@Ari Gold Geen enkele ruimte vraagt om warmte? Je werkt dus met naregeling? Zorg in ieder geval dat beneden altijd alles gewoon open staat en je bent van dat probleem af. Bypass is killing voor je Cop en naregeling ook : YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!
[quote]Ari Gold schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:20:
[...]
Een bypass zit in het CV-circuit en heeft m.i. niets te maken met het verwarmen van tapwater.
Het is ook niet zo, dat het tapwater meteen weer opgewarmd wordt, op het moment dat er tapwater gebruikt wordt (hysterese of programma).
Weet je zeker dat het water na de douchebeurt nog maar 20 °C is (watertemperatuur echt gemeten met een thermometer), of wordt dit aangegeven in b.v. de app c.q. op het display van de binnenunit?
Als daar verschil in zit, dan is er iets met de sensor.
Als de watertemperatuur echt na 20 minuten terugzakt naar 20 °C, dan is dat niet normaal en dan zal er nader onderzoek moeten plaatsvinden, waarom de temperatuur zo erg daalt (driewegklep?).
Als je 20 minuten op een temperatuur van ± 38 °C zou douchen (7 l/min.), dan haal je geen 140 liter water van 48 - 58 °C uit je tank, maar een stuk minder. Misschien zo'n 100 liter vanwege je mengkraan.
Dat houdt wel in dat er ook zo'n 100 liter relatief koud water van ± 10 °C bijgevuld wordt en dat gaat zich mengen met het nog aanwezige warm water in de tank. Hoe heter je doucht, des te sneller is je warm water op.
Dat mengen van toegevoerde relatief koud water uit de waterleiding met het resterende warm water in de tank wordt door de inwendige constructie van de tank zoveel mogelijk beperkt.
Dit wordt aangeduid met gelaagdheid.
Als de gelaagdheid van de tank niet zo goed is, dan daalt de temperatuur van het resterende water sneller dan wanneer de gelaagdheid van de tank goed is. Die gelaagdheid verschilt dus per tank.
[...]
Een bypass zit in het CV-circuit en heeft m.i. niets te maken met het verwarmen van tapwater.
Het is ook niet zo, dat het tapwater meteen weer opgewarmd wordt, op het moment dat er tapwater gebruikt wordt (hysterese of programma).
Weet je zeker dat het water na de douchebeurt nog maar 20 °C is (watertemperatuur echt gemeten met een thermometer), of wordt dit aangegeven in b.v. de app c.q. op het display van de binnenunit?
Als de watertemperatuur echt na 20 minuten terugzakt naar 20 °C, dan is dat niet normaal en dan zal er nader onderzoek moeten plaatsvinden, waarom de temperatuur zo erg daalt (driewegklep?).
Als je 20 minuten op een temperatuur van ± 38 °C zou douchen (7 l/min.), dan haal je geen 140 liter water van 48 - 58 °C uit je tank, maar een stuk minder. Misschien zo'n 100 liter vanwege je mengkraan.
Dat houdt wel in dat er ook zo'n 100 liter relatief koud water van ± 10 °C bijgevuld wordt en dat gaat zich mengen met het nog aanwezige warm water in de tank. Hoe heter je doucht, des te sneller is je warm water op.
Dat mengen van toegevoerde relatief koud water uit de waterleiding met het resterende warm water in de tank wordt door de inwendige constructie van de tank zoveel mogelijk beperkt.
Als de gelaagdheid van de tank niet zo goed is, dan daalt de temperatuur van het resterende water sneller dan wanneer de gelaagdheid van de tank goed is. Die gelaagdheid verschilt dus per tank.
[ Voor 3% gewijzigd door piieter op 16-02-2026 19:38 ]
ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.
Alles staat ook open. De thermostaten heb ik ingesteld op 20 graden en het verwarmen activeert bij 21,5 graden.MotorBeast schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:22:
@Ari Gold Geen enkele ruimte vraagt om warmte? Je werkt dus met naregeling? Zorg in ieder geval dat beneden altijd alles gewoon open staat en je bent van dat probleem af. Bypass is killing voor je Cop en naregeling ook : YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!
Ik probeer ook alleen een link te leggen met wat er verandert in het systeem. In de avond heb ik het probleem namelijk niet meer en kan ik bijv. 30 minuten van warm water genieten. In December had ik voor langere periode de bypass dicht en ging hij in de avond in debiet storing en had ik s'avonds ook koud water.piieter schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:34:
[quote]Ari Gold schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:20:
[...]
Ik heb het water zelf niet gemeten met een meter maar echt koud water voel je wel. De kraan kon je op zn heetst zetten en het was alsof hij volledig op koud stond.
+ @Marcusso ik ben vooral benieuwd welk type(nummer) boiler jullie hebben?Ari Gold schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:20:
[...]
Ik heb vaak hetzelfde probleem. Temp is 48 of 58 en zakt na een douchebeurt van 15-20 min naar ong 20 graden. Ik gok dat dat bij mij komt omdat ik de bypass dichtzet en de pomp dan in storing gaat. In de ochtend reset ik hem dan maar zou zomaar kunnen zijn dat ik dan voor een bepaalde tijd maar x aantal L aan warm water heb.
Overigens hebben ze vorige week woensdag de bypass bij mij vervangen en leek het de komende 3 dagen goed te gaan qua geluid. Helaas heb ik zaterdagnacht de knop weer dicht moeten draaien. Wat een geluid. I heb ook de pompbeperking aangepast naar "60% snelheid tijdens monsteropname". Wellicht moet ik 'm aanpassen naar "60% pompsnelheid" in het algemeen.
Ik snap wel dat het water doorgepompt wordt naar de bypass want geen enkele ruimte vraagt om verwarming dus het water kan nergens anders naar toe behalve de bypass.
En is de warmtepomp (compressor) al aan het draaien op moment dat je koud tapwater opmerkt? Wat je namelijk wel eens ziet is dat een boiler met een heel groot spiraal wordt aangeprezen als “ideaal voor een warmtepomp”.
Helaas is het ook belangrijk (of beter gezegd veel belangrijker) dat spiraal zo laag mogelijk in vat zit en bij voorkeur niet verder dan halverwege komt. Anders trekt tijdens een dhw run het koude water onderin met 5gr verhoging door compressor zo bovenin je boiler via het spiraal je gelaagdheid uit het vat onderuit…
Om het kort en simpel uit te drukken; het gaat niet enkel om m2 van spiraal maar meer om de positie ervan in de boiler.
Aangezien informatie voornamelijk achter een marketing wall van een vakblad staat heb ik een artikel doorgeplaatst, bij interesse zie achtergrond info. Het interessante is dat ze echt wel anders denken dan de gevestigde orde. Dat spreekt een tweaker en heat geek altijd wel aan :-)
[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 16-02-2026 21:14 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
@Ari Gold Thermostaten? Dus meerdere, dus na regeling, dus dichtlopende groepen. Afijn denk dat de uitleg van Heatgeek voldoende toelichting is.
Die slang zit op dat rode onderdeel (ik denk een max. Druk bewaking) op de foto (rechtsonder). (Foto even geleend van iemand anders hier. De ontluchting wordt morgen vervangen voor een automatische. Hopelijk ben ik dan af van flowstoringen en regelmatig in de unit moeten ontluchten.Senaxx schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:59:
[...]
Ik zie bij jou daar zo'n grote afvoerslang zitten, waar is die eigenlijk voor? Want ik heb de EDLA14DAW1 maar heb die slang niet. Voor zover ik kan zien is die niet voor defrostwater want dat loopt via een opening in de onderkant weg. De handleiding lijkt het te hebben over Low voltage options...
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door benthouse op 16-02-2026 21:56 ]
Ah ja dat is een foto van mijn eigen WPbenthouse schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:54:
[...]
Die slang zit op dat rode onderdeel (ik denk een max. Druk bewaking) op de foto (rechtsonder). (Foto even geleend van iemand anders hier. De ontluchting wordt morgen vervangen voor een automatische. Hopelijk ben ik dan af van flowstoringen en regelmatig in de unit moeten ontluchten.![]()
[Afbeelding]
Op eerder advies in dit topic staat de thermostaat woonkamer nu hoger ingesteld (21 graden), zodat de warmtepomp continue blijft draaien, aangezien hij die temperatuur verder niet haalt (behalve op zonnige dagen).
Nu lees ik weer over modulatie, maar ik zie dat deze bij mij momenteel uit staat.
Warmtepomp staat verder ingesteld op weersafhankelijk.
Stooklijn: 37@-10 en 27@15
Zou het nog zinvol zijn om de thermostaat omlaag te zetten (bijv. 20 graden), maar dan wel met modulatie aan?
Ben benieuwd wat dit doet met comfort, maar ook of dit nog gunstig is voor het totale verbruik.
Nu lees ik weer over modulatie, maar ik zie dat deze bij mij momenteel uit staat.
Zou het nog zinvol zijn om de thermostaat omlaag te zetten (bijv. 20 graden), maar dan wel met modulatie aan?
Ben benieuwd wat dit doet met comfort, maar ook of dit nog gunstig is voor het totale verbruik.
Mijn stooklijn staat op 29@-10 en 26@15.EdKonijn schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:48:
Op eerder advies in dit topic staat de thermostaat woonkamer nu hoger ingesteld (21 graden), zodat de warmtepomp continue blijft draaien, aangezien hij die temperatuur verder niet haalt (behalve op zonnige dagen).
In de koudere periode had ik de offset op 2 graden staan.
Sinds gisteren heb ik AWT-modulatie aan gezet op maximaal 2 graden en ik heb de offset weer op 0 gezet.
Drie dingen zijn me hierna opgevallen:
- De compressor is veel stabieler (steeds ongeveer hetzelfde vermogen) gaan draaien.
- Het verbruik is lager dan voorheen.
- De kamertemperatuur is meer constant (20,5 °C) (instelling is ook 20,5 °C)
De buitentemperaturen hier vandaag zijn vergelijkbaar met die van gisteren.
Dus om op jouw vraag terug te komen: Ik zou het gewoon proberen. Je kunt het altijd weer uitschakelen als het niet bevalt.
ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.
Vandaag is Daikin mijn EDLA09 komen upgraden met nieuwe firmware. Ik had gehoord dat dit in de UK gebeurde, met als doel de toch vrij hoge minimale basisload (900 W) iets te verlagen, dus ik had via mijn installateur dit ook gedaan gekregen.
De upgrade gebeurde tussen 13u15 en 13u45, waarna de warmtepomp terug een hoog vermogen gebruikte om het water even terug op te warmen na drie kwartier stilstand.
De condities voor en na waren gelukkig sterk gelijkaardig, een buitentemperatuur van 5°C en een aanvoertemperatuur van 42°C.
Voor de upgrade had ik een elektrisch verbruik van 1114 à 1171 Watt. Na de upgrade daalde dit naar 1050 Watt. Niet spectaculair, maar toch gemiddeld een goede 100 watt gewonnen.
De upgrade gebeurde tussen 13u15 en 13u45, waarna de warmtepomp terug een hoog vermogen gebruikte om het water even terug op te warmen na drie kwartier stilstand.
De condities voor en na waren gelukkig sterk gelijkaardig, een buitentemperatuur van 5°C en een aanvoertemperatuur van 42°C.
Voor de upgrade had ik een elektrisch verbruik van 1114 à 1171 Watt. Na de upgrade daalde dit naar 1050 Watt. Niet spectaculair, maar toch gemiddeld een goede 100 watt gewonnen.
Over een heel jaar genomen is dat toch heel Watt
Gerekend aan 20 draaiuren per dag, 30 dagen, 6 maand is dat toch 360 kWh. Of 10% van het jaarverbruik.piieter schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:16:
Over een heel jaar genomen is dat toch heel Watt
Ja, de groepen zijn dicht. Ik was even in de war met iets andersMotorBeast schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:00:
@Ari Gold Thermostaten? Dus meerdere, dus na regeling, dus dichtlopende groepen. Afijn denk dat de uitleg van Heatgeek voldoende toelichting is.
De ruimtes zijn van zichzelf al 20/21 graden dus grotendeels is er geen actieve verwarming nodig. Ik heb gisteren de thermostaat beneden verhoogd naar 22 graden waar hij dan dus de ruimte van 20,5 moest verwarmen. In de avond was het stil (bypass), flowmeters stonden naar beneden (op 2,5l) en de thermostaat had het verwarm icoontje.
Vanochtend nog steeds stil en verwarmen. Net thuis en temperatuur is bereikt en geeft 22 graden aan. Flowmeters omhoog en weer geluid van de bypass (wel zachtjes dit keer).
Ik zal het filmpje van Heat Geak even kijken maar zie al dat hij het heeft over radiatoren en die heb ik niet.
Ik heb geen boiler maar een Daikin EHVX04S18EJ3V warmtepomp.ErikVers schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:28:
[...]
+ @Marcusso ik ben vooral benieuwd welk type(nummer) boiler jullie hebben?
En is de warmtepomp (compressor) al aan het draaien op moment dat je koud tapwater opmerkt? Wat je namelijk wel eens ziet is dat een boiler met een heel groot spiraal wordt aangeprezen als “ideaal voor een warmtepomp”.
Helaas is het ook belangrijk (of beter gezegd veel belangrijker) dat spiraal zo laag mogelijk in vat zit en bij voorkeur niet verder dan halverwege komt. Anders trekt tijdens een dhw run het koude water onderin met 5gr verhoging door compressor zo bovenin je boiler via het spiraal je gelaagdheid uit het vat onderuit…
Om het kort en simpel uit te drukken; het gaat niet enkel om m2 van spiraal maar meer om de positie ervan in de boiler.
Aangezien informatie voornamelijk achter een marketing wall van een vakblad staat heb ik een artikel doorgeplaatst, bij interesse zie achtergrond info. Het interessante is dat ze echt wel anders denken dan de gevestigde orde. Dat spreekt een tweaker en heat geek altijd wel aan :-)
Ik durf best daarover in discussie te gaan 🫣🤣Ari Gold schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:11:
[...]
Ik heb geen boiler maar een Daikin EHVX04S18EJ3V warmtepomp.
Maar wil het natuurlijk wel gezellig houden hier dus doe ik dat niet ✅
Laten we het er op houden dat je geen losse boiler hebt, hij zit in je binnenunit geïntrigeerd.
Iemand die dwarsdoorsnede van de (interne) boiler heeft om te zien hoe spiraal is gepositioneerd? Daaraan kun je afleiden of dit deels het snel verlagen van tapwater veroorzaakt of dat het warme water gewoon op was.
[ Voor 81% gewijzigd door ErikVers op 17-02-2026 19:20 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Van een 180 liter tank moet je met b.v. 4 personen niet te veel verwachten. Ik heb zelf ook een 180 liter tank, maar dan wel voor 2 personen. Voor ons voldoende.ErikVers schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:15:
[...]
Ik durf best daarover in discussie te gaan 🫣🤣
Laten we het er op houden dat je geen losse boiler hebt, hij zit in je binnenunit geïntrigeerd.
Iemand die dwarsdoorsnede van de (interne) boiler heeft om te zien hoe spiraal is gepositioneerd? Daaraan kun je afleiden of dit deels het snel verlagen van tapwater veroorzaakt of dat het warme water gewoon op was.
Maakt niet uit radiatoren of VV. Een goed ingeregeld systeem heeft geen naregeling nodig en ook geen bypass. Flow zo inregelen dat beneden en boven temperatuur wordt gehaald. Dus beneden bijna vol open en boven knijpen en daarop stooklijn afstellen.Ari Gold schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:11:
[...]
Ja, de groepen zijn dicht. Ik was even in de war met iets anders
De ruimtes zijn van zichzelf al 20/21 graden dus grotendeels is er geen actieve verwarming nodig. Ik heb gisteren de thermostaat beneden verhoogd naar 22 graden waar hij dan dus de ruimte van 20,5 moest verwarmen. In de avond was het stil (bypass), flowmeters stonden naar beneden (op 2,5l) en de thermostaat had het verwarm icoontje.
Vanochtend nog steeds stil en verwarmen. Net thuis en temperatuur is bereikt en geeft 22 graden aan. Flowmeters omhoog en weer geluid van de bypass (wel zachtjes dit keer).
Ik zal het filmpje van Heat Geak even kijken maar zie al dat hij het heeft over radiatoren en die heb ik niet.
[...]
Ik heb geen boiler maar een Daikin EHVX04S18EJ3V warmtepomp.
De software is niet bedoeld om het minimum vermogen te verlagen maar om technische problemen te voorkomen.DeGeert schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:32:
Vandaag is Daikin mijn EDLA09 komen upgraden met nieuwe firmware. Ik had gehoord dat dit in de UK gebeurde, met als doel de toch vrij hoge minimale basisload (900 W) iets te verlagen, dus ik had via mijn installateur dit ook gedaan gekregen.
[Afbeelding]
Ik geloof je meteen. Helemaal niet thuis in deze categorie dus;ErikVers schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:15:
[...]
Ik durf best daarover in discussie te gaan 🫣🤣

Kon niet zo snel iets vinden over mijn type + boiler.
Ik hoor je, maar wat moet er nog geregeld worden als elke ruimte al een geschikte temperatuur heeft? Mocht je de waardes van m'n warmtepomp willen weten of een foto van de verdelers om je zo een beter beeld te geven van de opstelling..MotorBeast schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:44:
[...]
Maakt niet uit radiatoren of VV. Een goed ingeregeld systeem heeft geen naregeling nodig en ook geen bypass. Flow zo inregelen dat beneden en boven temperatuur wordt gehaald. Dus beneden bijna vol open en boven knijpen en daarop stooklijn afstellen.
Edit: net even afgewassen en de tank is gezakt naar 36 graden.
[ Voor 30% gewijzigd door Ari Gold op 17-02-2026 20:58 ]
Waarom niet? Ik heb 14 jaar een warmtepomp met 175L gehad voor een gezin met 5 personen. Is genoeg voor 40 minuten douchen (geen regendouche). Binnen een 30 á 60 minuten is de boiler weer 53 graden.piieter schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:28:
[...]
Van een 180 liter tank moet je met b.v. 4 personen niet te veel verwachten. Ik heb zelf ook een 180 liter tank, maar dan wel voor 2 personen. Voor ons voldoende.
Nooit een koude douche gehad.
Ivm dynamisch energiecontract had ik zelfs ingeregeld om slechts 2x per dag te verwarming. Pas toen kwam er wel eens een klacht (eens per maand).
[ Voor 15% gewijzigd door TinusH777 op 17-02-2026 20:14 ]
Wij douchen al gauw elk 20 minuten. Als we nog 3 personen meer hadden gehad, dan hadden die koud moeten douchen.TinusH777 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:10:
[...]
Waarom niet? Ik heb 14 jaar een warmtepomp met 175L gehad voor een gezin met 5 personen. Is genoeg voor 40 minuten douchen (geen regendouche). Binnen een 30 á 60 minuten is de boiler weer 53 graden.
Nooit een koude douche gehad.
Ivm dynamisch energiecontract had ik zelfs ingeregeld om slechts 2x per dag te verwarming. Pas toen kwam er wel eens een klacht (eens per maand).
Er is een 3D draaibaar plaatje op de Daikin websiteErikVers schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:15:
:strip_exif()/f/image/SCNj2BJ6vAoQXJquKLkrxGtM.png?f=user_large)
Filmpje van Daikin exploded view
[ Voor 10% gewijzigd door mawashigeri op 17-02-2026 21:25 ]
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Dat is afhankelijk van je douchegedrag en de kW van je warmtepomp. Ik plaats veel all in one (185L) Panasonic L en met een 7 of 9L gaat dat dikke prima ook icm bad. Ingesteld setpoint 50 en hysterese 6. De crux zit hem erin dat spiraal zo veel als mogelijk onderin moet zitten en dat je een warmtepomp van aardig wat vermogen dan een pre is om snel weer op te laden. Normaal is dan een wissel in badkamer ruim voldoende zodat niemand comfort klachten heeft.piieter schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:28:
[...]
Van een 180 liter tank moet je met b.v. 4 personen niet te veel verwachten. Ik heb zelf ook een 180 liter tank, maar dan wel voor 2 personen. Voor ons voldoende.
Het is uiteindelijk maar een voorraad vat dus met voldoende vermogen is het enkel een sanitair water buffer om er maar een verwarrende kreet in te gooien 🫡👍
20 minuten?? Denk je dat je na 10 minuten nog veel schoner wordt?piieter schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:39:
[...]
Wij douchen al gauw elk 20 minuten. Als we nog 3 personen meer hadden gehad, dan hadden die koud moeten douchen.
OK, ik weet dat dit forum niet gaat over hoe lang te douchen maar indirect vind ik warmtepompen wel over duurzaamheid gaan. Gedrag is de grootste component waar het te weinig over gaat omdat we eigenlijk niet willen veranderen.
Wij leven met 4 volwassenen waarvan ik de enige man ben met een 200ltr boiler. Het is bij ons de gewoonte dat er meestal 2 in de ochtend douchen en 2 in de avond. Dat was al zo voor onze warmtepomp.
Dat gaat echt totaal zonder problemen. De boiler warmt in de middag op naar 45 graden en soms nog wel eens in de nacht. Gaat prima. Maar hier staat niemand 20 minuten te douchen.
Overigens ook nog eens slecht voor je huid.
En nu zal ik wel te horen krijgen dat het offtopic is.....sorry!
Thanks, dat ziet er goed ontworpen uit met niet hoger dan 2/3 het spiraal. Kan altijd beter maar dit is niet gek.mawashigeri schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:20:
[...]
Er is een 3D draaibaar plaatje op de Daikin website
[Afbeelding]
Filmpje van Daikin exploded view
[YouTube: Setting the new heat pump standard – Daikin Altherma 3 – EN]
Bij comfort klachten zou ik eerst kijken of:
-te grote flow door douchekop?
-inlaat in boiler niet te klein waardoor veel turbelentie bij intake ontstaat?
-setpoint en hysterese goed (50 om 6 bijvoorbeeld)
- uitgaande warm water leidingwerk wel warmtesifon in leiding toegepast in combinatie met opgaande leiding
Gedrag is inderdaad een grote component. Maar ik vind comfort ook een grote component. En lekker lang douchen vinden wij prettig. Ieder z'n meug. Ik zeg ook niet dat iedereen dat moet doenPascal P schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:33:
[...]
20 minuten?? Denk je dat je na 10 minuten nog veel schoner wordt?
OK, ik weet dat dit forum niet gaat over hoe lang te douchen maar indirect vind ik warmtepompen wel over duurzaamheid gaan. Gedrag is de grootste component waar het te weinig over gaat omdat we eigenlijk niet willen veranderen.
Wij leven met 4 volwassenen waarvan ik de enige man ben met een 200ltr boiler. Het is bij ons de gewoonte dat er meestal 2 in de ochtend douchen en 2 in de avond. Dat was al zo voor onze warmtepomp.
Dat gaat echt totaal zonder problemen. De boiler warmt in de middag op naar 45 graden en soms nog wel eens in de nacht. Gaat prima. Maar hier staat niemand 20 minuten te douchen.
Overigens ook nog eens slecht voor je huid.
En nu zal ik wel te horen krijgen dat het offtopic is.....sorry!
Mijn experiment met de stille modus tijdens SWW was niet bepaald succesvol, zowel in 'Stilste' als in 'Stille' mode ging de COP ruim onder de 1... ik heb de boel maar weer op normaal gezetRonJ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:57:
[... over stille modus ... ]
Ik gebruik het zelf alleen gelijktijdig met de SWW-run, zodat de dagelijkse run net wat zuiniger en wat meer op PV-overschot plaatsvindt.
1e plaatje: een normale run op volle kracht
/f/image/slskURXFZVm1MFc2lTZTn7QH.png?f=fotoalbum_large)
2e plaatje: run in 'stille' modus
/f/image/65syNbHyLJPPYg61NqSxU7hW.png?f=fotoalbum_large)
3e plaatje: 'stilste' modus (laatste minuut afgekapt, tijdens het omschakelen is de COP nogal wild)
Wat interessant.mawashigeri schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:56:
[...]
Mijn experiment met de stille modus tijdens SWW was niet bepaald succesvol, zowel in 'Stilste' als in 'Stille' mode ging de COP ruim onder de 1... ik heb de boel maar weer op normaal gezet
[Afbeelding]
[Afbeelding]
3e plaatje: 'stilste' modus (laatste minuut afgekapt, tijdens het omschakelen is de COP nogal wild)
[Afbeelding]
Zie ik het goed dat hij vooral dat laatste stukje een beetje onder de 1 duikt? Want de hele run gemiddeld is niet onder de 1 toch? Misschien interessant om de COP te berekenen over de gehele run normaal-stiller-stilst.
We zijn een week of twee verder en heb een veel lagere stooklijn gevonden die tot nu toe goed voldoet. Inmiddels wordt de kamer op 20 graden gestookt met maar 28 graden aanvoer (buitentemperatuur 5 graden). Ook heb ik besloten dat de Robot verdeler eruit gaat en vervangen wordt door een Therminon composiet verdeler. Ik ben heel benieuwd wat dat gaat doen met de stooklijn en natuurlijk wat het effect is op het vermogen en de flow.JarnoH schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:36:
[...]
Ik zou eerst eens modulatie uitzetten en nog verder op zoek gaan naar je ideale stooklijn. Met modulatie aan is dat veel lastiger. De 6KW kan net zo laag terug moduleren (minimaal verbruik) als de 4KW overigens Dus of je nu de 4, 6 of 8 hebt zou niet zoveel uit moeten maken. Ik denk dat je stooklijn nog wat aan de hoge kant is eerlijk gezegd.
Als het meezit wordt de verdeler op 9 maart vervangen. Dan kan ik terwijl mooi de ESPAltherma netjes aansluiten met een stekker en met een UTP kabel naar binnen loodsen voor een stabiele verbinding.
Ik kwam er deze week achter dat de warmtepomp via StandByMe geregistreerd moet worden voor extra garantie. Alleen moet dat binnen enkele maanden, dus dat werd niet meer geaccepteerd.
Ik vind het jammer dat de installateur daar niet op gewezen heeft of het zelfs geregeld zou hebben.
Dus voor nieuwe klanten: kijk even of je wil registreren.
Ik vind het jammer dat de installateur daar niet op gewezen heeft of het zelfs geregeld zou hebben.
Dus voor nieuwe klanten: kijk even of je wil registreren.
Helaas al twee dagen de melding 7H-06 op mijn warmtepomp wanneer deze wil defrosten. Dit betekent probleem met waterdebiet tijdens koeling/ontdooing.
Afgelopen dinsdag was het opgelost de hoge temperatuur zodat de buitenunit ging ontdooien maar vandaag en morgen weet ik niet of dit gaat gebeuren.
Nu kan de monteur op zijn vroegst donderdag komen. Kan ik zelf nog iets doen / controleren?
Druk op systeem is 1.8bar.
Afgelopen dinsdag was het opgelost de hoge temperatuur zodat de buitenunit ging ontdooien maar vandaag en morgen weet ik niet of dit gaat gebeuren.
Nu kan de monteur op zijn vroegst donderdag komen. Kan ik zelf nog iets doen / controleren?
Alle knoppen/kranen/flowmeters open zetten. Wat mij ooit heeft geholpen is het ontluchten van alle systemen.tweakfdr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 06:35:
Helaas al twee dagen de melding 7H-06 op mijn warmtepomp wanneer deze wil defrosten. Dit betekent probleem met waterdebiet tijdens koeling/ontdooing.
Bypass open zetten voor zo ver je die hebt. Wellicht staat deze helemaal dichttweakfdr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 06:35:
Iemand een idee of je het piekverbruik tijdens de desinfectie run kan verlagen?
@traduzione alles staat al open (vloerverwarming en 3 radiatoren). Ik heb net ontluchtingsprogramma gedraaid kijken of dit helpt. [update] helaas niet.
@Kartmans1 ik heb een bypass, deze is bij installatie ingesteld en daarna nooit meer aangepast. Ik wacht even af of de ontluchten de oplossing is.
Daarnaast vind ik nog een opmerking op internet dat het vuilafscheider vervuilt kan zijn waardoor hij zijn debiet niet haalt die nodig is voor defrost.
Volgens ESPHome haalt hij nu maximaal 12/13 l/min. In opleverrapport staat 15l/min. En ik kan mij herinneren dat hij richting de 20/22 ging bij het maken van SWW. Helaas kan ik dit niet meer terugzien in HA.
@Kartmans1 ik heb een bypass, deze is bij installatie ingesteld en daarna nooit meer aangepast. Ik wacht even af of de ontluchten de oplossing is.
Daarnaast vind ik nog een opmerking op internet dat het vuilafscheider vervuilt kan zijn waardoor hij zijn debiet niet haalt die nodig is voor defrost.
Volgens ESPHome haalt hij nu maximaal 12/13 l/min. In opleverrapport staat 15l/min. En ik kan mij herinneren dat hij richting de 20/22 ging bij het maken van SWW. Helaas kan ik dit niet meer terugzien in HA.
Heb je wat meer gegevens over:blinded schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:39:
Iemand een idee of je het piekverbruik tijdens de desinfectie run kan verlagen?
- hoe hoog is het piekverbruik?
- op welk tijdstip laat je de desinfectie run draaien?
- doet alleen stap 1 van de BUH mee, of stap 1 en 2?
- wat is de watertemperatuur in de tank vóórdat de desinfectie run start?
Dat is wel erg laag idd. Hoe meet je die COP precies? Gaat er misschien een element bij aan oid? Vind het verschil wel bizar groot.mawashigeri schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:56:
[...]
Mijn experiment met de stille modus tijdens SWW was niet bepaald succesvol, zowel in 'Stilste' als in 'Stille' mode ging de COP ruim onder de 1... ik heb de boel maar weer op normaal gezet
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/g9tIelcPdpQ7BzOagklz6op2.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij blijft ie namelijk ruim boven de 2 en gemiddeld boven de 3 tijdens een SWW-run.
All-electric.
Heb je deze bypass? Op welke stand staat ie?tweakfdr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:50:
@traduzione alles staat al open (vloerverwarming en 3 radiatoren). Ik heb net ontluchtingsprogramma gedraaid kijken of dit helpt. [update] helaas niet.
Ik bedoel niet het onluchtingsprogramma, maar het ontluchten van alle radiatoren/verdeler.tweakfdr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:50:
Even een tijdje(ikzelf doe 15min) de WP uitzetten en dan van onderaan beginnen (meestal vloerverwarming), daarna omhoog werken naar de WP zelf, waarschijnlijk het expansievat. (als er veel lucht uit een bijv. radiator komt, druk in de gaten houden. ook bij bijvullen, eerst het lucht uit de bijvulslang halen.)
Aantal liters naar de SWW heeft er waarschijnlijk mee te maken dat daar grotere leidingdiameter naartoe gaat / kortere afstand.
Wij hebben hier vorigeweek onze leidingen aangepast. We zijn van 22mm staal i.c.m. 20mm upinor met knietjes e.d. een afstand van +/-15 meter (dus A+R=30 meter) (zelfs met een lus van 3 meter door de kruipruimte van de woonkamer naar de trapkast waar de VW verdeler zit). naar 28mm met een afstand van ongeveer 7 meter (rechtstreeks van boven naar beneden zonder kniestukjes, alleen bochten). Wij zaten in de oude situatie ook rond de max 12l/min. en nu staat het max 20l/min te draaien. naar de SWW gaat ook gemakkelijk 22l/m.
Onze filters, naar 2 jaar (oude leidingwerk):
:strip_exif()/f/image/j2L2natHVF0nEpoHsOu6XboX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l4PmAzHTXq8TAgni3OmJaDLp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vicL5ZWXsitSepenLpEj2O8c.jpg?f=fotoalbum_large)
Oeps dat gaat snel. Ik denk dat ik vanavond na mijn werk de filters schoon moet maken. Zal mij niks verbazen dat dit de oorzaak is. Vooral ook omdat SWW ook geen hoog debiet meer laat zien.traduzione schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:34:
[...]
exact dezelfde by-pass geplaatst bij vloerverwarming verdeler op de BG. Stand moeilijk te lezen door plaatsing. Hij lijkt op 2, beetje te staan. Zie foto.Atomius schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:31:
[...]
Heb je deze bypass? Op welke stand staat ie?
[ Voor 3% gewijzigd door tweakfdr op 18-02-2026 10:14 ]
Hmm, beetje zelfde stand als die van mij. Die gaat best wel vlot open (te vlot, maar dat is een ander verhaal) op die stand en dan gaat de defrost met 20+ liters hier..tweakfdr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:13:
[...]
exact dezelfde by-pass geplaatst bij vloerverwarming verdeler op de BG. Stand moeilijk te lezen door plaatsing. Hij lijkt op 2, beetje te staan. Zie foto. [Afbeelding]
Een bypass is altijd, als hij al nodig is, symptoom bestrijding en slecht voor het rendement. Indien je voldoende flow en afgifte in je systeem hebt zou hij nooit open mogen gaan. Indien hij wel open gaat betekent dit dat er niet voldoende flow is en druk te hoog wordt. Dit kan ontstaan bij groepen die dichtlopen (na regeling of handmatig radiatoren dichtdraaien) en heeft als resultaat dat je retour naar de WP te hoog wordt en hij gaat pendelen en pas weer aanslaat als water voldoende is afgekoeld. Verder moet hij dan ook nog goed worden afgesteld maar in de praktijk zetten ze dat ding gewoon op 0,2 of 2 afhankelijk van het merk.tweakfdr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:13:
[...]
exact dezelfde by-pass geplaatst bij vloerverwarming verdeler op de BG. Stand moeilijk te lezen door plaatsing. Hij lijkt op 2, beetje te staan. Zie foto. [Afbeelding]
Ik heb een HT pomp dus volgens mij kan die heel ver geraken zonder BUH maar gebruikt hij die toch.piieter schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:50:
[...]
Heb je wat meer gegevens over:
- hoe hoog is het piekverbruik?
- op welk tijdstip laat je de desinfectie run draaien?
- doet alleen stap 1 van de BUH mee, of stap 1 en 2?
- wat is de watertemperatuur in de tank vóórdat de desinfectie run start?
Mijn teller rekent in kwartieren en ik zie elk vrijdag om 1 uur snachts tussen de 7 en de 9 kW wanner het erg koud is.
Als het wat warmer is 6 a 7 en in de zomermaanden is er geen piek te zien.
tank temp voor de run is meestal al boven de 50 aangezien ik target temp op 57 heb
[ Voor 6% gewijzigd door blinded op 18-02-2026 11:54 ]
Bij mij draait de desinfectie run 1x in de week om 13.00 uur en vlak daarvoor laat ik de comfort run draaien tot 53 °C. Die twee runs samen verbruiken 5 kWh volgens de app. Dit is een afgeronde waarde op hele kWh. Dus het kan ½ kWh meer of minder zijn.blinded schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:51:
[...]
Ik heb een HT pomp dus volgens mij kan die heel ver geraken zonder BUH maar gebruikt hij die toch.
Mijn teller rekent in kwartieren en ik zie elk vrijdag om 1 uur snachts tussen de 7 en de 9 kW wanner het erg koud is.
Als het wat warmer is 6 a 7 en in de zomermaanden is er geen piek te zien.
tank temp voor de run is meestal al boven de 50 aangezien ik target temp op 57 heb
's Nachts zijn de temperaturen lager dan overdag, dus de COP zal dan overdag hoger zijn. Bovendien heb je in de zomermaanden kans op zonne-energie met zonnepanelen, die dan een deel van het verbruik kan compenseren.
7 tot 9 kWh alleen voor een desinfectie run is wel erg veel, of heb je een 500 liter tank?
Het verbaast me dat bij een HT pomp de BUH überhaupt wordt gebruikt. (is dat een instelling van jou?)
Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat je enerzijds wel het minimale debiet van 12L haalt, maar anderzijds toch een flowstoring krijgt. Is de meting in ESPHome betrouwbaar? Zelf heb ik de flow met de pomptest in de WP gemeten.tweakfdr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:50:
Ik heb bij mij ook de desinfectie om 13:00 draaien vanwege jouw aangegeven redenen. Wat is de reden dat je vlak daarvoor comfort run doet? en wat is vlak daarvoor?piieter schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:24:
[...]
Bij mij draait de desinfectie run 1x in de week om 13.00 uur en vlak daarvoor laat ik de comfort run draaien tot 53 °C. Die twee runs samen verbruiken 5 kWh volgens de app. Dit is een afgeronde waarde op hele kWh. Dus het kan ½ kWh meer of minder zijn.
's Nachts zijn de temperaturen lager dan overdag, dus de COP zal dan overdag hoger zijn. Bovendien heb je in de zomermaanden kans op zonne-energie met zonnepanelen, die dan een deel van het verbruik kan compenseren.
overdag zou inderdaad meestal beter zijn, het gaat niet over het totale verbruik maar over de Piek.piieter schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:24:
[...]
Bij mij draait de desinfectie run 1x in de week om 13.00 uur en vlak daarvoor laat ik de comfort run draaien tot 53 °C. Die twee runs samen verbruiken 5 kWh volgens de app. Dit is een afgeronde waarde op hele kWh. Dus het kan ½ kWh meer of minder zijn.
7 tot 9 kWh alleen voor een desinfectie run is wel erg veel, of heb je een 500 liter tank?
Het verbaast me dat bij een HT pomp de BUH überhaupt wordt gebruikt. (is dat een instelling van jou?)
In belgie betaal je net kosten volgens je kwartier met het hoogste verbruik in die maand.
Dus één slecht kwartier nekt je voor een hele maand.
Ik heb ook vaak last van flowstoringen (7H-01, 7H05 en 7H06) bij mijn monoblock EDLA09 serie. Ontluchten helpt altijd in mijn geval. Had in de leidingen in de woning al automatische ontluchters laten plaatsen en vanmorgen de laatste handmatige ontluchter intern (2e foto) in de unit ook laten vervangen. Ik hoop dat hiermee het openhalen van de unit op het dak en handmatig ontluchten tot het verleden behoort.tweakfdr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 06:35:
:strip_exif()/f/image/kKrwL231Zs32gC3a5VXvF6tj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XRau9SKVuqYrc8rAJFS1Pp3s.jpg?f=fotoalbum_large)
Andere optie (althans dat was bij mij ook een probleem is op de retour afsluiter van de WP (rood) zit intern een zeefkorfje wat periodiek even gereinigd moet worden. Had ik na 2 jaar ook wat gruis in wat de flow belemmerde. Hiervoor de dop aan de onderzijde losdraaien, zeefkorfje eruit nemen, schoonmaken en voorzichtig terugplaatsen (valt erin).
Interessant! Zo te zien komt de COP voor SWW gemiddeld rond de 2 uit?mawashigeri schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:56:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Omdat ik 1 jaar voor aanschaf van onze WP al een gewone (COP1) 180L boiler had geplaatst, hebben we toen besloten dat voorlopig zo te houden. Vervangen voor een aan de WP gekoppelde boiler was kapitaal vernietiging geweest.
Mede daardoor en door goede isolatie was een 4kW Daikin Altherma 3 monoblock voldoende. Deze krijgt onze jaren '80 2-1 kap woning met gemak warm tegen een opgenomen vermogen van gemiddeld 10kWh per dag over januari& februari en COP4,1
De 'domme' boiler 'laadt' met een HomeWizard stekker grotendeels op overtollige zonnestroom en werkt zo als een zeer goedkope water accu (kostte €400,-, zelf geplaatst), volledig onafhankelijk van de WP.
Enige waar ik over twijfelde, was het COP 1 verbruik in de zonarme wintermaanden tov een zuiniger geïntegreerde WP boiler. Maar dat was met een COP 4 in gedachten. Als dit echter gemiddeld meer richting de COP 2 gaat voor de SWW, denk ik dat we in onze specifieke situatie geen verkeerde keuze hebben gemaakt. Ik had achteraf alleen wel een boiler met koperen ketel en droog element genomen.
Bedankt voor de tips! Ik neem aan dat het systeem niet leeg loopt als je die retour afsluiter dicht zet bij het schoonmaken van dat zeefkorfje?benthouse schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:11:
[...]
Ik heb ook vaak last van flowstoringen (7H-01, 7H05 en 7H06) bij mijn monoblock EDLA09 serie. Ontluchten helpt altijd in mijn geval. Had in de leidingen in de woning al automatische ontluchters laten plaatsen en vanmorgen de laatste handmatige ontluchter intern (2e foto) in de unit ook laten vervangen. Ik hoop dat hiermee het openhalen van de unit op het dak en handmatig ontluchten tot het verleden behoort.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Andere optie (althans dat was bij mij ook een probleem is op de retour afsluiter van de WP (rood) zit intern een zeefkorfje wat periodiek even gereinigd moet worden. Had ik na 2 jaar ook wat gruis in wat de flow belemmerde. Hiervoor de dop aan de onderzijde losdraaien, zeefkorfje eruit nemen, schoonmaken en voorzichtig terugplaatsen (valt erin).
[Afbeelding]
Adviseer jij dit setpoint 24/7? Ik wil liefst zoveel mogelijk overdag verwarmen om zoveel mogelijk uit de zon te halen (Daikin aan zon koppelen heb ik nog niet zo in verdiept, maar is volgens mij niet zo eenvoudig), maar denk dan 1x per dag naar 55 graden gaan dat dat misschien teveel van het goede is? Hoe stel jij dit in bij mensen met zonnepanelen?ErikVers schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:31:
[...]
Dat is afhankelijk van je douchegedrag en de kW van je warmtepomp. Ik plaats veel all in one (185L) Panasonic L en met een 7 of 9L gaat dat dikke prima ook icm bad. Ingesteld setpoint 50 en hysterese 6. De crux zit hem erin dat spiraal zo veel als mogelijk onderin moet zitten en dat je een warmtepomp van aardig wat vermogen dan een pre is om snel weer op te laden. Normaal is dan een wissel in badkamer ruim voldoende zodat niemand comfort klachten heeft.
Het is uiteindelijk maar een voorraad vat dus met voldoende vermogen is het enkel een sanitair water buffer om er maar een verwarrende kreet in te gooien 🫡👍
nee, loopt niet leeg!Ecluse schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:45:
[...]
Bedankt voor de tips! Ik neem aan dat het systeem niet leeg loopt als je die retour afsluiter dicht zet bij het schoonmaken van dat zeefkorfje?
Ik heb de comfort run 1 uur vóór de desinfectie run ingepland.Schuurman92 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:35:
[...]
Ik heb bij mij ook de desinfectie om 13:00 draaien vanwege jouw aangegeven redenen. Wat is de reden dat je vlak daarvoor comfort run doet? en wat is vlak daarvoor?
In ± 30 minuten heeft hij de temperatuur van de tank van ± 42 °C naar 53 °C gebracht.
De reden waarom ik die comfort run vóór de desinfectie run heb gepland is, omdat ik het algoritme van de desinfectie run niet ken en ik wil er zeker van zijn, dat de BUH niet eerder mee gaat doen dan dat het water al 53 °C is, omdat de BUH een COP van 1 heeft.
BUH uitschakelen. in mijn Monoblock zit er niet eens eentjepiieter schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:21:
[...]
Ik heb de comfort run 1 uur vóór de desinfectie run ingepland.
In ± 30 minuten heeft hij de temperatuur van de tank van ± 42 °C naar 53 °C gebracht.
De reden waarom ik die comfort run vóór de desinfectie run heb gepland is, omdat ik het algoritme van de desinfectie run niet ken en ik wil er zeker van zijn, dat de BUH niet eerder mee gaat doen dan dat het water al 53 °C is, omdat de BUH een COP van 1 heeft.
Maar goed ieder zijn ding, als anderen wel de legionella run willen doen, be my guest.
Ik had deze melding laatst ook met een defrost (nadat ik een groep op zolder dicht had gedraaid omdat we daar toch niet wilden verwarmen). Dus toen toch weer een groep extra open gedraaid en toen ging het weer.tweakfdr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 06:35:
Rare gewoontes hebben jullie daar in Belgiëblinded schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:56:
[...]
overdag zou inderdaad meestal beter zijn, het gaat niet over het totale verbruik maar over de Piek.
In belgie betaal je net kosten volgens je kwartier met het hoogste verbruik in die maand.
Dus één slecht kwartier nekt je voor een hele maand.
Als jij een HT pomp hebt, dan kan die toch wel tot 60 °C halen dacht ik!?
Waarom dan toch de BUH meehelpen?
Die zou ik uitzetten voor SWW. Voor defrosts moet de BUH wel gewoon blijven werken.
Bij mij zit er ook een bypass in, wilde ik eruit hebben, maar heeft de installateur er toch weer in gezet omdat dat moest volgens hem. Daarna ben ik lekker eigenwijs geweest en heb hem dicht gedraaid omdat er hier altijd 80m2 VVW op een pomploze verdeler open staat (3m vanaf de binnenunit in 28mm koper aangesloten) en het natuurlijk qua rendement totaal zinloos is om aanvoerwater direct de retour in te pompen. Nooit problemen met defrost, draait netjes op 21L/min en bij monstername zelfs 40L/min (maar dan begint er wel een en ander te fluiten, dus ik heb de flow tijdens monstername op 70% beperkt via de interface op de binnenunit).MotorBeast schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:06:
[...]
Een bypass is altijd, als hij al nodig is, symptoom bestrijding en slecht voor het rendement. Indien je voldoende flow en afgifte in je systeem hebt zou hij nooit open mogen gaan. Indien hij wel open gaat betekent dit dat er niet voldoende flow is en druk te hoog wordt. Dit kan ontstaan bij groepen die dichtlopen (na regeling of handmatig radiatoren dichtdraaien) en heeft als resultaat dat je retour naar de WP te hoog wordt en hij gaat pendelen en pas weer aanslaat als water voldoende is afgekoeld. Verder moet hij dan ook nog goed worden afgesteld maar in de praktijk zetten ze dat ding gewoon op 0,2 of 2 afhankelijk van het merk.
Flow bij SWW staat los van de flow bij CV-bedrijf/defrost omdat dat een ander circuit is. Een vervuild magneetfilter heeft volgens mij wel effect op de flow bij beide bedrijfsmodi.
ERLA14D2W1 | EBVX16S23DJ6V | ESPaltherma | SolarEdge SE15K 12kWP | Marstek Venus-E 3.0 | HomeAssistant
Ik ben nog slechter.benthouse schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:40:
[...]
BUH uitschakelen. in mijn Monoblock zit er niet eens eentje. Daarnaast doe ik een desinfectierun (legionella run) maar 1x per maand; mede omdat de tank dagelijks ververst wordt met nieuw water en het dus niet langere tijd stilstaat. In de zomer doet de WP helemaal niks want dan warmt mijn zonneboilersysteem het vat op tot ca 80-85°C en zal alles wat leeft wel de nek om gedraaid worden.....
Maar goed ieder zijn ding, als anderen wel de legionella run willen doen, be my guest.
Gewoon alles verwarmen binnen de schil. Is echt zuiniger en je WP loopt veel stabieler. Ook hier is Heatgeek duidelijk over. https://heatgeek.com/arti...one-heat-pumps-or-boilers Hier is het beneden constant 21 graden, boven 19 graden tot en met de zolder en 22 in de badkamer.Hetisweergezell schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:48:
[...]
Ik had deze melding laatst ook met een defrost (nadat ik een groep op zolder dicht had gedraaid omdat we daar toch niet wilden verwarmen). Dus toen toch weer een groep extra open gedraaid en toen ging het weer.
Weet je ook de welke?Technician- schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:59:
[...]
De software is niet bedoeld om het minimum vermogen te verlagen maar om technische problemen te voorkomen.
RonJ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:57:
[... over stille modus ... ]
Ik gebruik het zelf alleen gelijktijdig met de SWW-run, zodat de dagelijkse run net wat zuiniger en wat meer op PV-overschot plaatsvindt.
N.a.v. wat vragen heb ik de volgende berekening gedaan: cumulatief per sample het aantal kWh opgeteld op basis van de inverter stroom meting, en ook het verschil tussen minimum en maximum tank temperatuur genomen. Die heb ik op elkaar gedeeld voor het aantal kWh per graad temperatuurverhoging.mawashigeri schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:56:
[ ... snip plaatjes ... ]
Voor standaard vs. stilste is dit redelijk eerlijk omdat de start temperatuur ongeveer gelijk was, in stille modus was de start bij hogere tank temperatuur.
| Temperatuur | Min | Max | Verschil | kWh | kWh/graad | Tijdsduur | tijd/graad | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Standaard | 35.6 | 53.3 | 17.7 | 2.338 | 0.1321 | 60 min. | 203sec. | ||
| Stil | 44.0 | 53.3 | 9.3 | 2.050 | 0.2204 | 53 min. | 342sec. | ||
| Stilst | 37.3 | 53.2 | 15.9 | 2.488 | 0.1565 | 81 min. | 306sec. | ||
| "Standaard" | 43.9 | 53.3 | 9.4 | 1.342 | 0.1428 | 23 min. | 147sec. |
Wat mij betreft duidelijk: het duurt flink langer en gebruikt meer stroom. In de stillste mode is het verschil nog altijd bijna 20%. Vreemd genoeg is de 'minst' stille mode het slechtst - geen verklaring...
Dit heb ik uitgeprobeerd: de SWW run gaat naadloos over naar desinfectie en gebruikt de BUH pas vanaf 53°C. Daarnaast is het gunstig om al bezig te zijn met een SWW run als desinfectie start, anders gaat soms de BUH aan het begin meedoen! In jouw geval zie je dat niet omdat je al op 53 graden zit.piieter schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:21:
[...]
Ik heb de comfort run 1 uur vóór de desinfectie run ingepland.
In mijn schema begint SWW een half uur voor desinfectie en omdat de laatste prioriteit heeft begint deze gewoon terwijl SWW nog niet klaar is.
Het schijnt dat bij de Altherma 3 monoblocks de warmtewisselaar (die dus in de buitenunit zit) tijdens een defrost kapot kan vriezen als er te weinig aanvoer van warm water uit het CV systeem is. De software update moet dit voorkomen. Ik weet alleen niet hoe dit precies de werking van het systeem verandert. Iemand meldde ergens in dit forum dat hij de indruk had dat er warmte uit de SWW buffer wordt gehaald tijdens een defrost, maar dat kan ik zelf niet bevestigen (heb een split unit)
ERLA14D2W1 | EBVX16S23DJ6V | ESPaltherma | SolarEdge SE15K 12kWP | Marstek Venus-E 3.0 | HomeAssistant
Bedankt voor deze tip! ik ga de planning ook een beetje aanpassen. Want nu is de comfort run al klaar voordat de desinfectie run start.mawashigeri schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:36:
[...]
Dit heb ik uitgeprobeerd: de SWW run gaat naadloos over naar desinfectie en gebruikt de BUH pas vanaf 53°C. Daarnaast is het gunstig om al bezig te zijn met een SWW run als desinfectie start, anders gaat soms de BUH aan het begin meedoen! In jouw geval zie je dat niet omdat je al op 53 graden zit.
In mijn schema begint SWW een half uur voor desinfectie en omdat de laatste prioriteit heeft begint deze gewoon terwijl SWW nog niet klaar is.
Edit:
Ik wilde de planning aanpassen, maar de comfort run stond al op 12.30 i.p.v. 12.00 dus ik hoef hem niet meer aan te passen.
[ Voor 8% gewijzigd door piieter op 18-02-2026 18:50 ]
Nou, ik had dat dus ook zo ingesteld: half uur voor desinfectie start SWW run (tank naar 50 graden), maar als hij dat nog niet heeft gehaald en de legionella run valt erin, dan knalt hij meteen de backupheater erbij, ookal is de tank pas op 45 graden. Ik kan dat in ESPaltherma goed zien.mawashigeri schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:36:
[...]
Dit heb ik uitgeprobeerd: de SWW run gaat naadloos over naar desinfectie en gebruikt de BUH pas vanaf 53°C. Daarnaast is het gunstig om al bezig te zijn met een SWW run als desinfectie start, anders gaat soms de BUH aan het begin meedoen! In jouw geval zie je dat niet omdat je al op 53 graden zit.
Ik heb het even bekeken maar ik moet zeggen dat mijn warmtepomp verder ook niet gek loopt. Ik heb beneden helemaal open staan (60m2) en boven doet nu 1 kamer mee. Beneden is het rond de 19 graden en de slaapkamers zijn nu 17 wat wij zelf prettig vinden. Ik houd de boel via espaltherma bij en op de logische defrosts na loopt hij heel stabiel. Heb hem nu ongeveer 9 uur per dag aan en dat is voldoende om de boel op temperatuur te houden. (Wat ongeveer 28 graden). Misschien zou ik nog wat lager kunnen maar ik heb al vrij snel dat het te warm wordt als hij continu loopt (goed geïsoleerd huis uit 2019). Dus het zal ongetwijfeld nog wat efficiënter kunnen maar voor nu ben ik er blij mee. Maar desalniettemin bedankt voor de tip!MotorBeast schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:14:
[...]
Gewoon alles verwarmen binnen de schil. Is echt zuiniger en je WP loopt veel stabieler. Ook hier is Heatgeek duidelijk over. https://heatgeek.com/arti...one-heat-pumps-or-boilers Hier is het beneden constant 21 graden, boven 19 graden tot en met de zolder en 22 in de badkamer.
Ik heb geen ESPAltherma. Maar ik vroeg me af, of het al of niet direct inschakelen van de BUH misschien afhankelijk is van het verschil in temperatuur van de SWW bij de start van de desinfectie run en de ± 53 graden waarbij de BUH sowieso wordt gebruikt.igela3 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:37:
[...]
Nou, ik had dat dus ook zo ingesteld: half uur voor desinfectie start SWW run (tank naar 50 graden), maar als hij dat nog niet heeft gehaald en de legionella run valt erin, dan knalt hij meteen de backupheater erbij, ookal is de tank pas op 45 graden. Ik kan dat in ESPaltherma goed zien.
Jij noemt dat de BUH er al direct in knalt bij 45 graden als de desinfectie run begint.
Zou dit anders zijn, als de temperatuur van de SWW al ± 50 graden is, als de desinfectie run start?
Ik heb afgelopen maandag op het display van de binnenunit meegekeken tijdens een desinfectie run, om te zien wat de Stelmotoren doen tijdens dit proces. Helaas heb ik het begin niet gezien en ben erin gevallen, toen hij al bezig was. Op dat eerste moment dat ik meekeek, draaide alleen de compressor.
Na een tijdje kwam stap 1 van de BUH en de compressor ging uit.
Weer wat later kwam ook stap 2 van de BUH erbij, die na korte tijd (1-2 minuten of zo) weer uit ging.
Weer wat later kwam stap 2 er weer bij, en ook nu na korte tijd ging die weer uit.
Dit ging een aantal keren zo door en dit gebeurde bij SWW-temperaturen tussen de 58 en 60 graden.
Daarna ging ook stap 1 van de BUH weer uit (einde desinfectie run). Vertrekwatertemperatuur was toen 64 graden.
De tweewegklep ging weer naar Ruimte-KL/-VW.
Daarna gingen de Vertrekwatertemperatuur, Watertemperatuur inlaat backupverwarming en de Watertemperatuur inlaat platenwisselaar met rasse schreden naar beneden naar 24 graden.
Daarna ging de compressor weer aan en de Vertrekwatertemperatuur ging weer naar 29 graden, wat ook met de stooklijn overeenkomt.
Apart, ik heb 'em dus ook staan op 13:30-14:30 verwarmen naar 53 maar om 14:00 grijpt desinfectie de macht.igela3 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:37:
Nou, ik had dat dus ook zo ingesteld: half uur voor desinfectie start SWW run (tank naar 50 graden), maar als hij dat nog niet heeft gehaald en de legionella run valt erin, dan knalt hij meteen de backupheater erbij, ookal is de tank pas op 45 graden. Ik kan dat in ESPaltherma goed zien.
/f/image/LQJUo3ARDVXGX4TJFlf9EEuh.png?f=fotoalbum_large)
Interessant genoeg begint de BUH al terwijl de compressor nog 90 seconden doorloopt en de tank temperatuur 52,2 graden is...
Mijn voornaamste overwegingen waren om een extra stop/start te voorkomen (na gewoon opwarmen) en te garanderen dat de BUH pas mee gaat doen boven de 53 - dat is dus ongeveer gelukt maar het gedrag is niet bepaald strak te noemen.
Edit: jouw machine is wel een heel stuk zwaarder dan de mijne, misschien dat het gedrag daarvoor toch anders is.
[ Voor 4% gewijzigd door mawashigeri op 18-02-2026 20:04 ]
19 graden beneden en 17 boven? Man dan ga ik kapot van de kou. Ik kan dan ook niet wachten op de eerste dag 16 graden buiten.Hetisweergezell schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:07:
[...]
Ik heb het even bekeken maar ik moet zeggen dat mijn warmtepomp verder ook niet gek loopt. Ik heb beneden helemaal open staan (60m2) en boven doet nu 1 kamer mee. Beneden is het rond de 19 graden en de slaapkamers zijn nu 17 wat wij zelf prettig vinden. Ik houd de boel via espaltherma bij en op de logische defrosts na loopt hij heel stabiel. Heb hem nu ongeveer 9 uur per dag aan en dat is voldoende om de boel op temperatuur te houden. (Wat ongeveer 28 graden). Misschien zou ik nog wat lager kunnen maar ik heb al vrij snel dat het te warm wordt als hij continu loopt (goed geïsoleerd huis uit 2019). Dus het zal ongetwijfeld nog wat efficiënter kunnen maar voor nu ben ik er blij mee. Maar desalniettemin bedankt voor de tip!
Hoe kan het nu te warm worden als er een thermostaat hangt? Die houdt de boel normaal gesproken in combi met stooklijn constant. Als je boven niet verwarmt, verwarm je dus wel want je plafond neemt gewoon warmte op en eigenlijk heb je dan kort door de bocht VV gerealiseerd boven. Verder trekt warmte naar boven via je trappengat. Anders zou het daar nu geen 17 graden meer zijn maar eerder 10 tot 12 graden. Dat is dus precies wat Heatgeek je ook vertelt. Ik zou zeggen probeer het eens en kijk wat zuiniger is.
Nee zeker niet. Voor de verwarmingsmodus heb ik snachts altijd uit tussen 00:00 en 10:00 en dat kan met behoud van comfort vanwege veel masse in de woning en dikke laag beton nog boven de vvw slangen. Uiteraard icm goed (rc5) isolatie. Als dat wat minder is zou ik een nachtverlaging toepassen.Eduardio schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:50:
[...]
Adviseer jij dit setpoint 24/7? Ik wil liefst zoveel mogelijk overdag verwarmen om zoveel mogelijk uit de zon te halen (Daikin aan zon koppelen heb ik nog niet zo in verdiept, maar is volgens mij niet zo eenvoudig), maar denk dan 1x per dag naar 55 graden gaan dat dat misschien teveel van het goede is? Hoe stel jij dit in bij mensen met zonnepanelen?
Terugkomend op je vraag; dhw zou ik setpoint nooit te hoog zetten en iig in de nacht een lager setpoint. (5lager) en dan midden op dag hoger tot en met 00:00
Hopelijk kun je hier wat mee.
bedankt voor de tips! Vanavond ons filter schoongemaakt. Probleem opgelost. Nu bij SWW circa 22L/min en de defrost ging ook zonder problemen.traduzione schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:34:
[...]
Ik schrok wel van hetvuil in ons filter. Zie de foto. Helaas heb ik geen goede foto van het filter zelf maar deze zat goed vol met metaal- en andere deeltjes. Met nagelborstel moest ik hem schoon maken.
Heb je geen magneetfilter ertussen zitten? YouTube: Magnetische vuilafscheider met easy clean filter - CALEFFI XFtweakfdr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:23:
[...]
bedankt voor de tips! Vanavond ons filter schoongemaakt. Probleem opgelost. Nu bij SWW circa 22L/min en de defrost ging ook zonder problemen.
Ik schrok wel van hetvuil in ons filter. Zie de foto. Helaas heb ik geen goede foto van het filter zelf maar deze zat goed vol met metaal- en andere deeltjes. Met nagelborstel moest ik hem schoon maken.
[Afbeelding]
Ik heb dus 3 Watts 22CX 230NC2 stelmotors op m'n verdelers. 1 beneden en 2 boven. Logisch dat de boel dan dicht staat. Die gaan alleen open als de thermostaat op verwarmen staat.
Lees her en der dat het beter is om in ieder geval 1 weg te halen in de grootste zone en dan via de stooktype afstellen in de WP ipv de thermostaten gebruiken. Ik heb ook vloerkoeling dus dan zou ik de actuator weer erop kunnen draaien als het systeem verandert wordt naar koelen.
Lees her en der dat het beter is om in ieder geval 1 weg te halen in de grootste zone en dan via de stooktype afstellen in de WP ipv de thermostaten gebruiken. Ik heb ook vloerkoeling dus dan zou ik de actuator weer erop kunnen draaien als het systeem verandert wordt naar koelen.
Als ik deze uitleg mag geloven kan ik mijn legionella run gewoon uitzetten aangezien mijn tank ingesteld is op 57 graden zal deze dus dagelijks enkele uren boven de 50 zijnMotorBeast schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:08:
[...]
Ik ben nog slechter.Ik doe nooit een legionellarun. 300 liter boiler gaat hier iedere dag bijna leeg. 1 run per dag op 50 graden. Ik volg advies van Heatgeek https://www.heatgeek.com/...ure-what-you-need-to-know
Magneetfilter met zeef en vuilafscheider zit standaard in de binnen unit van de altherma 3 als je een geïntegreerde SWW tank hebt.MotorBeast schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:30:
[...]
Heb je geen magneetfilter ertussen zitten? YouTube: Magnetische vuilafscheider met easy clean filter - CALEFFI XF
[ Voor 3% gewijzigd door igela3 op 19-02-2026 12:59 ]
En ook bij een losse tank voor de 3RW binnenunit. Magneet zit aan de buitenkant en op het metalen zeefje komt het metaal te zitten.igela3 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:58:
[...]
Magneetfilter met zeef en vuilafscheider zit standaard in de binnen unit van de altherma 3 als je een geïntegreerde SWW tank hebt.
Heb je ergens een tutorial gevonden hoe je dat stap voor stap moet doen?tweakfdr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:23:
[...]
bedankt voor de tips! Vanavond ons filter schoongemaakt. Probleem opgelost. Nu bij SWW circa 22L/min en de defrost ging ook zonder problemen.
[Afbeelding]
Over het snel afkoelen van mijn boiler (lekke driewegklep?):
Ik hoorde ook dat de buizen rondom de driewegklep ook allen heet kunnen zijn door geleiding. Voor mijn gevoel was dit eerst niet zo, mogelijk?
als ik de temperatuurdaling volgens de sensoren langsloop (150 L boiler) vanuit HomeAssistant:
kom ik op een terugloop van 0,32-0,43 graad per uur. klinkt toch als veel.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WuA6z840Q0KuZ8LPpXkM8BXJ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JWor7ukfCPjwJSSOlgQTqu8x.jpg?f=user_large)
Verbruik is 1,5 tot 2 kWh per dag (1 persoon die doucht en een klein beetje los gebruik). Overigens: de boiler opwarmen kost ook steeds rond de 1,5 uur waardoor we of 's nachts wakker worden ervan, of als we m overdag doen, zoals @MotorBeast suggereerde, de verwarming 1,5 u uitstaat, en dat is ook niet prettig als het vriest..... (radiatoren) Hoe doen mensen dat?
Meer gedachten hierover welkom!
@MrRobin Dank, geprobeerd wat mee te doen, maar ik heb niet veel losse automatisch loggende temperatuursensoren liggen in huis :-) hoe zou ik dit makkelijk kunnen registreren?MrRobin schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:48:
[...]
zou goed kunnen.
Maak eens een delta sensor die de temperatuur van je SWW tank bijhoudt in een gemiddelde over X uur (6-8 bijv). wacht dan een nachtje en je ziet wat het stilstandverlies is in c/uur (gemiddeld over 8 uur gemeten).
normale waardes zijn (voor een losse tank van 300L) rond de -0,15-0,2c/u. Ik had een kapotte klep en zat bij verwarmen op -0.3c/u en bij koelen zelfs richting de -0.4c.
Een hele duidelijke hint dat je klep lek is, is direct op de retour van je SWW (zo dicht mogelijk bij de tank) een temp sensor op plakken.
Als je pomp een uurtje uit staat, en dan weer aan zet, dan zie je die temp sensor op de inlaat van je SWW direct omhoog schieten. Bij de inlaat is dit lastig te meten ivm stralingswarmte.
Ik hoorde ook dat de buizen rondom de driewegklep ook allen heet kunnen zijn door geleiding. Voor mijn gevoel was dit eerst niet zo, mogelijk?
als ik de temperatuurdaling volgens de sensoren langsloop (150 L boiler) vanuit HomeAssistant:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WuA6z840Q0KuZ8LPpXkM8BXJ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JWor7ukfCPjwJSSOlgQTqu8x.jpg?f=user_large)
Verbruik is 1,5 tot 2 kWh per dag (1 persoon die doucht en een klein beetje los gebruik). Overigens: de boiler opwarmen kost ook steeds rond de 1,5 uur waardoor we of 's nachts wakker worden ervan, of als we m overdag doen, zoals @MotorBeast suggereerde, de verwarming 1,5 u uitstaat, en dat is ook niet prettig als het vriest..... (radiatoren) Hoe doen mensen dat?
[ Voor 9% gewijzigd door jugo6 op 19-02-2026 22:09 ]
Ik zeg: Thermosifon ontbreekt. Ik heb hetzelfde. De retourleiding van de boiler gaat zonder thermosifon en zonder 3-wegklep naar de retour van de CV leidingingen. CV retour temperatuur is zo'n 22-23 graden, boiler vat is 42 graden (bij jou nog hoger) en dus koelt door koudestromingen in de retourleiding het boilervat af. In de zomer geen last van totdat de Warmtepomp koeling aan gaat. Dan is het effect nog veel erger aangezien CV water dan 18 graden is. Niks aan te doen behalve een Thermosifon in de retourleiding te laten aanleggen.jugo6 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:03:
Over het snel afkoelen van mijn boiler (lekke driewegklep?):
[...]
@MrRobin Dank, geprobeerd wat mee te doen, maar ik heb niet veel losse automatisch loggende temperatuursensoren liggen in huis :-) hoe zou ik dit makkelijk kunnen registreren?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maak eens een foto van je boilervat met leidingen, dan kunnen we zien of dit bij jou het geval is. Zie plaatje hieronder verschil tussen wel of geen sifon. De retourleiding van je boiler moet dus zo'n 10-12 cm naar beneden gaan en dan pas horizontaal.
[ Voor 12% gewijzigd door MajaMestreech op 20-02-2026 12:57 ]
Zit er bij de modellen met een geïntegreerde tank ook zo'n thermosifon?
Ja, uit het filmpje (met geel ingekleurd)piieter schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:19:
Zit er bij de modellen met een geïntegreerde tank ook zo'n thermosifon?
/f/image/lISG6Glah4qb5LXHEctwdJdN.png?f=fotoalbum_large)
Je zou toch bijna gaan denken dat ze weten waar ze mee bezig zijn
[ Voor 5% gewijzigd door mawashigeri op 20-02-2026 14:10 ]
Als ik dit plaatje zie, krijg ik eerder de indruk dat dit de warmwateruitgang betreft en niet de CV retour leiding. Tegelijkertijd merk ik dat soms de CV retour vanaf boiler koud is, maar op dit moment heter dan de circuit temperatuur. (boiler was 49, retour voelt ook als 45+, circuit is 32, debiet is 4,5 L/m., SWW run is 6u geleden).MajaMestreech schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:51:
[...]
Ik zeg: Thermosifon ontbreekt. Ik heb hetzelfde. De retourleiding van de boiler gaat zonder thermosifon en zonder 3-wegklep naar de retour van de CV leidingingen. CV retour temperatuur is zo'n 22-23 graden, boiler vat is 42 graden (bij jou nog hoger) en dus koelt door koudestromingen in de retourleiding het boilervat af. In de zomer geen last van totdat de Warmtepomp koeling aan gaat. Dan is het effect nog veel erger aangezien CV water dan 18 graden is. Niks aan te doen behalve een Thermosifon in de retourleiding te laten aanleggen.
Maak eens een foto van je boilervat met leidingen, dan kunnen we zien of dit bij jou het geval is. Zie plaatje hieronder verschil tussen wel of geen sifon. De retourleiding van je boiler moet dus zo'n 10-12 cm naar beneden gaan en dan pas horizontaal.
[Afbeelding]
Het plaatje geeft alleen maar de werking van een thermosyfon aan, los van een warmtepomp boiler, maar het principe is hetzelfde.jugo6 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:15:
[...]
Als ik dit plaatje zie, krijg ik eerder de indruk dat dit de warmwateruitgang betreft en niet de CV retour leiding. Tegelijkertijd merk ik dat soms de CV retour vanaf boiler koud is, maar op dit moment heter dan de circuit temperatuur. (boiler was 49, retour voelt ook als 45+, circuit is 32, debiet is 4,5 L/m., SWW run is 6u geleden).
@piieter ik zie in je sig dat jij een dT draait van 3. Hoe bevalt dat in vergelijking met dT 5? Kon je stooklijn omlaag? Verbruik daardoor gezakt? Meer egaal warme vloer?
Ik heb inderdaad een delta T van 3. Bij 5 was het debiet niet zo heel groot. Ik heb hem al ruim 2 jaar op 3 staan. Daardoor kon mijn stooklijn omlaag, wat een lager energieverbruik gaf. Omdat hij toen nog steeds de ingestelde kamertemperatuur (20,5 graden Celsius) haalde en dus stopte, heb ik de stooklijn steeds een beetje verder naar beneden bijgesteld, tot hij de hysteresegrens aan de bovenkant (21 graden Celsius) niet meer haalde en dus niet meer stopte, maar de kamer nog wel op temperatuur bleef.
De vloer is nu inderdaad egaal warm. Maar dat was hij op 5 ook. Alleen is hij nu een stuk zuiniger.
Dit allemaal gedaan op advies en tips binnen dit topic. Nog bedankt daarvoor mensen!
Sinds vorige week ook de AWT modulatie ingeschakeld. We hadden een paar extreme weken, de afgelopen maanden hier in het noorden met veel vochtige lucht en lage buitentemperaturen, waardoor er veel defrosts hebben plaatsgevonden. In die periode had de warmtepomp het voor het eerst moeilijk om de boel op temperatuur te houden bij de ingestelde stooklijn (door die defrosts). Daarom had ik tijdelijk de offset voor de stooklijn met 2 graden verhoogd en toen kon hij het wel weer warm krijgen. Maar toen haalde hij de bovengrens van de hysterese weer. Daarom heb ik vorige week voor het eerst de AWT modulatie ingeschakeld (op 2 graden), en heb ik de offset weer op 0 gezet, om te kijken hoe dat gaat. Op zich ging dat prima, maar de temperaturen buiten zijn ineens weer veel hoger, dus ik kan het eigenlijk nog niet vergelijken.
De vloer is nu inderdaad egaal warm. Maar dat was hij op 5 ook. Alleen is hij nu een stuk zuiniger.
Dit allemaal gedaan op advies en tips binnen dit topic. Nog bedankt daarvoor mensen!
Sinds vorige week ook de AWT modulatie ingeschakeld. We hadden een paar extreme weken, de afgelopen maanden hier in het noorden met veel vochtige lucht en lage buitentemperaturen, waardoor er veel defrosts hebben plaatsgevonden. In die periode had de warmtepomp het voor het eerst moeilijk om de boel op temperatuur te houden bij de ingestelde stooklijn (door die defrosts). Daarom had ik tijdelijk de offset voor de stooklijn met 2 graden verhoogd en toen kon hij het wel weer warm krijgen. Maar toen haalde hij de bovengrens van de hysterese weer. Daarom heb ik vorige week voor het eerst de AWT modulatie ingeschakeld (op 2 graden), en heb ik de offset weer op 0 gezet, om te kijken hoe dat gaat. Op zich ging dat prima, maar de temperaturen buiten zijn ineens weer veel hoger, dus ik kan het eigenlijk nog niet vergelijken.
Ik denk dat er met deze temperaturen inderdaad weinig warmtepompen moeite zullen hebben om de boel zuinig warm te krijgen. Hier (EBLA04) bijvoorbeeld voor het verwarmen gisteren 5kWh verbruikt en een COP van 5,2.piieter schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:00:
Ik heb inderdaad een delta T van 3. Bij 5 was het debiet niet zo heel groot. Ik heb hem al ruim 2 jaar op 3 staan. Daardoor kon mijn stooklijn omlaag, wat een lager energieverbruik gaf. Omdat hij toen nog steeds de ingestelde kamertemperatuur (20,5 graden Celsius) haalde en dus stopte, heb ik de stooklijn steeds een beetje verder naar beneden bijgesteld, tot hij de hysteresegrens aan de bovenkant (21 graden Celsius) niet meer haalde en dus niet meer stopte, maar de kamer nog wel op temperatuur bleef.
@Ecluse Mijn wp deed gisteren met 5,2 kWh stroom -> 36,7 kWh warmte produceren.
Maar ja - zonder aanvoertemperatuur zegt dit niet zo veel.
Maar ja - zonder aanvoertemperatuur zegt dit niet zo veel.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik zit hier met de volgende situatie: afgelopen jaar huis gekocht en L/W warmtepomp laten installeren van Daikin. Met het koude weer ging het allemaal prima, redelijk wat verbruik maar dat is te verwachten. Qua pendelen deed hij het volgens mij wel mooi, viel mij iig niets op in het verbruik. Nu het warmer is pendelt hij echt heel veel. ik heb geprobeerd dit als een quick fix op te lossen door de aanvoertemperatuur in de app omlaag te zetten. ben begonnen met -1 graden en zat uiteindelijk op -7 graden en hij bleef het maar doen.
Hebben jullie bij dit verhaal een idee hoe ik dit kan verbeteren? Nog wat info:
Huis 164m2 uit 1984
Redelijk geïsoleerd. vloer, dak, spouw e.d.
benedenverdieping wordt alleen verwarmd. ongeveer 65m2 met vloerverwarming hoh 10 cm op 8 of 9 groepen. verdeler heeft een 28mm koperen aanvoerleiding.
stooklijn 32@-9 27@15
met de kou kreeg hij het net op temperatuur, bij veel wind zette ik de app wel eens op +1 of +2 graden
ik heb (nog) geen ESPAltherma. heb de hardware wel liggen alleen nog niet aan toe gekomen om te installeren. (ben ook nog niet erg thuis met HA)
Hieronder mijn stroomverbruik. de pieken zijn echt van de WP geen andere elektronica. ps. als je denkt van hoe kan dat verbruik negatief zijn; dat komt doordat de opwek van de zonnepanelen er al van af is getrokken
Huis 164m2 uit 1984
benedenverdieping wordt alleen verwarmd. ongeveer 65m2 met vloerverwarming hoh 10 cm op 8 of 9 groepen. verdeler heeft een 28mm koperen aanvoerleiding.
stooklijn 32@-9 27@15
met de kou kreeg hij het net op temperatuur, bij veel wind zette ik de app wel eens op +1 of +2 graden
ik heb (nog) geen ESPAltherma. heb de hardware wel liggen alleen nog niet aan toe gekomen om te installeren. (ben ook nog niet erg thuis met HA)
Hieronder mijn stroomverbruik. de pieken zijn echt van de WP geen andere elektronica. ps. als je denkt van hoe kan dat verbruik negatief zijn; dat komt doordat de opwek van de zonnepanelen er al van af is getrokken
Welk model heb je? En wat is je delta t? Het valt me op dat hij van een hoog vermogen uitschakelt en niet van 300W bijvoorbeeld.Schuurman92 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:30:
Ik zit hier met de volgende situatie: afgelopen jaar huis gekocht en L/W warmtepomp laten installeren van Daikin. Met het koude weer ging het allemaal prima, redelijk wat verbruik maar dat is te verwachten. Qua pendelen deed hij het volgens mij wel mooi, viel mij iig niets op in het verbruik. Nu het warmer is pendelt hij echt heel veel. ik heb geprobeerd dit als een quick fix op te lossen door de aanvoertemperatuur in de app omlaag te zetten. ben begonnen met -1 graden en zat uiteindelijk op -7 graden en hij bleef het maar doen.
Huis 164m2 uit 1984
stooklijn 32@-9 27@15
[Afbeelding]
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Ik heb de altherma 3 R W EHBH08E6V met de ERGA08EVH7TKroon schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:43:
[...]
Welk model heb je? En wat is je delta t? Het valt me op dat hij van een hoog vermogen uitschakelt en niet van 300W bijvoorbeeld.
En je ingestelde delta t?Schuurman92 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:47:
[...]
Ik heb de altherma 3 R W EHBH08E6V met de ERGA08EVH7
geen idee eigenlijk, zal eens kijken als ik thuis ben. Daar heb ik verder ook niet aangezeten.
Dat patroon had ik ook.Schuurman92 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:30:
Huis 164m2 uit 1984
stooklijn 32@-9 27@15
[Afbeelding]
Blijkt dat de warmtepomp in zijn laagste vermogenstand (met dit weer) de aanvoertemperatuur hoger wordt dan de gevraagde aanvoertemperatuur.
Dat is in te stellen met parameter Overregeling. Bij de Altherma 3M is dat parameter 9-04.
Default: 1 graden
Nu ingesteld op 4 graden.
Probleem komt niet meer voor.
Ik zie nu dat de gevraagde temperatuur 25 is en de werkelijke output 27 bij een buitentemperatuur van 11 graden. Voorheen sloeg hij af met +2 graden, nu niet meer.
Delta t is 5 graden.
@TinusH777 Ik heb de setting die je aangaf nu ook op 4 graden gezet. Morgen eens kijken wat die doet.
Beide alvast bedankt voor het meedenken
@TinusH777 Ik heb de setting die je aangaf nu ook op 4 graden gezet. Morgen eens kijken wat die doet.
Maak maar eens 3 graden van de delta t. Ik verwacht dat daarmee je gependel op is gelostSchuurman92 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:12:
Delta t is 5 graden.
Zal ik vanavond doen, kijken of dat het nog verbeterd. sinds gisteren de aanpassing gedaan te hebben zijn die hoge pieken er al wel uit.TKroon schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:32:
[...]
Maak maar eens 3 graden van de delta t. Ik verwacht dat daarmee je gependel op is gelost
/f/image/PAUmcg6tYM5Q4faKL5Ql0zJs.png?f=fotoalbum_large)
modulatie staat op "nee" is dat de goede setting? De overregeling lijkt me een soortgelijke setting, maar zal vast wel een verschil in zitten.
Ik zou een instelling tegelijk aanpassen, anders weet je straks niet meer welke de oplossing/veroorzaker was.Schuurman92 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:59:
[...]
Zal ik vanavond doen, kijken of dat het nog verbeterd. sinds gisteren de aanpassing gedaan te hebben zijn die hoge pieken er al wel uit. [Afbeelding]
modulatie staat op "nee" is dat de goede setting? De overregeling lijkt me een soortgelijke setting, maar zal vast wel een verschil in zitten.
Eens. ik heb nu dan ook alleen de9-04 instelling aangepast. Waardoor het al een stuk beter lijkt.ga dan vanavond de delta t van 5 naar 3 aanpassen om te kijken wat dat doet.TKroon schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:04:
[...]
Ik zou een instelling tegelijk aanpassen, anders weet je straks niet meer welke de oplossing/veroorzaker was.
Delta T heeft hier m.i. niets mee te maken.Schuurman92 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:26:
[...]
Eens. ik heb nu dan ook alleen de9-04 instelling aangepast. Waardoor het al een stuk beter lijkt.ga dan vanavond de delta t van 5 naar 3 aanpassen om te kijken wat dat doet.
Dat zorgt er alleen maar voor dat de pomp van de CV water sneller gaat draaien.
De bedoeling is dat je dan ook de stooklijn naar beneden stelt en zo iets zuiniger draait.
Bij een Delta-T 5 met een aanvoertemp van 25 zorgt ervoor dat je vloerverwarming gemiddeld 22,5 graden is (25 - 20)/2.
Delta T van 3 dan zou je de aanvoertemperatuur op 24 moeten zetten (24-21)/2=22,5.
Dan zou die een paar procent zuiniger moeten lopen.
Maar heeft niks met pendelen te maken bij relatief warm weer.
Let ook op: je vloerverwarming moet de flow (debiet) wel aan kunnen. Je warmtepomp gaat je water harder door de buizen persen. Op de flow meters van je vloerverwarming kun je zien of die op de max zit.
Vandaag met 11 graden geen probleem, maar als het gaat vriezen, dan kun je pas zien hoe hard het er doorheen wordt geperst.
niet mee eens. Als je bijvoorbeeld stuurt op een delta t van 5 graden met een aanvoer van 27, betekent dat hij wacht op je retour van 22 graden. Als die daarboven komt gaat de warmtepomp uit. Met een delta t van 3 kun je met aanvoer van 27 sturen op retour van 24, wat veel realistischer is als je het binnen rond de 20 graden wilt hebben.TinusH777 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:57:
[...]
Delta T heeft hier m.i. niets mee te maken.
Dat zorgt er alleen maar voor dat de pomp van de CV water sneller gaat draaien.
De bedoeling is dat je dan ook de stooklijn naar beneden stelt en zo iets zuiniger draait.
Bij een Delta-T 5 met een aanvoertemp van 25 zorgt ervoor dat je vloerverwarming gemiddeld 22,5 graden is (25 - 20)/2.
Delta T van 3 dan zou je de aanvoertemperatuur op 24 moeten zetten (24-21)/2=22,5.
Dan zou die een paar procent zuiniger moeten lopen.
Maar heeft niks met pendelen te maken bij relatief warm weer.
Let ook op: je vloerverwarming moet de flow (debiet) wel aan kunnen. Je warmtepomp gaat je water harder door de buizen persen. Op de flow meters van je vloerverwarming kun je zien of die op de max zit.
Vandaag met 11 graden geen probleem, maar als het gaat vriezen, dan kun je pas zien hoe hard het er doorheen wordt geperst.
Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma