Leiding diameter en flow bij warmtepompen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Topicstarter
Ingegeven door de huidige prijzen heb ik een ‘oud’ projectje weer leven ingeblazen: het plaatsen van een warmtepomp teneinde een gasloos huis te krijgen.

Waar ik nog mee zit is de diameter van het leidingwerk. En dan met name naar de vloerverwarming oo de beneden etage.
Hoe kun je de benodigde leiding diameter voor de aanvoer bepalen?
Ik ben niet erg bekend met Delta T: hoe werkt dit en wat beïnvloedt deze waarde? Hoe bepaal en bereken je welke Delta T vereist is om een efficiënte oplossing te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 14:42
Ja, daar is een mooi berekening voor.
Gaat er om dat de stroomsnelheid in de leiding niet te hoog wordt, en daarmee ook de weerstand.
Er staat hier een rekentool: https://www.hout-cv.eu/berekenen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
@brambo dat is om de diameter van de vloerverwarming zelf te berekenen, niet de leidingen ernaartoe.
@buzzlightyear de weerstand neemt af met r⁴ dus een 2x zo dikke leiding kan 16x zo veel water transporteren.
Delta T is hierbij niet relevant, wat je wilt weten is hoeveel parallelle leidingen van welke diameter er gevoed moeten worden.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Nu online

buzzlightyear

Topicstarter
hoeveel parallelle leidingen van welke diameter er gevoed moeten worden.
Hiermee bedoel je neem ik aan het aantal aftakkingen vanaf de hoofdleiding?

Het exact aantal aftakkingen zou ik moeten bekijken maar stel dat dit vier is met allen een diameter van 15 mm en aan het eind aansluiting op vloerverwarming verdeler van 22 mm: is hier dan een ‘formule’ voor om de optimale aanvoer diameter te bepalen?
De hoofdleiding is 22 mm cv staal en ik hoopte eigenlijk dat dit voldoende zou zijn… een grotere diameter zou nogal wat breekwerk met zich meebrengen.

Kortom: ik worstel met het leidingwerk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
Juup schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:40:
@brambo dat is om de diameter van de vloerverwarming zelf te berekenen, niet de leidingen ernaartoe.
[...]
Nee, is bedoelt voor alle leidingen.
En heel toevallig is diameter berekenen voor vloerverwarming precies hetzelfde als alle andere systemen van verwarmen.

Delta T heeft behoorlijk veel invloed op diameter van de leiding.
Hoe lager het temperatuurverschil, hoe groter de hoeveelheid water die er moet stromen.
Door een leiding wil je eigenlijk een maximale doorstroming van 1,2 meter per seconde.
Als je dit tool die ik stuurde gebruikt, merk je dat er +- 7kW door een 22mm leiding kan bij een delta T van 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
brambo123 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:47:
Delta T heeft behoorlijk veel invloed op diameter van de leiding.
Nee, niet voor de leidingen naar de vloerverwarming toe.
buzzlightyear schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:46:
Hiermee bedoel je neem ik aan het aantal aftakkingen vanaf de hoofdleiding?

Het exact aantal aftakkingen zou ik moeten bekijken maar stel dat dit vier is met allen een diameter van 15 mm en aan het eind aansluiting op vloerverwarming verdeler van 22 mm: is hier dan een ‘formule’ voor om de optimale aanvoer diameter te bepalen?
De hoofdleiding is 22 mm cv staal en ik hoopte eigenlijk dat dit voldoende zou zijn… een grotere diameter zou nogal wat breekwerk met zich meebrengen.

Kortom: ik worstel met het leidingwerk..
Ik neem aan dat je nu een werkende (gas-)installatie hebt?
Als je de leidingen flink langer gaat maken moet je een grotere diameter hebben (voor de nieuwe stukken), zo niet dan lekker op 22mm laten

[ Voor 64% gewijzigd door Juup op 25-02-2022 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Nu online

buzzlightyear

Topicstarter
Juup schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:08:
[...]
Als je de leidingen flink langer gaat maken moet je een grotere diameter hebben (voor de nieuwe stukken), zo niet dan lekker op 22mm laten
Er is inderdaad nu een werkende HR CV installatie en leidingen worden niet langer. Lastig onderwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
[...]

Nee, niet voor de leidingen naar de vloerverwarming toe.
En kun je toevallig onderbouwen waarom? Anders doe ik al jaren iets verkeerd op mijn werk namelijk.
Vloerverwarming is net als alle andere soorten verwarming, alleen zul je bij vloerverwarming kiezen voor een lage Delta T dan bij bijvoorbeeld een radiator.
Met vloerverwarming heb je meestal Delta T tussen 4 en 8 graden zonder menger, met menger natuurlijk veel hoger.
Met 4 graden verschil kun je maar 5.5kW door 22mm leiding persen, met 8 graden al 11kW.
Dat noem ik toch wel een behoorlijk verschil.
Op mijn werk doen we soms Delta T van 40 graden (met menger natuurlijk), mooi 50kW door 22mm leiding :9

Bij een warmtepomp zou ik uitgaan van Delta T van 5, met een max van 7 graden.
[...]
Voor de volledigheid: hoe langer de leiding, hoe hoger de wrijvingsweerstand/drukverlies. En hoe hoger de snelheid van het water, hoe meer druk je nodig hebt om dat te compenseren.
Vermogen zou er dan nog wel door kunnen, maar pomp heeft niet genoeg kracht.
Grotere leiding = lagere wrijvingsweerstand, of anders een zwaardere pomp.
buzzlightyear schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:37:
[...]

Er is inderdaad nu een werkende HR CV installatie en leidingen worden niet langer. Lastig onderwerp.
Hoeveel m² vloerverwarming praten we over, en eventueel hoeveel vermogen heeft/krijgt de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Nu online

buzzlightyear

Topicstarter
Aantal vierkante meters vloerverwarming is circa 50. Het is gedimensioneerd als bijverwarming maar de laatste drie jaar hebben we de convectorput uit (compleet afgedekt) en er zijn verder geen radiatoren aanwezig. Met CV ingesteld op 50 graden is het behaaglijk warm, uiteraard is de invoer temperatuur van de vloerverwarming begrenst op ca. 35 graden.
In de rest van het huis hebben we heel incidenteel een radiator aan en die verwarmen prima, duurt alleen wat langer.

Capaciteit warmtepomp heb ik momenteel op 7 Kw berekend

[ Voor 5% gewijzigd door buzzlightyear op 25-02-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
brambo123 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:38:
En kun je toevallig onderbouwen waarom? Anders doe ik al jaren iets verkeerd op mijn werk namelijk.
Vloerverwarming is net als alle andere soorten verwarming, alleen zul je bij vloerverwarming kiezen voor een lage Delta T dan bij bijvoorbeeld een radiator.
Ik denk dat we wel ongeveer hetzelfde bedoelen/denken hoor.
Het gaat mij puur op leidingen naar de (vloer)verwarmingen/radiatoren toe.
Bij die leidingen hoef je alleen te dimensioneren op "genoeg flow voor alle radiatoren + vloerverwarmingen".
De Delta T bekijk je per radiator en per vloerverwarmingscircuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:38
@ts: dat is makkelijk dan, want je kunt met vloerverwarming max 80-100W/m2 aan vermogen afgeven. je kunt dus ook maar max 5kW in je vloer proppen, dat kan prima door een 22mm stalen buis aangevoerd worden.

je hebt dan zo'n 14 a 15 L/min nodig bij delta-T van 5. dat lukt wel door een 22mm buis ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Fr33z op 25-02-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
buzzlightyear schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:09:
Aantal vierkante meters vloerverwarming is circa 50. Het is gedimensioneerd als bijverwarming maar de laatste drie jaar hebben we de convectorput uit (compleet afgedekt) en er zijn verder geen radiatoren aanwezig. Met CV ingesteld op 50 graden is het behaaglijk warm, uiteraard is de invoer temperatuur van de vloerverwarming begrenst op ca. 35 graden.
In de rest van het huis hebben we heel incidenteel een radiator aan en die verwarmen prima, duurt alleen wat langer.

Capaciteit warmtepomp heb ik momenteel op 7 Kw berekend
Zeker als het gedimensioneerd is als bijverwarming ga je naar max +- 100W per m².
50m² * 100W = 5000W / 5kW
Normaalgesproken Delta T van 5, geeft de rekentool netjes 22mm met 0.84 m/s aan, keurig.

De volle 7kW wordt wel iets krap met Delta T van 5, maar als de pomp het dan niet meer trekt gaat Delta T gewoon iets omhoog.
Als het buiten goed vriest gaat vermogen van warmtepomp toch ook vaak naar beneden, zal richting 5kW gaan dan.
Juup schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:23:
[...]

Ik denk dat we wel ongeveer hetzelfde bedoelen/denken hoor.
Het gaat mij puur op leidingen naar de (vloer)verwarmingen/radiatoren toe.
Bij die leidingen hoef je alleen te dimensioneren op "genoeg flow voor alle radiatoren + vloerverwarmingen".
De Delta T bekijk je per radiator en per vloerverwarmingscircuit.
Gemiddelde Delta T van alles gezamenlijk == Delta T bij warmtebron.
En de Delta T wil je ook nog eens bij alle verbruikers hetzelfde hebben als je alles goed ingeregeld hebt.
Een warmtebron wil het liefst een Delta T van 5, al is 7 ook geen ramp.
Vermogen van warmtebron weet je, en bij een warmtepomp ook welke Delta T je het liefste hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Nu online

buzzlightyear

Topicstarter
Dank je wel voor de info. Delta T is me nog niet helemaal duidelijk hoe die bepaald wordt, ik ga het vanavond nog eens bestuderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Uit ervaring (>1000 pompen geplaatst, waarvan 20% gasloos, afgelopen 9 jaar) kan ik je vertellen dat 22mm dunwandige leidingen met 50 m² vloerverwarming goed gaan werken. Natuurlijk geen mengpomp ertussen, maar dat wist je al.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Nu online

buzzlightyear

Topicstarter
SunshineCompany schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:26:
Uit ervaring (>1000 pompen geplaatst, waarvan 20% gasloos, afgelopen 9 jaar) kan ik je vertellen dat 22mm dunwandige leidingen met 50 m² vloerverwarming goed gaan werken. Natuurlijk geen mengpomp ertussen, maar dat wist je al.
Warmtepomp draait hier al sinds augustus ‘22. Maak gebruik van het aanwezige 22 mm CV systeem en ging prima, ook op de koude dagen.
Pagina: 1