Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-07 19:58
Dank voor het meedenken. Het gaat me niet om het moment dat de BSH aan gaat, dat begrijp ik, maar de val in vermogen daarvoor. Dat zag ik eerder niet. De buitentemperatuur (sensor.althermasensors_outdoor_temperature) was op het moment van teruggaan in vermogen 22.5 graden, dus dat zou volgens mij niet het probleem moeten zijn.
Je zet de snelheid van de invertor op dat moment ook dalen van 36 rps naar 32 rps. Dat houdt hij dan nog 17 minuten vol (maar is dus mega inefficient gezien de COP van 0.5...), en daarna is de temp van 53 graden bereikt en gaat de BSH aan zoals ook de bedoeling is.

Het gekke is dus die daling van de invertor naar 32 rps. Enig idee wat daar de oorzaak van kan zijn? Of begrijp ik het plaatje van PCJR niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
stat schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:31:
Ik zie iets raars bij de legionella run (extern Daikin vat). Tot recent verwarmde de warmtepomp tot 53 graden op volledig vermogen, om dan over te gaan op de spiraal.
Nu heb ik 2x gezien dat hij vanaf 51 graden ineens op een lager vermogen gaat draaien, met een zeer ongunstige COP (0.5). Hebben jullie enig idee hoe dit gedrag kan komen?
Ik zie nog meer vreemds: ook voor de vermogensval is de COP erg laag, deze lijkt dan ook al minder dan 1. Hoe meet je opbrengst, voor/na de 3-wegklep, en wat was de AWT? Ter vergelijking: mijn SWW run van 45C naar 55C zonder BUH eindigt met een AWT van 61C en de COP daalt tijdens de SWW run van 4.0 naar 2.3.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Is er hier iemand die de Daikin HomeHub gebruikt? Via MQTT?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
arnoldniessen schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:41:
[...]

Ik zie nog meer vreemds: ook voor de vermogensval is de COP erg laag, deze lijkt dan ook al minder dan 1. Hoe meet je opbrengst, voor/na de 3-wegklep, en wat was de AWT? Ter vergelijking: mijn SWW run van 45C naar 55C zonder BUH eindigt met een AWT van 61C en de COP daalt tijdens de SWW run van 4.0 naar 2.3.
De opbrengst haal ik vanuit ESPaltherma (heat yield), heb geen Kamstrup geinstalleerd omdat ik begreep dat de warmtemeting redelijk accuraat was. Voor stroomverbruik gebruik ik wel een aparte meter.

De AWT is dan ongeveer 64 graden (wordt maximaal 64.2). Verschil met retour is maar heel klein, halve graad ofzo.

MIsschien is het ook wel normaal, ik kan helaas niet met voldoende resolutie goed terugkijken. Maar viel me eerder nooit op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
stat schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:11:
De opbrengst haal ik vanuit ESPaltherma (heat yield) [..] De AWT is dan ongeveer 64 graden (wordt maximaal 64.2). Verschil met retour is maar heel klein, halve graad ofzo.

MIsschien is het ook wel normaal.
Dit lijkt me niet normaal; de retour zou veel lager moeten zijn, want de boiler is dan 55C of minder. Er lijkt een probleem met de afgifte richting boiler. Wat laat de boiler sensor (R5T) zien tijdens de run, doet de 3-weg klep het goed? Resolutie ESPAltherma is 2x/minuut, dat zou genoeg moeten zijn voor dit doel (of als je vaker wilt meten zou je P1P2MQTT kunnen overwegen, die doet ca 60x/minuut).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFOJsOSJ8UiPmTnOHibbPH9Bk8Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3gouVCR488PsmhFqywOEl4Hi.png?f=fotoalbum_large

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TKroon schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:30:
Is er hier iemand die de Daikin HomeHub gebruikt? Via MQTT?
Weinig denk ik, de meesten hier (waaronder ik) die iets met de smart-grid regeling doen gebruiken de in de unit ingebouwde potentiaal vrije contacten en evt. de S0 meter ingang. Veel goedkoper dan die home hub, maar je moet dan wel zelf het in- en uitschakelen regelen.

Wat is je onderliggende vraag?

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 16-07-2025 10:49 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
arnoldniessen schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:50:
[...]

Dit lijkt me niet normaal; de retour zou veel lager moeten zijn, want de boiler is dan 55C of minder. Er lijkt een probleem met de afgifte richting boiler. Wat laat de boiler sensor (R5T) zien tijdens de run, doet de 3-weg klep het goed? Resolutie ESPAltherma is 2x/minuut, dat zou genoeg moeten zijn voor dit doel (of als je vaker wilt meten zou je P1P2MQTT kunnen overwegen, die doet ca 60x/minuut).

[Afbeelding]
Ja dat ziet er bij mij wel net even anders uit inderdaad...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8i_-pLFW6Xt8mWAQwOQD5TtMY1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7TV9Ehrg62DIqnxYHd6icco9.png?f=fotoalbum_large

Lijkt me dat de driewegklep de meest waarschijnlijke verdachte is ook al vanwege wat ik hier verder op het forum daarover lees. Ik heb toevallig wel een temperatuursensor daar over die ga ik daar eens voor inzetten. Dank voor het meedenken in elk geval, als je nog andere ideeen hebt dan hoor ik het wel.

Edit: ik neem aan dat het normaal is dat de pompsnelheid tijdens een SWW-run maximaal is steeds toch?

[ Voor 3% gewijzigd door stat op 16-07-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-08 23:19
stat schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:14:

[Afbeelding]

Lijkt me dat de driewegklep de meest waarschijnlijke verdachte is ook al vanwege wat ik hier verder op het forum daarover lees. Ik heb toevallig wel een temperatuursensor daar over die ga ik daar eens voor inzetten. Dank voor het meedenken in elk geval, als je nog andere ideeen hebt dan hoor ik het wel.
Het eerste dat mij opvalt: je watertank is 'ijskoud'.
Loopt je pomp de hele tijd (met potentieel een lekkende 3-weg klep)?

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Wat me vooral opvalt is het hoge verschil tussen AWT en boiler. Dat suggereert een fors lagere flow door de boiler of een te kleine spiraal - in het laatste geval zou de SWW run eerder dan bij 53C al afgebroken moeten worden om zo'n hoge AWT te voorkomen. Is het een Daikin boiler of een ander merk?
Edit: ik neem aan dat het normaal is dat de pompsnelheid tijdens een SWW-run maximaal is steeds toch?
Normaal gesproken wel, hier 25L/min bij SWW. Maar als de 3-wegklep fors zou lekken of verkeerd geinstalleer d is, kan de flow door de boiler minder zijn. Wat voel je aan de CV leiding op enige afstand van de 3-wegklep op het einde van de SWW-run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
mawashigeri schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:06:
[...]

Het eerste dat mij opvalt: je watertank is 'ijskoud'.
Loopt je pomp de hele tijd (met potentieel een lekkende 3-weg klep)?
Klopt, ik gebruik hem redelijk op voordat ik hem weer opwarm. Dat leek me goed voor de COP (beter eens per 2 dagen van 20-45 graden dan elke dag van 35-45 graden). Pomp loopt niet continu.
arnoldniessen schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:53:
[...]

Wat me vooral opvalt is het hoge verschil tussen AWT en boiler. Dat suggereert een fors lagere flow door de boiler of een te kleine spiraal - in het laatste geval zou de SWW run eerder dan bij 53C al afgebroken moeten worden om zo'n hoge AWT te voorkomen. Is het een Daikin boiler of een ander merk?
Het is een Daikin boiler. Heb nog even een foto gemaakt van de installatie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UEbd78erpMkiGEthYcAJC-0xU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMxY9l7RCKQcKQ3BT77jTTOK.jpg?f=fotoalbum_large

(Die rommelige kabels zijn voor mijn temperatuursensoren waar ik o.a. warmwaterverbruik mee detecteer dus daar kan de installateur niets aan doen).
Normaal gesproken wel, hier 25L/min bij SWW. Maar als de 3-wegklep fors zou lekken of verkeerd geinstalleer d is, kan de flow door de boiler minder zijn. Wat voel je aan de CV leiding op enige afstand van de 3-wegklep op het einde van de SWW-run?
Dat ga ik vanavond of morgen uitproberen! Kom erop terug. (Is halve meter voldoende afstand)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:44
stat schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:05:
Dat ga ik vanavond of morgen uitproberen! Kom erop terug. (Is halve meter voldoende afstand)?
Dat hangt er vanaf van welk materiaal je leidingen zijn. Indien goed geleidend (koper), dan is halve meter zeker niet voldoende ivm stralingswarmte. voor staal / kunststof zou het kunnen, maar beter iets verder.

Bij mijn lekke 3wegklep (en open verdeler) is de aanvoer leiding (denk zo'n 5m van de 3wegklep vandaan) ook doodleuk richting de 50+ graden bij einde SWW run. Dat duurt maar kort, en is afhankelijk van hoe erg je klep lekt en het materiaal van je leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
RonJ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:47:
[...]

Weinig denk ik, de meesten hier (waaronder ik) die iets met de smart-grid regeling doen gebruiken de in de unit ingebouwde potentiaal vrije contacten en evt. de S0 meter ingang. Veel goedkoper dan die home hub, maar je moet dan wel zelf het in- en uitschakelen regelen.

Wat is je onderliggende vraag?
Ik zou de Altherma graag volledig lokaal en bedraad aan willen sturen. Voorbeelden waar ik ergens een beperking ondervind:

- ik zou graag de aanvoertemperatuur zelf dynamisch willen regelen via Homey. Op basis van energieprijs, warmtevraag en tijdstip van de dag. Dit kan wel, maar is afhankelijk van de Daikin cloud. Als ik dit wil, werkt de externe thermostaat (lokaal relais via ESP) niet meer. In het verleden heb ik hier problemen ervaren dat ‘s ochtends de verwarming niet aan ging omdat er problemen waren met de verbinding met de Daikin server.
- als ik alles lokaal wil doen kan dat grotendeels, maar dan kan ik de aanvoertemperatuur niet meer automatisch regelen.
- bovenstaande zaken hoop ik te kunnen combineren met de Daikin Home Hub. Dus volledige lokale, bedrade toegang waarbij ik via MQTT alles aan kan sturen zoals ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TKroon schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:02:
[...]

Ik zou de Altherma graag volledig lokaal en bedraad aan willen sturen. Voorbeelden waar ik ergens een beperking ondervind:

- ik zou graag de aanvoertemperatuur zelf dynamisch willen regelen via Homey. Op basis van energieprijs, warmtevraag en tijdstip van de dag. Dit kan wel, maar is afhankelijk van de Daikin cloud. Als ik dit wil, werkt de externe thermostaat (lokaal relais via ESP) niet meer. In het verleden heb ik hier problemen ervaren dat ‘s ochtends de verwarming niet aan ging omdat er problemen waren met de verbinding met de Daikin server.
- als ik alles lokaal wil doen kan dat grotendeels, maar dan kan ik de aanvoertemperatuur niet meer automatisch regelen.
- bovenstaande zaken hoop ik te kunnen combineren met de Daikin Home Hub. Dus volledige lokale, bedrade toegang waarbij ik via MQTT alles aan kan sturen zoals ik wil.
Volgens mij laat de home hub zich alleen aansturen via ofwel dezelfde cloud ofwel Modbus IP/RTU. Kan homey daar wel iets mee?

Ik zou dan eerder kijken naar een P1P2 serial interface voor het aansturen van de thermostaatfuncties en een door homey schakelbaar relais voor de smart grid functies.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
RonJ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:40:
[...]

Volgens mij laat de home hub zich alleen aansturen via ofwel dezelfde cloud ofwel Modbus IP/RTU. Kan homey daar wel iets mee?

Ik zou dan eerder kijken naar een P1P2 serial interface voor het aansturen van de thermostaatfuncties en een door homey schakelbaar relais voor de smart grid functies.
Thanks! Ik bedoelde modbus ipv MQTT inderdaad.
Ik ga naar P1P2MQTT kijken. Op het eerste gezicht kunnen ze naast elkaar blijven draaien, dus dat is mooi.

[ Voor 9% gewijzigd door TKroon op 17-07-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
Ziehier de resultaten van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGyoSVMds2dRznqPiW7JvbPBTNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/okoakbFwifcT17zCRUBNiY6n.png?f=fotoalbum_large

'Temperatuur uitlaat boiler' (groen) was een sensor die ik op de stalen CV-leiding aangebracht heb met tape. 40 cm koper en 120 cm staal na de driewegklep. Die wordt dus uiteindelijk 45 graden wat me vrij warm lijkt. 'Temperatuur uitstroom boiler' (paars) heb ik na de 3-wegklep op de koperen leiding geplakt iets voor 6 uur, en om kwart over 7 heb ik die verplaatst naar de uitlaat van de warmtepomp (dus nog voor de driewegklep). Het zijn ds18b20 sensoren ongeijkt. Ik vind het wel opvallend dat het verschil met de temperatuur die de warmtepomp geeft en wat ik meet op de koperen leiding zo groot is.

Denken jullie op basis hiervan dat de driewegklep niet goed is? Of zou het nog iets anders kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:55
Wat is eigenlijk de hoeveelheid bar die je wil zien op de warmtepomp als idle en als in bedrijf (SWW of verwarming of koeling)?

Met de searchfunctie kom ik er niet helemaal uit.

Ik lees 1,5-2,0 maar is dat idle of load? Iemand zei zelfs 4,0 (lijkt me veel te hoog?). En is 2,1 ook nog wel oke tijdens werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
stat schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:27:
Ziehier de resultaten van vandaag:

[..]

'Temperatuur uitlaat boiler' (groen) was een sensor die ik op de stalen CV-leiding aangebracht heb met tape. 40 cm koper en 120 cm staal na de driewegklep. Die wordt dus uiteindelijk 45 graden wat me vrij warm lijkt. 'Temperatuur uitstroom boiler' (paars) heb ik na de 3-wegklep op de koperen leiding geplakt iets voor 6 uur, en om kwart over 7 heb ik die verplaatst naar de uitlaat van de warmtepomp (dus nog voor de driewegklep). Het zijn ds18b20 sensoren ongeijkt. Ik vind het wel opvallend dat het verschil met de temperatuur die de warmtepomp geeft en wat ik meet op de koperen leiding zo groot is.

Denken jullie op basis hiervan dat de driewegklep niet goed is? Of zou het nog iets anders kunnen zijn?
Met 45 graden lijkt het er op dat het CV water wel iets doorstroomt. Dat hoort niet, maar ik begrijp niet hoe dit je probleem kan verklaren. Je (lage flow) retour CV kan nooit veel meer dan 20C zijn. Dat mengt dan met (hoge flow) retour boiler, en wordt samen water inlet temperature, 64C op het laatst.

Kun je de flow er nog aan toevoegen, gaat die omhoog in het laatste deel?

En welke tank heb je, en zit de sensor goed? Sommige tanks hebben de sensor nabij het verwarmingselement, anderen hebben de sensor apart zitten, en die kun je er te makkelijk uittrekken, de wartel zoals geleverd door Daikin sluit niet aan op de draad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:44:
Wat is eigenlijk de hoeveelheid bar die je wil zien op de warmtepomp als idle en als in bedrijf (SWW of verwarming of koeling)?

Met de searchfunctie kom ik er niet helemaal uit.

Ik lees 1,5-2,0 maar is dat idle of load? Iemand zei zelfs 4,0 (lijkt me veel te hoog?). En is 2,1 ook nog wel oke tijdens werking?
Mijn installateur vond 1,5 bar een mooi gemiddelde. Minimaal 1,0 en maximaal 2,0.
In praktijk blijft de druk heel constant nadat alle (micro)luchtbelletjes uit de leidingen zijn.

De documentatie zegt dat 10bar ook nog goed is :) De meeste CV systemen (leidingen) zijn afgeperst tot 3bar, als je geluk hebt tot 6bar. Oftewel: 2,1bar zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
arnoldniessen schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:59:
[...]

Met 45 graden lijkt het er op dat het CV water wel iets doorstroomt. Dat hoort niet, maar ik begrijp niet hoe dit je probleem kan verklaren. Je (lage flow) retour CV kan nooit veel meer dan 20C zijn. Dat mengt dan met (hoge flow) retour boiler, en wordt samen water inlet temperature, 64C op het laatst.

Kun je de flow er nog aan toevoegen, gaat die omhoog in het laatste deel?

En welke tank heb je, en zit de sensor goed? Sommige tanks hebben de sensor nabij het verwarmingselement, anderen hebben de sensor apart zitten, en die kun je er te makkelijk uittrekken, de wartel zoals geleverd door Daikin sluit niet aan op de draad.
Je hebt gelijk, de temperatuur van de retour zou juist lager moeten zijn dan. De flow is de hele tijd 25 l/min en knalt aan het einde direct naar 0, daar zit niets volgens mij.
De sensor heb ik nog niet naar gekeken. Zal ik doen. Wordt wel na vakantie denk ik. Dank voor het meedenken in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
arnoldniessen schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:59:
Je (lage flow) retour CV kan nooit veel meer dan 20C zijn.
stat schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:51:
Je hebt gelijk, de temperatuur van de retour zou juist lager moeten zijn dan.
Wat ik zei klopt overigens niet als je een bypass o.i.d. zou hebben in je CV systeem, dan kan de retour wel snel de temperatuur van de aanvoer overnemen. Fijne vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
arnoldniessen schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:15:
[...]

[...]

Wat ik zei klopt overigens niet als je een bypass o.i.d. zou hebben in je CV systeem, dan kan de retour wel snel de temperatuur van de aanvoer overnemen. Fijne vakantie!
Geen formele bypass in elk geval en niets echt dichtbij. Maar ik zal er nog eens goed naar kijken. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:57
Even een vraagje. Ik zag in de fouten log dat bij de laatste warmwater run de fout H6:0 caution even naar boven komen. 3 minuten later was deze weer weg.

Als ik geen esp altherma had gehad dan had ik dit geeneens geweten.

De warmwater run is verder wel gewoon goed gegaan.

Als ik verder terug kijk dan zie ik dat A5 en L5 ook heel sporadisch een keertje voorgekomen zijn naar deze waren dan 3 minuten later ook weer weg. Hier leek het net de legionella run te maken hebben.

Wat mijn vraag eigenlijk is, wanneer er heel even een fout is, maar deze na een paar minuten alweer weg is, moet er dan toch actie worden ondernomen? Of is het niet erg omdat de errorcode niet is blijven staan en hoef ik me niet druk te maken? (Wat ik dus zonder de log ook niet gedaan zou hebben).

Alvast dank voor jullie gedachten hierover

Edit: als ik nu even beter kijk dan zie ik dat het misschien te maken heeft met dat de koeling aanstond en dan de compressor moest switchen om de warmwater run te doen...

[ Voor 9% gewijzigd door Hetisweergezell op 19-07-2025 05:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-08 21:44
Sinds 12 juli jl. ben ik over naar dynamische energietarieven (Tibber). Ik heb een Daikin Altherma 3 - 8 kW draaien, met 100 m2 vloerverwarming afgiftesysteem (en nog wat Jaga LTV radiatoren elders in huis). SWW wordt door een WPB gemaakt.

Welke automatiseringen hebben julile allemaal draaien om de strookkosten te minimaliseren/optimaliseren? Ik heb zowel ESPAltherma draaien als de warmtepomp via de Daikin cloud in Home Assistant.

Ik heb in gedachten:
  • Stroomprijs "very expensive" (vanuit de Tibber API) -> Forced off.
  • Stroomprijs "very cheap -> Recommended on.
  • Stroomprijs all-in negatief -> Forced on (en eerst nog wat dingen checken in de automatisering, niet m'n hoofdzekering eruit trekken door de BUH ;) ).
  • Wellicht nog iets de thermostaat aanpassen als de stroomprijs 'expensive' of 'cheap' is? Thermostaat bedienen gaat wel via de Daikin cloud (en is nog wel eens vaker (kort) unavailable).
  • Zodra salderen stopt: PV overschot (grotendeels) proberen te verstoken, maar nu nog niet aan de orde. Zodra de all-in stroomprijs negatief wordt, gaat m'n Solaredge en Enphase systeem uit.
Mochten er andere ideeën zijn, dan graag. :) Ben opzoek naar wat inspiratie wat handig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:32
Ik zou 'm gewoon helemaal uitzetten, nog goedkoper.....

Maar waar heb je het nou over? Als je in de winter een warmtevraag hebt wil je toch gewoon idealiter een lange run op lage temperatuur, dan is het toch totale onzin om dan je warmtepomp uit te gaan zetten?

Dus ja, wellicht je thermostaat een graadje ofzo max manipuleren als je koude vloeren niet zo'n probleem vindt, maar de rest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Let erop dat met FORCED OFF het vermogen nog altijd 40W tegenover ongeveer 15W normaal stand-by is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Weet iemand wat instelling 9-0D betekent?

Pump speed during sampling. Wat wordt daarmee geregeld? Wat is dat sampling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:15:

Als je pomp niet continue loopt wordt deze zo nu en dan toch even opgestart als 'ie te lang stilstaat (ook om wat sensormetingen te doen) - daarvoor kan je de pompsnelheid dus instellen.
Ik zou 'em niet onder de 12L/min doen (als dat al kan) om een lekkere flow te garanderen.

Overigend wordt bij mij dagelijks SWW opgewarmd en blijkbaar zijn de intervallen kort genoeg om nooit zo'n actie op te starten dus ik heb het nog nooit zien gebeuren in twee jaar tijd!

Edit: zie hieronder @piieter "Bemonstering is ALLEEN beschikbaar in de aanvoerwatertemperatuurregeling." - vandaar dat ik het nooit gezien heb! Wel minimaal 3x woordwaarde.

[ Voor 11% gewijzigd door mawashigeri op 21-07-2025 14:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-08 17:31
Atomius schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:15:

Als aanvulling op Mawashi geri jodan ;)
Dit staat er in mijn documentatie:
Monstername: (Sampling)
De pomp is in een thermo-AAN-staat als verwarming of koeling gevraagd wordt en wanneer de aanvoerwatertemperatuur nog niet de gewenste temperatuur bereikt heeft.
Als er een thermo-UIT-staat is, werkt de pomp om de 3 minuten om de watertemperatuur te controleren (sampling) en te kijken of er een vraag naar verwarming of koeling nodig is.
Opmerking:
Bemonstering is ALLEEN beschikbaar in de aanvoerwatertemperatuurregeling.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:31
rogervdh schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:05:
Sinds 12 juli jl. ben ik over naar dynamische energietarieven (Tibber). Ik heb een Daikin Altherma 3 - 8 kW draaien, met 100 m2 vloerverwarming afgiftesysteem (en nog wat Jaga LTV radiatoren elders in huis). SWW wordt door een WPB gemaakt.

Welke automatiseringen hebben julile allemaal draaien om de strookkosten te minimaliseren/optimaliseren? Ik heb zowel ESPAltherma draaien als de warmtepomp via de Daikin cloud in Home Assistant.

Ik heb in gedachten:
  • Stroomprijs "very expensive" (vanuit de Tibber API) -> Forced off.
  • Stroomprijs "very cheap -> Recommended on.
  • Stroomprijs all-in negatief -> Forced on (en eerst nog wat dingen checken in de automatisering, niet m'n hoofdzekering eruit trekken door de BUH ;) ).
  • Wellicht nog iets de thermostaat aanpassen als de stroomprijs 'expensive' of 'cheap' is? Thermostaat bedienen gaat wel via de Daikin cloud (en is nog wel eens vaker (kort) unavailable).
  • Zodra salderen stopt: PV overschot (grotendeels) proberen te verstoken, maar nu nog niet aan de orde. Zodra de all-in stroomprijs negatief wordt, gaat m'n Solaredge en Enphase systeem uit.
Mochten er andere ideeën zijn, dan graag. :) Ben opzoek naar wat inspiratie wat handig is.
Ik heb 14 jaar een warmtepomp gehad (geen Daikin) + 3 jaar dynamisch contract.
Op basis van experimenten kan ik je vertellen dat het geodkoopste is om 1 vaste woonkamer temperatuur in te stellen. Geklooi in de marge met paar graden meer of minder levert in het beste geval niets op, omdat je warmtepomp steeds op topvermogen moet draaien voor een lange duur om achterstanden in te halen.
Helemaal als je een vloerverwarming hebt: dat is nog extra langzaam.

Het enige dat helpt, is het verwarmen van water te plannen. En de legionellapreventie te draaien op zondag middag.
Momenteel staat mijn boiler op 'eco' 43 graden. En comfort vanaf 14:00 - 17:00 's middags 53 graden.
Dan pak je de daltarieven en je zonnepanelen mee en gebruik de je boiler als buffer.

In de winter zijn 's nachts de energietarieven laag. Maar de buitentemperatuur is dan ook het laagste en moet je WP veel harder werken om alleen al de binnentemperatuur op peil te houden. Dus ook dan verwarm ik 's middags de boiler extra hoog.

90% van je energiekosten zit in verwarming. Energie besparen doe je door een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur op te zoeken.

Wil je spelen met kwartier/uurprijzen? Koop dan een batterij of een EV.

[ Voor 4% gewijzigd door TinusH777 op 21-07-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
@mawashigeri Thanks
piieter schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:33:
[...]
Bemonstering is ALLEEN beschikbaar in de aanvoerwatertemperatuurregeling.
Interessant. Als ik kijk in het instellingendocument dan heeft bijna iedereen die op 6 staan, terwijl de meeste mensen via een (Madoka) thermostaat werken en niet via aanvoerwatertemperatuurregeling. Snappen jullie dat?
[9-0D] Pump speed limitation
0: No limitation
1~4: 90~60% pump speed
5~8: 90~60% pump speed during sampling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-08 08:52
Wij wonen in een verbouwde hoeve/boerderij. Beneden is allemaal vloerverwarming en boven zijn het radiatoren, wel 12 stuks gezien het een enorme woning is (30m lang en +/- 8m breed). Oversized want de laatste jaren in de winter staan amper de helft van de radiatoren aan. Tijd om de oude brander buiten te gooien en iets moderner te zetten.

Heb gesprekken gehad met meerdere installateurs en volgende opstelling leek ons de beste:

- "Grote" warmtepomp voor sanitair water en radiatoren (50-60 graden) met een vat van 230 liter. Enkel verwarmen.
- "Kleine" warmtepomp voor vloerverwaring, die ook kan koelen.

Als we de vloerverwarming op de grote WP hadden gezet, moest dit continue afgemengd worden met koud water gezien vloerverwarming niet zo heet moet zijn en dat is dus pure verspilling en door die op een aparte WP te zetten kunnen we er ook mee koelen op hete dagen.

Sinds gisteren trotse eigenaars van:

Sanitair warm water + radiatoren:
* Daikin Altherma 3 H MT F vloermodel 12kW met 230l tank (ETVH12S23E6V(7))
* Daikin Buitenunit 10kW warmtepomp R32 3f 400V +N (EPRA10EW1)

Vloerverwarming/koeling:
* Daikin Altherma 3 R W wandmodel 8kW (EHBX08E6V)
* Daikin Buitenunit 8kW warmtepomp R32 1f 230V (ERGA08EVH7)

Voorlopig enkel de grote in dienst genomen gisteren en voorlopig, na 1 dag :), tevreden van. De elektrische bijverwarming meteen uitgezet en op een uurtje was die van +/- 20 graden naar 50 graden gegaan. Alles mooi in te stellen en verbruik valt goed mee.

Binnen enkele weken komen de zonnepanelen: 32 stuks van 455WP met een 21kWh batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Tha Render_2 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:28:
Wij wonen in een verbouwde hoeve/boerderij. Beneden is allemaal vloerverwarming en boven zijn het radiatoren, wel 12 stuks gezien het een enorme woning is (30m lang en +/- 8m breed). Oversized want de laatste jaren in de winter staan amper de helft van de radiatoren aan. Tijd om de oude brander buiten te gooien en iets moderner te zetten.

Heb gesprekken gehad met meerdere installateurs en volgende opstelling leek ons de beste:

- "Grote" warmtepomp voor sanitair water en radiatoren (50-60 graden) met een vat van 230 liter. Enkel verwarmen.
- "Kleine" warmtepomp voor vloerverwaring, die ook kan koelen.

[...]
Alles is afhankelijk van de warmteverliesberekening voor de woning en de mate van isoleren.
Installateurs hebben nogal eens de neiging om over te dimensioneren.
Maar dat hoeft in dit geval niet zo te zijn natuurlijk.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Voorlopig enkel de grote in dienst genomen gisteren en voorlopig, na 1 dag :), tevreden van. De elektrische bijverwarming meteen uitgezet en op een uurtje was die van +/- 20 graden naar 50 graden gegaan.
Het zal wel aan mij liggen.... maar met deze temperaturen staat je verwarming toch niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
TweakGP schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:30:
[...]

Het zal wel aan mij liggen.... maar met deze temperaturen staat je verwarming toch niet aan?
Klopt, maar het vat van 230l moest natuurlijk wel bij de start verwarmd worden van 20 graden tot 50 graden voor het sanitair warm water en dan 's avonds heet bad genomen etc.

Uiteraard zegt dit helemaal niets op lange termijn, maar als ik kijk naar stroomverbuik vanaf indienststelling tot nu is de impact zeer klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777

Sinds gisteren trotse eigenaars van:

Sanitair warm water + radiatoren:
* Daikin Altherma 3 H MT F vloermodel 12kW met 230l tank (ETVH12S23E6V(7))
* Daikin Buitenunit 10kW warmtepomp R32 3f 400V +N (EPRA10EW1)

Vloerverwarming/koeling:
* Daikin Altherma 3 R W wandmodel 8kW (EHBX08E6V)
* Daikin Buitenunit 8kW warmtepomp R32 1f 230V (ERGA08EVH7)
Mijn hemel, 20kw aan warmtepompen voor een woning.
Is dat niet overdreven?
12 kW zou ruim genoeg moeten zijn. Ik hoop dat je aansluiting goed uitgebalanceerd is op de verschillende stroom fases. Die 3kw backup unit wordt ook geactiveerd bij het opstarten. Let goed op met electrisch koken, want dan piekt je stroomverbruik helemaal.

Ik heb een 6+3kw Daiking voor een jaren 30 woning, vrijstaand, groot, label C. Die is voor 90m2 vloerverwarming+ 250 liter boiler.
Plus een 5kw multi split airco voor de slaapkamers. De helft, dus.

Vloerkoeling moet je niet teveel van voorstellen: scheelt een graad of 5 met de buitentemperatuur als je alles potdicht houdt. Heeft ook nadelen: koude voeten en als je dwijlt droogt het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
Goede vraag of het teveel is of niet, ik kom hier al snel aan 200m² vloerverwarming en zoals gezegd 12 radiatoren voor +/- 10 ruimtes. Ook 3 badkamers (de ene al wat groter dan de andere natuurlijk).

Meerdere installateurs gesproken en kwam toch altijd rond dat uit. 1 iemand stelde voor om 1x 12kw warmtepomp te nemen voor alles en een 15kw gaskachel erbij te zetten voor in de winter zodat de elektrische backup verwarming van de warmtepomp niet gebruikt zou worden..

Vloerkoeling heeft inderdaad geen doorslag gegeven, maar of die 'kleine' WP nu enkel moet verwarmen of verwarmen + koelen, gaf niet veel verschil in prijs.

[ Voor 14% gewijzigd door Tha Render_2 op 24-07-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Tha Render_2 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:59:
[...]
Klopt, maar het vat van 230l moest natuurlijk wel bij de start verwarmd worden van 20 graden tot 50 graden voor het sanitair warm water en dan 's avonds heet bad genomen etc.
Tja... SWW dus.

Maar als die in een uur van 20 naar 50 is gegaan dan heb je nog steeds gewoon elektrisch je water verwarmt :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
TweakGP schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:19:
[...]

Tja... SWW dus.

Maar als die in een uur van 20 naar 50 is gegaan dan heb je nog steeds gewoon elektrisch je water verwarmt :-).
Zeker? Ik overdrijf misschien met mijn 1u, tijd gaat snel, kan ook 2u geweest zijn maar zeker niet langer. De elektrische bijverwarming hadden we meteen in begin uitgezet, omdat ik net wou zien hoe die presteert zonder. Het is ook een enorme bak natuurlijk, de luchtverplaatsing is immens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Tha Render_2 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:21:
[...]
Zeker? Ik overdrijf misschien met mijn 1u, tijd gaat snel, kan ook 2u geweest zijn maar zeker niet langer. De elektrische bijverwarming hadden we meteen in begin uitgezet, omdat ik net wou zien hoe die presteert zonder. Het is ook een enorme bak natuurlijk, de luchtverplaatsing is immens.
Je kan natuurlijk ook gewoon zien hoeveel er verbruikt is en of de backup elementen aan zijn geweest. Klinkt veel te snel met deze temperaturen.

Maar de vloerkoeling nog niet getest?

[ Voor 3% gewijzigd door TweakGP op 24-07-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
TweakGP schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:23:
[...]

Je kan natuurlijk ook gewoon zien hoeveel er verbruikt is en of de backup elementen aan zijn geweest. Klinkt veel te snel met deze temperaturen.

Maar de vloerkoeling nog niet getest?
Kan ik dat ergens op het toestel zien? Is nog allemaal nieuw voor mij.

Vloerkoeling nog niet getest, ze zijn vandaag de laatste hand aan het leggen aan de 'kleine' WP voor de vloer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
TinusH777 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:04:
[...]

Mijn hemel, 20kw aan warmtepompen voor een woning.
Is dat niet overdreven?
12 kW zou ruim genoeg moeten zijn.

Ik heb een 6+3kw Daiking voor een jaren 30 woning, vrijstaand, groot, label C. Die is voor 90m2 vloerverwarming+ 250 liter boiler.
Je kent de warmteverliesberekening en de woning goed begrijp ik?

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TweakGP schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:23:
[...]
Klinkt veel te snel met deze temperaturen.
Waarom zou een 12kW WP geen 230L 30K kunnen opwarmen in een uur?

Volgens Q = m . c . ΔT, e.g. 230 * 4180 * 30 kost dat 28,3Mj ofwel 7,85kWh aan energie ofwel ±40 minuten opwarmtijd bij 12kW vermogen.

Ik snap dat het komkommertijd is, maar baseer jullie reacties anders eens op feiten en cijfers ipv gewoon lukraak wat te roepen, daar wordt niemand wijzer van.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
RonJ schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:57:
[...]
Ik snap dat het komkommertijd is, maar baseer jullie reacties anders eens op feiten en cijfers ipv gewoon lukraak wat te roepen, daar wordt niemand wijzer van.
Het kan, maar met deze buitentemps en zonder een backup element.......daarom was ik benieuwd naar het verbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door TweakGP op 24-07-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Tha Render_2 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:25:
[...]
Kan ik dat ergens op het toestel zien? Is nog allemaal nieuw voor mij.
Het scherm op de binnenunit geeft best een aardig beeld van wat er gebeurt. Zeker als je kijkt onder wat er onder de info keuzes gebeurt als de unit draait.

En dan is er altijd nog de app, daarin zit best een aardige schatting van het verbruik.
Ben ook wel benieuwd of die netjes met 2 units omgaat.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakGP op 24-07-2025 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TweakGP schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:06:
[...]

Het kan, maar met deze buitentemps en zonder een backup element.......daarom was ik benieuwd naar het verbruik.
Het is nog onder de 25C ;). Bovendien heeft de HT geen last van de beperking boven de 25C outdoor temperatuur, dat geldt alleen voor de LT modellen. En op de BUH zou het juist 2-4x zo lang moeten duren bij een 6V (3-6kW).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
Tha Render_2 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:14:
Goede vraag of het teveel is of niet, ik kom hier al snel aan 200m² vloerverwarming en zoals gezegd 12 radiatoren voor +/- 10 ruimtes. Ook 3 badkamers (de ene al wat groter dan de andere natuurlijk).
250 liter boiler voor 3 badkamers en 10 bewoonde kamers, is dat voldoende?
In de praktijk is minder liter bruikbaar voor bad/douche, omdat het aangevuld wordt met koud water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-08 06:24
Heeft iemand ervaring met het updaten van de warmtepomp? Daikin geeft hier aan bij het horen van type en versie nummer dat er een update moet worden uitgevoerd.

Dit in verband met de nog altijd lopende foutmelding 89-05. Ergens wel apart, maar wellicht dat het de oplossing is.

edit: het updaten moet (helaas) via een gecertificeerde onderhoudspartij plaatsvinden.

[ Voor 13% gewijzigd door errox op 28-07-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
errox schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:25:
edit: het updaten moet (helaas) via een gecertificeerde onderhoudspartij plaatsvinden.
Dus de software van de binnen/buiten unit updaten kan niet worden gedaan door een particulier? Echt waar?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Tanuki schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:42:
[...]
Dus de software van de binnen/buiten unit updaten kan niet worden gedaan door een particulier? Echt waar?
Natuurlijk kan je dat (meestal) wel zelf doen..... als het een unit is met een wifi module is het een kwestie van de Daikin app installeren en dan gaat de update vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:34
TweakGP schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:02:
[...]

Natuurlijk kan je dat (meestal) wel zelf doen..... als het een unit is met een wifi module is het een kwestie van de Daikin app installeren en dan gaat de update vanzelf.
Exact. Gister nog gedaan hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:08

MrFish

Untitled

danny.s schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:06:
[...]

Exact. Gister nog gedaan hier.
Dat is alleen de firmware van de user interface. Voor de rest ben je -helaas- afhankelijk van Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
MrFish schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:16:
[...]
Dat is alleen de firmware van de user interface. Voor de rest ben je -helaas- afhankelijk van Daikin.
Interessant. Kun je ergens van aflezen wat je huidige firmware is van de WP zelf?
En hoe weet je wat de meest recente firmware is die Daikin aanbiedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
[...]
Voor zover ik weet is er geen verschil tussen wat de Onecta app doet en wat een installateur via USB of kabel als "firmware update" uitvoert....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

TweakGP schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Voor zover ik weet is er geen verschil tussen wat de Onecta app doet en wat een installateur via USB of kabel als "firmware update" uitvoert....
Dat denk ik niet. De software van mijn binnenunit is 0222 ("Micon ID" genoemd, Altherma 3R), met alle laatste software updates van de MMI (7.8.0) en draadloze gateway (3.5.0) geïnstalleerd. Ik weet dat er nieuwere versies zijn, want voor bijvoorbeeld de Daikin Home Hub heb je minimaal versie 0223 nodig en die kan ik dus niet gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door MrFish op 28-07-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
[...]

Klopt, gister was idd van de user interface. Maar meen me te herinneren dat ik laatst ook eens een andere update had (maar nu begin ik te twijfelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

danny.s schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:38:
[...]

Klopt, gister was idd van de user interface. Maar meen me te herinneren dat ik laatst ook eens een andere update had (maar nu begin ik te twijfelen)
Dat zal van de gateway zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
Het is voor mij (ook) de reden geweest om een wifi sd kaart te kopen. Maar er is nergens een optie om de warmtepomp te updaten helaas. Toevallig is er inderdaad wel vorige week een nieuwe wlan adapter firmware uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Heeft het überhaupt zin om de MMI te updaten? Verandert er daardoor iets aan de werking van het apparaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• errox
Atomius schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:57:
Heeft het überhaupt zin om de MMI te updaten? Verandert er daardoor iets aan de werking van het apparaat?
Volgens Daikin wel tav onze warmtepomp en de foutmelding die wij hebben. Lijkt mij ook sterk, maar dit is wat ze zeggen. Denk nog steeds dat er een sensor kapot is. Maar goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-08 22:42
[...]

Via de meegeleverde manual heb ik destijds zelf de update kunnen doen. De installateur had de installatie voltooid en de dag erna kwam iemand van Daikin om een en ander in te regelen. Tussentijds had ik dus al via de wifi kaart een update uitgevoerd. Inmiddels meer dan een jaar geleden, dus even de installatie manual raadplegen, het staat er in (anders had ik het destijds ook niet gekund)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
Rojado schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:43:
[...]

Via de meegeleverde manual heb ik destijds zelf de update kunnen doen. De installateur had de installatie voltooid en de dag erna kwam iemand van Daikin om een en ander in te regelen. Tussentijds had ik dus al via de wifi kaart een update uitgevoerd. Inmiddels meer dan een jaar geleden, dus even de installatie manual raadplegen, het staat er in (anders had ik het destijds ook niet gekund)
Maar is dat niet van de wifi interface zelf zoals poster hierboven aangeeft. Voor een altherma mmi update heb je toegang nodig tot de installer web portal. Alleen daar kun je de benodige files downloaden op een usb stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-08 21:36
errox schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:31:
[...]

Volgens Daikin wel tav onze warmtepomp en de foutmelding die wij hebben. Lijkt mij ook sterk, maar dit is wat ze zeggen. Denk nog steeds dat er een sensor kapot is. Maar goed..
Hier ook al meer dan een half jaar bezig. Daikin 14kW monobloc unit met 300L watertank.

De tank verloor snel veel temperatuur per dag. Moest wel soms tot 6 keer verwarmen om hem op de 48c te houden. Eerst de motor van de 3weg klep vervangen, daar waren al 4 afspraken voor nodig. Dat hielp niet, toen de driewegklep zelf vervangen (4 maand niet leverbaar).

Kon sindsdien ook geen legionella run doen want hij haalt die 60c niet. Warmte element vervangen van de watertank, nog niet opgelost. En nu staat de sensor van de tank in backorder. Ben al 8 of 9 monteur afspraken verder maar "moet nu echt goed komen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:46
Probleempje met de vrouw des huizes. Wij hebben een 180l ingebouwd vat, en mevrouw vindt het water vaak lauw als ze eindigt met douchen (nog prima voor mij maar zij begint ook met douchen op 44 graden, dus dan gaat het hard en voelt het al snel lauw). Dit gebeurt wanneer ik ‘s ochtends heb gedoucht en zij bijvoorbeeld ‘s avonds gaat douchen en de warmtepomp het water niet opnieuw heeft opgewarmd. Onze instelling is 50 graden SWW met een hysterese van 5 graden. Ik denk dus dat op de dagen dat ze ‘lauw water’ heeft als ze haar haren wast de temperatuur van het vat zo’n 45 graden is wanneer ze begint met douchen.

Nu zit ik dus te bedenken wat de meest zuinige manier is om dit op te lossen. De functie warmhouden op 52 graden zetten met nog steeds een hysterese van 5 graden, of 50 graden aanhouden met een hysterese van 3 graden? Wanneer ze instapt met 50 graden gaat het namelijk wel goed.

Programma stand heb ik ook aan gedacht, maar de ene keer doucht ze direct na werk en de andere keer pas om 22:00, en dan weer eens ‘s middags. Dus daar is eigenlijk geen pijl op te trekken en zou tot overbodig verwarmen leiden mijns inziens.

Dus tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
MrFish schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:33:
[...]
Dat denk ik niet. De software van mijn binnenunit is 0222 ("Micon ID" genoemd, Altherma 3R), met alle laatste software updates van de MMI (7.8.0) en draadloze gateway (3.5.0) geïnstalleerd. Ik weet dat er nieuwere versies zijn, want voor bijvoorbeeld de Daikin Home Hub heb je minimaal versie 0223 nodig en die kan ik dus niet gebruiken.
Ik lees het nu ook...... dan blijft natuurlijk wel de vraag of de installatie door een user zelf zinvol zou zijn. Kan me voorstellen dat er voor de hub iets aangepast moest worden omdat die later is uitgekomen. Maar alle "zinvolle" aanpassingen lopen gewoon via de user interface of gateway updates.

En om een storing op te lossen lijkt het ook niet heel vreemd dat daar een installateur bij moet komen.
Anders heb je vast mensen die in staat zijn hun warmtepomp te bricken :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Kartmans1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:49:
Programma stand heb ik ook aan gedacht, maar de ene keer doucht ze direct na werk en de andere keer pas om 22:00, en dan weer eens ‘s middags. Dus daar is eigenlijk geen pijl op te trekken en zou tot overbodig verwarmen leiden mijns inziens.

Dus tips zijn welkom!
Dan maak je toch een programma dat je net voor de ochtend en voor de middag de tempo naar 53graden opwarmt. Dan is het ook later in de avond bij normaal gebruik toch nog wel een graad of 50 of 51. Comfort mag en gaat wat kosten. En je warmt dan alleen het verlies maar bij, gaat je de kop vast niet kosten.

Of je koopt een waterbesparende douchekop :-).

[ Voor 5% gewijzigd door TweakGP op 28-07-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
TweakGP schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:03:
[...]

Dan maak je toch een programma dat je net voor de ochtend en voor de middag de tempo naar 53graden opwarmt. Dan is het ook later in de avond bij normaal gebruik toch nog wel een graad of 50 of 51. Comfort mag en gaat wat kosten. En je warmt dan alleen het verlies maar bij, gaat je de kop vast niet kosten.

Of je koopt een waterbesparende douchekop :-).
ja is ook zo, maar wil het juist nog zo zuinig mogelijk proberen te houden zonder inleveren op comfort. Dus wellicht dat dat ook met de warmhouden functie mogelijk blijft.

Waterbesparende douchekop gaat me te ver haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Kartmans1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:09:
[...]
ja is ook zo, maar wil het juist nog zo zuinig mogelijk proberen te houden zonder inleveren op comfort. Dus wellicht dat dat ook met de warmhouden functie mogelijk blijft.

Waterbesparende douchekop gaat me te ver haha
Tegen je vrouw zeggen dat ze een half uurtje voor het douchen even op de snel verwarmen knop drukt in de app of thermostaat :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
TweakGP schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:11:
[...]

Tegen je vrouw zeggen dat ze een half uurtje voor het douchen even op de snel verwarmen knop drukt in de app of thermostaat :-).
Dat valt ook zeker niet onder het kopje "comfort"... Behalve als er mensen komen logeren zou er 24/7 voldoende warm water moeten zijn zondat dat je een app moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
Kartmans1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:49:
Probleempje met de vrouw des huizes. Wij hebben een 180l ingebouwd vat, en mevrouw vindt het water vaak lauw als ze eindigt met douchen (nog prima voor mij maar zij begint ook met douchen op 44 graden, dus dan gaat het hard en voelt het al snel lauw). Dit gebeurt wanneer ik ‘s ochtends heb gedoucht en zij bijvoorbeeld ‘s avonds gaat douchen en de warmtepomp het water niet opnieuw heeft opgewarmd. Onze instelling is 50 graden SWW met een hysterese van 5 graden. Ik denk dus dat op de dagen dat ze ‘lauw water’ heeft als ze haar haren wast de temperatuur van het vat zo’n 45 graden is wanneer ze begint met douchen.

Nu zit ik dus te bedenken wat de meest zuinige manier is om dit op te lossen. De functie warmhouden op 52 graden zetten met nog steeds een hysterese van 5 graden, of 50 graden aanhouden met een hysterese van 3 graden? Wanneer ze instapt met 50 graden gaat het namelijk wel goed.
44 graden is best koud: je vult de boiler aan met koud kraanwater van ca 10 graden tijdens het douchen.
Dus de temperatuur in de boiler komt snel onder de 37 graden.

Ik heb de ECO modus op 46 staan.
Comfort op 53 graden, staat aan van 14:00 tot 17:00: de zon schijnt (zonnepanelen), veel warmte in de lucht voor de warmtepomp.

Je kunt ook de hysterese inderdaad op 3 zetten. Misschien slaat de WP 1x extra aan per dag, maakt niet uit, daar is-ie voor gemaakt.

Volgens mij gaat het om een paar theoretische centen die je bespaart met een lagere temperatuur dan 53, dus als 44 te laag is, zet je die gewoon hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
TinusH777 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:40:
[...]

44 graden is best koud: je vult de boiler aan met koud kraanwater van ca 10 graden tijdens het douchen.

Ik heb de ECO modus op 46 staan.
Comfort op 53 graden, staat aan van 14:00 tot 17:00: de zon schijnt (zonnepanelen), veel warmte in de lucht voor de warmtepomp.

Je kunt ook de hysterese inderdaad op 3 zetten. Misschien slaat de WP 1x extra aan per dag, maakt niet uit, daar is-ie voor gemaakt.

Volgens mij gaat het om een paar theoretische centen die je bespaart met een lagere temperatuur dan 53, dus als 44 te laag is, zet je die gewoon hoger.
44 graden is best koud? Hier douch ik met 44 gr met 4 personen (230L), en nog steeds geen koud water. Douche is wel kort achter elkaar, dus (relatief) weinig menging van water. En het koude kraan water is alleen in de winter zo koud, nu stuk hoger.
Maar de rede voor mij om voor 44 ipv 46 te kiezen: minder kans op SWW run op BUH ipv compressor, want hier zit de buiten temperatuur al heel snel boven de 25gr tussen 14-17u (unit op ZO, dus vol in de zon). In de winter zet ik hem ook idd op 46.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
Senaxx schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:33:
[...]

Hier ook al meer dan een half jaar bezig. Daikin 14kW monobloc unit met 300L watertank.

De tank verloor snel veel temperatuur per dag. Moest wel soms tot 6 keer verwarmen om hem op de 48c te houden. Eerst de motor van de 3weg klep vervangen, daar waren al 4 afspraken voor nodig. Dat hielp niet, toen de driewegklep zelf vervangen (4 maand niet leverbaar).

Kon sindsdien ook geen legionella run doen want hij haalt die 60c niet. Warmte element vervangen van de watertank, nog niet opgelost. En nu staat de sensor van de tank in backorder. Ben al 8 of 9 monteur afspraken verder maar "moet nu echt goed komen"
Zo balen zeg, dan valt mijn koelingsprobleem wel mee als ik je zo hoor. Ik heb ook het idee dat al die monteurs gewoonweg niet weten hoe onderhoud uit te voeren op de warmtepompen. Hier klooit een vrij grote en bekende partij naar mijn mening ook maar wat aan. Lijkt wel alsof de nieuwe wereld iets te snel voor ze gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
errox schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:45:
[...]

Zo balen zeg, dan valt mijn koelingsprobleem wel mee als ik je zo hoor. Ik heb ook het idee dat al die monteurs gewoonweg niet weten hoe onderhoud uit te voeren op de warmtepompen. Hier klooit een vrij grote en bekende partij naar mijn mening ook maar wat aan. Lijkt wel alsof de nieuwe wereld iets te snel voor ze gaat.
Ik vind dat je best man en paard mag noemen van de partij waar je op doelt.
Dit kan namelijk voor aspirant kopers van een warmtepomp een reden zijn om voor een andere partij te kiezen. Zie het als een review.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
danny.s schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:44:
[...]
44 graden is best koud? Hier douch ik met 44 gr met 4 personen (230L), en nog steeds geen koud water.
Leuk voor jou maar de opmerking was gewoon dat bij de vragensteller het wel te koud was aan het einde van 2 (lange) en warme douchebeurten. Dan is gewoon de enige oplossing om je water wat warmer te maken of tussentijds bij te warmen...

Maarja als je dan niet die paar kWh per jaar extra wilt uitgeven dan houdt het op. Op het totaal is SWW niet niets maar vaak toch wel een heel beperkt deel. Dan moet je je toch echt afvragen of dat het verlies in comfort het waard is.

[ Voor 17% gewijzigd door TweakGP op 30-07-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
TweakGP schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:15:
[...]

Leuk voor jou maar de opmerking was gewoon dat bij de vragensteller het wel te koud was aan het einde van 2 (lange) en warme douchebeurten. Dan is gewoon de enige oplossing om je water wat warmer te maken of regelmatiger op te warmen...

Maarja als je dan niet die paar kWh per jaar extra wilt uitgeven dan houdt het op. Op het totaal is SWW niet niets maar vaak toch wel een heel beperkt deel. Dan moet je je toch echt afvragen of dat het verlies in comfort het waard is.
In de zomer kan je als je zonnepanelen hebt doorgaans gratis opwarmen, bij mij is het jaarlijks ongeveer de helft wat uit het net moet komen. Hiervoor doe ik niets bijzonders, gewoon een schema iedere middag om 13:00 opwarmen naar 53 en 1x per week op zaterdag de legionella.
Totale jaarlijkse kosten zullen dan (als de saldering er af is) ca. 25ct per dag zijn voor de gemiddeld 2kWh per dag verwarming - waarvan gemiddeld de helft dus op zonne-energie. Ken je niet voor legge lopuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
TweakGP schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:15:
[...]

Leuk voor jou maar de opmerking was gewoon dat bij de vragensteller het wel te koud was aan het einde van 2 (lange) en warme douchebeurten. Dan is gewoon de enige oplossing om je water wat warmer te maken of tussentijds bij te warmen...

Eens, verhogen van de water temp is dan idd de enige optie.

Maar doelde meer: als je niet meer wilt uitgeven, moet je gedrag aanpassen. Vroeg me in eerste instantie ook af hoe je met 2 personen niet voldoende hebt, maar als je idd al met 44gr begint te douchen, terwijl de boiler ook 44gr water bevat, zal de mengkraan niet meer mengen en geen koud water gebruiken. Dan kan het idd hard gaan met de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-08 23:46
TinusH777 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:40:
[...]

Dit is niet juist. Warmte water loopt weg van bovenkant van het vat, koud water komt aan de onderkant binnen. Goed merkbaar bij een legionella run als de temperatuur tot 60 gr wordt opgestookt. Bij gebruik zakt de aangegeven temperatuur van het vat redelijk snel, echter je kunt soms tot 2 dagen later nog steeds warm / heet water krijgen (50+ graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
MajaMestreech schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:59:
[...]

Dit is niet juist. Warmte water loopt weg van bovenkant van het vat, koud water komt aan de onderkant binnen. Goed merkbaar bij een legionella run als de temperatuur tot 60 gr wordt opgestookt. Bij gebruik zakt de aangegeven temperatuur van het vat redelijk snel, echter je kunt soms tot 2 dagen later nog steeds warm / heet water krijgen (50+ graden).
Ik heb een bad van 1,80 meter. Boiler 250 liter, 53 graden. Het water wordt eerder lauw dan dat het bad vol is. In het bad gaat ongeveer 180 liter, maar dat redt-ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
TinusH777 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:51:
[...]

Ik heb een bad van 1,80 meter. Boiler 250 liter, 53 graden. Het water wordt eerder lauw dan dat het bad vol is. In het bad gaat ongeveer 180 liter, maar dat redt-ie niet.
Een echt warm bad time je na de Legionellarun dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-08 22:42
Atomius schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:08:
[...]

Een echt warm bad time je na de Legionellarun dus!
Yes, dat gebeurd onze situatie ook, gegarandeerd een mooie WAF 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishb
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-08 22:07
Zag dat er een upgrade voor de draadloze gateway van versie 3.5.0 naar 4.0.1 is. Upgrade succesvol verlopen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrN-Ri0v2jlOSU56CfXSN7IPw2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCdQSSo4CUIbqba2sBW2aN5N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door fishb op 03-08-2025 11:01 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
fishb schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:44:
Zag dat er een upgrade voor de draadloze gateway van versie 3.5.0 naar 4.0.1 is. Upgrade succesvol verlopen

[Afbeelding]
Hier nog steeds versie 3.5.0 actief. Nog geen update gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:56
Hi allemaal,

Ik ben op zoek naar een FE warmtepomp ik heb al een offerte van Coolblue voor een Weheat sparrow P60 9KW.
gisteren heb ik een offerte gekregen voor een Daikin Altherma 3 R buitendeel ERGA08EVH7 met Altherma 3 R W binnendeel verwarmen EHBH08E6V.

Pijs voor de Weheat met installatie en subsidie er af is €11832
Prijs voor de Daikin met installatie en subsidie er af is €8480

bij de Weheat offerte zitten nog wel wat extra dingen (aanleggen elektra, servicecontract en thermostaat, bij elkaar zon €1100).

Maar de Daikin is nog wel goedkoper. Ik heb ook nog een offerte aangevraagd voor de Altherma 4 met de gedachte nieuwer is beter maar ook zag ik dat in de 4 het nieuwe type koudemiddel zit R290 net zoals in de Weheat. en hij zou wat slimmer zijn en geschikt voor smarthome dingen. (vind ik wel interessant voor de toekomst).

Wat denken jullie van dit aanbod en zitten er wezenlijke voordelen aan de 4 tov de3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Schuurman92 Heb je al de warmtepompen FAQ gevonden?
Daar staat bijvoorbeeld ook iets over R290.
Trouwens - merk & type wp en de prijsopgave zijn misschien twee van de factoren
om de juiste warmtepomp (en de installateur) te kiezen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuurman92
dunklefaser schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:40:
@Schuurman92 Heb je al de warmtepompen FAQ gevonden?
Daar staat bijvoorbeeld ook iets over R290.
Trouwens - merk & type wp en de prijsopgave zijn misschien twee van de factoren
om de juiste warmtepomp (en de installateur) te kiezen.
Yes heb ik gelezen, heb ook het volgende gelezen in Weheat topic:
R32 toestellen mag vanaf 2027 niet meer verkocht worden.
Een R290 toestel kan zelfstandig heet water tot wel 70 graden aanmaken. Een R32 gaat tot 55 graden en heeft voor SWW altijd een hulp element nodig. Dus in dat opzicht is een R290 voor SWW efficiënter.
Qua koudemiddel is voor allebei wat te zeggen. Maar dat zal een beetje meewegen voor mij. Wat ik her en der lees is Daikin toch wel meer A merk dan Weheat. nu heb ik ook nog een "betere" (goedkopere) offerte en ben dus benieuwd wat de eventuele meerwaarde is van de 4 ipv de 3. eventueel hogere COP bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:13
Maar r32 wordt volgens mij alleen monoblocken verboden. Split units mogen nog wel r32 gebruiken en r290 zelfs verboden bij grotere pompen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Nu online
badnews.nl schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:58:
Maar r32 wordt volgens mij alleen monoblocken verboden. Split units mogen nog wel r32 gebruiken en r290 zelfs verboden bij grotere pompen..
https://climate.ec.europa...gases/air-conditioning_en

"From 1 January 2029, split air-to-air systems of a rated capacity up to and including 12 kW containing, or relying upon, fluorinated greenhouse gases with a GWP of 150 or more, except if required to meet safety requirements, are prohibited."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Schuurman92 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:18:
[...]

Yes heb ik gelezen, heb ook het volgende gelezen in Weheat topic:
[...]
benieuwd wat de eventuele meerwaarde is van de 4 ipv de 3. eventueel hogere COP bijvoorbeeld.
De 3 kan SWW run maar tot 53gr doen, hierboven (bij wekelijkse legionalla run) zal de BUH/BSH bijspringen. De 4 kan het als het goed is volledig op de compressor.

Wel bekend "issue" van de 3 is dat bij een buiten temperatuur >25gr, SWW vanaf 45gr op de BUH gaat. Mogelijk dat dit voor de 4 ook hoger ligt (of zelfs helemaal niet op BUH?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:20
Schuurman92 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:39:
Hi allemaal,

Ik ben op zoek naar een FE warmtepomp ik heb al een offerte van Coolblue voor een Weheat sparrow P60 9KW.
gisteren heb ik een offerte gekregen voor een Daikin Altherma 3 R buitendeel ERGA08EVH7 met Altherma 3 R W binnendeel verwarmen EHBH08E6V.

bij de Weheat offerte zitten nog wel wat extra dingen (aanleggen elektra, servicecontract en thermostaat, bij elkaar zon €1100).

Maar de Daikin is nog wel goedkoper. Ik heb ook nog een offerte aangevraagd voor de Altherma 4 met de gedachte nieuwer is beter maar ook zag ik dat in de 4 het nieuwe type koudemiddel zit R290 net zoals in de Weheat. en hij zou wat slimmer zijn en geschikt voor smarthome dingen. (vind ik wel interessant voor de toekomst).

Wat denken jullie van dit aanbod en zitten er wezenlijke voordelen aan de 4 tov de3?
Had jij 2000m3 per jaar aan gas? Kijk wel naar het vermogen bij -7. Volgens mij is dat rond de 7,4kW bij 30 graden als ik de specificaties zo zie. Heb je vvw? Kan je op lage temperatuur het warm houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
Schuurman92 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:39:
Hi allemaal,

R32 is een bewezen koelmiddel en techniek. R290 is relatief nieuw. Heb je een hoge temperatuur nodig, dan is R290 gunstiger. Maar niet gunstiger dan vloerverwarming of LTV-radiatoren met R32.
Ik had bijna een R290 gekocht, een Itho Daalderop Amber. Die leverancier gaf aan dat je ook bij deze warmtepomp niet boven de 55 graden wilt stoken. Het kan wel, maar is zeker niet efficiënt. In zo'n warmtepomp zit ook een weerstand voor extra verwarming. Dat is niet voor niks.
Zelfs met de hoge temperaturen en 10kw durfde de leverancier geen all electric opstelling aan te gaan.

Ik heb toch geen r290 genomen, omdat ik een open vloerverwarming met lage temperaturen kreeg.
Een Daikin, all electric. Altherma 6+3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuurman92
STIMPPYYY schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:13:
[...]

Had jij 2000m3 per jaar aan gas? Kijk wel naar het vermogen bij -7. Volgens mij is dat rond de 7,4kW bij 30 graden als ik de specificaties zo zie. Heb je vvw? Kan je op lage temperatuur het warm houden?
Huidige bewoners hebben 800m3 per jaar, maar verwarmen ook met elektrische vloerverwarming... is dus lastig in te schatten op die manier. Op lage temp warm houden kan ik dus ook niet met zekerheid zeggen.

We laten de benedenverdieping vvw leggen 16mm buis met 100mm hoh.

Huis is verder ok geïsoleerd. Beneden dubbel glas, geen hr++. Vloer, spouw en dakisolatie zit er ook allemaal in/op her en der verbeterd, maar het is zeker geen nieuwbouwhuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
RonJ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:40:
[...]

Ik heb de P1P2MQTT bridge nu een paar weken draaien, en hij doet precies wat ik wilde. Hij werkt stabiel en kan koelen/verwarmen/tank verhitten allemaal lokaal aansturen. Ook heb ik de ESP Altherma niet meer nodig, want deze bridge geeft alles door wat ik graag in de gaten houd of gebruik voor flow. Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:16
Sinds 2 jaar hebben wij een Altherma 8kW WP
Ons huis is uit 2002 en heeft vloerverwarming met 15 cm HOH en in de woonkamer een grote raampartij
Een aantal jaren alle radiatoren verwijdert. Sinds de WP is het bij erg koud weer niet aangenaam warm te krijgen in de woonkamer door de raampartij. Ik wil daarom hier weer een radiator plaatsen. Zat te denken aan een Jaga, probleem is echter dat de aan- en afvoerleiding 240cm uit elkaar liggen, zo was de radiator destijds aangesloten
Weet iemand of er voor deze situatie een LTV radiator is ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Goofman2 kun je niet beter iets aan die grote raampartij doen? De isolatiewaarde van een raam van 23 jaar oud is namelijk niet meer de beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Nu online
Goofman2 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:58:
Sinds 2 jaar hebben wij een Altherma 8kW WP
Ons huis is uit 2002 en heeft vloerverwarming met 15 cm HOH en in de woonkamer een grote raampartij
Een aantal jaren alle radiatoren verwijdert. Sinds de WP is het bij erg koud weer niet aangenaam warm te krijgen in de woonkamer door de raampartij. Ik wil daarom hier weer een radiator plaatsen. Zat te denken aan een Jaga, probleem is echter dat de aan- en afvoerleiding 240cm uit elkaar liggen, zo was de radiator destijds aangesloten
Weet iemand of er voor deze situatie een LTV radiator is ?
Een willekeurige T33 radiator? (240cm is wel jammer voor je rug...)

Maar waarom niet de ramen vervangen met iets beters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
TKroon schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:34:
@Goofman2 kun je niet beter iets aan die grote raampartij doen? De isolatiewaarde van een raam van 23 jaar oud is namelijk niet meer de beste.
RareHenk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:45:
[...]
Maar waarom niet de ramen vervangen met iets beters?
Of eventueel glazen of acrylaat voorzetramen plaatsen. Nog goedkoper dan triple glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
piieter schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:17:
[...]

[...]
Of eventueel glazen of acrylaat voorzetramen plaatsen. Nog goedkoper dan triple glas.
HR++ is al erg goed en vereist geen nieuwe kozijnen.
Kozijnen vervangen is namelijk erg kostbaar.
HR++ is ook voldoende om koudeval op te lossen.
Met Warm Edge en HR advanced zit je al op rc=0,8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Hebben nog meer mensen last ervan dat de WP niet in de ONECTA app te zien is? Hier is net wel de stroom uit geweest in de meter kast. Maar normaal zie ik dan ‘unit offline’ in de app, nu is hij helemaal verdwenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
danny.s schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:38:
Hebben nog meer mensen last ervan dat de WP niet in de ONECTA app te zien is? Hier is net wel de stroom uit geweest in de meter kast. Maar normaal zie ik dan ‘unit offline’ in de app, nu is hij helemaal verdwenen
Bij mij ook, ik gebruik de app nauwelijks (want esp32) dus geen idee vanaf wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
mawashigeri schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:04:
[...]

Bij mij ook, ik gebruik de app nauwelijks (want esp32) dus geen idee vanaf wanneer.
Hij staat er nu weer, lijkt dus maar kortstondig geweest te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Firmware van de Gebruikersinterface kan ik hier al een half jaar niet updaten. Zit nu op 7.6.0 terwijl 7.8.0 inmiddels uit is. Gisteren was er ook een update voor de warmwatertank en die installeert wel gewoon. Vind het heel vreemd. Heb al eens het stroom eraf gehaald, wifi kaartje losgehaald en wifi helemaal opnieuw ingesteld maar tot nu helpt niets. In het verleden al wel meerdere malen kunnen updaten. Maar nu kapt hij er na een tijdje mee met de melding ‘update mislukt’ (of iets in die trant).

Iemand een oplossing of maar gewoon negeren en lekker op 7.6.0 blijven?
Pagina: 1 ... 151 152 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma