LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 207 208 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

rolandmegens schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:02:
Ik heb iets raar met mijn LG warmtepomp. Tot nu toe werkte altijd alles goed. Dus hij is lekker 4x per dag aan het koelen, en dan meestal 1x per 1-3 dagen een SWW run (tot 50 graden).

Echter merk ik nu ineens dat mijn water koud is, en wat ik ook doe, het lukt mij niet meer om de warmtepomp in de modus te krijgen dat hij SWW op gaat warmen. Alle schema's staan goed, alle instellingen zijn identiek gebleven, maar toch lukt het niet.

Ik heb al geprobeerd:
  • Om de target temperatuur aan te passen naar 55 graden
  • Koel-actie uit te zetten
  • Koel-actie weer opnieuw aan zetten
  • SWW modus uit / aan te zetten
  • Via meterkast 5-10 minuten stroom van de groep af, en dan weer erop.
Wat ik ook doe, hij wil maar niet het SWW opwarmen.

Iemand enig idee wat ik nog meer zou kunnen doen? Ik wilde ook nog even restarten in het systeem zelf, maar dat kon ik zo even nergens vinden.

Update: uit het niks is hij ineens het weer gaan doen :D
Ik kwam hier even spieken, want ik heb identiek hetzelfde probleem sinds woensdag. Ik heb al maanden niets gewijzigd aan m'n configuratie; maar ook mijn SWW run kreeg ik maar niet getriggerd. Ook onze WP draait in koelmodus deze dagen. De SWW-sensor temp gaat tot onder de 30gr ( en moppers van vrouwlief en kids dat het douchewater koud is), waar hij normaal onder de 55-57gr automatisch de SWW-run doet naar 65gr.

Ook ik heb dezelfde acties gedaan. Ook via de app; via het display en via HA eea geprobeerd. Maar kreeg de SWW-run maar niet getriggerd. Volgens wat troubleshooting op het internet zou je een SWW-run via de app kunnen forceren door "Quick DHW Heating" aan te vinken. Maar ook daarmee gebeurde niets. En toen moest ook ik even weg en ging hij om 19:00 toch ineens de SWW-run draaien.

Op donderdag weer hetzelfde beeld (en moppers), hij triggert niet op de ingestelde hysterese. Om 08:30 vanochtend zou hij al onder de hysterese moeten zitten (65-7) maar wederom pas om 19:00 werd er een run getriggerd.

Ik heb geen tijdsschema's actief - hij draait 24/7 op dezelfde instelling.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:22
Luckeh schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 01:00:
[...]

Ik kwam hier even spieken, want ik heb identiek hetzelfde probleem sinds woensdag. Ik heb al maanden niets gewijzigd aan m'n configuratie; maar ook mijn SWW run kreeg ik maar niet getriggerd. Ook onze WP draait in koelmodus deze dagen. De SWW-sensor temp gaat tot onder de 30gr ( en moppers van vrouwlief en kids dat het douchewater koud is), waar hij normaal onder de 55-57gr automatisch de SWW-run doet naar 65gr.

Ook ik heb dezelfde acties gedaan. Ook via de app; via het display en via HA eea geprobeerd. Maar kreeg de SWW-run maar niet getriggerd. Volgens wat troubleshooting op het internet zou je een SWW-run via de app kunnen forceren door "Quick DHW Heating" aan te vinken. Maar ook daarmee gebeurde niets. En toen moest ook ik even weg en ging hij om 19:00 toch ineens de SWW-run draaien.

Op donderdag weer hetzelfde beeld (en moppers), hij triggert niet op de ingestelde hysterese. Om 08:30 vanochtend zou hij al onder de hysterese moeten zitten (65-7) maar wederom pas om 19:00 werd er een run getriggerd.

Ik heb geen tijdsschema's actief - hij draait 24/7 op dezelfde instelling.
Heel gek idee hoor, maar zit er misschien een begrenzing op dat hij niet kan verwarmen boven een bepaalde buiten temperatuur?

Probeer de buiten temperatuur sensor eens af te dekken van de zon of met een kleine ventilator te koelen (niet in koud water dompelen wat dan gaat denk ik heel de regeling van slag)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Lucht WTW met warmtepomp | 12 kWP Oost-West | Growatt SPH-10000TL3 BH-UP | 15kWh Growatt ARK High voltage

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-07 07:08
Casper de Boer schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 06:36:
[...]

Heel gek idee hoor, maar zit er misschien een begrenzing op dat hij niet kan verwarmen boven een bepaalde buiten temperatuur?

Probeer de buiten temperatuur sensor eens af te dekken van de zon of met een kleine ventilator te koelen (niet in koud water dompelen wat dan gaat denk ik heel de regeling van slag)
Dit kan het mogelijk zijn. Zou tenminste het wel verklaren dat hij het ineens weer doet.

@walter_321 hij zag dat het SWW maar 20 graden was in het vat. Dus die sensor werkte wel nog

[ Voor 8% gewijzigd door rolandmegens op 26-06-2026 07:12 ]

• Casper de Boer
rolandmegens schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:11:
[...]

Dit kan het mogelijk zijn. Zou tenminste het wel verklaren dat hij het ineens weer doet.

@walter_321 hij zag dat het SWW maar 20 graden was in het vat. Dus die sensor werkte wel nog
Even een databook erbij gepakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/973T_UaD1jbR3BQ4tmLy9WcBgZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QAKEiDO1i5R9tpG8IEI1oQG8.png?f=fotoalbum_large
Lijkt er op dat je de sensor dus niet boven de 35 graden moet laten komen :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Lucht WTW met warmtepomp | 12 kWP Oost-West | Growatt SPH-10000TL3 BH-UP | 15kWh Growatt ARK High voltage

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-07 12:14
Casper de Boer schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:46:
[...]

Even een databook erbij gepakt:
[Afbeelding]
Lijkt er op dat je de sensor dus niet boven de 35 graden moet laten komen :)
Is dat dan omdat de gasdruk te hoog oploopt ?

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Casper de Boer schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 06:36:
[...]

Dank je. Vandaag de 3e dag op rij met het fenomeen en dit is (vrijwel zeker) de oorzaak van het probleem. Hij lijkt pas aan te springen als hij >30m onder de 35gr is. Mijn LG WP staat vol in de namiddag/avondzon op een stuk beton. De airtemp gaat ruim over de 40gr. Ik weet niet waar de temperatuur sensor precies zit; maar met deze wetenschap ligt een oplossing voor de hand.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:07
Luckeh schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:30:
[...]

Ik weet niet waar de temperatuur sensor precies zit; maar met deze wetenschap ligt een oplossing voor de hand.
De sensor zit veelal achteraan op de warmtepomp, linksboven op de lamellen.

• walter_321
Ik dacht dus dat de wp in koelmodus 'correct werkt. Ze moduleert hier correct bij koeling.

Deze morgen dus niet meer....

Opeens bleek ze hangen na een ORC op 50% vermogen, 40Hz (het max dat ik instelde).
Het lijkt op de bug bij verwarmen in silent mode waar de wp na een ORC in vol vermogen blijft draaien totdat ze over de hysterese gaat.

Maar veel erger; de wp stopte niet eens ze over hysterese ging.
De wp staat ingesteld op 18°C water maken, hysterese -1/+1; en de WP zakte tot 16,4 graden. Zo draaide de WP 5 uur....

De hysterese werkt wel correct bij 'normale' werking (bv als ik de temp. verhoog).

Dat lijkt me echt niet te kunnen...

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:39
walter_321 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:01:
Ik dacht dus dat de wp in koelmodus 'correct werkt. Ze moduleert hier correct bij koeling.

Deze morgen dus niet meer....

Opeens bleek ze hangen na een ORC op 50% vermogen, 40Hz (het max dat ik instelde).
Het lijkt op de bug bij verwarmen in silent mode waar de wp na een ORC in vol vermogen blijft draaien totdat ze over de hysterese gaat.

Maar veel erger; de wp stopte niet eens ze over hysterese ging.
De wp staat ingesteld op 18°C water maken, hysterese -1/+1; en de WP zakte tot 16,4 graden. Zo draaide de WP 5 uur....

De hysterese werkt wel correct bij 'normale' werking (bv als ik de temp. verhoog).

Dat lijkt me echt niet te kunnen...
Bij mij werkt koelen ook best prima, maar idd af en toe besluit de 3 fase R32 vol gas te gaan koelen voor een tijd, meestal ongeveer 1 uur, en tot soms wel tot 10 graden, om daarna gewoon weer het setpoint te gaan volgen. Wel irritant want tijdens die events onstaat er wel wat vocht onder de jaga's :(

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | ESPhome | Gasloos

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:43
Misschien een stomme vraag hier, maar ik ben me aan het oriënteren voor een warmtepomp, en wil een deel of groot deel van de installatie zelf gaan doen.

Nu was mijn oog gevallen op de HM121MRS.UB40

Met de warmteverlies berekening kom ik rond de 10kw uit en koevlaas ook, maar gezien koud water vrees dacht ik dat 12 kw dan wat beter zou zitten.

Echter Lees ik in dit topic nogal veel over problemen rondom defrosts. Meer dan ik zie in de topics van andere merken.

Mijn oog is vooral op de lg gevallen ivm de mooie prijs, en ook de r32 is beter qua prijs dan de r290 varianten. (En ik ben van plan om te verwarmen met 35 a 40 graden dus r290 lijkt me niet nodig?)

Zijn de defrosts minder aanwezig op het 12 kw model ivm grotere units?

• jschel
fjux schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:14:
Misschien een stomme vraag hier, maar ik ben me aan het oriënteren voor een warmtepomp, en wil een deel of groot deel van de installatie zelf gaan doen.

Met de warmteverlies berekening kom ik rond de 10kw uit en koevlaas ook, maar gezien koud water vrees dacht ik dat 12 kw dan wat beter zou zitten.

Echter Lees ik in dit topic nogal veel over problemen rondom defrosts. Meer dan ik zie in de topics van andere merken.

Mijn oog is vooral op de lg gevallen ivm de mooie prijs, en ook de r32 is beter qua prijs dan de r290 varianten. (En ik ben van plan om te verwarmen met 35 a 40 graden dus r290 lijkt me niet nodig?)

Ja zeker wel minder defrosts door de grote warmtewisselaar en dubbele fan. Maar zeker wel aanwezig hoor. Maar dat heeft elke warmtepomp. Door defrosts hebben wij het nog nooit koud gehad iig. De LG heeft idd een prima prijs maar de regeling is een beetje ondoorgrondelijk en het lijkt er op dat er wel wat bugs in zitten. Maar als je er een beetje tijd in steekt is het best een prima apparaat, zeker voor de prijs!

• fjux
jschel schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:31:
[...]

Ja zeker wel minder defrosts door de grote warmtewisselaar en dubbele fan. Maar zeker wel aanwezig hoor. Maar dat heeft elke warmtepomp. Door defrosts hebben wij het nog nooit koud gehad iig. De LG heeft idd een prima prijs maar de regeling is een beetje ondoorgrondelijk en het lijkt er op dat er wel wat bugs in zitten. Maar als je er een beetje tijd in steekt is het best een prima apparaat, zeker voor de prijs!
Ja natuurlijk defrosts horen er bij, maar in dit topic hebben ze nogal de boventoon vandaar mijn vraag ;)

Ik zie dat jij ook een 12KW hebt, dus dat zit dan wel goed.

De bugs spreken me natuurlijk niet echt aan, maar het prijs verschil is wel groot, als ik bijvoorbeeld kijk naar een vaillant zit het snel op 7 a 8 duizend euro, terwijl de LG te krijgen is voor +/-4500, echter is dat dan wel weer "grijze" import......

nouja mooie dingen weer om lekker over te gaan denken wat nu handig is!

Overigens, zijn er hier nog meningen voor/tegen R290 vs R32? (naast milieu impact)
Wat ik vooral zie is dat R290 vaak een klap duurder is, en niet echt beter, vaak minder KW bij koudere temps, maar wel betere COP bij 55 graden natuurlijk, maar dat is voor mij niet echt interessant.

Qua geluid lijken ze soms wel stiller, maar als ik dan de units vergelijk die ik nodig heb bij -7 of -10 wordt het verschil ook weer kleiner.

Het voelt alleen wel als oude "zooi" kopen, maar aan de andere kant is het natuurlijk wel verder uit ontwikkeld.

• walter_321

Je angst voor defrost; die zijn er vooral als het ergens tussen 0°C en 5°C zijn....

Op de koudste momenten zijn die er veel minder. Dus voor dimensioneren om het in huis warm genoeg te hebben zijn de defrost minder belangrijk.

• Casper de Boer

Ik heb destijds expres voor de 12kW gekozen wegens de grotere verdamper, tot op heden geen spijt van gehad. Wel een tijdje bezig geweest om de afgifte goed in te regelen maar dat is denk ik ook inherent aan een warmtepomp.

Mijn wp staat standaard op silent, scheelt ook nog een hoop in het geluid.
Dat is weer het voordeel van overcapaciteit hebben.

• fjux
Casper de Boer schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:31:
[...]

Ik heb destijds expres voor de 12kW gekozen wegens de grotere verdamper, tot op heden geen spijt van gehad. Wel een tijdje bezig geweest om de afgifte goed in te regelen maar dat is denk ik ook inherent aan een warmtepomp.

Mijn wp staat standaard op silent, scheelt ook nog een hoop in het geluid.
Dat is weer het voordeel van overcapaciteit hebben.
mooi! dat was ook mijn gedachte, ik verwacht niet die volle 12KW nodig te hebben en verwarm ook niet volle bak het hele huis. alleen moet ik wel kijken wat voor effect die defrosts gaan hebben op het vermogen, ons huis (jaren 30) heeft nogal wat warmte lekken die niet 123 op te lossen zijn (less: glas in lood, originele houten kozijnen etc) dus ook bij 0 graden moet er nog aardig wat warmte het pand in.

In de specs van LG staat vrolijk 11KW, maar daar geloof ik niets van 8)7

Als ik kijk bij vaillant dan zakt de 10KW modellen makkelijk naar 6KW rond de 7 graden. Ik gok dat daar de defrosts wel zijn mee genomen, of komt dit meer door R32 vs R290?

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:59
fjux schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:19:
[...]
Als ik kijk bij vaillant dan zakt de 10KW modellen makkelijk naar 6KW rond de 7 graden. Ik gok dat daar de defrosts wel zijn mee genomen, of komt dit meer door R32 vs R290?
Ik denk niet dat het koudemiddel invloed heeft op de snelheid van invriezen. Dat ligt aan buitentemperatuur, vochtigheid, omgeving, gevraagd vermogen... Aan zoveel factoren dat het moeilijk is om te zeggen 6 of 10 kW "over". Bijvoorbeeld: als je de pomp in de tuin zet met struiken en schutting eromheen dan kan hij makkelijk zijn eigen vriesbubbel maken, en vriest hij snel in. Terwijl boven op een plat dak verwaait het veel meer en vriest hij bijna nooit in. Hoe meer vermogen je vraagt, vriest hij ook sneller in.

• walter_321
mdvmine schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:28:
[...]

Ik denk niet dat het koudemiddel invloed heeft op de snelheid van invriezen. Dat ligt aan buitentemperatuur, vochtigheid, omgeving, gevraagd vermogen... Aan zoveel factoren dat het moeilijk is om te zeggen 6 of 10 kW "over". Bijvoorbeeld: als je de pomp in de tuin zet met struiken en schutting eromheen dan kan hij makkelijk zijn eigen vriesbubbel maken, en vriest hij snel in. Terwijl boven op een plat dak verwaait het veel meer en vriest hij bijna nooit in. Hoe meer vermogen je vraagt, vriest hij ook sneller in.
De meer efficiente warmtepomp zal iets meer energie uit de lucht halen en daarom de lucht iets minder hard afkoelen voor eenzelfde afgegeven vermogen en zal daarom wat minder defrosts geven. Daar de R290 meer efficient is, zou deze daarom minder defrosts hebben.

• mdvmine
walter_321 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:36:
[...]
De meer efficiente warmtepomp zal iets meer energie uit de lucht halen en daarom de lucht iets minder hard afkoelen voor eenzelfde afgegeven vermogen en zal daarom wat minder defrosts geven. Daar de R290 meer efficient is, zou deze daarom minder defrosts hebben.
Mja, maar is het significant? We hebben het hier over verschillen van, een procent of 5?

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:51

Volgens mij is dat 1 fase warmtepomp. Weet je zeker dat je hoofd aansluiting daar groot genoeg voor is of dien je een 3 fasen warmtepomp te hebben?

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:28
Noordhorn schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 00:24:
[...]

Volgens mij is dat 1 fase warmtepomp. Weet je zeker dat je hoofd aansluiting daar groot genoeg voor is of dien je een 3 fasen warmtepomp te hebben?
Nee hoor, is een 3 fasen pomp. En ook geen dubbele fan. Zoals @jschel suggereert. Heb deze 2 maanden in gebruik, dus kan nog niks zeggen over defrost.

Oops, te snel gelezen, ik heb de HM123.MRS.UB40 is toch echt een andere

[ Voor 8% gewijzigd door The Real Gunnar op 05-07-2026 07:48 ]

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:54
The Real Gunnar schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:10:
[...]

Nee hoor, is een 3 fasen pomp. En ook geen dubbele fan. Zoals @jschel suggereert. Heb deze 2 maanden in gebruik, dus kan nog niks zeggen over defrost.
Weet je dat zeker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5vlySk0dnd2ufDaTSC66pO0mxA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SaHrbh79UfKcOalIET7ZAvLn.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-07 13:20

Die zeker niet kopen is niet geschikt voor nederland is 40A afzekeren is 1fase 121 mrs

3fase is 123MRS die kan je 16A afzekeren,dus goed opletten wat je koopt deze zijn oude type R32 met dubbele fan

Zie lijstje van@Jojan265

• fjux
Eens, electrische aansluiting ging ik nog maar kijken , de 3 fase variant is de HM123MRS.UB40

Maar ik weet het nog niet. Ik zit toch ook te kijken naar de nieuwe Vaillants, wel wat duurder, maar lijkt ook stiller, dus minder kans op gezeik ondanks dat je de norm haalt.

Het grijze import deel staat me ook nog een beetje tegen ivm garantie, al ga je daar natuurlijk niet van uit.

Nouja genoeg uit te pluizen dus.

• mdvmine
Wat misschien nog wel kan is hem 2 traps afknijpen, dan gebruikt hij max 20A. Via dip switches. Misschien op een 25A automaat is dit nog ok? Je verliest dan wel wat vermogen bij heel lage buitentemperatuur en bij hoge watertemperatuur. Maar ik weet niet hoeveel.

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:28
Je hebt helemaal gelijk. Net een nummertje verschil maakt heel veel uit

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:11

teunos93

HM123HF.UB60

Heeft er iemand een R290 monoblock waarmee hij ook koelt? Kan diegene me vertellen wat een typische COP is die gehaald wordt?
Ik heb het vooral voor de interesse nu een paar keer een uur geprobeerd, maar zie zeer lage COPs. Het eerste ~kwartier zie ik COP rond 1, stijgend tot uiteindelijk maximaal 3 na een uur tijd.

• Kenwood960
Rond de 3, redelijk snel ....

• jschel
teunos93 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:45:
Heeft er iemand een R290 monoblock waarmee hij ook koelt? Kan diegene me vertellen wat een typische COP is die gehaald wordt?
Ik heb het vooral voor de interesse nu een paar keer een uur geprobeerd, maar zie zeer lage COPs. Het eerste ~kwartier zie ik COP rond 1, stijgend tot uiteindelijk maximaal 3 na een uur tijd.
Is dat zo laag bij de R290? Mijn R32 haalt vaak 5 a 6. Alleen toen het rond de 40C was had hij moeite de 3 te halen.

• walter_321
Hoe bereken je de cop?

Welke temperaturen zie?

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Gemiddelde temp buiten als gemeten door WP ~32C., aanvoer tussen 15 en 17, retour 19 a 20. Over een cyclus van 2 uur is de maximale COP 4.5 en gemiddeld over die 2 uur slechts COP 3.1, berekent over Pin/P uit met interne sensoren, vermogen gemeten over voeding van enkel buitenunit. Aanvoertemperatuur schommelt heel erg, het lijkt erop dat de LG moeite heeft een stabiel werkpunt te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pz8TnIAV5kuLJbFL4N-YnD-K-Pc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Js665cE1g6MLOGWcldfpbLPV.png?f=fotoalbum_large

Overigens heb ik in de datasheet gevonden dat dit niet eens zo heel slecht is, de R290 lijkt het op papier inderdaad slechter te doen dan de R32.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX023eMV0n3AxJ8lJroudkdYhXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hdg6uYjvZe8zOSzF1AuA5oDh.png?f=fotoalbum_large EER/COP bij 35 buitentemp (40% RH), het was die periode van 2 uur tussen de 32% aan het begin en 50% aan het einde (einde dag)

• Kenwood960
Nachtelijke run bij 21 gr buiten temperatuur geeft mij een cop van 5,1. Incl externe pomp. Veel koeling voor je geld dus... Voor de mannen met een thuisaccu mss interessant om één run snachts te forceren.

Dit is overigens met smart grid Eco mode aan en stille modus, om het wilde temperament van de wp wat onder controle te houden 🤣

[ Voor 24% gewijzigd door Kenwood960 op 12-07-2026 04:30 ]

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:06
@Kenwood960 welke energy state gebruik jij precies als Eco mode? En hoeveel scheelt dat? Gaat hij bij het aangaan van de compressor minder hoog?

Ik moet het nog aan mijn esphome config toevoegen maar dan weet ik straks welke modus ik moet hebben. Gebruik jij dan 7 of 8?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
"0": 0. Not Use
"1": 1. Forced Off
"2": 2.Normal Operation
"3": 3. On-recommandation
"4": 4. On-command
"5": 5. On-command step 2
"6": 6. On-recommendation Step 1
"7": 7. Energy Saving mode
"8": 8. Super Energy Saving mode
hier kom ik een automation tegen voor de energy state

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:25
En hou in je achterhoofd dat rendement voor koelen altijd slechter is dan verwarmen. Immers elektrisch ingangsvermogen is winst in geval van verwarmen, maar niet in geval van koelen.

• Kenwood960
jvanderkroon schreef op zondag 12 juli 2026 @ 07:35:
@Kenwood960 welke energy state gebruik jij precies als Eco mode? En hoeveel scheelt dat? Gaat hij bij het aangaan van de compressor minder hoog?

Ik moet het nog aan mijn esphome config toevoegen maar dan weet ik straks welke modus ik moet hebben. Gebruik jij dan 7 of 8?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
"0": 0. Not Use
"1": 1. Forced Off
"2": 2.Normal Operation
"3": 3. On-recommandation
"4": 4. On-command
"5": 5. On-command step 2
"6": 6. On-recommendation Step 1
"7": 7. Energy Saving mode
"8": 8. Super Energy Saving mode
hier kom ik een automation tegen voor de energy state
Voorlopig aan het testen met state 7, kan niet echt zeggen dat het wezenlijk verschil geeft. Mss eens proberen op 8.... Mijn doel is om een veel lager vermogen te halen, maar dan wel langer ....

• walter_321
teunos93 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:27:
..Aanvoertemperatuur schommelt heel erg, het lijkt erop dat de LG moeite heeft een stabiel werkpunt te vinden.
Ik gok dat de wp het debiet niet stabiel is?

Hier schommelt cop voor koeling tussen 4 en 5.

Ik draai bij koeling wel enkel op kleinere vermogens -max een goede 30hz.

Snapshot tussen de ORCs voor een typisch gedrag.

Mijn Cop berekening ondersteunt momenteel geen negatieve waardes ;-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gT7uKfj4WXQdWmL18wPJX4lS1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gcAXToI0N5XmlVqZNPjJ0y1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnbRd-duHA8qv-0VeZBstGT48FE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRy9OQwORWARgSe8gkRF1H3H.jpg?f=fotoalbum_large

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Nee de flow tijdens die run is gewoon keurig constant, het compressor toerental oscilleert wel ook op en neer met de aanvoertemperatuur en cop mee.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PaBpgvmNXSziniRQzlAE1RYPXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uYZ6TMTS8dtuto7afsmoXaf.jpg?f=fotoalbum_large

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Andere vraag, ik kwam vandaag iets tegen op de site van de heatmeister, heeft iemand hier toevallig al ervaring mee? Misschien interessant om de hele HA scripting mee te vervangen als het goed werkt.

CoptiMeister

• walter_321
teunos93 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:26:
Andere vraag, ik kwam vandaag iets tegen op de site van de heatmeister, heeft iemand hier toevallig al ervaring mee? Misschien interessant om de hele HA scripting mee te vervangen als het goed werkt.

CoptiMeister
Vond je een beschrijving van hun Home Assistant integratie?

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:34
Ha, wat tof dat je ons nieuwe product gevonden hebt! Ik ben (samen met de rest van het SDR Engineering team) de maker ervan.

Meer documentatie volgt nog; daar wordt hard aan gewerkt. Maar je wil waarschijnlijk weten wat voor informatie er beschikbaar is in Home Assistant :) Nou, de CoptiMeister geeft alle beschikbare informatie van de warmtepomp en de meeste interne regelsignalen door aan Home Assistant via MQTT. Je kunt ook ingrijpen op veel van die signalen. Het doel is om het echt een tweak-ding te laten zijn, meer functies = beter! :Y)

Integreren met Home Assistant gaat automatisch, de enige vereiste is dat je een MQTT-server draait. Daarvoor kun je de handleiding van de HeatMeister volgen, de procedure is vrijwel identiek: https://www.sdr-engineeri...et%20Home%20Assistant.pdf

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

• walter_321
Bazz0847 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:41:
Ha, wat tof dat je ons nieuwe product gevonden hebt! Ik ben (samen met de rest van het SDR Engineering team) de maker ervan.

Meer documentatie volgt nog; daar wordt hard aan gewerkt. Maar je wil waarschijnlijk weten wat voor informatie er beschikbaar is in Home Assistant :) Nou, de CoptiMeister geeft alle beschikbare informatie van de warmtepomp en de meeste interne regelsignalen door aan Home Assistant via MQTT. Je kunt ook ingrijpen op veel van die signalen. Het doel is om het echt een tweak-ding te laten zijn, meer functies = beter! :Y)

Integreren met Home Assistant gaat automatisch, de enige vereiste is dat je een MQTT-server draait. Daarvoor kun je de handleiding van de HeatMeister volgen, de procedure is vrijwel identiek: https://www.sdr-engineeri...et%20Home%20Assistant.pdf
Super bedankt voor de feedback!

Ik ben vooral benieuwd of jullie de r290 versie goed modulerend krijgen. Dat lijkt momenteel echt een probleem dat bij velen terugkomt.

En ik hoop dat jullie van LG wat inzicht krijgen in hun softversies. Dat is momenteel ook een serieus probleem....(hoe werkt welke software versie...).

• legalr
  • Registratie: November 2007
Bazz0847 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:41:

Waar ik heel nieuwsgierig naar ben, zijn er ook verbeteringen in de opstartpiek b.v. na defrost en hebben jullie dit al kunnen testen?

• walter_321
Nu de vloer helemaal afgekoeld is moduleert de wp helemaal terug naar 15hz.

Dat geeft een COP ergens tussen 5 en 6 momenteel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnbRd-duHA8qv-0VeZBstGT48FE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRy9OQwORWARgSe8gkRF1H3H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvL_19mCzeK2K_OlafYx2L5_2hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgLmmVqySa0vSjRVhFGCmvdv.jpg?f=fotoalbum_large

Ter info nog een hele dag -gisteren.
Absurd hoe de wp in koelmodus perfect moduleert en dat bij verwarmen niet kan...

De sturing van de wp: sturen op inlaat en een vast 19°C is gevraagd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSnz65rnzW7fZVTmHB_wn3WMw54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5NCD2Na8B7p31YpeKuBNLWz.jpg?f=fotoalbum_large

(Savonds ging de wp uit wegens een probleem met de batterij).

• Bazz0847
legalr schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:39:
[...]

Waar ik heel nieuwsgierig naar ben, zijn er ook verbeteringen in de opstartpiek b.v. na defrost en hebben jullie dit al kunnen testen?
Jazeker, hij kan de defrost (en andere) opstartpiek dempen. Ik zal vandaag even een iets gedetailleerdere lijst met features op de productpagina zetten. Hij is al ongeveer een jaar in ontwikkeling en behoorlijk uitgebreid getest :)

• Bazz0847
walter_321 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 00:22:
[...]

Super bedankt voor de feedback!

Ik ben vooral benieuwd of jullie de r290 versie goed modulerend krijgen. Dat lijkt momenteel echt een probleem dat bij velen terugkomt.

En ik hoop dat jullie van LG wat inzicht krijgen in hun softversies. Dat is momenteel ook een serieus probleem....(hoe werkt welke software versie...).
Ja, die moduleert netjes in onze testpool! De CoptiMeister werkt momenteel met de HM-MR en de HM-HF modellen van LG, maar we werken aan verdere uitbreiding, ook naar andere merken. Ook met koelen nu is het wel tof (of cool :P), zonder pendelen terugmoduleren naar 15 Hz. Ik kan wel wat meetdata delen indien gewenst :)

[ Voor 22% gewijzigd door Bazz0847 op 16-07-2026 10:02 ]

• walter_321
Bazz0847 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:30:
[...]

Ja, die moduleert netjes in onze testpool! De CoptiMeister werkt momenteel met de HM-MR en de HM-HF modellen. Ook met koelen nu is het wel tof (of cool :P), zonder pendelen terugmoduleren naar 15 Hz. Ik kan wel wat meetdata delen indien gewenst :)
Goed moduleren doet de mijne met koelen zelf.

Bij verwarmen een ramp... (en software updates maakten het alleen erger). Door zelf een pid controler tegen de Power Limitation te schrijven moduleert ze correct... Maar het zou niet zo moeilijk mogen zijn...

• Bazz0847
Ik heb het lijstje features en de snelstart-handleiding nu op de productpagina gezet voor de geïnteresseerden :Y)
linkje productpagina

• Rel-1993
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:51
Bazz0847 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:42:
Ik heb het lijstje features en de snelstart-handleiding nu op de productpagina gezet voor de geïnteresseerden :Y)
linkje productpagina
@Bazz0847 Ik zie in de guide dat je ook moet verbinden via Modbus zoals ook velen hier op het forum doen.

Betekent dit dus ook dat je dezelfde limitaties hebt als die wij hier op het forum hebben? Denk aan koelen met 12gr bij 1 fase R32 geen Hz limiet op oude modellen etc.

• Bazz0847
We sturen de warmtepomp inderdaad volledig aan via RS485, maar ik begrijp je opmerking denk ik niet helemaal. Wat bedoel je met geen Hz-limiet en koelen bij 12 graden?

• legalr
Bazz0847 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:42:
linkje productpagina
Is er ook een mogelijke om deze bekabeld aan te sluiten, ik heb nu een ethernetkabel beschikbaar in mijn warmtepomp aangezien Wifi op deze plek moeilijk is.

• Bazz0847
Nee, hij heeft enkel WiFi, maar hij kan overweg met maximaal 10 meter RS485-kabel, dus je kunt de CoptiMeister sowieso op een andere plek hangen als dat nodig zou zijn. Het WiFi-bereik is echter behoorlijk goed, zelfs in de metalen LG-kast hebben onze testgebruikers prima bereik.

• legalr
Bazz0847 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:14:
Nee, hij heeft enkel WiFi, maar hij kan overweg met maximaal 100 meter RS485-kabel, dus je kunt de CoptiMeister sowieso op een andere plek hangen als dat nodig zou zijn. Het WiFi-bereik is echter behoorlijk goed, zelfs in de metalen LG-kast hebben onze testgebruikers prima bereik.
Dan zie ik wel een verschil in de handleiding daar word over een maximale kabellengte van 10M gesproken vandaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xbMyU-dyX4AZvYT1jnA1MbmawY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yCgZRhNkijhkgVBQbUNhgjsI.png?f=fotoalbum_large

• Bazz0847
Oeps, slordig van mij. We hebben getest tot 100 meter, maar de specificatie is tot 10 meter. Ik pas het even aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Bazz0847 op 16-07-2026 11:31 ]

• Casper de Boer
Bazz0847 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:55:
We sturen de warmtepomp inderdaad volledig aan via RS485, maar ik begrijp je opmerking denk ik niet helemaal. Wat bedoel je met geen Hz-limiet en koelen bij 12 graden?
De 1-fase units knallen naar 12 graden toe en willen niet terug moduleren, staat in dit topic beschreven. De Hz limiet zegt mij zo snel zelf niets.

Nu wil ik zelf nog met HA aan de slag gaan dit jaar dus dit lijkt mij een mooie uitbreiding voor dan.
Hoe vaak wordt de flow waarde gemeten voor de cop berekening eigenlijk? Gezien de LG zelf niet heel erg vaak zijn waardes op de user interface update...

Heb je wat screenhots van de user interface toevallig?
En is er ook een mogelijkheid om simpelweg de bediening middels de Coptimeister webinterface te kunnen doen zonder dat deze "slim" is?
Ik heb een 12kW welke ik fysiek waterzijdig ingeregeld heb dus zou graag eerst de bediening over willen kunnen nemen zonder dat Coptimeister probeert slim in te grijpen :+

• Bazz0847
Casper de Boer schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:32:
[...]

De 1-fase units knallen naar 12 graden toe en willen niet terug moduleren, staat in dit topic beschreven. De Hz limiet zegt mij zo snel zelf niets.
In onze tests moduleren de warmtepompen goed. Dit specifieke gedrag is mij niet bekend eigenlijk. Wel zie ik dat zónder CoptiMeister de R32 units heel slecht moduleren in koelmodus (ook niet geweldig in verwarmingsmodus), maar met onze besturing moduleert alles gewoon OK :)
Nu wil ik zelf nog met HA aan de slag gaan dit jaar dus dit lijkt mij een mooie uitbreiding voor dan.
Hoe vaak wordt de flow waarde gemeten voor de cop berekening eigenlijk? Gezien de LG zelf niet heel erg vaak zijn waardes op de user interface update...
Dit wordt iedere 10 seconden geüpdate.
Ik zal even een losse post maken met wat screenshots.
En is er ook een mogelijkheid om simpelweg de bediening middels de Coptimeister webinterface te kunnen doen zonder dat deze "slim" is?
Yes, dat is juist het hele idee! Je kunt de ingebouwde WebApp gebruiken, zonder Home Assistant (en het is sowieso een systeem zonder cloud-verbinding, alles draait lokaal).
Ik heb een 12kW welke ik fysiek waterzijdig ingeregeld heb dus zou graag eerst de bediening over willen kunnen nemen zonder dat Coptimeister probeert slim in te grijpen :+
Je kunt inderdaad de slimme functies allemaal gewoon uitschakelen en puur de logging gebruiken :)

[ Voor 7% gewijzigd door Bazz0847 op 16-07-2026 11:51 ]

• Rel-1993
Casper de Boer schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:32:
[...]

Idd. Met Hz limiet bedoelde ik dat nieuwe versies van de WP de compressor kunnen limiteren over modbus.

• Bazz0847
Zoals beloofd wat screenshots!

Ingebouwde WebApp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biJqUaTMWMpdjftWWZhJLj9YyjU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dLYzLkf6QxT78wPGc2uDS6TI.png?f=fotoalbum_large

Configuratiewizard (bevat veel meer pagina's, deze zijn even ter indicatie):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBIzB3OHG2yr-bP50mo8fk5Sf_4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RmL2Wzi5r8p6j1Zcoe5IbQ8q.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_bDY0WBLLgJQ7hLsqx_eE_lxh8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RQRkxXEBPJLexwMQ6cp7FTOw.png?f=fotoalbum_large

In Home Assistant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaOtcYM_BwLoezWiqyiWs2moO1w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EvU7VN4p8xOnSaBo6K0DwfF0.png?f=fotoalbum_large

Gedrag met koelen zonder buffervat met R32 unit (moduleert netjes terug naar 15 Hz):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Rd2ptEyhnjadc2i5fSWZWv3PYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/brYfIhMbtOJNKRTUdpqxJCXW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Bazz0847 op 16-07-2026 12:34 ]

• legalr
legalr schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:39:
[...]

Heb je toevallig ook een grafiek waarbij je het verschil tussen een normale opstartpiek en een door coptomeister gecontroleerde opstartpiek?

• Rel-1993
@Bazz0847 En het is ook 1 fase? Wat was het setpoint in je plaatje. Bij mij moduleert die ook wel maar luistert niet naar het setpoint, altijd naar 12gr.

Verder denk een gaaf product voor mensen die niet technisch zijn of er simpelweg geen zin in hebben!

• walter_321
Rel-1993 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Idd. Met Hz limiet bedoelde ik dat nieuwe versies van de WP de compressor kunnen limiteren over modbus.
De frequentie kan je maar limiteren tot minimaal 40%; dat lost eventueel de opstartpiek op. Niet het slecht moduleren.

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20:09
Goedemorgen,

voor mijn oude 9 kW R32 U44 (10/2022) IDU heb ik een nieuwe IDU-besturingskaart gekocht; nu kan ik daarmee het vermogen via Modbus ook terugbrengen tot minimaal 40%.

Over de verwarmingsmodus kan ik nog niets zeggen, maar het zou een verbeterde ventilatorregeling en een beter opstartgedrag moeten hebben, en de uitval na injectie van flashgas moeten voorkomen. Blijkbaar hebben ze de software van de R32 S2 aangepast aan de oude R32, maar officieel ontbreekt de mogelijkheid om een externe temperatuursensor aan te sluiten en een buffertank te gebruiken; de aansluitingen op de printplaat zijn in ieder geval niet dienovereenkomstig gelabeld. Ik zou eens moeten testen of het toch lukt – de printplaten zijn verder qua lay-out immers identiek.

In de regeling zelf is er een nieuwe optie (software 3069), namelijk een ondergrens voor de temperatuur in de verwarmingsmodus.

In de koelmodus werkt deze helaas nog steeds slecht en is er helemaal niets veranderd ten opzichte van mijn oude printplaat. Het minimumvermogen is 20 Hz, de onderste hysterese is altijd 5 K, ongeacht wat ik instel. Het vermogen is het laagst wanneer de werkelijke watertemperatuur bij het opstarten zeer dicht bij de gewenste temperatuur ligt.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

• butterkeks
Bazz0847 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:07:

Gedrag met koelen zonder buffervat met R32 unit (moduleert netjes terug naar 15 Hz):

[Afbeelding]
Een heel interessant product, gefeliciteerd!

Het zou nog geweldig zijn als er een intelligente temperatuurregeling zou zijn op basis van een weersvoorspelling en een gebouwregeling.

Bij welke Therma werd er dan een minimum van 15 Hz bereikt? Ik heb een 9 kW U44 (1-fasig), die draait in de koelstand minimaal op 20 Hz, maar in de verwarmingsstand op 10 Hz.

• Rel-1993
@butterkeks Wat is een IDU-kaart en waar koop je die? Luisterd je WP bij het koelen nu wel naar het setpoint?

• butterkeks
Rel-1993 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:48:
@butterkeks Wat is een IDU-kaart en waar koop je die? Luisterd je WP bij het koelen nu wel naar het setpoint?
Ik heb hem hier gekocht. Natuurlijk is het veel geld, maar nog steeds goedkoper dan de LG-service te laten komen voor de update.

https://leolibra.de/products/lg-innengerateplatine-ebr89705706-fur-hm-anlagen?_pos=1&_sid=393b25c9b&_ss=r

Nee, helaas regelt hij niet op de streeftemperatuur; het gedrag is precies hetzelfde als bij de oude kaart.

Als ik bijvoorbeeld 19° als doeltemperatuur instel, schakelt hij bij 14° uit, hoewel er 3K hysterese is ingesteld.

Dat hij pas bij 12° het vermogen vermindert, heb ik nog nooit gezien. Het laagste vermogen dat ik ooit in de koelmodus heb gezien, is 20 Hz.

Ik heb gemerkt dat hoe verder de werkelijke temperatuur bij het opstarten van de streeftemperatuur afwijkt, hoe hoger het vermogen is. En dat geldt niet alleen bij het opstarten, maar gedurende de gehele looptijd. Dat betekent dat je bij het opstarten alleen een streeftemperatuur moet kiezen die zo dicht mogelijk bij de werkelijke temperatuur ligt, en die vervolgens na een paar minuten moet aanpassen. Daarna draait het apparaat constant op 20-22 Hz.

[ Voor 19% gewijzigd door butterkeks op 17-07-2026 10:00 ]

• Rel-1993
butterkeks schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:58:
[...]

Ik heb hem hier gekocht. Natuurlijk is het veel geld, maar nog steeds goedkoper dan de LG-service te laten komen voor de update.

https://leolibra.de/products/lg-innengerateplatine-ebr89705706-fur-hm-anlagen?_pos=1&_sid=393b25c9b&_ss=r

Nee, helaas regelt hij niet op de streeftemperatuur; het gedrag is precies hetzelfde als bij de oude kaart.

Als ik bijvoorbeeld 19° als doeltemperatuur instel, schakelt hij bij 14° uit, hoewel er 3K hysterese is ingesteld.

Dat hij pas bij 12° het vermogen vermindert, heb ik nog nooit gezien. Het laagste vermogen dat ik ooit in de koelmodus heb gezien, is 20 Hz.

Ik heb gemerkt dat hoe verder de werkelijke temperatuur bij het opstarten van de streeftemperatuur afwijkt, hoe hoger het vermogen is. En dat geldt niet alleen bij het opstarten, maar gedurende de gehele looptijd. Dat betekent dat je bij het opstarten alleen een streeftemperatuur moet kiezen die zo dicht mogelijk bij de werkelijke temperatuur ligt, en die vervolgens na een paar minuten moet aanpassen. Daarna draait het apparaat constant op 20-22 Hz.
Dank voor je reactie! Dus die plaat is niet werkelijk anders maar er staat andere software op? Vraag me af of dat niet simpelweg op dit eeprommetje staat Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JC1g4_rrchV18o_I6llRtW1DBAg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K0tXQd9bpnaID24sxXPpA3Je.png?f=user_large

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:58
Die coptimeister lijkt me een interessant product voor onze therma. Dat ding kan wel wat optimalisatie gebruiken en heb geen zin/tijd/kennis om heel veel zelf er aan te doen...

Is er een homey integratie op de planning toevallig?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Bazz0847
butterkeks schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 06:48:
[...]

Een heel interessant product, gefeliciteerd!

Het zou nog geweldig zijn als er een intelligente temperatuurregeling zou zijn op basis van een weersvoorspelling en een gebouwregeling.

Bij welke Therma werd er dan een minimum van 15 Hz bereikt? Ik heb een 9 kW U44 (1-fasig), die draait in de koelstand minimaal op 20 Hz, maar in de verwarmingsstand op 10 Hz.
Een thermostatische regeling komt zeer binnenkort beschikbaar, uiteraard ook volledig instelbaar zoals je van onze spullen gewend bent ;) . Plaatje is van een HM123MR U34 van 5 jaar oud.

• Bazz0847
RoelsRules schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:31:
Die coptimeister lijkt me een interessant product voor onze therma. Dat ding kan wel wat optimalisatie gebruiken en heb geen zin/tijd/kennis om heel veel zelf er aan te doen...
Thanks! We doen ons best er een echt tweakers-product van te maken. Feature requests zijn ook altijd welkom!
Is er een homey integratie op de planning toevallig?
Homey staat op de planning, maar dat is niet onze eerste prioriteit momenteel. Ik hoop wel dit jaar nog ook een Homey-integratie op te kunnen leveren. Alle interfaces zijn al wel aanwezig, dus in principe kan nu iedereen er integraties voor maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Bazz0847 op 17-07-2026 16:36 ]

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:58
OK mooi dat homey op de planning staat. Nu alleen nog ff checken of onze wp compatibel is met de coptimeister. Ik zie dat ze 2 lg modellen ondersteunen maar die nrs herken ik nergens bij mij. Of kijk ik scheel :)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Bazz0847
Wat is het typenummer van je warmtepomp? Waarschijnlijk zoiets als HM-getal-MR of HM-getal-HF. Die beiden types zijn compatibel :)

• butterkeks
Rel-1993 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:47:
[...]

Dank voor je reactie! Dus die plaat is niet werkelijk anders maar er staat andere software op? Vraag me af of dat niet simpelweg op dit eeprommetje staat [Afbeelding]
Ja en nee. De software staat er wel op, maar er is ook nog een grote chip waarop eveneens een datum is afgedrukt.

• butterkeks
Bazz0847 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:34:
[...]

Een thermostatische regeling komt zeer binnenkort beschikbaar, uiteraard ook volledig instelbaar zoals je van onze spullen gewend bent ;) . Plaatje is van een HM123MR U34 van 5 jaar oud.
Oké, dat verklaart het. De driefasige apparaten hebben een veel lager minimumvermogen bij het koelen dan de eenfasige apparaten. Heeft u ook ervaring met de eenfasige U44-apparaten? Heeft u een logica die deze uitval na injectie van flashgas voorkomt of vermindert?
Pagina: 1 ... 207 208 Laatste