Klopt, valt mij ook op. Als je ervoor staat hoor je bijna niets. Afgelopen week tijdens de vorst moet hij wel even flink werken en hoorde je een brommend geluid aan de zijkant. Aan de voorkant hoor je vrij weinig, alleen een ronddraaiende ventilator.MisterB schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:50:
[...]
volgens mij komt er meer geluid uit zijkant dan uit ventilator kant
Volgende komt de installateur naar wat potentiele plaatsen kijken qua installatie. Heb er een paar , afhankelijk van totale lengte tussen de buiten en binnen unit , van aan de muur tot op het dak en in de tuin.Leon- schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:57:
[...]
Klopt, valt mij ook op. Als je ervoor staat hoor je bijna niets. Afgelopen week tijdens de vorst moet hij wel even flink werken en hoorde je een brommend geluid aan de zijkant. Aan de voorkant hoor je vrij weinig, alleen een ronddraaiende ventilator.
[ Voor 51% gewijzigd door backupdevice op 21-12-2022 16:16 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
precies met name met vorst, denk dus dat parallel aan huis "beter" is dan dwars eropLeon- schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:57:
[...]
Klopt, valt mij ook op. Als je ervoor staat hoor je bijna niets. Afgelopen week tijdens de vorst moet hij wel even flink werken en hoorde je een brommend geluid aan de zijkant. Aan de voorkant hoor je vrij weinig, alleen een ronddraaiende ventilator.
[ Voor 6% gewijzigd door MisterB op 21-12-2022 16:16 ]
Welke kant geeft het meeste geluid? Ik krijg trouwens wel de dubble fan uitvoering, want 11KW
[ Voor 13% gewijzigd door backupdevice op 21-12-2022 16:17 ]
ja dubbel geluid maar minder hard werken wellichtbackupdevice schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:16:
[...]
Welke kant geeft het meeste geluid? Ik krijg trouwens wel de dubble fan uitvoering, want 11KW
We gaan het meemaken. Eerst maar eens de verbouwing laten beginnen en dan mag de WP begin Maart aangesloten worden.
Inmiddels is alles aangesloten volgens mijn schema. De warmtepomp pendelt ook veel minder, kan dus makkelijker zijn warmte kwijt in het hele systeem! Nu alleen vanmiddag nog even het elektrische element in mijn boiler aanzetten zodat ik ook boven de 55 graden kan verwarmen. Indien nodig, na bijv. een vakantie. Heb daarvoor een nieuwe sensor besteld met een langere kabel
Ook nog een leuke update mbt het uitlezen van data van de warmtepomp. Samen met @arnoldniessen de data van de WP aan het uitlezen. Na wat gepuzzel kan ik inmiddels deze data uit mijn systeem trekken. Ik heb nog behoorlijk wat overige parameters waarvan ik (nog) niet weet wat ze betekenen.
:strip_exif()/f/image/XwHk8XpHyG7EyDa0IFNIijVv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de nieuwe sensor aangesloten voor de boiler. De originele was te kort, een nieuwe besteld op Amazon met dezelfde specs: https://amzn.eu/d/6Dek0JA
De 60 graden (anti-legionella) wordt nu netjes gehaald
De 60 graden (anti-legionella) wordt nu netjes gehaald
:strip_exif()/f/image/eyqAWseGFfv4AztM99OPAA4g.jpg?f=fotoalbum_large)
@Leon-
Nu je het systeem hebt aangepast, heb je ook al eens gedraaid met de waterpomp op delta T?
Nu je het systeem hebt aangepast, heb je ook al eens gedraaid met de waterpomp op delta T?
Ja, eigenlijk al heel lang omdat geen enkele setting effect had met de oude opstelling. Nu draait de Wilo Pico pomp op standje 1 en de pomp in de unit draait altijd op 50% (met delta T).STT_2022 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:49:
@Leon-
Pendelen doet hij nog wel, alleen minder. Heb de temperatuur op het moment op fixed 35 graden staan omdat de warmtepomp met hele lage temperaturen (26 - 28) gaat pendelen als het buiten wat warmer is. Overigens moet ik de boel nog goed waterzijdig gaan inregelen, de verdeler staat nog maximaal open, alleen het inregelventiel naar boven staat op 50%.
Afgelopen nacht (met nachtverlaging) en gisteren overdag (zonder nachtverlaging). Elk uur een thermo-off.
![]() | ![]() |
beste allemaal.,,
hierbij mijn ervaringen met een Hitachi Yutaki S60: deze is nu bijna 2 maanden in bedrijf.
bij een buiten temperatuur van <4 graden neemt de CV ketel het over.
dit gebeurde op 9 december j.l. de laatste dag met HWP een verbruik van 36 kWu.
gemiddeld verbruik in november 12 kWu ,nu in december 16 kWu.
op 20 december kwam de HWP weer in gebruik.
de kamer temperatuur staat op 20 graden ingesteld.
we hebben last van een irritante resonantie geluid via de gevel. dit gaat men nog verhelpen,maar een bekend geluid,druk,druk,druk,......
wanneer ze weer komen zal ik de huidige instellingen gaan bespreken. de begeleiding hier mee is zeer matig,door ook weer druk,druk,druk,........
het zal even wennen worden met deze nieuwe installatie.
hierbij mijn ervaringen met een Hitachi Yutaki S60: deze is nu bijna 2 maanden in bedrijf.
bij een buiten temperatuur van <4 graden neemt de CV ketel het over.
dit gebeurde op 9 december j.l. de laatste dag met HWP een verbruik van 36 kWu.
gemiddeld verbruik in november 12 kWu ,nu in december 16 kWu.
op 20 december kwam de HWP weer in gebruik.
de kamer temperatuur staat op 20 graden ingesteld.
we hebben last van een irritante resonantie geluid via de gevel. dit gaat men nog verhelpen,maar een bekend geluid,druk,druk,druk,......
wanneer ze weer komen zal ik de huidige instellingen gaan bespreken. de begeleiding hier mee is zeer matig,door ook weer druk,druk,druk,........
het zal even wennen worden met deze nieuwe installatie.
Ik heb hem nu ook op fixed 35, want ook ik zie dat er af en toe thermo off bereikt wordt. Heb vanaf 6 uur smorgens de kamer temperatuur op 21 ingesteld en dan gaat de WP aan voor een langere tijd. Savonds om 10 uur staat hij ingesteld op 20, waardoor hij vrijwel snachts niet aan gaat. De buren heb ik dus ook echt niet horen klagen 😁 Zo’n dag als vandaag trekt hij dan 7kWh en als ik hem continue op 21 laat staan dan is het vaak meer. Misschien als het weer gaat vriezen dat ik hem wel continue op dezelfde temperatuur instel, want met koude buiten temperatuur kost het de WP wel meer moeite om de 35 graden te halen.Leon- schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:40:
[...]
Ja, eigenlijk al heel lang omdat geen enkele setting effect had met de oude opstelling. Nu draait de Wilo Pico pomp op standje 1 en de pomp in de unit draait altijd op 50% (met delta T).
Pendelen doet hij nog wel, alleen minder. Heb de temperatuur op het moment op fixed 35 graden staan omdat de warmtepomp met hele lage temperaturen (26 - 28) gaat pendelen als het buiten wat warmer is. Overigens moet ik de boel nog goed waterzijdig gaan inregelen, de verdeler staat nog maximaal open, alleen het inregelventiel naar boven staat op 50%.
Afgelopen nacht (met nachtverlaging) en gisteren overdag (zonder nachtverlaging). Elk uur een thermo-off.
Lagere water temperatuur zorgt dat er sneller een thermo off plaats vind, omdat dat water moeilijker zijn warmte afgeeft.
Hoe heb je het vermogen van je Jaga’s bepaald voor op de eerste verdieping? Ik denk namelijk dat ik ook DBH’s nodig heb om genoeg warmte afgifte te krijgen.
Ik zie wel vaak dat na een defrost er ook een thermo-off plaats vindt. Zijn er meer die dit zien?
Ik heb nog geen Jaga's, dat wordt pas ergens komend jaar. We gaan de bovenverdieping aanpassen ivm verbouw van de badkamer. Dan heb ik direct de mogelijkheid om overal netjes Jaga's met stopcontacten te plaatsen. Ik ga voorlopig de hybride module niet kopen, die vind ik vrij duur voor simpele ventilatoren. Daarnaast vind ik het leuk om zelf te knutselen, dus ik ga voor een zelfbouw unit, dan ben je voor een paar tientjes klaar.STT_2022 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:08:
[...]
Ik heb hem nu ook op fixed 35, want ook ik zie dat er af en toe thermo off bereikt wordt. Heb vanaf 6 uur smorgens de kamer temperatuur op 21 ingesteld en dan gaat de WP aan voor een langere tijd. Savonds om 10 uur staat hij ingesteld op 20, waardoor hij vrijwel snachts niet aan gaat. De buren heb ik dus ook echt niet horen klagen 😁 Zo’n dag als vandaag trekt hij dan 7kWh en als ik hem continue op 21 laat staan dan is het vaak meer. Misschien als het weer gaat vriezen dat ik hem wel continue op dezelfde temperatuur instel, want met koude buiten temperatuur kost het de WP wel meer moeite om de 35 graden te halen.
Lagere water temperatuur zorgt dat er sneller een thermo off plaats vind, omdat dat water moeilijker zijn warmte afgeeft.
Hoe heb je het vermogen van je Jaga’s bepaald voor op de eerste verdieping? Ik denk namelijk dat ik ook DBH’s nodig heb om genoeg warmte afgifte te krijgen.
Afgelopen dagen geen defrosts maar ik zal het eens in de gaten houden!STT_2022 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:07:
Ik zie wel vaak dat na een defrost er ook een thermo-off plaats vindt. Zijn er meer die dit zien?
Hebben jullie een idee wat deze instelling precies doet? Ik vind de omschrijving een beetje vaag. Is dit hoe snel het water uit de kraan komt of is dit de snelheid waarmee het water door de boiler wordt gepompt?
/f/image/MjnzzUW4NiBiFolXwkmIuuYA.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Leon- op 31-12-2022 10:11 ]
@Leon- Als je de bedrijfstoestand op delta T zet, hoe ziet dan je menu eruit? Want misschien dat hij het TW dan ook zelf regelt.
je tapwater werkt toch gewoon op druk - heeft niks met een pomp te makenLeon- schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:00:toon volledige bericht
[...]
Ik heb nog geen Jaga's, dat wordt pas ergens komend jaar. We gaan de bovenverdieping aanpassen ivm verbouw van de badkamer. Dan heb ik direct de mogelijkheid om overal netjes Jaga's met stopcontacten te plaatsen. Ik ga voorlopig de hybride module niet kopen, die vind ik vrij duur voor simpele ventilatoren. Daarnaast vind ik het leuk om zelf te knutselen, dus ik ga voor een zelfbouw unit, dan ben je voor een paar tientjes klaar.
[...]
Afgelopen dagen geen defrosts maar ik zal het eens in de gaten houden!
Hebben jullie een idee wat deze instelling precies doet? Ik vind de omschrijving een beetje vaag. Is dit hoe snel het water uit de kraan komt of is dit de snelheid waarmee het water door de boiler wordt gepompt?
[Afbeelding]
Snelheid van het water door de boiler inderdaad.Leon- schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:00:toon volledige bericht
[...]
Ik heb nog geen Jaga's, dat wordt pas ergens komend jaar. We gaan de bovenverdieping aanpassen ivm verbouw van de badkamer. Dan heb ik direct de mogelijkheid om overal netjes Jaga's met stopcontacten te plaatsen. Ik ga voorlopig de hybride module niet kopen, die vind ik vrij duur voor simpele ventilatoren. Daarnaast vind ik het leuk om zelf te knutselen, dus ik ga voor een zelfbouw unit, dan ben je voor een paar tientjes klaar.
[...]
Afgelopen dagen geen defrosts maar ik zal het eens in de gaten houden!
[Afbeelding]
BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.
Is een draadje doorverbinden op het moederbord en wat items extra isoleren. Heb ik vorig jaar gedaan om wat mee te spelen uit eindelijk niet echt interessant ijskoude vloer. Maar vond de koeling vooral oncomfortabele.Unknown schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:16:
Hier ook sinds kort een Hitachi 7kW combi met 220l reservoir. Ben nu de menu's aan het doornemen op de thermostaat. Hoe kan je zien dat de optionele koelset is geïnstalleerd? Kan namelijk alleen verwarmen kiezen. (niet dat ik nu wil koelen uiteraard) Schijnt een los onderdeel te zijn welke in de binnen?? unit wordt geplaatst.
Sinds een paar week een Hitachi Yutaki 7kw WP met 220l boilervat. Ik zie echter dat sinds het niet meer vriest de buiten unit steeds korte runs maakt van 6 tot 9 minuten. (binnen unit verbruikt bijna geen stroom, vermoed alleen de pomp die draait).
Alle vloerverwarminggroepen staan geheel open.
Is er een manier om de aan/uit cyclus wat grote te maken?
/f/image/crxUBvmz7m8wXCXTX14SkG1q.png?f=fotoalbum_large)
Is het geen thermostaat die elke keer ingrijpt?Unknown schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:27:
Sinds een paar week een Hitachi Yutaki 7kw WP met 220l boilervat. Ik zie echter dat sinds het niet meer vriest de buiten unit steeds korte runs maakt van 6 tot 9 minuten. (binnen unit verbruikt bijna geen stroom, vermoed alleen de pomp die draait).
[Afbeelding]
Zo ja -> stooklijn verlagen
Zo nee-> je wp kan zijn minimale vermogen niet kwijt en gaat daardoor pendelen. Je kunt de stooklijn iets verhogen of je afgifte verbeteren
Je kan de minimale draaitijd verlengen, kost wat meer kwh en je ingestelde temp zal hoger uitvallen. Denk dat het gezien de huidige temperaturen een logische lijn is,,Unknown schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:27:
[Afbeelding]
Hallo mensen,
Ben even bezig geweest met de verwarmingscurve. Kwam tot de volgende ontdekking.
Heb mijn minimale temperatuur en mijn maximale temperatuur ingevuld in een sheet hier ergens op tweakers. Ik krijg deze curve
:strip_exif()/f/image/kV6HqmthXuXzNvozNffgotN4.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gaat om de blauwe curve. Hier zie je ook wat de watertemperatuur bij 12 graden buitentemp zou moeten zijn.
Heb nu dezelfde curve in mijn Hitachi controller gezet.
:strip_exif()/f/image/qxKjJIZFvzptrUenU9kazu90.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zit nog een kleine knik naar boven bij 0 graden, maar als ik dan mijn watertemp instelling ga kijken die mijn controller aangeeft dan staat die een stukje lager.
:strip_exif()/f/image/sIOMaWegg39ljL4ycKEYlFFt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet dat hij het nu bij 11 graden afleest, maar dan nog zou de watertemperatuur hoger moeten zijn dan 25 graden.
Zijn er meer mensen die dit is opgevallen? Lijkt wel of dat de curve niks doet met de offset van de watertemperatuur bij 20 graden buitentemp.
Of mis ik ergens een correctie die wordt gedaan?
Heb het gevonden. Stond ergens een compensatiefactor van 2 ingesteld
Ben even bezig geweest met de verwarmingscurve. Kwam tot de volgende ontdekking.
Heb mijn minimale temperatuur en mijn maximale temperatuur ingevuld in een sheet hier ergens op tweakers. Ik krijg deze curve
:strip_exif()/f/image/kV6HqmthXuXzNvozNffgotN4.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gaat om de blauwe curve. Hier zie je ook wat de watertemperatuur bij 12 graden buitentemp zou moeten zijn.
Heb nu dezelfde curve in mijn Hitachi controller gezet.
:strip_exif()/f/image/qxKjJIZFvzptrUenU9kazu90.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zit nog een kleine knik naar boven bij 0 graden, maar als ik dan mijn watertemp instelling ga kijken die mijn controller aangeeft dan staat die een stukje lager.
:strip_exif()/f/image/sIOMaWegg39ljL4ycKEYlFFt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet dat hij het nu bij 11 graden afleest, maar dan nog zou de watertemperatuur hoger moeten zijn dan 25 graden.
Zijn er meer mensen die dit is opgevallen? Lijkt wel of dat de curve niks doet met de offset van de watertemperatuur bij 20 graden buitentemp.
Of mis ik ergens een correctie die wordt gedaan?
Heb het gevonden. Stond ergens een compensatiefactor van 2 ingesteld
@Andrehj hoe zou je deze instelling zetten?blackmore87 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:41:
[...]
Snelheid van het water door de boiler inderdaad.
BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.
Dat ligt denk ik een beetje aan de afgifte capaciteit van de boiler zelf. Bij mij staat de snelheid op 100% en haal ik maar 1.2m3/hr en krijg daarbij een delta-T van 5 tot 8 graden. Voor de mooi zou ik dus een hoger debiet moeten hebben om de delta-T lager te krijgen. Immers, om het water van de boiler op 45 graden te krijgen moet hij dus met een delta-T van 8 graden de Ta op 45+8/2=49 graden krijgen. Als die delta-T = 4 graden, dan kan dit dus al bij een Ta van 45+4/2=47 graden zijn. Scheelt dus een klein beetje.blackmore87 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:18:
[...]
@Andrehj hoe zou je deze instelling zetten?
Met andere woorden, kijk even naar je delta-T tijdens een DHW run bij 100% snelheid. Als dit te groot is dan verlaag je de snelheid een beetje.
Bedankt, helder. Zal dit gaan bekijken een dezer dagen.zw7 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:50:
[...]
Dat ligt denk ik een beetje aan de afgifte capaciteit van de boiler zelf. Bij mij staat de snelheid op 100% en haal ik maar 1.2m3/hr en krijg daarbij een delta-T van 5 tot 8 graden. Voor de mooi zou ik dus een hoger debiet moeten hebben om de delta-T lager te krijgen. Immers, om het water van de boiler op 45 graden te krijgen moet hij dus met een delta-T van 8 graden de Ta op 45+8/2=49 graden krijgen. Als die delta-T = 4 graden, dan kan dit dus al bij een Ta van 45+4/2=47 graden zijn. Scheelt dus een klein beetje.
Met andere woorden, kijk even naar je delta-T tijdens een DHW run bij 100% snelheid. Als dit te groot is dan verlaag je de snelheid een beetje.
Edit; nouja je wilt DUs je delta-T zo laag mogelijk hebben. Normaal gesproken hoe meer flow hoe meer afgifte, tenzij de spiraal in je sww-vat dit niet aankan qua afgifte? Dan flow verlagen?
Er loopt nu een sww-run, hij pompt er in ieder geval 2,4m3/u doorheen op 100%. Delta-T zit momenteel op 3-4 graden….
[ Voor 23% gewijzigd door blackmore87 op 04-01-2023 19:10 ]
Ik lees in dit topic dat Honeywell (gerebrand naar Hitachi) thermostaat niet ideaal is bij de Yutaki warmtepomp. Nu heb ik zelf ook deze draadloze Honeywell thermostaat, is deze gewoon te vervangen door een andere draadloze thermostaat (met aan/uit functionaliteit) zonder de draadloze ontvanger te vervangen?
Bij een draadloze thermostaat zit altijd een kastje die de verbinding tussen thermostaat en binnen unit moet bewerkstelligen. Dus een andere thermostaat zou ook een andere ontvanger hebben, dus je moet meer vervangen dan alleen de thermostaat. Vaak staat in de handleiding beschreven hoe je deze moet aansluiten.wmc schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:35:
Ik lees in dit topic dat Honeywell (gerebrand naar Hitachi) thermostaat niet ideaal is bij de Yutaki warmtepomp. Nu heb ik zelf ook deze draadloze Honeywell thermostaat, is deze gewoon te vervangen door een andere draadloze thermostaat (met aan/uit functionaliteit) zonder de draadloze ontvanger te vervangen?
Maar heb je problemen? Want die jij wss hebt zou goed moeten zijn, volgens een bericht die hier kortgeleden gepost is.
[ Voor 7% gewijzigd door STT_2022 op 05-01-2023 17:19 ]
Mocht je een alternatieve thermostaat vinden, zou je dit dan hier willen posten?wmc schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:35:
Ja dat was ik , maar mijn leverancier geeft nu ook aan dat een alternatieve beter is. Hij is nu aan het checken of een Nest V3 ook kanSTT_2022 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:18:
[...]
Bij een draadloze thermostaat zit altijd een kastje die de verbinding tussen thermostaat en binnen unit moet bewerkstelligen. Dus een andere thermostaat zou ook een andere ontvanger hebben, dus je moet meer vervangen dan alleen de thermostaat. Vaak staat in de handleiding beschreven hoe je deze moet aansluiten.
Maar heb je problemen? Want die jij wss hebt zou goed moeten zijn, volgens een bericht die hier kortgeleden gepost is.
Hi, zie dat je de hitachi modbus gateway hebt. Werkt het naar behoren?. Heb gister mijn eastron sdm630 3fase kwh meter via modbus aan home assistant gekoppeld en lijkt me ook mooi om data uit de WP te krijgen en beter inzichtelijk te hebben in wat ie aan het doen is etc. Werkt het betrouwbaar en naar wens ? Zijn er nog zaken die niet lekker werken of tegenvallen ? (doel niet op prijs dat is nou eenmaal zo)zw7 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:15:toon volledige bericht
[...]
Het is lastig om de oorzaak te vinden als je alleen informatie uit het verbruikt haalt. Het is duidelijk dat de warmtepomp aan het pendelen is. Dat komt of doordat hij de warmte niet kwijt kan (THERMO-OFF) of omdat de thermostaat het systeem uitzet (DEMAND-OFF). Je moet dus op een of andere manier de status van het systeem loggen. Dat kan je doen door zelf elke 5 minuten ofzo op het schempje te kijken op status en daar te zien wat de status is (THERMO-OFF of DEMAND-OFF). Als ik het zo zie dan lijkt het meer een thermostaat issue dus zal je DEMAND OFF zien. Bij THERMO-OFF is de pomp meestal maar een paar minuten uit.
Daarnaast geeft de Ta en Tr je veel meer info dan dit, dus je kan ook overwegen om dit te loggen.
De dure oplossing om alles te loggen is via de modbus interface van de YUTAKI. Die kan je uitlezen via bv Home Assistant. Zie mijn comments hierboven. Dan krijg je alle data van het systeem elke 1 minuut door.
De goedkope oplossing om mee te beginnen is met een ESP32 en twee DS18B20 sensoren aan de slag te gaan en de Ta en Tr te loggen
De goedkoopste oplossing is om zelf elke paar minuten te kijken op het schermpje.
De install guide (pdf) met overzicht met alle modbus registers adressen en parameters heb ik inmiddels ergens gevonden.
thx gr mb
[ Voor 4% gewijzigd door MisterB op 06-01-2023 09:35 ]
In theorie zou dit een goede vervanger kunnen zijn lijkt mij?Felicia schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 06:40:
[...]
Mijn Panasonic PAW-A2W-RTwireless is een aan/uit thermostaat en heeft een instelbare hysterese van 0,2 tot ik meen 2 graden. Daarnaast kan je de schakel tijd instellen dat deze bijvoorbeeld minimaal een uur aan staat, volgens mij om te voorkomen dat deze aan springt en 5 minuten later door de timer weer uit moet.
De eerste hangt!Leon- schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:38:
[...]
Welke types heb jij hangen? Ik heb de beslissing genomen, ik bestel ze, de 21 variant met dubbele convectoren. Eerst een normale variant zonder ventilatoren (omdat ze deze winter toch niet meer te leveren zijn). Leg er voor nood mijn speedcomfort ventilator wel tijdelijk op.
![]() | ![]() | ![]() |
Ik ben er erg blij mee en gebruik het al +4 jaar. Ik ben inmiddels ook bezig om het aan Home Assistant te koppelen en heb nu de meeste data ook in HA beschikbaar. Hiervoor schreef ik via een scriptje direct de data naar een influxdb, maar via HA werkt eigenlijk net zo makkelijk.MisterB schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:30:
[...]
Hi, zie dat je de hitachi modbus gateway hebt. Werkt het naar behoren?. Heb gister mijn eastron sdm630 3fase kwh meter via modbus aan home assistant gekoppeld en lijkt me ook mooi om data uit de WP te krijgen en beter inzichtelijk te hebben in wat ie aan het doen is etc. Werkt het betrouwbaar en naar wens ? Zijn er nog zaken die niet lekker werken of tegenvallen ? (doel niet op prijs dat is nou eenmaal zo)
De install guide (pdf) met overzicht met alle modbus registers adressen en parameters heb ik inmiddels ergens gevonden.
thx gr mb
Ik zal de YAML code wel op github zetten dan hebben meer mensen er wat aan.
Waar ik niet helemaal blij mee ben is dat het je het debiet maar tot 1 cijfer achter de comma kan zien, terwijl je dit in op de controller tot 2 cijfers achter de comma kan zien. Daarnaast kan je ook niet de druk aflezen via Modbus. Voor de rest werkt het goed. let op, ik lees alleen maar de gegevens uit, ik verander zelf geen gegevens via Modbus.
Wat betreft de prijs, je kan ook overwegen om de interface van @arnoldniessen te kopen en deze aan te sluiten. Daar zijn ze al redelijk ver mee om dit te reverse engineeren en scheelt best wat in de kosten. De modbus werkt wel "out-of-the-box". Dus dat moet je overwegen in je beslissing en wellicht ook mbt garantie enz.
Wij hebben type 16 van 50x120cm met DBH, nog nooit zo behaaglijk geweest als nu met de Jaga’s op de slaapkamersLeon- schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:55:
Welke type Jaga’s hebben jullie op de slaapkamers? Vol vermogen van 2 meter breed?
Hi dank voor de info. ja de yaml is interessant en goede starter. Prijs maakt me niet uit verder. Het gaat mij ook om uitlezen en hassio is fantasties m.i. Heb net ook mijn modbus mid meter aan de praat naast diverse shellys en p1 meter en paar andere hubs (somfy, hue) thanks mbzw7 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:52:toon volledige bericht
[...]
Ik ben er erg blij mee en gebruik het al +4 jaar. Ik ben inmiddels ook bezig om het aan Home Assistant te koppelen en heb nu de meeste data ook in HA beschikbaar. Hiervoor schreef ik via een scriptje direct de data naar een influxdb, maar via HA werkt eigenlijk net zo makkelijk.
Ik zal de YAML code wel op github zetten dan hebben meer mensen er wat aan.
Waar ik niet helemaal blij mee ben is dat het je het debiet maar tot 1 cijfer achter de comma kan zien, terwijl je dit in op de controller tot 2 cijfers achter de comma kan zien. Daarnaast kan je ook niet de druk aflezen via Modbus. Voor de rest werkt het goed. let op, ik lees alleen maar de gegevens uit, ik verander zelf geen gegevens via Modbus.
Wat betreft de prijs, je kan ook overwegen om de interface van @arnoldniessen te kopen en deze aan te sluiten. Daar zijn ze al redelijk ver mee om dit te reverse engineeren en scheelt best wat in de kosten. De modbus werkt wel "out-of-the-box". Dus dat moet je overwegen in je beslissing en wellicht ook mbt garantie enz.
Top! Als ik de berekening doe op de site van Jaga dan moet ik echt de dikste nemen die er zijn. Vind ik een beetje overdreven voor 3 slaapkamers van +/- 13m2blackmore87 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:00:
[...]
Wij hebben type 16 van 50x120cm met DBH, nog nooit zo behaaglijk geweest als nu met de Jaga’s op de slaapkamers
Dat kan ik me bijna niet voorstellen inderdaad. Ons huis is zeker niet top geïsoleerd. Hoe groot zijn de huidige radiatoren en krijg je het daar goed warm mee?Leon- schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:07:
[...]
Top! Als ik de berekening doe op de site van Jaga dan moet ik echt de dikste nemen die er zijn. Vind ik een beetje overdreven voor 3 slaapkamers van +/- 13m2
Nee inderdaad, op onze slaapkamer hangt niet eens een radiator op het moment. Het was alleen behoorlijk koud boven laatst toen het vroor, en toen moesten de radiatoren boven uit vanwege een probleem met het leidingwerk van de WP. Er zat vanaf de bouw (2006) luchtverwarming in de woning, wat ik geen prettige warmte vond. Dus die ketel heb ik er al snel uit gesloopt. Op de andere slaapkamers hangen Thermrad 90x60/70 met een afgifte van +/- 800 watt op 55 graden (wel met één Speedcomfort, dus afgifte zal wel iets hoger zijn). Dus een Jaga Strada Type 22, 1 meter breed lijkt mij wel voldoende. De temperatuur boven is over het algemeen prima.blackmore87 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:41:
[...]
Dat kan ik me bijna niet voorstellen inderdaad. Ons huis is zeker niet top geïsoleerd. Hoe groot zijn de huidige radiatoren en krijg je het daar goed warm mee?
Ik ben dit ook aan het uitzoeken. Heb nu type 10 hangen en deze zijn echt niet voldoende. De watertemperatuur is veel lager dan waar ze ooit mee zijn berekend en de flow is nu ook hoger. Dus moet ze enorm knijpen om afgifte te krijgen en dus blijft er maar 3/4 van de berekende watt over.
Als je toch nieuwe moet aanschaffen dan liever naar boven afronden, want is makkelijker om de kraan dicht te zetten dan dat je te weinig hebt.
Ik heb ergens eens een excel sheet gevonden van jaga, maar kan hem hier niet toevoegen.
Als je toch nieuwe moet aanschaffen dan liever naar boven afronden, want is makkelijker om de kraan dicht te zetten dan dat je te weinig hebt.
Ik heb ergens eens een excel sheet gevonden van jaga, maar kan hem hier niet toevoegen.
Deze https://www.jaga.nl/media...iemodel-jaga-2023-01.xlsx ?STT_2022 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:40:
Ik ben dit ook aan het uitzoeken. Heb nu type 10 hangen en deze zijn echt niet voldoende. De watertemperatuur is veel lager dan waar ze ooit mee zijn berekend en de flow is nu ook hoger. Dus moet ze enorm knijpen om afgifte te krijgen en dus blijft er maar 3/4 van de berekende watt over.
Ja inderdaad deze.
Hiermee kun je zien hoeveel watt hij afgeeft bij je ingestelde watertemperatuur.
Ook voor het uitrekenen van je benodigde watt moet je rekening houden met hoe je kamers geïsoleerd zijn.
Standaard wordt er 75 watt per m3 gebruikt, maar waarschijnlijk omdat je een WP hebt kan dit ook minder zijn.
Zelf vind ik het moeilijk in te schatten wat er nodig zal zijn.
Ja idem, volgens mijn berekening heb ik zo'n 1500-1700watt nodig voor de kamers om 18 graden te halen. Volgens de excel sheet heb ik dan minimaal de 140cm nodig.STT_2022 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:27:
[...]
Ja inderdaad deze.
Hiermee kun je zien hoeveel watt hij afgeeft bij je ingestelde watertemperatuur.
Ook voor het uitrekenen van je benodigde watt moet je rekening houden met hoe je kamers geïsoleerd zijn.
Standaard wordt er 75 watt per m3 gebruikt, maar waarschijnlijk omdat je een WP hebt kan dit ook minder zijn.
Zelf vind ik het moeilijk in te schatten wat er nodig zal zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UeAnvfm0KEcvM2zbSmjpbLCu.png?f=user_large)
Als @blackmore87 het redt met 50x120cm type 16 dan zal 50x100 type 22 wel moeten volstaan denk ik in een woning uit 2006.
[ Voor 6% gewijzigd door Leon- op 10-01-2023 11:50 ]
weet niet of je 35 cm hoge radiatoren moet hebben, soms gaat het vermogen nog sneller omhoog als de radiator hoger is ipv breder.
Met ventilatoren maakt het geen verschil, schijnt. Al ga ik niet voor 35 omdat ik dat niet heel fraai vind, het worden 50's of 65's.STT_2022 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:53:
weet niet of je 35 cm hoge radiatoren moet hebben, soms gaat het vermogen nog sneller omhoog als de radiator hoger is ipv breder.
Ennn, ik zie de kinderen alweer op 35’s staan 🙃 leuk opstapje…
[ Voor 8% gewijzigd door Leon- op 10-01-2023 11:56 ]
Ik zie het inderdaad dat het bij de DBH geen verschil maakt.Leon- schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:54:
[...]
Met ventilatoren maakt het geen verschil, schijnt. Al ga ik niet voor 35 omdat ik dat niet heel fraai vind, het worden 50's of 65's.
Ennn, ik zie de kinderen alweer op 35’s staan 🙃 leuk opstapje…
Ik moet gaan kijken hoe ik de 22 cm ga aansluiten, want bij mij komen de pijpjes uit de beton vloer omhoog en nu zitten er dus 11 cm op. Even buigen lijkt mij niet een hele goeie optie 😁
Ik denk het ook, maar ben geen installateur. Ik kan je alleen de praktijkervaring vertellen.Leon- schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:49:
[...]
Als @blackmore87 het redt met 50x120cm type 16 dan zal 50x100 type 22 wel moeten volstaan denk ik in een woning uit 2006.
Het comfort zit er - denk ik- ook vooral in dat ze langer warmte afgeven (omdat de runs van een wp langer zijn dan bij een gasketel). Tot nu toe hebben ze bij ons alleen nog maar op minimum vermogen gedraaid (de fans), dus op 50%. Ik heb ingesteld dat ze aangaan bij 26 graden Ta.
Als ik vergelijk wat onze oude radiatoren aan wattage hadden en de huidige Jaga's komt dat pas overeen bij 55 graden aanvoertemperatuur en de fans op maximaal. Maar zelfs met de koude week van enige tijd geleden bleef de temperatuur prima boven setpoint.
En nogmaals, ons huis is verre van optimaal geïsoleerd (helaas).
Hopelijk is dit niet te ver off topic....
Hoi Allemaal. zelf heb ik nog nu nog piano compact radiatoren hangen toevoerleiding van de verdeler af 15 mm doorsneden, dit was gebaseerd op stadsverwarming. echter met de warmte pomp krijg ik het niet arm genoeg, zou met jaga strada wel moeten lukken, echter is die 15 mm dan niet te krap, om een goede flow te krijgen. je kunt natuurlijk zeggen dan meer debiet geven maar dan vraag ik het me nog af. overigens in de nieuwbouw ligt vloerverwarming, die wordt wel warm genoeg. en ja achteraf gezien beter een parket vloer va 4 cm dik eruit kunnen slopen om gelijk overal vloerverwarming te laten leggen. maar dat is nu niet zo.
Is het niet dat het water de weg van de minste weerstand kiest bij jou? Wat is de diameter van je hoofdleidingen? Welke temperatuur is nu je aanvoer?D.v.Heerikhuize schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:18:
Hoi Allemaal. zelf heb ik nog nu nog piano compact radiatoren hangen toevoerleiding van de verdeler af 15 mm doorsneden, dit was gebaseerd op stadsverwarming. echter met de warmte pomp krijg ik het niet arm genoeg, zou met jaga strada wel moeten lukken, echter is die 15 mm dan niet te krap, om een goede flow te krijgen. je kunt natuurlijk zeggen dan meer debiet geven maar dan vraag ik het me nog af. overigens in de nieuwbouw ligt vloerverwarming, die wordt wel warm genoeg. en ja achteraf gezien beter een parket vloer va 4 cm dik eruit kunnen slopen om gelijk overal vloerverwarming te laten leggen. maar dat is nu niet zo.
Denk dat bij een warmtepomp alles staat of valt met een ingeregeld systeem.
STT_2022 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:55:
[...]
Ik zie het inderdaad dat het bij de DBH geen verschil maakt.
Ik moet gaan kijken hoe ik de 22 cm ga aansluiten, want bij mij komen de pijpjes uit de beton vloer omhoog en nu zitten er dus 11 cm op. Even buigen lijkt mij niet een hele goeie optie 😁
/f/image/fqO6TkoMOSTtS4m3ZE244Z5p.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij komen ze ook uit de vloer. Een vriend van mij heeft afgelopen weekend de 22 aangesloten op deze manier. Ziet er keurig uit en door de dikte van de radiator zie je leidingen ook niet.
Gisteravond eindelijk eens de tijd genomen om de boel waterzijdig in te regelen met een warmtebeeldcamera. Het resultaat:
:fill(white):strip_exif()/f/image/mRLqAwj1Pd0E7kUiJQRy2oJB.png?f=user_large)
Heel mooi!!!Leon- schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:20:
[...]
[Afbeelding]
Bij mij komen ze ook uit de vloer. Een vriend van mij heeft afgelopen weekend de 22 aangesloten op deze manier. Ziet er keurig uit en door de dikte van de radiator zie je leidingen ook niet.
Gisteravond eindelijk eens de tijd genomen om de boel waterzijdig in te regelen met een warmtebeeldcamera. Het resultaat:
[Afbeelding]
Welke diameter leiding heb je nu naar de jaga lopen? En welke stand heb je de kraan moeten zetten (1 tot 6)? Heb je geen ruis over je leiding?
Er loopt een 16mm leiding naar toe. Ik heb mijn Jaga volledig open alleen heb ik een inregelventiel op de hoofdleiding voor mijn radiatoren (75% open). Of alleen het inregelventiel instellen voldoende gaat zijn weet ik nog niet. Krijg er dit jaar nog 4 Jaga's bij. Hoop volgende winter alles helemaal goed te hebben.STT_2022 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:20:
[...]
Heel mooi!!!
Welke diameter leiding heb je nu naar de jaga lopen? En welke stand heb je de kraan moeten zetten (1 tot 6)? Heb je geen ruis over je leiding?
de hoofleiding vanaf de warmtepomp is 32mm deze gaat door naar vloer verwarming nieuwbouw, deze is ongeveer 20 meter lang, wel goed geïsoleerd en deze gaat na 10 meter de vloer in. vanaf de warmtepomp zit er na 4 meter een T stuk die gaat naar 22 mm, naar een verdeler, vanaf de verdeler zit 12 mm naar radiatoren (ik heb het nagemeten dacht eerst 15 mm).STT_2022 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:41:
[...]
Is het niet dat het water de weg van de minste weerstand kiest bij jou? Wat is de diameter van je hoofdleidingen? Welke temperatuur is nu je aanvoer?
Denk dat bij een warmtepomp alles staat of valt met een ingeregeld systeem.
Denk dat je even goed moet kijken wat je flow over je vloerverwarming is. Wellicht moet je daar je flow verlagen.D.v.Heerikhuize schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:57:
[...]
de hoofleiding vanaf de warmtepomp is 32mm deze gaat door naar vloer verwarming nieuwbouw, deze is ongeveer 20 meter lang, wel goed geïsoleerd en deze gaat na 10 meter de vloer in. vanaf de warmtepomp zit er na 4 meter een T stuk die gaat naar 22 mm, naar een verdeler, vanaf de verdeler zit 12 mm naar radiatoren (ik heb het nagemeten dacht eerst 15 mm).
:strip_exif()/f/image/hHM1i42UTOlm3Et105aICTWD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/apLEdYMbT8XfQozJFBj2Kq6Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zijn de voorbereidingen voor LTV verwarming vol aan de gang
8 Maart komt de Hitachi.
Ik ga trouwens een Nest V3 als thermostaat gebruiken. Heb de Hitachi thermostaat geannuleerd . Geen vertrouwen.
[ Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 14-01-2023 08:20 ]
Heb dat al gedaan, grunfoss pomp op laagste stand gezet, wat er dan gebeurd is dat als er een groep geactiveerd wordt dat de pomp voor een minuut ongeveer begint te gillen als een gek.STT_2022 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:12:
[...]
Denk dat je even goed moet kijken wat je flow over je vloerverwarming is. Wellicht moet je daar je flow verlagen.
Ik ben geen installateur, maar als je pomp begint te gillen dan zou ik denken dat er te weinig aanvoer of te veel afvoer is en krijg je een soort onderdruk.D.v.Heerikhuize schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:51:
[...]
Heb dat al gedaan, grunfoss pomp op laagste stand gezet, wat er dan gebeurd is dat als er een groep geactiveerd wordt dat de pomp voor een minuut ongeveer begint te gillen als een gek.
Hoe is je systeem op gezet? Staat alles in serie of parallel. Misschien op www.warmtepomp-tips.nl kun je een vergelijkbare opzet vinden van jou systeem. Heb je een buffervat? Hoe staat de pomp van je Hitachi ingesteld? Constant of delta T.
Je hebt plaatradiatoren, maar welke watertemperatuur gebruik je. Mijn convector radiatoren worden pas warm bij 40 graden en mijn systeem draait momenteel op 33 graden, dus ik voel geen warmte op mijn radiatoren maar wel op de vloer.
Alles is nog niet zo makkelijk en heeft allemaal verband met elkaar en de installateur denkt niet altijd even goed mee, jammer genoeg.
Helaas hebben installateurs er (vaak) te weinig ervaring mee. Wat is je delta T? Ik zou eerst eens goed gaan meten. Deze oplossing heeft mij enorm geholpen: https://web.archive.org/w...//s0epkip.tweakblogs.net/STT_2022 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:07:
[...]
Ik ben geen installateur, maar als je pomp begint te gillen dan zou ik denken dat er te weinig aanvoer of te veel afvoer is en krijg je een soort onderdruk.
Hoe is je systeem op gezet? Staat alles in serie of parallel. Misschien op www.warmtepomp-tips.nl kun je een vergelijkbare opzet vinden van jou systeem. Heb je een buffervat? Hoe staat de pomp van je Hitachi ingesteld? Constant of delta T.
Je hebt plaatradiatoren, maar welke watertemperatuur gebruik je. Mijn convector radiatoren worden pas warm bij 40 graden en mijn systeem draait momenteel op 33 graden, dus ik voel geen warmte op mijn radiatoren maar wel op de vloer.
Alles is nog niet zo makkelijk en heeft allemaal verband met elkaar en de installateur denkt niet altijd even goed mee, jammer genoeg.
De pompsnelheid omlaag heeft alleen zin als je delta T te hoog is. Mijn pompsnelheid heb ik verlaagd nadat ik de boel waterzijdig in had geregeld. Nadat ik voor elke groep de aanvoer en retour gelijk had was mijn delta T wat te hoog, door de pompsnelheid te verlagen kreeg ik voor mijn systeem de (tot nu) beste instellingen. De buitenunit draait vrij stabiel rond de 60-65hz met weinig thermo-offs. Mijn COP is de afgelopen dagen ook van 3.5 naar 4.2 gegaan en dat met een vaste temperatuur van 35 graden. De inregeling is enorm belangrijk.
Heb je wat foto's van jouw opstelling? Ik ben geen installateur maar heb er inmiddels redelijk wat kijk op.
Wil je een screenshot van je runs sturen? Wat was de afgelopen het verbruik?Leon- schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:39:
[...]
Helaas hebben installateurs er (vaak) te weinig ervaring mee. Wat is je delta T? Ik zou eerst eens goed gaan meten. Deze oplossing heeft mij enorm geholpen: https://web.archive.org/w...//s0epkip.tweakblogs.net/
De pompsnelheid omlaag heeft alleen zin als je delta T te hoog is. Mijn pompsnelheid heb ik verlaagd nadat ik de boel waterzijdig in had geregeld. Nadat ik voor elke groep de aanvoer en retour gelijk had was mijn delta T wat te hoog, door de pompsnelheid te verlagen kreeg ik voor mijn systeem de (tot nu) beste instellingen. De buitenunit draait vrij stabiel rond de 60-65hz met weinig thermo-offs. Mijn COP is de afgelopen dagen ook van 3.5 naar 4.2 gegaan en dat met een vaste temperatuur van 35 graden. De inregeling is enorm belangrijk.
Heb je wat foto's van jouw opstelling? Ik ben geen installateur maar heb er inmiddels redelijk wat kijk op.
Even vanaf mijn telefoon, een run van gistermiddag. Van 19 naar 20 graden in een dikke 3 uur met een gemiddeld verbruik van ongeveer 1.2kwh. Overdag gebruik ik idle ongeveer 0.3kwh met alle apparaten. Piek voor 14:30 is DHW en piek in het midden is de Quooker denk ik.
:strip_exif()/f/image/WEcBQMmm7QncO1SXxsKuDAPq.jpg?f=fotoalbum_large)
Compressor:
:strip_exif()/f/image/WEcBQMmm7QncO1SXxsKuDAPq.jpg?f=fotoalbum_large)
Compressor:
:strip_exif()/f/image/9V5lFR3YcMkyBl8hpQRbXm6j.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door Leon- op 14-01-2023 17:30 ]
Gewoon uit interesse en om te leren… waarom maakt hij die run van 19 naar 20 graden . Had jij een verlaging gedaan of wilde jij meer warmte …Leon- schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:22:
Even vanaf mijn telefoon, een run van gistermiddag. Van 19 naar 20 graden in een dikke 3 uur met een gemiddeld verbruik van ongeveer 1.2kwh. Overdag gebruik ik idle ongeveer 0.3kwh met alle apparaten. Piek voor 14:30 is DHW en piek in het midden is de Quooker denk ik.
[Afbeelding]
Compressor:
[Afbeelding]
Werkt die 24 uur nachtverlaging ook met koud weer ?STT_2022 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:55:
Ik heb mijn watertemperatuur rond de 33 graden en heb de nachtverlaging continu aan staan op 45%. Van 22.00 tot 6.00 heb ik hem ingesteld op 20 graden en van 6.00 tot 22.00 staat hij op 21 graden. Ik gebruik de controller als thermostaat.
Ben best tevreden over de runs die die maakt.
[Afbeelding]
De temperatuur in huis had de ingestelde temperatuur bereikt waardoor de WP aan ging. Helaas kan deze thermostaat alleen schakelen met een hele graad. Het liefst zou ik de temperatuur in huis tussen de 19.5 en 20 hebben maar heb daarvoor een andere thermostaat nodig.backupdevice schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:38:
[...]
Gewoon uit interesse en om te leren… waarom maakt hij die run van 19 naar 20 graden . Had jij een verlaging gedaan of wilde jij meer warmte …
Ik ben ook wel benieuwd naar de nachtverlaging op 45%. Ik zit eraan te denken om deze ‘s nachts op 40 te zetten en dan vanaf een uur of 7 ‘s ochtends op 100% zodat het overdag langer warm blijft in huis.
Nee dan is die niet toereikend. Als het vriest, zoals een paar weken geleden dan gaat die nachtverlaging uit, maar omdat ik hem na 22.00 een graad lager heb (thermostaat werkt alleen maar met hele graden, zie opmerking van @Leon- ) dan gaat de WP uit. Ook handig voor de nachtrust in de buurt 😁backupdevice schreef op zondag 15 januari 2023 @ 07:59:
[...]
Werkt die 24 uur nachtverlaging ook met koud weer ?
Je zal de weerberichten wel een beetje in de gaten moeten houden, jammergenoeg, zodat je hem verhoogd wanneer nodig.
Is de sww-run dan ook op 45%?STT_2022 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:34:
[...]
Nee dan is die niet toereikend. Als het vriest, zoals een paar weken geleden dan gaat die nachtverlaging uit, maar omdat ik hem na 22.00 een graad lager heb (thermostaat werkt alleen maar met hele graden, zie opmerking van @Leon- ) dan gaat de WP uit. Ook handig voor de nachtrust in de buurt 😁
Je zal de weerberichten wel een beetje in de gaten moeten houden, jammergenoeg, zodat je hem verhoogd wanneer nodig.
Ik heb een aparte WP voor mijn sanitair water. Yutampo split.
Oké, ik vermoed in ieder geval dat de nachtverlaging ook gewoon geldt voor sww.STT_2022 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:08:
[...]
Ik heb een aparte WP voor mijn sanitair water. Yutampo split.
Zou een van jullie die de ventilatorsnelheid kan monitoren willen checken of deze verlaagd wordt na het inschakelen van de Night Shift functie?
Bij Panasonic WP's gaat de ventilator langzamer draaien bij het gebruik van Quiet mode(lagere COP). Ik ben benieuwd of dat bij Hitachi ook zo is.
De Evap Gas temperatuur zie ik bij mijn Yutaki-M niet veranderen, dus ik vermoed dat de ventilatorsnelheid gelijk blijft.
Bij Panasonic WP's gaat de ventilator langzamer draaien bij het gebruik van Quiet mode(lagere COP). Ik ben benieuwd of dat bij Hitachi ook zo is.
De Evap Gas temperatuur zie ik bij mijn Yutaki-M niet veranderen, dus ik vermoed dat de ventilatorsnelheid gelijk blijft.
[ Voor 17% gewijzigd door Skipper-93 op 15-01-2023 12:31 ]
Jij hebt toch een 11KW exemplaar? Had je die de vorige koude periode ook op nacht verlaging of niet ?
Klopt, nee heb het vanmiddag pas ingesteld, ook maar op 45% gezet. Kijken wat de runs doen de komende dagenbackupdevice schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:10:
[...]
Jij hebt toch een 11KW exemplaar? Had je die de vorige koude periode ook op nacht verlaging of niet ?
Ben benieuwd naar jouw ervaringen . Die van mij komt in Maartblackmore87 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:28:
[...]
Klopt, nee heb het vanmiddag pas ingesteld, ook maar op 45% gezet. Kijken wat de runs doen de komende dagen
Ik laat het hier zeker weten! Mocht het goed gaan, dan kan ik daarna eventueel weer wat tunen qua stooklijn. Langzaam maar zeker wordt het wel optimaalbackupdevice schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:59:
[...]
Ben benieuwd naar jouw ervaringen . Die van mij komt in Maart
Ik heb nog 3 vragen uitstaan via mijn installateur richting de importeur, maar misschien heeft iemand hier antwoord op 1 of meerdere vragen?
1. Mijn Hitachi geeft geen “kamers” weer maar alleen circuits. Daardoor kun je geen nachtverlaging in graden doen. Hoe pas ik dit aan?
2. Worden firmware upgrades openbaar gemaakt? En zo ja, hoe installeer je die? Via usb?
3. De warmtepomp stopt nu (pas) bij 1 graad boven setpoint, dus thermostaat op 20,5 betekent doorstoken tot 21,5. Op zich niet erg, echter voordat hij dan weer gaat stoken moet de temperatuur dus weer zakken naar 20,5. Dit is niet comfortabel. Is dit aan te passen? Ik lees veel over thermostaten met een hysteresis van 0,1 of 0,2 graden. Echter in dit geval lijkt het (mede) een instelling op de wp (daar kun je instellen in hele graden (1,2,3, etc) of op 0, maar dan gaat ie dus nooit uit).
1. Mijn Hitachi geeft geen “kamers” weer maar alleen circuits. Daardoor kun je geen nachtverlaging in graden doen. Hoe pas ik dit aan?
2. Worden firmware upgrades openbaar gemaakt? En zo ja, hoe installeer je die? Via usb?
3. De warmtepomp stopt nu (pas) bij 1 graad boven setpoint, dus thermostaat op 20,5 betekent doorstoken tot 21,5. Op zich niet erg, echter voordat hij dan weer gaat stoken moet de temperatuur dus weer zakken naar 20,5. Dit is niet comfortabel. Is dit aan te passen? Ik lees veel over thermostaten met een hysteresis van 0,1 of 0,2 graden. Echter in dit geval lijkt het (mede) een instelling op de wp (daar kun je instellen in hele graden (1,2,3, etc) of op 0, maar dan gaat ie dus nooit uit).
Geen antwoord op je vraag maar rechtstreeks contact opnemen met de importeur (service@hdkl.nl) heb ik ook al een aantal keer gedaan. Scheelt weer een schakelblackmore87 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:15:
Ik heb nog 3 vragen uitstaan via mijn installateur richting de importeur, maar misschien heeft iemand hier antwoord op 1 of meerdere vragen?
hi gents, vraagje, is er een echt functioneel verschil tussen de atw-rtu-07 en de atw-rtu-08 thermostaten (naast rond of vierkant) ?
Als ik even snel kijk zijn het beide zogenaamd intelligente thermostaten (dat valt vies tegen trouwens) waar je vrijwel niks op kan instellen behalve een offset als ie op koude of warmere plek hangt.
Is de 07 een aan/uit thermostaat ? en de 08 niet ?
Als ik even snel kijk zijn het beide zogenaamd intelligente thermostaten (dat valt vies tegen trouwens) waar je vrijwel niks op kan instellen behalve een offset als ie op koude of warmere plek hangt.
Kreeg je dan vlot antwoord?Leon- schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:16:
[...]
Geen antwoord op je vraag maar rechtstreeks contact opnemen met de importeur (service@hdkl.nl) heb ik ook al een aantal keer gedaan. Scheelt weer een schakel
Heb ze de vragen gemaild, ben benieuwd.... bedankt!Leon- schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:38:
[...]
Ja, meerdere keren contact gehad, binnen een dag antwoord.
Hi, wij hebben m.b.t. punt #3 iets identieks (we hebben de atw-rtu-08 als thermostaat). Je stelt hem in op 19 en het systeem blijft doorstoken tot 20.5, gaat dan geheel uit, en gaat weer aan bij 19. Dus een 1.5 graad above dat setpoint. Naast wat andere issues (to say the least) denkt de installateur dat gebruik van de atw-rtu-07 beter gaat wat dat betreft .. moet het nog zien... vandaar mijn vraag wat het verschil is tuissen die 08 en de 07.blackmore87 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:15:
PS - als je thermostaat op 18 zet identiek verhaal maar dan stopt ie bij 19.5 (dus altijd 1.5 graad above)
n
PS2 - ik heb die importeur trouwens gewoon paar keer direct gebeld en dat ging nog sneller dan mailen en ze staan je wel te woord (wel met terugverwijzing naar .. )
[ Voor 8% gewijzigd door MisterB op 16-01-2023 11:53 ]
Klopt, alleen niet helemaal. Ik heb ook de ATW-RTU-8. Die van mij is ingesteld op 18.5, en verwarmt van 19-20 graden. Alleen de thermostaat springt op 18.5 als de temperatuur 18.9 is. Heb er een thermostaat naast die wat specifieker is. Ze lopen qua temperatuur gelijk op, alleen de Hitachi meet per halve graad, degene die ik er naast heb per 0.1.MisterB schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:50:
[...]
Hi, wij hebben m.b.t. punt #3 iets identieks (we hebben de atw-rtu-08 als thermostaat). Je stelt hem in op 19 en het systeem blijft doorstoken tot 20.5, gaat dan geheel uit, en gaat weer aan bij 19. Dus een 1.5 graad above dat setpoint. Naast wat andere issues (to say the least) denkt de installateur dat gebruik van de atw-rtu-07 beter gaat wat dat betreft .. moet het nog zien... vandaar mijn vraag wat het verschil is tuissen die 08 en de 07.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Y0U4ERT8PFp4CJWX8FO1la1x.png?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Leon- op 16-01-2023 11:55 ]
oh zou bij ons ook zomaar kunnen zijn maar zie dat niet zo nauwkeurig... dat ding klopt van geene kant ...dus hij geeft 18 graden aan in woonkamer .. je zet hem op 19 (omdat je 19 wil hebben - en je wil niet 20.5 hebben want dan had ik dat wel gezet) en acuut geeft ie 18.5 aan etc ... maarrrr ... zou een atw-rtu-07 wezenlijk anders zijn dan de atw-rtu-08 ??
[ Voor 29% gewijzigd door MisterB op 16-01-2023 11:58 ]
Ik heb de atw-rtu-07, dus dat gaat geen verschil maken...MisterB schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:50:
[...]
Hi, wij hebben m.b.t. punt #3 iets identieks (we hebben de atw-rtu-08 als thermostaat). Je stelt hem in op 19 en het systeem blijft doorstoken tot 20.5, gaat dan geheel uit, en gaat weer aan bij 19. Dus een 1.5 graad above dat setpoint. Naast wat andere issues (to say the least) denkt de installateur dat gebruik van de atw-rtu-07 beter gaat wat dat betreft .. moet het nog zien... vandaar mijn vraag wat het verschil is tuissen die 08 en de 07.
PS - als je thermostaat op 18 zet identiek verhaal maar dan stopt ie bij 19.5 (dus altijd 1.5 graad above)
n
PS2 - ik heb die importeur trouwens gewoon paar keer direct gebeld en dat ging nog sneller dan mailen en ze staan je wel te woord (wel met terugverwijzing naar .. )
1 Kamers krijg je te zien als je de controller configureerd als thermostaat.blackmore87 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:15:
2 Firmware heb ik dezelfde vraag over en geen antwoord op.
3 Een andere thermostaat nemen, maar de kans op pendellen is aanwezig. Zie eerdere posts in die forum.
Oké, bedankt! Kun je de controller nog configureren als thermostaat of moet je dan de boel volledig resetten?STT_2022 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:18:
[...]
1 Kamers krijg je te zien als je de controller configureerd als thermostaat.
2 Firmware heb ik dezelfde vraag over en geen antwoord op.
3 Een andere thermostaat nemen, maar de kans op pendellen is aanwezig. Zie eerdere posts in die forum.
Misschien is dit een goed alternatief?MisterB schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:21:
hi gents, vraagje, is er een echt functioneel verschil tussen de atw-rtu-07 en de atw-rtu-08 thermostaten (naast rond of vierkant) ?
Computherm Q7RF digitale, programmeerbare draadloze kamerthermostaat voor verwarming, airconditioning & vloerverwarming, wandthermostaat draadloos & digitaal met 6 programma's per dag https://amzn.eu/d/5UEdmuZ
Nog even iets, mijn warmtepomp draait dus nu op 45%, mooie runs! Maar bij een bepaalde buitentemperatuur zal dat ongetwijfeld niet meer afdoende zijn. Is dit automatisch te schakelen?
Dank maar ik probeer te snappen waarom onze installateur de rtu-08 voor een rtu-07 om wil gaan ruilen omdat ie zogenaamd beter met de yutaki die hebben zou samenwerken .. ik zie amper verschil tussen die 2 behalve de vormblackmore87 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:55:
[...]
Misschien is dit een goed alternatief?
Computherm Q7RF digitale, programmeerbare draadloze kamerthermostaat voor verwarming, airconditioning & vloerverwarming, wandthermostaat draadloos & digitaal met 6 programma's per dag https://amzn.eu/d/5UEdmuZ
Heb je het al aan hem gevraagd? Behalve dan dat hij denkt dat het beter zal gaan? Ik kan ook geen reden bedenken…. En denk ook niet dat het beter zal gaan.MisterB schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:20:
[...]
Dank maar ik probeer te snappen waarom onze installateur de rtu-08 voor een rtu-07 om wil gaan ruilen omdat ie zogenaamd beter met de yutaki die hebben zou samenwerken .. ik zie amper verschil tussen die 2 behalve de vorm
[ Voor 9% gewijzigd door blackmore87 op 16-01-2023 19:34 ]
geen duidelijk antwoord, in lijn met onduidelijke (of later niet kloppene of werkende) antwoorden op andere vragen, dus dan ga ik zelf maar op onderzoek uit..blackmore87 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:33:
[...]
Heb je het al aan hem gevraagd? Ik kan ook geen reden bedenken….
Bij mij adviseren zij de Nest .
Een tijdje geleden melde ook hier iemand dat de rtu-07 was verbeterd. Hij zou langere runs maken. Wellicht dat hij een firmware update heeft gehad.MisterB schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:20:
[...]
Dank maar ik probeer te snappen waarom onze installateur de rtu-08 voor een rtu-07 om wil gaan ruilen omdat ie zogenaamd beter met de yutaki die hebben zou samenwerken .. ik zie amper verschil tussen die 2 behalve de vorm
De meeste thermostaten van derden kunnen niet koelen.backupdevice schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:27:
Bij mij adviseren zij de Nest .
Ja daar is de hoop op . Langere runs. Hetvwordt iig geprobeert . Keep you postedSTT_2022 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:02:
[...]
Een tijdje geleden melde ook hier iemand dat de rtu-07 was verbeterd. Hij zou langere runs maken. Wellicht dat hij een firmware update heeft gehad.
[ Voor 6% gewijzigd door MisterB op 16-01-2023 22:14 ]
De vraag is alleen wanneer die revisie heeft plaatsgevonden… die van mij zijn geleverd in juni 2022.STT_2022 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:02:
[...]
Een tijdje geleden melde ook hier iemand dat de rtu-07 was verbeterd. Hij zou langere runs maken. Wellicht dat hij een firmware update heeft gehad.
Ik kan de 08 niet eens vinden 🤔MisterB schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:29:
En waarom zit die logica dan niet in de 08
:strip_exif()/f/image/uIHpjkVs3H75ZeXaYrdvPrRM.jpg?f=fotoalbum_large)
Kom hem toch wel ergens tegen, maar dan is die niet te bestellen, dus misschien is er toch iets over bekend wat wij niet weten 😁
[ Voor 10% gewijzigd door STT_2022 op 16-01-2023 23:05 ]
Dat was ik. Maar er wordt mij door dezelfde installateur ook een nest aanbevolen.STT_2022 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:02:
[...]
Ik wil niet koelenSTT_2022 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:03:
[...]
De meeste thermostaten van derden kunnen niet koelen.