KickSpace plintverwarming naar lagere temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-05 16:52
Veel mensen wisselen met warmtepompen naar lage temperatuur verwarming (LTV) systemen. Daarom wil ik kijken of een KickSpace aanpaspaar is om daar toch ook in mee te draaien.

Achtergrond
Een KickSpace is een kleine ventilatie convector die vaak op plaatsen wordt gebruikt waar er geen ruimte is voor een volledige radiator. Wordt bijvoorbeeld vaak in een keuken toegepast en daarom ook wel "plintverwarming" genoemd. Het apparaat is al een aantal jaren geleden ontworpen voor CV installaties, LTV was toen amper een ding. De KickSpace schakelt daarom pas in bij 43 graden en in de handleiding staat zelfs: "Voor een optimale werking worden aanvoertemperaturen van minimaal 60˚C geadviseerd".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaCoVr-E7LoIuR9XZcXVU5FrWdQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Upjf1ChqGG1eASG4T816NlK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iMpoaN2u7YirC5gQfG07LViSF4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUItZD5PcX7HAmIGRaRJ7Rst.jpg?f=fotoalbum_tile

Remeha zelf wel verder geen info geven of dit kan en verwijst naar de installateur. Installateur (Warmteservice) geeft aan geen standaard manieren te weten dat een KickSpace naar lagere temperatuur kan.

Reden topic
Kijken of we hem zelf kunnen tweaken :)

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Wat er toen nu toe voorbij kwam in andere topics aan ideeën:
Zwartoog schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:09:
[...]

Ik wil hier over een maand mee gaan spelen. Heb hem al een jaar liggen, maar moet nog leidingen trekken.

Mijn Kickspace heeft een zomer- en een winterstand. In de zomerstand blaast hij altijd. Die optie zou je met een timer kunnen gebruiken - een WP draait toch constant. Die temperatuursensor is gemaakt op gasketelstoken - even vol gas, en dus ook vol gas blazen, dan weer een uur uit.

Ik vond trouwens dat die standaardventialtor een hoop kabaal maakt - dat wil je echt niet 24/7 hebben. Denk dat ik die ga vervangen door 12V-fans, en dan op basis van lage temperatuur schakel.

Die sensor is trouwens een standaard bimetaalschakelaartie op 230V. Die kun je 1-1 vervangen door een vergelijkbaar type die op een andere temperatuur schakelt.
En
DaKo2019 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:13:
Ik heb zo'n gedrocht van een kickspace in mijn systeem. Die gaat pas aan bij 43 graden, dus grootste deel van de tijd is het een bypass. Zou ik daarvoor een pompschakelar voor vloerverwarming in kunnen zetten? Dus de schakelaar van de kickspace op altijd aan, en dan de stekker ervan in de pompschakelaar en die instellen op een lagere temperatuur? bv 35 graden?

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:58
Wij hebben zo'n ding in de keuken. Is een grotendeels open keuken, maar er ligt daar helaas geen vloerverwarming.

Als het stookseizoen eenmaal goed en wel begonnen is, zetten we de zomerstand gewoon continue aan op de lage ventilator-snelheid. En ergens in het voorjaar zetten we hem weer uit.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:15
In theorie moet het kunnen maar er blijft weinig over natuurlijk, zie afgiftetabel.
De kickspace zou op lage temperaturen moeten functioneren als ik kijk bij de technische gegevens.

https://tools.remeha.nl/w...ntverwarmingKickspace.pdf

Voorbeeld 800 model:

Temp Watt,s
20 c 747
30 c 1077
40 c 1396
50 c 1707
60 c 2012

Als die van jou het niet kan kun je kijken naar een pompschakelaar en dat ding permanent op zomerstand laten.

[ Voor 41% gewijzigd door mr_evil08 op 20-08-2023 09:54 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
Wat ik denk over de mogelijkheden die tot nu toe voorbij zijn gekomen:

Huidige temperatuur sensor vervangen
Idee waar @Zwartoog mee kwam:
"Die sensor is trouwens een standaard bimetaalschakelaartie op 230V. Die kun je 1-1 vervangen door een vergelijkbaar type die op een andere temperatuur schakelt."

Bij Conrad zie ik wel wat van deze dingen staan. 30°C sluit op 20°C, 35°C op 25°C. Zou de KickSpace het liefst al vanaf ~28 graden willen laten lopen, volgens mij kan hij dan best wat warmte kwijt. Alleen gezien de 30 sensor pas op 20 sluit dan gok ik dat hij in de winter niet meer sluit? Zou dan een 35 graden moeten worden?

Staat ook bij dat de dingen een afwijking hebben van 3-4 graden. Twijfel of dit dan wel precies genoeg is voor wat ik er mee wil? Nadeel is KickSpace open en solderen. Hoop dat ik erbij kan omdat die van mij al aansloten ligt. Wil hem liever niet loskoppelen. Voordeel is dat het systeem verder gelijk blijft en kost weinig.

Pompschakelaar
Idee waar @DaKo2019 mee kwam. KickSpace op de zomerstand zetten (altijd aan) en dan een pompschakelaar de KickSpace laten aanzetten. Sensor van de pompschakelaar koppelen aan de aanvoer leiding van de KickSpace.

Super simpele oplossing en niks hoeft open. Misschien ook wat preciezere sensor als bij de bimetaalschakelaar vervangen? Kosten rond de 40 euro. Lees wel dat pompschakelaars vaak heel traag reageren. Dat zou minder handig zijn. Iemand ervaring met een schakelaar die de boel wel vlot (binnen een minuut?) open zet?

Eigen 12V-fans
Eigen 12V fans in de voorkant plaatsen met bijvoorbeeld een HeatBooster aansturing.

Heb zelf een KickSpace KS600. De voorkant is 90mm hoog en 255mm breed. Zouden dan 2 90mm fans in kunnen of moet ergens 85mm vinden, dan zou ik er drie kwijt kunnen. Anders gewoon 3 80mm. Kosten rond de 70-80 euro denk ik, afhankelijk van welke fans je neemt.

Voordeel is dat het waarschijnlijk wat stiller is. De standaard metalen fan die in de KickSpace zit is niet de stilste. Nadeel is misschien de airflow. Zie plaatje in start post. De standaard fan duwt vrij specifiek van achter onder in een dunne schacht lucht. Of je ook goede airflow krijgt door gewoon voorin fans te duwen terwijl je de bestaande metalen fan er achterin laat zitten weet ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Ivow85 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:45:
Wij hebben zo'n ding in de keuken. Is een grotendeels open keuken, maar er ligt daar helaas geen vloerverwarming.

Als het stookseizoen eenmaal goed en wel begonnen is, zetten we de zomerstand gewoon continue aan op de lage ventilator-snelheid. En ergens in het voorjaar zetten we hem weer uit.
Ja kan natuurlijk ook :) Komt er wel wat warmte uit bij LTV? Heb je wel eens verschil tussen aanvoer en retour gemeten?

Ding maakt wel best wat lawaai en verbruikt op de laagste stand iets van 10-15watt meen ik? Heb zelf een Nibe warmtepomp waarvan ik begrijp dat die wat kortere runs maakt. Ietwat zonde dan als de KickSpace altijd loopt. Dat zou ik dan wel nadeel van deze oplossing vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
mr_evil08 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:46:
In theorie moet het kunnen maar er blijft weinig over natuurlijk, zie afgiftetabel.
De kickspace zou op lage temperaturen moeten functioneren als ik kijk bij de technische gegevens.

https://tools.remeha.nl/w...ntverwarmingKickspace.pdf

Voorbeeld 800 model:

Temp Watt,s
20 c 747
30 c 1077
40 c 1396
50 c 1707
60 c 2012

Als die van jou het niet kan kun je kijken naar een pompschakelaar en dat ding permanent op zomerstand laten.
toon volledige bericht
Als hij op 30 aanvoer er al 1000 Watt uitgooit dan zou ik daar al heel blij mee zijn. Klinkt wel als heel erg veel voor zo'n klein ding bij zo'n lage temp. Nadeel nu is dat hij gewoon niet vanzelf aangaat. Afgelopen winter getest, ding slaat echt pas boven de 43 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:00
Bij die tabel staat temperatuurverschil, dus dat zal het verschil zijn tussen de kamertemperatuur en de watertemperatuur van je verwarmingssysteem. Als het in huis 20 graden is, dan wordt het dus:

watertemperatuur warmteafgifte (Watt)
40 c 747
50 c 1077
60 c 1396
70 c 1707
80 c 2012

Het zou ook een beetje gek zijn als je met een watertemperatuur van 20 graden al kan verwarmen. De tabel gaat niet lager dan een temperatuurverschil van 20 graden, maar een eerste grove schatting is dat je met een temperatuurverschil van 10 graden ongeveer de helft haalt van wat je bij 20 graden haalt. Met een aanvoertemperatuur van 30 graden zou je dan zo'n 370 W halen (en dat klopt ook wel ongeveer met het bijna-lineaire verloop in de tabel). Dat vind ik nog steeds verrassend veel voor zo'n klein dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:45

Seafarer

XXX

KikkerMario schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:52:
Bij die tabel staat temperatuurverschil, dus dat zal het verschil zijn tussen de kamertemperatuur en de watertemperatuur van je verwarmingssysteem. Als het in huis 20 graden is, dan wordt het dus:

40 c 747
50 c 1077
60 c 1396
70 c 1707
80 c 2012

Het zou ook een beetje gek zijn als je met een watertemperatuur van 20 graden al kan verwarmen. De tabel gaat niet lager dan een temperatuurverschil van 20 graden, maar een eerste grove schatting is dat je met een temperatuurverschil van 10 graden ongeveer de helft haalt van wat je bij 20 graden haalt. Met een aanvoertemperatuur van 30 graden zou je dan zo'n 370 W halen (en dat klopt ook wel ongeveer met het bijna-lineaire verloop in de tabel). Dat vind ik nog steeds verrassend veel voor zo'n klein dingetje.
Mits de flow 340 ltr/h is. Dat is waarschijnlijk al 20 tot 30% van je warmtepomp.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Laatst online: 10:17
Ik heb zelf jaren geleden een flowswitch er tussen gezet en dan fan 'altijd aan'. Het bi-metaal voor ZLTV gaat ook aan in de zomer of gewoon een te laat aan/uit door hysterese.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

The Lord schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:15:
Ik heb zelf jaren geleden een flowswitch er tussen gezet en dan fan 'altijd aan'. Het bi-metaal voor ZLTV gaat ook aan in de zomer of gewoon een te laat aan/uit door hysterese.
Ook een idee. :) Mag ik vragen welke flowswitch je daar voor gebruikt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:58
Gerbenvl schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:13:
[...]

Ja kan natuurlijk ook :) Komt er wel wat warmte uit bij LTV? Heb je wel eens verschil tussen aanvoer en retour gemeten?

Ding maakt wel best wat lawaai en verbruikt op de laagste stand iets van 10-15watt meen ik? Heb zelf een Nibe warmtepomp waarvan ik begrijp dat die wat kortere runs maakt. Ietwat zonde dan als de KickSpace altijd loopt. Dat zou ik dan wel nadeel van deze oplossing vinden.
Ik heb er nooit aan gemeten.

Wel is duidelijk voelbaar dat er (lauw)warme lucht uit komt als de ventilator en warmtepomp aan staan.
Wij hebben een Daikin warmtepomp die hele lange runs maakt. Ons huis met spouwmuurisolatie uit 1979 is ook niet optimaal geïsoleerd, dus is er tijdens het stookseizoen altijd wel wat warmtevraag.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
Seafarer schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:28:
[...]

Ook een idee. :) Mag ik vragen welke flowswitch je daar voor gebruikt hebt?
Een kunstof DN15 exemplaar van Reichelt vandaan. Geen idee welke. Lang geleden, ander huis. Ook gebruikt voor een DHZ DBE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
The Lord schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:15:
The Lord schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:48:
Een kunstof DN15 exemplaar van Reichelt vandaan. Geen idee welke. Lang geleden, ander huis. Ook gebruikt voor een DHZ DBE.
Klinkt als een robuuste oplossing.

Heb je wat meer hints wat voor sensor je nodig hebt? Ik zie bij Conrad doorstroomsensoren vanaf 25,- tot honderden euro's per stuk. Ik heb echt geen idee waar ik naar moet kijken.

En hoe/waar heb je de kabel van de sensor aangesloten op de KickSpace?

• The Lord
Gerbenvl schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:00:
Heb je wat meer hints wat voor sensor je nodig hebt? Ik zie bij Conrad doorstroomsensoren vanaf 25,- tot honderden euro's per stuk. Ik heb echt geen idee waar ik naar moet kijken.
Zoiets, maar was van Duits merk en inderdaad iets van €25,-. Maar dit zal ook wel werken. https://webshop.domoticx....t/product&product_id=3493
En hoe/waar heb je de kabel van de sensor aangesloten op de KickSpace?
Schakelde 240VAC naar kleine 240VAC-5VDC voeding waar solid state relais aan zit die de 240VAC van de Kickspace en DIY DBE schakelt.

Oriëntatie van de switch was wel verticaal; dat is nog iets om rekening mee te houden.

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 09:27
Bij die tabel staat temperatuurverschil, dus dat zal het verschil zijn tussen de kamertemperatuur en de watertemperatuur van je verwarmingssysteem.
Ik denk eerder het verschil tussen de aanvoer- en de retourtemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

The Lord schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:33:
[...]
Zoiets, maar was van Duits merk en inderdaad iets van €25,-. Maar dit zal ook wel werken. https://webshop.domoticx....t/product&product_id=3493

[...]
Schakelde 240VAC naar kleine 240VAC-5VDC voeding waar solid state relais aan zit die de 240VAC van de Kickspace en DIY DBE schakelt.

Oriëntatie van de switch was wel verticaal; dat is nog iets om rekening mee te houden.
Voor de geduldige mens.

https://nl.aliexpress.com...3708537%21rec%21NL%21%21A

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

En een aanlegthermostaat op de cv leiding (aanvoer), zou je daar niet de fans mee kunnen schakelen?
Die thermostaten zijn instelbaar op temperatuur, ik heb het in een vorig huis gebruikt om de ventilator van de badkamer mee te schakelen met zo’n ding op de warmwaterleiding.

Van klussen krijg je grijze haren

• The Lord
fenrir schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:49:
En een aanlegthermostaat op de cv leiding (aanvoer), zou je daar niet de fans mee kunnen schakelen?
Die thermostaten zijn instelbaar op temperatuur, ik heb het in een vorig huis gebruikt om de ventilator van de badkamer mee te schakelen met zo’n ding op de warmwaterleiding.
Ik wilde iets dat in rust niks verbruikt en geen overlap in temperaturen tussen zomer en winter heeft. Helaas geen mogelijkheid stuurstroom (kabel) direct van thermostaat daar te krijgen. Vandaar keuze voor flowswitch als primaire schakelaar. Daarachter kun je dan ook temperatuur gestuurde PWM fans voor bijvoorbeeld DBE gebruiken.

• Seafarer

Seafarer

XXX

fenrir schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:49:
Geinig, dat heb ik ook al 15 jaar in de badkamer. Veel beter dan die hygro schakelaars. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkK1uGYuF3_rl5oNdQyNKIDbi9M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5LvnRrdhNFhkXIArm3pWLWWc.jpg?f=user_large

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Seafarer schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 23:05:
[...]

Geinig, dat heb ik ook al 15 jaar in de badkamer. Veel beter dan die hygro schakelaars. ;)

[Afbeelding]
Haha, ik heb had zoiets https://www.mark.nl/produ...lokken/aanlegthermostaat/

Zie niets staan mbt stroomverbruik van die dingen in de spec sheet, was ik mij destijds niet bewust. Weet nog wel dat zo’n thermostaat en een losse badkamerfan goedkoper was dan een fan met hygrosstaat.

Van klussen krijg je grijze haren

• Seafarer

Seafarer

XXX

fenrir schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 23:11:
[...]

Haha, ik heb had zoiets https://www.mark.nl/produ...lokken/aanlegthermostaat/

Zie niets staan mbt stroomverbruik van die dingen in de spec sheet, was ik mij destijds niet bewust. Weet nog wel dat zo’n thermostaat en een losse badkamerfan goedkoper was dan een fan met hygrosstaat.
verbruik is 0,0 het is gewoon een bimetaal schakelaar.

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:16
https://www.conrad.nl/nl/...25-c-1-stuk-s-419064.html
Ik heb er 1 in het verleden omgebouwd door (heel eenvoudig) de interne clickson te vervangen door bovenstaande.
Nog geen half uurtje werk.

• Tim123
Tim123 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 23:41:
Ik heb er 1 in het verleden omgebouwd door (heel eenvoudig) de interne clickson te vervangen door bovenstaande.
Edit:
Inmiddels de kickspace vervangen door een 100% elektrische variant (COP1) omdat de warmte afgifte bij 30 graden toch tegen viel.

• Tim123
Zoals @Gerbenvl gerben al poste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:00
G-addict schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:41:
Ik denk eerder het verschil tussen de aanvoer- en de retourtemperatuur.
Nee, het verschil tussen de aanvoer- en retourtemperatuur is uit te rekenen en veel kleiner.

In het document staat een stroomsnelheid van 340 liter per uur. Online vind ik dat water een soortelijke warmte heeft van 4185 J/kg/K, waarbij een kg ongeveer een liter is. Bij 30 graden "temperatuurverschil" staat bijvoorbeeld een afgifte van 1077 W en dus een verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur van

1077 W / (4186 J/ l / K) / ( 340 l / h) = 2,724 graden Celcius

https://www.wolframalpha....elvinsDifference%22%7D%7D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Ok, werkte die 35-25 schakelaar een beetje? Zou zelf liever voor de 30-20 gaan, maar ben bang dat hij dan niet meer af slaat? En kan je er een beetje handig bij om die schakelaar te vervangen als hij al in aangesloten?

Snap verder dat vermogen niet top is op lage temperaturen. Heb zelf een KS600. Dus gok dan op max ~220 Watt bij 30 aanvoer en max 467 Watt bij 40 aanvoer. Maar goed, dan loopt hij iig en alle beetjes helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gerbenvl op 27-08-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
The Lord schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:33:
[...]

Sorry, het zal aan mijn beperkte elektronica kennis liggen. Maar voor mij is dit niet helemaal te volgen hoe ik dit zou kunnen maken. De flowsensor op de aanvoer er tussen volg ik, maar dit stukje wat je dan met de bedrading van de flow sensor moet doen en wat er dan eventueel nog extra tussen moet en waar je dat op aan sluit in de KickSpace is me niet duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
Gerbenvl schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Ok, werkte die 35-25 schakelaar een beetje? Zou zelf liever voor de 30-20 gaan, maar ben bang dat hij dan niet meer af slaat? En kan je er een beetje handig bij om die schakelaar te vervangen als hij al in aangesloten?

Snap verder dat vermogen niet top is op lage temperaturen. Heb zelf een KS600. Dus gok dan op max ~220 Watt bij 30 aanvoer en max 467 Watt bij 40 aanvoer. Maar goed, dan loopt hij iig en alle beetjes helpen.
De klickson vervangen stelde niet zoveel voor. Het werkte wel, maar of de open keuken veel warmer werd weet ik niet.
Daarnaast was de totale installatie waterzijdig ingeregeld, en de kickspace niet. Hierdoor bracht hij uiteindelijk de hele installatie uit balans.
Ik kwam deze foto's nog tegen, wellicht heb je er wat aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3dR3VYm6yRI98a2dszaJtOMj84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPCYJiALRhOGN6hJc6gjqUBn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvl7P1GV28t2Gtj80q2Jaq_nP7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeHoOkkjPMRzQfUtEtaUGOgH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKufioaxmBEswKssGQXlSn_X6DU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6pVp6cTs31wZqOjIb91QfsV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Dank voor de foto's. Ik ga binnenkort even kijken of ik er bij kan als hij aangesloten ligt. Heb niet zoveel zin om hem los te halen van de leidingen, de knelfittingen moet je denk ik vervangen als deze een keer los zijn geweest?
Tim123 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:16:
Het werkte wel, maar of de open keuken veel warmer werd weet ik niet.
Het ding ziet er eigenlijk wel uit als een prachtige (kleine) (Z)LTV convector :)
Tim123 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:16:
Daarnaast was de totale installatie waterzijdig ingeregeld, en de kickspace niet. Hierdoor bracht hij uiteindelijk de hele installatie uit balans.
Lukte dit ook niet? Er zou toch gewoon een voetventiel op de retour tussen kunnen, en dan wat knijpen als al nodig? Of standaard zitten er meen ik al wat schroefjes op de slangen, maar weet niet of dat precies genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Gerbenvl schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:31:
Dank voor de foto's. Ik ga binnenkort even kijken of ik er bij kan als hij aangesloten ligt. Heb niet zoveel zin om hem los te halen van de leidingen, de knelfittingen moet je denk ik vervangen als deze een keer los zijn geweest?

[...]

Het ding ziet er eigenlijk wel uit als een prachtige (kleine) (Z)LTV convector :)

[...]

Lukte dit ook niet? Er zou toch gewoon een voetventiel op de retour tussen kunnen, en dan wat knijpen als al nodig? Of standaard zitten er meen ik al wat schroefjes op de slangen, maar weet niet of dat precies genoeg is.
toon volledige bericht
Natuurlijk had ik hem kunnen inregelen, maar ik vond de afgifte te weinig, en wou er eigenlijk geen extra tijd meer instoppen.
De knelkoppeling kan je zonder problemen weer gebruiken, desnoods even stukje schuurpapier erlangs om eventuele corrosie weg te halen.
Het inderdaad een kleine convector, helaas bij mij te klein voor LTV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
Ben voorlopig even voor een oplossing gegaan die nog niet voorbij was gekomen: een schakelbaar stopcontact.

Voor mijn warmtepomp wilde ik sowieso een losse tussenmeter plaatsen in de meterkast. Heb de DIN rail wifi meter van Homewizard geplaatst.

Heb daarbij een Homewizard Wi-Fi Energy Socket genomen. Die kan dan schakelen op de warmtepomp kWh meter. Hoe werkt het: De Kickspace op de zomerstand gezet zodat hij altijd loopt als hij stroom heeft. De socket laat ik inschakelen als de warmtepomp aan gaat (hoger verbruik dan standby), en laat hem dan 20 mins nalopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4CQq0ZWC3lby5UBK1MEqZQY0pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoxRkrmFIvPrQpsfpf1Pgz2m.jpg?f=fotoalbum_large

"Nibe AMS-6" in dit plaatje is de kWh meter van mij warmtepomp.

Mooie is zo dat de Kickspace bij hele lage temperaturen al loopt en je verder niks hoeft te knutselen. Ook start dit vrij vlot net voordat de warmte komt.

Nadeel is dat dit alleen werkt met een betaald Homewizard abo (12,- per jaar). Zelf had ik die toch al, dus niet zo'n probleem. Verder zal dit misschien niet werken als er geen internet in huis is. Dan moet ik de keuken plint weghalen en hem zelf aanzetten. Verder zal dit helaas ook gewoon doorlopen tijdens defrosts van de warmtepomp.

Met Home Assistant valt zoiets als dit vast ook te maken :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Gerbenvl op 16-09-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl

40 c 747
50 c 1077
60 c 1396
70 c 1707
80 c 2012

Toch blijf ik dit niet helemaal geloven van Kickspace :)

Ter referentie: Jaga heeft voor 1077 watt bij 50-45 een Strada Hybrid nodig van 110cm lang en dan 17cm dik. Een Kickspace is maar 57cm lang en 9cm hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Gerbenvl Beetje oude koe uit de slaat. Maar als ze positieve getallen willen noemen ga ik er vanuit dat het maximale waardes zijn aka op boost. Terwijl jij dan een Jaga op minimale stand kiest. Op max doet die 1612W of zelfs 2382 als een type 16 pakt.

Zeg niet dat de getallen misschien wat positief zijn maar vind je vergelijking ook niet zo eerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gerbenvl schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:12:
[...]

Toch blijf ik dit niet helemaal geloven van Kickspace :)

Ter referentie: Jaga heeft voor 1077 watt bij 50-45 een Strada Hybrid nodig van 110cm lang en dan 17cm dik. Een Kickspace is maar 57cm lang en 9cm hoog.
Ik blijf dat altijd raar vinden dat iets niet klopt zonder bewijs??

Die dingen zijn getest. Moet ook want anders heeft iemand die er 5 installeert in een ruimte waar dat benodigt is, een probleem heeft als ze in de winter hetvermogen niet halen.
Onderschat de lucht flow niet en de lamel afstand is de helft of nog minder van een Jaga. Breedte zegt niets over het verwarmde oppervlak wat warmte afgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Septillion schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:16:
@Gerbenvl Beetje oude koe uit de slaat. Maar als ze positieve getallen willen noemen ga ik er vanuit dat het maximale waardes zijn aka op boost. Terwijl jij dan een Jaga op minimale stand kiest. Op max doet die 1612W of zelfs 2382 als een type 16 pakt.

Zeg niet dat de getallen misschien wat positief zijn maar vind je vergelijking ook niet zo eerlijk :)
Heb bij beide de 'normale' stand gepakt. Kickspace duwt er op normale stand denk ik wel veel meer lucht doorheen. Maar ook wat meer herrie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Seafarer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:38:
[...]

Ik blijf dat altijd raar vinden dat iets niet klopt zonder bewijs??

Die dingen zijn getest. Moet ook want anders heeft iemand die er 5 installeert in een ruimte waar dat benodigt is, een probleem heeft als ze in de winter hetvermogen niet halen.
Onderschat de lucht flow niet en de lamel afstand is de helft of nog minder van een Jaga. Breedte zegt niets over het verwarmde oppervlak wat warmte afgeeft.
Ja niet klopt weet ik niet. Het is wel erg knap zoveel vermogen op zo'n lage temperatuur uit zo'n kleine unit.

Maar lamellen inderdaad heel dicht op elkaar en de flow is enorm. Wel ook best wat lawaai, maar onder het keukenblok niet zo'n ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Gerbenvl Ah ja, dat is wel de non-boost van de KickSpace. Maar dan heb je niet goed gekeken:+ Standaard stand voor de Jaga is 1169W (of 1728W voor type 16).
1077W op standaard zit je tussen een 80cm of 90cm Type 11 Jaga (35x11,5cm) (1002W vs 1154W).

• Gerbenvl
Septillion schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:40:
@Gerbenvl Ah ja, dat is wel de non-boost van de KickSpace. Maar dan heb je niet goed gekeken:+ Standaard stand voor de Jaga is 1169W (of 1728W voor type 16).
1077W op standaard zit je tussen een 80cm of 90cm Type 11 Jaga (35x11,5cm) (1002W vs 1154W).
Ik had deze uit het Jaga selectiemodel gevist:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ai4tUo9jROMXfbJ_rij18BYLrZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nomeAuRBz8CKP6CTCfC4HdCr.png?f=fotoalbum_large

Had wel op 50-45 gezet en standaard snelheid. Ik neem even aan dat de Kickspace ook met een kleine delta T werkt om zulke hoge rendementen te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Gerbenvl Ow, super handig, afwijkingen tussen de gegevens. Ik kijk naar de "Technische data" lijst onder "Info voor proffessionals" op de Jaga Strada Hybrid pagina. Als ik daar de type 15/16 van 110cm lang pak (en dan maakt het niet uit of ik de 35cm, 50cm of 65cm hoge pak) dan zie ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HG76zQDH3BzmW3eSzR4ePkrP-9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2UPYAkpas7ma4xa6CZRAa7W5.png?f=fotoalbum_large

Waarbij de type 16 dus in dezelfde ruimte nog eens 48% meer kan doen.

In die lijst komt alleen de type 11 van 90cm lang op minimale stand naar voren als 1072W. Lijkt mij dus een fout in de selectietool...

DOOHHHH, die tool kan wel exact 50 aanvoer waar ik keek naar 55 :+

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 23-11-2023 13:36 ]

• Gerbenvl
Gerbenvl schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 17:35:
Ben voorlopig even voor een oplossing gegaan die nog niet voorbij was gekomen: een schakelbaar stopcontact.
Update hierop:

Nu gewisseld naar Home Assistant met een Zigbee schakelbaar stopcontact. Kickspace staat altijd op zomerstand zodat hij via een stopcontact schakelbaar is.

Boven de 24 graden aanvoer zet ik hem aan, onder de 23 graden zet ik hem weer uit. Als mijn warmtepomp gaat ontdooien dan zet ik de Kickspace ook uit en als hij daarmee klaar is weer aan. Mijn warmtepomp hangt ook in Home Assistant, dus dat is daar bekend.

Ik heb temperatuur sensoren op de aanvoer en retour hangen van de Kickspace om waterzijdig in te regelen. Die sensoren gebruik ik nu ook om op te schakelen. Is gewoon een simpele ESP met twee temperatuur sensoren zoals het voorbeeld hier. Als je warmtepomp aanvoer temperatuur ook in Home Assistant bekend is, dan zou je het daar natuurlijk ook op kunnen doen.

Paar weken in gebruik nu, lijkt prima te werken.

Nog even waarom de andere oplossingen voor me afvielen:
  • Huidige temperatuur sensor vervangen: niet precies genoeg te sturen als je 24 aan en 23 uit wil.
  • Pompschakelaar: had gekunnen, maar twijfel of die snel genoeg reageerden.
  • Eigen 12V-fans: twijfel mbt de airflow
  • Flowswitch: mijn WP heeft een wachtstand op de pomp, plus tijdens de defrost van de buitenunit loopt de pomp ook. Kickspace zou dan altijd aan staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Gerbenvl op 23-11-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeGreen
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-03 23:36
@Gerbenvl
Ben je tevreden over de performance in de winter?
Ik ben zelf van plan ook dit apparaat te kopen en zoals jij hebt aangepast, dit ook te doen. Geen verwarming in de open keuken.
Mijn vloerverwarming (die ik nu aan het aanleggen ben) zal niet warmer worden dan 34 graden. Ik twijfel heel erg of dit voldoende warmte in de keuken zal geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

MikeGreen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:45:
@Gerbenvl
Ik ben zelf van plan ook dit apparaat te kopen en zoals jij hebt aangepast, dit ook te doen. Geen verwarming in de open keuken.
Mijn vloerverwarming (die ik nu aan het aanleggen ben) zal niet warmer worden dan 34 graden. Ik twijfel heel erg of dit voldoende warmte in de keuken zal geven...
De keuken krijgt geen vloerverwarming ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:48
Seafarer schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:34:
[...]

De keuken krijgt geen vloerverwarming ?
Ik gebruik ook een pompschakelaar voor m'n kickspace, ook in de zomerstand. Werkt stabiel in home assistent. Nadeel is natuurlijk dat hij bepaald niet geruisloos is. De mijne werkt met tuya en gaat blazen bij 25 gr aanvoer temp. Die tuya zou ik nu niet meer nemen. Ik zou nu zoeken naar eentje met Zigbee. Dat protocol biedt veel meer mogelijkheden.

[ Voor 4% gewijzigd door Jailhouse op 11-04-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeGreen
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-03 23:36
Nee, de keuken krijgt geen vloerverwarming. Er liggen te veel leidingen in de dekvloer en dat maakt het complex en risicovol om te frezen.
Er hing een radiator, maar de kunststof toevoerleiding was bijna verstopt, dus veel warmte hadden we hier al niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
MikeGreen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:45:
@Gerbenvl
Ik had de Kickspace al, maar zou hem zelf nooit kopen voor een nieuwe situatie.

Als je geen vloerverwarming kwijt kan dan zou ik kijken of je ergens een Jaga Strada of Vertiga Hybride kan hangen. De Kickspace maakt veel meer lawaai dan een Jaga en is gewoon niet bedacht voor een warmtepomp. Natuurlijk krijg je het wel aan de praat met Home Assistant, Zigbee stekker en losse temperatuur sensoren. Maar is wel een boel gedoe. Ding is zelf ook niet waterzijdig in regelbaar. Heb de leidingen nog doorgezaagd en er een instelbare kraan voorgezet.

Dus ja het werkt uiteindelijk allemaal wel. Maar het is best even wat werk.

Zou het zelf eerst eens zonder proberen als dat een mogelijkheid is. Bij mij heeft de Kickspace een maand uitgestaan tijdens de winter. Super veel verschil merkte ik ook niet. Maar dit is natuurlijk wel sterk afhankelijk van je keuken / woonkamer indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Jailhouse schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:31:
[...]

Ik gebruik ook een pompschakelaar voor m'n kickspace, ook in de zomerstand. Werkt stabiel in home assistent. Nadeel is natuurlijk dat hij bepaald niet geruisloos is. De mijne werkt met tuya en gaat blazen bij 25 gr aanvoer temp. Die tuya zou ik nu niet meer nemen. Ik zou nu zoeken naar eentje met Zigbee. Dat protocol biedt veel meer mogelijkheden.
Gebruik zelf deze van Haozee: https://nl.aliexpress.com...86.0&gatewayAdapt=glo2nld

Is ook Tuya, maar dan met Zigbee. Dus kan je met Home Assistant (ZHA) zonder Tuya cloud aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:56
Gerbenvl schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:52:
[...]

Ik had de Kickspace al, maar zou hem zelf nooit kopen voor een nieuwe situatie.

Als je geen vloerverwarming kwijt kan dan zou ik kijken of je ergens een Jaga Strada of Vertiga Hybride kan hangen. De Kickspace maakt veel meer lawaai dan een Jaga en is gewoon niet bedacht voor een warmtepomp. Natuurlijk krijg je het wel aan de praat met Home Assistant, Zigbee stekker en losse temperatuur sensoren. Maar is wel een boel gedoe. Ding is zelf ook niet waterzijdig in regelbaar. Heb de leidingen nog doorgezaagd en er een instelbare kraan voorgezet.

Dus ja het werkt uiteindelijk allemaal wel. Maar het is best even wat werk.

Zou het zelf eerst eens zonder proberen als dat een mogelijkheid is. Bij mij heeft de Kickspace een maand uitgestaan tijdens de winter. Super veel verschil merkte ik ook niet. Maar dit is natuurlijk wel sterk afhankelijk van je keuken / woonkamer indeling.
Qua werking is er weinig verschil tussen de Kickspace en de Jaga - een convector met veel lamellen en een fan. Probleem van de Kickspace is dat de fan is ontworpen voor korte tijd verwarmen, dus gaat zo'n ding vol vermogen blazen. Op mijn lijstje staat nog om de standaard fan van de Kickspace te vervangen met stille fans, zoals bij Jaga. Dat is, wanneer ik überhaupt eens toekom aan het installeren ervan. Voor een normale radiator is in de keuken geen ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Zwartoog schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:33:
[...]

Qua werking is er weinig verschil tussen de Kickspace en de Jaga - een convector met veel lamellen en een fan.
Het verschil is de afstand tussen de lamellen. Die is bij de kickspace veel kleiner dat is gedaan om toch een zo groot mogenlijk verwarmd oppervlak te krijgen. (veel lamellen)
Probleem van de Kickspace is dat de fan is ontworpen voor korte tijd verwarmen, dus gaat zo'n ding vol vermogen blazen. Op mijn lijstje staat nog om de standaard fan van de Kickspace te vervangen met stille fans, zoals bij Jaga. Dat is, wanneer ik überhaupt eens toekom aan het installeren ervan. Voor een normale radiator is in de keuken geen ruimte.
Om veel lucht tussen die lamellen door te krijgen is ook een beetje stevige fan nodig. En die maakt herrie.

Misschien kun je beter een Jaga onder die keuken kastjes leggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Seafarer schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:39:
[...]
Het verschil is de afstand tussen de lamellen. Die is bij de kickspace veel kleiner dat is gedaan om toch een zo groot mogenlijk verwarmd oppervlak te krijgen. (veel lamellen)

[...]

Om veel lucht tussen die lamellen door te krijgen is ook een beetje stevige fan nodig. En die maakt herrie.

Misschien kun je beter een Jaga onder die keuken kastjes leggen. ;)
Heb ook een Climarad Vita Convector die zo'n beetje dezelfde lamellen afstand heeft als bij de Kickspace. Maar daar zitten veel stillere Sunon MagLev fans bij. Maar goed die fans staan gewoon horizontaal en er is veel meer ruimte/oppervlakte om aan te zuigen en uit te blazen. Kickspace moet het allemaal met weinig ruimte doen, dan krijg je wat meer lawaai.

Ben er zelf inmiddels aan gewend, dus maakt me niet heel veel meer uit. Mocht hij stuk gaan dan zet ik wel liever een ondiepe wat bredere Jaga tegen de muur.

Jaga heeft volgens mij niks om onder keuken plint te gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gerbenvl schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:48:
[...]

Heb ook een Climarad Vita Convector die zo'n beetje dezelfde lamellen afstand heeft als bij de Kickspace. Maar daar zitten veel stillere Sunon MagLev fans bij. Maar goed die fans staan gewoon horizontaal en er is veel meer ruimte/oppervlakte om aan te zuigen en uit te blazen. Kickspace moet het allemaal met weinig ruimte doen, dan krijg je wat meer lawaai.

Ben er zelf inmiddels aan gewend, dus maakt me niet heel veel meer uit. Mocht hij stuk gaan dan zet ik wel liever een ondiepe wat bredere Jaga tegen de muur.

Jaga heeft volgens mij niks om onder keuken plint te gooien?
Zelfbouw bedoelde ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1971
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-11-2024
Dag,

Ik krijg mij Kickspace 500 Duo Eco niet ingeregeld.
Heb het idee dat hij het soms even doet maar al snel weer uit is.
Aangevoerde temperatuur is ook bijna niet warm.
Denk dat mij afstandsbediening het ook niet doet, althans geen verbinding maakt.
Al paar keer gereset door opnieuw te koppelen en batterijen eruit en weer er in maar blijft volgens mij niet gekoppeld.

Hoe kan ik zien of de afstandsbediening is gekoppeld?
Als de CV op 20-21 graden staat moet ik toch iets van warmte krijgen?
Op de elektra aansluiting heb ik het idee dat hij het eventjes doet, maar niet echt veel warmte geeft.

Ben zelf a technisch
Pagina: 1