• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
reindeerw5m schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:34:
Wat is de een beetje de verwachte duur van de legionella cyclus? Mijn warmtepomp heeft afgelopen maandag meer dan 11u gedaan over gedaan, en volgens de ingebouwde meter 28kWh gebruikt.. Lijkt mij erg veel?

Gaat om een model met 230l ingebouwde tank, EHVX08S23EJ9W om precies te zijn.

[Afbeelding]
Ik heb nog geen Altherma maar wel een Mixergy boiler van 150 liter. Die stond afgelopen winter uit, CV deed SWW. Door een foutje ging de boiler toch aan en deed een legionella run vanaf koud (15 graden). COP=1 en hij had 8.5 kWh nodig voor de run. Extrapolerend zou je dan iets van 12-13kWh nodig hebben en dat moet je dan nog delen door de COP die je haalt.

Ik neem aan dat je niet vanaf 15 graden begint dus 28kWh is wel héél fors.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Onnooooo
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:18
Legionella run kost hier 3-4 kWh elektriciteit en ½ uur tot 3/4 uur opwarmen.
28 kWh leidt tot temp boven 100 graden als die alleen op sww draait.

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-05 08:19
Wat is de een beetje de verwachte duur van de legionella cyclus? Mijn warmtepomp heeft afgelopen maandag meer dan 11u gedaan over gedaan, en volgens de ingebouwde meter 28kWh gebruikt.. Lijkt mij erg veel?

Gaat om een model met 230l ingebouwde tank, EHVX08S23EJ9W om precies te zijn.

[Afbeelding]
Dat is inderdaad idioot lang en veel energie, zo te zien heb je een 3-fase 9kW BUH dus je kan wel degelijk veel verstoken als het moet. Je moet bij zo'n meting natuurlijk ook kijken naar de watertemperatuur van het vat.
Mijn machine met 2kW BUH gebruikt zo'n 3kWh on totaal voor de normale opwarming (tot 53) + legionella
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NMPqQNjJ5ubiQf81l8tXtvPt8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pZcDJKrw6b2V8M3tDIFwBcQ0.png?f=fotoalbum_large
In totaal zo'n 1h45m
* eerst 40m op de compressor tot 53
* dan 1h05m op de BUH tot 60 graden
De starttemperatuur was toevallig vrij hoog (44 graden), maar als 'ie vanaf 38 komt duurt het maar een klein beetje langer.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:27
Mijn warmtepomp heeft afgelopen maandag meer dan 11u gedaan over gedaan, en volgens de ingebouwde meter 28kWh gebruikt.. Lijkt mij erg veel?
Wat was de buitentemperatuur (volgens de Daikin sensor)? Als die te hoog is, wordt de compressor niet meer gebruikt. Oplossing: in de zomer legionellacyclus in de avond, nacht of ochtend doen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:02
arnoldniessen schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:14:
[...]

Wat was de buitentemperatuur (volgens de Daikin sensor)? Als die te hoog is, wordt de compressor niet meer gebruikt. Oplossing: in de zomer legionellacyclus in de avond, nacht of ochtend doen.
Kleine sidenote hierop; de grens van 25 graden van vanaf wanneer de compressor uitgaat geldt alleen voor de kleine modellen. Mijn ervaring is dat de grote modellen (ERLA 11-14-16) deze beperking niet hebben
Mij is iets opgevallen tijdens de Legionella run. Begintemperatuur SWW was ongeveer 52 °C. Dus het eerste stuk verwarmen ging nog op de compressor. Dat hoort ook zo tot de maximumtemperatuur die de compressor kan halen (± 54 °C).
Daarna ging de compressor uit en ging de BUH aan (stap 1 + 2 = 9 kW). Op zich ook niets mis mee.

Bij 58 °C stopte BUH stap 2 en ging alleen op stap 1 verder (= 3 kW).
Ongeveer om de minuut werd stap 2 weer bijgeschakeld (= 9 kW).
Dit herhaalde zich tot de 60 °C bereikt was.
Toen werd uiteraard de BUH weer volledig uitgeschakeld. De totale run duurde maar zo'n 20 minuten en was succesvol.

Mijn vraag: Waarom wordt stap 2 vanaf 58 °C steeds in- en uitgeschakeld. Is hier een reden voor?

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:22
piieter schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:10:
Mij is iets opgevallen tijdens de Legionella run. Begintemperatuur SWW was ongeveer 52 °C. Dus het eerste stuk verwarmen ging nog op de compressor. Dat hoort ook zo tot de maximumtemperatuur die de compressor kan halen (± 54 °C).
Daarna ging de compressor uit en ging de BUH aan (stap 1 + 2 = 9 kW). Op zich ook niets mis mee.

Bij 58 °C stopte BUH stap 2 en ging alleen op stap 1 verder (= 3 kW).
Ongeveer om de minuut werd stap 2 weer bijgeschakeld (= 9 kW).
Dit herhaalde zich tot de 60 °C bereikt was.
Toen werd uiteraard de BUH weer volledig uitgeschakeld. De totale run duurde maar zo'n 20 minuten en was succesvol.

Mijn vraag: Waarom wordt stap 2 vanaf 58 °C steeds in- en uitgeschakeld. Is hier een reden voor?
Het is in elk geval beter voor je piek tarief(België) die meten ze per kwartier dus als deze maar 50% van de tijd aan staat is je piek veel lager.
Ik kan mij ook inbeelden dat het zuiniger is en dat er zo minder "overshoot" is.
blinded schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:32:
[...]

Het is in elk geval beter voor je piek tarief(België) die meten ze per kwartier dus als deze maar 50% van de tijd aan staat is je piek veel lager.
Ik kan mij ook inbeelden dat het zuiniger is en dat er zo minder "overshoot" is.
Hier in Nederland hebben we die piektarieven gelukkig nog niet.
Ik denk dat dit niet zuiniger is. Er zal een bepaalde hoeveelheid energie toegevoegd moeten worden om de temperatuur van het SWW op 60 °C te krijgen. En of dit nu door 3 kW of door 9 kW gebeurt, dat zou niet uit moeten maken. Bij 9 kW gaat dit uiteraard sneller. Voor mijn gevoel zou de 9 kW zelfs iets zuiniger moeten zijn, omdat dit sneller gaat en dus in een kortere periode minder warmteverlies door de geïsoleerde wand van de tank heeft.

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.

• RKRR
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13:43
Bij mij ook ongeveer een uur tot anderhalf uur (is eerst SWW opwarmen naar 53 graden). EHVH08S18EJ6V verbruik van 4 kWh.

• MadJack
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:37
piieter schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:10:
Zal mogelijk met de delta tussen de leaving water temp after BUH en de SWW temp te maken hebben. In de eerste 1,5 min BUH step 2 schiet de eerste met 5 graden omhoog. Vervolgens zie je een zaagblad om de delta de 20 min daarna op temp te houden. Step 1 staat dan constant aan dus die kan de delta dan niet groot genoeg houden.
MadJack schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:59:
[...]

Zal mogelijk met de delta tussen de leaving water temp after BUH en de SWW temp te maken hebben. In de eerste 1,5 min BUH step 2 schiet de eerste met 5 graden omhoog. Vervolgens zie je een zaagblad om de delta de 20 min daarna op temp te houden. Step 1 staat dan constant aan dus die kan de delta dan niet groot genoeg houden.
Dank voor je antwoord! Dat van die zaagblad begrijp ik nog wel, maar bij de 20 minuten daarna ben ik het spoor bijster.

• MadJack
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:37
piieter schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:51:
[...]

Dank voor je antwoord! Dat van die zaagblad begrijp ik nog wel, maar bij de 20 minuten daarna ben ik het spoor bijster.
Plaatje ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SF_-_nqc_szf26Qj2A3UGo1QKng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rTs0de7dzJ4wleMS7nB3F3Pn.png?f=fotoalbum_large
Dit maakt het inderdaad een stuk duidelijker.
Blijft echter de oorspronkelijke vraag!

Jij stelt dat step 1 de delta niet groot genoeg kan houden en dat daarom step 2 af en toe bijspringt.
Ik heb een 9 kW BUH, waarvan step 1, 3 kW is. Nu zijn er ook mensen die een type 6V BUH hebben, waarvan step 1 maar 2 kW is. Sterker nog, sommigen gebruiken alleen maar step 1 omdat step 2 niet aangesloten is, of ze hebben de parameter zo ingesteld.
Het gekke is dan, dat zelfs een 2 kW BUH de delta blijkbaar wel groot genoeg kan houden.

• Darkbullet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:41
Heeft iemand hier ervaring met de Daikin EKHHE260CV37 warmtepompboiler?

Met het oog op het stoppen van de salderingsregeling wil ik mijn verbruik zoveel mogelijk naar de zonne-uren trekken. Ik ben nu aan het kijken hoe ik het tapwater slimmer kan aansturen (bijv. via timers, of eventueel extern schakelen), zonder in te leveren op comfort.

Mijn vragen:
- Hoe hebben jullie de tapwaterregeling ingesteld (tijden/temperaturen)?
- Werkt een dagvenster (bijv. 11:00–16:00) in de praktijk goed?
- Zijn er mensen die ‘m koppelen aan PV (SG Ready / relais / Home Assistant / Homey)?
- Nog valkuilen waar ik rekening mee moet houden?

Ik hoor graag jullie ervaringen 👍

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:00
Darkbullet schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:10:
Heeft iemand hier ervaring met de Daikin EKHHE260CV37 warmtepompboiler?

Met het oog op het stoppen van de salderingsregeling wil ik mijn verbruik zoveel mogelijk naar de zonne-uren trekken. Ik ben nu aan het kijken hoe ik het tapwater slimmer kan aansturen (bijv. via timers, of eventueel extern schakelen), zonder in te leveren op comfort.

Mijn vragen:
- Hoe hebben jullie de tapwaterregeling ingesteld (tijden/temperaturen)?
- Werkt een dagvenster (bijv. 11:00–16:00) in de praktijk goed?
- Zijn er mensen die ‘m koppelen aan PV (SG Ready / relais / Home Assistant / Homey)?
- Nog valkuilen waar ik rekening mee moet houden?

Ik hoor graag jullie ervaringen 👍
Je boiler is in een uurtje op temperatuur.
Dus als je om 11:00 de comfort mode aan zet, dan is het om 12:00 klaar.
Het zet niet echt zoden aan de dijk.

• Darkbullet
TinusH777 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:23:
[...]

Je boiler is in een uurtje op temperatuur.
Dus als je om 11:00 de comfort mode aan zet, dan is het om 12:00 klaar.
Het zet niet echt zoden aan de dijk.
Dit is gewoon met de standaard instelling van de boiler zelf prima te doen dus. Ik had nog wel graag de optie gekoppeld als de temperatuur onder een bepaald setpoint komt zeg 40 graden dat die wel mag verwarmen. Is dit enigzins makkelijk te integreren?
Darkbullet schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:59:
[...]

Dit is gewoon met de standaard instelling van de boiler zelf prima te doen dus. Ik had nog wel graag de optie gekoppeld als de temperatuur onder een bepaald setpoint komt zeg 40 graden dat die wel mag verwarmen. Is dit enigzins makkelijk te integreren?
Dat is de standaard instelling "programma + warmhouden"
Morgenmiddag van 12.00 tot 16.00 uur hebben we weer negatieve kWh-prijzen. ;)
Dus maar een extra Legionella run ingepland om 13.00 uur (- € 0,47/kWh)
Lekker warm water en nog geld toe! :9B
Daarnaast nog even de wasmachine, wasdroger en vaatwasser laten draaien.
Het geld "stroomt" binnen oOo

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:11
piieter schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:32:
Morgenmiddag van 12.00 tot 16.00 uur hebben we weer negatieve kWh-prijzen. ;)
Dus maar een extra Legionella run ingepland om 13.00 uur (- € 0,47/kWh)
Lekker warm water en nog geld toe! :9B
Daarnaast nog even de wasmachine, wasdroger en vaatwasser laten draaien.
Het geld "stroomt" binnen oOo
Zou dit ook te automatiseren zijn via HA? Dat dus dus de comfort stand bijvoorbeeld even van 48 naar 55 graden zet? Zodat je dus het water gaat verwarmen als er negatieve prijzen zijn of een solar overschot?

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Senaxx schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 01:28:
[...]

Zou dit ook te automatiseren zijn via HA? Dat dus dus de comfort stand bijvoorbeeld even van 48 naar 55 graden zet? Zodat je dus het water gaat verwarmen als er negatieve prijzen zijn of een solar overschot?
Zeker. Kijk eens naar P1P2MQTT. Hier gaat automatisch de tank naar 75 graden bij negatieve prijzen.
Het liefst zou ik het elektrisch element in de tank zelf aansturen met een relais, maar ik wil niet dat de warmtepomp van slag raakt als die erachter komt dat dat element niet aangesloten is. Binnenkort komt de installateur voor onderhoud en dan vraag ik het even.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• bhcommander
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:44
TKroon schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 06:57:
[...]

Zeker. Kijk eens naar P1P2MQTT. Hier gaat automatisch de tank naar 75 graden bij negatieve prijzen.
Het liefst zou ik het elektrisch element in de tank zelf aansturen met een relais, maar ik wil niet dat de warmtepomp van slag raakt als die erachter komt dat dat element niet aangesloten is. Binnenkort komt de installateur voor onderhoud en dan vraag ik het even.
Daar raakt hij niet door van slag. Ik heb de boiler direct aangesloten op een apparaat dat de overtollige zonne energie naar de boiler stuurt. Alleen even opletten met de legionella run, die kan de Daikin dan niet meer zelfstandig afronden.

• TKroon
  • Niet online
bhcommander schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 07:10:
[...]
Daar raakt hij niet door van slag. Ik heb de boiler direct aangesloten op een apparaat dat de overtollige zonne energie naar de boiler stuurt. Alleen even opletten met de legionella run, die kan de Daikin dan niet meer zelfstandig afronden.
Dat is goed om te weten. Je kunt neem ik aan niet instellen met welk vermogen de tank opgewarmd wordt of wel? Is gewoon het vermogen (bij mij 3 kW) van het element zelf neem ik aan.
Legionella is geen probleem, die staat uit in de warmtepomp en regel ik zelf met de P1P2MQTT op basis van stroomprijzen.

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:13
TKroon schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 06:57:
[...]

Mag ik vragen hoe? Ik heb ook de p1p2mqtt, maar met de tank op ‘schedule’ kan je volgens mij de tank temperatuur niet aanpassen.

• TKroon
  • Niet online
wesjuhdabomb schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 07:59:
[...]

Mag ik vragen hoe? Ik heb ook de p1p2mqtt, maar met de tank op ‘schedule’ kan je volgens mij de tank temperatuur niet aanpassen.
Ik gebruik tank on/off voor normaal verwarmen en krachtige modus voor legionella/negatieve prijzen. Moeten de max temperatuur en gebruik van het backup element wel correct ingesteld staan.

• bhcommander
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:44
TKroon schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 07:16:
[...]

Dat is goed om te weten. Je kunt neem ik aan niet instellen met welk vermogen de tank opgewarmd wordt of wel? Is gewoon het vermogen (bij mij 3 kW) van het element zelf neem ik aan.
Legionella is geen probleem, die staat uit in de warmtepomp en regel ik zelf met de P1P2MQTT op basis van stroomprijzen.
Vermogen kun je wel regelen hier tussen de 100-3000w. Bijvoorbeeld met een Myenergi Eddi of Solyx Nymo.

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:57
Ik wil graag mijn instelling in de Google sheet zetten. Klopt het dat ik daar eerst bewerkingsrechten voor moet aanvragen?
NielsOo schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:06:
Ik wil graag mijn instelling in de Google sheet zetten. Klopt het dat ik daar eerst bewerkingsrechten voor moet aanvragen?
ja!

• wesjuhdabomb
TKroon schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:10:
[...]

Ik gebruik tank on/off voor normaal verwarmen en krachtige modus voor legionella/negatieve prijzen. Moeten de max temperatuur en gebruik van het backup element wel correct ingesteld staan.
Bedankt voor je reactie. Als ik krachtige modus aanzet stopt hij na behalen van comfort temperatuur (52), Max staat op 70. Aangezien je de tank ook aan / uitzet voor normaal verwarmen, mag ik dan aannemen dat je de tank op ‘reheat’ hebt staan ipv ‘schedule’?

• TKroon
  • Niet online
wesjuhdabomb schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:01:
[...]

Bedankt voor je reactie. Als ik krachtige modus aanzet stopt hij na behalen van comfort temperatuur (52), Max staat op 70. Aangezien je de tank ook aan / uitzet voor normaal verwarmen, mag ik dan aannemen dat je de tank op ‘reheat’ hebt staan ipv ‘schedule’?
Uit mijn hoofd warm houden op 50 graden (maximale eco temp) en een schema van comfort van 75 graden. Mocht dat bij jou niet werken moet je het laten weten dan check ik de instellingen voor je.

• wesjuhdabomb
Nogmaals bedankt! Heb het hier nu ook zo ingesteld met comfort op 75, eco op 50. Schema hou ik bij in de onecta app, nu alle dagen naar eco, en door handmatig boost te activeren loopt hij nu wel door tot 75, want dat is nu de comfort temp.

Had mooi geweest als de eco / comfort waardes geen field settings waren, maar dit werkt ook.

• freeaanzee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
kokpol schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:19:
Kleine sidenote hierop; de grens van 25 graden van vanaf wanneer de compressor uitgaat geldt alleen voor de kleine modellen. Mijn ervaring is dat de grote modellen (ERLA 11-14-16) deze beperking niet hebben
Hier een 'kleine' ERGA van 8 kW. Met een gemeten buitentemperatuur van 26 °C (in werkelijkheid eerder 21-22 °C) ging de buitenunit vanmiddag inderdaad niet aan en draaide de legionellacyclus die ik ingepland had vanaf de start al op de BUH ... Eerste keer dat ik dit zie sinds de installatie in september vorig jaar.

Toch een flink verschil in verbruik: het vat van 180 liter van 40 °C (en wellicht iets kouder) naar 60 °C brengen kostte uiteindelijk ruim 5 kWh en 2,5 uur. Normaal volstaat de helft. (Ik heb enkel stap 1 = 2 kW van de BUH geactiveerd, kwestie van het capaciteitstarief binnen de perken te houden én zo veel mogelijk op de zonnepanelen te draaien, die typisch 1500 W leveren.)

Met m'n dynamisch contract en de sterk negatieve stroomprijzen van vanmiddag was het niet gebruiken van de compressor uiteindelijk een financiële meevaller 8)7.

[ Voor 15% gewijzigd door freeaanzee op 01-05-2026 16:20 ]

Daikin EHVX08S18EJ6V+ERGA08EVH7 | GoodWe 2000-XS | Marstek Venus E V3

• TKroon
  • Niet online
bhcommander schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Vermogen kun je wel regelen hier tussen de 100-3000w. Bijvoorbeeld met een Myenergi Eddi of Solyx Nymo.
Thanks, dat zijn echter wel dure opties helaas. Dan kan ik beter met een Shelly Pro het element aan/uit schakelen. Tegen de tijd dat ik die €500+ terug heb verdiend daarmee zijn we 100 jaar verder ;)

Tevens heb ik meerdere omvormers hangen en een thuisbatterij, dus een Eddi die simpelweg iets (hoofdmeter?) meet zou nog niet nauwkeurig zijn. Als Zonneplan bijvoorbeeld vanwege onbalans teruglevert zou de Eddi juist vol stroom de tank in sturen.

[ Voor 22% gewijzigd door TKroon op 01-05-2026 16:27 ]

freeaanzee schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:17:
[...]

Hier een 'kleine' ERGA van 8 kW. Met een gemeten buitentemperatuur van 26 °C (in werkelijkheid eerder 21-22 °C) ging de buitenunit vanmiddag inderdaad niet aan en draaide de legionellacyclus die ik ingepland had vanaf de start al op de BUH ... Eerste keer dat ik dit zie sinds de installatie in september vorig jaar.

Toch een flink verschil in verbruik: het vat van 180 liter van 40 °C (en wellicht iets kouder) naar 60 °C brengen kostte uiteindelijk ruim 5 kWh en 2,5 uur. Normaal volstaat de helft. (Ik heb enkel stap 1 = 2 kW van de BUH geactiveerd, kwestie van het capaciteitstarief binnen de perken te houden én zo veel mogelijk op de zonnepanelen te draaien, die typisch 1500 W leveren.)

Met m'n dynamisch contract en de sterk negatieve stroomprijzen van vanmiddag was het niet gebruiken van de compressor uiteindelijk een financiële meevaller 8)7.
Ik heb van 12.00 tot 15.00 uur de zonnepanelen uitgeschakeld, om zeker te zijn dat de stroom die geconsumeerd werd ook daadwerkelijk van het net kwam. Ik heb namelijk geen zin om voor teruggeleverde energie te betalen. O-)

• Molem1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-05 09:23
piieter schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:40:
[...]

Ik heb van 12.00 tot 15.00 uur de zonnepanelen uitgeschakeld, om zeker te zijn dat de stroom die geconsumeerd werd ook daadwerkelijk van het net kwam. Ik heb namelijk geen zin om voor teruggeleverde energie te betalen. O-)
Je levert geen energie terug... je verkoopt voor een negatieve prijs zelf opgewekte electra.
Molem1 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:14:
[...]

Je levert geen energie terug... je verkoopt voor een negatieve prijs zelf opgewekte electra.
Als ik mijn zonnepanelen niet had uitgeschakeld, dan had ik voor elke terug geleverde kWh
€ 0,46 moeten betalen.
Dus nee, ik lever geen energie terug, omdat ik de zonnepanelen had uitgeschakeld ;)

• Onnooooo
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:18
piieter schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:59:
[...]

Als ik mijn zonnepanelen niet had uitgeschakeld, dan had ik voor elke terug geleverde kWh
€ 0,46 moeten betalen.
Dus nee, ik lever geen energie terug, omdat ik de zonnepanelen had uitgeschakeld ;)
Dat gold alleen vandaag tussen 13:00 en 15:00 en als je panelen meer opwekken dan je in een jaar verbruikt.

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 07:28
Ik heb gisteren de instellingen gewijzigd en een programma ingesteld om de dekvloer drogen. Gisteren voor de eerste 24 uur gestart op 20 en dat zou na 24 uur nu naar 25 moeten gaan. Echter valt me op dat het blijft steken op de 20. Vervolgens programma gestopt en nu gestart op 25, maar zie de temperatuur niet oplopen. Heeft iemand dit ook aan de hand gehad? Ik heb naar mijn idee alle instellingen volgens handleiding doorlopen, dus SWW uitgezet, vorstbeschermin en menu instellingen.

Edit: heb het programma nu geherstart en lijkt nu wel richting 25 te gaan. Morgen maar weer kijken of het juist verspringt.

[ Voor 11% gewijzigd door Nyvlem op 01-05-2026 20:35 ]

• Nyvlem
Vanochtend was het nog 25 en zie het nu wel weer terugzakken naar 22 lijkt.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:02
Onnooooo schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:05:
[...]

Dat gold alleen vandaag tussen 13:00 en 15:00 en als je panelen meer opwekken dan je in een jaar verbruikt.
Offtopic: dit was gisteren ook als je minder opwekt dan verbruikt, omdat de marktprijs zwaar negatief was

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ik ben nog een noob met het instellen van mijn Daikin Altherma 3 R F.

Hier wordt veel gesproken over de stooklijn en als ik dat goed begrijp ligt daarbij de focus op een zo efficiënt mogelijke verwarming in relatie tot de buitentemperatuur en daarmee het verlagen van het verbruik. Ervan uitgaande dat mijn installateur de stooklijn goed heeft ingesteld, ben ik vooral zoekende naar een optimaal temperatuurschema, rekening houdend met gemiddelde zonopwek en gemiddelde dynamische tarieven. Uiteraard in voorbereiding op 1 januari 2027.

Je kunt nog een stap verder gaan met bijvoorbeeld de Daikin Home Hub, maar daar kan ik bar weinig ervaringen over vinden. Voor nu is dat voor mij ook nog een stap te ver/vroeg.

Nu heb ik nog geen ervaring met tarieven van dynamische elektriciteitscontracten, maar dit lijkt mij een logische redenering: warmtepomp niet laten draaien in ochtend (tarief hoog, want spitsuur), wel in de middag (tarief laag door minder verbruik en zonopwek), niet in de avond (tarief hoog, ook spitsuur) en wel in de nacht (tarief laag, weinig verbruik wel windopwek). Waarbij de temperatuur niet te ver mag zakken voor een efficiënte werking van de warmtepomp.

Kan ik mijn warmtepomp hierop sturen, simpelweg door met Onecta over de dag de kamertemperatuur en tapwatertemperatuur te programmeren? Bijvoorbeeld door in de middag de kamertemperatuur te verhogen en daarmee een warmtebuffer te creëren voor de avond? Zijn hier goede ervaringen mee en instructies voor?

• Eduardio
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:58
TKroon schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:43:
[...]

Uit mijn hoofd warm houden op 50 graden (maximale eco temp) en een schema van comfort van 75 graden. Mocht dat bij jou niet werken moet je het laten weten dan check ik de instellingen voor je.
Heeft het geen invloed op de levensduur van je warmtepomp als hij elke keer het vat opwarmt tot 75 graden bij zonoverschot/negatieve energieprijzen?

• Nyvlem
Anybody nog ervaringen tav het drogen van de dekvloer. Ik heb toch het idee dat het niet lekker loopt. Staat nu al heel lang op 22 terwijl het op 25 ingesteld is en over een paar uur 30 graden zal moeten worden gestart.

Kan ik het anders niet gewoon handmatig instellen? Dat ik niet het programma volg, maar gewoon handmatig steeds de vvw temperatuur regel of is dat niet aan te raden?

[ Voor 27% gewijzigd door Nyvlem op 02-05-2026 17:20 ]

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 18:08

pingwim

What's a world without Wimmen

Nyvlem schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:19:
Anybody nog ervaringen tav het drogen van de dekvloer. Ik heb toch het idee dat het niet lekker loopt. Staat nu al heel lang op 22 terwijl het op 25 ingesteld is en over een paar uur 30 graden zal moeten worden gestart.

Kan ik het anders niet gewoon handmatig instellen? Dat ik niet het programma volg, maar gewoon handmatig steeds de vvw temperatuur regel of is dat niet aan te raden?
Nul verstand van maar zoek eens in dit topic op 'dekvloer'. Bijvoorbeeld

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

• TinusH777
Nyvlem schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:19:

Je bedoelt het "opstookprotocol"? Dat staat volgens mij in de installateurshandleiding.

• Nyvlem
TinusH777 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:36:
[...]

Je bedoelt het "opstookprotocol"? Dat staat volgens mij in de installateurshandleiding.
Ja dat wordt dekvloer drogen genoemd en ik heb dat dus ingesteld en opgestart, maar ik merk dat de temperatuur fluctueert en structureel onder de ingestelde temperatuur zit.

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:01
Eduardio schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:13:
[...]

Heeft het geen invloed op de levensduur van je warmtepomp als hij elke keer het vat opwarmt tot 75 graden bij zonoverschot/negatieve energieprijzen?
Nee, de lage temperatuur versies van de altherma verwarmen tot een graad of 50 (afhankelijk van de buitentemperatuur) en daarna neemt het elektrisch element het over boven de 50 graden. Het is niet anders dan een extra warme legionella run in dat opzicht. Het enige nadeel is dat er uit elke warm water kraan uit huis zonder mengventiel of thermostaat daadwerkelijk 75c water kan komen als je de warme stand volledig open zet. Dit kan een risico zijn, denk bijv aan kleine kinderen.

• TKroon
  • Niet online
Eduardio schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:13:
[...]

Nee hoor. Boven de 53 graden is het verwarmen sowieso alleen op het elektrisch element, en dat is niks anders dan een grote waterkoker. Het vat (in ieder geval die van mij) kan tot 75 graden volgens de sticker. Op de leiding zit een overdrukventiel om de druk van het uitzettende warme water te verlagen. Kan absoluut geen kwaad.

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-05 17:43
TKroon schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:17:
[...]

Nee hoor. Boven de 53 graden is het verwarmen sowieso alleen op het elektrisch element, en dat is niks anders dan een grote waterkoker. Het vat (in ieder geval die van mij) kan tot 75 graden volgens de sticker. Op de leiding zit een overdrukventiel om de druk van het uitzettende warme water te verlagen. Kan absoluut geen kwaad.
Ik ga zelfs tot ruim 80 graden met een spiraal van de zonneboiler in het vat. Merkt de warmtepomp niets van

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Jullie stoken de warmtepomp gewoon naar 75-80 graden bij negatieve energieprijzen?

Ik heb zelf wel ingesteld dat deze automatisch naar 60 graden warmt in deze gevallen maar het was nog niet in me opgekomen om deze temperatuur te verhogen voor deze situaties.

• MrRobin
GaMbiNo schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:29:
Jullie stoken de warmtepomp gewoon naar 75-80 graden bij negatieve energieprijzen?

Ik heb zelf wel ingesteld dat deze automatisch naar 60 graden warmt in deze gevallen maar het was nog niet in me opgekomen om deze temperatuur te verhogen voor deze situaties.
Wel even goed kijken naar de technische specificaties van je water tank. Daar staat een max temp dat die aan kan. Dat wisselt per tank / tankmateriaal

• Darkbullet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soxeUAUeQTGG0dVlY7TFqao7p2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGO1lJqmDTukJad1Q272DE5r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opkTBPOKQz9FYehbRc-W9XM-8Dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mE9k5mx0UIuWQvRfkDfSmcAA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2hZVEokMan-ytLKQS-gtMnZkGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/by9cIc38FFmePZhrIjEzmWMl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5Y2AtyXjTNB0pMLYrQOns_QRU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtcRWNYAnNVQkKPj67kZTDJB.jpg?f=fotoalbum_large

Goedemorgen,

Wij hebben een altherma 3 warmtepomp, echter is deze niet verbonden met het internet waardoor ik de gegevens niet kan in zien via de onecta app.

Is er iemand die mij op basis van de bijgevoegde foto's kan vertellen wat er nodig is om deze alsnog te verbinden? Ik zie wel een sleuf in de regel unit aan de binnenkant, maar wanneer ik Google dan kom ik verschillende soorten tegen.

Alvast bedankt!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

MrRobin schreef op zondag 3 mei 2026 @ 07:41:
[...]

Wel even goed kijken naar de technische specificaties van je water tank. Daar staat een max temp dat die aan kan. Dat wisselt per tank / tankmateriaal
Ben nu niet thuis maar zal even kijken of ik het kan vinden. Volgens ChatGPT kan mijn Altherma 3 vloermodel niet hoger dan 60 maar misschien zit die er naast.
Zou wel top zijn op zulke momenten met negatieve tarieven.

• Groenenboompje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-05 21:08
MrRobin schreef op zondag 3 mei 2026 @ 07:41:
[...]

Ik neem aan dat je het dan over externe tank spreekt?

• MrRobin
Groenenboompje schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:27:
[...]

Ik neem aan dat je het dan over externe tank spreekt?
Ja, maar een interne tank zou deze max waarde ook ergens moeten hebben staan in de specificaties.

• Eduardio
TKroon schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:17:
[...]

Dat element heeft toch ook een beperkte gebruiksduur? Of is die heel gemakkelijk los te vervangen?

• MrRobin
Voor zo ver ik weet is het een "dom" elektrisch element, net als in een elektrische bbq zit. Er zit een thermistor in om oververhitting van je tank te voorkomen, en een reset knopje maar verder zit er geen logica in, dus ik zou niet weten hoe die een beperkte levensduur heeft. Mocht dat wel het geval zijn, je kan hem er volgens mij zo in en uit schroeven.

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:52
MrRobin schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:12:
Voor zo ver ik weet is het een "dom" elektrisch element, net als in een elektrische bbq zit. Er zit een thermistor in om oververhitting van je tank te voorkomen, en een reset knopje maar verder zit er geen logica in, dus ik zou niet weten hoe die een beperkte levensduur heeft. Mocht dat wel het geval zijn, je kan hem er volgens mij zo in en uit schroeven.
Kalk kan een probleem gaan geven denk ik, maar dat staat los van hoe vaak je hem aan- en uitzet.

• Nyvlem
Nyvlem schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:41:
[...]

Ja dat wordt dekvloer drogen genoemd en ik heb dat dus ingesteld en opgestart, maar ik merk dat de temperatuur fluctueert en structureel onder de ingestelde temperatuur zit.
Uiteindelijk werkingsgebied "uitschakeltemperatuur ruimte verwarming" verhoogd van 22 naar 35 en programma opnieuw opgestart en lijkt nu wel gewoon goed het programma te volgen.
GaMbiNo schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:00:
[...]

Ben nu niet thuis maar zal even kijken of ik het kan vinden. Volgens ChatGPT kan mijn Altherma 3 vloermodel niet hoger dan 60 maar misschien zit die er naast.
Zou wel top zijn op zulke momenten met negatieve tarieven.
Ik heb ook het vloermodel, en meen me te herinneren dat ik een tijdje terug in het menu (met installateur profiel) niet hoger kon dan 60gr.

• mawashigeri
JarnoH schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:15:
[...]
Kalk kan een probleem gaan geven denk ik, maar dat staat los van hoe vaak je hem aan- en uitzet.
Kalkaanslag en bezinksel komt juist door het verwarmingselement. Niet uitsluitend uiteraard, maar wel disproportioneel meer. Zie ook je waterkoker!

• Tourtje
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13-05 09:06
vaak zie je in losse boiler vaten dat er een Magnesium Anode in zit.
die om de x aantal jaar toch wel eens vervangen dient te worden afhanelijk van de hardheid van je water

onze losse boiler heeft dit ook
kalk zet zich dan op de Magnesium Anode en niet tot nouwlijks op het warmte element

• JarnoH
mawashigeri schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:56:
[...]

Kalkaanslag en bezinksel komt juist door het verwarmingselement. Niet uitsluitend uiteraard, maar wel disproportioneel meer. Zie ook je waterkoker!
Dus hoe vaker het element aan gaat, hoe meer kalk vorming?

• tHyEstes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-05 21:05
Eduardio schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:16:
[...]

Dat element heeft toch ook een beperkte gebruiksduur? Of is die heel gemakkelijk los te vervangen?
Ja de booster heater kan eenvoudig los worden vervangen

• TinusH777
JarnoH schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:01:
[...]
Dus hoe vaker het element aan gaat, hoe meer kalk vorming?
Hoe heter het water wordt, hoe meer kalkaanslag. Tot 70 graden schijnt het mee te vallen. Je waterkoker neemt veel kalk op omdat het water 100 graden wordt.

• Darkbullet
Darkbullet schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:14:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Goedemorgen,

Wij hebben een altherma 3 warmtepomp, echter is deze niet verbonden met het internet waardoor ik de gegevens niet kan in zien via de onecta app.

Is er iemand die mij op basis van de bijgevoegde foto's kan vertellen wat er nodig is om deze alsnog te verbinden? Ik zie wel een sleuf in de regel unit aan de binnenkant, maar wanneer ik Google dan kom ik verschillende soorten tegen.

Alvast bedankt!
Iemand enig idee?
Er hoort een (standaard meegeleverde) wifi module in die sleuf van de MMI te zitten. Zit die niet nog ergens in de plastic zak met documentatie? Dat wordt nog wel eens vergeten. Anders je installateur op aanspreken.

All-electric.

• benthouse
RonJ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:43:
[...]

Er hoort een (standaard meegeleverde) wifi module in die sleuf van de MMI te zitten. Zit die niet nog ergens in de plastic zak met documentatie? Dat wordt nog wel eens vergeten. Anders je installateur op aanspreken.
Die Wifi module zat er bij mij niet standaard in de levering (Monoblock EDLA09). Heb een losse besteld.
Is volgens mij afhankelijk van type WP die je gebruikt.

Ik heb uiteindelijk de BRP069A78 WLAN Gateway gekocht en die paste keurig in de sleuf.

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

danny.s schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:20:
[...]

Ik heb ook het vloermodel, en meen me te herinneren dat ik een tijdje terug in het menu (met installateur profiel) niet hoger kon dan 60gr.
Klopt, even gecheckt en ik kan idd ook. niet hoger dan 60 graden. Helaas.

• benthouse
GaMbiNo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:13:
[...]

Klopt, even gecheckt en ik kan idd ook. niet hoger dan 60 graden. Helaas.
ik verwarm mijn externe tank met een zonneboiler systeem en ga rustig hoger dan 60graden. Hoog zomer is 80-85 graden is geen uitzondering.
Kan mij wel voorstellen dat het elektrische verwarmingselement intern begrensd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EG3kyIn8hkKoXd1fPwgOSHKyg5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDRZoCJ6K7k8QSTEMq1Ekp8C.jpg?f=fotoalbum_large

• Darkbullet
Bedankt voor jullie reply!

• Eduardio
rob-bo schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:03:
Ik krijg nu al een tijdje een melding dat er een nieuwe firmware is voor mijn Altherma:

[Afbeelding]

De huidige versie van de user interface is 7.7.0 en 7.8.0 is blijkbaar beschikbaar.

Hij wil hem echter niet installeren. Hij blijft klagen dat er een nieuwe is. Is er een manier om hem opnieuw te laten downloaden? Of moet ik gewoon op de volgende wachten?
Is dit inmiddels al gelukt? Ik heb dit issue nu ook al sinds juli/augustus vorig jaar.

• axorth
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-05 14:44
Heren/Damen ik zit met het een probleem en ben einde raad:

Bij mijn nieuwbouwwoning heb ik een Daikin Altherma 3 aangeschaft (binnenunit en buitenunit op aanbouw). De eerste winter (2024) kreeg ik voor het eerst een storing E5-00.

Er is toen een Monteur van de installateur langsgeweest, heeft het hele systeem leeggezogen en opnieuw aangevult. Daarna tot de eerstvolgende winter nergens last van gehad. Afgelopen winter (2025) kreeg ik weer de E5-00. Toen is Daikin zelf langsgekomen.

Toen begon een rits aan monteursbezoeken die tot niets hebben geleid. Tevens is de E5-00 alleen bij koud weer ontstaan en aangezien er concreet nog niets is veranderd buiten leidingen meerdere malen leeghalen en aanvullen vermoed ik dat de E5-00 ook volgende winter weer terugkomt.

Bij de 2e keer E5-00 (afgelopen winter) is ook Daikin monteur langsgeweest die wederom e.e.a heeft gecontroleerd maar niets echt kon vinden. Hij heeft de installateur gevraagd e.e.a te doen wat achteraf bleek wederom de leidingen leeg te halen en aan te vullen. Een paar weken later kreeg ik de melding L5-00 (dus een nieuwe melding). Wederom Daikin over de vloer gehad en wederom niets kunnen vinden, Leidingen voor derde keer leeggehaald en aangevuld (deze keer door daikin monteur zelf)...

Na het Daikin monteursbezoek ter controle van de L5-00 melding is mijn warmtepomp niet meer in staat om de desinfectie keurig elke week uit te voeren. Ook zie ik in mijn Onecta een disproportioneel hoog verbruik van de warmtapwater functie. Vandaag kwam mijn grootste zorg uit: de energierekening die opeens bijna 200euro is, terwijl deze normaal voor mij in de min staat in de lente maanden. Ter referentie: Vorig jaar april 101KWH verbruik warmwaterpomp. Dit jaar April 1252 KWH warmwaterpomp.

Mijn installateur en Daikin zelf doen momenteel erg moeilijk vooral tegen elkaar. Daikin ziet elke foutmelding als een ander probleem en is ook naar mijn installateur nu facturen aan het sturen. Mijns inzien heeft deze warmtepomp een bepaald probleem wat niet wordt opgelost en krijgt de installateur facturen. Door deze facturen is mijn installateur nu ook terughoudend om zomaar steeds een Daikin installateur aan te vragen.

Ondertussen zit ik nu met een torenhoge energierekening en een warmtepomp die nog steeds niet goed functioneert. De warmtepomp kan nu de desinfectie niet iedere keer goed uitvoeren waardoor ik ook melding AJ-03 heb gekregen. Dit heb ik bij installateur kenbaar gemaakt maar daar is het nog wachtende op de volgende stappen...

Wat kan ik doen? Ik ben al anderhalf jaar bezig en het einde lijkt nog lang niet in zicht.

[ Voor 3% gewijzigd door axorth op 07-05-2026 16:00 ]

• TKroon
  • Niet online
@axorth ik kan helaas niet helpen, maar wel zeggen dat ik het echt shit voor je vind :-( aan de positieve kant lijkt het er wel op dat ze er veel aan doen om je te helpen.

Je zou bijna zeggen dat het vervangen van de buitenunit (of onderdelen daarvan) goedkoper gaat zijn dan de eindeloze monteursuren.

Ik zou iig je installateur formeel in gebreke stellen met een briefje waarin je aangeeft een definitieve oplossing te willen of anders de koop te ontbinden. Dat heb je later nodig als het tot rechtsbijstand e.d. komt. Zet er gerust bij dat het niet als aanval bedoeld is maar om je rechten te borgen en eea tot een oplossing te brengen maar dat je graag in overleg blijft.

Imho wordt het ook tijd dat men overgaat tot vervangen van de buitenunit. De codes wijzen op een probleem met koudemiddel, de compressor of printplaat, maar je wil niet nog 2 jaar met een probeer maar wat onderdelenkanon aanpak bezig blijven en ondertussen torenhoge energiekosten.

Is er bij het leegpompen geconstateerd dat er koudemiddel uitloopt? Maw hoeveel is er uit de installatie gekomen tov wat er is bijgevuld? Je hoort daar een F-gassen papiertje over te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 07-05-2026 16:27 ]

All-electric.

• axorth
RonJ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:18:
Ik zou iig je installateur formeel in gebreke stellen met een briefje waarin je aangeeft een definitieve oplossing te willen of anders de koop te ontbinden. Dat heb je later nodig als het tot rechtsbijstand e.d. komt. Zet er gerust bij dat het niet als aanval bedoeld is maar om je rechten te borgen en eea tot een oplossing te brengen maar dat je graag in overleg blijft.

Imho wordt het ook tijd dat men overgaat tot vervangen van de buitenunit. De codes wijzen op een probleem met koudemiddel, de compressor of printplaat, maar je wil niet nog 2 jaar met een probeer maar wat onderdelenkanon aanpak bezig blijven en ondertussen torenhoge energiekosten.

Is er bij het leegpompen geconstateerd dat er koudemiddel uitloopt? Maw hoeveel is er uit de installatie gekomen tov wat er is bijgevuld? Je hoort daar een F-gassen papiertje over te krijgen.
Er is niet gezegd dat dit het geval was (verschil aan koudemiddel). Ik ga er van uit dat bij 3 pogingen dat als dat het was dat ze het wel hadden gezien of gerapporteerd.

Ik ga sowieso morgen wederom bellen aangezien de installateur aangaf morgen dit te hebben besproken. Daarnaast ga ik ook voorbereiden om een formele brief te schrijven. Mijns inzien is dit probleem er al sinds 2024 en dit valt binnen het 1e jaar van de warmtepomp.

Op basis van mijn verhaal zeggen jullie buitenunit. Is de compressor of printplaat allemaal in de buitenunit?

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je zou inderdaad zeggen dat het demonteren van de buiten unit en het monteren van een andere buitenunit de "easier fix" moet zijn: Laat ze dan bij Daikin technische dienst intern jouw oude buitenunit maar nakijken, op hun dooie gemak. Zodat hun klant niet in de kou zit.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

axorth schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:35:
[...]

Er is niet gezegd dat dit het geval was (verschil aan koudemiddel). Ik ga er van uit dat bij 3 pogingen dat als dat het was dat ze het wel hadden gezien of gerapporteerd.

Ik ga sowieso morgen wederom bellen aangezien de installateur aangaf morgen dit te hebben besproken. Daarnaast ga ik ook voorbereiden om een formele brief te schrijven. Mijns inzien is dit probleem er al sinds 2024 en dit valt binnen het 1e jaar van de warmtepomp.

Op basis van mijn verhaal zeggen jullie buitenunit. Is de compressor of printplaat allemaal in de buitenunit?
Normaliter hoor je bij koelmiddelwerkzaamheden een F-gassen rapport op papier te krijgen want dat moet bij de installatie blijven. Daar staat dan op wat ze gedaan hebben, hoeveel gram eruit kwam, hoeveel er weer in, etc. Het feit dat ze dat niet doen is al niet volgens de regels, maar verbaast me niet.

Dat is wel van belang om te weten om te weten waar het probleem zit. Als er elke keer koudemiddel bij moest is er waarschijnlijk ergens een heel klein lek (dat kan dan ook in de binnenunit zitten en is bij een klein lek dat een jaar duurt om problemen te geven soms bizar lastig te meten en vinden). Als er gewoon de juiste hoeveelheid koelmiddel uit kwam dan is er dus geen lek en dan kan je wel nog 5x leegpompen en vullen maar dat heeft dan geen zin.

Het feit dat het het probleem wel weer even oploste en dat 3x als oplossing gekozen werd door de monteur wijst wel op een lek trouwens. Maar kan ook bijv. verbrande olie zijn waardoor de compressor na hervullen weer even goed (genoeg) gaat lopen. Maargoed, hoe dan ook dan is opnieuw vullen geen permanente oplossing als je het lek zelf niet weet op te sporen, want zo blijf je natuurlijk aan de gang. Daarmee schuift men het alleen voor zich uit naar de volgende monteur.

De andere optie kan zijn compressor of de inverter/print, de compressor zit idd in de buitenunit. Beide units hebben een printplaat waar alle electronica op zit.

All-electric.

• axorth
RonJ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:42:
[...]

Normaliter hoor je bij koelmiddelwerkzaamheden een F-gassen rapport op papier te krijgen want dat moet bij de installatie blijven. Daar staat dan op wat ze gedaan hebben, hoeveel gram eruit kwam, hoeveel er weer in, etc. Het feit dat ze dat niet doen is al niet volgens de regels, maar verbaast me niet.

Dat is wel van belang om te weten om te weten waar het probleem zit. Als er elke keer koudemiddel bij moest is er waarschijnlijk ergens een heel klein lek (dat kan dan ook in de binnenunit zitten en is bij een klein lek dat een jaar duurt om problemen te geven soms bizar lastig te meten en vinden). Als er gewoon de juiste hoeveelheid koelmiddel uit kwam dan is er dus geen lek en dan kan je wel nog 5x leegpompen en vullen maar dat heeft dan geen zin.

Het feit dat het het probleem wel weer even oploste en dat 3x als oplossing gekozen werd door de monteur wijst wel op een lek trouwens. Maar kan ook bijv. verbrande olie zijn waardoor de compressor na hervullen weer even goed (genoeg) gaat lopen. Maargoed, hoe dan ook dan is opnieuw vullen geen permanente oplossing als je het lek zelf niet weet op te sporen, want zo blijf je natuurlijk aan de gang. Daarmee schuift men het alleen voor zich uit naar de volgende monteur.

De andere optie kan zijn compressor of de inverter/print, de compressor zit idd in de buitenunit. Beide units hebben een printplaat waar alle electronica op zit.
Ik lees online inderdaad dat er een logboek moet zijn bij deze werkzaamheden. Is het ook verstandig om hier naar te vragen dan aangezien ik deze niet heb terwijl het nu 3x is uitgevoerd?

Stel er is een lek: Hoe los je dat op? Ik kan me voorstellen dat de muren openbreken om bij de leidingen te komen geen optie zal zijn?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:28
axorth schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:34:
[...]

Ik lees online inderdaad dat er een logboek moet zijn bij deze werkzaamheden. Is het ook verstandig om hier naar te vragen dan aangezien ik deze niet heb terwijl het nu 3x is uitgevoerd?

Stel er is een lek: Hoe los je dat op? Ik kan me voorstellen dat de muren openbreken om bij de leidingen te komen geen optie zal zijn?
Dit neigt bij mij heel sterk naar een knik in de koelleiding op een onbereikbare plek. Heb zelf weleens dit soort gevallen opgelost waar fabrikant al meermalen was bijgeweest (en de knik was daar wel bereikbaar in de kap op de muur waar die de bocht uitkomt)

Dus m.i. mochten ze het buitendeel vervangen dan ook zeker de koelleidingen.

Erg vervelend, dit wil niemand, de installateur niet, Daikin niet en vooral jij niet.
axorth schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:57:
Heren/Damen ik zit met het een probleem en ben einde raad:

Bij mijn nieuwbouwwoning heb ik een Daikin Altherma 3 aangeschaft (binnenunit en buitenunit op aanbouw). De eerste winter (2024) kreeg ik voor het eerst een storing E5-00.

Er is toen een Monteur van de installateur langsgeweest, heeft het hele systeem leeggezogen en opnieuw aangevult. Daarna tot de eerstvolgende winter nergens last van gehad. Afgelopen winter (2025) kreeg ik weer de E5-00. Toen is Daikin zelf langsgekomen.

Toen begon een rits aan monteursbezoeken die tot niets hebben geleid. Tevens is de E5-00 alleen bij koud weer ontstaan en aangezien er concreet nog niets is veranderd buiten leidingen meerdere malen leeghalen en aanvullen vermoed ik dat de E5-00 ook volgende winter weer terugkomt.

Bij de 2e keer E5-00 (afgelopen winter) is ook Daikin monteur langsgeweest die wederom e.e.a heeft gecontroleerd maar niets echt kon vinden. Hij heeft de installateur gevraagd e.e.a te doen wat achteraf bleek wederom de leidingen leeg te halen en aan te vullen. Een paar weken later kreeg ik de melding L5-00 (dus een nieuwe melding). Wederom Daikin over de vloer gehad en wederom niets kunnen vinden, Leidingen voor derde keer leeggehaald en aangevuld (deze keer door daikin monteur zelf)...

Na het Daikin monteursbezoek ter controle van de L5-00 melding is mijn warmtepomp niet meer in staat om de desinfectie keurig elke week uit te voeren. Ook zie ik in mijn Onecta een disproportioneel hoog verbruik van de warmtapwater functie. Vandaag kwam mijn grootste zorg uit: de energierekening die opeens bijna 200euro is, terwijl deze normaal voor mij in de min staat in de lente maanden. Ter referentie: Vorig jaar april 101KWH verbruik warmwaterpomp. Dit jaar April 1252 KWH warmwaterpomp.

Mijn installateur en Daikin zelf doen momenteel erg moeilijk vooral tegen elkaar. Daikin ziet elke foutmelding als een ander probleem en is ook naar mijn installateur nu facturen aan het sturen. Mijns inzien heeft deze warmtepomp een bepaald probleem wat niet wordt opgelost en krijgt de installateur facturen. Door deze facturen is mijn installateur nu ook terughoudend om zomaar steeds een Daikin installateur aan te vragen.

Ondertussen zit ik nu met een torenhoge energierekening en een warmtepomp die nog steeds niet goed functioneert. De warmtepomp kan nu de desinfectie niet iedere keer goed uitvoeren waardoor ik ook melding AJ-03 heb gekregen. Dit heb ik bij installateur kenbaar gemaakt maar daar is het nog wachtende op de volgende stappen...

Wat kan ik doen? Ik ben al anderhalf jaar bezig en het einde lijkt nog lang niet in zicht.
Ik lees dat je al 3 verschillende foutmeldingen hebt gehad. Die laatste AJ-03 is trouwens een foutmelding van de binnenunit. Foutcode AJ = Fout in capaciteitsinstellingen (printplaat binnenunit)

Misschien wordt je door de foutcodes wel op het verkeerde been gezet(?!)

Als de printplaat van de binnenunit defect is, kun je ook allerlei foutcodes krijgen, terwijl de afzonderlijke functies die bij de foutcodes horen, wel goed werken! Maar door de foutcode ga je denken dat dit juist niet goed is. Als de spanning voor de IC's op de printplaat door een defect daalt van 5 Volt gelijkspanning naar bijvoorbeeld ± 3 Volt gelijkspanning, dan gaan de IC's onvoorspelbaar gedrag tonen.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:37
axorth schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:57:
@Technician-

Is dit normale praktijk, dat Daikin facturen naar de installateur gaat sturen terwijl zij het probleem zelf ook niet opgelost krijgen? Of doen ze dit alleen als ze gekke dingen aantreffen?

Ik zou daar als installateur wel behoorlijk pissig over worden, op Daikin.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• JarnoH
axorth schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:35:
[...]

Wat een onwijs vervelende situatie dit. Mijn advies zou zijn om na het bellen het gesprek ook nog echt even op papier te zetten. Dit klinkt echt als een situatie waarbij je straks heel blij gaat zijn met een paper-trail.

Als je verzekerd bent voor Rechtsbijstand kan het ook echt geen kwaad alvast contact op te nemen. Met name t.b.v. wat je nu al kunt doen om als het op een proces uitdraait jezelf het net even wat makkelijker te maken.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:28
SebastiaanPs schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:39:
[...]

@Technician-

Is dit normale praktijk, dat Daikin facturen naar de installateur gaat sturen terwijl zij het probleem zelf ook niet opgelost krijgen? Of doen ze dit alleen als ze gekke dingen aantreffen?

Ik zou daar als installateur wel behoorlijk pissig over worden, op Daikin.
Ja soms zijn ze heel courant en leveren de nieuwe buitenunit met vergoeding voor montage.

Maar heb ook al een unit met vreemd gedrag <1jaar oud een software update laten zetten, het probleem opgelost maar wel een factuur binnen van €400. Dat doet Daikin wel vaker ja, bloed irritant
axorth schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:34:
[...]

Ja, dat is zeker verstandig, ook voor jezelf. Nu weet namelijk elke afzonderlijke monteur totaal niet wat er al gecheckt, bijgevuld en/of geprobeerd is. Die begint dan natuurlijk weer vrolijk van voor af aan en zo kom je nooit verder. Nu is het bijvoorbeeld totaal onduidelijk of er nou daadwerkelijk een lekkage (afname koudemiddel) was. Daar komen zij ook pas achter door te wegen wat er uitkomt, dus legen en vullen betekend niet dat er iets bijgedaan is uiteindelijk.

Lek kan overal zitten, in 1 van de units of idd in de leidingen. Misschien is een setje nieuwe leidingen wel het goedkoopste om eerst te vervangen idd. Het wordt iig zaak dat ze nu echt stappen gaan zetten ipv problemen maskeren en vooruitschuiven.

All-electric.

• axorth
ja het probleem is dus ook uitgemond tot gigantische energierekeningen. april is al duur en nu zag ik dat de unit vandaag weer op volle toeren stroom aan het gebruiken is.. Kan het kwaad om de unit uit te zetten om het probleem te vinden/verhelpen? edit: unit staat nu uit

Ik heb ook een officiele brief geschreven die ik aangetekend ga opsturen. Ik ga ook mijn telefoonprovider vragen om een papertrail van de gesprekken die ik heb gehad en een hoop screenshots en foto's van de meldingen. De meeste communicatie was via de telefoon dus dat is lastig vast te leggen helaas.. Ik kom niet in aanmerking voor rechtsbijstand dus die stap moet ik nog even uitstellen..

Ik snap dat deze situatie niet fijn is voor mij, nog de installateur of daikin. Maar ik word in het duister gehouden en ondertussen loopt de unit letterlijk elk uur euro's te verbranden. Een kapotte leiding op een onbereikbare plek zou echt het rampscenario zijn...

Ik snap verder ook niet dat Daikin dit steeds als afzonderlijk probleem ziet en zodanig de installateur "bedreigd" met rekeningen. Dit soort samenwerkingscontract klinkt niet goed. Ik ken de volledige situatie niet en ook niet in detail de gesprekken die installateur heeft met daikin. Enige wat ik weet is dat de telefoniste aangaf dat ze terughoudend zijn juist vanwege die facturen.

[ Voor 7% gewijzigd door axorth op 08-05-2026 13:45 ]

• axorth
Update: gesproken met iemand anders dan de telefoniste.

December 2024 hebben ze een lekkage gevonden op een stukje wat bij de aanbouw zat en dat is gerepareerd naar eigen zeggen. Ik weet dat ze destijds iets hebben gelast dus dat kan ik me herinneren.

Het meningsverschil tussen Daikin en installateur lijkt te wijzen op de hoeveelheid F-gassen die in het systeem mogen zitten, waarbij installateur overtuigd is dat hun waarde goed is. Daikin daarentegen heeft het naar eigen standaarden gevuld met de reactie dat installateur de onjuiste waardes gebruikt heeft. Echter hebben beide waardes niet het gewenste resultaat geleverd dus dan is het denk ik nu aan daikin om de volgende stap te zetten.

Installateur en daikin moeten nu waarschijnlijk gaan uitvechten wie gelijk heeft, maar dat gaat niet volgende week zijn (ivm korte werkweek). Ik heb daarom gevraagd of ik met goedkeuring van installateur de hele installatie kan uitzetten zodat de kosten van de unit iig weg zijn.Dit heeft wel als gevolg dat de woning volledig onbruikbaar is m.b.t. warmwater...

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
@axorth nu de installatie toch uit staat, laat de installatie afpompen en onderdruk zetten met stikstof. Gewoon op de maximale persdruk.
Loopt de druk niet meteen weg, vraag dan aan de installateur of die 1 of 2 dagen later opnieuw wil meten, wel de installatie onder druk laten staan. Dan kan je een lek al redelijk uitsluiten.

En vraag zeker om het f-gassen rapport, van de vorige afpomp/vul sessie's

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:46
Vraagje. Stel je hebt een simpel SWW schema ingevoerd met elke dag om 13u even verwarmen tot 50 graden, is het dan makkelijk om die 50 graden in de zomer te veranderen in 44 graden? Kan dat simpel via de app? Of moet je dan weer het installateursmenu in en de boel opnieuw opstarten? Met warmhouden kan je heel makkelijk via de app het aantal graden veranderen.

@axorth succes met dit vervelende probleem.
Atomius schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:18:
Vraagje. Stel je hebt een simpel SWW schema ingevoerd met elke dag om 13u even verwarmen tot 50 graden, is het dan makkelijk om die 50 graden in de zomer te veranderen in 44 graden? Kan dat simpel via de app? Of moet je dan weer het installateursmenu in en de boel opnieuw opstarten? Met warmhouden kan je heel makkelijk via de app het aantal graden veranderen.

Als die 50 graden de Comforttemperatuur is (dus elke dag om 13.00 uur opwarmen tot Comforttemperatuur), dan zou je in de zomer alleen even de Comforttemperatuur lager kunnen instellen op 44 graden.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online

Waarom zou je dat doen? Winst is te verwaarlozen met dit soort buitentemperaturen. En je vergroot met 44 graden de kans op legionella. Boven 50 graden is er eigenlijk geen legionella groei als je iedere dag de boiler (bijna) leegtrekt.

• TinusH777

Ik hou hem op 53 graden om 13:00. Je moet toch douchen en op die tijd verwarming ik het goedkoopste/gratis het water. In de zomer, ook in de winter.

• Atomius
@MotorBeast @TinusH777

Ja omdat mijn panelen pieken rond 13-14u in de winter. In de zomer ook, maar dan schijnt de zon ook op de buitenunit en doet ie alles boven de 44 graden op de BUH. Vandaar.

• mawashigeri
Atomius schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:23:
@MotorBeast @TinusH777

Ja omdat mijn panelen pieken rond 13-14u in de winter. In de zomer ook, maar dan schijnt de zon ook op de buitenunit en doet ie alles boven de 44 graden op de BUH. Vandaar.
Wees blij dat je een beetje eigen stroom kan verbruiken!
\Het alternatief is doorgaans terugschalen/afzetten.

• TinusH777
Atomius schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:23:
@MotorBeast @TinusH777

Ik weet niet welk model je hebt, maar die Altherma 3 (monoblock) van mij verwarmt tapwater tot een buitentemperatuur van 35 graden (bedrijfstemperatuur tapwater -25 tot 35). De verwarming slaat wel uit bij +25 graden.

• madde2901
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-05 14:09
Onnooooo schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:23:
[...]

Een ander merk klep is een goede suggestie. Hier is de driewegklep al een keer vervangen en in mei komen ze weer.
Overigens ben ik van mening dat het wel grotendeels weggegooide energie is. 7 maanden per jaar staat verwarming uit maar is er wel wow behoefte. Dan is het wel verlies natuurlijk.
Bedoel je de bestaande, geweldige klep 1 op 1 vervangen en deze lekt alweer? Eigenlijk is het gewoon van de zotte dat er zo'n inferieur onderdeel geplaatst wordt in zo'n dure installatie. Toch?

• Atomius
mawashigeri schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:43:
[...]

Wees blij dat je een beetje eigen stroom kan verbruiken!
\Het alternatief is doorgaans terugschalen/afzetten.
Mja als het salderen voorbij is heb je wel gelijk, als je dynamisch hebt.

@TinusH777 altherma 3. Bij mijn weten doet ie boven de 25 graden buiten alleen nog tot 45 graden SWW.

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:10
Ik heb vandaag mijn binnen unit van het stroom gehad, het gaat om een ERGA08EAV3H7, nu geeft hij aan dat er een fout in de waterdruksensor is HJ-10. Ik heb het systeem al meermaals herstart maar de fout blijft terug komen. Iemand een tip? Zou de sensor er ineens mee opgehouden zijn? Ik zie ook geen waterdruk meer op het scherm

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:29

Judge Ming

Full electric per 8/2024

JeroendeGroot schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:50:
Ik heb vandaag mijn binnen unit van het stroom gehad, het gaat om een ERGA08EAV3H7, nu geeft hij aan dat er een fout in de waterdruksensor is HJ-10. Ik heb het systeem al meermaals herstart maar de fout blijft terug komen. Iemand een tip? Zou de sensor er ineens mee opgehouden zijn? Ik zie ook geen waterdruk meer op het scherm
Installateursmanual zegt dat HJ-10 een zichzelf resettende fout is. Mogelijk dat de waterdruk op het randje zat (moet tussen 1.0-2.0 bar zitten) en na de herstart eerst weer even moet stabiliseren.

https://www.daikin.nl/content/dam/document-library/Installer-reference-guide/heat/air-to-water-heat-pump-high-temperature/epsks-av3/EPSKS-AV3.EPVX07A_Installer%20reference%20guide_4PEN820810-1_English.pdf

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Judge Ming schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:38:
[...]

Installateursmanual zegt dat HJ-10 een zichzelf resettende fout is. Mogelijk dat de waterdruk op het randje zat (moet tussen 1.0-2.0 bar zitten) en na de herstart eerst weer even moet stabiliseren.

https://www.daikin.nl/content/dam/document-library/Installer-reference-guide/heat/air-to-water-heat-pump-high-temperature/epsks-av3/EPSKS-AV3.EPVX07A_Installer%20reference%20guide_4PEN820810-1_English.pdf
Als ik de foutcodelijst van Daikin bekijk, dan zou een HJ foutcode te maken hebben met:

Fout in waterpeil thermische opslag

Thermische opslag duidt naar mijn idee op het opslagvat, dus zou dit op "waterleidingdruk" (3 atm.) moeten zitten. Misschien lucht in het opslagvat, dat er niet uit kan?

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:10
Het is denk ik een fout geweest in de sensor. Het probleem is idd vanzelf weg gegaan. Ik zie in HA dat de druk tijdelijk 25 bar was (moet een leesfout geweest zijn). Bedankt voor de reacties
Pagina: 1 ... 177 178 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma