Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekovk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 21:58
Goedenavond, ik heb wat problemen met mijn warm water. Sinds 2018 gebruik ik al met plezier deze yutaki, maar afgelopen dagen blijft de pomp maar draaien en wordt de temperatuur van mijn dhw erg laag weergegeven.

Het koelt volgens de controller met 5-10° per uur af, en begint dan dus weer een run te doen om te verwarmen. Als ik de kraan open zet heb ik overigens wel gewoon warm water, dus er lijkt met de boiler niets mis te zijn.

Ook blijft de pomp constant lopen. Ik heb dhw nu even handmatig op off gezet, en dan nog blijft ie bezig, en blijft de temperatuur op 10° hangen.
Heeft iemand hier dit ook wel eens gehad, of enig idee wat het zou kunnen zijn? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HolExaTW8Hbq-gzymYT_l3ZZZkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OK1QFWg3tL6WowdMWHMVzxAb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioIYk7PpWxxv_iff5YGCklDCEVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cMsYb5SzyXwWDAu2vJaadKU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-03 20:43
kokpol schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:56:
[...]

600 m3 gas is inderdaad ongeveer 6000 thermisch, echter heeft je warmtepomp een COP van ongeveer 4 (efficientie 400%). Dus je deelt 6000 kwh thermisch door 4 en dat is 1500 kwh. Dus als je warmtepomp goed ingeregeld en goed geinstalleerd zou zijn dan verbruikt hij 1500 kwh. Je verbruikt dus 5500 kwh per jaar te veel!!! Dat gaat dus om heel veel geld per jaar!

Reageer even op mijn pm, dan gaan we dit oplossen
ik heb wat foto's gestuurd, ben benieuwd of je er iets mee kan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3qLTmVSVNSKI_BwirhjbbIfpwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hA7bLwZVXdVp3UDcGqBybn4.jpg?f=fotoalbum_large stroomverbruik bij inschakelen WP in de ochtend, ruim 10Kw (waarvan zon 9000Wvan de WP schat ik in.)

[ Voor 27% gewijzigd door karel_G_1981 op 20-01-2025 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-06 11:55
niekovk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 00:17:
Goedenavond, ik heb wat problemen met mijn warm water. Sinds 2018 gebruik ik al met plezier deze yutaki, maar afgelopen dagen blijft de pomp maar draaien en wordt de temperatuur van mijn dhw erg laag weergegeven.

Het koelt volgens de controller met 5-10° per uur af, en begint dan dus weer een run te doen om te verwarmen. Als ik de kraan open zet heb ik overigens wel gewoon warm water, dus er lijkt met de boiler niets mis te zijn.

Ook blijft de pomp constant lopen. Ik heb dhw nu even handmatig op off gezet, en dan nog blijft ie bezig, en blijft de temperatuur op 10° hangen.
Heeft iemand hier dit ook wel eens gehad, of enig idee wat het zou kunnen zijn? [Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn eerste gedachte zou zijn: kapotte sensor. Zelf vrij eenvoudig te vervangen en kost ook niet zoveel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-06 10:30
karel_G_1981 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:02:
[...]

ik heb wat foto's gestuurd, ben benieuwd of je er iets mee kan
[Afbeelding] stroomverbruik bij inschakelen WP in de ochtend, ruim 10Kw (waarvan zon 9000Wvan de WP schat ik in.)
Een 7 kW warmtepomp mag bij de huidige buitenomstandigheden eigenlijk niet boven de 2,5 kW elektrisch uitkomen. Hier is sowieso een backupheater bezig. Ik zou de parameters daarvan nalopen.
Ter vergelijking mijn 14 kW Yutaki-M krijg ik met puur vol vermogen op de compressor nooit hoger dan 5,5 kW elektrisch.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivTweak
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:11
michynt schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:18:
[...]

Hoe heb je dit precies gedaan? Een aantal mensen op dit forum proberen de flow variabel te maken (op basis van DeltaT), maar dat lukt niet, zelfs niet op de DeltaT instelling van de waterpomp. Als er ergens nog een andere instelling is die dit beïnvloed dan hoor ik het graag.
Ik sta perplex :( na een factory reset blijft de heat demand altijd "off" als ik em op circuit 1 zet. Ik heb al van alles geprobeerd zoals de controller (die als room thermostat gebruikt wordt, op 35 graden gezet maar hij blijft denken dat er geen demand is.
Dus ik kan helaas niet achterhalen wat ik precies gedaan heb om dus de flow variabel te krijgen anders dan de pomp op deltaT te zetten en circuit 1 gebruiken.

Ik ben dus nu maar weer op DHW bezig en zodra ik weer stabiel ben probeer ik nog wel een aantal keer want deze DHW modus is bij mij altijd 100% flow. ongeacht hoe de pomp ingesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:48
Hier is ook de afgelopen drie dagen de backup heater voor het eerst aangegaan vanwege de mist en daardoor de vele defrosts. De retourwater temperatuur kwam met 24 graden onder de Tmin van 25 graden uit. Wat vervelend is is dat de extra belasting (default stand 3 = +/- 3000 watt) bij de 2600 watt komt, waarmee de totale belasting op de groep bijna de 6 kW aantikt. Aangezien er ook een wasmachine op de groep zit kun je het resultaat bij een wasbeurt wel raden...

Wat jammer is is dat de CV ondersteuning (het is een hybride) niet werkt op de Tmin maar alleen op de buiten temperatuur (CV parallel support staat nu op -5 oC). De temperatuur is met de mist nu niet erg laag, en zonder mist is de CV support bij 0 graden ook niet nodig. Maar nu moet ik kiezen, ik heb de backup heater maar teruggeschroeft naar stand 1 en kijk even of de defrosts nog goed gaan. Tot nu toe zakt de retourwatertemperatuur tot 23 oC maar blijft het in huis warm. Mocht het fout gaan (bevriezen) dan zet ik de CV support tijdelijk op +2 oC om zo de backup heater niet te gebruiken.

Ik zou een app met meer slimme combinaties waarderen, het is elke keer weer een puzzel wat wel en niet werkt, en onder welke condities. Ben er toch elke week weer even mee bezig om het voor het weer in de periode in het jaar goed te krijgen. Ik ga er maar een Excel file voor aanleggen met settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:57

wmc

a.wijdeveld schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:39:
Hier is ook de afgelopen drie dagen de backup heater voor het eerst aangegaan vanwege de mist en daardoor de vele defrosts. De retourwater temperatuur kwam met 24 graden onder de Tmin van 25 graden uit. Wat vervelend is is dat de extra belasting (default stand 3 = +/- 3000 watt) bij de 2600 watt komt, waarmee de totale belasting op de groep bijna de 6 kW aantikt. Aangezien er ook een wasmachine op de groep zit kun je het resultaat bij een wasbeurt wel raden...
Interessant dat je een wasmachine erbij aan kunt sluiten. Ik heb zoweel voor mijn binnen unit als voor mijn buiten unit een 3x16A aansluiting (11kW warmtepomp). Ik twijfel al langer of dat echt nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-03 20:43
Dank kokpol voor de adviezen , ik ga nu eerst de instellingen laten controleren door de leverancier. Blijf het vreemd vinden dat op het moment de WP aanschakelt je altijd minimaal 5kw verbruik hebtAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/go6-X_7TebbZ0n8Usr8LHxMBbvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fGFxepKElnawcM1E8WDw49kG.png?f=fotoalbum_large

Alsof hij alleen op de weerstand werkt, heeft iemand anders nog verbruiks grafiekjes van de warmtepomp, lijkt me interessant dit eens te vergelijken

[ Voor 8% gewijzigd door karel_G_1981 op 21-01-2025 14:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 17:23
karel_G_1981 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:09:
Dank kokpol voor de adviezen , ik ga nu eerst de instellingen laten controleren door de leverancier. Blijf het vreemd vinden dat op het moment de WP aanschakelt je altijd minimaal 5kw verbruik hebt[Afbeelding]

Alsof hij alleen op de weerstand werkt, heeft iemand anders nog verbruiks grafiekjes van de warmtepomp, lijkt me interessant dit eens te vergelijken
Zoals al gezegd hier doet sowieso een backup element mee als die gelijk dit verbruik heeft, als het goed is zou dit ook in je WP display staan dat er een element mee doet. Mijn 11KW verbruikt ook vaak niet meer dan ~ 2600w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackmore87
  • Laatst online: 23-06 12:13
wmc schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Interessant dat je een wasmachine erbij aan kunt sluiten. Ik heb zoweel voor mijn binnen unit als voor mijn buiten unit een 3x16A aansluiting (11kW warmtepomp). Ik twijfel al langer of dat echt nodig is.
In de binnenunit zitten 3 elementen, als die aangaan is het wel nodig. ;)

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:50
DivTweak schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 06:40:
[...]

Ik sta perplex :( na een factory reset blijft de heat demand altijd "off" als ik em op circuit 1 zet. Ik heb al van alles geprobeerd zoals de controller (die als room thermostat gebruikt wordt, op 35 graden gezet maar hij blijft denken dat er geen demand is.
Dus ik kan helaas niet achterhalen wat ik precies gedaan heb om dus de flow variabel te krijgen anders dan de pomp op deltaT te zetten en circuit 1 gebruiken.

Ik ben dus nu maar weer op DHW bezig en zodra ik weer stabiel ben probeer ik nog wel een aantal keer want deze DHW modus is bij mij altijd 100% flow. ongeacht hoe de pomp ingesteld staat.
DHW zou toch voor een boiler moeten zijn. Ik snap dat hij dan op 100% gaat draaien, want die wil je zo snel mogelijk warm hebben.

We gaan verder zoeken 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmc

wmc

blackmore87 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:15:
[...]

In de binnenunit zitten 3 elementen, als die aangaan is het wel nodig. ;)
4 zelfs toch, als je de dhw verwarming meeneemt?

Hoe kan het dan dat de wasmachine op dezelfde groep zit aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
wmc schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 03:02:
[...]

4 zelfs toch, als je de dhw verwarming meeneemt?

Hoe kan het dan dat de wasmachine op dezelfde groep zit aangesloten?
Ik hoop dat die dezelfde fase bedoeld :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Apocalyps895 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:15:
[...]

Ik hoop dat die dezelfde fase bedoeld :)
Nee helaas, de hybride pomp is op de zolder groep aangesloten, en daar zit dus behalve de warmtepomp ook de wasmachine op. Vandaar de > 7,2 kW belasting op 1 groep met drie backup elementen aan. Wat niet meehelpt, op de rest van de fase (fase 1) zit ook de wasdroger, vaatwasser en keuken (waterkoker); op andere groepen maar toch. Ik ga kijken of ik een extra groep op een andere fase (2 of 3) kan trekken naar zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc

wmc

Ah duidelijk. Als ik de spec sheets goed lees is de maximale stroom van de 11 kW unit 14A, en de running current 3.2A. Het is me alleen niet duidelijk of die max current puur een inschakelstroom is, of dat dat voor langere tijd getrokken kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:49
Het is hier ook weer feest met 35kwh per dag gemiddeld. Vraag mij elke keer af of dat niet veel te hoog is voor de Hitachi.

90m2 woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5krRjqhKHIptvEJaOw1CCuw3mNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vMmBejWhFeJrJbUXYaLorElP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc

wmc

Ik heb hetzelfde verbruik met een vrijstaande woning van >200m2 en een 11 kW Yutaki

[ Voor 7% gewijzigd door wmc op 23-01-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
wmc schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:13:
Ik heb hetzelfde verbruik met een woning van >200m2 en een 11 kW Yutaki
Ja hier ook hetzelfde verbruik, maar komt nog door een flow probleem, heb een lagere flow op de 16groeps verdeler dan op mijn 8 groeps (van het voorhuis met monobloc), alles is het zelfde aangelegd. Bij het monobloc ~1.8m³/h en de yutaki 1.7...de Tr komt dus niet hoger dan 21 heel soms 22 dus met dit weer enorm verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DivTweak
STT_2022 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:46:
[...]

DHW zou toch voor een boiler moeten zijn. Ik snap dat hij dan op 100% gaat draaien, want die wil je zo snel mogelijk warm hebben.

We gaan verder zoeken 😁
pff eindelijk gevonden wat het probleem van de altijd "demand off" op C1.
Blijkt dat bij een factory reset met de wizard of advanced maakt niet uit er automatiswch een I/O Demand On/Off op Input #1 gezet wordt. Die overruled blijkbaar mijn controller die ook als thermostat dienst doet.

Nadat ik die input disablede ging mijn C1 weer draaien. yeee.

En de flow is ook weer variabel. Dat werkt dus blijkbaar alleen bij space heating (niet DHW).

Heb jij al eens een factory reset overwogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
Hier gister 30,2 kWh verbruik. Vrijstaande woning (140m2) uit 1900 en niet al te best na-geïsoleerd.

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
DivTweak schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:26:
[...]

pff eindelijk gevonden wat het probleem van de altijd "demand off" op C1.
Blijkt dat bij een factory reset met de wizard of advanced maakt niet uit er automatiswch een I/O Demand On/Off op Input #1 gezet wordt. Die overruled blijkbaar mijn controller die ook als thermostat dienst doet.

Nadat ik die input disablede ging mijn C1 weer draaien. yeee.

En de flow is ook weer variabel. Dat werkt dus blijkbaar alleen bij space heating (niet DHW).

Heb jij al eens een factory reset overwogen?
Heb al een paar keer een factory reset gedaan, maar blijft bij mij hetzelfde. Ook als de waterpomp draait zie ik in de display het pomp icoontje staan met een 1 en 3 er naast. Hoe is dat bij jou?
Heb jij ook de kleuren controller?
Je hebt de controller als thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
blackmore87 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:05:
Hier gister 30,2 kWh verbruik. Vrijstaande woning (140m2) uit 1900 en niet al te best na-geïsoleerd.
👍 en hoe deed hij het tijdens de mist dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
STT_2022 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:38:
[...]

👍 en hoe deed hij het tijdens de mist dagen?
Welke datum of data wil je weten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivTweak
STT_2022 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:17:
[...]

Heb al een paar keer een factory reset gedaan, maar blijft bij mij hetzelfde. Ook als de waterpomp draait zie ik in de display het pomp icoontje staan met een 1 en 3 er naast. Hoe is dat bij jou?
Heb jij ook de kleuren controller?
Je hebt de controller als thermostaat?
wat blijft bij jou het zelfde? Dat jouw pompsnelheid altijd op 100% staat ongeacht dat de pomp op dT staat?
In dat geval vermoed ik dat hij denkt dat jij meer dan 1 circuit hebt en gaat dan zijn in/outdoor epansion valve throtellen.
ik zelf heb er maar 1 circuit.
En de controller is idd ook de thermosstaat van zone 1 (de enige zone)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCLUM9siG1DS2x2mxVUagtEpbwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVXtVPRjiVlIRqAnxePrVPzb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivTweak
het heeft geduurd maar ik begrijp nu eindelijk waarom 1e lijn techincal support eerst roept "factory reset".

Alleen van een neutraal punt kan men effectief helpen meedenken.

Natuurlijk kan er ook altijd meegedacht worden met suggesties zonder dat men de precise instellingen kent.

Maar dat is dan uiteraard veel minder efficiënt.
niekovk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 00:17:

Heeft iemand hier dit ook wel eens gehad, of enig idee wat het zou kunnen zijn? [Afbeelding]
[Afbeelding]

[ Voor 5% gewijzigd door DivTweak op 24-01-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivTweak
blackmore87 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:23:
[...]

is het voor jou simpel om alle beschikbare data points per minuut vast te leggen? dat is wat ik geloof de enige echte manier is om appel met appels te vergelijken.

ik hoor graag hoe men daar over denkt,

!!!Sajant detail: !!!
Gas discharge pressure
lijkt te ontbreken als beschikbare informatie via modbus. Dit is wel beschikbaar via de controller.

Hitachi really did f up that one :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
blackmore87 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:23:
[...]

Maandag 20 januari bijvoorbeeld 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
DivTweak schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:15:
[...]

is het voor jou simpel om alle beschikbare data points per minuut vast te leggen? dat is wat ik geloof de enige echte manier is om appel met appels te vergelijken.

ik hoor graag hoe men daar over denkt,

!!!Sajant detail: !!!
Gas discharge pressure
lijkt te ontbreken als beschikbare informatie via modbus. Dit is wel beschikbaar via de controller.

Hitachi really did f up that one :(
Momenteel niet helaas. Uiteraard is het niet altijd vergelijkbaar maar het is wel leuk om enigszins te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
STT_2022 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:44:
[...]

Maandag 20 januari bijvoorbeeld 👍
31,9 kWh, bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
32.1 kWh. Hij had een beetje erg veel last van de mist en de defrosts 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
DivTweak schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:09:
[...]

wat blijft bij jou het zelfde? Dat jouw pompsnelheid altijd op 100% staat ongeacht dat de pomp op dT staat?
In dat geval vermoed ik dat hij denkt dat jij meer dan 1 circuit hebt en gaat dan zijn in/outdoor epansion valve throtellen.
ik zelf heb er maar 1 circuit.
En de controller is idd ook de thermosstaat van zone 1 (de enige zone)

[Afbeelding]
Hetzelfde blijft het debiet, ongeacht wat de buiten temperatuur is. Altijd rond de 850L/h. En ook pomp 1 en 3 altijd actief als hij aan staat en ik heb maar 1 pomp en 1 circuit.
Krijg bijna het idee dat er een firmware of software fout in deze versie Yutaki zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLMP-Pt3aqJM09QlrOxwhEne3tg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8H3hzMXyFVqPUppwKK2hPADu.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlujIBLVPLJN7BMJwIT9f_UVflQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pVPxcIaijjlsaq5lwznzkif.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb een paar weken geleden een software update gehad van Hitachi. Had klachten over de aanvoer temp en snel inschakelen elementen. De defrosts zijn gebleven maar ik heb wel het idee dat de unit beter zn temperatuur haalt. Bij mij is het debiet op 50% 1,44 en dat bljjft ook zo. De hitachimonteur heeft de pomp bij mij op constant gezet.
Ik weet niet hoe het precies zit maar ik moest van te voren eerst een foto maken van de buitenunit met het serienummer erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivTweak
Pos2007 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 05:39:
Ik heb een paar weken geleden een software update gehad van Hitachi. Had klachten over de aanvoer temp en snel inschakelen elementen. De defrosts zijn gebleven maar ik heb wel het idee dat de unit beter zn temperatuur haalt. Bij mij is het debiet op 50% 1,44 en dat bljjft ook zo. De hitachimonteur heeft de pomp bij mij op constant gezet.
Ik weet niet hoe het precies zit maar ik moest van te voren eerst een foto maken van de buitenunit met het serienummer erop.
welke software precies? van de controller of van de buitenunit? En van welke versie naar weloke versie ben jij gegaan?

Ik vroeg mij altijd al of of er firmware updates waren maar kon nergens iets vinden en de distributeur waar ik em gekocht had vertelde dat er niets was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Er werd mij verteld dat er een serie buitenunits was met een update. Hij heeft bij mij de laptop aan de binnenunit gehangen volgens mij maar ik ben er niet de hele tijd bijgeweest. Dus misschien is hij ook buiten geweest met de laptop. De installateur was er zelf ook bij dus ik ben weer naar mijn werk gegaan. Welke versie ik eerst had weet ik niet.

Er staat nu bij firmware controller H-0258 en bij firmware binnenunit H-0289, bedoel je dat?

De unit is bij mij in oktober 2023 geïnstalleerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Pos2007 op 25-01-2025 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivTweak
yes dat bedoelde ik.

Ik heb de Yutaki-M RASM3VNE uit 2016 (ik begreep dat dit de 2e versie van de yutaki is)
Dit is dus de monoblock en heeft dan ook alleen een buitendeel en zo een PC-ARFHE controllertje die ook als thermostat ingezet kan worden.

Ik lees via de controller;
Controller firmware H-0109
Indoor PCB firmware H-0094 (waarom hier indoor staat is mij een raadsel bij een monoblock)
en via modbus
(1095) Software PCB = 94
(1096) Software LCD = 109

Welke controller heb jij?
Pos2007 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:44:
Er werd mij verteld dat er een serie buitenunits was met een update. Hij heeft bij mij de laptop aan de binnenunit gehangen volgens mij maar ik ben er niet de hele tijd bijgeweest. Dus misschien is hij ook buiten geweest met de laptop. De installateur was er zelf ook bij dus ik ben weer naar mijn werk gegaan. Welke versie ik eerst had weet ik niet.

Er staat nu bij firmware controller H-0258 en bij firmware binnenunit H-0289, bedoel je dat?

De unit is bij mij in oktober 2023 geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Pos2007 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 05:39:
Als de monteur hem op 1.44 heeft gezet haalt hij 8kW, dus wss zijn max? Ook zal je een parallel buffervat dan hebben, neem ik aan.
Ik heb mijn “probleem” bij een installateur neergelegd en hoop dat zij iets met Hitachi kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Klopt ik heb een parallel buffervat van 50ltr en een 8kw 3fase split unit. De controller is de gekleurde versie, ik kan zo geen typenr vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Pos2007 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:44:
Klopt ik heb een parallel buffervat van 50ltr en een 8kw 3fase split unit. De controller is de gekleurde versie, ik kan zo geen typenr vinden.
Als je durft, zal je via het engineers menu de waterpomp op delta T kunnen zetten en dan eens kijken in de live view of de waterpomp zijn debiet variable aanpast naar het vermogen wat hij nodig heeft. Dus als de wp net aangaat zal het debiet hoger zijn dan naarmate hij dichter bij zijn delta T komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Er wasbgeen warmtevraag maar ik heb de warmtepomp even aangezet en de pomp op DeltaT. Hij was aannhet begin met 1.48 aan het pompen maar staat inmiddels op 2.04. De delta op het vat is ongeveer 5 graden. Opnde vloer is het 4 graden. Ik heb wel 2 radiatoren mee draaien. Volgens mij is 50% bij mij het laagst en is dit 1.44.
Op de aanvoer van de binnenunit zit een kraan, die draai ik als het koudet is op 1.3, de aanvoertemp is dan net wat hoger.

Hij heeft nu water van 31 graden gemaakt en staat met 120Hz/ 10A te draaien.

Ik heb met afsluiters op de retour van de verdeler mijn eigen zonesysteem gemaakt. Ik heb de woonkamer (7 groepen) apart en de bijkeuken, hal+toilet en berging ook apart. De badkamer en 1 slaapkamer hebben nu netatmo radiotorkranen. Ik wel er nog twee bij hebben voor de andere slaapkamers.

Als ik de slaapkamers en badkamer wil verwarmen stel ik nog handmatig een hogere aanvoer in en doe ook de 3 VVgroepen open, de woonkamer dus niet. Als de woonkamer vraag heeft doe ik de andere groepen dicht. Nu moet dat op 2 slaapkamers dus nog handmatig. De aanvoertemperatuur wordt vrij gemakkelijk gehaald, door de hogere retour denk ik. Met 37 aanvoer op de unit gaat er vanuit het vat 35 de aanvoerleidingen van het systeem in. Daarmee krijg ik het in de badkamer wel warm.

De pompsnelheid stond een tijdje op 2.06 en staat nu op 1.88. A is wel 11 nu. DeltaT van het vat ongeveer 4gr.

De tweede pomp staat nu op standje 3, die stond altijd op auto maar ik weet het debiet daarvan niet. Het is een OEG 512200060.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUXdVJpKuZ94Tfha-9aDmqKyjxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBLPl7yN4vGQEjbtNWGxs6x8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pry00Iy0um0yoLOXiXi4kiVRAPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/seNlPQP25dSWuwLJwWo8Nh5o.jpg?f=fotoalbum_large

De afsluiters op de retourleiding heb ik samengeknoopt met lasklemmen en de groepen zitten op een 4 voudige zigbee stekkerdoos die ik aan/uit kan zetten met home assistant. HA had ik al op een NAS draaien maar ik deed daar nooit wat mee, een zigbee stick was nog wel nodig. Netatmo draait ook in HA dus ik kan daar nu alles bedienen op twee slaapkamers na.

Unit stond net te ontdooiem, na het ontdooien pomp op 2.04. DeltaT vat is 3 graden. Pomp gaat nu naar 1.52. Hij gaat dus wel omhoog maar lager als 50% en 1.44 gaat het niet. Ik heb wel net de slaapkamers dicht gedaan.

De aanvoertemp van 31 is nu bijna weer gehaald en de pomp staat op 1.54.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INlGst7_MPdV0o0fzQ2lfQ8YIrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBpznhmiGOswVyWUKp3Z6Ew2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfbmwZcBxKz-41TAi72KghwUwpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opb1i9IwXWpaAInYuAnZe99j.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Pos2007 op 25-01-2025 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
@Pos2007 dank je wel voor je input. Ik wacht af waar de installateur en wellicht Hitachi mee gaat komen. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-06 08:34
Sinds een tijdje maar onze RAS3.0 Yutaki bij het starten van de defrost soms een piepend geluid. Alsof het ventiel wat gas dumpt om warmte in de buitenunit te krijgen een beetje resoneert. Op zich niet erg storend, maar hebben meer mensen dit? Kan het kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivTweak
Juistem. Dat is idd bijzonder dat de controller uitgaat van meer dan 1 water pomp.

Ik bied bij voorbaat al mijn excuses aan gezien ik niet helder heb wie zijn eigen installatie gedaan heeft en wie niet en wie wel/welke issues heeft en wie smooth sailing heeft.

Dus ik vraag maar gewoon :)

Sta jij open voor een factory reset en dan duidelijk maken in de wizard dat er toch maar echt 1 pomp is?
STT_2022 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:58:
[...]

Hetzelfde blijft het debiet, ongeacht wat de buiten temperatuur is. Altijd rond de 850L/h. En ook pomp 1 en 3 altijd actief als hij aan staat en ik heb maar 1 pomp en 1 circuit.
Krijg bijna het idee dat er een firmware of software fout in deze versie Yutaki zit.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivTweak
Ik bied bij voorbaat al mijn excuses aan gezien ik niet helder heb wie zijn eigen installatie gedaan heeft en wie niet en wie wel/welke issues heeft en wie smooth sailing heeft.

Ik ben nog niet bekend met het model die jij opnoemt. Is dit de juiste naamgeving?
tinus89 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:05:
Sinds een tijdje maar onze RAS3.0 Yutaki bij het starten van de defrost soms een piepend geluid. Alsof het ventiel wat gas dumpt om warmte in de buitenunit te krijgen een beetje resoneert. Op zich niet erg storend, maar hebben meer mensen dit? Kan het kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivTweak

Welke Yutaki heb jij dan en wat zijn jouw 'issues'?
STT_2022 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:46:
@Pos2007 dank je wel voor je input. Ik wacht af waar de installateur en wellicht Hitachi mee gaat komen. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus89
DivTweak schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:58:

Ik ben nog niet bekend met het model die jij opnoemt. Is dit de juiste naamgeving?
[...]
Zelf niet de installatie gedaan, maar een installatiebedrijf.
Excuus, het gaat om een Yutaki S Combi met 220L boilervat, geen buffervat. Volgens mij is het een RWD-3.0RW1E-220S, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DivTweak
Mijn ervaring met de RASM3VNE is dat het gemakkelijk te installeren is mits men de documentatie goed doorleest. Dit kan enigszins intimiderend zijn voor nieuwkomers maar is het wel waard.

Qua geluid kan deze 2016 line up model best wat van zich laten horen en lijkt mij daarom ook niet geschikt voor een installatie dicht bij een erf grens waar tegenwoordig scherpere DB eisen gelden als ik me niet vergis.

De betrouwbaarheid bij mij lijkt uitmuntend. Dat dappere apparaatje draait nog steeds met minimaal onderhoud na al die jaren.

Qua efficiëntie kan ik nog op terug komen. Ben nu weer aan een optimalisatie slag bezig namelijk en de data is nog niet compleet om iets zinnigs te kunnen roepen daarover.

Als ik het goed heb ben jij eigenlijk niet meer actief op jouw thread klopt dit? Wat is jouw status nu?
gijs1985 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:36:
Hallo allemaal,

Er zijn op dit forum enkele discussies over warmtepompen van o.a. Panasonic en LG.
Volgens mij is er nog niet een over de Hitachi Yutaki, daarom leek het mij wel interessant om deze te starten.

De Hitachi is namelijk een stukje goedkoper dan de LG's/Panasonics etc. En haalt erg hoge COP's (op papier dan). Aangezien ik van plan ben een Hitachi aan te schaffen, ben ik benieuwd naar de ervaringen van gebruikers van deze warmtepomp op dit forum (ik zie namelijk wel vaak hitachi-eigenaren voorbij komen in andere discussies).

Het zou vooral mooi zijn als bestaande eigenaren wat kunnen vertellen over het installatiegemak, betrouwbaarheid, geluid!, efficiëntie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivTweak
het grote pijn punt is de beperkte kennis van de distributeur voor de Benelux. Ik kocht em daar als trail voor mijn projecten.

Het ging alleen al snel sub optimaal waar over en weer misverstanden en wrijvingen ontstonden.

Ik had dus toen de uitrol van deze units op pauze gezet.

Maar mocht ik in contact komen met Hitachi HQ in Spanje en dat loopt goed. Dan lijkt voor mij de keuze duidelijk.

Ik zal dan een Yutaki installeren bij volgende projecten mits die modbus interface redelijk qua prijs wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DivTweak
yess nu ben ik er van overtuigd.

De 2016 yutaki-M modellen hebben een failing auto air purge valve.
Zojuist weer issues met de air purge procedure dus ik ben dan gaan kijken naar dat kreng.

En idd. Je moet er op rammen voordat die air purge ventiel dienst doet.

Wat mij het meest dwars zit is dat de distributeur blijkbaar al wist al die jaren geleden dat dit een zwak punt was. Telefonisch geen advies dus een service bezoek a veel te duur.

Die jonge kwam niet eens eerst onderzoeken maar begon gelijk te rammen op die ventiel. Als of hij wist wat het probleem was.

Dat vind ik echt een smet op de distributeur. Om op die manier zijn mensen aan het werk te houden.

Ik onderstreep dus nogmaals dat het belangrijk is om met Hitachi zelf in contact te komen. Anders gaat het minder efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivTweak
Aanvulling;

En gezien er maar 1 kanaal in de benelux is qua distributie. Maakt dit een sajant detail als men niet in contact kan komen met de engineers them self.

Van de ditribiteur liggen de verwachtingen veel te laag als het gaat om problem solving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivTweak
Wat de distributeur nog niet helder heeft, en ik vermoed dat ze mee kijken, is dat ik inmiddels alle recente documentatie ter beschikking heb.

Mij gaat het er om om te kunnen aantonen hoe bereidwillig men is en hoe de medewerking is.

Ik ben nog steeds bijster bij die matige medewerking vanuit de Benelux.

Ik denk echt dat Spanje is waar we zijn moeten met belangrijke vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Laatst online: 19-06 10:30
DivTweak schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:11:
yess nu ben ik er van overtuigd.

De 2016 yutaki-M modellen hebben een failing auto air purge valve.
Zojuist weer issues met de air purge procedure dus ik ben dan gaan kijken naar dat kreng.

En idd. Je moet er op rammen voordat die air purge ventiel dienst doet.

Wat mij het meest dwars zit is dat de distributeur blijkbaar al wist al die jaren geleden dat dit een zwak punt was. Telefonisch geen advies dus een service bezoek a veel te duur.

Die jonge kwam niet eens eerst onderzoeken maar begon gelijk te rammen op die ventiel. Als of hij wist wat het probleem was.

Dat vind ik echt een smet op de distributeur. Om op die manier zijn mensen aan het werk te houden.

Ik onderstreep dus nogmaals dat het belangrijk is om met Hitachi zelf in contact te komen. Anders gaat het minder efficiënt.
Bij mijn RASM-5NE van 2019 was dat rammen op de ontluchter al nodig toen hij gloednieuw was. :P Die heb ik gelijk vervangen voor een Flamco Flexvent.
Verder overigens 0 storingen sinds eind 2019 _/-\o_

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivTweak
yes in grote lijnen zijn die Yutaki's erg solide.

Ik ga aankomende zomer de boel eens helemaal uit elkaar halen maar verwacht eerlijk gezegd helemaal niets spannends.

Dat is overigens ook gelijk het moment waarop ik die beperkte flow waar ik last van heb ga onderzoeken. Ik denk dat het pas zin heeft om met efficiëntie data te komen nadat dat geregeld is.
Skipper-93 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:54:
[...]

Bij mijn RASM-5NE van 2019 was dat rammen op de ontluchter al nodig toen hij gloednieuw was. :P Die heb ik gelijk vervangen voor een Flamco Flexvent.
Verder overigens 0 storingen sinds eind 2019 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
DivTweak schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:37:
yes in grote lijnen zijn die Yutaki's erg solide.

Ik ga aankomende zomer de boel eens helemaal uit elkaar halen maar verwacht eerlijk gezegd helemaal niets spannends.

Dat is overigens ook gelijk het moment waarop ik die beperkte flow waar ik last van heb ga onderzoeken. Ik denk dat het pas zin heeft om met efficiëntie data te komen nadat dat geregeld is.

[...]
Bedoel je beperkte waterpomp-flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivTweak
idd. ik trek rond de 0.9 a 1m3/h op 100% terwijl die pomp veel meer aan zou moeten kunnen.

Ik ging er wellicht naief vanuit dat ik met een 25mm pijp voldoende zou hebben om frictie te minimaliseren voor de aan en afvoer. Of wellicht is de pomp toe aan een schoonmaak ronde na al die jaren :)

Ik vertrouw er op dat dit goed gaat komen overigens dus ik heb eigenlijk over het product zelf geen echte klachten.
Apocalyps895 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:49:
[...]

Bedoel je beperkte waterpomp-flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
DivTweak schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:23:
idd. ik trek rond de 0.9 a 1m3/h op 100% terwijl die pomp veel meer aan zou moeten kunnen.

Ik ging er wellicht naief vanuit dat ik met een 25mm pijp voldoende zou hebben om frictie te minimaliseren voor de aan en afvoer. Of wellicht is de pomp toe aan een schoonmaak ronde na al die jaren :)

Ik vertrouw er op dat dit goed gaat komen overigens dus ik heb eigenlijk over het product zelf geen echte klachten.

[...]
Ik heb ook een probleem met de flow van de Yutaki, meer details in deze post Apocalyps895 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Door de lage flow zie ik dus ook een lage Tr...bij mijn andere WP met hogere flow is de Tr ook echt hoger. Maar ik twijfel of dit nu door de verdeler komt of de Yutaki

Heb jij de dipswitch ECO stand van de waterpomp aanstaan? Mijn hypothese is dat deze stand, die ik nog aan heb, mogelijk zorgt voor lagere flow (maar wel energiebesparing) ik kan hier alleen niets over vinden en heb het nog niet uitgeprobeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DivTweak
Al geruime tijd heb ik die ECO dip switch niet aan meer. Maar het maakt volgens mijn data geen ene malle moer uit,

Waar ik me over frustreer is dat in de documentatie dit lijk te maken te hebben met de waterpomp terwijl aan de binnenkant van de behuizing van de (buiten) unit lijkt dit te maken hebben met de refrigirant.

En dan te bedenken dat de distributeur meent dat alle documentatie up to date is. wat een gemakzuchtige gasten zijn dat zeg.
Ik vind er op zich niets mis mee dat iedereen zijn geld moet verdienen en dus sta ik niet geheel negatief tegen kapitalisme. Maar deze solo distributeur maakt misbruik van zijn positie. Onkundig en betweterig gezien ze allesmacht hebben hier.
Apocalyps895 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:20:
[...]

Ik heb ook een probleem met de flow van de Yutaki, meer details in deze post Apocalyps895 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Door de lage flow zie ik dus ook een lage Tr...bij mijn andere WP met hogere flow is de Tr ook echt hoger. Maar ik twijfel of dit nu door de verdeler komt of de Yutaki

Heb jij de dipswitch ECO stand van de waterpomp aanstaan? Mijn hypothese is dat deze stand, die ik nog aan heb, mogelijk zorgt voor lagere flow (maar wel energiebesparing) ik kan hier alleen niets over vinden en heb het nog niet uitgeprobeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DivTweak
aanvulling;

hoe ik tegenwoordig kijk naar UFH balancing is niet meer kijken naar flow. Dan maakt het in princiepen ook niet meer uit naar hoeveel manifolds je hebt.

Dus per manifold balance ik op retour temp. Door aan die flow knopjes te draaien.
Zodra alle lijnen de zelfde retour temp hebben is het goed.

En dan vervolgens om alle retour temp gelijk te trekken per manifold kneip ik de afvoer per manifold.

Het zal wel weer tegen de regels zijn maar dit is wat gewoon prettig werkt.

Tegenwoordig is zo een infrarood camera add on voor je smartphone betaalbaar. En zeker als je vaker moet balancen is dit de investering waard.
Apocalyps895 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:20:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
DivTweak schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:56:
Al geruime tijd heb ik die ECO dip switch niet aan meer. Maar het maakt volgens mijn data geen ene malle moer uit,

Waar ik me over frustreer is dat in de documentatie dit lijk te maken te hebben met de waterpomp terwijl aan de binnenkant van de behuizing van de (buiten) unit lijkt dit te maken hebben met de refrigirant.

En dan te bedenken dat de distributeur meent dat alle documentatie up to date is. wat een gemakzuchtige gasten zijn dat zeg.
Ik vind er op zich niets mis mee dat iedereen zijn geld moet verdienen en dus sta ik niet geheel negatief tegen kapitalisme. Maar deze solo distributeur maakt misbruik van zijn positie. Onkundig en betweterig gezien ze allesmacht hebben hier.

[...]
Dan hoef ik ook niet te proberen wat de WP doet met ECO stand uit.

Overigens zit in mijn Yutaki een wilo RS15/7.5-iPWM1 waterpomp die max 3,3m³/h aan kan. Wat ik dus erg vreemd vind is dat die bij mij maar krap 1.7m³/h haalt en mijn Panasonic op een verdeler die half zo klein is al 1.8m³/h maar is lastig om te zeggen of dit nu echt de waterpomp is of toch ergens weerstand in de leidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivTweak
ik zou juist zeggen probeer het vooral die ECO dip switch. Het enige van belang is hoe het verschil waar te nemen?
Mocht de boel bij jouw in eens harder gaan draaien dan wordt het tijd om modellen en firmware versies te gaan vergelijken.
Apocalyps895 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:31:
[...]

Dan hoef ik ook niet te proberen wat de WP doet met ECO stand uit.

Overigens zit in mijn Yutaki een wilo RS15/7.5-iPWM1 waterpomp die max 3,3m³/h aan kan. Wat ik dus erg vreemd vind is dat die bij mij maar krap 1.7m³/h haalt en mijn Panasonic op een verdeler die half zo klein is al 1.8m³/h maar is lastig om te zeggen of dit nu echt de waterpomp is of toch ergens weerstand in de leidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
DivTweak schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:52:
ik zou juist zeggen probeer het vooral die ECO dip switch. Het enige van belang is hoe het verschil waar te nemen?
Mocht de boel bij jouw in eens harder gaan draaien dan wordt het tijd om modellen en firmware versies te gaan vergelijken.

[...]
Bijzonder is dat mijn DHW gewoon op 2,2m³/h loopt, lijkt er dus echt op dat het ergens in de leidingen of 3-wegklep? Kan zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivTweak
dus de pomp kan harder. dat staat nu vast. wellicht heeft die dip switch bij jouw model/firmware versie alleen invloed op de non DHW circuits.

Ik zou het maar gewoon proberen.

Afhankelijk hoe vaak jouw 3way valve draait vermoed ik overigens niet dat daar iets vreemds zit. maar met vermoedens komen we niet erg ver en is het nu een zaak van eliminatie/determinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
DivTweak schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:42:
dus de pomp kan harder. dat staat nu vast. wellicht heeft die dip switch bij jouw model/firmware versie alleen invloed op de non DHW circuits.

Ik zou het maar gewoon proberen.

Afhankelijk hoe vaak jouw 3way valve draait vermoed ik overigens niet dat daar iets vreemds zit. maar met vermoedens komen we niet erg ver en is het nu een zaak van eliminatie/determinatie.
Het filter heb ik al wel schoon gemaakt, zat ook nog wel wat troep in.

Zelfs wat kleine randjes van de flexbuis :X Dit had overigens geen invloed op de flow kwam ik achter...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_d4m8QOw1Nwujnyqb58D3y94TY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnLHLgOJhbjrnnjZvF4UtebD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Apocalyps895 op 29-01-2025 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DivTweak
yes die filter slipt idd redelijk vaak vol. Althans in mijn geval maar dat is normaal en dus niet iets om bezorgd over te zijn. Er zijn ook mensen die juist het medium zo 'schoon' mogelijk willen houden maar die tijd en zin heb ik niet :(

En idd nog nooit gehad dat dit invloed had op de flow. fijn om te horen dat dat bij jou ook zo is.

Let er overigens wel op dat bij dip switch wijzigingen je eerst de power moet pullen. Anders snapt ie het niet :) zal met de u-boot/linux procedure (of iets dergelijks) te maken hebben.
Apocalyps895 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:26:
[...]

Het filter heb ik al wel schoon gemaakt, zat ook nog wel wat troep in.

Zelfs wat kleine randjes van de flexbuis :X Dit had overigens geen invloed op de flow kwam ik achter...

[Afbeelding]

[ Voor 9% gewijzigd door DivTweak op 29-01-2025 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinus89
tinus89 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:05:
Niemand die hier een antwoord op heeft? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STT_2022
tinus89 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:54:
[...]

Ik heb dit ook. Had begrepen dat het wat met de aansturing van het ventiel te maken had. Deze gaat in stapjes en wellicht dat hij dan nog net iets te klein staat. Was een redelijk normaal verschijnsel had ik begrepen. Het precieze verhaal is me ontschoten omdat het erg aannemelijk klonk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leon-
tinus89 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:54:
[...]

Heb ik ook 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeGer
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21-06 20:33
Hallo,

Ik heb dit forum gebruikt om mijn Hitachi warmtepomp beter leren kennen. Zoals bij vele van jullie moet je het toch zelf doen aangezien de installateur het niet weet of geen tijd aan wil besteden de installatie zo efficiënt mogelijk in te regelen.

Ik heb een Yutaka S5 splitunit 14KW met 220m2 vloerverwarming. In serie met de vloerverwarming hangt een buffervat (100L). Natuurlijk ook een warmwaterboiler van 270L voor het tapwater. Ik heb ook een netatmo thermostaat aangeschaft ipv de Hitachi thermostaat (met een hysterese van 1graad). Ik vind het echt onnozel om een heel huis 1,2 graden warmer te moeten stoken. Absoluut niet efficiënt voor mij. Met de Netatmo (instelbare hysterese) werkt het comfortabel. Dus bedankt voor de tips hier op het forum.

Ik heb ondervonden dat om de warmtepomp efficiënt te laten draaien de flow erg belangrijk is!
De warmtewisselaar in de binnenunit werkt het efficiëntst als de flow laag is. Wat natuurlijk logisch is. Bij mij staat deze nu op constant 50%. De delta T instelling werkt inderdaad niet met een serie buffervat omdat de temperatuur maar heel langzaam stijgt (lage flow) door het volume wat opgewarmd moet worden. Erg jammer. Bij het verwarmen van tapwater werkt dit wel prima want dan zit deze buffer er niet tussen.

Hoe lager de snelheid (flow) door deze warmtewisselaar hoe lager het vermogen wat er gevraagd wordt. Is de flow hoog dan is er veel energie nodig (van de buitenunit) om de toevoertemperatuur te krijgen met als gevolg dat dat veel KWH gaat kosten.
Doordat er meer energie/vermogen nodig is om de Ta te bereiken met een hoge flow gaat de buitenunit eerder/sneller dichtvriezen met als gevolg nog meer energie/vermogen nodig om de Ta te bereiken. Of de Ta wordt niet eens meer bereikt. De flow laag zetten voorkomt dit ook.

Bij mij heb ik met dit weertype (+-0graden) elke 45 minuten een defrost maar de buitenunit bevriest minder snel (of niet) dus vraagt minder energie/vermogen. Door een lagere flow in te stellen wordt er ook minder snel een extra verwarmingselement ingeschakeld om Ta te bereiken heb ik de ervaring.

Ik heb lang een constante stooklijn gehad op 29 graden maar merkte dat als het onder 0 graden komt het huis niet opwarmt dus heb toch weer een variabele stooklijn met een minimum van 29 graden. (tot 35 graden) Met deze instelling draai ik nu rond de 3Ampere/59HZ. Komt de temperatuur boven de 7 graden dan haal ik vaak minimum vermogen 1Ampere/31Hz. Met de stooklijn op minimum 29 graden krijg ik geen last van pendelen.

Het nadeel van een lage flow is de afgifte met de vloerverwarming heb ik in dit forum gelezen.
Wellicht zijn er andere ervaringen en meer nadelen van een lage flow maar voor diegene die zo zuinig mogelijk willen verwarmen werkt dit denk ik.

Graag zou ik nog experimenteren zonder buffervat ertussen en lage flow, maar dan moet er fysiek een bypass tussen gezet gaan worden. Dan werkt de deltaT instelling voor ruimteverwarming waarschijnlijk wel zoals de bedoeling is en kan ik de temperatuur van de Ta veel hoger zetten zonder veel vermogen er in te hoeven pompen. Iemand hier al ervaringen mee?

Dit zijn puur mijn eigen ervaringen met het experimenteren met deze warmtepomp. Ofdat het klopt of werkt moet je natuurlijk zelf uitvinden ;)

Alle feedback is welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Leuk om je verhaal te lezen JeGer. Met buffervat ben je wat beperkt, en moet je eigenlijk wel de flow in de warmtepomp en je vloerverwarming matchen voor een stabiel systeem. Teveel verlagen geeft een grote delta T. Voordeel van een wat hogere flow is dat je delta T in je vloerverwarming niet teveel afneemt en je met een lage T kan blijven stoken (ik zit nu nog op 26 graden in / en 23 uit voor 180 m2 vloerverwarming met 1,8 kw opname en zonder back-up heater). Klopt dat ik de Ta niet haal door deze flow (1.6 m3/uur), maar door nachtverlaging te gebruiken kun je het hoge verbruik bij 'volle bak' temperen. Runs zijn nu iets meer dan 12 uur met de beruchte 45 min defrosts ertussendoor.

Met je eens dat deze warmtepomp net wat te weinig controle biedt en soms wat contra intuitief is qua inregelen en optimalisatie. Of je dit met een lage flow bereikt is iets om per situatie te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:22
JeGer schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:42:
Hallo,

Ik heb dit forum gebruikt om mijn Hitachi warmtepomp beter leren kennen. Zoals bij vele van jullie moet je het toch zelf doen aangezien de installateur het niet weet of geen tijd aan wil besteden de installatie zo efficiënt mogelijk in te regelen.

Ik heb een Yutaka S5 splitunit 14KW met 220m2 vloerverwarming. In serie met de vloerverwarming hangt een buffervat (100L). Natuurlijk ook een warmwaterboiler van 270L voor het tapwater. Ik heb ook een netatmo thermostaat aangeschaft ipv de Hitachi thermostaat (met een hysterese van 1graad). Ik vind het echt onnozel om een heel huis 1,2 graden warmer te moeten stoken. Absoluut niet efficiënt voor mij. Met de Netatmo (instelbare hysterese) werkt het comfortabel. Dus bedankt voor de tips hier op het forum.

Ik heb ondervonden dat om de warmtepomp efficiënt te laten draaien de flow erg belangrijk is!
De warmtewisselaar in de binnenunit werkt het efficiëntst als de flow laag is. Wat natuurlijk logisch is. Bij mij staat deze nu op constant 50%. De delta T instelling werkt inderdaad niet met een serie buffervat omdat de temperatuur maar heel langzaam stijgt (lage flow) door het volume wat opgewarmd moet worden. Erg jammer. Bij het verwarmen van tapwater werkt dit wel prima want dan zit deze buffer er niet tussen.

Hoe lager de snelheid (flow) door deze warmtewisselaar hoe lager het vermogen wat er gevraagd wordt. Is de flow hoog dan is er veel energie nodig (van de buitenunit) om de toevoertemperatuur te krijgen met als gevolg dat dat veel KWH gaat kosten.
Doordat er meer energie/vermogen nodig is om de Ta te bereiken met een hoge flow gaat de buitenunit eerder/sneller dichtvriezen met als gevolg nog meer energie/vermogen nodig om de Ta te bereiken. Of de Ta wordt niet eens meer bereikt. De flow laag zetten voorkomt dit ook.

Bij mij heb ik met dit weertype (+-0graden) elke 45 minuten een defrost maar de buitenunit bevriest minder snel (of niet) dus vraagt minder energie/vermogen. Door een lagere flow in te stellen wordt er ook minder snel een extra verwarmingselement ingeschakeld om Ta te bereiken heb ik de ervaring.

Ik heb lang een constante stooklijn gehad op 29 graden maar merkte dat als het onder 0 graden komt het huis niet opwarmt dus heb toch weer een variabele stooklijn met een minimum van 29 graden. (tot 35 graden) Met deze instelling draai ik nu rond de 3Ampere/59HZ. Komt de temperatuur boven de 7 graden dan haal ik vaak minimum vermogen 1Ampere/31Hz. Met de stooklijn op minimum 29 graden krijg ik geen last van pendelen.

Het nadeel van een lage flow is de afgifte met de vloerverwarming heb ik in dit forum gelezen.
Wellicht zijn er andere ervaringen en meer nadelen van een lage flow maar voor diegene die zo zuinig mogelijk willen verwarmen werkt dit denk ik.

Graag zou ik nog experimenteren zonder buffervat ertussen en lage flow, maar dan moet er fysiek een bypass tussen gezet gaan worden. Dan werkt de deltaT instelling voor ruimteverwarming waarschijnlijk wel zoals de bedoeling is en kan ik de temperatuur van de Ta veel hoger zetten zonder veel vermogen er in te hoeven pompen. Iemand hier al ervaringen mee?

Dit zijn puur mijn eigen ervaringen met het experimenteren met deze warmtepomp. Ofdat het klopt of werkt moet je natuurlijk zelf uitvinden ;)

Alle feedback is welkom!
Goed dat je dit hebt uitgezocht. Ook erg fijn dat de Netatmo thermostaat bevalt. Dat is zeker iets voor anderen als ze het comfort willen verhogen.

Eigenlijk voor alle warmtepompen geldt (dat is namelijk gebaseerd op natuurkunde) hoe lager de aanvoertemperatuur hoe zuiniger de wp draait. Over het algemeen geldt: Hoe hoger de flow -> hoe hoger de gemiddelde verwarmings temperatuur -> hoe lager de aanvoertemperatuur kan.

In jouw situatie leidt de lagere lagere flow waarschijnlijk voor een lager verbruik omdat je warmtepomp naar alle waarschijnlijkheid wat te groot is (bij hogere temperaturen). Hierdoor kan het verlagen van de flow soms voor minder gebruik zorgen.

Je hebt neem ik aan ook al geprobeerd om de flow maximaal te zetten en de aanvoertemperatuur drastisch te verminderen (26 graden)? Dat zou in theorie tot een lager verbruik moeten leiden, maar soms wijkt de theorie af van de praktijk (helemaal met Hitachi warmtepompen;))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeGer
@ kokpol en a.wijdeveld

Jullie slaan beide de spijker op de kop. Het probleem wat ik dan krijg is: pendelen.

Door de lage aanvoer temp en hoge flow loopt de temp snel naar elkaar toe en wordt de delta T te klein.
Proefondervindelijk heb ik bij een minimum temperatuur van 29 graden geen last van pendelen, ook niet als het wat warmer weer wordt.

Blijft toch erg compromissen sluiten bij dit systeem helaas.

En krijg je bij een Ta van 26 graden het huis warm? Ik ga het zeker nog een keer proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.wijdeveld
JeGer, ligt natuurlijk een beetje aan je warmteverlies en afgiftecapaciteit van je vloerverwarming. Met een delta T van 5 - 6 graden krijg ik het daggemiddeld warm (ik kan hierdoor ook goed koelen, een Ta van 16 graden in de zomer is eigenlijk altijd wel boven het dauwpunt en is voldoende voor een temperatuur van 22 graden).

Zie de temp variatie over de afgelopen dagen bij een Ta van 26 graden. De 1 graad hysterese van de thermostaat is goed te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_OILybMVhGeaJdY5auJ6CLCH4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lNZ35NzXiFChF6tZJJghoMog.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Voor de volledigheid, zo ziet mijn dagrun er momenteel uit, +/- 12 uur met een opname van gemiddeld 1,8 kW voor de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mKQjZJJaFv7Fioi4O6ZFgZjMgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ynaY3FNS4qKbW5uZsuuXcRUL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeGer
a.wijdeveld, bedankt voor de duidelijke info. Ik ben nu aan het testen met een Ta van 26 graden en een constante flow van 90%. Wat bij mij neerkomt op 2.08 m3/h. Als ik de flow op 100% zet gaat de pomp geluid geven wat ik niet wil. Vooralsnog gaat dat voorspoedig en loopt prima zonder pendelen met ook gemiddeld 1.8 Kw voor de warmtepomp. Vergelijkbaar dus met het vermogen van mijn eerdere test flow 50% (1,1 m3/h) met Ta 29 graden.
Maar een hogere flow is beter om de massa op te warmen begrijp ik. Ben nu aan het proberen het huis te verwarmen van 20gr naar 20,5gr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apocalyps895
Door velen op tweakers is het al gezegd; flow is het belangrijkste. Je wil een hoge flow voor een goede warmte afgifte.

Eerder had ik ook al is vermeld dat mijn Panasonic monobloc wel een goede flow haalt en hier zie ik dan ook terug dat mijn Tr hoog is en uiteindelijk mijn Delta-T klein. Dus de vloer wordt ook echt warm en de WP verbruikt niet veel.

Mijn Yutaki heeft een enorm slechte flow en hier zie ik dat mijn Tr nooit hoger dan 21 wordt. Hierbij inmiddels ondervonden dat een lage flow met hogere Ta minder goed werkt dan de flow op 100% en de Ta op 26. (Als een maximale flow zorgt voor pendel gedrag kan je altijd de Ta nog wat verhogen om te zorgen dat de WP zn vermogen kwijt kan). Ik ga in het voorjaar eerst is alle koppelingen vervangen om te kijken of dit de flow kan verbeteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Apocalyps895 op 04-02-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeGer
Deze nacht het huis verwarmd van 20,2gr 21:00h naar 20,5gr (7:00). Buitentemperatuur 2gr, Ta 26gr, Tr 22gr, flow 2,08 m3/h. Zie foto van homewizard vanaf 0:00h De piek is het verwarmen van het tapwater. Deze grafiek is de totaalstroom. Dus minus standby verbruik van het huis wat ongeveer 350w/h is. Lijkt me best prima toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5O7X15Y7YdXj06QDvo-EDexpxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mddGpgqdbmDQMwJ0iPOAuk4X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
JeGer schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:47:
Deze nacht het huis verwarmd van 20,2gr 21:00h naar 20,5gr (7:00). Buitentemperatuur 2gr, Ta 26gr, Tr 22gr, flow 2,08 m3/h. Zie foto van homewizard vanaf 0:00h De piek is het verwarmen van het tapwater. Deze grafiek is de totaalstroom. Dus minus standby verbruik van het huis wat ongeveer 350w/h is. Lijkt me best prima toch?
[Afbeelding]
Is dit de flow van je WP over het buffervat of over je VVW? Naar mijn mening ook een te lage Tr, als je van 2100 tot 0700 stookt moet die echt wel meer dan 0,3°c kunnen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Dus netto 16,2 - 3,5 (10 x 0,35) = 12,7 kW voor 24 uur? Nu is je reeks wat kort om ook de buffercapaciteit van je huis in te kunnen schatten, als je het over een week doet (mits de temperatuur niet teveel varieert) heb je wat meer zekerheid.

Maar netjes, ik zit op 12 uur x 1,7 kW/uur = 20,4 kW gemiddeld per dag over de afgelopen week (was eerder in de week iets kouder) bij binnen 20,5 graden (gemiddeld), het huis = 200 m2 waarvan 180 m2 met hoge dichtheid vloerverwarming (en verder isolatie klasse A en vrijstaand). Ook hier Ta 26 graden en Tr 23 graden, flow dus 2x 1,6 m3/uur (WP en VVW) en parallel buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeGer
Apocalyps895 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:33:
[...]

Is dit de flow van je WP over het buffervat of over je VVW? Naar mijn mening ook een te lage Tr, als je van 2100 tot 0700 stookt moet die echt wel meer dan 0,3°c kunnen verwarmen.
Dit is de flow over het buffervat en VVW. Het buffervat staat in serie. (retourleiding). Ik heb alleen de waterpomp in de binnenunit. De Tr is inderdaad van 21gr naar 22gr gegaan wat niet zoveel is maar ik denk dat daar de defrosts om de 45 min een belangrijke oorzaak in zijn denk jij niet? Het buffervat zal wel noodzakelijk zijn maar gaat wel ten kosten van de efficiëntie, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeGer
a.wijdeveld schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:46:
Dus netto 16,2 - 3,5 (10 x 0,35) = 12,7 kW voor 24 uur? Nu is je reeks wat kort om ook de buffercapaciteit van je huis in te kunnen schatten, als je het over een week doet (mits de temperatuur niet teveel varieert) heb je wat meer zekerheid.

Maar netjes, ik zit op 12 uur x 1,7 kW/uur = 20,4 kW gemiddeld per dag over de afgelopen week (was eerder in de week iets kouder) bij binnen 20,5 graden (gemiddeld), het huis = 200 m2 waarvan 180 m2 met hoge dichtheid vloerverwarming (en verder isolatie klasse A en vrijstaand). Ook hier Ta 26 graden en Tr 23 graden, flow dus 2x 1,6 m3/uur (WP en VVW) en parallel buffervat.
Bij mij staat het buffervat in serie. Maar ook klasse a en vrijstaand. Wel veel glas in huis wat stiekem wel wat nadelig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Sorry, buffervat bekeken en het is in serie, de CV (hybride) staat parallel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
JeGer schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:09:
[...]

Dit is de flow over het buffervat en VVW. Het buffervat staat in serie. (retourleiding). Ik heb alleen de waterpomp in de binnenunit. De Tr is inderdaad van 21gr naar 22gr gegaan wat niet zoveel is maar ik denk dat daar de defrosts om de 45 min een belangrijke oorzaak in zijn denk jij niet? Het buffervat zal wel noodzakelijk zijn maar gaat wel ten kosten van de efficiëntie, vind ik.
Ik las dat je 220m² vvw hebt ik snap dan je buffervat niet? Je hebt genoeg inhoud in al die leidingen zodat er genoeg warmte afgifte kan plaats vinden en ook zoals veel vaker hier op het forum aangehaald draait een WP het mooiste zonder al die dingen er tussen.

Wat is de reden geweest dat ze die er tussen geplaatst hebben omdat je zegt dat die noodzakelijk is? (Ik denk niet dat de defrosts de oorzaak zijn van een lage Tr als de WP al even loopt en je vloer op temperatuur is, zal een defrost niet op eenkeer je hele vloer zo snel afkoelen, anders zou die omgekeerd ook zo snel op temperatuur moeten komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Ook hier een verplicht 50 l buffervat wat overbodig is (ik heb betonkern activering, dus de warmtebuffer is gigantisch). Heeft denk ik te maken met schaarste aan monteurs de afgelopen jaren en zo min mogelijk gedoe na installatie. Een buffer kan in een systeem met minder eigen capaciteit net dat zetje geven om door de defrosts te komen waardoor er minder storingen zijn. En een beoordeling op het niveau van buffercapaciteit per woning is net weer een stap verder en risicovoller voor de installateur. Je ziet dit ook in de push naar monoblocks, geen stek monteur nodig en zeker als een wat hogere Ta gekozen wordt makkelijker te integreren in een bestaande woning. Denk er wel over de buffer eruit te halen. Nu de flow over de WP en VVW beide goed zijn is het vooral de extra pomp die energie kost (+/- 12 uur per dag draaien met 35 watt = 0,4 kWatt), maar omdat er verder weinig mee mis is laat ik het toch nog maar even zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeGer
@acopolyps:
Ik verwacht dat die buffer er tussen zit om op zeker te spelen. Dit is schijnbaar zo berekend in de ontwerpfase van mijn systeem. Ik heb wel 5 verschillende zones met eigen thermostaat. Dus als deze allemaal op “vraag uit” staan wordt het circuit een stuk kleiner en zal zodanig meteen dicht lopen. De buffer vangt dit dan op en voorkomt pendelen is mijn mening. Wellicht als ik alle zones “open” laat staan is de buffer niet nodig. (wat ik misschien wel liever zou doen)

Eigenlijk zou ik willen hebben dat het net zo werkte als het verwarmen van de boiler. deltaT 5 graden en het water dat steeds warmer de VVW in gaat. Dan is het huis zo warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander veendam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21-06 20:56
a.wijdeveld schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:46:

@ a wijdeveld

Ik zit met mijn 8 kw op exact hetzelfde verbruik afgelopen week. Heb echter geen buffervat in mijn systeem. Verder ook vrijstaand (2023) 200 m2 vv en zelfde Ta en Tr. Dus grappig om te lezen dat het vrijwel identiek is.

Nu lees ik hier wel eens berichten over terug moduleren naar 40 hertz of nog lager. Maar dat heb ik bij mijn systeem nog nooit gezien. Draait altijd op 120 hertz en zakt misschien eens naar 80 na verloop van tijd, maar dat is het dan ook wel.

Ben benieuwd naar jouw ervaring hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
Met de vele defrosts zie ik nu ook weinig terugmoduleren van de WP. Als je van de defrosts af bent begint het spelletje tussen Ta, flow en pendelen. Dan moduleert de WP wel terug (ik stuur op vermogen, maar 1000 watt zou rond de 50 hertz moeten zijn). Nadeel is dan dat er ook regelmatig een thermo-off plaatsvindt door het kleine verschil tussen Ta en Tr. Een voorbeeld met koelen waarin door de WP gemoduleerd wordt (zie ook de figuur in de post):
a.wijdeveld schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:12:
Lagere flow = stabieler.

Wat er met een wat hogere flow gebeurd is dat de retourtemperatuur van het water te koud is. Dan heb je dus een te kleine delta t en gaat de warmtepomp pendelen. Door een lagere flow verlaag je weliswaar de afgifte efficiëntie, maar heb je netto per run een grotere totaal afgifte en voorkom je pendelen. Ook vandaag, met zo'n 25 graden niet extreem heet, maakt de pomp een paar uurtjes een mooie run met terugregulering van 2400 tot 1000 watt met maar 1 stop. Ik heb de aanvoer temp op 14 graden staan, gaat hier goed (alles gietvloer).

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
sander veendam schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:02:
[...]

@ a wijdeveld

Ik zit met mijn 8 kw op exact hetzelfde verbruik afgelopen week. Heb echter geen buffervat in mijn systeem. Verder ook vrijstaand (2023) 200 m2 vv en zelfde Ta en Tr. Dus grappig om te lezen dat het vrijwel identiek is.

Nu lees ik hier wel eens berichten over terug moduleren naar 40 hertz of nog lager. Maar dat heb ik bij mijn systeem nog nooit gezien. Draait altijd op 120 hertz en zakt misschien eens naar 80 na verloop van tijd, maar dat is het dan ook wel.

Ben benieuwd naar jouw ervaring hierin?
Ik heb een 11 kW en 140m2 verwarmde ruimte, deels vvw en deels Jaga's, matig na-geïsoleerd door vorige bewoners, 140 kWh verbruik vorige week. Deze week tot nu toe 77 kWh. Hierin zit ook het dagelijks opwarmen van mijn boilervat (500L), dit kost dagelijks ook zo'n 3 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
JeGer schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:22:
@acopolyps:
Ik verwacht dat die buffer er tussen zit om op zeker te spelen. Dit is schijnbaar zo berekend in de ontwerpfase van mijn systeem. Ik heb wel 5 verschillende zones met eigen thermostaat. Dus als deze allemaal op “vraag uit” staan wordt het circuit een stuk kleiner en zal zodanig meteen dicht lopen. De buffer vangt dit dan op en voorkomt pendelen is mijn mening. Wellicht als ik alle zones “open” laat staan is de buffer niet nodig. (wat ik misschien wel liever zou doen)

Eigenlijk zou ik willen hebben dat het net zo werkte als het verwarmen van de boiler. deltaT 5 graden en het water dat steeds warmer de VVW in gaat. Dan is het huis zo warm.
Ja buffervat eruit en zoneregeling dmv flow instellen per groep op vvw verdeler is dan beter, ik denk dat het dan allemaal wat beter gaat indien je Tr ook wat beter wordt. Vooral als je nu toch al geen gebruik maakt van de verschillende thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
a.wijdeveld schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:31:
Met de vele defrosts zie ik nu ook weinig terugmoduleren van de WP. Als je van de defrosts af bent begint het spelletje tussen Ta, flow en pendelen. Dan moduleert de WP wel terug (ik stuur op vermogen, maar 1000 watt zou rond de 50 hertz moeten zijn). Nadeel is dan dat er ook regelmatig een thermo-off plaatsvindt door het kleine verschil tussen Ta en Tr. Een voorbeeld met koelen waarin door de WP gemoduleerd wordt (zie ook de figuur in de post):

[...]
Na een defrost begint mijn WP op 50Hz en bouwt dat langzaam op tot het punt dat de BU dicht zit. Vooral met Ta van 26 vallen de defrosts wel mee. Je zou ook heel raar met points kunnen werken om je Ta omhoog te laten gaan indien de buiten temp hoger wordt. Hiermee voorkom je dan pendel gedrag en kan je de flow op 100% laten. Ik heb zonder buffer nooit problemen met pendelen, ik heb bewust een dikke massa gemaakt met de vloer voor de vvw en alles is 18x2 buis van de vvw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.wijdeveld
@Apocalyps895, ik kan me hier nog een aantal posts herinneren over omgekeerd rampen met de Ta setting en de buiten temperatuur (dus Ta omhoog als het warmer wordt). Zou mij veel handwerk schelen per seizoen, maar in mijn versie van de software kan dit niet. Is dit veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeGer
@acopolyps:

Hoe stel jij dat dan in? Ik kan alleen instellen met punten stooklijn dat de Ta lager wordt naarmate de buitentemperatuur hoger wordt. (omgekeerde stooklijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeGer
a.wijdeveld schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:14:
@Apocalyps895, ik kan me hier nog een aantal posts herinneren over omgekeerd rampen met de Ta setting en de buiten temperatuur (dus Ta omhoog als het warmer wordt). Zou mij veel handwerk schelen per seizoen, maar in mijn versie van de software kan dit niet. Is dit veranderd?
Dit zou voor mij ook werken denk ik. Op zich loopt de WP nu best mooi, ook al verwarmd hij niet hard, het huis blijft wel op temperatuur met acceptabel vermogensverbruik en een looptijd van 10 uur met dit weer. Maar ik ben er zeker van dat als het warmer wordt buiten, de Tr wel harder oploopt en gaat pendelen. Een goede oplossing zou zijn dat de Ta dan hoger wordt om de delta T te handhaven. Kwa energie zal dat ook wel kunnen aangezien de WP minder moeite heeft zijn Ta te halen. Hopelijk heeft Acopalyps een oplossing?

Is dit met alle merken warmtepompen het geval of zijn deze problemen om de pomp af goed stellen vooral met Hitachi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STT_2022
@JeGer is dit niet waar de meesten hier tegenaan lopen. Lijkt mij bij een correct functionerend systeem dat de flow laag is bij warmer weer (meer tijd om warmte af te geven) en bij kouder weer de flow omhoog gaat (omdat er dan al meer warmte afgifte plaats vindt).
Dit zou in theorie worden gedaan dmv de delta T instelling, maar helaas werkt die niet flekkeloos bij Hitachi.
De compressor die draait wel harder of zachter naar gelang het bereiken van de set temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeGer
Ik ben eigenlijk benieuwd naar wat die software update gedaan heeft. Ik las pas een bericht dat er iemand een software update gehad heeft. Ik heb firmware H-0258 (controller) en H-0222 (PCB binnenunit). Is daar meer bekend over? Misschien zitten daar verbeteringen in wat betreft instellingen. Heeft iemand daar informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Ik zie dat als ik de waterpomp op 50% zet dat hij toch hoger gaat. Zal de aansturing toch anders werken dan we denken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJaZMmtNolgSI-DTh-v2EbXNJvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WoRapkiu0T5zcnbLlaXkbZ35.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUg28jTspTS233lLp5omvJr5Aic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYTSIw4MV5RNIbrIZBS890kx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
STT_2022 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:20:
Ik zie dat als ik de waterpomp op 50% zet dat hij toch hoger gaat. Zal de aansturing toch anders werken dan we denken?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zal die dit niet doen om de minimale flow te halen? Afhankelijk van je model moet je een minimale flow hebben omdat je anders een foutmelding krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander veendam
STT_2022 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:20:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
@STT_2022

Dit was mij ook al eens opgevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
sander veendam schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:56:
[...]

@STT_2022

Dit was mij ook al eens opgevallen.
Is dat niet omdat hij minimaal 0.8m3 moet rondpompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STT_2022
Leon- schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:47:
[...]

Is dat niet omdat hij minimaal 0.8m3 moet rondpompen?
Zal kunnen, maar min flow volgens specs is 0.6m3.

Denk dat de waterpomp druk gestuurd is. Lijkt wel dat hij een vaste tegendruk wil hebben en daarop gaat hij aansturen.

• STT_2022
Iemand de laatste week nog mooie of vreemde dingen gezien?

Ondanks de lage luchtvochtigheid blijft hij om de 45 min een defrost geven. Wel had ik dat de nachtverlaging weer lager kon ivm overshoot van de set temperatuur.

Lijkt wel of de 8kW die ik heb veel te ruim bemeten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander veendam
STT_2022 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:37:
Iemand de laatste week nog mooie of vreemde dingen gezien?

Ondanks de lage luchtvochtigheid blijft hij om de 45 min een defrost geven. Wel had ik dat de nachtverlaging weer lager kon ivm overshoot van de set temperatuur.

Lijkt wel of de 8kW die ik heb veel te ruim bemeten is.
Hier ook defrost defrost defrost.
Ik heb de afgelopen vorst periode gebruikt om weer wat andere instellingen te proberen. Hier in Groningen is het best koud geweest!
Had de 8 kw als volgt lopen:

Nachtverlaging 50% 24/7

Waterpomp constant 70% (volgens mijn bevindingen/situatie de juiste stand; redelijke flow en set temperatuur wordt eerder gehaald, waardoor eerder op minder vermogen. Tis een beetje schipperen tussen deze 2.

Ta 26 constant

Thermostaat woonkamer 21.5

Hiermee deed de warmtepomp 2 runs a 8 uur per 24 uur.

De vloer voelde dus nooit koud aan wat bij 1 run wel eens het geval is.

Verbruik was ca 22 kwh per 24 uur. Dit lijkt mij toch dikke prima.
Wij hebben een hsb woning en het valt me wel op dat ivm het ontbreken van massa in de muren de ruimte temperatuur wel vrij snel 2 graden zakt. Dat zal met traditionele bouw minder zijn.

Vrijstaand hsb woning 2023
200 m2 vvw

Ben, ter vergelijking en voor zover er iets te vergelijken valt, benieuwd naar jullie instellingen / verbruik met de vorst.
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste