Eens hoor, ik zou zelf het liefst (ook op koudere dagen) in de nacht een minimale verbruiksmode draaien zodat het systeem op zichzelf rustig verder tuft terwijl het langzaam wat kouder wordt in huis. Dan langzaam de AWT instelling verhogen zodat het systeem geen schok krijgt. Voor zover ik heb gezien is dat lastig/niet te automatiseren tenzij je de @arnoldniessen methode (en hardware) gebruikt.TKroon schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:12:
[...]
Eens, qua opwarmen is dat het efficiëntste. Maar het is maar net waar je voorkeur ligt. Om je huis exact op de constante binnentemperatuur te houden corrigeer je alleen het warmteverlies, en dus zal je warmtepomp bij 10+ graden buiten en instraling van de zon uitgaan. En als het het koudst is, juist aan.
Ik denk dat we allemaal een compromis hebben/zoeken tussen het efficiëntste, duurzaamste en het meest comfortabele. En voor iedereen ligt dat compromis net ergens anders.
Ook bij mijn 6kW model is dat in de nacht minimaal zo'n 3kWh (300-400W continue), maar die warmte is natuurlijk niet verloren.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma