een warmtepompboiler, er zit toch een compressor in en ook nog eens luchtkanalen. Met een boiler die via je buitenunit opgewarmd wordt heb je hier geen last van en heb je bovendien een eenvoudiger systeem. En des te eenvoudiger, des te makkelijker zelf te installeren. Met 2 personen die wat langer douchen is een boiler van 300 liter ruim genoeg.
[ Voor 4% gewijzigd door _Uploader_ op 06-06-2023 15:40 ]
Ik ben anders wel erg blij met een Evohome systeem. Zonder slimme thermostaten regel je op 1 plek temperatuur van het hele huis, dus als het beneden koud is worden de slaapkamers ook verwarmd en andersom, koud boven = pech, thermostaat in woonkamer zegt dat het prima is.Insert12 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:54:
Zoneregeling zou ik inderdaad niet aan beginnen, je gaat toch met één constante temperatuur verwarmen. Een zoneregeling maakt het dan alleen maar ingewikkelder vanwege alle motoren, kleppen en het benodigde buffervat.
Dat je overal het zelfde setpoint instelt, dat begrijp ik.Insert12 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:54:
Zoneregeling zou ik inderdaad niet aan beginnen, je gaat toch met één constante temperatuur verwarmen. Een zoneregeling maakt het dan alleen maar ingewikkelder vanwege alle motoren, kleppen en het benodigde buffervat. Je hebt nu al een redelijke hoeveelheid vloerverwarming en radiatoren wat zorgt voor een behoorlijke systeeminhoud. Een buffervat zou dan niet nodig zijn. Het vermogen van de warmtepomp zal met 9kW te groot zijn, na isolatie zul je eerder richting 6 of 7kW gaan. Het exacte vermogen is daarmee voor nu nog even wat lastig te bepalen.
Qua koeling heeft een airco altijd de voorkeur boven vloerkoeling. Met een airco ontvochtig je terwijl dat via vloerkoeling niet gebeurt en koel je veel efficiënter dan met je vloer.
Voor wat betreft de boiler: mijn advies is om een boiler bij de warmtepomp te kiezen in plaats van een losse warmtepompboiler. Puur vanwege het geluid wat je naar binnen haalt met een warmtepompboiler, er zit toch een compressor in en ook nog eens luchtkanalen. Met een boiler die via je buitenunit opgewarmd wordt heb je hier geen last van en heb je bovendien een eenvoudiger systeem. En des te eenvoudiger, des te makkelijker zelf te installeren. Met 2 personen die wat langer douchen is een boiler van 300 liter ruim genoeg.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het is vooral een mooi systeem met radiatoren en een cv ketel. Dan kun je snel ff bijverwarmen omdat je een flink ketelvermogen achter de hand hebt. Met een warmtepomp gaat dat niet, je moet het vermogen dat je hebt zo slim mogelijk inzetten. Met vloerverwarming betekent dat dat je de temperatuur constant houdt.w00key schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:58:
[...]
Ik ben anders wel erg blij met een Evohome systeem. Zonder slimme thermostaten regel je op 1 plek temperatuur van het hele huis, dus als het beneden koud is worden de slaapkamers ook verwarmd en andersom, koud boven = pech, thermostaat in woonkamer zegt dat het prima is.
Met slimmere knoppen kan elke zone (slaapkamer / werk / badkamer / woonkamer) apart vragen om warm water en dat bespaarde me erg veel gas, tot ik nu overgestapt ben op aircos. Dat is ook apart geregeld met losse wandunits, dus ook soort van zone-regeling en niet centraal.
Lijkt mij een prima opzet. Wel ff rekening houden met de luchtstromen, dat is het enige._Uploader_ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:53:
Is mijn huidige opzet qua apparaat wel op zich wel oké of hebben jullie andere voorstellen?
Dus monoblock en multisplit in het de ruimtes voor en een multisplit en een paar ltv radiatoren waar niet gekoeld moet worden.
Zoneregeling lijkt mij niet echt van toepassing omdat er zeer weinig ruimtes verwarmd worden met een ltv radiator (badkamer).
@Proton_ Nee dat wist ik niet en dat is goed om te weten. Betekend dit dat een 9,5 kW dan wel de voorkeur heeft of juist een ander merk/type wp? Gaat een 9,5 Amber dan niet teveel pendelen? Je hebt het vast al in de gaten dat mijn kennis vrij beperkt is, maar ik leer graag bij.
De gewenste Amber is instelbaar tot 1 start per uur.Proton_ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:03:
Ik weet dat sommigen er anders over denken, maar ik vind pendelen icm veel vloerverwarming niet echt een issue. Al hangt het van de warmtepompsoftware af of het inderdaad beperkt blijft tot minder dan 1 start per uur.
Je kunt ook bijverwarmen met de airco, dus echt nauw luistert het niet volgens mij.
Welke warmtepompboiler heb je op het oog? Wat is de afweging om niet voor een boiler op de monoblock te gaan?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Dank je! Oké dus dan kunnen we beter voor een 9,5 kW gaan. Goed om te weten.Proton_ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:03:
Ik weet dat sommigen er anders over denken, maar ik vind pendelen icm veel vloerverwarming niet echt een issue. Al hangt het van de warmtepompsoftware af of het inderdaad beperkt blijft tot minder dan 1 start per uur.
Je kunt ook bijverwarmen met de airco, dus echt nauw luistert het niet volgens mij.
Welke warmtepompboiler heb je op het oog? Wat is de afweging om niet voor een boiler op de monoblock te gaan?
Alleen doet die niet die 9kW bij -10, net wanneer je het nodig hebt. Sta je alsnog met COP1 bij te stoken terwijl nu aandacht aan het vermogen en type selectie betekent dat je ook in de winter een hoger rendement hebt.Carboy54 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:19:
[...]
De gewenste Amber is instelbaar tot 1 start per uur.
Met vloerverwarming kan je prima 2 zones maken, beneden 21 graden, slaapkamers 18/19, en de kleppen vragen zelf water van de ketel / warmtepomp.Insert12 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:51:
Het is vooral een mooi systeem met radiatoren en een cv ketel. Dan kun je snel ff bijverwarmen omdat je een flink ketelvermogen achter de hand hebt. Met een warmtepomp gaat dat niet, je moet het vermogen dat je hebt zo slim mogelijk inzetten. Met vloerverwarming betekent dat dat je de temperatuur constant houdt.
Op het Amber forum is daar uitvoerig over geschreven incl. rapportage van de laagste temperaturen afgelopen jaar. -10 is niet eens langdurig voor gekomen. Laag terug moduleren wordt beoordeeld als belangrijkste factor niet dat ene momentje -10 zeker niet met een vloerverwarming als buffer. Dan maakt een Kw tje minder niet het verschil. Bij -10 is een warmtepomp zowiezo niet efficiënt.Insert12 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:07:
[...]
Alleen doet die niet die 9kW bij -10, net wanneer je het nodig hebt. Sta je alsnog met COP1 bij te stoken terwijl nu aandacht aan het vermogen en type selectie betekent dat je ook in de winter een hoger rendement hebt.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ja klopt, ik zie het ook wel eens. Niet mijn voorkeur, ik zou liever niet meer dan één klep in het systeem zien. Dan kan de begane grond altijd open blijven staan en kan de boel boven afgesloten worden. Mits voldoende oppervlak scheelt dat weer een buffer en extra pomp.w00key schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:53:
[...]
Met vloerverwarming kan je prima 2 zones maken, beneden 21 graden, slaapkamers 18/19, en de kleppen vragen zelf water van de ketel / warmtepomp.
Je ziet dat best vaak in nieuwbouw, beneden een fancy klokthermostaat, boven een standaard Honeywell Round, beide sturen 1 klep aan voor de vloerverwarming verdeler.
Ook het minimumvermogen van de Amber is vrij hoog, blijkens je eigen post (onderstaand). De Amber is simpelweg niet de way to go voor TS.Carboy54 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:11:
[...]
Op het Amber forum is daar uitvoerig over geschreven incl. rapportage van de laagste temperaturen afgelopen jaar. -10 is niet eens langdurig voor gekomen. Laag terug moduleren wordt beoordeeld als belangrijkste factor niet dat ene momentje -10 zeker niet met een vloerverwarming als buffer. Dan maakt een Kw tje minder niet het verschil. Bij -10 is een warmtepomp zowiezo niet efficiënt.
Carboy54 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:35:
[Afbeelding]
Uitgebreide info over aanbevolen waterinhoud van het systeem.
[ Voor 25% gewijzigd door Insert12 op 07-06-2023 06:51 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Het hier vermelde minimum vermogen is niet het minimum vermogen van de Amber maar het minimum gewenste vermogen van het afgiftesysteem voor de keuze of je een buffervat moet toevoegen. Het minimum vermogen van de 6.5 is 1,9 Kw en dus zeker niet hoog voor een R290 warmtepomp.Insert12 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 06:47:
[...]
Ja klopt, ik zie het ook wel eens. Niet mijn voorkeur, ik zou liever niet meer dan één klep in het systeem zien. Dan kan de begane grond altijd open blijven staan en kan de boel boven afgesloten worden. Mits voldoende oppervlak scheelt dat weer een buffer en extra pomp.
[...]
Ook het minimumvermogen van de Amber is vrij hoog, blijkens je eigen post (onderstaand). De Amber is simpelweg niet de way to go voor TS.
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 07-06-2023 10:45 ]
Carboy54 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:42:
[...]
Het hier vermelde minimum vermogen is niet het minimum vermogen van de Amber maar het minimum gewenste vermogen van het afgiftesysteem voor de keuze van wel of geen buffervat. Het minimum vermogen van de 6.5 is 1,9 Kw en dus zeker niet hoog voor een R290 warmtepomp.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 07-06-2023 10:43 ]
Minimum vermogen is van belang bij hoge buitentemperaturen om onnodig pendelen te voorkomen. Maximum vermogen is van belang bij lage buiten temperaturen om jouw huis warm te houden._Uploader_ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:02:
Helaas door omstandigheden kon ik eerder niet reageren, maar nu wil ik graag de knoop doorhakken en warmtepomp keuze maken. @Insert12 @Carboy54 ik begrijp jullie laatste opmerkingen niet helemaal, is een Amber 9KW dan wel de juiste keus of kan ik beter kijken naar een andere warmtepomp met een beter minimumvermogen bij -10 graden?
[ Voor 33% gewijzigd door Carboy54 op 06-07-2023 17:00 ]
Nog bedankt voor de informatie en ondertussen heb ik de knoop doorgehakt om een Amber warmtepomp plus boiler (270 liter) te bestellen.Carboy54 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:52:
[...]
Minimum vermogen is van belang bij hoge buitentemperaturen om onnodig pendelen te voorkomen. Maximum vermogen is van belang bij lage buiten temperaturen om jouw huis warm te houden.
[Afbeelding]
Dit zijn waardes in Kw warmte. Dus het minimale vermogen wat jouw afgifte systeem kwijt moet kunnen om niet te gaan pendelen. Dus een stroomvebruik van 500 watt geeft bij een COP van 6 = 3 Kw warmte in dit voorbeeld bij 12 graden buitentemperatuur. Panasonic en Itho hebben vergelijkbare waardes.
[ Voor 131% gewijzigd door flippy op 20-07-2023 14:48 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Meen je dit?flippy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:43:
gewoon fancoils pakken. magistraal veel goedkoper en ook comfortabeler omdat je met de stooklijn van het koude water kan spelen om de toko keurig op temperatuur te houden.
dus gewoon optie 1 toepassen.
fancoils/kanaalunits word je mee doodgegooid in de markt momenteel en die kan je ook in veel meer geuren en kleuren krijgen dan airco units.
ja dat meen ik.Heronimo schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:03:
[...]
Meen je dit?
Ik heb hier twee fancoils hangen, maar vond het toch wel een leuke uitdaging om twee betaalbare en stille units te vinden. Bij airco's daarintegen had ik de indruk dat er veel meer opties waren. En dan heb ik het nog niet over WiFi of een app waarmee je de fancoils per stuk een setpoint kan geven.
Daarnaast heb je bij de meeste aircos ook een veel lager minimaal koelvermogen dan bij een wat grotere monoblock zoals hierboven beschreven.
Ik zou in dit geval kiezen voor een multisplit om condenserend mee te kunnen koelen terwijl je de warmtepomp kan gebruiken om de vloer te koelen in de zomer. In de winter gebruik je dan de warmtepomp voor de verwarming tot zeg 18 tot 20 graden en de airco's laat je bij verwarmen als zone regeling.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
_Uploader_ schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:17:
Nog bedankt voor de informatie en ondertussen heb ik de knoop doorgehakt om een Amber warmtepomp plus boiler (270 liter) te bestellen.
Dat gaat niet lukken, want de grootste Amber (de 120) is slechts 7.3 kW._Uploader_ schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:17:
Waar ik nog wel over twijfel is het nemen van een 9KW of 12 KW warmtepomp,
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Daar heb je gelijk in, ik doelde op de Amber 90 of 120.Andrehj schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:13:
[...]
[...]
Dat gaat niet lukken, want de grootste Amber (de 120) is slechts 7.3 kW.
Er bestaat dus geen Amber van 9 of 12 kW.
@Andrehj je vervalt wederom in herhaling. Iedere geïnteresseerde heeft het Amber topic gevolgd en daar ben je al aan het woord geweest over hetzelfde onderwerp. Nog even weer ter herinnering staat de Amber nog steeds bij de Kiwa en zijn de cijfers nog helemaal niet vastgesteld. En stel dat het daar bij blijft: het door jou genoemde vermogen welke momenteel worden genoemd is bij -10 graden en dat dag gemiddelde is in mijn regio in 23 jaar niet meer voor gekomen. Ook jij weet maar al te goed dat een uurtje -10 met vloerverwarming niets af doet aan het wooncomfort bij een tekort aan vermogen. Daarnaast een uurtje of meer 3 Kw met het element erbij wordt je bij dergelijke temperaturen ook niet arm van. De COP van warmtepompen welk merk dan ook bij dergelijke temperaturen zijn ook niet meer bijzonder hoog. Het gaat iedere keer bij jou over hetzelfde maar feitelijk gaat het nergens over en is alleen maar storend. Uploader heeft al lang een beslissing genomen. De order is geplaatst.Andrehj schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:13:
[...]
[...]
Dat gaat niet lukken, want de grootste Amber (de 120) is slechts 7.3 kW.
Er bestaat dus geen Amber van 9 of 12 kW.
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 20-07-2023 21:21 ]
Ik ben niet de enige.
Dus moet men werken met de enige beschikbare cijfers. En die staan in de documentatie op de website. En de enige relevante vermogensgegevens daarin zijn de vermogens bij -10. Het vermogen bij +7 is enkel relevant voor warmtepompen die als hybride worden ingezet.Iedere geïnteresseerde heeft het Amber topic gevolgd en daar ben je al aan het woord geweest over hetzelfde onderwerp. Nog even weer ter herinnering staat de Amber nog steeds bij de Kiwa en zijn de cijfers nog helemaal niet vastgesteld.
Dat klopt. Hier ook al een tijdje niet. Maar -2 of -5 wel. En daarvan zijn ook (nog) geen vermogensgegevens bekend. Maar de grote terugval in vermogen vanaf +7 naar -10 voorspelt voor het beschikbare vermogen bij -5 niet veel goeds.En stel dat het daar bij blijft: het door jou genoemde vermogen welke momenteel worden genoemd is bij -10 graden en dat dag gemiddelde is in mijn regio in 23 jaar niet meer voor gekomen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Diegene met echt verstand van zaken flippy heeft al eerder hierop gereageerd waarom de eigenschappen van R290 andere consequenties heeft voor wat betreft de keuzes die fabrikanten maken. Andrehj blijf lekker bij jouw R410 warmtepomp die mag straks niet meer worden verkocht vanwege zijn gwp dus wees er zuinig op.Andrehj schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:51:
[...]
Ik ben niet de enige.
[...]
Dus moet men werken met de enige beschikbare cijfers. En die staan in de documentatie op de website. En de enige relevante vermogensgegevens daarin zijn de vermogens bij -10. Het vermogen bij +7 is enkel relevant voor warmtepompen die als hybride worden ingezet.
Ik kan er ook niks aan doen dat Itho geen cijfers bekend maakt bij -7 of -2 °C.
[...]
Dat klopt. Hier ook al een tijdje niet. Maar -2 of -5 wel. En daarvan zijn ook (nog) geen vermogensgegevens bekend. Maar de grote terugval in vermogen vanaf +7 naar -10 voorspelt voor het beschikbare vermogen bij -5 niet veel goeds.
Ongeacht wat de toekomst ons brengt qua beperkingen in koudemiddelen, lijkt het mij toch wel verstandig om gewoon met -10 te rekenen. Een warmtepomp installeer je niet voor 1 of zeg 5 jaar, mijn glazenbol in zaken mogelijke klimaatverandering doet het helaas nog steeds niet, dus een beetje marge nemen acht ik zelf als zeer wenselijk.Carboy54 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:13:
[...]
Diegene met echt verstand van zaken flippy heeft al eerder hierop gereageerd waarom de eigenschappen van R290 andere consequenties heeft voor wat betreft de keuzes die fabrikanten maken. Andrehj blijf lekker bij jouw R410 warmtepomp die mag straks niet meer worden verkocht vanwege zijn gwp dus wees er zuinig op.
Eigenlijk is het best irritant dat tot nu toe de specificaties alle kanten op kunnen.Andrehj schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:51:
[...]
Ik ben niet de enige.
[...]
Dus moet men werken met de enige beschikbare cijfers. En die staan in de documentatie op de website. En de enige relevante vermogensgegevens daarin zijn de vermogens bij -10. Het vermogen bij +7 is enkel relevant voor warmtepompen die als hybride worden ingezet.
Ik kan er ook niks aan doen dat Itho geen cijfers bekend maakt bij -7 of -2 °C.
[...]
Dat klopt. Hier ook al een tijdje niet. Maar -2 of -5 wel. En daarvan zijn ook (nog) geen vermogensgegevens bekend. Maar de grote terugval in vermogen vanaf +7 naar -10 voorspelt voor het beschikbare vermogen bij -5 niet veel goeds.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Jan bij een auto worden de verbruikscijfers door de fabrikant opgegeven. Zo van de EV heeft volgens de NEDC test norm een range van 500 km. Blijkt in de praktijk met de kachel aan soms de helft in werkelijkheid. Bij een warmtepomp bepaald een onafhankelijke partij in dit geval de Kiwa en ja die zijn heel traag de uitkomsten. Dat is een heel groot verschil. Heel vervelend maar voor de Panasonic L serie gebeurde hetzelfde. Is al uitgeleverd maar de RVO geeft nog onjuiste subsidies aan bij de codes. Een 9Kw doet 725 euro vlgs de RVO lijst van mei j.l. en is vrijgegeven op 3.300 nu. (Zie voorgaande sheet van dat model ) Geduld is helaas een schone zaak.Jan2023 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:14:
[...]
Eigenlijk is het best irritant dat tot nu toe de specificaties alle kanten op kunnen.
Als je een keuze maakt voor een auto weet je ook of deze 1 op 10 gebruikt of 1 op 20.
[ Voor 8% gewijzigd door _Uploader_ op 24-07-2023 09:41 ]
-10 is vooralsnog de temperatuur die voor vermogensbepaling gebruikt wordt in nieuwbouwwoningen. Een wp moet met die temperatuur simpelweg het benodigde vermogen kunnen leveren. Zou wat zijn als iedereen bij die temperatuur maar even op de elementen moet gaan stoken. Ons stroomnet heeft het nog niet zwaar genoeg.Carboy54 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:07:
[...]
@Andrehj je vervalt wederom in herhaling. Iedere geïnteresseerde heeft het Amber topic gevolgd en daar ben je al aan het woord geweest over hetzelfde onderwerp. Nog even weer ter herinnering staat de Amber nog steeds bij de Kiwa en zijn de cijfers nog helemaal niet vastgesteld. En stel dat het daar bij blijft: het door jou genoemde vermogen welke momenteel worden genoemd is bij -10 graden en dat dag gemiddelde is in mijn regio in 23 jaar niet meer voor gekomen. Ook jij weet maar al te goed dat een uurtje -10 met vloerverwarming niets af doet aan het wooncomfort bij een tekort aan vermogen. Daarnaast een uurtje of meer 3 Kw met het element erbij wordt je bij dergelijke temperaturen ook niet arm van. De COP van warmtepompen welk merk dan ook bij dergelijke temperaturen zijn ook niet meer bijzonder hoog. Het gaat iedere keer bij jou over hetzelfde maar feitelijk gaat het nergens over en is alleen maar storend. Uploader heeft al lang een beslissing genomen. De order is geplaatst.
De typebenaming wordt door Itho zelf bepaald. Ik ga er stiekem maar even van uit dat ze die niet aanpassen na het bekend worden van meetresultaten van Kiwa.Carboy54 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 00:03:
[...]
Jan bij een auto worden de verbruikscijfers door de fabrikant opgegeven. Zo van de EV heeft volgens de NEDC test norm een range van 500 km. Blijkt in de praktijk met de kachel aan soms de helft in werkelijkheid. Bij een warmtepomp bepaald een onafhankelijke partij in dit geval de Kiwa en ja die zijn heel traag de uitkomsten. Dat is een heel groot verschil. Heel vervelend maar voor de Panasonic L serie gebeurde hetzelfde. Is al uitgeleverd maar de RVO geeft nog onjuiste subsidies aan bij de codes. Een 9Kw doet 725 euro vlgs de RVO lijst van mei j.l. en is vrijgegeven op 3.300 nu. (Zie voorgaande sheet van dat model ) Geduld is helaas een schone zaak.
[ Voor 24% gewijzigd door Insert12 op 24-07-2023 10:04 ]
Hier een Vaillant Arovair en een Ideal Clima Comfosplit Ikaro. Beide hangen aan een slimme stekker die ik aanstuur vanuit Home Assistant._Uploader_ schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:26:
@Heronimo Voor welke fancoils heb jij gekozen als ik vragen mag? Zijn dat Innova Airleafs of de Vailliant fancoils? En op welke manier stuur je deze aan?
@flippy Welk type fancoils raad jij aan en waar zou je deze kunnen bestellen? Je gaf aan dat de fancoil keuze heel ruim is, maar ik zie eigenlijk maar een paar opties die je eigenlijk ook nog in het buitenland moet bestellen. Een kanaalunit heeft de voorkeur, maar wandmodellen zijn ook prima.
Dank je wel en ook voor de eerdere informatie! Wij hebben besloten om voor airco's te gaan als bijverwarming en koeling. De redenen hiervoor zijn dat een airco een hoger minimaal koelvermogen heeft, wij het leidingwerk niet hoeven aan te passen, er meer keuzes zijn qua types en dat een airco gemakkelijker even kan verwarmen en koelen zonder daarvoor de warmtepomp aan te roepen en idd als een zoneregeling werkt.Heronimo schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:09:
[...]
Hier een Vaillant Arovair en een Ideal Clima Comfosplit Ikaro. Beide hangen aan een slimme stekker die ik aanstuur vanuit Home Assistant.
[ Voor 20% gewijzigd door _Uploader_ op 05-09-2023 11:54 ]
[ Voor 59% gewijzigd door flippy op 05-09-2023 18:11 ]
Dank je wel voor je reactie!flippy schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:07:
verplaats de units zodat die nooit recht in je snuffert blazen als je in bed ligt of op kantoor zit.
blijf er wel bij dat een enkele warmtepomp met fancoils een flinke klap goedkoper zal zijn en ook netter te installeren is.
vermogens zijn goed, zou ik niet veel aan veranderen, helemaal als je op comfort stookt en dus ding gewoon laat lopen.
gewoon kijken wat beste gaat zolang de uitstroom maar niet vol in je snuffert blaast._Uploader_ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:43:
[...]
Dank je wel voor je reactie!![]()
Goed om te weten dat de vermogens in orde zijn.
Bedoel je de plaatsing van de units in de slaapkamer van het voorhuis eerste verdieping en in het kantoor achterhuis eerste verdieping? In de slaapkamer zou deze bv ook aan de linkerwand naast de deur kunnen en in het kantoor bv boven de deur. In het kantoor aan de linkerkant wordt lastiger ivm gebinten die in het zicht zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 05-09-2023 21:28 ]
Oke, daar zal ik rekening mee houden.flippy schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:50:
[...]
gewoon kijken wat beste gaat zolang de uitstroom maar niet vol in je snuffert blaast.
denk er ook aan dat er vloermodellen zijn in de ZMX serie. vooral voor slaapkamers en ruimtes waarbij een lelijke puist aan de muur ongewenst is (vooral geschikt als radiatorvervanger) is het een veel betere oplossing. stiller ook.
Type | SRK20ZSX | SRK-ZS 20ZS-W | SRF 25ZMX-S |
S.E.E.R./S.C.O.P. | 10,0/5,2 | 8,5/4,6 | 7,2/4,4 |
Geluidsdruk u-la/la/mi/ho (dB) | 19/24/31/38 | 19/22/25/34 | 26/29/32/40 |
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq