Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:14
Dat lijkt me heel erg interessant. Omdat ik onzeker werd afgelopen week na een aantal door mij geconstateerde fouten (en hier op het forum bevestigd). Heb ik vandaag de hele handleiding doorgespit en toch nog twee fouten tegengekomen en opgelost :)

Als je tijd hebt ben ik wel erg nieuwsgierig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:31
natural colour schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:45:
[...]

Momenteel wordt door een collega van mij Yutaki's (met ingebouwde boiler) in bedrijf gezet, op verschillende A-4 -tjes staat aangegeven welke instellingen moet worden aangepast.
Die gegevens komt van de hoofdleverancier van wp, en zijn van toepassing op modern geïsoleerde woningen.
Die gegevens zijn niet zo duidelijk, reden om deze hier niet te publiceren.
Als ik op het werk de tijd krijg én het heeft zin om deze gegevens hier te vermelden probeer ik een duidelijke versie op te stellen.
Zelf heb ik geen Hitachi, kan dus thuis niks uitproberen.
Graag! _/-\o_

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-06 19:17
Hallo,

Ik heb sinds de zomer ook een Hitachi staan. Dit is een Yutaki S mono van 8KW. Ben nu aan het kijken hoe deze goed af te stellen is, maar loop nog wel tegen veel dingen aan. Wellicht kom ik met hulp van dit topic tot meer inzichten en kunnen jullie mij verder helpen.

• D.v.Heerikhuize
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-06 13:54
STT_2022 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:47:
Hallo,

Ik heb sinds de zomer ook een Hitachi staan. Dit is een Yutaki S mono van 8KW. Ben nu aan het kijken hoe deze goed af te stellen is, maar loop nog wel tegen veel dingen aan. Wellicht kom ik met hulp van dit topic tot meer inzichten en kunnen jullie mij verder helpen.
ben er ook mee bezig, echter schrok van het verbruik afgelopen zaterdag 36 kw in 24 uur. en temperatuur nog niet echt super.
:/

• blackmore87
Hoeveel verbruik hebben jullie op een dag als vandaag dan? Hier 9kWh.

Edit: thermostaat op 21 hier en een vrijstaande woning die niet top is geïsoleerd. Vloeroppervlakte met vvw is ongeveer 60m2. De rest wordt verwarmd met Jaga’s (en een aanbouw waar een airco hangt).

[ Voor 59% gewijzigd door blackmore87 op 24-11-2022 20:36 ]

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

• Leon-
Hier ongeveer 13 vandaag. Thermostaat staat op 18.5, hij verwarmd het ongeveer naar 20 en de rest van de dag gaat 'ie ook niet meer aan (het is as we speak nog 19.8 graad hier). Hij verwarmd de hele beneden verdieping (ongeveer 95m2).

• STT_2022
Afgelopen zaterdag, rond vriespunt, heeft hij 12kW verbruikt. Een dag zoals vandaag 6 kW.

Hetgeen waar ik tegen aan loop is dat mijn thermostaat vaak aan en uit gaat en hier reageert de WP dus ook op en dat zie ik in mijn verbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbBrEuh8V5RKlpPxrPmlEaMQRdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UEnoCo0BGVHfYWbEXDY5Xtc7.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee?

• blackmore87
Het lijkt wel alsof Hitachi het zo heeft bedoeld. Loopt iedereen tegen ditzelfde pendel probleem aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:18
STT_2022 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:36:
Afgelopen zaterdag, rond vriespunt, heeft hij 12kW verbruikt. Een dag zoals vandaag 6 kW.

Hetgeen waar ik tegen aan loop is dat mijn thermostaat vaak aan en uit gaat en hier reageert de WP dus ook op en dat zie ik in mijn verbruik.
[Afbeelding]

Iemand een idee?
Dit lijkt inderdaad sterk op een thermostaat die de wp uitzet. Welke thermostaat gebruik je? Toevallig een honeywell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Ja inderdaad. Een Honeywell T4. Heb je een betere suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Ik heb deze gekregen bij mijn WP: https://static2.redcart.p...f5d7d437fedcf18243a5b.jpg

Ik heb de ATW-RTU-08, jij hebt denk ik de ATW-RTU-07, geen idee of dat verschil maakt in jouw situatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
Ja daar zit inderdaad het probleem. Honeywell thermostaten schakelen maximaal 3 keer per uur (lager is bij de meeste niet mogelijk) voor een maximale tijd van 5 minuten (langer is niet instelbaar).

Als je zo zuinig mogelijk wil verwarmen moet je zorgen dat je zo'n lang mogelijke runs op laag vermogen gaat maken, wat niet lukt met je huidige Honeywell. Je kan het beste kijken naar thermostaten die op basis van hysterese werken, bijvoorbeeld de Netatmo thermostaat of de Panasonic PAW-A2W (welke hier op tweakers bekend is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
kokpol schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:21:
Ja daar zit inderdaad het probleem. Honeywell thermostaten schakelen maximaal 3 keer per uur (lager is bij de meeste niet mogelijk) voor een maximale tijd van 5 minuten (langer is niet instelbaar).

Als je zo zuinig mogelijk wil verwarmen moet je zorgen dat je zo'n lang mogelijke runs op laag vermogen gaat maken, wat niet lukt met je huidige Honeywell. Je kan het beste kijken naar thermostaten die op basis van hysterese werken, bijvoorbeeld de Netatmo thermostaat of de Panasonic PAW-A2W (welke hier op tweakers bekend is).
Is dit ook een probleem als er wel continu warmtevraag is? Stel het is 21 graden binnen en ik zet de thermostaat op 24…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Ik ben benieuwd naar enkele instellingen op de Yutaki, namelijk die van de waterpomp. Je hebt de functie om die op constant te zetten, dat houd in dat je pomp met een constants snelheid draait. Maar je hebt ook de mogelijk heid om deze in te stellen op delta T, hierbij gaat hij "modulerend" draaien, maar welke delta T houd hij aan??

Ik zou dit graag weten, want heb het idee dat schakelen van de thermostaat en dus het aan/uit gaan van de WP wordt veroorzaakt door een te hoge aanvoer temperatuur die mijn vloer in gaat. Daardoor warmt de ruimte snel op en dus schakelt de thermostaat weer uit, waardoor de WP na de minimale 10 min aan weer uit gaat.
Bij en lagere aanvoer temperatuur zal het dus langer duren voordat de kamer warm wordt en dus zal de thermostaat minder schakelen en dus zal de WP minder vaak aan/uit schakelen.

Denk ik zo in de juiste richting? Een andere thermostaat zal alleen maar het eigenlijke probleem maskeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
blackmore87 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:25:
[...]

Is dit ook een probleem als er wel continu warmtevraag is? Stel het is 21 graden binnen en ik zet de thermostaat op 24…
Nee dan is het inderdaad geen probleem meer. Als je de thermostaat 1,5 graden hoger ingesteld staat dan de daadwerkelijke temperatuur zal deze (als het goed is) constant aan blijven. Dit is ook te zien aan het vlammetje op de thermostaat. Als je dit doet dan zou het pendelen van de wp over moeten zijn, mocht dit niet het geval zijn dan is er wat anders aan de hand (deel dat dan gerust :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
STT_2022 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:26:
Ik ben benieuwd naar enkele instellingen op de Yutaki, namelijk die van de waterpomp. Je hebt de functie om die op constant te zetten, dat houd in dat je pomp met een constants snelheid draait. Maar je hebt ook de mogelijk heid om deze in te stellen op delta T, hierbij gaat hij "modulerend" draaien, maar welke delta T houd hij aan??

Ik zou dit graag weten, want heb het idee dat schakelen van de thermostaat en dus het aan/uit gaan van de WP wordt veroorzaakt door een te hoge aanvoer temperatuur die mijn vloer in gaat. Daardoor warmt de ruimte snel op en dus schakelt de thermostaat weer uit, waardoor de WP na de minimale 10 min aan weer uit gaat.
Bij en lagere aanvoer temperatuur zal het dus langer duren voordat de kamer warm wordt en dus zal de thermostaat minder schakelen en dus zal de WP minder vaak aan/uit schakelen.

Denk ik zo in de juiste richting? Een andere thermostaat zal alleen maar het eigenlijke probleem maskeren.
Welke delta t de wp aanhoudt zou ik niet weten. Het is wel belangrijk om te kijken naar de flow van je vloerverwarmingsgroepen (af te lezen aan de flowmeters). Deze wil je meestal zo hoog mogelijk hebben, want dan kan de Ta zo laag mogelijk. Wat is huidige flow per groep?

Ik heb zelf (180 m2 vloerverwarming) de stooklijn staan op -10/35 , 15/25 maar deze kan waarschijnlijk nog wel wat naar beneden. Wijkt die van jouw hier veel vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Op het moment staat mijn temperatuur op een vaste waarde om te kijken of het aan/uit - aan/uit patroon veranderd, maar tot nu toen blijft het hetzelfde. Heb de aanvoer temperatuur op 30 en op 25 gehad de laatste week, maar zie nog geen verschil.
De flow per groep is erg laag (1L/min) terwijl mijn pomp 15L/min verpompt. Ik heb 70 m2 vloerverwarming en op de bovenverdieping JAGA radiatoren.

Ik probeer nu 1 instelling te veranderen en dan te kijken wat voor effect dat heeft, maar tot nu toe zie ik geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:38

BlueTooth76

Let the sun shine!

STT_2022 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:35:
Op het moment staat mijn temperatuur op een vaste waarde om te kijken of het aan/uit - aan/uit patroon veranderd, maar tot nu toen blijft het hetzelfde. Heb de aanvoer temperatuur op 30 en op 25 gehad de laatste week, maar zie nog geen verschil.
De flow per groep is erg laag (1L/min) terwijl mijn pomp 15L/min verpompt. Ik heb 70 m2 vloerverwarming en op de bovenverdieping JAGA radiatoren.

Ik probeer nu 1 instelling te veranderen en dan te kijken wat voor effect dat heeft, maar tot nu toe zie ik geen verschil.
Je zou eens kunnen testen met 35 of 40 graden Celsius aanvoer.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Flow omhoog en Ta inderdaad op 40 graden ter test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Flow omhoog snap ik, maar Ta hoger snap ik niet, want dan is mijn kamertemperatuur ook snel omhoog en schakelt de thermostaat ook weer snel uit. Hou ik nog steeds dat mijn WP aan/uit gaat. Alleen blijft hij iets langer uit, omdat het water warmer is en het langer duurt voordat het afkoelt. Maar dan krijg je toch meer schommelingen in kamertemperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

STT_2022 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:45:
Flow omhoog snap ik, maar Ta hoger snap ik niet, want dan is mijn kamertemperatuur ook snel omhoog en schakelt de thermostaat ook weer snel uit. Hou ik nog steeds dat mijn WP aan/uit gaat. Alleen blijft hij iets langer uit, omdat het water warmer is en het langer duurt voordat het afkoelt. Maar dan krijg je toch meer schommelingen in kamertemperatuur?
Dat is van latere zorg.

Je wil eerst weten of en wanneer hij stopt met pendelen, dus de Ta omhoog naar 35 en eventueel naar 40 en kijken wat voor effect het heeft op de runs.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Kunnen jullie dit verklaren? De analoge meter op het boilervat geeft een temp aan van ~70 graden, mijn Ikea thermometer ook ergens in die range maar de digitale sensor in de warmtepomp geeft 47 graden aan.

Om 1 uur vannacht ging de anti legionella stand aan; vanochtend sprong die weer aan terwijl de boiler heet genoeg is. Ik heb de legionella stand dus maar even uitgezet nu. Als ik 'm nu weer aanzet dan springt ie direct weer op verwarmen van de boiler (met anti-legionella AAN)...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4Fg4cCbUhyS8DswLCltbYBSxvk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LmTjavQzfwhrnMNrEXeUpwl0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74Px9lg9x9n-HJABXfXNIyTajQI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVoVRGUJSjjHuM1mnGO9JKFN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6URNd8CcysY-DQsl3p1ogb72jQY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0GSstZZz6siNsH3lIGJaKDq.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door Leon- op 27-11-2022 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Hallo Leon,

Denk dat jij het over de Lagon hebt, een warmtepomp boiler.
Bovenin is het water heet en ligt op kouder water.
Ik denk dat de sensor voor de aansturing lager zit dan de analoge meter en zo krijg je verschillen.

Hoe staat je legionella programma? Hoe lang moet hij dat uitvoeren? Misschien heeft hij zijn programma niet af kunnen maken en gaat hij daarmee door zodra je hem aanzet.

[ Voor 27% gewijzigd door STT_2022 op 27-11-2022 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

zw7

BlueTooth76 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:20:
[...]

Dat is van latere zorg.

Je wil eerst weten of en wanneer hij stopt met pendelen, dus de Ta omhoog naar 35 en eventueel naar 40 en kijken wat voor effect het heeft op de runs.
Volledig eens met het bericht van @BlueTooth76 hierboven.

Het gaat er vooral om dat je afgifte systeem in balans is met het minimale vermogen van je warmtepomp. Als hij gaat pendelen dan is dat een signaal dat de warmtepomp meer vermogen levert dan je afgifte systeem aankan.

Ik weet niet precies of het bij jou gaat helpen, maar zo heb ik het gedaan.

1. Het begint met "meten is weten" dus je moet op een of andere manier de Ta en Tr continue meten zodat je weet wanneer hij precies gaat pendelen.
2. Als je Ta hoger is dan gaat je afgifte systeem ook beter werken. Dus stel deze om te beginnen relatief hoog in. Bv 40 graden.
3. Zet de warmtepomp continue in "nacht modus" zodat hij begrenst is op een minimaal toerental van de compressor
4. Bij het starten van de dag, zal je dan zien dat het heel lang gaat duren voordat hij de Ta van 40 graden bereikt. Het is een asymptotische curve, natuurlijk afhankelijk van het weer buiten.
5. dit probeer je een paar dagen zodat je wat data hebt
6. dan zet je de Ta op 38 graden en kijk je weer wat er gebeurt.
7. Meet al deze tijd ook hoeveel Tr van je radiatoren en van je vloerverwarming komt. Wellicht gaat de meeste flow naar je radiatoren en heb je daar dus te weinig afgifte.

ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren. die heb ik met een voetventiel zo afgesteld dat de flow beperkt is en er een delta T is van 5 tot 10 graden. Dit is ook de delta T over de vloerverwarming

Met nacht modus aan heb ik bij mij het systeem op Ta 32 graden staan. Echter dit haalt het systeem pas aan het einde van de dag en dan gaat ie meestal al weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
STT_2022 schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:51:
Hallo Leon,

Denk dat jij het over de Lagon hebt, een warmtepomp boiler.
Bovenin is het water heet en ligt op kouder water.
Ik denk dat de sensor voor de aansturing lager zit dan de analoge meter en zo krijg je verschillen.

Hoe staat je legionella programma? Hoe lang moet hij dat uitvoeren? Misschien heeft hij zijn programma niet af kunnen maken en gaat hij daarmee door zodra je hem aanzet.
Ja dat zou kunnen hoor, de andere sensor zit lager, dus de temperatuur zal daar wel anders zijn.

Ik heb afgelopen week dipswitch 4.3 aangezet (uit mijn hoofd 4.3) omdat de temperatuur gecapped is op 55, en volgens mij mag dat niet eens (??). Met deze switch zet je elektrische verwarmen aan wanneer >= 55. Ik had het anti-legionella programma op 65 graden gezet maar daar heeft 'ie blijkbaar moeite mee of duurt lang. Dus nu maar verlaagt naar 60 graden (maar heb de stand nog wel even uit omdat ik vreemd vind dat de stand direct weer aan gaat maar heeft wellicht te maken met het feit dat hij het niet heeft kunnen afmaken inderdaad)
zw7 schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:52:
[...]

ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren. die heb ik met een voetventiel zo afgesteld dat de flow beperkt is en er een delta T is van 5 tot 10 graden. Dit is ook de delta T over de vloerverwarming
Hoe ziet de de aansluiting er bij jou uit? Een voetventiel is bij mij misschien ook nog wel een goede optie om de boel een beetje te knijpen. Bij mij zit er een T stuk voor de verdeler waarbij er dus water naar boven gaat en de verdeler in.

[ Voor 19% gewijzigd door Leon- op 27-11-2022 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorki
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-01 16:11

Zorki

pffffft

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/768QBcb70KbtSxIC21sw4M501ws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QiOxyB1KWqSshI6iCL3XrW3.jpg?f=fotoalbum_large

Van pendelen totaal geen last, blauwe gebied is de Hitachi, alleen ruimteverwarming geen tapwater. Orginele (matige, qua mogelijkheden) thermostaat van Hitachi. Stooklijn max 60. 150m2 met radiatoren icm vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
zw7 schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:52:
[...]

Volledig eens met het bericht van @BlueTooth76 hierboven.

Het gaat er vooral om dat je afgifte systeem in balans is met het minimale vermogen van je warmtepomp. Als hij gaat pendelen dan is dat een signaal dat de warmtepomp meer vermogen levert dan je afgifte systeem aankan.

Ik weet niet precies of het bij jou gaat helpen, maar zo heb ik het gedaan.

1. Het begint met "meten is weten" dus je moet op een of andere manier de Ta en Tr continue meten zodat je weet wanneer hij precies gaat pendelen.
2. Als je Ta hoger is dan gaat je afgifte systeem ook beter werken. Dus stel deze om te beginnen relatief hoog in. Bv 40 graden.
3. Zet de warmtepomp continue in "nacht modus" zodat hij begrenst is op een minimaal toerental van de compressor
4. Bij het starten van de dag, zal je dan zien dat het heel lang gaat duren voordat hij de Ta van 40 graden bereikt. Het is een asymptotische curve, natuurlijk afhankelijk van het weer buiten.
5. dit probeer je een paar dagen zodat je wat data hebt
6. dan zet je de Ta op 38 graden en kijk je weer wat er gebeurt.
7. Meet al deze tijd ook hoeveel Tr van je radiatoren en van je vloerverwarming komt. Wellicht gaat de meeste flow naar je radiatoren en heb je daar dus te weinig afgifte.

Met nacht modus aan heb ik bij mij het systeem op Ta 32 graden staan. Echter dit haalt het systeem pas aan het einde van de dag en dan gaat ie meestal al weer uit.
Ik heb de temp nu op 35 staan en het lijkt dat het systeem iets rustig is, maar ook iets.
Heb nu thermometertjes op de aanvoer en retour vastgemaakt en zal zo nu ens dan eens kijken wat die aangeven (heb er net te weinig voor alle radiatoren).
Heb geen data loggers om alles continue bij te houden.
Kun je misschien wat meer uitleg geven over punt 3. Moet ik de nachtmodus continu aanzetten en op hoeveel %. Standaard is 75%

Ga nu wel kijken naar het inregelen van mijn Jaga radiatoren, want daar zie ik al een vrij kleine delta T.

Bedankt tot nu toe voor alle info van iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7

zw7

STT_2022 schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:37:
[...]

Ik heb de temp nu op 35 staan en het lijkt dat het systeem iets rustig is, maar ook iets.
Heb nu thermometertjes op de aanvoer en retour vastgemaakt en zal zo nu ens dan eens kijken wat die aangeven (heb er net te weinig voor alle radiatoren).
Kun je misschien wat meer uitleg geven over punt 3. Moet ik de nachtmodus continu aanzetten en op hoeveel %. Standaard is 75%

Ga nu wel kijken naar het inregelen van mijn Jaga radiatoren, want daar zie ik al een vrij kleine delta T.

Ik zou het nu eerst op 40 graden zetten en dan terug gaan ipv op 35 en dan omhoog, maar het is natuurlijk om het even.

Ik heb de nachtmodus continu op 40% staan, dat is bij mij voldoende tenzij het vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
STT_2022 schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:37:
[...]

Blijft het pendelen ook als je alle thermostaten helemaal open zet (dus als je ze instelt op bijvoorbeeld 25 graden) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Ben ik weer met mijn vragen; mijn hele unit is/was verkeerd ingeregeld. Uiteindelijk leg ik al deze problemen bij de installateur maar probeer ze eerst zelf op te lossen, vooral ook omdat ik het wel interessant vind.

Afgelopen week heb ik de legionella modus geactiveerd in de warmtepomp, dus dipswitch 4.3 aangezet; waardoor de boiler (DHWT-300S-3.0H2E) elektrisch gaat bijverwarmen als 55 graden is bereikt. Het verwarmen werkt ook want het water wordt echt warm (kan mijn hand niet onder de kraan houden), alleen de temperatuur sensor blijft maximaal 55 graden aangeven waardoor de legionella modus niet uit gaat. Hebben jullie enig idee waar dat aan kan liggen? De analoge sensor zit rond de 75 graden.

(Door al mijn tests vandaag zit ik op een mega stroom verbruik, gelukkig betaal ik maar 15 cent per kwh :X )

[ Voor 10% gewijzigd door Leon- op 27-11-2022 19:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackmore87
RonJ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:56:
Gezien deze goedlopende discussie over tanktemperaturen en legionella leek me deze video wel goed om even te delen (sowieso een goed kanaal):

[YouTube: What Temperature Should Hot Water Be? | LEGIONELLA Explained]

Met name dit grafiekje vat de discussie en dimensies denk ik goed samen:
[Afbeelding]

*ALC=Anti Legionella Cycle

Om het ook even op mijn persoonlijke situatie te betrekken, ik krijg steeds meer spijt van de keuze voor een 300L tank. Ik had hiervoor een 100L COP=1 boiler die we regelmatig leegtrokken. Aangezien we regelmatig slapers over de vloer hebben en ik dit echt niet meer wilde zijn we in het nieuwe huis voor een 300L gegaan. Echter hebben we hier ook een douche-WTW en ecosmart regendouchekoppen toegepast, waardoor we nu eigenlijk veel te groot zitten tov het verbruik.

We kunnen bij een vat temperatuur van 45-50 graden nu ongeveer 75min douchen. Daardoor hebben we eigenlijk veel te weinig doorstroming en moet ik nu een hogere temperatuur, voor een veel groter volume, aanhouden dan nodig.

Binnenkort krijgen we een waterontharder met flow-meter, dan maar eens goed meten wat we nu echt aan water verbruiken en dan eens overleggen met de installateur of we het vat kunnen vervangen door een kleinere.
@Leon- Check deze ook eens, geen antwoord op je vraag, maar dan kun je voor jezelf bepalen of het überhaupt nuttig is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
blackmore87 schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:20:
[...]

@Leon- Check deze ook eens, geen antwoord op je vraag, maar dan kun je voor jezelf bepalen of het überhaupt nuttig is…
Interessant :) met een gezin van vier gebruik je best veel water op een dag, een temperatuur van 45-50 graden lijkt dan inderdaad prima met 1x per week 55 graden. Al wil ik (nu ik weet dat de mogelijkheid er is >:) ) wel de mogelijkheid hebben om te verhogen naar 60 (bijv. na een vakantie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
Ik heb ook eindelijk een baseline vanuit waar ik verder kan gaan werken. Mijn settings:

- Fixed Ta van 38
- Pompsnelheid 100%
- Radiatoren boven helemaal dicht
- Nachtverlaging van 50%

Afgelopen week vs afgelopen nacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GSm0LvtpPq_CxLk8-vMJ3ZP_D4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/56RirRrQsHjD4h3aqFjUMGGY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHltjsLtgW0ZzjDvgY_qUV1a7Z8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kiegzDLDiiZtZ7UUq9pY4gzJ.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7

zw7

Leon- schreef op maandag 28 november 2022 @ 06:43:
Ik heb ook eindelijk een baseline vanuit waar ik verder kan gaan werken. Mijn settings:

- Fixed Ta van 38
- Pompsnelheid 100%
- Radiatoren boven helemaal dicht
- Nachtverlaging van 50%

Afgelopen week vs afgelopen nacht:
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat ziet er al beter uit. Nog een tip, zet de pompsnelheid op "delta T" dan kan de warmtepomp de waterpomp aansturen op afgifte. Lagere pompsnelheid is lagere flow, dus grotere delta T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
zw7 schreef op maandag 28 november 2022 @ 07:06:
[...]

Dat ziet er al beter uit. Nog een tip, zet de pompsnelheid op "delta T" dan kan de warmtepomp de waterpomp aansturen op afgifte. Lagere pompsnelheid is lagere flow, dus grotere delta T.
Ga ik weer aanzetten! Thanks :) Nu één voor één settings aanpassen en wachten op een run. Het is wel een klusje om alles goed in te regelen maar leuk als je resultaat boekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:57
Leon- schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:57:
Ben ik weer met mijn vragen; mijn hele unit is/was verkeerd ingeregeld. Uiteindelijk leg ik al deze problemen bij de installateur maar probeer ze eerst zelf op te lossen, vooral ook omdat ik het wel interessant vind.

Afgelopen week heb ik de legionella modus geactiveerd in de warmtepomp, dus dipswitch 4.3 aangezet; waardoor de boiler (DHWT-300S-3.0H2E) elektrisch gaat bijverwarmen als 55 graden is bereikt. Het verwarmen werkt ook want het water wordt echt warm (kan mijn hand niet onder de kraan houden), alleen de temperatuur sensor blijft maximaal 55 graden aangeven waardoor de legionella modus niet uit gaat. Hebben jullie enig idee waar dat aan kan liggen? De analoge sensor zit rond de 75 graden.

(Door al mijn tests vandaag zit ik op een mega stroom verbruik, gelukkig betaal ik maar 15 cent per kwh :X )
Dat heb ik laatst bij iemand anders ook gelezen, daar zat de temperatuursensor niet goed in het vat/voeler geschoven. Als het goed is zit er halverwege je boilervat ergens een luikje, daar zou ik even naar kijken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
kokpol schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:24:
[...]

Blijft het pendelen ook als je alle thermostaten helemaal open zet (dus als je ze instelt op bijvoorbeeld 25 graden) ?
Als ik de thermostaat op 25 zet dan blijft hij continu verwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gd6BEfQxbPuoncIjE_eMncmWLLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dq5gi20FSYhmk0lnWDw62TfU.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je vanaf 18 uur dat ik de thermostaat omhoog heb gezet tot ongeveer 19.30 uur. De dip daartussen is de defrost wss.
De piek die daarna komt is omdat ik hem heel even weer omhoog heb gezet om 1 verwarming te testen die nog dicht stond.
Gister avond heb ik de temperatuur op 40 gezet en ga vandaag kijken wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-06 16:21
Leon- schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:57:

Hoi Leon,
bij mij had de installateur de sensor aan de zijkant in de boiler geplaatst. Deze zit veel te laag. Er zit ook een "zakje" naast het elektrische element zit. Dit staat ook in de handleiding van de boiler vermeld (met een stippellijntje). Achter de grote plastic klep, zeg maar

Jan-Willem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
jee-weetje schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:00:
[...]

Hoi Leon,
bij mij had de installateur de sensor aan de zijkant in de boiler geplaatst. Deze zit veel te laag. Er zit ook een "zakje" naast het elektrische element zit. Dit staat ook in de handleiding van de boiler vermeld (met een stippellijntje). Achter de grote plastic klep, zeg maar
Dat zal de oplossing zijn :*) Ik zie alleen het "zakje" niet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WeMs003wu0T8NliwP6ZwO8iKdoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ee0wiG71ilVXaV7ou5e0pU8v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-06 16:21
Leon- schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:32:
[...]

Dat zal de oplossing zijn :*) Ik zie alleen het "zakje" niet. [Afbeelding]
volgens mij linksrechtsboven, maar ik ga je vanochtend even foto van mijn opstelling sturen
@Leon-
hij is moeilijk te vinden, maar hij zit er echt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiXO8UxGk3Mb2FAiWbCpUuLbhsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcsJNCpIJzyls8ubSYXFy35C.jpg?f=fotoalbum_large

en de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWFX_qfvV2aKBlNd5JqO9hAxIXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hV4THn0AdSi88P9hEc9QFjMh.jpg?f=fotoalbum_large

De "koker" linksonder is gebruikt om de sensor door te voeren. En de (te korte) kabel is simpelweg verlengd.
PS. alles is naderhand door Hitachi (HDKL) gecontroleerd en "in bedrijf gesteld"

[ Voor 52% gewijzigd door jee-weetje op 28-11-2022 10:14 ]

Jan-Willem

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leon-
jee-weetje schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:35:
[...]

volgens mij linksrechtsboven, maar ik ga je vanochtend even foto van mijn opstelling sturen
@Leon-
hij is moeilijk te vinden, maar hij zit er echt:
[Afbeelding]

en de handleiding:
[Afbeelding]

De "koker" linksonder is gebruikt om de sensor door te voeren. En de (te korte) kabel is simpelweg verlengd.
PS. alles is naderhand door Hitachi (HDKL) gecontroleerd en "in bedrijf gesteld"
Je moet goed kijken, heel goed, maar gevonden ! 8) 8) Thanks!

Dit topic is inmiddels een hele goede handleiding voor toekomstige Hitachi Yutaki installateurs volgens mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Afgelopen nacht weer een perfecte run gehad maar vanochtend was hij nog niet klaar en ging op 100% vermogen, het pendelen is wel iets minder geworden maar nog wel aanwezig. De flowmeters van de verdeler staan helemaal open; is een beetje knijpen van de flow een goede volgende stap? In plaats van 5 even naar 2.5 en dan kijken wat hij doet op vol vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Leon- schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:29:
Afgelopen nacht weer een perfecte run gehad maar vanochtend was hij nog niet klaar en ging op 100% vermogen, het pendelen is wel iets minder geworden maar nog wel aanwezig. De flowmeters van de verdeler staan helemaal open; is een beetje knijpen van de flow een goede volgende stap? In plaats van 5 even naar 2.5 en dan kijken wat hij doet op vol vermogen?
Perfecte run maar nog wel pendelen, klinkt wat tegenstrijdig?
Hoeveel kWh is er vannacht doorheen gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
Mijn nachtverlaging loopt van 22:00 tot 7:00, om 3:00 vannacht is de WP aangesprongen en rond 9:30 weer uitgegaan. Tussen 3 en 7 verbruikt de WP ongeveer 1kWh met een stabiel draaiende compressor, daarna gaat het verbruik wat omhoog en gaat hij pendelen, omdat de nachtverlaging uitgaat.

Dus de run van afgelopen nacht is perfect gegaan, als ik de nachtverlaging 24/7 draai heb ik een heel net verbruik; want het was al bijna op temperatuur om 7 uur.

Ik heb de nachtverlaging nu maar even permanent aangezet maar dat is natuurlijk niet de oplossing. Voor de correcte afstelling van mijn vloerverwarming heb ik gisteren (een goede cyber monday deal) een warmtebeeldcamera besteld. Staat al een tijdje op het verlanglijstje :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7

zw7

Leon- schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:58:
Mijn nachtverlaging loopt van 22:00 tot 7:00, om 3:00 vannacht is de WP aangesprongen en rond 9:30 weer uitgegaan. Tussen 3 en 7 verbruikt de WP ongeveer 1kWh met een stabiel draaiende compressor, daarna gaat het verbruik wat omhoog en gaat hij pendelen, omdat de nachtverlaging uitgaat.

Dus de run van afgelopen nacht is perfect gegaan, als ik de nachtverlaging 24/7 draai heb ik een heel net verbruik; want het was al bijna op temperatuur om 7 uur.

Ik heb de nachtverlaging nu maar even permanent aangezet maar dat is natuurlijk niet de oplossing. Voor de correcte afstelling van mijn vloerverwarming heb ik gisteren (een goede cyber monday deal) een warmtebeeldcamera besteld. Staat al een tijdje op het verlanglijstje :9~
waarom is die nachtverlaging permanent aanzetten geen oplossing? Daarnaast zou ik de pomp op delta-T zetten dan kan het systeem ook zelf met de flow regelen. Ik zou het een paar dagen zo proberen. Het gaat later deze week koud worden dus dan ben je gelijk van het pendelen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
zw7 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:19:
[...]

waarom is die nachtverlaging permanent aanzetten geen oplossing? Daarnaast zou ik de pomp op delta-T zetten dan kan het systeem ook zelf met de flow regelen. Ik zou het een paar dagen zo proberen. Het gaat later deze week koud worden dus dan ben je gelijk van het pendelen af.
Misschien wel een oplossing hoor; ik ben alleen benieuwd of hij komende week z'n temperatuur ook gaat halen met nachtverlaging. Ik heb 'm op 100% nachtverlaging gezet en de pomp op delta T.

Nu een maandje wachten op de warmtebeeldcamera, de retourtemperatuur zit ontzettend veel verschil in (als ik voel met de hand). In het algemene warmtepomp topic tot de conclusie gekomen dat mijn verdeler (aanvoer/retour) verkeerd zit aangesloten, dus dat moet de installateur eerst nog komen oplossen voordat ik de flow goed kan inrichten. Voor nu alles gewoon open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
zw7 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:19:
[...]

SWW opwarmen duurt dan ook langer? Dat kan één van de overwegingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorki

Zorki

pffffft

Leon- schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:23:
[...]

Misschien wel een oplossing hoor; ik ben alleen benieuwd of hij komende week z'n temperatuur ook gaat halen met nachtverlaging. Ik heb 'm op 100% nachtverlaging gezet en de pomp op delta T.

Nu een maandje wachten op de warmtebeeldcamera, de retourtemperatuur zit ontzettend veel verschil in (als ik voel met de hand). In het algemene warmtepomp topic tot de conclusie gekomen dat mijn verdeler (aanvoer/retour) verkeerd zit aangesloten, dus dat moet de installateur eerst nog komen oplossen voordat ik de flow goed kan inrichten. Voor nu alles gewoon open.
Apart verhaal, verkeerd aangesloten aanvoer/retour ( van de vloerverwarming) is bij mij ook het geval, voorheen in CV staat nooit een probleem geweest maar nu dus wel. Nu draaien 2 pompen tegen elkaar in volgens installateur. Er draaien nu 3 pompen in het systeem, CVpomp, WPpomp en vloerverwarmingspomp. Daar zal wel ergens iets fout gaan. Systeem ligt nu down met error 72,,, extra truitje aan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Zorki schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:59:
[...]

Apart verhaal, verkeerd aangesloten aanvoer/retour ( van de vloerverwarming) is bij mij ook het geval, voorheen in CV staat nooit een probleem geweest maar nu dus wel. Nu draaien 2 pompen tegen elkaar in volgens installateur. Er draaien nu 3 pompen in het systeem, CVpomp, WPpomp en vloerverwarmingspomp. Daar zal wel ergens iets fout gaan. Systeem ligt nu down met error 72,,, extra truitje aan 8)7
Ja, ik snap dat ook niet heel goed. Aanvoer gaat richting blauw en retour zit op rood 8)7 :?

Ik heb trouwens net even de handleiding gelezen van mijn pomp, een Wilo-Yonos PICO, ik denk dat ik 'm op variabel moet zetten omdat de pomp nu op delta T staat ipv fixed snelheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhRayJnK6hEThPDJAwDoXpMFse8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o0SPPO2K0RbitAtyWyFrIxOx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Hallo,

Hier zijn we weer een paar dagen verder. Heb de temp op 40 staan en pomp op constant. Boven heb ik radiatoren dicht gezet om eventuele verstoring tegen te gaan. Draai nu alleen op vloerverwarming. Debiet over mijn vloer is flink hoger. Zie nog steeds het aan/uit verhaal. Zie ook dat in de avond het rustig wordt. Dat zal komen omdat er gordijnen dicht zijn en er tussen 17 en 18 gekookt is.
Naar mijn idee haalt Ta niet eens de 40 graden en toch gaat alles weer uit. Dit wordt dus gedaan door de thermostaat in de kamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ShAt9bmhDMNobwlbab4oyfW2gE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6D2COSx4WAHw29TL4rdOazxQ.png?f=fotoalbum_large

Als ik de thermostaat dus op 25 zet dan blijft de WP aan.

Iemand nog ideeën?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zw7

zw7

STT_2022 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:12:
Hallo,

Hier zijn we weer een paar dagen verder. Heb de temp op 40 staan en pomp op constant. Boven heb ik radiatoren dicht gezet om eventuele verstoring tegen te gaan. Draai nu alleen op vloerverwarming. Debiet over mijn vloer is flink hoger. Zie nog steeds het aan/uit verhaal. Zie ook dat in de avond het rustig wordt. Dat zal komen omdat er gordijnen dicht zijn en er tussen 17 en 18 gekookt is.
Naar mijn idee haalt Ta niet eens de 40 graden en toch gaat alles weer uit. Dit wordt dus gedaan door de thermostaat in de kamer.

[Afbeelding]

Iemand nog ideeën?
Het is lastig om de oorzaak te vinden als je alleen informatie uit het verbruikt haalt. Het is duidelijk dat de warmtepomp aan het pendelen is. Dat komt of doordat hij de warmte niet kwijt kan (THERMO-OFF) of omdat de thermostaat het systeem uitzet (DEMAND-OFF). Je moet dus op een of andere manier de status van het systeem loggen. Dat kan je doen door zelf elke 5 minuten ofzo op het schempje te kijken op status en daar te zien wat de status is (THERMO-OFF of DEMAND-OFF). Als ik het zo zie dan lijkt het meer een thermostaat issue dus zal je DEMAND OFF zien. Bij THERMO-OFF is de pomp meestal maar een paar minuten uit.

Daarnaast geeft de Ta en Tr je veel meer info dan dit, dus je kan ook overwegen om dit te loggen.

De dure oplossing om alles te loggen is via de modbus interface van de YUTAKI. Die kan je uitlezen via bv Home Assistant. Zie mijn comments hierboven. Dan krijg je alle data van het systeem elke 1 minuut door.

De goedkope oplossing om mee te beginnen is met een ESP32 en twee DS18B20 sensoren aan de slag te gaan en de Ta en Tr te loggen

De goedkoopste oplossing is om zelf elke paar minuten te kijken op het schermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
STT_2022 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:12:
Hallo,

[Afbeelding]

Iemand nog ideeën?
Je geeft aan dat als je de thermostaat vol open zet je het probleem niet hebt, dus de kans is 99% dat het aan de thermostaat ligt :).
Heb je al een keer geprobeerd een andere thermostaat te installeren (bijvoorbeeld een Netatmo, ongeveer €150)? Je kan eventueel ook een tijdrelais tussen je thermostaat zetten zodat deze minder vaak schakelt. Bijvoorbeeld https://www.conrad.nl/nl/...isselcontact-2490827.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
@zw7

Bedankt voor je info, erg fijne uitleg.
Nu is het zo dat er op de binnenunit voor 120 min een log wordt bijgehouden,
Het "Recent status register" geeft elke 5 min readbacks, dus zal die eens in de gaten houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBClsr5hDRm14qwNOiAduz0g2Lw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xorUwaiMv4i1FUSPdSy4d4fw.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
kokpol schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:05:
[...]

Je geeft aan dat als je de thermostaat vol open zet je het probleem niet hebt, dus de kans is 99% dat het aan de thermostaat ligt :).
Heb je al een keer geprobeerd een andere thermostaat te installeren (bijvoorbeeld een Netatmo, ongeveer €150)? Je kan eventueel ook een tijdrelais tussen je thermostaat zetten zodat deze minder vaak schakelt. Bijvoorbeeld https://www.conrad.nl/nl/...isselcontact-2490827.html
Ik heb wel zo'n vermoeden inderdaad, maar ga het verder uitzoeken.
De Netatmo kan volgens mij niet koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorki

Zorki

pffffft

STT_2022 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:16:
@zw7

Bedankt voor je info, erg fijne uitleg.
Nu is het zo dat er op de binnenunit voor 120 min een log wordt bijgehouden,
Het "Recent status register" geeft elke 5 min readbacks, dus zal die eens in de gaten houden.

[Afbeelding]
Waarom laat je je installateur alles niet eerst eens goed instellen? Of is je tweakershart te groot >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
Heb wel gemerkt dat de importeur van Hitachi (diegene die ik heb gesproken in ieder geval) doet alsof het prima is dat pendelen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
blackmore87 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:31:
Heb wel gemerkt dat de importeur van Hitachi (diegene die ik heb gesproken in ieder geval) doet alsof het prima is dat pendelen….
Ja ze (hdkl) zijn hier ook al een paar keer langs geweest maar ze blijven elke keer zeggen dat hun warmtepomp fantastisch is…… Leuk feitje: hdkl raadt zelf thermostaten van honeywell aan, en als je nou 1 thermostaat niet moet gebruiken dan zijn het wel honeywell thermostaten 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
kokpol schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:41:
[...]

Ja ze (hdkl) zijn hier ook al een paar keer langs geweest maar ze blijven elke keer zeggen dat hun warmtepomp fantastisch is…… Leuk feitje: hdkl raadt zelf thermostaten van honeywell aan, en als je nou 1 thermostaat niet moet gebruiken dan zijn het wel honeywell thermostaten 8)7.
Heb je een goed alternatief voor een draadloze variant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
blackmore87 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:47:
[...]

Heb je een goed alternatief voor een draadloze variant?
Volgens mij kan de eerder genoemde netatmo thermostaat ook draadloos werken. Een nadeel is dat hij niet kan koelen.
Het is vooral belangrijk dat het een thermostaat is met een kleine (het liefst instelbare) hysterese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Iemand ervaring met de controller van de Yutaki als kamerthermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7

zw7

STT_2022 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:12:
Iemand ervaring met de controller van de Yutaki als kamerthermostaat?
Ik gebruik de controller als kamerthermostaat. De hysterese is 1 graad en dat is wel een beetje irritant maar voor de rest gaat het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Zorki schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:09:
[...]

Waarom laat je je installateur alles niet eerst eens goed instellen? Of is je tweakershart te groot >:)
Heb het al bij de installateur liggen, maar die weet het ook niet echt. Maar omdat ik het erg interessant vind probeer ik mij er zoveel mogelijk in te verdiepen.
En hier op tweaker denken veel mensen mee en kom je ook mensen tegen met dezelfde ervaringen.

Heb ook een Yutampo staan en die voldoet prima, al heb ik daar ook al een foutje gevonden in de timer die erop zit. De beknopte timer doet het niet, maar de uitgebreide doet het gelukkig wel, waardoor hij alleen overdag aan gaat. Hierdoor kan ik de zonne energie goed benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Laatst online: 20:07
zw7 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:15:
De dure oplossing om alles te loggen is via de modbus interface van de YUTAKI. Die kan je uitlezen via bv Home Assistant. Zie mijn comments hierboven. Dan krijg je alle data van het systeem elke 1 minuut door.
Heb je iets aan een goedkopere HLinkSniffer?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
zw7 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:27:
[...]

Ik gebruik de controller als kamerthermostaat. De hysterese is 1 graad en dat is wel een beetje irritant maar voor de rest gaat het prima.
Hoe bedoel je irritant? Is die graad niet comfortabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Leuk, alleen dit moet je solderen volgens mij? Mijn soldeerskills zijn helaas niet goed genoeg, ik durf het niet aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Leon- schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:09:
[...]

Leuk, alleen dit moet je solderen volgens mij? Mijn soldeerskills zijn helaas niet goed genoeg, ik durf het niet aan :+
Zo te zien kan je alles doen zonder solderen, als ik het zo vlug bekijk.

Je zal alleen een header (met pinnen) op de Raspberry Pi Zero 2 W moeten hebben, die zit er standaard niet op maar sommige webshops leveren ook versies met pinnen tegen meerprijs.

Probleem is de leverbaarheid op het moment. Zo'n Pi Zero 2 W (zonder gesoldeerde header) kost hooguit 2 tientjes maar de levertijd is wel erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:29

backupdevice

Boeh!

Ik sta op het punt om een order bevestiging te plaatsten voor een Yutaki WP.

Ik heb om een WiFi thermostaat gevraagd , en zie dat hij een Honeywell heeft aangeboden.

Ik lees hier dat dit geen goed idee is? Deze is er aangeboden - ATWETU07 Intelligente draadloze thermostaat -

Kan er niks over vinden eerlijk gezegd.

Uitleg gekregen. Good to go, bestelling gaat er vandaag uit 👍

[ Voor 10% gewijzigd door backupdevice op 01-12-2022 13:02 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
BlueTooth76 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:54:
[...]

Zo te zien kan je alles doen zonder solderen, als ik het zo vlug bekijk.

Je zal alleen een header (met pinnen) op de Raspberry Pi Zero 2 W moeten hebben, die zit er standaard niet op maar sommige webshops leveren ook versies met pinnen tegen meerprijs.

Probleem is de leverbaarheid op het moment. Zo'n Pi Zero 2 W (zonder gesoldeerde header) kost hooguit 2 tientjes maar de levertijd is wel erg lang.
Ik heb net even op het moederbord gekeken; je moet wel solderen. Laat maar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
backupdevice schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:22:
Ik sta op het punt om een order bevestiging te plaatsten voor een Yutaki WP.

Ik heb om een WiFi thermostaat gevraagd , en zie dat hij een Honeywell heeft aangeboden.

Ik lees hier dat dit geen goed idee is? Deze is er aangeboden - ATWETU07 Intelligente draadloze thermostaat -

Kan er niks over vinden eerlijk gezegd.

Uitleg gekregen. Good to go, bestelling gaat er vandaag uit 👍
En wordt het alsnog een Honeywell thermostaat? Als je het voor elkaar krijgt om lange runs te maken met een Honeywell thermostaat ben je de 1ste hier op tweakers *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

kokpol schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:58:
[...]

En wordt het alsnog een Honeywell thermostaat? Als je het voor elkaar krijgt om lange runs te maken met een Honeywell thermostaat ben je de 1ste hier op tweakers *O*
Wat ik hoorde van de installateur is dat lange runs icm alleen VV geen probleem schijnt te zijn. Hij kende wel problemen van deze thermostaten waar mensen VV met radiatoren combineren.

Geen idee natuurlijk, ben echt een leek op dat gebied.

Wat zou dan eventueel een goede draadloze thermostaat zijn als alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
backupdevice schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:01:
[...]

Wat ik hoorde van de installateur is dat lange runs icm alleen VV geen probleem schijnt te zijn. Hij kende wel problemen van deze thermostaten waar mensen VV met radiatoren combineren.

Geen idee natuurlijk, ben echt een leek op dat gebied.

Wat zou dan eventueel een goede draadloze thermostaat zijn als alternatief?
De ervaringen die hier op tweakers langskomen over die thermostaten zijn ook met alleen VV niet al te best.
Voor goede thermostaten kan je het beste even vorige berichten in dit forum lezen of in het algemene wp topic kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

kokpol schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:04:
[...]

De ervaringen die hier op tweakers langskomen over die thermostaten zijn ook met alleen VV niet al te best.
Voor goede thermostaten kan je het beste even vorige berichten in dit forum lezen of in het algemene wp topic kijken.
Ok thx dan zal ik ff het andere topic gaan lezen en de order aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• norbert2
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-03 21:02
Hallo, ik kom dit draadje tegen omdat ik zocht op de Yutaki te kunnen data loggen. Ik heb ook een staan, wel geen mono maar een split. En dan op VV en/of jaga convector radiator.( met en zonder buffer) Kwa pendelen ben ik ook eindeloos aan het tweaken. Ondertussen ( na diverse andere probeersels) heb ik een honeywell T6 op aan uit staan die volgens de stooklijn werkt. En zowaar gister eindelijk een lange run gemaakt :-)
Ik ga kijken of ik dat kan laten zien....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AA7N6GEg_B7yl6rD3G5RbxsTbIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FGhrnWTBxCi99aeRPQ7Ed7vo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door norbert2 op 01-12-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

kokpol schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:05:
[...]

Volgens mij kan de eerder genoemde netatmo thermostaat ook draadloos werken. Een nadeel is dat hij niet kan koelen.
Het is vooral belangrijk dat het een thermostaat is met een kleine (het liefst instelbare) hysterese.
Zou dit een alternatief kunnen zijn

https://www.coolblue.nl/p...-aan-uit-thermostaat.html

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 01-12-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
Ja dit is degene die ik bedoelde :). Hij kan bedraad en draadloos werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

kokpol schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:52:
[...]

Ja dit is degene die ik bedoelde :). Hij kan bedraad en draadloos werken
Ok dus die zou ik kunnen gebruiken met die Yukati ? ( heb de vraag ook ff aan de verkoper gesteld )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
backupdevice schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:56:
[...]

Ok dus die zou ik kunnen gebruiken met die Yukati ? ( heb de vraag ook ff aan de verkoper gesteld )
Ja klopt. Die kan gewoon op de ingang waar normaal de Honeywell thermostaat op zit (de Netatmo is een aan/uit thermostaat net zoals de Honeywell).
Je kan ook de controller van Hitachi zelf in je woonkamer hangen, maar blijkbaar heeft deze een hysterese van 1 graad (heb deze zelf nog nooit als thermostaat gebruikt). Dus als je hem op 20 graden instelt gaat deze aan bij 19 graden en uit bij 21 graden (wat veel mensen niet echt comfortabel vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

top man Thx voor je support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• norbert2
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-03 21:02
Ik denk dat het niet veel uit maakt welke thermostaat ook, bij direct doorverbonden blijft het pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Leon- schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:09:
Voor de RPi/LED oplossing moet je inderdaad wel solderen op de WP zelf. Maar M-Net-sniffer kun je op breadboard bouwen en zonder solderen aansluiten op de externe H-link2 kabel. P1P2Serial kun je ook rechtstreeks op de externe H-link2 kabel aansluiten en (als ik reclame mag maken) is kant en klaar verkrijgbaar. Hopelijk wordt het aansturen van de unit over H-link2 ook mogelijk op die manier.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
norbert2 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:53:
Ik denk dat het niet veel uit maakt welke thermostaat ook, bij direct doorverbonden blijft het pendelen.
Leg uit…. Ik ben het daar namelijk niet mee eens. Je kan inderdaad kiezen om de thermostaat direct op de warmtepomp aan te sluiten of om deze alleen een zoneklep (welke meestal meerdere groepen in 1 keer regelt, zoals een begane grond) te laten aansturen.

Als je een thermostaat hebt die 3 keer per uur schakelt (zoals een honeywell) zal bij optie 1 inderdaad de warmtepomp 3 keer per uur aan en uit gezet worden. Bij optie 2 schakelt deze alleen een zoneklep en regelt de warmtepomp de rest zelf. Echter gebeurd er dan het volgende: de thermostaat zet de zoneklep dicht waardoor de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan en uit gaat. Als de thermostaat de zoneklep weer open zet ,daalt de aanvoertemperatuur onder het setpoint van de wp waardoor deze weer aanslaat. Hiermee gaat dus ook 3 keer per uur de warmtepomp aan en uit (net zoals bij een direct doorverbonden thermostaat). Je vertraagt het alleen een paar minuten.
Je zou dit alleen kunnen oplossen door een buffervat van voldoende grote te plaatsen (maar dan praat je over 500 liter of meer, de 50 liter buffervaten die meestal geïnstalleerd worden heeft de warmtepomp binnen 2 a 3 minuten op temperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
arnoldniessen schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:58:
[...]

Voor de RPi/LED oplossing moet je inderdaad wel solderen op de WP zelf. Maar M-Net-sniffer kun je op breadboard bouwen en zonder solderen aansluiten op de externe H-link2 kabel. P1P2Serial kun je ook rechtstreeks op de externe H-link2 kabel aansluiten en (als ik reclame mag maken) is kant en klaar verkrijgbaar. Hopelijk wordt het aansturen van de unit over H-link2 ook mogelijk op die manier.
Is het H-link2 protocol universeel? Maw: werkt jouw oplossing voor de Hitachi Yutaki. Ik zou heel graag de data over een wat langere tijd monitoren zodat ik een mooie stooklijn kan configureren uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Leon- schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:02:
Is het H-link2 protocol universeel? Maw: werkt jouw oplossing voor de Hitachi Yutaki. Ik zou heel graag de data over een wat langere tijd monitoren zodat ik een mooie stooklijn kan configureren uiteindelijk.
Goede vraag, en dat weet ik niet. Mijn oplossing laat de ruwe bytes zien zoals ze op de bus langskomen, maar interpreteert nog niets. En ik kan wel paketten schrijven naar de bus, maar dat heeft pas zin als je weet wat je mag/moet schrijven. De analyse van H-link2 data is pas net begonnen op een Frans forum, de data die daar gelezen wordt lijkt in elk geval niet hetzelfde formaat als op Hlinksniffer gedocumenteerd. Maar meestal zijn de belangrijkste temperaturen/settings toch redelijk eenvoudig terug te vinden in de data met wat puzzelen. Met een paar weken hobbyen hoop ik dat we meer weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
arnoldniessen schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:26:
[...]

Goede vraag, en dat weet ik niet. Mijn oplossing laat de ruwe bytes zien zoals ze op de bus langskomen, maar interpreteert nog niets. En ik kan wel paketten schrijven naar de bus, maar dat heeft pas zin als je weet wat je mag/moet schrijven. De analyse van H-link2 data is pas net begonnen op een Frans forum, de data die daar gelezen wordt lijkt in elk geval niet hetzelfde formaat als op Hlinksniffer gedocumenteerd. Maar meestal zijn de belangrijkste temperaturen/settings toch redelijk eenvoudig terug te vinden in de data met wat puzzelen. Met een paar weken hobbyen hoop ik dat we meer weten.
Leuk leuk! Ik ga dat topic even volgen 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7

zw7

arnoldniessen schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:26:
[...]

Op de terminal board connections op de Yutaki (RASM) die ik heb, staat bij terminal 1 en 2, (H-LINK communication). Ik heb hierook de modbus ATW-MBS-02 op aangesloten. Ik vraag me af, zou je ipv de ATW-MBS-02 ook zelf iets kunnen aansluiten om het geheel uit te lezen? Volgens mij gaat alle data hierover heen en het enige wat de ATW-MBS-02 doet is die data omzetten naar het modbus protocol zodat je daar via ethernet makkelijk bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
zw7 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:29:
Op de terminal board connections op de Yutaki (RASM) die ik heb, staat bij terminal 1 en 2, (H-LINK communication). Ik heb hierook de modbus ATW-MBS-02 op aangesloten. Ik vraag me af, zou je ipv de ATW-MBS-02 ook zelf iets kunnen aansluiten om het geheel uit te lezen? Volgens mij gaat alle data hierover heen en het enige wat de ATW-MBS-02 doet is die data omzetten naar het modbus protocol zodat je daar via ethernet makkelijk bij kan.
Ja, dat is precies wat ik bedoel, met de juiste elektronica kun je de rechtstreeks data lezen van de H-link2 interface. Er worden afwisselend paketten van 3 bytes of langer verzonden door verschillende apparaten die samen op een H-link2 interface zitten. De interface is elektrisch gezien "HBS", een oude Japanse standaard, en daar zijn chips voor (MM1192, XL1192, MAX22088). Zelf gebruik ik nu de MAX22088, die haalt zijn energie ook vanaf de H-link draden. Maar omdat het logische protocol fabrikant-specifiek is, wordt dat nog even puzzelen wat de betekenis is van die data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Ik kreeg het advies om de enkele instellingen als volgt in te stellen: Minimum aan tijd WP op 15 min. en de thermostaat op zoveel mogelijk schakeltijden te zetten.
Hierdoor zal de thermostaat vaker schakelen en de kans op een "aan" signaal na die 15 min is dan groter, waardoor je pomp door blijft draaien en dus langere runs maakt.

Bij mij werkt het helaas niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
STT_2022 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:52:
Ik kreeg het advies om de enkele instellingen als volgt in te stellen: Minimum aan tijd WP op 15 min. en de thermostaat op zoveel mogelijk schakeltijden te zetten.
Hierdoor zal de thermostaat vaker schakelen en de kans op een "aan" signaal na die 15 min is dan groter, waardoor je pomp door blijft draaien en dus langere runs maakt.

Bij mij werkt het helaas niet :(
Ik zal dat ook eens proberen. Bij mij blijft de boel ook pendelen. Uit mijn hoofd staat de tijd aan nu op 6 minuten. Waar stel je de schakeltijden van de thermostaat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Leon- schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:19:
[...]

Ik zal dat ook eens proberen. Bij mij blijft de boel ook pendelen. Uit mijn hoofd staat de tijd aan nu op 6 minuten. Waar stel je de schakeltijden van de thermostaat in?
Om het Installatiemenu te bereiken druk op de = knop
En houd vervolgens de knop + ,3 seconden ingedrukt tot het display verandert.

2CR: Aantal schakelingen per uur (3, 6, 9, 12)

En anders zoek even naar Honeywell T4, T4R& T4M installatie handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
STT_2022 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:01:
[...]

Om het Installatiemenu te bereiken druk op de = knop
En houd vervolgens de knop + ,3 seconden ingedrukt tot het display verandert.

2CR: Aantal schakelingen per uur (3, 6, 9, 12)

En anders zoek even naar Honeywell T4, T4R& T4M installatie handleiding
Ik heb de ATW-RTU-08 (jij de 7?). Geen handleiding te vinden, ik zal maandag eens navragen bij de importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Leon- schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:22:
[...]

Ik heb de ATW-RTU-08 (jij de 7?). Geen handleiding te vinden, ik zal maandag eens navragen bij de importeur.
Ik heb de Honeywell T4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Leon- schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:22:
[...]

Maximum aantal schakelingen per uur Het maximum aantal schakelingen is gerelateerd aan de snelheid van de warmteoverdracht. Het maximum aantal schakelingen kan worden ingesteld op 3, 6, 9, of 12 keer per uur voor respectievelijk lage, normale, hoge en zeer hoge snelheid van de warmteoverdracht.
Het wijzigen van het aantal schakelingen per uur, kan ongewenste gevolgen hebben voor het regelgedrag van de verwarmingsinstallatie. Neem de nodige voorzichtigheid in acht en voorkom onnodige servicebezoeken.Raadpleeg bij twijfel de Honeywell Infolijn (zie hieronder).

Om het aantal schakelingen per uur te wijzigen, ga als volgt te werk:
1. Draai de instelring helemaal linksom tot 5°C zichtbaar wordt.
2. Draai de instelring vervolgens helemaal rechtsom tot 35°C zichtbaar wordt.
3. Vervolgens wordt het maximaal aantal schakelingen weergegeven.
Draai de instelring om de instelling te wijzigen. Bevestigen is niet nodig.Na enkele seconden wordt de ruimtetemperatuur weer getoond.

Het ingestelde aantal schakelingen wordt in het geheugen bewaard

Misschien werkt dit op jou thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Dus resumé …. De Hitachi Termostaat is niet aan te raden. Beter om een Netmato aan/uit thermostaat te regelen? Modulerende thermostaat gaat geen meerwaarde brengen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorki

Zorki

pffffft

backupdevice schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:44:
Dus resumé …. De Hitachi Termostaat is niet aan te raden. Beter om een Netmato aan/uit thermostaat te regelen? Modulerende thermostaat gaat geen meerwaarde brengen ?
Ik heb de Hitachi thermostaat en totaal geen last van pendelen. Ik denk dat de instellingen op de WP belangrijker zijn dan de thermostaat. Gedeeltelijk kan je de instellingen veranderen via de thermostaat maar achter de klep van de WP zitten zeker zoveel andere instelmogelijkheden. Voor mij veel te ingewikkeld. De Hitachi heeft een hystere van 1 graad. Die zorgt er ook voor dat de WP minder pendelt. Maakt het systeem wat rustiger dan een aan/uit thermostaat. Ik denk dat hij langer draait op laag vermogen. Nadeel van de Hitachithermostaat is dat het geen "online" versie is, blokkenschema maken lukt allemaal wel maar is op een pc of telefoon net wat makkelijker. En je kan niks controleren als je niet thuis bent. Dat zou voor mij de enige reden zijn om een andere thermostaat te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
backupdevice schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:44:
De hitachi thermostaat/controller is opzich prima maar heeft een hysterese van 1 graad dus je moet zelf bepalen of je dat fijn/comfortabel vindt. Een netatmo heeft een hysterese van 0,1 graad dus dat zal meer comfort geven. Een modulerende thermostaat kan (voor zover ik weet) niet aangesloten worden op de hitachi, alleen aan/uit thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:50
De mate van moduleren bepaalt de wp zelf aan de hand van de instellingen en warmtevraag, met name de stooklijn is bepalend, het zou ideaal zijn als hierin ook de kamertemperatuur en het gedrag daarvan (geen of veel zon-instraling) wordt meegenomen.
Dit laatste wordt bij mijn wp (ander merk) niet toegepast helaas, hier is de thermostaat alleen maar een aan/ uit schakelaar.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Ik heb vanochtend twee DS18B20 sensoren op de aanvoer en retour geplakt om het verschil over een wat langere tijd te kunnen monitoren. Ik wil het pendelen graag oplossen en hoop met deze data uiteindelijk wat te kunnen. Hieronder zie je een diagram, van nog maar een hele korte meting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jhLgU1lNdqetw8Q-47Gtz3mcps=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RrVp1Yn4CGJ9Wpslyz2bK9qz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
@Leon-

Ik zou dat ook graag willen en heb gister en vandaag het start en stoppen van de thermostaat vergeleken met het start en stoppen van WP vergeleken en het lijkt erop dat er niet een echt verband zit tussen die 2. Soms gaat mijn WP aan terwijl er geen vraag is van de thermostaat.

Heb mijn WP vannacht laten draaien op een watertemperatuur van 26 graden, om te kijken of het warm te houden is. Hij zou 21 graden moeten aanhouden, maar vanmorgen was het 20.6 graden en dus was de warmtevraag continu aanwezig, maar de WP bleef aan en uit gaan. Na 7 uur komt hij uit de nachtstand.
Ik ga er nog eens over nadenken 🤯

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QO2RFoNC-qogFXTP8hBSB-nAIyI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6nwifMgbyhqLZUEgG1BYjumG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Het geeft wel interessante data, dan kan je ook direct het temperatuurverschil meten. Wellicht is dat de reden dat je WP uitgaat. De data is een beetje vervuild omdat ik aan het spelen was met een stooklijn. Wat je eigenlijk ziet hier is dat de delta T ongeveer 3.5 is. Dit mag wel tussen de 5 en 7 zijn (bron: https://warmtepomp-tips.n...%20zo%20erg%20belangrijk.) Ik hoop dat wanneer ik de delta T wat verhoog dat de schommelingen gaan afnemen. Ook is mijn vloerverwarming niet helemaal goed ingeregeld, in de eetkamer is het warmer dan in de woonkamer (waar de thermosstaat hangt). Wat is verstandig om te knijpen op de vloerverwarmingsverdeler de aanvoer of retour? Als mijn warmtebeeldcamera binnen is wil ik eerst de temperaturen overal gelijk trekken en vervolgens de flow aanpassen om te kijken of ik de delta T kan verhogen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w50IyJy7vzeHWjJnKQNaFCQn_io=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cIrc553OsnBIwLwwhvGmaakU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Leon- op 04-12-2022 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

kokpol schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:18:
[...]

De hitachi thermostaat/controller is opzich prima maar heeft een hysterese van 1 graad dus je moet zelf bepalen of je dat fijn/comfortabel vindt. Een netatmo heeft een hysterese van 0,1 graad dus dat zal meer comfort geven. Een modulerende thermostaat kan (voor zover ik weet) niet aangesloten worden op de hitachi, alleen aan/uit thermostaten.
Thx .

Ik heb ook de vraag gekregen of ik de buiten unit op de muur wil hebben of op het platte dak.

Beide goed te bereiken. De muur is mijn kantoor , en het dak is de garage en naast mijn kantoor. Heb het idee dat op het dak beter is qua geluid maar weet dat niet zeker

Pagina: 1 2 ... 23 Laatste