Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:00
Beste tweakers, ik lees al jaren mee, maar stel het steeds uit. Maar ik wil nu toch echt wel een plan maken
voordat de Nefit Ecomline HR uit 2008 echt kapot gaat en ik niet gedwongen een nieuwe gasketel wil nemen.

Het betreft een geschakelde woning uit 1990 (alle muren koud) ongeveer 130m2. Met een Tonzon nageïsoleerde broodjesvloer, kunststof kozijnen met triple glas, geïsoleerde voor en achterdeur met triple glas.

Historisch gasverbruik: 900/1000 m³/jaar (vanaf 2022), ongeveer 0,3m³ per gewogen graaddag.
Kan het in de winter met 40 graden warm houden, maar gezien het boilertje in de CV ketel en legionella, staat de ketel op 60 graden.

Naast mechanische ventilatie heeft de woonkamer een Fresh-R decentrale warmtewisselende ventilatie.
Afgiftesysteem:
Beneden:
- Woonkamer:
1x Jaga Strada 2772 Watt (75/65/20) - 50 x 200 x 11 batt
2x T21 180x40 ? Watt
1x Jaga Strada 961 Watt (75/65/20) - 65 x 50 x 15 batt in open bijkeuken
Jaga's hebben allemaal een stopcontact, maar hebben nog geen ventilator unit.

Gezien er vrij recentelijk gestuct is, en er een prijzige vloer ligt die nog jaren mee zal gaan, zal de afgifte via de radiatoren blijven. De T21's heb ik bewust nog niet vervangen door Jaga's omdat er onder de vensterbanken te weinig ruimte is voor een goede convector werking (denk ik). Ze kunnen eventueel wel vervangen worden door T22/T33's.

- Gang (staat alleen aan als het hard vriest):
1x Jaga Strada Jaga Strada 808 Watt (75/65/20) - 35 x 90 x 10 batt
Boven:
- in iedere slaapkamer 1x T10 40 hoog en lengte met de omvang van de kamer tussen 120 en 190.
- Badkamer: handdoek radiator 190x60
- Zolder: 1x T11 100x80, staat zelden aan ivm airco.

Daikin 7KW split airco, 5Kw voor woonkamer en 2,5Kw voor de zolder, die ook kan verwarmen.
SWW:
- Plek voor boiler, ja op zolder, eventueel in garage, maar dat zou complex zijn qua leidingen
- 230/300 liter nodig, denk ik, we hebben een bad en die wordt veel gebruikt, soms 2x achter elkaar.
- DWTW aanwezig? Nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W (W/W lijkt mij wat duur en lastig in een al aangelegde tuin), zet op volgorde: milieuvriendelijk, zuinig, stil, domotica-integratie. Lichte voorkeur voor Daikin, gezien goede ervaringen met airco's en installateur uit de buurt die het merk voert.
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed
Buitenunit locatie
Kan op smal stuk platdak bij uitbouw (staat airco buitenunit ook), anders op begane grond in achtertuin.
Vragen
- Is R290 echt de toekomst, of kan ik nu prima voor een R32 warmtepomp gaan?
- Wat is het juiste formaat warmtepomp en kan die zijn capaciteit kwijt in het afgifte systeem?
- Is het handig om een overbemeten warmtepomp te nemen vanwege de af en toe grotere warmevraag van 2x een bad vullen?
- Hoe nadelig (afgezien van de hogere aankoopprijs) is een te grote warmtepomp?
- Ik lees veel dat er warmtepomp meer water moet circuleren, zijn mijn 22mm buizen dan een probleem?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:15
Gezien het gasverbruik kom je op een Wp van +- 5kW. Als je enkel Jaga’s hebt, heb je waarschijnlijk een buffervat in serie nodig om het systeem volume te vergroten.

Je geeft aan het warm te kunnen krijgen met 40 graden maar de cv op 60 te zetten ivm legionella. Het cv systeem en tapwater zijn apart van elkaar in te stellen. Weet je zeker dat de de aanvoer temperatuur van de cv op 40 hebt gehad?

R32 of R290 kan beide. Het minimum vermogen is belangrijk waardoor je niet een te grote WP wil. Even naar Daikin gekeken: de 6 en 8kW hebben het zelfde minimum vermogen.

In welke regio zit je?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:08

pingwim

What's a world without Wimmen

Ik heb een woning uit 1967 met Jaga lowH2O convec-/radiatoren en een Daikin Altherma 3 (= R32).
De Jaga's in woonkamer en keuken zijn voorzien van SpeedComfort fans, die verhogen het comfort.
De thermostaat wordt geregeld door Evohome.

Er is geen probleem om voldoende warmte te genereren.
Moet wel zeggen dat zonder HomeAssistant (en ESPAltherma) dit minder optimaal zou zijn geweest.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:15
Die T10 radiatoren op de bovenverdieping gaan niks doen met lage aanvoertemperatuur, daar moet je minimaal T11, T22 of T33 van maken. Jaga mag ook.

22mm op een warmtepomp kan, bij radiatoren heb je niet zo'n enorme flow nodig. Ik heb zelf een Atlantic Aurea die 900l/u door het systeem pompt, ik hoor het alleen als er nog lucht in de leidingen zit. Ketel deed voorheen 1500 liter per uur met wat leidingruis (niet storend, wel hoorbaar). Aurea is overigens een hybride toestel, die is ontworpen op 22mm.

Hoe dikker je warmtepomp, hoe sneller de circulatiepomp draait om het vermogen op lage temperatuur naar je radiatoren te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
luckremers schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:31:
Gezien het gasverbruik kom je op een Wp van +- 5kW. Als je enkel Jaga’s hebt, heb je waarschijnlijk een buffervat in serie nodig om het systeem volume te vergroten.
Ah zoiets vermoede ik al, aangezien er een heel stuk minder water is vergeleken met vloerverwarming.
Je geeft aan het warm te kunnen krijgen met 40 graden maar de cv op 60 te zetten ivm legionella. Het cv systeem en tapwater zijn apart van elkaar in te stellen. Weet je zeker dat de de aanvoer temperatuur van de cv op 40 hebt gehad?
Ja, het was wel echt de CV, want het huis warmde wel duidelijk minder snel op. Er zit ook wel een losse knop op voor het SWW, maar niet in graden, en er is maar 1 metertje met temperatuur. Dus vandaar safety first en weer terug op 60.
R32 of R290 kan beide. Het minimum vermogen is belangrijk waardoor je niet een te grote WP wil. Even naar Daikin gekeken: de 6 en 8kW hebben het zelfde minimum vermogen.
Ah dus er is geen verkeerde keuze qua minimum vermogen, alleen een hogere aanschaf, maar wel wat meer capaciteit voor SWW dan?
In welke regio zit je?
Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
_JGC_ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:02:
Die T10 radiatoren op de bovenverdieping gaan niks doen met lage aanvoertemperatuur, daar moet je minimaal T11, T22 of T33 van maken. Jaga mag ook.
De meeste kamers gaan die radiatoren ook nooit open, meer als het een keer extreem gaat vriezen.
Maar ik werk veel thuis, dus zal waarschijnlijk daar een radiator gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik heb een hoekhuis uit 1953 en krijg het met een 5Kw Panasonic en alleen maar t33 en boven t22 prima warm. 24/7 alles open behalve onze slaapkamer en thermostaat op 20,5 graden, kom van 850m3 gas en gebruik nu ongeveer 2100kWh stroom. SWW apart met een warmtepompboiler.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wat kun je nog aan isolatie doen?
Want dat kan ik niet uit je OP opmaken. Een warme muts (dakisolatie) bijvoorbeeld scheelt best veel en verdien je heel snel terug.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je met fans in de Jaga’s gaat werken boeit de hoogte niet zo veel meer, dus kunt je gewoon een 30cm plaatsen.

Jaga vraagt veel teveel voor de fans, lekker zelfbouw met heatboosters (zie DBE zelfbouw en heatbooster topics)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Yaksa schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:02:
Wat kun je nog aan isolatie doen?
Want dat kan ik niet uit je OP opmaken. Een warme muts (dakisolatie) bijvoorbeeld scheelt best veel en verdien je heel snel terug.
Het dak is inderdaad de enige plek, maar om geen kapitaalvernieting te doen aan een netjes gestucte zolder zou dat alleen van buitenlangs kunnen en dan moeten de zonnepanelen er eerst af. En over een aantal jaar zijn de pannen ook een keer aan vervanging toe. Dus dat wordt geen korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Ronald schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:13:
Als je met fans in de Jaga’s gaat werken boeit de hoogte niet zo veel meer, dus kunt je gewoon een 30cm plaatsen.

Jaga vraagt veel teveel voor de fans, lekker zelfbouw met heatboosters (zie DBE zelfbouw en heatbooster topics)
We zijn inmiddels inderdaad wel tot de conclusie gekomen dat we de T21's in de woonkamer wel door Jaga's kunnen vervangen, waarschijnlijk van 15 diep, en eventueel de vensterbanken erboven gaan inkorten als dat probleem wordt (steken 7cm over), en als het niet anders kan voor fans gaan, aangezien ik mij al aardig stoor aan het geluid van de WTW ventilatie, wat nog een stuk verderop in de woonkamer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
SiErRa schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:57:
- Gang (staat alleen aan als het hard vriest):
1x Jaga Strada Jaga Strada 808 Watt (75/65/20) - 35 x 90 x 10 batt
Boven:
- in iedere slaapkamer 1x T10 40 hoog en lengte met de omvang van de kamer tussen 120 en 190.
- Badkamer: handdoek radiator 190x60
- Zolder: 1x T11 100x80, staat zelden aan ivm airco.

Daikin 7KW split airco, 5Kw voor woonkamer en 2,5Kw voor de zolder, die ook kan verwarmen.
Owww... dan gaat het altijd goedkomen. Dan heb je dus 7kW warmtepompvermogen op standby. Dus als echt de nood aan de man is, kun je altijd je huis warm blazen.

Ik zou de radiatoren die nu eigenlijk uitstaan wel laten meedraaien. Zeker in de gang raak je vaak veel warmte kwijt wat dan via de woonkamer moet worden geleverd.
- 230/300 liter nodig, denk ik, we hebben een bad en die wordt veel gebruikt, soms 2x achter elkaar.
Dit is echt wel een dingetje. Met een 200L boiler kreeg ik een Email bad eigenlijk al niet gevuld. En aangezien een warmtepompboiler makkelijk 3-4 uur moet verwarmen als hij helemaal is afgekoeld ga je daar serieus in de problemen kunnen komen. Het hangt uiteraard een beetje van het gebruik af, maar wat je vaak ziet gebeuren is dat een bad gevuld wordt met 200L, daarna ga je erin liggen (weg 60-80l) en wil je het bad aanvullen met heet water. En dan kom je erachter dat je boiler te dicht bij de 40C is gekomen om comfortabel bij te vullen/verwarmen.
Zet je echter 2x 100L in het bad, voor kinderen, zonder aanvullen en met aan het eind alleen even de douche voor haar uitspoelen heb je een totaal ander profiel/gebruik.
- Is het handig om een overbemeten warmtepomp te nemen vanwege de af en toe grotere warmevraag van 2x een bad vullen?
- Hoe nadelig (afgezien van de hogere aankoopprijs) is een te grote warmtepomp?
- Ik lees veel dat er warmtepomp meer water moet circuleren, zijn mijn 22mm buizen dan een probleem?
Echt een overbemeten warmtepomp is niet goed. Maar een Warmtepompboiler is meestal 3-4kW thermisch, stel je hebt een 7kW WP met sanitair boiler, dan zal je verwarm tijd halveren. Maar het is gewoon niet echt een snel systeem.
Normaal ben ik fan van een Warmtepomp boiler omdat het de complexiteit vermindert en qua installatie stelt het niks voor. Dus mocht je boiler ooit stuk gaan, dan verwacht ik dat CoolBlue oid gewoon een nieuwe kan gaan leveren en aansluiten. Het is niet veel meer dan een droger of wasmachine. Maar in jouw geval kan een 300L boiler aan een warmtepomp wel een uitkomst zijn.
Maar dit zijn ook wel de situaties waarbij een doorstromer bijschakelen voor die momenten dat het nodig is, een aardig alternatief kan geven. Een doorstromer (11kW) is ~€400, de meerprijs om van 200L naar 300L te gaan zit daar vaak boven. Qua energieverbruik zal het een beetje hetzelfde uitkomen, een 300L boiler zal ook meer verlies geven dan een 200L, de doorstromer zal een stuk COP1 verwarmen.

Qua leidingwerk heb ik een simpele tip:
Een 32x3mm PEX heeft 0,5L inhoud, 22mm staal zit op 0,25L. Dus als je bang bent om te weinig inhoud in je systeem te hebben is het vervangen van een meter buis (en dat gaat x2 ivm de retour) het toevoegen van 0,5L systeemvolume. Een rol van 25m 32mm PEX geeft je dan 7L extra inhoud tov staal en kost ~€110, een buffervat kost ook al gauw €300-400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Een buffervat van 20 liter bij de warmteservice kost net geen 100 euro

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Pagina: 1