WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 206 207 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:59
jeroenst schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:37:
@walter_321 Volgensmij ligt dit aan de situatie, bij gelijkblijvende aanvoertemperatuur is het beter de flow te verlagen en een hogere delta T te bereiken. Echter als met een hogere flow een lagere aanvoertemperatuur kan worden bereikt is dat weer zuiniger.

Het optimum ligt dus bij een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur, een zo groot mogelijke delta T en een zo laag mogelijke flow.

Een retour van 30 en aanvoer van 35 is zuiniger dan een retour van 33 en aanvoer van 35. Echter een retour van 33 en een aanvoer van 38 is weer onzuiniger.

Wel leidt een lagere flow tot minder verbruik van de waterpomp, maar als daardoor de aanvoertemperatuur stijgt wordt dat voordeel weer teniet gedaan.

Het is dus inderdaad afhankelijk van het afgiftesysteem wat de beste instelling is. Een delta T van 5 graden is een goed compromis maar volgensmij dus niet per definitie zuiniger.
Niet helemaal eerlijk. Laten we even uit gaan van gelijke flow voor de 3 gevallen die jij vergelijkt. Dan nog is het afgegeven vermogen door het afgiftesysteem anders voor de 3 gevallen. Het afgegeven vermogen wordt bepaald door de gemiddelde temperatuur van het afgiftesysteem. Als je eerlijk wilt vergelijken dan moet je ook de gemiddelde temperaturen gelijk houden en dan nog eens testen wat er gebeurt met het vermogen van de warmtepomp.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | ESPhome | Gasloos

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06 23:33
jschel schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:55:
[...]

Niet helemaal eerlijk. Laten we even uit gaan van gelijke flow voor de 3 gevallen die jij vergelijkt. Dan nog is het afgegeven vermogen door het afgiftesysteem anders voor de 3 gevallen. Het afgegeven vermogen wordt bepaald door de gemiddelde temperatuur van het afgiftesysteem. Als je eerlijk wilt vergelijken dan moet je ook de gemiddelde temperaturen gelijk houden en dan nog eens testen wat er gebeurt met het vermogen van de warmtepomp.
Klopt, maar het ging in mijn verhaal niet over het afgegeven vermogen maar over de efficiëntie. Maar ook bij het afgifte systeem geldt P(W) = flow (l/min) × ΔT (°C) × 69,75.

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:58

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

<knip>AI dumps zijn niet toegestaan

[ Voor 93% gewijzigd door Septillion op 18-05-2026 13:24 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a -> 3.06.9b) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:33
PvtBrainwashed schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:13:
[...]
Dank, helder! Uit nieuwsgierigheid, wat is die 69,75 of waar is dat op gebaseerd?
Hier was P(W) gegeven in Watt, daarom is het 1000 * 4,185 / 60. 60 sec per min vanwege waterflow l/min. 1000 J per kJ, vanwege soortelijke warmte water is 4,185 kJ / liter / graad. De 4,185 is ook afhankelijk van temperatuur overigens.

Gebruikelijker is om vermogen in kW uit te drukken, dus ik hanteer meestal flow * dT * 4,2 / 60.

• mdvmine
jeroenst schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:37:
Het optimum ligt dus bij een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur, een zo groot mogelijke delta T en een zo laag mogelijke flow.
Dit is wat flauw, aangezien deze tegenstrijdig zijn. De aanvoertemperatuur is namelijk retourtemperatuur + delta-T. En deze delta-T is weer afhankelijk van WP-vermogen / flow-rate.

Of misschien bedoel je met "zo laag mogelijk" zodanig dat het gehele systeem optimaal is, maar dan wordt het een tautologie.
Wel leidt een lagere flow tot minder verbruik van de waterpomp, maar als daardoor de aanvoertemperatuur stijgt wordt dat voordeel weer teniet gedaan.
Niet per sé dus, het verbruik van een waterpomp neemt heel snel toe uitgedrukt in de flow, met de derde macht. Dus bij minimale flow klopt het wel wat je zegt, waterpomp gebruikt maar weinig extra om iets meer flow te genereren. Als dat 1 of 2 graden aanvoer scheelt, bespaart dat meer compressor energie. Maar als je eenmaal bij ~50% van max flow bent, dan begint elektrisch verbruik sterk te stijgen, en dan kan het best wel zijn dat de compressor harder laten werken toch een zuiniger systeem oplevert.

Wat dat betreft snap ik ook niet helemaal waarom de "optimale" delta-T bij hogere aanvoertemperatuur ook hoger wordt. Juist andersom eigenlijk, hogere aanvoertemperatuur betekent dat de compressor harder moet werken. Elke graad aanvoer-T daling helpt een paar procent besparing op compressor verbruik en die is hoger bij hogere temperatuur. Dus zou het juist moeten lonen om dan de waterpomp ook wat harder te laten werken.

Ik vermoed dat de "optimale delta-T" te maken heeft met de COP-cijfers want die tabellen gebruiken precies dezelfde curve. Het is dus "optimaal" in die zin dat er mooie(re) COP-cijfers uit komen? Want hogere delta-T betekent lager systeem afgiftevermogen bij zelfde aanvoer-T dus wordt appels met peren vergelijken. Maar ja dit laatste is allemaal speculatie.

• jeroenst
@mdvmine klopt, aanvoertemperatuur, retourtemperatuur en flow beïnvloeden elkaar allemaal, maar ergens is er een optimum. Volgens mij is prioriteit 1 een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Vervolgens kan de flow worden verlaagd zolang de aanvoer temperatuur niet stijgt, wat als gevolg een hogere delta T geeft. Ik zou verwachten dat optimal flowrate dit zou doen, maar dat is dus gewoon regering op 3 verschillende delta T's afhankelijk van de aanvoertemperatuur.

Ik heb mijn warmtepomp op pump capacity ingesteld van 85%. Dit resulteert in een flow van 25l/min voor verwarming en koeling en 18l/min voor het verwarmen van de dhw boiler. Lager dan 18l/min moet ik voor de boiler niet gaan want dan wordt deze onderin de boiler lager van temperatuur en die wil ik toch onderin de 52 graden laten aantikken na een dhw run voor extra legionella preventie.

• mdvmine
jeroenst schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:21:
@mdvmine klopt, aanvoertemperatuur, retourtemperatuur en flow beïnvloeden elkaar allemaal, maar ergens is er een optimum. Volgens mij is prioriteit 1 een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Vervolgens kan de flow worden verlaagd zolang de aanvoer temperatuur niet stijgt, wat als gevolg een hogere delta T geeft.
Dit is mijn punt, als je de flow verlaagt, dan bij hetzelfde WP vermogen ga je direct een hogere dT dus een hogere aanvoertemperatuur hebben. Maar het is zeker zo, dat een lagere aanvoer/retourtemperatuur betekent naar een lager WP vermogen regelen, en dat verbetert eigenlijk altijd de efficiëntie. Maar het optimum voor flow specifiek (bij hetzelfde vermogen) is wat ingewikkelder dan alleen "zo laag mogelijke aanvoertemperatuur".
Ik zou verwachten dat optimal flowrate dit zou doen, maar dat is dus gewoon regering op 3 verschillende delta T's afhankelijk van de aanvoertemperatuur.
Ja dat zou ik ook hopen. Alhoewel het wat complexere berekening is, zou LG met wat lab testen toch wel de combinaties in 2 dimensies kunnen proberen en daaruit een tabel of formule bepalen voor optimale flow.
Ik heb mijn warmtepomp op pump capacity ingesteld van 85%. Dit resulteert in een flow van 25l/min voor verwarming en koeling en 18l/min voor het verwarmen van de dhw boiler. Lager dan 18l/min moet ik voor de boiler niet gaan want dan wordt deze onderin de boiler lager van temperatuur en die wil ik toch onderin de 52 graden laten aantikken na een dhw run voor extra legionella preventie.
85% lijkt me vrij hoog. Als je bijv 65% zou kiezen denk ik dat je grofweg 50% elektrisch verbruik waterpomp bespaart. Dit kan best tientallen Watts zijn.

Ik vind het ook best bizar dat je niet een andere waterregeling kan instellen voor warmwater inderdaad. Maar je kan wel vast waterdebiet kiezen, met iets lagers voor CV, en die 18L/min voor DHW die je wenst.

Ook interessant dat bij je meer flow hebt bij CV dan DHW. De DHW lus is aanzienlijk korter dus ik zou minder weerstand verwachten daar. Bij mij is het namelijk andersom, maar hier was het dan ook komend van een bestaand huis met radiators. Zal wel meer weerstand hebben dan vloerverwarming.

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:25
In het Panasonic topic is mooi opgeschreven hoe je nou precies de optimale waterpomp snelheid bepaalt: Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1".

Ep Woody spreekt over hoeveel extra compressor vermogen er nodig is om water 1 graden op te warmen. Zou dat ook te vinden zijn in de LG specificaties?

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• jeroenst
hupie679 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:18:
In het Panasonic topic is mooi opgeschreven hoe je nou precies de optimale waterpomp snelheid bepaalt: Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1".

Ep Woody spreekt over hoeveel extra compressor vermogen er nodig is om water 1 graden op te warmen. Zou dat ook te vinden zijn in de LG specificaties?
Hieruit blijkt dat een dt van 5 niet altijd het meest zuiniger is, dat bij maximaal vermogen een maximale flow het zuinigste is en dat bij deellast de flow beter omlaag kan. LG kan helaas niet regelen op het opgewekte vermogen, daarom is het zoeken naar de sweet spot.

• jeroenst
@mdvmine vast waterdebiet werkt inderdaad wel voor verwarmen en koelen, zei het vrij traag, maar op de instelling voor dhw reageert de lg niet. Nu heb ik de pump capacity op 85% gezet daarmee haal ik een flow van 18l/min op de dhw boiler en gebruik ik vast waterdebiet op 20l/min voor verwarmen en koelen zodat de pomp terug regelt.

Ik merk wel dat de lg vol met software bugs zit vooral op het dhw gedeelte, dus ik zou zelf andere mensen adviseren een losse warmtepompboiler te gebruiken en had achteraf ook liever een losse warmtepomp boiler gehad nu ik dit weet.

Inmiddels heb ik al 6 bugs gevonden, waarbij ik voor de meeste workarounds voor heb gevonden.
  1. In dhw comfort mode stopt de warmtepomp met het verwarmen van warm water na het verstrijken van de dhw active time, ook als er geen koelvraag of warmtevraag is. In dhw eco mode zag ik de laatste keer dat de lg wel doorging met verwarmen na het verstrijken van de dhw active time.
  2. Wanneer de energy state veranderd van 2 naar 4 wordt de dhw niet direct opgewarmd naar 80 graden maar wacht de lg tot de temperatuur van de boiler onder het setpoint - hysteresis zakt (in mijn geval 55-3=52 graden). Het goedkope moment gaat dan voorbij zonder enige actie.
  3. Ik had het probleem dat de lg bij het verwarmen van de dhw boiler op 20hz bleef hangen. DHW mode op eco zette verhielp dit probleem, maar dat is tegenstrijdig met de informatie in de manual.
  4. Fixed flowrate werkt dus niet voor dhw
  5. In/na koelmode waarbij het setpoint op 18 graden stond had ik de laatste keer dat de compressor op 10hz bleef hangen bij het verwarmen van de dhw boiler. Toen ik overschakelde naar verwarmen ging de frequentie van de compressor ineens omhoog.
  6. Soms blijft dus de waterflow op 9l/min hangen bij het verwarmen van de dhw boiler, na een powercycle wordt dit weer netjes 18l/min
Mijn workarounds zijn:
  1. Dhw eco mode gebruiken
  2. Het element in de boiler zelf aan sturen en niet de energy state gebruiken
  3. Dhw eco mode gebruiken
  4. Pump capacity gebruiken voor dhw en fixed flow voor koelen en verwarmen
  5. Dit ga ik opnieuw testen morgen
  6. Dit blijf ik monitoren.
Mogelijk koop ik alsnog een losse warmtepompboiler als ik problemen 5 en 6 niet krijg opgelost en verkoop ik de huidige 300 liter rvs boiler met spiraal.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroenst op 18-05-2026 19:24 ]

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:01
mdvmine schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:46:
....

Wat dat betreft snap ik ook niet helemaal waarom de "optimale" delta-T bij hogere aanvoertemperatuur ook hoger wordt.

...
Dat is omdat het gemiddelde afgifte systeem de energie niet kan opnemen als het water 'snel' gaat bij hogere temperaturen.

Om bv 10kW in een spiraal van een buffervat kwijt te geraken in een buffer die 40 graden is; als je het water er snel doorstuurt moet je misschien 55-50 graden erdoor jagen en bij 52-42 als het trager gaat... (cijfers zijn ter illustratie;-)).

• mdvmine
walter_321 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:51:
[...]
Dat is omdat het gemiddelde afgifte systeem de energie niet kan opnemen als het water 'snel' gaat bij hogere temperaturen.

Om bv 10kW in een spiraal van een buffervat kwijt te geraken in een buffer die 40 graden is; als je het water er snel doorstuurt moet je misschien 55-50 graden erdoor jagen en bij 52-42 als het trager gaat... (cijfers zijn ter illustratie;-)).
Ik kan me dit moeilijk voorstellen. Ik heb het wel meerdere keren gelezen in dit forum, maar wat is de achterliggende logica dan van deze verminderende warmteoverdracht bij hogere flow? Ik wil het wel proberen in mijn eigen setup maar ik kan zo lastig het WP vermogen onder controle krijgen met wisselende flow dus het is lastig om meerdere vergelijkbare metingen te doen.

In principe lijkt me bij dat voorbeeld 55-50 dat er een veel groter deel van de spiraal een hogere delta-T heeft met het omliggende water, dus in dat geval is de warmteoverdracht (per sec zeg) groter dan in je andere voorbeeld.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat hogere flow op een gegeven moment niet meer helpt: de warmteafdracht aan de buitenkant van de spiraal (via natuurlijke convectie naar het stilstaande boilerwater) wordt de beperkende factor. Een kleinere delta over je spiraal (door hogere flow) kost dan meer waterpomp kracht/energie, en helpt totale warmteoverdracht niet meer omhoog, maar het hindert ook niet.

Stilstaand water 'isoleert' tot op zekere hoogte. Maar daarom zorgt juist een hogere flow voor het verbreken van deze 'isolatie' (voor zover ook aanwezig aan de binnenkant van de spiraal), waardoor warmteoverdracht juist vergroot, convectie werkt veel beter. Als het goed is zit er geen lucht in uw CV systeem en DHW spiraal, dus er kan geen luchtbellen-turbulentie ontstaan wat zou isoleren.

Is toch ook met een CPU en GPU fans? Hoe harder je blaast hoe meer warmteafdracht. Als je weleens industriële racks met serverblades hebt gehoord.... dan weet je wat ik bedoel. Oorkleppen noodzaak!!

• mdvmine
hupie679 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:18:

Ja dat is een mooie post van Woody, een aanrader inderdaad. Ik vermoed dat hij met "de specificaties" vanuit de COP tabellen bedoelt. Die zijn er van LG ook. Bijvoorbeeld HM071HF bij 10 C buiten, 40 naar 45 C aanvoer bij 7 kW betekent COP 4,69 naar 4,34. Omrekenen COP naar elektrisch bij 7 kW geeft 1,49 kW en 1,61 kW respectievelijk. Dat is 120 W voor 5 graden verschil, dus lineair is dat 24 W per graad.

Merk op dat ook hij namelijk de getallen van Panasonic heeft bij "vol vermogen", bij deelvermogen doet hij zelf een aanname, citaat: "Voor laag vermogen ga ik uit van..."

• jeroenst
jeroenst schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:59:
@mdvmine vast waterdebiet werkt inderdaad wel voor verwarmen en koelen, zei het vrij traag, maar op de instelling voor dhw reageert de lg niet. Nu heb ik de pump capacity op 85% gezet daarmee haal ik een flow van 18l/min op de dhw boiler en gebruik ik vast waterdebiet op 20l/min voor verwarmen en koelen zodat de pomp terug regelt.

Ik merk wel dat de lg vol met software bugs zit vooral op het dhw gedeelte, dus ik zou zelf andere mensen adviseren een losse warmtepompboiler te gebruiken en had achteraf ook liever een losse warmtepomp boiler gehad nu ik dit weet.

Inmiddels heb ik al 6 bugs gevonden, waarbij ik voor de meeste workarounds voor heb gevonden.
  1. In dhw comfort mode stopt de warmtepomp met het verwarmen van warm water na het verstrijken van de dhw active time, ook als er geen koelvraag of warmtevraag is. In dhw eco mode zag ik de laatste keer dat de lg wel doorging met verwarmen na het verstrijken van de dhw active time.
  2. Wanneer de energy state veranderd van 2 naar 4 wordt de dhw niet direct opgewarmd naar 80 graden maar wacht de lg tot de temperatuur van de boiler onder het setpoint - hysteresis zakt (in mijn geval 55-3=52 graden). Het goedkope moment gaat dan voorbij zonder enige actie.
  3. Ik had het probleem dat de lg bij het verwarmen van de dhw boiler op 20hz bleef hangen. DHW mode op eco zette verhielp dit probleem, maar dat is tegenstrijdig met de informatie in de manual.
  5. In/na koelmode waarbij het setpoint op 18 graden stond had ik de laatste keer dat de compressor op 10hz bleef hangen bij het verwarmen van de dhw boiler. Toen ik overschakelde naar verwarmen ging de frequentie van de compressor ineens omhoog.
  6. Soms blijft dus de waterflow op 9l/min hangen bij het verwarmen van de dhw boiler, na een powercycle wordt dit weer netjes 18l/min
Mijn workarounds zijn:
Mogelijk koop ik alsnog een losse warmtepompboiler als ik problemen 5 en 6 niet krijg opgelost en verkoop ik de huidige 300 liter rvs boiler met spiraal.
Voor punt 6 heb ik een update: Ik ben er achter dat na het verhogen van de instelling cycling onder pump capacity van 60 naar 100% de flow nu weer 20/min is en dat de compressor ook netjes tussen de 30 en 40hz blijft draaien.

Ook het probleem van het traag opwarmen van de dhw boiler tijdens koelbedrijf, punt 5, zie ik op dit moment niet meer terug.

Wat ik ook veranderd heb is dat ik de dhw niet meer via de dhw ingang uit en aan zet, maar nu een tijdschema gebruik, geen idee of dat ook invloed heeft op het gedrag.

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

mdvmine schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:02:
[...]

Wat ik me wel kan voorstellen is dat hogere flow op een gegeven moment niet meer helpt: de warmteafdracht aan de buitenkant van de spiraal (via natuurlijke convectie naar het stilstaande boilerwater) wordt de beperkende factor. Een kleinere delta over je spiraal (door hogere flow) kost dan meer waterpomp kracht/energie, en helpt totale warmteoverdracht niet meer omhoog, maar het hindert ook niet.

Stilstaand water 'isoleert' tot op zekere hoogte. Maar daarom zorgt juist een hogere flow voor het verbreken van deze 'isolatie' (voor zover ook aanwezig aan de binnenkant van de spiraal), waardoor warmteoverdracht juist vergroot, convectie werkt veel beter. Als het goed is zit er geen lucht in uw CV systeem en DHW spiraal, dus er kan geen luchtbellen-turbulentie ontstaan wat zou isoleren.
Laatst kwam ik het volgende tegen:

https://storage.tameson.com/asset/Products/Manuals/EN/v2v7y_md99_belimo_energy-efficiency-strategies_whitepaper_en.pdf

Het gaat over flow- en delta-T-optimalisatie bij grote warmte-/koelcentrales. Denk aan de orde van 100 kW en 180 liter per minuut.

​Misschien zijn de conclusies wel vergelijkbaar. Een hogere flow geeft altijd meer warmteafgifte. Echter, er is sprake van "diminishing returns" boven een bepaalde grens. Waarbij dan ook de afweging gemaakt moet worden of het energieverbruik van de waterpomp niet een onevenredig grote negatieve impact heeft op de totale efficiëntie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1kVGii7wTp3hUQ6l2Inpawh9uE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iLMfDMH24RyIgqGtuo04os74.png?f=fotoalbum_large

De golflijn linksboven in de eerste grafiek toont dit fenomeen: Kip in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Pardon my dutch

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-06 06:33
ik heb de afgelopen pagina's eens zitten doorlezen.

Klopt het dat ik de conclusie kan trekken dat het stoken op water temperatuur met een fixed dT zuiniger is dan het verwarmen met ai?

Ik heb mijn stooklijn nu zo ingesteld dat hij eigenlijk nooit uit gaat of staat te pendelen.
Ik heb mijn case ook in Ai gegooid, daar kwam ook uit dat het niet stoken op ai zuiniger is.

Zijn er mensen hier die dit de afgelopen tijd geprobeerd hebben?

Ben best wel nieuwsgierig.....

• walter_321
Je haalt 2 zaken door elkaar.
De Ai modus bij de LG is sturen op de stooklijn. We spreken beter gewoon over sturen op de stooklijn dan AI (al zou LG het beter beschrijven als een raadsel, want niemand weet hoe de sturing juist werkt; die lijkt mij redelijk onzinnig te werken).
En dan is er de keuze van hoe de sturing van de delta T van het water gebeurt. Dat kan op vast debiet zijn (dan is de delta T variabel) of op een vaste delta T.

Ik beweer dat je moet kiezen voor de vaste delta T. Ook omdat de WP een zeer grote range heeft aan vermogen. Kies je een vast debiet moet je ofwel zowat het max debiet kiezen opdat de delta T over de hele range laag genoeg blijft.

En je moet niet naar AI refereren; je moet refereren naar de bronnen die ai gebruikt voor een conclusie.

• Boomster
walter_321 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:14:
Je haalt 2 zaken door elkaar.
De Ai modus bij de LG is sturen op de stooklijn. We spreken beter gewoon over sturen op de stooklijn dan AI (al zou LG het beter beschrijven als een raadsel, want niemand weet hoe de sturing juist werkt; die lijkt mij redelijk onzinnig te werken).
En dan is er de keuze van hoe de sturing van de delta T van het water gebeurt. Dat kan op vast debiet zijn (dan is de delta T variabel) of op een vaste delta T.

Ik beweer dat je moet kiezen voor de vaste delta T. Ook omdat de WP een zeer grote range heeft aan vermogen. Kies je een vast debiet moet je ofwel zowat het max debiet kiezen opdat de delta T over de hele range laag genoeg blijft.

En je moet niet naar AI refereren; je moet refereren naar de bronnen die ai gebruikt voor een conclusie.
Je hebt gelijk mbt AI, daarom stel ik hier de vraag.

als ik ga sturen op een dT, hoe weet de Lg dan welke watertemperatuur hij moet gebruiken? Stel ik dan gewoon een temeratuur in in de verwarmingsmodus: HEAT met een fixed dT?
Gaat hij dan snel naar de gevraagde temperatuur toe en moduleert hij dan terug als hij op temperatuur is? Het is voor mij vooralsnog een raadsel hoe het precies werkt.
Als iemand een goede bron heeft waar ik de verwarmingmodi kan vinden in tegenstelling tot zuinigheid, dan graag.

• walter_321
Boomster schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:31:
[...]

Je hebt gelijk mbt AI, daarom stel ik hier de vraag.

als ik ga sturen op een dT, hoe weet de Lg dan welke watertemperatuur hij moet gebruiken? Stel ik dan gewoon een temeratuur in in de verwaemingsmodus: HEAT met een fixed dT?
Gaat hij dan snel naar de gevraagde temperatuur toe en moduleert hij dan terug als ij op temperatuur is? Het is voor mij vooralsnog een raadsel hoe het precies werkt.
Als iemand een goede bron heeft waar ik de verwarmingmodi kan vinden in tegenstelling tot zuinigheid, dan graag.
De wp stuurt altijd naar de gevraagde watertemperatuur* die je vast instelt in heat modus of die afgeleid wordt van de stooklijn. Maar dat kan inkomende watertemperatuur zijn of de uitgaande zijn afhankelijk wat ingesteld is.
De wp zal het vermogen zo sturen dat de gevraagde watertemperatuur wordt bereikt.

Die sturing staat los van waterdebiet en delta T. De Delta T sturing is vooral nodig opdat het afgifte systeem de energie kan afgeven. Bv werk je met radiatoren gaat een kleine delta T van 5°C veelal niet werken en moet je naar een grotere delta T instellen.

Ik heb hier niet direct een goede referentie met de uitleg.

Een zinvolle instelling is ook zeer afhankelijk van je installatie; werk je met radiatoren, vloerverwarming, is er een buffer en welke soort buffer, zijn er nog meer sturingen in huis (thermostatische kranen), heb je extra omlooppompen... Het helpt als je hier wat info over geeft.

Blijf zeker vragen stellen, ook als je het gevoel hebt als er naast je vraag geantwoord wordt ;-).

Edit; de LG gaat eigenlijk te snel naar de gevraagde temperatuur ik mijn ervaring. En idd; nadien moduleert hij terug om de gevraagde temperatuur te houden -en dikwijls met veel overshoot- hij gaat dus er ver boven...

Walter

* De LG lijkt afhankelijk van de software versies soms te sturen naar de stooklijn + de hysterese waardes waardoor de wp meer gaat pendelen dan nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door walter_321 op 23-05-2026 08:48 ]

• Boomster
walter_321 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:46:
[...]

De wp stuurt altijd naar de gevraagde watertemperatuur* die je vast instelt in heat modus of die afgeleid wordt van de stooklijn. Maar dat kan inkomende watertemperatuur zijn of de uitgaande zijn afhankelijk wat ingesteld is.
De wp zal het vermogen zo sturen dat de gevraagde watertemperatuur wordt bereikt.

Die sturing staat los van waterdebiet en delta T. De Delta T sturing is vooral nodig opdat het afgifte systeem de energie kan afgeven. Bv werk je met radiatoren gaat een kleine delta T van 5°C veelal niet werken en moet je naar een grotere delta T instellen.

Ik heb hier niet direct een goede referentie met de uitleg.

Een zinvolle instelling is ook zeer afhankelijk van je installatie; werk je met radiatoren, vloerverwarming, is er een buffer en welke soort buffer, zijn er nog meer sturingen in huis (thermostatische kranen), heb je extra omlooppompen... Het helpt als je hier wat info over geeft.

Blijf zeker vragen stellen, ook als je het gevoel hebt als er naast je vraag geantwoord wordt ;-).

Edit; de LG gaat eigenlijk te snel naar de gevraagde temperatuur ik mijn ervaring. En idd; nadien moduleert hij terug om de gevraagde temperatuur te houden -en dikwijls met veel overshoot- hij gaat dus er ver boven...

Walter

* De LG lijkt afhankelijk van de software versies soms te sturen naar de stooklijn + de hysterese waardes waardoor de wp meer gaat pendelen dan nodig.
Bedankt voor je inhoudelijke antwoord.
ik heb ca 160m2 vloerverwarming met 3 radiatoren op de bovenverdieping. dit zijn niet de juiste voor een WP, ze stromen gewoon door om het niet te kil te laten worden.
Ik heb een buffervat van 100L en mijn WP is(dacht ik) 13Kw.
verder heb ik een tweede pomp naast de pomp in de WP.
mijn ingestelde stooklijn heeft nu bijvoorbeeld als water temperatuur 30 graden om de woning op 18 graden te krijgen. Als ik het goed begrijp gaat de WP dan in de HEAt modus naar deze temperatuur toewerken, in het begin heel snel, later terug moduleren als de watertemperatuur is bereikt. Dit kan dan licht overshoot situaties opleveren bij de kamertemperatuur en de WP als ik het goed begrijp.
Dan blijft het interessant om te onderzoeken of deze modus dan zuiniger is dan de AI modus....

• walter_321
@Boomster

Voor de duidelijkheid; je hebt nu toch geen verwarming meer nodig?

En je wil warmer dan 18°C in de woning in de winter?

De logica van de stooklijn is dat het warmteverlies van de woning evenredig is met de buitentemperatuur en de warmteafgifte van de wp evenredig met de temperatuur die terugvloeit naar de wp.

Als je dan een juiste stooklijn instelt en stuurt op ingaande temperatuur van de wp zal de wp steeds het warmteverlies van de woning compenseren. Dit op voorwaarde dat je geen extra sturingen hebt in je systeem als bv thermostaten of iets dat de 2de pomp aan of uit zet. Theoretisch kan je ook sturen op uitgaande temperatuur. Maar de LG gaat in lagere vermogens per uur zeer kort naar een hoger vermogen om de smering van de compressor te garanderen. En dat korte hoge vermogen verstoort de uitgaande temperatuur ennde sturing kan hier niet mee om.
Wat ik niet aanhaalde is dat je ook op kamertemperatuur kan sturen. Zelf zou ik dat niet aanraden. De LG reageert hier veel te lomp; sommige wp sturingen gaan redelijk slim moduleren naar de kamertemperatuur toe; zoiets lijkt de LG totaal niet te hebben.

• Boomster
walter_321 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:28:
@Boomster

Voor de duidelijkheid; je hebt nu toch geen verwarming meer nodig?

En je wil warmer dan 18°C in de woning in de winter?

De logica van de stooklijn is dat het warmteverlies van de woning evenredig is met de buitentemperatuur en de warmteafgifte van de wp evenredig met de temperatuur die terugvloeit naar de wp.

Als je dan een juiste stooklijn instelt en stuurt op ingaande temperatuur van de wp zal de wp steeds het warmteverlies van de woning compenseren. Dit op voorwaarde dat je geen extra sturingen hebt in je systeem als bv thermostaten of iets dat de 2de pomp aan of uit zet. Theoretisch kan je ook sturen op uitgaande temperatuur. Maar de LG gaat in lagere vermogens per uur zeer kort naar een hoger vermogen om de smering van de compressor te garanderen. En dat korte hoge vermogen verstoort de uitgaande temperatuur ennde sturing kan hier niet mee om.
Wat ik niet aanhaalde is dat je ook op kamertemperatuur kan sturen. Zelf zou ik dat niet aanraden. De LG reageert hier veel te lomp; sommige wp sturingen gaan redelijk slim moduleren naar de kamertemperatuur toe; zoiets lijkt de LG totaal niet te hebben.
Klopt, nu geen verwarming meer, echter een goede voorbereiding voor het moment dat hij weer aangaat is altijd nuttig!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-06 15:44
Goedenavond,

Ik heb even een vraagje. Ik heb al 6 jaar een hele oude Nibe all in one WP draaien. Nu met de verbouwing wil ik vloerverwarming en sww gaan opsplitsen. Ik ga dus een Atlantic explorer of een LG WPB aanschaffen. Maar voor mijn vloerverwarming ben ik aan het kijken naar een LG therma V S2 12kW monoblok. Is er iemand die ervaring heeft met deze types? Ik ben namelijk wel benieuwd. Kon niet zoveel terug vinden over de S2 variant.

• walter_321
Een linkje naar de S2?

• DeepM
https://www.climamarket.nl/nl/lg-hm121-s2-b

ik zeg wel een 12kW unit. Ik zou voldoende hebben aan een 7kW unit zolang ik maar voldoende flow heb. Weet niet of LG externe pompen ondersteund. Daarom keek ik naar een 12kW omdat die wel voldoende flow kan genereren. Ik zit nu met een maximale van 22.8l/pm over 18 groepen. En mijn delta T van dik 9 graden. En de circulatie pomp draait dan al 100%. Ik zou ook willen weten een r290 zoveel beter dan een r32 voor enkel vloerverwarming?

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:34

PeteSplit

ik weet het niet

DeepM schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:41:
[...]

https://www.climamarket.nl/nl/lg-hm121-s2-b

ik zeg wel een 12kW unit. Ik zou voldoende hebben aan een 7kW unit zolang ik maar voldoende flow heb. Weet niet of LG externe pompen ondersteund. Daarom keek ik naar een 12kW omdat die wel voldoende flow kan genereren. Ik zit nu met een maximale van 22.8l/pm over 18 groepen. En mijn delta T van dik 9 graden. En de circulatie pomp draait dan al 100%. Ik zou ook willen weten een r290 zoveel beter dan een r32 voor enkel vloerverwarming?
Handleiding
https://gscs-b2c.lge.com/...Id=KpA4209q5bVke8tJegOI9A

Let Op, dit is een 1 fase model voor 40A zekering (er zijn ook 3 fasen voor 16A zekering HM123MRS)
zie pagina 50 van de handleiding

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)

• mdvmine
DeepM schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:41:
[...]
Dit is vreemd: 22,8 L/m met dT 9 geeft ~14 kW vermogen (22,8*4,2*9/60). Waarom denk je dat een 7 kW dan genoeg is? Of bedoel je deze dT is als je huidige pomp vol gas geeft? Maar de meeste WPs kunnen terugmoduleren, en dan draaien ze een stuk zuiniger. Bij terugmoduleren zakt de dT ook in bij dezelfde flow. Kan je huidige Nibe terugmoduleren? Een LG in ieder geval wel, dus een lager kW model gaat ook nog verder terugmoduleren en dan heb je zeker geen dT=9 meer bij 22,8 L/m. En dus misschien ook niet die 22,8 nog nodig zoals je nu misschien denkt? Uiteindelijk hangt benodigd vermogen af van warmteverlies van je huis. Deze berekeningen zijn gedaan neem ik aan?

• DeepM
mdvmine schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:33:
[...]

Dit is vreemd: 22,8 L/m met dT 9 geeft ~14 kW vermogen (22,8*4,2*9/60). Waarom denk je dat een 7 kW dan genoeg is? Of bedoel je deze dT is als je huidige pomp vol gas geeft? Maar de meeste WPs kunnen terugmoduleren, en dan draaien ze een stuk zuiniger. Bij terugmoduleren zakt de dT ook in bij dezelfde flow. Kan je huidige Nibe terugmoduleren? Een LG in ieder geval wel, dus een lager kW model gaat ook nog verder terugmoduleren en dan heb je zeker geen dT=9 meer bij 22,8 L/m. En dus misschien ook niet die 22,8 nog nodig zoals je nu misschien denkt? Uiteindelijk hangt benodigd vermogen af van warmteverlies van je huis. Deze berekeningen zijn gedaan neem ik aan?
Mijne Nibe stampt af uit 2012, oud model dus. Maar gister heb ik samen met iemand de boel na gelopen, en het probleem licht waarschijnlijk aan het hoofdleiding, dat is maar 22mm. Veel te krap. Deze wordt komende weken vervangen maar 32mm. Ik zal hierna een jaartje aankijken hoe het dan verloopt.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:31
@DeepM Hoeveel vermogen heb je nodig? Want daar begint het mee

En Heat Geek op youtube laat zien dat je eventueel een tweede pomp in serie kan plaatsen

[ Voor 42% gewijzigd door BarryH op 26-05-2026 20:48 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:30

teunos93

HM123HF.UB60

Even delen;

Ik gebruik mijn LG monoblock enkel voor CV verwarmen en heb hem nu via modbus uit staan maar merk op dat de anti vastloop niet werkt in “uit”. Ik wil wel echt de WP uit hebben want dan is het verbruik van de buitenunit slechts ~1.5W ipv ~10.

Om hem alsnog te laten circuleren laat ik nu een automation triggeren om 13:00 elke dag die kijkt of hij al meer dan 47 uur uit staat en zo ja hem in koelmodus zet met een setpoint van 25 graden (maximale wat ik heb ingesteld). Dan draait hij de pre-pump tijd (heb ik op 1 minuut gezet) en gaat weer uit. De automation detecteert het lopen van de pomp en zet daarna de WP weer uit.

Zo loopt om de dag de waterpomp een minuut zondar dat de buitenunit permanent 10W verstookt.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
@teunos93 hoe zet je via modbus je warmtepomp uit dan? Heb hier een constant verbruik van rond de 7W. Gaat bij de dagelijkse pomp run dan even naar de 80W.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:05
teunos93 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:17:
Even delen;

Ik gebruik mijn LG monoblock enkel voor CV verwarmen en heb hem nu via modbus uit staan maar merk op dat de anti vastloop niet werkt in “uit”. Ik wil wel echt de WP uit hebben want dan is het verbruik van de buitenunit slechts ~1.5W ipv ~10.

Om hem alsnog te laten circuleren laat ik nu een automation triggeren om 13:00 elke dag die kijkt of hij al meer dan 47 uur uit staat en zo ja hem in koelmodus zet met een setpoint van 25 graden (maximale wat ik heb ingesteld). Dan draait hij de pre-pump tijd (heb ik op 1 minuut gezet) en gaat weer uit. De automation detecteert het lopen van de pomp en zet daarna de WP weer uit.

Zo loopt om de dag de waterpomp een minuut zondar dat de buitenunit permanent 10W verstookt.
Bij mij werkt dit nog wel als ik hij via modbus uit is gezet. Elke 72 uur een paar minuten draait de waterpomp.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:18
Jojan265 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:04:
[...]

Bij mij werkt dit nog wel als ik hij via modbus uit is gezet. Elke 72 uur een paar minuten draait de waterpomp.
Bij mij ook, maar dan is het standby verbruik 11W. Ik dacht dat dit niet lager kon zonder de groep/bedrijfsschakelaar uit te zetten

[ Voor 12% gewijzigd door SalexSun op 04-06-2026 10:06 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 16:01
jeroenst schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:59:

Mijn workarounds zijn:
Ik gebruik de eco mode enzo helemaal niet, mijn workaround: DHW Target Setpoint via Modbus
1. Default op 45 graden.
2. Automation die minimaal 1x per week naar 63 gaat op gunstige moment (solar / lage prijzen) [Telt ook als sanitation omdat het ruim 20 minuten boven 60 blijft)
3. Automation die op basis van prijs & solar bepaalt of setpoint kortdurend (2 uur lang) naar 55 of 63 gaat.
Bij 55 is het om minimaal 2 dagen niet te hoeven verwarmen totdat het weer 45 wordt. Bij 63 kan ik nog langer en kan #2 weer een week opschuiven

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• PeteSplit

PeteSplit

ik weet het niet

Ik gebruik ook de "voorrangsregeling" (forced operation R32) en deze werkt alleen als de WP uit staat en dan heeft de WP een standby verbruik van 8 W.
Ik heb de regeling ingesteld op 48 uur uit en 10 minuten aan. Zodra de WP aan geweest is en weer uit staat, gaat de 48 uur in.

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 04-06-2026 17:01 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-06 15:29
Heeft er iemand het modbus register om de wp uit te zetten ? Lijkt bij mij conflict te geven met register om te koelen ...

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Kenwood960 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:54:
Heeft er iemand het modbus register om de wp uit te zetten ? Lijkt bij mij conflict te geven met register om te koelen ...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# MODBUS
#switch
  - platform: modbus_controller
    name: "Warmtepomp aan-uit"
    modbus_controller_id: lg
    id: wp_on_off
    register_type: coil
    # 0001
    address: 0
    icon: mdi:shower-head
    web_server:
      sorting_group_id: sorting_group_wp_controls
      sorting_weight: 1

• PeteSplit

PeteSplit

ik weet het niet

Kenwood960 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:54:
Zie hierboven

Koelen gaat via een keuze (select) en Uit/Aan zetten via een schakelaar (switch) op adres 0
met vermelding van register type : coil

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
@GJzon maar als je hem via die optie uit zet dan blijft je verbruik toch rond de ±8W? Dat heb ik als ik hem zo uit zet tenminste. Je houd dan ook gewoon netjes 1 x per 24 uur een pomp run zodat die niet vastloopt.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• GJzon
  • Nu online
jvanderkroon schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:47:
@GJzon maar als je hem via die optie uit zet dan blijft je verbruik toch rond de ±8W? Dat heb ik als ik hem zo uit zet tenminste. Je houd dan ook gewoon netjes 1 x per 24 uur een pomp run zodat die niet vastloopt.
Klopt.

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:30

teunos93

HM123HF.UB60

Ah bij de R290 gaat hij naar 1.5W en dus geen pomp run als ik hem via dat modbus register uit zet. Dat is equivalent aan de aan/uit knop op de binnenunit.

• GJzon
  • Nu online
teunos93 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:43:
Ah bij de R290 gaat hij naar 1.5W en dus geen pomp run als ik hem via dat modbus register uit zet. Dat is equivalent aan de aan/uit knop op de binnenunit.
Verschil moet er zijn.

• walter_321
Even delen;

Is dat niet eerder gewoon een echte bug?

• GJzon
  • Nu online
Even delen;

Is het niet een kwestie van de Voorrangsregeling op het bedieningspaneel instellen? (Gebruiken en tijdsduur instellen.). Je schakelt gewoon de warmtepomp elke dag even in en de pomp begint te lopen.
Als ik de warmtepomp uitschakel, gaat alles uit (logisch) en als ik 'm inschakel gaat de waterpomp na een minuut of zo een poosje lopen, in mijn geval 15 l/min. , 27W verbruik). Je ziet dan Waterpomp actief en Waterflow Ok aangevinkt, in mijn ESP programma
En natuurlijk gebruikt ie stroom als ie uitgeschakeld is via modbus, maar 8 W terwijl m'n zonnepanelen 30-50 kW per dag leveren zal me echt een zorg zijn.
De stroom is nodig om o.a. het bedieningspaneel te voeden.

• PeteSplit

PeteSplit

ik weet het niet

GJzon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:46:
[...]

Is het niet een kwestie van de Voorrangsregeling op het bedieningspaneel instellen? (Gebruiken en tijdsduur instellen.). Je schakelt gewoon de warmtepomp elke dag even in en de pomp begint te lopen.
Als ik de warmtepomp uitschakel, gaat alles uit (logisch) en als ik 'm inschakel gaat de waterpomp na een minuut of zo een poosje lopen, in mijn geval 15 l/min. , 27W verbruik). Je ziet dan Waterpomp actief en Waterflow Ok aangevinkt, in mijn ESP programma
En natuurlijk gebruikt ie stroom als ie uitgeschakeld is via modbus, maar 8 W terwijl m'n zonnepanelen 30-50 kW per dag leveren zal me echt een zorg zijn.
De warmtepomp gebruikt ook stroom voor de antivries regeling. Als de WP uit staat worden ook de temperaturen bijgehouden, worden deze te laag, dan gaat de circulatiepomp lopen en word eventueel het warmtelint ingeschakeld. Of dat allemaal vanuit het bedieningspaneel geregeld wordt weet ik niet.
Afgeraden wordt de WP helemaal stroomloos te maken (zeker in de winter).

• cynte
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 06-06 19:11
cynte schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:03:
Hoe lees ik de HZ af? De buiten unit draaid continue heel zachtjes. Het lijkt ook alsof hij altijd in stil modus staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor alle info, maar zelf kom ik niets verder!

Is er iemand regio Friesland (Drachten) die mij hierbij kan helpen?

Tegen betaling uiteraard!

Want ik kan op het moment niemand vinden die verstand heeft van dit type warmtepomp.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:17

bakvis

Tweakers.Nerd

Net als vele anderen zijn wij op zoek naar een warmrepomp installatie. Ons huis is van 1969, redelijk goed nagaisoleerd met dak isolatie, glasvezelvlokken in de spouw (5cm) en overal HR++ glas. Ons huidige gas verbruik is 1300m3 per jaar ongeveer. We koken elektrisch. We zijn een 4 persoons huishouden (2 ouders en 2 jonge dochters onder de 4.

ons woonhuis wordt verwarmd met radiatoren op alle verdiepingen (2). Afgelopen winter heb ik de cv ketel op het minimale vermogen laten draaien (6,9 kw) met een aanvoer temperatuur van 50 graden, lager wou de ketel niet. Dit ging heel erg goed, zeker zonder nachtverlaging.

We hebben een offerte gehad voor een LG warmtepomp en losse warmtepomp boiler voor SWW. dit is wat de installateur graag doet en wat ook wel past in onze situatie, hierover later meer. Ik wil voornamelijk weten of de offerte een beetje marktconform is.

de offerte betreft het volgende:
  • Warmtepomp 9 kW LG HM093HFX + controlbox PHCS0 inclusief aansluitset, trildempers, isolatie, BUH en vorstbeveiliging, buffervat (50L), leidingen + appendages, magneetfilters ontgassers en beveiligingssystemen.: € 7495,00
  • Installatie aansluiten en waterzijdig inregelen (enkel uren): € 1400,00
  • Benodigdheden elektrische installatie warmtepomp (elektrakabel en groep doe ik zelf): €185,00
  • Warmtepompboiler - LG WH20ESF0.CA 200 liter (waarschijnlijk verhogen naar 270 liter) inclusief inlaatcombinatie aansluitset en vulkraan : € 2095,00
Totaal voor subsidies: € 13521, na subsidies €9996.

hier heb ik een aantal vragen over:
  • Dit betreft het nieuwe model LG warmtepomp, zijn hier al ervaringen mee.
  • Lokaal uitlezen via modbus, is dat nog mogelijk?
  • Losse warmtepomp boiler, is dat verstandig? Geeft natuurlijk extra kosten (maar ook extra subsidie). Qua vloerbelasting is onze zolder gebouwd op 150kg/m2, dit is onvoldoende voor het boilervat zonder een frame om de belasting te verdelen en berekeningen van een constructeur. WPB kan eventueel ook in de achterbouw, maar het leiding tracé naar de douche (waar hij voornamelijk gebruikt wordt) is erg ver. Ook de eventuele toevoeging van een douche WTW is niet meer mogelijk dan.
  • Warmtepomp buffervat wordt 3 pijp aangesloten, niet enkel 2 pijps in de retour. Doet dit veel voor de efficiëntie van het systeem? Ik begrijp dat 3 pijps aansluiten een soort van het beste van 2 werelden is: wel deprimaire flow richting de woning maar toch een soort van hydraulisch gescheiden mocht de woning de flow van de warmtepomp niet aan kunnen optie E in onderstaande afbeelding.
https://warmtepomp-tips.nl/media/buffer/parallel_buffer_opstellingen_warmtepomp.png

Mijn Specs

• PeteSplit

PeteSplit

ik weet het niet

bakvis schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:52:
Net als vele anderen zijn wij op zoek naar een warmrepomp installatie. Ons huis is van 1969, redelijk goed nagaisoleerd met dak isolatie, glasvezelvlokken in de spouw (5cm) en overal HR++ glas. Ons huidige gas verbruik is 1300m3 per jaar ongeveer. We koken elektrisch. We zijn een 4 persoons huishouden (2 ouders en 2 jonge dochters onder de 4.

ons woonhuis wordt verwarmd met radiatoren op alle verdiepingen (2). Afgelopen winter heb ik de cv ketel op het minimale vermogen laten draaien (6,9 kw) met een aanvoer temperatuur van 50 graden, lager wou de ketel niet. Dit ging heel erg goed, zeker zonder nachtverlaging.

We hebben een offerte gehad voor een LG warmtepomp en losse warmtepomp boiler voor SWW. dit is wat de installateur graag doet en wat ook wel past in onze situatie, hierover later meer. Ik wil voornamelijk weten of de offerte een beetje marktconform is.

de offerte betreft het volgende:
  • Warmtepomp 9 kW LG HM093HFX + controlbox PHCS0 inclusief aansluitset, trildempers, isolatie, BUH en vorstbeveiliging, buffervat (50L), leidingen + appendages, magneetfilters ontgassers en beveiligingssystemen.: € 7495,00
  • Installatie aansluiten en waterzijdig inregelen (enkel uren): € 1400,00
  • Benodigdheden elektrische installatie warmtepomp (elektrakabel en groep doe ik zelf): €185,00
  • Warmtepompboiler - LG WH20ESF0.CA 200 liter (waarschijnlijk verhogen naar 270 liter) inclusief inlaatcombinatie aansluitset en vulkraan : € 2095,00
Totaal voor subsidies: € 13521, na subsidies €9996.

• Dit betreft het nieuwe model LG warmtepomp, zijn hier al ervaringen mee.
  • Lokaal uitlezen via modbus, is dat nog mogelijk?
  • Losse warmtepomp boiler, is dat verstandig? Geeft natuurlijk extra kosten (maar ook extra subsidie). Qua vloerbelasting is onze zolder gebouwd op 150kg/m2, dit is onvoldoende voor het boilervat zonder een frame om de belasting te verdelen en berekeningen van een constructeur. WPB kan eventueel ook in de achterbouw, maar het leiding tracé naar de douche (waar hij voornamelijk gebruikt wordt) is erg ver. Ook de eventuele toevoeging van een douche WTW is niet meer mogelijk dan.
  • Warmtepomp buffervat wordt 3 pijp aangesloten, niet enkel 2 pijps in de retour. Doet dit veel voor de efficiëntie van het systeem? Ik begrijp dat 3 pijps aansluiten een soort van het beste van 2 werelden is: wel deprimaire flow richting de woning maar toch een soort van hydraulisch gescheiden mocht de woning de flow van de warmtepomp niet aan kunnen optie E in onderstaande afbeelding.
Kort mijn reactie (ik heb R32 als koudemiddel),
- Prijs lijkt mij normaal (voor de warmtepomp)
- Voor warmtepomp is 50 graden wat veel (hoger verbruik)
- UB60 R290, kun je hier veel reacties over vinden van afgelopen seizoen, niet allemaal positief
- Modbus kun je aansluiten (uitlezen en een beperkte bediening)
- Buffervat is bij LG verplicht, die van mij is 4 pijps aangesloten, zou een hoger verbruik geven
- Ik heb het bestaande CV circuit gebruikt met minimale leidingdikte van 15/16 mm en dan met een lagere flow en gebruik een temperatuur tot 35 graden voor vloerverwarming en radiatoren (tussenwoning 125 m2) en kan de woning beneden op 20 graden houden (boven bij de radiatoren 18 graden)

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

bakvis schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:52:
Persoonlijk had ik achteraf dit ook liever zo gehad, maar dat ligt wellicht ook aan onze situatie. Je wil de WP in de winter op zo'n laag mogelijk temperatuur laten draaien (efficienter & minder defrosts). Bij een SWW-run draait hij op vol vermogen (in mijn geval, piekt hij dan naar 8kW stroomverbruik aan het einde van de run, 16kW R290 WP) en daarna is de kans op een defrost veel groter. Mijn WP heeft moeite om het huis te verwarmen (niet genoeg afgifte mogelijkheden) en de SWW-runs zorgen voor een onrustig gedrag.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:01
Luckeh schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:52:
[...]

Persoonlijk had ik achteraf dit ook liever zo gehad, maar dat ligt wellicht ook aan onze situatie. Je wil de WP in de winter op zo'n laag mogelijk temperatuur laten draaien (efficienter & minder defrosts). Bij een SWW-run draait hij op vol vermogen (in mijn geval, piekt hij dan naar 8kW stroomverbruik aan het einde van de run, 16kW R290 WP) en daarna is de kans op een defrost veel groter. Mijn WP heeft moeite om het huis te verwarmen (niet genoeg afgifte mogelijkheden) en de SWW-runs zorgen voor een onrustig gedrag.
Dan moet je de afgiftecapaciteit verhogen. Hier verwarmd de 12 kW R32 naar volle tevredenheid het boilervat, normaliter doet die dat om een uur of 12 en zoveel tijd kost dat niet (max 45 minuten). Als ik het over nieuw zou moeten doen kom ik nu denk ik niet meer uit op LG, maar boilervat met de WP zonder twijfel opnieuw.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:17

bakvis

Tweakers.Nerd

Luckeh schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:52:
[...]

Een echt lage temperatuur wordt zowiso een uitdaging voor nu. CV water zal zo’n 45 graden moeten zijn, in zit te twijfelen om de radiatoren beneden (waar de meeste warmte vraag is) te vervangen door Jaga’s met ventilatoren of zowiso ventilatoren onder onze huidige t33 en t22 te hangen.

defrosts in de winter zorgen wel voor zo’n 10% verlies ga ik van uit. Dus de 6,9 Kw wordt al bijna 8 in de winter, 9 zal dus voldoende zijn zonder SWW runs.

Ik ben ook bang dat SWW teveel energie gaat kosten in de echte koude winterdagen wat het huis misschien niet aan kan qua afkoeling.

losse warmtepomp boiler is natuurlijk trager met het opwarmen van een lege boiler, daarom een iets groter vat zodat we niet tussen 2 douchebeurten moeten wachten tot het vat warm is

Mijn Specs

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:31
bakvis schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:01:
[...]

Een echt lage temperatuur wordt zowiso een uitdaging voor nu. CV water zal zo’n 45 graden moeten zijn, in zit te twijfelen om de radiatoren beneden (waar de meeste warmte vraag is) te vervangen door Jaga’s met ventilatoren of zowiso ventilatoren onder onze huidige t33 en t22 te hangen.

defrosts in de winter zorgen wel voor zo’n 10% verlies ga ik van uit. Dus de 6,9 Kw wordt al bijna 8 in de winter, 9 zal dus voldoende zijn zonder SWW runs.

Ik ben ook bang dat SWW teveel energie gaat kosten in de echte koude winterdagen wat het huis misschien niet aan kan qua afkoeling.

losse warmtepomp boiler is natuurlijk trager met het opwarmen van een lege boiler, daarom een iets groter vat zodat we niet tussen 2 douchebeurten moeten wachten tot het vat warm is
Je kan met je huidige radiatoren prima naar de warmtepomp. scop 55 versus 35 (Beide de aanvoertemperatuur nodig bij -10), geeft ca. 25% verlaging E verbruik. Bij jou is dat ca. 1300*3 = 3900kWh/jaar *0.25 = 1000kWh p jr te besparen. Stel 35 cent (Want in de winter en straks variabel nettarief) = eur 350 per jaar. Kortom financieel gezien niet veel potentieel.

nb. wel even de WP specs checken: wat is vermogen bij -10 en A45 of A55

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

bakvis schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:01:
[...]

Ik heb in de woonkamer 3 radiatorputten uitgerust met Heatmeisters om mijn afgifte te verhogen, zie het topic hier op GoT. Dan hoef je niet gelijk radiatoren vervangen en je hebt een leuk hobby projectje.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP

• GJzon
  • Nu online
GJzon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:46:
[...]

Ik heb de voorrangsregeling vanaf vrijdag nu ook in gebruik gezet en de warmtepomp uit via de modbus. Ik zag gisteren inderdaad een piek van een paar minuten. De waterpomp loopt dan inderdaad een paar minuten. Dus blijkbaar werkt dit allemaal en heb je geen apart programma nodig in HA ofzo om te sturen. Standby gebruik is 8 W.
Pagina: 1 ... 206 207 Laatste