• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:35
mawashigeri schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:06:
[...]
"Open en dichtdraaien" klinkt als een zoneregeling en dat blijkt in praktijk niet echt lekker te werken met een warmtepomp+vloerverwarming. Je voornaamste probleem blijft de traagheid van het verwarmingssysteem.
Als je het fatsoenlijk laat aanleggen met wat separate thermostaten kan het prima werken. Heb zelf zo'n installatie gehad en dat werkte gewoon prima waarbij de slaapkamers alleen even werden verwarmd als ze onder de grenswaarde van de thermostaat kwamen.

Uitdaging blijft dan natuurlijk wel om voldoende afgiftecapaciteit over te houden. Daarom is zelf constant aan de flow te gaan draaien niet het beste idee.

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:54
Pascal P schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:02:
We hebben hier een Daikin Altherma 3, 8kW geinstalleerd. Beneden vloerverwarming, bovenverdieping (geboosterde) radiatoren. Bij de installatie heb ik de verdeler van de vloerverwarming vervangen door een hybride verdeler, met pomp dus. Mede op basis van info op dit forum heb ik die verdelerpomp een jaar geleden eens uit gezet. Twee pompen in serie is niet optimaal. De woning werd daarmee eigenlijk overal wel goed warm. Woonkamer ca. 19,5 graden, slaapkamers 18 graden. De WP liep ook veel lange runs; leek dus prima.
Om die reden eens een offerte opgevraagd om de verdeler alsnog pomploos te maken (deze is om te bouwen).
Een paar weken geleden heb ik het eerste onderhoud (2 jaarlijks) onderhoud gehad van de installateur.
Die adviseerde toch om de verdelerpomp aan te zetten. Zou beter zijn voor de doorstroming in de vloer en betere warmteverdeling in de woonkamer. Ook zou het de circulatiepomp ontlasten die dan langer mee zou gaan.
Ik heb vorig jaar alles waterzijdig ingeregeld met de verdelerpomp uitgeschakeld.
Ik heb de circulatiepomp op dat advies weer eens ingeschakeld maar merkte dat het op de bovenverdieping net niet meer lekker op temperatuur kwam.
Mijn eerste gedachte is dat de verdelerpomp, meer aanvoerwater aanzuigt en daarmee de flow van de bovenverdieping wat verminderd.
Na 2 weken heb ik de verdelerpomp toch weer uit gezet en na een dag was het boven weer OK. Ik heb in de woonkamer (met die vloerverwarming dus) ook geen comfortklachten.
Hoe denken jullie over dat advies van de installateur m.n. of die circulatiepomp sneller zou slijten?
Ik heb niet de indruk dat ik nu echt een verkeerde keuze heb gemaakt door de verdelerpomp uit te zetten, maar wellicht zijn er nog andere inzichten.
Van een pomp die 'eerder kapot zou gaan' zou ik me niet zoveel aantrekken, een goede pomp kost ca. 200 euro, dus als je die eens in de 6-8 jaar zou moeten vervangen is niet speciaal een probleem.

Ik heb zowel in mijn vorige als huidige huis een pomp moeten vervangen toen ik nog een gas-CV had. In beide gevallen was de as gebroken! De eerste keer had ik (gelukkig) de pomp van de buurman gered toen zijn CV vervangen werd en in mijn nieuwe huis via MP een gebruikte pomp gekocht voor 25 euro - die heeft daarna nog 6 jaar probleemloos gedraaid totdat de WP kwam!

Samengevat: gewoon doen wat werkt, wees wel zuinig op je inverter (door goed in te regelen en in te stellen) en zorg dat het water goed gefilterd en ontlucht wordt - de schade daarvan is systeem breed.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
mawashigeri schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:14:
[...]

Van een pomp die 'eerder kapot zou gaan' zou ik me niet zoveel aantrekken, een goede pomp kost ca. 200 euro, dus als je die eens in de 6-8 jaar zou moeten vervangen is niet speciaal een probleem.

Ik heb zowel in mijn vorige als huidige huis een pomp moeten vervangen toen ik nog een gas-CV had. In beide gevallen was de as gebroken! De eerste keer had ik (gelukkig) de pomp van de buurman gered toen zijn CV vervangen werd en in mijn nieuwe huis via MP een gebruikte pomp gekocht voor 25 euro - die heeft daarna nog 6 jaar probleemloos gedraaid totdat de WP kwam!

Samengevat: gewoon doen wat werkt, wees wel zuinig op je inverter (door goed in te regelen en in te stellen) en zorg dat het water goed gefilterd en ontlucht wordt - de schade daarvan is systeem breed.
Ik neem aan dat je met goede filtering het schoonmaken van het magneetfilter bedoeld? Dat is nu gebeurd bij het onderhoud.
Wat bedoel je met inverter goed inregelen?

• mawashigeri
Pascal P schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:31:
Ik neem aan dat je met goede filtering het schoonmaken van het magneetfilter bedoeld? Dat is nu gebeurd bij het onderhoud.
Klopt!
Wat bedoel je met inverter goed inregelen?
Zorgen dat er nette lange runs gemaakt kunnen worden, ik had moeten opschrijven 'de WP goed inregelen'.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:36
Senaxx schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:33:
[...]

Hier ook al meer dan een half jaar bezig. Daikin 14kW monobloc unit met 300L watertank.

De tank verloor snel veel temperatuur per dag. Moest wel soms tot 6 keer verwarmen om hem op de 48c te houden. Eerst de motor van de 3weg klep vervangen, daar waren al 4 afspraken voor nodig. Dat hielp niet, toen de driewegklep zelf vervangen (4 maand niet leverbaar).

Kon sindsdien ook geen legionella run doen want hij haalt die 60c niet. Warmte element vervangen van de watertank, nog niet opgelost. En nu staat de sensor van de tank in backorder. Ben al 8 of 9 monteur afspraken verder maar "moet nu echt goed komen"
Om hopelijk dit probleem met de watertank af te sluiten lijkt het eindelijk allemaal opgelost:
- nieuwe driewegklep motor
- nieuwe driewegklep
- nieuwe verwarmingselement in de 300L tank
- nieuwe temperatuursensor vanaf de tank naar de WTP.

En dit allemaal over een periode van ongeveer 1,5 jaar en ongeveer 11 à 12 monteur afspraken. Niet leverbaar, monteurs ziek, vakantie's, orders die afgesloten waren van alles is er voorbij gekomen.

Nu ESPAltherma weer goed aansluiten om de logging weer in gang te zetten voor de beste runs :)

[ Voor 3% gewijzigd door Senaxx op 03-11-2025 12:44 ]

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:03
mawashigeri schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:06:
[...]

Nachtverlaging is nauwelijks zinvol, alleen om het energieverbruik naar overdag te verplaatsen ten koste van een klein beetje comfort. Temperatuur alleen 's nachts voldoende verlagen in de slaapkamers zal je ook niet echt lukken met vloerverwarming, je betonvloer stopt echt niet met warmte afgeven :)
Je kan natuurlijk een raampje/roostertje openzetten of zo en dan wat warmte afvoeren, of de temperatuur altijd lager houden. Bij ons is het boven simpelweg een graad of 2 kouder dan beneden.
De (eeuwige) discussie wat betreft nachtverlaging is heel erg situatie gebonden. Op dit moment pas ik nog steeds nachtverlaging toe, simpelweg omdat er nog niet meer warmtebehoefte is nu. Hij spring nu om 7u in de ochtend aan, en maakt dan 1 lange run, en temperatuur loopt op van 19.5 tot 20.5. Stooklijn kan niet lager, dan gaat hij pendelen (en draait nu op Ta 27-28).
Als het straks kouder wordt, dan gaat de nachtverlaging hier ook uit, en wordt het 24/7 stoken.

• mawashigeri
danny.s schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:53:
[...]

De (eeuwige) discussie wat betreft nachtverlaging is heel erg situatie gebonden. Op dit moment pas ik nog steeds nachtverlaging toe, simpelweg omdat er nog niet meer warmtebehoefte is nu. Hij spring nu om 7u in de ochtend aan, en maakt dan 1 lange run, en temperatuur loopt op van 19.5 tot 20.5. Stooklijn kan niet lager, dan gaat hij pendelen (en draait nu op Ta 27-28).
Als het straks kouder wordt, dan gaat de nachtverlaging hier ook uit, en wordt het 24/7 stoken.
Dat is inderdaad de enige nachtverlaging die ik ook toepas: wetende dat 24/7 draaien nog niet lukt de boel zo inregelen dat je tijdens de dag/zonuren stookt.
Nachtverlaging (dus een andere temperatuur dan overdag) omdat je een lagere temperatuur in je slaapkamer wil is niet makkelijk te realiseren als je VV hebt.

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-12 16:09
TinusH777 schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:12:
[...]

Dat heb ik ook. Als je woning wel warm wordt, dan werkt in principe de boel wel.
Je kunt nog controleren of die verdeler van de vloerverwarming wel goed open staan: er zitten kraantjes op aanvoer en op afvoer.
Bij de aanvoer kun je ook de flow zien in dat glazen buisje.
In principe moeten alle kranen helemaal open staan knijp je alleen de lussen die een hogere retourtemperatuur hebben de rest.
Sowieso de afvoer kranen moeten helemaal open. Bij een nieuwe vloerverwarming staan die echter nog wel eens dicht, om het waterdruk erop te houden. Ook heb je 2 hoofdkranen op de verdeler. Die moeten ook open (dus in dezelfde richting staan als de leiding, dus niet haaks).

Je vloerverwarming alleen al zou genoeg flow moeten leveren, dus mijn eerste gok zou zijn dat dat niet lukt. De vloer wordt dan ook niet echt warm...
En anders je leverancier erbij halen.
Woning is 25 jaar oud. WP staat er nu 2 jaar en heeft vrijwel vanaf het begin issues met deze storingen (7H-01 en 7H-05). Voerverwarmingsverdeler is er idd eentje met flow glaasjes. Vanmiddag kijken met de installateur waar het exact aan mankeert. kan bijna niet komen door de leidinggrootte; die moet inderdaad voldoende zijn normaal gesproken.
Ook wordt (als de WP draait) het huis gewoon warm dus daar mankeert het ook niet aan. Het is meer dat hij dus uitvalt op steeds dezelfde flowstoringen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:06
mawashigeri schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:58:
Dat is inderdaad de enige nachtverlaging die ik ook toepas: wetende dat 24/7 draaien nog niet lukt de boel zo inregelen dat je tijdens de dag/zonuren stookt.
Op dit moment draait de warmtepomp hier nog maar 0-4 uur per dag; staat voorlopig nog op schema om te verwarmen tussen 11:00-17:00
Nachtverlaging (dus een andere temperatuur dan overdag) omdat je een lagere temperatuur in je slaapkamer wil is niet makkelijk te realiseren als je VV hebt.
Inderdaad; om die reden hebben wij ook geen VV op de slaapkamers maar hebben we L/L om snel op te warmen als dat gewenst zou zijn. In de praktijk hebben we in heel afgelopen jaar 20kWh verbruik voor verwarmen met de airco's bovenop standby verbruik. Dat onderstreept wel dat er nauwelijks warmtevraag is en vloerverwarming boven totaal overbodig is voor ons. Met meer thuiswerken of kinderen die huiswerk gaan maken zal het gebruik van de verwarming boven wellicht wat toenemen.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 03-11-2025 13:08 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Het was niet mijn bedoeling een hele discussie te ontketenen over waarom wel/niet, maar inderdaad, dit is ook precies mijn gedachtegang: Geen behoefte aan zoveel warmte 's nachts, dus hij mag dan ook prima uit. En de energie die we dan 's nachts niet gebruiken is natuurlijk een mooi meegenomen besparing. De verwachting zal ook zijn dat er in de ochtend dan een variabele x aan energie doorheen moet om de temperatuur weer te halen. Maar dat zal in ons geval (enkel en alleen vloerverwarming overal) niet meer zijn dan het energieverbruik dat we anders 's nachts zouden hebben.

De begane grond is bij ons +- 60 m2. De eerste verdieping zal 50 m2 zijn ongeveer. We kunnen prima de eerste verdieping op den duur niet meer mee laten draaien. Zodat de temperatuur daar altijd wat lager zal blijven. Ik heb van die motoren liggen die ik nog moet aansluiten, zodat die groepen dan dichtgedraaid kunnen worden. Dat zou dan wel ten koste gaan van het systeem volume: Als die groepen dicht staan zal +- 50 m2 aan vloerverwarming wegvallen.

Een andere optie zou wellicht zijn om de vloerverwarming op de eerste verdieping (en op termijn die op de zolder) te knijpen? Maar ik zou niet weten hoe je dat moet doen. Met die stelmotoren kun je enkel een groep open of dicht draaien. Maar niet op 70% zetten bijvoorbeeld.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:00
Tanuki schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:28:
[...]

Het was niet mijn bedoeling een hele discussie te ontketenen over waarom wel/niet, maar inderdaad, dit is ook precies mijn gedachtegang: Geen behoefte aan zoveel warmte 's nachts, dus hij mag dan ook prima uit. En de energie die we dan 's nachts niet gebruiken is natuurlijk een mooi meegenomen besparing. De verwachting zal ook zijn dat er in de ochtend dan een variabele x aan energie doorheen moet om de temperatuur weer te halen. Maar dat zal in ons geval (enkel en alleen vloerverwarming overal) niet meer zijn dan het energieverbruik dat we anders 's nachts zouden hebben.

De begane grond is bij ons +- 60 m2. De eerste verdieping zal 50 m2 zijn ongeveer. We kunnen prima de eerste verdieping op den duur niet meer mee laten draaien. Zodat de temperatuur daar altijd wat lager zal blijven. Ik heb van die motoren liggen die ik nog moet aansluiten, zodat die groepen dan dichtgedraaid kunnen worden. Dat zou dan wel ten koste gaan van het systeem volume: Als die groepen dicht staan zal +- 50 m2 aan vloerverwarming wegvallen.

Een andere optie zou wellicht zijn om de vloerverwarming op de eerste verdieping (en op termijn die op de zolder) te knijpen? Maar ik zou niet weten hoe je dat moet doen. Met die stelmotoren kun je enkel een groep open of dicht draaien. Maar niet op 70% zetten bijvoorbeeld.
Bedenk je ook dat 's nachts de buitentemperatuur lager is dus bij aan laten staan wordt de AWT hoger en het verbruik ook hoger.
Ik blijf bij nachtverlaging, ook als de temperatuur omlaag gaat, en wel als volgt: 22:00h van 20 °C naar 19 °C, 02:00h van 19 °C naar 20 °C. Dan gaat de WP toch even uit totdat na 02:00h de temperatuur gedaald is tot 19.5 °C, blijft het aangenaam en je bespaart toch wat stroom terwijl je slaapt.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-12 18:55
Ik had een experiment uitgevoerd door hem in oktober vooral overdag te laten werken. Resultaat was inderdaad wel meer eigen zonnepanelenenergieverbruik.

Echter het verbruik van de WP was hetzelfde als vorig jaar toen ik niets deed om hem overdag meer te laten werken.

Nog altijd zo'n 140 kWh met 0,77 kWh per graaddag. Heb voor november de thermostaat op 20,5 gezet i.p.v. 21, misschien helpt dat meer.

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-12 16:09
Iemand ervaring met een low loss header?
Hiermee kan het lrimaire circuit dat over de WP loopt gescheiden worden van het secundaire circuit (ruimteverwarming). Er kan dan over de WP een constante (hoge) flow gehaald worden middels de eigen circulatiepomp. Voor de ruimte verwarming een 2e circulatiepomp die dus onafhankelijk kan werken. (Dit werkt volgens mij beter dan een by-pass).

Mocht er iemand ervaring hebben, graag je ervaring delen!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-12 15:25
benthouse schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:03:
Hiermee kan het lrimaire circuit dat over de WP loopt gescheiden worden van het secundaire circuit (ruimteverwarming). Er kan dan over de WP een constante (hoge) flow gehaald worden middels de eigen circulatiepomp. Voor de ruimte verwarming een 2e circulatiepomp die dus onafhankelijk kan werken. (Dit werkt volgens mij beter dan een by-pass).

Ik heb een 'open verdeler' (low loss of low velocity header) onder mijn CV ketel. Dat is verplicht bij sommige vaak grotere modellen. De verdeler wordt zo dicht mogelijk bij de CV ketel geplaatst. Dat zal bij je warmtepomp ook zo zijn neem ik aan. Je krijgt inderdaad verschillende stroomsnelheden maar ze beinvloeden elkaar wel.

Het grootste nadeel dat ik ervaar is dat de toevoertemp naar de radiatoren lager wordt omdat wordt bijgemengd met retour water. Dat wil zeggen dat ik voor zelfde supply temp de ketel +5c meer moet laten leveren, dus voor 45c naar de radiatoren dat met 35c terugkomt, moet de ketel op 50c leveren.

Mijn systeem is gevoelig voor pomp snelheden: als CV pomp op 100% gaat dan krijgt de ketel veel van zijn eigen water terug door de open verdeler en gaat ie minder hard werken. Niet altijd wat je wil. Als er niet voldoende buffer is kan ik me voorstellen dat WTP gaat pendelen in zo'n situatie.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:49
MajaMestreech schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:34:
[...]

Bedenk je ook dat 's nachts de buitentemperatuur lager is dus bij aan laten staan wordt de AWT hoger en het verbruik ook hoger.
Ik blijf bij nachtverlaging, ook als de temperatuur omlaag gaat, en wel als volgt: 22:00h van 20 °C naar 19 °C, 02:00h van 19 °C naar 20 °C. Dan gaat de WP toch even uit totdat na 02:00h de temperatuur gedaald is tot 19.5 °C, blijft het aangenaam en je bespaart toch wat stroom terwijl je slaapt.
Maar dan ben je toch juist een halve graad aan het opstoken terwijl het koudste deel van de nacht nog moet komen?

Het idee achter de juiste stooklijn is volgens mij juist dat het huis niet afkoelt waardoor je met een lagere AWT en hogere COP kan blijven stoken.

Dit is de ideale situatie... Ik merk sinds mijn overstap naar een Daikin dat het huis wel afkoelt omdat de WP zijn stooklijn niet goed vast lijkt te houden. Het lijkt wel of de regeling wacht tot de thermostaat is afgekoeld. Bij ons reageert ie een stuk stabieler op de nachtverlaging van 19 °C naar 18,5 °C.
Dit is echter nog maar de eerste winter die ik heb, dus wellicht is dat een kwestie van inregelen.

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-12 15:25
Lothlórien schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:42:
[...]

Maar dan ben je toch juist een halve graad aan het opstoken terwijl het koudste deel van de nacht nog moet komen?

Het idee achter de juiste stooklijn is volgens mij juist dat het huis niet afkoelt waardoor je met een lagere AWT en hogere COP kan blijven stoken.

Dit is de ideale situatie... Ik merk sinds mijn overstap naar een Daikin dat het huis wel afkoelt omdat de WP zijn stooklijn niet goed vast lijkt te houden. Het lijkt wel of de regeling wacht tot de thermostaat is afgekoeld. Bij ons reageert ie een stuk stabieler op de nachtverlaging van 19 °C naar 18,5 °C.
Dit is echter nog maar de eerste winter die ik heb, dus wellicht is dat een kwestie van inregelen.
COP 's nachts is wel een stuk lager, dus dat moet je ook meenemen en dan is nachtverlagen helemaal niet zo gek vooral als het heel koud wordt
benthouse schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:03:

Niet doen, is in feite een hele kleine parallelbuffer en kost je enorm veel rendement (~15-20%) door de continue menging van retourwater en extra verbruik van de 2e pomp.

All-electric.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:00
Lothlórien schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:42:
[...]

hangt ervanaf hoe koud het is en of het huis die halve graad is afgekoeld voor 02:00. Echter voor een gemiddelde winter in het zuiden van het land is dit een prima manier om het huis op 1 temperatuur te houden en toch nachtverlaging toe te passen. Echter.....voor iedereen kan dit anders zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door MajaMestreech op 04-11-2025 16:16 ]

• Henk Spanje
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13-11 09:25
Hallo allemaal,
Wij willen de Daikin EBLA08E3V3 laten instaleren. Maar nu komt de leverancier aan met een EBLA08E23V3. Hij geeft aan dat het precies hetzelfde model is. Dat vond ik vreemd, want waarom dan toch 2 typenummers.
Ik heb heel het internet afgestruind, maar kan over de "23" niets concreets vinden (behalve een installatiemanual van 2022). Dus voor mij onmogelijk om een vergelijking te maken. Weet iemand of het klopt dat het precies hetzelfde model is? En zo nee, weet je dan misschien wat de verschillen zijn?

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-12 12:01
Post verwijderd door piieter.

[ Voor 97% gewijzigd door piieter op 06-11-2025 09:49 ]

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

• behemoth
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-12 00:35
Henk Spanje schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:28:
Hallo allemaal,
Wij willen de Daikin EBLA08E3V3 laten instaleren. Maar nu komt de leverancier aan met een EBLA08E23V3. Hij geeft aan dat het precies hetzelfde model is. Dat vond ik vreemd, want waarom dan toch 2 typenummers.
Ik heb heel het internet afgestruind, maar kan over de "23" niets concreets vinden (behalve een installatiemanual van 2022). Dus voor mij onmogelijk om een vergelijking te maken. Weet iemand of het klopt dat het precies hetzelfde model is? En zo nee, weet je dan misschien wat de verschillen zijn?
E3V3 lijkt mij de serie-benaming te zijn maar als het over een specifiek model gaat, dan wordt het plots E23V3. Zie deze spec sheet: https://www.daikin.be/nl_...e.html/EBLA04-08E3V3.html

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
Pendelt behoorlijk, FlowT schiet telkens door en je overshoot staat maar op 1 of 2. Als je die op 4 zet zal het waarschijnlijk beter worden, en krijgt de WP de tijd om terug te regelen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• Thieske2478
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-12 12:53
Hoi Arnold. Bedankt voor je reactie. Welke instelling zou ik dan precies op 4 moeten zetten? De delta T staat op 5gr nu.

• Thieske2478
Heb het gevonden Arnold. Overregeling heet het bij mijn Daikin Altherma 3 R F EHVX08S23E6V + ERGA08EVH

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-12 17:24
Hoe accuraat is de meting van het stroomverbruik door Altherma 3? Ik zie namelijk grote verschillen met de p1 meter ('s nachts, dus de zonnepanelen doen niks). Volgens Onecta was het verbruik 3kwh gemiddeld over 2 uur. Volgens de p1 meter is niet boven de 2kw verbruikt. Gemiddeld zelf maar 1kwh in die zelfde 2 uur tijd.

• Jasperr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-12 13:54
Niet heel erg accuraat. Daikin rondt het af op 1kWh. Dat kan dus 0,50kWh of 1,49kWh zijn. Over een langere periode vallen alle afrondingen tegen elkaar weg. Maar over een kortere periode kan dit grote afwijkingen geven. Indicatief prima om per dag of week te bekijken. Maar als je nauwkeurigheid wil, dan moet je niet op Daikin data afgaan.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Jasperr schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:05:
Niet heel erg accuraat. Daikin rondt het af op 1kWh. Dat kan dus 0,50kWh of 1,49kWh zijn. Over een langere periode vallen alle afrondingen tegen elkaar weg. Maar over een kortere periode kan dit grote afwijkingen geven. Indicatief prima om per dag of week te bekijken. Maar als je nauwkeurigheid wil, dan moet je niet op Daikin data afgaan.
Ik denk, uit eigen ervaring én eerdere communicatie in dit forum, dat het iets genuanceerder is. Op zich houdt de unit het verbruik redelijk goed bij. Echter de grafiek is inderdaad wat grof. Dat heeft het effect dat het erop lijkt dat afgerond wordt en dat is in de weergave van de grafiek inderdaad zo, maar op de achtergrond telt de werkelijke waarde door. Voorbeeld: als een staaf van het diagram 1kW aangeeft terwijl de werkelijke waarde 700W zou zijn dan rest er dus 300W. Stel dat het verbruik doorloopt met 700W dan zou de tweede staaf zomaar 0,5 kW (maar dat gebeurd dus niet) kunnen zijn óf 0 kWh (totaal op dat moment is dan werkelijk 1,4 kW) en de dan volgende weer 1kW (werkelijk na drie ‘staafmomenten’ dan inmiddels 2,1 kWh) . Onder de streep klopt het dan wel einde dag of gedurende een periode.
Wil je meer helderheid dan is een P1 meter of aparte kWh meter in de meterkast een betere optie.

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-12 23:12
TinusH777 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:47:
Hoe accuraat is de meting van het stroomverbruik door Altherma 3? Ik zie namelijk grote verschillen met de p1 meter ('s nachts, dus de zonnepanelen doen niks). Volgens Onecta was het verbruik 3kwh gemiddeld over 2 uur. Volgens de p1 meter is niet boven de 2kw verbruikt. Gemiddeld zelf maar 1kwh in die zelfde 2 uur tijd.
Op jaarbasis heb ik een 5 a 10% onderschatting door de Altherma bij mij.
Op korte termijn moet je niet vergelijken want door de afronding op één kWh zie je grotere verschillen.
Die middelen zich echter deels uit op langere termijn.

• GM65
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-12 09:29
We zijn aan het kijken voor een Daikin wp.
Tijdens de schouw gaf men aan dat we rekening moesten houden dat de thermostaat anders werkt.
Als je de temperatuur namelijk op bv 20gr zet dan zou de wp draaien tot het binnen 20.5 gr is en dan uit gaan.
Als dan de temperatuur dan 19.5 gr zou zijn dan zou de wp weer gaan draaien. Hij gaf aan dat sommige mensen dit als heel vervelend ervaarde en men het verschil te groot vinden. Dit was blijkbaar ook niet aan te passen.
Zijn er mensen die dit herkennen en als dat is wat heb je er aan kunnen doen?

• TweakGP
Het is vooral een theoretisch probleem…. Een warmtepomp is nou eenmaal geen cv.
Lees gewoon je eerst eens wat in.

[ Voor 46% gewijzigd door TweakGP op 07-11-2025 14:17 ]

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:25
GM65 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:14:
Tijdens de schouw gaf men aan dat we rekening moesten houden dat de thermostaat anders werkt.
Als je de temperatuur namelijk op bv 20gr zet dan zou de wp draaien tot het binnen 20.5 gr is en dan uit gaan.
Als dan de temperatuur dan 19.5 gr zou zijn dan zou de wp weer gaan draaien. Hij gaf aan dat sommige mensen dit als heel vervelend ervaarde en men het verschil te groot vinden. Dit was blijkbaar ook niet aan te passen.
Als je de Daikin thermostaat (Madoka) gebruikt, heb je de mogelijkheid om de functie “modulatie” in te schakelen. Wanneer je dat doet icm met de juiste stooklijn en overige parameters, dan blijft hij continu stoken rond de de ingestelde kamertemperatuur. Voordeel hiervan is dat het ook pendelen voorkomt…

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:57
Er zijn verschillende opties voor. Bij de schouw gaan ze uit van een externe thermostaat. Dan zit je inderdaad aan de hysterese van de themostaat vast (tenzij je net als ik zelf een simpele (virtuele) thermostaat maakt die werk via 1 temperatuursensor en Domoticz) hierbij kan ik de hysterese zelf instellen. Dus ipv 0,5 zoals in jouw voorbeeld kan ik hem ook op 0.2 of zelfs 0.1 zetten). Maar als je de madoka thermostaat neemt die bij de daikin warmtepomp hoort dan kun je ook moduleren.

• Lothlórien
  • Laatst online: 08:49
Kan kloppen wat ze aangeven, maar dat is dan niet goed ingeregeld. Idealiter is de stooklijn zo ingesteld dat het niet tot nauwelijks warmer wordt in huis. Het "probleem" dat de warmtepomp de stooklijn loslaat nadat het te warm wordt en pas weer gaat verwarmen de temperatuur pas weer gaat handhaven als het te koud is ken ik ook en dat gaat bij mij beter sinds ik 24 uur op aanvoerwatertemperatuur heb gestookt met een afwijking van -3K. Sindsdien heb ik de hoge temperatuur van de weersafhankelijke curve ook meteen een paar graden lager gezet.

Overigens had mijn vorige warmtepomp, van een andere fabrikant, dit probleem nauwelijks omdat die een hysterese op de buitentemperatuur gebruikte om het verwarmingsbedrijf in te schakelen, wat potentieel ingewikkelder is voor de klant omdat je zelf een beetje moet gaan tweaken. Het meest cruciale verschil met de themostaat van een gasketel is dat deze niet stopt als je hem lager zet. Eigenlijk is de kamerthermostaat van een warmtepomp vooral een bedieningsunit waarmee je de warmtepomp in kunt stellen, de CV-temperatuur wordt geregeld door een WAR en de thermostaat regelt slechts een klein beetje bij aan de hand van de binnentemperatuur. Dit is de benoemde modulatiefunctie, maar de andere fabrikant noemde het een kamerinvloed.

Dat de pomp na uitschakeling weer even door de hysterese van 1 graad moet is inderdaad niet uit te schakelen, maar ik had begrepen dat dat eigenlijk maar één keer hoeft zolang je geen instellingen gaat veranderen. Als ik in zo,n situatie komt wapper ik de thermostaat altijd wat koele lucht toe :)

edit: opmerking over verwarmen aangepast: qua verbruik en prestatie heeft een warmtepomp baat bij een kleiner verschil tussen aanvoerwater- en buitentemperatuur (Ta), bij het verwarmen van je huis heb je al snel een hogere CV-temperatuur nodig en dat wil je voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Lothlórien op 07-11-2025 15:56 ]

• behemoth
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-12 00:35
YouTube: Daikin Heat Pump Data Exposed: The Shocking Numbers

Volgens deze man overschat Daikin het verbruik door altijd naar boven af te ronden.

• arnoldniessen
De verbruiks-tellers zelf (die je in de MMI kunt aflezen) hebben een resolutie van 1kWh, en de verbruiksteller wordt bovendien maar 1x/uur (sommige modellen maar 1x/2uur) geupdate.

De productie-tellers hebben een resolutie van 1 kWh maar worden wel "real-time" geupdate.

Dus de tellers zijn alleen bruikbaar voor langere termijn metingen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• arnoldniessen
behemoth schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:57:
Volgens deze man overschat Daikin het verbruik door altijd naar boven af te ronden.
Ik herken dit probleem niet in de onderliggende tellers - die tellen namelijk gewoon door en worden nooit gereset, dus het eventuele afrondingsprobleem zit alleen in het gebruik van die tellers. En als je het verschil uitrekent tussen twee waarden, zit daar een maximale fout in van 2kWh. De Onecta app rondt zelf helemaal niet af, de input is gewoon niet nauwkeuriger berekend.

En bij mij geeft Onecta app per maand keurig het verschil tussen de tellerwaarde van het begin van de maand.

[ Voor 70% gewijzigd door arnoldniessen op 07-11-2025 21:35 ]

• Thieske2478
Hoi Arnold

Ik heb de aanpaasing nu 24 uur gemonitord. Ziet er een stuk beter uit voor zover ik dit kan beoordelen. De COP is van gemiddeld 3,9 naar 5,5 gegaan :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DG-aX8Rk6xsOzqQfxgUfeHHkjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UfVoOcEuQ2h0v0jNo0PmKFZ0.png?f=fotoalbum_large

Ik moet alleen nog een oplossing hebben voor de zoninval in de middag op de buiten unit. Deze schakelt de warmtepomp steeds uit als de zon er op valt.

[ Voor 13% gewijzigd door Thieske2478 op 07-11-2025 22:22 ]

• arnoldniessen
Thieske2478 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:21:De COP is van gemiddeld 3,9 naar 5,5 gegaan :).
Top!
Ik moet alleen nog een oplossing hebben voor de zoninval in de middag op de buiten unit. Deze schakelt de warmtepomp steeds uit als de zon er op valt.
Er kan een tweede sensor aangesloten worden, die bij juiste montage in de schaduw geen last heeft van zoninstraling, en overigens ook niet van de koude-invloed (zeker bij defrosts) van de buiten-unit. Dubbel winst.

• arnoldniessen
Thieske2478 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:21:
Ik heb de aanpaasing nu 24 uur gemonitord. Ziet er een stuk beter uit voor zover ik dit kan beoordelen. De COP is van gemiddeld 3,9 naar 5,5 gegaan :).
Na 17:00 heb je nog wel een uitdaging: de retour wordt vrijwel meteen gelijk aan de aanvoer, dus je afgiftesysteem heeft geen behoefte aan warmte? Zonde om de WP dan nog aan te hebben.

• mawashigeri
mawashigeri schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:55:
Gisteren met de aangepaste parameters gedaan, gaat precies zoals verwacht maar zoals je ziet zijn de tijd instellingsmogelijkheden erg beperkt voor legionella (op hele uren) zodat er een vervelend gat tussen de normale DHW opwarming en de legionellarun zit
[Afbeelding]
Met een totale tijd van 2,5 uur duurt het ook veel te lang voor mijn gevoel, voor volgende week ga ik nog eens een nieuw schema verzinnen.

Weet iemand of de BSH in de tank het laatste stuk van de legionellarun zou kunnen doen, dus zonder circulatiewater van de warmtepomp?
In mijn wekelijks feuilleton 'hoe gebruiken we zo min mogelijk BUH voor de legionellarun' waarschijnlijk de laatste aflevering. Mijn schema is nu ingesteld om pas om 13:30 met normale opwarming tot (max) 53 graden te beginnen, maar vanaf 14:00 begint de legionellarun al die waarschijnlijk zal ingrijpen voordat de 53 graden bereikt zijn.

Dat ging erg goed, na een normale SWW start gaat de legionellarun om 14:00 netjes verder met opwarmen op de inverter zonder stoppen of schakelen. De BUH gaat werken vanaf 53+ graden en heeft 1u08m gewerkt tegen vorige week 1u27m. Onze buitentemperatuur vandaag was ongeveer 14 graden met zon tegen vorige week zo'n 13 graden bij regen. Mijn buitenunit staat volledig in de schaduw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96EHVoVhY-cmIpXpsL_CM-w-IuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wDHcmCVLDO515YYnwx7oakLp.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk is hiermee @Atomius ook geholpen en een klein stukje gedrag van de Altherma duidelijk
  • Als je vanaf CV werking direct naar de legionellarun gaat zal de BUH extra meedoen in het begin
  • Als je vanaf SWW opwarming de legionellarun ingaat gebeurt dat niet, er is een soepele overgang
  • Zorg dat SWW opwarming en legionellarun netjes aansluiten om extra schakelen en BUH verliezen te voorkomen. Die SWW opwarming moet wel handig getimed worden omdat het schema voor de legionellarun per heel uur gaat; SWW kan per 10 minuten ingesteld worden via de app.
Edit: kleine update met dank aan @danny.s hieronder.

[ Voor 4% gewijzigd door mawashigeri op 09-11-2025 12:06 ]

• danny.s
mawashigeri schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:02:
[...]
omdat het SWW schema in 30 minuten blokken gaat, en legionella in 60 minuten blokken.
SWW schema kan toch gewoon per 10 min? Althans, via de ONECTA app. Via binnen unit heb ik nooit geprobeerd.

• Rojado
  • Nu online
[...]

In mijn wekelijks feuilleton 'hoe gebruiken we zo min mogelijk BUH voor de legionellarun' waarschijnlijk de laatste aflevering. Mijn schema is nu ingesteld om pas om 13:30 met normale opwarming tot (max) 53 graden te beginnen, maar vanaf 14:00 begint de legionellarun al die waarschijnlijk zal ingrijpen voordat de 53 graden bereikt zijn.

Dat ging erg goed, na een normale SWW start gaat de legionellarun om 14:00 netjes verder met opwarmen op de inverter zonder stoppen of schakelen. De BUH gaat werken vanaf 53+ graden en 1u08m gewerkt tegen vorige week 1u27m. Onze buitentemperatuur vandaag was ongeveer 14 graden met zon tegen vorige week zo'n 13 graden bij regen. Mijn buitenunit staat volledig in de schaduw.
[Afbeelding]

Hopelijk is hiermee @Atomius ook geholpen en een klein stukje gedrag van de Altherma duidelijk
  • Als je vanaf CV werking direct naar de legionellarun gaat zal de BUH extra meedoen in het begin
  • Als je vanaf SWW opwarming de legionellarun ingaat gebeurt dat niet, er is een soepele overgang
  • Zorg dat SWW opwarming en legionellarun netjes aansluiten om extra schakelen en BUH verliezen te voorkomen. Die SWW opwarming moet wel handig getimed worden omdat het schema voor de legionellarun per heel uur gaat; SWW kan per 10 minuten ingesteld worden via de app.
Het inschakelen van de BUH bij aanvang van de Legionella run vanuit CV verwarming kan ik bevestigen. Zonder lopende CV verwarming gebeurd dat inderdaad niet. Dit is op de Homewizard P1 meter in de 3fasen stand bij mij duidelijk zichtbaar. Ik heb voor komende week nu ook eens een SWW run vóór de Legionella run geprogrammeerd. Ben benieuwd of ik inderdaad het beschreven gedrag ga zien.
Overigens is het wel zo dat de WP de BUH uit een soort zelfbescherming gebruikt in diverse situaties (ook bijvoorbeeld soms na een defrost in combinatie met de cv retour temperatuur). Dus ‘erg’ is dat inschakelen niet als het systeem daardoor langer meegaat c.q. beschermd is.
In ieder geval bedankt voor het uitzoeken! Zo leren we het systeem steeds beter te begrijpen 😊

• piieter
[...]

Dat ging erg goed, na een normale SWW start gaat de legionellarun om 14:00 netjes verder met opwarmen op de inverter zonder stoppen of schakelen. De BUH gaat werken vanaf 53+ graden en heeft 1u08m gewerkt tegen vorige week 1u27m. Onze buitentemperatuur vandaag was ongeveer 14 graden met zon tegen vorige week zo'n 13 graden bij regen. Mijn buitenunit staat volledig in de schaduw.
[Afbeelding]

Interessant en leerzaam verhaal!

Wat mij opvalt is, dat de temperatuur van het SWW in de eerste 10 minuten van 45 °C naar beneden gaat naar ± 43 °C.
Komt dat door convectie in de tank (in combinatie met de positie van de temperatuursensor), of is dit het gevolg van een andere oorzaak?

Verder zie ik dat de steilheid van de grafiek van de SWW temperatuur afneemt op het moment dat de BUH het overneemt van de compressor.
Ik maak hieruit op, dat het vermogen dat de compressor levert voor het verwarmen van het SWW groter is dan het vermogen van de BUH.
Daardoor duurt het langer (tot ± 15:20 uur) vóórdat de 60 °C wordt gehaald. Ik heb begrepen dat jij alleen step 1 van jouw BUH gebruikt en deze 2 kW bedraagt.
Weet jij (of iemand anders) misschien hoe lang het maximaal mag duren vóórdat die 60 °C gehaald wordt?
Of staat daar geen maximum tijd voor?

Daarnaast vraag ik me af, wat voordeliger is:
Of alleen step 1 van de BUH gebruiken, waarbij het langer duurt vóórdat de 60 °C gehaald wordt en je in die periode dus ook al warmteverlies hebt door afkoeling door de isolatielaag van de tank.
Of ook step 2 van de BUH gebruiken, waarbij het SWW in de tank sneller de 60 °C gehaald wordt en je minder warmteverlies hebt door afkoeling door de isolatielaag van de tank in die kortere periode.

Ik weet dat met parameter [2-04] wordt bepaald, hoe lang die 55 °C (60 °C - 5 °C) minimaal gehandhaafd moet blijven, om tot een succesvolle Legionellarun te komen.
De desinfectiefunctie start opnieuw wanneer de temperatuur van het SWW binnen de duurtijd 5°C onder de desinfectie-eindtemperatuur valt.
Gebeurt dit meteen nadat de temperatuur van het SWW binnen de duurtijd 5°C onder de desinfectie-eindtemperatuur valt, of pas weer als de volgende Legionella-run gepland staat? Als dit meteen gebeurt, hoe vaak wordt dit dan maximaal geprobeerd?
Hier verloopt de Legionella-run altijd goed, maar ik ben benieuwd hoe dit gaat.

Tot slot de Daikin primary current:
In jouw grafiek zie ik, dat op het moment dat de BUH aan gaat, de primary current 0 wordt (om ± 14:15 uur). Dit kan ik niet helemaal rijmen.
Of is dat de stroom voor de compressor? Of is het een geïnverteerd signaal?

@mawashigeri
Heb jij tussen de Comfort-run en de Legionella-run nog een Stop geprogrammeerd?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

• mawashigeri
piieter schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:15:
Interessant en leerzaam verhaal!

Wat mij opvalt is, dat de temperatuur van het SWW in de eerste 10 minuten van 45 °C naar beneden gaat naar ± 43 °C.
Komt dat door convectie in de tank (in combinatie met de positie van de temperatuursensor), of is dit het gevolg van een andere oorzaak?
Ik denk dat het door interne convectie komt, het 'koude' deel onderin wordt verwarmd dus dan mag je een convectiestroom verwachten (het koude water daarboven zakt).
Verder zie ik dat de steilheid van de grafiek van de SWW temperatuur afneemt op het moment dat de BUH het overneemt van de compressor.
Ik maak hieruit op, dat het vermogen dat de compressor levert voor het verwarmen van het SWW groter is dan het vermogen van de BUH.
Zeker, de COP loopt terug van ruim 3 naar zo'n 1,75 met compressor, dus het laatste stukje is effectief ca. 5kW warmteproductie bij ongeveer 3kW verbruik - met BUH dus ruim minder dan de helft.
Daardoor duurt het langer (tot ± 15:20 uur) vóórdat de 60 °C wordt gehaald. Ik heb begrepen dat jij alleen step 1 van jouw BUH gebruikt en deze 2 kW bedraagt.
Weet jij (of iemand anders) misschien hoe lang het maximaal mag duren vóórdat die 60 °C gehaald wordt?
Of staat daar geen maximum tijd voor?
Volgens mij is dat je eigen instelling: hoe lang mag de run duren. Ik heb 'em op 2 uur staan maar daar blijft de machine dus ruim onder, ook als het heel koud is. En inderdaad alleen BUHstep(1) = 2kW.
Daarnaast vraag ik me af, wat voordeliger is:
Of alleen step 1 van de BUH gebruiken, waarbij het langer duurt vóórdat de 60 °C gehaald wordt en je in die periode dus ook al warmteverlies hebt door afkoeling door de isolatielaag van de tank.
Of ook step 2 van de BUH gebruiken, waarbij het SWW in de tank sneller de 60 °C gehaald wordt en je minder warmteverlies hebt door afkoeling door de isolatielaag van de tank in die kortere periode.
Het grootste voordeel zal in de kortere tijd zitten zodat CV bedrijf sneller hervat kan worden, dit zal misschien een rol spelen bij zware vorst. Zelf heb ik geen speciaal nadeel ondervonden in die paar weken echte kou die we de laatste jaren gehad hebben.
Ik weet dat met parameter [2-04] wordt bepaald, hoe lang die 55 °C (60 °C - 5 °C) minimaal gehandhaafd moet blijven, om tot een succesvolle Legionellarun te komen.
De desinfectiefunctie start opnieuw wanneer de temperatuur van het SWW binnen de duurtijd 5°C onder de desinfectie-eindtemperatuur valt.
Gebeurt dit meteen nadat de temperatuur van het SWW binnen de duurtijd 5°C onder de desinfectie-eindtemperatuur valt, of pas weer als de volgende Legionella-run gepland staat? Als dit meteen gebeurt, hoe vaak wordt dit dan maximaal geprobeerd?
Hier verloopt de Legionella-run altijd goed, maar ik ben benieuwd hoe dit gaat.
Wat ik van anderen (hier) gezien heb is dat er een 'storingsklacht' verschijnt dat de run mislukt is maar dat het niet opnieuw geprobeerd wordt. Die klacht verdwijnt pas na een succesvolle run - ook ik heb het nog niet meegemaakt!
Tot slot de Daikin primary current:
In jouw grafiek zie ik, dat op het moment dat de BUH aan gaat, de primary current 0 wordt (om ± 14:15 uur). Dit kan ik niet helemaal rijmen.
Of is dat de stroom voor de compressor? Of is het een geïnverteerd signaal?
De inverter=compressor gaat echt uit, dus nul afname.

Het was inderdaad een instructieve exercitie, met dank aan @Atomius voor de startvraag waardoor ik eens goed ben gaan kijken wat er bij mij eigenlijk gebeurde.

Een open vraag vanuit mijn kant is nog altijd de BSH/booster-heater. In principe zou die de tank kunnen verwarmen onafhankelijk van de rest van de warmtepomp, dit zou ook een oplossing kunnen zijn om in de winter meer CV capaciteit te behouden, maar ik heb geen idee hoe je dat via de Daikin instellingen voor elkaar zou kunnen krijgen.
@mawashigeri
Heb jij tussen de Comfort-run en de Legionella-run nog een Stop geprogrammeerd?
Nee, expres niet want dan krijg je een extra stop/start van de compressor. Dat was de situatie van vorige week, met zelfs zoveel extra tijd dat de CV ook nog even opnieuw opgestart werd.

[ Voor 3% gewijzigd door mawashigeri op 09-11-2025 15:14 ]

• arnoldniessen
piieter schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:15:
Het komt niet alleen door convectie maar ook omdat het binnenkomende circulatiewater in het begin vaak kouder is dan 45C, zeker als verwarming uitstond.

• Rojado
  • Nu online
Mmmm, zoals aangegeven deed de BUH vannacht bij de legionella run vanaf start even mee, daarna uit en toen weer aan zoals dat altijd al gebeurd vanaf 53 graden. En dit dus tijdens de periode van CV verwarming.
Maar wat zie ik nu vanmiddag….normaal gezien wordt hier op zondagen een bad gevuld + douche gebruik net zoals vandaag. Doorgaans zakt de SWW temperatuur dan tot net onder de 45 graden terwijl die vandaag op hetzelfde tijdstip op 54 graden staat. Ik begin mij nu af te vragen of de extra inzet van de BUH hier aan ten grondslag ligt. Dit is natuurlijk een pas een eerste indicatie, ik zal dit in de gaten gaan houden.
Vraag is ook of iemand weet waar die BUH in het vat zit, wellicht heeft dat ook invloed. Daarbij houd ik in mijn achterhoofd altijd bij dat Daikin het BUH gebruik met een reden inschakelt, om de compressor te beschermen.

• piieter
mawashigeri schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:43:
[...]
Volgens mij is dat je eigen instelling: hoe lang mag de run duren. Ik heb 'em op 2 uur staan maar daar blijft de machine dus ruim onder, ook als het heel koud is.
[...]
Weet jij zo welke parameter dat is? Ik kan daar eigenlijk geen documentatie over vinden.
[...]
Wat ik van anderen (hier) gezien heb is dat er een 'storingsklacht' verschijnt dat de run mislukt is maar dat het niet opnieuw geprobeerd wordt. Die klacht verdwijnt pas na een succesvolle run - ook ik heb het nog niet meegemaakt!
Die ervaring heb ik zelf ook, dat het niet opnieuw geprobeerd wordt, maar ik vond dat wel zo beschreven in de uitgebreide handleiding voor de installateur. Ik heb die foutmelding zelf 1x meegemaakt in het begin, toen had ik wat parameters gewijzigd terwijl de Legionella-run bezig was en ik dit niet in de gaten had. Toen handmatig de Legionella nog een keer laten uitvoeren, door de parameters even aan te passen. Na de succesvolle Legionella-run de parameters weer teruggezet op hun normale waarden. De foutmelding was toen inderdaad weer verdwenen. Ik heb van de installateur gehoord, dat als de Legionella-run 2x achter elkaar fout gaat, dat dan de foutmelding niet meer automatisch gereset wordt. Maar of dit werkelijk zo is weet ik niet. Nooit uitgeprobeerd.
[...]
Een open vraag vanuit mijn kant is nog altijd de BSH/booster-heater. In principe zou die de tank kunnen verwarmen onafhankelijk van de rest van de warmtepomp, dit zou ook een oplossing kunnen zijn om in de winter meer CV capaciteit te behouden, maar ik heb geen idee hoe je dat via de Daikin instellingen voor elkaar zou kunnen krijgen.
[...]
Voor zover ik weet, heeft mijn model geen BSH en alleen een BUH, maar in een post van een hele tijd geleden wist een mede-tweaker mij te vertellen dat ik wel een BSH zou hebben :? .
Misschien zou je step 2 van je BUH kunnen gebruiken voor de aansturing van je BSH als je die hebt.
Maar dan zul je waarschijnlijk de bedrading binnen je unit moeten aanpassen. Geen idee of dit kan, maar jij gebruikt je step 2 nu toch niet, dus misschien dat dit kan op die manier.
[...]
Nee, expres niet want dan krijg je een extra stop/start van de compressor. Dat was de situatie van vorige week, met zelfs zoveel extra tijd dat de CV ook nog even opnieuw opgestart werd.
Ik had altijd zo'n 1,5 uur tussen de Comfort-run en de Legionella-run, met een Stop er tussen. Ik heb dit n.a.v. jouw verhaal nu aangepast met een half uur er tussen en geen Stop meer. Die Stop heb ik nu 1 uur na de Legionella-run geprogrammeerd.

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:27
Houden jullie er wel rekening mee dat je moet zorgen dat je sww programma vroeg genoeg begint voordat je de legionella run kan starten? Ik herken wat hierboven beschreven is maar ik heb juist de start van de sww run direct vooraf de legionella cyclus vervroegd afgelopen winter omdat je anders op een slechte dag met regelmatige defrosts in storing komt omdat de wp er te lang over doet om tot 60c te komen. Dit is ook wat ze in de handleiding beschrijven met (vrij verwoord) "als je een programma gebruikt, zorg dan dat je het warmste setpoint gehaald wordt direct voordat je legionella run start".

• TweakGP
Je kan je legionella run natuurlijk ook gewoon wat later plannen :-).

Waarom zou je die ook maar enigszins in de buurt van een tijdstip willen hebben waar je veel kans loopt op defrosts....

[ Voor 47% gewijzigd door TweakGP op 10-11-2025 12:29 ]

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:53
Omdat je de legionella run niet wilt doen, op het moment dat er gedouched of gebadderd kan worden. Dan is in de nacht wel handig. Bij mij staat het ingesteld op zondagmorgen om 09:00 uur. Maar het laatste stukje gaat op de BUH. Klaarblijkelijk dan vanaf een bepaalde temperatuur, in plaats van een bepaalde tijd?

• TweakGP
In de nacht is in mijn optiek helemaal niet handig in de winter... gewoon standaard te koud. En vroeg in de ochtend heb je af en toe ook last van mist.

Gewoon laat in de middag zie ik als het beste tijdstip, douche/badder in de ochtend of later op de avond. Staat hier op zondagmiddag, weekendtarief en heb dan bijna altijd toch wat anders te doen dan onder de douche staan :-).

• mawashigeri
Rojado schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:23:
Mmmm, zoals aangegeven deed de BUH vannacht bij de legionella run vanaf start even mee, daarna uit en toen weer aan zoals dat altijd al gebeurd vanaf 53 graden. En dit dus tijdens de periode van CV verwarming.
Maar wat zie ik nu vanmiddag….normaal gezien wordt hier op zondagen een bad gevuld + douche gebruik net zoals vandaag. Doorgaans zakt de SWW temperatuur dan tot net onder de 45 graden terwijl die vandaag op hetzelfde tijdstip op 54 graden staat. Ik begin mij nu af te vragen of de extra inzet van de BUH hier aan ten grondslag ligt. Dit is natuurlijk een pas een eerste indicatie, ik zal dit in de gaten gaan houden.
Vraag is ook of iemand weet waar die BUH in het vat zit, wellicht heeft dat ook invloed. Daarbij houd ik in mijn achterhoofd altijd bij dat Daikin het BUH gebruik met een reden inschakelt, om de compressor te beschermen.
De BUH zit niet in het vat; het is een onderdeel van het normale verwarming/circulatiesysteem. De driewegklep stuurt de circulatie door het buffervat voor SWW en legionellabestrijding - tenzij je een extern hygiënevat hebt, dat is een doorstroomboiler zonder legionellabestrijding.
De BSH zit wel in het vat.

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-12 21:15
Iemand bij Frank Energie die dit uit gaat proberen?

nieuws: Frank Energie laat klanten met warmtepomp automatisch handelen op ene...

Toch benieuwd of dit in de praktijk echt zoden aan de dijk gaat zetten.

• GM65
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-12 09:29
Deze reactie kreeg ik vandaag nog van de installateur.

Bedankt voor de mail. Wat betreft de temperatuur regeling is dit wel een klein nadeel. Ik moet wel zeggen dat ik dit in het begin ook vervelend vond, maar als je enigszins wat met de temperatuur speelt is dit vrij makkelijk te ondervangen. Als de woning goed is geïsoleerd en voorzien is van vloerverwarming kan je goed warmte bufferen, je kan dan ’s nachts de warmtepomp ‘’uit’’ zetten en de temperatuur laten dalen naar 18 a 19 graden. Als je dan ’s ochtends de warmtepomp aan zet en je hebt de stooklijn goed afgesteld dan maakt de warmtepomp 1 lange run en dan tik je ’s avonds bijvoorbeeld de 20 – 21 graden aan. Voordeel is dat de warmtepomp overdags het beetje zonnestroom wat er is direct kan benutten en de buitentemperatuur ligt hoger dus minder defrosts en hogere COP waardes. Ik doe het zelf ook op deze manier en dan is er geen enkele last van die hysterese in de kamerthermostaat. Door de lange run slijt de compressor ook minimaal en het verbruik is zeer laag en optimaal om eventueel PV opbrengst mee te pakken. In de app van daikin kan je de uittredende water temperatuur iets verhogen of verlagen mocht er bij bepaalde omstandigheden te snel gaan of de woning niet lekker op temperatuur komen zodat je niet altijd de stooklijn hoeft aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan mistige dagen met oosten wind (slechtste weer voor warmtepompen).

• Thieske2478
arnoldniessen schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:33:
[...]

Na 17:00 heb je nog wel een uitdaging: de retour wordt vrijwel meteen gelijk aan de aanvoer, dus je afgiftesysteem heeft geen behoefte aan warmte? Zonde om de WP dan nog aan te hebben.
Ik zie wel dat de warmtepomp dan ook bijna geen energie meer vraagt. Denk dat alle zones dan ook dicht staan.

• Thieske2478
arnoldniessen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:26:
[...]

Top!

[...]

Er kan een tweede sensor aangesloten worden, die bij juiste montage in de schaduw geen last heeft van zoninstraling, en overigens ook niet van de koude-invloed (zeker bij defrosts) van de buiten-unit. Dubbel winst.
Het is gelukt om de buitenvoeler te plaatsen. Via het zoeken in het forum ook een zeer voordelige optie gevonden als buiten sensor i.p.v. de orginele Diakin buitenvoeler van 165 euro :).

De buitenvoeler is wel een aparte mqtt sensor bij ESPAltherma. Ext. indoor ambient sensor (R6T)

iOVEO 036HS06210 - NTC 20KOHM - Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGgSOlRXHAZQ_DZ8HUCL6W1SsgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddtXeAduzH5VJ2oYY27L7rMQ.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1

[ Voor 8% gewijzigd door Thieske2478 op 11-11-2025 00:53 ]

• Thieske2478
Ik heb zelf de Homewizard KWH 1 fase en 3 fase tussen mijn Daikin Altherma 3 R warmtepomp. Mijn Homewizard kwh geeft voor gisteren 12,56 kwh aan en de Daikin app 13,0 kwh.
Thieske2478 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 00:50:
[...]

Het is gelukt om de buitenvoeler te plaatsen. Via het zoeken in het forum ook een zeer voordelige optie gevonden als buiten sensor i.p.v. de orginele Diakin buitenvoeler van 165 euro :).

De buitenvoeler is wel een aparte mqtt sensor bij ESPAltherma. Ext. indoor ambient sensor (R6T)

iOVEO 036HS06210 - NTC 20KOHM - [Afbeelding]

https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
Goede tip wel, maar is de variant met een behuizing dan niet een beter alternatief?

All-electric.

• jievie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 30-12 20:05
Allen,

Ik ben de afgelopen dagen bezig met het zo goed mogelijk afstellen van mijn warmtepomp (EHBX08EF6V). Vloerverwarming, heel goed geïsoleerd huis.
Momenteel gebruik ik het stooklijntype “afwijking helling” met helling 5 en offset 4. (Wanneer ik de offset lager instel, zakt de AWT onder 27 °C en krijg ik pendelgedrag om de 5 minuten.)
Met een doelruimtetemperatuur van 21,5 °C werkt dit nu redelijk goed: de temperatuur stijgt traag maar stabiel op laag vermogen (de laatste twee dagen toch).

Toch loop ik nog tegen enkele problemen aan:

SWW-cyclus start niet meer automatisch:
Sinds twee dagen merk ik dat de normale SWW-cyclus niet meer opstart. Na wat testen lijkt dit samen te hangen met het feit dat de vloerverwarming actief is. Zodra ik die uitschakel, start de SWW-cyclus wél.
Ik heb een instelling gevonden waarmee ruimteverwarming voorrang krijgt, maar die staat uitgeschakeld. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn of hoe ik dit kan oplossen?

Agressieve heropstart (na bv SWW-cyclus of nachtverlaging):
Wanneer ik de vloerverwarming tijdelijk stop om de SWW-cyclus zijn werk te laten doen, en daarna opnieuw inschakel, lijkt de warmtepomp te wachten tot de ruimtetemperatuur terug 21 °C bereikt. Tot daar niets mis mee, maar daarna probeert hij de ruimte vrij agressief op te warmen tot 21,5 °C, om pas daarna weer rustiger te moduleren.
Is dit normaal gedrag, of valt dit ergens te optimaliseren? Als ik de post van GM65 lees, lijkt dit toch niet optimaal.

Het systeem is nog vrij nieuw voor mij, dus alle tips, suggesties en optimalisaties zijn meer dan welkom! Vraag gerust als zaken niet duidelijk genoeg zijn.

Alvast bedankt!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:22
Als je systeem pendelt met 27gr aanvoer in een goed geïsoleerd huis staat je deltaT misschien te hoog, waarschijnlijk op 5. Deze kan je op 3 zetten. Dan kan je aanvoer denk ik naar 25gr (mits het dan ook echt warm wordt). Ook de overregeling op 4 zetten, dan wordt toegestaan dat de aanvoer (max 4 graden) boven de stooklijn uit komt om de ingestelde deltaT te halen. Heb de menu code helaas niet bij de hand.

Voor beide moet je volgens mij inloggen als installateur met code 5678. Daarna weer inloggen als gebruiker met 1111 anders blijft de WP uit. :)

De hysterese van de thermostaat is groot, minimaal 0.5gr inderdaad. Dus hij begint pas met verwarmen bij 21gr tot aan 22gr. Bovendien is de Madoka onnauwkeurig en slaat de pomp dus regelmatig onterecht aan of af door een piek op de temperatuur meting (bij kort deur open of zo). Mensen werken hier om heen door de thermostaat zo hoog in te stellen dat die temperatuur nooit bereikt wordt, met een voldoende lage/platte stooklijn zodat het niet te warm wordt in huis. Over het algemeen wordt dit gezien als de efficiëntste vorm van WP gebruik.

Je kan de thermostaat ook compleet bypassen door de WP op vertrek-water-temperatuur te zetten dan volgt de WP de stooklijn ongeacht wat de thermostaat zegt. Het gedrag is dan nagenoeg gelijk aan wat ik hierboven beschrijf.

• TweakGP
Patrick4 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:46:
Bovendien is de Madoka onnauwkeurig en slaat de pomp dus regelmatig onterecht aan of af door een piek op de temperatuur meting (bij kort deur open of zo).
Zo onnauwkeurig is die anders niet…. Werkt gewoon prima als de locatie maar is zoals het hoort. Geen enkele thermostaat werkt goed als er veel tocht langs komt of er zon opvalt.

Wordt helaas wel vaak door de installateur niet fatsoenlijk gekalibreerd (maar dat kan je ook simpel zelf). Enige fout is dat de blauwe led de gemeten temperatuur beïnvloed. Die moet je dus uitzetten of minimaal op een lage helderheid.

• danny.s
jievie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:48:

Agressieve heropstart (na bv SWW-cyclus of nachtverlaging):
Wanneer ik de vloerverwarming tijdelijk stop om de SWW-cyclus zijn werk te laten doen, en daarna opnieuw inschakel, lijkt de warmtepomp te wachten tot de ruimtetemperatuur terug 21 °C bereikt. Tot daar niets mis mee, maar daarna probeert hij de ruimte vrij agressief op te warmen tot 21,5 °C, om pas daarna weer rustiger te moduleren.
Is dit normaal gedrag, of valt dit ergens te optimaliseren? Als ik de post van GM65 lees, lijkt dit toch niet optimaal.

Het systeem is nog vrij nieuw voor mij, dus alle tips, suggesties en optimalisaties zijn meer dan welkom! Vraag gerust als zaken niet duidelijk genoeg zijn.

Alvast bedankt!
Heb je de "modulatie" optie staan? Deze optie stuurt namelijk de LWT offset om te ingestelde ruimte temperatuur te halen. Dus stel volgens de stooklijn zou LWT 27 moeten zijn, maar door de modulatie optie maar hij er dan bijv 29 van "want ruimte temperatuur zit onder ingesteld punt".
De naam van de opties is overigens behoorlijk verwarrend. Ook als je deze optie uitzet, doet je WP gewoon terug moduleren.

• jievie
Bedankt voor jullie antwoord!!

Ik denk dat ik me niet zo goed uitgedrukt heb (ofwel heb ik niet door dat je antwoord een antwoord is om mijn vraag... ;-) ): met mijn huidige stooklijn (en momenteel 27 gr aanvoer), loopt het systeem stabiel, in lange cycli, momenteel een continue verbruik van een 300-400 W.Echter, als de warmtepomp stopt met werken (door het bereiken van de setpoint, of doordat ik hem stop voor het starten van de SWW cyclus), wacht hij tot het bereiken van de 21 graden vooraleer hij terug in actie schiet. Daarmee kan ik op zich leven. Echter, als hij de 21 graden bereikt, en in actie schiet , wil hij precies zo snel mogelijk terug naar die 21,5 (setpoint) en gaat hij opeens veel meer verbruiken (rond 1600W) tot hij aan het setpoint (21,5) is. Op dat moment gaat hij terug naar business as usual en kabbelt hij verder op een continu verbruik van 300-400 W. Mijn vraag is: is dit normaal, of kan dit geoptimaliseerd worden zodat hij het verwarmen naar het setpoint op een rustigere manier doet. En zijn de suggesties die je deed in je eerdere post een antwoord hierop?

Ter info: delta T staat op 5, overregeling op 1.

Naar aanleiding van van de post van danny.s ook eens naar modulatie gaan kijken, en deze staat inderdaad op met max modulatie op 7. 

Suggesties met wat ik eerst experimeer?

Ik blijf ook nog zitten met mijn probleem van de SWW cyclus: die start niet op zolang mijn vloerverwarming warmte vraagt. Hebben jullie een idee waaraan dit kan liggen?

Dankjewel alvast om de tijd te nemen mee te helpen zoeken!

• Rebunted
  • Niet online
Wij hebben in onze nieuwbouwwoning ook een Daikin warmtepomp (ETBX16EF9W7). Deze week viel het mij op dat deze nog steeds energie verbruikt voor het koelen van onze woning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epS3VBeTczM-Rj_PYiLEjnnD0x0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MysLU0ZmzGE4M9ikQI8LLWAj.png?f=fotoalbum_large

Dat lijkt mij niet de bedoeling. Ik kan alleen nergens vinden waar ik de koeling optie kan deactiveren. In de app kom ik het nergens tegen en op de unit zelf vind ik een keuzeschakelaar voor 'Ruimteverwarming / koeling' -> 'Bedrijfsmodus' - maar ook deze lijkt niet in te stellen. Er staat een melding 'Bedrijfsmodus geprogrammeerd'.

Ik wil graag die programmering aanpassen, maar waar? Weet een van jullie dat? De hele koeling module mag wat mij betreft permanent uit. In de zomer koelen wij namelijk ook met airco's en een koude vloer is ook dan onbehaaglijk.

• arnoldniessen
jievie schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:29:
Echter, als hij de 21 graden bereikt, en in actie schiet , wil hij precies zo snel mogelijk terug naar die 21,5 (setpoint) en gaat hij opeens veel meer verbruiken (rond 1600W) tot hij aan het setpoint (21,5) is. Op dat moment gaat hij terug naar business as usual en kabbelt hij verder op een continu verbruik van 300-400 W. Mijn vraag is: is dit normaal, of kan dit geoptimaliseerd worden zodat hij het verwarmen naar het setpoint op een rustigere manier doet. En zijn de suggesties die je deed in je eerdere post een antwoord hierop?

[..] overregeling op 1. [..] max modulatie op 7. 

Het is niet zo dat hij "zo snel mogelijk" naar 21.5 wil. Maar wel dat door de modulatie het LWT setpoint al snel 1.75C of 3.5C hoger is totdat 21.5C bereikt wordt. Meer details over de modulatie regeling: hier. Daarnaast start de WP altijd met een wat hoger vermogen op, maar dat is maar kort.

Als de kamer 21.5C bereikt, vervalt die verhoging, en bij een overregeling van 1C loop je het risico dat de WP dan ook nog even uitgaat (jammer).

Ik zou modulatie lager instellen (niet meer dan nodig is om snel genoeg op te warmen), en overregeling hoger (tot maximaal 4C).

Bedankt voor jullie antwoord!!

Ik denk dat ik me niet zo goed uitgedrukt heb (ofwel heb ik niet door dat je antwoord een antwoord is om mijn vraag... ;-) ): met mijn huidige stooklijn (en momenteel 27 gr aanvoer), loopt het systeem stabiel, in lange cycli, momenteel een continue verbruik van een 300-400 W.Echter, als de warmtepomp stopt met werken (door het bereiken van de setpoint, of doordat ik hem stop voor het starten van de SWW cyclus), wacht hij tot het bereiken van de 21 graden vooraleer hij terug in actie schiet. Daarmee kan ik op zich leven. Echter, als hij de 21 graden bereikt, en in actie schiet , wil hij precies zo snel mogelijk terug naar die 21,5 (setpoint) en gaat hij opeens veel meer verbruiken (rond 1600W) tot hij aan het setpoint (21,5) is. Op dat moment gaat hij terug naar business as usual en kabbelt hij verder op een continu verbruik van 300-400 W. Mijn vraag is: is dit normaal, of kan dit geoptimaliseerd worden zodat hij het verwarmen naar het setpoint op een rustigere manier doet. En zijn de suggesties die je deed in je eerdere post een antwoord hierop?

Ter info: delta T staat op 5, overregeling op 1.

Naar aanleiding van van de post van danny.s ook eens naar modulatie gaan kijken, en deze staat inderdaad op met max modulatie op 7. 

Ik blijf ook nog zitten met mijn probleem van de SWW cyclus: die start niet op zolang mijn vloerverwarming warmte vraagt. Hebben jullie een idee waaraan dit kan liggen?

Dankjewel alvast om de tijd te nemen mee te helpen zoeken!
Ik zou aanraden de modulatie in eerste instantie uit te zetten en eerst dit stookseizoen de juiste stooklijn proberen te vinden voor je woning. En neem dan de twee-punts variant ipv de helling. Pas daarna is de modulatie een leuke "extra" om te compenseren voor bijv. een hele winderige dag. Zet 'm dan op 1-2K ipv 7, dat is al genoeg regelbereik. Als je nu modulatie aanzet gaat ie om je stooklijn heen compenseren en is het afstellen van de stooklijn ontzettend lastig zo niet onmogelijk.

Qua SWW, hoe staan je hysterese en marge ingesteld? De booster modus? En welke mode gebruik je (scheduled, reheat of beide)?

In het algemeen is het aan te raden om je settings eens te vergelijken met de anderen hier. In de gele box onderaan de pagina staat een excel sheet met instellingen van de nodige gebruikers hier (ik zal de mijne ook weer eens bijwerken, die zijn niet meer zo actueel). Als je ze een voor een vergelijkt (liefst met een vergelijkbare situatie, dus gebruikers met ook een zo laag mogelijke stooklijn voor vloerverwarming) zie je vanzelf of je ergens afwijkt qua instellingen. Het zijn er nogal wat namelijk.

All-electric.

Rebunted schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:51:
Wij hebben in onze nieuwbouwwoning ook een Daikin warmtepomp (ETBX16EF9W7). Deze week viel het mij op dat deze nog steeds energie verbruikt voor het koelen van onze woning:

[Afbeelding]

Dat lijkt mij niet de bedoeling. Ik kan alleen nergens vinden waar ik de koeling optie kan deactiveren. In de app kom ik het nergens tegen en op de unit zelf vind ik een keuzeschakelaar voor 'Ruimteverwarming / koeling' -> 'Bedrijfsmodus' - maar ook deze lijkt niet in te stellen. Er staat een melding 'Bedrijfsmodus geprogrammeerd'.

Ik wil graag die programmering aanpassen, maar waar? Weet een van jullie dat? De hele koeling module mag wat mij betreft permanent uit. In de zomer koelen wij namelijk ook met airco's en een koude vloer is ook dan onbehaaglijk.
Zie vanaf pagina 183 van de handleiding.

All-electric.

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:49

Jog

arnoldniessen schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:58:
[...]
Het is niet zo dat hij "zo snel mogelijk" naar 21.5 wil. Maar wel dat door de modulatie het LWT setpoint al snel 1.75C of 3.5C hoger is totdat 21.5C bereikt wordt. Meer details over de modulatie regeling: hier. Daarnaast start de WP altijd met een wat hoger vermogen op, maar dat is maar kort.
Komt het initiele hoge verbruik niet eerder doordat de vloer koud(er) is en hij om zijn delta-T te halen veel meer debiet nodig heeft. Daardoor is er ook weer meer vermogen nodig om dat grote debiet terug van de retour-temperatuur naar de vertrektemperatuur op te warmen. Na een tijdje gaat dit debiet zakken omdat er minder warmte kan afgegeven worden omdat de vloer warmer is. Natuurlijk gaat de modulatie die de aanvoertemperatuur nog wat meer verhogen wat de situatie natuurlijk nog wat verergerd maar het hoge verbruik in opstart is niet te vermijden omwille van de constante delta-T regeling.

Hier zie je het vermogen, aanvoer en retour temperaturen en het debiet van mijn pomp als hij een tijdje uit is geweest. De opstart heeft hier zo'n 2,3 kWh gevraagd, en het totaal opgenomen energie in deze periode is 4,3 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWeNkrSErpwZuqZFmtV0dCU0LSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5AS9mPuQmlX8Vq4UEjkLQ3bL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2Xr5_AuRLMhKnMUgx1LvAEytHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XqMtOmgvi3AEKXaZwIquFOcz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuGmfh0guEeXkldylJVNH6WZgvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tdyV53qWFzOfO3ShvH0aczSD.png?f=fotoalbum_large

• pegagus
Eerst naar pagina 141 om je gebruikersprofiel te wijzigen. Waarschijnlijk is gevorderde eindgebruiker genoeg.

• arnoldniessen
Jog schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:16:
Komt het initiele hoge verbruik niet eerder doordat de vloer koud(er) is en hij om zijn delta-T te halen veel meer debiet nodig heeft. Daardoor is er ook weer meer vermogen nodig om dat grote debiet terug van de retour-temperatuur naar de vertrektemperatuur op te warmen.
Dat speelt zeker ook een rol, naast de hogere LWT en de opstart. Maar zelfs als de retour niet afgekoeld is zal het startvermogen kortdurend altijd iets hoger liggen omdat de compressor niet op minimumvermogen kan/wil opstarten.

• jievie
Nogmaals bedankt voor alle suggesties!

In navolging van jullie suggesties, heb ik alvast de modulatie afgezet. Kan iemand toelichten wat de overregeling juist doet en wat een goeie setting kan zijn om mee te proberen? Onmiddellijk 4 of eerder 2 of 3?Is het normaal dat ik na deze aanpassing in de app enkel de offset + of - kan wijzigen, en niet meer de temperatuur? Via de thermostaat kan dit wel nog.

Voor wat betreft het SWW probleem:
- hysteresis: 7 graden
- krachtig verwarmen: uit
- maximum: 65 graden
- instelpunt modus: Vast
- warm tapwater: warm tapwater
- backupverwarming - werking: toegestaan
- boosterverwarming - bediening: compressor uit
- balanceren - voorrang verwarmen van ruimten: uit

De verwarmstand staat op programma + warmhouden, maar eigenlijk staat deze altijd uit, en zet ik die via Homey op op het moment dat er het meeste zonopbrengst is. Dit heeft altijd (sinds juni) gewerkt, maar natuurlijk stond de verwarming nooit samen op. 
Ik zie wel nog steeds dat hij de Warmwatertank opzet, net alsof hij warmt, maar er gebeurt niks.

Ik ga sowieso nog eens door de instellingen van gelijkaardige opzets, maar mochten jullie hier al een aanwijzing hebben voor wat mogelijk fout loopt, laat gerust weten.
Nogmaals heel erg bedankt!

• mawashigeri
[...] Echter, als hij de 21 graden bereikt, en in actie schiet , wil hij precies zo snel mogelijk terug naar die 21,5 (setpoint) en gaat hij opeens veel meer verbruiken (rond 1600W) tot hij aan het setpoint (21,5) is
Volgens speelt hier iets anders: Daikin wil zo snel mogelijk naar de gevraagde aanvoerwater temperatuur (AWT, je stooklijn). Vanuit stilstand zal het hele circuit zodanig zijn afgekoeld dat het makkelijk 10 minuten duurt voordat dit punt bereikt wordt. Daarna is het inderdaad weer steady-state.
In de defrost-cycles ga je dat straks ook zien: CV water wordt gebruikt als warmtebron voor je buitenunit waarna het water zo'n 25 graden is. De WP gaat nu stampen om weer op de AWT uit te komen en doet dat dus inderdaad met 'veel geweld'.

Ik heb geen instellingen kunnen vinden om dit gedrag te tweaken, want dit is voor zover ik kan beredeneren de reden dat bij relatief koude starts er zo hard gewerkt wordt, zelfs als dat niet echt nodig is.

• arnoldniessen
jievie schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:09:
Kan iemand toelichten wat de overregeling juist doet en wat een goeie setting kan zijn om mee te proberen? Onmiddellijk 4 of eerder 2 of 3?
De WP gaat uit als AWT hoger is dan setpoint-AWT+overregeling+0.9. Ik vind 4 fijn, maar dat heeft wel het nadeel dat bij laag setpoint en bij minimum vermogen AWT langdurig hoger kan zijn.
Is het normaal dat ik na deze aanpassing in de app enkel de offset + of - kan wijzigen, en niet meer de temperatuur? Via de thermostaat kan dit wel nog.
Apart. Het is logisch dat je nu ineens de offset zelf kunt wijzigen nu kamermodulatie dat niet meer doet. Maar als je nog steeds op kamertemperatuur regelt, zou je die nog wel moeten kunnen aanpassen.

• Rebunted
  • Niet online
Dank! Ik kom er alleen niet uit. Als ik de handleiding volg, dan zou ik onder 'Ruimteverwarming/-koeling' bij 'Bedrijfsmodus' een keuze kunnen maken tussen 'Verwarming' of 'Koelen'. Bij mij kan ik daar geen keuze maken en 'Bedrijfsmodus geprogrammeerd' is zelfs helemaal grijs.

Zie hieronder twee foto's (sorry voor slechte kwaliteit, het is donker in die ruimte):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrqnAYfaJF0sM3dVpO7VIzvZhrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39ZiyqYJMp2Cl3pilfUTmDCO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1KqB74_N_mj-DrZ9oshNBi0i7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gh9rXoZI0HrSzIyvh9x29ICH.jpg?f=fotoalbum_large
pegagus schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:35:
[...]

Eerst naar pagina 141 om je gebruikersprofiel te wijzigen. Waarschijnlijk is gevorderde eindgebruiker genoeg.
Zelfs als gebruikersprofiel 'Installateur' kan ik niks aanpassen helaas. En ook niet als de unit niet in werking is.

[ Voor 3% gewijzigd door Rebunted op 12-11-2025 13:10 ]

Nogmaals bedankt voor alle suggesties!

In navolging van jullie suggesties, heb ik alvast de modulatie afgezet. Kan iemand toelichten wat de overregeling juist doet en wat een goeie setting kan zijn om mee te proberen? Onmiddellijk 4 of eerder 2 of 3?Is het normaal dat ik na deze aanpassing in de app enkel de offset + of - kan wijzigen, en niet meer de temperatuur? Via de thermostaat kan dit wel nog.

Voor wat betreft het SWW probleem:
- hysteresis: 7 graden
- krachtig verwarmen: uit
- maximum: 65 graden
- instelpunt modus: Vast
- warm tapwater: warm tapwater
- backupverwarming - werking: toegestaan
- boosterverwarming - bediening: compressor uit
- balanceren - voorrang verwarmen van ruimten: uit

De verwarmstand staat op programma + warmhouden, maar eigenlijk staat deze altijd uit, en zet ik die via Homey op op het moment dat er het meeste zonopbrengst is. Dit heeft altijd (sinds juni) gewerkt, maar natuurlijk stond de verwarming nooit samen op. 
Ik zie wel nog steeds dat hij de Warmwatertank opzet, net alsof hij warmt, maar er gebeurt niks.

Ik ga sowieso nog eens door de instellingen van gelijkaardige opzets, maar mochten jullie hier al een aanwijzing hebben voor wat mogelijk fout loopt, laat gerust weten.
Nogmaals heel erg bedankt!
De overregeling staat een stijging van de aanvoertemperatuur boven de doeltemperatuur toe. Belangrijk om te onthouden is dat een Daikin altijd regelt op z'n ingestelde delta-T. Dus wanneer de retourtemperatuur teveel oploopt (met name bij lage stooklijnen en herfst/lenteweer) kan ie het gewenste verschil in aanvoer en retour niet meer halen. Dan kan ie of gaan afslaan, of de temperatuur nog even laten oplopen voordat alsnog te doen. Zo maak je dus je runs langer c.q. voorkom je overmatig pendelgedrag.

Ik zou zeggen, begin eens met 3- of 4K overregeling. Omdat je zo'n goed geisoleerd huis hebt heeft het anders weinig zin.

Weet je zeker dat je (nog) op thermostaat-temperatuurregeling draait? Zoals je het verteld (alleen offset in de app) lijkt ie nu op vertrekwatertemperatuurregeling (scrabble punten) te staan.

Mbt SWW: Ik zou ook graag nog even weten wat je comfort/eco (afhankelijk van wat je instelt) en reheat temperaturen zijn. Maar ik heb wel een vermoeden, het heeft eigenlijk "per ongeluk" gewerkt. Als je je boiler activeert en hij verder niets te doen heeft, gaat ie 'm naar het gewenste setpoint verwarmen. Als ie echter met CV bezig is, moet er een "dringender" reden zijn om naar een SWW-run te gaan schakelen. Zolang de vattemperatuur nog binnen de hysterese, onder de reheat temperatuur zit en er geen programma is gepland op dat moment, is er voor de besturing geen reden om meteen SWW te gaan doen en dus blijft ie lekker de CV verwarmen.

Mijn tip hier zou zijn: Stel gewoon een schema in voor het tijdstip waarop je PV normaliter ongeveer piekt op de dag. Dat is voor 95% van de dagen goed genoeg en zoveel verbruikt je SWW sowieso niet relatief tov CV in de wintermaanden. Het is het niet waard hier elke dag over na te gaan denken om die laatste 5% te optimaliseren imho.

Hier staat ie op 12-14u (maar meestal is ie na ~40min wel klaar en gaat dan weer verder met CV) in de wintermaanden en laat 'm dan z'n dagelijkse ding doen. Ik heb in diezelfde tijdsperiode een geplande "stilst" modus ingesteld, zodat ie zo min mogelijk beschikbaar vermogen heeft en dus meer op PV doet als de opwek lager is.

Tot slot zou ik je echt willen adviseren echt eens een avondje te investeren in het volledig doorlezen van de handleiding (zie link hierboven, dan kan je het installatiedeel overslaan). Er zijn enorm veel instellingen c.q. mogelijkheden en het is het echt waard goed te begrijpen wat alles betekend en hoe eea op elkaar inwerkt.

All-electric.

Rebunted schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:09:
[...]

Dank! Ik kom er alleen niet uit. Als ik de handleiding volg, dan zou ik onder 'Ruimteverwarming/-koeling' bij 'Bedrijfsmodus' een keuze kunnen maken tussen 'Verwarming' of 'Koelen'. Bij mij kan ik daar geen keuze maken en 'Bedrijfsmodus geprogrammeerd' is zelfs helemaal grijs.

Zie hieronder twee foto's (sorry voor slechte kwaliteit, het is donker in die ruimte):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Zelfs als gebruikersprofiel 'Installateur' kan ik niks aanpassen helaas. En ook niet als de unit niet in werking is.
Heb je toevallig een externe 3rd party thermostaat en/of zoneregeling aangesloten die de boel aanstuurt? Dan bepalen de stuurcontacten daarvandaan de modus namelijk.

All-electric.

• jievie
Dankjewel opnieuw voor de moeite en uitleg!

Voor wat betreft het feit dat ik in de app enkel nog de offset kan wijzigen, waar vroeger de temperatuur stond: dit was inderdaad het eerste wat ik gecheckt had, staat de bediening nog op kamerthermostaat, en jawel, dit is nog steeds het geval. Nu is dit niet mijn prio, aangezien ik deze toch nooit wijzig, en worst case via de kamerthermostaat zelf kan wijzigen.

Voor wat betreft SWW: deze staan allen op 45 graden ingesteld (comfort, eco en warmhouden - ik vermoed dat je die laatste bedoelt met reheat?)
Als ik het goed begrijp, zorgt het feit dat er een moment geprogrammeerd is ervoor dat SWW voorrang krijgt? Dus alleen al het schedulen van de SWW zou het probleem moeten verhelpen, correct? Dan probeer ik dat morgen eerst al.
En je vermoeden dat het 'toevallig' zal geweest zijn, zal wel kloppen, aangezien er nooit eerder een conflict is geweest tussen SWW en CV...

P.S. Homey haalt zelf voorspelde zonneuren op via solcast, en doet dit allemaal automatisch, dus zelf heb ik er geen werk aan... maar voor nu zal ik dit even disablen en kijken of het schedulen via diakin het probleem oplost. Nadien kan ik nog altijd zien als ik het terug kan implementeren...
jievie schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:38:
Dankjewel opnieuw voor de moeite en uitleg!

Voor wat betreft het feit dat ik in de app enkel nog de offset kan wijzigen, waar vroeger de temperatuur stond: dit was inderdaad het eerste wat ik gecheckt had, staat de bediening nog op kamerthermostaat, en jawel, dit is nog steeds het geval. Nu is dit niet mijn prio, aangezien ik deze toch nooit wijzig, en worst case via de kamerthermostaat zelf kan wijzigen.

Voor wat betreft SWW: deze staan allen op 45 graden ingesteld (comfort, eco en warmhouden - ik vermoed dat je die laatste bedoelt met reheat?)
Als ik het goed begrijp, zorgt het feit dat er een moment geprogrammeerd is ervoor dat SWW voorrang krijgt? Dus alleen al het schedulen van de SWW zou het probleem moeten verhelpen, correct? Dan probeer ik dat morgen eerst al.
En je vermoeden dat het 'toevallig' zal geweest zijn, zal wel kloppen, aangezien er nooit eerder een conflict is geweest tussen SWW en CV...

P.S. Homey haalt zelf voorspelde zonneuren op via solcast, en doet dit allemaal automatisch, dus zelf heb ik er geen werk aan... maar voor nu zal ik dit even disablen en kijken of het schedulen via diakin het probleem oplost. Nadien kan ik nog altijd zien als ik het terug kan implementeren...
Idealiter staat warmhouden (dat bedoel ik idd) een heel stuk lager dan je andere temperaturen. E.g. hier staat comfort op 53 (voor bufferen PV-opwek of handmatige boost bij logees), eco op 45 en warmhouden op 25 geloof ik (de sensor zit op 60%, dus dan heb ik nog bijna 40% warm water in t vat). Je wil namelijk pas gaan "warmhouden" als de boel echt bijna koud is en je niet wil wachten op de reguliere dagelijkse run.

Als je je homey regeling wil behouden moet je dus eigenlijk de hele dag eco plannen. Er moet immers wel een programma zijn om te volgen onder een "gepland" modus. Pas dan gaat ie meteen lopen als je 'm aanzet via de cloud/app. Alternatief is een volledig off programma en dan homey op de boost functie laat sturen naar de ingestelde comfort-temperatuur.

All-electric.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:42

mb1

De laatste twee weken stook ik 24/7 op vaste aanvoertemperatuur het setpoint is dan 25 graden voor de nacht en 28 graden overdag. Dit in combinatie met (overgedemensioneerde) radiatoren en één radiator met radiatorventilatoren (welke bij 30 graden aan schakelen).
Met een maximale overshoot van 4 graden zorgt ervoor dat de warmtepomp al twee weken draait zonder één enkele start stop!
Uit de energiemeter van de Daikin blijkt dat er per dag een gemiddeld 33 kWh aan aan warmte wordt gegenereerd, op koude dagen iets minder (32) op een warme dag zoals gisteren iets meer (34).
Dit met volgens mijn eigen energiemeting een dagelijks verbruik van 6,83 kWh aan stroom (de interne Daikin meting geeft veel meer aan circa 8-9 kWh..).
Als ik nu de COP uitreken kom ik op 4,83 uit wat toch veel lager is dan wat ik zou moeten kunnen verwachten?
Zou op minimum belasting de circulatiepomp relatief veel vermogen opnemen wat de berekening lager doet uitvallen?

• piieter
mb1 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:03:
De laatste twee weken stook ik 24/7 op vaste aanvoertemperatuur het setpoint is dan 25 graden voor de nacht en 28 graden overdag. Dit in combinatie met (overgedemensioneerde) radiatoren en één radiator met radiatorventilatoren (welke bij 30 graden aan schakelen).
Met een maximale overshoot van 4 graden zorgt ervoor dat de warmtepomp al twee weken draait zonder één enkele start stop!
Uit de energiemeter van de Daikin blijkt dat er per dag een gemiddeld 33 kWh aan aan warmte wordt gegenereerd, op koude dagen iets minder (32) op een warme dag zoals gisteren iets meer (34).
Dit met volgens mijn eigen energiemeting een dagelijks verbruik van 6,83 kWh aan stroom (de interne Daikin meting geeft veel meer aan circa 8-9 kWh..).
Als ik nu de COP uitreken kom ik op 4,83 uit wat toch veel lager is dan wat ik zou moeten kunnen verwachten?
Zou op minimum belasting de pomp relatief veel vermogen opnemen wat de berekening lager doet uitvallen?
Zit in jouw berekening ook de verwarming voor SWW?
Zo ja, de COP van SWW ligt ongeveer op 2. Dit haalt de gemiddelde COP voor de hele warmtepomp behoorlijk naar beneden.
Voor alleen ruimteverwarming is een COP van 4,83 met de temperaturen van nu wel een beetje aan de lage kant. In de winter is een COP van 4,83 niet slecht.
Bij ons was de COP voor verwarmen over heel oktober 6,2 en voor SWW 2,14 en over de gehele warmtepomp 5,48. Maar dat laatste geeft een vertekend beeld, want als je een maand hebt waarin je helemaal niet verwarmt of koelt, dan gebruik je dus alleen maar SWW en dan komt je COP uit op ± 2.
Dat is dan ook voor de hele warmtepomp en dat is natuurlijk niet reëel. Dat laatste getal zegt eigenlijk niets.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@mb1 mag ik vragen waar je nu al die warmte laat op de vaak zachte dagen? Of is het nu 24 graden bij je binnen ;)?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• mb1

mb1

piieter schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:25:
[...]

Zit in jouw berekening ook de verwarming voor SWW?
Zo ja, de COP van SWW ligt ongeveer op 2. Dit haalt de gemiddelde COP voor de hele warmtepomp behoorlijk naar beneden.
Voor alleen ruimteverwarming is een COP van 4,83 met de temperaturen van nu wel een beetje aan de lage kant. In de winter is een COP van 4,83 niet slecht.
Bij ons was de COP voor verwarmen over heel oktober 6,2 en voor SWW 2,14 en over de gehele warmtepomp 5,48. Maar dat laatste geeft een vertekend beeld, want als je een maand hebt waarin je helemaal niet verwarmt of koelt, dan gebruik je dus alleen maar SWW en dan komt je COP uit op ± 2.
Dat is dan ook voor de hele warmtepomp en dat is natuurlijk niet reëel. Dat laatste getal zegt eigenlijk niets.
Ik doe (nog) geen SWW met de warmtepomp.

• mb1

mb1

TKroon schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:00:
@mb1 mag ik vragen waar je nu al die warmte laat op de vaak zachte dagen? Of is het nu 24 graden bij je binnen ;)?
Het is twee of drie keer opgelopen naar 21,5 voor de rest altijd ~20,5 graden.
Het is een 2 onder één kap uit 1997 met rondom RC van 2,5 dus niet bijster goed voor WP begrippen.
Ik verwarm ook de oorspronkelijke half steense garage welke nageisoleerd is mee en m'n kantoor op zolder.

• piieter
mb1 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:36:
[...]

Het is twee of drie keer opgelopen naar 21,5 voor de rest altijd ~20,5 graden.
Het is een 2 onder één kap uit 1997 met rondom RC van 2,5 dus niet bijster goed voor WP begrippen.
Ik verwarm ook de oorspronkelijke half steense garage welke nageisoleerd is mee en m'n kantoor op zolder.
Ik vraag me af hoe de verhouding Warmteverliesberekening van de woning versus het vermogen van je warmtepomp is.
Met temperaturen van 21,5 graden Celsius lijkt het me, dat het vermogen van jouw warmtepomp te groot gedimensioneerd is. Je zou de stooklijn misschien nog iets lager kunnen zetten. Ik heb de stooklijn het hele jaar door op 28@-10 en 26@+15 staan. Doeltemperatuur woonkamer 20,5 graden Celsius. Afwijking Madoka thermostaat op -1,5 graad. Geen nachtverlaging.

• Atomius
Hier is in november t/m gisteren 69 kWh verstookt met 0,73 kWh per graaddag. Oftewel 5,75 kWh per dag. Een COP van 6,0 voor verwarmen. Thermostaat op 20,5. In vergelijking met vorig jaar gaat het een stuk beter (toen 1,0 kWh per graaddag).

Wat ik veranderd heb is de stooklijn naar beneden aangepast (langere runs op lager vermogen) maar ook heb ik de zoneregeling aangepast. Steeds koud water bijmengen en kleine kamertjes die warmtevraag hebben is nu verleden tijd. Systeem draait nu een stuk stabieler, zuiniger etcetera.

Heb trouwens een vraag. Ik weet dat het gebeurt, maar weet iemand waarom de warmtepomp na een reset of stroomonderbreking de eerstvolgende SWW run volledig op de BUH doet?

Gisteren had hij na een stroomonderbreking (werkzaamheden) een klein feestje waarbij hij vervolgens vrolijk op 2 kW COP=1 tot het setpoint stond te stampen (ik gebruik nog geen schema, alleen warmhouden). Prima hoor en er zal vast een goede reden voor zijn. Maar wat is die reden precies?

Edit: ChatGPT zegt wel interessante dingen hierover: de warmtepomp verliest door een stroomonderbreking/reset de actuele statusinformatie (hij weet niet hoe warm de compressor nog is, of het koudemiddel in de juiste toestand is) en daarom weet hij niet of het veilig is om de boel op de compressor te laten werken. Klinkt wel logisch.

[ Voor 17% gewijzigd door Atomius op 13-11-2025 14:42 ]

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:57
mb1 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:03:
Zou op minimum belasting de circulatiepomp relatief veel vermogen opnemen wat de berekening lager doet uitvallen?
Ik zou gewoon blij zijn met deze waarde. Ik tik soms in deze periode max net de 5 aan maar dan houd het ook wel op. Dus het kan misschien iets hoger maar ook niet veel hoger.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mb1 Afwijkend van wat hierboven staat zou ik ook niet erg blij zijn met een xCOP van 4,83
met de genoemde aanvoertemperaturen van 28 °C overdag en 25 °C 's nachts
zeker niet bij de huidige buitentemperaturen van rond de 10 - 13°C.
Je zou minimaal ongeveer 6,5 - 7 moeten kunnen halen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• TKroon
  • Niet online
@dunklefaser eens! Ik zit ook boven de 7 vandaag. Ik vermoed dat de warmtepompen met nu een cop van 4-5 veel pendelen of hun pompsnelheid ernstig verlagen om alles maar draaiende te houden. Het is echt niet erg als hij af en toe uitstaat met hogere buitentemperaturen.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@TKroon Vandaag met temperaturen tussen de 8 °C en 15 °C tot nu toe
zou vermoedelijk geen wp in een redelijk geïsoleerd huis continu doordraaien.
Over de oorzaken van de lage COP's ga ik niet speculeren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• jievie
Allen

Nogmaals dank met alle input. Ik sta ondertussen veel verder in het goed afstellen. Zeker nog niet perfect, maar denk dat het pas echt interessant/relevant wordt éénmaal het kouder wordt en de verwarming echt een verschil maakt.

Bij deze nog een aantal vragen:
* hoe berekenen jullie de actuele COP? Waar halen jullie de input voor de berekening?
* momenteel is mijn aanvoertemperatuur 25 graden. Met de temperaturen van vandaag slaat hij ook dan soms uit, gezien hij gemakkelijk kamertemperatuur setpoint van 21,5 graden bereikt, maar ik lees dat dit in de huidige omstandigheden niet onmiddellijk een probleem is. Debiet is wel laag, met 6,5 à 7,1 l/min, wat ik lees dat niet persé efficiënt is. Enige tips hier?
* @RonJ Het klopt idd dat mijn SWW zijn ding terug doet als ik hem schedule. Alleen begrijp ik de setup niet die je voorstelt als ik sturing alsnog door Homey wil doen
* ik gaf eerder aan dat als ik modulatie af zette, ik in de app niet meer kon sturen op kamertemperatuur. Ik heb modulatie eens terug aangezet om te kijken of ik dit dan wel weer kon. Dit was het geval. Het terug afzetten van modulatie zorgde echter niet dat ik terug niet meer kon sturen op kamertemperatuur. Zal dus ergens een onstabiliteit of zoiets geweest zijn. All good now...

Dank voor jullie suggesties!

• arnoldniessen
jievie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:50:
* hoe berekenen jullie de actuele COP? Waar halen jullie de input voor de berekening?
Kan door
-real-time opbrengst 0.0697 * (AWT-RWT) * debiet
te delen door
-real-time verbruik met ESPAltherma/P1P2MQTT: schatting-stroommeting*230V, of beter nog een externe elektriciteitsmeter.

De berekening kan in HA als je ESPAltherma of Daikin-interface+meter gebruikt; P1P2MQTT berekent zelf de real-time COP zodat deze in HA te zien is.
* [..] Debiet is wel laag, met 6,5 à 7,1 l/min, wat ik lees dat niet persé efficiënt is. Enige tips hier?
Bij lage LWT en laag vermogen lijkt me dat ook prima. Aangezien AWT niet lager kan dan 25C betekent meer flow ook meer afgifte, daar heb je nu geen behoefte aan.

• TKroon
  • Niet online
jievie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:50:
Allen

Nogmaals dank met alle input. Ik sta ondertussen veel verder in het goed afstellen. Zeker nog niet perfect, maar denk dat het pas echt interessant/relevant wordt éénmaal het kouder wordt en de verwarming echt een verschil maakt.

Bij deze nog een aantal vragen:
* momenteel is mijn aanvoertemperatuur 25 graden. Met de temperaturen van vandaag slaat hij ook dan soms uit, gezien hij gemakkelijk kamertemperatuur setpoint van 21,5 graden bereikt, maar ik lees dat dit in de huidige omstandigheden niet onmiddellijk een probleem is. Debiet is wel laag, met 6,5 à 7,1 l/min, wat ik lees dat niet persé efficiënt is. Enige tips hier?
* @RonJ Het klopt idd dat mijn SWW zijn ding terug doet als ik hem schedule. Alleen begrijp ik de setup niet die je voorstelt als ik sturing alsnog door Homey wil doen
* ik gaf eerder aan dat als ik modulatie af zette, ik in de app niet meer kon sturen op kamertemperatuur. Ik heb modulatie eens terug aangezet om te kijken of ik dit dan wel weer kon. Dit was het geval. Het terug afzetten van modulatie zorgde echter niet dat ik terug niet meer kon sturen op kamertemperatuur. Zal dus ergens een onstabiliteit of zoiets geweest zijn. All good now...

Dank voor jullie suggesties!
Dat lage debiet is precies wat ik bedoel. Dan kun je beter je aanvoertemperatuur verhogen, want je warmtepomp kan zijn vermogen niet goed kwijt. Het is zo minder efficiënt dan een graad hoger instellen en dus niet 24/7 verwarmen op dit soort dagen.

• Atomius
Wow oke. Dat is wel nieuwe info.

Ik dacht namelijk dat je altijd je huis met een zo laag mogelijke AWT moest verwarmen met een stooklijn die de ingestelde thermostaattemperatuur nét niet haalt zodat het ding altijd langdurig blijft pruttelen.

Maar nu begrijp ik dat dit eigenlijk niet klopt bij en dat bijv. 12 uur lang op 25 graden AWT slechter is dan 2 sessies van 3 uur (met een urenlange pauze ertussen) op 28 graden?

En slechter in welke zin? Minder efficiënt? Lagere COP?

• TKroon
  • Niet online
@Atomius klopt. Je verbruikt meer energie om uiteindelijk minder opgewekte warmte kwijt te kunnen. Afhankelijk van je kamertemperatuur kun je 25 graden niet eens goed kwijt. Hier is het ongeveer 21 graden in de woonkamer. Dat betekent dat een Ta van 25 en delta t va 3 een retourtemperatuur van 22 betekent. Zo snel is de afgifte niet… als je het 19 graden wilt hebben binnen kan 25 graden aanvoer nog wel lukken, maar 28 is hier het minimum wat altijd met de hoogste pompsnelheid haalbaar is.
Ik meet de COP overigens met een echte energiemeter en lees alles uit met de P1P2MQTT bridge, dus heb goed inzicht in alles wat de Daikin doet. Ook alles geprobeerd, waarbij 28 graden voor mij de sweet spot is. Inmiddels moduleer ik het nog met de energieprijzen icm een dynamisch contract :)

• Atomius
TKroon schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:03:
@Atomius klopt. Je verbruikt meer energie om uiteindelijk minder opgewekte warmte kwijt te kunnen. Afhankelijk van je kamertemperatuur kun je 25 graden niet eens goed kwijt. Hier is het ongeveer 21 graden in de woonkamer. Dat betekent dat een Ta van 25 en delta t va 3 een retourtemperatuur van 22 betekent. Zo snel is de afgifte niet… als je het 19 graden wilt hebben binnen kan 25 graden aanvoer nog wel lukken, maar 28 is hier het minimum wat altijd met de hoogste pompsnelheid haalbaar is.
Ik meet de COP overigens met een echte energiemeter en lees alles uit met de P1P2MQTT bridge, dus heb goed inzicht in alles wat de Daikin doet. Ook alles geprobeerd, waarbij 28 graden voor mij de sweet spot is. Inmiddels moduleer ik het nog met de energieprijzen icm een dynamisch contract :)
Interesting. Even over je eerste zin; hoe bedoel je dat precies? Hoe moet ik dat interpreteren?

• TKroon
  • Niet online
@Atomius omdat je langer draait met een (in dit voorbeeld) 40% lagere COP door het lage debiet. Dus stel dat je in totaal 10 kWh verbruikt met een COP van 5, heb je 50 kWh warmte opgewekt. Echter als je 8 kWh verbruikt (iets hogere Ta met minder draaiuren) met een COP van 7 heb je 56 kWh warmte opgewekt.

• pegagus
dunklefaser schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:47:
@TKroon Vandaag met temperaturen tussen de 8 °C en 15 °C tot nu toe
zou vermoedelijk geen wp in een redelijk geïsoleerd huis continu doordraaien.
Over de oorzaken van de lage COP's ga ik niet speculeren.
Afgezien van de SWW draait mijn WP in het geheel nog niet. Alleen 's avonds een houtkachel.

• jievie
@TKroon Ik snap de redenering wel. Maar is dit altijd het geval dat je een laag debiet best vermijdt? Of is dit enkel het geval met deze 'hoge' buitentemperaturen? En is er dan een ideaal debiet waar jij naar streeft momenteel?

• TKroon
  • Niet online
jievie schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:41:
@TKroon Ik snap de redenering wel. Maar is dit altijd het geval dat je een laag debiet best vermijdt? Of is dit enkel het geval met deze 'hoge' buitentemperaturen? En is er dan een ideaal debiet waar jij naar streeft momenteel?
Ja. De warmtepomp verlaagt het debiet om de delta t te behouden. Met hoge (=efficiënte) pompsnelheid zou de delta t te klein worden waardoor de warmtepomp helemaal niet meer kan werken. Het ideale debiet = maximaal.

De retourtemperatuur moet enkele graden boven de kamertemperatuur liggen. De delta t wil je zo laag mogelijk houden, zodat de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk kan. Delta t wil je dus op 3. Daarvoor heb je een hoog debiet nodig.

• danny.s
Ik heb hier de discussies over de de mogelijke lage COP voorbij zien komen. Als ik de COP bereken vanuit de getallen die de binnen unit aangeeft, twijfel ik hier behoorlijk over. De periode 4 okt - 14 nov zou ik uitkomen op een COP van 5.3. En heb ik vorige jaar paar keer "steekproef" gedaan met realtime berekening (dT + flow vanuit de binnen unit, verbruik via kWh meter), en dan kom ik consequent op een hogere COP uit.

Op dit moment draai ik op het minimum vermogen (en debiet), waarbij verbruik tussen de welbekende 250W-400W op en neer stuitert, en met 400W verbruik zou ik nog steeds op een COP van bijna 6 zitten.
Pagina: 1 ... 157 ... 166 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma