Het is inderdaad gedaan met die ESPAltherma. Die publiceert via wifi MQTT berichten naar een raspberry pi waar ik Domoticz, een MQTT broker, en een node red server heb draaien. Het is een beetje een opgaaf om die ESP32 geprogrammeerd te krijgen als je het nooit eerder hebt gedaan, maar als je een beetje handig bent zul je er wel uitkomen. In de code van ESPAltherma moet je een paar dingen goedzetten (wifi wachtwoord, welk apparaat je hebt etc) en in een grote lijst uitzoeken welke waardes je allemaal wil uitlezen. Die ESPAltherma leest praktisch alle interne waardes van de warmtepomp uit dus er is geen gebrek aan data.
Hier heb je een lijst. Het is alleen wat lastiger om uit te zoeken welke waarde nou precies wat is. T koste me even voordat ik door had dat {0x21,0,105,2,-1,"INV primary current (A)"}, het stroomverbruik was bijvoorbeeld.
De waardes die door de ESPAltherma worden uitgespuugd moeten een beetje omgevormd worden om leesbaar te zijn voor Domoticz. Dus NodeRed luistert naar de topics van de sensors die voor mij relevant zijn, doet er wat basisberekeningen aan (COP, wattage etc) en spuugt die vervolgens op een speciaal MQTT topic weer uit. Dat ene MQTT topic luistert Domoticz dan weer naar.
Als je het zelf wil nabouwen dan moet je in Domoticz eerst in hardware de volgende entry maken:
/f/image/NHEUBFhfS0GlwnBjW0w9yl1O.png?f=fotoalbum_large)
De topic in en topic uit daar onderaan zijn natuurlijk de MQTT topics waar je uiteindelijk je berichten heen moet gooien.
Vervolgens maak je een dummy sensor aan in hardware met een mooie naam. Ik heb m Daikin Voltage genoemd omdat dit de eerste waarde was die ik werkend kreeg en vervolgens nooit meer heb aangepast:
Daarna kan je voor die dummy sensor alle sensors toevoegen die je graag wil weten. Houd de idx in de gaten, die ga je nodig hebben voor node red:
Hierna moet je naar node red gaan en daar een mooi spinnenweb bouwen. Het idee is dat de MQTT berichten die je van ESPAltherma binnenkrijgt alleen een waarde bevatten. Je moet daar wat metadata aan toevoegen met het standaard 'template' blokje van Nodered. Dit is wat ik ervan gebouwd heb:
Hier is een voorbeeld wat er in een template blokje staat, in dit geval het stroomverbuik van de Daikin. De stroomverbruik dummy sensor in Domoticz heb ik op idx 2 zitten, en dit moet matchen met de idx in het nodered template blokje:
Vervolgens gooi je de hele mikmak naar het MQTT topic in dat je eerder voor Domoticz heb neergezet (in mijn geval domoticz/in) en je hebt de waardes van de Daikin naar Domoticz gekregen.
Die onecta plugin is trouwen bagger. Toont je praktisch niks dat je wil weten, geen COP, geen huidige data, geen in/uit temperaturen. Het is een geglorificeerde thermostaat die bijhoud hoeveel kwh er verstookt is (en dat met maar 1 significante digit. Dus je hebt geen idee of je 0.5kwh of 1.49kwh verstookt hebt, je word alleen vertelt 1kwh)
[
Voor 3% gewijzigd door
Ralathon op 29-06-2022 14:38
]