Hoeveel kw warmtepomp heb je?Powrskin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:27:
[...]
Je kant er perfect mee koelen. Ik heb 2x 600sls. Bij mij moet er nog wel iets van vloerverwarming bij aan blijven anders gaat de warmtepomp aan uit. Is wel een minpuntje van de LG die ik heb, want die gaat vol gas naar 12c en dan pas op lager vermogen.
Het is zeker goed te vergelijken met een airco.
7kw in potentie kunnen ze heel goed laag draaien. Ze doen het alleen niet direct of snel genoeg.
Nukezone FTW
Aah, en panasonic j monoblock?Powrskin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:10:
[...]
7kw in potentie kunnen ze heel goed laag draaien. Ze doen het alleen niet direct of snel genoeg.
Zou deze op 1 airleaf kunnen draaien.
Daar heb je geen ervaring mee misschien?
Ik heb een jaar geleden met jou gesproken en ben wel content van mijn airleaf.
Het is 21,5 binnen nu en min 4 graden buiten.
Mooie test voor te kijken voor de aanschaf van een warmtepomp.
Volgens mijn berekening heb ik 9 kw nodig.
Vraagje: hoeveel watt moet die 47K weerstand hebben? Ik zie er van 1/4 watt en van 1/2 watt ...Tijgerkracht schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:01:
Innova Airleaf weerstandje van 47k geplaatst, gewoon in het stekkertje gedrukt en de Airleaf denk dat het water een stuk warmer is.
Thx!
Maakt niets uit, er loopt toch geen grote stroom.
Om op 0.25W te komen moet je een spanning van ruim 100V over de weerstand hebben staan, dat gaat hier niet gebeuren.
Om op 0.25W te komen moet je een spanning van ruim 100V over de weerstand hebben staan, dat gaat hier niet gebeuren.
[ Voor 54% gewijzigd door P5ycho op 10-01-2024 16:41 ]
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Ik heb een LG. Ik zou het gewoon proberen. Als het niet wil prik je er nog eens een airleaf bij. Teveel afgifte bestaat haast niet, kan de aanvoertemperatuur naar beneden.CR1992 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:22:
[...]
Aah, en panasonic j monoblock?
Zou deze op 1 airleaf kunnen draaien.
Daar heb je geen ervaring mee misschien?
Ik heb een jaar geleden met jou gesproken en ben wel content van mijn airleaf.
Het is 21,5 binnen nu en min 4 graden buiten.
Mooie test voor te kijken voor de aanschaf van een warmtepomp.
Volgens mijn berekening heb ik 9 kw nodig.
Nukezone FTW
Iemand ervaring met hoe het verzorgen vanuit idrocrimart loopt? Wordt er voor het leveren nog even gebeld of staan ze ineens op de stoep?
Perfect koelen en ontvochtigen zoals een airco werkt alleen bij koelen onder dauwpunt. De WP kan gewoon water van 5gr maken, maar al je leidingwerk ed moet dan wel goed geisoleerd zijn. VVW moet dan ook afgesloten worden, of met een mengklep/ventiel bijgemengd worden tot boven dauwpuntstemperatuur.Powrskin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:27:
[...]
Je kant er perfect mee koelen. Ik heb 2x 600sls. Bij mij moet er nog wel iets van vloerverwarming bij aan blijven anders gaat de warmtepomp aan uit. Is wel een minpuntje van de LG die ik heb, want die gaat vol gas naar 12c en dan pas op lager vermogen.
@CR1992 Ik heb op deze manier met een Pana 5kW F een paar jaar (ook 40gr zomers van een paar jaar terug) onze woonkeet koel gehouden. Dit was met één Biddle DECO150, geen buffervat.
Ta 6gr, alle stalen CV leidingen waren zeiknat en drupten gewoon. Maar was een tijdelijke installatie dus de moeite niet om te isoleren.
[ Voor 17% gewijzigd door bbbrumbrum op 13-01-2024 09:13 ]
Heeft er al iemand Airleaf horizontaal ingebouwd?
De SLI zijn geschikt voor inbouw, er bestaan horizontale lek-trays (condensafvoer) maar ik heb er toch nog een paar vragen over.
De variant "aansluitingen links" zoals hij standaard komt, wordt gezien als hij aan de wand hangt en je er voor staat. Maar, als hij horizontaal komt, ligt hij dan op z'n buik of rug? Dit bepaald namelijk hoe hij gedraaid moet worden en dus of ik aansluiting links of rechts moet hebben.
Ook de controller die hier meestal wordt gebruikt is de wifi unit EFB649II. Ik wil 'm toch graag opnemen in Home Assistant dus ik hoef niet (vaak) bij de knoppen. Maar, als ik 'm inbouw bovenop inbouwkasten, kan ik uberhaupt die controller ergens op bevestigen? Of zal deze ernaast blijven "bungelen"?
het alternatief is de printplaat voor wand-thermostaten en dan ook nog een wandthermostaat, maar dat geintje kost net zo veel als de airleaf zelf. Beetje zonde..
De SLI zijn geschikt voor inbouw, er bestaan horizontale lek-trays (condensafvoer) maar ik heb er toch nog een paar vragen over.
De variant "aansluitingen links" zoals hij standaard komt, wordt gezien als hij aan de wand hangt en je er voor staat. Maar, als hij horizontaal komt, ligt hij dan op z'n buik of rug? Dit bepaald namelijk hoe hij gedraaid moet worden en dus of ik aansluiting links of rechts moet hebben.
Ook de controller die hier meestal wordt gebruikt is de wifi unit EFB649II. Ik wil 'm toch graag opnemen in Home Assistant dus ik hoef niet (vaak) bij de knoppen. Maar, als ik 'm inbouw bovenop inbouwkasten, kan ik uberhaupt die controller ergens op bevestigen? Of zal deze ernaast blijven "bungelen"?
het alternatief is de printplaat voor wand-thermostaten en dan ook nog een wandthermostaat, maar dat geintje kost net zo veel als de airleaf zelf. Beetje zonde..
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
De horizontale variant 'ligt op zijn buik' en de controller zit in zijn eigen behuizing
Dankjewel voor de info.bbbrumbrum schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:09:
[...]
Perfect koelen en ontvochtigen zoals een airco werkt alleen bij koelen onder dauwpunt. De WP kan gewoon water van 5gr maken, maar al je leidingwerk ed moet dan wel goed geisoleerd zijn. VVW moet dan ook afgesloten worden, of met een mengklep/ventiel bijgemengd worden tot boven dauwpuntstemperatuur.
@CR1992 Ik heb op deze manier met een Pana 5kW F een paar jaar (ook 40gr zomers van een paar jaar terug) onze woonkeet koel gehouden. Dit was met één Biddle DECO150, geen buffervat.
Ta 6gr, alle stalen CV leidingen waren zeiknat en drupten gewoon. Maar was een tijdelijke installatie dus de moeite niet om te isoleren.
Bij alpex geeft dit geen problemen neem ik aan?
Hoeveel m2 was dat waar je koelde
MLB zul je ook moeten isoleren, de standaard isolatie van een paar mm is wss al voldoende.
Keet was 72m2, met dus net zoveel bijna niet geisoleerd plat dak.
Keet was 72m2, met dus net zoveel bijna niet geisoleerd plat dak.
Het is mij niet duidelijk wat dampdicht isoleren van leidingen betekend. Wij hebben meerdaagse kunststof leidingen? Ik snap dat als deze koud worden dat er dan condens kan ontstaan. Maar deze leidingen kunnen toch niet corroderen? Of gaat het alleen om de stalen koppelingen dat daar van buitenaf geen vocht bij kan komen? En hoe zit het als deze koppelingen zijn ingestort in een betonnen vloer? Dan kan er sowieso geen vocht bij toch? Of is het probleem bij kunstof leidingen dat deze zo nat worden dat er plasjes water in huis ontstaan, wat ook ongewenst is? En als het geïsoleerd is komt het vocht toch alsnog op de buitenzijde van het isolatie materiaal. Resulteert dit niet alsnog in plasjes water?
Even zoeken op spanningscorrosie:
Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)
Ik snap niet waarom je denkt dat condens op de buitenkant van het isolatiemateriaal ontstaat. Dat isoleert toch, dus veel lager temperatuurverschil, dus geen condens
.
Dampdicht is dus dicht voor damp, dus dicht voor lucht eigenlijk. Alles van begin tot eind isoleren inclusief koppelingen.
Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)
Ik snap niet waarom je denkt dat condens op de buitenkant van het isolatiemateriaal ontstaat. Dat isoleert toch, dus veel lager temperatuurverschil, dus geen condens
Dampdicht is dus dicht voor damp, dus dicht voor lucht eigenlijk. Alles van begin tot eind isoleren inclusief koppelingen.
[ Voor 49% gewijzigd door P5ycho op 22-01-2024 09:25 ]
Als je met ongeïsoleerde leidingen (open of in de vloer) te hard gaat koelen, wordt de buitenkant van de leiding of de vloer te koud, waardoor er vocht condenseert. Als je de leiding goed isoleert, wordt de buitenkant (van de isolatie of de vloer) minder koud en condenseert er geen vocht. Door dampdichte isolatie te gebruiken kan er geen vochtige lucht bij een koude leiding komen.gebruiker001 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:47:
En als het geïsoleerd is komt het vocht toch alsnog op de buitenzijde van het isolatie materiaal. Resulteert dit niet alsnog in plasjes water?
Henco heeft een goede tabel om te kijken hoeveel isolatie je nodig hebt, als ik het goed heb zit je met 10mm isolatie voor kunststof leidingen tot 20mm en 6mm isolatie voor grotere leidingen goed.
Ik wil van het gas af en dan een 5-6 kWh monoblock warmtepomp voor de (vloer)verwarming en SWW. In de toekomst wil ik er misschien fan coils aan toevoegen. Zijn er dan dingen waar ik nu al rekening mee moet houden? Ik kan de fan coils dan toch gewoon via een geisoleerde leiding aansluiten op de hoofdleiding met driewegklep. De hoofdleiding zal ik dan ook moeten isoleren tussen de warmtepomp en de driewegklep.
Of zijn er redenen te bedenken waarom ik het beter gelijk de fan coils neem? Extra subsidie (geen idee??) Of moet ik een bepaald type monoblock kopen of juist vermijden?
Ik hoop dat we met zonwering en een klein beetje koeling via radiatoren eventueel met een ventilator het ook koel genoeg kunnen houden en dat de fan coils nooit nodig zijn. Tot nu toe werd het niet warmer dan 26 graden in de slaapkamers.
Of zijn er redenen te bedenken waarom ik het beter gelijk de fan coils neem? Extra subsidie (geen idee??) Of moet ik een bepaald type monoblock kopen of juist vermijden?
Ik hoop dat we met zonwering en een klein beetje koeling via radiatoren eventueel met een ventilator het ook koel genoeg kunnen houden en dat de fan coils nooit nodig zijn. Tot nu toe werd het niet warmer dan 26 graden in de slaapkamers.
even zaniken (bij LG) om de aangepaste koel FWPowrskin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:27:
[...]
offtopic:
en ja, die bestaat, want die hebben ze zelf bij mij getest (enkele versies) en erin gezet
en ja, die bestaat, want die hebben ze zelf bij mij getest (enkele versies) en erin gezet
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
met fancoils kun je echt ontvochtigen.
Dus rekening houden met:
1- voedingspunt voor faincoil
2- condenspunt
3- regeling ook in combinatie met vloerverwarming/koeling door bv een servoklep deze afsluitbaar maken en juist de fancoils dan open, of je schakelt ze handmatig.
Ik heb voor punt 3 motorbediende 12 V kleppen gekocht en die samen bekabeld op een trafo die geschakeld wordt door een slimme stekker. De fancoils normally closed en de vloerverwarming normally open. Dan indien we willen koelen de slimme stekker bedienen en dan staat alles gelijk goed.
Dus rekening houden met:
2- condenspunt
3- regeling ook in combinatie met vloerverwarming/koeling door bv een servoklep deze afsluitbaar maken en juist de fancoils dan open, of je schakelt ze handmatig.
Ik heb voor punt 3 motorbediende 12 V kleppen gekocht en die samen bekabeld op een trafo die geschakeld wordt door een slimme stekker. De fancoils normally closed en de vloerverwarming normally open. Dan indien we willen koelen de slimme stekker bedienen en dan staat alles gelijk goed.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
willen ze dat ook installeren als je hem zelf hebt geïnstalleerd?paQ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:25:
[...]
even zaniken (bij LG) om de aangepaste koel FW
offtopic:
Als je de thermostaat zelf vervangt (als jou versie standaard is geworden) dan is hij ook direct geupdate denk ik?
Nukezone FTW
Klinkt als een goed plan! Kunnen die retrofit op afsluitkranen? Heb nu alles wel voorbereid met handbediende kranen namelijk. Heb je een part / adresje voor jouw kleppen?martijn v o schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:27:
met fancoils kun je echt ontvochtigen.
Dus rekening houden met:
2- condenspunt
LG installeert zelf niet, dus daar moet geen verschil in zitten m.i.Powrskin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:58:
[...]
willen ze dat ook installeren als je hem zelf hebt geïnstalleerd?![]()
Als je de thermostaat zelf vervangt (als jou versie standaard is geworden) dan is hij ook direct geupdate denk ik?
De FW van de warmtepomp zit niet in de controller. De versie die je in het display ziet is de softwareversie van de controller. De FW van de warmtepomp zelf zit op de PCB van het buitendeel. Die moet lokaal geflasht worden.
Dat kan, ik heb zelf ABQM kleppen vanwege het feit dat je deze kunt instellen op flow en ze druk gecompenseerd zijn.stevenP schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:15:
[...]
Klinkt als een goed plan! Kunnen die retrofit op afsluitkranen? Heb nu alles wel voorbereid met handbediende kranen namelijk. Heb je een part / adresje voor jouw kleppen?
Maar als je het type van je klep intoetst op internet met motor erbij dan kom je vanzelf wat tegen. Looptijd is niet zo belangrijk, als ie het koppel maar haalt om je klep te sluiten.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ah dan ga ik van het voorjaar contact opnemenpaQ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:29:
[...]
LG installeert zelf niet, dus daar moet geen verschil in zitten m.i.
De FW van de warmtepomp zit niet in de controller. De versie die je in het display ziet is de softwareversie van de controller. De FW van de warmtepomp zelf zit op de PCB van het buitendeel. Die moet lokaal geflasht worden.
heb jij ze gewoon via de website bericht?
Nukezone FTW
ben gaan bellen, maar was een vrij intensief trajectPowrskin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:34:
[...]
Ah dan ga ik van het voorjaar contact opnemen![]()
heb jij ze gewoon via de website bericht?
puntje bij paaltje: ik heb een (vrij)unieke FW waarmee ik netjes kan koelen (zonder dat het water 12 graden wordt)
Ja opzich zou dat hier ook heel goed moeten kunnen werken. de fancoils doen ook bij iets hogere temperaturen al best wat.paQ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:36:
[...]
ben gaan bellen, maar was een vrij intensief traject
puntje bij paaltje: ik heb een (vrij)unieke FW waarmee ik netjes kan koelen (zonder dat het water 12 graden wordt)
Nukezone FTW
Goedeavond allen. Ik ben zoekende naar feedback. Vanaf september hebben wij een 12kW tcap warmtepomp voor de benedenverdieping en dat gaat prima. Ons jaren '60 huis moet verder worden verduurzaamd om het echt warm te houden op de koude dagen. Het glas wordt de volgende grote stap na spouwmuur-isolatie en de vloer/kruipruimte.
Voor boven hebben we nu geen verwarming. Ik wilde afwachten wat het koude weer ging doen. Met een paar nachten vorst wordt het een graadje of 10/11 op de 1e verdieping. Dat is te koud. Ik heb onze warmtepomp installateur een voorberekening gestuurd voor twee duct airco's, maar dat blijft stil. Het zal ook wel niet vaak gedaan worden in particuliere huizen.
Volgens de warmteverliesberekening, waar al verduurzaming in zit zoals HR++ ipv dubbel zoals nu en dakisolatie (hebben we nu beperkt), komen we op 8kW vermogen, waarvan 2,5 verlies.
Ik kan elektra aanleggen en hydraulisch aansluiten. Als ik zou werken met plafond FCU's, dan kan het nog mooi en eenvoudig worden weggewerkt met een koof.
Als warmtepomp zou ik een monoblock Daikin EBLA09D3V3 (met 3kW element) van 9,3kW of Mitshubishi PUZ-WM85 YAA 8,5kW kunnen doen. Ik kan voldoende plafondmodellen vinden, maar het omrekenen vind ik nog wat als de aanvoer op 50 graden is berekend, terwijl ik met 35 zou willen werken.
Concreet heb ik nog vragen:
- Wat is het verschil tussen 2 en 4-pijps? Soms lees is dat de 4-pijps voor koelen en verwarmen is, maar er zijn ook modellen die met 2-pijps beide kunnen?
- De warmtepomp moet -als er vraag is- in de winter 35 gaden afgeven, in de zomer zeg 7. Hoe moet ik dat regelen? En,
- Als er 6 FCU's bestuurd mogen worden met 1 "master"module/thermostaat/regelaar, hoe werkt die aansturing dan icm de warmtepomp?
Voor de volledigheid, watts is hier op basis van huidige isolatie. Volgens de WVB kan ik 40% besparen op energie met de geplande verbeteringen
Voor boven hebben we nu geen verwarming. Ik wilde afwachten wat het koude weer ging doen. Met een paar nachten vorst wordt het een graadje of 10/11 op de 1e verdieping. Dat is te koud. Ik heb onze warmtepomp installateur een voorberekening gestuurd voor twee duct airco's, maar dat blijft stil. Het zal ook wel niet vaak gedaan worden in particuliere huizen.
Volgens de warmteverliesberekening, waar al verduurzaming in zit zoals HR++ ipv dubbel zoals nu en dakisolatie (hebben we nu beperkt), komen we op 8kW vermogen, waarvan 2,5 verlies.
Ik kan elektra aanleggen en hydraulisch aansluiten. Als ik zou werken met plafond FCU's, dan kan het nog mooi en eenvoudig worden weggewerkt met een koof.
Als warmtepomp zou ik een monoblock Daikin EBLA09D3V3 (met 3kW element) van 9,3kW of Mitshubishi PUZ-WM85 YAA 8,5kW kunnen doen. Ik kan voldoende plafondmodellen vinden, maar het omrekenen vind ik nog wat als de aanvoer op 50 graden is berekend, terwijl ik met 35 zou willen werken.
- Wat is het verschil tussen 2 en 4-pijps? Soms lees is dat de 4-pijps voor koelen en verwarmen is, maar er zijn ook modellen die met 2-pijps beide kunnen?
- De warmtepomp moet -als er vraag is- in de winter 35 gaden afgeven, in de zomer zeg 7. Hoe moet ik dat regelen? En,
- Als er 6 FCU's bestuurd mogen worden met 1 "master"module/thermostaat/regelaar, hoe werkt die aansturing dan icm de warmtepomp?
Voor de volledigheid, watts is hier op basis van huidige isolatie. Volgens de WVB kan ik 40% besparen op energie met de geplande verbeteringen
:fill(white):strip_exif()/f/image/9QkZNmWgRrwwHkrYVllVu0Pw.png?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door BiLLY_daKid op 28-01-2024 00:44 ]
Mijn eerste reactie is holy cowBiLLY_daKid schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:39:
Goedeavond allen. Ik ben zoekende naar feedback. Vanaf september hebben wij een 12kW tcap warmtepomp voor de benedenverdieping en dat gaat prima. Ons jaren '60 huis moet verder worden verduurzaamd om het echt warm te houden op de koude dagen. Het glas wordt de volgende grote stap na spouwmuur-isolatie en de vloer/kruipruimte.
[Afbeelding]
That being said, ik weet niet of die tweede wp direct nodig is. Ik zou dat geld steken in isolatie en kierdichting. 3600watt in die gang zou betekenen dat de vorige bewoners (?) Een > 2m lange T33 radiator hadden hangen voor die 20m2. Ik zou de berekening nog eens nader bekijken en je centen tellen. Kunnen de fcu's niet meedraaien op de wp beneden? Draait die op koude dagen al vol vermogen?
Met ducted fcu kan dit zeker ja, let wel dat je regelkleppen nodig hebt als je per ruimte afgifte wil dempen/inregelen en dat als je gaat koelen al je buizen (dus ook lucht) geïsoleerd moeten zijn.
Afhankelijk van je fcu's (merk) kan je centrale regeling aanzetten of bijvoorbeeld via 1-10v en domotica wat doen. WP wordt door een kamerthermostaat aangezet, fcu's bijvoorbeeld op een dT aan/uit.
4pijps heb ik altijd begrepen is bedoeld voor commerciële installaties waarbij sommige ruimtes warmte en sommige ruimtes koudevraag hebben. Dan lopen er dus 2setjes leidingen naar 2 buitenunits.
Wat is de reden dat je eerst een warmtepomp neemt en daarna gaat isoleren?BiLLY_daKid schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:39:
[Afbeelding]
Ik adviseer je om heel tweakers uit te spitten en eens serieus over 3 dubbelglas na te denken als je toch rigoureus gaat vervangen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Maakt dat uit?Seafarer schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:56:
[...]
Wat is de reden dat je eerst een warmtepomp neemt en daarna gaat isoleren?
Ik adviseer je om heel tweakers uit te spitten en eens serieus over 3 dubbelglas na te denken als je toch rigoureus gaat vervangen.
Ik heb ook eerst de warmtepomp neergezet, 7 kW in een 1960 huis. Onderzijde en buitenmuren geïsoleerd, vvw gelegd en de 26 jaar oude gasketel afgekoppeld.
Klopt met de afgelopen vorst was het te weinig. Maar met een nieuw dak komt dat goed en de rest van de tijd is het prima vertoeven in huis.
Inderdaad goed rekening houden met de toekomstige verbouwingen voordat je een te grote (T-cap) warmtepomp neerzet.Nico_GTR schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:24:
[...]
Maakt dat uit?
Ik heb ook eerst de warmtepomp neergezet, 7 kW in een 1960 huis. Onderzijde en buitenmuren geïsoleerd, vvw gelegd en de 26 jaar oude gasketel afgekoppeld.
Klopt met de afgelopen vorst was het te weinig. Maar met een nieuw dak komt dat goed en de rest van de tijd is het prima vertoeven in huis.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@stevenP Beneden is 180m2, plus SWW met 6 personen. Vrijstaand en een (na-geisoleerde) spouw van 5cm. Er hing inderdaad een stevige 2m radiator, en het huis had een 65kW cv ketel 
@Seafarer Als we alles in 1 keer hadden moeten doen, onbetaalbaar. En we hebben wat bijzondere constructies, kozijnen die dragend zijn, dus dat kan je niet zomaar vervangen. Achtergevel bestaat uit twee dubbel glazen ramen, dat alleen al vervangen was 18k. Gaat gebeuren, maar ik moet het nog wel bij elkaar sparen.
Dus we moeten faseren. Prima als dat nu net aan is met de warmte, maar boven moet er wel warmte bij.
@Seafarer Als we alles in 1 keer hadden moeten doen, onbetaalbaar. En we hebben wat bijzondere constructies, kozijnen die dragend zijn, dus dat kan je niet zomaar vervangen. Achtergevel bestaat uit twee dubbel glazen ramen, dat alleen al vervangen was 18k. Gaat gebeuren, maar ik moet het nog wel bij elkaar sparen.
Dus we moeten faseren. Prima als dat nu net aan is met de warmte, maar boven moet er wel warmte bij.
Ook 2 pijps fancoils kunnen verwarmen en koelen, alleen niet tegelijk.BiLLY_daKid schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:39:
....
...
Een 4 pijps heeft een buis er doorheen met koud water (aan en afvoer) en een pijp er doorheen met warm water (aan en afvoer). Dan kan de gebruiker van de ruimte kiezen.
Een 2 pijps heeft er een buis doorheen lopen (aan en afvoer) en afhankelijk van wat de warmtepomp maakt kun je koelen of verwarmen.
Aansturing van de warmtepomp en fancoils heb ik geen kaas van gegeten. Ik zou wel kijken of je zo groot mogelijke fancoils kunt ophangen; meer afgifte capaciteit zorgt bij dezelfde hoeveelheid afgifte voor minder geluidsproductie en/of een hoger rendement op de warmtepomp. Plus dat een warmtepomp bij kou meer kan leveren als het minder warm water hoeft te zijn.
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Ik zou eerst mijn warmte verlies verkleinen. En daarna kijken welke warmte pomp zou kunnen. Jij hebt het dan blijkbaar goed ingeschat. Maar hij had ook te groot kunnen zijn.Nico_GTR schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:24:
[...]
Maakt dat uit?
Dan duw je mensen wiens cv ketel ploft weer naar hybride...Seafarer schreef op maandag 29 januari 2024 @ 00:21:
[...]
Ik zou eerst mijn warmte verlies verkleinen. En daarna kijken welke warmte pomp zou kunnen. Jij hebt het dan blijkbaar goed ingeschat. Maar hij had ook te groot kunnen zijn.
Als je redelijk kunt inschatten wat je allemaal nog gaat isoleren, is een tijdelijk tekort geen ramp, een elektrisch kacheltje staat er voor een paar tientjes voor nood in.
Zoals hier eerder gemeld heb ik de Cordivari fancoils in huis, ook die fan kan heel laag terugregelen.
Op verwarmen draait de fan ook vanaf ca 30 graden pas. aangezien de aanvoer pas wordt gemeten nadat deze door het eerste lamellendeel is gegaan (Italianen?!) is het vaak zo dat de fan spontaan uitgaat (immers Ta is onder 30) en na enkele minuten weer aan gaat (Ta boven 30).
Met het aanschakelen gaat de fan eerst op medium en gaat dan pas lager, heel storend.
Dus ook hier gemeten aan de NTC, blijkt 3,6 kilo ohm te zijn bij Ta 30. heb er dus een weerstand van 2k2 (2200 ohm) parallel geplaatst, in het stekkertje op de print geprikt.
Op verwarmen draait de fan ook vanaf ca 30 graden pas. aangezien de aanvoer pas wordt gemeten nadat deze door het eerste lamellendeel is gegaan (Italianen?!) is het vaak zo dat de fan spontaan uitgaat (immers Ta is onder 30) en na enkele minuten weer aan gaat (Ta boven 30).
Met het aanschakelen gaat de fan eerst op medium en gaat dan pas lager, heel storend.
Dus ook hier gemeten aan de NTC, blijkt 3,6 kilo ohm te zijn bij Ta 30. heb er dus een weerstand van 2k2 (2200 ohm) parallel geplaatst, in het stekkertje op de print geprikt.
Afgelopen weekeind eindelijk tijd gehad om de Innova SL800 op te hangen. Klopt het dat het zwarte filter gewoon los in de behuizing zit? Deze wordt dan op zijn plek gehouden door de witte kap. De kap zit ook maar aan de 2 zijkanten vast, ik kan hem nergens in het midden vastklikken. Als je vanaf een bepaalde hoek kijkt zie je een zwarte gleuf. Voor zo'n duur product valt me dit best wel tegen eigenlijk.
:strip_exif()/f/image/IRSE1Jx0gyPSpILZp9fvU13h.jpg?f=fotoalbum_large)
@Voggy klopt. Valt mij inderdaad ook tegen. Laten we het houden op Italiaans design.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Bij mijn innova zit het met een paar magneetjes, heel bonjiorno
*knip*
[ Voor 135% gewijzigd door twain4me op 15-02-2024 22:25 . Reden: en cross posten ook niet ]
Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west
Wij gaan 4 Airleafs installeren op de bovenverdieping. We krijgen beneden vloerverwarming en we willen de verdeling in de flow tussen de kamers boven en de vloerverwarming beneden daarom kunnen sturen.
Nu heb ik een vraagje over de 2 wegkleppen V20139II. Kun je daar ook mee inregelen, of moet daar nog iets anders voor komen?
Nu heb ik een vraagje over de 2 wegkleppen V20139II. Kun je daar ook mee inregelen, of moet daar nog iets anders voor komen?
Ik zou voetventielen monteren in de airleafs, zodat je op deze manier de flow kan regelen.
Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west
En een voetventiel is een onderdeel van de V20139II, dus je hebt niets extra nodig
Komende zomer wil ik een L/W warmtepomp laten installeren van 6 kW. Woning is uit 2006 erg goed geïsoleerd en als we met de vloerverwarming 2 graadjes eraf kunnen halen dan blijft het beneden koel genoeg. Boven wil ik nog zonwering aanbrengen en dan hoop ik nog een beetje met radiatoren te kunnen koelen. Als dat t toch te warm wordt komt er in de toekomst toch misschien een fancoil.
Waar moet ik dan nu al rekening mee houden? Elektrische aansluiting, geïsoleerde leidingen en afvoerpunt voor condens. Verder nog iets?
Zou met 1 fancoil boven het trapgat zowel de 2e als de 1e verdieping goed gekoeld kunnen worden? Op iedereen kamer een fancoil is wel een flinke ingreep ik hoop dat dat niet nodig is. En is een fancoil op de plek van de bestaande radiatoren met de bestaande leidingen en koelen met water boven 18 graden ook nog een optie? Geeft dit ook wat verkoeling?
Nu wordt t maximaal 27 graden tijdens hittegolf dus er hoeft maar een paar graadjes af en ik zie er tegenop om allemaal geïsoleerde leidingen aan te leggen en netjes weg te werken voor zover dat mogelijk is.
Waar moet ik dan nu al rekening mee houden? Elektrische aansluiting, geïsoleerde leidingen en afvoerpunt voor condens. Verder nog iets?
Zou met 1 fancoil boven het trapgat zowel de 2e als de 1e verdieping goed gekoeld kunnen worden? Op iedereen kamer een fancoil is wel een flinke ingreep ik hoop dat dat niet nodig is. En is een fancoil op de plek van de bestaande radiatoren met de bestaande leidingen en koelen met water boven 18 graden ook nog een optie? Geeft dit ook wat verkoeling?
Nu wordt t maximaal 27 graden tijdens hittegolf dus er hoeft maar een paar graadjes af en ik zie er tegenop om allemaal geïsoleerde leidingen aan te leggen en netjes weg te werken voor zover dat mogelijk is.
Koelen met radiatoren wil niet substantieel.
Met vloerverwarming een beetje.
Met fancoils is het net als een airco en werkt perfect. Als ze flinke overkill zijn, dan kunnen ze stiller draaien.
1 per verdieping is goed zat, wel moeilijk om genoeg vermogen kwijt te raken zodat de warmtepomp niet gaat pendelen.
Een warmtepomp gaat cop 7 of 10 draaien om te koelen en heeft dan zo 3 tot 5kw als minimum koel vermogen.
Zonwering is wel heel belangrijk. Ik heb 2 raampjes boven, zonder zonwering 30c binnen en nu max 26c ook al is het buiten 40c. En met fancoils na een half uurtje weer 20c
Met vloerverwarming een beetje.
Met fancoils is het net als een airco en werkt perfect. Als ze flinke overkill zijn, dan kunnen ze stiller draaien.
1 per verdieping is goed zat, wel moeilijk om genoeg vermogen kwijt te raken zodat de warmtepomp niet gaat pendelen.
Een warmtepomp gaat cop 7 of 10 draaien om te koelen en heeft dan zo 3 tot 5kw als minimum koel vermogen.
Zonwering is wel heel belangrijk. Ik heb 2 raampjes boven, zonder zonwering 30c binnen en nu max 26c ook al is het buiten 40c. En met fancoils na een half uurtje weer 20c
[ Voor 17% gewijzigd door Powrskin op 28-02-2024 13:10 ]
Nukezone FTW
Interessant allemaal, Fancoils wil ik ook gaan installeren Icm WP. Koelen niet noodzakelijk ivm airco. Wellicht wel handig. Is er ervaring mee of dat goed gaat? Mn vloer en 7 graden gaat toch condensatie opleveren?
Zodra je onder het dauwpunt duikt ben je de klos met condens inderdaad. Leidingen in zicht kun je isoleren, maar vvw kan je nooit na-isoleren.Stephan 1975 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:53:
Interessant allemaal, Fancoils wil ik ook gaan installeren Icm WP. Koelen niet noodzakelijk ivm airco. Wellicht wel handig. Is er ervaring mee of dat goed gaat? Mn vloer en 7 graden gaat toch condensatie opleveren?
Fancoils zijn pure airco binnenunits maar worden gevoed door koud water ipv warmtewisselaar op koelgas. Meerdere Tweakers die zomers de vloer en radiatoren dichtzetten en vol luchtkoelen gelijk aan een airco
groot voordeel van fancoil-koeling is dat je de watertemperatuur kan varieren en dus ook het vermogen en het "gevoel" van koude wat eruit komt. een airco draait namelijk altijd op grofweg hetzelfde qua uitblaastemperatuur. met een fancoil kan je zelf kiezen welke temperatuur je wilt werken. immers hoeft je water niet zo koud te zijn als het ook niet erg warm is. niet anders dan een stooklijn voor verwarmen heb je er ook eentje voor koelen.
bijkomend voordeel is dat het ook een stuk efficienter is en "rustiger" koelt dan een reguliere airco.
als je echt ver gaat kan je ook met wat glycol erin nog veel koudere uitblaastemperaturen krijgen (dus echt vies koude lucht) dan wat een airco kan.
bijkomend voordeel is dat het ook een stuk efficienter is en "rustiger" koelt dan een reguliere airco.
als je echt ver gaat kan je ook met wat glycol erin nog veel koudere uitblaastemperaturen krijgen (dus echt vies koude lucht) dan wat een airco kan.
[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 29-02-2024 23:22 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Zijn er ook mensen met ervaring met ducted fancoils? Ik zit bijvoorbeeld te kijken naar de innova SLC serie. Ik wil verwarming/koeling voor de werkkamer/slaapkamers op de 1e verdieping. En ik zou zo'n unit prima kwijt kunnen achter het knieschot op de 2e verdieping, daar kan ik ook mooi de luchtbuizen wegwerken (plafonds liggen toch nog open ivm renovatie).
Voordeel is dat ik daar eenvoudig de condensafvoer kan regelen, en ik geen leidingwerk in de kamers zelf hoef te leggen, enkel lucht aan en afvoer in het plafond, via een rooster.
Met de SLC+ serie zou ik zelfs meerdere kamers kunnen bedienen met een enkele unit.
Echter lees ik hier niemand met zo'n opstelling. Ook de verkrijgbaarheid lijkt wat ingewikkelder (meer op bedrijfen gericht)
Voordeel is dat ik daar eenvoudig de condensafvoer kan regelen, en ik geen leidingwerk in de kamers zelf hoef te leggen, enkel lucht aan en afvoer in het plafond, via een rooster.
Met de SLC+ serie zou ik zelfs meerdere kamers kunnen bedienen met een enkele unit.
Echter lees ik hier niemand met zo'n opstelling. Ook de verkrijgbaarheid lijkt wat ingewikkelder (meer op bedrijfen gericht)
die dingen zijn de standaard in bedrijfspanden. als je ergens een plavond optentrekt komt je wel zoiets tegen.
gewoon kopen dus. simpel te installeren. al zou ik echt wel een filterbox op de inlaat zetten waar filterzakken van 30x30 cm in kan. die leven veel langer dan een filterdoekje op het inlaatrooster.
gewoon kopen dus. simpel te installeren. al zou ik echt wel een filterbox op de inlaat zetten waar filterzakken van 30x30 cm in kan. die leven veel langer dan een filterdoekje op het inlaatrooster.
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 03-03-2024 19:47 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Idrocimart voert ze (link), ik zou 's een offerte opvragen. Ik lees graag mee, want ik had hier ook wel smoel naar maar denk toch dat ik het 'eenvoudig' hou met 2x inbouw in verlaagd plafond. 1x woonkamer/keuken (open etage) en 1x op de eerste verdieping in de gang. Drukt de warmte al enorm in het algemeen, maar verspreid het nog niet zo optimaal als ducted natuurlijk..stereohead schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:44:
Zijn er ook mensen met ervaring met ducted fancoils? Ik zit bijvoorbeeld te kijken naar de innova SLC serie. Ik wil verwarming/koeling voor de werkkamer/slaapkamers op de 1e verdieping. En ik zou zo'n unit prima kwijt kunnen achter het knieschot op de 2e verdieping, daar kan ik ook mooi de luchtbuizen wegwerken (plafonds liggen toch nog open ivm renovatie).
Ik zou ook even kijken naar de ducted fancoils van panasonic en vaillant. Ik ben zelf nog steeds aan het plannen, deze staan op mijn shortlist. Vaillant is goedkoop, panasonic is aannte sturen met 0-10V als je de e-versie neemt.
Thanks, op de website staat 'product niet leverbaar', maar ik kan ze altijd eens mailen.stevenP schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:16:
[...]
Idrocimart voert ze (link), ik zou 's een offerte opvragen. Ik lees graag mee, want ik had hier ook wel smoel naar maar denk toch dat ik het 'eenvoudig' hou met 2x inbouw in verlaagd plafond. 1x woonkamer/keuken (open etage) en 1x op de eerste verdieping in de gang. Drukt de warmte al enorm in het algemeen, maar verspreid het nog niet zo optimaal als ducted natuurlijk..
Ik heb climatec ook al gemaild trouwens, maar na ruim een week nog geen reactie, ik mail naar info@climatecstore.com, in het engels, zou goed moeten gaan toch?
De plafond-inbouw versie spreekt mij ook aan, enkel moet het wel tussen de balken passen, dus de unit moet smaller zijn dan 54cm in mijn geval. De meeste unit's zijn net iets breder.
Uit de Vaillant handleiding van de console versies die ik hier heb hangen herinner ik ook een 0-10v input op zit.P5ycho schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:48:
Ik zou ook even kijken naar de ducted fancoils van panasonic en vaillant. Ik ben zelf nog steeds aan het plannen, deze staan op mijn shortlist. Vaillant is goedkoop, panasonic is aannte sturen met 0-10V als je de e-versie neemt.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
cassette, console en ducted hebben allemaal hun eigen aanstuuropties helaas.
De ducted heeft alleen H/M/L aansluiting.
De ducted heeft alleen H/M/L aansluiting.
Dit klinkt interessant. Ik zou graag mijn afgiftesysteem in 2 stukken willen verdelen:stevenP schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:11:
[...]
Zodra je onder het dauwpunt duikt ben je de klos met condens inderdaad. Leidingen in zicht kun je isoleren, maar vvw kan je nooit na-isoleren.
Fancoils zijn pure airco binnenunits maar worden gevoed door koud water ipv warmtewisselaar op koelgas. Meerdere Tweakers die zomers de vloer en radiatoren dichtzetten en vol luchtkoelen gelijk aan een airco
- Woonkamer - Alleen verwarmen met Jaga LT convectoren en zelfbouw ventilatoren
- Slaapkamers - Verwarmen en condenserend koelen. Hier kijk ik nu naar airco's en fancoils.
Bestaat er wellicht een soort verdeler, waarmee ik de woonkamer volledig kan afsluiten in de zomer? Of bestaat er wellicht een warmtepomp met 2 circuits, zoals ik dat wel eens bij een cv ketel heb gezien (vloerverwarming en gewone radiatoren)? Voor een loodgieter of installateur is dit waarschijnlijk evident, maar voor een leek niet
2x (gemotoriseerde) 2weg klep en je bent klaar. 
Die moet je dan nog even aansturen, maar je kunt ook kiezen om dat 2x per jaar met de hand te doen.
Er zijn nog zat andere oplossingen natuurlijk. Een verdeler met kleppen, een klep voor de verdeler, een klep per fancoil, etc.
Die moet je dan nog even aansturen, maar je kunt ook kiezen om dat 2x per jaar met de hand te doen.
Er zijn nog zat andere oplossingen natuurlijk. Een verdeler met kleppen, een klep voor de verdeler, een klep per fancoil, etc.
[ Voor 30% gewijzigd door P5ycho op 08-03-2024 11:11 ]
OK. Ik weet niet of ik het helemaal snap. Is dit wat je bedoelt? Uit de warmtepomp komt een hoofdleiding... die gaat naar een splitter... achter die splitter zit aan ieders kant een (gemotoriseerde) afsluiter... aan een kant zit het niet geisoleerde circuit naar de woonkamer en aan de andere kant het geisoleerde circuit naar de slaapkamers. Daarmee kunnen dus onafhankelijk de twee circuits aan/uit worden gezet. Klopt dit? En de retourleidingen van de 2 circuits mogen dan gewoon aan het einde weer samengevoegd worden?P5ycho schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:00:
2x (gemotoriseerde) 2weg klep en je bent klaar.
yup, dat is een weg naar Rome inderdaad
Je kunt ook met één gemotoriseerde twee wegklep het woonkamer circuit afsluiten. Boven wil je zowel verwarmen als koelen, dus die hoef je dan nooit af te sluiten.
Een gemotoriseerde klep in die maat is nogal aan de prijs en introduceert ook een vernauwing. Ik sluit alle vvw kringen af met Normally Open kranen op de verdeler.
Laat de vloerverwarming mee koelen tot de oppervlakte richting het dauwpunt gaat, dan gaan de kranen dicht.
De fancoils boven heb ik geen afsluiters voor zitten en staan dus altijd open, de fans gaan draaien op de kamertemperatuur.
Laat de vloerverwarming mee koelen tot de oppervlakte richting het dauwpunt gaat, dan gaan de kranen dicht.
De fancoils boven heb ik geen afsluiters voor zitten en staan dus altijd open, de fans gaan draaien op de kamertemperatuur.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
in die maat? welke maat dan?
Ik heb 2 stuks ESBE 43100200 gebruikt om te wisselen tussen CV en SWW bedrijf in mijn warmtepomp setup. Die geven echt geen flow restictie. Die kun je ook prima gebruiken voor deze toepassing.
Als het ontwerp in de basis een kogelkraan is is de restrictie te verwaarlozen als je dezelfde DN maat neemt als je buis.
Als het ontwerp in de basis een kogelkraan is is de restrictie te verwaarlozen als je dezelfde DN maat neemt als je buis.
@maarten_NL Wat kosten die normally open kleppen dan?
@P5ycho @stevenP @stereohead Ik heb eind vorig jaar de prijs opgevraagd bij idrocrimat van een Ducto Multi SLC+1000. €1650+€250 verzendkosten.
Zelf ben ik er nog niet helemaal over uit hoe ik het aan ga pakken. (Koelen en verwarmen 3 slaapkamers). Ik overweeg ook om zelf te knutselen met koelbatterijen/warmwaterbatterijen/kanaalkoelers (geen idee waarom ze die soms batterijen noemen) en een buisventilator.
@P5ycho @stevenP @stereohead Ik heb eind vorig jaar de prijs opgevraagd bij idrocrimat van een Ducto Multi SLC+1000. €1650+€250 verzendkosten.
Zelf ben ik er nog niet helemaal over uit hoe ik het aan ga pakken. (Koelen en verwarmen 3 slaapkamers). Ik overweeg ook om zelf te knutselen met koelbatterijen/warmwaterbatterijen/kanaalkoelers (geen idee waarom ze die soms batterijen noemen) en een buisventilator.
[ Voor 3% gewijzigd door Pejdref op 08-03-2024 13:14 ]
Dat is geen garantie. Ze moeten dan ook "full bore" zijn.P5ycho schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:08:
Ik heb 2 stuks ESBE 43100200 gebruikt om te wisselen tussen CV en SWW bedrijf in mijn warmtepomp setup. Die geven echt geen flow restictie. Die kun je ook prima gebruiken voor deze toepassing.
Hoe zou ik dat weten.
Waarschijnlijk nog steeds beter dan een 3wegklep, die zijn altijd restrictief.
Wil je de restrictie beoordelen, kijk dan naar de Kvs waarde. Die geeft het debiet aan in een regelklep bij een volledig open klep en een drukverschil van 1 bar. Hoger is beter.
Voor de ESBE die ik hierboven genoemd heb is Kvs 60, dus bij drukverschil van 1 bar is het debiet 60 m3/h. Dat is 16.67 L/s
.
Als je dat spul goedkoop wilt kopen, kijk dan even bij pumpendiscounter.de. 125 euro per stuk.
Wil je de restrictie beoordelen, kijk dan naar de Kvs waarde. Die geeft het debiet aan in een regelklep bij een volledig open klep en een drukverschil van 1 bar. Hoger is beter.
Voor de ESBE die ik hierboven genoemd heb is Kvs 60, dus bij drukverschil van 1 bar is het debiet 60 m3/h. Dat is 16.67 L/s
Als je dat spul goedkoop wilt kopen, kijk dan even bij pumpendiscounter.de. 125 euro per stuk.
[ Voor 11% gewijzigd door P5ycho op 08-03-2024 15:18 ]
Interessant, ben wel van het knutselen, dus ben benieuwd wat voor componenten je al geselecteerd hebt.Pejdref schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:12:
@stereohead
Ik ben er nog niet actief mee bezig, grote verbouwing dus dit soort dingen blijven het langste liggen.
Tot nog toe heb ik dit lijstje bij elkaar:
Koudwater kanaalkoeler.
Ruck kanaal ventilator met PWM regeling, zie ook:
Aansturen van een PWM/PBM Ruck ventilator via Hue Zigbee
Luchtfilterbox met filterzak ervoor zodat het stofvrij blijft.
En dan met buizen naar de luchtventielen/ruimtes.
Ik ben er nog niet actief mee bezig, grote verbouwing dus dit soort dingen blijven het langste liggen.
Tot nog toe heb ik dit lijstje bij elkaar:
Koudwater kanaalkoeler.
Ruck kanaal ventilator met PWM regeling, zie ook:
Aansturen van een PWM/PBM Ruck ventilator via Hue Zigbee
Luchtfilterbox met filterzak ervoor zodat het stofvrij blijft.
En dan met buizen naar de luchtventielen/ruimtes.
En waarom dan geen ducted fancoil? Kosten, grootte?
De keuze is nog niet gemaakt. Maar kosten spelen mee, al heb ik er nog niet goed aan gerekend. Ook de grootte/vorm, denk dat je met losse delen wat flexibeler bent daarin. En het is regelbaar op een manier die ik al snap.P5ycho schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:51:
En waarom dan geen ducted fancoil? Kosten, grootte?
Ik ben nog een beetje aan het worstelen met het leidingwerk. Ik wil de leidingen graag wegwerken in de muur, alleen een leiding van 26 mm + isolatie gaat volgens mij nooit passen. Ongeisoleerd infrezen kan ook, maar dan koelt je muur af en krijg je condens op de muur?
Hoe hebben jullie dit gedaan?
Het ligt eraan waar je het wil wegwerken, onder een raam kun je meer wegbreken dan vlak onder een balk. Misschien is een combinatie van een stuk uitslijpen (2cm kan meestal wel) en een koof/grote plint een optie?
Ongeïsoleerd gaat zeker problemen opleveren, behalve als je niet onder 17/18 graden gaat.
Ongeïsoleerd gaat zeker problemen opleveren, behalve als je niet onder 17/18 graden gaat.
starre buis is wel dunner dan flex, scheelt je toch weer paar mm. Bijvoorbeeld 32x3 is inwendig dus 26mm, maar met koper zit je op uitwendig 28mm. Ook kan je overwegen om bijvoorbeeld een maat kleiner te gaan maar wel dubbel uit te voeren. Dus 2x 26x3 PEX ipv 1x 32x3 PEX.Voggy schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:14:
Ik ben nog een beetje aan het worstelen met het leidingwerk. Ik wil de leidingen graag wegwerken in de muur, alleen een leiding van 26 mm + isolatie gaat volgens mij nooit passen. Ongeisoleerd infrezen kan ook, maar dan koelt je muur af en krijg je condens op de muur?
32x3 = inwendig 26mm -> oppervlak 5.3cm2
26x3 = inwendig 20mm -> oppervlakte 3.14cm2
20x2 = inwendig 16mm -> oppervlak 2.01cm2
Maar bovenal de vraag, wat heb je echt nodig? Het is natuurlijk wel lekker futureproof om iedere radiator in huis met 32mm te voeden maar in de praktijk is dat niet de meest handige keuze.
Ik heb de cv ketel op zolder, met als 'hoofdleiding' een 26 mm kunststof leiding. Deze heeft een aftakking van 20 mm naar de fancoil.stevenP schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:08:
[...]
starre buis is wel dunner dan flex, scheelt je toch weer paar mm. Bijvoorbeeld 32x3 is inwendig dus 26mm, maar met koper zit je op uitwendig 28mm. Ook kan je overwegen om bijvoorbeeld een maat kleiner te gaan maar wel dubbel uit te voeren. Dus 2x 26x3 PEX ipv 1x 32x3 PEX.
32x3 = inwendig 26mm -> oppervlak 5.3cm2
26x3 = inwendig 20mm -> oppervlakte 3.14cm2
20x2 = inwendig 16mm -> oppervlak 2.01cm2
Maar bovenal de vraag, wat heb je echt nodig? Het is natuurlijk wel lekker futureproof om iedere radiator in huis met 32mm te voeden maar in de praktijk is dat niet de meest handige keuze.
De 20 mm kan ik inderdaad wel onder het raam wegwerken, dan misschien toch een koofje om de hoofdleiding heen.
Ga er maar eens aan rekenen, ik verwacht dat dit gaat tegenvallen als je zelf met spullen zoiets wil samenstellen.Pejdref schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:16:
[...]
De keuze is nog niet gemaakt. Maar kosten spelen mee, al heb ik er nog niet goed aan gerekend. Ook de grootte/vorm, denk dat je met losse delen wat flexibeler bent daarin. En het is regelbaar op een manier die ik al snap.
En om alles ook technisch goed uitgerekend te hebben moet je nogal wat informatie hebben. koelvermogens bij verschillende watertemperaturen, drukverlies van componenten (luchtzijdig en waterzijdig) en vergeet de regeltechniek niet. Ik heb dat 3 jaar geleden ook gedaan. maar toen kwam het er op neer dat fancoils uit Italië beter en goedkoper waren dan zelfbouw.
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met het gebruiken van maar 1 of 2 fancoils om te koelen met een warmtepomp, zonder verdere componenten in het afgiftesysteem?
Ik lees dat actief koelen met een warmtepomp niet zonder haken en ogen is (bron). Kort door de bocht zou het er op neerkomen dat warmtepompen het beste lange runs moeten maken. Als het afgiftesysteem niet is afgestemd op het minimale/maximale vermogen van de (modulerende) warmtepomp, dan zou de warmtepomp gaan pendelen bij respecievelijk koelen en verwarmen.
In mijn geval zou het afgiftesysteem bij verwarmen groter zijn, aangezien dan Jaga's met ventilatoren meedoen in de woonkamer. Als ik ga koelen, dan staan echter alleen 1 of 2 fancoils aan op de slaapkamers. Gaat dat niet zorgen voor pendelgedrag en zou ik dan voor de slaapkamers toch niet eerder moeten kijken naar een airco? Fancoils leken mij echter net zo fijn omdat ik dan geen extra buitenunit nodig heb naast de warmtepomp.
Ik lees dat actief koelen met een warmtepomp niet zonder haken en ogen is (bron). Kort door de bocht zou het er op neerkomen dat warmtepompen het beste lange runs moeten maken. Als het afgiftesysteem niet is afgestemd op het minimale/maximale vermogen van de (modulerende) warmtepomp, dan zou de warmtepomp gaan pendelen bij respecievelijk koelen en verwarmen.
In mijn geval zou het afgiftesysteem bij verwarmen groter zijn, aangezien dan Jaga's met ventilatoren meedoen in de woonkamer. Als ik ga koelen, dan staan echter alleen 1 of 2 fancoils aan op de slaapkamers. Gaat dat niet zorgen voor pendelgedrag en zou ik dan voor de slaapkamers toch niet eerder moeten kijken naar een airco? Fancoils leken mij echter net zo fijn omdat ik dan geen extra buitenunit nodig heb naast de warmtepomp.
Alles is afhankelijk van de afgiftecapaciteit van de betreffende fancoils natuurlijk.
OK. Ik heb even de tabel van airleaf erbij gepakt:
/f/image/Ke4vOUj8uGDc6EqnfFUobo1M.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie dat de SL600, SL800 en SL1000 best een forse totale koelafgiftecapciteit hebben (tussen 2,8 en 3,7 KW). Ik neem aan dat dat op maximale fanstand is.
Klopt de beredenering dan dat een warmtepomp die naar benden kan moduleren tot 1,5 KW prima kan draaien op 1 van deze fancoils? En wat als mijn warmtepomp maar tot 2,5 KW terug kan? Dan zullen het waarschijnlijk twee fancoils moeten worden om er zeker van te zijn dat de warmtepomp niet gaat pendelen. Klopt deze manier van denken?
/f/image/Ke4vOUj8uGDc6EqnfFUobo1M.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie dat de SL600, SL800 en SL1000 best een forse totale koelafgiftecapciteit hebben (tussen 2,8 en 3,7 KW). Ik neem aan dat dat op maximale fanstand is.
Klopt de beredenering dan dat een warmtepomp die naar benden kan moduleren tot 1,5 KW prima kan draaien op 1 van deze fancoils? En wat als mijn warmtepomp maar tot 2,5 KW terug kan? Dan zullen het waarschijnlijk twee fancoils moeten worden om er zeker van te zijn dat de warmtepomp niet gaat pendelen. Klopt deze manier van denken?
Ja, dat klopt.
Pas op dat je wp misschien anders moduleert bij koelen dan verwarmen.
Pas ook op dat de tabel geldig is bij 27C ruimtetemperatuur en een aanvoertemperatuur van waarschijnlijk 7C. De delta over de fancoil moet ook kloppen, dus voldoende flow moet mogelijk zijn.
In de praktijk wil je weg van die 27C en doorkoelen tot misschien wel 23C, misschien lager. Dan is de koelcapaciteit ook lager.
Mijn wp wil minimaal 5kW leveren, dus ik moet m'n hele huis volhangen
Pas op dat je wp misschien anders moduleert bij koelen dan verwarmen.
Pas ook op dat de tabel geldig is bij 27C ruimtetemperatuur en een aanvoertemperatuur van waarschijnlijk 7C. De delta over de fancoil moet ook kloppen, dus voldoende flow moet mogelijk zijn.
In de praktijk wil je weg van die 27C en doorkoelen tot misschien wel 23C, misschien lager. Dan is de koelcapaciteit ook lager.
Mijn wp wil minimaal 5kW leveren, dus ik moet m'n hele huis volhangen
OK. Dank. Best een puzzeltje dus. Het helpt ook niet mee dat de minimale capaciteit niet altijd duidelijk staat vermeld in de specs van warmtepompen. Ik was eens naar wat Panasonic warmtepompen aan het kijken en alhoewel voor de J series warmtepompen het e.e.a. bekend is wat betreft minimale capaciteit (hier op tweakers), je al moet gaan gissen als je kijkt naar de nieuwere L all-in-one warmtepompen op propaan (ik heb een jaren 80 huis). Dit gaat voor hier off-topic, maar voor mij is wel duidelijk dat als je ook wilt koelen met een fancoil, je heel goed moet kijken naar welke warmtepomp je in huis haalt.
Dat ligt er maar net aan. Ik heb straks 15kW aan koelcapaciteit hangen, dus ik maak me nergens zorgen over. Grote fancoils, lage stand. Kan niet echt mis gaan zo.
Teveel capaciteit kan geen kwaad, te weinig wel.
Teveel capaciteit kan geen kwaad, te weinig wel.
[ Voor 13% gewijzigd door P5ycho op 13-03-2024 12:19 ]
Yes, duidelijk verhaal. Als je gemakkelijk geisoleerde leidingen kunt aanleggen dan kan dat ja, maar als je de oude leidingen wil laten liggen voor het verwarmstuk en maar een klein stukje wilt vernieuwen om te koelen op een of twee kamertjes, dan wordt dat lastiger.
Je zou kunnen proberen je vloerkoeling mee te laten draaien tijdens koeling (min 18gr aanvoertemp ivm condens) dan moet daar ook nog wel 20-25W/m2 te halen zijn.samtman schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:21:
Yes, duidelijk verhaal. Als je gemakkelijk geisoleerde leidingen kunt aanleggen dan kan dat ja, maar als je de oude leidingen wil laten liggen voor het verwarmstuk en maar een klein stukje wilt vernieuwen om te koelen op een of twee kamertjes, dan wordt dat lastiger.
Nou alles werkt, ik ben redelijk tevreden over het leidingwerk. Zojuist aangesloten op de cv alleen nu bubbelt alles. Dus hoe ontluchten jullie zo'n ding? (Innova airleaf). De handleiding zegt dat je een ventiel open moet draaien maar ik lijk deze helemaal niet te hebben? Zit ook niet onder dat stukje isolatie...
Die witte slang is de condensafvoer toch?
Edit: ja.. in dat stukje slang zit een schroefje dat zal hem zijn... volgende keer beter kijken...
:strip_exif()/f/image/jESwntGlkdcDchJHICphTeLB.jpg?f=fotoalbum_large)
Die witte slang is de condensafvoer toch?
Edit: ja.. in dat stukje slang zit een schroefje dat zal hem zijn... volgende keer beter kijken...
:strip_exif()/f/image/jESwntGlkdcDchJHICphTeLB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TBroagCNNuwzzV3sBmBkgn37.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Voggy op 15-03-2024 18:04 ]
Ik hoor die min 18c aanvoer vaker maar dat is naar mijn idee gebaseerd op een aanname?Duurzaamwarm schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:50:
[...]
Je zou kunnen proberen je vloerkoeling mee te laten draaien tijdens koeling (min 18gr aanvoertemp ivm condens) dan moet daar ook nog wel 20-25W/m2 te halen zijn.
Op basis van de luchtvochtigheid in het vorige huis ligt het dauwpunt op de hele warme dagen nog hoger, op dagen dat je wel wil koelen een stuk lager dus naar mijn idee is het monitoren van de oppervlakte temperatuur een stuk doeltreffende manier dan zomaar voor 18c aanvoer kiezen.
Ik heb beneden 80m2 vloerverwarming en boven 3 (toekomstig 4) fancoils. Het is nog even leren maar ik ga het koelvermogen boven niet limiteren omdat er beneden vv ligt. Als de vloer in de buurt van het dauwpunt komt ga ik de vv kranen dicht zetten.
Kan Daikin in de OP met de FWXV?
Mooi ding en zeer betaalbaar als je goed zoekt
:strip_exif()/f/image/Djy9fSAvGUz4y8gfi0TNX1KW.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.daikin.eu/en_...oduct.html/FWXV-ATV3.html
:strip_exif()/f/image/Djy9fSAvGUz4y8gfi0TNX1KW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 15-03-2024 19:00 ]
Lijkt wel heel erg op de fancoils van Innova en de i-LIFE2 SLIM van Climaveneta. Volgensmij hebben deze allemaal hetzelfde binnenwerk en touchscreen paneel.Technician- schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:00:
[Afbeelding]
Eens! maar dat wordt vaak wel als richtlijn aangehouden. Mijn warmtepomp regelt zelf de dauwpuntsbewaking op basis van temperatuur, luchtvochtigheid en een vooraf ingestelde temperatuurmarge.maarten_NL schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:25:
[...]
Ik hoor die min 18c aanvoer vaker maar dat is naar mijn idee gebaseerd op een aanname?
Nee worden door Daikin gemaakt in eigen huis.Duurzaamwarm schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:18:
[...]
Lijkt wel heel erg op de fancoils van Innova en de i-LIFE2 SLIM van Climaveneta. Volgensmij hebben deze allemaal hetzelfde binnenwerk en touchscreen paneel.
Heb zelf de innova en die komt niet in de buurt.
Wat is je gouden tip?Technician- schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:00:
[Afbeelding]
Voor een 100% vloerverwarmingsysteem is dauwpunt bewaking dmv de aanvoertemperatuur wel nuttig. Al denk ik dat je er meer uit kan halen als je het op basis van de echte vloertemperatuur regelt.Duurzaamwarm schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:19:
[...]
Eens! maar dat wordt vaak wel als richtlijn aangehouden. Mijn warmtepomp regelt zelf de dauwpuntsbewaking op basis van temperatuur, luchtvochtigheid en een vooraf ingestelde temperatuurmarge.
Als je ook fancoils met condensafvoer of iets hebt dan beperk je die ook in de capaciteit door de hoge aanvoertemperatuur.
mijn dauwpuntbewaking ben ik. zelf.... als het heet wordt check ik gewoon 1x in de paar dagen hoe hoog/laag het dauwpunt ligt en dan stel. ik. de stooklijn van de warmtepomp bij indien nodig. Niet heel toemomstbestendig maar voorlopig al een paar zomers prima.maarten_NL schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:25:
[...]
Voor een 100% vloerverwarmingsysteem is dauwpunt bewaking dmv de aanvoertemperatuur wel nuttig. Al denk ik dat je er meer uit kan halen als je het op basis van de echte vloertemperatuur regelt.
Als je ook fancoils met condensafvoer of iets hebt dan beperk je die ook in de capaciteit door de hoge aanvoertemperatuur.
Gewoon (laten) bestellen bij Daikin rechtstreeks.
Ik zie online dat er voorraad zat staat in Antwerpen (of waar zit dat magazijn in België)
euro's of indicatie van kosten?Technician- schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:04:
[...]
Gewoon (laten) bestellen bij Daikin rechtstreeks.
Ik zie online dat er voorraad zat staat in Antwerpen (of waar zit dat magazijn in België)
[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 16-03-2024 20:07 ]
Vraag over afschot voor condens afvoer. Kan dit ook met 0.5cm per meter?
Ik zou de buis willen aansluiten op de badkamer afvoer. Met 1cm per meter afschot is er niet voldoende hoogte over in de vloer opbouw.
Ik zou de buis willen aansluiten op de badkamer afvoer. Met 1cm per meter afschot is er niet voldoende hoogte over in de vloer opbouw.
Klopt niet, je moet FWXV hebben. Die is omkast.
De FWXM is voor inbouw.
Nou het wordt al duurder.
De FWXV type 15 (is op voorraad bij Daikin)
Is €690 bruto
Komt bij een aanslset water
En een controller
[ Voor 51% gewijzigd door Technician- op 16-03-2024 22:19 ]
super dankjewel. Ik heb ff gekeken (had niet aan wasco gedacht) en je krijgt blijkbaar standaard 15% korting op de bruto prijs. Kan die 1,5kW dus bestellen voor ~370 ex btw of 450 incl btw. Nu nog even uitzoeken of er nog een kleppenset oid nodig is en of dit inclusief controller/thermostaat isTechnician- schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:42:
[...]
Die kost bruto €439,- voor 1,5kw Wasco art 7832254
De 2.0kw is FWXM20ATV3R bruto €502,-
Daikin is ster in het maken van dikke handleidingen waar nooit instaat wat er nou precies bij zit.Fr33z schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:53:
[...]
super dankjewel. Ik heb ff gekeken (had niet aan wasco gedacht) en je krijgt blijkbaar standaard 15% korting op de bruto prijs. Kan die 1,5kW dus bestellen voor ~370 ex btw of 450 incl btw. Nu nog even uitzoeken of er nog een kleppenset oid nodig is en of dit inclusief controller/thermostaat is
Maar als ik dit document en de accessoires lijst bekijk moet je een 2wegklep set en interne controller bijkopen.
(Net zoals innova die ook vergeet dit te melden)
https://www.daikin.eu/con...e_ECPEN21-793_English.pdf
[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 16-03-2024 22:02 ]
Dit zijn inbouw units toch? Anders dan het plaatje? Verder mooie prijsTechnician- schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:42:
[...]
Die kost bruto €439,- voor 1,5kw Wasco art 7832254
De 2.0kw is FWXM20ATV3R bruto €502,-