Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:29
arnoldniessen schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:20:
[...]

De bypass stand bepaalt wanneer hij open gaat, niet hoeveel hij knijpt, de bypass zou de volle flow aan moeten kunnen voor het geval alles verder dicht staat. Maar eigenlijk zou je zonder bypass moeten werken en genoeg open moeten zetten.
Dus als deze draaiknop-bypass op stand 2 staat betekent dat alleen dat hij bij een bepaalde druk volledig opengaat?

Dus is het volledig veilig voor de benodigde flow bij defrosts om een paar groepen (niet voldoende) open te hebben staan en daarnaast je bypass op 2?

Ik lees elders namelijk dat deze bypass zou beschermen tegen te hoge druk maar niet tegen een te lage flow. Maar dat klopt dan dus niet volgens jou?

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:12
Atomius schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:13:
[...]

Dus als deze draaiknop-bypass op stand 2 staat betekent dat alleen dat hij bij een bepaalde druk volledig opengaat?

Dus is het volledig veilig voor de benodigde flow bij defrosts om een paar groepen (niet voldoende) open te hebben staan en daarnaast je bypass op 2?

Ik lees elders namelijk dat deze bypass zou beschermen tegen te hoge druk maar niet tegen een te lage flow. Maar dat klopt dan dus niet volgens jou?
Je zou het makkelijk kunnen testen. Even de groepen dicht draaien/forceren die tijdens een defrost dicht kunnen staan, en dan even het ontluchtingsprogramma draaien. Die toont de flow van dat moment. Als je boven de 12l/min zit, weet je dat de bypass voldoende flow door laat.

Maar zelfs als hij voldoende flow doorlaat, is het volume van het water mogelijk wel erg klein, en het water mogelijk heel snel koud. Geen idee of hij dat dan volledig met de BUH kan compenseren.

• MrMalice
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-11 20:24
Ik blijf nog steeds rommelen met de wp. Na de koude dagen van afgelopen week zit de kou nog in het huis (slaapkamers boven woonkamer). Nu is de buitentemperatuur weer wat hoger en gaat logischerwijs de AWT omlaag, maar is nu niet toereikend. De kamerthermostaat blijft op 19.7 hangen met setpoint 20.0.
Ik heb modulatie aangezet met max 4 graden, maar lijkt niks te doen. De handleiding legt niet uit hoe modulatie precies werkt. Bij welk temperatuursverschil tussen setpoint en gemeten kamertemperatuur begint modulatie te werken? En hoe werkt het dan precies?

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 19:20
HTT-Thalan schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:39:
Eventjes een check met andere gebruikers. We hebben nu sinds maart zo'n Altherma 3R hangen met een 230L binnenunit, 8kw model. Klein beetje vloerverwarming hier en daar, maar voornamelijk radiatoren in huis. Die zijn wel van folie voorzien en onder één radiator hangen reeds van die ventilatoren die op hitte reageren (werkt prima lijkt het).

Huis is ~150m2. Mijn totaalverbruik tot nu toe in November 243kwh op dit moment waarvan 201 voor verwarmen en 42 voor warm water. Aanvoer is geloof ik max 35 graden in de leidingen en heet water 45 graden met een wekelijkse boost naar 60 graden. Ik heb destijds een beetje lopen tunen aan dat ding omdat de installateur hem gewoon als een soort veredelde CV had weggehangen met hele hoge aanvoertemps, dus nu is het moment van de waarheid aangebroken. Het is aardig koud de laatste tijd en nachtelijk soms onder nul. Ik merk dat de unit vaak hele lange tijd staat te draaien en daarbij relatief weinig stroom verbruikt (gemeten met de app van mijn laadpaal, die c-klemmen heeft). Volgens mij is dat de bedoeling van een warmtepomp dus dat lijkt ok.

Het gasverbruik voorheen zat tussen de 1000-1300 kuub per jaar afhankelijk van hoe hard we stookten (17-19 graden). Momenteel staat de binnentemperatuur gewoon permanent op 19.5 graden, aangezien we merken dat het 'andere' warmte is dan je van CV gewend bent. Die straalwarmte en die pieken waarop je de warmte echt voelt zijn weg, in plaats daarvan is het huis gewoon de hele dag hetzelfde en gek genoeg voelt dat soms koud.

Maar zijn dit een beetje normale waardes? We wonen in Emmen, Drenthe.
Moeilijk te zeggen daar elk systeem weer anders wertkt en elk huis anders is. Als je je temperatuur haalt en je WP draait op een bepaald vermogen (liefst zo laag mogelijke) en draait continu dan ben je in mijn ogen gewoon goed bezig. Wat je wilt voorkomen is pendelen of je huis niet warm krijgen omdat je aanvoertemperaturen te laag zijn.
Hier is deze maan 153kWh verbruikt door de WP maar betreft een gezin van 4, 140m2 woonopp. waaran 60m2 vvw 230 liter boiler.
WP draait bij deze buitentemperaturen van afgelopen week op ongeveer 26 graden aanvoertemperatuur, dat werkt hier prima. Lange runs met af en toe een defrost. Woonkamer temp ingesteld op 20 graden en dat red die makkelijk maar houd de temperatuur ook goed stabiel.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 19:20
Pim57 schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:07:
[...]

Ja daar spuit ook water uit, maar het is één van de honderd gaatjes. De slang loopt nog verder door (buiten beeld op de foto) en volgt de ronding van de lamellen.

Ik ben nog volop aan het testen. Die -2 heb ik al vervangen door andere waarden. Echter lijkt het erop dat ik de snelheid van temperatuur verandering moet hebben als trigger. Nog even puzzelen in Homeassistant hoe ik dat kan doen.
Als de temperatuur binnen 3 minuten 2 graden zakt, moet de sproeier aan. (Denk/hoop ik!?)
Hoe zorg je ervoor dat het water wat je gebruikt ontkalkt is? In principe zet kalk uit het drinkwater zich af aan vaste materialen, zelfs als je ontdooit. Als je dus regelmatig een defrost op deze manier doet zal zich heel snel kalk afzetten op de condensor. Weet je zeker dat het water wat je erop spuit over de hele condensor loopt dus tot aan de ventilator?
De reden van mijn vraag is dat als oud koelmonteur we dit wel eens tegenkwamen. Dit tijdens de warme dagen van het jaar met de airco op koelen. Dit was dan meer omdat men meer vermogen uit de condensor kreeg (dacht men, maar de werkelijke reden was te weinig koudemiddel). Daarbij troffen we condensoren aan die tot aan de helft kalkafzetting hadden en de andere helft niet. Het gevolg daarvan is dat het systeem meer energie gaat verbruiken en dat tikt wel aan na verloop van tijd.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-11 18:17
nodri2000 schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:54:
[...]

Hoe zorg je ervoor dat het water wat je gebruikt ontkalkt is? In principe zet kalk uit het drinkwater zich af aan vaste materialen, zelfs als je ontdooit. Als je dus regelmatig een defrost op deze manier doet zal zich heel snel kalk afzetten op de condensor. Weet je zeker dat het water wat je erop spuit over de hele condensor loopt dus tot aan de ventilator?
De reden van mijn vraag is dat als oud koelmonteur we dit wel eens tegenkwamen. Dit tijdens de warme dagen van het jaar met de airco op koelen. Dit was dan meer omdat men meer vermogen uit de condensor kreeg (dacht men, maar de werkelijke reden was te weinig koudemiddel). Daarbij troffen we condensoren aan die tot aan de helft kalkafzetting hadden en de andere helft niet. Het gevolg daarvan is dat het systeem meer energie gaat verbruiken en dat tikt wel aan na verloop van tijd.
Mocht er kalkaanslag ontstaan in de loop van de tijd, zou het dan mogelijk zijn om dit met natuurazijn of schoonmaakazijn weer ongedaan te maken?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:58
MrMalice schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:34:
Ik blijf nog steeds rommelen met de wp. Na de koude dagen van afgelopen week zit de kou nog in het huis (slaapkamers boven woonkamer). Nu is de buitentemperatuur weer wat hoger en gaat logischerwijs de AWT omlaag, maar is nu niet toereikend. De kamerthermostaat blijft op 19.7 hangen met setpoint 20.0.
Ik heb modulatie aangezet met max 4 graden, maar lijkt niks te doen. De handleiding legt niet uit hoe modulatie precies werkt. Bij welk temperatuursverschil tussen setpoint en gemeten kamertemperatuur begint modulatie te werken? En hoe werkt het dan precies?
Modulatie helpt vooral om tijdelijke overshoot toe te staan (bv. even wat zon in de kamer) rondom je evenwichtspunt (20 graden dus in jouw geval) en dan de machine terug te regelen maar niet uit te zetten.
Als je de temperatuur omhoog wil krijgen moet je de AWT omhoog zetten, dat kan op meerdere manieren
1. Stooklijn helling aanpassen via machineinstellingen
2. Stooklijn tijdelijk omhoog via Onecta app
3. "Verhoging rondom nul" aanzetten via machineinstellingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8V_8GmYxbuj3Lve0HtI6UY7a8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gJKwC8VGXLBQ71t4S2EUkrOH.png?f=fotoalbum_large

De eerste en snelste test is de Onecta App, die werkt vrijwel direct en je kan het per graad instellen.
Nadat de stooklijn omhoog is duurt het wel lang voordat je het resultaat gaat voelen, dat kan makkelijk een halve/hele dag duren afhankelijk van je afgiftesysteem.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• MrMalice
mawashigeri schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:08:
[...]

Modulatie helpt vooral om tijdelijke overshoot toe te staan (bv. even wat zon in de kamer) rondom je evenwichtspunt (20 graden dus in jouw geval) en dan de machine terug te regelen maar niet uit te zetten.
Als je de temperatuur omhoog wil krijgen moet je de AWT omhoog zetten, dat kan op meerdere manieren

[Afbeelding]

De eerste en snelste test is de Onecta App, die werkt vrijwel direct en je kan het per graad instellen.
Nadat de stooklijn omhoog is duurt het wel lang voordat je het resultaat gaat voelen, dat kan makkelijk een halve/hele dag duren afhankelijk van je afgiftesysteem.
Dank voor je antwoord. Ik snap alleen niet waarom modulatie niet werkt. In de handleiding staat juist dat modulatie ervoor is om exact de setpoint te bereiken. Is 0.3 graad exact genoeg volgens Daikin?

Ik snap dat ik de AWT met de app kan ophogen maar wil dit eigenlijk niet doen. Dan moet ik zelf het systeem steeds handmatig bijstellen bij weersomslag wat ik absurd vind voor zo'n dure installatie. Beetje principekwestie en 0.3 graad is natuurlijk weinig maar toch.

De stooklijn werkte goed vorige winter, maar waar ik tegenaan blijf lopen is dat mijn huis trager is dan de stooklijn. Nu zit de kou in het huis, maar is het buiten warmer met als gevolg een te lage AWT. Als 's avonds de temperatuur omlaag gaat, gaat de AWT direct omhoog waardoor het eigenlijk tijdelijk te warm wordt in de woonkamer want het duurt even voordat een hogere AWT echt nodig is. Komt dit bij iedereen voor? Of is het omdat mijn convector/ventilator systeem snel is ook? Hoe ondervang ik dit?

Mijn systeem staat ingesteld op radiatoren met dus deltaT van 10. Zou ik 'm beter op ventilo-convector kunnen zetten met lagere deltaT of maakt dat voor de regeling niet zoveel uit?

• mawashigeri
MrMalice schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:27:
Ik snap dat ik de AWT met de app kan ophogen maar wil dit eigenlijk niet doen. Dan moet ik zelf het systeem steeds handmatig bijstellen bij weersomslag wat ik absurd vind voor zo'n dure installatie. Beetje principekwestie en 0.3 graad is natuurlijk weinig maar toch.
Volgens mij zit daar de crux: de machine gaat zitten pielen met een heel kleine AWT verhoging omdat je al bijna op je setpoint zit, en met een ingestelde dT van 10 is het (voor mijn gevoel) dan een beetje met hagel schieten op een mug.
Alles hangt ook af van je afgifte systeem (sorry niet opgelet of je dit al beschreven had), want met radiatoren en een lagere ingestelde dT zou er toch wel wat extra warmte je huis in moeten kunnen, dan krijg je namelijk ook nog de "opwaartse druk" om de dT handhaven.

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:47
[...]

Dank voor je antwoord. Ik snap alleen niet waarom modulatie niet werkt. In de handleiding staat juist dat modulatie ervoor is om exact de setpoint te bereiken. Is 0.3 graad exact genoeg volgens Daikin?

is het ook niet gewoon een isolatie kwestie, als je de isolatie van je woning verbeter zullen de problemen verdwijnen.
De stooklijn werkte goed vorige winter, maar waar ik tegenaan blijf lopen is dat mijn huis trager is dan de stooklijn. Nu zit de kou in het huis, maar is het buiten warmer met als gevolg een te lage AWT. Als 's avonds de temperatuur omlaag gaat, gaat de AWT direct omhoog waardoor het eigenlijk tijdelijk te warm wordt in de woonkamer want het duurt even voordat een hogere AWT echt nodig is. Komt dit bij iedereen voor? Of is het omdat mijn convector/ventilator systeem snel is ook? Hoe ondervang ik dit?

Mijn systeem staat ingesteld op radiatoren met dus deltaT van 10. Zou ik 'm beter op ventilo-convector kunnen zetten met lagere deltaT of maakt dat voor de regeling niet zoveel uit?

• danny.s
mawashigeri schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:08:
[...]

[Afbeelding]

Haal je nu niet opties door elkaar heen? Met modulatie geef je de WP juist de flexibiliteit om van de ingestelde stooklijn af te wijken of het gewenste setpoint te halen. Is de actuele temperatuur lager dan de ingestelde/gewenste temperatuur, dan zal de WP de AWT verhogen (tot het maximum dat ingesteld is).

• MrMalice
danny.s schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:26:
[...]

Haal je nu niet opties door elkaar heen? Met modulatie geef je de WP juist de flexibiliteit om van de ingestelde stooklijn af te wijken of het gewenste setpoint te halen. Is de actuele temperatuur lager dan de ingestelde/gewenste temperatuur, dan zal de WP de AWT verhogen (tot het maximum dat ingesteld is).
Zo heb ik het ook begrepen. Maar waarom blijft ie dan bij mij op 19.7 hangen? Hij blijft de stooklijn volgen zonder ophoging. Moet het temperatuurverschil 0.5 zijn voordat modulatie pas in actie komt?

• mawashigeri
danny.s schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:26:
[...]

Dat staat inderdaad in de beschrijvingen, maar ik heb nooit meer dan een paar tienden aanpassing gezien als je niet al te ver van je setpoint bent, dus dat zet totaal geen zoden aan de dijk. Het zal iets beter helpen als je de thermostaat dan 3 graden hoger zet, misschien is dat nog een 'hack' om er gebruik van te maken.

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-11 11:33
Wat was jullie verbruik afgelopen weekend?

Mijn buitenunit stond volgens mij de gehele dag te defrosten, want de vloerverwarming stond uit, en ondanks dat had ik een verbruik van 9kWh.

Dit is los van het warmwatervat (180L) wat 3kWh heeft gekost om op te warmen van 37 naar 50 graden.

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
MrMalice schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:03:
Zo heb ik het ook begrepen. Maar waarom blijft ie dan bij mij op 19.7 hangen? Hij blijft de stooklijn volgen zonder ophoging. Moet het temperatuurverschil 0.5 zijn voordat modulatie pas in actie komt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjOVCDjGmjq3x4SwHs5hgZvXypM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HR8OJOFm7PlQkxh4dtXWxMba.png?f=user_large

Het volgen van de stooklijn is echt niet zo exact als je denkt dat het is. Geel = aanvoerwater setpoint volgens stooklijn, groen/blauw is aanvoerwater, rood is retour. Met 19,7 C kamertemperatuur en een setpoint van 20,0 C zit je zó dichtbij, dat ik het niet raar vindt dat ie daar niets mee doet. Standaard hysterese zónder modulatie is ook +/- 0,5 graad. Daar komt bij dat de meting van de Madoka ook niet al te nauwkeurig is en makkelijk 0,5 tot ruim 1,0 graad kan afwijken van andere thermometers in dezelfde ruimte, ook inclusief correctie van 1,5 graad naar beneden. Ik zou dus ook geen kleinere hysterese willen, daar wordt het systeem alleen maar zenuwachtig van.

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

• danny.s
MrMalice schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:03:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen, misschien dat hij 0.3gr binnen de marge vind om AWT niet te verhogen.

Alternatief: misschien staat je stooklijn dusdanig laag dat ie al op AWT van de stooklijn zit + modulatie range? Stel: volgens de stooklijn zou AWT 25gr moet zijn, en met modulatie komt ie op 29gr. En dat hij met AWT 29 jouw gewenste setpoint niet haalt?

Je zou kunnen proberen wat @mawashigeri al zegt: gooi de thermostaat 3 graden omhoog, en kijkt of ie dan zijn AWT verhoogd.

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
GJA schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:35:
[...]

Is er ook een sensor voor het toerental van de ventilator? Als je naast de buitenunit staat hoor je het toerental van de ventilator namelijk oplopen. Het laatste beetje opening tussen de lamellen lijkt heel snel dicht te vriezen. Misschien een soort sneeuwval effect.
Als je het ijs laat smelten met water hoor je de ventilator ook weer zakken in toerental.
mawashigeri schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:22:
[...]

Ik zie geen verschil in de ventilatorsnelheid; dit zijn de temperatuurverschillen
[Afbeelding]
en de ventilator
[Afbeelding]
Dit is volgens mij rauwe data, ik heb me er nooit in verdiept hoe je het omrekent naar iets nuttigs!
De frequentieregelaar / inverter stuurt aan op een bepaald toerental van de pomp en de ventilator, onafhankelijk van elkaar. De motoren van de pomp en de ventilator zijn asynchrone machines, en die volgen de geleverde frequentie vanuit de frequentieregelaars. Maar omdat het asynchrone motoren zijn zit daar wel slip op, onder belasting zal het toerental van de motor iets inzakken, waardoor er koppel ontwikkeld wordt in het magneetveld, en er daadwerkelijk energie overgedragen wordt vanuit de stator naar de rotor. Als de belasting toeneemt, zakt het toerental, en stijgt de energieoverdracht. De elektrische frequentie van de inverter blijft constant, onafhankelijk van belasting. Dat is waarom je dat in de data niet terugziet. De elektrische frequentie van de inverters wordt bepaald door de besturingsregeling, waarschijnlijk op basis van parameters als actuele temperatuur, druk en flow, ten opzichte van een of meerdere setpoints.

Als de condensor verdamper dichtvriest, kan er minder lucht doorheen. De ventilator zuigt dan een onderdruk aan waaruit geen lucht meer te halen valt. De luchtverplaatsing neemt af, dat kost dan dus ook minder energie, en daardoor loopt het toerental van de ventilator op. Zodra de lamellen weer ijsvrij worden kan er weer lucht doorheen, maar dan moet die lucht dus ook weer verplaatst worden, dat kost energie, en daardoor zakt het toerental weer iets in. Hetzelfde gebeurt met een stofzuiger waarvan je de zuigmond dichtdrukt.

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

• MrMalice
luxus schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:52:
[...]

[Afbeelding]

Het volgen van de stooklijn is echt niet zo exact als je denkt dat het is. Geel = aanvoerwater setpoint volgens stooklijn, groen/blauw is aanvoerwater, rood is retour. Met 19,7 C kamertemperatuur en een setpoint van 20,0 C zit je zó dichtbij, dat ik het niet raar vindt dat ie daar niets mee doet. Standaard hysterese zónder modulatie is ook +/- 0,5 graad. Daar komt bij dat de meting van de Madoka ook niet al te nauwkeurig is en makkelijk 0,5 tot ruim 1,0 graad kan afwijken van andere thermometers in dezelfde ruimte, ook inclusief correctie van 1,5 graad naar beneden. Ik zou dus ook geen kleinere hysterese willen, daar wordt het systeem alleen maar zenuwachtig van.
Ja, dat schommelen was mij ook al opgevallen. Zo heel stabiel is het niet. Dan ga ik er maar vanuit dat het binnen de marge valt (en 0.3gr voel je natuurlijk ook niet echt).

Ik heb ook nog naar de deltaT gekeken. Staat nu ingesteld op 7gr maar in de praktijk is het nu 4gr. Aanvoer is 31 graden en retour 28. Waarschijnlijk pompt ie nu op z'n langzaamst en raakt ie niet meer warmte kwijt. Ik heb geen vloerverwarming maar Jaga's en convectorputten met overal ventilatoren.
Zou hier nog winst te behalen zijn?

• freeaanzee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
[...]
Als dat werkelijk het probleem is zou je [9.B.3] Gemiddelde tijd eens kunnen verhogen (onder Installateursinstellingen -> Sensoren). Als buitentemperatuur voor het berekenen van de AWT neemt hij dan het gemiddelde van de voorbije 12/24/48/72 uur i.p.v. de actuele waarde. Staat hier op 12 uur en je ziet inderdaad dat hij de AWT wat slomer aanpast.

Daikin EHVX08S18EJ6V+ERGA08EVH7 | GoodWe 2000-XS

• MrMalice
freeaanzee schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:38:
[...]

Als dat werkelijk het probleem is zou je [9.B.3] Gemiddelde tijd eens kunnen verhogen (onder Installateursinstellingen -> Sensoren). Als buitentemperatuur voor het berekenen van de AWT neemt hij dan het gemiddelde van de voorbije 12/24/48/72 uur i.p.v. de actuele waarde. Staat hier op 12 uur en je ziet inderdaad dat hij de AWT wat slomer aanpast.
Interessante optie. Ik had er wel van gehoord maar nog niet gedurfd te gebruiken. Vorige winter zoveel zitten rommelen met de instellingen dat ik er beu van was en het er maar bij gelaten had.
Waarom heb je in jouw situatie middeling aangezet? En hoe pakt het in de praktijk uit?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Vraagje: ik heb de thermostaat op 21°C staan, maar onze warmtepomp (altherma 3m-6kW) houdt het continu op 22°C. Ik kan me ergens voorstellen dat dat misschien bovengrens van de hysterese is of zo, maar het is echt al een paar dagen heel stabiel 22 graden. Wat ik toch wel een beetje aan de hoge kant vindt.

Betekent dit dat mijn stooklijn te hoog afgesteld is? Of een andere parameter? Of denk ik te moeilijk en moet ik gewoon de thermostaat een graad lager zetten dan de temperatuur die ik wens?

Om precies te zijn schommelt de temperatuur tussen de 21.7 en 21.8, met een kort dipje naar 21.3 aan het einde van de DHW-cycle. De compressor verbruikt 400-500w met soms een uitschieter naar 1000W. COP vandaag rond de 6.

Edit: volgens mij beantwoord @arnoldniessen hieronder ook mijn vraag! Thnx ik ga modulatie nog even uitzetten.

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 24-11-2025 18:00 ]

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:09
Modulatie werkt alleen goed als je stookcurve al bijna goed genoeg staat. En dan nog doet het in sommige gevallen helemaal niets als je kamer minder dan 0.5 graad te koud is.

De Daikin schakelt heel simpel, althans bij mijn model:
-kamer meer dan een halve graad te koud? Dan gaat de warmtepomp aan (als hij nog uitstond), eerder niet,
-kamer meer dan een halve graad te warm? Dan gaat de warmtepomp uit. Met kamermodulatie probeer je dat te voorkomen.

Als (kamer-)modulatie aanstaat, is het algoritme ook vrij simpel:
-te warm (kamersensor > gewenst)? Dan gaat de gewenste AWT (=temperatuur volgens stooklijn) na 20 minuten een stap omlaag, en na nog eens 20 minuten nog een tweede stap omlaag; maar als de kamer meer dan een halve graad te warm is (zoninstraling vanmiddag), gaat de verwarming helemaal uit totdat het een halve graad te koud is,
-kamer te koud? Dan vervalt de eventuele AWT verlaging onmiddellijk,
-kamer meer dan een halve graad te koud? Dan gaat de warmtepomp aan (als hij nog uitstond), eerder niet,
-kamer na 10 minuten nog steeds meer dan een hele graad te koud? dan gaat de gewenste AWT een stap omhoog, en na nog eens 30 minuten nog een tweede stap omhoog (als het nog steeds meer dan 1 graad te koud is),
-stijgt de kamertemperatuur tot boven de gewenste temperatuur min een halve graad, dan vervalt de 2e stap onmiddellijk,
-stijgt de kamertemperatuur boven de gewenste temperatuur, dan vervalt de 1e stap ook, en begint de cyclus weer vooraan.

De stapgrootte is een kwart van de ingestelde maximale modulatie ([9-06], default is deze 5 graden, maximaal 10 graden). Dus de default stapgrootte is 1.25 graad. Het is daarom verstandig de overregeling [9-04] maximaal te zetten, dus 4C, om pendelen door deze stappen te voorkomen.

Advies is: eerst goede stooklijn zoeken, daarna (kamer-)modulatie toevoegen, en zeker niet andersom.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• MrMalice
arnoldniessen schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:49:
[...]

Modulatie werkt alleen goed als je stookcurve al bijna goed genoeg staat. En dan nog doet het in sommige gevallen helemaal niets als je kamer minder dan 0.5 graad te koud is.

De Daikin schakelt heel simpel, althans bij mijn model:
-kamer meer dan een halve graad te warm? Dan gaat de warmtepomp uit. Met kamermodulatie probeer je dat te voorkomen.

Als (kamer-)modulatie aanstaat, is het algoritme ook vrij simpel:
-te warm (kamersensor > gewenst)? Dan gaat de gewenste AWT (=temperatuur volgens stooklijn) na 20 minuten een stap omlaag, en na nog eens 20 minuten nog een tweede stap omlaag; maar als de kamer meer dan een halve graad te warm is (zoninstraling vanmiddag), gaat de verwarming helemaal uit totdat het een halve graad te koud is,
-kamer te koud? Dan vervalt de eventuele AWT verlaging onmiddellijk,
-kamer na 10 minuten nog steeds meer dan een hele graad te koud? dan gaat de gewenste AWT een stap omhoog, en na nog eens 30 minuten nog een tweede stap omhoog (als het nog steeds meer dan 1 graad te koud is),
-stijgt de kamertemperatuur tot boven de gewenste temperatuur min een halve graad, dan vervalt de 2e stap onmiddellijk,
-stijgt de kamertemperatuur boven de gewenste temperatuur, dan vervalt de 1e stap ook, en begint de cyclus weer vooraan.

De stapgrootte is een kwart van de ingestelde maximale modulatie ([9-06], default is deze 5 graden, maximaal 10 graden). Dus de default stapgrootte is 1.25 graad. Het is daarom verstandig de overregeling [9-04] maximaal te zetten, dus 4C, om pendelen door deze stappen te voorkomen.

Advies is: eerst goede stooklijn zoeken, daarna (kamer-)modulatie toevoegen, en zeker niet andersom.
De stooklijn is wel goed maar niet optimaal bij weer omslag. Ik heb je er al eens in verdiept maar snap de overregeling niet. Slaat ie af als de AWT te hoog volgens de overregeling ook al gebeurt het door modulatie? Klinkt dan als een bug...
Ik heb me al een wezenloos gezicht maar kan overregeling niet vinden, alsof ik het niet heb. Waar moet ik precies zijn?

• arnoldniessen
Atomius schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:13:

Inderdaad. De bypass gaat bv open vanaf 0.2 bar drukverschil en is dan bv helemaal open bij 0.3-0.4 bar drukverschil. De maximale flow door de bypass hangt natuurlijk van het model af maar het zou vreemd zijn als die te klein is gekozen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• freeaanzee
  • Niet online
MrMalice schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:43:
[...]
Interessante optie. Ik had er wel van gehoord maar nog niet gedurfd te gebruiken. Vorige winter zoveel zitten rommelen met de instellingen dat ik er beu van was en het er maar bij gelaten had.
Waarom heb je in jouw situatie middeling aangezet? En hoe pakt het in de praktijk uit?
Mijn installatie staat er pas sinds augustus, dus dit valt onder mijn wintertje 'rommelen met de instellingen' :P.

Ik heb uitmiddeling oorspronkelijk aangezet omdat het hier als tip voorbijkwam van een installateur om de SWW-productie toch op de warmtepomp te doen lopen als de buitentemperatuur even boven de 25°C uitkomt (wat volgens mij niet klopt, in mijn ervaring kijkt de sturing enkel naar de actuele waarde van de buitensensor, wat logisch is voor een beveiligingsfunctie).

Voorlopig laten staan, omdat ik vond dat de aanvoertemperatuur snel opliep als er eens een frissere avond was. Ik zou het zeker eens proberen, vooral als je al tevreden bent van het algemene gedrag. Ik kan het resultaat in de praktijk moeilijk beoordelen, daarvoor ben ik te veel aan het experimenteren. Wind lijkt in mijn nageïsoleerde rijhuis een bijna even belangrijke factor als buitentemperatuur.

Zelf ben ik nog volop aan het prullen met mijn stooklijn. Het huis wordt mooi opgewarmd (zonder vloerverwarming) maar ik viel niet achterover van de COP in de warme oktobermaand (+/- 3,25 zonder SWW). De eerste sneeuw en defrosts gingen vlot zaterdag, dus stooklijn nog wat verlaagd ... met als gevolg zondagochtend een setpoint dat niet meer gehaald werd. Dus opnieuw de trap af en aanpassen. Wel goed voor de conditie!

• arnoldniessen
MrMalice schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:03:
Ik heb je er al eens in verdiept maar snap de overregeling niet. Slaat ie af als de AWT te hoog volgens de overregeling ook al gebeurt het door modulatie? Klinkt dan als een bug...
Ik heb me al een wezenloos gezicht maar kan overregeling niet vinden, alsof ik het niet heb. Waar moet ik precies zijn?
Ik zou het geen bug noemen, maar het is wel een nogal lompe manier om het vermogen terug te regelen als het setpoint snel daalt of als je tegen het minimum vermogen aanloopt (-> pendelen).

Overregeling staat beschreven in de installateurshandleiding als je zoekt op [9-04] maar is heel simpel: als AWT meer dan ([9-04] + 0.9C) warmer is dan gewenste AWT dan gaat de compressor uit, en gaat korte tijd later weer aan.

• mawashigeri
freeaanzee schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:17:
Zelf ben ik nog volop aan het prullen met mijn stooklijn. Het huis wordt mooi opgewarmd (zonder vloerverwarming) maar ik viel niet achterover van de COP in de warme oktobermaand (+/- 3,25 zonder SWW). De eerste sneeuw en defrosts gingen vlot zaterdag, dus stooklijn nog wat verlaagd ... met als gevolg zondagochtend een setpoint dat niet meer gehaald werd. Dus opnieuw de trap af en aanpassen. Wel goed voor de conditie!
Bij het zoeken naar je stooklijn is het handig de ONECTA app te gebruiken, daar kan je makkelijk [-10...10] in hele graden aan je AWT toevoegen zonder dat de machine opnieuw hoeft op te starten en zelfs zonder dat je je biertje hoeft neer te zetten (mits je de telefoon eenhandig kan bedienen natuurlijk). Hou het bier in je zwakke hand, want je zal ook zo nu en dan wat datapunten moeten opschrijven!

Het lastigste is dat je daarvoor eigenlijk dagen en nachten nodig hebt zonder grote temperatuurschommelingen, dus raak niet gefrustreerd als het even duurt voordat je voldoende datapunten hebt.

• JS2023
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-11 00:42
Goedenavond, sinds vandaag komen er onder andere borrelende geluiden uit de binnenunit; met name aan de bovenkant. Daarbij werkt het systeem slechter. Het systeem is bijna 1.5 jaar oud en ook hierop is de reeds vermeldde serviceplanning qua warmtewisselaar van de Daikin Altherma 3 R MT units van toepassing. Heeft iemand een idee wat voorgaande kan zijn?

• MrMalice
JS2023 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:27:
Goedenavond, sinds vandaag komen er onder andere borrelende geluiden uit de binnenunit; met name aan de bovenkant. Daarbij werkt het systeem slechter. Het systeem is bijna 1.5 jaar oud en ook hierop is de reeds vermeldde serviceplanning qua warmtewisselaar van de Daikin Altherma 3 R MT units van toepassing. Heeft iemand een idee wat voorgaande kan zijn?
Is het systeem wel op druk? Dus 1.5 bar of hoger. Verder misschien wat lucht in het systeem. Zit er een automatische ontluchter bij de binnenunit?

• MrMalice
arnoldniessen schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:19:
[...]

Ik zou het geen bug noemen, maar het is wel een nogal lompe manier om het vermogen terug te regelen als het setpoint snel daalt of als je tegen het minimum vermogen aanloopt (-> pendelen).

Overregeling staat beschreven in de installateurshandleiding als je zoekt op [9-04] maar is heel simpel: als AWT meer dan ([9-04] + 0.9C) warmer is dan gewenste AWT dan gaat de compressor uit, en gaat korte tijd later weer aan.
Ik heb de Daikin altherma 3 h mt en zie de overregeling 9-04 alleen in de online installateurshanleiding staan. Ik snap alleen niet waar ik het dan in het menu kan vinden. Bij hoofdzonde en installateursinstellingen staat ie niet. Ik zie wel installatie overzicht met pagina's aan getallen. Ga ik naar pagina 9 en dan 04 zie ik het getal 8 staan. Is dat het dan of moet ik ergens anders zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFVNLq1rOsZvyQQXssFhUgo-XEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIm9ew9K6U4tYLwnwqYMoeST.jpg?f=fotoalbum_large

• arnoldniessen
MrMalice schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:48:
Ik heb de Daikin altherma 3 h mt en zie de overregeling 9-04 alleen in de online installateurshanleiding staan. Ik snap alleen niet waar ik het dan in het menu kan vinden. Bij hoofdzonde en installateursinstellingen staat ie niet. Ik zie wel installatie overzicht met pagina's aan getallen. Ga ik naar pagina 9 en dan 04 zie ik het getal 8 staan. Is dat het dan of moet ik ergens anders zijn?
[Afbeelding]
Dat is heel vreemd! Heb je toevallig de papieren handleidingen? De andere getallen er om heen kloppen wel. Maar je zei al dat je het zelf niet kon vinden, mogelijk hebben ze het niet geimplementeerd? Dan nog, bij mijn hybride is de overshoot vastgezet door Daikin op 1 en niet gedocumenteerd, en dat is ook de waarde die [9-04] toont.

• freeaanzee
  • Niet online
mawashigeri schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:15:
[...]

Bij het zoeken naar je stooklijn is het handig de ONECTA app te gebruiken, daar kan je makkelijk [-10...10] in hele graden aan je AWT toevoegen zonder dat de machine opnieuw hoeft op te starten en zelfs zonder dat je je biertje hoeft neer te zetten (mits je de telefoon eenhandig kan bedienen natuurlijk). Hou het bier in je zwakke hand, want je zal ook zo nu en dan wat datapunten moeten opschrijven!
Kijk, dat zijn tips waar eens mens iets aan heeft, dank je! Ondertussen hanteer ik inderdaad een iets systematischere aanpak dan gewoon zo veel mogelijk mooie, afgeronde getalletjes kiezen :).
Het lastigste is dat je daarvoor eigenlijk dagen en nachten nodig hebt zonder grote temperatuurschommelingen, dus raak niet gefrustreerd als het even duurt voordat je voldoende datapunten hebt.
Inderdaad! Het blijft wel verrassend met wat voor lage temperaturen je een huis warm kunt houden, zelfs met convectoren uit de jaren 80. De gascondensatieketel kon ik vroeger niet onder de 50°C instellen, omdat hij anders zijn minimumvermogen van +/- 7 kW niet kwijt kon en in alarm ging. Ik was voorzichtig begonnen met een AWT van 40°C bij 15°C buiten, maar 30°C blijkt te volstaan.

• freeaanzee
  • Niet online
MrMalice schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:48:
[...]

Ik heb de Daikin altherma 3 h mt en zie de overregeling 9-04 alleen in de online installateurshanleiding staan. Ik snap alleen niet waar ik het dan in het menu kan vinden. Bij hoofdzonde en installateursinstellingen staat ie niet.
Overregeling staat onderaan bij 'Ruimteverwarming/-koeling'. Waarde kan bij de R's enkel tot 4°C gaan, maar bij de MT's blijkbaar tot 8°C (i.c.m. radiator of fan coil).

• MrMalice
freeaanzee schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:10:
[...]

Overregeling staat onderaan bij 'Ruimteverwarming/-koeling'. Waarde kan bij de R's enkel tot 4°C gaan, maar bij de MT's blijkbaar tot 8°C (i.c.m. radiator of fan coil).
Waarschijnlijk omdat de maximale aanvoertemperatuur voor een Daikin Altherma 3 H MT (middelhoge temperatuur) warmtepomp ook veel hoger is met 65gr.

• Roen
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 26-11 08:49
Beste allemaal,

Ik heb een Daikin Altherma 3 waar we op dit moment grote problemen mee ervaren. De vloerverwarming verwarmt niet meer. Voordat het koud werd niet echt iets van gemerkt, maar intussen is de binnentemperatuur zo rond de 15 graden.
Ik heb wel nog steeds warm water, want verwarmen van de warmwater tank doet hij nog steeds. Helaas geen warme vloer meer. Ik zie nu in de ap ook dat er al sinds maart dit jaar geen energie meer verbruikt wordt voor de climate control (vloerverwarming).
De warmtepomp is gekoppeld aan een WTH UMR Vario, hier niet eerder problemen mee gehad. De WTH UMR Vario geeft ook aan dat er warmteafgifte is. Het verdeelstation van de vloerverwarming geeft ook een temperatuur aan van zo’n 45C.
Het lijkt erop dat in de warmtepomp alsnog alles aan staat. Een andere Tweaker had aangegeven om de stooklijn te verhogen, maar dit heeft geen enkel effect gehad.
Zowel fysiek ontlucht als via de Daikin het ontluchtingsprogramma doorlopen. Waterdruk staat op 1.9 bar.

Enkele aanvullende gegevens:
• Vertrekwatertemp. 39C
• Watertemp. Inlaat back-upverwar… 39C
• Watertemperatuur inlaat platenwa… 40C
• Koelmiddeltemp. 27C
• Debiet 16.8 l/min (wisselt regelmatig)
• Waterdruk 1.9 bar
• Laagste tanktemperatuur 45C
• Watertemperatuur uitlaat platenwarm 40C

Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn?

• pingwim
  • Laatst online: 26-11 16:34

pingwim

What's a world without Wimmen

Roen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:07:
Beste allemaal,

Ik heb een Daikin Altherma 3 waar we op dit moment grote problemen mee ervaren. De vloerverwarming verwarmt niet meer. Voordat het koud werd niet echt iets van gemerkt, maar intussen is de binnentemperatuur zo rond de 15 graden.
Ik heb wel nog steeds warm water, want verwarmen van de warmwater tank doet hij nog steeds. Helaas geen warme vloer meer. Ik zie nu in de ap ook dat er al sinds maart dit jaar geen energie meer verbruikt wordt voor de climate control (vloerverwarming).
De warmtepomp is gekoppeld aan een WTH UMR Vario, hier niet eerder problemen mee gehad. De WTH UMR Vario geeft ook aan dat er warmteafgifte is. Het verdeelstation van de vloerverwarming geeft ook een temperatuur aan van zo’n 45C.
Het lijkt erop dat in de warmtepomp alsnog alles aan staat. Een andere Tweaker had aangegeven om de stooklijn te verhogen, maar dit heeft geen enkel effect gehad.
Zowel fysiek ontlucht als via de Daikin het ontluchtingsprogramma doorlopen. Waterdruk staat op 1.9 bar.

• Vertrekwatertemp. 39C
• Koelmiddeltemp. 27C
• Waterdruk 1.9 bar

Hoe hoog staat de kamerthermostaat ?

Veertig graden klinkt als hoog voor vloerverwarming.
Zijn er elders nog radiatoren? En worden die warm ?

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

• piieter
Beste allemaal,

• Vertrekwatertemp. 39C
• Koelmiddeltemp. 27C
• Waterdruk 1.9 bar

Staat de gebruikersautorisatie wel op "gewone gebruiker" (= 0 0 0 0)?
Staat "In werking" > "Ruimteverwarming/-koeling" wel op "Aan"?
"Harde reset" al geprobeerd? Spanning eraf - 10 seconden wachten - Spanning er weer op.
Ik zou eens voelen bij de verdeler voor de vloerverwarming, of de leidingen die de vloer ingaan, ook enigszins warm zijn. Als die koud zijn en de toevoerleiding is wel warm, dan lijkt het alsof er iets met de verdeler niet helemaal goed is. Zoals ik het met deze gegevens interpreteer, lijkt het wel of er "ergens" een blokkade in het vloerverwarmingssysteem zit.
Of als laatste mogelijkheid; Is de datacommunicatie tussen jouw warmtepomp en de WTH UMR Vario wel oké?
Ik ken de WTH UMR Vario niet, maar het zou kunnen dat de datacommunicatie niet goed gaat.
Heb je de WTH UMR Vario al eens gereset (ik weet niet of dit mogelijk is hoor)?

Edit: @Roen Je hebt in de app gezien, dat er al sinds maart dit jaar geen energie meer verbruikt wordt voor de climate control (vloerverwarming).
Dan lijkt het erop, dat de warmtepomp het datasignaal om de ruimte te verwarmen niet binnenkrijgt.
Dit kan aan de zendzijde liggen (WTH UMR Vario) of aan de ontvangstzijde (warmtepomp).
Geen WiFi problemen (gehad)?
Als je thermostaat defect is, zou die b.v. ook geen signaal "warmtevraag" kunnen sturen, terwijl deze wel de correcte ruimtetemperatuur aangeeft.

[ Voor 9% gewijzigd door piieter op 25-11-2025 11:09 ]

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

• Roen
pingwim schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:21:
[...]

Hoe hoog staat de kamerthermostaat ?

Veertig graden klinkt als hoog voor vloerverwarming.
Zijn er elders nog radiatoren? En worden die warm ?
Ik heb de vraag nu op 19,5C staan, maar komt niet boven de 16.5C. Ik heb nog 1 radiator, maar die staat nooit aan. Zal dat eens proberen

• Roen
piieter schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:28:
[...]

Staat de gebruikersautorisatie wel op "gewone gebruiker" (= 0 0 0 0)?
Staat "In werking" > "Ruimteverwarming/-koeling" wel op "Aan"?
"Harde reset" al geprobeerd? Spanning eraf - 10 seconden wachten - Spanning er weer op.
Ik zou eens voelen bij de verdeler voor de vloerverwarming, of de leidingen die de vloer ingaan, ook enigszins warm zijn. Als die koud zijn en de toevoerleiding is wel warm, dan lijkt het alsof er iets met de verdeler niet helemaal goed is. Zoals ik het met deze gegevens interpreteer, lijkt het wel of er "ergens" een blokkade in het vloerverwarmingssysteem zit.
Of als laatste mogelijkheid; Is de datacommunicatie tussen jouw warmtepomp en de WTH UMR Vario wel oké?
Ik ken de WTH UMR Vario niet, maar het zou kunnen dat de datacommunicatie niet goed gaat.
Heb je de WTH UMR Vario al eens gereset (ik weet niet of dit mogelijk is hoor)?
Staat op geavanceerde gebruiker 1 2 3 4
De in werking staat inderdaad op aan.
Harde reset kan enkel door de stop in de meterkast te resetten, heb ik gedaan, maar lijkt geen resultaat te hebben gehad gisteren

De leidingen die de vloer in gaan lijken wel warm.
Ik weet niet of de datacommunicatie verder goed is, maar is een vreemde situatie. Ik ga de WTH ook eens in serie resetten met de warmtepomp - wie weet helpt dat.

• mawashigeri
Heb je (per ongeluk) vakantiemodus ingesteld? Thermostaat kapot / niet goed aangesloten?
Er zijn best veel instellingen waarmee de boel uit gezet kan worden, daar kom je inderdaad pas achter als er warmtevraag is.
Paar voorbeelden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8C4NBGJ30-SFtC2KrbjMZAdaiM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WoYsFhrrMokzi6gihqtf6JF1.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5Fn358yqQa1-F0XLAsvJ1JtRVs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fzV3T298eYOho831NZCIGeWI.png?f=user_large
Als er warmtevraag is maar er zit iets fysiek dicht dan zal de WP vrij snel in storing gaan of hard gaan pendelen omdat de warmte niet wordt afgegeven, dus dat lijkt niet zo logisch - zeker als de app aangeeft dat er nul energie verbruikt is voor verwarming.

• Jog
  • Laatst online: 22:30

Jog

• Vertrekwatertemp. 39C
• Koelmiddeltemp. 27C
• Waterdruk 1.9 bar
Deze gegevens zien eruit alsof ze uit het info menu komen. Dat zijn dan de actuele waarden en die lijken toch aan te geven dat de warmtepomp het doet.

Maar zowel de inlaat als uitlaat is 40graden. Dat klinkt alsof er ergens een bypass geactiveerd is. Ik zou eens gaan kijken bij die wth controller van je of die de kringen wel openzet. Misschien kan je de thermomotoren van je verdeler afhalen zodat alle groepen volledig open staan.

• arnoldniessen
Eens met @Jog. De Daikin doet het (en pendelt waarschijnlijk bij gebrek aan afgifte). Het probleem zit in het afgiftesysteem. Als er een open verdeler en bypass is kan het ook een ingebouwde bescherming zijn tegen te hoge temperaturen - een lagere stooklijn zou dan juist kunnen helpen.

• danny.s
Jog schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:07:
[...]

Deze gegevens zien eruit alsof ze uit het info menu komen. Dat zijn dan de actuele waarden en die lijken toch aan te geven dat de warmtepomp het doet.

Maar zowel de inlaat als uitlaat is 40graden. Dat klinkt alsof er ergens een bypass geactiveerd is. Ik zou eens gaan kijken bij die wth controller van je of die de kringen wel openzet. Misschien kan je de thermomotoren van je verdeler afhalen zodat alle groepen volledig open staan.
Kan ook het resultaat na een SWW run zijn. Als hij niet naar CV bedrijf schakelt, blijft het warme water waar het is, met als resultaat dat inlaat en uitlaat gelijk zijn, en ook een hoge temperatuur hebben.

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-11 12:49
Beste allemaal,

• Vertrekwatertemp. 39C
• Koelmiddeltemp. 27C
• Waterdruk 1.9 bar

De thermostaat ertussenuit doen,

• jievie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 28-11 13:27
Goeiemiddag allen

Ik heb ondertussen wat zitten experimenteren, en heb de indruk dat ik dichtbij een goede stooklijn kom. Echter heb ik nog problemen met de SWW run (in combinatie met de vloerverwarmingscyclus).

Ik heb een target ruimtetemperatuur van 22 graden. Mijn stooklijn zorgt ervoor dat de ruimtetemperatuur steeds rond die 22 graden zit, dus so far so good. Echter heb ik overdag de SWW run ingepland, deze wordt geiniteerd vanuit Homey. Als ik echter de vloerverwarming op laat, gebeurt er niks. Dus zet ik de vloerverwarming even af, initieer de SWW, en zet dan de vloerverwarming terug op.
Echter - na afloop van de SWW run - ziet de warmtepomp dan dat de temperatuur 22 graden is en doet hij niks meer. Tot hij afkoelt tot 21,5. Maar dan moet hij natuurlijk een heel stuk terug inhalen, wat me niet echt efficiënt lijkt.

Kunnen jullie me helpen met:
1. Ofwel een betere oplossing voor mijn SWW cyclus?
2. Ofwel aangeven als ik anders kan omgaan met het terug initiëren van het vloerverwarmingsproces.

Dank alvast!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Nu online
@Roen De werking en stand van de tweewegklep ook even controleren.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

• Jog
  • Laatst online: 22:30

Jog

danny.s schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:20:
[...]
Kan ook het resultaat na een SWW run zijn. Als hij niet naar CV bedrijf schakelt, blijft het warme water waar het is, met als resultaat dat inlaat en uitlaat gelijk zijn, en ook een hoge temperatuur hebben.
Ja maar omdat de Vertrekwatertemp. op 39C stond, leek me dat niet het geval. Nuja, altijd goed te controleren

• mawashigeri
jievie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:01:
Goeiemiddag allen

Ik heb ondertussen wat zitten experimenteren, en heb de indruk dat ik dichtbij een goede stooklijn kom. Echter heb ik nog problemen met de SWW run (in combinatie met de vloerverwarmingscyclus).

Ik heb een target ruimtetemperatuur van 22 graden. Mijn stooklijn zorgt ervoor dat de ruimtetemperatuur steeds rond die 22 graden zit, dus so far so good. Echter heb ik overdag de SWW run ingepland, deze wordt geiniteerd vanuit Homey. Als ik echter de vloerverwarming op laat, gebeurt er niks. Dus zet ik de vloerverwarming even af, initieer de SWW, en zet dan de vloerverwarming terug op.
Echter - na afloop van de SWW run - ziet de warmtepomp dan dat de temperatuur 22 graden is en doet hij niks meer. Tot hij afkoelt tot 21,5. Maar dan moet hij natuurlijk een heel stuk terug inhalen, wat me niet echt efficiënt lijkt.

Kunnen jullie me helpen met:
1. Ofwel een betere oplossing voor mijn SWW cyclus?
2. Ofwel aangeven als ik anders kan omgaan met het terug initiëren van het vloerverwarmingsproces.

Dank alvast!
Kan je het niet vanuit de warmtepomp zelf aansturen? Het 'probleem' met de Daikin software is dat het een set van vrij simpele state-machines is; als je dus de WP even uitzet (zelf) en daarna weer aan, dan kijkt 'ie naar de meetwaarden en ziet dat alles goed is => CV uit dus.
Andersom, als de machine zelf een SWW run initieert dan blijft de vorige state-machine op de achtergrond actief en gaat gewoon verder waar 'is gebleven was => CV aan.

• danny.s
Jog schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:06:
[...]

Ja maar omdat de Vertrekwatertemp. op 39C stond, leek me dat niet het geval. Nuja, altijd goed te controleren
Ik denk juist omdat de vertrekwater temp. zo hoog is. Tijdens SWW run kan deze makkelijk oplopen tot 50gr, terwijl mn stooklijn niet boven de 35gr uit komt.

• Atomius
danny.s schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:31:
[...]

Je zou het makkelijk kunnen testen. Even de groepen dicht draaien/forceren die tijdens een defrost dicht kunnen staan, en dan even het ontluchtingsprogramma draaien. Die toont de flow van dat moment. Als je boven de 12l/min zit, weet je dat de bypass voldoende flow door laat.

Maar zelfs als hij voldoende flow doorlaat, is het volume van het water mogelijk wel erg klein, en het water mogelijk heel snel koud. Geen idee of hij dat dan volledig met de BUH kan compenseren.
Bedankt.
arnoldniessen schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:16:
[...]

Inderdaad. De bypass gaat bv open vanaf 0.2 bar drukverschil en is dan bv helemaal open bij 0.3-0.4 bar drukverschil. De maximale flow door de bypass hangt natuurlijk van het model af maar het zou vreemd zijn als die te klein is gekozen.
Lijkt me de standaard bypass die is meegeleverd toch? Hieronder een foto:

Overigens zie ik nu ik die foto heb gemaakt dat hij met stand 2 misschien juist wel bijna helemaal open staat en niet dicht? Ik kan me herinneren dat ik hem naar deze stand heb gedraaid omdat er anders hele harde geluiden uit het buffervat kwamen. Ik weet niet of dat logisch klinkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCXDjAM2GZ3pnvc5jM7QuWFKtgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g809OIZdcW74gDkYaj2SJ6NZ.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens wil ik de vloerverwarmingactuator van de woonkamer wel standaard openzetten zodat er altijd voldoende flow is, maar weet ik niet zeker of de Watts woonkamerthermostaat dan normaal blijft functioneren. Die geeft signaal naar het ontvangststation dat A) de warmtepomp een aan- en uitsignaal geeft en B) sinds installatie dan de woonkameractuator signaleert om open en dicht te gaan. Weet jij of A onafhankelijk is van B of loop je dan kans dat de thermostaat niet meer functioneert?

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 25-11-2025 16:27 ]

• jievie
@mawashigeri Dankjewel om mee te denken. Ik denk inderdaad dat je theorie klopt. Kun je me nog meegeven hoe je het initiëren van de SWW run vanuit de machine ziet? Of hoe jij dit doet?

• mawashigeri
jievie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:27:
@mawashigeri Dankjewel om mee te denken. Ik denk inderdaad dat je theorie klopt. Kun je me nog meegeven hoe je het initiëren van de SWW run vanuit de machine ziet? Of hoe jij dit doet?
Dat weten andere tweakerts met een extern boilervat beter, ik heb een ingebouwde!

• arnoldniessen
Atomius schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:26:
Lijkt me de standaard bypass die is meegeleverd toch?
De Watts ken ik niet, daar kan ik niets van zeggen. Die bypass (her)ken ik ook niet, ik heb hier gelukkig nooit een bypass meegeleverd zien worden. Heb je een typenr?

• arnoldniessen
danny.s schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:20:
Dat zou kunnen als de flow 0 was, maar die is hoog, dus hij staat wel actief in verwarmingsmodus.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:11
Vraagje, ik heb vandaag twee momenten gezien dat de WP ‘stopt’ , huiskamer thermostaat staat zeker 2 graden hoger ingesteld dan de daadwerkelijke (en gewenste) temperatuur. In de grafiek van de HW P1 meter is te zien dat het nul niveau even aanhoud. Het is geen defrost (denk ik)want dan zakt de grafieklijn ook wel maar dan nooit naar het 0 niveau. Iemand een idee waarom dit gebeurt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVi7qbhJMCaF8FCi6_grJXJicQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCZtv1h8DC5YVAB3wkY451x6.jpg?f=fotoalbum_large

• arnoldniessen
Rojado schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:20:
Vraagje, ik heb vandaag twee momenten gezien dat de WP ‘stopt’ , huiskamer thermostaat staat zeker 2 graden hoger ingesteld dan de daadwerkelijke (en gewenste) temperatuur.
Mogelijke oorzaken:
-overregeling
-buitensensor vangt zon en geeft meer dan 25C aan

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:39
Beste allemaal,

• Vertrekwatertemp. 39C
• Koelmiddeltemp. 27C
• Waterdruk 1.9 bar

1,9 bar is wel heel hoog. 1,5 max is mij verteld. Verder lijkt het door de verdeler van de vloerverwarming te komen. Staan alle kranen open , dus ook de retourkranen van de verdeler?
De aanvoerkant van de verdeler is warm, maar geen afgifte, dus waarschijnlijk koude afvoer. De flow zal ook wel laag zijn.
Heb je geen andere radiatoren aangesloten? Die moet je maar eens helemaal dichtdraaien en de retourtemperatuur meten van de radiatoren. Wat water zoekt de weg van de minste weerstand. En vloerverwarming heeft heel veel weerstand....

[ Voor 9% gewijzigd door TinusH777 op 25-11-2025 20:40 ]

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-11 19:59
Beste allemaal,

• Vertrekwatertemp. 39C
• Koelmiddeltemp. 27C
• Waterdruk 1.9 bar

Ik zou eens controleren of de beneden groep wel echt open staat. Dit kun je doen door electrische knop die aangestuurd wordt door de UMR vario er af te halen en kijken of het pinnetje wel naar buiten komt / en of je hem in kunt drukken. Ik vermoed dat die vast zit. Dit is in de afgelopen paar maanden hier in de wijk al 3x het geval geweest (dat na de zomer voor het eerst de verwarming weer aanslaat...). Als hij inderdaad vast zit dan kun je hem los maken door met een klein hamertje tegen de zijkanten te slaan. Op youtube zijn wel filmpjes te vinden hoe je een thermostaat kraan los tikt...).

[ Voor 4% gewijzigd door Hetisweergezell op 25-11-2025 20:58 ]

• JS2023
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-11 00:42
MrMalice schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:04:
[...]

Is het systeem wel op druk? Dus 1.5 bar of hoger. Verder misschien wat lucht in het systeem. Zit er een automatische ontluchter bij de binnenunit?
Uiteindelijk was er geen vermogen meer. De platenwisselaar lijkt defect.....

• mawashigeri
TinusH777 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:33:
1,9 bar is wel heel hoog. 1,5 max is mij verteld.
In de handleiding staat: water druk > 1 bar, maar verder geen bovengrens.
Echter, de specificaties van het drukvaatje zeggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwAKrwiCdebFpqaBqvr6jnHp3Uk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iR1sDDCY3SZ9yEgcTyVtpinB.png?f=fotoalbum_large
Daarnaast moet je je afvragen tot welke druk je leidingverbindingen zijn afgeperst!
Zolang je niet boven de 2 bar gaat zal het wel loslopen, natuurlijk altijd die ondergrens van 1 bar respecteren.
Bij mij staat 'ie ook op 1,5; maar mijn vorige CV vroeg in de handleiding expliciet tussen 1,5 en 2 en waarschuwde voor mogelijke schade boven de 2 - ook daar zal vast nog wel wat marge zitten.

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 28-11 12:31
TKroon schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:53:
[...]

Deze heb ik op 80% inderdaad, dus niet alleen bij monstername. Ik begrijp dat niet alles gegarandeerd kan worden, maar het werkt hier al jaren uitstekend. Bij lage aanvoertemperaturen haal ik de delta T van 3 ook makkelijk.
Thnx, dit is wel even een stuk beter inderdaad. Geen geluid van de binnenunit meer en stromingsgeluid is ook zo goed als weg.
Tevens stooklijn wat aangepast en systeem loopt nu als een zonnetje, met deze buitentemperaturen dan.......
Afwachten wat er bij andere temperaturen gaat gebeuren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_P703Jfc5iq3Fstrb8q1GBFrMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCt01YqFqPoSIY0fXc5n2rgo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXwrfq_CRtTV5st2FRr8mqQ4m70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALmKkRDhCBQ8v9O40hxFnJbN.jpg?f=fotoalbum_large

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat is voor de Altherma 3 (R W) de reden om de pompsnelheid te verhogen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwR-8nFzvo_NKyB6NWz8nEG2Iak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XLmx0zcInUpuFSrJkO6vz4si.png?f=fotoalbum_large

Ik zie namelijk dit en vraag me af of dit wel de bedoeling is?

Ik zie uiteraard ook het stroomverbruik diezelfde curve volgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1i_bmzrK1ItA6dJQwRtuC9Qb4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/auLAHytIAa3wOQvBBnWFw0a6.png?f=fotoalbum_large

Maar hoe zou ik dit nu kunnen relateren naar de actie die dit in gang zet?

Ik merk bijvoorbeeld ook dat de WP een relatief hoog stroomverbruik heeft, gezien het nu buiten ruim boven het vriespunt is. Het gemiddeld verbruik was lager toen het nog rond de 0 graden of lager was.

Dus ik probeer nu een beetje te pinpointen hoe ik de pomp nu zuiniger kan laten draaien. :)

Het is binnen in ieder geval warm genoeg, dus daar is geen enkel probleem. Het mag zelfs nog een stuk koeler binnen.
ESPAltherma attributes (op dit moment):
Expansion Valve Data Qty
1
Solenoid valve Qty
0
Operation Mode
Heating
Thermostat ON/OFF 0x10
OFF
Restart standby
OFF
Startup Control
OFF
Defrost Operation
OFF
Oil Return Operation
OFF
Pressure equalizing operation
OFF
Demand Signal
OFF
Low noise control
OFF
Error type 0x10
Normal
Error Code 0x10
0
Target Evap. Temp.
40.47
Target Cond. Temp.
0
Discharge Temp. Drop
OFF
Comp. INV Current Drop
OFF
HP Drop Control
OFF
LP Drop Control
OFF
Fin Temp. Drop Control
OFF
Other Drop Control
OFF
R1T-Outdoor air temp.
5.5
O/U Heat Exch. Temp.
0
Discharge pipe temp.
48
Suction pipe temp.
0
Heat exchanger mid-temp.
2
Liquid pipe temp.(R6T)
0
Heat sink temp.
0
Pressure sensor
0
INV primary current (A)
0.5
INV secondary current (A)
5.9
Voltage (N-phase) (V)
75
INV frequency (rps)
10
INV frequency 2 (rps)
67
STD Compressor 1
OFF
STD Compressor 2
OFF
Fan 1 (10 rpm)
10
Fan 2 (step)
67
Expansion valve (pls)
17,162
Expansion valve 2 (pls)
54,272
Expansion valve 3 (pls)
0
Expansion valve 4 (pls)
0
Expansion valve 5 (pls)
0
4 Way Valve 1
OFF
4 Way Valve 2
OFF
4 Way Valve 3
OFF
4 Way Valve 4
OFF
4 Way Valve 5
ON
I/U operation mode
Heating
Thermostat ON/OFF 0x60
ON
Freeze Protection
OFF
Silent Mode
OFF
Freeze Protection for water piping
OFF
Error Code 0x60
0
Error detailed code 0x60
0
Error type 0x60
Normal
LW setpoint (main)
26
Water flow switch
OFF
Thermal protector (Q1L) BUH
ON
Thermal protector BSH
OFF
Benefit kWh rate power supply
OFF
Solar input
OFF
Bivalent Operation
OFF
2way valve(On:Heat Off:Cool)
OFF
3way valve(On:DHW Off:Space)
OFF
BSH
OFF
BUH Step1
OFF
BUH Step2
OFF
BPH
OFF
Water pump operation
ON
Indoor Option Code
3
Leaving water temp. before BUH (R1T)
25.9
Leaving water temp. after BUH (R2T)
26
Refrig. Temp. liquid side (R3T)
25.5
Inlet water temp.(R4T)
23.2
Indoor ambient temp. (R1T)
20
Ext. indoor ambient sensor (R6T)
0
Reheat ON/OFF
OFF
Storage ECO ON/OFF
OFF
Storage comfort ON/OFF
OFF
Space heating Operation ON/OFF
ON
LW setpoint (add)
40.6
RT setpoint
20
Add. Ext. RT Input Cool.
OFF
Add. Ext. RT Input Heat.
OFF
Main RT Cooling
OFF
Main RT Heating
ON
Pwr consumption limit 4
OFF
Pwr consumption limit 3
OFF
Pwr consumption limit 2
OFF
Pwr consumption limit 1
OFF
Circulation pump operation
OFF
Alarm output
OFF
Space H Operation output
ON
Flow sensor (l/min)
9.5
Water pressure
2
Water pump signal (0:max-100:stop)
60
[Future] 3 way Valve Mixing 1
0
[Future] 3 way Valve Mixing 2
0
Refrigerant pressure sensor
15.9
Pressure sensor(T)
23.43
Hybrid Op. Mode
H/P only
Bypass Valve Output
ON
BE COP
0
Add pump
OFF
Main pump
OFF
Mixed water temp.
0
Target delta T heating
3
Target delta T cooling
3
WifiRSSI
-60dBm
FreeMem
201796

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• danny.s
Tanuki schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:42:
Wat is voor de Altherma 3 (R W) de reden om de pompsnelheid te verhogen?

[Afbeelding]

Ik zie namelijk dit en vraag me af of dit wel de bedoeling is?

Ik zie uiteraard ook het stroomverbruik diezelfde curve volgen:
[Afbeelding]

Maar hoe zou ik dit nu kunnen relateren naar de actie die dit in gang zet?

Ik merk bijvoorbeeld ook dat de WP een relatief hoog stroomverbruik heeft, gezien het nu buiten ruim boven het vriespunt is. Het gemiddeld verbruik was lager toen het nog rond de 0 graden of lager was.

Dus ik probeer nu een beetje te pinpointen hoe ik de pomp nu zuiniger kan laten draaien. :)

Het is binnen in ieder geval warm genoeg, dus daar is geen enkel probleem. Het mag zelfs nog een stuk koeler binnen.
ESPAltherma attributes (op dit moment):

[...]
Hij probeert te sturen op dT. Stel deze is ingesteld op 5, maar het is in de praktijd meer dan 5, zal hij de pompsnelheid verhogen.

Ik vind je verbruik niet erg hoog eigenlijk. Met een buiten temperatuur van rond de 5(?) gr, vind ik ~400W normaal.

Als je het te warm vind, zou je de stooklijn nog kunnen verlagen. Evt in combinatie met de dT instelling verlagen. Lagere stooklijn betekent vanuit de basis lager verbruik. Lagere dT betekent normaal gesproken dat de flow omhoog gaat, en de ciculatie pomp iets meer stroom verbruikt (maar dit normaal gesproken ruimschoot gecompenseerd wordt omdat de aanvoertemp ook lager ligt)

• Tanuki
  • Niet online
danny.s schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:04:
[...]

Hij probeert te sturen op dT. Stel deze is ingesteld op 5, maar het is in de praktijd meer dan 5, zal hij de pompsnelheid verhogen.

Ik vind je verbruik niet erg hoog eigenlijk. Met een buiten temperatuur van rond de 5(?) gr, vind ik ~400W normaal.

Als je het te warm vind, zou je de stooklijn nog kunnen verlagen. Evt in combinatie met de dT instelling verlagen. Lagere stooklijn betekent vanuit de basis lager verbruik. Lagere dT betekent normaal gesproken dat de flow omhoog gaat, en de ciculatie pomp iets meer stroom verbruikt (maar dit normaal gesproken ruimschoot gecompenseerd wordt omdat de aanvoertemp ook lager ligt)
Ik heb op dit moment inderdaad de deltaT op 3 staan. Dat leek me voor vloerverwarming wel prima. Temperatuur buiten is nu +- 6 graden.

Zou het niet realistisch zijn om de WP redelijk consistent op 250W te draaien? Want als het goed is kan hij tot dat wattage terug moduleren. Of klopt dat niet?

Ik merk in ieder geval tot nu toe dat de stooklijn veel te hoog ingesteld staat. Dat was natuurlijk ook destijds maar een eenmalige instelling; Dat moet gefinetuned worden. Ik heb de afgelopen weken vrij consistent op "offset -7" gedraaid in de Onecta app; Ik denk dat ik dus sowieso de stooklijn wat naar beneden zal moeten brengen.

Maar dan kom je automatisch bij dat magische getal van 25/26 uit: Schijnbaar kan de Altherma geen aanvoer temperaturen van bijvoorbeeld 20 graden gebruiken.

Bedoel je met de dT verlagen, hem op 2 zetten bijvoorbeeld? Of juist hoger dan 3?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• danny.s
Tanuki schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:33:
[...]

Ik heb op dit moment inderdaad de deltaT op 3 staan. Dat leek me voor vloerverwarming wel prima. Temperatuur buiten is nu +- 6 graden.

Zou het niet realistisch zijn om de WP redelijk consistent op 250W te draaien? Want als het goed is kan hij tot dat wattage terug moduleren. Of klopt dat niet?

Ik merk in ieder geval tot nu toe dat de stooklijn veel te hoog ingesteld staat. Dat was natuurlijk ook destijds maar een eenmalige instelling; Dat moet gefinetuned worden. Ik heb de afgelopen weken vrij consistent op "offset -7" gedraaid in de Onecta app; Ik denk dat ik dus sowieso de stooklijn wat naar beneden zal moeten brengen.

Maar dan kom je automatisch bij dat magische getal van 25/26 uit: Schijnbaar kan de Altherma geen aanvoer temperaturen van bijvoorbeeld 20 graden gebruiken.

Bedoel je met de dT verlagen, hem op 2 zetten bijvoorbeeld? Of juist hoger dan 3?
dT3 is al de laagst mogelijke waarde. Als je geen stromingsgeluiden hebt, dan zou ik hem gewoon laten staan.

Maar het is niet alleen de Altherma niet geen Ta van 20 kan hebben, dat kan geen enkele WP als je temperatuur in huis 20 gr is. Maar de Altherma speficiek gaat idd wel onder de 25gr Ta de BUH gebruiken (of iets in die trend).

En wat betreft verbruik: los van de buiten temperatuur, is het natuurlijk ook afhankelijk hoeveel oppervlakte je verwarmt. Maar gezien je flow al minimaal is, denk ik dat dit wel mee valt. Maar als je het te warm vind, probeert je stooklijn nog verder te verlagen evt, en kijk of het verbruik nog daalt. Of zit je nu al op een Ta van 25/26gr?

• Tanuki
  • Niet online
danny.s schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:42:
[...]

dT3 is al de laagst mogelijke waarde. Als je geen stromingsgeluiden hebt, dan zou ik hem gewoon laten staan.

Maar het is niet alleen de Altherma niet geen Ta van 20 kan hebben, dat kan geen enkele WP als je temperatuur in huis 20 gr is. Maar de Altherma speficiek gaat idd wel onder de 25gr Ta de BUH gebruiken (of iets in die trend).

En wat betreft verbruik: los van de buiten temperatuur, is het natuurlijk ook afhankelijk hoeveel oppervlakte je verwarmt. Maar gezien je flow al minimaal is, denk ik dat dit wel mee valt. Maar als je het te warm vind, probeert je stooklijn nog verder te verlagen evt, en kijk of het verbruik nog daalt. Of zit je nu al op een Ta van 25/26gr?
We zitten inderdaad nu op Ta van +- 26 graden:
Leaving water temp. before BUH (R1T)
25.9
Leaving water temp. after BUH (R2T)
26
Refrig. Temp. liquid side (R3T)
25.5
Inlet water temp.(R4T)
23.2
Volgens mij is de "inlet water temp R4T" de retour temperatuur. Dus hij is netjes rond de deltaT 3 aan het draaien. Dat zag ik overigens vorige week niet zo; Rond het vriespunt werd de deltaT van 3 niet altijd gehaald, dat was soms ook 4. Maar dat resulteerde niet in een hoger verbruik.

Ik denk dat de conclusie dan is dat er niet veel meer aan te doen valt? Wellicht moeten we dan op momenten de pomp uit gaan zetten. Zoals bijvoorbeeld ook de nachtverlaging die we graag zouden willen doen. Niet omdat dat beter is of zo, want de pomp moet natuurlijk langere runs maken en hij zal ook wel weer energie verbruiken in de ochtend om weer alles op temperatuur te brengen.

Maar op die manier zouden we toch een kW of 4 elektrisch besparen. En in de nacht de temperatuur iets lager houden.

Mocht iemand nog andere suggesties hebben dan hoor ik het graag. :D

De WP voelt op de een of andere manier wat te groot bemeten aan, of zo. We hebben de 8kW versie, maar deze zou net zo ver terug moeten kunnen moduleren als de 4 kW versie.
En het leek me nou toch ook weer niet handig om de 4 of zelfs een 3 of 2 kW versie aan te schaffen. Dat was nooit toereikend geweest, lijkt me.
Zijn dit soort WP's vooral ingesteld op de echte koude dagen?

[ Voor 9% gewijzigd door Tanuki op 26-11-2025 15:52 ]

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 02:57
Tanuki schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:50:
[...]
De WP voelt op de een of andere manier wat te groot bemeten aan, of zo.
Op basis waarvan kom je tot die constatering? Het echte stookseizoen moet gewoon nog beginnen, we hebben net een paar dagen gehad met alleen 's nachts wat rond het vriespunt. December t/m Februari zijn meestal de maanden met het verbruik.

Wacht maar tot het echt wat gaat vriezen, gaat waaien en het mistig wordt enzo.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakGP op 26-11-2025 16:09 ]

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:18
Als het te warm is in huis met Ta 26 en je wil de WP wél 24/7 draaien dan moet de dT juist van 3 naar bijvoorbeeld 5. De pomp zal dan op gemiddeld lager debiet gaan draaien en de gemiddelde temperatuur van het water in je vloer is lager, dus wordt het koeler.

Dit heeft allemaal niets te maken met een 2, 4 of 8kW pomp. Je instellingen zeggen dat je vloer 26-3/2=24,5 graden moet zijn. Maak daar 26-5/2=23,5 van en kijk dat een week of wat aan (inclusief weer een vries periode).

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Drommels75 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:07:
[...]

Thnx, dit is wel even een stuk beter inderdaad. Geen geluid van de binnenunit meer en stromingsgeluid is ook zo goed als weg.
Tevens stooklijn wat aangepast en systeem loopt nu als een zonnetje, met deze buitentemperaturen dan.......
Afwachten wat er bij andere temperaturen gaat gebeuren.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super! Goed om te horen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• jievie
Wat is de reden/oorzaak van het (fluitende?) geluid van een binnenunit? Is dit normaal?

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
jievie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:01:
[...]

Wat is de reden/oorzaak van het (fluitende?) geluid van een binnenunit? Is dit normaal?
In mijn geval stromingsgeluiden ergens. Helaas kon ik (en de installateur) niet precies aangeven waar het hem in zat, maar de fluit was twee verdiepingen lager nog te horen. Bij 90% was het maar iets minder, en bij 80% was het weg. Prima zo dus.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:03
Tanuki schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:50:
[...]

We zitten inderdaad nu op Ta van +- 26 graden:

[...]

Volgens mij is de "inlet water temp R4T" de retour temperatuur. Dus hij is netjes rond de deltaT 3 aan het draaien. Dat zag ik overigens vorige week niet zo; Rond het vriespunt werd de deltaT van 3 niet altijd gehaald, dat was soms ook 4. Maar dat resulteerde niet in een hoger verbruik.

Ik denk dat de conclusie dan is dat er niet veel meer aan te doen valt? Wellicht moeten we dan op momenten de pomp uit gaan zetten. Zoals bijvoorbeeld ook de nachtverlaging die we graag zouden willen doen. Niet omdat dat beter is of zo, want de pomp moet natuurlijk langere runs maken en hij zal ook wel weer energie verbruiken in de ochtend om weer alles op temperatuur te brengen.

Maar op die manier zouden we toch een kW of 4 elektrisch besparen. En in de nacht de temperatuur iets lager houden.

Mocht iemand nog andere suggesties hebben dan hoor ik het graag. :D

De WP voelt op de een of andere manier wat te groot bemeten aan, of zo. We hebben de 8kW versie, maar deze zou net zo ver terug moeten kunnen moduleren als de 4 kW versie.
En het leek me nou toch ook weer niet handig om de 4 of zelfs een 3 of 2 kW versie aan te schaffen. Dat was nooit toereikend geweest, lijkt me.
Zijn dit soort WP's vooral ingesteld op de echte koude dagen?
Als de gewenste temperatuur in huis gehaald wordt met dit verbruik is dit gewoon de aanvoer temperatuur die de woning nodig heeft en het daarbij horende verbruik.

Is het toch te warm in huis, eerst beginnen met de stooklijn te verlagen maar niet onder de 25 graden.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• nils_vdg
  • Laatst online: 28-11 09:20
Ik ben vorig jaar verhuisd naar een gasloos huis van 1992 met Daikin Altherma 3 warmtepomp.
Afgelopen zomer heb ik een ESPAltherma aangelegd, en vorige week heb ik een ESP32 geprogrammeerd om de aanvoer en afvoer temperatuur van mijn individuele vloerverwarmingsgroepen te kunnen meten (17 totaal).

Ik zie nu dat mijn warmtepomp enorm staat te pendelen.

Hier zie je mijn Delta T over 4 uur (dus de warmtepomp slaat in die 4 uur zo'n 7 keer aan en uit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWtGG13kOIx3W3Zvp5qNgYD_Cpg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kVbjkarqphtkZKNmyneVzm4d.png?f=user_large

Dit is mijn aanvoer temperatuur (ik gebruik open verdelers, dus geen pomp/warmtewisselaar op de verdeler).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZrY7qMjozBjU9xAR0M1zPV-UJo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uNgCxxlWtd3dKBBC97tqLjGf.png?f=user_large

Nu moet ik er wel bij zeggen dat de vloerverwarming hiervoor uit heeft gestaan, dus de vloer is daar nog erg koud en neemt dus ook meer warmte op dan wanneer de vloerverwarming een paar dagen aan staat.

Toch denk ik dat hij deze maand (0 - 27 november) een extreem hoog verbruik heeft. Op dit moment 237 kWh voor klimaat regeling en 100 kWh voor warmwatertank (vrijstaand huis 160m2, 2 personen, thermostaat op 19 graden).

Dit zijn mijn huidige instellingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Delif1Mh6NyoWlBc_PG8toZYvTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SZSnEPWwnZfMpoNaKQYd9jde.png?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn huidige instellingen in google Gemini gegooid, wat details van mijn situatie toegevoegd, en de 2 foto's die hierboven staan van de aanvoer en delta T op 1 vloerverwarmingsgroep.

Nu krijg ik een heel mooi onderbouwd advies voor aanpassingen, maar omdat ik er geen verstand van heb zou ik hier graag even willen spiegelen of dit een goed advies is.

Hieronder het advies van Gemini
Dat is een uitstekende observatie. De grafiek van de aanvoertemperatuur (Garage Vloer S101) laat inderdaad zien dat de warmtepomp extreem aan het pendelen is, wat de efficiëntie drastisch verlaagt. In een periode van 4 uur 7 keer aan- en uitschakelen (een cyclusduur van ongeveer 30-35 minuten) is veel te kort.

Dit pendelgedrag wordt veroorzaakt doordat de warmtepomp te snel de gevraagde temperatuur bereikt en vervolgens te snel weer afslaat, omdat de warmte die de vloer opneemt (de Delta T) niet groot genoeg is.

Hieronder leg ik de oorzaken en de concrete oplossingen in uw Daikin instellingen uit.

💡 Oorzaken van het Pendelen
Pendelen treedt op wanneer de minimale warmteafgifte van de warmtepomp (het laagste toerental van de compressor) groter is dan de warmtevraag van het huis op dat moment.

De drie belangrijkste factoren die dit veroorzaken in uw installatie, gezien de foto's en grafieken, zijn:

Hoge aanvoertemperatuur door onjuiste curve (Pagina 0): U vraagt de warmtepomp om te warm water te maken, zelfs bij relatief warme buitentemperaturen (0-01 staat op 55°C bij +15°C buiten). De warmtepomp schiet hierdoor snel over de gevraagde temperatuur heen.

Te strakke Hysterese (Binnenunit): De temperatuurmarge (hysterese) waarbinnen de warmtepomp actief mag zijn, is te klein. Zodra de temperatuur daarboven komt, slaat hij direct af.

Lage Pomp Snelheid/Debiet: De pomp pompt het water te langzaam rond, waardoor de Delta T (het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour) te snel oploopt. De warmtepomp interpreteert de hoge retourtemperatuur als "voldoende warmte geleverd" en slaat af.

🛠️ Aanpassingen voor Betere Efficiëntie
Om het pendelen te stoppen en de efficiëntie te verbeteren, moeten we de warmtepomp dwingen langer op een laag en stabiel vermogen te draaien.

1. De Verwarmingscurve aanpassen (Pagina 0)
Uw huidige instelling (0-01 op 55) is veel te hoog voor vloerverwarming. Dit dwingt de warmtepomp onnodig hard te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnZ0QtYFhJjQd0BZkCGVchW7CYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G9UApYt8W7GIRgzWADBR4T2q.png?f=fotoalbum_large

Doel: Creëer een vlakkere, lagere curve. Dit vermindert de gevraagde temperatuur, waardoor de compressor op een lager en stabieler toerental kan blijven draaien.

2. De Delta T (Hysterese) vergroten (Pagina 4 & Binnenunit)
U wilt de thermische traagheid van het systeem benutten en de marge waarin de warmtepomp werkt vergroten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWKoq3XYeeBnNogCRBS6Rib5N2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nvTWbQp6vjMtaaDwE93xm2My.png?f=fotoalbum_large

3. De Pomp Snelheid verhogen (Pagina 5)
Door de pomp sneller te laten draaien, verhoogt u het debiet (liter/minuut), waardoor het water sneller door de vloer stroomt. Hierdoor daalt de retourtemperatuur, wat de warmtepomp langer laat draaien op een lager vermogen, in plaats van af te slaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWKoq3XYeeBnNogCRBS6Rib5N2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nvTWbQp6vjMtaaDwE93xm2My.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5v1GZaDdgGX87iavsgpCiFfKwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oTCIKHH7Eil69jKodZ4K3zf5.png?f=fotoalbum_large
Wat is jullie mening, heeft Gemini verstand van warmtepompen en kan ik dit klakkeloos overnemen?
Ik kan me zomaar voorstellen dat een AI te weinig gegevens heeft over de situatie om een goed advies te kunnen geven.

• TweakGP
nils_vdg schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:58:
Wat is jullie mening, heeft Gemini verstand van warmtepompen en kan ik dit klakkeloos overnemen?
Gooi je warmtepomp buiten en vraag Gemini je huis te verwarmen met de restwarmte uit het datacenter. Verder gewoon stoppen met nadenken of heb je zelf ook nog een mening over dit "advies"?

[ Voor 6% gewijzigd door TweakGP op 27-11-2025 15:10 ]

• Atomius
Ik ben vorig jaar verhuisd naar een gasloos huis van 1992 met Daikin Altherma 3 warmtepomp.
Afgelopen zomer heb ik een ESPAltherma aangelegd, en vorige week heb ik een ESP32 geprogrammeerd om de aanvoer en afvoer temperatuur van mijn individuele vloerverwarmingsgroepen te kunnen meten (17 totaal).

Hier zie je mijn Delta T over 4 uur (dus de warmtepomp slaat in die 4 uur zo'n 7 keer aan en uit)
[Afbeelding]

Dit is mijn aanvoer temperatuur (ik gebruik open verdelers, dus geen pomp/warmtewisselaar op de verdeler).
[Afbeelding]

Nu moet ik er wel bij zeggen dat de vloerverwarming hiervoor uit heeft gestaan, dus de vloer is daar nog erg koud en neemt dus ook meer warmte op dan wanneer de vloerverwarming een paar dagen aan staat.

Toch denk ik dat hij deze maand (0 - 27 november) een extreem hoog verbruik heeft. Op dit moment 237 kWh voor klimaat regeling en 100 kWh voor warmwatertank (vrijstaand huis 160m2, 2 personen, thermostaat op 19 graden).

[Afbeelding]

Ik heb mijn huidige instellingen in google Gemini gegooid, wat details van mijn situatie toegevoegd, en de 2 foto's die hierboven staan van de aanvoer en delta T op 1 vloerverwarmingsgroep.

Nu krijg ik een heel mooi onderbouwd advies voor aanpassingen, maar omdat ik er geen verstand van heb zou ik hier graag even willen spiegelen of dit een goed advies is.

[...]

Ik kan me zomaar voorstellen dat een AI te weinig gegevens heeft over de situatie om een goed advies te kunnen geven.
Zou toch voorzichtig zijn met AI advies op dit vlak. Heb zelf ook weleens wat gevraagd aan ChatGPT maar dat klopt toch niet altijd. Beter hier in dit topic om advies vragen.

• nils_vdg
Dat is uiteraard waarom ik het hier vraag.
De uitleg vanuit de AI klinkt logisch onderbouwd, maar ik heb 0 verstand van warmtepompen.

Daarom de vraag of het goed advies is, of nergens op slaat.
TweakGP schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:05:
[...]

Gooi je warmtepomp buiten en vraag Gemini je huis te verwarmen met de restwarmte uit het datacenter. Verder gewoon stoppen met nadenken of heb je zelf ook nog een mening over dit "advies"?
Dat is ook een optie.. maar hoop toch juist op advies hier..

[ Voor 55% gewijzigd door nils_vdg op 27-11-2025 15:13 ]

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-11 07:18

GJA

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Er staat wel wat zinnigs tussen.
Maar is ie niet gewoon aan het defrosten als je zo'n koude vloer ineens naar 28 graden wilt brengen?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

• TweakGP
nils_vdg schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:11:
Dat is uiteraard waarom ik het hier vraag.
De uitleg vanuit de AI klinkt logisch onderbouwd, maar ik heb 0 verstand van warmtepompen.
Het wordt toch totaal zinloos een forum als dit als iedereen hier domweg het resultaat van AI gaat dumpen en dan vraagt of het klopt. Een beetje eigen inspanning en wat nadenken is toch wel een minimale inspanning?

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:18
@nils_vdg heeft espaltherma, warmte sensoren, levert data, dat is een behoorlijke inspanning. Verder stelt hij vragen over de AI output. Niets mis mee.

Maar ik mis precies de nodige informatie, de tabel kan ik moeilijk interpreteren. Wat is nu je stooklijn precies? Wat is de ingestelde dT? Zie je defrosts in ESPAltherma? Juist wanneer de vloer koud is zou ik geen pendelen verwachten.

• nils_vdg
Stooklijntype: 2-punts
Stooklijn loopt van 33°C (water) bij -8°C (buiten) tot 28 °C (water) bij 10°C (buiten).
Delta T: 5 °C

De defrost mode in die periode. Een aantal keer aangeweest, en dat lijkt ook synchroon met het aan- en afslaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9KxLmn0prQWJ7-MUUpHo_y75Os=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RjQwU3wEP9OQdWrCFuJQpE9u.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door nils_vdg op 27-11-2025 16:33 ]

• piieter
nils_vdg schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:51:
Stooklijn loopt van 33°C (water) bij -8°C (buiten) tot 22 °C (water) bij 10°C (buiten).

De defrost mode in die periode. Een aantal keer aangeweest, en dat lijkt ook synchroon met het aan- en afslaan.
[Afbeelding]
Ik zie je stooklijn tot 28 graden bij +10 graden Celsius lopen (uit jouw matrix afgelezen).

• nils_vdg
Dat was inderdaad een tikfout..

• piieter
Die stooklijn is imho niet heel vreemd of te wel redelijk gangbaar. De vraag is, of deze stooklijn met de bijbehorende delta T afgestemd is op het warmteverlies van jouw woning. Dat is dus voor iedere situatie verschillend.
Als je iets aan de stooklijn of delta T wilt aanpassen, dan moet je geduld hebben. Je kunt dan niet op het resultaat afgaan van één dag. Eventueel aanpassen in een kleine stap en dan een week (dat is wat ik zou doen) afwachten wat het resultaat is. Met wisselende weersomstandigheden in een week, krijg je een beter beeld dan van één dag, van de aanpassing die je doet. En... one step at the time of te wel één parameter per keer wijzigen en dan het resultaat afwachten. Want als je meerdere parameters per keer gaat aanpassen, dan weet je niet precies welke parameter waar verantwoordelijk voor is.

• mawashigeri
nils_vdg schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:51:
Stooklijn loopt van 33°C (water) bij -8°C (buiten) tot 28 °C (water) bij 10°C (buiten).
Klinkt redelijk normaal.
[Afbeelding]
Dat is dan ook het antwoord: flink aan het defrosten en dat is normaal gedrag bij temperaturen net boven nul.
Het ziet er inderdaad bijna hetzelfde uit als pendelen, maar je hebt uiteraard je defrost sensor en ook en COP die negatief is: je onttrekt warmte!

• arnoldniessen
Wat is jullie mening, heeft Gemini verstand van warmtepompen?
Nee. Het is alleen een taal-model. Gemini doet klok-klepel hier:
-het is geen pendelen, maar zoals hierboven ook gezegd, defrosts
-laat [0-0]..[0-3] (2e zone) maar lekker zitten tenzij je 2 zones hebt
-als je wel 2 zones hebt, gebruik dan niet dit advies want het wisselt zomer en winter om
-[8-9]/[8-a] hebben niets met tapwater te maken
-[1-3] is geen opstarttemperatuur
-een opstarttemperatuur is geen hysterese

Wat ik zou aanraden:
-zet [9-02] terug op 25, zo voorkom je backup-heater gebruik bij reguliere verwarming als je een offset van meer dan 3 omlaag instelt
-verminder backup-heater gebruik (heb je die gemeten?) met [4-00]=0 en [4-03]=4
-je stooklijn komt zonder offset uit op ca 30 maar je systeem haalt amper 27 hier, waarom? Wat geeft ESPAltherma aan AWT en RTW weer?
-omdat je retour zo koud is, gaat de BUH aan bij iedere defrost, op zich geen ramp (alternatief is hogere stooklijn en dat kost net zo goed rendement)
-COP13.9 kan niet kloppen, is het een 3-fase systeem? Dan delen door 3
-verwarmingsgebruik vind ik niet hoog, SWW gebruik wel, ik zou daar ongeveer de helft verwachten - hoe vaak verwarmt die en hoe vaak op de backup-heater?

[ Voor 5% gewijzigd door arnoldniessen op 28-11-2025 22:09 ]

• Peewee070
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 06:04

Je verbruik lijkt mij niet extreem hoog, ter vergelijk heb ik 203 en 92 kWh verbruik deze maand.

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De warmtepomp staat hier mooi continu te draaien bij een nette stooklijn. Binnen blijft het ook ergens tussen de 19 en 20 graden. Helemaal prima dus.

Maar waarom fluctueert het vermogen soms zo tussen twee stappen lijkt het?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WDZjgHUj4rkcc4tZTAmmZnstRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yw4CeXCjvYbLyp2ZAUpRK8Il.png?f=fotoalbum_large

Wat zou het kunnen zijn?

Helaas is mijn esp Altherma overleden, dus mis wat info, tot ik die vervang

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:33
Peewee070 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:10:
Je verbruik lijkt mij niet extreem hoog, ter vergelijk heb ik 203 en 92 kWh verbruik deze maand.
Hangt natuurlijk helemaal van de variabelen af. @nils_vdg geeft aan vrijstaand 160m2 uit 1992 met twee personen. Verbruik MTD 237kWh verwarming en 100kWh warm water.

Een woning uit 1992 is zonder naisolatie niet top dus dat gaat wel hoger verbruik geven, met 19 graden binnen vind ik het alsnog vrij veel. Hoe dan ook vind ik 100kWh aan warm water voor twee personen echt veel; dan denk ik aan dagelijkse badderen of een stortdouche die intensief gebruikt wordt.

Ik zit hier op 143 en 52kWh met 200m2 vrijstaand en 4 personen.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 28-11-2025 08:45 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 28-11 12:31
[...]

Dit kun je dus echt niet gaan vergelijken met elkaar, hangt volledig van je situatie af.
Heb zelf deze maand 460kWh voor verwarmen en 77kWh voor warm water verbruikt.

Jaarverbruik tot nu toe 3171kWh (verwarmen en koelen) en 918kWh voor warm water.

De waarden komen aardig overeen kijkend naar mijn jaarlijks gasverbruik voor het plaatsen van de WP.
Als je je gasverbruik met 2.5 vermenigvuldigt dan krijg je een aardige indicatie van hoeveel electriciteit je WP zal verbruiken.

• piieter
Misschien kun je beter vergelijken, als je de verhouding
verbruik SWW in kWh / verbruik hoeveelheid SWW in m³
bepaalt over een bepaalde periode per persoon.
De hoeveelheid SWW in m³ zal ook weer in verhouding staan tot het totaal verbruik van water in m³.

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-11 21:31
Jelte schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:09:
De warmtepomp staat hier mooi continu te draaien bij een nette stooklijn. Binnen blijft het ook ergens tussen de 19 en 20 graden. Helemaal prima dus.

Maar waarom fluctueert het vermogen soms zo tussen twee stappen lijkt het?

[Afbeelding]

Wat zou het kunnen zijn?

Helaas is mijn esp Altherma overleden, dus mis wat info, tot ik die vervang
Dit is normaal. Het komt omdat de compressor alleen in die stappen kan werken, of de meting werkt in die stappen. Either way; iedereen hier heeft dit. Hij loopt inderdaad mooi zo!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JarnoH schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:07:
[...]

Dit is normaal. Het komt omdat de compressor alleen in die stappen kan werken, of de meting werkt in die stappen. Either way; iedereen hier heeft dit. Hij loopt inderdaad mooi zo!
Check! Dankjewel voor deze sanity check!

• P_M_V
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 28-11 19:45
Al een hele tijd volg ik deze thread, omdat wij sinds augustus een Daikin Altherma 3 warmtepomp hebben staan.

We hebben warmtepomp Daiking Altherma 3 rw, bestaande uit
- buitenunit ERLA11DW1
- binnenunit EBBH11D6V
- Daaraan via een driewegklep gekoppeld warmwatertank 300 liter EKHWS300D3V3

Woonhuis uit 1928. Bakstenen buiten en binnenmuren (huishouden: 4 personen (2 volwassenen; 2 pubers)).
Kelder
Gecombineerde woon- en eetkamer-keuken
Hal met trapopgang naar eerste verdieping
Achterin een toilet (1.8m2) verlaagd plafondhoogte 2.71m.
Eerste verdieping overloop, slaapkamer 1 (15m2) en slaapkamer 2 (16m2), bergkast en grote badkamer (13m2), allen verlaagd plafondhoogte 2.50m; trapopgang naar tweede verdieping.
Tweede verdieping grote overloop (19m2), studeerkamer (16m2) en slaapkamer 3 (17m2), kleine badkamer (3m2) en cv-ruimte. Verlaagd plafondhoogte alle ruimtes 2.40m.
Vlizotrap naar bergzolder in een aparte ruimte; achter een deur. In die ruimte hangt de hele binneninstallatie van de warmtempomp).
Isolatie: begane grond en eerste verdieping kunststofkozijnen met hr++ triple glas, tweede verdieping twee gewone ramen en 4 kleine dakkapellen met hr++ triple glas. Dak op de bergzolder is niet nageïsoleerd. Tussenverdiepingsvloeren zijn van hout en allemaal voorzien van isolatiedekens. Spouwmuurisolatie in de jaren 1985 met piepschuimkorrels. Waarschijnlijk gezakt en niet meer na te isoleren.
Het is een hoog hoekhuis, steekt boven de andere huizen in de straat uit en heeft drie vrij-liggende gevels. De voorgevel waaraan de hal, keuken en eetkamer, grote badkamer, slaapkamer 2, slaapkamer 3 en de kleine badkamer liggen, ligt op het zuidwesten (overheersende windrichting). Slaapkamer 2 heeft drie grote ramen en is de koudste ruimte in huis.
De woonkamer/eetkamer/keuken en hal is voorzien van vloerverwarming via een vijf-groepen verdeelblok met een eigen pomp. Deze wordt met een electronisch geregelde stadsklep aangestuurd via een regeling van Watts Vision.
In alle andere ruimtes hangen lagetemperatuur radiatoren, ook elk met een digitaal regelbaar ventiel via dezelfde regeling (Watts Vision). Alle radiatoren zijn verder voorzien van een voetventiel, nog niet afgesteld. Het toilet op de begane grond heeft een klein radiatortje met een handknop en voetventiel; die zit het verst weg in het cv-leidingnetwerk.
Qua verwarming hebben de vloerverwarming, slaapkamer 2, 3, studeerkamer en grote badkamer prioriteit.

Achteraan in de cv-retourleiding zit in serie geschakeld een buffervat 100 liter. Direct achter de driewegklep zit in de cv-aanvoerleiding een rechtstreekse bypass naar de retourleiding die het buffervat voedt. De bypassklep staat afgesteld op 0.5 bar.
We hebben nu een stooklijn geinstalleerd van 28 graden bij +10 graden buitentemperatuur en 35 graden bij -10 graden buitentemperatuur. Warmtepomp buitenunit staat op het plat dak begane grond, binnenunit, 300 liter boilervat en buffervat hangen op de tweede verdieping in de cv-ruimte. Vanuit daar loopt een 28mm ringleiding rond over de tweede verdieping met T-stukken naar bedeneden naar de ruimtes die eronder liggen. Het huis voelt nu net niet genoeg comfortabel aan. De vraag is: hoe regel ik dit alles in om een comfortabel klimaat in huis te krijgen, waarbij de woonkamer 19 graden is?
We hebben nu de thermostaat op de badkamer altijd op 19 graden staan en op de uren dat we er gebruik van maken, staat die hoger (22 graden), maar die temperatuur wordt niet gehaald. Op de slaapkamers zetten we ook de thermostaat-knoppen hoger dan die ooit zal halen. De kinderen willen daar uiteraard in de middag hun huiswerk maken en moeten dus verwarmd zijn.
We weten niet goed waar we moeten beginnen. Het is onze eerste winter.

De bypass is pas sinds 17 november geinstalleerd omdat we steeds 7H-06 meldingen kregen. Na de bypass lijkt het systeem rustiger;
Voor de Bypass ging het opwarmen redelijk snel; en nu langzamer. Dus de bypass wat 'hoger' gedraaid al, maar het lijkt of de vloerverwarming bijna geen warmte meer krijgt zolang op de slaapkamers/studeerkamer de radiatoren warmte vragen.

De bediening staat op 'vertrekwaterregeling'. Afgiftesysteem: vloerverwarming.
Delta T staat op 5.

Er zijn zoveel instellingen dat we niet goed weten waar te beginnen met aanpassen. Het voelt nu steeds als 'proberen', maar het leidt naar niets. De installateur heeft het 'standaard' opgehangen en we hebben niet het idee dat hij veel weet van de instellingen; hij moet overal Daikin voor bellen.

Heel verhaal; hopelijk kunnen de ervaren gebruikers ons een zetje in de juiste richting geven.

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:39
[...]
Precies, als ik 450kwh stroom omzet naar gas met een COP van ruim 4, zit je op 200 kuub gas. Vergelijk maar met je eerdere gasverbruik.

• P_M_V
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 28-11 19:45
Nog een paar andere (algemenere) vragen over onze warmtepomp, Altherma 3 rw. :)
- buitenunit ERLA11DW1
- binnenunit EBBH11D6V

Als ik in het menu naar 'bedrijfsmodi' kijk, zie ik 'Desinfectie' = 'Uit' staan. Echter is er iedere vrijdagnacht gewoon een desinfectie run. Wat houdt deze parameter/instelling dan in? De installateur beweert namelijk dat de legionella run niet nodig is en dus uit staat. Maar we zien dus gewoon een run iedere vrijdagnacht en we hebben er maar niets van gezegd.

In het hoofdscherm van verwarmen staat de temperatuur van mijn vertrekwater-regeling. Daar kun je een 'offset' ingeven. Wat doet deze offset? Moeten we daar iets mee?

Sinds 17 november hebben we een WLAN module in de warmtepomp en kan ik dus in Onecta. Maar, mijn vraag: wat kan ik daar doen? Ik zie dat ik alleen kan uitlezen? Kan ik daar ook de stooklijn aanpassen? Wij gingen er vanuit dat we daar meer mee konden gaan doen en niet steeds naar de binnenunit hoefde te lopen om iets uit te zoeken / aan te passen. Doen we iets fout?

Ons verbruik (volgens Onecta) is 'gisteren' bijv 22 kWh. Als we het terugrekenen tov ons gasverbruik (vorig jaar november) lijkt het niet veel en eigenlijk in lijn der verwachting, maar ik lees hier zoveel lagere waarden. Vandaar ook mijn vorige thread. Omdat we graag willen gaan besparen :) Dat was uiteindelijk het doel van de aanschaf van de warmtepomp.

Ik zie iedereen mooie grafieken maken met verbruik en zo. Ik heb nu dus enkel de binnenunit en de Onecta app om verbruiken uit te lezen. Ik weet niet of we op basis daarvan al een COP uit kunnen lezen. Is die ESPAltherma moeilijk om te installeren/gebruiken?

Er komen vast nog meer vragen; ik vind dit een fijn forum en hopelijk komt er een reactie op onze vragen zodat we de juiste richting op gaan.

• Tanuki
  • Niet online
... en vorige week heb ik een ESP32 geprogrammeerd om de aanvoer en afvoer temperatuur van mijn individuele vloerverwarmingsgroepen te kunnen meten (17 totaal). ...
Hoe heb je dit gedaan? Is de setup 17x een DS18B20 sensor? En die dan op de vloerverwarming aanvoer en retour geplakt? Kun je die setup eens uitleggen / laten zien?

• Eduardio
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09:15
P_M_V schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:46:
Nog een paar andere (algemenere) vragen over onze warmtepomp, Altherma 3 rw. :)
- buitenunit ERLA11DW1
- binnenunit EBBH11D6V

Als ik in het menu naar 'bedrijfsmodi' kijk, zie ik 'Desinfectie' = 'Uit' staan. Echter is er iedere vrijdagnacht gewoon een desinfectie run. Wat houdt deze parameter/instelling dan in? De installateur beweert namelijk dat de legionella run niet nodig is en dus uit staat. Maar we zien dus gewoon een run iedere vrijdagnacht en we hebben er maar niets van gezegd.

In het hoofdscherm van verwarmen staat de temperatuur van mijn vertrekwater-regeling. Daar kun je een 'offset' ingeven. Wat doet deze offset? Moeten we daar iets mee?

Sinds 17 november hebben we een WLAN module in de warmtepomp en kan ik dus in Onecta. Maar, mijn vraag: wat kan ik daar doen? Ik zie dat ik alleen kan uitlezen? Kan ik daar ook de stooklijn aanpassen? Wij gingen er vanuit dat we daar meer mee konden gaan doen en niet steeds naar de binnenunit hoefde te lopen om iets uit te zoeken / aan te passen. Doen we iets fout?

Ons verbruik (volgens Onecta) is 'gisteren' bijv 22 kWh. Als we het terugrekenen tov ons gasverbruik (vorig jaar november) lijkt het niet veel en eigenlijk in lijn der verwachting, maar ik lees hier zoveel lagere waarden. Vandaar ook mijn vorige thread. Omdat we graag willen gaan besparen :) Dat was uiteindelijk het doel van de aanschaf van de warmtepomp.

Ik zie iedereen mooie grafieken maken met verbruik en zo. Ik heb nu dus enkel de binnenunit en de Onecta app om verbruiken uit te lezen. Ik weet niet of we op basis daarvan al een COP uit kunnen lezen. Is die ESPAltherma moeilijk om te installeren/gebruiken?

Er komen vast nog meer vragen; ik vind dit een fijn forum en hopelijk komt er een reactie op onze vragen zodat we de juiste richting op gaan.
Ik wil je aanraden de topic start te lezen. Daar wordt verwezen naar ESPAltherma met installatie-uitleg. Ik heb deze ook nog niet maar haal wat data op in m’n Home assistent via ONECTA API.

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01:37
De laatste dagen draait de altherma op een of andere manier wat onrustig. Hij gaat wat op en neer in vermogen, zonder dat het echt pendelen lijkt. Zo om het uur schakelt hij gedurende een uur naar een hoger vermogen, om dan weer terug te regelen. Het is buiten 9 graden, dus lijken me geen defrosts. Wel is het vochtig en regenachtig/kil. De thermostaat staat op 19 graden ingesteld. Dan wordt het normaal stabiel ergens tussen 19,5 en 20 graden. Vandaag had ie moeite om niet onder de 19 te zakken. Normaal draait de WP bij deze temp. gewoon strak 24/7 een strakke lijn.
Verder heb ik eigenlijk niks veranderd.
Ik heb even geen idee...meerderen met deze ervaring momenteel ivm misschien toch dat natte kille weer?

• Jasperr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:19
Wind speelt bij mij een hele grote rol. Volledig glazen gevel op het zuiden. Gisteren en vandaag zuiden wind. Warmtepomp moet harder werken. Eergisteren was het noorden wind, toen had de warmtepomp het makkelijker.

Dit is natuurlijk voor iedereen anders. Afhankelijk van liggen, ontwerp, bebouwing, enz.

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:27
Ik zit helaas sinds afgelopen week met een probleem, namelijk dat ik het huis niet warmer krijg dan 20 graden, waar dat eerst 20.5/21 graden was. Vaak duikt de temperatuur ook onder die 20 graden. Het begon toen ik het pendelen en het harde ronken van de unit buiten aan de muur wilde oplossen. Dit lukte door de deltaT te verhogen van 3 naar 5, maar daarmee zakte de temperatuur in huis én de flow in het systeem (3 verdiepingen, alles vloerverwarming, alles open). Ik verhoogde de stooklijn, maar dat heeft geen effect gehad. Ik heb de deltaT gisteren naar 4 gezet en de stooklijn nóg hoger gezet (deze staat nu op 40 bij -10, terwijl deze eerst op 36 stond) en nog steeds geen tot weinig resultaat, er is 0.1 graden bijgekomen in 24 uur, maar dat zegt weinig, want dan is afgelopen week wel vaker gebeurd. Het probleem is ook dat bij de deltaT 3 er 20 L/min door het systeem stroomde, nu schiet ie na een aanpassing kortstong naar 20+ L/min en zakt daarna ALTIJD naar 7.1 L/min. De deltaT wordt dus netjes gehaald en de warmtepomp pruttelt beter dan ooit, maar het wordt niet warmer dan 20 graden 😅

Weet weinig, leert veel

Pagina: 1 ... 160 161 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma