• Resupine
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-12 11:00
arnoldniessen schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:35:
[...]

Kan met behulp van de MMI als je door de verbruik/opbrengst maand-balkjes heenscrollt in de grafiek.
met MMI bedoel je die op de pomp zelf? aangezien ik geen Daikin thermostaat heb, maar een mohlenhoff.

• Resupine
arnoldniessen schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:05:
[...]

Je zou kunnen instellen dat de additionele capaciteit alleen voor legionella-run wordt gebruikt, dat scheelt 40kWh/jaar.

[...]

Zoals hierboven aangegeven, veel lager, beginpunt X/-15 naar 25/15 of zo. X in range 30-35. En overregeling hoger zetten om pendelen te voorkomen. Hoe vaak gaat je unit aan/uit per dag voor verwarming?

[...]

Een lekkende klep leidt tot een snellere afkoeling van de boiler. Bij mij scheelt het een factor 2 in afkoeling. Dus SWW standby verbruik wordt iets hoger, maar alleen als de circulatiepomp voor verwarming loopt, en het verwarmingsverbruik wordt ietsje lager want je steelt sww-warmte.
Hij lijkt inderdaad wel wat te pendelen als ik de P1 uitdraai zie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VY4EFZNES3qqegsM26_pmWDKi_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Veeg7h7LBXeEgYTHSRZnSt7.jpg?f=fotoalbum_large

We waren niet thuis, dus verbruik is vrijwel alleen warmtepomp

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:24
Resupine schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:01:
[...]

met MMI bedoel je die op de pomp zelf? aangezien ik geen Daikin thermostaat heb, maar een mohlenhoff.
MMI is inderdaad de display op de binnenunit. MMI = Man/machine inteface (ik heb de naam niet verzonnen haha)

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:09
Resupine schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:06:
[...]

Hij lijkt inderdaad wel wat te pendelen als ik de P1 uitdraai zie: [Afbeelding]

Als blauw de compressor is, dan gaat hij inderdaad regelmatig aan en uit. Mogelijk verklaart dat de lage COP. Je wil lange runs zien waarbij de warmtepomp het liefst een aantal uren achter elkaar het huis verwarmt. Vergelijk jouw uitdraai bijvoorbeeld met die van mij van gisteren. Blauw = vooral de compressor, maar ook de koelkast, de Bora en 2 vriezers. Maar you get the picture. Ook mijn korte run overdag duurde trouwens enkele uren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNgbXYr8KR4CGGr2tfnEVnNdqwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Anap1PFKym321xuPyyuxxp1B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Atomius op 09-12-2025 09:42 ]

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-12 16:40
Resupine schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:06:
[...]

Hij lijkt inderdaad wel wat te pendelen als ik de P1 uitdraai zie: [Afbeelding]

Volgens mij hebben veel warmtepompen dit met deze temperaturen. Je zou je stooklijn kunnen laten staan maar de offset -1 kunnen geven in de onecta app.

• Resupine
akaQ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:57:
[...]

Volgens mij hebben veel warmtepompen dit met deze temperaturen. Je zou je stooklijn kunnen laten staan maar de offset -1 kunnen geven in de onecta app.
Wat doet de offset dan precies? deze staat nu op 0. begrijp ik het goed dat als deze op -1 staat de temperatuur 1 graad kan dalen voordat de pomp weer aanspringt?

• Resupine
Atomius schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:40:
[...]

Als blauw de compressor is, dan gaat hij inderdaad regelmatig aan en uit. Mogelijk verklaart dat de lage COP. Je wil lange runs zien waarbij de warmtepomp het liefst een aantal uren achter elkaar het huis verwarmt. Vergelijk jouw uitdraai bijvoorbeeld met die van mij van gisteren. Blauw = vooral de compressor, maar ook de koelkast, de Bora en 2 vriezers. Maar you get the picture. Ook mijn korte run overdag duurde trouwens enkele uren.

[Afbeelding]
Dat is inderdaad wel een verschil, het is voornamelijk de compressor, staat op die fase alleen wat verlichting geloof ik. maar dat zie je natuurlijk niet op dit verbruik.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Resupine schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:01:
[...]

Stookt dat ding dan wel op stooklijn met buitenvoeler? Het lijkt wel of hij gewoon op aan/uit schakelt op binnentemperatuur. Jouw patroon krijg ik hier met mijn WP niet voor elkaar en dan stook ik met radiatoren. Vanaf 00.00 uur tot nu toe 5 keer aan en uit geweest. Ik zou als ik jou was echt al die thermostaten eruit gooien en gewoon een Daikin thermostaat halen. En dan je systeem goed gaan balanceren, lees waterzijdig inregelen.

• Resupine
MotorBeast schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:44:
[...]

Stookt dat ding dan wel op stooklijn met buitenvoeler? Het lijkt wel of hij gewoon op aan/uit schakelt op binnentemperatuur. Jouw patroon krijg ik hier met mijn WP niet voor elkaar en dan stook ik met radiatoren. Vanaf 00.00 uur tot nu toe 5 keer aan en uit geweest. Ik zou als ik jou was echt al die thermostaten eruit gooien en gewoon een Daikin thermostaat halen. En dan je systeem goed gaan balanceren, lees waterzijdig inregelen.
daar ga ik wel vanuit, maar door je opmerking ga ik daar wel aan twijfelen. Een Daikin thermostaat wordt lastig, die Madoka is bedraad en alles is hier draadloos geinstalleerd.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-12 19:00
Resupine schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:30:
[...]
Wat doet de offset dan precies? deze staat nu op 0. begrijp ik het goed dat als deze op -1 staat de temperatuur 1 graad kan dalen voordat de pomp weer aanspringt?
De offset in de app zorgt er gewoon voor dat het water zoveel graden warmer/kouder wordt als wat er normaal op basis van de stooklijn zou worden gedaan.

Het kan handig zijn om snel je stooklijn wat aan te passen zonder in het menu van je pomp te moeten gaan en de zaak te moeten herstarten.

Maar het is vooral handig voor incidentele aanpassingen. Ik gebruik het bijvoorbeeld om even met +2 ofzo te draaien op een erg winderige dag als het bij mij met het vele glas niet warm genoeg wordt met de reguliere stooklijn.

Je zou er ook jouw overdreven hoge stooklijn nu even tijdelijk mee kunnen aanpassen voor je dat echt gaat doen. Er is met deze temperaturen geen enkele reden om boven de 28-30graden te komen.

[ Voor 10% gewijzigd door TweakGP op 09-12-2025 11:15 ]

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-12 19:00
Resupine schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:03:
[...]
daar ga ik wel vanuit, maar door je opmerking ga ik daar wel aan twijfelen. Een Daikin thermostaat wordt lastig, die Madoka is bedraad en alles is hier draadloos geinstalleerd.
Zet ze dan zoveel mogelijk op dezelfde waarde (of hoger dan je primaire ruimte). Dan ben je in ieder geval niet constant je warmteafgifte aan het veranderen door ruimtes aan of af te schakelen.

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:13
[...]

Het gaat erom dat verwarmen van de woning nu 'geknipt' wordt per ruimte. Zo'n warmtepomp is eigenlijk net als een auto: die rijdt het efficiëntste op de snelweg minstens een half uur op 90km/u in de 6e versnelling.
Jou warmtepomp hopt van kamer naar kamer in de eerste versnelling en komt niet lekker op gang.

Het is dus efficiënter en comfortabeler om het hele huis te stoken op 1 constante temperatuur gemeten vanuit de woonkamer.

Je kunt dus 1 draadloze thermostaat aanhouden in de woonkamer en de rest van de verwarmingen zet je gewoon standaard open. Hoe ver je die openstaat, dat is het 'inregelen'. Je gaat dan van 5 treintjes naar 1 trein met 4 wagonnetjes.

• MotorBeast
  • Nu online
[...]

Dat zou ik dan eerst checken. Een stooklijn doet niets zonder buitenvoeler.

Edit: heb even wat gegoogled. Werken die thermostaten van je met een vloersensor? Ik ken het systeem overigens niet. Dan zou het wel te verklaren zijn dat je WP zo draait want als de vloer dan afkoelt/opwarmt tov thermostaat zegt hij aan of uit. Als je dan nog eens tig van die dingen hebt wordt je WP wel "gek" in zijn regeling.

@Technician- ken jij dit systeem?

[ Voor 32% gewijzigd door MotorBeast op 09-12-2025 12:11 ]

• Resupine
MotorBeast schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:51:
[...]

Edit: heb even wat gegoogled. Werken die thermostaten van je met een vloersensor? Ik ken het systeem overigens niet. Dan zou het wel te verklaren zijn dat je WP zo draait want als de vloer dan afkoelt/opwarmt tov thermostaat zegt hij aan of uit. Als je dan nog eens tig van die dingen hebt wordt je WP wel "gek" in zijn regeling.

Ze hebben geen vloersensor, alleen thermometer in de thermostaat, is projectmatig aangelegd, dus zal wel het goedkoopste zijn wat ze op de kop konden tikken.... inmiddels ook kunnen achterhalen dat de WP en vloerverwarming niet door dezelfde partij zijn geplaatst, dus wellicht is daar ook wat miscommunicatie geweest.

De MMI geeft een buitentemperatuur van 13degC, zelfde als de ONECTA app, dus ik ga er dan vanuit dat er wel een buitenvoeler is geplaatst, dat is neem ik aan zo'n "draadje" aan je buitenunit, want die heb ik wel zien zitten.

• MotorBeast
  • Nu online
@Resupine Maar die thermostaten meten dus je kamertemperatuur per kamer.

Oftewel het is warm genoeg in een kamer groep dicht. Vloer koelt af, temperatuur kamer daalt langzaam want VV, retour naar WP daalt terwijl andere ruimtes wellicht nog vraag hebben WP reageert, kamer komt onder setpoint groep weer open en VV moet weer worden opgestookt, duurt lang want VV, retour naar WP loopt weer op, WP moet hier weer op reageren, en dat met meerdere ruimtes waar zo'n thermostaat hangt en dat ........ werkt dus niet. Ja het werkt maar het kost bakken rendement. Als je dit al wil zal je met een parallel buffervat moeten werken en dat kost ook weer rendement.

Oplossing wellicht. Alle thermostaten op 30 graden of zo zodat ze niet meer afslaan en per groep flow zo regelen dat de vloer de juiste temperatuur houdt en beneden de thermostaat alleen gebruiken. Of dit kan met dit systeem weet ik niet.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 09-12-2025 12:37 ]

• madde2901
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-12 19:34
Beste mensen

Ik heb op dit forum gelezen dat sommige mensen hun 3-wegklep hebben laten vervangen, omdat de standaard door Daikin geleverde klep altijd lekt. Zo ook bij mij. Is er iemand die zijn ervaring kan delen met de nieuw geplaatste klep? Welk merk en type is er gebruikt? Ik kom "JP Fluid Control" tegen met deze klep: BW3-100-AW1-230AC, maar ook Honeywell. Zijn de "lekproblemen" voor eens en voor altijd verdwenen nu?

• Resupine
MotorBeast schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:33:
@Resupine Maar die thermostaten meten dus je kamertemperatuur per kamer.

Oftewel het is warm genoeg in een kamer groep dicht. Vloer koelt af, temperatuur kamer daalt langzaam want VV, retour naar WP daalt terwijl andere ruimtes wellicht nog vraag hebben WP reageert, kamer komt onder setpoint groep weer open en VV moet weer worden opgestookt, duurt lang want VV, retour naar WP loopt weer op, WP moet hier weer op reageren, en dat met meerdere ruimtes waar zo'n thermostaat hangt en dat ........ werkt dus niet. Ja het werkt maar het kost bakken rendement. Als je dit al wil zal je met een parallel buffervat moeten werken en dat kost ook weer rendement.

Oplossing wellicht. Alle thermostaten op 30 graden of zo zodat ze niet meer afslaan en per groep flow zo regelen dat de vloer de juiste temperatuur houdt en beneden de thermostaat alleen gebruiken. Of dit kan met dit systeem weet ik niet.
Dat lijkt voor nu ook de enige oplossing, maar durf ook niet te zeggen of dit inderdaad werkt met dit systeem.
Wat ik me dan wel afvraag, waarom heeft de ontwikkelaar / bouwer voor deze constructie gekozen. een systeem zonder thermostaten is dan toch goedkoper om te plaatsen? zeker voor een project met ca 60 huizen die allemaal hetzelfde systeem hebben. De buren hebben ook dezelfde lijn op hun P1 meter, dus daar pendelt het systeem ook.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:03
MotorBeast schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:51:
[...]

Welk systeem?

• Resupine
Hi @Technician-

Een Daikin Altherma 3 in combinatie met individuele naregeling via mohlenhoff Alpha thermostaten

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Resupine schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:18:
[...]

Hi @Technician-

Een Daikin Altherma 3 in combinatie met individuele naregeling via mohlenhoff Alpha thermostaten
De Mohlenhoff actuatoren heb ik toevallig hier thuis ook: Dat zijn simpele open/dicht actuators op basis van een "wax" die uitzet, waardoor de groep open of dicht gaat (afhankelijk van of je de NO of NC versie hebt).
Zien ze er zo uit? Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/815+cplmnAL._AC_SX679_.jpg

De thermostaten zullen verder niets boeiends doen met de warmtepomp. Ze zullen puur en alleen op de vloerverwarming verdeler een kraan open / dicht draaien. Dat gaat dan waarschijnlijk via de Mohlenhoff regelunit die boven de verdeler zal hangen.

De Daikin probeert eigenlijk degene te zijn die alles regelt en alles beslist. Maar ondertussen zijn er dus elders wat andere entiteiten die ook beslissingen maken; Dat gooit natuurlijk het hele regelwerk binnen de WP in de war. Tenzij de WP helemaal geoptimaliseerd is om daar mee om te gaan, maar dat geloof ik niet.

De simpelste manier om het in ieder geval goed en zuinig te draaien zal in eerste instantie zijn: Haal de Mohlenhoff actuators eraf (als ze NC zijn, als ze NO zijn kan je ze gewoon laten zitten). Zet de regelunit uit. Gebruik de thermostaten niet meer. Duik in de settings van de Daikin WP en regel de stooklijn / aanvoer temperatuur / ... in.

Als je dat dan een beetje lekker hebt draaien kun je er misschien mee verder: Als een kamer op temperatuur is, zet die kamer dan uit, máár, laat altijd de woonkamer vol open staan. Zorg ervoor dat je altijd voldoende flow hebt. Zorg ervoor dat de WP, als die uit staat, niet aan gaat voor 1 groep die opeens vraag heeft, enz.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11:21
madde2901 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:42:
Beste mensen

Ik heb op dit forum gelezen dat sommige mensen hun 3-wegklep hebben laten vervangen, omdat de standaard door Daikin geleverde klep altijd lekt. Zo ook bij mij. Is er iemand die zijn ervaring kan delen met de nieuw geplaatste klep? Welk merk en type is er gebruikt? Ik kom "JP Fluid Control" tegen met deze klep: BW3-100-AW1-230AC, maar ook Honeywell. Zijn de "lekproblemen" voor eens en voor altijd verdwenen nu?
Ik heb er ervaring mee en het bevalt heel goed. De lekproblemen zijn bij mij verdwenen. Hier mijn eerdere post met een foto van de klep. Zo te zien ook een JP fluid control
https://gathering.tweaker...message/80292986#80292986

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:09
Ook hier de 3-weg klep laten vervangen. Ik had JP fluid control aangeraden maar de installateur wilde het advies van daikin volgen, en dat was een honeywell. zie hier MrRobin in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
en hier MrRobin in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
en MrRobin in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:23
MrRobin schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:49:
de installateur wilde het advies van daikin volgen, en dat was een honeywell.
Als ik op VC4013 zoek, krijg ik alleen het motorhuis, niet de kogelkraan. Is die ook vervangen bij jou?

Ik dacht dat juist de kraan zelf het probleem is, die moet door de ruime boring heel precies in de juiste stand staan anders lekt hij.

Overigens, als Daikin een Honeywell adviseert, zou het leuk zijn als ze die standaard meeleveren met de boiler.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• madde2901
MrRobin schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:49:
Ook hier de 3-weg klep laten vervangen. Ik had JP fluid control aangeraden maar de installateur wilde het advies van daikin volgen, en dat was een honeywell. zie hier MrRobin in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
en hier MrRobin in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
en MrRobin in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
Bedankt voor de info. En is het probleem nu opgelost voor en bij jou?

• madde2901
Mathy M schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:06:
[...]

Ik heb er ervaring mee en het bevalt heel goed. De lekproblemen zijn bij mij verdwenen. Hier mijn eerdere post met een foto van de klep. Zo te zien ook een JP fluid control
https://gathering.tweaker...message/80292986#80292986
Top, bedankt voor je reactie. Mijn installateur vertelde dat ze allemaal lekken. Ze moeten niet te krachtig bewegen of afsluiten, omdat de pomp in de unit niet tegen abrupt schakelen zou kunnen. Het lijkt me logisch dat je niet wilt dat die klep in 1 of 2 seconden van het ene naar het andere uiterste gaat. Maar kan me slecht voorstellen dat dat de reden is. Die JP Fluid klep schakelt in 16 seconde. Dat lijkt me toch rustig genoeg. Ik ben benieuwd. Heb ook een klacht neergelegd over de Madoka thermostaat en z'n wispelturige gedrag. Zou daar nog geen nieuwe versie van zijn?

• Resupine
Tanuki schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:03:
[...]

De Mohlenhoff actuatoren heb ik toevallig hier thuis ook: Dat zijn simpele open/dicht actuators op basis van een "wax" die uitzet, waardoor de groep open of dicht gaat (afhankelijk van of je de NO of NC versie hebt).
Zien ze er zo uit? [Afbeelding]

De thermostaten zullen verder niets boeiends doen met de warmtepomp. Ze zullen puur en alleen op de vloerverwarming verdeler een kraan open / dicht draaien. Dat gaat dan waarschijnlijk via de Mohlenhoff regelunit die boven de verdeler zal hangen.

De Daikin probeert eigenlijk degene te zijn die alles regelt en alles beslist. Maar ondertussen zijn er dus elders wat andere entiteiten die ook beslissingen maken; Dat gooit natuurlijk het hele regelwerk binnen de WP in de war. Tenzij de WP helemaal geoptimaliseerd is om daar mee om te gaan, maar dat geloof ik niet.

De simpelste manier om het in ieder geval goed en zuinig te draaien zal in eerste instantie zijn: Haal de Mohlenhoff actuators eraf (als ze NC zijn, als ze NO zijn kan je ze gewoon laten zitten). Zet de regelunit uit. Gebruik de thermostaten niet meer. Duik in de settings van de Daikin WP en regel de stooklijn / aanvoer temperatuur / ... in.

Als je dat dan een beetje lekker hebt draaien kun je er misschien mee verder: Als een kamer op temperatuur is, zet die kamer dan uit, máár, laat altijd de woonkamer vol open staan. Zorg ervoor dat je altijd voldoende flow hebt. Zorg ervoor dat de WP, als die uit staat, niet aan gaat voor 1 groep die opeens vraag heeft, enz.
Deze zijn het inderdaad! ik vermoed dat ze NC zijn, aangezien ze dicht zijn als er geen vraag is (voorjaar / najaar)

• Technician-
arnoldniessen schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:15:
[...]

Als ik op VC4013 zoek, krijg ik alleen het motorhuis, niet de kogelkraan. Is die ook vervangen bij jou?

Ik dacht dat juist de kraan zelf het probleem is, die moet door de ruime boring heel precies in de juiste stand staan anders lekt hij.

Overigens, als Daikin een Honeywell adviseert, zou het leuk zijn als ze die standaard meeleveren met de boiler.
Daikin levert ESBE driewegkleppen. Zwitsers fabrikaat, oerdegelijk.
Mitsubishi (Alklima) levert ook ESBE en in veel Duitse warmtepompen zitten ze standaard in het binnendeel.
Heb er ook nog nooit klachten over gehad behalve dat sommige modellen een kleine lek hebben.
Wat dan wel helpt is een flinke lik siliconenvet aan de halve maan smeren.
Maar zag ook liever een ander ontwerp.
Juist Honeywell kleppen hebben heel veel last gehad in het verleden met vastzitten e.d.
sommige kleppen moest elk jaar een nieuw binnenwerk in.

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:23
Technician- schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:46:
Daikin levert ESBE driewegkleppen. Zwitsers fabrikaat, oerdegelijk.
Mitsubishi (Alklima) levert ook ESBE en in veel Duitse warmtepompen zitten ze standaard in het binnendeel.
Heb er ook nog nooit klachten over gehad behalve dat sommige modellen een kleine lek hebben.
Wat dan wel helpt is een flinke lik siliconenvet aan de halve maan smeren.
Dank voor die tip, het is ongetwijfeld maar een kleine opening maar het is toch veel verlies. Als ze de boring ietsje kleiner hadden gemaakt was de positionering niet zo kritisch geweest. Misschien wel oerdegelijk maar toch niet precies genoeg eigenlijk.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• Technician-
arnoldniessen schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:08:
[...]

Dank voor die tip, het is ongetwijfeld maar een kleine opening maar het is toch veel verlies. Als ze de boring ietsje kleiner hadden gemaakt was de positionering niet zo kritisch geweest. Misschien wel oerdegelijk maar toch niet precies genoeg eigenlijk.
Gaat door vervuiling op den duur wel goed. :P

• MrRobin
madde2901 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:31:
[...]

Bedankt voor de info. En is het probleem nu opgelost voor en bij jou?
jazeker! ik ben gegaan van een stilstand verlies van 0.66°C/h (223.5Wh) tijdens koelen (dan heb je het meeste last van een lekkende klep) in de zomer en 0.3-0.4 °C/h (~100-135Wh) tijdens verwarmen naar een permanent stilstand verlies van 0,16°C/h ongeacht de modus van de warmtepomp voor CV. Volgens het databook mag het warmteverlies van de tank 68 W/ uur zijn.

• MrRobin
arnoldniessen schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:15:
[...]

Ik denk dat het deze betreft

https://cvdeals.eu/produc...iewegklep-set-dwh-156034/

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18-12 17:47
MrRobin schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:02:
[...]

jazeker! ik ben gegaan van een stilstand verlies van 0.66°C/h (223.5Wh) tijdens koelen (dan heb je het meeste last van een lekkende klep) in de zomer en 0.3-0.4 °C/h (~100-135Wh) tijdens verwarmen naar een permanent stilstand verlies van 0,16°C/h ongeacht de modus van de warmtepomp voor CV. Volgens het databook mag het warmteverlies van de tank 68 W/ uur zijn.
Jouw instellingen kon ik (nog) niet vinden in de gedeelde Excel-sheet https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hoe groot is jouw tank?
Die van ons is 180 liter en ik kom op een warmteverlies van 69 W/h.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

• MrRobin
piieter schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:47:
[...]

Jouw instellingen kon ik (nog) niet vinden in de gedeelde Excel-sheet https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hoe groot is jouw tank?
Die van ons is 180 liter en ik kom op een warmteverlies van 69 W/h.
Klopt, staan daar inderdaad niet in omdat ik constant dingen nog aanpas / finetune.

Ik heb een 300L tank EKHWSP300D3V3

• piieter
MrRobin schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:21:
[...]

Klopt, staan daar inderdaad niet in omdat ik constant dingen nog aanpas / finetune.

Ik heb een 300L tank EKHWSP300D3V3
Ik las dat je op dit moment een warmteverlies hebt van 0,16 °C/uur, hetgeen neerkomt op 3,84 °C/etmaal.
Dit is heel goed! Bij ons koelt hij 8 °C/etmaal af (geïntegreerde tank).
Nu heb je bij een groter volume in verhouding minder warmteverlies (verhouding van de oppervlakte van de buitenkant van de tank / volume van de tank) bij eenzelfde isolatiegraad.
Het lijkt wel alsof jouw tank een veel betere isolatielaag heeft, waardoor het warmteverlies zo laag is.
Zou dit misschien te maken kunnen hebben met, dat een losse tank beter/gemakkelijker te isoleren is dan een geïntegreerde tank? Of is de gelaagdheid misschien beter?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

• MrRobin
piieter schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:01:
[...]

Ik las dat je op dit moment een warmteverlies hebt van 0,16 °C/uur, hetgeen neerkomt op 3,84 °C/etmaal.
Nu heb je bij een groter volume in verhouding minder warmteverlies (verhouding van de oppervlakte van de buitenkant van de tank / volume van de tank) bij eenzelfde isolatiegraad.
Het lijkt wel alsof jouw tank een veel betere isolatielaag heeft, waardoor het warmteverlies zo laag is.
Zou dit misschien te maken kunnen hebben met, dat een losse tank beter/gemakkelijker te isoleren is dan een geïntegreerde tank? Of is de gelaagdheid misschien beter?
Grootste impact is je setpoint van je sww. Bij mij staat die op de max wat de compressor aankan, 49c setpoint met een kleine overshoot zit je dan op 50-51c 1x per dag om 13u.

Zodra je opwarmt op de BSH (voor geïntegreerde modellen de BUH) bij legionella run is het stilstand verlies bij mij veel hoger, denk richting 0.3c per uur. Deels omdat je een hogere tank temp hebt maar.ook deels denk ik omdat een BSH verwarming niet de tank zo egaal opwarmt als de compressor dat doet op spiraal. Mogelijk heb jij daar geen last van omdat de BUH volgens mij ook op de spiraal werkt.

Kijk even naar de datasheet van je warmtepomp. Ook voor geïntegreerde units is er vast een waarde vermeld voor stilstand verlies. Dan kan je controleren of die 8c (klinkt hoog) binnen normale waardes valt.

Kijk ook even goed hoe je meet. Ik pak een gemiddelde van 8 uur en kijk dan 22 tot 6u bijv, wanneer ik weet dat er nooit warm water gebruikt wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door MrRobin op 10-12-2025 19:24 ]

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
piieter schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:01:
[...]

Misschien meet de tank ietsje anders! Eigenlijk zou je moeten kijken naar een dag waarop je niets gebruikt hebt maar de volgende dag toch gaat opwarmen, dat is de daadwerkelijke warmte/energie die je moet toevoegen.
Bij mijn 230L geïntegreerde vat is het ook zo'n 8 graden per dag.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• piieter
mawashigeri schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:43:
[...]

Misschien meet de tank ietsje anders! Eigenlijk zou je moeten kijken naar een dag waarop je niets gebruikt hebt maar de volgende dag toch gaat opwarmen, dat is de daadwerkelijke warmte/energie die je moet toevoegen.
Daarom had ik de gedachte dat een losse tank misschien een dikkere isolatielaag heeft, of een isolatielaag met een hogere isolatiewaarde.
@MrRobin
Bij mij wordt 's maandagsmiddags opgewarmd tot 60 °C (Legionellarun) en daarna pas weer op donderdagmorgen tot 45 °C en daarna elke dag (t/m zondag) 's morgens tot 45 °C.

• akaQ
mawashigeri schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:43:
[...]

Ligt er ook aan waar deze staat, onze 300L op een verwarmde bovenverdieping. Setpoint 48 graden en 1x per dag opwarmen, nog niet onder de 44 graden geweest.

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-12 15:20
Hier wederom de 7H-01 en 7H-05 perikelen. Nadat er een bypass geplaatst is heeft systeem 4 weken zonder enige storing gedraaid. Sinds vanmorgen echter weer die vervelende flowstoring terwijl flow voor Space Heating zo rond de 20-22ltr/min ligt en voor DHW heating zo rond de 25-27ltr/min. Delta T is ingesteld op 3 graden, weersafhankelijke regeling voor LWT, systeemdruk tussen de 1,8-2,2bar.

Geen idee wat deze fout veroorzaakt. De pomp draait, er is flow maar na x-tijd toch weer de flow (debiet) storing terwijl WP dus de afgelopen weken goed functioneerde. Betreft een EDLA09DAW1 type. Iemand suggesties???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZ4ZvLS6kXCNmcVcq4jfGPZFl-4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yqMEgWF8jk8bE1bxCqOB6FCA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FojhpLZFTUc8RWM7qxN6klDH50g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BZUnrhZo1lmTegKVDfQb2byu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oo2Dhn7xr8RVzV_VbXXmdszh6xQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YGPHO1E3cdx56SAJH3CkayB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8ISmNX7ZYe3F5Ax9qoyVzz7ztM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/j1FgcxUwJxkuCamB4YwnmK13.jpg?f=user_large

• mawashigeri
  • Nu online
akaQ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:28:
Ligt er ook aan waar deze staat, onze 300L op een verwarmde bovenverdieping. Setpoint 48 graden en 1x per dag opwarmen, nog niet onder de 44 graden geweest.
OK, de mijne staat in de garage (in de winter zo'n 16 graden) en warmt dagelijks op naar 53. Nou is jouw 300L ook 40% meer dan 230L, da's ook nog best een verschil!

• mawashigeri
  • Nu online
benthouse schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:40:
Hier wederom de 7H-01 en 7H-05 perikelen. Nadat er een bypass geplaatst is heeft systeem 4 weken zonder enige storing gedraaid. Sinds vanmorgen echter weer die vervelende flowstoring terwijl flow voor Space Heating zo rond de 20-22ltr/min ligt en voor DHW heating zo rond de 25-27ltr/min. Delta T is ingesteld op 3 graden, weersafhankelijke regeling voor LWT, systeemdruk tussen de 1,8-2,2bar.

Geen idee wat deze fout veroorzaakt. De pomp draait, er is flow maar na x-tijd toch weer de flow (debiet) storing terwijl WP dus de afgelopen weken goed functioneerde. Betreft een EDLA09DAW1 type. Iemand suggesties???

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die waterdruk ziet er wel wild uit, bij mij gaat het zo rondom en tijdens SWW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8ZnQQVQdas_QGRpxXpQhJp4TGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lDc45MwDJILablml1wFKZlFM.png?f=fotoalbum_large

Dit is de bijbehorende flow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZJ8NTqHLa2zXKGgi3G9lHnfNac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3x58c56J0RzpFSefmZeLPd6c.png?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
  • Nu online
@benthouse Bypass? Waarom? Zolang je geen dichtlopende groepen hebt niet nodig. Bij mij was hij ook geplaatst tegen mijn zin en ga hem er nog tussenuit laten slopen met nog een andere actie. Ik heb hem helemaal dichtgedraaid. Hier in ieder geval zinloos ding en als je hem hebt moet hij ook nog correct zijn afgesteld. Op welke stand staat hij?

• BarendR
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-12 22:18
Onze Altherma 3 M begon op de eerste dag met 7H-01 en 7H-05 . Inmiddels heb ik de thermostaten van alle vloerverwarmingszones en van alle radiatoren permanent op max. staan. Via de Daikin Thermostaat, volgens de offerte een Madoka maar op de handleiding staat Human Comfort Interface, de temperatuur ingesteld. Over de flow hoef ik me geen zorgen meer te maken (hoop ik), want die zou niet eens hoger kunnen.

[ Voor 1% gewijzigd door BarendR op 10-12-2025 22:36 . Reden: aanvulling ]

• benthouse
MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:57:
@benthouse Bypass? Waarom? Zolang je geen dichtlopende groepen hebt niet nodig. Bij mij was hij ook geplaatst tegen mijn zin en ga hem er nog tussenuit laten slopen met nog een andere actie. Ik heb hem helemaal dichtgedraaid. Hier in ieder geval zinloos ding en als je hem hebt moet hij ook nog correct zijn afgesteld. Op welke stand staat hij?
De gedachte van de by-pass is voldoende flow genereren. Die is ook wel ietsjes omhooggegaan. Staat ingesteld op 0,2 ongeveer.
Verder alle vvw groepen en radiatoren open, pomp start ook, komt ook signaal binnen via HA, maar geen flow. Ik verdenk dat ding al langer (2 jaar) van problemen maar steeds als er iets gedaan wordt gaat het een aantal weken goed. We hebben inmiddels dus automatische ontluchters, by-pass geplaatst maar flowstoring komt toch weer (nu dus na een week of 4 normaal bedrijf). Wordt er een beetje kotsmisselijk van, dat ding kost een bak geld bij aanschaf, inmiddels weet ik er veel van (hobbymatig en via EspAltjerma) maar dit probleem krijg ik maar niet getackeld.

• akaQ
benthouse schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:40:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Druk ook niet wat hoog? Hier operationeel rond 1,5 bar.

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hmm, warmtepomp pendelt nu wel. Het is natuurlijk aardig warm en het huis is op temperatuur. Toch staan de radiatoren beneden helemaal open, wat toch al zeker 200l is samen.
Boven kan het zijn dat de thermostaatkranen dichtlopen. Wil het niet te warm op laten lopen daar, dat slaapt niet lekker.

Stooklijn staat al op 25 bij 13⁰C, lager kan niet echt. Warmtepomp mag ook gewoon uit, het is 20⁰C binnen. Maarja dat ding blijft doorstoken tot +1 boven het setpoint van 20⁰C

Wat zijn de tips om het pendelen te voorkomen?

Dit is ongeveer het patroon, pendelt voor een uur en draait dan een tijdje op laagste stand door.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZywF2YK9Q5MYZWsJiOtk3FprSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QOpiS1pA5agptutScel6Ft5G.png?f=fotoalbum_large

Alsof bij het opstarten teveel warmte wordt gegenereerd, wat niet weg kan. En dan na een tijdje is de kamer misschien iets meer afgekoeld en kan die opstart warmte wel kwijt

Nou zal dit volgend jaar wel opgelost zijn, als beneden vloerverwarming ligt, maar volgens mij moet het ook met radiatoren kunnen

[ Voor 13% gewijzigd door Jelte op 10-12-2025 22:10 ]

• benthouse
mawashigeri schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:53:
[...]

Die waterdruk ziet er wel wild uit, bij mij gaat het zo rondom en tijdens SWW
[Afbeelding]

Dit is de bijbehorende flow
[Afbeelding]
Waterdruk gaat met een stap van 0,1bar. Is niet echt nauwkeurig. Bij mij fluctueert hij de ene keer en de andere keer is het stabiel. Ook de afgelopen 4 weken had hij dit gedrag, maar geen flowstoringen. (Overigens zijn de momenten van 0bar, de momenten dat de WP uitgeschakeld werd om storing hard te resetten)

• MotorBeast
  • Nu online
benthouse schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:06:
[...]

De gedachte van de by-pass is voldoende flow genereren. Die is ook wel ietsjes omhooggegaan. Staat ingesteld op 0,2 ongeveer.
Verder alle vvw groepen en radiatoren open, pomp start ook, komt ook signaal binnen via HA, maar geen flow. Ik verdenk dat ding al langer (2 jaar) van problemen maar steeds als er iets gedaan wordt gaat het een aantal weken goed. We hebben inmiddels dus automatische ontluchters, by-pass geplaatst maar flowstoring komt toch weer (nu dus na een week of 4 normaal bedrijf). Wordt er een beetje kotsmisselijk van, dat ding kost een bak geld bij aanschaf, inmiddels weet ik er veel van (hobbymatig en via EspAltjerma) maar dit probleem krijg ik maar niet getackeld.
Draai hem eens dicht. Maakt waarschijnlijk geen enkel verschil.

Misschien is je waterpomp kapot. Valt hij af en toe stil. Of ergens verstopping in leiding werk. Ik heb dezelfde ellende gehad, je gelooft het niet, met verwarming auto.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 10-12-2025 22:40 ]

• BarendR
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-12 22:18
Excuus, ik had mijn reactie over 7H-01 en 7H-05 als tip moeten formuleren. Vooropgesteld, de enige ervaring die ik met deze warmtepomp heb is het proberen om 'm aan de gang te houden, nadat deze was uitgevallen vlak na de installatie, waarbij het een week niet mogelijk was voorbij een soort call center te komen. Als het circuit volledig open is (of zoveel mogelijk open) , en je laat de regeling over aan de hardware en software van Daikin, zou het systeem m.i. in elk geval stabiel moeten lopen. Zo niet, dan zou het kunnen dat er iets mis is in het circuit (een pomp bijv.). Als het circuit helemaal OK is, zou het probleem gezocht moeten worden in het door Daikin geleverde. Sensoren e.d. zouden defect kunnen zijn. Als er nog garantie is zou het de verantwoordelijkheid van de leverancier zijn. Misschien een idee om eventuele tweaks te verwijderen of terug te draaien zodat de leverancier niet kan weglopen voor de verantwoordelijkheid met het argument dat jij er mee bezig bent geweest.

[ Voor 16% gewijzigd door BarendR op 11-12-2025 00:03 . Reden: aanvulling ]

• Eduardio
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18-12 20:01
Jelte schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:08:
Hmm, warmtepomp pendelt nu wel. Het is natuurlijk aardig warm en het huis is op temperatuur. Toch staan de radiatoren beneden helemaal open, wat toch al zeker 200l is samen.
Boven kan het zijn dat de thermostaatkranen dichtlopen. Wil het niet te warm op laten lopen daar, dat slaapt niet lekker.

Stooklijn staat al op 25 bij 13⁰C, lager kan niet echt. Warmtepomp mag ook gewoon uit, het is 20⁰C binnen. Maarja dat ding blijft doorstoken tot +1 boven het setpoint van 20⁰C

Wat zijn de tips om het pendelen te voorkomen?

Dit is ongeveer het patroon, pendelt voor een uur en draait dan een tijdje op laagste stand door.
[Afbeelding]

Alsof bij het opstarten teveel warmte wordt gegenereerd, wat niet weg kan. En dan na een tijdje is de kamer misschien iets meer afgekoeld en kan die opstart warmte wel kwijt

Nou zal dit volgend jaar wel opgelost zijn, als beneden vloerverwarming ligt, maar volgens mij moet het ook met radiatoren kunnen
Geen antwoord op je vraag, maar hoe bereken jij het vermogen en met welke sensor? Ben benieuwd wat hij bij mij zou zijn. Wel (met o.a. AI) wat overzichten gemaakt en kom wel tot zoiets als hieronder (van afgelopen 12 uur), dus lijkt me wel stabiel, maar hier pakt hij 2 sensoren waarvan ik het onderscheid nog een keer moet uitzoeken. Benieuwd wat het met Watt bij mij zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnLukF1psZ68s0Hbrto5RrvXKsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vHpnvYFzmSn4zJILOSFG61Ax.png?f=fotoalbum_large

• Jelte
  • Niet online
Eduardio schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:12:
[...]

Geen antwoord op je vraag, maar hoe bereken jij het vermogen en met welke sensor? Ben benieuwd wat hij bij mij zou zijn. Wel (met o.a. AI) wat overzichten gemaakt en kom wel tot zoiets als hieronder (van afgelopen 12 uur), dus lijkt me wel stabiel, maar hier pakt hij 2 sensoren waarvan ik het onderscheid nog een keer moet uitzoeken. Benieuwd wat het met Watt bij mij zou zijn.

[Afbeelding]
Dit is alleen elektrisch opgenomen vermogen. Warmtevermogen weet ik niet, moet de kapotte espaltherma nog vervangen

• Eduardio
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18-12 20:01
Jelte schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:31:
[...]
Dit is alleen elektrisch opgenomen vermogen. Warmtevermogen weet ik niet, moet de kapotte espaltherma nog vervangen
Ben ik ook wel benieuwd naar. Hoe meet je die? Heb je hier een aparte sensor ergens voor tussen zitten?

• Jelte
  • Niet online
Eduardio schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:38:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar. Hoe meet je die? Heb je hier een aparte sensor ergens voor tussen zitten?
Ik heb daarvoor een Shelly Pro EM-50 voor gebruikt. Die kan twee groepen meten. Voor goede metingen, moet die dan wel op dezelfde fase zitten. En hier zitten de warmtepomp en de booster op een andere fase. Daar gaat dus nog wat mis met de energiemeting van de booster. Warmtepomp is nu wel goed gelukkig :)
Binnenkort ga ik meterkast beetje verbouwen en dan corrigeeer ik het met een tweede shelly pro

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:55

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Zijn er meer mensen die er last van hebben dat de thermostaat uit gaat tijdens het koken? Wat is handig om daaraan te doen? Beetje zonde als een run onderbroken wordt door een zeer tijdelijke verhoging.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽ - Zehnder WHR960

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-12 20:40
rogervdh schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:31:
Zijn er meer mensen die er last van hebben dat de thermostaat uit gaat tijdens het koken? Wat is handig om daaraan te doen? Beetje zonde als een run onderbroken wordt door een zeer tijdelijke verhoging.
Doe de thermostaat de deur uit en stap over op weersafhankelijk. Doe ik nu al weer 3 jaar en bevalt prima!

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Nu online
Pim57 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 23:01:
[...]

Doe de thermostaat de deur uit en stap over op weersafhankelijk. Doe ik nu al weer 3 jaar en bevalt prima!
Hoe bedoel je dat? We hebben hier ook een thermostaat, maar verwarmen met een stooklijn (weersafhankelijk). De thermostaat lijkt me nodig om een warmtevraag te zien?

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-12 20:40
Schuurman92 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:43:
[...]

Hoe bedoel je dat? We hebben hier ook een thermostaat, maar verwarmen met een stooklijn (weersafhankelijk). De thermostaat lijkt me nodig om een warmtevraag te zien?
Ik bedoel dat je volledig weersafhankelijk verwarmt. In dat geval wordt de thermostaat niet meer gebruikt.
Je zet in oktober/november de verwarming (warmtevraag) aan en in april/mei weer uit. Op die manier blijft je compressor dagen/weken lang doorlopen zonder te stoppen. Alleen het compressor/pomp toerental wijzigt om de ingestelde stooklijn te volgen.

Een thermostaat reageert op de ruimte temperatuur en zet tussentijds de warmtevraag uit en aan.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:25
Zet je rond etenstijd de ingestelde temperatuur naar 30 graden.

• Atomius
Het is toch niet erg als de warmtepomp overdag een paar keer uit gaat met dit soort weer? Het wordt hier veel te warm anders. Daarbij verbruikt ie momenteel meer als ie continu aanblijft dan wanneer ie af en toe zijn setpoint eens haalt. Misschien anders bij jullie

• MotorBeast
  • Nu online
Dan hangt hij dus op de verkeerde plek. Een thermostaat mag geen invloed hebben van warmtebronnen zoals een kookplaat of in de zon. Verplaatsen dus. Bij een kennis van me hing hij op 1 meter van de kookplaat. 8)7

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

MotorBeast schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:59:
[...]
Dan hangt hij dus op de verkeerde plek. Een thermostaat mag geen invloed hebben van warmtebronnen zoals een kookplaat of in de zon. Verplaatsen dus. Bij een kennis van me hing hij op 1 meter van de kookplaat. 8)7
Dat zou je zeggen, maar de thermostaat hangt echt niet in of nabij de keuken (thermostaat kan de keuken niet eens zien). Woonkamer en keuken is zo'n 80 m2 vloeroppervlakte en toch heeft het invloed. Het lijkt vooral te komen zodra de afzuigkap aan gaat (afvoer naar buiten). Alsof een bepaalde luchtstroming op gang komt, maar kan er nog niet de vinger op leggen.

Eens nadenken over volledig weersafhankelijk (zoals Pim57 aangeeft) of thermostaat tijdelijk verhogen tijdens het koken (Bijv. Shelly PM op de afzuigkap en automatisering om thermostaat tijdelijk te verhogen).

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽ - Zehnder WHR960

• mawashigeri
  • Nu online
Volgens mij is het voldoende om de modulatie op 2 (of meer) graden te zetten, mits je stooklijn goed is natuurlijk.
In dat geval is de fantoomgraad van de Madoka niet van invloed, het helpt ook als er in de winter ineens wat zonnestralen op de thermometer vallen.

• danny.s
Ik heb zelf de thermostaat op 22 staan, maar met de stooklijn komt het maar tot 20-20.5gr in de woonkamer. Bij korte & kleine stijging in temperatuur gaat hij niet uit. Dus ook als de zon even een half uurtje naar binnen schijnt en de temperatuur hierdoor net even omhoogschiet (en even snel weer naar beneden als de zon weg is).

Voorwaarde is wel dat "Modulatie" uit staat. Anders gaat de WP proberen naar (in mijn geval) naar 22gr toe te werken de rest van de dag.

• MotorBeast
  • Nu online
rogervdh schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:14:
[...]

Dat zou je zeggen, maar de thermostaat hangt echt niet in of nabij de keuken (thermostaat kan de keuken niet eens zien). Woonkamer en keuken is zo'n 80 m2 vloeroppervlakte en toch heeft het invloed. Het lijkt vooral te komen zodra de afzuigkap aan gaat (afvoer naar buiten). Alsof een bepaalde luchtstroming op gang komt, maar kan er nog niet de vinger op leggen.

Eens nadenken over volledig weersafhankelijk (zoals Pim57 aangeeft) of thermostaat tijdelijk verhogen tijdens het koken (Bijv. Shelly PM op de afzuigkap en automatisering om thermostaat tijdelijk te verhogen).
Heb je een goed geisoleerd huis? Warmte van het koken en mensen binnen zet hem dan waarschijnlijk net over zijn setpoint. Ik zou er geen punt van maken. Ik had hier gisteren ook een drie kwartier uit situatie. Kan je WP echt wel tegen. Het is wat anders als je setpoint 21 graden is en tijdens koken je thermostaat 26 graden zou gaan aangeven. Dat was bij kennis van me. Die stond letterlijk de thermostaat warm te stoken. Ik zou dan maar niet gaan gourmetten met kerst als je je hier druk overmaakt. o<:)

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 12-12-2025 10:55 ]

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

MotorBeast schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:54:
[...]
Heb je een goed geisoleerd huis? Warmte van het koken en mensen binnen zet hem dan waarschijnlijk net over zijn setpoint. Ik zou er geen punt van maken. Ik had hier gisteren ook een drie kwartier uit situatie. Kan je WP echt wel tegen. Het is wat anders als je setpoint 21 graden is en tijdens koken je thermostaat 26 graden zou gaan aangeven. Dat was bij kennis van me. Die stond letterlijk de thermostaat warm te stoken. Ik zou dan maar niet gaan gourmetten met kerst als je je hier druk overmaakt. o<:)
Huis is van 2012, dus goed geïsoleerd. Ik wil gewoon zo min mogelijk (onnodige) stops. Het is niet dat ik me er mega druk over maak, maar dagelijks een of twee onnodige stops voorkomen is natuurlijk altijd mooi meegenomen. ;)

Hieronder zijn de twee stops van gisteravond te zien. Eerste keer avondeten en tweede keer toen zoonlief wat later thuis kwam en nog wat ging maken. Nogmaals, echt geen drama, maar niet direct wenselijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vekJT4BxWD_TxMp094H_6EG-cC4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nlu5non1Yf13FjFys4Pyd6h8.png?f=user_large

Hier de temperatuur spikes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GO4uBHBQUtAfAUSKFfy9qly-LUI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QIHfOnEl7fImMbEC55wBuoNx.png?f=user_large

• MotorBeast
  • Nu online
rogervdh schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:14:
[...]

Huis is van 2012, dus goed geïsoleerd. Ik wil gewoon zo min mogelijk (onnodige) stops. Het is niet dat ik me er mega druk over maak, maar dagelijks een of twee onnodige stops voorkomen is natuurlijk altijd mooi meegenomen. ;)

Hieronder zijn de twee stops van gisteravond te zien. Eerste keer avondeten en tweede keer toen zoonlief wat later thuis kwam en nog wat ging maken. Nogmaals, echt geen drama, maar niet direct wenselijk.

[Afbeelding]

Hier de temperatuur spikes:
[Afbeelding]
De pendelmanie op Tweakers. :D Als het warm is binnen zonder verbruik is goedkoper. Het zal geen uren zijn dat het systeem volledig afkoelt en weer moet beuken om op te warmen. Oplossing je stooklijn iets lager zetten en setpoint fractie hoger. Haalt hij nooit zijn setpoint en blijft draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 12-12-2025 11:35 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:54
Ik ben voor mijn situatie denk ik helemaal niet zo overtuigd van het nut van een stooklijn. Alleen in de koudste maanden komt de warmtepomp misschien eens aan >50% draaiuren maar met dagen zoals deze week draait hij maar 6 uur per dag (gemiddeld 4kWh/dag deze week).

Om te zorgen dat de verwarming niet alleen 's nachts aanspring werk ik met nachtverlaging. Als gevolg gaat hij bij opstarten wel meer vermogen leveren (dan nodig) om de dT van 3 graden te behouden.

Ik zou hem eigenlijk gewoon vast willen zetten op minimaal (of optimaal) vermogen en dan simpelweg moduleren in uren verwarming. Alleen als na bijvoorbeeld 12 uur de doeltemperatuur niet gehaald is zou hij eens moeten overwegen meer vermogen te leveren.

In mijn vorige woning had ik een Mitsubishi Ecodan, die had een moduleren functie die redelijk werkte; Daikin heeft die optie niet echt geloof ik.

Maar, gisteren gekeken en MTD COP wel gewoon 5,7 dus is het allemaal belangrijk....

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 12-12-2025 11:51 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:59:
[...]

Nee hoor, hier ook een onbetrouwbare Madoka. Hangt 6 meter van elk raam of warmtebron af. Maar als er al iemand in de ruimte is schiet de temperatuur omhoog. Totaal niet betrouwbaar, behalve tussen 0:00 en 04:00 als er niemand is en geen daglicht. Zelfs als de warmtepomp aangaat en dus de LED op de Madoka (laagste stand) zie ik dat al terug in de gemeten temperatuur. Als er een deur 20 seconden open is (andere kant van het huis) zakt de Madoka ruim een graad.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• piieter
Stel, dat je Madoka niet goed is (veel te gevoelig) en je wilt hem vervangen door een nieuwe Madoka,
moet je dan nog speciale handelingen verrichten na het vervangen, of kan de nieuwe Madoka meteen communiceren met de warmtepomp?

• danny.s
assje schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:45:
Ik ben voor mijn situatie denk ik helemaal niet zo overtuigd van het nut van een stooklijn. Alleen in de koudste maanden komt de warmtepomp misschien eens aan >50% draaiuren maar met dagen zoals deze week draait hij maar 6 uur per dag (gemiddeld 4kWh/dag deze week).

Om te zorgen dat de verwarming niet alleen 's nachts aanspring werk ik met nachtverlaging. Als gevolg gaat hij bij opstarten wel meer vermogen leveren (dan nodig) om de dT van 3 graden te behouden.

Ik zou hem eigenlijk gewoon vast willen zetten op minimaal (of optimaal) vermogen en dan simpelweg moduleren in uren verwarming. Alleen als na bijvoorbeeld 12 uur de doeltemperatuur niet gehaald is zou hij eens moeten overwegen meer vermogen te leveren.

In mijn vorige woning had ik een Mitsubishi Ecodan, die had een moduleren functie die redelijk werkte; Daikin heeft die optie niet echt geloof ik.

Maar, gisteren gekeken en MTD COP wel gewoon 5,7 dus is het allemaal belangrijk....
Kun je het vermogen van de circulatie pomp niet beperken? Dat beperkt i.i.g. het afgegeven vermogen. Durf niet te zeggen of dit ook het opgenomen vermogen daarmee beperkt?

• TKroon
  • Niet online
piieter schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:16:
Stel, dat je Madoka niet goed is (veel te gevoelig) en je wilt hem vervangen door een nieuwe Madoka,
moet je dan nog speciale handelingen verrichten na het vervangen, of kan de nieuwe Madoka meteen communiceren met de warmtepomp?
Ik lees dit bij veel mensen. De aansturing regel ik daarom ook zelf. Ik neem de gemiddelde waarde van de Madoka van het afgelopen uur en middel dat met een extra sensor om een accurate temperatuur te krijgen.

• piieter
Ik heb zelf geen problemen met de Madoka, maar ik vroeg me af of je deze zomaar kunt vervangen door een andere. Herkennen de Madoka en de warmtepomp elkaar, of moet er nog iets aangepast worden in de datacommunicatie?

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:02
Dan raad ik je aan de temp.sensor in de madoka te verleggen. Die zit normaal gesproken onder in een hoekje van de behuizing van de madoka (ik dacht rechtsonder, als je hem bekijkt vanuit de achterzijde). Die kun je omklappen naar het midden onderin van de behuizing. Dat geeft iets meer rust in de metingen. Wij hadden exact hetzelfde probleem met onze keukendeur/afzuiging. En hier heeft die ingreep wel geholpen. Ook kun je de sleufjes in de onderzijde evt. deels afplakken.
Beetje uitproberen wat werkt bij jou.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnMwilMS_RkMI-zeiwTGOtbDCQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oE389NFGCMWxZqmNIhzBiLtX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Pascal P op 13-12-2025 01:30 ]

• benthouse
MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:39:
[...]

Draai hem eens dicht. Maakt waarschijnlijk geen enkel verschil.

Misschien is je waterpomp kapot. Valt hij af en toe stil. Of ergens verstopping in leiding werk. Ik heb dezelfde ellende gehad, je gelooft het niet, met verwarming auto.
Inmiddels even in wat handleidingen gedoken naar aanleiding van de opmerkingen omtrent instabiele (en oplopende) druk, heb het waterfilter vanmorgen eruit gehaald en gereinigd. Waterfilter zit mij mijn EDLA Monoblock in de afsluiter waar de retour op aangesloten zit. Afsluiters dicht, onder de (Rode) afsluiter de dop losdraaien, filter er voorzichtig uithalen, reinigen en terugplaatsen. Dat is zeer waarschijnlijk de boosdoener (zat aardig dicht). Dus wel drukopbouw als de pomp draait maar geen flow. Inmiddels na ca 12 uur draaien nu (nog) geen flowproblemen ondervonden, terwijl zowel ruimteverwarming als tank verwarming actief geweest is. Nu nog afwachten wat hij doet met een defrost cycle. Dat was vaak een trigger om in storing te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fvv11doEhkCJzlO5GwoAE_6kmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SIwXAUxpWnXvoENQxeh1O7W.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door benthouse op 14-12-2025 22:04 ]

• Tanuki
  • Niet online
benthouse schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:53:
[...]

Inmiddels even in wat handleidingen gedoken naar aanleiding van de opmerkingen omtrent instabiele (en oplopende) druk, heb het in,zat waterfilter vanmorgen eruit gehaald en gereinigd. Dat is zeer waarschijnlijk de boosdoener (zat aardig dicht). Dus wel drukopbouw als de pomp draait maar geen flow. Inmiddels na ca 12 uur draaien nu (nog) geen flowproblemen ondervonden, terwijl zowel ruimteverwarming als tank verwarming actief geweest is. Nu nog afwachten wat hij doet met een defrost cycle. Dat was vaak een trigger om in storing te gaan.
Wat wordt bedoeld met een "in,zat waterfilter"? Vermoedelijk is het eerste deel een typo? En een waterfilter in een water systeem, welke filter precies? Van de pomp? Of van een DHW vat? Of iets anders?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Atomius
Wat doen jullie aan onderhoud en hoe vaak? Wat wordt er aanbevolen? Of besteden jullie het uit?

Ik lees over:

Bladeren en smerigheid buitenunit.
Magneetfilter (hoe makkelijk en belangrijk is dit?).
Bijvullen druk, ontluchten.

[ Voor 6% gewijzigd door Atomius op 14-12-2025 14:40 ]

• MrRobin
Atomius schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:39:
Wat doen jullie aan onderhoud en hoe vaak? Wat wordt er aanbevolen? Of besteden jullie het uit?

Ik lees over:

De mijne is in Feb 2 jaar oud, dus ik ben hier nu ook naar aan het kijken maar om de fabriek garantie van (ik meen) 5 jaar te kunnen behouden moet dacht ik onderhoud periodiek gedaan worden door erkend installatiebedrijf. Hier (breman) lijkt dat elke 2 jaar de standaard cyclus te zijn. Ergens dacht ik eens gelezen te hebben dat daikin jaarlijks onderhoud wil, maar kan me niet voorstellen dat breman daar van af wijkt aangezien ze deze dingen zelf plaatsen en vervolgens onderhouden.

Weet iemand zeker hoe dit zit?

• Warmtepompje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18-12 19:51
piieter schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:16:
De instellingen maak je op de MMI van je warmtepomp en worden opgeslagen op de printplaat van je binnendeel, en niet op de Madoka.
Je kunt er dus zonder problemen een nieuwe Madoka opzetten, uiteraard van hetzelfde type (onderzijde).
Madoka's worden ook toegepast bij Daikin airco's en daar staat andere software op en werkt niet op Altherma.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:04
MrRobin schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:02:
[...]

De mijne is in Feb 2 jaar oud, dus ik ben hier nu ook naar aan het kijken maar om de fabriek garantie van (ik meen) 5 jaar te kunnen behouden moet dacht ik onderhoud periodiek gedaan worden door erkend installatiebedrijf. Hier (breman) lijkt dat elke 2 jaar de standaard cyclus te zijn. Ergens dacht ik eens gelezen te hebben dat daikin jaarlijks onderhoud wil, maar kan me niet voorstellen dat breman daar van af wijkt aangezien ze deze dingen zelf plaatsen en vervolgens onderhouden.

Weet iemand zeker hoe dit zit?
Daikin schrijft eenmaal per twee jaar onderhoud voor. Dit mede in het kader van de garantie. In 2023 was dat vijf jaar, ik heb in 2024 gekocht met 5 +5 (10) waarbij de laatste vijf jaar een onderdelen garantie is. Ik weet het niet zeker maar ik heb die 5+5 garantie laatst nog gezien.
Bedoel daarmee dat dit nu nog steeds van toepassing is. In de app van Daikin is die datum dat onderhoud moet plaatsvinden ook terug te zien.

• benthouse
Tanuki schreef op zondag 14 december 2025 @ 06:58:
[...]

Wat wordt bedoeld met een "in,zat waterfilter"? Vermoedelijk is het eerste deel een typo? En een waterfilter in een water systeem, welke filter precies? Van de pomp? Of van een DHW vat? Of iets anders?
Typo, heb ik aangepast en ter verduidelijking een foto toegevoegd. Wellicht dat meerdere mensen met een EDLA/EBLA monoblock hier hun voordeel mee kunnen doen.

[ Voor 17% gewijzigd door benthouse op 14-12-2025 22:08 ]

Atomius schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:39:

Ik lees over:

Ik doe het onderhoud (=schoonmaken) zelf. Zie hier.

All-electric.

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-12 18:38
Ik heb in mijn nieuwe woning wederom een Daikin Alterma 3 WP, echter ditmaal geen Madoka en geen Wifi module.

Ik heb reeds een Daikin BRC1HHDAW Madoka aangeschaft, wifi module heb ik liggen.

Kan iemand mij adviseren of ik de huidige Daikin thermostaat EKRTW kan demonteren en de Madoka kan aansluiten? Moeten er nog zaken aangepast worden op de MMI van de Alterma 3?

• woeper
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:00
ik zie dat vandaag de uitgaande temperatuur schommelt tussen 26 en 28 graden.
is dit nu pendelen of moduleren?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RElcZvp-9a-prGmd5BaLsybkIlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfiEw8F9KfLL6GYh1WtFt2c7.jpg?f=fotoalbum_large

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-12 20:59

Jog

woeper schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:22:
ik zie dat vandaag de uitgaande temperatuur schommelt tussen 26 en 28 graden.
is dit nu pendelen of moduleren?[Afbeelding]
Lichte trillingen van de regellus. Draait perfect zo

• Tanuki
  • Niet online
Voor degenen met vragen over het minimale vermogen van de Daikin Altherma 8kW. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmLhpqEKXwBXxU7dixwxZzU5YB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9LJXUMu7qAbtTl2u10ko6doM.png?f=fotoalbum_large
240W. :) Het laagste dat ik ooit heb gezien.

• akaQ
Tanuki schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:47:
Voor degenen met vragen over het minimale vermogen van de Daikin Altherma 8kW. :)

[Afbeelding]
240W. :) Het laagste dat ik ooit heb gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mz7xU2pJcEbv7Xh0cXk56Y0Hva0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4cuaTjI3gtAr4URFo0KGfsLr.jpg?f=fotoalbum_large

• Atomius
RonJ schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:49:
[...]

Ik doe het onderhoud (=schoonmaken) zelf. Zie hier.
Bedankt.

Als ik jou zo lees:
Bij de Altherma binnenunit hoef je alleen het magneetfilter even schoon te maken, dat was in nog geen 5 minuutjes gepiept (zie handleiding hoe je dit precies doet voor jouw model). Er kwam, net als na de eerste weken opstookprogramma, eigenlijk helemaal geen vuil uit, dat is een goed teken.

Ik vraag me wel af hoe Daikin precies bedacht heeft dat je hier nog een afvoerslang onderop aan vast kan maken, want die ruimte heb je totaal niet tussen het magneet- en waterfilter en de witte plastic opvangbak onderin de binnenunit. Om die opvangbak eruit te krijgen moeten alle kabels eraf, dus ik heb het maar gelaten. Zelfs de afsluiter die er af-fabriek op zit krijg je er maar lastig terug op in die paar mm. Ik heb er maar wat schoonmaakdoekjes omheen gepropt en het (flink sproeiende!) water gewoon via de opvangbak weg laten lopen. Daarna vul je hem weer even bij tot de gewenste druk en klaar ben je.
Krijg ik niet echt het idee dat dit iets voor mij is eigenlijk. Ook dit filmpje nodigt niet echt uit. Denk dat ik toch wat te atechnisch ben om dit zelf te gaan lopen proberen bij zo'n duur apparaat.

Maar hoe vaak moet zo'n magneetfilter worden gereinigd en het buitenunit worden schoon gesproeid? Daikin schrijft dacht ik elke 2 jaar onderhoud voor?
Atomius schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:52:
Krijg ik niet echt het idee dat dit iets voor mij is eigenlijk. Ook dit filmpje nodigt niet echt uit. Denk dat ik toch wat te atechnisch ben om dit zelf te gaan lopen proberen bij zo'n duur apparaat.

Maar hoe vaak moet zo'n magneetfilter worden gereinigd en het buitenunit worden schoon gesproeid? Daikin schrijft dacht ik elke 2 jaar onderhoud voor?
Wat je in het filmpje ziet is het reinigen van het waterfilter, dat hoeft in principe niet bij het periodieke onderhoud, dat hoeft alleen als je flowstoringen krijgt.

Je hoeft alleen het magneetfilter te spoelen, dus die magneetring eraf schuiven, kraantje even open, uitspoelen en weer dicht, even bijvullen en klaar. Je hoeft dus niet dat hele filter uit te bouwen normaal gesproken. De rest is alleen schoonmaken van je buitenunit, net zo makkelijk als de auto wassen.

Maargoed, als je het liever uitbesteed, dan is 1x per 2 jaar inderdaad het voorschrift. Ik doe het zelf jaarlijks, maar dat is meer uit esthetische overwegingen zodat ik in de zomer niet naar een vieze buitenunit zit te kijken.

All-electric.

• piieter
Atomius schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:52:
[...]

Bedankt.

Als ik jou zo lees:

[...]

Ik heb dit filmpje eens even bekeken. Wat een gedoe om dat allemaal los te halen voor een leek.
Maar heb wel gezien, dat het schoonmaken van het waterfilter in het filmpje geen overbodige luxe is!
Daar kwam me toch een troep uit, niet normaal. Dit kan toch nooit allemaal in leidingwater hebben gezeten?!
Maar misschien is het leidingwater in Portugal(?) wel veel smeriger dan in Nederland.
@RonJ Komt er bij jouw waterfilter ook zoveel troep uit?

• mawashigeri
  • Nu online
RonJ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:59:
[...]
De rest is alleen schoonmaken van je buitenunit, net zo makkelijk als de auto wassen.
Ja, maar wel voorzichtig! Die lamellenstructuur is gevoelig voor deuken en buigen.
Ik heb een (el-cheapo) lamellenkam set gekocht om eventuele onregelmatigheden weer recht te buigen en een langharige borstel om de sleuven netjes en veilig schoon te vegen.
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/613m7ZLVmSL._AC_SL1500_.jpg

• MotorBeast
  • Nu online
mawashigeri schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:27:
[...]

Ja, maar wel voorzichtig! Die lamellenstructuur is gevoelig voor deuken en buigen.
Ik heb een (el-cheapo) lamellenkam set gekocht om eventuele onregelmatigheden weer recht te buigen en een langharige borstel om de sleuven netjes en veilig schoon te vegen.
[Afbeelding]
Schoonmaken van je lamellen kan nog veel makkelijker. Gewoon met een tuinslang en water met gematigde straal schoonspuiten. Paar minuten werk. Eventueel als het echt vuil is eerst met een plantenspuit met wat afwasmiddel erin inspuiten en even in laten werken.
piieter schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:18:
[...]

Ik heb dit filmpje eens even bekeken. Wat een gedoe om dat allemaal los te halen voor een leek.
Maar heb wel gezien, dat het schoonmaken van het waterfilter in het filmpje geen overbodige luxe is!
Daar kwam me toch een troep uit, niet normaal. Dit kan toch nooit allemaal in leidingwater hebben gezeten?!
Maar misschien is het leidingwater in Portugal(?) wel veel smeriger dan in Nederland.
@RonJ Komt er bij jouw waterfilter ook zoveel troep uit?
Ik heb het waterfilter nog nooit opengemaakt, dus geen idee. Zolang ie gewoon >25l/min blijft doen ben ik dat ook niet van plan. Het is alleen het water uit het gesloten CV-systeem wat daar doorheen gaat, dus als er veel troep in zit moet dat ergens uit je afgiftesysteem komen. Het water in het systeem hier is na 4,5 jaar gewoon nog helemaal helder en bij het magneetfilter komt er eigenlijk ook nooit wat uit. Scheelt wel dat mijn systeem volledig nieuw is en vrijwel alles van kunststof (leidingen, vvw-verdeler) is, dus er is ook weinig metaal dat überhaupt kan corroderen.

Schijnt ook veel te schelen of je in de zomermaanden koelt en/of de pomp laat lopen, vooral als je geen boilervat hebt. Als je dan 's-zomers niet koelt of je unit zelfs uitzet staat het water relatief lang stil en kan er veel eerder bacteriegroei ontstaan in LTV-systemen als de vloer gaat opwarmen door de zon. Ik koel er af en toe mee én ik heb een boilervat aan de WP dat regelmatig vraagt om 60C aanvoer, dus die bacteriën krijgen hier gewoon geen kans.

All-electric.

MotorBeast schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:44:
[...]

Schoonmaken van je lamellen kan nog veel makkelijker. Gewoon met een tuinslang en water met gematigde straal schoonspuiten. Paar minuten werk. Eventueel als het echt vuil is eerst met een plantenspuit met wat afwasmiddel erin inspuiten en even in laten werken.
Precies, ik raak de lamellen sowieso nooit aan. Dus ook geen kammetje nodig oid. Gewoon inspuiten met iets dat het vuil losweekt (ik gebruik altijd snow foam voor de auto) en dan zachtjes afspoelen met de tuinslang, liefst op de "douche" of anders een fijne nevel stand, zodat je de lamellen niet buigt.

All-electric.

• Subigo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:59
AndereKoekoek schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:02:
Zijn er mensen hier met een waterontharder icm een Daikin warmtepomp?
Ben benieuwd of jullie een resthardheid hebben ingesteld of niet.

Kan online alleen vinden dat er de hardheid lager moet zijn dan 3 mmol/l en dat zou op 20 uitkomen ongeveer. Maar er is geen ondergrens aangegeven volgens mij.
Heb jij hier ooit nog duidelijkheid over gekregen? Wij hebben ook een Daikin warmtepomp en willen graag een waterontharder.

• TKroon
  • Niet online
Subigo schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:58:
[...]
Heb jij hier ooit nog duidelijkheid over gekregen? Wij hebben ook een Daikin warmtepomp en willen graag een waterontharder.
Hier een Aquacell, dus zacht water. Ik zie alleen de combinatie met de Daikin niet zo. Het zijn alleen maar gesloten systemen namelijk. Er gaat geen leidingwater door je vloerverwarming of door je tank. Alleen initieel om te vullen, maar daarna is het een gesloten systeem.

• mawashigeri
  • Nu online
TKroon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:29:
[...]

Hier een Aquacell, dus zacht water. Ik zie alleen de combinatie met de Daikin niet zo. Het zijn alleen maar gesloten systemen namelijk. Er gaat geen leidingwater door je vloerverwarming of door je tank. Alleen initieel om te vullen, maar daarna is het een gesloten systeem.
Leidingwater door de boiler? Er is (uiteraard) een speciaal topic voor waterontharders.
@Subigo en @AndereKoekoek kunnen daar misschien eens gaan zoeken?

• TKroon
  • Niet online
@mawashigeri dat staat toch los van de warmtepomp? De tank is gewoon een soort grote leiding toch waarin warmte over wordt gedragen van de warmtepomp aan de tank? Natuurlijk gaat dat goed.

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:46
AndereKoekoek schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:02:
Zijn er mensen hier met een waterontharder icm een Daikin warmtepomp?
Ben benieuwd of jullie een resthardheid hebben ingesteld of niet.

Kan online alleen vinden dat er de hardheid lager moet zijn dan 3 mmol/l en dat zou op 20 uitkomen ongeveer. Maar er is geen ondergrens aangegeven volgens mij.
Wij hebben een waterontharder en deze is ingesteld
op een resthardheid van 2 dH (omdat helemaal geen kalk slecht schijnt te zijn voor rubbers etc...).

Gaat in ieder geval al 6 jaar goed...

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:35
Voor mijn werk met koffiemachines (zowel particuliere modellen als zakelijke grote modellen) een minimale hardheid van 3dH. Bij een lagere hardheid ervaren wij problemen met o-ringen die lek gaan maar ook plastic delen die bros worden en op termijn afbreken en/of scheuren.

• mawashigeri
  • Nu online
TKroon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:36:
@mawashigeri dat staat toch los van de warmtepomp? De tank is gewoon een soort grote leiding toch waarin warmte over wordt gedragen van de warmtepomp aan de tank? Natuurlijk gaat dat goed.
In mijn systeem zit het drinkwater in de tank. De warmte wordt dus door een spiraal overgedragen aan mijn drinkwater. Als je een hygiëneboiler hebt is het omgekeerd: je wateropslag is een warmtebuffer waar een spiraal met drinkwater doorheen loopt. In beide gevallen zal er drinkwater stilstaan binnen dit systeem: bij mij in het boilervat zelf, en in de andere in de spiraal.

De vragen zijn dan
  • is het erg als dat water eerst onthard is voordat het je SWW circuit & boiler ingaat?
  • Mag je je CV water bijvullen met onthard water?

Pagina: 1 ... 163 164 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma