• Onnooooo
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-08 20:13
Een vraag waarvan ik het antwoord nog niet gevonden heb.

Hier in huis een Daikin Wp Altherma 3 van 6 kW met los vat van 200 l. Bij de legionellarun wordt de boosterverwarming ( element in boiler) al ingeschakeld tijdens laatste stuk op Compressor, wat resulteert in een opgenomen vermogen van meer dan 5 kW wat mijn zonnepanelen en 2 HomeWizard batterijen niet kunnen opvangen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de boosterverwarming pas aangaat na afschakelen compressor?

Nu ingesteld

Verwarmingsbedrijf geprogrammeerd +warmhouden

Desinfectie Za om 11:00

Boosterverwarming capaciteit 2 kW

Bediening beperkt

Ik raak een beetje de weg kwijt in menu’s en verwarrende termen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WI66KkSgahsnIlih7pcxeA1-dk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PDYqGztsYclVfJXYUGJh3Hrh.png?f=fotoalbum_large

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:29
Onnooooo schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:15:
Een vraag waarvan ik het antwoord nog niet gevonden heb.

Hier in huis een Daikin Wp Altherma 3 van 6 kW met los vat van 200 l. Bij de legionellarun wordt de boosterverwarming ( element in boiler) al ingeschakeld tijdens laatste stuk op Compressor, wat resulteert in een opgenomen vermogen van meer dan 5 kW wat mijn zonnepanelen en 2 HomeWizard batterijen niet kunnen opvangen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de boosterverwarming pas aangaat na afschakelen compressor?

Nu ingesteld

Verwarmingsbedrijf geprogrammeerd +warmhouden

Desinfectie Za om 11:00

Boosterverwarming capaciteit 2 kW

Bediening beperkt

Ik raak een beetje de weg kwijt in menu’s en verwarrende termen…

[Afbeelding]
Handleiding Altherma 3M 6K3 en nootbooklm:

U kunt zelf instellen wanneer en hoe deze weerstand mag meewerken via het installateursmenu onder **[9.4.4] Bediening** (of via code ****) [3]. U heeft hierbij de volgende instellingsmogelijkheden:

* **Stand 0 (Beperkt):** De weerstand mag normaal gesproken niet meewerken (om energie te besparen), **behalve** voor de wekelijkse legionella-desinfectie én wanneer u handmatig de functie 'Krachtig verwarmen' inschakelt voor zeer snel warm water [4].

* **Stand 1 (Toegestaan):** De weerstand mag altijd bijspringen wanneer dat nodig is (bijvoorbeeld als de warmtepomp het alleen niet snel genoeg op temperatuur krijgt) [5].

* **Stand 3 (Compressor uit):** De weerstand mag werken, maar mag **niet gelijktijdig** met de warmtepomp draaien voor de bereiding van warm tapwater [6].

* **Stand 4 (Alleen desinfectie):** De weerstand mag uitsluitend ingeschakeld worden voor de legionella-desinfectie en verder nergens voor [7].

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:41
Mijn SMA omvormer heeft maar 1 relais (potentiaalvrij contact) om een warmtepomp aan te sturen. Ik wil de recommended on gebruiken om het PV overschot in de tank te stoppen. Welk SG contact moet ik nu gebruiken? De ene keer lees ik contact 1 (klemmen 9 en 10) de andere keer lees ik contact 2 (klemmen 5 en 6). Ik ging ervan uit dat een 1 een gesloten contact is en een 0 een open contact. Dus is het nu aangesloten op contact 1. Maar er gebeurt niks. Ik heb de EHBX08EA6V. De SMA omvormer zegt 1500 W overschot te hebben en sluit dan zijn relais. Dat moet toch genoeg zijn om alleen op de compressor van 48 naar 53 te gaan.

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:21
In mijn ervaring kan je beter beide contacten aansluiten op 2 (potentiaalvrije) relais.

Dan kan krijg je geforceerd aan en geforceerd uit er ook bij, en kan je achteraf gewoon testen welk relais welk resultaat geeft als de ze aan of uit zet (je kan dat uitlezen op de MMI, op de pagina waar je ook smartgrid instelt, heb de exacte menu naam even niet voor me.)

Ik ken jouw omvormer niet, maar als die enkel een aan/uit relais heeft, dan los je daarmee je probleem wellicht niet helemaal mee op. In aanbevolen aan SG stand, zonder S0-puls meter geinstalleerd (zoek historisch op mijn naam, dan vind je een uitgebreide post er over) zal je warmtepomp dan op maximaal benodigd vermogen je SWW gaan verwarmen. Dus zelfs bij 1500W opwek zal die 2000W gaan gebruiken als dat nodig is.

Daarnaast speelt mogelijk (nogmaals: ik ken je omvormer niet) nog een probleem: 1500W opwek betekent niet 1500W overschot wat het stroomnet in gaat. Je huis gebruikt zelf ook nog wat. Ook daar houd je in dit geval geen rekening mee.

Als je dat wel wil, moet je Smartgrid installeren + een S0-pulsmeter die gekoppeld is aan (idealiter) je P1 meter.

• pa3fap
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:18
Wie kan mij helpen , ik heb een Altherma 3Rw Ehbx d9w en wil die graag verbinden met internet om verbinding te krijgen met de daikin app . Ik heb een wlan kaartje BRP069A78 maar werkt niet .

Wie heeft ervaring om dit wel werkend te krijgen , op internet kom ik er niet goed uit wat ik wel of niet moet hebben

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:25
pa3fap schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:45:
Wie kan mij helpen , ik heb een Altherma 3Rw Ehbx d9w en wil die graag verbinden met internet om verbinding te krijgen met de daikin app . Ik heb een wlan kaartje BRP069A78 maar werkt niet .

Wie heeft ervaring om dit wel werkend te krijgen , op internet kom ik er niet goed uit wat ik wel of niet moet hebben
Heb niet hetzelfde systeem, wel Daikin. Ik meen mij te herinneren dat je de unit in de app toevoegd en dan via de app een foto neemt van de QR code op de binnenunit
Even een ervaring delen:

Om te checken hoeveel vermogen de compressor maximaal zou trekken tijdens een "Krachtig verwarmen", heb ik de BUH even uitgeschakeld.

Ik was echter vergeten om hem weer in te schakelen.
Toen een aantal dagen daarna op maandag de Desinfectierun heeft gedraaid, kon hij de 60 °C dus niet halen.
Hij liet echter niet een rode ring zien en gaf ook geen alarm AH-00.

Toen ik de woensdag daarna toevallig even ging kijken in de Onecta-app naar "Inzichten", gaf hij bij de Warmwatertank aan,
dat hij op de maandag 96 kWh en op de dinsdag 73 kWh had verbruikt.
Ik dacht, dit hoge verbruik kan nooit kloppen, want dit kwam ook totaal niet overeen met het verbruik op de slimme kWh-meter en toen kwam ik er achter dat ik de BUH dus vergeten was om weer in te schakelen.
Dus de BUH weer ingeschakeld bij de meterkast.
Direct na het inschakelen van de BUH kwam er een rode ring en het AH-00 alarm.
Ik heb hem nogmaals de Desinfectierun laten uitvoeren en daarna was de rode ring en het alarm weer verdwenen.

Dit riep bij mij de vragen op:
- Waarom kwamen die rode ring en het AH-00 alarm pas na inschakeling van de BUH en niet direct na de eerste foutieve Desinfectierun?
- Waarom gaf de Onecta-app zo'n enorm hoog verbruik aan voor de Warmwatertank, hetgeen ook nog onjuist bleek te zijn?
- Misschien meer mensen die hier eens tegenaan gelopen zijn?
- Is er iemand van jullie die deze verschijnselen kan verklaren?

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:21
Ik heb een vergelijkbaar verhaal eens gehad.

mijn thermistor die op de watertank geplakt hoort te zijn was losgekomen. Daardoor meette die niet meer direct de temp van de tankwand, maar de lucht 1-2 cm er vandaan.

Daardoor werd door gebruik van de BSH (extern watertank model hier, dus BSH) de tank te warm en sloeg de BSH niet op tijd af. Gevolg: de interne thermistor van de BSH sloeg af. Ik wist niet dat dat ding een interne thermistor had (overkookbeveiliging, best logisch) maar het "gedrag" was vergelijkbaar als bij jou: de binnenunit denkt gewoon doodleuk dat de BSH al die tijd nog aan staat "want setpoint voor desinfectie is nog niet gehaald". en registreert inderdaad in de onecta app (o.b.v. interne "metingen") een gigantisch hoog BSH verbruik. Die metingen zijn echter enkel de instelling "hoe veel kw is je BSH" (3 in mijn geval) + een timer die intern loopt en zo lijkt hij te berekenen hoeveel dat ding verbruikt.

Ik vermoed dat er enige "slimme" logica in zit, waardoor die wel ziet dat het BSH relais in de binnenunit van stroom is voorzien, en dus niet kapot is (ik gok dat je daarom die AH-00 error kreeg na uit/aan in de meterkast).

Er zit dus alleen geen logica in de binnenunit of de BSH daadwerkelijk aan staat, hij komt niet verder dan "ik denk dat ik hem aanstuur".

Bij mij was de oplossing om een miniem zwart palletje op de buitenkant van de BSH in te drukken en toen deed alles het weer. Voordat ik echter doorhad dat dat zwarte palletje bestond was ik dagen verder...

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:24
piieter schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:00:

- Waarom gaf de Onecta-app zo'n enorm hoog verbruik aan voor de Warmwatertank, hetgeen ook nog onjuist bleek te zijn?
- Misschien meer mensen die hier eens tegenaan gelopen zijn?
- Is er iemand van jullie die deze verschijnselen kan verklaren?
Deze heb ik vaker gehoord. Daikin denkt dat hij de BUH aanzet, en dan begin hij gewoon met verbruiken tellen. Hij heeft niet in de gaten dat hij gewoon weg niet aan gaat. Dus alle uren dat hij denk dat ding aan te hebben staan, telt hij voor je verbruik. Beetje onhandig geimplementeerd.

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:59
danny.s schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:13:
[...]

Deze heb ik vaker gehoord. Daikin denkt dat hij de BUH aanzet, en dan begin hij gewoon met verbruiken tellen. Hij heeft niet in de gaten dat hij gewoon weg niet aan gaat. Dus alle uren dat hij denk dat ding aan te hebben staan, telt hij voor je verbruik. Beetje onhandig geimplementeerd.
Waarschijnlijk komt dit doordat de backup heater (in ieder geval in mijn geval) op een andere groep zit dan de binnen (en buiten) unit. Ik vermoed dat de warmtepomp een relais omzet en daarna denkt ie dus dat de backup heater aan staat en dus ook wel stroom zal verbruiken. Dus ergens wel logisch.
Pagina: 1 ... 181 182 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma