Kijk inderdaad eens naar het aantal starts en/of plaats een (tussen)energiemeter en kijk eens of dit verhaal zich laat onderbouwen met de daadwerkelijke cijfers/gedrag uit de praktijk.AndereKoekoek schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:25:
Wij hebben een huis uit 2020 met een full electric Daikin mono WP.
Op alle drie de verdiepingen hebben we vloerverwarming incl koeling.
Er hangen 7 thermostaten in het huis met naregeling op de verdeler.
Klein beetje achtergrond:
Huis was verkocht met naregeling per vertrek en opgeleverd zonder naregeling en een Madoka in de woonkamer. De woonkamer zijn dusdanig geisoleerd, oa. door de verdiepingen erboven, dat er weinig vraag naar warmte/koude is. Hierdoor werden de kamers op de verdiepingen boven nauwelijks verwarmd of gekoeld. Veel mensen met jonge kinderen en ook mensen die thuis werkten net na corona. We kregen de keuze om het (kostenloos) om te bouwen naar naregeling en hebben daarvoor gekozen.
Nu waren we aan het kijken voor een onderhoudscontract. Twee partijen zijn langs geweest en hebben gezegd dat er een buffervat (30 liter) aangesloten moet worden om pendelen te voorkomen. Het pendelen zou ontzettend veel schade veroorzaken aan de compressor. In de verwarmstand staat de badkamer altijd open, maar op koelstand staat de badkamer altijd dicht. Vlakbij de WP is er wel een bypass tussen aanvoer en retour geplaatst.
Ze vragen ongeveer 1300-1400 voor aanschaf en plaatsen van het buffervat.
Zit er eigenlijk niet op te wachten om daar nog meer ruimte in te moeten leveren daar. O.a. de wasmachine moet verplaatst worden hiervoor.
Heb wel de overshoot in de winter op 4 graden staan om het pendelen terug te brengen. Ze zeiden dat het niet voldoende is en de WP sowieso na een jaar of 8, max 10 vervangen zou moeten worden. Mijn vraag is of het echt nodig is?
Maar begrijp ik nu goed dat in de nieuwe situatie alles altijd wordt nageregeld (muv de badkamer die een koel/verwarmen klep heeft)? Dus ook de woonkamer? Dan had dit vat eigenlijk al geplaatst moeten worden bij het ombouwen naar naregeling door de verkoper/bouwer toendertijd. Anders voldoe je simpelweg niet aan de installatievoorschriften van Daikin qua systeeminhoud. Dus wat dat betreft snap ik die partij wel (hoe zeer ik a priori ook anti buffervat en naregeling ben).
All-electric.
/f/image/EoyPTbms6WksWZD13VvQh3ed.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NCvjK5kJqWp6AcIz9lTrF3Rw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LUq1uKZ09zkMgK4lmoNf6kjw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/u1WytpFUXIq7fjJkV9KtEEvP.png?f=fotoalbum_large)