Haha ja; was ontzettend smerig. Probleem weer opgelostkokpol schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:01:
[...]
Ja dat kan zeker. Als je hem echt goed wilt schoonmaken zou ik die zeker losmaken, je kunt eventueel een waterpomptang gebruiken.
Zat er veel vuil in het filter? Je ziet dat er meestal de eerste maanden veel vuil in komt
Is het ingewikkeld om een aparte ringleiding te maken ( los van het huis) om in de zomermaanden een klein zwembad warm te houden. De zomertijd staat hij toch stil en met de dynamische prijzen zit daar denk ik wel wat in. Volgens mij zit er een aparte zwembadstand op de controller.
lijkt mij geen enkel probleem, en er zit toch ook een aparte stand op voor een zwembadZorki schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:09:
Is het ingewikkeld om een aparte ringleiding te maken ( los van het huis) om in de zomermaanden een klein zwembad warm te houden. De zomertijd staat hij toch stil en met de dynamische prijzen zit daar denk ik wel wat in. Volgens mij zit er een aparte zwembadstand op de controller.
Hallo allen,
Onze 8kW Hitachi Yutaki werkt in de winter heel prima, mogelijk wel wat overcapaciteit. Tot het overdag niet meer boven 0graden celcius komt kan ik hem prima op 50% nachtverlaging draaien (24/7).
We krijgen dan mooie lange runs, maar een paar keer per dag.
Sinds het weer warm is gebruiken we de WP ook om te koelen. Het valt dan op dat de runs slechts enkele minuten lang zijn. Dit is ook te zien aan het verbruik:
:strip_exif()/f/image/mT7xureeOlAIewCcpMz3tpcF.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast valt het op dat bij de leidingen naar het buitendeel heel duidelijk het stromen van vloeistof te horen is. Dit stopt elke paar minuten, terwijl de pomp van de waterzijde doorloopt. Ik ben er 100% zeker van dat het geen lucht in de waterzijde is. Is dit normaal?
Zijn er ideeen om de prestatie te verbeteren zodanig dat de runs wat langer worden?
Ter info: afgiftesysteem VVW 16mm HoH 10cm, 2 verdiepingen:
65m2 zandcementvloer beganegrond
55m2 magnesietvloer (verdieping)
2 verdelers, waterzijdig ingeregeld op retourtemperatuur (in verwarmingsmodus)
Onze 8kW Hitachi Yutaki werkt in de winter heel prima, mogelijk wel wat overcapaciteit. Tot het overdag niet meer boven 0graden celcius komt kan ik hem prima op 50% nachtverlaging draaien (24/7).
Sinds het weer warm is gebruiken we de WP ook om te koelen. Het valt dan op dat de runs slechts enkele minuten lang zijn. Dit is ook te zien aan het verbruik:
:strip_exif()/f/image/mT7xureeOlAIewCcpMz3tpcF.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast valt het op dat bij de leidingen naar het buitendeel heel duidelijk het stromen van vloeistof te horen is. Dit stopt elke paar minuten, terwijl de pomp van de waterzijde doorloopt. Ik ben er 100% zeker van dat het geen lucht in de waterzijde is. Is dit normaal?
Zijn er ideeen om de prestatie te verbeteren zodanig dat de runs wat langer worden?
[ Voor 8% gewijzigd door tinus89 op 26-06-2024 14:26 ]
Het belangrijkste om te weten is dat koelen met een warmtepomp efficiënter gaat dan verwarmen, hierdoor heb je een hoger minimum vermogen wat je kwijt moet kunnen.tinus89 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:22:
Hallo allen,
[Afbeelding]
Daarvoor dien je het liefst zo veel mogelijk groepen open te hebben, let daarbij op dat je de badkamer waarschijnlijk niet wilt koelen.
Bovenstaande kan het grootste verschil maken. Daarbij is het handig om de delta T op 3 graden te zetten, daardoor krijg je ook meer afgifte (let op dat de waterpomp daardoor harder gaat pompen en eventueel iets meer geluid kan maken).
Op welke aanvoertemperatuur heb je hem staan? Voor niet condenseren koelen is 18 graden wel de max. Als je deze lager zet los je zeer waarschijnlijk het pendelen op maar heb je kans op condensatie (en een natte vloer)
Alle groepen (behalve de badkamer) staan open, maar de bijkeuken en hal niet volledig, deze zal ik verder open zetten.kokpol schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:00:
[...]
Het belangrijkste om te weten is dat koelen met een warmtepomp efficiënter gaat dan verwarmen, hierdoor heb je een hoger minimum vermogen wat je kwijt moet kunnen.
Daarvoor dien je het liefst zo veel mogelijk groepen open te hebben, let daarbij op dat je de badkamer waarschijnlijk niet wilt koelen.
Bovenstaande kan het grootste verschil maken. Daarbij is het handig om de delta T op 3 graden te zetten, daardoor krijg je ook meer afgifte (let op dat de waterpomp daardoor harder gaat pompen en eventueel iets meer geluid kan maken).
Op welke aanvoertemperatuur heb je hem staan? Voor niet condenseren koelen is 18 graden wel de max. Als je deze lager zet los je zeer waarschijnlijk het pendelen op maar heb je kans op condensatie (en een natte vloer)
De minimale aanvoer staat op dit moment al op 16 graden, maar we hebben geen last van condensatie op de aanvoerleiding.
Waar zet ik die delta T op 3 graden? Ik heb het gehele menu doorgezocht, maar kan het niet vinden.
Overigens staat er voor koelen een stooklijn in (Ta 16 graden bij 31 graden, Ta 20 graden bij 24 graden) en staan compensatiefactoren uit, klopt dat?
Hoe heb jij de flow van de binnenunit verlaagd? Die staat bij mij op delta T dacht ik. Kan je verklaren waardoor het verlagen van de flow het pendelen stopt (je verkleint je afgiftevermogen en toch wordt hij stabieler?)a.wijdeveld schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:13:
Zelfde pendelgedrag. Ik heb de flow van 1,8 naar 1,1 m3/h verlaagd (stand 1van de externe pomp, 50% op de Hitachi binnen unit) en alle groepen open. Nu is de run mooi lang en met 24 graden heerlijk koel.
[Afbeelding]
Lagere flow = stabieler.
Wat er met een wat hogere flow gebeurd is dat de retourtemperatuur van het water te koud is. Dan heb je dus een te kleine delta t en gaat de warmtepomp pendelen. Door een lagere flow verlaag je weliswaar de afgifte efficiëntie, maar heb je netto per run een grotere totaal afgifte en voorkom je pendelen. Ook vandaag, met zo'n 25 graden niet extreem heet, maakt de pomp een paar uurtjes een mooie run met terugregulering van 2400 tot 1000 watt met maar 1 stop. Ik heb de aanvoer temp op 14 graden staan, gaat hier goed (alles gietvloer).
Wat er met een wat hogere flow gebeurd is dat de retourtemperatuur van het water te koud is. Dan heb je dus een te kleine delta t en gaat de warmtepomp pendelen. Door een lagere flow verlaag je weliswaar de afgifte efficiëntie, maar heb je netto per run een grotere totaal afgifte en voorkom je pendelen. Ook vandaag, met zo'n 25 graden niet extreem heet, maakt de pomp een paar uurtjes een mooie run met terugregulering van 2400 tot 1000 watt met maar 1 stop. Ik heb de aanvoer temp op 14 graden staan, gaat hier goed (alles gietvloer).
/f/image/Hti70pEr7vSuwJqxB60isLiu.png?f=fotoalbum_large)
Dit ben ik ook van plan, is het jou gelukt om dit aan te sturen?wmc schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:32:
[...]
Dat had ik inderdaad ook in gedachte. Het is me echter niet duidelijk wat voor gedrag je dan kunt afdwingen van de warmtepomp. Wat dingen die ik zou willen doen bij een overschot aan zonneenergie:
- Tapwater opwarmen
- Een hogere setpoint temperatuur voor de thermostaat
- Aansturen van de legionella run
- Wisselen tussen eco en comfort modus
Nee, ik ben niet verder gekomen dan het idee. Met het salderen nog actief heeft het ook geen prioriteit voor mij.
In dit topic is de algemene gedachte dat met de Netatmo thermostaat niet gekoeld kan worden. Dit is tot op zekere hoogte waar, echter het is mogelijk het systeem te foppen. Aangezien de thermostaat de pomp alleen aan of uit zet, moet hij dus denken dat hij aan moet. Als je de gevraagde temperatuur hoger zet dan de daadwerkelijke temperatuur zal de thermostaat de warmtepomp aan zetten. Als de warmtepomp vervolgens op koelen staat (met een vaste stooklijn), zal hij gewoon gaan koelen. De grootste beperking hier is dat deze truck een instabiele regelaar maakt (positieve feedbacklus), echter omdat het koelen zo traag gaat en je zelf alsnog de gevraagde temperatuur hoger of lager kunt zetten, is het mogelijk zelf de regelaar te spelen.
Dat is een screenshot van een heel duidelijkere handleiding dan ik heb, heb je daar een link naartoe?
EDIT:
Gevonden! https://documentation.hit...l/regeltechniek/pc-arfh2e
[ Voor 8% gewijzigd door SkyFlyer op 15-08-2024 10:08 ]
Dat kan, maar hier staat de warmtepomp zelfs met deze warme dagen maar een uur of 6-8 te koelen (en zoals je ziet met een keurige modulatie naar beneden), en met een hoge set temp blijft ie doorlopen. Door de truck van een hogere temperatuur in te stellen krijg je een omgekeerde modulatie, hoe meer je koelt hoe harder de warmtepomp gaat werken. Het kan allemaal en je kunt er ook een scriptje bij maken, maar voor koelen doet de originele thermostaat het eigenlijk beter dan bij verwarmen.wmc schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:24:
In dit topic is de algemene gedachte dat met de Netatmo thermostaat niet gekoeld kan worden. Dit is tot op zekere hoogte waar, echter het is mogelijk het systeem te foppen. Aangezien de thermostaat de pomp alleen aan of uit zet, moet hij dus denken dat hij aan moet. Als je de gevraagde temperatuur hoger zet dan de daadwerkelijke temperatuur zal de thermostaat de warmtepomp aan zetten. Als de warmtepomp vervolgens op koelen staat (met een vaste stooklijn), zal hij gewoon gaan koelen. De grootste beperking hier is dat deze truck een instabiele regelaar maakt (positieve feedbacklus), echter omdat het koelen zo traag gaat en je zelf alsnog de gevraagde temperatuur hoger of lager kunt zetten, is het mogelijk zelf de regelaar te spelen.
Mee eens dat voor koelen de normale thermostaat beter werkt, echter als je de Netatmo thermostaat al hebt geplaatst is het de enige optie om koelen nog enigszins aan het werk te krijgen.
Voor degene die (net als ik) als met de Hitachi ATW-MBS-02 modbus interface werken;a.wijdeveld schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:33:
Ben benieuwd, misschien samen met de modbus gateway? https://www.manualslib.co...-Atw-Mbs-02.html?page=145 .Dacht dat dat alleen voor het uitlezen was.
Ik gebruik deze al een aantal jaren om de (in mijn geval split unit) uit te lezen. Het lukte mij echter nooit om aan te sturen, dat is mij vandaag eindelijk gelukt. De oplossing is verbazend simpel.
Systeem configuratie > algemene opties > centrale bediening > besturingstype op "volledig" zetten.
Vervolgens kan ik alle parameters netjes via ModBus aansturen...
/f/image/67mobtqjbjgpBW2kupTBj3iy.png?f=fotoalbum_large)
Iemand al eens het electrisch verwarmingselement moeten vervangen van de boiler? Lijkt erop dat deze is doorgeroest, kortsluiting geeft en nu ook lekt.
Iemand ervaring hiermee?
Iemand ervaring hiermee?
Bij mij is hij onder garantie vervangen omdat de thermische beveiliging te vroeg activeerde waardoor de legionellarun niet afgemaakt werd. Niet heel erg ingewikkeld voor wat ik zag, maar bij mij kon hij vervangen worden zonder de boiler leeg te halen. Als hij lekt zal bij jou de operatie dus iets anders verlopen.STT_2022 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:55:
Iemand al eens het electrisch verwarmingselement moeten vervangen van de boiler? Lijkt erop dat deze is doorgeroest, kortsluiting geeft en nu ook lekt.
Iemand ervaring hiermee?
Hebben de binnenunits van Hitachi ook een filter (water) die je moet schoonmaken? Weet iemand van jullie dat?
Ja, die zat bij mij in het voorjaar verstopt. Vrij eenvoudig los te draaien en schoon te maken.blackmore87 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:32:
Hebben de binnenunits van Hitachi ook een filter (water) die je moet schoonmaken? Weet iemand van jullie dat?
Korte vraag: In mijn 300L Hitachi boiler zit een verwarmingselement. Deze heb ik er destijds als optie bij besteld. Ik heb begrepen dat deze ook gebruikt wordt voor de legionella runs. Het element is bij mijn niet aangesloten. De monteur vertelde dat ze dit 'nooit doen'. De kabel ligt dan ook los in de binnenunit. Mijn systeem heeft nog nooit een legionella run gedaan. Ik heb het TW nu ingesteld staan op 55 graden. In de zomer periode komt hij hier vrij makkelijk aan. In de koudere periode ben ik weer voornemens het TW terug te zetten naar 50 graden.
Zijn er meer hier waar nooit een legionella run gedaan wordt? Misschien is het ook niet nodig omdat er toch veel flow in zit? Wij zitten met 4 personen in het huishouden.
Zijn er meer hier waar nooit een legionella run gedaan wordt? Misschien is het ook niet nodig omdat er toch veel flow in zit? Wij zitten met 4 personen in het huishouden.
1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN
Ik heb de boiler op 47 graden staan, dat is genoeg water voor een gezin van vier. Eén keer per week voer ik een legionalla-run uit. Over de noodzaak kan je discuseren (is in dit topic ook al vaak voorbij gekomen). Ik heb gekozen voor `better safe than sorry`, die paar kw per week maakt mij niet zoveel uit.leandres schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:29:
Korte vraag: In mijn 300L Hitachi boiler zit een verwarmingselement. Deze heb ik er destijds als optie bij besteld. Ik heb begrepen dat deze ook gebruikt wordt voor de legionella runs. Het element is bij mijn niet aangesloten. De monteur vertelde dat ze dit 'nooit doen'. De kabel ligt dan ook los in de binnenunit. Mijn systeem heeft nog nooit een legionella run gedaan. Ik heb het TW nu ingesteld staan op 55 graden. In de zomer periode komt hij hier vrij makkelijk aan. In de koudere periode ben ik weer voornemens het TW terug te zetten naar 50 graden.
Bij mij was het ook niet aangesloten, later toch zelf maar even aangezet.
Ik heb een 500L boilervat op 50 graden, geen legionella run.leandres schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:29:
Ik wil mijn warmtepomp laten inschakelen als ik voldoende zonne energie over heb:
Ik heb een Hitachi Yutaki 8 kw warmtepomp geinstalleerd staan.
Ik wil een schakeling maken waarbij bij voldoende zonne energie mijn warmtepomp automatisch inschakelt onafhankelijk van de kamerthermostaat. Middels homewizard kan ik actief schakelen op zonneopbrengst en gedurende een bepaalde instelbare periode bijv een uur tot enige uren via een relais een droog contact (NO of NC) aansturen om de warmtepomp te laten lopen. Dus geen start stop voor elke wolk voor de zon...
Alleen ik kan op mijn hitachi yutaki 8 kw nog niet de juiste ingang vinden om hem te laten starten buiten de eigen hitachi thermostaat om. Volgens de uitgebreide manual is dit klem 13-14 te verbinden maar dit wordt blijkbaar overruled door de eigen slimme thermostaat en werkt dus niet als er een eigen hitachi thermostaat gekoppeld is.
Weet iemand hier een oplossing voor? Of is het een koppeling op andere klemmen dan wel een bepaalde instelling van de gekoppelde thermostaat om dit te laten werken?
Het idee hierachter is om het surplus aan zonne-energie overdag onafhankelijk van de warmtevraag om te zetten in warmte in de vloerverwarming zodat ik buiten de zonneuren ('s avonds) minder hoef bij te verwarmen en bovendien bespaar op de terugleverkosten van de zonnepanelen.
Ik denk zomaar dat er veel mensen geinteresseerd zijn in een dergelijke schakeling…
Ik ben benieuwd of iemand hier een oplossing voor heeft?
Ik wil een schakeling maken waarbij bij voldoende zonne energie mijn warmtepomp automatisch inschakelt onafhankelijk van de kamerthermostaat. Middels homewizard kan ik actief schakelen op zonneopbrengst en gedurende een bepaalde instelbare periode bijv een uur tot enige uren via een relais een droog contact (NO of NC) aansturen om de warmtepomp te laten lopen. Dus geen start stop voor elke wolk voor de zon...
Alleen ik kan op mijn hitachi yutaki 8 kw nog niet de juiste ingang vinden om hem te laten starten buiten de eigen hitachi thermostaat om. Volgens de uitgebreide manual is dit klem 13-14 te verbinden maar dit wordt blijkbaar overruled door de eigen slimme thermostaat en werkt dus niet als er een eigen hitachi thermostaat gekoppeld is.
Weet iemand hier een oplossing voor? Of is het een koppeling op andere klemmen dan wel een bepaalde instelling van de gekoppelde thermostaat om dit te laten werken?
Het idee hierachter is om het surplus aan zonne-energie overdag onafhankelijk van de warmtevraag om te zetten in warmte in de vloerverwarming zodat ik buiten de zonneuren ('s avonds) minder hoef bij te verwarmen en bovendien bespaar op de terugleverkosten van de zonnepanelen.
Ik denk zomaar dat er veel mensen geinteresseerd zijn in een dergelijke schakeling…
Voldoet de "Smart Grid" (SG1/SG2 aansluitingen) optie?HanjoH schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:39:
Ik wil mijn warmtepomp laten inschakelen als ik voldoende zonne energie over heb:
Ik wil een schakeling maken waarbij bij voldoende zonne energie mijn warmtepomp automatisch inschakelt onafhankelijk van de kamerthermostaat.
[knip]
Dat zijn 2 ingangen die samen 4 mogelijke signalen naar de WP geven:
1. Blocked (geforceerd uit, max 2 uur in deze stand per keer dat deze wordt gebruikt)
2. Normal use, met uitgangspunt dat als een "block" komt er genoeg warmte is
3. Boost - aanbeveling ("stroom is goedkoop")
4. Boost - verplicht ("stroomoverschot dat weg móet")
Het Bundesveband Wärmepumpe e.V. heeft details over wat de signalen precies moeten betekenen.
In de handleidingen van Hitachi is te vinden hoe je dit aan de warmtepompkant kunt configureren.
Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden. De smart grid aansturing kom ik niet uit, dat zou wel de mooiste zijn. De oplossing die ik nu ga maken is: WP aansturen met de Netatmo aan/uit thermostaat in serie met het thermostaat contact komt een relais dat overdag de WP aanstuurt: De WP wordt ingeschakeld als er gedurende 5 minuten door de zonnecollectoren bijv 1 kw teruggeleverd wordt aan het net. Dan gaat de WP aan voor een periode van zeg 1 uur. Dan wordt opnieuw gemeten of er voldoende zonne-energie geleverd wordt om weer een uur te draaien. De kamerthermostaat staat in serie en staat ingesteld op 22 graden dat het niet veel te warm wordt. Aan het eind van de middag zeg rond 1600 uur gaat het relais permanent aanstaan tot de volgende ochtend. De temperatuur wordt dan volledig gestuurd door de kamerthermostaat die bijv op 20 graden staat en 18 voor de nacht. Als er geen zon is wordt er overdag niet verwarmd maar komt het systeem aan het einde van de middag automatisch in werking, is er wel zon dan wordt de energie gebruikt en als warmte in de vloerverwarming opgeslagen. De sturing is simpel met een energysocket van homewizard en een simpel relais. De tijden en instellingen zijn hier een voorbeeld, ga ik proefondervindelijk fine tunen. Als deze gekozen optie niet naar tevredenheid werkt kan ik altijd het relais parallel zetten aan de kamerthermostaat. Dan krijg ik altijd extra verwarming als de zon schijnt, kan ook. eerst maar eens kijken wat het beste functioneert.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4r6M6OmAmgUnmMf6vhFSBDPU.jpg?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door HanjoH op 01-10-2024 20:55 ]
Goedenavond allemaal,
Zijn er mensen die de juiste instellingen hebben voor de hitachi yutaki s combi?
Onze situatie is als volgt:
Vrijstaande woning 192 m2 uit 2023
Vloerverwarming bg en 1e verdieping
10 en 9 groepen,
Top geïsoleerd
220 ssw vat
Temp bg 20 graden, 1e verdieping nagenoeg uit.
Ik stook met war Ta 18-28 middels delta t
Ssw staat op 45 graden met 1x in de week 65 voor 20 minuten.
Wij wonen hier nu een ruim jaar en zijn opzich goed te spreken over de wp. Echter is de cop voor ruimteverwarming max 2.5 over een jaar gezien en cop sww max 1.5
Electrisch element staat uit, behalve met de legionella run uiteraard 1x in de week.
Ik denk dat ik de instellingen inmiddels beter onder de knie heb dan menig installateur, echter moet de cop wel wat beter...
Bedankt alvast!!
Zijn er mensen die de juiste instellingen hebben voor de hitachi yutaki s combi?
10 en 9 groepen,
Top geïsoleerd
220 ssw vat
Wij wonen hier nu een ruim jaar en zijn opzich goed te spreken over de wp. Echter is de cop voor ruimteverwarming max 2.5 over een jaar gezien en cop sww max 1.5
Electrisch element staat uit, behalve met de legionella run uiteraard 1x in de week.
Ik denk dat ik de instellingen inmiddels beter onder de knie heb dan menig installateur, echter moet de cop wel wat beter...
Bedankt alvast!!
Ik snap niet waar die lage sCOP vandaan komt… je instellingen lijken niet heel gek….sander veendam schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:58:
Goedenavond allemaal,
10 en 9 groepen,
Top geïsoleerd
220 ssw vat
Bedankt alvast!!
Duurt het lang voordat de woning warm wordt?
Hoeveel kWh heb je verstookt in een jaar?
Staat je WP misschien te pendellen? Maakt hij lange runs? Hoeveel Kw Yutaki heb je? Welke thermostaat heb je?sander veendam schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:58:
Goedenavond allemaal,
10 en 9 groepen,
Top geïsoleerd
220 ssw vat
Bedankt alvast!!
Op temperatuur houden van de woning gaat prima. Jaarverbruik via energiegegens van wp zelf is 3400 kWh. Capaciteit is echter maar het dubbele. Ben er al wel achter dat hou kouder het wordt hoe zuiniger de wp werkt. Toch iets met pendelen ben ik bang.... wat is jou cop voor sww gemiddeld dan?blackmore87 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:28:
[...]
Ik snap niet waar die lage sCOP vandaan komt… je instellingen lijken niet heel gek….
Duurt het lang voordat de woning warm wordt?
Hoeveel kWh heb je verstookt in een jaar?
Wij hebben een 8 kw??STT_2022 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 23:07:
[...]
Staat je WP misschien te pendellen? Maakt hij lange runs? Hoeveel Kw Yutaki heb je? Welke thermostaat heb je?
Rwd 3.0 rw1e 220s met ras3 buitenunit
Ik denk dat het vooral met sww te maken heeft. Heb een tijdje gedraaid verwarmen op off afgelopen zomer. Maar daar bezuinig je niets mee, want bij sww bereiding gaat het dubbel zo hard dan. Klopt mijn waarneming, dat sww ook verwarmd wordt door de temperatuur die door de vloer gaat? Maw zet je de vvw uit, dan moet wp harder werken om tapwater op temperatuur te krijgen?
Wij hebben ook veel glas op het zuiden, dus wp doet sowieso weinig. Alleen om de 40 minuten water rond pompen voor ca 10 minuten. Dat is cop 1 toch? Is dat de instelling van waterpomp? Moet dat misschien aangepast worden?
Over het algemeen is een jaarverbruik van ca 3400 kWh niet gek toch voor vrijstaand 200 m2 woning. Alleen ik vind de capaciteit te laag....
[ Voor 7% gewijzigd door sander veendam op 08-10-2024 21:38 ]
:strip_exif()/f/image/6bCje3jFsX2g8YH6IR049eIL.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze thermostaat hebben we:
T87RF2025
Misschien ook niet de meest handige?
[ Voor 4% gewijzigd door sander veendam op 08-10-2024 20:52 ]
@sander veendam heb je ook gegevens van het stroomverbruik tijdens een run?
Heb je al eens gekeken in het status display wat de warmte pomp allemaal doet? Geeft hij errors of stopflow. Hoor je de thermostaat in de kamer schakellen?
Heb je al eens gekeken in het status display wat de warmte pomp allemaal doet? Geeft hij errors of stopflow. Hoor je de thermostaat in de kamer schakellen?
Beetje late reactie, maar: wij hebben exact dezelfde WP (8kW, 220L RAS 3.0). COP weet ik helaas niet.sander veendam schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:58:
Goedenavond allemaal,
10 en 9 groepen,
Top geïsoleerd
220 ssw vat
Bedankt alvast!!
Wel gebruiken wij de bijgeleverde Hitachi thermostaat.
Bij ons staat de ruimteverwarming op 19 (want dan regelt hij tussen de 19 en 20,4 graden uit ervaring).
SWW 52gr met 1x per week 60gr/10min.
2 persoons huishouden met ca 2,3 doucherondes per dag.
Vloerverwarming overal, ventilatie middels WTW en 90% triple glas. Douchewater WTW.
Gerenoveerde halfvrijstaande woning uit 1890, 125m2, met de volgende isolatiedata:
- Vloer Rc 4,5
- Wanden beneden Rc 5
- Schuin dak en plat dak Rc 6,9
Wij draaien ook op Delta T en hebben vergelijkbare Ta's
Toch verbruikte onze WP over het afgelopen jaar slechts 1990kWh. Dus op basis van die wat scheve vergelijking zit je wel wat hoog.
Hoe heb je het verbruik gemeten? Wat is je standby verbruik?
Edit: ik zie dat je het verbruik uit de warmtepomp hebt genomen. Hoe meet je je COP?
[ Voor 3% gewijzigd door tinus89 op 28-10-2024 21:13 ]
Ik heb gewoon de capaciteit gedeeld door opgenomen vermogen van de unit zelf. Misschien niet heel nauwkeurig dus...tinus89 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:11:
[...]
Beetje late reactie, maar: wij hebben exact dezelfde WP (8kW, 220L RAS 3.0). COP weet ik helaas niet.
Wel gebruiken wij de bijgeleverde Hitachi thermostaat.
Bij ons staat de ruimteverwarming op 19 (want dan regelt hij tussen de 19 en 20,4 graden uit ervaring).
SWW 52gr met 1x per week 60gr/10min.
2 persoons huishouden met ca 2,3 doucherondes per dag.
Vloerverwarming overal, ventilatie middels WTW en 90% triple glas. Douchewater WTW.
Gerenoveerde halfvrijstaande woning uit 1890, 125m2, met de volgende isolatiedata:
- Vloer Rc 4,5
- Wanden beneden Rc 5
- Schuin dak en plat dak Rc 6,9
Wij draaien ook op Delta T en hebben vergelijkbare Ta's
Toch verbruikte onze WP over het afgelopen jaar slechts 1990kWh. Dus op basis van die wat scheve vergelijking zit je wel wat hoog.
Hoe heb je het verbruik gemeten? Wat is je standby verbruik?
Edit: ik zie dat je het verbruik uit de warmtepomp hebt genomen. Hoe meet je je COP?
Misschien valt het verbruik ook wel mee als ik bovenstaand lees. Wij gezin van 5. Elke dag douchen en minimaal 1 iemand in bad. Iets groter huis, geen douche wtw etc. Tis een beetje appels met peren vergelijken, maar opzich kan ik leven met een verbruik van 3400 kwh. Echter hoe minder hoe beter uiteraard.
Mijn systeem moduleert ook niet terug:
Komt de honeywell kamer thermostaat ca 1 graad onder setpoint dan springt de wp aan. Dikke prima, maar....
De wp gaat dan een kwartier aan, kwartier uit enz enz totdat het setpoint vd thermostaat gehaald is. Dat kwartier is een instelling: min tijd aan en min tijd uit vd wp) zet ik dit om 10 minuten, dan zou de cyclus dus 3x per uur aan en uit zijn. Op de thermostaat blijft het vlammetje zichtbaar (warmtevraag) maar de wp geeft om het kwartier een verw. vraag uit melding
Zet ik echter de thermostaat handmatig van bv 20.5 graden naar 24, dan werkt het perfect en gaat de wp gewoon lekker door.
Wat kan hier nou aan de hand zijn.... ik wil gewoon dat de wp als het 19.5 graden in de woning is, aanspringt en doorgaat totdat het bv weer 20.5 is, zonder dat gependel....
Ligt dit aan de thermostaat?
Onderstaand mijn instellingen. Hier had ik de thermostaat op 24 gezet en gaat de wp gewoon mooi door.
:strip_exif()/f/image/ikHmoi9shq0dh6ElUAeZouxj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ybmjuLTcj2Uc8Sh3MkyuXCsW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MgC56nXlW39Lfio8eYBU42vB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3H2T9aw5lqvKXqYPvYMpMyZ3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pS4o7CbnjpzLe6CYAqXLi0s8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LrENukufJQIPFv8vO2Jm1hC1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RZHIChM8IE5ts3iCRy2DB63b.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn pomp deed dit ook. Maar ik heb nog "ouderwetse" radiatoren.sander veendam schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:25:
[...]
De wp gaat dan een kwartier aan, kwartier uit enz enz totdat het setpoint vd thermostaat gehaald is. Dat kwartier is een instelling: min tijd aan en min tijd uit vd wp) zet ik dit om 10 minuten, dan zou de cyclus dus 3x per uur aan en uit zijn. Op de thermostaat blijft het vlammetje zichtbaar (warmtevraag) maar de wp geeft om het kwartier een verw. vraag uit melding
Het probleem bij mij was dat hij z'n warmte niet goed kwijt kon -- het temperatuurverschil tussen "uitgaand" en "terugkomend" water was te klein.
De fix bij mij was om de temperatuur van het water iets te _verhogen_ en ventilatoren te installeren, zodat de radiatoren meer warmte "kwijt raken" aan de omgeving (groter temperatuurverschil tussen radiator en lucht = meer warmte-overdracht) -- precies wat ze moeten doen!
Bedoel je met "capaciteit" de 8kW?sander veendam schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:25:
[...]
Ik heb gewoon de capaciteit gedeeld door opgenomen vermogen van de unit zelf. Misschien niet heel nauwkeurig dus...
Nee, capaciteit is wat hij 'maakt' van het opgenomen vermogen.
Als je naar energiegegevens gaat in installateurs menu, zie je opgenomen vermogen en capaciteit staan.
Ik dacht eerst dat dat hier ook het probleem zou zijn, maar dan kan bijna niet met 200 m2 vloerverwarming. Als ik de thermostaat handmatig flink verhoog, gaat de wp wel door en schiet dus niet in een thermo off? Omdat delta t te klein is. Ik verdenk de thermostaat/aantal schakelmomenten oid. Iemand die dit kan beamen??Treenaks schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:23:
[...]
Mijn pomp deed dit ook. Maar ik heb nog "ouderwetse" radiatoren.
Het probleem bij mij was dat hij z'n warmte niet goed kwijt kon -- het temperatuurverschil tussen "uitgaand" en "terugkomend" water was te klein.
De fix bij mij was om de temperatuur van het water iets te _verhogen_ en ventilatoren te installeren, zodat de radiatoren meer warmte "kwijt raken" aan de omgeving (groter temperatuurverschil tussen radiator en lucht = meer warmte-overdracht) -- precies wat ze moeten doen!
Veel eerder in dit topic staat heel veel geschreven over de Hitachi/Honeywell thermostaat. Er zijn veel gebruikers die voordeel hebben bij de Netatmo aan/uit thermostaat. Alleen kan deze niet koelen.sander veendam schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:51:
[...]
Ik dacht eerst dat dat hier ook het probleem zou zijn, maar dan kan bijna niet met 200 m2 vloerverwarming. Als ik de thermostaat handmatig flink verhoog, gaat de wp wel door en schiet dus niet in een thermo off? Omdat delta t te klein is. Ik verdenk de thermostaat/aantal schakelmomenten oid. Iemand die dit kan beamen??
Contact gehad met hitachi en de oorzaak van het aan uit gedrag van de warmtepomp is inderdaad de thermostaat. Hysterese en aantal schakelingen zijn niet juist. Kortom deze is niet geschikt voor de wp. Wel vreemd dat je in diverse topics uit 2018 al leest over dit probleem en anno 2023 deze combinatie nog steeds geïnstalleerd wordt....
Maandag neemt mijn installateur contact op wat we hiermee gaan doen...
Maandag neemt mijn installateur contact op wat we hiermee gaan doen...
Willen jullie meedenken? Ik worstel nog altijd met pendel gedrag. Soms wordt dit veroorzaakt zoals bij zovelen door thermostaat, maar heel vaak ook niet. Dan heeft de wp gewoon heel veel thermo offs.
/f/image/hhUT3CXetlXkZLZ3JB9jSBF5.png?f=fotoalbum_large)
Bovenstaande toont verbruik buitenunit en de delta aanvoer/retour die ik op de buis r./vanaf beneden meet
/f/image/yGx7ATCXB5kV6uwM34oyVVrV.png?f=fotoalbum_large)
Hier een indicatie vd stooklijn in blauw en verloop aanvoer/retour. Ook de buitentemperatuur/woonkamer meting (stippellijn = 19 graden, set temp was hier 19,5 dus de vraag was continue)
:strip_exif()/f/image/SnDKex8VIWXErvbxuK5qNTXA.jpg?f=fotoalbum_large)
Gegevens op de wp die thermo off laten zien
Zie foto's - in 2 uur tijd 10* aan/uit
Continue vraag (want moet opwarmen tot 19,5)
Situatie: hybride opstelling met cv, buffervat en wp. Plugwise zoneregeling als thermostaat die met een relais verbonden is met de wp (in dit geval was er warmte raag en zorgt de plugwise ervoor dat de vv unit van de benedenverdieping open staat. Daarnaast draait de badkamer vv ook altijd mee)
Warmtepomp zegt hpi: 24/25 (retour), hpo:25-29 (aanvoer). Met buffervat tussen 25-30
Meting (gemeten op buis naar rest vh huis / voor het bij de installaties komt) zegt: aanvoer 24-26, retour 23-24
--> ook wanneer het buffervat leegt, wordt dit niet gereflecteerd in mijn meting van aanvoer/retour!
--> set temp is 25 dus op zich haalt ie dat. (Verassend want buitentemperatuur is lager en 25 zou pas bij +15 moeten zijn)
--> hij lijkt uit te schakelen wanneer retour die 25 graden haalt, (maar mijn retour is consequent iets lager.)
Zien jullie hier iets aan wat gedrag kan verklaren?
/f/image/hhUT3CXetlXkZLZ3JB9jSBF5.png?f=fotoalbum_large)
Bovenstaande toont verbruik buitenunit en de delta aanvoer/retour die ik op de buis r./vanaf beneden meet
/f/image/yGx7ATCXB5kV6uwM34oyVVrV.png?f=fotoalbum_large)
Hier een indicatie vd stooklijn in blauw en verloop aanvoer/retour. Ook de buitentemperatuur/woonkamer meting (stippellijn = 19 graden, set temp was hier 19,5 dus de vraag was continue)
:strip_exif()/f/image/SnDKex8VIWXErvbxuK5qNTXA.jpg?f=fotoalbum_large)
Situatie: hybride opstelling met cv, buffervat en wp. Plugwise zoneregeling als thermostaat die met een relais verbonden is met de wp (in dit geval was er warmte raag en zorgt de plugwise ervoor dat de vv unit van de benedenverdieping open staat. Daarnaast draait de badkamer vv ook altijd mee)
Warmtepomp zegt hpi: 24/25 (retour), hpo:25-29 (aanvoer). Met buffervat tussen 25-30
Meting (gemeten op buis naar rest vh huis / voor het bij de installaties komt) zegt: aanvoer 24-26, retour 23-24
--> ook wanneer het buffervat leegt, wordt dit niet gereflecteerd in mijn meting van aanvoer/retour!
--> set temp is 25 dus op zich haalt ie dat. (Verassend want buitentemperatuur is lager en 25 zou pas bij +15 moeten zijn)
--> hij lijkt uit te schakelen wanneer retour die 25 graden haalt, (maar mijn retour is consequent iets lager.)
[ Voor 13% gewijzigd door mayas22 op 01-11-2024 17:14 ]
Gezien je 26 graden watertemp wil hebben en er 24 retour komt, kan het zijn dat de delta T te klein wordt en stopt het systeem dmv een “thermo off”. Dit kan je checken door de water temperatuur hoger te zetten. Probeer eens 30 graden of 35 graden. Waarschijnlijk zal je retour dan echt lager zijn en zal alles door blijven lopen. Krijg je nog steeds thermo off en zie je dat je retour te dicht bij je aanvoer zit, dan geeft je systeem te weinig warmte af.mayas22 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:08:
Willen jullie meedenken? Ik worstel nog altijd met pendel gedrag. Soms wordt dit veroorzaakt zoals bij zovelen door thermostaat, maar heel vaak ook niet. Dan heeft de wp gewoon heel veel thermo offs.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja het klopt dat de deltaT klein blijft. Ik heb al veel geprobeerd die groter te krijgen. Ook bij hogere temperaturen pendelt hij zo veel. En ook als ik meer zones open zet (dus in principe de afgifte capaciteit daarmee vergroot. ).
Op dit plaatje heb ik bijv om 7 uur een zone erbij gegooid. Daarmee is min of meer de afgifte capaciteit verdubbeld. Je ziet dan inderdaad wel even een toename van de delta/afname van de retour, en ook wel een iets langere run, maar het pendelen blijft.
/f/image/oDmrz8ihXRja7q1iGThnblkX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4QYHa6FumCmESwsCB8zxJdGO.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb zelf het idee dat het komt doordat de meting bij de wp anders is dan bij de buizen naar het huis (misschien bijmenging door buffervat want zowel de aanvoer als retour loopt via buffervat naar wp).
Vaak ontloopt het elkaar niet veel dus ik schreef het eerst toe aan meetvariatie. Maar nu zie ik bijv om 7.15 op de wp een retour van 25 en aanvoer van 26 (buffervat ook 26) maar op de buis 21,5 en 24.
Maar ook een paar keer aanvoer van 28 graden op wp terwijl die op de buis niet boven de 26 komt.
Op dit plaatje heb ik bijv om 7 uur een zone erbij gegooid. Daarmee is min of meer de afgifte capaciteit verdubbeld. Je ziet dan inderdaad wel even een toename van de delta/afname van de retour, en ook wel een iets langere run, maar het pendelen blijft.
/f/image/oDmrz8ihXRja7q1iGThnblkX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4QYHa6FumCmESwsCB8zxJdGO.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb zelf het idee dat het komt doordat de meting bij de wp anders is dan bij de buizen naar het huis (misschien bijmenging door buffervat want zowel de aanvoer als retour loopt via buffervat naar wp).
Vaak ontloopt het elkaar niet veel dus ik schreef het eerst toe aan meetvariatie. Maar nu zie ik bijv om 7.15 op de wp een retour van 25 en aanvoer van 26 (buffervat ook 26) maar op de buis 21,5 en 24.
Maar ook een paar keer aanvoer van 28 graden op wp terwijl die op de buis niet boven de 26 komt.
[ Voor 45% gewijzigd door mayas22 op 02-11-2024 08:06 ]
@mayas22
Je hebt een openverdeler. Ik neem aan dat de installateur dit heeft aangegeven in de software op de controller. Volgens mij geeft de wp een therm off als de delta T kleiner is dan 5 graden, maar het kan ook kleiner dan 4 zijn.
Hoe groot is je buffervat? En hoe zitten de leidingen daarop aangesloten? Misschien heb je een foto. Wat is je flow over het buffervat en wat is je flow over je systeem. Lijkt er op dat je buffer te snel “vol” zit en je wp stopt. Je flow over de wp staat te hoog of je flow over je systeem te laag. De warmte kan niet snel genoeg onttrokken worden uit je buffer. Ook je buffer kan te klein zijn.
Ik ben geen installateur, maar probeer met je mee te denken, dus corrigeer mij maar als ik het verkeerd heb 😁
Je hebt een openverdeler. Ik neem aan dat de installateur dit heeft aangegeven in de software op de controller. Volgens mij geeft de wp een therm off als de delta T kleiner is dan 5 graden, maar het kan ook kleiner dan 4 zijn.
Hoe groot is je buffervat? En hoe zitten de leidingen daarop aangesloten? Misschien heb je een foto. Wat is je flow over het buffervat en wat is je flow over je systeem. Lijkt er op dat je buffer te snel “vol” zit en je wp stopt. Je flow over de wp staat te hoog of je flow over je systeem te laag. De warmte kan niet snel genoeg onttrokken worden uit je buffer. Ook je buffer kan te klein zijn.
Ik ben geen installateur, maar probeer met je mee te denken, dus corrigeer mij maar als ik het verkeerd heb 😁
Het buffervat is inderdaad maar 50l. En die is ook echt heel snel op temperatuur.
Ja die flow is ook interessant. Heb ik van de winter ook mee zitten spelen maar ook niet echt een goede stand voor kunnen vinden. Volgens mij staat ie nu vrij laag (volgens mij heb ik ze allebei op delta staan)
Hier een schema van de opstelling
Ja die flow is ook interessant. Heb ik van de winter ook mee zitten spelen maar ook niet echt een goede stand voor kunnen vinden. Volgens mij staat ie nu vrij laag (volgens mij heb ik ze allebei op delta staan)
Hier een schema van de opstelling
:strip_exif()/f/image/PcN352lxCJrbdgIGEmlaS3tU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door mayas22 op 02-11-2024 09:38 ]
Kijk ook even wat terug in deze thread.STT_2022 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:55:
@mayas22
... Hoe groot is je buffervat? En hoe zitten de leidingen daarop aangesloten? Misschien heb je een foto. Wat is je flow over het buffervat en wat is je flow over je systeem. Lijkt er op dat je buffer te snel “vol” zit en je wp stopt. Je flow over de wp staat te hoog of je flow over je systeem te laag. De warmte kan niet snel genoeg onttrokken worden uit je buffer. Ook je buffer kan te klein zijn.
...
Je moet goed kijken hoe de flow door het vat verloopt, en of je de warmte in het buffervat ook kwijt kunt. Ik heb nu een flow van 1,5 m3/uur voor zowel de pomp op het buffervat als de warmtepomp. Dit met een constante temperatuur van 30 graden. Niet perfect in dit seizoen (3-5 thermo offs in een run van +/- 4 uur) maar wordt beter als het buiten kouder wordt (tot de defrosts erin komen, zie je weer andere spikes).
Dank voor de tip. Ik heb ahv die thread wat dingen gewijzigd en heb wonderbaarlijk genoeg echt een paar goede runs gehad en de delta ietsje hoger gekregen. Fingers crossed dat dit zo blijft.
Wat ik gewijzigd heb:
- flink het vermogen knijpen door nachtverlaging toe te passen op 50% (dit zal ik wel aan moeten passen als het kouder wordt)
- zorgen voor iets hogere aanvoer (30 graden bij 15 graden buiten) en voldoende zones open
- pompstand van de wilo pomp naar het huis veranderd naar de verschildruk-constant stand (aanbevolen voor vv) want die stond nog op variabel.
De eerste 2 had ik al eerder mee geëxperimenteerd, en toen had het minder effect dus nu fingers crossed dat ie wat stabieler gaat lopen!
Wat ik gewijzigd heb:
- flink het vermogen knijpen door nachtverlaging toe te passen op 50% (dit zal ik wel aan moeten passen als het kouder wordt)
- zorgen voor iets hogere aanvoer (30 graden bij 15 graden buiten) en voldoende zones open
- pompstand van de wilo pomp naar het huis veranderd naar de verschildruk-constant stand (aanbevolen voor vv) want die stond nog op variabel.
De eerste 2 had ik al eerder mee geëxperimenteerd, en toen had het minder effect dus nu fingers crossed dat ie wat stabieler gaat lopen!
/f/image/kebAZ8yAWTOK6V66xtfD2nBz.png?f=fotoalbum_large)
Zie ik het goed dat je Grafana gebruikt? Hoe lees je de data uit? Met de hitachi-atw-mbs-02 ?mayas22 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:20:
Dank voor de tip. Ik heb ahv die thread wat dingen gewijzigd en heb wonderbaarlijk genoeg echt een paar goede runs gehad en de delta ietsje hoger gekregen. Fingers crossed dat dit zo blijft.
Wat ik gewijzigd heb:
[Afbeelding]
Ik gebruik inderdaad grafana. Ik maak gebruik van een kWh monitor op het stopcontact vd buitenunit en een temperatuur sensor via de instructies van https://web.archive.org/w...//s0epkip.tweakblogs.net/
Beiden verzamel ik via home assistant in een db en met grafana visualiseer ik ze.
Beiden verzamel ik via home assistant in een db en met grafana visualiseer ik ze.
Dank voor de link naar de temp sensor, ga ik gebruiken!
Top, dankje. Werk momenteel veel met Grafana, dus dit is wel even een leuk najaarsprojectjemayas22 schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:32:
Ik gebruik inderdaad grafana. Ik maak gebruik van een kWh monitor op het stopcontact vd buitenunit en een temperatuur sensor via de instructies van https://web.archive.org/w...//s0epkip.tweakblogs.net/
Sinds dit bericht heb ik geen pendel gedrag meer gehad! Ik heb inmiddels de nachtverlaging weer wat teruggeschroefd vanwege het koudere weer. Nu kan het zijn dat hij beter draait door de kou, maar toch heeft hij nog nooit eerder zo lang zonder thermo off gedraaid, ook niet bij vergelijkbate stooklijn.mayas22 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:20:
Ik vermoed dus dat het komt door de verandering van de pompstand van de wilo naar verschildruk-constant. Het verbaasd me alleen dat dit zoveel effect heeft en dat dit dus ook verkeerd ingesteld was door de installateur. Kan iemand mij uitleggen waarom ik nu wel een hogere/stabiele delta krijg?
Hm... Jammer. Op mijn Yutaki S80 Combi heb ik deze optie niet.SkyFlyer schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:19:
[...]
Voor degene die (net als ik) als met de Hitachi ATW-MBS-02 modbus interface werken;
Ik gebruik deze al een aantal jaren om de (in mijn geval split unit) uit te lezen. Het lukte mij echter nooit om aan te sturen, dat is mij vandaag eindelijk gelukt. De oplossing is verbazend simpel.
Systeem configuratie > algemene opties > centrale bediening > besturingstype op "volledig" zetten.
Vervolgens kan ik alle parameters netjes via ModBus aansturen...![]()
[Afbeelding]
Sinds sept. nieuwe woning betrokken met een 11kw Hitachi wp. De laatste weken goed kunnen afregelen (mbv installateur) en alles lijkt stabiel te draaien met mooie lange runs.
Gehele huis is voorzien van vvw met open verdelers en geen buffervat. De Hitachi staat ingesteld op een 'punten' stooklijn.
Nu viel me van de week iets op toen ik het systeem via live view aan het monitoren was. Ineens daalde de TA in temp, steeds iets verder, waarna deze ook weer direct steeg. Dit gebeurde zo'n beetje binnen 2 minuten en in die tijd heeft de WP telkens aan gestaan.
Zie ook onderstaande afbeeldingen. Wat kan hier de reden van zijn? Systeem teveel afgeknepen en dat dus warmtevraag niet kan worden geleverd?
:strip_exif()/f/image/LYicZQkWuUURqktk6yTtnfIO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A7jEp9slWaic0bYutFrXlj4B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gbZ8vHxJuBsLcMfC3Ssq7irv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aRTlgiKjaHj05vpBqVaNNOlL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OL3DLSgxxTKWKXw4aM5NaLWY.jpg?f=fotoalbum_large)
Gehele huis is voorzien van vvw met open verdelers en geen buffervat. De Hitachi staat ingesteld op een 'punten' stooklijn.
Nu viel me van de week iets op toen ik het systeem via live view aan het monitoren was. Ineens daalde de TA in temp, steeds iets verder, waarna deze ook weer direct steeg. Dit gebeurde zo'n beetje binnen 2 minuten en in die tijd heeft de WP telkens aan gestaan.
Zie ook onderstaande afbeeldingen. Wat kan hier de reden van zijn? Systeem teveel afgeknepen en dat dus warmtevraag niet kan worden geleverd?
:strip_exif()/f/image/LYicZQkWuUURqktk6yTtnfIO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A7jEp9slWaic0bYutFrXlj4B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gbZ8vHxJuBsLcMfC3Ssq7irv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aRTlgiKjaHj05vpBqVaNNOlL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OL3DLSgxxTKWKXw4aM5NaLWY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uXvIMOPUtTsqI3oR9ilEUdt7.jpg?f=fotoalbum_large)
@frispens
Was dit in de avond of vroege morgen. Wat was je buitentemperatuur toen. Waarschijnlijk heeft hij een defrost gedaan.
Was dit in de avond of vroege morgen. Wat was je buitentemperatuur toen. Waarschijnlijk heeft hij een defrost gedaan.
TwoHP < Twi, lijkt inderdaad defrost. Dit jaar nog niet gehad, maar eerder deze week was het met +2 oC in de nacht kantje boord.
Dit was vrijdag 8 nov. rond 15:00.
Geen idee of het toen zo koud was?
Je zou je pagina met “koelmiddelcycles” dan ook moeten bekijken. Als het een defrost is zie je daar een sneeuwvlokje staan.frispens schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 07:50:
Dit was vrijdag 8 nov. rond 15:00.
Ook hoofdpagina zou je een sneeuwvlokje ❄️ rechtsboven moeten zien naastje compressor en pomp teken.
Nog eens opnieuw de installatie manual doorgelezen. Bleek dat ik de verkeerde H-Link terminals had gebruikt. Nu hij aan de juiste zit (1 en 2) heb ik wel controlerhpijnacker schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:50:
[...]
Hm... Jammer. Op mijn Yutaki S80 Combi heb ik deze optie niet.
Mag ik vragen hoe jouw stooklijn er uit ziet?frispens schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:12:
Sinds sept. nieuwe woning betrokken met een 11kw Hitachi wp. De laatste weken goed kunnen afregelen (mbv installateur) en alles lijkt stabiel te draaien met mooie lange runs.
Zeker!rhpijnacker schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:33:
[...]
Mag ik vragen hoe jouw stooklijn er uit ziet?
:strip_exif()/f/image/6rmFE89h8yiaWgzZK36yKZHd.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels toch weer pendelgedrag met momenten. Met kouder weer gaat het beter, en ik vind het jammer dat ik een relatief hoge stooklijn moet draaien om het pendelen te voorkomen (30 bij +15 en 40-45 bij 0)mayas22 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:20:
[...]
Sinds dit bericht heb ik geen pendel gedrag meer gehad! Ik heb inmiddels de nachtverlaging weer wat teruggeschroefd vanwege het koudere weer. Nu kan het zijn dat hij beter draait door de kou, maar toch heeft hij nog nooit eerder zo lang zonder thermo off gedraaid, ook niet bij vergelijkbate stooklijn.
Ik vermoed dus dat het komt door de verandering van de pompstand van de wilo naar verschildruk-constant. Het verbaasd me alleen dat dit zoveel effect heeft en dat dit dus ook verkeerd ingesteld was door de installateur. Kan iemand mij uitleggen waarom ik nu wel een hogere/stabiele delta krijg?
Ook vielen me nog wat dingen op, hebben jullie hier ideeën over?
- soms is de Tamb heel hoog (vandaag op een gegeven moment 13 graden terwijl het buiten 2 was), toen was/ontstand er ook een vraag-uit moment terwijl er vanuit de thermostaat gewoon vraag was.
- Net was er een verschil van 5 graden tussen wat de hitachi als aanvoer(39) gaf en wat ik zelf meet(34) - zelfde voor retour. 5 graden verschil op < 1 meter afstand lijkt me onrealistisch. Normaal (met lagere temperaturen) is er ook wel wat verschil, maar dan ongeveer 1 graad.
- ook net weer een verwarmingsvraag uit terwijl de woonkamer een graad onder gevraagde temp is, dus de themostaat heeft gewoon vraag. Weten jullie of er bij de hitachi nog andere triggers zijn voor verwarmingsvraag uit?
Die stooklijn icm pendelgedrag snap ik niet, normaal gesproken kun je bij een lagere Tb ook met een lagere Ta werken. Helaas kun je dat niet instellen op de Hitachi (voor zover ik weet), een soort van omgekeerde stooklijn of stooklijn met dip in het midden. Dus bijvoorbeeld Ta38 bij Tb15 en Ta32 bij Tb0 en dan weer Ta38 bij Tb-10.mayas22 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:57:
[...]
Inmiddels toch weer pendelgedrag met momenten. Met kouder weer gaat het beter, en ik vind het jammer dat ik een relatief hoge stooklijn moet draaien om het pendelen te voorkomen (30 bij +15 en 40-45 bij 0)
Hoe staat je pompsnelheid ingesteld? Flow?
[ Voor 17% gewijzigd door blackmore87 op 20-11-2024 13:14 ]
Ik zie hetzelfde beeld als @mayas22 . De pomp heb ik ingesteld op dT. Hij draait dan met een flow van 0.9 m3/uur dit is zo’n 65%. Tijdens een defrost zet hij zijn flow naar 100% en zie dat hij dan 1.5 m3/uur haalt.blackmore87 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:13:
[...]
Die stooklijn icm pendelgedrag snap ik niet, normaal gesproken kun je bij een lagere Tb ook met een lagere Ta werken. Helaas kun je dat niet instellen op de Hitachi (voor zover ik weet), een soort van omgekeerde stooklijn of stooklijn met dip in het midden. Dus bijvoorbeeld Ta38 bij Tb15 en Ta32 bij Tb0 en dan weer Ta38 bij Tb-10.
Hoe staat je pompsnelheid ingesteld? Flow?
Heb sinds vanmorgen de nachtverlaging van 60% naar 80% gezet, maar hij haalt zijn set temperatuur van 35 niet. Om de 40 min een defrost.
Ik heb net als @STT_2022 mijn flow op dT en dan haalt hij inderdaad rond de 0.9 m3/uur (al is het bij mij rond de 55%). Ik heb wel geëxperimenteerd met constante flow op bijv 75%, dan gaat ie flink omhoog ( 1.4m3/h geloof ik), maar het helpt niet tegen het pendelen. Dat heeft wellicht te maken dat er na het buffervat nog een wilo pico pomp zit waarvan ik het debiet niet boven de 0.9m3/h zie komen en ik weet niet hoe ik die hoger in kan stellen want hij lijkt al op zijn hoogst te staan.
Bij mij haalt hij de settemperatuur verder wel. Overigens haalt ie met momenten zelfs de settemperatuur van 43 graden bij nachtverlaging van 40%, maar dan niet consequent, daarom heb ik hem nu op 75% nachtverlaging gezet, dan haalt hij het makkelijk
Bij mij haalt hij de settemperatuur verder wel. Overigens haalt ie met momenten zelfs de settemperatuur van 43 graden bij nachtverlaging van 40%, maar dan niet consequent, daarom heb ik hem nu op 75% nachtverlaging gezet, dan haalt hij het makkelijk
Een deel van jouw probleem zit denk ik wel in de flow (hogere flow is meer afgifte), de WP kan de warmte niet snel genoeg kwijt waardoor er een thermo-off volgt (pendelen). Dus eventueel moet die externe pomp worden vervangen voor één die meer debiet heeft, al kan ik mij bijna niet voorstellen dat deze niet hoger kan....mayas22 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:16:
Ik heb net als @STT_2022 mijn flow op dT en dan haalt hij inderdaad rond de 0.9 m3/uur (al is het bij mij rond de 55%). Ik heb wel geëxperimenteerd met constante flow op bijv 75%, dan gaat ie flink omhoog ( 1.4m3/h geloof ik), maar het helpt niet tegen het pendelen. Dat heeft wellicht te maken dat er na het buffervat nog een wilo pico pomp zit waarvan ik het debiet niet boven de 0.9m3/h zie komen en ik weet niet hoe ik die hoger in kan stellen want hij lijkt al op zijn hoogst te staan.
Weet je de delta T ook van je systeem? Heb je vvw of radiatoren? Of een combinatie? En hoeveel m2? (sorry heb niet alles teruggelezen).
@STT_2022 Die van jou heeft dus momenteel te weinig vermogen om de settemp te halen, dan zul je de nachtverlaging desnoods helemaal uit moeten zetten.
Pendelen komt overigens door een te hoog minimaal vermogen, nachtverlaging helpt wel iets aangezien de WP dan minder overstuur start, maar het zal het pendelen niet verhelpen.
@blackmore87 dank voor je feedback. Ik ga hem straks op 100% zetten. Wel lijkt het dat hij de 35 graden niet haalt, omdat hij redelijk snel weer gaat defrosten. Mijn systeem, beneden vvw (65 m2) en boven heb ik jaga hybride radiatoren. Flow over de vvw is zo’n 90l/h per groep. Heb 7 groepen, maar de lengte van de groepen is naar schatting 80 a 90 meter (erfenis van de vorige bewoners). Buffervat van 100L zit in de retour aangesloten. Aanvoer en retour zijn 32 mm meerlagen rechtstreeks op de vvw verdeler. Radiatoren zitten aangesloten met 16 mm.blackmore87 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:15:
[...]
Een deel van jouw probleem zit denk ik wel in de flow (hogere flow is meer afgifte), de WP kan de warmte niet snel genoeg kwijt waardoor er een thermo-off volgt (pendelen). Dus eventueel moet die externe pomp worden vervangen voor één die meer debiet heeft, al kan ik mij bijna niet voorstellen dat deze niet hoger kan....
Weet je de delta T ook van je systeem? Heb je vvw of radiatoren? Of een combinatie? En hoeveel m2? (sorry heb niet alles teruggelezen).
@STT_2022 Die van jou heeft dus momenteel te weinig vermogen om de settemp te halen, dan zul je de nachtverlaging desnoods helemaal uit moeten zetten.
Pendelen komt overigens door een te hoog minimaal vermogen, nachtverlaging helpt wel iets aangezien de WP dan minder overstuur start, maar het zal het pendelen niet verhelpen.
Zit er ook aan te denken om een parallel buffer te nemen, maar toendertijd vond de installateur het niet nodig.
Alle advies en input stel ik zeer op prijs.
@blackmore87
in theorie moet ie ook hoger kunnen wat ik op de specs zit, maar ik weet niet hoe want hij staat op de hoogste stand (max opvoerhoogte bij vv). Ik heb bij hogere aanvoer een deltaT van tussen de 4 en 6 fluctuerend, bij lagere temperaturen zakt dit naar +- 3 graden.
Logischerwijs zou ik ook verwachten dat het een kwestie is van temperatuur niet kwijt kunnen maar de situatie is als volgt:
- een kleine vv in de badkamer die altijd open staat (+-2 m2)
- 3x (ouderwetse) radiatoren op 1e verdiepingen
- een vv BG van +- 70 m2 (met ook nog een eigen pomp)
- een vv kelder van +- 40 m2 (met ook nog een eigen pomp)
De vv's worden geregeld met een zone systeem van plugwise (gekoppeld aan de hitachi middels een aan/uit relais), maar zelfs als ik alle zones: badkamer, radiators, vv beneden en vv kelder open gooi gaat ie pendelen (thermo offs) zodra ik de stooklijn zet op iets dat onder de 30 graden komt.
Dan kom je dus wellicht wederom op de conclusie dat de pompstand te laag staat. Tot voor kort stond deze op de 'radiator' stand, toen bleef hij veel pendelen, ook bij hogere temperaturen. Twee weken geleden op de 'vv' stand gezet omdat de radiatoren in principe altijd uit staan. Dat leek te werken omdat ik voor het eerst regelmatig langere runs heb, met dus de beperking dat mijn stooklijn niet omlaag kan (en dat zodra het buiten warmer wordt het alsnog weer gaat pendelen)
Mijn vermoeden is sowieso dat ons systeem overbemeten is en we hebben ook nog eens een nutteloos buffervat van 50l. Ik zou graag willen dat we hem mooier kunnen laten draaien. Zou een groter buffervat kunnen helpen? Zou dat ook kunnen helpen om de stooklijn omlaag te kunnen brengen? Of zit het hem waarschijnlijk echt in die pompsnelheid/afgiftecapaciteit?
in theorie moet ie ook hoger kunnen wat ik op de specs zit, maar ik weet niet hoe want hij staat op de hoogste stand (max opvoerhoogte bij vv). Ik heb bij hogere aanvoer een deltaT van tussen de 4 en 6 fluctuerend, bij lagere temperaturen zakt dit naar +- 3 graden.
Logischerwijs zou ik ook verwachten dat het een kwestie is van temperatuur niet kwijt kunnen maar de situatie is als volgt:
- een kleine vv in de badkamer die altijd open staat (+-2 m2)
- 3x (ouderwetse) radiatoren op 1e verdiepingen
- een vv BG van +- 70 m2 (met ook nog een eigen pomp)
- een vv kelder van +- 40 m2 (met ook nog een eigen pomp)
De vv's worden geregeld met een zone systeem van plugwise (gekoppeld aan de hitachi middels een aan/uit relais), maar zelfs als ik alle zones: badkamer, radiators, vv beneden en vv kelder open gooi gaat ie pendelen (thermo offs) zodra ik de stooklijn zet op iets dat onder de 30 graden komt.
Dan kom je dus wellicht wederom op de conclusie dat de pompstand te laag staat. Tot voor kort stond deze op de 'radiator' stand, toen bleef hij veel pendelen, ook bij hogere temperaturen. Twee weken geleden op de 'vv' stand gezet omdat de radiatoren in principe altijd uit staan. Dat leek te werken omdat ik voor het eerst regelmatig langere runs heb, met dus de beperking dat mijn stooklijn niet omlaag kan (en dat zodra het buiten warmer wordt het alsnog weer gaat pendelen)
Mijn vermoeden is sowieso dat ons systeem overbemeten is en we hebben ook nog eens een nutteloos buffervat van 50l. Ik zou graag willen dat we hem mooier kunnen laten draaien. Zou een groter buffervat kunnen helpen? Zou dat ook kunnen helpen om de stooklijn omlaag te kunnen brengen? Of zit het hem waarschijnlijk echt in die pompsnelheid/afgiftecapaciteit?
@mayas22
Heb je ook gekeken naar de deltaT over je afgiftebronnen? Hoe is je dT over je vv in de badkamer? En over je standaard radiatoren?
Wat bedoel je met “eigen pomp”. Mengt hij?
Ik ken namelijk 2 “thermo off” situaties bij mijn systeem, namelijk: als de dT te klein wordt en als de temperatuur hoger wordt dan de set temperatuur.
Heb je ook gekeken naar de deltaT over je afgiftebronnen? Hoe is je dT over je vv in de badkamer? En over je standaard radiatoren?
Wat bedoel je met “eigen pomp”. Mengt hij?
Ik ken namelijk 2 “thermo off” situaties bij mijn systeem, namelijk: als de dT te klein wordt en als de temperatuur hoger wordt dan de set temperatuur.
[ Voor 7% gewijzigd door STT_2022 op 20-11-2024 21:42 ]
@STT_2022 ik kan alleen die van de vv op de bg en de kelder zien maar de dat daar is nagenoeg hetzelfde als die ik meet met de sensoren bij de wp.
De eigen pomp is een extra wilo pomp bij de vv unit. Die kan bijmengen maar dat kan ik instellen en doet hij nu nagenoeg niet.
Ik dacht eerst ook dat ik een thermo off kreeg als de temperatuur te hoog wordt maar zowel het buffervat als tA wordt wel af en toe 1 of 2 graden hoger dan wset. En vaak is er dan ook weer een kleinere dT volgens mij, maar die info is wel onzekerder.
De eigen pomp is een extra wilo pomp bij de vv unit. Die kan bijmengen maar dat kan ik instellen en doet hij nu nagenoeg niet.
Ik dacht eerst ook dat ik een thermo off kreeg als de temperatuur te hoog wordt maar zowel het buffervat als tA wordt wel af en toe 1 of 2 graden hoger dan wset. En vaak is er dan ook weer een kleinere dT volgens mij, maar die info is wel onzekerder.
De naregeling/pompen/bijmenging zorgen er hoogstwaarschijnlijk voor dat je systeem gaat pendelen. Hoeveel kW WP heb je? Hoeveel gas verbruikte je voorheen?mayas22 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:57:
@STT_2022 ik kan alleen die van de vv op de bg en de kelder zien maar de dat daar is nagenoeg hetzelfde als die ik meet met de sensoren bij de wp.
Hallo allemaal,
Bij de huidige buitentemperaturen (ca 1 graad boven nul) draait de wp mooi een aantal uren achter elkaar door. Wat mij alleen opvalt is dat de wp de hele tijd op 120 hertz loopt. Is dit normaal? Hij zou toch op een gegeven moment terug moeten moduleren naar een lagere stand of zie ik dit verkeerd? Afgezien van het geluid, waar ik overigens binnen niets van merk, is dit natuurlijk niet efficiënt. Graag hoor ik jullie ervaringen en mogelijke oplossingen. Ik stook via WAR met aan uit thermostaat in de woonkamer. Set point Ta ca 28 graden.
Bij de huidige buitentemperaturen (ca 1 graad boven nul) draait de wp mooi een aantal uren achter elkaar door. Wat mij alleen opvalt is dat de wp de hele tijd op 120 hertz loopt. Is dit normaal? Hij zou toch op een gegeven moment terug moeten moduleren naar een lagere stand of zie ik dit verkeerd? Afgezien van het geluid, waar ik overigens binnen niets van merk, is dit natuurlijk niet efficiënt. Graag hoor ik jullie ervaringen en mogelijke oplossingen. Ik stook via WAR met aan uit thermostaat in de woonkamer. Set point Ta ca 28 graden.
Ik heb kleine thermometertjes op mijn aanvoer en retour gemonteerd en check ze regelmatig.mayas22 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:57:
Op Amazon zijn ze wel te vinden voor enkele euro’s.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NYCX2MYqjjwTC5zszqtRPzsv.jpg?f=user_large)
Als TA 1 graad hoger wordt dan de set temp gaat hij echt in “thermo off”. Eigenlijk heeft hij dan een overshoot. Ik zie hetzelfde bij buiten temperatuur van >5 graden.
Op dit moment lijkt hij goed te werken, maar heb wel defrosts elke 45 minuten, net als @frispens
[ Voor 9% gewijzigd door STT_2022 op 21-11-2024 23:08 ]
Ja dat is normaal, hier ook hetzelfde. Compressor blijft draaien, fan stopt even.frispens schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:43:
Vandaag koud en dus veel defrosts, ongeveer iedere 45 min. (Zie afbeelding). Bij anderen ook? Klopt het dat de compressor blijft draaien bij een defrost?
[Afbeelding]
Met een buffervat kan je eigenlijk niet met dT werken, hij regelt die dT met de pompsnelheid. Daardoor krijg je een verschil in pompsnelheid met de wilo pico pomp, en dus vermenging, en dus pendelen.mayas22 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:16:
Ik heb ook een vaste temperatuur ingesteld, en regel de wamtepomp met het nachtverlagings percentage (vorige week 40%, nu 60 %). Bij mij pendelt die nooit meer.....
Dus je past met de hand het verlagingspercentage aan obv. verwachte temperatuur?CHE56 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:10:
[...]
Met een buffervat kan je eigenlijk niet met dT werken, hij regelt die dT met de pompsnelheid. Daardoor krijg je een verschil in pompsnelheid met de wilo pico pomp, en dus vermenging, en dus pendelen.
Ik heb ook een vaste temperatuur ingesteld, en regel de wamtepomp met het nachtverlagings percentage (vorige week 40%, nu 60 %). Bij mij pendelt die nooit meer.....
Hier ook defrosts om de 40 minuten. Inmiddels ook een Netatmo in gebruik. Voor ons werkt dit beter met een kleinere hysterese.
Ik wil liever ook een andere thermostaat, maar lees in deze thread dat dit niet zou werken met vloerkoeling. Deze snap ik niet helemaal, aangezien je koeling sws moet aanzetten op de binnen unit..?Pos2007 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:42:
Hier ook defrosts om de 40 minuten. Inmiddels ook een Netatmo in gebruik. Voor ons werkt dit beter met een kleinere hysterese.
Klopt, de Netatmo kan/mag niet omgekeerd aansturen (koelen dus), en Hitachi is niet open therm compatible. Er zijn wat truukjes om toch te kunnen koelen (binnenunit omzetten op koelen (met de juiste hardware aanpassing) en dan temp op 35 zetten of zo), maar eigenlijk zit je vast aan de originele thermostaat als je wilt koelen.
Een andere thermostaat werkt op basis van aan/uit. Als je een thermostaat hebt die alleen voor verwarmen is gaat hij alleen een “aan” geven als de temperatuur onder een setting komt en een “uit” als hij boven die setting komt.frispens schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:48:
[...]
Ik wil liever ook een andere thermostaat, maar lees in deze thread dat dit niet zou werken met vloerkoeling. Deze snap ik niet helemaal, aangezien je koeling sws moet aanzetten op de binnen unit..?
Als je wil koelen, zal de thermostaat pas reageren “aan” als hij onder de set temperatuur komt. In de zomer zal hij dus niet zo snel aangaan als je de set temperatuur op 20 hebt staan.
Je zal hem dus voor de gek moeten houden en hem op 30 graden moeten zetten, maar dan zou hij nooit automatisch uit gaan. Wellicht met een timer werken kan dan handig zijn.
Aha zo had ik het niet bekeken, dat verklaart wellicht waarom de flow vanuit de wp altijd zo laag is / even laag als de wilo. Maar dat lost dan eigenlijk nog niet het probleem op omdat de flow van de wilo bij voorkeur hoger zou moeten zijn.CHE56 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:10:
[...]
Met een buffervat kan je eigenlijk niet met dT werken, hij regelt die dT met de pompsnelheid. Daardoor krijg je een verschil in pompsnelheid met de wilo pico pomp, en dus vermenging, en dus pendelen.
@blackmore87
De naregeling is zeker niet de oorzaak van het pendelen - ik heb het pendelen ongeacht of alle zones open staan of niet. Bijmenging is waarschijnlijk ook niet het issues omdat ik die af heb gesloten en de aanvoer nu op de vv nagenoeg hetzelfde is als bij de wp. Wel is de deltaT op de vv +- 8 graden terwijl ie bij de wp maar 5 graden is... kan dat betekenen dat er toch nog bijgemengd wordt?. De extra pomp heb ik ook gelezen dat dat een probleem kan zijn maar kan iemand mij uitleggen waarom?
Wat betreft bemeting: ik heb een 8kw hybride. Voorheen was mijn jaar gebruik in gas +- 1100 m3. Er staat dus maar een buffervat van 50l bij dus die doet niet echt veel
@STT_2022 Ohja die kleine overschot zie ik ook wel en dan slaat ie inderdaad ook op thermo off. Dus in dat op zicht hetzelfde verhaal bij mij. Dat is wellicht ook de reden dat ik de aanvoer relatief hoog moet zetten. <30 graden aanvoer dan is ie te snel op temperatuur, kan dat?
[ Voor 4% gewijzigd door mayas22 op 23-11-2024 09:55 ]
Ja, bij mij (hybride opstelling met parallel buffervat) werkt dat het beste. Ik heb het idee dat de Yutaki niet voor hybride ontworpen is.Treenaks schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:08:
[...]
Dus je past met de hand het verlagingspercentage aan obv. verwachte temperatuur?
[quote]mayas22 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:52:
[...]
Aha zo had ik het niet bekeken, dat verklaart wellicht waarom de flow vanuit de wp altijd zo laag is / even laag als de wilo. Maar dat lost dan eigenlijk nog niet het probleem op omdat de flow van de wilo bij voorkeur hoger zou moeten zijn.
Ik heb de Wilo op een vaste snelheid staan, en de snelheid van pomp in de warmte pomp (op constante) gelijk gezet dmv ruimtesnelheid.
[...]
Aha zo had ik het niet bekeken, dat verklaart wellicht waarom de flow vanuit de wp altijd zo laag is / even laag als de wilo. Maar dat lost dan eigenlijk nog niet het probleem op omdat de flow van de wilo bij voorkeur hoger zou moeten zijn.
Ik heb de Wilo op een vaste snelheid staan, en de snelheid van pomp in de warmte pomp (op constante) gelijk gezet dmv ruimtesnelheid.
Welke setting zou dat zijn? Ik denk dat ik daar niet mee heb geëxperimenteerd dus ik hoop dat de installateur dat goed heeft gezet ;-)STT_2022 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:33:
@mayas22
Heb je het systeem geconfigureerd als openverdeler?
mayas22 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:43:
[...]
Welke setting zou dat zijn? Ik denk dat ik daar niet mee heb geëxperimenteerd dus ik hoop dat de installateur dat goed heeft gezet ;-)
:strip_exif()/f/image/AXta3jATeIVQRgBFb4q6hW97.jpg?f=fotoalbum_large)
De precieze werking weet ik niet, maar misschien dat er anderen meer ervaring mee hebben. Mij lijkt het alsof jouw systeem 1 geheel is geconfigureerd terwijl je 2 onafhankelijke systemen hebt gescheiden door je buffer. Het gaat om de “status hydraulische scheider”
Staat bij mij ook ingeschakeld. Als die uit is dan doet de pomp na de buffer niks, want dan is wp3 niet ingeschakeld.STT_2022 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:58:
[...]
[Afbeelding]
De precieze werking weet ik niet, maar misschien dat er anderen meer ervaring mee hebben. Mij lijkt het alsof jouw systeem 1 geheel is geconfigureerd terwijl je 2 onafhankelijke systemen hebt gescheiden door je buffer. Het gaat om de “status hydraulische scheider”
@STT_2022 ja die staat bij mij wel ingeschakeld
Beste allen, ik heb sindskort een Yutaki S (8Kwh) laten koppelen aan mijn CV ketel. De leverancier (Besolar) geeft een heel eenvoudige handleiding die niet op alles in gaat. En de handleiding in ontelbare talen die erbij komt gaat helemaal niet op de configuratie in. De wp doet het prima maar in deze laatste dagen met temperaturen rond de null graden heeft hij 70 kwh verbruikt ipv de 20 of zo dat hij aan het verbruiken was. Hij schakelde niet op gas totdat ik hem aan een uit deed. Nu wordt veel electriciteit en ook veel gas gestookt. Ik wil graag dat in koude dagen alleen gas wordt gebruikt. Hoe je dat moet configureren is nergens te vinden. Heeft iemand toegang tot een handleiding waar uitgelegd wordt hoe ik kan gaan sleutelen met de verschillende parameters opdat ik dit voor elkaar krijg? Alvast dank voor reacties.
Zoek eens naar de handleiding van je controller van de Yutaki. Is zo te vinden op google. Spit die eens door en dan zien we je graag hier terug 😄👍luiscaro schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:21:
Beste allen, ik heb sindskort een Yutaki S (8Kwh) laten koppelen aan mijn CV ketel. De leverancier (Besolar) geeft een heel eenvoudige handleiding die niet op alles in gaat. En de handleiding in ontelbare talen die erbij komt gaat helemaal niet op de configuratie in. De wp doet het prima maar in deze laatste dagen met temperaturen rond de null graden heeft hij 70 kwh verbruikt ipv de 20 of zo dat hij aan het verbruiken was. Hij schakelde niet op gas totdat ik hem aan een uit deed. Nu wordt veel electriciteit en ook veel gas gestookt. Ik wil graag dat in koude dagen alleen gas wordt gebruikt. Hoe je dat moet configureren is nergens te vinden. Heeft iemand toegang tot een handleiding waar uitgelegd wordt hoe ik kan gaan sleutelen met de verschillende parameters opdat ik dit voor elkaar krijg? Alvast dank voor reacties.
Dit heb ik ook gemerkt na een jaar spelen met de configuratie. Mijn WP draait het meest stabiele op 85% nachtverlaging; vast snelheid van de pomp, vaste afgifte temperatuur (32 graden) en een hysterese van 0.1 op de thermostaat, dan schommelt de temperatuur in de woning tussen de 19.9 en 20.1.CHE56 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:10:
[...]
Ik heb veel gespeeld met delta T; alles ingeregeld met een warmtebeeldcamera en sensoren op de leidingen. Op papier was mijn afgite perfect, toch veel pendelgedrag (mogelijk door het buffervat). Nu met een vaste, iets hogere temperatuur van 32 in plaats van een stooklijn krijg ik mooie runs zonder thermo-off.
32 graden zal misschien iets meer energie verbruiken maar ook thermo-offs verbruiken energie. Ergens moet je een balans zien te vinden.
Ik volg dit topic ook al een tijdje en heb thuis een Yutaki S 3.0 (8kw) met buffer 50liter draaien.Leon- schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:41:
[...]
Dit heb ik ook gemerkt na een jaar spelen met de configuratie. Mijn WP draait het meest stabiele op 85% nachtverlaging; vast snelheid van de pomp, vaste afgifte temperatuur (32 graden) en een hysterese van 0.1 op de thermostaat, dan schommelt de temperatuur in de woning tussen de 19.9 en 20.1.
Ik heb veel gespeeld met delta T; alles ingeregeld met een warmtebeeldcamera en sensoren op de leidingen. Op papier was mijn afgite perfect, toch veel pendelgedrag (mogelijk door het buffervat). Nu met een vaste, iets hogere temperatuur van 32 in plaats van een stooklijn krijg ik mooie runs zonder thermo-off.
32 graden zal misschien iets meer energie verbruiken maar ook thermo-offs verbruiken energie. Ergens moet je een balans zien te vinden.
Leer steeds meer, alleen ben ik benieuwd hoe je precies de juiste snelheid van je pomp kunt instellen. Hoe weet je dit? Mijn systeem pendelt namelijk enorm en met lage temperaturen kan ik dit oplossen door mijn hele huis open te zetten. Dan is de vloerverwarming wel heel lang bezig om op temperatuur te komen.
Situatie:
BG 45m2 VV
1e verdieping en zolder radiatoren (3 slaapkamers) --> 45m2.
Vloer, spouw en dak geisoleerd.
Ramen combinatie van HR++ en Dubbel.
Doordat er ook een pomp achter de buffer zit heb ik het idee dat dit elkaar in de weg zit. Wel instelling op "Constante" gezet met pompsnelheid 60% en Wilo(achter buffer) in oranje setting.
Mis alleen de kennis op dit moment om hier de juiste setting voor te krijgen. Wil meer naar de vloer ipv radiatoren.
[ Voor 50% gewijzigd door Berthus! op 25-11-2024 13:31 ]
Bij mijn pomp achter de 50l buffer wordt de flow weergegeven (Grundfos Alpha2), deze match ik met de warmtepomp flow. Optimaal in mijn geval is 2x 1,6 m3/uur (verbruik per pomp is dan 30-35 watt, daar zou je op kunnen mikken), maar kan uiteraard bij iedereen anders liggen.
Vaste temp (30 oC) geeft nog wat pendelen hier. Het is wat Leon zegt, iets hogere stooklijn (32 graden) of af en toe een thermo-off.
Vaste temp (30 oC) geeft nog wat pendelen hier. Het is wat Leon zegt, iets hogere stooklijn (32 graden) of af en toe een thermo-off.
Kijk of je de Wilo met een vaste snelheid kan laten draaien, dus niet de pomp de snelheid laten regelen. Oranje setting? Wat voor type wilo pomp heb je?Berthus! schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:28:
[...]
Ik volg dit topic ook al een tijdje en heb thuis een Yutaki S 3.0 (8kw) met buffer 50liter draaien.
Leer steeds meer, alleen ben ik benieuwd hoe je precies de juiste snelheid van je pomp kunt instellen. Hoe weet je dit? Mijn systeem pendelt namelijk enorm en met lage temperaturen kan ik dit oplossen door mijn hele huis open te zetten. Dan is de vloerverwarming wel heel lang bezig om op temperatuur te komen.
Situatie:
BG 45m2 VV
1e verdieping en zolder radiatoren (3 slaapkamers) --> 45m2.
Vloer, spouw en dak geisoleerd.
Ramen combinatie van HR++ en Dubbel.
Doordat er ook een pomp achter de buffer zit heb ik het idee dat dit elkaar in de weg zit. Wel instelling op "Constante" gezet met pompsnelheid 60% en Wilo(achter buffer) in oranje setting.
Mis alleen de kennis op dit moment om hier de juiste setting voor te krijgen. Wil meer naar de vloer ipv radiatoren.
Ik heb de warmtepomp op “contante” staan waardoor deze de wilo pomp achter de buffer niet aanstuurt als ik het goed begrijp. De ruimtesnelheid staat op 50% waardoor de snelheid rond de 1.6m3/h is. Alleen als ik de Wilo (Wilo Yonos Pico) dan instel kom ik niet hoger dan 0.3 m3/h als ik op de display kijk van de Wilo pomp. Denk dat ik nu wel de oorzaak heb. Aanvoer is 20mm naar vloerverwarming dus toch te klein? Of geeft de vloerverwarming verdeler (open dus met eigen pomp en bijmengt) nog al die weerstand waardoor de doorstroomt niet goed is? Of begrijp ik het verkeerd? Installateur heeft mij nooit gewezen op de “kleine” aanvoerleidingen, maar was ook niet helemaal overtuigd van zijn kennis/ervaring hierin gezien de standaard instellingen waar ik mee ben achtergelaten.CHE56 schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:28:
[...]
Kijk of je de Wilo met een vaste snelheid kan laten draaien, dus niet de pomp de snelheid laten regelen. Oranje setting? Wat voor type wilo pomp heb je?
Kan het ook nog de vloerverwarming verdeler zijn of moet ik echt de aanvoer gaan vervangen?
Je moet een vaste stand voor de Wilo instellen. Dus I , II of III. Welke snelheid geeft hij aan bij die standen?