Hallo allen,
sinds 2021 lees ik hier mee. Ondertussen heb ik de installatie eindelijk stabiel en heel simpel. Dus wil ik graag mijn ervaring delen.
Bijna 4 jaar staat hier een RAS2.5WHVRP1, 6 wk split. De bediening uit het binnendeel gehaald en binnen gemonteerd als thermostaat. Super handig voor het uitlezen van het recent status register (staat permanent open) Verder haal ik gegevens uit de youless en het daaraan gekoppelde enelogic account (verbruik in te zien sinds 2014)
Ik heb een 120m3 hoekwoning, 65m2 vloerverwarming met boven vv/radiator.
Verbruik is ongeveer 1200kwH per jaar.
De Installatie zelf, ik heb door de jaren heen heel veel geprobeerd maar uiteindelijk het buffervat, extra thermostaat, dikkere leidingen, pompen enz er uit gehaald.
Dus de VV op pomploze verdeler rechtstreeks op het binnendeel, aangesloten met 22 mm. Driewegklep ertussen die de 270 ltr WW boiler 3x per dag van 40 naar 45 gr brengt.
Voor mij het belangrijkste wat ik hier op het forum las is dmv de nachtverlaging de overcapaciteit de kop in te drukken. Zonder overcapaciteit is er geen noodzaak voor een buffer = geen extra schadelijke starts en stops.
-Nachtverlaging op 47% continu (van 8.10 tot 8.00) .
-Stooklijn op punten, 20gr bij 17 buiten, 40gr bij -15 en een verhoging van 5gr.
-Thermostaat van 6.00 tot 23.00 20 graden, 23 tot06 19gr.
Alleen bij vorst +- iedere 45 m een defrost.
Natuurlijk afhankelijk van de vraag maar in deze periode (gem 4 gr) maakt ie runs van zeker 12 uur.
[
Voor 198% gewijzigd door
norbert2 op 27-11-2025 10:57
]