0,5 en lager.. met wel de kanttekening dat de COP berekening natuurlijk een afgeleide is op basis van het verbruik van de omvormer.
Het is toch gewoon duidelijk dat je defrosts niet werken…. Wind levert het resultaat, maar is niet het probleem.Signum666 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:02:
[...]
Ik vermoed dat de koude wind uit het noordoosten de boel volledig door de war geschopt heeft.
Inderdaad, en met het weer van vandaag bevriest het weer snel, denk ik. Ik zou de installateur erbij halen, want dit hoort niet. Tenzij je zelf allerlei instellingen heb zitten aanpassen, dan zou ik dat eerst terugzetten, kijken of het daar aan ligt en om geen discussie te krijgen met de installateur.TweakGP schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:47:
[...]
Het is toch gewoon duidelijk dat je defrosts niet werken…. Wind levert het resultaat, maar is niet het probleem.
We gaan het zien.. Ik bel de installateur volgende week op voor een afspraak. Kans is groot dat er een thermistor kaduuk is. Tot die tijd maar even regelmatig een handmatige defrost starten.TweakGP schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:47:
[...]
Het is toch gewoon duidelijk dat je defrosts niet werken…. Wind levert het resultaat, maar is niet het probleem.
[ Voor 8% gewijzigd door Signum666 op 09-01-2026 19:16 ]
Ik vind dit soort opmerkingen altijd wel opmerkelijk. Ben je je ervan bewust dat er in landen als Noorwegen en Zweden ook WP's werken en daar is het veel kouder en veel meer sneeuw? Wat wij hier hebben aan weer is peanuts. Mijn unit (geen Daikin overigens) staat ook op Noord Oost en geen centje pijn met een aanvoer van zo'n 38 graden. Ik zou je installateur maar eens aan het werk zetten want iets gaat er niet goed.Signum666 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:02:
[...]
Deel 2 van deze saga.. Na de hele week met een rampzalige COP, een enorm energieverbruik en een toevoertemperatuur van niet hoger dan 25 graden, ben ik weer het dak opgegaan. De achterkant was weer dichtgevroren, maar het viel me op dat ik ook ijs zag aan de binnenzijde bij de ventilator. Unit maar even stilgezet, en het ventilatierooster eraf gehaald. Heel de binnenkant zat vol met ijsBen meer dan een uur bezig geweest om alles helemaal ijsvrij te maken. Wat een drama. Gelukkig draait alles nu weer als een zonnetje. Blijft wel merkwaardig waarom dit misgegaan is. Ik vermoed dat de koude wind uit het noordoosten de boel volledig door de war geschopt heeft.
Ik had naregeling op mijn verdelers zitten. Van de 9 groepen had ik er 2 altijd open gezet. Als je dan niet wil dat je bij een defrost in storing komt als alle andere groepen dicht staan, moet je dus via de pomptest draaien aan je bypass tot er bij de pomptest nog >12L/min debiet uit komt. Dan weet je dat je bypass goed staat. Als hij hoger staat, dan staat je bypass onnodig ver open. Dit geldt overigens ook als je geen naregeling hebt.Atomius schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:12:
[...]
Bedankt. Erg inzichtelijk opgeschreven.
Weet jij wat de pomptest laat zien met een bypassinstelling van 5,5-6m waterkolom? Gaat de bypass dan open?
En wat is je reden om hem helemaal dicht te draaien in plaat van die 5,5-6 instelling, want als ik je goed begrijp doet de bypass dan niet mee bij verwarmen maar alleen bij defrosten?
Bij mij was dat dus 5,5-6m waterkolom, maar hoe meer groepen ik van de naregeling af haal (momenteel alles er af behalve de hoofdslaapkamer) hoe meer flow de wp altijd kwijt kan en die meer die bypass dichtgeknepen kon worden. Uiteindelijk dus helemaal dicht en eigenlijk wil je je jouw systeem zo afstellen met flow per vv groep dat je met een dicht gedraaide bypass nog aan die minimale 12L/min komt.
Overigens had die bypass i.c.m. naregeling een vervelend bij effect, waarbij in theorie de bypass open springt bij defrost en anders niet.
In de praktijk sprong die ook open als de pomp op max debiet draaide. Zodra dat gebeurt daalt de druk in het systeem en denkt de warmtepomp "ik hoef niet zo hard te pompen. Gevolg is dat de bypass dicht gaat en het hele riedeltje weer opneuw begint. De flow van de pomp oscilleerde als het ware en dat gebeurde echt binnen een paar seconden telkens. Ik weet niet of dat de levensduur van de pomp verkort, maar ik ben blij dat ik er nu geen last meer van lijk te hebben (kan ook niet met een dichte bypass).
Hoe gaan jullie trouwens om met het feit dat bij harde wind vanaf bepaalde windrichting sommige (slaap)kamers veel meer of minder afkoelen dan normaal? Ik ben nu een paar weken aan het proberen de flow per (slaap)kamer goed in te regelen zonder naregeling dus, maar ik loop elke paar dagen aan tegen het feit dat de wind best een invloed lijkt te hebben op de afkoeling per kamer, en ik heb nog geen goede oplossing gevonden (mijn vorige oplossing was: naregeling, maar ik probeer nu of het ook zonder mogelijk is) hoe dat te compenseren. Eigenlijk wil ik op zulke momenten de flow per vv groep lichtjes aanpassen, maar dat kan voor zo ver ik weet niet geautomatiseerd en is dus een handmatig proces. Prima om uiteindelijk de correcte flow per groep te bepalen, maar daarna wil ik er niet meer aan zitten.
Ik draai in LWT modus en de stooklijn +1 geven is maar beperkt een optie. Het is vaak 1 kamer (met meer buitenmuren t.o.v. de rest) die meer of minder afkoelt t.o.v. de rest bij bepaalde windrichting. stooklijn omhoog of omlaag gooien zorgt er dan dus voor dat het in die ene kamer OK is qua temperatuur, maar in de rest van de woning te warm. Zo is het nu, na mijn laatst poging om met LWT de afkoeling van 1 slaapkamer die op de wind stond te compenseren, 22,4 graden in de woonkamer... Dat probeer ik te voorkomen :-)
Ik draai in LWT modus en de stooklijn +1 geven is maar beperkt een optie. Het is vaak 1 kamer (met meer buitenmuren t.o.v. de rest) die meer of minder afkoelt t.o.v. de rest bij bepaalde windrichting. stooklijn omhoog of omlaag gooien zorgt er dan dus voor dat het in die ene kamer OK is qua temperatuur, maar in de rest van de woning te warm. Zo is het nu, na mijn laatst poging om met LWT de afkoeling van 1 slaapkamer die op de wind stond te compenseren, 22,4 graden in de woonkamer... Dat probeer ik te voorkomen :-)
Accepteren dat er weinig aan te doen is met lage temperatuur verwarming…..MrRobin schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:46:
Hoe gaan jullie trouwens om met het feit dat bij harde wind vanaf bepaalde windrichting sommige (slaap)kamers veel meer of minder afkoelen dan normaal?
Ik heb het met de woonkamer en mijn werkkamer waar veel glas inzit. Staat daar veel wind op dan haal ik de temperatuur ook niet. Voor de woonkamer zet ik dan de offset op +1 of +2. Voor de werkkamer accepteer ik het maar die paar dagen per jaar.
CV met thermostaatkranen op de radiatoren waren toch een stuk handiger :-).
Je kunt die betreffende groepen ook verder open draaien. Dan zal de groep vaker openen en sluiten, maar bied je het systeem wel de mogelijkheid om indien nodig extra te verwarmen.TweakGP schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:30:
[...]
Accepteren dat er weinig aan te doen is met lage temperatuur verwarming…..
Ik heb het met de woonkamer en mijn werkkamer waar veel glas inzit. Staat daar veel wind op dan haal ik de temperatuur ook niet. Voor de woonkamer zet ik dan de offset op +1 of +2. Voor de werkkamer accepteer ik het maar die paar dagen per jaar.
CV met thermostaatkranen op de radiatoren waren toch een stuk handiger :-).
Tot slot kun je (indien van toepassing) de doorluchters wat dichter doen bij harde oostenwind.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Bij de laatste renovatie goed geïsoleerdMrRobin schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:46:
Hoe gaan jullie trouwens om met het feit dat bij harde wind vanaf bepaalde windrichting sommige (slaap)kamers veel meer of minder afkoelen dan normaal? Ik ben nu een paar weken aan het proberen de flow per (slaap)kamer goed in te regelen zonder naregeling dus, maar ik loop elke paar dagen aan tegen het feit dat de wind best een invloed lijkt te hebben op de afkoeling per kamer, en ik heb nog geen goede oplossing gevonden (mijn vorige oplossing was: naregeling, maar ik probeer nu of het ook zonder mogelijk is) hoe dat te compenseren. Eigenlijk wil ik op zulke momenten de flow per vv groep lichtjes aanpassen, maar dat kan voor zo ver ik weet niet geautomatiseerd en is dus een handmatig proces. Prima om uiteindelijk de correcte flow per groep te bepalen, maar daarna wil ik er niet meer aan zitten.
Concreet is het hier in de kamers eerder 20° dan 18°.
Woning uit 1979
Ook dit weer mooi verwoord.MrRobin schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:40:
[...]
Ik had naregeling op mijn verdelers zitten. Van de 9 groepen had ik er 2 altijd open gezet. Als je dan niet wil dat je bij een defrost in storing komt als alle andere groepen dicht staan, moet je dus via de pomptest draaien aan je bypass tot er bij de pomptest nog >12L/min debiet uit komt. Dan weet je dat je bypass goed staat. Als hij hoger staat, dan staat je bypass onnodig ver open. Dit geldt overigens ook als je geen naregeling hebt.
Bij mij was dat dus 5,5-6m waterkolom, maar hoe meer groepen ik van de naregeling af haal (momenteel alles er af behalve de hoofdslaapkamer) hoe meer flow de wp altijd kwijt kan en die meer die bypass dichtgeknepen kon worden. Uiteindelijk dus helemaal dicht en eigenlijk wil je je jouw systeem zo afstellen met flow per vv groep dat je met een dicht gedraaide bypass nog aan die minimale 12L/min komt.
Overigens had die bypass i.c.m. naregeling een vervelend bij effect, waarbij in theorie de bypass open springt bij defrost en anders niet.
In de praktijk sprong die ook open als de pomp op max debiet draaide. Zodra dat gebeurt daalt de druk in het systeem en denkt de warmtepomp "ik hoef niet zo hard te pompen. Gevolg is dat de bypass dicht gaat en het hele riedeltje weer opneuw begint. De flow van de pomp oscilleerde als het ware en dat gebeurde echt binnen een paar seconden telkens. Ik weet niet of dat de levensduur van de pomp verkort, maar ik ben blij dat ik er nu geen last meer van lijk te hebben (kan ook niet met een dichte bypass).
Kan je nog iets zeggen over het energieverbruik en warmtepompgedrag als je de situatie open bypass vergelijkt met dichte bypass?
Die stops kan ik proberen.[b]piieter in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"piieter schreef op vrijdag 9 januari
Verder wil je in een 2e run het water opnieuw laten opwarmen door de Booster Heater.
Maar als ik me niet vergis gaat hij sowieso eerst proberen te verwarmen op de compressor en als jouw gewenste temperatuur zodanig is ingesteld voor die tweede run, dat dit binnen het bereik is van de compressor, dan zal de Booster Heater naar mijn idee niet worden aangesproken.
Tenminste zo is het wel bij de Backup Heater bij mij.
Maar misschien werkt dit anders bij een Booster Heater in een aparte tank.
Hoe ik ook speel met de tijden, de eerste wordt altijd opgepakt (gelukkig).
Nee, wat ik wil bereiken is dat de compressor 50 min gaat verwarmen en daarna terug naar cv gaat.
Ondertussen moet de booster in de tank de run overnemen en afmaken.
Beetje estafette (om het zo te benoemen) 😀
Nog niet echt iets zinnigs over te zeggen. Afgelopen dagen was leven van defrost naar defrost, waarbij ik boven de 2 kwh aan stroom per graaddag nodig had de afgelopen dagen. Normaliter ligt dat rond de 1-1,2kwh/graaddag en als het echt zacht weer is heb ik 0.7kwh/graaddag ook nog wel gezien.Atomius schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:29:
[...]
Ook dit weer mooi verwoord.
Kan je nog iets zeggen over het energieverbruik en warmtepompgedrag als je de situatie open bypass vergelijkt met dichte bypass?
Omdat m'n huis dus even te hoog was opgestookt zit ik sinds gisteren weer in "normaal" gedrag, met 1.3kwh/graaddag. hoog, maar eigenlijk best tevreden mee. Eergisteren was met 2,25 kwh/graaddag echt het hoogste wat ik tot nu toe heb gezien. De vele defrosts zullen niet hebben geholpen.
Zo te lezen werkt jouw installatie als een bivalent systeem.P_M_V schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:39:
[...]
Die stops kan ik proberen.
Hoe ik ook speel met de tijden, de eerste wordt altijd opgepakt (gelukkig).
Nee, wat ik wil bereiken is dat de compressor 50 min gaat verwarmen en daarna terug naar cv gaat.
Ondertussen moet de booster in de tank de run overnemen en afmaken.
Beetje estafette (om het zo te benoemen) 😀
Je zou de onderstaande instellingen nog eens kunnen controleren.
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Hoi tweakers,
Ik heb jullie dringende advies nodig. Ik heb een Daikin Altherma 3 in een gasloze woning.
De vorige 2 winters gaf hij regelmatig code EA-00 koel/verwarming omschakelprobleem. De koelgassen zijn al 2x vervangen. En in het voorjaar heeft Daikin onder garantie een printplaat vervangen. Dat had het moeten oplossen maar helaas.
Rondom Kerst gaf hij echter weer dezelfde foutmelding. Na een reboot leek dat opgelost. Echter kwamen we er 10 dagen geleden achter dat hij extreem veel stroom verbruikt en bij inspectie bleek de hele zijkant en achterkant onder een hele dikke laag ijs te zitten.
Er is iemand van de storingsdienst komen kijken. Die zegt dat de 4 weg klep waarschijnlijk stuk is en dat Daikin moet komen.
Dat duurt maar en duurt maar. Nu komen ze misschien maandag. Super frustrerend.
Ondertussen draait hij gek genoeg zonder foutcode maar kan ik in het menu wel zien dat de back-up verwarming steeds aan staat. We gebruiken nu al 10 dagen gemiddeld 75kw per voor alleen de warmtepomp. Duur grapje dus ook. Maar hebben geen alternatief en met een straalkachel ook geen heet water. Dus toch maar zo gelaten.
Dit weekend wordt het natuurlijk nog veel kouder. Tot min 11 komende nacht.
Ik wil a. Niet dat hij nog verder stuk gaat. Maar b. Ook vooral dat Daikin er maandag wel goed bij kan. Het gaat maandagmiddag wel licht dooien maar wellicht niet genoeg om ijsvrij te worden.
Afgelopen donderdag dooide het ook en heb ik hem 6 uur uit gehad. Het grootste deel van het ijs was toen weg, maar kwam weer terug zodra hij weer aan stond.
Mijn vraag aan jullie is:
Zal ik het gewoon zo laten aangezien dat al 10 dagen in ieder geval zorgt voor een redelijk warm huis voor mijn gezin?
Of kan ik hem beter op de noodstand zetten zodat de ventilator stopt met draaien en er wellicht geen ijs aangroei meer is?
Er is aan de voorkant geen ijs te zien. De ventilator draait vrij
Maakt het qua stroomverbruik en comfort binnen nog verschil welke van de 2 ik kies?
En mocht het antwoord noodstand zijn. Hoe doe ik dit dan?
Nog een toevoeging: ik heb er bijzonder veel stress van en wil niet dat mijn kinderen in de kou komen te zitten. Dus ik wil niet zomaar experimenteren. Ik hoop dus op jullie advies.
Ik heb deze tekst trouwens ook in ChatGPT gegooid. En die zegt dat ik het zo moet laten zoals het nu is.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ik heb jullie dringende advies nodig. Ik heb een Daikin Altherma 3 in een gasloze woning.
De vorige 2 winters gaf hij regelmatig code EA-00 koel/verwarming omschakelprobleem. De koelgassen zijn al 2x vervangen. En in het voorjaar heeft Daikin onder garantie een printplaat vervangen. Dat had het moeten oplossen maar helaas.
Rondom Kerst gaf hij echter weer dezelfde foutmelding. Na een reboot leek dat opgelost. Echter kwamen we er 10 dagen geleden achter dat hij extreem veel stroom verbruikt en bij inspectie bleek de hele zijkant en achterkant onder een hele dikke laag ijs te zitten.
Er is iemand van de storingsdienst komen kijken. Die zegt dat de 4 weg klep waarschijnlijk stuk is en dat Daikin moet komen.
Ondertussen draait hij gek genoeg zonder foutcode maar kan ik in het menu wel zien dat de back-up verwarming steeds aan staat. We gebruiken nu al 10 dagen gemiddeld 75kw per voor alleen de warmtepomp. Duur grapje dus ook. Maar hebben geen alternatief en met een straalkachel ook geen heet water. Dus toch maar zo gelaten.
Ik wil a. Niet dat hij nog verder stuk gaat. Maar b. Ook vooral dat Daikin er maandag wel goed bij kan. Het gaat maandagmiddag wel licht dooien maar wellicht niet genoeg om ijsvrij te worden.
Afgelopen donderdag dooide het ook en heb ik hem 6 uur uit gehad. Het grootste deel van het ijs was toen weg, maar kwam weer terug zodra hij weer aan stond.
Zal ik het gewoon zo laten aangezien dat al 10 dagen in ieder geval zorgt voor een redelijk warm huis voor mijn gezin?
Of kan ik hem beter op de noodstand zetten zodat de ventilator stopt met draaien en er wellicht geen ijs aangroei meer is?
Maakt het qua stroomverbruik en comfort binnen nog verschil welke van de 2 ik kies?
Nog een toevoeging: ik heb er bijzonder veel stress van en wil niet dat mijn kinderen in de kou komen te zitten. Dus ik wil niet zomaar experimenteren. Ik hoop dus op jullie advies.
Ik heb deze tekst trouwens ook in ChatGPT gegooid. En die zegt dat ik het zo moet laten zoals het nu is.
De 4-weg klep bestaat uit een spoel en uit de eigenlijke klep. De spoel is makkelijk te vervangen. De klep zelf is veel meer werk.txgrl schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:10:
Hoi tweakers,
De vorige 2 winters gaf hij regelmatig code EA-00 koel/verwarming omschakelprobleem. [..] Rondom Kerst gaf hij echter weer dezelfde foutmelding. Na een reboot leek dat opgelost. Echter kwamen we er 10 dagen geleden achter dat hij extreem veel stroom verbruikt en bij inspectie bleek de hele zijkant en achterkant onder een hele dikke laag ijs te zitten.
Een 4-weg klep kan soms haperen, dan gaat hij soms door in de "oude" mode, dus niet defrosten tijdens defrost (resultaat: dichtvriezen, COP ongeveer 1), of juist koelen als je weer gaat verwarmen (resultaat: actieve koeling van je huis en risico op bevriezing platenwisselaar). Als hij soms hapert, kan opnieuw opstarten soms helpen. Als hij helemaal niet werkt, kun je beter met BUH of lokaal met elektrische kachels gaan verwarmen want COP=1 en koeling is ook niets.
Dichtvriezen kun je detecteren als je ESPAltherma/P1P2MQTT gebruikt omdat het koelmiddel dan richting -10 duikt en COP richting 1. Met een elektrische meter kun je zien dat hij richting 3kW gaat (als je 8kW versie hebt) en daarna valt de warmte-opbrengst terug richting 3kW. Een reboot kan dan inderdaad even helpen.
De noodstand schakelt over op de BUH van, meestal, 3kW. Beter dan niets, zeker!! bij een monoblock tijdens vorst, maar inderdaad wel 72kW/dag. Een dichtgevroren 8kW systeem op de compressor door laten werken kost ook ca 3kW en zou ik zelf niet doen - het is dan een ijsmachine geworden. Noodstand wordt vermoed ik via de MMI aangeboden zodra er een serieuze storing is. Zorg in elk geval dat water blijft stromen bij een monoblock.
Meer info over 4-weg-klep: Heat Pump Reversing Valve Troubleshooting Tips (Switchover Valve) by Fox Family Heating and Air Conditioning. Vervanging ervan is een serieuze klus: Replace a Reversing Valve.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Dank voor het delen van je ervaring txgrl. Ik kan me voorstellen dat het heel naar is! Mijn gevoel hierbij, gehinderd zonder enige technische kennis (daarom lees ik dit topic
) is om te gaan voor wat het belangrijkste voor je is: nu niet met je gezin in de kou komen te zitten. En twee nachtjes wachten totdat Daikin komt. Hoe klinkt dat?
@txgrl Sowieso niet uitzetten want dan koelt je hele systeem af en moet hij als een idioot gaan stampen om weer op temperatuur te komen en dan heb je sowieso een defrostfestijn. Staat er genoeg open aan afgifte? Klinkt vreemd maar draai zoveel mogelijk je afgifte open. Dan heb je meer volume om te defrosten.
Nou, het verbruik van de pomp is deze maand wel schokkend :-/. Heel december 500kwh maar nu over de eerste tien dagen van januari al 370 nodig gehad. Ik heb noodgedwongen de offset +5 staan dus 40gr aanvoer temperatuur ipv 35 omdat hij het anders niet trekt, maar de efficiëntie is nu ver te zoeken... Nu komt hij duurder uit dan gaat terwijl dat eerder niet zo was. Maar ik kan er ook weinig aan doen vrees ik.
Lijkt wel zoals ik het nu ook heb, alleen offset op +2, aanvoer op 38@-10 en retour is 20gr, dus niet heel efficient. Daarbij ook elk half uur wel defrost zo te horen dus efficiëntie is heel ver te zoeken nu,..HTT-Thalan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:06:
Nou, het verbruik van de pomp is deze maand wel schokkend :-/. Heel december 500kwh maar nu over de eerste tien dagen van januari al 370 nodig gehad. Ik heb noodgedwongen de offset +5 staan dus 40gr aanvoer temperatuur ipv 35 omdat hij het anders niet trekt, maar de efficiëntie is nu ver te zoeken... Nu komt hij duurder uit dan gaat terwijl dat eerder niet zo was. Maar ik kan er ook weinig aan doen vrees ik.
In huis is het wel rond de 21 graden dus dat is prima 😉
Gek hè, dat als het kouder wordt je verbruik omhoog gaat……. :-).HTT-Thalan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:06:
Nou, het verbruik van de pomp is deze maand wel schokkend :-/. Heel december 500kwh maar nu over de eerste tien dagen van januari al 370 nodig gehad.
Zonder verdere gegevens is het niet echt een zinvolle post.
[ Voor 8% gewijzigd door TweakGP op 10-01-2026 12:14 ]
Heb je een delta T van 18???? Daar klopt helemaal niets van. Hooguit 5 a 6 moet dat zijn nu. Waarschijnlijk is je flow veel te laag.radial schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:11:
[...]
Lijkt wel zoals ik het nu ook heb, alleen offset op +2, aanvoer op 38@-10 en retour is 20gr, dus niet heel efficient. Daarbij ook elk half uur wel defrost zo te horen dus efficiëntie is heel ver te zoeken nu,..
In huis is het wel rond de 21 graden dus dat is prima 😉
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 10-01-2026 12:24 ]
Dat wat ik aangaf was temp op de vloerverwarming verdeler, maar id wel aardig verschil tussen in en uit. debiet zitntussen 14 en 22 wat ik nu gezien heb,...MotorBeast schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:24:
[...]
Heb je een delta T van 18???? Daar klopt helemaal niets van. Hooguit 5 a 6 moet dat zijn nu. Waarschijnlijk is je flow veel te laag.
Ben het alleen met je eens als defrosten het nog doet. Anders maak je alleen maar meer ijs.MotorBeast schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:03:
@txgrl Sowieso niet uitzetten want dan koelt je hele systeem af en moet hij als een idioot gaan stampen om weer op temperatuur te komen en dan heb je sowieso een defrostfestijn. Staat er genoeg open aan afgifte? Klinkt vreemd maar draai zoveel mogelijk je afgifte open. Dan heb je meer volume om te defrosten.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Dan gaat er te weinig water door je vloer en teveel door de radiatoren. Als je dat corrigeert kan je stooklijn met 10 omlaag.radial schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:39:
[...]
Dat wat ik aangaf was temp op de vloerverwarming verdeler, maar id wel aardig verschil tussen in en uit. debiet zitntussen 14 en 22 wat ik nu gezien heb,...
[Afbeelding]
Dat wordt spannend heb alleen radiator in badkamer maar die staat half open,... Eens zoeken hoe ik de flow hoger ern constanter kan krijgen.Patrick4 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:51:
[...]
Dan gaat er te weinig water door je vloer en teveel door de radiatoren. Als je dat corrigeert kan je stooklijn met 10 omlaag.
Die zou je dicht kunnen draaien en kijken of het verschil maakt.radial schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:36:
[...]
Dat wordt spannend heb alleen radiator in badkamer maar die staat half open,... Eens zoeken hoe ik de flow hoger ern constanter kan krijgen.
Maar als je verder geen radiatoren hebt is het probleem je vloerverdeler denk ik. 30 in en 20 uit is een veel te grote delta. Bij vloerverwarming verwacht je meer iets van 30 in 25 of 26 uit, met deze temperaturen. Heb je een verdeler met pomp? Dan mengt die misschien heel weinig aanvoer water bij.
Geen verdeler met pomp, dus niet heel spannend. Ik verdenk dat ik 1 leiding n de vloer heb die langs de schuifdeur gaat naar buiten die te ver afkoelt en de rest meeneemt, zal die eens dichtdraaien en kijken wat er gebeurt met deltaT
Wat zijn de leiding diameters van warmtepomp naar verdeler/radiatoren.radial schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:01:
Geen verdeler met pomp, dus niet heel spannend. Ik verdenk dat ik 1 leiding n de vloer heb die langs de schuifdeur gaat naar buiten die te ver afkoelt en de rest meeneemt, zal die eens dichtdraaien en kijken wat er gebeurt met deltaT
25mm naar verdeler toe en vandaar de vloer in met 9 groepen van 16mm op lengte rond de 80-90meterakaQ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:18:
[...]
Wat zijn de leiding diameters van warmtepomp naar verdeler/radiatoren.
Nou ja buiten deze maand is het verbruik prima in orde. We hebben een 'ouderwetse' setup met veel radiatoren en slechts een klein beetje vloerverwarming hier en daar, 35gr aanvoer is meestal genoeg om de boel op ~19.5 te houden, maar dat redt 'ie met deze kou gewoon niet. Ik heb geen idee van flow of retour enzo, ik heb puur de offset omhoog gezet en daarmee krijgt hij het huis prima warm op 20 graden, maar het verbruik gaat dus door het dak. Wel jammer. Ik denk ook niet dat ik er heel veel mee kan doen, dus dit was meer mededelend dan dat ik echt verwacht dat iemand een geheime knop weet aan te wijzen waarmee het ineens weer in orde zou zijn.TweakGP schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:12:
[...]
Gek hè, dat als het kouder wordt je verbruik omhoog gaat……. :-).
Zonder verdere gegevens is het niet echt een zinvolle post.
Als je de offset zoveel moet verhogen is je stooklijn gewoon te laag bij deze buitentemperatuur.....HTT-Thalan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:15:
[...]
Ik heb geen idee van flow of retour enzo, ik heb puur de offset omhoog gezet en daarmee krijgt hij het huis prima warm op 20 graden, maar het verbruik gaat dus door het dak.
Gaat je verbruik niet verminderen maar gewoon een goede stooklijn werkt beter dan dat je constant met de offset gaat wijzigen. Die is voor afwijkende omstandigheden zoals veel wind, etc. Of even een snelle aanpassing om te kijken wat je stooklijn moet zijn.
En met de omstandigheden van de afgelopen week gaat je verbruik gewoon altijd flink omhoog, en hoge watertemperaturen voor radiatoren helpen niet.
Ik heb even gauw gekeken.TweakGP schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:26:
[...]
Als je de offset zoveel moet verhogen is je stooklijn gewoon te laag bij deze buitentemperatuur.....
Gaat je verbruik niet verminderen maar gewoon een goede stooklijn werkt beter dan dat je constant met de offset gaat wijzigen. Die is voor afwijkende omstandigheden zoals veel wind, etc. Of even een snelle aanpassing om te kijken wat je stooklijn moet zijn.
En met de omstandigheden van de afgelopen week gaat je verbruik gewoon altijd flink omhoog, en hoge watertemperaturen voor radiatoren helpen niet.
/f/image/40EQyCTqyu7z4xbcxc5cNqmf.png?f=fotoalbum_large)
Er stond ook iets over debiet 19.1 liter per minuut. Zal de flow wel zijn. Ik gok dus een 'val' van 6 graden? Op dit moment staat de offset op +3 trouwens. Dat ik het met de offset regel is JUIST omdat ik inderdaad nu even wat meer nodig heb. Normaliter gaat het prima.
[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-01-2026 16:30 ]
Ik vind dit echt wel de meest a-typische opmerking van een Tweaker ooit. Juist je een beetje verdiepen, inlezen en inregelen kan je heel veel besparing opleveren, comfort en voldoening.HTT-Thalan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:15:
[...]
Nou ja buiten deze maand is het verbruik prima in orde. We hebben een 'ouderwetse' setup met veel radiatoren en slechts een klein beetje vloerverwarming hier en daar, 35gr aanvoer is meestal genoeg om de boel op ~19.5 te houden, maar dat redt 'ie met deze kou gewoon niet. Ik heb geen idee van flow of retour enzo, ik heb puur de offset omhoog gezet en daarmee krijgt hij het huis prima warm op 20 graden, maar het verbruik gaat dus door het dak. Wel jammer. Ik denk ook niet dat ik er heel veel mee kan doen, dus dit was meer mededelend dan dat ik echt verwacht dat iemand een geheime knop weet aan te wijzen waarmee het ineens weer in orde zou zijn.
Je regelt het dus met je offset OMDAT je stooklijn niet goed is. Het is niet nu even, het is altijd bij deze buitentemperatuur.HTT-Thalan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:29:
[...]
Dat ik het met de offset regel is JUIST omdat ik inderdaad nu even wat meer nodig heb. Normaliter gaat het prima.
Gewoon de basis goed instellen en niet prutsen.
Aight, hoe zou je het aanpassen dan?
/f/image/DSTpup1UNPD7Ak3UBhyHMKy8.png?f=fotoalbum_large)
Hij staat op een 2-punts lijn, deze is blijkbaar niet optimaal idd. Heb hem nu zo aangepast dat hij bij 0 graden al 40 graden aanvoer toestaat. De bovenlijn van 25 aanvoer bij buiten +15 heb ik zo gelaten. Waarschijnlijk kan hij nog nét iets efficienter (ik gok 37/38 aanvoer bij 0) en nog beter zou zijn weersafhankelijk maar daar heb ik wat meer kennis/input voor nodig.
/f/image/DSTpup1UNPD7Ak3UBhyHMKy8.png?f=fotoalbum_large)
Hij staat op een 2-punts lijn, deze is blijkbaar niet optimaal idd. Heb hem nu zo aangepast dat hij bij 0 graden al 40 graden aanvoer toestaat. De bovenlijn van 25 aanvoer bij buiten +15 heb ik zo gelaten. Waarschijnlijk kan hij nog nét iets efficienter (ik gok 37/38 aanvoer bij 0) en nog beter zou zijn weersafhankelijk maar daar heb ik wat meer kennis/input voor nodig.
[ Voor 90% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-01-2026 17:33 ]
Heb je nog een gesloten verdeler met en pomp? Dan wordt het retourwater van je VV gemengd met het warme aanvoerwater met een kleine 20+ graden als resultaat.radial schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:39:
[...]
Dat wat ik aangaf was temp op de vloerverwarming verdeler, maar id wel aardig verschil tussen in en uit. debiet zitntussen 14 en 22 wat ik nu gezien heb,...
[Afbeelding]
Dit systeem was nodig voor de gasketel die anders 70 graden of meer in je vloer zou duwen, maar met lage temperatuurverwarming moet die gesloten verdeler en pomp omgebouwd worden: pomp er uit en aanvoerwater rechtstreeks naar de aanvoerkant van de VV en het retourwater direct in CV retour.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Hoe gaat het bij jullie met het verwarmen van een losse boiler met 300 liter?
Ik krijg de boiler van mij niet in een keer meer op 50 graden.
Hij is nu in 1 uur en 45 min van 20 graden naar 41 graden verwarmt en is er toen mee gestopt.
Hebben jullie dit ook met deze buitentempraturen?
Ik heb nu maar weer de BSH aangezet om verder te verwarmen naar 50 graden.
Hij is nu in 1 uur en 45 min van 20 graden naar 41 graden verwarmt en is er toen mee gestopt.
Ja, heb ik ook. Vandaag heeft ie slechts 1kW aan energie in de tank gestopt. En de tank is bij lange na niet op temperatuur. Geen idee hoe dat kan. Blijkbaar krijgt de vv voorrang.Arz schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:48:
Even een vraagje, ik heb een monoblock EDLA09DAW1 zonder BUH.
Afgelopen weken veel problemen gehad met 7H-01, 7H-05 storingen etc. Dit betreft de bekende debiet storingen.
Gisteren maar eens de buitenunit opengemaakt en het handmatige ontluchtingsventiel 2x open en dicht gedraaid. Dat was in iedergeval de truc om het systeem weer normaal te laten werken.
Zie op de foto hieronder in rood gemarkeerd het handmatige ontluchtingsventiel.
Ik vind het zelf een idiote plek om daar een handmatig ontluchtingsventiel te maken, is niet echt voor de ‘gewone’ gebruiker.
De modellen met een BUH hebben een automatisch ontluchtingsventiel. Waarom dan het model zonder BUH een handmatige heeft is mij een raadsel.
Wie moet hier ook regelmatig ontluchten?
Zou een automatisch ontluchtingsventiel helpen?
Heeft iemand dit reeds gewijzigd?
Afgelopen weken veel problemen gehad met 7H-01, 7H-05 storingen etc. Dit betreft de bekende debiet storingen.
Gisteren maar eens de buitenunit opengemaakt en het handmatige ontluchtingsventiel 2x open en dicht gedraaid. Dat was in iedergeval de truc om het systeem weer normaal te laten werken.
Ik vind het zelf een idiote plek om daar een handmatig ontluchtingsventiel te maken, is niet echt voor de ‘gewone’ gebruiker.
De modellen met een BUH hebben een automatisch ontluchtingsventiel. Waarom dan het model zonder BUH een handmatige heeft is mij een raadsel.
[ Voor 4% gewijzigd door benthouse op 10-01-2026 20:35 ]
Hier ook 300 liter.Arz schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:48:
Laten hem nooit extreem ver afkoelen, met dagelijks twee verwarmen momenten, één keer in de ochtend als doorgaans de stroom goedkoop is, en één keer in de avond nadat mijn zoontje naar bed is gegaan.
Opwarmen duurt ook vandaag nog circa 30 min, volledig op compressor geen element ingezet tot nu toe.
:strip_exif()/f/image/tbRiGTxGYclbJleOtsXOwIEw.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij, met ingebouwde 230L, ging alles ging soepeltjes; +10 graden in 40 minuten van 13:30 tot 14:10 en daarna LegionellaArz schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:48:
Bij jullie is inderdaad de tank nog ver op temperatuur.
Ben eens benieuwd hoe dit bij jullie zou gaan als de tank bijna leeg getrokken is zoals bij mij het geval was.
In de ochtend douchen wij met 5 achter elkaar en dan trekken we de tank meestal wel leeg.
Ik heb dus niet altijd de keus om de tank eerder te verwarmen zodat hij niet te ver afkoelt.
Ben eens benieuwd hoe dit bij jullie zou gaan als de tank bijna leeg getrokken is zoals bij mij het geval was.
In de ochtend douchen wij met 5 achter elkaar en dan trekken we de tank meestal wel leeg.
Ik heb dus niet altijd de keus om de tank eerder te verwarmen zodat hij niet te ver afkoelt.
Waarom doe je nu een legionella run als het over paar dagen 8 graden buiten is? Zo snel ga je niet ziek worden. Ik doe zelfs met 50 graden in boiler en bijna leeg iedere dag nooit een run. Eigen risico natuurlijk. Maar dan nog. Met dit weer....uitstellen.mawashigeri schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:34:
[...]
Bij mij, met ingebouwde 230L, ging alles ging soepeltjes; +10 graden in 40 minuten van 13:30 tot 14:10 en daarna Legionella
[Afbeelding]
Wat ook wel scheelt, hebben in de badkamer een verticale douche wtw waardoor het koud water voorverwarmd wordt door afvalwater, scheelt aanzienlijk in verbruik van warm water.Arz schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:01:
Bij jullie is inderdaad de tank nog ver op temperatuur.
Ik heb een nieuwbouw van net 2 jaar oud dus de badkamer weer verbouwen gaat me net wat te ver, alles is ingebouwd.akaQ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:06:
[...]
Wat ook wel scheelt, hebben in de badkamer een verticale douche wtw waardoor het koud water voorverwarmd wordt door afvalwater, scheelt aanzienlijk in verbruik van warm water.
Ik had dit al meteen met de bouw moeten meenemen, maar ik was helaas te laat om dit er nog in te krijgen.
Ligt er maar aan wat het vertrekpunt is. Als je in de normale opwarming (per dag) momenteel al op 50+ graden zit doet de BUH vanaf 53 graden het werk en dat stuk van het opwarmen heeft geen last binnen de legionella run versus de vrieskou. Of mis ik iets, dat kan natuurlijk ook 😉MotorBeast schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:05:
[...]
Waarom doe je nu een legionella run als het over paar dagen 8 graden buiten is? Zo snel ga je niet ziek worden. Ik doe zelfs met 50 graden in boiler en bijna leeg iedere dag nooit een run. Eigen risico natuurlijk. Maar dan nog. Met dit weer....uitstellen.
Toevallig ergens een bypass in het systeem zitten? Of ruimtes die nageregeld zijn met thermostaten?benthouse schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:33:
[Afbeelding]
Nee dat heb ik niet, vloerverwarming is er gelijk met warmtepomp erin gekomen zo'n 1.5jaar geleden. Lastige is het uittesten waar die hoge deltaT vandaan komt en moeilijk te vinden is.mawashigeri schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:34:
[...]
Heb je nog een gesloten verdeler met en pomp? Dan wordt het retourwater van je VV gemengd met het warme aanvoerwater met een kleine 20+ graden als resultaat.
Dit systeem was nodig voor de gasketel die anders 70 graden of meer in je vloer zou duwen, maar met lage temperatuurverwarming moet die gesloten verdeler en pomp omgebouwd worden: pomp er uit en aanvoerwater rechtstreeks naar de aanvoerkant van de VV en het retourwater direct in CV retour.
Denk dat 2 groepen in de vloer die langs de schuifdeuren lopen daar te hard afkoelen en zorgen dat retour te laag terugkomt, ga de flow lager zetten van deze en kijken wat resultaat is.
De legionella run is ook gewoon een wekelijks programma die niet via de app is aan te passen, alleen via de binnen unit achter installateurs toegang. En om nou wekelijks die aan te passen om een gunstig moment qua temperatuur te zoeken (of eenmalig uitzetten, en daarna weer aan), is mss ook overkill.MotorBeast schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:05:
[...]
Waarom doe je nu een legionella run als het over paar dagen 8 graden buiten is? Zo snel ga je niet ziek worden. Ik doe zelfs met 50 graden in boiler en bijna leeg iedere dag nooit een run. Eigen risico natuurlijk. Maar dan nog. Met dit weer....uitstellen.
Ga jij constant je instellingen veranderen en de machine opnieuw opstarten? Mij niet gezien!MotorBeast schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:05:
Oh wacht, je hebt geen Daikin is het niet? Dit soort veranderingen kunnen alleen op het machineconsole en kosten je een stop-start.
Als je de comfort mode niet gebruikt kan je die wel gebruiken als legionella run vervanger door het comfort setpoint in te stellen op 60gr. Comfort mode kan je wel plannen via de app of ad-hoc (of via HA) starten via de ‘Powerful’ knop.mawashigeri schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:41:
[...]
Ga jij constant je instellingen veranderen en de machine opnieuw opstarten? Mij niet gezien!
Oh wacht, je hebt geen Daikin is het niet? Dit soort veranderingen kunnen alleen op het machineconsole en kosten je een stop-start.
Soms is alle realiteit hier ook een beetje weg…. Als iemand een legionellarun belangrijk vindt dan is de periodieke instelling gewoon de keuze. Niet verder over nadenken of pielen en dan betaal je een keer die €0,20 extra als het buiten erg koud is. Komt waarschijnlijk wel 2 of 3x per jaar voor
.
En het is geneuzel in de marge tov je verbruik voor verwarming.
Ik zoek na 1,5 jaar ook nog steeds naar de meest ideale stooklijn en sleutel ook nog aan andere instellingen om de zaak zo efficient mogelijk in te regelen.HTT-Thalan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:34:
Aight, hoe zou je het aanpassen dan?
[Afbeelding]
Wat mij bij de stooklijn wat meer inzicht geeft is deze website: https://vscope.at/heizkurve/
Je geeft de stooklijn waardes (max/min watertemp bij max/min buitentemperatuur) in hij maakt er een mooie curve van. Ook offset kun je makkelijk inzichtelijk maken en de temperatuur bij 0 graden wordt ook getoond. Als je met je muis op de lijn klikt, kun je zien welke temp daarbij hoort.
Die site is vast al wel vaker voorbij gekomen in deze forums.
Hier een 230 liter vat in de binnenunit en afgelopen vrijdag bij temp net boven nul legionella run gedaan. Doet hij vanaf 50 graden wel met BUH. Verder eigenlijk elke dag verwarmen tot 50 graden alleen op compressor. Maar ons vat koelt niet verder dan ca 30 graden af. Verwarm maar 1x per dag of 1x extra (automatisch) als de temp onder 30 graden zakt (als vrouwlief weer eens 10 minuten onder de regendouche heeft gestaan).Arz schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:48:
Wij hebben geen bad.
Waar je nog naar kunt kijken zijn de instellingen voor wat betreft de timers voor verwarmen van SWW, maar als hij al 1:45u mag verwarmen, dan zul je die al bijna op maximaal hebben staan. Zie ook de installateurshandleiding:
:strip_exif()/f/image/S3h30KQkNeCoE5PYuaFezvAe.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk dat de oplossing is om je hysterese wat hoger in te stellen (dus vat minder ver laten afkoelen bij dit weer)
Op je technische vragen kan ik geen antwoord geven, maar als je buitenunit onder het ijs zit en de monteur kan er daardoor niet bij, dan zet je er toch even een föhn op? Wel zorgend dat je niet full blast op 1 plek gaat verwarmen ivm eventueel werken van het metaal.txgrl schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:10:
Hoi tweakers,
Zit er misschien nog ergens een bypass? Draai die dan maar eens dicht of haal hem weg. Met voldoende lengte VVW op een pomploze verdeler zonder naregeling heb je geen bypass nodig.radial schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:39:
[...]
[Afbeelding]
Ik neem aan dat je de groepen van de VVW wel kunt inregelen met kraantjes/flow meters? Ik weet niet of dat is gedaan, maar dat zou een goed beginpunt zijn. Bij een te hoge delta T is de flow over je VVW te laag.
Die ene radiator dicht draaien, dan alle VVW lussen helemaal open en gaan knijpen zodanig dat ze allemaal dezelfde retourtemperatuur hebben. Kan met een IR thermometer (maar vond ik erg onnauwkeurig) of met een goedkope thermometer met 2 voelers van Ali.
:strip_exif()/f/image/SLFfyMkPFyB4LkZPSUkxh7Aa.jpg?f=fotoalbum_large)
Die thermometer heb ik aangesloten op een USB oplader/adapter door een oude USB-A kabel door te knippen en de + en - draden aan de voedingsdraden van de thermometer vast te solderen
Doe een stukje buis isolatie om de leidingen en stop de probe daarin.
[ Voor 7% gewijzigd door igela3 op 11-01-2026 10:10 ]
Mooie testcase afgelopen nacht! Buitentemperatuur -11 °C.
Warmteverliesberekening voor de woning vooraf was ± 10 kW bij -10 °C.
Vloerverwarming. Warmtepomp 8 kW. (β-factor = 0,8)
Offset 2 graden omhoog gezet op de voorgaande dag van 29 °C (normale instelling) naar 31 °C.
Tussendoor wordt 's nachts om 04.00 uur ook de tank nog opgewarmd tot 45 °C (programma).
Verwachting: Aangezien het vermogen van de warmtepomp eigenlijk net te klein is voor onze woning bij deze lage buitentemperatuur, zal de kamertemperatuur teruglopen.
De vraag is hoeveel.
Resultaat: Gedurende de nacht is de kamertemperatuur teruggelopen van 20,5 °C (instelling) naar 19,5 °C.
Ondanks dat we 20,5 °C gewend zijn, is 19,5 °C nog steeds niet onaangenaam (omdat het buiten nu ook veel kouder aanvoelt).
De buitentemperatuur gaat inmiddels al weer omhoog (nu -9 °C), dus hij zal het in de loop van de dag wel weer op 20,5 °C kunnen krijgen.
Als het een week lang achter elkaar 's nachts of overdag -11 °C zou worden, dan zal de kamertemperatuur ongetwijfeld lager worden dan die 19,5 °C.
Maar hoe vaak komt dat nog voor in Nederland? Vandaar dat ik voor een β-factor = 0,8 heb gekozen.
Bij ons staan de instellingen het hele jaar door hetzelfde, behalve dat ik voor dit speciale geval de offset even tijdelijk 2 graden heb verhoogd.
Ik ben ook niet van plan om voor elk wissewasje (zoals zoninval, harde oostenwind of iets dergelijks) een instelling aan te passen.
Warmteverliesberekening voor de woning vooraf was ± 10 kW bij -10 °C.
Vloerverwarming. Warmtepomp 8 kW. (β-factor = 0,8)
Offset 2 graden omhoog gezet op de voorgaande dag van 29 °C (normale instelling) naar 31 °C.
Tussendoor wordt 's nachts om 04.00 uur ook de tank nog opgewarmd tot 45 °C (programma).
Verwachting: Aangezien het vermogen van de warmtepomp eigenlijk net te klein is voor onze woning bij deze lage buitentemperatuur, zal de kamertemperatuur teruglopen.
De vraag is hoeveel.
Resultaat: Gedurende de nacht is de kamertemperatuur teruggelopen van 20,5 °C (instelling) naar 19,5 °C.
Ondanks dat we 20,5 °C gewend zijn, is 19,5 °C nog steeds niet onaangenaam (omdat het buiten nu ook veel kouder aanvoelt).
De buitentemperatuur gaat inmiddels al weer omhoog (nu -9 °C), dus hij zal het in de loop van de dag wel weer op 20,5 °C kunnen krijgen.
Als het een week lang achter elkaar 's nachts of overdag -11 °C zou worden, dan zal de kamertemperatuur ongetwijfeld lager worden dan die 19,5 °C.
Maar hoe vaak komt dat nog voor in Nederland? Vandaar dat ik voor een β-factor = 0,8 heb gekozen.
Bij ons staan de instellingen het hele jaar door hetzelfde, behalve dat ik voor dit speciale geval de offset even tijdelijk 2 graden heb verhoogd.
Ik ben ook niet van plan om voor elk wissewasje (zoals zoninval, harde oostenwind of iets dergelijks) een instelling aan te passen.
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Hier vannacht ook flink onder nul, kamertemperatuur schommelde tussen 21,5 en laagste 21,3 °.
24 uur COP voor verwarming nog 3.53, dik tevreden.
Je merkt ook dat de lucht weer droger wordt, dus minder defrosts.
24 uur COP voor verwarming nog 3.53, dik tevreden.
Je merkt ook dat de lucht weer droger wordt, dus minder defrosts.
Als je de flow lager zet, wordt de delta T nog hoger. De flow moet juist omhoog.radial schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:35:
[...]
Nee dat heb ik niet, vloerverwarming is er gelijk met warmtepomp erin gekomen zo'n 1.5jaar geleden. Lastige is het uittesten waar die hoge deltaT vandaan komt en moeilijk te vinden is.
Denk dat 2 groepen in de vloer die langs de schuifdeuren lopen daar te hard afkoelen en zorgen dat retour te laag terugkomt, ga de flow lager zetten van deze en kijken wat resultaat is.
Mwah, dit ben ik niet helemaal met je eens. Dit is nu juist de plaats om deze ideeën te delen. Ja, het is geneuzel maar Nee, het is geen slecht idee.TweakGP schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:16:
Soms is alle realiteit hier ook een beetje weg…. Als iemand een legionellarun belangrijk vindt dan is de periodieke instelling gewoon de keuze. Niet verder over nadenken of pielen en dan betaal je een keer die €0,20 extra als het buiten erg koud is. Komt waarschijnlijk wel 2 of 3x per jaar voor.
Het zet mij in ieder geval weer aan het denken.
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Ijs verwijderen met een föhn gaat nog niet heel snel. Ik schat zo in dat ie daarmee nog wel een uurtje of 2 kwijt zal zijn. Plus de risico's die je al aangaf.igela3 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:37:
[...]
Op je technische vragen kan ik geen antwoord geven, maar als je buitenunit onder het ijs zit en de monteur kan er daardoor niet bij, dan zet je er toch even een föhn op? Wel zorgend dat je niet full blast op 1 plek gaat verwarmen ivm eventueel werken van het metaal.
Een stoomcleaner werkt wel snel.
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Even een zeil of stuk karton omheen zetten en klein kacheltje erin, 1 kw is voldoende.GJA schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:43:
[...]
Ijs verwijderen met een föhn gaat nog niet heel snel. Ik schat zo in dat ie daarmee nog wel een uurtje of 2 kwijt zal zijn. Plus de risico's die je al aangaf.
Een stoomcleaner werkt wel snel.
Met koud weer merk ik dat mijn boiler vrij snel afkoelt, veel sneller dan eigenlijk zou mogen, in een etmaal soms wel 15 graden zonder dat er warm water gevraagd wordt.
Hoofdverdachte was de driewegklep, de derde inmiddels.
Ik heb hem gedemonteerd en inderdaad, er lekt mooi een straaltje water doorheen, op 'dicht'.
Dus ik heb er een JP Fluid Control BW3-100-AW1-R230AC in gezet.
Helaas draait ie net de verkeerde kant op, dus met een 230V relais de stuurdraad 'omgedraaid'.
Hij draait nu net weer, ik ben benieuwd.
Het is eigenlijk een mengklep, geen afsluiter, dus het is wel logisch dat ie niet helemaal afsluit, maar ik hou toch wel van warm water om te douche, niet als 'buffer'. :-)
Ik heb hem gedemonteerd en inderdaad, er lekt mooi een straaltje water doorheen, op 'dicht'.
Helaas draait ie net de verkeerde kant op, dus met een 230V relais de stuurdraad 'omgedraaid'.
Het is eigenlijk een mengklep, geen afsluiter, dus het is wel logisch dat ie niet helemaal afsluit, maar ik hou toch wel van warm water om te douche, niet als 'buffer'. :-)
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Ben wel benieuwd naar de mensen die ook een ESPAltherma hebben draaien hoeveel defrosts runs jullie hebben gehad afgelopen nacht. Hier was het afgelopen nacht op het koudste moment -9 en zit tot nu toe op 13 defrosts runs.
Het is een EDLA14DAW1 (monoblock) zonder BUH dus een defrost run komt volledig uit de vloerverwarming. Zijn er nog tips om defrosts te verminderen, behalve om een zo laag mogelijk LWT te configureren, zodat je woning wel warm blijft, maar hij niet zo hard hoeft te werken?
Het is een EDLA14DAW1 (monoblock) zonder BUH dus een defrost run komt volledig uit de vloerverwarming. Zijn er nog tips om defrosts te verminderen, behalve om een zo laag mogelijk LWT te configureren, zodat je woning wel warm blijft, maar hij niet zo hard hoeft te werken?
[ Voor 24% gewijzigd door Senaxx op 11-01-2026 14:21 ]
Hoef je niet om te bouwen, gewoon de mengklep dicht zetten zodat aanvoer water meteen de vloer in gaat. Is een inbus schroef aan de zijkant van je verdeler.mawashigeri schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:34:
[...]
Heb je nog een gesloten verdeler met en pomp? Dan wordt het retourwater van je VV gemengd met het warme aanvoerwater met een kleine 20+ graden als resultaat.
De JP fluid control BW3 klep draait hier al anderhalf jaar met grote tevredenheid. Ben benieuwd hoe die bij jou tot uitwerking komt.iichel schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:08:
Met koud weer merk ik dat mijn boiler vrij snel afkoelt, veel sneller dan eigenlijk zou mogen, in een etmaal soms wel 15 graden zonder dat er warm water gevraagd wordt.
II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21
Het is nogal koud geworden in huis. Blijkbaar was er gisteren een flow issue tijdens een defrost. Dat kwam blijkbaar omdat die defrost tijdens het DHW plaatsvond.
/f/image/G3IOavZDIOQbpM327pDG5vi8.png?f=fotoalbum_large)
Na het resetten hetzelfde, dit was de flow:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0B2J4FWLGO9YXguQ7xzddH8j.jpg?f=user_large)
En blijkbaar is 22L/m het minimum, dus net een grensgeval denk ik?
/f/image/tywUOCbJ9AbWVuGluVxqKlVk.png?f=fotoalbum_large)
De tank is een PAWT-500 XL-LE2 met een 28mm spiraal. Overige leidingen en koppelingen zijn 32mm.
Dit is mijn layout (Daikin Altherma 3m 9kw):
/f/image/lqBAO3GFGUl5ptrVizvLULul.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/G3IOavZDIOQbpM327pDG5vi8.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0B2J4FWLGO9YXguQ7xzddH8j.jpg?f=user_large)
/f/image/tywUOCbJ9AbWVuGluVxqKlVk.png?f=fotoalbum_large)
De tank is een PAWT-500 XL-LE2 met een 28mm spiraal. Overige leidingen en koppelingen zijn 32mm.
/f/image/lqBAO3GFGUl5ptrVizvLULul.png?f=fotoalbum_large)
- Hebben meer mensen dit?
- Waarom haal ik geen flow van 30L/m door een leiding van 28mm (Mijn vloerverwarming circuit haalt dit makkelijk)?
- Waarom krijg ik geen error bij DHW productie terwijl de limiet daar 28 l/min is?
- Waarom blijft de pomp niet samplen in error modus? Zometeen bevriest mijn monoblock nog

- Is er misschien een output dat ie met een defrost bezig is? Dan kan ik met een relais misschien de klep naar de vloerverwarming forceren in dat geval als workaround
[ Voor 8% gewijzigd door Timple op 11-01-2026 14:58 ]
Sinds donderdag eens een nieuwe instelling op onze warmtepomp die ook al eens hier is gemeld geloof ik: geen stooklijn meer maar een vaste waarde voor verwarmen (voor koelen was dat al zo ingesteld). Deze op 30 graden gezet, Modulatie = AAN met een maximale modulatie van 5 graden. De theorie zegt dus dat de WP nu het vertrekwater zelf zou moeten regelen tussen 25 en 35 graden. Kamerthermostaat op 20 en tot nu toe wordt dit prima op temperatuur gehouden. Ben benieuwd als het weer warmer wordt of dan vertrekwater temperatuur naar beneden wordt bijgesteld. Ik weet niet hoe nu geregeld wordt en of de buitentemperatuur meegenomen wordt in de regeling.
Ben zeer benieuwd! De theorie zegt dat de WP je stooklijn als uitgangspunt neemt (= invloed buitentemperatuur) en dan dT op z'n ingestelde waarde gaat houden.MajaMestreech schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:58:
Sinds donderdag eens een nieuwe instelling op onze warmtepomp die ook al eens hier is gemeld geloof ik: geen stooklijn meer maar een vaste waarde voor verwarmen (voor koelen was dat al zo ingesteld). Deze op 30 graden gezet, Modulatie = AAN met een maximale modulatie van 5 graden. De theorie zegt dus dat de WP nu het vertrekwater zelf zou moeten regelen tussen 25 en 35 graden. Kamerthermostaat op 20 en tot nu toe wordt dit prima op temperatuur gehouden. Ben benieuwd als het weer warmer wordt of dan vertrekwater temperatuur naar beneden wordt bijgesteld. Ik weet niet hoe nu geregeld wordt en of de buitentemperatuur meegenomen wordt in de regeling.
Modulatie op 5 is wellicht wat veel als je vertrouwen hebt in je stooklijn?
Wellicht helpt het om de kap van je monoblock even te verwijderen mocht je een type hebben zonder BUH, net als ik. (EDLA09DAW1)Timple schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:51:
Het is nogal koud geworden in huis. Blijkbaar was er gisteren een flow issue tijdens een defrost. Dat kwam blijkbaar omdat die defrost tijdens het DHW plaatsvond.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Waarom haal ik geen flow van 30L/m door een leiding van 28mm (Mijn vloerverwarming circuit haalt dit makkelijk)?
- Waarom krijg ik geen error bij DHW productie terwijl de limiet daar 28 l/min is?
- Waarom blijft de pomp niet samplen in error modus? Zometeen bevriest mijn monoblock nog
- Is er misschien een output dat ie met een defrost bezig is? Dan kan ik met een relais misschien de klep naar de vloerverwarming forceren in dat geval als workaround
Ik heb afgelopen vrijdag handmatig de unit ontlucht middels het interne ontluchtingsventiel. Ook wij hadden constant flow problemen en daardoor een koude woning. Daarna gereset en sindsdien draait hij weer naar tevredenheid
Met rood de locatie aangegeven op de foto van het interne ontluchtingsventiel..
:strip_exif()/f/image/kKrwL231Zs32gC3a5VXvF6tj.jpg?f=fotoalbum_large)
Een 2e optie is een verstopt filter in je retour leiding.
Had ik ook voor de kerst. Filtertje gereinigd door de afsluiter dicht te zetten, dop aan onderzijde losmaken. filtertje eruit halen, reinigen onder de kraan en VOORZICHTIG terugplaatsen. De opening in het filter is de aansluitzijde vanuit je woning.
:strip_exif()/f/image/8SIwXAUxpWnXvoENQxeh1O7W.jpg?f=fotoalbum_large)
Succes!
By-pass wel gemonteerd. Meer om de flow te garanderen (veel problemen mee gehad).kokpol schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:59:
[...]
Toevallig ergens een bypass in het systeem zitten? Of ruimtes die nageregeld zijn met thermostaten?
Geen naregeling.
Super bedankt voor je suggesties! In het verleden heeft die ontluchter in de unit me ook al eens genekt met soortgelijke problemen.benthouse schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:18:
[...]
Wellicht helpt het om de kap van je monoblock even te verwijderen mocht je een type hebben zonder BUh, net als ik.
Ik heb afgelopen vrijdag handmatig de unit ontlucht middels het interne ontluchtingsventiel. Ook wij hadden constant flow problemen en daardoor een koude woning.
Met rood de locatie aangegeven.
[Afbeelding]
Een 2e optie is een verstopt filter in je retour leiding.
Had ik ook voor de kerst. Filtertje gereinigd door de afsluiter dicht te zetten, dop aan onderzijde losmaken. filtertje eruit halen, reinigen onder de kraan en VOORZICHTIG terugplaatsen. De opening in het filter is de aansluitende.
[Afbeelding]
Succes!
Echter nu haalt het vloerverwarming circuit gewoon de 35 l/min. Dus geen van bovenstaande kan de bottleneck zijn.
Hier kon hij ook weken draaien zonder problemen en dan ineens was het weer raak…..Timple schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:23:
[...]
Super bedankt voor je suggesties! In het verleden heeft die ontluchter in de unit me ook al eens genekt met soortgelijke problemen.
Echter nu haalt het vloerverwarming circuit gewoon de 35 l/min. Dus geen van bovenstaande kan de bottleneck zijn.
[Afbeelding]
Ik heb daar een automatische zitten. Heb ik al eens vervangen.benthouse schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:33:
[Afbeelding]
Dus die handmatige kun je ook gewoon door een automatische vervangen lijkt me.
Weet jij wellicht welke je erin geplaatst hebt en de maat? 3/8 of een 1/2Timple schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:27:
[...]
Ik heb daar een automatische zitten. Heb ik al eens vervangen.
Dus die handmatige kun je ook gewoon door een automatische vervangen lijkt me.
Daarnaast is de ruimte beperkt dus niet alles zal passen….
Van 2100 tot 0900 - 8 defrosts, ook hier volledig op compressor. Buh komt er nooit in. Defrost duurt ook slechts minuten, niet genoeg om enig verschil in temperatuur binnenshuis te veroorzaken. Vloerverwarming en buffer.Senaxx schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:19:
Ben wel benieuwd naar de mensen die ook een ESPAltherma hebben draaien hoeveel defrosts runs jullie hebben gehad afgelopen nacht. Hier was het afgelopen nacht op het koudste moment -9 en zit tot nu toe op 13 defrosts runs.
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door akaQ op 11-01-2026 19:08 ]
Ik heb geen monoblock maar ik heb sinds vannacht 3 defrosts gehad, ook zonder BUH. Bij ons is volgens de WP sensor maximaal -6 geweest afgelopen nacht.Senaxx schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:19:
[Afbeelding]
Wie kan antwoord geven op het volgende?
Gaat de blauwe ring van de Madoka thermostaat even uit bij het omschakelen van normaal bedrijf naar een defrost en bij het omschakelen van een defrost terug naar normaal bedrijf?
Ingestelde kamertemperatuur was nog niet bereikt.
Gaat de blauwe ring van de Madoka thermostaat even uit bij het omschakelen van normaal bedrijf naar een defrost en bij het omschakelen van een defrost terug naar normaal bedrijf?
Ingestelde kamertemperatuur was nog niet bereikt.
Zat er na ontluchten later weer lucht in?Timple schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had dit bij een unit (1 van de velen) met deze storing. Dag later enorm veel “lucht” weer.
Bleek koudemiddel! Wisselaar lek intern, de “lucht was gewoon R32.
Vandaag van 0:00 tot nu 20:50: 19 defrosts.Senaxx schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:19:
[Afbeelding]
Morgenochtend wordt het weer vochtig. Ik verwacht dan weer een defrost om het half uur.
Vannacht zeker wel, maar morgen gaat het voldoende boven nul (in Brabant) dat er geen defrosts meer zijn.GJA schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:50:
[...]
Vandaag van 0:00 tot nu 20:50: 19 defrosts.
Morgenochtend wordt het weer vochtig. Ik verwacht dan weer een defrost om het half uur.
In de afgelopen 24 uur 20 defrosts - such is life
[ Voor 7% gewijzigd door mawashigeri op 11-01-2026 21:00 ]
Niet gecheckt. Maar is inmiddels alweer 10u vloerverwarming aan het stoken met veel hogere flow. Dus lucht lijkt me niet het probleem..Technician- schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:44:
[...]
Zat er na ontluchten later weer lucht in?
Ik had dit bij een unit (1 van de velen) met deze storing. Dag later enorm veel “lucht” weer.
Bleek koudemiddel! Wisselaar lek intern, de “lucht was gewoon R32.
Gelukkig zit ik dus ook rond diezelfde aantallen. Ik had er afgelopen 24 uur 22 in totaal.mawashigeri schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:56:
[...]
Vannacht zeker wel, maar morgen gaat het voldoende boven nul (in Brabant) dat er geen defrosts meer zijn.
In de afgelopen 24 uur 20 defrosts - such is life
Ik had er gisteren 10 over de gehele dag, maar de teller voor vandaag staat alweer op 7 stuks.....Senaxx schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:20:
[...]
Gelukkig zit ik dus ook rond diezelfde aantallen. Ik had er afgelopen 24 uur 22 in totaal.
Bij gaan de defrost op de BUH. Het stroomverbruik is dan echt een drama. Zaterdag was het hier net onder nul en de WP heeft een lieve 55 kwh verbruikt. Bijna 2x zo hoog als eerder die week met flinke sneeuwval, maar net boven nul. Dit komt gelukkig niet al te vaak voor.
Nope sorry, ook geen bonnetje meer gevonden.benthouse schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:08:
[...]
Weet jij wellicht welke je erin geplaatst hebt en de maat? 3/8 of een 1/2
Daarnaast is de ruimte beperkt dus niet alles zal passen….
Weet iemand of je bij de pomptest in de installateurinstellingen ook 7H errors kan krijgen? En als je die krijgt, helpt het resetten van je unit dan?
Ja dat kan en kun je gewoon verwijderen in het meldingen menu.Atomius schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:01:
Weet iemand of je bij de pomptest in de installateurinstellingen ook 7H errors kan krijgen? En als je die krijgt, helpt het resetten van je unit dan?
Als je werkt met een buffervat is de Delta T dan:
Watertemperatuur uitlaat platenverwarmer - Watertermperatuur inlaat platenverwarmer
OF
Vetrektemperatuur - Watertemperatuur inlaat platenverwarmer
Watertemperatuur uitlaat platenverwarmer - Watertermperatuur inlaat platenverwarmer
OF
Vetrektemperatuur - Watertemperatuur inlaat platenverwarmer
Ik heb een Daikin Altherma 3 H HT warmtepomp. De echte modelnummers moet ik nog even opzoeken. Hoe kan ik checken of deze smart grid ready is? Is er een lijstje van bijvoorbeeld?
Dat zijn ze allemaal (de stuurprint is exact hetzelfde in elke variant van de A3), sowieso via potentiaalvrije contacten, meestal ook via de juiste versie daikin homehub (contacten en/of modbus), hetzij via de cloud (bijv. bepaalde dynamische aanbieders).buddow schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:42:
Ik heb een Daikin Altherma 3 H HT warmtepomp. De echte modelnummers moet ik nog even opzoeken. Hoe kan ik checken of deze smart grid ready is? Is er een lijstje van bijvoorbeeld?
[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 13-01-2026 15:10 ]
All-electric.
Kan je je Altherma 3 aansturen op dynamisch en zeggen offset +4 bij lage tarieven oid?RonJ schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:54:
[...]
Dat zijn ze allemaal (de stuurprint is exact hetzelfde in elke variant van de A3), sowieso via potentiaalvrije contacten, meestal ook via de juiste versie daikin homehub (contacten en/of modbus), hetzij via de cloud (bijv. bepaalde dynamische aanbieders).
Waar staat dit?
De standaard "smart grid" features van daikin werken met 2 contacten/relais die je aanstuurt. Je kan dan schakelen tussen de standen normaal, forced off (bijv. in dure uurtjes), recommended on en forced on. Bij de laatste twee gaat ie dan eerst je boilervat verder opstoken tot de comfort temperatuur en vervolgens optioneel "room bufferen" door je woning hoger te verwarmen dan het setpoint op de kamerthermostaat. Je hebt dan de optie om dat bufferen van warmte met een vast ingesteld vermogen te doen of op basis van een S0-pulsmeter/signaal zodat ie precies stuurt op de actuele hoeveelheid PV-teruglevering (overschot aan stroom). Dit staat allemaal in de installatiehandleiding.nakatomi47 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:13:
[...]
Kan je je Altherma 3 aansturen op dynamisch en zeggen offset +4 bij lage tarieven oid?
Waar staat dit?
De offset waarde kan je ofwel aansturen via de Daikin Cloud API of lokaal met bijv. een P1P2serialMQTT interface, dat werkt zonder cloud en is ontwikkelt door iemand van hier.
All-electric.
Senaxx schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:19:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/iXgIlQEwcn4Ahg9wy3ySlGAl.png?f=user_large)
Sinds vandaag sinds wat dagen geen defrosts meer (gisteren nog 1). Dat is ook meteen te zien in het verbruik.
Enigszins scheve vergelijking, gezien het ook dik 10 gr warmer is buiten.Eduardio schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:20:
[...]
[Afbeelding]
Sinds vandaag sinds wat dagen geen defrosts meer (gisteren nog 1). Dat is ook meteen te zien in het verbruik.
Das ook vreemd wij hebben een Altherma 3 R F (EBVX16S23DJ6V / ERLA14D2W1, 14kW split unit ) en die doet minimaal iets van 5 defrosts per dag, ook bij temperaturen boven 5gr. Op slechte dagen elk uur tot anderhalf uur. (Rond 0 graden en hoge luchtvochtigheid).[b]Eduardio in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"Eduardio schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:20[/
Stooklijn is 27 bij +10 en 35 bij -10, woonkamer 19graden en met modulatie aan op 2 graden draait hij 24/7, op dit moment ongeveer op laagste vermogen en flow.
Het is me al eerder opgevallen dat hij ook wel defrost als de verdamper niet is dichtgevroren. Hebben meer mensen dat issue of moet ik de monteur eens laten komen?
Het is niet gek om de koudemiddel eens te laten terugpompen en afwegen.igela3 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:54:
[...]
Das ook vreemd wij hebben een Altherma 3 R F (EBVX16S23DJ6V / ERLA14D2W1, 14kW split unit ) en die doet minimaal iets van 5 defrosts per dag, ook bij temperaturen boven 5gr. Op slechte dagen elk uur tot anderhalf uur. (Rond 0 graden en hoge luchtvochtigheid).
Stooklijn is 27 bij +10 en 35 bij -10, woonkamer 19graden en met modulatie aan op 2 graden draait hij 24/7, op dit moment ongeveer op laagste vermogen en flow.
Het is me al eerder opgevallen dat hij ook wel defrost als de verdamper niet is dichtgevroren. Hebben meer mensen dat issue of moet ik de monteur eens laten komen?
Zit er ook veel leiding aan? Een iets tekort aan koudemiddel geeft een lagere verdampingstemp en eerder een defrost.
Maar dat hoeft niet. Bij 5C en hoge RV icm met wen aardig vermogen wat gevraagd wordt kan nog goed een defrost voorkomen.
Er zit een meter of 9 aan leidinglengte van de binnenunit tot de buitenunit.Technician- schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:23:
[...]
Het is niet gek om de koudemiddel eens te laten terugpompen en afwegen.
Zit er ook veel leiding aan? Een iets tekort aan koudemiddel geeft een lagere verdampingstemp en eerder een defrost.
Maar dat hoeft niet. Bij 5C en hoge RV icm met wen aardig vermogen wat gevraagd wordt kan nog goed een defrost voorkomen.
Bij de installatie zijn redelijk wat problemen geweest en volgens de installateur was uiteindelijk de diagnose dat de unit af fabriek veel te weinig koudemiddel had. Toen hebben ze de hele zaak leeggetrokken afgewogen en met de juiste hoeveelheid R32 gevuld. Daarna deed de unit het naar behoren, maar hij heeft altijd enkele malen per dag een defrost gedaan, ook als de verdamper geen ijsvorming had bij hogere temperaturen. Voorheen was de stooklijn nog wat hoger en stijller en dan had ik bij hoge RV en lage temp elk half uur een defrost.
Het betreft overigens een bungalow met vide boven de woonkamer uit 1973, volledig na-geïsoleerd en HR++ glas (helaas maar 6cm spouw), oppervlak ca 190m2, waarvan 80m2 VVW (15HOH door vorige bewoners aangelegd, pomploze verdeler, 5 groepen) en jaga strada hybrid convectoren.
De thermostaat staat zoals eerder gezegd op 19 graden. Voorheen verstookten we tussen de 1600 en 2000m3 gas voor CV en SWW. Afgelopen jaar hebben we op diverse plekken de isolatie nog verbeterd.
Over heel 2025 verbruikte de warmtepomp 3700kWh voor alleen CV met een SCOP van 3.9. Tijdens de aller koudste dagen van de afgelopen week (temp tussen -6 en -1) trok hij ca 50kWh per dag.
Met de temperaturen van vandaag zit hij rond de 20kWh.
:strip_exif()/f/image/3U4YYku9VDmUVMP6jmp7ijFI.jpg?f=fotoalbum_large)
Compressor trekt met deze waardes 680W volgens ESPAltherma, wat -voor zover ik heb gezien- het minimum vermogen is dat hij zo ongeveer kan halen door terug te moduleren. De flow van 11L/min kan ook niet veel lager.
Wat me wel opvalt is dat hij de ingestelde aanvoerwater temperatuur nooit haalt. Blijft er standaard ca 1,8 graden onder hangen, tenzij hij dreigt te gaan pendelen, dan komt de overregeling erin en gaat hij over het setpoint heen.
Met ESPAltherma kan ik veel data uitlezen. Zijn er bepaalde waardes waaruit ik kan afleiden dat er eventueel toch te weinig koudemiddel is gevuld?
[ Voor 20% gewijzigd door igela3 op 14-01-2026 00:04 ]
Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
:strip_exif()/f/image/AiRYsjsJDmJffsRkLsGutwUr.jpg?f=fotoalbum_large)