• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:03
Smartgrid op jouw manier werkt op een van 2 manieren: met of zonder een s0 puls meter. Zonder dan gaat de warmtepomp op op z'n gewenste vermogen de watertank verwarmen, ook als dat meer is dan dat er pv overschot is.

Met een s0 puls meter houdt hij zich netjes aan het pv overschot en gaat er niet boven met vermogen. Dat kan wel negatief van invloed zijn op de cop. Wil je meer weten over s0 puls meters zoek dan op die term en mijn nickname in dit topic, dan vind je een uitgebreide post.

Verder is van belang om te weten dat zonder kamerbuffering smartgrid enkel wat doet met de watertank, maar enkel als cv verwarming of koeling niet actief is.

Wat sg daarna doet is opwarmen tot je comfort temperatuur. Daarbij houd hij wel de hysterese bij, dus een tank van 51c zal niet naar een setpoint van 52c gaan.

Controleer de max temp van je watertank volgens specificaties, en zet het max temp instelling in de wp binnen unit daar een paar graden onder (ik heb 72c). Comfort set je dan ook op 72c, eco op 52 en warmhouden op wat je wil (ik doe 40c).

Niet vergeten je wtw schema's daarna aan te passen zodat je normaal enkel opwarmt tot eco setpoint en nooit tot comfort setpoint.

Laatste om in te stellen is of je elektrische element (BUH) actief mag zijn bij smartgrid. Als dat niet mag dan kan je via smartgrid en compressor niet boven de 48-52c komen, gelet op de buitentemperatuur.

Hopelijk helpt dit wat, bij vragen stel gerust of evt via pm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:41
Skipper_NH schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:03:
Ik hoop dat iemand mij het principe van de sMartgrid werking kan uitleggen. Mag ook in een PM hier.

[...] Tot drie weken terug werkte het goed, maar nu is zonder verandering aan de installatie de legionella run al 3x mislukt. De installateur komt maandag kijken wat er loos is.
Heb je de machine al eens helemaal uitgezet? Dit jaar had ik voor het eerst (in drie jaar) een mislukte Legionellarun: om de een of andere reden bleef de vraagtemperatuur voor SWW flipperen tussen 60 en 40 (normale stand) en het hele systeem inclusief interface was over de rooie!
Uiteindelijk in de meterkast uitgeschakeld, paar minuten gewacht en weer ingeschakeld - zal wel iets doms in de software zijn want bij het startmoment viel precies samen met de temperatuur die door de 40 graden zakte.

Smartgrid blijf ik een rare optie vinden want het aanbevolen/gedwongen-aan is zo binair dat het naar mijn mening zinloos is; je kan niet instellen hoeveel extra stroom er gebruikt mag worden, je wil niet te vaak aan/uit schakelen om slijtage te voorkomen en dat dan ook nog eens gecombineerd met een vrij hoog vermogen voor SWW (minstens 2kW!) zodat je al snel teveel gaat verbruiken. Geforceerd-uit is uiteraard ook niet zo'n lekkere optie, dus blijft de default over!

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Pagina: 1 ... 182 183 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma