Ervaringen Hitachi Yutaki RASM Monoblock warmtepomp

Pagina: 1 ... 3 ... 23 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-05 12:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NEDKp2zds7AioSWK_IqouLFnTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ccLeWpHlXCVoocuLkNvPCdE.png?f=fotoalbum_large
De runs vandaag gingen prima :)

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-05 21:07
Nice! Dan uiteraard de vraag: wat zijn je settings? :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blackmore87
Leon- schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:18:
[...]

Nice! Dan uiteraard de vraag: wat zijn je settings? :D
Bij mij was het pendelen duidelijk een gevolg van een warmtepomp die zijn vermogen niet kwijt kon. Dus Ta op 38 en flow maximaal richting de vloer (en pomp op stand 3), de flow naar de Jaga’s op de bovenverdieping op stand 2.
Nou zullen er vast mensen zijn die niet blij worden van zo’n Ta, maar voorlopig heb ik daar nog geen oplossing voor. Het pendelen kost ook veel kWh en geeft meer slijtage aan je wp. Je betaalt tenslotte je kWhtjes en niet je (s)COP.
Heb nu een stooklijn ingesteld van 38 tot 45 (bij min 20).

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:20
backupdevice schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:27:
[...]

Thx .

Ik heb ook de vraag gekregen of ik de buiten unit op de muur wil hebben of op het platte dak.

Beide goed te bereiken. De muur is mijn kantoor , en het dak is de garage en naast mijn kantoor. Heb het idee dat op het dak beter is qua geluid maar weet dat niet zeker
Hangt van je dak af. Houten dak kan veel trilling geven over het hele dak. Wat soms meer geluid produceerd.
Muur is meer massa en als je er goede trilling dempers op laat zetten, met een extra veer erin, zou het wss minder zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

zw7

Leon- schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:13:
[...]

Het geeft wel interessante data, dan kan je ook direct het temperatuurverschil meten. Wellicht is dat de reden dat je WP uitgaat. De data is een beetje vervuild omdat ik aan het spelen was met een stooklijn. Wat je eigenlijk ziet hier is dat de delta T ongeveer 3.5 is. Dit mag wel tussen de 5 en 7 zijn (bron: https://warmtepomp-tips.n...%20zo%20erg%20belangrijk.) Ik hoop dat wanneer ik de delta T wat verhoog dat de schommelingen gaan afnemen. Ook is mijn vloerverwarming niet helemaal goed ingeregeld, in de eetkamer is het warmer dan in de woonkamer (waar de thermosstaat hangt). Wat is verstandig om te knijpen op de vloerverwarmingsverdeler de aanvoer of retour? Als mijn warmtebeeldcamera binnen is wil ik eerst de temperaturen overal gelijk trekken en vervolgens de flow aanpassen om te kijken of ik de delta T kan verhogen. [Afbeelding]
Kijk dit is nog eens handige data. Wat je hier ziet is dat je steeds een Thermo-Off krijgt omdat de delta-T te klein is, en de warmtepomp dus afslaat om even later weer aan te springen. Bij een delta-T van ongeveer 3 ga je dit krijgen. De delta-T is zo klein omdat je te weinig warmte afgifte capaciteit hebt. Die moet omhoog om pendelen te voorkomen.

Probeer dit eens:

1. Zet de pomp settings niet op maximaal, maar op delta-T (bij lagere flow, zal je meer warmte afgeven in het systeem tot het water weer terug komt, maar dit kan ook niet te laag zijn, dus laat de warmtepomp dit zelf beslissen.
2. Zet de Ta maar eens op 38 graden voor een dag
3. Begrens het vermogen van de warmtepomp op 40% (dit is het minimale vermogen) dan zie je redelijk snel waar het minimum zit.

Zie hieronder hoe het bij mij vandaag ging. De Ta is ingesteld op 32 graden, maar dat haalt ie niet omdat het begrenst is op 40%. Dus de Ta loopt langzaam op naar 30 graden. De delta T blijft rond de 4 a 5. Wel veel defrosts vandaag vanwege de vochtige lucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyKX7WlAb1BtjadMX4CwCX7Eplw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D18h2ZTKNlYRIbB3UynEcuCD.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Ah er is dus toch een topic. Ik krijg in januari een Hitachi warmtepomp en ik ben benieuwd naar de werking ervan..het plan is nu om gewoon de Hitachi thermostaat te gebruiken ipv de nest maar ik lees gemengde meningen hierover.

Als ik de warmtepomp strak heb zal ik meer gaan delen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Weet iemand of the plugwise thermostaat goed kan werken? Want lees daar niet veel goeds over.

[ Voor 24% gewijzigd door STT_2022 op 05-12-2022 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:52

backupdevice

Boeh!

STT_2022 schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:54:
[...]

Hangt van je dak af. Houten dak kan veel trilling geven over het hele dak. Wat soms meer geluid produceerd.
Muur is meer massa en als je er goede trilling dempers op laat zetten, met een extra veer erin, zou het wss minder zijn.
Is betonnen dak, maar het gedeelte waar hij komt te staan is een overstek.

Allebei de locaties naast een kantoor en ver weg van een slaapkamer raam dat open kan. De installateur wilt graag aan de muur installeren maar laat de keuze aan ons over . Dak is een bitumen dak wat al gecontroleerd is qua staat .

Mijn voorkeur gaat ook naar muur maar overal in de buurt hebben mensen airco’s en WP’s op het dak staan… en dat geeft dus twijfel
AMARONE schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:18:
Ah er is dus toch een topic. Ik krijg in januari een Hitachi warmtepomp en ik ben benieuwd naar de werking ervan..het plan is nu om gewoon de Hitachi thermostaat te gebruiken ipv de nest maar ik lees gemengde meningen hierover.

Als ik de warmtepomp strak heb zal ik meer gaan delen hier.
Ik laat gewoon de Hitachi installeren .

[ Voor 17% gewijzigd door backupdevice op 05-12-2022 07:38 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
zw7 schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:13:
[...]

Kijk dit is nog eens handige data. Wat je hier ziet is dat je steeds een Thermo-Off krijgt omdat de delta-T te klein is, en de warmtepomp dus afslaat om even later weer aan te springen. Bij een delta-T van ongeveer 3 ga je dit krijgen. De delta-T is zo klein omdat je te weinig warmte afgifte capaciteit hebt. Die moet omhoog om pendelen te voorkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FAtZKEkFx7Ph3fJRAk4f_-GCc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0lmJP6HC0SCScApgXshmru6d.png?f=fotoalbum_large

Lees ik deze tabel goed? Dan lijken me de Hitachi instellingen voor een delta T ook vreemd .... Stel mijn doel is de delta van 7 graden. Dan gaat hij deze pas halen tussen 45 en 55 graden water temperatuur?? Terwijl ik graag een delta van 7 wil hebben rond de 30-35 graden water temp.

Is dit ook ergens configureerbaar?

Ik kwam nog iets interessants tegen. Ik heb een buffervat en @blackmore87 ook. Als ik het volgende hoofdstuk lees dan zou de unit pas goed werken met DSW5 pin 4 ON. Dit lijkt mij een setting voor mensen met een (optioneel) buffervat die handmatig moet worden ingeschakeld. Pin 4 staat bij mij op OFF. Hoe zie jij dit @zw7 ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEeaixtAv-5ANgj5Wj8HRrTUgrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u5PmKOCVZ7VrzrMbh8Wi7luV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Leon- op 05-12-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7

zw7

Leon- schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:03:
[...]

[Afbeelding]

Lees ik deze tabel goed? Dan lijken me de Hitachi instellingen voor een delta T ook vreemd .... Stel mijn doel is de delta van 7 graden. Dan gaat hij deze pas halen tussen 45 en 55 graden water temperatuur?? Terwijl ik graag een delta van 7 wil hebben rond de 30-35 graden water temp.

Is dit ook ergens configureerbaar?

Ik kwam nog iets interessants tegen. Ik heb een buffervat en @blackmore87 ook. Als ik het volgende hoofdstuk lees dan zou de unit pas goed werken met DSW5 pin 4 ON. Dit lijkt mij een settings voor mensen met een (optioneel) buffervat die handmatig moet worden ingeschakeld. Pin 4 staat bij mij op OFF. Hoe zie jij dit @zw7 ?

[Afbeelding]
toon volledige bericht
De delta T is het gevolg van het afgiftevermogen van je systeem en de hoeveelheid warmte die je warmtepomp erin stuurt. Bij hogere temperaturen gaat het afgiftevermogen vanzelf omhoog en krijg je dus een grotere delta-T. De belangrijkere vraag is waarom je zelf een grotere delta-T zou willen hebben. Een warmtepomp is geen CV en deze werkt dus juist goed bij een niet al te grote delta-T. Ik zou hier niet aan willen sleutelen.

Wat betreft het buffervat, dit ligt er vooral aan hoe je deze hebt aangesloten. Heb je een schematisch overzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
zw7 schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:56:
[...]

De delta T is het gevolg van het afgiftevermogen van je systeem en de hoeveelheid warmte die je warmtepomp erin stuurt. Bij hogere temperaturen gaat het afgiftevermogen vanzelf omhoog en krijg je dus een grotere delta-T. De belangrijkere vraag is waarom je zelf een grotere delta-T zou willen hebben. Een warmtepomp is geen CV en deze werkt dus juist goed bij een niet al te grote delta-T. Ik zou hier niet aan willen sleutelen.

Wat betreft het buffervat, dit ligt er vooral aan hoe je deze hebt aangesloten. Heb je een schematisch overzicht?
Met mijn boerenverstand zou ik zeggen: een iets grotere delta T zorgt ervoor dat de warmtepomp zijn warmte kwijt kan en minder gaat pendelen.

Dit is mijn schema met een iets minder ingewikkeld schema ná de buffer tank, een Y stuk richting vloerverwarmingsverdeler en radiatoren boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uHVQoe99Pr5w7WoJ1IpeY5Mkok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8GkEiE5bjOEa24sDtiZhKeiB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Ik kom veel tegen als je een water temperatuur hebt van zo’n 30 graden dat een delta T van 5 prima is. Als je grotere delta T wil kan dat, maar weet dat je WP dan meer energie moet gebruiken om de aanvoer temperatuur weer op 30 te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Leon- schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:03:
[...]

Ik kwam nog iets interessants tegen. Ik heb een buffervat en @blackmore87 ook. Als ik het volgende hoofdstuk lees dan zou de unit pas goed werken met DSW5 pin 4 ON. Dit lijkt mij een setting voor mensen met een (optioneel) buffervat die handmatig moet worden ingeschakeld. Pin 4 staat bij mij op OFF. Hoe zie jij dit @zw7 ?

[Afbeelding]
Deze switch staat bij mij ook op off. Weet niet of het van toepassing is als je buffer in serie staat. Als je buffer parallel staat wellicht wel, omdat je dan altijd een extra pomp in het systeem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:53
Ik zag de Honeywell thermostaat discussie in dit topic: mijn ouders hebben dezelfde ervaring met een Honeywell T6/T6R: thermostaat staat op 21+ maar het wordt niet warmer dan 19. De installateur is bekend met het probleem en gaat een andere thermostaat aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Vincm schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:58:
Ik zag de Honeywell thermostaat discussie in dit topic: mijn ouders hebben dezelfde ervaring met een Honeywell T6/T6R: thermostaat staat op 21+ maar het wordt niet warmer dan 19. De installateur is bekend met het probleem en gaat een andere thermostaat aanleveren.
Als die nieuwe thermostaat wel werkt, kun je dat wellicht hier ook delen aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Goedemorgen,

Gezien de winter een beetje begint in te zetten draait de verwarming door. Sinds gister draait mijn WP continue, maar wat verbuiken jullie WP nu op een dag als vandaag?
Ik heb een Yutaki S 8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Gisteren 31kw maar dat is wat te veel. Ik kwam er gisteren achter dat er veel te veel warm water naar boven gaat (en dus minder naar de vloer) en ook veel te warm retour komt. Ik zit er aan te denken om een tweede circuit voor boven te maken, voor nu heb ik de radiatoren maar even op standje twee gezet, in de hoop dat de boel dan wat meer in balans draait. Ik heb ook een 8kw unit. Wat verbruik jij?

[ Voor 3% gewijzigd door Leon- op 10-12-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Hier gister 42,1kWh verstookt… 2e circuit helpt alleen als je slechts op 1 van beide circuits vraag hebt, boven knijpen lijkt me in jouw situatie inderdaad een goede test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
De thermostaat knoppen op twee werkt helaas niet, door het aantal radiatoren boven komt er nog teveel warm water terug. Heb de installateur gevraagd om op de algemene retour van boven (die naast de verdeler zit) een inregelventiel te plaatsen, dan kan ik die zo knijpen dat die exact dezelfde retourtemperatuur heeft als de vloer, om zo een beetje in balans te blijven. Heb opeens ook een heel ander patroon (kijk vooral naar de linkerkant, rechts was een experiment maar werkte niet). Vooral de delta T setting snap ik niet; dat werkt voor geen meter. Pomp nu op 80%, gaat heel netjes nu (nog wel Thermo-off maar niet heel vaak, gemiddeld 1x per uur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfIsWkyEBEdz4PkPNrphjletQME=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MFFO0emttQ2gKKPhCbLmreXg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Leon- op 10-12-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Leon- schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:45:
De thermostaat knoppen op twee werkt helaas niet, door het aantal radiatoren boven komt er nog teveel warm water terug. Heb de installateur gevraagd om op de algemene retour van boven (die naast de verdeler zit) een inregelventiel te plaatsen, dan kan ik die zo knijpen dat die exact dezelfde retourtemperatuur heeft als de vloer, om zo een beetje in balans te blijven. Heb opeens ook een heel ander patroon (kijk vooral naar de linkerkant, rechts was een experiment maar werkte niet). Vooral de delta T setting snap ik niet; dat werkt voor geen meter. Pomp nu op 80%, gaat heel netjes nu (nog wel Thermo-off maar niet heel vaak, gemiddeld 1x per uur)

[Afbeelding]
Als het water te warm terugkomt heb je dus eigenlijk te weinig afgifte volgens mij… delta T van 3-5 graden is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Dit is mijn verbruik van vandaag. Ook zie je dat als de woonkamer, waar de thermostaat hangt, goed op temperatuur is het aan/uit patroon weer terug komt. Ik ga kijken of ik de controller uit de binnenunit kan halen en die beneden te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PivP66y_9xtX9bFVmti4zEKBvr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OIadKGer0AwYbMJVpx7Lp8mQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
blackmore87 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:45:
[...]

Als het water te warm terugkomt heb je dus eigenlijk te weinig afgifte volgens mij… delta T van 3-5 graden is prima.
Ik ben dit ook aan het bekijken. Mijn radiatoren geven ook te weinig warmte af. Nieuwe zijn mss een optie, maar ze hebben een levertijd van 3-4 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

STT_2022 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:36:
Dit is mijn verbruik van vandaag. Ook zie je dat als de woonkamer, waar de thermostaat hangt, goed op temperatuur is het aan/uit patroon weer terug komt. Ik ga kijken of ik de controller uit de binnenunit kan halen en die beneden te hangen.

[Afbeelding]
Even een domme vraag … als je nu alleen via WAR gaat stoken , dan heb je toch ook geen thermostaat nodig ?

Ik bedoel, de thermostaat heb je alleen nodig voor de binnentemp terug te koppelen aan de WP, maar die wordt zeg maar bediend door de WAR afhankelijke stooklijn?

[ Voor 10% gewijzigd door backupdevice op 10-12-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Leon- schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:45:

[Afbeelding]
Het patroon is vanwege de defrosts. Je aanvoer temperatuur daalt daardoor een beetje, maar je retour blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
STT_2022 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:38:
[...]

Ik ben dit ook aan het bekijken. Mijn radiatoren geven ook te weinig warmte af. Nieuwe zijn mss een optie, maar ze hebben een levertijd van 3-4 maanden.
Op de bovenverdieping heb ik Jaga’s hangen, werkt perfect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
STT_2022 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:36:

[Afbeelding]
Dit is de mijne:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGTm-1vTgaTdq5vNnU0raGth-xQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hwvZ1qhhbTCiOc0N7PPdlHLv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
backupdevice schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:41:
[...]

Even een domme vraag … als je nu alleen via WAR gaat stoken , dan heb je toch ook geen thermostaat nodig ?
Daar ben ik niet zeker van. Denk dat dat ook afhangt van de configuratie van je systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

STT_2022 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:54:
[...]

Daar ben ik niet zeker van. Denk dat dat ook afhangt van de configuratie van je systeem.
Gisteren opdracht gegeven voor een 11kW model met een Hitachi thermostaat . Lees hier toch mixed signals over die thermostaat. Levering begin Maart dus heb nog ff

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 10-12-2022 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Laatst online: 04-05 12:52
Hier de fout gemaakt om de laatste dagen iets teveel nachtverlaging toe te passen. Het is al twee dagen eindeloos mistig, dus flink rammen om net wel net niet de Ta te halen. 55 kWh and counting :+

https://pvoutput.org/intr...186&sid=71314&dt=20221210

Yutaki-M 14 kW begrensd op 70% compressorfrequentie. Afgiftesysteem indirecte luchtverwarmer. Stooklijn 10/40 -8/46.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
blackmore87 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:48:
[...]

Heb jij Jaga DBE’s?
Ik heb ook Jaga’s, maar deze zijn nog van de vorige bewoners. Destijds zijn die aangemeten voor 60-70 graden aanvoer en denk zelfs dat ze naar beneden hebben afgerond.
Nu geven ze te weinig warmte af en is de aanvoer hetzelfde als uitgaande temperatuur. Knijpen kan, maar dan blijft er niks meer over en heb dan veel ruis.
Denk dat mijn installateur hier ook geen rekening mee heeft gehouden, jammer genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
STT_2022 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:28:
[...]

Heb jij Jaga DBE’s?
Ik heb ook Jaga’s, maar deze zijn nog van de vorige bewoners. Destijds zijn die aangemeten voor 60-70 graden aanvoer en denk zelfs dat ze naar beneden hebben afgerond.
Nu geven ze te weinig warmte af en is de aanvoer hetzelfde als uitgaande temperatuur. Knijpen kan, maar dan blijft er niks meer over en heb dan veel ruis.
Denk dat mijn installateur hier ook geen rekening mee heeft gehouden, jammer genoeg.
De nieuwe variant inderdaad; DBH’s. Ben er echt heel tevreden over. Het is bij ons nu warmer boven dan voorheen met CV en standaard radiatoren….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leon-
[...]

Misschien toch ook maar eens naar kijken; zijn dure dingen! https://www.warmteservice...rigin=-tl001-11109-11110-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Hoe monitoren jullie de warmtepomp. Via een din rail meter ? En zou je ook nog vanuit de WP zelf data halen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
backupdevice schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:41:
Hoe monitoren jullie de warmtepomp. Via een din rail meter ? En zou je ook nog vanuit de WP zelf data halen ?
Klopt, ik heb er een 3-fase meter tussen van homewizard. De eigen data van de WP lijkt niet altijd even accuraat. Heb helaas geen meter op/in de leiding ivm de opgewekte warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

blackmore87 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:47:
[...]

Klopt, ik heb er een 3-fase meter tussen van homewizard. De eigen data van de WP lijkt niet altijd even accuraat. Heb helaas geen meter op/in de leiding ivm de opgewekte warmte.
Ah thx . Ga ik die ook halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
zw7 schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:13:
[...]

Probeer dit eens:

1. Zet de pomp settings niet op maximaal, maar op delta-T (bij lagere flow, zal je meer warmte afgeven in het systeem tot het water weer terug komt, maar dit kan ook niet te laag zijn, dus laat de warmtepomp dit zelf beslissen.
2. Zet de Ta maar eens op 38 graden voor een dag
3. Begrens het vermogen van de warmtepomp op 40% (dit is het minimale vermogen) dan zie je redelijk snel waar het minimum zit.

Zie hieronder hoe het bij mij vandaag ging. De Ta is ingesteld op 32 graden, maar dat haalt ie niet omdat het begrenst is op 40%. Dus de Ta loopt langzaam op naar 30 graden. De delta T blijft rond de 4 a 5. Wel veel defrosts vandaag vanwege de vochtige lucht.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Waarom wil je de WP begrenzen op 40% en zijn set temp niet laten halen. De wp moet toch zelf gaan moduleren naar zijn minimum waar hij de set temp dus wel haalt. Ik snap hem even niet helemaal, sorry.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:08
Mijn Yutaki (7.5 kW, RAS3WHVNP+RWM3) stond ook te pendelen alsof het een lieve lust was (elke 6-7 minuten aan, uit, aan, uit).

Met dank aan dit topic heb ik alle instellingen nog eens bekeken en wat blijft: ook mijn radiatoren en convector(put) hebben niet genoeg afgifte-vermogen.

Ik heb nu naast alle ventilatoren die ik al onder mijn radiatoren had hangen ook een hele rits ventilatoren in de convectorput in de woonkamer gelegd. Daarmee ging retourtemperatuur een graad omlaag. Warmtepomp was daar dus iets blijer mee (cycle-tijd ging naar zo'n 10-15 minuten), maar dat was me nog steeds te vaak, dus heb ik de watertemperatuur ietsje omhoog gezet.

Nu schakelt hij bijna niet meer af, behalve voor de ontdooicyclus (waar er de afgelopen paar (mist-)dagen een hoop van waren!).

Mijn volgende stap is nu om te gaan sparen voor Jaga's, want elke graad die ik de stooklijn omlaag kan zetten scheelt toch wel wat kWhs per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
backupdevice schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:41:
Ik heb in mijn meterkast 2 groepen (1x 3 fase, 1x 1 fase) voor de warmtepomp. Hierbij heb ik meters laten plaatsen:
  • SDM72D, 3-fasemeter met modbus voor de binnenunit (dit is vooral zo ruim bemeten voor de elektrische bijverwarming voor koude dagen, de meeste tijd geeft deze meter 50-100W aan, waarschijnlijk voor de pomp en de elektronica in de binnenunit)
  • SDM120M, 1-fasemeter, ook met modbus voor de buitenunit.
Let op bij het kopen dat niet alle modellen van die meters modbus ondersteunen.

De modbus-kabel gaat via een USB-stick een Raspberry Pi in, waarop mbusd draait en de Modbus-integratie in Home Assistant maakt daar dan weer verbinding mee, om de gegevens inzichtelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Treenaks schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:09:
Mijn Yutaki (7.5 kW, RAS3WHVNP+RWM3) stond ook te pendelen alsof het een lieve lust was (elke 6-7 minuten aan, uit, aan, uit).

Met dank aan dit topic heb ik alle instellingen nog eens bekeken en wat blijft: ook mijn radiatoren en convector(put) hebben niet genoeg afgifte-vermogen.

Ik heb nu naast alle ventilatoren die ik al onder mijn radiatoren had hangen ook een hele rits ventilatoren in de convectorput in de woonkamer gelegd. Daarmee ging retourtemperatuur een graad omlaag. Warmtepomp was daar dus iets blijer mee (cycle-tijd ging naar zo'n 10-15 minuten), maar dat was me nog steeds te vaak, dus heb ik de watertemperatuur ietsje omhoog gezet.

Nu schakelt hij bijna niet meer af, behalve voor de ontdooicyclus (waar er de afgelopen paar (mist-)dagen een hoop van waren!).

Mijn volgende stap is nu om te gaan sparen voor Jaga's, want elke graad die ik de stooklijn omlaag kan zetten scheelt toch wel wat kWhs per jaar.
Wat is nu je water temperatuur en/of je stooklijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zw7

zw7

STT_2022 schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:09:
[...]

Waarom wil je de WP begrenzen op 40% en zijn set temp niet laten halen. De wp moet toch zelf gaan moduleren naar zijn minimum waar hij de set temp dus wel haalt. Ik snap hem even niet helemaal, sorry.
Dat is een hele goede vraag. Mijn stelling als volgt.

1. Als we stellen dat hoe kleiner de delta-T (delta-Ta-b) tussen de Tbuitentemp en de Ta is hoe efficienter de warmtepomp kan werken. (Dat merk je ook gelijk als de buitentemperatuur oploopt dat de COP omhoog gaat. )
2.Ik heb vloerverwarming maar ook een grote Hitachi 11kW unit, die alleen terug kan moduleren tot 4kW
3. Op dit moment (2 graden buiten) heb ik Ta=27 graden en Tr=24 graden, dus deltaT=3 graden.
4. Ik heb de Ta op 30 graden gezet, zodat als het nu bijvoorbeeld 5 graden gaat worden dat het systeem niet meteen gaan pendelen of aan/uit springt.
5. Op deze manier heb ik hele lange runs. Het systeem begint dan eerst voor een lange tijd op Ta=25 graden, daarna een lange tijd Ta=26 graden etc. Dit loopt langzaam op tot max 30 graden. Ik heb dit expres wat hoger gezet om te voorkomen dat je een Thermo-Off krijgt en dus gaat pendelen.

Het alternatief zou zijn om de begrenzing eraf te halen, maar zo is het ook warm in huis en heb ik een COP van ongeveer 3.5, wat prima is bij deze temperatuur.

Zie hieronder het verschil. Tot 10 uur stond de night mode aan, daarna off. Je ziet de heat generated ongeveer gelijk is, terwijl de compressor current (x230V) aan de rechterkant wat hoger is.

De grafiekjes zien er een beetje matig uit omdat het uit Home Assistant komt en deze stuurt alleen de wijzigingen door naar influxDB. Grafana gaat dit dan interpoleren, maar dat is dus niet correct. de lijnen van de comp_current zouden horizontaal moeten zijn. Moet nog uitzoeken hoe dit te fixen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLwBawqcg4jF0l4KlAXnXtdM3zQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLQAIAbXO37BjTOYEDknRo1l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7

zw7

Treenaks schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:09:

Wat je nog zou kunnen overwegen is om 2 convectoren in je convectorput te plaatsen, boven elkaar. Dat heb ik gedaan voordat ik vloerverwarming kreeg. Dat scheelde ook flink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treenaks
STT_2022 schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:32:
[...]

Wat is nu je water temperatuur en/of je stooklijn?
50 bij -10, 35 bij +19 (maar ik heb ook ingesteld dat "verwarmen" automatisch uit gaat bij voldoende buitentemperatuur, dus dat laatste verwacht ik nooit te halen). Ik weet niet helemaal wat het "knikpunt" in het midden doet maar die staat op 0°C

Als het zoals nu dus +2°C is buiten, dan is de watertemperatuur 43°C. Retour schommelt tussen 36-39°C. Heel soms komt retourwater tot 40-41°C, en dan slaat hij even af.

Het ding slurpt hiermee rond de 1.5kW continu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
[...]

Welke types heb jij hangen? Ik heb de beslissing genomen, ik bestel ze, de 21 variant met dubbele convectoren. Eerst een normale variant zonder ventilatoren (omdat ze deze winter toch niet meer te leveren zijn). Leg er voor nood mijn speedcomfort ventilator wel tijdelijk op.

[ Voor 4% gewijzigd door Leon- op 11-12-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Leon- schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:38:
[...]

Welke types heb jij hangen? Ik heb de beslissing genomen, ik bestel ze, de 21 variant met dubbele convectoren. Eerst een normale variant zonder ventilatoren (omdat ze deze winter toch niet meer te leveren zijn). Leg er voor nood mijn speedcomfort ventilator wel tijdelijk op.
Ik heb deze:
https://www.jaga.com/nl/P...al/Strada/hybrid-ACO.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Nog een vraagje heren.
Op dit moment stook ik nog met een gas CV , beneden helemaal op VV. Boven radiatoren . Ik was voor het plaatsen van de bestelling voor de WP al aan het testen of ik met lage temp de boel een beetje warm kan houden . Ik heb de cv op halve kracht gezet en Max temp aanvoer op 50. Dit resulteert in een rustig pruttelende cv en een constante temp van 20.5 beneden terwijl als ik op de cv en VV pomp kijk , de aanvoer rond de 32 graden is . In de ochtend tikt die 40 graden aan, en dit maakt de radiatoren boven goed warm. De toevoer overdag van 32 graden zorgt er voor dat de kamers boven niet afkoelen.

Kan ik er dan vanuit gaan dat als ik de cv eruit haal en vervang voor de WP , en ik gebruik een stooklijn met vergelijkbare temperaturen ik het zelfde effect krijg met de radiatoren boven? Want dat zou wel ff schelen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-05 18:26
Bij mij op het werk (woningbouw) draaien sinds een paar weken een 14 tal Hitachi combi wp's
vandaag zag dat er aan elke wp een flinke hoeveelheid sneeuwijs en pegels aan de wp hangen, het sneeuwijs zit vooral aan de linker-voorkant wel 3-4 cm dik, bij mijn eigen wp -ander merk- heb ik hoogstens rijp aan de radiator zitten dat er met een 'de-frost' zó weer weg is, is dit bij jullie ook zo?
Helaas nog geen foto, zal er morgen één maken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
natural colour schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:12:
Bij mij op het werk (woningbouw) draaien sinds een paar weken een 14 tal Hitachi combi wp's
vandaag zag dat er aan elke wp een flinke hoeveelheid sneeuwijs en pegels aan de wp hangen, het sneeuwijs zit vooral aan de linker-voorkant wel 3-4 cm dik, bij mijn eigen wp -ander merk- heb ik hoogstens rijp aan de radiator zitten dat er met een 'de-frost' zó weer weg is, is dit bij jullie ook zo?
Helaas nog geen foto, zal er morgen één maken.
Welk type is dit?
Bij die van mij geen last van in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
Hallo,

Afgelopen weekend de controller van de Yutaki in de woonkamer gehangen.
Tot 17 uur heeft de Honeywell de wp aangestuurd en daarna de controller. Zie het verschil hoe de wp zich gedraagt van zondag naar maandag. Ook zie je de defrosts en de nachtverlaging. Nu verder kijken of we een stooklijn kunnen gaan bepalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wO5hB6MEgU8wl86Jxkri_1JqJcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UzDKGRC5ZkqzOdz2Y3jGGGCR.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-AbeAL2D-M4EzBNEpMqIkiFplc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ad1uAZWBCTIhdIM3ntdmsSKV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
blackmore87 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:05:
[...]

Welk type is dit?
Bij die van mij geen last van in ieder geval.
Buitendeel is de RAS-2WHVRP, binnendeel RWD-2.0NRWE-200S (combi)
Alsof het ontdooi process veel te kort duurt en nog ijs blijft zitten, binnen is het 16 graden buiten onder nul.
Woning wordt volgende week opgeleverd, toevallig aan goede kennissen van mij, vandaar dat ik hier vraag wie hier meer last van heeft(?) de oplossing zou van de installateur moeten komen; "het heeft onze aandacht" maar nog geen oplossing gezien.
De andere woningen hebben het zelfde euvel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8gWUOEVt176SmUQTuW80M1Rc50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjBdrDobsWI5Z49TWiR4aH9Q.jpg?f=fotoalbum_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorki
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-01 16:11

Zorki

pffffft

natural colour schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:25:
[...]

Alsof het ontdooi process veel te kort duurt en nog ijs blijft zitten, binnen is het 16 graden buiten onder nul.
Woning wordt volgende week opgeleverd, toevallig aan goede kennissen van mij, vandaar dat ik hier vraag wie hier meer last van heeft(?) de oplossing zou van de installateur moeten komen; "het heeft onze aandacht" maar nog geen oplossing gezien.
[Afbeelding]
gasloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Alles werkt goed, vloer is ook lekker warm, zoals ik al zei, de installateur is er mee bezig dat eerst maar afwachten.
Maar speculeren mag hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:43
[...]

[Afbeelding]
Wij hebben hier dit fenomeen ook (wel in iets mindere mate). Ben benieuwd met welke oplossing de installateur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Nog een vraagje he, zit bij jullie de pomp in de aanvoer of retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Leon- schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:05:
Nog een vraagje he, zit bij jullie de pomp in de aanvoer of retour?
Aanvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
Ik vroeg het omdat ik overal aan twijfel. Er komt morgen een adviseur/inspecteur langs van het https://drentsenergieloket.nl/ . Via hun site heb ik een ondernemer uitgekozen om een warmtepomp te laten installeren. Voor mijn gevoel zit er veel fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Leon- schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:31:
Ik vroeg het omdat ik overal aan twijfel. Er komt morgen een adviseur/inspecteur langs van het https://drentsenergieloket.nl/ . Via hun site heb ik een ondernemer uitgekozen om een warmtepomp te laten installeren. Voor mijn gevoel zit er veel fout.
Ik heb toch veel info gelezen op https://warmtepomp-tips.nl/ en zelf logisch nadenken.
Succes morgen en van vragen wordt je wijzer 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
[...]

[Afbeelding]
Als het binnen 16 graden is, wat is dan je aanvoer temperatuur? Is er een buffervat aanwezig?
Tijdens ontdooi cyclus neemt hij dus warmwater van je systeem om het ijs te ontdooien. Zou dit water niet voldoende warm zijn om de ontdooi cyclus te voltooien? Misschien als de water temperatuur hoger is dat het niet meer optreed?
Ik zou het niet precies weten, maar ik probeer mee te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leon-
STT_2022 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:43:
[...]

Ik heb toch veel info gelezen op https://warmtepomp-tips.nl/ en zelf logisch nadenken.
Succes morgen en van vragen wordt je wijzer 😁
Heb ik ook gedaan. Ik heb dit gisteren naar mijn installateur gestuurd; ik heb te weinig debiet over de vloerverwarming. Wanneer ik de pomp op 100% zet heb ik hetzelfde debiet als op 50, alsof hij het water niet kwijt kan. Mijn delta T is ook véél te hoog (verandert ook niet wanneer ik de pomp van 50 naar 100 wijzig) waardoor er te weinig warmteafgifte is. Dit zijn mijn constateringen / heb ik gisteren verstuurd naar mijn installateur. Vanmiddag even verifiëren bij de expert:
  1. Omdat we met een lage temperatuurverwarming werken moet er wat meer water gebruikt worden, daarom natuurlijk ook de 35mm buizen.
  2. Vanaf de warmtepomp loopt een 35 buis die met een 22mm buis richting de verdeler gaat en met een 16mm wordt afgetakt, (rode vlak) veel te weinig water voor de hele woning, dus een 35mm buis richting de verdeler met een T stuk naar 22mm.
  3. De 16mm buis waarop die is aangesloten is de verkeerde leiding, dit is de leiding die naar mijn kantoor loopt. In het koofje achter deze leiding (die open is) loopt de hoofdleiding voor de verwarming naar boven. Dat is een 22mm buis, daar het T stuk graag op aansluiten.
  4. Inregelventiel op retour. Radiatoren boven moet nu uit want anders daalt de temperatuur beneden (heeft ongetwijfeld ook te maken met de water aanvoer). 22mm naar 6x14 en 1x16 buis.
  5. Aansluiting verdeler omdraaien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTHUuvnC0m3EGbCeVW9uUSor2z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8UPU16HY4reDI5Nk04Z6zIG2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

STT_2022 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:39:
Hallo,

Afgelopen weekend de controller van de Yutaki in de woonkamer gehangen.
Tot 17 uur heeft de Honeywell de wp aangestuurd en daarna de controller. Zie het verschil hoe de wp zich gedraagt van zondag naar maandag. Ook zie je de defrosts en de nachtverlaging. Nu verder kijken of we een stooklijn kunnen gaan bepalen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus toch maar die Hitachi thermostaat annuleren ? Want dit is toch een rebranded Honeywell die 3 x uitschakelt per uur ?

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 14-12-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:43
Voor de mensen die ook sww met hun warmtepomp doen: duurt het opwarmen van de boiler bij jullie ook zo lang? Bij ons kan deze gerust 2,5 uur tot 3 uur bezig zijn om het 300 L vat naar 50 graden te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
backupdevice schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:36:
[...]

Dus toch maar die Hitachi thermostaat annuleren ? Want dit is toch een rebranded Honeywell die 3 x uitschakelt per uur ?
je kan ook vragen naar de ATW-RTU-08, jij hebt de ATW-RTU-07 aangeboden gekregen? de RTU-08 is (denk ik) ook van Honeywell alleen die rare schakelingen zie ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
backupdevice schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:36:
[...]

Ik heb een Honeywell T4, dus weet niet of de Hitachi toch andere instel mogelijkheden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Leon- schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:48:
[...]

je kan ook vragen naar de ATW-RTU-08, jij hebt de ATW-RTU-07 aangeboden gekregen? de RTU-08 is (denk ik) ook van Honeywell alleen die rare schakelingen zie ik niet.
ATWETU07 Intelligente draadloze thermostaat

Deze aangeboden gekregen. Die moet ik dus vermijden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Morgen wordt hier een Hitachi warmtepomp geplaatst. Ik zie in de doos een PC-ARFH1E remote zitten. Deze lijkt uitgebreider dan de standaard ronde draai thermostaat voor de woonkamer. Is deze beter/slechter dan een gewone aan/uit thermostaat van Nest of ander merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Unknown schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:48:
Morgen wordt hier een Hitachi warmtepomp geplaatst. Ik zie in de doos een PC-ARFH1E remote zitten. Deze lijkt uitgebreider dan de standaard ronde draai thermostaat voor de woonkamer. Is deze beter/slechter dan een gewone aan/uit thermostaat van Nest of ander merk?
Dit lijkt mij de controller en dus prima. Je kan extra controllers als master en slave installeren.
Kijk maar eens in de handleiding van je Yutaki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
kokpol schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:43:
Voor de mensen die ook sww met hun warmtepomp doen: duurt het opwarmen van de boiler bij jullie ook zo lang? Bij ons kan deze gerust 2,5 uur tot 3 uur bezig zijn om het 300 L vat naar 50 graden te brengen.
Ik heb een losse warmtepomp voor mijn boiler en die doet ook zo’n 2-2.5 uur om alles te verwarmen van 43 naar 52 graden. Zou ik het sneller willen dan moet ik een instelling veranderen en gaat hij elektrisch bijverwarmen met een element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
kokpol schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:43:
Die van mij is hooguit 45 minuten bezig van een graad of 43 naar 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorki

Zorki

pffffft

Unknown schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:48:
Is volgens mij een oud model, bij de Yutaki zat bij mij deze thermostaat bijgeleverd. Dezelfde versie hangt aan de binnenunit als master) https://documentation.hit...glb/en/controls/pc-arfh2e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown
  • Niet online
Zorki schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:24:
[...]

Is volgens mij een oud model, bij de Yutaki zat bij mij deze thermostaat bijgeleverd. Dezelfde versie hangt aan de binnenunit als master) https://documentation.hit...glb/en/controls/pc-arfh2e
Op de binnenunit zit inderdaad dit nieuwe kleuren LCD model. Kan die van de binnen unit af? en dat ik die beneden ophang? Of eventueel de nieuwe beneden en het oude model op de binnenunit welke in de CV ruimte staat op zolder?

[ Voor 3% gewijzigd door Unknown op 14-12-2022 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

En wordt deze dan op de plek van de huidige thermostaat gehangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorki

Zorki

pffffft

Unknown schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:30:
[...]

Op de binnenunit zit inderdaad dit nieuwe kleuren LCD model. Kan die van de binnen unit af? en dat ik die beneden ophang? Of eventueel de nieuwe beneden en het oude model op de binnenunit welke in de CV ruimte staat op zolder?
Wat ik begreep is dat de binnenunitthermostaat als master in je woonkamer kan hangen. Dan denk ik dat je aan je binnenunit niks nodig zal hebben. Kan je via die thermostaat je uitgebreidere settings bewerken.
Ik heb er 1 aan de unit en dezelfde als slave op de plek van mijn oude thermostaat. Let wel, ze zijn beide niet via wifi of lan te benaderen. Dus wel een een beetje oldskool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Zorki schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:46:
[...]

Wat ik begreep is dat de binnenunitthermostaat als master in je woonkamer kan hangen. Dan denk ik dat je aan je binnenunit niks nodig zal hebben. Kan je via die thermostaat je uitgebreidere settings bewerken.
Ik heb er 1 aan de unit en dezelfde als slave op de plek van mijn oude thermostaat. Let wel, ze zijn beide niet via wifi of lan te benaderen. Dus wel een een beetje oldskool
Zijn ze beide wel draadloos? Of moet er een draadje naar de wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown
  • Niet online
Zorki schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:46:
[...]

Bedankt, dan vraag ik de installateur de nieuwere LCD kleuren versie van de ketel te halen en deze bedraad aan te sluiten (over de al aanwezige kabel naar de huidige thermostaat) op de plek in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
blackmore87 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:34:
[...]

Zijn ze beide wel draadloos? Of moet er een draadje naar de wp?
Ze hebben een draadje nodig.

• STT_2022
Leon- schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:19:
[...]

Heb ik ook gedaan. Ik heb dit gisteren naar mijn installateur gestuurd; ik heb te weinig debiet over de vloerverwarming. Wanneer ik de pomp op 100% zet heb ik hetzelfde debiet als op 50, alsof hij het water niet kwijt kan. Mijn delta T is ook véél te hoog (verandert ook niet wanneer ik de pomp van 50 naar 100 wijzig) waardoor er te weinig warmteafgifte is. Dit zijn mijn constateringen / heb ik gisteren verstuurd naar mijn installateur. Vanmiddag even verifiëren bij de expert:
  1. Omdat we met een lage temperatuurverwarming werken moet er wat meer water gebruikt worden, daarom natuurlijk ook de 35mm buizen.
  2. Vanaf de warmtepomp loopt een 35 buis die met een 22mm buis richting de verdeler gaat en met een 16mm wordt afgetakt, (rode vlak) veel te weinig water voor de hele woning, dus een 35mm buis richting de verdeler met een T stuk naar 22mm.
  3. De 16mm buis waarop die is aangesloten is de verkeerde leiding, dit is de leiding die naar mijn kantoor loopt. In het koofje achter deze leiding (die open is) loopt de hoofdleiding voor de verwarming naar boven. Dat is een 22mm buis, daar het T stuk graag op aansluiten.
  4. Inregelventiel op retour. Radiatoren boven moet nu uit want anders daalt de temperatuur beneden (heeft ongetwijfeld ook te maken met de water aanvoer). 22mm naar 6x14 en 1x16 buis.
  5. Aansluiting verdeler omdraaien
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Buis diameters zijn erg belangrijk. Ik heb mijn hoofdleiding ook vervangen naar 32 mm meerlagenbuis en die rechtstreeks op de vloerverwarming verdeler zonder pomp. Ook heb ik gezien dat mijn jaga’s boven ook veel water krijgen. Ik heb die nu op kraan stand 3 gezet, maar nog steeds is mijn aanvoer temp hetzelfde als de retour en tijdens defrost gooit het systeem de flow omhoog, waardoor ik de radiatoren hoor ruisen.
Inregelen is erg belangrijk denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
STT_2022 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:13:
[...]

Buis diameters zijn erg belangrijk. Ik heb mijn hoofdleiding ook vervangen naar 32 mm meerlagenbuis en die rechtstreeks op de vloerverwarming verdeler zonder pomp. Ook heb ik gezien dat mijn jaga’s boven ook veel water krijgen. Ik heb die nu op kraan stand 3 gezet, maar nog steeds is mijn aanvoer temp hetzelfde als de retour en tijdens defrost gooit het systeem de flow omhoog, waardoor ik de radiatoren hoor ruisen.
Inregelen is erg belangrijk denk ik.
De "expert" die gisteren langs kwam daar had ik te veel van verwacht, hij kon me helaas ook niets nuttigs vertellen. Morgen komt de installateur langs, eerst de buisdiameters maar zoals het "hoort" en dan de boel inregelen. Kan me haast niet voorstellen dat het geen verschil gaat maken.

Een 22mm buis transporteert te weinig kw's om mijn hele woning te kunnen voorzien van de juiste temperatuur.

Edit: maar even een tekening gemaakt voor morgen ter verduidelijking. nb: Ik ben geen technisch tekenaar dus de symbolen zullen wel niet kloppen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjzeDlUVRVIgGdjpT4h5XeLVS2s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mtv58fIWRDReD2B75pFUdwgY.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Leon- op 15-12-2022 11:51 ]

• STT_2022
@Unknown

Hoe gaat je installatie?
Misschien de installateur vragen om 2x de nieuwe controllers te installeren. Heb je nooit versie verschil.

• STT_2022
Leon- schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:15:
[...]

De "expert" die gisteren langs kwam daar had ik te veel van verwacht, hij kon me helaas ook niets nuttigs vertellen. Morgen komt de installateur langs, eerst de buisdiameters maar zoals het "hoort" en dan de boel inregelen. Kan me haast niet voorstellen dat het geen verschil gaat maken.

Een 22mm buis transporteert te weinig kw's om mijn hele woning te kunnen voorzien van de juiste temperatuur.

Edit: maar even een tekening gemaakt voor morgen ter verduidelijking. nb: Ik ben geen technisch tekenaar dus de symbolen zullen wel niet kloppen

[Afbeelding]
Ik ben benieuwd wat ze gaan doen.
Hoe zit je buffer aangesloten, parallel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Mijn installateur was vandaag bij Hitachi en daar hadden zij te horen gekregen dat de WiFi draadloze thermostaat vernieuwd is en daarom ook na instellen niet meer schakelt dan nodig is .

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 15-12-2022 19:35 ]

• Zorki

Zorki

pffffft

backupdevice schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:07:
Mijn installateur was vandaag bij Hitachi en daar hadden zij te horen gekregen dat de WiFi thermostaat vernieuwd is en daarom ook na instellen niet meer schakelt dan nodig is .
WiFi thermostaat,,?? vertel me meer. Mij is verteld dat je voor 700 euro een WiFI/Lan module kan kopen die je kan aansluiten op je huidige controller. Dat was mij wat te gortig. Zowiezo een aanfluiting dat ze niet eens een "internetthermostaat"hebben. Bij de airco`s van Hitachi is het ook een extraatje. 8)7

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Zorki schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:20:
[...]

WiFi thermostaat,,?? vertel me meer. Mij is verteld dat je voor 700 euro een WiFI/Lan module kan kopen die je kan aansluiten op je huidige controller. Dat was mij wat te gortig. Zowiezo een aanfluiting dat ze niet eens een "internetthermostaat"hebben. Bij de airco`s van Hitachi is het ook een extraatje. 8)7
Woeps, draadloos bedoel ik. Verbetering tov schakel momenten heb ik te horen gekregen

[ Voor 6% gewijzigd door backupdevice op 15-12-2022 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorki

Zorki

pffffft

backupdevice schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:35:
[...]

Woeps, draadloos bedoel ik. Verbetering tov schakel momenten heb ik te horen gekregen
>:) ,, ik heb ook de indruk dat er maar weinig zaagtanden te zien zijn, los van enkele defrostmomenten vandaag stabiel gedraaid,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:53
STT_2022 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:03:
[...]

Als die nieuwe thermostaat wel werkt, kun je dat wellicht hier ook delen aub.
Vandaag bij m'n ouders geweest, waar nu een Hitachi thermostaat hangt (ik dacht eerst dat het weer een Honeywell was, zo erg leek die erop). Lijkt erop dat het nu wel werkt (radiator werd lekker warm ipv lauw) maar even afwachten - m'n ouders stoken ook graag de houtkachel dus dat kan de daadwerkelijke werking vertekenen.

• STT_2022
backupdevice schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:07:
Mijn installateur was vandaag bij Hitachi en daar hadden zij te horen gekregen dat de WiFi draadloze thermostaat vernieuwd is en daarom ook na instellen niet meer schakelt dan nodig is .
Dus ze erkennen dat er issues zijn met de thermostaten 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown
  • Niet online
STT_2022 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:56:
@Unknown

Hoe gaat je installatie?
Misschien de installateur vragen om 2x de nieuwe controllers te installeren. Heb je nooit versie verschil.
Installatie is gelukt gisteren. Er is 1 thermostaat beneden aagesloten welke bedraad is aangesloten op de binnenunit op zolder. Hierbij is het nieuwe model van de binnenunit afgehaald. Op de binnenunit zit nu dus een raampje met een gat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorki

Zorki

pffffft

Unknown schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:09:
[...]

Installatie is gelukt gisteren. Er is 1 thermostaat beneden aagesloten welke bedraad is aangesloten op de binnenunit op zolder. Hierbij is het nieuwe model van de binnenunit afgehaald. Op de binnenunit zit nu dus een raampje met een gat. :)
Zo hoort het, slim gedaan :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

STT_2022 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:41:
[...]

Dus ze erkennen dat er issues zijn met de thermostaten 😁
DNA van Hitachi is Japans en die zullen nooit issues erkennen. Zij hebben de features aangepast naar moderne maatstaven , kijkende wat de end user wilt ipv wat Hitachi denkt wat nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
backupdevice schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:38:
[...]

DNA van Hitachi is Japans en die zullen nooit issues erkennen. Zij hebben de features aangepast naar moderne maatstaven , kijkende wat de end user wilt ipv wat Hitachi denkt wat nodig is
Kijken of het juiste partnummer kunnen krijgen en dan de installateur die laten bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

STT_2022 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:02:
[...]

Kijken of het juiste partnummer kunnen krijgen en dan de installateur die laten bestellen.
Hebben zij al gedaan. We gaan het meemaken .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackmore87
Zou handig zijn om het partnummer hier te vermelden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

blackmore87 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:24:
Zou handig zijn om het partnummer hier te vermelden :)
Gewoon dezelfde als eerst . ATWETU07. Deze
Schijnt dus aangepast & verbeterd te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Heb toch zitten nadenken over de plek van de buitenunit. Ik zou hem eerst aan de zijgevel hangen maar dat geen optie omdat ik bang ben voor teveel geluid binnen. Wij hebben voor een redelijke grote oprit, met aan de inpandige garage een grote Carport. Daar ga ik hem onder plaatsen. Dan via de inpandige garage via de ontluchtings pijp naar boven . Voordeel is dat hij dan niet in de open lucht hangt , minder in het zicht , op 3 meter een zijkant van een garage van de buren en eerste openslaande raam 4 meter verderop , aan het einde van een blinde muur. De carport zou al voorzien gaan worden van het stalen hek zodat de kids de fietsen daar kunnen neerzetten , dus daar kan die unit ook meteen veilig achter staan. Er komt ook een camera te hangen .

Ventilatoren richting openbare weg. Win win

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 17-12-2022 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STT_2022
Ben vandaag even op een trapje geklommen om een foto te maken van de buiten units. Zie dat ik kan schaatsen op het dak 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojH8j9ahIHguNq_ingHgBFmluRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qslGOE6bGHFknymwbZKdRiwY.jpg?f=fotoalbum_large

De verwarming unit draait vandaag al vanaf 5 uur vanmorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
STT_2022 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:34:
Ben vandaag even op een trapje geklommen om een foto te maken van de buiten units. Zie dat ik kan schaatsen op het dak 😂

[Afbeelding]

De verwarming unit draait vandaag al vanaf 5 uur vanmorgen.
Haha, viel mij gisteren ook al op. Een ijsbaan onder de buitenunit :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.v.Heerikhuize
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05 13:05
backupdevice schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:11:
Heb toch zitten nadenken over de plek van de buitenunit. Ik zou hem eerst aan de zijgevel hangen maar dat geen optie omdat ik bang ben voor teveel geluid binnen. Wij hebben voor een redelijke grote oprit, met aan de inpandige garage een grote Carport. Daar ga ik hem onder plaatsen. Dan via de inpandige garage via de ontluchtings pijp naar boven . Voordeel is dat hij dan niet in de open lucht hangt , minder in het zicht , op 3 meter een zijkant van een garage van de buren en eerste openslaande raam 4 meter verderop , aan het einde van een blinde muur. De carport zou al voorzien gaan worden van het stalen hek zodat de kids de fietsen daar kunnen neerzetten , dus daar kan die unit ook meteen veilig achter staan. Er komt ook een camera te hangen .

mogelijk ga je je geluid onder de carport versterkt horen, heb he eerst ook overwogen, echter het werd mij afgeraden door iemand die het op die manier had staan, deze heeft het later aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

D.v.Heerikhuize schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:28:
[...]

mogelijk ga je je geluid onder de carport versterkt horen, heb he eerst ook overwogen, echter het werd mij afgeraden door iemand die het op die manier had staan, deze heeft het later aangepast.
Vind het lastig want ik weet zeker dat je gelijk hebt en dat het versterkt gaat worden . Weet ook zeker dat de buren het niet gaan horen. Tenminste niet harder / zachter dan als ik hem op mijn dak zet . Ik ga hem ook niet horen . Als ik hem achter in mijn tuin zet dan kan ik hem ver genoeg van de erf grens zetten maar denk ik dat het overal hetzelfde is. Binnen de maten van de wet .

Weet alleen niet zeker dat hij achter kan staan vanwege aansluiten .

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 19-12-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Weet iemand hier ook of je zelf makkelijk de wp een (firmware) update kunt geven en hoe?
Worden deze überhaupt beschikbaar gesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown
  • Niet online
Hier ook sinds kort een Hitachi 7kW combi met 220l reservoir. Ben nu de menu's aan het doornemen op de thermostaat. Hoe kan je zien dat de optionele koelset is geïnstalleerd? Kan namelijk alleen verwarmen kiezen. (niet dat ik nu wil koelen uiteraard) Schijnt een los onderdeel te zijn welke in de binnen?? unit wordt geplaatst.

[ Voor 13% gewijzigd door Unknown op 20-12-2022 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Laatst online: 04-05 12:52
@Unknown Dan kun je op het hoofdscherm het zonnetje selecteren en na op 'Ok' drukken, wijzigen naar koelen (vorst ster icoontje).
En bij de installateurs instellingen zie je een extra stooklijn menu voor koelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Skipper-93 op 20-12-2022 22:08 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
backupdevice schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:11:

volgens mij komt er meer geluid uit zijkant dan uit ventilator kant
Pagina: 1 ... 3 ... 23 Laatste