Het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8-topic is een goudmijn aan informatie over Lucht/Waterwarmtepompen maar discussies over specifieke modellen kunnen nogal ondergesneeuwd raken.
Omdat er inmiddels best een aantal Tweakers een LG warmtepomp heeft geïnstalleerd, lijkt het me handig om ook een topic te hebben voor de warmtepompen van LG.
.
In dit topic is er ruimte om dingen die specifiek zijn aan de LG Therma V (monoblock) warmtepompen te bespreken. Denk aan specificaties, installatiehulp en specifieke instellingen of eigenaardigheden. Als daar behoefte aan is kunnen de niet-monoblock LG modellen ook besproken worden.
In tegenstelling tot de Panasonic monoblocks zit er geen backup heater ingebouwd.
De behuizing is IPx4 rated en kan dus tegen spatwater.
De LG PREMTB100 controller wordt meegeleverd met de R32 monoblocks. Je komt in het installateursmenu door als je het settings-tandwiel in beeld hebt het pijltje naar boven in te drukken. De toegangscode komt overeen met de vier cijfers van de firmwareversie die onderaan in beeld staan.
De bottleneck is hier het regelgedrag en de grootte van de verdamper. Voor zover we hebben kunnen ontdekken is er geen verschil tussen de 7kW en 9kW. Het is te verwachten dat ook de 5kW unit exact hetzelfde is. Het verschil in vermogen tussen de drie units is waarschijnlijk niet zo groot als de sprong van 5-7-9 doet vermoeden.
Idle stroomverbruik is rond de 8-14W.
Domosapiens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Omdat er inmiddels best een aantal Tweakers een LG warmtepomp heeft geïnstalleerd, lijkt het me handig om ook een topic te hebben voor de warmtepompen van LG.
Panasonic monoblock bezitters:
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1.
Vaillant aroTHERM bezitters:
Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringenIn dit topic is er ruimte om dingen die specifiek zijn aan de LG Therma V (monoblock) warmtepompen te bespreken. Denk aan specificaties, installatiehulp en specifieke instellingen of eigenaardigheden. Als daar behoefte aan is kunnen de niet-monoblock LG modellen ook besproken worden.
Buitenunits
De LG Therma V R32 monoblocks zijn verkrijgbaar in 5, 7 en 9 kW met enkele fan/enkelfase en 12, 14 en 16 kW met dubbele fan en een keuze tussen enkelfase of driefase. Ze zijn scherp geprijsd en geven volgens de specificaties hun volledige vermogen af tot -7˚ bij een watertemperatuur tot 60˚. In de praktijk blijkt dat echter niet haalbaar, zeker rondom het vriespunt waarbij de unit snel dichtvriest.In tegenstelling tot de Panasonic monoblocks zit er geen backup heater ingebouwd.
De behuizing is IPx4 rated en kan dus tegen spatwater.
Foto's
Aanschaf
Ik heb mijn LG Therma V R32 7kW unit gekocht bij eMundia in Slovenië. De communicatie verliep via email prima in het Engels. Betaling ging vooraf via bankoverschrijving en het transport liep gesmeerd.Installatie
Installatie van de LG monoblocks is eenvoudig. Achterop zitten twee 1" buitendraad aansluitingen voor het CV-water. Verder heeft de unit stroom nodig (er wordt een 23A groep gespecificeerd maar ik gebruik een gewone 16A groep) en moet er een (meegeleverd) kabeltje naar de thermostaat (meegeleverd) worden getrokken. Als dat allemaal aangesloten en gevuld is is de unit verder plug-and-play: na een paar minuten komt er warm water uit de uitgaande leiding.ISDE subsidie
@Noord27 is op onderzoek uitgegaan waarom de U43 5, 7 en 9kW worden geclassificeerd als 5kW voor het subsidiebedrag. De importeur heeft het vermogen zo doorgegeven dus voor alledrie de modellen in 2020 in aanmerking voor € 1800 ISDE subsidie (€ 2700 in 2022). De vernieuwde U44 modellen worden geclassificeerd als 6kW en komen in 2022 in aanmerking voor € 2850 subsidie.Thermostaat/controller
De LG PREMTB100 controller wordt meegeleverd met de R32 monoblocks. Je komt in het installateursmenu door als je het settings-tandwiel in beeld hebt het pijltje naar boven in te drukken. De toegangscode komt overeen met de vier cijfers van de firmwareversie die onderaan in beeld staan.
Observaties
In mijn geval begint het eerste stookseizoen met de LG 7kW net. Gaandeweg komen we hopelijk meer te leren over het gedrag.Update 2022
Ik verwarm mijn huis met overbemeten radiatoren. Aan aanvoerwater van 35˚C heb ik genoeg maar ik heb weinig buffercapaciteit. Onder de -5˚C en boven de 5˚C werkt de unit in mijn situatie perfect. Na twee winters met de LG HM071M.U43 valt vooral het vermogen rondom het vriespunt tegen. De unit start na een defrost op vol vermogen op om weer snel dicht te vriezen. Door die defrosts wordt het gemiddelde vermogen van 7 kW niet gehaald.De bottleneck is hier het regelgedrag en de grootte van de verdamper. Voor zover we hebben kunnen ontdekken is er geen verschil tussen de 7kW en 9kW. Het is te verwachten dat ook de 5kW unit exact hetzelfde is. Het verschil in vermogen tussen de drie units is waarschijnlijk niet zo groot als de sprong van 5-7-9 doet vermoeden.
Idle stroomverbruik is rond de 8-14W.
Tweakers met een LG warmtepomp
- @David (Arnhem): LG HM071M.U43 uit Slovenië (eMundia)
- @Noord27: LG HM071M.U43 uit Italië (Climaway)
- @joep2020: LG HM091M.U43 met driewegklep en 300l boilervat
- @Huupke: LG 12kW split
- @JanAllElectric: LG Therma V HM091M.U43 en Atlantic V3 200l warmtepompboiler
- @Cees-JanH: LG Therma V HM091M.U43
- @arjanrr: LG Therma V HM091M.U43 met driewegklep en boilervat
- @El BodhisatvaLG 9KW R32 Monobloc uit Italie en Atlantic V4 warmtepompboiler
- @FOHendriksLG Therma V HM091M.U43 gekocht bij eMundua uit Slovenië.
- @tolunaygul12LG Therma V HM091MR.U44
- @hupie679 (omg. Hilversum): 7kw Monoblok
- @Paul Joosten(omg. Veendam): HM163MR.U33
- @marchel001(Zevenaar) LG THERMA V HM091MR.U44 (aanleunwoning), LG THERMA V HM121MR. U34 (woonhuis)
- @GeorgeUT(omg. Holten) LG HM071M.U43 aangesloten op een OEG combi zonneboiler 516000572 400L
Referenties
Domosapiens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"Domosapiens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
[Voor 14% gewijzigd door David op 20-03-2023 12:13]