WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.
TinusH777 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:23:
[...]

Dus jij zou die warmtepomp eruit slopen en voor 8000 een nieuwe installeren (op vervanging krijg je geen subsidie)? Pendelen is slecht voor de levensduur. Wat ik zou doen is levensduurverlenging, eerst de kosteloze opties natuurlijk...
Als het echt moet wel ja, vergeet niet dat je die 14/16kW unit nog kan slijten aan een monumentale villabezitter. Die paar duizend euro is het comfort wel waard. Het lastigste in een apartement kan nog wel eens worden om de koelleidingen te vervangen voor een maat kleiner. Daar zou ik alvast even goed naar kijken bij een volgend bezoek.

Hoe dan ook, een 14 of 16 kan en gaat nooit werken. Iedereen die 1% kennis heeft van warmtepompen snapt dat dit minimaal 4x oversized is. Echt, wat een totale debielen allemaal. Ik zou de ontwikkelaar hier alvast schriftelijk op aanspreken en contact zoeken met je rechtsbijstand/jurist over de te nemen stappen. @luckylucg

All-electric.

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:00
RonJ schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:41:
[...]

Als het echt moet wel ja, vergeet niet dat je die 14/16kW unit nog kan slijten aan een monumentale villabezitter. Die paar duizend euro is het comfort wel waard. Het lastigste in een apartement kan nog wel eens worden om de koelleidingen te vervangen voor een maat kleiner. Daar zou ik alvast even goed naar kijken bij een volgend bezoek.

Hoe dan ook, een 14 of 16 kan en gaat nooit werken. Iedereen die 1% kennis heeft van warmtepompen snapt dat dit minimaal 4x oversized is. Echt, wat een totale debielen allemaal. Ik zou de ontwikkelaar hier alvast schriftelijk op aanspreken en contact zoeken met je rechtsbijstand/jurist over de te nemen stappen. @luckylucg
Kansloos: je weet helemaal niet of het appartement oncomfortabel is. Je weet ook niet of er sprake is van overmatige slijtage. Laat staan dat je kunt bewijzen dat er überhaupt een probleem is voor een rechter dat in aanmerking komt voor zeer kostbare vervanging.

De installateur zal zeggen dat het aantal start-stop momenten geen probleem is, dat de compressor 100.000 start-stop momenten aankan, net als je koelkast. Ja, de installateur is niet vakkundig, heeft een te dure installatie verkocht, is ook mijn mening. Maar het is slechts een mening en geen aantoonbaar gebrek of probleem.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:59
Maar even heel praktisch gedacht. Stel je laat die warmtepomp van 16 kW gewoon op de thermostaat werken. Onze vriend zet hem op 21 graden, de warmtepomp zal even aangaan en de vloer flink opstoken (hij heeft een relatief hoge stooklijn en overregeling op +4 omdat het ding anders zijn warmte niet kwijt kan en gaat pendelen) en na een uurtje bereikt hij zijn setpoint. Vervolgens gaat ie urenlang uit want het appartment is perfect geisoleerd. Na een X aantal uur is de woning afgekoeld tot 20,5 graden en herhaalt bovenstaande zich.

Langdurig pruttelen op laag vermogen zal hem waarschijnlijk niet worden, maar met enkele starts en stops op een dag ben je er dan toch ook? Dat is toch niet het einde van de wereld lijkt me. Goed afgemeten is anders, maar het ding staat er nu eenmaal.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
En dat niet alleen, maar je kunt geen constante warmteafgifte realiseren. Alleen als een malle opstoken op minimaal vermogen (warme vloer) en daarna koelt alles weer af. Dit is alles behalve het comfort wat je van vloerverwarming mag verwachten.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:00
TKroon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:48:
En dat niet alleen, maar je kunt geen constante warmteafgifte realiseren. Alleen als een malle opstoken op minimaal vermogen (warme vloer) en daarna koelt alles weer af. Dit is alles behalve het comfort wat je van vloerverwarming mag verwachten.
Wat overdreven, je jaagt de vraagsteller onnodig op de kast. Het is een doodgewone hysterese instelling (zoals een klassieke thermostaat werkt).

Ik heb nu mijn 2e warmtepomp en ga m'n 16e jaar in met vloerverwarming met hysterese modus ivm draadloze thermostaat. Nooit klachten ondervonden, ook niet van huisgenoten. Niemand merkt het of dat ding continu draait of slechts 2x per dag. Komt door de massa van de vloer, die houdt de warmte vast en zal niet koud aanvoelen.

Daarnaast krijgen we vanaf 2028 variabele nettarieven. Continue afgifte is dan helemaal niet gunstig meer.
TinusH777 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:04:
[...]

Kansloos: je weet helemaal niet of het appartement oncomfortabel is. Je weet ook niet of er sprake is van overmatige slijtage. Laat staan dat je kunt bewijzen dat er überhaupt een probleem is voor een rechter dat in aanmerking komt voor zeer kostbare vervanging.

De installateur zal zeggen dat het aantal start-stop momenten geen probleem is, dat de compressor 100.000 start-stop momenten aankan, net als je koelkast. Ja, de installateur is niet vakkundig, heeft een te dure installatie verkocht, is ook mijn mening. Maar het is slechts een mening en geen aantoonbaar gebrek of probleem.
Het zal een beetje advocaat niet heel veel moeite kosten om een expert te vinden die kan verklaren dat dit niet heel goed gaat werken. Maar je hebt een punt, het kan best wel eens een langdradig verhaal worden. Als het mijn woning was zou ik 'm denk ik zelf laten vervangen en de 14-16kW verkopen.

All-electric.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:39
Atomius schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:43:
Maar even heel praktisch gedacht. Stel je laat die warmtepomp van 16 kW gewoon op de thermostaat werken. Onze vriend zet hem op 21 graden, de warmtepomp zal even aangaan en de vloer flink opstoken (hij heeft een relatief hoge stooklijn en overregeling op +4 omdat het ding anders zijn warmte niet kwijt kan en gaat pendelen) en na een uurtje bereikt hij zijn setpoint. Vervolgens gaat ie urenlang uit want het appartment is perfect geisoleerd. Na een X aantal uur is de woning afgekoeld tot 20,5 graden en herhaalt bovenstaande zich.

Langdurig pruttelen op laag vermogen zal hem waarschijnlijk niet worden, maar met enkele starts en stops op een dag ben je er dan toch ook? Dat is toch niet het einde van de wereld lijkt me. Goed afgemeten is anders, maar het ding staat er nu eenmaal.
Precies dit inderdaad; ik heb in mindere mate hetzelfde. Maar; ik heb een 8kW warmtepomp in een goed geisoleerde vrijstaande woning van 200m2. Die draait in de praktijk het grootste deel van het jaar al maar een paar uurtjes per dag; pas met vorst komt continue draaien in beeld.

16kW op een nieuwbouwappartement van 80m2 met één gevel aan de buitenlucht is wel next level.... Als je comfortabel bent met een temperatuur een graag lager dan je buren hoef je in zo'n appartement helemaal niet te verwarmen 8)7

Gaan we uit van 35-45W/m2 (geen ventilatie WTW) dan kom je bij een buitentemperatuur van -10 gemiddeld over de dag misschien net op het minimumvermogen van die warmtepomp. Heel misschien komt er een keer een dag dat hij continue kan draaien :X

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 05-06-2026 15:41 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• luckylucg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 20:08
TKroon schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 00:15:
@luckylucg Ik weet niet of het bestaat, maar bestaan er van warmtepompen ook multisplit dingen? Dus dat je de buitenunit deelt met anderen?
Iedereen heeft een eigen buitenunit, waarbij het om de daikin buitenunit gaat met zwarte behuizing, wat dus de "zwaardere" units zijn als ik de Daikin website moet geloven.
TinusH777 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:55:
[...]

16kw is erg, erg veel. Ik weet niet het minimale vermogen van die pomp.

Ik zou eventueel een buffervat installeren (kost wel ruimte), stooklijn verhogen naar minimaal 30 graden (vloer vraagt dan om meer vermogen).
Er zit inderdaad een parallel buffervat in. Ik heb helaas niet bij de hand hoeveel liter het is, maar lijkt relatief groot?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tTHVD7DvsXlikCGY9TRBLCY3-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NE7Zj8cWyA4h2co0QynelHw.jpg?f=fotoalbum_large

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
luckylucg schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:39:
[...]

Iedereen heeft een eigen buitenunit, waarbij het om de daikin buitenunit gaat met zwarte behuizing, wat dus de "zwaardere" units zijn als ik de Daikin website moet geloven.

[...]

Er zit inderdaad een parallel buffervat in. Ik heb helaas niet bij de hand hoeveel liter het is, maar lijkt relatief groot?

[Afbeelding]
Erg bijzonder. Wat de juiste gang van zaken is weet ik niet, maar ik zou mijn zorgen al schriftelijk uiten bij je contactpersoon en kijken wat je daar voor reactie op krijgt. Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk wie zo’n berekening gemaakt heeft, wie het vervolgens ook nog installeert “omdat het zo opgeschreven staat” en dat er niemand zelf na blijkt te denken. Hadden ze een 8 kW neergezet dan was het al zwaar overkill geweest, maar 16 is simpelweg onkunde.
offtopic:
ik las laatst ook iemand die vertelde dat hij een 3x40A aansluiting had in zijn gasloze appartement, omdat er een 3x32A doorstroomverwarmer geïnstalleerd was voor het warme water. Vastrecht van €1000+ per jaar extra en zeer inefficiënt. Het is triest dat de aannemers ermee weg komen, omdat veel mensen er geen kennis van hebben. Ik ben blij dat jij wel je vraagtekens had en om andere meningen hebt gevraagd. Hopelijk krijg je iets voor elkaar!

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Kun je het mensen kwalijk nemen, als ze geen technische kennis hebben?
Ik denk het niet. Vroeger werd er nogal op neer gekeken als iemand een technisch beroep had.
"Kon waarschijnlijk niet zo goed leren..."

Onzin natuurlijk! Technische mensen hebben minstens net zoveel geleerd als een dokter of een jurist.
Alleen hebben zij andere dingen geleerd. Dingen die juist in de huidige tijd steeds belangrijker worden.
Als je geen technische kennis hebt tegenwoordig, dan is het vragen om bedrogen te worden door louche installateurs en soortgelijken.
Helaas zit de wereld zo in elkaar :-(

Daarom is het mooi, dat er tegenwoordig forums zijn waar je je kennis kunt opschroeven.
Ik heb zelf wel een technische achtergrond, maar heb op dit forum toch veel geleerd.
Fijn dat er toch nog mensen zijn die GRATIS hun kennis willen delen!

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.

Pagina: 1 ... 179 180 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma