Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 11 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 22:44
Cees-JanH schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:15:
[...]

Tegen de klok in , en klein stukje terug
Zonder motor erop staat de kraan open.

Heb je wel ontlucht?
Bedankt! Het is gelukt met ontluchten en alles openzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User36
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-08 13:39
Hallo allemaal!

Ik had eerder een gasboiler, maar die is nu vervangen door een Samsung EHS-warmtepomp. Ik heb ook een buffertank. Nu wil ik een fan coil installeren voor verwarming en koeling in mijn thuiskantoor, dat zich op de tweede verdieping bevindt. Vooral in de zomer wordt het hier erg warm.

Mijn oog is gevallen op de Airleaf-modellen. Ik wil beginnen met één kamer als een experiment. Ons huis, gebouwd in 2017, is goed geïsoleerd. Kan iemand me, als nieuwkomer, vertellen welke capaciteit fan coil ik nodig heb en of ik een 2-wegklep of een 3-wegklep moet bestellen? :)

Dank je wel!

Radiator in mijn thuiskantoor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7v0f6sOcf-2H4AhGtXDQGOMNxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhFzaBNmUmu0lvS6Da96NVxK.jpg?f=fotoalbum_large

twee opties die ik online zie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgS7uijzJGXQi5FxXTwdkOh_2WY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cb92jS6ZRxkWZl0gMcVJUFvt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cf0uWaSkAJU1RuyljvnEfH3ePc4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MnoVuAGL9dVuIzVDryEczaGQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-09 07:35

CR1992

Thor

Je hebt volgens mij ook nog een thermostaat van airleaf nodig voor de ventilator te bedienen denk ik.

Hoe groot is je kamer?
Heb je met de gasketel deze kamer al warm gekregen in de winter?
Tegen welke keteltemp was dat en wat type van radiator(s) heb je nu? Is dit type 33? en welke afmeting?

Ik zou niet breder gaan dan je huidige ivm je gaten in de vloer?

[ Voor 12% gewijzigd door CR1992 op 15-11-2023 17:51 ]

• User36
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-08 13:39
CR1992 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:48:
Je hebt volgens mij ook nog een thermostaat van airleaf nodig voor de ventilator te bedienen denk ik.

Hoe groot is je kamer?
Heb je met de gasketel deze kamer al warm gekregen in de winter?
Tegen welke keteltemp was dat en wat type van radiator(s) heb je nu? Is dit type 33? en welke afmeting?

Ik zou niet breder gaan dan je huidige ivm je gaten in de vloer?
Ja, je hebt gelijk, ik heb zeker een bedieningspaneel nodig.
Maar wat denk je van een driewegklep?

De kamer is 18m2 en kan opwarmen met een watertemperatuur van 30 graden vanuit de warmtepomp.

Het type radiator is inderdaad T33. De radiator heeft een breedte van 70 cm en een hoogte van 50 cm.

Ik ben van plan om niet breder te gaan dan mijn huidige situatie vanwege de bestaande gaten in de vloer.
De andere kamers hebben vergelijkbare radiatoren en deze blijven voorlopig hetzelfde. Op de begane grond hebben we vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-09 15:53

TSE

User36 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:48:
[...]

Ja, je hebt gelijk, ik heb zeker een bedieningspaneel nodig.
Maar wat denk je van een driewegklep?

De kamer is 18m2 en kan opwarmen met een watertemperatuur van 30 graden vanuit de warmtepomp.

Het type radiator is inderdaad T33. De radiator heeft een breedte van 70 cm en een hoogte van 50 cm.

Ik ben van plan om niet breder te gaan dan mijn huidige situatie vanwege de bestaande gaten in de vloer.
De andere kamers hebben vergelijkbare radiatoren en deze blijven voorlopig hetzelfde. Op de begane grond hebben we vloerverwarming.
Je kan toch gewoon via een bestaande tool de warmteverliezen voor je kamer berekenen (bv via :https://jaga.com/benl/rekenmodules/)
Dan kan je via de tools op de innova site, of dit forum berekenen welk toestel je nodig hebt voor je aanvoertemp...

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

https://installtek.nl/pro...del-r-sls400c1570w2p-1616

Qua breedte ga je niet meer kunnen gaan als dit denk ik.
En 30 graden lijkt mij te koud
Deze geeft 1500 watt op 45 graden.
Je zou eerst moeten weten hoeveel watt je radiator geeft in de winter en met welke keteltemp.

Ik denk dat je convector beter zou kunnen dienen bij 40 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:43
Ik heb de Airleaf 600 waar eerst een 3-dubbele radiator zat (werkkamer 16 m2).
Aanvoer van 30 graden is net te koud, je wilt boven de 30 graden blijven anders doet de Airleaf niets.
Voorheen kreeg ik die kamer amper warm met de warmtepomp, nu met gemak 22 graden.
De 600 heeft misschien teveel capaciteit, maar we houden hier het cv water net boven de 30, ga je naar hogere temperatuur dan kun je waarschijnlijk met een 400 af.
Ik heb de Wifi module erbij gekozen en kan hem dan bedienen via Home Assistant of de App op de telefoon.
Mocht je hem willen zien, ik woon in Spijkenisse, stuur me maar een prive bericht.
Oh ja, de Airleaf heeft wel flow nodig...hier doen we 13L/min uit de warmtepomp en dat is wat krap.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Tijgerkracht schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:34:
Ik heb de Airleaf 600 waar eerst een 3-dubbele radiator zat (werkkamer 16 m2).
Aanvoer van 30 graden is net te koud, je wilt boven de 30 graden blijven anders doet de Airleaf niets.
Voorheen kreeg ik die kamer amper warm met de warmtepomp, nu met gemak 22 graden.
De 600 heeft misschien teveel capaciteit, maar we houden hier het cv water net boven de 30, ga je naar hogere temperatuur dan kun je waarschijnlijk met een 400 af.
Ik heb de Wifi module erbij gekozen en kan hem dan bedienen via Home Assistant of de App op de telefoon.
Mocht je hem willen zien, ik woon in Spijkenisse, stuur me maar een prive bericht.
Oh ja, de Airleaf heeft wel flow nodig...hier doen we 13L/min uit de warmtepomp en dat is wat krap.
Je kan hem ook eerder laten meedraaien hoor. Hier springt ie aan vanaf ca 25.5 graden water, maar moet zeggen dat ie pas vanaf water 27 warmte begint af te geven.
Flow zit zo op ca 3l/min (voor alleen de FCU)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
User36 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:50:
Hallo allemaal!

Ik had eerder een gasboiler, maar die is nu vervangen door een Samsung EHS-warmtepomp. Ik heb ook een buffertank. Nu wil ik een fan coil installeren voor verwarming en koeling in mijn thuiskantoor, dat zich op de tweede verdieping bevindt. Vooral in de zomer wordt het hier erg warm.

Mijn oog is gevallen op de Airleaf-modellen. Ik wil beginnen met één kamer als een experiment. Ons huis, gebouwd in 2017, is goed geïsoleerd. Kan iemand me, als nieuwkomer, vertellen welke capaciteit fan coil ik nodig heb en of ik een 2-wegklep of een 3-wegklep moet bestellen? :)

Dank je wel!

Radiator in mijn thuiskantoor

[Afbeelding]

twee opties die ik online zie
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou denk ik de bestaande radiator lekker laten zitten. En dan een los circuit maken met fancoils wat je ook goed isoleert zodat je condenserend kan koelen.

Hier thuis heb ik het ook zo opgezet met nog een kraan er tussen zodat ik bij koelen de rest van het systeem afsluit. Vaak heb je met een of twee fancoils al genoeg afgifte om mee te koelen terwijl de rest van je systeem dicht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
paQ schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:45:
[...]

Je kan hem ook eerder laten meedraaien hoor. Hier springt ie aan vanaf ca 25.5 graden water, maar moet zeggen dat ie pas vanaf water 27 warmte begint af te geven.
Flow zit zo op ca 3l/min (voor alleen de FCU)
Heb je dat zo ingesteld of een extra weerstandje geplaatst?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Tijgerkracht schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:19:
[...]

Heb je dat zo ingesteld of een extra weerstandje geplaatst?
extra weerstandje :)

Ik kom namelijk niet snel aan water van 30 graden kwa stooklijn. Dan zit het al wel rond het vriespunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TSE

TSE

TSE schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:10:
[...]

Thx, ben nu echter wat in de handleiding aan het lezen...

blijkbaar ls je de H2 (waterflow) niet aansluit houdt ie ook geen rekening met de aanvoertemperatuur.

Ik ben dat hier eens aan het testen en mij lijkt het dat ie op 28 graden gewoon draait.
Is er een andere reden waarom je met een externe weerstand zou werken ?
Vandaag toch maar een 47k weerstand ertussen geplaatst. Als je de H2 niet aansluit draaien de Fancoils als gek en werkt de auto mode niet goed. De jst-xh stekkertjes passen overigens goed. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:45
Zijn hier inmiddels mensen met ervaring met de Airleaf RS in plaats van de SL of wellicht beide? Ik ben van plan binnenkort door mijn hele (renovatie) jaren 80 huis parallel fancoils te plaatsen in combinatie met een 9J warmtepomp van Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:01
Wij zijn van plan om in de toekomst van het gas af te gaan. Op de bovenverdieping hebben wij T10 radiatoren, de kamers worden niet goed warm als ik de aanvoertemperatuur van de cv ketel verlaag naar 35 graden, wat natuurlijk logisch is. Ik zou deze graag vervangen voor fancoils (Airleaf, denk ik) om er in de toekomst ook mee te koelen. Ik wil er eigenlijk een kopen om even te testen! Maar denken jullie dat dit veel nut heeft i.c.m. een reguliere cv ketel? Ik ben in dit topic volgens mij niemand tegengekomen die een fancoil met cv ketel gebruikt.

De gehele benedenverdieping heeft vloerverwarming en de woning is verder goed geïsoleerd. En ik weet dat ik ook een grotere radiator van marktplaats kan halen maar daar valt zo weinig aan te tweaken en is zo saai.

Oja, ik moet ook mijn vrouw nog overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:36

Seafarer

XXX

Voggy schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:03:
Wij zijn van plan om in de toekomst van het gas af te gaan. Op de bovenverdieping hebben wij T10 radiatoren, de kamers worden niet goed warm als ik de aanvoertemperatuur van de cv ketel verlaag naar 35 graden, wat natuurlijk logisch is. Ik zou deze graag vervangen voor fancoils (Airleaf, denk ik) om er in de toekomst ook mee te koelen. Ik wil er eigenlijk een kopen om even te testen! Maar denken jullie dat dit veel nut heeft i.c.m. een reguliere cv ketel? Ik ben in dit topic volgens mij niemand tegengekomen die een fancoil met cv ketel gebruikt.

De gehele benedenverdieping heeft vloerverwarming en de woning is verder goed geïsoleerd. En ik weet dat ik ook een grotere radiator van marktplaats kan halen maar daar valt zo weinig aan te tweaken en is zo saai.

Oja, ik moet ook mijn vrouw nog overtuigen.
Warm water is warm water ;)

Deze hangt bij mij al 5 jaar aan de 26 jaar oude ecomline: YouTube: Jaga Climate Designers | Briza | Fan coil units
Hangt in de woonkamer, geen thermostaat knop erop wel een eclipse. Ventilator regeling zelf gebouwd.

Volgens mij zijn hier meerdere personen die een airleaf aan de cv hebben hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 20-11-2023 20:44 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
Tijgerkracht schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:34:
Kun je hem volledig bedienen via Home Assistant, dus ook de fans en snelheden? Eerder zei iemand iets anders:
timovd schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:06:
[...]

Hier fan coils beneden en vloerverwarming boven/plafondverwarming beneden. De HASS doet niet zo heel veel. Je kunt de gewenste temperatuur instellen en huidige temperatuur uitlezen. Eventueel programma uitlezen, maar verder voegt het niet veel toe.
Uitlezen is wel handig als je daarmee je warmtepomp aanstuurt.
@P5ycho @doek55 Ik zie dat jullie ook met home assistant aansturing bezig zijn geweest. Is het uiteindelijk gelukt om de fancoils via homeassistant aan te sturen? Ik vind die modbus printplaat van 100+ euro wel erg overdreven namelijk, dat moet goedkoper kunnen toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:01

timovd

Voorsprong door techniek

@Voggy De woonkamer is bij ons in no-time warm met aanvoertemperatuur van 31 graden C.
Als je er één wil kopen, zou ik dat gelijk met externe thermostaat doen die WiFi aan boord heeft.
In HA heb ik een script gemaakt dat met één druk op de knop de WP aanslingert en de fancoil op de juiste setting (verwarmen of koelen) zet. WAF is erg hoog.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:31
Voggy schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:23:
[...]

Kun je hem volledig bedienen via Home Assistant, dus ook de fans en snelheden? Eerder zei iemand iets anders:

[...]

@P5ycho @doek55 Ik zie dat jullie ook met home assistant aansturing bezig zijn geweest. Is het uiteindelijk gelukt om de fancoils via homeassistant aan te sturen? Ik vind die modbus printplaat van 100+ euro wel erg overdreven namelijk, dat moet goedkoper kunnen toch?!
Ik gebruik zelf geen Home Assistant, maar heb de API via Node Red lopen. Dit heb ik ingericht als backup voor de Innova app, maar die werkt tot nu toe prima voor mijn doel. Via de API kun je hetzelfde instellen als via de Innova app, voordeel van de API is dat je het setpoint per 0,1°C kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:32
[...]

[...]

Ik heb nog niets, ben eerst mijn nieuwe Zehnder wtw in bedrijf aan t stellen en een stukje CAN bus aan het reverse engineeren.
Ook is hier thuis nog discussie gaande of een enkele kanaalunit voor meerdere kamers niet veel handiger is dan allemaal losse muurcassette's met eigen leidingen, breekwerk, condenspomp etc.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duurzaamwarm
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-06 09:47
Afgelopen weekend 2 fancoil units geplaatst ter vervanging van de T11 radiatoren in het thuiskantoor en op de slaapkamer.

type: Mitsubishi Climaventa I-LIFE2 Slim 270

voor zover ik kan zien is dit van binnen een kopie van de Innova Airleaf SL600 inclusief de thermostaat.

Vooralsnog heb ik de temperatuur H2 los gehaald omdat mijn warmtepomp nog niet boven de 30*C draait bij deze buiten temperaturen. Dit wil zeggen dat de fancoil gewoon gaat draaien ongeacht de aanvoertemperatuur. Plan is om hier een weerstand overheen te zetten zoals op de vorige pagina is omschreven.

Nu valt mij op dat de ventilator pas begint te draaien bij een afwijking van +/- 3*C van de ingestelde temperatuur ten opzichte van de huidigeruimtetemperatuur.
Voorbeeld momenteel is het 20*C in het thuiskantoor volgens de fancoil, de ventilator begint pas te draaien als ik de thermostaat op 23*C instel.

Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door Duurzaamwarm op 21-11-2023 22:31 ]

Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
timovd schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:27:
@Voggy De woonkamer is bij ons in no-time warm met aanvoertemperatuur van 31 graden C.
Als je er één wil kopen, zou ik dat gelijk met externe thermostaat doen die WiFi aan boord heeft.
In HA heb ik een script gemaakt dat met één druk op de knop de WP aanslingert en de fancoil op de juiste setting (verwarmen of koelen) zet. WAF is erg hoog.
Stel ik koop 4 SL1000's met de WiFi module en ik stuur mijn Panasonic warmtepomp aan met Home Assistant, heb ik die externe thermostaten dan nog nodig? En moet ik die verbinden met de warmtepomp en/of de fancoils of kan ik dit gewoon vanuit home assistant sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:46
Duurzaamwarm schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:30:
Afgelopen weekend 2 fancoil units geplaatst ter vervanging van de T11 radiatoren in het thuiskantoor en op de slaapkamer.

type: Mitsubishi Climaventa I-LIFE2 Slim 270

voor zover ik kan zien is dit van binnen een kopie van de Innova Airleaf SL600 inclusief de thermostaat.

Vooralsnog heb ik de temperatuur H2 los gehaald omdat mijn warmtepomp nog niet boven de 30*C draait bij deze buiten temperaturen. Dit wil zeggen dat de fancoil gewoon gaat draaien ongeacht de aanvoertemperatuur. Plan is om hier een weerstand overheen te zetten zoals op de vorige pagina is omschreven.

