Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1
Acties:

• David
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 10:44
Het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8-topic is een goudmijn aan informatie over Lucht/Waterwarmtepompen maar discussies over specifieke modellen kunnen nogal ondergesneeuwd raken.

Omdat er inmiddels best een aantal Tweakers een LG warmtepomp heeft geïnstalleerd, lijkt het me handig om naast het Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 ook een topic te hebben voor de warmtepompen van LG.

In dit topic is er ruimte om dingen die specifiek zijn aan de LG Therma V (monoblock) warmtepompen te bespreken. Denk aan specificaties, installatiehulp en specifieke instellingen of eigenaardigheden. Als daar behoefte aan is kunnen de niet-monoblock LG modellen ook besproken worden.
Buitenunits
De LG Therma V R32 monoblocks zijn verkrijgbaar in 5, 7 en 9 kW met enkele fan/enkelfase en 12, 14 en 16 kW met dubbele fan en een keuze tussen enkelfase of driefase. Ze zijn scherp geprijsd en geven hun volledige vermogen af tot -7˚ bij een watertemperatuur tot 60˚.

In tegenstelling tot de Panasonic monoblocks zit er geen backup heater ingebouwd.

De behuizing is IPx4 rated en kan dus tegen spatwater.
Foto's

Aanschaf
Ik heb mijn LG Therma V R32 7kW unit gekocht bij eMundia in Slovenië. De communicatie verliep via email prima in het Engels. Betaling ging vooraf via bankoverschrijving en het transport liep gesmeerd.
Installatie
Installatie van de LG monoblocks is eenvoudig. Achterop zitten twee 1" buitendraad aansluitingen voor het CV-water. Verder heeft de unit stroom nodig (er wordt een 23A groep gespecificeerd maar ik gebruik een gewone 16A groep) en moet er een (meegeleverd) kabeltje naar de thermostaat (meegeleverd) worden getrokken. Als dat allemaal aangesloten en gevuld is is de unit verder plug-and-play: na een paar minuten komt er warm water uit de uitgaande leiding.
ISDE subsidie
@Noord27 is op onderzoek uitgegaan waarom de 5, 7 en 9kW worden geclassificeerd als 5kW voor het subsidiebedrag. De importeur heeft het vermogen zo doorgegeven dus voor alledrie de modellen in 2020 in aanmerking voor € 1800 ISDE subsidie.
Thermostaat/controller

De LG PREMTB100 controller wordt meegeleverd met de R32 monoblocks. Je komt in het installateursmenu door als je het settings-tandwiel in beeld hebt het pijltje naar boven in te drukken. De toegangscode komt overeen met de vier cijfers van de firmwareversie die onderaan in beeld staan.
Observaties
In mijn geval begint het eerste stookseizoen met de LG 7kW net. Gaandeweg komen we hopelijk meer te leren over het gedrag.

Voor zover we hebben kunnen ontdekken is er geen verschil tussen de 7kW en 9kW. Het is te verwachten dat ook de 5kW unit exact hetzelfde is.

Idle stroomverbruik is rond de 8-14W.
Tweakers met een LG warmtepomp
  • @David: LG HM071M.U43 uit Slovenië (eMundia)
  • @Noord27: LG HM071M.U43 uit Italië (Climaway)
  • @joep2020: LG HM091M.U43 met driewegklep en 300l boilervat
  • @Huupke: LG 12kW split
  • @JanAllElectric: LG Therma V HM091M.U43 en Atlantic V3 200l warmtepompboiler
  • @Cees-JanH: LG Therma V HM091M.U43
  • @arjanrr: LG Therma V HM091M.U43 met driewegklep en boilervat
  • @El BodhisatvaLG 9KW R32 Monobloc uit Italie en Atlantic V4 warmtepompboiler
  • @FOHendriksLG Therma V HM091M.U43 gekocht bij eMundua uit Slovenië.
Wil je opgenomen worden in deze lijst, stuur dan even een DM of plaats een reactie in dit topic.
Referenties
Domosapiens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Domosapiens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

[Voor 3% gewijzigd door David op 28-10-2020 08:27]

Dato DUO synth voor twee

• JanAllElectric
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 20-07 23:40
Check-in met LG Therma V HM091M.U43.

Ook gekocht bij Emundia naar alle tevredenheid. Ik heb geen back-up element en gebruik de LG ook niet voor SWW. Voor SWW heb ik een 200L Atlantic V3.

Staat op balkon ca 2mtr van 28 mm ringleiding CV. Ik heb ca 50M2 vloerverwarming en 6 jaga's met zelfbouw DBE's.

In de warme weken gebruikt voor koeling. Ermee gestopt vanwege te veel condensvorming.

sinds 1-9 gaat WP 's nachts soms aan. AI staat op 21 graden kamertemp.

Als je er vanuit gaat dat de pomp ca 75 Watt gebruikt dan kan de WP aardig terugmoduleren.

Met AI 0 (= 21 graden kamertemp bij mij) gaat de WP door tot ca 22,5 graden. Vanaf vandaag 's nachts AI -1 proberen.

Mijn stooklijn gaat van 23 C watertemp bij 18 C buitentemp tot 45 C watertemp bij -7 C buitentemp. Dit gebaseerd op mijn ervaring Elga gecombineerd met CV-ketel de afgelopen seizoenen.

PS: ik heb de binnenkant flink met armaflex beplakt.

[Voor 9% gewijzigd door JanAllElectric op 10-09-2020 22:35]

LG MHM091M.U43 + Atlantic v3 200L + 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE + 5280Wp + Domoticz/Grafana/InfluxDB

• JanAllElectric
David schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:11:
Hoe stel je de AI in op een bepaalde kamertemperatuur? Ik kan alleen plussen of minnen instellen.
In het installateurmenu (ik heb versie 3055) kan je dat instellen: watertemp, buitentemp en kamertemp:

Daarna kan je met + en - bijstellen met app of controller

in de controller zelf zijn dit de opties:

[Voor 26% gewijzigd door JanAllElectric op 10-09-2020 22:20]

LG MHM091M.U43 + Atlantic v3 200L + 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE + 5280Wp + Domoticz/Grafana/InfluxDB

• JanAllElectric
lbreman schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:52:
Hoe is het geluid van deze LG's? Als ik de leaflet specs vergelijk met de Panasonic's vermelden ze beide 60 dB, maar hebben de Pana's een 'stille stand' van 55 dB. Die kan ik in de manual van LG niet terugvinden.
Je kan silent mode instellen voor bepaalde tijden. dan 58dB (of 50dB?)

Ik moet op dit moment echt naar de fan kijken om "te horen" of de LG aanstaat. Maar ja nog geen winter natuurlijk.

NB: ik heb op de behuizing aan de binnenkant armaflexplaten geplakt. De compressor kan ik nu zelfs niet horen. Alleen de fan zelf

Uit het manual dat ik ooit ben tegengekomen:

[Voor 23% gewijzigd door JanAllElectric op 11-09-2020 20:53]

• JanAllElectric
Dapdodo schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:06:
[...]

Water onder druk blijft langer vloeibaar, dit zou ik dus juist niet doen.
Maar blijkbaar is dat effect maar 0,03C of ik begrijp water fase diagram niet goed. :?
Dit is alleen voor een noodgeval als de stroom langere tijd zou uitvallen. Normaliter blijft de watertemperatuur ver boven 4 graden. Als je geen glycol wilt gebruiken vind ik wel dat je een vorstbeveiligingsklep (of handmatige aftap) zou moeten hebben.

[Voor 26% gewijzigd door JanAllElectric op 13-09-2020 10:22]

• rykers
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 11:13
Hier draait ook sinds kort een 9kw R32.
Ik heb alles zelf geïnstalleerd.

Hier in huis hebben we alleen radiatoren en wel deels voorzien van speed comforts en straks ook dit radiatorventilatoren.

Omdat ik er niet helemaal zeker van ben dat het mij lukt met de warmtepomp het huis altijd warm te krijgen heb ik een Vaillant buffervat ertussen zitten in de aanvoer. De CV zit daar ook nog op aangesloten en kan ik evt handmatig bijschakelen.

Paar zaken waar ik nu tegen aan loop is dat er wat rammelt bij de aansluitingen enndat de platen aan de voorzijde geluidproduceren bij iets hogere toerentallen.
In het algemene wp topic begreep ik dat @thido hier ook last van heeft gehad?
Ik ben nog niet op zoek gegaan naar een oplossing. Als het eind volgende week wat kouder wordt zal ik eens op onderzoek uitgaan.

Tweede wat mij opvalt is dat de wp die nu op auto staat regelmatig even de waterpomp aanzet. Is dit bekend gedrag? Want ik zie niet echt een reden dat er circulatie nodig is.

• rykers
Vandaag nog weer wat zitten spelen met de instellingen nu het koude weer in aankomst is.

Ik heb hem nu op AI staan en hij is vandaag voor het eerst een keer aangeslagen.

Ik de datalog op de controller zag ik echter wat vreemds.

Ten eerste warmde hij op tot 36/32 graden. Dat lijkt mij nogal aan de hoge kant gezien het nog niet zo koud is en ik de ondergrens op 25 graden heb staan (LWT instelling).

Ook zag ik dat de waarde voor Air tussen 92,5 graad en 110 graden lag. Dat lijken mij nogal vreemde waarden aangezien verder alles in Celsius is.

Mogelijk dat dit een rol speelt omdat ik sturing op air+water sensor heb gezet?

aanvulling

Bij de tweede dag dat hij draait, zie ik nu dat de ruimtetemperatuur inmiddels is opgelopen naar 20,5 graden. Wel volgens een losse thermometer als de thermostaat van de CV die er nog hangt.

De bediening van de LG geeft echter aan dat de ruimtetemperatuur nog 18 graden is, waardoor de warmtepomp nog steeds flink aan het draaien is, terwijl dit niet meer noodzakelijk is.

Eerst dacht ik dat het komt doordat de bediening op de buitenmuur hangt. Echter heb ik even met mijn FLIR gekeken en blijkt dat de muur toch al flink is opgewarmd:

[Voor 33% gewijzigd door rykers op 25-09-2020 11:38]

• rykers
thido schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:52:
[...]

Je hebt hem nu op ai gezet dan?
En bij referentie alleen water?
Ja, ik had hem eerder ook al op AI. Sensor toen op water+air. Nu alleen nog op water.

Ik zie nu veel mee start/stops. Ongeveer half uur aan en een half uur uit. Eerder was dit ergens in de nacht 2,5 uur aan en daarna uit.

De temperatuur in de keuken is nu niet tot 21,5 graden opgelopen, maar geleidelijk afgenomen. Ik heb dus nog wel wat tweaken.

Eerste stap is eens kijken wat een lagere pomp capaciteit doet.

Edit/aanvulling:
Hij pendelt toch aardig wat meer zie ik nu. De Homewizard P1 rond de grafieken wat veel af. In DSMR reader zie ik wel wat meer pieken. Iedere start bestaat zo te zien uit ongeveer 3 start/stops.

Met een temperatuur rond de 12 graden zou het mooi zijn als dit natuurlijk nog wat minder is. Wat mij opvalt aan de grafieken is dat hij wel rustig begint rond de 650watt, maar dan na een paar minuten doorschakelt naar 900watt, dan weer iets later naar 1500 watt en dan naar 2000 watt opgenomen verbruik. Dan levert hij teveel en schakelt hij uit.

Het zou beter zijn als hij bij deze temperaturen gewoon rond de 650w zou blijven pruttelen, want die kan ik wel kwijt. Wat zou de reden kunnen zijn waarom hij toch het vermogen omhoog gooit?

[Voor 40% gewijzigd door rykers op 28-09-2020 10:08]

• JanAllElectric
Cees-JanH schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:45:
Zou kunnen, ik snap echter niet waarom de unit gaat optoeren terwijl de temperatuur al (redelijk nel) oploopt, ik heb het niet exact bijgehouden maar de pomp start pas weer bij Ta 26 ipv de ingestelde Ta 32.

Het extra vermogen door dit op toeren resulteert alleen maar in overshoot Ta 36. daarbij vind ik dan die hysterese/toegelaten afwijking t.o.v de ingestelde waarde erg groot.
Ik gebruik een stooklijn ingesteld in de optie "seasonal auto temp" met th=0 voor watertemperatuur (-2,+2). Bij testen vanavond (alleen water=WAR en water+ binnentemp) houdt de LG zich daar goed aan.

ik ben begonnen met de optie water+binnentemp met Buiten_temp=18 en Water_temp=23, maar dan loopt de TR snel op richting TA en krijg je een heel korte runs. Bij B18/W28 krijg ik langere runs. Wat beter/efficiënter is weet ik nog niet. In beide gevallen blijft het binnen rond 21 graden, hetgeen ik ook in de "seasonal auto temp" had ingevuld.

Instellingen: AI, B-7/W40, B18/W28, T_binnen=21. Buitentemp= 12-13 graden.

PS: "seasonal auto temp" krijg je blijkbaar pas als je dipswitch 4 (=heating and cooling") hebt omgezet (en opnieuw gestart).

[Voor 26% gewijzigd door JanAllElectric op 29-09-2020 09:37]

• JanAllElectric
rykers158 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:54:
[...]

Ik heb geen koeling aanstaan (ivm alleen radiatoren) en dus geen seasonal settings, maar indoor en outdoor temp en LWT.
Maar hoe doe je een systemreboot? Daar heb ik niets voor gevonden in het menu namelijk.

Verder in welke ruimte heb jij de controller hangen (en is daarmee bepalend voor de ruimtetemperatuur)?
Want op basis van je stooklijn zou hij nog een graadje verder omhoog moeten met 12 a 13 graden buiten.

Mijn poging met inlet ipv outlet temperatuur heeft er in iedergeval voor gezorgd dat hij wel aanging nu en dat het weer behaaglijk is in de keuken. Nadeel is dat hij dat wel heeft gedaan met een Ta van 36 graden. Nu de stooklijn ook even naar beneden geschroefd:
TB-15 / W40
TB18 / W20

Zou bij een volgende run met buitentemperatuur van 12 á 13 graden moeten leiden tot een Tr van 23 a 24 graden.
Ik heb de controller in de woonkamer. Je hebt gelijk volgens mijn stooklijn is bij 13 graden de gewenste TA=30. Aangezien de buitentemp ook niet constant is varieert de gewenste TA tussen 29 en 31.

System reboot:

Als je dipswitch 4 omzet (heating and cooling) kan je dan ik het menu gewoon weer overrulen. Je kan dan wel een mooie stooklijn neerzetten.

PS: ik weet natuurlijk niet wat je allemaal in jouw menu's kan instellen. die ken ik weer niet 8)7. Wat kan je bv met LWT instellen?

[Voor 3% gewijzigd door JanAllElectric op 29-09-2020 20:55]

• JanAllElectric
rykers158 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:32:
@JanAllElectric
Dat is natuurlijk simpel te zien door 'even' dipswitch 4 om te zetten :+

Ook met alleen heating is een stooklijn in te stellen, alleen bij net wat andere menu opties.
Als ik beide zo zie is het beide niet heel intuïtief, je moet echt weten wat welke settings zijn.

Bij alleen heating stel je het in door
- Outdoor Temp for Auto mode met een minimum en maximum
- LWT fot auto mode met een minimum en maximum.

Maximum LWT is dan bij minimum outdoor het ene punt van de stooklijn en LWT minimum met outdoor maximum het andere punt.

Je kan ook nog Indoor Temp for Auto Mode instellen, maar geen idee wat de invloed daarvan is.
Bij mij staat de LG op het balkon. De x bouten van de deksel eraf en je kan er makkelijk bij (bij mij dan). Ik heb 2 aanpassingen gedaan:
dipwsitch 4: heating and cooling (dipswtich op het rechterbordje)
dipswitch 3: beperken to 17A (dipswitch op het linker bordje)

Bij seasonal auto mode kan je (ik heb het in een tabel gezet. dat is makkelijker te begrijpen) in een keer voor heating en cooling bij 4 punten T_buitentemp / T_watertemp / T_binnentemp aangeven. In de praktijk gaat hij dan erna streven om de T_binnentemp te halen incl de hysteresis van -0,5 (dan start de WP) tot +1,5 (dan stopt de WP). Het valt mij op dat de eerste keer de WP tot +1,5 gaat en daarna steeds -0,5, +0. Dit zou "gezichtsbedrog" kunnen zijn nu het nog niet zo koud is).

[Voor 22% gewijzigd door JanAllElectric op 30-09-2020 09:58]

• rykers
@thido de low Noorse normal of limited is een andere dipswitch dan die voor het maximeren op 17A.

Ik zal ze beide wel omzetten.

@JanAllElectric ik zoek me rot, maar kan dat bankje met 10 dipswitches op het 'outdoor pcb' niet vinden.

Ik heb nu alles los en zie duidelijk wat het indoor pcb' is.

Outdoor moet dan deze zijn lijkt mij en niet de kleine die hier net achter zit

Ik kan alleen sw1 vinden linksboven. Sw2 zie ik niet?

[Voor 72% gewijzigd door rykers op 30-09-2020 17:47]

• arjanrr
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 05-07 12:35

Hij zit thv nr 18

• JanAllElectric
thido schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:00:
[...]

Die zoeken we niet ;-)
We zoeken die op de outdoor pcb.
Maar het plaatje in de installatiemanual geeft die van de grote units weer met dubbele fan.

Ik vermoed dat wij (de enkele fan units) gewoon SW1 moeten gebruiken.

@JanAllElectric help ons eens verder ;-)
Voor de 5, 7 en 9 kW

EDIT: ik zie al mijn onduidelijkheid:
Het moet zijn:
- op sw1 op Main PCB (cycle) moet dipswitch 3 op on voor max 17A
- op sw2 op Main PCB (hydro)moet dipswitch 4 op on voor "HEATING AND COOLING"

Ik zal het plaatje ook zo aanpassen

NB:
anjarr geeft bordje Main PCB (hydro) weer
rijkers158 geeft bordje Main PCB (cycle) weer

[Voor 25% gewijzigd door JanAllElectric op 30-09-2020 21:49]

• rykers
Ok, dus toch SW1 en niet SW2.

Als hij klaar is met de run die vanmorgen is gestart en als het droog is zal ik die eens omzetten.

Wel erg verwarrend dat in de manual van de HM051M.U43 dan een verkeerd pcb staat afgebeeld met verkeerde verwijzingen.

aanvulling
Ik heb ook eens naar de afbeelding van het main PCB van de 12-16kw versies zitten kijken en ook daar zie je geen SW2, alleen SW1 met 6 dipswitches ipv de 10 dipswitches die SW2 zou moeten hebben.

@JanAllElectric weet je het zeker dat SW1 op het 'Main PCB (Cycle)' dezelfde is als SW2 op het 'outdoor PCB'?

Het kan natuurlijk prima dat ze een kleiner dipswitch blokje gebruiken omdat ze aangeven dat alleen 2 en 3 een functie hebben, maar toch. Wel erg verwarrend dit.

Tweede aanvulling

Ik heb het gevonden, niet in het installatie handboek, maar in het Engineering Databook. Daarin staat heel duidelijk de indoor en outdoor PCB benoemd.

Zie hier, geen twijfel meer mogelijk. Ik ga dipswitch 3 omzetten als het weer eens droog is.

[Voor 57% gewijzigd door rykers op 01-10-2020 13:47]

• JanAllElectric
thido schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:45:
[...]

Ja, ik gebruik die.
Hoef ik niet naar de controller toe als ik wat wil wijzigen ;-)
Ik gebruik de app ook.

Ik zie nu het volgende (rara?)

Mijn instelling is AI met stooklijn incl target T_binnen (21 graden). AI 0 =21 graden; AI -1 =20 graden. Mijn instelling over de dag is grof gezegd:
23:00 - 0:7:00 AI -1
7:00 - 17:00 AI 0
17:00 - 23:00 AI 0

Aangezien is heb gekozen voor th=0 varieert de T_binnen tussen 20,5 (WP aan) en 22,5 (WP uit)

Dat heeft de WP 2 oktober dan ook gedaan. Met als effect dat het grotendeels van de dag te warm was.

Vandaag schema aangepast:
23:00 - 07:00 AI -1
7:00-17:00 AI AI -1
17:00 - 23:00 AI 0

Om 9:00 was de WP niet aan (voelde wat onaangenaam) dus via de app AI 0 gezet. Om 17:00 is automatisch via de controller AI 0 gezet.

In de onderstaande grafiek een volstrek ander patroon. Via app op AI 0 (om 10:00) levert korte runs tussen 20,5 en 21; via controller (om17:00) het gewone patroon van een langer run tot 22:5.

Toeval, bug, handig??????

• Bertje C
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 13-07 17:50

Ik heb mijn monobloc zo ingebouwd. Ik had in mijn kachelhok een halfsteens maar goed geïsoleerd muurtje waar vroeger een deur zat. Zo kan hij vrijuit blazen en het gedeelte wat kan bevriezen zit wat meer beschut. Het werkt heel goed alleen valt me het verschil tussen aan- en uitslaan (2 graden) ook tegen. Is daar iets aan te doen? Gr. Bert.

• Bertje C

Conform de voorschriften moet er minimaal 70cm ruimte zijn. Bij mij is dat 110cm. Ik meet aan de inlaatkant gewoon buitenlucht temperaturen.

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 11:05
Eindelijk, stookseizoen. Meteen een fikse 'run'. Heb ik in februari wel anders gezien; meteen na installatie. Aanpassingen in het installateurs menu en ombouwen van de vloerverwarmingsverdeler naar een gesloten systeem lijken effect te hebben.

_/-\o_

[Voor 62% gewijzigd door Noord27 op 10-10-2020 10:20]

• rykers
Ik zie bij mij een nogal onrustig gedag in opgenomen vermogen

Tijdens de pieken loopt Ta op naar het verwachte niveau obv de stooklijn om direct daarna dus weer terug te zakken.

Nog niet alle ruimten zijn op temperatuur, dus ik verwacht niet dat het ligt aan te weinig afgifte. De hogere Ta zou juist beter moeten gaan met de radiatoren. Flow is prima met 1259 liter/min.

Wat zou een oorzaak kunnen zijn dat de wp besluit naar een lagere Ta te gaan? Mijn vermoeden is dat dit komt doordat Tr niet snel mee omhoog loopt, maar dat weet ik niet zeker.

Ik heb ook al in Heat ipv AI modus geprobeerd, dat maakt geen verschil.

[Voor 5% gewijzigd door rykers op 10-10-2020 12:35]

• JanAllElectric
[quote]JanAllElectric schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:30:
[...]

Ik heb: AI (sensor lucht+water) met stooklijn:
- Tbuiten=-15; Twater=45; Tbinnen=21
- Tbuiten =18; Twater=27; Tbinnen=21 (Twater lager dan 27 geeft bij mij pendelgedrag bij Tbuiten >=14)

Th=0 voor binnen temperatuur: -0,5 - +1,5.

Dat zou betekenen een binnentemperatuur tussen 20,5 en 22,5. Dat laatste is mij te warm. Dus het volgende schedule geprobeerd:

00:00 - 08:00 AI=-1 zou er voor moeten zorgen dat WP aangaat bij 19,5, in praktijk bij 20,5 en dus bij koud weer al midden in de nacht :9~ .
EDIT 13-10-2020: AI -2 zorgt er wel voor dat WP aangaat bij 19,5
00:80 - 10:00 AI=0 zou er voor moeten zorgen dat WP aangaat bij 20,5. Dat werkt ook.
10:00 -18:00 AI = -1 zou er voor moeten zorgen dat WP doorgaat tot 21,5 (ipv 22,5). Dat werkt ook.
18:00 - 23:00 AI=0 WP start vanaf 20,5. Comfort in de avond. Dat werkt ook.
23:00 - 00:00 AI=-1 zou er voor moeten zorgen dat WP stopt bij 21,5. Dat werkt ook.

Temperatuur varieert tussen 20,5 en 21,5.
EDIT 13-10-2020: schommelt nu tussen 19,5 en 21,5. WP gaat pas om 08:00 aan zolang de kamertemp in de nacht niet onder 19,5 komt. Overdag tussen 20,5 en 21,5.

Gedrag 2-10-2020

Gedrag afgelopen donderdag

[Voor 24% gewijzigd door JanAllElectric op 13-10-2020 10:15]

• rykers
@JanAllElectric Pendelen met aan/uit doet hij bij mij ook niet. Hij draait wel de hele dag door, maar dus af en toe met pieken. De 1,6 kw die hij nu dus op minimum produceert bij Ta26 kan ik blijkbaar wel kwijt.

Alleen doordat hij niet langer doorverwarmt op de gewenste Ta bij lagere buitentemperatuur duurt het na de nachtverlaging wat te lang voordat het binnen weer op temperatuur is.

Meer vermogen lukt ook prima om af te geven. Ik had hem een paar dagen geleden per ongelukt op alleen lucht als sensor staan. Toen ging hij wel vol aan met deze piek tot gevolg:

Met sensor op alleen lucht of alleen water loopt de Ta dus prima op, maar met de combinatie niet. Ik zal Tbinnen 21 nog eens proberen.

[Voor 47% gewijzigd door rykers op 10-10-2020 16:18]

• Bertje C

De controller hangt in de keuken. In de woonkamer wordt het dan ongeveer 21 graden.

• Bertje C

Wel op AI laten staan.

• Bertje C

Ik had mijn vrouw beloofd om het buitengedeelte af te timmeren dus heb ik het nu zo gedaan. Hij kan nu alleen aan de voor- en bovenkant (links) lucht aanzuigen en aan de achterkant afvoeren. Kijken hoe het gaat werken van de winter.

• Bertje C

Van boven gezien.

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 11:59

thido

Tilburg

De LG kan prima terug moduleren blijkt wel. Draait zo rond de 350W en geeft daarbij 1.4kW thermisch.

All electric! 7420Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• DanieldJ
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 04-02 14:46
Adviesvraag om mijn huidige installatie toekomstproof te maken wil ik er een WP aan koppelen.

- Woning 1972, goed nageisoleerd, 190 meter vloeroppervlak
- Verwarmingssysteem op zon, hout, electrische naverwarming. Geen gasgestookte ketel (meer)
- Tapwater via boiler 400 liter; lading via hout/cv, zon, electra
- CV water via buffer 800 liter; lading via hout/cv, zon, electra

Mijn installateur raad een split L/W WP aan. Wegen niet veel plek in de technische ruimte de vernieuwde Elga Ace 6kw. Zie overzicht hieronder...

Mijn vragen:
- Split of Monoblock L/W WP in deze situatie?
- Wanneer Monoblock en verwarming -> de buffer laden als deze gevraagde aanvoer niet meer kan leveren of buffer uitsluiten en WP weersafhankelijk CV systeem laten voeden?
- Iemand idee of de LG Monoblock aan/uit gestuurd kan worden via relais in mijn huidige regelaar (Deltasol MX). Kan in dde regelaar een naverwarming instellen op sensoren in buffer. CV systeem wel weersafhankelijk, maar WP aan als er een tekort aan warmte in de buffer is.
- Wanneer Monoblock en koeling -> dan zal de buffer buiten het systeem geplaatst worden. Aan te raden om systeempomp CV ook buiten systeem te zetten of gewoon met pomp WP en pomp CV systeem achter elkaar werken.
- Andere tips welkom

[Voor 12% gewijzigd door DanieldJ op 05-11-2020 20:22]

• rykers
Ik blijf zo nu en dan heel onrustig gedrag houden. In de Homewizard P1 app leek hij niet uit te gaan, maar uit de logging van LG blijkt hij toch regelmatig uit te schakelen:

Ik heb het idee dat hij uitschakelt omdat het verschil tussen Ta en Tr teveel oploopt. Pomp had ik nu op 80% staan, maar bij 100% is het niet anders.

Te weinig afgifte is het denk ik ook niet. In de ruimte met de controller staan de 3 radiatoren met speedcomforts open, dus hij moet altijd wel een deel kwijt kunnen ook al omdat direct na de WP een 100 liter buffervat zit die tevens als open verdeler dienst doet. Warmte zou hij na een tijdje stilstand dus wel kwijt moeten kunnen lijkt mij.

Als er geen vraag is zou zijn wat wel lijkt omdat hij uiteindelijk stopt vraag ik mij af waarom hij zoveel blijft proberen. De ruimte met de controller was namelijk nog voldoende op temperatuur.

Het aanpassen van PreRun en OverRun tijden waren niet van invloed.

Iemand nog een idee? (Anders dan de rigoureuze oplossing om het buffervat volledig hydraulisch gescheiden in te zetten en dus een extra circulatiepomp en leidingen te kopen?

• JanAllElectric
apepannetje schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:18:
Hallo mede tweakers.

Sinds Vanmiddag een bestelling voor een LG monoblock 7Kw bij Emundia geplaatst.

Hij word alleen voor VW ingezet .
Sanitair word nog met aardgas verwarmd, reden onvoldoende ruimte.

ik heb me sinds lange tijd al ingelezen, en zal heus wel na plaatsing, met meerdere vragen komen.

1e vraag:

Ik heb een groep van 16A over.
De handleiding geeft te kennen dat het 23A moet zijn.

Graag zou ik van jullie willen weten wat de piekbelasting van de LG is in de praktijk, en word het nodig geacht om toch de 23A aan te houden?

2e vraag:
Hoe hebben jullie de vorstbescherming aangepakt, met lint of een andere optie?

Alvast bedankt !!
Ik heb een 9KW via Emundia. Zelf geïnstalleerd. Ik heb geen backup-element.

- Ik heb de switch piekbelasting ingesteld. In theorie komt de LG dan niet hoger van 17A. Volgens mijn berekeningen kan je bij -15 nog net 45 graden TA krijgen. Lijkt mij voldoende in Nederland.
- ik heb ca 50 cm leiding buiten. Omwonden met flink wat armaflex en in een houten bekisting. Verder een vorstbeveiligingsklep dicht bij de retour aansluiting geïnstalleerd. Gaat open bij 4 graden. Je kan eventueel de pomp zo zetten dat deze continue aan is in de winter.

Beveiligingsklep (€ 150 op internet) conform dit plaatje.

• JanAllElectric
Ramon_1984 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:57:
@JanAllElectric Zover ik weet begrensd je met de 17A limiet de maximale CV aanvoer tot 55 graden.
Je beperkt toch echt alleen max ampère. Max TA is dan afhankelijk buitentemperatuur en in tabel aangeven COP .

[Voor 4% gewijzigd door JanAllElectric op 14-11-2020 12:12]

• arjanrr
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 05-07 12:35
Ik heb ook een 9 kw , heb hem aangesloten zoals hier aangegeven

Verder nooit echt problemen gehad eigenlijk
Ik hoop dat je hier wat aan hebt

• woger
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 26-04 08:11
Klopt,
2 en 3 werken samen en als 3 op on staat betekent dat 'boost' (zie foto). Ik heb volgens mij nu wel een extra optie. Switch 8 staat inderdaad 'thermostat' bij, maar ik dacht dat dat de controller was. Die werkt overigens wel, maar zou wel wat problemen kunnen verklaren. Heb jij die uitstaan?
Ik woon overigens in Roosendaal.

• JanAllElectric
Stooklijn verder bepalen.

Tot nu toe heb ik met mijn standaard stooklijn (18@27 en -15@45, AI instelling water + kamertemp, setpoint kamertemp=21) best een goed gedrag. In de nacht uit tot 19,5 kamertemp (AI=-2) , in de ochtend redelijk snel naar 21 (AI=0 en daarna AI=-1), uit tot 17:00, daarna weer naar 21 (AI=0). Gemiddeld overdag tussen 20 en 21 graden. Naar mate het kouder werd dan gaat de WP vanzelf langer aan.

Om mijn stooklijn verder te optimaliseren heb ik bij iedere buitentemperatuur (tot nu toe) gemeten bij welke TA de kamertemperatuur nog stabiel blijft en bij welke TA de kamertemperatuur (setpoint 21) langzaam stijgt. Dit heb ik gedaan door de TA steeds handmatig vast te zetten. In de range tot nu toe (15 - 4 graden) blijkt dat een vrij vlakke stooklijn te gaan worden.

t_buiten 15 , TA kamertemp stijgt 31, TA kamertemp gelijkblijvend 29,5 NB: lager dan 29 pendelen
t_buiten 10 , TA kamertemp stijgt 31, TA kamertemp gelijkblijvend 29,5
t_buiten 5 , TA kamertemp stijgt 31,8
t_buiten 4 , TA kamertemp stijgt 32

Dit resulteert in de volgende nieuwe stooklijn (+1 optelling voor stijging kamertemp):
20@30
-20@38

Voordeel van deze stooklijn is lange runs om langzaam naar setpoint kamertemperatuur te komen. Nadeel is dat na nachtverlaging (AI = -2) het wat lang duurt in de ochtend voordat het aangenaam voelt.

Ik heb wel het idee dat ik eigenlijk meerdere stooklijnen nodig heb: periode buitentemp 15 tot 5; periode 5 tot -5 en periode lage dan -5. Bij mij lijkt de stooklijn niet lineair te verlopen.

Aangezien het niet veel kouder wordt de komende tijd maar eens de instelling op kamertemperatuur (ipv water + kamertempratuur) gezet met overdag 20 en in de nacht 19.Tot mijn verrassing krijg ik dan het volgende beeld:
- WP gaat helemaal niet meer uit, maar gaat op lage stand door met 350-400Watt nadat setpunt kamertemp=21 is gehaald. TA naar 24 graden (!!) en delta TA-TR naar onwaarschijnlijk laag niveau van 2 graden. Door continue warme luchttoevoer voelt het bij een lager setpoint kamertemperatuur (20 ipv 21) net zo aangenaam. Nadeel is dat bij de omslagpunten (19->20 en gisteravond als test 20-21) de WP niet meer geremd wordt door een stooklijn. Ik zie dan TA 33-35 bij de huidige temperaturen).
- Kamertemperatuur schommelt overdag tussen 20 en 21. Minimum van 19,5 is niet bereikt.
- LG kan dus best flink terugmoduleren. Minimum vandaag is 307 watt (incl pomp van 71 watt).

Ik ben wel benieuwd welke van de 3 nu het aangenaamst is en het meest efficiënt:
- steile stooklijn: snel naar setpoint, langere periodes uit
- vlakke stooklijn: langzaam naar setpoint, blijft grotendeels van de dag aan.
- geen stooklijn, maar alleen op kamertemperatuur. Snel naar setpoint (bij omslagpunt), daarna op een zeer laag niveau de hele dag aan.

Natuurlijk weet ik dat dit gedrag past bij het warmteverlies van mijn huis, maar toch interessant om te delen.

Edit 01:00 uur. Temp vanuit 20 naar 18 gezet ipv naar 19. Nu stopt de WP wel.
Edit 09:00 uur: vannacht ieder uur een defrost. WP om 02:00 aangegaan Kamertemp blijft 19,5.

[Voor 6% gewijzigd door JanAllElectric op 23-11-2020 09:08]

• rykers
woger schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:38:
Nou, de temperaturen zijn behoorlijk gedaald en de Wp staat al aardig te stampen. Ik merk dat met name de defrosts nu een aardige invloed hebben. Bij mij gaat ie nu ongeveer elke 3 kwartier in een defrost. Hoe is dat bij jullie?
Verder merk ik dat bij de defrost het water er overal tegelijkertijd uit komt. Ik dacht dat dat een centraal punt was, met een slangetje.
Ja, hier ook de hele dag door defrosts. Ook om ongeveer 45 minuten.
Verder draait hij nu aardig vol vermogen en lijkt het huis net op temperatuur te houden nu het net onder het vriespunt is. Wordt spannend dus of ik het ga redden met alleen de warmtepomp.

• Anarrima
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 07-07 12:43
Ik bewoon een vrijstaande woning op het Drentse platteland. De woning is reeds van het gas af en wordt verwarmd met een LG therma v monoblock 7kw.
Al met al heeft hij een maand naar tevredenheid gepresteerd nu hij beduidend wat harder moet werken valt hij door de mand. De woning houdt hij net aan op 19,5 graad. Wat iets te kil is, 20,5 is prima.

Volgens de kwh meter verbruikt hij 1,6kw continu moduleren doet hij nu niet meer is vooral aan het stampen om het huis op temperatuur te houden.

Nu vraag ik mij sowieso in deze omstandigheden af of het vermogen voldoende is, de woning is 160m2 500m3 en wordt verwarmt met alleen vv. als hoofdverwarming. De slangen liggen rond de 15cm hoh. De woning is redelijk geïsoleerd minimaal rc 2,5.

De instellingen zijn als volgt:

De sensor staat op lucht + water AI + 1 + silent mode aan.

De instellingen zijn:

Tbuiten = -7 Twater=37 Tbinnen=21
Tbuiten = 18 Twater=28 Tbinnen=21

Met deze stooklijn haalt hij zijn setpoint van 21graden nooit.

Zie afbeelding voor overzicht.

Iemand met enige ervaring met bovenstaande settings, en deze weersomstandigheden?, heb elk uur minimaal één defrost.

• rykers
@Cees-JanH Ik ben wel benieuwd hoe de wp daarop gaat reageren.

Vooralsnog snap ik steeds minder van hoe de wp regelt. Vandaag vrijwel gelijke Tb als gisteren.

Gisteren mooi rustig gedraaid

Vervolgens met vandaag een marginaal hogere Tb:

Enige verschil was dat hij gisteren uit een continue run kwam en 's nachts niet uit is geweest. Echter zouden er genoeg momenten vandaag moeten zijn waarop de wp zou kunnen besluiten meer constant te gaan draaien. Maar dat doet hij dus niet :?

[Voor 10% gewijzigd door rykers op 02-12-2020 21:33]

• apepannetje
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 24-07 21:01

Het groene stekkertje is zoals gemeld voor remote(verleng)kabel.

Weet toevallig ook iemand waar het witte stekkertje voor dient?
Het labeltje vermeld het volgende E/Heater Out

Antwoord gevonden, bestemd voor Sensor reserve verwarming.
Zie pagina 84 installatie handleiding.

Gr. Apepannetje

[Voor 10% gewijzigd door apepannetje op 03-12-2020 20:51]

• rykers
Vandaag ook weer raadselachtig moduleergedrag.
Tbuiten is vrij constant hier tussen 5.2 en 4.8.

Eerder op de dag mooi rustig gedrag, vanaf 17.30 gaat hij ineens moduleren waardoor de ruimte temperatuur hoger oploopt dan nodig.

Enige wat een klein beetje kan verstoren is dat ik om 17.45 ben gaan koken. Echter met stoom oven en 1 gaspit. Dat geeft redelijk beperkt warmte af.

Netatmo sensor staat wel wat verder en hoger dan de remote hangt. Helaas kan ik de Netatmo sensor niet makkelijk naast de remote hangen.

[Voor 17% gewijzigd door rykers op 03-12-2020 21:15]

• Noord27
@rykers158

Constante buitentemperatuur resulteert hier in mooie strakke lijn.

😉

• rykers
@doek55 door de vele defrosts die de LG nu heeft haal ik geen hoge Ta. Hij haalt zelfs niet altijd de ingestelde Ta.

Verder niet veel verschil tussen inlet of outlet sturen.
Ochtend was outletsensor, voor de lunch mocht de CV even meedoen en na 12.00 inletsensor.

• FOHendriks
  • Laatst online: 20-07 19:12
Incheck LG Therma V 9 kW monoblok bij Emundia.
Tot nu heb ik Tweakers vooral gebruikt om kennis te halen. En eigenlijk is dat niet eerlijk, want kennis delen is eigenlijk net zo belangrijk.

Dus een lang verhaal
De warmtepomp in maart bij Emunida gekocht na een Google onderzoek, de goedkoopste zelfs met transport:
monoblock, € 2684,- + wifi module € 97,- + 10 meter verleng kabel € 57,- + transport, € 183,- = € 3021,18

Voorbereiding:
- Buitenplaatsing met veel grind (nu ben ik er blij mee, want de defrost geeft veel water);
- De 32 mm flexibele leidingen per stuk geïsoleerd en in een 75mm rode mantelbuis onder het huis gegraven;
- Een Caleffi vuilvanger, met diverse afsluiters;
- Alleen de vloerverwarming beneden ± 70 m2 erop;
- De pomp van de warmtepomp is de enige pomp. De verdeler heeft geen pomp en alle 7 velden zijn altijd open. De ruimte van 70 m2 is ook een enkele ruimte. Huis is uit 1993 en redelijk goed gebouwd.

Twee zaken heb ik heel bewust vooraf gekozen:
- De leidingen zijn gevuld met met 50% (klopt 50%) Propyleenglycol met corrosieremmer. Ik had daar ervaring mee met de zonneboiler welke in de winter ook niet mag bevriezen. Het "water" is nu beschermd tot -20C.
- Klein beginnen, dus de gasketel boven op zolder doet nog tot in 2022 het warme water en de radiatoren boen. Het fenomeen combiketel is namelijk een echt Nederlands begrip. Een klein handzaam apparaat dat "alles" levert. Kom je in andere landen zie je bijna altijd twee losse systemen een voor verwarmen een voor warmwater. Hiervoor kies ik nu ook, twee separate systemen, waarschijnlijk een warmtepompboiler voor het warme water en een verbinding van de WP naar de nog aan te schaffen nieuwe lage temperatuur radiatoren boven..

De gebruikte instellingen:
- De Honeywell Evohome moest in het huis blijven, dus de LG monoblock wordt aangestuurd met een externe thermostaat (schakelaar 2 dipswitch 8 op AAN) en de aansluitingen 27 t/m 30 benut voor het aansluiten van de aan/uit sturing van de externe thermostaat;
- Op de LG bedienunit gekozen voor sturen op Water en op inlaattemperatuur van 36 gr Celsius
- Omdat ik antivries gebruikt heb kan het water niet meer bevriezen en heb ik dat ook aangegeven door op schakelaar 1 dipswitch 2 op AAN te zetten, de aanwezig doorlus op CN_flow 2 te verwijderen en in de LG thermostaat de setting Antivriestemperatuur op <-10> te zetten. Had <-20> kunnen zijn, maar altijd een beetje veilig blijven;
- Alle overige settings gelijk gehouden ook niet gekeken naar de weersafhankelijke regeling;
- Domoticz ingezet om de Evohome uit te lezen, de buitentemperatuur binnen te halen en de Slimme meter uit te lezen. Kosten een enkele P1 kabel;
- van 11.00 tot 15.00 op 20,5 graden, van 15.00 tot 19.00 op 21,0 graden, van 19.00 tot 22.30 op 21,5 graden. Dan de nacht in van 22.30 t/m 11.00 op 19,5 graden.

Gedrag van de unit:
Eerst zonder de antivries instelling (had ik nog niet aangezet), dus alsof er "gewoon" water in zat:

Je ziet op 30 november, de eerste koude dag dat, op het moment dat de buitentemperatuur onder de 4 graden zakt, de warmtepomp zich vreemd begint te gedragen. Overdag verwarmt deze nauwelijks bij en de temperatuur daalt i.p.v. mee te gaan met de gewenste temperatuur instellingen. Het was op een gegeven ogenblik bijna 4 graden te koud :(

Vervolgstap was om de antivries instelling door te voeren. Vanaf dat moment het volgende (goede) gedrag:

Nu zie je een gedrag wat past bij de instelling. Soms kost het 2 uur voordat de temperatuur bereikt is. Dat experimenteren leidde tot het instellen van het dagritme met temperatuur aanpassingen om 11.00, 15.00 en 17.00, nu is het gezin tevreden qua temperatuur in de woonkamer.

Het defrosten vindt plaats elke 50 a 55 minuten, het elektriciteitsverbruik stijgt en daalt met het stijgen en dalen van de temperatuur. Ooit vindt ik daar een relatie in nu is alleen hoe kouder hoe meer elektra er verbruikt wordt.

Een dag een beetje uitvergroot, geen constant ritme wel een afname als de gewenste kamer temperatuur bereikt is. De Tinlaat van 36 graden wordt gehaald, echter niet direct. Door de defrost kan dit soms pas na twee of vier uur zijn. het elketra verbruik stijgt dan ook. Als de Tinlaat gehaald is zie je het verbruik per uur minderen.

Het elektraverbruik is sterk schommelend en het plaatje is van 3 december t/m donderdag 10 december om 16:40.

In de nacht staat de unit uit en pompt af en toe een beetje rond. Mijn huis is redelijk geïsoleerd maar de temperatuur tussen 22:30 en 11:00 (12,5 uur) daalt wel met 1,5 tot 2 gr Celsius.
Toch hou ik dat er in omdat de pomp zeer goed hoorbaar is in de nacht (de 30ste draaide deze continue). Met deze instellingen staat de pomp in de nacht uit en het is dus stil!!! ;)

De unit beschermt zichzelf wel (pomp draait en watertemperatuur wordt gemeten) en zal bij deze instellingen bij < -10gr C wel zichzelf beschermen door aan te gaan en continue te pompen en werllicht dat de compressor aan gaat.

Samenvatting

Tevreden met de warmtepomp. Door het simpel te houden en jezelf ook de tijd te geven om te snappen wat het gedrag is van de unit bij verschillende buitentemperaturen wordt het een systeem wat je kan vergeten. Daarmee bedoel ik dat je erop kan vertrouwen, iedereen in het gezin kan het nu bedienen en men schrikt ook niet meer van de defrost dampen zo elk uur.

• rykers
@doek55 Ik heb de 9kw maar wel de begrenzing van 17a erop.

Hij vriest inderdaad wel dicht en dan loopt de Ta terug.

Zo stond hij er net bij. Dan gaat hij ook veel geluid maken, maar duurt het nog wel een tijdje voor hij met de defrosts begint.

Ik zal eens kijken of ik morgenochtend de 17a begrenzing eraf kan halen.

• Domosapiens
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 09:42
JanAllElectric schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:12:
[...]

Ok. Dan snap ik wel dat ik net de kamer kan warm houden en niet echt meer kan aanwarmen. Ik heb berekend dat bij 0 graden de capaciteit 6kW bij mij zou moeten zijn. Volgens de tabellen van LG zou -incl defrostst- dat toch echt 9 kW moeten blijven |:(
Zie hier:
https://gathering.tweaker...message/63029694#63029694
De 2C dip ?
@Martin7182 constateerde in de leaflet een vermogensdip bij 2C:

Verder ...
... Maar niet bij de Performance data:
....Een verklaring hiervoor ontbreekt nog.

• David
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 10:44
In de tabellen wordt duidelijk aangegeven dat het vermogen inclusief 'defrost effect' is. Uit de 5,5kW/7kW/9kW zou je dus wel echt een gemiddelde van 5,5/7/9 kWh thermisch per uur mogen verwachten.

Dato DUO synth voor twee

• Bertje C

Bij mij werkt de warmtepomp verrassend (voor sommigen althans) goed, om niet te zeggen fantastisch. Ik moet er wel bij zeggen dat hij geen sanitair water hoeft verwarmen, daarvoor heb ik boven de badkamer een warmtepompboiler die nu warmte uit de buitenlucht haalt. In de lente haal ik de slangen er af en heb ik meteen gratis airco. De controller hangt in de keuken en daar word het 19 tot 19,5 graden. Dat was met de cv ketel ook zo. In de rest van het huis (ruim 800 kuub) wordt het ongeveer 20,5 tot 21 graden, dat was eerst ook zo. Ik heb de pomp dus zoals op de foto direct op de verwarmingsbuizen gemonteerd, zonder buffervat of extra pomp. Wel heb ik in totaal 115 vierkante meter meter vloerverwarming van 20 cm dikke vloer op 20 cm tempex. Van een defrost, in de allerbelabberste omstandigheden ongeveer om het uur, merk je niets. Verder verwarmt hij ook nog 3 dagen per week mijn werkplaats van ongeveer 500 kuub op 15 graden. Hij staat tevreden te draaien alleen is hij boven ongeveer 9 graden te zwaar en gaat dan af en toe uit maar daar kan ik wel mee leven want dan is de COP waarde toch goed en hij draait op zonne energie (54 panelen). Ik ben er erg blij mee tot dusver. Gr. Bert.

• Bertje C

Nu ook verwend met een dakje.

• Bertje C

Ongeveer 35 cm in totaal.

• Bertje C

Zoals beloofd. Hij pruttelt zelfs nu met 11 graden nog fluisterstil door. Watertemperatuur 27 graden.

• Bertje C

Ik moest wel even een steeksleutel maken voor die grote knelkoppelingen.

• JanAllElectric
Een nieuwere (?) datasheet eens bekeken. 2 zaken vallen mij nu op:

- Nominale capaciteit bij 2/1 graad (DB/WB) is maar 5,4 kW en niet 9 kW zoals in de bekende tabel. De vraag is wel wat precies met nominale capaciteit wordt bedoeld. Maar blijkbaar lijkt er inderdaad wel een capaciteit vermindering te zijn bij deze temperatuur. Jammer dat het databook alleen 7/6 (9KW bij TA 35) en 2/1 (5,4KW bij TA 35) laat zien. De 12KW heeft daar veel minder last van 7/6 (12KW) en 2/1 (11KW).
- piekcontrol is 15A en niet 17A. Dat verklaart wel dat ik nooit hoger verbruik dan 3400 Watt zie.

Met de kennis van nu had ik beter de 3fase 12 KW (met dubbele fan) kunnen kopen. _/-\o_

[Voor 9% gewijzigd door JanAllElectric op 26-12-2020 14:25]

• Noord27
Nog 2 maanden dan is de LG niet meer mijn eigendom. Tijdelijk in een huurwoning (met Nibe bodem WP). Vanaf juni sleutel van nieuwe koopwoning.

Inmiddels toch wel aardig onder de knie met pruttelen die LG.

😉

[Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 27-12-2020 23:12]

• JanAllElectric
Bij mij ook, met vlakke stooklijn (witte lijn), een tijd rustig pruttelen (9kW LG). Onder 5 graden begonnen de defrost weer. Huis blijf warm rond 20.5.

• Domosapiens
JanAllElectric schreef op donderdag 31 december 2020 @ 00:20:
[...]

Ik heb zelf een 9kW LG en ben uitgegaan van mijn oude gasverbruik nl 2100m3. Mijn huis komt uit 1991. Volgens warmtepompweetjes.nl heb ik dan 1878 volllast uren. In 1 m3 gas zit ca 8.8 kWh thermische energie. De meest gebruikte rekenmethode geeft dan 2100 * 8.8 /1878 = 9,8 kW thermisch. Nu heb ik de plaatradiatoren vervangen door jaga's dus het verbruik kan ca 10% lager zijn.

De 1-fase 9 kW heeft een piekbeperking, die het verbruik maximeert op 15A (en niet 17A zoals sommige datasheets aangeven). Dus dat kan op 1 fase en een normale 16B automaat. Een tweaker heeft de 15 A beperking uitgezet en draait op een 20B automaat.

Voor comfortklimaat moet je even googlen op het grote warmtepompforum. O-)

Nu heeft de 9 kW LG een thermisch vermogen van 9 kW tot -7 graden. Veel kouder wordt het in Nederland niet. Dus heb ik een 9kW aangeschaft.

Echter (zie de vele chats) onder de 4,x graden mistig weer treden er zoveel defrosts op dat capaciteit (bij mij) net voldoende is om het huis op ca 20,5 te houden (19,5- 20,5). Boven de 4.x graden geen probleem en onder de x graden (weet ik nog niet want het heeft nog niet echt gevroren) zal er waarschijnlijk ook geen probleem zijn. De defrost-periodes zorgen ook voor veel extra kWh. Ik schat dat ik dit seizoen op 4000 kWh uit ga komen.

Dus in mijn geval omdat 9 kW thermisch aan de krappe kant is:
- beter een 12 kW aangeschaft om voldoende capaciteit te hebben in de defrost periodes? De rest van het jaar waarschijnlijk een overcapaciteit, wat zich terug betaalt in meer verbruik dan bij de 9 kW.
- of naast de 9kW toch de extra 3 (of 6) kW elektrische bijverwarming erbij bestellen (ca € 750). De LG heeft dat - in tegenstelling tot Panasonic en Mitsubishi- niet standaard.
Jan,

Ik vind jouw aanname 1m3 gas is 8,8kW wel erg laag. Dat zou kunnen kloppen als je van een VR ketel komt. Maar bij een HR ketel zou ik rekenen met 9,7kW/m3 bij LTVW.

Ik begrijp dat je geen vloerverwarming hebt en daarom nauwelijks buffer capaciteit.
Waar moet de energie vandaan komen om de defrost te doen ?

In jouw situatie zou ik een hulpelement in de retour plaatsen, op een andere fase.
Ter inspiratie:

Met een 1kW element van Ali op een buitenthermostaat: onder 4C aan, bij 1C uit,

Plaats het in een 1 1/2" T stuk https://www.wildkamp.nl/p...draad-nr-130-1-x-1/692888, een 1 1/2 pijp https://www.wildkamp.nl/p...itendraad-l-300-mm/698293 en wat verloopnippels.
Even bij de oosterburen shoppen helpt.

Jouw 9kW is eigenlijk een maatje te klein maar met een kleine aanvulling kun je je investering opwaarderen.

• Domosapiens
JanAllElectric schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:45:
[...]

Mijn vraag:
- hoe stuur je zo'n element aan? Het LG-element wordt met de warmtepomp zelf gekoppeld.
- waarom 1 KW en niet bv 3 kW
- heb je er zelf ervaring mee (robuustheid , veiligheid etc.)
Vermogen:
Je posts in dit topic volgende, kom je een beetje vermogen tekort rond de defrost temperatuur.

In onderstaande post genoemd: De 2C dip:
https://gathering.tweaker...message/63029694#63029694

Met 1kW geef je de LG een steuntje in de rug en hoeft niet meer op z'n tenen te lopen, daardoor minder defrosts.
1kW past gemakkelijk ergens op een groep erbij.
Op basis van je historisch gasverbruik kun je bekijken hoeveel je in het verleden nodig had en
of de 5,4kW plus 1kW extra voor jou voldoende is.

Aansturing:
Ik zou dat niet zomaar aan de LG overlaten, maar zelf een precise grens aanleggen.
(n.b. ik ken de user interface van LG niet, maar heb hier geen bijzondere positieve verhalen gelezen)
Je zou 2x een STC 1000 thermostaat kunnen nemen (10A contact, voldoende voor 1kW) met buitensensor aan een draadje.

https://nl.aliexpress.com...CV9sQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

De thermostaat functie voeden vanuit een "alleen als de pomp draait" hulpcontact van de LG,
STC 1000: de 1e als minimaal thermostaat en de 2e als maximaal thermostaat

Het element voeden vanuit een andere groep, via de 2 schakelcontacten van de STC 1000

Of ...
even verder zoeken naar een minimaal-maximaal thermostaat

Ervaring:
Weinig complex, op de markt beschikbaar (zie voorgaande foto)
230V beveiliging, ja moet, maar niet anders dan een boiler met element
Vanwege een Pompcontact van LG. heb je een droogkookbeveiliging
Geen ervaring, maar ik heb het in mijn voorontwerp voor de LG SILENT meegenomen (Eisen o.a.: stil, geen R410 oid, geen 3 fasen)

• JanAllElectric
Johan136 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:27:
@JanAllElectric misschien gekke vraag, maar wat gebruikt jij om de LG zo goed te monitoren.
Waar hebt u materialen geplaatst in het circuit. Hebt u nog tips.
Wat betreft hardware gebruik ik:
- Iungo voor het uitlezen van de elektriciteit- en gasmeter.
- Vera Edge voor het uitlezen en aansturen van de zwave devices. Vera edge gebruik ik ook voor alle rulebased acties als het aan/uitzetten van verlichting, in/uitschakelen van CV-ketel (als bijverwarming), aan/uitschakelen fans op de jaga radiatoren, in/uitschakelen centrale ventilatie.
- losse ESP8266 microprocessoren voor het uitlezen van temperatuur en rv%

Als centrale opslag van data gebruik Domoticz op een Synology NAS. Met python, en tegenwoordig steeds vaker met de native Domoticz taal DZvents, lees ik gegevens uit Vera Edge en Iungo. De ESP8266 (met firmware ESPeasy) kan standaard realtime data wegschrijven naar Domoticz. Domoticz heeft ook het voordeel dat er een standaard push van data is naar InfluxDB. InfluxDB is weer de standaard database voor Grafana, waarin heef eenvoudig realtime dashboards kunnen worden gemaakt.

Devices:
- zwave 3-1 fibaro modules voor Temperatuur, lichtsterkte en beweging. Deze staan in de kamer en sturen lampen aan en geven de kamer temperatuur door. Verder staat er ook een in het toilet voor aanschakelen centrale ventilatie hoge stand.
- Quibino zwave Dinrail Stroommeter 40A. Deze is dedicated voor LG. Meet realtime kWh en Ampere.
- Zwave switches. Voor de buitenlampen, CV-ketel, centrale ventilatie en de fans van de jaga radiatoren.
- ESP8266 met 3 DS18b20 temperatuursensoren. Deze zitten op de aan en afvoer van de LG voor TA en TR en naar buiten doorgestoken voor buitentemperatuur bij de LG.
- Verder nog meer stuks ESP8266 met DS18B20 en DHT22 sensoren voor temperatuur en RV% in kamer, garage, kantoor, badkamer, slaapkamer, zolder etc.

Ik heb feitelijk dus 2 dashboards nl in Domoticz en Grafana:

• Domosapiens
JanAllElectric schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:53:
[...]

Bij 0 graden heb ik 6kW capaciteit nodig. 1kW hulpelement zou voldoende moeten zijn. Heb je ook een link van de cv-doorstromer op Aliexpress. Ik kan het niet vinden. In Nederland bij Econo.nl bijna € 300.
Een winkel vol:
https://nl.aliexpress.com....1000002.2.4e996e0dMuCWmX

Een 3kW, DN40 = BSP 1 1 1/2" (=ruime doorstroming en omringend water) €25 incl. verzending:

https://nl.aliexpress.com....8148356.6.549538ce59SwIi

Een 3kW, DN40 = BSP 1 1 1/2" (=ruime doorstroming), te schakelen als 3x 1kW schakelbaar (rechter plaatje zonder verbinding)

Of:
https://nl.aliexpress.com..._668%233422%2315392%23318

Wel via aardlekschakelaar aansluiten!

• montebaldo55
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 17-07 00:47
Die van Ariston is een optie die ik al regelmatig bekeken heb. Die kleinste kun je kopen voor rond de 800E en je krijgt dan 500E subsidie terug. Gekker kan het eigenlijk niet.
Wij zijn met z'n tweeën dus dan heb aan 120ltr genoeg.

Maar er zit 1 adder onder het gras. De technische specificaties geven aan:

Minimum waterhardheid°F12 (met ontharder, min 15 °F)

Wij zitten precies op 9-11dH is 15fH ons gebied. Een willekeurige tabel heb ik er hierboven even bijgezet.
Als ik de gebruiksaanwijzing juist interpreteer kan het net.
Eigenlijk zou ik op termijn een waterontharder willen plaatsen maar dat is dan geheel uitgesloten.

• Domosapiens
rykers158 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:47:
Heeft er al iemand de LG aangesloten met een externe thermostaat?

Ik wil dat namelijk wel eens gaan proberen omdat de LG controller zelf een extreme hysterese heeft en daardoor mijn gewenste nachtverlaging van 1 of 2 graden niet toepast.

Uit de handleiding maak ik volgens mij op dat de LG alleen overweg kan met 230v thermostaten. Dat beperkt de keuze natuurlijk wel wat.
Of heb ik ergens toch de mogelijkheid voor een 24v thermostaat over het hoofd gezien?
Een thermostaat met een 230V relais is geschikt.

Voor proefneming een goede keus: Hysteresis 0,2C, Instelbaar op 0,5C
Maar heeft geen klokprogramma en kan niet verwarmen en koelen
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Aan LG zijde aansluiten op L en L2
(N niet gebruiken)

Wel zorgen voor een 230V veilige bedrading !

• Domosapiens
rykers158 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:16:
@Domosapiens
Bedankt voor het meedenken, maar ik zoek er wel 1 met kookprogramma, zodat ik de nachtverlaging ook kan instellen. Handmatig vergeet ik dat namelijk. Goede garanties uit het verleden op dit punt ;)
Deze dan: EMOS P5606OT OpenTherm OT (overbodig) en een relaiscontact en 0,2C hysterese voor 29,60€
https://www.amazon.nl/EMO...9P07T12KNWMRAARND1S7&th=1

Kan ook draadloos, heeft relais contact voor €58:
https://www.amazon.nl/EMO...uurregelaar/dp/B08MV4RCQR

Manuals:
EMOS P5606OT https://www.emos.cz/file/...8000_31-p5606ot_00_01.pdf
EMOS P5616OT wireless https://www.emos.cz/file/...7000_31-p5616ot_00_01.pdf

Beperking:
Kan niet omgaan met 2 schakelcontacten zoals nodig voor LG om te verwarmen en te koelen.
Truc: een tweede P5606OT thermostaat als "koelthermostaat" bedraden.

Zoekthermen:
Open Therm Thermostaat en droog relais contact
Emos P5606OT en draadloos P5616OT
Hysteresis, hysterese 0,2C
Mogelijke LG Therma HM091MRS U33 thermostaat

Reminder: bookmark

[Voor 31% gewijzigd door Domosapiens op 03-01-2021 16:52]

• JanAllElectric
Domosapiens schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:54:
@JanAllElectric
Nog even terugkomend op de LG bijverwarming die je noemde:

[...]

De LG bijverwarming wordt inderdaad aan de uitgang (warme kant) van de WP gemonteerd en kan ook gebruikt worden bij SWW boiler bereiding.
De LG schakel criteria:

[...]

"is much belower" ??? Waar hebben we het over ??

In jouw geval zou je dan al bij 4C het element moeten vrijgeven. Dit kan een berg COP=1 kosten met zich meebrengen als de schakeling weinig selectief is als onder 0C weer meer capiciteit beschikbaar is.

Iemand op het forum met ervaring ?

Je zou ook nog een kritisch naar je warmte behoeft kunnen kijken

[...]
Daarom heb ik niet gekozen voor de LG variant van de doorstromer. Te weinig selectieve instelmogelijkheden. Op dit moment ben ik als proef (mijn dank voor het aanzwengelen ervan _/-\o_ ) de CV-ketel met een zwave aan/uit schakelaar automatisch aan het bijschakelen, Ik kan de hysteresis dan klein houden en ook mijn eigen binnen en buitentemperaturen kiezen. CV-ketel staat op max 40, zwave thermostaat overdag op Tbinnen op 20 +-0,2. en Tbuiten op <4, in de nacht Tbinnen op 19 +-0.2. Dat heeft vanochtend 0,5 m3 gas gekost om de kamer na de nachtverlaging (en silent on) naar 20,2 te brengen. De LG houdt de temperatuur dan wel constant of licht stijgend (nu 16:30 20,5).

EDIT: Overigens lijkt het bijstoken niet het aantal defrosts te verminderen. Waarschijnlijk komt dat doordat de LG optoert om de delta te handhaven en daardoor weer dichtvriest. Wel zakt met name de TR veel minder terug. De redenatie van @Domosapiens om een lichte cv-doorstromer juist in de retour vlak voor de warmtepomp te plaatsen zal beter werken. Ook een lage stooklijn zal het optoeren van de LG afvlakken. Helaas blijkt mijn CV (teveel capaciteit ook bij 40) dan de LG eruit te drukken. Dan krijg je natuurlijk ook geen defrosts meer ;w .
Als je bij 0 graden 10-20% minder behoefte hebt, ben je ook uit de problemen.
2100m3 is een lekker groot getal waarop makkelijker iets te besparen valt dan op een klein getal.
Inderdaad. Mijn besparing met de Elga was ca € 700 op jaarbasis. Na 3 seizoenen terugverdiend. De prognose besparing met de LG is op dit moment ca € 600. Minder dan bij de Elga deels door de lagere (S)COP door de defrosts en deels door de lagere gasprijs . Ook de LG (netto investering € 1950) kan ik in iets meer dan 3 seizoenen terugverdienen. Leuke hobby, je leert ervan en je draagt ook nog bij aan gasvermindering.

EDIT: Of bedoelde je energiebesparende maatregelen |:( . Ik heb de plaatradiatoren al door jaga's vervangen en het maximale aantal fans toegepast. Een andere maatregel kan zijn de verdeler aan te passen en de slangen VVW door te laten spuiten. Heeft een eventueel buffervat nog positieve invloed? Zie verder onder verdeler en isolatie.
Hoe is de vloerverwarming uitgevoerd ?
Is dit een gesloten verdeler, d.w.z.:
- eigen pomp
- eigen circulatie kring
- warm water bij-mening vanuit hoofdcircuit

Dat is voor een LTVW allemaal niet nodig.
Kijk naar je verdeler en beoordeel of je er een open verdeler van kan maken:
- mengkraan vervangen door kogelkraan
- pomp vervangen door pijp
- verbinding tussen retour en aanvoer verbreken
(ik kon hier 10% mee verdienen, afgezien van elektra besparing)
Nog steeds een gesloten verdeler. Bij de Elga kon de CV-ketel niet laag genoeg (pendelen). Met de LG vanochtend een geslaagde proef met de CV-ketel op 40. Op het moment dat ik de CV-ketel weghaal plaats ik zo'n CV-doorstromer en bouw ik de verdeler om.

NB: verbinding tussen aanvoer en retour al dichtgedraaid.
Kijk rond in je woonkamer wat daar nog makkelijk te verdienen valt.
Kijk in je woonkamer naar "low hanging fruit" zoals kieren, tocht en koude bruggen.
(een onverwarmde zolder isoleren doet niet zoveel)
Isolatie 1991 |:( . Er is dus spouw- en dakisolatie en overal dubbel glas. Broodjesvloeren met piepschuim eronder. Kozijnen tochten niet. Mechanische ventilatie nu CO2 gestuurd en met sensoren in toilet en badkamer op aanwezigheid en RV%.

Beste "laag fruit" is het dubbele plafond (80m2) in de uitbouw van de kamer, bijkeuken en kantoortje met plat dak te isoleren door vol te spuiten met vlokken. Daar is het nl al snel 1 graad kouder. Echter dat wordt toch afgeraden omdat er dan condens kan ontstaan tussen de isolatielaag en het dakbeschot. Een dampremmende laag toepassen zou betekenen dat eerst het houten plafond eruit moet 8)7.

Kortom. Ik wil wel isoleren, maar hoe????
Foto van je huidige situatie?
Snel een proefje met een schuin opgestelde triplex plaat, om te voorkomen dat de luchtstroom fronttaal tegen de muur blaast ?
Wind-flow draadjes zoals Remco45 heeft gebruikt, ook op en aan de muur met wat kozijn ankers. Een oude telefoon als bewakings camera ?
Bedenk dat de winter kort is ! Voor je het weet is de tijd van proefjes voorbij.
Grappig dat je dat zegt. Ik heb dat al gedaan met een betontriplex plaat van 2 bij 1 meter. In allerlei posities. Schuin voor de LG, tussen de LG en het zijmuurtje. Maakte niet veel uit.

rykers158 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:47:
Heeft er al iemand de LG aangesloten met een externe thermostaat?

Ik wil dat namelijk wel eens gaan proberen omdat de LG controller zelf een extreme hysterese heeft en daardoor mijn gewenste nachtverlaging van 1 of 2 graden niet toepast.

Uit de handleiding maak ik volgens mij op dat de LG alleen overweg kan met 230v thermostaten. Dat beperkt de keuze natuurlijk wel wat.
Of heb ik ergens toch de mogelijkheid voor een 24v thermostaat over het hoofd gezien?
Daar denk ook over, maar dan net zoals bij de CV-ketel, met een zwave schakelaar. Voor de CV-ketel gebruik ik een potentiaalvrij relais, maar voor de LG kan ik een gewoon 230 V zwave schakelaar gebruiken. Voor Vera Edge is er een redelijk sofisticated thermostaat plugin voorhanden. Houdt rekening met hysteresis, antipendel, maximale inschakel en uitschakeltijden en kan zelfs schakelen tussen verwarmen en koelen.

Mijn probleem is-denk ik- dat je dan de LG echt alleen aan en uit kan schakelen. Nu moduleert de LG toch wel netjes tot 0,5 boven de door mij ingestelde waarde van 20 graden Tbinnen (als hij dat eindelijk heeft bereikt tijdens de defrostperiodes _/-\o_ ).

EDIT: Er is ook zo'n module voor de LG: https://www.supplyhouse.c...or-Third-Party-Thermostat. Daarnaast heb je dan nog een thermostaat nodig.

[Voor 18% gewijzigd door JanAllElectric op 03-01-2021 21:41]

• Domosapiens
Op dit moment ben ik als proef (mijn dank voor het aanzwengelen ervan _/-\o_ ) de CV-ketel met een zwave aan/uit schakelaar automatisch aan het bijschakelen, Ik kan de hysteresis dan klein houden en ook mijn eigen binnen en buitentemperaturen kiezen. CV-ketel staat op max 40, zwave thermostaat overdag op Tbinnen op 20 +-0,2. en Tbuiten op <4, in de nacht Tbinnen op 19 +-0.2. Dat heeft vanochtend 0,5 m3 gas gekost om de kamer na de nachtverlaging (en silent on) naar 20,2 te brengen. De LG houdt de temperatuur dan wel constant of licht stijgend (nu 16:30 20,5).
Om nu het probleem op te lossen: Inventief. Maar daarvoor had je de Elga niet weg hoeven te doen.
EDIT: Of bedoelde je energiebesparende maatregelen |:( . Ik heb de plaatradiatoren al door jaga's vervangen en het maximale aantal fans toegepast. Een andere maatregel kan zijn de verdeler aan te passen en de slangen VVW door te laten spuiten. Heeft een eventueel buffervat nog positieve invloed? Zie verder onder verdeler en isolatie.
Ja dat dus.
Plaatradiatoren vervangen door Jaga's met fans, dat lijkt mij een noodzakelijke aanpassingen voor een ZLTV installatie, daar verwacht ik weinig besparing van.
Nog steeds een gesloten verdeler. Bij de Elga kon de CV-ketel niet laag genoeg (pendelen). Met de LG vanochtend een geslaagde proef met de CV-ketel op 40. Op het moment dat ik de CV-ketel weghaal plaats ik zo'n CV-doorstromer en bouw ik de verdeler om.
NB: verbinding tussen aanvoer en retour al dichtgedraaid.
De WP maakt toch geen 40C hoop ik ?? Want dan haal je die 5,4kW ook niet.
Vanuit de CV is 40C best te doen voor de VV.

Zit er nog een (sterk!) flow beperkende thermostaat kraan aan de ingang van de VV ?
Hoeveel VV kringen ?
Hoeveel flow ?
Isolatie 1991 |:( . Er is dus spouw- en dakisolatie en overal dubbel glas. Broodjesvloeren met piepschuim eronder. Kozijnen tochten niet. Mechanische ventilatie nu CO2 gestuurd en met sensoren in toilet en badkamer op aanwezigheid en RV%.
Zo slecht kan dat niet zijn.
Wij hebben een Rc 2,5 huis met 220m2 uit 1995 met alleen maar vloerverwarming, van 3000m3 naar 1500m3 (in 5!! jaar) door inregelen, slimmer sturen en in de woonkamer 24m2 plafond geluid isolatie, met Isovlas waardoor de warmte isolatie van Rc 2,5 naar Rc 4,3 is gegaan.
Echter dat wordt toch afgeraden omdat er dan condens kan ontstaan tussen de isolatielaag en het dakbeschot.
Ja, dat is zo'n vage bangmaker ...
Goede materialen kiezen en doorrekenen, heb ik toen gedaan via https://www.u-wert.net (maar ziet er nu anders uit??)
Grappig dat je dat zegt. Ik heb dat al gedaan met een betontriplex plaat van 2 bij 1 meter. In allerlei posities. Schuin voor de LG, tussen de LG en het zijmuurtje. Maakte niet veel uit.
Die 2e muur zie ik niet.
Maar je zou met wat kozijnankers en draadjes overmatige wervelingen kunnen constateren.
maar voor de LG kan ik een gewoon 230 V zwave schakelaar gebruiken.
Ik geloof niet dat ik dit snap. Maar pas op dat je niet op een andere fase zit.
Mijn probleem is-denk ik- dat je dan de LG echt alleen aan en uit kan schakelen. Nu moduleert de LG toch wel netjes tot 0,5 boven de door mij ingestelde waarde van 20 graden Tbinnen (als hij dat eindelijk heeft bereikt tijdens de defrostperiodes _/-\o_ ).
?? Dat lijkt me gewoon hysteresis om aan/uit/aan flipperen te voorkomen bij een radiator/convector installatie. Vloerverwarming is daar veel te traag voor. Zoveel hysteresis (+0,5 en ook -0,5?) geeft een onbehaagelijk gevoel.
Op wat voor manier werkt je "Temperature Setting" (owners manual pag 20): Room, Leaving water, Water Inlet, Room + Leaving water ???
EDIT: Er is ook zo'n module voor de LG: https://www.supplyhouse.c...or-Third-Party-Thermostat. Daarnaast heb je dan nog een thermostaat nodig.
Beetje duur voor alleen een dry-contact relais?
De voorgenoemde EMOS P5606OT kan 230V schakelen.

• montebaldo55
Net even gekeken op de site van de RVO in verband met de subsidie.
Ik zie in de herziene voorwaarden per 4-1- 2021 dat je nota of een bewijs van installatie moet hebben van een deskundig installateur.
Toch wel een dingetje om op te letten voor de doe-het-zelvers.

• Cees-JanH
  • Laatst online: 24-07 10:09

Zoals beloofd de foto, systeem staat nu via wisselaar, bij openen bovenste kraan en een kleine kraan sluiten gaat alles ongemoeid door naar de retour.

• Domosapiens
Rob WP schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:26:
Hallo,

Ik heb een LG 7kW monoblok HM071M U43 uit Slovenië via Emundia laten komen. Die draait sinds eind november prima. Warm huis en warm sanitair warmwater.

Gister is hij er ineens mee gestopt. De aardlekschakelaar knalt eruit.
We hebben van alles bekeken en gecheckt maar niets te vinden.
Na het weer om zetten van de aardlek gaat de aardlek na 3 minuten weer uit.

Nu een B16 zonder aardlek geplaatst en de warmtepomp gaat wel pompen maar niet verwarmen en slaat niet meer uit.
Na een tijdje geeft hij nu de melding: 'CH21 warmte werking beschikbaar'.

Ik kom niet meer verder. Ik zag de ventilator nog draaien op redelijke toeren maar na ruim 20 seconde sloeg de Wp weer uit en kwam de melding CH21 weer terug.

Geen verwarming en warm water dus op dit moment en een hele koude vloer...

Iemand enig idee wat te doen of tip of een goede installateur die van LG verstand heeft?

Ik hoor het graag!

Groet Rob
Helpt dit ? LG - CH21 Troubleshooting Video
https://www.youtube.com/watch?v=EbYLdXLKHDM
.
https://www.youtube.com/watch?v=1BOwaeCVXf4
.
.
.
Vanwege de combinatie met Aardlek
21

Inverter compressor run current high. Check compressor windings all equal 1 to 4 Ohms, Check to earth 50 MOhm minimum, check run current
https://www.orionair.co.uk/lg_air_con_fault_codes.htm
.
.
Compressor: een slechte verbinding ? Losse plug of schroef?

.
.
.

Welliswaar van de LG Multi V, maar ik denk dat hun Errors en Compressors veel in common hebben:

.
.
.

Hier maandag vragen ?
Hulp op afstand / Installateur in de buurt
https://www.lgklimaat.nl/service/servicetools/

[Voor 34% gewijzigd door Domosapiens op 09-01-2021 23:36]

• Domosapiens
Rubie-The-Sysop schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:04:
maar is dat terug te verdienen t.o.v. de reguliere 9Kw uitvoering?
..... de Silent werkt op een 16A zekering in Max.Mode (15A), dus i.h.a. geen bedrading/meterkast aanpassing
..... de Silent heeft een betere COP voor SWW
.
.

Maar veel belangrijker ...het performance verschil door defrost:
Het performance verschil is er m.n. rond 2°C: 5,4kW versus 8kW voor de Silent.

.
.

De vraag is ... hoeveel kW heeft je huis rond 2°C nodig.
Dat begint bij ... hoeveel m3 gebruik je nu rond 2°C (kijk naar 0-4°C)

Houd er rekening mee dat sanitair water maken ook tijd kost.(22 van 24 uur beschikbaar voor verwarming)

Stel je verwarming verbruik is 10m3/dag rond de 0-4°C in een goed ingeregelde CV installatie. (1m3 ~ 9,6kW)
Dan heb je 10m3 x 9,6kW / 22hr = 4,4kW rond 2°C nodig.

Gezien de nieuwe geluidsnormen (zie hieronder ‘nachtmodus’) moet je er rekening mee houden dat je tussen 19:00 en 7:00 (10 van de 22 uur!) in Low Noise een lagere performance hebt.
Hoeveel minder ...niet gevonden in LG Leaflet/Installation/Owners manual.

Vraag:
Kunnen huidige LG 9kW eigenaren iets over het Low Noise performance verschil zeggen?

Ref:
- de 5/7/9kW fam.https://gathering.tweaker...message/63029694#63029694
- de Silent 9kW https://gathering.tweaker...message/63242804#63242804
.
.
.
.
Geluidsproductie speelt bij mij minder, het is vooral een mooie extra.
Voor je buren ook ?
In het vernieuwde Bouwbesluit dat per 1 januari 2021 wordt ingevoerd, worden ook de geluidseisen voor buitendelen van warmtepompen meegenomen (uitgesteld naar 1 april 2021).
https://tweakers.net/i/DKihyX1VWB4DBDuNUGmw3OkItic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GaKZ9UPfmwDF9EN32xGXfKMx.jpg?f=user_large
Soortgelijke normen in NL ook.

Populair gezegd (wat ik er nu van begrijp)
- op de perceelgrens met een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 45 dB(A) overdag
- tussen 19:00 en 7:00 uur 40 dB(A)
- i.g.v. reflecties door gevels, een gevelcorrectie Cg van 0, 3 of 6 dB(A)
- een tonaliteitscorrectie van 0 dB tot +6 dB (zeer tonaal)
Voor het Bouwbesluit wordt voor elke bedrijfstoestand de Li,b parameter ‘Beoordelingsniveau b’ gedurende een bedrijfstoestand i ingevoerd. Deze ontstaat uit de volgende sommatie:

Li-b = Lw,i – 20*log(r) – N dB(A) + K1 + Kdag + Ksch – Cg

Lw,i = Geluidvermogen, niveau van de fabrikant (echter nu bij bedrijfstoestand i, oftewel op vol vermogen)

20*log(r) = Correctie voor afstand r tot de bron

N = Richtingindex correctie voor wijze van uitbreiding 1/Q
½ bol N=9; ¼ bol N=6; 1/8 bol N=3

K1 = Tonaliteitstoeslag ( 0, 1, 2, 3, 4, 5 of 6 )

Kdag = Dag/nacht correctie ( 0 of -5)

Ksch = Schermcorrectiefactor ( 0 of -5 )

Cg = Gevelcorrectiefactor ( 0 of 6 )
Rekenvoorbeeld

Een fabrikant geeft voor een machine bij een bedrijfstoestand en een maximaal toerental gedurende 1 minuut een geluidsvermogen op van 58 dB(A). De machine staat dicht tegen een woning in de tuin (de ¼ bol-situatie) en de erfgrens is op drie meter. De machine heeft een tonaliteitstoeslag van 3 dB(A). Er is geen scherm- of gevelcorrectie. Op de erfgrens ontstaat in de nacht het volgende beoordelingsniveau:

Li-b = 58 – 20 * log(3) – 6 dB(A) + 3 + -5 + 0 – 0 = 40,5 dB(A)

Deze waarde ligt boven de toegestane 40 dB(A). Overdag zou 45,5 dB(A) worden geproduceerd. Met een scherm of gelijkwaardige voorziening kan wel aan de eis worden voldaan.
.
https://www.vakbladwarmte...isen-warmtepompen-1015915
.
.
Belangrijk is dat de maximale geluidsemissie die kan ontstaan gedurende de dag en de nacht ter plekke kan worden vastgesteld. Dat zal gebeuren bij klachten. Het komt erop neer dat de buitenunit bij een controle in de tijdelijke maximale instelling moet worden gezet, zodat voor de akoestische bepalingen de maximale toerentallen van het product optreden voor de dag- en voor de nachtperiode (‘nachtmodus’).
De geluidseis geldt ook tijdens het ontdooien. Als dat tot klachten leidt, zal ook tijdens ontdooien moeten worden gemeten, bij een buitentemperatuur tussen ± 2 en 5 °C en een hoge luchtvochtigheid.
.
.
.
Staatscourant: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-62676.html
Regeling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 17 december 2020, nr. 2020-0000683510, tot wijziging van de Regeling Bouwbesluit 2012 inzake de bepalingsmethode voor het geluidsniveau van buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk opgestelde installaties voor warmte- of koudeopwekking.

• Cees-JanH
Dit weekend de onderkant van de beluchte/geventileerde dakgoot maar eens los gehaald. Dat ze dit zo konden bouwen zeg. De woning heeft dus rondom een kier van 7 cm tussen de aansluiting buitenmuur en de geïsoleerde dakplaten. Vooralsnog even dichtgepropt met glaswol, zou PIR erin purren beter zijn ?

De elektrapijp is de condensafvoer van de fancoil in de slaapkamer, de aanvoer en retour buizen lopen hier ook 8)7

• montebaldo55
mijn warmtepomp is in bestelling
hij kan heel mooi bij mij in een schuur staan
de achterwand kan er zo uit

die wil ik dan vervangen door een soort jalouzie
2 voordelen: geluids reductie en mooi uit het zicht

maar op mijn zoektocht heb ik nog niet iets kunnen vinden wat mij past
ik zoek iets wat je op het onderstaande plaatje kunt zien.
niet de hele kast maar alleen de voorkant
voor vermogensverlies ben ik niet bang: ruimte genoeg en kan hem zo groot maken als ik wil

wie o wie heeft een tip?
eigenlijk is dit een vraag in het algemeen en niet specifiek voor het LG forum
maar ik heb geen flauw idee waar ik deze vraag kan posten.
wellicht kan iemand mij hier mee helpen

• Bertje C

Zet de regeling maar eens op alleen water, dan gaat het een stuk beter. Je moet natuurlijk niet alleen -10 45c instellen maar ook de watertemperatuur bij warmer weer, bijvoorbeeld 16 25c maar misschien is dat al. Dan op AI zetten. Gr. Bert.

• Bertje C

Dit is volgens mij de externe temperatuursensor die je nodig hebt om op luchttemperatuur of lucht/watertemperatuur te regelen. Of dat goed werkt weet ik niet. De bijgeleverde LG controller is geen thermostaat want dat past niet echt bij de werking van een warmtepomp, hij wordt dan ook door LG een afstandbediening genoemd. Hij controleert wel de ruimtetemperatuur en dus of je uiteindelijke stooklijn goed is ingesteld. Hij zal wel uiteindelijk ingrijpen als het (langdurig) te warm of koud wordt. Ik ga dit binnenkort uitproberen. Bij mij werkt het in ieder geval perfect zonder extra sensor, buffervat, pomp of wat dan ook. Gr. Bert.

• JanAllElectric
thido schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:09:
Toch ben ik benieuwd hoe dat zit met die 2c dip, of dat iemand dat kan onderbouwen met metingen bijvoorbeeld. Ik had hiervoor een Panasonic wh-mdc05f3e5 welke 4800W levert bij een Tb van 2c, bij een Ta van 35c. Hiermee kon ik het warm houden, maar niet aanwarmen bij temperaturen rond het vriespunt, zoals jullie nu met de 9kW ervaren. Ik heb nu een LG HM071M mono die volgens de 2c dip theorie zelfs maar 4200W levert. Aanwarmen gaat prima, duidelijk meer vermogen dan de Pana.
Ik ben er zelf ook benieuwd naar. Jammer dat LG Nederland niet op dit forum zit.

Het gekke van (mijn) LG is dat ik deze op geen enkele manier kan bewegen een hogere TA te leveren om aan te warmen. Bij de temperatuur tot 09:00 van ca 3,5-3,8 graden haalt hij zelfs de stooklijn van 33,5 niet. Misschien beter gezegd wil hij die niet halen. Experiment met uitzetten fans levert een hogere TR en ook TA naar stooklijn op bij gelijkblijvend verbruik.

Stippellijn is TR VVW en doorgetrokken lijn TR Jaga's + VVW. De witte lijn is de ingestelde TA stooklijn om de kamertemperatuur minimaal constant te houden.

Op langere termijn is het resultaat van dit experiment negatief. De fans zorgen toch voor een warmere (aanvoelende) kamer.

• JanAllElectric
rykers158 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:09:
@JanAllElectric Uit je grafiek blijkt dus dat de vvw vooral een lage TR heeft en dat deJaga's erbij ervoor zorgen dat de TR wat hoger is. Weet je zeker dat de flow in je vvw niet beperkt wordt door je gebruikte verdeler?

Als de lijnen dichter bij elkaar zitten wanneer je de fan's op de Jaga's aan hebt zou je kunnen kijken of de ventielen op de Jaga's wel helemaal open staan. Misschien dat er nog wat meer flow door de Jaga's kan.
Gezien de CV-ketel heb ik nog altijd de oude verdeler met eigen pomp en thermostaatkraan (staat op 45 graden). De mengbuis heb ik wel afgesloten. Niet ideaal. Zou eigenlijk een klus voor deze zomer zijn tegelijk met het weghalen van de ketel.

Ik heb standaard jaga pro ventielen . Ik heb eigenlijk nooit naar de instelling ervan gekeken. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik daar weinig van snap |:(

• JanAllElectric
rykers158 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:49:
[...]

Als ik het mij goed herinner, dan is met alleen water AI -1 ook direct Ta -1. De ruimte temperatuur speelt namelijk geen rol meer. Maar je bent er vast snel genoeg achter wat hij precies doet.

Als het niet lukt wil ik ook nog wel een paar dagen alleen water gaan draaien. Destijds logde ik de Kamstrup nog niet met Grafana namelijk, dus kan geen data terugzoeken.
AI -1 = TA-1. Daar lijkt het wel op. Vannacht AI -3 gezet. TA bleef netje op 29 (TA_calc was 32). Temperatuur in huis 0,1 gezakt en vanochtend met TA 0 weer naar 20,3. Jammer dat dit soort gelukte experimenten plaatsvinden als de LG gewoon netjes zijn werk doet (>4/5 graden buiten) |:( 8)7

Alleen water geeft inderdaad wel een wat rustiger beeld en nu ik de stooklijn een beetje ken ook meer grip op het gedrag van de LG.

NB: geen idee waarom er toch een defrotst plaatsvond bij 5 buiten. Ik heb niet gekeken of de LG inderdaad was dichtgevroren.

NB: Jaga pro ventielen blijken standaard toch helemaal open te staan.

• Domosapiens
JanAllElectric schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:39:
[...]
. Ik denk nog altijd aan het advies van @Domosapiens om juist het element voor de LG te zetten om tijdens defrosts te ondersteunen.
Jan,
constructief zou je het nog kunnen versimpelen als er ergens een gunstige radiator zit:
- mechanisch geschikt
- op korte afstand van WP

Met zoiets:
http://www.pht-nl.com/images/img0068.png

https://www.google.com/se...w=1331&client=firefox-b-d

• JanAllElectric
Powrskin schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:36:
[...]

Wel veel defrosts. Denk dat je hem beter lager kan zetten. Ik heb (een lg 7kw) hem nu op 34c bij -10. En 31c op -3 ongeveer. Op hoge temperatuur had ik ook om de 40/60min een defrost. Nu duurt het 3 uur ofzo.

Ik denk eigenlijk dat je door minder defrosts meer warmte het huis in krijgt, maar dat is nergens op gestaafd. Is wel te berekenen natuurlijk.

Loggen kan ik nog niet. Ga ik nog wel een keer mee bezig. Wel een heel leuk forum om te volgen zo.
Vanwege te luide brom in huis nu in de nacht op silent mode (max 1,6kW). Helaas gaan de defrost echt niet weg. Hoogstens is de afstand nu 1 uur ipv 50 minuten. De al veel besproken "defrostdip" is bij mij nu al van +5 tot -10.

Ergenis is vooral dat het werkelijke gedrag absoluut niet klopt met de tabellen uit het databoek namelijk 9kW tot -7. Bij 4 graden laat de LG het al afweten met ca 5,4 kW. Helaas is het nu bij koudere en droger weer niet verbeterd. Voor mij een miskoop |:( . Mijn Elga deed het net zo goed en dan met het voordeel van opentherm verbinding met de CV-ketel _/-\o_ l.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Mijn Panasonic warmtepomp (monoblock) heeft het in de manual ook over dry bulb trouwens.

• rykers
Ik heb vandaag ook mijn dagCOP van januari en februari tm gisteren eens uitgezet tegen de gemiddelde buitentemperatuur op de dag.

Dat geeft dit beeld:

Duidelijk zichtbaar dat de COP laag is en een soort ondergrens rond de 1,7 lijkt te hebben.

• JanAllElectric
Cees-JanH schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:56:
Ook bij mij gaat het telerstellend:

......

Zou het kunnen dat de units niet goed gevuld zijn met gas? Of nog erger het verkeerde gas? Hoe kom je hier achter?
Ook al hebben de meeste van ons de LG in het buitenland gekocht: dit plaatje staat op mijn zijkant: LG European shared service center Amstelveen. Ik wil best eens namens ons Forum een mail sturen. In het grote forum is er al eens een mailwisseling geweest over de lager dan verwachte subsidie (meer bij 6kW horend dan bij 9kW). Als ze toen goed hadden uitgelegd dat de 9kW blijkbaar "nominaal" maar 6kW is in ons klimaat dan had ik zeker de 12 kW gekocht. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet weet wat een "nominale capaciteit" is 8)7 . We kunnen hun wijzen op de folders en de tabellen in het databoek en de werkelijke resultaten in ons klimaat (100% wet bulb beneden 5 graden). Eventueel subtiel verwijzen naar een radar itempje ;w

• JanAllElectric
rykers158 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:14:
Ik heb vandaag ook mijn dagCOP van januari en februari tm gisteren eens uitgezet tegen de gemiddelde buitentemperatuur op de dag.

Dat geeft dit beeld:
[Afbeelding]

Duidelijk zichtbaar dat de COP laag is en een soort ondergrens rond de 1,7 lijkt te hebben.
Komt wel overeen met mijn plaatje.
Disclaimer: geen Kamstrup, maar op basis graaddagen. Verder op basis gemiddelde dagtemperatuur en "vervuild" met het benodigde extra gas (32 m3)/pellets (14 zakken a 10kg)/zoninval om gewenste kamertemperatuur te krijgen/handhaven. De prestatie van de LG zelf ligt daar dus wat onder. Graaddagen geven per dag meer spreiding. Verder was ik in het begin ook flink aan het spelen met de instellingen omdat boven 10 graden de LG weer gigantisch pendelt. Daarnaast had ik lange tijd de setpoint kamertemp op 21, waarbij de LG doorschoot naar 22,5. Opgeteld als een SCOP wel redelijk bij de werkelijkheid.

- boven de 10 graden pendelen (teveel capaciteit?) en onder de 5 graden defrosten (te weinig capaciteit?). Feitelijk moet ik boven 13 graden verwijderen omdat de LG dan niet vaak aan hoeft in de praktijk. Zoninval is voldoende.
- er is inderdaad een soort ondergrens. Ik heb wel "silent on" aangedaan in de nacht vanwege de flinke brom (eis WAF). Dat is wel goed voor de COP 8)7
- 2,5 is beetje de grens dat een CV-ketel zowel financieel als CO2 technisch efficiënter is. Volgens de leverancierstabellen zou je dat pas bij -10 verwachten.
- een duidelijke breuk bij 5 graden en lager. Daarboven doet de LG het naar verwachting. Maar ja dan heeft mijn huis ook minder dan 5kW nodig ;w

Waarom mijn dubbele teleurstelling? Zelfde rekenmethode met Elga (2019/2020) , 200 M3 gas en bijna geen pellets vorig jaar.

[Voor 33% gewijzigd door JanAllElectric op 12-02-2021 23:22]

• JanAllElectric
rykers158 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:50:
@JanAllElectric wat is bij jou de verklaring voor de vele lage cop waarden tussen 10 en 15 graden buiten?

....
De rekenmethode. Als ik de data schoon van de dagen dat de LG niet aan had gehoeven (=onnodig verbruik van enkele kWh) dan krijgt je dit plaatje. De SCOP-tot-nu-toe voor schoning was 3,39 en na ook.

Ik heb de stooklijn nu zo onder controle dat boven de 5 de LG efficiënter zal gaan lopen. Eigenlijk door (op aanraden van ??) nu alleen nog op water, vlakke stooklijn en silent on/AI -5 in de nacht te werken.

Verder blijkt uit regressie dat bij graaddagen de "cop" ook nog deels afhankelijk is van de vorige dag. Dat ging mij wat te ver om allemaal te verwerken. Het gaat mij om het globale beeld.

Wat mij nu vooral intrigeert is dat de kleine ELGA (<4,5 kW) in combinatie met de CV op 40 graden met lage buitentemperaturen eigenlijk best efficiënt bleek te zijn (89% gasbesparing over het hele seizoen, bij lage temperaturen toch nog ca 50%). Omdat ik dit jaar zo gericht ben op 0 gas (wat ik toch niet haal) betaalt dat zich uit in minder efficiency. Volgend seizoen stel ik de zwave thermostaten zo in dat de CV-ketel overdag ook bijspringt O-) . Nu gebruik ik alleen de nacht thermostaat om de kamer niet onder 18,5 te laten komen.

[Voor 53% gewijzigd door JanAllElectric op 12-02-2021 23:24]

• JanAllElectric
Vandaag een en ander nog eens in een plaatje gezet (horizontaal buitentemperatuur, verticaal capaciteit kW en in de 2e grafiek COP):

- Oranje lijn is benodigde capaciteit uit warmtepompweetjes voor isolatie huis 1991. Misschien iets te optimistisch gecorrigeerd voor besparing door VVW en jaga's. Hierop had ik wel de capaciteit LG uitgekozen.
- Blauw is benodigde capaciteit op basis "all gas" graaddagen
- Rood is geleverde capaciteit LG. Hierbij rekening gehouden met extra m3 gas en verbruikte kg pellets. Zoninval weggelaten. Ik meet dat wel, maar weet niet precies hoe ik dat "in m3" moet uitdrukken.

NB: boven 10 graden niet kijken. Daar had de LG eigenlijk niet altijd aan hoeven te zijn zijn.

Globale conclusie
- 9 kW had voldoende moeten zijn voor mijn huis. Benodigde capaciteit is wel gebaseerd op 24 uur draaien.
- LG 9kW doet zijn werk naar behoren tot 3,5/4 graden, daaronder wisselend beeld en afvlakking door vele defrosts. Misschien levert de LG wel 9 kW, maar zeker niet 24 uur per dag. DCOP (groene lijn 2e grafiek) ook substantieel onder de aangegeven COP van de leverancier (paarse lijn).
- Maximaal gemiddeld dagvermogen maximaal 7,5 bij temperaturen onder 0 en zeker geen 9 kW

• JanAllElectric
Cees-JanH schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:17:
@JanAllElectric

Ik lees uit jouw onderste grafiek dat het bij jou niet kouder is geweest dan min 7 ongeveer en dat de LG daar ruim 7 kW levert met cop 2.2.

Welke watertemperatuur hoort hier dan bij, bij deze Tb zou het vermogen volgens spec.omhoog moeten gaan.

Als we dit goed documenteren kunnen wel wellicht een compensatie vergoeding bij LG aanvragen gebaseerd op het verschil in prijs tussen de gekochte 9kW en de geleverde 7kW?
Voor de COP moeten we naar de @rykers158 kijken. Hij heeft een Kamstrup. Ik benader het met graaddagen.

Bij Tbuiten -7 staat mijn stooklijn op 40. Dat haalde hij soms en dan max 10 minuten van de de cyclus van 50 minuten tussen 2 defrost en met 5000 Watt (22A).

Waarschijnlijk heeft LG ook "wet bulb" data sheets |:( en ook dit plaatje meegeleverd in de verder onleesbare documentatie. Daaruit zou blijken dat het in ons klimaat maar 6 kW is bij 35. Total andere voorstelling dan de folders, de webshops en het databoek. Dat klopt dan wel bij mijn grafiek 8)7

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 09:09
JanAllElectric schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:31:
[...]

Voor de COP moeten we naar de @rykers158 kijken. Hij heeft een Kamstrup. Ik benader het met graaddagen.

Bij Tbuiten -7 staat mijn stooklijn op 40. Dat haalde hij soms en dan max 10 minuten van de de cyclus van 50 minuten tussen 2 defrost en met 5000 Watt (22A).

Waarschijnlijk heeft LG ook "wet bulb" data sheets |:( en ook dit plaatje meegeleverd in de verder onleesbare documentatie. Daaruit zou blijken dat het in ons klimaat maar 6 kW is bij 35. Total andere voorstelling dan de folders, de webshops en het databoek. Dat klopt dan wel bij mijn grafiek 8)7

[Afbeelding]
Onderstaand het energielabel van de Mitsubishi SW75YAA. Je ziet inderdaad dat deze beter presteert in ons klimaat dan de LG 9kW. Vooral bij hogere Ta valt de LG flink terug. Waarschijnlijk ligt dat dan toch aan de afmetingen van de verdamper. De compressor kan het probleem niet zijn, want die zit ook in de >9kW modellen.

Ik zie nu ook dat de LG 5, 7 en 9kW bijna hetzelfde vermogen hebben volgens het energielabel.

Mitsubishi SW75YAA:

En dit is het label van de Panasonic 9J:

[Voor 15% gewijzigd door doek55 op 15-02-2021 13:09]

• rykers
Ik heb helaas een foutje ontdekt in mijn eerdere Cop berekeningen. Was een fout in de Grafana cululatief vermogen. Die heb ik hersteld en een nieuwe grafiek gemaakt. Iets minder dramatisch, maar zeker nog lang niet in de buurt van de waarden die LG heeft opgegeven:

Vandaag draai ik op ca. Ta 32-35. Maar kom slechts tot een Cop over de dag tot nu toe van 3,33.

[Voor 7% gewijzigd door rykers op 16-02-2021 15:33]

• JanAllElectric
Ramon_1984 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:14:
[...]

Waarom heb jij uiteindelijk voor een 9kw gekozen.
Je bent van een elga ( 3.5 kw ) naar 9kw gegaan, is de lg voor jouw huis gewoon niet te groot en krijg je daardoor niet de bij behorende problemen?
Als je naar deze grafiek kijkt is dat toch wel duidelijk? De LG is zeker niet te groot. Ik kom ca ca 2100 m3. Mijn huis is uit 1991 en heeft volgens warmtepompweetjes 1878 vollast uren. De max capaciteit zou dan 2100*8,8/1878 = 9,8 kW zijn. Dus twijfelde ik altijd al tussen afronden naar onderen (beter terugmoduleren bij hogere temperaturen) of 12 kW (meer vermogen mocht het nog een -10 worden). Met het vervangen van de plaatradiatoren door jaga's met dbe's dacht ik dat 9kW wel zou kunnen.

Wat mij nu duidelijk is geworden dat ook de capaciteit tijdens de lange wet bulb periodes (de +2 graden capaciteit) in dit land belangrijk is. Je ziet op de energielabels dat sommige 7kW pompen dat ook halen bij + 2 in tegenstelling tot de 9kW LG die dan maar 5-6 kW heeft. Zoals @rykers158 zei zie je dat de 9kW TCOP dat over de hele range heeft. Ik heb wel geleerd dat naast folders en databoeken ook het energielabel goede informatie geeft.

• Cees-JanH

Ta omhoog, pomp omlaag en een vloerdeel open.

Dank @David

• rykers
Eindelijk eens tijd gevonden om de gegevens over afgelopen 2 maanden in een Excel grafiek te gieten en goed te vergelijken met de ingestelde stooklijn.

De stooklijn heeft wel iets gewisseld afgelopen maanden. De lijn die er nu in staat is op basis van mijn huidige stooklijn: -10/42, 18/28, met daarbij een correctie van 1,5 graad omdat ik die zie op de Kamstrup. De komende maand zal ik deze grafiek aanvullen met waarden op basis van deze stooklijn.

Wel valt mij al duidelijk op dat er een behoorlijk constant verschil lijkt te zijn tussen de waarden volgens de performance data uit de grafieken van LG en mijn gemeten waarden.

Ik heb via mail eerder LG gevraagd over de verschillen tussen wat losse meetwaarden die ik had en de waarden uit het LG engineering handbook. Daar heb ik echter helaas nooit reactie op ontvangen.

• JanAllElectric
rykers158 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:20:
Eindelijk eens tijd gevonden om de gegevens over afgelopen 2 maanden in een Excel grafiek te gieten en goed te vergelijken met de ingestelde stooklijn.

De stooklijn heeft wel iets gewisseld afgelopen maanden. De lijn die er nu in staat is op basis van mijn huidige stooklijn: -10/42, 18/28, met daarbij een correctie van 1,5 graad omdat ik die zie op de Kamstrup. De komende maand zal ik deze grafiek aanvullen met waarden op basis van deze stooklijn.

Wel valt mij al duidelijk op dat er een behoorlijk constant verschil lijkt te zijn tussen de waarden volgens de performance data uit de grafieken van LG en mijn gemeten waarden.

[Afbeelding]

Ik heb via mail eerder LG gevraagd over de verschillen tussen wat losse meetwaarden die ik had en de waarden uit het LG engineering handbook. Daar heb ik echter helaas nooit reactie op ontvangen.
Om aan te geven dat dit niet alleen bij @rykers158 zo is ook mijn plaatje. Ik bereken dat met graaddagen, maar het beeld is hetzelfde.

Kanttekening:
- boven 6 graden gaat het wel goed. Waarschijnlijk door jaga's en veel zon in huis in de ochtend. Ik zet de LG dan uit (-> hogere COP)
- beneden 0 helpt pelletkachel of CV ketel.

Conclusie: significant verschil in COP onder 5 graden, waar bij mij de defrosts beginnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bertje C

Nu de stresstest van -15 voorbij is wil ik even mijn bevindingen met u delen. De cv gasketel heeft niet hoeven werken en ik heb geen klachten van mijn vrouw gehad dus missie geslaagd. Ik ben er nu wel achter dat werkelijk alles moet kloppen zeker met dat extreem koude weer. Dus heel goede isolatie en liefst overal vloerverwarming, eigenlijk moet het water niet warmer dan 35 graden hoeven te worden. We hebben overal vloerverwarming behalve in de keuken maar de deur naar de kamer staat altijd open en er hangt al jaren een airco om de keuken te koelen in de zomer. Dat is eigenlijk ook een warmtepomp en die kan ook verwarmen dus die ging met de timer om een uur of zes ‘s morgens aan om mee te helpen bij kouder dan -10 zodat de watertemperatuur laag kon blijven. Ook ben ik blij dat ik een aparte warmtepompboiler boven de badkamer heb. Omdat ik ook een inductie kookplaat heb ingebouwd staat de gaskraan al maanden dicht en het gas wordt in april afgesloten. Gr. Bert.

• Gerbos
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 15-04 14:03
Ik heb zelf ook een de 9kW monobloc versie, gekochte bij Emundia uit Slovenie. heb de-installatie zelf gedaan.

Ik heb een externe pomp circulatiepomp erop aangesloten binnen (waar de oude cv ketel stond)
Ik heb de uitgebreide handleiding gebruikt bij het installeren van de externe pomp blz 76.
De voedingskabel heb ik aangesloten op de klemmenblok (TB_W_PUMP_C).
Daarna heb ik hem geactiveerd op instellingsmenu en ingesteld in gebruik, probleem is dat ik geen spanning krijg externe pomp circulatiepomp

Weet iemand hoe ik dit moet oplossen of heeft iemand dit probleem ook gehad?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domosapiens
@Gerbos
kan de voeding niet vanuit de warmtepomp unit laten aansturen?
Niet met dit contact
.
.
zodat hij alleen aangaat als de warmtepomp aangaat?
Dat kan wel, de WP schakelt de pomp aan/uit :

De WP (groene vlakje) zorgt voor verbinding tussen bruin en zwart

• Cees-JanH
Nu de koeling met de fancoils goed opgestart, vloerverwarming staat geheel dicht.

Fancoils Ta 6 Tr is 11. Popg.is 1200 watt maar loopt elke keer langzaam op richting max in silent, in koelen is dat 2100 watt ongeveer. Dit proces duurt 10 minuten. Compressor stopt dan omdat Ta te laag wordt

Waarom toert hij op ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 23-07 20:33
Even een korte vraag. Ik wil eigenlijk van het gas af maar mijn budget en ruimte voor grote buffers is beperkt. Ik kan wel 2 200l vaten horizontaal op zolder kwijt. Ruimte voor een monoblok beneden in de tuin is geen probleem.

Nu heb ik een budget van grofweg 8000 (5500 na subsidie)

Hoe regelen jullie je warm water en welke temperatuur hebben jullie het.

Ik zat te kijken naar een lg 16kw monoblok.

Heeft iemand nog tips. Waar kan ik de pomp het beste/goedkoopste aanschaffen?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True