Heb je hem op eco modus staan?MisterB schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:19:
Wat ik ook zie is dat de stooklijn automatisch met 4 graden verlaagd wordt als de temperatuur in huiskamer .5 boven de ingestelde vraag komt.
Dus vraag is 19 , Huiskamer temp is 19 (op dat moiment was de stooklijn 31 graden en liep ie rustig door)
Nu wordt huiskamer temp 19,5 --> dan gaat stooklijn opeens naar 27 ipv 31 en hoppa dan is de Ta nog 28 en heb je meteen thermo-offs
wellicht heb ik hier allemaal geen last van met een aan/uit thermostaat want die had al op 19.1 ingegrepen ...
Zou ook wel eens de compensatiefactor kunnen zijn.
Kijk eens bij: installateurstoegang -> systeemconfiguratie -> ruimtethermostaten -> compensatiefactoren -> circuit (uitzetten is een goede optie voor nu).
hi staan als volgt : bovenste getal slecht leesbaar maar is een "5"blackmore87 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:22:
[...]
Kijk eens bij: installateurstoegang -> systeemconfiguratie -> ruimtethermostaten -> compensatiefactoren -> circuit (uitzetten is een goede optie voor nu).
:strip_exif()/f/image/lyk5E1wES0ACcXFSFgQjy1Ez.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 17-02-2024 20:44 ]
Grote kans dat dit het is, eerst maar eens uitzetten.MisterB schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:43:
[...]
hi staan als volgt : bovenste getal slecht leesbaar maar is een "5"
[Afbeelding]
Ja die kan op waarde “uit” volgens mij.MisterB schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:51:
wat ? die 5 op 0 zetten ?
Ja , heb hem UIT gezet , zie stooklijn meteen van 27 naar 32 springen... neen aan dat ie nu langer door gata lopen ..blackmore87 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:59:
[...]
Ja die kan op waarde “uit” volgens mij.
Staat nu een tijdje te pruttelen op 60% nachtverlaging, geen compensatie factor, stooklijn op 32, primaire pomp op 1.54 m3/h en secundaire op 1.4 m3/h
verbruik wat hoger maar wel constante loop ... denk dat per saldo verbruik wat lager is bij al die thermo offs .. maar denk dat dit beter is ... zal eens naar 40% nachtverlaging gaan...
ps de vorige warmtepomp (ras-3) liep bij buiten tremperaturen van boven de 8 graden ook wel redelijk constant maar stortte helemaal in onder de 7 graden buiten ... deze ras-5 nog niet op lagere temperaturen kunnen testen maar moet dan stuk beter gaan ... nu zit ie dus vrij snel op de stooklijn en eroverheen dus ...
wellicht moet de secundaire flow toch nog hoger om sneller dat buffervat leeg te trekken
de pico yonos zou mi krachtig genoeg moeten zijn als ik naar de specs kijk maar meer dan 1.4 m3/h krijg ik er niet uit op de vvw stand (constante druk) .... zou de constate toerental of de radiator stand nog wat uitmaken denken jullie ??
OF moet er nog meer aan de leidingen en dan met name van secundaire pomp naar de VVW verdeler (dat is nu 22 mm staal maar zou 28 kunnen worden all the way) gewijzigd worden ?? Of drukt een sterkere pomp het er toch wel doorheen als die dus harder looopt ???
graag jullie mening
zo loopt ie nu (per fase) (die piek was opschalen nadat de compensatie factor eraf ging)
verbruik wat hoger maar wel constante loop ... denk dat per saldo verbruik wat lager is bij al die thermo offs .. maar denk dat dit beter is ... zal eens naar 40% nachtverlaging gaan...
ps de vorige warmtepomp (ras-3) liep bij buiten tremperaturen van boven de 8 graden ook wel redelijk constant maar stortte helemaal in onder de 7 graden buiten ... deze ras-5 nog niet op lagere temperaturen kunnen testen maar moet dan stuk beter gaan ... nu zit ie dus vrij snel op de stooklijn en eroverheen dus ...
wellicht moet de secundaire flow toch nog hoger om sneller dat buffervat leeg te trekken
de pico yonos zou mi krachtig genoeg moeten zijn als ik naar de specs kijk maar meer dan 1.4 m3/h krijg ik er niet uit op de vvw stand (constante druk) .... zou de constate toerental of de radiator stand nog wat uitmaken denken jullie ??
OF moet er nog meer aan de leidingen en dan met name van secundaire pomp naar de VVW verdeler (dat is nu 22 mm staal maar zou 28 kunnen worden all the way) gewijzigd worden ?? Of drukt een sterkere pomp het er toch wel doorheen als die dus harder looopt ???
graag jullie mening
zo loopt ie nu (per fase) (die piek was opschalen nadat de compensatie factor eraf ging)
:strip_exif()/f/image/N68jE1vfOhFQGC4KMdZ6EGcK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door MisterB op 17-02-2024 22:39 ]
Ruimtetemp vraag UIT -> circuit kan misschien nog iets doen met een overshoot?blackmore87 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:22:
[...]
wat doet dat dan als je die uit zet ?? cq waar zit dat
[ Voor 19% gewijzigd door MisterB op 17-02-2024 23:20 ]
Dat is ook mijn vraag. Ik zie deze voor het eerst namelijk.MisterB schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:19:
wat doet dat dan als je die uit zet ?? cq waar zit dat
: installateurstoegang -> systeemconfiguratie -> ruimtethermostaten ->
Dan stookt de wp “oneindig” door, de laagste waarde is 1 geloof ik, dus stookt altijd minstens 1 graad door boven de gewenste temp, dom ding…STT_2022 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:23:
[...]
Dat is ook mijn vraag. Ik zie deze voor het eerst namelijk.
: installateurstoegang -> systeemconfiguratie -> ruimtethermostaten ->
die staat op 1 - meen me herinneren dat ie dan door blijft lopen als je hem uit zet (of 0) zoals blackmore87 ook aangeeft .... idd dom ding
[ Voor 10% gewijzigd door MisterB op 17-02-2024 23:30 ]
ik snap werkelijk niet waarom dit apparaat 1.5 graad boven mijn vraag moet doorlopen om dan af te slaan.
nu stond mijn vraag op 18.5 en zojuist was het 20 graden en slaatr ie dus af - waarna het hele huis dus tot 18.5 af gaat koelen terwijl je rondom je vraag zou willen draaien .... werkelijk stupide!
dus toch echt naar aan/uit gedrag met een andere thermostaat als enige oplossing daravoor ... of die hitachi knakkers tot betere softweare dwingen ?????
moet iedereen toch last van hebben (het gros heeft het waarschijnlijk niet in de gaten....
nu stond mijn vraag op 18.5 en zojuist was het 20 graden en slaatr ie dus af - waarna het hele huis dus tot 18.5 af gaat koelen terwijl je rondom je vraag zou willen draaien .... werkelijk stupide!
dus toch echt naar aan/uit gedrag met een andere thermostaat als enige oplossing daravoor ... of die hitachi knakkers tot betere softweare dwingen ?????
moet iedereen toch last van hebben (het gros heeft het waarschijnlijk niet in de gaten....
[ Voor 29% gewijzigd door MisterB op 17-02-2024 23:33 ]
Bij een andere aan/uit thermostaat zal hij nog steeds terug moduleren. De meeste WP werken met aan/uit en moduleren zelf terug.
die hitachi honeywell is dan wel een erg ruime "aan."..dan lang niks ... en dan "uit" met 1.5 graad ertussen ""STT_2022 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:47:
Bij een andere aan/uit thermostaat zal hij nog steeds terug moduleren. De meeste WP werken met aan/uit en moduleren zelf terug.
het is mi toch geen aan/uit thermostaat want de warmtepomp die reageert op de tussen stappen ...
vraag is 18.5
bij 19 doet ie al een stap terug op basis compansatie factor
bij 19.5 ook
en bij 20 slaat ie geheel af
dus er zit meer achter dan aan bij 18.5 en uit bij 20
[ Voor 29% gewijzigd door MisterB op 17-02-2024 23:55 ]
Geef ik je helemaal gelijk in. Ik heb zelf de controller van de binnen unit als kamerthermostaat gehad en die houd 1 graad aan. Er zijn verschillende opties mogelijk. Kijk maar eens in de handleiding van de controller, die wel op internet te vinden is.MisterB schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:49:
[...]
die hitachi honeywell is dan wel een erg ruime "aan."..dan lang niks ... en dan "uit" met 1.5 graad ertussen ""
Mijn installateur is uiteindelijk gestopt met Honeywell en de hitachi round te installeren. Welke ze uiteindelijk wel installeren heb ik nooit te horen gekregen.
Dit doet hij allemaal zelf. Je thermostaat geeft alleen aan dat hij warmte wil hebben of niet en de wp loopt zijn eigen programma.MisterB schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:49:
[...]
die hitachi honeywell is dan wel een erg ruime "aan."..dan lang niks ... en dan "uit" met 1.5 graad ertussen ""
het is mi toch geen aan/uit thermostaat want de warmtepomp die reageert op de tussen stappen ...
vraag is 18.5
bij 19 doet ie al een stap terug op basis compansatie factor
bij 19.5 ook
en bij 20 slaat ie geheel af
dus er zit meer achter dan aan bij 18.5 en uit bij 20
is dat zo ? de wp weet de vraag waarde en hij weet de kamertemperatuur (die waardes zie ik in display live view staan) dus dat wordt doorgegeven door de thermostaat aan de warmtepomp ... dus daar reageert ie dan op lijkt me ...om die tussen acties te ondernemen .. met als afsluting kennelijk de vraag uit bij 1.5 boven vraag ....STT_2022 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 00:01:
[...]
Dit doet hij allemaal zelf. Je thermostaat geeft alleen aan dat hij warmte wil hebben of niet en de wp loopt zijn eigen programma.
Ik heb de Netatmo aan/uit aangesloten op mijn systeem en zie het volgende
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2dC7OHS1xzazy4KeIf12bqvN.jpg?f=user_large)
En de thermostaat geeft deze grafiek
:strip_exif()/f/image/HHx87rwzlXltufGTS0r7HWoS.jpg?f=fotoalbum_large)
Hysterese staat op 0.2 en uiteindelijk wordt het 0.3 graden warmer dan de ingestelde temp op de thermostaat.
Je ziet in het bovenste plaatje dat hij terug gaat moduleren dmv vermogen. Op de live view zie ik niet dat de set temp lager wordt gedurende de run, maar dat zou toch meer voor thermo off gaan zorgen? En dat wil je niet.
Maar zit jou Hitachi round thermostaat aangesloten op de H-Link?
Maar wellicht werkt hij in jou systeem anders dan bij mij. Jou configuratie is anders. Misschien kun je een andere thermostaat via marktplaats vinden en die proberen? €100 euro op de hele investering kan misschien geen kwaad. Probeer met je mee te denken en alle bevindingen die jij ziet helpen mij ook weer verder. De Hitachi installateurs bij mij in de buurt zijn onbereikbaar namelijk.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2dC7OHS1xzazy4KeIf12bqvN.jpg?f=user_large)
En de thermostaat geeft deze grafiek
:strip_exif()/f/image/HHx87rwzlXltufGTS0r7HWoS.jpg?f=fotoalbum_large)
Hysterese staat op 0.2 en uiteindelijk wordt het 0.3 graden warmer dan de ingestelde temp op de thermostaat.
Je ziet in het bovenste plaatje dat hij terug gaat moduleren dmv vermogen. Op de live view zie ik niet dat de set temp lager wordt gedurende de run, maar dat zou toch meer voor thermo off gaan zorgen? En dat wil je niet.
Maar zit jou Hitachi round thermostaat aangesloten op de H-Link?
Maar wellicht werkt hij in jou systeem anders dan bij mij. Jou configuratie is anders. Misschien kun je een andere thermostaat via marktplaats vinden en die proberen? €100 euro op de hele investering kan misschien geen kwaad. Probeer met je mee te denken en alle bevindingen die jij ziet helpen mij ook weer verder. De Hitachi installateurs bij mij in de buurt zijn onbereikbaar namelijk.
[ Voor 14% gewijzigd door STT_2022 op 18-02-2024 09:44 ]
Goodmorning all, m.b.t. de thermostaat bij een yutaki zie ik 2 opties:
1) een pure aan/uit thermostaat:
- die moet dan aangesloten worden via klem 14 op het printboard (en de h-link thermostaat weg)
- het kan een mega cheapo ding zijn of beter slimmer /duurder maar het is gewoon een schakelaar
- draadloos of bedraad - je zou zelfs een schakelaar kunnen nemen als je zelf meet of voelt of je het warm genoeg vindt (just kidding)
- de qualiteit van die thermostaat bepaald of je op 0.x of 0.5 etc kan sturen ... 0.1 a 0.2 is kennelijk wenselijk
- de WP heeft TOTAAL geen weet meer van je vraag temperatuur of hoever ie daar vanaf zit, wat je huiskamer temperatuur is weet ie ook niet
--> hij gaat gewoon lopen en hij stopt als de aan/uit thermostaat zegt het is genoeg -
--> de WP kan er dus ook niks uit opmaken
- de enige modulatie die de WP kan doen is op basis van de stooklijn temp tov de Ta in de WP
- de WP kan geen compensatie toepassen op basis van hoeveel de huiskamer temp boven de vraag zit want dat weet ie niet
2) een zogenaamd slimme via h-link aangesloten hitachi (=honeywell) thermostaat (atw 7 rond of 8 vierkant)
- aangesloten via h-link - draadloos
- de WP krijgt informatie vanuit de thermostaat wat de vraag temp is en wat de actuele temp is in je huiskamer
- ik zie een verschil op het moment dat je 0.5, 1 of 1.5 boven de vraag temp komt
-> bij 0.5 erboven gaat het vlammetje uit op de thermostaat en gaat ie de stooklijn temp in de ketel met de compensatie waarde verlegen (die heb ik uit gezet maar was 5 graden)
---->>> dit geeft meteen een issue omdat de Ta dan meteen dik boven de stooklijn temp zit en dan krijg je thermo-off gedrag
--> bij 1 boven vraag zie ik niks anders maar hij loopt nog gewoon lekker door
--> bij 1.5 boven vraag slaat de WP af
- de modulatie die de WP doet is gerelateerd aan Ta tov de stooklijn temp (dat stat los van de thermostaat temp)
---> er zit dus ook logica in de WP om de stooklijn te verlagen op basis van compensatie factor je .5 of wellicht ook 1 boven de vraag zit (in de huiskemer of war de thermostaat ook hangt)
-===> en kennelijk beslist de thermostaat OF de WP zelf bij 1.5 boven vraag dat het nu genoeg is
- die moet dan aangesloten worden via klem 14 op het printboard (en de h-link thermostaat weg)
- het kan een mega cheapo ding zijn of beter slimmer /duurder maar het is gewoon een schakelaar
- draadloos of bedraad - je zou zelfs een schakelaar kunnen nemen als je zelf meet of voelt of je het warm genoeg vindt (just kidding)
- de qualiteit van die thermostaat bepaald of je op 0.x of 0.5 etc kan sturen ... 0.1 a 0.2 is kennelijk wenselijk
- de WP heeft TOTAAL geen weet meer van je vraag temperatuur of hoever ie daar vanaf zit, wat je huiskamer temperatuur is weet ie ook niet
--> hij gaat gewoon lopen en hij stopt als de aan/uit thermostaat zegt het is genoeg -
- de enige modulatie die de WP kan doen is op basis van de stooklijn temp tov de Ta in de WP
- de WP kan geen compensatie toepassen op basis van hoeveel de huiskamer temp boven de vraag zit want dat weet ie niet
2) een zogenaamd slimme via h-link aangesloten hitachi (=honeywell) thermostaat (atw 7 rond of 8 vierkant)
- de WP krijgt informatie vanuit de thermostaat wat de vraag temp is en wat de actuele temp is in je huiskamer
- ik zie een verschil op het moment dat je 0.5, 1 of 1.5 boven de vraag temp komt
-> bij 0.5 erboven gaat het vlammetje uit op de thermostaat en gaat ie de stooklijn temp in de ketel met de compensatie waarde verlegen (die heb ik uit gezet maar was 5 graden)
---->>> dit geeft meteen een issue omdat de Ta dan meteen dik boven de stooklijn temp zit en dan krijg je thermo-off gedrag
- de modulatie die de WP doet is gerelateerd aan Ta tov de stooklijn temp (dat stat los van de thermostaat temp)
---> er zit dus ook logica in de WP om de stooklijn te verlagen op basis van compensatie factor je .5 of wellicht ook 1 boven de vraag zit (in de huiskemer of war de thermostaat ook hangt)
-===> en kennelijk beslist de thermostaat OF de WP zelf bij 1.5 boven vraag dat het nu genoeg is
[ Voor 6% gewijzigd door MisterB op 18-02-2024 11:23 ]
Mooie samenvatting. Denk dat dit wel klopt.MisterB schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:00:
Goodmorning all, m.b.t. de thermostaat bij een yutaki zie ik 2 opties:
Denk wel als je je stooklijn netjes hebt en een aan/uit thermostaat waarmee je de hysterese kan instellen, je een comfortabeler systeem hebt dan met een thermostaat die 1 - 1.5 graden boven je gewenste temperatuur gaat verwarmen.
Maar daar is iedereen vrij in om dit voor zichzelf te beslissen.
Hoop dat Hitachi hier ook eens iets mee gaat doen.
Volgens HDKL is dit opzettelijk zo ingebouwd, "dit bevordert lange(re) runs". Jammer van het comfort.STT_2022 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:14:
Denk wel als je je stooklijn netjes hebt en een aan/uit thermostaat waarmee je de hysterese kan instellen, je een comfortabeler systeem hebt dan met een thermostaat die 1 - 1.5 graden boven je gewenste temperatuur gaat verwarmen.
Dit klopt zeker, mijn WP moduleert nu met een aan/uit zeker niet slechter dan met de Hitachi. Een groot probleem bij de Hitachi is inderdaad het comfort, het 1,5graad afkoelen ervaart bijna iedereen als erg oncomfortabel. Doordat bij hysterese nu veel minder is, koelt mijn vloer minder af en moduleert mijn WP beter terug omdat de Tr hoger is. De samenvatting vind ik dan ook niet enorm objectief beschreven want in mijn situatie is de Hitachi thermostaat gewoon oncomfortabel en minder efficiënt, als ze je de hysterese laten aanpassen dan wordt het een ander verhaal maar ik zie niet in dat dit voor mijn oude yutaki nog aangepast gaat of kan worden.STT_2022 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:14:
men had dan iig een marge van + 0.5 -0.5 aan kunnen houden ivp de + 1.5 zoals het bij mij nu is..(of configurabel op .5 1 1.5 oid). Door de compensatie factor van 5 graden op je stooklijn (vermindering) eraf te halen heb ik iig een lange run zonder thermo-offs op de kosten van hoger stooklijn dat wel. Maar dat is dus voor de huidige buiten temperaturen .. wellicht als het kouder is en de stooklijn sowieso al hoger en de afkoeling meer dat die compensatie factor wel 'werkt' en zuiniger is.... het blijft dus constant aanpassen kennelijk .... nu is dat voor mij niet zo erg om af weer periode wat aan de inst te wijzigen .. maar voor 95% van de andere wp gebruikers die niet technisch zijn draait het systeem dan een groot deel van de tijd minder optimaal dan mogelijk lijkt me ...
hi, even ander vraagje, met die ras-5 yutaki kan je kennelijk ook koelen ... ff in hoofdlijnen .. wat moet je er aan wijzigen / toevoegen (en aan je installatie) om er ook mee te koelen ??? Neem aan dat je dan koud water door je vloer gaat pompen ? Iets met de radiatoren ? Welke investering hebben we het onegveer over ?
Heb me totaal niet ingelezen op dit onderwerp (dat komt wellicht nog) maar wellicht is er high over antwoord / indicatie ?
thx
Heb me totaal niet ingelezen op dit onderwerp (dat komt wellicht nog) maar wellicht is er high over antwoord / indicatie ?
thx
Je hebt een aanpassing nodig op de binnen unit en een thermostaat die kan koelen (module is niet zo duur, dacht paar tientjes). Helaas voor koelen is nu nog de eigen Hitachi thermostaat nodig, al schijnen er met truuks ook andere thermostaten te werken. Met vloerverwarming kun je tot het dauwpunt koelen, met radiatoren weet ik het niet.
dus je pompt flink koud water door je VVW ... is dat wel comfortabel ? Of krijg je dan ijs voeten ...a.wijdeveld schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:27:
Je hebt een aanpassing nodig op de binnen unit en een thermostaat die kan koelen (module is niet zo duur, dacht paar tientjes). Helaas voor koelen is nu nog de eigen Hitachi thermostaat nodig, al schijnen er met truuks ook andere thermostaten te werken. Met vloerverwarming kun je tot het dauwpunt koelen, met radiatoren weet ik het niet.
en moet je dan radiatoren door iets anders vervangen of pomp je daar ook koud water door heen ? en geeft dat voldoende ruimte koeling
wellicht zit ik er helemaal naast ..
is koelen met je warmte pomp en vvw/radiatoren installatie een reeele optie of een slecht alternatief voor een airco ?
[ Voor 7% gewijzigd door MisterB op 19-02-2024 21:56 ]
Ik heb alleen ervaring met vloerverwarming. Het is voor de warmtepomp hetzelfde als met de cyclus met warm water, maar dan omgekeerd. Voor een temperatuur binnen van 25 graden heb ik een deltaT van 8 graden nodig als het buiten boven de 30 graden is, dus ik pomp water rond van 17 graden. Dat is tricky, je kunt onder het dauwpunt komen en vocht op de vloer krijgen (dus niet doen met parket). Het voelt heel anders dan airco, meer als in een oud gebouw met dikke muren in de zomer. Nadeel is wel dat je dicht tegen het dauwpunt aan komt met je binnenlucht, zeker als je je comfort temperatuur niet haalt voelt het dan klammig en daarmee soms benauwd. Een airco ontvochtigt ook, dat doet de warmtepompkoeling niet. Geen garanties of je het een prettige koeling vind, we hebben het nu zo'n 15 jaar samen met een adiabatische koeling via de WTW en vinden het in huis comfortabel en genoeg, ook bij 35 graden buiten.
vandaag maar weer eens met hdkl gebeld (de importeur hitachi in nl) met mijn vragen over de 'overshoot' van 1.5 graad. (yutaki ras-3 en ras-5 split icm de atw7 thermostaat) .... die m.i. oncomfortabel en zeer ongewenst is
Ze blijven volhouden dat het in mijn geval een overshoot van 1 zou moeten zijn en niet 1.5....(want die waarde zet je ergens in een menu) en ik weet 100% zeker dat ie bij mij pas exact op 1.5 graad boven de vraag helemaal afslaat. En dan komen ze met vage naloop verhalen aan en minimale looptijd terwijl ie al 8 uur draaide etc..
Zijn er andere tweakers die ook exact 1.5 graad overshoot ervaren (met een yutaki thermostaat) - terwijl het 1 had moeten zijn ?
Ze zeggen bekend te zijn met het feit dat klanten zouden willen dat je b.v. op .5 graad zou moeten kunnen configureren in de WP en dat ie zich dan ook zo zou moeten gaan gedragen.....en men zou dat ook bij de fabriek gemeld hebben...maar tja dit loopt voor zover ik weet al jaren .. --> ik ga het iig nog maar eens formeel via de installateur melden zodat die de importeur kan vragen....
Een overshoot van 0.5 zou voor mij acceptabel zijn en de noodzaak voor een simpele aan/uit thermostaat overbodig maken... voordele van de yutaki is dat de WP wat meer info heeft over je HK en je als je dat wil de stooklijn compensatie kan toepassen
Ze blijven volhouden dat het in mijn geval een overshoot van 1 zou moeten zijn en niet 1.5....(want die waarde zet je ergens in een menu) en ik weet 100% zeker dat ie bij mij pas exact op 1.5 graad boven de vraag helemaal afslaat. En dan komen ze met vage naloop verhalen aan en minimale looptijd terwijl ie al 8 uur draaide etc..
Zijn er andere tweakers die ook exact 1.5 graad overshoot ervaren (met een yutaki thermostaat) - terwijl het 1 had moeten zijn ?
Ze zeggen bekend te zijn met het feit dat klanten zouden willen dat je b.v. op .5 graad zou moeten kunnen configureren in de WP en dat ie zich dan ook zo zou moeten gaan gedragen.....en men zou dat ook bij de fabriek gemeld hebben...maar tja dit loopt voor zover ik weet al jaren .. --> ik ga het iig nog maar eens formeel via de installateur melden zodat die de importeur kan vragen....
Een overshoot van 0.5 zou voor mij acceptabel zijn en de noodzaak voor een simpele aan/uit thermostaat overbodig maken... voordele van de yutaki is dat de WP wat meer info heeft over je HK en je als je dat wil de stooklijn compensatie kan toepassen
Yep! Kan ik ook nog wel ergens uit mijn Home Assistant trekken denk ik.MisterB schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:56:
Varieert een beetje per dag, meestal 1 graad maar ook wel eens 1,5. Zie eerdere post met figuur:
a.wijdeveld schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:12:
... maar het pendelen voorkom je met een Hitachi thermostaat niet.
[Afbeelding]
bij mij is het gewoon altijd 1.5 graad met de hitachi thermostaat ( zit geen enkele variatie in )a.wijdeveld schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:33:
Varieert een beetje per dag, meestal 1 graad maar ook wel eens 1,5. Zie eerdere post met figuur:
[...]
eigenlijk gewoon te idioot voor woorden (de standaard functionaliteit)
ik vraag 19 en ik krijg 20.5 ... (te warm)
om slechts 19 te krijgen moet ik 17.5 gaan vragen waarna het weer te koud wordt
pff
wil gewoon dat dit out of teh box juist / acceptabel (0.5) configurabel is --- eens kijken ofg we hitachi kunnen bewegen ... vast niet
[ Voor 34% gewijzigd door MisterB op 20-02-2024 17:52 ]
Een willekeurige dag uit januari 2023 (toen had ik nog geen netatmo):MisterB schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:43:
[...]
bij mij is het gewoon altijd 1.5 graad met de hitachi thermostaat ( zit geen enkele variatie in )
/f/image/OH1PAC720FUAvsKnULeJduAT.png?f=fotoalbum_large)
Hier staat hij op 18.5 en hij verwarmt altijd tot 20°C.
Dan zakt de temperatuur weer tot 18.5°C, en op dat moment springt hij weer aan.
Dan zakt de temperatuur weer tot 18.5°C, en op dat moment springt hij weer aan.
Waarom vervang je gewoon niet je thermostaat voor een Netatmo? Kost minder dan €100, en je probleem is opgelost. Als je zin hebt in een juridische strijd kan je zelfs de kosten hiervan bij je installateur verhalen.MisterB schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:06:
onacceptabel toch..
Die Hitachi thermostaat is inderdaad slecht en er zijn inderdaad weinig goede ervaringen mee, ik zie daarom geen reden om hem niet te vervangen voor een Netatmo....
Ik had de thermostaat altijd op 20, ging bij 20,5 of 20,4 aan en bij 21,7 pas uit. Nu draai ik al een tijd tevreden met een Netatmo, eventueel zoals al gezegd de stooklijn aanpassen
ja maar daar gaat het me niet om, wil gewoon dat dit ding werkt inclusief de voordelen van instelbare compensatie, als ze niet over de brug komen (grote kans) kan ik altijd nog eoa andere eraan vast knopen (moet ik wel weer installateur overtuigen etc lastige discussie etc garantie etc). heb nu genoeg bevestiging gezien dat het overal soortgelijk 'werkt'kokpol schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:51:
[...]
Waarom vervang je gewoon niet je thermostaat voor een Netatmo? Kost minder dan €100, en je probleem is opgelost. Als je zin hebt in een juridische strijd kan je zelfs de kosten hiervan bij je installateur verhalen.
Die Hitachi thermostaat is inderdaad slecht en er zijn inderdaad weinig goede ervaringen mee, ik zie daarom geen reden om hem niet te vervangen voor een Netatmo....
[ Voor 8% gewijzigd door MisterB op 21-02-2024 14:32 ]
Als je wilt koelen zit je ook aan de Hitachi thermostaat vast. Ik vind de overshoot geen ramp, maar vind de software van de Hitachi wel wat knullig. Ik zou meer controle over de delta T willen, en het feit dat de Ta eigenlijk net verkeerd rampt (toename) met een dalende buitentemperatuur is ook knullig.
heeehhh... had ik um net onder controle wordt het opeens 12 graden buiten waardoor stooklijn 31 ipv 32 wordt .. gaat ie weer thermo off gedrag vertonen omdat ie tot de 32 Ta komt op 60% vermogen door nachtverlaging 24/7 (nu op 40% vermogen gezet maar zie nog niet echt iets gebeuren).. moet deze ras-5 nog even leren temmen ... kennelijk kan ie zich zelf niet inhouden door niet voorbij 31 te gaan...
is dat wellicht een gevolg van nacht verlaging ? dat ie dan geen ruimte meer heeft voor nog minder...
loopt nu 31 hz Ta 32 Tr 26 stooklijn 31 op de WP - vermogen ca .45 tot .55 kwh per fase
bij VVW (achter buffervat) Ta 29.2 en Tr 23.2
best zonde dat er 2 tot 3 graden over dat buffervat verloeren gaat ..
is dat wellicht een gevolg van nacht verlaging ? dat ie dan geen ruimte meer heeft voor nog minder...
loopt nu 31 hz Ta 32 Tr 26 stooklijn 31 op de WP - vermogen ca .45 tot .55 kwh per fase
[ Voor 27% gewijzigd door MisterB op 22-02-2024 18:47 ]
Stooklijn handmatig verhogen, dat bedoel ik met een verkeerd om ramp van de Ta met de buitentemp.
Volgens mij heeft de nachtverlaging geen invloed op het terug moduleren. Een ras5 heeft best wat vermogen en zal dus niet ver kunnen terug moduleren. Dan zal je meer pendel gedrag weer krijgen, als je de warmte niet kwijt kan dan de Ta weer omhoog zettenMisterB schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:38:
heeehhh... had ik um net onder controle wordt het opeens 12 graden buiten waardoor stooklijn 31 ipv 32 wordt .. gaat ie weer thermo off gedrag vertonen omdat ie tot de 32 Ta komt op 60% vermogen door nachtverlaging 24/7 (nu op 40% vermogen gezet maar zie nog niet echt iets gebeuren).. moet deze ras-5 nog even leren temmen ... kennelijk kan ie zich zelf niet inhouden door niet voorbij 31 te gaan...
Het blijft ingewikkeld met die stooklijn inderdaad. Ik heb 'm op 32 graden staan. Dat is voldoende voor mijn woning onder het vriespunt en hij gaat niet pendelen met deze buitentemperatuur. Nachtverlaging permanent op 85% en de hysterese op 0.1. Bij koude buitentemperaturen maakt hij lange runs; bij deze temperaturen doet hij een run van een uur, een aantal keer per dag.
Ik ben tevreden, beter wordt het niet denk ik
hi, ja, de ras-3 was wel ok-isch boven de 10 graden maar daaronder stortte het helemaal in en was het een afkoel vertrager ipv een verwarmer.. de ras-5 heeft idd wel lekker wat vermogen dus als het wat warmer wordt moet je dat temmen maar denk dat ik inmiddels aan grens van temmen zit .. dus dan idd kennelijk stooklijn omhoog en bereik je gewoon sneller je vraag (of bij een yuatki 1.5 boven je vraag tenzij je aan/uit gaat).Apocalyps895 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:21:
[...]
Volgens mij heeft de nachtverlaging geen invloed op het terug moduleren. Een ras5 heeft best wat vermogen en zal dus niet ver kunnen terug moduleren. Dan zal je meer pendel gedrag weer krijgen, als je de warmte niet kwijt kan dan de Ta weer omhoog zetten
precies zo iets moet ik ook bereiken, het blijft een soort compromis vinden spelletje ..Leon- schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:19:
Het blijft ingewikkeld met die stooklijn inderdaad. Ik heb 'm op 32 graden staan. Dat is voldoende voor mijn woning onder het vriespunt en hij gaat niet pendelen met deze buitentemperatuur. Nachtverlaging permanent op 85% en de hysterese op 0.1. Bij koude buitentemperaturen maakt hij lange runs; bij deze temperaturen doet hij een run van een uur, een aantal keer per dag.
slechts 1 en een thermo off - 6 graden ter plekke vanmorgen en uit de wind momenteel
wp staat aan noord/oost kant van huis met voorkant naar noord/oost
en mega winderig hier op een dijk normaliter
wp staat aan noord/oost kant van huis met voorkant naar noord/oost
en mega winderig hier op een dijk normaliter
[ Voor 42% gewijzigd door MisterB op 23-02-2024 14:00 ]
Geen defrosts hier, wp staat redelijk beschut, voorkant naar NW.
Is het verbruik ook afgenomen hiermee? Of juist toegenomen of alleen comfortverbetering?Leon- schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:19:
Comfortverbetering gaat meestal niet samen met minder verbruik. Kortere runs ook niet, dus vermoedelijk zal het verbruik iets zijn toegenomen (ook bij mij), maar dat vind ik geen probleem.Pos2007 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:31:
[...]
Is het verbruik ook afgenomen hiermee? Of juist toegenomen of alleen comfortverbetering?
Bij mij afgenomen maar dat komt omdat mijn RAS-3 is vervangen door een RAS-4. De RAS-3 moest altijd op volle vermogen draaien om de gewenste TA niet te halen. De RAS-4 haalt dat met gemakt; dus draait de boel veel rustiger, en dus minder verbruiktPos2007 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:31:
[...]
Is het verbruik ook afgenomen hiermee? Of juist toegenomen of alleen comfortverbetering?
hi, kent iemand deze devices ; coolinkbridge van cool automation ?
( https://coolautomation.com/products/coolinkbridge/ )
Kennelijk kan je die aan een hitachi knopen maar voor zover ik weet heeft hitachi alleen maar een proprietary h-link aansluiting .. dus zou niet weten hoe ze die koppelen dan ..
in de handleiding staat het ook niet alhoewel ze het wel suggereen
https://coolautomation.co...ub-QuickStartGuideV1b.pdf
zal ze eens een email sturen howto..
wellicht interesting
Kennelijk kan je die aan een hitachi knopen maar voor zover ik weet heeft hitachi alleen maar een proprietary h-link aansluiting .. dus zou niet weten hoe ze die koppelen dan ..
wellicht interesting
Ben benieuwd, misschien samen met de modbus gateway? https://www.manualslib.co...-Atw-Mbs-02.html?page=145 .Dacht dat dat alleen voor het uitlezen was.
Volgens mij werkt dit niet op de Hitachi, kan nergens iets vinden dat dit zou werken, maar als echte tweaker hier op het forum is er de oplossing van @arnoldniessen natuurlijk welke al vaker is aangehaald https://github.com/Arnold-n/P1P2SerialMisterB schreef op zondag 25 februari 2024 @ 08:57:
hi, kent iemand deze devices ; coolinkbridge van cool automation ?
wellicht interesting
kreeg bericht van die leverancier.. vroeg me ook af hoe ze dat doen met h-link - ze zeggen dat ze die bridge aan gaan passen voor de yutakis en dat h-link kennelijk geen issues voor hun is - ben benieuwd - nog geen planning gehoordApocalyps895 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:54:
[...]
Volgens mij werkt dit niet op de Hitachi, kan nergens iets vinden dat dit zou werken, maar als echte tweaker hier op het forum is er de oplossing van @arnoldniessen natuurlijk welke al vaker is aangehaald https://github.com/Arnold-n/P1P2Serial
Mijn WP bleef dus hangen in de legionellarun. Afgelopen week is de importeur langs geweest en heeft ontdekt dat de thermische beveiliging van het verwarmingselement te vroeg insprong. Na het vervangen van de thermische beveiliging kon hij wel de legionellarun afmaken.tinus89 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:11:
[...]
Toch terug naar de leverancier ben ik bang? Of zijn hier nog ideeën?
Echter, sindsdien pakt de WP bij het verwarmen van het buffervat ook regelmatig het elektrisch element er even bij, voor ca 30min. Terwijl hij dat eerder niet deed om zijn normale setpoint te halen.
Enig idee hoe dit kan? Ik vermoed dat dit mij een 1,5kWh per dag kost a COP1, die anders met COP3 wordt opgewekt.
Wat is je normale setpoint?tinus89 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:01:
[...]
Mijn WP bleef dus hangen in de legionellarun. Afgelopen week is de importeur langs geweest en heeft ontdekt dat de thermische beveiliging van het verwarmingselement te vroeg insprong. Na het vervangen van de thermische beveiliging kon hij wel de legionellarun afmaken.
Echter, sindsdien pakt de WP bij het verwarmen van het buffervat ook regelmatig het elektrisch element er even bij, voor ca 30min. Terwijl hij dat eerder niet deed om zijn normale setpoint te halen.
Enig idee hoe dit kan? Ik vermoed dat dit mij een 1,5kWh per dag kost a COP1, die anders met COP3 wordt opgewekt.
En wat bedoel je met buffervat?
Normale setpoint voor water is 50gr.STT_2022 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:14:
[...]
Wat is je normale setpoint?
En wat bedoel je met buffervat?
Excuus, met buffervat bedoel ik het ingebouwde 220L boilervat (het is een S Combi).
Wil mijn Hitachi thermostaat vervangen voor een Netatmo. Alle draadjes teruglezend, resume,
thermostaat op 13-14
220V op 28-29
ingang 3 -> vraag aan/uit
Nog iets vergeten? Alvast bedankt
thermostaat op 13-14
220V op 28-29
Ruimtethermostaten even uitschakelen in de unit.Zorki schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:47:
Wil mijn Hitachi thermostaat vervangen voor een Netatmo. Alle draadjes teruglezend, resume,
thermostaat op 13-14
220V op 28-29
Wellicht kan dit je helpen:tinus89 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:57:
[...]
Normale setpoint voor water is 50gr.
Excuus, met buffervat bedoel ik het ingebouwde 220L boilervat (het is een S Combi).
:strip_exif()/f/image/xEzDnHRwpSHvnFiW1aCnIVQc.jpg?f=fotoalbum_large)
De Hitachi thermostaat doet het redelijk goed qua aan/uit. Met tot nu toe warme voorjaarsdagen incidentele run maar dan wel mooi 6 uur. De variatie van +/- 0,5 graden rond set point is in een huis met veel thermisch geactiveerde massa prima. De Netatmo thermostaat klinkt aantrekkelijk, maar je geeft wel koelen op. Als je altijd een constante temperatuur instelt en de warmte van de vloer komt valt er goed mee te leven.
/f/image/BFwCnbVdiv8vlmqIfimcKShs.png?f=fotoalbum_large)
Ik vermoed dat dit de oplossing was! Even gecontroleerd, hij maakt de legionellarun nog steeds netjes af & volgens mij heeft hij alweer een keer warmwater gedraaid zonder substantieel verbruik op de binnenunit.
Overigens had ik eerder in dit topic al eens vermeld dat onze Hitachi de legionellarun niet afmaakte en daar in bleef hangen (dus geen verwarming meer, want warmwater heeft voorrang). Dit bleek uiteindelijk een defecte thermische beveiliging te zijn in het E-verwarmingselement in de warmwaterketel. Na het vervangen van deze thermische beveiliging gaat het wel goed.
[ Voor 23% gewijzigd door tinus89 op 26-03-2024 08:43 ]
Vraagje: mijn externe (Wilo) pomp springt elk uur (weet de tussentijd niet exact) even aan voor een paar minuten. Opzich is dit geen probleem; maar de WP staat dan niet aan, dus er wordt gewoon water gecirculeerd. Iemand een idee of dit een bug of een feature is?
en in welk menu dit eventueel uit te schakelen is ...
[ Voor 9% gewijzigd door Leon- op 26-03-2024 09:00 ]
Volgens mij is dat een feature? Meestal is het niet goed als het water voor langere tijd helemaal stil gaat/blijft staan.Leon- schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:00:
Vraagje: mijn externe (Wilo) pomp springt elk uur (weet de tussentijd niet exact) even aan voor een paar minuten. Opzich is dit geen probleem; maar de WP staat dan niet aan, dus er wordt gewoon water gecirculeerd. Iemand een idee of dit een bug of een feature is?en in welk menu dit eventueel uit te schakelen is ...
Volgens mij is dat een feature? Meestal is het niet goed als het water voor langere tijd helemaal stil gaat/blijft staan. Al is 1* per uur misschien wel veel.Leon- schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:00:
Vraagje: mijn externe (Wilo) pomp springt elk uur (weet de tussentijd niet exact) even aan voor een paar minuten. Opzich is dit geen probleem; maar de WP staat dan niet aan, dus er wordt gewoon water gecirculeerd. Iemand een idee of dit een bug of een feature is?en in welk menu dit eventueel uit te schakelen is ...
Volgens mij heb ik ergens bij installateur menu en dan warmtepomp, en dan waterpomp en dan staan daar volgens mij bij de twee middelste instellingen twee tijden of aantal minuten. Ik heb die nu op 0 staan. Kan het die instelling zijn?
Ik heb een heel gek probleem met mijn Yutaki RASM-3VNE. Hij loopt in hele specifieke situaties vast in de legionellacyclus.
Als de warmtepomp bezig is met het vat opwarmen en hij bijna de ingestelde temperatuur heeft bereikt (bv 50 graden als de ingestelde temp 52 graden is), én er warmtevraag vanuit de woning is, start de legionellacyclus niet goed op: op het display staat wél dat de legionellacyclus bezig is, maar het elektrisch element wordt niet aangesproken ('vraag uit'). De warmtepomp blijft dan continu proberen om het water zelf op te warmen, maar haalt max 57 graden ipv de ingestelde 60 graden. De warmtepomp gebruikt dan een ~750W en kan zo uren blijven draaien. De woning wordt dan niet verwarmd. Ik moet dan handmatig de compressor uit zetten, waarna het element aanspringt en de legionella cyclus netjes af maakt.
De warmtepomp werkt verder prima en de legionellacyclus doet het prima, behalve tijdens bovengenoemde voorwaarden. Ik vermoed daarom dat het een softwarematige vastloper is. De monteurs van Hitachi zijn reeds meermaals langs gekomen (vanmiddag weer) en weten het inmiddels niet meer, dus alle hulp is welkom!
Het probleem zoals @tinus89 heeft omschreven lijkt anders; bij ons werkt de legionellacyclus normaliter goed. Ik vermoed dat bij tinus89 destijds tijdens de vastlopende legionellacyclus bij het elektrisch element 'vraag aan' stond; kan je dat bevestigen @tinus89?
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Onze gegevens:
Hitachi Yutaki RASM-3VNE + 300L boiler vat van Hitachi.
Thermostaat: Hitachi pcarfh1e
Buffervat 42L (in serie met boiler en parralel met vloerverwarming)
Vloerverwarming met open verdeler. Verder geen radiatoren e.d.
28mm leiding, allles totaal zon 6 meter.
Instelling warmtepomp:
Boiler: setpoint 50 (normaal) en 53 (voor/tijdens legionellacyclus), hoge efficientie, delta T, waterpomp continu 80%
Ruimte: stooklijn op punten (25-37 graden), delta T.
Filmpje van het probleem: https://www.dropbox.com/s...eekpmm72i1lyohkm6joy&dl=0
Indien er informatie ontbreekt en/of extra info nodig is, hoor ik het graag!
Als de warmtepomp bezig is met het vat opwarmen en hij bijna de ingestelde temperatuur heeft bereikt (bv 50 graden als de ingestelde temp 52 graden is), én er warmtevraag vanuit de woning is, start de legionellacyclus niet goed op: op het display staat wél dat de legionellacyclus bezig is, maar het elektrisch element wordt niet aangesproken ('vraag uit'). De warmtepomp blijft dan continu proberen om het water zelf op te warmen, maar haalt max 57 graden ipv de ingestelde 60 graden. De warmtepomp gebruikt dan een ~750W en kan zo uren blijven draaien. De woning wordt dan niet verwarmd. Ik moet dan handmatig de compressor uit zetten, waarna het element aanspringt en de legionella cyclus netjes af maakt.
De warmtepomp werkt verder prima en de legionellacyclus doet het prima, behalve tijdens bovengenoemde voorwaarden. Ik vermoed daarom dat het een softwarematige vastloper is. De monteurs van Hitachi zijn reeds meermaals langs gekomen (vanmiddag weer) en weten het inmiddels niet meer, dus alle hulp is welkom!
Het probleem zoals @tinus89 heeft omschreven lijkt anders; bij ons werkt de legionellacyclus normaliter goed. Ik vermoed dat bij tinus89 destijds tijdens de vastlopende legionellacyclus bij het elektrisch element 'vraag aan' stond; kan je dat bevestigen @tinus89?
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Onze gegevens:
Hitachi Yutaki RASM-3VNE + 300L boiler vat van Hitachi.
Thermostaat: Hitachi pcarfh1e
Buffervat 42L (in serie met boiler en parralel met vloerverwarming)
Vloerverwarming met open verdeler. Verder geen radiatoren e.d.
28mm leiding, allles totaal zon 6 meter.
Instelling warmtepomp:
Boiler: setpoint 50 (normaal) en 53 (voor/tijdens legionellacyclus), hoge efficientie, delta T, waterpomp continu 80%
Ruimte: stooklijn op punten (25-37 graden), delta T.
Filmpje van het probleem: https://www.dropbox.com/s...eekpmm72i1lyohkm6joy&dl=0
Indien er informatie ontbreekt en/of extra info nodig is, hoor ik het graag!
Bij mij draaide de legionellarun als volgt:slim_fan schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:30:
Ik vermoed dat bij tinus89 destijds tijdens de vastlopende legionellacyclus bij het elektrisch element 'vraag aan' stond; kan je dat bevestigen @tinus89?
- Start WP voor setpoint van 65gr
- Start E-element
- Na ca 20-30min valt E-element uit (inmiddels weten we dat dit door een overgevoelige thermische beveiliging is)
- Bij 54gr watertemperatuur schakelt WP uit
- Na ca 15min start WP weer op (deze cyclus bleef oneindig herhalen)
Gek genoeg stond het E-element op dat moment van vastlopen ook uit. Ik heb nog even een drietal fotos terug gezocht van een legionellarun die 25min daarvoor gestart was (en dus al vastgelopen was). Het vreemde is dat het homescreen de legionellarun en E-element wel weergaf, maar het detailscherm niet.
Ook werden er geen storingen opgeslagen (zoals E-element oververhit/uitgevallen)
Overigens is dit door het vervangen van de thermische beveiliging van het element opgelost.
![]() | ![]() | ![]() |
Is bij jou de thermische beveiliging van het element al eens gecontroleerd?
Bij mij springt, indien aan de geschetste voorwaarden wordt voldaan, het element überhaupt niet aan. In alle andere gevallen werkt de legionellacyclus en het elektrisch element goed.
Ik zie ook nergens een foutmelding tijdens de 'vastlopers'. De warmtepomp pendelt niet, maar blijft continue stoken (geen idee waar de opgenomen 0.75kW aan energie blijft).
Bedoel je met de thermische beveiliging van het elektrisch element dat mechanische veertje die achter de plastic kap zit? Die is inderdaad getest en goed bevonden.
Ik zie ook nergens een foutmelding tijdens de 'vastlopers'. De warmtepomp pendelt niet, maar blijft continue stoken (geen idee waar de opgenomen 0.75kW aan energie blijft).
Bedoel je met de thermische beveiliging van het elektrisch element dat mechanische veertje die achter de plastic kap zit? Die is inderdaad getest en goed bevonden.
[ Voor 12% gewijzigd door slim_fan op 02-04-2024 15:12 ]
Ik geloof het wel.slim_fan schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:10:
Dit lijkt idd de pomp tussentijds te stoppen.Pos2007 schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:27:
Volgens mij heb ik ergens bij installateur menu en dan warmtepomp, en dan waterpomp en dan staan daar volgens mij bij de twee middelste instellingen twee tijden of aantal minuten. Ik heb die nu op 0 staan. Kan het die instelling zijn?
[quote]Leon- schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:59:
De minimum tijd aan en uit?
[Afbeelding] |
De minimum tijd aan en uit?
[ Voor 29% gewijzigd door MisterB op 04-04-2024 19:09 ]
De beschrijving is weer enorm verhelderend, zoals altijd in de handleiding van Hitachi. /s
Haha, ja! Ik denk wel dat het de oplossing is, om beide op 0 te zetten. Heb nog niet heel goed kunnen checken of hij tussentijds nog aanspringt maar het lijkt goed te gaan .....Treenaks schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:25:
De beschrijving is weer enorm verhelderend, zoals altijd in de handleiding van Hitachi. /s
Wie legt mij uit waarom dit het geval is

gm , heeft iemand een groffe prijs indicatie van de ombouw van een yutaki split wp (ras 5) zodat ie ook kan koelen. Wat kost dat ongeveer (ruw) ?
thx mvg
thx mvg
Weet het niet precies voor jouw type, maar begint bij 137 euro: https://gilius.shop/en/heating/cooling-kit-s-2-0-3-0hp (code HIT-ATW-CKS-01)
Rare dag vandaag (17-04-2024) voor de warmtepomp, 2x defrost in de nacht en nu een thermo-off.
:fill(white):strip_exif()/f/image/p0ggAaetzHBMhjcNGBnx19mG.png?f=user_large)
Ben ik de enige met dit probleem?slim_fan schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:30:
Ik heb een heel gek probleem met mijn Yutaki RASM-3VNE. Hij loopt in hele specifieke situaties vast in de legionellacyclus.
Als de warmtepomp bezig is met het vat opwarmen en hij bijna de ingestelde temperatuur heeft bereikt (bv 50 graden als de ingestelde temp 52 graden is), én er warmtevraag vanuit de woning is, start de legionellacyclus niet goed op: op het display staat wél dat de legionellacyclus bezig is, maar het elektrisch element wordt niet aangesproken ('vraag uit').
Vorige week is Hitachi langs geweest om de printplaat van de WP en de thermostaat te vervangen, helaas zonder succes.
Dit is volgens mij een flow storing. Waarschijnlijk is de flow te laag.Leon- schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:32:
Iemand ervaring met dit probleem? Heb ik afgelopen week nu 3x gehad en gebeurt wanneer het tapwater verwarmd moet worden:
[Afbeelding]
Dit kan duiden op een (intern en/of extern) verstopt vuilfilter. Heb je deze al gecheckt?
Heb de installateur even gebeld; de unit staat er nog maar een paar maand. Ik kan 'm zelf we open halen maar de nood is niet heel hoog. Afgelopen week heb ik de storing 3 keer gehad; even aan en uit lost het tijdelijk op. Maandag komen ze even langs. Waar zit de vuilfilter eigenlijk?
denk dat dit niet onder garantie gaat vallen, vuil filter is iets wat uit leidingen komt, zou het zelf doen is idd een 10 minuten werk, dan werkt het weer naar behoren. Maar overleg eerst met je installateur.
JA DAT KAN, MAAR JE KUNT HEM EVENTUEEL MET EEN GROTE TANG TEGEN HOUDEN
Ja dat kan zeker. Als je hem echt goed wilt schoonmaken zou ik die zeker losmaken, je kunt eventueel een waterpomptang gebruiken.Leon- schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:09:
Heb de dop er gisteravond af gehad. Zie dat de filter inderdaad vies is. Kan ik de moer aangeduid met de blauwe pijl ook gewoon draaien? Zit behoorlijk vast, voordat ik iets kapot maak 😁
[Afbeelding]
Zat er veel vuil in het filter? Je ziet dat er meestal de eerste maanden veel vuil in komt