Beste tweakers, ik lees al jaren mee, maar stel het steeds uit. Maar ik wil nu toch echt wel een plan maken
voordat de Nefit Ecomline HR uit 2008 echt kapot gaat en ik niet gedwongen een nieuwe gasketel wil nemen.
Het betreft een geschakelde woning uit 1990 (alle muren koud) ongeveer 130m2. Met een Tonzon nageïsoleerde broodjesvloer, kunststof kozijnen met triple glas, geïsoleerde voor en achterdeur met triple glas.
Historisch gasverbruik: 900/1000 m³/jaar (vanaf 2022), ongeveer 0,3m³ per gewogen graaddag.
Kan het in de winter met 40 graden warm houden, maar gezien het boilertje in de CV ketel en legionella, staat de ketel op 60 graden.
Naast mechanische ventilatie heeft de woonkamer een Fresh-R decentrale warmtewisselende ventilatie.
- Woonkamer:
1x Jaga Strada 2772 Watt (75/65/20) - 50 x 200 x 11 batt
2x T21 180x40 ? Watt
1x Jaga Strada 961 Watt (75/65/20) - 65 x 50 x 15 batt in open bijkeuken
Jaga's hebben allemaal een stopcontact, maar hebben nog geen ventilator unit.
Gezien er vrij recentelijk gestuct is, en er een prijzige vloer ligt die nog jaren mee zal gaan, zal de afgifte via de radiatoren blijven. De T21's heb ik bewust nog niet vervangen door Jaga's omdat er onder de vensterbanken te weinig ruimte is voor een goede convector werking (denk ik). Ze kunnen eventueel wel vervangen worden door T22/T33's.
- Gang (staat alleen aan als het hard vriest):
1x Jaga Strada Jaga Strada 808 Watt (75/65/20) - 35 x 90 x 10 batt
Boven:
- in iedere slaapkamer 1x T10 40 hoog en lengte met de omvang van de kamer tussen 120 en 190.
- Badkamer: handdoek radiator 190x60
- Zolder: 1x T11 100x80, staat zelden aan ivm airco.
Daikin 7KW split airco, 5Kw voor woonkamer en 2,5Kw voor de zolder, die ook kan verwarmen.
- 230/300 liter nodig, denk ik, we hebben een bad en die wordt veel gebruikt, soms 2x achter elkaar.
- DWTW aanwezig? Nee
- Wat is het juiste formaat warmtepomp en kan die zijn capaciteit kwijt in het afgifte systeem?
- Is het handig om een overbemeten warmtepomp te nemen vanwege de af en toe grotere warmevraag van 2x een bad vullen?
- Hoe nadelig (afgezien van de hogere aankoopprijs) is een te grote warmtepomp?
- Ik lees veel dat er warmtepomp meer water moet circuleren, zijn mijn 22mm buizen dan een probleem?
voordat de Nefit Ecomline HR uit 2008 echt kapot gaat en ik niet gedwongen een nieuwe gasketel wil nemen.
Het betreft een geschakelde woning uit 1990 (alle muren koud) ongeveer 130m2. Met een Tonzon nageïsoleerde broodjesvloer, kunststof kozijnen met triple glas, geïsoleerde voor en achterdeur met triple glas.
Historisch gasverbruik: 900/1000 m³/jaar (vanaf 2022), ongeveer 0,3m³ per gewogen graaddag.
Kan het in de winter met 40 graden warm houden, maar gezien het boilertje in de CV ketel en legionella, staat de ketel op 60 graden.
Naast mechanische ventilatie heeft de woonkamer een Fresh-R decentrale warmtewisselende ventilatie.
Afgiftesysteem:
Beneden:- Woonkamer:
1x Jaga Strada 2772 Watt (75/65/20) - 50 x 200 x 11 batt
2x T21 180x40 ? Watt
1x Jaga Strada 961 Watt (75/65/20) - 65 x 50 x 15 batt in open bijkeuken
Jaga's hebben allemaal een stopcontact, maar hebben nog geen ventilator unit.
Gezien er vrij recentelijk gestuct is, en er een prijzige vloer ligt die nog jaren mee zal gaan, zal de afgifte via de radiatoren blijven. De T21's heb ik bewust nog niet vervangen door Jaga's omdat er onder de vensterbanken te weinig ruimte is voor een goede convector werking (denk ik). Ze kunnen eventueel wel vervangen worden door T22/T33's.
- Gang (staat alleen aan als het hard vriest):
1x Jaga Strada Jaga Strada 808 Watt (75/65/20) - 35 x 90 x 10 batt
Boven:
- in iedere slaapkamer 1x T10 40 hoog en lengte met de omvang van de kamer tussen 120 en 190.
- Badkamer: handdoek radiator 190x60
- Zolder: 1x T11 100x80, staat zelden aan ivm airco.
Daikin 7KW split airco, 5Kw voor woonkamer en 2,5Kw voor de zolder, die ook kan verwarmen.
SWW:
- Plek voor boiler, ja op zolder, eventueel in garage, maar dat zou complex zijn qua leidingen- 230/300 liter nodig, denk ik, we hebben een bad en die wordt veel gebruikt, soms 2x achter elkaar.
- DWTW aanwezig? Nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W (W/W lijkt mij wat duur en lastig in een al aangelegde tuin), zet op volgorde: milieuvriendelijk, zuinig, stil, domotica-integratie. Lichte voorkeur voor Daikin, gezien goede ervaringen met airco's en installateur uit de buurt die het merk voert.Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteedBuitenunit locatie
Kan op smal stuk platdak bij uitbouw (staat airco buitenunit ook), anders op begane grond in achtertuin.Vragen
- Is R290 echt de toekomst, of kan ik nu prima voor een R32 warmtepomp gaan?- Wat is het juiste formaat warmtepomp en kan die zijn capaciteit kwijt in het afgifte systeem?
- Is het handig om een overbemeten warmtepomp te nemen vanwege de af en toe grotere warmevraag van 2x een bad vullen?
- Hoe nadelig (afgezien van de hogere aankoopprijs) is een te grote warmtepomp?
- Ik lees veel dat er warmtepomp meer water moet circuleren, zijn mijn 22mm buizen dan een probleem?