Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 9 ... 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-05 23:17

Seafarer

XXX

flippy schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 02:20:
[...]

dat komt door het verschil in hoe het koelsysteem werkt versus afgifte ervan.

in geval van een reguliere airco en al helemaal van een simpele aan-uit compressorsysteem met een vast expansieventiel zoals in je bananentrailer is het heel simpel hoe de regeling gaat.
in het geval van een moderne airco is de verdampingstemperatuur van het koelmiddel een paar graden boven 0, meestal tussen de 1 en 5. dus het koelmiddel word (of wilt) die temperatuur aannemen in de verdamper, er blaast dan lucht van 20 graden overheen en dat resulteert doorgaans in een uitblaastemperatuur van rond de 8 tot 13 graden afhankelijk van de regeling. maar ook al zakt de vraag zal de verdamping nog steeds rond die 1 a 5 graden blijven. de lucht wilt dus graag die temperatuur aan gaan nemen. resultaat is dat als de unit afslaat omdat het setpoint bereikt is zal de uitblaastemperatuur ineens van 8 graden omhoog gaan naar 20. dat ga je echt wel merken alsmede de luchtvochtigheid die omhoog knalt. meestal niet zo erg in een grote woonkamer maar in een slaapkamer een stuk minder tof als je probeert te slapen.
als je nu water gebruikt als transportmedium kan je een hele specifieke watertemperatuur aanhouden die maar varieert met enkele losse graden en krijg je dus een zeer constante afgifte/opname van warmte en ook een constante luchvochtigheid omdat practisch gezien het koelen of verwarmen nooit stopt of varieert voor zover de fancoil het betreft, of het water nu 10 of 12 graden is merk jij niet veel van als je in bed ligt.
je zal dan ook zien dat een wamtepomp niet zo koud loopt te verdampen als een airco dat doet. WP's hebben veel simmere kabouters erin zitten dan hun kleine broertjes en gaan niet zo koud lopen verdampen als dat niet nodig is. ik zie moderne chillers rustig verdampen op temperaturen ver boven de 5 graden als het setpoint hoog genoeg is. reguliere aircos zijn in dat opzicht een stuk dommer en beperkter in hun regeling.
ja, je gebruikt een transportmedium maar die verliezen wegen niet op tegen de winsten, helemaal met verwarmingsbedrijf over lange afstanden. water is een stuk energiestabieler dan koudemiddelen en het klein houden van het koudemiddelcircuit levert ook weer zijn voordelen en efficienties op. er zijn goede redenen waarom monobloks (zowel groot als klein) het vaak langer volhouden qua levensduur dan hun split of VRF varianten.
Difluormethaan.
Ik had niet goed opgelet. ;)

Maar de trailer was een bootje met 5000 ton bananen. Met een zuigdruk regeling kun je nauwkeurig je temperatuur regelen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Opgelost

Kan iemand mij vertellen wat er mogelijk mis gaat?
De fan van mijn airleaf doet het niet. De fan kan ik met mijn vinger ronddraaien, en ik voel ook geen weerstand.
Alles is (volgens mij) naar behoren aangesloten:
  • Spanning 230Vac
  • Bedieningspaneel
  • Motor connector
  • temperatuur (water/lucht) sensoren,
De gebruikte controller is de E4T643
De andere connectors (water solonoid valve/mobile flap connection) lijken hier niet van toepassing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwX-HXjqKKLwcoZ8l0qu-Y59TFA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INDgXitgzmXSSJ5ZgxuwlWue.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lD8mwPiC-fqdmkHISSGzNxa5syE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zo1YMzsOOIftzPLHAtqj3PbH.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog wat foto's van de manual:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9qC8HZP1_xL9AtblWZnXcLGgvA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sx7USjPiVOyendDEryixadeq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmHIKabSfDhz2CDCz_GCrCEAo-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgcpmJVJ9VhBmtQiFQf4nxMJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Hij blaast niet zowel in koelmodus als verwarmingmodus. Ik hoor wel een relais schakelen als ik van koel naar verwarmmodus ga en weer terug. Kan het zo zijn dat er water doorheen moet gaan wil de fan aan gaan? Ik heb het systeem namelijk niet gevuld.

Bij de Filomuro gaat de fan gewoon netjes aan in manuele stand, en dit had ik ook verwacht bij de airleaf.
Ben benieuwd of iemand mij wijsheid kan verschaffen.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:22

martijn v o

Certified by Enphase.

En als je de temperatuur hoger zet bv 24 graden doet ie het dan wel?

O ik zie het al je hebt de H2 probe aangesloten dan doet ie het niet, stekkertje losnemen dan doet ie het wel.
Is de linker van rechtsboven.

[ Voor 52% gewijzigd door martijn v o op 07-08-2023 19:04 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
martijn v o schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:59:
En als je de temperatuur hoger zet bv 24 graden doet ie het dan wel?

O ik zie het al je hebt de H2 probe aangesloten dan doet ie het niet, stekkertje losnemen dan doet ie het wel.
Is de linker van rechtsboven.
Helaas geen positief effect.
Als ik het h2 stekkertje losneem dan krijg ik error "E3" en dan hoor ik ook het relais weer klikken.
Temperatuur hoger zetten heeft ook geen effect. Maar dat zou geloof ik ook niet moeten uitmaken omdat ik de fan op fixed snelheid zet. In standje "A" zou er pas iets moeten gebeuren op basis van temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Als je het stekkertje H2 hebt losgenomen heb je toen eerst de spanning eraf gehaald en het er weer opgezet?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@martijn v o
Bedankt! dat was 't!! Ik had hem uitgezet en het kabeltje eruit getrokken, maar dat was klaarblijkelijk niet voldoende.

Edit: blijkbaar is de sensor niet alleen van toepassing tijdens de fan op automatisch, maar ook op fixed snelheid waarbij die blijkbaar uitschakelt als de watertemperatuur onder de 30°C is. De enige manier om dat te by-passen is dus door het stekkertje van de watertempsensor helemaal niet aan te sluiten.

[ Voor 53% gewijzigd door verkeerslicht op 07-08-2023 21:09 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Voor wie geinteresseerd is, ik heb een video gemaakt om de geluidssterkte van de Innova Filomuro SLW 800 / Airleaf SL 800 (zo goed en zo kwaad als dat kan met een camera) in kaart te brengen:

YouTube: Innova Filomuro en Airleaf geluidsdemo

Edit: het wel dan niet storend vinden van geluid hangt ook af van de perceptie, en hoe goed je oren het doen. M'n vrouw kan beide fancoils in de laagste stand goed horen al vind ze het niet storend. Mijn oren doen het duidelijk ook iets minder goed.

[ Voor 30% gewijzigd door verkeerslicht op 08-08-2023 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik blijf me het volgende afvragen: als ik in de zomer wil koelen met warmtepomp en fancoils, met een watertemperatuur onder het dauwpunt, dan kan ik mijn vloerverwarming dus niet meer gebruiken om te koelen. Dat is toch hartstikke zonde? Dat je zo'n systeem/capaciteit hebt liggen, maar het niet meer kan gebruiken? Of heb je ook nog een soort van systemen waarin de retour van de fancoils weer bijgemengd kan worden in de vloer-verdeler, met als resultaat een minimumtemperatuur van 18 graden in de vloer of zo? Het voelt zo onnatuurlijk om de vloer helemaal uit te moeten schakelen...

Mijn casus is nieuwbouw, dus ik kan nog alle kanten op. Zou het advies op begane grond dan zijn: zowel VV als fancoils? En dat ze dan wel beide tegelijk kunnen verwarmen... maar zodra we gaan koelen, moet de vloer dicht met een klep?

[ Voor 17% gewijzigd door woekele op 08-08-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Je kan de retour van je fancoils op je warmtepomp zetten tijdens het koelen, maar in de winter voor verwarmen niet ideaal dus wil je kunnen schakelen. Ook moet je dan zeker zijn dat de retour van je fancoils warm genoeg is

Zou misschien eerder gewoon de aanvoer gebruiken en een mengventiel installeren voor je vloerverwarming zodat automatisch de minimale benodigde ~18 graden wordt gehaald voor je vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Laatst online: 12:51
woekele schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:01:
Ik blijf me het volgende afvragen: als ik in de zomer wil koelen met warmtepomp en fancoils, met een watertemperatuur onder het dauwpunt, dan kan ik mijn vloerverwarming dus niet meer gebruiken om te koelen. Dat is toch hartstikke zonde? Dat je zo'n systeem/capaciteit hebt liggen, maar het niet meer kan gebruiken? Of heb je ook nog een soort van systemen waarin de retour van de fancoils weer bijgemengd kan worden in de vloer-verdeler, met als resultaat een minimumtemperatuur van 18 graden in de vloer of zo? Het voelt zo onnatuurlijk om de vloer helemaal uit te moeten schakelen...

Mijn casus is nieuwbouw, dus ik kan nog alle kanten op. Zou het advies op begane grond dan zijn: zowel VV als fancoils? En dat ze dan wel beide tegelijk kunnen verwarmen... maar zodra we gaan koelen, moet de vloer dicht met een klep?
Ja dat mengen zal vast wel kunnen, zo werkt een combinatie CV ketel + vloerverwarming ook met verwarmen. Het zou ook nog met een buffervat kunnen.
Maar ik denk dat het onnodig ingewikkeld wordt en je verliest efficientie door het hele jaar. Ook is het koelvermogen van een vloer beperkt.

Wij hebben gekozen voor VVW + fancoil op de begane grond. Vloer gaat dicht zodra we condenserend gaan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:14
woekele schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:01:

L/W warmtepomp met 2 zones aanschaffen? Of werkt dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-04 08:32
Evanrvb schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:55:
Is er hier een tweaker die al eens een plintverwarming / minifancoil aan zijn WP heeft geknoopt? Ik ben benieuwd naar de ervaringen hier in.

Bv zo'n kickspace bedoel ik (https://www.buurs.nl/prod...space-600-plintverwarming)

Ik heb idealiter nog extra afgifte nodig in mijn systeem maar heb geen plek voor radiatoren. Het zou dus een mooie optie zijn maar vraag me toch af of dat lekker gaat lopen i.c.m. normale radiatoren.
Ik probeer voor deze specifieke vraag nu hier wat ervaringen te verzamelen: KickSpace plintverwarming naar lagere temperatuur

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-05 22:20
Breezz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:36:
[...]

L/W warmtepomp met 2 zones aanschaffen? Of werkt dat niet zo?
Ja hebben wij ook hier, dan kan je er wel mee spelen. Paar dingen wat al eerder is geroepen:
Om pendelen te voorkomen heb je vaak aan 1 fancoil niet genoeg. Op onze slaapkamer hangt een vaillant 035-wn. Wanneer we koelen, zetten we zone 1 van de warmtepomp (panasonic 5j) op 7 graden water aanvoer met dt van 2. Wat we zien is dat die na een kwartiertje wel weer uitgaat omdat ie de doeltemperatuur al voorbij schiet.

Ik hebt dat als volgt opgelost, even simpel uitgeschreven:
Tijdens condenseren koelen:
Als watertoevoer <7 graden is, dan vloerverwarming pomp (zone 2) aan.
-als gemiddelde vloerverwarming temperatuur lager dan <1 graad boven dauwpunt is, dan vloerverwarming pomp uit.

Op die manier schakelt momenteel na 10 minuten de vloerverwarming pomp even aan voor 20 minuutjes en daarna weer uit.
Koelen doen we nu even in blokken van 2 uur, eigenlijk alleen sochtends even tussen 7 en 9 aan. Daarnaast savonds tussen 6 en 8 aan en tussen 10 en 12 aan. Dat kost in totaal zo'n 2,5 a 3 kilowatt per dag.

Verder nog werkt het koelen van de vloer juist wel door in het huis, de fancoil zet je echt aan als het nodig is, dus halfuurtje voor het naar bed gaan bijvoorbeeld. Die koelte verdwijnt namelijk snel en heeft geen zin dat de hele dag aan te hebben naar mijn idee.

• schemert
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-04 08:37
Mijn zolder is 4 meter hoog. In het midden staat een wand van 2 meter hoog met daarachter een ruimte Graag wil ik op het plafond van die ruimte een fancoil leggen.
Aanzuig is dan achter. Uit blaas voor
Een plafond unit blaast naar onder meen ik, dus die zal het niet worden.

Jullie een idee welke unit plat kan liggen?

[ Voor 7% gewijzigd door schemert op 24-08-2023 22:52 ]

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:05
schemert schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:50:
Mijn zolder is 4 meter hoog. In het midden staat een wand van 2 meter hoog met daarachter een ruimte Graag wil ik op het plafond van die ruimte een fancoil leggen.

Meestal is een plafond fancoil gewoon een plat ding waar je naar gelang een bocht op monteert om uitblaas maar beneden te krijgen.

Dat staat ook in de handleiding en op de plaatjes van de hier veelgebruikte Innova units.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

schemert schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:50:

het sleutelwoord is kanaal(unit). of ducted als je in de goedkopere landen gaat zoeken.

pro tip: een unit kan nooit te groot zijn, alleen te klein. grotere units met meer waterflow en een fan op standje relax kunnen meer vermogen afgeven dan kleine units met hogere temperturen en de fan op standje maximaal...

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 24-08-2023 23:14 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMav
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 19:29
Een paar vragen waar hopelijk iemand al ingedoken is.

Opstelling hier betreft een Panasonic J serie met buffervat. Momenteel alleen vvw middels 1 zone opstelling met pomp en mengklep op buffer. Deze is WAR gestuurd mbv temp sensor op aanvoerleiding.

Wil op de bovenverdieping diverse kamers voorzien van een airleaf. Parallel aangesloten met 2 weg kleppen. Deze allen gevoed vanaf buffer als zone 2 met eigen pomp en mengklep.

1: Hoe zone 2 (fancoils) in/uit schakelen. Kan mbv watertemp sensor op de aanvoerleiding, room temp aensor of externe thermostaat.

Thermostaat of room temp sensor lijkt niet haalbaar aangezien het verschillende kamers betreft.

2: In geval van aanvoertemp hoe dan te voorkomen dat de fancoils dicht staan en er geen flow mogelijk is?

Zijn hier ervaringsdeskundigen die een dergelijke opstelling hebben staan?

Is een lus leggen (evt met verdelers) een optie en dan accepteren dat er mogelijk water rondgepompt wordt terwijl alle fancoils dicht staan?

[ Voor 7% gewijzigd door iMav op 26-08-2023 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:37
iMav schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:46:
Een paar vragen waar hopelijk iemand al ingedoken is.

Opstelling hier betreft een Panasonic J serie met buffervat. Momenteel alleen vvw middels 1 zone opstelling met pomp en mengklep op buffer. Deze is WAR gestuurd mbv temp sensor op aanvoerleiding.

Wil op de bovenverdieping diverse kamers voorzien van een airleaf. Parallel aangesloten met 2 weg kleppen. Deze allen gevoed vanaf buffer als zone 2 met eigen pomp en mengklep.

1: Hoe zone 2 (fancoils) in/uit schakelen. Kan mbv watertemp sensor op de aanvoerleiding, room temp aensor of externe thermostaat.

Thermostaat of room temp sensor lijkt niet haalbaar aangezien het verschillende kamers betreft.

2: In geval van aanvoertemp hoe dan te voorkomen dat de fancoils dicht staan en er geen flow mogelijk is?

Zijn hier ervaringsdeskundigen die een dergelijke opstelling hebben staan?

Is een lus leggen (evt met verdelers) een optie en dan accepteren dat er mogelijk water rondgepompt wordt terwijl alle fancoils dicht staan?
op een pana J kan je meerdere zones draaien toch; waarom dan geen klep aansturen die zone 2 opent zodra de pana aanslaat voor thermostaat 2? zie hiervoor pana-topic

Draai je een domotica (hA, domoticz, etc)? Dan kan je meerdere zigbee sensoren checken en een gewogen gemiddelde nemen om door te geven, of anders bijvoorbeeld één centrale thermostaat hangen in de gang bijvoorbeeld.

Een bypass kan je zeker aanleggen, de pana slaat vanzelf af als TR = TA.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMav
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 19:29
stevenP schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:10:
[...]

op een pana J kan je meerdere zones draaien toch; waarom dan geen klep aansturen die zone 2 opent zodra de pana aanslaat voor thermostaat 2? zie hiervoor pana-topic

Draai je een domotica (hA, domoticz, etc)? Dan kan je meerdere zigbee sensoren checken en een gewogen gemiddelde nemen om door te geven, of anders bijvoorbeeld één centrale thermostaat hangen in de gang bijvoorbeeld.

Een bypass kan je zeker aanleggen, de pana slaat vanzelf af als TR = TA.
Klopt wat die 2 zones betreft. M'n Pana kan inderdaad tweede pomp aansturen op onder andere een thermostaat (of room sensor). Dat is ook geen probleem. Mijn issue zit hem voornamelijk in de vraag hoe ga je de pomp sturen op warmte (of koude) vraag uit een van de x ruimtes.

Maar misschien inderdaad wat met domotica doen. Mogelijk een Shelly o.i.d. als "thermostaat" inzetten en deze laten schakelen a.d.v. ruimte temperatuur obv (zigbee) sensoren.

Dus wanneer temp in kamer A = x en inwoner van kamer A vraagt een temp > x dan signaal naar zone 2 pomp op het buffervat en fancoil in kamer A.

Dan evt voor de zekerheid nog een bypass mocht de pomp aanslaan en alle fancoils staan dicht.

Ik zag ook iemand in dit topic die iets vergelijkbaars deed maar dan de fancoils (Arovairs) schakelt met een zigbee stekker. Maar dan heb je mijn inziens een volledig aan/uit systeem en geen modulerende functie meer op de fancoil zelf.

Nog maar eens wat schetsjes maken.... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:19
Weet iemand of je een airleaf ook verticaal kan hangen ipv horizontaal om zo toch veel vermogen kwijt te kunnen op een smalle wand. Condenserend koelen zal dan niet meer werken, maar daan zou ik mee kunnen leven.

Zuigt de airleaf lucht van voren of van onderen aan? Zou ik hem dus aan een muur kunnen monteren waar een bank voor staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Ali_van_G schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:50:
Weet iemand of je een airleaf ook verticaal kan hangen ipv horizontaal om zo toch veel vermogen kwijt te kunnen op een smalle wand. Condenserend koelen zal dan niet meer werken, maar daan zou ik mee kunnen leven.

Zuigt de airleaf lucht van voren of van onderen aan? Zou ik hem dus aan een muur kunnen monteren waar een bank voor staat?
Ik vermoed dat dat wel moet kunnen. Maar t zal wel een beetje gek staan, en ik denk dat de capaciteit ietwat daalt. Hij zuigt van onderaf (en onder aan de voorkant) lucht aan.
Vraag het desnoods aan Innova zelf.

Ik zou persoonlijk dan eerder gaan voor een verticale T22 met wat fans erin. Dat geeft ook een flinke warmte en vergroot daarnaast je systeeminhoud.

Zoiets (60x180, maar je hebt ze ook groter):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJo8WvCIk8zct_gW72rMIZ42UbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAdcTeuezGv11xEPju4Oi8lM.jpg?f=fotoalbum_large

In deze zit in het midden tussen de convectorribben een ruimte waar je zo de fans onopvallend tussen zou kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ali_van_G schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:50:

Ik weet niet of je bekend bent met Jaga?

Jaga heeft een type warmtewisselaar en daar kun je 30 verschillende afwerk dozen omheen doen.

Ventilator convectoren hebben allemaal, ongeacht het merk, nagenoeg hetzelfde binnenwerk en zijn allemaal tegen de wand , in de wand of aan het plafond te monteren. Mits de juiste onderdelen meebesteld worden of achteraf bijbesteld.

Dus zoek de juiste fabrieks handleiding en alles staat erin.

http://www.airco-kennisce...ouw-plafond-en-vloermodel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Seafarer schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:50:
[...]

Ik weet niet of je bekend bent met Jaga?

Jaga heeft een type warmtewisselaar en daar kun je 30 verschillende afwerk dozen omheen doen.

Ventilator convectoren hebben allemaal, ongeacht het merk, nagenoeg hetzelfde binnenwerk en zijn allemaal tegen de wand , in de wand of aan het plafond te monteren. Mits de juiste onderdelen meebesteld worden of achteraf bijbesteld.

Dus zoek de juiste fabrieks handleiding en alles staat erin.

http://www.airco-kennisce...ouw-plafond-en-vloermodel
Alleen smal en hoog zijn ze niet zo gunstig t.o.v. een radiator, zowel in afgifte niet als in aanschafkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

verkeerslicht schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:24:
[...]

Alleen smal en hoog zijn ze niet zo gunstig t.o.v. een radiator, zowel in afgifte niet als in aanschafkosten.
Je bedoelt die ondiepe convectors?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Seafarer schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

Je bedoelt die ondiepe convectors?
Nee, eigenlijk de breedte.

Ik dacht dat je een normale Jaga (hoog en smal bedoelde), maar bij nader inzien dat bedoelde je vast niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:17
Ik zit de afgelopen maanden af en aan informatie te lezen en verzamelen, en wellicht dat het nu toch tot een FCU komt.

De situatie:
VVW beneden (120m2) wordt verwarmd via een WP, waar ik overigens nog zat headroom heb kwa vermogen, in de winter tussen de 30~34 graden. Ik heb een relatief koude gang (geen vloerisolatie vanwege onderkeldering bijv) die ik nu af en toe 'bij' verwarm tot 17 graden met een COP1 verwarming. Eigenlijk gaat dat prima, maar wil daar liever iets dat geen COP1 is en op de WP mee kan draaien. Met wat klooien krijgen we daar wel een toe en afvoertje; elektra is aanwezig. De gang + overloop is samen ca 75m3

Doel is de gang en overloop ergens op de 18 krijgen bijv. In hoeverre is een Innova AirLeaf hiervoor geschikt? En welke breedte heb ik dan nodig, zonder dat het ding full-on staat te blazen?

Hij zal tegen de muur waar de trap op zit komen te hangen, dus zeg maar onder de balustrade. Warme lucht is binnen no time boven.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:42
paQ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:13:
Ik zit de afgelopen maanden af en aan informatie te lezen en verzamelen, en wellicht dat het nu toch tot een FCU komt.

De situatie:
VVW beneden (120m2) wordt verwarmd via een WP, waar ik overigens nog zat headroom heb kwa vermogen, in de winter tussen de 30~34 graden. Ik heb een relatief koude gang (geen vloerisolatie vanwege onderkeldering bijv) die ik nu af en toe 'bij' verwarm tot 17 graden met een COP1 verwarming. Eigenlijk gaat dat prima, maar wil daar liever iets dat geen COP1 is en op de WP mee kan draaien. Met wat klooien krijgen we daar wel een toe en afvoertje; elektra is aanwezig. De gang + overloop is samen ca 75m3

Doel is de gang en overloop ergens op de 18 krijgen bijv. In hoeverre is een Innova AirLeaf hiervoor geschikt? En welke breedte heb ik dan nodig, zonder dat het ding full-on staat te blazen?

Hij zal tegen de muur waar de trap op zit komen te hangen, dus zeg maar onder de balustrade. Warme lucht is binnen no time boven.
Twee dingen:
1) hoeveel uur per dag moet de COP1 verwarming met hoeveel vermogen aan staan om het op 17 graden te krijgen? Dat geeft je een idee van het benodigde vermogen. Vervolgens kan je kijken wat het vermogen is dat je bij 30-34 graden uit een fancoil krijgt. Hierbij moet je dan dus even omrekenen van paar uur per dag flink stoken naar 24/7 met wat lager vermogen. Maar totaal aantal kWh warmte over 24u zou redelijk gelijk moeten zijn lijkt me.
2) Als je alleen wilt verwarmen en niet condenserend gaat koelen is er geen condens afvoer nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Heronimo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:46:
[...]

Twee dingen:
1) hoeveel uur per dag moet de COP1 verwarming met hoeveel vermogen aan staan om het op 17 graden te krijgen? Dat geeft je een idee van het benodigde vermogen. Vervolgens kan je kijken wat het vermogen is dat je bij 30-34 graden uit een fancoil krijgt. Hierbij moet je dan dus even omrekenen van paar uur per dag flink stoken naar 24/7 met wat lager vermogen. Maar totaal aantal kWh warmte over 24u zou redelijk gelijk moeten zijn lijkt me.
2) Als je alleen wilt verwarmen en niet condenserend gaat koelen is er geen condens afvoer nodig
Sja het is vrij lastig te zeggen eerlijk gezegd. Het is een folieverwarming en die gaat constant aan/uit. Als ik een ruwe gok moet doen, ca 3 uurtjes per dag echt aan met load. En dat is 800W.

De 30-34 graden zit na lang afstellen in een stooklijn, dus daar wil ik eigenlijk ook niet meer van afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Zit ik goed als ik stel in geval van de SL800, dat ik ongeveer 160W per graad delta (water temp / kamertemp) aan max vermogen haal?
M.a.w.: als de kamer temp 17 is, het water 32, mijn max vermogen 15x160W is?

Nu wil ik niet op standje 4 blazen, liever op 1 of 2, dus het vermogen zal dan zienderogen afnemen, maar nog steeds ca 15x80W = 1200W?

• paQ
ah. online configurator.

Klopt dit zo'n beetje met mijn situatie?
Ik kan alleen maar gissen naar de daadwerkelijke flow natuurlijk als ik die aftak.
wat doet een aftakking normaliter?
22mm op 32mm bijv

Normaliter zit mijn flow in het hele systeem op ca 840l/u
150l realistisch?

dan zo bij 17 graden in de gang
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgfl-RyjQXZr9H-U1NYeaiEfB1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vorNA07Pv98vdHf67PvxqUjb.png?f=fotoalbum_large

en als het 20 is geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Txp4U1MgpTnsWibNXMLvoQQKYjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LQ3kWgxcjREyvOf3DAMxV1Fc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 103% gewijzigd door paQ op 31-08-2023 15:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@paQ Mooie configurator. Hier te vinden zo te zien:
https://www.innovaenergie.com/en/docs/software/

hier is een versie waar je niet hoeft te registreren:
http://www.configuratori....rter/default.aspx?lang=en

fractie minder uitgebreid, maar resultaten zijn nagenoeg hetzelfde

Wat de flow precies doet per aftakking is wel achter te komen, echter de flow-verdeling wordt veel meer bepaald door het afgiftesysteem (en de ventielen die erbij horen) zelf. Het is praktisch gezien onmogelijk om vooraf te zien hoe de flowverdeling gaat zijn omdat je toch altijd de boel waterzijdig moet inregelen naderhand.

Ik zou spelen met de outlet-temp in plaats van de flow. Dan krijg je er ook een bijbehorende flow bij.

• paQ
verkeerslicht schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:57:
@paQ Mooie configurator. Hier te vinden zo te zien:
https://www.innovaenergie.com/en/docs/software/

hier is een versie waar je niet hoeft te registreren:
http://www.configuratori....rter/default.aspx?lang=en

fractie minder uitgebreid, maar resultaten zijn nagenoeg hetzelfde

Wat de flow precies doet per aftakking is wel achter te komen, echter de flow-verdeling wordt veel meer bepaald door het afgiftesysteem (en de ventielen die erbij horen) zelf. Het is praktisch gezien onmogelijk om vooraf te zien hoe de flowverdeling gaat zijn omdat je toch altijd de boel waterzijdig moet inregelen naderhand.

Ik zou spelen met de outlet-temp in plaats van de flow. Dan krijg je er ook een bijbehorende flow bij.
klopt was ik ook achter.
flow kun je niet echt vooraf weten, maar ik verwacht de delta in/uit ook niet eerlijk gezegd.
Hoe dan ook komt het redelijk overeen met de schatting vooraf en valt me de opbrengst eigenlijk niets tegen :)

als ik gok met dT 4, dan is het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KB_DLsqDTOrAJy18IEGaZJY6cZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ARtG6Sk7fRYSMUrXvpt7HHDh.png?f=fotoalbum_large

Nou zal de VVW ook weer wat minder flow krijgen hierdoor, dus 'alles wijzigt' maar dat deed het toch al gezien ik 70% van mijn vloer semi-massief heb gemaakt vs droogbouw.

• verkeerslicht
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

klopt was ik ook achter.
flow kun je niet echt vooraf weten, maar ik verwacht de delta in/uit ook niet eerlijk gezegd.
Hoe dan ook komt het redelijk overeen met de schatting vooraf en valt me de opbrengst eigenlijk niets tegen :)

als ik gok met dT 4, dan is het:
[Afbeelding]

Nou zal de VVW ook weer wat minder flow krijgen hierdoor, dus 'alles wijzigt' maar dat deed het toch al gezien ik 70% van mijn vloer semi-massief heb gemaakt vs droogbouw.
Inderdaad, dT kun je ook niet gokken, maar je kunt deze wel inregelen straks. En dat is waarschijnlijk wenselijk omdat de fancoil van zichzelf weinig drukval heeft, en bijna als kortsluiting gaat fungeren waardoor je vloerverwarming weinig flow heeft. Helemaal als je de fancoil volgens de voorschriften met >= 20mm leiding hebt aangesloten ;)

Ja, die dingen hebben een enorme afgifte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
verkeerslicht schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:09:
[...]

Inderdaad, dT kun je ook niet gokken, maar je kunt deze wel inregelen straks. En dat is waarschijnlijk wenselijk omdat de fancoil van zichzelf weinig drukval heeft, en bijna als kortsluiting gaat fungeren waardoor je vloerverwarming weinig flow heeft. Helemaal als je de fancoil volgens de voorschriften met >= 20mm leiding hebt aangesloten ;)

Ja, die dingen hebben een enorme afgifte!
Ik denk dat ik hem maar gewoon bestel, en dan met de PID regelaar. Dat is in mijn situatie nog best wel handig denk ik. Meteen wifi erbij, kunnen we de benden goed monitoren. Flowmetertje ervoor zodat ik kan zie wat ie afsnoept van de rest van mijn systeem.

• verkeerslicht
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

Ik denk dat ik hem maar gewoon bestel, en dan met de PID regelaar. Dat is in mijn situatie nog best wel handig denk ik. Meteen wifi erbij, kunnen we de benden goed monitoren. Flowmetertje ervoor zodat ik kan zie wat ie afsnoept van de rest van mijn systeem.
Wat regelt die PID regelaar eigelijk? De fans of de flow?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
verkeerslicht schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:21:
[...]

Wat regelt die PID regelaar eigelijk? De fans of de flow?
onlyfans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

paQ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

Flowmetertje.
https://wattswater.nl/tec...ts/balancing-valves/3161/

Pagina 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zit te denken of ik een fancoil kan gebruiken om koudeval van een raam tegen te gaan. De uitdaging is dat daar wel droogbouw vloerverwarming loopt, maar er geen mogelijkheid is om nieuwe leidingen aan te leggen. Is het mogelijk om een fancoil serieel tussen de vloerverwarming te zetten door simpelweg de vloerverwarming door te knippen en de fancoil er tussen te zetten?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

KabouterSuper schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:01:
Ik zit te denken of ik een fancoil kan gebruiken om koudeval van een raam tegen te gaan. De uitdaging is dat daar wel droogbouw vloerverwarming loopt, maar er geen mogelijkheid is om nieuwe leidingen aan te leggen. Is het mogelijk om een fancoil serieel tussen de vloerverwarming te zetten door simpelweg de vloerverwarming door te knippen en de fancoil er tussen te zetten?
Lijkt me dat je zeer onvoldoende flow krijgt.
En dus onvoldoende warmte en een stuk vloer zal kouder blijven.

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 05-09-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Is het een raam met een ventilatierooster? Ik was de koude tocht over mn vloer goed zat en heb het ventilatierooster dichtgezet en vervolgens geisoleerd (gevuld met steenwol). Om de ventilatie te borgen heb ik vervolgens een dencentrale wtw unit geplaatst. Deze ventileert en heeft een warmte terugwinnende functie zodat de binnenkomende lucht een graadje of 19 is. Is ook een topic over op dit forum (grote decentral wtw oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

KabouterSuper schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:01:
Heb jij toevallig je ervaringen met een droogbouw vloer ergens op tweakers gespost?
En mag ik de link AUB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:41:
[...]

Heb jij toevallig je ervaringen met een droogbouw vloer ergens op tweakers gespost?
En mag ik de link AUB.
De vloerverwarming zat er al in toen ik het huis kocht. En ik ben er niet erg blij mee (hoewel dat niet aan droogbouw ligt). Toen de vloer gemaakt werd bij een grote renovatie, mocht deze niet te zwaar worden (de fundering zou dat niet houden). Er is dus gekozen voor een houten skelet met droogbouw (voordeel: licht, gemakkelijk te leggen). Maar er zijn massieve planken overheen gelegd, waardoor de warmte van de vloerverwarming beter naar beneden kan dan naar boven. Ik ben bang dat de hele houten vloer een keer vervangen moet worden door iets wat warmte beter doorgeeft. Daarbij zou ik een paar fancoils willen plaatsen om plaatselijk extra warmte te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

KabouterSuper schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:07:
[...]

De vloerverwarming zat er al in toen ik het huis kocht. En ik ben er niet erg blij mee (hoewel dat niet aan droogbouw ligt). Toen de vloer gemaakt werd bij een grote renovatie, mocht deze niet te zwaar worden (de fundering zou dat niet houden). Er is dus gekozen voor een houten skelet met droogbouw (voordeel: licht, gemakkelijk te leggen). Maar er zijn massieve planken overheen gelegd, waardoor de warmte van de vloerverwarming beter naar beneden kan dan naar boven. Ik ben bang dat de hele houten vloer een keer vervangen moet worden door iets wat warmte beter doorgeeft. Daarbij zou ik een paar fancoils willen plaatsen om plaatselijk extra warmte te hebben.
Ahzo bedankt voor de achtergrond info.
Ik heb zelf een fout gemaakt lang geleden en te weinig radiator vermogen geplaatst. Dat heb ik ook opgelost met een fancoil (Briza) ik stook nog wel gas dus soms wordt het cv water even 60 graden bij opwarmen.
De leidingen (7mtr. lang) zijn 16mm pex buis.(dikker lukte niet) Die kon ik mooi onder de keuken kasten doortrekken. De flow benodigt voor een fancoil ga je waarschijnlijk niet halen. Neem de fancoil wat groter dat helpt ook voor je warmte afgifte.
En 2 x 16mm pex kun je wel verstoppen in een dikke plint. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:53

timovd

Voorsprong door techniek

KabouterSuper schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:07:
[...]

Heb je een kruipruimte daar? Dan helpt het om de vloer goed te isoleren.
En als je toch een kruipruimte hebt, kun je dan een leiding trekken naar het punt waar je de fancoil/radiator wil hebben?
Wat ik ook wel eens heb gehoord (maar daar is het nu te laat voor) is dat je vanaf de verdeler eerst naar de koude plekken gaat (zoals bij het raam) en daar eerst een stuk meander legt en vervolgens naar slakkenhuis.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

timovd schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:04:
[...]

Heb je een kruipruimte daar? Dan helpt het om de vloer goed te isoleren.
En als je toch een kruipruimte hebt, kun je dan een leiding trekken naar het punt waar je de fancoil/radiator wil hebben?
Wat ik ook wel eens heb gehoord (maar daar is het nu te laat voor) is dat je vanaf de verdeler eerst naar de koude plekken gaat (zoals bij het raam) en daar eerst een stuk meander legt en vervolgens naar slakkenhuis.
Met warme leiding naar het koudste punt klopt.
Maar met droogbouw is geen slakkenhuis patroon mogelijk. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:13
Als de vloer op je vvw te goed isoleert kun je van onder wel bijisoleren, maar dan sluit je de warmte alleen maar op. Ik zou beginnen met eens grof berekenen hoeveel W/m2 je nu echt kunt leveren met de betreffende vloeropbouw en aanvoertemperatuur. Dat is redelijk snel gepiept op ubakus.de.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
timovd schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:04:
[...]

Heb je een kruipruimte daar? Dan helpt het wellicht om de vloer goed te isoleren.
Het is een behoorlijk ingewikkeld huis wat 130 jaar geleden als school gebouwd is (denk: plafond is op 8 meter hoogte, afstand van wp naar achterste deel van huis is 18 meter). De vloer, van de woonkamer waar ik het over had is op de eerste verdieping (de warmte gaat dus naar het plafond van de begane grond). De vloer openmaken om daar nog twee leidingen doorheen te trekken is een boel werk (hoewel het wel houtskelet is). Vandaar mijn hoop dat ik de vloerverwarming kon doorsnijden en er een fancoil tussen kon zetten.

Qua planken, dit is 20mm massief hardhout, dus echt kansloos om op een vloerverwarming te leggen (zelfs niet gelijmd). Maar we dwalen af van het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:27
Ik zou het gewoon doen! Kies de fancoil groot genoeg om geen significante flow beperking te krijgen (laag drukverlies). De afgifte kun je daarna heel sterk beïnvloeden met de ventilator snelheid.

Je moet dan misschien wel even opletten of de fancoil controller de ventilator wel over het volledige bereik wil variëren zonder zich met de waterflow te bemoeien. Zelf heb ik een Inova Airleaf met een 0-10V sturing voor de ventilator zodat ik dat 100% in de hand heb. In de waterflow heb ik alleen een aan/uit klep. Dat moet bij jou natuurlijk niet.

Ik gebruik mijn fancoil om de slaapkamer te koelen, dus wel een andere situatie. De klep in de waterstroom voorkomt dat hij ook meedoet als er verwarmt wordt. Jij zou een bypass met regelventiel kunnen overwegen om de flow door de fancoil te verminderen. Maar goed, dat kan ook later nog als blijkt dat dat wenselijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:37
KabouterSuper schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:47:
[...]

Het is een behoorlijk ingewikkeld huis wat 130 jaar geleden als school gebouwd is (denk: plafond is op 8 meter hoogte, afstand van wp naar achterste deel van huis is 18 meter). De vloer, van de woonkamer waar ik het over had is op de eerste verdieping (de warmte gaat dus naar het plafond van de begane grond). De vloer openmaken om daar nog twee leidingen doorheen te trekken is een boel werk (hoewel het wel houtskelet is). Vandaar mijn hoop dat ik de vloerverwarming kon doorsnijden en er een fancoil tussen kon zetten.

Qua planken, dit is 20mm massief hardhout, dus echt kansloos om op een vloerverwarming te leggen (zelfs niet gelijmd). Maar we dwalen af van het topic.
Ik zou bijna zeggen een mini split op te hangen. Lijkt zonde om een tweede buitenunit op te hangen maar dan kan je echt wat, en die draait veel optimaler.

Nu moet in je vloer breken, vvw doorknippen zonder waterschade, een zwaar overdimentioneerde fancoil ophangen en vervolgens kan hij nog niet optimaal draaien, laat staan condenserend koelen.

Zijn ook goed uit het buitenland te halen, zelf te monteren en via werkspot oid alleen laten afpersen & vacumeren.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

KarsS schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:07:
Ik zou het gewoon doen! Kies de fancoil groot genoeg om geen significante flow beperking te krijgen (laag drukverlies). De afgifte kun je daarna heel sterk beïnvloeden met de ventilator snelheid.
Het gaat om de flow door die laaaaaaaaaange slang is dat wel toereikend genoeg. En het water na de fancoil is kouder, de vloer waar de slang inligt wordt ook kouder.

[ Voor 42% gewijzigd door Seafarer op 06-09-2023 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:27
Seafarer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:43:
[...]
Het gaat om de flow door die laaaaaaaaaange slang is dat wel toereikend genoeg. En het water na de fancoil is kouder, de vloer waar de slang inligt wordt ook kouder.
Klopt, maar het ging @KabouterSuper alleen maar om het verminderen van de koudeval bij een raam O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Het raam van nieuw glas voorzien is misschien nog wel goedkoper dan die fancoil plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
P5ycho schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:26:
Het raam van nieuw glas voorzien is misschien nog wel goedkoper dan die fancoil plaatsen.
Ja, zeker. Totdat het gaat over een monument met culturele (en archeologische) waarde en je van de gemeente geen dubbelglas mag plaatsen. Tuurlijk zou monumentenglas kunnen (wordt goedgekeurd) of vacuumglas (is niet duidelijk of dit door alle commissies heenkomt), maar ik ben aan het verkennen wat technisch zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
ai, even gemist. Ja, dat is lastig.
Ik ben een beetje bang dat een fancoil met geknepen leidingen misschien zelf ook wel een tochtveroorzaker wordt. Ik zou er nog eens goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

KarsS schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:04:
[...]

Klopt, maar het ging @KabouterSuper alleen maar om het verminderen van de koudeval bij een raam O-)
Ja en dat doe je met iets wat voldoende water krijgt, de flow is je vermogen. Als je dat niet hebt dan kun je geen enkele koude val bestrijden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidoffm
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Hi All,

Korte vraag aan de mensen die reeds een Innova SLX00 Fancoil hebben; standaard is de wateraansluiting aan de linkerkant. Kan ik deze unit ombouwen zodat het water aan de rechterkant moet worden aangesloten, of is daar een appart model voor te koop?

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-05 19:57
davidoffm schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:36:
Hi All,

Korte vraag aan de mensen die reeds een Innova SLX00 Fancoil hebben; standaard is de wateraansluiting aan de linkerkant. Kan ik deze unit ombouwen zodat het water aan de rechterkant moet worden aangesloten, of is daar een appart model voor te koop?

Dank alvast!
Op de websites waar je ze kunt bestellen, kun je ze meestal met rechtse aansluiting bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidoffm
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
JuutieZ schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:53:
[...]

Op de websites waar je ze kunt bestellen, kun je ze meestal met rechtse aansluiting bestellen.
Thx voor je reactie! Idd ik heb zo’n site in NL gevonden, maar climatecstore ik IT heeft alleen maar standaard modellen in de verkoop (dus niet links of rechts) de rechter bij de NL shop zijn ook duurder; ik heb het vermoeden dat ze standaard links zijn en “omgebouwd” worden door de webshop….

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online

JAGA Strada Hybrid en DBE instellen

Ik kom in andere forums redelijk vaak de vraag tegen waarom Jaga's niet automatisch gaan koelen, en of de ventilatoren misschien kunnen moduleren. Dus het leek me handig om hier even een uitgebreide post over te schrijven. Reacties zijn welkom! Likes ook :-).

Modus instellen
De regelaar in de Jaga Strada Hybrid of DBE nabouw unit heeft eigenlijk twee modi:
  • Auto Change Over (ACO): automatisch wisselen tussen verwarmen en koelen. Ventilatorsnelheid stel je via het display handmatig in op stand 1, 2 of 3 via het bedieningspaneel. Als CV-water warm cq koel is gaan ze draaien op de ingestelde snelheid, zo niet gaan ze uit.
  • Temperatuurmodus (TPT) : ventilatoren worden gemoduleerd afhankelijk van de op het display ingestelde wenstemperatuur van de ruimte en de watertemperatuur. Koelen of verwarmen kies je handmatig via het display
Je kunt de radiator laten bestellen met ACO of TPT bestelcode, kost hetzelfde. Standaard krijg je ACO.

Naderhand kun wisselen van modus op de regelaar IN het toestel. Dat is het zwarte blokje met elektronica.
Op de printplaat vind je een draai dipswitch, hiermee kies je de modus:

Auto Change Over: stand 3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_LDH--Y-mtAcsmdpbS51P7cwlc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5YEdwLVUSJojj1bHpl04BNyV.png?f=user_large

Temperatuurmodus: stand A:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWMTRXuiGh2Lg1DLE0CCJi6aQzs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PjA2yD7VkHlAHDd1V3TXuLSZ.png?f=user_large

Water temperatuur instellen voor Auto Change Over
Standaard gaat een Jaga in Auto Change Over verwarmen als de watertemperatuur > 28 en koelen bij < 24 graden. Dat werkt natuurlijk niet goed met een warmtepomp, waar de watertemperatuur ligt tussen 25 en 40 voor verwarmen, en bij niet condenserend koelen rondom 17 graden (afhankelijk van dauwpunt).

Via het bedieningspaneel kun je deze waarden aanpassen (als je de regelaar in Auto Change Over hebt):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzV0U0GiK1DCGyY-UziFQQJWwBM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6A5AfS7F2HmZozk6LRU4MSd2.png?f=user_large

Ik heb m op 18 staan voor koelen en 24 voor verwarmen.

Handleiding
Wil je alles nalezen, dit is de handleiding: https://www.dropbox.com/s...2itftjfo9sd5en90ktkn&dl=0

@CurlyMo misschien een idee om deze post te pinnen?

[ Voor 4% gewijzigd door LeonTebbens op 06-04-2024 14:22 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Zo eindelijk hangt ie! De Vaillant aroVAIR fancoil VA 2-025WN.
Er komt een lekker koel briesje uit als de WP in koelstand staat, en bij koude winters helpt ie met extra afgifte.
M’n Lief en ik zijn er blij mee 😀.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR6KU5codBp0dM646D1qwlzQgz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27m6HwFb9m0ZKpHf624lCQQn.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
(Dubbele post)

[ Voor 97% gewijzigd door LeonTebbens op 04-12-2023 20:34 ]

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:16
LeonTebbens schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:43:
[Afbeelding]

Er komt een lekker koel briesje uit als de WP in koelstand staat, en in de winter helpt ie met extra afgifte als aanvulling op de vloerverwarming.
Ik merkte nu al met koelen dat de WP minder pendelt dan voorheen, en verwacht dat ook in de winter bij kwakkeltemperaturen. En dus een betere CoP!

M’n Lief en ik zijn er nu al blij mee, ziet er best prima uit 😀.
Mooi ding! Kun je vertellen waar die besteld is?

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

LeonTebbens schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:43:
[Afbeelding]

Er komt een lekker koel briesje uit als de WP in koelstand staat, en in de winter helpt ie met extra afgifte als aanvulling op de vloerverwarming.
Ik merkte nu al met koelen dat de WP minder pendelt dan voorheen, en verwacht dat ook in de winter bij kwakkeltemperaturen. En dus een betere CoP!

M’n Lief en ik zijn er nu al blij mee, ziet er best prima uit 😀.
Dit is vloeken in de kerk hè! 🤣

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• LeonTebbens
  • Niet online
Noshi schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:17:
[...]

Niet besteld, een Vaillant installateur gevonden: https://goes-plooy.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:29
Ik ga een nieuw huis laten ontwerpen en bouwen (ca. 250m2 /750m3). Ik heb dus alle vrijheid om keuzes te maken aangaande verwarming en koeling van mijn woning, op zich handig, maar dat betekent dat ik vooraf ook al veel keuzes moet maken. Ik heb gemerkt dat de meeste architecten eigenlijk standaard uitgaan van vloerverwarming en vloerkoeling icm warmtepomp.

Ik zie dit zelf eigenlijk iets anders. Ik wil op de beneden verdieping wel vloerverwarming / -koeling, maar op de bovenverdieping wil ik vooral geen continue verwarming. In de winter wil ik eigenlijk dat mijn werkkamer verwarmt wordt wanneer ik er ook zit en dat de kamers van de kinderen kort verwarmd kunnen worden wanneer ze huiswerk maken. Verder wil ik in de winter juist geen warme slaapkamers.

In mijn huidige woning heb ik op de slaapkamers airco's. Dit werkt (voor mij) perfect. In de zomer zet ik ze vlak voor het slapen gaan aan en in de winter worden ze alleen gebruikt als er overdag verwarming nodig is.

In dit topic zie ik vooral heel veel informatie langskomen over het aansluiten /gebruik van fancoils. Ik lees weinig over afwegingen die gemaakt zijn om te kiezen voor fancoil / airconditioning.

Zoals gezegd heb ik nu alle ruimte om keuzes te maken en ben benieuwd naar de voor- / nadelen van airco's t.o.v. fancoils, ik overweeg overigens kanaalunits. Ik denk hierbij aan:
- stroomverbruik
- kosten
- geluid (bij een airco heb je natuurlijk een buitenunit)
- flexibiliteit (ik lees nog wel wat zaken over dat je meer dan een fancoil aan moet hebben staan voor optimaal gebruik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
@jswinkels Vloerkoeling is relatief makkelijk aan te leggen, niet veel extra werk tov. alleen vloerverwarming. Niet zo gek dat dat de standaard keuze is.
Als je alleen vloerkoeling toe gaat passen zul je dat op alle verdiepingen moeten doen. En ook heel heel goed de zon weren, zodat je kamers op het zuiden even koel houdt als kamers op het noorden en weinig te koelen hebt. Vergeet niet, luchtvochtigheid zal stijgen als niet condenserend koelt via de vloer.

- stroomverbruik en dus rendement is redelijk vergelijkbaar. wp en airco hebben grofweg vergelijkbare COP.
- kosten, een multisplit airco gaat waarschijnlijk net zoveel kosten als fancoils als je het laat doen, denk ik. Beiden hebben weggewerkte geisoleerde leidingen nodig waar manuren in zitten.
- airco binnenunit en ook een fancoil blaast lucht en maakt daarmee geluid. airco buitenunit maakt, net als je warmtepomp, ook geluid. als je de boel goed opstelt en isoleert voor trillingen ga je er binnen geen last van hebben. Dat kan bij nieuwbouw meestal wel, zeker als je wat groter bouwt en met wat geluk ook de erfgrens wat verder van je huis hebt zitten.
Voordeel van een fancoil is dat je voor relatief weinig geld kunt overdimensioneren en daarmee minder geluid hebt bij dezelfde opbrengst, als je daar gevoelig voor bent.
- flexibiliteit: bij fancoils kun je de aanvoertemp varieren, en dus ook koelen met lucht die niet ijskoud is. Ook condensatie kun je daarmee aanpassen. Een airco heeft over het algemeen een redelijk vaste uitblaastemperatuur met koelen voor zover ik weet.
Als je verwarmen wilt op een enkele kamer zit je met de minimale warmtevraag van de warmtepomp, het kan zijn dat hij dan gaat pendelen. Je zult dan misschien toch in meerdere kamers moeten verwarmen om pendelen te voorkomen. Het overkoepelende regelsysteem is nog wel een dingetje.
Kanaalunits kun je mooi wegwerken, dat is natuurlijk een pre.

Al die flexibiliteit moet wel goed ingezet worden. De gemiddelde kamerthermostaat kan daar helemaal niets mee. Ik kijk hier al een tijdje mee en ben langzaam naar een systeem met vloerverwarming op de begane grond en fancoils door heel het huis (incl begane grond) toe aan het werken. De regelstrategie ga ik in home assistant doen omdat er eigenlijk geen een systeem is dat dit slim en automatisch kan regelen.
Hoe maak je de vertaalslag van een temperatuurband per kamer (laten we zeggen min 20C (+/- 0.2K), max 23C (+1K)) naar aansturen van wp en fancoils/airco zonder geluidsoverlast en pendelen? Daar moet je ook goed naar kijken, en voorleggen aan je installateur. Reken er niet op dat ze dat zo even tevoorschijn toveren. En, als ze dat wel kunnen, wil je hun voorstel dan met ons delen? :). Ik ben wel benieuwd waarmee ze komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:29
@P5ycho Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Meeste zaken zijn mij duidelijk.

Als ik het goed begrijp heb je met fancoils het potentiële probleem dat wanneer de begane grond (vloerverwarming) op temperatuur is (en dus weinig warmte vraag) en je aanvullend 1 (kleine) kamer wil verwarmen met een fancoil dit niet (goed) werkt omdat de wp dan kan gaan pendelen. Dit probleem wordt niet-opgelost door een buffervat? Met een airco heb je deze afhankelijkheid toch niet? Het zijn immers losstaande systemen.

Qua bouw van het huis zit ik nog in de ontwerpfase en heb dus nog geen overleg met een installateur. Ik wil echter wel goed voorbereid zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@jswinkels Een buffervat kan het effect vertragen, mits de goede opstelling gebruikt wordt.(zie hier, opstelling C)
Ik heb zelf nu nog deze opstelling draaien hier. Ik weet nog niet of ik dat in de toekomst zo laat, of dat verander.
Een buffervat heb je voor vertragen van pendelgedrag, en/of voor extra warmtecapaciteit in het water benodigd bij defrosting van de buitenunit.
Vergeet niet dat het buffervat langzaam warmte opslaat wat anders pendelgedrag had veroorzaakt, en dit in principe verloren warmte is. Niet in de natuurkundige zin, want het zit nog binnen de schil van je woning, maar wel in praktische zin. De warmte wordt misschien/waarschijnlijk niet meer nuttig ingezet om een kamer te verwarmen.
Een airco heeft dit waarschijnlijk niet, al ben ik niet helemaal op de hoogte van de prestaties van een multi-split unit met maar 1 van de x binnenunits in gebruik.

Er zijn zat opties te bedenken om pendelgedrag te voorkomen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor 2 kleinere warmtepompen, 1 voor begane grond en 1 voor boven. Dat scheelt gedoe met zones en je strijkt volgens mij ook 2x subsidie op. Dat is in principe een airco met water ipv gas als medium natuurlijk.
Je kunt ook slim regelen en 2 fancoils in andere vertrekken op lage stand mee laten lopen zodat niet gependeld wordt en je toch de gevraagde warmte krijgt. Dat is alleen niet iets wat je zo in kunt kopen.
Je kunt ook een groep van je (in beton liggende) vloerverwarming tijdelijk inzetten om aan de minimale vraag te voldoen. De betonvloer buffert die warmte en geeft geleidelijk weer af, daar merk je in de praktijk niets van op de benedenverdieping en de warmte is zo niet verloren gegaan.

Ideeen genoeg hier, maar het in de praktijk brengen is soms lastig omdat neit alles makkelijk te regelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wanneer is pendelen een probleem?

Hoe vaak aan/uit per uur wordt als acceptabel gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Pendelen is een probleem als je zo snel mogelijk verwarmen wilt, maar je een varierende aanvoertemperatuur hebt door het pendelgedrag.
Een compressor van een warmtepomp heeft een niet oneindige aantal start/stop cycli. Ik geloof dat 3 starts per uur de max is, maar ik zou eerder 1 start per uur aanhouden.
Opstarten is relatief inefficient, langer doorlopen na die start is veel gunstiger voor de totale COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Grote punt bij nieuwbouw voor mij blijft dat condenserend koelen niet lekker samengaat met vloerkoeling. Kan daar nog geen ideaal plaatje bij bedenken.

PS: nieuwbouw krijgt geen subsidie op warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Je zou eerst condenserend kunnen koelen, de retour aansluiten op de vloerverwarming met een mengventiel er tussen om de temperatuur op >=18C te houden. Dat wordt wel weer een puzzel als je automatisch om wilt schakelen van koelen naar verwarmen misschien.

Ik hang gewoon ook een fancoil in de woonkamer en keuken, naast de vvw.

Geen subsidie voor nieuwbouw idd. Blij gemaakt met een dooie mus :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
Ik zou het condenserend koelen gewoon helemaal weglaten.
Enkel met fancoils koelen en met vw enkel verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Breezz schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:56:
Ik zou het condenserend koelen gewoon helemaal weglaten.
Enkel met fancoils koelen en met vw enkel verwarmen.
ik neem aan dat je het niet condenserend koelen bedoelt hier. Eens trouwens, voegt dan niet veel meer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
P5ycho schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:15:
[...]

ik neem aan dat je het niet condenserend koelen bedoelt hier. Eens trouwens, voegt dan niet veel meer toe.
Was inderdaad iets te snel getypt. Ik bedoel dat ik het koelen met vvw helemaal zou weglaten.
Scheelt weer wat in eenvoud van sturing/installatie.

• paQ
Volgende week wordt mijn Innova Airleaf SL800 + wifi controller geleverd.
Ben benieuwd hoe hij gaat presteren op lage temperaturen.
Ik begreep van Innova dat onder de 30 graden de fans sowieso uitschakelen. Is dat te omzeilen, of kun je toch fans forceren aan te gaan op elke willekeurige watertemperatuur?

De berekeningen hier paQ in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)" klopten eigenlijk wel. De uitvoering met stralers aan de voorzijde was zinloos bij deze temperaturen, maar dat dacht ik ook wel.
Die hebben gene enkel effect bij deze lage watertemperatuur.

Ik ga hem in de hal hangen en op de warmtepomp laten meepruttelen is het idee. Ik verwarm het water op een stooklijn, dus 30 graden water haal ik pas bij ca 8 graden buiten. Door de hal /gang beneden te verwarmen gok ik er op dat alle warmte die omhoog stijgt naar de overloop er voor zorgt dat de warmtelast in bijv badkamer en slaapkamers minder groot wordt, waardoor het daar minder snel afkoelt (tot beneden 17)
Ik wil het dus ook geen 21 graden maken, maar wel voldoende 'niet koud' zodat de thermostaten op de slaapkamers minder snel noodzaak zien aan te springen en elektrisch bij te verwarmen.

Het is een test dus ergens.
Als dat idee slaagt, wil ik hetzelfde foefje toepassen op de 2e verdieping met een wat kleinere unit.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 21-09-2023 17:38 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

paQ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:36:
Volgende week wordt mijn Innova Airleaf SL800 + wifi controller geleverd.
Ben benieuwd hoe hij gaat presteren op lage temperaturen.
Ik begreep van Innova dat onder de 30 graden de fans sowieso uitschakelen. Is dat te omzeilen, of kun je toch fans forceren aan te gaan op elke willekeurige watertemperatuur?

De berekeningen hier paQ in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)" klopten eigenlijk wel. De uitvoering met stralers aan de voorzijde was zinloos bij deze temperaturen, maar dat dacht ik ook wel.
Die hebben gene enkel effect bij deze lage watertemperatuur.

Ik ga hem in de hal hangen en op de warmtepomp laten meepruttelen is het idee. Ik verwarm het water op een stooklijn, dus 30 graden water haal ik pas bij ca 8 graden buiten. Door de hal /gang beneden te verwarmen gok ik er op dat alle warmte die omhoog stijgt naar de overloop er voor zorgt dat de warmtelast in bijv badkamer en slaapkamers minder groot wordt, waardoor het daar minder snel afkoelt (tot beneden 17)
Ik wil het dus ook geen 21 graden maken, maar wel voldoende 'niet koud' zodat de thermostaten op de slaapkamers minder snel noodzaak zien aan te springen en elektrisch bij te verwarmen.

Het is een test dus ergens.
Als dat idee slaagt, wil ik hetzelfde foefje toepassen op de 2e verdieping met een wat kleinere unit.
Je hebt geen radiatoren of radiator aansluiting boven?

• paQ
Seafarer schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:56:
[...]

Je hebt geen radiatoren of radiator aansluiting boven?
0,0 :)

Maar als dit goed werkt, dan kan ik hier en daar nog wel een leiding trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:58
doek55 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:55:
[...]

Ik heb van Innova Airleaf 2x de SL600 en 2x de SL800. Dat werkt perfect op Ta 5°C, helaas was het een koele zomer :). Op dit moment warmen ze de werkkamers 's ochtends snel op bij Ta 27°C. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de ventilator pas gaat draaien vanaf 30°C. Daarvoor heb ik een 47K potmeter parallel over de temperatuursensor gezet, zodat de fancoil een 4°C hogere Ta meet.
@paQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Het koelen met de vaillant fancoils ging uitstekend afgelopen zomer. Nu wilde ik het verwarmen testen, in dit geval de wandversie va 2-025 wn.
Gaat daar bij een bepaalde watertemperatuur oid de ventilator meedraaien? Als ik deze nu op verwarmen zet doet ie verder nog niets met de ventilator, terwijl die dat op alle andere standen wel doet. Ik heb er 3 en bij alle 3 doet ie dat dus nog niet. Watertemperatuur is nu nog 27 graden en hij slaat niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Murkmans schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:44:
Het koelen met de vaillant fancoils ging uitstekend afgelopen zomer. Nu wilde ik het verwarmen testen, in dit geval de wandversie va 2-025 wn.
Gaat daar bij een bepaalde watertemperatuur oid de ventilator meedraaien? Als ik deze nu op verwarmen zet doet ie verder nog niets met de ventilator, terwijl die dat op alle andere standen wel doet. Ik heb er 3 en bij alle 3 doet ie dat dus nog niet. Watertemperatuur is nu nog 27 graden en hij slaat niet aan.
Dat water een beetje warmer maken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
@Seafarer ik wilde mijn stooklijn niet in de war gooien, maar je hebt helemaal gelijk... beetje dom van mijzelf.

Ik heb even een sterilisatie run gesimuleerd op de warmtepomp en de fancoil draait momenteel en er komt warmte uit. Nu nog uitvinden wat dus de "sweetspot" exact is waarbij de ventilator aanslaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

ik dacht 35 graden.

• Breezz
Als je fancoils installeert die kunnen koelen én verwarmen, hebben deze soms 2 water-aansluitingen.

Als je zeker bent dat je met alle fancoils enkel wilt verwarmen OF koelen, zou je in principe maar 1 waterleiding moeten trekken.

Kan dit? Verbind je dan de 2 aansluitingen gewoon allebei op de 1e leiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Breezz voor huisinstallaties is een 2-pijps voldoende. Want met een warmtepomp kun je toch alleen koelen óf verwarmen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Seafarer

Seafarer

XXX

Breezz schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:35:
Als je fancoils installeert die kunnen koelen én verwarmen, hebben deze soms 2 water-aansluitingen.

Als je zeker bent dat je met alle fancoils enkel wilt verwarmen OF koelen, zou je in principe maar 1 waterleiding moeten trekken.

Kan dit? Verbind je dan de 2 aansluitingen gewoon allebei op de 1e leiding?
Je zult 4 bedoelen 2 voor koelen en 2 voor warmwater. Meestal voor hotels doen ze dit zodat je kunt verwarmen en koelen, tegelijk op verschillende kamers.

beide warmte wisselaars in serie zetten en tegenstrooms aansluiten.

• paQ
Mijn Innova SL800 is vandaag geleverd. Nog best een behoorlijke doos op passende 'pallet' :X

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Noshi schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:17:
[...]

Ik zit ook nog te kijken om een aroVAIR VA 2-045 WN te bestellen, maar op dit moment lijkt Acquaclick niets te laten zien en bij Tavolla is 1 unit best duur in de verzending... Iemand anders nog tips? Kan ze in Nederland ook amper vinden.

Ik lijkt wel een klein beetje korting te krijgen omdat ik een business account heb aangemaakt, maar dat zou alleen nut hebben als ik er nog meer zou bestellen...

[ Voor 16% gewijzigd door Rimco op 28-09-2023 22:00 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:46
Murkmans schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:44:
ik heb stooklijn van minimaal 32 graden en fancoils slaan eerder aan dat dat het circuit die temperatuur bereikt, volgens mij zo rond de 28 of 29 graden.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Rimco schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:58:
[...]

Ik zit ook nog te kijken om een aroVAIR VA 2-045 WN te bestellen, maar op dit moment lijkt Acquaclick niets te laten zien en bij Tavolla is 1 unit best duur in de verzending... Iemand anders nog tips? Kan ze in Nederland ook amper vinden.

Ik lijkt wel een klein beetje korting te krijgen omdat ik een business account heb aangemaakt, maar dat zou alleen nut hebben als ik er nog meer zou bestellen...
heb mijn fancoil van shopclima, bestelling ging best goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
De Innova SL800 hangt en functioneert...
Klopt het dat het ding echt superstil is zelfs op de hoogste stand? :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

paQ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

ah nee is echt wel stiller dan dat
Op hoogste stand het vermogen meten en vergelijken met de specs. Weet je zeker dat die voluit draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Seafarer schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Op hoogste stand het vermogen meten en vergelijken met de specs. Weet je zeker dat die voluit draait.
Heb hem manueel op max gezet. Hoor hem we hoor als ik er naast sta, maar dat is “niks”.
Naja. Goeie meevaller dan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFe_VmEw56HYLDFRODOzr7GKmlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bo3HwHVPbtknBTZ18gwDDwoG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxTyyQbVAbB1fnx88vJUfTjHakk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RkLuB6OzYpd57jGYLDLozM3D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

paQ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:26:
[...]

Heb hem manueel op max gezet. Hoor hem we hoor als ik er naast sta, maar dat is “niks”.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hangt mooi op dat kleine stukje.
Gelijk integratie in HASS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Seafarer schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:30:
[...]

Hangt mooi op dat kleine stukje.
Gelijk integratie in HASS?
yess :)

nog even uitvissen hoe ik de fans aankrijg onder de 30. Even zien hoe dat zit met die weerstand plaatsen. Wil hem graag bij 28 aan hebben, niet 'pas' bij 30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

paQ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:26:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie unit O+
Ik heb er drie in de woonkamer hangen met de WiFi thermostaat/controller. Die hangt ook in HA, maar de watertemperatuur haal ik er niet uit. Zou dat überhaupt mogelijk zijn als je meerdere units hebt met één controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

paQ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:43:
[...]

yess :)

nog even uitvissen hoe ik de fans aankrijg onder de 30. Even zien hoe dat zit met die weerstand plaatsen. Wil hem graag bij 28 aan hebben, niet 'pas' bij 30.
Misschien dat je de sensoren met 2 graden C offset kunt ijken. Iemand een idee of dat kan met de Innova? Een snelle zoektocht laat zien dat dit wel mogelijk is met de room temperature.

[ Voor 9% gewijzigd door timovd op 05-10-2023 14:50 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 21 Laatste