Toon posts:

Ervaringen Hitachi Yutaki RASM Monoblock warmtepomp

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste
Acties:

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Malkovich schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:58:
[...]

Ik heb alleen een vloer beneden met een beetje radiator in bijkeuken die meedraait. Dus volgens mij valt er dan niet veel waterzijdig in te regelen?

Wat is het verschil tussen een defrost en pendelen? En hoe merk je dat?
Je ziet het aan het apparaat en aan strrom verbruik patroom zoals ik gepost heb

• Malkovich
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-03 10:58
MisterB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:11:
[...]

Je ziet het aan het apparaat en aan strrom verbruik patroom zoals ik gepost heb
Is dat met de P1-meter/app ook te zien?

• MisterB
  • Niet online
Malkovich schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:17:
[...]

lastiger maar ook daar zie je het grofweg wel terug .. meestal .. maar dan heb je ook met pv en andere zaken te maken ..ik meet gewwon de fase

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:29
Malkovich schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:17:
[...]

Je moet het een beetje leren herkennen maar patronen als dit zijn defrosts:

Je hebt op 60m2 toch wel meerdere vloerverwarmingsgroepen? Je moet ervoor zorgen dat deze allemaal dezelfde retourtemperatuur hebben. Het kan zijn dat een korte lus een te hoge flow heeft en een te kleine delta T, hierdoor zou de WP zijn warmte niet meer kwijt kunnen en in thermo-off gaan.

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:22
Wat Leon zegt. Daarnaast kun je de Ta verhogen/optimaliseren. Hoe hoger de Ta hoe minder snel ie gaat pendelen in principe.

Woning uit 1900, nul op de meter en gasloos dmv 55 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

• Malkovich
Leon- schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:21:
[...]

Je moet het een beetje leren herkennen maar patronen als dit zijn defrosts:

[Afbeelding]

Je hebt op 60m2 toch wel meerdere vloerverwarmingsgroepen? Je moet ervoor zorgen dat deze allemaal dezelfde retourtemperatuur hebben. Het kan zijn dat een korte lus een te hoge flow heeft en een te kleine delta T, hierdoor zou de WP zijn warmte niet meer kwijt kunnen en in thermo-off gaan.
Ja 5 groepen, geen idee wat de lengtes daarvan zijn. Is een thermo-off dat ie zich even terugschakelt?

• Malkovich
blackmore87 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:24:
[...]

Wat Leon zegt. Daarnaast kun je de Ta verhogen/optimaliseren. Hoe hoger de Ta hoe minder snel ie gaat pendelen in principe.
Maar hogere TA is toch ook snel een hogere temperatuur in huis en ook snel een graad boven de thermostaattemp en dus schakelt de WP helemaal uit? Plus een hoger verbruik?

• blackmore87
Malkovich schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:27:
[...]

Maar hogere TA is toch ook snel een hogere temperatuur in huis en ook snel een graad boven de thermostaattemp en dus schakelt de WP helemaal uit? Plus een hoger verbruik?
Hoger verbruik niet per definitie, die andere dingen kan waar zijn inderdaad. Maar elke 10 minuten een thermo-off (pendelen) is absoluut ook niet wenselijk. De compressor wordt meestal op een levensduur van 100.000 schakelingen geschat.

Woning uit 1900, nul op de meter en gasloos dmv 55 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

• Malkovich
blackmore87 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:32:
[...]

Hoger verbruik niet per definitie, die andere dingen kan waar zijn inderdaad. Maar elke 10 minuten een thermo-off (pendelen) is absoluut ook niet wenselijk. De compressor wordt meestal op een levensduur van 100.000 schakelingen geschat.
Ik heb de stooklijn ook wel eens op 48 (bij -10) en 28 (bij 16) gehad en toen zag ik dat ie zich ook terugschroefde na minuut of 10? Dus verhogen TA is wellicht niet de oplossing dan?

• blackmore87
Malkovich schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:36:
[...]

Ik heb de stooklijn ook wel eens op 48 (bij -10) en 28 (bij 16) gehad en toen zag ik dat ie zich ook terugschroefde na minuut of 10? Dus verhogen TA is wellicht niet de oplossing dan?
Mijn stooklijn heeft een minimum Ta van 35, bij 34 gaat ie al pendelen.

• Malkovich
blackmore87 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:37:
[...]

Mijn stooklijn heeft een minimum Ta van 35, bij 34 gaat ie al pendelen.
Maar met 35 graden is het toch zo 23 graden in huis?

• Malkovich
Hebben we het hier wel over full electric?

• blackmore87
Malkovich schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:38:
[...]

Maar met 35 graden is het toch zo 23 graden in huis?
Valt mee, maar de runs zijn uiteraard korter dan wanneer ik met 25 graden Ta zou verwarmen, maar helaas lukt dat dus niet omdat er dan üiberhaupt geen runs zijn (<5-10min) omdat mijn afgiftevermogen niet voldoende is en de WP gaat pendelen.
En ja, uiteraard full electric.

• Malkovich
blackmore87 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:43:
[...]

Valt mee, maar de runs zijn uiteraard korter dan wanneer ik met 25 graden Ta zou verwarmen, maar helaas lukt dat dus niet omdat er dan üiberhaupt geen runs zijn (<5-10min) omdat mijn afgiftevermogen niet voldoende is en de WP gaat pendelen.
En ja, uiteraard full electric.
Maar jij hebt een 11kwh wp. Dat is andere koek?

• blackmore87
Malkovich schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:50:
[...]

Maar jij hebt een 11kwh wp. Dat is andere koek?
Die kan minder ver terugmoduleren dan een 6kW inderdaad, echter de problematiek lijkt wel te zijn dat je minimale vermogen (bij deze buitentemperatuur) te hoog is t.o.v. je afgiftevermogen.

• Malkovich
blackmore87 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:53:
[...]

Die kan minder ver terugmoduleren dan een 6kW inderdaad, echter de problematiek lijkt wel te zijn dat je minimale vermogen (bij deze buitentemperatuur) te hoog is t.o.v. je afgiftevermogen.
Die begrijp ik niet zo goed. Even nog ter overweging... ik heb een systeem van vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Toen ik nog gas gebruikte had ik alleen de radiator in bijkeuken en radiator badkamer aan, de rest gebruikte ik niet. Nu heb ik alleen de radiator in de bijkeuken nog een beetje open (geknepen) om een zo groot mogelijke flow in de vloer te krijgen.

• Leon-
Malkovich schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:07:
[...]

Die begrijp ik niet zo goed. Even nog ter overweging... ik heb een systeem van vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Toen ik nog gas gebruikte had ik alleen de radiator in bijkeuken en radiator badkamer aan, de rest gebruikte ik niet. Nu heb ik alleen de radiator in de bijkeuken nog een beetje open (geknepen) om een zo groot mogelijke flow in de vloer te krijgen.
Heb je je vloerverwarming ingeregeld dmv de flowmeters? of staan ze allemaal volledig open? Ik denk dat je qua vermogen wel oké zit. Het belangrijkste aan een warmtepomp is het goed inregelen van elke groep.

• blackmore87
Leon- schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:18:
[...]

Heb je je vloerverwarming ingeregeld dmv de flowmeters? of staan ze allemaal volledig open? Ik denk dat je qua vermogen wel oké zit. Het belangrijkste aan een warmtepomp is het goed inregelen van elke groep.
Dat is sowieso belangrijk inderdaad.
En op welke stand staat je (externe) waterpomp? Liefst zo hoog mogelijk.

• Malkovich
Leon- schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:18:
[...]

Die staan allemaal vol open, niet ingeregeld dus.

• blackmore87
Malkovich schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:20:
[...]

Die staan allemaal vol open, niet ingeregeld dus.
Gesloten verdeler op de vvw neem ik aan?

• Malkovich
blackmore87 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:21:
[...]

Gesloten verdeler op de vvw neem ik aan?
Je bedoelt zonder bijmenging en zonder pompje op de verdeler?

• blackmore87
Malkovich schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:22:
[...]

Je bedoelt zonder bijmenging en zonder pompje op de verdeler?
Klopt.
Het dichtdraaien van radiatoren zal trouwens niet per definitie positief werken voor je totale afgiftevermogen denk ik.

• Malkovich
blackmore87 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:23:
[...]

Klopt.
Het dichtdraaien van radiatoren zal trouwens niet per definitie positief werken voor je totale afgiftevermogen denk ik.
Daar zat ik ook aan te denken. Maar had eerder het gevoel dat ik het niet goed warm kreeg in de woonkamer met vorst doordat de flow te laag was bij de vvw. Die ging omhoog zodra ik de radiatoren dichtdraaide.
Overigens.... Dat terugschroeven van vermogen elke 10 minuten (pendelen?) gebeurde toen ook.

• blackmore87
Malkovich schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:27:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken. Maar had eerder het gevoel dat ik het niet goed warm kreeg in de woonkamer met vorst doordat de flow te laag was bij de vvw. Die ging omhoog zodra ik de radiatoren dichtdraaide.
Overigens.... Dat terugschroeven van vermogen elke 10 minuten (pendelen?) gebeurde toen ook.
Heb je een externe pomp? Of alleen die in de WP?
Staat die wel op maximale flow?

• Malkovich
blackmore87 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:29:
[...]

Heb je een externe pomp? Of alleen die in de WP?
Staat die wel op maximale flow?
Ja een Wilo naast de binnenunit. Die staat nu maximaal.

• blackmore87
Malkovich schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:30:
[...]

Ja een Wilo naast de binnenunit. Die staat nu maximaal.
Dat heb je nu net aangepast?
En heb je ook een buffervat?
De pomp in de warmtepomp kun je eventueel ook nog op een vaste (maximale) snelheid zetten.
Er is genoeg te proberen in ieder geval om te kijken wat voor jouw situatie goed werkt.
(en nee, de gemiddelde installateur maakt hier geen tijd voor, als ze überhaupt de kennis al hebben...)

[Voor 11% gewijzigd door blackmore87 op 09-03-2023 16:35]

• MisterB
  • Niet online
hier ook een wilo die stata op middelste stand

• STT_2022
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-03 10:28
@Malkovich

Welke thermostaat heb je?

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03 06:47
Ja eigenlijk wel, heb 11kw die ik makkelijk kwijt kan, huis koelt niet echt snel af dus een langere run snachts is prima ...in januari ongeveer 450kwh stroom verbruikt voor 1500kwh warmte COP van rond de 3,3 ongeveer (zit nog half in de verbouwing dus heb nog geen ideale isolatie en epc omstandigheid).

Bij last van pendelen inderdaad Ta omhoog en zorgen voor meer flow (eventueel extra radiator open?). Grotere delta T is meer vermogen nodig dus minder kans op pendelen maar mogelijk wel sneller kamer T gehaald. Als je WP minimaal nog 2kw levert en hij heeft er maar 1 nodig dan slaat die weer af en later weer aan en dan moet je dus zorgen dat je in dit geval toch 2 kw vraagt van de WP. (Daarom heb ik de 11kw op 1 fase met trafo over 2 fase verdeelt. De 1 fase compressor kan verder terug moduleren.)

• Malkovich
blackmore87 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:34:
[...]

Dat heb je nu net aangepast?
En heb je ook een buffervat?
De pomp in de warmtepomp kun je eventueel ook nog op een vaste (maximale) snelheid zetten.
Er is genoeg te proberen in ieder geval om te kijken wat voor jouw situatie goed werkt.
(en nee, de gemiddelde installateur maakt hier geen tijd voor, als ze überhaupt de kennis al hebben...)
Nee die stond al maximaal, ook wel eens middelste standje geprobeerd.
Ik heb een buffervat van 50 liter.

• Malkovich
Van Hitachi zelf.

• Malkovich
Apocalyps895 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:07:
[...]

Ja eigenlijk wel, heb 11kw die ik makkelijk kwijt kan, huis koelt niet echt snel af dus een langere run snachts is prima ...in januari ongeveer 450kwh stroom verbruikt voor 1500kwh warmte COP van rond de 3,3 ongeveer (zit nog half in de verbouwing dus heb nog geen ideale isolatie en epc omstandigheid).

Bij last van pendelen inderdaad Ta omhoog en zorgen voor meer flow (eventueel extra radiator open?). Grotere delta T is meer vermogen nodig dus minder kans op pendelen maar mogelijk wel sneller kamer T gehaald. Als je WP minimaal nog 2kw levert en hij heeft er maar 1 nodig dan slaat die weer af en later weer aan en dan moet je dus zorgen dat je in dit geval toch 2 kw vraagt van de WP. (Daarom heb ik de 11kw op 1 fase met trafo over 2 fase verdeelt. De 1 fase compressor kan verder terug moduleren.)
Ik vraag me dan vooral af waarom er stooklijnen met TA 35 (bij-20) en 20 (bij 20) inzitten want zo kom je natuurlijk nooit aan die 2KW?

• MisterB
  • Niet online
MisterB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:44:
hier ook een wilo die stata op middelste stand
Maximaal gezet

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:33
Gaat het hier dan om de controller (dus dat het display van de wp in de woonkamer is geplaatst)? Of om de thermostaten (gerebrand van Honeywell) zoals de ATW-RTU-07 of ATW-RTU-08?

• Malkovich
kokpol schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:24:
[...]

Gaat het hier dan om de controller (dus dat het display van de wp in de woonkamer is geplaatst)? Of om de thermostaten (gerebrand van Honeywell) zoals de ATW-RTU-07 of ATW-RTU-08?
Ik vermoed het eerste.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29
Vraagje aangezien sinds vandaag bij ons een Hitachi aanstaat.

Hoe hebben jullie de legionella run ingesteld ? Welke periode ? Elke week of 2 weken . En gebruiken jullie dan de WP tot 50 graden en daarna de eheater in de boiler ?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Leon-
backupdevice schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:44:
Vraagje aangezien sinds vandaag bij ons een Hitachi aanstaat.

Hoe hebben jullie de legionella run ingesteld ? Welke periode ? Elke week of 2 weken . En gebruiken jullie dan de WP tot 50 graden en daarna de eheater in de boiler ?
Ik draai 'm elke week op zondagmiddag om 12 uur (meeste zon op de panelen). Bewust niet 's nachts omdat het dan kouder is, dus minder efficient.

De WP kan maxmaal 55 graden halen, daarboven heb je het elektrische element nodig.

Zoals @blackmore87 eerder ook aangaf is het misschien niet eens nodig als je de boiler dagelijk leegtrekt ...

• backupdevice
Leon- schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:48:
[...]

Ik draai 'm elke week op zondagmiddag om 12 uur (meeste zon op de panelen). Bewust niet 's nachts omdat het dan kouder is, dus minder efficient.

De WP kan maxmaal 55 graden halen, daarboven heb je het elektrische element nodig.

Zoals @blackmore87 eerder ook aangaf is het misschien niet eens nodig als je de boiler dagelijk leegtrekt ...
Thx . Niet zeker dat ik elke dag 300 liter opmaak.

Is dat electric element nog qua vermogen in te stellen?

• blackmore87
Leon- schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:48:
[...]

50% leeg is vaak ook al genoeg als je hem tot 50(+) graden opstookt.
Het is ook een typisch Nederlandse instelling trouwens, in het buitenland wordt het (vrijwel) niet gebruikt.

• Leon-
backupdevice schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:51:
[...]

Nee voor zo ver ik weet niet. Als je een temperatuur boven de 55 graden wilt halen springt de WP + elektrisch element aan.

• blackmore87
backupdevice schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:51:
[...]

Kijk ook even of je überhaupt wel tot dat aantal graden kunt instellen, anders staat er een dipswitch verkeerd op de binnenunit.

• backupdevice
Dus voor mijn beeldvorming . Overdag een legionella run doen. Als je die instelt , wordt dan automatisch eerst de WP gebruikt om naar Max temp te gaan en dan pas het element , of gaat standaard het element het werk doen ?

• Leon-
backupdevice schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:59:
Dus voor mijn beeldvorming . Overdag een legionella run doen. Als je die instelt , wordt dan automatisch eerst de WP gebruikt om naar Max temp te gaan en dan pas het element , of gaat standaard het element het werk doen ?
Weet ik niet helemaal zeker; maar ik denk dat beiden draaien. Zowel WP als elektrisch element. Kost me ongeveer 3.5KW een legionella run naar 60 graden voor 20 minuten. Na die run is het tapwater 65 graden (en gebruik je dus minder boilerwater bij het douchen ;) )

• backupdevice
Bedankt . We gaan eens stoeien

• MisterB
  • Niet online
backupdevice schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:59:
eerst wp ik denk tot 50 graden daarna element

• Malkovich
Ok, ik ben er nu dus achter gekomen dat de pomp pendelt. Hij gaat 4x per uur uit. 10/11 min. aan, dan paar minuten aan en dat blijft ie doen.

In de WP zie ik Oorzaak Stop: 1 staan. Heeft iemand een idee wat daar mee bedoeld wordt?

• Leon-
MisterB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:12:
[...]
eerst wp ik denk tot 50 graden daarna element
Ik denk beide als ik naar de data kijk, bij 55 graden gaat de WP uit:

• backupdevice
Leon- schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:21:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus dan pakt hij bij jou 5000 watt tijdens zo’n run

• MisterB
  • Niet online
Leon- schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:21:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ja kan het begint met beide en eindigt met element

• Malkovich
blackmore87 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:53:
[...]

50% leeg is vaak ook al genoeg als je hem tot 50(+) graden opstookt.
Het is ook een typisch Nederlandse instelling trouwens, in het buitenland wordt het (vrijwel) niet gebruikt.
Je bedoelt dat wij Nederlanders panisch zijn?

• Malkovich
Heeft iemand deze instelling wel eens gezien?

[Voor 81% gewijzigd door Malkovich op 10-03-2023 00:10]

• Malkovich

• blackmore87
Malkovich schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:04:
[...]

Je bedoelt dat wij Nederlanders panisch zijn?
Heel voorzichtig zou je het ook kunnen noemen ;)

• Retro-PC
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:51
Malkovich schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 00:09:
[Afbeelding]

Het lijkt me hier de dat de waterpomp stopt met draaien als de warmtepomp geen warmte meer produceerd onder voorbehoud van de ingestelde nadraaitijd van de waterpomp. Of omgekeerd; je kan de waterpomp ook in continubedrijf zetten.

• Apocalyps895
Malkovich schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 00:09:
[Afbeelding]

Ja maar bij mij maakt het geen verschil uit waar die op staat, mijn waterpomp draait altijd.

@Leon- waarmee lees jij de gegevens uit van je Hitachi?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blackmore87
Apocalyps895 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:09:
[...]

Ja maar bij mij maakt het geen verschil uit waar die op staat, mijn waterpomp draait altijd.

Dan staat bij jou dipswitch 5-4 verkeerd, tenzij je het juist zo wilt hebben.

• Apocalyps895
blackmore87 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:11:
[...]

https://tweakers.net/i/ytjfNv0d2aFGm-djrdUzQlrQDPw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WNlr23Yg4z5u1akSTVImjCF6.png?f=user_large

Die bedoel je? Ja die staat bij mij nog op standaard. Bij ECO zal die dus uitgaan?

• Retro-PC
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:51
[...]

Die dipswitches beïnvloeden dus het "standaard" gedrag, het de tegenhanger van "Thermo off"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Leon-
Apocalyps895 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:09:
[...]

Ik heb deze module van @arnoldniessen https://github.com/Arnold-n/P1P2Serial . Deze module is voor Daikin. Ik heb de data geanalyseerd en de resultaten voor Hitachi hier gepubliceerd https://github.com/leonet...b/main/configuration.yaml

Zo staan mijn dipswitches, mocht je willen vergelijken:

• blackmore87
Apocalyps895 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]

Die bedoel je? Ja die staat bij mij nog op standaard. Bij ECO zal die dus uitgaan?
Ja volgens mij wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03 09:40
Ja dat klopt. Bij de default instelling draait de pomp altijd en bij de ECO instelling gaat ie uit als je een "TEMP OFF" of "DEMAND OFF" conditie hebt.

Let op dat je dan ook de switch 6 ook op ON zet zodat je "anti freeze modus" ook gaat werken. Deze zet de water pomp aan als de Ta onder de 6 graden komt om te voorkomen dat je water leiding gaat bevriezen.

• backupdevice
[...]

Wordt hiermee de pomp tussen de WP en de buffer uitgezet ? Deze maakt bij ons best herrie. Rest van de buiten en binnen unit zijn stil , maar dat pompje maakt veel lawaai

• Leon-
Welke type buitenunit hebben jullie? Die van mij (8KW) lijkt zijn target (38 graden) niet te kunnen halen.

Lijkt me verkeerd aangemeten dan .... wordt weer een ingewikkeld gesprek met de installateur.

Ik neem aan dat jullie met deze temperatuur ook verwarmen zónder het elektrische element?

[Voor 10% gewijzigd door Leon- op 10-03-2023 12:44]

• blackmore87
backupdevice schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:16:
[...]

Wordt hiermee de pomp tussen de WP en de buffer uitgezet ? Deze maakt bij ons best herrie. Rest van de buiten en binnen unit zijn stil , maar dat pompje maakt veel lawaai
Dit werkt voor alle aangesloten pompen inderdaad.

• blackmore87
Leon- schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:39:
Welke type buitenunit hebben jullie? Die van mij (8KW) lijkt zijn target (38 graden) niet te kunnen halen. [Afbeelding]

Lijkt me verkeerd aangemeten dan .... wordt weer een ingewikkeld gesprek met de installateur.

Ik neem aan dat jullie met deze temperatuur ook verwarmen zónder het elektrische element?
Mijn 11kW draait nog steeds op 65% nachtverlaging :)
Elektrisch element zou nog niet nodig moeten zijn inderdaad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:33
Leon- schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:39:
Welke type buitenunit hebben jullie? Die van mij (8KW) lijkt zijn target (38 graden) niet te kunnen halen. [Afbeelding]

Bij deze temperaturen zou je inderdaad het elektrisch element niet nodig moeten hebben. Hoe is de temperatuur in huis? Blijft het nog warm of merk je dat het afkoelt?

Heb je misschien je oude gasverbruik of gaat het hier om een nieuwbouwwoning? Met het oude gasverbruik zou je d.m.v. de koevlaas formule kunnen kijken of de wp inderdaad te klein is. Bij een nieuwbouwwoning is het handig om de warmteverliesberekening er even bij te pakken.

• Leon-
kokpol schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:06:
[...]

Bij deze temperaturen zou je inderdaad het elektrisch element niet nodig moeten hebben. Hoe is de temperatuur in huis? Blijft het nog warm of merk je dat het afkoelt?

Heb je misschien je oude gasverbruik of gaat het hier om een nieuwbouwwoning? Met het oude gasverbruik zou je d.m.v. de koevlaas formule kunnen kijken of de wp inderdaad te klein is. Bij een nieuwbouwwoning is het handig om de warmteverliesberekening er even bij te pakken.
Heb net de installateur gesproken. Ze gaan kijken naar een passende oplossing. In de offerte van vorig jaar (toen ik nog uit ging van de expertise van de installateur....) ben ik er vanuit gegaan dat ze met een goed vermogen WP aan zouden meten.

Mijn gasverbruik was ongeveer 1500m2 (alleen verwarmen, de rest deden we al elektrisch) voor een (vrijstaande)woning uit 2006. Als ik de formule van https://www.bluesolid.nl/...veel-vermogen-warmtepomp/ erbij pak had ik MINIMAAL 9.375kw vermogen moeten hebben.

Edit: ook volgens dit stappenplan (https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/woning-geschiktheid/) had ik een 9.31kw warmtepomp moeten hebben.

[Voor 8% gewijzigd door Leon- op 10-03-2023 13:48]

• Malkovich
Malkovich schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:19:
Ok, ik ben er nu dus achter gekomen dat de pomp pendelt. Hij gaat 4x per uur uit. 10/11 min. aan, dan paar minuten aan en dat blijft ie doen.

In de WP zie ik Oorzaak Stop: 1 staan. Heeft iemand een idee wat daar mee bedoeld wordt?
Iemand?

• backupdevice
blackmore87 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:56:
[...]

Dit werkt voor alle aangesloten pompen inderdaad.
Moet deze continue aanstaan? Of is deze nog in te stellen qua geluid want het maakt echt een irritant geluid

• blackmore87
backupdevice schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:53:
[...]

Moet deze continue aanstaan? Of is deze nog in te stellen qua geluid want het maakt echt een irritant geluid
Bij mij staan ze niet continu aan nee. Ik zou het ook niet willen, dus snel aanpassen ;)

• blackmore87
Dat is “gewoon” een thermo-off volgens mij.

• blackmore87
Leon- schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:22:
[...]

Heb net de installateur gesproken. Ze gaan kijken naar een passende oplossing. In de offerte van vorig jaar (toen ik nog uit ging van de expertise van de installateur....) ben ik er vanuit gegaan dat ze met een goed vermogen WP aan zouden meten.

Mijn gasverbruik was ongeveer 1500m2 (alleen verwarmen, de rest deden we al elektrisch) voor een (vrijstaande)woning uit 2006. Als ik de formule van https://www.bluesolid.nl/...veel-vermogen-warmtepomp/ erbij pak had ik MINIMAAL 9.375kw vermogen moeten hebben.

Edit: ook volgens dit stappenplan (https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/woning-geschiktheid/) had ik een 9.31kw warmtepomp moeten hebben.
(1500*8)/1650=7,27 dus met de Koevlaasformule zou je goed moeten zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Leon- schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:22:
[...]

Vrijstaande woning uit 2003, ongeveer 150m2 woonoppervlak.
Vorige bewoners zaten gemiddeld op 1.450m3 aardgas per jaar.

Kan hier prima met 7kW toe (heb al 5 winters een 14kW op 50% begrenzing draaien, lang verhaal).

Zeker bij de huidige temperaturen zou je warmtepomp die aanvoertemperatuur met 2 vingers in de neus moeten halen. Bij -10 wordt het een ander verhaal.

En zoals blackmore al zegt: Koevlaas komt daar ook op uit. Je zou voldoende vermogen moeten hebben, mogelijk is er toch ergens iets mis met de WP of de installatie zelf. Zelfs de opstelling van de buitenunit of een vreemde knik in een leiding zou nog een rol kunnen spelen.

Heb je veel last een bevriezend buitendeel?

[Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-03-2023 14:15]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• MisterB
  • Niet online
Hier staat de stooklijn momenteel bij +2 buiten op ca. 50 graden maar ik zie er maximaal een Ta van 30 graden uitkomen in live view richting het buffervat en er komt 21/22 graden binnen.. dat schiet niet op .. om de 45 minuten een defrost ..

[Voor 54% gewijzigd door MisterB op 10-03-2023 14:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

MisterB schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:12:
Hier staat de stooklijn bij +2 buiten op 50 graden maar ik zie er maximaal een Ta van 30 graden uitkomen richting het buffervat .. dat schiet niet op .. om de 45 minuten een defrost ..
Heb je die 50 graden ook echt nodig? Want het is wel een forse aanvoertemperatuur en je COP zal dan ook niet veel hoger dan ~2,5 zijn. Waar kom je dan wel niet op uit als we een weekje Elfstedentocht hebben?

Maar rond deze temperaturen is het bevriezen van je buitendeel wel een ding idd en met een hogere aanvoertemperatuur vraag je meer vermogen en dus ook meer kans op bevriezing.

[Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-03-2023 14:15]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• MisterB
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:14:
[...]

Heb je die 50 graden ook echt nodig? Want het is wel een forse aanvoertemperatuur en je COP zal dan ook niet veel hoger dan ~2,5 zijn. Waar kom je dan wel niet op uit als we een weekje Elfstedentocht hebben?

Maar rond deze temperaturen is het bevriezen van je buitendeel wel een ding idd en met een hogere aanvoertemperatuur vraag je meer vermogen en dus ook meer kans op bevriezing.
Al zet ik hem op 100 er komt gewoon niet meer dan 30 uit momenteel.. ding is m.i. te klein en moet te hard werken.. 30 is richting buffervat .. op de VVW komt ca 25/26 aan..

• Leon-
MisterB schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:18:
[...]

Al zet ik hem op 100 er komt gewoon niet meer dan 30 uit momenteel.. ding is m.i. te klein en moet te hard werken.. 30 is richting buffervat .. op de VVW komt ca 25/26 aan..
Hetzelfde probleem als ik heb dus. Bij jou ook aangemeten door een installateur?

Bij mij draait ie ook constant op volle bak vermogen 120hz en haalt ie dus zijn gewenste temp (38) niet maar blijft steken op 33 waardoor het in huis extreem langzaam warm wordt. De buitenunit bevriest inderdaad ook enorm.

[Voor 23% gewijzigd door Leon- op 10-03-2023 14:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

MisterB schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:18:
[...]

Kan je 'm dan niet beter instellen op 35 graden aanvoer bij +2 ?
Want meer zal je niet nodig hebben in je vloer.

Je warmtepomp is nu alleen maar bezig om een doeltemperatuur te halen die niet te halen is ivm defrosts.
Lijkt me duur stoken.

Bij -5 zal je amper tot geen defrosts meer hebben, dus dan haal je makkelijker hogere temperaturen.

[Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-03-2023 14:23]

• MisterB
  • Niet online
Ja maar dan gaat ie niet langzamer lopen momenteel .. ook dat haalt ie niet

[Voor 20% gewijzigd door MisterB op 10-03-2023 14:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

MisterB schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:22:
Oké, maar een hogere Ta zal dat iig niet beter maken, je vraagt alleen maar meer terwijl hij dat toch niet kan leveren nu. Als je defrosts hebt, kan je beter minder vragen van je warmtepomp.

Ik zou 1 elektrisch element erbij laten komen na 30, 60 of 90 minuten als hij z'n gewenste aanvoer niet haalt en gewoon 48 uren aankijken hoe dat gaat.

[Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-03-2023 14:26]

• blackmore87
MisterB schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:22:
Wat is je Tr?

• MisterB
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:24:
[...]

Oké, maar een hogere Ta zal dat iig niet beter maken, je vraagt alleen maar meer terwijl hij dat toch niet kan leveren nu.

Ik zou 1 elektrisch element erbij laten komen na 30, 60 of 90 minuten als hij z'n gewenste aanvoer niet haalt en gewoon 48 uren kijken hoe dat gaat.
Hi we zijn er al tijden met de installateur (op zich een ervaren parftij) mee bezig .. als ik 3 ele elementen bij zet dan geeft dat ca 2 graden meer bottom line en kost je 3kw/uur

• MisterB
  • Niet online

• blackmore87
MisterB schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:26:
[...]

Hi we zijn er al tijden met de installateur (op zich een ervaren parftij) mee bezig .. als ik 3 ele elementen bij zet dan geeft dat ca 2 graden meer bottom line en kost je 3kw/uur
Die installatie deugt voor geen meter lijkt me….

• blackmore87
Ja veel te groot verschil dus met Ta, daarom gaat ie ook op vol vermogen door.

Is die partij goed in gas CV of in warmtepompen?

[Voor 12% gewijzigd door blackmore87 op 10-03-2023 14:28]

• MisterB
  • Niet online
blackmore87 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:27:
[...]

Ja veel te groot verschil dus met Ta, daarom gaat ie ook vol vermogen door.
Ja .. maar al zou die dan maar wat warmer water produceren..

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

MisterB schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:26:
[...]

Maar heb je dat ook over een langere periode getest? Want het duurt natuurlijk even voor een vloer op temperatuur is.

Ik neem aan dat je geen nachtverlaging ingesteld hebt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

blackmore87 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:27:
[...]

Ja veel te groot verschil dus met Ta, daarom gaat ie ook op vol vermogen door.

Is die partij goed in gas CV of in warmtepompen?
Dat is wel een grote Delta T idd.
Klinkt zo op het eerste gezicht als een gebrek aan flow.

• MisterB
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:28:
[...]

Maar heb je dat ook over een langere periode getest? Want het duurt natuurlijk even voor een vloer op temperatuur is.

Ik neem aan dat je geen nachtverlaging ingesteld hebt?
Bij iets hogere buiten temp loopt ie met nachtverlaging beter omdat ie dan minder snel dicht zit .. dus wel nachtverlaging ... maar dan nog ...

• MisterB
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:30:
[...]

Dat is wel een grote Delta T idd.
Klinkt zo op het eerste gezicht als een gebrek aan flow.
op zich heeft ie naar het buffervat voldoende flow lijkt me ... naar de vvw zou beter kunnen ... maar als er al geen al te warm water gemaakt wordt ..

• MisterB
  • Niet online
conform koevlaas is ie de helft ...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

MisterB schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:30:
[...]

Bij iets hogere buiten temp loopt ie met nachtverlaging beter omdat ie dan minder snel dicht zit .. dus wel nachtverlaging ... maar dan nog ...
Naja, ik verwacht dat een merk als Hitachi wel weet hoe ze een warmtepomp moeten produceren.
En 8kW zou ook voldoende moeten zijn als je ~1.500m3 aardgas vervangt.

Dus voorlopig ga ik uit van een installatiefout, misschien meerdere punten waar het suboptimaal is.
MisterB schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:32:
conform koevlaas is ie de helft ...
Oh wacht, ik zat even met Leon z'n situatie in m'n hoofd.
Hoeveel aardgas verbruikte je jaarlijks en wat heb je aan WP vermogen staan?

[Voor 21% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-03-2023 14:34]

• MisterB
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:32:
[...]

Naja, ik verwacht dat een merk als Hitachi wel weet hoe ze een warmtepomp moeten produceren.
En 8kW zou ook voldoende moeten zijn als je ~1.500m3 aardgas vervangt.

Dus voorlopig ga ik uit van een installatiefout, misschien meerdere punten waar het suboptimaal is.
Ja dan wel .. hier veel meer gas met soortgelijk ding (bij -7 zonder el element) en niet optimaal leidingwerk - we zijn er mee bezig ..

• Apocalyps895
Leon- schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:19:
[...]

Hetzelfde probleem als ik heb dus. Bij jou ook aangemeten door een installateur?

Bij mij draait ie ook constant op volle bak vermogen 120hz en haalt ie dus zijn gewenste temp (38) niet maar blijft steken op 33 waardoor het in huis extreem langzaam warm wordt. De buitenunit bevriest inderdaad ook enorm.
Heb je ook radiatoren? Wat is je Tretour en flow m3/h?

• Leon-
Apocalyps895 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:35:
[...]

Heb je ook radiatoren? Wat is je Tretour en flow m3/h?
Ja ik heb ook radiatoren alleen heb ik die heel erg geknepen om overal een beetje dezelfde retourtemp te krijgen (die staan ongeveer 20% open).

Wat is TE -24 eigenlijk?

[Voor 22% gewijzigd door Leon- op 10-03-2023 14:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Leon- schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:42:
[...]

Ja ik heb ook radiatoren alleen heb ik die heel erg geknepen om overal een beetje dezelfde retourtemp te krijgen (die staan ongeveer 20% open).

[Afbeelding]
Bij een CV-ketel zou je idd een hoge Delta T willen.
Bij een warmtepomp wil je een lage Delta T.

Je hebt juist meer flow nodig, dan zakt je Delta T en krijg je een hogere Tr.
Knijpen is het omgekeerde daarvan.

Ter test zou ik alles maximaal open draaien en gedurende een paar dagen kijken hoe het dan gaat.

[Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-03-2023 14:45]

• blackmore87
BlueTooth76 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:43:
[...]

Ter test zou ik alles maximaal open draaien en gedurende een paar dagen kijken hoe het dan gaat.
Dit dus.

• Leon-
BlueTooth76 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:43:
[...]

Flow over de vloerverwarming is maximaal, alleen naar boven (radiatoren) is de boel een beetje geknepen. De flow gaat er in dit geval niet voor zorgen dat mijn WP een hogere aanvoertemperatuur gaat halen. (ik loop al een aantal maand met dit probleem, alles getest ;) ) Mijn Wilo Pico staat op bijna maximaal.

[Voor 9% gewijzigd door Leon- op 10-03-2023 14:46]

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Leon- schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:45:
[...]

Flow over de vloerverwarming is maximaal, alleen naar boven (radiatoren) is de boel een beetje geknepen. De flow gaat er in dit geval niet voor zorgen dat mijn WP een hogere aanvoertemperatuur gaat halen. (ik loop al een aantal maand met dit probleem, alles getest ;) )
Oh, dat ze boven hingen wist ik niet ;)

Over het algemeen blijft het wel gelden: gó with the flow :P

• blackmore87
Leon- schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:45:
[...]

Flow over de vloerverwarming is maximaal, alleen naar boven (radiatoren) is de boel een beetje geknepen. De flow gaat er in dit geval niet voor zorgen dat mijn WP een hogere aanvoertemperatuur gaat halen. (ik loop al een aantal maand met dit probleem, alles getest ;) ) Mijn Wilo Pico staat op bijna maximaal.
De vvw staat helemaal open? Gesloten verdeler?

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee