• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
mawashigeri schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:06:
[...]
"Open en dichtdraaien" klinkt als een zoneregeling en dat blijkt in praktijk niet echt lekker te werken met een warmtepomp+vloerverwarming. Je voornaamste probleem blijft de traagheid van het verwarmingssysteem.
Als je het fatsoenlijk laat aanleggen met wat separate thermostaten kan het prima werken. Heb zelf zo'n installatie gehad en dat werkte gewoon prima waarbij de slaapkamers alleen even werden verwarmd als ze onder de grenswaarde van de thermostaat kwamen.

Uitdaging blijft dan natuurlijk wel om voldoende afgiftecapaciteit over te houden. Daarom is zelf constant aan de flow te gaan draaien niet het beste idee.

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:48
Pascal P schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:02:
We hebben hier een Daikin Altherma 3, 8kW geinstalleerd. Beneden vloerverwarming, bovenverdieping (geboosterde) radiatoren. Bij de installatie heb ik de verdeler van de vloerverwarming vervangen door een hybride verdeler, met pomp dus. Mede op basis van info op dit forum heb ik die verdelerpomp een jaar geleden eens uit gezet. Twee pompen in serie is niet optimaal. De woning werd daarmee eigenlijk overal wel goed warm. Woonkamer ca. 19,5 graden, slaapkamers 18 graden. De WP liep ook veel lange runs; leek dus prima.
Om die reden eens een offerte opgevraagd om de verdeler alsnog pomploos te maken (deze is om te bouwen).
Een paar weken geleden heb ik het eerste onderhoud (2 jaarlijks) onderhoud gehad van de installateur.
Die adviseerde toch om de verdelerpomp aan te zetten. Zou beter zijn voor de doorstroming in de vloer en betere warmteverdeling in de woonkamer. Ook zou het de circulatiepomp ontlasten die dan langer mee zou gaan.
Ik heb vorig jaar alles waterzijdig ingeregeld met de verdelerpomp uitgeschakeld.
Ik heb de circulatiepomp op dat advies weer eens ingeschakeld maar merkte dat het op de bovenverdieping net niet meer lekker op temperatuur kwam.
Mijn eerste gedachte is dat de verdelerpomp, meer aanvoerwater aanzuigt en daarmee de flow van de bovenverdieping wat verminderd.
Na 2 weken heb ik de verdelerpomp toch weer uit gezet en na een dag was het boven weer OK. Ik heb in de woonkamer (met die vloerverwarming dus) ook geen comfortklachten.
Hoe denken jullie over dat advies van de installateur m.n. of die circulatiepomp sneller zou slijten?
Ik heb niet de indruk dat ik nu echt een verkeerde keuze heb gemaakt door de verdelerpomp uit te zetten, maar wellicht zijn er nog andere inzichten.
Van een pomp die 'eerder kapot zou gaan' zou ik me niet zoveel aantrekken, een goede pomp kost ca. 200 euro, dus als je die eens in de 6-8 jaar zou moeten vervangen is niet speciaal een probleem.

Ik heb zowel in mijn vorige als huidige huis een pomp moeten vervangen toen ik nog een gas-CV had. In beide gevallen was de as gebroken! De eerste keer had ik (gelukkig) de pomp van de buurman gered toen zijn CV vervangen werd en in mijn nieuwe huis via MP een gebruikte pomp gekocht voor 25 euro - die heeft daarna nog 6 jaar probleemloos gedraaid totdat de WP kwam!

Samengevat: gewoon doen wat werkt, wees wel zuinig op je inverter (door goed in te regelen en in te stellen) en zorg dat het water goed gefilterd en ontlucht wordt - de schade daarvan is systeem breed.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:31
mawashigeri schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:14:
[...]

Van een pomp die 'eerder kapot zou gaan' zou ik me niet zoveel aantrekken, een goede pomp kost ca. 200 euro, dus als je die eens in de 6-8 jaar zou moeten vervangen is niet speciaal een probleem.

Ik heb zowel in mijn vorige als huidige huis een pomp moeten vervangen toen ik nog een gas-CV had. In beide gevallen was de as gebroken! De eerste keer had ik (gelukkig) de pomp van de buurman gered toen zijn CV vervangen werd en in mijn nieuwe huis via MP een gebruikte pomp gekocht voor 25 euro - die heeft daarna nog 6 jaar probleemloos gedraaid totdat de WP kwam!

Samengevat: gewoon doen wat werkt, wees wel zuinig op je inverter (door goed in te regelen en in te stellen) en zorg dat het water goed gefilterd en ontlucht wordt - de schade daarvan is systeem breed.
Ik neem aan dat je met goede filtering het schoonmaken van het magneetfilter bedoeld? Dat is nu gebeurd bij het onderhoud.
Wat bedoel je met inverter goed inregelen?

• mawashigeri
Pascal P schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:31:
Ik neem aan dat je met goede filtering het schoonmaken van het magneetfilter bedoeld? Dat is nu gebeurd bij het onderhoud.
Klopt!
Wat bedoel je met inverter goed inregelen?
Zorgen dat er nette lange runs gemaakt kunnen worden, ik had moeten opschrijven 'de WP goed inregelen'.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:19
Senaxx schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:33:
[...]

Hier ook al meer dan een half jaar bezig. Daikin 14kW monobloc unit met 300L watertank.

De tank verloor snel veel temperatuur per dag. Moest wel soms tot 6 keer verwarmen om hem op de 48c te houden. Eerst de motor van de 3weg klep vervangen, daar waren al 4 afspraken voor nodig. Dat hielp niet, toen de driewegklep zelf vervangen (4 maand niet leverbaar).

Kon sindsdien ook geen legionella run doen want hij haalt die 60c niet. Warmte element vervangen van de watertank, nog niet opgelost. En nu staat de sensor van de tank in backorder. Ben al 8 of 9 monteur afspraken verder maar "moet nu echt goed komen"
Om hopelijk dit probleem met de watertank af te sluiten lijkt het eindelijk allemaal opgelost:
- nieuwe driewegklep motor
- nieuwe driewegklep
- nieuwe verwarmingselement in de 300L tank
- nieuwe temperatuursensor vanaf de tank naar de WTP.

En dit allemaal over een periode van ongeveer 1,5 jaar en ongeveer 11 à 12 monteur afspraken. Niet leverbaar, monteurs ziek, vakantie's, orders die afgesloten waren van alles is er voorbij gekomen.

Nu ESPAltherma weer goed aansluiten om de logging weer in gang te zetten voor de beste runs :)

[ Voor 3% gewijzigd door Senaxx op 03-11-2025 12:44 ]

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:56
mawashigeri schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:06:
[...]

Nachtverlaging is nauwelijks zinvol, alleen om het energieverbruik naar overdag te verplaatsen ten koste van een klein beetje comfort. Temperatuur alleen 's nachts voldoende verlagen in de slaapkamers zal je ook niet echt lukken met vloerverwarming, je betonvloer stopt echt niet met warmte afgeven :)
Je kan natuurlijk een raampje/roostertje openzetten of zo en dan wat warmte afvoeren, of de temperatuur altijd lager houden. Bij ons is het boven simpelweg een graad of 2 kouder dan beneden.
De (eeuwige) discussie wat betreft nachtverlaging is heel erg situatie gebonden. Op dit moment pas ik nog steeds nachtverlaging toe, simpelweg omdat er nog niet meer warmtebehoefte is nu. Hij spring nu om 7u in de ochtend aan, en maakt dan 1 lange run, en temperatuur loopt op van 19.5 tot 20.5. Stooklijn kan niet lager, dan gaat hij pendelen (en draait nu op Ta 27-28).
Als het straks kouder wordt, dan gaat de nachtverlaging hier ook uit, en wordt het 24/7 stoken.

• mawashigeri
danny.s schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:53:
[...]

De (eeuwige) discussie wat betreft nachtverlaging is heel erg situatie gebonden. Op dit moment pas ik nog steeds nachtverlaging toe, simpelweg omdat er nog niet meer warmtebehoefte is nu. Hij spring nu om 7u in de ochtend aan, en maakt dan 1 lange run, en temperatuur loopt op van 19.5 tot 20.5. Stooklijn kan niet lager, dan gaat hij pendelen (en draait nu op Ta 27-28).
Als het straks kouder wordt, dan gaat de nachtverlaging hier ook uit, en wordt het 24/7 stoken.
Dat is inderdaad de enige nachtverlaging die ik ook toepas: wetende dat 24/7 draaien nog niet lukt de boel zo inregelen dat je tijdens de dag/zonuren stookt.
Nachtverlaging (dus een andere temperatuur dan overdag) omdat je een lagere temperatuur in je slaapkamer wil is niet makkelijk te realiseren als je VV hebt.

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:00
TinusH777 schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:12:
[...]

Dat heb ik ook. Als je woning wel warm wordt, dan werkt in principe de boel wel.
Je kunt nog controleren of die verdeler van de vloerverwarming wel goed open staan: er zitten kraantjes op aanvoer en op afvoer.
Bij de aanvoer kun je ook de flow zien in dat glazen buisje.
In principe moeten alle kranen helemaal open staan knijp je alleen de lussen die een hogere retourtemperatuur hebben de rest.
Sowieso de afvoer kranen moeten helemaal open. Bij een nieuwe vloerverwarming staan die echter nog wel eens dicht, om het waterdruk erop te houden. Ook heb je 2 hoofdkranen op de verdeler. Die moeten ook open (dus in dezelfde richting staan als de leiding, dus niet haaks).

Je vloerverwarming alleen al zou genoeg flow moeten leveren, dus mijn eerste gok zou zijn dat dat niet lukt. De vloer wordt dan ook niet echt warm...
En anders je leverancier erbij halen.
Woning is 25 jaar oud. WP staat er nu 2 jaar en heeft vrijwel vanaf het begin issues met deze storingen (7H-01 en 7H-05). Voerverwarmingsverdeler is er idd eentje met flow glaasjes. Vanmiddag kijken met de installateur waar het exact aan mankeert. kan bijna niet komen door de leidinggrootte; die moet inderdaad voldoende zijn normaal gesproken.
Ook wordt (als de WP draait) het huis gewoon warm dus daar mankeert het ook niet aan. Het is meer dat hij dus uitvalt op steeds dezelfde flowstoringen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
mawashigeri schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:58:
Dat is inderdaad de enige nachtverlaging die ik ook toepas: wetende dat 24/7 draaien nog niet lukt de boel zo inregelen dat je tijdens de dag/zonuren stookt.
Op dit moment draait de warmtepomp hier nog maar 0-4 uur per dag; staat voorlopig nog op schema om te verwarmen tussen 11:00-17:00
Nachtverlaging (dus een andere temperatuur dan overdag) omdat je een lagere temperatuur in je slaapkamer wil is niet makkelijk te realiseren als je VV hebt.
Inderdaad; om die reden hebben wij ook geen VV op de slaapkamers maar hebben we L/L om snel op te warmen als dat gewenst zou zijn. In de praktijk hebben we in heel afgelopen jaar 20kWh verbruik voor verwarmen met de airco's bovenop standby verbruik. Dat onderstreept wel dat er nauwelijks warmtevraag is en vloerverwarming boven totaal overbodig is voor ons. Met meer thuiswerken of kinderen die huiswerk gaan maken zal het gebruik van de verwarming boven wellicht wat toenemen.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 03-11-2025 13:08 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Het was niet mijn bedoeling een hele discussie te ontketenen over waarom wel/niet, maar inderdaad, dit is ook precies mijn gedachtegang: Geen behoefte aan zoveel warmte 's nachts, dus hij mag dan ook prima uit. En de energie die we dan 's nachts niet gebruiken is natuurlijk een mooi meegenomen besparing. De verwachting zal ook zijn dat er in de ochtend dan een variabele x aan energie doorheen moet om de temperatuur weer te halen. Maar dat zal in ons geval (enkel en alleen vloerverwarming overal) niet meer zijn dan het energieverbruik dat we anders 's nachts zouden hebben.

De begane grond is bij ons +- 60 m2. De eerste verdieping zal 50 m2 zijn ongeveer. We kunnen prima de eerste verdieping op den duur niet meer mee laten draaien. Zodat de temperatuur daar altijd wat lager zal blijven. Ik heb van die motoren liggen die ik nog moet aansluiten, zodat die groepen dan dichtgedraaid kunnen worden. Dat zou dan wel ten koste gaan van het systeem volume: Als die groepen dicht staan zal +- 50 m2 aan vloerverwarming wegvallen.

Een andere optie zou wellicht zijn om de vloerverwarming op de eerste verdieping (en op termijn die op de zolder) te knijpen? Maar ik zou niet weten hoe je dat moet doen. Met die stelmotoren kun je enkel een groep open of dicht draaien. Maar niet op 70% zetten bijvoorbeeld.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:16
Tanuki schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:28:
[...]

Het was niet mijn bedoeling een hele discussie te ontketenen over waarom wel/niet, maar inderdaad, dit is ook precies mijn gedachtegang: Geen behoefte aan zoveel warmte 's nachts, dus hij mag dan ook prima uit. En de energie die we dan 's nachts niet gebruiken is natuurlijk een mooi meegenomen besparing. De verwachting zal ook zijn dat er in de ochtend dan een variabele x aan energie doorheen moet om de temperatuur weer te halen. Maar dat zal in ons geval (enkel en alleen vloerverwarming overal) niet meer zijn dan het energieverbruik dat we anders 's nachts zouden hebben.

De begane grond is bij ons +- 60 m2. De eerste verdieping zal 50 m2 zijn ongeveer. We kunnen prima de eerste verdieping op den duur niet meer mee laten draaien. Zodat de temperatuur daar altijd wat lager zal blijven. Ik heb van die motoren liggen die ik nog moet aansluiten, zodat die groepen dan dichtgedraaid kunnen worden. Dat zou dan wel ten koste gaan van het systeem volume: Als die groepen dicht staan zal +- 50 m2 aan vloerverwarming wegvallen.

Een andere optie zou wellicht zijn om de vloerverwarming op de eerste verdieping (en op termijn die op de zolder) te knijpen? Maar ik zou niet weten hoe je dat moet doen. Met die stelmotoren kun je enkel een groep open of dicht draaien. Maar niet op 70% zetten bijvoorbeeld.
Bedenk je ook dat 's nachts de buitentemperatuur lager is dus bij aan laten staan wordt de AWT hoger en het verbruik ook hoger.
Ik blijf bij nachtverlaging, ook als de temperatuur omlaag gaat, en wel als volgt: 22:00h van 20 °C naar 19 °C, 02:00h van 19 °C naar 20 °C. Dan gaat de WP toch even uit totdat na 02:00h de temperatuur gedaald is tot 19.5 °C, blijft het aangenaam en je bespaart toch wat stroom terwijl je slaapt.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:23
Ik had een experiment uitgevoerd door hem in oktober vooral overdag te laten werken. Resultaat was inderdaad wel meer eigen zonnepanelenenergieverbruik.

Echter het verbruik van de WP was hetzelfde als vorig jaar toen ik niets deed om hem overdag meer te laten werken.

Nog altijd zo'n 140 kWh met 0,77 kWh per graaddag. Heb voor november de thermostaat op 20,5 gezet i.p.v. 21, misschien helpt dat meer.

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:00
Iemand ervaring met een low loss header?
Hiermee kan het lrimaire circuit dat over de WP loopt gescheiden worden van het secundaire circuit (ruimteverwarming). Er kan dan over de WP een constante (hoge) flow gehaald worden middels de eigen circulatiepomp. Voor de ruimte verwarming een 2e circulatiepomp die dus onafhankelijk kan werken. (Dit werkt volgens mij beter dan een by-pass).

Mocht er iemand ervaring hebben, graag je ervaring delen!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:40
benthouse schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:03:
Hiermee kan het lrimaire circuit dat over de WP loopt gescheiden worden van het secundaire circuit (ruimteverwarming). Er kan dan over de WP een constante (hoge) flow gehaald worden middels de eigen circulatiepomp. Voor de ruimte verwarming een 2e circulatiepomp die dus onafhankelijk kan werken. (Dit werkt volgens mij beter dan een by-pass).

Ik heb een 'open verdeler' (low loss of low velocity header) onder mijn CV ketel. Dat is verplicht bij sommige vaak grotere modellen. De verdeler wordt zo dicht mogelijk bij de CV ketel geplaatst. Dat zal bij je warmtepomp ook zo zijn neem ik aan. Je krijgt inderdaad verschillende stroomsnelheden maar ze beinvloeden elkaar wel.

Het grootste nadeel dat ik ervaar is dat de toevoertemp naar de radiatoren lager wordt omdat wordt bijgemengd met retour water. Dat wil zeggen dat ik voor zelfde supply temp de ketel +5c meer moet laten leveren, dus voor 45c naar de radiatoren dat met 35c terugkomt, moet de ketel op 50c leveren.

Mijn systeem is gevoelig voor pomp snelheden: als CV pomp op 100% gaat dan krijgt de ketel veel van zijn eigen water terug door de open verdeler en gaat ie minder hard werken. Niet altijd wat je wil. Als er niet voldoende buffer is kan ik me voorstellen dat WTP gaat pendelen in zo'n situatie.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:49
MajaMestreech schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:34:
[...]

Bedenk je ook dat 's nachts de buitentemperatuur lager is dus bij aan laten staan wordt de AWT hoger en het verbruik ook hoger.
Ik blijf bij nachtverlaging, ook als de temperatuur omlaag gaat, en wel als volgt: 22:00h van 20 °C naar 19 °C, 02:00h van 19 °C naar 20 °C. Dan gaat de WP toch even uit totdat na 02:00h de temperatuur gedaald is tot 19.5 °C, blijft het aangenaam en je bespaart toch wat stroom terwijl je slaapt.
Maar dan ben je toch juist een halve graad aan het opstoken terwijl het koudste deel van de nacht nog moet komen?

Het idee achter de juiste stooklijn is volgens mij juist dat het huis niet afkoelt waardoor je met een lagere AWT en hogere COP kan blijven stoken.

Dit is de ideale situatie... Ik merk sinds mijn overstap naar een Daikin dat het huis wel afkoelt omdat de WP zijn stooklijn niet goed vast lijkt te houden. Het lijkt wel of de regeling wacht tot de thermostaat is afgekoeld. Bij ons reageert ie een stuk stabieler op de nachtverlaging van 19 °C naar 18,5 °C.
Dit is echter nog maar de eerste winter die ik heb, dus wellicht is dat een kwestie van inregelen.

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:40
Lothlórien schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:42:
[...]

Maar dan ben je toch juist een halve graad aan het opstoken terwijl het koudste deel van de nacht nog moet komen?

Het idee achter de juiste stooklijn is volgens mij juist dat het huis niet afkoelt waardoor je met een lagere AWT en hogere COP kan blijven stoken.

Dit is de ideale situatie... Ik merk sinds mijn overstap naar een Daikin dat het huis wel afkoelt omdat de WP zijn stooklijn niet goed vast lijkt te houden. Het lijkt wel of de regeling wacht tot de thermostaat is afgekoeld. Bij ons reageert ie een stuk stabieler op de nachtverlaging van 19 °C naar 18,5 °C.
Dit is echter nog maar de eerste winter die ik heb, dus wellicht is dat een kwestie van inregelen.
COP 's nachts is wel een stuk lager, dus dat moet je ook meenemen en dan is nachtverlagen helemaal niet zo gek vooral als het heel koud wordt
benthouse schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:03:

Niet doen, is in feite een hele kleine parallelbuffer en kost je enorm veel rendement (~15-20%) door de continue menging van retourwater en extra verbruik van de 2e pomp.

All-electric.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:16
Lothlórien schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:42:
[...]

hangt ervanaf hoe koud het is en of het huis die halve graad is afgekoeld voor 02:00. Echter voor een gemiddelde winter in het zuiden van het land is dit een prima manier om het huis op 1 temperatuur te houden en toch nachtverlaging toe te passen. Echter.....voor iedereen kan dit anders zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door MajaMestreech op 04-11-2025 16:16 ]

Pagina: 1 ... 156 157 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma