• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:14
TKroon schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:12:
[...]

Eens, qua opwarmen is dat het efficiëntste. Maar het is maar net waar je voorkeur ligt. Om je huis exact op de constante binnentemperatuur te houden corrigeer je alleen het warmteverlies, en dus zal je warmtepomp bij 10+ graden buiten en instraling van de zon uitgaan. En als het het koudst is, juist aan.

Ik denk dat we allemaal een compromis hebben/zoeken tussen het efficiëntste, duurzaamste en het meest comfortabele. En voor iedereen ligt dat compromis net ergens anders.
Eens hoor, ik zou zelf het liefst (ook op koudere dagen) in de nacht een minimale verbruiksmode draaien zodat het systeem op zichzelf rustig verder tuft terwijl het langzaam wat kouder wordt in huis. Dan langzaam de AWT instelling verhogen zodat het systeem geen schok krijgt. Voor zover ik heb gezien is dat lastig/niet te automatiseren tenzij je de @arnoldniessen methode (en hardware) gebruikt.

Ook bij mijn 6kW model is dat in de nacht minimaal zo'n 3kWh (300-400W continue), maar die warmte is natuurlijk niet verloren.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• mawashigeri
assje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:54:
[...]
In december of januari kan je dit punt nog eens maken maar we zitten inmiddels in april, ik ga er vanuit dat er geen enkel warmtepompsysteem is dat op dit moment nog 24/7 draait.
Daar zit je toch naast: alle wat geen nieuwbouwhuis van de laatste 10-15 jaar is en/of nog veel radiatoren heeft zit echt niet potdicht en koelt voldoende af om de WP 24/7 te laten draaien.

Mijn huis is uit 2004, goed geïsoleerd naar de maatstaven van toen maar ook voorzien van (actieve) WTW ventilatie. Op basis van CO2 metingen heb ik de luchtverversing flink moeten opschroeven en dat zie je terug in warmteverlies.
De belofte van die WTW is 80-90% warmte recuperatie, maar dat is dus wel 10-20% verlies 24/7 continue!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:42
mawashigeri schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:36:
Daar zit je toch naast: alle wat geen nieuwbouwhuis van de laatste 10-15 jaar is
Mijn huis is anders uit 1976

Wel een klein beetje nageisoleerd :>

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
mawashigeri schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:28:
Eens hoor, ik zou zelf het liefst (ook op koudere dagen) in de nacht een minimale verbruiksmode draaien zodat het systeem op zichzelf rustig verder tuft terwijl het langzaam wat kouder wordt in huis. Dan langzaam de AWT instelling verhogen zodat het systeem geen schok krijgt.
Je kan je ook afvragen hoe groot die impact nou echt is. De efficientie wordt vooral beinvloed door het aantal start/stops en de aanvoertemperatuur. Dat de warmtepomp bij een koude start op een hoger vermogen draait met dezelfde Ta hoeft denk ik niet te zeggen dat hij minder efficient draait (kan zelfs het tegendeel zijn).

24/7 op minimaal vermogen draaien hoeft helemaal niet het ultieme doel te zijn. Kijk als je de Ta 5 graden gaat verhogen om snel op te kunnen warmen dan gaat dat de efficientie wel raken. In mijn situatie kan de Ta niet lager (wil Daikin niet) . Of hij dan 2 uur op 50% draait of 4 uur op 25%, ik weet nog niet welke er wint qua efficientie.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 02-04-2026 15:03 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• mawashigeri
assje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:01:
[...]
Je kan je ook afvragen hoe groot die impact nou echt is. De efficientie wordt vooral beinvloed door het aantal start/stops en de aanvoertemperatuur. Dat de warmtepomp bij een koude start op een hoger vermogen draait met dezelfde Ta hoeft denk ik niet te zeggen dat hij minder efficient draait (kan zelfs het tegendeel zijn).

24/7 op minimaal vermogen draaien hoeft helemaal niet het ultieme doel te zijn. Kijk als je de Ta 5 graden gaat verhogen om snel op te kunnen warmen dan gaat dat de efficientie wel raken. In mijn situatie kan de Ta niet lager (wil Daikin niet) . Of hij dan 2 uur op 50% draait of 4 uur op 25%, ik weet nog niet welke er wint qua efficientie.
Ik denk inderdaad dat er in efficiëntie/verbruik weinig te halen is met waarschijnlijk een klein voordeel van korter maar harder stoken; Daikin zelf roept dat de curve vrij stabiel is over het aangeboden modulatiebereik.

Blijft over comfort en levensduur van de apparatuur.

Comfort is beter als de temperatuur redelijk constant is, maar 's nachts speelt dat niet echt dus alleen de start 's ochtends kan een rol spelen - dat is 'persoonlijk' per familie.

Voor levensduur zijn er dan twee zaken: in garantie-documentatie van Vaillant kwam ik een verhouding van ongeveer 4 (uur) staat tot 1 start tegen, dus het is best redelijk te denken dat 8+ uur uitzetten nuttig is. Tegelijk is koud starten minder prettig voor ieder systeem, al ik kan niet hard maken hoe het onze WPs beïnvloed.

Bottom line blijft dan vooral voorkeur over, zoals een puber die om 3 uur naar bed gaat...

mawashigeri schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:36:
[...]

Daar zit je toch naast: alle wat geen nieuwbouwhuis van de laatste 10-15 jaar is en/of nog veel radiatoren heeft zit echt niet potdicht en koelt voldoende af om de WP 24/7 te laten draaien.

Mijn huis is uit 2004, goed geïsoleerd naar de maatstaven van toen maar ook voorzien van (actieve) WTW ventilatie. Op basis van CO2 metingen heb ik de luchtverversing flink moeten opschroeven en dat zie je terug in warmteverlies.
De belofte van die WTW is 80-90% warmte recuperatie, maar dat is dus wel 10-20% verlies 24/7 continue!
bouwjaar 1930, krijg m in deze periode toch echt niet de volle 24 uur draaiend hoor. :>

Een nachtverlaging levert me een totaal lager dagverbruik op, tenzij het richting de defrost temperaturen of lager gaat. Home assistant stuurt m dan ook aan, als het de komende 48 uur niet onder de 5C komt, past ie een nachtverlaging toe, anders draaien we door. Dit scheelt zo'n 5-10% dagverbruik. Maar elk huis is anders, kwestie van uitproberen en aanpassen.

[ Voor 19% gewijzigd door RonJ op 02-04-2026 16:52 ]

All-electric.

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:10
Musicus schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:55:
[...]

Het is een 8kW model, maar die zou (na opstart) evenveel terug moeten kunnen gaan als een 4kW.
Het gaat om 100m2 vloerverwarming, daarnaast zitten er een aantal radiatoren die mee kunnen lopen op de eerste verdieping, maar die staan op het moment dicht.

Dat verbruik van @assje is nogal een verschil met die van mij. Op dezelfde dag was dit mijn verbruik, de dag ervoor was het zelfs 14kW

[Afbeelding]
Ik heb ook een 8kw model, en het minimum zou idd vergelijkbaar moeten zijn. 230m2 vloerverwarming dus duurt wel even voordat hij op minimaal vermogen kan draaien. Helemaal prima.
Zolang het geen pendelen / aan/uit is.

• assje
RonJ schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:50:
Maar elk huis is anders, kwestie van uitproberen en aanpassen.
Zo heb ik een woning uit de jaren 70 waar alle binnenmuren schoon metselwerk waren, alles baksteen dus in plaats van iets als cellenbeton. Vervolgens buitengevelisolatie dus ik heb een dubbele gevel binnen de thermische schil en verder nog betonnen vloer op BG en verdieping.

De thermische capaciteit van mijn woning is bijvoorbeeld misschien wel 40kWh/°C. Dit geeft een extreem traag reagerend systeem waar het moment van verwarmen minder relevant wordt.

Als je dit vergelijkt met een houtskeletbouw welke aan de andere kant van het spectrum zit dan zal dat zich totaal anders gedragen.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
mawashigeri schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:28:
[...]

Eens hoor, ik zou zelf het liefst (ook op koudere dagen) in de nacht een minimale verbruiksmode draaien zodat het systeem op zichzelf rustig verder tuft terwijl het langzaam wat kouder wordt in huis. Dan langzaam de AWT instelling verhogen zodat het systeem geen schok krijgt. Voor zover ik heb gezien is dat lastig/niet te automatiseren tenzij je de @arnoldniessen methode (en hardware) gebruikt.

Ook bij mijn 6kW model is dat in de nacht minimaal zo'n 3kWh (300-400W continue), maar die warmte is natuurlijk niet verloren.
Precies die heb ik: de P1P2MQTT bridge. Erg blij mee en ik heb de mix tussen comfort en prijs. Bij (erg) goedkope uren zal de aanvoertemperatuur verhoogd worden, en andersom bij de dure uren zal de aanvoertemperatuur verlaagd worden of de hele warmtepomp (indien buiten warm genoeg) uit gaan. Werkt uitstekend :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Pagina: 1 ... 176 177 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma