Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1
Acties:

• David
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:57
Het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8-topic is een goudmijn aan informatie over Lucht/Waterwarmtepompen maar discussies over specifieke modellen kunnen nogal ondergesneeuwd raken.

Omdat er inmiddels best een aantal Tweakers een LG warmtepomp heeft geïnstalleerd, lijkt het me handig om naast het Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 ook een topic te hebben voor de warmtepompen van LG.

In dit topic is er ruimte om dingen die specifiek zijn aan de LG Therma V (monoblock) warmtepompen te bespreken. Denk aan specificaties, installatiehulp en specifieke instellingen of eigenaardigheden. Als daar behoefte aan is kunnen de niet-monoblock LG modellen ook besproken worden.
Buitenunits
De LG Therma V R32 monoblocks zijn verkrijgbaar in 5, 7 en 9 kW met enkele fan/enkelfase en 12, 14 en 16 kW met dubbele fan en een keuze tussen enkelfase of driefase. Ze zijn scherp geprijsd en geven hun volledige vermogen af tot -7˚ bij een watertemperatuur tot 60˚.

In tegenstelling tot de Panasonic monoblocks zit er geen backup heater ingebouwd.

De behuizing is IPx4 rated en kan dus tegen spatwater.
Foto's

Aanschaf
Ik heb mijn LG Therma V R32 7kW unit gekocht bij eMundia in Slovenië. De communicatie verliep via email prima in het Engels. Betaling ging vooraf via bankoverschrijving en het transport liep gesmeerd.
Installatie
Installatie van de LG monoblocks is eenvoudig. Achterop zitten twee 1" buitendraad aansluitingen voor het CV-water. Verder heeft de unit stroom nodig (er wordt een 23A groep gespecificeerd maar ik gebruik een gewone 16A groep) en moet er een (meegeleverd) kabeltje naar de thermostaat (meegeleverd) worden getrokken. Als dat allemaal aangesloten en gevuld is is de unit verder plug-and-play: na een paar minuten komt er warm water uit de uitgaande leiding.
ISDE subsidie
@Noord27 is op onderzoek uitgegaan waarom de 5, 7 en 9kW worden geclassificeerd als 5kW voor het subsidiebedrag. De importeur heeft het vermogen zo doorgegeven dus voor alledrie de modellen in 2020 in aanmerking voor € 1800 ISDE subsidie.
Thermostaat/controller

De LG PREMTB100 controller wordt meegeleverd met de R32 monoblocks. Je komt in het installateursmenu door als je het settings-tandwiel in beeld hebt het pijltje naar boven in te drukken. De toegangscode komt overeen met de vier cijfers van de firmwareversie die onderaan in beeld staan.
Observaties
In mijn geval begint het eerste stookseizoen met de LG 7kW net. Gaandeweg komen we hopelijk meer te leren over het gedrag.

Voor zover we hebben kunnen ontdekken is er geen verschil tussen de 7kW en 9kW. Het is te verwachten dat ook de 5kW unit exact hetzelfde is.

Idle stroomverbruik is rond de 8-14W.
Tweakers met een LG warmtepomp
  • @David: LG HM071M.U43 uit Slovenië (eMundia)
  • @Noord27: LG HM071M.U43 uit Italië (Climaway)
  • @joep2020: LG HM091M.U43 met driewegklep en 300l boilervat
  • @Huupke: LG 12kW split
  • @JanAllElectric: LG Therma V HM091M.U43 en Atlantic V3 200l warmtepompboiler
  • @Cees-JanH: LG Therma V HM091M.U43
  • @arjanrr: LG Therma V HM091M.U43 met driewegklep en boilervat
  • @El BodhisatvaLG 9KW R32 Monobloc uit Italie en Atlantic V4 warmtepompboiler
  • @FOHendriksLG Therma V HM091M.U43 gekocht bij eMundua uit Slovenië.
Wil je opgenomen worden in deze lijst, stuur dan even een DM of plaats een reactie in dit topic.
Referenties
Domosapiens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Domosapiens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

[Voor 3% gewijzigd door David op 28-10-2020 08:27]

Dato DUO synth voor twee

• JanAllElectric
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 20-07 23:40
David schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:11:
Hoe stel je de AI in op een bepaalde kamertemperatuur? Ik kan alleen plussen of minnen instellen.
In het installateurmenu (ik heb versie 3055) kan je dat instellen: watertemp, buitentemp en kamertemp:

Daarna kan je met + en - bijstellen met app of controller

in de controller zelf zijn dit de opties:

[Voor 26% gewijzigd door JanAllElectric op 10-09-2020 22:20]

LG MHM091M.U43 + Atlantic v3 200L + 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE + 5280Wp + Domoticz/Grafana/InfluxDB

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18:15

thido

Tilburg

Zo, laat ik hier dan ook maar inchecken :-)
Ik heb van het voorjaar mijn pana 5kW verkocht en een LG 7kW ervoor terug gezet.
Iemand al wij geworden uit wat de antifreeze setting precies doet?
Het manual zegt dit erover:
'Anti-freeze temperature setting is available in installer mode.
It prevents frostbite from happening. In the range of -25 to -5 degree celsius'
Met als opmerking:
'To use this function, the antifreeze short pin must be open and switch No.2 in Option SW 3must be on'
Ben benieuwd wat hij precies doet daarmee.

All electric! 7420Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• JanAllElectric
thido schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:28:
Zo, laat ik hier dan ook maar inchecken :-)
Ik heb van het voorjaar mijn pana 5kW verkocht en een LG 7kW ervoor terug gezet.
Iemand al wij geworden uit wat de antifreeze setting precies doet?
Het manual zegt dit erover:
'Anti-freeze temperature setting is available in installer mode.
It prevents frostbite from happening. In the range of -25 to -5 degree celsius'
Met als opmerking:
'To use this function, the antifreeze short pin must be open and switch No.2 in Option SW 3must be on'
Ben benieuwd wat hij precies doet daarmee.
Voor zover ik dat snap heeft het te maken met de hoeveelheid antivries in het systeem (sw no 2 in option SW 3 geeft aan dat antivries is toegevoegd). Het houdt dan rekening met het mogelijke "bevriespunt". Ik neem aan dat het met de pompsetting te maken heeft. bv boven de bevriestemperstuur pomp normaal, onder de bevriestemperatuur pomp continue.

Helaas wordt er weinig echt uitgelegd over de werking in het manual. Daarom is dit forum zo fijn. _/-\o_

Ik heb zelf geen antivries toegevoegd. Ik ga de pomp setting zo zetten dat kan op bevriezing als bij uit/standby stand niet groot is. Eventueel continue. Ik heb wel een VORSTBEVEILIGINGSKLEP geinstalleerd. Mocht de watertemp ooit beneden 4 graden komen opent deze en gooit het water eruit.

[Voor 13% gewijzigd door JanAllElectric op 12-09-2020 10:10]

LG MHM091M.U43 + Atlantic v3 200L + 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE + 5280Wp + Domoticz/Grafana/InfluxDB

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:22:
WAF wil toch wel graag een product ondersteund door een lokale WP-expert. Zo dat er niet in de toekomst eventueel met vingers gewezen kan worden naar de (buitenelandse) leverancier vanuit de installateur en vice versa.

;)
LG Nederland neemt de garantie over. Die van ons kwamen uit Spanje, incl. een monoblock die inmiddels weg is, met een dikke firmware bug waardoor hij niet moduleerde (zowel de splits als de mono's). Ik heb LG NL genoeg over de vloer gehad voor de diagnose en het helpen daarbij. Vriendelijke lui :)
Noord27 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:28:
Zoals het er nu voor staat toch weer een monobloc van LG. Specificaties zijn gewoon erg goed als je naar vermogen bij lagere temperaturen kijkt, alsmede de COP waardes. Zit nu met een scheef oog te kijken naar de 12kW icm een 3-weg klep en boiler van 300 liter. Eventueel een buffervat om start/stops te voorkomen.
Vloeken in de kerk hier natuurlijk, maar ik heb zelf niet zonder reden de monoblock eruit gedaan. De splitunit geeft minder kopzorgen als het gaat om potentieel bevriezen van het systeem en is niet dramatisch veel moeilijker te installeren (gegloeide koper leiding buigt makkelijk, flaren is geen rocket science en het vacuumeren van het systeem is met een pompje - hoewel niet geheel volgens de regels - prima zelf te doen).

Als ik nog een keer moest kiezen werd het uberhaupt geen LG. Hardwarematig werkt het na een hoop gezeik rondom firmwareupdates nu verder goed, service was netjes, maar de software in de units is uit het jaar kruik. Het feit dat ze jaren inverters hebben geleverd die niet inverten gaf ook niet veel vertrouwen. De handleidingen zijn matig op zijn best.

Ik heb inmiddels ook een zelf Mitsubishi airco geinstalleerd en dat zit net even wat beter in elkaar. Niet perfect, wel beter.

@Noord27 Webwinkel was destijds https://tuclimatizaciononline.es/

[Voor 51% gewijzigd door neographikal op 12-09-2020 12:03]

Op zoek naar een fotograaf?

• Dapdodo
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 21:01
Noord27 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:58:
Potentiële bevriezing van een monobloc is makkelijk te voorkomen door een vorstbeveiligingsklep te monteren toch? Klepet temperatuur sensor welke open gaat bij +4 Celsius, om zo de druk uit het systeem te halen?
Water onder druk blijft langer vloeibaar, dit zou ik dus juist niet doen.
Maar blijkbaar is dat effect maar 0,03C of ik begrijp water fase diagram niet goed. :?

• JanAllElectric
Dapdodo schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:06:
[...]

Water onder druk blijft langer vloeibaar, dit zou ik dus juist niet doen.
Maar blijkbaar is dat effect maar 0,03C of ik begrijp water fase diagram niet goed. :?
Dit is alleen voor een noodgeval als de stroom langere tijd zou uitvallen. Normaliter blijft de watertemperatuur ver boven 4 graden. Als je geen glycol wilt gebruiken vind ik wel dat je een vorstbeveiligingsklep (of handmatige aftap) zou moeten hebben.

[Voor 26% gewijzigd door JanAllElectric op 13-09-2020 10:22]

• El Bodhisatva
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 05-06 09:48
Check in

LG 9KW R32 Monobloc uit Italie.

Zelf geinstalleerd in februari dit jaar en in bedrijf laten stellen door een installateur. Ik gebruik hem alleen voor verwarming. Warmwater wordt verzorgt door een Atlantic v4 Warmtepompboiler.
Tot dusver erg tevreden met de prestaties van de LG. De handleiding zou beter kunnen. Ook het aansluiten van de controller vond ik nogal omslachtig omdat het stekkertje in de pomp op de meest onmogelijke plek zit. Meerdere keren contact gehad met LG support over vraagstuk ISDE subsidie en het hoe en waarom dit voor 5/7 en 9 KW hetzelfde is.Ben destijds goed geholpen en uitgebreid geinformeerd.

Fijn dat er nu een speciaal topic is opgestart om info en ervaringen met deze pompen te delen.

LG Therma-V R32 9KW Monobloc, Atlantic Explorer V4, SolarEdge 3500DC, 3100KW AEG Full-Black Solarpanels, Raspberry P1 Monitor

• thido

thido

Tilburg

rykers158 schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:53:
Hier draait ook sinds kort een 9kw R32.
Ik heb alles zelf geïnstalleerd.

Hier in huis hebben we alleen radiatoren en wel deels voorzien van speed comforts en straks ook dit radiatorventilatoren.

Omdat ik er niet helemaal zeker van ben dat het mij lukt met de warmtepomp het huis altijd warm te krijgen heb ik een Vaillant buffervat ertussen zitten in de aanvoer. De CV zit daar ook nog op aangesloten en kan ik evt handmatig bijschakelen.

Paar zaken waar ik nu tegen aan loop is dat er wat rammelt bij de aansluitingen enndat de platen aan de voorzijde geluidproduceren bij iets hogere toerentallen.
In het algemene wp topic begreep ik dat @thido hier ook last van heeft gehad?
Ik ben nog niet op zoek gegaan naar een oplossing. Als het eind volgende week wat kouder wordt zal ik eens op onderzoek uitgaan.

Tweede wat mij opvalt is dat de wp die nu op auto staat regelmatig even de waterpomp aanzet. Is dit bekend gedrag? Want ik zie niet echt een reden dat er circulatie nodig is.

[Afbeelding]
Ik had de laatste keer dat ik hem dicht schroefde inderdaad rammelent plaatwerk bij sommige frequenties. Heb daar waar de plaatdelen elkaar raken foam ertussen geplakt (boven en onderzijdes niet, dat zit tegen elkaar geschroeft). Met je vingertoppen tegen het plaatwerk tikken, dan kom je er snel genoeg achter welke het betreft. Het steeds aan gaan van de waterpomp is ervoor om de watertemperatuur te kunnen meten.

• rykers
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 22:54
Dat zou natuurlijk nog kunnen dat het geluid van het paneel rechtsachter komt.

Net even wat tochtband op de rechte en de kopse kant van de twee voorste panelen gezet en dat lijkt te helpen.

• David
De groene stekker hangt inderdaad in een donker hoekje aan de rechterkant van de unit, vlak boven de schroefterminals. Dat hadden ze best wat mooier mogen doen, zeker voor een stekker die essentiëel is voor de werking van het apparaat.

Dato DUO synth voor twee

• David
De LG heeft geen ingebouwde verbruiksmeter. Daarvoor heb je een RS485 module en RS485-verbruiksmeter nodig. Vooral die module is een prijzig apparaatje.

Ik heb zelf een DIN kWh-meter met Modbus uitgang aan de unit geknoopt zodat ik het verbruik op afstand kan uitlezen

Dato DUO synth voor twee

• thido

thido

Tilburg

rykers158 schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:33:
@thido even verder in het specifieke LG topic. Dat via de ext aansluiting silent niet werkt is wel een nadeel. Nu is de afstand tot de buren we groot genoeg, maar voor de zekerheid liever wat stiller.

Ik ga eerst eens proberen om zuiver war te draaien. Ipv war+ruimte temperatuur.

Eerste run daarmee vanaf 19.00 gaf wel een mooi beeld. Wel wat onrustig, maar hij ging nu wel terug tot 360 watt ipv iets van 900 watt.

Om de temperatuur in de keuken niet teveel op te laten lopen heb ik 2 van de 3 radiatoren voorzien van thermostaat knoppen.

Nu heb ik nog 3 radiatoren zonder thermostaat knoppen. Hopelijk gaat dit goed met de flow als de rest dicht loopt.
Je hebt hem nu op ai gezet dan?
En bij referentie alleen water?

• woger
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 26-04 08:11
David schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:18:

Ik heb zelf een DIN kWh-meter met Modbus uitgang aan de unit geknoopt zodat ik het verbruik op afstand kan uitlezen
Ik ben niet echt electrotechnisch onderlegt, maar is dit simpel te doen / goedkope oplossing?

Even een overzicht van problemen die ik ben tegen gekomen.:
- Door Emundia geleverde 3-weg was eigenlijk verkeerde type voor de LG. Ik heb nu in de WP een kabel van de plus naar continue verbinding van de 3 weg klep getrokken.
- Het is moeilijk om documentatie te vinden, die het installatie menu duidelijk uitlegt. 3/4 van de instellingen zijn nog steeds abracadabra.
- Ik heb een SDHC kaartje gemaakt met de Heating Configurator, maar de controller zegt dat ie het kaartje niet kan lezen.
- Omdat ik in eerste instantie de 3 weg klep niet goed aan het werk kreeg, was ie niet aangesloten en stond ie altijd op SWW. De temperatuur in de boiler zakte dan van 50 graden om 22:00 naar ongeveer 48 graden om 8:00. Nu de 3 weg klep is aangesloten en hij automatisch in verwarmingsstand staat, zakte de temperatuur van 50 graden naar 46 graden in hetzelfde tijdvak. 8)7
- Op de controller staat eigenlijk continue dat de inlet en outlet temperatuur op 21 graden (als de WP niet in gebruik is). Terwijl het van de week slechts 9 graden was.

Het Armaflex afplakken wat o.a. Thido heeft gedaan, wil ik ook nog gaan proberen om hem wat rustiger te krijgen.

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16:34
@Cees-JanH Het is in mijn optiek nog gewoon te warm om echt te kunnen testen. Sinds eergisteren staat de LG weer hier weer aan. Maar staat eigenlijk 23,5 uur niets te doen per volledige dag. Temperatuur ligt gewoon nog echt te hoog om lange runs te kunnen maken.

[Voor 53% gewijzigd door Noord27 op 28-09-2020 22:43]

• rykers
@JanAllElectric
Dat is natuurlijk simpel te zien door 'even' dipswitch 4 om te zetten :+

Ook met alleen heating is een stooklijn in te stellen, alleen bij net wat andere menu opties.
Als ik beide zo zie is het beide niet heel intuïtief, je moet echt weten wat welke settings zijn.

Bij alleen heating stel je het in door
- Outdoor Temp for Auto mode met een minimum en maximum
- LWT fot auto mode met een minimum en maximum.

Maximum LWT is dan bij minimum outdoor het ene punt van de stooklijn en LWT minimum met outdoor maximum het andere punt.

Je kan ook nog Indoor Temp for Auto Mode instellen, maar geen idee wat de invloed daarvan is.

• El Bodhisatva
https://www.lgklimaat.nl/downloads/

Voor de liefhebbers. Op bovenstaande site staat de nodige info en software die wellicht leuk kan zijn om wat mee te rommelen. De LG Heating Configurator is een aanrader als je van plan bent je settings te tweaken. Zo wordt bijv. goed weergegeven hoe dipswitches ingesteld moeten worden om een bepaalde functie of instelling te activeren of deactiveren. Er staan nog meer software op zoals LGMV8 maar daar kan ik nog weinig gebak van maken. Ziet eruit als een analyse monitoring tool maar misschien.

LG Therma-V R32 9KW Monobloc, Atlantic Explorer V4, SolarEdge 3500DC, 3100KW AEG Full-Black Solarpanels, Raspberry P1 Monitor

• Bertje C
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 13-07 17:50

Ik heb mijn monobloc zo ingebouwd. Ik had in mijn kachelhok een halfsteens maar goed geïsoleerd muurtje waar vroeger een deur zat. Zo kan hij vrijuit blazen en het gedeelte wat kan bevriezen zit wat meer beschut. Het werkt heel goed alleen valt me het verschil tussen aan- en uitslaan (2 graden) ook tegen. Is daar iets aan te doen? Gr. Bert.

• Bertje C

Conform de voorschriften moet er minimaal 70cm ruimte zijn. Bij mij is dat 110cm. Ik meet aan de inlaatkant gewoon buitenlucht temperaturen.

• Bertje C
Nee, ik heb hem pas een maand geleden geplaatst Als het niet goed werkt In de winter dan kan ik hem volgend jaar op de gewone manier plaatsen. Het leek me gewoon leuk om te proberen.

• JanAllElectric
sorry 8)7

[Voor 95% gewijzigd door JanAllElectric op 08-10-2020 18:53]

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16:34
Eindelijk, stookseizoen. Meteen een fikse 'run'. Heb ik in februari wel anders gezien; meteen na installatie. Aanpassingen in het installateurs menu en ombouwen van de vloerverwarmingsverdeler naar een gesloten systeem lijken effect te hebben.

_/-\o_

[Voor 62% gewijzigd door Noord27 op 10-10-2020 10:20]

• JanAllElectric
PASware schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:10:
tov de panasonic heeft deze geen backup heater. Ga je die missen? Of met andere woorden: wanneer is die handig?
Als je op basis warmteverliesberekening of "voormalig gasverbruik" de capaciteit goed hebt ingeschat mis je de backup heater nooit of hoogstens een paar dagen in een koude winter zoals in 2010. Toen waren er 2 dagen met -10 graden gemiddeld over de dag. LG Therma V R32 houdt constante capaciteit tot minimaal -7.

De meeste tweakers in het andere forum met een Panasonic hebben hun backup heater niet eens aangesloten.

• Domosapiens
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 23:41
PASware schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:10:
tov de panasonic heeft deze geen backup heater. Ga je die missen? Of met andere woorden: wanneer is die handig?
De meeste WP's die hier besproken worden zijn gematched aan historisch verbruik en geminimaliseerd vanwege afgifte beperkingen (de pendel angst en huis niet ontworpen als vloerverwarming only)

Als je vanuit koud moet opstarten in wintercondities (denk b.v. aan een nieuw huis, 2 dagen elektra storing) dan is dat bijna onmogelijk zonder element. Er is dan een warmte "achterstand" die met een marginale WP niet in te halen is.
Een aannemer/installateur zal dus niet zonder element opleveren.

Een huis met voldoende warmte "onderhoud", kan bij de juiste dimensionering (WP vermogen en LT afgifte systeem) prima zonder element. "onderhoud" betekent: begin verwarming-seizoen starten en stoppen aan het einde van het seizoen
Bij een beroerd afgifte systeem (geen vloerverwarming of buffer), ontbreekt de warmte capaciteit om de defrosts te voeden, dan is een element noodzakelijk.

Mijn advies (zeker sinds R32)
- Dimensioneer de WP op -10C behoefte (voor Oosten van NL, -8 voor West NL)
- Als SWW gemaakt wordt reken dan met 22/24 beschikbare WP capaciteit.
- Bij -10C is er nauwelijks defrost verlies.
- Bij defrost temperaturen (+4C- 0C) is er overcapaciteit.
- Defrosts moeten "betaald" kunnen worden uit een buffer zoals de vloerverwarming warmte inhoud
- Houd het simpel, want als je dood gaat moet je partner er verder mee kunnen leven

En als het echt koud wordt, COP 1 verwarming:
- Maak een appeltaart in de oven (1hr)
- Maak Pulled Pork in de oven (4hr)
- Gaar een wildzwijnnek (12hr)
- Houd een klein e-blazertje achter de hand

• Domosapiens
@PASware
Je moet 3 sommen maken:
1) - Max benodigd WP vermogen
2) - Absorptie van het minimaal WP vermogen
3) - Warmwater behoefte/vermogen

N.b1: 1m3 gas is 9,769 kWh
Ik reken hier met 9kW, dus 8% lager dan een optimale verbranding

N.b2: als nachtverlaging werkt, kan de isolatie nog beter!

1) - Max benodigd WP vermogen
Gebruik je Mindergas ?
Zoek een koude dag op, b.v. 24-01-2019 met een gemiddelde dag temperatuur van -5.2C (in Twente)
Bij een binnentemperatuur van 20C gaat het dan om ca 25graaddagen.
Kijk hoeveel m3 gas je toen verbruikte, stel (!!) 10m3
Dan kun je verwachten dat je bij -10C (=30 graaddagen) 30/25*10=14m3 zou verbruiken.
Bij 9kW/m3 kom je dan op 126kW.
Als je ook warmwater wilt maken heb je ongeveer 22hr beschikbaar voor verwarming.
Dat is 126/22=5.7kW/uur
Bij dergelijke cijfers zou ik geen 5kW nemen

Note:
- een kleine e-kachel gaat je dus niet helpen bij het opstarten na 2 dagen stroomstoring (Haaksbergen 2005; 30 - 61hr)
- reseveer maar een bouwheater
- elektra storingen gaan veel frequenter worden in de toekomstige winters dankzij WP's en e-auto's

2) - Absorptie van het minimaal WP vermogen
Hoeveel m3 stook je op een dag als 27-09-2020 met een daggemiddelde van 11.9C (Twente, mijn eerste stookdag).Dan stook je om de kilte het huis uit te krijgen.
Stel 2m3 (opladen van warmtebuffer=huis) dat is ca 18kW.
Het minimaal vermogen van de LG ken ik niet (is dat al boven water?), maar stel 400W.
Een COP van 5 is denkbaar, dus 2kW thermisch.
Bij een afgifte van 45W/m2 vloerverwarming heb je dus 44m2 nodig om 2kW te absorberen.
Bij een optimaal afgifte systeem kun je dan een run maken van 18/2 is 9hr.
Bij minder dan 44m2 of 45W/m2 moet je temperatuur verhogen of afgifte vergroten (boven??Wil je dat??)

3) - Warmwater behoefte/vermogen
Mijn boiler ervaring (pax#2) is dat ik om de andere dag 0.8m3 nodig heb en voor een legionella-run ca. 0.4m3 meer. (N.b. een boiler laden met een HR-ketel is zeer efficient!)
Kijkend naar een paar dagen -10C gemiddeld:
- legionella-run 1 keer overslaan is geen probleem
- een dagelijkse boiler-load run forceren
- gemiddeld -10C, is overdag minder koud
- je kunt 55C maken met een COP van ca 2
Dagelijks, is dan de tijdsduur van ca 4kW van het WP vermogen niet beschikbaar voor verwarming.
Tijdens defrost weercondities zal de tijdsduur verdubbelen.
Deze som moet je maken voor je eigen situatie: kinderen/sporten/bad/showerdouche.

===============

N.b.
Ik heb nog geen WP, maar volg de markt/tweakers sinds 2014.
Mijn volledig vloerverwarming huis, gestookt op 30C, 0.1C warmteverlies/uur, met boiler, is prima geschikt voor een WP.
Een WP met R410 koop ik niet, de verkoop is vanaf 2015 zelfs verboden.
Een WP met R32 vindt ik acceptabel. (butaan en propaan nog beter)
De WP bouwkwaliteit, van electronica in de buitenlucht in NL, daar heb ik mijn twijfels bij
Beschikbaarheid van reserve delen, daar heb ik zeer grote twijfels bij (het regent modellen, en €1600 voor een print durven te vragen)
Lawaai vind ik een groot probleem. (LG 9kW R32 Monobloc Silent zou acceptabel zijn)
Software bediening, logica en gemak van LG heb ik mijn twijfels bij op basis van wat ik hier lees.
Ook tweakers gaan dood, een oplossing moet simpel en robuust zijn.

[edit]
WP moet op 1 groep 16A WCD kunnen werken, dus geen 3 fase meterkast verbouwing en kabel trek problemen.
Moet kunnen: bij een WP van 9kW en een COP van 2.7 (bij -7 en LWT 30C) is dat 14.5A.

• Bertje C

Ik had mijn vrouw beloofd om het buitengedeelte af te timmeren dus heb ik het nu zo gedaan. Hij kan nu alleen aan de voor- en bovenkant (links) lucht aanzuigen en aan de achterkant afvoeren. Kijken hoe het gaat werken van de winter.

• Gieliovd520
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22-07 08:01
In Nederland is de primaire reden denk ik belastbaarheid van het net. Bijna niemand heeft groter dan 35/40A als hoofdzekering en op 230V gaat het hard....voor het gemak 8000 Watt.

En daar zit dan de bottleneck voor elektrisch leven. Kookplaat, auto laden, de WP, de frituur, de oven, vaatwasser, wasmachine.... niemand wil hoeven nadenken of de WP+oven aan staat en of je dan nog wel kan wassen.

PV: 7425WP L/L WP: 3,5+5KW L/W WP 9kW Panasonic J mono.

• David
dirkdeman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:48:
Is het bij de LG mogelijk om, net zoals bij de Panasonic, de aansturing via Home Assistant te laten doen? Pvoor de Panasonic geldt dat je dit met een extra printplaatje (Heishamon) kan doen.
Voor zover ik weet is er voor de LG (nog?) niet zo'n printje. Er zit wel een RS485-connectie in de unit én een USB-poort (met propriëtair stekkertje) maar als je daar iets mee wilt doen zul je aardig wat speurwerk moeten verrichten.

Je kunt overigens wel met een extern relais de thermostaat in- en uitschakelen dus dat kun je wel eenvoudig automatiseren.

Ik heb zelf een modbus kWh-meter in de unit gebouwd die ik in Home Assistant uitlees waarmee ik in ieder geval kan zien wat het energiegebruik is.

Dato DUO synth voor twee

• thido

thido

Tilburg

De LG kan prima terug moduleren blijkt wel. Draait zo rond de 350W en geeft daarbij 1.4kW thermisch.

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 20:39
@Daannn1987 zie bovenstaande, wellicht een mooie opvolger voor jouw elga ;)

[Voor 10% gewijzigd door Ramon_1984 op 01-11-2020 12:06]

• rykers
Guido87 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:46:
Zou iemand mij de daadwerkelijke afmetingen kunnen vertellen van de lg mono?
Dus van alleen de omkasting.
Lg zegt 1239 x 907 x 404 mm, 40cm diep? Lijkt mij veel.
Net even nagemeten.
404mm is gemeten vanaf het achterste deel van de voet (steekt het meeste uit aan de achterkant) tot het rooster voor de fan.

Ze hebben dus de maximale buitenmaten opgegeven.

• thido

thido

Tilburg

doek55 schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:48:
[...]

Goed om te weten. Helaas stort het rendement dus in op minimaal vermogen. Bij een goed rendement had er minimaal 2,5kW uit moeten komen. Vanaf welk niveau wordt de COP weer beter?
Zo kun je het bekijken inderdaad 'helaas stort het rendement dus in'. Doe mij toch maar die wp die lekker blijft draaien met een cop van 4 met radiatoren, ipv pendelen met een cop van 6 ;-)

• apepannetje
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22:59
PoKi schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:32:
@apepannetje Hoor graag van jouw ervaring qua bestellen en levering.

Op dit moment ben ik aan het kijken of het haalbaar is om komend voorjaar/zomer een LG monoblock zelf te installeren.
Beneden hebben we al vloerverwarming in-gefreesd (ongeveer 58m2), badkamer zal ook vloerverwarming krijgen na verbouwen.
Houden we boven nog radiatoren (slaapkamer + zolder), die ik waarschijnlijk voor 'normale' T22's ga vervangen.

De Auer Edel au zorgt voor warm water (badkamer) en de de pellet kachel al voor de nodige sfeer en warmte.

Met een 7kw moet het toch zeker kunnen, gas verbruik voor de pellet kachel was incl sww iets meer dan 1250m3. Koken doen we al op inductie en de Quooker voor warm/kokend water in de keuken.

Bouw is van 1997, met overal wel dubbel glas (oud), maar vindt het gas verbruik niet schokkend om dit allemaal eerst te gaan verbouwen.
Zonnepanelen hebben in 2020 zover al 4,73 MWh geleverd (installatie is bijna 2 jaar oud, kan nog wel even mee)

Wil de installatie eigenlijk zo simpel mogelijk houden, welke items zou ik nog meer mee moeten bestellen met de warmtepomp?
Dit is mijn bestelling welke geplaatst is bij Emundia

1. HM071MU43 LG HEAT PUMP
MONOBLOK HM071M.U43

2. PWFMDD200 LG WIFI MODUL (PWFMDD200) 1

3. PWYREW000 LG CABLE FOR WIFI MODULE 10 M
(PWYREW000)

4. 59916 FERNOX MAGNET FILTER TF1 (1”) 1
5. TRANSPORT 1 (150 Euro)

Ik heb de site van Emunda met Google vertaald in het Nederlands.

Communicatie vond plaats in het Engels en was zeer prettig.

Mijn lG 7 word rechtstreeks op de cv aangesloten met zo weinig mogelijk toeters en bellen.
Ik hoop hem medio volgende week binnen te krijgen.

Gr Apepannetje

• thido

thido

Tilburg

woger schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:52:
@JanAllElectric @rykers158
Ik probeer nu het seasoning menu te activeren, maar als ik dipswitch 4 activeer op het bordje rechtsboven achter de aansluitingen (8 dipswitches waarvan 8 de controller is), dan krijg ik geen seasoning optie, maar valt wel mijn SWW mogelijkheid uit. Ik heb een foto gemaakt van een overzicht op het bordje en daar staat wel dat SW4 ON > Heating/Cooling.
Ik heb overigens ook dipswitch 3 op on staan (Boost). Weet iemand wat dat betekent?

Ok, Ik heb nu dipswitch 3 en 4 aan staan en hij geeft nu wel de SWW aan, maar weigert te verwarmen. |:(
Ik word ondertussen verschrikkelijk ziek van dit apparaat. Werkelijk nog nooit zo'n stuk slechte engineering gezien. :(
Mijn vrouw heeft (terecht) gemeld dat als er vanavond geen warm water is, er morgenvroeg een gasketel wordt geïnstalleerd.
Ik moet zeggen dat ik ondertussen ook verschrikkelijke spijt heb van mijn keus voor een WP :'(
Ik heb het idee dat dit niet zo zeer aan het apparaat ligt, maar meer aan jezelf (al geef ik toe dat het manual soms wat duidelijker kan ;-))
Heb je dipswitch 8 op on gezet? Dit is namelijk niet de controller maar een externe thermostaat.
Als de WP vervolgens zit te wachten op een signaal van een externe thermostaat (en die heb je niet) dan zal hij inderdaad niet gaan verwarmen. Dipswitch 3 is ook geen boost (staat dat ergens?) maar wordt samen met dipswitch 2 gebruikt om aan te geven hoe het systeem is opgebouwd (wel of geen SWW tank en wel of geen zonneboiler erbij).

Waar woon je? Wellicht kan een van de LG bezitters even meekijken als je dat wilt (ik woon in Tilburg).

• arjanrr
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 05-07 12:35
Ik heb ook een 9 kw , heb hem aangesloten zoals hier aangegeven

Verder nooit echt problemen gehad eigenlijk
Ik hoop dat je hier wat aan hebt

• thido

thido

Tilburg

woger schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:59:
Klopt,
2 en 3 werken samen en als 3 op on staat betekent dat 'boost' (zie foto). Ik heb volgens mij nu wel een extra optie. Switch 8 staat inderdaad 'thermostat' bij, maar ik dacht dat dat de controller was. Die werkt overigens wel, maar zou wel wat problemen kunnen verklaren. Heb jij die uitstaan?
Ik woon overigens in Roosendaal.
Ah, op de print staat boost. Zo dichtbij heb ik nog nooit gekeken ;-)
Als jij switch 8 op on hebt gezet dan denk ik dat dit ervoor zorgt dat hij niet gaat verwarmen.
Dan zal hij wachten totdat die externe thermostaat zegt dat hij moet gaan verwarmen.

Dus 2&8 uit, 3&4 aan (in jouw geval).

• thido

thido

Tilburg

woger schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:15:
[...]

SWW verwarmen is ondertussen aangesprongen. Ik denk dat ie nog aan het initialiseren was ofzo.
Zou de thermostaat (8) niet de thermostaat van de SWW tank kunnen zijn?
Overigens kan ik bij schedule alleen een schema maken voor DHW (SWW) en niet voor verwarming.
Nee, dat gaat om een externe thermostaat die de WP aanstuurt (Heating/cooling en aan/uit).
Dat je dat schema niet kunt maken voor verwarming komt waarschijnlijk ook doordat je switch 8 aan hebt staan. Lees even op het plaatje hierboven van @arjanrr : "When dipswitch 8 is on, ALL heating functions are locked from the central controller'

• woger
@thido
YES!
eerst 8 en 3 uitgeschakeld en toen had ik ineens 'Room' onder 'Schedule'. Maar toen was de DHW verdwenen. Toen toch maar weer 3 aangezet en nu heb ik Room en DHW en 'Seaonal auto temp' !
Nu kan ik weer verder gaan experimenteren.
Bedankt

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 20:39
woger schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:23:
@thido
YES!
eerst 8 en 3 uitgeschakeld en toen had ik ineens 'Room' onder 'Schedule'. Maar toen was de DHW verdwenen. Toen toch maar weer 3 aangezet en nu heb ik Room en DHW en 'Seaonal auto temp' !
Nu kan ik weer verder gaan experimenteren.
Bedankt
He jammer, ik had nog een mooie CV ketel voor je, en had dan graag je Lg warmtepomp over genomen :P

• woger
Ramon_1984 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:32:
[...]

He jammer, ik had nog een mooie CV ketel voor je, en had dan graag je Lg warmtepomp over genomen :P
Alles is te koop! >:)

• JanAllElectric
Stooklijn verder bepalen.

Tot nu toe heb ik met mijn standaard stooklijn (18@27 en -15@45, AI instelling water + kamertemp, setpoint kamertemp=21) best een goed gedrag. In de nacht uit tot 19,5 kamertemp (AI=-2) , in de ochtend redelijk snel naar 21 (AI=0 en daarna AI=-1), uit tot 17:00, daarna weer naar 21 (AI=0). Gemiddeld overdag tussen 20 en 21 graden. Naar mate het kouder werd dan gaat de WP vanzelf langer aan.

Om mijn stooklijn verder te optimaliseren heb ik bij iedere buitentemperatuur (tot nu toe) gemeten bij welke TA de kamertemperatuur nog stabiel blijft en bij welke TA de kamertemperatuur (setpoint 21) langzaam stijgt. Dit heb ik gedaan door de TA steeds handmatig vast te zetten. In de range tot nu toe (15 - 4 graden) blijkt dat een vrij vlakke stooklijn te gaan worden.

t_buiten 15 , TA kamertemp stijgt 31, TA kamertemp gelijkblijvend 29,5 NB: lager dan 29 pendelen
t_buiten 10 , TA kamertemp stijgt 31, TA kamertemp gelijkblijvend 29,5
t_buiten 5 , TA kamertemp stijgt 31,8
t_buiten 4 , TA kamertemp stijgt 32

Dit resulteert in de volgende nieuwe stooklijn (+1 optelling voor stijging kamertemp):
20@30
-20@38

Voordeel van deze stooklijn is lange runs om langzaam naar setpoint kamertemperatuur te komen. Nadeel is dat na nachtverlaging (AI = -2) het wat lang duurt in de ochtend voordat het aangenaam voelt.

Ik heb wel het idee dat ik eigenlijk meerdere stooklijnen nodig heb: periode buitentemp 15 tot 5; periode 5 tot -5 en periode lage dan -5. Bij mij lijkt de stooklijn niet lineair te verlopen.

Aangezien het niet veel kouder wordt de komende tijd maar eens de instelling op kamertemperatuur (ipv water + kamertempratuur) gezet met overdag 20 en in de nacht 19.Tot mijn verrassing krijg ik dan het volgende beeld:
- WP gaat helemaal niet meer uit, maar gaat op lage stand door met 350-400Watt nadat setpunt kamertemp=21 is gehaald. TA naar 24 graden (!!) en delta TA-TR naar onwaarschijnlijk laag niveau van 2 graden. Door continue warme luchttoevoer voelt het bij een lager setpoint kamertemperatuur (20 ipv 21) net zo aangenaam. Nadeel is dat bij de omslagpunten (19->20 en gisteravond als test 20-21) de WP niet meer geremd wordt door een stooklijn. Ik zie dan TA 33-35 bij de huidige temperaturen).
- Kamertemperatuur schommelt overdag tussen 20 en 21. Minimum van 19,5 is niet bereikt.
- LG kan dus best flink terugmoduleren. Minimum vandaag is 307 watt (incl pomp van 71 watt).

Ik ben wel benieuwd welke van de 3 nu het aangenaamst is en het meest efficiënt:
- steile stooklijn: snel naar setpoint, langere periodes uit
- vlakke stooklijn: langzaam naar setpoint, blijft grotendeels van de dag aan.
- geen stooklijn, maar alleen op kamertemperatuur. Snel naar setpoint (bij omslagpunt), daarna op een zeer laag niveau de hele dag aan.

Natuurlijk weet ik dat dit gedrag past bij het warmteverlies van mijn huis, maar toch interessant om te delen.

Edit 01:00 uur. Temp vanuit 20 naar 18 gezet ipv naar 19. Nu stopt de WP wel.
Edit 09:00 uur: vannacht ieder uur een defrost. WP om 02:00 aangegaan Kamertemp blijft 19,5.

[Voor 6% gewijzigd door JanAllElectric op 23-11-2020 09:08]

• rolandmegens
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 21:59
Horen jullie zoveel geluid van de warmtepomp? Bij mij staat hij op houten balken, dus daardoor hoor ik hem goed trillen, maar de unit zelf maakt echt vrijwel geen geluid, zelfs als ik er naast sta.

• rykers
@Cees-JanH en @DanTm het klopt dat je het CV water in principe bijmengt in de aanvoer. Ipv een openverdeler kan je ook een (klein) buffervat met 4 of meer aansluitingen gebruiken.

Zelf heb ik een 100 liter buffervat staan. Deze heb ik vooral gekozen omdat deze 6 aansluitingen heeft zodat ik in de toekomst de optie nog heb om zowel CV, wp als afgifte hydraulisch te scheiden.

Door de defrosts Mania gisteren heeft de CV gisteren voor het eerst meegeholpen. Met CV Ta 50 en wp Ta 36 deed de wp nog net een beetje mee. Tr schommelde zo rond de 35 graden. Als ik de Ta van de CV hoger zou zetten, zal de wp uitgaan. Echter die pompt het water rond in de radiatoren, dus heb ik graag dat hij op een lage stand mee blijft draaien en dat lukte gisteren.

Ca 3m3 gas verstookt en daarna kon de wp het weer prima alleen af.

• Tealblue
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 23-07 11:58
Na een succesvolle installatie gisteren wil ik inchecken als een nieuwe Therma V 7kW eigenaar. Voorlopig heb ik de seasonal auto temp en AI settings overgenomen van JanAllElectric.

Ik heb besteld bij een Italiaanse webshop, Climatec store. De prijzen zijn vergelijkbaar of iets lager dan eMundia en je hebt de mogelijkheid om met paypal/creditcard te betalen. Communicatie en shipping (4-5 werkdagen) ging vlot.

• rykers
Net ook maar eens het geluid gemeten, want hij maakt toch flink hoorbaar geluid als hij richting een defrosts gaat. Mijn Trotec BS06 meet op ca 1 meter afstand 65-66 dB(a). Dat is toch heel wat meer dan de opgave uit het engineering handboek :(

Het geeft ook een hoorbare brom binnen. Niet heel hard, maar toch dat had ik niet verwacht.

[Voor 16% gewijzigd door rykers op 08-12-2020 20:13]

• rolandmegens
Bij mij werkt de 9kw monobloc in algemeen heel goed voor verwarming+SWW, echter op de paar dagen dat het echt koud is deze en afgelopen week, wil hij niet echt. De outlet temperatuur blijft op zo'n 23-25 graden hangen, en wil niet warmer, en hij deed er eergisteren 60-90 minuten over om mijn 300 liter SWW vat van 30 naar 43 graden te krijgen (setpoint was 50 graden).

Ik heb daarom gisteren de service afdeling van LG gebeld en hij kwam met de volgende punten:
- De regeling van verwarming op inlet ipv outlet zetten. Dat draait stabieler (snelle temperatuur fluctuaties kan zorgen dat hij tussendoor uitspringt, dat zie je niet op het display maar wel als je hem direct zou meten)
- Pomp niet op 100% zetten, maar afstellen zodat hij maximaal 27 liter (per minuut?) rondpompt
- Bij de buitenunit de waterfilter schoonmaken. Deze zit onder de kap, vooraan op de bodem. Eerst druk eraf halen (hiervan moet ik nog uitzoeken hoe dit moet)
- Bij de buitenunit meteen nakijken of de 2 automatische ontluchters open staan (1x bij pompje 1x bij verdeler) (hiervan moet ik nog uitzoeken waar deze zitten)

p.s) ik heb het geluk dat mijn nieuwbouw woning erg goed geïsoleerd is, als ik de warmtepomp van 21:00-09:00 uit laat staan koelt de woning maar zo'n 0.5 graden af; dus gelukkig kom ik er nog mee weg dat hij er zo'n moeite mee heeft

[Voor 9% gewijzigd door rolandmegens op 09-12-2020 10:26]

• thido

thido

Tilburg

rolandmegens schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:25:
Bij mij werkt de 9kw monobloc in algemeen heel goed voor verwarming+SWW, echter op de paar dagen dat het echt koud is deze en afgelopen week, wil hij niet echt. De outlet temperatuur blijft op zo'n 23-25 graden hangen, en wil niet warmer, en hij deed er eergisteren 60-90 minuten over om mijn 300 liter SWW vat van 30 naar 43 graden te krijgen (setpoint was 50 graden).

Ik heb daarom gisteren de service afdeling van LG gebeld en hij kwam met de volgende punten:
- De regeling van verwarming op inlet ipv outlet zetten. Dat draait stabieler (snelle temperatuur fluctuaties kan zorgen dat hij tussendoor uitspringt, dat zie je niet op het display maar wel als je hem direct zou meten)
- Pomp niet op 100% zetten, maar afstellen zodat hij maximaal 27 liter (per minuut?) rondpompt
- Bij de buitenunit de waterfilter schoonmaken. Deze zit onder de kap, vooraan op de bodem. Eerst druk eraf halen (hiervan moet ik nog uitzoeken hoe dit moet)
- Bij de buitenunit meteen nakijken of de 2 automatische ontluchters open staan (1x bij pompje 1x bij verdeler) (hiervan moet ik nog uitzoeken waar deze zitten)

p.s) ik heb het geluk dat mijn nieuwbouw woning erg goed geïsoleerd is, als ik de warmtepomp van 21:00-09:00 uit laat staan koelt de woning maar zo'n 0.5 graden af; dus gelukkig kom ik er nog mee weg dat hij er zo'n moeite mee heeft
Wanneer je op invoer gaat draaien wel even je stooklijn aanpassen. Als je hebt ingesteld dat je Ta bij 0c -> 32c moet zijn en je gaat vervolgens op invoer regelen dan maakt hij dat dus je retour.

Er zit volgens mij maar een automatische ontluchter in de buitenunit, die van messing (voorzijde boven circulatiepomp). Ben benieuwd of er daadwerkelijk een tweede inzit, laat het ons weten ;-)

• FOHendriks
  • Laatst online: 20-07 19:12
Incheck LG Therma V 9 kW monoblok bij Emundia.
Tot nu heb ik Tweakers vooral gebruikt om kennis te halen. En eigenlijk is dat niet eerlijk, want kennis delen is eigenlijk net zo belangrijk.

Dus een lang verhaal
De warmtepomp in maart bij Emunida gekocht na een Google onderzoek, de goedkoopste zelfs met transport:
monoblock, € 2684,- + wifi module € 97,- + 10 meter verleng kabel € 57,- + transport, € 183,- = € 3021,18

Voorbereiding:
- Buitenplaatsing met veel grind (nu ben ik er blij mee, want de defrost geeft veel water);
- De 32 mm flexibele leidingen per stuk geïsoleerd en in een 75mm rode mantelbuis onder het huis gegraven;
- Een Caleffi vuilvanger, met diverse afsluiters;
- Alleen de vloerverwarming beneden ± 70 m2 erop;
- De pomp van de warmtepomp is de enige pomp. De verdeler heeft geen pomp en alle 7 velden zijn altijd open. De ruimte van 70 m2 is ook een enkele ruimte. Huis is uit 1993 en redelijk goed gebouwd.

Twee zaken heb ik heel bewust vooraf gekozen:
- De leidingen zijn gevuld met met 50% (klopt 50%) Propyleenglycol met corrosieremmer. Ik had daar ervaring mee met de zonneboiler welke in de winter ook niet mag bevriezen. Het "water" is nu beschermd tot -20C.
- Klein beginnen, dus de gasketel boven op zolder doet nog tot in 2022 het warme water en de radiatoren boen. Het fenomeen combiketel is namelijk een echt Nederlands begrip. Een klein handzaam apparaat dat "alles" levert. Kom je in andere landen zie je bijna altijd twee losse systemen een voor verwarmen een voor warmwater. Hiervoor kies ik nu ook, twee separate systemen, waarschijnlijk een warmtepompboiler voor het warme water en een verbinding van de WP naar de nog aan te schaffen nieuwe lage temperatuur radiatoren boven..

De gebruikte instellingen:
- De Honeywell Evohome moest in het huis blijven, dus de LG monoblock wordt aangestuurd met een externe thermostaat (schakelaar 2 dipswitch 8 op AAN) en de aansluitingen 27 t/m 30 benut voor het aansluiten van de aan/uit sturing van de externe thermostaat;
- Op de LG bedienunit gekozen voor sturen op Water en op inlaattemperatuur van 36 gr Celsius
- Omdat ik antivries gebruikt heb kan het water niet meer bevriezen en heb ik dat ook aangegeven door op schakelaar 1 dipswitch 2 op AAN te zetten, de aanwezig doorlus op CN_flow 2 te verwijderen en in de LG thermostaat de setting Antivriestemperatuur op <-10> te zetten. Had <-20> kunnen zijn, maar altijd een beetje veilig blijven;
- Alle overige settings gelijk gehouden ook niet gekeken naar de weersafhankelijke regeling;
- Domoticz ingezet om de Evohome uit te lezen, de buitentemperatuur binnen te halen en de Slimme meter uit te lezen. Kosten een enkele P1 kabel;
- van 11.00 tot 15.00 op 20,5 graden, van 15.00 tot 19.00 op 21,0 graden, van 19.00 tot 22.30 op 21,5 graden. Dan de nacht in van 22.30 t/m 11.00 op 19,5 graden.

Gedrag van de unit:
Eerst zonder de antivries instelling (had ik nog niet aangezet), dus alsof er "gewoon" water in zat:

Je ziet op 30 november, de eerste koude dag dat, op het moment dat de buitentemperatuur onder de 4 graden zakt, de warmtepomp zich vreemd begint te gedragen. Overdag verwarmt deze nauwelijks bij en de temperatuur daalt i.p.v. mee te gaan met de gewenste temperatuur instellingen. Het was op een gegeven ogenblik bijna 4 graden te koud :(

Vervolgstap was om de antivries instelling door te voeren. Vanaf dat moment het volgende (goede) gedrag:

Nu zie je een gedrag wat past bij de instelling. Soms kost het 2 uur voordat de temperatuur bereikt is. Dat experimenteren leidde tot het instellen van het dagritme met temperatuur aanpassingen om 11.00, 15.00 en 17.00, nu is het gezin tevreden qua temperatuur in de woonkamer.

Het defrosten vindt plaats elke 50 a 55 minuten, het elektriciteitsverbruik stijgt en daalt met het stijgen en dalen van de temperatuur. Ooit vindt ik daar een relatie in nu is alleen hoe kouder hoe meer elektra er verbruikt wordt.

Een dag een beetje uitvergroot, geen constant ritme wel een afname als de gewenste kamer temperatuur bereikt is. De Tinlaat van 36 graden wordt gehaald, echter niet direct. Door de defrost kan dit soms pas na twee of vier uur zijn. het elketra verbruik stijgt dan ook. Als de Tinlaat gehaald is zie je het verbruik per uur minderen.

Het elektraverbruik is sterk schommelend en het plaatje is van 3 december t/m donderdag 10 december om 16:40.

In de nacht staat de unit uit en pompt af en toe een beetje rond. Mijn huis is redelijk geïsoleerd maar de temperatuur tussen 22:30 en 11:00 (12,5 uur) daalt wel met 1,5 tot 2 gr Celsius.
Toch hou ik dat er in omdat de pomp zeer goed hoorbaar is in de nacht (de 30ste draaide deze continue). Met deze instellingen staat de pomp in de nacht uit en het is dus stil!!! ;)

De unit beschermt zichzelf wel (pomp draait en watertemperatuur wordt gemeten) en zal bij deze instellingen bij < -10gr C wel zichzelf beschermen door aan te gaan en continue te pompen en werllicht dat de compressor aan gaat.

Samenvatting

Tevreden met de warmtepomp. Door het simpel te houden en jezelf ook de tijd te geven om te snappen wat het gedrag is van de unit bij verschillende buitentemperaturen wordt het een systeem wat je kan vergeten. Daarmee bedoel ik dat je erop kan vertrouwen, iedereen in het gezin kan het nu bedienen en men schrikt ook niet meer van de defrost dampen zo elk uur.

• Domosapiens
JanAllElectric schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:12:
[...]

Ok. Dan snap ik wel dat ik net de kamer kan warm houden en niet echt meer kan aanwarmen. Ik heb berekend dat bij 0 graden de capaciteit 6kW bij mij zou moeten zijn. Volgens de tabellen van LG zou -incl defrostst- dat toch echt 9 kW moeten blijven |:(
Zie hier:
https://gathering.tweaker...message/63029694#63029694
De 2C dip ?
@Martin7182 constateerde in de leaflet een vermogensdip bij 2C:

Verder ...
... Maar niet bij de Performance data:
....Een verklaring hiervoor ontbreekt nog.

• rykers
@woger ja het klopt dat je nu een stooklijn hebt van Tb-8/Ta39 naar Tb19/Ta28
Echter afhankelijk van hoe je het verder hebt ingesteld houdt hij daar wel of geen rekening mee. Bijvoorbeeld als je de sensor op alleen air zet ipv air+water, dan houdt hij geen rekening met de stooklijn heb ik het idee.

draai je verder op AI modus of in Heat? en heb je Silent wel of niet aanstaan? En wat is rustig naar jouw idee? Hoeveel watt elektrisch verbruikt hij tijdens het rustig draaien?

• rykers
@Johan136 Als je nu 3200m3 gas verbruikt ga je het niet redden met een 9kw LG monoblock. Ik verbruikte ca. 1200-1300 m3 voor CV en red het eigenlijk net niet op dagen rond het vriespunt met veel defrosts.

Uitgaande van de koevlaas-formule (gasverbruik * 8 /1650) moet je eerder denken aan een 16kW warmtepomp om volledig van het gas af te kunnen.

• rykers
@Johan136 in dat geval moet je wel een eind kunnen komen. Eventueel dan capaciteit van de radiatoren bij lage temperatuur verhogen met speedcomfort, climatebooster of een diy oplossing.

• Bertje C

Bij mij werkt de warmtepomp verrassend (voor sommigen althans) goed, om niet te zeggen fantastisch. Ik moet er wel bij zeggen dat hij geen sanitair water hoeft verwarmen, daarvoor heb ik boven de badkamer een warmtepompboiler die nu warmte uit de buitenlucht haalt. In de lente haal ik de slangen er af en heb ik meteen gratis airco. De controller hangt in de keuken en daar word het 19 tot 19,5 graden. Dat was met de cv ketel ook zo. In de rest van het huis (ruim 800 kuub) wordt het ongeveer 20,5 tot 21 graden, dat was eerst ook zo. Ik heb de pomp dus zoals op de foto direct op de verwarmingsbuizen gemonteerd, zonder buffervat of extra pomp. Wel heb ik in totaal 115 vierkante meter meter vloerverwarming van 20 cm dikke vloer op 20 cm tempex. Van een defrost, in de allerbelabberste omstandigheden ongeveer om het uur, merk je niets. Verder verwarmt hij ook nog 3 dagen per week mijn werkplaats van ongeveer 500 kuub op 15 graden. Hij staat tevreden te draaien alleen is hij boven ongeveer 9 graden te zwaar en gaat dan af en toe uit maar daar kan ik wel mee leven want dan is de COP waarde toch goed en hij draait op zonne energie (54 panelen). Ik ben er erg blij mee tot dusver. Gr. Bert.

• Bertje C
Het woongedeelte (behalve de keuken) is inderdaad door ons nieuw gebouwd in 2021. Ik ben toen voor die tijd nogal ver gegaan met isoleren. Een spouw van 16cm en 12cm rockwool, isolerende binnenstenen, dakplaten van 17,5 cm, HR++ ruiten en zoals gezegd 20 cm tempex onder de vloer, zelfs tussen de eerste verdieping en de zolder nog 8 cm glaswol. Rondom een r waarde van minimaal 4. Vroeger ging de CV om 9 uur uit en al vroor het buiten flink dan gaat de temperatuur tot na middernacht maar nog geen halve graad omlaag oa door de massa van de vloer. Die is altijd ongeveer 22 graden. De rest van het huis, dat is werkplaats opslag ed, heb ik ook zo goed mogelijk laten isoleren met spouwisolatie, dubbel glas, etc.

• Bertje C

Ik moest wel even een steeksleutel maken voor die grote knelkoppelingen.

• Bertje C
Even een correctie. Ik zag dat er inderdaad staat dat bij ons het woongedeelte in 2021 is gebouwd. Dit moest 2001 zijn.

• rykers
@Johan136 Om samen met een kwh meter zelf de COP te kunnen berekenen. Die geeft de LG namelijk niet zelf weer. Verder zie je nauwkeuriger aanvoer en retour temperatuur en kan de Kamstrup ook de flow meten.

De warmtepomp werkt dus ook zonder, maar als je wat wilt tweaken aan je instellingen en het effect daarvan meten is de Kamstrup wel een noodzaak wat mij betreft.

[Voor 28% gewijzigd door rykers op 22-12-2020 14:02]

• rykers
@Johan136 zoveel verstand heb ik er niet van. Ik heb gewoon een nieuwe Multical 302 uit Duitsland gehaald.
Er zijn ook Tweakers die een tweedehands gebruiken. Misschien is handig om deze vraag in het grote warmtepomp topic te stellen.

• JanAllElectric
rykers158 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:14:

---

De 17a is er hier inmiddels hier af.
......
Heb je nog steeds de 17A piekbeveiliging eraf?
Kun je met ons delen wat nu het maximale Ampere is geweest?

Ik heb nog steeds een 16B automaat. Dus ik durf nu de 17A beveiliging er nog niet af te halen.

[Voor 29% gewijzigd door JanAllElectric op 23-12-2020 11:15]

• thido

thido

Tilburg

montebaldo55 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:52:
Net even gekeken op de site van de RVO in verband met de subsidie.
Ik zie in de herziene voorwaarden per 4-1- 2021 dat je nota of een bewijs van installatie moet hebben van een deskundig installateur.
Toch wel een dingetje om op te letten voor de doe-het-zelvers.

[Afbeelding]
Dat is niet anders dan dat het al was.
Het gaat er nu om of die 'installateur' wel of niet als zodanig geregistreerd moet zijn.

Hier een berichtje van iemand die daar naar gekeken heeft:
rykers158 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:04:
[...]

Omdat ik benieuwd was hoe er nu aangekeken gaat worden tegen het doe-het-zelven, even gescand of er verplichtingen bij zijn gekomen naast het aspect van 'geïnstalleerd door een deskundige'. En dat blijkt helaas het geval:

[...]

En bouwinstallatiebedrijf is ook gedefinieerd:

[...]

Dus het helemaal zelf aanleggen van een warmtepomp met subsidie zit er niet meer in. ;(

Ook kan je geen twee keer subsidie meer aanvragen voor een apparaat uit dezelfde categorie:

[...]

Dus mijn idee om als een R32 panasonic T-CAP beschibaar komt die te kopen om de LG te vervangen wordt hem helaas niet meer ;(

Dan maar gas erbij blijven stoken en dus niet helemaal van het gas af.

• JanAllElectric
Domosapiens schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:27:
[...]

Netto 4.726,00 EUR

https://www.fachklima24.d...ntie-laut-hersteller.html

zzgl. 16% MwSt. zzgl. Versand

Verkauf nur an Unternehmen nicht an Verbraucher
Sale only to businesses not to consumer

Inschrijving bij KvK is gratis en geeft ook elders veel voordelen.
Zit ook nog de 3kW doorstroomverwarming van LG bij ! Inclusief BTW dus € 5482.

• Johan136
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 16-03 11:30
geen vraag en aanbod op het forum

[Voor 90% gewijzigd door teacher op 03-02-2021 00:30]

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 06-07 11:58
montebaldo55 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:52:
Net even gekeken op de site van de RVO in verband met de subsidie.
Ik zie in de herziene voorwaarden per 4-1- 2021 dat je nota of een bewijs van installatie moet hebben van een deskundig installateur.
Toch wel een dingetje om op te letten voor de doe-het-zelvers.

[Afbeelding]
Ik ga dit oplossen door mijn eigen eenmanszaak met de correctie SBI-code in te schrijven in het KvK-register en dan een inbedrijfsstelling-formulier te ondertekenen en bij te voegen.

ik hoop dit over een week of 2 geregeld te hebben, laat jullie dan weten hoe het gaat ;) mocht het goed gaan dan kan ik me voorstellen dat dit een vriendendienst wordt richting meer DHZ'ers/tweakers.

• Domosapiens
Rob WP schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:26:
Hallo,

Ik heb een LG 7kW monoblok HM071M U43 uit Slovenië via Emundia laten komen. Die draait sinds eind november prima. Warm huis en warm sanitair warmwater.

Gister is hij er ineens mee gestopt. De aardlekschakelaar knalt eruit.
We hebben van alles bekeken en gecheckt maar niets te vinden.
Na het weer om zetten van de aardlek gaat de aardlek na 3 minuten weer uit.

Nu een B16 zonder aardlek geplaatst en de warmtepomp gaat wel pompen maar niet verwarmen en slaat niet meer uit.
Na een tijdje geeft hij nu de melding: 'CH21 warmte werking beschikbaar'.

Ik kom niet meer verder. Ik zag de ventilator nog draaien op redelijke toeren maar na ruim 20 seconde sloeg de Wp weer uit en kwam de melding CH21 weer terug.

Geen verwarming en warm water dus op dit moment en een hele koude vloer...

Iemand enig idee wat te doen of tip of een goede installateur die van LG verstand heeft?

Ik hoor het graag!

Groet Rob
Helpt dit ? LG - CH21 Troubleshooting Video
https://www.youtube.com/watch?v=EbYLdXLKHDM
.
https://www.youtube.com/watch?v=1BOwaeCVXf4
.
.
.
Vanwege de combinatie met Aardlek
21

Inverter compressor run current high. Check compressor windings all equal 1 to 4 Ohms, Check to earth 50 MOhm minimum, check run current
https://www.orionair.co.uk/lg_air_con_fault_codes.htm
.
.
Compressor: een slechte verbinding ? Losse plug of schroef?

.
.
.

Welliswaar van de LG Multi V, maar ik denk dat hun Errors en Compressors veel in common hebben:

.
.
.

Hier maandag vragen ?
Hulp op afstand / Installateur in de buurt
https://www.lgklimaat.nl/service/servicetools/

[Voor 34% gewijzigd door Domosapiens op 09-01-2021 23:36]

• Domosapiens
Rubie-The-Sysop schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:43:
....boerderij uit 1900 gekocht en aardig gestript..
Tegelijkertijd kan ik dus niet terugvallen op historisch verbruik.
Zonder warmteverlies berekening weet je dus .... niets.
Mijn advies: koop op MP een goedkoop Intergas kacheltje en ga een winter LTVW proefdraaien.

• JanAllElectric
rykers158 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:54:
@JanAllElectric Voor mij geldt ook dat op temperatuur houden goed gaat maar dat aanwarmen niet lukt tussen ca. 0 en 5 graden. Daarboven en daar onder ook uit het wel.

Helaas heb ik geen alternatief in de keuken, dus moet de CV ketel meehelpen.

Ook bij mij is de COP niet fantastisch en naar mijn beleving ook lager dan verwacht op basis van de tabellen. Als ik van tevoren had geweten dat ik deze lage waarden zou halen was ik denk ik toch voor de Panasonic T-cap gegaan ondanks het gebrek aan R32.

Ik ben benieuwd hoe we met de verschillende LG's straks uitkomen na dit stookseizoen t.o.v. de andere merken.
Wat me nog het meest verbaasd is dat ik met de Elga/CV combinatie beter af was. Meer comfort en financieel ook beter 8)7 . Feitelijk kan ik ook nu niet echt van het gas af. Volstrekt op het verkeerde been gezet door (niet eens de folders), maar vooral de performancetabellen in het databook en pure onderschatting\onwetenheid van het "LG defrost effect" bij het Nederlandse weer.

Daarnaast breekt mij nu de "1991 isolatie" op. Met nachtverlaging zakt de temperatuur teveel weg. De Elga/CV combinatie kon wel snel opwarmen de LG doet er de rest van de dag over.

Zoals gisteren ervaren zorgt het uitzetten van de fans op de jaga's voor een hogere TR en dan gaat de LG wel naar de TA van de stooklijn. Echter netto komt er toch minder warmte in de kamer. Dat zou kunnen betekenen dat bv een buffervat verbetering kan brengen als dat tenminste voor een hogere TR naar de LG zorgt. Ik zal dat eens voorleggen aan het grote forum. Daarvoor moet is wel de wasdroger opofferen anders heb ik er geen ruimte voor. Het alternatieve voorstel van een doorstroomverwarming is makkelijker te realiseren. Ik heb echter gevoelsmatig wat tegen een COP=1 inzet al bij 4/5 graden.

• JanAllElectric
Cees-JanH schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:11:
Hoi Jan, ik denk niet dat het gaat werken, het geleverde vermogen bij Tb rond de 2 graden is gewoon te laag.

Stel je wint door gerommel 10% extra vermogen (van 5,4kW naar 6 kW) dan zou het nog niet genoeg zijn.

Ik draai hier nu continu op stilte modus(anders geen gehoor) onder de 4 graden zet ik mijn CV bij. huis blijft dan netjes warm, verbruik 39kWh per dag om de 50 minuten defrost. plus 5 m3 gas.

Mijn isolatie is die van 1989, zal hetzelfde zijn als bij jou.
Het zij zo 8)7 . Gisteren zonder gas (wel met 1 a 2 kg pellets = ca 1m3 gas) en zonder nachtverlaging 52,8kWh. Met de Elga meestal wel nachtverlaging en in de ochtend de CV-ketel. Gas ongeveer 200 m3 per seizoen. Voordeel van de Elga was ook dat deze gewoon niet meer dan 24kWh kan verstoken O-) .

In de eerste week van januari al met CV-ketel erbij geëxperimenteerd, maar volgens mij zonder nachtverlaging. CV verbruik ca 2m3 per dag. Helaas nog steeds 45kWh elektriciteit verbruik.

Kortom alle combinaties die ik tot nu toe heb geprobeerd onder 4/5 graden leveren maximaal een resultaat op vergelijkbaar met de periode volledig gas, maar wel met minder comfort.

Jouw instelling 24 uur silent on + gas komt wel overeen met de Elga + gas. Kan ik ook eens proberen.

Het is maar goed dat ik de LG zelf heb geïnstalleerd en geïmporteerd (netto € 1950) anders had ik nu flink ruzie met de installateur/leverancier _/-\o_

• rykers
@Cees-JanH Dat gaat hier vol automatisch met de Kamstrup en domoticz. Ik zal komende dagen wel een keer een dashbordje posten met de dag dat ik de koudste temperaturen heb gezien.

• JanAllElectric
Powrskin schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:36:
[...]

Wel veel defrosts. Denk dat je hem beter lager kan zetten. Ik heb (een lg 7kw) hem nu op 34c bij -10. En 31c op -3 ongeveer. Op hoge temperatuur had ik ook om de 40/60min een defrost. Nu duurt het 3 uur ofzo.

Ik denk eigenlijk dat je door minder defrosts meer warmte het huis in krijgt, maar dat is nergens op gestaafd. Is wel te berekenen natuurlijk.

Loggen kan ik nog niet. Ga ik nog wel een keer mee bezig. Wel een heel leuk forum om te volgen zo.
Vanwege te luide brom in huis nu in de nacht op silent mode (max 1,6kW). Helaas gaan de defrost echt niet weg. Hoogstens is de afstand nu 1 uur ipv 50 minuten. De al veel besproken "defrostdip" is bij mij nu al van +5 tot -10.

Ergenis is vooral dat het werkelijke gedrag absoluut niet klopt met de tabellen uit het databoek namelijk 9kW tot -7. Bij 4 graden laat de LG het al afweten met ca 5,4 kW. Helaas is het nu bij koudere en droger weer niet verbeterd. Voor mij een miskoop |:( . Mijn Elga deed het net zo goed en dan met het voordeel van opentherm verbinding met de CV-ketel _/-\o_ l.

• rykers
llevering schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:04:
[...]

Wat je vooral ziet is dat je warmtepomp te klein gedimensioneerd is voor de warmtevraag die je hebt, of vind je dat ik dat vekeerd zie? :)

Dat tekort wordt verergert door het feit dat als de verdamper dicht gaat vriezen het vermogen terugloopt. De Ta wordt niet gehaald, omdat het gat tussen de TaWens en TrWerkelijk te groot is en het op de tenen lopen de unit versterkt het defrost effect weer.

Thanks voor het delen van de data trouwens, erg leuk en leerzaam! En je ziet op het forum in het algemeen eerder de succesverhalen gedeeld, waardoor het allemaal makkelijk lijkt, maar dat is het soms niet.
Op papier zou hij de warmtevraag prima aan moeten kunnen. Zie de tabel die @JanAllElectric heeft gepost. Dat is ook de tabel op basis waarvan ik hem heb gekocht. En ik voel mij net als @JanAllElectric behoorlijk bekocht.

Volgens de tabel zou de LG bij -15 en Ta45 nog 6.95 kW moeten leveren (inclusief het defrost effect). Echter uit mijn gegevens blijkt dat hij in 5,5 uur slechts 33 kWh heeft kunnen leveren. Dus 6 kw per uur. En dan was de gewenste Ta nog geen 45 graden en was het buiten ook geen -15.

Als ik kijk naar de cijfers dan zou ik uit moeten gaan van 35 graden Ta wat hij heeft geleverd en 1/3 tussen -7 en -15 (volgens LG mag je interpoleren tussen de waarden). Dan zou hij bij deze waarden dus nog 8.4 kW moeten leveren bij een COP van 2.67.

Bij mij heeft hij echter een COP van slechts 1.57 gehaald.

Natuurlijk zijn succesverhalen leuk om te lezen en had ik ook graag kunnen posten. Echter ook deze wat minder positieve ervaringen zijn wat mij betreft belangrijk om te delen. Waar het volgens mij vooral in zit is dat de LG gewoon veel te rooskleurige cijfers heeft opgegeven. Daar baal ik van, want nu heb ik een apparaat wat wel veel heeft gekost en dus niet levert wat het beloofd.

Hier gaat zeker een andere warmtepomp komen. Echter moet ik nog bedenken wat ik dan ga willen. Zeker nu je niet meer zelf de wp mag installeren om nog in aanmerking te komen voor subsidie.

Verder heb ik hem nu vanaf 5.30 samen met de CV laten draaien. Nu vanaf 10.00 heb ik hem uitgezet. Samen met de CV ging de COP namelijk nog verder omlaag. Ofwel een hogere retour temperatuur waarmee hij dan wel setpoint kan halen was geen verbetering:

https://snapshot.raintank...V5YUFskQw5JUJS09ozRkEb04g

Als ik ervanuit ga dat elke m3 gas 9.7 kw levert, dan heb ik in deze periode 49.95 kw aan energie nodig.
Dus 12,5 kw. Echter denk ik niet dat mijn ketel daadwerkelijk zo efficiënt is. Daarnaast heb ik ook wat moeten aanwarmen ipv op temperatuur houden.
Per saldo denk ik dat het verstandig is om dus voor de volgende een stapje groter te gaan en een 12kw neer te zetten.

• El Bodhisatva
JanAllElectric schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:31:
[...]

Voor de COP moeten we naar de @rykers158 kijken. Hij heeft een Kamstrup. Ik benader het met graaddagen.

Bij Tbuiten -7 staat mijn stooklijn op 40. Dat haalde hij soms en dan max 10 minuten van de de cyclus van 50 minuten tussen 2 defrost en met 5000 Watt (22A).

Waarschijnlijk heeft LG ook "wet bulb" data sheets |:( en ook dit plaatje meegeleverd in de verder onleesbare documentatie. Daaruit zou blijken dat het in ons klimaat maar 6 kW is bij 35. Total andere voorstelling dan de folders, de webshops en het databoek. Dat klopt dan wel bij mijn grafiek 8)7

[Afbeelding]
Het energie label suggereert idd dat het nominale vermogen op 7 KW bij 35 graden watertemp ligt in ons klimaat.Dat zou best kunnen kloppen ivm verliezen tijdens defrost omdat dit door de hoge luchtvochtigheid in een zee klimaat nou eenmaal vaker voorkomt. Wat ik dan wel vreemd vind is dat de afgelopen week land klimaat weer hebben gehad en dat dit bij sommige LG bezitters niet zichtbaar is geweest in de prestaties. Door de koude en droge lucht zou het vermogen volgens het energielabel op 8 KW uitkomen bij 35 graden watertemp. en aanzienlijk minder defrost.
Bij mij heeft de LG boven verwachting goed gepresteerd. Het afgegeven vermogen kan ik helaas niet bevestigen aangezien ik geen kamstrup heb maar ik draai afgelopen week 24 uur per dag op watertemp 29 tot 35 graden in AI silent mode. Opgenomen vermogen tussen de 800 en 2300 Watt. Kan het huis prima op temperatuur houden ondanks dat ik nog veel ouderwetse radiatoren heb hangen. Maakte me voor deze vorstperiode wel wat zorgen of dit bij -10 nog wel zou lukken maar bleek geen enkel probleem. Heb wel een goed geisoleerd huis maar te verwarmen oppervlak is best groot met 140 m2. Afgelopen nacht had ik door de neerslag weer defrosts verwacht maar vanochtend bleek dat hij tussen 23 uur en 8 uur helemaal niet gedefrost heeft. Draai wel in nachtverlaging met AI-5 in silent mode.
Als ik de minder goede ervaringen lees heb ik sterk het vermoeden dat er iets mis is met of de instellingen, de opstelling van de pomp, het afgifte systeem, de isolatie van het huis of de hoogte van de warmtevraag.

Een Ta van 40 graden lijkt me erg hoog om constant mee te verwarmen. Voor even snel de boel opwarmen kan dat wel maar niet constant. Dat resulteerd in een compressor die hard zijn best moet doen en een ventilator die veel lucht moet verplaatsen. Meer lucht met een lagere temperatuur op de condensor geeft meer aanvriezing met als gevolg meer defrosts en een hoger energie verbruik. De Ta zou je dus zo laag mogelijk willen houden. Het liefst zo tussen de 29 en 35 graden. Als je daarmee de boel niet op een normale manier warm kan houden dan lijkt het erop dat je een te kleine WP hebt gekocht. Dan ligt de oorzaak in mijn ogen niet bij de WP. Verder zou je naar de het afgifte systeem kunnen kijken of naar de isolatie van je huis.

Ik ben met je eens dat de opgegeven waarden door LG misleidend kunnen overkomen maar zover ik kan beoordelen worden deze certficaten niet door LG afgegeven en daarmee word het waarschijnlijk lastig om daar nog iets te kunnen halen. Opgegeven waardes in dit soort documenten en boekjes kloppen meestal niet is mijn ervaring en je kunt er gerust vanuit gaan dat die alleen onder labaratorium omstandigheden gehaald worden.
Mijn advies is als je je huis hebt berekend op bijv. een WP van 7 KW neem dan een 9 KW als het kan. Die hoeft onder nominale omstandigheden minder hard te werken en heeft daardoor genoeg vermogen over als het een keer echt nodig is.

• David
Die fancoils hebben waarschijnlijk erg weinig waterinhoud dus binnen enkele minuten heeft de warmtepomp al het water op temperatuur.

Volgens mij kun je een paar dingen proberen:
- vloer toch een beetje open voor wat meer buffercapaciteit
- pompsnelheid omlaag om het water meer tijd te geven om af te koelen
- Ta toch omhoog om de afgifte van je fancoils te verhogen

Dato DUO synth voor twee

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 01:28
Cees-JanH schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:20:
[...]

Het was ook de bedoeling om wat meer water voor de defrost te hebben, deze verdeler heeft nauwelijks inhoud.
Dit is de kleinste met 6 aansluitingen.
http://www.boilervaten.com/boilervaten/arbm-bu50-0.html

Destijds ook naar gezocht. Je kan ook een klein vat
(Nibe/alpha innotec/Nefit/del) van +/-50 liter in serie in de aanvoer zetten en daar een open verdeler op aansluiten. Zoiets als https://www.cvtotaal.nl/p...zY52fJ8Z-rHsaAo5_EALw_wcB

[Voor 3% gewijzigd door Murkmans op 25-02-2021 09:37]

• Cees-JanH
  • Laatst online: 23-07 10:41

Ta omhoog, pomp omlaag en een vloerdeel open.

Dank @David

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21:37
Cees-JanH schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:27:
Het is mij opgevallen dat de LG (ook nu nog) bij dichtvriezen drie horizontale strepen heeft die niet of als laatste dichtvriezen. Het is alsof de buis die langs deze lamellen loopt niet meedoet.

Dat zijn dan dus drie buizen die niet ofwel half meedoen, @koevlaas2 komt dat voor dat dit soort buizen verstopt zijn?

Morgen komt er een koeltechnieker het gas eruit halen om de hoeveelheid te wegen en zo nodig bij te vullen.

Moet hij nog ergens specifiek op letten?
Dat eea niet gelijkmatig dichtvriest komt mij wel bekend voor, dat is geen verstopping maar heeft denk ik meer te maken met het feit dat de buis meer massa heeft dan de lamellen er omheen.

Koudemiddel eruit, wegen en dan weer vullen voor zover het er zelf weer inloopt, als laatste de fles leegzuigen dmv koelen (of pumpdown) met je warmtepomp.

7580 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x) en een Panasonic WH-MDC09H3E5 zwembad warmtepomp/uitleen/vervanging voor mijn Ecodan

• zehnnl
  • Laatst online: 20-07 21:38
Cees-JanH schreef op maandag 15 maart 2021 @ 22:23:
Dat is toch de originele controller, heb je de bedrading wel goed aangesloten? Ik had daar ook moeite mee om het juiste punt in de pomp te vinden.Software is 3055a.

Wel fijn een opgeruimd type in huis
Het blijkt toch de verkeerde versie te zijn wanneer je een premtb100 besteld kan het zijn dat je niet de goede versie hebt voor de warmte pomp. Hier voor moest ik artikelnummer AKB74855311 hebben. Die er overigens precies het zelfde uit ziet. Maar hier mee draait de warmtepomp als een zonnetje :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domosapiens
@Gerbos
kan de voeding niet vanuit de warmtepomp unit laten aansturen?
Niet met dit contact
.
.
zodat hij alleen aangaat als de warmtepomp aangaat?
Dat kan wel, de WP schakelt de pomp aan/uit :

De WP (groene vlakje) zorgt voor verbinding tussen bruin en zwart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 23-07 10:41
Daaronder staat nog watertemperatuur stop bij koelen.Daar moet geen waarde staan maar wazig " gebruik" bij FCU, fan coil unts

Vraag hoe werkt exact de koelwater aan/uit variabele en zo ook de warmte aan/uit variabele. Welke temperatuur/effect gaat dit over?

[Voor 43% gewijzigd door Cees-JanH op 18-06-2021 17:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rolandmegens
Cees-JanH schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:47:
Daaronder staat nog watertemperatuur stop bij koelen.Daar moet geen waarde staan maar wazig " gebruik" bij FCU, fan coil unts

Vraag hoe werkt exact de koelwater aan/uit variabele en zo ook de warmte aan/uit variabele. Welke temperatuur/effect gaat dit over?
Ah super! Nu kan hij inderdaad kouder :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True