Vraag

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:03
Dag medetweakers,
Er is veel info te vinden over warmtepompen, en toch zeggen tweakers vaak nuttige dingen waar ik zelf nog niet aan had gedacht, daarom stel ik mijn vraag hier.

Situatie: hoekwoning 1992, houtskelet opbouw 2000 waarmee ca. 146m2, plat dak. Vloerverwarming + radiatoren. Beneden dubbel glas (uit 1992), boven dubbel glas uit 2001 (denk HR?). CV ketel 2024 Nefit proline NxT. Dak recent vernieuwd met 14cm PIR. Totaal 17 zonnepanelen uit 2014 (ca 4900KwH/jjaar). Gasverbruik ca 1200-1600m3

Nu het dak is vernieuwd wil ik de stap maken een warmtepomp te nemen, ook vanwege verdubbeling ISDE subsidie en extra subsidie vanuit de gemeente voor hybride warmtepompen. Hoewel ik de meterkast wil vernieuwen en direct driefase wil aan laten leggen, is mijn gedachte de komende 10-15 jaar hybride te gaan, en nadien volledig elektrisch. Online vind ik dat een warmtepomp met ca 4-6kW voldoende moet zijn in hybride setting, en zelfs in volledig elektrische setting.

Qua opties dacht ik nu aan:
- Quatt hybrid duo (14kW)
- Bosch compress hybrid 5800i AW (ca. 5kW).

Mijn gedachte om voor Quatt te gaan is dat het prijstechnisch een goede deal lijkt, en je met veel vermogen ook toekomst bestendig bent als je naar volledig elektrisch wilt overgaan. Echter is Bosch een lang bestaand merk waardoor ik dat iets meer vertrouw dan het relatief jonge Quatt.
Waar ik nog mee zit is dat 17kW veel te veel lijkt en er dan dus kans is op minder efficiëntie en pendelen.

Hebben jullie nog tips in deze situatie vanuit eigen ervaring of kennis? Dingen waar ik mee rekening moet houden? Ik ga sowieso Quatt uitnodigen voor een advies gesprek, en een ander bedrijf voor andere apparaten, maar tweakers zeggen vaak nuttige dingen! _/-\o_

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:56
gasverbruik nu? hybride is meestal onzinnig qua geld, zeker als.je extra gemeente-geld krijgt lekker all-electric gaan. dubbel glas beneden uit 92 eens vervangen ook geen slecht idee.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:55
Mijn persoonlijke ervaring na de aankoop van de Quatt was niet al te best, heb hem na 1,5 jaar weg gehaald en een echte warmtepomp gekocht.

Mijn doel was ook koelen op termijn en naar all-electric te gaan, komt Quatt met die mongoliede koeloplossing aan je radiatoren terwijl ik net de complete beneden etage had laten voorzien van een lage temp vloerverwarmingssysteem met een nieuwe voor koelen geschikte eiken houten vloer, kostplaatje 14K.

Ik was woest, en heb aansluitend een Panasonic all-in-one all electric installatie aan laten leggen die inmiddels bijna 2 jaar draait naar tevredenheid en ook heerlijk koelt op de vloer beneden en op de boven etage met Jaga lage temp radiatoren met fans ingebouwd. Deze grap heeft me toen nog even een slordige 19K gekost maar geen spijt van gehad.

Ik zou als ik jouw was nu direct naar all electric gaan, kost wat meer qua installatie maar dan kan je optimaal je PV overschot gaan gebruiken.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:43
op https://www.gasweg.nl kan je uitrekenen of je huis al geschikt is om all-electric te gaan. In jouw situatie kan ik mij niet anders voorstellen dan dat dat een goed idee is.

Ik heb zelf een Daikin 4 kW en ben daar al twee winters hartstikke blij mee. Mijn gasaansluiting is vorige maand definitief uit de grond getrokken.

[ Voor 26% gewijzigd door asdfvdsa op 26-07-2026 14:33 ]

gasweg.nl

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:47
Tegen de draad van Tweakers in, vind ik hybride wel goed bij een net nieuwe CV.
FE is kapitaalvernietiging bij een een nieuwe CV. Bovendien geeft hybride meer comfort omdat je oneindig veel warm water hebt. Daarnaast weet je zeker dat je huis nooit te koud wordt in de winter.
Ook heb je geen enorm warm water vat nodig, die binnen ruimte inneemt.
Bij hybride kom je in aanmerking voor verlaagde vaste kosten bij gas en de terugverdientijd is een stuk korter.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:38
Vraag ik mij af. Je betaald namelijk nog steeds voor onderhoud en vastrecht. Die TVT kan zomaar eens oneindig worden. Daarnaast wil je juist tapwater verwarmen vanaf je zonnepanelen en niet op gas.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• drusloos
Excuus, jaarverbuik gas 1200-1600m3 per jaar. De opmerking over glas is een terecht punt, maar de komende jaren vermoed ik dit beneden niet te doen. Dit omdat er geen HR++ in past dus de kozijnen mee moeten worden vervangen. Kosten plaatje beneden ca 35-45K vanwege grote schuifpui. Boven kan wel HR++ in bestaande kozijnen, dat ga ik nog overwegen. Dak heeft meer gekost dan gehoopt, daarom voor nu enkel een WP. Volledig electrisch liever niet omdat het boilervat eigenlijk nergens past. We verwachten over 10-15 jaar binnen te verbouwen waardoor tzt er op het vat ingespeeld zal worden en ik verwacht dat het dan wel past. Daarnaast is dan alles weer door ontwikkeld waardoor ik liever bij Hybride blijf nu (ondanks dat FE nu relatief weinig extra kost.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:24
ikthuis2 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:47:
Tegen de draad van Tweakers in, vind ik hybride wel goed bij een net nieuwe CV.
FE is kapitaalvernietiging bij een een nieuwe CV.
Wat mij betreft was de nieuwe CV kapitaalvernietiging en heb je hier te maken met de "sunk cost fallacy".

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
drusloos schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:20:
Excuus, jaarverbuik gas 1200-1600m3 per jaar. De opmerking over glas is een terecht punt, maar de komende jaren vermoed ik dit beneden niet te doen. Dit omdat er geen HR++ in past dus de kozijnen mee moeten worden vervangen.
HR++ past in principe altijd, jij denkt wellicht aan triple glas? Van ouderwets dubbel glas naar HR++ scheelt al factor 4.

Dit gasverbruik kijk je eerder naar 6-8kW warmtepomp. Dat doet er verder niet zoveel toe, belangrijker is of je dat vermogen af kunt geven op lage temperatuur.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 26-07-2026 15:25 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
drusloos schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:20:
Volledig electrisch liever niet omdat het boilervat eigenlijk nergens past. We verwachten over 10-15 jaar binnen te verbouwen waardoor tzt er op het vat ingespeeld zal worden en ik verwacht dat het dan wel past. Daarnaast is dan alles weer door ontwikkeld waardoor ik liever bij Hybride blijf nu (ondanks dat FE nu relatief weinig extra kost.
Plan voor stapsgewijs naar eindsituatie is verstandig, goed bezig.

Ik zou alleen beginnen met de rest en stap hybride gewoon overslaan.

• asdfvdsa
Als ruimte voor het warmtepomp boilervat een probleem is kan je ook nog denken aan een gewone electrische boiler. Deze kan efficient warmer water maken waardoor je minder ruimte nodig hebt.

Als hij op zonnestroom werkt is het alsnog een goede financiële en milieu investering.

Wat betreft warmtepomp doorontwikkeling, welke features zou je nog graag zien?

[ Voor 13% gewijzigd door asdfvdsa op 26-07-2026 15:35 ]

gasweg.nl

• assje
asdfvdsa schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:33:
Als ruimte voor het warmtepomp boilervat een probleem is kan je ook nog denken aan een gewone electrische boiler. Deze kan efficient warmer water maken waardoor je minder ruimte nodig.

Als hij op zonnestroom werkt is het alsnog een goede financiële en milieu investering.
Ik vraag me af welke definitie van efficient jij hier in gedachten heb.

Elektrische boiler neemt net zo veel ruimte in; boiler van de warmtepomp kan je ook gewoon op hoge temperatuur zetten, dan gaat in ieder geval het eerste deel nog met hogere COP.

Ik kan me sowieso niet zo goed voorstellen hoe in een woning met deze afmetingen nergens 0,6x0,6m te vinden is.

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:47
Jim423 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:01:
Vraag ik mij af. Je betaald namelijk nog steeds voor onderhoud en vastrecht. Die TVT kan zomaar eens oneindig worden. Daarnaast wil je juist tapwater verwarmen vanaf je zonnepanelen en niet op gas.
Terugverdientijd van een hybride is meestal 5 of 6 jaar, de aanschaf kosten zijn veel lager (€ 4.000 a € 5.000). Je hoeft verder ook geen aanpassingen aan je huis te doen. Dat is bij Full electric wel anders, daar moeten vaak extra aanpassingen komen en mag je blij zijn als je de full electric in 12 jaar terug verdiend.

• drusloos
assje schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:22:
[...]

Wat mij betreft was de nieuwe CV kapitaalvernietiging en heb je hier te maken met de "sunk cost fallacy".
De CV ketel hield er plots mee op, dus het was niet anders.
assje schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:24:
[...]

HR++ past in principe altijd, jij denkt wellicht aan triple glas? Van ouderwets dubbel glas naar HR++ scheelt al factor 4.

Dit gasverbruik kijk je eerder naar 6-8kW warmtepomp. Dat doet er verder niet zoveel toe, belangrijker is of je dat vermogen af kunt geven op lage temperatuur.
Helaas past het niet. Diverse glasbedrijven hebben gemeten. Vervanging van kozijn is dus helaas nodig, en dan zou ik tripple kunnen overwegen gelijk.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:32
Dat is heel erg pech hebben, maar verandert niets aan het sunken cost fallacy…

Kijk vooruit.

Als je hybride wil, doe het dan met een machine die full electric zou kunnen. Dan kan het elk moment dat je de volgende stap kan en wil maken zonder dat je zit te wachten tot je verkeerde keuze afgeschreven is (lees nog een sunken cost fallacy)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• drusloos
Ronald schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:35:
Dat is heel erg pech hebben, maar verandert niets aan het sunken cost fallacy…

Kijk vooruit.

Als je hybride wil, doe het dan met een machine die full electric zou kunnen. Dan kan het elk moment dat je de volgende stap kan en wil maken zonder dat je zit te wachten tot je verkeerde keuze afgeschreven is (lees nog een sunken cost fallacy)
Ik begrijp wat je zegt hoor, maar uiteindelijk is budget ook een belangrijke factor. Voor FE is glas eigenlijk een noodzaak, en die +40K is nu niet haalbaar. Een hybride WP is nu relatief goedkoop wegens €2500 subsidie vanuit de gemeente bovenop de ISDE subsidie. Ik zoek daarom vooral een pomp die idd makkelijk omgebouwd kan worden naar FE, zoals bijv met de Quatt hybrid duo.

Mocht het financieel meezitten kan wellicht binnen een paar jaar alsnog naar FE gaan, maar dan zullen de kosten meevallen qua ombouw.

Mochten mensen adviezen hebben qua pomp soort voor deze situatie dan hoor ik dat graag :)

• asdfvdsa
Ik denk dat bijna elke warmtepomp van een goed merk wel geconfigureerd kan worden om met een CV ketel te werken, vaak door een temperatuur in te stellen waarop de CV gebruikt word in plaats van de warmtepomp. Bij Daikin heet dit een bivalent systeem.

Het is wat mij betreft de vraag of dat nieuwe glas noodzakelijk is. Door op https://gasweg.nl je gasgebruik en radiatoren etc. in te vullen kun je uitrekenen hoe efficient een warmtepomp in je huidige huis zou zijn, dus zonder het glas te vervangen.

Je zou nu een degelijke "hybride" pomp laten plaatsen die groot genoeg is om ook all-electric te werken. Dan configureer je een lage temperatuur in als bivalent punt en heb je een "hybride" installatie die hopelijk de hele winter alleen op de warmtepomp draait.

Tegen de tijd van je volgende verbouwing kan je dan een tapwatervat laten bijplaatsen en full-electric gaan. Enkele merken waar mensen van houden zijn Daikin, Nibe, Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Electric, Vaillant. Ik zou voor een model gaan dat 8kW kan leveren bij -5˚C.

gasweg.nl

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:56
nee glas is verstandig maar geen noodzaak. Heb jaren all-electric gedraaid met een 9kw panasonic met in de woonkamer oud dubbelglas. Was jammer maar helaas. kostte paar 100kWh stroom per jaar extra. tsja.

ik begrijp niet waarom dubbelglas wel past en hr++ niet, beide zijn 2 platen glas met een luchtlaag ertussen. Mogelijk proberen de glasboeren je gewoon nieuwe kozijnen aan te smeren.

en je hebt 145m2, natuurlijk past een boilervat.

uiteindelijk kun je best hybride doe hoor maar 99% zeker schiet je meer.op met de stap naar FE.

[ Voor 11% gewijzigd door Fr33z op 26-07-2026 17:23 ]

• asdfvdsa
assje schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:36:
[...]

Ik vraag me af welke definitie van efficient jij hier in gedachten heb.
Goed punt, je hebt gelijk. Ik doelde op goedkope zonnestroom en zonder noodzaak voor een leiding tussen de warmtepomp en boiler/tapwatervat :)

gasweg.nl

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:39

Jan2023

KISS

drusloos schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:54:
[...]

Ik begrijp wat je zegt hoor, maar uiteindelijk is budget ook een belangrijke factor. Voor FE is glas eigenlijk een noodzaak, en die +40K is nu niet haalbaar. Een hybride WP is nu relatief goedkoop wegens €2500 subsidie vanuit de gemeente bovenop de ISDE subsidie. Ik zoek daarom vooral een pomp die idd makkelijk omgebouwd kan worden naar FE, zoals bijv met de Quatt hybrid duo.

Mocht het financieel meezitten kan wellicht binnen een paar jaar alsnog naar FE gaan, maar dan zullen de kosten meevallen qua ombouw.

Mochten mensen adviezen hebben qua pomp soort voor deze situatie dan hoor ik dat graag :)
Hoe je aan 40K kosten komt is mij niet duidelijk.

Met je vv en wat radiatoren en het huidige gasverbruik kom je al leuk weg met een Weheat Sparrow P60. , Die doet nog 6 KW bij -10 en draait op R290 , toekomstbestendig dus en kan hoge temperaturen bereiken als je daar Later een boilervat mee wil opwarmen.

Kost na aftrek van subsidie ongeveer 4 K !

Beetje leidingwerk en een pomploze verdeler voor je vloer er bij en je verwarming werkt.

Ga je later eens bedenken wat voor oplossing je wil voor SWW en douche je voorlopig nog even met je gasketel.

Resultaat is dat je nog maar heel weinig gas verbruikt , alleen sww en FE bestendig verwarmt.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@drusloos Met een voldoende na-geïsoleerd dak (PIR 14 cm?) is het warmteverlies een heel stuk lager (vaak 20 - 30%) en het gasverbruik voor verwarming ook.
Je weet natuurlijk hoeveel van de genoemde 1200 - 1600 m³ voor warmwater waren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03

Barrycade

Through the...

dunklefaser schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:54:
@drusloos Met een voldoende na-geïsoleerd dak (PIR 14 cm?) is het warmteverlies een heel stuk lager (vaak 20 - 30%) en het gasverbruik voor verwarming ook.
Je weet natuurlijk hoeveel van de genoemde 1200 - 1600 m³ voor warmwater waren.
Ja @drusloos wat is je gebruik in de zomermaanden qua gas =~ douche verbruik

• assje
drusloos schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:17:
Helaas past het niet. Diverse glasbedrijven hebben gemeten. Vervanging van kozijn is dus helaas nodig, en dan zou ik tripple kunnen overwegen gelijk.
Ik ga er vanuit dat het dan over kunststof of aluminium kozijnen gaat; een vrij relevant detail. Dan nog, zelfs als de huidige glasdikte 20mm is dan is HR++ nog mogelijk met krypton, kost alleen meer.

Alternatief is accepteren dat je van U1,7-2,8 naar bijvoorbeeld U0,8 gaat ipv 0,6. Alleen voor subsidie niet ideaal.

En zoals al door anderen gezegd, je kan dit naar mening volledig los zien van overweging warmtepomp.

• Ronald
@drusloos het mooie is dat men elkaar aanpraat dat isolatie het enige is wat full electric mogelijk maakt… en dan krijgen we de zeer begrijpelijke reacties zoals die van jou: kost teveel gaat niet gebeuren…

Maar het klopt niet. FE geschikt is een functie van afgifte bij lage temperatuur en warmteverlies bij -10 in balans brengen.

En dat kan ik met een 1901 hok met enkelglas bereiken. Is dat slim? Nee… maar het gaat om het idee.

Jij hebt al vloerverwarming. Dat is bijna per definitie full-electric geschikt. Hooguit een verdeler aanpassing naar model zonder pomp. Soms aanpassingen aan leidingen.

Radiatoren zijn te voorzien van fans en dan gaat het vaak ook goed…

Stel je open, hier zijn lui die je kunnen helpen om in kaart te krijgen wat er nodig zou zijn om wel zonder investering van >20k laat staan >40k wel van het gas te kunnen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@drusloos Los van de andere energieprijzen in Duitsland (gas 11 Cent pro kWh en stroom 33 ct/kWh) en de hogere subsidies/hogere wp-prijzen: "Darum ist die Hybridheizung fast nie die beste Lösung..."

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• drusloos
assje schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:09:
[...]

Ik ga er vanuit dat het dan over kunststof of aluminium kozijnen gaat; een vrij relevant detail. Dan nog, zelfs als de huidige glasdikte 20mm is dan is HR++ nog mogelijk met krypton, kost alleen meer.

Alternatief is accepteren dat je van U1,7-2,8 naar bijvoorbeeld U0,8 gaat ipv 0,6. Alleen voor subsidie niet ideaal.

En zoals al door anderen gezegd, je kan dit naar mening volledig los zien van overweging warmtepomp.
Het gaat idd om aluminium kozijnen. Boven is uit 2000 en daar past HR++ in, beneden is het kozijn te dun (ik roep nu 12 mm wat ik even zo snel heb onthouden van de meting?).
Ronald schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:36:
@drusloos het mooie is dat men elkaar aanpraat dat isolatie het enige is wat full electric mogelijk maakt… en dan krijgen we de zeer begrijpelijke reacties zoals die van jou: kost teveel gaat niet gebeuren…

Maar het klopt niet. FE geschikt is een functie van afgifte bij lage temperatuur en warmteverlies bij -10 in balans brengen.

En dat kan ik met een 1901 hok met enkelglas bereiken. Is dat slim? Nee… maar het gaat om het idee.

Jij hebt al vloerverwarming. Dat is bijna per definitie full-electric geschikt. Hooguit een verdeler aanpassing naar model zonder pomp. Soms aanpassingen aan leidingen.

Radiatoren zijn te voorzien van fans en dan gaat het vaak ook goed…

Stel je open, hier zijn lui die je kunnen helpen om in kaart te krijgen wat er nodig zou zijn om wel zonder investering van >20k laat staan >40k wel van het gas te kunnen.
De huidige setup heeft drie vloerverwarmingspompen en verdelers. Wat maakt dat die aangepast moet worden? (de grundfcs pompen zijn namelijk vervangen met de CV en dus vrij nieuw).
Jan2023 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:31:
[...]

Hoe je aan 40K kosten komt is mij niet duidelijk.

Met je vv en wat radiatoren en het huidige gasverbruik kom je al leuk weg met een Weheat Sparrow P60. , Die doet nog 6 KW bij -10 en draait op R290 , toekomstbestendig dus en kan hoge temperaturen bereiken als je daar Later een boilervat mee wil opwarmen.

Kost na aftrek van subsidie ongeveer 4 K !

Beetje leidingwerk en een pomploze verdeler voor je vloer er bij en je verwarming werkt.

Ga je later eens bedenken wat voor oplossing je wil voor SWW en douche je voorlopig nog even met je gasketel.

Resultaat is dat je nog maar heel weinig gas verbruikt , alleen sww en FE bestendig verwarmt.
Eigenlijk door offertes te vergelijken. Boven rondom glas ben ik al 5-7000 kwijt, en beneden 35-50.000 omdat dat met kozijnen moet (verschillende aanbieders en soorten).

• drusloos
Leuk om te lezen hoe jullie meedenken. Ik lees een sterke overtuiging voor FE. Ik laat me eerst informeren, maar denk dat daarvoor teveel aanpassingen nodig zijn waar ik nu (nog) niet op zit te wachten. Ik heb een aantal merken voorbij zien komen, en ga me daar eens in verdiepen.
Quatt lees ik toch wel hele verschillende meningen over. De hybrid duo zou met ISDE subsidie 5000 kosten, en dan krijg ik nog 2500 terug van de gemeente. Dat klinkt als een no brainer.

• Ronald
drusloos schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:47:
[...]

[...]

De huidige setup heeft drie vloerverwarmingspompen en verdelers. Wat maakt dat die aangepast moet worden? (de grundfcs pompen zijn namelijk vervangen met de CV en dus vrij nieuw).

[...]
Dat klinkt erg complex, hoe dat zo?

Probleem van pompverdelers is ongewenst mengen. Warmtepomp is heel goed in het maken van veel lauw water. Elke graad hoger is 2% extra stroom voor dezelfde output.

Een pompverdeler mengt te warm CV water naar dat mooie lauw water voor de vloer. Dat mengen gaat vaak niet volledig uit… dus maakt je warmtepomp met meer moeite te warm water waar je door de pompverdeler geen voordeel van hebt in de vorm van hogere afgifte.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:39

Jan2023

KISS

drusloos schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:47:
[...]

Het gaat idd om aluminium kozijnen. Boven is uit 2000 en daar past HR++ in, beneden is het kozijn te dun (ik roep nu 12 mm wat ik even zo snel heb onthouden van de meting?).

[...]

[...]

Eigenlijk door offertes te vergelijken. Boven rondom glas ben ik al 5-7000 kwijt, en beneden 35-50.000 omdat dat met kozijnen moet (verschillende aanbieders en soorten).
Die houtskelet opbouw is van het jaar 2000 , daar zal toch minstens hr+ in zitten.

En beneden kan je eens naar vacuumglas kijken , is veel dunner en kan wellicht in je bestaande kozijnen.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• drusloos
Ronald schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:11:
[...]

Dat klinkt erg complex, hoe dat zo?

Probleem van pompverdelers is ongewenst mengen. Warmtepomp is heel goed in het maken van veel lauw water. Elke graad hoger is 2% extra stroom voor dezelfde output.

Een pompverdeler mengt te warm CV water naar dat mooie lauw water voor de vloer. Dat mengen gaat vaak niet volledig uit… dus maakt je warmtepomp met meer moeite te warm water waar je door de pompverdeler geen voordeel van hebt in de vorm van hogere afgifte.
Hoe het komt: vloerverwarming slaapkamers beneden in 1992 bij bouw aan gelegd (pomp 1), vloerverwarming woonkamer later gelegd (pomp 2), opbouw 2000 vloerverwarming boven (pomp3). Ik heb het niet bedacht 7(8)7

• _JGC_
  • Laatst online: 00:06
Ik ben vorig jaar hybride gegaan, ketel deed in principe alleen nog tapwater. Vaste kosten van een gasaansluiting zijn 275 per jaar. Daar kan je heel veel kuubjes of KWh'tjes van kopen. In mijn geval zou COP=1 met een goedkope boiler net zo duur zijn als het resterende gasverbruik voor tapwater.

Volgende week warmtepomp verplaatsen zodat het ding 24/7 kan draaien zonder geluidsoverlast, dikkere leidingen, driewegklep en boilervat. Vriendin heeft inmiddels ook de wens voor inductie, dus die gasleiding mogen ze na de zomer komen opgraven.

• Ronald
@drusloos dus je hebt (vrijwel) door het huis vloerverwarming?

Dan verwarm je dus nu al effectief gezien met de ultra lage temperatuur perfect geschikt voor FE.

Waarvoor zijn de radiatoren nog :?

• drusloos
Ronald schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:36:
@drusloos dus je hebt (vrijwel) door het huis vloerverwarming?

Dan verwarm je dus nu al effectief gezien met de ultra lage temperatuur perfect geschikt voor FE.

Waarvoor zijn de radiatoren nog :?
Jammer genoeg niet overal. Beneden in de woonkamer en slaapkamer/keuken. Boven slechts in 1 slaapkamer.

Vervelende is dat beneden de vloer in de woonkamer nooit lekker warm wordt omdat de verwarming alweer uitslaat terwijl de keuken/slaapkamer heerlijk warm wordt. Zal dus in her circuit ook iets niet helemaal lekker zitten. Beneden zijn al 3 radiatoren weggehaald, er zijn er nog in de woonkamer, in de badkamer en halletje beneden. Boven hebben alle kamers radiatoren, en 1 kamer dus vloerverwarming.

Voor er een mening wordt gevormd; de aannemer heeft bij de opbouw de vloerverwarming boven slecht in 1 kamer gelegd, de badkamer en toilet en andere slaapkamers niet. Na een lange juridische kregen we 500 gulden terug. Afijn, wellicht ooit bij grote verbouwing gaat elke radiator eruit en wordt in de overige kamers nog vloerverwarming aangelegd.

• _JGC_
Als die radiatoren T21, T22, T33 of een convector zijn kan je ze goed boosten met fans.
Ik heb hier in de woonkamer en eethoek beide radiatoren over de halve lengte geboost (zijn grote exemplaren van 3 meter), boven heb ik geen boosters. Boven doet ook gewoon mee, maar warmtebehoefte is daar sowieso een stuk minder.

Maar vooral met een warmtepomp is het belangrijk voor een goede warmteverdeling te zorgen.

• drusloos
_JGC_ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:39:
Als die radiatoren T21, T22, T33 of een convector zijn kan je ze goed boosten met fans.
Ik heb hier in de woonkamer en eethoek beide radiatoren over de halve lengte geboost (zijn grote exemplaren van 3 meter), boven heb ik geen boosters. Boven doet ook gewoon mee, maar warmtebehoefte is daar sowieso een stuk minder.

Maar vooral met een warmtepomp is het belangrijk voor een goede warmteverdeling te zorgen.
in de opbouw zit t21, maar de rest is nog t11...

Zou in de huidige setting, dus deze radiatoren en de vloerverwarming, een warmtepomp ervoor kunnen zorgen dat het huis 19-21 graden is bij buitentemperaturen >0 graden? Ik ervaar bij de CV namelijk dat hij met regelmaat aan en uit gaat en dat daardoor de vloer beneden met name nooit op temperatuur komt. Ik hoop met een WP een continue temperatuur te bereiken waardoor het gewoon continu warm is :)

• _JGC_
drusloos schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:49:
[...]

in de opbouw zit t21, maar de rest is nog t11...

Zou in de huidige setting, dus deze radiatoren en de vloerverwarming, een warmtepomp ervoor kunnen zorgen dat het huis 19-21 graden is bij buitentemperaturen >0 graden? Ik ervaar bij de CV namelijk dat hij met regelmaat aan en uit gaat en dat daardoor de vloer beneden met name nooit op temperatuur komt. Ik hoop met een WP een continue temperatuur te bereiken waardoor het gewoon continu warm is :)
T11 doet op zich ook nog mee, maar heeft amper ruimte voor ventilatoren.

Bij jou is het vooral kwestie van waterzijdig inregelen, maar zit waarschijnlijk ook een stukje in de sturing. Als jouw woonkamer radiatoren heeft en daar de thermostaat hangt is die zo op temperatuur en komen de vloeren niet meer mee.

Bedenk nou de situatie met een warmtepomp: de radiatoren krijgen geen 60 graden meer maar slechts 35-40, die warmen veel minder snel op. Je vloer krijgt al die tijd wel water waar het goed mee kan werken, die warmt tegelijk met de radiatoren op en worden dan wel warm.

Mijn CV ketel heb ik vastgezet op 6KW. Die stookt aan/uit zo nu en dan een paar minuten om de toko warm te houden, watertemperatuur is dan een zaagtandgrafiek. Mijn warmtepomp kan 1KW tot 5KW leveren. Die kan gewoon 24/7 blijven draaien met een constante temperatuur.

• Ronald
Vloerverwarming in een redelijk geïsoleerde woning zal nooit echt warm voelen. Daarvoor heb je niet genoeg warmtevraag.

Het haalt de kou er uit.

De boel is verder niet in balans…

Pagina: 1