mawashigeri schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:04:
[...]
[...]
Bij mij was het verschil tussen 70% en 60% bijvoorbeeld te groot: van ~25L/min naar ~19,5L/min.
Ik had ook verwacht dat het redelijk lineair zou zijn, maar dat is duidelijk niet het geval.
Ben vergeten wat 100% precies was, maar het zat iets boven de 30L/min.
RonJ schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:36:
[...]
Is een kwestie van uitproberen idd. De pompbeperking beperkt de het op % vermogen (of eigenlijk het PWM stuursignaal richting de pomp). Het zal van (het drukverlies in-) je installatie afhangen welk debiet bij welk % hoort. Het doel is ook meestal niet om een bepaalde flow waarde te halen, maar het hoogste % te vinden waarin geluidsklachten uitblijven.
mawashigeri schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:38:
[...]
Ja, maar dat is dus alleen een beperking want je kan niet een voorkeur instellen, dat doe je feitelijk met je dT!
Als dT groot is ingesteld dan zet je een hogere aanvoertemperatuur en krijg je (typisch) lagere flow; andersom bij kleine dT moet de flow hoger maar mag en je de aanvoertemperatuur lager.
Uitgaande van de gemiddelde temperatuur (aanvoer-retour)/2 heb je in principe dezelfde hoeveelheid warmteafgifte in beide gevallen, maar bij de kleinere dT en lagere aanvoertemperatuur is de WP doorgaans efficiënter.
Op papier gaat dit uiteraard allemaal vanzelf goed, maar in praktijk kan je alsnog (defrost) situaties hebben dat de WP flink aan de slag gaat en de pomp vol open zet - dat kan je dus temperen met deze instelling.
MrRobin schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:34:
[...]
Probeer je maximale pomp bereik eens lager te zetten. Bij de pomptest probeert de pomp met 100% snelheid te pompen, en dus gaat de bypass open wanneer die zo ingesteld wordt. Als je de pomp op een lager maximum zet, gaat je bypass mogelijk niet open bij normaal gebruik (en wel bij defrost, wanneer pompbereik wordt genegeerd). mijn 8kW unit heeft een pompbereik van max 25L/min ter referentie, dus zelfs als je hem op max 60% zou zitten, zit je waarschijnlijk nog goed. maar volgens mij kan je hem per 10% stapjes instellen. probeer het maar eens!
Dank allen hierboven voor jullie antwoorden.
Ik heb het inmiddels aangedurfd om de pompbeperking te activeren voor mijn situatie.
Deze [9-0D] stond op 70% tijdens monstername.
Het is een wat complex verhaal, maar komt erop neer dat ik een oplossing zoek voor mijn hydraulisch krappe systeem.
Warning: long read.
Ter herinnering kort samengevat:
Ik heb 1 woonkamer, 1 badkamer en 2 slaapkamers altijd openstaan en samen zijn die goed voor slechts zo'n 12L/min aan flow. Waarom weet ik niet, maar ik heb er mee te dealen. Beneden staan 5 lussen op 2L en boven 3 lussen op 1L (3L woonkamer lukt niet en met 2L wordt het te warm in de slaapkamers).
Gevolg met de huidige instelling was steeds dat als de warmtepomp een koude start maakte, hij altijd met vol pompvermogen begon (19L/min) en hij daarmee de bypass altijd openduwde. Er stroomde dan een tijdlang (een uur, soms 2) heel veel warm water direct terug de retour in. Dit totdat de delta T werd bereikt en hij het pompvermogen naar beneden bijstelde en de bypass daardoor sloot omdat de druk zakte, maar dat kon dan dus best lang duren. De bypass dichter draaien was geen oplossing, dat werkte niet goed. Ook als het buiten erg koud was ging de bypass een beetje open, waarschijnlijk omdat de pomp dan harder gaat draaien omdat de deltaT lastiger te behouden valt.
Afijn, ik heb deze 9-0D instelling nu op 70% gezet. Bij de pomptest zag ik daarmee 13,8-14,4L/min. Ik merkte wel dat de bypass (instelling waterkolom 2, onveranderd t.o.v. eerder) toch nog openging met deze flow. Eerder heb ik al geobserveerd dat de bypass bij 11,9-12,5L/min aan flow wél sluit. Dan is de temperatuur voor en na bypass hetzelfde.
Praktijk:
Tijdens koelbedrijf eergisteren zat hij op een steady 13,8-14,4L/min aan flow.
Ik heb urenlang een run gedraaid in de namiddag en begin avond.
AWT 19 graden (want stiekem maakt hij daar 18 van).
DeltaT 3.
Retour vóór bypass 22 graden. Retour na bypass zo'n 21,5.
Mijn voorlopige conclusies:
Ik denk (hoop) dat ik hiermee verholpen heb dat hij voortaan begint met 19L/min, wat hij toch alleen maar nutteloos rondpompt. (Wat er dan overigens gebeurt is dat de warmtepomp door het te warme retourwater op onnodig hoge aanvoertemperatuur blijft stoken, wat het rendement vermindert.) Gisteren zag ik in ieder geval geen 19L/min - hij begon direct met 13,8-14,4L/min na start koelbedrijf. Eerlijk is eerlijk; ik weet niet zeker of hij voorheen tijdens koelbedrijf op 19L/min startte. Die heb ik wel meermaals geobserveerd tijdens verwarmen afgelopen winter.
Conclusie is er lekt nog steeds aanvoerwater direct terug de retour in, maar ik heb het idee dat dat met de 70% instelling nu wel beter begrensd is dan eerder.
Ik vraag me uiteraard af of ik dit nog verder kan verbeteren. Het liefst heb ik natuurlijk vanaf start of hooguit kort daarna een gesloten bypass.
De bypass dichter draaien is denk ik geen optie, want hij heeft gewoon wel die 14 L/min aan flow nodig en die kan mijn vloerverwarming gewoon niet leveren.
Dus denk ik dat de deltaT misschien toch iets hoger moet. Bijvoorbeeld voor koelen naar 4 en verwarmen naar 6. Dit om ervoor te zorgen dat hij sneller iets rustiger gaat pompen en afzakt naar die 11,9-12,5 L/min flow waarvan ik weet dat de bypass dan sluit met de huidige instelling waterkolom 2. Dan maar een wat grotere deltaT, dan gaat de warmte iig wel de vloer in. Dat is nog altijd beter dan dat een deel door de bypass gaat.
Ik heb trouwens nog de 60% instelling geprobeerd maar daarmee komt hij niet verder dan 8,9-9,5 L/min. Dit is natuurlijk weer te weinig dus heb ik hem weer teruggezet naar 70%. Kennelijk is de % instelling inderdaad verre van lineair zoals iemand hierboven al schreef.
Je zou nog kunnen zeggen; doe die 60% instelling wél want er is een beveiliging dat hij 9-0D overruled als de pomp onder het minimum gaat pompen. Dus dan zou je minimaal 12L/min verwachten. Maar dat voelt toch wat te spannend.
Hopelijk is het duidelijk. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. En van mijn plan om de deltaT iets te verhogen om er hopelijk zo écht voor te zorgen dat de bypass niet opent.
P.S. SWW werkt als een zonnetje met het schema, heerlijk volledig op zonnestroom.