• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 14:12

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Op dit moment ben ik me aan het oriënteren voor het vervangen van de stadsverwarming door een warmtepomp met boiler. Het is erg lastig om offertes te krijgen bij installateurs want ze zitten ram vol.
Toch heb ik nu een offerte gekregen voor het plaatsen en installeren van een Daikin Altherma 3 R, om precies te zijn de 08S23E6V/E9W.

Ik wilde graag een Daikin hebben omdat deze (voor zover ik heb kunnen oordelen) het stilst zijn en het is een kwalitatief goed merk. Echter krijg ik van Daikin warmtepompen geen eigen topic gevonden in dit subforum. Van Nefit en Vaillant zie ik wel topics en belangrijker ervaringen. In het Lucht/Water warmtepomp topic hoor ik niet perse veel positieve verhalen. Dus ik vraag me af of Daikin wellicht alleen erg goed is met airco's en niet zozeer warmtepompen.

Met dit topic zou ik graag ervaringen horen van andere tweakers die een Altherma 3 hebben. Ook hoor ik graag of Daikin wel de beste keus is. Zo twijfel ik nog over het geluid. De warmtepomp wordt namelijk in de gangkast geplaatst.
De buitenunit moet een splitunit worden want ik heb maar beperkte ruimte aan de zijkant van het huis (75cm) dus gaat een monoblock niet lukken.

Specificaties van het huis
Woonoppervlakte is 152m2
Begane grond is met vloerverwarming (65m2)
Op de eerste en tweede verdieping hebben we totaal 4 slaapkamers en 1 badkamer. De radiatoren die hier hangen staan eigenlijk het hele jaar uit. Als het echt koud word en ik moet op zolder werken dan gaat ie op standje 3.

Ik zie hier van die mooie screenshots

Klopt. Dat is ESPAltherma in combinatie met Home Assistant: Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma

[Voor 5% gewijzigd door Toppe op 14-12-2022 13:33]

Als een god in Nijmegen.

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:24
Ik heb sinds 10-2020 een Daikin Altherma 3 8KW 230L in gebruik. Ik ben zeer tevreden over het geheel, bij mij staat deze op zolder in een technische ruimte. Binnenunit is vrijwel geruisloos, buitenunit is hoorbaar onder het vriespunt. Vorige winter toen het -12 graden Celsius was, hield hij onze woning zonder problemen op 23 graden Celsius (2-onder 1 kap van 2001 met vloerverwarming ~60m2 en boven radiatoren welke vrijwel niet openstaan.

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
@Nicklazzz Bedankt voor je uitgebreide reactie. Heb je de 230L boiler al een keer leeg getrokken? Dit is iets waar ik bang voor ben. We hebben een zuinige douchekop en in theorie zou er 60 minuten gedoucht kunnen worden.

Hoeveel kW is trouwens je bijverwarmer?

Als een god in Nijmegen.

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:15
Bij ons wordt eind januari een Daikin Altherma 3 warmtepomp 8kw met 230 liter boiler geplaatst. Gekozen vanwege de (relatief) gunstige prijs en stille buitenunit. Over een paar weken laat ik weten of 'ie bevalt.

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:47
Wij hebben een Daikin Altherma 3 warmtepomp in onze nieuwbouwwoning (oplevering afgelopen april) met een 180 liter boiler.
Wij zijn een gezin met drie (jonge) kinderen (leeftijd 5 t/m 9 jaar), en eerlijk gezegd heb ik me tijdens de bouwfase wel afgevraagd of 180 liter wel voldoende zou zijn. Groter kon volgens aannemer niet ivm ruimte en inbouwhoogte.

Echter de ervaring van de afgelopen 8 maanden leert ons dat we prima toekomen met de 180 liter boiler. We hebben nog geen enkele keer gehad dat het warm water op was oid.
Uiteraard hangt alles af natuurlijk van je verbruik. Wij zijn blijkbaar wel redelijk zuinig tov van andere mensen in onze omgeving.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Ok, gelukkig toch wat meerdere Daikin warmtepomp gebruikers :-)

Iemand die weet waarom je qua back-upverwarming specifiek voor de 9kW variant zou gaan? Het is voor ons in ieder geval onvoldoende om voor de douche bij te springen.

Als een god in Nijmegen.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:27
Ik heb al 4 jaar een Daikin LT in gebruik (de voorloper van de 3) met 260 liter. Eigenlijk heel tevreden mee. Erg stil, je hoort hem alleen buiten
- als het héél erg koud is maar dat is zeldzaam.
- als hij het svv gaat opwarmen, dan gaat hij echt full power
Maar dan nog valt het geluid best mee. Alleen 's nachts hoor je dan wel een soort gezoem.

Overigens heb je het over de binnenunit, maar die maakt nauwelijks geluid. Ja, de waterpomp voor de vloerverwarming hoor je naarmate deze harder draait (maximaal 32 liter/s), maar dat stelt eigenlijk niets voor.

Enige wat ik irritant vind, is het standby verbruik. De unit verbruikt altijd 55 Watt, dat is dus 110 euro per jaar. En daar kan je helemaal niets aan doen. Hopelijk hebben ze dat bij de nieuwere versies opgelost.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• adrianus1975
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-12-2022
Graag zou ik advies willen omdat ik nu de afgelopen week aan het oriënteren ben naar een lwwp all electric ( monoblock )
Na een aantal installateurs te hebben benaderd krijg ik sterk het gevoel dat zij alleen hun product promoten ( en wat zij kunnen leveren / marge's ) en geen objectief advies krijg.

Mijn huidige situatie is stadsverwarming met vvw en boven normale radiatoren. Boven verdieping wordt nooit verwarmd.

110m2 woonoppervlak maar zoals ik al aangaf wordt de bovenverdieping nooit verwarmd. Wel een vide waar we een glasplaat in gaan plaatsen.

Verbruik stadsverwarming is 38GJ per jaar.

Energielabel A

1 Fase aansluiting 230volt.

Veel ruimte in de tuin maar niet binnen vandaar de voorkeur naar een monoblock-systeem.

Wens is af van stadsverwarming en mijn woning en sww verwarmen met een lwwp.

Ik twijfel tussen de:

Daikin atherma 3 9kw met Daikin Altherma 3 H F - EAVX-D9W7.

Vaillant AroTHERM plus VWL 75/6 in combinatie met een unitower.

Geen losse buffervat ivm weinig ruimte binnen.

Importeren uit het buitenland is een optie. En installeren is ook geen probleem ( Wel voor de subsidie )

Zijn de bovenstaande combinaties überhaupt mogelijk en zo ja zou dat voldoende capaciteit leveren?
Persoonlijke voorkeur gaat uit naar een Vaillant 75/6 maar twijfel of dat 7kw voldoende zou zijn.

Met vriendelijke groet,

Ad

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:16
38GJ / 3600 = 10556 kWh thermisch.
Bij 1650 vollast uren kom je dan op 10556 kWh / 1650 uur = 6.4 kW.

Een aroTHERM plus VWL 75/6 A haalt ook bij -7 C nog 7 kW. Als je er ook SWW mee opwarmt blijft er over de dag gemiddeld 22/24*7 kW = 6.42 kW van over. Is dus voldoende maar een maatje groter zou ook geen pijn doen.

Maar wil je het nu zelf installeren of laten doen? Verwacht niet teveel gratis advies van verkopers.

edit: als het huis nog geen 10 jaar oud is zou je overigens van een iets lager aantal vollast uren uit kunnen gaan. Dan kom je op een iets hoger benodigd piekvermogen.

[Voor 16% gewijzigd door busscherski op 30-01-2022 19:37]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• adrianus1975
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-12-2022
busscherski schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:34:
38GJ / 3600 = 10556 kWh thermisch.
Bij 1650 vollast uren kom je dan op 10556 kWh / 1650 uur = 6.4 kW.

Een aroTHERM plus VWL 75/6 A haalt ook bij -7 C nog 7 kW. Als je er ook SWW mee opwarmt blijft er over de dag gemiddeld 22/24*7 kW = 6.42 kW van over. Is dus voldoende maar een maatje groter zou ook geen pijn doen.

Maar wil je het nu zelf installeren of laten doen? Verwacht niet teveel gratis advies van verkopers.

edit: als het huis nog geen 10 jaar oud is zou je overigens van een iets lager aantal vollast uren uit kunnen gaan. Dan kom je op een iets hoger benodigd piekvermogen.
Bedankt voor je reactie!

De capaciteit zou inderdaad minimaal 6,4kw moeten zijn. Oftewel de VWL 75/6 A zou voldoende moeten zijn.
Een maatje groter twijfel ik aan omdat ik een 1 fase aansluiting heb en dus 230 volt en geen 3 fase en dus geen 400 volt.
Vandaar dat ik opzoek ben naar ervaringen van andere. Leveren de warmtepompen de capaciteit die de fabrikant aangeeft.

Wat betreft het zelf installeren of niet ligt aan de kosten.
Het huis is nu 18 jaar oud. En heeft energie label A

• busscherski
adrianus1975 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 00:02:
[...]

Bedankt voor je reactie!

De capaciteit zou inderdaad minimaal 6,4kw moeten zijn. Oftewel de VWL 75/6 A zou voldoende moeten zijn.
Een maatje groter twijfel ik aan omdat ik een 1 fase aansluiting heb en dus 230 volt en geen 3 fase en dus geen 400 volt.
Vandaar dat ik opzoek ben naar ervaringen van andere. Leveren de warmtepompen de capaciteit die de fabrikant aangeeft.

Het is gewoon voldoende. En mocht het toch een beetje krap zijn dan wordt het bij extreem weer misschien een keertje een halve graad kouder in huis, merk je niet als je niet op een thermometer kijkt.

Aan de andere kant zou het misschien fijn zijn als je de capaciteit hebt om indien nodig ook boven te verwarmen wanneer het buiten erg koud is.

Overstappen naar 3 fase is in Nederland best makkelijk. Kan zo makkelijk zijn als een 4 P hoofdschakelaar toevoegen en de aardleks over de fasen verdelen en even via mijn aansluiting je wijziging in te plannen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• slagroomsoes
Sinds vandaag een Daikin Altherma 3 8kw 230l full electric warmtepomp, gemonteerd door Heat Transformers. Vriendelijke mensen, goede offerte gekregen, netjes opgeleverd. Ik ben benieuwd.

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-05-2022
Mooi topic. Ook bezig met eventuele aankoop warmtepomp. Na heel wat uitzoekwerk kom ik toch steeds uit op Daikin Altherma 3. 8 kw met 230 liter. Mijn vragen zijn
1. Installatie kosten variëren uiteraard maar is hier een globale indicatie van te geven?
2. Prijs rond 7.5k minus 3150 subsidie is toch mooi. Of zijn er nog andere, betere ?
3. Hoe het zo'n LTV warmtepomp met radiatoren? Beneden hebben vloerverwarming en dat werkt perfect.
4
Wat is het gemiddelde energie verbruik?

Benieuwd naar Heat Transformers.

[Voor 4% gewijzigd door Martijnvdb op 06-02-2022 19:52]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 11:41
adrianus1975 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 00:02:
[...]

Bedankt voor je reactie!

het lijkt wel heel leuk om vermogens zo te berekenen maar staar je niet blind op de uitkomst. het getal achter de komm suggereerd een preciesie die niet bestaat.

op basis van de gegevens die je gaf is waarschijnlijk 5,5 tot 7,5 kw prima. er zit nog aan alle kanten ruimte in dit gegeven, bijv de vraag of die 38GJ incl. warm tapwater is. verder kun je de warmtevraag nog sterk beinvloeden door gebruik, zoals 1 graad kouder stoken als het buiten -7 is of iets minder ventileren.

heb je een tussenwoning, hoekwoning of vrijstaand? als het een tussenwoning uit 2002 is zou ik er ook eel een 5kw in durven schroeven namelijk ;)

• busscherski
Martijnvdb schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:49:
Mooi topic. Ook bezig met eventuele aankoop warmtepomp. Na heel wat uitzoekwerk kom ik toch steeds uit op Daikin Altherma 3. 8 kw met 230 liter. Mijn vragen zijn
1. Installatie kosten variëren uiteraard maar is hier een globale indicatie van te geven?
Als het qua leidingwerk, bekabeling en logisitiek makkelijk is kom je op een totaalprijs voor subsidie vanaf 11k. Dingen als een pomploze verdeler komen er dan nog bij.
2. Prijs rond 7.5k minus 3150 subsidie is toch mooi. Of zijn er nog andere, betere ?
230 liter is al heel wat maar als je een groter SWW vat wilt wordt het een los rvs vat
3. Hoe het zo'n LTV warmtepomp met radiatoren? Beneden hebben vloerverwarming en dat werkt perfect.
In een woning met op de begane grond vloerverwarming en een pomploze vloerverwarming verdeler (raad ik ten zeerste aan) krijgen de radiatoren een lagere aanvoertemperatuur. Dus geven ze minder warmte af. Je zou de radiatoren dan 24 uur per dag aan kunnen laten staan, veel Nederlanders vinden dan wel dat het op de slaapkamers warm genoeg wordt.
Als je meer wilt zijn er verschillende opties:
- radiatoren vervangen door grotere radiatoren, convectoren of misschien zelfs vloerverwarming
- in die kamers bijverwarmen met een IR paneel, airco, elektrisch kacheltje (als het incidenteel is)
- beter glas, meer dakisolatie
4 Wat is het gemiddelde energie verbruik?
2 a 2.5 kWh per m3 gas die je ermee vervangt.

• slagroomsoes
Martijnvdb schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:49:
4
Wat is het gemiddelde energie verbruik?

Benieuwd naar Heat Transformers.
1: tussen de 12 en 13k excl subsidie, incl. montage.
2: durf ik je niet te zeggen: Heat Transformers doet ook in Nibe, alleen lange levertijden momenteel. Deze Daikin bevalt goed, is erg stil en gevoelsmatig erg zuinig in het verbruik.
3: Ik heb 1 'oude' radiator in de gang, deze verwarmt de gang prima (net zoals voorheen de CV het met 40 graden goed warm kreeg). Ik heb geen VV, woonkamer wordt verwarmd met Jaga convectorradiatoren met boosters en dit gaat prima
4: Ik meet deze Daikin niet apart, totaal van onze woning zit gemiddeld op de 21kwh per dag (gemeten over 6 dagen, circa 8 graden overdag, woonkamer 20.0 graden overdag tussen 930-1730, 1730-2130 21.0 graden.

Voor de overige Daikin gebruikers: legionella run staat ingesteld 's nachts om 02:00, 60 graden voor 40 minuten. Echter, al tweemaal krijg ik een foutmelding dat de legionella run niet gedraaid wordt (foutmelding AH-00). Wie heeft dit ook gehad en welke actie ondernomen om dit te voorkomen?

Vriendelijke groet,
Stefan.

• Martijnvdb
All. Ik.vind de installatie nog vrij fors. Dus tussen de 9 en 10k netto moet ik ongeveer rekenen.
21 kwh per dag is hoog maar we zitten midden in de winter die geen winter is....

• MajaMestreech
  • Laatst online: 21:59
slagroomsoes schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:22:
[...]

1: tussen de 12 en 13k excl subsidie, incl. montage.
2: durf ik je niet te zeggen: Heat Transformers doet ook in Nibe, alleen lange levertijden momenteel. Deze Daikin bevalt goed, is erg stil en gevoelsmatig erg zuinig in het verbruik.
3: Ik heb 1 'oude' radiator in de gang, deze verwarmt de gang prima (net zoals voorheen de CV het met 40 graden goed warm kreeg). Ik heb geen VV, woonkamer wordt verwarmd met Jaga convectorradiatoren met boosters en dit gaat prima
4: Ik meet deze Daikin niet apart, totaal van onze woning zit gemiddeld op de 21kwh per dag (gemeten over 6 dagen, circa 8 graden overdag, woonkamer 20.0 graden overdag tussen 930-1730, 1730-2130 21.0 graden.

Voor de overige Daikin gebruikers: legionella run staat ingesteld 's nachts om 02:00, 60 graden voor 40 minuten. Echter, al tweemaal krijg ik een foutmelding dat de legionella run niet gedraaid wordt (foutmelding AH-00). Wie heeft dit ook gehad en welke actie ondernomen om dit te voorkomen?

Vriendelijke groet,
Stefan.
Wij hebben sinds 1-12-2021 de Altherma 3 met een losse boiler 320L en hiermee dus ook van het gas af. Wij hebben een goed geïsoleerd huis, in de woonkamer en hal vloerverwarming en alleen op de bovenverdieping een radiator op de badkamer en op 1 studeerkamer. Het verwarmen gaat goed van zowel klimaat als SWW.
Ons is beloofd dat de WP per jaar in totaal zo'n 3000 kWh zal gebruiken. Hierover heb ik mijn twijfels moet dat eerst nog zien.

De binnen unit is nagenoeg geruisloos, de buiten unit hoor je inderdaad bij lagere buitentemperaturen best goed brommen. Bij ons staat deze op het platte dak, 2e verdieping recht boven onze slaapkamer.

Het verbruik aangegeven door Stefan is vergelijkbaar bij ons, al neem ik aan dat die 21 kWh Klimaat + SWW is per dag bij die buientemperatuur.

Aan Stefan over de legionella run storing: Ik heb deze om 12:00 uur ingesteld (alvast voorbereid als salderen wordt afgeschaft en bovendien is het 's nachts kouder en het verbruik dus altijd groter). De warmtepomp verwarmt de boiler tot 53 graden en daarna neemt de boosterverwarming het over tot 60 graden. Misschien dat de warmtepomp het niet redt om de 53 graden te halen?

• MajaMestreech
Een dingetje wat opvalt bij de Altherma 3 is de temperatuurregeling via de kamer thermostaat. Bij een Setpoint van 21 graden, wordt geregeld tussen 21.5 en 20.5 graden. Dit gaat met een cyclus van 6-8 uur, afhankelijk van de buiten temperatuur. Bij het bereiken van 21.5 graden gaat de WP uit gedurende 6-8 uur. Voordat hij weer inschakelt voelt het enigszins onbehaaglijk aan.
Nagevraagd bij de installateur/Daikin: dit kan niet aangepast worden. Dit heeft Daikin bewust gedaan omdat anders de warmtepomp te vaak aan/uit schakelt. Onzin natuurlijk als je een lage temperatuur regeling hebt, dan zou zelfs bij een hysterese van 0,1 graden de warmtepomp echt niet teveel aan/uit schakelen.

Ik ben op zoek om ergens een wijzigingsverzoek in te kunnen dienen (bij de instellingen "Kamer" een waarde parameter "Hysterese" instelbaar tussen 0,1 en 1 graden) maar nog niet kunnen vinden.

• Niels79
  • Laatst online: 06-11-2022
Ik heb een offerte ontvangen van een bekende grote installateur voor warmtepompen. Gaat om een Daikin Altherma 3 8kw met 230l vat all electric. Totaal €13.000,- incl een klein beetje meerwerk waaronder overigens €500,- voor een extra groep. Even geen rekening houdend met teruggave van €3000,- subsidie. Nu zoek ik dat apparaat op en het lijkt of die los voor €6000,- te kopen zijn. Dan staat er wel ‘bibloc’ bij de tekst. Website Climamarket.eu. Wie kan me zeggen dat ik een eerlijke offerte krijg of dat de installateur zijn klanten door de hoge vraag, gezien de hoge gasprijzen en tekort aan installatie personeel, dubbele tarieven rekent?
Heb een huis uit 2011 met beneden vvw 100m2 en boven 60m2 slaapkamers en badkamer met radiatoren die altijd uit staan. Badkamer wel verwarmt met vvw.
Il verbruik nu per jaar 1400 kuub gas.
Hoor graag jullie mening en tips voor eerlijke en goede installateurs.

• busscherski
@Niels79
Arbeid is nu eenmaal duur in Nederland. Een electricien moet ongeveer een week werken om 'zichzelf' een dag in te huren. Dan heb ik het nog niet over wanneer een electricien een advocaat, notaris etc nodig heeft.

De prijs voor de belangrijkste onderdelen zal ongeveer de helft de offerteprijs bepalen.

Een ZZP'er (zoals ik) wil het wellicht voor ruim 10% minder doen maar onder de 10k excl subsidie kom je gewoon echt niet.
13k excl subsidie vind ik geen erg hoog bedrag.

Als het goedkoop moet dan kun je het best eigenhandig een Panasonic mono hangen. Dan ben je meteen je eigen servicemonteur als er een keer iets misgaat.

• MajaMestreech
@Niels79 Offerte van ons voor een 6 kW warmtepomp met boiler 300 L was in juni 2021 11.250 Euro. Kwam nog een nieuwe vloerverwarming verdeler bij ad 1000 Euro. Als CV-ketel wordt weggehaald en pomp+boiler plaatsen, zijn ze toch wel een dag of 2 bezig. En dat betaal je in een tijd met een enorm tekort aan technisch personeel.

• Sjembek
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-04 19:29
Hallo mede tweakers!

Ik heb een offerte gekregen voor een warmtepomp inclusief installeren voor 124m2 woning, nieuwbouw, CV huis beneden (direct links als je binnenkomt).

Daarnaast een 4.3Kw buitenunit (nog geen 5 meter hiervandaan).

Advies was een hoofdunit binnen met 230 liter vat en 50 liter buffer. Moet 2 extra groepen aan laten leggen (huidige is vol), kost 450 extra.

Daarvoor kreeg ik navolgende offerte:

Omschrijving Aantal Totaal exclusief
EHVX04S18E6V - Daikin Altherma Binnen unit 1 € 4.300,00
ERGA04EV - Daikin Altherma 3 R Buiten unit 1 € 1.600,00
Daikin Madoka Altherma BRC1HHDK 1 € 115,00
drl buffer 50 ltr 1 € 275,00
Circulatiepomp incl. afsluiters Wilo Yonos Pico 25/1-6-130 1 € 300,00
Grofvuilfilter 1 (Y-filter) 1 € 65,00
Opstelbalk + rail 60x18,5x23cm RUBBERFOOT 2 € 90,00
Expansievat met beugel, manometer overstort en ontluchter 1 € 95,00
Tot 10m Koude Technisch Aansluiten 1 € 525,00
Aansluit Materiaal vanaf 3kW 1 € 1.350,00
Montage Warmtepomp 1 € 3.200,00
Transport/hijskosten 1 € 550,00
In BedrijfStelling (IBS) 1 € 375,00
stelpost Elektra 1 € 450,00

Totaal excl. € 13.290,00
BTW 21,00% € 2.790,90
Totaal incl. € 16.080,90

Als ik de prijzen zo vergelijk met wat ik hier zie, is dit prijsverschil wel enorm groot.
De installatie los kopen op internet kost zo'n 6500 euro inclusief. Daar zit dus al een ruime marge op dik 600 euro.

Filters, expansievat etc. kan ik wel inkomen, maar om vervolgens 1350 euro extra losse materiaalkosten, 3200 euro installatiekosten te vragen en 550 euro transport/hijskosten te vragen (op begane grond, letterlijk voordeur in links). Roept bij mij nu wel vraagtekens op. 4100 euro betalen voor transport en installatie? Is dat realistisch?

Hier gaat uiteindelijk nog wel 2800 euro subsidie vanaf...

Ik begrijp dat een bedrijf winstgevend moet zijn, maar dit verschil lijkt wel erg groot.

Wat denken jullie?

Bedankt!

• busscherski
@Sjembek
Dat een installateur marge pakt op te leveren onderdelen en daarnaast installatieuren rekent is op zich normaal. Hoe kan hij bijvoorbeeld anders garantie bieden? Of iets oplossen als er een keertje iets mis gaat.

Ik ken de preciese uitdagingen van jouw woning niet. Weet niet of je afgiftesysteem echt vereist dat je een buffer en losse CV pomp erbij gebruikt.
Transport/hijskosten berekenik niet als de buitenunit op de grond staat.

Al met al vind ik de prijs erg flink. Afhankelijk van waar je woont wil ik ook wel een offerte maken.

• Sjembek
@busscherski

Uiteraard, dat beste bedrijf moet ook geld verdienen, dus dat begrijp ik wel, maar het verschil tussen de hier genoemde bedragen voor eenzelfde (of meer vermogen pomp) t.o.v. mijn offerte roept vragen op.

Ik woon in Veenendaal, nieuwbouw uit 2019 met de CV ruimte bij de ingang links (hok van 100x90cm).
Daar zou de binnen unit met 50l buffer komen, en een pomp voor de circulatie.

De buitenunit kan links bij de voordeur komen (kan via de kruipruimte naar buiten gebracht worden). Dan praat je over een afstand van nog geen 3 meter. Hij zou ook in de achtertuin kunnen tegen het huis aan. Dan praat je over +/- 10 meter.

In mijn huidige situatie heb ik een verdeler zonder pomp, dit wordt volgens mij door de CV druk doorgezet. Dus ik weet niet of een externe pomp daadwerkelijk nodig is.

Naar mijn idee zijn er geen verdere uitdagingen in mijn huis (naast 2 extra groepen voor de buiten en binnen unit). Ik heb beneden vloerverwaming, boven radiatoren. Doorvoer temperatuur naar vloerverwarming en radiatoren is op dit moment 40 graden, dus die lijken mij ook gewoon geschikt voor de warmtepomp. Tapwater op dit moment 60 graden. Dit zit aangesloten op een verdeler naar de vloerverwarming (zonder pomp).

Ik hoor graag de hoogte van jouw offerte. Ook al zou het kwa afstand niet reëel zijn

Groet

• busscherski
@Sjembek
Dat is niet heel dichtbij maar ik vind het ook niet echt ver weg.

Ik neem aan dat de vloerverwarming verdeler vlakbij de ketel zit?

Als je bereid bent om af en toe heel even te helpen met wat zware dingen tillen en kabels trekken kan ik ongezien hetzelfde aanbieden voor 12k (richtprijs), ondanks dat het ruim een uur rijden is. Inclusief het werk in de meterkast. En dan heb ik het over de 230 liter versie. (of voor 300 euro minder het 180 liter model maar waarom zou je dat doen?) Doe ik er ook meteen een magneetfilter bij en stel ik WAR goed in via controle op afstand.
Als je vloerverwarming geen naregeling heeft voer ik het liever uit zonder CV buffer en zonder die extra pomp. Dat werkt dan beter, zuiniger, simpeler en goedkoper in aanschaf. Dan wordt het 11k (richtprijs).

• Sjembek
@busscherski

Deze prijs zit inderdaad meer binnen de verwachte kosten.

Klopt ja, de vloerverwarmingverdeler zit in het CV hok.
Had gelezen op dit forum dat het beter zou zijn voor je verwarming om er een pomp bij te plaatsen en heb je laten verstellen {gebeurd nu via de CV pomp), dat de buffer voor meer stabiliteit zou zorgen en daardoor geen warmte uit je vloerverwarming kan trekken icm temperatuur van je buitenunit. Dan ben ik natuurlijk geen specialist.

Ik zal het hoe dan ook moeten financieren icm zonnepanelen. daarvoor heb ik wel een offerte nodig van je. Mocht je meer informatie nodig hebben hiervoor hoor ik het graag van je.

Nog niet erbij verteld (maar wel logisch, toch even vermelden), de oude CV hangt nog en zal ook weg moeten, daar heb ik al wel een nieuwe bestemming voor.

Bedankt voor je reacties tot zover!

• busscherski
Sjembek schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 06:36:
@busscherski

Deze prijs zit inderdaad meer binnen de verwachte kosten.

Klopt ja, de vloerverwarmingverdeler zit in het CV hok.
Had gelezen op dit forum dat het beter zou zijn voor je verwarming om er een pomp bij te plaatsen en heb je laten verstellen {gebeurd nu via de CV pomp), dat de buffer voor meer stabiliteit zou zorgen en daardoor geen warmte uit je vloerverwarming kan trekken icm temperatuur van je buitenunit. Dan ben ik natuurlijk geen specialist.

Ik zal het hoe dan ook moeten financieren icm zonnepanelen. daarvoor heb ik wel een offerte nodig van je. Mocht je meer informatie nodig hebben hiervoor hoor ik het graag van je.

Nog niet erbij verteld (maar wel logisch, toch even vermelden), de oude CV hangt nog en zal ook weg moeten, daar heb ik al wel een nieuwe bestemming voor.

Bedankt voor je reacties tot zover!
PM verstuurd

• Martijnvdb
Meeste offertes die ik voorbij zie komen is inderdaad rond de 12K exclusief subsidie van 3150. Eea hangt wel af van de installatie (makkelijk/moeilijk).

De 8KW/230 liter vloermodel is op internet te vinden inderdaad bij Climarket (goedkoop_ maar weet niet of dat wat is. Gemiddeld kom je wel op 8K ongeveer. Heb ook nog een 2-tal vragen:

1. is het verstandig een buffervat erbij te nemen van ongeveer 50 liter ter verbetering van vloerverwarming?
2. moet de installateur een logboek na installatie aan de klant overhandigen?

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-05 16:17
Hier sinds afgelopen week een daikin altherma 3, 8kw met 300L vat. Het apparaat zelf bevalt tot nu toe prima. Krijgt het huis goed warm. Wij hebben alleen op de onderste verdieping vvw.
Totaal circa 114m2 aan vvw.

Garage van 60m2 is ook voorzien, maar de bedoeling is dat deze structureel niet in gebruik is, alleen in uitzonderlijke situaties.

Toch wel enkele vragen mbt het stookgedrag en het begrijpen van bepaalde instelling keuzes die ik nog ga voorleggen aan de installateur. O.a. de ingestelde stooklijn t.o.v. de buitentemperatuur. Wij hebben redelijk wat glas, dus het word binnen dan eerder warm. Ik vraag me af of de thermostaat bijdrage geeft aan informatie of niet, zodat er niet onnodig gestookt wordt. De stooklijn heb ik met deze dagen namelijk al op -2 gezet via de thermostaat, terwijl het nu nog steeds 21,5 graad blijft binnen (de stooklijn zou zuinig zijn ingesteld door de monteur)

Verder maak ik GEEN gebruik van de 60 graden cyclus, aangezien hier dagelijks gebruik gemaakt wordt van het warm water (voorraadvat). Wanneer we echter een week of langer weg gaan, word deze cyclus wel ingeschakeld. Het is namelijk onnodig om dit in te schakelen bij voldoende dagelijks gebruik, en kost wel enorm veel energie vanwege de 3kw heater die hiervoor ingeschakeld wordt.

Het verbruik ligt in deze week wel redelijk hoog t.o.v. het verbruik dat ik hier lees. Circa 35-45kwh per dag. Dat gaan we dus ook nog eens goed bekijken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Martijnvdb
Wat is jullie ervaring met de boiler van 230 liter? Voor gemiddeld verbruik voor 4 personen voldoende?

• Martijnvdb
Twijfel zelf tussen Daikin Altherma 3 R ECH2O - 8 kW Vloermodel (H) / 300 Liter / Monovalent en de Daikin Altherma 3 R F - 8 kW Vloermodel (H+C) / 230 Liter / 9 kW BUH. Wat zijn hierbij de verschillen? Iemand meer info?

• MajaMestreech
WillumC schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:01:
Hier sinds afgelopen week een daikin altherma 3, 8kw met 300L vat. Het apparaat zelf bevalt tot nu toe prima. Krijgt het huis goed warm. Wij hebben alleen op de onderste verdieping vvw.
Totaal circa 114m2 aan vvw.

Garage van 60m2 is ook voorzien, maar de bedoeling is dat deze structureel niet in gebruik is, alleen in uitzonderlijke situaties.

Toch wel enkele vragen mbt het stookgedrag en het begrijpen van bepaalde instelling keuzes die ik nog ga voorleggen aan de installateur. O.a. de ingestelde stooklijn t.o.v. de buitentemperatuur. Wij hebben redelijk wat glas, dus het word binnen dan eerder warm. Ik vraag me af of de thermostaat bijdrage geeft aan informatie of niet, zodat er niet onnodig gestookt wordt. De stooklijn heb ik met deze dagen namelijk al op -2 gezet via de thermostaat, terwijl het nu nog steeds 21,5 graad blijft binnen (de stooklijn zou zuinig zijn ingesteld door de monteur)

Verder maak ik GEEN gebruik van de 60 graden cyclus, aangezien hier dagelijks gebruik gemaakt wordt van het warm water (voorraadvat). Wanneer we echter een week of langer weg gaan, word deze cyclus wel ingeschakeld. Het is namelijk onnodig om dit in te schakelen bij voldoende dagelijks gebruik, en kost wel enorm veel energie vanwege de 3kw heater die hiervoor ingeschakeld wordt.

Het verbruik ligt in deze week wel redelijk hoog t.o.v. het verbruik dat ik hier lees. Circa 35-45kwh per dag. Dat gaan we dus ook nog eens goed bekijken.
Wij hebben dezelfde combinatie. Als je op de Kamerthermostaat alleen maar +/- 1, 2, 3, 4 etc kunt instellen staat de WP op Vertrekwater regeling. Dan wordt er niet naar de Kamer temperatuur gekeken maar draait de WP puur op de stooklijn. Het goed regelen hiervan, zeker bij wat hogere temperaturen heb ik op een gegeven moment opgegeven en weer op Kamerthermostaat gezet. Je kunt dit inregelen (buitentemperatuur versus vertrekwater temperatuur versus kamer temperatuur), maar dat is voor ieder huis anders.

Met de 60 graden cyclus bedoel je de "desinfectie" cyclus neem ik aan. Goed dat je het meldt. Wij hebben het voorraadvat op 40 graden staan (alleen nodig voor douchen), hier wordt ook dagelijks warm water gebruikt. Vraag me nu af of dit nodig is om te desinfecteren. Kost ons ook iedere week 10-13 kW.

Wat betreft het verbruik dat is wel erg hoog. Zet je de WP 's nachts uit (temp. 1 graadje lager)? Dat scheelt al een hoop daar het 's nachts altijd kouder is en de WP dan het meeste verbruikt.

[Voor 3% gewijzigd door MajaMestreech op 09-03-2022 22:14]

• MajaMestreech
Over het desinfecteren van de boiler toch even ge-googled en gevonden op boiler-info.nl:

"Als de boiler wordt verwarmt door een warmtepomp (55 °C)

Volgens de richtlijnen van ISSO publicatie 30.5 en 55.1 dient wekelijks de boiler gedesinfecteerd te worden.
Dat kan door één van deze 3 methode:

De gehele boiler inhoud op 60 °C brengen en daar minstens 20 minuten op laten staan.
De gehele boiler inhoud op 65 °C brengen en daar minsten 10 minuten op laten staan.
De gehele boiler inhoud op 70 °C brengen en daar minsten 5 minuten op laten staan.

Warmtepompen met koudemiddel R407C of R410A halen deze temperaturen niet, de compressor brengt de boiler op de hoogst mogelijk haalbare temperatuur waarna een elektrisch element het overneemt voor het laatste stukje temperatuur verhoging."

Dus WillemC, ik laat toch de desinfectie maar aan staan.

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:13
Ik heb ook een Daikin Altherma 3 R F (180L) en vroeg me af hoe ik er voor kan zorgen dat ik de warmtepomp kan bedienen vanaf mijn telefoon. Wij hebben een regendouche waar 10L p/m doorheen stroomt, wat betekent dat we na ~18 minuten zonder warm water zitten.

Iemand een idee welke (Wi-Fi) module er op moet om ervoor te zorgen dat ik via een app het kan bedienen?

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:34
Daikin bridge kan je daarvoor gebruiken. Die gaat bij mij via een netwerk kabel naar de modem en is dan via WiFi bereikbaar. Maar instellen kan op de warmtepomp zelf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:11
Landon schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:18:
Ik heb ook een Daikin Altherma 3 R F (180L) en vroeg me af hoe ik er voor kan zorgen dat ik de warmtepomp kan bedienen vanaf mijn telefoon. Wij hebben een regendouche waar 10L p/m doorheen stroomt, wat betekent dat we na ~18 minuten zonder warm water zitten.

Iemand een idee welke (Wi-Fi) module er op moet om ervoor te zorgen dat ik via een app het kan bedienen?
Als je douche water 37 graden is dan gebruik je niet alleen warm water, maar ook koud water waardoor je langer met je warm water tank doet toch?
hoe warm staat je tank ingesteld?

• jwakie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 20:37
Gisteren hebben ze bij ons de atherma 3 8kw 230L geïnstalleerd.
Kosten 12.300 euro. Dit is incl. 3 betonboringen, meterkast uitbreiding en pomploze vloerverwarmingverdeler.

Tot nu toe werkt alles prima behalve de wifi. Als ik via de gebruikersinterface op de binnenunit naar de instellingen ga en naar het menu wifi gateway, dan kan ik niks selecteren. Alle opties waaronder WPS staan op grijs. De installateur weet dit niet te verhelpen en heeft een ticket bij Daikin lopen.

Iemand hier ervaring mee?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jwakie
Heb er geen verstand van maar heb je dan geen wifi adapter nodig?
https://www.cvtotaal.nl/daikin-wifi-controller.html

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:57
Er moet een wifi module geplaatst worden achter de display. Is een klein kaartje iets groter dan een sdcard die daikin los meelevert, tenminste bij ons zat die er bij, zat een grote sticker op de binnenunit met een qr code om de residential controller app te downloaden. Bij wat oudere modellen is het blijkbaar iets wat je apart moet kopen.

• jwakie
Volgens mij zei hij dat er een cardje is geplaatst maar ik zal het even controleren.
Ik kan dus dat zwarte plastic frontje er zo af trekken?

• jwillemsen
Monteur heeft die opengemaakt, kan me nu niet precies herinneren hoe, maar het was het bovenstuk van de binnenunit, weet niet of het puur de display was of het hele zwarte stuk. Misschien dat dat kaartje niet helemaal goed zit

• jwakie
Bovenop de unit zitten 2 haakjes. Deze moest ik losmaken en toen kon het frontje eraf.
Er zit een wifi kaartje in zoals de installateur mij al zei. Hij vertelde dat dit de vierde installatie was deze week met dit model en dat ze allen geen wifi hadden.

[Voor 26% gewijzigd door jwakie op 12-03-2022 17:54]

• jwakie
Volgens mij is die controller voor oudere modellen. Die van mij heeft een wifi kaartje en een wifi QR code waar ik niks mee kan.

• jwillemsen
Heb je de daikin residential controller app gedownload, die heet nu onecta. Volgens mij heb ik die gebruikt om aan de warmtepomp te verbinden, via de app stel je in hoe de warmtepomp zelf met het internet moet verbinden.

• jwakie
jwillemsen schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:23:
Heb je de daikin residential controller app gedownload, die heet nu onecta. Volgens mij heb ik die gebruikt om aan de warmtepomp te verbinden, via de app stel je in hoe de warmtepomp zelf met het internet moet verbinden.
Heb ik gedaan. Ik had al een daikin perfera hangen dus ben er bekend mee.
In die app zeggen ze dat je naar dat wifi menu in de binnenunit moet gaan. Wat dus niet werkt.

• jwillemsen
Hmm, apart, geen idee. De data die ze via de app geven is wel minimaal, alleen temperatuur en gebruikte stroom per 2 uur, hopelijk gaan ze nog meer laten zien in een update zoals opgewekte energie, sensoren, etc.

• jwakie
jwillemsen schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:34:
Hmm, apart, geen idee. De data die ze via de app geven is wel minimaal, alleen temperatuur en gebruikte stroom per 2 uur, hopelijk gaan ze nog meer laten zien in een update zoals opgewekte energie, sensoren, etc.
Dat klinkt inderdaad magertjes.

• WillumC
MajaMestreech schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:07:
[...]

Wij hebben dezelfde combinatie. Als je op de Kamerthermostaat alleen maar +/- 1, 2, 3, 4 etc kunt instellen staat de WP op Vertrekwater regeling. Dan wordt er niet naar de Kamer temperatuur gekeken maar draait de WP puur op de stooklijn. Het goed regelen hiervan, zeker bij wat hogere temperaturen heb ik op een gegeven moment opgegeven en weer op Kamerthermostaat gezet. Je kunt dit inregelen (buitentemperatuur versus vertrekwater temperatuur versus kamer temperatuur), maar dat is voor ieder huis anders.

Met de 60 graden cyclus bedoel je de "desinfectie" cyclus neem ik aan. Goed dat je het meldt. Wij hebben het voorraadvat op 40 graden staan (alleen nodig voor douchen), hier wordt ook dagelijks warm water gebruikt. Vraag me nu af of dit nodig is om te desinfecteren. Kost ons ook iedere week 10-13 kW.

Wat betreft het verbruik dat is wel erg hoog. Zet je de WP 's nachts uit (temp. 1 graadje lager)? Dat scheelt al een hoop daar het 's nachts altijd kouder is en de WP dan het meeste verbruikt.
Voor vandaag staat de teller qua verbruik nog maar op 2kw voor verwarming en 5kw voor het voorraadvat van 300liter.

De installateur gaf aan dat ik de back-upverwarming1 en 2 moest uitschakelen, mogelijk dat deze ergens in bijsprong. Dit heb ik gister avond laat dan ook gedaan. Vandaag de dag is het de gehele dag een aangename 20,5 graden geweest met een 2 punts stooklijn van 33graden naar 22graden.

Het lijkt er dus op dat de back-up aangesproken werd, waarom weet ik nog niet. Hier probeert ik aankomende week duidelijkheid in te krijgen.

Het aanpassen heb ik overigens eenvoudig zelf gedaan door in te loggen met code 5678 (installateur).

• WillumC
MajaMestreech schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:19:
Over het desinfecteren van de boiler toch even ge-googled en gevonden op boiler-info.nl:

"Als de boiler wordt verwarmt door een warmtepomp (55 °C)

Volgens de richtlijnen van ISSO publicatie 30.5 en 55.1 dient wekelijks de boiler gedesinfecteerd te worden.
Dat kan door één van deze 3 methode:

De gehele boiler inhoud op 60 °C brengen en daar minstens 20 minuten op laten staan.
De gehele boiler inhoud op 65 °C brengen en daar minsten 10 minuten op laten staan.
De gehele boiler inhoud op 70 °C brengen en daar minsten 5 minuten op laten staan.

Warmtepompen met koudemiddel R407C of R410A halen deze temperaturen niet, de compressor brengt de boiler op de hoogst mogelijk haalbare temperatuur waarna een elektrisch element het overneemt voor het laatste stukje temperatuur verhoging."

Dus WillemC, ik laat toch de desinfectie maar aan staan.
Verstandig aangezien je de temperatuur ook op 'slechts' 40 graden hebt staan.
Vanaf 50 graden (heb ik ingesteld), vermeerderd legionella zich niet meer. En door het dagelijkse verbruik, zou het dus moeten goed komen.

Nog even een klein beetje leesvoer omtrent de temperatuur (geen idee of het rapport verder al definitief is)
https://www.lente-akkoord...ur-tapwater-en-legionella

Acties:
  • +1Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:43
WillumC schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:09:
[...]

Voor vandaag staat de teller qua verbruik nog maar op 2kw voor verwarming en 5kw voor het voorraadvat van 300liter.

De installateur gaf aan dat ik de back-upverwarming1 en 2 moest uitschakelen, mogelijk dat deze ergens in bijsprong. Dit heb ik gister avond laat dan ook gedaan. Vandaag de dag is het de gehele dag een aangename 20,5 graden geweest met een 2 punts stooklijn van 33graden naar 22graden.

Het lijkt er dus op dat de back-up aangesproken werd, waarom weet ik nog niet. Hier probeert ik aankomende week duidelijkheid in te krijgen.

Het aanpassen heb ik overigens eenvoudig zelf gedaan door in te loggen met code 5678 (installateur).
Staat krachtig verwarmen in de tapwater instellingen ook uit?

Ik heb ook sinds 2 weken en Altherma 3R 4kW 180L staan. In mijn geval kwam ik erachter dat mijn thermostaatsysteem (Alphadirect) geen nalooptijd ingesteld had, en dat de thermostaten maximaal 10 minuten vraag geven, en dan weer 5 minuten uit gaan, dat betekende dat mijn pomp elke keer uit en weer aan ging. Door de nalooptijd in te stellen op de centrale unit van het thermostaat systeem draait mijn warmtepomp nu netjes lange runs.
jwakie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:14:
Gisteren hebben ze bij ons de atherma 3 8kw 230L geïnstalleerd.
Kosten 12.300 euro. Dit is incl. 3 betonboringen, meterkast uitbreiding en pomploze vloerverwarmingverdeler.

Tot nu toe werkt alles prima behalve de wifi. Als ik via de gebruikersinterface op de binnenunit naar de instellingen ga en naar het menu wifi gateway, dan kan ik niks selecteren. Alle opties waaronder WPS staan op grijs. De installateur weet dit niet te verhelpen en heeft een ticket bij Daikin lopen.

Iemand hier ervaring mee?
Dit was bij mij direct na de installatie ook het geval. Het lijkt niet heel logisch, maar je moet de unit de eerste keer instellen vanuit de app met je telefoon. Waarschijnlijk heeft de gateway ook nog een software update nodig, en daarna zou hij moeten gaan werken zoals het hoort.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• jwakie
boaty schreef op zondag 13 maart 2022 @ 07:56:
[...].

[...]

Dit was bij mij direct na de installatie ook het geval. Het lijkt niet heel logisch, maar je moet de unit de eerste keer instellen vanuit de app met je telefoon. Waarschijnlijk heeft de gateway ook nog een software update nodig, en daarna zou hij moeten gaan werken zoals het hoort.
Zou je iets gedetailleerder kunnen vertellen hoe? Ik heb namelijk de onecta app erbij gehad, maar kwam er niet uit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• busscherski
Laten we discussie over legionella centraal houden.

Voorkomen legionella in boilers

• boaty
jwakie schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:28:
[...]

Zou je iets gedetailleerder kunnen vertellen hoe? Ik heb namelijk de onecta app erbij gehad, maar kwam er niet uit.
De app kan de unit niet vinden bedoel je? Bij mij kon hij hem wel vinden ondanks dat ik in de unit zelf niets in kon stellen, exact zoals jij beschreef. Als ik het me goed herinner moet je eerst de app starten, zorgen dat je een inlog gemaakt hebt, en dan kun je een nieuwe unit toevoegen. Dan moet je op de unit de bovenste optie selecteren in het wifi gateway menu (ik kan me niet meer herinneren hoe de precies heette, en dit was in mijn geval de enige die niet grijs was, volgens mij iets met discoverable ofzo). En als het goed is vind de app hem dan.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jwakie
boaty schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:17:
[...]

De app kan de unit niet vinden bedoel je? Bij mij kon hij hem wel vinden ondanks dat ik in de unit zelf niets in kon stellen, exact zoals jij beschreef. Als ik het me goed herinner moet je eerst de app starten, zorgen dat je een inlog gemaakt hebt, en dan kun je een nieuwe unit toevoegen. Dan moet je op de unit de bovenste optie selecteren in het wifi gateway menu (ik kan me niet meer herinneren hoe de precies heette, en dit was in mijn geval de enige die niet grijs was, volgens mij iets met discoverable ofzo). En als het goed is vind de app hem dan.
Ik denk te weten waar het probleem zit. Mijn s21 kan geen 2,4 GHz wifi netwerken zien. Op mijn laptop verschijnt in de lijst van wifi netwerken de daikin-ap.
Helaas kun je hem niet instellen via de pc.

Ik heb mijn thuisnetwerk op 2,4 Ghz gezet en toen werkte het :)

[Voor 3% gewijzigd door jwakie op 13-03-2022 11:33]

• WillumC
Softwaretechnisch staat deze inderdaad op uit. Deze kan ik wel handmatig inschakelen.
boaty schreef op zondag 13 maart 2022 @ 07:56:
[...]

Staat krachtig verwarmen in de tapwater instellingen ook uit?

[...]

• boaty
jwakie schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Ik denk te weten waar het probleem zit. Mijn s21 kan geen 2,4 GHz wifi netwerken zien. Op mijn laptop verschijnt in de lijst van wifi netwerken de daikin-ap.
Helaas kun je hem niet instellen via de pc.

Ik heb mijn thuisnetwerk op 2,4 Ghz gezet en toen werkte het :)
Mooi om te horen, bij mij had ik inderdaad ook problemen met mijn Wi-Fi. Beveiliging van mij access point stond op WPA2/WPA3, maar dan weigerde de warmtepomp te verbinden. In WPA2 modus was er geen probleem. Helaas kan ik volledig WPA3 niet proberen aangezien ik andere apparaten heb, verbinden met dit AP die dat niet ondersteunen.

• Mulderjari
  • Laatst online: 27-02 15:58
Martijnvdb schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:30:
Wat is jullie ervaring met de boiler van 230 liter? Voor gemiddeld verbruik voor 4 personen voldoende?
Hier ben ik dus erg benieuwd naar, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is 300 liter voldoende met 2 volwassenen en 2 kinderen en een douche en een bad? Of misschien toch maar 400 liter aanhouden?

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Verkoper heeft mij verteld dat je met 230L iets van 50 of 60 minuten kan douchen. Ik vind het wat krap, maar als je de all-in-one oplossing wilt hebben is 230L de max.

Zelf zit ik dan na te denken aan een doorstroomverwarming die bij springt als de boiler leeg is. Is relatief duur qua verbruik, maar zal ook maar weinig gebruikt worden. Ik hoef me dan in ieder geval geen zorgen te maken als iemand in bad gaat en er daarna nog gedoucht moet worden.

Als een god in Nijmegen.

• WillumC
Mulderjari schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:16:
[...]

Hier ben ik dus erg benieuwd naar, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is 300 liter voldoende met 2 volwassenen en 2 kinderen en een douche en een bad? Of misschien toch maar 400 liter aanhouden?
Hier is tot op heden 300L met 4 personen voldoende. Wij maken wel gebruik van een regendouche met iets over 10L per minuut. Daarnaast gaan de kinderen nog samen in bad. Dingen die wel van invloed zijn; temperatuur van het voorraadvat, met bijv. 50graden kun je meer warm water mengen tot 37 graden dan wanneer het vat slechts 45 graden is.
Ook de douchetemperatuur is natuurlijk van belang.

Bereken het aantal liters dat in de praktijk in je bad gaan en kijk hoeveel liter je douche per minuut geeft. Je kunt zo wel een inschatting maken hoe je douchegebruik in verhouding staat tot het vat. Tevens, ga je allemaal direct achter elkaar of niet? Hier warmt het water wel redelijk snel op en eventueel kun je gebruik maken van de power-modus.

Een 300L vat geeft ongeveer 300L warm water op normaal douchetemperatuur. (Mengt met koud water, maar het vat laat zich nooit helemaal leeg trekken is mij verteld, daarom kun je dit ongeveer 1 op 1 houden)

• Mulderjari
Alaksandus schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:37:
Verkoper heeft mij verteld dat je met 230L iets van 50 of 60 minuten kan douchen. Ik vind het wat krap, maar als je de all-in-one oplossing wilt hebben is 230L de max.

Zelf zit ik dan na te denken aan een doorstroomverwarming die bij springt als de boiler leeg is. Is relatief duur qua verbruik, maar zal ook maar weinig gebruikt worden. Ik hoef me dan in ieder geval geen zorgen te maken als iemand in bad gaat en er daarna nog gedoucht moet worden.
Wij hebben nu een voorstel ontvangen voor de Daikin altherma 8.0KW met een aparte boiler voor 500 liter, dit ook met het oog op de toekomst als straks de kinderen ouder zijn! We blijven twijfelen of dit niet te veel van het goede is en misschien toch voor 300 a 400 liter moeten gaan. Wat we zeker niet willen is dat we te kort hebben en ineens koud water hebben….Zal het heel veel uitmaken qua kosten of er een vat van 300/400 liter of 500 liter warm gehouden moet worden🤔

• MajaMestreech
Mulderjari schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:18:
[...]

Wij hebben nu een voorstel ontvangen voor de Daikin altherma 8.0KW met een aparte boiler voor 500 liter, dit ook met het oog op de toekomst als straks de kinderen ouder zijn! We blijven twijfelen of dit niet te veel van het goede is en misschien toch voor 300 a 400 liter moeten gaan. Wat we zeker niet willen is dat we te kort hebben en ineens koud water hebben….Zal het heel veel uitmaken qua kosten of er een vat van 300/400 liter of 500 liter warm gehouden moet worden🤔
Hoeveel kinderen heb je? :) Onze aparte boiler is 320L, hou rekening met de afmetingen (60 cm doorsnede en 1,73m hoog) en met het verbruik (3 personen douchen per dag = 6-8 kW) en desinfecteren (va 40 graden naar 60 graden) is per week 10-13 kW.
Die van 500L zal zowel afmetingen als verbruik ver hier boven liggen.

• Mulderjari
MajaMestreech schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:49:
[...]

Hoeveel kinderen heb je? :) Onze aparte boiler is 320L, hou rekening met de afmetingen (60 cm doorsnede en 1,73m hoog) en met het verbruik (3 personen douchen per dag = 6-8 kW) en desinfecteren (va 40 graden naar 60 graden) is per week 10-13 kW.
Die van 500L zal zowel afmetingen als verbruik ver hier boven liggen.
2 kinderen😉 Maar die worden ouder….vriendjes, etc….

Afmeting is het probleem niet, het geheel komt in de garage te staan👍🏻 Ik denk namelijk dat dit ook vaak een reden is waardoor men een kleinere boiler kiest en uiteraard ook voor de kosten…

Het zou mooi zijn als iemand het verschil zou weten qua verbruik bij de verschillende boilers van 300/400/500 liter🤔 Net iets makkelijker om een keuze te maken.

• busscherski
Mulderjari schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:18:
[...]

Ik gebruik deze richtlijnen altijd
https://boiler-weetjes.nl/
Als je geen douche wtw hebt is 300 liter al plenty.
Bedenk overigens dat een 8 kW warmtepomp in ongeveer 2 minuten het water opwarmt voor 1 minuut douchen.

• Martijnvdb
Dank voor de reacties. Wij gaan denk ik voor 230 liter variant, Daikin 8KW Altherma. Denk dat we hier wel genoeg aan hebben. Zo niet, kan je volgens mij altijd een aparte boiler eraan koppelen.

• jwakie
Martijnvdb schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:25:
Dank voor de reacties. Wij gaan denk ik voor 230 liter variant, Daikin 8KW Altherma. Denk dat we hier wel genoeg aan hebben. Zo niet, kan je volgens mij altijd een aparte boiler eraan koppelen.
Weet iemand wat ongeveer een koppelbare extra warmwatertank zou kosten?

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-05 07:20

edautz

Meten is weten.

jwakie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:31:
[...]

Heb ik gedaan. Ik had al een daikin perfera hangen dus ben er bekend mee.
In die app zeggen ze dat je naar dat wifi menu in de binnenunit moet gaan. Wat dus niet werkt.
Sinds 1 Maart een Altherma 3 in productie alleen voor het stoken van mijn huis. Daar ik een oud huis heb met een redelijke isolatie en alleen maar radiatoren, laat ik de CV ketel nog zeker de komende winter hangen om te bepalen of ik full-electric de winter door kan. Volgens mijn installateur zou dit geen probleem moeten zijn.

Wat de ONECTA app betreft icm WiFi. Mijn warmtepomp werd geleverd met een WiFi module. De ONECTA app op mijn IPhone wilde in eerste instantie ook niet verbinden. Nadat ik ONECTA op mijn iPad heb geïnstalleerd, kreeg ik bij het verbinden een melding dat de firmware van de Altherma (denk de WiFi module) werd ge-update en daarna werkte de ONECTA app zowel op de iPad als de iPhone. Enige wat nog niet werkt is de registratie van de WP via deze app. Hij herkent mijn type/serienummer combinatie niet. Ik moet hiervoor nog met Daikin TD bellen.

Alle werkt naar behoren, alleen het stand-by gebruik van 80W is aan de hoge kant. Mijn installateur geeft aan dat de WP helemaal spanningsloos kan als je hem niet gebruikt. Daar ik er geen warmwater mee produceer dat bij mij een optie.

Heeft hier iemand ervaring mee?

En er lekker warmpjes bij zitten.

• jwakie
edautz schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:37:
[...]

Wat de ONECTA app betreft icm WiFi. Mijn warmtepomp werd geleverd met een WiFi module. De ONECTA app op mijn IPhone wilde in eerste instantie ook niet verbinden. Nadat ik ONECTA op mijn iPad heb geïnstalleerd, kreeg ik bij het verbinden een melding dat de firmware van de Altherma (denk de WiFi module) werd ge-update en daarna werkte de ONECTA app zowel op de iPad als de iPhone. Enige wat nog niet werkt is de registratie van de WP via deze app. Hij herkent mijn type/serienummer combinatie niet. Ik moet hiervoor nog met Daikin TD bellen.
Ondertussen heb ik het al een poosje aan de praat. Zoals vermeld in dit topic ;)

Mijn type nr. en serie nr. combinatie herkent de app ook niet.

• busscherski
Martijnvdb schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:25:
jwakie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:15:
[...]
Weet iemand wat ongeveer een koppelbare extra warmwatertank zou kosten?
Ik weet niets van een extra boiler die je kunt koppelen aan een geintegreerde 230 liter unit.
Een elektrische boiler in serie achter de warmtepomp boiler kan wel.

• jwakie
busscherski schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:00:
[...]

[...]

Ik weet niets van een extra boiler die je kunt koppelen aan een geintegreerde 230 liter unit.
Een elektrische boiler in serie achter de warmtepomp boiler kan wel.
Zoiets als dit?
https://warmtepompboilers...air-80l-warmtepompboiler/

Ik wilde nog een Quooker halen, maar misschien is dit een beter idee. Zit voor 500 euro subsidie op.

• busscherski
jwakie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:56:
[...]

Zoiets als dit?
https://warmtepompboilers...air-80l-warmtepompboiler/

Ik wilde nog een Quooker halen, maar misschien is dit een beter idee. Zit voor 500 euro subsidie op.
Als je die goed wilt aansluiten komt er een dakdoorvoer bij en natuurlijk maakt een warmtepompboiler geluid.

Ik heb nog nooit gehoord van een installatie die warm tapwater maakt met een split L/W en een warmtepompboiler in serie. Dan heb je 2 apparaten met de nadelen van 2 apparaten...

Beter een groter SWW vat kiezen bij je split. Of een elektrische doorstroomverwarmer, dan heb je altijd nog een klein straaltje warm water.

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Nou, straaltje water.. Met deze kan je prima blijven douchen: https://www.boilermarkt.n...-E-18-21-24kW-LCD-236745/

Relatief duur qua verbruik, maar als het goed is weinig nodig. Als het 230L vat niet toereikend is onderweg ik deze erbij te plaatsen..

Als een god in Nijmegen.

• busscherski
Alaksandus schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:54:
Nou, straaltje water.. Met deze kan je prima blijven douchen: https://www.boilermarkt.n...-E-18-21-24kW-LCD-236745/

Relatief duur qua verbruik, maar als het goed is weinig nodig. Als het 230L vat niet toereikend is onderweg ik deze erbij te plaatsen..
Haha ja klopt.
Maar weet je hoeveel je dan jaarlijks extra kwijt bent aan vastrecht? Als je hem op 18 kW zet kom je nog net weg met 3x35A, anders moet je nog hoger.

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 16:23
@busscherski weet jij toevaliig wat het minimum vermogen is van de altherma 8kw versie deze zeg maar https://www.climasense.nl...wandmodel-h-2-kw-buh.html

Of kan iemand anders aangeven die een 8kw heeft wat het minimaal vermogen is (afgegeven en eventueel opgenomen?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid

• busscherski
Fantastic_fox schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:33:
@busscherski weet jij toevaliig wat het minimum vermogen is van de altherma 8kw versie deze zeg maar https://www.climasense.nl...wandmodel-h-2-kw-buh.html

Of kan iemand anders aangeven die een 8kw heeft wat het minimaal vermogen is (afgegeven en eventueel opgenomen?
Ik weet het niet.
Het hangt af van de buitentemperatuur.
Ik weet wel dat het laag genoeg is.

• Alfredk
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-03-2022
Mooi topic, twijfel over de altherma 8kw wandmodel externe met 250 liter boiler.
Ik zie dat je kunt kiezen tussen de 8kw met 2kw-buh en de 8 kw met 9kw-buh.
Wat houdt dit verschil in en wat wordt aangeraden. Betreft nieuwbouw , energieklasse A , 135 m.
Krijg je het met beide warm genoeg all electric?

• busscherski
Alfredk schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:28:
Mooi topic, twijfel over de altherma 8kw wandmodel externe met 250 liter boiler.
Ik zie dat je kunt kiezen tussen de 8kw met 2kw-buh en de 8 kw met 9kw-buh.
Wat houdt dit verschil in en wat wordt aangeraden. Betreft nieuwbouw , energieklasse A , 135 m.
Krijg je het met beide warm genoeg all electric?
De back up heater gebruik je voor het laatste stukje legionella run als het vriest en als je warmtepomp eigenlijk net iets te klein is.
Ik kies meestal voor het 2 kW Back Up Heater model (buh). 9 kW buh moet je 3 fase aansluiten.

Een 4 kW Daikin is ook prima voor een nieuwbouwwoning van 135 m2. Die haalt ook nog meer dan 5 kW als het buiten koud is.
Een 8 kW model kan sneller warm tapwater maken maar kost meer, maakt meer geluid en heeft denk ik net een klein beetje slechtere COP.

• Alfredk
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-03-2022
@busscherski , bedankt voor je snelle antwoord , 400 v zou geen probleem zijn maar als ik het zo lees is 2 kw buh ook voldoende, zou dan ook nog evt tussen de 4kw en de 8kw versie kunnen gaan zitten voor de zekerheid en de 6 kw + 2 kw buh kunnen kiezen. Ik probeer het in een beetje te begrijpen voordat ik een installateur laat komen

• boaty
WillumC schreef op zondag 13 maart 2022 @ 16:59:
Softwaretechnisch staat deze inderdaad op uit. Deze kan ik wel handmatig inschakelen.

[...]
Heb jij hier al iets meer duidelijkheid over? Ik moet zeggen dat ik mijn Altherma soms toch betrap op vreemd gedrag. Vandaag is bijvoorbeeld mijn SWW cyclus opeens op de backup heater gedraaid, terwijl ook "krachtig verwarmen" uit staat. Gister heeft hij de cyclus wel gewoon op de warmtepomp gedraaid. Zou het te maken kunnen hebben met de gemeten buitentemperatuur? Mijn buiten unit staat in de zon, en ik ben nog geen aparte buiten sensor, dus de temperatuur loopt soms behoorlijk op.

[Voor 9% gewijzigd door boaty op 28-03-2022 17:15]

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-05 10:37
Ik heb 2 voorgesprekken gehad en beide partijen hebben ook de Daiken Altherma 3 vermeld in eerste instantie, echter de een gaat uit van een 230L all-in-one model waarbij de ander aangaf dat dat echt te weinig is en opperde een configuratie met 300L boiler.

Dus mijn vraag: hoeveel L is er nodig voor een gezin van 4 (nu nog twee kleine dames, maar die zullen vast meer/langer gaan douchen)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 11:41
hangt af van de temperatuur die je instelt en of je een douche of bad hebt, wat voor douchekop, of je doucheWTW hebt etc.

Even een basic inschatting:

stel je hebt een heel zuinige douchekop gekocht die 5 L/min gebruikt (das een hele zuinige maar is mogelijk)
Je hebt een vat van 230L met een temperatuur van 50C, je douchet op 40C en je tapwater is 10C uit de koud waterleiding. Je hebt dan ongeveer deze hoeveelheid doucehwater beschikbaar:

230 / 3 * 4 = 306 L

daarmee kun je in theorie 306 / 5 = 60 min douchen

in praktijk zal het wat lager liggen want dit is een hele zuinige douchekop en en je verliest ook beetje temperatuur onderweg maar hier moet je ongeveer aan denken. Je kunt ook wat langer douchen door bijv. de temperatuur op 55C in te stellen in je vat, dan worden de verhoudingen iets anders en kun je alweer 10 min langer douchen bijv.

Een bad kost ~150-180L warm water.

Met je WP heb je vaak je vat weer warm in 45 min - 75 min, dan als je niet allemaal achterelkaar wilt douchen sochtends lijkt 230L mij prima. Zou ook in prijs moeten schelen want is aanzienlijk minder installatiewerk om zo'n all-in-one model te plaatsen dan losse meuk (paar uurtjes qua montage)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wij hebben dus al bijna 2 maanden een Altherma 3 met een 300 litervat en hoewel ik de terughoudendheid hier begrijp is deze niet helemaal mijn ervaring.
We hebben een Niebla bespaardouchekop met slechts 5 liter per minuut en dat maakt het buffervat sowieso vrij groot. En toch heeft dat vat een aantal dingen die het handiger maken. Aangezien we weinig verbruiken, kan de default temperatuur van het vat lager ingesteld worden en wij hebben momenteel 44 graden ipv 50. Kost minder energie om op te warmen en ook minder lekkage. En toch kunnen we (gezin van 4) douchen. Indien noodzakelijk kunnen we dus ook op 50 graden zetten dat er gewoon meer warmte inzit.
Oorspronkelijk ingesteld op 1 opwarm-moment per dag maar ik heb een stel zeurpieten in huis die onder geen beding koud water willen. Zodoende heeft deze douche 2 opwarmpunten (06:00 en 16:00) dat de ochtend of avonddouchers altijd een warm vat hebben. Je kan eventueel een extra punt instellen voor de zekerheid. En beter nog, op dagen van de legionella-run is het water intern al 60 graden dus bijna niet op te krijgen (voor ons geen opwarming nodig om 6:00, 16:00 en nog een keer 6:00)
Maar last-but-not-least, ik heb ook een bodemtemperatuur kunnen instellen zodat de pomp extra kan verwarmen. Ik zag al dat na de avonddocuhes de interne tempo was gezakt naar 33 graden maar ik wilde perse een warm bad…. Na het vullen van het bad was de interne temp gezakt naar 17 graden (feitelijk geen warmte meer). Dan zit je in bad met het idee dat het haren uitspoelen er misschien niet inzit. De pomp was echter aangeslagen en een uur later bleek deze alweer op 45 graden te staan, dus prima haren uitspoelen. De pomp kan dus een buffervat van 300 liter in een uur op temperatuur brengen.
En had ik al opgemerkt dat er krachtstroom beschikbaar is voor gewoon lomp opwarmen? In geval van nood heb je dan alsnog een warme douche, maar dan wel met een wat minder zuinige rekening.

Ik kan in ieder geval geen scenario krijgen waarbij de 300 liter tekort doet. Misschien was voor ons achteraf 200 liter afdoende maar het voordeel van overdimensioneren is dus toch dat je een lagere default-temperatuur kan instellen dat uiteindelijk toch zuiniger is.

Ik moet nog een hoop meten aan het apparaat, maar vooralsnog lijkt 1 m3 gas te zijn vervangen door ca 1.7-1.8 kWh stroom. Dikke prima deal en met de nieuwe tarieven een terugverdientijd van nog geen 4 jaar.

• Martijnvdb
Ik twijfel nog steeds tussen een split en monoblock. Iemand hier ervaringen mee?

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:14
@Delerium wil je wat meer info verstrekken over de WP? 6kW 8kW? en hoe is de warmte afgifte? radiatoren vloerverwarming?

Ik heb de 6kW versie besteld (levering ergens dit jaar), met ook een 300L vat. De 230L all-in-one kon hier de trap niet op, ze vonden het te ingewikkeld/zwaar in ieder geval.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

insomniac schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:24:
@Delerium wil je wat meer info verstrekken over de WP? 6kW 8kW? en hoe is de warmte afgifte? radiatoren vloerverwarming?
We hebben vloerverwarming, al een jaar of 2. De ode CV ingesteld op 40 graden en het werkt, de warmtepomp is zelfs nog iets kouder. De vloerverwarming werkt prima.

Op de rest van de kamers hangen nog radiatoren maar daar stoken we nauwelijks. Er hangt wel zo'n radiatorventilator maar die is momenteel ook vrij rustig.

Hoe dan ook, de pomp bevalt prima. En ik vermoed dat de koevlaasformule bij ons ook een 6 kWh-model zou aanmeten maar ja, waarom niet een 8 kWh-model. :)

• jwakie
Delerium schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:05:
Wij hebben dus al bijna 2 maanden een Altherma 3 met een 300 litervat en hoewel ik de terughoudendheid hier begrijp is deze niet helemaal mijn ervaring.
We hebben een Niebla bespaardouchekop met slechts 5 liter per minuut en dat maakt het buffervat sowieso vrij groot.
Toevallig zat ik laatst te kijken naar die niebla bespaardouchkop. Ons huidige Grohe trekt die 230 ltr boiler helemaal leeg in een half uur.

Hoe bevalt die niebla? Is het een enorm verschil qua comfort? Mijn vriendin is bang dat het met haren wassen vervelend wordt.

Zou wel mooi zijn, van 30 min naar een uur gaan 😃

• Martijnvdb
Wordt geadviseerd om een buffervat te plaatsen bij een warmtepomp. Iemand ervaringen?

• busscherski
Martijnvdb schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:17:
Wordt geadviseerd om een buffervat te plaatsen bij een warmtepomp. Iemand ervaringen?
Zelf volg ik de aanbeveling van warmtepompweetjes. Als je begane grond grotendeels vloerverwarming is en die altijd gewoon open staat met een pomploze verdeler dan hoeft een buffer niet.

Als je naregeling gebruikt wel.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Martijnvdb schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:17:
Het werd mij aangeraden door de installateur. Aangezien ik een goede indruk heb gekregen door zijn werkzaamheden, meedenken, uitvoeren en prijsstellingen heb ik dat ding laten installeren.

Of het verschil maakt? Geen idee.

• busscherski
Delerium schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:54:
[...]

Het werd mij aangeraden door de installateur. Aangezien ik een goede indruk heb gekregen door zijn werkzaamheden, meedenken, uitvoeren en prijsstellingen heb ik dat ding laten installeren.

Of het verschil maakt? Geen idee.
Als je later dan alsnog naregeling wilt blijft dat een optie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• somfing
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:19
Hier kwam de installateur van onze heteluchtverwarming met Daikin Altherma aan. Ik had zelf eerder Nibe / Bosch bekeken maar dat was nergens op gebaseerd. Meer dat ik "een goed gevoel" bij die merken heb. Ik krijg echter het idee dat Daikin erg groot is in deze wereld en misschien helemaal niet zo'n slechte optie is.

Ik lees hier veel installaties onder de 10kW, maar dat gaat hier ondanks veel isolerende maatregelen niet lukken. Ik heb het gasverbruik van 3000m3 naar 2000m3 weten te brengen over de laatste jaren en kan nog wel een beetje doen. Maar het huis heeft nou eenmaal een apparte bouw en is uit 1979, dus veel lager zit er niet in.

Over 1 week komt een bedrijfje een transmissieverliesberekening maken. Ik log echter al jaren mijn gasverbruik via de P1 poort. Dus op zich vertrouw ik mijn eigen meting meer dan een inschatting van iemand op basis van de bouwtekening en even door het huis lopen.

Nu was ik altijd in de veronderstelling dat ik beter "te veel" kW kon hebben dan te weinig. Echter, nu lees ik voor het eerst iets over "pendelen". Ik had gehoopt dat die dingen gewoon goed konden moduleren, maar het is dus blijkbaar zaak dat ze niet te veel aan en uit slaan. Misschien is dan een 12kW systeem toch het overwegen waard i.p.v. een 16kW... Zal de Altherma catalogus eens goed gaan doorlezen. Ook de voor/nadelen van monoblock vs split zijn mij niet duidelijk. Ik heb aan plaats geen gebrek.

Ik hoop dat die zwaardere units toch ook redelijk stil zijn. Dat is mijn grootste onzekerheid. Ik had gehoopt door "overcapaciteit" te kopen dat de unit het "lekker rustig aan" zou kunnen doen en dus met lagere toeren op de ventilators zou kunnen draaien. Mocht iemand ervaring hebben met de zwaardere units: Sharing is caring ;)

• WillumC
boaty schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:14:
[...]

Heb jij hier al iets meer duidelijkheid over? Ik moet zeggen dat ik mijn Altherma soms toch betrap op vreemd gedrag. Vandaag is bijvoorbeeld mijn SWW cyclus opeens op de backup heater gedraaid, terwijl ook "krachtig verwarmen" uit staat. Gister heeft hij de cyclus wel gewoon op de warmtepomp gedraaid. Zou het te maken kunnen hebben met de gemeten buitentemperatuur? Mijn buiten unit staat in de zon, en ik ben nog geen aparte buiten sensor, dus de temperatuur loopt soms behoorlijk op.
Bij mij stond de back-up verwarming 2 nog op toegestaan. Nadat ik deze uit gezet heb is mijn verbruik flink gedaald.
Je kan dit aanpassen door bij de gebruiker in te loggen als installateur. Code 5678.
Daarna komen deze instellingen ter beschikking en kun je kijken wat er ingesteld staat.

• Rainesh
  • Laatst online: 22:16
Ik ben me ook aan het oriënteren op een warmtepomp oplossing. Het liefst ga ik volledig van het gas af en de Daikin lijkt mij een goede oplossing.

Situatie:

- vloerverwarming door het hele huis
- zoneregeling (danfoss icon)
- pomploze kunststof verdelers
- Cv ketel van 14 jaar oud, aanvoer op 37 graden.
- Gezin van 4 (2 kleintjes van 2 en 4)
- Enkel een douche, geen bad aanwezig
- Goed geïsoleerde woning
- 10 zonnepanelen op ZO met totaalvermogen van 3700w.

Ik had bij het renoveren van mijn woning rekening gehouden met het aanleggen van een warmtepomp. Alleen mijn 400v kabel is gebruikt voor mijn zonnepanelen systeem, heb alleen nog een 230v groep over voor een warmtepomp.

Als ik het bovenstaande bekijk dan kom ik uit op een 180 of 230liter EHVX-E6V of EHSXB-D3.

Koel mogelijkheid is ook belangrijk, heb 16x2 leidingen in laten frezen op 10cm h.o.h.

Ik twijfel of een 180liter voldoende zou zijn. Volgens koevlaas formule kom ik uit op minimaal 6kw uitvoering.

Wat gebeurd er trouwens met mijn rookgas afvoerbuizen? Kunnen die afgedopt worden?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• busscherski
Rainesh schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:48:
Ik ben me ook aan het oriënteren op een hybride oplossing. Het liefst ga ik volledig van het gas af en de Daikin lijkt mij een goede oplossing.

Situatie:

- vloerverwarming door het hele huis
- zoneregeling (danfoss icon)
- pomploze kunststof verdelers
- Cv ketel van 14 jaar oud, aanvoer op 37 graden.
- Gezin van 4 (2 kleintjes van 2 en 4)
- Enkel een douche, geen bad aanwezig
- Goed geïsoleerde woning
- 10 zonnepanelen op ZO met totaalvermogen van 3700w.

Ik had bij het renoveren van mijn woning rekening gehouden met het aanleggen van een warmtepomp. Alleen mijn 400v kabel is gebruikt voor mijn zonnepanelen systeem, heb alleen nog een 230v groep over voor een warmtepomp.

Als ik het bovenstaande bekijk dan kom ik uit op een 180 of 230liter EHVX-E6V of EHSXB-D3.

Koel mogelijkheid is ook belangrijk, heb 16x2 leidingen in laten frezen op 10cm h.o.h.

Ik twijfel of een 180liter voldoende zou zijn. Volgens koevlaas formule kom ik uit op minimaal 6kw uitvoering.

Wat gebeurd er trouwens met mijn rookgas afvoerbuizen? Kunnen die afgedopt worden?
Waarom hybride?

• Rainesh
Zie het nu pas, je hebt gelijk. Ik bedoelde volledig gas los dmv een warmtepomp

• Wolfrud
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-06-2022
Hallo,

Ik ben een betrouwbare installateur aan het zoeken voor de Daikin Altherma 3 warmtepomp in de omgeving van Arnhem.
Kunnen jullie mij iemand aanbevelen?

• busscherski
Rainesh schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:34:
[...]

Zie het nu pas, je hebt gelijk. Ik bedoelde volledig gas los dmv een warmtepomp
230 liter is het kleinste dat ik verkocht heb.

Je hebt 2 x 230 V nodig. Als het heel lastig is om die tweede kabel te trekken zou je ook een PV verdeler op die 3 fase kabel van je omvormer kunnen maken.
In dat groepenkastje komen dan je PV kracht aardlekautomaat en max 3 enkelfase verbruikers groepen.

Rookgasafvoer zou ik van het dak willen hebben. Als het een schuin pannendak is trek je het er zo uit, beetje isolatiemateriaal en plakband en dan een dakpan erop.
Isoleert veel beter.

• Rainesh
busscherski schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:33:
[...]

230 liter is het kleinste dat ik verkocht heb.

Je hebt 2 x 230 V nodig. Als het heel lastig is om die tweede kabel te trekken zou je ook een PV verdeler op die 3 fase kabel van je omvormer kunnen maken.
In dat groepenkastje komen dan je PV kracht aardlekautomaat en max 3 enkelfase verbruikers groepen.

Rookgasafvoer zou ik van het dak willen hebben. Als het een schuin pannendak is trek je het er zo uit, beetje isolatiemateriaal en plakband en dan een dakpan erop.
Isoleert veel beter.
Het is wel lastig om een tweede kabel te trekken. Maar ik heb wel een aparte groep voor de wasdroger, ik zou die samen kunnen voegen tot een 3fase aansluiting. Maar kan ik dan ook de wasdroger daarop aansluiten? Die wordt niet zo vaak gebruikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Rainesh schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:38:
[...]

Het is wel lastig om een tweede kabel te trekken. Maar ik heb wel een aparte groep voor de wasdroger, ik zou die samen kunnen voegen tot een 3fase aansluiting. Maar kan ik dan ook de wasdroger daarop aansluiten? Die wordt niet zo vaak gebruikt.
Van meerdere enkelfase groepen achteraf een 3 fase aansluiting maken lijkt me een belachelijk slecht idee. En gevaarlijk.

De wasdroger groep ook gebruiken voor de warmtepomp vind ik erg gebeunhaas maar dat kan werken. Zou ik zelf niet doen. Dan veel liever met een extra groepenkastje zoals ik hierboven schreef.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Of als de wasmachine en droger niet tegelijk aan hoeven is dit een nette oplossing
https://home.hccnet.nl/t....ne-droger-schakelaar.html

Of koop een warmtepompdroger (veel lager vermogen en minder brandgevaar) en maak 2 nette stopcontacten op de wasmachine groep. Dan gaan die 2 samen op 1 groep.

Pagina: 1 2 3 ... 40 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee