Hallo mede tweakers en Daikin Altherma bezitters!
Wij hebben een daikin warmtepomp:
Type warmtepomp: EBLA09DA3W1
Type Boiler: EKHWS300D3V3
Type Madoka: brc1hhdw
Deze setup was al geïnstalleerd toen wij deze woning kochten in september 2024
- De woning is een woning die in 1993 gebouwd is.
- Het is een geschakelde woning waarbij wij de tussenwoning zijn
- Energielabel C (vloerisolatie, dakisolatie, hr++ glas)
- Woonoppervlakte 270m2, 1000m3 inhoud
- Woning bestaat uit 240m2 vloerverwarming verdeeld over 28 groepen en 3 open verdelers
- Gasloos
- Airco's in woonkamer, eetkamer, slaapkamers
- Pelletkachel in woonkamer
- 21 zonnepanelen (7700 wp) gericht op het zuidwesten
Na aankoop van de woning hebben wij de vloerverwarming geplaatst.
In de eerste maanden zag ik dat het verbruik behoorlijk! hoog was
Na een wat doorspitten van het forum en bijhouden van wat statistieken zag ik het volgende:
- De BUH stond op altijd ingesteld, met een capaciteit van 4,8 kw bij stap 1
- Het boiler vat stond op 57 graden ingesteld
Deze instellingen heb ik vervolgens aangepast naar
- BUH beperkt, 1,4 kw capaciteit stap 1
- Boiler vat 51 graden
Ook de stooklijn heb ik aangepast van radiator temperatuur naar vloerverwarmingswaarden. Huidige instelling:
- 36 graden bij -15 en
- 26 graden bij +20.
- Delta T = 5
- Modulatie = ja
- Max Modulatie = 0
- Bediening kamer thermostaat.
Stooklijn lijkt nog wat aan de hoge kant, maar met een lagere temp wordt het beduidend minder warm in huis.
Deze aanpassingen hebben al wel voor een behoorlijke vermindering van het verbruik gezorgd.
Ook heb ik getest met vertrekwater gestuurd, dit maakte de woning aanzienlijk warmer maar zorgde ook weer voor extra verbruik. Moest de regeling op -5 zetten om niet op temperaturen van 23 graden in huis op een koude dag uit te komen.
Graag zou ik jullie dan ook om wat hulp en advies willen vragen, omdat ik tegen wat vragen en problemen aan loop
- Ik merk dat de woning niet egaal verwarmd wordt, slaapkamers worden bijvoorbeeld warmer als de eetkamer, terwijl ik de zones in de eetkamer volledig open heb staan en die in de slaapkamers bijna dicht heb staan
- Ik zie op de koudere dagen dat de pomp nog behoorlijk hard werkt, met pieken. Kan ik dit verminderen?
- Wel heel lange runs, maar ook vrij zware runs qua verbruik, een paar voorbeelden hieronder
Op de warmere dagen ziet het verbruik er ongeveer zo uit
/f/image/7mzWNe4OR1FELqhkMmW7fvTa.png?f=fotoalbum_large)
Graag zou ik Willen weten:
- Hoe kan ik zorgen dat het eigen verbruik hoger wordt.
- Bijvoorbeeld kan ik overdag bij veel zonne energiehet Boiler vat extra later verwarmen
- De pomp meer laten draaien
Wat ik ook zie is dat onze Boiler direct na gebruik opwarmt, met veel vermogen en dat wij even later beginnen met terugleveren. Is het ook mogelijk om het opwarmen later te starten en over een langere periode uit te smeren?
Daarnaast zou ik ook graag wat advies Willen ontvangen over de koude dagen, om het verbruik op die dagen wat lager te maken. Is er bijvoorbeeld een goed stappenplan of dergelijke om de instellingen te fine tunen. Hoe ik het nu heb gedaan is een instelling aanpassen, dit vergelijken over een paar dagen met de vorige instellingen om een goed beeld van de effecten te verkrijgen.
Heb inmiddels ook een m5stack stick gekocht zodat ik espaltherma kan gaan inzetten om meer gegevens te krijgen
Een Heel verhaal, ik hoop dat jullie me wat in de goede richting kunnen helpen. Alvast bedankt
WarmtePomp Daikin EBLA09DA3W1 || Boiler: Daikin EKHWS300D3V3 || Thermostaat: Daikin BRC1HHDW || Pelletkachel: Nordic Fire Ilvar 9KW || Zonnepanelen: 21x a 7,7 kwP