WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
:strip_exif()/f/image/b2JguiXcu4TaKObP7h1ols3l.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb gisteravond de koeling maar een nachtje uitgezet en vanmorgen weer aangezet. Door de lagere dauwpunt gaat het nu weer prima.
Ik moet nog eens een Home Assistant automatisering maken die dit automatisch voor me doet.
Als je collectief inkoopt, dan is een geotherm een stuk goedkoper dan die 30k. Het scheelt namelijk of je een boorinstallatie laat komen om 1 put te boren of 100. Idem voor het vergunningtraject.SebastiaanPs schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:13:
[...]
Ietsje overdreven zie ik nu inderdaad, maar niet veel. Volgens vereniging Eigen Huis is de prijs van een 6 kW bodemwarmtepomp (niet een al te groot model dus) inclusief btw ongeveer €30k. Daar moet de subsidie nog vanaf. Bron.
SebastiaanPs schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:13:
[...]
Ietsje overdreven zie ik nu inderdaad, maar niet veel. Volgens vereniging Eigen Huis is de prijs van een 6 kW bodemwarmtepomp (niet een al te groot model dus) inclusief btw ongeveer €30k. Daar moet de subsidie nog vanaf. Bron.
Klopt, wij zitten op ongeveer 24k na subsidie. Maar de prijzen lopen sterk uiteen hebben we gemerkt: er zijn installateurs die rustig 15k vragen voor precies hetzelfde.
Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast
Het prijsverschil zit inderdaad vrijwel volledig in de bron (ca 12k). Zo’n bron boren bij bestaande bouw is toch een heel gedoe; bij nieuwbouw of seriematige renovatie kan dat een stuk goedkoper.TinusH777 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 23:46:
[...]
Als je collectief inkoopt, dan is een geotherm een stuk goedkoper dan die 30k. Het scheelt namelijk of je een boorinstallatie laat komen om 1 put te boren of 100. Idem voor het vergunningtraject.
Weer on topic: het is jammer dat dat niet standaard in de Madoka zit. Dat zie je bij veel andere merken toch wel en het maakt koelen een stuk praktischer. Het mooiste zou zijn om de AWT altijd een of twee graden boven het dauwpunt te houden.GaMbiNo schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:39:
Het koelen ging hier ook niet echt top gisteravond. Veel condens op de vloer maar dat is ook niet zo gek gezien het enorm hoge dauwpunt op dat moment.
[Afbeelding]
Ik heb gisteravond de koeling maar een nachtje uitgezet en vanmorgen weer aangezet. Door de lagere dauwpunt gaat het nu weer prima.
Ik moet nog eens een Home Assistant automatisering maken die dit automatisch voor me doet.
referentieJeroendeGroot schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:25:
[...]
Dat is zeker interessant, ik zie met een delta t van 3 al wel verbetering maar het is nog steeds niet optimaal
Waar heb jij deze pompbeperking ingesteld?
[Afbeelding]
- Gebruiksprofiel > Installateur (5678)
- (primair) Kamerverwarming/-koeling > Pompsnelheidsbegrenzing > 90/80/70/60
De verdere verlaging van 70% naar 60% heb ik vanmorgen doorgevoerd en het effect was direct zichtbaar bij de volgende run.
De vraag is dus: wat is "een enkele keer"? En zijn er al ervaringen met doorgeroeste leidingen, loslatende isolatie e.d.Atomius schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:16:
[...]
Nou ik heb gisteren de vloerkoeling aangezet en na 1,5u al lichte condensvorming op stalen leidingen hier dus weer uitgezet. Want hier in dit topic werd eerder gezet dat je dat moest voorkomen. Dauwpunt was hoog want broeierige hitte want Nederland.
Gemini zegt geloof ik hetzelfde, dat enkele keren condens op je leidingen niet zoveel uitmaakt maar als het te vaak gebeurt je roest en corrosie kan krijgen en lekkages in het uiterste geval. Maar ja dat is AI en ik weet niet of dat betrouwbaar is. Dus ik hoor graag samen met jou wat waarheid is.
Baal wel hiervan. Heb een aanvoer van 19 en deltaT = 3 dus ja wat moet ik dan? Aanvoer naar 21? En dan juist weer lekker pendelen. Zo zit je lekker gevangen..
Vrienden die vloerkoeling hebben met een grondgebonden systeem houden hun nieuwbouwwoning ondertussen continu op 21 graden. Ik ben blij voor ze.
Edit: even in het L/W topic gekeken en daar zegt men meermaals dat je echt moet uitkijken met koelen, condens en stalen leidingen..
Het gaat mij niet om de instellingen van de warmtepomp dus, maar vooral om de mogelijke effecten en hoe dat "risico" nu werkelijk in te schatten.
Nee ik klaag ook niet over het merk specifiek, maar wel de onwerkbaarheid. Want met ongeisoleerde stalen buizen zoals wij hebben moet je kennelijk dus elke keer letten op het dauwpunt als je koeling aan wil zetten. Ook is het kennelijk niet betrouwbaar om op basis van een hygrometer te bepalen hoe hoog het dauwpunt in huis is, tenminste eergisteren niet. Want volgens die luchtvochtigheidsmeting en de kamertemperatuur zou het ver onder het dauwpunt moeten zijn, maar toch kreeg ik na een dik uur dus lichte condensatie.SebastiaanPs schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:16:
[...]
Met een dauwpunt van boven de 18 graden kan vrijwel niemand met een L/W warmtepomp fatsoenlijk niet-condenserend koelen. Met geen enkel merk. Dit hoort erbij met een L/W warmtepomp. Als je ook op dit soort dagen fatsoenlijk wil koelen, dan moet je er een airco bij nemen. Die ontvochtigt de lucht ook, wat helpt voor het comfort.
Een bodemwarmtepomp is prachtig met passief koelen, maar al gauw meer dan €30k na subsidie.
Niet echt te doen dit dus en zeker voor mijn vrouw niet. Die gaat echt niet elke keer het dauwpunt in een app checken voordat ze de koeling misschien wel en misschien niet kan aanzetten en dan alsnog periodiek checken of er op de leidingen niet toch stiekem wat condensvorming optreedt.
Dus ja, ik ben het wel met je eens dat een airco de enige interessante oplossing is voor goed koelen in ons klimaat.
Ja geen idee. Misschien hebben ze in het grotere L/W topic meer antwoorden hierop?Pascal P schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:24:
[...]
De vraag is dus: wat is "een enkele keer"? En zijn er al ervaringen met doorgeroeste leidingen, loslatende isolatie e.d.
Het gaat mij niet om de instellingen van de warmtepomp dus, maar vooral om de mogelijke effecten en hoe dat "risico" nu werkelijk in te schatten.
Dit ga ik ook nog even proberen. Bij 70% had ik een prima eerste run, maar verviel hij daarna toch weer in pendelgedrag. Ik vraag me alleen nog af wat de invloed van deze pompbeperking is later in het jaar bij verwarmen. T.z.t. misschien maar gewoon ervaren. Ook voelt het wat tegenstrijdig omdat je bij koelen eigenlijk een hoge flow wilt. Ik zag wel dat de flow tijdens de eerste run redelijk constant bleef op zo'n 17 a 18 l/min, dat lijkt me nog steeds een nette waarde.stoasis schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:36:
De verdere verlaging van 70% naar 60% heb ik vanmorgen doorgevoerd en het effect was direct zichtbaar bij de volgende run.
Ik zag via Shelly temperatuur sensoren op de vloerverwarming verdeler op de beneden verdieping duidelijk de aanvoer temperatuur op 17 graden en de retour temperaturen op 19,5 - 20,5 graden, dus mooie Delta T van 3 graden. Toch pendelen. Bij de WP op de bovenverdieping zit een verdeler waarbij 4 aansluitingen naar de radiatoren gaat en 1 naar de VV verdeler beneden. De radiatoren halen geen Delta T van 3 graden en daardoor kan de WP dus zijn 'koude' niet kwijt waardoor hij gaat pendelen. Dus vandaag heb ik alle radiatoren boven dicht gezet waardoor het water dus alleen door de vloer gaat waar een Delta T van 3 wel werkt. Ik heb sinds vanochtend geen pendelen meer gezien. Ik weet niet of dit een oplssing voor anderen is maar bij een vergelijkbare situatie best de moeite waard om eens te proberen.
Probeer het eens vanaf hier : https://underfloorheating...ew-point-and-condensationPascal P schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:06:
Ik heb vorig jaar de warmtepomp ook gebruikt voor vloerkoeling. Daarmee kreeg ik de temp. wel een graad of 2 naar beneden. Maar daarna las ik allerlei verhalen over condensvorming op de leidingen; dat dat roest kan geven, de leidingisolatie aantasten en dat soort zaken.
Ik vraag me een beetje af of dat niet allemaal wat overdreven is. Zouden stalen leidingen echt gaan doorroesten van wat condenswater? Nota bene zijn de meeste leidingen geverfd ook nog. En zou het echt slecht zijn voor de isolatie? Ik he er van die schuimrubber omheen. Dat kan best tegen wat vocht.
Dat vocht is ook weer snel verdwenen. Wat is jullie mening? Is het echt een issue of een beetje vergezocht?
Eigenlijk zou je een soort van split buitenunit moeten hebben met op 1 uitgang de warmtepomp binnenunit en een paar AC units op de andere uitgangen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
asing schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:41:
[...]
Probeer het eens vanaf hier : https://underfloorheating...ew-point-and-condensation
Eigenlijk zou je een soort van split buitenunit moeten hebben met op 1 uitgang de warmtepomp binnenunit en een paar AC units op de andere uitgangen.
Je haalt me de woorden uit de mond...dat was exact de gedachte die ik ook zojuist had. Ik overweeg wel een airco maar dan heb ik nog een buitenunit erbij. Mooi zijn ze niet. Zou wel mooi zijn als de buitenunit van de Daikin ook een binnenunit van een aico zou kunnen voeden. Maar ik denk niet dat dit kan. Of zijn er al tweakers mee aan het experimenteren? Anyone?asing schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:41:
[...]
Probeer het eens vanaf hier : https://underfloorheating...ew-point-and-condensation
Ik begon met een buitenunit en 3 aircos. Doel was koelen en ik was benieuwd wat het deed met verwarmen. Na een hoop testen besloten om er een warmtepomp naast te zetten. Warm water doet een mixergy tank dus ik heb geen gedoe met lekke kleppen.Pascal P schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:25:
[...]
Je haalt me de woorden uit de mond...dat was exact de gedachte die ik ook zojuist had. Ik overweeg wel een airco maar dan heb ik nog een buitenunit erbij. Mooi zijn ze niet. Zou wel mooi zijn als de buitenunit van de Daikin ook een binnenunit van een aico zou kunnen voeden. Maar ik denk niet dat dit kan. Of zijn er al tweakers mee aan het experimenteren? Anyone?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik zit er dus aan te denken om een Madoka op te hangen in de woonkamer (kan bedraad) en het Honeywell systeem net als afgelopen winter alleende vloerverwarming zones op de 1e en 2e verdieping te laten regelen en niet de warmtepomp aan en uit te laten zetten. Wat is jullie ervaring met de Madoka, werkt deze goed en stabiel? Ik lees hier wisselende verhalen over op het forum maar geen duidelijke conclusie.
[ Voor 6% gewijzigd door bhcommander op 22-06-2026 14:59 ]
De Madoka is ook geen pareltje hoor. Deze schiet omhoog bij een zonnestraal in de ruimte, waardoor de verwarming uitgaat en het huis af kan koelen als het echt vriest buiten. Ook zie je de temperatuur omhoog gaan als zijn eigen LED aangaat. En andersom is het ook: de voordeur 1 minuut open in de winter en de Madoka geeft 17 graden aan. En ja, hij hangt 8 meter verderop en niet in de tocht.bhcommander schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:39:
Wat zijn jullie ervaringen met de Madoka thermostaat? Ik heb nu een Honeywell Evohome thermostaat met zoneregeling op de vloerverwarming boven en de vloerverwarming op de begane grond altijd open zodat er altijd voldoende flow. De Honeywell maakt het echter veel te warm in de tussen seizoenen. Dit is een bekend probleem dat al 2 jaar bestaat en maar niet wordt opgelost, dus ik heb het opgegeven. Ik heb deze winter de warmtepomp aangestuurd met een simpel relay via Home Assistant op basis van de temperatuur in de woonkamer die altijd de koudste ruimte is. Het Honeywell systeem stuurt dan alleen de vloerverwarming verdeler aan boven. Dat werkte afgelopen winter veel en veel beter maar is wel een hoby oplossing die ik liever niet heb.
Ik zit er dus aan te denken om een Madoka op te hangen in de woonkamer (kan bedraad) en het Honeywell systeem net als afgelopen winter alleende vloerverwarming zones op de 1e en 2e verdieping te laten regelen en niet de warmtepomp aan en uit te laten zetten. Wat is jullie ervaring met de Madoka, werkt deze goed en stabiel? Ik lees hier wisselende verhalen over op het forum maar geen duidelijke conclusie.
Conclusie: hij is veel te gevoelig.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 16 kWp PV
Het is zeker zo dat je met een goede "hobby" oplossing het systeem beter kan laten werken dan enkel de Madoka, wmb is dat helemaal prima. Zodra je iets met zonnestroom wil gaan doen ontkom je niet aan die hobby oplossing. Als je ooit verhuist gewoon hobby oplossing weghalen en de Madoka achterlaten, de rest is voor de nieuwe eigenaar.
Daar zijn simpele oplossingen voor:TKroon schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:33:
[...]
De Madoka is ook geen pareltje hoor. Deze schiet omhoog bij een zonnestraal in de ruimte, waardoor de verwarming uitgaat en het huis af kan koelen als het echt vriest buiten. Ook zie je de temperatuur omhoog gaan als zijn eigen LED aangaat. En andersom is het ook: de voordeur 1 minuut open in de winter en de Madoka geeft 17 graden aan. En ja, hij hangt 8 meter verderop en niet in de tocht.
Conclusie: hij is veel te gevoelig.
- de sensor aan de binnenzijde verleggen;
- de openingen waar de lucht ingaat naar de sensor (deels) afplakken
- het niveau van de intensiteit van de LED ring verlagen.
Hier ligt hij er ook uit. Zowel de app als HomeAssistant.Pascal P schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:53:
Zijn er meer met inlogproblemen op de onceta app? Kom er niet in hier en krijg een melding "dienst offline".
Zeldzaam probleempje
OK, dan doe ik hier even niks.asing schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:00:
[...]
Hier ligt hij er ook uit. Zowel de app als HomeAssistant.
Zeldzaam probleempje.
Snap ik. Ik bereken in Homey een gemiddelde temperatuur van zowel de Madoka als een andere thermometer, met vertragende factor + demping van de Madoka en een correctie voor de LED. Daardoor heb ik een stabielere en betrouwbare temperatuur waarbij grote schommelingen weggefilterd worden. Dus als de temperatuur ineens 1 graad afwijkt zie je dat niet terug in de berekening, terwijl een langzame toe- of afname wel zichtbaar isPascal P schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:31:
[...]
Daar zijn simpele oplossingen voor:Ik ben het met je eens dat dat "af fabriek" beter zou moeten maar het is oplosbaar.
- de sensor aan de binnenzijde verleggen;
- de openingen waar de lucht ingaat naar de sensor (deels) afplakken
- het niveau van de intensiteit van de LED ring verlagen.
Hier geen problemen. Alles werkt.Pascal P schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:53:
Zijn er meer met inlogproblemen op de onceta app? Kom er niet in hier en krijg een melding "dienst offline".
Hier heeft de EBLA06EV3 warmtepomp afgelopen weekend 2 broertjes gekregen in de vorm van een 3MXM52A en een RXA42 (wordt nog aangesloten, is voor beneden). Combinatie van vloerkoeling en airco's is wel top, vooral het wegnemen van vocht door de airco's is ideaal met de huidige omstandigheden.
[ Voor 31% gewijzigd door Marcusso op 23-06-2026 11:17 ]
No Shame, only Fame!
Gisteren had ik al een aantal keer de warmtepomp uitgezet. Maar hij bleef maar koelen. Via de app ging inderdaad ook niet. Dan maar stroom erafPascal P schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:53:
Nouja
Nu heb ik in 5 kamers een thermostaat ik gok dus dat ik die zo moet instellen dat hij denkt dat hij moet verwarmen en daarmee dus de kranen bij de verdeler open zet?
Jij weet beter dan ons wat die thermostaten bedienen.rob-bo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:09:
Ik heb bijna overal in mijn huis vloerverwarming. Ik heb een mini radiator in de gang en een handdoek radiator in de badkamer. Ik heb nog niet geprobeerd om te koelen maar met deze zonneuren is het toch wel aantrekkelijk om te proberen.
Nu heb ik in 5 kamers een thermostaat ik gok dus dat ik die zo moet instellen dat hij denkt dat hij moet verwarmen en daarmee dus de kranen bij de verdeler open zet?
En de radiatoren moet je dicht zetten bij koelen. Alle flow over de vloer alle vloergroepen open behalve badkamer
Af en aangelogd en voila 😀Rojado schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 05:11:
Hier ook probleem met inloggen, op meer dan een device. Dit sinds gisteravond. Geen systemen zichtbaar in de app.
Gaan die achterste 2 units niet op de vorenste unit blazen?Marcusso schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:17:
Was inderdaad een storing in de app gisteravond, gelukkig hebben we nog een afstandsbediening
Hier heeft de EBLA06EV3 warmtepomp afgelopen weekend 2 broertjes gekregen in de vorm van een 3MXM52A en een RXA42 (wordt nog aangesloten, is voor beneden). Combinatie van vloerkoeling en airco's is wel top, vooral het wegnemen van vocht door de airco's is ideaal met de huidige omstandigheden.
[Afbeelding]
Anders krijg je dit, een shortcut. Radiatoren zijn echt niet geschikt om mee te koelen.GaMbiNo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:34:
Het dauwpunt ligt nu wel heel laag (9 graden) waardoor ook radiatoren ws. geen last van condens zullen hebben. Is er dan nog steeds een noodzaak om ze dicht te zetten?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ergens wel logisch ja. Warmte stijgt op en koud water zakt dus in de radiator meteen naar beneden de retour in. Daar had ik nog niet bij stil gestaan.SebastiaanPs schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:04:
[...]
Anders krijg je dit, een shortcut. Radiatoren zijn echt niet geschikt om mee te koelen.
[Afbeelding]
Heb je de delta t al op 3 staan?Jelte schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:51:
Koelen schiet niet op bij mij. Pomp staat al op 60% begrenzing, maar geen langere runs. Alleen de eerste gaat fatsoenlijk, verder is het lekker pendelen
Al zou vandaag de aanvoertemperatuur wel lager kunnen, want dauwpunt ligt laag. De rest van de week daarentegen...
Ja dit zal iets zijn inderdaad, maar zit voldoende ruimte tussen (105cm) en de voorste unit valt precies tussen de fans van de achterste units. Dus denk dat het wel los zal lopen.danny.s schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:44:
[...]
Gaan die achterste 2 units niet op de vorenste unit blazen?
De voorste zal ook sporadisch aan staan, beneden is het nu met vloerkoeling en dalende koele lucht van boven 23 graden. Dus die heb ik meer aangelegd om het voor- of na jaar snel te kunnen verwarmen en koelen.
De warmtepomp en de 3MXM52 welke er naast staat zijn het belangrijkste. En voor deze opstelling gekozen omdat je ze dan minder ziet vanaf de straat.
No Shame, only Fame!
Het zal wel te weinig afgifte zijn. Heb 6 groepen op circa 50m² en nog een badkamer met een soort vloerverwarmingsleiding. Rest van de radiatoren zitten dicht.TKroon schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:32:
[...]
Ook voldoende afgifte? Geen groepen die dicht blijven?
En het is beneden nog 22,5°C. Dus tja dan schiet het ook niet echt op. Even wachten tot het warmer wordt in de woonkamer
Dan klinkt het inderdaad als logisch gedrag. Misschien kun je het wat sturen door overdag als de zon schijnt een wat langere run te maken. Zeker als je nog instraling hebt van de zon kun je dat gelijk weg koelen.Jelte schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:47:
[...]
Het zal wel te weinig afgifte zijn. Heb 6 groepen op circa 50m² en nog een badkamer met een soort vloerverwarmingsleiding. Rest van de radiatoren zitten dicht.
En het is beneden nog 22,5°C. Dus tja dan schiet het ook niet echt op. Even wachten tot het warmer wordt in de woonkamer
Dus voor degenen die voor de keuze staan, dat ding met boiler, warmtepomp en een paar binnenunits
Ja, even wachten tot het wat warmer wordt benedenTKroon schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:10:
[...]
Dan klinkt het inderdaad als logisch gedrag. Misschien kun je het wat sturen door overdag als de zon schijnt een wat langere run te maken. Zeker als je nog instraling hebt van de zon kun je dat gelijk weg koelen.
Komen weinig zonnestralen binnen. Zo goed als overal buiten zonwering. Werkt nog beter dan airco of warmtepomp
De jaga’s hebben een koelfunctie dus die knop moet je op koelen draaien.
het scheelt wel iets maar ik denk max een paar graden (3?).
Waarom moet je eigenlijk de groep van de badkamer vvw dichtdraaien? Ik heb daar beton met vvw en een tegelvloer. Is dat boeiend ? Boven heb ik een houten vloer (jaren 30 huis) waar de leidingen ook doorheen gaan van de jaga’s.
ik meet verder niks of de Daikin pendelt of wat hij doet. 🤪Heb gewoon de thermostaat op 18.5 koelen staan en check regelmatig dat de vvw niet onder de 18 zakt.
Ik snap dat ie kan gaan pendelen..delta T zal wel klein zijn. Maar wat ik niet goed begrijp is waarom ie er dan helemaal mee stopt en zelfs uren later niet meer te herstarten is. Na de run van eergisteren is ie in de loop van de nacht uit gegaan. Hij wilde pas de volgende dag ergens in de loop van de middag weer starten. Vanacht is ie weer uit gegaan en ook nu (in de ochtend) wil ie niet herstarten.
Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?
Ik heb 2 ventilatoren op de vloer staan. De zwenken en zorgen ervoor dat de koele lucht niet als "deken" op de vloer blijft liggen. Hierdoor kan de vloer veel meer koude kwijt aan de lucht.
Met slimme stekkers schakel ik de ventilatoren in, zodra de vertrek temperatuur onder de 20 graden komt en de binnen temperatuur boven de 22 graden is. En ze schakelen uit als de binnen temperatuur onder de 22 graden komt of de vertrek temperatuur boven de 20 graden komt. Het uitschakelen gebeurt met een vertraging van 30 minuten. Mocht de boiler even opwarmen of een onvoorziene schommeling in de vertrek temperatuur zijn, dan gaan ze niet meteen uit.
Kan ook aan de buitentemperatuur liggen, als deze onder een bepaalde waarde komt wordt de koeling geblokkeerd, kijk ook even wat van delta T er ingesteld staat bij koeling, kan beter op 3 k als 5kPascal P schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:44:
Afgelopen 2 dagen/nachten toch weer eens de koelfunctie aangezet. De warmtepomp doet dat ook een behoorlijke tijd. Dan begint ie ligt te pendelen en dan slaat ie helemaal uit. Hij start daarna ook niet meer vanzelf op. Ik krijg hem dan ook niet aan de praat met aan/uit o.i.d.
Ik snap dat ie kan gaan pendelen..delta T zal wel klein zijn. Maar wat ik niet goed begrijp is waarom ie er dan helemaal mee stopt en zelfs uren later niet meer te herstarten is. Na de run van eergisteren is ie in de loop van de nacht uit gegaan. Hij wilde pas de volgende dag ergens in de loop van de middag weer starten. Vanacht is ie weer uit gegaan en ook nu (in de ochtend) wil ie niet herstarten.
Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?
[ Voor 4% gewijzigd door SnarfB op 24-06-2026 09:00 ]
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Ik heb ook een ventilator op de vloer staan en dat werkt verder prima, zonder overigens dat al te zeer te regelen. Gewoon ingestoken en aangezet. Werkt ook en ook zonder dat de vloerkoeling aan staat zorgt dat voor een wat aangenamer binnenklimaat.Jasperr schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:03:
De vloer is nog koud genoeg. Zijn retour temperatuur is nog laag genoeg, waardoor de warmtepomp beslist om niet te starten. Je kunt de offset van de vertrek temperatuur verlagen. Maar de kans op condensatie neemt dan toe.
Ik heb 2 ventilatoren op de vloer staan. De zwenken en zorgen ervoor dat de koele lucht niet als "deken" op de vloer blijft liggen. Hierdoor kan de vloer veel meer koude kwijt aan de lucht.
Met slimme stekkers schakel ik de ventilatoren in, zodra de vertrek temperatuur onder de 20 graden komt en de binnen temperatuur boven de 22 graden is. En ze schakelen uit als de binnen temperatuur onder de 22 graden komt of de vertrek temperatuur boven de 20 graden komt. Het uitschakelen gebeurt met een vertraging van 30 minuten. Mocht de boiler even opwarmen of een onvoorziene schommeling in de vertrek temperatuur zijn, dan gaan ze niet meteen uit.
Ik denk niet dat het aan de vloertemp. perse ligt. Want normaal gesproken zie ik als ik de WP aanzet via de Homewizard meter die ik heb geinstalleerd dat het gevraagde vermogen oploopt. In standby staat die op 14W. Als ik de WP aanzet gaat die in eerste instantie kort naar rond de 75Watt (ik denk om de watertemp. even te meten en de buitentemp.) Daarna slaat ie normaal gesproken aan. Nu blijft ie gewoon op 14 Watt staan en lijkt dus niks te doen.
Dat zou wellicht een verklaring kunnen zijn, want in de loop van de nacht koelt het buiten natuurlijk af.SnarfB schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:31:
[...]
Kan ook aan de buitentemperatuur liggen, als deze onder een bepaalde waarde komt wordt de koeling geblokkeerd
Ik zal straks in de settings eens kijken waar die op ingesteld staat.
Het is denk ik neit per se moeten. Maar 2 zaken:Waypoint schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 00:00:
Waarom moet je eigenlijk de groep van de badkamer vvw dichtdraaien? Ik heb daar beton met vvw en een tegelvloer. Is dat boeiend ? Boven heb ik een houten vloer (jaren 30 huis) waar de leidingen ook doorheen gaan van de jaga’s.
1) Op badkamer een koude vloer vinden mensen doorgaans niet fijn, omdat je hier vaker met blote voeten loopt.
2) Als je gaat douchen, zal de condens als eerste op de vloer neerslaan. Niet per se een probleem op de badkamer, maar kan is groot dat je een compleet natte vloer hebt erna, met kans op gladheid.
Het is nu een gekkenhuis bij installateurs, vandaar een paar keer moeten herinneren.
[ Voor 18% gewijzigd door asing op 24-06-2026 10:52 ]
+ wat niet meer uit zichzelf opdroogt.danny.s schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:42:
[...]
Het is denk ik neit per se moeten. Maar 2 zaken:
1) Op badkamer een koude vloer vinden mensen doorgaans niet fijn, omdat je hier vaker met blote voeten loopt.
2) Als je gaat douchen, zal de condens als eerste op de vloer neerslaan. Niet per se een probleem op de badkamer, maar kan is groot dat je een compleet natte vloer hebt erna, met kans op gladheid.
Gisteren en vandaag ook al weer, is het hier zo'n 35 °C buiten. Binnen is het dan zo'n 24,5 graden, als we de ramen en deuren zoveel mogelijk gesloten houden en de bestaande zonwering (gordijnen) gebruiken. En het is niet zo, dat als de buitentemperatuur nog verder omhoog gaat, dat de binnentemperatuur met hetzelfde aantal graden omhoog gaat. Het is allemaal wel te harden
En met dit warme weer smaakt een koud biertje extra lekker!
ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.
Tsja, hier is het het grootste deel van de dag 22 of lager door het vloerkoelen zonder ventilatortoestanden. Slaat meestal ergens in de middag aan en werkt dan de warmte die naar binnen komt mooi weg in de vroege avond. Gezien de geringe meerprijs (volgens mij had de installateur het over 100-150 euro) vind ik het het zeker waard.piieter schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:46:
Als ik zo lees welke problemen een aantal mensen ondervinden met het koelen (de instellingen, het pendelen, de mogelijke condensvorming, een extra ventilator gebruiken om de koude lucht die normaal gesproken bij de vloer blijft hangen en de geringe temperatuurdaling als resultaat van het koelen), ben ik achteraf blij dat die warmtepomp van mij niet kan koelen. Ik heb er nog een tijd over gedacht om de warmtepomp uit te breiden met koelen, maar dat ga ik nu niet meer doen.
Gisteren en vandaag ook al weer, is het hier zo'n 35 °C buiten. Binnen is het dan zo'n 24,5 graden, als we de ramen en deuren zoveel mogelijk gesloten houden en de bestaande zonwering (gordijnen) gebruiken. En het is niet zo, dat als de buitentemperatuur nog verder omhoog gaat, dat de binnentemperatuur met hetzelfde aantal graden omhoog gaat. Het is allemaal wel te harden.
En met dit warme weer smaakt een koud biertje extra lekker!
Ik heb ook niks gedaan met ventilatoren en dat is hier ook niet nodig.
Ik ben wel even bezig geweest in Home Assistant om de koeling uit te zetten bij kans op vocht (een hoog dauwpunt). En ook maar meteen toegevoegd dat de koeling ook uitgaat bij extreem hoge energieprijzen, ook wel relevant vandaag.
Maar ik heb eigenlijk nog niet vaak echt vocht meegemaakt bij het koelen. Toevallig vorige week vlak voor de onweersbuien, maar dat waren best bijzondere onstandigheden met een extreem hoog dauwpunt. Eigenlijk gaat het koelen verreweg het vaakst probleemloos zonder vocht.
Wij zijn ons aan het oriënteren en hopen binnenkort ook ervaringen te kunnen delen. We hebben een tussenwoning uit 1900 in een oude binnenstad. Volledig gestript en helemaal opnieuw geïsoleerd: 9 cm PIR op de wanden, 16 cm houtvezelisolatie in het dak en nieuwe kozijnen met dubbelglas. Begane grond is 65 m² en daar ligt vloerverwarming — ideaal voor lage temperatuur dus.
Op basis van ons onderzoek zijn we uitgekomen op de Daikin EBLA06E3V3 (6 kW monobloc) met een losse RVS boiler voor warm tapwater. Het is een tussenwoning in de oude binnenstad, dus geluid richting de buren speelt ook mee — we willen het zo stil mogelijk houden. De EBLA scoort daar gelukkig redelijk op voor een monobloc.
We hebben ook even de Consumentenbond erbij gehouden — Daikin Altherma komt daar al meerdere jaren als beste uit de test, dus dat gaf extra vertrouwen in de keuze. Die combinatie lijkt ons voor zo'n goed geïsoleerde woning eigenlijk bijna oversized, maar we willen ook in de zomer kunnen koelen via de vloer — vandaar de keuze voor actief koelende monobloc.
Doen we het goed met dit model voor onze situatie? En hebben jullie nog tips voor de inregeling of de dauwpuntbeveiliging bij vloerkoeling? Installateur staat gepland voor na de zomer — we trouwen in september, eerste huisje dus, dus willen het goed aanpakken. 😄
Ik heb de koeling nu vastgezet op 19.5 graden watertemp. Op de weersafhankelijk regeling ging er 17 in (en miss nog wel lager dat weet ik niet) ik denk dat ik daardoor condens kreeg.
Ik heb overigens beneden op de vloer geen enkel probleem met condens.
En volgens mij heb ik geen dauwpunt beveiliging want dan had die wel moeten inschakelen.
[ Voor 9% gewijzigd door Waypoint op 24-06-2026 23:23 ]
Daar ben ik mee bezig op home-assistant.io - ben nog aan het zoeken hoe het bijstellen van de uitgangstemperatuur werkt. Die kan van -10 tot +10 graden worden ingesteld maar de gemeten temperatuur lijkt niet te veranderen.GaMbiNo schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:39:
Dan pas je de offset aan? Ik dacht dat alleen voor verwarmen gebruikt kon worden.Octopuz schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:25:
[...]
Daar ben ik mee bezig op home-assistant.io - ben nog aan het zoeken hoe het bijstellen van de uitgangstemperatuur werkt. Die kan van -10 tot +10 graden worden ingesteld maar de gemeten temperatuur lijkt niet te veranderen.
Ik heb nu zelf een automatisering gemaakt die op basis van een aantal vocht/temperatuur sensoren in huis een dauwpunt berekend. En wanneer op basis van het berekend dauwpunt de kans op condens te hoog is gaat koelen uit.
Ik denk overigens dat dit voornamelijk komt door de hoge luchtvochtigheid buiten (in Brabant iig). Vanmorgen was deze al 69% volgens de app terwijl het al dik 25C was. Volgens de app is het om 12u nog steeds 53% bij een temperatuur van >30...
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Ik heb nog nergens gevonden dat de offset niks doet met de watertemperatuur bij koelen, maar dat zou wel verklaren dat ik geen effect zie. Of de verkeerde kant uit.GaMbiNo schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:03:
[...]
Dan pas je de offset aan? Ik dacht dat alleen voor verwarmen gebruikt kon worden.
Ik heb nu zelf een automatisering gemaakt die op basis van een aantal vocht/temperatuur sensoren in huis een dauwpunt berekend. En wanneer op basis van het berekend dauwpunt de kans op condens te hoog is gaat koelen uit.
Begin eens met een paar temperatuur/vochtmeters. Switchbot heeft een mooi kleintje. Dan kan je zien wat de luchtvochtigheid is op bepaalde plaatsen. Je ziet ook de absolute luchtvochtigheid dus dan kan je bepalen of het droog genoeg is voor vloer koeling.Claas schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:39:
Mooi om te lezen dat vloerkoeling zo goed werkt zonder vochtproblemen — dat geeft vertrouwen!
Wij zijn ons aan het oriënteren en hopen binnenkort ook ervaringen te kunnen delen. We hebben een tussenwoning uit 1900 in een oude binnenstad. Volledig gestript en helemaal opnieuw geïsoleerd: 9 cm PIR op de wanden, 16 cm houtvezelisolatie in het dak en nieuwe kozijnen met dubbelglas. Begane grond is 65 m² en daar ligt vloerverwarming — ideaal voor lage temperatuur dus.
Op basis van ons onderzoek zijn we uitgekomen op de Daikin EBLA06E3V3 (6 kW monobloc) met een losse RVS boiler voor warm tapwater. Het is een tussenwoning in de oude binnenstad, dus geluid richting de buren speelt ook mee — we willen het zo stil mogelijk houden. De EBLA scoort daar gelukkig redelijk op voor een monobloc.
We hebben ook even de Consumentenbond erbij gehouden — Daikin Altherma komt daar al meerdere jaren als beste uit de test, dus dat gaf extra vertrouwen in de keuze. Die combinatie lijkt ons voor zo'n goed geïsoleerde woning eigenlijk bijna oversized, maar we willen ook in de zomer kunnen koelen via de vloer — vandaar de keuze voor actief koelende monobloc.
Doen we het goed met dit model voor onze situatie? En hebben jullie nog tips voor de inregeling of de dauwpuntbeveiliging bij vloerkoeling? Installateur staat gepland voor na de zomer — we trouwen in september, eerste huisje dus, dus willen het goed aanpakken. 😄
Als je echt goed wil koelen hang er dan condenserende fancoils bij. Je krijgt dan het effect van een L/L airco en die ontvochtigt dan de lucht en voert water af. Alleen op die manier kan je comfortabel en effectief koelen. Er komt onweer aan dit weekend en dan vliegt het dauwpunt naar boven met als resultaat een natte vloer of niet meer kunnen koelen.Claas schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:39:
Mooi om te lezen dat vloerkoeling zo goed werkt zonder vochtproblemen — dat geeft vertrouwen!
Ik heb hier een grote ontvochtiger aan het werk, helpt enorm.MrFl0ppY schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:21:
Bij mij krijg ik helaas het vocht niet meer uit de woning. Zit nu met een relatieve luchtvochtigheid van zo'n 70% binnen dan is niet aangenaam. Radiatoren inmiddels allemaal uit gezet (had ze aanstaan met fans erop) maar ook de vloer beneden voelt nu klam aan. Het is nu 24C graden binnen dus dat is wel mooi maar ik denk toch dat ik de koeling uit ga zetten want krijg er nu echt last van.
Ik denk overigens dat dit voornamelijk komt door de hoge luchtvochtigheid buiten (in Brabant iig). Vanmorgen was deze al 69% volgens de app terwijl het al dik 25C was. Volgens de app is het om 12u nog steeds 53% bij een temperatuur van >30...
Maakt die ontvochtiger de lucht niet warmer? Ik heb er ook een staan, maar die heb ik uitgezet omdat er zulke warme lucht uit kwamcpt.skydiver schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:23:
[...]
Ik heb hier een grote ontvochtiger aan het werk, helpt enorm.
Er komt een stroom warme en een stroom koude lucht uit. Er komt wel wat extra warmte van het apparaat zelf natuurlijk, maar de vloer voert dat wel weer af. Door de lagere luchtvochtigheid kan je vloer ook weer kouder natuurlijk.hoevenp schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:28:
[...]
Maakt die ontvochtiger de lucht niet warmer? Ik heb er ook een staan, maar die heb ik uitgezet omdat er zulke warme lucht uit kwam
[ Voor 8% gewijzigd door cpt.skydiver op 25-06-2026 16:55 ]
DeltaT stond op 5 en nu op 3. De warmtepomp stond op zowel weersafhankelijk verwarmen als koelen. Nu aangepast naar weersafhankelijk verwarmen en vast koelen. Nu nog uitzoeken hoe ik dan wel de temperatuur kan instellen want die staat nu vast op 18.
[ Voor 29% gewijzigd door Octopuz op 26-06-2026 15:49 ]
Bij ons vanochtend precies hetzelfde. Ramen open gezet zo'n 30-45 minuten en ineens condens op de vloer. Maar snel de ramen dicht gedaan en een ventilator over de vloer laten blazen en ook een aantal uur een ontvochtiger aangezet. Lucht vochtigheid binnen was 72%, na een aantal uur minder dan 60%. Morgenvroeg gaat de temperatuur niet onder de 24 graden komen hier in het zuiden, dus die ramen blijven lekker dicht.MrFl0ppY schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:21:
Bij mij krijg ik helaas het vocht niet meer uit de woning. Zit nu met een relatieve luchtvochtigheid van zo'n 70% binnen dan is niet aangenaam. Radiatoren inmiddels allemaal uit gezet (had ze aanstaan met fans erop) maar ook de vloer beneden voelt nu klam aan. Het is nu 24C graden binnen dus dat is wel mooi maar ik denk toch dat ik de koeling uit ga zetten want krijg er nu echt last van.
Ik heb de volgende instellingen nagelopen:
- bij welke buitentemperatuur koelen toegestaan is
- delta t = 3 (zou hier los van moeten staan)
- heb het sww op alleen programma gezet ipv warmhouden zodat de boel niet steeds hoeft te switchen
Maar het lijkt er bijna op dat het seintje om te koelen niet doorkomt.
Is er een instelling waarmee de bedrijfsmodus gedwongen op koelen kan worden gezet? Of moet ik gaan kijken of de externe thermostaat/umr correct is aangesloten? (Er zit een umr tussen waarbij je koelen/verwarmen in kunt stellen en die heb ik al op koelen gezet).
Alvast bedankt voor jullie inzichten!
Ps. Of zou ik de unit als test even op AWT aansturing kunnen zetten ipv thermostaat om bijvoorbeeld een kabelbreuk van de thermostaat/umr uit te sluiten? Bepaald de unit dan zelf of die moet verwarmen/koelen?
[ Voor 11% gewijzigd door Hetisweergezell op 26-06-2026 02:37 ]
ik kan dat alleen op de warmtepomp zelf aanpassen. niet via de thermostaat.Hetisweergezell schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 01:36:
Even een vraagje. Iemand bij ons uit de buurt wilde hun systeem op koelen zetten. Maar op een of andere manier wil de bedrijfsmodus niet naar koelen gaan. Het regelen gebeurd dmv een externe thermostaat.
- heb het sww op alleen programma gezet ipv warmhouden zodat de boel niet steeds hoeft te switchen
Is er een instelling waarmee de bedrijfsmodus gedwongen op koelen kan worden gezet? Of moet ik gaan kijken of de externe thermostaat/umr correct is aangesloten? (Er zit een umr tussen waarbij je koelen/verwarmen in kunt stellen en die heb ik al op koelen gezet).
Ps. Of zou ik de unit als test even op AWT aansturing kunnen zetten ipv thermostaat om bijvoorbeeld een kabelbreuk van de thermostaat/umr uit te sluiten? Bepaald de unit dan zelf of die moet verwarmen/koelen?
<Zinloze tekst hier>
Hoe staat [C-05] en hoe is de externe thermostaat aangesloten, met 1 of 2 draden, en staat de externe thermostaat in koelmode (dus: contact dicht als het koud genoeg is)?Hetisweergezell schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 01:36:
Even een vraagje. Iemand bij ons uit de buurt wilde hun systeem op koelen zetten. Maar op een of andere manier wil de bedrijfsmodus niet naar koelen gaan. Het regelen gebeurd dmv een externe thermostaat.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
@GforceNL en @arnoldniessen . Bedankt voor jullie reacties.Hetisweergezell schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 01:36:
Ik ben even langs geweest en heb de aansturing op AWT gezet. Nu ging de koeling wel aan. Dit versterkt mijn vermoeden dat het koelsignaal niet doorkomt. Verwarmen doet het wel op de normale manier. Dus ik vermoed dat de koeling aansturing van de externe thermostaat niet (goed) is aangesloten. Het was ook de eerste keer (na 6 jaar) dat ze de koeling toch wilden aanzetten.
Dus als het minder warm is de boel maar eens opentrekken.
Een externe thermostaat kan met 1 contact (aan/uit) of met 2 contacten (verwarmen aan/uit, koelen aan/uit) worden aangesloten. En een "normale" thermostaat in verwarmingsmode werkt verkeerd om als je gaat koelen (aan (koelen) als het al koud is, en uit als het warm is).Hetisweergezell schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:21:
[...]
@GforceNL en @arnoldniessen . Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben even langs geweest en heb de aansturing op AWT gezet. Nu ging de koeling wel aan. Dit versterkt mijn vermoeden dat het koelsignaal niet doorkomt. Verwarmen doet het wel op de normale manier. Dus ik vermoed dat de koeling aansturing van de externe thermostaat niet (goed) is aangesloten. Het was ook de eerste keer (na 6 jaar) dat ze de koeling toch wilden aanzetten.
Dus als het minder warm is de boel maar eens opentrekken.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Als ik die op de normale 21 laat staan, lijkt er volgens mij niks te gebeuren.
<Zinloze tekst hier>
Het systeem werkt met naregeling door middel van een umr vario. Hier zijn alle thermostaten op aangesloten. Vanaf deze umr gaat er een draad naar de altherma toe waar deze staat ingesteld als 'externe thermostaat'. Dan vermoed ik dat er vanaf de umr 2 contacten naar de altherma gaan en dat die van koelen aan/uit niet (goed) is aangesloten. De umr had ik al op koelen gezet en volgens dat ding zelf is 'vrijgave koelen' actief. (Anders had hij standby koelen gezegd).arnoldniessen schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:32:
[...]
Een externe thermostaat kan met 1 contact (aan/uit) of met 2 contacten (verwarmen aan/uit, koelen aan/uit) worden aangesloten. En een "normale" thermostaat in verwarmingsmode werkt verkeerd om als je gaat koelen (aan (koelen) als het al koud is, en uit als het warm is).
Goeie trouwens om C-05 nog even te checken. Als die verkeerd staat werkt het ook niet inderdaad.
[ Voor 6% gewijzigd door Hetisweergezell op 26-06-2026 10:48 ]
Dat is wel interessant, ik zal eens kijken waar die van mij op staat. Ik zie overigens wel dat mijn flow best laag is. Tussen de 11 en 15 l/min. Ik heb in elke kamer een thermostaat hangen en het systeem is een master / slave setup. De hoofd thermostaat staat op 18 en alle kamers staan op 18 waardoor ik verwacht dat er geen restrictie in de kamers is (of denk ik nu verkeerd)stoasis schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:36:
[...]
referentieIk heb dit gisteren en vandaag ook aangepast. Hierdoor is het pendelen gereduceerd van 6 (default) naar 3 (70% pompdebiet/sample) en uitendelijk naar 1 (60% pompdebiet/sample) per uur.
- Gebruiksprofiel > Installateur (5678)
- (primair) Kamerverwarming/-koeling > Pompsnelheidsbegrenzing > 90/80/70/60
Zij je leidingen wel correct gedimensioneerd? Bij mij heeft de installateur 20mm Uponor gebruikt (interne diameter 16mm). Hierdoor kom ik ook niet boven de 15L/min uit voor 2x5 groepen, 70m2. Dit verminderd de afgifte capaciteit drastisch. Over een maandje komen ze het fixen middels een bypass. Dat zou de capaciteit met zo’n 60% moeten verbeteren.JeroendeGroot schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:37:
[...]
Dat is wel interessant, ik zal eens kijken waar die van mij op staat. Ik zie overigens wel dat mijn flow best laag is. Tussen de 11 en 15 l/min. Ik heb in elke kamer een thermostaat hangen en het systeem is een master / slave setup. De hoofd thermostaat staat op 18 en alle kamers staan op 18 waardoor ik verwacht dat er geen restrictie in de kamers is (of denk ik nu verkeerd)
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
We hebben een Altherma 4, en radiatoren met veel ventilatoren (deels zelfbouw), waaronder een lage temperatuur radiator van Jaga (met 12cm fans). Ik merk dat koeling net wel een beetje helpt (een paar graden), en de WP staat ook niet de hele tijd te draaien, 3 kWh max op een dag.
Welke instellingen zouden te adviseren zijn? ik heb nu 20gr watertemperatuur (ik zie al iets condens op de buizen soms) en deltaT van 4 graden (was 5)
Een bypass verhoogt de capaciteit niet. Een bypass is een noodoplossing voor als er groepen dichtlopen (dichtdraaien van radiatoren en/of groepen VV) zodat de minimale flow in stand blijft. Een bypass gaat ook pas open als de druk oploopt met als resultaat dat er te snel te warm water retour gaat naar je unit en deze gaat pendelen. Je verhoogt de capaciteit met voldoende afgifte en flow naar alle groepen en deze waterzijdig in te regelen.Coffee schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:40:
[...]
Zij je leidingen wel correct gedimensioneerd? Bij mij heeft de installateur 20mm Uponor gebruikt (interne diameter 16mm). Hierdoor kom ik ook niet boven de 15L/min uit voor 2x5 groepen, 70m2. Dit verminderd de afgifte capaciteit drastisch. Over een maandje komen ze het fixen middels een bypass. Dat zou de capaciteit met zo’n 60% moeten verbeteren.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 27-06-2026 11:08 ]
Om hier nog even op terug te komen. Ik heb zelf de min temperatuur voor koelen op 18 en de max op 22. Nu zag ik in de Daikin app, bij geavanceerde instellingen, dat je de ingestelde setpoint dan kan wijzigen van 18 t/m 22 graden.Octopuz schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:32:
Hoe kan ik de uitgaande watertemperatuur van een Altherma 3 instellen als deze aan het koelen is? Die staat nu op 18 graden. De +10/-10 instelling lijkt niks te doen. Ik heb overal gezocht, ook in het installateursmenu maar tot nu toe niets dat werkt. Probleem is nu natte vloeren waardoor ik de koeling maar heb uitgeschakeld.edit:
DeltaT stond op 5 en nu op 3. De warmtepomp stond op zowel weersafhankelijk verwarmen als koelen. Nu aangepast naar weersafhankelijk verwarmen en vast koelen. Nu nog uitzoeken hoe ik dan wel de temperatuur kan instellen want die staat nu vast op 18.
En in de Home Assistant integratie is er de:
1
| climate.altherma_leaving_water_temperature |
Is dit niet wat je zoekt?
Daarom draait je WP niet continue https://energiepionier.nl/koelen-met-gewone-radiatoren/jugo6 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:56:
Koeling met radiatoren:
We hebben een Altherma 4, en radiatoren met veel ventilatoren (deels zelfbouw), waaronder een lage temperatuur radiator van Jaga (met 12cm fans). Ik merk dat koeling net wel een beetje helpt (een paar graden), en de WP staat ook niet de hele tijd te draaien, 3 kWh max op een dag.
Welke instellingen zouden te adviseren zijn? ik heb nu 20gr watertemperatuur (ik zie al iets condens op de buizen soms) en deltaT van 4 graden (was 5)
[Afbeelding]
Ah, ik bedoelde iets anders met bypass maar je hebt helemaal gelijk; dat is niet de correcte technische term en dat wist ik. Ik bedoel dat de originele leidingen blijven liggen voor 1 van de verdelers, en dat er via een andere route extra leidingen worden gelegd. Op die manier gaat het over 2x20mm, ipv 1x20mmMotorBeast schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:03:
[...]
Een bypass verhoogt de capaciteit niet. Een bypass is een noodoplossing voor als er groepen dichtlopen (dichtdraaien van radiatoren en/of groepen VV) zodat de minimale flow in stand blijft. Een bypass gaat ook pas open als de druk oploopt met als resultaat dat er te snel te warm water retour gaat naar je unit en deze gaat pendelen. Je verhoogt de capaciteit met voldoende afgifte en flow naar alle groepen en deze waterzijdig in te regelen.
Kan ik niet volgen. Weerstand blijft dan nog steeds te groot.Coffee schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:44:
[...]
Ah, ik bedoelde iets anders met bypass maar je hebt helemaal gelijk; dat is niet de correcte technische term en dat wist ik. Ik bedoel dat de originele leidingen blijven liggen voor 1 van de verdelers, en dat er via een andere route extra leidingen worden gelegd. Op die manier gaat het over 2x20mm, ipv 1x20mm
https://slimvanhetgasaf.nl/leidingdiameter-warmtepomp/
Als je twee buizen neemt met dezelfde weerstand, dan wordt de totale weerstand de helft van één van de buizen: R totaal = (R1 x R2) / (R1 + R2). De nieuwe totale weerstand kan inderdaad nog te groot zijn.MotorBeast schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:18:
[...]
Kan ik niet volgen. Weerstand blijft dan nog steeds te groot.
ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.
Even voor de duidelijkheid: ik ben op zoek naar de beste instellingen voor koelen, dus hoe vind ik de ideale watertemperatuur en delta T voor koelen met een Altherma4 en radiatoren?jugo6 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:56:
Koeling met radiatoren:
[Afbeelding]
Niet als je mijn post had gelezen. Koelen met normale radiatoren werkt niet. Dan zal je fancoils moeten plaatsen.jugo6 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:35:
[...]
Even voor de duidelijkheid: ik ben op zoek naar de beste instellingen voor koelen, dus hoe vind ik de ideale watertemperatuur en delta T voor koelen met een Altherma4 en radiatoren?
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 28-06-2026 21:19 ]
Volgens m’n berekening zou ik in die 2e buis tussen de 20 en 25mm nodig hebben. Maar er is geen tussen maat. Ik weet nog niet helemaal wat ik doe, maar met 1x20mm haal ik 15L.MotorBeast schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:18:
[...]
Kan ik niet volgen. Weerstand blijft dan nog steeds te groot.
Ik zou sowieso de 25 mm nemen. Waarom de werking van je warmtepomp beperken, als je het toch nog goed kunt krijgen. Of je nu een buis van 20 mm legt of een van 25 mm, het is dezelfde hoeveelheid werk. Alleen de prijs van de buis zal iets hoger zijn.Coffee schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:45:
[...]
Volgens m’n berekening zou ik in die 2e buis tussen de 20 en 25mm nodig hebben. Maar er is geen tussen maat. Ik weet nog niet helemaal wat ik doe, maar met 1x20mm haal ik 15L.
Zorgen voor een omkeerschakeling bij het begin van je CV-net, zodat de aanvoer van je radiator je retour wordt:jugo6 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:56:
Koeling met radiatoren:
[Afbeelding]
YouTube: How to Cool Your Home WITHOUT Air Conditioning
In de ombouwkit (Ekhbconv) zit een sensor (condens beveiliging), die geïnstalleerd moet worden op het digital I/O bord (A4P bord). Dit optionele bordje is echter niet geïnstalleerd in de WP.
Volgens ChatGPT kan het ook prima zonder vochtigheidssensor, maar ik neem graag het zeker voor het onzekere
Heeft iemand ervaring met deze ombouw en het wel of niet toevoegen van die externe condens beveiliging?
Heb zelf een warmtepomp die kan koelen zonder die condensbeveiliging. Tja zelf dan maar beetje opletten. Gaat prima tot nu toepcprutser schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:59:
Mede ingegeven door het warme weer van afgelopen week, ben ik aan het kijken om de WP (EHBH08E9W) om te bouwen zodat deze ook kan koelen. Voordat ik de spullen wil bestellen, ben ik even in de documentatie gedoken, maar kom er nog niet helemaal uit:
In de ombouwkit (Ekhbconv) zit een sensor (condens beveiliging), die geïnstalleerd moet worden op het digital I/O bord (A4P bord). Dit optionele bordje is echter niet geïnstalleerd in de WP.
Volgens ChatGPT kan het ook prima zonder vochtigheidssensor, maar ik neem graag het zeker voor het onzekere![]()
Heeft iemand ervaring met deze ombouw en het wel of niet toevoegen van die externe condens beveiliging?
Beste Motorbeast, deze heb ik gelezen, ook de vorige keren dat je het hebt gepost :-)MotorBeast schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:17:
[...]
Niet als je mijn post had gelezen. Koelen met normale radiatoren werkt niet. Dan zal je fancoils moeten plaatsen.
Met alle respect voor je mening en deskundigheid, ik ervaar bij ons wat anders. Bij onze buren was het altijd twee graden koeler in huis, omdat wij wel de hele dag in de zon staan. Met de warmtepomp was het nu bij ons koeler in huis. Daarnaast voel ik een koele luchtstroom door de kamer, en is de muur in de buurt van de radiatoren 4-5 graden koeler dan de andere muren. Wij hebben de warmtepomp om te verwarmen, als deze een beetje kan koelen is dat meegenomen, dus met 2 graden kouder en iets koelere lucht ben ik ook al blij. En als we ooit vloerverwarming nemen, dan kunnen we wellicht nog wat meer koelen.
Ook met VV zit je met het probleem van dauwpunt. Lees genoeg natte vloeren op Tweakers. Er zijn 2 manieren om goed te koelen. L/L of fancoils. Heb foto's gezien hier op Tweakers waarbij de condensdruppels aan de leidingen hangen. Heb je stalen leidingen roesten je leidingen ook nog weg.jugo6 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:33:
[...]
Beste Motorbeast, deze heb ik gelezen, ook de vorige keren dat je het hebt gepost :-)
Met alle respect voor je mening en deskundigheid, ik ervaar bij ons wat anders. Bij onze buren was het altijd twee graden koeler in huis, omdat wij wel de hele dag in de zon staan. Met de warmtepomp was het nu bij ons koeler in huis. Daarnaast voel ik een koele luchtstroom door de kamer, en is de muur in de buurt van de radiatoren 4-5 graden koeler dan de andere muren. Wij hebben de warmtepomp om te verwarmen, als deze een beetje kan koelen is dat meegenomen, dus met 2 graden kouder en iets koelere lucht ben ik ook al blij. En als we ooit vloerverwarming nemen, dan kunnen we wellicht nog wat meer koelen.
Dan zal ik mijn ervaring nog maar even delen van afgelopen hete periode. Die vloerkoeling deed het helemaal goedMotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:49:
[...]
Ook met VV zit je met het probleem van dauwpunt. Lees genoeg natte vloeren op Tweakers. Er zijn 2 manieren om goed te koelen. L/L of fancoils. Heb foto's gezien hier op Tweakers waarbij de condensdruppels aan de leidingen hangen. Heb je stalen leidingen roesten je leidingen ook nog weg.
Oftewel het kan wel, maar je moet een klein beetje opletten. Niet mensen te bang maken
Hoezo bang maken? f12f12f12 in "Weheat warmtepompen"Jelte schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:32:
[...]
Dan zal ik mijn ervaring nog maar even delen van afgelopen hete periode. Die vloerkoeling deed het helemaal goed18 graden erin jassen en beetje op dauwpunt letten binnen. Die zat nagenoeg altijd onder de 17 graden binnen
Oftewel het kan wel, maar je moet een klein beetje opletten. Niet mensen te bang maken
En Jpiek in "Weheat warmtepompen"
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 29-06-2026 16:50 ]
Hier is het afgelopen periode ook prima gegaan. 17 graden de vloer in en delta t op 3. Alleen vrijdag leek de vloer een beetje klam aan te voelen maar zeker nog niet nat. Maar zoals iemand ook al ergens in dit topic heeft opgemerkt is dat je vroeg moet beginnen met koelen zodat de temperatuur in huis lager blijft waardoor het dauwpunt in huis ook lager is dan buiten.Jelte schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:32:
[...]
Dan zal ik mijn ervaring nog maar even delen van afgelopen hete periode. Die vloerkoeling deed het helemaal goed18 graden erin jassen en beetje op dauwpunt letten binnen. Die zat nagenoeg altijd onder de 17 graden binnen
Maargoed, het blijft wel opletten natuurlijk dus ik kan aan de ene kant jouw verhaal bevestigen maar ik snap de voorzichtigheid van Motorbeast ook wel.
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma