mawashigeri schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:02:
[...]
In mijn wekelijks feuilleton 'hoe gebruiken we zo min mogelijk BUH voor de legionellarun' waarschijnlijk de laatste aflevering. Mijn schema is nu ingesteld om pas om 13:30 met normale opwarming tot (max) 53 graden te beginnen, maar vanaf 14:00 begint de legionellarun al die waarschijnlijk zal ingrijpen voordat de 53 graden bereikt zijn.
Dat ging erg goed, na een normale SWW start gaat de legionellarun om 14:00 netjes verder met opwarmen op de inverter zonder stoppen of schakelen. De BUH gaat werken vanaf 53+ graden en heeft 1u08m gewerkt tegen vorige week 1u27m. Onze buitentemperatuur vandaag was ongeveer 14 graden met zon tegen vorige week zo'n 13 graden bij regen. Mijn buitenunit staat volledig in de schaduw.
[Afbeelding]
Hopelijk is hiermee @
Atomius ook geholpen en een klein stukje gedrag van de Altherma duidelijk
- Als je vanaf CV werking direct naar de legionellarun gaat zal de BUH extra meedoen in het begin
- Als je vanaf SWW opwarming de legionellarun ingaat gebeurt dat niet, er is een soepele overgang
- Zorg dat SWW opwarming en legionellarun netjes aansluiten om extra schakelen en BUH verliezen te voorkomen. Die SWW opwarming moet wel handig getimed worden omdat het schema voor de legionellarun per heel uur gaat; SWW kan per 10 minuten ingesteld worden via de app.
Edit: kleine update met dank aan @
danny.s hieronder.
Interessant en leerzaam verhaal!
Wat mij opvalt is, dat de temperatuur van het SWW in de eerste 10 minuten van 45 °C naar beneden gaat naar ± 43 °C.
Komt dat door convectie in de tank (in combinatie met de positie van de temperatuursensor), of is dit het gevolg van een andere oorzaak?
Verder zie ik dat de steilheid van de grafiek van de SWW temperatuur afneemt op het moment dat de BUH het overneemt van de compressor.
Ik maak hieruit op, dat het vermogen dat de compressor levert voor het verwarmen van het SWW groter is dan het vermogen van de BUH.
Daardoor duurt het langer (tot ± 15:20 uur) vóórdat de 60 °C wordt gehaald. Ik heb begrepen dat jij alleen step 1 van jouw BUH gebruikt en deze 2 kW bedraagt.
Weet jij (of iemand anders) misschien hoe lang het maximaal mag duren vóórdat die 60 °C gehaald wordt?
Of staat daar geen maximum tijd voor?
Daarnaast vraag ik me af, wat voordeliger is:
Of alleen step 1 van de BUH gebruiken, waarbij het langer duurt vóórdat de 60 °C gehaald wordt en je in die periode dus ook al warmteverlies hebt door afkoeling door de isolatielaag van de tank.
Of ook step 2 van de BUH gebruiken, waarbij het SWW in de tank sneller de 60 °C gehaald wordt en je minder warmteverlies hebt door afkoeling door de isolatielaag van de tank in die kortere periode.
Ik weet dat met parameter [2-04] wordt bepaald, hoe lang die 55 °C (60 °C - 5 °C) minimaal gehandhaafd moet blijven, om tot een succesvolle Legionellarun te komen.
De desinfectiefunctie start opnieuw wanneer de temperatuur van het SWW binnen de duurtijd 5°C onder de desinfectie-eindtemperatuur valt.
Gebeurt dit meteen nadat de temperatuur van het SWW binnen de duurtijd 5°C onder de desinfectie-eindtemperatuur valt, of pas weer als de volgende Legionella-run gepland staat? Als dit meteen gebeurt, hoe vaak wordt dit dan maximaal geprobeerd?
Hier verloopt de Legionella-run altijd goed, maar ik ben benieuwd hoe dit gaat.
Tot slot de Daikin primary current:
In jouw grafiek zie ik, dat op het moment dat de BUH aan gaat, de primary current 0 wordt (om ± 14:15 uur). Dit kan ik niet helemaal rijmen.
Of is dat de stroom voor de compressor? Of is het een geïnverteerd signaal?
@
mawashigeri
Heb jij tussen de Comfort-run en de Legionella-run nog een Stop geprogrammeerd?
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.