9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
Welk type is jouw warmtepomp (laatste 2 karakters)? 6V of 9W (BUH) ?Barse87 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:26:
[...]
Verschil bij mij is dat mijn systeem dus blijkbaar wel de BUH probeert in te schakelen (hij geeft sinds de installatie ca 250 bedrijfsuren)
Vandaar dat ik mij afvraag of dit wel oke is dat hij niet is aangesloten.
Bij een 9W zou je een 3-fasen aansluiting verwachten. Een 6V zou op 1 fase kunnen worden aangesloten, afhankelijk van of stap 1 en stap 2 gelijktijdig worden aangesproken.
Buiten-unit: ERGA08EAV3H7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Wacht even: jouw Warmtepomp zit echt met stekkers in een stopcontact? 😳 Dat mag ik niet hopen...Barse87 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:22:
[...]
Klopt die 450W is mijn totale woning verbruik. Als mijn BUH wel zou werken dan zou ik tenminste 2000W op 1 van de 3 fases verwachten.
Gisteren nog maar bij de binnenunit gecheckt en er gaan idd maar 2 stekkers naar een stopcontact (1 vanuit de buitenunit die ook de binnenunit voedt en 1 vanuit de boosterheater…). Er zou eigenlijk dus een 3e stekker moeten zijn voor de BUH.
6V iddpiieter schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:32:
[...]
Welk type is jouw warmtepomp (laatste 2 karakters)? 6V of 9W (BUH) ?
Bij een 9W zou je een 3-fasen aansluiting verwachten. Een 6V zou op 1 fase kunnen worden aangesloten, afhankelijk van of stap 1 en stap 2 gelijktijdig worden aangesproken.
Ja echt 😂 destijds zo door de installateur opgeleverd waar ik dikke ruzie mee heb.Ecluse schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:36:
[...]
Wacht even: jouw Warmtepomp zit echt met stekkers in een stopcontact? 😳 Dat mag ik niet hopen...
Daarna een onderhoudsabonnement afgesloten bij Feenstra, die zijn langs geweest voor een keuring en overlegd met Daikin (dit gesprek heb ik meegeluisterd): kon geen kwaad, wordt op piekvermogen eigenlijk nooit meer dan 12A aan vermogen gevraagd…
De stopcontacten hebben allemaal wel een eigen groep en het betreft een woning uit 2015 dus wel met goede elektraaansluitingen…
Heel bijzonder. Qua belasting kan het inderdaad, maar is echt niet zoals het hoort. Je kunt zo overigens wel lekker makkelijk het verbruik meten met HomeWizard stekkers 🙂Barse87 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:04:
[...]
Ja echt 😂 destijds zo door de installateur opgeleverd waar ik dikke ruzie mee heb.
Daarna een onderhoudsabonnement afgesloten bij Feenstra, die zijn langs geweest voor een keuring en overlegd met Daikin (dit gesprek heb ik meegeluisterd): kon geen kwaad, wordt op piekvermogen eigenlijk nooit meer dan 12A aan vermogen gevraagd…
De stopcontacten hebben allemaal wel een eigen groep en het betreft een woning uit 2015 dus wel met goede elektraaansluitingen…
Onze installateur gaf overigens aan dat Daikin voorschrift dat de BUH op een aparte fase aangesloten wordt. Zelfs bij onze 4kW monoblock.
Is dit correct en wordt de WP minder effectief bij grotere afstanden (dus lagere COP?).
Wat ik ervan heb begrepen, is dat de hoeveelheid koelmiddel afhankelijk is van de totale lengte van de leiding met koelmiddel tussen de buitenunit en de binnenunit. Bij een grotere lengte dan 10 meter zou er extra koelmiddel in moeten. Althans dat zou bij onze warmtepomp het geval zijn. Maar misschien verschilt dat per type warmtepomp.MajaMestreech schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:27:
Onze buitenunit staat op het platte dak van onze woning direct boven onze slaapkamer. Als het wat kouder is en de WP maakt vertrekwater van 31-32 graden of hoger dan is die buitenunit best gehorig en horen we een irritante dreun. Bij installatie is die hier geplaatst om reden dat de afstand tussen binnen en buiten unit zo klein mogelijk moet zijn, werd mij verteld.
Is dit correct en wordt de WP minder effectief bij grotere afstanden (dus lagere COP?).
Het zou te maken hebben met de verhouding: hoeveelheid koelmiddel / inhoud koelleiding omdat dit van invloed zou zijn op de verdampingstemperatuur van het koelmiddel.
[ Voor 8% gewijzigd door piieter op 27-01-2026 13:13 ]
Buiten-unit: ERGA08EAV3H7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
P.S.: Je kan het vermoedelijk ook terugzoeken.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Jouw machine ken ik niet zo precies, maar mijn 6kW gaat er tijdens SWW soms tot 4500W over het lijntje, oftewel 20A! In de specificaties staat dan ook dat je een 20A/C-kar exclusieve groep moet gebruiken.Barse87 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:04:
Ja echt 😂 destijds zo door de installateur opgeleverd waar ik dikke ruzie mee heb.
Je kan natuurlijk ook het stopcontact verwijderen en de draden rechtstreeks aansluiten, liefst via een werkschakelaar.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Ze (?)dunklefaser schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:18:
@piieter @MajaMestreech schrijft niet welk type wp ze heeft, misschien gaat ze dat nog toevoegen.
P.S.: Je kan het vermoedelijk ook terugzoeken.
Ik vermoed (als leek!) dat dit niet uitmaakt per type warmtepomp. De genoemde verhouding lijkt me wel belangrijk voor een optimale werking (lees: COP).
De vulling van de hoeveelheid koelmiddel vanaf fabriek, zal een bepaald bereik hebben (voor hoe lang of hoe kort de lengte van de koelleiding mag zijn) waarbinnen de warmtepomp nog goed werkt.
Er zal echter maar één verhouding zijn, waarbij de werking optimaal is.
Zoeken op Internet levert misschien zeker bruikbare informatie.
[ Voor 47% gewijzigd door dunklefaser op 27-01-2026 13:44 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Misschien?
Eigenlijk zou de optimale verhouding toegepast moeten worden bij elke warmtepomp. Dus als de lengte van de koelleiding te kort is voor de ideale situatie, wat minder koelmiddel toepassen dan de fabrieksvulling en als de lengte langer is, dan wat koelmiddel bijvullen.piieter schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:35:
[...]
Ze (?)
Ik vermoed (als leek!) dat dit niet uitmaakt per type warmtepomp. De genoemde verhouding lijkt me wel belangrijk voor een optimale werking (lees: COP).
De vulling van de hoeveelheid koelmiddel vanaf fabriek, zal een bepaald bereik hebben (voor hoe lang of hoe kort de lengte van de koelleiding mag zijn) waarbinnen de warmtepomp nog goed werkt.
Maar in de praktijk gebeurt dit denk ik niet veel. Tenzij de lengte echt flink groter is in sommige situaties. Dan zal er wel bijgevuld worden. Misschien dat heel veel installateurs dit niet eens weten.
Te kort is gewoon fout, ze zullen wat extra lussen aanleggen om de minimale lengte te halen. Als er te weinig lengte is zal het systeem niet goed functioneren omdat er werkruimte nodig is voor de gasexpansie/contractie.piieter schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:47:
Eigenlijk zou de optimale verhouding toegepast moeten worden bij elke warmtepomp. Dus als de lengte van de koelleiding te kort is voor de ideale situatie, wat minder koelmiddel toepassen dan de fabrieksvulling en als de lengte langer is, dan wat koelmiddel bijvullen.
Maar in de praktijk gebeurt dit denk ik niet veel. Tenzij de lengte echt flink groter is in sommige situaties. Dan zal er wel bijgevuld worden. Misschien dat heel veel installateurs dit niet eens weten.
Ook dit is weer goed om te weten!mawashigeri schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:57:
[...]
Te kort is gewoon fout, ze zullen wat extra lussen aanleggen om de minimale lengte te halen. Als er te weinig lengte is zal het systeem niet goed functioneren omdat er werkruimte nodig is voor de gasexpansie/contractie.
Ja, dat komt door de buitentemperatuur van -2 tot +2 graden Celsius in combinatie met de vochtige lucht.RKRR schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:52:
Hebben jullie ook zoveel Defrost momenten? En zo ja, kan je daar iets aan doen?
Oplossing: Warmer weer!
[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 27-01-2026 19:07 ]
Dus het weer doet het vandaag goed blijkbaar.
HANDTEKENING!!!
Bij mijn monoblock EDLA09DAW1 helemaal geen back-up heater in de WP. Die is er gewoon niet bij dit type. Kan er wel achteraf ingebouwd worden trouwens.TKroon schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:43:
[...]
Nee maakt qua tijd (vrijwel?) niets uit. De BUH springt zeer waarschijnlijk alsnog bij. Ik heb nog nooit een defrost kunnen doen zonder BUH. Meestal gehele defrost stap 1, maar als het echt koud is begint hij puur op de hoge retour temperatuur, maar springt enkele minuten later ook stap 2 bij. 9 kW elektrisch vermogen. Dus ook qua energieverbruik per defrost zou ik zeggen dat het om het even is.
Stooklijn lekker zo laag mogelijk laten, dan heb je ook de minste defrosts
Defrost gebeurt hier volledig door omkeren van de loop, dus met warmer water vanuit de woning. Retour temp. blijft keurig boven/rond de 25graden, zie grafiek hieronder. De genoemde 10-20kW (Thermisch) die eerder genoemd is klopt aardig met mij. CoP metingen.
Wel heb ik in de retour een buffervat van 50liter in serie. Dus die wordt eerst gebruikt bij een Defrost, echter na ca 2-3 minuten zal dat ook op zijn….
:strip_exif()/f/image/OX4jZs0wKivCY5FFueXSgCZm.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bPNtFBw0gwBqfoP86tRoTBrl.jpg?f=user_large)
Wel erg veel defrosts vandaag. Heb er zelden zoveel gezien in 24h…..
[ Voor 11% gewijzigd door benthouse op 27-01-2026 22:12 ]
Helaas vindt Daikin dat de deltaT minimaal 10 moet zijn, ik kan m alleen hoger instellen (wellicht ivm radiatoren)Pim57 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:44:
[...]
Een delta T van 10 graden is eigenlijk not done bij een warmtepomp. Die kan dus zeker naar 5, samen met een lagere stooklijn.
Als dit goed loopt, kun je om de paar dagen je Stooklijn 1 graad verlagen tot het moment dat je het huis niet meer warm krijgt.
De iets lagere stooklijn lijkt wel een rustiger temperatuur en kleinere defrost te geven. Maar hij deed er 2 uur over om van 19 naar 20 te komen. Dus ik ben benieuwd wat de SWW run gaat doen...
Bij Daikin wordt de delta T minimaal 10 als je voor radiatoren kiest. Om een lagere delta T te kunnen instellen, wijzig je de keuze van radiatoren naar vvw.jugo6 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:55:
[...]
Helaas vindt Daikin dat de deltaT minimaal 10 moet zijn, ik kan m alleen hoger instellen (wellicht ivm radiatoren)
De iets lagere stooklijn lijkt wel een rustiger temperatuur en kleinere defrost te geven. Maar hij deed er 2 uur over om van 19 naar 20 te komen. Dus ik ben benieuwd wat de SWW run gaat doen...
Ik heb dat ook gedaan en heb enkel radiatoren en de delta T staat bij mij op 5. Werkt prima. Ik heb wel mijn radiatoren waterzijdig ingeregeld, zodat elke radiator die delta T van 5 bereikt. Google anders eens op “waterzijdig inregelen“.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Op hoeveel ltr/min loopt de Daikin? Delta T naar 5 betekent vaak ook meer ltr/min, dus hogere retour en waarschijnlijk kun je daardoor ook op een lagere Ta draaien.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Nog even een update over deze situatie. Volgens Daikin heeft onze 14kW split unit niet het software probleem.igela3 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:19:
[...]
Ik weet helaas niet wanneer het precies is fout gegaan. Mijn dochter gaf aan dat ze van za op zo nacht geborrel in de verwarming heeft gehoord. Toen was het mij nog niet opgevallen. Maar in de metingen van die nacht kan ik niets geks zien. Zondagavond laat, toen de pomp na een avond uitgestaan te hebben weer aan ging, zat er ineens overal in het systeem lucht.
Dan zal ik mss eerder in de druk sensoren en temperatuursensoren van de koelmiddelzijde moeten zoeken. Die heb ik helaas niet gelogd.
Gescheurde warmtewisselaar is volgens installateur gewoon pech geweest.
Warmtewisselaar wordt een dezer dagen onder garantie vervangen, maar ook de koudemiddel leidingen naar de buitenunit zullen zekerheidshalve vervangen worden ivm mogelijk damp/vocht in de koperleiding, wat tot oxidatie kan leiden. Deze oxide kan loskomen en de filters in de buitenunit verstoppen met storingen tot gevolg.
@vanderv en @Pim57 Het debiet was gisteren toen ik even keek 8 l/m , nu 5 l/m. Eerder was dat als hij net aansprong ronde 20 l/m. Flauw dat je overigens debiet niet in de HomeAssistant omgeving kan zien. Zoals er wel meer te mopperen valt op Onecta en aansturing.vanderv schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:10:
@jugo6
Op hoeveel ltr/min loopt de Daikin? Delta T naar 5 betekent vaak ook meer ltr/min, dus hogere retour en waarschijnlijk kun je daardoor ook op een lagere Ta draaien.
Wat moet ik onder Ta verstaan, aanvoertemperatuur?
Ik heb al mijn radiatoren even nagemeten (toen nog bij aanvoer 40gr), en kwam ook over het algemeen ook op een deltaT van rond de 10 uit, en enkel wat hoger, een enkele wat lager. Voetventielen zitten er niet op, zelfs op die uit de jaren90 niet. één radiator in de huiskamer zat op 36 uitvoer, dus ik veronderstel dat ik deze dan gewoon maar een beetje moet dichtdraaien?
@Pim57 de binnenunit op vloerverwarming instellen: daar dacht ik ook al aan, maar voor mij is het toch ook een beetje blackbox wat voor instellingen er dan allemaal nog meer veranderen.... Ga ik dus nog eens naar kijken. Vooralsnog is het temperatuurbeeld wel een stuk rustiger geworden, al kostte het na de SWWrun meer dan een uur om weer van 19.2 op 19.8 te komen. Maar HomeAssistant gegevens zijn niet heel fijnmazig. Maar dat geeft mij wel reden om bij koud weer SWW niet overdag te draaien. Nu de herrie daarvan nog verminderen.....
In ESPAltherma.Flow sensor (l/min)
8.9
In P1P2MQTT.bridge0_Sensors / Flow
8.9 L/min
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Instelling radiatoren naar vloerverwarming en Delta eerst maar eens op 5 graden, dan gaat jouw flow aanzienlijk omhoog. Mijn ervaring leert hier met radiatoren, de flow lekker hoog houden, als het eenmaal op temperatuur is, regelt de Daikin zelf wel terug.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Ik heb het gevraagd aan mijn installateur en kreeg vandaag deze reactie:Technician- schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:11:
[...]
Nee de installateurs weten het ook niet of worden niet geïnformeerd, Daikin neemt zelf contact op mits je unit in de serienummers range valt
"Daikin heeft laten weten dat er inderdaad een software update voor bestaat.
Zij gaan u rechtstreeks contacteren om een technieker langs te sturen die dit kan uitvoeren."
Heb jij een grote unit EDLA >9KW?DeGeert schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:09:
[...]
Ik heb het gevraagd aan mijn installateur en kreeg vandaag deze reactie:
"Daikin heeft laten weten dat er inderdaad een software update voor bestaat.
Zij gaan u rechtstreeks contacteren om een technieker langs te sturen die dit kan uitvoeren."
Het heeft wel zin als de installateur actief aanvraagt inderdaad
Daar wil ik juist vanaf! Ik wil mijn defrost altijd via vloerverwarming. Daar heb ik geen flow problemen...
Bij een DHW defrost valt ie vaak in storing juist
Ik heb een EDLA09DA3W1. Enkel voor verwarming, geen DHW.Technician- schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:22:
[...]
Heb jij een grote unit EDLA >9KW?
Wat voor unit heb jij dan?Timple schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:30:
Begreep ik nou dat die software update de defrost altijd via DHW doet?
Daar wil ik juist vanaf! Ik wil mijn defrost altijd via vloerverwarming. Daar heb ik geen flow problemen...
Bij een DHW defrost valt ie vaak in storing juist
Het is een "hij"piieter schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:35:
[...]
Ze (?)
Ik begreep destijds bij de installatie dat de afstand binnen - buiten unit niet meer dan 10 m mocht zijn. Ik begrijp nu dat dit best klopt en heb ik geen mogelijkheid om de buiten unit te laten verplaatsen.
Bedankt voor de info
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Volgens mij kun je hem wèl laten verplaatsen, ook als daardoor de leiding met koelmiddel langer wordt dan 10 meter.MajaMestreech schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:56:
[...]
Het is een "hij". We hebben een Altherma 3 6 kW WP met binnen en buiten unit, dus geen monoblock.
Ik gebreep destijds bij de installatie dat de afstand binnen - buiten unit niet meer dan 10 m mocht zijn. Ik begrijp nu dat dit best klopt en heb ik geen mogelijkheid om de buiten unit te laten verplaatsen.
Bedankt voor de info
Maar dan moet er meer koelmiddel in dan dat er standaard in zit, om weer tot een juiste verhouding te komen.
Ik ga ervan uit, dat zo'n verplaatsing naar verhouding een redelijk duur grapje wordt. En niet elke installateur mag dit doen. Daar is een f-gassen (?) certificering voor nodig.
ik heb alleen nog maar de onecta verbinding met Home assistant gemaakt, zoals beschireven op github. ESPA leek mij weer een stapje verder. Dat is toch met een fysieke aansluiting op de binnenunit?Tanuki schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:09:
@jugo6 Debiet is gewoon te zien in HA?
[...]
In ESPAltherma.
[...]
In P1P2MQTT.
igela3 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:25:
[...]als ze de koeleidingen vervangen moet ook het filterdroger en de olie vervangen worden van de compressor. Dit in verband met verzuring van de olie door middel van slude vorming van de olie. Waardoor de isolatie van de wikkelingen worden aangetast. Ook een mogelijkheid is purgen 24 uur met een lage stikstof druk en daarna bere goed vaceren. Dwz alle vocht er uit halen. om problemen te voorkomen zoals boven omschreven en eventueel inwendig vastvriezen van exspansieventiellen.
Nog even een update over deze situatie. Volgens Daikin heeft onze 14kW split unit niet het software probleem.
Gescheurde warmtewisselaar is volgens installateur gewoon pech geweest.
Warmtewisselaar wordt een dezer dagen onder garantie vervangen, maar ook de koudemiddel leidingen naar de buitenunit zullen zekerheidshalve vervangen worden ivm mogelijk damp/vocht in de koperleiding, wat tot oxidatie kan leiden. Deze oxide kan loskomen en de filters in de buitenunit verstoppen met storingen tot gevolg.
Ik heb EHBH08E6V / ERGA0GEVH staan met 18 meter tussen binnen en buiten. Gewoon wat gas erbij is wat wordt voorgeschreven (grammen per extra meter. Werkt perfect sinds 2022.MajaMestreech schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:56:
[...]
Het is een "hij". We hebben een Altherma 3 6 kW WP met binnen en buiten unit, dus geen monoblock.
Ik begreep destijds bij de installatie dat de afstand binnen - buiten unit niet meer dan 10 m mocht zijn. Ik begrijp nu dat dit best klopt en heb ik geen mogelijkheid om de buiten unit te laten verplaatsen.
Bedankt voor de info
Nee, de update die moet voorkomend dat de hoog vermogen (>9kW) monoblocks stuk draaien, moet op locatie door een monteur van Daikin worden geïnstalleerd. Dit kan niet via de Onecta app.TKroon schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:26:
Is die update uit te voeren via de Onecta app? Of staat die los van de echte firmware van de Daikin?
[ Voor 3% gewijzigd door luxus op 29-01-2026 20:22 ]
Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.
De laatste dagen lekker bezig geweest met meten en regelen. De installateur had de instellingen grof ingesteld zonder toelichting, waarschijnlijk rekening houdend met radiatoren. Situatie is als volgt:
Woning is van 1997, redelijk goed geïsoleerd. Begane grond heeft vvw (66 m2) en TonZon vloerisolatie. Er zit nog wel een verdeler met een Grundfoss Alpha L2 pomp (zonder auto adapt). Deze staat nu op stand PP2. Verder een open trap naar 1e en 2e etage. 1e etage: radiator in de douche staat altijd volledig open. Verder incidenteel een radiator in een werkkamer, maar die doet niet veel. 2e etage: studio met opstelling van de tank. Ook hier staat een radiator altijd open, maar wel vrijwel afgeknepen omdat deze direct aan de aanvoerleiding zit.
Dus samengevat: vvw is hoofdzaak en verwarmt woonkamer en gang en daarmee deels de open trap.
Oude instelling was: maximaal 52 graden, geen modulatie etc. Dat betekende snel verwarmen van het huis tot 0,5 graden boven de ingestelde waarde. Dan stoppen en pas weer aanslaan bij 0,5 graad onder de ingestelde waarde. Niet heel fijn en niet efficient.
Nieuwe instelling is modulatie aan, delta T van 3 graden. Max. staat inmiddels op 38 graden en nu ben ik bezig om de stooklijn aan te passen. Inmiddels staat de warmtepomp uren lang rustig te draaien en loopt de temperatuur langzaam op. 's nachts zet ik 'm een graad lager en de andere dag weer hoger.
Dit gaat redelijk goed, maar vooral bij het bereiken van de ingestelde waarde en oplopende buitentemperatuur gaat de pompsnelheid naar 7 l/min. En dan zie ik de COP enorm schommelen tussen 3 en 6, omdat de warmte dan niet meer goed wordt rondgepompt. Ik vrees dat met de huidige opzet een 6 kW model wellicht te ruim is.
Concreet is mijn vraag nu: zou het helpen en goed zijn om de stille modus in te schakelen om daarmee te testen met een lager vermogen? Ik hoop dan dat de pompsnelheid wat hoger zal blijven en het effect van schommelen wordt beperkt.
Ik zou eerst eens modulatie uitzetten en nog verder op zoek gaan naar je ideale stooklijn. Met modulatie aan is dat veel lastiger. De 6KW kan net zo laag terug moduleren (minimaal verbruik) als de 4KW overigens Dus of je nu de 4, 6 of 8 hebt zou niet zoveel uit moeten maken. Ik denk dat je stooklijn nog wat aan de hoge kant is eerlijk gezegd.Richard1965 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:20:
Ik heb hier een Altherma 3M, type EDLA06E23V3.
De laatste dagen lekker bezig geweest met meten en regelen. De installateur had de instellingen grof ingesteld zonder toelichting, waarschijnlijk rekening houdend met radiatoren. Situatie is als volgt:
Woning is van 1997, redelijk goed geïsoleerd. Begane grond heeft vvw (66 m2) en TonZon vloerisolatie. Er zit nog wel een verdeler met een Grundfoss Alpha L2 pomp (zonder auto adapt). Deze staat nu op stand PP2. Verder een open trap naar 1e en 2e etage. 1e etage: radiator in de douche staat altijd volledig open. Verder incidenteel een radiator in een werkkamer, maar die doet niet veel. 2e etage: studio met opstelling van de tank. Ook hier staat een radiator altijd open, maar wel vrijwel afgeknepen omdat deze direct aan de aanvoerleiding zit.
Dus samengevat: vvw is hoofdzaak en verwarmt woonkamer en gang en daarmee deels de open trap.
Oude instelling was: maximaal 52 graden, geen modulatie etc. Dat betekende snel verwarmen van het huis tot 0,5 graden boven de ingestelde waarde. Dan stoppen en pas weer aanslaan bij 0,5 graad onder de ingestelde waarde. Niet heel fijn en niet efficient.
Nieuwe instelling is modulatie aan, delta T van 3 graden. Max. staat inmiddels op 38 graden en nu ben ik bezig om de stooklijn aan te passen. Inmiddels staat de warmtepomp uren lang rustig te draaien en loopt de temperatuur langzaam op. 's nachts zet ik 'm een graad lager en de andere dag weer hoger.
Dit gaat redelijk goed, maar vooral bij het bereiken van de ingestelde waarde en oplopende buitentemperatuur gaat de pompsnelheid naar 7 l/min. En dan zie ik de COP enorm schommelen tussen 3 en 6, omdat de warmte dan niet meer goed wordt rondgepompt. Ik vrees dat met de huidige opzet een 6 kW model wellicht te ruim is.
Concreet is mijn vraag nu: zou het helpen en goed zijn om de stille modus in te schakelen om daarmee te testen met een lager vermogen? Ik hoop dan dat de pompsnelheid wat hoger zal blijven en het effect van schommelen wordt beperkt.
[ Voor 4% gewijzigd door JarnoH op 30-01-2026 21:37 ]
Is de boel waterzijdig ingeregeld?Richard1965 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:20:
Ik heb hier een Altherma 3M, type EDLA06E23V3.
Meet de retourtemperatuur van de vloerverwarming en radiatoren. Met een delta T van 3 graden en flow van 7 liter/min lijkt het erop dat de warmte niet afgegeven kan worden. Er hoeft maar 1 radiator te zijn met een lage weerstand en daar ga je....
Heb je een open verdeler voor de vvw?
Je kunt ook beginnen met alle radiatoren dicht te zetten en eerst te tunen voor de vloerverwarming. Ik vermoed dat de radiatoren te ver openstaat....
Ja dat klinkt goed en zal ik dit weekend eens uitproberen.JarnoH schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:36:
[...]
Ik zou eerst eens modulatie uitzetten en nog verder op zoek gaan naar je ideale stooklijn. Met modulatie aan is dat veel lastiger. De 6KW kan net zo laag terug moduleren (minimaal verbruik) als de 4KW overigens Dus of je nu de 4, 6 of 8 hebt zou niet zoveel uit moeten maken. Ik denk dat je stooklijn nog wat aan de hoge kant is eerlijk gezegd.
Radiatoren waren wel waterzijde ingeregeld, maar dat moet ik nu opnieuw doen. Omdat ik er maar twee gebruik is dat wel te overzien.TinusH777 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:40:
[...]
Is de boel waterzijdig ingeregeld?
Meet de retourtemperatuur van de vloerverwarming en radiatoren. Met een delta T van 3 graden en flow van 7 liter/min lijkt het erop dat de warmte niet afgegeven kan worden. Er hoeft maar 1 radiator te zijn met een lage weerstand en daar ga je....
Heb je een open verdeler voor de vvw?
Je kunt ook beginnen met alle radiatoren dicht te zetten en eerst te tunen voor de vloerverwarming. Ik vermoed dat de radiatoren te ver openstaat....
Helaas heb ik geen open verdeler voor de vvw. Ik wil daar best in investeren maar moet dat nog onderzoeken. Een extra pomp en of thermostaat op de vvw lijkt mij wel nuttig wanneer er toch hogere temperaturen voor de radiatoren nodig zijn, maar vooral het mengen van retour uit de vvw op de verdeler is totaal overbodig nu.
Dus wellicht jouw advies combineren met het vinden van de ideale stooklijn zonder modulatie.
[ Voor 52% gewijzigd door Richard1965 op 30-01-2026 23:03 ]
Ik begreep eerder dat dit vanuit daikin gedaan werdt, maar het is nu toch wel verstandig om dit via mijn installateur via Daikin een verzoek te laten doen? EDLA 14kWTechnician- schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:22:
[...]
Heb jij een grote unit EDLA >9KW?
Of weet je misschien de aanvoer bij 2 °C zoals in de lijsten van @Tomexergie gebruikelijk is?
De gemiddelde buitentemperatuur in jouw omgeving kan je trouwens via het KNMI verkrijgen.
[ Voor 57% gewijzigd door dunklefaser op 31-01-2026 19:48 ]
Ik heb een redelijk vergelijkbare situatie, jaren '80 2-1 kap. Alleen geen open trapgat, dat is wel echt een gat waar enorm veel warmte in verdwijnt.Richard1965 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:55:
[...]
Ja dat klinkt goed en zal ik dit weekend eens uitproberen.
[...]
Radiatoren waren wel waterzijde ingeregeld, maar dat moet ik nu opnieuw doen. Omdat ik er maar twee gebruik is dat wel te overzien.
Helaas heb ik geen open verdeler voor de vvw. Ik wil daar best in investeren maar moet dat nog onderzoeken. Een extra pomp en of thermostaat op de vvw lijkt mij wel nuttig wanneer er toch hogere temperaturen voor de radiatoren nodig zijn, maar vooral het mengen van retour uit de vvw op de verdeler is totaal overbodig nu.
Dus wellicht jouw advies combineren met het vinden van de ideale stooklijn zonder modulatie.
Een 4kW EBLA monoblock die all-electric draait. Zonder SWW (gewoon een domme elektrische boiler die icm de zonnepanelen als warmte accu werkt).
Heb ook m'n verdeler met pomp gehouden, want als het goed koud is, wil ik vooral de badkamer radiator die altijd vol open staat graag wat warmer hebben dan de vvw. Ik meng echter niet. Heb de meng insert vervangen voor eentje die ik volledig dicht kon draaien. Alle warmte gaat dus volledig door de vvw heen, wel een thermostaat op de verdeler die op 38 graden dicht gaat, maar die aanvoer water temperatuur haalt hij pas bij -10.
Bij mij gebeurde precies hetzelfde met het debiet: loopt geleidelijk terug naar 7 l/min. Maar dat doet de warmtepomp echt zelf, want het gebeurt ook als alles open staat. Kennelijk probeert hij dan met rustig pompen aan te blijven. Vermogen van de WP is dan namelijk ook laag.
Heb modulatie voorlopig nog uit staan. Eerst eens kijken wat hij doet zonder. Hij maakt zo'n 4 a 5 runs op een dag deze maand.
∆T 4, COP over januari is 3,5 380 kWh gebruikt in januari.
Tot dusver over de maand januari een COP voor verwarmen van de woning van 3,47 tegenover 3,93 van vorig jaar januari. Dus lager dan vorig jaar, maar dat verbaast me niets, omdat het defrosts "regende" deze januari.RKRR schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:37:
Wat zijn jullie verbruiken over de maand januari 2026? Mijn cijfers bij een gemiddelde temperatuur van 1 graad.
[Afbeelding]
Ik maak me daar verder geen zorgen over.
COP voor het SWW is 2,6 maar de COP voor het SWW is altijd boven de 2 geweest. Heeft te maken met de normale afkoeling als je geen SWW gebruikt en je instellingen voor de temperaturen van je SWW en is dus niet te vergelijken met anderen tenzij je exact hetzelfde type warmtepomp hebt, op dezelfde momenten dezelfde hoeveelheden SWW gebruikt en dezelfde instellingen hebt.
Als deze beneden de 2 komt, dan is er echt iets mis (driewegklep?).
De totale COP is eigenlijk helemaal niet van belang, omdat deze voor het grootste gedeelte bepaald wordt door de verhouding tussen het verwarmen van het SWW en het verwarmen van de woning. Als je naar verhouding veel SWW gebruikt dan zal de totale COP lager uitvallen dan als je weinig SWW gebruikt, omdat de COP voor SWW sowieso lager is dan die voor ruimteverwarming.
Dus de totale COP vergelijken met anderen heeft geen zin.
Klopt helemaal! Hier is het op dit moment om het vriespunt en er ligt hier nog steeds sneeuw in het Noorden en ook nog steeds vochtige lucht.MotorBeast schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:08:
@piieter @RKRR Vergelijken heeft totaal geen zin. Ik woon in Zuid-West Nederland. Vandaag 11,4 graden hier buiten op zijn warmst terwijl in het Noorden het gewoon winter is. En dat is nog maar 1 variabele.
Maar... het komt allemaal weer goed
Dat klinkt goed, ik ga eens kijken of bij mijn verdeler ook de retour dicht kan worden gedraaid. Zou mooi zijn om mee te beginnen. De nieuwe stooklijn is wel beter, maar de verdeler zit nu echt in de weg. Omdat het nu vrij warm is (Zuid Holland, gisteren 10 graden) loopt de aanvoertemperatuur terug naar 26 of 27 graden. Dan doet mijn vvw vrijwel niets meer door dat retour mengen. Nu zet ik de aanvoer handmatig wat hoger zodat de pomp kan blijven draaien. Cop golft nu op en neer tussen 3,5 en 6 omdat hij de warmte nog niet goed wat kan. Ik weet niet of dat ideaal is.Ecluse schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:38:
[...]
Ik heb een redelijk vergelijkbare situatie, jaren '80 2-1 kap. Alleen geen open trapgat, dat is wel echt een gat waar enorm veel warmte in verdwijnt.
Een 4kW EBLA monoblock die all-electric draait. Zonder SWW (gewoon een domme elektrische boiler die icm de zonnepanelen als warmte accu werkt).
Heb ook m'n verdeler met pomp gehouden, want als het goed koud is, wil ik vooral de badkamer radiator die altijd vol open staat graag wat warmer hebben dan de vvw. Ik meng echter niet. Heb de meng insert vervangen voor eentje die ik volledig dicht kon draaien. Alle warmte gaat dus volledig door de vvw heen, wel een thermostaat op de verdeler die op 38 graden dicht gaat, maar die aanvoer water temperatuur haalt hij pas bij -10.
Bij mij gebeurde precies hetzelfde met het debiet: loopt geleidelijk terug naar 7 l/min. Maar dat doet de warmtepomp echt zelf, want het gebeurt ook als alles open staat. Kennelijk probeert hij dan met rustig pompen aan te blijven. Vermogen van de WP is dan namelijk ook laag.
Heb modulatie voorlopig nog uit staan. Eerst eens kijken wat hij doet zonder. Hij maakt zo'n 4 a 5 runs op een dag deze maand.
∆T 4, COP over januari is 3,5 380 kWh gebruikt in januari.
/f/image/EV8K4G4xkUFvDlQx0g7g7OEk.png?f=fotoalbum_large)
In januari heb ik 314 kWh gebruikt voor verwarming. Heel netjes vind ik. Energieverbruik in januari dit jaar €137,11 tegenover vorig jaar met gas erbij €297,91. Tot nu toe blij dat ik van het gas af ben
Ik heb een VTE Slim verdeler. Daarbij was heel makkelijk aan de rechter zijkant een VTE inregelventiel te plaatsen ipv de open mengbus die erin zat. Dat inregelventiel heb ik volledig dicht gezet. Wel oppassen dat je vvw niet te heet wordt bij zeer koud weer.
Helaas een Robot standaard uit 2015. Daar zit geen regelventiel op.Ecluse schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:35:
Welk merk en type verdeler heb je?
Ik heb een VTE Slim verdeler. Daarbij was heel makkelijk aan de rechter zijkant een VTE inregelventiel te plaatsen ipv de open mengbus die erin zat. Dat inregelventiel heb ik volledig dicht gezet. Wel oppassen dat je vvw niet te heet wordt bij zeer koud weer.
Ik zit hier aan 2100kWh 1850kWh voor alleen januari. Maar ik maak me er geen zorgen om.vanderv schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:05:
Ik weet dat er geen huis valt te vergelijken, ik zit in het noorden en helaas mijn record van vorig jaar januari verbroken, van 829 kWh naar 942 kWh vorige maand, dit is alleen verwarming...COP 3,42
COP van 2,75 trouwens.
[ Voor 4% gewijzigd door Leeghoofd21 op 01-02-2026 18:19 ]
HANDTEKENING!!!
Woon je in een kasteel? 😳Leeghoofd21 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:48:
[...]
Ik zit hier aan 2100kWh voor alleen januari. Maar ik maak me er geen zorgen om.
Nee een gelijkvloerse bungalow van bijna 300m2 waar nog geen vloerisolatie aanwezig is en er gestookt wordt op 45 graden in verband met oude kolomradiatoren.
Leuk projectje zal ik maar zeggen.
HANDTEKENING!!!
VV of radiatoren?. Neem aan het laatste want dat is wel een Cop die daarbij hoort. Je bent van harte welkom om hier in het Zuid-Westen te komen wonen. Vanmiddag 10 graden. Goed voor je Cop.vanderv schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:05:
Ik weet dat er geen huis valt te vergelijken, ik zit in het noorden en helaas mijn record van vorig jaar januari verbroken, van 829 kWh naar 942 kWh vorige maand, dit is alleen verwarming...COP 3,42
Dat kan beter en dat kan met wat je voorstelt. Vergelijkmateriaal: 300m2 vrijstaand midden Nederland 1950 kWu + 133 m3 gas voor alles, inclusief PHEV en spa. Isolatiestand conform bouwbesluit negentiger jaren (Rc 2,5) met nieuwe kozijnen, incl HR++. Verwarming mixed: 110 m2 vv met regeling en rest radiatoren/convectorputten. Koude dagen voorloop 45+ C. We stoken 21C gehele huis; anders krijgt mijn vrouw blauwe vingers.Leeghoofd21 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:04:
[...]
Nee een gelijkvloerse bungalow van bijna 300m2 waar nog geen vloerisolatie aanwezig is en er gestookt wordt op 45 graden in verband met oude kolomradiatoren.
EHBH08E6V / ERGA0GEVH
Dan begrijp ik het wel ja 🙂 De vloer is in jouw geval een fors deel van de buitenschil van je woning en daar verlies je veel warmte op. Als je gaat isoleren, kies dan niet voor een oplossing met schuim tegen de vloer of balletjes op de bodem, maar voor iets met een hoge Rd (minimaal 5,0). Bijvoorbeeld met thermoskussens. En combineer dat dan met een dampremmende folie op de bodem tegen het vocht.Leeghoofd21 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:04:
[...]
Mocht je nog werkzaamheden in de kruipruimte moeten doen (afvoer herstellen, leidingen of kabels vervangen of bij plaatsen) doe dat dan eerst.
En wacht niet te lang als de portemonnee het toelaat, want je kunt in jouw geval zomaar 20% besparen op je verwarmingskosten.
Heb jij er een losse pomp op? Of pomploos? Ik heb dezelfde verdeler maar ben bang als ik er zo'n ventiel op zet dat ik dan drukproblemen krijg als de pomp van de verdeler wel pompt maar de warmtepomp niet..Ecluse schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:35:
Welk merk en type verdeler heb je?
Schuimbetonvloer is voor ons ideaal gebleken met eerst nog houten vloeren (jaren-30 woning).Ecluse schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:20:
[...]
Dan begrijp ik het wel ja 🙂 De vloer is in jouw geval een fors deel van de buitenschil van je woning en daar verlies je veel warmte op. Als je gaat isoleren, kies dan niet voor een oplossing met schuim tegen de vloer of balletjes op de bodem, maar voor iets met een hoge Rd (minimaal 5,0). Bijvoorbeeld met thermoskussens. En combineer dat dan met een dampremmende folie op de bodem tegen het vocht.
Mocht je nog werkzaamheden in de kruipruimte moeten doen (afvoer herstellen, leidingen of kabels vervangen of bij plaatsen) doe dat dan eerst.
En wacht niet te lang als de portemonnee het toelaat, want je kunt in jouw geval zomaar 20% besparen op je verwarmingskosten.
[8] Informatie
└─ [8.A] Reset
Ga je dan alle instellingen (parameters) terugzetten naar de defaultwaarden?
Zij er hier installateurs?
Hier ook, in combinatie met vloerverwarming, erg blij mee.piieter schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:44:
[...]
Schuimbetonvloer is voor ons ideaal gebleken met eerst nog houten vloeren (jaren-30 woning).
Die thermokussens zou ik niet aan beginnen.
Onder een vloer kunnen muizen komen. Onze oude vloerisolatie zat onder de muizen stront, die vinden het heerlijk wonen tussen de isolatie en vloer.
1x een gaatje in die thermokussens en je hebt geen luchtdichte isolatie meer (dus de kussens doen niet zoveel meer).
Nadeel van schuimbeton vloer: je vloer moet eruit. Dus ook je badkamer, keuken, kasten en al het andere dat erop staat. Met een bungalow is dat wel een uitdaging, zelfs als je het in etappes doet...
Met 300m2, kosten badkamer, keuken, ben je makkelijk een ton kwijt zelfs als je zelf het sloopwerk doet.
Vloerisolatie scheelt iets van 15%, bij een bungalow is die 300m2 dakisolatie het allerbelangrijkste. Dus ik zou onder de vloer gewoon wol doen en LTV radiatoren.
[ Voor 23% gewijzigd door TinusH777 op 01-02-2026 20:03 ]
Op mijn VTE SLIM verdeler zit een Grundfos UPM3 pomp vast gemonteerd. Ombouwen naar pomploos kan daarbij volgens mij niet. Installateur raadde aan om het even aan te kijken, vooral omdat ik de radiatoren boven bij zeer koud weer graag warmer wil voeden dan de vloerverwarming. Dus een verdeler zonder regeling was sowieso geen optie. Maar dus wel dat ventiel erin gedraaid waarmee hij (indien volledig dicht) niet meer mengt. Was zeer makkelijk zelf te vervangen en kostte geloof ik rond de 30,-dbzfan schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:26:
[...]
Heb jij er een losse pomp op? Of pomploos? Ik heb dezelfde verdeler maar ben bang als ik er zo'n ventiel op zet dat ik dan drukproblemen krijg als de pomp van de verdeler wel pompt maar de warmtepomp niet..
Pomp staat op de automatische vloerverwarming stand (2e lampje van onder brandt dan groen). Dat werkt prima icm onze Daikin Altherma 3 4kW. Pomp gebruikt op jaarbasis voor ongeveer €7,- aan stroom, dus daar hoef ik het ook niet voor weg te halen. Enige nadeel dat ik kan bedenken is dat ik de pomp in de trapkast hoor. Daarbuiten niet. De buitenunit van de WP zelf horen we overigens sowieso niet. En de buren gelukkig ook niet 🙂 Dat valt me alles mee.
Slaat die pomp automatisch uit als de warmtepomp afslaat? Ik ben dus bang dat als de warmtepomp uitgaat maar de vv pomp nog bijvoorbeeld een paar minuten doorpompt en als ik met zon ventiel de menging uitschakelen hij aan het circuit gaat "trekken"..Ecluse schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:27:
[...]
Op mijn VTE SLIM verdeler zit een Grundfos UPM3 pomp vast gemonteerd. Ombouwen naar pomploos kan daarbij volgens mij niet. Installateur raadde aan om het even aan te kijken, vooral omdat ik de radiatoren boven bij zeer koud weer graag warmer wil voeden dan de vloerverwarming. Dus een verdeler zonder regeling was sowieso geen optie. Maar dus wel dat ventiel erin gedraaid waarmee hij (indien volledig dicht) niet meer mengt. Was zeer makkelijk zelf te vervangen en kostte geloof ik rond de 30,-
Pomp staat op de automatische vloerverwarming stand (2e lampje van onder brandt dan groen). Dat werkt prima icm onze Daikin Altherma 3 4kW. Pomp gebruikt op jaarbasis voor ongeveer €7,- aan stroom, dus daar hoef ik het ook niet voor weg te halen. Enige nadeel dat ik kan bedenken is dat ik de pomp in de trapkast hoor. Daarbuiten niet. De buitenunit van de WP zelf horen we overigens sowieso niet. En de buren gelukkig ook niet 🙂 Dat valt me alles mee.
Dakisolatie is zeker belangrijk bij een gelijkvloerse woning. Maar als je vloerverwarming hebt verlies je nog meer warmte op de vloer dan in het dak. Ga maar eens in een kruipruimte voelen met een ongeïsoleerde vloer met vloerverwarming. Vloerverwarming infrezen is meestal voordeliger dan overal nieuwe LTV radiatoren ophangen. En biedt natuurlijk veel meer comfort. Een handdoek radiator in de badkamer is wel aan te raden.TinusH777 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:53:
[...]
Hier ook, in combinatie met vloerverwarming, erg blij mee.
Die thermokussens zou ik niet aan beginnen.
Onder een vloer kunnen muizen komen. Onze oude vloerisolatie zat onder de muizen stront, die vinden het heerlijk wonen tussen de isolatie en vloer.
1x een gaatje in die thermokussens en je hebt geen luchtdichte isolatie meer (dus de kussens doen niet zoveel meer).
Nadeel van schuimbeton vloer: je vloer moet eruit. Dus ook je badkamer, keuken, kasten en al het andere dat erop staat. Met een bungalow is dat wel een uitdaging, zelfs als je het in etappes doet...
Met 300m2, kosten badkamer, keuken, ben je makkelijk een ton kwijt zelfs als je zelf het sloopwerk doet.
Vloerisolatie scheelt iets van 15%, bij een bungalow is die 300m2 dakisolatie het allerbelangrijkste. Dus ik zou onder de vloer gewoon wol doen en LTV radiatoren.
Een kruipruimte is zeer makkelijk vrij van ongedierte te maken door de ventilatie openingen van correcte roosters te voorzien. Zet vervolgens een schaaltje nootjes/ontbijtgranen neer en je ziet snel genoeg dat de ruimte correct afgesloten is. Zo ja, dan zijn thermoskussens veel beter dan wol. Zelfs met 20cm steenwol haal je namelijk nog niet dezelfde waarde. Om nog maar te zwijgen van wat een hel het zou zijn om 300m2 vloer te voorzien van glas of steenwol.
Een houten vloer die flink aangetast is door rot, schimmel of houtworm, kan je inderdaad beter vervangen voor schuimbeton.
Nee, die staat gewoon 24/7 aan, dus ook als de WP uit staat. Was volgens de installateur ook geen probleem. Denk wel dat er in die vloerverwarming stand van de pomp gevarieerd wordt in vermogen. Het heet tenslotte een "UPM3 auto" Maar hij staat in principe nooit helemaal uit.dbzfan schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:34:
[...]
Slaat die pomp automatisch uit als de warmtepomp afslaat? Ik ben dus bang dat als de warmtepomp uitgaat maar de vv pomp nog bijvoorbeeld een paar minuten doorpompt en als ik met zon ventiel de menging uitschakelen hij aan het circuit gaat "trekken"..
Die heb ik ook en wegens omstandigheden nog steeds niet vervangen. Vorige zomer wel succesvol gekoeld door via Home Assistant en een automatisering te regelen o.b.v. dauwpunt en ook geen condens gehad. Goeie tip van dat ventiel. Die ga ik er ook eens inzetten!Ecluse schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:27:
[...]
Op mijn VTE SLIM verdeler zit een Grundfos UPM3 pomp vast gemonteerd. Ombouwen naar pomploos kan daarbij volgens mij niet. Installateur raadde aan om het even aan te kijken, vooral omdat ik de radiatoren boven bij zeer koud weer graag warmer wil voeden dan de vloerverwarming. Dus een verdeler zonder regeling was sowieso geen optie. Maar dus wel dat ventiel erin gedraaid waarmee hij (indien volledig dicht) niet meer mengt. Was zeer makkelijk zelf te vervangen en kostte geloof ik rond de 30,-
Ik draai al twee jaar zonder problemen met deze verdelers en de pomp 24/7 aan. Geen enkel probleem. Heb zelf de uitvoering met Wilo pompen, maar dat lijkt me het verschil niet maken.dbzfan schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:34:
[...]
Slaat die pomp automatisch uit als de warmtepomp afslaat? Ik ben dus bang dat als de warmtepomp uitgaat maar de vv pomp nog bijvoorbeeld een paar minuten doorpompt en als ik met zon ventiel de menging uitschakelen hij aan het circuit gaat "trekken"..
Edit: wel zonder zo'n ventiel trouwens. Maar die ga ik er eens inzetten en ben daar niet zo bang voor eigenlijk. Heb ook een tijdje geprobeerd te draaien met de verdeler pompen uit. Hopende dat de pomp van de WP er wel doorheen zou drukken. Dat werkt bij mij niet, dus die pomp moet aan blijven. Het lijkt me geen probleem als de pomp gaat "trekken". Dan pompt hij het water gewoon wat rond door de pomp vd WP heen. Kan geen kwaad denk ik. En anders vervang ik de pomp vd WP wel een keer. Zo duur zijn die ook niet. En dat lijkt me dan de worst case scenario schade.
Het beste is natuurlijk pomploze kunststof verdelers. Vooral als je ook koelt. Maar ik heb toch nog een stukje staal in mn circuit (niet veel dus wel te vervangen, 95% is uponor) en moet dus sowieso dauwpunt heel goed in de gaten houden. Dat lukt mbv home assistant erg goed.
[ Voor 43% gewijzigd door JarnoH op 01-02-2026 21:01 ]
Mijn WP kan inderdaad ook koelen. Condensatie was dan ook inderdaad een kanttekening van de installateur waarom ik mijn verdeler mogelijk toch moest gaan vervangen. Maar heb het een beetje aangekeken vorige zomer en zolang de aanvoer water temperatuur niet onder 20 graden komt is condensatie bijna onmogelijk. Koelen gebruiken we overigens alleen als het echt bloedheet is of bij negatieve stroom prijs (dynamisch tarief).JarnoH schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:56:
[...]
Ik draai al twee jaar zonder problemen met deze verdelers en de pomp 24/7 aan. Geen enkel probleem. Heb zelf de uitvoering met Wilo pompen, maar dat lijkt me het verschil niet maken.
Edit: wel zonder zo'n ventiel trouwens. Maar die ga ik er eens inzetten en ben daar niet zo bang voor eigenlijk. Heb ook een tijdje geprobeerd te draaien met de verdeler pompen uit. Hopende dat de pomp van de WP er wel doorheen zou drukken. Dat werkt bij mij niet, dus die pomp moet aan blijven. Het lijkt me geen probleem als de pomp gaat "trekken". Dan pompt hij het water gewoon wat rond door de pomp vd WP heen. Kan geen kwaad denk ik. En anders vervang ik de pomp vd WP wel een keer. Zo duur zijn die ook niet. En dat lijkt me dan de worst case scenario schade.
Het beste is natuurlijk pomploze kunststof verdelers. Vooral als je ook koelt. Maar ik heb toch nog een stukje staal in mn circuit (niet veel dus wel te vervangen, 95% is uponor) en moet dus sowieso dauwpunt heel goed in de gaten houden. Dat lukt mbv home assistant erg goed.
Let op dat je het VTE inregelventiel neemt, niet de VTE drukverschil regelaar.JarnoH schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:55:
[...]
Die heb ik ook en wegens omstandigheden nog steeds niet vervangen. Vorige zomer wel succesvol gekoeld door via Home Assistant en een automatisering te regelen o.b.v. dauwpunt en ook geen condens gehad. Goeie tip van dat ventiel. Die ga ik er ook eens inzetten!
Wij worden binnenkort ouders. We hebben onze woning goed aangepakt en hebben de woning voorzien van een All electric warmtepomp.
Nu heb ik de volgende uitdaging: de babykamer is bijna klaar, maar er moet een vorm van verwarming inkomen. Alleen hebben we er 16mm upinor naartoe gelegd.
We willen en zullen het moeten verwarmen, maar hoe kunnen we dat het beste doen? Iemand tips?
Gefeliciteerd, wat leuk voor jullie !traduzione schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:50:
Een vraag waar waarschijnlijk meerdere antwoorden op zijn.
Wij worden binnenkort ouders. We hebben onze woning goed aangepakt en hebben de woning voorzien van een All electric warmtepomp.
Nu heb ik de volgende uitdaging: de babykamer is bijna klaar, maar er moet een vorm van verwarming inkomen. Alleen hebben we er 16mm upinor naartoe gelegd.
We willen en zullen het moeten verwarmen, maar hoe kunnen we dat het beste doen? Iemand tips?
Ik snap alleen je vraag niet? Heb je boven radiatoren alleen in deze kamer niet ? Dan kun je toch een jaga dbe ophangen (lage temperatuur verwarming)
Dat advies wilde ik ook geven.Waypoint schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:12:
[...]
Gefeliciteerd, wat leuk voor jullie !
Ik snap alleen je vraag niet? Heb je boven radiatoren alleen in deze kamer niet ? Dan kun je toch een jaga dbe ophangen (lage temperatuur verwarming)
Beneden vloerverwarming, badkamer een lus met RTL.Waypoint schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:12:
[...]
Baby Slaapkamer heb ik inderdaad nu niets hangen, alleen twijfel ik over een lt radiator in verband met mijn diameter leidingen.
Die leiding is prima, ik weet niet hoe groot de kamer is en hoe goed geïsoleerd, maar verwacht geen wonderen van een lt radiator met een Ta voor vloerverwarming. Ventilatoren op de lt radiator op een baby slaapkamer is ook geen optie. Misschien gewoon een elektrische radiator? Genoeg vermogen en snel geluidloos warm.traduzione schreef op maandag 2 februari 2026 @ 07:59:
[...]
Beneden vloerverwarming, badkamer een lus met RTL.
Baby Slaapkamer heb ik inderdaad nu niets hangen, alleen twijfel ik over een lt radiator in verband met mijn diameter leidingen.
Baby's slapen prima in het geruis van ventilatoren, maar je wil geen stof rondblazen natuurlijk - voor mij een reden nergens ventilatoren te gebruiken. Uitzondering is de WTW waar flinke filters in zitten.vanderv schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:49:
[...]
Die leiding is prima, ik weet niet hoe groot de kamer is en hoe goed geïsoleerd, maar verwacht geen wonderen van een lt radiator met een Ta voor vloerverwarming. Ventilatoren op de lt radiator op een baby slaapkamer is ook geen optie. Misschien gewoon een elektrische radiator? Genoeg vermogen en snel geluidloos warm.
Inderdaad een Jaga ophangen.Waypoint schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:12:
[...]
Ik heb hier een jaren 30 woning met 1 slaapkamer van 3*4 meter met een gewone radiator type 21. Daarmee wordt de kamer niet warm, maar ook niet koud. Circa 15 graden nu. Hoe warm moet een slaapkamer worden?
Een Jaga LTV trekt dat dus makkelijk.
Ik zou er eerst eentje nemen zonder ventilatoren, dat kun je altijd nog toevoegen. 2 weken geleden heb ik ze die voor een paar tientjes gehaald bij de Action.
Je kunt ook een airco installeren, maar dat is lelijk, duurder in gebruik en qua installatie.
Op internet kun je radiator wattage calculators vinden. Bereken daarmee het benodigde vermogen, kijk bij Jaga naar het vermogen bij 35 graden, neem ook een inregelbare thermostaatknop.
Heb je ook een WP met koeling? Slaapkamer op het zuiden? Dan heb je speciale radiatorventilatoren nodig van Jaga die ook aanslaan bij verkoeling. Maar ook screens aan de buitenzijde.
Ik weet niet in hoeverre je de babykamer warmer (in de winter) of juist koeler (in de zomer) wilt hebben dan bijvoorbeeld de woonkamer. Maar als dat heel erg afwijkt dan zou je ook nog kunnen overwegen om daar een airco neer te hangen. Dat doe ik nu ook voor mijn werkkamer op zolder omdat deze gewoon niet goed in de rest in te passen is (met beneden mee doen wordt het niet warm/koud genoeg en aparte thermostaat betekend heel veel pendelen, daarom voor een losse airco gekozen en dat bevalt prima). Een goede airco maakt ook niet vele geluid en een baby weet nog niet wat normaal is dus die went wel... (onze jongste is nu 1 en is ook gewend aan het geruis dat bij de bypass wegkomt die op zijn kamer staat).traduzione schreef op maandag 2 februari 2026 @ 07:59:
[...]
Beneden vloerverwarming, badkamer een lus met RTL.
[ Voor 11% gewijzigd door Hetisweergezell op 02-02-2026 10:04 ]
Koop de juiste afmeting jaga, regel hem goed in en klaar. Wij hebben overal die dingen hangen en werkt prima. Het is er voor gemaakt. Of het nu voor een baby , studie of andere kamer is . Je kunt de ventilatoren instellen, een baby heeft daar echt geen last van.
En 16mm uppnor is echt prima hoor, das standaard. Ik zou even langs de warmteservice gaan, of bel een loodgieter.
Omdat slaapkamers doorgaans meer koelvraag dan verwarmingsvraag hebben en koelen veel beter gaat met een airco.Waypoint schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:04:
Lieve mensen. De tweakers in ons komen weer los haha… Als je huis al goed geïsoleerd is, je hebt een warmtepomp en zelfs al de leiding er liggen, waarom zou je dan in … een airco of elektrische kachel aanschaffen voor deze kamer ?
Kijk als de leidingen er inderdaad al liggen zal de overweging wellicht anders zijn. Als je aan een verbouwing begint zou ik opteren om op de slaapkamers direct voor airco te gaan (zo heb ik het ook gedaan).
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik heb hier 4 kamer op de airco. Het verbruik is behoorlijk ongunstig t.o.v. de warmtepomp.assje schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:00:
[...]
Omdat slaapkamers doorgaans meer koelvraag dan verwarmingsvraag hebben en koelen veel beter gaat met een airco.
Kijk als de leidingen er inderdaad al liggen zal de overweging wellicht anders zijn. Als je aan een verbouwing begint zou ik opteren om op de slaapkamers direct voor airco te gaan (zo heb ik het ook gedaan).
Een beetje kwaliteit airco kost 2700 per kamer incl installatie.
En dan moet je de leidingen en buitenunits nog ergens kwijt.
Qua stroommanagement is dat ook een uitdaging, dus ik zet ze uit tijdens het electrisch koken.
Airco's op slaapkamers pendelen ook veel, kleine ruimte en omdat warmte stijgt denkt dat ding steeds: klaar, terwijl je vloer ijskoud is. Dat pendelen gaat ook samen met pieken in verbruik, dus goed verdelen over de fases en voorzichtig tijdens het koken...
Screens doen meer tegen warmte dan een airco. In de zomer merkte ik dat je met 1 airco op zolder eigenlijk alle verdiepingen kunt koelen: warmte stijgt, koele lucht daalt.
Tenslotte hoor je de buitenunits van de airco goed: gelukkig staat er maar 1 op een dakkap, de rest op de grond. Maar als je er 4 aan de muur schroeft, hoor je het doe het hele huis heentrillen.
In mijn vorige woning had ik 1 airco met een kanaalsysteem naar meerdere slaapkamers: dat werkt wel aardig, iets er goed uit, maar zo'n kanaalsysteem leg je niet zomaar aan.
Hier ook maar 1 airco in het huis. Helemaal bovenin het trapgat van de zolder. Koelte wordt mooi verspreid door het huis door deuren van de slaapkamers op de 1e en 2e verdieping open of dicht te zetten.TinusH777 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:10:
[...]
Ik heb hier 4 kamer op de airco. Het verbruik is behoorlijk ongunstig t.o.v. de warmtepomp.
Een beetje kwaliteit airco kost 2700 per kamer incl installatie.
En dan moet je de leidingen en buitenunits nog ergens kwijt.
Qua stroommanagement is dat ook een uitdaging, dus ik zet ze uit tijdens het electrisch koken.
Airco's op slaapkamers pendelen ook veel, kleine ruimte en omdat warmte stijgt denkt dat ding steeds: klaar, terwijl je vloer ijskoud is. Dat pendelen gaat ook samen met pieken in verbruik, dus goed verdelen over de fases en voorzichtig tijdens het koken...
Screens doen meer tegen warmte dan een airco. In de zomer merkte ik dat je met 1 airco op zolder eigenlijk alle verdiepingen kunt koelen: warmte stijgt, koele lucht daalt.
Tenslotte hoor je de buitenunits van de airco goed: gelukkig staat er maar 1 op een dakkap, de rest op de grond. Maar als je er 4 aan de muur schroeft, hoor je het doe het hele huis heentrillen.
In mijn vorige woning had ik 1 airco met een kanaalsysteem naar meerdere slaapkamers: dat werkt wel aardig, iets er goed uit, maar zo'n kanaalsysteem leg je niet zomaar aan.
Die zetten we alleen op warme dagen overdag aan, dan draait hij op gratis stroom van de zon.
Wij hebben ook 1 airco op de overloop om te koelen.Ecluse schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:19:
[...]
Hier ook maar 1 airco in het huis. Helemaal bovenin het trapgat van de zolder. Koelte wordt mooi verspreid door het huis door deuren van de slaapkamers op de 1e en 2e verdieping open of dicht te zetten.
Die zetten we alleen op warme dagen overdag aan, dan draait hij op gratis stroom van de zon.
Airco op de slaapkamer vind ik zelf erg vervelend. Ik vind het ook geen fijne warmte en geeft ook een droge lucht.
Het liefst wil ik werken met een LTV / infrarood / electrische verwarming. Warmtepomp staat hier met een beetje geluk altijd te draaien in de winter.
Ik heb bij de fabrikant nog even extra navraag gedaan of er niet ook een mogelijkheid is om de pomp te verwijderen. Dat was er niet. Toen heb ik voorgesteld om inderdaad het inregelventiel te gebruiken. Daarbij kreeg ik de volgende reactie:Ecluse schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:33:
[...]
Let op dat je het VTE inregelventiel neemt, niet de VTE drukverschil regelaar.
Nou is mijn eerste gedachte eigenlijk dat het inregelventiel in alle gevallen juist meer stabiliteit zou moeten opleveren dan zonder ventiel. Ik heb nu dus twee VTE Slim verdelers met Wilo pomp en ik moet zeggen dat het eigenlijk verbluffend goed werkt allemaal, zolang de pompen maar blijven draaien. Mijn stooklijn zit ongeveer op 25 bij 15 en 31 bij -10 graden zo uit m'n hoofd. Het zou misschien 32 bij -10 kunnen zijn maar hoger echt niet. Daarbij heb ik hem de laatste tijd heel vaak op -2 staan via de app omdat we iedere avond de houtkachel aanzetten. Daarmee blijft het bij ons minimaal 19,5 graden, meestal rond de 20. De thermostaat staat op 22,5 (want dat haalt de WP niet met deze instellingen en zorgt ervoor dat alles blijft draaien als de houtkachel aan gaat).Met het inregelventiel is het mogelijk om de doorstroming/menging te knijpen. Bij volledig dichtdraaien van het ventiel blijft er meestal nog een minimale menging over, het is geen afsluiter met 100% afdichting. Ook kan het rendement en de werking van de warmtepomp verstoren. De kans op onstabiele retourtemperaturen, pendelen van warmtepomp, slechte COP en kans op storingen nemen toe.
Oftewel, wij zouden het niet adviseren om de bestaande slim verdelers te laten hangen bij toepassing van een warmtepomp.
Ik ben dus héél erg benieuwd naar jouw ervaring @Ecluse en van anderen mocht je dezelfde setup hebben! Wat is jouw ervaring na het gebruiken van het inregelventiel? De fabrikant benoemt 'doorstroming' en 'menging' namelijk als zijnde hetzelfde. De doorstroming (ik lees dit als flow, niet als menging) moet natuurlijk niet minder gaan worden. De menging moet naar zo min mogelijk (bij voorkeur geen). Ik begrijp dat een open verdeler het beste is, maar ik vind de huidige setup eigenlijk al zo goed werken dat ik betwijfel of ik de investering (in tijd en geld) terug ga verdienen. Wat denken jullie?
Ik denk gezien het gelijk stellen van menging aan doorstroming dat je antwoord hebt gekregen van een minder kundige medewerker. Dit was het antwoord wat ik van de producent kreeg:JarnoH schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:14:
[...]
Ik heb bij de fabrikant nog even extra navraag gedaan of er niet ook een mogelijkheid is om de pomp te verwijderen. Dat was er niet. Toen heb ik voorgesteld om inderdaad het inregelventiel te gebruiken. Daarbij kreeg ik de volgende reactie:
[...]
Nou is mijn eerste gedachte eigenlijk dat het inregelventiel in alle gevallen juist meer stabiliteit zou moeten opleveren dan zonder ventiel. Ik heb nu dus twee VTE Slim verdelers met Wilo pomp en ik moet zeggen dat het eigenlijk verbluffend goed werkt allemaal, zolang de pompen maar blijven draaien. Mijn stooklijn zit ongeveer op 25 bij 15 en 31 bij -10 graden zo uit m'n hoofd. Het zou misschien 32 bij -10 kunnen zijn maar hoger echt niet. Daarbij heb ik hem de laatste tijd heel vaak op -2 staan via de app omdat we iedere avond de houtkachel aanzetten. Daarmee blijft het bij ons minimaal 19,5 graden, meestal rond de 20. De thermostaat staat op 22,5 (want dat haalt de WP niet met deze instellingen en zorgt ervoor dat alles blijft draaien als de houtkachel aan gaat).
Ik ben dus héél erg benieuwd naar jouw ervaring @Ecluse en van anderen mocht je dezelfde setup hebben! Wat is jouw ervaring na het gebruiken van het inregelventiel? De fabrikant benoemt 'doorstroming' en 'menging' namelijk als zijnde hetzelfde. De doorstroming (ik lees dit als flow, niet als menging) moet natuurlijk niet minder gaan worden. De menging moet naar zo min mogelijk (bij voorkeur geen). Ik begrijp dat een open verdeler het beste is, maar ik vind de huidige setup eigenlijk al zo goed werken dat ik betwijfel of ik de investering (in tijd en geld) terug ga verdienen. Wat denken jullie?
"Wij adviseren een inregelventiel aangezien je dan het meng gat ook volledig kan afsluiten indien nodig."
Het werkt hier echt prima. Geen storingen en voldoende flow. Ik kan natuurlijk niet in de pompkamer kijken of de doorgang volledig afgesloten wordt, maar dat denk ik wel, want er zit een rubber afdichtring op de 'stempel' Die zou anders geen enkele functie hebben.
Ben nog wel aan het tweaken voor de optimale setting, maar dat zit hem alleen in de stooklijn en ∆T. Ben nu omlaag van 40/-10 25/18 ∆T5 naar 38/-10 25/18 ∆T4.
De flow is met die stap wat omhoog gegaan, vooral als de compressor op een wat lager vermogen draait (later in de run).
Het lijkt erop dat de COP in beide gevallen op 4 uitkomt, maar in de test periode met de hoogte aT en ∆T lag de buitentemperatuur wel 1,5 graad lager. Ik wil eigenlijk niet lager gaan met de aanvoer temperatuur vanwege de radiatoren boven. Dat is ook de reden dat ik juist deze regelbare verdeler voorlopig houd.
My thoughts exactly!Ecluse schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:34:
[...]
Ik denk gezien het gelijk stellen van menging aan doorstroming dat je antwoord hebt gekregen van een minder kundige medewerker. Dit was het antwoord wat ik van de producent kreeg:
Fijn om te horen dat het jou zo goed bevalt
Straks met deze inregelventielen zal ik wel weer opnieuw wat moeten finetunen. Maar dat zou dan een goed teken zijn!
Ben geen expert, maar best aardig in redeneren 🙂.JarnoH schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:41:
[...]
My thoughts exactly!
Fijn om te horen dat het jou zo goed bevalt. Dan ga ik ze ook bestellen! Mijn ervaring is ook dat hoe lager Delta T hoe hoger de flow inderdaad. Ik ben uiteindelijk met onze installatie op 4 uitgekomen als ideale setting (zowel 3 als 5 geprobeerd). De flow ligt vaak wel bij ons <10l/min, dus wel laag. Maar op zich vind ik dat ook wel fijn want dan is er echt totaal geen geluid waar te nemen.
Straks met deze inregelventielen zal ik wel weer opnieuw wat moeten finetunen. Maar dat zou dan een goed teken zijn!
Flow/debiet ligt hier ook laag, vooral later in de runs. Dacht eerst dat het kwam doordat de thermostaat op de verdeler dan ging knijpen, maar die staat ingesteld op 38 graden en die aanvoer temperatuur haal ik alleen bij -10. Het verder open draaien van de thermostaatknop op de aanvoer zorgde een paar seconden voor hoger debiet, maar de WP verlaagde vervolgens telkens automatisch terug naar het debiet van daarvoor. Ik weet dus zeker dat de Daikin dat lage debiet zelf zo kiest. Waarschijnlijk om een zo lang mogelijke run te kunnen maken in combinatie met de gekozen ∆T. Minimum debiet ah eind van de run bij ∆T5 rond de 7, nu bij ∆T4 rond de 10. Terwijl er niks veranderd is aan eventuele bottlenecks zoals thermostaatkranen en voetventiel op de verdeler.
Zoek voor het 3/4 inregelventiel op EAN artikelnummer 8719536107573 . Die van mij kwam bij tech nim vandaan.
Boiler afkoeling
Ik krijg de indruk dat mijn 150L boiler best snel afkoelt.'s nachts opgewarmd tot 50gr kan hij het eigenlijk niet een hele dag volhouden, en zakt ie ruim een halve graad per uur. Ik zie een klein beetje daling door het douchen, maar de meeste energie gaat zo in warmhouden.
:strip_exif()/f/image/ViK0cy4L6wgVVS58xM5KFHO4.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik overigens onder de binnenunit voel, zijn rond de driewegklep alledrie de buizen warm, terwijl ik zou verwachten dat die naar de boiler wel afgekoeld is. Lekke klep?
Hoe kleiner het volume, des te hoger het warmteverlies, omdat de verhouding oppervlakte tank/volume tank dan groter is.
Het mooiste zou zijn, als de tank een bolvorm zou hebben, want bij een bol heb je het grootste volume ten opzichte van het oppervlak.
Bedankt! Ik heb ze besteld. Kun je die trouwens monteren zonder dat het water eruit moet door ergens de verdeler dicht te zetten ofzo, of moet het CV systeem eerst leeg?Ecluse schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:11:
[...]
Zoek voor het 3/4 inregelventiel op EAN artikelnummer 8719536107573 . Die van mij kwam bij tech nim vandaan.
zou goed kunnen.jugo6 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:08:Boiler afkoeling
Ik krijg de indruk dat mijn 150L boiler best snel afkoelt.
's nachts opgewarmd tot 50gr kan hij het eigenlijk niet een hele dag volhouden, en zakt ie ruim een halve graad per uur. Ik zie een klein beetje daling door het douchen, maar de meeste energie gaat zo in warmhouden.
[Afbeelding]
Als ik overigens onder de binnenunit voel, zijn rond de driewegklep alledrie de buizen warm, terwijl ik zou verwachten dat die naar de boiler wel afgekoeld is. Lekke klep?
Maak eens een delta sensor die de temperatuur van je SWW tank bijhoudt in een gemiddelde over X uur (6-8 bijv). wacht dan een nachtje en je ziet wat het stilstandverlies is in c/uur (gemiddeld over 8 uur gemeten).
normale waardes zijn (voor een losse tank van 300L) rond de -0,15-0,2c/u. Ik had een kapotte klep en zat bij verwarmen op -0.3c/u en bij koelen zelfs richting de -0.4c.
Een hele duidelijke hint dat je klep lek is, is direct op de retour van je SWW (zo dicht mogelijk bij de tank) een temp sensor op plakken.
Als je pomp een uurtje uit staat, en dan weer aan zet, dan zie je die temp sensor op de inlaat van je SWW direct omhoog schieten. Bij de inlaat is dit lastig te meten ivm stralingswarmte.
In heb hem meteen geplaatst toen ze de WP kwamen installeren en de druk toch al van het systeem af was. Maar als je de WP en pomp uitschakelt, alle vvw groepen dichtdraait en ook de thermostaatkraan en voetventiel bovenop de verdeler dicht zet, kan je de verdeler leeg laten lopen via het vulpunt onderin. Daar komt dan waarschijnlijk nog geen 2 liter water uit. Na het vervangen van het ventiel ook weer via dat punt vullen en ontluchten (bovenop). Dan alles weer open en aan en wat later nog even ontluchten.JarnoH schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:58:
[...]
Bedankt! Ik heb ze besteld. Kun je die trouwens monteren zonder dat het water eruit moet door ergens de verdeler dicht te zetten ofzo, of moet het CV systeem eerst leeg?
Oude ventiel had trouwens Loctite afdichtingskoord op het schroefdraad, maar voor zover ik me kan herinneren had het nieuwe inregelventiel een rubber ring ah eind van het schroefdraad waardoor dat of teflon tape niet nodig is. Even zorgen dat er geen braampjes op het schroefdraad in de verdeler zitten op de plek waar de rubber ring aansluit. Check ook voor plaatsing even hoe je het ventiel met een imbus dicht draait.
Dit stukje snap ik niet. Inlaat en retour door elkaar gehaald?MrRobin schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:48:
Als je pomp een uurtje uit staat, en dan weer aan zet, dan zie je die temp sensor op de inlaat van je SWW direct omhoog schieten. Bij de inlaat is dit lastig te meten ivm stralingswarmte.
Top, bedankt!!Ecluse schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:04:
[...]
In heb hem meteen geplaatst toen ze de WP kwamen installeren en de druk toch al van het systeem af was. Maar als je de WP en pomp uitschakelt, alle vvw groepen dichtdraait en ook de thermostaatkraan en voetventiel bovenop de verdeler dicht zet, kan je de verdeler leeg laten lopen via het vulpunt onderin. Daar komt dan waarschijnlijk nog geen 2 liter water uit. Na het vervangen van het ventiel ook weer via dat punt vullen en ontluchten (bovenop). Dan alles weer open en aan en wat later nog even ontluchten.
Oude ventiel had trouwens Loctite afdichtingskoord op het schroefdraad, maar voor zover ik me kan herinneren had het nieuwe inregelventiel een rubber ring ah eind van het schroefdraad waardoor dat of teflon tape niet nodig is. Even zorgen dat er geen braampjes op het schroefdraad in de verdeler zitten op de plek waar de rubber ring aansluit. Check ook voor plaatsing even hoe je het ventiel met een imbus dicht draait.
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
/f/image/wWjsprXP2XG8CfhNvUMKeMQN.png?f=fotoalbum_large)