Ervaringen Hitachi Yutaki RASM Monoblock warmtepomp

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.wijdeveld
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:30
Defrosts lijken niet gebaseerd op een gemeten delta T/flow, maar inderdaad getimed op 45 min vanaf +/- <5 graden. Met een Ta van 29 graden kwam ik afgelopen week op runs van iets meer dan 12 uur met gemiddeld 1,8 kW verbruik per uur. Dus ook zo'n 22 kW (vrijstaand, 200 m2, vvw).

Nu het weer warmer is begint het pendelen. Kan de Ta wel weer verhogen maar laat het maar even zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYEKfW22ZfEGOQxXVm4t15RICqU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/x9VmFQEUSurkMPImtMytzwhR.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeGer
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 28-04 15:51
Ik heb de laatste weken gedraaid met nachtverlaging 65% Ta 27 graden vaste flow 90% (ongeveer 2m3/h). Hiermee kreeg ik runs van meer dan 12 uur. Ook op Ta 26graden geprobeerd maar daarmee verwarmde het huis niet. het vermogen daarmee was rond de 1.9 kw/h. Ik ben daar best tevreden mee maar merk nu dat het wat warmer is de warmtepomp weer gaat pendelen. Dus moet weer andere instellingen gaan gebruiken. Zo blijven we bezig. Had gehoopt een instelling te vinden die bij elke temperatuur bruikbaar is. Maar zo slim is het apparaat helaas niet. Ik moet de Ta handmatig hoger gaan zetten om pendelen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-04 23:10
Bij mij zie ik hetzelfde verbruik. Zo rond de 21kW. Runs zijn zo’n 6-10 uur gedurende de nacht. Overdag doet hij het sneller, omdat de buitentemperatuur dan wat hoger is. Heb op 85% nachtverlaging gedraaid, maar had wellicht ook 75% kunnen zijn. Had af en toe een thermo off.

Als hij bij jullie gaat pendelen, is dan de Twi bijna hetzelfde als de Two? Of zien jullie een hogere Two dan de set temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander veendam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 24-04 23:01
Voorheen had ik ook last van pendelen. Volgens mij doordat de two langer dan ca 5 minuten 2 graden hoger is dan tset.

Ik vang dit op door de flow iets te verhogen.

Of ta een graad omhoog

Of 24/7 nachtverlaging paar procent naar beneden

Maar bij veranderend weertype blijf je aan de knoppen draaien....., althans ik wel, om maar zo efficiënt mogelijk te stoken. Niet om de centen, maar vooral om te ondervinden.

[ Voor 56% gewijzigd door sander veendam op 23-02-2025 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oetker
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-05 19:58
Ten eerste bedankt voor de tip van de Netatmo thermostaat in deze thread, super ding!

Als het rond de -1 is, krijgt mijn 8KW Yutaki M het huis niet goed warm; bij 19.2 graden gaat de WP aan, maar die krijgt het dan op die temperatuur gehouden, maar niet warmer.

Vanochtend om 7.30 zag ik bijvoorbeeld temperatuur -1, stooklijn wil 39, maar hij haalt Ta 31. Retour is 26, dus wel DeltaT van 5 graden.

Herkennen anderen het volgende gedrag?

1. Ik heb gezien dat het normaal is dat je cycli van ongeveer 50 minuten krijgt met defrosts tussendoor, maar wat me opvalt is dat gedurende de cyclus de gemeten omgevingstemperatuur zakt. In de piek van de cyclus, dus voordat hij gaat afbouwen naar een defrost, krijg ik bijv dat er -4 uitgelezen wordt ipv -1. Zou mijn WP te beschut staan?

2. Ziet ook al voor het defrosten dat de Ta inzakt.

3. Gedurende de cyclus bouwt het compressorvermogen op, maar ik zie 'm nooit boven de 9A uitkomen op het display. Maar bij een legionellacyclus heb ik de WP ooit veel meer zien trekken, ik geloof ook 11A op het display, iets van 2.8KW op de meter. M.a.w. bij normaal gebruik zie ik hem nooit meer dan ~2.2kw trekken, ik zou denken dat hij harder moet kunnen?

4. Hoewel mijn backup element ingesteld staat op een bivalent punt van 0 graden, delay van 30 minuten, zie ik 'm nooit aan gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Village
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-05 14:45
Benieuwd of ik voor de nieuwste software zelf iets moet doen (11kw model, of gaat dit automatisch en kan ik dit terug zien. Heb de unit nu twee winters draaien en ee veel mee gespeeld. Inmiddels draait hij een stuk rustiger mbt pendelen, buffervat in serie bleek niet eeg stabiel. Nu het vat paralel gezet met het gewenste resultaat. Alleen nog steeds geen goed oplossing kunnen vinden voor het standby verbruik van rond de 70W. Maar denk dat ik daarmee moet leren leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeGer
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 28-04 15:51
@village, nieuwe software? Kun je hier wat meer informatie over geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:52
Village schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:16:
Benieuwd of ik voor de nieuwste software zelf iets moet doen (11kw model, of gaat dit automatisch en kan ik dit terug zien. Heb de unit nu twee winters draaien en ee veel mee gespeeld. Inmiddels draait hij een stuk rustiger mbt pendelen, buffervat in serie bleek niet eeg stabiel. Nu het vat paralel gezet met het gewenste resultaat. Alleen nog steeds geen goed oplossing kunnen vinden voor het standby verbruik van rond de 70W. Maar denk dat ik daarmee moet leren leven.
Ik heb een oude gloeilamp dimmer in serie gezet met de 50W carterverwarming. Die doet nu 10W. Dit is alleen aan te raden wanneer hij buiten de garantieperiode is :P Zolang de olietemperatuur maar een stuk boven de buitentemperatuur blijft gaat het goed.
De carterverwarming is om schuimvorming in de olie te voorkomen door condenserend koudemiddel.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Oetker schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:22:
Ten eerste bedankt voor de tip van de Netatmo thermostaat in deze thread, super ding!

Als het rond de -1 is, krijgt mijn 8KW Yutaki M het huis niet goed warm; bij 19.2 graden gaat de WP aan, maar die krijgt het dan op die temperatuur gehouden, maar niet warmer.

Vanochtend om 7.30 zag ik bijvoorbeeld temperatuur -1, stooklijn wil 39, maar hij haalt Ta 31. Retour is 26, dus wel DeltaT van 5 graden.

Herkennen anderen het volgende gedrag?

1. Ik heb gezien dat het normaal is dat je cycli van ongeveer 50 minuten krijgt met defrosts tussendoor, maar wat me opvalt is dat gedurende de cyclus de gemeten omgevingstemperatuur zakt. In de piek van de cyclus, dus voordat hij gaat afbouwen naar een defrost, krijg ik bijv dat er -4 uitgelezen wordt ipv -1. Zou mijn WP te beschut staan?

2. Ziet ook al voor het defrosten dat de Ta inzakt.

3. Gedurende de cyclus bouwt het compressorvermogen op, maar ik zie 'm nooit boven de 9A uitkomen op het display. Maar bij een legionellacyclus heb ik de WP ooit veel meer zien trekken, ik geloof ook 11A op het display, iets van 2.8KW op de meter. M.a.w. bij normaal gebruik zie ik hem nooit meer dan ~2.2kw trekken, ik zou denken dat hij harder moet kunnen?

4. Hoewel mijn backup element ingesteld staat op een bivalent punt van 0 graden, delay van 30 minuten, zie ik 'm nooit aan gaan...
toon volledige bericht
Zie eigenlijk wel hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:44
STT_2022 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:09:
[...]

Zie eigenlijk wel hetzelfde.
Heb hetzelfde gehad, hij kreeg het niet warm genoeg op koude dagen. Het huis koelde zelfs af..

De unit is toen vervangen door de 11kw variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:10
Onze Yutaki draait inmiddels 2 jaar, afgezien van een storing die er bij levering al in zat, eigenlijk naar volle tevredenheid. Misschien goed om er bij te vermelden dat de unit flink overgedimensioneerd is voor het huis.

Het enige waar ik "tegenaan loop" (of eigenlijk juist niet), is onderhoud. De installateur die hem geplaatst heeft had duidelijk niet ontzettend veel kennis van het apparaat, want voor storingzoeken waren we snel aangewezen op de importeur.
Daarnaast merk ik dat de installateur weinig interesse heeft in het periodiek onderhoud.

Dus, als werktuigbouwkundig ingenieur, vraag ik me af: wat houdt dat nou in?
Het volgende doe ik sowieso zelf voor elk "stookseizoen":

- Visuele controle binnen/buitendeel incl koelmiddelleidingen
- Visuele controle en evt schoonmaken warmtewisselaar/radiator buitendeel (achterkant en ruimte tussen fan en ww)
- Controle draaing fanlagers
- Inspectie binnendeel op lekkages of andere problemen
- Regelmatig controle energieverbruik, waterdruk CV en storingscodes.

Wat zou een installateur nog meer doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04:28
Mijn Hitachi Yutaki S RAS3 is 2 jaar geleden geplaatst en de installateur geeft nu de optie voor onderhoud per jaar a 200 euro.

Is dit nodig? Hebben jullie een onderhoudscontract waarbij ze elk jaar komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mayas22
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-04 22:27
tinus89 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:40:

- Visuele controle en evt schoonmaken warmtewisselaar/radiator buitendeel (achterkant en ruimte tussen fan en ww)

Klinkt redelijk. Wij hadden laatst een onderhoudsbeurt. Ook met name visuele inspecties. Hij meette op verschillende punten ook wel de temperatuur om te zien of dat matchte/er geen onverwacht verlies was.

@AMARONE ik heb met name een onderhoudscontract voor mijn gemoedsrust. Maar ook wel de ervaring dat je dan makkelijker/sneller hulp krijgt bij problemen

Bij mij controleren ze dan wel zowel cv als wp voor +-200 pj. Voorheen had ik alleen cv, dat was ook al 150 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
tinus89 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:40:
Onze Yutaki draait inmiddels 2 jaar, afgezien van een storing die er bij levering al in zat, eigenlijk naar volle tevredenheid. Misschien goed om er bij te vermelden dat de unit flink overgedimensioneerd is voor het huis.

Het enige waar ik "tegenaan loop" (of eigenlijk juist niet), is onderhoud. De installateur die hem geplaatst heeft had duidelijk niet ontzettend veel kennis van het apparaat, want voor storingzoeken waren we snel aangewezen op de importeur.
Daarnaast merk ik dat de installateur weinig interesse heeft in het periodiek onderhoud.

toon volledige bericht
Binnendeel heeft nog een filter die ze schoonmaken en eventueel een magneetvuilfilter die in je cv systeem zit. Verder hetzelfde als wat jij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:10
STT_2022 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:38:
[...]

Binnendeel heeft nog een filter die ze schoonmaken en eventueel een magneetvuilfilter die in je cv systeem zit. Verder hetzelfde als wat jij doet.
Excuus, het magneetvuilfilter was ik natuurlijk van op de hoogte, ik kan hem helaas niet meer toevoegen in mijn post.

Weet je iets meer over het interne filter?

[ Voor 3% gewijzigd door tinus89 op 16-04-2025 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STT_2022
tinus89 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:14:
[...]

Excuus, het magneetvuilfilter was ik natuurlijk van op de hoogte, ik kan hem helaas niet meer toevoegen in mijn post.

Weet je iets meer over het interne filter?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PbyjDVkQnsNYQNQZi_Y4vJbqZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpGxnMDkbHSSUHlAtf0NzYJx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Hallo Mensen,

Ik zou graag mijn systeem anders willen aansluiten. Heb nu een buffer in serie staan, maar zou graag naar een paralle buffer willen gaan. Is er iemand die hier info over heeft?

Heeft iemand hier een foto van?
Wat heb je als 2e pomp? en hoe is die aangesloten?
Wat voor buffervat heb je?
Welke leiding diameters heb je van de binnen unit naar je buffervat?
Zijn er nog specifieke instellingen nodig?

Alle info is welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:47
Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan hebt? Ik zou graag de andere instructies ook even doornemen :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
slim_fan schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:29:
[...]

Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan hebt? Ik zou graag de andere instructies ook even doornemen :) .
Ik heb in google gezocht naar Hitachi Yutaki S service manual.

https://documentation.hit...b/en/heating/rwm-n-r-1e-w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHE56
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10:40
STT_2022 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:51:
Hallo Mensen,

Ik zou graag mijn systeem anders willen aansluiten. Heb nu een buffer in serie staan, maar zou graag naar een paralle buffer willen gaan. Is er iemand die hier info over heeft?

Heeft iemand hier een foto van?
Wat heb je als 2e pomp? en hoe is die aangesloten?
Wat voor buffervat heb je?
Welke leiding diameters heb je van de binnen unit naar je buffervat?
Zijn er nog specifieke instellingen nodig?

Alle info is welkom
Waarom wil je naar een parallel buffer? Ik heb een parallel buffer (hybride), en moet totaal andere settings gebruiken om het normaal te laten functioneren. Ik regel op % nachtverlaging. Je kan dan ook niet goed op delta T sturen omdat je menging krijgt in je buffervat (en dus pendelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:53
CHE56 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:39:
[...]

Waarom wil je naar een parallel buffer? Ik heb een parallel buffer (hybride), en moet totaal andere settings gebruiken om het normaal te laten functioneren. Ik regel op % nachtverlaging. Je kan dan ook niet goed op delta T sturen omdat je menging krijgt in je buffervat (en dus pendelen).
Er zijn 2 manieren om 'parallel' aan te sluiten: met 2 of met 4 buizen.

https://warmtepomp-weetje...del_warmtepomp_buffer_aan

Welke heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHE56
Treenaks schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:48:
[...]

Er zijn 2 manieren om 'parallel' aan te sluiten: met 2 of met 4 buizen.

https://warmtepomp-weetje...del_warmtepomp_buffer_aan

Welke heb jij?
4 buizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
CHE56 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:39:
[...]

Hallo CHE56,

Het probleem wat ik heb, overshoot van set temperatuur, zou liggen aan het feit dat de warmtepomp met een te laag debiet zou draaien. Als ik een buffer parallel zou aansluiten (4 pijps systeem) dan zou hij altijd zijn debiet kunnen halen.
Door mijn afgifte systeem krijgt hij namelijk te veel tegendruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHE56
STT_2022 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:54:
[...]

Hallo CHE56,

Het probleem wat ik heb, overshoot van set temperatuur, zou liggen aan het feit dat de warmtepomp met een te laag debiet zou draaien. Als ik een buffer parallel zou aansluiten (4 pijps systeem) dan zou hij altijd zijn debiet kunnen halen.
Door mijn afgifte systeem krijgt hij namelijk te veel tegendruk.
Duidelijk. Zorg er wel voor dat je pompsnelheid van warmte pomp en systeem hetzelfde zijn (als dat kan met die tegendruk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
CHE56 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:34:
[...]

Duidelijk. Zorg er wel voor dat je pompsnelheid van warmte pomp en systeem hetzelfde zijn (als dat kan met die tegendruk).
En dat wordt dus nog wel een dingetje.
Ik verwacht dat mijn afgifte systeem (pomp 2) constant zal gaan lopen en dat de binnen unit pomp sneller zal gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
@CHE56

Mag ik vragen welk type buffer je hebt en wat heb je als extra pomp in je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHE56
STT_2022 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:39:
@CHE56

Mag ik vragen welk type buffer je hebt en wat heb je als extra pomp in je systeem?
Mijn buffer is 50l met 6 aansluitingen ivm hybride, pomp is Grundfos ALPHA 2E. ik denk dat je het niet moet zoeken in parallel vat, geeft te veel problemen met menging. Kan je niets aan het lage debiet doen? staat alles open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
CHE56 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:22:
[...]

Mijn buffer is 50l met 6 aansluitingen ivm hybride, pomp is Grundfos ALPHA 2E. ik denk dat je het niet moet zoeken in parallel vat, geeft te veel problemen met menging. Kan je niets aan het lage debiet doen? staat alles open?
CHE56, bedankt voor je info!

Alles wat verwarmd moet worden staat open en dat werkt prima met de flow die hij zelf geeft, maar het continu bijregelen van het compressor vermogen is waar ik graag vanaf wil.
Heb nog met een installateur gesproken en die gaf direct aan dat er gebruik gemaakt moest worden van een ontkoppel buffer. Hierdoor kan de wp zijn flow zelf regelen en zal dus geen overshoot meer hebben.
Ben dit nu verder aan het bekijken en of ik het zelf kan doen.

Dus als er mensen zijn met goede info en ervaringen met deze setup dan hoor ik het heel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Du Village
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-05 20:05
Mijn systeem werkte bij oplevering paralel, dit leek niet echt gewenst omdat ik alleen op vloerverwarming werkte met een eigen pomp. want de radiatoren werden door het huis zo goed als niet gebruikt.
Daarom vv- set vervangen voor een instelbare verdeler en tweede pomp verwijdert. Systeem kan door meerdere afsluiters beinvloed worden om beste resultaat te bereiken. Blijkt dat systeem het best werkt door lage temperatuur direkt door de verdeler te sturen
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste