Hallo,
Ik heb dit forum gebruikt om mijn Hitachi warmtepomp beter leren kennen. Zoals bij vele van jullie moet je het toch zelf doen aangezien de installateur het niet weet of geen tijd aan wil besteden de installatie zo efficiënt mogelijk in te regelen.
Ik heb een Yutaka S5 splitunit 14KW met 220m2 vloerverwarming. In serie met de vloerverwarming hangt een buffervat (100L). Natuurlijk ook een warmwaterboiler van 270L voor het tapwater. Ik heb ook een netatmo thermostaat aangeschaft ipv de Hitachi thermostaat (met een hysterese van 1graad). Ik vind het echt onnozel om een heel huis 1,2 graden warmer te moeten stoken. Absoluut niet efficiënt voor mij. Met de Netatmo (instelbare hysterese) werkt het comfortabel. Dus bedankt voor de tips hier op het forum.
Ik heb ondervonden dat om de warmtepomp efficiënt te laten draaien de flow erg belangrijk is!
De warmtewisselaar in de binnenunit werkt het efficiëntst als de flow laag is. Wat natuurlijk logisch is. Bij mij staat deze nu op constant 50%. De delta T instelling werkt inderdaad niet met een serie buffervat omdat de temperatuur maar heel langzaam stijgt (lage flow) door het volume wat opgewarmd moet worden. Erg jammer. Bij het verwarmen van tapwater werkt dit wel prima want dan zit deze buffer er niet tussen.
Hoe lager de snelheid (flow) door deze warmtewisselaar hoe lager het vermogen wat er gevraagd wordt. Is de flow hoog dan is er veel energie nodig (van de buitenunit) om de toevoertemperatuur te krijgen met als gevolg dat dat veel KWH gaat kosten.
Doordat er meer energie/vermogen nodig is om de Ta te bereiken met een hoge flow gaat de buitenunit eerder/sneller dichtvriezen met als gevolg nog meer energie/vermogen nodig om de Ta te bereiken. Of de Ta wordt niet eens meer bereikt. De flow laag zetten voorkomt dit ook.
Bij mij heb ik met dit weertype (+-0graden) elke 45 minuten een defrost maar de buitenunit bevriest minder snel (of niet) dus vraagt minder energie/vermogen. Door een lagere flow in te stellen wordt er ook minder snel een extra verwarmingselement ingeschakeld om Ta te bereiken heb ik de ervaring.
Ik heb lang een constante stooklijn gehad op 29 graden maar merkte dat als het onder 0 graden komt het huis niet opwarmt dus heb toch weer een variabele stooklijn met een minimum van 29 graden. (tot 35 graden) Met deze instelling draai ik nu rond de 3Ampere/59HZ. Komt de temperatuur boven de 7 graden dan haal ik vaak minimum vermogen 1Ampere/31Hz. Met de stooklijn op minimum 29 graden krijg ik geen last van pendelen.
Het nadeel van een lage flow is de afgifte met de vloerverwarming heb ik in dit forum gelezen.
Wellicht zijn er andere ervaringen en meer nadelen van een lage flow maar voor diegene die zo zuinig mogelijk willen verwarmen werkt dit denk ik.
Graag zou ik nog experimenteren zonder buffervat ertussen en lage flow, maar dan moet er fysiek een bypass tussen gezet gaan worden. Dan werkt de deltaT instelling voor ruimteverwarming waarschijnlijk wel zoals de bedoeling is en kan ik de temperatuur van de Ta veel hoger zetten zonder veel vermogen er in te hoeven pompen. Iemand hier al ervaringen mee?
Dit zijn puur mijn eigen ervaringen met het experimenteren met deze warmtepomp. Ofdat het klopt of werkt moet je natuurlijk zelf uitvinden
Alle feedback is welkom!