Beste tweakers,
Ik dacht dat ik helemaal blij was met mijn systeem, totdat ik vanmorgen beneden kwam en ontdekte dat de ingestelde temperatuur een halve graad was gezakt op de ruimte thermostaat in de woonkamer. Deze staat ingesteld op 21.5 met hysteresis van 0.2 (dus verwarmen tussen 21.3 en 21.7) dit werkt met de metatmo thermostaat normaal gesproken prima.
Wij hebben een nieuwbouw woning 2023
192 m2, perfect geïsoleerd.
Hitachi yutaki s combi met 220 ltr sww vat.
Alleen vloerverwarming hoh 10 cm 18x2.0 buis
Zie foto's voor binnen en buiten unit.
Beneden verdieping verdeler met 10 groepen. Bovenverdieping verdeler met 9 groepen. Boven heb ik de flowmeters op ca 0.5 ltr/minuut staan, zodat hier ook een beetje warmte afgifte is.
Wat ik mij afvraag; ruimtetemperatuur was gisteravond 21.5 (was ook ingesteld op thermostaat, dus prima) vanmorgen temperatuur gezakt tot 21.1 terwijl wp dus wel aangegaan is op 21.3.
Ik had in de stooklijn een ta van 28 graden. Wat achteraf misschien te laag is gezien de buiten temperatuur, hoge luchtvochtigheid en de vele d-frosts. Daarom vanmorgen stooklijn verhoogd. Zie foto's.
Wat mij nu opvalt is dat de ta niet gehaald wordt. Hoelang duurt dit bij jullie?
Ik had de bedrijfsconfiguratie op delta t staan, waarbij er een flow was van 0,9 m3/u
Deze heb ik nu maar eens op constant gezet 75%. Nu een flow van 1.2 m3/u
Het gevolg hiervan is dat de ta ofwel delta t maar 3 is... setpoint staat op 31, maar warmtepomp haalt maar een ta van 26. Draait op max vermogen.
Help! Wat gaat er hier niet goed??
Bedankt alvast voor jullie expertise!!