Volledig eens met het bericht van @
BlueTooth76 hierboven.
Het gaat er vooral om dat je afgifte systeem in balans is met het minimale vermogen van je warmtepomp. Als hij gaat pendelen dan is dat een signaal dat de warmtepomp meer vermogen levert dan je afgifte systeem aankan.
Ik weet niet precies of het bij jou gaat helpen, maar zo heb ik het gedaan.
1. Het begint met "meten is weten" dus je moet op een of andere manier de Ta en Tr continue meten zodat je weet wanneer hij precies gaat pendelen.
2. Als je Ta hoger is dan gaat je afgifte systeem ook beter werken. Dus stel deze om te beginnen relatief hoog in. Bv 40 graden.
3. Zet de warmtepomp continue in "nacht modus" zodat hij begrenst is op een minimaal toerental van de compressor
4. Bij het starten van de dag, zal je dan zien dat het heel lang gaat duren voordat hij de Ta van 40 graden bereikt. Het is een asymptotische curve, natuurlijk afhankelijk van het weer buiten.
5. dit probeer je een paar dagen zodat je wat data hebt
6. dan zet je de Ta op 38 graden en kijk je weer wat er gebeurt.
7. Meet al deze tijd ook hoeveel Tr van je radiatoren en van je vloerverwarming komt. Wellicht gaat de meeste flow naar je radiatoren en heb je daar dus te weinig afgifte.
ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren. die heb ik met een voetventiel zo afgesteld dat de flow beperkt is en er een delta T is van 5 tot 10 graden. Dit is ook de delta T over de vloerverwarming
Met nacht modus aan heb ik bij mij het systeem op Ta 32 graden staan. Echter dit haalt het systeem pas aan het einde van de dag en dan gaat ie meestal al weer uit.