WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:58

mb1

Ik heb nog een 2e EBLA04E23V3 "op reserve" staan en twijfel tussen verkopen (iemand een goed bod?) of inzetten als warmwater bereider. Voor de zomermaanden zou ik dan mooi op zonnestroom warm tapwater kunnen maken en omdat ik deze unit separaat aan sluit heb ik ook het driewegklep isue niet wat ik hier veel langs hoor komen.

Iemand een goed idee voor een setup? Ik denk aan een minimaal 200L boilervat ivm. 4 personen en behoorlijk douche gebruik.

Ik vraag me vooral af hoe ga ik dat aansturen de madoka heb ik dan niet nodig lijkt me.

Edit: we hebben douche warmteterugwinning dus zo'n 50% van de warmte wordt teruggewonnen.

[ Voor 7% gewijzigd door mb1 op 16-05-2026 21:51 ]

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:57
mb1 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:36:
Ik heb nog een 2e EBLA04E23V3 "op reserve" staan en twijfel tussen verkopen (iemand een goed bod?) of inzetten als warmwater bereider. Voor de zomermaanden zou ik dan mooi op zonnestroom warm tapwater kunnen maken en omdat ik deze unit separaat aan sluit heb ik ook het driewegklep isue niet wat ik hier veel langs hoor komen.

Iemand een goed idee voor een setup? Ik denk aan een minimaal 200L boilervat ivm. 4 personen en behoorlijk douche gebruik.

Ik vraag me vooral af hoe ga ik dat aansturen de madoka heb ik dan niet nodig lijkt me.
Los van hoe je het wilt gaan aansluiten, 200L is wel krap met 4 personen. Met behoorlijk gebruik zou ik zeker voor 300L gaan

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Eens. En meer zou ook nog prima kunnen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 21:00
danny.s schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:46:
[...]

Los van hoe je het wilt gaan aansluiten, 200L is wel krap met 4 personen. Met behoorlijk gebruik zou ik zeker voor 300L gaan
Valt wel mee, vorige huis had ik 175 liter met 5 personen. Dat is 14 jaar lang genoeg geweest met een 8kWh warmtepomp. De boiler is namelijk zo weer opgewarmd. Alleen als je een groot bad hebt, dan zou 200 liter iets te weinig kunnen zijn.

En dan heb je ook nog een douche WTW, dus effectief kun je 2x zo lang douchen met 200 liter. Dat is dus te vergelijken met een boiler van 400 liter zonder een douche WTW.

Ik zou een offerte aanvragen voor een warmtepompboiler: je krijgt daar subsidie op en je hebt niet 2 van die grote kasten buiten staan. Bovendien heeft de 2e warmtepomp van Daikin ook 2 stroomfases nodig, de kans op problemen met je hoofdzekering wordt iets groter.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:26
TinusH777 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:38:
[...]

Valt wel mee, vorige huis had ik 175 liter met 5 personen. Dat is 14 jaar lang genoeg geweest met een 8kWh warmtepomp. De boiler is namelijk zo weer opgewarmd. Alleen als je een groot bad hebt, dan zou 200 liter iets te weinig kunnen zijn.

En dan heb je ook nog een douche WTW, dus effectief kun je 2x zo lang douchen met 200 liter. Dat is dus te vergelijken met een boiler van 400 liter zonder een douche WTW.

Ik zou een offerte aanvragen voor een warmtepompboiler: je krijgt daar subsidie op en je hebt niet 2 van die grote kasten buiten staan. Bovendien heeft de 2e warmtepomp van Daikin ook 2 stroomfases nodig, de kans op problemen met je hoofdzekering wordt iets groter.
Mijn advies. Altijd minimaal 300 liter. Zeker met afschaffen salderen nooit hoeven opwarmen in de avond (geen zon) en dan is het kouder dus WP moet harder werken om op te warmen en in te halen binnentemperatuur en je hebt dan in de avond in ieder geval altijd een constante binnentemperatuur. Kost iets meer maar zuiniger en meer comfort. Hier iedere dag een bad vol (boiler op 52 graden) en kan nog makkelijk daarna 3 keer douchen als we dat zouden willen. En je kan veel meer sturen op dynamisch mocht je dat willen. Bewoners die na je komen en meer water verbruiken eventueel zullen je ook dankbaar zijn. Mooi verkoop argument ook.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 17-05-2026 17:08 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mb1 "Behoorlijk douchegebruik met 4 personen" i.c.m. een DWTW - lijkt me iets om goed in kaart te brengen. Warmwaterverbruik per dag bijvoorbeeld en energieverbruik.
Vraag: Hoe wordt het warme water nu op temperatuur gebracht?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
En om even wat uit te zoomen van de techniek: 5-10 minuten douchen is ook prima. :) En niet gloeiend heet douchen is ook prima. :) Een waterbesparende douchekop kan ook een oplossing zijn.
Een bad is natuurlijk een ander verhaal...

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• MotorBeast
@Tanuki Ieder zijn wensen. Je kan ook geen boiler plaatsen en naar de sportschool gaan en daar douchen. :+

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-06 13:46
Weet iemand wat er voor zorgt dat ik de (ben de exacte naam even kwijt) waarde van de temperatuur (buitenunit) waarboven de warmtepomp nog weigert cv te verwarmen niet hoger kan instellen dan 14c?

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-06 17:53
MrRobin schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:30:
Weet iemand wat er voor zorgt dat ik de (ben de exacte naam even kwijt) waarde van de temperatuur (buitenunit) waarboven de warmtepomp nog weigert cv te verwarmen niet hoger kan instellen dan 14c?
Ik begrijp je vraag niet. Over welke parameter heb je het hier?

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.

• TinusH777
MrRobin schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:30:
Dit is heel cryptisch, dus ik heb het in NotebookLM gegooid, dit is het antwoord:

De instelling die u zoekt heet de Uitschakeltemperatuur ruimte verwarming (vaak te vinden onder parameter [4.3.1] of code **** in het menu Ruimteverwarming/-koeling > Werkingsgebied).

Wat betreft de 14°C is er waarschijnlijk sprake van een kleine verwarring over de limieten van deze instelling. Volgens de handleiding is het instelbereik van deze parameter namelijk 14°C tot 35°C (met 22°C als fabrieksstandaard).

Dit betekent dat 14°C de absolute ondergrens (het minimum) is. Het systeem weigert een instelling lager dan 14°C; u kunt de warmtepomp dus niet instellen om bijvoorbeeld al bij 12°C buitenlucht volledig te stoppen met de cv-verwarming.

Als u de waarde op uw display daadwerkelijk niet hoger dan 14°C kunt instellen (bijvoorbeeld naar 20°C), kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
  1. U past per ongeluk een andere parameter aan: Het kan zijn dat u niet in parameter zit, maar per ongeluk een instelling van de weersafhankelijke stooklijn aan het wijzigen bent. Bijvoorbeeld de parameter voor de 'hoge buitentemperatuur' (), die een maximaal bereik heeft van 10°C tot 25°C.
  2. Uitzonderlijke limiet: Bij bepaalde Split-modellen zonder externe back-upverwarming is de instelling `` extra begrensd, maar dan ligt het maximum op 25°C en niet op 14°C.
Wat u kunt doen: Zorg ervoor dat uw gebruikersprofiel op Installateur staat (pincode 5678) en navigeer specifiek naar [4.3.1] of code ****. Hier zou u de temperatuur gewoon omhoog moeten kunnen draaien tot de standaardwaarde van 22°C (of maximaal 25°C/35°C afhankelijk van uw type unit).

• MrRobin
Bedankt! Denk inderdaad dat ik in de war ben en dat het gaat om niet lager dan 14c te kunnen instellen. Ben momenteel op vakantie en de woning was afgekoeld tot 17c met het barre weer in Nederland afgelopen week. Ik zette de vloerverwarming aan zodat we niet in een koud huis komen maar vervolgens ging de wp doodleuk uit toen het 14c buiten werd. Voor de volgende keer een om rekening mee te houden dus met hoe ver van tevoren die weer aan moet voor thuiskomst

• mb1

mb1

dunklefaser schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:22:
@mb1 "Behoorlijk douchegebruik met 4 personen" i.c.m. een DWTW - lijkt me iets om goed in kaart te brengen. Warmwaterverbruik per dag bijvoorbeeld en energieverbruik.
Vraag: Hoe wordt het warme water nu op temperatuur gebracht?
Met de CV combiketel wordt nu het water verwarmd. We hebben nog 1 tiener dochter en een dochter die er parttime is en die kunnen af en toe heel lang (half uur en langer) dochen.

• danny.s
mb1 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:49:
[...]

Met de CV combiketel wordt nu het water verwarmd. We hebben nog 1 tiener dochter en een dochter die er parttime is en die kunnen af en toe heel lang (half uur en langer) dochen.
Even los dat je dan een grotere boiler nodig hebt, lijkt me een gedragsverandering ook niet verkeerd hier. Of zorgen dat ze niet als eerste douchen, dan wordt het water vanzelf koud op een gegeven moment.

• piieter
danny.s schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:23:
[...]

Even los dat je dan een grotere boiler nodig hebt, lijkt me een gedragsverandering ook niet verkeerd hier. Of zorgen dat ze niet als eerste douchen, dan wordt het water vanzelf koud op een gegeven moment.
Ik weet niet of een gedragsverandering wel gewenst is. Sommige mensen douchen nu eenmaal langer dan anderen. Als je nog de keuze hebt voor een grotere tank, je kunt het betalen en je bent ook bereid om hiervoor te betalen, waarom zou je het dan niet doen. Dit heeft ook met comfort te maken.

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.

• danny.s
piieter schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:34:
[...]

Ik weet niet of een gedragsverandering wel gewenst is. Sommige mensen douchen nu eenmaal langer dan anderen. Als je nog de keuze hebt voor een grotere tank, je kunt het betalen en je bent ook bereid om hiervoor te betalen, waarom zou je het dan niet doen. Dit heeft ook met comfort te maken.
Deels mee eens. Langer dan een half uur douchen, noem ik niet meer duurzaam. Ik zeg niet dat je douche moet beperken tot 5 min, maar langer dan half uur is het andere uiterste

• mb1

mb1

danny.s schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:57:
[...]

Deels mee eens. Langer dan een half uur douchen, noem ik niet meer duurzaam. Ik zeg niet dat je douche moet beperken tot 5 min, maar langer dan half uur is het andere uiterste
Pubers hé, en we zijn niet altijd thuis als ze onder de douche staan😉

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:11

Jog

mb1 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:11:
[...]
Wees blij dat ze uit hun eigen onder de douche gaan, die van mij zijn iets te milieubewust ;)

• TinusH777
mb1 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:11:
[...]

Voor 200 euro heb je een douchemuntautomaat 💪

Daar bespaar je meer mee dan een warmtepompboiler.

• MrRobin
Over de kosten voor een grotere tank: bij mij was destijds het verschil tussen 200/250/300L een 0/50/100 euro meerprijs. Op het totaal van een nieuwe tank van rond de 1000-1200 euro uit mijn hoofd was het een no brainer om de grootste te nemen om alle redenen die Motorbeast hierboven aangeeft

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06 21:59
Ligt het aan mij of is mei een stuk kouder dan afgelopen jaren met dientengevolge een wat hoger verbruik van de WP?

• danny.s
Atomius schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:56:
Ligt het aan mij of is mei een stuk kouder dan afgelopen jaren met dientengevolge een wat hoger verbruik van de WP?
Ik heb de WP nu 3 jaar, en volgens mij het 1e jaar dat ik in mei de WP nog voor verwarming gebruikt heb

• MotorBeast
Niet zo vreemd toch? https://www.weeronline.nl/nieuws/koudste-natste-hemelvaartsdag

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-06 01:13
Over de periode 1 mei t/m 18 mei scheelt het ongeveer 40 graaddagen met vorig jaar. Dus ja, stuk kouder en dus meer verbruik,

• Atomius
Kijk, dezelfde ervaringen.

Ik heb trouwens maar eens een SWW schema ingesteld gezien de saldering die stopt over een tijdje. 1x per dag een comfortrunnetje naar 50 graden van 13-15u. Vandaag ging vlekkeloos. Nice :-)

• danny.s
Atomius schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:53:
Kijk, dezelfde ervaringen.

Ik heb trouwens maar eens een SWW schema ingesteld gezien de saldering die stopt over een tijdje. 1x per dag een comfortrunnetje naar 50 graden van 13-15u. Vandaag ging vlekkeloos. Nice :-)
Houd er rekening dat spoedig dan veel BUH erbij komt kijken, als het buiten boven de 25 gr is.

• Atomius
danny.s schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:33:
[...]

Houd er rekening dat spoedig dan veel BUH erbij komt kijken, als het buiten boven de 25 gr is.
True. Hoe los jij dat op dan?

Ik zie dat ik de SWW temp niet meer kan aanpassen in de app nu ik een programma heb ingesteld.

Misschien kan je het programma wat uurtjes vervroegen in de zomermaanden via de app, weet jij dat?

• danny.s
Atomius schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:59:
[...]

True. Hoe los jij dat op dan?

Ik zie dat ik de SWW temp niet meer kan aanpassen in de app nu ik een programma heb ingesteld.

Misschien kan je het programma wat uurtjes vervroegen in de zomermaanden via de app, weet jij dat?
Op dit moment heb ik Eco op 46 staan, comfort op 53. Maar ik pas eco een dezer dagen aan naar 44. Alle dagen dat ik eco heb, hoef ik er nagenoeg geen rekening mee te houden dat de BUH gebruikt gaat worden, tenzij het echt warm wordt (>35gr buiten). Comfort doe ik dan wel echt in de ochtend. Mogelijk wordt het dan niet helemaal door zonne energie afgedekt, maar zal nog altijd minder kosten dan BUH (100% salderen, geen terugleverkosten). Volgend jaar overweeg ik dynamisch te doen, dan ga ik mijn strategie opnieuw bekijken. Als er dan bijv negatieve prijzen zijn, dan juist op BUH: gebruikt meer stroom, en minder compressor slijtage.

• Eduardio
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 05-06 15:29
[...]

Is dat heel erg als het vanuit eigen zonnestroom komt?

• Atomius
danny.s schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:48:
[...]

Op dit moment heb ik Eco op 46 staan, comfort op 53. Maar ik pas eco een dezer dagen aan naar 44. Alle dagen dat ik eco heb, hoef ik er nagenoeg geen rekening mee te houden dat de BUH gebruikt gaat worden, tenzij het echt warm wordt (>35gr buiten). Comfort doe ik dan wel echt in de ochtend. Mogelijk wordt het dan niet helemaal door zonne energie afgedekt, maar zal nog altijd minder kosten dan BUH (100% salderen, geen terugleverkosten). Volgend jaar overweeg ik dynamisch te doen, dan ga ik mijn strategie opnieuw bekijken. Als er dan bijv negatieve prijzen zijn, dan juist op BUH: gebruikt meer stroom, en minder compressor slijtage.
Ja ik heb even in de app gekeken en het lijkt erop dat je vanuit daar je SWW schema makkelijk kan aanpassen. Ook als bulk in één keer voor alle dagen. Dus ik denk dat ik de boel dan voor de zomer verplaats naar 10:30u o.i.d. Dan is de buitenunit vast nog geen 25 graden. En als incidenteel wel, ach, dan kost dat maar een paar kWhtjes á 11 cent meer ;)

Vind het juist wel prettig dat er hiermee een manier is om niet de installeursinstellingen in te hoeven duiken om het aantal graden aan te passen.

• danny.s
Atomius schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:48:
[...]

Vind het juist wel prettig dat er hiermee een manier is om niet de installeursinstellingen in te hoeven duiken om het aantal graden aan te passen.
Eigenlijk idd jammer dat setpoint niet via de app kan. Maar dit doe ik dan ook maar 2x per jaar. Voor de zomer naar 44, na de zomer terug naar 46. Kan natuurlijk ook kijken of ik in de winter met 44 weg kom, hoef ik neits meer aan te passen :)

• danny.s
Eduardio schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:35:
[...]

Is dat heel erg als het vanuit eigen zonnestroom komt?
In principe niet nee, zeker niet als je ook terugleverkosten hebt. Maar in mijn geval heb ik nog een contract zonder terugleverkosten, dus is zo min mogelijk stroom gebruiken het voordeligste op dit moment.

• Atomius
danny.s schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:05:
[...]

Eigenlijk idd jammer dat setpoint niet via de app kan. Maar dit doe ik dan ook maar 2x per jaar. Voor de zomer naar 44, na de zomer terug naar 46. Kan natuurlijk ook kijken of ik in de winter met 44 weg kom, hoef ik neits meer aan te passen :)
Ook een mogelijkheid ja. Maar denk zelf niet helemaal uit te komen met een 230L boiler op 44 graden per 24u met 4 personen, eerlijk gezegd. Dus ik houd hem op de 50. Die temp doodt de eventueel aanwezige beestjes ook beter.

• MotorBeast
Atomius schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:20:
[...]

Ook een mogelijkheid ja. Maar denk zelf niet helemaal uit te komen met een 230L boiler op 44 graden per 24u met 4 personen, eerlijk gezegd. Dus ik houd hem op de 50. Die temp doodt de eventueel aanwezige beestjes ook beter.
Dat maakt alleen uit als je een bad vult met mengen van koud water. Als je warmer opstookt meng je meer koud water bij en is bad sneller vol en gebruik je minder warm water. Met douchen is heeft dat geen invloed en is de tijd die je onder de douche staat de factor. Het laatste klopt wel want ik zet mijn boiler op 52 graden (heb wel een bad overigens) en doe echt nooit een legionella run. Trek de boiler ook iedere dag bijna leeg.

• danny.s
MotorBeast schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:04:
[...]

Dat maakt alleen uit als je een bad vult met mengen van koud water. Als je warmer opstookt meng je meer koud water bij en is bad sneller vol en gebruik je minder warm water. Met douchen is heeft dat geen invloed en is de tijd die je onder de douche staat de factor. Het laatste klopt wel want ik zet mijn boiler op 52 graden (heb wel een bad overigens) en doe echt nooit een legionella run. Trek de boiler ook iedere dag bijna leeg.
Volgens mij maakt het wel degelijk uit met douchen. In de winter komt er water van 10gr uit de koude kraan. In de zomer 20gr ofzo? Omdat diezelfde 38gr uit de douche te krijgen, gebruik je dus in de winter veel meer warm water dan in de zomer.

• MotorBeast
danny.s schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:57:
[...]

Volgens mij maakt het wel degelijk uit met douchen. In de winter komt er water van 10gr uit de koude kraan. In de zomer 20gr ofzo? Omdat diezelfde 38gr uit de douche te krijgen, gebruik je dus in de winter veel meer warm water dan in de zomer.
Eens. Onder gelijkblijvende omstandigheden dan. En dat geldt ook voor het bad. Scherp van je!!!

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:16
Ik volg dit draadje al een tijdje en zie regelmatig verhalen langskomen over een lekkende driewegklep. Ik zie aan de temperatuur van de watertank dat deze sneller zakt zodra de vloerverwarming aangaat (rond 06:00 hieronder). Zie bijgevoegde afbeelding. Betekent dit dat ik ook een lekkende driewegklep heb? Welke degelijke alternatieven zijn er met minder risico op lekkage? Dan kan ik dit bespreken met mijn installateur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4uqb8x-2QwEiIsTGGCdJIDYXBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I7owyTncTxnNoYpwmFPuuepQ.png?f=fotoalbum_large

• RKRR
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 06-06 13:27
Doe al tijden 1 run Comfort 53 graden per dag als de prijzen laag zijn of zonnig.

in april bv alleen maar op zon gedaan.

Kunnen we met 3 personen elke dag mee toe.

• Ari Gold
  • Laatst online: 06-06 23:38
Zijn er mensen met VV en VK die nu al overgeschakeld zijn naar koeling (met deze temperaturen)?

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:30
Ari Gold schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:35:
Zijn er mensen met VV en VK die nu al overgeschakeld zijn naar koeling (met deze temperaturen)?
Ik ben op vakantie dus kan het niet goed persoonlijk ervaren. Maar obv de voorspellingen heb ik hem vandaag op 19.5 target temp voor koelen gezet met een ingangstemp van 18 graden. Beetje de hitte voor zijn dauwpunt is nu 10 graden dus kan makkelijk. Vloerverwarming hier. Het is nu 19 graden in huis (verwarmen stond op 17). Vorig jaar had ik de indruk dst ik steeds net wat te laat begon met koelen waardoor het dauwpunt oploopt.

• TKroon
  • Niet online
Juist. Net zoals met verwarmen moet je niet pas beginnen als het te heet is, maar simpelweg de warmte die binnen komt er dezelfde dag weer uit werken.

• stefjuh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-06 11:14
Ik ben ook begonnen met koelen en vanochtend in de woonkamer 18,5, prima start. Vraagje, als ik op de stand weersafhankelijk constant koelen zet, dan zie ik geen stooklijn voor koelen (uitgegrijsd). Is dat normaal?Ik werk nu met weersafhankelijk en dan een stooklijn koelen van 18 graden voor alle temperaturen. Zou dit net zo effectief moeten zijn of zie ik iets over het hoofd?

• Atomius
[...]

Haha, nou, gisteren het schema vervroegd van 13u naar 10:30u. Rond die tijd werd de boiler leeggetrokken. Buiten was het 23 graden. De compressor begon enthousiast met verwarmen (volgens schema) om 10:30u maar gooide bij 44 graden de handdoek in de ring. Het was toen ook 24-25 graden geworden buiten. De BUH heeft daarom het laatste stuk gedaan tot 50 gr in krap een uur voor de prijs van een extra 2 kWh :)

Dus ja, toch maar naar 10u zetten dat schema. Of genoegen nemen met 44 graden SWW temperatuur.

• danny.s
Atomius schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:49:
[...]

Haha, nou, gisteren het schema vervroegd van 13u naar 10:30u. Rond die tijd werd de boiler leeggetrokken. Buiten was het 23 graden. De compressor begon enthousiast met verwarmen (volgens schema) om 10:30u maar gooide bij 44 graden de handdoek in de ring. Het was toen ook 24-25 graden geworden buiten. De BUH heeft daarom het laatste stuk gedaan tot 50 gr in krap een uur voor de prijs van een extra 2 kWh :)

Dus ja, toch maar naar 10u zetten dat schema. Of genoegen nemen met 44 graden SWW temperatuur.
Hier zelfde gister, vergeten tijdschema aan te passen. Ook gedeeltelijk met BUH helaas.

• piieter
Even een vraag:

Ik heb nu een warmtepomp die alleen kan verwarmen. Stel ik koop er zo'n unit bij, zodat ik er ook mee kan koelen. Hoeveel ruimte is er nodig voor zo'n unit? Wordt zoiets ingebouwd in de binnen-unit of separaat?

Heeft iemand een idee hoeveel dat ruwweg kost (inclusief montage door installateur)?

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:55
danny.s schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:48:
[...]

Hier zelfde gister, vergeten tijdschema aan te passen. Ook gedeeltelijk met BUH helaas.
Dank voor de reminder heren! Vanmiddag inderdaad hier ook omgezet 😊😉

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:01
piieter schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:20:
Even een vraag:

Ik heb nu een warmtepomp die alleen kan verwarmen. Stel ik koop er zo'n unit bij, zodat ik er ook mee kan koelen. Hoeveel ruimte is er nodig voor zo'n unit? Wordt zoiets ingebouwd in de binnen-unit of separaat?

Heeft iemand een idee hoeveel dat ruwweg kost (inclusief montage door installateur)?
Elke warmtepomp is standaard al technisch instaat om te koelen. Het enige is dat sommige niet standaard van een condensbak in de binnenunit zijn voorzien en die dus geïnstalleerd zou moeten worden (en soms ook een dauwpuntssensor). Dus het kost zo goed als geen extra ruimte. De kosten liggen tussen 200 en 600.

En goed om te benoemen dat koelen met een warmtepomp alleen topkoeling is, en het dus niet ontvochtigt.

[ Voor 6% gewijzigd door kokpol op 23-05-2026 15:55 ]

• TinusH777
piieter schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:20:
Even een vraag:

Je hebt er niet gek veel aan. Ja, je kunt je kamer ongeveer 4 graden koeler krijgen dan zonder. Het probleem is dat koelte op de vloer blijft liggen, dus je vloer koeling zorgt voor koude voeten en warm hoofd.

Een airco op zolder/overloop/slaapkamer is effectiever, omdat je dan echt koelt en de koele lucht zich van boven naar beneden verspreid in de woning. Ik heb hier 3 AC1 /Aux airco's, kosten weinig, via Marktplaats een installateur gevonden (met certificering), werken perfect. Die kosten ook iets van 700.

Ze staan aan bij 25+ graden, overdag als de zon schijnt, zonnepanelen doen de rest....

[ Voor 4% gewijzigd door TinusH777 op 23-05-2026 16:43 ]

• Atomius
TinusH777 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:42:
[...]

Je hebt er niet gek veel aan. Ja, je kunt je kamer ongeveer 4 graden koeler krijgen dan zonder. Het probleem is dat koelte op de vloer blijft liggen, dus je vloer koeling zorgt voor koude voeten en warm hoofd.

Een airco op zolder/overloop/slaapkamer is effectiever, omdat je dan echt koelt en de koele lucht zich van boven naar beneden verspreid in de woning. Ik heb hier 3 AC1 /Aux airco's, kosten weinig, via Marktplaats een installateur gevonden (met certificering), werken perfect. Die kosten ook iets van 700.

Ze staan aan bij 25+ graden, overdag als de zon schijnt, zonnepanelen doen de rest....
Ik hoop mijn koeling nog eens op orde te krijgen maar als ik op piekdagen van 27 naar 23 kan zou ik dat echt een enorm verschil vinden :)

• Tanuki
  • Niet online
Ik ben, zoals velen denk ik sinds vandaag ;), de koeling eens aan het testen. Ik zie helaas vreemd gedrag, en ik vermoed dat het gewoon aan de Daikin software ligt. En uiteraard aan mijn instellingen die de Daikin software aansturen / beïnvloeden.

Ik heb de koelstand aangezet. Ik had hem eens op 18 graden gezet. We hebben alleen maar vloerverwarming. Misschien te laag? Maar de temperatuur in de vloer was maar 19 graden.
Ik dacht, op deze manier kan ik iig het effect zien.

Hij dook ver onder de 18 graden, zelfs 15 graden werd aangetikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXZ5r6WSF546pfABqj14N_g9RpU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/210eKYXzqU6dmRHnDEX40VVo.png?f=fotoalbum_large
Dat was uiteraard niet mijn bedoeling.

Daarna wat gedaan met de Onecta app, toch maar 20 graden ingesteld ipv 18 graden. Uiteindelijk stabiliseerde het iets. Maar toen ging de compressor een beetje knipperen tussen aan/uit (of iig 0Hz en 15-40Hz):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/051hmwBU2HD3pr7_qj-SXAVojjk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EYxC69YnY3h8otTm35oBghHq.png?f=fotoalbum_large
Wat resulteerde in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BY5R8j5iuA8GLUfgtnHlqIiz4Zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ymc52rUxrlGb3ePzytFEbSHp.jpg?f=fotoalbum_large
Erg veel aan/uit van de circulatiepomp in de binnenunit.

Beide lijkt me vrij kwalijk en niet wat ik de hele dag wil hebben draaien zo.
Ik zou graag de hele dag door 18 graden water willen rond pompen door de gehele vloerverwarming in het hele huis. Of 19 graden, mag ook.
Maar het zou iig fijn zijn als dat zo kan werken.

Wij hebben overigens geen thermostaat in de woonkamer of zo, nergens. Ook geen Madoka of zo dus.
Qua verwarmen afgelopen winter hebben we continu gedraaid op de laagste stand en dat ging mooi met op den duur continue 250-300W.

Dat zou ik graag opnieuw realiseren maar dan met koelen. :) Vooral als dat misschien wat inefficiënter is, maar de zon volop aanwezig is, want a) dan kost het niets en b) maakt de WP lange runs.

Dus ik ben benieuwd naar de configuratie van anderen. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Tanuki
  • Niet online
Ik heb voor het verwarmen een minimale temperatuur ergens moeten instellen. Want anders zou hij over gaan op de backup heater. Is zoiets er ook voor koeling?

Of is er een stappenplan dat ik kan volgen om wegwijs te worden uit de instellingen die ik kan doen voor koeling?

• rickox
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-06 12:56
Hoi,

heeft hier iemand een goed idee om de boiler extra op te laten warmen dmv het elektrische element wanneer ik pv overschot heb?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 17:23

Sick Nick

Drop the top!

rickox schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:17:
Hoi,

heeft hier iemand een goed idee om de boiler extra op te laten warmen dmv het elektrische element wanneer ik pv overschot heb?
Waarom zou je dat doen? dan heb je aan 1:1 ratio van stroom naar warmte, doe je het via de warmtepomp dan heb je 1:3 of meer? Maar als je het wilt, iets als een MyEnergi Eddi kan dat, dan stuurt ie precies wat je overschot is naar je water.

[ Voor 13% gewijzigd door Sick Nick op 23-05-2026 19:29 ]

• MrRobin
Hier vergelijkbaar. Begane grond 21c, 1e verdieping 22c. Met een vaste koeltemp van 17c krijg ik ook pendelen. Pas als ik 16c instel houdt het pendelen op, waarbij de vertrek temp tussen de 15-15.5 ligt, retour op beide verdiepingen 18-19c.

Ik zie de retouren langzaam kouder worden, wat betekent dat de vloeren kouder worden en op een gegeven moment is het gewoon te koud en slaat die af. Eigenlijk is wat ik nu die veel te koud water wat in de vloer komt. Mijn ervaring vorig jaar is dat vloer koelen met 17c vertrekttemp pas kan als het binnen 23-24 graden is.

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 21:26
Hoi,

Zonneboiler systeem aanschaffen! Gaat hier top tank is lekker warm inmiddels, zelfs de Daikin unit geeft nu een melding EC-00 wat een te warme tank betekent. Mijn zonneboiler stopt pas met verwarmen als de toptemperatuur de 85 graden aantikt. Alle mogelijke beestjes worden met deze temperaturen keurig afgedood. 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQFQGTob8QbnMll3q6JxUtqJ5Sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwC0eaSXdphVIwcj6scggCru.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flWi5p80JmMVX1FRt0EzXxJlYSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/junY4L4NyruOQwMp8Ho7n9kU.jpg?f=fotoalbum_large

• MrRobin
Hoi,

Ja, zoek in dit topic op smartgrid, dat doet wat je zoekt. Specifiek koppelen aan je exacte hoeveelheid overschot per moment kan met een s0 puls meter. Ook ff op zoeken dat heb ik een mooie post van gemaakt een tijdje terug hier.

• Atomius
Vraagje. Ik snap koelen niet.

Stel je hebt 18 graden aanvoer.

Slaat hij dan sneller af bij een deltaT van 3 of een deltaT van 5?

Ik zou zeggen bij 5?

Want hij slaat af als het retourwater te koud wordt? En dat is sneller het geval bij 5 dan bij 3?

Klopt dit?

En zo ja, wat doet flow dan hierin? Stel je hebt een snel afslaande warmtepomp tijdens koelen met deltaT 3 en aanvoer 18. Wil je dan hogere of juist lagere flow? Ik zou zeggen lagere, want dan is er meer tijd om de koelte af te geven aan de woning?

Maar dat hangt dan ook weer af van hoe ver de warmtepomp kan terugmoduleren? Of niet?

Wie helpt mij hier kaas van te maken?

[ Voor 81% gewijzigd door Atomius op 25-05-2026 19:12 ]

• TKroon
  • Niet online
@Atomius Delta t van 3 heb je nodig. Anders gaat hij dusdanig langzaam draaien om maar de delta t van 5 te krijgen. Hoe sneller het stroomt, hoe meer warmte je af kunt voeren. Je zou het zo kunnen zien: er zit gemiddeld kouder water in je vloer met een kleinere delta t.

• Tanuki
  • Niet online
Atomius schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:46:
Vraagje. Ik snap koelen niet.

Stel je hebt 18 graden aanvoer.

Slaat hij dan sneller af bij een deltaT van 3 of een deltaT van 5?

Ik zou zeggen bij 5?

Want hij slaat af als het retourwater te koud wordt? En dat is sneller het geval bij 5 dan bij 3?

Klopt dit?

En zo ja, wat doet flow dan hierin? Stel je hebt een snel afslaande warmtepomp tijdens koelen met deltaT 3 en aanvoer 18. Wil je dan hogere of juist lagere flow? Ik zou zeggen lagere, want dan is er meer tijd om de koelte af te geven aan de woning?

Maar dat hangt dan ook weer af van hoe ver de warmtepomp kan terugmoduleren? Of niet?

Wie helpt mij hier kaas van te maken?
Ik ben er ook mee aan het worstelen, hier gebruik ik wel een delta T 3, om wat @TKroon zegt.

Wellicht wil je ook de pomp op "continuous" zetten, zodat die lekker blijft rondpompen. Bij mij ging de pomp namelijk steeds uit / lager draaien.
Ik heb die instelling zelf nog niet proberen te vinden. En de minimum temperatuur van koelen zou ook in te stellen moeten zijn, zodat hij niet meer onder de 18 graden schiet. Bij mij ging hij weleens werken met een aanvoer temperatuur van 15 graden of lager.
Met de delta T van 3 zou je hem dan op 21 moeten zetten.

Ik ben verder ook benieuwd naar jouw bevindingen / tuning dingetjes. :) Zou mooi zijn om koelen goed werkende te krijgen!

[ Voor 4% gewijzigd door Tanuki op 25-05-2026 20:58 ]

• Atomius
TKroon schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:52:
@Atomius Delta t van 3 heb je nodig. Anders gaat hij dusdanig langzaam draaien om maar de delta t van 5 te krijgen. Hoe sneller het stroomt, hoe meer warmte je af kunt voeren. Je zou het zo kunnen zien: er zit gemiddeld kouder water in je vloer met een kleinere delta t.
Ok. Maar aangenomen dat je die dT=3 hebt ingesteld met aanvoer=18. Dan kan je WP een run dus langer volhouden met hoge flow dan met lage flow? Klopt dat?

@Tanuki ben jij geslaagd vandaag met koelen?

• MrRobin
Wat ik nog steeds niet helemaal helder heb met koelen en vloerverwarming is het volgende: je moet niet koelen met te koud water ivm condensvorming. Maar waar is condensvorming precies zo'n grote boosdoener? Is dit voor elke type vloer zo? Hangt het af van de lijm / type vloer?

Ik snap dat als je stalen leidingen en verdelers hebt dat dit een issue is met roest. Maar alles is bij mij van koper of kunststof. Kan ik dan enkel letten op de temperatuur van de vloer zelf en die boven het dauwpunt houden zodat ik niet uit glijd over een gladde vloer?

Ik koel bijv vandaag met een setpoint van 16c en de vertrektemperatuur is nu richting de 14.5 aan het gaan, dus hij zal gaan pendelen als het nog iets kouder wordt. Tegelijkertijd meet ik een vloer temperatuur van boven de 19c en zit het dauwpunt ergens tussen de 11-14c, afhankelijk van waar ik het meet.

• TKroon
  • Niet online
Atomius schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:31:
[...]

Ok. Maar aangenomen dat je die dT=3 hebt ingesteld met aanvoer=18. Dan kan je WP een run dus langer volhouden met hoge flow dan met lage flow? Klopt dat?

@Tanuki ben jij geslaagd vandaag met koelen?
Klopt. Met een grotere delta t zal hij eerder gaan pendelen. Als Ta = 18 en Tr = 23, moet het in huis al enkele graden warmer zijn dan 23 graden, anders is er onvoldoende warmte om op te nemen. Met delta t = 3 hoeft Tr maar 21 te zijn.

• TKroon
  • Niet online
Tanuki schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:58:
[...]

Ik ben er ook mee aan het worstelen, hier gebruik ik wel een delta T 3, om wat @TKroon zegt.

Wellicht wil je ook de pomp op "continuous" zetten, zodat die lekker blijft rondpompen. Bij mij ging de pomp namelijk steeds uit / lager draaien.
Ik heb die instelling zelf nog niet proberen te vinden. En de minimum temperatuur van koelen zou ook in te stellen moeten zijn, zodat hij niet meer onder de 18 graden schiet. Bij mij ging hij weleens werken met een aanvoer temperatuur van 15 graden of lager.
Met de delta T van 3 zou je hem dan op 21 moeten zetten.

Ik ben verder ook benieuwd naar jouw bevindingen / tuning dingetjes. :) Zou mooi zijn om koelen goed werkende te krijgen!
Kleine correctie: je aanvoertemperatuur moet dan 18 zijn en geen 21.

• Atomius
TKroon schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:48:
[...]

Klopt. Met een grotere delta t zal hij eerder gaan pendelen. Als Ta = 18 en Tr = 23, moet het in huis al enkele graden warmer zijn dan 23 graden, anders is er onvoldoende warmte om op te nemen. Met delta t = 3 hoeft Tr maar 21 te zijn.
Koude op te nemen bedoel je denk?

Maar het gaat mij alleen nog om het flowvraagstuk. Beetje contraintuitief dat een hoge flow beter is bij koelen. Ik zou denken dat er met een lage flow meer tijd is voor het huis om warmte af te geven aan de koude vloerverwarmingsbuizen.

Maar vooral ook dat als de flow omhoog gaat, de koude aanvoertemperatuur van 18 graden sneller weer terug is bij de warmtepomp. En dat de delta T dan kleiner wordt, bijv. 2 (i.p.v. de ingestelde 3). En dat hij dan niet verder kan terugmoduleren en dan afslaat.

• TKroon
  • Niet online
Atomius schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:33:
[...]

Koude op te nemen bedoel je denk?

Maar het gaat mij alleen nog om het flowvraagstuk. Beetje contraintuitief dat een hoge flow beter is bij koelen. Ik zou denken dat er met een lage flow meer tijd is voor het huis om warmte af te geven aan de koude vloerverwarmingsbuizen.

Maar vooral ook dat als de flow omhoog gaat, de koude aanvoertemperatuur van 18 graden sneller weer terug is bij de warmtepomp. En dat de delta T dan kleiner wordt, bijv. 2 (i.p.v. de ingestelde 3). En dat hij dan niet verder kan terugmoduleren en dan afslaat.
Nee, je vloer neemt warmte op en je warmtepomp geeft die warmte buiten af. Je kunt geen koude opnemen, alleen warmte afgeven ;)

Over je flow: als je extremer denkt: als je flow naar 0 gaat, hoeveel koel je dan nog? Dus hoe meer flow, hoe meer je kunt koelen.

Als je delta t 2 dreigt te worden (lijkt me sterk, tenzij je probeert te koelen terwijl het binnen al maar 19 graden is), zal de warmtepomp de flow verlagen. Trek die gedachte door en dan snap je waarom delta t van 5 (of nog hoger) nooit goed zal werken om te koelen.

• Atomius
TKroon schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:53:
[...]

Nee, je vloer neemt warmte op en je warmtepomp geeft die warmte buiten af. Je kunt geen koude opnemen, alleen warmte afgeven ;)

Over je flow: als je extremer denkt: als je flow naar 0 gaat, hoeveel koel je dan nog? Dus hoe meer flow, hoe meer je kunt koelen.

Als je delta t 2 dreigt te worden (lijkt me sterk, tenzij je probeert te koelen terwijl het binnen al maar 19 graden is), zal de warmtepomp de flow verlagen. Trek die gedachte door en dan snap je waarom delta t van 5 (of nog hoger) nooit goed zal werken om te koelen.
Ok, eerder zei je warmte opnemen, maar dat moet dan warmte afgeven zijn (in koelmodus).

Flow is nu duidelijk, dank.

Alleen het afslaan nog niet. Wanneer slaat een warmtepomp af in koelmodus? Is dat als:

- De delta T te klein wordt? Bijvoorbeeld door een bypass die openstaat waarbij het koude aanvoerwater direct terugstroomt.
- De flow te laag is en de warmtepomp zijn koelvermogen niet kwijt kan?
- De warmtepomp niet verder kan terugmoduleren? Weten we eigenlijk het minimum vermogen in koelmodus?

• TKroon
  • Niet online
Atomius schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:18:
[...]

Ok, eerder zei je warmte opnemen, maar dat moet dan warmte afgeven zijn (in koelmodus).

Flow is nu duidelijk, dank.

Alleen het afslaan nog niet. Wanneer slaat een warmtepomp af in koelmodus? Is dat als:

- De delta T te klein wordt? Bijvoorbeeld door een bypass die openstaat waarbij het koude aanvoerwater direct terugstroomt.
- De flow te laag is en de warmtepomp zijn koelvermogen niet kwijt kan?
- De warmtepomp niet verder kan terugmoduleren? Weten we eigenlijk het minimum vermogen in koelmodus?
De vloer geeft de warmte af aan het koude koelwater.

De warmtepomp slaat af als hij zijn minimum vermogen niet meer kwijt kan. Dat is dezelfde reden dat je bij verwarmen geen Ta van 24 kunt gebruiken als je het 21 graden wilt hebben binnen.

• tumbum
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 16:15
Wij staan op het punt om een Daikin Altherma 3 R F aan te schaffen. Nu zit ik een beetje met de hoogte. Onze kelder is maximaal 197cm hoog. Officieel zou het niet passen volgens de beschrijving van Daikin. Iemand die kan bevestigen dat dit in de praktijk wel kan?

• piieter
tumbum schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:13:
Wij staan op het punt om een Daikin Altherma 3 R F aan te schaffen. Nu zit ik een beetje met de hoogte. Onze kelder is maximaal 197cm hoog. Officieel zou het niet passen volgens de beschrijving van Daikin. Iemand die kan bevestigen dat dit in de praktijk wel kan?
De binnen unit zelf is 1,65 meter hoog. Bij ons zit ie onder een schuin dak. Kleinste ruimte erboven is nog 20 cm. In het midden van de unit ongeveer 32 cm. Het belangrijkste is, dat ze de ruimte hebben om de leidingen te kunnen aansluiten. Naar mijn idee moet 1,97 meter wel kunnen. Anders eerst even overleggen met de installateur. Dan weet je het zeker of het kan of niet.

• TinusH777
tumbum schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:13:
Heb je geen installateur die je adviseert? Je kunt ook de monoblock nemen, dan hoef je alleen nog maar de boiler kwijt.

• Atomius
mawashigeri schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:04:
[...]

[...]

Bij mij was het verschil tussen 70% en 60% bijvoorbeeld te groot: van ~25L/min naar ~19,5L/min.
Ik had ook verwacht dat het redelijk lineair zou zijn, maar dat is duidelijk niet het geval.
Ben vergeten wat 100% precies was, maar het zat iets boven de 30L/min.
RonJ schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:36:
[...]

Is een kwestie van uitproberen idd. De pompbeperking beperkt de het op % vermogen (of eigenlijk het PWM stuursignaal richting de pomp). Het zal van (het drukverlies in-) je installatie afhangen welk debiet bij welk % hoort. Het doel is ook meestal niet om een bepaalde flow waarde te halen, maar het hoogste % te vinden waarin geluidsklachten uitblijven.
mawashigeri schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:38:
[...]

Ja, maar dat is dus alleen een beperking want je kan niet een voorkeur instellen, dat doe je feitelijk met je dT!

Als dT groot is ingesteld dan zet je een hogere aanvoertemperatuur en krijg je (typisch) lagere flow; andersom bij kleine dT moet de flow hoger maar mag en je de aanvoertemperatuur lager.

Uitgaande van de gemiddelde temperatuur (aanvoer-retour)/2 heb je in principe dezelfde hoeveelheid warmteafgifte in beide gevallen, maar bij de kleinere dT en lagere aanvoertemperatuur is de WP doorgaans efficiënter.

Op papier gaat dit uiteraard allemaal vanzelf goed, maar in praktijk kan je alsnog (defrost) situaties hebben dat de WP flink aan de slag gaat en de pomp vol open zet - dat kan je dus temperen met deze instelling.
MrRobin schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:34:
[...]

Probeer je maximale pomp bereik eens lager te zetten. Bij de pomptest probeert de pomp met 100% snelheid te pompen, en dus gaat de bypass open wanneer die zo ingesteld wordt. Als je de pomp op een lager maximum zet, gaat je bypass mogelijk niet open bij normaal gebruik (en wel bij defrost, wanneer pompbereik wordt genegeerd). mijn 8kW unit heeft een pompbereik van max 25L/min ter referentie, dus zelfs als je hem op max 60% zou zitten, zit je waarschijnlijk nog goed. maar volgens mij kan je hem per 10% stapjes instellen. probeer het maar eens!
Dank allen hierboven voor jullie antwoorden.
Ik heb het inmiddels aangedurfd om de pompbeperking te activeren voor mijn situatie.
Deze [9-0D] stond op 70% tijdens monstername.
Het is een wat complex verhaal, maar komt erop neer dat ik een oplossing zoek voor mijn hydraulisch krappe systeem.
Warning: long read.

Ter herinnering kort samengevat:
Ik heb 1 woonkamer, 1 badkamer en 2 slaapkamers altijd openstaan en samen zijn die goed voor slechts zo'n 12L/min aan flow. Waarom weet ik niet, maar ik heb er mee te dealen. Beneden staan 5 lussen op 2L en boven 3 lussen op 1L (3L woonkamer lukt niet en met 2L wordt het te warm in de slaapkamers).

Gevolg met de huidige instelling was steeds dat als de warmtepomp een koude start maakte, hij altijd met vol pompvermogen begon (19L/min) en hij daarmee de bypass altijd openduwde. Er stroomde dan een tijdlang (een uur, soms 2) heel veel warm water direct terug de retour in. Dit totdat de delta T werd bereikt en hij het pompvermogen naar beneden bijstelde en de bypass daardoor sloot omdat de druk zakte, maar dat kon dan dus best lang duren. De bypass dichter draaien was geen oplossing, dat werkte niet goed. Ook als het buiten erg koud was ging de bypass een beetje open, waarschijnlijk omdat de pomp dan harder gaat draaien omdat de deltaT lastiger te behouden valt.

Afijn, ik heb deze 9-0D instelling nu op 70% gezet. Bij de pomptest zag ik daarmee 13,8-14,4L/min. Ik merkte wel dat de bypass (instelling waterkolom 2, onveranderd t.o.v. eerder) toch nog openging met deze flow. Eerder heb ik al geobserveerd dat de bypass bij 11,9-12,5L/min aan flow wél sluit. Dan is de temperatuur voor en na bypass hetzelfde.

Praktijk:
Tijdens koelbedrijf eergisteren zat hij op een steady 13,8-14,4L/min aan flow.
Ik heb urenlang een run gedraaid in de namiddag en begin avond.
AWT 19 graden (want stiekem maakt hij daar 18 van).
DeltaT 3.
Retour vóór bypass 22 graden. Retour na bypass zo'n 21,5.

Mijn voorlopige conclusies:
Ik denk (hoop) dat ik hiermee verholpen heb dat hij voortaan begint met 19L/min, wat hij toch alleen maar nutteloos rondpompt. (Wat er dan overigens gebeurt is dat de warmtepomp door het te warme retourwater op onnodig hoge aanvoertemperatuur blijft stoken, wat het rendement vermindert.) Gisteren zag ik in ieder geval geen 19L/min - hij begon direct met 13,8-14,4L/min na start koelbedrijf. Eerlijk is eerlijk; ik weet niet zeker of hij voorheen tijdens koelbedrijf op 19L/min startte. Die heb ik wel meermaals geobserveerd tijdens verwarmen afgelopen winter.

Conclusie is er lekt nog steeds aanvoerwater direct terug de retour in, maar ik heb het idee dat dat met de 70% instelling nu wel beter begrensd is dan eerder.

Ik vraag me uiteraard af of ik dit nog verder kan verbeteren. Het liefst heb ik natuurlijk vanaf start of hooguit kort daarna een gesloten bypass.

De bypass dichter draaien is denk ik geen optie, want hij heeft gewoon wel die 14 L/min aan flow nodig en die kan mijn vloerverwarming gewoon niet leveren.

Dus denk ik dat de deltaT misschien toch iets hoger moet. Bijvoorbeeld voor koelen naar 4 en verwarmen naar 6. Dit om ervoor te zorgen dat hij sneller iets rustiger gaat pompen en afzakt naar die 11,9-12,5 L/min flow waarvan ik weet dat de bypass dan sluit met de huidige instelling waterkolom 2. Dan maar een wat grotere deltaT, dan gaat de warmte iig wel de vloer in. Dat is nog altijd beter dan dat een deel door de bypass gaat.

Ik heb trouwens nog de 60% instelling geprobeerd maar daarmee komt hij niet verder dan 8,9-9,5 L/min. Dit is natuurlijk weer te weinig dus heb ik hem weer teruggezet naar 70%. Kennelijk is de % instelling inderdaad verre van lineair zoals iemand hierboven al schreef.

Je zou nog kunnen zeggen; doe die 60% instelling wél want er is een beveiliging dat hij 9-0D overruled als de pomp onder het minimum gaat pompen. Dus dan zou je minimaal 12L/min verwachten. Maar dat voelt toch wat te spannend.

Hopelijk is het duidelijk. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. En van mijn plan om de deltaT iets te verhogen om er hopelijk zo écht voor te zorgen dat de bypass niet opent.

P.S. SWW werkt als een zonnetje met het schema, heerlijk volledig op zonnestroom.

• rob-bo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-06 12:50
Eduardio schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:03:
[...]

Is dit inmiddels al gelukt? Ik heb dit issue nu ook al sinds juli/augustus vorig jaar.
Nee. Ik heb het opgegeven :)

• tdevos
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-06 21:37
Hoi mede tweakers,

Sinds deze week doet mijn Daikin Altherma 3 raar. Het electriciteitsverbruik is spectaculair gestegen sinds deze week. Ik weet niet of het met het warme weer te maken heeft. Maandag doet de Daikin een legionella run en het viel me op dat deze 6 kwh was waar deze normaal rond de 3 is. Ook een gewone warm water run van 43 naar 48 graden is normaal 1 kwh in de Daikin app en nu is deze ook rond de 3 kwh.

Daarnet is hij aan een nieuwe run begonnen en ben eens gaan kijken. Je ziet nu duidelijk dat onze backup heater aan staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBkyRl9u7eR5f8cVF8tyf0H6frs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlM8RSdxl85MF10vVipB7AH8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEtda-awTA_lsgs4L7QaBZhDLW8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EVzX6xWt3C0MNUeqirAMibud.jpg?f=user_large

Ik kan totaal niet verklaren waarom de backup heater aan staat.

Wat ik al geprobeerd / nagekeken heb:
  • Powercycle (did you try to turn it off and on again)
  • WW staat zoals altijd op 48 graden met warmhoudt functie (blijft dus tussen 43 en 48), geen programmatie
  • "Historiek storingen" is leeg
  • Er is geen "red circle" blijft gewoon blauw op de pomp
  • Vloerverwarming staat op 18 graden dus heeft nog niet gedraaid
Is dit normaal gedrag bij dit warme weer of is er iets defect?

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:15
tdevos schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:23:
Hoi mede tweakers,

Sinds deze week doet mijn Daikin Altherma 3 raar. Het electriciteitsverbruik is spectaculair gestegen sinds deze week. Ik weet niet of het met het warme weer te maken heeft. Maandag doet de Daikin een legionella run en het viel me op dat deze 6 kwh was waar deze normaal rond de 3 is. Ook een gewone warm water run van 43 naar 48 graden is normaal 1 kwh in de Daikin app en nu is deze ook rond de 3 kwh.

Daarnet is hij aan een nieuwe run begonnen en ben eens gaan kijken. Je ziet nu duidelijk dat onze backup heater aan staat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• WW staat zoals altijd op 48 graden met warmhoudt functie (blijft dus tussen 43 en 48), geen programmatie
Waarschijnlijk staat de buitenunit in de zon en denkt hij dat het boven de 35 graden is. Dan doet hij het verwarmen van water op de Backup heater. Die heeft een COP van 1 en is dus veel onzuiniger.

• tdevos
Hetisweergezell schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:26:
[...]

Waarschijnlijk staat de buitenunit in de zon en denkt hij dat het boven de 35 graden is. Dan doet hij het verwarmen van water op de Backup heater. Die heeft een COP van 1 en is dus veel onzuiniger.
Dank je wel voor de reactie. Voor de buitenunit geeft hij 32 graden aan. Is er dan een rede waarom hij de backup heater zou gebruiken of kan je dit ergens instellen?

• danny.s
tdevos schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:34:
[...]

Dank je wel voor de reactie. Voor de buitenunit geeft hij 32 graden aan. Is er dan een rede waarom hij de backup heater zou gebruiken of kan je dit ergens instellen?
Boven de 25gr buiten temperatuur doet de compressor maar tot 45gr. 45 tot 48 loopt dus op de BUH.

Dit is niet instelbaar, beveiliging voor oververhitting.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:10
tdevos schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:23:
Hoi mede tweakers,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ideaal als je een beetje PV panelen hebt, scheelt je terugleverkosten ;)

• tdevos
danny.s schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:50:
[...]

Boven de 25gr buiten temperatuur doet de compressor maar tot 45gr. 45 tot 48 loopt dus op de BUH.

Dit is niet instelbaar, beveiliging voor oververhitting.
Dank je wel. Dit weekend wordt het minder warm weer. Dan we zullen het nogmaals testen en hopelijk gebruikt hij dan niet meer de backup vermwarming.

Imv de oververhitting kan ik dat wel begrijpen maar dan zou ik verwachten dat hij van 43 tot 45 toch de compressor zou gebruiken.

• danny.s
tdevos schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:25:
[...]

Dank je wel. Dit weekend wordt het minder warm weer. Dan we zullen het nogmaals testen en hopelijk gebruikt hij dan niet meer de backup vermwarming.

Imv de oververhitting kan ik dat wel begrijpen maar dan zou ik verwachten dat hij van 43 tot 45 toch de compressor zou gebruiken.
Het is 43 tot 45 (niet tot en met), dus eigenlijk alleen 43 en 44. Vanaf 45 BUH. Ik weet even niet precies het gedrag, maar kan ook zijn dat de WP vind dat de run daarvoor de kort is, en daarom de compressor niet aanzet. Of mogelijk was het warmer dan 35gr, dan doet hij alles op BUH.

Maar heb je de buiten unit in de zon staan? Want dat loopt de temperatuur heel snel op. Ook als het begin 20gr buiten is, in de zon denk de WP al snel dan het dan 30gr is.

• TinusH777
danny.s schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:26:
[...]

Het is 43 tot 45 (niet tot en met), dus eigenlijk alleen 43 en 44. Vanaf 45 BUH. Ik weet even niet precies het gedrag, maar kan ook zijn dat de WP vind dat de run daarvoor de kort is, en daarom de compressor niet aanzet. Of mogelijk was het warmer dan 35gr, dan doet hij alles op BUH.

Maar heb je de buiten unit in de zon staan? Want dat loopt de temperatuur heel snel op. Ook als het begin 20gr buiten is, in de zon denk de WP al snel dan het dan 30gr is.
Volgens de handleiding is de bedrijfstemperatuur (buiten) voor warm water tot 35 graden.

Maar ik vermoed dat de warmtepomp de temperatuur van het R32 koudemiddel, compressor etc meet en op basis daarvan dynamisch overstapt op de BUH. Bij een hoge buitentemperatuur wordt de COP ook enorm hoog, dus bij een minimaal loopvermogen wordt de koelvloeistof te warm.

Dus ik vermoed dat die 35 graden eigenlijk het einde is van een glijdende schaal dat begint bij 25 graden.

Onze Altherma monoblock staat 24x7 in de schaduw aan de noordzijde van de woning. Ik heb nooit meegemaakt dat de BUH wordt gebruikt voor warmwater vanwege de buitentemperatuur. En mijn schedule staat op 11:30 in de ochtend voor 53 graden warmwater.

• Atomius
TinusH777 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:52:
[...]

Volgens de handleiding is de bedrijfstemperatuur (buiten) voor warm water tot 35 graden.

Maar ik vermoed dat de warmtepomp de temperatuur van het R32 koudemiddel, compressor etc meet en op basis daarvan dynamisch overstapt op de BUH. Bij een hoge buitentemperatuur wordt de COP ook enorm hoog, dus bij een minimaal loopvermogen wordt de koelvloeistof te warm.

Dus ik vermoed dat die 35 graden eigenlijk het einde is van een glijdende schaal dat begint bij 25 graden.

Onze Altherma monoblock staat 24x7 in de schaduw aan de noordzijde van de woning. Ik heb nooit meegemaakt dat de BUH wordt gebruikt voor warmwater vanwege de buitentemperatuur. En mijn schedule staat op 11:30 in de ochtend voor 53 graden warmwater.
Vanaf 25 graden buiten doet hij >44 gr SWW op de BUH.
Vanaf 35 graden buiten doet hij ook <45 gr SWW op de BUH.

• piieter
danny.s schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:26:
[...]

Het is 43 tot 45 (niet tot en met), dus eigenlijk alleen 43 en 44.
[...]
Ik heb de Eco-run ingesteld op 45 graden Celsius. De compressor verwarmt het SWW volgens het display en ook volgens de Onecta-app inderdaad tot 45 graden. Hij heeft in die 2½ jaar dat we de warmtepomp nu hebben, nog nooit de BUH daarbij gebruikt.

Ik denk dat dit te maken heeft, met de toleranties van de temperatuursensor, of de BUH wel of niet aangesproken wordt bij het bereiken van die grenstemperatuur van 45 graden. Misschien heeft de temperatuursensor wel een tolerantie van 0,5 graad (dit verschilt natuurlijk per warmtepomp) en bij de één gaat die dan de BUH gebruiken vanaf 44,5 graden Celsius en bij een ander vanaf 45,5 graden Celsius.

Bij 45 graden Celsius in het display zou de werkelijke SWW-temperatuur minimaal 44,5 graden Celsius en maximaal 45,4 graden Celsius kunnen zijn.
@danny.s
Je zou eens kunnen testen, of bij een instelling van 45 graden Celsius bij jou de BUH wél wordt gebruikt (in plaats van die 44 graden Celsius).

• tdevos
Atomius schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:14:
[...]

Vanaf 25 graden buiten doet hij >44 gr SWW op de BUH.
Vanaf 35 graden buiten doet hij ook <45 gr SWW op de BUH.
Ik vermoed dat hij dan buiten met de buitensensor boven de 35 graden zat. Vannacht was het veel "kouder" en heeft hij wel een WW run op de compressor gedaan. Dank je wel voor jullie inzichten, weeral bij geleerd en dat is het fijne van de tweakers community :-)

• luckylucg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 06-06 20:08
Ik word binnenkort eigenaar van een appartement van ongeveer 80 m² in een nieuwbouwcomplex. In het hele complex zijn Daikin-warmtepompen geplaatst.

Bij een bezoek afgelopen week zag ik op de binnenunit het typenummer EBVX16S18DJ6V staan. Voor zover ik kan vinden lijkt dit te horen bij een systeem met een 16 kW-buitenunit. Dat verbaaste me, omdat het om een goed geïsoleerd nieuwbouwappartement gaat met slechts aan één zijde een buitengevel. Het voelt nogal overgedimensioneerd?

Volgens de promotor is dit berekend door een engineer op basis van een “extreme casus”, zodat er ook bij zeer lage temperaturen voldoende warmte geleverd kan worden. Ik vind het wel erg vaag.

Mijn vraag: is 16 kW voor zo’n appartement realistisch, of is de kans groot dat dit in de praktijk gaat pendelen en daardoor minder efficiënt werkt?

Hoe zouden jullie hier mee om gaan?

• TKroon
  • Niet online
@luckylucg Ik weet niet of het bestaat, maar bestaan er van warmtepompen ook multisplit dingen? Dus dat je de buitenunit deelt met anderen?

Anders is 16 kW mega overkill, en die kan veel minder ver terugmoduleren dan een kleiner vermogen kan. Hier huis uit 2019 met >200 m2 woonoppervlak op een 8kW Altherma 3. Werkt uitstekend. Dus zeker in een appartement met veel minder warmteverlies is 16 kW echt enorm veel.

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:18

edautz

Meten is weten.

Mee eens met @TKroon. Hier een huis van 1966 vrijstaand, redelijk geïsoleerd (spouw, HR++, vloer). 218m2 woonoppervlak. 10m2 vloerverwarming, rest radiatoren. Draai 3 jaar al op een 6kW Altherma 3. Ook bij -10 graden buiten bleef de binnentemperatuur constant op 20 graden. Mijn unit kan terug moduleren qua verbruik naar 300W. Bij een 16kW unit zal dat waarschijnlijk minimaal 1 kW zijn. Dat wordt dan een hoop gependel in het voor en najaar.

En er lekker warmpjes bij zitten.

• MotorBeast
luckylucg schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:44:
Ik word binnenkort eigenaar van een appartement van ongeveer 80 m² in een nieuwbouwcomplex. In het hele complex zijn Daikin-warmtepompen geplaatst.

Bij een bezoek afgelopen week zag ik op de binnenunit het typenummer EBVX16S18DJ6V staan. Voor zover ik kan vinden lijkt dit te horen bij een systeem met een 16 kW-buitenunit. Dat verbaaste me, omdat het om een goed geïsoleerd nieuwbouwappartement gaat met slechts aan één zijde een buitengevel. Het voelt nogal overgedimensioneerd?

Volgens de promotor is dit berekend door een engineer op basis van een “extreme casus”, zodat er ook bij zeer lage temperaturen voldoende warmte geleverd kan worden. Ik vind het wel erg vaag.

Mijn vraag: is 16 kW voor zo’n appartement realistisch, of is de kans groot dat dit in de praktijk gaat pendelen en daardoor minder efficiënt werkt?

16kW is geschikt voor een kasteel. 8)7 Zonder gekheid, dit slaat echt nergens op. 80m2 in een top geisoleerd nieuwbouw appartement dient met een 3kW makkelijk te worden warm gehouden. Ik heb een 140m2 nageisoleerde woning uit 1978 en doe dat met een 5kW. Reken hier zelf maar eens uit wat je nodig hebt: https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening Ik lees meer dat die nieuwbouw appartementen meer te warm zijn dan te koud. Ik zou ook zorgen dat je kan koelen.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 04-06-2026 15:54 ]

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 11:25

jorammeke

Prutser

Is dat niet gewoon waar de binnenunit voor geschikt is? En dat de buitenunit bepaald hoeveel er echt beschikbaar komt? Oftewel de binnenunit is geschikt voor een reeks buitenunits 6/8/10/12 kW?

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

• TinusH777

16kw is erg, erg veel. Ik weet niet het minimale vermogen van die pomp.

Ik zou eventueel een buffervat installeren (kost wel ruimte), stooklijn verhogen naar minimaal 30 graden (vloer vraagt dan om meer vermogen).

• MotorBeast
TinusH777 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:55:
[...]

16kw is erg, erg veel. Ik weet niet het minimale vermogen van die pomp.

Ik zou eventueel een buffervat installeren (kost wel ruimte), stooklijn verhogen naar minimaal 30 graden (vloer vraagt dan om meer vermogen).
Buffervat? Want? Totaal zinloos. Helpt totaal niet tegen pendelen en is alleen noodzakelijk indien watervolume te weinig is voor defrost. Een 16 is gewoon totale onzin op 80m2. Je krijgt 16 nooit weggestookt daar.

• TinusH777
MotorBeast schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:00:
[...]

Buffervat? Want? Totaal zinloos. Helpt totaal niet tegen pendelen en is alleen noodzakelijk indien watervolume te weinig is voor defrost. Een 16 is gewoon totale onzin op 80m2. Je krijgt 16 nooit weggestookt daar.
80m2 vloerverwarming is ongeveer 100 liter water. De warmtepomp slaat uit als temperatuur-in + minimaal vermogen > temperatuur-uit + overregeling. Met een buffervat van 100 liter duurt het 2x zo lang voordat de temperatuur te hoog wordt. En het buffervat zorgt ook dat de vloer langer verwarmt blijft zonder dat de compressor draait.

Overigens is die overregeling ook instelbaar. Ik heb die op maximaal gezet (4 graden volgens mij) en dat heeft bij mij het pendelen gestopt.

• Broud
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-06 12:18
TKroon schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 06:57:
[...]

Zeker. Kijk eens naar P1P2MQTT. Hier gaat automatisch de tank naar 75 graden bij negatieve prijzen.
Het liefst zou ik het elektrisch element in de tank zelf aansturen met een relais, maar ik wil niet dat de warmtepomp van slag raakt als die erachter komt dat dat element niet aangesloten is. Binnenkort komt de installateur voor onderhoud en dan vraag ik het even.
Ik lees her en der wat verschillende dingen, maar ter controle: is dit echt alleen mogelijk via de P1P2MQTT, en niet via de Onecta cloud integratie?

• MotorBeast
TinusH777 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:32:
[...]

80m2 vloerverwarming is ongeveer 100 liter water. De warmtepomp slaat uit als temperatuur-in + minimaal vermogen > temperatuur-uit + overregeling. Met een buffervat van 100 liter duurt het 2x zo lang voordat de temperatuur te hoog wordt. En het buffervat zorgt ook dat de vloer langer verwarmt blijft zonder dat de compressor draait.

Overigens is die overregeling ook instelbaar. Ik heb die op maximaal gezet (4 graden volgens mij) en dat heeft bij mij het pendelen gestopt.
Wat denk je nu zelf met 16kW op 80m2? Geloof je nu echt dat dat goed gaat werken? Nee. En dan kom jij als oplossing, net als slechte installateurs, met een buffervat :X (wat je ook niet kwijt kan in zo'n klein appartement schat ik in).Iedereen die zich een beetje inleest op Tweakers weet dat je een zo goed mogelijk passende WP moet kiezen passend bij het warmteverlies, afgiftevermogen, met liefst een zo laag mogelijk minimaal vermogen. 16kW is totale overkill.

Buffervaten en de zin en onzin.....YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen en Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 04-06-2026 22:46 ]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:57

Ik zit onder de 90m2 in een jaren 80 huis. Dus wel een geïnsoleerde spouw en een beetje isolatie her en der. Wel een hoekhuis dus ik heb 3 buitenmuren. Ik heb de hele woning al in modern glas en deuren gezet. Vervolgens heb ik een winter getest. Er komt een 6kW warmtepomp.

16kW is voor jouw woning veel te veel :X

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• TKroon
  • Niet online
Broud schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:47:
[...]

Ik lees her en der wat verschillende dingen, maar ter controle: is dit echt alleen mogelijk via de P1P2MQTT, en niet via de Onecta cloud integratie?
Ik gebruik de cloud al een tijd niet meer, maar volgens mij klopt dat. Met wat slimme relais op de smart grid contacten kan het overigens ook. De P1P2MQTT en een esp Altherma bieden ontzettend veel waardevolle informatie, waarbij de P1P2MQTT ook nog eens directe lokale controle biedt. Het is maar hoe ver je wilt gaan. Als het puur is om met negatieve prijzen iets te doen, zou ik het achterwege laten. Het komt zo zelden voor.

• Broud
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-06 12:18
TKroon schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:15:
[...]

Ik gebruik de cloud al een tijd niet meer, maar volgens mij klopt dat. Met wat slimme relais op de smart grid contacten kan het overigens ook. De P1P2MQTT en een esp Altherma bieden ontzettend veel waardevolle informatie, waarbij de P1P2MQTT ook nog eens directe lokale controle biedt. Het is maar hoe ver je wilt gaan. Als het puur is om met negatieve prijzen iets te doen, zou ik het achterwege laten. Het komt zo zelden voor.
Heb pas een aantal dagen HA draaien met Onecta cloud, met dan een comfort schedule rond piektijden van PV. Leek mij mooi om deze direct te koppelen aan PV overschot, omdat het nu al twee keer is voorgekomen dat de DHW ging opwarmen tijdens een wolk. Beetje zonde natuurlijk.

Sowieso teleurgesteld in de beperkingen van de Onecta API, maar zal eens overwegen of een lokale oplossing het waard is.

• TKroon
  • Niet online
Broud schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:22:
[...]

Heb pas een aantal dagen HA draaien met Onecta cloud, met dan een comfort schedule rond piektijden van PV. Leek mij mooi om deze direct te koppelen aan PV overschot, omdat het nu al twee keer is voorgekomen dat de DHW ging opwarmen tijdens een wolk. Beetje zonde natuurlijk.

Sowieso teleurgesteld in de beperkingen van de Onecta API, maar zal eens overwegen of een lokale oplossing het waard is.
Ik zou het opwarmen ook niet stoppen voor een wolk ;) gewoon op het goedkoopste of zonnigste moment van de dag aanzetten. Zet er eventueel een thuisbatterij naast om fluctuaties direct op te vangen. Dit gaat je niet lukken met je warmtepomp.

• TinusH777
MotorBeast schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:43:
[...]

Wat denk je nu zelf met 16kW op 80m2? Geloof je nu echt dat dat goed gaat werken? Nee. En dan kom jij als oplossing, net als slechte installateurs, met een buffervat :X (wat je ook niet kwijt kan in zo'n klein appartement schat ik in).Iedereen die zich een beetje inleest op Tweakers weet dat je een zo goed mogelijk passende WP moet kiezen passend bij het warmteverlies, afgiftevermogen, met liefst een zo laag mogelijk minimaal vermogen. 16kW is totale overkill.

Buffervaten en de zin en onzin.....YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen en Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Dus jij zou die warmtepomp eruit slopen en voor 8000 een nieuwe installeren (op vervanging krijg je geen subsidie)? Pendelen is slecht voor de levensduur. Wat ik zou doen is levensduurverlenging, eerst de kosteloze opties natuurlijk... Bovendien is het een appartement, mogelijk is het onderhoud en vervanging ondergebracht bij de VVE en dan wil je niet nog eens zelf geld uitgeven aan dat ding.

[ Voor 13% gewijzigd door TinusH777 op 05-06-2026 07:32 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:55
Waarschijnlijk gerekend worst-case voor het grootste appartement op een bovenverdieping en die versie hetzelfde gepakt voor alles.

Dit is echt best wel dramatisch, ik heb geen data maar stel dat deze unit een minimum vermogen van 3kW heeft; dat is echt onwenselijk voor zo'n appartement. Ja het gaat werken maar nooit optimaal.

Volgens mij zijn er geen/nauwelijks normen voor de onderkant dus hier is verder ook geen casus van te maken gok ik.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:55
TinusH777 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:23:
Pendelen is slecht voor de levensduur. Wat ik zou doen is levensduurverlenging, eerst de kosteloze opties natuurlijk...
Het is gewoon onzinnig, een buffervat doet ontzettend weinig in verhouding met vloer.

Enige wat je kan doen is instellingen optimaliseren voor maximaal bufferen. Zeker niks gaan doen met zones of groepen dicht zetten.

Met de juiste instellingen draait die warmtepomo gewoon 1 of 2x per dag een run van 1 of een paar uur.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1 ... 179 180 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma