Ervaringen Hitachi Yutaki RASM Monoblock warmtepomp

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

• Johndoej
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-02 19:03
Dank je
Alles ingesteld.
Helaas nog niet opgelost.
Relais schakelt niet.

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-01 20:08
Op het moment dat je alles ingesteld hebt een de contact draaien buiten de Shelly om vrijhoud, zou de boiler geblokkeerd moeten zijn.

Als je dan contact maakt tussen de 2 dragen (!!! 230V !!!! ). Wordt de blokkering opgeheven.

Klopt dit?

Zoniet, dan is de yutaki nog niet goed ingesteld.

• Johndoej
Klem 19 is ingang 5 zal kijken of dit goed ingesteld is

• Johndoej
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orbbX6uW5FrWyMbFjyeBi7HTLEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIWAVa4Djya5UnoHhBJ27OUq.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe lijkt dit ,

• Johndoej
Met jouw informatie en het opnieuw instellen van de shelly pro EM 50 zie ik bij het handmatig testen een klein symbool op mijn bediening. Denk dat het nu werkt. Morgen als de zon schijnt zullen we het meemaken
Bedankt voor je info.

• Johndoej
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQJ0J0No0CL7b1uoafvkFOKwXwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMK1nMVpvDUm6ce7yz3qJQ3Y.jpg?f=fotoalbum_large Als ik hem handmatig aanzet zie je rechtsboven dat symbooltje verschijnen, dat hij moet opwarmen. Dat lijkt goed.
Nu moet je toch ook zien dat De TW nu 45, omhoog moet springen, Of staat er nog iets verkeerd ingesteld ?

• SkyFlyer
De TW temperatuur kun je los instellen, op een vaste temperatuur, of een tijdschema.

Je "slimme" koppeling die blokkeert de werking van de boiler simpelweg. Zodra je de blokkering opheft, gaat hij naar de ingestelde temperatuur, of tijd programma.

• Johndoej
Snap het even niet.
Heb de tw temp op tijd gezet op 45 graden
Wil dat hij als het gunstig is qua zon de temp omhoog brengt naar 55 graden

Waar kan ik dit dan instellen ?

• SkyFlyer
Dat kun je niet, tenzij je geen blokkade gebruikt maar boost (dit zet ik je element aan). Of Modbus.

• Johndoej
Dus eigenlijk heb ik er niks aan. Hij kan niet wat ik graag wil

[ Voor 3% gewijzigd door Johndoej op 12-01-2026 12:30 ]

• Johndoej
Wat kan ik er wel mee. Misschien is dat de juiste vraag😉

• SkyFlyer
SkyFlyer schreef op zondag 11 januari 2026 @ 07:02:
Wanneer je een temperatuur aanpassing wilt doen, op basis van een stroom overschot, is dat zeker mogelijk, maar dat kan maar op 2 manieren:

1) Via Modbus, met de Modbus gateway.
2) Via de SG ready interface, om naar comfort of boost te schakelen.
*) Mogelijk is er nog een 3de via de Somfy interface, die ken ik niet goed, maar dan geeft de Modbus je sowieso veel meer mogelijkheden, zeker icm Home Assistant.

Als je de boiler wilt blokkeren / deblokkeren aan de hand van stroom tarieven is dat ook mogelijk, via de relais, of je kunt de boost functionaliteit gebruiken via een relais.

De vraag is dus wat je wilt.
In deze post was het al samengevat

• Johndoej
Als je de boiler wilt blokkeren / deblokkeren aan de hand van stroom tarieven is dat ook mogelijk, via de relais, of je kunt de boost functionaliteit gebruiken via een relais.
Dit is wat ik wil.
Dat kan toch met de shelley pro em 50 relais
Deze schakelt de contacten 16 en 19 als er in mijn geval een stroomoverschot is van 1000 W.
Dan moet de pomp aangaan..

De chelley is ingesteld maar het lukt niet op de Hitachi in te stellen.Graag zou ik willen horen waar ik in het menu het een en ander zou moeten veranderen

• Johndoej
Misschien meer mensen die meningen of ervaringen hebben met een shelly pro em 50.
Met het doel dat de shelly de w p inschakelt bij een overschot aan zonnewarmte.

• STT_2022
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:11
Johndoej schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:24:
Een nieuwe vraag .

Wil graag de boiler in de hitachi yataki aan laten gaan als de zon minimaal 1000 W geeft, om de boiler te laten werken als een soort accu, dat hij alleen aanspringt als er een overschot aan stroom is, dus meer dan 1000 W
Nu ben ik alleen onzeker op welke over de aansluiting in de warmtepomp

Heb hiervoor een shelley gevonden met een droog contact. Pro 50 EM.
Deze aangesloten op de rail en de klem aangesloten op de fase die binnenkomt vanaf de linky..

Nu hoort hij de wp te schakelen en zeggen te de wp je moet aangaan
En wat als je 5 min later weer onder de 1000W komt? Schakelen van je WP op zonne energie lijkt mij niet erg fijn voor een WP. Je zou wel een verwarmings element kunnen schakelen op zonne ernergie. In eerdere posts is dit al een keer besproken.
Ik heb op mijn Hitachi Yutampo het electrisch element van 1500 Watt via een Homewizzard stekker gekoppeld aan mijn P1 meter. Dus bij terug levering gaat het element aan.

• SkyFlyer
Johndoej schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:36:
Dit is wat ik wil.
Dat kan toch met de shelley pro em 50 relais
Deze schakelt de contacten 16 en 19 als er in mijn geval een stroomoverschot is van 1000 W.
Dan moet de pomp aangaan..

De chelley is ingesteld maar het lukt niet op de Hitachi in te stellen.Graag zou ik willen horen waar ik in het menu het een en ander zou moeten veranderen
Klopt, maar je moet kiezen welke functie je wilt gebruiken, aangezien je een dom relais wilt gebruiken en geen intelligentie in de aansturing. Daarnaast wissel je nu telkens in je wensen en kijk je niet echt een plan te hebben.

Als je dus niet wilt blokkeren, maar alleen een tijdelijke verhoging wilt en je wilt dit maar met 1 relais schakelen alleen op de gemeten waarde van de Shelly, blijft er maar 1 mogelijkheid over en dat is de boost functie aansturen.

Dit is een relatief dure oplossing in stroomverbruik en lijkt mij persoonlijk alleen zinnig als je stroom overschot hebt wat je niet wilt terug leveren.

Daarnaast moet je bedenken wat je wilt op de dagen dat je geen stroom overschot hebt. In de zomer kun je dan je temperatuur laag zetten, omdat de waarschijnlijkheid dat je gaat boosten hoog is. Maar in de winter kun je daar minder op vertrouwen dus wil je de standaard temperatuur hoger zetten en heb je minder voordeel van je regeling.

Tenslotte denk ik dat in de meeste gevallen de boost aanzienlijk meer stroom trekt dan 1kW, maar hier kun je je eigen plan op trekken.

De boost mogelijk maken kan op 2 manieren, de uitgang functie wijzigen van smart naar boost (kan niet altijd), of de standaard boost contact gebruiken (ingang 6; 16 & 20).

Instellingen van de TW boost (impulse:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hknE5QYyg9YVSQmJknmmzeKAr5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qHmjczvehuKZqropludkex5.jpg?f=fotoalbum_large

(Optionele functies TW)

• Johndoej
Misschien dat jullie denken dat deze shelley een simpel relais is.
De shelly pro EM 50 is een intelligent relais.
Je kunt hem instellen op hoeveel W hij in en uit moet schakelen.
Bij bijv. 1000 Wats bereik, kun je een wachttijd instellen, bijv. Na 10 minuten 1000 W opbrengst gaat de wp aan. Niet als de zon even 1000 W geeft
Na die periode van zon , en hij verdwijnt kun je instellen dat de wp nog even doordraait bijv 3 minuten, zodat bij een klein wolkje voor de zon niet gelijk uitschakeld.
Welke dagen van de week kun je instellen enz.
De shelly kan de wp binnen de gemaakte scenes aan en uitschakelen
Nee het is niet een simpel relais.

Probleem is de instelling van de Hitachi Yutaki. Daar hoor ik graag een oplossing voor _/-\o_ .

• SkyFlyer
Ik weet wat de Shelly kan, vergeleken met een oplossing als home assistant, homey of andere oplossingen is het een dom relais. Maar dat is dus afhankelijk van wat je kader is.

In mijn voorgaande bericht heb ik je de yutaki instellingen uitgelegd.

• Johndoej
Deze gaat niet door als een simpel relais. Maar je kunt niet alles weten

LAN-, Wi-Fi- en Bluetooth-connectiviteit voor verbeterde beveiliging en betrouwbaarheid.
Het geeft in realtime de opgeslagen energie weer, evenals de momentane spanning, stroom, actief vermogen en schijnbaar vermogen per fase.
Het toont de opgeslagen energie, evenals realtime gegevens over spanning, stroomsterkte en arbeidsfactor.
Elektriciteitsmeter: twee onafhankelijke meetkanalen op dezelfde fase
Vierkwadrantenmeting met indicatie van het stroomverbruik via een optische puls.
Nauwkeurigheidsklasse B (IEC 62053-21)
Te gebruiken met fotovoltaïsche cellen.
Slaat gegevens op in niet-vluchtig geheugen, zodat ze later gedurende ten minste 60 dagen met tussenpozen van één minuut kunnen worden opgevraagd.
Geen hub nodig! Bediening via de Shelly Smart Control-app, diverse protocollen en platforms, en spraakassistenten. Gebruik hem met Alexa, Home Assistant en meer.
Ondersteunt scripts, webhooks, MQTT, WebSocket, HTTPS, UDP, TLS en aangepaste certificaten, evenals het Modbus TCP-protocol.

• SkyFlyer
Zoals ik al zei, ik ken het relais. Probeer nu een programma te maken dat kijkt of er vandaag een boost cycle is geweest en of je thuis bent. Daarnaast kijken of het een weekend dag of een doordeweekse dag is, en aan de hand van die logica besluiten om alsnog, tijdens goedkoper stroom tijden een boost cycle te starten, terwijl je geen stroom teruglevert. Dit zodat je in de ochtend bij het douchen sowieso heet water hebt.

Dat soort logica kan een dergelijk simpel relais niet en dat is wat ik bedoel met je kader waaruit je vergelijkt.

Maar goed, terug naar de Yutaki, heb je hem omgezet naar TW boost/puls?

• V21
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 14:10

V21

Zie mijn vorige post in dit topic. Daar heb ik kort uitgelegd hoe je met een shelly eenvoudig de TW boost functie kunt activeren. De Hitachi verwarmt dan de temperatuur in de boiler tot de ingestelde temperatuur (die je in de controller van de Hitachi hebt ingesteld). Zodra die temperatuur is bereikt, stopt de TW boost functie. Ik heb dit in homey geautomatiseerd zodat bij teruglevering mijn zonne-energie gebruikt wordt om de boiler op te warmen. Ook heb ik in homey een knop gemaakt voor het geval ik dat handmatig wil doen (bijvoorbeeld voor het vullen van de hot tub).

• Johndoej
Heb de yataki omgezet naar TW boost/puls.
Heb de shelley gezet op 100 W.
Nu afwachten ?

• SkyFlyer
Je zou nog kunnen testen door handmatig te sluiten, dan weet je iig dat de sturing werkt

[ Voor 4% gewijzigd door SkyFlyer op 13-01-2026 20:23 ]

• Johndoej
Heb handmatig getest, maar er gebeurd niets.
Wat wel gebeurd bij handmatig testen is dat er een klein symbooltje rechtsboven in de hoek zichtbaar is .
De pomp reageerd niet

• SkyFlyer
Als je de TW impuls functie op bv 65 graden hebt gezet, zou de TW temperatuur naar 65 graden moeten gaan, totdat die temperatuur bereikt is. Gebeurt dat niet, start dan de impuls handmatig op via het bedieningspaneel om te kijken of de impuls configuratie zelf goed staat etc.

• Johndoej
Waar stel ik hem handmatig in. ?

• Johndoej
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCjYl14hyP1lpnDKezwZ3ICwlgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5oBkDFdR6NwAKlo1lVU60ZI8.jpg?f=fotoalbum_large

Waar kan ik een handmatig impuls geven ?

• SkyFlyer
Deze keuze bevestigen

• Johndoej
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imaXm0cOt5T0X71oKbHrzi8t86g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZBdobLTOXWxIvK73Q4Y8T1v.jpg?f=fotoalbum_large

Dan dit, geen reactie W.P

• SkyFlyer
Sorry, op je hoofdscherm moet je TW kunnen selecteren, daarbinnen kun je impuls kiezen.

(Ik heb een oudere versie van de controller, dus kan niet exact zien hoe het er bij jou uit moet zien.)

• Johndoej
In het hoofdscherm kan ik TW selecteren
,helaas kun je in dat menu geen inpuls kiezen.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:30
Johndoej schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 00:08:
Inmiddels heb je al best wel wat berichten hier in het forum gedropt, heb je al eens de installateurs handleiding goed bekeken? Daar staat alles in wat je zoekt :)

• Johndoej
Heb wel een handleiding maar geen installateurs handleiding .

• Johndoej
Misschien zijn er mensen die ervaring hebben met een yataki uit november 2022.
Hoe geef ik handmatig een temp. puls voor warmwater ?

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:30
Johndoej schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:46:
Heb wel een handleiding maar geen installateurs handleiding .
Die zijn gewoon op internet te vinden bij Hitachi (UK), zoek en gij zult vinden.....

• Johndoej
Ik zie het over het hoofd of het staat niet in de installateurs handleiding hoe je handmatig een inpuls geeft voor Tw

• Johndoej
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3mdBBXt8rVN4VYJ1EXPWUp-cgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScYij52HNkR1SbDd0R4dqusZ.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe simpel kan het zijn type signaal moet op open staan. En dan werkt het.

• Johndoej
Even terug naar de shelly.
Ik wil dat de wp aan en uitgezet wordt door de shelley. Heb bij deze instelling de mogelijkheid de instelling te veranderen in vraag. Is dat aan te raden of heeft dit er niks mee te maken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHb9Uj4RlsRTR6Z8fYftfgoEHlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXLxDPM5Z7oJG9k5d89yYVkh.jpg?f=fotoalbum_large

• SkyFlyer
Ik geef het ook op, ik raad je aan iemand met meer kennis in te huren.

• Johndoej
We waren net lekker bezig, maar toch bedankt.
Misschien nog andere met goede ideen.
Voor het geval dat niemand meer weet wat de vraag was ?

Heb een relais, de shelley pro EM 50.
Heb daar wat scenes ingezet wanneer hij de wp wel en niet mag schakelen
Relais is aangesloten op een Hitachi Yutaki . Helaas lukt het niet om deze relais te laten communiceren met de yataki .
Heeft iemand daar misschien ideeën over ?

• D.v.Heerikhuize
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-02 17:53
even een vraag omtrent monoblok 8 kw, heb hem voor het huis staan, zat te denken aan een kast eromheen te zetten, zijn die kasten nu echt zo belachelijk duur, was er wel een die het geluid zou verminderen. hebben jullie hier ervaring mee, staat geïnstalleerd volgens de voorwaardes qua afmetingen en op blocks.
hoor graag jullie reactie.

• Johndoej
Voor diegene die de inwendige boiler in de yutaki een boost wil geven via een shelly pro em 50 op basis van overschot van zonne uren kan dat door de volgende instellingen.

In de shelly pro dien je 2 scenes te maken. Een wanneer de shelly inschakelt en een wanneer hij uitschakelt

Daarna sluit je hem aan via de droge contacten aan de Yutaki op de klemmen 16 en 20

Je ziet dan gelijk op je display van je w.p dat het TW een boost krijgt .

Vervolgens ga je naar het installatie menu,
Opties,
Slimme functies,
Smart grid gereed
SG warmwatercomp.

Achter warmwatercomp staat een getal, bijvoorbeeld 10 C

Als je normale warmwater temp 45 graden is,
zal de boost 45 plus 10 C 55 graden worden.

Bij een boost geeft de wp vol gas, dit is natuurlijk onwenselijk, kost veel energie

Ik heb achter de warmwatercomp 5 C gezet waardoor het tapwater opwarmt van 45 C plus 5 C is 50 graden Ik merk dat de Wp zich dan wat rustiger gedraagt.

Of deze mogelijkheid besparingen opleverd zal de toekomst ons leren.

[ Voor 54% gewijzigd door Johndoej op 17-01-2026 18:21 ]

• SkyFlyer
Blij dat je het alsnog gelukt is de instructie van o.a. SkyFlyer in "Ervaringen Hitachi Yutaki RASM Monoblock warmtepomp"

Uit te voeren.

• Johndoej
Jij ook bedankt voor het meedenken.

• JeGer
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-02 09:25
Johndoej schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 00:08:
Ga naar optionele functies, warmwaterketel,impuls tapwater, type signaal, kies dan indrukken. Nu komt het icoontje bij TW in het hoofdmenu te staan. Als je de impuls vervolgens via contact 16 en 20 wil starten moet je deze weer omzetten op NC of NO en verdwijnt de impuls weer uit het menu. Het is dus of het 1 of het ander.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:38
Oke. Update gehad en toch maar weer gaan spelen met de instellingen want die delta T leek mij te onrustig dus toch maar weer naar de constante.

Denken jullie dat de huidige instellingen oke staan om het even aan te kijken zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iE1T6GFgGEgVd7iPlPP3HE2Qqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Urb3808rKw81x0wIQ7xk8gbz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcDNqwZdqk9zGC7s1SmDSnxUZdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLkPUmaXVCUzipn5MPmJBPG1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEO-3zCmlFrixbo2R1uJ9hiJF2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgXMwnf7EXfAA5ph4zKWS0Lx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJssKK_hxMjZzUcz3TsLk-Y36Rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxXdLUk0VscSuAxEYfDNGfh1.jpg?f=fotoalbum_large

• a.wijdeveld
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:57
Ziet er qua settlings goed uit. Ik red het met 30 graden constant en een gemiddeld verbruik van 1,75 kw per uur vooralsnog prima, de pomp draait zo'n 75% van de tijd. Nog even checken als je via een parallel buffervat gaat of je flow in balans is, maar een delta T van 3-4 graden is prima.

voorbeeld van huidige run bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCqpgv3jy9HF-QjNAfX00A-OCJM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VcjFNk55YdOJhvOyPOaCbPMY.png?f=fotoalbum_large

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:38
a.wijdeveld schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:43:
Ziet er qua settlings goed uit. Ik red het met 30 graden constant en een gemiddeld verbruik van 1,75 kw per uur vooralsnog prima, de pomp draait zo'n 75% van de tijd. Nog even checken als je via een parallel buffervat gaat of je flow in balans is, maar een delta T van 3-4 graden is prima.

voorbeeld van huidige run bij mij:
[Afbeelding]
Woning was wel maar 18graden dus de nachtverlaging van 60% was denk te gortig voor nu.

• STT_2022
Hoe is jullie ervaring mbt de buiten unit. Ik heb het idee dat hij heel erg hard blaast zodra de buitentemperatuur beneden de 7 graden komt. Natuurlijk vriest hij aan, maar ook de fan gaat harder draaien. Iemand misschien een idee om dit te optimaliseren? Is die 30cm vanaf de muur wel voldoende?

• a.wijdeveld
Welke unit heb je? Ik heb een enkele ventilator unit en die hoor je bij 80% goed maar nog acceptabel. Maar erg stil zijn de Hitachis niet. Je ziet wel dat als het vermogen daalt de unit ook stiller wordt. Om de overlast te beperken voor de buren heb ik dan ook 80% als max vermogen.

• STT_2022
a.wijdeveld schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:40:
Welke unit heb je? Ik heb een enkele ventilator unit en die hoor je bij 80% goed maar nog acceptabel. Maar erg stil zijn de Hitachis niet. Je ziet wel dat als het vermogen daalt de unit ook stiller wordt. Om de overlast te beperken voor de buren heb ik dan ook 80% als max vermogen.
Heb een 8kW yutaki, dus ook een enkele ventilator. Met hogere luchtvochtigheid blaast hij best hard. Geluid is als harde wind. Twijfel dus of hij zijn lucht wel verplaatst krijgt en dus de aanvoer lucht over de condensor niet wordt beperkt door de muur erachter.

• a.wijdeveld
Bij mij staat ie op een plat dak zonder muur en hoor je de unit ook, zeker met vochtig weer en veel defrosts. Denk dat het een Hitachi kwaaltje is. Maar kan de flow niet checken. Overigens geen beperking om huis warm te stoken met circa 15-20 kw verbruik per dag.
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste