Toon posts:

LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 2 3 ... 79 Laatste
Acties:

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:03
Het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8-topic is een goudmijn aan informatie over Lucht/Waterwarmtepompen maar discussies over specifieke modellen kunnen nogal ondergesneeuwd raken.

Omdat er inmiddels best een aantal Tweakers een LG warmtepomp heeft geïnstalleerd, lijkt het me handig om ook een topic te hebben voor de warmtepompen van LG.
Panasonic monoblock bezitters:
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1
.
Vaillant aroTHERM bezitters:
Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

In dit topic is er ruimte om dingen die specifiek zijn aan de LG Therma V (monoblock) warmtepompen te bespreken. Denk aan specificaties, installatiehulp en specifieke instellingen of eigenaardigheden. Als daar behoefte aan is kunnen de niet-monoblock LG modellen ook besproken worden.
Buitenunits
De LG Therma V R32 monoblocks zijn verkrijgbaar in 5, 7 en 9 kW met enkele fan/enkelfase en 12, 14 en 16 kW met dubbele fan en een keuze tussen enkelfase of driefase. Ze zijn scherp geprijsd en geven volgens de specificaties hun volledige vermogen af tot -7˚ bij een watertemperatuur tot 60˚. In de praktijk blijkt dat echter niet haalbaar, zeker rondom het vriespunt waarbij de unit snel dichtvriest.

In tegenstelling tot de Panasonic monoblocks zit er geen backup heater ingebouwd.

De behuizing is IPx4 rated en kan dus tegen spatwater.
Foto's

Aanschaf
Ik heb mijn LG Therma V R32 7kW unit gekocht bij eMundia in Slovenië. De communicatie verliep via email prima in het Engels. Betaling ging vooraf via bankoverschrijving en het transport liep gesmeerd.
Installatie
Installatie van de LG monoblocks is eenvoudig. Achterop zitten twee 1" buitendraad aansluitingen voor het CV-water. Verder heeft de unit stroom nodig (er wordt een 23A groep gespecificeerd maar ik gebruik een gewone 16A groep) en moet er een (meegeleverd) kabeltje naar de thermostaat (meegeleverd) worden getrokken. Als dat allemaal aangesloten en gevuld is is de unit verder plug-and-play: na een paar minuten komt er warm water uit de uitgaande leiding.
ISDE subsidie
@Noord27 is op onderzoek uitgegaan waarom de U43 5, 7 en 9kW worden geclassificeerd als 5kW voor het subsidiebedrag. De importeur heeft het vermogen zo doorgegeven dus voor alledrie de modellen in 2020 in aanmerking voor € 1800 ISDE subsidie (€ 2700 in 2022). De vernieuwde U44 modellen worden geclassificeerd als 6kW en komen in 2022 in aanmerking voor € 2850 subsidie.
Thermostaat/controller

De LG PREMTB100 controller wordt meegeleverd met de R32 monoblocks. Je komt in het installateursmenu door als je het settings-tandwiel in beeld hebt het pijltje naar boven in te drukken. De toegangscode komt overeen met de vier cijfers van de firmwareversie die onderaan in beeld staan.
Observaties
In mijn geval begint het eerste stookseizoen met de LG 7kW net. Gaandeweg komen we hopelijk meer te leren over het gedrag.
Update 2022
Ik verwarm mijn huis met overbemeten radiatoren. Aan aanvoerwater van 35˚C heb ik genoeg maar ik heb weinig buffercapaciteit. Onder de -5˚C en boven de 5˚C werkt de unit in mijn situatie perfect. Na twee winters met de LG HM071M.U43 valt vooral het vermogen rondom het vriespunt tegen. De unit start na een defrost op vol vermogen op om weer snel dicht te vriezen. Door die defrosts wordt het gemiddelde vermogen van 7 kW niet gehaald.

De bottleneck is hier het regelgedrag en de grootte van de verdamper. Voor zover we hebben kunnen ontdekken is er geen verschil tussen de 7kW en 9kW. Het is te verwachten dat ook de 5kW unit exact hetzelfde is. Het verschil in vermogen tussen de drie units is waarschijnlijk niet zo groot als de sprong van 5-7-9 doet vermoeden.

Idle stroomverbruik is rond de 8-14W.
Tweakers met een LG warmtepomp
  • @David (Arnhem): LG HM071M.U43 uit Slovenië (eMundia)
  • @Noord27: LG HM071M.U43 uit Italië (Climaway)
  • @joep2020: LG HM091M.U43 met driewegklep en 300l boilervat
  • @Huupke: LG 12kW split
  • @JanAllElectric: LG Therma V HM091M.U43 en Atlantic V3 200l warmtepompboiler
  • @Cees-JanH: LG Therma V HM091M.U43
  • @arjanrr: LG Therma V HM091M.U43 met driewegklep en boilervat
  • @El BodhisatvaLG 9KW R32 Monobloc uit Italie en Atlantic V4 warmtepompboiler
  • @FOHendriksLG Therma V HM091M.U43 gekocht bij eMundua uit Slovenië.
  • @tolunaygul12LG Therma V HM091MR.U44
  • @hupie679 (omg. Hilversum): 7kw Monoblok
  • @Paul Joosten(omg. Veendam): HM163MR.U33
  • @marchel001(Zevenaar) LG THERMA V HM091MR.U44 (aanleunwoning), LG THERMA V HM121MR. U34 (woonhuis)
  • @GeorgeUT(omg. Holten) LG HM071M.U43 aangesloten op een OEG combi zonneboiler 516000572 400L
Wil je opgenomen worden in deze lijst, stuur dan even een DM of plaats een reactie in dit topic. Als je geen bezwaar hebt dat medetweakers uit de buurt contact met je opnemen mag je je woonplaats erbij vermelden.
Referenties
Domosapiens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Domosapiens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

[Voor 14% gewijzigd door David op 20-03-2023 12:13]

Dato DUO synth voor twee

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:02
-checkt in-

7kW uit Italië.

Maar over 3-4 maanden ex-eigenaar. Huis met deze WP is verkocht. ;)

WAF wil toch wel graag een product ondersteund door een lokale WP-expert. Zo dat er niet in de toekomst eventueel met vingers gewezen kan worden naar de (buitenelandse) leverancier vanuit de installateur en vice versa.

;)

[Voor 52% gewijzigd door Noord27 op 10-09-2020 16:31]

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 18:06
Check-in met mijn 12kW split LG.

Wellicht handiger om ook de split informatie hier te delen gezien het menu en veel settings hetzelfde is. Ook de onderdelen de bediening zijn nagenoeg hetzelfde.

Bij mij zit er overigens wel een bachup heater in en die gaat helaas altijd aan bij een DHW/SWW run behalve bij een legionella run 8)7

[Voor 25% gewijzigd door Huupke op 10-09-2020 18:06]

i7 920 @ 4.2GHz || MacBook Pro 2017 || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 7280 Wp || WP: 12kW LG

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:59
Ik heb zelf de 9kW monobloc versie, ook gehaald bij Emundia uit Slovenie.
Misschien is het ook interessant om toe te voegen of mensen ook een SWW hebben gekoppeld, want dat maakt de installatie etc. weer iets anders, en evt. ook of mensen nog een zoneregeling of naregeling hebben geinstalleerd?

Hoe hebben jullie trouwens de stooklijn bepaald? En welke settings hebben jullie gekozen voor het opwarmen van SWW?

p.s) super fijn dat je deze topic start!
p.s.s) Link naar handleiding kan evt makkelijk zijn, deze is namelijk niet zomaar ergens te vinden (tenminste, niet door mij): https://manualzz.com/doc/...051m.u43-installatie-gids

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:14
Check-in met LG Therma V HM091M.U43.

Ook gekocht bij Emundia naar alle tevredenheid. Ik heb geen back-up element en gebruik de LG ook niet voor SWW. Voor SWW heb ik een 200L Atlantic V3.

Staat op balkon ca 2mtr van 28 mm ringleiding CV. Ik heb ca 50M2 vloerverwarming en 6 jaga's met zelfbouw DBE's.

In de warme weken gebruikt voor koeling. Ermee gestopt vanwege te veel condensvorming.

sinds 1-9 gaat WP 's nachts soms aan. AI staat op 21 graden kamertemp.

Als je er vanuit gaat dat de pomp ca 75 Watt gebruikt dan kan de WP aardig terugmoduleren.

Met AI 0 (= 21 graden kamertemp bij mij) gaat de WP door tot ca 22,5 graden. Vanaf vandaag 's nachts AI -1 proberen.

Mijn stooklijn gaat van 23 C watertemp bij 18 C buitentemp tot 45 C watertemp bij -7 C buitentemp. Dit gebaseerd op mijn ervaring Elga gecombineerd met CV-ketel de afgelopen seizoenen.

PS: ik heb de binnenkant flink met armaflex beplakt.

[Voor 9% gewijzigd door JanAllElectric op 10-09-2020 22:35]

Panasonic TCAP 12Kw J-versie+ Atlantic v3 200L + 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE + 5280Wp + Heishamon, Home Assistant/Node-Red/Grafana/InfluxDB + KIA EV6 77kW RWD

• David
Hoe stel je de AI in op een bepaalde kamertemperatuur? Ik kan alleen plussen of minnen instellen.

Dato DUO synth voor twee

• JanAllElectric
David schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:11:
Hoe stel je de AI in op een bepaalde kamertemperatuur? Ik kan alleen plussen of minnen instellen.
In het installateurmenu (ik heb versie 3055) kan je dat instellen: watertemp, buitentemp en kamertemp:

Daarna kan je met + en - bijstellen met app of controller

in de controller zelf zijn dit de opties:

[Voor 26% gewijzigd door JanAllElectric op 10-09-2020 22:20]

Panasonic TCAP 12Kw J-versie+ Atlantic v3 200L + 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE + 5280Wp + Heishamon, Home Assistant/Node-Red/Grafana/InfluxDB + KIA EV6 77kW RWD

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:38
Huupke schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:03:
Check-in met mijn 12kW split LG.

Wellicht handiger om ook de split informatie hier te delen gezien het menu en veel settings hetzelfde is. Ook de onderdelen de bediening zijn nagenoeg hetzelfde.

Bij mij zit er overigens wel een bachup heater in en die gaat helaas altijd aan bij een DHW/SWW run behalve bij een legionella run 8)7
Kan je eens kijken bij de switches hoe die staan?
En dat met name option switch 2 en dan 6 en 7.

• Cees-JanH
  • Laatst online: 20:38
Check-in met LG Therma V HM091M.U43

Ook bij mij gaat hij bijna in gebruik. 106 m2 vloerverwarming met 8 fancoils in diverse ruimtes.

Ik heb veel in te regelen straks, wil gaan beginnen met een vaste aanvoer van 30 graden,op de vloer heb ik thermostaten/motortjes, 12 groepen in 5 zones met eigen temperatuur.

De fancoils hangen in de slaapkamers en staan waterzijdig altijd open (hoeveel warmte geeft dit?)de fan wordt per ruimte/thermostaat) bediend.

Als we weer gaan koelen kan ik dus alle vloerzones dichtzetten/op 18 graden begrenzen, de fancoils krijgen dan water van 5-10 graden (proberen).

Vooralsnog nu de laatste leidingen plaatsen en dan kan gaan draaien.

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 18:06
Ramon_1984 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:19:
[...]

Kan je eens kijken bij de switches hoe die staan?
En dat met name option switch 2 en dan 6 en 7.
Heb daar alle standen al geprobeerd maar geen verschil. Elektrisch vermogen gaat naar 5700W terwijl tijdens een legionella run of tijdens koelen het vermogen onder de 3100W blijft.

i7 920 @ 4.2GHz || MacBook Pro 2017 || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 7280 Wp || WP: 12kW LG

• arjanrr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-03 10:01
Check-in met LG Therma V HM091M.U43 eveneens uit slovenie
Ben momenteel bezig met het kopen van een boiler en zal deze binnenkort gaan installeren.
Boiler: https://www.g2-energy-sys...-300-400-500-l-liter.html

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Hoe is het geluid van deze LG's? Als ik de leaflet specs vergelijk met de Panasonic's vermelden ze beide 60 dB, maar hebben de Pana's een 'stille stand' van 55 dB. Die kan ik in de manual van LG niet terugvinden.

www.opnaargasloos.nl: 8150Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• JanAllElectric
lbreman schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:52:
Hoe is het geluid van deze LG's? Als ik de leaflet specs vergelijk met de Panasonic's vermelden ze beide 60 dB, maar hebben de Pana's een 'stille stand' van 55 dB. Die kan ik in de manual van LG niet terugvinden.
Je kan silent mode instellen voor bepaalde tijden. dan 58dB (of 50dB?)

Ik moet op dit moment echt naar de fan kijken om "te horen" of de LG aanstaat. Maar ja nog geen winter natuurlijk.

NB: ik heb op de behuizing aan de binnenkant armaflexplaten geplakt. De compressor kan ik nu zelfs niet horen. Alleen de fan zelf

Uit het manual dat ik ooit ben tegengekomen:

[Voor 23% gewijzigd door JanAllElectric op 11-09-2020 20:53]

• David
Als de unit > 1,5kW trekt hoor ik hem best duidelijk, zeker de diepe brom van de compressor die niet weg is in de stille modus. Hier geen extra geluidsisolatie overigens; alleen een stel dikke rubber voeten onder de unit.

Ik heb de Panasonic en de LG nooit naast elkaar gehoord (kan dat ergens?) maar subjectief zou ik zeggen dat de Panasonic stiller is. Het koude seizoen moet nog beginnen. Misschien kan @thido er over een tijdje wat licht op schijnen. Hij heeft zijn 5 kW Panasonic vervangen door de 7kW LG.

Dato DUO synth voor twee

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:38
David schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:00:
Als de unit > 1,5kW trekt hoor ik hem best duidelijk, zeker de diepe brom van de compressor die niet weg is in de stille modus. Hier geen extra geluidsisolatie overigens; alleen een stel dikke rubber voeten onder de unit.

Ik heb de Panasonic en de LG nooit naast elkaar gehoord (kan dat ergens?) maar subjectief zou ik zeggen dat de Panasonic stiller is. Het koude seizoen moet nog beginnen. Misschien kan @thido er over een tijdje wat licht op schijnen. Hij heeft zijn 5 kW Panasonic vervangen door de 7kW LG.
@thido heeft wel zijn mooie lg wel ingepakt met " lowbudget >:) " armaflex .

In mijn vorige woning had ik een F serie panasonic, en die was echt heel stil.
Hoe stil de nieuwe J serie dat weet ik niet

• joep2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-02 22:03
Check-in met LG Therma V HM091M.U43 uit.... Slovenie!

Tevens daar een 300l boilervat, 2weg kogelklep en 3weg vlinderklep(van schande en schade wordt men wijs) besteld.

We hebben een omgekeerd huis, met op de eerste verdieping (~100m2 vloerverwarming) de woonlaag. Beneden nog oude radiatoren, welke op den duur vervangen worden door vloerverwarming.

LG staat naast het stookhok, dus makkelijk aangesloten op 28mm koper. 2weg klep om beneden niet hoeven koelen (zomers slapen we gewoon onder een dunne deken, want half onder de grond).

Verder een 3weg vlinderklep voor DHW... dat was een slecht idee. De klep heeft een maximale interne druk van 1 bar, waardoor deze CV water lekte naar het DHW vat. Ik verwarmde mijn huis effectief met DHW buffer. Nu opgelost met een kogelklep.

Stroomlijn moeten we over twee maanden maar eens uitproberen. Vooralsnog gaat hij 6uur sochtends aan, doet een uur z'n ding, en bouwt langzaam af als de temperatuur buiten toeneemt. Laat de herfst maar komen!

DHW is 50 graden, waarbij de LG lekker ligt te stampen. Eerder wel resonantie gehad in huis via trillingen in de grond. Met wat extra rubber onder de poten was dat weg.

• Noord27
Heeft er iemand toevallig de volledige specificaties beschikbaar? Dus een lijst met COP waardes bij diverse buitentemperaturen.

Voorlopig koopcontract is getekend en uitzoeken van nieuwe WP installatie kan al langzaam aan beginnen. Opstelling boilervat wordt nog de grootste uitdaging.

Zoals het er nu voor staat toch weer een monobloc van LG. Specificaties zijn gewoon erg goed als je naar vermogen bij lagere temperaturen kijkt, alsmede de COP waardes. Zit nu met een scheef oog te kijken naar de 12kW icm een 3-weg klep en boiler van 300 liter. Eventueel een buffervat om start/stops te voorkomen.

WP: HM123M.U33 (12kW monobloc, 400V)
Boilervat: HT 300 ERM (300 liter)
Buffervat: WPPS 130 WM (130 liter).

[Voor 43% gewijzigd door Noord27 op 12-09-2020 10:26]

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:04

thido

Tilburg

Zo, laat ik hier dan ook maar inchecken :-)
Ik heb van het voorjaar mijn pana 5kW verkocht en een LG 7kW ervoor terug gezet.
Iemand al wij geworden uit wat de antifreeze setting precies doet?
Het manual zegt dit erover:
'Anti-freeze temperature setting is available in installer mode.
It prevents frostbite from happening. In the range of -25 to -5 degree celsius'
Met als opmerking:
'To use this function, the antifreeze short pin must be open and switch No.2 in Option SW 3must be on'
Ben benieuwd wat hij precies doet daarmee.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• JanAllElectric
thido schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:28:
Zo, laat ik hier dan ook maar inchecken :-)
Ik heb van het voorjaar mijn pana 5kW verkocht en een LG 7kW ervoor terug gezet.
Iemand al wij geworden uit wat de antifreeze setting precies doet?
Het manual zegt dit erover:
'Anti-freeze temperature setting is available in installer mode.
It prevents frostbite from happening. In the range of -25 to -5 degree celsius'
Met als opmerking:
'To use this function, the antifreeze short pin must be open and switch No.2 in Option SW 3must be on'
Ben benieuwd wat hij precies doet daarmee.
Voor zover ik dat snap heeft het te maken met de hoeveelheid antivries in het systeem (sw no 2 in option SW 3 geeft aan dat antivries is toegevoegd). Het houdt dan rekening met het mogelijke "bevriespunt". Ik neem aan dat het met de pompsetting te maken heeft. bv boven de bevriestemperstuur pomp normaal, onder de bevriestemperatuur pomp continue.

Helaas wordt er weinig echt uitgelegd over de werking in het manual. Daarom is dit forum zo fijn. _/-\o_

Ik heb zelf geen antivries toegevoegd. Ik ga de pomp setting zo zetten dat kan op bevriezing als bij uit/standby stand niet groot is. Eventueel continue. Ik heb wel een VORSTBEVEILIGINGSKLEP geinstalleerd. Mocht de watertemp ooit beneden 4 graden komen opent deze en gooit het water eruit.

[Voor 13% gewijzigd door JanAllElectric op 12-09-2020 10:10]

• arjanrr
Wat voor drieweg klep hebben jullie gebruikt , in manual gaat het over een spdt type , wat is jullie ervaring ?

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:22:
WAF wil toch wel graag een product ondersteund door een lokale WP-expert. Zo dat er niet in de toekomst eventueel met vingers gewezen kan worden naar de (buitenelandse) leverancier vanuit de installateur en vice versa.

;)
LG Nederland neemt de garantie over. Die van ons kwamen uit Spanje, incl. een monoblock die inmiddels weg is, met een dikke firmware bug waardoor hij niet moduleerde (zowel de splits als de mono's). Ik heb LG NL genoeg over de vloer gehad voor de diagnose en het helpen daarbij. Vriendelijke lui :)
Noord27 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:28:
Zoals het er nu voor staat toch weer een monobloc van LG. Specificaties zijn gewoon erg goed als je naar vermogen bij lagere temperaturen kijkt, alsmede de COP waardes. Zit nu met een scheef oog te kijken naar de 12kW icm een 3-weg klep en boiler van 300 liter. Eventueel een buffervat om start/stops te voorkomen.
Vloeken in de kerk hier natuurlijk, maar ik heb zelf niet zonder reden de monoblock eruit gedaan. De splitunit geeft minder kopzorgen als het gaat om potentieel bevriezen van het systeem en is niet dramatisch veel moeilijker te installeren (gegloeide koper leiding buigt makkelijk, flaren is geen rocket science en het vacuumeren van het systeem is met een pompje - hoewel niet geheel volgens de regels - prima zelf te doen).

Als ik nog een keer moest kiezen werd het uberhaupt geen LG. Hardwarematig werkt het na een hoop gezeik rondom firmwareupdates nu verder goed, service was netjes, maar de software in de units is uit het jaar kruik. Het feit dat ze jaren inverters hebben geleverd die niet inverten gaf ook niet veel vertrouwen. De handleidingen zijn matig op zijn best.

Ik heb inmiddels ook een zelf Mitsubishi airco geinstalleerd en dat zit net even wat beter in elkaar. Niet perfect, wel beter.

@Noord27 Webwinkel was destijds https://tuclimatizaciononline.es/

[Voor 51% gewijzigd door neographikal op 12-09-2020 12:03]

Op zoek naar software/integratie-architect?

• Noord27
@neographikal

Vanuit welke Spaanse winkel?

Edit @neographikal Welk merk/type unit gebruik je nu en komt bij dezelfde Spaanse winkel vandaan? Ik heb alle opties nog open natuurlijk..

Potentiële bevriezing van een monobloc is makkelijk te voorkomen door een vorstbeveiligingsklep te monteren toch? Klepet temperatuur sensor welke open gaat bij +4 Celsius, om zo de druk uit het systeem te halen?

[Voor 96% gewijzigd door Noord27 op 12-09-2020 14:06]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:48
Noord27 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:58:
Potentiële bevriezing van een monobloc is makkelijk te voorkomen door een vorstbeveiligingsklep te monteren toch? Klepet temperatuur sensor welke open gaat bij +4 Celsius, om zo de druk uit het systeem te halen?
Water onder druk blijft langer vloeibaar, dit zou ik dus juist niet doen.
Maar blijkbaar is dat effect maar 0,03C of ik begrijp water fase diagram niet goed. :?

• JanAllElectric
Dapdodo schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:06:
[...]

Water onder druk blijft langer vloeibaar, dit zou ik dus juist niet doen.
Maar blijkbaar is dat effect maar 0,03C of ik begrijp water fase diagram niet goed. :?
Dit is alleen voor een noodgeval als de stroom langere tijd zou uitvallen. Normaliter blijft de watertemperatuur ver boven 4 graden. Als je geen glycol wilt gebruiken vind ik wel dat je een vorstbeveiligingsklep (of handmatige aftap) zou moeten hebben.

[Voor 26% gewijzigd door JanAllElectric op 13-09-2020 10:22]

• El Bodhisatva
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-02 19:47
Check in

LG 9KW R32 Monobloc uit Italie.

Zelf geinstalleerd in februari dit jaar en in bedrijf laten stellen door een installateur. Ik gebruik hem alleen voor verwarming. Warmwater wordt verzorgt door een Atlantic v4 Warmtepompboiler.
Tot dusver erg tevreden met de prestaties van de LG. De handleiding zou beter kunnen. Ook het aansluiten van de controller vond ik nogal omslachtig omdat het stekkertje in de pomp op de meest onmogelijke plek zit. Meerdere keren contact gehad met LG support over vraagstuk ISDE subsidie en het hoe en waarom dit voor 5/7 en 9 KW hetzelfde is.Ben destijds goed geholpen en uitgebreid geinformeerd.

Fijn dat er nu een speciaal topic is opgestart om info en ervaringen met deze pompen te delen.

LG Therma-V R32 9KW Monobloc, Atlantic Explorer V4, SolarEdge 3500DC, 3100KW AEG Full-Black Solarpanels, Raspberry P1 Monitor

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 07:10
Kun je iets toelichten over de uitkomst van de subsidie voor een 9kw?

En welke shop ben je geslaagd, hoeveel verzendkosten?

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Noord27
@Gieliovd520 Ik heb contact gehad met de RVO en die gaan uit van een bepaalde opgegeven waarde vanuit de fabrikant. Die heeft bij de 5-7-9kW dezelfde waarde op dat specifiek punt opgegeven helaas. Vandaar de €1800,- subsidie op de single-fan uitvoering van de LG monobloc.

Zit nu zelf met een scheef oog te kijken naar een 12kW. Dus met 2 fans. Die houd zeer goed zijn vermogen vast met goede COP's. Subsidie is €2300,-. De 3-fase uitvoering kost minder als €4000,- excl. verzending bij Climaway.it. Grofweg netto €2000,- met verzending na subsidie aftrek. Daar komt dan nog installatie en toebehoren bij.

[Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 13-09-2020 12:02]

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 07:10
Inderdaad geen gek idee, als die diep genoeg moduleert. Ik heb hier toch 213m2 te verwarmen, maar wel een halfgaar afgifte systeem.

De 14kw enkel fase "oud model" gaat voor €3250 weg zie ik, met €2500 subsidie. Blijft gek die enkel fase, zo'n ding trekt recht de wereld niet aan stroom. Toch willen we allemaal liever de 3f.

Dan neem ik de 5kw split voor de garage erbij. €1965 met €1900 subsidie. Grote fancoil eraan en gaan met die banaan.

[Voor 19% gewijzigd door Gieliovd520 op 13-09-2020 12:51]

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• rolandmegens
Wat voor instellingen hebben jullie voor SWW gekozen?
Ik twijfel namelijk heel erg hoe ik het in zal stellen (ik heb 300 liter SWW-vat zonder E-element). Over een paar weken kan ik het uit gaan proberen, maar ben liever nu alvast goed voorbereid
  • Welke maximale temperatuur en tijdsduur bij Tank ontsmettingsinstelling 2?
  • Welke min. temperatuur en max. buitentemperatuur bij Tank instelling 1?
  • Welke hysterese bij Tank instelling 2?
  • Welke DHW tijdsinstelling?
  • Hebben jullie de DHW run ook ingesteld bij standaard instellingen -> Functie? (bv elke dag om x uur?)

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:26
Hier draait ook sinds kort een 9kw R32.
Ik heb alles zelf geïnstalleerd.

Hier in huis hebben we alleen radiatoren en wel deels voorzien van speed comforts en straks ook dit radiatorventilatoren.

Omdat ik er niet helemaal zeker van ben dat het mij lukt met de warmtepomp het huis altijd warm te krijgen heb ik een Vaillant buffervat ertussen zitten in de aanvoer. De CV zit daar ook nog op aangesloten en kan ik evt handmatig bijschakelen.

Paar zaken waar ik nu tegen aan loop is dat er wat rammelt bij de aansluitingen enndat de platen aan de voorzijde geluidproduceren bij iets hogere toerentallen.
In het algemene wp topic begreep ik dat @thido hier ook last van heeft gehad?
Ik ben nog niet op zoek gegaan naar een oplossing. Als het eind volgende week wat kouder wordt zal ik eens op onderzoek uitgaan.

Tweede wat mij opvalt is dat de wp die nu op auto staat regelmatig even de waterpomp aanzet. Is dit bekend gedrag? Want ik zie niet echt een reden dat er circulatie nodig is.

• thido

thido

Tilburg

rykers158 schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:53:
Hier draait ook sinds kort een 9kw R32.
Ik heb alles zelf geïnstalleerd.

Hier in huis hebben we alleen radiatoren en wel deels voorzien van speed comforts en straks ook dit radiatorventilatoren.

Omdat ik er niet helemaal zeker van ben dat het mij lukt met de warmtepomp het huis altijd warm te krijgen heb ik een Vaillant buffervat ertussen zitten in de aanvoer. De CV zit daar ook nog op aangesloten en kan ik evt handmatig bijschakelen.

Paar zaken waar ik nu tegen aan loop is dat er wat rammelt bij de aansluitingen enndat de platen aan de voorzijde geluidproduceren bij iets hogere toerentallen.
Ik ben nog niet op zoek gegaan naar een oplossing. Als het eind volgende week wat kouder wordt zal ik eens op onderzoek uitgaan.

Tweede wat mij opvalt is dat de wp die nu op auto staat regelmatig even de waterpomp aanzet. Is dit bekend gedrag? Want ik zie niet echt een reden dat er circulatie nodig is.

[Afbeelding]
Ik had de laatste keer dat ik hem dicht schroefde inderdaad rammelent plaatwerk bij sommige frequenties. Heb daar waar de plaatdelen elkaar raken foam ertussen geplakt (boven en onderzijdes niet, dat zit tegen elkaar geschroeft). Met je vingertoppen tegen het plaatwerk tikken, dan kom je er snel genoeg achter welke het betreft. Het steeds aan gaan van de waterpomp is ervoor om de watertemperatuur te kunnen meten.

• David
rykers158 schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:53:
[...]
Het helpt soms om de behuizing opnieuw dicht te schroeven. Door te kloppen kun je wel horen waar de rammeltjes zitten. Wat extra rubber of isolatiemateriaal kan overigens geen kwaad.

[Afbeelding]
Je kunt in het installateursmenu instellen hoe lang de pomp aan staat en hoe lang de rusttijd ertussen is. Volgens mij doet 'ie dit om de watertemperatuur te kunnen meten. Zelf heb ik hem op 2 min. aan en 8 min. uit staan.

Dato DUO synth voor twee

• rykers
@thido
Dank je voor je toelichting. Ik ga eens kijken of ik nog wat tochtstrip heb liggen dan wat niet al te dik is.

De rammel bij de wateraansluitingen heb jij niet gehad?

@David ik kon al niet goed vinden waar die instelling voor was en dacht dat die instelling was voor naloop na uitschakelen oid. Maar deze is ook wel logisch, zoals Thido ook aangeeft.

• thido

thido

Tilburg

Bij de wateraansluiting niets nee. Maar is dat ook niet het plaatwerk waar de aansluiting tegen aan gezet zit? De aansluiting heeft verder geen losse delen.

• rykers
Dat zou natuurlijk nog kunnen dat het geluid van het paneel rechtsachter komt.

Net even wat tochtband op de rechte en de kopse kant van de twee voorste panelen gezet en dat lijkt te helpen.

• rolandmegens
rolandmegens schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:08:
Ik twijfel namelijk heel erg hoe ik het in zal stellen (ik heb 300 liter SWW-vat zonder E-element). Over een paar weken kan ik het uit gaan proberen, maar ben liever nu alvast goed voorbereid
  • Hebben jullie de DHW run ook ingesteld bij standaard instellingen -> Functie? (bv elke dag om x uur?)
Niemand met een SWW tank?

• Cees-JanH
Vandaag de unit op de plek gezet, elektra aangesloten, 3x 4 mm kabel, ik heb een 4x 0.75 naar binnen voor de remote controller.

Na tijd zoeken een loze groene stekker gevonden waar die van de remote(verleng)kabel in past. Heeft iemand plaatje van de correcte locatie van de aansluiting?

Handleiding is ook niet verhelderend op dit vlak.

• David
De groene stekker hangt inderdaad in een donker hoekje aan de rechterkant van de unit, vlak boven de schroefterminals. Dat hadden ze best wat mooier mogen doen, zeker voor een stekker die essentiëel is voor de werking van het apparaat.

Dato DUO synth voor twee

• rykers
Ik heb ook lang lopen zoeken tot ik er achter kwam dat er bij mij een contrastekker in de groene stekker zat waardoor ik hem eerst had afgeschreven als de juiste aansluitplek.

Maar het is dus zeker de groene stekker die rechts achter hangt en waar je niet heel makkelijk bij komt.

• rykers
Vandaag nog weer wat zitten spelen met de instellingen nu het koude weer in aankomst is.

Ik heb hem nu op AI staan en hij is vandaag voor het eerst een keer aangeslagen.

Ik de datalog op de controller zag ik echter wat vreemds.

Ten eerste warmde hij op tot 36/32 graden. Dat lijkt mij nogal aan de hoge kant gezien het nog niet zo koud is en ik de ondergrens op 25 graden heb staan (LWT instelling).

Ook zag ik dat de waarde voor Air tussen 92,5 graad en 110 graden lag. Dat lijken mij nogal vreemde waarden aangezien verder alles in Celsius is.

Mogelijk dat dit een rol speelt omdat ik sturing op air+water sensor heb gezet?

aanvulling

Bij de tweede dag dat hij draait, zie ik nu dat de ruimtetemperatuur inmiddels is opgelopen naar 20,5 graden. Wel volgens een losse thermometer als de thermostaat van de CV die er nog hangt.

De bediening van de LG geeft echter aan dat de ruimtetemperatuur nog 18 graden is, waardoor de warmtepomp nog steeds flink aan het draaien is, terwijl dit niet meer noodzakelijk is.

Eerst dacht ik dat het komt doordat de bediening op de buitenmuur hangt. Echter heb ik even met mijn FLIR gekeken en blijkt dat de muur toch al flink is opgewarmd:

[Voor 33% gewijzigd door rykers op 25-09-2020 11:38]

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-12-2022
Hier ook een 9kw Monobloc. In februari bij Emundia gekocht i.c.m. een 400L sww boiler.

Helaas nog geen tijd gehad om de instellingen door te nemen, maar hij heeft al 2 dagen verwarmd.
Hoe kan je de verbruiks instellingen bekijken? In de app geeft ie niets weer.

• David
De LG heeft geen ingebouwde verbruiksmeter. Daarvoor heb je een RS485 module en RS485-verbruiksmeter nodig. Vooral die module is een prijzig apparaatje.

Ik heb zelf een DIN kWh-meter met Modbus uitgang aan de unit geknoopt zodat ik het verbruik op afstand kan uitlezen

Dato DUO synth voor twee

• joep2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-02 22:03
rolandmegens schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:08:
ja, ik heb een SSW-vat, ook 300 liter.
Ik laat 1 keer per week de temperatuur naar 58 graden gaan, de maximale temperatuur zonder extra verwarmingselement.

De instellingen voor ontsmetting kan je vergeten, die gaan namelijk over het verwarmingselement.

• rykers
@thido even verder in het specifieke LG topic. Dat via de ext aansluiting silent niet werkt is wel een nadeel. Nu is de afstand tot de buren we groot genoeg, maar voor de zekerheid liever wat stiller.

Ik ga eerst eens proberen om zuiver war te draaien. Ipv war+ruimte temperatuur.

Eerste run daarmee vanaf 19.00 gaf wel een mooi beeld. Wel wat onrustig, maar hij ging nu wel terug tot 360 watt ipv iets van 900 watt.

Om de temperatuur in de keuken niet teveel op te laten lopen heb ik 2 van de 3 radiatoren voorzien van thermostaat knoppen.

Nu heb ik nog 3 radiatoren zonder thermostaat knoppen. Hopelijk gaat dit goed met de flow als de rest dicht loopt.

• rolandmegens
joep2020 schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:15:
[...]

ja, ik heb een SSW-vat, ook 300 liter.
Ik laat 1 keer per week de temperatuur naar 58 graden gaan, de maximale temperatuur zonder extra verwarmingselement.

De instellingen voor ontsmetting kan je vergeten, die gaan namelijk over het verwarmingselement.
Zou ik mogen vragen hoe je dat allemaal hebt ingesteld? O-)
Ik heb wel wat basis instellingen ingevuld, maar het is nogal onduidelijk en ik kan het pas net voor het overhuizen echt uit gaan testen (en wil liever alles werkend hebben voordat ik overhuis)

• thido

thido

Tilburg

rykers158 schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:33:
@thido even verder in het specifieke LG topic. Dat via de ext aansluiting silent niet werkt is wel een nadeel. Nu is de afstand tot de buren we groot genoeg, maar voor de zekerheid liever wat stiller.

Ik ga eerst eens proberen om zuiver war te draaien. Ipv war+ruimte temperatuur.

Eerste run daarmee vanaf 19.00 gaf wel een mooi beeld. Wel wat onrustig, maar hij ging nu wel terug tot 360 watt ipv iets van 900 watt.

Om de temperatuur in de keuken niet teveel op te laten lopen heb ik 2 van de 3 radiatoren voorzien van thermostaat knoppen.

Nu heb ik nog 3 radiatoren zonder thermostaat knoppen. Hopelijk gaat dit goed met de flow als de rest dicht loopt.
Je hebt hem nu op ai gezet dan?
En bij referentie alleen water?

• rykers
thido schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:52:
[...]

Je hebt hem nu op ai gezet dan?
En bij referentie alleen water?
Ja, ik had hem eerder ook al op AI. Sensor toen op water+air. Nu alleen nog op water.

Ik zie nu veel mee start/stops. Ongeveer half uur aan en een half uur uit. Eerder was dit ergens in de nacht 2,5 uur aan en daarna uit.

De temperatuur in de keuken is nu niet tot 21,5 graden opgelopen, maar geleidelijk afgenomen. Ik heb dus nog wel wat tweaken.

Eerste stap is eens kijken wat een lagere pomp capaciteit doet.

Edit/aanvulling:
Hij pendelt toch aardig wat meer zie ik nu. De Homewizard P1 rond de grafieken wat veel af. In DSMR reader zie ik wel wat meer pieken. Iedere start bestaat zo te zien uit ongeveer 3 start/stops.

Met een temperatuur rond de 12 graden zou het mooi zijn als dit natuurlijk nog wat minder is. Wat mij opvalt aan de grafieken is dat hij wel rustig begint rond de 650watt, maar dan na een paar minuten doorschakelt naar 900watt, dan weer iets later naar 1500 watt en dan naar 2000 watt opgenomen verbruik. Dan levert hij teveel en schakelt hij uit.

Het zou beter zijn als hij bij deze temperaturen gewoon rond de 650w zou blijven pruttelen, want die kan ik wel kwijt. Wat zou de reden kunnen zijn waarom hij toch het vermogen omhoog gooit?

[Voor 40% gewijzigd door rykers op 28-09-2020 10:08]

• thido

thido

Tilburg

Wat is je stooklijn en hoeveel l/h pomp je er nu doorheen? (Meet je dat ook toevallig?)

• woger
David schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:18:

Ik heb zelf een DIN kWh-meter met Modbus uitgang aan de unit geknoopt zodat ik het verbruik op afstand kan uitlezen
Ik ben niet echt electrotechnisch onderlegt, maar is dit simpel te doen / goedkope oplossing?

Even een overzicht van problemen die ik ben tegen gekomen.:
- Door Emundia geleverde 3-weg was eigenlijk verkeerde type voor de LG. Ik heb nu in de WP een kabel van de plus naar continue verbinding van de 3 weg klep getrokken.
- Het is moeilijk om documentatie te vinden, die het installatie menu duidelijk uitlegt. 3/4 van de instellingen zijn nog steeds abracadabra.
- Ik heb een SDHC kaartje gemaakt met de Heating Configurator, maar de controller zegt dat ie het kaartje niet kan lezen.
- Omdat ik in eerste instantie de 3 weg klep niet goed aan het werk kreeg, was ie niet aangesloten en stond ie altijd op SWW. De temperatuur in de boiler zakte dan van 50 graden om 22:00 naar ongeveer 48 graden om 8:00. Nu de 3 weg klep is aangesloten en hij automatisch in verwarmingsstand staat, zakte de temperatuur van 50 graden naar 46 graden in hetzelfde tijdvak. 8)7
- Op de controller staat eigenlijk continue dat de inlet en outlet temperatuur op 21 graden (als de WP niet in gebruik is). Terwijl het van de week slechts 9 graden was.

Het Armaflex afplakken wat o.a. Thido heeft gedaan, wil ik ook nog gaan proberen om hem wat rustiger te krijgen.

• rykers
thido schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:14:
Wat is je stooklijn en hoeveel l/h pomp je er nu doorheen? (Meet je dat ook toevallig?)
Ja ik heb een kamstrup, alleen nog niet met de modbus aansluiting aan de gang geweest, dus kan alleen op de kamstrup aflezen.

Hij doet nu ca. 920 l/h
Stooklijn had ik van -10/45 naar 18/25.

Die heb ik als laatste actie aangepast naar 18/27.

Dat lijkt te helpen. Hij pruttelt nu na de eerste piek (waarin hij stapsgewijs 9.1 kw ging leveren) nu al meer dan een kwartier op 367kw / 2.3 kw.
Dit met Ta29 en Tr27 (volgens LG, kamstrup zit een fraaie hoger).

• rykers
woger schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:25:
[...]

- Op de controller staat eigenlijk continue dat de inlet en outlet temperatuur op 21 graden (als de WP niet in gebruik is). Terwijl het van de week slechts 9 graden was.
Hoe warm was het binnen? Want ik zie dat door het rondpompen van het water elke 10-15 minuten de inlet en outlet bij een tijdje niet draaien van de wp gelijk wordt aan de binnentemperatuur.
Het Armaflex afplakken wat o.a. Thido heeft gedaan, wil ik ook nog gaan proberen om hem wat rustiger te krijgen.
Het lijkt mij ook wel interessant te zien hoe dat eruit ziet.

• woger
rykers158 schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:18:
[...]

Hoe warm was het binnen? Want ik zie dat door het rondpompen van het water elke 10-15 minuten de inlet en outlet bij een tijdje niet draaien van de wp gelijk wordt aan de binnentemperatuur.
Een graad of 20 inderdaad. Dat zou natuurlijk een oorzaak kunnen zijn.

• woger
JanAllElectric schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:14:
[...]

In het installateurmenu (ik heb versie 3055) kan je dat instellen: watertemp, buitentemp en kamertemp:

[Afbeelding]

Daarna kan je met + en - bijstellen met app of controller

in de controller zelf zijn dit de opties:
[Afbeelding]
Welke instellingen zijn dit precies? Ik kan deze niet vinden in de installatie settings.

Zou iemand eens zijn standaard settings kunnen posten of zijn heating configuration file willen delen?

• thido

thido

Tilburg

woger schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:10:
[...]

Welke instellingen zijn dit precies? Ik kan deze niet vinden in de installatie settings.

Zou iemand eens zijn standaard settings kunnen posten of zijn heating configuration file willen delen?
Als je de koeling optie niet hebt ingeschakeld (dipswitch op mainbord in de buitenunit) dan zijn deze setting niet beschikbaar. Althans, niet zoals Jan ze aangeeft. Dan heb je te maken met de 'buitentemp voor automodus' en 'LWT voor automodus'.

• woger
thido schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:37:
[...]

Als je de koeling optie niet hebt ingeschakeld (dipswitch op mainbord in de buitenunit) dan zijn deze setting niet beschikbaar. Althans, niet zoals Jan ze aangeeft. Dan heb je te maken met de 'buitentemp voor automodus' en 'LWT voor automodus'.
Ik heb koeling wel aanstaan en in het NL heb ik ze gevonden. Alleen begrijp ik niet wat er nu precies moet worden ingegeven.

• JanAllElectric
woger schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:10:
[...]

Je ziet deze opties alleen als je de dipswitch 4 op de buitenunit op heating and cooling zet.

Verder -nu het seizoen begint- ben ik wat aan het spelen met de settings. Wordt vervolgd _/-\o_

[Voor 10% gewijzigd door JanAllElectric op 28-09-2020 21:59]

• Cees-JanH
Ik heb de dipswitch niet omgezet, dus sta ik op uit de doos stand ga ik vanuit.

De temperatuurinstelling heb ik op water, en op continu32 graden.

Ik neem weg, in de kelder twee fancoils, die bij 50 graden aanvoer 2350W en 3250 W zouden moeten geven, deze staan lekker te blazen, ruimte temperatuur daar ongeveer 19 graden.

Op de slaapkamers staan 5 van de kleine fancoils heel zachtjes(laagste stand) te blazen, temperatuur daar 20 graden, dit zijn alle de 2350 W type.

De LG heb ik ingesteld op 32 graden water, hij wil echter niet lekker op een toerental( is dit uit te lezen in Hz?) blijven draaien. Hij gaat toch optoeren, gaat dan door de gewenste waarde heen(36 graden) om dan uit te schakelen.

Redelijk wat start/stops dus. I s dit anders te regelen?

NB de 106 m2 vloeris eigenlijk uit, ik heb de motortjes dusdanig dat ze dichtlopen bij 19 graden ruimte

• Noord27
@Cees-JanH Het is in mijn optiek nog gewoon te warm om echt te kunnen testen. Sinds eergisteren staat de LG weer hier weer aan. Maar staat eigenlijk 23,5 uur niets te doen per volledige dag. Temperatuur ligt gewoon nog echt te hoog om lange runs te kunnen maken.

[Voor 53% gewijzigd door Noord27 op 28-09-2020 22:43]

• Cees-JanH
Zou kunnen, ik snap echter niet waarom de unit gaat optoeren terwijl de temperatuur al (redelijk nel) oploopt, ik heb het niet exact bijgehouden maar de pomp start pas weer bij Ta 26 ipv de ingestelde Ta 32.

Het extra vermogen door dit op toeren resulteert alleen maar in overshoot Ta 36. daarbij vind ik dan die hysterese/toegelaten afwijking t.o.v de ingestelde waarde erg groot.

• JanAllElectric
Cees-JanH schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:45:
Zou kunnen, ik snap echter niet waarom de unit gaat optoeren terwijl de temperatuur al (redelijk nel) oploopt, ik heb het niet exact bijgehouden maar de pomp start pas weer bij Ta 26 ipv de ingestelde Ta 32.

Het extra vermogen door dit op toeren resulteert alleen maar in overshoot Ta 36. daarbij vind ik dan die hysterese/toegelaten afwijking t.o.v de ingestelde waarde erg groot.
Ik gebruik een stooklijn ingesteld in de optie "seasonal auto temp" met th=0 voor watertemperatuur (-2,+2). Bij testen vanavond (alleen water=WAR en water+ binnentemp) houdt de LG zich daar goed aan.

ik ben begonnen met de optie water+binnentemp met Buiten_temp=18 en Water_temp=23, maar dan loopt de TR snel op richting TA en krijg je een heel korte runs. Bij B18/W28 krijg ik langere runs. Wat beter/efficiënter is weet ik nog niet. In beide gevallen blijft het binnen rond 21 graden, hetgeen ik ook in de "seasonal auto temp" had ingevuld.

Instellingen: AI, B-7/W40, B18/W28, T_binnen=21. Buitentemp= 12-13 graden.

PS: "seasonal auto temp" krijg je blijkbaar pas als je dipswitch 4 (=heating and cooling") hebt omgezet (en opnieuw gestart).

[Voor 26% gewijzigd door JanAllElectric op 29-09-2020 09:37]

• rykers
@Noord27 het is zeker nog redelijk warm om lange runs te kunnen maken.

Nu heb ik echter een begin jaren 80 gebouwde keuken aan mijn huis met minimale isolatie. Alleen het dak is opnieuw geïsoleerd met ongeveer RD 4. De wanden zijn in spouw uitgevoerd met ca. 3 cm glas- of steenwol.

Die ruimte koelt dus ook in deze periode van het jaar snel af. Op dit moment is het er 19,2 graden. Hier hangt ook de controller van de LG. Wat ik ook in stel op dit moment of gisteravond. De WP maakt geen run die lang genoeg is om de ruimte verder op te warmen.

Ik heb inmiddels de combinaties van sensor air+water en AI of heating allemaal geprobeerd, maar zonder succes. Steeds een uur of 2 laten draaien.

Wat ik zie is het volgende patroon dat steeds weer terugkeert:
TijdTrTa
20.312636
20.272626
20.243625
20.202525

Dit was in AI mode. Op basis van de buitentemperatuur en de stooklijn zou ik een Ta van ca. 30 graden verwachten. Blijkbaar schiet hij daar zover doorheen dat hij weer uitschakelt, zonder dat hij wacht of Tr wel oploopt.

Nu als poging daarom maar eens kijken wat hij doet als ik ga meten op inlet ipv op outlet temperatuur.
Suggesties om andere zaken te proberen zijn van harte welkom.

• JanAllElectric
rykers158 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:38:
@Noord27 het is zeker nog redelijk warm om lange runs te kunnen maken.

Nu heb ik echter een begin jaren 80 gebouwde keuken aan mijn huis met minimale isolatie. Alleen het dak is opnieuw geïsoleerd met ongeveer RD 4. De wanden zijn in spouw uitgevoerd met ca. 3 cm glas- of steenwol.

Die ruimte koelt dus ook in deze periode van het jaar snel af. Op dit moment is het er 19,2 graden. Hier hangt ook de controller van de LG. Wat ik ook in stel op dit moment of gisteravond. De WP maakt geen run die lang genoeg is om de ruimte verder op te warmen.

Ik heb inmiddels de combinaties van sensor air+water en AI of heating allemaal geprobeerd, maar zonder succes. Steeds een uur of 2 laten draaien.

Wat ik zie is het volgende patroon dat steeds weer terugkeert:
TijdTrTa
20.312636
20.272626
20.243625
20.202525

Dit was in AI mode. Op basis van de buitentemperatuur en de stooklijn zou ik een Ta van ca. 30 graden verwachten. Blijkbaar schiet hij daar zover doorheen dat hij weer uitschakelt, zonder dat hij wacht of Tr wel oploopt.

Nu als poging daarom maar eens kijken wat hij doet als ik ga meten op inlet ipv op outlet temperatuur.
Suggesties om andere zaken te proberen zijn van harte welkom.
Het moet wel kunnen hoor. Zie mijn grafieken in de vorige post. Ik heb bij het aanpassen van de parameters wel steeds een systemreboot gedaan via de controller.

Ik heb in de "seasonal auto temp":
AI (Water + binnentemp)
TB -7 / W40
TB 18 / W28 (lager ging bij mij pendelen. Is denk ik afhankelijk afgiftesysteem)
Binnen temp =21 (nadeel is dat de 1e run door wil schieten naar 22,5) Het is nu dan ook 22,5 binnen 8)7 . WAF-factor is wel gigantisch verbeterd (tov de Elga) _/-\o_

NB: bij deze buitentemp (12-13 graden) en watertemp (gem 29 graden) gaat bij mij de binnentemp met 1 graad per 2 uur omhoog (geen zoninschijn deze morgen). De kamer+keuken is wel ca 100M2 groot (250M3). 50 m2 VVW en 5 jaga's met (zelfgemaakte DBE's). Boven staan de 1 plaatverwarming in slaapkamer en badkamer ook nog aan. Verder 1 jaga in mijn kantoor(is nu ook eens warm. Dat lukte de Elga niet _/-\o_ ).

NB: even terugkomend op jouw probleem dat de keuken niet warm wordt. Bij mij wilde (met de Elga) mijn kantoor ook niet goed warm worden. Probleem is dat het ook een aanbouw is met een lange 15mm aanvoer leiding. De VVW en de helft van de jaga's in de kamer worden grotendeels gevoed door 22mm. Ook nu met de LG is de TA kantoor zo'n 2,5 graden gemiddeld lager. Kantoor wordt wel warmer, maar blijft achter bij de kamer (21 vs 22,5).

NB: gisteravond dacht ik te merken dat de volgende runs rond 21 stoppen en beginnen bij 20,5. Maar dat weet ik niet zeker.

[Voor 16% gewijzigd door JanAllElectric op 29-09-2020 14:02]

• rykers
JanAllElectric schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:26:
[...]

Het moet wel kunnen hoor. Zie mijn grafieken in de vorige post. Ik heb bij het aanpassen van de parameters wel steeds een systemreboot gedaan via de controller.

Ik heb in de "seasonal auto temp":
AI (Water + binnentemp)
TB -7 / W40
TB 18 / W28 (lager ging bij mij pendelen. Is denk ik afhankelijk afgiftesysteem)
Binnen temp =21 (nadeel is dat de 1e run door wil schieten naar 22,5) Het is nu dan ook 22,5 binnen 8)7

NB: bij deze buitentemp (12-13 graden) en watertemp (gem 29 graden) gaat bij mij de temp binnen met 1 graad per 2 uur omhoog (geen zoninschijn deze morgen). De kamer+keuken is wel ca 100M2 groot (250M3). 50 m2 VVW en 5 jaga's met (zelfgemaakte DBE's). Boven staan de 1 plaatverwarming in slaapkamer en badkamer ook nog aan. Verder 1 jaga in mijn kantoor(is nu ook eens warm. Dat lukte de Elga niet _/-\o_ ).

NB: gisteravond dacht ik te merken dat de volgende runs rond 21 stoppen en beginnen bij 20,5. Maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb geen koeling aanstaan (ivm alleen radiatoren) en dus geen seasonal settings, maar indoor en outdoor temp en LWT.
Maar hoe doe je een systemreboot? Daar heb ik niets voor gevonden in het menu namelijk.

Verder in welke ruimte heb jij de controller hangen (en is daarmee bepalend voor de ruimtetemperatuur)?
Want op basis van je stooklijn zou hij nog een graadje verder omhoog moeten met 12 a 13 graden buiten.

Mijn poging met inlet ipv outlet temperatuur heeft er in iedergeval voor gezorgd dat hij wel aanging nu en dat het weer behaaglijk is in de keuken. Nadeel is dat hij dat wel heeft gedaan met een Ta van 36 graden. Nu de stooklijn ook even naar beneden geschroefd:
TB-15 / W40
TB18 / W20

Zou bij een volgende run met buitentemperatuur van 12 á 13 graden moeten leiden tot een Tr van 23 a 24 graden.

• JanAllElectric
rykers158 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:54:
[...]

Ik heb geen koeling aanstaan (ivm alleen radiatoren) en dus geen seasonal settings, maar indoor en outdoor temp en LWT.
Maar hoe doe je een systemreboot? Daar heb ik niets voor gevonden in het menu namelijk.

Verder in welke ruimte heb jij de controller hangen (en is daarmee bepalend voor de ruimtetemperatuur)?
Want op basis van je stooklijn zou hij nog een graadje verder omhoog moeten met 12 a 13 graden buiten.

Mijn poging met inlet ipv outlet temperatuur heeft er in iedergeval voor gezorgd dat hij wel aanging nu en dat het weer behaaglijk is in de keuken. Nadeel is dat hij dat wel heeft gedaan met een Ta van 36 graden. Nu de stooklijn ook even naar beneden geschroefd:
TB-15 / W40
TB18 / W20

Zou bij een volgende run met buitentemperatuur van 12 á 13 graden moeten leiden tot een Tr van 23 a 24 graden.
Ik heb de controller in de woonkamer. Je hebt gelijk volgens mijn stooklijn is bij 13 graden de gewenste TA=30. Aangezien de buitentemp ook niet constant is varieert de gewenste TA tussen 29 en 31.

System reboot:

Als je dipswitch 4 omzet (heating and cooling) kan je dan ik het menu gewoon weer overrulen. Je kan dan wel een mooie stooklijn neerzetten.

PS: ik weet natuurlijk niet wat je allemaal in jouw menu's kan instellen. die ken ik weer niet 8)7. Wat kan je bv met LWT instellen?

[Voor 3% gewijzigd door JanAllElectric op 29-09-2020 20:55]

• rykers
@JanAllElectric
Dat is natuurlijk simpel te zien door 'even' dipswitch 4 om te zetten :+

Ook met alleen heating is een stooklijn in te stellen, alleen bij net wat andere menu opties.
Als ik beide zo zie is het beide niet heel intuïtief, je moet echt weten wat welke settings zijn.

Bij alleen heating stel je het in door
- Outdoor Temp for Auto mode met een minimum en maximum
- LWT fot auto mode met een minimum en maximum.

Maximum LWT is dan bij minimum outdoor het ene punt van de stooklijn en LWT minimum met outdoor maximum het andere punt.

Je kan ook nog Indoor Temp for Auto Mode instellen, maar geen idee wat de invloed daarvan is.

• JanAllElectric
rykers158 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:32:
@JanAllElectric
Dat is natuurlijk simpel te zien door 'even' dipswitch 4 om te zetten :+

Ook met alleen heating is een stooklijn in te stellen, alleen bij net wat andere menu opties.
Als ik beide zo zie is het beide niet heel intuïtief, je moet echt weten wat welke settings zijn.

Bij alleen heating stel je het in door
- Outdoor Temp for Auto mode met een minimum en maximum
- LWT fot auto mode met een minimum en maximum.

Maximum LWT is dan bij minimum outdoor het ene punt van de stooklijn en LWT minimum met outdoor maximum het andere punt.

Je kan ook nog Indoor Temp for Auto Mode instellen, maar geen idee wat de invloed daarvan is.
Bij mij staat de LG op het balkon. De x bouten van de deksel eraf en je kan er makkelijk bij (bij mij dan). Ik heb 2 aanpassingen gedaan:
dipwsitch 4: heating and cooling (dipswtich op het rechterbordje)
dipswitch 3: beperken to 17A (dipswitch op het linker bordje)

Bij seasonal auto mode kan je (ik heb het in een tabel gezet. dat is makkelijker te begrijpen) in een keer voor heating en cooling bij 4 punten T_buitentemp / T_watertemp / T_binnentemp aangeven. In de praktijk gaat hij dan erna streven om de T_binnentemp te halen incl de hysteresis van -0,5 (dan start de WP) tot +1,5 (dan stopt de WP). Het valt mij op dat de eerste keer de WP tot +1,5 gaat en daarna steeds -0,5, +0. Dit zou "gezichtsbedrog" kunnen zijn nu het nog niet zo koud is).

[Voor 22% gewijzigd door JanAllElectric op 30-09-2020 09:58]

• rykers
@JanAllElectric

Die optie voor beperken tot max 17A had ik nog niet gelezen. Die is wel interessant, scheelt weer risico op een overbelaste fase :D Ga ik ook maar eens instellen.
Ik zie in de handleiding dat je daar ook nog iets kan instellen in de low noise mode: normal of limited. Alleen wordt niet duidelijk of je met limited het geluid beperkt of juist het terugschalen beperkt waardoor het geluid hoger blijft :?

Ik kom wel makkelijk bij de unit, staat hier gewoon op de oprit. Alleen de dipswitches zijn nogal lastig te bereiken, gezien het terminal block wat ervoor zit.

Ook bij alleen heating heb ik gezien dat hij bij de AI schakelt binnen de hysterese van -0.5 en +1,5. Die vind ik alleen wel heel erg groot. Tot nu toe is hij bij steeds na het bereiken van de +1.5 afgeslagen, dus ik heb niet kunnen zien dat hij daarna nauwkeuriger regelt. Ik denk dat het daarvoor kouder moet worden.

Voor nu heb ik in de ruimte met de controller 2 radiatoren voorzien van thermostaatknoppen. 1 blijft open zodat ook daar altijd flow mogelijk is.
Vanmorgen een mooie run gehad van 6:50 tot 9:10, daarna afgeslagen omdat de thermostaatknoppen dicht zijn gelopen. De ruimte is nu mooi 19.9 graden.

Als het kouder wordt zal ik de thermostaatknoppen wel weer eens helemaal open zetten om te kijken of hij dan ook hier na een eerste piek netjes gaat regelen tussen -0.5 en 0.

• JanAllElectric
rykers158 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:06:
@JanAllElectric

Ik kom wel makkelijk bij de unit, staat hier gewoon op de oprit. Alleen de dipswitches zijn nogal lastig te bereiken, gezien het terminal block wat ervoor zit.
Ik maak alleen de schroeven van het deksel los en het deksel eraf. Dan kan je er van bovenaf heel makkelijk bij. Deksel terugzetten is ook makkelijk. De zijpanelen laat ik gewoon zitten.

In het menu zit wel een in de tijd instelbare optie "silent mode". Bedoel je die? Ik heb die aanstaan van 23:00 - 07:00. Dat merk je denk ik pas als het veel kouder wordt. In de handleiding staat dat dan van 60 decibel terug wordt gegaan naar 58 decibel.

NB: ik heb software 3.05.5a

[Voor 22% gewijzigd door JanAllElectric op 30-09-2020 10:24]

• rykers
@JanAllElectric
Goede tip alleen het deksel, ga ik volgende keer proberen.

Wat ik bedoel is dat dipswitch 2, die op het bordje bij dipswitch 3 die je hebt omgezet tbv max 17A effect heeft op wat de engelstalige handleiding 'low noise mode' noemt. Ik zou wel verwachten dat dat hetzelfde is als de 'silent mode' op de controller.

Consequent gebruik van begrippen is wel vaker een dingetje. Loop ik bij mijn werk ook wel regelmatig tegen aan. Omdat we hier niet kunnen vragen, kunnen we alleen maar de aanname doen dat het hetzelfde is.

Ik ga hem onthouden en dipswitch 2 wel eens omzetten als het echt koud is. Verder heb ik hem vooralsnog altijd op silent staan.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:48

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Heeft er al iemand gespeeld met de modbus aansluiting? Ik stuur de LG aan/uit aan en ben benieuwd of ik via modbus makkelijk de max ta kan instellen..

PVoutput

• woger
Zover ik mij kan herinneren heb ik switch 4 ook omgezet en ik heb een paar weken geleden ook 2 dagen gekoeld. Echter heb ik de optie Seasonal settings niet in het menu.
Hoe weet ik of stel ik de temperatuur van de AI settings in. Ik kan uiteraard +1 en -1 kiezen, maar van welke temperatuur gaat ie dan vanuit?

• thido

thido

Tilburg

rykers158 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:38:
@JanAllElectric
Goede tip alleen het deksel, ga ik volgende keer proberen.

Wat ik bedoel is dat dipswitch 2, die op het bordje bij dipswitch 3 die je hebt omgezet tbv max 17A effect heeft op wat de engelstalige handleiding 'low noise mode' noemt. Ik zou wel verwachten dat dat hetzelfde is als de 'silent mode' op de controller.

Consequent gebruik van begrippen is wel vaker een dingetje. Loop ik bij mijn werk ook wel regelmatig tegen aan. Omdat we hier niet kunnen vragen, kunnen we alleen maar de aanname doen dat het hetzelfde is.

Ik ga hem onthouden en dipswitch 2 wel eens omzetten als het echt koud is. Verder heb ik hem vooralsnog altijd op silent staan.
Volgens mij zit er wel verschil in beide.
Bij de silent mode op de controller wordt de fan spedd van de buiten unit beperkt.
Volgens mij gebeurd dat niet bij de max17A setting. @JanAllElectric : kun jij het beste testen denk ik, jij hebt die begrenzing al aanstaan.

• rykers
@thido de low Noorse normal of limited is een andere dipswitch dan die voor het maximeren op 17A.

Ik zal ze beide wel omzetten.

@JanAllElectric ik zoek me rot, maar kan dat bankje met 10 dipswitches op het 'outdoor pcb' niet vinden.

Ik heb nu alles los en zie duidelijk wat het indoor pcb' is.

Outdoor moet dan deze zijn lijkt mij en niet de kleine die hier net achter zit

Ik kan alleen sw1 vinden linksboven. Sw2 zie ik niet?

[Voor 72% gewijzigd door rykers op 30-09-2020 17:47]

• thido

thido

Tilburg

rykers158 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:22:
@thido de low Noorse normal of limited is een andere dipswitch dan die voor het maximeren op 17A.
Ik zie het nu inderdaad. Zal dan wel hetzelfde zijn als via de controller. Voordeel is dan dat hij ook op silent zal staan als je via CN_EXT of app aanstuurt. Er staat ook: ' When setting the limited low noise mode, Mode can be exited to secure capacity after operating for a certain time'. Ben benieuwd wat dit inhoud dan.

• rykers
Maar dan moet je de dipswitch wel kunnen vinden natuurlijk...

• arjanrr

Hij zit thv nr 18

• thido

thido

Tilburg

Die zoeken we niet ;-)
We zoeken die op de outdoor pcb.
Maar het plaatje in de installatiemanual geeft die van de grote units weer met dubbele fan.

Ik vermoed dat wij (de enkele fan units) gewoon SW1 moeten gebruiken.

@JanAllElectric help ons eens verder ;-)

[Voor 34% gewijzigd door thido op 30-09-2020 20:06]

• JanAllElectric
thido schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:00:
[...]

Die zoeken we niet ;-)
We zoeken die op de outdoor pcb.
Maar het plaatje in de installatiemanual geeft die van de grote units weer met dubbele fan.

Ik vermoed dat wij (de enkele fan units) gewoon SW1 moeten gebruiken.

@JanAllElectric help ons eens verder ;-)
Voor de 5, 7 en 9 kW

EDIT: ik zie al mijn onduidelijkheid:
Het moet zijn:
- op sw1 op Main PCB (cycle) moet dipswitch 3 op on voor max 17A
- op sw2 op Main PCB (hydro)moet dipswitch 4 op on voor "HEATING AND COOLING"

Ik zal het plaatje ook zo aanpassen

NB:
anjarr geeft bordje Main PCB (hydro) weer
rijkers158 geeft bordje Main PCB (cycle) weer

[Voor 25% gewijzigd door JanAllElectric op 30-09-2020 21:49]

• El Bodhisatva
M.b.t. tot het niet kunnen vinden van de juiste Switch speelde voor mij ook mee dat de orientatie van de afbeelding niet overeenkomt met hoe het board in de unit is ingebouwd. Het board Main PCB hydro waar je switch 2 kunt vinden is namelijk niet horizontaal (zoals in de handleiding) maar verticaal ingebouwd.Switch 3 zit zodoende in het apparaat rechts boven, switch 2 links in het midden. Daarnaast is de tekst op het board zo klein dat het haast niet af te lezen is. Als je het eenmaal weet is het makkelijk maar anders zoek je je ongeluk.

LG Therma-V R32 9KW Monobloc, Atlantic Explorer V4, SolarEdge 3500DC, 3100KW AEG Full-Black Solarpanels, Raspberry P1 Monitor

• rykers
Ok, dus toch SW1 en niet SW2.

Als hij klaar is met de run die vanmorgen is gestart en als het droog is zal ik die eens omzetten.

Wel erg verwarrend dat in de manual van de HM051M.U43 dan een verkeerd pcb staat afgebeeld met verkeerde verwijzingen.

aanvulling
Ik heb ook eens naar de afbeelding van het main PCB van de 12-16kw versies zitten kijken en ook daar zie je geen SW2, alleen SW1 met 6 dipswitches ipv de 10 dipswitches die SW2 zou moeten hebben.

@JanAllElectric weet je het zeker dat SW1 op het 'Main PCB (Cycle)' dezelfde is als SW2 op het 'outdoor PCB'?

Het kan natuurlijk prima dat ze een kleiner dipswitch blokje gebruiken omdat ze aangeven dat alleen 2 en 3 een functie hebben, maar toch. Wel erg verwarrend dit.

Tweede aanvulling

Ik heb het gevonden, niet in het installatie handboek, maar in het Engineering Databook. Daarin staat heel duidelijk de indoor en outdoor PCB benoemd.

Zie hier, geen twijfel meer mogelijk. Ik ga dipswitch 3 omzetten als het weer eens droog is.

[Voor 57% gewijzigd door rykers op 01-10-2020 13:47]

• rolandmegens
Gebruikt iemand hier ook de LG ThinQ app voor zijn/haar LG monobloc?

• thido

thido

Tilburg

rolandmegens schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:01:
Gebruikt iemand hier ook de LG ThinQ app voor zijn/haar LG monobloc?
Ja, ik gebruik die.
Hoef ik niet naar de controller toe als ik wat wil wijzigen ;-)

• JanAllElectric
thido schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:45:
[...]

Ja, ik gebruik die.
Ik gebruik de app ook.

Ik zie nu het volgende (rara?)

Mijn instelling is AI met stooklijn incl target T_binnen (21 graden). AI 0 =21 graden; AI -1 =20 graden. Mijn instelling over de dag is grof gezegd:
23:00 - 0:7:00 AI -1
7:00 - 17:00 AI 0
17:00 - 23:00 AI 0

Aangezien is heb gekozen voor th=0 varieert de T_binnen tussen 20,5 (WP aan) en 22,5 (WP uit)

Dat heeft de WP 2 oktober dan ook gedaan. Met als effect dat het grotendeels van de dag te warm was.

Vandaag schema aangepast:
23:00 - 07:00 AI -1
7:00-17:00 AI AI -1
17:00 - 23:00 AI 0

Om 9:00 was de WP niet aan (voelde wat onaangenaam) dus via de app AI 0 gezet. Om 17:00 is automatisch via de controller AI 0 gezet.

In de onderstaande grafiek een volstrek ander patroon. Via app op AI 0 (om 10:00) levert korte runs tussen 20,5 en 21; via controller (om17:00) het gewone patroon van een langer run tot 22:5.

Toeval, bug, handig??????

• rolandmegens
thido schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:45:
[...]

Ja, ik gebruik die.
Ah super, dus je kan alle instellingen ermee wijzigen?
Is er ook een soort monitoring mogelijk mee?
Ik heb vandaag de wifi pairing gedaan, maar nog geen tijd gehad om meer dan dat te doen (warmtepomp staat momenteel ook nog uit meestal)

• thido

thido

Tilburg

rolandmegens schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:01:
[...]

Ah super, dus je kan alle instellingen ermee wijzigen?
Is er ook een soort monitoring mogelijk mee?
Ik heb vandaag de wifi pairing gedaan, maar nog geen tijd gehad om meer dan dat te doen (warmtepomp staat momenteel ook nog uit meestal)
Nee, je kunt niet alle instellingen ermee wijzigen. Je kunt hem aan/uit zetten, kiezen welke modus hij moet draaien en temperatuur instellen. Verde kun je een eenvoudig schema erin zetten. Er is een optie voor logging van het energieverbruik, maar dan heb je de (prijzige) meterinterface erbij nodig.

• rykers
JanAllElectric schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:27:

In de onderstaande grafiek een volstrek ander patroon. Via app op AI 0 (om 10:00) levert korte runs tussen 20,5 en 21; via controller (om17:00) het gewone patroon van een langer run tot 22:5.

Toeval, bug, handig??????

[Afbeelding]
Dit gedrag heb ik ook een keer gezien toen ik een nog wat steilere stooklijn had ingesteld. Hing samen met de buitentemperatuur.

Heb je misschien ook logs van je buitentemperatuur? Het zou kunnen dat hij overdag de warmte net niet kwijt kon en daardoor ging pendelen en dat het eind van de middag net voldoende was afgekoeld om wel een goede run te maken.

• rolandmegens
thido schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:28:
[...]

Nee, je kunt niet alle instellingen ermee wijzigen. Je kunt hem aan/uit zetten, kiezen welke modus hij moet draaien en temperatuur instellen. Verde kun je een eenvoudig schema erin zetten. Er is een optie voor logging van het energieverbruik, maar dan heb je de (prijzige) meterinterface erbij nodig.
Oke thanks :)
Klopt het ook dat als hij uit staat dat hij in de app "Disconnected" aangeeft?
Als ik hem dan aanklik geeft hij ook een foutmelding

• thido

thido

Tilburg

rolandmegens schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:53:
[...]

Oke thanks :)
Klopt het ook dat als hij uit staat dat hij in de app "Disconnected" aangeeft?
Als ik hem dan aanklik geeft hij ook een foutmelding
Als er spanning op de unit staat (en je hebt hem al eens gekoppeld) dan kun je hem bedienen.

• El Bodhisatva
thido schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:10:
[...]

Als er spanning op de unit staat (en je hebt hem al eens gekoppeld) dan kun je hem bedienen.
Ik gebruik de LG ThinQ app ook.Altijd goed gewerkt maar sinds de laatste update is de app nagenoeg onbruikbaar geworden. De app reageerd nauwelijks en instellen is onmogelijk. De app draait op een Iphone 6S met IOS14.1 . Heb jij dit gedrag ook of draai je de app op een ander soort device?

• thido

thido

Tilburg

El Bodhisatva schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:15:
[...]

Ik gebruik de LG ThinQ app ook.Altijd goed gewerkt maar sinds de laatste update is de app nagenoeg onbruikbaar geworden. De app reageerd nauwelijks en instellen is onmogelijk. De app draait op een Iphone 6S met IOS14.1 . Heb jij dit gedrag ook of draai je de app op een ander soort device?
Ik heb dit gedrag niet, werkt allemaal prima.
Draai op Android, dus niet echt een vergelijk.

• JanAllElectric
rykers158 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:42:
[...]

Dit gedrag heb ik ook een keer gezien toen ik een nog wat steilere stooklijn had ingesteld. Hing samen met de buitentemperatuur.

Heb je misschien ook logs van je buitentemperatuur? Het zou kunnen dat hij overdag de warmte net niet kwijt kon en daardoor ging pendelen en dat het eind van de middag net voldoende was afgekoeld om wel een goede run te maken.
Zou kunnen. Ik heb ook een vrij vlakke stooklijn nu. Juist wat hogere TA bij hogere T_buiten.

Gisteren bij mij:
10:00 T_buiten stijgend naar 14 graden. TA=30
17:00 T_buiten dalend naar 12 graden. TA=31

Ik heb dit gedrag nog niet gezien als ik van de app afblijf.

Edit:
Vandaag in de scedule om 8:00 AI 0 gezet. Setpoint T_binnen =21 graden. WP ging mooi een run doen (normaal naar 22,5). Een extra item in de scedule gezet: 10:00 AI -1. Gek genoeg liep de run door tot 12:00, maar stopte op 21,5 graden 8)7 _/-\o_ . Precies de temp die ik wil hebben eigenlijk en die je verwacht met AI -1 en TH=0 (-0,5 / +1,5). Eens kijken hoe de rest van de dag gaat.

[Voor 20% gewijzigd door JanAllElectric op 04-10-2020 12:58]

• thido

thido

Tilburg

JanAllElectric schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:41:
[...]

Zou kunnen. Ik heb ook een vrij vlakke stooklijn nu. Juist wat hogere TA bij hogere T_buiten.

Gisteren bij mij:
10:00 T_buiten stijgend naar 14 graden. TA=30
17:00 T_buiten dalend naar 12 graden. TA=31

Ik heb dit gedrag nog niet gezien als ik van de app afblijf.

Edit:
Vandaag in de scedule om 8:00 AI 0 gezet. Setpoint T_binnen =21 graden. WP ging mooi een run doen (normaal naar 22,5). Een extra item in de scedule gezet: 10:00 AI -1. Gek genoeg liep de run door tot 12:00, maar stopte op 21,5 graden 8)7 _/-\o_ . Precies de temp die ik wil hebben eigenlijk en die je verwacht met AI -1 en TH=0 (-0,5 / +1,5). Eens kijken hoe de rest van de dag gaat.
En toch heb ik twijfels bij die lucht temperatuur setpoints, of hij die gebruikt. Ik dacht ergens te hebben gelezen dat dit een stukje software is voor luchtverwarming/airco units.
Wanneer je de koeloptie uit hebt staan heb je wel een banbreedte voor de luchttemperatuur (binnenlucht temp voor automatische modus), maar die kun je niet beide op dezelfde temperatuur zetten.

Edit: waar jij de twee punten voor binnen lucht temperatuur instelt en ze beide op 21c kunt zetten. Kunnen wij (zonder de dipswitch 4 op on) enkel tussen de gegeven bandbreedte (16-19 en 20-30). Toen ik dipswitch 4 op on had staan kon ik inderdaad ook beide op 21 zetten.

[Voor 10% gewijzigd door thido op 04-10-2020 13:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JanAllElectric
thido schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:16:
[...]

En toch heb ik twijfels bij die lucht temperatuur setpoints, of hij die gebruikt. Ik dacht ergens te hebben gelezen dat dit een stukje software is voor luchtverwarming/airco units.
Wanneer je de koeloptie uit hebt staan heb je wel een banbreedte voor de luchttemperatuur (binnenlucht temp voor automatische modus), maar die kun je niet beide op dezelfde temperatuur zetten.
Ja hoor. Ik heb ingesteld AI:
T_buiten=18; T_water=28 en T_binnen-=21
T_buiten =-7; T_water=40 en T_binnen =21

th=0 voor T_binnen (-0,5 en +1,5)

Bij AI 0 gaat de WP netjes aan bij T_binnen-0,5=20,5 en stopt bij T_binnen+1,5=22,5. Ook houdt de wp zich goed aan de ingestelde watertemp. Netjes zoals verwacht

Zet ik T_binnen=20 (in mijn geval AI -1) dan regelt de WP rond 19,5 - 21,5. 19,5 vind ik (WAF ;w ) net te laag. Vandaar mijn zoektocht naar strategieën die 20,5 - 21,5 opleveren.

Mooiste zou zijn dat het zelf th kan instellen per 0,5 graden, maar helaas.

Andere ideeën zijn welkom. Juist in dit forum.

• Noord27
@JanAllElectric
Dat kun je alleen instellen met een bepaalde dipswitch omgezet?

Ik zie helaas hier weer korte runs.

[Voor 19% gewijzigd door Noord27 op 04-10-2020 13:59]

• thido

thido

Tilburg

JanAllElectric schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:33:
[...]

Ja hoor. Ik heb ingesteld AI:
T_buiten=18; T_water=28 en T_binnen-=21
T_buiten =-7; T_water=40 en T_binnen =21

th=0 voor T_binnen (-0,5 en +1,5)

Bij AI 0 gaat de WP netjes aan bij T_binnen-0,5=20,5 en stopt bij T_binnen+1,5=22,5. Ook houdt de wp zich goed aan de ingestelde watertemp. Netjes zoals verwacht

Zet ik T_binnen=20 (in mijn geval AI -1) dan regelt de WP rond 19,5 - 21,5. 19,5 vind ik (WAF ;w ) net te laag. Vandaar mijn zoektocht naar strategieën die 20,5 - 21,5 opleveren.

Het ziet ernaar uit dat je gelijk hebt :-)
Ik heb net even getest en gaat aan bij -0.5c en uit bij +1.5c (om en de nabij, op het display moeilijk te zien).
Heb even een koelelement uit de vriezer erlangs gehouden om de gemeten temperatuur te laten zakken. daarna is je hand er naast houden al voldoende om deze weer te doen stijgen. Op het display zegt hij wat hij aan het doen is (bediening waterpomp en bediening buitendeel).
Wel even waterpomp in verwarming instelling op 1 aan 1 uit gezet, zodat hij om de minuut checkt wat de status is en bepaalt of hij aan moet.

Jammer dat die 19c niet hoger te zetten is, wellicht binnenkort toch een keer die dipswitch maar weer omzetten zodat het wel kan. Nog beter is, zoals jij aangeeft, per 0.5c.

Edit: dipswitch omgezet :-)

[Voor 5% gewijzigd door thido op 04-10-2020 19:26]

• El Bodhisatva
Is er misschien iemand die weet hoe aan firmware updates te komen voor de LG monoblocks?

Vervolg:

LG support even gevraagd en kreeg volgend antwoord:

Dank voor je email.

Iedere Monobloc wordt afgeleverd met zijn eigen software-versie, passend bij die printen.

De software-versies kunnen inderdaad onderling verschillen in de loop van de tijd, maar dit maakt de werking van de installatie niet minder.

[Voor 65% gewijzigd door El Bodhisatva op 06-10-2020 14:33]

• rykers
Inmiddels heb ik een paar dagen gedraaid op de AI modus met als sensor lucht+water.

Nu het vanmorgen wat kouder was viel mij op dat hij nog altijd 26 a 27 graden Ta levert. Dit terwijl mijn stooklijn van Ta26 bij Tb18 naar Ta45 bij Tb-15 loopt. Dan zou ik eerder een Ta rond 30 graden verwachten.

Zeker nu ik afgelopen nacht AI-2 heb ingevuld en de ruimtetemperatuur tot 18 graden was gedaald. Echter hij ging niet harder stoken.
Vanmorgen daarom de sensor aangepast naar alleen water. Toen liep de Ta wel snel op naar 30 graden.

Hij doet dus duidelijk iets met de ruimte temperatuur, maar het een grotere verlaging dan ik zou verwachten. Ik ga nu maar een aantal dagen op alleen water draaien. Eens zien of hij dan gaat pendelen of dat hij dan ook voldoende terugmoduleert om lange runs te kunnen maken.

• rykers
JanAllElectric schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:33:
[...]

Wat ik daarvoor heb gedaan is op 2 van mijn 3 radiatoren in de ruimte waar de controller hangt thermostaatknoppen te monteren. Daardoor knijp ik hem dus eigenlijk eerder af op beschikbare flow/afgifte als de ruimtetemperatuur op het gewenste niveau is.

Niet ideaal, maar op AI met sensor op lucht+water leverde dat evengoed nog prima runs op. Ik ben nu aan het testen hoe dit gaat met de sensor alleen op water. Ik verwacht daardoor meer pendelgedrag, maar hopelijk heb ik het mis :)

• El Bodhisatva
https://www.lgklimaat.nl/downloads/

Voor de liefhebbers. Op bovenstaande site staat de nodige info en software die wellicht leuk kan zijn om wat mee te rommelen. De LG Heating Configurator is een aanrader als je van plan bent je settings te tweaken. Zo wordt bijv. goed weergegeven hoe dipswitches ingesteld moeten worden om een bepaalde functie of instelling te activeren of deactiveren. Er staan nog meer software op zoals LGMV8 maar daar kan ik nog weinig gebak van maken. Ziet eruit als een analyse monitoring tool maar misschien.

Pagina: 1 2 3 ... 79 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee