Nee, helaas niet. Ik heb 'm op 4 staan om pendelen tegen te gaan tijdens verwarmen ivm na regeling.PCJR schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:29:
[...]
Is die overregeling voor koelen apart in te stellen dan?
Overregeling geldt alleen bij verwarmingsbedrijf, niet voor koelen, zie installateurshandleiding.MrRobin schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:34:
[...]
Nee, helaas niet. Ik heb 'm op 4 staan om pendelen tegen te gaan tijdens verwarmen ivm na regeling.
Hm ok, dat is een meevaller dan. Hoe staan jou koel settings?MrFish schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:35:
[...]
Overregeling geldt alleen bij verwarmingsbedrijf, niet voor koelen, zie installateurshandleiding.
Ik heb op de unit met installateurs rechten alles nagelopen, maar ik kan niet ontdekken waar iets staat dat ie tot zo laag mag gaan met zn lwt

Edit: offset lwt kan ik maar 2 graden ophogen volgens mij, maar dan nog blijft er 17 15nogwat graden uitkomen, hoe krijg ik dit dan iets hoger...?
:strip_exif()/f/image/pxtWENZpQSAq6AkxPssELcTG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kGkuBCJiH13o2nEOXzFhi84Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NaOtQ1xBWVJVQhYhQrzp8gRO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 84% gewijzigd door PCJR op 13-06-2025 08:53 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik gebruik het koelen verder niet. Maar waarschijnlijk wordt je LWT zo laag omdat je simpelweg te weinig afgifte hebt.PCJR schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:41:
[...]
Hm ok, dat is een meevaller dan. Hoe staan jou koel settings?
Ik heb op de unit met installateurs rechten alles nagelopen, maar ik kan niet ontdekken waar iets staat dat ie tot zo laag mag gaan met zn lwt
Verbruik is een paar honderd Watt, op zeer warme dagen verstook je minder kWh dan tijdens verwarmen in maart.PCJR schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:19:
[...]
- hoe bepaal ik mijn leaving water temp dan?
- hoeveel vermogen trekt dat bij jou zo al?
- 24/7 laten draaien?
Ik laat de WP niet 24/7 draaien tijdens het koelen. Enerzijds omdat ik m'n PV opbrengst wil benutten, anderzijds omdat ik de (dikke) vloer toch wel koel kan houden door alleen overdag te draaien. Wellicht dat ik zelfs richting pendelen ga als ik 24/7 zou koelen. De temp. verschillen tussen binnenruimte en buitenlucht zijn bij koelen veel geringer dan bij verwarmen in de koude maanden. Vandaar het lage verbruik en alleen overdag aan (itt 24/7 tijdens verwarmen)
Verder kijken wij nergens naar overdag tijdens het koelen. Geen speciale handelingen rondom luchten/ventileren/vloer dweilen/was drogen/etc. Alleen de LWT zo rond de 17-18 Gr.C. houden.
Vraag leaving water is al beantwoord lees ik......
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Dan ben ik bang dat ik het koelen nu in ieder geval nog niet aan kan zetten, want mijn lwt blijft in korte tijd naar 15 graden gaan.
Zou toch wellicht de overregeling kunnen zijn net als bij verwarmen... moet eens zoeken in de handleiding, kan me niet herinneren dat dat enkel op verwarmen van toepassing was. DeltaT van 3 bij koelen krijg ik ook niet op 2 ofzo.
Zou toch wellicht de overregeling kunnen zijn net als bij verwarmen... moet eens zoeken in de handleiding, kan me niet herinneren dat dat enkel op verwarmen van toepassing was. DeltaT van 3 bij koelen krijg ik ook niet op 2 ofzo.
[ Voor 7% gewijzigd door PCJR op 13-06-2025 09:25 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Delta t is idd minimaal 3. Ik ben ook wel benieuwd wat de standaard (niet aanpasbare) overregeling is voor koelen. Als ik zo zit te kijken gok ik 2c. Iemand die dit kan bevestigen?
Dat vermoeden heb ik ook inderdaad.MrRobin schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:55:
Delta t is idd minimaal 3. Ik ben ook wel benieuwd wat de standaard (niet aanpasbare) overregeling is voor koelen. Als ik zo zit te kijken gok ik 2c. Iemand die dit kan bevestigen?
Begin er nou niet aan dat koelen, tenzij je fancoils hebt.
Lekker uit laten!
Lekker uit laten!
Ik merk het ook wel. Hij staat hier ook aan en het is heerlijk koel in de woonkamer waar we vloerverwarming hebben.
Boven hebben we radiatoren en daar merk je het licht heb ik het idee. Ik hou wel het knmi dauwpunt in de gaten want als die te hoog wordt levert dat wellicht wat condens op op die radiatoren. Maar als je dat wat in de gaten houdt is het prima bruikbaar zo.
Boven hebben we radiatoren en daar merk je het licht heb ik het idee. Ik hou wel het knmi dauwpunt in de gaten want als die te hoog wordt levert dat wellicht wat condens op op die radiatoren. Maar als je dat wat in de gaten houdt is het prima bruikbaar zo.
Misschien niet op alle systemen maar in elk geval deels wel op de EBLA08, niet via menu maar wel via instelling [9-09] "undershoot" instelbaar van 1C t/m 18C, maar dit geldt alleen voor compressor start-up, niet voor stabiele operatie. Onduidelijk is waar de grens ligt tussen compressor start-up en stabiele operatie.PCJR schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:29:
Is die overregeling voor koelen apart in te stellen dan?
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
De settings van de thermostaat op "proportionele band" (PWM 2°C/10 min).Japie.G schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:17:
[...]
Dat is in ieder geval geen PWM thermostaat, dus dat is alvast goed. Verder ken ik deze niet helaas. Toch even verder gaan duiken in settings en monitoring etcetera om meer inzicht te krijgen ben ik bang.
Zou de oorzaak zijn dat dit "hysteresis" moet zijn?
Lastig testen nu het om 24:00 nog steeds 25 graden is in huis...
Ja. Op PWM gaat hij pendelen, op hysterese gaat hij veel langzamer aan/uit. Met de stookcurve kun je dan inregelen dat hij zo langzaam mogelijk opwarmt zodat hij zo min mogelijk aan/uit schakelt. Als je dat aanvult met een minimale nachtverlaging kun je het gedrag ook nog wat sturen wat in de lente/herfst prettig kan zijn maar in de winter mogelijk niet handig is als opwarmen te traag zou gaan.TinusH777 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 23:57:
De settings van de thermostaat op "proportionele band" (PWM 2°C/10 min).
Als je de mogelijkheid hebt kun je beter met de bedrade kamerthermostaat regelen omdat die "kamermodulatie" (dat is juist geen PWM) gebruikt om aan/uit gedrag zo veel mogelijk te voorkomen. Ook daarvoor is het belangrijk dat je eerst de stookcurve goed instelt. Als je de EKRTETS wilt blijven gebruiken kun je evt zelf nog kamermodulatie toevoegen door de aanvoerwatertemperatuur-aanpassing te regelen op basis van de gemeten kamertemperatuur via bv Onecta of Home Assistant.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Op mijn evhx is de overregeling dus ook in koelen. En 18 is het uiterste dat in te stellen is als ik goed heb gelezen en getest, ik kan het niet op 20 zetten. Dus 18 minus die 4 overregeling, tja dan gaat ie soms tot 15 graden.
Of ik moet zomers de overregeling op 0 of 1 zetten, maar gezien mijn pendelgrafiek gaat dat nadelig uitpakken
edit: nee ik had het toch fout;
Overregeling
Deze functie bepaalt hoeveel de watertemperatuur boven de gewenste
aanvoerwatertemperatuur mag stijgen vooraleer de compressor stopt. De
compressor zal opnieuw starten wanneer de aanvoerwatertemperatuur onder de
gewenste aanvoerwatertemperatuur zakt. Deze functie is alleenvan toepassing in
de verwarmingsstand.
Of ik moet zomers de overregeling op 0 of 1 zetten, maar gezien mijn pendelgrafiek gaat dat nadelig uitpakken
edit: nee ik had het toch fout;
Overregeling
Deze functie bepaalt hoeveel de watertemperatuur boven de gewenste
aanvoerwatertemperatuur mag stijgen vooraleer de compressor stopt. De
compressor zal opnieuw starten wanneer de aanvoerwatertemperatuur onder de
gewenste aanvoerwatertemperatuur zakt. Deze functie is alleenvan toepassing in
de verwarmingsstand.
[ Voor 34% gewijzigd door PCJR op 14-06-2025 09:08 ]
Bij mij anders wel. Powerful mode is direct compressor + bsh...Patrick4 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:31:
Powerful mode is niets anders dan je comfort set point activeren. Zonder programma. Ad hoc.
Dat wil niet zeggen dat hij de BSH of BUH gaat gebruiken. Dat hangt net zoals bij SWW verwarmen volgens een programma, af van het setpoint, buitentemperatuur en of hij überhaupt mee mag doen met SWW volgens de installateurs instellingen.
Hier is powerfull (sww tank hebben we het over?) alleen op de compressor tot de comfort temp opwarmen meen ik.Yongshi schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:00:
[...]
Bij mij anders wel. Powerful mode is direct compressor + bsh...
He even over koelen.
Vorig jaar zag ik druppels ontstaan. Het koelen stond op 18 graden, dat bleek dus te laag. Schijnt af te hangen van het dauwpunt.
Momenteel is het dauwpunt 18 graden. Als ik nu zou gaan koelen met 18 graden wordt alles dus weer nat?
Hoe voorkom je dit? Wat is de "veilige" temperatuursinstelling zonder risico op nattigheid? 19 graden? 20?
En dan met een deltaT van 3? Het is nu nml 23,8 graden in de woonkamer en dat zal nog stijgen vandaag.
Gaat dat dan werken met 20 graden aanvoertemp en deltaT van 3?
Vorig jaar zag ik druppels ontstaan. Het koelen stond op 18 graden, dat bleek dus te laag. Schijnt af te hangen van het dauwpunt.
Momenteel is het dauwpunt 18 graden. Als ik nu zou gaan koelen met 18 graden wordt alles dus weer nat?
Hoe voorkom je dit? Wat is de "veilige" temperatuursinstelling zonder risico op nattigheid? 19 graden? 20?
En dan met een deltaT van 3? Het is nu nml 23,8 graden in de woonkamer en dat zal nog stijgen vandaag.
Dat gedrag wordt bepaald door van [4-03] (restricted/allowed/overlap/compressor off/legionella only). Legionella-only zorgt er voor dat regulier SWW opwarmen uitgesteld wordt tot het niet meer te warm is buiten, maar ook dat SWW (m.u.v. legionella-run) niet warmer wordt dan temperatuurgrens compressor (afh van model, EBLA08: 55C).PCJR schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:09:
Hier is powerfull (sww tank hebben we het over?) alleen op de compressor tot de comfort temp opwarmen meen ik.
arnoldniessen schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:11:
[...]
Dat gedrag wordt bepaald door van [4-03] (restricted/allowed/overlap/compressor off/legionella only). Legionella-only zorgt er voor dat regulier SWW opwarmen uitgesteld wordt tot het niet meer te warm is buiten, maar ook dat SWW (m.u.v. legionella-run) niet warmer wordt dan temperatuurgrens compressor (afh van model, EBLA08: 55C).
:strip_exif()/f/image/DRYGAXRFfeGQXM5zKIONghtl.jpg?f=fotoalbum_large)
[4-03]=3 "compressor off" betekent dat BSH wel mee mag doen als de compressor niet aan is (bv omdat het buiten te warm is of omdat je verwarmingsprioriteit hebt ingesteld en verwarming actief is):
:strip_exif()/f/image/8dbuTxUMFXbjhBvqHGzFe26E.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/CIgVdwtHbbBjKntQ6fiQ8myy.png?f=user_large)
Het condenseren is niet alleen afhankelijk van de temperatuur! Het dauwpunt wordt bepaald door de combinatie van luchtvochtigheid én temperatuur. In warme lucht kan veel meer vocht aanwezig zijn dan in koele(re) lucht. Juist in de zomer zit er veel vocht in de lucht. Als je die lucht dan gaat koelen, kan die hoeveelheid vocht niet meer gehandhaafd worden in die lucht en zal het vocht gaan condenseren. Dit gebeurt op de "koudste" oppervlakten (vloer en of radiatoren).Atomius schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:49:
He even over koelen.
Zie ook het Mollier diagram.
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Dauwpunt moet je berekenen, het is heel dynamisch en afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid.Atomius schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:49:
He even over koelen.
Dauwpunt Td = b * f(T, RLv) / ( a - f(T, RLv)
waarbij
T = temperatuur in graden Celsius
RLv = relatieve luchtvochtigheid (%)
a = 17,27
b = 237,7 °C
en hulpfunctie f(T,RLv) = (a * T) / (b + T) + ln(RLv/100)
Binnen onze toepassing is dit geldig - er is dus geen algemeen veilige temperatuur, daarom moeten de leidingen geïsoleerd en dampdicht zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door mawashigeri op 14-06-2025 10:37 ]
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
:strip_exif()/f/image/X6AvGaiAZd7oUjkyFyhhzUvF.jpg?f=fotoalbum_large)
Condens op de leidingen en radiatoren. Ik kan niks anders dan de warmtepomp koeling uitzetten. Ik krijg de lwt niet hoger. Als ik de lwt setting hoger zet 1 graad, dan gaat de wp vanzelf gewoon uit, of omdat ie zn vermogen niet kwijt kan of omdat ie mogelijk zijn dT van 3 niet kan halen... Mijn retour is al iets van 20, dus dan blijft er weinig over... helaas.
:strip_exif()/f/image/IfpKr3K8m1HjsVyvETYM3Ov1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 14-06-2025 10:47 ]
Koelen met stalen leidingen al helemaal niet doen.PCJR schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:45:
[Afbeelding]
Condens op de leidingen en radiatoren. Ik kan niks anders dan de warmtepomp koeling uitzetten. Ik krijg de lwt niet hoger. Als ik de lwt setting hoger zet 1 graad, dan gaat de wp vanzelf gewoon uit, of omdat ie zn vermogen niet kwijt kan of omdat ie mogelijk zijn dT van 3 niet kan halen... Mijn retour is al iets van 20, dus dan blijft er weinig over... helaas.
[Afbeelding]
Dauwpuntstemperatuur kan snel veranderen door weersninvloeden en dan ontstaat corrosie.
En bovendien is koelen op 18C water kansloos omdat dat te dicht bij de omgevingstemperatuur ligt.
Dus zoals ik al zei. Laat koelen lekker uit.
Tenzij je fancoils hebt en alle leidingen dampdicht ge-issoleerd.
Of overal vloerverwarming, ook boven en dauwpuntsbewaking.
Je kunt dauwpuntsbewaking doen door een dauwpuntclixon te plaatsen op de leiding en bij dreigende condensatie schakelt deze een contact die op een ingang wordt aangesloten en koelbedrijf blokkeert.
[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 14-06-2025 10:57 ]
Klinkt mij in de oren als een bijzonder beperkt bruikbaar stukje techniek, dat koelen van deze warmtepomp.
Sorry, maar ik heb 14 jaar een Vaillant warmtepomp gehad en nu een Daikin, beide icm vloerverwarming.Technician- schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:52:
[...]
En bovendien is koelen op 18C water kansloos omdat dat te dicht bij de omgevingstemperatuur ligt.
Dus zoals ik al zei. Laat koelen lekker uit.
Tenzij je fancoils hebt en alle leidingen dampdicht ge-issoleerd.
Of overal vloerverwarming, ook boven en dauwpuntsbewaking.
De stelling dat 18c water kansloos is, is onzin.
Met 30 graden buiten kon ik daarmee de boel op 23 houden. Daarvoor moeten wel de ramen en schuifpui dichtgehouden worden. En zonwering naar beneden aan de zuidzijde.
Als je geen vloerverwarming hebt, dan is inderdaad radiatorventilatoren nodig.
Maar zelfs als je de boel opengooit, scheelt het toch echt een aantal graden in de woning. Ook omdat de warmte overdag niet de vloer intrekt.
Als het goed is, zijn de stalen verwarmingsbuizen gegalvaniseerd en zal het koelen een paar dagen per jaar geen probleem opleveren.
Vloerkoeling kan niet op tegen een airco, een airco kan niet op tegen zonwering. Dus zorg eerst dat je de zonwering op orde hebt: zoninval kan wel tot 900watt/m2 aan opleveren. Dus als je 10m2 glas hebt aan de zuidkant, is daar niet tegenop te koelen.
Dat is ook mijn ervaring. Heb een goed geïsoleerd huis en de koeling heeft wel degelijk zin. Alleen nu nog niet. Op dit moment is de (geprogrammeerde ) zonwering afdoende (je moet er alleen vroeg genoeg mee beginnen) maar als het langere tijd warm blijft dan kan het zeker het verschil maken tussen te warm en aangenaam. Heb zelf overal vloerverwarming. En bij wat hogere temperaturen kan hij de koelte prima kwijt.TinusH777 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:47:
[...]
Sorry, maar ik heb 14 jaar een Vaillant warmtepomp gehad en nu een Daikin, beide icm vloerverwarming.
De stelling dat 18c water kansloos is, is onzin.
Met 30 graden buiten kon ik daarmee de boel op 23 houden. Daarvoor moeten wel de ramen en schuifpui dichtgehouden worden. En zonwering naar beneden aan de zuidzijde.
Als je geen vloerverwarming hebt, dan is inderdaad radiatorventilatoren nodig.
Maar zelfs als je de boel opengooit, scheelt het toch echt een aantal graden in de woning. Ook omdat de warmte overdag niet de vloer intrekt.
Als het goed is, zijn de stalen verwarmingsbuizen gegalvaniseerd en zal het koelen een paar dagen per jaar geen probleem opleveren.
Vloerkoeling kan niet op tegen een airco, een airco kan niet op tegen zonwering. Dus zorg eerst dat je de zonwering op orde hebt: zoninval kan wel tot 900watt/m2 aan opleveren. Dus als je 10m2 glas hebt aan de zuidkant, is daar niet tegenop te koelen.
Elektrisch element boiler gaat aan i.p.v. warmtepomp.
Bij mijn Daikin Altherma Wp, waaraan een inventum MAXtank boiler gekoppeld is, wordt warm water de laatste tijd OOK via het elektrisch element van de boiler gemaakt,terwijl dit voorheen eigenlijk nooit/sporadisch voorkwam. Dit zou ook niet moeten, behalve indien er een legionellarun wordt uitgevoerd. Dan eerst WP naar 50-53C en het elektrisch element verder naar 60C (foto 1).
.
Echter nu bij reguliere warmwaterproductie, die primair via de WP zou moeten lopen gebeurt dit steeds frequenter kortstondig via het elektrisch element van de boiler.
:strip_exif()/f/image/uiqXrq5Pw4mevFKhZDLJz1P2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OUKEbJIW6nIM0sTu6wAdxhqJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Kan dit liggen aan het feit dat we buiten relatief hoge temperaturen hebben?
Bij mijn Daikin Altherma Wp, waaraan een inventum MAXtank boiler gekoppeld is, wordt warm water de laatste tijd OOK via het elektrisch element van de boiler gemaakt,terwijl dit voorheen eigenlijk nooit/sporadisch voorkwam. Dit zou ook niet moeten, behalve indien er een legionellarun wordt uitgevoerd. Dan eerst WP naar 50-53C en het elektrisch element verder naar 60C (foto 1).
:strip_exif()/f/image/VrPFJmfVhA8Djm2PGMrlMk8m.jpg?f=fotoalbum_large)
Echter nu bij reguliere warmwaterproductie, die primair via de WP zou moeten lopen gebeurt dit steeds frequenter kortstondig via het elektrisch element van de boiler.
:strip_exif()/f/image/uiqXrq5Pw4mevFKhZDLJz1P2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OUKEbJIW6nIM0sTu6wAdxhqJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Kan dit liggen aan het feit dat we buiten relatief hoge temperaturen hebben?
Voor mijn daikin is boven de 25gr buitentemp, buh gebruik ipv compressor.
Voor de statistieken kan ik ook mijn (eerste) jaarcijfers delen.
Historistisch gasverbruik: 1350m3
Elektrisch opgenomen vermogen CV: 2450kwh
Elektrisch opgenomen vermogen SWW: 555kwh
Geproduceerde warmte CV: 11661kwh
Geproduceerde warmte SWW: 1283kwh
SCOP totaal: 4.3
SCOP CV: 4.7
SCOP SWW: 2.3
WP staat zoveel mogelijk op standje pruttel, in de winter typisch 24/7. Ik doe weinig met nachtverlaging of kijken naar nacht/dag temperaturen. De thermostaat staat een graadje hoger dan toen we nog gas hadden (afwijking Madoka gecorrigeerd). Al met al zeer tevreden!
Historistisch gasverbruik: 1350m3
Elektrisch opgenomen vermogen CV: 2450kwh
Elektrisch opgenomen vermogen SWW: 555kwh
Geproduceerde warmte CV: 11661kwh
Geproduceerde warmte SWW: 1283kwh
SCOP totaal: 4.3
SCOP CV: 4.7
SCOP SWW: 2.3
WP staat zoveel mogelijk op standje pruttel, in de winter typisch 24/7. Ik doe weinig met nachtverlaging of kijken naar nacht/dag temperaturen. De thermostaat staat een graadje hoger dan toen we nog gas hadden (afwijking Madoka gecorrigeerd). Al met al zeer tevreden!
verwarmen met overtallige zonnestroom met S0 pulsen
Het is mij gelukt om de warmtepomp te laten snappen hoeveel stroom er wordt geëxporteerd (P1 meter) naar het stroomnet en de Daikin te vertellen "dus zoveel stroom mag jij nog gebruiken"Een enkeling hier had het al hier al werkend maar die hergebruikte onderdelen van een oude laadpaal dus dat was niet makkelijk zelf te doen of te kopen. Ik heb het werkend met gangbare onderdelen dus wie dit ook interessant lijkt, lees verder!
vereisten
- Om dit te laten werken moet je als eerste smartgrid hebben geactiveerd. Hier is al genoeg over te vinden en ook op de ESPAltherma Github is daar al het benodigde te vinden.
- Een sensor in Home Assistant die je huidige (k)W aan export naar het stroomnet weergeeft. Als je je P1 meter al uitleest dan heb je deze al in de vorm van sensor.electricity_meter_power_production (of vergelijkbaar)
- ESPHome Builder
- Optioneel: een multimeter om je optocoupler te testen. (maar zeker niet vereist)
- Een ESP32. In principe werkt elke ESP32 waar ESPHome op kan, maar de makkelijkste plug-en play optie is deze (€ 11) of een andere met een HY2.0-4P Grove connector.
- een voeding voor je ESP32. Ik ben voor de Raspberry pi USB C 5.1v 3A (€ 9) gegaan.
- Een optocoupler. Ik ben voor deze (€ 8 ) gegaan. (deze wordt al geleverd met een korte grove kabel)
- +- 20cm signaalkabel. Bijvoorbeeld de draad waarmee je Madoka is bedraad of je deurbel. Ik had dat niet meer liggen dus ben voor het gemak voor deze (€ 3) gegaan (ik gebruik maar 2 aderparen. de anderen kan je afdoppen of afknippen) .
assemblage
Zodra alles binnen is, is het een kwestie van uitpakken, in elkaar klikken en dan zou het er zo uit moeten zien::strip_exif()/f/image/AGZSO1xNynWPywfDY1GeyXYr.jpg?f=fotoalbum_large)
Behalve dat waarschijnlijk de LED van de Atom S3 lite standaard niet die kleur heeft en de LED van de optocoupler nog uit staat omdat GPIO1 nog niet aangestuurd wordt. Eerst volgende stap is dus om de Atom S3 lite te programmeren in ESPHome!
ESPHome
Het volgende is getest in ESPHome Builder 2025.5.2.Maak een nieuw device aan in ESPHome builder. Ik koos voor de naam "S0 puls Warmtepomp"Kies voor de ESP32-S3 device type. Zorg dat het vinkje "use recommended settings" aan staat.
Nadat ESPHome Builder een standaard yaml configuratie voor je maakt, plak je daar het volgende onder:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
| number: - platform: template id: pulse_duration_ms name: "Pulse Duration (ms)" min_value: 50 max_value: 2000 step: 10 initial_value: 200 restore_value: true optimistic: true - platform: template id: export_power_kw name: "Export Power (Simulated)" min_value: 0 max_value: 5 step: 0.1 initial_value: 2.0 restore_value: true optimistic: true # Output to GPIO1 for S0 pulses output: - platform: gpio pin: GPIO1 id: s0_output # Control of built-in WS2812 LED (NOT exposed to HA) light: - platform: neopixelbus type: GRB variant: WS2812 pin: GPIO35 num_leds: 1 id: rgb_led internal: true # hides from Home Assistant default_transition_length: 0s # Main control loop for generating pulses and toggling LED interval: - interval: 100ms then: - lambda: |- static uint32_t last_pulse_time = 0; static uint32_t pulse_start_time = 0; static bool pulse_active = false; float power_kw = id(export_power_kw).state; if (power_kw <= 0.0) { return; } uint32_t pulse_interval = (uint32_t)(3600000.0 / (power_kw * 1000.0)); uint32_t pulse_duration = (uint32_t) id(pulse_duration_ms).state; uint32_t now = millis(); if (!pulse_active && (now - last_pulse_time >= pulse_interval)) { id(s0_output).turn_on(); pulse_start_time = now; last_pulse_time = now; pulse_active = true; // Toggle LED each pulse id(rgb_led).toggle().perform(); } else if (pulse_active && (now - pulse_start_time >= pulse_duration)) { id(s0_output).turn_off(); id(rgb_led).toggle().perform(); pulse_active = false; } |
Flash nu je ESP device op de manier die jij wil en vergeet na het flashen niet om in HA > Settings > Devices je nieuwe device toe te voegen. Hij zou automatisch moeten worden herkend als "new discovered" apparaat.
Daarna heb je een paar nieuwe entiteiten in HA:
number.s0_puls_warmtepomp_pulse_duration_ms
Een input number. Deze zou standaard op 200 moeten staan en bij mij werkt dit prima. Niet aanpassen tenzij er iets niet werkt.
number.s0_puls_warmtepomp_export_power_simulated
Een input number waarmee je aan de ESP vertelt hoeveel zonnestroom er naar het stroomnet gaat (in kW).
Vervolgens zou je optocoupler LED en ESP LED (simultaan) moeten gaan flitsen in een snelheid van 1000 flitsen per 1.0kW die je hier hebt ingevuld: number.s0_puls_warmtepomp_export_power_simulated
Bij een initial value van 2.0 zou dat dus elke 1,8s moeten zijn, voor een flits van 200ms.
optioneel
Nu zou je je optocoupler kunnen doormeten met een multimeter om te bevestigen dat alles werkt, mocht je de LED's op de ESP en Optocoupler niet voldoende bevestiging vinden dat ze werken.Dat zou er zo uit moeten zien (geluid aan):
Installatie
Nu je ESP en optocoupler werken is het tijd voor de installatie in je altherma3.Ik heb besloten alles binnen in de binnenunit te plaatsen, met alleen een stroomkabel die naar binnen gaat via de ingang waar ook de kabel van de 3wegklep naar binnen gaat. Let er wel op als je dit ook doet dat je ESP voldoende bereik houdt. Bij mij zit er 30 cm naast de binnenunit een wifi access point, dus voor mij is dit prima. Indien dat voor jou wel het geval is zou ik er voor kiezen om alleen de kabel van de optocoupler naar binnen te werken en de esp en optocoupler zelf er buiten te houden. Een laatste optie is om alleen de esp er buiten te laten. Dan heb je een langere grove kabel nodig (denk 1m+). Bij mij ziet het er zo uit:
:strip_exif()/f/image/HtShGw7NDNMB45w5wI68UBhM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tZHZsyPn35RctigTWSPpUYoy.jpg?f=fotoalbum_large)
Linksonder het witte plastic kastje met rode lampje er achter is een shelly UNI die mijn smartgrid contacten aanstuurt, via X5M 5+6 en X5M 9 + 10. de Optocoupler verbind ik met X5M 3 + 4. Omdat de Optocoupler fungeert als een droog (potentiaalvrij) relais, is polariteit niet van belang. je kan de kabel dus op alle manieren aansluiten op de optocoupler en de altherma.
Belangrijk: kijk vooraf in de installateurshandleiding van je eigen model altherma3 voor welke poort voor jouw model gebruikt moet worden!
In het menu installateursinstellingen in de binnenunit moet je vervolgens het volgende aanpassen:Voeding met voordeel tarief elektriciteit > Voeding met voordeel tarief elektriciteit > Smart Grid
Voeding met voordeel tarief elektriciteit > Elektrische erwarmingstoestellen toestaan > Ja
Energiemeting > Elektriciteitsmeter 2 > 1000/kWh voor zonnepaneel
Om het compleet te maken: Home assistant automation
via een automation koppel ik de waarde van de "export naar het stroomnet" van de P1 meter entiteit aan het input number dat de ESP configuratie heeft aangemaakt in Home Assistant.Ik heb er zelf nog een helper toggle/switch als conditie bij gezet zodat ik evt. handmatig de waarde kan aanpassen zonder dat deze elke 10 sec (als P1 meter updatet) weer overschreven wordt. Die automation ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| alias: S0 pulse koppeling aan overproductie description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - sensor.electricity_meter_power_production conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.s0_pulsen_koppelen_aan_export state: "on" actions: - action: number.set_value metadata: {} target: entity_id: number.s0_puls_warmtepomp_export_power_simulated data: value: | {{ states('sensor.electricity_meter_power_production') | float(0) }} mode: single |
voor de visueel ingestelden:
/f/image/lY40j8rXTu42cqVoyrGZIdUg.png?f=fotoalbum_large)
In werking
Zodra je dit allemaal hebt gedaan kan je via de instelling:informatie > bedrijfsmodi > Waarde spanning- en stroombeperking
zien wat de warmtepomp denkt hoeveel stroom hij mag gebruiken o.b.v. de frequentie aan S0 pulsen.
let op!
Dit stroomlimiet is alleen van toepassing als de smartgrid modus "aanbevolen aan" is. Het kan zijn dat je smartgrid tot een uur in die modus moet laten staan voor de warmtepomp door heeft dat er een S0 puls zender is aangesloten. Als je S0 pulsen niet goed gedetecteerd wordne staat deze waarde op -- / --. Als het wel goed gaat, zie plaatje verderop.Als het allemaal werkt ziet het er zo uit in de binnenunit:
:strip_exif()/f/image/urVWP3Yekw3vy5d9qAJFwDZL.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zien we rechts de hoogspanningsmast met een kabel naar zonnepanelen lopen, wat aangeeft dat er een smartgrid modus actief is (maar niet welke). Het stroomicoontje naast het bad geeft aan dat smartgrid SWW aan het verwarmen is. aangezien de tank hier al 54c is, gebeurt dat niet via de compressor maar met de BSH (3kW).
:strip_exif()/f/image/Qnf3mpM6Zzjxz1gwgEt904tE.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zien we in de binnenunit onderaan zien we dat smartgrid in "aanbevolen aan" staat. Bovenaan dat de unit S0 pulsen ontvangt met een frequentie die overeen komen met 2kW (niet 5 dus! 2!). Aangezien de BSH aan staat die 3kW verbruikt, rekent de warmtepomp zelf uit wat z'n stroomverbruik is, en zolang er nog S0 pulsen binnen komen, weet de warmtepomp dat hij nog meer stroom mag verbruiken dan dat hij al doet. Ontvangt hij geen S0 pulsen dan gaat z'n stroomlimiet langzaam omlaag (in de gebruikersinterface slechts in stapjes van 1kW, ik weet niet of het in de praktijk minder is dan dat) tot hij weer S0 pulsen ontvangt (p1 meter update). Komt 't limiet < 3kW, dan gaat de BSH uit in dit geval. Als laatste zien we in onderstaand screenshot inderdaad dat de export richting het stroomnet op dat moment 2kW was, wat bevestigt dat de warmtepomp een verbruikslimiet had van 5kW.
:strip_exif()/f/image/HAlsxbQ9FgJPQqUwTZPuSqNf.jpg?f=fotoalbum_large)
tot slot
Bovenstaande is het resultaat van flink wat uitzoek werk, een beetje ChatGPT vibe-coden en testen op basis van deze bron: https://community.home-as...t-home-assistant/487073/8Indien er nog vragen zijn, ask away!
dus toch PWM, dat gaat niet goed inderdaad..TinusH777 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 23:57:
[...]
De settings van de thermostaat op "proportionele band" (PWM 2°C/10 min).
Lastig testen nu het om 24:00 nog steeds 25 graden is in huis...
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Mijn gevoel zegt dat 3 niet de gunstigste optie isarnoldniessen schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:22:
[...]
[4-03]=3 "compressor off" betekent dat BSH wel mee mag doen als de compressor niet aan is (bv omdat het buiten te warm is of omdat je verwarmingsprioriteit hebt ingesteld en verwarming actief is):
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Eens, bij 3 gebruikte hij veel te vaak BSH hier. Niet alleen als het buiten warm is, ook als de hysterese te laag ingesteld is.PCJR schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:27:
Mijn gevoel zegt dat 3 niet de gunstigste optie isWaar hebben jullie deze op? (ik heb een ingebouwde sww tank btw)
Ik heb deze nu op 4 staan, alleen legionella. En dan verder op continue warm houden met een forse hysterese. Nadeel daarvan is dat hij dan de tank niet opwarmt als het te warm is buiten. Hij warmt dan wel op als het net voldoende afgekoeld is - dus met een heel gunstige COP. Maar in de winter is dit niet de zuinigste stand omdat je geen controle hebt over opwarmingsmoment.
Ik heb geen issue gezien op stand3 net de buh. Weet je wat het is... als ik hem op enkel legionella zet, dan gaat ie als het buiten rond 0 graden (voorbeels situatie) is dus geen buh gebruiken.arnoldniessen schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:48:
[...]
Eens, bij 3 gebruikte hij veel te vaak BSH hier. Niet alleen als het buiten warm is, ook als de hysterese te laag ingesteld is.
Ik heb deze nu op 4 staan, alleen legionella. En dan verder op continue warm houden met een forse hysterese. Nadeel daarvan is dat hij dan de tank niet opwarmt als het te warm is buiten. Hij warmt dan wel op als het net voldoende afgekoeld is - dus met een heel gunstige COP. Maar in de winter is dit niet de zuinigste stand omdat je geen controle hebt over opwarmingsmoment.
Hij doet het dan op de compressor met veel zweet op t voorhoofd. Ook duurt het bij wijze van spreken dan een uur voordat ie even 1 graad hogere lwt heeft gemaakt. Heeft superveel stroom gekost.
Ik zie in die gevallen dat hij dus liever even 3 minuten de buh aanzet, en dan is ie over de drempel heen, en dan loop ie vervolgens oo de compressor fijn door. Kost 10x (gokje) minder energie.
Dus, die buh/bsh zo veel mogelijk vermijden, daar ben ik op terug gekomen
Klopt! Speciaal tijdens de defrosts zou ik graag de BUH kunnen dwingen mee te doen zodat het circulatiewater niet te koud wordt. Nu knalt 'ie na de defrost volle kracht om snel het water op te warmen waarna de boel dus weer snel dichtgevroren is!PCJR schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:55:
Ik heb geen issue gezien op stand3 net de buh. Weet je wat het is... als ik hem op enkel legionella zet, dan gaat ie als het buiten rond 0 graden (voorbeels situatie) is dus geen buh gebruiken.
Hij doet het dan op de compressor met veel zweet op t voorhoofd. Ook duurt het bij wijze van spreken dan een uur voordat ie even 1 graad hogere lwt heeft gemaakt. Heeft superveel stroom gekost.
Ik zie in die gevallen dat hij dus liever even 3 minuten de buh aanzet, en dan is ie over de drempel heen, en dan loop ie vervolgens oo de compressor fijn door. Kost 10x (gokje) minder energie.
Zie dat hier een aantal smart-grid gebruikers zitten :-) heb nog gedrag wat ik niet zo goed begrijp:
Situatie (EHBX08EF6V):
- Smart grid aangesloten, werkt correct, zowel "recommended on" als "forced on" (ik zie de 'zonnepanelen' op het display + de status correct in het menu)
- SG vermogen beperking op 2.5 kW, statisch, geen elektriciteitsmeter
- Boosterverwarming vermogen ingesteld op 3 kW
- Mag elektrische toestellen gebruiken: ja
Deze settings heb ik zo ingesteld, omdat ik dan vanaf 2.5kW opbrengst van de zonnepanelen kan opwarmen op warmtepomp tot ca. 55° met "recommended on". Bij > 3 kW opbrengst gaat ie dan via "forced on" de vermogensbeperking van 2.5 kW negeren en met de booster op COP 1 tot ingestelde max van 65°. (Belg, geen salderen :-))
Wat ik zie:
- Als ik schakel naar "forced on", schakelt de booster vrijwel meteen in, dus daar reageert het toestel op
- Als ik schakel naar "recommended on", gaat die soms wel verwarmen op de warmtepomp, en soms niet. Ik begrijp echter niet waarom ie het soms niet doet. Momenteel bijvoorbeeld ook niet:
Tank is 41° (staat op 45° + 5° hyst. dus gaat nog niet uit zichzelf verwarmen). Unit rapporteert buitentemperatuur als 26°. Er is geen warmte/koeling vraag voor de ruimteverwarming (staat nog op verwarmen ingesteld maar is uiteraard niet nodig op dit moment). Laatste run van de warmtepomp is ook al > 12u geleden. Rapporteert smart grid status dus wel als "recommended on" op het toestel zelf.
Het is niet dat ie nooit werkt, het is ook al gebeurd dat de "recommended on" wordt ingeschakeld en de unit vrijwel meteen begint op te warmen op de warmtepomp. Snap gewoon niet wat het verschil is tussen de situaties waarin het wel werkt en niet werkt, en hoe ik dat zou kunnen zien.
Iemand een idee?
Situatie (EHBX08EF6V):
- Smart grid aangesloten, werkt correct, zowel "recommended on" als "forced on" (ik zie de 'zonnepanelen' op het display + de status correct in het menu)
Deze settings heb ik zo ingesteld, omdat ik dan vanaf 2.5kW opbrengst van de zonnepanelen kan opwarmen op warmtepomp tot ca. 55° met "recommended on". Bij > 3 kW opbrengst gaat ie dan via "forced on" de vermogensbeperking van 2.5 kW negeren en met de booster op COP 1 tot ingestelde max van 65°. (Belg, geen salderen :-))
Wat ik zie:
- Als ik schakel naar "forced on", schakelt de booster vrijwel meteen in, dus daar reageert het toestel op
- Als ik schakel naar "recommended on", gaat die soms wel verwarmen op de warmtepomp, en soms niet. Ik begrijp echter niet waarom ie het soms niet doet. Momenteel bijvoorbeeld ook niet:
Tank is 41° (staat op 45° + 5° hyst. dus gaat nog niet uit zichzelf verwarmen). Unit rapporteert buitentemperatuur als 26°. Er is geen warmte/koeling vraag voor de ruimteverwarming (staat nog op verwarmen ingesteld maar is uiteraard niet nodig op dit moment). Laatste run van de warmtepomp is ook al > 12u geleden. Rapporteert smart grid status dus wel als "recommended on" op het toestel zelf.
Het is niet dat ie nooit werkt, het is ook al gebeurd dat de "recommended on" wordt ingeschakeld en de unit vrijwel meteen begint op te warmen op de warmtepomp. Snap gewoon niet wat het verschil is tussen de situaties waarin het wel werkt en niet werkt, en hoe ik dat zou kunnen zien.
Iemand een idee?
Is denk ik wel een verschil, jij hebt denk ik geen BSH maar de tank gebruikt de BUH achter de compressor. Hier is het de keuze tussen compressor en (alleen) BSH in de tank zelf. Al begrijp ik niet dat 3 minuten BUH het opstarten zo veel helpt, zeker niet als je systeem en CV water al voorverwarmd is voor de gewone verwarmingstaak.PCJR schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:55:
Ik heb geen issue gezien op stand3 net de buh. Weet je wat het is... als ik hem op enkel legionella zet, dan gaat ie als het buiten rond 0 graden (voorbeels situatie) is dus geen buh gebruiken.
Ben benieuwd welke COP voor de boiler je uiteindelijk in de winter haalt met of zonder BUH. Ik heb hier nog geen winter-ervaring, de boiler staat er pas 6 weken. Hier haalt de compressor nog steeds een mooie COP>2 bij het einde van het opwarmingsproces, als LWT al 60C is (als hij afslaat bij tank=55C, dan is LWT ongeveer 60C). Daar staat natuurlijk wel enig warmteverlies tegenover in de opgewarmde CV leidingen, maar dat nauwkeurig meten zal niet meevallen.
Ik zou liever het compressorvermogen dan knijpen om hetzelfde effect - goedkoper dan met de BUH - te bereiken. Bv met stille modus of met AWT aanpassing.mawashigeri schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:01:
Speciaal tijdens de defrosts zou ik graag de BUH kunnen dwingen mee te doen zodat het circulatiewater niet te koud wordt. Nu knalt 'ie na de defrost volle kracht om snel het water op te warmen waarna de boel dus weer snel dichtgevroren is!
Is dat in te stellen? Aan je zin te lezen, niet denk ik ...mawashigeri schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:01:
[...]
Klopt! Speciaal tijdens de defrosts zou ik graag de BUH kunnen dwingen mee te doen zodat het circulatiewater niet te koud wordt. Nu knalt 'ie na de defrost volle kracht om snel het water op te warmen waarna de boel dus weer snel dichtgevroren is!
Compressor vermogen knijpen helpt niet, ik zie de buh in de winter heel even bij de start van een sww run aangaan, om een hoog temp verschil te overbruggen, dan is gewoon kort even 3kw of 6kw nodig. Dat is met een geknepen compressor nog niet binnen 30min ofzo te halenarnoldniessen schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:10:
[...]
Ik zou liever het compressorvermogen dan knijpen om hetzelfde effect - goedkoper dan met de BUH - te bereiken. Bv met stille modus of met AWT aanpassing.
Bedoel je dat BUH aangaat zo lang retourwater < 25 is? Dat doet hij veiligheidshalve heel even maar is m.i. meestal helemaal niet nodig, en ik ben er helemaal niet van overtuigd dat het zuiniger is. De compressor zal toch zelf aan de slag moeten, en is eigenlijk altijd rendabeler dan de BUH - tenzij de unit echt helemaal dichtgevroren is. Zelfs als hij eerder dichtvriest, dat mag ook als hij meer warmte genereert. Ook een geknepen compressor produceert nog steeds de helft van de maximum vermogensopbrengst (hier 4kW), meer dan de BUH (3kW). Maar alleen echt meten hoeveel rendement het scheelt is weten.PCJR schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:02:
Compressor vermogen knijpen helpt niet, ik zie de buh in de winter heel even bij de start van een sww run aangaan, om een hoog temp verschil te overbruggen, dan is gewoon kort even 3kw of 6kw nodig. Dat is met een geknepen compressor nog niet binnen 30min ofzo te halen
Nee, alleen dat de BUH mag helpen om zo snel mogelijk terug te komen bij de gevraagde AWT. Dat is dus rijkelijk laat en is voor zover ik kan zien niet nuttig want aantal defrosts neemt niet af.PCJR schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:49:
[...]
Is dat in te stellen? Aan je zin te lezen, niet denk ik ...
Dus dan kan ik optie3 laten staan als ik t goed begrijpmawashigeri schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:21:
[...]
Nee, alleen dat de BUH mag helpen om zo snel mogelijk terug te komen bij de gevraagde AWT. Dat is dus rijkelijk laat en is voor zover ik kan zien niet nuttig want aantal defrosts neemt niet af.
Volgens mij gaat de recommended on setting slechts verwarmen tot het comfort setpoint van je sww. Niet de max. Dat doet smart grid alleen via forced on. Ik heb dat opgelost door de comfort gelijk te zetten aan de max instelbare temp van de tank. Daarnaast houdt volgens mij smartgrid aanbevolen aan ook rekening met je hysterese. Forced on doet dat niet.j-be schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:05:
Zie dat hier een aantal smart-grid gebruikers zitten :-) heb nog gedrag wat ik niet zo goed begrijp:
Situatie (EHBX08EF6V):
Wat ik zie:
Iemand een idee?
Waarom schakel je overigens boven de 3kw over naar forced on? Zodat je bsh niet aan gaat tenzij je meer dan 3kw overschot hebt?
Ik heb toevallig dezelfde binnen unit als jou en een paar posts geleden uitgebreid beschreven hoe je met een s0 pulse zender obv esphome de warmtepomp zelf kan laten bepalen hoeveel zonnestroom die mag gebruiken. Hoef je ook geen eigen logica te bedenken om te voorkomen dat bij 3kw overschot je compressor + bsh tegelijkertijd aan gaan en je alsnog significante afname kan krijgen, of de logica om forced off weer uit te zetten evt i.c.m. Je compressor verbruik.
Dat zeg ik ook, als je overal vloerverwarming hebt werkt het wel.Hetisweergezell schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:28:
[...]
Dat is ook mijn ervaring. Heb een goed geïsoleerd huis en de koeling heeft wel degelijk zin. Alleen nu nog niet. Op dit moment is de (geprogrammeerde ) zonwering afdoende (je moet er alleen vroeg genoeg mee beginnen) maar als het langere tijd warm blijft dan kan het zeker het verschil maken tussen te warm en aangenaam. Heb zelf overal vloerverwarming. En bij wat hogere temperaturen kan hij de koelte prima kwijt.
Alleen lang niet iedereen heeft dat.
Als je overal vloerverwarming en kunstof verdelers en leidingen hebt, is die dauwbeveuliging dan nog steeds zo belangrijk?Technician- schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:54:
[...]
Dat zeg ik ook, als je overal vloerverwarming hebt werkt het wel.
In principe zou je dan ook op je zolder (bij een typisch huis met 45 graden dak) ook klimaatplafond moeten hebben lijkt me, om het helemaal goed te doen? (Dus vloerverwarming tegen het dak)Technician- schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:54:
[...]
Dat zeg ik ook, als je overal vloerverwarming hebt werkt het wel.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Ja.MrRobin schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:02:
[...]
Als je overal vloerverwarming en kunstof verdelers en leidingen hebt, is die dauwbeveuliging dan nog steeds zo belangrijk?
Ja - wij hebben geen vloerverwarming, maar de stenen vloer halverwege de trap, boven onze kelder, is altijd iets kouder dan de rest van het huis. Nadat de schilder de hele benedenverdieping had gedaan ben ik daar onderuit gegaan omdat door de hoge luchtvochtigheid de vloer kouder was dan het dauwpunt. Dat kun je beter voorkomen.MrRobin schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:02:
Als je overal vloerverwarming en kunstof verdelers en leidingen hebt, is die dauwbeveuliging dan nog steeds zo belangrijk?
Ja, de comfort staat op 55° omdat ik gemerkt heb dat ie dat nog op zijn compressor doet. Als je zegt dat ie rekening houdt met de hysterese, is dat dan ten opzichte van het comfort setpoint of het eco setpoint? Want met comfort setpoint tot 55°, eco op 45° en hysterese op 5° vind ik het jammer dat ie bij een temperatuur van 42° niks zou doen als ik 'recommended on' aanschakel en pas bij 40° zou starten. Soms is de zon tegen dan al weg :-)MrRobin schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:57:
[...]
Volgens mij gaat de recommended on setting slechts verwarmen tot het comfort setpoint van je sww. Niet de max. Dat doet smart grid alleen via forced on. Ik heb dat opgelost door de comfort gelijk te zetten aan de max instelbare temp van de tank. Daarnaast houdt volgens mij smartgrid aanbevolen aan ook rekening met je hysterese. Forced on doet dat niet.
Waarom schakel je overigens boven de 3kw over naar forced on? Zodat je bsh niet aan gaat tenzij je meer dan 3kw overschot hebt?
Ik heb toevallig dezelfde binnen unit als jou en een paar posts geleden uitgebreid beschreven hoe je met een s0 pulse zender obv esphome de warmtepomp zelf kan laten bepalen hoeveel zonnestroom die mag gebruiken. Hoef je ook geen eigen logica te bedenken om te voorkomen dat bij 3kw overschot je compressor + bsh tegelijkertijd aan gaan en je alsnog significante afname kan krijgen, of de logica om forced off weer uit te zetten evt i.c.m. Je compressor verbruik.
En klopt, pas boven de 3 kW naar forced on, anders heb ik gemerkt dat ie, los van huidige temperatuur van de tank, altijd met de booster gaat verwarmen, ook voor het stuk tot 55°. Vind ik jammer van de COP=1, zelfsal is het op zonnestroom, dus tot 55° op de warmtepomp zou ik toch verkiezen.
Had je post gezien, ga er binnenkort eens mee aan de slag :-) misschien zorgt dat voor beter gedrag dan de statische vermogenlimitatie.
Weet je dat wel zeker? Bij mijn machine zit de grens op 53°, daarboven pakt 'ie de BUH. Misschien is dat anders bij grotere, nieuwere of juist oudere modellen.j-be schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:07:
Ja, de comfort staat op 55° omdat ik gemerkt heb dat ie dat nog op zijn compressor doet. Als je zegt dat ie rekening houdt met de hysterese, is dat dan ten opzichte van het comfort setpoint of het eco setpoint?
Zal het es checken bij de volgende run, maar goed, of het nu 53° of 55° is, dan zou ik het nog leuk vinden mocht ie aan 41° toch beslissen naar 53° te gaan op de compressor als ik de 'recommended on' schakel.mawashigeri schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:53:
[...]
Weet je dat wel zeker? Bij mijn machine zit de grens op 53°, daarboven pakt 'ie de BUH. Misschien is dat anders bij grotere, nieuwere of juist oudere modellen.
En het heeft dus al wel op deze manier gewerkt, de tank warmt ook nog zoals verwacht op op de compressor op de normale manier, los van smart grid, dus lijkt me niet dat er iets stuk is... snap gewoon niet waarom ie soms zegt "nah, vandaag niet".
Laten jullie eens per maand (o.i.d.) de pomp lopen?
De Daikin is hier eind april in bedrijf gesteld. Sindsdien heb ik hem niet aan gehad. Misschien eens testen met koelen deze zomer. Maar goed, hij zal effectief uit staan totdat het winter is.
Is het dan handig om toch de pomp af en toe eens te laten draaien? Zo was dat dacht ik (iig vroeger) wel met vloerverwarming verdelers. Die hebben toch een zelfde soort pomp dacht ik.
Of is dat inmiddels niet meer nodig vanwege betere technologie enz?
De Daikin is hier eind april in bedrijf gesteld. Sindsdien heb ik hem niet aan gehad. Misschien eens testen met koelen deze zomer. Maar goed, hij zal effectief uit staan totdat het winter is.
Is het dan handig om toch de pomp af en toe eens te laten draaien? Zo was dat dacht ik (iig vroeger) wel met vloerverwarming verdelers. Die hebben toch een zelfde soort pomp dacht ik.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
niet nodig zolang je ook SWW verwarmd met je warmtepomp.Tanuki schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:47:
Ik denk vanaf comfort setpoint.j-be schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:07:
[...]
Ja, de comfort staat op 55° omdat ik gemerkt heb dat ie dat nog op zijn compressor doet. Als je zegt dat ie rekening houdt met de hysterese, is dat dan ten opzichte van het comfort setpoint of het eco setpoint? Want met comfort setpoint tot 55°, eco op 45° en hysterese op 5° vind ik het jammer dat ie bij een temperatuur van 42° niks zou doen als ik 'recommended on' aanschakel en pas bij 40° zou starten. Soms is de zon tegen dan al weg :-)
En klopt, pas boven de 3 kW naar forced on, anders heb ik gemerkt dat ie, los van huidige temperatuur van de tank, altijd met de booster gaat verwarmen, ook voor het stuk tot 55°. Vind ik jammer van de COP=1, zelfsal is het op zonnestroom, dus tot 55° op de warmtepomp zou ik toch verkiezen.
Had je post gezien, ga er binnenkort eens mee aan de slag :-) misschien zorgt dat voor beter gedrag dan de statische vermogenlimitatie.
Ook niet nodig als je je sww niet met de warmtepomp maakt, de waterpomp wordt sowieso eens in de 24 uur automatisch voor een paar minuten even opgestart.Tanuki schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:47:
Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.
Ligt aan model, dacht zelf ook tot 53. Laatst was een monteur van Daikin hier wegens een firmware update en hij vertelde mij dat een altherma 3 h ht gewoon tot 60 graden gaat op de compressor.mawashigeri schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:53:
[...]
Weet je dat wel zeker? Bij mijn machine zit de grens op 53°, daarboven pakt 'ie de BUH. Misschien is dat anders bij grotere, nieuwere of juist oudere modellen.
Ik doe geen sww met de warmtepomp (daar hebben we een wpb voor).luxus schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:05:
[...]
Ook niet nodig als je je sww niet met de warmtepomp maakt, de waterpomp wordt sowieso eens in de 24 uur automatisch voor een paar minuten even opgestart.
Kan ik dat ergens zien? Dat de wp eens in de 24 uur automatisch even start en iets doet?
Ik zou het misschien kunnen zien als ik stroom metingen (met kWh meter) ga doen?
Maar is het ook ergens te zien in de Daikin interface o.i.d.?
De term "pomp" is verwarrend. De CV-water-circulatiepomp start iedere 24 uur heel even. De compressor van de warmtepomp doet dat bij mijn weten helemaal niet. Een kWh meter zal dit kort laten zien, en debiet kun je zien in het sensor-menu in installateursmode.Tanuki schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:34:
Kan ik dat ergens zien? Dat de wp eens in de 24 uur automatisch even start en iets doet?
Ik zou het misschien kunnen zien als ik stroom metingen (met kWh meter) ga doen?
Maar is het ook ergens te zien in de Daikin interface o.i.d.?
:strip_exif()/f/image/GEqRCwqifPdQlvXcbJLQd4u6.png?f=user_large)
Afh van model 50, 53, of 55. Hier doet de EBLA08 sww tot 55C, de compressor bereikt dan ongeveer een AWT van 60C maar 5C gaat verloren in de warmtewisselaar van de boiler.Drommels75 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:23:
Ligt aan model, dacht zelf ook tot 53. Laatst was een monteur van Daikin hier wegens een firmware update en hij vertelde mij dat een altherma 3 h ht gewoon tot 60 graden gaat op de compressor.
Dank je wel!arnoldniessen schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:05:
[...]
De term "pomp" is verwarrend. De CV-water-circulatiepomp start iedere 24 uur heel even. De compressor van de warmtepomp doet dat bij mijn weten helemaal niet. Een kWh meter zal dit kort laten zien, en debiet kun je zien in het sensor-menu in installateursmode.
[Afbeelding]
* Start de pomp elke 24 uur even
* Heeft een vuilafscheider ingebouwd
* Heeft ontluchters ingebouwd
enz.
Handig dat het item opwarmen boiler bij overschot aan zonne-energie weer voorbij komt aangezien ik voor mijn situatie hierover een vraag heb.
Hier het fenomeen dat het boiler water niet doorverwarmd wordt naar de ingestelde comforttemperatuur van 60 graden (maximale tanktemperatuur staat ook op 60 graden).
Situatie:
- P1 schakelt bij overschot aan zonne-energie een shelly unit welke op S0 voor de smartgrid aangesloten zit (aanbevolen aan)
- Op het moment van de uitsnede van de screenshots geen koelings- of verwarmingsvraag.
- Waarom stopt het systeem met het verwarmen van het boiler water wanneer deze ongeveer 48 graden is, en dit gebeurd eigenlijk continue. Terwijl smartgrid contact gewoon nog steeds 1 is (WTW Zonne-energie).
- Kijkend naar de info in home-assistant heb ik dus het gevoel dat doorverwarmen alleen gebeurd als het thermostaat signaal op ON staat.
- Maar waarom gaat dit signaal op ON terwijl er geen koel- of warmtevraag is.
Hopelijk heeft iemand de gouden tip, SP WTW staat op 45 graden.
:strip_exif()/f/image/e62Uhz79NFsPiceyBGmWo9MQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9DDeMzVqvR8vd4jkfGlTFyTO.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier het fenomeen dat het boiler water niet doorverwarmd wordt naar de ingestelde comforttemperatuur van 60 graden (maximale tanktemperatuur staat ook op 60 graden).
Situatie:
- P1 schakelt bij overschot aan zonne-energie een shelly unit welke op S0 voor de smartgrid aangesloten zit (aanbevolen aan)
- Op het moment van de uitsnede van de screenshots geen koelings- of verwarmingsvraag.
- Waarom stopt het systeem met het verwarmen van het boiler water wanneer deze ongeveer 48 graden is, en dit gebeurd eigenlijk continue. Terwijl smartgrid contact gewoon nog steeds 1 is (WTW Zonne-energie).
- Kijkend naar de info in home-assistant heb ik dus het gevoel dat doorverwarmen alleen gebeurd als het thermostaat signaal op ON staat.
- Maar waarom gaat dit signaal op ON terwijl er geen koel- of warmtevraag is.
Hopelijk heeft iemand de gouden tip, SP WTW staat op 45 graden.
:strip_exif()/f/image/e62Uhz79NFsPiceyBGmWo9MQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9DDeMzVqvR8vd4jkfGlTFyTO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/alcqMAxJzvCOKtOnbyx7Zc8c.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan van alles zijn. Misschien is het te warm en wil de compressor niet meer warmer water maken dan dat. Of er is te weinig zonnestroom overschot (zie geen p1 export grafiekje) om de compressor te laten draaien obv het stroom limiet dat de s0 pulsen geven. Kijk eens bij informatie > bedrijfsmodi wat het kw limiet is op het moment dat dit gebeurt
Limiet is 3,5kw en gebruik geen pulsemeter, 3.5 betekend in dit geval toch dat er maar maximaal 3.5kw gebruikt wordt 'van het overschot aan energie'?MrRobin schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:36:
Kan van alles zijn. Misschien is het te warm en wil de compressor niet meer warmer water maken dan dat. Of er is te weinig zonnestroom overschot (zie geen p1 export grafiekje) om de compressor te laten draaien obv het stroom limiet dat de s0 pulsen geven. Kijk eens bij informatie > bedrijfsmodi wat het kw limiet is op het moment dat dit gebeurt
Mijn configuratie is wanneer zonnepanelen langer dan x tijd meer dan y opwekken het smartgrid ingang S0 hoog gezet wordt, dit is de gele lijn WTW overschot.
Deze is dus de hele tijd hoog geweest.
Op het moment van uitgaan was de buitentemperatuur volgens Altherma 23 graden, valt dus ook wel mee.
Zal anders eens de BUH bijschakelen, eens kijken of die dan wel doorgaat tot de comforttemperatuur.
BUH staat hier uitgeschakeld omdat ik deze eigenlijk met een alterma 3 h ht niet nodig heb. Legionella run tot 60 graden is hier geen probleem zonder BUH.
Als je geen s0 puls meter gebruikt begrijp ik niet wat je bedoelt met S0 hoog.als je limiet dan een vaste waarde van 3.5kw is gaat je wp idd met max 3.5kw verwarmen, ongeacht hoeveel zonnestroom je hebt. Dan is het afhankelijk van of je elektrische verwarmingstoestellen wel of niet hebt toegestaan of ook de BSH mee doet of niet.
Sorry niet S0, maar smartgrid contact 1 wordt dan 1 en contact 2 blijft 0 (smartgrid bedrijfsmodus:aanbevolen aan)MrRobin schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:10:
Als je geen s0 puls meter gebruikt begrijp ik niet wat je bedoelt met S0 hoog.als je limiet dan een vaste waarde van 3.5kw is gaat je wp idd met max 3.5kw verwarmen, ongeacht hoeveel zonnestroom je hebt. Dan is het afhankelijk van of je elektrische verwarmingstoestellen wel of niet hebt toegestaan of ook de BSH mee doet of niet.
Bedankt voor het meedenken, de vermogensgrensstatus werd bereikt.
Nu de limiet hiervoor verhoogd en loopt die lekker door (geen pulsemeter).
Mischien toch maar eens aan een pulsemeter denken, hoe minder terug in het net hoe beter in de toekomst en alle kleine beetjes helpen.
Nu de limiet hiervoor verhoogd en loopt die lekker door (geen pulsemeter).
Mischien toch maar eens aan een pulsemeter denken, hoe minder terug in het net hoe beter in de toekomst en alle kleine beetjes helpen.
Kan je de deltaT voor koelen met een gerust hart van 5 naar 3 zetten of kan dat bij sommige systemen tot problemen leiden?
@Atomius ik zou hem juist op 3 zetten, want als je vertrekwater op 18 graden hebt, betekent dat je retourwater minimaal 21 graden moet zijn. Bij delta t van 5 graden zou dat 23 graden moeten zijn, en de kans bestaat dat je dat niet redt waardoor hij gaat pendelen.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Ik kom even terug op het koelen topic. Ik heb een planning ingesteld om dagelijks te koelen tussen 10 en 18 u om maximaal de energie van mijn zonnepanelen te gebruiken. Ik zie echter dat de Daikin energie verbruikt ten alle tijd behalve tussen 10 en 18 u
Iemand enig idee ?
Hoeveel stilstand verlies heeft jullie SWW tank, als je enkel op de compressor verwarmd hebt?
Mijne komt neer op 0,1-0,2 C/h (afhankelijk van SWW temperatuur) als de pomp niet draait, maar dat "verergert" naar > 0,3-0,4 C/h als de pomp wel draait (cv verwarming of koeling) en zelfs naar > 0,6 C/h als ik aan het koelen ben.
Ik weet dat die watertanks een stilstand verlies hebben van +- 0,15C/h volgens de specs, maar de vraag is: is dat MET CV pomp aan of uit?
voor de oplettende lezer: Is het normaal dat de 3wegklep niet 100% afsluit en er altijd wat water "lekt" de afgesloten kant, of is dat echt een defect?
Mijne komt neer op 0,1-0,2 C/h (afhankelijk van SWW temperatuur) als de pomp niet draait, maar dat "verergert" naar > 0,3-0,4 C/h als de pomp wel draait (cv verwarming of koeling) en zelfs naar > 0,6 C/h als ik aan het koelen ben.
Ik weet dat die watertanks een stilstand verlies hebben van +- 0,15C/h volgens de specs, maar de vraag is: is dat MET CV pomp aan of uit?
voor de oplettende lezer: Is het normaal dat de 3wegklep niet 100% afsluit en er altijd wat water "lekt" de afgesloten kant, of is dat echt een defect?
Herkenbaar, ik verlies 0.2C/h bij 55C als de pomp niet draait, en ook ongeveer het dubbele als ik verwarm (koelen doe ik nog niet). Je voelt het ook aan de temperatuur van de leidingen dat het water niet stilstaat.MrRobin schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:37:
Hoeveel stilstand verlies heeft jullie SWW tank, als je enkel op de compressor verwarmd hebt?
Het lijkt mij een defect, maar het blijkt erg vaak voor te komen.
Dit is de lekkage bij mij: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/82345268#82345268
:strip_exif()/f/image/CRNbbp2gdfsRoY3AeSVWyuaH.png?f=user_large)
Als ik handmatig de 3-wegklep iets terugdraai dan stopt deze lekkage. De motor-as of eindstop is gewoon niet goed gecalibreerd. Ik wil proberen een nieuw (iets verdraaid) tussenstukje voor de 3-wegklep te printen zodat de klep wel goed dicht gaat.
Ik ben niet bekend met hoe die ingesteld wordt, maar dit klinkt typisch als het omdraaien van de begin en eind tijd.Pumpkin schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:23:
Ik kom even terug op het koelen topic. Ik heb een planning ingesteld om dagelijks te koelen tussen 10 en 18 u om maximaal de energie van mijn zonnepanelen te gebruiken. Ik zie echter dat de Daikin energie verbruikt ten alle tijd behalve tussen 10 en 18 uIemand enig idee ?
Zeker weten dat je 'm goed invult?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik heb vorig jaar tijdens een vakantie eens, handmatig, bijgehouden wat het verlies is na de legionella run gedurende een week waarin dan uiteraard niets aan warm water verbruikt is, gewoon voor de fun:MrRobin schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:37:
In een week van 60 naar 35 = 25 graden verlies / 7 dagen 3,7 graden per dag, gemiddeld 0,15 graden per uur.
1ste 24 uur 6 graden (60-54)= 0,25 grd/uur
2de 24 uur 5 graden (54-49) = 0,21 grd/uur
3de 24 uur 4 graden (49-45) = 0,17 grd/uur
4de 24 uur 4 graden (45-41) = 0,17 grd/uur
5de 24 uur 2 graden (41-39) = 0,08 grd/uur
6de 24 uur 2 graden (39-37) = 0,08 grd/uur
7de 24 uur 2 graden (37-35) = 0,08 grd/uur
Rojado schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:58:
[...]
Ik heb vorig jaar tijdens een vakantie eens, handmatig, bijgehouden wat het verlies is na de legionella run gedurende een week waarin dan uiteraard niets aan warm water verbruikt is, gewoon voor de fun:
In een week van 60 naar 35 = 25 graden verlies / 7 dagen 3,7 graden per dag, gemiddeld 0,15 graden per uur.
1ste 24 uur 6 graden (60-54)= 0,25 grd/uur
2de 24 uur 5 graden (54-49) = 0,21 grd/uur
3de 24 uur 4 graden (49-45) = 0,17 grd/uur
4de 24 uur 4 graden (45-41) = 0,17 grd/uur
5de 24 uur 2 graden (41-39) = 0,08 grd/uur
6de 24 uur 2 graden (39-37) = 0,08 grd/uur
7de 24 uur 2 graden (37-35) = 0,08 grd/uur
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Als je dezelfde ESBE driewegklep hebt als ik (ik kan het motorblok niet herkennen op je foto), dan kun je de zwarte draaiknop ca 1cm naar achteren trekken, en dan een klein stukje handmatig verdraaien. Daarmee kan ik de klep 100% dichtkrijgen.MrRobin schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:38:
***members only***
Ziet er idd hetzelfde uit als die van jou, deze foto is gemaakt met de motor er af gehaald en door zelf heen en weer te draaien aan het draaiwerk. Dit was de stand waarin het minste water lekte, maar er was geen stand waarin er geen water lekte, helaas.arnoldniessen schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:56:
[...]
Als je dezelfde ESBE driewegklep hebt als ik (ik kan het motorblok niet herkennen op je foto), dan kun je de zwarte draaiknop ca 1cm naar achteren trekken, en dan een klein stukje handmatig verdraaien. Daarmee kan ik de klep 100% dichtkrijgen.
Dat was inderdaad een van de redenen om het visueel te bekijken, of het interne binnenwerk niet net iets anders stond dan de indicatoren aangeven....
Ik mag het hopen :-)True schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:14:
[...]
Ik ben niet bekend met hoe die ingesteld wordt, maar dit klinkt typisch als het omdraaien van de begin en eind tijd.
Zeker weten dat je 'm goed invult?
In de onecta app:
Begintijdstip: 10u00
Eindtijdstip: 18u00
Helaas een veel voorkomend probleem. Je driewegklep sluit niet volledig, waardoor je CV-water ook door je tank gepompt wordt. Ik raad je aan contact op te nemen met je installateur, want dit kost je veel efficiëntie. Met name bij koelen vanwege de lage temperatuur.MrRobin schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:37:
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Hier is de driewegklep eind januari ook vervangen. In ons geval hebben we een ingebouwd boilervat. Volgens mij is hierin de klep anders dan bij het externe boilervat. Maar het probleem komt wel voor.
Onderstaand duidelijk te zien dat het qua opgenomen energie voor SWW bijna de helft scheelt na vervanging voor een goed exemplaar.
Onderstaand duidelijk te zien dat het qua opgenomen energie voor SWW bijna de helft scheelt na vervanging voor een goed exemplaar.
:strip_exif()/f/image/XfbL2x7op8T9F8Vs9088MNHN.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de lekkende drie-wegkleppers onder ons. Mijn klep is vervangen voor dit exemplaar.
https://gathering.tweaker...message/80292986#80292986
Sindsdien nergens last meer van.
https://gathering.tweaker...message/80292986#80292986
Sindsdien nergens last meer van.
II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21
Afgelopen winter heb ik een WP laten plaatsen. Destijds is dit een WeHeat BB80 geworden. Echter voldoet deze niet en levert te weinig vermogen. Inmiddels zijn we een hele tijd verder en krijg ik de mogelijkheid om de BlackBird in te ruilen voor een Daikin 3M 16kW. Ik hoef hiervoor nagenoeg niets bij te betalen.
Om niet de hele voorgeschiedenis weer erbij te halen, grote woning, relatief nieuw, maar de BlackBird kreeg hiet niet warmer dan 19 graden (vvw). Daarvoor moest hij op z'n tenen lopen met een output van 8 tot 9kW (input 3,7kW) en defrosts om de 45min.
Er is vervolgens heel wat onderzocht en een officiele wtv-berekening gedaan. Een 16kW WP zou voldoen. De Daikin doet 11,5kW bij -7 heb ik gezien.
Estetisch gezien is het wel een ding. Van niks te zien naar een lompe kast en R32 ipv R290. Tevens 150Kg ipv 80Kg op het dak. Betreft een betonnen dak, dus dat lijkt mij wel ok....
We krijgen aankomende week ook airco's van Daikin geinstalleerd dus dat zou mooi moeten samenwerken uiteindelijk. Die zijn puur voor het koelen.
Aan warmte dus niet percee een gebrek. Maar liever alles via de WP die ook fatsoenlijk alles warm krijgt natuurlijk.
-Wat is jullie mening (aub geen discussies over of het vermogen wel echt nodig is, om geen gezeik te hebben voldoet de BB echt niet, alleen tot max 19gr met een lauwige vloer)
-Tot hoever kan de Daikin 16kW terug moduleren, de BB doet dat tot ongeveer 400w en dat is fijn.
-Het 300L boilervat en buffervat (50L en eigenlijk nutteloos, maar goed het zit er nu. Kan trouwens wel vragen of ze 'm er tussenuit halen en innemen bedenk ik mij nu) wordt aangesloten op de Daikin en dat zou moeten werken.
Om niet de hele voorgeschiedenis weer erbij te halen, grote woning, relatief nieuw, maar de BlackBird kreeg hiet niet warmer dan 19 graden (vvw). Daarvoor moest hij op z'n tenen lopen met een output van 8 tot 9kW (input 3,7kW) en defrosts om de 45min.
Er is vervolgens heel wat onderzocht en een officiele wtv-berekening gedaan. Een 16kW WP zou voldoen. De Daikin doet 11,5kW bij -7 heb ik gezien.
Estetisch gezien is het wel een ding. Van niks te zien naar een lompe kast en R32 ipv R290. Tevens 150Kg ipv 80Kg op het dak. Betreft een betonnen dak, dus dat lijkt mij wel ok....
We krijgen aankomende week ook airco's van Daikin geinstalleerd dus dat zou mooi moeten samenwerken uiteindelijk. Die zijn puur voor het koelen.
Aan warmte dus niet percee een gebrek. Maar liever alles via de WP die ook fatsoenlijk alles warm krijgt natuurlijk.
-Wat is jullie mening (aub geen discussies over of het vermogen wel echt nodig is, om geen gezeik te hebben voldoet de BB echt niet, alleen tot max 19gr met een lauwige vloer)
-Tot hoever kan de Daikin 16kW terug moduleren, de BB doet dat tot ongeveer 400w en dat is fijn.
-Het 300L boilervat en buffervat (50L en eigenlijk nutteloos, maar goed het zit er nu. Kan trouwens wel vragen of ze 'm er tussenuit halen en innemen bedenk ik mij nu) wordt aangesloten op de Daikin en dat zou moeten werken.
Volgens mij heeft verder onderzoek weinig zin, je hebt een redelijk uniek voorstel tot omruil gekregen en Daikin is gewoon een goed merk.STIMPPYYY schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:02:
Afgelopen winter heb ik een WP laten plaatsen. Destijds is dit een WeHeat BB80 geworden. Echter voldoet deze niet en levert te weinig vermogen. Inmiddels zijn we een hele tijd verder en krijg ik de mogelijkheid om de BlackBird in te ruilen voor een Daikin 3M 16kW. Ik hoef hiervoor nagenoeg niets bij te betalen.
De 9-16kW modellen hebben een minimum-verbruik van 900W, en een minimum-opbrengst van COP*900W, dat kan dus makkelijk 5kW opbrengst zijn in de herfst/lente.STIMPPYYY schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:02:
Het 8kW model kan terug tot ca 250W verbruik, en levert onder defrost-weer-omstandigheden maximaal ongeveer 5.5kW gemiddeld.
Wel een mening, maar geen gezeik: Wat vraag je nu eigenlijkSTIMPPYYY schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:02:
"Waardeloze vloerisolatie" is mijn mening.
Of verkeerde instellingen.
Ter referentie: ik heb een 6kw (+ 3 kw buh) in een jaren 30 woning. Maar wel vloerisolatie van rc=6 en boven airco's voor verwarming.
Nah, vloerisolatie is in orde. Geen gezeik als in als ik zelf geen gezeik meer wil zeg maar. Dus ik ben benieuwd wat jullie mening is tov de BB.TinusH777 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:49:
[...]
Wel een mening, maar geen gezeik: Wat vraag je nu eigenlijk![]()
"Waardeloze vloerisolatie" is mijn mening.
Of verkeerde instellingen.
Ter referentie: ik heb een 6kw (+ 3 kw buh) in een jaren 30 woning. Maar wel vloerisolatie van rc=6 en boven airco's voor verwarming.
# Er is vervolgens heel wat onderzocht en een officiele wtv-berekening gedaan. Een 16kW WP zou voldoen. De Daikin doet 11,5kW bij -7 heb ik gezien.
Zakt behoorlijk in dus.
Zakt behoorlijk in dus.
Maar hoe kan het dan dat maar lauw wordt? Mengverdeler? Welke stooklijn hanteerde je?STIMPPYYY schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:17:
[...]
Nah, vloerisolatie is in orde. Geen gezeik als in als ik zelf geen gezeik meer wil zeg maar. Dus ik ben benieuwd wat jullie mening is tov de BB.
Dat is fijn om te lezen. Onze Nefit enviline 6.0 split is net vervangen door een altherma hybride. Ik had de monteur al gezegd dat deze pendelde en waarschijnlijk teveel warmte produceerde voor een mooie run. Dit wilde hij oplossen met een buffervat en nu kwam ik er een half uur voor installatie achter dat er toch een 8kW model was besteld.arnoldniessen schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:18:
[...]
De 9-16kW modellen hebben een minimum-verbruik van 900W, en een minimum-opbrengst van COP*900W, dat kan dus makkelijk 5kW opbrengst zijn in de herfst/lente.
Het 8kW model kan terug tot ca 250W verbruik, en levert onder defrost-weer-omstandigheden maximaal ongeveer 5.5kW gemiddeld.
Als ik dit zo lees kan dit model dus 750-1000watt aan warmte produceren om de temperatuur in huis te handhaven? (Uitgaande van COP 3-4).
Veel meer, omdat de Daikin met een veel groter vermogen opstart, en pas langzaam terugregelt naar 250W, en omdat in de lente je COP wel 5-9 kan zijn.Lothlórien schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:45:
Dat is fijn om te lezen. Onze Nefit enviline 6.0 split is net vervangen door een altherma hybride. Ik had de monteur al gezegd dat deze pendelde en waarschijnlijk teveel warmte produceerde voor een mooie run. Dit wilde hij oplossen met een buffervat en nu kwam ik er een half uur voor installatie achter dat er toch een 8kW model was besteld.
Als ik dit zo lees kan dit model dus 750-1000watt aan warmte produceren om de temperatuur in huis te handhaven? (Uitgaande van COP 3-4).
De hybride pendelt nogal snel (op een AWT overshoot van max 1.9C die helaas niet instelbaar is) als de stookcurve te laag staat of "pendelt" langzaam (op kamertemperatuur)als de curve te hoog staat. Met een goede stookcurve en "kamermodulatie" is dat vaak grotendeels op te lossen.
Een buffervat helpt nauwelijks iets. De gewenste AWT tijdelijk iets hoger zetten, of de stille modus selecteren (dat is een vermogensbeperking) kan wel helpen.
Bij de full electric is het minimum opgenomen vermogen rond de 250W, maar doorgaans is de buiten temperatuur dan nog relatief hoog, en dus doorgaans ook een hogere COP dan 3-4 op dat moment.Lothlórien schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:45:
[...]
Dat is fijn om te lezen. Onze Nefit enviline 6.0 split is net vervangen door een altherma hybride. Ik had de monteur al gezegd dat deze pendelde en waarschijnlijk teveel warmte produceerde voor een mooie run. Dit wilde hij oplossen met een buffervat en nu kwam ik er een half uur voor installatie achter dat er toch een 8kW model was besteld.
Of ditzelfde geldt voor de hybride durf ik niet te zeggen. De metingen en ervaringen hier van de minimum 250W zijn (denk ik) allemaal gebaseerd op de FE variant.
Edit: @arnoldniessen was me net voor met vergelijkbare uitleg
[ Voor 3% gewijzigd door danny.s op 21-06-2025 13:59 ]
Geldt ook voor de hybride 8kW modellen, en ik vermoed ook voor de 5kW. Maar bij FE kan de max overshoot wel op 4.9C ingesteld worden.danny.s schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:58:
Bij de full electric is het minimum opgenomen vermogen rond de 250W [..].
Of ditzelfde geldt voor de hybride durf ik niet te zeggen.
Overigens heeft de Daikin hybride ook een eigen topic waar meer ervaring is met de nukken van de hybride, zoals het incidenteel koud douchen bij een defrost als de retour <25C is.
Wat en waar heb je het ingesteld? En wat heb je zelf al geprobeerd?Pumpkin schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:09:
Dus ik laat de Altherma koelen van 10 u tot 18u. Toch verbruikt deze buiten deze uren. Is dat normaal ? Merci.
Ik heb een "koelen" planning ingesteld via de ONECTA app. Begin 10 u. Einde 18u. Alle dagen.kokpol schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:20:
[...]
Wat en waar heb je het ingesteld? En wat heb je zelf al geprobeerd?
Blijkbaar kan men geen "eindtijd" kiezen in de Onecta app om het koelen te laten stoppen op een bepaald uur ? Als je begintijd instelt om 10u en je wil stoppen met koelen om 18u, omzeil je dit dan gewoon door een tweede actie in te stellen om 18u en de temperatuur dan bijvoorbeeld op 28 te zetten ??
Goedemorgen, weet iemand hoe we ervoor kunnen zorgen dat de WP zo lang mogelijk koelt?
Ik heb momenteel een setpoint van 18 °, maar koelen is nog niet gestart (het is nu 25graden binnen). Ik zou bij dit soort warme dagen graag zien dat de WP continue de vloer blijft doorkoelen (dag en nacht). Dit omdat de vloer vaak wel koel wordt ‘s’ nachts, maar er nog veel energie in de meubels en de rest van het huis zit. Wij hebben in alle ruimte van het huis vloerverwarming laten leggen, dus zou prettig om daar zo veel mogelijk gebruik van te maken!
Ik denk dat ik een instelling heb aanstaan die koeling verbiedt onder de 20 °, ik heb deze aangepast naar 18 °. Echter merk ik dat die daar boven al stopt met koelen. Iets met hysterese?
Ik heb momenteel een setpoint van 18 °, maar koelen is nog niet gestart (het is nu 25graden binnen). Ik zou bij dit soort warme dagen graag zien dat de WP continue de vloer blijft doorkoelen (dag en nacht). Dit omdat de vloer vaak wel koel wordt ‘s’ nachts, maar er nog veel energie in de meubels en de rest van het huis zit. Wij hebben in alle ruimte van het huis vloerverwarming laten leggen, dus zou prettig om daar zo veel mogelijk gebruik van te maken!
Ik denk dat ik een instelling heb aanstaan die koeling verbiedt onder de 20 °, ik heb deze aangepast naar 18 °. Echter merk ik dat die daar boven al stopt met koelen. Iets met hysterese?
[ Voor 15% gewijzigd door Coffee op 22-06-2025 10:58 ]
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma