cpt.skydiver schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:27:
[...]

Modulatie laat de warmtepomp pas afslaan bij 1.5C boven setpoint.
Zo, dat is nieuw voor mij!
Ik heb de uitgebreide handleiding voor de installateur er al op nagekeken, maar daarin stond niets over 1,5 graad. Is er een plek waar ik dit wel kan vinden?

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
piieter schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:25:
[...]

Ik heb de uitgebreide handleiding voor de installateur er al op nagekeken, maar daarin stond niets over 1,5 graad. Is er een plek waar ik dit wel kan vinden?
Dit is mijn eigen anekdotische ervaring. Ik meende dat ik het ergens gelezen had, maar zie het zo niet staan in de eerder in dit topic beschreven werking van de modulatie: arnoldniessen in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

Weet niet helemaal zeker meer waar ik dit verder gelezen heb...

Naar mijn idee heeft modulatie wel erg weinig zin als de stooklijn ook erg laag staat. Ik zit hier al snel met de situatie waar de AWT niet omlaag kan. Stooklijn 25c tot 30c bij -10.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:22
piieter schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:25:
[...]

Ja bij mij want ik heb precies dezelfde ervaring, 1.5 boven ingestelde waarde
arnoldniessen schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:25:
[...]

De "+prog" gaat over het klokprogramma om het AWT setpoint aan te passen, niet het kamertemperatuurprogramma.
[...]
Dank voor je reactie en duidelijk, het is dus niet mogelijk het verwarmen volgens schema via de P1P2MQTT in/uit te schakelen bij RT-regeling? In dat geval moet ik het tijdschema maar naar HA gaan verplaatsen en direct op de ingestelde kamertemp. sturen.
Deze preset-modes zijn voor verwarming (niet voor DHW) en werken alleen op de hybride modellen, en die zijn door Daikin weggelaten bij mijn EBLA model en vermoedelijk meer full-E modellen. Zie jij ze wel op de MMI?
Nee, niet op de MMI, wel in HA. Ik heb een FE model (EHBX08EF9W). Dan ga ik deze devices verbergen.

All-electric.

MajaMestreech schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:07:
[...]

Is dat niet de "overregeling" waarde van 1 (+0,5 hysterese=afslaan bij setpoint+1,5C)? Ik zie iig hetzelfde, unit stookt door tot 22,5C nu. Opzich niet erg wmb, want dan pakt ie smiddags met een maximale COP een stukje buffer voor de toch nog wel flink koude nachten.

All-electric.

RonJ schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:53:
[...]

Is dat niet de "overregeling" waarde van 1 (+0,5 hysterese=afslaan bij setpoint+1,5C)? Ik zie iig hetzelfde, unit stookt door tot 22,5C nu. Opzich niet erg wmb, want dan pakt ie smiddags met een maximale COP een stukje buffer voor de toch nog wel flink koude nachten.
Als ie dan toch doorstookt tot 22,5 graden Celsius (in jouw geval), zou je dan de kamerthermostaat niet beter 1 graad naar beneden kunnen instellen?

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.

piieter schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:56:
[...]

Als ie dan toch doorstookt tot 22,5 graden Celsius (in jouw geval), zou je dan de kamerthermostaat niet beter 1 graad naar beneden kunnen instellen?
Zou kunnen idd, maar ik vind een beetje warmte bufferen nu helemaal niet zo erg.

All-electric.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:31
@RonJ Gaan we straks massaal doen als de daluren fors goedkoper worden dan de piekuren en zeker als salderen eraf is. Het wordt hier nu zo'n 22,5 graden binnen door de zon en dan start de WP rond 19.00 op 21 graden. In de nacht en rest van de dag staat hij hier al uit. Kan het ook eens vandaag opstoken naar 24 graden binnen en dan in de avond uit. Leuke testcase.
MotorBeast schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:21:
@RonJ Gaan we straks massaal doen als de daluren fors goedkoper worden dan de piekuren en zeker als salderen eraf is. Het wordt hier nu zo'n 22,5 graden binnen door de zon en dan start de WP rond 19.00 op 21 graden. In de nacht en rest van de dag staat hij hier al uit. Kan het ook eens vandaag opstoken naar 24 graden binnen en dan in de avond uit. Leuke testcase.
Maar krijg je dan niet een gewenning aan de hogere temperaturen? Als het dan een tijdlang b.v. 20 graden Celsius wordt in de kamer dan ga je dat misschien wel als "koud" of "kil" ervaren.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:22
Weet iemand met een Espaltherma of de warmtepomp aanvoertemperaturen op hele graden afrondt of dat hij ook bijv. 28,7 graden maakt?

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-03 06:26
Espaltherma en p1p2mqtt doen beiden op 1 decimaal achter de komma nauwkeurig. De daikin cloud integratie gaat volgens mij maar tot hele graden precisie

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:33
MrRobin schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:06:
Espaltherma en p1p2mqtt doen beiden op 1 decimaal achter de komma nauwkeurig. De daikin cloud integratie gaat volgens mij maar tot hele graden precisie
Het hangt van het Daikin model af. Hybrides berekenen LWT setpoint wel op 1 decimaal achter de komma, maar monoblocks doen dat niet en ronden op hele graden af.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• MotorBeast
piieter schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:36:
[...]

Maar krijg je dan niet een gewenning aan de hogere temperaturen? Als het dan een tijdlang b.v. 20 graden Celsius wordt in de kamer dan ga je dat misschien wel als "koud" of "kil" ervaren.
Het is hier nu in de ochtend 19,5 graad zonder WP aan. Ochtend heb je gevoelsmatig minder warmte nodig. Als ik dan vanaf 1500 uur na de SWW run ga opstoken naar 23/24 graden boven de 22 die de zon al doet en zou hem uitzetten om 18.00 uur koelt het langzaam wel af binnen. Tegen de tijd dat het dan 20 graden is lig ik dan denk ik wel te slapen. Je hebt nu reeds externe software die je kan koppelen met je WP indien hij met internet verbonden is en die maken op deze wijze reeds gebruik van daltarieven en zonnestroom. Denk dat ik zelf op termijn toch liever via HA aan de gang ga. Liever zelf in eigen beheer.
MotorBeast schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:12:
[...]

Het is hier nu in de ochtend 19,5 graad zonder WP aan. Ochtend heb je gevoelsmatig minder warmte nodig. Als ik dan vanaf 1500 uur na de SWW run ga opstoken naar 23/24 graden boven de 22 die de zon al doet en zou hem uitzetten om 18.00 uur koelt het langzaam wel af binnen. Tegen de tijd dat het dan 20 graden is lig ik dan denk ik wel te slapen. Je hebt nu reeds externe software die je kan koppelen met je WP indien hij met internet verbonden is en die maken op deze wijze reeds gebruik van daltarieven en zonnestroom. Denk dat ik zelf op termijn toch liever via HA aan de gang ga. Liever zelf in eigen beheer.
Hier gaat het nu richting de 22,5 savonds, dan slaat ie eind vd middag af als er veel zon is of anders sowieso rond 21u. 23/24 wordt mij dan weer te oncomfortabel warm, maar dat red ik ook niet, ik pak vooral in de ochtend warmte van de zon hier en ik heb een behoorlijke vvw-massa. Ik heb het trouwens ook liever sochtends wat frisser (want dan ben je actief bezig), maar dan wel met een warme vloer als ik beneden kom dus een start rond 5u. Het concept om in de middag wat warmer te gaan als buffer werkt voor mij goed, dan moet er al zoveel kWh de vloer in dat het niet snel TE warm wordt.

Ik heb de SG-sturing ervoor overigens al aangesloten en getest, maar vanwege volledig salderen niet meer in gebruik. Vrij simpele regeling in HA, als teruglevering voor x minuten boven de 1kW komt activeert ie de SG contacten op recommended on. Komt het eronder voor x minuten dan gaat ie weer uit. Bij SG ON gaat ie eerst de boiler doorverwarmen tot de comforttemperatuur van 53C (maar dan heb je het over slechts 1-1,5kWh aan energie, dus een druppel op de gloeiende pv-plaat. Iets meer kan nog op het element, maar dat vond ik niet zinvol zolang ik nog saldeer) en vervolgens "room buffering" tot max 22,5C, waar dan wel weer een heel stuk meer PV-energie in gaat.

Ik heb naast de SG-contacten ook een S0-metersignaal aangesloten, dan regelt de Altherma op daadwerkelijke hoeveelheid teruglevering ipv een vooraf vast ingesteld vermogen tijdens het bufferen. Roombuffering is leuk, maar natuurlijk wel maar een klein deel van het voor- en najaar zinvol (nu t/m half april oid), want je gaat natuurlijk al snel richting helemaal niet meer verwarmen. En juist in die periode is een vast vermogen niet zo handig. Toch is het straks na salderen leuk meegenomen voor de zeer geringe investering. De SG-contacten schakel ik met een shelly plus uni van 15 euro en ik had al een meter met S0-uitgang naast de modbus voor de laadpaal zitten, dus dat kostte alleen wat netwerkkabel.

All-electric.

arnoldniessen schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:10:
[...]

Het hangt van het Daikin model af. Hybrides berekenen LWT setpoint wel op 1 decimaal achter de komma, maar monoblocks doen dat niet en ronden op hele graden af.
Mijn FE Split doet iig ook 1 decimaal achter de komma.

All-electric.

• Atomius
Wel grappig. Hier staat de thermostaat op 20. Overdag staat ie uit terwijl er veel zonne-energieproductie is en rond middernacht knalt ie aan om tot het opstaan lekker door te kachelen.

Dus mss toch maar weer handmatig met de thermostaat de boel bijsturen zoals eerder, zodat ie 's ochtends begint en warmte buffert tot het avondeten oid.

[ Voor 11% gewijzigd door Atomius op 05-03-2026 09:57 ]

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:00
Atomius schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:56:
Wel grappig. Hier staat de thermostaat op 20. Overdag staat ie uit terwijl er veel zonne-energieproductie is en rond middernacht knalt ie aan om tot het opstaan lekker door te kachelen.

Dus mss toch maar weer handmatig met de thermostaat de boel bijsturen zoals eerder, zodat ie 's ochtends begint en warmte buffert tot het avondeten oid.
Met dit weer is het de overweging waard om een schema in te stellen. In de winter draai ik 24/7 op zelfde temperatuur. Nu pas ik nachtverlaging toe. 6u in de ochtend springt ie aan, ergens in de loop van ochtend is het dan weer goed geweest met alle zonne inval.

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:57
danny.s schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:25:
[...]

Met dit weer is het de overweging waard om een schema in te stellen. In de winter draai ik 24/7 op zelfde temperatuur. Nu pas ik nachtverlaging toe. 6u in de ochtend springt ie aan, ergens in de loop van ochtend is het dan weer goed geweest met alle zonne inval.
Zonnepanelen en warmtepomp werken nu eenmaal tegenovergesteld van elkaar.
Bij zon warmt de woning vanzelf op, warmtepomp uit.
Zon weg, warmtepomp aan.
Het enige dat helpt is een thuisbatterij.
Je kunt wel de warm water schedulen: die van mij gaat om 12:00 verwarmen naar 53.

Met dit weer zet ik trouwens de thermostaat een graadje lager om een overshoot te voorkomen: door de nog warme vloerverwarming + zoninval.

• Onnooooo
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13-03 15:53
TinusH777 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:09:
[...]

Zon weg, warmtepomp aan.
Je kunt wel de warm water schedulen: die van mij gaat om 12:00 verwarmen naar 53.

Met dit weer set ik trouwens de thermostaat een graatje lager om een overshoot te voorkomen: door de nog warme vloerverwarming + zoninval.
Zelfde protocol voer ik grotendeels ook. Behalve dat hier de WP rond 15:00 aangaat om de vloer op het restje zonne-energie op temperatuur te brengen. Daarna pruttelt de wp op 300 W tot slapengaan.

Weet iemand eigenlijk het minimum vermogen waarop mijn Daikin kan draaien (6 kW split uit 2025)?

• danny.s
Onnooooo schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Zelfde protocol voer ik grotendeels ook. Behalve dat hier de WP rond 15:00 aangaat om de vloer op het restje zonne-energie op temperatuur te brengen. Daarna pruttelt de wp op 300 W tot slapengaan.

Weet iemand eigenlijk het minimum vermogen waarop mijn Daikin kan draaien (6 kW split uit 2025)?
Elektrisch opgenomen: 250-300W. Afhankelijk van de COP bepaalt dat je minimum thermisch vermogen.

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-03 20:02
Iemand een oplossing om via HA / MQTT / ESPAltherma een reset signaal te genereren naar de Daikin WP? Ik kan via VPN inloggen op thuisnetwerk en wil van afstand een reset signaal naar de WP sturen mocht hij in storing staan en ikzelf of huisgenoten niet thuis zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door benthouse op 05-03-2026 18:09 ]

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
benthouse schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:07:
Iemand een oplossing om via HA / MQTT / ESPAltherma een reset signaal te genereren naar de Daikin WP? Ik kan via VPN inloggen op thuisnetwerk en wil van afstand een reset signaal naar de WP sturen mocht hij in storing staan en ikzelf of huisgenoten niet thuis zijn.
Loop je ergens tegenaan dan?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• benthouse
TKroon schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:06:
[...]

Loop je ergens tegenaan dan?
Ja, ben vaak weg van huis en WP heeft regelmatig een 7H-01,7H-05 storing. Heb hem al op auto reset gezet maar de 7H-05 gaat niet met auto resetten, dat moet handmatig.
Om deze storingen te voorkomen inmiddels al een hoop geprobeerd, regelmatig handmatig ontluchten, alle handmatige ontluchters vervangen voor automatische ontluchters, by-pass geplaatst. Ondanks dit draait de WP slechts een week of 2 storingsvrij waarna het opnieuw begint.
Ga nu binnenkort de flowsensor maar laten vervangen want die lijkt over gevoelig. Maar desondanks zou ik graag een mogelijkheid hebben om op afstand een reset mogelijkheid te hebben.

• guuscl
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23:37
Hallo mede tweakers,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb hier ook veel nuttige info uitgehaald voor mijn Daikin ebla09d3w1 installatie( zelf geïnstalleerd) en inmiddels draait de wp alweer ruim 1 jaar.

Ik heb een 300liter boilervat staan voor warm water, waarvan ik het 3kw elektrisch element ook op overtollige zonnestroom opstook, met deze zonnige dagen gaat hij dagelijks naar 75 graden.

Nu krijg ik hierdoor de EC-00 waarschuwing(abnormale verhoging tanktemperatuur), wat logisch is gezien de temperatuur in de boiler stijgt, en het signaal voor opwarmen niet van de wp afkomt.

Is er een instelling om de max tank temperatuur te verhogen, dat ik deze storing niet krijg als ik het boilervat naar een hogere temperatuur buffer met de overtollige zonne energie?

De tank "uitzetten" / uit de instellingen halen, heeft niet de voorkeur, omdat er kans is op koud water bij niet voldoende zonne energie.

• TKroon
  • Niet online
benthouse schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:23:
[...]

Ja, ben vaak weg van huis en WP heeft regelmatig een 7H-01,7H-05 storing. Heb hem al op auto reset gezet maar de 7H-05 gaat niet met auto resetten, dat moet handmatig.
Om deze storingen te voorkomen inmiddels al een hoop geprobeerd, regelmatig handmatig ontluchten, alle handmatige ontluchters vervangen voor automatische ontluchters, by-pass geplaatst. Ondanks dit draait de WP slechts een week of 2 storingsvrij waarna het opnieuw begint.
Ga nu binnenkort de flowsensor maar laten vervangen want die lijkt over gevoelig. Maar desondanks zou ik graag een mogelijkheid hebben om op afstand een reset mogelijkheid te hebben.
Dat is vervelend. Ik ben geen installateur, maar uit interesse: heb je nog naregeling op groepen? Kan het zijn dat er onvoldoende debiet is in je systeem (bijvoorbeeld maar één kleine groep open)?

• arnoldniessen
benthouse schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:07:
Met P1P2MQTT kun je dit doen met de HA button "Daikin_Restart_Careful" of met commando L99 via topic P1P2/W.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-03 06:26
guuscl schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:34:
Hallo mede tweakers,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb hier ook veel nuttige info uitgehaald voor mijn Daikin ebla09d3w1 installatie( zelf geïnstalleerd) en inmiddels draait de wp alweer ruim 1 jaar.

Ik heb een 300liter boilervat staan voor warm water, waarvan ik het 3kw elektrisch element ook op overtollige zonnestroom opstook, met deze zonnige dagen gaat hij dagelijks naar 75 graden.

Nu krijg ik hierdoor de EC-00 waarschuwing(abnormale verhoging tanktemperatuur), wat logisch is gezien de temperatuur in de boiler stijgt, en het signaal voor opwarmen niet van de wp afkomt.

Is er een instelling om de max tank temperatuur te verhogen, dat ik deze storing niet krijg als ik het boilervat naar een hogere temperatuur buffer met de overtollige zonne energie?

De tank "uitzetten" / uit de instellingen halen, heeft niet de voorkeur, omdat er kans is op koud water bij niet voldoende zonne energie.
Hoe stook je dat elektrisch element op? Ik doe precies hetzelfde maar schakel dat element wel gewoon via de warmtepomp in, via smartgrid. Nog nooit deze error gehad en mijn max tank temp staat op.... 69 dacht ik. Maar dat heeft te maken met de interne beveiliging van het element, die schakelt zichzelf hardware matig uit boven de 72c. Indien je inschakelt buiten de wp om, probeer het via de wp te doen. Indien je dat al doet, probeer je max tank temp 1c lager te zetten telkens tot de error verdwijnt

• Eduardio
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:52
Nu de zon meer schijnt loop ik ook ergens tegenaan. De warmtepomp draait nog regelmatig zachtjes en op de zonnepanelen is dat helemaal prima. Nu het salderen er binnenkort afgaat wil ik zoveel mogelijk zelf gebruiken.
Nu gaat hij rond half 1 het water verwarmen naar 53 graden. Verder staat hij ingesteld op 45 graden. Als ik in de middag gedoucht heb en de zon schijnt wil ik hem het liefste terugsturen naar 53. Dit kan krachtig verwarmen maar dit is met de BUH. Als ik dat niet doe gaat hij in de avond in het donker weer naar 53 verwarmen. Is er een optie om hem rustig naar het comfort setpoint te laten gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wGg4vzptwPMRXfn5JfFSBna6XY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMWlldXn2hrUHEGRNL9CCwEZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Eduardio op 06-03-2026 08:24 ]

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:22
RonJ schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:53:
[...]

Kan inderdaad de overregeling zijn, echter die kan niet lager dan 1. Overigens is het niet zo dat deze overregeling alleen toegepast wordt bij een lage AWT zodat het systeem niet gaat pendelen? Of dit dus van invloed is op het bereiken van de maximale temperatuur bij de regeling met Modulatie = AAN? Wie het weet mag het zeggen :-).
In ieder geval bij mij ook de laatste dagen bij een instelling van 20 °C WP = AAN tot 21.5 °C en vannacht afgekoeld tot 19.5 °C waardoor om 7 uur de WP weer aan stond. Wachtend op de minder koele nachten zodat de WP weer een half jaar uit kan.
Eduardio schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:24:
[...]
Nu gaat hij rond half 1 het water verwarmen naar 53 graden. Verder staat hij ingesteld op 45 graden. Als ik in de middag gedoucht heb en de zon schijnt wil ik hem het liefste terugsturen naar 53. Dit kan krachtig verwarmen
maar dit is met de BUH.
Als ik dat niet doe gaat hij in de avond in het donker weer naar 53 verwarmen. Is er een optie om hem rustig naar het comfort setpoint te laten gaan?
[...]
Dit hoeft niet met de BUH te gaan. Sterker nog, bij mij doet hij met Krachtig Verwarmen altijd op de compressor, als je maar niet boven die ± 55 graden uitkomt. Als de compressor de temperatuur aankan, dan doet ie het ook op de compressor. Als je de temperatuur naar 60 graden zou willen hebben, dan doet hij het laatste gedeelte natuurlijk wel op de BUH.

• Eduardio
  • Laatst online: 19:52
piieter schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:21:
[...]

Dit hoeft niet met de BUH te gaan. Sterker nog, bij mij doet hij met Krachtig Verwarmen altijd op de compressor, als je maar niet boven die ± 55 graden uitkomt. Als de compressor de temperatuur aankan, dan doet ie het ook op de compressor. Als je de temperatuur naar 60 graden zou willen hebben, dan doet hij het laatste gedeelte natuurlijk wel op de BUH.
Dankje! Dan heb ik dat ooit verkeerd begrepen en ga ik dit eens toepassen :)

• Composure
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-03 12:09
blinded schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:18:
[...]

Als ik deze uitleg mag geloven kan ik mijn legionella run gewoon uitzetten aangezien mijn tank ingesteld is op 57 graden zal deze dus dagelijks enkele uren boven de 50 zijn
Heb je de run uitgezet? Ik overweeg het ook.

• benthouse
TKroon schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:53:
[...]

Dat is vervelend. Ik ben geen installateur, maar uit interesse: heb je nog naregeling op groepen? Kan het zijn dat er onvoldoende debiet is in je systeem (bijvoorbeeld maar één kleine groep open)?
Geen naregeling oid. Debiet ligt rond de 28ltr/min onder normaal verwarmingsbedrijf en pomp op 95%. Moet dus goed gaan. Systeem kan ook weken goed draaien en ineens is er dan weer een flowstoring…..

• TKroon
  • Niet online
benthouse schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:16:
[...]

Geen naregeling oid. Debiet ligt rond de 28ltr/min onder normaal verwarmingsbedrijf en pomp op 95%. Moet dus goed gaan. Systeem kan ook weken goed draaien en ineens is er dan weer een flowstoring…..
Dat klinkt niet als een oorzaak inderdaad. Ik zou het toch eerder bij de installateur neerleggen ipv de warmtepomp frequent te herstarten.

• Atomius
He weet iemand dit.

In de winter bij -5 draait de warmtepomp op een vermogen van bijv. 1200 watt te draaien. SWW wordt gedaan tot 4200 watt. Ongeveer. Ik hoor hem dan weleens brommen.

Nu met hogere temperaturen hoor ik hem nooit. Terwijl hij bij SWW ook tot 3200 watt komt bij de Legionellarun.

Dus wat bepaalt dan dat je hem hoort? Kennelijk niet het opgenomen vermogen?
Atomius schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:10:
He weet iemand dit.

In de winter bij -5 draait de warmtepomp op een vermogen van bijv. 1200 watt te draaien. SWW wordt gedaan tot 4200 watt. Ongeveer. Ik hoor hem dan weleens brommen.

Nu met hogere temperaturen hoor ik hem nooit. Terwijl hij bij SWW ook tot 3200 watt komt bij de Legionellarun.

Het kan zijn, dat er bij een bepaald vermogen (lees toerental compressor) resonantie optreedt en dat je dit dan hoort.

• Atomius
piieter schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:14:
[...]

Het kan zijn, dat er bij een bepaald vermogen (lees toerental compressor) resonantie optreedt en dat je dit dan hoort.
Maar haalt hij dat toerental dan niet bij SWW legionellarun op de compressor waarbij hij 3200 watt trekt? Of zit daar geen verband tussen. Daar ben ik benieuwd naar.

• Mac_Crutzen
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 10-03 14:29
Hallo allemaal,

Ik loop tegen een vreemd probleem aan met mijn Daikin Altherma hybride warmtepomp, die ik uitlees in homeassistant via een P1P2-bridge en espaltherma.

Het probleem:
Zodra ik de gewenste ruimtetemperatuur aanpas (bijv. van 20°C naar 20.5°C), springt de waarde van de heating_deviation direct naar -1 en blijft daarop staan. Dit gebeurt bij élke temperatuuraanpassing. Voorheen was dit nooit het geval en bleef de ingestelde deviation gewoon behouden.

Wat ik al weet/getest heb:

Het gebeurt óók als ik de temperatuur fysiek op de Daikin thermostaat aan de muur aanpas. Het ligt dus (denk ik) niet aan een verkeerde MQTT-payload vanuit Home Assistant, de Daikin stuurt deze -1 zélf over de bus.

Ik heb alle installateurs menu's van de Daikin doorgespit, maar ik kan nergens een offset, kalibratie of instelling vinden die op -1 (of een hexadecimale variant zoals 0xFF) staat.

Voor de duidelijkheid heb ik een korte[Video: https://photos.app.goo.gl/Dr1ZezVeYYZwAFnS9]bijgevoegd waarop je precies ziet wat er gebeurt zodra ik de temperatuur wijzig.

Herkent iemand dit gedrag? Is dit een interne "Auto/Modulatie"-status van Daikin die nu ineens wordt uitgelezen door de P1P2-bridge, of staat er toch ergens in de warmtepomp een instelling verkeerd?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Atomius schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:19:
[...]

Maar haalt hij dat toerental dan niet bij SWW legionellarun op de compressor waarbij hij 3200 watt trekt? Of zit daar geen verband tussen. Daar ben ik benieuwd naar.
Resonantie heb je (aanvulling: het sterkst bij) maar 1 bepaalde frequentie. Je hoeft er maar net naast te zitten (iets hoger of iets lager) en er is geen (aanvulling: of minder) resonantie meer. Het hoeft natuurlijk niet de oorzaak te zijn. Maar het is een mogelijkheid.

[ Voor 5% gewijzigd door piieter op 07-03-2026 11:44 ]

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:12
Atomius schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:19:
[...]

Resonantie treed op in meerdere toerental gebieden en is mede afhankelijk van toerental in combinatie met de constructie van het ventilatorblad/motor/behuizing.
In het verleden veel met centrifuges gewerkt en daar kon je zien, afhankelijk van het model, dat resonantie optrad tussen de 1100 en 1300 toeren om dan vervolgens rond de 1800-2000 toeren weer op te komen (minder krachtig) en dan weer ergens bij een nog hoger toerental (nog minder krachtig).
Al naar gelang de behuizing, dikte van materialen, loshangende kabels, ietwat loszittende delen enz. Hoor je dan wel iets of niet.
Dus al naar gelang type buitenunit (fan) ligt dat toerental om en nabij dezelfde toerentallen.

• TinusH777
Atomius schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:10:
He weet iemand dit.

Tijdens de legionellarun wordt tot 53 graden de warmtepomp gebruikt, daarna overschakelen naar het verwarmingselement (3200 watt). Deze hoor je niet (geen bewegende onderdelen, gewoon een gloeidraad).
Daarnaast moet in de winter je compressor meer druk zetten om die 60 graden te halen uit de koude lucht, dat hoor je. In de zomer hoeft de warmtepomp weinig te doen om die 60 graden te halen. Vergelijk dit met berg op en berg afrijden.

[ Voor 14% gewijzigd door TinusH777 op 07-03-2026 16:45 ]

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-03 20:58
TinusH777 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:09:
[...]

Zon weg, warmtepomp aan.

Met dit weer zet ik trouwens de thermostaat een graadje lager om een overshoot te voorkomen: door de nog warme vloerverwarming + zoninval.
Daikin home hub installeren, deze leest via p1 de teruglevering en als deze meer dan 1kwh is gaat hij eerst de boiler verwarmen en en daarna desgewenst nog vloerverwarming.
TinusH777 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:40:
[...]

Tijdens de legionellarun wordt tot 53 graden de warmtepomp gebruikt, daarna overschakelen naar het verwarmingselement (3200 watt). Deze hoor je niet (geen bewegende onderdelen, gewoon een gloeidraad).
Daarnaast moet in de winter je compressor meer druk zetten om die 60 graden te halen uit de koude lucht, dat hoor je. In de zomer hoeft de warmtepomp weinig te doen om die 60 graden te halen. Vergelijk dit met berg op en berg afrijden.
Dat. De T-lift is nu een stuk lager. En bij lagere temperaturen worden de rubberen trillingsdempers van de compressor en evt. onder de buitenunit een stuk stijver waardoor ze meer trillingen zullen doorgeven.

All-electric.

• arnoldniessen
Mac_Crutzen schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:22:
Is dit een interne "Auto/Modulatie"-status van Daikin die nu ineens wordt uitgelezen door de P1P2-bridge, of staat er toch ergens in de warmtepomp een instelling verkeerd?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ja, je werkt met kamermodulatie die de AWT setpoint-temperatuur aanpast, en die regeling concurreert hier met je handmatige aanpassing daarvan.

Het is niet de bedoeling van Daikin geweest om de AWT temperatuur te kunnen aanpassen in kamerthermostaat-mode, al is dat wel degelijk nuttig en werkt het meestal prima als je maar geen kamermodulatie gebruikt. Maar als je ook kamermodulatie toepast, dan overschrijft die regeling af en toe de handmatige aanpassing.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:58

mb1

Ik heb authenticatie problemen met de Daikin app eerst alleen op mijn iPhone nu ook op de iPad.
Meer mensen hier last van?

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:19
Ik loop ergens tegenaan bij het opwarmen van de SWW. Ik heb een programma ingesteld waarbij de warmtepomp van 12:00 tot 15:00 de tijd heeft om het SWW vat op te warmen naar 45 graden. Echter nu zie ik regelmatig dat hij vandaag 65 minuten SWW heeft gedraaid, maar het vat maar 37 graden is. De BSH staat uit en SWW heeft voorrang op ruimteverwarming. Ik beschik over een EBBH11DF6V (Altherma 3).
Heeft iemand een idee welke instelling ik aan moet passen of hebben jullie meer info nodig?
JeffreyH-8 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:27:
Ik loop ergens tegenaan bij het opwarmen van de SWW. Ik heb een programma ingesteld waarbij de warmtepomp van 12:00 tot 15:00 de tijd heeft om het SWW vat op te warmen naar 45 graden. Echter nu zie ik regelmatig dat hij vandaag 65 minuten SWW heeft gedraaid, maar het vat maar 37 graden is. De BSH staat uit en SWW heeft voorrang op ruimteverwarming. Ik beschik over een EBBH11DF6V (Altherma 3).
Heeft iemand een idee welke instelling ik aan moet passen of hebben jullie meer info nodig?
Je zou kunnen proberen om parameter [6-0A] (Comforttemperatuur) op 53 te zetten.
Daarna "Krachtig Verwarmen" aan te zetten met de Onecta-app.
Binnen ± 1 uur zou het SWW de temperatuur van 53 graden wel moeten bereiken.
Als "Krachtig Verwarmen" dan uit gaat (hij is op de 53 graden temperatuur), even kijken wat de app aangeeft wat de temperatuur is.
Dit zou ook 53 graden moeten zijn.

Als dit niet zo is, even (voorzichtig) voelen onder de warme kraan hoe warm het water is.
1. Als je je hand er blijvend onder kunt houden, dan is dit geen 53 graden heet.
2. Als je je hand er niet blijvend onder kunt houden (te heet), dan is de temperatuur wel ± 53 graden en klopt de weergegeven temperatuur in de app niet.

In geval van 1:
Er is iets mis met de warmtewisselaar of driewegklep staat niet in de juiste positie of misschien nog wel een andere oorzaak (?).

In geval van 2:
Er is iets mis met je temperatuursensor van je SWW. Defect of misschien uit zijn houder gezakt. Dit schijnt vaker voor te komen.

• JeffreyH-8
Bedankt voor je antwoord. Hij verwarmt normaal gesproken wel tot de aangegeven temperatuur. Ik had dit probleem tijdens de koudere maanden ook. Toen heb ik de BSH mee laten draaien en werd de temperatuur wel bereikt. Het is niet altijd dat hij de gewenste temperatuur niet bereikt. Maar soms lijkt hij overruled te worden en toch weer warmte in de woning te pompen. Hij gebruikt de maximale 3 uur ook niet, maar stopt eerder

EDIT: ik denk dat ik het heb gevonden. De maximale bedrijfstijd stond op 30 minuten, [9.6.6] in het menu. Deze heb ik nu op 95 minuten gezet. Eens zien of hij nu wel de hele SWW run voltooid op de compressor.

[ Voor 20% gewijzigd door JeffreyH-8 op 12-03-2026 09:09 ]

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-03 10:29
Composure schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:18:
[...]

Heb je de run uitgezet? Ik overweeg het ook.
Jup, mijn tank staat zo vaak op 57+ ik denk niet dat het uitmaakt.

• TinusH777
JeffreyH-8 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:13:
Bedankt voor je antwoord. Hij verwarmt normaal gesproken wel tot de aangegeven temperatuur. Ik had dit probleem tijdens de koudere maanden ook. Toen heb ik de BSH mee laten draaien en werd de temperatuur wel bereikt. Het is niet altijd dat hij de gewenste temperatuur niet bereikt. Maar soms lijkt hij overruled te worden en toch weer warmte in de woning te pompen. Hij gebruikt de maximale 3 uur ook niet, maar stopt eerder

EDIT: ik denk dat ik het heb gevonden. De maximale bedrijfstijd stond op 30 minuten, [9.6.6] in het menu. Deze heb ik nu op 95 minuten gezet. Eens zien of hij nu wel de hele SWW run voltooid op de compressor.
Deze is al 6x langsgekomen, ik had nou geen zin meer om te beantwoorden.
Misschien kan iemand de "aanbevolen instellingen" op de eerste pagina zetten van dit forum?

• JeffreyH-8
Sorry @TinusH777. Ik heb toch echt meerdere pogingen gedaan het antwoord te vinden in dit draadje en daarbij volg ik dit draadje ook al meer dan een jaar aandachtig, maar ik heb het nog nooit langs zien komen. Het lijkt me inderdaad een goed idee om aanbevolen instellingen in de TS te zetten voor de niet professionals.
JeffreyH-8 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:14:
Sorry @TinusH777. Ik heb toch echt meerdere pogingen gedaan het antwoord te vinden in dit draadje en daarbij volg ik dit draadje ook al meer dan een jaar aandachtig, maar ik heb het nog nooit langs zien komen. Het lijkt me inderdaad een goed idee om aanbevolen instellingen in de TS te zetten voor de niet professionals.
Bedoel je met TS Technische Specificaties?
Hoe kan zoiets gerealiseerd worden?
Niet iedereen heeft het zelfde type warmtepomp.

• MotorBeast
piieter schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:05:
[...]

Bedoel je met TS Technische Specificaties?
Hoe kan zoiets gerealiseerd worden?
Niet iedereen heeft het zelfde type warmtepomp.
Topic Start

• TinusH777
@Alaksandus is de _/-\o_ schepper _/-\o_ van deze topic en de beheerder van de TS

• igela3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-03 10:25
MajaMestreech schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:07:
[...]

Ja, staat nergens, maar is inderdaad uit ervaring 1,5 graad boven setpoint.

ERLA14D2W1 | EBVX16S23DJ6V | ESPaltherma | SolarEdge SE15K 12kWP | Marstek Venus-E 3.0 | HomeAssistant

• igela3
akaQ schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:46:
[...]

Daikin home hub installeren, deze leest via p1 de teruglevering en als deze meer dan 1kwh is gaat hij eerst de boiler verwarmen en en daarna desgewenst nog vloerverwarming.
Heb jij ervaring met de home hub?
Ik heb de WP nu aan een aparte kWh meter (puls) aangesloten om het energie overschot (solar) te meten. De smartgrid contacten van de WP worden bediend door een home load controller (dry contact switch) van SolarEdge die aan mijn omvormer is gekoppeld. De verdere data lees ik uit met ESPaltherma in home assistant. Netwerkverbinding van de WP is geregeld met een Daikin LAN adapter BRP069A62 omdat ik geen gebruik wil maken van WiFi.
Vervangt de home hub in mijn situatie de aparte kWh meter, LAN adapter, ESPaltherma en de home load controller? Of kun je via het Modbus gebeuren van de home hub net zo weinig uitlezen als met de gewone LAN adapter?

ERLA14D2W1 | EBVX16S23DJ6V | ESPaltherma | SolarEdge SE15K 12kWP | Marstek Venus-E 3.0 | HomeAssistant

• Musicus
  • Registratie: Mei 2024
Ik heb sinds 2 dagen een Daikin Altherma 3M staan maar heb er nog best wat vragen over.
De installateur heeft vaker warmtepompen geplaatst, maar nog niet eerder een Daikin en daardoor stonden er behoorlijk wat instellingen verkeerd.
Situatie: Jaren 60 huis, volledig nageisoleerd. Beneden 10 groepen VVW, 100m2 oppervlak. Op de eerste verdieping radiatoren waarvan er 1 open staat. Op zolder een by-pass welke op 0.5 bar staat en een automatische ontluchter. SWW gaat apart via een WPB.

De stooklijn stond op slope/offset, die heb ik aangepast naar de standaard 2 punts methode.
De flowmeters stonden veel te ver terug waardoor het systeem 2 foutmeldingen heeft opgeslagen ivm te weinig flow. Installateur dacht dat streepje 2, 2 liter p/m betekende maar dat was 1 liter p/m.
Het systeem stond niet op 'modulerend' dit heb ik vanochtend aangepast.
Gisteravond merkte ik dat de ingestelde temperatuur niet behaald werd, maar de pomp was gestopt met draaien. Ook waren ingaande en uitgaande temperatuur bijna gelijk volgens de meter op de verdeler (25 graden) terwijl op het display een watertemperatuur van 29 graden stond aangegeven. De aanvoer voelt wel warmer dan de retour, dus die thermometers op de verdeler zijn niet heel nauwkeurig. De flowmeters stonden op dat moment maximaal open, maar misschien was de retour temperatuur te hoog? Geen idee waarom dat zou zijn.

Ook heeft hij geen verbinding met internet omdat er geen WiFi kaart bij zit. Ik ga daar nog achteraan. Het energieverbruik afgelopen nacht was echt veel te hoog (12kW) dus ik denk dat er nog wat instellingen niet goed staan...
Ik kan nergens zien hoeveel starts de compressor heeft gemaakt. Die waarde staat niet in mijn scherm en kan ik niet opvragen.
Ook kan ik via de app geen verbinding maken met de Madoka. Hij zegt dat er een update moet zijn, maar die is er niet...

Kan iemand mij vertellen of ik op de goede weg zit en waar nog winst te behalen valt? Ik snap dat je niet in 1 dag alles kan instellen en dat dat tijd nodig heeft, maar op dit forum is meer kennis aanwezig dan bij de installateur.

• danny.s
Musicus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:42:
Ik heb sinds 2 dagen een Daikin Altherma 3M staan maar heb er nog best wat vragen over.
De installateur heeft vaker warmtepompen geplaatst, maar nog niet eerder een Daikin en daardoor stonden er behoorlijk wat instellingen verkeerd.
Situatie: Jaren 60 huis, volledig nageisoleerd. Beneden 10 groepen VVW, 100m2 oppervlak. Op de eerste verdieping radiatoren waarvan er 1 open staat. Op zolder een by-pass welke op 0.5 bar staat en een automatische ontluchter. SWW gaat apart via een WPB.

De stooklijn stond op slope/offset, die heb ik aangepast naar de standaard 2 punts methode.
De flowmeters stonden veel te ver terug waardoor het systeem 2 foutmeldingen heeft opgeslagen ivm te weinig flow. Installateur dacht dat streepje 2, 2 liter p/m betekende maar dat was 1 liter p/m.
Gisteravond merkte ik dat de ingestelde temperatuur niet behaald werd, maar de pomp was gestopt met draaien. Ook waren ingaande en uitgaande temperatuur bijna gelijk volgens de meter op de verdeler (25 graden) terwijl op het display een watertemperatuur van 29 graden stond aangegeven. De aanvoer voelt wel warmer dan de retour, dus die thermometers op de verdeler zijn niet heel nauwkeurig. De flowmeters stonden op dat moment maximaal open, maar misschien was de retour temperatuur te hoog? Geen idee waarom dat zou zijn.

Ook heeft hij geen verbinding met internet omdat er geen WiFi kaart bij zit. Ik ga daar nog achteraan. Het energieverbruik afgelopen nacht was echt veel te hoog (12kW) dus ik denk dat er nog wat instellingen niet goed staan...
Ik kan nergens zien hoeveel starts de compressor heeft gemaakt. Die waarde staat niet in mijn scherm en kan ik niet opvragen.
Ook kan ik via de app geen verbinding maken met de Madoka. Hij zegt dat er een update moet zijn, maar die is er niet...

Kan iemand mij vertellen of ik op de goede weg zit en waar nog winst te behalen valt? Ik snap dat je niet in 1 dag alles kan instellen en dat dat tijd nodig heeft, maar op dit forum is meer kennis aanwezig dan bij de installateur.
Groepen beneden maximaal open zetten om te beginnen. Is het een verdeler met of zonder pomp?

Let even op of de radiator boven niet als bypass fungeert en ‘kort sluiting’ veroorzaakt. Stel deze heeft een dT van slecht 1 of 2, dan komt het water bij de binnen unit veel hoger retour dan wat uit de vvw komt. De WP zal dan terug gaan regelen, en uiteindelijk uit.

Ook je echte bypass zou warm water kunnen lekken, en de retour temp onnodig kunnen laten oplopen. Bypass heb je normaal gesproken ook niet nodig met 10 groepen vvw. Tenzij je een verdeler met pomp hebt. Zo ja, deze pomploos maken/vervangen, en zorgen dat die groepen altijd open staan.

M.b.t. ‘modulatie’: dit is een verwarrende naam. Ook als deze uitstaat doet de compressor gewoon netjes moduleren. De optie betekent dat hij de Ta verhoogt of verlaagt, afhankelijk van de gemeten ruimte temperatuur tov setpoint. Ik zou deze in het begin uitlaten, totdat je een goede stooklijn hebt, daarna evt pas aanzetten.

Pas ook nog ‘overregeling’ aan: heel veel mensen hier hebben deze een stuk hoger dan de standaard instelling van 1, en dat lost 90% van de pendel problemen op.

• Musicus
Bijgevoegd een foto van de huidige situatie. Het is een pomploze verdeler, dus je stelt dat ik die by-pass het beste dicht kan zetten?
De radiator die af en toe open staat is die in de badkamer, dat is zo'n handdoeken radiator. Hij wordt niet heel erg warm doordat het water natuurlijk maar 29 graden is. Gaat open in de avond en weer dicht in de ochtend. Hoe zie ik of deze radiator een probleem vormt en wat kan ik er dan aan doen?

Dat van dat moduleren wist ik idd niet. Ik dacht dat hij nu alleen volle bak aan en uit ging. Gelukkig is dat niet het geval. Zal ik die instelling dan ook weer uitzetten?

Ik ben nog onbekend met de 'overregeling'. Wat is dat en hoe hoog zou die moeten staan?

Dank voor alle advies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYkApVQ9cBXxHJusXXgtQMZ2cZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecvIVtDhSLXsmF5X8MOvZEIm.jpg?f=fotoalbum_large

• danny.s
Musicus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:40:
Bijgevoegd een foto van de huidige situatie. Het is een pomploze verdeler, dus je stelt dat ik die by-pass het beste dicht kan zetten?
De radiator die af en toe open staat is die in de badkamer, dat is zo'n handdoeken radiator. Hij wordt niet heel erg warm doordat het water natuurlijk maar 29 graden is. Gaat open in de avond en weer dicht in de ochtend. Hoe zie ik of deze radiator een probleem vormt en wat kan ik er dan aan doen?

Dat van dat moduleren wist ik idd niet. Ik dacht dat hij nu alleen volle bak aan en uit ging. Gelukkig is dat niet het geval. Zal ik die instelling dan ook weer uitzetten?

Ik ben nog onbekend met de 'overregeling'. Wat is dat en hoe hoog zou die moeten staan?

Dank voor alle advies.

[Afbeelding]
Overregeling bepaalt hoeveel hij boven stooklijn mag uit lopen voordat hij uitgaat. Stel: stooklijn is 29gr, dT staat in gesteld op 5. Daikin regelt op dT. Komt de retour op/boven de 24 gr, gaat hij hij debiet en vermogen verlagen. Gaat hij dan nog hoger, verhoogt hij de Ta naar 30gr. Als de retour nog verder oploopt, en hij naar Ta 31 wilt gaan ‘mag’ dit niet omdat overregeling op 1 staat. Zet je overregeling op 4, dan mag hij dus tot Ta 33 gaan voordat hij uitspringt.

Om te kijken hoe groot het probleem van de handdoek radiator is: als je naar installateurs profiel switch, dan verwarming uitzetten, dan kun je het ontluchtingsprogramma draaien. Als je dit op maximaal doet, weet je hoeveel debiet je systeem aankan. Stel dit is 20L/m. Vervolgens draai je de handdoek radiator dicht. Zakt debiet nu naar 15L, gaat daar veel te veel door heen, en zul je die moeten knijpen. Zakt debiet naar 19,5L, zal die radiator niet het probleem zijn.

• Musicus
Ok. Daar ga ik nog eens naar kijken. Voor nu zou het dus in ieder geval goed zijn om de radiator maar een beetje open te draaien.

Ik heb de by-pass dichter gezet, maar helemaal dicht kan blijkbaar niet want als je doordraait springt de knop weer omhoog.... Dit zal vast zijn om te zorgen dat je hem nooit helemaal dicht kan zetten.

• MotorBeast
Musicus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:24:
Ok. Daar ga ik nog eens naar kijken. Voor nu zou het dus in ieder geval goed zijn om de radiator maar een beetje open te draaien.

Ik heb de by-pass dichter gezet, maar helemaal dicht kan blijkbaar niet want als je doordraait springt de knop weer omhoog.... Dit zal vast zijn om te zorgen dat je hem nooit helemaal dicht kan zetten.
0,5 is dicht. Als je druk zo hoog zou komen heb je een ander probleem. Meestal worden die dingen op 0,2 gezet. Daarboven gaat hij dan open.

Je badkamer gewoon permanent mee laten draaien en eventueel flow beperken middels voetventiel als je die hebt. Anders gewoon met de knop knijpen. Delta T kan je meten met een IR Thermometer.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:12

Bij ons zat de wifi kaart in de verpakking van een van de meegeleverde manuals. Wellicht handig om daar nog even goed heen te kijken

• Musicus
Rojado schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:21:
[...]

Bij ons zat de wifi kaart in de verpakking van een van de meegeleverde manuals. Wellicht handig om daar nog even goed heen te kijken
Tja, alle verpakkingen heeft de installateur volgens mij meegenomen... Ik zie hier in ieder geval niets meer liggen.

Ik heb de overregeling verhoogd via de codes [2-0C] in 'overzicht instellingen' in het installateurs menu. Ik kreeg namelijk nergens iets te zien van overregeling. Deze stond op 0, nu staat hij op 2 wat tegelijk het hoogste is. Heb ik een andere versie oid dat ik bepaalde dingen niet kan aanpassen wat andere wel kunnen?
Nu laat ik hem eerst maar eens een tijdje draaien zonder er iets aan te doen.

[ Voor 35% gewijzigd door Musicus op 14-03-2026 15:32 ]

• danny.s
Musicus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:27:
[...]

Tja, alle verpakkingen heeft de installateur volgens mij meegenomen... Ik zie hier in ieder geval niets meer liggen.

Ik heb de overregeling verhoogd via de codes [2-0C] in 'overzicht instellingen' in het installateurs menu. Ik kreeg namelijk nergens iets te zien van overregeling. Deze stond op 0, nu staat hij op 2 wat tegelijk het hoogste is. Heb ik een andere versie oid dat ik bepaalde dingen niet kan aanpassen wat andere wel kunnen?
Nu laat ik hem eerst maar eens een tijdje draaien zonder er iets aan te doen.
Ik zou idd maar 1 instelling per keer aanpassen, en kijken wat het resultaat is. Dan kun je het beste de impact per aanpassing zien. Noteer ook even de oude waardes.

• arnoldniessen
Musicus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:27:
Ik heb de overregeling verhoogd via de codes [2-0C] in 'overzicht instellingen' in het installateurs menu.
Maar de overregeling zit onder [9-04] (1-4).

[2-0C] is afgiftesysteem, 0=vloerverwarming.

• Musicus
arnoldniessen schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:02:
[...]

Maar de overregeling zit onder [9-04] (1-4).

[2-0C] is afgiftesysteem, 0=vloerverwarming.
Hmm. Ik had geen overzicht dus heb het aan AI gevraagd... Zo zie je maar weer dat dat fout kan gaan.
Kan ik ergens een totaaloverzicht zien van alle code's?

• arnoldniessen
Musicus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:05:
Hmm. Ik had geen overzicht dus heb het aan AI gevraagd... Zo zie je maar weer dat dat fout kan gaan.
Kan ik ergens een totaaloverzicht zien van alle code's?
Laat AI maar zitten - echte info staat in de installateurshandleiding.

• TinusH777
.........
Kan iemand mij vertellen of ik op de goede weg zit en waar nog winst te behalen valt? .
Dit is vragen om problemen. Mijn installateur doet alleen Daikin. Daarvoor moeten ze regelmatig trainingen volgen en hebben ze toegang tot ondersteuning van Daikin zelf. Ze hebben een checklist voor de instellingen en best practices voor de installatie. Ook zijn ze bekend met alle problemen en weten per situatie hoe je de boel het beste kunt inregelen.

Maar je kunt je warmtepomp van €11.000 ook laten installeren door iemand die wiel zelf gaat uitvinden, niet in het netwerk van installateurs zit van Daikin en jou aan het werk zet om uit te zoeken hoe je een warmtepomp moet instellen.
Zijn de radiatoren en VVW waterzijdig ingeregeld door de installateur?

Mijn advies is om terug te gaan naar de installateur en eisen dat die de boel goed instelt. Als die warmtepomp problemen gaat geven, dan is het excuus dat jij het gedaan omdat jij aan de installateursknoppen zit te draaien.

• Musicus
TinusH777 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:10:
[...]

Dit is vragen om problemen. Mijn installateur doet alleen Daikin. Daarvoor moeten ze regelmatig trainingen volgen en hebben ze toegang tot ondersteuning van Daikin zelf. Ze hebben een checklist voor de instellingen en best practices voor de installatie. Ook zijn ze bekend met alle problemen en weten per situatie hoe je de boel het beste kunt inregelen.

Maar je kunt je warmtepomp van €11.000 ook laten installeren door iemand die wiel zelf gaat uitvinden, niet in het netwerk van installateurs zit van Daikin en jou aan het werk zet om uit te zoeken hoe je een warmtepomp moet instellen.

Mijn advies is om terug te gaan naar de installateur en eisen dat die de boel goed instelt. Als die warmtepomp problemen gaat geven, dan is het excuus dat jij het gedaan omdat jij aan de installateursknoppen zit te draaien.
Ik snap je helemaal. Punt is dat deze installatie onderdeel is van een veel grotere verbouwing en dit een van de vaste installateurs is van de aannemer. Ik probeer er nu zoveel mogelijk van af te blijven en zal deze punten zeker aangeven bij het eerstvolgende bouwoverleg.

Edit: ik hoorde ook bij plaatsing pas dat ze normaal geen Daikin WP plaatsten. Dat was nooit ter sprake gekomen...

[ Voor 4% gewijzigd door Musicus op 14-03-2026 17:21 ]

• MotorBeast
TinusH777 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:10:
[...]

Tweakers bestaat bij de gratie van het vaak onvermogen van installateurs en de kennis die hier bij langjarige gebruikers is. Mijn installateur beweert bij hoog en bij laag dat de stooklijn die ik hanteer absoluut niet kan, Minimum aanvoer 34 graden max 45 graden bij -7 met alleen radiatoren en zette de stooklijn op minimaal 45 graden en 60 bij -7. 8)7 Oftewel het wordt dan warm en zuipt stroom. De klant die hier geen kennis van heeft heeft een warm huis met een giga rekening aan stroom en een continue pendelende WP. :'( Gelukkig zijn ik en andere hier eigenwijze Tweakers. O-)

NB: goed waterzijdig inregelen kost uren aan werk, meten, monitoren en weer finetunen. Er is geen installateur die dat doet en/of daar tijd voor heeft. Laat staan de uren die je kan/mag betalen. Even kijken of er overal flow is, is geen inregelen.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 14-03-2026 17:16 ]

• MotorBeast
Musicus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:34:
[...]

Ik snap je helemaal. Punt is dat deze installatie onderdeel is van een veel grotere verbouwing en dit een van de vaste installateurs is van de aannemer. Ik probeer er nu zoveel mogelijk van af te blijven en zal deze punten zeker aangeven bij het eerstvolgende bouwoverleg.
Je bent verstandig dat je hier je licht opsteekt. d:)b

• Musicus
Nog een kleine vervolg vraag:
Er is nu geen warmtevraag (ingestelde temp is nog steeds aanwezig) maar ik zie buiten dat de grote fan aan de voorzijde van de WP draait. Waarom zou dat zijn? Hij hoeft niet te ontdooien ofzo... Er is ook geen flow, dus de pomp zal wel niet draaien.

Best veel vragen....

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:15
MotorBeast schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:09:
[...]

Tweakers bestaat bij de gratie van het vaak onvermogen van installateurs en de kennis die hier bij langjarige gebruikers is. Mijn installateur beweert bij hoog en bij laag dat de stooklijn die ik hanteer absoluut niet kan, Minimum aanvoer 34 graden max 45 graden bij -7 met alleen radiatoren en zette de stooklijn op minimaal 45 graden en 60 bij -7. 8)7 Oftewel het wordt dan warm en zuipt stroom. De klant die hier geen kennis van heeft heeft een warm huis met een giga rekening aan stroom en een continue pendelende WP. :'( Gelukkig zijn ik en andere hier eigenwijze Tweakers. O-)

NB: goed waterzijdig inregelen kost uren aan werk, meten, monitoren en weer finetunen. Er is geen installateur die dat doet en/of daar tijd voor heeft. Laat staan de uren die je kan/mag betalen. Even kijken of er overal flow is, is geen inregelen.
Nou nou dat jij een badslipper als installateur had daar kan de rest ook niks aan doen hè?
Beetje de hele sector onderuit schoffelen. :N

• MotorBeast
Technician- schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:52:
[...]

Nou nou dat jij een badslipper als installateur had daar kan de rest ook niks aan doen hè?
Ik schrijf van het .....vaak.....onvermogen. Niet iedereen dus. Liepen er maar veel meer als jij rond. Jij leest hier ook genoeg ellende op Tweakers die wordt veroorzaakt door je concullega's. ;)

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:24
[...]

Die van mij waren ook sukkels helaas, maar dat is inmiddels alweer drie jaar geleden.
Hopelijk is het een stuk beter nu, maar kunnen de nieuwere machines zichzelf beter inregelen of is hiervoor nog steeds een hoop expertise nodig?
Wat blijft is dat er een fysiek systeem met veel knoppen (instellingen per verwarmingspaneel of VV lus) en knopen is. Vanwege meerkosten worden optimalere oplossingen soms (vaak?) achterwegen gelaten waardoor er bottlenecks buiten de warmtepomp blijven zitten en kan je dus lang niet altijd alles uit je systeem halen.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• Musicus
Ik keek vanochtend naar het stroomverbruik van afgelopen nacht en zag dit: Geen idee of dit normaal is, het ijs staat hier wel op de ruiten van de auto's dus het zal een lastige tijd zijn voor een WP.
Huis is overigens prima op temperatuur, maar de flow (op dit moment) zit me niet lekker want die is slechts 11l/m voor 10 groepen die maximaal open staan....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3BGx_HF5kMiRzA7AeXKG4R_eMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JXlBNNlSxkWZB26Q1vhK3VT2.jpg?f=fotoalbum_large
Bij mij ongeveer hetzelfde beeld.
Het was hier vannacht -3 graden Celsius.

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:43
Ook bij mij. De grafiek leek wel op ontdooi-acties of pendelgedrag. Zelf even kort uitgezet en nu lijkt het weer even stabiel.

• Musicus
edvanleeuwen schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:04:
Ook bij mij. De grafiek leek wel op ontdooi-acties of pendelgedrag. Zelf even kort uitgezet en nu lijkt het weer even stabiel.
Wat heb je uitgezet en hoe? Werkschakelaar omzetten van de buitenunit?

• igela3
Musicus schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:48:
Ik keek vanochtend naar het stroomverbruik van afgelopen nacht en zag dit: Geen idee of dit normaal is, het ijs staat hier wel op de ruiten van de auto's dus het zal een lastige tijd zijn voor een WP.
Huis is overigens prima op temperatuur, maar de flow (op dit moment) zit me niet lekker want die is slechts 11l/m voor 10 groepen die maximaal open staan....

[Afbeelding]
Stroomverbruik is erg persoonlijk (wat voor woning (isolatie, volume etc), wat voor WP, wat voor CV systeem en wat voor stooklijn, dus daarover kan ik niets zeggen.
Wat ik bij mij wel zie is dat de Altherma 3 zo snel mogelijk naar een minimum debiet wil en dan is hij ook het zuinigst volgens mij. Debiet en energieverbruik van compressor gaan min of meer hand in hand. Alleen bij temperaturen onder 0 komt bij ons het debiet niet meer naar de 11L/min, dat blijft dan ergens richting de 18 steken en is vaak hoger bij veel defrosts. De pomp komt dan niet echt lekker in een steady state zeg maar.
Onze ALtherma 3R 14kW split verbruikt 17kW per 24u als hij continu op minimum vermogen voor CV draait.

• MotorBeast
edvanleeuwen schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:04:
Waarom zou je defrosts willen stoppen? Volkomen normaal gedrag van je WP. Logisch dat het stabiel wordt als de buitentemperatuur hard oploopt. Dat komt niet doordat je de zaak uitzet. Sterker nog. Uitzetten tijdens een defrost lijkt me niet best voor je unit.

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:43
Musicus schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:29:
[...]

Wat heb je uitgezet en hoe? Werkschakelaar omzetten van de buitenunit?
Alleen in de app even uit en aangezet. Om tijdelijk de temperatuur niet verder op te laten lopen.

• Musicus
Ik lees dat een WP icm met vloerverwarming genoeg flow moet hebben voor de afgifte van warmte. Is er te weinig flow dan kan de WP zijn warmte niet kwijt en gaat pendelen. Nu zie ik dat bij mijn Altherma 3M ik regelmatig een flow van maar 7 of 9L/min heb. Klopt dit wel?
Het is een 8kW model, 10 groepen VVW die allemaal open staan. Af en toe zie ik dat het debiet wel 24L/min is, dus het kan wel.....
Delta T is 5 graden, aanvoer staat op dit moment op 28 graden...

• MotorBeast
@Musicus Je "forceert" die lage flow met, vind ik, een veel te grote Delta T. Breng die maar eens terug dan zal je zien dat de flow oploopt en je verbruik zal dalen. Hoe kleiner delta T, hoe lager je verbruik. WP moet dan veel minder warmteverschil overbruggen tussen aanvoer en retour.

[ Voor 26% gewijzigd door MotorBeast op 16-03-2026 13:19 ]

MotorBeast schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:17:
@Musicus Je "forceert" die lage flow met, vind ik, een veel te grote Delta T. Breng die maar eens terug dan zal je zien dat de flow oploopt en je verbruik zal dalen. Hoe kleiner delta T, hoe lager je verbruik. WP moet dan veel minder warmteverschil overbruggen tussen aanvoer en retour.
Delta-T van 5 is gewoon de standaard instelling voor VVW. Ja, je kan terug naar 3-4 en dan kan je aanvoertemp. misschien wel een halve tot hele graad naar beneden. En dat levert dan het theoretische verschil van een whooping 1,5% lager verbruik op.

@Musicus Een flow van 7-8l/min bij deze buitentemperaturen c.q. een WP die op een laag pitje draait en gewoon nette runs draait is gewoon helemaal prima. Een daikin regelt primair de flow op je delta-T en je wil dat ie altijd wat regelruimte naar onder én boven heeft. Ga je de flow omhoog forceren door een DT van 3 dan heb je juist kans dat je bij volle bak juist regelruimte bovenin tekort komt en je loopt een hogere kans op stromingsgeluiden als je continu 25l/min door je afgifte gaat jagen. Ik draai daarom zelf op 4, want 3 bleek wel eens -te- laag.

All-electric.

[...]

Ik weet dat jij goed werk levert, maar je bent helaas écht de uitzondering. Ik moet de eerste WP installatie bij familie en vrienden nog tegenkomen die wél goed ontworpen, geïnstalleerd en vooral ingesteld is. En dan heb ik het niet over N=5.

Van het weekend nog op een verjaardag nog wat staan finetunen aan een Altherma 3 MB bij buren verderop, die was door een bekende CV-boer hier uit de buurt via zijn aannemer opgeleverd (a raison de 15K zonder afgiftewerk) met een stooklijn van 40-55C, bij gloednieuwe vloerverwarming. Gelukkig had de bewoner zelf al meteen ingegrepen om een kapotte net gestortte vloer te voorkomen. De installateur antwoordde daarop dat dat zo echt moet en dat ie zelf fout zat door geen mengverdeler met thermostaat te plaatsen. :') Een droogprogramma was ook allemaal onzin. Uiteindelijk is na het nodige gesteggel Daikin geweest om de boel enigszins goed te krijgen, maar ook daar viel nog wel wat aan te verbeteren (de SWW-run stond in de nacht gepland, stille modus juist alleen overdag, pomplimitatie aan/te hoog, etc.).

All-electric.

• Musicus
@RonJ Of ik nette runs draai weet ik eigenlijk niet. Ik kan daar nog weinig over zeggen aangezien het systeem pas kort draait. Ik merk dat de pomp vanochtend zeker tot 11 uur heeft staan draaien en dat het verbruik dan 1,2 kW per uur is. Dat lijkt mij toch wel aan de hoge kant.....
Maar ik zag ook dat de backup verwarming mee mocht gaan doen vanaf 5 graden.... Volgens mij kan die waarde echt veel lager staan...
Musicus schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:18:
@RonJ Of ik nette runs draai weet ik eigenlijk niet. Ik kan daar nog weinig over zeggen aangezien het systeem pas kort draait. Ik merk dat de pomp vanochtend zeker tot 11 uur heeft staan draaien en dat het verbruik dan 1,2 kW per uur is. Dat lijkt mij toch wel aan de hoge kant.....
Maar ik zag ook dat de backup verwarming mee mocht gaan doen vanaf 5 graden.... Volgens mij kan die waarde echt veel lager staan...
Was dat na een nachtverlaging/stop? Of heeft ie de hele nacht op 1,2kW staan draaien? Dat klinkt idd wel wat fors. Maar zegt weinig zonder de details van je huis/installatie/etc. te kennen. En als ie echt pas net draait na een periode zonder duurt het wel even om de massa van je huis weer op temperatuur te krijgen. BUH mag idd uit boven de -10C (of waarop ie ontworpen is om zonder te draaien). Idealiter zie je die helemaal niet of alleen af en toe even aanspringen bij ontdooien.

Wel des te meer reden om nu niet aan je delta-T te gaan zitten. Ga eerst maar eens een goede stooklijn vinden (eigenlijk alleen de onderkant (warme kant) nu, de rest wordt hoop ik eind van het jaar pas weer relevant) met een goede set basisinstellingen.

All-electric.

• Musicus
@RonJ WP is vannacht niet aangegaan tot ongeveer 04.00 daarna is er telkens een verbruik geweest van tussen de 1,0 en 1,6 kWh per uur wat van de warmtepomp moet komen.
Vloerverwarming is er een week afgeweest dus de vloer was wel wat afgekoeld.

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:13

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Ik begrijp dat er behoefte is om de TS aan te passen. Zelf ga ik dit niet doen omdat ik uiteindelijk geen Daikin warmtepomp heb gekocht i.v.m. verhuizing.

Eerder heb ik Toppe als mede-auteur opgegeven bij de TS. Ik kan hier ook iemand anders aan toevoegen indien gewenst.

Als een god in Nijmegen.

• Baexem1
  • Laatst online: 20:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YYxlvDQyZwpbRrd5JzwYlQAAqE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uySuvrnNcs7YAmPmfRReIpUQ.png?f=fotoalbum_large

Wat vinden jullie een goede prijs voor dit

[ Voor 48% gewijzigd door Baexem1 op 17-03-2026 18:39 ]

• MotorBeast
Baexem1 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:32:
[Afbeelding]

Kan je nooit zeggen want niemand weet hier hoeveel werk, uren, materiaal etc het is om de boel te plaatsen. Bij mij was 2 man 2,5 dag bezig en een kraan om boiler door het zolderraam te hijsen.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 17-03-2026 18:44 ]

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:37

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

[Afbeelding]

Volgens mij is dit niet het "Grote Daikin gokdeprijs" topic. Er zijn veel factoren die invloed hebben op de prijs. Heb je wat meer uitleg van de situatie zodat na het delen van de prijs informatie door jou we er wat van kunnen vinden. Heb je nog andere offertes die vergelijkbaar zijn?

HANDTEKENING!!!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:15
[Afbeelding]

Beetje lui plakwerk, en ik zie geen prijs?

• Baexem1
Heb nog geen andere offerte komt nog. Maar dacht dan heb ik alvast een indicatie qua richtprijs voor mijn budgetbeheer;).

Warmtepomp gaat komen op de plek van de cv en het boilervat in de garage aangrenzend op circa 50 cm van de pomp. Boven de cv ketel komt op het platte dak de buiten unit te staan.

• TinusH777
[Afbeelding]

Ik had meerdere offertes aangevraagd en ze liepen niet zo ver uit elkaar.
De monoblock was bij mijgoedkoper te installeren.
Een R270 (propaan) warmtepomp was veel duurder.

Mijn tip: kies een installateur die gespecialiseerd is in Daikin, erkend installateur is (daikin.nl -> vind installateur) en dicht in de buurt woont.

Je krijgt zo een goed ingeregeld systeem, een warmtepomp dat het beste past bij jou situatie en correct advies of je klaar bent voor all-electric. Je kunt best wel 3 offertes uitvragen. Laat ze maar langskomen, kies de partij waar je het meest vertrouwen in hebt.

Ik heb de dichts bijzijnde installateur gekozen (3km van hun bedrijf). Heeft echt voordelen: ze wippen gewoon langs om even te kijken als je ergens tegenaan loopt. Zijn 2* langsgeweest voor een offerte ivm verbouwing. Prijs was ook gunstigste (geen voorrijkosten).

Vraag ook naar de kosten van een onderhoudscontract en (voorrijd)kosten bij storingen. Ik heb ooit een partij gehad die 175 voorrijkosten vroeg bij storingen (want andere kant van het land) :|

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:20
TinusH777 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:16:
[...]

Mijn tip: kies een installateur die gespecialiseerd is in Daikin, erkend installateur is (daikin.nl -> vind installateur) en dicht in de buurt woont.
@Baexem1
Ook via Daikin zijn er zeer verschillende installateurs te vinden. Ook cowboys en bedrijven zonder duidelijke website, is mijn ervaring (helaas). Ik zou ook kijken naar of ze lid zijn van InstallQ en de nodige certificaten hebben.

• MotorBeast
TinusH777 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:16:
[...]

Ik had meerdere offertes aangevraagd en ze liepen niet zo ver uit elkaar.
De monoblock was bij mijgoedkoper te installeren.
Een R270 (propaan) warmtepomp was veel duurder.

Je krijgt zo een goed ingeregeld systeem, een warmtepomp dat het beste past bij jou situatie en correct advies of je klaar bent voor all-electric. Je kunt best wel 3 offertes uitvragen. Laat ze maar langskomen, kies de partij waar je het meest vertrouwen in hebt.

Ik heb de dichts bijzijnde installateur gekozen (3km van hun bedrijf). Heeft echt voordelen: ze wippen gewoon langs om even te kijken als je ergens tegenaan loopt. Zijn 2* langsgeweest voor een offerte ivm verbouwing. Prijs was ook gunstigste (geen voorrijkosten).

Vraag ook naar de kosten van een onderhoudscontract en (voorrijd)kosten bij storingen. Ik heb ooit een partij gehad die 175 voorrijkosten vroeg bij storingen (want andere kant van het land) :|
Ik zou me eerst maar inlezen en dan pas installateurs laten komen. Ik heb er zeker 7 binnen gehad die geen kennis hadden en beweerde dat hier geen FE kon met radiatoren. Draai nu al 2 winters zonder BUH probleemloos FE. De goede installateurs zijn helaas schaars. Prijzen van 14 mille tot ......24 mille. 8)7 Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

• Baexem1
Thx allen! Ga ermee aan de slag😎
Pagina: 1 ... 174 175 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma