Als er een pomp draait zou je dit moeten kunnen zien op het beginscherm van je wp:MisterB schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:05:
Zal eens in die menus gaan kijken waar zit dat ongeveer
/f/image/Il1C23YjHjuZg4qun3KlmExk.png?f=fotoalbum_large)
Als er een pomp draait zou je dit moeten kunnen zien op het beginscherm van je wp:MisterB schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:05:
Zal eens in die menus gaan kijken waar zit dat ongeveer
Ja bij mij draait pomp 1 (is ook mn enige pomp) constantblackmore87 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:16:
[...]
Als er een pomp draait zou je dit moeten kunnen zien op het beginscherm van je wp:
[Afbeelding]
Kijk eens bij: systeemconfiguratie -> warmtepomp -> configuratie waterpomp (wel eerst inloggen als installateur).Apocalyps895 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:24:
[...]
Ja bij mij draait pomp 1 (is ook mn enige pomp) constant
Zo te zien draait je compressor nu ook dus dan is het logisch dat je pompen draaien. Maar gezien je instellingen zouden ze dus vrij snel, nadat de compressor uit is gegaan, uit moeten gaan (doorlooptijd 5 minuten).MisterB schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:01:
zie hier pomp 1 en 3 lopen. En de volgende instellingen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 115% gewijzigd door MisterB op 02-03-2023 20:26 ]
Bij mij werkt het in ieder geval wel zo, dus ik neem aan dat het zo hoort te werken.MisterB schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:17:
Dat ding loopt altijd- heb een split unit met buffervat en externe pomp na dat buffervat .. over die pomp heb ik het .. die wordt wel uit de binnen unit gevoed maar vraag me af of daar enige logica omheen zit
wellicht moet daar een schakelaar bij zodat ie alleen bij bepaalde temperatuur van het aanvoer wate rgaat lopen ?
Die icoontjes (1 2 3) slaan toch alleen op pompen die zich in de warmtepomp unit zelf bevinden ?
Nee, ook externe pompen. Ik heb er 2 en die werken prima.MisterB schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:51:
Maar betreft dit alleeen pompen indie unit of ook een externe pomp
Ok zal dat laten checken thxblackmore87 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:53:
[...]
Nee, ook externe pompen. Ik heb er 2 en die werken prima.
Bij mij wordt het dus prima aangestuurd door de wp. Daarnaast kun je vaak ook instellingen maken op die externe pomp, maar dat gaat vaak over pompsnelheid, niet over wanneer aan/uit. Maar dan zou je het type erbij moeten zoeken.MisterB schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:53:
Oftewel - heeft de yutaki controle over de externe pomp qua snelheid of stoppen of moet je dat seperaat dus regelen als je wil dat je externe pomp niet altijd loopt als er geen vraag is
ja het gaat me er meer om dat die pomp onder controle van de wp gaat lopen. Je kan idd het nodig op dat ding instellen maar daarmee stopt ie nietblackmore87 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:55:
[...]
Bij mij wordt het dus prima aangestuurd door de wp. Daarnaast kun je vaak ook instellingen maken op die externe pomp, maar dat gaat vaak over pompsnelheid, niet over wanneer aan/uit. Maar dan zou je het type erbij moeten zoeken.
Ik heb deze een tijd op thermo off gehad en op standaard maar in beide gevallen blijft die draaien.blackmore87 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:15:
[...]
Kijk eens bij: systeemconfiguratie -> warmtepomp -> configuratie waterpomp (wel eerst inloggen als installateur).
Welke waardes zijn daar ingevuld?
Hiermee limiteer je het aantal Hz waarmee WP "draait" m.a.w. hiermee kan je het geluid limiteren van de buiten unit voor snachts. Als je dit doet en bijvoorbeeld op 40 zet dan zal de WP minder geluid maken ook minder stroom verbruiken maar zal er ook langer over doen om de kamer ok de juiste temperatuur te krijgen.Malkovich schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:18:
Goedenavond, ik ben sinds kort in bezit van een hitachi warmtepomp van 6kw full electric.
Kan iemand mij uitleggen wat de functie "nachtverlaging" (met percentages van 40-100%) precies doet? En wat er specifiek anders is dan 's avonds thermostaat graadje lager zetten?
En wat het in het verbruik doet?
Alvast bedankt!
Het vermogen wordt beperkt tot het percentage dat je instelt, ook draait de fan (fans) op dat percentage zodat de wp stiller is.Malkovich schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:18:
Goedenavond, ik ben sinds kort in bezit van een hitachi warmtepomp van 6kw full electric.
Kan iemand mij uitleggen wat de functie "nachtverlaging" (met percentages van 40-100%) precies doet? En wat er specifiek anders is dan 's avonds thermostaat graadje lager zetten?
En wat het in het verbruik doet?
Alvast bedankt!
Kan je dat met een schema instellen ? Wil graag in de nacht minder vermogen maar geen nachtverlaging.blackmore87 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:57:
[...]
Het vermogen wordt beperkt tot het percentage dat je instelt, ook draait de fan (fans) op dat percentage zodat de wp stiller is.
Inderdaad niet te verwarren met nachtverlaging op de thermostaat.
[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 05-03-2023 10:14 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
[ Voor 14% gewijzigd door MisterB op 05-03-2023 11:24 ]
Ja volgens mij komt het percentage letterlijk overeen met het max Hz dat voor de compressor gebruikt wordtblackmore87 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:57:
[...]
Het vermogen wordt beperkt tot het percentage dat je instelt, ook draait de fan (fans) op dat percentage zodat de wp stiller is.
Inderdaad niet te verwarren met nachtverlaging op de thermostaat.
Ja dat is in te stellen met een schema, goed bezig met die tegels hahabackupdevice schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:12:
[...]
Kan je dat met een schema instellen ? Wil graag in de nacht minder vermogen maar geen nachtverlaging.
Zoveel vragen, zoveel twijfel , zoveel beren.![]()
Morgen komen zij hier beginnen. Lichte kriebels. Net al 6 x een 60x60 tegel naar voren gejouwd als buffer op het dak . Ben ik echt te oud voor
Dit is heel erg afhankelijk van je huis; isolatie/afgiftesysteem/etc. Misschien kun je daar iets meer over zeggen?Malkovich schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:12:
Dank jullie wel voor de reacties. Is het dan te adviseren om die nachtverlaging (40% bijv.) te gebruiken? Of juist een verlaging middels thermostaat, zodat de warmtepomp 's nachts uit staat? Heeft iemand een idee hoe dat zich energietechnisch verhoudt.
Btw... ik heb voldoende zonnepanelen (16 x 415wp en 5x270wp).
Elke vorm van tijdelijke verlaging kost ook weer extra energie om het op te warmen. Limiteer je de WP op 40Hz dan kan het heel goed zijn dan die bij temperaturen onder 0 je woning niet meer warm kan krijgen. Meeste ervaring op het forum hier is 1 temperatuur kiezen en het daar op laten staan. Dan ga vervolgens met de Ta(aanvoer temperatuur) kijken wat het meest rendabel is. Wat je wil is een zo klein mogelijk verschil tussen je aanvoer en retour temperatuur, ook wel delta T genoemd. Als de WP het retour water maar 3 a 4 graden hoeft op te warmen dan kan die terug moduleren m.a.w. zuiniger draaien. Als je zelf niet veel kennis hebt van een WP is het aan te raden dat je installateur een aantal keren nog terug komt om de WP goed af te stellen. (Dit doen veel installateurs niet uit zich zelf en zetten de WP vaak op een stand dat deze altijd goed werkt maar kan vaak zorgen voor meer energie verbruik). Zoals ook al gezegd is het belangrijk te weten waarmee je verwarmd (vloer of radiatoren) hoeveel m2 welke isolatie etc...Apocalyps895 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:38:
[...]
Ja volgens mij komt het percentage letterlijk overeen met het max Hz dat voor de compressor gebruikt wordt
Ik heb een vloerverwarming (parketvloer) en een radiator in bijkeuken die een beetje meedraait. Het huis is goed geisoleerd (bouwjaar 2017). Boven stook ik bijv. niet en het wordt er nooit echt koud.Apocalyps895 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:41:
[...]
Elke vorm van tijdelijke verlaging kost ook weer extra energie om het op te warmen. Limiteer je de WP op 40Hz dan kan het heel goed zijn dan die bij temperaturen onder 0 je woning niet meer warm kan krijgen. Meeste ervaring op het forum hier is 1 temperatuur kiezen en het daar op laten staan. Dan ga vervolgens met de Ta(aanvoer temperatuur) kijken wat het meest rendabel is. Wat je wil is een zo klein mogelijk verschil tussen je aanvoer en retour temperatuur, ook wel delta T genoemd. Als de WP het retour water maar 3 a 4 graden hoeft op te warmen dan kan die terug moduleren m.a.w. zuiniger draaien. Als je zelf niet veel kennis hebt van een WP is het aan te raden dat je installateur een aantal keren nog terug komt om de WP goed af te stellen. (Dit doen veel installateurs niet uit zich zelf en zetten de WP vaak op een stand dat deze altijd goed werkt maar kan vaak zorgen voor meer energie verbruik). Zoals ook al gezegd is het belangrijk te weten waarmee je verwarmd (vloer of radiatoren) hoeveel m2 welke isolatie etc...
Mijn ervaring is dat nachtverlaging niet per se zorgt voor een besparing, ik heb geexperimenteerd met allerlei waarden maar ben toch teruggekomen op 75%. Dit werkt voor alle buitentemperaturen. Beneden het vriespunt krijgt de WP het bij mij op 60% niet meer warm en daalt de temperatuur in huis (woning uit 2006 met bestaande - oudere - vloerverwarming, dus minder efficient). Het kan efficienter als ook voor deze waarde een "stooklijn" ingesteld zou kunnen worden maar helaas biedt de WP deze optie niet.Malkovich schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:41:
[...]
Ik heb een vloerverwarming (parketvloer) en een radiator in bijkeuken die een beetje meedraait. Het huis is goed geisoleerd (bouwjaar 2017). Boven stook ik bijv. niet en het wordt er nooit echt koud.
De reden dat ik nachtverlaging toepas, is dat ik erg veel last heb van geluid in de leiding. Maar ben er vannacht achter gekomen dat dat geluid er ook is bij nachtverlaging. Waarschijnlijk kan ik de leiding beter akoestich isoleren en is het probleem daarmee opgelost. Maar goed, ik vraag me dan nog steeds af of die nachtverlagingsoptie op de Hitachi ook zorgt voor een zuiniger gebeuren... Want in dat geval laat ik het gewoon op 40% staan.
![]() |
[ Voor 13% gewijzigd door Leon- op 07-03-2023 09:14 ]
Dan denk ik dat het wellicht verstandig is om te bekijken bij welk percentage de temperatuur van de woning gelijk blijft. Misschien ligt dat bij mijn woning wel wat lager dan bij jou omdat de woning een stuk nieuwer is. Vooralsnog is 40% geen probleem met huidige buitentemperaturen (die 's nachtsLeon- schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:08:
[...]
Mijn ervaring is dat nachtverlaging niet per se zorgt voor een besparing, ik heb geexperimenteerd met allerlei waarden maar ben toch teruggekomen op 75%. Dit werkt voor alle buitentemperaturen. Beneden het vriespunt krijgt de WP het bij mij op 60% niet meer warm en daalt de temperatuur in huis (woning uit 2006 met bestaande - oudere - vloerverwarming, dus minder efficient).
Hoe bedoel je meting in midden van het vat? Bij mijn thermostaat staat dat de temperatuur boven en onder in het vat gemeten wordt? Als die beide op 60 gr staan, dan zit ik toch goed verder?Leon- schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:08:
[...]
Wat betreft de antilegionellastand van 60 graden, die constatering heb ik ook. Omdat de meting in het midden van het vat is zal het een gemiddelde zijn verwacht ik, bovenin zal het warmer zijn dan onderin.
Jij hebt niet de standaard (bijpassende) Hitachi boiler?Malkovich schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:52:
[...]
Hoe bedoel je meting in midden van het vat? Bij mijn thermostaat staat dat de temperatuur boven en onder in het vat gemeten wordt? Als die beide op 60 gr staan, dan zit ik toch goed verder?
Ik heb de Yutaki S met geintegreerde boiler van 220l.Leon- schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:01:
[...]
Jij hebt niet de standaard (bijpassende) Hitachi boiler?
[ Voor 10% gewijzigd door Malkovich op 07-03-2023 10:31 ]
[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 07-03-2023 10:44 ]
Ik ben vooral benieuwd of mijn thesis klopt... Als de twee sensoren aangeven dat het 60 graden is en het wordt 20 minuten op 60 graden gehouden dat daarmee dan de legionellarun succesvol is doorlopen zonder enig risico op besmetting.MisterB schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:43:
Hier zit sensor op 2/3 hoogte op losse boiler 200l en al run loopt tot 65 graden 10 minuten waarbij van 50 tot 65 graden het el element 3 kw trekt gedurende minuut of 30
dat merk ik niet (60 vs 65).... wel een overshoot van 1.5 graad op de wp zelf bij verwarmen die er niet uit gaatMalkovich schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:51:
[...]
Ik ben vooral benieuwd of mijn thesis klopt... Als de twee sensoren aangeven dat het 60 graden is en het wordt 20 minuten op 60 graden gehouden dat daarmee dan de legionellarun succesvol is doorlopen zonder enig risico op besmetting.
Daarbuiten blijf ik het raar vinden dat het apparaat staat ingesteld op 60 graden en de inhoud dan naar 65 brengt. Dit moet toch ergens na te lezen zijn hoe dit zit....
[ Voor 4% gewijzigd door blackmore87 op 07-03-2023 10:54 ]
Waarom niet?blackmore87 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:54:
Bij mij draait geen (anti) legionellarun, dus kan er helaas niks zinnigs over zeggen.
Staat je stooklijn niet te hoog?MisterB schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:52:
[...]
dat merk ik niet (60 vs 65).... wel een overshoot van 1.5 graad op de wp zelf bij verwarmen die er niet uit gaat
Dat proberen we nog te duiden .. thermostaat .. eco stand .. stooklijn .. verdeler .. flow .. capaciteits gebrek daardoor te hard werken … continu nachtverlaging ..
[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 07-03-2023 11:15 ]
Hoe staat je stooklijn nu?MisterB schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:13:
[...]
Dat proberen we nog te duiden .. thermostaat .. eco stand .. stooklijn .. verdeler .. flow .. capaciteits gebrek daardoor te hard werken … continu nachtverlaging ..
[ Voor 17% gewijzigd door Malkovich op 07-03-2023 11:25 ]
Dat is toch superhoog? Die van mij staat nu op 32 graden.MisterB schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:27:
49 bij +1 momenteel
Maar jij bent niet volledig van het gas af neem ik aan? Daar zit wellicht ook een verschil in qua watertemperatuur? Ik heb overigens geen verstand van hybride, zit zelf full elektrisch.
Maar staat je temperatuur niet veel te hoog dan? Je zou idealiter tussen 25 en 35 graden moeten zitten?MisterB schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:41:
ja wel volledig van gas af, we denken (weten) dat de split unit op basis van histories gasverbruik te klein gedimensioneerd is met als gevolg dat ie te hard moet werken, korte runs, maximaal vermogen, teveel defrosts, inefficnet leidingwerk, -- daarom merk ik ook op eco stand en op nachtverlaging langere runs
De situatie is bij iedereen anders maar een ideale stooklijn qua verbruik is bijv. 20 graden bij 20 graden buiten en 35 graden bij -10 graden buiten.MisterB schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:50:
zal daar eens mee gaan experimenteren
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Het is hier off topic, maar:
Daarom.RonJ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:56:
Gezien deze goedlopende discussie over tanktemperaturen en legionella leek me deze video wel goed om even te delen (sowieso een goed kanaal):
[YouTube: What Temperature Should Hot Water Be? | LEGIONELLA Explained]
Met name dit grafiekje vat de discussie en dimensies denk ik goed samen:
[Afbeelding]
*ALC=Anti Legionella Cycle
Om het ook even op mijn persoonlijke situatie te betrekken, ik krijg steeds meer spijt van de keuze voor een 300L tank. Ik had hiervoor een 100L COP=1 boiler die we regelmatig leegtrokken. Aangezien we regelmatig slapers over de vloer hebben en ik dit echt niet meer wilde zijn we in het nieuwe huis voor een 300L gegaan. Echter hebben we hier ook een douche-WTW en ecosmart regendouchekoppen toegepast, waardoor we nu eigenlijk veel te groot zitten tov het verbruik.
We kunnen bij een vat temperatuur van 45-50 graden nu ongeveer 75min douchen. Daardoor hebben we eigenlijk veel te weinig doorstroming en moet ik nu een hogere temperatuur, voor een veel groter volume, aanhouden dan nodig.
Binnenkort krijgen we een waterontharder met flow-meter, dan maar eens goed meten wat we nu echt aan water verbruiken en dan eens overleggen met de installateur of we het vat kunnen vervangen door een kleinere.
MisterB schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:27:
49 bij +1 momenteel
Hoe lager de Ta hoe meer vermogen de WP kan leveren, dus ik snap niet helemaal waarom er dan is gekozen voor zo'n extreem hoge Ta, mocht je WP echt te klein gedimensioneerd zijn.MisterB schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:41:
ja wel volledig van gas af, we denken (weten) dat de split unit op basis van histories gasverbruik te klein gedimensioneerd is met als gevolg dat ie te hard moet werken, korte runs, maximaal vermogen, teveel defrosts, inefficnet leidingwerk, -- daarom merk ik ook op eco stand en op nachtverlaging langere runs
Bij mij draait die altijd, op beide instellingen standard/thermo off en hij staat op detla T. (Ik heb alles 18mm uitgevoerd met 32mm aanvoer dus flow genoeg)Leon- schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:08:
[...]
Mijn ervaring is dat nachtverlaging niet per se zorgt voor een besparing, ik heb geexperimenteerd met allerlei waarden maar ben toch teruggekomen op 75%. Dit werkt voor alle buitentemperaturen. Beneden het vriespunt krijgt de WP het bij mij op 60% niet meer warm en daalt de temperatuur in huis (woning uit 2006 met bestaande - oudere - vloerverwarming, dus minder efficient). Het kan efficienter als ook voor deze waarde een "stooklijn" ingesteld zou kunnen worden maar helaas biedt de WP deze optie niet.
Wat betreft de antilegionellastand van 60 graden, die constatering heb ik ook. Omdat de meting in het midden van het vat is zal het een gemiddelde zijn verwacht ik, bovenin zal het warmer zijn dan onderin.
[Afbeelding]
@Apocalyps895 Ik heb het topic afgelopen week niet gevolgd omdat ik op vakantie was; draait jouw pomp altijd of alleen als de WP draait? Bij mij draaide de externe pomp altijd als de WP actief was, dus ook bij het maken van tapwater. Dit is met een dipswitch instelling te wijzigen (door de installateur verkeerd ingesteld). De snelheid bepaald de WP niet, ik heb een Wilo Pico pomp. Deze heb ik op een behoorlijke snelheid ingesteld om zo de gewenste delta T te halen. Omdat mijn vloerverwarming wat ouder is (minder groepen en dunnere leiding) heb ik een wat hogere flow nodig.
Te weinig vermogen, draai je (nog) op nachtverlaging van x%?Leon- schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:29:
De WP lijkt z'n ingestelde temperatuur (niet) meer te halen, heb in het statusregister gekeken, 38 wordt niet gehaald. Waar zou dit aan kunnen liggen?
[Afbeelding]
Tijdens de defrost fluiten de koelmiddel-leidingen tussen binnen-en buitenunit hier een beetje.STT_2022 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:01:
Ook tijdens defrost hoor ik redelijk lawaai in mijn systeem en met name een fluitende toon, zowel bij de binnen en buiten unit.
Iemand deze zelfde ervaring?
Hier ook, zal normaal zijn.Treenaks schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:17:
[...]
Tijdens de defrost fluiten de koelmiddel-leidingen tussen binnen-en buitenunit hier een beetje.
[ Voor 29% gewijzigd door MisterB op 08-03-2023 14:04 ]
Dus dan zou 55 ingesteld met 20 minuten (feitelijk 60gr dus) ook voldoende moeten zijn?MisterB schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:52:
Zie hier trouwens nu ook dat de anti legionella run die op 10 min 65 staat op het einde dus een temp van 70 aangeeft ( op 2/3 hoogte boiler 200 l gemeten) - zal ook wel komen omdat het verw element kennelijk 10 min doorloopt als 65 bereikt is.. dus kan hem ook wel op 60 gaan zetten
Ik merk dat als de pomp flink bezig is dat de transport in de leiding geluid maakt. Hoe hoger vermogen (wattage) hoe meer herrie. Daarom ga ik de leiding ook isoleren.Apocalyps895 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:24:
[...]
@Malkovich geluid in de leiding heeft niet zoveel met de WP te maken zoals je al zei, zoals gezegd elke vorm van tijdelijke verlaging kost extra energie. Dan zou je de WP gewoon 24/7 op de verlaging moeten zetten en dan vanuit daar de meest ideaale omstandigheden vinden. Maar het klinkt alsof je nog veel lucht in de leiding hebt? Zitten er extra ontluchters op? En heb je al een paar keer extra het air purge grogramma gedraaid?
Ja zal dat eens proberenMalkovich schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:21:
[...]
Dus dan zou 55 ingesteld met 20 minuten (feitelijk 60gr dus) ook voldoende moeten zijn?
Ik blijf het wel vreemd vinden dat je 5 graden hoger krijgt dan wat je vraagt.
denk dat het electrisch element door blijft verwarmen en niet terugvgeregeld wordtMalkovich schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:36:
[...]
Ik blijf het wel vreemd vinden dat je 5 graden hoger krijgt dan wat je vraagt.
Krijg het idee dat er geen ruk klopt van de logica in hitachi pompen - idem met de verwarming overshootMisterB schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:37:
[...]
denk dat het electrisch element door blijft verwarmen en niet terugvgeregeld wordt
[ Voor 6% gewijzigd door MisterB op 08-03-2023 22:39 ]
Maar waarom komt dat precies op 65 uit (bij instelling 60) en 70 (bij 65)?MisterB schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:37:
[...]
denk dat het electrisch element door blijft verwarmen en niet terugvgeregeld wordt
wellicht was het zelfs 71 - ik keek ietwat laterMalkovich schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:38:
[...]
Maar waarom komt dat precies op 65 uit (bij instelling 60) en 70 (bij 65)?
Om het snachts stiller te maken buiten als iedereen ligt te maffenMalkovich schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:26:
[...]
Ik merk dat als de pomp flink bezig is dat de transport in de leiding geluid maakt. Hoe hoger vermogen (wattage) hoe meer herrie. Daarom ga ik de leiding ook isoleren.
Een air purge, wat is dat?
40% nachtverlaging 24 uur per dag, waarom zou je dat willen? Mijn gedachte is (behalve geluid) dat het in de nacht kouder is en de wp dus een lagere cop behaalt. Waarom de pomp dan op 100% vermogen laten draaien? Komt ook nog eens bij dat de zonnepanelen overdag opleveren en niet in de nacht. Maar ik begrijp nog steeds niet zo goed waarom die nachtverlagingsoptie er überhaupt op zit en wat de fabrikant er precies mee bedoelt.
Waarom gebruik je nachtverlaging? Welke gedachte zit er achter? En gebruik je die 75% ook daadwerkelijk in de nacht?Leon- schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:08:
[...]
Mijn ervaring is dat nachtverlaging niet per se zorgt voor een besparing, ik heb geexperimenteerd met allerlei waarden maar ben toch teruggekomen op 75%. Dit werkt voor alle buitentemperaturen. Beneden het vriespunt krijgt de WP het bij mij op 60% niet meer warm en daalt de temperatuur in huis (woning uit 2006 met bestaande - oudere - vloerverwarming, dus minder efficient).
Ik vind dat geblaas en getril van de buitenunit best meevallen. Ik denk niet dat mn buren er last van hebben, voor ons zelf valt het ook wel mee. Het is de (binnen)leiding die de herrie geeft.MisterB schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:43:
[...]
Om het snachts stiller te maken buiten als iedereen ligt te maffen
ja maar dat is de gedachte denk ikMalkovich schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:52:
[...]
Ik vind dat geblaas en getril van de buitenunit best meevallen. Ik denk niet dat mn buren er last van hebben, voor ons zelf valt het ook wel mee. Het is de (binnen)leiding die de herrie geeft.
Wat wellicht opgelost kan worden met akoestische isolatie.
Air Purge kan je via comissioning doen:Malkovich schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:26:
[...]
Ik merk dat als de pomp flink bezig is dat de transport in de leiding geluid maakt. Hoe hoger vermogen (wattage) hoe meer herrie. Daarom ga ik de leiding ook isoleren.
Een air purge, wat is dat?
40% nachtverlaging 24 uur per dag, waarom zou je dat willen? Mijn gedachte is (behalve geluid) dat het in de nacht kouder is en de wp dus een lagere cop behaalt. Waarom de pomp dan op 100% vermogen laten draaien? Komt ook nog eens bij dat de zonnepanelen overdag opleveren en niet in de nacht. Maar ik begrijp nog steeds niet zo goed waarom die nachtverlagingsoptie er überhaupt op zit en wat de fabrikant er precies mee bedoelt.
Die snap ik wel, maar dan krijg je ook niet de warmte die je wilt hebben. Voornamelijk als de temperatuur in huis niet het gewenste niveau heeft, lukt je een eventuele ophoging zeker niet met een nachtverlaging. Als de temp. wel het gewenste niveau heeft, dan denk ik dat de temp. gelijk blijft (wat natuurlijk ook wenselijk is). Gisterenochtend besloot ik de thermostaat van 20,5 naar 21 te brengen. In de avond tikte hij even de 21 aan, maar viel terug naar 20,8 en is daar tot in de ochtend op gebleven. Ik heb overigens gemerkt dat de defrosts bij 40% heftiger (harder geluid) zijn dan bij 75% of 100%.Apocalyps895 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 06:54:
[...]
Als je een 24/7 nachtverlaging toepast; lees dan niet nachtverlaging maar lees: limiteren van de Hz van de compressor. Om zo je WP te dwingen nooit vol vermogen te gaan, dus langere runs dus minder defrost dus minder energie verbruik.
Ik denk meer vanuit energiezuinigheid.... als de pomp in de nacht hard werkt kost dat meer energie in de daluren wat niet wordt opgewekt met panelen. Daarom liever in de nacht een wat lager verbruik en overdag iets hoger....MisterB schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:43:
[...]
Om het snachts stiller te maken buiten als iedereen ligt te maffen
ja natuurlijk maar het doel (de gedachte bij de leverancier) van deze optie is om snachts de buurt niet wakker te houden ... dat het een ander gebruik kan hebben is idd zo.. zo gebruik ik het ook .. dus ik draai vaak lang op "nachtstand" 60% om het apparaat minder hard te hoeven laten werken waardoor er minder defrosts zijn en langere runs.. en het scheelt helft energie ... die vlieger gaat niet meer op als het zoals nu kouder is .. daarnaast kan je de eco stand toepassen .. ik snap die nog niet helemaal maar doet iets soortgelijks (dus % van vermogen).. ik doe dit trouwens alleen maar om wat 'issues' tijdelijk te bypassen voor zover mogelijk ... de leverancier heeft nog wat werk aan de winkel hier om het geheel te optimaliseren ... to say the leastMalkovich schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:47:
[...]
Ik denk meer vanuit energiezuinigheid.... als de pomp in de nacht hard werkt kost dat meer energie in de daluren wat niet wordt opgewekt met panelen. Daarom liever in de nacht een wat lager verbruik en overdag iets hoger....
Lukt het je wel met die 60% om de temp. gelijk te houden de hele dag? Of een minimale temp. die je wenst?MisterB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:57:
[...]
ja natuurlijk maar het doel (de gedachte bij de leverancier) van deze optie is om snachts de buurt niet wakker te houden ... dat het een ander gebruik kan hebben is idd zo.. zo gebruik ik het ook .. dus ik draai vaak lang op "nachtstand" 60% om het apparaat minder hard te hoeven laten werken waardoor er minder defrosts zijn en langere runs.. en het scheelt helft energie ... die vlieger gaat niet meer op als het zoals nu kouder is .. daarnaast kan je de eco stand toepassen .. ik snap die nog niet helemaal maar doet iets soortgelijks (dus % van vermogen).. ik doe dit trouwens alleen maar om wat 'issues' tijdelijk te bypassen voor zover mogelijk ... de leverancier heeft nog wat werk aan de winkel hier om het geheel te optimaliseren ... to say the least
soms wel soms niet, maar dat heeft diverse andere redenen.. maar als het een graad of 6 of hoger wordt dan geeft het wel langere runs tov op full power draaien gewoon door minder defrostsMalkovich schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:11:
[...]
Lukt het je wel met die 60% om de temp. gelijk te houden de hele dag? Of een minimale temp. die je wenst?
[ Voor 5% gewijzigd door MisterB op 09-03-2023 12:15 ]
Bij een graad of 6 hoger t.o.v. van nu zou je helemaal geen defrosts moeten hebben?MisterB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:12:
[...]
soms wel soms niet, maar dat heeft diverse andere redenen.. maar als het een graad of 6 of hoger wordt dan geeft het wel langere runs tov op full power draaien gewoon door minder defrosts
ja vertel mij wat .. dat ding moet gewoon te hard werken (te klein)blackmore87 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:03:
[...]
Bij een graad of 6 hoger t.o.v. van nu zou je helemaal geen defrosts moeten hebben?
Bij mij gaat die vanzelf weer van de ECO stand afMisterB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:57:
[...]
ja natuurlijk maar het doel (de gedachte bij de leverancier) van deze optie is om snachts de buurt niet wakker te houden ... dat het een ander gebruik kan hebben is idd zo.. zo gebruik ik het ook .. dus ik draai vaak lang op "nachtstand" 60% om het apparaat minder hard te hoeven laten werken waardoor er minder defrosts zijn en langere runs.. en het scheelt helft energie ... die vlieger gaat niet meer op als het zoals nu kouder is .. daarnaast kan je de eco stand toepassen .. ik snap die nog niet helemaal maar doet iets soortgelijks (dus % van vermogen).. ik doe dit trouwens alleen maar om wat 'issues' tijdelijk te bypassen voor zover mogelijk ... de leverancier heeft nog wat werk aan de winkel hier om het geheel te optimaliseren ... to say the least
Altijd op 28?Apocalyps895 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:29:
[...]
Bij mij gaat die vanzelf weer van de ECO stand afHebben jullie hier ook last van?
Ik gebruik geen nachtverlaging, heb gewoon mn Ta op 28 staan dus moduleert die snel genoeg terug doordat mn delta T gelijk vrij weinig wordt
Hoe lang moeten runs ongeveer zijn? En hoe kan ik dat zien?MisterB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:57:
[...]
Zo lang mogelijk… nu 45 minuten .. ik zie dat in home assistant aan stroom verbruik .. monitor die fases en aan ta tr op de vv verdelerMalkovich schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:34:
[...]
Hoe lang moeten runs ongeveer zijn? En hoe kan ik dat zien?
was me niet opgevallen maar zal eens checkenApocalyps895 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:29:
[...]
Bij mij gaat die vanzelf weer van de ECO stand afHebben jullie hier ook last van?
Ik gebruik geen nachtverlaging, heb gewoon mn Ta op 28 staan dus moduleert die snel genoeg terug doordat mn delta T gelijk vrij weinig wordt
.. hier idd ook weer op normaal terwijl ik dat niet gedaan heb … grrrMisterB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:17:
[...]
was me niet opgevallen maar zal eens checken
Het lijkt er bij mij op dat het steeds minuut of 10 is? Ten minste... ik zie dan bijv.... hele tijd 1200 watt en dan valt ie ff terug voor paar minuten. bedoel je dat met een run?MisterB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:16:
[...]
Zo lang mogelijk… nu 45 minuten .. ik zie dat in home assistant aan stroom verbruik .. monitor die fases en aan ta tr op de vv verdeler
[ Voor 75% gewijzigd door MisterB op 09-03-2023 14:39 ]
Hoe merk je een defrost?MisterB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:30:
Dat klinkt meer als pendelen.. ik bedoel dat om de nu 45 minuten er een defrost is .. daarna start het vanaf 0 weer .. looopt 15 min op max vermogen en dat wordt steeds minder en na 45 naar 0 defrost en cyclus opnieuw
meer herrie, alles zit dicht, en je herkent patroon in stroom verbruik , en je ziet het in je display op de pomp
Bijzonder, in combinatie met je zeer hoge Ta lijkt me er toch echt nog wel iets aan te tunen.MisterB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:10:
[...]
ja vertel mij wat .. dat ding moet gewoon te hard werken (te klein)
Dit is pendelen hoogstwaarschijnlijk, je WP kan zijn vermogen niet kwijt in het afgiftesysteem.Malkovich schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:28:
[...]
Het lijkt er bij mij op dat het steeds minuut of 10 is? Ten minste... ik zie dan bijv.... hele tijd 1200 watt en dan valt ie ff terug voor paar minuten. bedoel je dat met een run?
Kun je meer vertellen over je WP, isolatie, vloeroppervlak, afgiftesysteem, etc?Malkovich schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:35:
Is een verbruik van 1,2 kwh per uur veel of weinig met dit weertype?
WP = 6KW, isolatie 6,0 dak, 4,5 spouwmuren en 4,0 dekvloer, vloeroppervlak = 60 m2, vloerverwarmingblackmore87 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:36:
[...]
Kun je meer vertellen over je WP, isolatie, vloeroppervlak, afgiftesysteem, etc?
Wat doe ik hieraan?blackmore87 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:36:
[...]
Dit is pendelen hoogstwaarschijnlijk, je WP kan zijn vermogen niet kwijt in het afgiftesysteem.
Waterzijdig inregelen, even zorgen dat je ergens een warmtebeeldcamera huurt/leent. Heeft bij mij onzettend veel geholpen. Ik heb om de 50 minuten een defrost.
[ Voor 9% gewijzigd door Leon- op 09-03-2023 14:56 ]
Ik heb alleen een vloer beneden met een beetje radiator in bijkeuken die meedraait. Dus volgens mij valt er dan niet veel waterzijdig in te regelen?Leon- schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:54:
[...]
Waterzijdig inregelen, even zorgen dat je ergens een warmtebeeldcamera huurt/leent. Heeft bij mij onzettend veel geholpen. Ik heb om de 50 minuten een defrost.
[Afbeelding]
(afbeelding is mijn volledige stroomverbruik, idle is ongeveer 250 watt)
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq