• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:28
Een korte vraag aangezien mijn installateur niet echt kan helpen. Kort gezegd gisteren een Altherma 3 opgeleverd gekregen, installateur heeft stooklijn ingesteld op 50 graden bij -20 naar 30 graden bij +15. Ik had aangegeven ongeveer 38 graden water op de vloerverwarming nodig te hebben met de voirge CV ketel.

Afijn. Altherma geeft keurig aan ingesteld te staan op 45 graden water maar aanvoer komt niet boven de 28 graden uit. (retour is 23). Is dit een afgifte probleem? delta T staat op 5 graden en ben dus bang dat het retourwater te warm is en daardoor de stooklijn niet gehaald wordt.

Kan ik dan het beste de delta T verhogen of toch de vloerverwarming op de 1e verdieping iets meer open draaien, de flow hier is nu geknepen, BG staat helemaal open. Installeur zegt niets doen en wachten maar inmiddels al 2 dagen een koud huis dus wil eigenlijk niet nog langer wachten.

HD4Life @ Full-HD

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:49
Davidshadow13 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:59:
Een korte vraag aangezien mijn installateur niet echt kan helpen. Kort gezegd gisteren een Altherma 3 opgeleverd gekregen, installateur heeft stooklijn ingesteld op 50 graden bij -20 naar 30 graden bij +15. Ik had aangegeven ongeveer 38 graden water op de vloerverwarming nodig te hebben met de voirge CV ketel.

Afijn. Altherma geeft keurig aan ingesteld te staan op 45 graden water maar aanvoer komt niet boven de 28 graden uit. (retour is 23). Is dit een afgifte probleem? delta T staat op 5 graden en ben dus bang dat het retourwater te warm is en daardoor de stooklijn niet gehaald wordt.

Kan ik dan het beste de delta T verhogen of toch de vloerverwarming op de 1e verdieping iets meer open draaien, de flow hier is nu geknepen, BG staat helemaal open. Installeur zegt niets doen en wachten maar inmiddels al 2 dagen een koud huis dus wil eigenlijk niet nog langer wachten.
Heb je meer info? Welk type WP heb je, hoeveel m2 vvw? Mengverdeler of verdeler zonder pomp. Met dit weer een Ta van 45gr ingesteld hebben, lijkt me veel en veel te hoog. Stooklijn zal veel lager kunnen/moeten.

Heb je een losse kWh meter mee geinstalleerd? Of op een andere manier inzicht in het stroomverbruik van de WP?

• Davidshadow13
danny.s schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:14:
[...]

Heb je meer info? Welk type WP heb je, hoeveel m2 vvw? Mengverdeler of verdeler zonder pomp. Met dit weer een Ta van 45gr ingesteld hebben, lijkt me veel en veel te hoog. Stooklijn zal veel lager kunnen/moeten.

Heb je een losse kWh meter mee geinstalleerd? Of op een andere manier inzicht in het stroomverbruik van de WP?
Altherma 3 RF (8 kW uit mijn hoofd). Vloerverwarming op totaal +-200 m2, 3 mengverdelers met pompen. Was niet ideaal volgens de installateur maar hoefde niet vervangen te worden, zijn uit 2014. Huis is energielabel A gebouwd in 2014, wel in buitengebied aan de kust dus veel bloodstelling aan wind.

Misschien moet de stooklijn ook wel lager uiteindelijk. Maar de CV is 2 dagen geleden al afgekoppeld en moet primair het huis nu eerst op een leefbare temperatuur krijgen. Dus liever iets te warm en daarna terugbrengen dan laag beginnen en langer wachten was het idee.

CV ketel heeft altijd gedraaid op Ta van 40 graden en dan ging er gemiddeld zon 35 graden water de vloer in. Dat was prima voor het op temperatuur houden van de woning.

Stroomverbruik kan ik zien in de Onecta App. Dit is 25 kWh vandaag tot nu toe en 17 kWh gisteren. Vond dat niet heel vreemd aangezien het relatief koud was (6 graden) en koude wind op dit moment.

[ Voor 7% gewijzigd door Davidshadow13 op 26-03-2026 14:21 ]

HD4Life @ Full-HD

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:50
Davidshadow13 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:19:
Stroomverbruik kan ik zien in de Onecta App. Dit is 25 kWh vandaag tot nu toe en 17 kWh gisteren. Vond dat niet heel vreemd aangezien het relatief koud was (6 graden) en koude wind op dit moment.
Aangezien je 200m2 vloerverwarming hebt zal het waarschijnlijk om een (zeer) grote woning gaan. Of iets veel is of niet is natuurlijk een beetje subjectief en afhankelijk van omstandigheden.

Ik heb dezelfde warmtepomp als jij in mijn vrijstaande woning van 200m2 en hebt tot nu toe deze hele maand bij elkaar 51kWh verbruik voor verwarming; gisteren 3kWh en vandaag nog niet aangeweest (de zon schijnt). Ik vind dagen van 25kWh en 17kWh dus ontzettend veel, of het vreemd is voor jouw situatie kan ik natuurlijk niet zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 26-03-2026 14:35 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Davidshadow13
assje schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:32:
[...]

Aangezien je 200m2 vloerverwarming hebt zal het waarschijnlijk om een (zeer) grote woning gaan. Of iets veel is of niet is natuurlijk een beetje subjectief en afhankelijk van omstandigheden.

Ik heb dezelfde warmtepomp als jij in mijn vrijstaande woning van 200m2 en hebt tot nu toe deze hele maand bij elkaar 51kWh verbruik voor verwarming. Gisteren 3kWh verbruik voor verwarming en vandaag nog niet aangeweest (de zon schijnt). Ik vind dagen van 25kWh en 17kWh dus ontzettend veel, of het vreemd is voor jouw situatie kan ik natuurlijk niet zeggen.
Snap ik hoor maar een woning op temp krijgen zeg van 15 naar 20 graden kost natuurlijk veel meer. Ter vergelijking ik was ook 30m3 gas kwijt om de woning van 15 (bij sleuteloverdracht) naar 20 graden te stoken. Dus vandaar dat ik het elektra verbuik niet gek vond.

@assje staan jouw instellingen toevallig in de sheet ook? Dan kijk ik even aangezien het lijkt alsof onze woningen best vergelijkbaar zijn.

HD4Life @ Full-HD

• assje
Davidshadow13 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:36:
@assje staan jouw instellingen toevallig in de sheet ook? Dan kijk ik even aangezien het lijkt alsof onze woningen best vergelijkbaar zijn.
Zou kunnen dat ik die er ooit in gezet heb maar zal sowieso niet meer helemaal actueel zijn. Mijn settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ev4K7WP_c17IRkXjEhvHLfWBwuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZftyggaKYXYnJHDi1QiDUVWH.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn woning zit op A+++ door naisolatie dus qua isolatie waarschijnlijk stukje beter dan standaard 2014:
assje in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

Op dit moment heb ik overigens tijdschema actief; 11:00-17:00 20graden en daarbuiten 19 graden. Het komt nooit onder de 19 dus de paar uurtjes dat hij draait per dag altijd overdag (PV opwek en hogere buitentemperatuur).

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 26-03-2026 14:46 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:12

Ik vermoed dat die mengverdelers niet open gaan met de lage aanvoer temperatuur.
Controleer eens of de pompen op de mengverdelers wel aan zijn.

Kan veroorzaakt worden als er een pompschakelaar tussen zit. In dat geval die er tussen uit halen, zodat je zeker weet dat de pompen op de mengverdelers draaien.

En voor de toekomst die mengverdelers vervangen door pomploze modellen. Zoek maar eens in dit forum.

PS. Wettelijk gezien had de monteur de hele boel waterzijdig moeten inregelen.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Davidshadow13
Pim57 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:58:
[...]

Ik vermoed dat die mengverdelers niet open gaan met de lage aanvoer temperatuur.
Controleer eens of de pompen op de mengverdelers wel aan zijn.

Kan veroorzaakt worden als er een pompschakelaar tussen zit. In dat geval die er tussen uit halen, zodat je zeker weet dat de pompen op de mengverdelers draaien.

En voor de toekomst die mengverdelers vervangen door pomploze modellen. Zoek maar eens in dit forum.

PS. Wettelijk gezien had de monteur de hele boel waterzijdig moeten inregelen.
Pompschakelaars al verwijderd. De woning warmt gelukkig wel op nu, ik was waarschijnlijk te ongeduldig.

Mijn hypothese is nu dat de Daikin stuurt op de Delta T deze is namelijk consequent 5 graden en dat is ook de instelling en daardoor de ingestelde stooklijn niet haalt omdat hij stopt met verwarmen omdat het retourwater nog te warm is. Ik ga de stooklijn dus morgen ook weer terugschroeven.

Installateur moet ook nog terugkomen voor een draadloze thermostaat want hij had de verkeerde mee dus dan zal ik hem alles waterzijdig nog laten nalopen. Maar kan natuurlijk ook niet verwachten dat hij 6 uur naast de unit blijft zitten om te kijken wat hij precies doet.

HD4Life @ Full-HD

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:23
Davidshadow13 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:14:
[...]
Installateur moet ook nog terugkomen voor een draadloze thermostaat want hij had de verkeerde mee dus dan zal ik hem alles waterzijdig nog laten nalopen. Maar kan natuurlijk ook niet verwachten dat hij 6 uur naast de unit blijft zitten om te kijken wat hij precies doet.
Ik heb ook een draadloze thermostaat: niet doen.
De draadloze thermostaat is een dom apparaat: kan de warmtepomp alleen maar aan of uit zetten.
Geen besturing via de app en de warmtepomp niet terugmoduleren.
Een schema inprogrammeren kan alleen via die thermostaat op de jaren 80 manier: met 4 knopjes en een lcd scherm met een paar tekens.

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:47
installateur heeft stooklijn ingesteld op 50 graden bij -20 naar 30 graden bij +15.Altherma geeft keurig aan ingesteld te staan op 45 graden water maar aanvoer komt niet boven de 28 graden uit.
Heb je AWT-afwijking ingesteld ? Want deze stooklijn geeft geen +45 bij buitentemperaturen boven nul. Of is die +45 de ingestelde boiler temperatuur?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• arnoldniessen
Davidshadow13 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:14:
Mijn hypothese is nu dat de Daikin stuurt op de Delta T deze is namelijk consequent 5 graden en dat is ook de instelling en daardoor de ingestelde stooklijn niet haalt omdat hij stopt met verwarmen omdat het retourwater nog te warm is.
Zo werkt de regeling niet. Hij stuurt het vermogen zodanig dat hij het AWT setpoint probeert te halen, en hij stuurt de circulatiepomp zodanig dat delta T gehaald wordt (indien mogelijk).

Je verbruik is 25kWh in ruim 14 uur, oftewel je zit bij de huidige hoge COP gewoon de hele dag zo'n 8kW warmte te produceren, en je huis heeft daar maar net genoeg aan, en warmt maar langzaam op.

Je stooklijn zal veel lager kunnen, maar dan gewoon omdat die 28C nu al ongeveer genoeg blijkt.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• Davidshadow13
arnoldniessen schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:29:
[...]

Zo werkt de regeling niet. Hij stuurt het vermogen zodanig dat hij het AWT setpoint probeert te halen, en hij stuurt de circulatiepomp zodanig dat delta T gehaald wordt (indien mogelijk).

Je verbruik is 25kWh in ruim 14 uur, oftewel je zit bij de huidige hoge COP gewoon de hele dag zo'n 8kW warmte te produceren, en je huis heeft daar maar net genoeg aan, en warmt maar langzaam op.

Je stooklijn zal veel lager kunnen, maar dan gewoon omdat die 28C nu al ongeveer genoeg blijkt.
Duidelijk, de delta T wordt overigens prima gehaald alleen de setpoint van de stooklijn niet. Deze heb ik inmiddels aangepast naar 45 bij -20 graden, 35 bij 0 graden, 25 bij 20 graden. BIj een buiten temp van 3 graden gisteren was 28/29 graden water temperatuur voldoende dus deze stooklijn lijkt mij prima voor nu.
TinusH777 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:24:
[...]

Ik heb ook een draadloze thermostaat: niet doen.
De draadloze thermostaat is een dom apparaat: kan de warmtepomp alleen maar aan of uit zetten.
Geen besturing via de app en de warmtepomp niet terugmoduleren.
Een schema inprogrammeren kan alleen via die thermostaat op de jaren 80 manier: met 4 knopjes en een lcd scherm met een paar tekens.
Helaas is een bedrade thermostaat geen optie en de Honeywell van de installateur werd afgeraden door Daikin, dus dit is het enige alternatief. Partner wil gewoon een dom kasje met een temperatuur en een knop om hem warmer te zetten. Dus alleen op vertrekwater sturen krijg ik er thuis hier niet door denk ik.

HD4Life @ Full-HD

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:27

[ Voor 183% gewijzigd door benthouse op 27-03-2026 17:33 ]

• benthouse
Davidshadow13 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Duidelijk, de delta T wordt overigens prima gehaald alleen de setpoint van de stooklijn niet. Deze heb ik inmiddels aangepast naar 45 bij -20 graden, 35 bij 0 graden, 25 bij 20 graden. BIj een buiten temp van 3 graden gisteren was 28/29 graden water temperatuur voldoende dus deze stooklijn lijkt mij prima voor nu.

[...]

Helaas is een bedrade thermostaat geen optie en de Honeywell van de installateur werd afgeraden door Daikin, dus dit is het enige alternatief. Partner wil gewoon een dom kasje met een temperatuur en een knop om hem warmer te zetten. Dus alleen op vertrekwater sturen krijg ik er thuis hier niet door denk ik.
Op vertrekwatertemperatuur of zelfs weersafhankelijk instellen en niet meer aan je thermostaat komen. Je partner afleren om eraan te komen, alleen op kijken meer niet. Huis continue op dezelfde temperatuur houden en niet bijstellen. Warmtepomp met vloerverwarming is een erg trage regeling en werkt anders dan met CV waar je Max 55 graden de vloer in kon jagen. Nu moet je het doen met een veel lagere temperatuur om de massa op te warmen
Echt, plaats de Daikin aan/uit thermostaat en vergeet die draadloze. Is echt beter!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
Kan je niet iets slims doen met HomeAssistant? :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• TinusH777
benthouse schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:34:
[...]

Op vertrekwatertemperatuur of zelfs weersafhankelijk instellen en niet meer aan je thermostaat komen. Je partner afleren om eraan te komen, alleen op kijken meer niet. Huis continue op dezelfde temperatuur houden en niet bijstellen. Warmtepomp met vloerverwarming is een erg trage regeling en werkt anders dan met CV waar je Max 55 graden de vloer in kon jagen. Nu moet je het doen met een veel lagere temperatuur om de massa op te warmen
Echt, plaats de Daikin aan/uit thermostaat en vergeet die draadloze. Is echt beter!
Precies dit: ff warmer zetten kan niet. Het is geen CV.
Altijd instellen op 1 vaste temperatuur, niet lager zetten als je gaat slapen of werken. Dat is het comfortabelste en zuinigste.
Waarom kan het niet? Het is langzaam!
Wil je snel ff lekker extra warm? Koop er dan een pelletkachel bij of een IR paneel.

• assje
TinusH777 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:21:
Precies dit: ff warmer zetten kan niet. Het is geen CV.
Altijd instellen op 1 vaste temperatuur, niet lager zetten als je gaat slapen of werken. Dat is het comfortabelste en zuinigste.
Waarom kan het niet? Het is langzaam!
Wil je snel ff lekker extra warm? Koop er dan een pelletkachel bij of een IR paneel.
Tja, bij mij werkt dat toch wel degelijk zo. Behalve hartje winter staat hij meestal op tijdklok. Voor een avondje op de bank zet ik hem ook gerust even graad hoger, dat warmt gewoon vlot even op en lekker warme vloer.

Zonder nachtverlaging zou hij bij mij groot deel van het jaar alleen in de nacht aan gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 27-03-2026 21:15 ]

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
assje schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:14:
[...]

Tja, bij mij werkt dat toch wel degelijk zo. Behalve hartje winter staat hij meestal op tijdklok. Voor een avondje op de bank zet ik hem ook gerust even graad hoger, dat warmt gewoon vlot even op en lekker warme vloer.

Zonder nachtverlaging zou hij bij mij groot deel van het jaar alleen in de nacht aan gaan.
Hier idem. En daar komt dan bij dat hij dan soms van 23 tot 3 draait, en dan heb je nog niet het comfort van vloerverwarming. Ik laat hem ook aan/uit gaan met een mooie balans tussen comfort, stroomprijs (dynamisch) en efficiëntie.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• arnoldniessen
Duidelijk, de delta T wordt overigens prima gehaald alleen de setpoint van de stooklijn niet. Deze heb ik inmiddels aangepast naar 45 bij -20 graden, 35 bij 0 graden, 25 bij 20 graden. Bij een buiten temp van 3 graden gisteren was 28/29 graden water temperatuur voldoende dus deze stooklijn lijkt mij prima voor nu.
Als 28/29C genoeg is, dan zou ik een stooklijn adviseren die daar bij past. Je nieuwe stooklijn geeft een setpoint van 33.5C bij 3C buiten. Aangezien je tegen de capaciteit van je systeem aanzit, komt hij niet hoger, maar daarmee verhul je eigenlijk dat je stooklijn te hoog staat. Zeker als je met een aan/uit thermostaat gaat werken (zou ik net als anderen hier sterk afraden) wil je niet dat je stooklijn veel te hoog staat.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:38
benthouse schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:34:
[...]

Een kleine nuance hierop: uit de praktijk blijkt dat nachtverlaging tijdens het voor en naseizoen zeker energie bespaart. In de winter is het aan te raden om inderdaad continue te verwarmen.

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
kokpol schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:58:
[...]

Een kleine nuance hierop: uit de praktijk blijkt dat nachtverlaging tijdens het voor en naseizoen zeker energie bespaart. In de winter is het aan te raden om inderdaad continue te verwarmen.
Al was het alleen maar omdat je dan meer stookt op de opbrengst van je zonnepanelen

• assje
En in voorjaar/najaar kan er zomaar 10 graden verschil zitten tussen buitentemperatuur dag/nacht. Dat doet dan veel meer dan een verschil van 1 graad op de Ta.

• Davidshadow13
arnoldniessen schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:15:
[...]

Als 28/29C genoeg is, dan zou ik een stooklijn adviseren die daar bij past. Je nieuwe stooklijn geeft een setpoint van 33.5C bij 3C buiten. Aangezien je tegen de capaciteit van je systeem aanzit, komt hij niet hoger, maar daarmee verhul je eigenlijk dat je stooklijn te hoog staat. Zeker als je met een aan/uit thermostaat gaat werken (zou ik net als anderen hier sterk afraden) wil je niet dat je stooklijn veel te hoog staat.
Ja ben ik inmiddels ook achter inderdaad. Alleen begrijp ik jouw punt over de aan/uit thermostaat niet? Want ik moet toch juist een aan-uit gebruiken ipv een modulerende?

Die Madoka is standaard toch ook aan-uit?

HD4Life @ Full-HD

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:40
@Davidshadow13
Een madoka kan ook een instelbare modulatie op de stooklijn doen.
En Daikin moet je niet met externe thermostaat regelen, er gebeurt dan iets geks. A/U thermostaten doen vaak een schakeling als het niet nodig is, en dan reset de defrosttimer.
Dus net voor defrost schakelt de thermostaat kort uit/aan -> defrost timer reset en unit vriest in.

Niet alleen bij Daikin, dat gaat bij heelveel merken mis.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 28-03-2026 13:41 ]

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:09
Technician- schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:41:
@Davidshadow13
Een madoka kan ook een instelbare modulatie op de stooklijn doen.
En Daikin moet je niet met externe thermostaat regelen, er gebeurt dan iets geks. A/U thermostaten doen vaak een schakeling als het niet nodig is, en dan reset de defrosttimer.
Dus net voor defrost schakelt de thermostaat kort uit/aan -> defrost timer reset en unit vriest in.

Niet alleen bij Daikin, dat gaat bij heelveel merken mis.
Wat bedoel je hiermee? Wat is een defrost timer, en als de unit invriest gaat ie toch juist defrost doen?
Ik schakel met een thermostaat via home assistent via de daikin cloud. Praktisch 24/7 behalve in voor/naseizoen. De madoka zorgt er bij mij juist voor dat ie continu aan/uit ging.

• arnoldniessen
Davidshadow13 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:34:
[...]

Ja ben ik inmiddels ook achter inderdaad. Alleen begrijp ik jouw punt over de aan/uit thermostaat niet? Want ik moet toch juist een aan-uit gebruiken ipv een modulerende?

Die Madoka is standaard toch ook aan-uit?
De draadloze thermostaat regelt aan/uit. Als je stooklijn veel te hoog staat (en je voldoende capaciteit hebt), zal de aan/uit thermostaat bv 50% aan / 50% uit regelen. Als hij iets te hoog staat, zal hij bv 80% aan / 20% uit regelen.

Een modulerende thermostaat (zoals veel mensen een typische thermostaat voor CV aanduiden) moet je inderdaad niet gebruiken, die schakelt veel sneller en is bedoeld voor een CV. Maar de Madoka doet iets anders wat "aangepaste AWT" of "modulatie" heet en daarmee wordt het AWT setpoint zoals bepaald op basis van de stooklijn nog iets aangepast afhankelijk van of het te koud of te warm is in de kamer, en daarmee voorkom je (soms) aan/uit gedrag. Bij een goede stooklijn blijf je dan vaak binnen de hysterese-grenzen van de aan/uit regeling.

• asing
arnoldniessen schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 23:49:
[...]

De draadloze thermostaat regelt aan/uit. Als je stooklijn veel te hoog staat (en je voldoende capaciteit hebt), zal de aan/uit thermostaat bv 50% aan / 50% uit regelen. Als hij iets te hoog staat, zal hij bv 80% aan / 20% uit regelen.

Een modulerende thermostaat (zoals veel mensen een typische thermostaat voor CV aanduiden) moet je inderdaad niet gebruiken, die schakelt veel sneller en is bedoeld voor een CV. Maar de Madoka doet iets anders wat "aangepaste AWT" of "modulatie" heet en daarmee wordt het AWT setpoint zoals bepaald op basis van de stooklijn nog iets aangepast afhankelijk van of het te koud of te warm is in de kamer, en daarmee voorkom je (soms) aan/uit gedrag. Bij een goede stooklijn blijf je dan vaak binnen de hysterese-grenzen van de aan/uit regeling.
Interessant! Ik zit in de offertefase zeg maar, en ik heb wat documentatie van Daikin gedownload. In de prijslijst staat de Madoka als optioneel. Nu moet er al een paneeltje bij zitten waarop je de stooklijn en temperaturen kan instellen. Je zou dus eigenlijk iets dubbel hebben, vandaar dat de Madoka als optioneel wordt aangegeven.

Maar even voor mijn beleving : in de woonkamer hangt nu nog een Nefit Easy voor de ketel. Die gaat eruit. Komt er iets in de plaats voor die thermostaat? De Daikin zal toch ergens moeten weten hoe warm het binnen is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• TinusH777
asing schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:49:
[...]
Interessant! Ik zit in de offertefase zeg maar, en ik heb wat documentatie van Daikin gedownload. In de prijslijst staat de Madoka als optioneel. Nu moet er al een paneeltje bij zitten waarop je de stooklijn en temperaturen kan instellen. Je zou dus eigenlijk iets dubbel hebben, vandaar dat de Madoka als optioneel wordt aangegeven.

Maar even voor mijn beleving : in de woonkamer hangt nu nog een Nefit Easy voor de ketel. Die gaat eruit. Komt er iets in de plaats voor die thermostaat? De Daikin zal toch ergens moeten weten hoe warm het binnen is.
Het paneeltje is de MMI, dat is vergelijkbaar met het paneeltje op CV-ketels.
De MMI monteer je dicht bij de warmtepomp en heeft geen thermometer aan boord.
De Madoka moet je erbij hebben, daar zit de thermometer in.
Hier een uitleg van beide: YouTube: Uitleg warmtepomp Daikin
De Madoka is een soort cruise control voor je kamertemperatuur ipv aan/uit switch.
Met Madoka kun je ook de kamertemperatuur inregelen met de Onecta app.
Ook kun je op Madoka de warmtepomp op 'koeling' zetten en de koeling aansturen.
Heb je geen Madoka, dan kan dat niet.

• Musicus
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 06-04 21:27
kokpol schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:58:
[...]

Wat zou je dan voor deze periode aanraden? Afgelopen nacht heeft mijn Altherma 3M van 00.00 tot 9.00 staan draaien met een totaal verbruik van 16kW. Ik vind dat best flink als je bedenkt dat we die tijd lagen te slapen en nu weer volop de zon schijnt.
Ik ben heb hem net 3 weken staan dus ben nog vrij nieuw hiermee.

Daikin Altherma 3M 8kW - Atlantic Explorer V5 200L - Gasloos

• asing
Musicus schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:59:
[...]

Wat zou je dan voor deze periode aanraden? Afgelopen nacht heeft mijn Altherma 3M van 00.00 tot 9.00 staan draaien met een totaal verbruik van 16kW. Ik vind dat best flink als je bedenkt dat we die tijd lagen te slapen en nu weer volop de zon schijnt.
Ik vind het een beetje bizar. Mijn Daikin aircos staan ook 24/7 aan en ik had tot nu 4kWh nodig.

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Musicus schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:59:
[...]

Ik heb de boel afgesteld zodat ik in de winter 24/7 kan draaien. Zoals nu doe ik 1 graad nachteverlaging (19C dus, overdag 20C) en heb iets minder dan de helft van jou verbruik met een 10-12kW 3R unit. Afgelopen nacht is ie om 05:00 aangeslagen en om 10:00 afgeslagen.

• Musicus
Tja, dan kan ik niet anders concluderen dat er ergens toch iets niet goed gaat met de instellingen.
Kan er iemand nog eens met me meekijken?
Daikin Altherma 3M
10 groepen vloerverwarming 100m2, alle 10 staan altijd open.
Stooklijn weersafhankelijk 33 graden bij -10 25 graden bij +15
Delta T=3
BUH mag aangaan bij -10
Geen SWW
Daikin Madoka thermostaat (gecorrigeerd naar de juiste temperatuur, scherm op minimaal) staat op 19,5 zonder nachtverlaging.

• Davidshadow13
arnoldniessen schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 23:49:
[...]

Aah check. Helaas is de Madoka een definitieve nee. Nergens in de woonkamer kan ik nog een kabel trekken omdat de verbouwing net klaar is. Het zal dus de draadloze aan/uit van Daikin worden en dan maar iets minder efficiënt. We gaan er zo gezegd toch nauwelijks aanzitten. Enkel in voor en najaar misschien een graadje warmer of kouder als de op vakantie gaan.

Inmiddels de stooklijn aangepast naar 40 graden bij -20, 30 graden bij 0 en 25 bij 10 graden buitentemperatuur en energieverbruik is van 40 kWh per 24 uur naar 9 kWh per 24 uur gezakt. Dus dat is al een hele verbetering. Voor nu laat ik het even een paar dagen zo tot de installateur terug is met de thermostaat.

HD4Life @ Full-HD

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:26
Mocht het een troost zijn: ik ben niet erg onder de indruk van de Madoka. Standaard geeft ie een te hoge temperatuur aan. Daarnaast is hij veel ongevoeliger/langzamer dan de vorige thermostaat. Dus een losse thermometer geeft al 18 graden aan, voordat de madoka verzint dat het 20 hoort te zijn.
Stooklijn verlagen zodat de warmtepomp constant loopt geeft ook nog steeds koude tocht gevoel in de kamer, stooklijn dan weer verhogen geeft weer het aan/uit probleem met temperatuurschommelingen van ruim 2 graad.

• arnoldniessen
jugo6 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:10:
Mocht het een troost zijn: ik ben niet erg onder de indruk van de Madoka. Standaard geeft ie een te hoge temperatuur aan. Daarnaast is hij veel ongevoeliger/langzamer dan de vorige thermostaat. Dus een losse thermometer geeft al 18 graden aan, voordat de madoka verzint dat het 20 hoort te zijn.
Stooklijn verlagen zodat de warmtepomp constant loopt geeft ook nog steeds koude tocht gevoel in de kamer, stooklijn dan weer verhogen geeft weer het aan/uit probleem met temperatuurschommelingen van ruim 2 graad.
Zo slecht is hij nu ook weer niet. De offset kun je wegregelen met een instelling, de LED intensiteit kun je lager zetten om de beinvloeding van de temperatuursensor te beperken, en als je 20.0C instelt met een hysterese van 1.0C, gaat hij aan bij 19.5C, en uit bij 20.5C. Met kamermodulatie is natuurlijk wel veel comfortabeler dan aan/uit.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-04 21:58
assje schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:51:
En in voorjaar/najaar kan er zomaar 10 graden verschil zitten tussen buitentemperatuur dag/nacht. Dat doet dan veel meer dan een verschil van 1 graad op de Ta.
Dan kun je een vertraging/lopend gemiddelde aanzetten van de externe buiten temperatuur sensor en dan heb je hier geen last van

[ Voor 5% gewijzigd door MajaMestreech op 29-03-2026 21:39 ]

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-04 21:58
jugo6 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:10:
Dit kun je gemakkelijk corrigeren door de afwijking kamerthermostaat waarde juist in te stellen. Bij mij -1.5 °C

• assje
MajaMestreech schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:39:
Dan kun je een vertraging/lopend gemiddelde aanzetten van de externe buiten temperatuur sensor en dan heb je hier geen last van
Last van?

Het punt is dat de efficientiewinst van een 10 grader hogere buitentemperatuur groter is dan een 1 graad lagere Ta.

Dat ware als de Ta uberhaubt lager zou kunnen dan hij al staat.

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:26
MajaMestreech schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:41:
[...]

Dit kun je gemakkelijk corrigeren door de afwijking kamerthermostaat waarde juist in te stellen. Bij mij -1.5 °C
klopt, ook al gedaan, al had de installateur dat gelijk moeten doen. Maar ja zijn lijst met fouten is lang.... foute installateur, info bij mij verkrijgbaar.
Het langzaam reageren hebben we meer last van, dan wordt het echt kouder in de kamer. Maar met continu stoken op een heel lage temperatuur is het ook niet comfortabel....

• Musicus
Musicus schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:18:
Tja, dan kan ik niet anders concluderen dat er ergens toch iets niet goed gaat met de instellingen.
Kan er iemand nog eens met me meekijken?
Daikin Altherma 3M
10 groepen vloerverwarming 100m2, alle 10 staan altijd open.
Stooklijn weersafhankelijk 33 graden bij -10 25 graden bij +15
Delta T=3
BUH mag aangaan bij -10
Geen SWW
Daikin Madoka thermostaat (gecorrigeerd naar de juiste temperatuur, scherm op minimaal) staat op 19,5 zonder nachtverlaging.
Niemand een tip over hoe dit verder aan te pakken? Vanochtend om 6.45 was dit het verbruik. Ik lees dat de Altherma heel fijn en op laag vermogen kan draaien, maar kennelijk lukt dit bij mij nog niet.
Stooklijn nog te hoog? Of juist met dit matige weer te laag?
De eerste 'piek' is van de afwasmachine, daarna moet het de warmtepomp wel zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mE_-BTFMndmKM72dju2IE93Urz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEfvkso14YDPmw09zperLbsW.jpg?f=fotoalbum_large

• asing
Musicus schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:24:
[...]

Niemand een tip over hoe dit verder aan te pakken? Vanochtend om 6.45 was dit het verbruik. Ik lees dat de Altherma heel fijn en op laag vermogen kan draaien, maar kennelijk lukt dit bij mij nog niet.
Stooklijn nog te hoog? Of juist met dit matige weer te laag?
De eerste 'piek' is van de afwasmachine, daarna moet het de warmtepomp wel zijn.

[Afbeelding]
Hier kan je niks van zeggen. Ik zag dat je ook een warmtepomp boiler hebt staan dus alleen het totale vermogen zegt niks over de prestaties van je warmtepomp. Je Onecta app geeft je een beter inzicht in het verbruik van je warmtepomp. Als je er dan ook nog een HomeWizard of Shelly voor kan zetten dan zie je met domotica of het ding gaat pendelen. Een infrarood camera op je telefoon of een temperatuurmeter van de bouwmarkt kan je laten zien wat de in en uitgaande temperatuur van de warmtepomp is.

En ja, hij is dorstig. Ik heb 5kWh en 0.5m3 gas nodig om de hut een dag warm te houden. Is wel een kleinere hut maar toch.

• assje
Musicus schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:24:
500W omgeveer dus? Dat komt wel ongeveer overeen met wat ik doorgaans als minimum heb
Dat is toch niet zo bijzonder hoog?

• igela3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-04 20:12
Davidshadow13 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Altherma 3 RF (8 kW uit mijn hoofd). Vloerverwarming op totaal +-200 m2, 3 mengverdelers met pompen. Was niet ideaal volgens de installateur maar hoefde niet vervangen te worden, zijn uit 2014. Huis is energielabel A gebouwd in 2014, wel in buitengebied aan de kust dus veel bloodstelling aan wind.

Misschien moet de stooklijn ook wel lager uiteindelijk. Maar de CV is 2 dagen geleden al afgekoppeld en moet primair het huis nu eerst op een leefbare temperatuur krijgen. Dus liever iets te warm en daarna terugbrengen dan laag beginnen en langer wachten was het idee.

CV ketel heeft altijd gedraaid op Ta van 40 graden en dan ging er gemiddeld zon 35 graden water de vloer in. Dat was prima voor het op temperatuur houden van de woning.

Een warmtepomp is een laag temperatuur systeem (tenzij je een HT versie hebt) en dat werkt het best met pomploze verdelers. Kijk eens op je verdeler hoe de aanvoer/retourtemperatuur is. Als de verdeler geen mengventiel heeft, dat je kunt sluiten, mengt hij steeds relatief koud retourwater bij je warme aanvoerwater. Dan duurt het eeuwig voordat hij alles op temperatuur heeft. Mijn gevoel zegt dat je stooklijn echt nog een stuk omlaag kan. Hier stoken we met een 14kW model een bungalow uit 1973 met redelijke isolatie en 190m2 waarvan 80m2 VVW en een aantal jaga convectoren (met fans) warm met 35 bij -10 en 27 bij +17graden. Ik heb 1 pomproze verdeler met 5 groepen. Het is wel aan te raden om de aanvoerbuizen naar je verdelers zo groot mogelijk te maken (28-35mm). Als je een beetje handig bent, kun je die verdelers ook zelf nog wel vervangen. Heb ik hier destijds ook gedaan. Dan meteen kunststof versie erin, dan kun je ook licht koelen in de zomer.

ERLA14D2W1 | EBVX16S23DJ6V | ESPaltherma | SolarEdge SE15K 12kWP | Marstek Venus-E 3.0 | HomeAssistant

• Musicus
assje schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:18:
[...]

500W omgeveer dus? Dat komt wel ongeveer overeen met wat ik doorgaans als minimum heb
Dat is toch niet zo bijzonder hoog?
Nee dat zou prima zijn, maar de aangegeven kWh is per kwartier... Dus het gaat om een vermogen van 2 kWh per uur, en dat is niet z'n minimum mag ik hopen.

Hierbij de data van de Onecta app van dezelfde ochtend, die laten hetzelfde beeld zien. De WPB gaat bij mij pas aan vanaf 10.00 dus dat zal het niet zijn.

Ik ga kijken naar opties om beter uit te lezen wat er gebeurt qua verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zl3d9zpmfaCvAyFwER2c1yNWdDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWLuD9Km06BMmOSb67rHv1Fc.jpg?f=fotoalbum_large

• Davidshadow13
igela3 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:35:
[...]

Een warmtepomp is een laag temperatuur systeem (tenzij je een HT versie hebt) en dat werkt het best met pomploze verdelers. Kijk eens op je verdeler hoe de aanvoer/retourtemperatuur is. Als de verdeler geen mengventiel heeft, dat je kunt sluiten, mengt hij steeds relatief koud retourwater bij je warme aanvoerwater. Dan duurt het eeuwig voordat hij alles op temperatuur heeft. Mijn gevoel zegt dat je stooklijn echt nog een stuk omlaag kan. Hier stoken we met een 14kW model een bungalow uit 1973 met redelijke isolatie en 190m2 waarvan 80m2 VVW en een aantal jaga convectoren (met fans) warm met 35 bij -10 en 27 bij +17graden. Ik heb 1 pomproze verdeler met 5 groepen. Het is wel aan te raden om de aanvoerbuizen naar je verdelers zo groot mogelijk te maken (28-35mm). Als je een beetje handig bent, kun je die verdelers ook zelf nog wel vervangen. Heb ik hier destijds ook gedaan. Dan meteen kunststof versie erin, dan kun je ook licht koelen in de zomer.
Aanvoerbuizen zijn al 28mm gelukkig. Ik weet dat ik pomploze verdelers beter zijn maar 3 vervangen incl. manuren was ik weer 2k verder. Installateur zij ook probeer het eerst zo. Op zich zijn de verdelers niet het probleem, 30 graden vertrekwater is ook 30 op de verdeler en retour netjes 25.

Probleem is denk ik meer die weersafafhanelijke regeling die houd geen rekening met storm of koude wind zoals gisteren, die volgt de stooklijn maar als er hier windkracht 8 op mijn huis blaast wordt het gewoon koud ook al is het buiten +10. Ik hoop dat de thermostaat dit oplost. Daarom heb ik hem nu expres op te hoog gezet zodat hij s nacthts gewoon blijft lopen en het s octends niet 17-18 graden is in huis.

HD4Life @ Full-HD

• pingwim
  • Laatst online: 06-04 19:42

pingwim

What's a world without Wimmen

Musicus schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:26:
[...]

Nee dat zou prima zijn, maar de aangegeven kWh is per kwartier... Dus het gaat om een vermogen van 2 kWh per uur, en dat is niet z'n minimum mag ik hopen.

Hierbij de data van de Onecta app van dezelfde ochtend, die laten hetzelfde beeld zien. De WPB gaat bij mij pas aan vanaf 10.00 dus dat zal het niet zijn.

Ik ga kijken naar opties om beter uit te lezen wat er gebeurt qua verbruik.

[Afbeelding]
Er is blijkbaar veel electriciteit nodig om warmte te maken maar misschien is de COP heel laag.
Kan het zijn dat de circulatiepomp te veel liter verpompt ?
Het water veel te snel door het systeem wordt gejaagd, geen tijd voor warmteafgifte.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

• TinusH777
Davidshadow13 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:36:
[...]

Aanvoerbuizen zijn al 28mm gelukkig. Ik weet dat ik pomploze verdelers beter zijn maar 3 vervangen incl. manuren was ik weer 2k verder. Installateur zij ook probeer het eerst zo. Op zich zijn de verdelers niet het probleem, 30 graden vertrekwater is ook 30 op de verdeler en retour netjes 25.

Probleem is denk ik meer die weersafafhanelijke regeling die houd geen rekening met storm of koude wind zoals gisteren, die volgt de stooklijn maar als er hier windkracht 8 op mijn huis blaast wordt het gewoon koud ook al is het buiten +10. Ik hoop dat de thermostaat dit oplost. Daarom heb ik hem nu expres op te hoog gezet zodat hij s nacthts gewoon blijft lopen en het s octends niet 17-18 graden is in huis.
Ik heb toch sterk het vermoeden dat het een isolatieprobleem betreft.
Heb je een (jaren 30) woning met 'natuurlijke ventilatie'? Dan waait het via de raamkozijn gewoon naar binnen. Daarom heb ik alle kozijnen voorzien van tochstrips en een decentrale WTW geïnstalleerd.
Let ook op dat je luchtafvoer (afzuigkap etc) een terugslagklep hebben.
Misschien kun je ook een warmtecamera huren (hier biedt de gemeente het gratis aan) om koudebruggen te ontdekken.

• Musicus
pingwim schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:08:
[...]

Er is blijkbaar veel electriciteit nodig om warmte te maken maar misschien is de COP heel laag.
Kan het zijn dat de circulatiepomp te veel liter verpompt ?
Het water veel te snel door het systeem wordt gejaagd, geen tijd voor warmteafgifte.
Als de WP 2 kWh gebruikt is het debiet zo'n 27 l/min verdeelt over 10 groepen en een lange lus naar via zolder voor een enkele radiator die mee kan lopen.
Nu draait de WP zachter (1 kWh verbruik) en is het debiet 20 l/min al zag ik een 20 minuten geleden 12 l/min.
Delta T staat op 3, als ik die omhoog zou zetten naar 4 zou het debiet ook af moeten nemen.

• pingwim
  • Laatst online: 06-04 19:42

pingwim

What's a world without Wimmen

Musicus schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:44:
[...]

Als de WP 2 kWh gebruikt is het debiet zo'n 27 l/min verdeelt over 10 groepen en een lange lus naar via zolder voor een enkele radiator die mee kan lopen.
Nu draait de WP zachter (1 kWh verbruik) en is het debiet 20 l/min al zag ik een 20 minuten geleden 12 l/min.
Delta T staat op 3, als ik die omhoog zou zetten naar 4 zou het debiet ook af moeten nemen.
...

[ Voor 48% gewijzigd door pingwim op 31-03-2026 17:29 . Reden: zal het niet meer doen ]

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

• Musicus
Ik ben in het begin de mist ingegaan met het opvolgen van AI adviezen, maar ik kan het zeker eens proberen.
Al kreeg ik een aantal pagina's terug juist het advies om Delta T te verlagen om zo het energiegebruik te verlagen....

Quote:
"Je "forceert" die lage flow met, vind ik, een veel te grote Delta T. Breng die maar eens terug dan zal je zien dat de flow oploopt en je verbruik zal dalen. Hoe kleiner delta T, hoe lager je verbruik. WP moet dan veel minder warmteverschil overbruggen tussen aanvoer en retour."

[ Voor 65% gewijzigd door Musicus op 31-03-2026 15:16 ]

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:01
Weet iemand of je, als je de pomp beperkt met instelling 9-0D, er per ongeluk voor kan zorgen dat er te weinig debiet/een te lage flow ontstaat?

Dus dat je met instelling 60% of 70% hem bijvoorbeeld per ongeluk limiteert op iets wat onder de 12L uitkomt?

• assje
Musicus schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:21:
Ik ben in het begin de mist ingegaan met het opvolgen van AI adviezen, maar ik kan het zeker eens proberen.
Al kreeg ik een aantal pagina's terug juist het advies om Delta T te verlagen om zo het energiegebruik te verlagen....
Die hele dT is helemaal niet zo'n grote factor in het verbruik; dat was ook niet het punt dat je maakte toch? Een hoger vermogen (dan nodig) resulteert in een lager aantal draaiuren; dat kan comfortklachten geven.

Daarnaast wil het zeggen dat er ruimte is om de Ta verder te verlagen; dat is hetgeen wat kan resulteren in een betere efficientie en dus lager verbruik.

• TKroon
  • Niet online
Atomius schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:32:
Weet iemand of je, als je de pomp beperkt met instelling 9-0D, er per ongeluk voor kan zorgen dat er te weinig debiet/een te lage flow ontstaat?

Dus dat je met instelling 60% of 70% hem bijvoorbeeld per ongeluk limiteert op iets wat onder de 12L uitkomt?
Ik ben geen installateur, maar waarom zou dat erg zijn? De warmtepomp moduleert soms zelf ook terug tot 6,7 l/min op mijn 8 kW. Los daarvan: waarom zou je dat doen?

• assje
pingwim schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:16:
Via mijn favoriete AI guru:

Echter, de Delta T van 3 (Delta T=3) in combinatie met dat opgenomen vermogen van 2 kW verklaart waarschijnlijk waarom je verbruik hoger uitvalt dan je zou verwachten.

1. Het probleem met Delta T = 3
Hoewel een lage Delta T klinkt als "lekker warm", dwingt het de circulatiepomp van je Daikin om extreem hard te werken. Bij een Delta T van 5 hadden we al 23 L/min nodig.

Bij een Delta T van 3 moet de pomp voor 8 kW vermogen maar liefst 38 liter per minuut verplaatsen.
Het gevolg: De interne pomp van de Daikin verbruikt zelf veel stroom, maar nog belangrijker: het water stroomt zo snel door de vloer dat het onvoldoende tijd heeft om zijn warmte effectief af te geven aan de betonmassa. Hierdoor komt het water te warm terug bij de warmtepomp, wat de compressor dwingt om in een ongunstig werkgebied te draaien (pendelen of hoge deellast).

Verhoog de Delta T naar 5.
Doe dit maar gewoon niet; is ook niet eens toegestaan volgens forumregels. Op basis hiervan een advies als conclusie geven is al helemaal ongewenst.

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-04 21:18

GJA

Klopt het dat de maximale watertemperatuur van de sww 60 graden is? Ik zou graag op zonne energie extra warm water maken (vanwege de overcapaciteit maakt de COP 1 me dan niet uit) en dan zou 75 graden wat mij betreft ook kunnen.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

• Atomius
TKroon schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:38:
[...]

Ik ben geen installateur, maar waarom zou dat erg zijn? De warmtepomp moduleert soms zelf ook terug tot 6,7 l/min op mijn 8 kW. Los daarvan: waarom zou je dat doen?
Omdat hij minimaal 12L nodig heeft om op te kunnen starten. Dus dat maxmimum moet hij wel kunnen halen. En mijn vraag is dus of je dat met die instelling per ongeluk onder de 12L kan beperken.

Waarom; omdat ik een systeem heb wat maximaal 13L/min opneemt en als hij koud opstart, de bypass opent omdat hij met 19L gaat pompen en daardoor de druk toeneemt. Vervolgens blijft hij daarin omdat er enerzijds warm water retour komt maar anderzijds de vloer koud(er) retourwater aanlevert.

Dus wil ik de pomp limiteren zodat hij max iets van 14L kan doen bij opstart en ipv de boel door de bypass pompt, de vloer verwarmt.

Je zou denken, zet die bypass dan strakker. Ja, gedaan, maar dan gaat ie daar dus gewoon doorheen pompen. En dicht kan niet want 13L zit onder het minimum van 14. Dus vandaar mijn vraag.

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-04 19:36
GJA schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:40:
Klopt het dat de maximale watertemperatuur van de sww 60 graden is? Ik zou graag op zonne energie extra warm water maken (vanwege de overcapaciteit maakt de COP 1 me dan niet uit) en dan zou 75 graden wat mij betreft ook kunnen.
Ja, als het een LT pomp is. Bij een MT en HT pomp kun je tot hogere temperaturen gaan.

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.

• jjd
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-04 17:25

jjd

Ons Daikin / Intergas hybride systeem is dood. De stroomvoorziening via de buitenunit naar de binnenunit ziet er goed uit. Onderhoudsmonteur zegt dat dat komt omdat de trafo die normaal 12V afgeeft nu niet meer dan 5V geeft. Daar moet dus een nieuwe voor besteld worden hetgeen een een paar dagen gaat duren.
Is dit een logische gevolgtrekking of bazelt hij maar wat?
Gelukkig heb ik een houtkachel om het huis op temperatuur te houden .

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:24
Musicus schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:21:

Quote:
"Je "forceert" die lage flow met, vind ik, een veel te grote Delta T. Breng die maar eens terug dan zal je zien dat de flow oploopt en je verbruik zal dalen. Hoe kleiner delta T, hoe lager je verbruik. WP moet dan veel minder warmteverschil overbruggen tussen aanvoer en retour."
Ik heb in de winter ook eens advies gevraagd aan chatgpt, vrij nauwkeurig zelfs met alle gegevens over onze woning, type afgiftesysteem, type WP. Ik heb het ook uitgevoerd maar er klopte werkelijk niks van.
Dat ook terug gegeven aan chatGPT met als toevoeging dat ik een installateur zou bellen. Antwoord van chatGPT....dat is een heelverstandig besluit....

Niet dat ik dat gedaan heb maar wel alles weer terug ingesteld zoals ik het had. Sindsdien loopt alles weer prima. Dus chatGPT voor dit soort zaken...wees verstandig..NIET DOEN!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:12
GJA schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:40:
Zoek even op mijn naam en s0 puls meter in dit topic hoe je dit goed kan doen. Houd er rekening mee dat als je een extern water vat heeft dat het elektrisch 3kw element een eigen failsafe heeft die afslaat bij ong 70-71 graden bij mij. Als dat gebeurt doet je elektrisch element het niet meer terwijl de daikin denkt van wel. Kwestie van een reset pinnetje indrukken aan de buitenkant van het element, maar wees gewaarschuwd voor je leuk loopt te experimenteren en zonder het te weten hier tegenaan loopt. Ik spreek uit ervaring. Om die reden gebruik ik max 69c watertank temp. Die fail safe van de booster vertelt.niemand je over en ook de tank zelf geeft volgens specs soms aan warmer te kunnen dan die 70-71c, maar dat kan je dus praktisch niet halen.

• benthouse
MrRobin schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:17:
[...]

Zoek even op mijn naam en s0 puls meter in dit topic hoe je dit goed kan doen. Houd er rekening mee dat als je een extern water vat heeft dat het elektrisch 3kw element een eigen failsafe heeft die afslaat bij ong 70-71 graden bij mij. Als dat gebeurt doet je elektrisch element het niet meer terwijl de daikin denkt van wel. Kwestie van een reset pinnetje indrukken aan de buitenkant van het element, maar wees gewaarschuwd voor je leuk loopt te experimenteren en zonder het te weten hier tegenaan loopt. Ik spreek uit ervaring. Om die reden gebruik ik max 69c watertank temp. Die fail safe van de booster vertelt.niemand je over en ook de tank zelf geeft volgens specs soms aan warmer te kunnen dan die 70-71c, maar dat kan je dus praktisch niet halen.
Onzin volgens mij. Ik heb een zonneboiler systeem en warm het (externe) vat waar het SWW in zit in de zomer rustig op naar 85 graden. Krijg je wel een foutmelding op je WP (EC-00 geloof ik) maar die negeer ik, is slechts een melding dat het vat onnatuurlijk warm is volgends de WP (kan hij nl zelf nooit leveren). Gaat al aantal jaren goed. Wel zorgen dat er een Max temperatuur bewaking is, bij mij staat die op 90°C. Zodra dat bereikt wordt stopt ook de zonneboiler ermee. Zonneboiler spiraal is gevuld met 20% glycolwater en als er geen warmte afgenomen wordt als vat al te warm is zie je die temperatuur in dit circuit oplopen naar wel 120-130°C. Spiraal van zonneboiler is een andere spiraal dan waar de WP mee opwarmt.
Dus ik denk dat je je vat ook met een verwarmingselement rustig tot 85-90 graden kan verwarmen.

[ Voor 12% gewijzigd door benthouse op 01-04-2026 08:36 ]

• igela3
Davidshadow13 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:36:
[...]

Oke, had niet verwacht dat die verdelers met pomp dit nog zo goed geregeld kregen. Dan zal er toch iets van een mengventiel in zitten, wat dicht gedraaid kan worden. VVW system ook goed waterzijdig ingeregeld?

Ik heb bij ons destijds deze verdeler geplaatst.
Valt qua prijs nog mee en is ook geschikt voor koelen, maar als je dit niet zelf kunt doen, kost het inderdaad nog een aardig bedrag aan manuren.

Het is bij een warmtepomp inderdaad vaak het beste om hem 24/7 te laten draaien, zeker bij grote systemen.
Wat betreft compenseren voor storm e.d. zou je nog de modulatie optie in kunnen schakelen en deze op 2 of 3 graden te zetten. Dan kan de WP zelf compenseren voor weersinvloeden die met de stooklijn niet te ondervangen zijn. Nadeel is dan wel dat hij pas uit gaat als de kamertemperatuur 1,5 graden boven het setpoint is, dus kamertemperatuur setpoint 19 graden -> blijft doorstoken tot 20,5 graden (en gaat dan uit tot de kamertemperatuur 0,5 graden onder setpoint is gezakt). Maar intussen schroeft hij wel al de aanvoertemperatuur omlaag, zodat hij niet over de 20,5 heen gaat, wat zuiniger zou moeten werken. Andersom zal hij de aanvoertemperatuur verhogen als je onder de 19 gaat zakken. Bij ons werkt dit prima.

Stook je trouwens zuiver weersafhankelijk, of weersafhankelijk met ruimtecompensatie? mijn ervaring is dat hij met ruimtecompensatie zuiniger draait en het systeem beter in te regelen is. Ook is me opgevallen dat hij na een defrost rustiger opstart bij ruimtecompensatie aan. Voordeel is dan dat hij niet perse zijn ingestelde aanvoerwatertemperatuur wil halen als de kamer nog goed op temperatuur is, wat het snel opnieuw dichtvriezen bij vochtig en koud weer, iets lijkt te beperken.

ERLA14D2W1 | EBVX16S23DJ6V | ESPaltherma | SolarEdge SE15K 12kWP | Marstek Venus-E 3.0 | HomeAssistant

• igela3
Atomius schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:32:

Als het goed is, zit daar een beveiliging op, staat ook in de installateurshandleiding:
"De pompsnelheidbeperking bepaalt de maximumpompsnelheid. In normale
omstandigheden zou de standaardinstelling NIET moeten worden gewijzigd. De
pompsnelheidbeperking kan worden genegeerd wanneer het debiet zich binnen
het gebied van het minimumdebiet bevindt (storing 7H).
In de meeste gevallen kunt u, in plaats van [9-0D]/[9-0E] te gebruiken,
stromingsgeluiden voorkomen door hydraulisch uit te balanceren."

Ja de pomp regelt terug naar een zo laag mogelijk debiet om zo zuinig mogelijk te kunnen werken, maar hij heeft het minimumdebiet dat in je installatie instructies staat (bij onze 14kW split is dat 21L/min) nodig tijdens opstart en vooral ook tijdens defrost. Als het debiet te laag is, (door een bypass die dicht staat en een CV-systeem dat dan niet aan die flow kan voldoen) dan kan er niet voldoende warmwater uit het CV systeem worden aangevoerd naar de warmtewisselaar in de binnenunit (of de buitenunit bij een monoblock). Risico is dan dat de warmtewisselaar kapot vriest. Je kunt het ontluchtingsprogramma draaien om te kijken of je aan je minimale flow komt. Als er een 7H storing verschijnt, dan weet je dat je iets aan het systeem moet doen.

• Musicus
Is het een producteigenschap van de Altherma dat deze de eerste uren met vrij hoog vermogen draait? Ik heb de thermostaat op 20 graden, nachtverlaging naar 19 graden tot 06.00 uur. Nu was het vanochtend 19,1 graden (weinig afgekoeld dus in 1 nacht) maar de WP draait de eerste uren op een vermogen van tussen de 2 en 3 kWh. Dat zou toch veel minder moeten kunnen om deze graad te overbruggen?

Verbruik sinds vanochtend is nu al 5 kWh voor deze opwarming.

Ik krijg het nog niet in orde.

• MrRobin
benthouse schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:10:
[...]

Onzin volgens mij. Ik heb een zonneboiler systeem en warm het (externe) vat waar het SWW in zit in de zomer rustig op naar 85 graden. Krijg je wel een foutmelding op je WP (EC-00 geloof ik) maar die negeer ik, is slechts een melding dat het vat onnatuurlijk warm is volgends de WP (kan hij nl zelf nooit leveren). Gaat al aantal jaren goed. Wel zorgen dat er een Max temperatuur bewaking is, bij mij staat die op 90°C. Zodra dat bereikt wordt stopt ook de zonneboiler ermee. Zonneboiler spiraal is gevuld met 20% glycolwater en als er geen warmte afgenomen wordt als vat al te warm is zie je die temperatuur in dit circuit oplopen naar wel 120-130°C. Spiraal van zonneboiler is een andere spiraal dan waar de WP mee opwarmt.
Dus ik denk dat je je vat ook met een verwarmingselement rustig tot 85-90 graden kan verwarmen.
Ik vertel je letterlijk over mijn eigen ervaring met de EKHWSP300D3V3 en het standaard 3KW elektrisch element waar ik zelf ervaren heb en bevestigd van de leverancier dat dit ding een interne failsafe heeft die je handmatig weer moet indrukken om hem er af te krijgen en jouw reactie is "dat is denk ik omzin"?

Adviezen over je eigen ervaring helemaal prima, maar houd het vooral daar bij als je geen ervaring hebt met andere situaties.

• madde2901
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13:32
Goedemiddag

Ik heb de volgende opstelling:

- Altherma 3 met los warmwater (DHW) vat
- Eco temp wamwater ingesteld op 50 graden
- Comfort temp warmwater (ter test) eens ingesteld op 65 graden

Mijn booster verwarming instellingen stond op " Alleen Desinfectie" waardoor deze alleen gebruikt mag worden tijdens desinfectie run.

Nu wilde ik eens proberen om -tijdens veel opbrengst van zonnestroom via panelen- het DHW vat te laten opwarmen tot de comforttemp van 65 graden. Nu is er een aantal opties voor de instellingen:

Bediening boosterverwarming: Beperkt / Toegestaan / Overlapping / Compressor Uit / Alleen Desinfectie

In alle standen (behalve alleen desinfectie) gaat de boosterheater vrolijk, direct aan wanneer ik de moduls "krachtig verwarmen" inschakel. Dat kan ik niet rijmen.

Ik zou graag willen dat enkel de compressor gaat zorgen voor verwarming van DHW tot ongeveer 54 graden en dat daarna pas het elektrische element mee gaat doen. Ik zou verwachten dat de stand " compressor uit" dit zou moeten betwerkstelligen, maar dat is helaas niet zo.

Heeft iemand een idee of wellicht dit eens getest? Gaat dan ook het elektrisch element direct mee verwarmen?

• benthouse
MrRobin schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:46:
[...]

Ik vertel je letterlijk over mijn eigen ervaring met de EKHWSP300D3V3 en het standaard 3KW elektrisch element waar ik zelf ervaren heb en bevestigd van de leverancier dat dit ding een interne failsafe heeft die je handmatig weer moet indrukken om hem er af te krijgen en jouw reactie is "dat is denk ik omzin"?

Adviezen over je eigen ervaring helemaal prima, maar houd het vooral daar bij als je geen ervaring hebt met andere situaties.
Jij hebt het over je beveiliging die in je verwarmingselement zit. (en dat geloof ik ook direct; is geen onzin). Mijn betoog heeft meer te maken met het feit dat de grenswaarde van de max temperatuur hoger kan liggen in het vat (losstaand dat je de beveiliging in je element aanspreekt). Elk verwarmingselement heeft waarschijnlijk een interne bewaking die het element uitschakelt zodra die boven zijn limiet komt. Dat dit een beveiliging is die buiten je WP omgaat (en mogelijk na aanspreken/activatie) niet opgemerkt wordt door de gebruiker waardoor het element helemaal niets meer doet tot een reset is normaal lijkt mij. Je installatieautomaat of smeltveiligheden in de meterkast die je elektra verzorgen naar je WP resetten zichzelf ook niet en gaan buiten de WP om (en kan je ook pas doorhebben op het moment dat het kouder in huis wordt).
madde2901 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:48:
Goedemiddag

Ik heb de volgende opstelling:

- Altherma 3 met los warmwater (DHW) vat
- Eco temp wamwater ingesteld op 50 graden
- Comfort temp warmwater (ter test) eens ingesteld op 65 graden

Mijn booster verwarming instellingen stond op " Alleen Desinfectie" waardoor deze alleen gebruikt mag worden tijdens desinfectie run.

Nu wilde ik eens proberen om -tijdens veel opbrengst van zonnestroom via panelen- het DHW vat te laten opwarmen tot de comforttemp van 65 graden. Nu is er een aantal opties voor de instellingen:

Bediening boosterverwarming: Beperkt / Toegestaan / Overlapping / Compressor Uit / Alleen Desinfectie

In alle standen (behalve alleen desinfectie) gaat de boosterheater vrolijk, direct aan wanneer ik de moduls "krachtig verwarmen" inschakel. Dat kan ik niet rijmen.

Ik zou graag willen dat enkel de compressor gaat zorgen voor verwarming van DHW tot ongeveer 54 graden en dat daarna pas het elektrische element mee gaat doen. Ik zou verwachten dat de stand " compressor uit" dit zou moeten betwerkstelligen, maar dat is helaas niet zo.

Heeft iemand een idee of wellicht dit eens getest? Gaat dan ook het elektrisch element direct mee verwarmen?
Ik meen dat "krachtig verwarmen" / boost mode inhoudt "ik kom (potentieel)warm water tekort, los dat zo snel mogelijk op" en dus gaat ie beide tegelijk doen om zo snel mogelijk zoveel mogelijk SWW te maken. Wat jij schetst is hoe het smart grid bufferen werkt, maar daar heb je een stuursignaal voor nodig ipv een commando in de app. Maar ik weet het niet helemaal zeker, ik gebruik zelf eco = 43 en comfort = 53 en dan gaat het element sowieso niet aan.

All-electric.

• arnoldniessen
Musicus schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:36:
Is het een producteigenschap van de Altherma dat deze de eerste uren met vrij hoog vermogen draait? Ik heb de thermostaat op 20 graden, nachtverlaging naar 19 graden tot 06.00 uur. Nu was het vanochtend 19,1 graden (weinig afgekoeld dus in 1 nacht) maar de WP draait de eerste uren op een vermogen van tussen de 2 en 3 kWh. Dat zou toch veel minder moeten kunnen om deze graad te overbruggen?

Vermoedelijk is je vloer en dus retour bij de start nog koud, dat zou het hoge startvermogen kunnen verklaren. Als je minder (start)vermogen wilt kun je (tijdelijk) een lager AWT setpoint instellen (door op AWT te sturen, of mbv P1P2MQTT, maar wel minstens 25C aanhouden). Maar ik zou eenvoudiger beginnen: nachtverlaging uitzetten en stooklijn optimaliseren.

• igela3
Musicus schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:36:

Heb je toevallig het backupelement ingeschakeld staan bij deze temperatuur? 2-3kw om te starten is wel veel idd.

• smaij
arnoldniessen schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:08:
[...]

Vermoedelijk is je vloer en dus retour bij de start nog koud, dat zou het hoge startvermogen kunnen verklaren. Als je minder (start)vermogen wilt kun je (tijdelijk) een lager AWT setpoint instellen (door op AWT te sturen, of mbv P1P2MQTT, maar wel minstens 25C aanhouden). Maar ik zou eenvoudiger beginnen: nachtverlaging uitzetten en stooklijn optimaliseren.
Dit! Ik heb ook nachtverlaging aan staan puur om de zonuren optimaal te gebruiken. Plus snachts is het kouder in het voorseizoen en kost dus meer vermogen. Ik accepteer de tijdelijke boost die het kost, is nog steeds minder dan 24/7 draaien. In de winter draai ik wel 24/7

• TinusH777
smaij schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:04:
[...]

Dit! Ik heb ook nachtverlaging aan staan puur om de zonuren optimaal te gebruiken. Plus snachts is het kouder in het voorseizoen en kost dus meer vermogen. Ik accepteer de tijdelijke boost die het kost, is nog steeds minder dan 24/7 draaien. In de winter draai ik wel 24/7
Je schiet er niks mee op. Je woning verliest X joule per uur aan warmte. Dat moet je compenseren met je warmtepomp.
Je kunt dat uitstellen, maar je warmtepomp moet dan een inhaalslag doen om de kwijtgeraakt energie weer terug te winnen.
Het koudste moment op een dag is 6 uur s'ochtends. En vanaf dan laat je de warmtepomp vol vermogen draaien op koude en vochtige buitenlucht om die inhaalslag te maken.
Cruise control rijden is ook het efficiëntste, dit is net zoiets.

Je moet dit niet zien als een lamp.
Je woning is een buffervat met warmte energie. Door de buitenmuren lekt de warmte weg, de warmtepomp pompt er weer warmte bij. De warmte energie zit niet in je lucht, maar in de vaste stoffen: je vloer, binnenmuren, meubels, beton, steen etc.

[ Voor 14% gewijzigd door TinusH777 op 02-04-2026 08:19 ]

• danny.s
TinusH777 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:14:
[...]

Je schiet er niks mee op. Je woning verliest X joule per uur aan warmte. Dat moet je compenseren met je warmtepomp.
Je kunt dat uitstellen, maar je warmtepomp moet dan een inhaalslag doen om de kwijtgeraakt energie weer terug te winnen.
Het koudste moment op een dag is 6 uur s'ochtends. En vanaf dan laat je de warmtepomp vol vermogen draaien op koude en vochtige buitenlucht om die inhaalslag te maken.

Je woning is een buffervat met warmte energie. Door de buitenmuren lekt de warmte weg, de warmtepomp pompt er weer warmte bij. De warmte energie zit niet in je lucht, maar in de vaste stoffen: je vloer, binnenmuren, meubels, beton, steen etc.
Er niet 1 "correct" antwoord of nachtverlaging nu wel of niet werkt, en te veel situatie gebonden. Hier was het gister door de zon instraling 22gr binnen. De WP staat dan echt niet meer aan. Vanochtend 6u sprong hij aan, dat doet hij een half uur op hoger vermogen (niet vol vermogen), maar na een uurtje is hij eigenlijk al weer op het miminum aant pruttelen. 24/7 in deze situatie zou nergens op slaan.

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:51
[...]

Het is niet helemaal waar: als het temperatuurverschil tussen binnen en buiten kleiner is kan je de boel makkelijker opwarmen (minder energie nodig) - hier ga je niet rijk van worden maar het scheelt wel iets.
Daarnaast werd al aangegeven dat het liefst zonuren gebruikt worden, dat gaat alleen overdag :)

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• TKroon
  • Niet online
mawashigeri schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:58:
[...]

Het is niet helemaal waar: als het temperatuurverschil tussen binnen en buiten kleiner is kan je de boel makkelijker opwarmen (minder energie nodig) - hier ga je niet rijk van worden maar het scheelt wel iets.
Daarnaast werd al aangegeven dat het liefst zonuren gebruikt worden, dat gaat alleen overdag :)
Eens, qua opwarmen is dat het efficiëntste. Maar het is maar net waar je voorkeur ligt. Om je huis exact op de constante binnentemperatuur te houden corrigeer je alleen het warmteverlies, en dus zal je warmtepomp bij 10+ graden buiten en instraling van de zon uitgaan. En als het het koudst is, juist aan.

Ik denk dat we allemaal een compromis hebben/zoeken tussen het efficiëntste, duurzaamste en het meest comfortabele. En voor iedereen ligt dat compromis net ergens anders.

• Musicus
danny.s schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:56:
[...]

Vanochtend 6u sprong hij aan, dat doet hij een half uur op hoger vermogen (niet vol vermogen), maar na een uurtje is hij eigenlijk al weer op het miminum aant pruttelen. 24/7 in deze situatie zou nergens op slaan.
Maar bij mij draaide hij dus een aantal uur op hoger vermogen (tussen de 2 kWh en 3kWh) en dat zou ik graag anders zien...
Ondertussen heb ik de nachtverlaging uitgezet, stooklijn staat op 33 graden bij -10 en 28 graden bij +15.
Delta t=4, overshoot =4.
Backup mag meedoen vanaf -10 en staat verder ingesteld op alleen SWW (wat ik niet heb, maar voor de zekerheid heb ik dit gedaan omdat ik niet weet wat 'beperkt toegestaan' inhoudt)

Doordat er gisteren hier veel zon was in huis is er nog geen warmtevraag geweest en daardoor is nu de vertrekwater temperatuur 11 graden... Wanneer de temperatuur straks een halve graad onder het setpoint komt en de WP gaat verwarmen, doet dan automatisch ook de backup verwarming mee omdat de retourtemperatuur onder de 25 graden zit? Ik had dat in een van de topics gelezen dacht ik... Of is dat alleen van toepassing bij een defrost?

Laat het maar weten als er instelling kunnen worden aangepast. Het liefst zie ik dus lange runs met weinig vermogen, zoals iedereen, maar dat weinig vermogen heb ik hier nog nooit gezien...

[ Voor 6% gewijzigd door Musicus op 02-04-2026 10:27 ]

• danny.s
Musicus schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:24:
[...]

Maar bij mij draaide hij dus een aantal uur op hoger vermogen (tussen de 2 kWh en 3kWh) en dat zou ik graag anders zien...
Ondertussen heb ik de nachtverlaging uitgezet, stooklijn staat op 33 graden bij -10 en 28 graden bij +15.
Delta t=4, overshoot =4.
Backup mag meedoen vanaf -10 en staat verder ingesteld op alleen SWW (wat ik niet heb, maar voor de zekerheid heb ik dit gedaan omdat ik niet weet wat 'beperkt toegestaan' inhoudt)

Doordat er gisteren hier veel zon was in huis is er nog geen warmtevraag geweest en daardoor is nu de vertrekwater temperatuur 11 graden... Wanneer de temperatuur straks een halve graad onder het setpoint komt en de WP gaat verwarmen, doet dan automatisch ook de backup verwarming mee omdat de retourtemperatuur onder de 25 graden zit? Ik had dat in een van de topics gelezen dacht ik... Of is dat alleen van toepassing bij een defrost?

Laat het maar weten als er instelling kunnen worden aangepast. Het liefst zie ik dus lange runs met weinig vermogen, zoals iedereen, maar dat weinig vermogen heb ik hier nog nooit gezien...
Welk model heb je? 2-3K klink wel als veel namelijk.

ik heb het 4kW model, en dit mijn verbruik deze ochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKhB-sd5me7he8YNuFEvZI4YODU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/todwO3TTXSyvAg5Tc3bDiQ83.png?f=fotoalbum_large

Ok, na een uurtje nog niet op het mimale vermorgen zie ik. Maar samenvattend voor mijn geval:
- maximaal opgenomomen vermogen van de 4kW is 1800W.
- hij start op 1200W
- na half uur begint ie langzaam terug te lopen.

Eea hangt natuurlijk ook samen met aantal m2 vvw (of radiators). Als je 200m2 vvw hebt, zal dit natuurlijk veel langer duren.

• TinusH777
danny.s schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:56:
[...]

Er niet 1 "correct" antwoord of nachtverlaging nu wel of niet werkt, en te veel situatie gebonden. Hier was het gister door de zon instraling 22gr binnen. De WP staat dan echt niet meer aan. Vanochtend 6u sprong hij aan, dat doet hij een half uur op hoger vermogen (niet vol vermogen), maar na een uurtje is hij eigenlijk al weer op het miminum aant pruttelen. 24/7 in deze situatie zou nergens op slaan.
De warmtepomp hoeft niet 24/7 actief te draaien, het gaat erom dat een terugval in temperatuur gecorrigeerd moet worden.
Qua zon heb je gelijk: bij zonnig weer wil je niet dat je warmtepomp in de ochtend de boel op 20 graden brengt, waarna de zon vervolgens opwarmt tot 24 graden.

Zoiets zou je met home assistant kunnen inregelen: thermostaat lager zetten als veel zon wordt verwacht.

Ook zou je met HA de aanvoertemperatuur kunnen tweaken op verschillende uren per dag, afhankelijk van het verwachtte weer.
Zo stuur ik mijn airco's al aan.

• Atomius
igela3 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:28:
[...]

Als het goed is, zit daar een beveiliging op, staat ook in de installateurshandleiding:
"De pompsnelheidbeperking bepaalt de maximumpompsnelheid. In normale
omstandigheden zou de standaardinstelling NIET moeten worden gewijzigd. De
pompsnelheidbeperking kan worden genegeerd wanneer het debiet zich binnen
het gebied van het minimumdebiet bevindt (storing 7H).
In de meeste gevallen kunt u, in plaats van [9-0D]/[9-0E] te gebruiken,
stromingsgeluiden voorkomen door hydraulisch uit te balanceren."

Ja de pomp regelt terug naar een zo laag mogelijk debiet om zo zuinig mogelijk te kunnen werken, maar hij heeft het minimumdebiet dat in je installatie instructies staat (bij onze 14kW split is dat 21L/min) nodig tijdens opstart en vooral ook tijdens defrost. Als het debiet te laag is, (door een bypass die dicht staat en een CV-systeem dat dan niet aan die flow kan voldoen) dan kan er niet voldoende warmwater uit het CV systeem worden aangevoerd naar de warmtewisselaar in de binnenunit (of de buitenunit bij een monoblock). Risico is dan dat de warmtewisselaar kapot vriest. Je kunt het ontluchtingsprogramma draaien om te kijken of je aan je minimale flow komt. Als er een 7H storing verschijnt, dan weet je dat je iets aan het systeem moet doen.
Dank je. Naast 9-0D kan ik ook nog een minder ingrijpend voelende instelling aanpassen, namelijk de delta T. Als ik die op 7 zet i.p.v. de huidige 5 zal hij ook minder hard gaan pompen, waarmee hij de bypass dus ook niet opent en het water de vloer blijft ingaan. Uiteraard moet je je aanvoertemperatuur dan een graadje omhoog gooien, maar dat is denk ik nog altijd beter dan al dat warme water wat m.n. bij koude starts en lage temperaturen terug de retour instroomt door een hoge flow -> hoge druk -> open bypass. Dat veroorzaakt veel meer onnodig verbruik, lijkt mij.

• assje

In december of januari kan je dit punt nog eens maken maar we zitten inmiddels in april, ik ga er vanuit dat er geen enkel warmtepompsysteem is dat op dit moment nog 24/7 draait.

Dit is mijn verbruik van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBqxwLV-MPgaSRmy1srxTxajCEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WcGIPCSCxHhFRpniU3Z2nCh.jpg?f=fotoalbum_large

Welgeteld 1kWh aan verwarming, doordat mijn tijdschema op 20 graden staat tussen 12:00-17:00 valt deze nu om 12:00. Zonder nachtverlaging was de warmtepomp vrijwel zeker ergens in de nacht of vroege ochtend aan gegaan (op het slechts moment van de dag).

Zonder "nachtverlaging" staat mijn warmtepomp dus iedere nacht 0-4 uur aan en de rest van de dag niet. Eigenlijk heb ik 3 schema's:
  • 24/7: (December/Januari - temperaturen onder 0°C
  • 05:00-23:00: November/Februari - optimalisatie comfort (warme voeten overdag)
  • 12:00-17:00: voorjaar/najaar - paar uurtjes per dag overdag PV stroom hoogste temperatuur
Met een minimumvermogen van ca. 500W is het verbruik 12kWh/dag bij 24/7. Het hoogste dagverbruik dat ik volgens mij ooit gezien heb is 20kWh (weet ik niet zeker), het aantal dagen wat boven de 12kWh zit is echt beperkt. Ofwel; het grootste deel van het jaar is 24/7 draaien helemaal geen optie.

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 02-04-2026 14:00 ]

• Musicus
danny.s schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:24:
[...]

Welk model heb je? 2-3K klink wel als veel namelijk.

Eea hangt natuurlijk ook samen met aantal m2 vvw (of radiators). Als je 200m2 vvw hebt, zal dit natuurlijk veel langer duren.
Het is een 8kW model, maar die zou (na opstart) evenveel terug moeten kunnen gaan als een 4kW.
Het gaat om 100m2 vloerverwarming, daarnaast zitten er een aantal radiatoren die mee kunnen lopen op de eerste verdieping, maar die staan op het moment dicht.

Dat verbruik van @assje is nogal een verschil met die van mij. Op dezelfde dag was dit mijn verbruik, de dag ervoor was het zelfs 14kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2tq_YKR5hnAINr29kTGU-xg4Uk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhzCzK4JXxEjwxATrp1Rpi6t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Musicus op 02-04-2026 14:08 ]

• mawashigeri
TKroon schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:12:
[...]

Eens, qua opwarmen is dat het efficiëntste. Maar het is maar net waar je voorkeur ligt. Om je huis exact op de constante binnentemperatuur te houden corrigeer je alleen het warmteverlies, en dus zal je warmtepomp bij 10+ graden buiten en instraling van de zon uitgaan. En als het het koudst is, juist aan.

Ik denk dat we allemaal een compromis hebben/zoeken tussen het efficiëntste, duurzaamste en het meest comfortabele. En voor iedereen ligt dat compromis net ergens anders.
Eens hoor, ik zou zelf het liefst (ook op koudere dagen) in de nacht een minimale verbruiksmode draaien zodat het systeem op zichzelf rustig verder tuft terwijl het langzaam wat kouder wordt in huis. Dan langzaam de AWT instelling verhogen zodat het systeem geen schok krijgt. Voor zover ik heb gezien is dat lastig/niet te automatiseren tenzij je de @arnoldniessen methode (en hardware) gebruikt.

Ook bij mijn 6kW model is dat in de nacht minimaal zo'n 3kWh (300-400W continue), maar die warmte is natuurlijk niet verloren.

• mawashigeri
assje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:54:
[...]
In december of januari kan je dit punt nog eens maken maar we zitten inmiddels in april, ik ga er vanuit dat er geen enkel warmtepompsysteem is dat op dit moment nog 24/7 draait.
Daar zit je toch naast: alle wat geen nieuwbouwhuis van de laatste 10-15 jaar is en/of nog veel radiatoren heeft zit echt niet potdicht en koelt voldoende af om de WP 24/7 te laten draaien.

Mijn huis is uit 2004, goed geïsoleerd naar de maatstaven van toen maar ook voorzien van (actieve) WTW ventilatie. Op basis van CO2 metingen heb ik de luchtverversing flink moeten opschroeven en dat zie je terug in warmteverlies.
De belofte van die WTW is 80-90% warmte recuperatie, maar dat is dus wel 10-20% verlies 24/7 continue!

• assje
mawashigeri schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:36:
Daar zit je toch naast: alle wat geen nieuwbouwhuis van de laatste 10-15 jaar is
Mijn huis is anders uit 1976

Wel een klein beetje nageisoleerd :>

• assje
mawashigeri schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:28:
Eens hoor, ik zou zelf het liefst (ook op koudere dagen) in de nacht een minimale verbruiksmode draaien zodat het systeem op zichzelf rustig verder tuft terwijl het langzaam wat kouder wordt in huis. Dan langzaam de AWT instelling verhogen zodat het systeem geen schok krijgt.
Je kan je ook afvragen hoe groot die impact nou echt is. De efficientie wordt vooral beinvloed door het aantal start/stops en de aanvoertemperatuur. Dat de warmtepomp bij een koude start op een hoger vermogen draait met dezelfde Ta hoeft denk ik niet te zeggen dat hij minder efficient draait (kan zelfs het tegendeel zijn).

24/7 op minimaal vermogen draaien hoeft helemaal niet het ultieme doel te zijn. Kijk als je de Ta 5 graden gaat verhogen om snel op te kunnen warmen dan gaat dat de efficientie wel raken. In mijn situatie kan de Ta niet lager (wil Daikin niet) . Of hij dan 2 uur op 50% draait of 4 uur op 25%, ik weet nog niet welke er wint qua efficientie.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 02-04-2026 15:03 ]

• mawashigeri
assje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:01:
[...]
Je kan je ook afvragen hoe groot die impact nou echt is. De efficientie wordt vooral beinvloed door het aantal start/stops en de aanvoertemperatuur. Dat de warmtepomp bij een koude start op een hoger vermogen draait met dezelfde Ta hoeft denk ik niet te zeggen dat hij minder efficient draait (kan zelfs het tegendeel zijn).

24/7 op minimaal vermogen draaien hoeft helemaal niet het ultieme doel te zijn. Kijk als je de Ta 5 graden gaat verhogen om snel op te kunnen warmen dan gaat dat de efficientie wel raken. In mijn situatie kan de Ta niet lager (wil Daikin niet) . Of hij dan 2 uur op 50% draait of 4 uur op 25%, ik weet nog niet welke er wint qua efficientie.
Ik denk inderdaad dat er in efficiëntie/verbruik weinig te halen is met waarschijnlijk een klein voordeel van korter maar harder stoken; Daikin zelf roept dat de curve vrij stabiel is over het aangeboden modulatiebereik.

Blijft over comfort en levensduur van de apparatuur.

Comfort is beter als de temperatuur redelijk constant is, maar 's nachts speelt dat niet echt dus alleen de start 's ochtends kan een rol spelen - dat is 'persoonlijk' per familie.

Voor levensduur zijn er dan twee zaken: in garantie-documentatie van Vaillant kwam ik een verhouding van ongeveer 4 (uur) staat tot 1 start tegen, dus het is best redelijk te denken dat 8+ uur uitzetten nuttig is. Tegelijk is koud starten minder prettig voor ieder systeem, al ik kan niet hard maken hoe het onze WPs beïnvloed.

Bottom line blijft dan vooral voorkeur over, zoals een puber die om 3 uur naar bed gaat...

mawashigeri schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:36:
[...]

Daar zit je toch naast: alle wat geen nieuwbouwhuis van de laatste 10-15 jaar is en/of nog veel radiatoren heeft zit echt niet potdicht en koelt voldoende af om de WP 24/7 te laten draaien.

Mijn huis is uit 2004, goed geïsoleerd naar de maatstaven van toen maar ook voorzien van (actieve) WTW ventilatie. Op basis van CO2 metingen heb ik de luchtverversing flink moeten opschroeven en dat zie je terug in warmteverlies.
De belofte van die WTW is 80-90% warmte recuperatie, maar dat is dus wel 10-20% verlies 24/7 continue!
bouwjaar 1930, krijg m in deze periode toch echt niet de volle 24 uur draaiend hoor. :>

Een nachtverlaging levert me een totaal lager dagverbruik op, tenzij het richting de defrost temperaturen of lager gaat. Home assistant stuurt m dan ook aan, als het de komende 48 uur niet onder de 5C komt, past ie een nachtverlaging toe, anders draaien we door. Dit scheelt zo'n 5-10% dagverbruik. Maar elk huis is anders, kwestie van uitproberen en aanpassen.

[ Voor 19% gewijzigd door RonJ op 02-04-2026 16:52 ]

All-electric.

• smaij
Musicus schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:55:
[...]

Het is een 8kW model, maar die zou (na opstart) evenveel terug moeten kunnen gaan als een 4kW.
Het gaat om 100m2 vloerverwarming, daarnaast zitten er een aantal radiatoren die mee kunnen lopen op de eerste verdieping, maar die staan op het moment dicht.

Dat verbruik van @assje is nogal een verschil met die van mij. Op dezelfde dag was dit mijn verbruik, de dag ervoor was het zelfs 14kW

[Afbeelding]
Ik heb ook een 8kw model, en het minimum zou idd vergelijkbaar moeten zijn. 230m2 vloerverwarming dus duurt wel even voordat hij op minimaal vermogen kan draaien. Helemaal prima.
Zolang het geen pendelen / aan/uit is.

• assje
RonJ schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:50:
Maar elk huis is anders, kwestie van uitproberen en aanpassen.
Zo heb ik een woning uit de jaren 70 waar alle binnenmuren schoon metselwerk waren, alles baksteen dus in plaats van iets als cellenbeton. Vervolgens buitengevelisolatie dus ik heb een dubbele gevel binnen de thermische schil en verder nog betonnen vloer op BG en verdieping.

De thermische capaciteit van mijn woning is bijvoorbeeld misschien wel 40kWh/°C. Dit geeft een extreem traag reagerend systeem waar het moment van verwarmen minder relevant wordt.

Als je dit vergelijkt met een houtskeletbouw welke aan de andere kant van het spectrum zit dan zal dat zich totaal anders gedragen.

• TKroon
  • Niet online
mawashigeri schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:28:
[...]

Eens hoor, ik zou zelf het liefst (ook op koudere dagen) in de nacht een minimale verbruiksmode draaien zodat het systeem op zichzelf rustig verder tuft terwijl het langzaam wat kouder wordt in huis. Dan langzaam de AWT instelling verhogen zodat het systeem geen schok krijgt. Voor zover ik heb gezien is dat lastig/niet te automatiseren tenzij je de @arnoldniessen methode (en hardware) gebruikt.

Ook bij mijn 6kW model is dat in de nacht minimaal zo'n 3kWh (300-400W continue), maar die warmte is natuurlijk niet verloren.
Precies die heb ik: de P1P2MQTT bridge. Erg blij mee en ik heb de mix tussen comfort en prijs. Bij (erg) goedkope uren zal de aanvoertemperatuur verhoogd worden, en andersom bij de dure uren zal de aanvoertemperatuur verlaagd worden of de hele warmtepomp (indien buiten warm genoeg) uit gaan. Werkt uitstekend :)

• Musicus
Het lijkt erop dat er enige verbetering is! Omdat ik niet weet wat de installateur allemaal heeft gedaan en omdat het blijkbaar de eerste Daikin was die werd geplaatst door de firma heb ik de configuratie opnieuw ingesteld. Daar stond eigenlijk niets anders in dan wat ik al had.
Maar ik heb gisteren ook de WP ontlucht via het programma op de binnenunit.
Afgelopen nacht heeft de WP op een laag pitje gedraaid met een vermogen van 0,5kWh. Dat is wel even iets anders dan uren lang op 2,5kWh en daarna weer uit. Nu was het een zachte nacht, maar dit heb ik niet eerder gezien. Debiet tijdens deze lange run is zo'n 11l/min. Ook dat zijn hele andere waardes dan de 24l/min bij het hoge vermogen.
Zou het zo kunnen zijn dat de WP niet is ontlucht bij plaatsen en dat een luchtbel ervoor heeft gezorgd dat hij al die tijd op veel te hoog vermogen moest draaien?

WP heeft z'n run nu beëindigd, na een looptijd van zeker 9 uur.
Aanvoer temperatuur is 27 graden, Delta t=4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zw-6qXHMOxPKDk8B0EVZHQj7ykg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ym6x6hsphXC2WkV7s4AaJkJL.jpg?f=fotoalbum_large

• arnoldniessen
Musicus schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:49:
Het lijkt erop dat er enige verbetering is! Omdat ik niet weet wat de installateur allemaal heeft gedaan en omdat het blijkbaar de eerste Daikin was die werd geplaatst door de firma heb ik de configuratie opnieuw ingesteld. Daar stond eigenlijk niets anders in dan wat ik al had.
Maar ik heb gisteren ook de WP ontlucht via het programma op de binnenunit.
Afgelopen nacht heeft de WP op een laag pitje gedraaid met een vermogen van 0,5kWh. Dat is wel even iets anders dan uren lang op 2,5kWh en daarna weer uit. Nu was het een zachte nacht, maar dit heb ik niet eerder gezien. Debiet tijdens deze lange run is zo'n 11l/min. Ook dat zijn hele andere waardes dan de 24l/min bij het hoge vermogen.
Zou het zo kunnen zijn dat de WP niet is ontlucht bij plaatsen en dat een luchtbel ervoor heeft gezorgd dat hij al die tijd op veel te hoog vermogen moest draaien?

WP heeft z'n run nu beëindigd, na een looptijd van zeker 9 uur.
Aanvoer temperatuur is 27 graden, Delta t=4

[Afbeelding]
Ik denk niet dat luchtbellen een groot probleem zijn - het zal hooguit een deel van je afgiftesysteem ineffectief maken.

Afhankelijk van hoe vaak je unit nu aan/uit gaat zou ik de stooklijn verder verlagen (zo nodig nog verder tot bv +30 bij -10, +25 bij +10), en ook overgaan op 24-uurs gemiddelde van buitentemp sensor ([E-08]=0, [1-0A[]=2), en delta T verhogen naar 5 om zo flow verder te verlagen.

Je kunt heel goed een week overstappen van kamerregeling op AWT-regeling ([C-07]=0) zodat je de stooklijn kunt overrulen met een afwijkingsinstelling via de kamerthermostaat zonder steeds de stooklijn te moeten aanpassen - je speelt dan een weekje zelf voor thermostaat. Als je een goed idee hebt over de benodigde stooklijn stap je over op kamerregeling met modulatie/"aangepaste kamertemperatuur".

Geen zorgen over de BUH voor warm water, de BUH wordt bij je monoblock nooit gebruikt voor warm water, daar heeft de boiler een apart BSH element voor, en dat zit in de boiler die je niet hebt.

BUH wordt alleen gebruikt als AWT setpoint < 25C is (dat moet je zelf voorkomen met [9-01]=25), of tijdens defrost als retour < 25C is (dat kun je met vvw nauwelijks voorkomen).

HA is zeer zinvol om je systeem beter te begrijpen, en anders zijn er ook cloud-based monitoring oplossingen.

• Musicus
Dank voor je antwoord. 24 uurs gemiddelde staat inderdaad al aan.
Als het niet de ontluchtingsprocedure is geweest ben ik heel benieuwd wat er dan voor zou kunnen hebben gezorgd dat de WP nu wel op laag vermogen is gaan draaien. De afgelopen 3 weken heb ik dat nog nooit gezien. Sterker nog, vorige week had ik een verbruik van 21 kWh op 1 dag.....

• arnoldniessen
Musicus schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:04:
Als het niet de ontluchtingsprocedure is geweest ben ik heel benieuwd wat er dan voor zou kunnen hebben gezorgd dat de WP nu wel op laag vermogen is gaan draaien.
Een stabielere langere run met een minder koude retour? Een koude retour leidt tot een hoger verbruik (grotere temperatuursprong nodig) en ook een hogere flow - dus 2 redenen waarom het verbruik eerst veel hoger is.

[ Voor 19% gewijzigd door arnoldniessen op 04-04-2026 14:25 ]

• Atomius
Kan iemand mij nog vertellen waarom je een SWW schema zou beginnen met 0:00u STOP? Ipv gewoon alleen een blokje comfort van 13-15u? Dat maakt toch geen verschil, of wel?

• piieter
Atomius schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:42:
Kan iemand mij nog vertellen waarom je een SWW schema zou beginnen met 0:00u STOP? Ipv gewoon alleen een blokje comfort van 13-15u? Dat maakt toch geen verschil, of wel?
Waar staat parameter [6-0D] op ingesteld bij jou?

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.

• MrRobin
Voor mensen met een EKHWSPXXXD3V3, heeft iemand een idee hoe en wat je precies kan aansluiten op de hercirculatie aansluitingen?

Er staat G3/4 vrouwelijk, maar de koperen 6hoeken die uit de tank steken lijken niet beiden van hetzelfde formaat te zijn. Is het zo simpel als hier 2 koppelingen, stukje leidingwerk en een pomp in zetten om er voor te zorgen dat het water in de tank meer homogeen van temperatuur is?

Ik ben me aan het voorbereiden op 2027 zonder saldering, en wil graag zo veel mogelijk zonne energie in dat watervat stoppen. Maar het elektrisch element zit in het midden en daar wordt ook de temperatuur gemeten, dus ik had het idee om die hercirculatie in/uitgangen te gebruiken om het water "rond te pompen" in geval van zonne stroom overschot, zodat het elektrisch element de warmte beter verdeelt.

Iemand die deze aansluitingen al gebruikt en daar iets over kan toelichten?

Hieronder de technische handleiding, met rood omlijnd de in/uitgangen die ik bedoel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vy94RS2HwvR-0WkIUWOHHkG17ME=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5opbs5ltej0OOfmUYBAzEMXq.png?f=user_large

• Atomius
piieter schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:53:
[...]

Waar staat parameter [6-0D] op ingesteld bij jou?
Mogelijk is dit het antwoord. Als je hem op schema plus warmhouden hebt staan, zeg je tegen de warmtepomp met een stopcommando om 0:00u dat hij vanaf dat moment tot het eerstvolgende schemablok niet mag aanslaan (met warmhouden). Of dit klopt weet ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Atomius op 06-04-2026 18:29 ]

• piieter
Atomius schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:29:
[...]

Mogelijk is dit het antwoord. Als je hem op schema plus warmhouden hebt staan, zeg je tegen de warmtepomp met een stopcommando om 0:00u dat hij vanaf dat moment tot het eerstvolgende schemablok niet mag aanslaan (met warmhouden). Of dit klopt weet ik niet.
Met een STOP geef je expliciet opdracht aan de warmtepomp, dat het SWW niet verwarmd mag worden tot een volgende verwarmstap (in een schema). En volgens mij geldt dit ook voor als hij onder de onderwaarde van de hysterese komt bij "Warmhouden".
Ik weet echter niet hoe dit gaat bij een dagovergang (24.00/00.00 uur). Ik meen dat ik ooit eens in dit topic of ergens anders gelezen heb, dat die overgang een soort reset voor de STOP is.
Maar als je de STOP inderdaad op 00.00 uur zet, dan omzeil je dit.
Je zou eens kunnen testen door de STOP op 23.59 uur te zetten op de voorgaande dag. Kijken wat ie dan doet.

• Davidshadow13
Even een update, na veel gedoe met de draadloze thermostaat heeft de monteur vandaag een bedrade Madoka aangesloten. Deze is meteen herkent door het systeem en staat nu netjes op 21 graden. Ik ben benieuwd hoe het de komende dagen gaat en of het niet meer of veel te warm of veel te koud wordt in huis.

HD4Life @ Full-HD

Pagina: 1 ... 176 177 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma