Ervaringen Hitachi Yutaki RASM Monoblock warmtepomp

Pagina: 1 2 ... 23 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gijs1985
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-06-2021
Hallo allemaal,

Er zijn op dit forum enkele discussies over warmtepompen van o.a. Panasonic en LG.
Volgens mij is er nog niet een over de Hitachi Yutaki, daarom leek het mij wel interessant om deze te starten.

De Hitachi is namelijk een stukje goedkoper dan de LG's/Panasonics etc. En haalt erg hoge COP's (op papier dan). Aangezien ik van plan ben een Hitachi aan te schaffen, ben ik benieuwd naar de ervaringen van gebruikers van deze warmtepomp op dit forum (ik zie namelijk wel vaak hitachi-eigenaren voorbij komen in andere discussies).

Het zou vooral mooi zijn als bestaande eigenaren wat kunnen vertellen over het installatiegemak, betrouwbaarheid, geluid!, efficiëntie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-04 01:07
Toevallig interesse in een 11kW?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:32
Nicky heeft er een, ik heb hem ook nog steeds op de shortlist (11 kw) en zo zijn er nog en handvol volgens mij. Niet veel!

Hij is veel minder populair dan de Panasonic, LG etc.

Interessant topic. Ik volg!

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 08:56
Ik heb er ook 1 staan in het kort tevreden. Prima apparaat. Verdient wel wat aandacht met betrekking op de instellingen.

En in de huidige periode is deze machine wel een tikkeltje te ruim bemeten voor de woning. Meer dan genoeg vermogen over. En dus risico op pendelgedrag. Heb er een 200Liter buffervat bij gezet en wat extra aandacht aan de schakel momenten heeft het pendelen redelijk onder controle gekregen.

[ Voor 55% gewijzigd door Big-Foot op 22-10-2020 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
Ik begreep gisteren dat jouw WP @Big-Foot ook een 11 KW versie is en dat deze gisteren op 36Hz draaide, 1400 watt uit het net pakte en daarmee zijn volle 11KW aan thermische vermogen produceerde... maar vooral, dat dit ook zijn minimale vermogen is!

Dat is wel zorgelijk, want ja wie kan en wil met deze temperaturen 11KW aan warmte zijn huis in pompen?

Het lijkt erop dat de pomp dus gewoon niet diep genoeg terug kan moduleren voor ons klimaat? Dat valt me wel tegen want deze pomp staat echt op mijn shortlist. Maar ja.. als hij niet tot zeg maar 4KW kan terug moduleren zodat hij ook in voor- en najaar bruikbaar is zonder pendelen dan is het geen goede match voor ons klimaat.

Super natuurlijk COP5 bij koelere temperaturen, maar ja... het is in Nederland nooit meer écht koud.

Als ik dan even heel simpel redeneer dan staat je verwarming 6-7 maanden aan, waarvan 3-4 maanden te warm zijn om de 11KW nuttig in te kunnen zetten, en 3-4 maanden wanneer hij lekker kan draaien. Ja, hoe los je dat dan op, behalve door een 2e kleine WP neer te zetten zoals @Nickkie55 heeft gedaan?

Als ik dan naar de alternatieven kijk, ik lees vaak mee in ander topics, dan hebben ze het over terugmoduleren naar 19Hz en een opgenomen vermogen van 250Watt, met COP van 8 met dit weer is 2-3 KW dan van een heel andere orde en veel bruikbaarder. Waarom kan een 9KW Panasonic dan wel zo diep moduleren en de Hitachi niet?

[ Voor 15% gewijzigd door Gieliovd520 op 23-10-2020 08:43 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs1985
@Nickkie55 Die van jou staat te koop? Bevalt hij niet goed?

Het lijkt mij sterk dat zijn minimale vermogen 11 kW is, volgens de datasheet is dit 4.3 kW.
Bij een minimum vermogen van 4.3 kW zou een buffertje van zo'n 100 L genoeg moeten zijn, minimum 11 kW zou zorgelijk zijn.

Iemand die duidelijkheid kan geven over het minimum vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
Minimale vermogen weet ik niet maar 11kW is zeker niet zijn maximale vermogen.
Dat is bij 7 graden 15kW maar het was afgelopen week veel warmer buiten dus dan heeft hij vrij minimaal vermogen nodig om veel output te halen.

Unit draait hier max 3 uur per dag en hoeft bij lange na niet constant te draaien. Als de vloer weer warm is houdt deze uren lang de kamers op temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:29

Exigence

dnkroz

Heb er zelf 1, een 11 kW. Minimale elektrische vermogen ligt inderdaad ergens rond de 1400 Watt, verder terug gaat hij niet, waarschijnlijk omdat het een 3-fase compressor is. De 3-fase Panasonics gaan ook minder ver terug dan de enkelfase modellen Dus bij een COP van 5 heb je al 7 kW aan minimaal thermisch vermogen. En dat is vrij hoog...

Nog een nadeel is het stand-by verbruik van zo'n 70 Watt. Achteraf had ik een ander model gekocht wat verder terug kan moduleren. Pas bij -2 draait hij bij mij continu, dus dat is pas het punt dat het warmteverlies van mijn woning gelijk is aan het minimaal opgewekte vermogen.

Voor een serieus grote woning is hij beter geschikt (denk aan een voormalig gasverbruik van 2500 kuub ofzo, ik zat op 1700).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
De vorige eigenaar verstookte 3500 kuub gas is mijn woning, maar die was niet goed hoe. Hoe krijg je het voor elkaar.

Er komt toch een hoop waardevolle informatie vrij zo!

Als 1400 Watt elektrisch het minimum is, dan zit je met deze temperaturen al snel aan een COP van 6-7-8 lijkt me. Dan gaat het hard.... Zoals @Nickkie55 zei gaat een buffer dan ook niet meer helpen.

Ik denk dan toch dat deze unit voor ons klimaat, soort woningen etc. niet het meest geschikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-04 22:08
Maar hoe erg is pendelgedrag precies?
Mijn koelkast pendelt het hele jaar door ook 20x per dag. En dat heeft weinig of geen effect op de levensduur.
Ik denk dat veel Tweakers er teveel de nadruk op leggen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
busscherski schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:24:
Maar hoe erg is pendelgedrag precies?
Mijn koelkast pendelt het hele jaar door ook 20x per dag. En dat heeft weinig of geen effect op de levensduur.
Ik denk dat veel Tweakers er teveel de nadruk op leggen.
Met de Hitachi erg zorgwekkend hier. Bij elke start duurt het hier 10 minuten voordat hij op een goeie COP draait. De pana gaat aan een heeft bijna direct een goeie COP.

Ik zal vanavond eens proberen een grafiek te maken.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
gijs1985 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:32:
@Nickkie55 Die van jou staat te koop? Bevalt hij niet goed?

Het lijkt mij sterk dat zijn minimale vermogen 11 kW is, volgens de datasheet is dit 4.3 kW.
Bij een minimum vermogen van 4.3 kW zou een buffertje van zo'n 100 L genoeg moeten zijn, minimum 11 kW zou zorgelijk zijn.

Iemand die duidelijkheid kan geven over het minimum vermogen?
Wat ik zo zag kan je de 4,3kW alleen halen bij temperaturen onder het vriespunt. Gister gedraaid en kwam op minimale frequentie op zo'n circa 10kW vermogen.

Ik zal hem vanavond nog een keer aanzetten en een grafiekje uitdraaien. Moet eerst nog even een Pana aansluiten vandaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:05
Hier draait nu een jaar de 14 kW versie. Die heeft nog eens een grotere compressor, waardoor het minimale vermogen nog hoger is.. 8)7 Gelukkig gaat hij wel net als de 11 kW terug tot 31 Hz. Bij ta 40 en flow 2 m³ is trekt hij hier dan minimaal 1500 W.

Over het algemeen ben ik er wel tevreden over.
Het hoge standby verbruik is inderdaad een minpunt (hier staat hij in de zomer spanningsloos). Ik ben wel benieuwd of die constante carterverwarming de levensduur flink langer maakt.
De standaard automatische ontluchter werkte hier alleen wanneer je er op sloeg met een steeksleutel, daarom heb ik die vervangen voor een Flamco Flexvent.
En de temperatuursensoren op de aanvoer en retour meten standaard niet zo accuraat. Ze hangen in een metalen beugeltje tegen de leiding met bitumentape eromheen. Ik heb ze nu met tiewraps en koelpasta op de leiding + buisisolatie.

Skipper-93 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs1985
Erg leerzame reacties! Gezien het hoge minimumvermogen en lage COPs bij opstart van de Hitachi's neig ik nu toch naar een Panasonic of LG, ben benieuwd hoe het hier met werkelijke minimum vermogens zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Big-Foot
Dat laatste weet ik nog steeds niet heel goed. Merk wel dat met de Tado thermostaat die ik gebruik deze probeert te moduleren door in en uitschakelen om de 5 minuten. Dat van ik nu tijdelijk af met een Loxone miniserver om straks de Loxone de thermostaat te zijn. Merk wel meteen dat de Hitachi een hele mooi lange run kan maken. En zelf terug moduleert. Maar nog steeds erg veel vermogen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj_Wizard
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06-2024

Dj_Wizard

Hitachi Yutaki M 16kw

Is er toevallig iemand die de Hi-box met de atw-tag-02 gateway heeft?

Hij haalt bij mij de waarden wel op in de app maar ik kan ze vervolgens niet aanpassen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjourdW
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik heb een hybride warmtepomp met een Hitachi Yutaki 16kWh lucht/water warmtepomp en een Intergas HReco CV ketel. Tot nu toe zijn wij erg ontevreden over de installatie, aangezien de CV ketel het vaak moet overnemen van de warmtepomp. Daarnaast heb ik het vermoeden dat de warmtepomp veel stroom verbruikt. Twee vragen:
1) Hoe kan ik het stroomverbruik van mijn wamtepomp meten?
2) Hoe kan ik erachter komen wanneer mijn CV ketel het overneemt van de warmtepomp?

Thx! Sjourd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
SjourdW schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:49:
Ik heb een hybride warmtepomp met een Hitachi Yutaki 16kWh lucht/water warmtepomp en een Intergas HReco CV ketel. Tot nu toe zijn wij erg ontevreden over de installatie, aangezien de CV ketel het vaak moet overnemen van de warmtepomp. Daarnaast heb ik het vermoeden dat de warmtepomp veel stroom verbruikt. Twee vragen:
1) Hoe kan ik het stroomverbruik van mijn wamtepomp meten?
2) Hoe kan ik erachter komen wanneer mijn CV ketel het overneemt van de warmtepomp?

Thx! Sjourd
Woon je in een kasteel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gieliovd520
Een 16KW hoeft het in een Nederlands klimaat nooit over te geven aan de gasketel, tenzij je in een enorm kasteel woont zoals @Nickkie55 al vraagt.

Vermoedelijk staan er wat instellingen compleet verkeerd.

1) met een KWh meter tussen je warmtepomp en de automaat in je meterkast, of in het menu van je WP.
2) door in de instellingen van je warmtepomp en CV ketel te kijken wat de schakelpunten zijn. Bijvoorbeeld, misschien staat er in je menu ingesteld dat de ketel het bij +5 graden al overneemt. Of misschien staat je warmtepomp op 55 graden ingesteld en haalt hij door vele defrosts zijn temperaturen niet etc....

Je zult meer moeten delen als je wilt dat we goed meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Hoeveel M3 gas / jaar verbruikte je voorheen?

Gebruik je de CV ketel nu alleen voor warm tapwater?

Hoeveel m3 gas / week verbruik je nu met hybride met dit weer?

Wat is je afgifte systeem? In geval van vloerverwarming, open of gesloten verdeler (met pomp of zonder pomp)

Edit:
Staat de monobloc in serie of parallel met de ketel?

[ Voor 10% gewijzigd door busscherski op 10-01-2022 16:43 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjourdW
Hi, ik verbruik op dit moment nog zo'n 670m3 gas in de maand (December 2021), dit was ong 900m3 voor de installatie van de warmtepomp. De CV ketel is in hybride opstelling, en springt vaak bij als de warmtepomp het niet aan kan. Daarnaast is de CV idd voor warm tapwater. Het afgiftesysteem is deels vloerverwarmingen (2 losse systemen met eigen verdeler en pomp) en deels radiatoren (we hebben onlangs de oude radiatoren vervangen door nieuwe LT convector radiatoren)

[ Voor 5% gewijzigd door SjourdW op 10-01-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Vorig jaar december 900 M3 verbruikt? In een maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als je in december 2020 900 m3 verbruikt hebt kom ik met behulp van mindergas.nl op een gemiddeld jaarverbruik van 5500 m3. Dat is een dermate grote warmtevraag dat een 16 kW warmtepomp inderdaad niet voldoende is op koude dagen. Wat is dat voor woning?

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 10-01-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjourdW
Het jaarverbruik over 2021 was idd 5700m3. Dit is inclusief koken op gas en een seperate CV ketel in een gastenverblijf. De woning zelf is +/- 1500m3, origineel uit 1928 (spouwmuur met extra isolatiemuur ervoor, geisoleerde vloeren, HR dubbelglas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Oké ja dat verwacht je gemiddeld genomen niet in Nederland haha. Paleis 't Loo wellicht, zijne Majesteit?

Vloerverwarming verdelers met pomp is niet zo'n strakke combinatie.

Wat draai je voor instellingen?

Mijn woning is tegen de 1000 kuub en ze stookten voorheen 3500 kuub. Met goed inregelen kom je een eind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
En hoe verdeeld die 5700 m3 over het hoofd en bijgebouw?

Ik heb alleen een keer bij mezelf thuis hybride verwarming gemaakt, daar had ik de warmtepomp in serie met de CV ketel staan. Icm vloerverwarming weet ik niet goed hoe je dit optimaal aansluit qua vloerverwarming verdeler.

Pas je overigens nachtverlaging toe? Met dit weer zou je warmtepomp als die dag en nacht op volle kracht werkt je woning wel zo ongeveer op temperatuur moeten kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjourdW
Hoofdgebouw is ruim 4000m3. In principe zetten we de thermostaat 's-nachts niet lager, we proberen het stabiel op 19,5 gr te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Welk model Hitachi is het precies? Mono of split?
Veel thermostaatkranen of veel simpele?

Wat voor aanvoer en retour temperaturen?

Optimaal geconfigureerd verwacht ik dat een 16 kW warmtepomp je huis tot ongeveer -5 graden warm kan houden. In een zachte winter hoeft de CV ketel dan niet te verwarmen. In een strenge winter zo'n 500 M3 als de warmtepomp tegelijk met de ketel aan kan staan.

Als je overigens geen overschot aan PV stroom hebt kan het economischer zijn om onder +4 °C verder te stoken met alleen de CV ketel.

Optimaal configuren zit bij geen enkele installateur bij de prijs inbegrepen.
Maar dit klinkt wel vrij slecht geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjourdW
Het betreft:
- buiten: Hitachi Yutaki C 260L RAS 6WHVNP - 16,0KW
- binnen: Hitachi Yutaki RWD-4NWE-260S-W
- CV: Intergas HRE Solo 30kW

De woning is beneden voor 75% voorzien van vloerverwaming (2 losse circuits met ieder een eigen, nieuwe verdeler en energiezuinige pomp). Resterende radiatoren zijn beneden vervangen voor LT convector radiatoren (Jaga) met eigen regelventielen.

Ik weet in alle eerlijkheid de instellingen zoals aan- en afvoertemperatuur etc niet. Ik moet mij hier in gaan verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb zelf nog nooit een Hitachi L/W geinstalleerd.

Waarom een 6WHVNP buitenunit in combinatie met een 4NWE binnenunit?
Is die 4 een typo?
Zijn deze onderdelen uberhaubt compatibel? Als het geen typo is dan kan dat toch geen 16 kW machine worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjourdW
Hmm, ik heb de type nummers letterlijk overgenomen van de opdrachtbevestiging van de installateur. In het menu van de binnenunit staat 'Capaciteit unit: 6 WP'. Hopelijk is dat wel OK?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Heeft de binnenunit misschien een type plaatje of sticker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjourdW
Nee, helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Misschien dagelijks je gasverbruik bijhouden en maar even aan je installateur vragen of dit normaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sexbierum95
  • Laatst online: 09-03 14:11
Met goed waterzijdig inregelen kan je een hoop meer rendement uit je installatie halen.
Vooral de vloerverdeler(s) zo instellen dat deze de vloe ‘laden’ ipv ‘bijmengen’!
En de instelling voor het bivalent bijschakelen aanpassen.

Dit verreist enig rekenwerk.
Pas aanpassen nadat er waterzijdig is ongeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjourdW
Ik heb mijn installateur gevraagd om de installatie waterzijdig in te regelen, maar kreeg een heel lang antwoord waarom dit niet kon.. Had volgens mij te maken met dat wij een combinatie van vloerverwarming en LT convectoren hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Toch is je gasverbruik niet normaal.

Ik denk dat je installateur niet in staat is om de 2 apparaten correct samen te laten werken.
Misschien is het dan een oplossing om het simpeler te maken en te kiezen voor 2 kamerthermostaten.
Een voor de warmtepomp en eentje voor de CV-ketel.

Zolang het buiten warmer is dan -5 graden laat je de CV ketel thermostaat op 15 graden staan. Is het kouder, warmtepomp uit en CV ketel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-12-2024
SjourdW schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:27:
Ik heb mijn installateur gevraagd om de installatie waterzijdig in te regelen, maar kreeg een heel lang antwoord waarom dit niet kon.. Had volgens mij te maken met dat wij een combinatie van vloerverwarming en LT convectoren hebben...
PB mij anders even; Ik ben werkzaam voor Hitachi en adviseer op wekelijkse basis de toepassing van de Yutaki LT warmtepompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
busscherski schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:10:
Toch is je gasverbruik niet normaal.

Ik denk dat je installateur niet in staat is om de 2 apparaten correct samen te laten werken.
Misschien is het dan een oplossing om het simpeler te maken en te kiezen voor 2 kamerthermostaten.
Een voor de warmtepomp en eentje voor de CV-ketel.

Zolang het buiten warmer is dan -5 graden laat je de CV ketel thermostaat op 15 graden staan. Is het kouder, warmtepomp uit en CV ketel aan.
Standaard regeling op de Yutaki - 2 thermostaten absoluut onnodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
busscherski schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:06:

Waarom een 6WHVNP buitenunit in combinatie met een 4NWE binnenunit?
Is die 4 een typo?
Zijn deze onderdelen uberhaubt compatibel? Als het geen typo is dan kan dat toch geen 16 kW machine worden?
Mee eens. Een type 4 binnendeel hoort op een type 4 buitendeel. Overigens is een type 4 de aanduiding voor een 4PK machine.

de 4 PK is 11 kW nominaal qua vermogen.

Indien je wel een 6 PK hebt staan, dan heb je een nominaal vermogen van 16 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
busscherski schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:06:
Dat wordt dan eens tijd! :9 Ben je installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ArnoldSmiley schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:40:
[...]

Dat wordt dan eens tijd! :9 Ben je installateur?
Ja onlangs begonnen, heb ook al STEK. Focus vooralsnog op Panasonic (al veel ervaring mee) en Vaillant (op papier erg stil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
busscherski schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:14:
[...]

Ja onlangs begonnen, heb ook al STEK. Focus vooralsnog op Panasonic (al veel ervaring mee) en Vaillant (op papier erg stil).
Prima merken, zit sowieso allemaal erg dicht bij elkaar tegenwoordig.

Mocht je een keer bijgepraat willen worden over Hitachi dan kan dat altijd.

Hebben we het gelijk ff over pendelen van compressoren, daar verschillen onze meningen 😉

Succes met je bedrijf ieder geval, Hengelo een uitstekende regio voor de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:00
Mijn ouders hebben een 30+ jaar oude woning met een 15 jaar oude CV-ketel en willen die laten vervangen. Van het moment wordt gebruik gemaakt om er een warmtepompje bij te zetten, dus hybride. All-electric leek wat mij betreft out-of-scope, dat vraag veel aanpassingen aan de woning.

De installateur bood (begin dit jaar) een Remeha Tzerra Ace 39c CW5 met daarbij een 4 kW Elga aan. Dat leek mij een prima combinatie, ook betaalbaar. Nu blijkt die Elga enorm slecht leverbaar te zijn, chiptekorten en de trend om gasverbruik drastisch te verminderen vanwege Rusland zal ook niet meehelpen. De Elga zou met hoge onzekerheid pas eind dit jaar leverbaar zijn, na nog minimaal een prijsverhoging.

Dus de installateur komt nu met een alternatief: dezelfde Remeha CV-ketel maar dan met een Hitachi Yutaki-S 2PK warmtepomp met 6.5 kW vermogen, ruim anderhalf keer meer dan de Elga. 'T zou een speciale/nieuwe versie zijn van een all-electric warmtepomp (?), dat verklaart misschien waarom ik er niet veel over kan vinden online. Wel ± 20% hogere investering en slechts 150 euro extra subsidie.

Wat blijkt: mijn ouders blijken slechts 620 m3 gas per jaar te verbruiken (incl. sanitair warm water en koken op gas, ongeveer 10 kuub per maand). Vind ik best knap voor een een half-geschakelde woning van ruim 500 m3 uit 1989 :D . Komt doordat ze graag de houtkachel aansteken. Ze hebben overigens een convectorput en normale radiatoren.

De vraag is: Gaat dit niet enorm pendelen? Kan de 6.5 kW ook (in de zomer) voor SWW zorgen zodat het standby verbruik in de zomer het ook waard is of kan hij dan beter uitgezet worden?

Een extra boilervat plaatsen voor SWW is nog een 20% extra investering terwijl daar tegenover 'slechts' 120 kuub gas per jaar bespaard wordt, dus de vraag is heel erg of dat het waard is.

Andersom vraag ik me of het hiermee toch niet all-electric kan, dat moet gaan blijken uit de praktijk. Misschien met wat radiatorfans aan een klik-aan-klik-uit bediening (ouders op leeftijd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Ja het gaat pendelen of helemaal uit als de houtkachel aan staat.
Voor de kosten van een nieuwe CV ketel kun je ook een boiler aansluiten op die warmtepomp en dan ben je mogelijk van het gas. Of misschien heb je dan 1 maatje groter nodig.

Het systeem moet je zodanig ontwerpen dat het ook werkt als er geen houtkachel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuub2506
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10-2023
Goeden morgen,
Ik ben ook een Hitachi WP aan het overwegen. Huidige situatie is :
Cv Remeha Quinta 65 + boiler. Vloerverwarming beneden en boven in de badkamer, 11 groepen met pomp. Slaapkamers boven allemaal normale radiatoren. Jaarverbuik gas ca. 3200 kuub. Huis is uit 1962, vrijstaand, inhoud ca 1000 m2. Alles dubbel glas, dak geïsoleerd, vloer aan de onderkant met 10 cm schuim geïsoleerd. Geen isolatie in de muren, heb geen spouwmuur. Huis dus redelijk geïsoleerd, niet goed.
Afgelopen jaar heb ik de aanvoertemp van de cv op 55 graden gezet om te zien of het daarmee warm genoeg blijft. Duurt wat langer, maar gaat wel. We hebben 21 zonnepanelen op het dak, zodat extra verbruik van een WP een heel stuk opgevangen kan worden

Mijn installateur heeft volgende opstelling voorgesteld :
Remeha Tzera ac CW5 39
WP Yutaki M RASM-3VRE - 8KW
Yutempo DHW tapwatertank 190 liter met elektrische naverwarming
Regeling via hitachi PAR.
Schakelmoment instelling -5 om CV te laten bij springen
Pomp vloerverwarming er tussen uit halen.

Deze hybride oplossing is voorgesteld om bij echt koude dagen de radiatoren op de slaapkamers te kunnen bedienen. En om de WP niet te groot te laten zijn om, wat op dit forum al veel beschreven is, te veel pendelen van de WP te voorkomen. Deze 8KW kan terug moduleren naar 2,1KW, wat volgens de installateur goed is.

Graag jullie mening over deze opstelling.

Ik zou het liefst helemaal van het gas af willen, maar ik weet niet of dat echt goed haalbaar is met ons huidige verbruik van 3200 m3, het isolatieniveau van de ons huis, te grote WP die dan wellicht nodig is en uiteraard de gehele investering.

Ben erg benieuwd naar jullie mening/ervaring. Want op dit forum hem ik nog geen verhaal gelezen over de Hitachi 8KW (alleen de 11 en 14).

[ Voor 7% gewijzigd door Kuub2506 op 01-04-2022 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-04 23:10
We zitten hier in de laatste fase van het offertetraject voor een Hitachi Yutaki S60 warmtepomp. Online lees ik vrij weinig over ervaringen (tenzij ik gewoon verkeerd zoek).

Onze woning:
- Nieuwbouwwoning (2018), zeer goed geïsoleerd. Geen WTW, wel mechanische ventilatie.
- Op alle verdiepingen lage temperatuur vloerverwarming met op alle kamers een thermostaat
- Jaarlijks gasverbruik: 1050m3
- Oppervlakte woning: 175m2

Wat vinden jullie van onderstaande combinatie:
- Yutaki S60-200 (230V) RWM2R1E binnenunit met RAS2.0WHVRP1 (230V) buitenunit
- Solo unit, met los een 300 liter tapwatertank
- Capaciteit verwarmen 7.5 kW (11,0 max)/ COP 4,55, Koelmiddel R32A

Voordat ik een definitieve keuze maak probeer ik nog wat informatie in te winnen.
Deze opstelling zorgt er dus voor dat wij helemaal van het gas af kunnen. De installateur zorgt ervoor dat de huidige CV-ketel wordt verwijderd en ook de dak uitvoer wordt dichtgemaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door WidgetTWW op 01-04-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuub2506
Goeden morgen,

De laatste maand hoopvol zitten wachten op een antwoord/goed advies op mijn eerdere post. Helaas sinds het plaatsen van mijn bericht is het helemaal stil gebleven op dit Forum.

Wat doe ik niet goed of is iedereen uitgepraat over dit onderwerp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Kuub2506
Heb je nog een lange 22 mm CV buis van de plek van de warmtepomp naar de vloerverwarming verdeler? (dat limiteert je tot een 8 kW model)

Benodigd vermogen voor beta factor 1;
(3200 m3 gas * 8.8 kWh / M3) / 1800 vollast uren = 15.6 kW

Een 8 kW warmtepomp heeft een beta factor van 8 / 15.6 = 0.5
Dat is in theorie ongeveer voldoende om de woning te verwarmen tot een buitentemperatuur van +4 C. In de praktijk kan het ook zijn dat het lukt tot een etmaalgemiddelde van 0 C maar lager denk ik niet.
Helemaal prima voor een hybride opstelling overigens maar uitschakelen bij -5 C is een beetje optimistisch.

Edit: voor helemaal van het gas heb je dus een zwaarder model warmtepomp nodig. Heb je plek voor een grote hoge buitenunit die afhankelijk van het merk ook iets meer geluid maakt?

En er zal dus een dikke CV leiding nodig zijn van warmtepomp naar vv verdeler.

[ Voor 22% gewijzigd door busscherski op 13-05-2022 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuub2506
@busscherski
Dank voor je reactie !

Over de 22mm CV buis, bedoel je dan wat de afstand gaat zijn van de beoogde plek waar de warmtepomp gaat staan naar de vloerverwarming verdeler? want dat is ongeveer 12 meter.

En ja, we hebben plek voor een hoge buiten unit. En de afstand tussen die plek en het huis van de buren is ca 25 meter. Dus dat zou geen probleem moeten zijn met geluid.

Het liefste gaan we uiteraard helemaal van het gas af. Maar de "twijfel" zit er in of dat echt comfortabel haalbaar is gezien de grote van ons huis, de isoleringsgraad van ons huis en combinatie VV en traditionele radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Over de 22mm CV buis, bedoel je dan wat de afstand gaat zijn van de beoogde plek waar de warmtepomp gaat staan naar de vloerverwarming verdeler? want dat is ongeveer 12 meter
Ja, kan daar nog makkelijk een dikke buis worden aangelegd?
Het liefste gaan we uiteraard helemaal van het gas af. Maar de "twijfel" zit er in of dat echt comfortabel haalbaar is gezien de grote van ons huis, de isoleringsgraad van ons huis en combinatie VV en traditionele radiatoren.
Je zou boven ook andere radiatoren/convectoren/airco's/IR panelen etc kunnen nemen.
En vaak is het boven ook al voldoende warm als je de radiatoren boven 24 uur per dag open laat staan met een aanvoertemperatuur van 28 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:50
Zou ook eens goed naar je afgifte kijken. Hoeveel vermogen kan je in je vloer kwijt? Je krijgt een situatie met waarschijnlijk twee verschillende temperatuur vragen. Plus minus 30 graden voor je vloer en bijvoorbeeld 40 graden voor je radiatoren. Zou je dat met 1 warmtepomp doen betekent dat je een lagere cop haalt. Ikzelf heb een soort gelijk gasverbruik met een 11,2 kw warmtepomp opgevangen. Heb een airco op zolder hangen die daar de boel warm houdt, hierdoor koelen de slaapkamers op de eerste verdieping ook minder af, en een airco in de woonkamer als reserve maar niet nodig gehad afgelopen winter. Warm water doe ik met een warmtepomp boiler en koken inductie.

[ Voor 4% gewijzigd door WillemSuper op 13-05-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als een CV ketel en vloerverwarming werkt dan zal de vloer ook voldoende afgifte hebben voor de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:50
busscherski schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:28:
Als een CV ketel en vloerverwarming werkt dan zal de vloer ook voldoende afgifte hebben voor de warmtepomp
Ik snap dat normaliter de CV een hoger minimum vermogen heeft dan de warmtepomp. Maar mogelijk heeft de CV ketel ook veel staan pendelen wat ook deels voor een hoog gasverbruik heeft veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
  • Laatst online: 17:12
Vorige week akkoord gegeven voor een Hitachi Yutaki s4. De benedenverdieping is reeds voorzien van vloerverwarming, op de bovenverdieping worden Jaga DBH's geplaatst. Installatie vindt plaats in september. Ben zeer benieuwd naar hoe het gaat presteren. Tegen die tijd kan ik best eens wat plaatsen betreffende mijn ervaringen.

We verbruiken ongeveer 2200 M3 gas per jaar, dus dat wordt flink besparen vanaf het moment van plaatsen. Zeker aangezien we een behoorlijk aantal zonnepanelen hebben.

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-05-2024
blackmore87 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:55:
Vorige week akkoord gegeven voor een Hitachi Yutaki s4. De benedenverdieping is reeds voorzien van vloerverwarming, op de bovenverdieping worden Jaga DBH's geplaatst. Installatie vindt plaats in september. Ben zeer benieuwd naar hoe het gaat presteren. Tegen die tijd kan ik best eens wat plaatsen betreffende mijn ervaringen.

We verbruiken ongeveer 2200 M3 gas per jaar, dus dat wordt flink besparen vanaf het moment van plaatsen. Zeker aangezien we een behoorlijk aantal zonnepanelen hebben.
Hi! Ik ben ook met het offerte traject bezig en aan je verbruik lijkt het een vergelijkbare situatie. Mag ik vragen hoe de installatie eruit komt te zien (boiler, buffervat etc.?) en wat de kosten zijn? Je kunt uiteraard PB-en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
Freo schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:31:
[...]

Hi! Ik ben ook met het offerte traject bezig en aan je verbruik lijkt het een vergelijkbare situatie. Mag ik vragen hoe de installatie eruit komt te zien (boiler, buffervat etc.?) en wat de kosten zijn? Je kunt uiteraard PB-en.
Zeker, geen probleem! Ik zal hieronder een korte beschrijving geven van het geheel (deels een herhaling van eerder, maar wel zo duidelijk denk ik):

- Hitachi Yutaki S4
- 500L tapwater RVS boiler (ja we verbruiken best veel sww O-) )
- 120L buffervat zodat de mogelijkheid ontstaat om voor de bovenverdieping een andere watertemperatuur te hanteren t.o.v. de benedenverdieping.
- Benedenverdieping vloerverwarming, er wordt een nieuwe 6 groeps kunststof pomploze verdeler geplaatst.
- Bovenverdieping 4 stuks Jaga DBH.
- Vuilfilter en luchtafscheider.
- 2x Draadloze slimme thermostaat van Hitachi.
- Volledig geïnstalleerd inclusief aanpassingen aan leidingen / bekabeling / etc.

Totaalprijs: €19885 inclusief BTW. De totale investering bedraagt €16435 na teruggave van de subsidie (€3450).

We wonen in een vrijstaand huis, gebouwd in 1900, volledig opgeknapt rond 2010 (door de vorige bewoners), isolatie (dus) niet optimaal.
Op beide verdiepingen hebben we een airco hangen, waarmee we ook kunnen verwarmen mocht het tijdens een elfstedenwinter een keer nodig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door blackmore87 op 09-06-2022 09:44 ]

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Update: vandaag stond opeens alle "hardware" al op de stoep, alleen de Jaga's moeten nog komen. Nu afwachten/navragen wanneer men tijd heeft om te installeren... zal nog steeds wel ergens in augustus of september worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Haha nou lekker dan zou je normaal denken, maar in deze tijd mag je bij zijn dat je spul geleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Gieliovd520 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:19:
Haha nou lekker dan zou je normaal denken, maar in deze tijd mag je bij zijn dat je spul geleverd is.
Klopt, ben er ook zeer blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Freo schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:31:
[...]

Jij ondertussen al een offerte ontvangen?

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-04 19:41

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Mensen met positieve ervaring van deze hitachi?

Of zijn er die zeggen nooooit doen?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackmore87
Vandaag wordt eindelijk mijn warmtepomp geïnstalleerd, de Jaga's voor de bovenverdieping zijn er helaas nog niet. Ik zal mijn ervaringen delen zodra ik er wat zinnigs over kan zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-04 23:10
Dylantje2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:27:
Mensen met positieve ervaring van deze hitachi?

Of zijn er die zeggen nooooit doen?
Op papier klonk het allemaal goed, maar afgehaakt door de kennis van de installateur en de gemengde negatieve/positieve (voornamelijk over 'lawaai' van de buitenunit en hoog verbruik) ervaringen hier in de wijk (nieuwbouwproject uitgerust met Hitachi). Uiteindelijk gekozen voor een Mitsubishi opstelling.

[ Voor 6% gewijzigd door WidgetTWW op 04-10-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:13
WidgetTWW schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:56:
[...]

Op papier klonk het allemaal goed, maar afgehaakt door de kennis van de installateur en de gemengde negatieve/positieve (voornamelijk over 'lawaai' van de buitenunit en hoog verbruik) ervaringen hier in de wijk (nieuwbouwproject uitgerust met Hitachi). Uiteindelijk gekozen voor een Mitsubishi opstelling.
Hier ook een hitachi yutaki split, en ik moet helaas het vele lawaai van de buitenunit beamen. Dit jaar wordt de eerste winter dat ik hem goed kan inregelen dus hopelijk wordt het beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
De eerste ervaringen zijn goed, de Hitachi draait pas een aantal dagen, maar ik ben optimistisch tot nu toe. Mijn 500L vat was vlot op 50 graden na de eerste keer vullen (1,5/2u) en ook het opwarmen na gebruik gaat vlot. De SWW druk is hoger dan met de CV ketel (in het algemeen zo bij WP). Beide circuits/zones (beneden/boven) zijn ingeregeld en heb ze beide getest. Het verwarmen van de benedenverdieping is al 1x voorgekomen (nacht/ochtend), COP was 5 op dat moment. Ook heb ik van de importeur alle handleidingen/info gekregen die er momenteel is, moet het nog bestuderen het zijn opgeteld zo’n 700/800 pagina’s. Heb al wel wat lopen tunen met instellingen, maar het meeste kun je uiteraard pas testen als het echt koud wordt. So far so good 👍😃.
Mijn Jaga’s zijn ondertussen ook binnen en worden hopelijk eind oktober geplaatst (bovenverdieping).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

zw7

In het verleden heb ik een scriptje geschreven die de Hitachi Yutaki gegevens via Modbus TCP opvraagt en deze dan in een influxdb database zet. Sinds kort ben ik met Home Assistant bezig en heb wat vorderingen gemaakt om dit er ook in te krijgen.

Als je de volgende code in de configuration.yaml file zet dan krijg je vanzelf een aantal sensoren erbij. Nog te doen:

1. Temperatuur van de buitenlucht sensor werkt niet. Ik denk dat dit is omdat het geen integer is
2. Het warmte afgifte vermogen berekenen, weet ik niet hoe dat moet in yaml
3. Er is vast een betere manier om alle registers in een keer uit te lezen en dan aan sensoren toe te kennen.

Zo deed ik het in het python scriptje:
delta_temperature = water_outlet_temperature-water_inlet_temperature

capacity = delta_temperature*4.2*water_flow_level/3.6

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
# Modbus configuration for Hitachi Yutaki Heatpump
# Based on https://github.com/erikzw7/yutaki
modbus:
  - type: tcp
    host: 192.168.1.4
    port: 502
    name: "hub1"
    sensors:
      - name: operation_state
        address: 1090
#      - name: outdoor_ambient_temperature
#        address: 1091
      - name: water_inlet_temperature
        unit_of_measurement: °C
        device_class: temperature
        address: 1092
      - name: water_outlet_temperature
        address: 1093
        unit_of_measurement: °C
        device_class: temperature
      - name: invert_freq
        address: 1212
        unit_of_measurement: Hz
        device_class: frequency
      - name: comp_current
        address: 1214
        unit_of_measurement: A
        device_class: current
      - name: water_flow_level
        address: 1220
      - name: water_pump_speed
        address: 1221

[ Voor 3% gewijzigd door zw7 op 11-10-2022 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorki
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-01 16:11

Zorki

pffffft

blackmore87 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:04:
De eerste ervaringen zijn goed, de Hitachi draait pas een aantal dagen, maar ik ben optimistisch tot nu toe. Mijn 500L vat was vlot op 50 graden na de eerste keer vullen (1,5/2u) en ook het opwarmen na gebruik gaat vlot. De SWW druk is hoger dan met de CV ketel (in het algemeen zo bij WP). Beide circuits/zones (beneden/boven) zijn ingeregeld en heb ze beide getest. Het verwarmen van de benedenverdieping is al 1x voorgekomen (nacht/ochtend), COP was 5 op dat moment. Ook heb ik van de importeur alle handleidingen/info gekregen die er momenteel is, moet het nog bestuderen het zijn opgeteld zo’n 700/800 pagina’s. Heb al wel wat lopen tunen met instellingen, maar het meeste kun je uiteraard pas testen als het echt koud wordt. So far so good 👍😃.
Mijn Jaga’s zijn ondertussen ook binnen en worden hopelijk eind oktober geplaatst (bovenverdieping).
Hi, ik heb ook sinds twee weken een Hitachi Yutaki systeem draaien, bevalt mij ook prima. Hij heeft nog een makkie met dit weer :) Maar ik ben benieuwd naar jou ervaringen met de de controller. Ik heb de color wired remote versie, PC - ARFH2E. Het is best een aardig dingetje maar wel een beetje oldschool. Ik heb er bv geen app voor kunnen vinden. Dus instellen via een niet echt simpel menuutje is de enige optie. Of heb jij iets beters gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Zorki schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:22:
[...]

Hi, ik heb ook sinds twee weken een Hitachi Yutaki systeem draaien, bevalt mij ook prima. Hij heeft nog een makkie met dit weer :) Maar ik ben benieuwd naar jou ervaringen met de de controller. Ik heb de color wired remote versie, PC - ARFH2E. Het is best een aardig dingetje maar wel een beetje oldschool. Ik heb er bv geen app voor kunnen vinden. Dus instellen via een niet echt simpel menuutje is de enige optie. Of heb jij iets beters gevonden?
Inderdaad beetje oldskool allemaal wat dit betreft, ik verander de instellingen op de controller die in de binnenunit zit. Er schijnt wel een Android app te zijn, maar dan heb je ook een extra unit nodig á +/- €300 en het schijnt weinig meerwaarde te bieden. Mocht iemand anders iets beters hebben dan houd ik mij ook aanbevolen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 22-04 18:22
Op mijn werklocatie worden er binnenkort 14 Yutaki's opgeleverd;
Buitendeel: RAS-2WHVRP
Binnendeel met 200 liter boiler: RWD-2.0NRWE-200S

Ik ben daar nauw bij betrokken en zal bevindingen hier delen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorki

Zorki

pffffft

blackmore87 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:33:
[...]

Inderdaad beetje oldskool allemaal wat dit betreft, ik verander de instellingen op de controller die in de binnenunit zit. Er schijnt wel een Android app te zijn, maar dan heb je ook een extra unit nodig á +/- €300 en het schijnt weinig meerwaarde te bieden. Mocht iemand anders iets beters hebben dan houd ik mij ook aanbevolen.
Ik heb dus wel die tweede controller hangen als thermostaat en regelunit ( plus dezelfde op de binnenunit) en had idd de app gevonden maar die kan je niet installeren want niet beschikbaar in NL volgens google play.
Schijnt overigens alleen via NFC te werken dus voor instellen verder dan 3 meter heb je er ook niks aan.
Mis toch wel een soort van Nest thermostaat. Lekker via je pc of telefoon dingen aanpassen.
Maar wie weet,,, hebben ze nog een Japannertje met goede ideën,, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Zorki schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:21:
[...]

Ik heb dus wel die tweede controller hangen als thermostaat en regelunit ( plus dezelfde op de binnenunit) en had idd de app gevonden maar die kan je niet installeren want niet beschikbaar in NL volgens google play.
Schijnt overigens alleen via NFC te werken dus voor instellen verder dan 3 meter heb je er ook niks aan.
Mis toch wel een soort van Nest thermostaat. Lekker via je pc of telefoon dingen aanpassen.
Maar wie weet,,, hebben ze nog een Japannertje met goede ideën,, :)
Klopt, op iOS kreeg ik ook de melding dat de app niet in deze regio beschikbaar is.
Ik mis inderdaad ook wel wat inzicht via een app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorki

Zorki

pffffft

blackmore87 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:19:
[...]

Klopt, op iOS kreeg ik ook de melding dat de app niet in deze regio beschikbaar is.
Ik mis inderdaad ook wel wat inzicht via een app.
Heb contact met de importeur gehad, twee modules nodig (AHP-SMB-01 en de ATW-TAG-02) en deze app https://aircloudhome.hitachiaircon.com/en. Die werkt wel. Moet nog ff verder op onderzoek uit qua prijzen, https://www.zup24.de/HITA...aki-WiFi-Modul-AHP-SMB-01, kom ik in de buurt tegen. 500 euro voor beide modules,, >:) :o _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Zorki schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:59:
[...]

Heb contact met de importeur gehad, twee modules nodig (AHP-SMB-01 en de ATW-TAG-02) en deze app https://aircloudhome.hitachiaircon.com/en. Die werkt wel. Moet nog ff verder op onderzoek uit qua prijzen, https://www.zup24.de/HITA...aki-WiFi-Modul-AHP-SMB-01, kom ik in de buurt tegen. 500 euro voor beide modules,, >:) :o _/-\o_
Interessant! Vraag me wel af welke mogelijkheden je dan hebt… en of het de €500 waard is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 17:36

backupdevice

Boeh!

blackmore87 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:47:
[...]

Interessant! Vraag me wel af welke mogelijkheden je dan hebt… en of het de €500 waard is :)
Wij zijn ook in de race voor een 11kW model. Ik was nieuwsgierig hoe het geluid van de buiten unit is ?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
backupdevice schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:42:
[...]

Wij zijn ook in de race voor een 11kW model. Ik was nieuwsgierig hoe het geluid van de buiten unit is ?
Ik ken iemand die een 11 kW Hitachi naast een 5 kW Panasonic heeft staan en die vind de Panasonic ernaast best stil.
En dat terwijl de Panasonic op papier de luidste in zn klasse is.

Ook een defrost is bij een 3 fase Hitachi nogal heftig. (maar wel snel klaar)

Als je geluid belangrijk vind kijk dan bij Vaillant, Nibe, Nefit Enviline etc. Machines met laag geluidsVERMOGEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

busscherski schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:25:
[...]

Ik ken iemand die een 11 kW Hitachi naast een 5 kW Panasonic heeft staan en die vind de Panasonic ernaast best stil.
En dat terwijl de Panasonic op papier de luidste in zn klasse is.

Ook een defrost is bij een 3 fase Hitachi nogal heftig. (maar wel snel klaar)

Als je geluid belangrijk vind kijk dan bij Vaillant, Nibe, Nefit Enviline etc. Machines met laag geluidsVERMOGEN.
Geluid is belangrijk maar geen echt probleem . Want ik zet hem op het dak van de schuur naast mijn kantoor, en de buren zitten 5 meter verderop met hun buitenmuur

Heb best een goede aanbieding gekregen dus zit er wel aan te denken.

[ Voor 6% gewijzigd door backupdevice op 28-10-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
@backupdevice
Hier sinds 2019 een 14 kW Yutaki-M, nog geen storingen gehad.
Geluid is bij hoge compressorfrequentie aardig aanwezig.
Hier een filmpje van een defrost (vanaf 2:50) YouTube: Pompa ciepła HITACHI Yutaki S 14 kW - ODSZRANIANIE - defrost odc. 4 (goed luisteren tussen het gepraat door ;) )
De 14 kW heeft wel een grotere compressor dan de 11 kW, dus de 11 is waarschijnlijk iets stiller.

[ Voor 6% gewijzigd door Skipper-93 op 28-10-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Skipper-93 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:51:
@backupdevice
Hier sinds 2019 een 14 kW Yutaki-M, nog geen storingen gehad.
Geluid is bij hoge compressorfrequentie aardig aanwezig.
Hier een filmpje van een defrost (vanaf 2:50) YouTube: Pompa ciepła HITACHI Yutaki S 14 kW - ODSZRANIANIE - defrost odc. 4 (goed luisteren tussen het gepraat door ;) )
De 14 kW heeft wel een grotere compressor dan de 11 kW, dus de 11 is waarschijnlijk iets stiller.
Dat defrosted maakt dus lawaai. Maar voor de rest? Is het hinderlijk ?

Ik heb deze aangeboden gekregen RAS4WHNPE Hitachi Yutaki 11Kw 400V R410A

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 28-10-2022 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
backupdevice schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:58:
[...]

Dat defrosted maakt dus lawaai. Maar voor de rest? Is het hinderlijk ?

Ik heb deze aangeboden gekregen RAS4WHNPE Hitachi Yutaki 11Kw 400V R410A
Hij staat hier in een hoek van stenen muren, naast een kantoor met oud dubbelglas. Binnen hoor je hem wel wanneer hij flink moet werken. In de slaapkamer pal boven het kantoor hoor je hem alleen bij windstil weer een beetje.
Er zit een Night shift timer op. Daarmee kun je traploos de compressor begrenzen van 40-100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Skipper-93 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:05:
[...]

Hij staat hier in een hoek van stenen muren, naast een kantoor met oud dubbelglas. Binnen hoor je hem wel wanneer hij flink moet werken. In de slaapkamer pal boven het kantoor hoor je hem alleen bij windstil weer een beetje.
Er zit een Night shift timer op. Daarmee kun je traploos de compressor begrenzen van 40-100%.
Ok thx . Weet ik genoeg! Buren zijn dus ver genoeg weg en de eerste slaapkamer in de buurt zit aan de andere kant van het huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@backupdevice
Als je de aan de geluidswetgeving wilt voldoen dan is dit wel een handige link om te helpen bepalen.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Die bepaald de toegestane afstand tot de erfgrens op oorhoogte of raam op bovenverdieping van buren die open kan.
Een geluidsdichte schutting van minstens 10 kg / m2 geldt als geluidsscherm.

Geluidsvermogen van de Hitachi heb ik zo niet paraat. Ik denk zo'n 68 a 70 dB.

Spoiler: Aziatische 3 fase machines kun je binnen de bebouwde kom zelden binnen de normen plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackmore87
[...]

Tot nu toe vind ik het best meevallen, maar nog geen defrost gehad uiteraard.
Bij het verwarmen van SWW draait ie ook al behoorlijk, maar ik kan hem binnen niet horen, terwijl ie bij het keukenraam staat. Er zijn ongetwijfeld stillere units inderdaad.

Hieronder foto van tijdens de plaatsing.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNjOspPTFlrpXMGbADTWVXZFTnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHxSTydJbhS59TCgAq4etRfZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door blackmore87 op 28-10-2022 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

busscherski schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:46:
@backupdevice
Als je de aan de geluidswetgeving wilt voldoen dan is dit wel een handige link om te helpen bepalen.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Die bepaald de toegestane afstand tot de erfgrens op oorhoogte of raam op bovenverdieping van buren die open kan.
Een geluidsdichte schutting van minstens 10 kg / m2 geldt als geluidsscherm.

Geluidsvermogen van de Hitachi heb ik zo niet paraat. Ik denk zo'n 68 a 70 dB.

Spoiler: Aziatische 3 fase machines kun je binnen de bebouwde kom zelden binnen de normen plaatsen.
63dB lees ik.

Qua afstand buren . Hij komt bij mij op de garage . Afstand tot de muur van de buren is dan bijna 6 meter. Die muur is een zij muur zonder ramen , dus alleen steen. Vrijstaand huis.

Maar de boodschap is duidelijk, er zijn stillere en zuinige modellen op de markt . Op zich jammer want ik krijg deze aangeboden voor 15k inclusief installatie en daar gaat de subsidie nog vanaf.

Volgende week komt er nog iemand anders kijken en een offerte doen .

Enige nadeel wat ik nog zie is dat de beste plek voor ons op het dak van de garage is, maar dat die locatie dan precies in de wind is . Heeft dat nog effect als er harde wind precies op die ventilatoren staat ? Ik zou zeggen van wel… ik zou hem nog meer beschut kunnen zetten maar dan komt deze bij onze slaapkamer te staan. Op de begane grond is geen optie want alles qua leidingen van huidige cv liggen op zolder

[ Voor 27% gewijzigd door backupdevice op 29-10-2022 07:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
backupdevice schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 06:39:
[...]

63dB lees ik.

Qua afstand buren . Hij komt bij mij op de garage . Afstand tot de muur van de buren is dan bijna 6 meter. Die muur is een zij muur zonder ramen , dus alleen steen. Vrijstaand huis.

Maar de boodschap is duidelijk, er zijn stillere en zuinige modellen op de markt . Op zich jammer want ik krijg deze aangeboden voor 15k inclusief installatie en daar gaat de subsidie nog vanaf.

Volgende week komt er nog iemand anders kijken en een offerte doen .

Enige nadeel wat ik nog zie is dat de beste plek voor ons op het dak van de garage is, maar dat die locatie dan precies in de wind is . Heeft dat nog effect als er harde wind precies op die ventilatoren staat ? Ik zou zeggen van wel… ik zou hem nog meer beschut kunnen zetten maar dan komt deze bij onze slaapkamer te staan. Op de begane grond is geen optie want alles qua leidingen van huidige cv liggen op zolder
Als je tapwater verwarmt zie ik 64 dB sound POWER staan. Maar dat kan overdag, en dan is de norm ruimer. Dan mag 45 dB geluidsDRUK. Dus maatgevend snachts inderdaad 63 dB. Een stuk lager dan ik in mijn hoofd had.

Een blinde muur op de erfgrens is ideaal. De afstand tot daar doet er niet toe. Dan geldt de afstand tot een raam dat open kan of tot waar de muur ophoudt.

Qua plaatsing, liefst aan de noordzijde uit de zon. Maar veel keuze heb je vaak niet. Als de buitenvoeler ingebouwd zit in de buitenunit en die de hele dag in de zon staat dan heb je er niet zoveel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

busscherski schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 07:27:
[...]

Als je tapwater verwarmt zie ik 64 dB sound POWER staan. Maar dat kan overdag, en dan is de norm ruimer. Dan mag 45 dB geluidsDRUK. Dus maatgevend snachts inderdaad 63 dB. Een stuk lager dan ik in mijn hoofd had.

Een blinde muur op de erfgrens is ideaal. De afstand tot daar doet er niet toe. Dan geldt de afstand tot een raam dat open kan of tot waar de muur ophoudt.

Qua plaatsing, liefst aan de noordzijde uit de zon. Maar veel keuze heb je vaak niet. Als de buitenvoeler ingebouwd zit in de buitenunit en die de hele dag in de zon staat dan heb je er niet zoveel aan
Ok bedankt man!

Volgende week komt kijken wat er dan aangeboden wordt . Deze offerte ja 2 weken geldig en zoals ik al zei zeer interessant qua prijs , zeker in deze tijden. Dus vandaar dat deze dus wel een optie is .

Die buiten voeler moet ik ff checken .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorki

Zorki

pffffft

[...]

Ik heb een 6kw op 4 meter van mijn openstaande slaapkamerraam,, en dan hoor je hem licht zoemen als hij aanslaat. 11 is natuurlijk zwaarder dus dat zal best wat meer herrie geven, volgens opgave Hitachi, 37dB vs 50 dB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zw7

zw7

blackmore87 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:47:
[...]

Ik heb een modbus module gekocht van Hitachi. Deze kan je daarna aan Home Assistant of welke andere app of automatisering systeem koppelen via het modbus protocol.

Zie ook mijn berichtje hierboven. Het is niet iets wat out of the box werkt. Je moet er zelf ook een beetje mee nerden. Maar goed daarom zitten we ook op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekovk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 21:58
Goedemorgen allen,

Ik heb al enkele jaren tot volle tevredenheid een Yutaki M als verwarmingsbron voor zowel cv als warm water.
Sindskort verwarmt hij echter constant, ook als de thermostaat laag staat. Zo is het nu bijvoorbeeld 19.5 in huis, terwijl ik de thermostaat op 17.5 heb gezet. maar geeft de control unit nog altijd 'Demand ON' aan.

Als ik in de control unit kijk, staat er daar overigens ook duidelijk dat de huidige kamertemperatuur hoger is dan de setting, er gaat dus niets fout bij de meting.
Het is overigens ontstaan nadat laatst even de stroom eraf moest. Er zijn, in ieder geval niet actief, instelling veranderd.

Mocht iemand enig idee hebben, dan hoor ik het graag :)

Edit: ik kreeg als tip om te kijken of hij niet op WAR stond. Volgens mij zou ik dat in System Configuration > Central Operation moeten kunnen zien, maar deze (COT) stond nog steeds op 'Local'.

[ Voor 12% gewijzigd door niekovk op 06-11-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
niekovk schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:56:
Goedemorgen allen,

Ik heb al enkele jaren tot volle tevredenheid een Yutaki M als verwarmingsbron voor zowel cv als warm water.
Sindskort verwarmt hij echter constant, ook als de thermostaat laag staat. Zo is het nu bijvoorbeeld 19.5 in huis, terwijl ik de thermostaat op 17.5 heb gezet. maar geeft de control unit nog altijd 'Demand ON' aan.

Als ik in de control unit kijk, staat er daar overigens ook duidelijk dat de huidige kamertemperatuur hoger is dan de setting, er gaat dus niets fout bij de meting.
Het is overigens ontstaan nadat laatst even de stroom eraf moest. Er zijn, in ieder geval niet actief, instelling veranderd.

Mocht iemand enig idee hebben, dan hoor ik het graag :)

Edit: ik kreeg als tip om te kijken of hij niet op WAR stond. Volgens mij zou ik dat in System Configuration > Central Operation moeten kunnen zien, maar deze (COT) stond nog steeds op 'Local'.
Je gebruikt dus niet de controller als thermostaat, maar een losse Hitachi bedrade of draadloze thermostaat?
Probeer eens in te loggen als installateur en kijk bij de thermostaat instellingen of Thermostat 1 op Wired of Wireless staat. Dat menu staat na inloggen boven Central Operation.

Inloggen als installateur gaat als volgt:
OK en vorige ingedrukt houden. Daarna pijltje rechts, omlaag, links en rechts. (Niet tegelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekovk
Ik gebruik inderdaad een losse thermostaat, bij de instellingen staat ie op Wireless.
Hij lijkt nu overigens weer te volgen, ik hou het even in de gaten.

Edit: toch niet.. toevallig nog meer ideeën @Skipper-93 ?

[ Voor 17% gewijzigd door niekovk op 08-11-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
niekovk schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:40:
Ik gebruik inderdaad een losse thermostaat, bij de instellingen staat ie op Wireless.
Hij lijkt nu overigens weer te volgen, ik hou het even in de gaten.

Edit: toch niet.. toevallig nog meer ideeën @Skipper-93 ?
Helaas niet. Ik gebruik zelf geen thermostaat van Hitachi, maar een universele aan/uit thermostaat.
Misschien een Factory reset? Dan wel eerst alle belangrijke parameters noteren van te voren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekovk
Haha ja, daar zat ik ook al aan te denken. Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:13
Hier inmiddels al diverse defrosts gehad (Hitachi yutaki s). Is dit bij meerdere het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Dat gaat met mist (hier dichte mist) erg snel.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7

zw7

niekovk schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:06:
Haha ja, daar zat ik ook al aan te denken. Bedankt in ieder geval!
Kijk vooral bij de instellingen van het schema of deze op "air" of op "water" staat. Hij moet volgens mij op "air" staan zodat hij op de thermostaat gaat reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niekovk
Ik heb het van het weekend eindelijk voor elkaar gekregen. De thermostaat stond wel op wireless, maar reageerde blijkbaar niet goed. Na die instelling even te veranderen en daarna weer terug op wireless te zetten, deed hij het weer *O*
Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7

zw7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UypDZWDTZm69JTJPZ1l0GwotREc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m7qvvvpDMmKo5CsZIzPINW4Q.jpg?f=user_large

Ik heb soms wat problemen met de meting van de Ta en Tr sensor. Er lijkt iets te zijn wat een van deze sensoren verwarmt naar 12 graden. Vorige nacht was dat de Ta die naar 12 graden kroop ipv mee te zakken met de Tr sensor. En vannacht ging de Ta wel omlaag maar de Tr bleef hangen.

Dit is belangrijk voor anti-freeze stand van de waterpomp. Deze moet automatisch aanspringen als de Ta onder de 7 graden komt.

Ik zie dit voor het eerst.

Hieronder is de situatie van vannacht, dan zie je waterpomp wel op tijd aanspringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UW64e1RLVchF7sL37LZbXEVituY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GYiDPuZ4CXdLpOOoOyhKFE13.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:22
Ik ben de afgelopen dagen de handleidingen van mijn Yutaki aan het doorlezen omdat ik niet tevreden ben over de kennis van mijn installateur. Ik vond het al vreemd dat de anti-legionella modus tot maximaal 55 graden kon verwarmen. Wat blijkt: fabrieks-af staat dipswitch 4.3 op "OFF" (boiler elektrisch verwarmen als het nodig is, dus boven de 55 graden). Zojuist in de binnenunit DSW 4.3 op "ON" gezet. As we speak loopt de anti-legionella modus naar 65 graden.

Edit: Misschien de topictitel wijzigen naar Ervaringen met Hitachi Yutaki warmtepomp ?

[ Voor 9% gewijzigd door Leon- op 23-11-2022 14:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
Leon- schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:53:
Ik ben de afgelopen dagen de handleidingen van mijn Yutaki aan het doorlezen omdat ik niet tevreden ben over de kennis van mijn installateur. Ik vond het al vreemd dat de anti-legionella modus tot maximaal 55 graden kon verwarmen. Wat blijkt: fabrieks-af staat dipswitch 4.3 op "OFF" (boiler elektrisch verwarmen als het nodig is, dus boven de 55 graden). Zojuist in de binnenunit DSW 4.3 op "ON" gezet. As we speak loopt de anti-legionella modus naar 65 graden.

Edit: Misschien de topictitel wijzigen naar Ervaringen met Hitachi Yutaki warmtepomp ?
Momenteel wordt door een collega van mij Yutaki's (met ingebouwde boiler) in bedrijf gezet, op verschillende A-4 -tjes staat aangegeven welke instellingen moet worden aangepast.
Die gegevens komt van de hoofdleverancier van wp, en zijn van toepassing op modern geïsoleerde woningen.
Die gegevens zijn niet zo duidelijk, reden om deze hier niet te publiceren.
Als ik op het werk de tijd krijg én het heeft zin om deze gegevens hier te vermelden probeer ik een duidelijke versie op te stellen.
Zelf heb ik geen Hitachi, kan dus thuis niks uitproberen.

Pagina: 1 2 ... 23 Laatste