Ik loop af en toe tegen een probleem aan dat ik niet begrijp. Ik heb al anderhalf jaar lang een schema waarin om 13 uur de eco-stand voor warm tapwater is geprogrammeerd (43 C). En een keer in de week op vrijdag de comfortstand (53 C) en legionella (60 C). Werkt perfect. Behalve soms.
Zoals vandaag en gisteren. Om 13 uur begint het programma, de bedrijfsmodus verandert van Fan Only naar Heating, de 3wegklep gaat van Space naar DHW. Maar verder gebeurt er niets. Compressor start niet, circulatiepomp start niet, helemaal niks.
Het warm water is ondertussen gedaald tot onder de 30 graden, dus dat is echt wel laag genoeg. 40 graden is ook laag genoeg, dan gaat ie normaal ook gewoon aan. Nu weigert ie gewoon.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat het schema voor warm water om 13 uur tegelijk valt met een setpoint-stap voor de ruimtetemperatuur van 17 naar 18 graden. Ook dat is al heel lang zo. Maar in de warmere maanden van het jaar doet dat in praktijk natuurlijk niets, en nu weer wel. Er ontstaat dus tegelijk warmtevraag voor warm water, én voor ruimteverwarming. Als die warmtevraag niet precies tegelijk komt, dan is er niets aan de hand, dan werkt het prima. Maar op deze manier lijkt de besturing geen keuze te kunnen maken, lijkt wel te beginnen aan het maken van warm water, maar dan toch maar niet...
Om 17 uur stopt de warmwateropdracht, en dan ineens slaat ie toch aan en gaat ie de ruimte verwarmen!
Overigens reageert ie ook als ik met de hand de "powerful" modus trigger, dan gaat ie direct warm water maken. Dat heb ik de afgelopen twee dagen bewust niet gedaan, om even te kijken wat er gebeurt. Maar ik ga 'm niet laten gaan tot vrijdag, ik wil morgenochtend toch liever niet koud douchen...
Zijn er mensen die iets vergelijkbaars ervaren? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit toch echt een bug in de besturingslogica is. Ik kan ook wel een workaround verzinnen (niet die schemawisselingen tegelijk plannen, duhh), maar zo gek is deze instelling nou toch ook weer niet? Natuurlijk snap ik dat dat apparaat niet 2 dingen tegelijk kan, maar daarom is er toch de instelling die zegt dat warm water boven ruimteverwarming gaat?
Mijn ESPAltherma heeft erg matige wifi-ontvangst, dus er zitten soms wat gaten in de data. Maar de energiemeter heeft daar geen last van, en in het energieverbruik van de warmtepomp en de BUH kun je op zich prima zien wat er wel of niet gebeurt.
[
Voor 4% gewijzigd door
luxus op 28-10-2025 22:33
]
Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.