STT_2022 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:51:
Hallo Mensen,
Ik zou graag mijn systeem anders willen aansluiten. Heb nu een buffer in serie staan, maar zou graag naar een paralle buffer willen gaan. Is er iemand die hier info over heeft?
Heeft iemand hier een foto van?
Wat heb je als 2e pomp? en hoe is die aangesloten?
Wat voor buffervat heb je?
Welke leiding diameters heb je van de binnen unit naar je buffervat?
Zijn er nog specifieke instellingen nodig?
Alle info is welkom
Ik heb een 50L parallel buffer, met een OEG 512200058 pomp. Na de pomp zit een extra temperatuursensor.
Eerst was het buffer met 4 buizen aangesloten, m.a.w. retour liep er ook door. Dat zorgde voor een delta T over het buffer van ~1 graad (lastig te meten, zulke kleine verschillen). In ieder geval was de buis uit het buffer voelbaar kouder dan de ingaande buis.
Op mijn verzoek is hij later omgebouwd zodat de retour om het buffer heen loopt, dat hielp.
https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/ Manier 'G' onder 'Verschillende manieren om een parallelbuffer aan te sluiten'.
Ik kan hem niet met 2 buizen aansluiten, omdat de backup heater in het buffer zit.
Ik heb het ook getest zonder buffer: afsluiter in de retour van het buffer dicht en de pomp losgekoppeld.
Maar dan werd de DeltaT op de warmtepomp te hoog, door de lange/kleine diameter leiding naar mijn vloerverwarming. Dus in mijn geval lijkt het buffer wel nut te hebben: niet qua anti-pendel, maar qua hydraulische isolatie. Qua pomp settings heb ik geëxperimenteerd totdat ik de meeste flow op de vloerverwarmingsverdeler zag.
Een klein nadeel van de extra pomp is dat die standaard, net als de pomp in de WP zelf, 10 minuten per uur draait.