ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m². Gasloos per 21-09-2023. | PV: 6000 Wp. | 3x IQ Battery 5P Enphase 15 kWh.
Het gaat er niet om dat het een handeling extra is. Het was er en is nu verdwenen. Er is met allerlei instellingen gewerkt bij het troubleshooten. En er is sinds die tijd een schema ingevoerd via het scherm van de unit. Dit om warm water voor 6 personen ‘s avonds zoveel mogelijk te garanderen. En dat heeft op zich gewerkt. Maar een krachtig verwarmen knop geeft net ff wat meer mogelijkheden. Bv als kinderen een bad willen ipv douchen.
Skipper_NH schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:08:
Zoals ik schreef: hij was er tot 1,5 week geleden nog wel. Voordat ze het probleem met de booster heater probeerde op te lossen. Daarbij komt dat een andere familielid met ook een Altherma 3 die knop nog steeds wel heeft.
Het gaat er niet om dat het een handeling extra is. Het was er en is nu verdwenen. Er is met allerlei instellingen gewerkt bij het troubleshooten. En er is sinds die tijd een schema ingevoerd via het scherm van de unit. Dit om warm water voor 6 personen ‘s avonds zoveel mogelijk te garanderen. En dat heeft op zich gewerkt. Maar een krachtig verwarmen knop geeft net ff wat meer mogelijkheden. Bv als kinderen een bad willen ipv douchen.
Het is net evolutie: Als de omgeving verandert, dan pas je je aan
ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m². Gasloos per 21-09-2023. | PV: 6000 Wp. | 3x IQ Battery 5P Enphase 15 kWh.
Hier in huis een Daikin Wp Altherma 3 van 6 kW met los vat van 200 l. Bij de legionellarun wordt de boosterverwarming ( element in boiler) al ingeschakeld tijdens laatste stuk op Compressor, wat resulteert in een opgenomen vermogen van meer dan 5 kW wat mijn zonnepanelen en 2 HomeWizard batterijen niet kunnen opvangen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de boosterverwarming pas aangaat na afschakelen compressor?
Nu ingesteld
Verwarmingsbedrijf geprogrammeerd +warmhouden
Desinfectie Za om 11:00
Boosterverwarming capaciteit 2 kW
Bediening beperkt
Ik raak een beetje de weg kwijt in menu’s en verwarrende termen…
Handleiding Altherma 3M 6K3 en nootbooklm:Onnooooo schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:15:
Een vraag waarvan ik het antwoord nog niet gevonden heb.
Hier in huis een Daikin Wp Altherma 3 van 6 kW met los vat van 200 l. Bij de legionellarun wordt de boosterverwarming ( element in boiler) al ingeschakeld tijdens laatste stuk op Compressor, wat resulteert in een opgenomen vermogen van meer dan 5 kW wat mijn zonnepanelen en 2 HomeWizard batterijen niet kunnen opvangen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de boosterverwarming pas aangaat na afschakelen compressor?
Nu ingesteld
Verwarmingsbedrijf geprogrammeerd +warmhouden
Desinfectie Za om 11:00
Boosterverwarming capaciteit 2 kW
Bediening beperkt
Ik raak een beetje de weg kwijt in menu’s en verwarrende termen…
[Afbeelding]
U kunt zelf instellen wanneer en hoe deze weerstand mag meewerken via het installateursmenu onder **[9.4.4] Bediening** (of via code ****) [3]. U heeft hierbij de volgende instellingsmogelijkheden:
* **Stand 0 (Beperkt):** De weerstand mag normaal gesproken niet meewerken (om energie te besparen), **behalve** voor de wekelijkse legionella-desinfectie én wanneer u handmatig de functie 'Krachtig verwarmen' inschakelt voor zeer snel warm water [4].
* **Stand 1 (Toegestaan):** De weerstand mag altijd bijspringen wanneer dat nodig is (bijvoorbeeld als de warmtepomp het alleen niet snel genoeg op temperatuur krijgt) [5].
* **Stand 3 (Compressor uit):** De weerstand mag werken, maar mag **niet gelijktijdig** met de warmtepomp draaien voor de bereiding van warm tapwater [6].
* **Stand 4 (Alleen desinfectie):** De weerstand mag uitsluitend ingeschakeld worden voor de legionella-desinfectie en verder nergens voor [7].
Dan kan krijg je geforceerd aan en geforceerd uit er ook bij, en kan je achteraf gewoon testen welk relais welk resultaat geeft als de ze aan of uit zet (je kan dat uitlezen op de MMI, op de pagina waar je ook smartgrid instelt, heb de exacte menu naam even niet voor me.)
Ik ken jouw omvormer niet, maar als die enkel een aan/uit relais heeft, dan los je daarmee je probleem wellicht niet helemaal mee op. In aanbevolen aan SG stand, zonder S0-puls meter geinstalleerd (zoek historisch op mijn naam, dan vind je een uitgebreide post er over) zal je warmtepomp dan op maximaal benodigd vermogen je SWW gaan verwarmen. Dus zelfs bij 1500W opwek zal die 2000W gaan gebruiken als dat nodig is.
Daarnaast speelt mogelijk (nogmaals: ik ken je omvormer niet) nog een probleem: 1500W opwek betekent niet 1500W overschot wat het stroomnet in gaat. Je huis gebruikt zelf ook nog wat. Ook daar houd je in dit geval geen rekening mee.
Als je dat wel wil, moet je Smartgrid installeren + een S0-pulsmeter die gekoppeld is aan (idealiter) je P1 meter.
Wie heeft ervaring om dit wel werkend te krijgen , op internet kom ik er niet goed uit wat ik wel of niet moet hebben
Heb niet hetzelfde systeem, wel Daikin. Ik meen mij te herinneren dat je de unit in de app toevoegd en dan via de app een foto neemt van de QR code op de binnenunitpa3fap schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:45:
Wie kan mij helpen , ik heb een Altherma 3Rw Ehbx d9w en wil die graag verbinden met internet om verbinding te krijgen met de daikin app . Ik heb een wlan kaartje BRP069A78 maar werkt niet .
Wie heeft ervaring om dit wel werkend te krijgen , op internet kom ik er niet goed uit wat ik wel of niet moet hebben
Om te checken hoeveel vermogen de compressor maximaal zou trekken tijdens een "Krachtig verwarmen", heb ik de BUH even uitgeschakeld.
Ik was echter vergeten om hem weer in te schakelen.
Toen een aantal dagen daarna op maandag de Desinfectierun heeft gedraaid, kon hij de 60 °C dus niet halen.
Hij liet echter niet een rode ring zien en gaf ook geen alarm AH-00.
Toen ik de woensdag daarna toevallig even ging kijken in de Onecta-app naar "Inzichten", gaf hij bij de Warmwatertank aan,
dat hij op de maandag 96 kWh en op de dinsdag 73 kWh had verbruikt.
Ik dacht, dit hoge verbruik kan nooit kloppen, want dit kwam ook totaal niet overeen met het verbruik op de slimme kWh-meter en toen kwam ik er achter dat ik de BUH dus vergeten was om weer in te schakelen.
Dus de BUH weer ingeschakeld bij de meterkast.
Direct na het inschakelen van de BUH kwam er een rode ring en het AH-00 alarm.
Ik heb hem nogmaals de Desinfectierun laten uitvoeren en daarna was de rode ring en het alarm weer verdwenen.
Dit riep bij mij de vragen op:
- Waarom kwamen die rode ring en het AH-00 alarm pas na inschakeling van de BUH en niet direct na de eerste foutieve Desinfectierun?
- Waarom gaf de Onecta-app zo'n enorm hoog verbruik aan voor de Warmwatertank, hetgeen ook nog onjuist bleek te zijn?
- Misschien meer mensen die hier eens tegenaan gelopen zijn?
- Is er iemand van jullie die deze verschijnselen kan verklaren?
mijn thermistor die op de watertank geplakt hoort te zijn was losgekomen. Daardoor meette die niet meer direct de temp van de tankwand, maar de lucht 1-2 cm er vandaan.
Daardoor werd door gebruik van de BSH (extern watertank model hier, dus BSH) de tank te warm en sloeg de BSH niet op tijd af. Gevolg: de interne thermistor van de BSH sloeg af. Ik wist niet dat dat ding een interne thermistor had (overkookbeveiliging, best logisch) maar het "gedrag" was vergelijkbaar als bij jou: de binnenunit denkt gewoon doodleuk dat de BSH al die tijd nog aan staat "want setpoint voor desinfectie is nog niet gehaald". en registreert inderdaad in de onecta app (o.b.v. interne "metingen") een gigantisch hoog BSH verbruik. Die metingen zijn echter enkel de instelling "hoe veel kw is je BSH" (3 in mijn geval) + een timer die intern loopt en zo lijkt hij te berekenen hoeveel dat ding verbruikt.
Ik vermoed dat er enige "slimme" logica in zit, waardoor die wel ziet dat het BSH relais in de binnenunit van stroom is voorzien, en dus niet kapot is (ik gok dat je daarom die AH-00 error kreeg na uit/aan in de meterkast).
Er zit dus alleen geen logica in de binnenunit of de BSH daadwerkelijk aan staat, hij komt niet verder dan "ik denk dat ik hem aanstuur".
Bij mij was de oplossing om een miniem zwart palletje op de buitenkant van de BSH in te drukken en toen deed alles het weer. Voordat ik echter doorhad dat dat zwarte palletje bestond was ik dagen verder...
Deze heb ik vaker gehoord. Daikin denkt dat hij de BUH aanzet, en dan begin hij gewoon met verbruiken tellen. Hij heeft niet in de gaten dat hij gewoon weg niet aan gaat. Dus alle uren dat hij denk dat ding aan te hebben staan, telt hij voor je verbruik. Beetje onhandig geimplementeerd.piieter schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:00:
- Waarom gaf de Onecta-app zo'n enorm hoog verbruik aan voor de Warmwatertank, hetgeen ook nog onjuist bleek te zijn?
- Misschien meer mensen die hier eens tegenaan gelopen zijn?
- Is er iemand van jullie die deze verschijnselen kan verklaren?
Waarschijnlijk komt dit doordat de backup heater (in ieder geval in mijn geval) op een andere groep zit dan de binnen (en buiten) unit. Ik vermoed dat de warmtepomp een relais omzet en daarna denkt ie dus dat de backup heater aan staat en dus ook wel stroom zal verbruiken. Dus ergens wel logisch.danny.s schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:13:
[...]
Deze heb ik vaker gehoord. Daikin denkt dat hij de BUH aanzet, en dan begin hij gewoon met verbruiken tellen. Hij heeft niet in de gaten dat hij gewoon weg niet aan gaat. Dus alle uren dat hij denk dat ding aan te hebben staan, telt hij voor je verbruik. Beetje onhandig geimplementeerd.
Over een paar dagen wordt onze warmtepomp aangepast zodat deze ook kan koelen. Nu vroeg ik me af wat de beste manier is om dit aan te sturen. Voor verwarmen werk ik nog met een programma op basis van kamertemperatuur, gemeten door de Madoka. Wellicht wordt het tijd om over te stappen op aansturing op basis van LWT? Gebruik je voor koelen ook een "stooklijn" of is het beter om een vaste temperatuur (zeg 20 graden LWT) in te stellen en dan via een Home Assistant automation ervoor te zorgen dat de daadwerkelijk LWT steeds zodanig wordt aangepast dat deze net (1 a 2 graden) boven het berekende dauwpunt blijft? Geldt een omschakeling naar sturen op LWT direct voor zowel koelen als verwarmen?
Dank alvast
Dauwpunt berekenen kan, maar de vraag is of je dat nauwkeurig genoeg kan. Ik zou persoonlijk ook niet meer dan 3 uur achter elkaar koelen. Als de vloer te koud wordt is er namelijk ook weinig warmte meer om nog op te nemen. Pauzeer dan 1-2 uur en start een nieuwe run.
Ja, volgens mij zorgt omschakelen naar LWT voor beide. Maar ik hoor je al HA zeggen, dan kun je wellicht ook efficiënt gebruik maken van de stooklijn voor verwarmen door bijvoorbeeld overdag tussen 10 en 16 een hogere LWT te nemen als je nog zonopwek hebt / lagere stroomprijzen, en een lagere op de dure pieken.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 16 kWp PV
volgens mij kan dat nog wel, maar houd rekening dat, tenzij je zelf of geautomatiseerd gaat lopen corrigeren, dat LWT mogelijk niet zo goed werkt met programma's.madde2901 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:55:
Ik heb de aansturing / regeling van WP even ingesteld op LWT. Kun je dan geen programma's meer instellen voor verwarmen?
in thermostaat modus kan de wp gewoon langer door gaan draaien om het binnen naar de setpoint te halen of bij modulatie zelfs de vertrektemperatuur tijdelijk verhogen. in LWT doet de wp net alsof de thermostaat niet bestaat voor de regeling, dus dat betekent dat de enige manier om na een tijdelijke stop in een programma die warmteafgifte die niet heeft plaats gevonden tijdens de stop te compenseren is OF om je programma's aan te passen zodat hij langer doordraait na een stop dan normaal, OF om je LWT setpoint tijdelijk te verhogen. Het probleem daarmee is dat je het ook weer moet verlagen anders wordt het te warm binnen uiteindelijk.
Idealiter gebruik je LWT i.c.m. een (nagenoeg) perfect afgestelde afgifte in je hele huis zodat o.b.v. de stooklijn je altijd overal dezelfde temperatuur in het huis hebt. Dat hoeft niet in elke ruimte dezelfde temperatuur te zijn, maar wel voor die ruimte (na waterzijdig inregelen) dezelfde temperatuur. Altijd tijdens het complete stookseizoen.
Ik heb tijden gespeeld met een zelfgestuurd "programma" dmv home assistant i.c.m. smartgrid en de wp uit laten staan tijdens dure uren.
Ik ben daar van teruggekomen omdat het:
1) je comfort negatief beinvloed
2) in de winter met defrosts kan het zijn dat, na een stop, de warmtepomp ineens veel harder moet werken (je afgiftesysteem is afgekoeld) waardoor een defrost vaker kan optreden, en je het financiële effect van een tijdelijke stop bij dure (dynamisch) uren teniet doet door het extra verbruik i.v.m. defrosts waarvoor de backup-heater gebruikt wordt/kan worden.
Daarnaast had ik zelf het probleem dat mijn badkamervloer de vloerverwarming erg diep in de vloer heb zitten waardoor het 2 uur duurt voor dat de tegels ook maar iets in temperatuur stijgen na dat c.v. aan staat. voor mij maakte dat het erg lastig om die kamer op temperatuur te houden met stops/programma's.
Uiteindelijk is elk huis anders, dus dit zal zeker niet voor iedereen op gaan, maar wellicht helpt het je te begrijpen hoe de LWT modus kan werken!
Boven heb ik sinds afgelopen winter overigens fan coils. Lijkt heel aardig te werken, ook op extreem lage aanvoertemperatuur. Om kamer boven wat sneller op temperatuur te krijgen, boost ik de aanvoertemperatuur dan b.v. kortstondig +5 graden ofzo gedurende 30 minuten. Daarna weer verder op lage temp. Dit enkel ter info..
Morgen krijg ik een fancoil ter test. Ben heel benieuwd hoe dat bevalt, ook juist voor koelen. Als het bevalt wil ik het breder inzetten (boven, zolder en studeerkamer op bg). Zal wel laten weten hoe het bevalt. Mijn Altherma heeft niet veel overcapaciteit, maar haalt het allemaal net met een stooklijn voor de verwarming, iets extra kunnen geven met een verbeterd afgiftesysteem is wel welkom.madde2901 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:25:
...
Boven heb ik sinds afgelopen winter overigens fan coils. Lijkt heel aardig te werken, ook op extreem lage aanvoertemperatuur. Om kamer boven wat sneller op temperatuur te krijgen, boost ik de aanvoertemperatuur dan b.v. kortstondig +5 graden ofzo gedurende 30 minuten. Daarna weer verder op lage temp. Dit enkel ter info..
Leuk om mee te testen. Welk merk / type krijg je? Ik heb allerlei opties bekeken toentertijd en heb de IdealClima Nemo series genomen. Veel beter te betalen dan Innova en alles zit er in/op qua display, bediening e.d... Hiermee zou je zelfs condenserend kunnen koelen als je er een afvoer aan maakt en indien je je andere afgiftesysteem kan uitschakelen.hoevenp schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:58:
[...]
Morgen krijg ik een fancoil ter test. Ben heel benieuwd hoe dat bevalt, ook juist voor koelen. Als het bevalt wil ik het breder inzetten (boven, zolder en studeerkamer op bg). Zal wel laten weten hoe het bevalt. Mijn Altherma heeft niet veel overcapaciteit, maar haalt het allemaal net met een stooklijn voor de verwarming, iets extra kunnen geven met een verbeterd afgiftesysteem is wel welkom.
Ja, die krijg ik ook. Vooral ook omdat ik vaak de 30 graden niet eens haal qua aanvoer temp, dus dan wil je een apparaat dat ook bij lagere temperaturen kan aanslaan. Condenserend kan bij ons niet, leidingen zijn niet geisoleerd. Ik vervang een ouderwetse radiator, dus ben wat dat betreft wat beperkt. Maar goed, geeft niet. Zit bij ons allemaal op een zone, inclusief vv beneden, dus heel koud door de leidingen is los van de condensatie ook niet heel comfortabelmadde2901 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:11:
[...]
Leuk om mee te testen. Welk merk / type krijg je? Ik heb allerlei opties bekeken toentertijd en heb de IdealClima Nemo series genomen. Veel beter te betalen dan Innova en alles zit er in/op qua display, bediening e.d... Hiermee zou je zelfs condenserend kunnen koelen als je er een afvoer aan maakt en indien je je andere afgiftesysteem kan uitschakelen.
even een vraagje. Aangezien ik vanaf 1 september overstap op dynamische tarieven ben ik bezig om automatiseringen te maken voor mijn altherma2 (werkt aan de achterkant vrijwel hetzelfde als de altherma3 maar heeft out of the box nauwelijks smart mogelijkheden).
Ik heb ondertussen de P1P2MQTT van Arnold aangesloten en heb het (met domoticz en node red) ondertussen voor elkaar gekregen om 1x per dag het SWW te verwarmen INDIEN deze temperatuur onder de 40 graden is gezakt. In dat geval warmte het water op tot 48 graden. Dit werkt tot nu toe erg goed en ipv 1x per dag warmt het water nu ook regelmatig om de dag op (we zijn geen grootverbruikers).
Nu is het zo dat bij de Altherma 2 (en misschien ook wel bij de Altherma 3) de wekelijkse desinfectierun op het apparaat ingesteld moet worden. Ik wil dit juist kunnen bepalen op basis van de goedkoopste uren.
Nu zat ik te denken om de wekelijkse desinfectierun uit te zetten en 1x per week (op een vaste dag) de temperatuur naar 60 graden op te stoken (ipv de 48 graden waar die normaal op staat).
Mijn vraag is. Zou dit een oplossing kunnen zijn? Of ga ik hier te kort door de bocht? En zo ja, wat zou ik kunnen doen om het toch werkend te krijgen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb dit opgelost met een automatisering in Home Assistant.Hetisweergezell schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:19:
goedemiddag allemaal!
even een vraagje. Aangezien ik vanaf 1 september overstap op dynamische tarieven ben ik bezig om automatiseringen te maken voor mijn altherma2 (werkt aan de achterkant vrijwel hetzelfde als de altherma3 maar heeft out of the box nauwelijks smart mogelijkheden).
Ik heb ondertussen de P1P2MQTT van Arnold aangesloten en heb het (met domoticz en node red) ondertussen voor elkaar gekregen om 1x per dag het SWW te verwarmen INDIEN deze temperatuur onder de 40 graden is gezakt. In dat geval warmte het water op tot 48 graden. Dit werkt tot nu toe erg goed en ipv 1x per dag warmt het water nu ook regelmatig om de dag op (we zijn geen grootverbruikers).
Nu is het zo dat bij de Altherma 2 (en misschien ook wel bij de Altherma 3) de wekelijkse desinfectierun op het apparaat ingesteld moet worden. Ik wil dit juist kunnen bepalen op basis van de goedkoopste uren.
Nu zat ik te denken om de wekelijkse desinfectierun uit te zetten en 1x per week (op een vaste dag) de temperatuur naar 60 graden op te stoken (ipv de 48 graden waar die normaal op staat).
Mijn vraag is. Zou dit een oplossing kunnen zijn? Of ga ik hier te kort door de bocht? En zo ja, wat zou ik kunnen doen om het toch werkend te krijgen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Hoe heb je dat gedaan? Gewoon de SWW temp op 60 gezet en gaan? En hoe zorg je ervoor dat die temp minimaal 30 of 40 minuten vastgehouden wordt? Dus dat ie niet uit slaat als de 60 graden wordt aangetikt?Andre_FR2010 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:46:
[...]
Ik heb dit opgelost met een automatisering in Home Assistant.
Het is een uitgebreide automatisering (met hulp van Claude AI), er zal best een snellere/kortere automatisering zijn, maar dit werkt voor mij. Hij is te groot om hier te plaatsen. Misschien dat het via een PM wel kan?Hetisweergezell schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:48:
[...]
Hoe heb je dat gedaan? Gewoon de SWW temp op 60 gezet en gaan? En hoe zorg je ervoor dat die temp minimaal 30 of 40 minuten vastgehouden wordt? Dus dat ie niet uit slaat als de 60 graden wordt aangetikt?
Heb je een PM gestuurd. Dank!Andre_FR2010 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:55:
[...]
Het is een uitgebreide automatisering (met hulp van Claude AI), er zal best een snellere/kortere automatisering zijn, maar dit werkt voor mij. Hij is te groot om hier te plaatsen. Misschien dat het via een PM wel kan?
En anders stel ik het voorlopig gewoon hard in op zondag 13 uur. Dat schijnt volgens jeroen.nl gemiddeld het goedkoopste uur te zijn.
Ik kan mijn SWW temperatuur maximaal op 60 graden zetten. Maar als ik inderdaad de eco stand op 48 zet en de comfort stand op 60 dan zou ik per week naar 60 graden kunnen gaan. Alleen zorgt volgens mij de legionella run ervoor dat doe 60 graden (in mijn geval) minimaal 40 minuten gehandhaafd wordt.Rojado schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:17:
In feite heb je, buiten de legionella run (die technisch gezien inderdaad uit gezet kan worden) drie temperatuur instellingen beschikbaar waarvan er twee via de app van Daikin zijn te programmeren. Het betreft de Spaarstand en de Comfort stand. Daarnaast kun je nog een ‘terugval’ temperatuur in de unit zelf instellen, dus de laagste temperatuur die je wilt handhaven. Hier staat die op 35. Spaar op 44 en comfort op 53. (De bekende grenzen 😉) Ik heb geen automatisering lopen (denk voor mijzelf dat mijn ding niet is, wellicht een paar geheugen cellen te kort😊) maar als bovenstaande al met de App kan in combinatie met de terugval temperatuur dan zou het voor iemand die wel een beetje overweg kan met die automatisering moeten kunnen lukken 😀
Ik weet niet in hoeverre dat gebeurd als ik dit via de comfort stand regel (of dat ie de 60 aantikt en daneteen weer afzakt).
Ik heb even gekeken: de machine warmt op tot ca. 60.3 graden en stopt daarna. Na 40 minuten niets doen is de temperatuur nog altijd 60.1 en het komt ook niet op een paar tienden graden aan. Het 'handhaven' is vooral dat de streeftemperatuur 60 blijft en dat er een controle afgaat als binnen die 40 minuten de temperatuur onder de 60 gaat - praktisch gezien maakt het geen bal uit tenzij je een heel bad eruit tapt.Hetisweergezell schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:55:
[...]
Ik kan mijn SWW temperatuur maximaal op 60 graden zetten. Maar als ik inderdaad de eco stand op 48 zet en de comfort stand op 60 dan zou ik per week naar 60 graden kunnen gaan. Alleen zorgt volgens mij de legionella run ervoor dat doe 60 graden (in mijn geval) minimaal 40 minuten gehandhaafd wordt.
Ik weet niet in hoeverre dat gebeurd als ik dit via de comfort stand regel (of dat ie de 60 aantikt en daneteen weer afzakt).
Effectief dus hetzelfde als zelf opwarmen naar 60.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Ik heb het verder zelf nooit op die manier getest maar wellicht kun je die temperatuur ook op 61 /62 instellen. De meeste keren dat ik SWW verwarm zie ik de eindtemperatuur ook een graad hoger staan dan ingesteld.mawashigeri schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:52:
[...]
Ik heb even gekeken: de machine warmt op tot ca. 60.3 graden en stopt daarna. Na 40 minuten niets doen is de temperatuur nog altijd 60.1 en het komt ook niet op een paar tienden graden aan. Het 'handhaven' is vooral dat de streeftemperatuur 60 blijft en dat er een controle afgaat als binnen die 40 minuten de temperatuur onder de 60 gaat - praktisch gezien maakt het geen bal uit tenzij je een heel bad eruit tapt.
Effectief dus hetzelfde als zelf opwarmen naar 60.
Als dit zo blijkt te zijn dan is domweg de comfort temperatuur op 60 zetten genoeg. (En dan misschien zelf ff een check bouwen die in de gaten houd dat hij niet te snel afzakt door het pakken van warm water oid).
Heb net even snel gekeken en om 13.49 stopte mijn backup heater ermee en dat was het moment dan de tanktemperatuur de 60.0 bereikte. Omdat het element natuurlijk niet meteen afgekoeld is steeg de temperatuur door tot 60.6. Hierna is zowel de compressor als de buh niet meer aangeslagen.Hetisweergezell schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:11:
Jullie hebben mij weer geïnspireerd. Thanks! Ik ga nu domweg mijn metingen eens bekijken na een desinfectierun. Daar zou ik terug kunnen moeten vinden of de compressor/bij afslaan als de 60 graden aangetikt wordt. Als dit zo is dan is de rest gewoon puur een controle om te kijken of de temperatuur gedurende de opgegeven waarde (in mijn geval 40 minuten) boven de 60 blijft.
Als dit zo blijkt te zijn dan is domweg de comfort temperatuur op 60 zetten genoeg. (En dan misschien zelf ff een check bouwen die in de gaten houd dat hij niet te snel afzakt door het pakken van warm water oid).
Dus de conclusie lijkt te zijn dat gewoon de watertemperatuur instellen op 60 graden en hem daar houden tot de tank die temperatuur bereikt heeft hetzelfde is wat een desinfectierun doet. Alleen monitort die laatste nog even of de temperatuur binnen de opgegeven tijd niet onder de 60 graden zakt. Anders zal die foutcode wel verschijnen dat de run mislukt is....
Dus hiermee kan ik dan dit gedeelte ook automatiseren en runnen op het moment dat de stroom het goedkoopst is.
[ Voor 4% gewijzigd door Hetisweergezell op 29-08-2026 21:38 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| #
#
#template:
# - trigger:
# platform: numeric_state
# entity_id: sensor.km2_a840411cad97_temperature_sensor_2
# above: 55
# sensor:
# - name: "Last legionella run"
# state: >
# {% if today_at('23:59') < now() < today_at('0:00') %}
# {{ this.state }}
# {% else %}
# {{ now().strftime('%d-%m-%Y %H:%M') }}
# {% endif %}
# unique_id: "espaltherma.last_run"
template:
- trigger:
platform: numeric_state
entity_id: sensor.km2_a840411cad97_temperature_sensor_2
above: 55
for:
hours: 1
sensor:
- name: "Last legionella run"
state: >
{{ now().strftime('%d-%m-%Y %H:%M') }}
unique_id: "espaltherma.last_run" |
Je warm water kan je nog wel een beetje sturen maar over een substantieel bedrag heb je het dan ook niet.
[ Voor 23% gewijzigd door Minimalist1 op 30-08-2026 12:25 ]
Eens.Minimalist1 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:24:
De combinatie van een warmtepomp die gebaat is bij trage verwarming / lange runs en mogelijk snel wijzigende tarieven is niet echt heel zinnig….. en in de winter nog minder.
Je warm water kan je nog wel een beetje sturen maar over een substantieel bedrag heb je het dan ook niet.
Enige is dat je een beetje kan spelen met de warmtebuffer bv bij lage tarieven stooklijn iets omhoog en vice versa bij hoge tarieven.
Maar je kan dus vrij weinig met de concrete warmte vraag die je toch moet invullen als het koud is buiten, ongeacht de tarieven.
Daarom dus ook de twijfel over een dynamisch contract.
Ik denk dat het deels van de situatie afhangt. Veel tweakers kunnen hun warmtepomp 24/7 op een laag vermogen laten pruttelen. Dit lukt in mijn huis niet. De isolatie is domweg te goed. Dus ik heb de warmtepomp maar x aantal uur per dag aan ( in de winter ongeveer 10 tot 12 uur max, in de herfst en vroege lente maar max 6 uur). Dus ik kan die in 1 of eventueel 2 delen spreiden over de goedkoopste uren. Uiteraard is het wel zinnig om ook de buitentemperatuur mee te nemen omdat onder de 6 graden het rendement instort ivm defrosts.Minimalist1 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:24:
De combinatie van een warmtepomp die gebaat is bij trage verwarming / lange runs en mogelijk snel wijzigende tarieven is niet echt heel zinnig….. en in de winter nog minder.
Ik heb vanaf 1 september dynamische tarieven en ik ga een jaartje experimenteren met het automatiseren zo goed mogelijk aansturen. Na een jaar kan ik dan prima kijken of het wel of niet uit heeft gekunt. Mijn verbruik/teruglevering wordt per uur opgeslagen en weggeschreven naar een csv bestand.
Ofwel: kan ik veilig de heen/terugleidingen met de kogelkraan afgesloten laten terwijl ik aan de CV kant aan het klussen ben, of is dat riskant voor de werking van de warmtepomp?
Hmm, AI zegt terecht dat de druk in het kleine interne circuit dan flink kan oplopen omdat het externe expansievat niet meer meedoet. Dit lijkt inderdaad een risico omdat de driewegklep maar 1 route doet en drukverschillen dus via de 'koude' kant alsnog naar het CV circuit gaan. Met name het omschakelmoment zou wel eens gevaarlijk kunnen zijn als de pomp dan al aangaat - beter van niet dus.
[ Voor 41% gewijzigd door mawashigeri op 30-08-2026 17:26 ]
Daar zou ik niet van uit gaan. Genoeg verhalen hier van die kogelkraan die niet 100% afsluit wanneer het systeem onder druk staat.mawashigeri schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:34:
Vraag: kan mijn warmtepomp met ingebouwde boiler in SWW bedrijf veilig losgekoppeld zijn van het CV circuit?
Ofwel: kan ik veilig de heen/terugleidingen met de kogelkraan afgesloten laten terwijl ik aan de CV kant aan het klussen ben, of is dat riskant voor de werking van de warmtepomp?edit:
Hmm, AI zegt terecht dat de druk in het kleine interne circuit dan flink kan oplopen omdat het externe expansievat niet meer meedoet. Dit lijkt inderdaad een risico omdat de driewegklep maar 1 route doet en drukverschillen dus via de 'koude' kant alsnog naar het CV circuit gaan. Met name het omschakelmoment zou wel eens gevaarlijk kunnen zijn als de pomp dan al aangaat - beter van niet dus.
Helaas kom ik niet helemaal wijs uit het meegeleverde bedradingsschema. Is er misschien iemand die mij kan helpen met de interpretatie hiervan, of die zelf ervaring heeft met deze aansluiting?
Op de EKPCBO zitten o.a. de volgende aansluitingen:
- L / N = 230 V voeding
- TA = aansluiting voor de kamerthermostaat
- M1 = DC-inverter ventilatormotor
- S1 = veiligheidsschakelaar rooster
- De L en N aangesloten op 230 V netspanning.
Gevolg: het display gaat aan, maar de rode LED knippert. Volgens de documentatie betekent dit dat er voeding aanwezig is, maar geen gesloten TA-contact. - Vervolgens heb ik geprobeerd het TA-contact te sluiten door de twee TA-aansluitingen rechtstreeks met elkaar door te lussen. Daarmee heb ik feitelijk een potentiaalvrij gesloten thermostaatcontact nagebootst. Dit had geen resultaat.
"230 V aansluitingstoestemming van kamerthermostaat."
Op het aansluitschema lijkt de kamerthermostaat echter als een schakelcontact tussen de voeding en TA te zijn getekend. Daardoor is mij niet duidelijk wat er elektrisch precies van TA wordt verwacht.
Mijn concrete vragen zijn daarom:
Moet TA daadwerkelijk van 230 V worden voorzien? Bijvoorbeeld door L naar TA door te lussen?
Of moet TA juist worden geschakeld door een potentiaalvrij contact, zoals ik bij mijn tweede test heb geprobeerd?
En als TA inderdaad 230 V nodig heeft: moet ik dan L naar TA doorlussen, of moet er op een andere manier een 230 V-signaal op TA worden gezet?
Ik ben hier voorzichtig mee omdat ik niet zomaar 230 V op een aansluiting wil zetten waarvan ik de werking niet volledig begrijp.
Kan iemand die bekend is met de EKPCBO / FWXV-ATV3 mij uitleggen hoe TA precies aangesloten hoort te worden?
Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/3HdsSYKKoa7GlvKh4hbEWpcy.jpg?f=fotoalbum_large)
230,00 EUR voor (ex evt. materiaal dat vervangen moet worden)
- Met lekzoekapparatuur de installatie controleren op mogelijke lekkages.
- Controle van alle installatiecomponenten op goede werking.
- Onderhoud draaiende delen.
- Controle condenswaterafvoer en indien aanwezig de (externe) condenswaterpomp.
- Controle koudemiddelinhoud op basis van gemeten waarden.
- Meten van de drukken, temperaturen en stromen op alle installatiemeetpunten.
- Reinigen van de verdamperluchtfilters.
- Inspecteren condensorbatterij en evt. vrij maken van loszittende vervuiling.
- Controle van de installatieregeling en beveiligingen en zo nodig bijstellen.
- Aansluitklemmen voeding en besturing controleren op vastzitten, indien nodig aandraaien.
- Contacten magneetschakelaars controleren.
- Controle isolatie koelleidingen.
Hier een abo van 20/maand voor onderhoud. Fors, maar ja dan ook geen gezeik. Hoop ik.
Ik weet niet of dit uiteindelijk duurder uit zal vallen, maar het is wel prettig om te weten, dat je niet bij een storing met een vette factuur om je oren geslagen wordt.
Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.
Je koopt, in mijn optiek, vooral wat zekerheid (of hoop). Dat ze bij een echte storing je gaan helpen. Als je geen onderhoudscontract hebt weigeren de meesten gewoon langs te komen.
Nee, natuurlijk niet…. :-).piieter schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:34:
Dit kost gedurende de garantieperiode niets.
binnen zit het vuil filter, juist het enige wat echt nodig is.Minimalist1 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:53:
En schoonmaken is ook eigenlijk alles wat ze doen…. En binnen zal er weinig schoon te maken zijn. Verder is het eigenlijk volslagen inhoudsloos, ze kijken nog even naar wat menuwaarden en dat is het wel.
De koelmodule is inmiddels geplaatst en ee eerste testjes gedaan. Heb ee stooklijn even vast gezet op 19 graden en ik merk dat de WP probeert juiste de retourtemperatuur op deze waarde te krijgen. De aanvoertemperaruur gaat dan juist 3 of 4 graden lager zijn, afhankelijk van de ingestelde delta t. Ik heb even op dit forum gespeurd en ik ben een iemand tegen gekomen die hetzelfde ervaart. Klopt het dat bij koelen dus de stooklijn wordt ingesteld via de retourtemperaruur? Wel even goed oppassen dan want dat betekent dat je aanvoer wezenlijk kouder is en er condens kan ontstaan..TKroon schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:47:
@madde2901 voor koelen kun je het beste een vaste LWT selecteren, bijvoorbeeld 18 of 19 graden. Daaronder neemt de kans op condensatie toe en dat wil je niet. 20 graden is hoog, tenzij je je kamertemperatuur op 25+ wilt houden. Je retourtemperatuur is namelijk 3 graden hoger, en je moet ook nog enkele graden tussen retourtemperatuur en kamertemperatuur hebben, anders neemt hij geen warmte op.
Dauwpunt berekenen kan, maar de vraag is of je dat nauwkeurig genoeg kan. Ik zou persoonlijk ook niet meer dan 3 uur achter elkaar koelen. Als de vloer te koud wordt is er namelijk ook weinig warmte meer om nog op te nemen. Pauzeer dan 1-2 uur en start een nieuwe run.
Ja, volgens mij zorgt omschakelen naar LWT voor beide. Maar ik hoor je al HA zeggen, dan kun je wellicht ook efficiënt gebruik maken van de stooklijn voor verwarmen door bijvoorbeeld overdag tussen 10 en 16 een hogere LWT te nemen als je nog zonopwek hebt / lagere stroomprijzen, en een lagere op de dure pieken.
Heb je modulatie of overregeling hoog staan? Ik ben niet precies bekend met deze instellingen met betrekking tot koelen, maar wellicht dat je daarmee het gedrag kunt tweaken.madde2901 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:44:
[...]
De koelmodule is inmiddels geplaatst en ee eerste testjes gedaan. Heb ee stooklijn even vast gezet op 19 graden en ik merk dat de WP probeert juiste de retourtemperatuur op deze waarde te krijgen. De aanvoertemperaruur gaat dan juist 3 of 4 graden lager zijn, afhankelijk van de ingestelde delta t. Ik heb even op dit forum gespeurd en ik ben een iemand tegen gekomen die hetzelfde ervaart. Klopt het dat bij koelen dus de stooklijn wordt ingesteld via de retourtemperaruur? Wel even goed oppassen dan want dat betekent dat je aanvoer wezenlijk kouder is en er condens kan ontstaan..
Nee geen modulatie. Overregeling staat op max 4 graden geloof ik. Gedaan voor verwarming tijdens voor- en naseizoen.TKroon schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:12:
[...]
Heb je modulatie of overregeling hoog staan? Ik ben niet precies bekend met deze instellingen met betrekking tot koelen, maar wellicht dat je daarmee het gedrag kunt tweaken.
Conform de installateurshandleiding wordt "overregeling" (helaas) genegeerd tijdens koelbedrijf.madde2901 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:53:
[...]
Nee geen modulatie. Overregeling staat op max 4 graden geloof ik. Gedaan voor verwarming tijdens voor- en naseizoen.
Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast
Ik word een beetje moedeloos. Wp ingesteld op stand 3 (compressor uit) en de boosterverwarming mag in met max 2 kW en de wp doetTinusH777 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:29:
[...]
Handleiding Altherma 3M 6K3 en nootbooklm:
U kunt zelf instellen wanneer en hoe deze weerstand mag meewerken via het installateursmenu onder **[9.4.4] Bediening** (of via code ****) [3]. U heeft hierbij de volgende instellingsmogelijkheden:
* **Stand 0 (Beperkt):** De weerstand mag normaal gesproken niet meewerken (om energie te besparen), **behalve** voor de wekelijkse legionella-desinfectie én wanneer u handmatig de functie 'Krachtig verwarmen' inschakelt voor zeer snel warm water [4].
* **Stand 1 (Toegestaan):** De weerstand mag altijd bijspringen wanneer dat nodig is (bijvoorbeeld als de warmtepomp het alleen niet snel genoeg op temperatuur krijgt) [5].
* **Stand 3 (Compressor uit):** De weerstand mag werken, maar mag **niet gelijktijdig** met de warmtepomp draaien voor de bereiding van warm tapwater [6].
* **Stand 4 (Alleen desinfectie):** De weerstand mag uitsluitend ingeschakeld worden voor de legionella-desinfectie en verder nergens voor [7].
Gelijktijdig met booster 2,7 kW. Ongetwijfeld een andere instelling gemist. Wie heeft een idee?
Ik zou ‘m op ‘alleen desinfectie’ zetten en een SWW run naar 53 graden (comfort) plannen 2 uur eerder. Als het vat al 53 graden is zal de compressor dan niet bijspringen.Onnooooo schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:00:
[...]
Ik word een beetje moedeloos. Wp ingesteld op stand 3 (compressor uit) en de boosterverwarming mag in met max 2 kW en de wp doet
Gelijktijdig met booster 2,7 kW. Ongetwijfeld een andere instelling gemist. Wie heeft een idee?
Dat is een oplossing maar ik vind het een oplossing om het werkelijke probleem heen. Ik vraag aan het apparaat:MrFish schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:55:
[...]
Ik zou ‘m op ‘alleen desinfectie’ zetten en een SWW run naar 53 graden (comfort) plannen 2 uur eerder. Als het vat al 53 graden is zal de compressor dan niet bijspringen.
1 boosterverwarming alleen aan als compressor uit is
2 boosterverwarming gaat met max 2 kW aan
Die opdracht voert de wp niet uit. WP schakelt compressor en booster gelijktijdig in en met boosterverwarming maximaal 2,7 kW. De WP neemt een vermogen af van meer dan 5 kW en haalt groot deel uit het net ipv dat het apparaat volledig op mijn zonnepanelen de boiler verwarmt.
Off topic : leuke site EPEX voorspellerMrFish schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:55:
[...]
Ik zou ‘m op ‘alleen desinfectie’ zetten en een SWW run naar 53 graden (comfort) plannen 2 uur eerder. Als het vat al 53 graden is zal de compressor dan niet bijspringen.
Ja, (1) geldt sowieso niet tijdens de legionella-run. Daar is niks aan te veranderen, vandaar mijn workaround.Onnooooo schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:42:
[...]
Dat is een oplossing maar ik vind het een oplossing om het werkelijke probleem heen. Ik vraag aan het apparaat:
1 boosterverwarming alleen aan als compressor uit is
2 boosterverwarming gaat met max 2 kW aan
Die opdracht voert de wp niet uit. WP schakelt compressor en booster gelijktijdig in en met boosterverwarming maximaal 2,7 kW. De WP neemt een vermogen af van meer dan 5 kW en haalt groot deel uit het net ipv dat het apparaat volledig op mijn zonnepanelen de boiler verwarmt.
Wat betreft (2): je kunt het vermogen van het element NIET instellen. Het is alleen geschakeld via een relais. De instelling in de gebruikersinterface is alleen om het energieverbruik juist weer te geven (afhankelijk van de precieze uitvoering van je Daikin en de manier waarop het is aangesloten).
En dank
Was dit nu vooral in de zomer? Want kan ook met de buiten temperatuur te maken hebben.Skipper_NH schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:28:
Dank voor deze grafieken. Maar daar kom ik niet uit. Ik heb de comfort temp op 53 en eco temp op 48. Toch zie ik nadat er veel gedoucht is (4 kinderen) dat de warmtepomp begint met opwarmen, maar geregeld de laatste 5-20 minuten de BSH van het boiler vat bij springt. Dat wil ik voorkomen, omdat er na die douchebeurten genoeg tijd is om de boiler rustig op 53 te brengen. Stand 0 lijkt mij de aangewezen instelling, maar 3 zou ook moeten kunnen. Maar zoals gezegd meen ik dat ik iemand had aangegeven dat je dan ook de marge op 0 zou moeten zetten. Maar kan te niet vinden om dat te bevestigen. En ik weet niet of die marge nog elders op van invloed is.
als het buiten warmer is dan 25 graden, dat doet hij op de compressor slechts tot (niet tot en met) 45 graden verwarmen. Hierboven gaat het met BSH/BUH.
En als je buiten unit in de zon staat, is het al heel snel boven de 25 gr buiten.
Waarschijnlijk was ik dat.Skipper_NH schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:28:
Dank voor deze grafieken. Maar daar kom ik niet uit. Ik heb de comfort temp op 53 en eco temp op 48. Toch zie ik nadat er veel gedoucht is (4 kinderen) dat de warmtepomp begint met opwarmen, maar geregeld de laatste 5-20 minuten de BSH van het boiler vat bij springt. Dat wil ik voorkomen, omdat er na die douchebeurten genoeg tijd is om de boiler rustig op 53 te brengen. Stand 0 lijkt mij de aangewezen instelling, maar 3 zou ook moeten kunnen. Maar zoals gezegd meen ik dat ik iemand had aangegeven dat je dan ook de marge op 0 zou moeten zetten. Maar kan te niet vinden om dat te bevestigen. En ik weet niet of die marge nog elders op van invloed is.
Ik zou hem op stand (3) zetten. T_HP,max = 53°C. Je compressor slaat dus uit bij 51°C, want instelling [6-01] is standaard 2 graden, en daarna neemt de BUH of BSH het over.
Eerlijk gezegd zou ik je vat op 51°C zetten*. Alternatief is [6-01] = 0°C en [6-00] = 4°C. Anders is de SWW hysterese wel erg klein (2°C) en krijg je veel korte runs.
* de COP bij die laatste paar graden van het SWW vat is erg beroerd. Sowieso viel de SWW COP mij wat tegen bij de Daikin, ik zat altijd rond de 2,5. (Dat doet de WP in ons nieuwe huis een stuk beter.)
Ik heb comforttemp van het vat op 50° staan. Legionellarun staat helemaal uit. Vat gaat frequent leeg dus kans op legionella is miniem. Daarnaast verwarm ik het vat middels een bodemspiraal die op de zonneboiler zit. In de zomer komt het gehele vat dan regelmatig boven 80°C uit wat (mocht er iets inzitten) alles afdood.MrFish schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:33:
[...]
Waarschijnlijk was ik dat.
Ik zou hem op stand (3) zetten. T_HP,max = 53°C. Je compressor slaat dus uit bij 51°C, want instelling [6-01] is standaard 2 graden, en daarna neemt de BUH of BSH het over.
Eerlijk gezegd zou ik je vat op 51°C zetten*. Alternatief is [6-01] = 0°C en [6-00] = 4°C. Anders is de SWW hysterese wel erg klein (2°C) en krijg je veel korte runs.
* de COP bij die laatste paar graden van het SWW vat is erg beroerd. Sowieso viel de SWW COP mij wat tegen bij de Daikin, ik zat altijd rond de 2,5. (Dat doet de WP in ons nieuwe huis een stuk beter.)
Legionella is iets wat tussen je oren zit (vind ik). fabrikanten moeten er iets mee en doen het op deze manier maar dat is meer om enige aansprakelijkheid uit te sluiten vermoed ik.
Als het vat vaak leeg gaat door vele douchebeurten is kans op legionella minimaal. Je staat tenslotte niet dagenlang het vat met hetzelfde water op temperatuur te houden.
De BUH in het vat (die zit er wel) staat bij mij geheel uitgeschakeld (installatieautomaat in de onderverdeler staat uit).
Ik heb een extern (niet Daikin) boilervat.TKroon schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:27:
@benthouse even een check omdat je 80 graden noemt: op mijn Daikin boiler staat dat 75 de maximum temperatuur is. Er zit ergens een label op, die zou ik even checken.
Ter verduidelijking:
- Rood = Daikin OUT Leaving Water (bij de pijl de muur in, richting manifold)
- Blauw = retour van de vloerverwarming (bij de pijl de muur uit)
- Groen = wateraanvoer en afvoer voor drukopbouw / legen van het circuit, normaal gesloten
Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Update:
De afwijking van de Madoka kamerthermostaat van -1,5 graden op -1,0 graden ingesteld.
De warmtepomp stopte meteen met verwarmen. Wel raar dat ik in die jaren daarvoor nooit last heb gehad van een dergelijk gedrag. Ik weet trouwens niet of hiermee het vreemde gedrag is opgelost. Ik blijf het in de gaten houden.
[ Voor 25% gewijzigd door piieter op 10-09-2026 19:05 ]
Ik wil niet een discussie over legionella starten, maar wel even wijzen op t feit dat t vat nooit leeg gaat. Je mengt koud leidingwater van onderen bij het warme water dat je er dan aan de bovenkant uit drukt, op t moment dat je ergens de warme kraan open draait. Op de overgang tussen warm en koud krijg je dan lauw water in t vat en als dat langer staat mengt dat weer door t hele vat. Doe verder met die informatie wat je wil 🙂.benthouse schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:59:
Vat gaat frequent leeg dus kans op legionella is miniem.
Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.
Het hoeft geen echte defrost geweest te zijn. Het kan ook 'oil recovery' geweest zijn, dat wordt op dezelfde wijze weergegeven. Die actie wordt best vaak uitgevoerd, is zie het ook regelmatig voorkomen bij +15 graden buiten, als de unit op verwarmen staat. Bij koelen gebeurt het zelden of nooit.Senaxx schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:18:
Ik heb een Daikin Altherma 3 14kW monoblock [...] In mijn logging zag ik dat ik vandaag al mijn eerste defrost heb gehad.
Is dat iets specifieks voor de monoblocks?axelaar schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:05:
[...]
Het hoeft geen echte defrost geweest te zijn. Het kan ook 'oil recovery' geweest zijn, dat wordt op dezelfde wijze weergegeven. Die actie wordt best vaak uitgevoerd, is zie het ook regelmatig voorkomen bij +15 graden buiten, als de unit op verwarmen staat. Bij koelen gebeurt het zelden of nooit.
Ik heb het bij mijn split-unit (R32 gas) nog nooit gezien.
Voor mijn eigen en miischien ook jullie educatie via Gemini
In de context van een huishoudelijke warmtepomp betekent "olie-retour" het cruciale proces waarbij smeerolie terug naar de compressor wordt geleid nadat het in de rest van het koelcircuit is terechtgekomen.
1. Het probleem: Ontsnappende olie
De compressor is het hart van de warmtepomp. Deze heeft een specifieke olie nodig om de bewegende mechanische onderdelen te smeren. Wanneer de compressor het koudemiddel door het systeem pompt, reist er onvermijdelijk een kleine hoeveelheid olie mee de leidingen in die niet verdampt en aan de leidingen blijft kleven.2. Waarom olie-retour van levensbelang is
- Compressorschade: te weinig smering zorgt voor wrijving en mogelijk oververhitting
- Lager rendement: Olie die aan de binnenkant van de warmtewisselaars (de spoelen) kleeft, werkt als een isolatielaag. Dit belemmert de warmteoverdracht, waardoor de warmtepomp harder moet werken en meer stroom verbruikt om de woning te verwarmen.
3. Hoe een warmtepomp zorgt voor olie-retour
- Stroomsnelheid van het koudemiddel: De diameter van de leidingen is zo ontworpen dat het gasvormige koudemiddel met hoge snelheid door de buizen stroomt. Hierdoor trekt het gas de olie als het ware mee terug naar de compressor.
- Aflopende leidingen en oliesiphons: Installateurs leggen horizontale leidingen vaak onder een lichte helling richting de compressor. Ook worden er soms U-bochten (oliesiphons of oil traps) geplaatst. Hierin verzamelt de olie zich, zodat het voorbijstromende gas de olie gemakkelijk in één keer kan meenemen.
- Automatische olie-retourcyclus: Moderne warmtepompen met een inverter (variabele snelheid) draaien vaak langdurig op een laag vermogen. Het koudemiddel stroomt dan te langzaam om de olie mee te nemen. Om dit op te lossen, start de warmtepomp automatisch een olie-retourcyclus (oil return cycle). De compressor gaat dan kortstondig op vol vermogen draaien om alle achtergebleven olie uit de leidingen te spoelen. Tijdens deze cyclus kun je de warmtepomp tijdelijk wat harder horen loeien of stopt het verwarmen heel even.
[ Voor 69% gewijzigd door mawashigeri op 11-09-2026 12:36 ]
Mogelijk. Ik heb een Altherma 3 H HT W (14kW), dat is een monoblock. Die 'defrost' modus komt daar regelmatig voor. Het is een gecombineerde indicator, dat is te zien op het display (menu [8.6]) en in de handleiding. Die modus staat vermeld als "Defrost/oil return mode". Hoe vaak "oil return" gebeurt hangt af van hoe lang en hoe intensief de unit aan het verwarmen is geweest, maar er staat nergens vermeld wat de criteria zijn. Als de defrost modus bij koud weer heeft gedraaid dan is er een poosje geen "oil return" nodig, die olie is vanzelf weer terug waar die hoort bij het omdraaien van de verwarmingsrichting.mawashigeri schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:16:
Is dat iets specifieks voor de monoblocks?
Deze zomer heb ik geen 'defrost' gezien omdat de unit in koelmodus stond, maar ik kan maar tot 1 week terugkijken dus kan er best eentje over het hoofd gezien hebben.
Hmm dat wist ik niet. Het is goed mogelijk dat de WP dat gedaan heeft want dit was volgens mij de eerste keer weer dat hij moest verwarmen sinds begin van de zomer. Hij springt eigenlijk 1 keer per dag aan voor het verwamen van het warm water.axelaar schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:15:
[...]
Mogelijk. Ik heb een Altherma 3 H HT W (14kW), dat is een monoblock. Die 'defrost' modus komt daar regelmatig voor. Het is een gecombineerde indicator, dat is te zien op het display (menu [8.6]) en in de handleiding. Die modus staat vermeld als "Defrost/oil return mode". Hoe vaak "oil return" gebeurt hangt af van hoe lang en hoe intensief de unit aan het verwarmen is geweest, maar er staat nergens vermeld wat de criteria zijn. Als de defrost modus bij koud weer heeft gedraaid dan is er een poosje geen "oil return" nodig, die olie is vanzelf weer terug waar die hoort bij het omdraaien van de verwarmingsrichting.
Deze zomer heb ik geen 'defrost' gezien omdat de unit in koelmodus stond, maar ik kan maar tot 1 week terugkijken dus kan er best eentje over het hoofd gezien hebben.
Ik weet niet of het nog uitmaakt dat mijn unit geen koelmodus heeft. Ik heb de Altherma 3 EDLA14DAW1 en heeft dat niet. Ik zal eens in het menu kijken of ik er iets over kan vinden.
Ik zit het hele jaar al wat te dubben over een warmtepomp. We willen graag van het gas af. Hetgeen mij bij alle oplossingen wat tegenstaat, is de beschikbare ruimte die we hebben
Het boilervat zou bij de wasmachines op de 2e verdieping kunnen passen, waar nu ook de CV-ketel hangt. Echter is daar ook beperkte ruimte (60cm diep gaat wel, veel meer wordt t krap van, en in de breedte kan ook niet alles). Dat is ook een handige plek omdat het aansluit op de koof bij onze trap. Daar is nog wel genoeg ruimte voor 2 'aircoleidingen', maar 2 leidingen voor een monoblock wordt wat lastiger.
Dat alles bij elkaar, kom ik langzamerhand tot de conclusie dat een split unit hier het beste past. En eigenlijk zijn er dan best weinig keuzes. Panasonic en Daikin kom ik op uit, en de Panasonic binnenunit is groter...
Ben benieuwd waar we qua prijs op uit gaan komen (230L, 4 kW gok ik, wellicht 6 kW) en of de installateur het bij ons ziet zitten
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Vaillant heeft een behoorlijk goede split oplossing met de Split Plus, alleen een groot maar stil buitendeel.Richh schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:32:
Ik meld me ook maar even in dit topic. Komende week wordt er een offerte opgetekend voor een Altherma installatie hier thuis.
Ik zit het hele jaar al wat te dubben over een warmtepomp. We willen graag van het gas af. Hetgeen mij bij alle oplossingen wat tegenstaat, is de beschikbare ruimte die we hebbenbetreft namelijk een rijwoning. Achter het huis hebben we al een airco-buitenunit (ook van Daikin) en daar is eigenlijk geen/weinig ruimte voor nog een. Voor het huis is er ruimte, echter wil ik geen leiding over de gevel laten lopen, onze gevel is niet geheel vlak wat het nog lelijker maakt.
Het boilervat zou bij de wasmachines op de 2e verdieping kunnen passen, waar nu ook de CV-ketel hangt. Echter is daar ook beperkte ruimte (60cm diep gaat wel, veel meer wordt t krap van, en in de breedte kan ook niet alles). Dat is ook een handige plek omdat het aansluit op de koof bij onze trap. Daar is nog wel genoeg ruimte voor 2 'aircoleidingen', maar 2 leidingen voor een monoblock wordt wat lastiger.
Dat alles bij elkaar, kom ik langzamerhand tot de conclusie dat een split unit hier het beste past. En eigenlijk zijn er dan best weinig keuzes. Panasonic en Daikin kom ik op uit, en de Panasonic binnenunit is groter...
Ben benieuwd waar we qua prijs op uit gaan komen (230L, 4 kW gok ik, wellicht 6 kW) en of de installateur het bij ons ziet zitten
Een gewone Daikin Altherma 3W uitvoering heeft wel 1 van de kleinste buitendelen.
Adviseur FixClima
De Vaillant heeft twee nadelen voor mij: hun binnendeel is 10cm dieper (70cm vs 60cm) wat in principe zou kunnen, maar de doorloop in de technische ruimte versmalt. Zelfde nadeel voor Panasonic. Het prijsverschil is na aftrek subsidie wellicht zelfs in het voordeel van de Daikin. En ook niet onbelangrijk, de Daikin heeft R32 ipv R410A van de Vaillant, toch iets meer milieubelasting.Technician- schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:26:
[...]
Vaillant heeft een behoorlijk goede split oplossing met de Split Plus, alleen een groot maar stil buitendeel.
Een gewone Daikin Altherma 3W uitvoering heeft wel 1 van de kleinste buitendelen.
De grotere buitenunit vind ik niet erg, het stillere is wel een voordeel natuurlijk...
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
De nieuwe Split Plus bv de 75/8.2 is vrij nieuw en R32. Is een ook nieuwe type binnendeel, als ik me niet vergis ook 60 diepRichh schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:41:
[...]
De Vaillant heeft twee nadelen voor mij: hun binnendeel is 10cm dieper (70cm vs 60cm) wat in principe zou kunnen, maar de doorloop in de technische ruimte versmalt. Zelfde nadeel voor Panasonic. Het prijsverschil is na aftrek subsidie wellicht zelfs in het voordeel van de Daikin. En ook niet onbelangrijk, de Daikin heeft R32 ipv R410A van de Vaillant, toch iets meer milieubelasting.
De grotere buitenunit vind ik niet erg, het stillere is wel een voordeel natuurlijk...
Wie zeker compacte all in one binnenunits heeft is Mitsubishi Electric, de king in split.
Met een ecoinverter buitendeel compact en een powerinverter buitendeel stiller efficiënter maar groter
Adviseur FixClima
https://www.myvaillantpro...ompen/unitower-split-plus
Dit is wel van een betere kwaliteit dan de Altherma 3 hoor. Zowel qua regeling efficiëntie en geluid.
Deze kwam uit in 2024, de Altherma 3 loopt al een jaar of 12 mee (misschien meer?)
[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 13-09-2026 16:02 ]
Adviseur FixClima
Altherma 3 bestaat sinds 2018 volgens Daikin zelf: link.Technician- schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:01:
Gecheckt en de Split Plus is ook compact en 60 diep.
Dit is wel van een betere kwaliteit dan de Altherma 3 hoor. Zowel qua regeling efficiëntie en geluid.
Deze kwam uit in 2024, de Altherma 3 loopt al een jaar of 12 mee (misschien meer?)
Ik heb 14 jaar een Vaillant geoTherm warmtepomp gehad, prima dingen, de hele straat had die, geen klachten gehoord. En dat misschien ook wel een optie: met een geoTherm heb je uberhaupt geen buitenunit. Kost wel veel, je krijgt meer subsidie, vergunning nodig, maar is wel een stuk zuiniger in de wintermaanden dan een luchtwarmtepomp, gratis vloerkoeling (amber stroomverbruik) en nooit defrosts.
Betere kwaliteit dan Daikin durf ik niet gauw te zeggen. Daikin wordt, zeker internationaal gezien, als de top beschouwd samen met Mitsubishi en NibeTechnician- schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:01:
Gecheckt en de Split Plus is ook compact en 60 diep.
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | Tesla Model 3 RWD 2025 | Renault 5 Techno 2026
Gisteren alles weer opgestart en vandaag zie ik tot mijn verrassing dat de nieuwste firmware 7.10.0 er op staat! Sinds bijna een jaar heb ik zo nu en dan een poging gedaan om de firmware te vernieuwen (toek v7.8.0) zonder succes, maar misschien dat een verse start na lang genoeg stilstaan heeft geholpen?
Zelfs na flink zoeken kan ik geen changelogs vinden van de firmware, ook geen toegang tot de Daikin documentatie, dus ... heb ik Gemini laten zoeken en deze kwam hiermee
Because Daikin does not provide public release notes, tracking changelogs for v7.8.0 and v7.10.0 relies heavily on data compiled by the installer community. These versions represent the user interface (MMI board) firmware updates pushed over-the-air (OTA) via the Onecta app. [1, 2]
Firmware v7.8.0 Changelog (Released Mid-2025)
Focused on connectivity handshakes, cloud telemetry stability, and minor parameter logic. [3]- Wi-Fi Gateway Handshake Fixes: Addresses a bug where the update loop would drop connection and throw error codes (such as "U8-11: Connection to wireless gateway lost"). It implements a more tolerant timeout when communicating over local routers utilizing mixed WPA2/WPA3 security. [3]
- Onecta App Telemetry Sync: Fixes a bug where power consumption statistics and domestic hot water (DHW) tank temperatures would occasionally stall or fail to refresh in the mobile app dashboard unless the unit was power-cycled.
- Madoka Thermostat Alignment: Minor internal timing tweaks to keep the physical MMI interface screen seamlessly synced with wall-mounted Madoka thermostats.
Firmware v7.10.0 Changelog (Released Mid-2026)
Deals primarily with compressor performance optimization and safety regulations. [1, 4]- Overheating Protection Regulation: Implements strict parameter overrides mandated by Daikin's safety enhancements. It optimizes safety thresholds to prevent sudden high-load overheating. [1]
- Compressor Behavior & "Hunting" Mitigation: Refines the flow temperature calculation loop. In earlier v7 sub-versions, some users reported their units "hunting" (rapidly cycling up and down trying to find a stable flow temperature). v7.10.0 smooths out this curve to force longer, lower-power modulation cycles. [4, 5]
- Minimum Electrical Floor Shift: On certain mid-to-high capacity hardware models (such as the 8kW and 9kW+ variants), the update subtly shifts the compressor's absolute minimum modulation floor depending on ambient outdoor temperatures to prevent premature wear during mild weather. [1, 4]
[2] https://www.haustechnikdialog.de
[3] https://www.haustechnikdialog.de
[4] https://community.openenergymonitor.org
[5] https://community.openenergymonitor.org
Klopt, bij mij ook 0223. Buitenunit kan 'ie om de een of andere manier niet uitlezen in de app.madde2901 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:37:
@mawashigeri Volgens mij gaat het hier om de firmware van de gebruikersinterface. Niet de firmware van de binnenunit zelf? Software binnenunit bij mij is "0223".
Via de website van Daikin ben ik bij een andere Daikin installateur terechtgekomen. In mijn mail heb ik gevraagd hij naast het onderhoud ook software-updates iinstalleert. Hij heeft dit bij Daikin nagevraagd en kreeg te horen dat er zo snel mogelijk een aantal updates op onze unit uitgevoerd moeten worden. Daikin komt dit blijkbaar zelf doen.
Dit gaat als het goed is om de EDLA09-14 serie. De softwareversie van de binnenunit is 0222 en die van de buitenunit 802B. De MMI staat bij mij nog op versie 7.8.0. Het is me nog niet gelukt om die naar een nieuwere versie te forceren. Heeft iemand al eens van deze updates vanaf daikin of installateur gehad op de buiten unit?
Hi Senaxx, ik ben ook op zoek naar een andere installateur die Daikin kan servicen bij particulieren. Voorkeur voor kop van Noord-Holland. Heb jij Daikin zelf benaderd met deze vraag?Senaxx schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:07:
Over firmware gesproken: bij ons is ongeveer drie jaar geleden een 14 kW Altherma 3 Monobloc met een 300L WWT geïnstalleerd. Ik ben alleen totaal niet tevreden over de installateur, Breman. Het is afgelopen 3 jaar veel te vaak mis gegaan in service en communicatie. Toen ik onlangs een nieuw servicecontract moest afsluiten, ben ik daarom op zoek gegaan naar een andere installateur. Ik was Breman inmiddels echt helemaal zat.
Via de website van Daikin ben ik bij een andere Daikin installateur terechtgekomen. In mijn mail heb ik gevraagd hij naast het onderhoud ook software-updates iinstalleert. Hij heeft dit bij Daikin nagevraagd en kreeg te horen dat er zo snel mogelijk een aantal updates op onze unit uitgevoerd moeten worden. Daikin komt dit blijkbaar zelf doen.
Dit gaat als het goed is om de EDLA09-14 serie. De softwareversie van de binnenunit is 0222 en die van de buitenunit 802B. De MMI staat bij mij nog op versie 7.8.0. Het is me nog niet gelukt om die naar een nieuwere versie te forceren. Heeft iemand al eens van deze updates vanaf daikin of installateur gehad op de buiten unit?
Betreft bij mij een EDLA08DAW1 monoblock.
Dit klopt, voor deze serie moet een update op de hydro-print (zoals Daikin dat noemt)Senaxx schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:07:
Over firmware gesproken: bij ons is ongeveer drie jaar geleden een 14 kW Altherma 3 Monobloc met een 300L WWT geïnstalleerd. Ik ben alleen totaal niet tevreden over de installateur, Breman. Het is afgelopen 3 jaar veel te vaak mis gegaan in service en communicatie. Toen ik onlangs een nieuw servicecontract moest afsluiten, ben ik daarom op zoek gegaan naar een andere installateur. Ik was Breman inmiddels echt helemaal zat.
Daikin had jou moeten benaderen. Maar Breman had de installatie moeten registreren in Stand By Me, het registratie programma van Daikin.
Dat hebben ze waarschijnlijk niet gedaan.
Adviseur FixClima
Nee ik heb via de Daikin website een nieuwe installateur gezocht in de beurt. Ik heb er een paar gemailed met uitleg van de situatie. En 1 installateur mailde meteen terug en telefonisch ook gesproken en voelt heel betrokken.benthouse schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:03:
[...]
Hi Senaxx, ik ben ook op zoek naar een andere installateur die Daikin kan servicen bij particulieren. Voorkeur voor kop van Noord-Holland. Heb jij Daikin zelf benaderd met deze vraag?
Betreft bij mij een EDLA08DAW1 monoblock.
Ik heb hem wel in Stand By me staan. Ik had zo'n registratiecode o.i.d ontvangen. Ik kan hem dus wel zien in Stand By Me. Ik had tegen beter weten in zelf Daikin ook al eens benaderd en gaven (terecht) aan dat dit verzoek alleen via een Daikin installateur kon verlopen.Technician- schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:23:
[...]
Dit klopt, voor deze serie moet een update op de hydro-print (zoals Daikin dat noemt)
Daikin had jou moeten benaderen. Maar Breman had de installatie moeten registreren in Stand By Me, het registratie programma van Daikin.
Dat hebben ze waarschijnlijk niet gedaan.
Kan je uitleggen wat het inhoud dat er een update wordt gedaan van de hydro-print?
Normaal stand-by verbruik rond de 22W, maar nu loopt het op tot ongeveer 50–60W. ESPAltherma geeft compressorfrequentie van 10 Hz aan, terwijl er geen warmtevraag is.
Wat opvalt is dat de temperatuur van de inverter-heatsink in de buitenunit oploopt tot 66°C bij een buitentemperatuur van ongeveer 16°C
![]() | ![]() | ![]() |
Hij begint nu een defrost midden in de DHW run terwijl het buiten 13 graad is..?
![]() | ![]() |
[ Voor 20% gewijzigd door luckylucg op 19-09-2026 20:15 ]
Oké, maar dan kan dit niet oplossen wat je hierboven beschreef lijkt me..mawashigeri schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:04:
[...]
Klopt, bij mij ook 0223. Buitenunit kan 'ie om de een of andere manier niet uitlezen in de app.
Hangt er van af waar ze precies de high-level control doen. Als de firmware basisfuncties levert die de MMI vervolgens aan elkaar knoopt kan het wel, maar dat is speculatie natuurlijk.madde2901 schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:59:
[...]
Oké, maar dan kan dit niet oplossen wat je hierboven beschreef lijkt me..
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
/f/image/qC3wZMO9erzkmSiZpI5mwWz4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lqw4z37GUz5Eg5AGgdVsorYV.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AEgeQOUeX0xuK9RqiGCqBH33.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/h0W6zCgc4baXyrUdnyyg0NHA.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/IhZ9pQcWm4Z6rvc8fRrjbttV.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Bax0cmEV5tV3JB0sknbvfL1i.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/65L7eJdfYFlTd9tHf9b2LvKC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/7E4WGNEJ6HQttg0wmcn6Srb1.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/g6XdzubRqJgsgFWfCqqHjPoH.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/GDSWLv7X28jOAOf7RKyYBV8A.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/3WwoJHqT1hPAfDeTEyEpZKkn.png?f=fotoalbum_tile)