Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:58
Pascal P schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:32:
[...]

Eerste advies dat ik je zou geven is: bekijk of je niet full electric kan gaan ipv hybride. Als ik kijk naar de specs van je woning en ik vergelijk die met die van ons dan zit je zelfs beter qua isolatie. Hier draaien we beneden ook op een zgn. vloer(bij)verwarming met radiatoren en boven op radiatoren (wel geboosterd). En wij draaien op een full electric 8kW Daikin altherma. Dat lijkt me bij jullie ook te kunnen.
Ik moet eerlijk zijn, die durf ik nog niet zo goed. Ik woon er pas 10 maanden en heb dus pas 1 seizoen meegedraaid, ik weet niet of full electric gaat lukken hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:03
alikebab1 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:42:
[...]

Ik moet eerlijk zijn, die durf ik nog niet zo goed. Ik woon er pas 10 maanden en heb dus pas 1 seizoen meegedraaid, ik weet niet of full electric gaat lukken hier.
Full electric gaat sneller dan je denkt. Hier een vrijstaande woning, 550m3 over 3 bouwlagen. Bouwjaar 1997, toen gebouwd met een Rc isolatiewaarde van 3. En alles met HR++ dubbel glas, Daikin EDLA 3-fase monoblock 9kW zonder BUH oid.

Voor SWW in de zomer een zonneboiler met buffervat van 300liter met 2kW 3-fase verwarmingselement voor noodgevallen.

Vloerverwarming beneden (ca 80m2) en in de badkamer (ca 15m2), rest met HT radiatoren die dus de minder warme toevoer uit de WP hebben. Alles blijft goed warm, feit is namelijk dat je de massa opwarmt en daarmee het comfort creëert.

In geval van nood kan er altijd een elektrisch straalkacheltje gebruikt worden van de Action, hebben wij ook gedaan afgelopen winter toen er problemen waren met de WP.

Kortom een gasloze woning is gewoon mogelijk!!!

[ Voor 3% gewijzigd door benthouse op 21-04-2025 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:13
[...]

Eens met de andere reacties. FE is met een label A huis goed mogelijk.

Weet je het gasverbruik bij een vorstdag? En de watertemperatuur van de cv?
Kun je bijvoorbeeld de radiator met je hand vast pakken en blijven vasthouden?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:54
Begrijpelijk dat je wat 'zekerheid' wil hebben - die kan je krijgen door een warmteverlies berekening te laten uitvoeren (kost een paar centen), of zoals al door een paar mensen beschreven het ietsje losser te doen en te kijken naar jaarverbruik voor verwarming (hoeveel m3) en dagverbruik op zeer koude dagen.

De eerste is een globale inschatting hoeveel energie je nodig gaat hebben, maar dat 'extreme' dagverbruik is eigenlijk het voornaamste: kan je met een bijvoorbeeld een 8kW bij -10 graden (dan levert 'ie ~5.5kW, mogelijk ruim meer afhankelijk van Ta; zie @danny.s hieronder) de boel warm houden. Reken dan met ca. 22 uur vol vermogen stoken, hier dus 22*5.5 = 121kWh warmte, en reken dat terug naar m3 gas door te delen door ~9 om op zo'n 13m3 uit te komen. Als je het daarmee redt dan is zelfs de meest extreme situatie afgedekt.

In praktijk heb je ook nog een extra elektrisch element in het systeem zitten die een extra 2kW aan warmte kan leveren voor de echt extreme situaties.

Bij ons (vrijstaand, 235m2, 2004, ook VV bijverwarming beneden en verder T11 plaatpaneeltjes boven) bleek de 6kW het prima uit te houden, ook tijdens de echt koude dagen.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:27
mawashigeri schreef op zondag 20 april 2025 @ 00:15:
[...]

De eerste is een globale inschatting hoeveel energie je nodig gaat hebben, maar dat 'extreme' dagverbruik is eigenlijk het voornaamste: kan je met een bijvoorbeeld een 8kW bij -10 graden (dan levert 'ie ~5.5kW) de boel warm houden.
De 8kW doet nog 7kW bij -10 (en Ta 35)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 13:46

Eelke Spaak

- Vlad -

Dank @mawashigeri @DeGeert @Rojado @arnoldniessen @RonJ en allen!
mawashigeri schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:10:
[...]

11kW is enorm veel, ik heb een vrijstaand huis (235m2) uit 2004 met een 6kW unit en dat is voldoende. Wat is je jaarverbruik gas voor verwarming? Hoe oud is je woning?
Een buffervat heb je in principe niet nodig met zoveel vloerverwarming, je kan uitrekenen hoeveel liter water er in het systeem zit aan de hand van de lengte en diameter van de leidingen en dat zal ruim voldoende zijn voor iedere warmtepomp.
Huis is uit 1912, met dikke stenen buitenmuur zonder spouw. Dak is uit 2016, redelijk goed geisoleerd, glas (veel glas, weinig steen in gevel) meeste dubbelglas, BG glas maken we vacuümglas van, vloer BG is nieuw en geisoleerd.

Gasverbruik van vorige bewoners was 1620 m3/jaar (althans het laatste jaar, op basis waarvan ze de vragenlijst verkoop hebben ingevuld). In de koevlaasformule geeft dat me zo'n 8 kW benodigd, daarom twijfelde ik ook al aan de 11 kW nodig. (De energieleverancier vertelt ons trouwens dat ze schatten dat we 2200 m3/jr nodig gaan hebben, op basis van historisch verbruik... waarheid ligt wellicht in het midden; vorig jaar was niet echt koud.)
RonJ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:17:
[...]

Hoe wordt de boel geregeld/aangestuurd? Staat er iig een deel van die vloerverwarming altijd open? Zo ja, dan is een buffervat totale onzin.

Waar is de keuze voor de 11kW variant op gebaseerd? Is dat op een of andere manier onderbouwd?
Vloerverwarming BG (52 m2) plus stukje 1e verdieping (20 m2) staat sowieso altijd open; er komt geen zoneregeling oid, maar op de slaapkamers (1e/2e verdieping) zal de VVW een stuk verder geknepen zijn of zelfs bijna dicht (even afwachten hoe het bevalt).

Keuze 11 kW komt van de installateur. Dit moet ik nog met hem overleggen, graag met deze input van Tweakers :) waarvoor dank.

Conclusie is dus dat als > 8kW echt nodig is, dan beter zoeken naar een ander merk dan Daikin OF toch Daikin plus een buffervat erbij? Als ik af kan met 8 kW, dan Daikin zonder buffervat prima optie.

Edit: PS: Waar vinden jullie die minimumcapaciteit van de Daikin Aitherma WPs? Die kon ik dus echt nergens vinden... Dat helpt me wellicht ook andere WPs goed uit te zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Eelke Spaak op 23-04-2025 10:13 . Reden: PS ]

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:42

Japie.G

Colour Classic

Eelke Spaak schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:12:

[...]

Edit: PS: Waar vinden jullie die minimumcapaciteit van de Daikin Aitherma WPs? Die kon ik dus echt nergens vinden... Dat helpt me wellicht ook andere WPs goed uit te zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxgXbeWJNjPCdB6aqiGn6xQcy4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XDKTcAPkCz6dKPWU9IzoJrRJ.png?f=fotoalbum_large

Hier loopt mijn 8kW wel redelijk op zijn minimum _/-\o_

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:25
Ik zat eens te kijken in andere warmteboilertopics, verbaasde me wel een beetje dat daar COP's van hoog in de 2 tot 3 vrij normaal lijken te zijn. Ik kom meestal niet verder dan 2,2-2,3. Is dat omdat onze Daikin vrij snel en met hoog verbruik de boel opwarmt en die Atlantic Explorer apparaten langer de tijd (kunnen) nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Huis is uit 1912, met dikke stenen buitenmuur zonder spouw. Dak is uit 2016, redelijk goed geisoleerd, glas (veel glas, weinig steen in gevel) meeste dubbelglas, BG glas maken we vacuümglas van, vloer BG is nieuw en geisoleerd.

Gasverbruik van vorige bewoners was 1620 m3/jaar (althans het laatste jaar, op basis waarvan ze de vragenlijst verkoop hebben ingevuld). In de koevlaasformule geeft dat me zo'n 8 kW benodigd, daarom twijfelde ik ook al aan de 11 kW nodig. (De energieleverancier vertelt ons trouwens dat ze schatten dat we 2200 m3/jr nodig gaan hebben, op basis van historisch verbruik... waarheid ligt wellicht in het midden; vorig jaar was niet echt koud.)
Is het vervangen van de vloer ook door jullie gepland? Of is dat door de huidige bewoners al gedaan? Als beide nog gedaan worden mag je best aannemen dat je dan een stapje omlaag kan in vermogen. Dan is een 8 (eigenlijk een 7kW, want dat levert ie bij -10C) een prima keuze. Is het alleen het glas, dan ga je denk ik wel tekort komen als er geen andere vorm van bijverwarming is voor de koude dagen (airco, gas/houtkachel, etc.)

Als je met koevlaas op 8kW uitkomt is de 11 helemaal geen gekke keuze, die doet ~8,5kW bij -10C (zie plaatje). Die heeft wel als duidelijk nadeel dat deze veel minder ver terug kan regelen, dus kortere runs zal doen in het voor- en najaar. Ik verwacht met zoveel massa/vvw daar opzich ook geen problemen mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9ooQkEQ3NOK3xixzcI9MpkG7_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ntTAwDlf2fjAUd8nQiFqxcaj.png?f=fotoalbum_large

Als er verder geen naregeling toegepast wordt (goede keuze imho) is een buffervat in beide gevallen overbodig, die 100L water in het buffervat is te verwaarlozen tov de warmte die in de massa van de vloeren-met-vloerverwarming gebufferd wordt.
[...]

Conclusie is dus dat als > 8kW echt nodig is, dan beter zoeken naar een ander merk dan Daikin OF toch Daikin plus een buffervat erbij? Als ik af kan met 8 kW, dan Daikin zonder buffervat prima optie.

Dat buffervat gaat het verschil niet maken, dan zou ik als je het onderste uit de efficiëntie-kan wil misschien toch even verder kijken.

De minimumcapaciteit wordt niet echt gespecificeerd, maar dat komt ook omdat dat van heel veel factoren afhankelijk is. De praktijk hier leert dat het minimum stroomverbruik van de 4-6-8 serie ~250W is en van de 11-14-16 serie zo'n 900W is. Dat levert dan al snel 900W * COP8 = 7.200 W warmte op. Dat is fors meer dan de ~2kW van de kleinere serie.

De rest van de specs (zoals capaciteit bij LWT x en buitentemperatuur y) kan je vinden op www.daikintechnicaldatahub.eu onder combination specific.

Ik zou indien je de nodige verbeteringen in isolatie verwacht wel voor de 8 durven kiezen. En/of deze aanvullen met een paar kleine airco's op de bovenverdiepingen om vooral beter te kunnen koelen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:07:
Ik zat eens te kijken in andere warmteboilertopics, verbaasde me wel een beetje dat daar COP's van hoog in de 2 tot 3 vrij normaal lijken te zijn. Ik kom meestal niet verder dan 2,2-2,3. Is dat omdat onze Daikin vrij snel en met hoog verbruik de boel opwarmt en die Atlantic Explorer apparaten langer de tijd (kunnen) nemen?
Dat helpt maar ook omdat het WP-deel van een WPB geoptimaliseerd is voor water verwarmen, een lage temperatuur geoptimaliseerde warmtepomp doet dat gewoon minder goed.

Met een lagere vattemperatuur werken en silent mode inschakelen tijdens de SWW-run helpt hier enorm om de COP voor SWW richting de 3 te krijgen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
RonJ schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:22:
[...]

Dat helpt maar ook omdat het WP-deel van een WPB geoptimaliseerd is voor water verwarmen, een lage temperatuur geoptimaliseerde warmtepomp doet dat gewoon minder goed.

Met een lagere vattemperatuur werken en silent mode inschakelen tijdens de SWW-run helpt hier enorm om de COP voor SWW richting de 3 te krijgen.
Dus stel jij hebt je SWW run van 12-14u staan, dan heb je ook silent mode aanstaan in dat tijdsbestek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:13
Atomius schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:07:
En de wp zit bovenop het vat, dus vrijwel geen verliezen in de gasleiding. Verder zit bij mijn wpb de koud en warmwater aansluiting aan de onderzijde, dus ook hier vrijwel geen verliezen in de waterleiding.
Al met al is een wpb helemaal geoptimaliseerd voor zijn taak.

Resultaat is 285 kWh per jaar voor SWW ter vervanging van 120 m3 gas geeft een SCOP van 4.2.

Gebruik SWW voor douchen 2 personen en hotfill wasmachine. Zie ook de link in mijn signature.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:01:
[...]

Dus stel jij hebt je SWW run van 12-14u staan, dan heb je ook silent mode aanstaan in dat tijdsbestek?
Correct. :)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Laatst online: 05-05 13:46

Eelke Spaak

- Vlad -

RonJ schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:20:
[...]

Is het vervangen van de vloer ook door jullie gepland? Of is dat door de huidige bewoners al gedaan? Als beide nog gedaan worden mag je best aannemen dat je dan een stapje omlaag kan in vermogen. Dan is een 8 (eigenlijk een 7kW, want dat levert ie bij -10C) een prima keuze. Is het alleen het glas, dan ga je denk ik wel tekort komen als er geen andere vorm van bijverwarming is voor de koude dagen (airco, gas/houtkachel, etc.)
Vloer wordt "as we speak" vervangen :) Door ons dus (Rc = 4,4).
Als er verder geen naregeling toegepast wordt (goede keuze imho) is een buffervat in beide gevallen overbodig, die 100L water in het buffervat is te verwaarlozen tov de warmte die in de massa van de vloeren-met-vloerverwarming gebufferd wordt.
Een snelle berekening (7cm hoh, 5mm straal buis, 52m2 vloer beneden) geeft me zo'n 50L water op de begane grond, mogelijk iets meer per verdieping 1e/2e (weet hoh en straal niet, oppervlakte 60m2), dus totaal zeg 150L. De vloerverwarming zal kort onder de oppervlakte komen te liggen. Is dan nog steeds de warmtecapaciteit van een 100L-vat verwaarloosbaar tov het vvw-systeem?
De minimumcapaciteit wordt niet echt gespecificeerd, maar dat komt ook omdat dat van heel veel factoren afhankelijk is. De praktijk hier leert dat het minimum stroomverbruik van de 4-6-8 serie ~250W is en van de 11-14-16 serie zo'n 900W is. Dat levert dan al snel 900W * COP8 = 7.200 W warmte op. Dat is fors meer dan de ~2kW van de kleinere serie.
Ah, goed te weten, dit is dus community knowledge hier. Zal ik dan ook eens nazoeken voor wat andere modellen, wie weet dat dat betere opties zijn (bv een 9 of 10 kW unit van een ander merk die wél verder kan terugmoduleren? Iemand suggesties?)
Ik zou indien je de nodige verbeteringen in isolatie verwacht wel voor de 8 durven kiezen. En/of deze aanvullen met een paar kleine airco's op de bovenverdiepingen om vooral beter te kunnen koelen.
Ja, da's ook een goeie - er hangen al 2 airco's (multisplit met enkele buitenunit) op de bovenste verdieping, die ook gebruikt werden om te verwarmen.

Edit: oja en we leggen ook nog een centrale balansventilatie met wtw aan!

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eelke Spaak schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:10:
[...]

Vloer wordt "as we speak" vervangen :) Door ons dus (Rc = 4,4).
Dan zou ik wel een besparing van 1kW durven inboeken, ware het niet dat ik nu lees dat er al airco's gebruikt werden om mee te verwarmen. Zie onder.
[...]

Een snelle berekening (7cm hoh, 5mm straal buis, 52m2 vloer beneden) geeft me zo'n 50L water op de begane grond, mogelijk iets meer per verdieping 1e/2e (weet hoh en straal niet, oppervlakte 60m2), dus totaal zeg 150L. De vloerverwarming zal kort onder de oppervlakte komen te liggen. Is dan nog steeds de warmtecapaciteit van een 100L-vat verwaarloosbaar tov het vvw-systeem?
Het gaat bij vvw om de warmtecapaciteit van het water + de warmtecapaciteit van de dekvloer (beton/gips). Ik ga dan wel even uit van natbouw.
[...]

Ah, goed te weten, dit is dus community knowledge hier. Zal ik dan ook eens nazoeken voor wat andere modellen, wie weet dat dat betere opties zijn (bv een 9 of 10 kW unit van een ander merk die wél verder kan terugmoduleren? Iemand suggesties?)
Die vraag zou ik even in het algemene L/W topic stellen.
[...]

Ja, da's ook een goeie - er hangen al 2 airco's (multisplit met enkele buitenunit) op de bovenste verdieping, die ook gebruikt werden om te verwarmen.

Edit: oja en we leggen ook nog een centrale balansventilatie met wtw aan!
WTW is een hele goede keuze, was één van de duurste en ingrijpendste aanpassingen hier maar ik ben er nog elke dag blij mee dat we het gedaan hebben!

Maar een onbekende hoeveelheid bijverwarming met airco's maakt de koevlaas methode eigenlijk al meteen onbruikbaar.

Ik zou je daarom echt met klem willen adviseren om toch ~300 euro te investeren in het laten maken van een deugdelijke warmteverliesberekening op basis van de eindsituatie. Het juiste vermogen voor een warmtepomp is echt de essentiële factor voor een goed presterend systeem en er zijn nu wel heel veel variabelen/wijzigingen in het spel tov de uitgangssituatie (1600-2200m3 gas).

Als je dan aannames gaat stapelen eindig je straks met een verkeerd systeem. Ik kan echt wel redelijk veilig redeneren richting een 8kW (=7kW) altherma met de genoemde factoren (vloer, glas en WTW, dan ga je echt wel een heel eind omlaag vanaf de door de installateur geadviseerde unit die 8,5kW doet).

Maar wil je echt >10K gaan uitgeven op basis van een educated guess op basis van een stel gestapelde aannames? Ik kan bijv. ook niet beoordelen of de installateur dit al meegerekend heeft. Als ik vanaf 2200m3 reken kom ik op een daadwerkelijk benodigd vermogen van 11kW namelijk (10,66). Ik sluit niet uit dat ie denkt dat een 11 model ook 11 doet. ;)

Kortom: Warmteverlies berekening (laten) maken > Kijken welke WP's dat leveren bij -7 tot 10C en hoe ver die terug kunnen regelen > Dan pas een keuze maken.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 23-04-2025 13:38 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-05 20:19
[...]

[...]
Bij ons huis (bouwjaar 1935) hebben we aan de binnenzijde zelf plexiglas voorzetramen geplaatst.
(bij XXL Direct Plexiglas verkrijgbaar in diverse diktes en gratis op maat gezaagd).
We hebben nu dus eigenlijk triple glas waarvan dubbel glas uit de jaren 80 met plexiglas ervóór.
Dit was een veel goedkopere oplossing dan "echt" triple glas of het huidige dubbel glas te vervangen door hr++ glas.
En je ziet er niets van! Misschien is dit ook nog een optie voor jullie.

Buiten-unit: Daikin ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: Daikin EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: Daikin BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos op 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piieter schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:42:
[...]

Bij ons huis (bouwjaar 1935) hebben we aan de binnenzijde zelf plexiglas voorzetramen geplaatst.
(bij XXL Direct Plexiglas verkrijgbaar in diverse diktes en gratis op maat gezaagd).
We hebben nu dus eigenlijk triple glas waarvan dubbel glas uit de jaren 80 met plexiglas ervóór.
Dit was een veel goedkopere oplossing dan "echt" triple glas of het huidige dubbel glas te vervangen door hr++ glas.
En je ziet er niets van! Misschien is dit ook nog een optie voor jullie.
Dus je hebt een plaatje plastic voor inmiddels leeggelopen dubbelglas geplaatst. Dat zal best iets doen, maar dat is echt totaal niet te vergelijken met "echt" triple glas of HR++ met thermisch onderbroken spacers, een coating en een argon vulling. Zelfs het goedkoopste nieuwe dubbelglas zal beter presteren.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 23-04-2025 13:48 ]

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• piieter
RonJ schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:45:
[...]

Dus je hebt een plaatje plastic voor inmiddels leeggelopen dubbelglas geplaatst. Dat zal best iets doen, maar dat is echt totaal niet te vergelijken met "echt" triple glas of HR++ met thermisch onderbroken spacers en een argon vulling.
Ik heb niet gemerkt dat de ramen met dubbel glas "leeg" zijn gelopen, ondanks dat ze van de jaren 80 zijn.
En je hebt wel gelijk dat echt triple glas beter isoleert, maar het voldoet hier prima! Er zit ook een enorm prijsverschil tussen de ene of de andere oplossing.
Bovendien heeft Acrylaat een hogere isolatiewaarde dan gewoon glas (als je alleen het voorzetgedeelte beschouwt).
Met echt triple glas is de sponning van de kozijnen vaak te ondiep en dan kun je van die lelijke opzetlatten gebruiken om ze toch in de kozijnen te kunnen plaatsen, maar persoonlijk vind ik dat geen gezicht.
Ik zeg ook niet dat het op "mijn" manier zou moeten, maar dat het ook zo zou kunnen als je budget niet al te ruim is.

Buiten-unit: Daikin ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: Daikin EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: Daikin BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos op 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 05-05 14:57
RonJ schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:22:
[...]

Dat verwarmen van SWW in Silent mode, en mogelijk minder electra verbruik, werkt dat ook bij temperaturen > 45 graden ? Ik bedoel levert dat minder verbruik op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjanvdzwaag schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:08:
[...]

Dat verwarmen van SWW in Silent mode, en mogelijk minder electra verbruik, werkt dat ook bij temperaturen > 45 graden ? Ik bedoel levert dat minder verbruik op?
Ik heb het zelf alleen bij setpoint 45 uitgetest, hoger zou je zelf even moeten uitproberen als er verder geen ervaringsdeskundigen mee zijn.

Het scheelde hier zo'n 5-10%, is misschien niet veel maar het tikt toch door. Het ging me er ook om dat een lager vermogen makkelijker/vaker uit eigen PV-opwek kan.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:03
Ik zie hier wel paar keer advies om rond 11.00 of later legionella run te doen. Vanuit energie oogpunt is dit natuurlijk slim, maar ik begreep van de installateur dat je dit bij voorkeur niet moet doen wanneer de SWW ook gebruikt kan worden?

Ander punt mijn legionella run's gaan momenteel niet goed. Er was een probleem met de driewegklep die schakelt tussen sww en vvw. Daardoor lekte de hij warmte weg en moest soms tot 5x per dag verwarmen. Dit is nu sinds vorige week opgelost. Maar tot op heden lijkt het nog niet te lukken om een volledige legionella run te doen.

Afgelopen zondag op maandag was die gefaalt, en ik had hem opnieuw laten proberen gisteren om 16.00, maar hij is nu net bijna 24 uur bezig geweest om het voor elkaar te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruWpWYvJsSABEb6cDJxBvftLjNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rVQIuOxvBNq49azm8qyrdCmK.png?f=fotoalbum_large

Ik kill deze run dan door de WP even een reset te laten doen. Maar kan dit iets met instellingen te maken hebben? Ik heb deze volgensmij staan op 55c voor 1 uur.

[ Voor 7% gewijzigd door Senaxx op 23-04-2025 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Senaxx schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:19:
Ik zie hier wel paar keer advies om rond 11.00 of later legionella run te doen. Vanuit energie oogpunt is dit natuurlijk slim, maar ik begreep van de installateur dat je dit bij voorkeur niet moet doen wanneer de SWW ook gebruikt kan worden?

Ander punt mijn legionella run's gaan momenteel niet goed. Er was een probleem met de driewegklep die schakelt tussen sww en vvw. Daardoor lekte de hij warmte weg en moest soms tot 5x per dag verwarmen. Dit is nu sinds vorige week opgelost. Maar tot op heden lijkt het nog niet te lukken om een volledige legionella run te doen.

Afgelopen zondag op maandag was die gefaalt, en ik had hem opnieuw laten proberen gisteren om 16.00, maar hij is nu net bijna 24 uur bezig geweest om het voor elkaar te krijgen.

[Afbeelding]

Ik kill deze run dan door de WP even een reset te laten doen. Maar kan dit iets met instellingen te maken hebben? Ik heb deze volgensmij staan op 55c voor 1 uur.
Doet je backup heater het uberhaupt wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:03
Japie.G schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:30:
[...]

Doet je backup heater het uberhaupt wel?
Als ik het goed heb heeft mijn EDLA14DAW1 geen backup heater en alleen een booster.

[ Voor 14% gewijzigd door Senaxx op 23-04-2025 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:47
Hoe doen jullie dat als je de pomp op vraag hebt staan in de zomer als er geen vraag is?

Laten jullie deze dan 1 x per maand draaien of sturen jullie dit aan met HA?

Hoor graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
RKRR schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:15:
Hoe doen jullie dat als je de pomp op vraag hebt staan in de zomer als er geen vraag is?

Hoor graag
Bij mij wordt er alleen SWW gedaan in de niet-verwarm maanden.

En een enkele dag wat koeling, maar daar was ik niet echt van onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
RKRR schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:15:

Hoor graag
Volgens mij stuurt de Daikin de circulatie pomp zelf regelmatig aan en weer uit.
Bij mij wordt SWW gedaan door een zonneboiler van April tot en met Oktober. Alleen als de zon onvoldoende schijnt moet de warmtepomp bijspringen. Ook op koudere dagen springt hij uiteraard bij voor ruimteverwarming. Dus dan loopt de pomp zowiezo.

Wat mij welopvalt is de energie die voor stand-by mode (dus niet SWW verwarming of ruimteverwarming) gebruikt wordt; dat is bij mijn EDLA09DAW1 nogal fors (20W continue, en als de pomp loopt richting de 75-80W continue). Hierdoor ook per dag ca 700-1000W verbruiik puur op stand-by modus.
Dit is grafiek van gisteren (en deze week; draait sinds maandagmiddag).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyqnMQmEmsHkBnZLNfzjVP5TFsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBFoGWBZR33C4aMnMoLYUIrY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
Hoe meet jij de stand-by? Is dat een sensor in HA / Onecta cloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
RKRR schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:49:
Hoe meet jij de stand-by? Is dat een sensor in HA / Onecta cloud?
Middels een Eastron SDM630 kWh meter uitlezen via Modbus en dan wat scripting / automation in Homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
benthouse schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:53:
[...]

Volgens mij stuurt de Daikin de circulatie pomp zelf regelmatig aan en weer uit.

Wat mij welopvalt is de energie die voor stand-by mode (dus niet SWW verwarming of ruimteverwarming) gebruikt wordt; dat is bij mijn EDLA09DAW1 nogal fors (20W continue, en als de pomp loopt richting de 75-80W continue). Hierdoor ook per dag ca 700-1000W verbruiik puur op standby.

[Afbeelding]
Staat je pompsturing op sample toevallig? Probeer die eens op vraag te zetten.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb zojuist mijn leiding netwerkje gevuld. :) Ik heb nu 2,8 bar op het systeem staan.

Ik lees in de handleiding: minimaal 1,0 bar, maximaal 4,0 bar.
Is dit net zoals een traditionele cv ketel installatie? 1,5 bar is heilig?

Ik ga morgen eens proberen om met de backup heater te verwarmen. :) Maandag in bedrijfstelling! O+

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tanuki Gevuld én ontlucht neem ik aan (ontluchtingsprogramma?).
Ik zou zeggen - de aanbevolen systeemdruk is (bijna) onafhankelijk van de warmteopwekker.

Verder hangt de druk van de hoogte in de installatie af - ca. 1,5 bar op zolder
en evenredig hoger op de b.g..

Ik heb ergens nog gelezen (trefwoord hydraulisch nulpunkt):
Bij hogere stromingsnelheid en meer weerstand misschien iets hoger,
het e.e.a hangt af van de (relatieve) locatie van het expansievat en de circulatiepomp.

Suc6 met het proefdraaien.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
dunklefaser schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:00:
@Tanuki Gevuld én ontlucht neem ik aan (ontluchtingsprogramma?).
Ik zou zeggen - de aanbevolen systeemdruk is (bijna) onafhankelijk van de warmteopwekker.

Verder hangt de druk van de hoogte in de installatie af - ca. 1,5 bar op zolder
en evenredig hoger op de b.g..

Ik heb ergens nog gelezen (trefwoord hydraulisch nulpunkt):
Bij hogere stromingsnelheid en meer weerstand misschien iets hoger,
het e.e.a hangt af van de (relatieve) locatie van het expansievat en de circulatiepomp.

Suc6 met het proefdraaien.
Inderdaad, gevuld en ontlucht. Maar uiteraard zal er nog veel meer lucht uit gaan wanneer de pomp in werking zal gaan (en daarmee bedoel ik de pomp die in de binnenunit zit).

Ik heb het ontluchtingsprogramma nog niet gedaan. Ik moet me sowieso nog wat meer verdiepen in wat die dingen allemaal doen. :)

Circulatiepomp en expansievat zitten ook in de binnenunit, deze hangt op zolder.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
Tanuki schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:30:
[...]

Inderdaad, gevuld en ontlucht. Maar uiteraard zal er nog veel meer lucht uit gaan wanneer de pomp in werking zal gaan (en daarmee bedoel ik de pomp die in de binnenunit zit).

Ik heb het ontluchtingsprogramma nog niet gedaan. Ik moet me sowieso nog wat meer verdiepen in wat die dingen allemaal doen. :)

Circulatiepomp en expansievat zitten ook in de binnenunit, deze hangt op zolder.
Dan zou ik beginnen met het ontluchtingsprogramma te draaien, voordat je gaat verwarmen. Super eenvoudig overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

Timple

Ik gebruik https://github.com/Arnold-n/P1P2MQTT om te loggen.

Nou heb ik laatst de warmtepomp door een andere spiraal in mijn hygieneboiler laten lopen. Sindsdien krijg ik vaker deze error codes:

ErrorCode1: 0x01
ErrorCode1: 0xCB
ErrorSubCode: 0x18

Eerst dacht ik dat het aan de ontluchting zou liggen, maar dit heb ik inmiddels 4x per circuit gedaan.
Toen dacht ik dat de flow door de kleinere spiraal te klein zou zijn. Tijdens ontluchting haalt de pomp daar maar 14L/min terwijl het hoofdcircuit tot 38L/min gaat. Echter vandaag ging het fout tijdens een defrost zonder dat de DHW Valve actief was.

Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Timple schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:05:
Ik gebruik https://github.com/Arnold-n/P1P2MQTT om te loggen.

Nou heb ik laatst de warmtepomp door een andere spiraal in mijn hygieneboiler laten lopen. Sindsdien krijg ik vaker deze error codes:

ErrorCode1: 0x01
ErrorCode1: 0xCB
ErrorSubCode: 0x18

Eerst dacht ik dat het aan de ontluchting zou liggen, maar dit heb ik inmiddels 4x per circuit gedaan.
Toen dacht ik dat de flow door de kleinere spiraal te klein zou zijn. Tijdens ontluchting haalt de pomp daar maar 14L/min terwijl het hoofdcircuit tot 38L/min gaat. Echter vandaag ging het fout tijdens een defrost zonder dat de DHW Valve actief was.

Iemand nog suggesties?
Ben benieuwd welke code dat is op de MMI? Klinkt wel als een flow probleem, ook tijdens defrost gaat de circulatiepomp op hoger vermogen. Mogelijk dat het probleem niet optreedt als je een pompsnelheidsbeperking instelt? Mijn EBLA08 staat op max 60% ([9-0D]=4) en ik zie daarmee nooit meer dan 16L/min.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Nu online

Timple

arnoldniessen schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 19:36:
[...]

Ben benieuwd welke code dat is op de MMI? Klinkt wel als een flow probleem, ook tijdens defrost gaat de circulatiepomp op hoger vermogen. Mogelijk dat het probleem niet optreedt als je een pompsnelheidsbeperking instelt? Mijn EBLA08 staat op max 60% ([9-0D]=4) en ik zie daarmee nooit meer dan 16L/min.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmauxfED1mhfUYPcr_BVP2gwcMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewpyL507VMj7yxWZTHwIWW7d.jpg?f=fotoalbum_large

Flow beperken zou ik dan weer zonde vinden. Want bij de vloerverwarming heb ik die blijkbaar nodig...

Vreemd dat dit bij een wijziging van de DHW optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Timple schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:00:
Flow beperken zou ik dan weer zonde vinden. Want bij de vloerverwarming heb ik die blijkbaar nodig...

Vreemd dat dit bij een wijziging van de DHW optreedt.
Bij mij zijn is de flow altijd 17.4l/min tijdens SWW opwarmen, mijn limiet staat op 24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Timple Daikin: Defrost cycle pulled heat from DHW (OpenEnergymonitor)
En als dan de (kortere?/dunnere?) spiraal in de hygiëneboiler de benodige energie niet snel genoeg kan leveren . . .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Nu online

Timple

Dat klinkt heel plausibel. Ware het niet dat de DHW klep niet in de DHW stand staat ten tijde van de error (rechts in de grafiek geel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVUCvoLmxL5ShoxVSLNRokFGoU0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iqo0P0DqqJM1lSNBTpbQXiJO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Nieuwe functie in de Onecta app 😊, de app laat zien wat het sww verbruik van volgende week gaat zijn 😎.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js75g6luBiIg6C7sw4BZZ6XFX1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIqOsmD6rXSWxQ6Hkn142xy1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Rojado schreef op zondag 27 april 2025 @ 07:21:
Nieuwe functie in de Onecta app 😊, de app laat zien wat het sww verbruik van volgende week gaat zijn 😎.
[Afbeelding]
Dezelfde nieuwe functionaliteit bij "Klimaatregeling" ;) .
Ben benieuwd hoe dit getest is door het ontwikkelteam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
Hoeveel bar is normaal en is dat dan in rust of in werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
RKRR schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:46:
Hoeveel bar is normaal en is dat dan in rust of in werking?
Ik hou het systeem tussen de 1,5-2 bar in rust maar de druk in het systeem kan erg variëren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgAwdRljzvtplviMrqHhGY8Gzcw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8Uw4uKQpjJbl3nKukrsCMOVN.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0seqWgpiDI4i5N7ykGy0m9gfpwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yGHxix8zazFfAl07fFkmdoUO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door benthouse op 27-04-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
benthouse schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:11:
[...]

Ik hou het systeem tussen de 1,5-2 bar in rust maar
de druk in het systeem kan erg variëren
.
[...]
Dat is bij mij ook het geval, soms lees ik op het display van de binnen-unit 1,5 bar af en later soms weer 1,9 bar.
Hoe kan dat? Heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
piieter schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:01:
[...]

Dat is bij mij ook het geval, soms lees ik op het display van de binnen-unit 1,5 bar af en later soms weer 1,9 bar.
Dat klinkt eigenlijk als een defect expansievat! In mijn installatie zit een los expansievat van 18L en in de machine zelf zit nog een 10L expansievat met een voordruk van 1bar (dat is meer de achtervang).

Afhankelijk van waar de boel staat en de hoogte (H) die je moet overbruggen kan het ook nog zo zijn dat je externe expansievat de verkeerde voordruk (Pg) heeft... Pg=0,3+(H/10) bar volgens de handleiding.
Bij een (veel te) hoge voordruk zal 'ie niet veel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@piieter Of dat normaal is hangt erg van de positie van de druksensor t.o.v. de circulatiepomp af.
Bij mijn arotherm pure is de druk in rust ca. 0.3 - 0.4 bar lager dan met een actieve pomp (800-1000 l/h).
Quizvraag: Aan welke kant van de pomp zit de sensor?

De statische drukveranderingen bij een wp zijn meestal lager dan bij een gasgestookte cv-installatie
(minder grote temperatuurschommelingen).

Voorwaarde: een passend en werkend expansievat

[ Voor 38% gewijzigd door dunklefaser op 28-04-2025 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
@mawashigeri
Ik zal het eens een keer monitoren wanneer de druk nu lager is en wanneer hoger.

Maar als het expansievat stuk is, dan zou het volume in het systeem toch nagenoeg constant zijn.
Met een stooklijn van 28 °C bij -10 °C en 26 °C bij +15 °C zou het drukverschil toch niet zo erg moeten verschillen, of zie ik dat verkeerd. Of heeft dunklefaser gelijk met die sensor?

@dunklefaser
Logischerwijs zou die sensor dan achter de pomp zitten omdat daar de druk hoger is.

Edit 1: Het kan misschien ook nog zijn dat ik die lage druk een keer zag tijdens een defrost.

Edit 2: Volgens de formule p1 x V1 / T1 = p2 x V2 / T2 , zou de druk bij 28 °C
bij genoemde stooklijn uitkomen op 1,62 bar als de druk bij 26 °C 1,5 bar is. (V1 = V2 = constant)
Misschien heeft het toch te maken met de locatie van de druksensor, zoals dunklefaser al aangeeft.

[ Voor 27% gewijzigd door piieter op 28-04-2025 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:44
piieter schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:01:
[...]

Dat is je druk maken om de druk :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
Vorig jaar ook al eens gehad, maar nu al de tweede keer deze week dat de SWW run niet aanslaat als het vat onder de hysterese komt terwijl hij staat ingesteld op alleen warmhouden. Temperatuur staat op 50 graden, hysterese op 5 en zojuist bij 43 graden begon hij niet met verwarmen… hoe kan dat? Heb het vermoeden dat het aan de hogere buitentemperatuur ligt (29 graden geeft het display aan), maar zou verwachten dat hij dan op de BUH gaat opwarmen.

Nu nadat mijn vriendin heeft gedoucht en het vat op 26 graden staat begint hij wel op te warmen. Maar zij was dus niet blij vanwege een koude douche aan het einde. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Kartmans1 op 30-04-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Hmm pomp staat uit (zie geen flow) maar verbruik blijft op 30W minimum. Irritant en onnodig, zeker met dit weer.

Iemand nog tips? Of zal ik maar eens met de installateur gaan kletsen? Al verwacht ik daar heel weinig van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Kartmans1 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:13:
Vorig jaar ook al eens gehad, maar nu al de tweede keer deze week dat de SWW run niet aanslaat als het vat onder de hysterese komt terwijl hij staat ingesteld op alleen warmhouden. Temperatuur staat op 50 graden, hysterese op 5 en zojuist bij 43 graden begon hij niet met verwarmen… hoe kan dat? Heb het vermoeden dat het aan de hogere buitentemperatuur ligt (29 graden geeft het display aan), maar zou verwachten dat hij dan op de BUH gaat opwarmen.

Nu nadat mijn vriendin heeft gedoucht en het vat op 26 graden staat begint hij wel op te warmen. Maar zij was dus niet blij vanwege een koude douche aan het einde. :P
Hoe lang heeft ze gedoucht dan? Of heb je de sensor helemaal boven in het vat? Ik ga vaker nog douchen terwijl de sensor minder dan 30 aangeeft, maar heb dan nog een prima warme douche (vloermodel 230L).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Hier ook met 18 graden watertemperatuur en een vat van 300 liter nog gewoon warm water (vat was dan tot 48 graden opgewarmd).

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:00

MrFish

Untitled

Kartmans1 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:13:

Ik heb dit plaatje hier al vaker gepost, maar hier zit de verklaring in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiSdGS4u0KFp98raA2LcwS-vFFk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qC3wZMO9erzkmSiZpI5mwWz4.png?f=fotoalbum_large

Tussen de 25°C en 35°C buitentemperatuur is de maximale SWW temperatuur 45°C (T HP max in bovenstaand figuur). De warmtepomp gaat pas verwarmen als de SWW temperatuur onder T HP max minus de marge [6-01] én minus de marge [6-00] komt: standaard 45 - 2 - 2 = 41°C.
De WP slaat af bij T HP max minus [6-01] tijdens het verwarmen en gaat dan verder op de BUH of BSH), oftewel standaard bij 45 - 2 = 43°C.

[ Voor 3% gewijzigd door MrFish op 01-05-2025 16:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• danny.s
TKroon schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:28:
Hier ook met 18 graden watertemperatuur en een vat van 300 liter nog gewoon warm water (vat was dan tot 48 graden opgewarmd).
Kleine kanttekening: het is wel afhankelijk hoe lang geleden het vat is opgewarmd.
Normaal gesproken hier met zijn 4en, en als ik op maandag als laatste in de rij douche, altijd warm water, ook als de sensor onder de 30 aangaf (zelfs onder de 20). Korte periode, dus de gelaagdheid blijft aardig intact.
Deze week weekje alleen thuis, maandag naar comfort (53gr) verwarmd, en daarna uitgezet. Zojuist gedoucht terwijl de sensor 31 gr aangaf, maar was nu op het randje. Maar het water in de tank heeft natuurlijk 3 dagen de tijd gehad om zich de mengen, en dus veel minder gelaagdheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@danny.s eens! Vat wordt hier dagelijks opgewarmd, dus hier wel gelaagdheid. Dat zal schelen qua temperatuur indicatie.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
Hier al een aantal dagen geen SWW run gehad. VAT wordt lekker opgewarmd door de zonneboiler. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seUksaQSB62VseW3YZr1rGeeiA0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vuNz1wlhkKc8a7KD5hrLNh6V.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
MrFish schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:52:
[...]

Ik heb dit plaatje hier al vaker gepost, maar hier zit de verklaring in:

[Afbeelding]

Tussen de 25°C en 35°C buitentemperatuur is de maximale SWW temperatuur 45°C (T HP max in bovenstaand figuur). De warmtepomp gaat pas verwarmen als de SWW temperatuur onder T HP max minus de marge [6-01] én minus de marge [6-00] komt: standaard 45 - 2 - 2 = 41°C.
De WP slaat af bij T HP max minus [6-01] tijdens het verwarmen en gaat dan verder op de BUH of BSH), oftewel standaard bij 45 - 2 = 43°C.
dus als ik je goed begrijp begint hij pas met verwarmen bij 41 graden als de buitentemperatuur hoger is dan 25 graden?

Volgens mij had ik van het weekend namelijk ook een tanktemperatuur van 38 graden gezien voor een langere tijd, dus dat is dan wel vreemd. Maar wellicht was het volgens de buitenunit sensor toen zelfs boven de 35 graden. Misschien dan weer een andere regeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ik had gisteren dus ook een sww run op de BUH. De buitentemperatuur was 25,5 op de buitenunit. Daar moet ik toch even aan gaan knutselen want das wel heel zonde van de energie. Wat een waardeloos systeem van daikin zeg dit. Met een lage ta wordt je gestraft door buh gebruik bij defrost, en als het 25+ is word je ook gestraft door buh bij sww. Maf gedoe.

Tank temp dus veel lager instellen bii warm weer? En wat gebeurt er als je de buh uitschakelt? Iemand wel eens geprobeerd? Of iemand hier al een schakelaar met weerstand op de tempsensor gezet zodat je met een druk op de knop de buitentemp altijd 24,9 kan maken?

[ Voor 12% gewijzigd door Japie.G op 02-05-2025 06:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
Japie.G schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 06:35:
Ik had gisteren dus ook een sww run op de BUH. De buitentemperatuur was 25,5 op de buitenunit. Daar moet ik toch even aan gaan knutselen want das wel heel zonde van de energie. Wat een waardeloos systeem van daikin zeg dit. Met een lage ta wordt je gestraft door buh gebruik bij defrost, en als het 25+ is word je ook gestraft door buh bij sww. Maf gedoe.

Tank temp dus veel lager instellen bii warm weer? En wat gebeurt er als je de buh uitschakelt? Iemand wel eens geprobeerd? Of iemand hier al een schakelaar met weerstand op de tempsensor gezet zodat je met een druk op de knop de buitentemp altijd 24,9 kan maken?
Het voelt knap irritant, maar het is gewoon een beveiliging voor de compressor.

Zelf heb ik 1x per week comfort (53 gr) in de ochtend. Ook in de ochtend is er meestal al genoeg PV opwek. Rest van de week eco (44gr), en dan hoef ik me geen zorgen te maken over het moment (totdat het tropisch warm wordt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:05
Het is de komende 6 maanden in ieder geval voordelig om de legionella run naar het koelste moment van de dag te zetten ipv het warmste (winter instelling). Vroeg in de ochtend zodat er misschien ook al wat zon is.

Geldt in mindere mate ook voor normaal SWW. En een schema gebruiken ipv reheat voor meer controle. Ben je bang voor koud water later op de dag, verhoog dan je instelling een graadje (max 53).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Kartmans1 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 00:56:
[...]
dus als ik je goed begrijp begint hij pas met verwarmen bij 41 graden als de buitentemperatuur hoger is dan 25 graden?
Afhankelijk van de instellingen, ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Japie.G schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 06:35:

Als je je compressor wilt slopen is dat een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04
danny.s schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 07:17:
Ik vind het vooral irritant dat zo'n duur geavanceerd apparaat zelf niet slimmer is.

Mijn WTW unit herkent zelf op basis van gemiddelde buitentemperatuur een verwarmingseizoen en koelseizoen en past het ventilatiegedrag daar op aan. Ik snap echt niet waarom dergelijke optimalizaties niet standaard zijn op een warmtepomp. Uiteindelijk is het totaal onwenselijk dat je minimaal een halve Tweaker moet zijn om een performance te krijgen die enigzins in de buurt van optimaal komt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Patrick4 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 07:36:
Het is de komende 6 maanden in ieder geval voordelig om de legionella run naar het koelste moment van de dag te zetten ipv het warmste (winter instelling). Vroeg in de ochtend zodat er misschien ook al wat zon is.
Deze instelling kan alleen op de unit aangepast worden geloof ik toch? En help me herinneren, is het bij Daikin ook zo dat hij niet zelf beslist om eerst zo ver mogelijk op de compressor te gaan voor het element bij springt? Is het dus belangrijk om legionella run te plannen direct na een reguliere run?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

assje schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:30:
[...]

Deze instelling kan alleen op de unit aangepast worden geloof ik toch? En help me herinneren, is het bij Daikin ook zo dat hij niet zelf beslist om eerst zo ver mogelijk op de compressor te gaan voor het element bij springt? Is het dus belangrijk om legionella run te plannen direct na een reguliere run?
Een eco- of comfortrun vóór de legionella is idd een goed idee, en Daikin raadt dit expliciet aan in de handleiding. Ze raden aan 3 uur ervoor. Ik doe nu 2 uur ervoor maar ga hier ook 3 uur van maken. Het is nl belangrijk dat de SWW run echt klaar is, anders zal de BSH direct aan het begin van de legionellarun bijspringen.

(Ik heb een 250 L vat icm een 6 kW model, maar het vermogen heb ik verder beperkt door de één na stilste modus te kiezen. Dan duurt een SWW run makkelijk 2+ uur als het vat echt leeg is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
MrFish schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:42:
Een eco- of comfortrun vóór de legionella is idd een goed idee, en Daikin raadt dit expliciet aan in de handleiding. Ze raden aan 3 uur ervoor. Ik doe nu 2 uur ervoor maar ga hier ook 3 uur van maken. Het is nl belangrijk dat de SWW run echt klaar is, anders zal de BSH direct aan het begin van de legionellarun bijspringen.
Sinds installatie vorig jaar heb ik een schema met dagelijks economy 12:00-15:00. Economy staat volgens mij op 45 graden en heb nog nooit koud water gehad (300L vat en 8kW unit).

Ik ga het eens nakijken, wellicht de tijd voor economy aanpassen naar 10:00. De legionella run staat volgens mij op vrijdag en zal ik ook eens nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Laatst online: 05-05 18:39

pingwim

What's a world without Wimmen

Jelte schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:21:
Hmm pomp staat uit (zie geen flow) maar verbruik blijft op 30W minimum. Irritant en onnodig, zeker met dit weer.

Iemand nog tips? Of zal ik maar eens met de installateur gaan kletsen? Al verwacht ik daar heel weinig van..
Is de warmtepomp ook uit in de Onecta app ?
Zo nee wat is het verbruik wanneer je de warmtepomp uit zet in de Onecta app ?

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
pingwim schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:18:
[...]

Is de warmtepomp ook uit in de Onecta app ?
Zo nee wat is het verbruik wanneer je de warmtepomp uit zet in de Onecta app ?
Eens kijken:
- Warmtepomp staat op verwarm stand en geeft Uit aan
- Warmtepomp geeft voor warm tapwater wel stand verwarmen, maar is dat op dit moment niet aan het doen. Nu staat die op spaarstand. Even helemaal uit gezet

En nu even het verbruik in de gaten houden. Die is nu nog 28W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
MrFish schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:42:
[...]

(Ik heb een 250 L vat icm een 6 kW model, maar het vermogen heb ik verder beperkt door de één na stilste modus te kiezen. Dan duurt een SWW run makkelijk 2+ uur als het vat echt leeg is.)
Dus een gewone SWW run om 12u en dan de Legionellarun om 15u bijvoorbeeld?

Waarom raden ze dat aan? Dat begrijp ik nog niet helemaal.

Stel hij staat alleen op "warmhouden" (geen schema) en er is de vorige dag om 18u nog een run naar bijv. 50 graden geweest, waarom is dat dan minder goed dan wat jij en de Daikin handleiding aangeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Atomius schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:37:
[...]

Dus een gewone SWW run om 12u en dan de Legionellarun om 15u bijvoorbeeld?

Waarom raden ze dat aan? Dat begrijp ik nog niet helemaal.

Stel hij staat alleen op "warmhouden" (geen schema) en er is de vorige dag om 18u nog een run naar bijv. 50 graden geweest, waarom is dat dan minder goed dan wat jij en de Daikin handleiding aangeven?
Exact. Omdat er een maximale tijdsduur staat voor de legionella-run. Als het vat in de winter vanaf 15°C daar moet komen, ga je daar gegarandeerd overheen. Als je warmhouden gebruikt is er waarschijnlijk geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
MrFish schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:43:
[...]

Exact. Omdat er een maximale tijdsduur staat voor de legionella-run. Als het vat in de winter vanaf 15°C daar moet komen, ga je daar gegarandeerd overheen. Als je warmhouden gebruikt is er waarschijnlijk geen probleem.
Oke dus als het systeem denkt/voorspelt dat hij er langer over gaat doen omdat de tanktemperatuur laag is, dan laat hij de BUH al meedoen tijdens het compressorgedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
assje schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:54:
[...]

Ik vind het vooral irritant dat zo'n duur geavanceerd apparaat zelf niet slimmer is.

Mijn WTW unit herkent zelf op basis van gemiddelde buitentemperatuur een verwarmingseizoen en koelseizoen en past het ventilatiegedrag daar op aan. Ik snap echt niet waarom dergelijke optimalizaties niet standaard zijn op een warmtepomp. Uiteindelijk is het totaal onwenselijk dat je minimaal een halve Tweaker moet zijn om een performance te krijgen die enigzins in de buurt van optimaal komt.
Wat zou je precies van de WP/Daikin precies verwachten dan?

Het is een beveiliging dat de compressor niet oververhit raakt (als ik het goed heb). Daar is weinig aan te optimaliseren lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
danny.s schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:09:
[...]

Wat zou je precies van de WP/Daikin precies verwachten dan?

Het is een beveiliging dat de compressor niet oververhit raakt (als ik het goed heb). Daar is weinig aan te optimaliseren lijkt me.
Ik zou wat intelligentie verwachten. Denk bijvoorbeeld aan een lijst die je kunt doorlopen:
  • Wil je rekening houden met zonnepanelen ja/nee
  • priorieit comfort of efficientie (1-3)
  • SWW gebruik focus ochtend/middag/avond/weekend
  • Legionella ja/nee/beperkt
Dan moet dat ding toch zelf wel kunnen bedenken wat handig is afhankelijk van seizoen etc. Ik zou nog een stap verder gaan en de warmtepomp ook zelf uit laten zoeken wat de optimale SWW temperatuur setpoint is. Weer de volgende stap is dat de warmtepomp toch ook wel zelf een optimale stooklijn moet kunnen bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
assje schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:09:
[...]

Ik zou wat intelligentie verwachten. Denk bijvoorbeeld aan een lijst die je kunt doorlopen:
Dan moet dat ding toch zelf wel kunnen bedenken wat handig is afhankelijk van seizoen etc. Ik zou nog een stap verder gaan en de warmtepomp ook zelf uit laten zoeken wat de optimale SWW temperatuur setpoint is. Weer de volgende stap is dat de warmtepomp toch ook wel zelf een optimale stooklijn moet kunnen bepalen?
Optimale stooklijn ben ik zeker met je eens (en is in principe de optie Modulatie voor).
SWW is wel moeilijk denk ik, is gewoon onregelmatig. Als de WP denkt: ah warmer dan 25gr, ik wacht even een uurtje, zit je wellicht met koud water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Jelte schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:22:
[...]

Eens kijken:
- Warmtepomp staat op verwarm stand en geeft Uit aan
- Warmtepomp geeft voor warm tapwater wel stand verwarmen, maar is dat op dit moment niet aan het doen. Nu staat die op spaarstand. Even helemaal uit gezet

En nu even het verbruik in de gaten houden. Die is nu nog 28W
Helaas nog steeds ongeveer 28W...

Andere geweldige ingevingen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jelte schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:38:
[...]

Energiebespaar modus staat op aan onder installateursinstellingen? optie E-08

Worden er nog extra externe zaken gevoed/aangestuurd vanuit de unit? Extra kleppen, thermostaten of sensoren?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Atomius schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:03:
[...]

Oke dus als het systeem denkt/voorspelt dat hij er langer over gaat doen omdat de tanktemperatuur laag is, dan laat hij de BUH al meedoen tijdens het compressorgedeelte?
Op het moment dat de SWW run begint, beginnen er allemaal timers te lopen (bijv als het langer duurt dan tijd X komt de BSH erbij etc), zie installateurshandleiding. Als je on-onderbroken doorgaat naar de legionellarun, worden die niet gereset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
RonJ schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:52:
[...]

Energiebespaar modus staat op aan onder installateursinstellingen? optie E-08

Worden er nog extra externe zaken gevoed/aangestuurd vanuit de unit? Extra kleppen, thermostaten of sensoren?
Ja, die staat aan (op 1).
En behalve de standaard thermostaat driewegklep zit er niets op, voor zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jelte schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:17:
[...]
Ja, die staat aan (op 1).
En behalve de standaard thermostaat driewegklep zit er niets op, voor zover ik kan zien.
En F-0D staat op 2? (Pompbesturing onder ruimteverwarming/koeling op "vraag").

Meer zaken kan ik zo 1,2,3 ook niet bedenken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
[...]

Hier rond de 20-23 W in stand-by modus. EDLA09DAW1 monoblock op 3-fasen. Verwarmingsprogramma en SWW programma staan beide uit.
Dus jouw verbruik komt ongeveer overeen met het verbruik bij mij (gemeten op de kWh meter in de voeding naar de Watmtepomp).
Wat goed te zien is is dat de WP zelfstandig de pomp kortstondig laat draaien (de piek in flow).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daV1QGIiSB7XXBg0ymNjngkefBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bajSlGIz0uhlOpFNYZy3s1kH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
[...]

Is de BUH aangesloten / beschikbaar?

Het lijkt op een draaiende circulatie pomp die is opgestart bij aanvang tapwater ververwarming op het moment dat de gemeten buitentemp. boven de 25 Gr.C. was. Verwarming gaat dan niet via de WP maar via de BUH. Als de BUH niet beschikbaar is blijft alleen de circulatiepomp draaien op een wat lager vermogen van rond de totaal 30 Watt. (ik las in een voorgaand bericht dat je bij tapwater "verwarmen" hebt staan?!?)

Je kunt dit overigens ook controleren door eens bij het dagverbruik van tapwater te kijken -> daar moet een hoog verbruik staat (veel hoger dan daadwerkelijk via de slimme meter is geregistreerd) Het verbruik van de BUH wordt namelijk niet gemeten maar berekend obv de tijd dat deze wordt aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

danny.s schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 07:17:
[...]

Dat snap ik, maar waarom doet de veel oudere altherma2 lt het dan zonder problemen? Ook andere merken van vergelijkbare systemen hebben deze limiet niet. Designfout in de altherma3 die ze met deze beperking oplossen? Als Ik naar de drukken kijk bij 25 graden buiten zijn die niet schokkend anders in vergelijk met 18 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
Japie.G schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 06:33:
[...]

Dat snap ik, maar waarom doet de veel oudere altherma2 lt het dan zonder problemen? Ook andere merken van vergelijkbare systemen hebben deze limiet niet. Designfout in de altherma3 die ze met deze beperking oplossen? Als Ik naar de drukken kijk bij 25 graden buiten zijn die niet schokkend anders in vergelijk met 18 graden?
Of Daikin heeft het getest en gezien dat juist die omstandigheden voor bovenmatige slijtage zorgen en kiest voor 5 jaar (ik vul maar iets in) extra levensduur t.o.v. die andere fabrikanten. Of het systeem is er een paar honderd euro goedkoper door. Wie zal het zeggen… Het een design fout noemen gaat te ver, met de info die wij hebben. Ik noem het een design keuze.

Je verdere ideeën; je klaagt dat je een tweaker moet zijn om de WP goed in te stellen, en je voorstel is om nog ingewikkeldere opties toe te voegen met allerlei fuzzy logic die wellicht ook (net) niet doen wat je hoopt. Probeer het dán nog maar eens te begrijpen. ;)

Het doel van Daikin is niet het meest zuinige systeem maken dat wij (en zij heus ook wel, als ze zouden willen) kunnen verzinnen. Andere punten zijn aanschafprijs, onderhoudskosten, storingsgevoeligheid en levensduur (hardware én software), samenwerking met installateurs. Als deze worden afgewogen tegen minimale verbeteringen in verbruik (want dat zijn het indien correct geïnstalleerd door de installateur) dan is optimaal verbruik ondergeschikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Patrick4 op 03-05-2025 07:30 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wizzkid007
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-05 14:12
In mijn zoektocht om alles lokaal aan te sturen, heb ik een tijdje geleden ook mijn warmtepomp aansturing aangepakt. Ik gebruik nu de Home Hub van Daikin om met ESPHome de warmtepomp te kunnen aansturen. Zodanig dat ik de meegeleverde thermostaat nu niet meer gebruik en zelf nieuwe features kan implementeren. Mede dankzij wat hulp uit dit topic is mij dit gelukt.

Ik schreef hier recent twee artikelen over, dus, voor de geïnteresseerden:
- https://blog.netk.nl/2025/daikin-altherma-3-local-control/
- https://blog.netk.nl/2025/esphome-modbus-thermostat/

Veel leesplezier. Laat even weten als je dit heeft geholpen, of als je suggesties hebt voor verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Patrick4 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 07:24:
[...]

Je verdere ideeën; je klaagt dat je een tweaker moet zijn om de WP goed in te stellen, en je voorstel is om nog ingewikkeldere opties toe te voegen met allerlei fuzzy logic die wellicht ook (net) niet doen wat je hoopt. Probeer het dán nog maar eens te begrijpen. ;)
Je verwart me met iemand anders denk ik? Ik ben al sinds 2017 volle bak aan het tweaken met warmtepompen en vind dat juist t mooiste dat er is 🤪. Hoor je mij niet over klagen.

Maar dit regelgedrag, evenals het defrost algoritme van Daikin is gewoon een erg zwak punt bij dit merk. Kun je lang er kort over praten, maar dat had beter gekund. En dat snappen ze zelf ook, gezien dit allemaal (op papier vooralsnog) verleden tijd is bij de Altherma4 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graziemille
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:27
Sinds half januari heb ik de ebla 8kw monoblock draaien met een Intergas cv ketel in bivalent opstelling.
Toen het vroor merkte ik dat de cv ketel niet ingeschakeld werd onder de ingestelde buitentemperatuur.
Toen de settings nagekeken en het bleek dat bivalent modus uit stond...
De warmtepomp kon het prima aan en ik heb de stooklijn een stuk vlakker kunnen maken. Een prima testcase dus voor full electric.
Maar nu mijn vraag... De BUH is niet aangesloten, want dat wordt door de cv ketel verzorgd aldus de installateur.
Maar hoe wordt dan een defrost gedaan als bivalent uit staat?
Wordt deze warmte dan helemaal uit het verwarmingscircuit onttrokken?
Er zit een klein buffervat in de retourleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carldb
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:46
Japie.G schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:05:
[...]

Je verwart me met iemand anders denk ik? Ik ben al sinds 2017 volle bak aan het tweaken met warmtepompen en vind dat juist t mooiste dat er is 🤪. Hoor je mij niet over klagen.

Maar dit regelgedrag, evenals het defrost algoritme van Daikin is gewoon een erg zwak punt bij dit merk. Kun je lang er kort over praten, maar dat had beter gekund. En dat snappen ze zelf ook, gezien dit allemaal (op papier vooralsnog) verleden tijd is bij de Altherma4 😉
Kan je die specs delen van de Altherma 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Carldb schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:52:
[...]

Kan je die specs delen van de Altherma 4?
Daikin Altherma 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
iichel schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:28:
Ik heb het zelf geinstalleerd en de klep nieuw gekocht in juni 2024. Ik heb de webshop een vraag gestuurd of het vervangen kan worden onder garantie.
Senaxx schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:12:
Hier lekt onze ESBE driewegklep ook nog steeds [..], toen hebben ze in november eerst de motor alleen vervangen maar dat hielp niet. Nu is de ESBE motor niet op voorraad en moeten ze naar een alternatief kijken.
KikkerMario schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:03:
Er zijn heel wat lekkende driewegkleppen langsgekomen in dit topic. Ik vraag me af of dat bij mij ook het geval is.
Arjanvdzwaag schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:52:
Ik zag de temperatuur van het vat voor mijn gevoel sneller afkoelen as voorheen. Dus dat moet ik even goed in de gaten houden.
Hier is vorige week een nieuwe EKHWS200D3V3 boiler met de ESBE (ARA655) driewegklep geinstalleerd, en de driewegklep blijkt hier ook te lekken, en niet zo'n beetje ook (erger dan in het youtube filmpje).

Dit ontdekte ik omdat de thermosifon in de CV-aanvoerleiding naar de boiler "extreem goed" werkte: op 3cm afstand van de boiler is de leiding koud, maar de thermosifon in de CV-retourleiding van de boiler werkte extreem slecht - want hier loopt het opgewarmde CV water weg. En omdat de boiler sneller afkoelde (2x zo snel) wanneer de verwarming aanstaat. Het loshalen van de boiler-aanvoerleiding bevestigde dit: in de verwarmingsstand lekt de driewegklep naar de boiler, maar omgekeerd ook: in de DHW-stand lekt de driewegklep naar de verwarming.

Volgens mij komt dit door een fase-fout in de motor-as. Als de motor naar de verwarmingsstand draait, is er een moment dat hij niet lekt naar de boiler, maar dan draait hij nog nets iets verder - te ver - door. En als de motor naar de DHW-stand terugdraait, draait hij net niet ver genoeg door. Ik heb configuratie "E2" uit de handleiding, maar ik neem aan dat dit ook voor de andere configuraties geldt.

Dit betekent niet alleen dat je in de winter het huis deels aan het verwarmen bent vanuit de (dure) boilerwarmte, maar ook dat je in de zomer warmte lekt naar je huis bij iedere SWW run.

Ben benieuwd of/hoe het bij jullie opgelost is?

Lekkage (vanuit afgiftesysteem naar DHW, de WP-aanvoer is in deze situatie afgesloten om lekkage afgifte-DHW te laten zien):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBcQo_-iJU11o-BVGnFaXQ9EClA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CRNbbp2gdfsRoY3AeSVWyuaH.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door arnoldniessen op 05-05-2025 21:24 ]

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Nu online

Timple

Hier weer een mooie casus:
7H-06: Probleem met het waterdebiet tijdens koeling/ontdooiing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LN5hE8DBGCQzXQLDcamzn9e05E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O34QgwicvJOPGFXwVZ0w8L2R.png?f=fotoalbum_large

De pomp jaagt rustig 35L/min door mijn open verdeler met 12 volledig open groepen.
Maar bij een defrost is het ineens een probleem? DHW kent wel wat restricties, maar die klep beweegt niet, dus wat zou dit kunnen verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Timple schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:09:
DHW kent wel wat restricties, maar die klep beweegt niet, dus wat zou dit kunnen verklaren?
Heel apart! Zou je het stuk 3:40-3:50 nog kunnen uitvergroten en de circulation_pump er aan toe kunnen voegen? Ik vind het vreemd dat de circ.pomp nog voordat de compressor uitgaat even naar ca 14L/min terugzakt, maar wel constant draait dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:21
Voor het aansluiten van een externe buitensensor op de Daikin Altherma 3M 6 kW monobloc, gebruik je doorgaans de volgende aansluitklemmen:
• Klemmen X2M: 30 en 35
Deze klemmen zijn bedoeld voor het aansluiten van een externe buitentemperatuursensor.

Let op: De exacte klemmen kunnen variëren afhankelijk van het specifieke model en de configuratie van je unit. Raadpleeg daarom altijd de installatiehandleiding van jouw specifieke model om de juiste aansluitklemmen te bevestigen.

🌡️ Aanbevolen sensor

Daikin adviseert het gebruik van de EKRSCA1 sensor voor een nauwkeurige meting van de buitentemperatuur. 

⚙️ Configuratie in het installatiemenu

Na het fysiek aansluiten van de sensor, moet je de unit configureren om de externe sensor te gebruiken:
1. Ga naar het installatiemenu op de gebruikersinterface.
2. Navigeer naar [C-08] Externe sensor. 
3. Stel de waarde in op 1 (Buitensensor) om aan te geven dat een externe buitentemperatuursensor is geïnstalleerd.
4. Bevestig de instellingen en verlaat het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
Technician- schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:08:
Voor het aansluiten van een externe buitensensor op de Daikin Altherma 3M 6 kW monobloc, gebruik je doorgaans de volgende aansluitklemmen:
• Klemmen X2M: 30 en 35
Deze klemmen zijn bedoeld voor het aansluiten van een externe buitentemperatuursensor.

Let op: De exacte klemmen kunnen variëren afhankelijk van het specifieke model en de configuratie van je unit. Raadpleeg daarom altijd de installatiehandleiding van jouw specifieke model om de juiste aansluitklemmen te bevestigen.

🌡️ Aanbevolen sensor

Daikin adviseert het gebruik van de EKRSCA1 sensor voor een nauwkeurige meting van de buitentemperatuur. 

⚙️ Configuratie in het installatiemenu

Na het fysiek aansluiten van de sensor, moet je de unit configureren om de externe sensor te gebruiken:
1. Ga naar het installatiemenu op de gebruikersinterface.
2. Navigeer naar [C-08] Externe sensor. 
3. Stel de waarde in op 1 (Buitensensor) om aan te geven dat een externe buitentemperatuursensor is geïnstalleerd.
4. Bevestig de instellingen en verlaat het menu.
Uiteindelijk is de EKRSCA1 een doodordinaire NTC 20K sensor die slechts enkele eurotjes kost...... Duurbetaald voor zo'n sensor......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:21
benthouse schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:35:
[...]

Uiteindelijk is de EKRSCA1 een doodordinaire NTC 20K sensor die slechts enkele eurotjes kost...... Duurbetaald voor zo'n sensor......
Dat geldt toch voor elke buitensensor, van Panasonic, Vaillant, Siemens, Priva, Mitsubishi, Kieback en Peter, enz enz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:15

GJA

Projectje af: er staat nu een 200 liter boilervat naast de binnenunit. Een 3 weg klep zorgt ervoor dat het interne watervat van de WP met het boilervat in een gesloten circuit komt met daarin een cv pomp. Het water in het vat van de WP wordt nu gecirculeerd door het boilervat.

Bij overschot aan zonne-energie wordt het water in de WP en in het boilervat verwarmd tot comfort temperatuur (52 graden). Na bereiken van de temperatuur staat het boilervat in serie met de WP: koud water in het boilervat, daarna door naar de WP en uiteindelijk naar de warmwateraansluitingen. 8)

Hoewel ik alle materialen bij elkaar heb gesprokkeld haal ik het er financieel gezien waarschijnlijk nooit uit.... maar man wat is het leuk als iets werkt!

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Nu online

Timple

arnoldniessen schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:21:
[...]

Heel apart! Zou je het stuk 3:40-3:50 nog kunnen uitvergroten en de circulation_pump er aan toe kunnen voegen? Ik vind het vreemd dat de circ.pomp nog voordat de compressor uitgaat even naar ca 14L/min terugzakt, maar wel constant draait dan.
Here you go:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYjklZGNt4lo-eK-BM_nEE7zw4Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9Fgsq1BJ3wJ6k75No1QUScQ0.png?f=fotoalbum_large

Mijn maximale flow door de DHW is nu (helaas) 13.8L. Dit zie ik door het ontluchtingsprogramma op hoog te zetten. Het lijkt me teveel toeval dat dit hier ook aan de hand is. Lijkt er op dat het water toch het DHW circuit volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Timple schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:18:
Mijn maximale flow door de DHW is nu (helaas) 13.8L. Dit zie ik door het ontluchtingsprogramma op hoog te zetten. Het lijkt me teveel toeval dat dit hier ook aan de hand is. Lijkt er op dat het water toch het DHW circuit volgt.
Heel apart - want waarom zou de driewegklep omgaan op 3:43:25 (want met die dip lijkt het toch het omgaan van de klep)? Kun je die klepstand zien in jouw systeem (of evt het (230V) stuursignaal zelf), is er bij die spiraal-wisseling iets aan veranderd?

Zou de klep ook een rol kunnen spelen bij het haperen van het opwarmen waar je het ook over had?

[ Voor 7% gewijzigd door arnoldniessen op 06-05-2025 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
assje schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:09:
[...]

SWW schema/programma is hier in de winter veelal anders dan nu in de zomers. Sterker nog, nu rond lunch boven 25 graden buiten, is het ook weer anders...

Maar, ik hou voornamelijk rekening met de uurprijzen ivm dynamisch. Ik doe als het ECHT goedkoop is, met de lunch vaak het comfort (52 graden) punt pakken rond 13-14h als het goedkoop is, ook al doet ie dan zowat alles op de BUH, dat maakt dan niet uit. Zeker niet met negatief (komt maar een paar uur per jaar voor tot nu toe trouwens).

Echter als er minder lage tarieven zijn (of minder dynamiek op de dag), dan pak ik eigenlijk altijd optie2 voor mij: naar eco (41 graden) en dan 1x rond de nacht, 3h of 4h, en dan lunch rond 13h of 14h. Zo is er altijd genoeg warm water beschikbaar (gezin met 2 kids, dus, er moet altijd ff gedouched kunnen worden) :+

Maar ja, een (lerende) AI sturing hierin zou weer schelen. Nu we het erover hebben..., de prijzen zijn er al een tijdje, ik check nu maar even het SWW programma weer voor morgen, was ik vergeten 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMjEWBVGACZ__jsezbrCkC05gWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzeCTkq85hiK8GcWsTnnn7hY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door PCJR op 06-05-2025 21:01 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Nu online

Timple

arnoldniessen schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:40:
Heel apart - want waarom zou de driewegklep omgaan op 3:43:25?
Misschien juist vanwege de defrost? Dat ie deze liever uit de DHW pakt dan uit het hoofd circuit? Deze staat ingesteld op vloerverwarming mocht dat iets uitmaken.
Kun je die klepstand zien in jouw systeem (of evt het (230V) stuursignaal zelf)
Nope, helaas niet. Of ik moet precies deze error vangen en er met een multimeter naast staan.
is er bij die spiraal-wisseling iets aan veranderd?
Helemaal niets, alleen aansluitingen op het vat aangepast, niet aan de driewegklep of iets anders gekomen.
Zou de klep ook een rol kunnen spelen bij het haperen van het opwarmen waar je het ook over had?
Ik vermoed dat dit een losstaand issue is. Zojuist had ik na een herstart ook dat hij het belangrijker vond om de ruimte 0,3 graden te verwarmen dan de DHW tank die 30 graden heter moest...

Dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4GFGIkvrGGmZImG0cN-A9eS2nM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HdT80ovlubRdUiCnI7rcc05e.png?f=fotoalbum_large

Om 18:13 heb ik een reset gedaan op de 'binnenunit'. Vervolgens een powercycle om 18:36.
Nog steeds koud water, dus om 19:12 heb ik de ruimteverwarming maar uitgezet. Meteen begon het tapwater op te warmen.
Prioriteit staat op DHW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Timple schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:14:
Ik vermoed dat dit een losstaand issue is. Zojuist had ik na een herstart ook dat hij het belangrijker vond om de ruimte 0,3 graden te verwarmen dan de DHW tank die 30 graden heter moest...

Nog steeds koud water, dus om 19:12 heb ik de ruimteverwarming maar uitgezet. Meteen begon het tapwater op te warmen.
Prioriteit staat op DHW.
Moet zeggen dat ik er weinig van snap. En zie ik ook een veel te korte defrost om 18:42, met deze buitentemperaturen? Klopt die defrost-sensor anders wel? Kan natuurlijk zijn dat jouw model de bits anders codeert dan andere systemen, al suggereert de hoge flow wel dat er een defrost wordt overwogen.

[ Voor 4% gewijzigd door arnoldniessen op 06-05-2025 22:06 ]

Pagina: 1 ... 147 148 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma