Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:58
@sideriusj Denk dat je winst met echte koude buiten niet aanwezig of minimaal is, zeker met VV. Vergeet niet dat een WP het zuinigst werkt met een lage compressor snelheid, geeft hogere Cop en dus lage aanvoer. Als je dus alleen gaat stoken in de goedkope uren betekent het dat wanneer je huis afkoelt in de dure uren je met een hogere aanvoer (lagere Cop) moet gaan bijstoken. Denk dat je dat heel strak moet gaan monitoren of je daar iets mee bespaart. Ik betwijfel het.

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
sideriusj schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:33:
Je kan dan vanuit de Tibber app de Daikin sturen, alleen aan op de goedkope uren.
Verwarming wil je toch niet sturen op prijs...? Het is niet iets als het laden van je EV, of even een was draaien waarbij het weinig uitmaakt wanneer je dat doet.

Zelfs het draaien van een ontsmettingsrun lijkt me lastig aangezien je een foutmelding krijgt (L/W sinds een week dus nog niet heel veel ervaring, ik ben nog aan het fine-tunen) als die niet draait..

Ben benieuwd wat jij voor voordeel ziet.?

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-03 22:03
dizzytal schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:14:
[...]

Zelfs het draaien van een ontsmettingsrun lijkt me lastig aangezien je een foutmelding krijgt (L/W sinds een week dus nog niet heel veel ervaring, ik ben nog aan het fine-tunen) als die niet draait..
Dan zitten wij ongeveer in hetzelfde schuitje :+
Welk model heb jij?

[Voor 7% gewijzigd door Corne-P op 20-03-2023 08:58]

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:47
Corne-P schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:11:
Kan iemand mij uitleggen wat instelling F-0D precies inhoudt?
Dat is de pompbedrijfsmodus. Ik zie in de excel sheet dat die bij de meesten op 2 = verzoek staat terwijl de standaard waarde 1 = monster is.
Wat doet hij op instelling 2 anders dan op 1?
Werkt hij bij monster met vaste ingegeven waardes en bij verzoek echt naar gelang de warmtevraag of zit ik verkeerd te beredeneren?

Zo zie ik ook dat F-00 “pomp buiten bereik” bij eigenlijk iedereen op 0 = beperkt staat, wat ook de standaard waarde is, maar bij bijv. @RonJ op 1= toegestaan.
Moduleert de pomp hiermee verder terug of gaat deze juist verder optoeren qua liters?

Edit: Hoe verder ik ga graven hoe meer vragen ik krijg 8)7
Maar ja, daar zijn we tweakers voor toch :+

Instelling F-0D “pompbedrijfsmodus” waar ik het eerder over had staat bij de meesten dus op 2 = verzoek, maar 9-0D “pomp beperking” staat bij de meesten dan weer op 6 “60% tijdens monster name”. Dit is dan ook de standaard waarde, maar 2 zou staan voor 60%.
Als F-0D op 2 = verzoek staat zou 9-0D toch op 2 = 60% moeten staan. En andersom als F-0D op 1 = monster staat zou het op 6 moeten staan.
Dat laatste is namelijk ook de standaard instelling. Dat die waarde bij de meesten veranderd is oké, maar dan moet waarde 9-0D toch eigenlijk ook mee aangepast worden aangezien deze verband houden met elkaar?
Voor zover ik weet: monster is alleen bruikbaar als je een externe warmwatervoorziening hebt. De pomp neemt dan periodiek een "monster" om een meetwaarde van de beschikbare warmwatertemperatuur op te halen. Als er dan voldoende warmwater is gaat ie dat gebruiken ipv of icm de warmtepomp.
Maar misschien kan iemand me verbeteren?

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:26
Corne-P schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:11:
Kan iemand mij uitleggen wat instelling F-0D precies inhoudt?
Dat is de pompbedrijfsmodus. Ik zie in de excel sheet dat die bij de meesten op 2 = verzoek staat terwijl de standaard waarde 1 = monster is.
Wat doet hij op instelling 2 anders dan op 1?
Werkt hij bij monster met vaste ingegeven waardes en bij verzoek echt naar gelang de warmtevraag of zit ik verkeerd te beredeneren?

Zo zie ik ook dat F-00 “pomp buiten bereik” bij eigenlijk iedereen op 0 = beperkt staat, wat ook de standaard waarde is, maar bij bijv. @RonJ op 1= toegestaan.
Moduleert de pomp hiermee verder terug of gaat deze juist verder optoeren qua liters?

Edit: Hoe verder ik ga graven hoe meer vragen ik krijg 8)7
Maar ja, daar zijn we tweakers voor toch :+

Instelling F-0D “pompbedrijfsmodus” waar ik het eerder over had staat bij de meesten dus op 2 = verzoek, maar 9-0D “pomp beperking” staat bij de meesten dan weer op 6 “60% tijdens monster name”. Dit is dan ook de standaard waarde, maar 2 zou staan voor 60%.
Als F-0D op 2 = verzoek staat zou 9-0D toch op 2 = 60% moeten staan. En andersom als F-0D op 1 = monster staat zou het op 6 moeten staan.
Dat laatste is namelijk ook de standaard instelling. Dat die waarde bij de meesten veranderd is oké, maar dan moet waarde 9-0D toch eigenlijk ook mee aangepast worden aangezien deze verband houden met elkaar?
Uit de installer reference guide, vanaf p190:

Dat beantwoord de meeste vragen denk ik wel?

- Samplen/monsteren is alleen van toepassing icm vertrekwatertemperatuurregeling.
- Pompbeperking in bedrijf wil je eigenlijk niet.
- Standaard setting voor beperking bij samplen van 60% is dus eigenlijk niet van toepassing voor de meesten, maar er moet toch iets ingesteld zijn ;-).
- Pomp buiten bereik is dus ook niet zo'n boeiende instelling verder.
sideriusj schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:45:
Als er Daikin eigenaren zijn die ook Tibber klant zijn, kan je bij Tibber een verzoek indienen voor een Daikin-Tibber integratie.
Done. Zowel voor L/W warmtepompen als L/L/airco's zou dit leuk zijn. Dit kan trouwens bij een Altherma ook met domotica en een dubbel schakelend relais icm de ingebouwde smart-grid contacten. Ik zou het zelf trouwens nooit gebruiken voor verwarming, maar wél voor:
- Boilervat (extra) opstoken bij PV overschot
- Airco's sturen op PV overschot

[Voor 7% gewijzigd door RonJ op 20-03-2023 10:05]

All-electric.

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Corne-P schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:57:
[...]

Dan zitten wij ongeveer in hetzelfde schuitje :+
Welk model heb jij?
Wij hebben de Daikin Altherma 3M 11kW.
VV beneden en boven op de slaapkamers nog radiatoren. Boel wordt aangestuurt door een EvoHome.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Corne-P
Even vlug een update aangaande het minimum vermogen onderwerp:

@MotorBeast

1,7 kW zal dus zo ongeveer het minimale geleverde vermogen zijn.
En dit is dus met een 8kW buitenunit.
RonJ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:01:
[...]

Uit de installer reference guide, vanaf p190:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat beantwoord de meeste vragen denk ik wel?

- Samplen/monsteren is alleen van toepassing icm vertrekwatertemperatuurregeling.
- Pompbeperking in bedrijf wil je eigenlijk niet.
- Standaard setting voor beperking bij samplen van 60% is dus eigenlijk niet van toepassing voor de meesten, maar er moet toch iets ingesteld zijn ;-).
- Pomp buiten bereik is dus ook niet zo'n boeiende instelling verder.

[...]
Ah, de Engelstalige is toch wel iets duidelijker dan de Nederlandstalige die ik heb _/-\o_
Ik had het daar gisteravond ook gevonden maar daar staat het een beetje verwarrend omschreven.
Even in het kort om zeker te zijn dat ik het goed begrijp;
Die pompbeperking bij samplen is helemaal niet van toepassing aangezien de pomp met instelling F-0D = 2 vraag gestuurd word en er dan dus met de waarde van 9-0D niets gedaan word.
Dat zou alleen van toepassing zijn als de pomp aansturing op monster/samplen staat (F-0D op 1).

Met F-0D op 2 zou het alleen van toepassing zijn als 9-0D op 1-4 word gezet.

Begrijp ik zit zo goed?

[Voor 26% gewijzigd door Corne-P op 20-03-2023 11:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RonJ
Corne-P schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:35:

Even in het kort om zeker te zijn dat ik het goed begrijp;
Die pompbeperking bij samplen is helemaal niet van toepassing aangezien de pomp met instelling F-0D = 2 vraag gestuurd word en er dan dus met de waarde van 9-0D niets gedaan word.
Dat zou alleen van toepassing zijn als de pomp aansturing op monster/samplen staat (F-0D op 1).

Met F-0D op 2 zou het alleen van toepassing zijn als 9-0D op 1-4 word gezet.

Begrijp ik zit zo goed?
Klopt, 1-4 is flow altijd beperken (in bedrijf), 5-8 alleen bij samplen. Waarbij 1-4 is bedoeld om evt. flowgeluiden te beperken en dat wordt dus in principe niet aangeraden (maar liever hydraulisch oplossen).

All-electric.

• MotorBeast
Corne-P schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:35:
Even vlug een update aangaande het minimum vermogen onderwerp:

@MotorBeast

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

1,7 kW zal dus zo ongeveer het minimale geleverde vermogen zijn.
En dit is dus met een 8kW buitenunit.
Top! Dit zou een hele mooie waarde zijn.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Weet iemand of de legionella run wel doorgaat als de hot water tank uit staat (uit via de app/Madoka)?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:03
TKroon schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:15:
Weet iemand of de legionella run wel doorgaat als de hot water tank uit staat (uit via de app/Madoka)?
Ja, die wordt volgens schema dan gewoon uitgevoerd. Tenminste, ik heb hiermee ervaring als de installatie op VAKANTIE staat en dan staat de tank en WP ook uit.

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:40

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

dizzytal schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:14:
[...]

Verwarming wil je toch niet sturen op prijs...? Het is niet iets als het laden van je EV, of even een was draaien waarbij het weinig uitmaakt wanneer je dat doet.

Ben benieuwd wat jij voor voordeel ziet.?
Ik heb een nieuw huis, 3 jaar oud, als ik de warmtepomp in de nacht, dus goedkope uren, laat draaien blijft het de hele dag warm genoeg. Legionellarun gaat ook in de nacht, daar kom ik niet aan. We zijn met 2 personen, dus veel warm water gebruik hebben we niet. En de ervaring leert dat de prijzen altijd rond dezelfde tijd laag zijn.

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:39
Van het weekend had ik met het zachte weer wel een kleine verwarmingsbehoefte maar ging de warmtepomp niet aan. Nu denk ik dat dit komt door de T Delta en een te lage aanvoer temperatuur (weersafhankelijk). De warmtepomp-pomp draait wel maar de compressor gaat niet aan. Retour temperatuur 20, en vertrektemperatuur ook 20. Gewenste aanvoer temperatuur zou volgens WAR op 24 komen waardoor er niks gebeurd (denk ik?).
Nu dus de stooklijn iets omhoog gegooid. Helaas kon ik daarna niet meer testen want de warmte vraag was inmiddels voorbij.
Afgelopen nacht heeft de warmtepomp als een malle staan pendelen, waarschijnlijk omdat de retour temperatuur makkelijk gehaald wordt maar de pomp niet teruggaat naar rustiger temp.
Eerst de T Delta veranderd naar 4 maar dit had niet zoveel effect.
Daarna de setting Modulatie (8.05) op 1 gezet en max modulatie op 5 graden en daarna ging de warmtepomp keurig op zijn minimale vermogen pruttelen.
Nu zie ik in de excel dat de meeste mensen deze op 0 hebben staan, maar waarom eigenlijk ? Die setting lijkt in ieder geval bij mij een behoorlijke invloed te hebben. Bij de uitleg staat ook dat door modulatie aan te zetten er geanticipeerd wordt op minder start/stops.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:10
sideriusj schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:45:
Als er Daikin eigenaren zijn die ook Tibber klant zijn, kan je bij Tibber een verzoek indienen voor een Daikin-Tibber integratie.
Waar doe je dat dan?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
smaij schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:03:
Van het weekend had ik met het zachte weer wel een kleine verwarmingsbehoefte maar ging de warmtepomp niet aan. Nu denk ik dat dit komt door de T Delta en een te lage aanvoer temperatuur (weersafhankelijk). De warmtepomp-pomp draait wel maar de compressor gaat niet aan. Retour temperatuur 20, en vertrektemperatuur ook 20. Gewenste aanvoer temperatuur zou volgens WAR op 24 komen waardoor er niks gebeurd (denk ik?).
Nu dus de stooklijn iets omhoog gegooid. Helaas kon ik daarna niet meer testen want de warmte vraag was inmiddels voorbij.
Afgelopen nacht heeft de warmtepomp als een malle staan pendelen, waarschijnlijk omdat de retour temperatuur makkelijk gehaald wordt maar de pomp niet teruggaat naar rustiger temp.
Daarna de setting Modulatie (8.05) op 1 gezet en max modulatie op 5 graden en daarna ging de warmtepomp keurig op zijn minimale vermogen pruttelen.
Nu zie ik in de excel dat de meeste mensen deze op 0 hebben staan, maar waarom eigenlijk ? Die setting lijkt in ieder geval bij mij een behoorlijke invloed te hebben. Bij de uitleg staat ook dat door modulatie aan te zetten er geanticipeerd wordt op minder start/stops.
Ik heb ‘t aan gehad en hij stookte hier gewoon door waardoor het uiteindelijk 2/3 graden boven de ingestelde temperatuur is. Loop je helemaal te zweten.

Vorige week de WP nog aan, komende nacht gaat de AC alweer aan :D

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

De warmte regel ik met ONECTA. Schema gemaakt met hoge temp (21 graden) in de nacht uren. Door de vloerverwarming en de goede isolatie van het huis blijft het de hele dag warm genoeg.

Warm Water regel in met Home Assistant. Met deze integratie https://github.com/tadasdanielius/daikin_altherma

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
smaij schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:03:
Ik heb de WP ook op modulatie=1 (aan) staan.
Instelling gewijzigd omdat ik af en toe ook last had van pendelen.

Na de wijziging geen pendelen meer en ook lager opgenomen (en afgegeven?) vermogen voor zover ik dat goed kan inschatten met gewijzigde buitentemperaturen.

WP gaat ook uit nadat kamertemp. +1 Gr.C. is bereikt.

Ben benieuwd naar andere reacties :)

• smaij
Toppe schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:26:
[...]

Ik heb ‘t aan gehad en hij stookte hier gewoon door waardoor het uiteindelijk 2/3 graden boven de ingestelde temperatuur is. Loop je helemaal te zweten.

Vorige week de WP nog aan, komende nacht gaat de AC alweer aan :D
Ik geloof niet dat de vrouw thuis zou klagen in dat geval, afgelopen week was het meestal rond de 21 graden of warmer en nu niet meer.. vrouwlief vond het vandaag koud, dat terwijl met de cv ketel stond ie op strak 20 graden en hoorde ik geen klachten.
zo snel wen je al aan de warmte 😁

• GJA
Ik kijk met jaloezie naar de lage opgenomen vermogens!. Ik krijg het niet voor elkaar de warmtepomp lager in vermogen te laten draaien dan zo'n 1500 watt. Iemand een idee wat ik fout doe?
Op een gegeven moment gaat ie volledig uit doordat de ingestelde temperatur bereikt is.
Modulatie staat aan maar laag; 3 of zo.
delta t op 4.
De stooklijn zo ingesteld dat ie 26 graden moet gaan doen; doet ie ook keurig. Maar continu dus ongeveer 1500 watt.

Zou het toch een verkeerde vulling van het koelmedium kunnen zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• smaij
GJA schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:44:
Ik kijk met jaloezie naar de lage opgenomen vermogens!. Ik krijg het niet voor elkaar de warmtepomp lager in vermogen te laten draaien dan zo'n 1500 watt. Iemand een idee wat ik fout doe?
Op een gegeven moment gaat ie volledig uit doordat de ingestelde temperatur bereikt is.
delta t op 4.
De stooklijn zo ingesteld dat ie 26 graden moet gaan doen; doet ie ook keurig. Maar continu dus ongeveer 1500 watt.

[Afbeelding]
Maar wel een mooie run! is het in lijn met wat je aan verbruik zou hebben gehad met een cv ketel?
Elk huis is natuurlijk anders.

Ik heb je andere posts even doorgenomen en lijkt mij idd iets niet goed!? Maar binnenunit maakt amper geluid, heel af en toe een geluidje bij het starten van een run maar meer niet..

[Voor 8% gewijzigd door smaij op 20-03-2023 18:55]

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:33
delta t op 4.

[Afbeelding]
Hier een nieuw huis (bg en 1e vv). Aanvankelijk verkeerde wp geïnstalleerd, 4kw i.p.v. 6kw. Deze is eind december vervangen.

Mijn verbruik lag daarna aanvankelijk hoger dan jouw grafiek. Afgelopen week wat tweaks gedaan aan de instellingen. Met name boiler temp verlaagd en stooklijn naar 35 graden (bij -10). Dat lijkt behoorlijk te schelen qua verbruik. Mijn grafiek lijkt nu aardig op de jouwe. Ook rond de 1500 en een vrij lange constante run.

• GJA
smaij schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:50:
[...]

Maar wel een mooie run! is het in lijn met wat je aan verbruik zou hebben gehad met een cv ketel?
Elk huis is natuurlijk anders.

Ik heb je andere posts even doorgenomen en lijkt mij idd iets niet goed!? Maar binnenunit maakt amper geluid, heel af en toe een geluidje bij het starten van een run maar meer niet..
Ik heb even teruggekeken; op de dagen met het meeste gasvrbruik ongeveer 15m3 aan gas.Dat was in Januari.
Vorige week ook een koude dag; 37 kWh. (alleen klimaat)
Maar het gebruik is ook anders: de gasketel ging 's ochtends aan 's avonds weer laag.
De WP blijft op dezelfde temperatuur.

• GJA
FastForwardNL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:13:
[...]

Hier een nieuw huis (bg en 1e vv). Aanvankelijk verkeerde wp geïnstalleerd, 4kw i.p.v. 6kw. Deze is eind december vervangen.

Mijn verbruik lag daarna aanvankelijk hoger dan jouw grafiek. Afgelopen week wat tweaks gedaan aan de instellingen. Met name boiler temp verlaagd en stooklijn naar 35 graden (bij -10). Dat lijkt behoorlijk te schelen qua verbruik. Mijn grafiek lijkt nu aardig op de jouwe. Ook rond de 1500 en een vrij lange constante run.
En dan ook volledig stoppen met verwarmen omdat de temperatuur is bereikt?

• Toppe
sideriusj schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:34:
[...]

De warmte regel ik met ONECTA. Schema gemaakt met hoge temp (21 graden) in de nacht uren. Door de vloerverwarming en de goede isolatie van het huis blijft het de hele dag warm genoeg.

Warm Water regel in met Home Assistant. Met deze integratie https://github.com/tadasdanielius/daikin_altherma
Uhhh… ik bedoel meer waar je bij Tibber kan aangeven dat je graag Daikin intergratie zou willen :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
delta t op 4.

[Afbeelding]
Heb je wel voldoende flow? Lijkt erop dat hij zijn warmte niet kwijt kan. Met 1500W ben je met dit weer zo'n 7Kw in je huis aan het pompen. Dat heb ik nodig bij ......-10.

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:33
GJA schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:19:
[...]

En dan ook volledig stoppen met verwarmen omdat de temperatuur is bereikt?
Ja.

Mijn redenatie is dat het bij een lagere aanvoertemperatuur langer duurt voordat een ruimte warm is, met lager continu verbuik en dat de vloer qua uren langer warm is.

Maar ik zit nog in de experimenteerfase. :P

• MotorBeast
FastForwardNL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:26:
[...]

Ja.

Mijn redenatie is dat het bij een lagere aanvoertemperatuur langer duurt voordat een ruimte warm is, met lager continu verbuik en dat de vloer qua uren langer warm is.

Maar ik zit nog in de experimenteerfase. :P
Zo moet je ook stoken met een WP. Met een zo laag mogelijke aanvoer en lange runs. Goed bezig. _/-\o_

• smaij
MotorBeast schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:25:
[...]

Heb je wel voldoende flow? Lijkt erop dat hij zijn warmte niet kwijt kan. Met 1500W ben je met dit weer zo'n 7Kw in je huis aan het pompen. Dat heb ik nodig bij ......-10.
Ik ben wel benieuwd hoeveel liter/minuut er op dat moment door zijn systeem gaat en wat op dat moment de aanvoer en retour is. Klinkt wel veel inderdaad..

• smaij
GJA schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:17:
[...]

Ik heb even teruggekeken; op de dagen met het meeste gasvrbruik ongeveer 15m3 aan gas.Dat was in Januari.
Vorige week ook een koude dag; 37 kWh. (alleen klimaat)
Maar het gebruik is ook anders: de gasketel ging 's ochtends aan 's avonds weer laag.
De WP blijft op dezelfde temperatuur.
Ik zat in januari nog op max 9m3 op een koude dag. Vrijstaand 230m2 bj 2005 constant op 20 graden.
Dat zegt niet alles maar toch wel significant verschil.

• GJA
MotorBeast schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:25:
[...]

Sowieso meer dan 20 l/min. Volgens mij zelfs meer dan 24 l/min. maar heb er niet specifiek op gelet.
Wel met een warmtecamera door het huis gelopen en de warmte gaat overal netjes heen.

Als ie z'n warmte niet kwijt kan zou je dat toch juist moeten zien in afname van het opgenomen vermpogen omdat ie z'n delta t wil vasthouden?

• GJA
smaij schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:34:
[...]

Ik zat in januari nog op max 9m3 op een koude dag. Vrijstaand 230m2 bj 2005 constant op 20 graden.
Dat zegt niet alles maar toch wel significant verschil.
Huis uit 1971, 170m2, vrijstaand. Erg veel aan isolatie gedaan alleen de ramen worden nog vervangen dus het wordt nog beter.

• MotorBeast
GJA schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:43:
[...]

Sowieso meer dan 20 l/min. Volgens mij zelfs meer dan 24 l/min. maar heb er niet specifiek op gelet.
Wel met een warmtecamera door het huis gelopen en de warmte gaat overal netjes heen.

Als ie z'n warmte niet kwijt kan zou je dat toch juist moeten zien in afname van het opgenomen vermpogen omdat ie z'n delta t wil vasthouden?
Een spike van bijna 3000W? :? SWW run in de nacht? Overdag in de middag doen, dan is het warmer buiten, is zuiniger.

Volgens mij heb je hem ook in de nacht uitstaan. Nachtverlaging niet doen en anders maar 1 graad. VV duurt een eeuwigheid voordat de massa weer op temperatuur is en dat kost je nu net veel kWh. Ik stook op dit moment nog met L/L en zelfs daarmee doe ik maar 2 graden verlaging. En dat is snelle afgifte.

Verdeler VV? Gesloten verdeler zonder pomp nemen. Zie L/W topic. Al heel veel over geschreven. Volgens mij hebben ze het in L/W over minimaal 30l/min. Ik zou daar eens mijn licht opsteken.

Nb: Oud dubbel glas naar HR++ gaat geen verschil van 1000W maken helaas. Wel veel meer comfort, lees minder koudeval aan het raam.

[Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 20-03-2023 21:00]

• GJA
MotorBeast schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:55:
[...]

Een spike van bijna 3000W? :? SWW run in de nacht? Overdag in de middag doen, dan is het warmer buiten, is zuiniger.

Volgens mij heb je hem ook in de nacht uitstaan. Nachtverlaging niet doen en anders maar 1 graad. VV duurt een eeuwigheid voordat de massa weer op temperatuur is en dat kost je nu net veel kWh. Ik stook op dit moment nog met L/L en zelfs daarmee doe ik maar 2 graden verlaging. En dat is snelle afgifte.

Verdeler VV? Gesloten verdeler zonder pomp nemen. Zie L/W topic. Al heel veel over geschreven. Volgens mij hebben ze het in L/W over minimaal 30l/min. Ik zou daar eens mijn licht opsteken.

Nb: Oud dubbel glas naar HR++ gaat geen verschil van 1000W maken helaas. Wel veel meer comfort, lees minder koudeval aan het raam.
Was een hygiëne cyclus. Nog mee bezig qua efficiëntie maar vind ik nu nog ff minder boeiend.

Geen nachtverlaging; dat maakt het des te vreemder toch?

Verdeler zonder pomp. 2 eigenlijk. Eentje met 8 groepen voor het voorste gedeelte, eentje met 12 groepen voor het achterste gedeelte.

Ik zal me ook eens gaan inlezen in het L/W topic.

• Sparky
We hadden gisteren de houtkachel even aan voor de gezelligheid.
WP blijft dan uit maar vertoonde wel wat (kleine) "sprongetjes" in sluipverbruik.
Maar een paar Watt verschil, ben benieuwd wat er dan gebeurd..... (en waarom niet blijvend?)
Iemand een verklaring?

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Toppe schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:22:
[...]

Uhhh… ik bedoel meer waar je bij Tibber kan aangeven dat je graag Daikin intergratie zou willen :9
Kan in de chat. in de Tibber app

[Voor 3% gewijzigd door sideriusj op 20-03-2023 22:09]

• hijlko.roosjen
  • Nu online
smaij schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:31:
[...]

Ik geloof niet dat de vrouw thuis zou klagen in dat geval, afgelopen week was het meestal rond de 21 graden of warmer en nu niet meer.. vrouwlief vond het vandaag koud, dat terwijl met de cv ketel stond ie op strak 20 graden en hoorde ik geen klachten.
zo snel wen je al aan de warmte 😁
@smaij de ene thermostaat is de andere niet. De Daikin thermostaat geeft bij min ongeveer 1,5 graad meer aan dan mijn oude Honeywel chronotherm die ik bij mijn cv had. De Daikin thermostaat is te corrigeren door die -1,5 graad in de settings te verlagen. Door de ingestelde hysteresis kan het even zodanig afkoelen dat het niet meer 'warm' voelt. Zodra de wp weer begint te stoken is het dan weer snel comfortabel. Hysteresis kan kennelijk niet op 0,5 graad worden ingesteld. (Wellicht zal het iets dichter bij de ingestelde temp blijven als in de settings voor Fahrenheit ipv Celsius kan worden gekozen. Hysteresis van 1 graad Fahrenheid geeft immers een kleinere temperatuur terugval dan 1 graad Celsius. ;) )

• smaij
hijlko.roosjen schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:56:
[...]
@smaij de ene thermostaat is de andere niet. De Daikin thermostaat geeft bij min ongeveer 1,5 graad meer aan dan mijn oude Honeywel chronotherm die ik bij mijn cv had. De Daikin thermostaat is te corrigeren door die -1,5 graad in de settings te verlagen. Door de ingestelde hysteresis kan het even zodanig afkoelen dat het niet meer 'warm' voelt. Zodra de wp weer begint te stoken is het dan weer snel comfortabel. Hysteresis kan kennelijk niet op 0,5 graad worden ingesteld. (Wellicht zal het iets dichter bij de ingestelde temp blijven als in de settings voor Fahrenheit ipv Celsius kan worden gekozen. Hysteresis van 1 graad Fahrenheid geeft immers een kleinere temperatuur terugval dan 1 graad Celsius. ;) )
Ik heb de thermostaat van Watts er nog naast staan en de Daikin geeft bij mij minder aan en dus heb ik deze op 19,5 staan en nog geen correctie ingesteld staan. De Daikin sensor schommelt ook nog wat meer op en neer dan die van Watts. Ik heb de brightness en de LED minimaal gezet.
Daardoor wel een beter gevoel hoe de temperatuur is t.o.v. voor de warmtepomp.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:03
hijlko.roosjen schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:56:
[...]
@smaij (Wellicht zal het iets dichter bij de ingestelde temp blijven als in de settings voor Fahrenheit ipv Celsius kan worden gekozen. Hysteresis van 1 graad Fahrenheid geeft immers een kleinere temperatuur terugval dan 1 graad Celsius. ;) )
Da's een goeje...die ga ik eens proberen _/-\o_

Bij nader inzien, kan niet vinden hoe de installatie op een ander land te zetten. Alleen de taal kan gewijzigd worden. Althans, ik kan niet meer inden.

[Voor 15% gewijzigd door MajaMestreech op 21-03-2023 20:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Even een vraag.
Hebben jullie een onderhoudscontract en/of verlengde garantie afgesloten voor de warmtepomp?
Waarom wel of niet?

• smaij
jolandacb schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:58:
Even een vraag.
Hebben jullie een onderhoudscontract en/of verlengde garantie afgesloten voor de warmtepomp?
Waarom wel of niet?
Onderhoudscontract ben ik ook wel benieuwd naar.
Warmtepomp heeft garantie tot 2028

• MotorBeast
smaij schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:38:
[...]

Onderhoudscontract ben ik ook wel benieuwd naar.
Warmtepomp heeft garantie tot 2028
Zelf doen is niet zo spannend. (met dank aan ander topic op Tweakers).

-waterdruk controleren en bijvullen
-als je flow lager is dan ie ooit was, even het waterfilter in de binnenunit schoonmaken.
-het externe vuilfilter schoonmaken
-buitenunit verdamper controleren en eventueel met zachte borstel en sopje schoonmaken. Voor hardnekkig -vuil Condensorreinigingsmiddel (dank @koevlaas2)
-lekkage koelmiddel opsporen door bij koppelingen te kijken naar een vettige vloeistof
-waterzijdige delen checken op lekkage
-als je fancoils hebt: stof wegblazen / wegzuigen.

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
jolandacb schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:58:
Even een vraag.
Waarom wel of niet?
Ik heb de verlengde garantie aangevraagd (garantie tot en met 10 jaar) met daarbij een onderhoudscontract (waarbij arbeid- en reiskosten zijn inbegrepen).

De reden dat ik dit heb afgesloten is om een gerust gevoel te hebben. Het is namelijk een nieuw systeem van verwarmen (voorheen alleen ervaring met een CV-ketel) die je volgens mij niet 1-2-3 "goedkoop" kan vervangen mocht het nodig zijn (binnenunit en/of buitenunit).

Daarnaast viel de verlening van de garantie qua kosten wel mee (ik geloof € 325 voor 5 de jaar). De maandelijkse onderhoudskosten vind ik zelf aan de hoge kant maar ik wil dan ook geen risico lopen dat ik hartje winter naar een monteur moet zoeken om een eventuele probleem te laten verhelpen.

• MotorBeast
micebec schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:19:
[...]

Ik heb de verlengde garantie aangevraagd (garantie tot en met 10 jaar) met daarbij een onderhoudscontract (waarbij arbeid- en reiskosten zijn inbegrepen).

De reden dat ik dit heb afgesloten is om een gerust gevoel te hebben. Het is namelijk een nieuw systeem van verwarmen (voorheen alleen ervaring met een CV-ketel) die je volgens mij niet 1-2-3 "goedkoop" kan vervangen mocht het nodig zijn (binnenunit en/of buitenunit).

Daarnaast viel de verlening van de garantie qua kosten wel mee (ik geloof € 325 voor 5 de jaar). De maandelijkse onderhoudskosten vind ik zelf aan de hoge kant maar ik wil dan ook geen risico lopen dat ik hartje winter naar een monteur moet zoeken om een eventuele probleem te laten verhelpen.
Hoe vaak heb je in het verleden een storing gehad aan je HR Ketel? Ik heb zelf nog nooit een contract gehad daarvoor.

Een WP is veel minder storingsgevoelig dan een ketel en vereist geen tot weinig onderhoud. Mijn L/L draait hier nu al een paar jaar zonder enig onderhoud. Ik check iedere warme periode de binnenunit en buitenunit en beide zijn brandschoon. Het koelmiddel kan/mag niet lekken als je installateur de zaak goed heeft aangesloten en is een gesloten systeem. Mocht er in je electronica iets misgaan heb je sowieso een probleem, ook met een contract.

Als ik die bedragen zie wat ze vragen voor onderhoud kan ik net zo goed gas blijven stoken. Maar als jij je er goed bij voelt is dat jouw keuze natuurlijk.

• jolandacb
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:34:
[...]

Hoe vaak heb je in het verleden een storing gehad aan je HR Ketel? Ik heb zelf nog nooit een contract gehad daarvoor.

Een WP is veel minder storingsgevoelig dan een ketel en vereist geen tot weinig onderhoud. Mijn L/L draait hier nu al een paar jaar zonder enig onderhoud. Ik check iedere warme periode de binnenunit en buitenunit en beide zijn brandschoon. Het koelmiddel kan/mag niet lekken als je installateur de zaak goed heeft aangesloten en is een gesloten systeem. Mocht er in je electronica iets misgaan heb je sowieso een probleem, ook met een contract.

Als ik die bedragen zie wat ze vragen voor onderhoud kan ik net zo goed gas blijven stoken. Maar als jij je er goed bij voelt is dat jouw keuze natuurlijk.
Hoe zit het met je garantie wanneer er iets met je WP is?
Bijvoorbeeld na 3 jaar, en je hebt geen bewijs dat je onderhoud hebt laten uitvoeren, heb je dan nog wel garantie, of zegt Daikin dan: tja geen onderhoud laten uitvoeren is ook geen garantie.

• MotorBeast
jolandacb schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:51:
[...]

Bijvoorbeeld na 3 jaar, en je hebt geen bewijs dat je onderhoud hebt laten uitvoeren, heb je dan nog wel garantie, of zegt Daikin dan: tja geen onderhoud laten uitvoeren is ook geen garantie.
Toevallig heb ik zelf een L/L van Daikin en die dealer heb ik ook een aanvraag uitstaan voor L/W WP. Die stelt zelf dat onderhoud aan WP een wassen neus is en makkelijk zelf is te doen en geen invloed heeft op garantie.

Ja als jij zelf helemaal niets doet, (magneet) filters reinigen, buitenunit reinigen en jij gaat dan bellen dat het rendement terugloopt lijkt het me logisch dat je dan een rekening krijgt. Wat zou jij verder aan onderhoud willen doen? In principe verwarm je je huis met een omgekeerde koelkast. Hoeveel onderhoud heb je aan die compressor in je koelkast gepleegd de afgelopen jaren? ;) Er is geen verbrandingsproces met roetdeeltjes en rookgasavoer zoals met een HR Ketel.

Verder bestaat er het zogenaamde Consumentenrecht en is bijkopen van garantie een verdienmodel wat niet nodig is.

Maar als jij gemoedsrust wil kopen moet je dat doen. Ik spaar met mijn L/L al zo'n €300,- per jaar uit het niet te doen. Dat is heel wat kWh die ik kan verstoken.

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-03 11:50
Het valt mij op dat mijn warmtepomp niet gelijk meer gelijk begint met verwarmen als de temperatuur onder de ingesteld thermostaat temperatuur komt. (Staat op 20 ingesteld, vanmiddag gaf hij 19,5 graden aan). Weet iemand waardoor dit kan?

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-03 23:14

edautz

Meten is weten.

Thedutch schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:15:
Het valt mij op dat mijn warmtepomp niet gelijk meer gelijk begint met verwarmen als de temperatuur onder de ingesteld thermostaat temperatuur komt. (Staat op 20 ingesteld, vanmiddag gaf hij 19,5 graden aan). Weet iemand waardoor dit kan?
Bij een thermostaat instelling van 20 springt hij pas aan als de termperatuur naar of onder de 19,5 gezakt is en loopt hij door tot de temperatuur 20,5 soms tot 20,6, heeft bereikt of tot hij het LW setpoint + overshoot heeft bereikt. In dat laatste geval slaat hij weer aan als de LW termperatuur is gezakt.

Door de overshoot te verhogen tot 4 graden heb ik het pendelen kunnen verhelpen samen met een delta-t van 7 graden terwijl ik radiatoren heb.

En er lekker warmpjes bij zitten.

• Corne-P
Sparky schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:48:
We hadden gisteren de houtkachel even aan voor de gezelligheid.
WP blijft dan uit maar vertoonde wel wat (kleine) "sprongetjes" in sluipverbruik.
Maar een paar Watt verschil, ben benieuwd wat er dan gebeurd..... (en waarom niet blijvend?)
Iemand een verklaring?

[Afbeelding]
Ik vroeg me onlangs precies hetzelfde af. Ik zag het niet zo duidelijk als jij, maar ik zag ook af en toe het stand-by verbruik naar 17-18 Watt gaan ipv 14. Ik heb alleen nog niet kunnen achterhalen wat dit nu precies is.

Ik heb zelf ook een vraagstukje;
Heeft iemand hier een idee waar onderstaand pendel gedrag aan zou kunnen liggen?

Zoals jullie kunnen zien loopt de wp meestal vrij constant op een laag vermogen. Met dat lage vermogen is het net wel/net niet voldoende om de boel weer te verwarmen tot 20° nadat hij inschakelt bij 19°C.
Het warmteverlies is momenteel nog wat aan de hoge kant nu we op de bovenverdieping zo tegen de houten gevelbekleding aan kijken :+

De meeste runs zijn of heel lang op hetzelfde vermogen of wat korter en vrij snel terug modulerend.
De afgelopen dagen is er echter iedere dag een periode geweest waar de wp blijft pendelen.
Ik begrijp niet waarom het de meeste keren wel goed gaat en dan 1x per dag niet. Ik dacht eerst aan een verschil in buitentemperatuur en dus Ta ivm WAR, maar als ik de weer app erbij pak lijkt dat niet de oorzaak te zijn. Bij gelijke temperaturen gaat het de ene keer wel goed en een enkele keer dus niet.

Herkent iemand dit gedrag?

• edautz

edautz

Meten is weten.

Corne-P schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:58:
[...]

Ik vroeg me onlangs precies hetzelfde af. Ik zag het niet zo duidelijk als jij, maar ik zag ook af en toe het stand-by verbruik naar 17-18 Watt gaan ipv 14. Ik heb alleen nog niet kunnen achterhalen wat dit nu precies is.

Ik heb zelf ook een vraagstukje;
Heeft iemand hier een idee waar onderstaand pendel gedrag aan zou kunnen liggen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals jullie kunnen zien loopt de wp meestal vrij constant op een laag vermogen. Met dat lage vermogen is het net wel/net niet voldoende om de boel weer te verwarmen tot 20° nadat hij inschakelt bij 19°C.
Het warmteverlies is momenteel nog wat aan de hoge kant nu we op de bovenverdieping zo tegen de houten gevelbekleding aan kijken :+

De meeste runs zijn of heel lang op hetzelfde vermogen of wat korter en vrij snel terug modulerend.
De afgelopen dagen is er echter iedere dag een periode geweest waar de wp blijft pendelen.
Ik begrijp niet waarom het de meeste keren wel goed gaat en dan 1x per dag niet. Ik dacht eerst aan een verschil in buitentemperatuur en dus Ta ivm WAR, maar als ik de weer app erbij pak lijkt dat niet de oorzaak te zijn. Bij gelijke temperaturen gaat het de ene keer wel goed en een enkele keer dus niet.

Herkent iemand dit gedrag?
Ik merk dat het stookgedrag van de WP afhankelijk is van de afkoeling door de weersomstandigheden buiten. Bij een gelijke buitentemperatuur kan de wind variëren. Of de buitentemperatuur daalt of stijgt maakt ook verschil.

Ik zou in jouw geval ook eens naar de LW setpoint, LW temperatuur en Inlet temperatuur van de WP kijken. Als de LW temperatuur boven het setpoint en overshoot uitkomt, stopt de WP. Nadat deze temperatuur weer gezakt is start hij weer enz. Ik had dit ook regelmatig. Door de overshoot te verhogen en de delta-t te verlagen heb ik dit kunnen oplossen.

• RonJ
jolandacb schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:51:
[...]

Het eerlijke antwoord is dat dat helemaal aan je installateur/verkoper ligt. Garantie gaat via hen, Daikin vraagt dan aan hen of de unit bij ze in onderhoud is c.q. of dat conform de voorschriften is uitgevoerd. Dat wordt verder niet gecontroleerd (zolang het niet om duizenden euros gaat niet iig).

Dan is dus de vraag hoe zij in de wedstrijd zitten qua onderhoud en wat ze dan gaan aangeven bij Daikin, vullen ze gewoon ja in of gaan ze er formeel inzitten voor hun verdienmodel rondom onderhoud. Ik heb ook het idee dat ze gewoon totaal geen tijd hebben voor onderhoudsbeurten momenteel en deze liever overslaan en in die tijd nieuwe units plaatsen.

All-electric.

• Corne-P
edautz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 04:52:
[...]

Ik merk dat het stookgedrag van de WP afhankelijk is van de afkoeling door de weersomstandigheden buiten. Bij een gelijke buitentemperatuur kan de wind variëren. Of de buitentemperatuur daalt of stijgt maakt ook verschil.

Ik zou in jouw geval ook eens naar de LW setpoint, LW temperatuur en Inlet temperatuur van de WP kijken. Als de LW temperatuur boven het setpoint en overshoot uitkomt, stopt de WP. Nadat deze temperatuur weer gezakt is start hij weer enz. Ik had dit ook regelmatig. Door de overshoot te verhogen en de delta-t te verlagen heb ik dit kunnen oplossen.
Misschien even een hele domme vraag, maar welke specifieke waarde bedoel jij met “LW”?
Ik ben momenteel wat suf door de tramadol die ik moet slikken dus misschien ligt het daar aan :$
Ta, Tr, kamer setpoint?

Edit: Ik denk dat je Leaving Water bedoeld?

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:06
Ik heb een offerte binnen voor de volgende set:

Daikin Altherma 3 R F – EBVX11S23D6V + ERLA11DW1
Met deze thermostaat: Daikin bediening EKRUCBL
volledige installatie incl plaatsen/trekken van nieuwe groepen
huur van kraan voor takelen van binnenunit door raam van bovenste etage en plaatsen buitenunit

Aantal vragen:

1. De set is volgens mij vrij ruim bemeten, hoe goed is de daikin pomp in terug moduleren? Het is voor een vrijstaand huis van 160M2 met goede isolatie. Vorig jaar gebruikte we 1100m3 maar meestal zit het rond de 1400m3. Op hele koude dagen/weken zoals 2 jaar terug in feb heb ik een verbruik van 12m3 per dag gezien. meestal ligt het rond de 8.

2. Voorstel is om de vloerverwarming beneden als gesloten systeem aan te houden, ik dacht dat het wenselijker was hier een open systeem van te maken?

3. De thermostaat is een vrij oud model, is het wenselijker om voor de nieuwere Daikin Madoka BRC1HHDW te gaan? Ook wil ik de boel graag aan Home assistant hangen want is dan meest wenselijke configuratie?

4. dit grapje moet bijna 20k gaan kosten dat is wel even slikken. Is dit gewoon wat het is in deze tijd?

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:11

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Hoe komen jullie aan die mooie grafieken v/h verbruik?
Is dat in de nieuwe serie warmtepompen?

Of iets van domotica gekoppeld?

• MotorBeast
haakjesluiten schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:00:

huur van kraan voor takelen van binnenunit door raam van bovenste etage en plaatsen buitenunit

Aantal vragen:

1. De set is volgens mij vrij ruim bemeten, hoe goed is de daikin pomp in terug moduleren? Het is voor een vrijstaand huis van 160M2 met goede isolatie. Vorig jaar gebruikte we 1100m3 maar meestal zit het rond de 1400m3. Op hele koude dagen/weken zoals 2 jaar terug in feb heb ik een verbruik van 12m3 per dag gezien. meestal ligt het rond de 8.

2. Voorstel is om de vloerverwarming beneden als gesloten systeem aan te houden, ik dacht dat het wenselijker was hier een open systeem van te maken?

3. De thermostaat is een vrij oud model, is het wenselijker om voor de nieuwere Daikin Madoka BRC1HHDW te gaan? Ook wil ik de boel graag aan Home assistant hangen want is dan meest wenselijke configuratie?

4. dit grapje moet bijna 20k gaan kosten dat is wel even slikken. Is dit gewoon wat het is in deze tijd?
1100m3 x 8Kw = 8800 delen door 1650 = 5,3 = 6Kw vermogen ruim voldoende. Zoek even op Koevlaasformule en lees Faq topic WP. Met 1400 is een 7 voldoende.

NB: prijs is veel te hoog.

• RonJ
haakjesluiten schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:00:

Aantal vragen:

1. Volgens mij moet je aan een 8kW al ruim voldoende hebben bij dit gasverbruik. Let wel, een 8 is eigenlijk een 7,5 bij -7C buitentemperatuur, een 11 levert dan 9kW. Dus het verschil is veel minder groot dan het lijkt.

2. Er is altijd veel verwarring over wat nou open en gesloten is. Idealiter wil je een simpele verdeler waarbij er niet gemengd wordt en geen extra pomp aanwezig is. Maar dat vereist dan wél dat je in de hele woning met een lage aanvoertemperatuur kan gaan verwarmen. Heb je boven ook vloerverwarming? Mogelijk moet je daar dan wat radiatoren vervangen of voorzien van booster-ventilatoren.

3. Dit is inderdaad een verouderd model. Aan de andere kant; itt tot bij de LL varianten, kan je echt helemaal niets met de madoka voor Altherma's behalve de temperatuur instellen. Ook hebben ze de nare eigenschap met de felle led-ring de eigen temperatuursensor wat op te warmen (de meesten hier hebben dan ook 1-1,5C correctie omlaag ingesteld). Het oude model is ook wat beter leesbaar qua display en makkelijker te bediennen.

Dus ik zou hier niet persé op tegen zijn eigenlijk. De instellingen kan je alleen aanpassen op het scherm van de binnenunit en de bediening via de app loopt via de wifi-module in de binnenunit, dus ook dat staat helemaal los van de thermostaat.

4. Ik ben bang van wel, eigenlijk zou het 12-14K mogen kosten, laten we er 15 van maken met een kraan, maar de klanten staan momenteel letterlijk in de rij en dit is geen ongebruikelijke prijsstelling nu.
AndereKoekoek schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:07:

Hier verbruik dmv een Homewizard kWh meter en warmteopbrengst met een kamstrup warmtemeter. Die rapporteren weer aan Home Assistant. Je kan ook met een espaltherma of de API eea uit de machine uitlezen, maar dat laatste is niet heel nauwkeurig.

[Voor 8% gewijzigd door RonJ op 23-03-2023 12:20]

All-electric.

• smaij
Is het normaal dat in sommige gevallen (ik denk een herstart sowieso) de werking van de BUH (setting 9.3.8) van " Alleen WTW " terug gaat naar " Toegestaan " of heb ik een bug te pakken in de software ergens ?

Of zit de installateur mee te kijken en de boel aan te passen (kan dat?)

Net ging de pomp aan, compressor uit en de BUH ging vrolijk vol mee doen over 3 fases en het was geen warm water run.

[Voor 3% gewijzigd door smaij op 23-03-2023 12:24]

• haakjesluiten
RonJ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:17:
[...]

1. Volgens mij moet je aan een 8kW al ruim voldoende hebben bij dit gasverbruik. Let wel, een 8 is eigenlijk een 7,5 bij -7C buitentemperatuur, een 11 levert dan 9kW. Dus het verschil is veel minder groot dan het lijkt.

2. Er is altijd veel verwarring over wat nou open en gesloten is. Idealiter wil je een simpele verdeler waarbij er niet gemengd wordt en geen extra pomp aanwezig is. Maar dat vereist dan wél dat je in de hele woning met een lage aanvoertemperatuur kan gaan verwarmen. Heb je boven ook vloerverwarming? Mogelijk moet je daar dan wat radiatoren vervangen of voorzien van booster-ventilatoren.

3. Dit is inderdaad een verouderd model. Aan de andere kant; itt tot bij de LL varianten, kan je echt helemaal niets met de madoka voor Altherma's behalve de temperatuur instellen. Ook hebben ze de nare eigenschap met de felle led-ring de eigen temperatuursensor wat op te warmen (de meesten hier hebben dan ook 1-1,5C correctie omlaag ingesteld). Het oude model is ook wat beter leesbaar qua display en makkelijker te bediennen.

Dus ik zou hier niet persé op tegen zijn eigenlijk. De instellingen kan je alleen aanpassen op het scherm van de binnenunit en de bediening via de app loopt via de wifi-module in de binnenunit, dus ook dat staat helemaal los van de thermostaat.

4. Ik ben bang van wel, eigenlijk zou het 12-14K mogen kosten, laten we er 15 van maken met een kraan, maar de klanten staan momenteel letterlijk in de rij en dit is geen ongebruikelijke prijsstelling nu.

[...]

Hier verbruik dmv een Homewizard kWh meter en warmteopbrengst met een kamstrup warmtemeter. Die rapporteren weer aan Home Assistant. Je kan ook met een espaltherma of de API eea uit de machine uitlezen, maar dat laatste is niet heel nauwkeurig.
ik was zelf ook op 8-9 uitgekomen met verschillende modules. We hebben boven inderdaad reguliere radiatoren. 2 daarvan wil gaan vervangen door jaga's (ook om in de zomer nog wat te kunnen koelen) de overige ruimtes worden niet/nouwelijks verwarmd.

Dat gezegd hebbende zie ik dat de 11kw (wat eigenlijk een 10,6 is kan terug moduleren tot 2,1 is dat voldoende?)

De huidige verdeler van de VVW is 2 jaar oud en een gesloten model met eigen pomp dat willen ze dus zo laten.

[Voor 5% gewijzigd door haakjesluiten op 23-03-2023 12:28]

• smaij
haakjesluiten schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:23:
[...]

ik was zelf ook op 8-9 uitgekomen met verschillende modules. We hebben boven inderdaad reguliere radiatoren. 2 daarvan wil gaan vervangen door jaga's (ook om in de zomer nog wat te kunnen koelen) de overige ruimtes worden niet/nouwelijks verwarmd.

De huidige verdeler van de VVW is 2 jaar oud en een gesloten model met eigen pomp dat willen ze dus zo laten.
Is dat een verdeler met mengpomp ? Want in dat geval toch laten aanpassen. Dat gaat anders niet goed.
Ik ben voor een vergelijkbaar model met 300 liter warm water vat uitgekomen op 12.5k dus die 20k is echt aan de hoge kant.

[Voor 9% gewijzigd door smaij op 23-03-2023 12:27]

• Corne-P

Zoals de grafieken die ik gisteren gepost heb?
Die van mij zijn van een Homewizard WiFi kWh meter. Ik heb ook nog een Kamstrup warmtemeter maar die kan ik nog niet digitaal uitlezen. Dat komt nog.
https://www.homewizard.com/

Edit: Precies wat @RonJ zei

[Voor 14% gewijzigd door Corne-P op 23-03-2023 12:39]

• MotorBeast
haakjesluiten schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:23:
[...]

Dat gezegd hebbende zie ik dat de 11kw (wat eigenlijk een 10,6 is kan terug moduleren tot 2,1 is dat voldoende?)

Koelen met standaard Jaga's gaat je niet veel brengen. Ook koelen met VV niet (dauwpunt ellende en dus vochtige vloer). Dan zal je fancoils moeten gaan gebruiken.

• haakjesluiten
smaij schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Is dat een verdeler met mengpomp ? Want in dat geval toch laten aanpassen. Dat gaat anders niet goed.
Ik ben voor een vergelijkbaar model met 300 liter warm water vat uitgekomen op 12.5k dus die 20k is echt aan de hoge kant.
Lijkt hierop alleen dan met 7 groepen

• Corne-P
Dat is dus een mengverdeler. Die wil je idealiter niet gebruiken.

• haakjesluiten
Wat zou de meest wenselijke oplossing zijn in dit geval?

• MotorBeast
haakjesluiten schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:43:
Pomploos gesloten verdeler. Zie L/W topic. NB: en geen buffervat.

[Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 23-03-2023 12:46]

• RonJ
haakjesluiten schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:43:
Zoiets:

All-electric.

• Sparky
Corne-P schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:08:
[...]

Misschien even een hele domme vraag, maar welke specifieke waarde bedoel jij met “LW”?
Ik ben momenteel wat suf door de tramadol die ik moet slikken dus misschien ligt het daar aan :$
Ta, Tr, kamer setpoint?

Inloggen als installateur (5678) en dan naar 9.04 ("overshoot" staat standaard op 1 en kun je bv verhogen naar 4)
Wijzigen via "overzicht" gaat meest handig/snel :)

• GJA
[...]

Ta, Tr, kamer setpoint?

LW zou de gewenste waarde van de watertemperatuur zijn die aan de hand van je stooklijn en de huidige buitentemperatuur wordt bepaald. In het thuisscherm: de temperatuur van de vloer.

Ta: aanvoertemp, gaat naar je vloerverwarming toe.
Tr retourtemp, komt vanuit de vloerverwarming terug naar de warmtepomp.
Delta t: verschil tussen Ta en Tr
Kamer setpoint: de temperatuur die je hebt ingesteld op je kamerthermostaat.

• Vous.Thal
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:40
delta t op 4.

[Afbeelding]
Heb je niet toevallig de stille modus aan staan? Die zorgt er ook voor dat de BUH te pas en te onpas aanspringt.

• GJA
Vous.Thal schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:57:
[...]

Heb je niet toevallig de stille modus aan staan? Die zorgt er ook voor dat de BUH te pas en te onpas aanspringt.
Oh echt? Dat wist ik niet!
Maar nee, de buh's gaan niet aan.
Zal daar wel op letten want 's nachts staat ie wel op de 1 na stilste stand.

Ik denk overigens dat ik tegen het volgende aan loop:
1: het verbruik is wel normaal (gezien grootte en leeftijd van het huis) maar anders dan dat ik verwachtte.
2: hij gaat niet meer minder vermogen draaien omdat hij het vermogen gewoon nodig heeft. Hij moet namelijk 2 circuits verwarmen; voor (inclusief woonkamer waar de thermostaat hangt) en achter (slaapkamers, badkamer). Achter is het kouder. Waarschijnlijk gaat ie pas in vermogen naar beneden als de vloer achter ook warmer wordt. Maar tot nog toe is de woonkamer eerder warm en stopt ie dus helemaal.

Ben nu aan het knijpen op de stooklijn, net zo lang totdat ie de ingesteld waarde van de thermostaat bijna niet meer kan halen. Ik hoop dat ie op een gegeven moment zo lang bezig is dat de vloer in het hele huis qua temperatuur gelijk is; dan moet ie wel zakken in toegevoerd vermogen. Vannacht proberen met 23 graden vloer temperatuur.

De isolatie van ons huis is wel een positieve verrassing. Door omstandigheden stond de wp vannacht uit. De temperatuur zakt gedurende de middag avond en nacht slechts van 19 naar 18.5. Buiten was het 8 graden dacht ik.

• MotorBeast
Vous.Thal schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:57:
[...]

Niet zo vreemd want je doet niets anders dan het vermogen beperken van je buitenunit. Gewoon je unit zo plaatsen dat hij altijd binnen de normen valt.

• edautz

edautz

Meten is weten.

[...]

Ta, Tr, kamer setpoint?

Klopt. 😀

• edautz

edautz

Meten is weten.

Zelf maak ik gebruik van ESPAltherma om de watertemperaturen, setpoints, flow’s e.d. uit te lezen. Daarnaast nog een zelfbouw energie meter in serie. Dit alles gekoppeld aan Homeassistant, InfluxDB en Grafana om bovenstaande grafieken te produceren.

Voor ESPAlterma is een apart forum.

Met deze grafieken ben ik in staat geweest om de stooklijn te optimaliseren en het pendelen te elimineren door de delta-t en de setpoint aan te passen. Mijn WP draait nu uren op het minimale vermogen tot de kamerthermostaat hem uitschakelt.

• jolandacb
  • Niet online
edautz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:12:
[...]

[Afbeelding]

Zelf maak ik gebruik van ESPAltherma om de watertemperaturen, setpoints, flow’s e.d. uit te lezen. Daarnaast nog een zelfbouw energie meter in serie. Dit alles gekoppeld aan Homeassistant, InfluxDB en Grafana om bovenstaande grafieken te produceren.

Met deze grafieken ben ik in staat geweest om de stooklijn te optimaliseren en het pendelen te elimineren door de delta-t en de setpoint aan te passen. Mijn WP draait nu uren op het minimale vermogen tot de kamerthermostaat hem uitschakelt.
Ik ben dan wel benieuwd naar jouw verbruik van afgelopen dagen.

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-03 14:22
cka schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:57:
[...]

Het liefst zet ik de hele unit uit, want zelfs in standby modus verbruikt het apparaat zo'n 30W continue. Ik ben alleen bang dat de pomp dan vastloopt. Geen SWW via de Daikin Altherma, dus daar hoef ik hem niet voor aan laten staan.
Ik zag dat er al een paar keer naar mijn eerder gerapporteerde verbruik van 30W werd verwezen en dat wil ik even rechtzetten, dat is niet meer actueel.

De laatste week heb ik de warmtepomp een paar volle dagen uit gehad en beter kunnen meten. Blijkt dat ook mijn Daikin Altherma 3 van 8KW in standby mode 16W gebruikt. Ca. 0,4 kWh op een dag. (geen SWW).

• PMV
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 24-03 14:31
edautz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:12:
[...]

[Afbeelding]

Is het draaien op minimaal vermogen dan alleen de pomp om flow te genereren of draait de compressor ook continu op een laag toerental?

Ik ben ook wel benieuwd naar jullie verbruik in de afgelopen week.
Ik zit op circa 5 kWh voor verwarmen en 1,5 kWh voor SWW per dag.

2^1 kap, 2018, 185 m2, verwarmen 21 graden alleen beneden vloerverwarming + badkamer.

[Voor 3% gewijzigd door PMV op 24-03-2023 13:13]

• RonJ
PMV schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:35:
[...]

Is het draaien op minimaal vermogen dan alleen de pomp om flow te genereren of draait de compressor ook continu op een laag toerental?

2^1 kap, 2018, 185 m2, verwarmen 21 graden alleen beneden vloerverwarming + badkamer.
Dit is met de compressor op een laag toerental. Als alleen de pomp draait (bijv. als je modulatie aanzet) zit je tussen de 60 en 75 watt verbruik.

Hier de afgelopen 5 dagen 35kWh verbruikt voor verwarmen + SWW (redelijk vergelijkbaar dus). Met een Altherma3 LT 6kW, 2-1 kap, 1930, 168m2, WP doet alleen beneden (85m2) icm VVW.

All-electric.

• RvP
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:45
Verdeelt een 3-fase warmtepomp zoals de EBLA09DA3W1 (9kW) zijn opgenomen vermogen netjes over alle drie de fases?

Of wordt alleen bijvoorbeeld het backup element in de pomp op een andere fase gebruikt dan de compressor?

Dat wordt mij helaas uit de specificaties niet duidelijk.

Specs

• edautz

edautz

Meten is weten.

[...]

Dit is het compressor en fan toerental vandaag. Na de opstart na een kwartiertje het laagste toerental.

Cop en verbruik laatste 30 dagen.

Vrijstaand huis 1968, spouw- en vloerisolatie, HR++ glas en radiatoren. Geen VV. Dit komt wel binnenkort in de keuken bij de keuken verbouwing. Ventilatoren onder radiatoren en convectorput. Woonkamer en badkamer op 20graden en twee bovenkamers op 15graden. 2 a 3 Dagen per week studeerkamer stook op 20graden ivm thuiswerk.

Gasverbruik voor WP ongeveer 1500m3 voor verwarmen. Voorspelling mindergas aan stroom WP op basis van 3/4 jaar gebruik 3500kWh

Laatste 5 dagen ongeveer 36kWh.

[Voor 8% gewijzigd door edautz op 24-03-2023 15:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
RonJ schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:31:
[...]

Dit is met de compressor op een laag toerental. Als alleen de pomp draait (bijv. als je modulatie aanzet) zit je tussen de 60 en 75 watt verbruik.

Hier de afgelopen 5 dagen 35kWh verbruikt voor verwarmen + SWW (redelijk vergelijkbaar dus). Met een Altherma3 LT 6kW, 2-1 kap, 1930, 168m2, WP doet alleen beneden (85m2) icm VVW.
Hier 29 kWh over de afgelopen 5 dagen.
Verwarmen: 19 kWh
SWW 10 kWh
Huis vrijstaand, 2001, 170m2.
VVW hele huis.
Atherma 3 R F 8 kW

• edautz

edautz

Meten is weten.

cka schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Ik zag dat er al een paar keer naar mijn eerder gerapporteerde verbruik van 30W werd verwezen en dat wil ik even rechtzetten, dat is niet meer actueel.

De laatste week heb ik de warmtepomp een paar volle dagen uit gehad en beter kunnen meten. Blijkt dat ook mijn Daikin Altherma 3 van 8KW in standby mode 16W gebruikt. Ca. 0,4 kWh op een dag. (geen SWW).
Ik heb ook een Altherma 3 van 8kW. Mijn standby gebruik is 14W. Ik denk dat ze allemaal rond de 15W zitten en afhankelijk van je meetinstrument een Watt meer of minder meet.

• smaij
RvP schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:08:
Verdeelt een 3-fase warmtepomp zoals de EBLA09DA3W1 (9kW) zijn opgenomen vermogen netjes over alle drie de fases?

Of wordt alleen bijvoorbeeld het backup element in de pomp op een andere fase gebruikt dan de compressor?

Dat wordt mij helaas uit de specificaties niet duidelijk.
De compressor zelf zit op 1 fase, tenminste bij mij. De backup (9KW in mijn geval) zit op 3-fase. En het extra element voor de boiler zit op een andere fase dan de compressor.

• GJA
jolandacb schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:50:
[...]

Hier 29 kWh over de afgelopen 5 dagen.
Verwarmen: 19 kWh
SWW 10 kWh
Huis vrijstaand, 2001, 170m2.
VVW hele huis.
Atherma 3 R F 8 kW
zo 1.2 kWh
ma 11.5 kWh
di 0.3 kWh
wo 12.8 kWh
do 2.3 kWh
Waarden incl warm water
Vrijstaand uit 1971
Verwarmd oppervlak 160 / 170 m2
Eigenlijk heeft ie deze week dus maar 2 dagen hoeven werken.

• GJA
MotorBeast schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:16:
[...]

Niet zo vreemd want je doet niets anders dan het vermogen beperken van je buitenunit. Gewoon je unit zo plaatsen dat hij altijd binnen de normen valt.
En toch had ie de BUH niet nodig. Ik zie ook geen verschil in opgenomen vermogen tussen stille modus en normale modus. Misschien dat het geldt voor de meest stille stand?
Hij valt voor de buren vast wel binnen de norm maar ik kan de verplaatste lucht zelf horen. Zal ook nog eens experimenteren met de stilste stand.

• MotorBeast
GJA schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:08:
[...]

En toch had ie de BUH niet nodig. Ik zie ook geen verschil in opgenomen vermogen tussen stille modus en normale modus. Misschien dat het geldt voor de meest stille stand?
Hij valt voor de buren vast wel binnen de norm maar ik kan de verplaatste lucht zelf horen. Zal ook nog eens experimenteren met de stilste stand.
Logisch dat je geen verschil ziet. Het is een beetje warm buiten. Ga hem maar eens knijpen als het koud is buiten. Dan wordt je echt niet blij. Nu pruttelt je unit een beetje.

• rdb91
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:20
Korte vraag, ik heb sinds november 2022 een Daikin Altherma 3 met extern tapwater buffervat.
Vandaag kreeg ik de melding AC-00, thermische beveiliging aangesproken van de back-up verwarming. Temperatuur van het tapwater buffervat zou 117gr.C zijn, hier schrok ik enorm van. Hierop direct de werkschakelaar uitgezet en na het inschakelen bleek de temperatuur 45 gr.C te zijn, heel vreemd.
Alleen krijg ik de melding van de thermische beveiliging niet gereset. Deze beveiliging zit direct achter het witte frontpaneel in de vorm van een bruin knopje rechtsonder, meerdere keren ingedrukt, maar de melding blijft voorstaan.
Iemand enig idee, heb ik misschien ergens anders een thermisch relais over het hoofd gezien?
Verder werkt de warmtepomp nu wel, maar een legionella cyclus zal hij nu niet uitvoeren denk ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GJA
rdb91 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:13:
Korte vraag, ik heb sinds november 2022 een Daikin Altherma 3 met extern tapwater buffervat.
Vandaag kreeg ik de melding AC-00, thermische beveiliging aangesproken van de back-up verwarming. Temperatuur van het tapwater buffervat zou 117gr.C zijn, hier schrok ik enorm van. Hierop direct de werkschakelaar uitgezet en na het inschakelen bleek de temperatuur 45 gr.C te zijn, heel vreemd.
Alleen krijg ik de melding van de thermische beveiliging niet gereset. Deze beveiliging zit direct achter het witte frontpaneel in de vorm van een bruin knopje rechtsonder, meerdere keren ingedrukt, maar de melding blijft voorstaan.
Iemand enig idee, heb ik misschien ergens anders een thermisch relais over het hoofd gezien?
Verder werkt de warmtepomp nu wel, maar een legionella cyclus zal hij nu niet uitvoeren denk ik.
Ik zeg ergens dit:
druk op enter + linkertoets + kies Reset

Werkt dat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:25
[...]

Hier ook 2^1 kap, 200m2 uit 2021, verwarmen op 19 graden en ook beneden vloerverwarming plus badkamers. Wel een gezin van vijf, waar we beide veel sporten (dus soms 2x per dag douchen) en kids soms in bad en soms (lang) douchen.

Totaal verbruik verwarming deze week, 2kWh
Totaal verbruik SWW: 27 kWh

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

edautz schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:45:
[...]

[Afbeelding]

Dit is het compressor en fan toerental vandaag. Na de opstart na een kwartiertje het laagste toerental.

[Afbeelding]

Cop en verbruik laatste 30 dagen.

Vrijstaand huis 1968, spouw- en vloerisolatie, HR++ glas en radiatoren. Geen VV. Dit komt wel binnenkort in de keuken bij de keuken verbouwing. Ventilatoren onder radiatoren en convectorput. Woonkamer en badkamer op 20graden en twee bovenkamers op 15graden. 2 a 3 Dagen per week studeerkamer stook op 20graden ivm thuiswerk.

Gasverbruik voor WP ongeveer 1500m3 voor verwarmen. Voorspelling mindergas aan stroom WP op basis van 3/4 jaar gebruik 3500kWh

Laatste 5 dagen ongeveer 36kWh.
Met espaltherma icm Hass kun je wel mooie dingen doen. Wel echt onder de indruk van jouw verbruik en dan niet eens vv.

Wij wonen in een huis uit 2020 van 170m². Vv op alle verdiepingen, maar boven springt het echt zelden aan.
Jaarverbruik volgens de wp zelf volgens mij rond de 4.000kwh.

Ben nu niet thuis, maar zal thuis eens nakijken. Espaltherma is allicht goedkoper dan een installateur die 20x langs moet komen voor de sweet spot is gevonden .

Zelf nu toe alleen mijn delta en stooklijn aangepast. Die stond op 38-28 en qua temperatuur 0-15 graden.
Sloeg echt nergens op... Eerste jaar vocht in de muren en volgens de Daikin bijna 7000kwh gedraaid in het eerste jaar.

Dit jaar zitten we volgens Vattenfall al op 1781kwh. Alle apparatuur in ons huis is a+++ enz, dus dat gebruikt niet zo gek veel.

Voor de mensen met het lage verbruik: willen jullie een keer jullie instellingen overtypen in excel? Zodat we. De medetweakers de verschillen kunnen zien.
Snap dat het voor iedereen anders is, maar kunnen elkaar zo wel op de goede weg krijgen.

[Voor 15% gewijzigd door AndereKoekoek op 24-03-2023 22:01]

• TKroon
  • Niet online
AndereKoekoek schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:56:
[...]
Voor de mensen met het lage verbruik: willen jullie een keer jullie instellingen overtypen in excel? Zodat we. De medetweakers de verschillen kunnen zien.
Snap dat het voor iedereen anders is, maar kunnen elkaar zo wel op de goede weg krijgen.
Heb je een linkje om welk bestand het gaat :) ?

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

TKroon schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 06:25:
[...]

Heb je een linkje om welk bestand het gaat :) ?
Als je een reactie wil plaatsen dan staat er een link:

https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

:)))

• TKroon
  • Niet online
Interessant, thanks! Mijn bijdrage volgt later :)

• rdb91
GJA schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:42:
[...]

Ik zeg ergens dit:
druk op enter + linkertoets + kies Reset

Werkt dat?
Helaas, dit had ik ook al gevonden, toetscombinaties lijken voor een ander type bedoeld te zijn.

• vriesren
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:18
Ik hoop dat iemand me kan helpen met valideren van een offerte die we hebben gehad voor een Daikin Monoblock Altherma 3M

De offerte bevat de volgende items:
* Daikin Altherma 3M 11 kW ~ 9400 euro
* Meerlagen buis 40mm = 880 euro
* Leidingpakket en appendages staal 35 mm = 1836 euro
* Nibe Buffervat UKV 40 - 39 liter = 400 euro
* Grundfos ALPHA2 25-80 130 = 600 euro
* Daikin boilervat RVS 250L = 1670 euro
* Installatietarief = 3890 euro
* Vervanging VV verdeler = 500 euro
* Transport en varia elektra = 1400 euro

Er is nog wat debat of 9KW of 11KW pomp de juiste fit is, echter dat zal het prijsverschil niet maken. Het valt me vooral op dat er twee keer een leidingpakket wordt genoemd met redelijk hoge bedragen en dan ook nog een installatie tarief.

Alles bij elkaar zonder de ISDE subsidie komt de offerte op 25k euro neer. Ik heb sterk de indruk dat de offerte zeer prijzig is en te hoog. Tevens wordt een 30% aanbetaling gevraagd (is dit normaal?).

Ik ben vooral benieuwd of mijn gutfeel correct is en dat dit absurd bedrag is of dat mijn verwachting niet klopt?

Mogelijk dat iemand ook een offerte heeft gehad voor een monoblock 11KW met installatie?

Stay hungry, Stay foolish

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:25
Weet iemand het type NtC in de buitenvelder? 10k bij 25grC of 12k bij 25grC? De originele EKRSCA1 is erg prijzig voor een simpele NTC in een behuizing.

• MotorBeast
vriesren schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:36:
Ik hoop dat iemand me kan helpen met valideren van een offerte die we hebben gehad voor een Daikin Monoblock Altherma 3M

De offerte bevat de volgende items:
* Daikin Altherma 3M 11 kW ~ 9400 euro
* Meerlagen buis 40mm = 880 euro
* Leidingpakket en appendages staal 35 mm = 1836 euro
* Nibe Buffervat UKV 40 - 39 liter = 400 euro
* Grundfos ALPHA2 25-80 130 = 600 euro
* Daikin boilervat RVS 250L = 1670 euro
* Installatietarief = 3890 euro
* Vervanging VV verdeler = 500 euro
* Transport en varia elektra = 1400 euro

Er is nog wat debat of 9KW of 11KW pomp de juiste fit is, echter dat zal het prijsverschil niet maken. Het valt me vooral op dat er twee keer een leidingpakket wordt genoemd met redelijk hoge bedragen en dan ook nog een installatie tarief.

Alles bij elkaar zonder de ISDE subsidie komt de offerte op 25k euro neer. Ik heb sterk de indruk dat de offerte zeer prijzig is en te hoog. Tevens wordt een 30% aanbetaling gevraagd (is dit normaal?).

Ik ben vooral benieuwd of mijn gutfeel correct is en dat dit absurd bedrag is of dat mijn verwachting niet klopt?

Mogelijk dat iemand ook een offerte heeft gehad voor een monoblock 11KW met installatie?
Te duur. Kijk alleen hier maar eens naar je monobloc prijs https://www.climasense.nl...w-monobloc-verwarmen.html

Installatie €3890 gedeeld door €80,- = 48 manuren. Lijkt me wat veel.

• vriesren
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:18
MotorBeast schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:47:
[...]

Te duur. Kijk alleen hier maar eens naar je monobloc prijs https://www.climasense.nl...w-monobloc-verwarmen.html

Installatie €3890 gedeeld door €80,- = 48 manuren. Lijkt me wat veel.
Ik had de prijs van de monobloc wel gezien online, maar opzich wat marge is te verwachten. De uitdaging zit dat de helft van de offerte niet in de kosten van de monobloc zelf zit.

Moet zeggen had ik er nog niet zo naar gekeken met het uurtarief. Dit lijkt wel erg veel manuur inderdaad, dit zou een team van 6 man voor 1 dag zijn.

Het lijkt erop dat ik naar een andere partij opzoek moet gaan. De uitdaging die ik wel heb is dat ik het lastig vindt om een goede installateur te vinden. Hoor graag tips (via DM).

Stay hungry, Stay foolish

• MotorBeast
vriesren schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:19:
[...]

Ik had de prijs van de monobloc wel gezien online, maar opzich wat marge is te verwachten. De uitdaging zit dat de helft van de offerte niet in de kosten van de monobloc zelf zit.

Moet zeggen had ik er nog niet zo naar gekeken met het uurtarief. Dit lijkt wel erg veel manuur inderdaad, dit zou een team van 6 man voor 1 dag zijn.

Het lijkt erop dat ik naar een andere partij opzoek moet gaan. De uitdaging die ik wel heb is dat ik het lastig vindt om een goede installateur te vinden. Hoor graag tips (via DM).
Climasense doet heel Nederland. Ik heb er op dit moment ook een aanvraag uitstaan voor offerte. Hebben ook mijn L/L gedaan. Maar eens, het is een drama goede installateurs te vinden.

• rdb91
rdb91 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:13:
Volgens de Daikin e-care app geeft deze code een fout aan dat er een open circuit is tussen klemmen 13 en 14 van het hydraulisch circuit. Omdat ik geen weerstand in mijn extern tapwater buffervat heb, is deze gejumpered. Heb deze nog even nagemeten, maar zit gewoon goed aangesloten. Lijkt alsof deze fout in het geheugen van de daikin blijft staan.
Iemand ervaring met een volledige reset als er nog foutcodes in het systeem blijven staan?

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:53
Toevallig gebeurd tijdens de legionella run? Dan is het wachten tot de volgende run en is de code weg.

• rdb91
jaguarxj16 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:53:
Toevallig gebeurd tijdens de legionella run? Dan is het wachten tot de volgende run en is de code weg.
Ja inderdaad, ik ga wachten tot de volgende run, bedankt voor de tip!
Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee