Musicus schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:49:
Het lijkt erop dat er enige verbetering is! Omdat ik niet weet wat de installateur allemaal heeft gedaan en omdat het blijkbaar de eerste Daikin was die werd geplaatst door de firma heb ik de configuratie opnieuw ingesteld. Daar stond eigenlijk niets anders in dan wat ik al had.
Maar ik heb gisteren ook de WP ontlucht via het programma op de binnenunit.
Afgelopen nacht heeft de WP op een laag pitje gedraaid met een vermogen van 0,5kWh. Dat is wel even iets anders dan uren lang op 2,5kWh en daarna weer uit. Nu was het een zachte nacht, maar dit heb ik niet eerder gezien. Debiet tijdens deze lange run is zo'n 11l/min. Ook dat zijn hele andere waardes dan de 24l/min bij het hoge vermogen.
Zou het zo kunnen zijn dat de WP niet is ontlucht bij plaatsen en dat een luchtbel ervoor heeft gezorgd dat hij al die tijd op veel te hoog vermogen moest draaien?
WP heeft z'n run nu beëindigd, na een looptijd van zeker 9 uur.
Aanvoer temperatuur is 27 graden, Delta t=4
[Afbeelding]
Ik denk niet dat luchtbellen een groot probleem zijn - het zal hooguit een deel van je afgiftesysteem ineffectief maken.
Afhankelijk van hoe vaak je unit nu aan/uit gaat zou ik de stooklijn verder verlagen (zo nodig nog verder tot bv +30 bij -10, +25 bij +10), en ook overgaan op 24-uurs gemiddelde van buitentemp sensor ([E-08]=0, [1-0A[]=2), en delta T verhogen naar 5 om zo flow verder te verlagen.
Je kunt heel goed een week overstappen van kamerregeling op AWT-regeling ([C-07]=0) zodat je de stooklijn kunt overrulen met een afwijkingsinstelling via de kamerthermostaat zonder steeds de stooklijn te moeten aanpassen - je speelt dan een weekje zelf voor thermostaat. Als je een goed idee hebt over de benodigde stooklijn stap je over op kamerregeling met modulatie/"aangepaste kamertemperatuur".
Geen zorgen over de BUH voor warm water, de BUH wordt bij je monoblock nooit gebruikt voor warm water, daar heeft de boiler een apart BSH element voor, en dat zit in de boiler die je niet hebt.
BUH wordt alleen gebruikt als AWT setpoint < 25C is (dat moet je zelf voorkomen met [9-01]=25), of tijdens defrost als retour < 25C is (dat kun je met vvw nauwelijks voorkomen).
HA is zeer zinvol om je systeem beter te begrijpen, en anders zijn er ook cloud-based monitoring oplossingen.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos