TinusH777 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:23:
[...]

Dus jij zou die warmtepomp eruit slopen en voor 8000 een nieuwe installeren (op vervanging krijg je geen subsidie)? Pendelen is slecht voor de levensduur. Wat ik zou doen is levensduurverlenging, eerst de kosteloze opties natuurlijk...
Als het echt moet wel ja, vergeet niet dat je die 14/16kW unit nog kan slijten aan een monumentale villabezitter. Die paar duizend euro is het comfort wel waard. Het lastigste in een apartement kan nog wel eens worden om de koelleidingen te vervangen voor een maat kleiner. Daar zou ik alvast even goed naar kijken bij een volgend bezoek.

Hoe dan ook, een 14 of 16 kan en gaat nooit werken. Iedereen die 1% kennis heeft van warmtepompen snapt dat dit minimaal 4x oversized is. Echt, wat een totale debielen allemaal. Ik zou de ontwikkelaar hier alvast schriftelijk op aanspreken en contact zoeken met je rechtsbijstand/jurist over de te nemen stappen. @luckylucg

All-electric.

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:27
RonJ schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:41:
[...]

Als het echt moet wel ja, vergeet niet dat je die 14/16kW unit nog kan slijten aan een monumentale villabezitter. Die paar duizend euro is het comfort wel waard. Het lastigste in een apartement kan nog wel eens worden om de koelleidingen te vervangen voor een maat kleiner. Daar zou ik alvast even goed naar kijken bij een volgend bezoek.

Hoe dan ook, een 14 of 16 kan en gaat nooit werken. Iedereen die 1% kennis heeft van warmtepompen snapt dat dit minimaal 4x oversized is. Echt, wat een totale debielen allemaal. Ik zou de ontwikkelaar hier alvast schriftelijk op aanspreken en contact zoeken met je rechtsbijstand/jurist over de te nemen stappen. @luckylucg
Kansloos: je weet helemaal niet of het appartement oncomfortabel is. Je weet ook niet of er sprake is van overmatige slijtage. Laat staan dat je kunt bewijzen dat er überhaupt een probleem is voor een rechter dat in aanmerking komt voor zeer kostbare vervanging.

De installateur zal zeggen dat het aantal start-stop momenten geen probleem is, dat de compressor 100.000 start-stop momenten aankan, net als je koelkast. Ja, de installateur is niet vakkundig, heeft een te dure installatie verkocht, is ook mijn mening. Maar het is slechts een mening en geen aantoonbaar gebrek of probleem.
Maar even heel praktisch gedacht. Stel je laat die warmtepomp van 16 kW gewoon op de thermostaat werken. Onze vriend zet hem op 21 graden, de warmtepomp zal even aangaan en de vloer flink opstoken (hij heeft een relatief hoge stooklijn en overregeling op +4 omdat het ding anders zijn warmte niet kwijt kan en gaat pendelen) en na een uurtje bereikt hij zijn setpoint. Vervolgens gaat ie urenlang uit want het appartment is perfect geisoleerd. Na een X aantal uur is de woning afgekoeld tot 20,5 graden en herhaalt bovenstaande zich.

Langdurig pruttelen op laag vermogen zal hem waarschijnlijk niet worden, maar met enkele starts en stops op een dag ben je er dan toch ook? Dat is toch niet het einde van de wereld lijkt me. Goed afgemeten is anders, maar het ding staat er nu eenmaal.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
En dat niet alleen, maar je kunt geen constante warmteafgifte realiseren. Alleen als een malle opstoken op minimaal vermogen (warme vloer) en daarna koelt alles weer af. Dit is alles behalve het comfort wat je van vloerverwarming mag verwachten.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 16 kWp PV

• TinusH777
TKroon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:48:
En dat niet alleen, maar je kunt geen constante warmteafgifte realiseren. Alleen als een malle opstoken op minimaal vermogen (warme vloer) en daarna koelt alles weer af. Dit is alles behalve het comfort wat je van vloerverwarming mag verwachten.
Wat overdreven, je jaagt de vraagsteller onnodig op de kast. Het is een doodgewone hysterese instelling (zoals een klassieke thermostaat werkt).

Ik heb nu mijn 2e warmtepomp en ga m'n 16e jaar in met vloerverwarming met hysterese modus ivm draadloze thermostaat. Nooit klachten ondervonden, ook niet van huisgenoten. Niemand merkt het of dat ding continu draait of slechts 2x per dag. Komt door de massa van de vloer, die houdt de warmte vast en zal niet koud aanvoelen.

Daarnaast krijgen we vanaf 2028 variabele nettarieven. Continue afgifte is dan helemaal niet gunstig meer.
TinusH777 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:04:
[...]

Kansloos: je weet helemaal niet of het appartement oncomfortabel is. Je weet ook niet of er sprake is van overmatige slijtage. Laat staan dat je kunt bewijzen dat er überhaupt een probleem is voor een rechter dat in aanmerking komt voor zeer kostbare vervanging.

De installateur zal zeggen dat het aantal start-stop momenten geen probleem is, dat de compressor 100.000 start-stop momenten aankan, net als je koelkast. Ja, de installateur is niet vakkundig, heeft een te dure installatie verkocht, is ook mijn mening. Maar het is slechts een mening en geen aantoonbaar gebrek of probleem.
Het zal een beetje advocaat niet heel veel moeite kosten om een expert te vinden die kan verklaren dat dit niet heel goed gaat werken. Maar je hebt een punt, het kan best wel eens een langdradig verhaal worden. Als het mijn woning was zou ik 'm denk ik zelf laten vervangen en de 14-16kW verkopen.

All-electric.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:22
Atomius schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:43:
Maar even heel praktisch gedacht. Stel je laat die warmtepomp van 16 kW gewoon op de thermostaat werken. Onze vriend zet hem op 21 graden, de warmtepomp zal even aangaan en de vloer flink opstoken (hij heeft een relatief hoge stooklijn en overregeling op +4 omdat het ding anders zijn warmte niet kwijt kan en gaat pendelen) en na een uurtje bereikt hij zijn setpoint. Vervolgens gaat ie urenlang uit want het appartment is perfect geisoleerd. Na een X aantal uur is de woning afgekoeld tot 20,5 graden en herhaalt bovenstaande zich.

Langdurig pruttelen op laag vermogen zal hem waarschijnlijk niet worden, maar met enkele starts en stops op een dag ben je er dan toch ook? Dat is toch niet het einde van de wereld lijkt me. Goed afgemeten is anders, maar het ding staat er nu eenmaal.
Precies dit inderdaad; ik heb in mindere mate hetzelfde. Maar; ik heb een 8kW warmtepomp in een goed geisoleerde vrijstaande woning van 200m2. Die draait in de praktijk het grootste deel van het jaar al maar een paar uurtjes per dag; pas met vorst komt continue draaien in beeld.

16kW op een nieuwbouwappartement van 80m2 met één gevel aan de buitenlucht is wel next level.... Als je comfortabel bent met een temperatuur een graag lager dan je buren hoef je in zo'n appartement helemaal niet te verwarmen 8)7

Gaan we uit van 35-45W/m2 (geen ventilatie WTW) dan kom je bij een buitentemperatuur van -10 gemiddeld over de dag misschien net op het minimumvermogen van die warmtepomp. Heel misschien komt er een keer een dag dat hij continue kan draaien :X

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 05-06-2026 15:41 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• luckylucg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23-06 17:07
TKroon schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 00:15:
@luckylucg Ik weet niet of het bestaat, maar bestaan er van warmtepompen ook multisplit dingen? Dus dat je de buitenunit deelt met anderen?
Iedereen heeft een eigen buitenunit, waarbij het om de daikin buitenunit gaat met zwarte behuizing, wat dus de "zwaardere" units zijn als ik de Daikin website moet geloven.
TinusH777 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:55:
[...]

16kw is erg, erg veel. Ik weet niet het minimale vermogen van die pomp.

Ik zou eventueel een buffervat installeren (kost wel ruimte), stooklijn verhogen naar minimaal 30 graden (vloer vraagt dan om meer vermogen).
Er zit inderdaad een parallel buffervat in. Ik heb helaas niet bij de hand hoeveel liter het is, maar lijkt relatief groot?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tTHVD7DvsXlikCGY9TRBLCY3-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NE7Zj8cWyA4h2co0QynelHw.jpg?f=fotoalbum_large

• TKroon
  • Niet online
luckylucg schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:39:
[...]

Iedereen heeft een eigen buitenunit, waarbij het om de daikin buitenunit gaat met zwarte behuizing, wat dus de "zwaardere" units zijn als ik de Daikin website moet geloven.

[...]

Er zit inderdaad een parallel buffervat in. Ik heb helaas niet bij de hand hoeveel liter het is, maar lijkt relatief groot?

[Afbeelding]
Erg bijzonder. Wat de juiste gang van zaken is weet ik niet, maar ik zou mijn zorgen al schriftelijk uiten bij je contactpersoon en kijken wat je daar voor reactie op krijgt. Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk wie zo’n berekening gemaakt heeft, wie het vervolgens ook nog installeert “omdat het zo opgeschreven staat” en dat er niemand zelf na blijkt te denken. Hadden ze een 8 kW neergezet dan was het al zwaar overkill geweest, maar 16 is simpelweg onkunde.
offtopic:
ik las laatst ook iemand die vertelde dat hij een 3x40A aansluiting had in zijn gasloze appartement, omdat er een 3x32A doorstroomverwarmer geïnstalleerd was voor het warme water. Vastrecht van €1000+ per jaar extra en zeer inefficiënt. Het is triest dat de aannemers ermee weg komen, omdat veel mensen er geen kennis van hebben. Ik ben blij dat jij wel je vraagtekens had en om andere meningen hebt gevraagd. Hopelijk krijg je iets voor elkaar!

Kun je het mensen kwalijk nemen, als ze geen technische kennis hebben?
Ik denk het niet. Vroeger werd er nogal op neer gekeken als iemand een technisch beroep had.
"Kon waarschijnlijk niet zo goed leren..."

Onzin natuurlijk! Technische mensen hebben minstens net zoveel geleerd als een dokter of een jurist.
Alleen hebben zij andere dingen geleerd. Dingen die juist in de huidige tijd steeds belangrijker worden.
Als je geen technische kennis hebt tegenwoordig, dan is het vragen om bedrogen te worden door louche installateurs en soortgelijken.
Helaas zit de wereld zo in elkaar :-(

Daarom is het mooi, dat er tegenwoordig forums zijn waar je je kennis kunt opschroeven.
Ik heb zelf wel een technische achtergrond, maar heb op dit forum toch veel geleerd.
Fijn dat er toch nog mensen zijn die GRATIS hun kennis willen delen!

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:31
Vraag, ik heb een ehbx08da9w, met een brp069a62 gateway en de standaard thermostaat.
Ik heb de Onecta app op mijn telefoon en via een hacs integratie het spul gekoppeld aan Home Assistant.
(Daanaast nog de ESPAltherma aangesloten, maar niet relevant)

Nu kan ik voorheen volgens mij via de onecta app, en home assistant de temparatuur op afstand regelen.
Nu lijkt dit echter niet meer mogelijk, in de app is het nu een vaste Blauwe cirkel (ivm koelen, rood als verwarmen) zonder instelmogelijkheden. De instelmogelijkheden zijn er wel nog voor de SWW in de app.
In HO zijn er wel diverse thermostaten beschikbaar, maar die voor de ruimtetemperatuur werkt niet meer.

De enige mogelijkheid is dus nog via de kamerthermostaat.

Is er een instelling veranderd die nu de thermostaat als ene soort master ziet. En kan ik die zelf veranderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKxcoR11GEt-zx8bvps_miz_J0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RktdoqUgDyaw54M9Ocn4aDvj.jpg?f=fotoalbum_large

Tijd van werken, tijd van rusten

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:33
Driek schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:09:
Vraag, ik heb een ehbx08da9w, met een brp069a62 gateway en de standaard thermostaat.
Ik heb de Onecta app op mijn telefoon en via een hacs integratie het spul gekoppeld aan Home Assistant.

Nu kan ik voorheen volgens mij via de onecta app, en home assistant de temparatuur op afstand regelen.
Nu lijkt dit echter niet meer mogelijk, in de app is het nu een vaste Blauwe cirkel (ivm koelen, rood als verwarmen) zonder instelmogelijkheden. De instelmogelijkheden zijn er wel nog voor de SWW in de app.
In HO zijn er wel diverse thermostaten beschikbaar, maar die voor de ruimtetemperatuur werkt niet meer.

Is er een instelling veranderd die nu de thermostaat als ene soort master ziet. En kan ik die zelf veranderen?

[Afbeelding]
Staat de WP toevallig nog in installateurs modus? Dus bij gebruikersprofiel.

• Driek
JarnoH schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:17:
[...]

Staat de WP toevallig nog in installateurs modus? Dus bij gebruikersprofiel.
Nope

Zijn er eigenlijk al mensen hier die de Altherma succesvol weten te sturen op dynamisch tarief? Daarbij het liefst ook rekening houdend met eigen panelenproductie natuurlijk. Is dat ook nog compatibel met een thermostaat of werk je dan alleen met vertrektemperatuur.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-06 23:53
Atomius schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:34:
Zijn er eigenlijk al mensen hier die de Altherma succesvol weten te sturen op dynamisch tarief? Daarbij het liefst ook rekening houdend met eigen panelenproductie natuurlijk. Is dat ook nog compatibel met een thermostaat of werk je dan alleen met vertrektemperatuur.
Ik zou dit graag ook willen; bijvoorbeeld de legionella run of de tank opwarmen als er overcapaciteit is van de zonnepanelen. Ik heb wel ESPAltherma hangen in HomeAssistant dus in theorie zou het mogelijk moeten zijn; maar werkelijke uitwerkingen heb ik nog niet gezien.

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:24
Dynamisch tarief is erg lastig. ik ben er van teruggekomen omdat mijn woning het nodig maakt dat ik bij cv verwarming 24/7 draai. Even stoppen en later weer inhalen is dus niet voor mijn woning weggelegd. In de winter zorgt dat ook voor meer defrosts ivm dat hij een stukje warmte afgifte moet "inhalen" in de uren dat je hem uit zet (bijv bij hoge stroomprijs).

Wat wel kan is koppelen aan panelen en daarmee je watertank verwarmen en / of je woonkamer temperatuur tijdelijk verhogen bij zonnestroom overschot. Dit laatste werkt dus niet in LWT modus, en ik vond het comfort verlagend om de hele tijd te wisselen van binnentemperatuur.

Zoek even op S0 pulsen in dit topic en je vind een post van mij terug hoe je dit kan doen met esphome.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:38
MrRobin schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:04:
Dynamisch tarief is erg lastig. ik ben er van teruggekomen omdat mijn woning het nodig maakt dat ik bij cv verwarming 24/7 draai. Even stoppen en later weer inhalen is dus niet voor mijn woning weggelegd. In de winter zorgt dat ook voor meer defrosts ivm dat hij een stukje warmte afgifte moet "inhalen" in de uren dat je hem uit zet (bijv bij hoge stroomprijs).

Wat wel kan is koppelen aan panelen en daarmee je watertank verwarmen en / of je woonkamer temperatuur tijdelijk verhogen bij zonnestroom overschot. Dit laatste werkt dus niet in LWT modus, en ik vond het comfort verlagend om de hele tijd te wisselen van binnentemperatuur.
Je zou wel evt "LWT verlaging" kunnen toepassen. Dus niet uit, maar op de 2 duurste uren van 17.00-19.00 bijv de LWT 2-3 gr kunnen verlagen. Hiermee waarschijnlijk op laagste (of iig heel laag vermogen) draaien, nagenoeg zonder comfort verlies.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:57
Ik heb hier gezocht, maar kan het niet vinden. Bij mijn dochter staat sinds een maand een Altherma 3 met een 300l boilervat. Wij zien nu in Inzichten een belachelijk hoog verbruik voor de watertank. Afgelopen april 706 kWh en deze maand inmiddels al 318 kWh en dan zijn ze nog niet eens thuis. Is alleen maar warmhouden op 53 graden en 3 legionella runs. Afgelopen 20 uur de boosterheater uitgezet met de installatie automaat. Geen waarschuwing gekregen, maar wel een verbruik van 40 kWh. Ik heb vanmiddag kunnen zien dat de warmtepomp gewoon het water van 49 naar 53 graden brengt in 35 minuten op alleen de buitenunit. Piekverbruik was net geen 3 kw. Dat klopt want de boosterheater moet 3 kw zijn volgens installateur. Die zegt dat alles correct is aangesloten en dat het komt door de berekeningen in Onecta. Dat Onecta het verbruik berekent is mij bekend, maar zover van de werkelijkheid is bizar. Een andere dochter heeft toevallig ook een Daikin in haar appartement, een vloermodel, maar daar zijn de getallen redelijk in de buurt van wat er gebeurd. Herkent iemand deze absurde afwijkingen en is hier wat aan te doen? NB heb dit ook al naar Daikin klantenservice doorgestuurd.

• hoevenp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:04
Lijkt alsof hij warmhouden doet op de backup heater ipv buitenunit. Dat is een instelling. Anders is er echt iets fout.

Ter vergelijking: 300L boilervat hier op een 8kw buitenunit. Ingesteld op 48graden, geen warmhouden, geen legionella run. Verbruik: 75kWh in de maand. In Jan iets hoger. Genoeg warm water voor 4.

• Skipper_NH
Om het verwarmen met de boosterheater uit te sluiten dus die met de installatieautomaat uitgezet. En nog die belachelijke cijfers.

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:26
Senaxx schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:37:
[...]

Ik zou dit graag ook willen; bijvoorbeeld de legionella run of de tank opwarmen als er overcapaciteit is van de zonnepanelen. Ik heb wel ESPAltherma hangen in HomeAssistant dus in theorie zou het mogelijk moeten zijn; maar werkelijke uitwerkingen heb ik nog niet gezien.
Ik heb nu 3 esp's aam mijn Daikin hangen. ESPAltherma , P1P2MQTT en een m5stack atom lite met 2 relais.
De ESPAltherma leest alleen uit, kan je weinig mee besturen.
De P1P2MQTT daar stel ik van alles in voor DHW, Tank temp, max tank temp, etc
De m5stack daar draait het (licht gewijzigd) script van @MrRobin op, die regelt (via de SG connectoren) het warm water aan de hand van het overschot.
alles via Home Assistant gekoppeld.

bij overschot:
Nu wordt eerst de accu geladen (15kWh) daarna wordt het 300L watervat verwarmd tot 55C wat er over blijft gaat het net op. Tenzij het wat warm wordt in huis, dan schakelen er eerst nog twee airco's mee.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• hoevenp
Skipper_NH schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:02:
Om het verwarmen met de boosterheater uit te sluiten dus die met de installatieautomaat uitgezet. En nog die belachelijke cijfers.
Kan je dit verbruik ook terugzien in je homewizard (of andere) p1 meter? Dan weet je zeker of het aan de app ligt of dat je ook werkelijk zoveel verbruikt.

Als je warmhouden uit zet, maakt dat nog verschil?

En zie je de temperatuur dan wel dalen in de tank?

• Skipper_NH
Ik zie dit verbruik niet terug in de app van Essent en ook niet in de EMS van SMA. Ondanks het vermeende verbruik getoond in Inzichten daalt te temperatuur van de tank gewoon tot zijn toegestane waarde met hysteresis. Dus alles lijkt erop dat er echt geen verbruik is, maar gewoon spookwaarden in Inzichten. Maar waarom dan?

[ Voor 59% gewijzigd door Skipper_NH op 09-06-2026 18:29 ]

• insomniac
Skipper_NH schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:26:
Ik zie dit verbruik niet terug in de app van Essent en ook niet in de EMS van SMA. Ondanks het vermeende verbruik getoond in Inzichten daalt te temperatuur van de tank gewoon tot zijn toegestane waarde met hysteresis. Dus alles lijkt erop dat er echt geen verbruik is, maar gewoon spookwaarden in Inzichten. Maar waarom dan?
dus het is niet "echt" verbruikt, kan het zijn dat er de warmte gegeneerd getoond wordt?

• danny.s
Ik meen me te herinneren dat daikin hier vrij dom in is. Hij meent dat hij de BUH aanzet, dus ‘meet’ hij het ook.

• hoevenp
Geen idee of dit werkt hoor, maar de app deinstalleren en opnieuw installeren?

• TKroon
  • Niet online
De BUH en BSH worden niet gemeten, maar berekend aan de hand van het ingestelde vermogen. Staat deze veel te hoog ingesteld misschien?

• MrRobin
Skipper_NH schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:02:
Je hebt het over 1 automaat. Er zijn er 2 die voor jou verhaal een rol spelen: de BUH en de BSH. Bsh is het elektrisch element in de boiler, BUH het element in de buitenunit. Beiden kunnen gebru8kt worden met cop = 1 en je verbruik verklaren. Kijk eens naar het vrijgave programma voor de BSH en BUH, en of de evenwicht temperatuur aan staan voor de BUH en zo ja welke waarde. Mijn gok is dat een of een combinatie van de 2 zorgen dat je de tank niet op de compressor verwarmt.

Als.je de BSH uit zet via de automaat, maar de daikin schakelt hem wel en "denkt" hem aan te zetten, dan loopt je verbruik in de onecta app wel op, ook al is er geen verbruik. Houd daar rekening mee als je de daikin app gebruikt om verbruik te lezen.

[ Voor 14% gewijzigd door MrRobin op 09-06-2026 20:32 ]

• Skipper_NH
Ik zal morgen eens kijken naar die BUH vrijgave en evenwicht temperatuur. Bij mijn weten is dat de nood verwarming in de binnenunit. Dit wordt gebruikt voor verwarming van de vloer als de buitenunit is uitgevallen. Op basis van de EMS van SMA (zonnepanelen) is er over de dag geen rare verbruikspiek zichtbaar. De pieken zijn verklaarbaar als douchen (boiler opwarmen met buitenunit) of koken. De app geeft een gemiddeld 2 uurverbruik van 4 kWh terwijl in het EMS het opwarmen een hoger verbruik gedurende 35 minuten met piek 3 kW en er omheen max. 0,5 kW voor het hele huis. Dat kan nooit die gemiddeld 4 kWh in 2 uur voor de warmtepomp opleveren.

• MrRobin
Excuus, die BUH zit inderdaad in de binnenunit, je hebt gelijk.
De BUH is dus een fysiek "ding" in de binnenunit. Te vergelijken met een verwarmingsspiraal zoals in je waterkoker, begreep ik eerder uit dit topic.
Maar, ik vroeg mij dan af wat die BSH nou precies is.
Ik begrijp van het internet dat dat geen "los element" betreft, maar een soort "extra vermogenstrap" van de BUH. Het is afhankelijk van je binnenunit, maar bij een 8 kW model is de BUH 2 kW en de BSH dan 4 kW, lees ik.

Ik heb zelf echter nog nooit 6 kW BUH/BSH gezien in mijn P1, dus die BSH zal wel uitstaan bij mij, concludeer ik dan maar.

Overigens kan mijn 3x25A aansluiting helemaal geen 6 kW aan. Bovendien kan je op een 16A groep toch helemaal geen 6 kW aansluiten? Want 16Ax230V = maximaal 3680W?

Weet niet of iemand hier het fijne van weet.

• Skipper_NH
De BSH is onderdeel van het losse SWW boilervat. Wordt gebruikt, mits toegestaan, om het water op temperatuur te krijgen/houden. Daarnaast doet ie het laatste stuk van de legionella run. Ik denk dat een tweetraps BUH in het ijskast model zit. Een trap weer voor het SWW en de extra trap als het buitendeel is uitgevallen en je toch iets van verwarming wilt hebben. Maar dit laatste is een gok van mijn kant.
Atomius schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:04:
De BUH is dus een fysiek "ding" in de binnenunit. Te vergelijken met een verwarmingsspiraal zoals in je waterkoker, begreep ik eerder uit dit topic.
Maar, ik vroeg mij dan af wat die BSH nou precies is.
Ik begrijp van het internet dat dat geen "los element" betreft, maar een soort "extra vermogenstrap" van de BUH. Het is afhankelijk van je binnenunit, maar bij een 8 kW model is de BUH 2 kW en de BSH dan 4 kW, lees ik.

Ik heb zelf echter nog nooit 6 kW BUH/BSH gezien in mijn P1, dus die BSH zal wel uitstaan bij mij, concludeer ik dan maar.

Overigens kan mijn 3x25A aansluiting helemaal geen 6 kW aan. Bovendien kan je op een 16A groep toch helemaal geen 6 kW aansluiten? Want 16Ax230V = maximaal 3680W?

Weet niet of iemand hier het fijne van weet.
Een BUH kun je zien als een elektrisch element die het SWW extra kan opwarmen. Als je parameterinstellingen correct zijn ingesteld, zal de BUH pas gebruikt worden als de temperatuur van het SWW hoger moet worden dan wat de compressor kan realiseren. Meestal boven de ± 53 graden Celsius.
De compressor kan een rendement hebben van zo'n 450% - 500% oftewel een COP van 4,5 - 5.
De BUH heeft maar een rendement van maximaal 100% oftewel COP =1.
Omdat de BUH een veel lager rendement heeft dan de compressor en dus de verwarmingskosten veel hoger zijn dan die van de compressor, wil je de BUH het liefst zo weinig mogelijk gebruiken.

Fysiek kun je de BUH zien als een hele dunne draad waar spanning op gezet wordt. Door die spanning stroomt er een grote stroom door de draad, waardoor die verschrikkelijk heet wordt. Als die dunne draad niet beschermd zou worden, dan zou deze binnen de kortste keren doorbranden en defect raken.
Om dat te voorkomen is de dunne draad omgeven met een soort poeder dat heel goed warmte geleid.
Om te voorkomen dat dit poeder in het SWW verdwijnt, zit de dunne draad met het poeder in een koperen (of ander metaal) buis ingebed. De dikte van de draad is zo gekozen, dat deze bij de juiste spanning niet gaat doorbranden. De hitte van de dunne draad wordt dus via het poeder overgedragen op de koperen buis en vanaf de koperen buis wordt de warmte weer overgedragen aan het SWW.
Als die koperen buis niet in het SWW zou zitten dan wordt er te weinig warmte afgegeven en dan zal de dunne draad veel te heet worden en alsnog doorbranden en defect raken (droogkoken).

Ter vergelijk: Een ouderwetse gloeilamp. Deze heeft ook een dunne draad en wordt omgeven door een glazen bol. Die glazen bol voorkomt dat er zuurstof bij de draad komt. Als die bol er niet omheen zou zitten, dan zou de draad binnen een seconde verbranden.

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.

• TKroon
  • Niet online
@piieter het verschilt per model of er een losse BSH is of niet. Volgens mij hebben geÏntegreerde modellen geen losse BSH, maar wordt de BUH gebruikt voor het ingebouwde vat. Een los vat heeft een eigen elektrische spiraal. Het is gewoon een waterkoker van 300 liter. Hier loopt ook een stroomkabel die kant op, en als die gebruikt wordt is de flow van de binnenunit 0. Dus het is echt simpel dat element.

Dat gezegd hebbende: ik vind de BSH weinig effectief. De temperatuur van het vat loopt net zo snel op, terwijl het afgegeven vermogen van de warmte meer dan 2x zo hoog is. Dat zie ik ook aan het stilstand verlies (in dit geval menging). Als de tank op de compressor is verwarmd blijft de temperatuur veel langer constant. Met de BSH naar 65 graden en een paar uur later zie ik al <60 graden.

• Driek
Driek schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:09:

[Afbeelding]
niemand?

Als ik copilot mag geloven moet ik ergens in het menu een master bediening overrulen.
iemand een idee waar in het menu dit te vinden is?

Daikin geeft ook aan dat het lokaal door een installateur ingesteld moet worden, maar wil niet zeggen waar. Dat mag alleen de installateur. Maar het is een beetje zonde om een installateur te laten komen om een setting aan te passen die ik prima zelf aan kan passen. Als ik maar weet welke.

• insomniac
@Driek Dit heeft google erover te vertellen
Je zet de Madoka weer op Master via de thermostaat zelf:
  1. Loop naar de Madoka thermostaat aan de muur.
  2. Druk op de Cirkel-knop (O) onderaan om het menu te openen.
  3. Gebruik de [+] of [-] toetsen om te bladeren naar het icoon voor Bedrijfsmodus (Mode) (het icoon met de pijltjes/symbolen voor verwarmen/koelen).
  4. Druk op (O) om deze modus te openen.
  5. Als het symbool voor verwarmen/koelen knippert, betekent dit dat er geen Master is toegewezen. Druk op een willekeurige pijltoets ([+] of [-]) om een modus te selecteren en te bevestigen.
De Madoka claimt nu direct de Master-status over het systeem.
2. Bedieningslocatie controleren op de Altherma Binnenunit (MMI)

Vaak moet op de grote display van de Altherma 3 warmtepomp (de binnenunit) ook expliciet worden aangegeven dat de kamerthermostaat de leiding heeft.
  1. Ga naar de binnenunit van de Daikin Altherma 3.
  2. Druk op de menu-knop en navigeer naar Inbellen als Installateur (hiervoor moet je eventueel de pincode 5678 of een vergelijkbare installateurscode invoeren als hierom wordt gevraagd).
  3. Ga naar: Systeeminstellingen > Bedieningslocatie (of Hoofdregelaar).
  4. Zorg dat de bediening voor de hoofdzone staat ingesteld op Kamerthermostaat (de Madoka) en niet op 'Uitsluitend binnenunit'.
Start de warmtepomp eventueel eenmalig opnieuw op (stroom eraf/erop) zodat de cloud-gateway de nieuwe hiërarchie herkent.
herstart home assistant

• MrRobin
TKroon schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:33:Dat gezegd hebbende: ik vind de BSH weinig effectief. De temperatuur van het vat loopt net zo snel op, terwijl het afgegeven vermogen van de warmte meer dan 2x zo hoog is. Dat zie ik ook aan het stilstand verlies (in dit geval menging). Als de tank op de compressor is verwarmd blijft de temperatuur veel langer constant. Met de BSH naar 65 graden en een paar uur later zie ik al <60 graden.
Dit klopt en komt omdat de BSH op (300L tank hier) halverwege de hoogte van het vat zit, bijna naast de temperatuur sensor.

De compressor spiraal daarentegen zit vanaf de bodem tot ongeveer de helft van de hoogte. Warm water stijgt, maar warm water mengt zich niet met koud water naar onderen. De BSH verwarmd dus effectief maar ongeveer de helft van de tank. Na een deel te gebruiken verschuift de inhoud van het water een stuk, waardoor je al snel een koudere temperatuur meet.

Dit wordt voornamelijk vervelend als je volledig opwarmt op je bsh bij veel zonne overschot en een tank temp van > 53c. Dan weigert de compressor dienst, maar doe dit een paar zonnige dagen achter elkaar en je tank temp daalt makkelijk van 60 naar 30 bij een bad vullen, terwijl het vullen van een bad net na een opwarmt sessie op de spiraal soms niet eens zichtbaar is qua temp verschil.

• TKroon
  • Niet online
@MrRobin precies dat. Erg irritant ook. Had graag een grotere / tweede spiraal gehad.

TKroon schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:33:
@piieter het verschilt per model of er een losse BSH is of niet. Volgens mij hebben geÏntegreerde modellen geen losse BSH, maar wordt de BUH gebruikt voor het ingebouwde vat.
Klopt!

[ Voor 50% gewijzigd door piieter op 10-06-2026 22:30 ]

TKroon schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:05:
@MrRobin precies dat. Erg irritant ook. Had graag een grotere / tweede spiraal gehad.
Voor die tweede spiraal had je dan een 3-fasen aansluiting nodig. Als je die nog niet hebt, dan wordt het naar verhouding een duur grapje om het nu nog aan te schaffen. Maar het kan wel natuurlijk.

Of je zou al ergens een 2e hands exemplaar op de kop moeten tikken van een 9W model en daarvan alleen de eerste spoel (3 kW) gebruiken. Dan heb je in ieder geval een met een groter vermogen die nog op een 1 fase aansluiting kan.

Ik weet trouwens niet of dat past.

[ Voor 24% gewijzigd door piieter op 11-06-2026 13:23 ]

Bedankt, leuk om te lezen, ook al is het niet helemaal een antwoord op mijn vraagstuk.

Iets anders. Vind het toch wel wat wonderlijk hoe die SWW werkt.
Eerder had ik altijd "warmhouden" aanstaan.
Nu sinds eind mei een schema, 1x per dag een run naar 50 graden.
Gisteren is er gedoucht en gebadderd, tanktemp stond op 23 graden in de avond.
Vanmorgen ging de vrouw ook douchen, daarna tanktemp 19 graden. Ik hield mijn adem in maar ze klaagde nergens over.
Ik heb toen op proef nog wat warm water getapt, maar dat was echt geen 19 graden. Eerder ergens rond de 40+.
Vanmorgen duurde de Legionellarun vervolgens wel wat langer dan normaal, maar dat is logisch met een tanktemp van "19 graden".

Vind het toch wel wonderlijk dat ie dus zo'n lage temp aangeeft terwijl er kennelijk nog zat warm water in zit. Die temperatuurmeter zit begreep ik eerder uit dit topic ergens bovenin? En hij vult het ding dan vanaf boven met koud water? Terwijl er onderin nog zat warm water zit? Zoiets is dan de verklaring? We hebben overigens zo'n koelkast met 230L.

Edit: oh heb het al gevonden hier en hier.

Koud water komt er dus onderin bij, bovenin zit nog relatief warm water, door iets wat "gelaagdheid" heet mengt dit amper en dus kan je temperatuursensor kennelijk beweren dat het vat 19 graden is, terwijl er bovenin nog een hele sloot warm water zit.

[ Voor 18% gewijzigd door Atomius op 11-06-2026 16:37 ]

• RKRR
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:06
Bij mij stond de wp eerst ook op conform en warmhouden. Draai nu 1 x per dag naar 53 graden en 1 x in de week de legionellarun. Van gemiddeld 3,3 per dag naar 2,0 per dag

• Driek
insomniac schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:28:
@Driek Dit heeft google erover te vertellen
Je zet de Madoka weer op Master via de thermostaat zelf:
  1. Loop naar de Madoka thermostaat aan de muur.
  2. Druk op de Cirkel-knop (O) onderaan om het menu te openen.
  3. Gebruik de [+] of [-] toetsen om te bladeren naar het icoon voor Bedrijfsmodus (Mode) (het icoon met de pijltjes/symbolen voor verwarmen/koelen).
  4. Druk op (O) om deze modus te openen.
  5. Als het symbool voor verwarmen/koelen knippert, betekent dit dat er geen Master is toegewezen. Druk op een willekeurige pijltoets ([+] of [-]) om een modus te selecteren en te bevestigen.
De Madoka claimt nu direct de Master-status over het systeem.
2. Bedieningslocatie controleren op de Altherma Binnenunit (MMI)

Vaak moet op de grote display van de Altherma 3 warmtepomp (de binnenunit) ook expliciet worden aangegeven dat de kamerthermostaat de leiding heeft.
  1. Ga naar de binnenunit van de Daikin Altherma 3.
  2. Druk op de menu-knop en navigeer naar Inbellen als Installateur (hiervoor moet je eventueel de pincode 5678 of een vergelijkbare installateurscode invoeren als hierom wordt gevraagd).
  3. Ga naar: Systeeminstellingen > Bedieningslocatie (of Hoofdregelaar).
  4. Zorg dat de bediening voor de hoofdzone staat ingesteld op Kamerthermostaat (de Madoka) en niet op 'Uitsluitend binnenunit'.
Start de warmtepomp eventueel eenmalig opnieuw op (stroom eraf/erop) zodat de cloud-gateway de nieuwe hiërarchie herkent.
herstart home assistant
Bedankt.

Zoiets had ik ook gevonden, maar zowel op de Madoka als op de binnenunit bestaan bij mij die menu paden niet.

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:57

OcGuru

Giulietta Qv

Beste mensen,

Een kennis van mijn krijgt binnenkort de EHVX08S23E9W + ERGA08EVH7 combi.

Nu is mij gevraagd hiervoor kabel te leggen. En nu zit ik de datasheet door te spitten. En lees ik dat de buitendeel max 24A kan trekken.

Hiervoor had ik dus een 3G2.5mm2 kabel of 2x2.5m2m afhankelijk of het in een mantelbuis komt te liggen(waarschijnlijk wel) plus nog een communicatie kabel 4x1.5mm2 tussen buiten en binnen deel.

Binnendeel is dus een EHVX08S23E9W met een 3f 9KW backup heater.

Maar het binnendeel werkt zelf dus op 1f . Dus hier zullen twee voedingskabels naar toe moeten? 1 x 3G2.5 & 5G2.5. En dan nog eventueel een kabel naar de thermostaat (4/2x0.8).

Dus resume

Meterkast > buitendeel 3G2.5 / 2x2.5mm2 grondkabel

Meterkast > binnendeel 3G2.5 voor unit zelf.

Meterkast > binnendeel 5G2.5 Backup heater.

Buitendeel > binnendeel 4x1.5mm2 ook eventueel afgeschermd.

Thermostaat > binnendeel 4x0.8mm2

Wil het even zeker weten voordat er verkeerde kabels worden getrokken. O-)

Bl44t

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:27
OcGuru schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:49:
Beste mensen,

Nu is mij gevraagd hiervoor kabel te leggen. En nu zit ik de datasheet door te spitten. En lees ik dat de buitendeel max 24A kan trekken.

Hiervoor had ik dus een 3G2.5mm2 kabel of 2x2.5m2m afhankelijk of het in een mantelbuis komt te liggen(waarschijnlijk wel) plus nog een communicatie kabel 4x1.5mm2 tussen buiten en binnen deel.

Maar het binnendeel werkt zelf dus op 1f . Dus hier zullen twee voedingskabels naar toe moeten? 1 x 3G2.5 & 5G2.5. En dan nog eventueel een kabel naar de thermostaat (4/2x0.8).

Dus resume

Ik ben hier dus niet zo kapot van, meerdere voedingskabels naar de unit. Er is een soort van regel dat een elektrische machine met 1 handeling volledig spanningsloos gemaakt kan worden (hoofdschakelaar; werkschakelaar) maar met meerdere voedingen naar de unit is dat een uitdaging.

heb zelf een monoblock van 9kW thermisch. Heb daar een 3-fase voeding naar toe gelegd (3x16A+Nul en aarde). Heb het signaal dat de (externe) back-up heater in de watertankt aan moet lopen via wat interface relais in de onderverdeler. Daarmee schakel ik dan de heater in of uit (eigenlijk nog niet gebeurt, alleen handmatig).

Ik begrijp echter ook dat het nodig is om meerdere voedingen te trekken omdat de standaard huisinstallatie vaak maar 1x35 of 3x25A is en daarmee (selectiviteit in acht nemende) met de gevraagde vermogens wel meerdere voedingen nodig heeft. (verwarmingselementen, compressor).

Terug naar jouw vraag, 24A volle belasting en een 2x (of 3x2,5mm²) vind ik een optimistisch. Zou zelf een 4mm² kabel leggen. Voor mij is 20A over een 2,5mm² kabel echt de limiet.

Kan je de 230V voor het binnendeel niet aftakken (via een te plaatsen installatie automaat) van de 3Fase voeding die je legt voor de 9kW heater? De kans dat je de 9kW heater nodig hebt acht ik bijzonder klein..... (zelf een monoblock EDLA09DAW1 zonder back-up heater in gebruik`, met een externe 300liter tank voorzien van zonneboiler spiraal en een warmtepomp spiraal; mochten die niet voldoende zijn dan heb ik het verwarmingselement van 2kW als back-up in de tank zodat ik altijd warm douchewater heb. voor back-up verwarming mocht de WP uitvallen (been there, done that) heb ik mobiele elektische verwarming van de bouwmarkt.

[ Voor 12% gewijzigd door benthouse op 12-06-2026 16:46 ]

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:07
OcGuru schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:49:
Beste mensen,

Dus resume

De besturing + pomp van de binnenunit krijgt voeding via de verbindingskabel vanaf de buitenunit. Die twee werken dus samen op 1 voeding. De voedingskabel naar de binnenunit is puur voor je backup heater. Die moet 3 fasen zijn als je 9kW hebt. Binnenunit heeft dus daarnaast geen extra voeding nodig vanaf de meterkast.

[ Voor 3% gewijzigd door luxus op 12-06-2026 17:11 ]

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:39
Ik ben me de laatste tijd behoorlijk in mijn WP aan het verdiepen en lees deze sinds een tijdje ook uit met de esp altherma. Nu zie ik best wat start stops, maar ik lees ook dat een run (bij koeling) gemiddeld 10-30 min duurt. Dit zou dus best al 6 start stops per uur kunnen betekenen. Is mijn WP aan het pendelen of zou dat er anders uit moeten zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFAsLckp9KUm_HOZGIe5NPChDXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I3dSe7jsWv4ENeUL9Qvm9406.png?f=fotoalbum_large

• TKroon
  • Niet online
JeroendeGroot schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:01:
Ik ben me de laatste tijd behoorlijk in mijn WP aan het verdiepen en lees deze sinds een tijdje ook uit met de esp altherma. Nu zie ik best wat start stops, maar ik lees ook dat een run (bij koeling) gemiddeld 10-30 min duurt. Dit zou dus best al 6 start stops per uur kunnen betekenen. Is mijn WP aan het pendelen of zou dat er anders uit moeten zien?

[Afbeelding]
Kun je meer gegevens delen, zoals je kamertemperatuur, delta t en je afgiftesysteem? Vloerverwarming en zo ja hoeveel vierkante meter?

Je warmtepomp moet moeiteloos kunnen blijven koelen als de afgifte in orde is. En als de afgifte maar half op orde is zou een nieuwe start na uren rust zeker langer moeten draaien dan na elke stop. Op basis van deze informatie lijkt het alsof je instellingen niet goed staan. Zet je koeltemperatuur eens op 18 graden en de delta t op 3 bij koelen.

• JeroendeGroot
TKroon schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:11:
[...]

Kun je meer gegevens delen, zoals je kamertemperatuur, delta t en je afgiftesysteem? Vloerverwarming en zo ja hoeveel vierkante meter?

Je warmtepomp moet moeiteloos kunnen blijven koelen als de afgifte in orde is. En als de afgifte maar half op orde is zou een nieuwe start na uren rust zeker langer moeten draaien dan na elke stop. Op basis van deze informatie lijkt het alsof je instellingen niet goed staan. Zet je koeltemperatuur eens op 18 graden en de delta t op 3 bij koelen.
Oppervlakte is ~135 m2 (vloerverwarming door het hele huis) Op het moment staat de setpoint op 18 graden. Waar kan ik de delta t inzien/instellen Ik heb er een p1p2mqtt aan gekoppeld en daar kan ik wel een cooling_deviation instellen die staat nu op 1. Ik zou eerlijk gezegd ook verwachten dat hij veel langer aan een zou draaien gezien de binnen temperatuur 23.7 graden is.

Even in het installatie menu gekeken

afgiftesysteem: vloerverwarming
detla t: 5

Heb de delta t nu voor koelen op 3 gezet en ga het even in de gaten houden

[ Voor 7% gewijzigd door JeroendeGroot op 18-06-2026 16:27 ]

• rnrn
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:44
Ik had zelf ook continu last van pendelen bij vloerkoeling, ondanks dat ik volgens mij alle relevante parameters wel goed had staan. Dankzij een post van @Atomius met de suggestie om de pompbeperking op 70% te zetten, is het nu flink verbeterd en loopt op dit moment de koeling ook bij mij mooi stabiel door. Misschien kan dit bij meer mensen (@JeroendeGroot ?) voor een verbetering zorgen.

Ik vraag me hierbij wel af of het in het stookseizoen dan handig is om deze parameter weer terug te zetten naar de default (stond bij mij op 80%).

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Ik heb vorig jaar de warmtepomp ook gebruikt voor vloerkoeling. Daarmee kreeg ik de temp. wel een graad of 2 naar beneden. Maar daarna las ik allerlei verhalen over condensvorming op de leidingen; dat dat roest kan geven, de leidingisolatie aantasten en dat soort zaken.

Ik vraag me een beetje af of dat niet allemaal wat overdreven is. Zouden stalen leidingen echt gaan doorroesten van wat condenswater? Nota bene zijn de meeste leidingen geverfd ook nog. En zou het echt slecht zijn voor de isolatie? Ik he er van die schuimrubber omheen. Dat kan best tegen wat vocht.

Dat vocht is ook weer snel verdwenen. Wat is jullie mening? Is het echt een issue of een beetje vergezocht?
Pascal P schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:06:
Ik heb vorig jaar de warmtepomp ook gebruikt voor vloerkoeling. Daarmee kreeg ik de temp. wel een graad of 2 naar beneden. Maar daarna las ik allerlei verhalen over condensvorming op de leidingen; dat dat roest kan geven, de leidingisolatie aantasten en dat soort zaken.

Ik vraag me een beetje af of dat niet allemaal wat overdreven is. Zouden stalen leidingen echt gaan doorroesten van wat condenswater? Nota bene zijn de meeste leidingen geverfd ook nog. En zou het echt slecht zijn voor de isolatie? Ik he er van die schuimrubber omheen. Dat kan best tegen wat vocht.

Dat vocht is ook weer snel verdwenen. Wat is jullie mening? Is het echt een issue of een beetje vergezocht?
Nou ik heb gisteren de vloerkoeling aangezet en na 1,5u al lichte condensvorming op stalen leidingen hier dus weer uitgezet. Want hier in dit topic werd eerder gezet dat je dat moest voorkomen. Dauwpunt was hoog want broeierige hitte want Nederland.

Gemini zegt geloof ik hetzelfde, dat enkele keren condens op je leidingen niet zoveel uitmaakt maar als het te vaak gebeurt je roest en corrosie kan krijgen en lekkages in het uiterste geval. Maar ja dat is AI en ik weet niet of dat betrouwbaar is. Dus ik hoor graag samen met jou wat waarheid is.

Baal wel hiervan. Heb een aanvoer van 19 en deltaT = 3 dus ja wat moet ik dan? Aanvoer naar 21? En dan juist weer lekker pendelen. Zo zit je lekker gevangen..

Vrienden die vloerkoeling hebben met een grondgebonden systeem houden hun nieuwbouwwoning ondertussen continu op 21 graden. Ik ben blij voor ze.

Edit: even in het L/W topic gekeken en daar zegt men meermaals dat je echt moet uitkijken met koelen, condens en stalen leidingen..

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 20-06-2026 20:54 ]

• JeroendeGroot
rnrn schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:25:
Ik had zelf ook continu last van pendelen bij vloerkoeling, ondanks dat ik volgens mij alle relevante parameters wel goed had staan. Dankzij een post van @Atomius met de suggestie om de pompbeperking op 70% te zetten, is het nu flink verbeterd en loopt op dit moment de koeling ook bij mij mooi stabiel door. Misschien kan dit bij meer mensen (@JeroendeGroot ?) voor een verbetering zorgen.

Ik vraag me hierbij wel af of het in het stookseizoen dan handig is om deze parameter weer terug te zetten naar de default (stond bij mij op 80%).
Dat is zeker interessant, ik zie met een delta t van 3 al wel verbetering maar het is nog steeds niet optimaal

Waar heb jij deze pompbeperking ingesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6tjzUoK0gw_aLYvRed77YE185M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tv8fFj2TMvx592D56XBfoa7v.png?f=fotoalbum_large

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:54
Atomius schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:16:
[...]

Nou ik heb gisteren de vloerkoeling aangezet en na 1,5u al lichte condensvorming op stalen leidingen hier dus weer uitgezet. Want hier in dit topic werd eerder gezet dat je dat moest voorkomen. Dauwpunt was hoog want broeierige hitte want Nederland.

Gemini zegt geloof ik hetzelfde, dat enkele keren condens op je leidingen niet zoveel uitmaakt maar als het te vaak gebeurt je roest en corrosie kan krijgen en lekkages in het uiterste geval. Maar ja dat is AI en ik weet niet of dat betrouwbaar is. Dus ik hoor graag samen met jou wat waarheid is.

Baal wel hiervan. Heb een aanvoer van 19 en deltaT = 3 dus ja wat moet ik dan? Aanvoer naar 21? En dan juist weer lekker pendelen. Zo zit je lekker gevangen..

Vrienden die vloerkoeling hebben met een grondgebonden systeem houden hun nieuwbouwwoning ondertussen continu op 21 graden. Ik ben blij voor ze.

Edit: even in het L/W topic gekeken en daar zegt men meermaals dat je echt moet uitkijken met koelen, condens en stalen leidingen..
Met een dauwpunt van boven de 18 graden kan vrijwel niemand met een L/W warmtepomp fatsoenlijk niet-condenserend koelen. Met geen enkel merk. Dit hoort erbij met een L/W warmtepomp. Als je ook op dit soort dagen fatsoenlijk wil koelen, dan moet je er een airco bij nemen. Die ontvochtigt de lucht ook, wat helpt voor het comfort.

Een bodemwarmtepomp is prachtig met passief koelen, maar al gauw meer dan €30k na subsidie.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:20

MrFish

Untitled

SebastiaanPs schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:16:
[...]

Met een dauwpunt van boven de 18 graden kan vrijwel niemand met een L/W warmtepomp fatsoenlijk niet-condenserend koelen. Met geen enkel merk. Dit hoort erbij met een L/W warmtepomp. Als je ook op dit soort dagen fatsoenlijk wil koelen, dan moet je er een airco bij nemen. Die ontvochtigt de lucht ook, wat helpt voor het comfort.

Een bodemwarmtepomp is prachtig met passief koelen, maar al gauw meer dan €30k na subsidie.
In ons nieuwe huis (wat we nu aan het verbouwen zijn) komt om o.a. die reden inderdaad een bodemwarmtepomp. De koeling met onze Altherma heb ik ook nooit lekker werkend gekregen.

(Overigens is 30k na subsidie redelijk overdreven. Wij zitten daar al onder zonder subsidie (ca 28k), en ja, dat is inclusief bron en los RVS vat.)

Als alles t.z.t. draait zal ik nog wel een wat uitgebreidere vergelijking posten :)

Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast

• SebastiaanPs
MrFish schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:47:
[...]

In ons nieuwe huis (wat we nu aan het verbouwen zijn) komt om o.a. die reden inderdaad een bodemwarmtepomp. De koeling met onze Altherma heb ik ook nooit lekker werkend gekregen.

(Overigens is 30k na subsidie redelijk overdreven. Wij zitten daar al onder zonder subsidie (ca 28k), en ja, dat is inclusief bron en los RVS vat.)

Als alles t.z.t. draait zal ik nog wel een wat uitgebreidere vergelijking posten :)
Ietsje overdreven zie ik nu inderdaad, maar niet veel. Volgens vereniging Eigen Huis is de prijs van een 6 kW bodemwarmtepomp (niet een al te groot model dus) inclusief btw ongeveer €30k. Daar moet de subsidie nog vanaf. Bron.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Het koelen ging hier ook niet echt top gisteravond. Veel condens op de vloer maar dat is ook niet zo gek gezien het enorm hoge dauwpunt op dat moment.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cE4Wf1IUcbhzOhZ0mnwJstW2e5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2JguiXcu4TaKObP7h1ols3l.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb gisteravond de koeling maar een nachtje uitgezet en vanmorgen weer aangezet. Door de lagere dauwpunt gaat het nu weer prima.

Ik moet nog eens een Home Assistant automatisering maken die dit automatisch voor me doet. :)

• TinusH777
SebastiaanPs schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:13:
[...]

Ietsje overdreven zie ik nu inderdaad, maar niet veel. Volgens vereniging Eigen Huis is de prijs van een 6 kW bodemwarmtepomp (niet een al te groot model dus) inclusief btw ongeveer €30k. Daar moet de subsidie nog vanaf. Bron.
Als je collectief inkoopt, dan is een geotherm een stuk goedkoper dan die 30k. Het scheelt namelijk of je een boorinstallatie laat komen om 1 put te boren of 100. Idem voor het vergunningtraject.

• MrFish

MrFish

Untitled

SebastiaanPs schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:13:
[...]

offtopic:
Klopt, wij zitten op ongeveer 24k na subsidie. Maar de prijzen lopen sterk uiteen hebben we gemerkt: er zijn installateurs die rustig 15k vragen voor precies hetzelfde.

• MrFish

MrFish

Untitled

TinusH777 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 23:46:
[...]

Als je collectief inkoopt, dan is een geotherm een stuk goedkoper dan die 30k. Het scheelt namelijk of je een boorinstallatie laat komen om 1 put te boren of 100. Idem voor het vergunningtraject.
Het prijsverschil zit inderdaad vrijwel volledig in de bron (ca 12k). Zo’n bron boren bij bestaande bouw is toch een heel gedoe; bij nieuwbouw of seriematige renovatie kan dat een stuk goedkoper.

• MrFish

MrFish

Untitled

GaMbiNo schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:39:
Het koelen ging hier ook niet echt top gisteravond. Veel condens op de vloer maar dat is ook niet zo gek gezien het enorm hoge dauwpunt op dat moment.
[Afbeelding]
Ik heb gisteravond de koeling maar een nachtje uitgezet en vanmorgen weer aangezet. Door de lagere dauwpunt gaat het nu weer prima.

Ik moet nog eens een Home Assistant automatisering maken die dit automatisch voor me doet. :)
Weer on topic: het is jammer dat dat niet standaard in de Madoka zit. Dat zie je bij veel andere merken toch wel en het maakt koelen een stuk praktischer. Het mooiste zou zijn om de AWT altijd een of twee graden boven het dauwpunt te houden.

• stoasis
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-06 23:27
JeroendeGroot schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:25:
[...]

Dat is zeker interessant, ik zie met een delta t van 3 al wel verbetering maar het is nog steeds niet optimaal

Waar heb jij deze pompbeperking ingesteld?

[Afbeelding]
referentie
  • Gebruiksprofiel > Installateur (5678)
  • (primair) Kamerverwarming/-koeling > Pompsnelheidsbegrenzing > 90/80/70/60
Ik heb dit gisteren en vandaag ook aangepast. Hierdoor is het pendelen gereduceerd van 6 (default) naar 3 (70% pompdebiet/sample) en uitendelijk naar 1 (60% pompdebiet/sample) per uur.

De verdere verlaging van 70% naar 60% heb ik vanmorgen doorgevoerd en het effect was direct zichtbaar bij de volgende run.

• Pascal P
  • Nu online
Atomius schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:16:
[...]

De vraag is dus: wat is "een enkele keer"? En zijn er al ervaringen met doorgeroeste leidingen, loslatende isolatie e.d.

Het gaat mij niet om de instellingen van de warmtepomp dus, maar vooral om de mogelijke effecten en hoe dat "risico" nu werkelijk in te schatten.
SebastiaanPs schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:16:
[...]

Nee ik klaag ook niet over het merk specifiek, maar wel de onwerkbaarheid. Want met ongeisoleerde stalen buizen zoals wij hebben moet je kennelijk dus elke keer letten op het dauwpunt als je koeling aan wil zetten. Ook is het kennelijk niet betrouwbaar om op basis van een hygrometer te bepalen hoe hoog het dauwpunt in huis is, tenminste eergisteren niet. Want volgens die luchtvochtigheidsmeting en de kamertemperatuur zou het ver onder het dauwpunt moeten zijn, maar toch kreeg ik na een dik uur dus lichte condensatie.

Niet echt te doen dit dus en zeker voor mijn vrouw niet. Die gaat echt niet elke keer het dauwpunt in een app checken voordat ze de koeling misschien wel en misschien niet kan aanzetten en dan alsnog periodiek checken of er op de leidingen niet toch stiekem wat condensvorming optreedt.

Dus ja, ik ben het wel met je eens dat een airco de enige interessante oplossing is voor goed koelen in ons klimaat.
Pascal P schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:24:
[...]

De vraag is dus: wat is "een enkele keer"? En zijn er al ervaringen met doorgeroeste leidingen, loslatende isolatie e.d.

Het gaat mij niet om de instellingen van de warmtepomp dus, maar vooral om de mogelijke effecten en hoe dat "risico" nu werkelijk in te schatten.
Ja geen idee. Misschien hebben ze in het grotere L/W topic meer antwoorden hierop?

• rnrn
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:44
stoasis schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:36:
De verdere verlaging van 70% naar 60% heb ik vanmorgen doorgevoerd en het effect was direct zichtbaar bij de volgende run.
Dit ga ik ook nog even proberen. Bij 70% had ik een prima eerste run, maar verviel hij daarna toch weer in pendelgedrag. Ik vraag me alleen nog af wat de invloed van deze pompbeperking is later in het jaar bij verwarmen. T.z.t. misschien maar gewoon ervaren. Ook voelt het wat tegenstrijdig omdat je bij koelen eigenlijk een hoge flow wilt. Ik zag wel dat de flow tijdens de eerste run redelijk constant bleef op zo'n 17 a 18 l/min, dat lijkt me nog steeds een nette waarde.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-06 22:27
Ik heb de vloerkoeling ingeschakeld en bij mij ging de wp ook pendelen. Ik heb de installatie in Vertrek Regeling gezet, vertrekwater temperatuur vast op 18 graden. Voordeel hierbij is dat je de vertrekwater temperatuur dan ook in de Onecta app kunt zien. Deze is bij mij 17 soms 16 graden. Delta T bij koeling setting staat op 3 graden.

Ik zag via Shelly temperatuur sensoren op de vloerverwarming verdeler op de beneden verdieping duidelijk de aanvoer temperatuur op 17 graden en de retour temperaturen op 19,5 - 20,5 graden, dus mooie Delta T van 3 graden. Toch pendelen. Bij de WP op de bovenverdieping zit een verdeler waarbij 4 aansluitingen naar de radiatoren gaat en 1 naar de VV verdeler beneden. De radiatoren halen geen Delta T van 3 graden en daardoor kan de WP dus zijn 'koude' niet kwijt waardoor hij gaat pendelen. Dus vandaag heb ik alle radiatoren boven dicht gezet waardoor het water dus alleen door de vloer gaat waar een Delta T van 3 wel werkt. Ik heb sinds vanochtend geen pendelen meer gezien. Ik weet niet of dit een oplssing voor anderen is maar bij een vergelijkbare situatie best de moeite waard om eens te proberen.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Pascal P schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:06:

Probeer het eens vanaf hier : https://underfloorheating...ew-point-and-condensation

Eigenlijk zou je een soort van split buitenunit moeten hebben met op 1 uitgang de warmtepomp binnenunit en een paar AC units op de andere uitgangen. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:39
asing schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:41:
[...]

Probeer het eens vanaf hier : https://underfloorheating...ew-point-and-condensation

Eigenlijk zou je een soort van split buitenunit moeten hebben met op 1 uitgang de warmtepomp binnenunit en een paar AC units op de andere uitgangen. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLRam73d8g-WaIeLOtH0NdvuoNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgmKy4huftJ0ChFUTzZlJg3c.jpg?f=fotoalbum_large

• Pascal P
  • Nu online
asing schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:41:
[...]

Je haalt me de woorden uit de mond...dat was exact de gedachte die ik ook zojuist had. Ik overweeg wel een airco maar dan heb ik nog een buitenunit erbij. Mooi zijn ze niet. Zou wel mooi zijn als de buitenunit van de Daikin ook een binnenunit van een aico zou kunnen voeden. Maar ik denk niet dat dit kan. Of zijn er al tweakers mee aan het experimenteren? Anyone?

• asing
  • Nu online
Pascal P schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:25:
[...]

Je haalt me de woorden uit de mond...dat was exact de gedachte die ik ook zojuist had. Ik overweeg wel een airco maar dan heb ik nog een buitenunit erbij. Mooi zijn ze niet. Zou wel mooi zijn als de buitenunit van de Daikin ook een binnenunit van een aico zou kunnen voeden. Maar ik denk niet dat dit kan. Of zijn er al tweakers mee aan het experimenteren? Anyone?
Ik begon met een buitenunit en 3 aircos. Doel was koelen en ik was benieuwd wat het deed met verwarmen. Na een hoop testen besloten om er een warmtepomp naast te zetten. Warm water doet een mixergy tank dus ik heb geen gedoe met lekke kleppen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• bhcommander
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:55
Wat zijn jullie ervaringen met de Madoka thermostaat? Ik heb nu een Honeywell Evohome thermostaat met zoneregeling op de vloerverwarming boven en de vloerverwarming op de begane grond altijd open zodat er altijd voldoende flow. De Honeywell maakt het echter veel te warm in de tussen seizoenen. Dit is een bekend probleem dat al 2 jaar bestaat en maar niet wordt opgelost, dus ik heb het opgegeven. Ik heb deze winter de warmtepomp aangestuurd met een simpel relay via Home Assistant op basis van de temperatuur in de woonkamer die altijd de koudste ruimte is. Het Honeywell systeem stuurt dan alleen de vloerverwarming verdeler aan boven. Dat werkte afgelopen winter veel en veel beter maar is wel een hoby oplossing die ik liever niet heb.

Ik zit er dus aan te denken om een Madoka op te hangen in de woonkamer (kan bedraad) en het Honeywell systeem net als afgelopen winter alleende vloerverwarming zones op de 1e en 2e verdieping te laten regelen en niet de warmtepomp aan en uit te laten zetten. Wat is jullie ervaring met de Madoka, werkt deze goed en stabiel? Ik lees hier wisselende verhalen over op het forum maar geen duidelijke conclusie.

[ Voor 6% gewijzigd door bhcommander op 22-06-2026 14:59 ]

• TKroon
  • Niet online
bhcommander schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:39:
Wat zijn jullie ervaringen met de Madoka thermostaat? Ik heb nu een Honeywell Evohome thermostaat met zoneregeling op de vloerverwarming boven en de vloerverwarming op de begane grond altijd open zodat er altijd voldoende flow. De Honeywell maakt het echter veel te warm in de tussen seizoenen. Dit is een bekend probleem dat al 2 jaar bestaat en maar niet wordt opgelost, dus ik heb het opgegeven. Ik heb deze winter de warmtepomp aangestuurd met een simpel relay via Home Assistant op basis van de temperatuur in de woonkamer die altijd de koudste ruimte is. Het Honeywell systeem stuurt dan alleen de vloerverwarming verdeler aan boven. Dat werkte afgelopen winter veel en veel beter maar is wel een hoby oplossing die ik liever niet heb.

Ik zit er dus aan te denken om een Madoka op te hangen in de woonkamer (kan bedraad) en het Honeywell systeem net als afgelopen winter alleende vloerverwarming zones op de 1e en 2e verdieping te laten regelen en niet de warmtepomp aan en uit te laten zetten. Wat is jullie ervaring met de Madoka, werkt deze goed en stabiel? Ik lees hier wisselende verhalen over op het forum maar geen duidelijke conclusie.
De Madoka is ook geen pareltje hoor. Deze schiet omhoog bij een zonnestraal in de ruimte, waardoor de verwarming uitgaat en het huis af kan koelen als het echt vriest buiten. Ook zie je de temperatuur omhoog gaan als zijn eigen LED aangaat. En andersom is het ook: de voordeur 1 minuut open in de winter en de Madoka geeft 17 graden aan. En ja, hij hangt 8 meter verderop en niet in de tocht.

Conclusie: hij is veel te gevoelig.

• MrRobin
En toch: ik had ook evohome met zone regeling op 1e verdieping. Evohome zou blijven en op de dag van installatie toch door de installateur overgehaald om geen evohome te doen. Nu alleen Madoka op bg en open verdeler op 1e verdieping. Het was 100% de juiste keuze en met evohome zou ik zeer ontevreden zijn geworden.

Het is zeker zo dat je met een goede "hobby" oplossing het systeem beter kan laten werken dan enkel de Madoka, wmb is dat helemaal prima. Zodra je iets met zonnestroom wil gaan doen ontkom je niet aan die hobby oplossing. Als je ooit verhuist gewoon hobby oplossing weghalen en de Madoka achterlaten, de rest is voor de nieuwe eigenaar.

• Pascal P
  • Nu online
TKroon schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:33:
[...]

De Madoka is ook geen pareltje hoor. Deze schiet omhoog bij een zonnestraal in de ruimte, waardoor de verwarming uitgaat en het huis af kan koelen als het echt vriest buiten. Ook zie je de temperatuur omhoog gaan als zijn eigen LED aangaat. En andersom is het ook: de voordeur 1 minuut open in de winter en de Madoka geeft 17 graden aan. En ja, hij hangt 8 meter verderop en niet in de tocht.

Conclusie: hij is veel te gevoelig.
Daar zijn simpele oplossingen voor:
  1. de sensor aan de binnenzijde verleggen;
  2. de openingen waar de lucht ingaat naar de sensor (deels) afplakken
  3. het niveau van de intensiteit van de LED ring verlagen.
Ik ben het met je eens dat dat "af fabriek" beter zou moeten maar het is oplosbaar.

• Pascal P
  • Nu online
Zijn er meer met inlogproblemen op de onceta app? Kom er niet in hier en krijg een melding "dienst offline".

• asing
  • Nu online
Pascal P schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:53:
Zijn er meer met inlogproblemen op de onceta app? Kom er niet in hier en krijg een melding "dienst offline".
Hier ligt hij er ook uit. Zowel de app als HomeAssistant.

Zeldzaam probleempje :P .

• Pascal P
  • Nu online
asing schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:00:
[...]

Hier ligt hij er ook uit. Zowel de app als HomeAssistant.

Zeldzaam probleempje :P .
OK, dan doe ik hier even niks.

• TKroon
  • Niet online
Pascal P schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:31:
[...]

Daar zijn simpele oplossingen voor:
  1. de sensor aan de binnenzijde verleggen;
  2. de openingen waar de lucht ingaat naar de sensor (deels) afplakken
  3. het niveau van de intensiteit van de LED ring verlagen.
Ik ben het met je eens dat dat "af fabriek" beter zou moeten maar het is oplosbaar.
Snap ik. Ik bereken in Homey een gemiddelde temperatuur van zowel de Madoka als een andere thermometer, met vertragende factor + demping van de Madoka en een correctie voor de LED. Daardoor heb ik een stabielere en betrouwbare temperatuur waarbij grote schommelingen weggefilterd worden. Dus als de temperatuur ineens 1 graad afwijkt zie je dat niet terug in de berekening, terwijl een langzame toe- of afname wel zichtbaar is :)

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:39
Hier ook probleem met inloggen, op meer dan een device. Dit sinds gisteravond. Geen systemen zichtbaar in de app.

• TinusH777
Kleine tip voor thuiswerkers met vloerkoeling. Als je een simpele tafelventilator (15 euro Action) op de vloer legt, dan blaast die de koude lucht schuim omhoog. Je krijgt je ruimte iets sneller koel (koele lucht stijgt niet) en als je die ventilator mikt op je werkplek, ben jij de enige in huis zonder klotsende oksels.

• Eduardio
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 27-06 17:35
Hier geen problemen. Alles werkt.

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:34
Was inderdaad een storing in de app gisteravond, gelukkig hebben we nog een afstandsbediening ;)

Hier heeft de EBLA06EV3 warmtepomp afgelopen weekend 2 broertjes gekregen in de vorm van een 3MXM52A en een RXA42 (wordt nog aangesloten, is voor beneden). Combinatie van vloerkoeling en airco's is wel top, vooral het wegnemen van vocht door de airco's is ideaal met de huidige omstandigheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_slYW7ZtDGlM0oSPvbXn3KeLjQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3yivWU3kzxXROVWCUsiy6SJ.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 31% gewijzigd door Marcusso op 23-06-2026 11:17 ]

No Shame, only Fame!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gisteren had ik al een aantal keer de warmtepomp uitgezet. Maar hij bleef maar koelen. Via de app ging inderdaad ook niet. Dan maar stroom eraf

Nouja :D

• Jelte
  • Niet online
Koelen schiet niet op bij mij. Pomp staat al op 60% begrenzing, maar geen langere runs. Alleen de eerste gaat fatsoenlijk, verder is het lekker pendelen

Al zou vandaag de aanvoertemperatuur wel lager kunnen, want dauwpunt ligt laag. De rest van de week daarentegen...

• rob-bo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:15
Ik heb bijna overal in mijn huis vloerverwarming. Ik heb een mini radiator in de gang en een handdoek radiator in de badkamer. Ik heb nog niet geprobeerd om te koelen maar met deze zonneuren is het toch wel aantrekkelijk om te proberen.

Nu heb ik in 5 kamers een thermostaat ik gok dus dat ik die zo moet instellen dat hij denkt dat hij moet verwarmen en daarmee dus de kranen bij de verdeler open zet?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:53
rob-bo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:09:
Ik heb bijna overal in mijn huis vloerverwarming. Ik heb een mini radiator in de gang en een handdoek radiator in de badkamer. Ik heb nog niet geprobeerd om te koelen maar met deze zonneuren is het toch wel aantrekkelijk om te proberen.

Nu heb ik in 5 kamers een thermostaat ik gok dus dat ik die zo moet instellen dat hij denkt dat hij moet verwarmen en daarmee dus de kranen bij de verdeler open zet?
Jij weet beter dan ons wat die thermostaten bedienen. :P

En de radiatoren moet je dicht zetten bij koelen. Alle flow over de vloer alle vloergroepen open behalve badkamer

• asing
  • Nu online
Rojado schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 05:11:
Hier ook probleem met inloggen, op meer dan een device. Dit sinds gisteravond. Geen systemen zichtbaar in de app.
Af en aangelogd en voila 😀

• rob-bo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:15
Op zich is het natuurlijk wel logisch ;) Ik zal dus overal de thermostaten op 28 graden moeten zetten zodat hij de kranen open zet. Wel goed om te weten dat alle radiatoren dicht moeten. Dank.

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Het dauwpunt ligt nu wel heel laag (9 graden) waardoor ook radiatoren ws. geen last van condens zullen hebben. Is er dan nog steeds een noodzaak om ze dicht te zetten?

• danny.s
Marcusso schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:17:
Was inderdaad een storing in de app gisteravond, gelukkig hebben we nog een afstandsbediening ;)

Hier heeft de EBLA06EV3 warmtepomp afgelopen weekend 2 broertjes gekregen in de vorm van een 3MXM52A en een RXA42 (wordt nog aangesloten, is voor beneden). Combinatie van vloerkoeling en airco's is wel top, vooral het wegnemen van vocht door de airco's is ideaal met de huidige omstandigheden.

[Afbeelding]
Gaan die achterste 2 units niet op de vorenste unit blazen?

• SebastiaanPs
GaMbiNo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:34:
Het dauwpunt ligt nu wel heel laag (9 graden) waardoor ook radiatoren ws. geen last van condens zullen hebben. Is er dan nog steeds een noodzaak om ze dicht te zetten?
Anders krijg je dit, een shortcut. Radiatoren zijn echt niet geschikt om mee te koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W32a_0Qz5SDs32KYh41Vians8Y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESTkqXL28SBA7ZQdIRkgUGDN.jpg?f=fotoalbum_large

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

SebastiaanPs schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:04:
[...]

Anders krijg je dit, een shortcut. Radiatoren zijn echt niet geschikt om mee te koelen.

[Afbeelding]
Ergens wel logisch ja. Warmte stijgt op en koud water zakt dus in de radiator meteen naar beneden de retour in. Daar had ik nog niet bij stil gestaan.

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:17
Jelte schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:51:
Koelen schiet niet op bij mij. Pomp staat al op 60% begrenzing, maar geen langere runs. Alleen de eerste gaat fatsoenlijk, verder is het lekker pendelen

Al zou vandaag de aanvoertemperatuur wel lager kunnen, want dauwpunt ligt laag. De rest van de week daarentegen...
Heb je de delta t al op 3 staan?

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:34
danny.s schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Gaan die achterste 2 units niet op de vorenste unit blazen?
Ja dit zal iets zijn inderdaad, maar zit voldoende ruimte tussen (105cm) en de voorste unit valt precies tussen de fans van de achterste units. Dus denk dat het wel los zal lopen.

De voorste zal ook sporadisch aan staan, beneden is het nu met vloerkoeling en dalende koele lucht van boven 23 graden. Dus die heb ik meer aangelegd om het voor- of na jaar snel te kunnen verwarmen en koelen.

De warmtepomp en de 3MXM52 welke er naast staat zijn het belangrijkste. En voor deze opstelling gekozen omdat je ze dan minder ziet vanaf de straat.

No Shame, only Fame!

• Jelte
  • Niet online
Hetisweergezell schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:34:
[...]

Heb je de delta t al op 3 staan?
Zeker

• TKroon
  • Niet online
Ook voldoende afgifte? Geen groepen die dicht blijven?

• Jelte
  • Niet online
TKroon schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:32:
[...]

Ook voldoende afgifte? Geen groepen die dicht blijven?
Het zal wel te weinig afgifte zijn. Heb 6 groepen op circa 50m² en nog een badkamer met een soort vloerverwarmingsleiding. Rest van de radiatoren zitten dicht.

En het is beneden nog 22,5°C. Dus tja dan schiet het ook niet echt op. Even wachten tot het warmer wordt in de woonkamer

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 23:57
Heeft er al iemand ervaring met het ombouwen van een alterma edla11d3w1 naar een ebla om de koelfunctie vrij te kunnen geven?

• TKroon
  • Niet online
Jelte schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:47:
[...]

Het zal wel te weinig afgifte zijn. Heb 6 groepen op circa 50m² en nog een badkamer met een soort vloerverwarmingsleiding. Rest van de radiatoren zitten dicht.

En het is beneden nog 22,5°C. Dus tja dan schiet het ook niet echt op. Even wachten tot het warmer wordt in de woonkamer
Dan klinkt het inderdaad als logisch gedrag. Misschien kun je het wat sturen door overdag als de zon schijnt een wat langere run te maken. Zeker als je nog instraling hebt van de zon kun je dat gelijk weg koelen.

• asing
  • Nu online
Ben ik toch blij met mijn triple split! Hele huis koel en het ding (5.4kW) sipt 200-250W.

Dus voor degenen die voor de keuze staan, dat ding met boiler, warmtepomp en een paar binnenunits ;)

Pagina: 1 ... 180 181 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma