Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 10 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:39
timovd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:48:
[...]

Misschien dat je de sensoren met 2 graden C offset kunt ijken. Iemand een idee of dat kan met de Innova? Een snelle zoektocht laat zien dat dit wel mogelijk is met de room temperature.
op de room temp kun je +/- 3 graden doen idd

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
doek55 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:55:
[...]

Ik heb van Innova Airleaf 2x de SL600 en 2x de SL800. Dat werkt perfect op Ta 5°C, helaas was het een koele zomer :). Op dit moment warmen ze de werkkamers 's ochtends snel op bij Ta 27°C. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de ventilator pas gaat draaien vanaf 30°C. Daarvoor heb ik een 47K potmeter parallel over de temperatuursensor gezet, zodat de fancoil een 4°C hogere Ta meet.
#hoedoedegedahoedoedegedahoeheddegedagedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:00:
[...]

#hoedoedegedahoedoedegedahoeheddegedagedaan
Je bent “gehad “ aan het eind vergeten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
bbbrumbrum schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:47:
[...]

Je bent “gehad “ aan het eind vergeten. :)
niet :+

Maar hoe vouw je zoiets er tussen?
Welke 2-pin stekkertjes zijn het zodat ik zo'n potmetertje er tussen kan solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:32
Je kunt gewoon een stukje van de isolatie van de sensor strippen vlak bij de connector en de weerstand/pot er tussen solderen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:36

Seafarer

XXX

P5ycho schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:18:
Je kunt gewoon een stukje van de isolatie van de sensor strippen vlak bij de connector en de weerstand/pot er tussen solderen.
Volgens mij staat er "parallel" dat is niet ertussen want dat is in serie. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik prik er dan liever ene opzetstukje tussen of een zelfde male/female met daartussen de potmeter.
maar d'r zijn zo veel stekkertjes en sockets... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

paQ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:29:
Ik prik er dan liever ene opzetstukje tussen of een zelfde male/female met daartussen de potmeter.
Knip je de draden door en zetje ze weer aan elkaar met Wago klemmetjes voor flexibele draad. En de draadjes van de potmeter erbij.

https://www.wago.com/nl/i...or-with-levers/p/221-2411

[ Voor 10% gewijzigd door Seafarer op 05-10-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
allemaal destructief voor de sensor draad :+
Dat probeer ik nou net soort van te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Seafarer schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:27:
[...]

Volgens mij staat er "parallel" dat is niet ertussen want dat is in serie. ;)
Nee, dat is het niet als je beide draden stript en hem daar tussen monteert. Dat bedoelde ik te zeggen, kwam niet helemaal uit de verf. Is dus ook makkelijk ongedaan te maken met wat electratape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:42
paQ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:29:
Zo zou ik het ook doen, netst en blijft alles origineel.
Als je de waarde weet kan je ook gewoon een weerstand gebruiken ipv potmeter.

Foto van de stekker/connector? Lastig helpen anders ;).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jazsie schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:47:
[...]

Ja :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7pH1JkWi8wrfoARdyfcBKbaauo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JXUvvrrewTRxZvXADAlYbuKK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-qc_BMvWTggSwqOM_i8UOfLsUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nblOHcRWDBaJAMrLymvxVzNF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Kun je de pin pitch ook even meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:42
Lijkt op een JST-PA of JST-XA, hoeveel mm is de pitch (afstand tussen de pinnen)?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:01

timovd

Voorsprong door techniek

Jazsie schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:47:
[...]

Conform handleiding is dit een 10kOhm weerstand @ 25C (NTC thermistor)

Edit: bij mijn vorige units (Sabiana) heb ik dit er in gebouwd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZNy1591B36oB_nAPt5YwHwlltM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMK5jvtsqEwYGWPTjy0uHHNJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WALNSWlA25B71KS1z0mbK6VFSFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2JdDwDScOWDai3gxNOI0zet.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door timovd op 06-10-2023 13:17 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Prachtig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jazsie schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:50:
[...]

Lijkt op een JST-PA of JST-XA, hoeveel mm is de pitch (afstand tussen de pinnen)?
ik meet ca 2.5 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
timovd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:06:
[...]

Conform handleiding is dit een 10kOhm weerstand @ 25C (NTC thermistor)

Edit: bij mijn vorige units (Sabiana) heb ik dit er in gebouwd
[Afbeelding]

[Afbeelding]
wat is de uitwerking eigenlijk?
Ik neem aan dat hij gewoon 'warmer' water meet?
Ergo, in eventueel home assistant zal hij 31 aangeven ipv 27 bijv?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
De weerstand van een NTC thermistor neemt af als hij warmer wordt. Door een weerstand parallel te zetten lijkt de weerstand van de NTC lager en dus lijkt het water warmer. De watertemperatuur die de controller eventueel weergeeft komt dus niet meer overeen met de realiteit.

Edit: De afwijking varieert ook met temperatuur. 4 graden delta op 31 gemeten betekent dus niet automatisch 4 graden delta bij 7 graden gemeten.

[ Voor 21% gewijzigd door P5ycho op 06-10-2023 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jazsie schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:50:
[...]

XA zou idd kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

paQ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:30:
[...]

wat is de uitwerking eigenlijk?
Ik neem aan dat hij gewoon 'warmer' water meet?
Ergo, in eventueel home assistant zal hij 31 aangeven ipv 27 bijv?
Geen ervaring met Innova/HA op deze manier. Inderdaad wat P5ycho zegt, je manipuleert de totale weerstand. Is het erg dat de waarde dan niet meer klopt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
timovd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:41:
[...]

Geen ervaring met Innova/HA op deze manier. Inderdaad wat P5ycho zegt, je manipuleert de totale weerstand. Is het erg dat de waarde dan niet meer klopt?
Neu geen punt.
Hij komt aardig overeen met de sensor in de wp. Hier en daar 0~0,4 afwijking. Maar dan kan ik er een correctie op loslaten eventueel.

Dit is het geworden :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ts1JmLaVDRgvoBqIjP2nA-AAfTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OV8427jb3FIZBAvMFT0J5z8M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@paQ sweet! Heb je een boodschappenlijstje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
timovd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:24:
nou, not yet }:|
het is of > 6552 graden, of <20,5 :(

Ik kan overigens redelijk goed regelen tussen 0 en 20.5, maar het heeft exact het omgekeerde effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@paQ zo sluit je m toch aan in serie en niet parallel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
timovd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:40:
@paQ zo sluit je m toch aan in serie en niet parallel?
8)7

Ja het kwartje viel hier ook net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGIeHVeguehvsbtIXcCGqLlUelk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1obV4ZNASFpxy2qN0hYrnjjj.jpg?f=fotoalbum_large

Fan draait een stuk harder bij 82 graden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
als ik de potmeter helemaal naar rechts draai, heb ik een verschil van ca 4 graden.

@timovd
het is een 50K Ohm potmeter, draad heb ik hier van een oude lader gehaald, tweelingsnoer 0.75mm2 gok ik, en de male female stekker heeft grofweg dezelfde maat, maar iig dezelfde pitch. Met wat fabrieken 'past' het. (Het heeft niks te houden)

Gehaald bij De Regenboog in Sittard (is een begrip hier in de regio :D )
5 x te duur, maar goed het ligt gewoon in een laatje, en je neemt het meteen mee :)
D'r is uitleg, voorraad, cash&carry. Totaal 2 euro (waar hebben we het over)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 06-10-2023 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-09 15:53

TSE

Hi, ik ben ook aan het kijken om een aantal airleafs te plaatsen.

Mijn WP heeft 2 zones ; op 1 zone staan nu radiatoren die dus (gedeeltelijk) vervangen zullen worden door 4 airleafs. De andere is voor de VV. Als ik geen 2-weg of 3-weg klep plaats begrijp ik dat het water zowieso door de airleaf zal lopen ookal staat deze niet aan / heeft deze geen warmte off koude vraag.

volgende vragen heb ik dan :
1. gaat die airleaf alsnog warmte / koude afgeven (indien ja veronderstel ik dat dit zeer minimaal / verwaarloosbaar is ?)
2. Als de airleaf "off" staat zal de ventilator toch niet gaan draaien ?

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Mijn airleaf pruttelt gewoon mee met de warmtepomp.
"aan" is voor de airleaf dat de fan draait.
Dat gebeurt pas als aan 2 voorwaarden wordt voldaan:
1. voldoende warm water aanvoer
2. vraag op de controller van de airleaf.

Ik denk dat jouw vraag 1 afhankelijk is van de temperatuur van je water. Bij 30 verwaarloosbaar, bij 40 zal het allicht meewarmen. Je kunt met de airleaf ook zijn eigen klep eventueel aansturen zag ik, dus dat je hem wel of niet van water voorziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49
Voor ons nieuwbouwhuis ben ik de verwarming aan het uitzoeken. Momenteel hebben we beneden en verdieping vloerverwarming, maar geen koeling. Door ervaring met goed geïsoleerd huis willen wel effectieve koeling in het hele huis. Samen met wat andere eisen komen we op fancoils uit. Dit forum is heel behulpzaam, en heb het al helemaal doorgelezen. Hierop heb ik al wat andere keuzes gemaakt qua ontwerp. Wel heb ik nog een paar specifieke vragen, waarvan ik hoop de ervaringsdeskundigen hier een mening over hebben.

Allereerst de beoogde verwarming en koeling in het nieuwe huis:
- Begane grond: vloerverwarming ~60m2, en één kleine fancoil (Innova 400 SLW of vergelijkbaar van Vaillant/Daikin)
- Verdieping met 3 slaapkamers: 3x kleine fancoil (Innova SL 200 C of vegelijkbaar)
- Zolder met 2 slaapkamer: 2x kleine fancoil (Innova SL 200 C of vegelijkbaar)
- Badkamer: vloerverwarming ~15m2
- Warmtepomp 5kw (dit is voldoende, hebben we nu ook en nooit te weinig capaciteit gehad)
- Losse warmtepompboiler voor warmwater, dit lijkt uiteindelijk goedkoper en simpeler dan extra kleppen en aansturing maken. We hebben in de tuin een 15meter luchtaanvoer beoogd voor de WTW zodat er altijd voorverwarmde lucht is in de winter, dus die kan vrij efficient draaien het hele jaar.
- 2x Verdeler, 1x vvw beneden, 1x met alle ventilo's. Op de ventilo's zullen afsluiters komen bij de verdeler.

Beoogde werking:
- Bij verwarmen is de vvw leidend. Dus beneden verwarmen met woonkamer thermostaat. De ventilo's lopen dan mee op de koudste dagen als er vraag is. Eventueel met weerstand zorgen dat ventilo bij lagere temp <30 al meedraait. Afsluiters standaard dicht, alleen open bij vraag.
- Bij koelen zijn de ventilo's leidend. Dus één ventilo kan al koeling vragen. Alle ventilo's zijn bij koelbedrijf open, maar draaien alleen bij vraag.
- Vloerverwarming bij koelen laten meedraaien met ventilo's. Hiervoor een tweede aanvoercircuit met thermostatisch ventiel/mengverdeler op 18 graden, of een 2 zones warmtepomp met vvw en ventilos op losse circuits (afhankelijk van welke warmtepomp leverbaar blijkt). Wisselen tussen aanvoercircuit met drieweg klep aangesloten op koelbedrijf uitgang van warmtepomp.

Mijn vraag is met name over het laten mee draaien van de vloerverwarming tijdens het koelen. In theorie heb ik hier een aantal redenen voor.
- Vvw draait mee tijden koelen om te zorgen voor minimale capaciteit, flow en volume voor de warmtepomp. Hiermee zorg ik dat één enkele ventilo al koeling kan vragen, zonder dat de warmtepomp gaat pendelen. Dat de vvw altijd meedraait is prima, immers mag beneden best gekoeld worden als het blijkbaar ergens in huis te warm is.
- De vloerverwarming sturen op 21 graden retour. Hierdoor kan bij vrijwel elke aanvoertemperatuur gegarandeerd worden dat de retour naar de warmtepomp meer dan 2 graden hoger is als de aanvoer. Bijvoorbeeld: 7 graden aanvoer, retour vvw 21 graden, aanvoer vloerverwarming 18 graden, op basis van mengverhouding is de retour naar de warmtepomp dan minimaal 10 graden. Voorbeeld twee: aanvoer 15 graden, retour vvw 21 graden, aanvoer vloerverwarming 18 graden, op basis van mengverhouding is de retour naar de warmtepomp dan minimaal 18 graden. Dus gaat de warmtepomp niet pendelen bij delta T van 2 of 3 graden.
- Door de vloerverwarming mee te laten koelen, is er minder grote ventilo nodig in de woonkamer. Ik verwacht samen met vloerkoeling en kleine ventilo (400 SLW) ongeveer 55m2 te kunnen koelen tot 23 graden (geen ramen op zuiden, goede zonwering op westen). Voornaamste doel van de ventilo is luchtvochtigheid verlagen, en zo min mogelijk geluid van de ventilo (dus op lage stand kunnen draaien).

Mijn vraag: kloppen de aannames die ik doe, en heeft het überhaupt praktisch nut de vloerwarming te gebruiken voor koelen en pendelen tegen gaan? Ik lees van een aantal dat ze de vloerverwarming namelijk überhaupt niet meer gebruiken voor koelen. Kan ik beter een grotere ventilo in de woonkamer hangen en een geïsoleerd buffervat plaatsen om pendelen tegen te gaan bij vraag van één kleine ventilo? Andere inzichten en aanbevelingen sta ik uiteraard voor open.

Uitgangspunt is dat het moet werken zonder extra aansturing, groepenindelingen of domotica wat over een paar jaar weer aandacht nodig is. Het moet over 20 of 30 jaar nog gewoon werken zonder ontwerpaanpassingen. Dus bediening van een thermostaat in elke (slaap)kamer moet gewoon tot koeling of verwarming leiden zonder dat er extra ventilo's moeten gaan meedraaien.

[ Voor 6% gewijzigd door barbarbar op 16-10-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als je zorgt dat je fancoils samen meer kunnen afgeven dan de wp minimaal moet leveren hoef je toch helemaal niet bang te zijn voor pendelen?

Koelen komt zich niet op de tiende graad, lekker koelen in blokken van een paar uur en alle fancoils mee laten doen zou mijn advies zijn. Dat is veruit de simpelste oplossing.

Als je de vloerverwarming mee neemt met koelen kun je ook niet condenserend koelen, en dat is wel wat je wil als je toch al fancoils neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
P5ycho schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:07:
Als je zorgt dat je fancoils samen meer kunnen afgeven dan de wp minimaal moet leveren hoef je toch helemaal niet bang te zijn voor pendelen?

Koelen komt zich niet op de tiende graad, lekker koelen in blokken van een paar uur en alle fancoils mee laten doen zou mijn advies zijn. Dat is veruit de simpelste oplossing.

Als je de vloerverwarming mee neemt met koelen kun je ook niet condenserend koelen, en dat is wel wat je wil als je toch al fancoils neemt.
Wat mijn ervaring nu met een simpele 1kw mobiele airco is, is dat die al snel na 10 minuten ofzo uit gaat. Dan weer paar minuutjes aan etc. Ook al zou ik het hele huis met 6 ventilo's op constante lage stand zetten, dan verwacht ik nog niet aan de minimum capaciteit van ~2,5kw te komen. En onnodig koelen op alle kamers waar we toch niet zijn is eigenlijk ook wat zonde.

De vloerverwarming zou ik dan laten meelopen met een regelventiel op 18 graden ingesteld, terwijl de warmtepomp zelf tussen de 7 en 15 graden levert. Dus de vvw zal dan z'n retour gaan bijmengen. Zoals ik ik heb bedacht en berekend, zou dat voldoende capaciteit kunnen afnemen.

Heb je zelf ervaring met het koelen? En koel je dan alleen met de ventilo's? Welke stand draaien die en hoe veel heb je dan draaien zonder dat de warmtepomp onnodig aan het pendelen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
barbarbar schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:39:
[...]

Wat mijn ervaring nu met een simpele 1kw mobiele airco is, is dat die al snel na 10 minuten ofzo uit gaat. Dan weer paar minuutjes aan etc. Ook al zou ik het hele huis met 6 ventilo's op constante lage stand zetten, dan verwacht ik nog niet aan de minimum capaciteit van ~2,5kw te komen. En onnodig koelen op alle kamers waar we toch niet zijn is eigenlijk ook wat zonde.

De vloerverwarming zou ik dan laten meelopen met een regelventiel op 18 graden ingesteld, terwijl de warmtepomp zelf tussen de 7 en 15 graden levert. Dus de vvw zal dan z'n retour gaan bijmengen. Zoals ik ik heb bedacht en berekend, zou dat voldoende capaciteit kunnen afnemen.

Heb je zelf ervaring met het koelen? En koel je dan alleen met de ventilo's? Welke stand draaien die en hoe veel heb je dan draaien zonder dat de warmtepomp onnodig aan het pendelen is?
Snap niet helemaal wat je probeert op te lossen. Een stuk of 6 fancoils op fluisterstille stand moet zat zijn om 2.5kW kwijt te raken. Als dit te veel koelvermogen is voor het huis, dan ga je dat niet oplossen door de vloerverwarming er bij te zetten. Dan maak je alleen de verdeling alleen anders tussen hoe je koelt (vloer of fancoils), maar het koelvermogen blijft hetzelfde.

Als de koelvraag in huis lager is dan de 2.5kW dan kan je beter zorgen dat je een thermostaat hebt die ook met koelen om kan gaan en hem afschakelt als het te koud word en weer inschakelt als het te warm word.

Overigens ga je waarschijnlijk heel anders koelen met de warmtepomp dan met een mobiele airco. In plaats van even snel lokaal de boel afkoelen ga je continu koelen zodat je constructie ook koud blijft en de temperatuur niet binnen een paar tellen weer omhoog schiet als je de koeling uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
barbarbar schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:39:
[...]

Die mobiele airco springt af omdat hij lokaal koelt en regelt.
Als je je thermostaat in de woonkamer hangt op een centrale plaats dan kan de boel uren koelen zonder af te slaan. Vergeet niet dat de wp met langzaam koelen net zoals langzaam verwarmen heel lang kan pruttelen.

Uiteindelijk dump je al dat koelvermogen in de schil van je huis. Boeit niet of je dat via de vvw of fancoil doet. Wat wel boeit is dat de vvw niet condenserend kan koelen en dat kou valt, dus extra koelen boven lijkt me dan beter.dan het laagste punt in huis.

Als je in de ochtend en middag koelt dan is het 's avonds toch weer ongeveer hetzelfde overal, als je toch ergens wat teveel gekoeld hebt. Dat merk je helemaal niet zolang de luchtvochtigheid niet te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
P5ycho schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:30:
[...]

Die mobiele airco springt af omdat hij lokaal koelt en regelt.
Als je je thermostaat in de woonkamer hangt op een centrale plaats dan kan de boel uren koelen zonder af te slaan. Vergeet niet dat de wp met langzaam koelen net zoals langzaam verwarmen heel lang kan pruttelen.

Uiteindelijk dump je al dat koelvermogen in de schil van je huis. Boeit niet of je dat via de vvw of fancoil doet. Wat wel boeit is dat de vvw niet condenserend kan koelen en dat kou valt, dus extra koelen boven lijkt me dan beter.dan het laagste punt in huis.

Als je in de ochtend en middag koelt dan is het 's avonds toch weer ongeveer hetzelfde overal, als je toch ergens wat teveel gekoeld hebt. Dat merk je helemaal niet zolang de luchtvochtigheid niet te hoog wordt.
Dank voor je inzicht. We kunnen inderdaad altijd wel op de zolderkamers op hoogste stand koelen met deuren open. Dan kan op de slaapkamers op een lage stand draaien.

We gaan op elke kamer/ventilo een wifi thermostaat plaatsen. Heb al gezien dat die via de app of via de api in groepen te zetten zijn. Dus dan laat ik de vvw afsluiten bij koelbedrijf, dat lijkt dan inderdaad weinig toe te voegen en houd het eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:14
Ik ben al enige tijd op zoek naar een smalle, 50cm brede fancoil voor in de badkamer.

Het moet wel rvs of aluminium zijn, ik heb nergens staal in mijn afgifte systeem. Heeft er iemand suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Bij de meeste modellen zit al het aansluitwerk en electronica links en rechts naast de convector om de hoogte te beperken. Dan houd je 10cm voor de convector over in jouw geval :+. Dat had je vast al gezien ;) .

Jaga heeft wel een aantal modellen die beginnen op 40-50cm. Strada, Vertiga etc. Niet schrikken van de prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdbent
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-05-2024
Hoi allemaal!

Ik heb een vraag waarvan ik het antwoord op dit forum zo gauw niet tegen kwam.

Ik heb in de zomer de vaillant arovair opgehangen in de slaapkamers. Type VA-2-0xx CN.
Ik heb deze voorzien van de controle units VA 2-WC C in de behuizing,

Dit ter voorbereiding op de komst van de Vaillant arotherm plus 75/6 warmtepomp.

Nu ben ik 3 dagen gelden voor het eerst gaan stoken en het valt mij op dat de de fancoils na korte tijd de ventilatoren uitzetten. Het maakt niet uit hoe hoog ik vervolgens de gewenste temperatuur zet, en of ik de ventilator automatisch zet of zelf een snelheid instel, ze gaan niet terug aan

De warmtepomp regelt op buitentemperatuur
De temperatuur bij de hoofdthermostaat is onder de ingestelde temperatuur
Temperatuur in de slaapkamers is onder de ingestelde temperatuur
De leidingen zijn iets warm, maar niet veel.

Ik begrijp dat het nog niet zo koud is en de warmtepomp onder de 30°C aanlevert.
Is dat de reden dat de fancoil de ventilator stopt?

Ik zie ook in de handleiding dat ik een dipswitch kan aanpassen voor het stopen bij bereiken van 25°C of 32°C van de batterij. Maar ik begrijp er niet uit of die stop plaats vindt als die onder of boven deze temperatuur komt.

Het probleem is nu dat het op de kamers niet warm wordt.

Als inderdaad de temperatuur van het water de stop veroorzaakt zou dit niet gebeuren als het buiten nog kouder wordt en de WP warmer water gaat aanleveren, maar is er iets dat ik kan doen om ook met deze buitentemperatuur mijn fancoils aan de praat te krijgen?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Probeer de dipwitch eens zou ik zeggen, kom je er snel achter wat hij doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:28
svdbent schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:18:
Hoi allemaal!

Ik heb in de zomer de vaillant arovair opgehangen in de slaapkamers. Type VA-2-0xx CN.

Dit ter voorbereiding op de komst van de Vaillant arotherm plus 75/6 warmtepomp.

Nu ben ik 3 dagen gelden voor het eerst gaan stoken en het valt mij op dat de de fancoils na korte tijd de ventilatoren uitzetten. Het maakt niet uit hoe hoog ik vervolgens de gewenste temperatuur zet, en of ik de ventilator automatisch zet of zelf een snelheid instel, ze gaan niet terug aan

Ik begrijp dat het nog niet zo koud is en de warmtepomp onder de 30°C aanlevert.

Ik zie ook in de handleiding dat ik een dipswitch kan aanpassen voor het stopen bij bereiken van 25°C of 32°C van de batterij. Maar ik begrijp er niet uit of die stop plaats vindt als die onder of boven deze temperatuur komt.

Als inderdaad de temperatuur van het water de stop veroorzaakt zou dit niet gebeuren als het buiten nog kouder wordt en de WP warmer water gaat aanleveren, maar is er iets dat ik kan doen om ook met deze buitentemperatuur mijn fancoils aan de praat te krijgen?

arovair ventilator gaat draaien als de temperature in de leiding boven ongeveer 28/29 graden komt (mits de controller in de stand verwarmen staat)

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Ik heb nu deze Aermac besteld, met thermostaat en materiaal voor plafond montage.

Wel hoge verzendkosten vanuit Italië maar wel een passende unitAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Spv7Ztwtg7X7KhcHLyx68e7Pn4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kbqEcfO8NQjRx4B48bzIYfc7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdbent
Kird03 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:09:
[...]

arovair ventilator gaat draaien als de temperature in de leiding boven ongeveer 28/29 graden komt (mits de controller in de stand verwarmen staat)
Dat bevestigd inderdaad mijn vermoeden. Dat zou inhouden dat ik dus de aanvoer van de warmtepomp moet aanpassen.

Bedankt voor je antwoord! Wordt zeer gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
svdbent schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:34:
[...]

Dat bevestigd inderdaad mijn vermoeden. Dat zou inhouden dat ik dus de aanvoer van de warmtepomp moet aanpassen.

Bedankt voor je antwoord! Wordt zeer gewaardeerd.
Of je moet een weerstand of potmeter bijplaatsen om de sensor te beïnvloeden zodat de FCU denkt dat het water de juiste temperatuur heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Even naar boven scrollen voor de uitleg van een extra (parallelle!) weerstand: paQ in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:54
svdbent schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:34:
[...]Dat bevestigd inderdaad mijn vermoeden. Dat zou inhouden dat ik dus de aanvoer van de warmtepomp moet aanpassen.
Als het een bi-metaal schakelaar is kun je deze ook vervangen door een flow-switch.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svdbent
timovd schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:46:
Even naar boven scrollen voor de uitleg van een extra (parallelle!) weerstand: paQ in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)"
Wat een fantastische simpele oplossing. Ik had al heel wat zaken ingevoerd in de zoekfunctie. Maar niets tastbaars gevonden. Bedankt voor het wijzen in de juiste richting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Voor de airleaf bezitters:
Ik heb de indruk dat mijn wifi kaartjes kapot is. Het ding gaat soms voor een hele dag offline, komt dan ineens enkele uren online.
Het ding is dat het niet uitmaakt of ik middels de twee fan icoontjes de wifi aan zet, of een reset doe. Als hij online komt dan gaat dat gewoon via het ip adres dat ik hem reeds had toegewezen zonder enige verdere configuratie, hetgeen voor mij aantoont dat er helemaal niets gereset wordt :?

Ook al paar keer de stroom eraf gehaald, maar het lijkt allemaal niets uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

paQ schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:24:
Voor de airleaf bezitters:
Ik heb de indruk dat mijn wifi kaartjes kapot is. Het ding gaat soms voor een hele dag offline, komt dan ineens enkele uren online.
Het ding is dat het niet uitmaakt of ik middels de twee fan icoontjes de wifi aan zet, of een reset doe. Als hij online komt dan gaat dat gewoon via het ip adres dat ik hem reeds had toegewezen zonder enige verdere configuratie, hetgeen voor mij aantoont dat er helemaal niets gereset wordt :?

Ook al paar keer de stroom eraf gehaald, maar het lijkt allemaal niets uit te halen.
Stabiele wifi? Meerdere AP's met zelfde naam (is goed) maar die hetzelfde kanaal gebruiken. Dan blijft hij zoeken. Maar ja hij zou dan niet de hele dag offline moeten zijn.

edit. Een tijdje een AP dichbij leggen ter test.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 22-10-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Seafarer schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

Stabiele wifi? Meerdere AP's met zelfde naam (is goed) maar die hetzelfde kanaal gebruiken. Dan blijft hij zoeken. Maar ja hij zou dan niet de hele dag offline moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZtqHdv_5bbNCVfH1hM6wSj21_g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7RqCiLdbO3Yx59gbVwEtT6fz.png?f=fotoalbum_large
Heb ontzettend veel tijd in mijn wifi zitten, met een DHCP pool van 90.
Vanaf x.100 heb ik alles handmatig ingedeeld in 'logische' blokken met apparaten.
De Airleaf hangt zowat naast de hoofdrouter en heb ik daarom -voor de zekerheid- ook maar gebonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ei3x3VpnfKcjBiSSsuAocvOS-U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OSMfjCuxy2KSPaMdijshMF31.png?f=user_large

Maar dan nog: als ik de wifi op de EWF644II 'reset', dan reset er dus helemaal niets.
Toen ik de airleaf voor het eerst inschakelde kon ik via de Innova app met het witte icoontje het ding configureren. Na een uurtje of 2 ging het ding offline, en heb ik hem in die app nooit meer tevoorschijn gekregen.

In de Innova Fancoil app zelfde verhaal, totdat ik hem handmatig toevoegde met het IP adres dat ik in de router vond. Daarna heb ik hem dus ook een naam en vast IP gegeven zodat ik hem kon terugvinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/435oupEUvkFa5ZrPgpkbvATdR9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4k9PXbocMLKlkgpf4bqoyXm6.png?f=fotoalbum_large

'voor de zekerheid' de hele wifi opnieuw configureren lijkt me dus een soort van logische volgende stap, maar hij weigert dus elke poging die ik maak om tot die stap te komen.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 22-10-2023 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

paQ schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:04:
[...]

[Afbeelding]
Heb ontzettend veel tijd in mijn wifi zitten, met een DHCP pool van 90.
Vanaf x.100 heb ik alles handmatig ingedeeld in 'logische' blokken met apparaten.
De Airleaf hangt zowat naast de hoofdrouter en heb ik daarom -voor de zekerheid- ook maar gebonden.
[Afbeelding]

Maar dan nog: als ik de wifi op de EWF644II 'reset', dan reset er dus helemaal niets.
Toen ik de airleaf voor het eerst inschakelde kon ik via de Innova app met het witte icoontje het ding configureren. Na een uurtje of 2 ging het ding offline, en heb ik hem in die app nooit meer tevoorschijn gekregen.

In de Innova Fancoil app zelfde verhaal, totdat ik hem handmatig toevoegde met het IP adres dat ik in de router vond. Daarna heb ik hem dus ook een naam en vast IP gegeven zodat ik hem kon terugvinden.

[Afbeelding]

'voor de zekerheid' de hele wifi opnieuw configureren lijkt me dus een soort van logische volgende stap, maar hij weigert dus elke poging die ik maak om tot die stap te komen.
Heeft de airleaf misschien een webserver?
Dus het airleaf ip adres in kloppen bij een browser op je pc. Misschien kom je iets verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Seafarer schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:12:
[...]

Heeft de airleaf misschien een webserver?
Dus het airleaf ip adres in kloppen bij een browser op je pc. Misschien kom je iets verder?
was ik ook al naar op zoek, maar lijkt geen webportal te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

paQ schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:15:
[...]

was ik ook al naar op zoek, maar lijkt geen webportal te zijn
Er naar toe pingen lukt ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Seafarer schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:39:
[...]

Er naar toe pingen lukt ook niet?
nc -vnzu 192.168.108.189 1-9000 geeft me niks

alleen :80 lijkt te reageren:
Not found: /

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 22-10-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@Seafarer
http://192.168.108.189/api/v/1/status
{"success":true,"sw":{"V":"1.0.3"},"UID":"bc:ff:4d:c0:a4:36","deviceType": "002","time":{"d":22,"m":10,"y":2023,"h":15,"i":42},"net":{"ip":"192.168.108.189","sub":"255.255.255.0","gw":"192.168.108.1","dhcp":"1"},"setup":{"serial":"","name":""},"RESULT":{"sp":205,"wm":3,"fn":4,"kl":0,"lastworkingModeSet":0,"ps":1,"cm":0,"a":["H2NI"],"ta":197,"tw":275,"ns":0,"cloudStatus":4,"connectionStatus":2,"cloudConfig":1, "timerStatus":0, "inputFlags":0,"ncc":0,"lcc":0, "pwd":"", "heap":11224, "ccv":0, "cci":0, "daynumber":0, "uptime":13630, "fclFw":36, "uscm":0, "lastRefresh":381}}
de API data
Is best eea uit te ontcijferen, maar dat doet de HA integratie ook al natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

paQ schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:55:
@Seafarer
http://192.168.108.189/api/v/1/status

[...]

de API data
Is best eea uit te ontcijferen, maar dat doet de HA integratie ook al natuurlijk.
Ik ben bang dat het wifi kaartje inderdaad een eigen leven leid.
Kaartje?
Zit die in een multiconnector gestoken?
Even met spanning eraf kaartje 2 maal eruit trekken en terug duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het is een wifi esp kaartje zo te zien.
Even uit mijn hoofd 6 pin aansluiting. Zit zo op de main PCB geprikt. (haaks)

2x :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Ik kom nu wel ergens met het afstellen van de FCU in mijn warmtepomp circuit :)
Met een flow van ca 180l/uur (had ingeschat tussen 150 en 200, adhv het rekenmodel) en altijd op hoogste fanstand (hoor je niks van met dit delta) kom ik met slechts 25~26 graden aanvoer toch best een eind :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Inquf3jqeueRnWlU79Eg8FFtbJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TIIpSQtT4kPB8kU7n8raTM94.png?f=user_large

In bijna 4 uur van 18,5 > 19,5~20,0 graden. Setpoint is 20,5.
Best bijzonder hoe efficient zo'n ding werkt eigenlijk.

In de hal is alleen de muur geïsoleerd. De voordeur is jaren 90 dubbelglas, brievenbus is een ongeïsoleerd hok in de muur 8)7. Het hoge glas in loodraam is flinterdun, maar aan de binnenzijde zijn glasblokken gemetseld. De vloer naar de kelder is niet geïsoleerd vanwege gebrek aan hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:34
Wij krijgen vloerverwarming op de verdieping en had eigenlijk het idee de radiatoren te vervangen voor fancoils zodat we meteen airco zouden hebben, echter zit ik dan nog met de condensafvoer. Zijn daar nog slimme oplossingen voor? Leidingen van de radiatoren komen nu namelijk mooi uit de muur dus niks in het zicht, wil ik eigenlijk graag zo houden

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Maikie18 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:56:
Wij krijgen vloerverwarming op de verdieping en had eigenlijk het idee de radiatoren te vervangen voor fancoils zodat we meteen airco zouden hebben, echter zit ik dan nog met de condensafvoer. Zijn daar nog slimme oplossingen voor? Leidingen van de radiatoren komen nu namelijk mooi uit de muur dus niks in het zicht, wil ik eigenlijk graag zo houden
Als de fancoils tegen de buitenmuur komen zou je makkelijk een gaatje op afschot naar buiten kunnen boren. Water kan dan gewoon langs de gevel omlaag.
Eenvoudig, want dan hoef je ook niet te rommelen met sifons en die droogvallen als je niet koelt. Droogsifons bestaan, maar zijn wel prijzig.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:34
verkeerslicht schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:29:
[...]

Als de fancoils tegen de buitenmuur komen zou je makkelijk een gaatje op afschot naar buiten kunnen boren. Water kan dan gewoon langs de gevel omlaag.
Eenvoudig, want dan hoef je ook niet te rommelen met sifons en die droogvallen als je niet koelt. Droogsifons bestaan, maar zijn wel prijzig.
Hangen wel tegen de buitenmuur ja, ben alleen bang dat je dat op den duur gaat zien. In ieder geval bedankt voor je reactie

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• svdbent
svdbent schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:18:
Hoi allemaal!

Ik heb intussen de oplossing ingebouwd in alle 4 de fancoils.
Een 100k regelbare weerstand parallel op de watertemperatuurmeter. Met een simpele aan/uit schakelaar ertussen.
Ik heb ze ingebouwd in de onderplaat van de units

Werkt fantastisch.

Bedankt voor de hulp allemaal!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6piXiL4Tx18J9Y9aBTyBzUcZCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5eZCVsWHIatbJkexG97fLSc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdFp0gFqsjVM65fClIrweQdynoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aiKGmL1I9XzLr1L9Th9eSC4i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZEiIRh3PujTsESN2I9-nEVp5cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuXlvJeBG7sDZM1LMjPyB2Oh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HB44svDZPNfO5M4hcm8kN7VjKUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RI6aHQRmNSb7wlAKmKaFRGyS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rWEeuFqfAvBWH8Jd7_dEHEnHVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6zkrRQjLNHUrYoYVnASh6Y0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8BOwbeBPYP9a7X3cXo0VU781-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkXF0vwF7NPJatD0IQVHnUab.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door svdbent op 30-10-2023 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:43
Heb afgelopen september een Innova Airleaf S600C geinstalleerd en wilde jullie laten weten dat met een watertemperatuur van rond de 31 graden prima warm wordt in mijn werkkamer

Hier het verloop van de water temperatuur zoals gerapporteerd door de Airleaf (via wifi)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jTr-9L4TQIJ4L-cS13S5trx7Gs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uPaSMr9zfVuQnbYH3jwtyjq2.jpg?f=user_large

En hier de kamer temperatuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MY9Z61JgSOLEuel1szgtmfJ9Sx0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VqOsZTD69mOLAqz20xzcjbvT.jpg?f=user_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
svdbent schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:46:
[...]

Ik heb intussen de oplossing ingebouwd in alle 4 de fancoils.
Een 100k regelbare weerstand parallel op de watertemperatuurmeter. Met een simpele aan/uit schakelaar ertussen.
Ik heb ze ingebouwd in de onderplaat van de units

Werkt fantastisch.

Bedankt voor de hulp allemaal![Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er strak uit zeg. 8)

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-05 12:04
Wat adviseren jullie om Innova Airleaf fancoils aan te sluiten op een gascondensatieketel?

Mijn sanitairman denkt dat hij die kan aansluiten zoals radiators, maar dat lijkt me toch wat kort door de bocht. Ze hebben elk een thermostaat, dat lijkt me al iets om rekening mee te houden.

Iemand raadde me een frequentiegestuurde (of drukdifferentieel gestuurde) pomp aan die de ventilo’s bedient. Die zou (heel traag) kunnen draaien bij een gesloten circuit (alle ventilo’s toe) zonder schade op te lopen. Vraagt de thermostaat van een ventilo warmte en zet die de tweewegskraan open, dan merkt de pomp dat en gaat die harder draaien. Gaan er 2 ventilo’s open, dan draait ze nog harder enz.

Die persoon zei me ook om dan zeker geen bypass te voorzien: die is bedoeld om de klassieke circulatiepomp te 'sparen'. Als alle kranen dichtgaan, en zo’n klassieke pomp blijft draaien is dat slecht voor de pomp (sleet), onnodig hoog stroomverbruik, mogelijk oorzaak van lawaai in de installatie.

Klinkt dit goed volgens jullie?

Bedankt voor jullie feedback!
Stefaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
stefaanoyen schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:46:
Wat adviseren jullie om Innova Airleaf fancoils aan te sluiten op een gascondensatieketel?

Mijn sanitairman denkt dat hij die kan aansluiten zoals radiators, maar dat lijkt me toch wat kort door de bocht. Ze hebben elk een thermostaat, dat lijkt me al iets om rekening mee te houden.

Iemand raadde me een frequentiegestuurde (of drukdifferentieel gestuurde) pomp aan die de ventilo’s bedient. Die zou (heel traag) kunnen draaien bij een gesloten circuit (alle ventilo’s toe) zonder schade op te lopen. Vraagt de thermostaat van een ventilo warmte en zet die de tweewegskraan open, dan merkt de pomp dat en gaat die harder draaien. Gaan er 2 ventilo’s open, dan draait ze nog harder enz.

Die persoon zei me ook om dan zeker geen bypass te voorzien: die is bedoeld om de klassieke circulatiepomp te 'sparen'. Als alle kranen dichtgaan, en zo’n klassieke pomp blijft draaien is dat slecht voor de pomp (sleet), onnodig hoog stroomverbruik, mogelijk oorzaak van lawaai in de installatie.

Stefaan
Ze kunnen over het algemeen prima als gewone radiator worden aangesloten. Doordat ze een eigen thermostaat hebben kun je per kamer de warmte beter regelen. De tweeweg kleppen kan je denk ik wel weg laten. De fancoil regelt de ventilator en de warmteafgifte is veel lager als de fan uit is. Dat scheelt misschien ook wat aan uit gedrag. De afgifte van een fancoil op 60c zal wel belachelijk hoog zijn.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
@Powrskin Dankjewel voor het snelle antwoord! De thermostaat aan boord van die Airleafs (de EWF644II) bedient die tweewegkleppen toch, of mis ik iets? Gaat die werken zonder kleppen?

[ Voor 28% gewijzigd door stefaanoyen op 31-10-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

stefaanoyen schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:46:

Stefaan
Dit klinkt als 'die persoon' moet weer terug naar school.

Het dicht zetten van de pers afsluiters van een cv pomp lijdt tot geen flow en maximale druk. Dus 0 ltr/min. en meestal 0.6 bar. Pomp slijt niet, gaat niet direct stuk en ontploft ook niet en omdat er geen water verpompt wordt (geen massa verplaatsing) neemt het energie verbruik af.

Houd je deze situatie erg lang instand dan staat de pompwaaier continue tegen dezelfde water moleculen te rammen en daardoor neemt de temperatuur toe en dat kan best erg heet worden.

De bypass dient vooral om flow over de ketel te houden zodat deze niet te heet wordt (mocht de brander nog aan zijn) en dat temperatuur regelingen nog goed kunnen ingrijpen. (aan stilstaand water kun je niet altijd iets meten)
(ik heb wel eens op zee een brandblus pomp gezien waarbij de verf toch wel erg donkerbruin was geworden, 10 uur draaien met de pers dicht, af laten koelen en functioneerde nog prima)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Ik juich wellicht te vroeg, maar mijn FCU lijkt te doen wat ik gehoopt had.
De Heatleaf SL800 hangt beneden op een min of meer ongeïsoleerde gang.
Jaren 90 kunststof voordeur met oud dubbel glas, onderkelderd zonder isolatie met 2 koekkoeks met isolatieglas 0,0, een jaren 40 brievenbus (zo'n hok in de gevel), en bij de trap een glas in lood raam van 3.80 hoog met aan de binnenkant glasblokken gemetseld.

Heb de sensor met een weerstand aangepast zodat hij vanaf ca 26 graden water op de warmtepomp kan meepruttelen. Nou dat is dus deze dagen het geval.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlP0CMDwftkOgq-F3gUF635IoGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EX3IH2fOLFnL9MxGWi66pzdl.png?f=fotoalbum_large

Hij loopt mooi mee, en ondanks de geringe watertemperatuur, levert hij echt behoorlijk wat warmte!
Settings:
fan stand max
setpoint 21.5 (heeft invloed op fanspeed)
flow ca 3l/min / 180l/uur

Het doel was om minder warmtelast te hebben op de bovenverdieping, want daar is alle verwarming COP 1 in de vorm van elektrische vloerverwarming, en een PID gestuurd elektrisch wandkacheltje. Hoe minder vaak/lang die aanspringen dus, hoe beter.

De FCU levert in deze toestand ca 20~20.5 graden warmte in de gang beneden.
Ik heb vandaag een sensor op de overloop gehangen, en daar is het 19.3 graden als de FCU aan is.
Nu heeft vanochtend vroeg alleen de badkamer een uurtje aangestaan op 23 graden ca 800Wh, verder komt alle warmte uit de lucht :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k69bfpM7kxYYY6GJtM8ZMDI3A3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DxKTxH2RBZsGzQAEalytjCzY.png?f=fotoalbum_large
Noord is links op het plaatje

Yes, het is nog zacht, maar het voelt nergens fris of koud. Vooralsnog missie geslaagd dus *O*

Beneden 120m2 vvw op 22,2 graden :') (is er eentje ziek dus 'koud') met in totaal aan verbruik (incl de FCU dus) van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5klgC3v8egv2vIoh1EMsrDE-Ac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I7XN8x5qHBDjTutxwLmSjuCm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 01-11-2023 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
stefaanoyen schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:07:
@Powrskin Dankjewel voor het snelle antwoord! De thermostaat aan boord van die Airleafs (de EWF644II) bedient die tweewegkleppen toch, of mis ik iets? Gaat die werken zonder kleppen?
Jahoor klep is niet nodig. Zou er wel een voetventiel op zetten zodat je de flow nog wat kan regelen.

Uiteraard is er dan altijd flow door de fancoil, maar dat is dan bv 200w ipv 2000w warmteafgifte als de fans vol draaien

Edit: je kan er natuurlijk altijd nog tweeweg kleppen tussen zetten op een later moment. Ik gebruik het zelf wel omdat ik er een warmtepomp op aangesloten heb en ook 200w bij een warmtepomp die de hele dag aan staat in de winter nog veel teveel kan zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Powrskin op 02-11-2023 12:48 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cees-JanH
Ik heb in een projecthuis twee airleafs op de slaapkamers gepland, worden gevoed met 20mm uponor vanaf de vloerverwarming verdeler. Daar zet ik dan twee ventielen op die door de airleaf bediend worden, lange kabel 3x0,75 mm vanaf fancoil naar verdeler meegetrokken.

Ik zal laten weten hoe dit gaat ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:24
Dag allen, mag ik hier inbreken met mijn zoektocht?

Wij gaan bijna het hele huis op de kop zetten en naar een warmtepomp. De bestaande verwarming is luchtverwarming en die gaat er in zin geheel uit. Op 2 verdiepingen komt er vloerverwarming, maar de bovenverdieping zijn de vloeren me nog te mooi. Grote aanpak etc van die verdieping volgt over een jaar of 10 als we bijgekomen zijn van de nu geplande verbouwing.

Nu dacht ik eerst; tweedehands convectoren van marktplaats en dan zelf dbe in elkaar knutselen.

Nu kwam ik dit fancoiltopic tegen en ging ik twijfelen... Met mijn originele plan heb ik alsnog best grote units nodig + ik heb er een boel werk aan.

Warmtebehoefte (betere isolatie dus ook over 10 jaar): ca 4 * 1500 Watt.
In de specs van de Airleaf 400 kom ik bij 45/40 een capaciteit van 2.17 kW uit.
Liever stook ik nog lager ivm efficiëntie van de warmtepomp, deze overcapaciteit lijkt me een superfijne bonus. + eventueel kan ik (of mijn opvolgers in deze woning) nog gaan koelen ook!

Kosten:
- Met de eerste beste link kom ik op 335 per stuk + verzending €40,00 https://www.idrocrimart.i...il-innova-airleaf-sl-400/
- besturing, mij lijkt simpele bediening a 75 euro per stuk prima https://www.idrocrimart.i...ii-4-velocita-termostato/
- aansluitmateriaal, heb ik ook met de tweedehands dingen. Enige echt extra is dampdicht isoleren om de buizen ivm mogelijke condens. Al ben ik niet van plan (nu...) om de wp op koelen onder de 18 graden te zetten (gelijk met vloerverwarming).

De meerkosten tov mijn originele plan lijken mij beperkt. Voordelen om toch te gaan voor fancoils in mijn ogen:
- nieuw spul ipv tweedehands
- Kleinere, mooiere! units
- Liever stook ik nog lager ivm efficiëntie van de warmtepomp, de overcapaciteit lijkt me een fijne bonus.
- eventueel kan ik (of mijn opvolgers in deze woning) nog gaan koelen ook!

Mijn vragen:
Klopt mijn bovenstaande gedachtegang een beetje, of reken ik mijzelf rijk?

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ZonnigY schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:48:

Wij gaan bijna het hele huis op de kop zetten en naar een warmtepomp. De bestaande verwarming is luchtverwarming en die gaat er in zin geheel uit. Op 2 verdiepingen komt er vloerverwarming, maar de bovenverdieping zijn de vloeren me nog te mooi. Grote aanpak etc van die verdieping volgt over een jaar of 10 als we bijgekomen zijn van de nu geplande verbouwing.

Nu dacht ik eerst; tweedehands convectoren van marktplaats en dan zelf dbe in elkaar knutselen.

Nu kwam ik dit fancoiltopic tegen en ging ik twijfelen... Met mijn originele plan heb ik alsnog best grote units nodig + ik heb er een boel werk aan.

In de specs van de Airleaf 400 kom ik bij 45/40 een capaciteit van 2.4 kW uit.
Liever stook ik nog lager ivm efficiëntie van de warmtepomp, deze overcapaciteit lijkt me een superfijne bonus. + eventueel kan ik (of mijn opvolgers in deze woning) nog gaan koelen ook!

Kosten:
- Met de eerste beste link kom ik op 335 per stuk + verzending €40,00 https://www.idrocrimart.i...il-innova-airleaf-sl-400/
- besturing, mij lijkt simpele bediening a 75 euro per stuk prima https://www.idrocrimart.i...ii-4-velocita-termostato/
- aansluitmateriaal, heb ik ook met de tweedehands dingen. Enige echt extra is dampdicht isoleren om de buizen ivm mogelijke condens. Al ben ik niet van plan (nu...) om de wp op koelen onder de 18 graden te zetten (gelijk met vloerverwarming).

De meerkosten tov mijn originele plan lijken mij beperkt. Voordelen om toch te gaan voor fancoils in mijn ogen:
- Liever stook ik nog lager ivm efficiëntie van de warmtepomp, de overcapaciteit lijkt me een fijne bonus.

Mijn vragen:
De sl400 heeft geen 2,5kW bij 45/40. Maar 2,17kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Seafarer schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:28:
[...]

De sl400 heeft geen 2,5kW bij 45/40. Maar 2,17kW
Thanks, dikke vingers soms :/
De 600 kan ik ook kwijt en dat is weer 1,5 keer zoveel afgifte, lijkt me sowieso een nog betere optie.

Omdat ik toch een beetje huiverig ben met bestellen in het buitenland een .nl partij gezocht met prijzen openbaar. https://www.coolmark.nl/nl/artnr/6020660/innova
3-4 keer zo duur :o
https://installtek.nl/pro...fond-l-sl600c3190w2p-1592 is al een stuk goedkoper, maar nog bijna 2 keer zo duur als uit Italië.

Wat is er met die markt aan de hand?! Dit is toch niet uit te leggen.

[ Voor 44% gewijzigd door ZonnigY op 03-11-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Ik zit nog even verder te loeren op die installtek site en daar vind ik onderstaande plaatjes voor de aansluiting, waarin verschil wordt gemaakt tussen een installatie met een warmtepomp met en zonder buffervat.
Afbeeldingslocatie: https://installtek.nl/img/cache/4-4083101003.jpg_800x800.jpg
Afbeeldingslocatie: https://installtek.nl/img/cache/5-4083101003.jpg_800x800.jpg

Met wat ik weet van een warmtepomp is dat het niet handig is je aanvoer rechtstreeks terug je retour in te laten lopen. Met een buffervat ertussen lijkt me dat minder een probleem. Toch suggereren bijgaande plaatjes het omgekeerde. Of snap ik het nu 'verkeerd om'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik heb ook nooit begrepen waarom een 3wegklep interessant is voor een huisinstallatie.
Wat is er mis met een installatie zonder buffervat, een verdiepinkje vvw en een lading fancoils op de slaapverdiepingen met 2wegklep? Volgens mij helemaal niets.

edit: ligt eraan of je een vaste flow door je systeem hebt (geen buffervat, pomp van wp doet afgiftecirculatie) of een tweede pomp met variabele flow met buffervat toepast denk ik. In beide situaties eindig je met een vaste temperatuurdelta over de warmtepomp. Ik heb gevalletje 2, vandaar dat het kwartje voor de 3weg nog niet gevallen was.

[ Voor 40% gewijzigd door P5ycho op 03-11-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
ZonnigY schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:48:

In de specs van de Airleaf 400 kom ik bij 45/40 een capaciteit van 2.17 kW uit.

Kosten:

Mijn vragen:
Je zou ook kunnen kijken naar airco variant fancoils mocht je de verwachting hebben er meer mee te gaan koelen dan verwarmen.

Bij nieuw aangelegde vloerverwarming verwacht ik aanvoertemperaturen van 28 tot hooguit 35 graden als het heel koud word. Dus zou zelfs kijken of je een 800 of 1200 kwijt kan als de meerprijs beheersbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Ik zit niet zozeer met de kosten, meer wel met het formaat. De 600 past precies mooi.

Als ik de Vasco FC115 afgifte bekijk (volgens mij technisch vergelijkbaar) heb ik met 35/30 1700 watt. Dat is bij -10 buiten genoeg afgifte om mijn nog niet goed geïsoleerde slaapkamers op 20 graden te krijgen. Geen haar op mijn hoofd die dat überhaupt een zinnige actie vind.

Koelen is een bonus, maar geen must. We hebben een soutterain om naartoe te vluchten. Ik twijfel dus ook of we er wel condensafvoer bij moeten aanleggen en de leidingen dampdicht proberen te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE

TSE

timovd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:24:
Ik heb hier ook wel interesse in

Kabeltje
Potmeter 47k
Maar vooral de stekkertjes… ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TSE schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:43:
[...]

Ik heb hier ook wel interesse in

Kabeltje
Potmeter 47k
Maar vooral de stekkertjes… ???
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZbkeTHy8SbvzKqdT8IGfZxvZPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xX5sxPxDTueriFFnwNOOaR5c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ZonnigY schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:34:

Met wat ik weet van een warmtepomp is dat het niet handig is je aanvoer rechtstreeks terug je retour in te laten lopen. Met een buffervat ertussen lijkt me dat minder een probleem. Toch suggereren bijgaande plaatjes het omgekeerde. Of snap ik het nu 'verkeerd om'?
absoluut geen tank neetzetten. je wilt juist geen menging hebben. dat is moord voor je efficientie.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 05-11-2023 07:58 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
flippy schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:57:
[...]

absoluut geen tank neetzetten. je wilt juist geen menging hebben. dat is moord voor je efficientie.
Ik ben helaas nog onvoldoende onderlegd op dit vlak om de discussie met mijn installateur goed aan te gaan op dat vlak ben ik bang, maar ga er wel op doorvragen met wat ik hier heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-09 20:23
Heeft iemand hier wel eens geëxperimenteerd met de binnenunit van een airco als fancoil? Ze kosten (zeker tweedehands) geen drol, en de regeling is prima zelf te doen. Zouden de leidingdiameters voldoende zijn om voor bv. 500 watt @Ta 30 mee te kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 20:25
ZonnigY schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:59:
[...]

Ik ben helaas nog onvoldoende onderlegd op dit vlak om de discussie met mijn installateur goed aan te gaan op dat vlak ben ik bang, maar ga er wel op doorvragen met wat ik hier heb gelezen.
Als ik de plaatjes goed herinner was het een tweetraps systeem. Dus WP verwarmd vat via spiraal. Vat loopt, via pomp, door je systeem en komt weer retour in je vat.

Zo heb je geen menging maar wel 2 circuits die de tank als warmtewisselaar/buffer inzetten. Nog steeds is dit inefficienter aangezien je stilstandverlies hebt (een vat verwarmen in je garage, terwijl je huis geen warmtevraag heeft). De tegenhanger is dat er nu gesproken wordt over "op de meest optimale momenten van de dag cq overproductie zonnepanelen" draait de pomp en wanneer nodig duw ik dat mijn huis in. Maar juist de dagen dat de pomp overproductie heeft, heb je vaak amper tot geen warmtevraag voor je huis -> vat verwarmen voor jan L..

Je warmte aanvoerwater direct de retour in is killing inderdaad. Bij mij draait het bijvoorbeeld op 5graden delta, dus 38 het huis in, ongeveer 33 als het terug is bij de pomp.
Om pendelgedrag te voorkomen wordt er vaak een buffervat ingezet, dus op de retour vlak voor het terug je WP in gaat een vat verwarmen waardoor je temperatuur zakt. Echter is dit ook energieverlies want wat doe je vervolgens met dat warme vat? Installateurs hebben vaak de neiging (net als vroeger met CV's) op safe te spelen en over te bematen of al een buffervat erin te zetten "zodat het nooit gaat pendelen" maar het blijkt in de praktijk meer dan regelmatig niet nodig te zijn.

@flippy is hier veel verder in gespecialiseerd, please correct me if i'm wrong :)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 20:25
sjigo schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:13:
Heeft iemand hier wel eens geëxperimenteerd met de binnenunit van een airco als fancoil? Ze kosten (zeker tweedehands) geen drol, en de regeling is prima zelf te doen. Zouden de leidingdiameters voldoende zijn om voor bv. 500 watt @Ta 30 mee te kunnen doen?
airco loopt via koelgassen, die pijpdiameter is nihiel. Lijkt mij dat hier geen flow in te behalen is. Wel een geinig experiment maar ik gok dat de praktijk teleur zal stellen.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-09 20:23
stevenP schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:00:
[...]

airco loopt via koelgassen, die pijpdiameter is nihiel. Lijkt mij dat hier geen flow in te behalen is. Wel een geinig experiment maar ik gok dat de praktijk teleur zal stellen.
Even snel gerekend kom ik op een flow van ca. 1,5 liter per minuur bij een leidingdiameter van 1/4 inch. Geeft met een dT van 3 graden toch ca. 300 watt. Niet niks, maar inderdaad niet de moeite waard als je ziet wat een nromale fancoil doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

sjigo schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:06:
[...]

Even snel gerekend kom ik op een flow van ca. 1,5 liter per minuur bij een leidingdiameter van 1/4 inch. Geeft met een dT van 3 graden toch ca. 300 watt. Niet niks, maar inderdaad niet de moeite waard als je ziet wat een nromale fancoil doet.
Maar die delta kan ook 6 graden zijn, dat is dan 600watt. Met de enorme luchtflow lijkt me dat niet onwaarschijnlijk. Misschien kan 12 ook.

Hoe komen we daar achter? (ik heb ook wel eens met het idee gespeeld om zo'n binnen unit om te bouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

sjigo schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:13:
gaat niet, leidingdiameter is veel te klein en veel te lang met veel teveel bochten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE

TSE

Thx, ben nu echter wat in de handleiding aan het lezen...

blijkbaar ls je de H2 (waterflow) niet aansluit houdt ie ook geen rekening met de aanvoertemperatuur.

Ik ben dat hier eens aan het testen en mij lijkt het dat ie op 28 graden gewoon draait.
Is er een andere reden waarom je met een externe weerstand zou werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TSE schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:10:
[...]

Thx, ben nu echter wat in de handleiding aan het lezen...

blijkbaar ls je de H2 (waterflow) niet aansluit houdt ie ook geen rekening met de aanvoertemperatuur.

Ik ben dat hier eens aan het testen en mij lijkt het dat ie op 28 graden gewoon draait.
Is er een andere reden waarom je met een externe weerstand zou werken ?
maar dat zou betekenen dat ie altijd draait?
(volgens mij kreeg ik een error trouwens als ik de sensor afkoppel)

edit: overigens varieert de snelheid adhv het delta tussen setpoint, ambient en watertemp

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 06-11-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE

TSE

paQ schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:13:
[...]

maar dat zou betekenen dat ie altijd draait?
(volgens mij kreeg ik een error trouwens als ik de sensor afkoppel)

edit: overigens varieert de snelheid adhv het delta tussen setpoint en watertemp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yj4V1nfIAlHTod1TKsDw1FN31sM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sNXHlsMPrgpZrsAIpOBMkrdS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
sja wellicht moet er dan een jumper om.... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 18:06
Ik ben van een plan een nieuwbouw neer te zetten op vvw op GV.
Op verdieping had ik in de slaapkamers fancoils voorzien.
Ook 1 of 2 fancoils op GV om te kunnen koelen, koelen met vvw reken ik niet echt op.

Nu vraag ik offertes op voor de l/w warmtepomp, waarbij ik vermeld dat er een kring moet zijn voor de fancoils.
Merk toch dat alle installateurs mij proberen te overtuigen om toch maar lucht-lucht units te plaatsen ipv fancoils.

Voor mij was de voornaamste reden het feit dat ik dan maar 1 buitenunit moet aanschaffen en onderhouden. Had ook gehoopt dat het in totaal goedkoper zou zijn (fancoils eventueel zelf aankopen en installernen, met airco's kan dat bijna niet)...

Iemand nog goede argumenten VOOR fancoils?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Gruwelijk conservatieve branche.

Laat ze een offerte maken met allebei. Dan denk ik dat ze er niet onderuit komen dat fancoils goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:20
flippy schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:13:
[...]

gaat niet, leidingdiameter is veel te klein en veel te lang met veel teveel bochten.
Je hoeft toch niet persé de airco leiding te gebruiken?
Je kunt toch het airco binnendeel aansluiten op normale CV-leidingen van voldoende diameter?

Misschien kun je de aansluiting op het binnendeel zelf nog wat vergroten in diameter om het nog mooier te maken.

De leidinkjes in het binnendeel zelf kunnen mogelijk een beperking zijn.
Wat zijn diameter en lengte en hoeveel zitten er eventueel parallel?

Ben wel benieuwd of het lukt en wat het resultaat is.

Ik zit er zelf wel eens over te denken om (bij wijze van proef) een kleine (omschakelbare, dus ook voor verwarming bedoelde) airco set te kopen en het binnendeel daarvan om te bouwen zodat warmte kan worden afgegeven aan CV-water.
Dus fan er uit en condensor in een vaatje bouwen waar CV-water doorstroomt.
Uiteraard op een zodanige manier, dat er een goede (water)doorstroming van het hele condensor deel is.

Twee (desnoods drie) van die (ook nog regelbare) units in cascade en ik heb een WP-installatie van voldoende vermogen voor mijn hele huis (ik heb ongeveer 4,5 kW nodig bij -10°C), die zeer ver teruggeregeld kan worden en ook nog eens bijna niets kost.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Zwerius schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:23:
[...]

De leidinkjes in het binnendeel zelf kunnen mogelijk een beperking zijn.
Wat zijn diameter en lengte en hoeveel zitten er eventueel parallel?
die bedoel ik juist ook.

binnendiameter is 2 max 3mm op zijn best. meer dan 3 zullen er niet parralel zitten als je beetje defitge unit hebt, 2 is gangbaar. daar ga je niet genoeg liters doorheen krijgen tenzij je de pomp uit een karcher sloopt.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 07-11-2023 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
Ik heb er nog wel 1 liggen, die stel ik graag beschikbaar voor een experiment.

De Karcher drukpomp dan!

[ Voor 15% gewijzigd door Nico_GTR op 08-11-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
Hey allemaal,

Ik ben mijn Innova Airleafs aan het installeren en had 3 vraagjes over de aansluitingen.

Dit is het aansluitschema van de EWF644II module die ik heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZryUbi2-jkZmJOUqTmaM06-siY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GhFvrVxOy6aaGqo055BW5HKG.png?f=fotoalbum_large

1/ Aansluiting tweewegklep met themo-elektrische kop

Sluit ik die aan op de N / EV1 zoals hieronder? En mag N / EV2 dan gewoon ongeconnecteerd blijven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLB98r_12oVnfmwFNPDKvsUXwdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDMlqyqIXLvDCiGc1jDxAdVh.jpg?f=fotoalbum_large

2/ Grijs kabeltje op foto hieronder

Sluit ik dit correct aan op H2?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUBpndmAW1JBxJl23LkXEQiYiB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1VUMcJjlegij0gtRhmTSq5p.jpg?f=fotoalbum_large

3/ Temperatuursensor

Die moet ik blijkbaar onder het toestel doorleiden, laat ik die zoals op de foto uitkomen onder het condensbakje of heeft iemand betere ervaringen met een andere plek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWhiHYZaFwudV-1_CIMOsuc37jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9n6s8lQYz1dwdevTCPO4Yyw.jpg?f=fotoalbum_large

4/ Aarding

Er is een aardingskabel voorzien naar de behuizing. Sluit ik de aardingskabel van mijn kring aan zoals hieronder aangeduid met de pijl?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhxZRgFe34JE8fY3aHC3o4laZDU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N21oeXb1Xj1IIsptKo2Bobx3.png?f=user_large

Dankjewel : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:37
Ik heb twee Innova Airleafs opgehangen en aangesloten met de daarbij horende elektrische 2 wegklep, maar de leidingen blijven koud. Ik heb het idee dat er geen water doorstroomt. Zouden jullie kunnen meedenken?

Moet ik behalve zorgen dat 1. Het voetventiel openstaat en 2. De thermostaatkraan openstaat nog iets anders doen?

Moet ik het voetventiel openen door met de klok mee of tegen de klok in te draaien?

Is de thermostaatkraan, waar ik de thermostaatkop even af heb afgedraaid, open als de pin ingedrukt is naar beneden of als hij in rust omhoog staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieXyZa6b8grjFeIqyyTsJOiE898=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srXZSXcJtnw9jECmLAzsBpwU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQbRDOrJnC0XUG7h8ORuExrVYOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfbqqYZvyu0L4uShbnp6mMJN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
niels11 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:36:
Ik heb twee Innova Airleafs opgehangen en aangesloten met de daarbij horende elektrische 2 wegklep, maar de leidingen blijven koud. Ik heb het idee dat er geen water doorstroomt. Zouden jullie kunnen meedenken?

Moet ik behalve zorgen dat 1. Het voetventiel openstaat en 2. De thermostaatkraan openstaat nog iets anders doen?

Moet ik het voetventiel openen door met de klok mee of tegen de klok in te draaien?

Is de thermostaatkraan, waar ik de thermostaatkop even af heb afgedraaid, open als de pin ingedrukt is naar beneden of als hij in rust omhoog staat?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tegen de klok in , en klein stukje terug
Zonder motor erop staat de kraan open.

Heb je wel ontlucht?
Pagina: 1 ... 10 ... 24 Laatste