Nu valt mij op dat de ventilator pas begint te draaien bij een afwijking van +/- 3*C van de ingestelde temperatuur ten opzichte van de huidigeruimtetemperatuur.
Voorbeeld momenteel is het 20*C in het thuiskantoor volgens de fancoil, de ventilator begint pas te draaien als ik de thermostaat op 23*C instel.

Heeft iemand hier ervaring mee?
waar heb je ze gekocht en voor hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Update94 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:36:
[...]

Stel ik koop 4 SL1000's met de WiFi module en ik stuur mijn Panasonic warmtepomp aan met Home Assistant, heb ik die externe thermostaten dan nog nodig? En moet ik die verbinden met de warmtepomp en/of de fancoils of kan ik dit gewoon vanuit home assistant sturen?
Wat bedoel je met WiFi module en externe thermostaten?

Je hebt 1 thermostaat nodig voor de ruimte waar de fan coils hangen. Die kun je dan niet direct verbinden met de warmtepomp. In HA of andere domotica kun je wel scripts maken a.d.h.v. de kamertemperatuur.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
timovd schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:05:
[...]

Wat bedoel je met WiFi module en externe thermostaten?

Je hebt 1 thermostaat nodig voor de ruimte waar de fan coils hangen. Die kun je dan niet direct verbinden met de warmtepomp. In HA of andere domotica kun je wel scripts maken a.d.h.v. de kamertemperatuur.
Sorry ik haalde dingen door de war, ik had het over de WiFi module voor de Airleaf SL 1000 (EWF644II) en jullie hadden het over een thermostaat met WiFi. Ze komen overigens niet allemaal in dezelfde ruimte te hangen in mijn geval.

Ik begreep dat de EWF644II zelf ook via een kabel verbonden kan worden met de warmtepomp en dan een signaal kan geven als er warmtevraag is. Maar dan zou ik dus een kabel van elke fancoil naar de warmtepomp moeten trekken (wat een optie is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als het ding een droog relais heeft geschikt voor 230V, dan kun je er ook een shelly aan knopen natuurlijk. Scheelt een hoop draden.

[ Voor 10% gewijzigd door P5ycho op 22-11-2023 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duurzaamwarm
Fr33z schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:48:
[...]

waar heb je ze gekocht en voor hoeveel?
Stonden laatst op marktplaats rechtstreeks uit een nieuwbouwwoning.

Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09 12:44
Ik wil boven een aantal fancoils ophangen. De innova airleafs zien er goed uit. Bij installtek kom ik er niet echt uit hoe ik die nu vanaf afstand aan en uit kan zetten. Zit er al wifi in of moet ik die erbij kopen? Of zijn er andere manieren om ze aan/uit te zetten? Ik werk met HA en heb in elke ruimte reeds een remote temperatuur sensor hangen. Ik wil die gebruiken om via HA de warmtepomp/radiator aan te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:54
Een badkamerradiator op een warmtepomp werkt niet bij de lage vvw temperaturen waar ik mee stook (24-27 graden nu), dus ben op zoek naar een goed alternatief.
Aangezien er beperkte ruimte is om een fancoil op te hangen (80cm breed, 170cm hoog) viel mijn ook op de oplossing van @LeonTebbens.

Een Jaga Hybrid van 70cm breed en 95 cm hoog moet passen. Die wil ik mee laten draaien met de vvw beneden en mocht het te warm worden dan kan ik via HA een thermostaatknop dicht laten lopen, zodat er geen flow meer is.
Gaat dit werken met de lage watertemperaturen of moet ik net als bij de Airleafs een overbrugging gaan plaatsen?

@LeonTebbens heb jij als ervaringsdeskundige nog tips?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldinho_
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 11:33
Voor ons grondig te renoveren vakantiehuis in Italië worden ons door de architect fan coils geadviseerd i.c.m. een warmtepomp (voor koelen en verwarmen) en een warmwaterboiler (voor douchen).
Omdat het huis voornamelijk gebruikt wordt in de zomer, is koelen voor ons veruit het belangrijkste.
Als ik bovenstaande berichten goed begrijp, dan zijn fan coils wel geschikt om te koelen, maar duurt het koelen relatief lang en kun je niet heel ver terugkoelen. Ik zag iemand die bij 30 graden buiten het uiteindelijk naar 25 graden binnen kan krijgen. Maar in Italie is het maandenlang ruim boven de 30. Dus ik heb twijfels of dit om te koelen goed genoeg is.
In reactie daarop zegt de architect het volgende:
"Als je een systeem wilt dat snel en bij lage temperaturen kan koelen, moet je de afzonderlijke koelers overdimensioneren. Het maakt weinig uit of het hydronische of directe expansie-apparaten zijn, het probleem is het vermogen van de afzonderlijke koelers en dus van de externe machine, niet het type systeem."

Klopt het dat als je het vermogen van de fan coils overdimensioneert, dat je naar lagere temperatuur kunt koelen en op een stillere manier?

Als het buiten 35 graden is, tot welke temperatuur is het dan realistisch om te koelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijgerkracht
[...]

[...]

Hier zie je de configuratie mogelijkheden, van de Innova Airleaf met Wifi module, in Home Assistant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2Ple4EByKJDzTduPeg33GZYbTw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P1vW3q7hzfFIO5q1GiJdOY4A.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ronaldinho_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:13:
Voor ons grondig te renoveren vakantiehuis in Italië worden ons door de architect fan coils geadviseerd i.c.m. een warmtepomp (voor koelen en verwarmen) en een warmwaterboiler (voor douchen).
Omdat het huis voornamelijk gebruikt wordt in de zomer, is koelen voor ons veruit het belangrijkste.
Als ik bovenstaande berichten goed begrijp, dan zijn fan coils wel geschikt om te koelen, maar duurt het koelen relatief lang en kun je niet heel ver terugkoelen. Ik zag iemand die bij 30 graden buiten het uiteindelijk naar 25 graden binnen kan krijgen. Maar in Italie is het maandenlang ruim boven de 30. Dus ik heb twijfels of dit om te koelen goed genoeg is.
"Als je een systeem wilt dat snel en bij lage temperaturen kan koelen, moet je de afzonderlijke koelers overdimensioneren. Het maakt weinig uit of het hydronische of directe expansie-apparaten zijn, het probleem is het vermogen van de afzonderlijke koelers en dus van de externe machine, niet het type systeem."

Klopt het dat als je het vermogen van de fan coils overdimensioneert, dat je naar lagere temperatuur kunt koelen en op een stillere manier?

Als het buiten 35 graden is, tot welke temperatuur is het dan realistisch om te koelen?
Hangt dat niet af van hoever de warmtepomp kan terugkoelen?
Een directe L/L zal wat sneller zijn verwacht ik, in beide gevallen trouwens, maar kan me voorstellen dat je met fancoils makkelijker een systeem kunt opdelen tov "airco's".
Bij een airco heb je ofwel split units nodig of losse units; bij fancoils kun je zelf wel kijken hoeveel je er aan koppelt.

Ik denk dat beide opties zo hun voordelen en nadelen hebben.

Ik merk da tik met "ultra lage temperaturen" (27-28) de FCU best overgedimensioneerd moet zijn wil ik warmte eruit krijgen. Maar dat heeft te maken met dat dat nou eenmaal bij VVW watertemperatuur is. Zelfs op dagen als deze week is het 29, MAX 30 graden, en dat is eigenlijk wanneer de FCU uberhaupt pas aan zou springen normaliter. Is je water warm(er) dan kun je idd heel kalm verwarmen zonder dat de boel echt gaat blazen.
Zet ik een airco aan met 1 graad buiten, dan heb ik daar echt 'last' van ja.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 28-11-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Laatst online: 12-09 20:25

Tsja, lastig inderdaad. Als dit gaat om een 40m2 appartementje dan zou ik voor airco's gaan. Heb je 20kamers los van elkaar te regelen dan kom je bijna standaard uit op een systeem als hierboven beschreven.

Koelcapaciteit kan behoorlijk hard gaan, net als een L/L (airco). Maar ligt vol aan je specificaties.
Bijvoorbeeld een gemiddelde airco van 3.5kw is 3.5kw zijn max koelcapaciteit. Met FCU's kan dit prima gehaald worden, maar bedenk dat dit vanaf een centrale unit moet komen. een 9kW WP kan dus max 3 van die apparaten van koud water voozien. Maargoed, die bron is niet anders bij bijvoorbeeld een multisplit airco - ook die moet je goed dimensioneren.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldinho_
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 11:33
Bedankt voor jullie reacties.
stevenP schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:41:
[...]
Tsja, lastig inderdaad. Als dit gaat om een 40m2 appartementje dan zou ik voor airco's gaan. Heb je 20kamers los van elkaar te regelen dan kom je bijna standaard uit op een systeem als hierboven beschreven.
Het is een huis met woonkamer/eetkamer, keuken, studeerkamer op b.g. en 5 slaapkamers op 1e verdieping. Dus gedachte is 9 fan coil units binnen.
stevenP schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:41:
[...]
Koelcapaciteit kan behoorlijk hard gaan, net als een L/L (airco). Maar ligt vol aan je specificaties.
Bijvoorbeeld een gemiddelde airco van 3.5kw is 3.5kw zijn max koelcapaciteit. Met FCU's kan dit prima gehaald worden, maar bedenk dat dit vanaf een centrale unit moet komen. een 9kW WP kan dus max 3 van die apparaten van koud water voozien. Maargoed, die bron is niet anders bij bijvoorbeeld een multisplit airco - ook die moet je goed dimensioneren.
In het voorstel gaan ze uit van 9 fan coil units Vaillant VA 2-025 WN.
Op website Vaillant staat eerst dat koelvermogen wanduitvoering 1,7 - 11,0 is. En vervolgens koelvermogen Totaal (H/M/L), koelvermogen Voelbaar en koelvermogen Latent; in totaal dus 5 vermogens vermeld.
Hoe moet ik zoiets zien?
https://www.vaillant.nl/c...ovair-fancoils-69504.html

Daarbij zou een Vaillant aroTherm 155/2 komen.
Op website Vaillant zie ik dit type er niet direct tussen staan. Dus weet niet zeker wat het vermogen is.
https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html

Voor warm water gaan ze uit van Vaillant aroStore VWL 270/5.
https://www.vaillant.nl/c...ducten/arostor-53760.html

Uit je reactie maak ik op dat het vermogen van de warmtepomp voldoende moet zijn tov alle binnenunits (en verwarming warm water). Ik heb het idee dat een dergelijke warmtepomp mogelijk krap is voor 9 van dergelijke fan coils + warm water. Of zie je dat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dit zegt iets over dat specifieke systeem, maar niet over fancoils in het algemeen. een delta van meer dan 5 graden is zeker mogelijk.
Ik ben het met de architect eens.
Ja, dat klopt.
Wat je realistisch vindt, dat moet je zelf bepalen. Mij lijkt het niet logisch om tot 18 graden terug te willen koelen in die regio. Ik vind zelf max 23-24C met normale luchtvochtigheid wel prima in de zomer. Een ander zal misschien 21C willen of 28 ook wel best vinden.

Voor koelen in de zomer geldt net als verwarmen in de winter dat je het sommetje moet maken met de te verwachten binnentemperatuur, buitentemperatuur, energieverlies door de schil van je woning en de directe instraling van zon door je ramen. Dat sommetje kan de architect voor je (laten) maken.
Daarna is het een kwestie van de juiste capaciteit fancoils kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ronaldinho_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:04:
Bedankt voor jullie reacties.

[...]

Het is een huis met woonkamer/eetkamer, keuken, studeerkamer op b.g. en 5 slaapkamers op 1e verdieping. Dus gedachte is 9 fan coil units binnen.

[...]

In het voorstel gaan ze uit van 9 fan coil units Vaillant VA 2-025 WN.
Op website Vaillant staat eerst dat koelvermogen wanduitvoering 1,7 - 11,0 is. En vervolgens koelvermogen Totaal (H/M/L), koelvermogen Voelbaar en koelvermogen Latent; in totaal dus 5 vermogens vermeld.
Hoe moet ik zoiets zien?
https://www.vaillant.nl/c...ovair-fancoils-69504.html
Voelbaar is gekoelde lucht, latent is energie die is gaan zitten in condensatie van vocht uit de lucht.
als je de temperatuur van het koelwater verlaagt, neemt het latente koelvermogen toe.
Daarbij zou een Vaillant aroTherm 155/2 komen.
Op website Vaillant zie ik dit type er niet direct tussen staan. Dus weet niet zeker wat het vermogen is.
https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html

Voor warm water gaan ze uit van Vaillant aroStore VWL 270/5.
https://www.vaillant.nl/c...ducten/arostor-53760.html

Uit je reactie maak ik op dat het vermogen van de warmtepomp voldoende moet zijn tov alle binnenunits (en verwarming warm water). Ik heb het idee dat een dergelijke warmtepomp mogelijk krap is voor 9 van dergelijke fan coils + warm water. Of zie je dat anders?
Het koelvermogen van de wp moet genoeg zijn om de totale warmte toegevoegd aan de woning weer weg te koelen met de wp/fancoil combinatie in zijn geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 22:14
[b]Ronaldinho_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:04:
[...]

Heb je de mogelijkheid voor een waterput / bronboring om grondwater op te pompen? Dat is vaak koud en dan kun je met een warmtewisselaar ertussen flink koelen, het enige verbruik wat je dan hebt is een paar circulatiepompen. Dit is waar ik op het moment naar aan het kijken ben om op die manier te koelen.

Het 'gebruikte' en ietsje warmere water laat je dan weer in de grond lopen. Dat mag in Nederland met systemen kleiner dan 70 kW heb ik begrepen maar of het ook in Italië kan en mag heb ik geen info over.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefaanoyen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-05 12:04
Ik wil mijn Innova Airleafs (tweepijps versie) waterzijdig inregelen, maar dat wil maar niet lukken. Heeft iemand hier ervaring mee en kan die eens uitleggen hoe dat moet voor iedereen die dezelfde vraag heeft? Het werd hier af en toe vermeld, maar ik vond nergens een stappenplan of zo : )
1. Wat wanneer aandraaien?
Dit is de handleiding om de retour bij te regelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8Yf7rpLQuqlJl0PxZmosAzbFgM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5lTKRW6nf823BxWQDA1eRAP0.png?f=user_large

Begrijp ik dit correct?

1. Draai het kleine schroefje binnen de inbus los en verwijder je het.
2. Draai de inbus volledig toe.
3. Draai het kleine schroefje volledig toe en markeer je het referentiepunt 'x'.
4. Draai het kleine schroefje open met het correcte aantal draaien volgens het diagram.
5. Draai de inbus volledig open.
2. Positie bepalen
Dit is het schema dat het aantal draaien uit stap 4 hierboven bepaalt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdLMfTJlY28m-7AlSkz8CY9kdeQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eWZLlNS8dhrnF8dUELi72xbN.png?f=user_large

Uit de datasheet van bijv. de SL 200 haal ik dat die een flow van 70,5 liter/uur heeft bij AT 35°C en RT 30°C. Als ik het correct heb, is 70,5 dus mijn Q (kg/u) op de onderas van de tabel hierboven. Ik ga daar dus naar het 7de streepje op die onderas en van daar recht naar boven tot op de 0,1 Dp (bar) lijn, die overeenkomt met de druk in de open tweewegkraan. Ik zit dan tussen positie 1 en 2, op 1,5 dus. In de tabel onder de grafiek zie ik dat dit overeenkomt met ± 1,4 draaien.

Klopt dit? Als ik dit zo uitvoer, dan knijpt dat de flow behoorlijk toe en worden de meeste Airleafs niet warm. Ik lijk dus iets fout te doen.

Mijn Airleafs staan parallel opgesteld, maar deze tabel houdt geen rekening met de lengte van de buizen tussen collector en Airleaf. Moet dat ook niet mee in rekening worden gebracht? Bijv. door Airleafs die wat verder van de collector staan, wat meer open te draaien?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Ik heb inmiddels meerdere Airleafs met EWF644 thermostaten gekocht. Deze wil ik aansluiten op mijn Panasonic Warmtepomp maar ik loop nog tegen het volgende aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1gJE4pCdX2ZNr7fK276muuRtEQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PrLs6Hl4i1UJ8sFvJzLxh6t0.png?f=fotoalbum_large

In de handleiding staat buiten wat er op het screenshot hierboven staat niks over de boiler consent en chiller consent terminals buiten free contact 1A, maar dat zegt me niet heel erg veel. Ik vraag me dan ook af hoe deze precies werken en of ik alle fancoils parallel bij dezelfde terminals op de warmtepomp uit kan laten komen.

Met andere woorden komt de stroom van de warmtepomp en sluiten een of meerdere van de fancoils het circuit? Of werkt dit anders? En hoeveel volt staat daar eigenlijk op? Ik kan hierover ook niet echt uitsluitsel vinden in de design manual van Panasonic. Volgens mij zouden het de CN2 contacten moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiqPnybUNS5spfJlDsLnbYkUH5k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c8Dpwj8XB6WNMfmG4QHCdQPl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hy9X6BWxgC7R8Ol3QObZ6DFmVNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YulV5JFhszXnyboI2EyzPtLL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
stefaanoyen schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:21:
Ik wil mijn Innova Airleafs (tweepijps versie) waterzijdig inregelen, maar dat wil maar niet lukken. Heeft iemand hier ervaring mee en kan die eens uitleggen hoe dat moet voor iedereen die dezelfde vraag heeft? Het werd hier af en toe vermeld, maar ik vond nergens een stappenplan of zo : )
1. Wat wanneer aandraaien?
Dit is de handleiding om de retour bij te regelen:

[Afbeelding]

Begrijp ik dit correct?

1. Draai het kleine schroefje binnen de inbus los en verwijder je het.
2. Draai de inbus volledig toe.
3. Draai het kleine schroefje volledig toe en markeer je het referentiepunt 'x'.
4. Draai het kleine schroefje open met het correcte aantal draaien volgens het diagram.
5. Draai de inbus volledig open.
2. Positie bepalen
Dit is het schema dat het aantal draaien uit stap 4 hierboven bepaalt:

[Afbeelding]

Uit de datasheet van bijv. de SL 200 haal ik dat die een flow van 70,5 liter/uur heeft bij AT 35°C en RT 30°C. Als ik het correct heb, is 70,5 dus mijn Q (kg/u) op de onderas van de tabel hierboven. Ik ga daar dus naar het 7de streepje op die onderas en van daar recht naar boven tot op de 0,1 Dp (bar) lijn, die overeenkomt met de druk in de open tweewegkraan. Ik zit dan tussen positie 1 en 2, op 1,5 dus. In de tabel onder de grafiek zie ik dat dit overeenkomt met ± 1,4 draaien.

Klopt dit? Als ik dit zo uitvoer, dan knijpt dat de flow behoorlijk toe en worden de meeste Airleafs niet warm. Ik lijk dus iets fout te doen.

Mijn Airleafs staan parallel opgesteld, maar deze tabel houdt geen rekening met de lengte van de buizen tussen collector en Airleaf. Moet dat ook niet mee in rekening worden gebracht? Bijv. door Airleafs die wat verder van de collector staan, wat meer open te draaien?

Alvast bedankt voor jullie feedback!
Is die laatste tabel niet heel erg tA afhankelijk? Met 1.2L/min van 35gr zal hij niet veel doen nee, maar is dat water 70C dan trek je er natuurlijk veel meer energie uit.
Oldskool waterzijdig inregelen een idee? ta en tr meten (sensor op de buis plakken, infrarood thermometer oid) en dan tunen totdat je dT van 5 bereikt

• TSE

TSE

Ik heb hulp nodig... Ik heb hier 2 SL400 ; 1 SL600 en 1 SL800 hangen ; maar om een of andere reden krijg ik de ruimtes niet warm met die dingen.

Vandaag geprobeerd met een de aanvoertemp te verhogen tot 35 graden ; maar de temp in de ruimte blijft steeds 18.5 aangeven (ik vraag 21) als ze blazen voel ik ook koude lucht. (op 30 graden aanvoer geven ze ook 18.5 graden ruimte temp)

iemand die wat wijsheid kan delen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

30 graden is echt weinig of je moet al een heel goed geïsoleerd huis hebben.

Zet hem is op 35 graden en voel is aan de aanvoer en retour leiding van de airleaf.

Misschien lucht in de leiding.
Heeft je installatie nog genoeg druk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Update94
Kan je ergens zien wat de flow is?
Voelt je aanvoerleiding wel warm dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TSE

TSE

CR1992 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:48:
30 graden is echt weinig of je moet al een heel goed geïsoleerd huis hebben.

Zet hem is op 35 graden en voel is aan de aanvoer en retour leiding van de airleaf.

Misschien lucht in de leiding.
Heeft je installatie nog genoeg druk?
Ok ik moet toegeven dat ik de efficientie ietwat overschat heb :) de 35 graden maakt het in een mum van tijd warm genoeg. Wel gek dat er zo een verschil zit tussen 32 -33 en 35 graden.

Ik heb alles nog eens ontlucht. T'was even paniek in de keet maar @CR1992 en @Update94 bedankt voor de snelle reacties.

• Duurzaamwarm
TSE schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:35:
Ik heb hulp nodig... Ik heb hier 2 SL400 ; 1 SL600 en 1 SL800 hangen ; maar om een of andere reden krijg ik de ruimtes niet warm met die dingen.

Vandaag geprobeerd met een de aanvoertemp te verhogen tot 35 graden ; maar de temp in de ruimte blijft steeds 18.5 aangeven (ik vraag 21) als ze blazen voel ik ook koude lucht. (op 30 graden aanvoer geven ze ook 18.5 graden ruimte temp)

iemand die wat wijsheid kan delen ?
Gaan de fancoils bij jou wel aan als je ze op 20 zet en ruimte temp is 18,5. bij mij gaan ze pas aan als daar 3k verschil in zit. Kom er nog niet achter waar dat in zit.

doen het overigens prima bij aanvoertamp. van 30C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TSE

TSE

Duurzaamwarm schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:48:
[...]

Gaan de fancoils bij jou wel aan als je ze op 20 zet en ruimte temp is 18,5. bij mij gaan ze pas aan als daar 3k verschil in zit. Kom er nog niet achter waar dat in zit.

doen het overigens prima bij aanvoertamp. van 30C
Ja, bij mij stoppen ze / verminderen ze op +/- 1graad van de gevraagde temp

• CR1992

CR1992

Thor

TSE schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:36:
[...]

Ok ik moet toegeven dat ik de efficientie ietwat overschat heb :) de 35 graden maakt het in een mum van tijd warm genoeg. Wel gek dat er zo een verschil zit tussen 32 -33 en 35 graden.

Ik heb alles nog eens ontlucht. T'was even paniek in de keet maar @CR1992 en @Update94 bedankt voor de snelle reacties.
Graag gedaan.
Ik heb voorlopig eentje hangen op 50 graden als test.

Heeft er iemand toevallig een warmtepomp zonder vloerverwarming. Ik ben benieuwd naar het verbruik.

Ik ben aan het twijfelen om zelf een warmtepomp tezetten eventueel hybride vorm. Maar ik heb wat schrik om op 45 a 50 graden een hoge energie factuur te krijgen met warmtepomp.
Heeft er hier iemand een gelijkaardige opstelling zonder vloerverwarming?

• stefaanoyen
stevenP schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:06:
[...]

Is die laatste tabel niet heel erg tA afhankelijk? Met 1.2L/min van 35gr zal hij niet veel doen nee, maar is dat water 70C dan trek je er natuurlijk veel meer energie uit.
Oldskool waterzijdig inregelen een idee? ta en tr meten (sensor op de buis plakken, infrarood thermometer oid) en dan tunen totdat je dT van 5 bereikt
Da's ook een idee idd ... Wat ik me trouwens afvraag: is die dT van 5 ook de beste optie voor een gascondensatieketel, of moet die daar hoger liggen?

• P5ycho
CR1992 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:32:
[...]

Graag gedaan.
Ik heb voorlopig eentje hangen op 50 graden als test.

Heeft er iemand toevallig een warmtepomp zonder vloerverwarming. Ik ben benieuwd naar het verbruik.

Ik ben aan het twijfelen om zelf een warmtepomp tezetten eventueel hybride vorm. Maar ik heb wat schrik om op 45 a 50 graden een hoge energie factuur te krijgen met warmtepomp.
Heeft er hier iemand een gelijkaardige opstelling zonder vloerverwarming?
Ik heb een wp met radiatoren in de woonkamer en vvw in de keuken door lullige 11mm buitendiameter leidingen. Aanvoertemp zit nu (als in: met huidige buitentemp adhv stooklijn) op 37C voor het geheel.
Bij -15C buitentemp heb ik weleens 50C aangetikt ja. COP was toen 2 ongeveer.
Als je een wp neemt moet je streven wel zijn om 35C aanvoertemp te hebben boven het vriespunt, als je het mij vraagt.
Hier komt er ook nog een keer volledig nieuwe ZLTV vvw in op de begane grond, maar dat kan nog een paar jaar duren. Tot die tijd, wp al dik terugverdiend.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 30-11-2023 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

P5ycho schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:29:
[...]

Ik heb een wp met radiatoren in de woonkamer en vvw in de keuken door lullige 11mm buitendiameter leidingen. Aanvoertemp zit nu (als in: met huidige buitentemp adhv stooklijn) op 37C voor het geheel.
Bij -15C buitentemp heb ik weleens 50C aangetikt ja. COP was toen 2 ongeveer.
Als je een wp neemt moet je streven wel zijn om 35C aanvoertemp te hebben boven het vriespunt, als je het mij vraagt.
Hier komt er ook nog een keer volledig nieuwe ZLTV vvw in op de begane grond, maar dat kan nog een paar jaar duren. Tot die tijd, wp al dik terugverdiend.
Ik vrees zonder zeer grote verbouwingen te doen dat ik met dees temperaturen niet aan 35 graden kom. Ik heb 1 airleaf en 2 radiatoren op 50 graden in de woonkamer nu rond 0 graden buiten temp.

Nog iemand met lage temperatuur convectors rond 45 a 50 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
CR1992 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 06:24:
[...]

Ik vrees zonder zeer grote verbouwingen te doen dat ik met dees temperaturen niet aan 35 graden kom. Ik heb 1 airleaf en 2 radiatoren op 50 graden in de woonkamer nu rond 0 graden buiten temp.

Nog iemand met lage temperatuur convectors rond 45 a 50 graden?
ik heb bij plaatsen van mijn wp een aantal radiatoren boven vervangen voor dikke T33 units. Met Ta van 35-38 bij de huidige buitentemperatuur is het boven prima vertoeven in die kamers. De handdoekradiator en een oude T21 doen het zeer minimaal, maar voor een slaapkamer randje goed genoeg (ik hou van wel een koude slaapkamer).

Onderclocken == overdimensioneren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

stevenP schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:38:
[...]

ik heb bij plaatsen van mijn wp een aantal radiatoren boven vervangen voor dikke T33 units. Met Ta van 35-38 bij de huidige buitentemperatuur is het boven prima vertoeven in die kamers. De handdoekradiator en een oude T21 doen het zeer minimaal, maar voor een slaapkamer randje goed genoeg (ik hou van wel een koude slaapkamer).

Onderclocken == overdimensioneren :9
Wat voor woning heb je?
Je hebt een 5 kw warmtepomp?
Dus ik neem aan dat je woning vrij goed geïsoleerd is. Hoe oud is je woning?

Nog iemand anders met hogere temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
CR1992 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:27:
[...]

Wat voor woning heb je?
Je hebt een 5 kw warmtepomp?
Dus ik neem aan dat je woning vrij goed geïsoleerd is. Hoe oud is je woning?

Nog iemand anders met hogere temperaturen?
2onder 1 kap van 90m2, uit 1906. Aardig verbouwd/gerenoveerd, maar weet zeker dat mijn dakkapel bijvoorbeeld slecht een paar cm glaswol heeft. Er is dus wel ruimte voor verbetering ;)

Inderdaad heb ik een 5kw Panasonic staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Plexxodus schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:01:
Een badkamerradiator op een warmtepomp werkt niet bij de lage vvw temperaturen waar ik mee stook (24-27 graden nu), dus ben op zoek naar een goed alternatief.
Aangezien er beperkte ruimte is om een fancoil op te hangen (80cm breed, 170cm hoog) viel mijn ook op de oplossing van @LeonTebbens.

Een Jaga Hybrid van 70cm breed en 95 cm hoog moet passen. Die wil ik mee laten draaien met de vvw beneden en mocht het te warm worden dan kan ik via HA een thermostaatknop dicht laten lopen, zodat er geen flow meer is.
Gaat dit werken met de lage watertemperaturen of moet ik net als bij de Airleafs een overbrugging gaan plaatsen?

@LeonTebbens heb jij als ervaringsdeskundige nog tips?
Wij hebben een 70x50x21 Jaga hangen. Met thermostaatkraan op 24. Dat werkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lr3uL9mOpsa17JkK_lh2Egxo29U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrxAkoupt9ntCQzs82CN57LD.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het voor en najaar, wanneer de CV niet zo veel draait, hebben we er een 600W IR paneel bij hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlmZeKCb_hUvMMX0tVC5gmp1I_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlmCYZ8x8VElEveKU2oHXdMk.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
LeonTebbens schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:30:
[...]

Wij hebben een 70x50x21 Jaga hangen. Met thermostaatkraan op 24. Dat werkt prima.

[Afbeelding]

Voor het voor en najaar, wanneer de CV niet zo veel draait, hebben we er een 600W IR paneel bij hangen.

[Afbeelding]
Welke watertemperatuur gaat de Haga in? Mijn watertemperaturen zijn nu zelfs nog max 27 graden. Gaat de Haga daar wel mee kunnen verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:59
Plexxodus schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:55:
[...]

Welke watertemperatuur gaat de Haga in? Mijn watertemperaturen zijn nu zelfs nog max 27 graden. Gaat de Haga daar wel mee kunnen verwarmen?
Hier met Ta 26 gr de badkamer op 19 gr.
Wel 5x diy fans erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
rupie99 schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:19:
[...]

Hier met Ta 26 gr de badkamer op 19 gr.
Wel 5x diy fans erop.
Op een Jaga Strada of een conventionele radiator?
Krijg je de temperatuur ook hoger of is die 19 de max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_8E-vdgBNpnJ2ttpUSJZsvch4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhCTLjZDZ92nkoR33xSiW292.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZ00a5ILSPDZZxoVOmrq58xk-ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcXtMynH9hmCMIKrA0KFvmmF.jpg?f=fotoalbum_large

Een vraagje kan ik de airleaf harder automatisch laten blazen?
Ik zet deze bijvoorbeeld op 26 zodat je een verschil hebt van 4 graden maar deze blaast dan eigenlijk niet zo hard terwijl dit toch 4 graden verschil is.

Manueel blaast deze harder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:59
Plexxodus schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:50:
[...]

Op een Jaga Strada of een conventionele radiator?
Krijg je de temperatuur ook hoger of is die 19 de max?
Strada inderdaad. Dacht 80 cm breed.

Die 19 is nu de max. Met kanttekeningen
- Kan fans harder zetten maar teveel geluid en onnodig.
- Buitenmuur nageisoleerd maar van badkamer vooral verlies via afzuiging en naar rest bovenverdieping op 14,5gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Plexxodus schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:55:
[...]

In de downloads op Jaga.nl lees ik bij de Strada Hybrid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vDn44UrcPoUS8agW9-PeA84u_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J92CvkGmaOlyZo4NOb41Lo1o.jpg?f=fotoalbum_large

Deze instelling kun je zelf verlagen. Wel is de afgifte van de Jaga Strada Hybrid dan flink lager dan je in de specificaties leest op Jaga.nl. Daar staat de afgifte bij 35/30. Als je ruimte hebt kun je dat ondervangen door een grotere of dikkere te nemen. Of je regelt alles waterzijdig zo af dat je kan werken met een wat hogere Ta. Tuurlijk wil je de laagste Ta, maar je wilt ook comfort 😀.
Mijn Ta varieert tussen 30 en 38 (ruimtetemperatuur regeling woonkamer) en desondanks is m’n energierekening 75 euro per maand voor jaren 30 rijtjeshuis.

Warme groet,
Léon

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plexxodus
LeonTebbens schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:13:
[...]

In de downloads op Jaga.nl lees ik bij de Strada Hybrid:
[Afbeelding]

Deze instelling kun je zelf verlagen. Wel is de afgifte van de Jaga Strada Hybrid dan flink lager dan je in de specificaties leest op Jaga.nl. Daar staat de afgifte bij 35/30. Als je ruimte hebt kun je dat ondervangen door een grotere of dikkere te nemen. Of je regelt alles waterzijdig zo af dat je kan werken met een wat hogere Ta. Tuurlijk wil je de laagste Ta, maar je wilt ook comfort 😀.
Mijn Ta varieert tussen 30 en 38 (ruimtetemperatuur regeling woonkamer) en desondanks is m’n energierekening 75 euro per maand voor jaren 30 rijtjeshuis.

Warme groet,
Léon
Volgens mij moet ik een aardig eind komen met de Jaga als ik kijk naar de handleiding. Hij is in te stellen vanaf een Ta van 24 graden om te gaan verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5hHeBYz9EpwsQUfdHyJ9h5VFqg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hcv2yUuuKBdhNSun4XVeTDMA.jpg?f=user_large

En als het echt nodig is dan kan een weerstand misschien ook nog wat doen net zoals bij de Airleafs wordt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Niltag schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:47:
Ik wil boven een aantal fancoils ophangen. De innova airleafs zien er goed uit. Bij installtek kom ik er niet echt uit hoe ik die nu vanaf afstand aan en uit kan zetten. Zit er al wifi in of moet ik die erbij kopen? Of zijn er andere manieren om ze aan/uit te zetten? Ik werk met HA en heb in elke ruimte reeds een remote temperatuur sensor hangen. Ik wil die gebruiken om via HA de warmtepomp/radiator aan te schakelen.
Wifi bijkopen, althans dat heb ik gedaan...werkt goed in Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
Ik heb hier één Airleaf waarmee ik niet kan connecteren in de Innova app. Ik zie het netwerk wel, maar kan er niet mee verbinden en de Airleaf dus niet toevoegen. Behoorlijk vervelend ... Netwerk van de Airleaf resetten en af/aan zetten werkte niet. Iemand nog ideeën of ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
stefaanoyen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:06:
Ik heb hier één Airleaf waarmee ik niet kan connecteren in de Innova app. Ik zie het netwerk wel, maar kan er niet mee verbinden en de Airleaf dus niet toevoegen. Behoorlijk vervelend ... Netwerk van de Airleaf resetten en af/aan zetten werkte niet. Iemand nog ideeën of ervaring mee?
De eerste keer moet je naar het Wifi netwerk van de Innova (iets van ESP...of zo dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:24
Ik wil eindelijk mijn fancoils voor de bovenverdieping bestellen (via indrocrimart). Het worden 4 airleafs SL 600. Nu heb ik een vraag over besturing E2T543II. Heb ik het goed als je hier gewoon instelt met welke stand hij blaast en dat de thermostaat dan zegt of hij aan of uit moet? Of bepaald hij op basis van de temperatuur hoe hard hij moet gaan blazen?

Wij willen zo dom mogelijk eigenlijk. Zeker 's nachts hebben we het liever iets te koud dan dat hij ineens besluit op standje storm te gaan.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Ik heb 1 met thermostaat ofwel automatisch ofwel 2 manuele standen ( de 649 thermostaat)

De type wat jij doorgeeft heeft volgens mij 4 manuele standen.

Innova E2T543II-bediening is compatibel met Innova AirLeaf- ventilatorconvectoren , geïnstalleerd op de machine. Met deze 4 vaste snelheidsregelaars kunt u de ventilatorconvector het beste afstellen. Artikel E2T543II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Tijgerkracht schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:24:
[...]

De eerste keer moet je naar het Wifi netwerk van de Innova (iets van ESP...of zo dacht ik).
Welke app gebruik jij?
Zijn er meerdere apps?
Is het mogelijk de automatische snelheid hoger te laten draaien?
Manueel draait deze harder dan automatisch terwijl ik groot temperatuur verschil heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
Als eigenaar van een Daikin warmtepomp met vloerverwarming op de benedenverdieping en niet-functionerende oude radiatoren op de verdiepingen, overweeg ik fancoil-panelen. Ik onderzoek ook de mogelijkheid van duct fancoil units, vooral omdat er een houten vloer tussen de zolder en de eerste verdieping is. Iemand met ervaring of inzicht, zou je me kunnen helpen met advies hierover? Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
CR1992 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:13:
[...]

Welke app gebruik jij?
Zijn er meerdere apps?
Is het mogelijk de automatische snelheid hoger te laten draaien?
Manueel draait deze harder dan automatisch terwijl ik groot temperatuur verschil heb.
Op iOS de InnovaApp Fancoils (zoek op innova fancoil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Deze app had ik al.
Maar echt de automatische snelheden wijzigen gaat volgens mij niet?
Ik had deze is extreem hoog gezet als test.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxkWz-Wb7sTDIco2-4hQjBjYOak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpXrXDUALnsMDTCdrZgb0PVd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3L4aap3jjAa9rJJk50UQAjma7JA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqKrKyCMkpbKBzhMlFp8KP7P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
CR1992 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:55:
Deze app had ik al.
Maar echt de automatische snelheden wijzigen gaat volgens mij niet?
Ik had deze is extreem hoog gezet als test.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie ik nou goed dat je water temperatuur op 0 staat? Dan is het lastig automatisch bepalen lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

stevenP schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:26:
[...]

Zie ik nou goed dat je water temperatuur op 0 staat? Dan is het lastig automatisch bepalen lijkt mij
Ja, klopt?
Normaal blaast deze harder en stiller aan de hand van de omgeving temperatuur?
Of moet ik nog iets aansluiten?
En wat is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
Ik wil de Airleaf gaan bestellen bij idrocrimart.it Omdat mijn leidingen vanaf de rechterkant komen heb ik de rechter variant nodig. Waarom zijn deze 50 euro duurder? Is dat omdat deze kabel er ook bij zit? Of moet ik die kabel los meebestellen?

Verder wil ik de EWF644II bestellen. Kleppen in het leidingwerk lijken mij nog niet nodig maar kan ik altijd later gewoon uit Duitsland halen. Mis ik nog niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:24
@Voggy ik hoop het niet. Ik heb er net ook 4 zo besteld bij dezelfde webshop.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE

TSE

Voggy schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:34:
Ik wil de Airleaf gaan bestellen bij idrocrimart.it Omdat mijn leidingen vanaf de rechterkant komen heb ik de rechter variant nodig. Waarom zijn deze 50 euro duurder? Is dat omdat deze kabel er ook bij zit? Of moet ik die kabel los meebestellen?

Verder wil ik de EWF644II bestellen. Kleppen in het leidingwerk lijken mij nog niet nodig maar kan ik altijd later gewoon uit Duitsland halen. Mis ik nog niets?
ik heb ze daar ook met rechter aansluiting besteld ; je moet niets extra bestellen.
Let wel goed op als de spullen geleverd worden ; vanaf het ogenblik dat je ziet dat de doos iets of wat beschadigd is kan je dit best op de bon van de transporteur zetten...

Is een heel gedoe anders ; bij mij waren er 2 van de 4 beschadigd door transport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Voggy schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:34:

Het verschil tussen de DX en SX, is dat de DX een aansluiting aan de rechterkant heeft. Ik heb vorig jaar één DX besteld met een aantal SX modellen en voor de meerprijs wordt de boel omgebouwd inclusief langere motorkabel. Contact via WhatsApp loopt overigens goed, dus ik zou het daar even vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Ik heb mijn ook via deze site.
Is 1 van de weinige convectoren volgens mij met een rechtse aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
Zit er nog een verschil tussen de 2 verschillende EWF644ii controllers?
Dit is de duurdere versie of deze goedkopere versie bij shopclima.it. Die goedkopere versie lijkt van een andere fabrikant, Carrier?

Als je naar de plaatjes kijkt dan lijkt het gewoon dezelfde unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Eentje is van het originele merk en het andere niet volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
TSE schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:15:
[...]

Vandaag toch maar een 47k weerstand ertussen geplaatst. Als je de H2 niet aansluit draaien de Fancoils als gek en werkt de auto mode niet goed. De jst-xh stekkertjes passen overigens goed. 👍
Ik heb JST-XH 2 pins besteld, maar die passen voor geen meter.
Wat er wel voor type stekkertje gebruikt moet worden, geen idee. de pinnetjes lijken 3mm uit elkaar te zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Voggy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:50:
Zit er nog een verschil tussen de 2 verschillende EWF644ii controllers?
Dit is de duurdere versie of deze goedkopere versie bij shopclima.it. Die goedkopere versie lijkt van een andere fabrikant, Carrier?

Als je naar de plaatjes kijkt dan lijkt het gewoon dezelfde unit.
Carrier verkoopt Innova producten onder zijn naam, zoals wel meer fabrikanten doen. Ik verwacht dat dit exact dezelfde print is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 20:04
Weet iemand of het mogelijk is om met 1 wifi wandthermostaat met bijbehorende controllers meerdere Airleafs aan te sturen in verschillende ruimtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als je de modbus versie pakt dan kan dat ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

P5ycho schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:18:
Als je de modbus versie pakt dan kan dat ja.
Wat bedoel je hiermee?
Ik zou dit ook willen doen?
Dacht gewoon met een wago of lusterklem 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Even zelf het handleidingkje lezen jongens:
https://www.innovaenergie...inst_comandi_rev00_en.pdf

Eww649 kan iig meerdere apparaten aansturen, heeft ook modbus support.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 22-12-2023 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Aah oke. Ik heb de EFA649II maar ik zie juist op internet dat deze tot 30 modules ondersteund.

Deze kan ik gewoon met wagoklemmen uitbouwen voor meerdere convectoren op mijn thermostaat aantesluiten? Ik heb voorlopig maar 1 convector als test maar ik ben er content van.

Wat houdt modbus support in? Wat kun je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 10:55
CR1992 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:03:
Wat houdt modbus support in? Wat kun je hiermee?
Voordat je vragen over modbus stelt, kun je je het beste even erover inlezen, we kunnen je vragen namelijk niet zo snel in één bericht beantwoorden

[ Voor 35% gewijzigd door JuutieZ op 22-12-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

JuutieZ schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:33:
[...]

Voordat je vragen over modbus stelt, kun je je het beste even erover inlezen, we kunnen je vragen namelijk niet zo snel in één bericht beantwoorden
Ooh oke :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 18:08
Ik heb hier samen met de AroTherm PLus 105/6, 4x AroVair VA-2-035 CN besteld voor de bovenverdieping.

Eenmaal opgehangen kwam ik er achter dat er geen bedieningspaneel bij zit. Warmteservice zei dat dat opties zijn enwil als coulance ze voor 109 euro per stuk leveren (ik zie ze in spanje/italie voor 70-80 euro p/s) maar dat is toch best geld.

Nu ben ik wel handig met het besturen van domme apparaten met een ESP8266 en heb al even geprobeerd om de ventilators aan te krijgen via de thermostaat ingang maar zonder beschrijving wat er op de ingangen CN2 HI/MED/LOW/COM wordt verwacht is het gissen. In de handleiding staat niks, op de cover van de besturingsprint staat dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lLXKdihRXKLXDgRwkw_i-t8Oa4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i28h7Em78oOAje0ISMjdX8jd.jpg?f=user_large

Edit, foto print:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stgqGJ3rir7VXd1XhfbHLcU-TnU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gURdT5pEV31A2EcElvyBxs7Y.png?f=user_large

Er staat Power in en een High voltage driehoek waarschuwing op de print, netzoals bij de normale 230V AC voeding maar ik ben iets voorzichtig met er 230V op te zetten :D In een handleiding van de plafond modellen zie ik dat ze de COM verbinden met de 230V N met een bijgeleverde draadbrug (die er bij het console model niet bij zit), maar dan wordt er verder niet gesproken over dat je de HI/MED/LOW met 230V L moet schakelen.

Heeft iemand de ventilators of de thermostatische regeling werkend gekregen zonder die afstandsbedieningen?

[ Voor 6% gewijzigd door maarten_NL op 29-12-2023 19:30 ]

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Weet iemand of de fans van een innova airleaf op 12v werken en hoeveel watt die dan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
BadEendTerror schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:39:
Weet iemand of de fans van een innova airleaf op 12v werken en hoeveel watt die dan gebruiken?
Ligt aan welke grote airleaf je hebt. Max tussen de 20 en 30w
Op hoeveel voltage geen idee. Dacht tussen 0 en 10 of dat is alleen voor de aansturing.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

De 1000 pakt max 30 watt per uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
En hoeveel watt is dat dan bij de 600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@BadEendTerror Heb je de datasheet al geraadpleegd? Dit is gewoon te vinden in de technische specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

20 volgens de specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Helemaal niet aan gedacht! Het blijkt maximaal 20 watt te zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Innova Airleaf weerstandje van 47k geplaatst, gewoon in het stekkertje gedrukt en de Airleaf denk dat het water een stuk warmer is. Hierna gelijk het voetpunt van de warmtepomp 2.5 graden lager ingesteld.
Het huis blijft nog steeds warm (bijna overal vloerverwarming) en ook de ruimte waar de Innova Airleaf SL600 in staat komt prima op temperatuur.

Hoe makkelijk kan het zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UYOzVvHmLdu4gMePBYRbd3gbZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzfpCt0BS7isGbkvuR1S37Ti.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phb-_93Bmz7OsPjgyA3q2PP7g2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UV8367QJY5aJvaknDY9wOFlH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Tijgerkracht schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:01:
Innova Airleaf weerstandje van 47k geplaatst, gewoon in het stekkertje gedrukt en de Airleaf denk dat het water een stuk warmer is. Hierna gelijk het voetpunt van de warmtepomp 2.5 graden lager ingesteld.
Het huis blijft nog steeds warm (bijna overal vloerverwarming) en ook de ruimte waar de Innova Airleaf SL600 in staat komt prima op temperatuur.

Hoe makkelijk kan het zijn

[Afbeelding]

[Afbeelding]
haha te simpel. top idee :)

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 18:08
Vandaag stond de pakketdienst aan de deur met een pakketje van Tavolla :) gezien de andere verbouw prioriteiten heb ik nu geen tijd om de besturing van de AroVAIRs zelf te gaan bouwen dus de bedieningspaneeltjes maar besteld. Bij 4 stuks ondanks 35 euro verzendkosten alsnog dik 100 euro goedkoper dan in Nederland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIz4VPF6kaiYT2FHjCJpogsaQKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fy3HXfFgG4gbrhAt7CPuRZur.jpg?f=fotoalbum_large

Passief deden ze bij 10+ C buitentemperatuur nog wel iets maar de afgelopen dagen begonnen de slaapkamers toch af te koelen. Met de erg stille fans komt er bij een Ta van 30c al meer dan voldoende warmte uit om de kou eraf te blazen. Top, die stooklijn kan omlaag B)

Nu staat de WP op continue bedrijf dus mogen de fans het lekker zelf weten wanneer ze gaan draaien. Tegen de tijd dat we weer terug naar vraagafhankelijk gaan zet ik wel een relais tussen de 230v zodat de fans alleen regelen op het moment dat de WP ook draait.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Een vraagje ik heb nu een airleaf 1000.
Hoe valt het hiermee om te koelen?
Kun je dit vergelijken met een airco?

Krijg ik het minimaal vermogen van een 9 kw warmtepomp hier in kwijt? Of moet ik meerdere airleafs hiervoor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
CR1992 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:45:
Een vraagje ik heb nu een airleaf 1000.
Hoe valt het hiermee om te koelen?
Kun je dit vergelijken met een airco?

Krijg ik het minimaal vermogen van een 9 kw warmtepomp hier in kwijt? Of moet ik meerdere airleafs hiervoor gebruiken?
Je kant er perfect mee koelen. Ik heb 2x 600sls. Bij mij moet er nog wel iets van vloerverwarming bij aan blijven anders gaat de warmtepomp aan uit. Is wel een minpuntje van de LG die ik heb, want die gaat vol gas naar 12c en dan pas op lager vermogen.

Het is zeker goed te vergelijken met een airco.

Nukezone FTW

Pagina: 1 ... 11 ... 24 Laatste