• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:53
TKroon schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:12:
[...]

Eens, qua opwarmen is dat het efficiëntste. Maar het is maar net waar je voorkeur ligt. Om je huis exact op de constante binnentemperatuur te houden corrigeer je alleen het warmteverlies, en dus zal je warmtepomp bij 10+ graden buiten en instraling van de zon uitgaan. En als het het koudst is, juist aan.

Ik denk dat we allemaal een compromis hebben/zoeken tussen het efficiëntste, duurzaamste en het meest comfortabele. En voor iedereen ligt dat compromis net ergens anders.
Eens hoor, ik zou zelf het liefst (ook op koudere dagen) in de nacht een minimale verbruiksmode draaien zodat het systeem op zichzelf rustig verder tuft terwijl het langzaam wat kouder wordt in huis. Dan langzaam de AWT instelling verhogen zodat het systeem geen schok krijgt. Voor zover ik heb gezien is dat lastig/niet te automatiseren tenzij je de @arnoldniessen methode (en hardware) gebruikt.

Ook bij mijn 6kW model is dat in de nacht minimaal zo'n 3kWh (300-400W continue), maar die warmte is natuurlijk niet verloren.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• mawashigeri
assje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:54:
[...]
In december of januari kan je dit punt nog eens maken maar we zitten inmiddels in april, ik ga er vanuit dat er geen enkel warmtepompsysteem is dat op dit moment nog 24/7 draait.
Daar zit je toch naast: alle wat geen nieuwbouwhuis van de laatste 10-15 jaar is en/of nog veel radiatoren heeft zit echt niet potdicht en koelt voldoende af om de WP 24/7 te laten draaien.

Mijn huis is uit 2004, goed geïsoleerd naar de maatstaven van toen maar ook voorzien van (actieve) WTW ventilatie. Op basis van CO2 metingen heb ik de luchtverversing flink moeten opschroeven en dat zie je terug in warmteverlies.
De belofte van die WTW is 80-90% warmte recuperatie, maar dat is dus wel 10-20% verlies 24/7 continue!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:06
mawashigeri schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:36:
Daar zit je toch naast: alle wat geen nieuwbouwhuis van de laatste 10-15 jaar is
Mijn huis is anders uit 1976

Wel een klein beetje nageisoleerd :>

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
mawashigeri schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:28:
Eens hoor, ik zou zelf het liefst (ook op koudere dagen) in de nacht een minimale verbruiksmode draaien zodat het systeem op zichzelf rustig verder tuft terwijl het langzaam wat kouder wordt in huis. Dan langzaam de AWT instelling verhogen zodat het systeem geen schok krijgt.
Je kan je ook afvragen hoe groot die impact nou echt is. De efficientie wordt vooral beinvloed door het aantal start/stops en de aanvoertemperatuur. Dat de warmtepomp bij een koude start op een hoger vermogen draait met dezelfde Ta hoeft denk ik niet te zeggen dat hij minder efficient draait (kan zelfs het tegendeel zijn).

24/7 op minimaal vermogen draaien hoeft helemaal niet het ultieme doel te zijn. Kijk als je de Ta 5 graden gaat verhogen om snel op te kunnen warmen dan gaat dat de efficientie wel raken. In mijn situatie kan de Ta niet lager (wil Daikin niet) . Of hij dan 2 uur op 50% draait of 4 uur op 25%, ik weet nog niet welke er wint qua efficientie.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 02-04-2026 15:03 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• mawashigeri
assje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:01:
[...]
Je kan je ook afvragen hoe groot die impact nou echt is. De efficientie wordt vooral beinvloed door het aantal start/stops en de aanvoertemperatuur. Dat de warmtepomp bij een koude start op een hoger vermogen draait met dezelfde Ta hoeft denk ik niet te zeggen dat hij minder efficient draait (kan zelfs het tegendeel zijn).

24/7 op minimaal vermogen draaien hoeft helemaal niet het ultieme doel te zijn. Kijk als je de Ta 5 graden gaat verhogen om snel op te kunnen warmen dan gaat dat de efficientie wel raken. In mijn situatie kan de Ta niet lager (wil Daikin niet) . Of hij dan 2 uur op 50% draait of 4 uur op 25%, ik weet nog niet welke er wint qua efficientie.
Ik denk inderdaad dat er in efficiëntie/verbruik weinig te halen is met waarschijnlijk een klein voordeel van korter maar harder stoken; Daikin zelf roept dat de curve vrij stabiel is over het aangeboden modulatiebereik.

Blijft over comfort en levensduur van de apparatuur.

Comfort is beter als de temperatuur redelijk constant is, maar 's nachts speelt dat niet echt dus alleen de start 's ochtends kan een rol spelen - dat is 'persoonlijk' per familie.

Voor levensduur zijn er dan twee zaken: in garantie-documentatie van Vaillant kwam ik een verhouding van ongeveer 4 (uur) staat tot 1 start tegen, dus het is best redelijk te denken dat 8+ uur uitzetten nuttig is. Tegelijk is koud starten minder prettig voor ieder systeem, al ik kan niet hard maken hoe het onze WPs beïnvloed.

Bottom line blijft dan vooral voorkeur over, zoals een puber die om 3 uur naar bed gaat...

mawashigeri schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:36:
[...]

Daar zit je toch naast: alle wat geen nieuwbouwhuis van de laatste 10-15 jaar is en/of nog veel radiatoren heeft zit echt niet potdicht en koelt voldoende af om de WP 24/7 te laten draaien.

Mijn huis is uit 2004, goed geïsoleerd naar de maatstaven van toen maar ook voorzien van (actieve) WTW ventilatie. Op basis van CO2 metingen heb ik de luchtverversing flink moeten opschroeven en dat zie je terug in warmteverlies.
De belofte van die WTW is 80-90% warmte recuperatie, maar dat is dus wel 10-20% verlies 24/7 continue!
bouwjaar 1930, krijg m in deze periode toch echt niet de volle 24 uur draaiend hoor. :>

Een nachtverlaging levert me een totaal lager dagverbruik op, tenzij het richting de defrost temperaturen of lager gaat. Home assistant stuurt m dan ook aan, als het de komende 48 uur niet onder de 5C komt, past ie een nachtverlaging toe, anders draaien we door. Dit scheelt zo'n 5-10% dagverbruik. Maar elk huis is anders, kwestie van uitproberen en aanpassen.

[ Voor 19% gewijzigd door RonJ op 02-04-2026 16:52 ]

All-electric.

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:44
Musicus schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:55:
[...]

Het is een 8kW model, maar die zou (na opstart) evenveel terug moeten kunnen gaan als een 4kW.
Het gaat om 100m2 vloerverwarming, daarnaast zitten er een aantal radiatoren die mee kunnen lopen op de eerste verdieping, maar die staan op het moment dicht.

Dat verbruik van @assje is nogal een verschil met die van mij. Op dezelfde dag was dit mijn verbruik, de dag ervoor was het zelfs 14kW

[Afbeelding]
Ik heb ook een 8kw model, en het minimum zou idd vergelijkbaar moeten zijn. 230m2 vloerverwarming dus duurt wel even voordat hij op minimaal vermogen kan draaien. Helemaal prima.
Zolang het geen pendelen / aan/uit is.

• assje
RonJ schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:50:
Maar elk huis is anders, kwestie van uitproberen en aanpassen.
Zo heb ik een woning uit de jaren 70 waar alle binnenmuren schoon metselwerk waren, alles baksteen dus in plaats van iets als cellenbeton. Vervolgens buitengevelisolatie dus ik heb een dubbele gevel binnen de thermische schil en verder nog betonnen vloer op BG en verdieping.

De thermische capaciteit van mijn woning is bijvoorbeeld misschien wel 40kWh/°C. Dit geeft een extreem traag reagerend systeem waar het moment van verwarmen minder relevant wordt.

Als je dit vergelijkt met een houtskeletbouw welke aan de andere kant van het spectrum zit dan zal dat zich totaal anders gedragen.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
mawashigeri schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:28:
[...]

Eens hoor, ik zou zelf het liefst (ook op koudere dagen) in de nacht een minimale verbruiksmode draaien zodat het systeem op zichzelf rustig verder tuft terwijl het langzaam wat kouder wordt in huis. Dan langzaam de AWT instelling verhogen zodat het systeem geen schok krijgt. Voor zover ik heb gezien is dat lastig/niet te automatiseren tenzij je de @arnoldniessen methode (en hardware) gebruikt.

Ook bij mijn 6kW model is dat in de nacht minimaal zo'n 3kWh (300-400W continue), maar die warmte is natuurlijk niet verloren.
Precies die heb ik: de P1P2MQTT bridge. Erg blij mee en ik heb de mix tussen comfort en prijs. Bij (erg) goedkope uren zal de aanvoertemperatuur verhoogd worden, en andersom bij de dure uren zal de aanvoertemperatuur verlaagd worden of de hele warmtepomp (indien buiten warm genoeg) uit gaan. Werkt uitstekend :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Musicus
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22-04 16:21
Het lijkt erop dat er enige verbetering is! Omdat ik niet weet wat de installateur allemaal heeft gedaan en omdat het blijkbaar de eerste Daikin was die werd geplaatst door de firma heb ik de configuratie opnieuw ingesteld. Daar stond eigenlijk niets anders in dan wat ik al had.
Maar ik heb gisteren ook de WP ontlucht via het programma op de binnenunit.
Afgelopen nacht heeft de WP op een laag pitje gedraaid met een vermogen van 0,5kWh. Dat is wel even iets anders dan uren lang op 2,5kWh en daarna weer uit. Nu was het een zachte nacht, maar dit heb ik niet eerder gezien. Debiet tijdens deze lange run is zo'n 11l/min. Ook dat zijn hele andere waardes dan de 24l/min bij het hoge vermogen.
Zou het zo kunnen zijn dat de WP niet is ontlucht bij plaatsen en dat een luchtbel ervoor heeft gezorgd dat hij al die tijd op veel te hoog vermogen moest draaien?

WP heeft z'n run nu beëindigd, na een looptijd van zeker 9 uur.
Aanvoer temperatuur is 27 graden, Delta t=4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zw-6qXHMOxPKDk8B0EVZHQj7ykg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ym6x6hsphXC2WkV7s4AaJkJL.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin Altherma 3M 8kW - Atlantic Explorer V5 200L - Gasloos

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:36
Musicus schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:49:
Het lijkt erop dat er enige verbetering is! Omdat ik niet weet wat de installateur allemaal heeft gedaan en omdat het blijkbaar de eerste Daikin was die werd geplaatst door de firma heb ik de configuratie opnieuw ingesteld. Daar stond eigenlijk niets anders in dan wat ik al had.
Maar ik heb gisteren ook de WP ontlucht via het programma op de binnenunit.
Afgelopen nacht heeft de WP op een laag pitje gedraaid met een vermogen van 0,5kWh. Dat is wel even iets anders dan uren lang op 2,5kWh en daarna weer uit. Nu was het een zachte nacht, maar dit heb ik niet eerder gezien. Debiet tijdens deze lange run is zo'n 11l/min. Ook dat zijn hele andere waardes dan de 24l/min bij het hoge vermogen.
Zou het zo kunnen zijn dat de WP niet is ontlucht bij plaatsen en dat een luchtbel ervoor heeft gezorgd dat hij al die tijd op veel te hoog vermogen moest draaien?

WP heeft z'n run nu beëindigd, na een looptijd van zeker 9 uur.
Aanvoer temperatuur is 27 graden, Delta t=4

[Afbeelding]
Ik denk niet dat luchtbellen een groot probleem zijn - het zal hooguit een deel van je afgiftesysteem ineffectief maken.

Afhankelijk van hoe vaak je unit nu aan/uit gaat zou ik de stooklijn verder verlagen (zo nodig nog verder tot bv +30 bij -10, +25 bij +10), en ook overgaan op 24-uurs gemiddelde van buitentemp sensor ([E-08]=0, [1-0A[]=2), en delta T verhogen naar 5 om zo flow verder te verlagen.

Je kunt heel goed een week overstappen van kamerregeling op AWT-regeling ([C-07]=0) zodat je de stooklijn kunt overrulen met een afwijkingsinstelling via de kamerthermostaat zonder steeds de stooklijn te moeten aanpassen - je speelt dan een weekje zelf voor thermostaat. Als je een goed idee hebt over de benodigde stooklijn stap je over op kamerregeling met modulatie/"aangepaste kamertemperatuur".

Geen zorgen over de BUH voor warm water, de BUH wordt bij je monoblock nooit gebruikt voor warm water, daar heeft de boiler een apart BSH element voor, en dat zit in de boiler die je niet hebt.

BUH wordt alleen gebruikt als AWT setpoint < 25C is (dat moet je zelf voorkomen met [9-01]=25), of tijdens defrost als retour < 25C is (dat kun je met vvw nauwelijks voorkomen).

HA is zeer zinvol om je systeem beter te begrijpen, en anders zijn er ook cloud-based monitoring oplossingen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• Musicus
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22-04 16:21
Dank voor je antwoord. 24 uurs gemiddelde staat inderdaad al aan.
Als het niet de ontluchtingsprocedure is geweest ben ik heel benieuwd wat er dan voor zou kunnen hebben gezorgd dat de WP nu wel op laag vermogen is gaan draaien. De afgelopen 3 weken heb ik dat nog nooit gezien. Sterker nog, vorige week had ik een verbruik van 21 kWh op 1 dag.....

Daikin Altherma 3M 8kW - Atlantic Explorer V5 200L - Gasloos

• arnoldniessen
Musicus schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:04:
Als het niet de ontluchtingsprocedure is geweest ben ik heel benieuwd wat er dan voor zou kunnen hebben gezorgd dat de WP nu wel op laag vermogen is gaan draaien.
Een stabielere langere run met een minder koude retour? Een koude retour leidt tot een hoger verbruik (grotere temperatuursprong nodig) en ook een hogere flow - dus 2 redenen waarom het verbruik eerst veel hoger is.

[ Voor 19% gewijzigd door arnoldniessen op 04-04-2026 14:25 ]

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:15
Kan iemand mij nog vertellen waarom je een SWW schema zou beginnen met 0:00u STOP? Ipv gewoon alleen een blokje comfort van 13-15u? Dat maakt toch geen verschil, of wel?

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-04 07:22
Atomius schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:42:
Kan iemand mij nog vertellen waarom je een SWW schema zou beginnen met 0:00u STOP? Ipv gewoon alleen een blokje comfort van 13-15u? Dat maakt toch geen verschil, of wel?
Waar staat parameter [6-0D] op ingesteld bij jou?

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-04 20:13
Voor mensen met een EKHWSPXXXD3V3, heeft iemand een idee hoe en wat je precies kan aansluiten op de hercirculatie aansluitingen?

Er staat G3/4 vrouwelijk, maar de koperen 6hoeken die uit de tank steken lijken niet beiden van hetzelfde formaat te zijn. Is het zo simpel als hier 2 koppelingen, stukje leidingwerk en een pomp in zetten om er voor te zorgen dat het water in de tank meer homogeen van temperatuur is?

Ik ben me aan het voorbereiden op 2027 zonder saldering, en wil graag zo veel mogelijk zonne energie in dat watervat stoppen. Maar het elektrisch element zit in het midden en daar wordt ook de temperatuur gemeten, dus ik had het idee om die hercirculatie in/uitgangen te gebruiken om het water "rond te pompen" in geval van zonne stroom overschot, zodat het elektrisch element de warmte beter verdeelt.

Iemand die deze aansluitingen al gebruikt en daar iets over kan toelichten?

Hieronder de technische handleiding, met rood omlijnd de in/uitgangen die ik bedoel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vy94RS2HwvR-0WkIUWOHHkG17ME=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5opbs5ltej0OOfmUYBAzEMXq.png?f=user_large

• Atomius
piieter schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:53:
[...]

Waar staat parameter [6-0D] op ingesteld bij jou?
Mogelijk is dit het antwoord. Als je hem op schema plus warmhouden hebt staan, zeg je tegen de warmtepomp met een stopcommando om 0:00u dat hij vanaf dat moment tot het eerstvolgende schemablok niet mag aanslaan (met warmhouden). Of dit klopt weet ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Atomius op 06-04-2026 18:29 ]

• piieter
Atomius schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:29:
[...]

Mogelijk is dit het antwoord. Als je hem op schema plus warmhouden hebt staan, zeg je tegen de warmtepomp met een stopcommando om 0:00u dat hij vanaf dat moment tot het eerstvolgende schemablok niet mag aanslaan (met warmhouden). Of dit klopt weet ik niet.
Met een STOP geef je expliciet opdracht aan de warmtepomp, dat het SWW niet verwarmd mag worden tot een volgende verwarmstap (in een schema). En volgens mij geldt dit ook voor als hij onder de onderwaarde van de hysterese komt bij "Warmhouden".
Ik weet echter niet hoe dit gaat bij een dagovergang (24.00/00.00 uur). Ik meen dat ik ooit eens in dit topic of ergens anders gelezen heb, dat die overgang een soort reset voor de STOP is.
Maar als je de STOP inderdaad op 00.00 uur zet, dan omzeil je dit.
Je zou eens kunnen testen door de STOP op 23.59 uur te zetten op de voorgaande dag. Kijken wat ie dan doet.

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 17:39
Even een update, na veel gedoe met de draadloze thermostaat heeft de monteur vandaag een bedrade Madoka aangesloten. Deze is meteen herkent door het systeem en staat nu netjes op 21 graden. Ik ben benieuwd hoe het de komende dagen gaat en of het niet meer of veel te warm of veel te koud wordt in huis.

HD4Life @ Full-HD

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:33
Inmiddels al sinds 2029 2019 in het bezit van een Daikin Altherma 3 L/W warmtepomp. Door een overschot aan stroom (zonnepanelen + salderen + nieuwbouwhuis) nooit de moeite genomen om te onderzoeken of er optimalisaties aan de WP mogelijk zijn. Bij mij begint dit altijd met updaten en uitlezen.

Op dit moment is de WP nog nergens op aangesloten. Wat zijn de mogelijkheden hiervoor? Welke opties heeft Daikin zelf (gateway kastje of wifi kaart?) en kun je daarmee ook aansturen (b.v. temp sww verhogen bij veel zon)? Of moet ik me gaan orienteren op iets als espaltherma? Wat zouden jullie doen, of hebben jullie gedaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2E53e0xLmDKBT2ZKVhumCHNN2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuISwYQX93fQsqsl7xamQFhk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door jaapsander op 08-04-2026 14:48 ]

jaapsander schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:27:
Inmiddels al sinds 2029 in het bezit van een Daikin Altherma 3 L/W warmtepomp. Door een overschot aan stroom (zonnepanelen + salderen + nieuwbouwhuis) nooit de moeite genomen om te onderzoeken of er optimalisaties aan de WP mogelijk zijn. Bij mij begint dit altijd met updaten en uitlezen.

Op dit moment is de WP nog nergens op aangesloten. Wat zijn de mogelijkheden hiervoor? Welke opties heeft Daikin zelf (gateway kastje of wifi kaart?) en kun je daarmee ook aansturen (b.v. temp sww verhogen bij veel zon)? Of moet ik me gaan orienteren op iets als espaltherma? Wat zouden jullie doen, of hebben jullie gedaan?
[Afbeelding]
Ik zou zeggen, zorg dat de gsm app Onecta gaat werken, en ESPaltherma op/met een HA. Dat is wat ik gebruik. Dan kun je eigenlijk alles wel 8) Heeft mij 2x3 maanden (2 winters) gekost om alles, incl vvw, piekfijn te finetunen, dus denk niet dat je er met 2 weekjes bent :+
Ik zit al jaren op dynamisch tarief, de wp loopt uren lang, dagen lang, weken lang aan een stuk. Thermostaat staat op 36 in de woonkamer (doet er ook neit toe, want het blijft perfect op temperatuur). Veel komt aan om de perfecte stook curve te vinden, samen met balans in het huis met afgifte. Enige dat ik dagelijk even aanpas zijn de opwarm momenten van het 230l vat. Ik doe 2x naar 52 graden, in de nacht en rond lunch, als de uurprijzen het laagste zijn.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• jaapsander
PCJR schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:39:
[...]
Ik zou zeggen, zorg dat de gsm app Onecta gaat werken, en ESPaltherma op/met een HA. Dat is wat ik gebruik. Dan kun je eigenlijk alles wel 8) Heeft mij 2x3 maanden (2 winters) gekost om alles, incl vvw, piekfijn te finetunen, dus denk niet dat je er met 2 weekjes bent :+
Ik zit al jaren op dynamisch tarief, de wp loopt uren lang, dagen lang, weken lang aan een stuk. Thermostaat staat op 36 in de woonkamer (doet er ook neit toe, want het blijft perfect op temperatuur). Veel komt aan om de perfecte stook curve te vinden, samen met balans in het huis met afgifte. Enige dat ik dagelijk even aanpas zijn de opwarm momenten van het 230l vat. Ik doe 2x naar 52 graden, in de nacht en rond lunch, als de uurprijzen het laagste zijn.
Goed advies, daar kan ik zeker wat mee. Perfecte stookcurve is inderdaad het streven, ook goed om te weten dat continu draaien op het juiste vermogen zuiniger/beter is dan aan/uit schakelen op hoger vermogen.

Home Assistant installatie is al aanwezig, dus relatief eenvoudig om data vanuit de WP te koppelen aan PV, slimme meter en andere gegevens en hier automations voor te maken. Voor de altherma 3, welke gateway heb je hiervoor nodig? Zo'n SD kaart achtige adapter of een kastje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgeppC5SpaaIGf34WNeG4rHe4tI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAKqFZNG3IC1baj8UIGnHOBZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0jBeCfDLjcASMcYQc4rchB0JSY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sp9VRLPFn5J2Y0ZrMxYYZbEq.jpg?f=fotoalbum_tile
jaapsander schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:57:
[...]

Goed advies, daar kan ik zeker wat mee. Perfecte stookcurve is inderdaad het streven, ook goed om te weten dat continu draaien op het juiste vermogen zuiniger/beter is dan aan/uit schakelen op hoger vermogen.

Home Assistant installatie is al aanwezig, dus relatief eenvoudig om data vanuit de WP te koppelen aan PV, slimme meter en andere gegevens en hier automations voor te maken. Voor de altherma 3, welke gateway heb je hiervoor nodig? Zo'n SD kaart achtige adapter of een kastje?
[Afbeelding][Afbeelding]
Mijn altherma3 had al wifi, dus ik weet neit zeker hoe dat bij jou model zit...

Doorsnee dag (ergens dec.jan was dit) en op een punt in de middag heb ik m zelf uitgezet he;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OavFloVKlPa6wVI_bMF7CC8DcUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKSEuz8fpDQhsnbMx1wlRNKC.jpg?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:59
Inmiddels al sinds 2029 in het bezit van een Daikin Altherma 3 L/W warmtepomp. Door een overschot aan stroom (zonnepanelen + salderen + nieuwbouwhuis) nooit de moeite genomen om te onderzoeken of er optimalisaties aan de WP mogelijk zijn. Bij mij begint dit altijd met updaten en uitlezen.

[Afbeelding]
Je hebt in ieder geval nog de tijd om dingen uit te zoeken met een systeem uit 2029 😉

• jaapsander
Rojado schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:22:
[...]

Je hebt in ieder geval nog de tijd om dingen uit te zoeken met een systeem uit 2029 😉
Ik ga gelijk koffie halen ;)

• MrRobin
Inmiddels al sinds 2029 2019 in het bezit van een Daikin Altherma 3 L/W warmtepomp. Door een overschot aan stroom (zonnepanelen + salderen + nieuwbouwhuis) nooit de moeite genomen om te onderzoeken of er optimalisaties aan de WP mogelijk zijn. Bij mij begint dit altijd met updaten en uitlezen.

[Afbeelding]
Zoek in dit topic eens op smartgrid / S0 puls meter. dan vind je inderdaad opties om je zonnestroom op te slaan enerzijds in je watertank, anderszijds in je huis (door het setpoint van je thermostaat tijdelijk te verhogen). beiden zijn los van elkaar mogelijk, die laatst enkel als je in thermostaat modus draait. in LWT modus is die niet beschikbaar.

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-04 13:16
jaapsander schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:57:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Via het instalmenu van de instalateur (profiel 5678) kun je de WiFi activeren en uitlezen. Dan weet wat er waarschijnlijk al in zit. De module zit meestal op de achterkant van het display maar voor het gemak eerst even uitlezen; hoef je de zaak niet open te schroeven.

• StoOker
  • Laatst online: 22-04 12:36
RonJ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Zie: https://github.com/speleolontra/daikin_residential_altherma

Tip van mij: Als je deze tegelijk wil gebruiken met de reguliere Daikin Residential add-on (voor airco's), pas dan handmatig de poll rate aan naar minimaal het dubbele, anders wordt je maandenlang geband van de API wegens teveel verzoeken. :X

[...]

Dit kan veel beter. Ter vergelijk, mijn SWW COP ligt de afgelopen week op ~2,5.

Zoals Motorbeast al schreef, doe je SWW run in de koude maanden dagelijks aan het begin v/d middag. In de zomer juist niet (zie hieronder).

Daarnaast hanteer je imho een véél te kleine hysterese. Dit resulteert in te frequente en te korte runs (het begin van een run is heel inefficient). Je kan beter het vat wat warmer stoken, maar dan veel verder laten zakken zodat je veel minder en langere runs maakt. Bijv. dagelijks of misschien zelfs wel om de dag als je genoeg tankinhoud hebt.

Ik stook naar 51C en stook dan 1x/dag bij, dan staat ie vaak zo'n 7-8C lager. Buiten het schema bijverwarmen doet ie pas op 38C (komt bijna nooit voor).

Zie deze grafieken uit home assistant ter vergelijking (ja, de COP berekening kan beter):
[Afbeelding]

[...]

1. Dit is (helaas) normaal en hier uitvoerig besproken vorige zomer (zoek maar even terug). Bij mijn (split/wand) model komt het pas bij 30C voor, dat verschilt per model, maar het blijft irritant.

Ik omzeil dit door in de zomermaanden de SWW-run naar de ochtenduren te verplaatsen.

2. Bij mijn weten niet. In tegenstelling tot de airco versie kan je echt bijna helemaal niks met een L/W Madoka. De buitensensor(en) zijn wel continu uit te lezen via de cloud API, ESPaltherma of P1/P2 serial.

[...]

Via de Onecta app neem ik aan. Updaten kan alleen vanaf je eigen wifi.
Al even geleden maar bedankt voor dit :)
Ik heb zojuist het volgende ingesteld voor de 300L warmwatertank:
- van 11:00 tot 16:00 comfort modus elke dag met 52 graden temp.
- hysteresis op 10 graden laten staan.
- Desinfectie op vrijdag 16:00

Ik ga nu in de gaten houden of het misschien zelfs om de dag kan.
Wij wonen met z'n 2en en douchen om de dag. Incidentieel gaan we in bad.

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:22
Goeiemorgen,

Even een vraag m.b.t. een zojuist ontvangen offerte:

Daikin RF 7,5 kW (230L) voor 15800 euro. Binnenunit in de bijkeuken, buitenunit op 2m hoogte aan de gevel. Totale leidinglengte (heen en terug) < 3m (er zit een halfsteens muur tussen, dat is alles). Alle elektra moet al gedaan zijn. Sww-aan en afvoer, afvoer, vvw-verdeler en hoofdaansluiting zitten allemaal binnen 50cm van de opstelplek en alles is vrij bereikbaar. Er zit wat reut in de offerte (AVDO, 40L Buffervat, magneetfilter (is er al)), dus de prijs is vermoedelijk ca. 15000 euro all in.. Is het wat hoog?

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:30
StoOker schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:22:
[...]

Houd er rekening mee dat als het warmer is dan 25gr buiten, SWW vanaf 45gr met de BUH gedaan wordt. Als je om de dag zou kunnen, kun je beter misschien dagelijks tot 44gr doen (dan werkt hij op de compressor tot 35gr buiten).
PVPaneel schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:48:
Goeiemorgen,

Daikin RF 7,5 kW (230L) voor 15800 euro. Binnenunit in de bijkeuken, buitenunit op 2m hoogte aan de gevel. Totale leidinglengte (heen en terug) < 3m (er zit een halfsteens muur tussen, dat is alles). Alle elektra moet al gedaan zijn. Sww-aan en afvoer, afvoer, vvw-verdeler en hoofdaansluiting zitten allemaal binnen 50cm van de opstelplek en alles is vrij bereikbaar. Er zit wat reut in de offerte (AVDO, 40L Buffervat, magneetfilter (is er al)), dus de prijs is vermoedelijk ca. 15000 euro all in.. Is het wat hoog?
Vrij prijzig vind ik dat ja. Maar, altijd 3 verschillende bedrijven een oferte laten maken! ;)

• TKroon
  • Niet online
StoOker schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:22:
[...]

Je zou kunnen overwegen om de desinfectie te vervroegen naar 13:00 of 14:00. Die duurt namelijk wel even en rond de middag is de stroom het groenst. Om 16:00 ga je al richting 18:00 voordat hij klaar is en dan gebruik je de vuilste stroom op het drukste moment van het energienet op de dag.

TKroon schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:22:
[...]

Je zou kunnen overwegen om de desinfectie te vervroegen naar 13:00 of 14:00. Die duurt namelijk wel even en rond de middag is de stroom het groenst. Om 16:00 ga je al richting 18:00 voordat hij klaar is en dan gebruik je de vuilste stroom op het drukste moment van het energienet op de dag.
Soms doe ik de legionella (ik doe maar 1x per 1 of 2 maanden hoor) in de nacht, in de zomermaanden. Want als het buiten boven de (ik meen) 25 graden is, gaat alles op de BUH/booster en niet de compressor...

• mawashigeri
PCJR schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:10:
[...]

Soms doe ik de legionella (ik doe maar 1x per 1 of 2 maanden hoor) in de nacht, in de zomermaanden. Want als het buiten boven de (ik meen) 25 graden is, gaat alles op de BUH/booster en niet de compressor...
Als straks de zonnepaneel-saldering er af is kan je dat juist lekker laten lopen op een zonnige middag!
Overigens pas vanaf 45 graden tank temperatuur, daarvoor gewoon op de compressor.

mawashigeri schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:31:
[...]

Als straks de zonnepaneel-saldering er af is kan je dat juist lekker laten lopen op een zonnige middag!
Overigens pas vanaf 45 graden tank temperatuur, daarvoor gewoon op de compressor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1TJ2ubhRrAZOWKWoL199uqyYAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/beVfZUVTS7qyoZwUjb4UkK9t.avif?f=fotoalbum_large
Heb m gevonden

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:28
Goeiemorgen,

Waarom de buitenunit op 2m hoogte aan de gevel? En waarom niet op de grond? Op de grond is gemakkelijker met onderhoud etc.

• PVPaneel
@kokpol Voornamelijk geluid. Daar heb ik vrije uitblaas, anders aan 3 kanten muur. Met mijn huidige monoblock geeft dat veel reflectie. Daarnaast kost het me nogal wat ruimte op de oprit die ik anders wil benutten.
Overigens hangt ie dan aan de buitenkant van het balkon, dus de verdamper is daar prima bladvrij te hiuden.

[ Voor 20% gewijzigd door PVPaneel op 09-04-2026 15:00 ]

• StoOker
danny.s schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:51:
[...]

Houd er rekening mee dat als het warmer is dan 25gr buiten, SWW vanaf 45gr met de BUH gedaan wordt. Als je om de dag zou kunnen, kun je beter misschien dagelijks tot 44gr doen (dan werkt hij op de compressor tot 35gr buiten).
Sorry, ik begrijp hier helemaal niets van haha
Heb je iets meer jip & janneke taal uitleg voor me?
De SWW temperatuur heb ik niet aangepast, deze staat nog op 60gr.

• TKroon
  • Niet online
PCJR schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:10:
[...]

Klopt, dan gaat het verwarmen boven de 43 graden op de BUH. In de zomermaanden kun je beter je tapwater+legionella om 9 of 10 uur 's ochtends doen.

• TKroon
  • Niet online
StoOker schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:23:
[...]

Sorry, ik begrijp hier helemaal niets van haha
Heb je iets meer jip & janneke taal uitleg voor me?
De SWW temperatuur heb ik niet aangepast, deze staat nog op 60gr.
De compressor kan niet vol vermogen leveren als het te warm is buiten. Het systeem is namelijk gemaakt voor lage temperaturen. Als het 25 graden is buiten, kan de warmtepomp de tank maar tot 43 graden verwarmen. Daarna gaat er een elektrsich element aan wat relatief veel meer stroom verbruikt.

60 graden is sowieso erg hoog. Hoeveel liter is je tank en met hoeveel mensen gebruik je het? Waarschijnlijk heb je aan 45-50 graden meer dan genoeg. Ter referentie: hier 300 liter voor een gezin van 4. Temperatuur van 47 graden is genoeg om allemaal elke dag weer schoon te zijn :)

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-04 21:03
TKroon schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:35:
[...]

Klopt, dan gaat het verwarmen boven de 43 graden op de BUH. In de zomermaanden kun je beter je tapwater+legionella om 9 of 10 uur 's ochtends doen.
Ik gebruik een zonneboiler en de spiraal die hiervoor in het vat zit doet alles tussen ca medio maart en medio oktober (uiteraard afhankelijk van de zon). Werkt bijzonder goed en geen gelazer met te hoge buitentemperaturen waardoor de compressor minder goed kan werken.
Verwarmingselement zit er alleen in voor noodgevallen mocht de wp in storing gaan. Elke dag in de zomer bijna van 30 graden tot bijna 80 graden verwarming middels dit zonneboiler systeem. Hebben niet veel mensen deze combinatie maar ik kan hem aanbevelen!

• MrRobin
benthouse schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:11:
[...]

Ik gebruik een zonneboiler en de spiraal die hiervoor in het vat zit doet alles tussen ca medio maart en medio oktober (uiteraard afhankelijk van de zon). Werkt bijzonder goed en geen gelazer met te hoge buitentemperaturen waardoor de compressor minder goed kan werken.
Verwarmingselement zit er alleen in voor noodgevallen mocht de wp in storing gaan. Elke dag in de zomer bijna van 30 graden tot bijna 80 graden verwarming middels dit zonneboiler systeem. Hebben niet veel mensen deze combinatie maar ik kan hem aanbevelen!
Kan je wat meer details delen over hoe dit werkt en aangesloten is? Hoe werkt verwarming in de winter? Enkel met elektrisch element of is er nog steeds een connectie met de warmtepomp via de 3weg klep?

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-04 21:03
MrRobin schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:58:
[...]

Kan je wat meer details delen over hoe dit werkt en aangesloten is? Hoe werkt verwarming in de winter? Enkel met elektrisch element of is er nog steeds een connectie met de warmtepomp via de 3weg klep?
Is een tank van 300 liter met een dubbele spiraal aan de binnenkant. De onderste spiraal gebruik ik voor de primaire loop van de zonneboiler. De bovenste spiraal is met een 3-weg klep aangesloten op de warmtepomp.

Zie plaatje hieronder (kon hem even niet lekker verschalen maar aan de rechterzijde staan mijn afnemers voor verwarming. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EG3kyIn8hkKoXd1fPwgOSHKyg5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDRZoCJ6K7k8QSTEMq1Ekp8C.jpg?f=fotoalbum_large

• Rojado
Goeiemorgen,

Enerzijds te duur én let op, de minimale lengte van de leidingen tussen buitenunit en binnenunit is bij dit type 3 meter. Is dat korter dan werkt het systeem niet goed. Dus kijk daar nog eens heen!

• PVPaneel
@Rojado Ja, die had ik ook al uit de installatiehandleiding gevist :) Voor mijn gevoel is de offerte zo'n 22% te duur (de ex btw zou de incl. btw moeten zijn). Alternatieve installateurs voor Daikin heb ik hier in de bollenstreek niet, alternatieve merken wel.

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-04 07:10
PVPaneel schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 06:38:
@Rojado Ja, die had ik ook al uit de installatiehandleiding gevist :) Voor mijn gevoel is de offerte zo'n 22% te duur (de ex btw zou de incl. btw moeten zijn). Alternatieve installateurs voor Daikin heb ik hier in de bollenstreek niet, alternatieve merken wel.
Ik was 5000 minder kwijt vorig jaar.
Wel met de monoblock, maar dat kan die 5k niet schelen. Overigens ben ik geen fan van wandmontage van de buitenunit: de muren nemen de trillingen over van de buitenunit.
Zit daar ook waterzijdig inregelen bij en aanpassingen van de meterkast?

Niemand verbied je om andere offertes aan te vragen. We hebben in ons vorige huis een Vaillant water/water gehad: zeer betrouwbaar, in 14 jaar maar 1 klein defect gehad, de hele buurt had dat ding en eigenlijk iedereen tevreden.

• PVPaneel
@TinusH777 Die offertes moeten er dan wel zijn; dit dichtstbijzijnde installateurs via Daikin zitten - naast de offertepartij - in Den Haag, Utrecht en Dordrecht en die passen allemaal vanwege de afstand... Ik zoek nog wel even verder; had gehoopt dat ik werd gematst omdat ze 2 jaar geleden al 2 multisplits hebben opgehangen en de boel daar ook in onderhoud is, maar ik vind de prijs onvriendelijk hoog...

[ Voor 33% gewijzigd door PVPaneel op 10-04-2026 09:30 ]

• StoOker
TKroon schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:37:
[...]

De compressor kan niet vol vermogen leveren als het te warm is buiten. Het systeem is namelijk gemaakt voor lage temperaturen. Als het 25 graden is buiten, kan de warmtepomp de tank maar tot 43 graden verwarmen. Daarna gaat er een elektrsich element aan wat relatief veel meer stroom verbruikt.

60 graden is sowieso erg hoog. Hoeveel liter is je tank en met hoeveel mensen gebruik je het? Waarschijnlijk heb je aan 45-50 graden meer dan genoeg. Ter referentie: hier 300 liter voor een gezin van 4. Temperatuur van 47 graden is genoeg om allemaal elke dag weer schoon te zijn :)
Vanochtend 10:45 stond de temperatuur op 46gr. Daalt dus 5 graden per nacht. Ik ben bang dat als ik hem op 47gr zet en hij daalt dan ook 5 graden, 42gr te koud is?

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09
Goeiemorgen,

Daikin heeft een complete prijslijst op internet staan die je kan downloaden. Je warmtepomp zou ergens tussen de 7 en 8k moeten kosten, afhankelijk van het model. Dan komt er nog wat reut bij, wat marge en installatiekosten. Het is geen exacte wetenschap maar het geeft wel aan hoeveel je extra mag betalen. Er gaat overigens nog wat subsidie af. Had je die al meegerekend?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• FransHe
asing schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:59:
[...]

Daikin heeft een complete prijslijst op internet staan die je kan downloaden. Je warmtepomp zou ergens tussen de 7 en 8k moeten kosten, afhankelijk van het model. Dan komt er nog wat reut bij, wat marge en installatiekosten. Het is geen exacte wetenschap maar het geeft wel aan hoeveel je extra mag betalen. Er gaat overigens nog wat subsidie af. Had je die al meegerekend?
Even via internet prijzen zoeken voor de units en daarbij ook even naar de Duitse prijzen kijken. Dan zie je wat prijsstunters voor de techniek vragen en dat is ook wat de instalateur ongeveer betaalt. Dan weet je dat het verschil montage, losse spullen en marge is.

• asing
FransHe schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:02:
[...]

Even via internet prijzen zoeken voor de units en daarbij ook even naar de Duitse prijzen kijken. Dan zie je wat prijsstunters voor de techniek vragen en dat is ook wat de instalateur ongeveer betaalt. Dan weet je dat het verschil montage, losse spullen en marge is.
Ik heb ergens gelezen dat er units geplaats waren die oorspronkelijk voor een andere markt waren bedoeld. Ik meen dat de serienummers waren uitgegeven voor Spaanse units. Dat kan je aan de buitenkant niet zien dus iemand had die geplaatst gekregen en niks gemerkt. Toen er garantie nodig was bleek de installateur failliet en klopte de eigenaar aan bij Daikin. Ging niet lukken.

Nu kan je beargumenteren dat we één Europa hebben met wetten en regels, en dat je garantie zou moeten hebben op je units. De enige die weet waar jouw units vandaan komen is je installateur en die gaan geregeld failliet. Dus ik zou me niet zo snel laten verleiden door een "te goedkope" unit.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• TKroon
  • Niet online
StoOker schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:07:
[...]

Vanochtend 10:45 stond de temperatuur op 46gr. Daalt dus 5 graden per nacht. Ik ben bang dat als ik hem op 47gr zet en hij daalt dan ook 5 graden, 42gr te koud is?
Als je tank 5 graden in temperatuur zakt in een nacht zonder water te gebruiken gaat er zeker iets niet goed. Dat is een abnormaal hoog warmteverlies. Heb je meer info of grafieken?

• FransHe
asing schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:57:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat er units geplaats waren die oorspronkelijk voor een andere markt waren bedoeld. Ik meen dat de serienummers waren uitgegeven voor Spaanse units. Dat kan je aan de buitenkant niet zien dus iemand had die geplaatst gekregen en niks gemerkt. Toen er garantie nodig was bleek de installateur failliet en klopte de eigenaar aan bij Daikin. Ging niet lukken.

Nu kan je beargumenteren dat we één Europa hebben met wetten en regels, en dat je garantie zou moeten hebben op je units. De enige die weet waar jouw units vandaan komen is je installateur en die gaan geregeld failliet. Dus ik zou me niet zo snel laten verleiden door een "te goedkope" unit.
Dat gaat ten dele op binnen de EU. Fabrieksgarantie geldt voor alles wat in de EU wordt geproduceerd en daar komen de units vandaan. Los daarvan, de prijzen van andere markten geven een indicatie van wat de instalateur ook in Nederland betaalt aan Daikin en geven je dus een gevoel of wat aangeboden wordt reeel is of niet. Daar ging het om.

• Rojado
Wij zijn voor de aanschaf een keer bij het experiencecentrum van Daikin geweest (Heerenveen en in Breukelen is er ook een).
Daar kregen we het boek met de Daikin prijzen mee (plus achteraf via de mail een 500 euro tegoedbon die je terugkrijgt na installatie). Onze installateur gebruikte hetzelfde boek om de prijs vast te stellen van de Daikin apparatuur. Dus heel open hierover. Uiteraard zit daar dan marge tussen, ga er maar vanuit dat de installateur daar een percentage aan overhoud. Anders heeft die ook geen businesscase logischerwijs. Van alleen het installatie werk en de losse spullen (buiswerk/koppelingen etc.) kun je geen bedrijf runnen.
Onder de streep, een bezoek aan Daikin (te reserveren via de site) levert behalve geld ook duidelijkheid/openheid over prijzen.

• piieter
Rojado schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:28:
Wij zijn voor de aanschaf een keer bij het experiencecentrum van Daikin geweest (Heerenveen en in Breukelen is er ook een).
Daar kregen we het boek met de Daikin prijzen mee (plus achteraf via de mail een 500 euro tegoedbon die je terugkrijgt na installatie). Onze installateur gebruikte hetzelfde boek om de prijs vast te stellen van de Daikin apparatuur. Dus heel open hierover. Uiteraard zit daar dan marge tussen, ga er maar vanuit dat de installateur daar een percentage aan overhoud. Anders heeft die ook geen businesscase logischerwijs. Van alleen het installatie werk en de losse spullen (buiswerk/koppelingen etc.) kun je geen bedrijf runnen.
Onder de streep, een bezoek aan Daikin (te reserveren via de site) levert behalve geld ook duidelijkheid/openheid over prijzen.
Had ik (en anderen) dit maar eerder geweten. Waarschijnlijk hadden we dan nog wel wat kunnen besparen.

• Rojado
piieter schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:15:
[...]

Had ik (en anderen) dit maar eerder geweten. Waarschijnlijk hadden we dan nog wel wat kunnen besparen.
Als je terugzoekt heb ik dat twee keer eerder aangegeven 😉

• piieter
Rojado schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:37:
[...]

Als je terugzoekt heb ik dat twee keer eerder aangegeven 😉
Ik zal het wel verkeerd doen (het zoeken), maar ik zie het voor het eerst op 11 april 2026 om 08,28 uur.
Excuses!

• StoOker
TKroon schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:49:
[...]

Als je tank 5 graden in temperatuur zakt in een nacht zonder water te gebruiken gaat er zeker iets niet goed. Dat is een abnormaal hoog warmteverlies. Heb je meer info of grafieken?
Geen grafieken oid.
In de Onecta app zag ik om 16:00 netjes 52 graden staan en vanochtend om 10:45 47graden.
Gaat om een 300L tank.

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-04 20:38
TKroon schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:49:
[...]

Persoonlijk zeg ik dat dat vrij normaal is, maar kan aan mij liggen.
Ik heb een 200L stand alone warmtepompboiler en die verliest ook vanaf 22uur tot 07uur bijna 5 graden, uitgaande dat geen warm water meer gebruikt wordt, wat in dit geval zo lijkt te zijn: gedurende 9 uur dus, zie rode lijn in grafiek en de afnamepiekjes in het geel.

Niet raar. Hoort er bij. Meende ooit ergens gelezen te hebben dat een halve graad per uur verlies niet vreemd is. Ik zit daar ietsjes boven.
Mis een juist uitgevoerde thermo sifon...
Plus hij zit met een ventilatiebuis rechtsreeks verticaal op een dakdoorvoer. Ooit gedacht daar iets van een terugslagklep in te maken, maar is geen ruimte voor.
Zelf stook ik de temperatuur ook nog met overtollige PV stroom op naar 62 graden. Ook dan verlies je meer door een hogere delta T.
Keuzes.

Warmteverlies heb je altijd. Het mag of kan vast beter, maar dan wordt de tank ook veel dikker door extra isolatie. En hoe groter je voorraad warm water hoe minder je procentueel verliest, lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4hY-bN_LH9eq2CAAogmviyasDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgjQuMa7kcIceyiJxQzxbQqu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Predge op 11-04-2026 12:48 ]

• asing
Rojado schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:28:
Als ik kijk op Daikin.nl dan is er op dit moment alleen een cashback van 200 euro op een hybride installatie. Er wordt nergens gerept over een 500 euro cashback. Ik kan je eerdere posts ook niet vinden (je bent nogal actief hier :P ).

Het kan dus zijn dat er iets niet vermeld staat op de site, of de actieperiode is afgelopen.

• Rojado
asing schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:02:
[...]

Als ik kijk op Daikin.nl dan is er op dit moment alleen een cashback van 200 euro op een hybride installatie. Er wordt nergens gerept over een 500 euro cashback. Ik kan je eerdere posts ook niet vinden (je bent nogal actief hier :P ).

Het kan dus zijn dat er iets niet vermeld staat op de site, of de actieperiode is afgelopen.
Het is ook geen actie die ze promoten, het hangt samen met dat bezoek en als dank c.q. extra zetje om over te gaan tot een aankoop/installatie.
Ik heb op forums alhier na mijn eerste melding hierover ook nog de een en ander gezien die er gebruik van gemaakt heeft. Ik was dus prettig verrast toen ik die mail met korting kreeg. Heb die via de Europese vestiging in België retour gekregen.
Daarbij is het als Tweaker ook leuk om met mensen te praten die er echt verstand van hebben. Toen ik er was heeft men technische mensen erbij gehaald omdat ik wat diepgaandere vragen had, ik had in de forums immers al wat geleerd :). En ik ben ook een techneut dus dan ontstaan er leuke gesprekken.

[ Voor 15% gewijzigd door Rojado op 11-04-2026 13:44 ]

Predge schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:07:
[...]
Plus hij zit met een ventilatiebuis rechtsreeks verticaal op een dakdoorvoer. Ooit gedacht daar iets van een terugslagklep in te maken, maar is geen ruimte voor.
Tip: Een terugslagklep is er ook in een variant die je -in- de bestaande buis/koppeling schuift.

All-electric.

• mawashigeri
StoOker schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:07:
[...]

Ter vergelijking: bij mij (230L) is het ca. 5 graden in 14 uren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/638wI1T67ruYT4rV7B2k7jCJzsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iwwrd0EqdkC9dyyNhy0TJuN4.png?f=fotoalbum_large
Ook bij 42°C zitten er nog makkelijk twee douchebeurten van 10 minuten in hoor (uitgaande van waterbesparende douchekop) - het bovenste water in de boiler is warmer dan wordt aangegeven, dat is namelijk een schatting over het hele vat.
Maar: je moet mijn getallen niet geloven want jouw systeem is anders dan het mijne. Ga het gewoon eens uitproberen (of misschien je kinderen daarvoor inzetten) dan kom je er achter waar de echte grens ligt.
In praktijk is het mij nog nooit gelukt de boel koud te douchen/badderen - ik heb herverwarmen aanstaan en die grijpt op tijd in als mijn dochter met familie ook meeverbruiken, dus vier volwassenen en twee kinderen in bad.

• asing
Rojado schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:40:
[...]

Het is ook geen actie die ze promoten, het hangt samen met dat bezoek en als dank c.q. extra zetje om over te gaan tot een aankoop/installatie.
Ik heb op forums alhier na mijn eerste melding hierover ook nog de een en ander gezien die er gebruik van gemaakt heeft. Ik was dus prettig verrast toen ik die mail met korting kreeg. Heb die via de Europese vestiging in België retour gekregen.
Daarbij is het als Tweaker ook leuk om met mensen te praten die er echt verstand van hebben. Toen ik er was heeft men technische mensen erbij gehaald omdat ik wat diepgaandere vragen had, ik had in de forums immers al wat geleerd :). En ik ben ook een techneut dus dan ontstaan er leuke gesprekken.
Ah dank je wel! Zo te zien wordt het (weer) een keer tijd om Breukelen te bezoeken. Ik was er al eerder voor airco's.

Offerte is binnen. Voor zover ik kan zien worden de prijzen van Daikin aangehouden zoals die in de folder staan. Er staan wat gekke dingen op dus ik ga nog even heen en weer mailen.

Wat even tegenviel was de arbeid, zo'n 2500 euro. Maar als 2 man een dag bezig zijn snap ik dat ook wel weer.

• piieter
asing schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:24:
[...]

Ah dank je wel! Zo te zien wordt het (weer) een keer tijd om Breukelen te bezoeken. Ik was er al eerder voor airco's.

Offerte is binnen. Voor zover ik kan zien worden de prijzen van Daikin aangehouden zoals die in de folder staan. Er staan wat gekke dingen op dus ik ga nog even heen en weer mailen.

Wat even tegenviel was de arbeid, zo'n 2500 euro. Maar als 2 man een dag bezig zijn snap ik dat ook wel weer.
Als ik uitga van een uurloon van € 80,- per monteur, dan kom ik op € 1280,- bij een 8-uurse werkdag.
Waarom dan het dubbele?

• asing
piieter schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:54:
[...]

Als ik uitga van een uurloon van € 80,- per monteur, dan kom ik op € 1280,- bij een 8-uurse werkdag.
Waarom dan het dubbele?
Ik kan het je niet vertellen. Met mijn triple split airco waren de monteurs 2 dagen zoet want dat was gewoon veel werk. Voor een Altherma 3 heb ik geen idee hoelang zoiets duurt. Ik zou zeggen een dag, zeker als er geen SWW gedaan hoeft te worden.

• mawashigeri
asing schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:25:
[...]

Ik kan het je niet vertellen. Met mijn triple split airco waren de monteurs 2 dagen zoet want dat was gewoon veel werk. Voor een Altherma 3 heb ik geen idee hoelang zoiets duurt. Ik zou zeggen een dag, zeker als er geen SWW gedaan hoeft te worden.
Bij mij 2 man een volle dag voor het binnendeel en 2 man een halve dag voor het buitendeel/F-gas werk.
SWW ingebouwd dus dat was 'alleen' leidingen aansluiten - ook werk natuurlijk.

Edit: hier ook de elektra al zelf voorbereid, goede toevoeging @TKroon!

[ Voor 6% gewijzigd door mawashigeri op 11-04-2026 23:10 ]

• TKroon
  • Niet online
Hier was het ook zo’n 24 manuren werk en dan was de elektra al voorbereid. Los 300 liter vat.

• asing
Dank @mawashigeri en @TKroon .

Er komt meer bij kijken dan ik dacht. De installateur had de term boilervat en buffervat door elkaar gebruikt terwijl ik al een boiler heb. Zoals ik de offerte lees zou er een parallel buffervat geplaatst worden. Alle extra componenten als een pomp, klep en sensor worden genoemd.

Totaal zit ik tegen een offerte van bijna 13K aan te kijken voor single split 6kW. Dat is excl subsidie.

• mawashigeri
asing schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:24:
Dank @mawashigeri en @TKroon .

Er komt meer bij kijken dan ik dacht. De installateur had de term boilervat en buffervat door elkaar gebruikt terwijl ik al een boiler heb. Zoals ik de offerte lees zou er een parallel buffervat geplaatst worden. Alle extra componenten als een pomp, klep en sensor worden genoemd.

Totaal zit ik tegen een offerte van bijna 13K aan te kijken voor single split 6kW. Dat is excl subsidie.
Dat komt wat dichter bij wat ik (drie jaar geleden) betaald heb:
* Altherma3+230L boilervat + madoka + pomp + parallelbuffervat + aansluiten - subsidie voor ca. 9500

Achteraf gezien was dat parallelbuffervat waarschijnlijk niet nodig overigens, dat levert een materiaalbesparing van ca. 600 euro op dus kijk even goed of je het echt nodig hebt.

Edit: maar je hebt al een boiler... dat kost je dan inderdaad een extra 3-weg klep + aansluitingen, maar je bespaart dan een compleet boilervat! Die offerte is echt aan de hoge kant dus.

[ Voor 10% gewijzigd door mawashigeri op 12-04-2026 11:08 ]

• asing
mawashigeri schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:49:
[...]

* Altherma3+230L boilervat + madoka + parallelbuffervat + aansluiten - subsidie voor ca. 9500

Achteraf gezien was dat parallelbuffervat waarschijnlijk niet nodig overigens, dat levert een materiaalbesparing van ca. 600 euro op dus kijk even goed of je het echt nodig hebt.
Prijzen zijn inmiddels hard gestegen. Niet zozeer van Daikin maar uurtarief enzo. Dat boilervat van je kost ook wat, dus ik denk dat je zonder 1.5-2k goedkoper was.

Ik heb alleen radiatoren, er is hier geen vloerverwarming. Tevens heb ik op bijna iedere radiator een thermostaatkraan. Het is een jaren-80 installatie dus flowreguleerders voor waterzijdig inregelen zitten er niet in. Ze stellen een 50 liter vat voor, wat niet eens zo groot is. Ter indicatie, ik heb mijn CV ketel tot het minimum teruggezet (6.7kW), en de temperatuur op 45 graden gezet. De CV heeft grote moeite om dat kwijt te raken in het systeem en gaat geregeld aan en uit.

Dus omdat het circuit niet groot is en je niet wilt dat de WP gaat pendelen lijjkt me dat die 50 liter buffer een goed idee is.

I{n jouw geval kan je warmtepomp de energie nog kwijt in het boilervat. In mijn geval is dat niet handig.

[ Voor 7% gewijzigd door asing op 12-04-2026 11:16 ]

• mawashigeri
asing schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:14:
[...]

Prijzen zijn inmiddels hard gestegen. Niet zozeer van Daikin maar uurtarief enzo.

Ik heb alleen radiatoren, er is hier geen vloerverwarming. Tevens heb ik op bijna iedere radiator een thermostaatkraan. Het is een jaren-80 installatie dus flowreguleerders voor waterzijdig inregelen zitten er niet in. Ze stellen een 50 liter vat voor, wat niet eens zo groot is. Ter indicatie, ik heb mijn CV ketel tot het minimum teruggezet (6.7kW), en de temperatuur op 45 graden gezet. De CV heeft grote moeite om dat kwijt te raken in het systeem en gaat geregeld aan en uit.

Dus omdat het circuit niet groot is en je niet wilt dat de WP gaat pendelen lijjkt me dat die 50 liter buffer een goed idee is.
OK, met alleen radiatoren kan ik me een buffervat wel indenken inderdaad.
Je radiatoren kan je nog steeds wel instellen, gewoon met de knop! Ook zou je bij iedere radiator nog voetventielen kunnen installeren, dat is niet zo heel duur maar wel werk en tijd natuurlijk. Als je het zelf kan en wil doen is het werk 'gratis' natuurlijk (volgens mijn vrouw dan toch, zij hoeft het niet te doen).
Voorbeeld voetventiel, deze kost ca. 10 euro
Afbeeldingslocatie: https://www.radiatoraanbiedingen.nl/media/catalog/product/cache/ed813e2c731a6d98fa234a873d968ffc/9/5/9540394.webp
Ook haaks verkrijgbaar
Afbeeldingslocatie: https://www.radiatoraanbiedingen.nl/media/catalog/product/cache/ed813e2c731a6d98fa234a873d968ffc/9/5/9540392.webp

• Atomius
arnoldniessen schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:40:
[...]

Ik denk niet dat luchtbellen een groot probleem zijn - het zal hooguit een deel van je afgiftesysteem ineffectief maken.

Afhankelijk van hoe vaak je unit nu aan/uit gaat zou ik de stooklijn verder verlagen (zo nodig nog verder tot bv +30 bij -10, +25 bij +10), en ook overgaan op 24-uurs gemiddelde van buitentemp sensor ([E-08]=0, [1-0A[]=2), en delta T verhogen naar 5 om zo flow verder te verlagen.

Je kunt heel goed een week overstappen van kamerregeling op AWT-regeling ([C-07]=0) zodat je de stooklijn kunt overrulen met een afwijkingsinstelling via de kamerthermostaat zonder steeds de stooklijn te moeten aanpassen - je speelt dan een weekje zelf voor thermostaat. Als je een goed idee hebt over de benodigde stooklijn stap je over op kamerregeling met modulatie/"aangepaste kamertemperatuur".

Geen zorgen over de BUH voor warm water, de BUH wordt bij je monoblock nooit gebruikt voor warm water, daar heeft de boiler een apart BSH element voor, en dat zit in de boiler die je niet hebt.

BUH wordt alleen gebruikt als AWT setpoint < 25C is (dat moet je zelf voorkomen met [9-01]=25), of tijdens defrost als retour < 25C is (dat kun je met vvw nauwelijks voorkomen).

HA is zeer zinvol om je systeem beter te begrijpen, en anders zijn er ook cloud-based monitoring oplossingen.
He Arnold waarom adviseer je 24-uurs gemiddelde?

Ik heb hem staan op 12-uurs en daarbij vind ik het systeem soms al wat traag reageren op wisselende buitentemperaturen.

Bijv. als het een tijdje relatief warm is en het in november of december ineens flink kouder wordt, dan loop je achter de feiten aan.

Met 12-uurs valt dit nog wel mee maar merk ik het ook al wel. Met 24-uurs lijkt me dat effect nog veel sterker?

Overigens ben ik wel blij met deze functie want het heeft een goed dempend effect op de AWT als je te maken hebt met (erg) koude nachten en relatief warme dagen. Je lost hiermee op dat hij als een malle gaat stoken op het minst gunstige moment.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 17:39
mawashigeri schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:49:
[...]

* Altherma3+230L boilervat + madoka + pomp + parallelbuffervat + aansluiten - subsidie voor ca. 9500

Edit: maar je hebt al een boiler... dat kost je dan inderdaad een extra 3-weg klep + aansluitingen, maar je bespaart dan een compleet boilervat! Die offerte is echt aan de hoge kant dus.
Ik heb twee weken geleden 11k ex subsidie betaald voor ene Altherma 3 180L + Madoka incl installatie. Hier zat dan leidjngwerk door de kruipruimte naar buitenunit (10 meter) bij en omleggen SWW van zolder naar de garage en verwijderen en afvoeren CV ketel met dichten dakdoorvoer bij. Vond ik een erg nette prijs. Zijn ze in totaal 4 mandagen mee bezig geweest.

HD4Life @ Full-HD

• madde2901
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15-04 13:39
Zijn er mensen die hun driewegklep al onder garantie hebben laten vervangen? Bij mij is Daikin monteur langs geweest aan het begin van het jaar en deze heeft geconstateerd dat deze inderdaad een beetje lekt. Veel voorkomend probleem volgens hem met een bepaalde batch van die kleppen. Vervangen 1 op 1 zou de oplossing zijn volgens hem. Dan zou hij niet meer lekker. De installateur echter geeft aan dat ze altijd lekken en dat een nieuw exemplaar dit ook gaat doen. Hoe dan ook: Ik heb de optie gekregen om 1 op 1 te vervangen waarbij Daikin de klep betaalt en ik de arbeidskosten. De tweede optie is een volledig andere klep en dan moet de installatie aangepat worden om leidingwerk weer passend te krijgen. Die optie zou qua uren 3x zo duur worden. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Tevens vraag ik me af of het jurisch mag om onderdelen in garantie te vergoeden, maar werkuren wel door te berekenen. Je mag toch verwachten dat dit niet "normaal" is bij een jonge installatie?

• TKroon
  • Niet online
@madde2901 dat is toch gewoon garantie? Er is een ondeugdelijk product geïnstalleerd wat aantoonbaar niet correct functioneert. Hier is hij vervangen door dezelfde, maar die is vooraf geïnspecteerd door de monteur. Hij heeft me laten zien dat die wel goed sloot.

Tevens vind ik eigenlijk dat ze zouden moeten achterhalen waar die foutieve kleppen zijn geïnstalleerd en ze allemaal vervangen. Zoiets kost enorm veel energie bij iedereen die het niet weet. De tank wordt zodra de verwarming (en extra veel bij koeling) doorlopend actief afgekoeld.

• madde2901
TKroon schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:22:
@madde2901 dat is toch gewoon garantie? Er is een ondeugdelijk product geïnstalleerd wat aantoonbaar niet correct functioneert. Hier is hij vervangen door dezelfde, maar die is vooraf geïnspecteerd door de monteur. Hij heeft me laten zien dat die wel goed sloot.

Tevens vind ik eigenlijk dat ze zouden moeten achterhalen waar die foutieve kleppen zijn geïnstalleerd en ze allemaal vervangen. Zoiets kost enorm veel energie bij iedereen die het niet weet. De tank wordt zodra de verwarming (en extra veel bij koeling) doorlopend actief afgekoeld.
Volledig met je eens. Nu snap ik dat sommige mensen last hebben van een extreem lekkende klep waarbij het DHW vat heel snel afkoelt. Bij mij is dat minder, maar lekker doet hij inderdaad. Je ziet het verschil van afkoeling b.v. als de WP in de nacht wel aan staat (voor vloerverwarming benden) en wanneer hij niet aan staat. Daarbij constateerde de Daikin monteur dit zelf ook. De installateur beroept zich op het contract waarin vermeld is dat onderdelen onder garantie vervangen worden (geen kosten) maar dat de arbeid wel betaald dient te worden. Dat lijkt me wettelijk niet echt kunnen..

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:09
asing schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:25:
[...]

Toch zeker 2 dagen.
2 dagen is wel het minimum voor een WP installatie, met 2 man.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:09
TKroon schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:22:

Daarom plaatsen wij de ESBE MBA130 serie, 0% lekverlies.

Een WP is een installatie, niet alleen een product.
Daarvoor kunnen andere voorwaarden gelden als daarvoor is getekend. 3 wegklep maakt deel uit van de installatie. Echter binnen 1 jaar zou het onder de installatie garantie van een jaar moeten vallen.

• madde2901
Technician- schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:32:
[...]

Daarom plaatsen wij de ESBE MBA130 serie, 0% lekverlies.

Een WP is een installatie, niet alleen een product.
Daarvoor kunnen andere voorwaarden gelden als daarvoor is getekend. 3 wegklep maakt deel uit van de installatie. Echter binnen 1 jaar zou het onder de installatie garantie van een jaar moeten vallen.
Het ligt eraan of een getekend contract met installateur "zwaarder" weegt dan de NL / EU wetgeving lijk me. Dit lijkt non-conformiteit en die klep mag niet lekken. Installatie is 2,5 jaar oud, maar het ding lekt natuurlijk al vanaf het begin. Ik snap ook niet waarom Daikin zo'n product blijft voeren en waarom ze niet overstappen op iets anders.

• TKroon
  • Niet online
Dit was destijds bij ons het resultaat van koelen met een lekkende klep. Afhankelijk van hoe erg hij lekt kan het je zo 1000+ kWh per jaar kosten. Met koelen gaat er dan 18 graden water je tank in (30 graden verschil), maar met 28 graden verwarmen is 20 graden verschil met je tank nog steeds aanzienlijk. Je tank zal dan dus misschien wel 3 keer per dag opnieuw op moeten warmen zonder dat je zelf warm water gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JH0GCk_6lu1_RSDqFUQ5MAL0pIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzpWE1hLb7cEm8tFQPbNoNHP.jpg?f=fotoalbum_large

• asing
Technician- schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:28:
[...]

Toch zeker 2 dagen.
2 dagen is wel het minimum voor een WP installatie, met 2 man.
Dank je!

• arnoldniessen
Atomius schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:50:
He Arnold waarom adviseer je 24-uurs gemiddelde?

Ik heb hem staan op 12-uurs en daarbij vind ik het systeem soms al wat traag reageren op wisselende buitentemperaturen.
Achterlopen klopt, en met 12-uurs gemiddelde loop je gemiddeld maar 6 uur achter, en met 24-uurs gemiddelde loop je gemiddeld 12 uur achter. Op dat punt scoort 12-uurs beter.

Maar het belangrijkste voordeel voor een 24-uurs gemiddelde is dat je geen dagritme meer over houdt, en dat stookt iets zuinger. Bij gelijkblijvend weer stook je dag en nacht met dezelfde temperatuur (tenzij je aangepaste kamertemperatuur gebruikt). Met een 12-uurs gemiddelde stook je maximaal zo rond 12:00, en minimaal rond 21:00. Ook niet slecht.

• PVPaneel
Offerte nummer twee is binnen, ook een Daikin partner. Los van het wel hergebruiken van de drie jaar oude Spirovent en werkschakelaar (daar wilde de andere installateur niet aan) , komt deze uit op 10500 euro... All-in, incl. btw en daar gaat de subsidie nog van af.

[ Voor 11% gewijzigd door PVPaneel op 17-04-2026 09:45 ]

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 16:13
Beste allemaal, ik had even een vraag. Bij ons in de wijk hebben veel mensen last van veel start stops (nu heb ik ze naar aanleiding van dit forum wel tips gegeven en degenen die dat hebben opgevolgd merken veel verbetering). Maar ik wilde even wat bij jullie toetsen.

Het schijnt dat een onderhouds bedrijf bij veel mensen heeft aangeraden om het expansievat (dus niet buffervat, het dat dubbel gecheckt) te vervangen door een groter exemplaar. Ik zou persoonlijk niet weten wat die zou moeten doen. Hebben jullie enig idee of dit enig nut kan hebben? De huizen in de wijk zijn opgeleverd in 2019 en hebben overal vloerverwarming en allemaal naregeling (nou ja, bijna allemaal want ik heb dat weggehaald).

Dus ben erg benieuwd of iemand van jullie de logica snapt van een groter expansievat.

Alvast dank!

• PVPaneel
@Hetisweergezell Het moet in verhouding staan tot het totale systeemvolume, maar dat is het dan ook? Oftewel, misschien was het oorspronkelijke vat te klein vh totale volume (lijkt me sterk).

• arnoldniessen
Hetisweergezell schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:08:
Dus ben erg benieuwd of iemand van jullie de logica snapt van een groter expansievat.
Nee, helemaal niet. Groter expansievat is alleen zinvol als de druk te veel varieert. Zijn daar aanwijzingen voor? Maar het helpt niet voor het start/stop gedrag. Een evt buffervat vergroten helpt iets maar niet veel, mogelijk dat daar de verwarring zit?

Anders is het alleen "uitstel" tot mensen opnieuw gaan klagen als het niet blijkt te helpen.

Wat wel helpt is wat je zelf waarschijnlijk allemaal al hebt gedaan: naregeling eruit, stooklijn omlaag, overregeling omhoog, Madoka dimmen, evt tijdgemiddelde instellen.

• Hetisweergezell
@PVPaneel en @arnoldniessen bedankt voor jullie snelle reacties. We hebben een warmtepomp app groep en ik heb net geleerd wat het ding waarvan ik dacht dat het een expansievat was dat dit een buffervat (van een whopping 20 liter) is. Het schijnt dat de binnenunit (wij hebben de altherma 2) zelf een klein expansievat heeft? Klinkt dat bekend?

• arnoldniessen
Hetisweergezell schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:09:
@PVPaneel en @arnoldniessen bedankt voor jullie snelle reacties. We hebben een warmtepomp app groep en ik heb net geleerd wat het ding waarvan ik dacht dat het een expansievat was dat dit een buffervat (van een whopping 20 liter) is. Het schijnt dat de binnenunit (wij hebben de altherma 2) zelf een klein expansievat heeft? Klinkt dat bekend?
Veel units hebben inderdaad een klein expansievat, de documentatie geeft aan tot wel systeemvolume dat genoeg is, bij een groter buffervat is het zinvol te controleren of dat expansievat nog groot genoeg is.

De vraag is waarom die systemen pendelen - waarschijnlijk op de awt overregeling. Dan gaat een groter buffervat wel iets, maar niet veel, helpen. Met het verdubbelen van de totale waterinhoud zal de totale warmtecapaciteit van je water verdubbelen en de pendelfrequentie ongeveer halveren. En misschien dat dankzij meer waterinhoud de unit wel genoeg tijd krijgt om terug te regelen van zijn nogal hoge startvermogen. Ik zou er niet te veel van verwachten zelf.

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-04 07:10
Hetisweergezell schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:08:
Beste allemaal, ik had even een vraag. Bij ons in de wijk hebben veel mensen last van veel start stops (nu heb ik ze naar aanleiding van dit forum wel tips gegeven en degenen die dat hebben opgevolgd merken veel verbetering). Maar ik wilde even wat bij jullie toetsen.

Het schijnt dat een onderhouds bedrijf bij veel mensen heeft aangeraden om het expansievat (dus niet buffervat, het dat dubbel gecheckt) te vervangen door een groter exemplaar. Ik zou persoonlijk niet weten wat die zou moeten doen. Hebben jullie enig idee of dit enig nut kan hebben? De huizen in de wijk zijn opgeleverd in 2019 en hebben overal vloerverwarming en allemaal naregeling (nou ja, bijna allemaal want ik heb dat weggehaald).

Alvast dank!
De eerste vraag: maak eens specifiek wat je bedoelt met "veel start stops" en in welke omstandigheden dat gebeurt.
De tweede vraag: data. Welke AT, welke retour temperatuur, welke buitentemperatuur welke delta T, is de flow hoog of laag.
Derde vraag: wat is het verschil in gedrag bij verschillende buitentemperaturen?
Vierde vraag: alleen vloerverwarming? Is de retourtemperatuur hetzelfde bij elke lus of radiator?

Je moet dus ontdekken waarom de warmtepomp stopt, voordat je een oplossing kan bedenken: defrost, woonkamer temperatuur te hoog of retour/aanvoertemperatuur te hoog.

• Hetisweergezell
TinusH777 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:44:
[...]

De eerste vraag: maak eens specifiek wat je bedoelt met "veel start stops" en in welke omstandigheden dat gebeurt.
De tweede vraag: data. Welke AT, welke retour temperatuur, welke buitentemperatuur welke delta T, is de flow hoog of laag.
Derde vraag: wat is het verschil in gedrag bij verschillende buitentemperaturen?
Vierde vraag: alleen vloerverwarming? Is de retourtemperatuur hetzelfde bij elke lus of radiator?

Je moet dus ontdekken waarom de warmtepomp stopt, voordat je een oplossing kan bedenken: defrost, woonkamer temperatuur te hoog of retour/aanvoertemperatuur te hoog.
Bedankt voor je reactie. Persoonlijk heb ik er geen last van omdat ik dit forum al geruime tijd volg en met de tips de boel al goed heb kunnen afstellen. De vraag rees omdat hier in de buurt door een installateur bij iedereen waar ze onderhoud plegen een groter expansievat aanraden. Daarom wilde ik eens weten of dit uberhaupt iets oplost.

Maar zoals ik ondertussen heb vernomen bevat onze binnenunit een intern expansievat (10 liter met een vooraf ingestelde voordruk van 1 bar. Of dit voldoende is hangt af van het systeemvolume en dan kan bij ons in de wijk wat verschillen (sommige mensen hebben uitgebouwd, anderen niet). Maar omdat ik zelf geen problemen heb met de druk gaat het misschien alleen om de mensen die naderhand hebben uitgebouwd en waarbij er aan de warmtepomp niets is gewijzigd (dan alleen een extra groep aangesloten).

Verder terechte vragen hoor. Het ging me alleen er even om of het expantievat vergroten iets op zou kunnen lossen maar als ik het zo lees dan is dit iets wat gewoon groot genoeg moet zijn voor het systeem en daarmee is ook eigenlijk alles wel gezegd.

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-04 22:32
madde2901 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:25:
[...]

Volledig met je eens. Nu snap ik dat sommige mensen last hebben van een extreem lekkende klep waarbij het DHW vat heel snel afkoelt. Bij mij is dat minder, maar lekker doet hij inderdaad. Je ziet het verschil van afkoeling b.v. als de WP in de nacht wel aan staat (voor vloerverwarming benden) en wanneer hij niet aan staat. Daarbij constateerde de Daikin monteur dit zelf ook. De installateur beroept zich op het contract waarin vermeld is dat onderdelen onder garantie vervangen worden (geen kosten) maar dat de arbeid wel betaald dient te worden. Dat lijkt me wettelijk niet echt kunnen..
Herkenbaar, @madde2901 hier constateerde ik 0,2 gr per uur als de WP snachts niet draait, en anders 0,4 gr per uur als de verwarming wel aanslaat. 150L boiler. Dat worden best dure douchebeurten zo. Bij mij is na heel vaak zeuren de monteur met iemand van Daikin langs geweest, die had m iets anders afgesteld. Maar ik constateer nog steeds hetzelfde probleem. Een onafhankelijke andere installateur bevestigt dat.

Hoort volgens mij ook onder garantie te vallen. Maar mijn installateur doet überhaupt liever niet aan service dus vrees ik ook hier veel gezeur. Ik ben al maanden er mee zoet.

• MrRobin
Ik heb er helaas ook nog steeds (alweer) last van. Inmiddels met Daikin (professional) support gesproken en die gaven zelfs aan dat de standaard meegeleverde ESBE klep niet 100% afsluit en dat dit bekend is. Waarom ze dit ding dan nog steeds standaard meeleveren is mij een raadsel. Daikin gooit het echter op "de watertank voldoet aan afkoeling specificaties" en "het is je klep die problemen geeft", om vervolgens de bal bij de consument neer te leggen hoe dit dit wil gaan oplossen. Want een nieuwe klep onder garantie kan misschien, maar zoals hierboven ook genoemd valt arbeidsloon vaak niet onder garantie en dan is de vraag of de klep vervangen financieel uit kan vs het gewoon zo laten.

Bij mij is de ESBE vervangen door een Honeywell klep en die lekte eerst niet, maar inmiddels helaas wel.

Ik zat al te denken of er niet ergens een "bypass" achtige oplossing is, waarbij enkel bij voldoende flow/druk er stroming richting de watertank mogelijk is, maar ik ben daar te weinig in thuis of dat zou kunnen.

Ik ben nog in afwachting van de reactie van de installateur over hoe nu verder.

[ Voor 8% gewijzigd door MrRobin op 19-04-2026 21:42 ]

• arnoldniessen
MrRobin schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:41:
Bij mij is de ESBE vervangen door een Honeywell klep en die lekte eerst niet, maar inmiddels helaas wel.
Ik heb de klep (zelf) vervangen door een goedkope BW3-100-AW1-R* klep die wel goed afsluit.

De ESBE sluit in principe wel goed af als het draaimechanisme perfect op de juiste stand staat, maar de door de motor gekozen eindstand is helaas niet die goede eindstand. Er zit een wit stuk plastic in die overbrenging van motor naar de klep, dat zou je kunnen proberen te 3D-printen met een kleine asverdraaiing om de lekkage te verminderen.
MrRobin schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:41:
Want een nieuwe klep onder garantie kan misschien, maar zoals hierboven ook genoemd valt arbeidsloon vaak niet onder garantie en dan is de vraag of de klep vervangen financieel uit kan vs het gewoon zo laten.
De boiler afkoeling heb ik met ca 30% verminderd. Beetje lastig goed in te schatten wat dat bespaart:

Bij verwarming: de weggelekte warmte is niet weggegooid, want het komt in je verwarming terecht. Maar het is wel "duur" gegenereerde warmte (COP verwarming is hoger dan COP SWW). Ik schat het verlies bij mij op ca 20kWh/jaar. Dus klepvervanging was niet rendabel.

Bij stand-by: er lekt relatief weinig warmte weg als de circulatiepomp uitstaat. Verlies waarschijnlijk verwaarloosbaar.

Bij koeling: pijnlijk, je koelt nu actief je boiler af, dat is relatief duur. In ons geval niet van toepassing, we koelen nog niet.

• asing
arnoldniessen schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:54:
[...]
Bij koeling: pijnlijk, je koelt nu actief je boiler af, dat is relatief duur. In ons geval niet van toepassing, we koelen nog niet.
Nog erger, als je een 200 liter boiler hebt die 7 graden afkoelt dan heb je het over 5880000 Joules (4.2 Joules/gram/graad). Een Joule is 1 Watt voor 1 sec dus dat komt overeen met 1.6kWh die de warmtepomp extra moet leveren om het boilervat te koelen.

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-04 19:32
Vandaag eens gekeken naar de COP van afgelopen seizoen, warmtepomp is in Augustus geinstalleerd en gegevens sinds dien:

Opgenomen vermogen: 2308 Kwh
Geproduceerd vermogen: 9066 Kwh

Viel me niet tegen eerlijk gezegd.
Woning 160m2 uit 1979, wel flink verduurzaamd natuurlijk. thermostaat hele seizoen op 20,5 graad gestaan.

• Onnooooo
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21-04 12:11
arnoldniessen schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:54:
[...]

Ik heb de klep (zelf) vervangen door een goedkope BW3-100-AW1-R* klep die wel goed afsluit.

Bij verwarming: de weggelekte warmte is niet weggegooid, want het komt in je verwarming terecht. Maar het is wel "duur" gegenereerde warmte (COP verwarming is hoger dan COP SWW). Ik schat het verlies bij mij op ca 20kWh/jaar. Dus klepvervanging was niet rendabel.
Een ander merk klep is een goede suggestie. Hier is de driewegklep al een keer vervangen en in mei komen ze weer.
Overigens ben ik van mening dat het wel grotendeels weggegooide energie is. 7 maanden per jaar staat verwarming uit maar is er wel wow behoefte. Dan is het wel verlies natuurlijk.
Pagina: 1 ... 176 177 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma