• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
TKroon schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:10:
[...]

Dan klinkt het inderdaad als logisch gedrag. Misschien kun je het wat sturen door overdag als de zon schijnt een wat langere run te maken. Zeker als je nog instraling hebt van de zon kun je dat gelijk weg koelen.
Ja, even wachten tot het wat warmer wordt beneden

Komen weinig zonnestralen binnen. Zo goed als overal buiten zonwering. Werkt nog beter dan airco of warmtepomp :)

  • Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik ben thuis ook aan het koelen en heb boven jaga dbe’s in iedere ruimte. Beneden vvw op koelen met een gelijmde houten vloer en gietvloer op beton. ik merk nergens condens behalve gisteravond op de verdeelunit van de groepen. Maar bij de jaga’s had ik niks.

De jaga’s hebben een koelfunctie dus die knop moet je op koelen draaien.

het scheelt wel iets maar ik denk max een paar graden (3?).

Waarom moet je eigenlijk de groep van de badkamer vvw dichtdraaien? Ik heb daar beton met vvw en een tegelvloer. Is dat boeiend ? Boven heb ik een houten vloer (jaren 30 huis) waar de leidingen ook doorheen gaan van de jaga’s.

ik meet verder niks of de Daikin pendelt of wat hij doet. 🤪Heb gewoon de thermostaat op 18.5 koelen staan en check regelmatig dat de vvw niet onder de 18 zakt.

  • Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:50
Afgelopen 2 dagen/nachten toch weer eens de koelfunctie aangezet. De warmtepomp doet dat ook een behoorlijke tijd. Dan begint ie ligt te pendelen en dan slaat ie helemaal uit. Hij start daarna ook niet meer vanzelf op. Ik krijg hem dan ook niet aan de praat met aan/uit o.i.d.

Ik snap dat ie kan gaan pendelen..delta T zal wel klein zijn. Maar wat ik niet goed begrijp is waarom ie er dan helemaal mee stopt en zelfs uren later niet meer te herstarten is. Na de run van eergisteren is ie in de loop van de nacht uit gegaan. Hij wilde pas de volgende dag ergens in de loop van de middag weer starten. Vanacht is ie weer uit gegaan en ook nu (in de ochtend) wil ie niet herstarten.

Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?

  • Jasperr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:16
De vloer is nog koud genoeg. Zijn retour temperatuur is nog laag genoeg, waardoor de warmtepomp beslist om niet te starten. Je kunt de offset van de vertrek temperatuur verlagen. Maar de kans op condensatie neemt dan toe.

Ik heb 2 ventilatoren op de vloer staan. De zwenken en zorgen ervoor dat de koele lucht niet als "deken" op de vloer blijft liggen. Hierdoor kan de vloer veel meer koude kwijt aan de lucht.

Met slimme stekkers schakel ik de ventilatoren in, zodra de vertrek temperatuur onder de 20 graden komt en de binnen temperatuur boven de 22 graden is. En ze schakelen uit als de binnen temperatuur onder de 22 graden komt of de vertrek temperatuur boven de 20 graden komt. Het uitschakelen gebeurt met een vertraging van 30 minuten. Mocht de boiler even opwarmen of een onvoorziene schommeling in de vertrek temperatuur zijn, dan gaan ze niet meteen uit.

  • SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:45
Pascal P schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:44:
Afgelopen 2 dagen/nachten toch weer eens de koelfunctie aangezet. De warmtepomp doet dat ook een behoorlijke tijd. Dan begint ie ligt te pendelen en dan slaat ie helemaal uit. Hij start daarna ook niet meer vanzelf op. Ik krijg hem dan ook niet aan de praat met aan/uit o.i.d.

Ik snap dat ie kan gaan pendelen..delta T zal wel klein zijn. Maar wat ik niet goed begrijp is waarom ie er dan helemaal mee stopt en zelfs uren later niet meer te herstarten is. Na de run van eergisteren is ie in de loop van de nacht uit gegaan. Hij wilde pas de volgende dag ergens in de loop van de middag weer starten. Vanacht is ie weer uit gegaan en ook nu (in de ochtend) wil ie niet herstarten.

Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?
Kan ook aan de buitentemperatuur liggen, als deze onder een bepaalde waarde komt wordt de koeling geblokkeerd, kijk ook even wat van delta T er ingesteld staat bij koeling, kan beter op 3 k als 5k

[ Voor 4% gewijzigd door SnarfB op 24-06-2026 09:00 ]

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber


  • Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:50
Jasperr schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:03:
De vloer is nog koud genoeg. Zijn retour temperatuur is nog laag genoeg, waardoor de warmtepomp beslist om niet te starten. Je kunt de offset van de vertrek temperatuur verlagen. Maar de kans op condensatie neemt dan toe.

Ik heb 2 ventilatoren op de vloer staan. De zwenken en zorgen ervoor dat de koele lucht niet als "deken" op de vloer blijft liggen. Hierdoor kan de vloer veel meer koude kwijt aan de lucht.

Met slimme stekkers schakel ik de ventilatoren in, zodra de vertrek temperatuur onder de 20 graden komt en de binnen temperatuur boven de 22 graden is. En ze schakelen uit als de binnen temperatuur onder de 22 graden komt of de vertrek temperatuur boven de 20 graden komt. Het uitschakelen gebeurt met een vertraging van 30 minuten. Mocht de boiler even opwarmen of een onvoorziene schommeling in de vertrek temperatuur zijn, dan gaan ze niet meteen uit.
Ik heb ook een ventilator op de vloer staan en dat werkt verder prima, zonder overigens dat al te zeer te regelen. Gewoon ingestoken en aangezet. Werkt ook en ook zonder dat de vloerkoeling aan staat zorgt dat voor een wat aangenamer binnenklimaat.

Ik denk niet dat het aan de vloertemp. perse ligt. Want normaal gesproken zie ik als ik de WP aanzet via de Homewizard meter die ik heb geinstalleerd dat het gevraagde vermogen oploopt. In standby staat die op 14W. Als ik de WP aanzet gaat die in eerste instantie kort naar rond de 75Watt (ik denk om de watertemp. even te meten en de buitentemp.) Daarna slaat ie normaal gesproken aan. Nu blijft ie gewoon op 14 Watt staan en lijkt dus niks te doen.

  • Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:50
SnarfB schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:31:
[...]

Kan ook aan de buitentemperatuur liggen, als deze onder een bepaalde waarde komt wordt de koeling geblokkeerd
Dat zou wellicht een verklaring kunnen zijn, want in de loop van de nacht koelt het buiten natuurlijk af.

Ik zal straks in de settings eens kijken waar die op ingesteld staat.

  • danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:02
Waypoint schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 00:00:


Waarom moet je eigenlijk de groep van de badkamer vvw dichtdraaien? Ik heb daar beton met vvw en een tegelvloer. Is dat boeiend ? Boven heb ik een houten vloer (jaren 30 huis) waar de leidingen ook doorheen gaan van de jaga’s.
Het is denk ik neit per se moeten. Maar 2 zaken:
1) Op badkamer een koude vloer vinden mensen doorgaans niet fijn, omdat je hier vaker met blote voeten loopt.
2) Als je gaat douchen, zal de condens als eerste op de vloer neerslaan. Niet per se een probleem op de badkamer, maar kan is groot dat je een compleet natte vloer hebt erna, met kans op gladheid.

  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05
Moest er een paar keer voor bellen, maar 22/23-07 wordt de altherma bij mij geplaatst! Jullie informatie in dit topic was zeer waardevol en ik heb een paar maanden jullie lief en leed gevolgd.

Het is nu een gekkenhuis bij installateurs, vandaar een paar keer moeten herinneren.

[ Voor 18% gewijzigd door asing op 24-06-2026 10:52 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
danny.s schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:42:
[...]

Het is denk ik neit per se moeten. Maar 2 zaken:
1) Op badkamer een koude vloer vinden mensen doorgaans niet fijn, omdat je hier vaker met blote voeten loopt.
2) Als je gaat douchen, zal de condens als eerste op de vloer neerslaan. Niet per se een probleem op de badkamer, maar kan is groot dat je een compleet natte vloer hebt erna, met kans op gladheid.
+ wat niet meer uit zichzelf opdroogt.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Als ik zo lees welke problemen een aantal mensen ondervinden met het koelen (de instellingen, het pendelen, de mogelijke condensvorming, een extra ventilator gebruiken om de koude lucht die normaal gesproken bij de vloer blijft hangen en de geringe temperatuurdaling als resultaat van het koelen), ben ik achteraf blij dat die warmtepomp van mij niet kan koelen. Ik heb er nog een tijd over gedacht om de warmtepomp uit te breiden met koelen, maar dat ga ik nu niet meer doen.

Gisteren en vandaag ook al weer, is het hier zo'n 35 °C buiten. Binnen is het dan zo'n 24,5 graden, als we de ramen en deuren zoveel mogelijk gesloten houden en de bestaande zonwering (gordijnen) gebruiken. En het is niet zo, dat als de buitentemperatuur nog verder omhoog gaat, dat de binnentemperatuur met hetzelfde aantal graden omhoog gaat. Het is allemaal wel te harden 8).
En met dit warme weer smaakt een koud biertje extra lekker!

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.


  • Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Met het lagere dauwpunt en de modulatie aan, kan de warmtepomp wel lange runs maken. Zal wel lager dan 18⁰C de vloer nu ingaan. Maar geen condensvorming met deze condities :)

  • cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
piieter schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:46:
Als ik zo lees welke problemen een aantal mensen ondervinden met het koelen (de instellingen, het pendelen, de mogelijke condensvorming, een extra ventilator gebruiken om de koude lucht die normaal gesproken bij de vloer blijft hangen en de geringe temperatuurdaling als resultaat van het koelen), ben ik achteraf blij dat die warmtepomp van mij niet kan koelen. Ik heb er nog een tijd over gedacht om de warmtepomp uit te breiden met koelen, maar dat ga ik nu niet meer doen.

Gisteren en vandaag ook al weer, is het hier zo'n 35 °C buiten. Binnen is het dan zo'n 24,5 graden, als we de ramen en deuren zoveel mogelijk gesloten houden en de bestaande zonwering (gordijnen) gebruiken. En het is niet zo, dat als de buitentemperatuur nog verder omhoog gaat, dat de binnentemperatuur met hetzelfde aantal graden omhoog gaat. Het is allemaal wel te harden 8).
En met dit warme weer smaakt een koud biertje extra lekker!
Tsja, hier is het het grootste deel van de dag 22 of lager door het vloerkoelen zonder ventilatortoestanden. Slaat meestal ergens in de middag aan en werkt dan de warmte die naar binnen komt mooi weg in de vroege avond. Gezien de geringe meerprijs (volgens mij had de installateur het over 100-150 euro) vind ik het het zeker waard.

  • GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:37

GaMbiNo

1337

Ik ben er ook wel blij mee. Het is hier in de woonkamer nu 22 graden en het voelt eigenlijk nog koeler aan door de gekoelde vloer. Dat is heerlijk thuiskomen als het buiten zo heet is.

Ik heb ook niks gedaan met ventilatoren en dat is hier ook niet nodig.

Ik ben wel even bezig geweest in Home Assistant om de koeling uit te zetten bij kans op vocht (een hoog dauwpunt). En ook maar meteen toegevoegd dat de koeling ook uitgaat bij extreem hoge energieprijzen, ook wel relevant vandaag. :) Je bent toch een tweaker hè. B)

Maar ik heb eigenlijk nog niet vaak echt vocht meegemaakt bij het koelen. Toevallig vorige week vlak voor de onweersbuien, maar dat waren best bijzondere onstandigheden met een extreem hoog dauwpunt. Eigenlijk gaat het koelen verreweg het vaakst probleemloos zonder vocht.

  • Claas
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 24-06 19:03
Mooi om te lezen dat vloerkoeling zo goed werkt zonder vochtproblemen — dat geeft vertrouwen!

Wij zijn ons aan het oriënteren en hopen binnenkort ook ervaringen te kunnen delen. We hebben een tussenwoning uit 1900 in een oude binnenstad. Volledig gestript en helemaal opnieuw geïsoleerd: 9 cm PIR op de wanden, 16 cm houtvezelisolatie in het dak en nieuwe kozijnen met dubbelglas. Begane grond is 65 m² en daar ligt vloerverwarming — ideaal voor lage temperatuur dus.

Op basis van ons onderzoek zijn we uitgekomen op de Daikin EBLA06E3V3 (6 kW monobloc) met een losse RVS boiler voor warm tapwater. Het is een tussenwoning in de oude binnenstad, dus geluid richting de buren speelt ook mee — we willen het zo stil mogelijk houden. De EBLA scoort daar gelukkig redelijk op voor een monobloc.

We hebben ook even de Consumentenbond erbij gehouden — Daikin Altherma komt daar al meerdere jaren als beste uit de test, dus dat gaf extra vertrouwen in de keuze. Die combinatie lijkt ons voor zo'n goed geïsoleerde woning eigenlijk bijna oversized, maar we willen ook in de zomer kunnen koelen via de vloer — vandaar de keuze voor actief koelende monobloc.

Doen we het goed met dit model voor onze situatie? En hebben jullie nog tips voor de inregeling of de dauwpuntbeveiliging bij vloerkoeling? Installateur staat gepland voor na de zomer — we trouwen in september, eerste huisje dus, dus willen het goed aanpakken. 😄

  • Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik heb het over mijzelf afgeroepen haha. Ik checkte vanavond de jaga’s en die waren bij de koppelstukken nat (bij de themostaat). Met een klein plasje eronder.

Ik heb de koeling nu vastgezet op 19.5 graden watertemp. Op de weersafhankelijk regeling ging er 17 in (en miss nog wel lager dat weet ik niet) ik denk dat ik daardoor condens kreeg.


Ik heb overigens beneden op de vloer geen enkel probleem met condens.

En volgens mij heb ik geen dauwpunt beveiliging want dan had die wel moeten inschakelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Waypoint op 24-06-2026 23:23 ]


  • Octopuz
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
GaMbiNo schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:39:


Ik moet nog eens een Home Assistant automatisering maken die dit automatisch voor me doet. :)
Daar ben ik mee bezig op home-assistant.io - ben nog aan het zoeken hoe het bijstellen van de uitgangstemperatuur werkt. Die kan van -10 tot +10 graden worden ingesteld maar de gemeten temperatuur lijkt niet te veranderen.

  • GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:37

GaMbiNo

1337

Octopuz schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:25:
[...]

Daar ben ik mee bezig op home-assistant.io - ben nog aan het zoeken hoe het bijstellen van de uitgangstemperatuur werkt. Die kan van -10 tot +10 graden worden ingesteld maar de gemeten temperatuur lijkt niet te veranderen.
Dan pas je de offset aan? Ik dacht dat alleen voor verwarmen gebruikt kon worden.

Ik heb nu zelf een automatisering gemaakt die op basis van een aantal vocht/temperatuur sensoren in huis een dauwpunt berekend. En wanneer op basis van het berekend dauwpunt de kans op condens te hoog is gaat koelen uit.

  • MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:11
Bij mij krijg ik helaas het vocht niet meer uit de woning. Zit nu met een relatieve luchtvochtigheid van zo'n 70% binnen dan is niet aangenaam. Radiatoren inmiddels allemaal uit gezet (had ze aanstaan met fans erop) maar ook de vloer beneden voelt nu klam aan. Het is nu 24C graden binnen dus dat is wel mooi maar ik denk toch dat ik de koeling uit ga zetten want krijg er nu echt last van.

Ik denk overigens dat dit voornamelijk komt door de hoge luchtvochtigheid buiten (in Brabant iig). Vanmorgen was deze al 69% volgens de app terwijl het al dik 25C was. Volgens de app is het om 12u nog steeds 53% bij een temperatuur van >30...

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?


  • Octopuz
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
GaMbiNo schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:03:
[...]

Dan pas je de offset aan? Ik dacht dat alleen voor verwarmen gebruikt kon worden.

Ik heb nu zelf een automatisering gemaakt die op basis van een aantal vocht/temperatuur sensoren in huis een dauwpunt berekend. En wanneer op basis van het berekend dauwpunt de kans op condens te hoog is gaat koelen uit.
Ik heb nog nergens gevonden dat de offset niks doet met de watertemperatuur bij koelen, maar dat zou wel verklaren dat ik geen effect zie. Of de verkeerde kant uit.

  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05
Claas schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:39:
Mooi om te lezen dat vloerkoeling zo goed werkt zonder vochtproblemen — dat geeft vertrouwen!

Wij zijn ons aan het oriënteren en hopen binnenkort ook ervaringen te kunnen delen. We hebben een tussenwoning uit 1900 in een oude binnenstad. Volledig gestript en helemaal opnieuw geïsoleerd: 9 cm PIR op de wanden, 16 cm houtvezelisolatie in het dak en nieuwe kozijnen met dubbelglas. Begane grond is 65 m² en daar ligt vloerverwarming — ideaal voor lage temperatuur dus.

Op basis van ons onderzoek zijn we uitgekomen op de Daikin EBLA06E3V3 (6 kW monobloc) met een losse RVS boiler voor warm tapwater. Het is een tussenwoning in de oude binnenstad, dus geluid richting de buren speelt ook mee — we willen het zo stil mogelijk houden. De EBLA scoort daar gelukkig redelijk op voor een monobloc.

We hebben ook even de Consumentenbond erbij gehouden — Daikin Altherma komt daar al meerdere jaren als beste uit de test, dus dat gaf extra vertrouwen in de keuze. Die combinatie lijkt ons voor zo'n goed geïsoleerde woning eigenlijk bijna oversized, maar we willen ook in de zomer kunnen koelen via de vloer — vandaar de keuze voor actief koelende monobloc.

Doen we het goed met dit model voor onze situatie? En hebben jullie nog tips voor de inregeling of de dauwpuntbeveiliging bij vloerkoeling? Installateur staat gepland voor na de zomer — we trouwen in september, eerste huisje dus, dus willen het goed aanpakken. 😄
Begin eens met een paar temperatuur/vochtmeters. Switchbot heeft een mooi kleintje. Dan kan je zien wat de luchtvochtigheid is op bepaalde plaatsen. Je ziet ook de absolute luchtvochtigheid dus dan kan je bepalen of het droog genoeg is voor vloer koeling.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:04
Claas schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:39:
Mooi om te lezen dat vloerkoeling zo goed werkt zonder vochtproblemen — dat geeft vertrouwen!

Wij zijn ons aan het oriënteren en hopen binnenkort ook ervaringen te kunnen delen. We hebben een tussenwoning uit 1900 in een oude binnenstad. Volledig gestript en helemaal opnieuw geïsoleerd: 9 cm PIR op de wanden, 16 cm houtvezelisolatie in het dak en nieuwe kozijnen met dubbelglas. Begane grond is 65 m² en daar ligt vloerverwarming — ideaal voor lage temperatuur dus.

Op basis van ons onderzoek zijn we uitgekomen op de Daikin EBLA06E3V3 (6 kW monobloc) met een losse RVS boiler voor warm tapwater. Het is een tussenwoning in de oude binnenstad, dus geluid richting de buren speelt ook mee — we willen het zo stil mogelijk houden. De EBLA scoort daar gelukkig redelijk op voor een monobloc.

We hebben ook even de Consumentenbond erbij gehouden — Daikin Altherma komt daar al meerdere jaren als beste uit de test, dus dat gaf extra vertrouwen in de keuze. Die combinatie lijkt ons voor zo'n goed geïsoleerde woning eigenlijk bijna oversized, maar we willen ook in de zomer kunnen koelen via de vloer — vandaar de keuze voor actief koelende monobloc.

Doen we het goed met dit model voor onze situatie? En hebben jullie nog tips voor de inregeling of de dauwpuntbeveiliging bij vloerkoeling? Installateur staat gepland voor na de zomer — we trouwen in september, eerste huisje dus, dus willen het goed aanpakken. 😄
Als je echt goed wil koelen hang er dan condenserende fancoils bij. Je krijgt dan het effect van een L/L airco en die ontvochtigt dan de lucht en voert water af. Alleen op die manier kan je comfortabel en effectief koelen. Er komt onweer aan dit weekend en dan vliegt het dauwpunt naar boven met als resultaat een natte vloer of niet meer kunnen koelen.

  • cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:21:
Bij mij krijg ik helaas het vocht niet meer uit de woning. Zit nu met een relatieve luchtvochtigheid van zo'n 70% binnen dan is niet aangenaam. Radiatoren inmiddels allemaal uit gezet (had ze aanstaan met fans erop) maar ook de vloer beneden voelt nu klam aan. Het is nu 24C graden binnen dus dat is wel mooi maar ik denk toch dat ik de koeling uit ga zetten want krijg er nu echt last van.

Ik denk overigens dat dit voornamelijk komt door de hoge luchtvochtigheid buiten (in Brabant iig). Vanmorgen was deze al 69% volgens de app terwijl het al dik 25C was. Volgens de app is het om 12u nog steeds 53% bij een temperatuur van >30...
Ik heb hier een grote ontvochtiger aan het werk, helpt enorm.

  • hoevenp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:08
cpt.skydiver schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:23:
[...]

Ik heb hier een grote ontvochtiger aan het werk, helpt enorm.
Maakt die ontvochtiger de lucht niet warmer? Ik heb er ook een staan, maar die heb ik uitgezet omdat er zulke warme lucht uit kwam

  • cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
hoevenp schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:28:
[...]

Maakt die ontvochtiger de lucht niet warmer? Ik heb er ook een staan, maar die heb ik uitgezet omdat er zulke warme lucht uit kwam
Er komt een stroom warme en een stroom koude lucht uit. Er komt wel wat extra warmte van het apparaat zelf natuurlijk, maar de vloer voert dat wel weer af. Door de lagere luchtvochtigheid kan je vloer ook weer kouder natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door cpt.skydiver op 25-06-2026 16:55 ]


  • Octopuz
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hoe kan ik de uitgaande watertemperatuur van een Altherma 3 instellen als deze aan het koelen is? Die staat nu op 18 graden. De +10/-10 instelling lijkt niks te doen. Ik heb overal gezocht, ook in het installateursmenu maar tot nu toe niets dat werkt. Probleem is nu natte vloeren waardoor ik de koeling maar heb uitgeschakeld.

  • MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:54
MrFl0ppY schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:21:
Bij mij krijg ik helaas het vocht niet meer uit de woning. Zit nu met een relatieve luchtvochtigheid van zo'n 70% binnen dan is niet aangenaam. Radiatoren inmiddels allemaal uit gezet (had ze aanstaan met fans erop) maar ook de vloer beneden voelt nu klam aan. Het is nu 24C graden binnen dus dat is wel mooi maar ik denk toch dat ik de koeling uit ga zetten want krijg er nu echt last van.

Ik denk overigens dat dit voornamelijk komt door de hoge luchtvochtigheid buiten (in Brabant iig). Vanmorgen was deze al 69% volgens de app terwijl het al dik 25C was. Volgens de app is het om 12u nog steeds 53% bij een temperatuur van >30...
Bij ons vanochtend precies hetzelfde. Ramen open gezet zo'n 30-45 minuten en ineens condens op de vloer. Maar snel de ramen dicht gedaan en een ventilator over de vloer laten blazen en ook een aantal uur een ontvochtiger aangezet. Lucht vochtigheid binnen was 72%, na een aantal uur minder dan 60%. Morgenvroeg gaat de temperatuur niet onder de 24 graden komen hier in het zuiden, dus die ramen blijven lekker dicht.
Pagina: 1 ... 180 181 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma