Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:44
busscherski schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:21:
[...]

Van meerdere enkelfase groepen achteraf een 3 fase aansluiting maken lijkt me een belachelijk slecht idee. En gevaarlijk.

De wasdroger groep ook gebruiken voor de warmtepomp vind ik erg gebeunhaas maar dat kan werken. Zou ik zelf niet doen. Dan veel liever met een extra groepenkastje zoals ik hierboven schreef.
Het zijn twee geïsoleerde grondkabels die ik naar boven toe gelegd heb. Beide hebben een eigen groep.

Het is ook een warmtepomp droger (niet eens een half jaar oud).

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:48
Als het een warmtepomp droger is dan kan die wel samen met een wasmachine op een groep.
Niet via een verlengkabel maar even een dubbel stopcontact maken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
busscherski schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:00:
Als het een warmtepomp droger is dan kan die wel samen met een wasmachine op een groep.
Niet via een verlengkabel maar even een dubbel stopcontact maken.
Ok duidelijk

maar begrijp ik het goed dat ik een variant moet hebben met een 9kw BUH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 14:01
busscherski schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:21:
[...]

Van meerdere enkelfase groepen achteraf een 3 fase aansluiting maken lijkt me een belachelijk slecht idee. En gevaarlijk.
Oh is dat zo :/
De electricien die de installatie voor de zonnepanelen bij ons heeft verzorgd heeft de wasdroger en wasmachine groepen gecombineerd tot een 3 fase groep voor de 3 fase omvormer. Hij zei zelfs tegen mij dat als ik van die verdubbelaars prik in de automaten dan kan ik nog een paar extra stopcontacten maken die vol belast kan worden tot 3600 watt.
Voor de 8kw altherma apart een extra groep laten trekken en 2kw bu heater ging op de oude CV wcd.

Misschien ook maar een wifi rookmelder in de washok en meterkast plaatsen. Eentje dat je een berichtje stuurt als hij rook of hitte waarneemt.

[ Voor 9% gewijzigd door jwakie op 13-04-2022 10:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
jwakie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:05:
[...]

Oh is dat zo :/
De electricien die de installatie voor de zonnepanelen bij ons heeft verzorgd heeft de wasdroger en wasmachine groepen gecombineerd tot een 3 fase groep voor de 3 fase omvormer. Hij zei zelfs tegen mij dat als ik van die verdubbelaars prik in de automaten dan kan ik nog een paar extra stopcontacten maken die vol belast kan worden tot 3600 watt.
Voor de 8kw altherma apart een extra groep laten trekken en 2kw bu heater ging op de oude CV wcd.
Als je dat wilt laten reviewen, daar is een topic voor.
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
Tof bedankt. Dat ga ik zeker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:23
somfing schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:38:
[...]
Ik lees hier veel installaties onder de 10kW, maar dat gaat hier ondanks veel isolerende maatregelen niet lukken. Ik heb het gasverbruik van 3000m3 naar 2000m3 weten te brengen over de laatste jaren en kan nog wel een beetje doen. Maar het huis heeft nou eenmaal een apparte bouw en is uit 1979, dus veel lager zit er niet in.
Wij hebben een vrijstaand huis uit 1927 en met isolatie en zoneregeling het verbruik teruggebracht van 4000m3 naar 2500m3 (inclusief SWW). Ik overweeg de aanschaf van een 14 kW Altherma 3 LT.
[...]
Nu was ik altijd in de veronderstelling dat ik beter "te veel" kW kon hebben dan te weinig. Echter, nu lees ik voor het eerst iets over "pendelen". Ik had gehoopt dat die dingen gewoon goed konden moduleren, maar het is dus blijkbaar zaak dat ze niet te veel aan en uit slaan. Misschien is dan een 12kW systeem toch het overwegen waard i.p.v. een 16kW... Zal de Altherma catalogus eens goed gaan doorlezen.
[...]
Wat je nodig hebt is het "Technical data book" van je buitenunit. Daikin stelt die alleen beschikbaar aan installateurs, dus daar op te vragen[1]. Daarin kan je het minimale vermogen vinden. Volgens mij is het bij de Altherma 3 zo dat de ondergrens in kW voor dezelfde serie gelijk is. De 12/14/16 kW buitenunits zouden hetzelfde minimaal vermogen hebben. Dus ik twijfel nog om niet gewoon de 16 kW te nemen..

[1]: ik heb zelf het "Technical data book" nog niet ontvangen, maar zal hem delen als ik hem krijg

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Welke leidingen lopen er van de Altherma binnenunit naar de buitenunit? Naast de leidingen met het "koudemiddel" aanvoer+retour ook nog een signaalleiding? Heeft de buitenunit zijn eigen stroomaansluiting of loopt die ook via de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
RichieB schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:45:
Welke leidingen lopen er van de Altherma binnenunit naar de buitenunit? Naast de leidingen met het "koudemiddel" aanvoer+retour ook nog een signaalleiding? Heeft de buitenunit zijn eigen stroomaansluiting of loopt die ook via de binnenunit?
Ik zie bij mij 2 geïsoleerde leidingen plus stroomkabel van buitenunit naar binnenunit.
De buitenunit zit weer aangesloten op een aparte groep. Deze geeft stroom aan d binnenuit.
De back-up heater heeft ook nog een aparte groep nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
RichieB schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:45:
Ik zie bij mij 2 geïsoleerde leidingen plus stroomkabel van buitenunit naar binnenunit.
De buitenunit zit weer aangesloten op een aparte groep. Deze geeft stroom aan d binnenuit.
De back-up heater heeft ook nog een aparte groep nodig.

Of er een signaalkabel binnen 1vd 2 geïsoleerde leidingen lopen kan ik niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@jwakie Bedankt! Dus de binnenunit wordt gevoed door de buitenunit? Dat wist ik niet. Ik heb de handleiding van de ERLA11-16 er even bij gezocht. Ik vind het plaatje niet heel duidelijk, maar ik denk dat het kastje bovenin een kWh meter moet voorstellen en de twee kleine kastjes een groep (automaat):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlHckbEB7ULgv6nydfqfsEIgKj0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/24qcbynGqcTH2tdJdJ1Su8kV.png?f=fotoalbum_large

Dus de binnenunit heeft alleen een eigen stroomaansluiting voor de backupverwarming. De aansluiting kan 1 of 3-fasen zijn (V3 vs W1 modellen) maar de doorverbindingskabel is altijd 4 aders. Ik vermoed dat daar ook de signalering overheen gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdTXopOLW4SEslQ7ffXkhkLYlTA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wsm0zyIMuW97vYEeJzwF0LzE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
@jwakie heb je een 2kw backup heater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
Ja, klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dasos
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-06-2023
Wij denken erover een Daikin altherma 3 r met boilervat 180 of 230l all electric aan te schaffen. Wij hebben een vrijstaand geschakeld huis van 2018, 900m3 gasverbruik excl warm water met volledige huis vloerverwarming. Woonoppervlakte nu 138m2 en wordt 170m2 met tweede badkamer.
Wat zijn jullie ervaringen qua geluid van de buitenunit bij 6kw of 7,5kw toestel? En heeft een van jullie ervaring met zo'n geluidreducerende omkasting?

[ Voor 3% gewijzigd door Dasos op 17-04-2022 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Dasos
Bij alle merken warmtepompen valt het geluid echt wel mee zolang het niet vriest.

Als je het toch stiller wilt hebben kun je in plaats van een geluidsreducerende omkasting beter een nog wat stiller merk kopen. Bijvoorbeeld Nibe of Vaillant.

Sowieso is de 6 kW variant van Daikin weer net iets stiller dan de 8 kW. En is 6 kW meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Edit: het geluidsvermogen bepaald de afstand tot de erfgrens. Bijvoorbeeld een 6 kW Daikin heeft uit mijn hoofd een geluidsvermogen van 60 dB

[ Voor 43% gewijzigd door busscherski op 17-04-2022 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dasos
  • Laatst online: 13-06-2023
busscherski schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:32:
@Dasos
Bij alle merken warmtepompen valt het geluid echt wel mee zolang het niet vriest.

Als je het toch stiller wilt hebben kun je in plaats van een geluidsreducerende omkasting beter een nog wat stiller merk kopen. Bijvoorbeeld Nibe of Vaillant.

Sowieso is de 6 kW variant van Daikin weer net iets stiller dan de 8 kW. En is 6 kW meer dan voldoende.
Ik had in het geluidsdocument van Nibe voor de f2120-8 58 max overdag en 55 in stille modus.

En voor de Daikin in de gewone modus 62/52 en in de low sound modus 57/52 voor de 6kw en 59/52voor de 8kw gevonden

Kun je de low sound modus niet permanent gebruiken op de Daikin? Want ik dacht met die waarden is hij stiller dan de nibe.

Wij wonen in een hele stille wijk waar het snachts echt muisstil is, er rijdt snachts geen verkeer wat je hoort en alleen bij harde wind hoor je de bladeren in het bos ritselen dus we willen de unit echt zo stil mogelijk maken dus vandaar dat ik dacht als ik er nou ook nog een kast omheen zet dan is hij echt niet meer hoorbaar voor iemand of onszelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Dasos

In stille modus heeft de warmtepomp minder vermogen. Daikin deelt de specificaties zover ik weet niet zo goed als bijvoorbeeld Vaillant of Stiebel Eltron.
In stille modus produceert een warmtepomp een lager vermogen en is minder efficient dan in normale modus. Door de lagere fanspeed krijg je dan ook meer defrosts. Kijk anders even bij deze data van Vaillant (ik ben niet zo thuis in Nibe).

https://www.vaillant.co.u...-outdoor-unit-1456698.pdf
Pagina 78 en verder.

Ik weet niet hoe het bij een Daikin precies werkt (heb nog geen goede info van Daikin gevonden) maar ik ga er vanuit dat in de stilste modus het vermogen ongeveer halveert. Die stilste modus zou ik dus niet langer dan enkele uren per dag adviseren. Stille modus 1 zou je best kunnen instellen tussen bijvoorbeeld 19:00 en 7:00.
Maar als je stille modus overdag nodig hebt dan doe je denk ik echt iets verkeerd.

Een Daikin plus goede geluidsisolerende behuizing is daarnaast veel duurder en groter dan een Vaillant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04-2024
Hoi,

Ik kijk op dit moment ook naar een warmtepomp van Daikin met hoge temperaturen. Ben geïnteresseerd in Daikin Altherma 3 H HT 14 kw. En dan het wandmodel. Als ik hierbij geen boiler neem heb ik dan geen beschikking over warm tapwater voor keuken, douche en bad? Verder vraag ik me af of dit in mijn woning past. Is nog niet geïsoleerd tussen de spouwmuren (gaat wel gebeuren). We hebben ongeveer 130 m2 vloeroppervlak. CV ketel is 21 jaar en mag wel vervangen worden. Misschien zou hybride beter passen maar wil niet over een aantal jaren als het gas er af gaat/moet weer voor een grote uitgave komen te staan. Vandaar dat ik liever kijk naar all electric ook als zou mijn woning nog niet helemaal geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johend
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-10-2023
ronwijn schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:25:

Misschien zou hybride beter passen maar wil niet over een aantal jaren als het gas er af gaat/moet weer voor een grote uitgave komen te staan. Vandaar dat ik liever kijk naar all electric ook als zou mijn woning nog niet helemaal geschikt zijn.
Precies dezelfde vraag als waar ik ook mee zit.
Oudere vrij grote woning, redelijk geïsoleerd, overal dubbel glas, dak zeer goed geïsoleerd, maar geen vloerisolatie en ook geen vloerverwarming. Ik overweeg ondertussen wel het gewone dubbel glas op de begane grond te laten vervangen door HR++ glas.

Gasverbruik is nu 1800 m3 per jaar, met een huishouden van 4 personen.
Heb van het installatiebedrijf een offerte gekregen voor een Daikin Altherma 3 H HT warmtepomp (8 kW) dus all-electric.
Zou het jammer vinden om nu eerst te investeren in hybride terwijl we eigenlijk al op onze klompen kunnen aanvoelen dat we uiteindelijk helemaal van het gas af gaan.

Is zo'n Daikin Altherma 3 H HT systeem in staat om een huis dat gemiddeld geïsoleerd is en geen vloerverwarming heeft (normale radiatoren) efficiënt te verwarmen?
Om voorbereid te zijn staat de CV watertemperatuur bij ons inmiddels nu al twee jaar lang op 45 graden Celcius en dit lukt, al duurde het in de extreem koude februari week in 2021 wel wat lang om de woonkamer op te warmen.

[ Voor 13% gewijzigd door johend op 11-05-2022 11:51 . Reden: Info over de 45-graden check toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@johend Als je je huis warm krijgt met 45 graden water in je CV waarom wil je dan een Daikin Altherma 3 H HT systeem aanschaffen dat tot 70 graden gaat? Met een Daikin Altherma 3 LT kom je al tot 50 graden dus dat moet voldoende zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door RichieB op 11-05-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ronwijn schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:25:
Hoi,

Ik kijk op dit moment ook naar een warmtepomp van Daikin met hoge temperaturen. Ben geïnteresseerd in Daikin Altherma 3 H HT 14 kw.
Een 14 kW model omdat je ook na isolatie een warmteverlies hebt equivalent aan 2500 m3 gas per jaar?
En dan het wandmodel. Als ik hierbij geen boiler neem heb ik dan geen beschikking over warm tapwater voor keuken, douche en bad?
Correct, zonder boiler heb je geen warm tapwater. Mensen hebben die boilers niet voor niets staan.
In plaats van een boiler kun je natuurlijk ook de CV ketel daarvoor gebruiken. Maar die is met 21 jaar uiteraard ook wel een keertje aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
Ik gebruik nu 2000 m3 gas per jaar. Komt deels door een cv ketel van 21 jaar met boiler functie die alleen maar water aan het warm houden is. Zijn dan alle lt warmtepompen geschikt voor normale radiatoren? Is een Lt warmtepomp met boiler noodzakelijk voor warm tapwater? Of kan de warmtepomp met de all electric binnen unit ook warm water geven zonder boiler. Mijn huis heeft HR ++ glas overal. Zo ver ik weet geen vloerisolatie, wel dakisolatie en hopelijk op korte termijn spouwmuuriso. Is een woning uit 1968. Is zo’n woning überhaupt niet geschikt voor all electric? Zie geen meerwaarde om nu een warmtepomp te nemen die hybride is om vervolgens later gedwongen als nog te moeten investeren in all electric omdat het gas er af gaat. beetje zinloos lijkt me. De HT pompen gebruiken volgens mij behoorlijk veel meer stroom dan de LT. Dus zou wel graag een LT willen maar krijg ik daar mijn huis mee warm en warm tapwater?

Thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
@ronwijn Ik denk dat je beter even het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic kan lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronwijn
Dank voor jullie reacties. Ik heb de topics doorgenomen. Voor een leek blijft het lastige materie. Zeker om te bepalen of je huis wel geschikt is voor lage temperaturen. Maar met mijn gasverbruik van rond de 1800m3 lijkt het me dat ik een warmtepomp nodig heb van 11 kw. Nu is nog de vraag welk merk er het beste past. Hopelijk heeft er iemand tips niet alleen qua kwaliteit maar ook de prijs is een belangrijke (installatiekosten rijzen snel de pan uit heb ik al gezien). Super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@ronwijn Je kan starten door je huidige CV ketel op 40 of 45 graden in te stellen. Wordt je huis daar mee de komende winter niet (snel genoeg) warm dan kan je boosters (ventilatoren) installeren onder je radiatoren. Dan kan je voorjaar 2023 met een gerust gemoed all-electric gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 15-05-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
En de kamerthermostaat op een vaste waarde laten staan als het koud is. Dan hoeft er niets op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:14
Vanochtend is er een installateur geweest, komt (hoop ik) volgende week met een offerte. Hij stelt in ieder geval een 6kW model voor met 2 kW buh. De binnenunit is een geïntegreerd model met 180 liter boiler. Dit model heeft blijkbaar een intern buffervat van 12 liter. Andere installateurs hebben (wel met andere merken!) een apart (groter) buffervat meegeoffreerd. Is dat simpelweg een voordeel van Daikin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-09 12:46
Daikin all electric (all in one) is er in 180 of 230 liter. Ik zal altijd gaan voor een 230 liter variant, al weet ik jullie gezinssamenstelling niet. Echter het scheelt een paar honderd euro t.o.v. 180 liter. Andere merken hebben wel een groter SWW vat, alleen krijg je dan volgens mij een aparte boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
Ik heb een eenpersoonshuishouden. Dus ik denk dat 180 liter voldoende is voor comfortabel douchen (bad gebruik ik zelden). Tenzij er andere redenen om voor 230 liter te gaan? Ruimte is bij mij niet het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralathon
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-09 15:14
BanRay schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:04:
Ik heb een eenpersoonshuishouden. Dus ik denk dat 180 liter voldoende is voor comfortabel douchen (bad gebruik ik zelden). Tenzij er andere redenen om voor 230 liter te gaan? Ruimte is bij mij niet het probleem.
180 liter is prima voor een eenpersoonshuishouden. Ik woon ook alleen en heb sinds ongeveer een maand een Daikin Altherma 3 wandmodel met een los 150 liter boilervat (hij moest onder de trap dus de ruimte was wat beperkt). Die 150 liter op 47 graden is voldoende om een dikke 20 minuten van te douchen, ik heb nog niet onder een koude douche gestaan.

Het is bij 47 graden zelfs voldoende om mijn (relatief kleine) badkuip vol te krijgen, hoewel het warme water daarna echt op is. Ik heb de temperatuur van het boilervat op de dagen dat ik graag een bad neem een paar graden omhoog gekrikt en dat werkt goed.

Tot dusver is mijn ervaring met de Daikin een dikke prima. Ik heb een ESP32 aan de UART geknoopt zodat ik hem kan uitlezen met mn domoticz systeem en hij lijkt te doen wat hij moet doen. De paar keer dat hij heeft moeten verwarmen en koelen deed hij met COP waarden van ~8 (milde buitentemperaturen). Boilervat doet hij met een COP van ongeveer 1.8, maar ik vermoed dat ik dat nog flink omhoog kan krikken door de settings aan te passen. Ik zie namelijk dat hij de afvoertemperatuur naar de SWW boiler naar 60 graden probeert te trekken, wat natuurlijk funest is voor de efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
Weet iemand het antwoord op de vraag over het interne buffervat van 12 liter in het vloermodel? Wat daarvan de voor- en nadelen zijn (tov een groter extern buffervat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

In goed geïsoleerde huizen zonder naregeling zou ik niet snel een buffer aanraden.

Als je wel meer dan 40% van de vloerverwarming naregelt, vind ik een parallel buffer met extra pompgroep wel aan te raden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
Ik heb geen vloerverwarming. Verandert dat de zaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:32
BanRay schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:47:
Wij gaan ws voor een altherma 8kw met 3 radiatoren beneden (Jaga LTV met boosters). Als je het minimum vermogen afstemt op het vermogen van de radiatoren zou je zonder buffer moeten kunnen. Ik geloof dat het minimum ca 1/3e van het max vermogen is.

Onze installateur gaf aan dat het boilervat evt ook nog als buffer kan werken als niet al het vermogen weg kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralathon
BanRay schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:47:
Hangt van de inhoud van je verwarmingssysteem af. Het buffervat is vooral om de systeeminhoud te vergroten zodat alles lekker traag reageert en de warmtepomp lange runs kan maken in het tussenseizoen. Minder pendelen = meer beter. Met vloerverwarming heb je al een paar honderd meter aan buis als inhoud, en dan ook nog eens de complete thermische massa van jou vloer, dus een buffervat is daar overbodig.

Het kost ongeveer 5kwh om een kuub water met 5 graden te verwarmen. Dus als jij een warmtepomp met een minimumvermogen van 1kw neer zet, en je hebt een systeeminhoud van ongeveer 100 liter, dan kan je er van uit gaan dat hij runs gaat maken van ongeveer een half uur in de lente/herfst.

Kijk even naar je radiatoren. Als dat van die lekkere dikke ouderwetse jongens van een miljoen kg per stuk zijn dan is je systeeminhoud waarschijnlijk prima op orde. Als het super dunne radiatoren met 0 massa zijn dan ga je waarschijnlijk niet genoeg hebben aan het ingebouwde 12 liter buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:32
Een vraagje: ik zie dat er ook Altherma MT split units zijn, een nieuwe serie met zwarte grille voor de buiten unit, en schijnbaar stiller dan de huidige LT series. Ze kosten alleen 2x zoveel. Enig idee of dat is omdat ze nieuw zijn, of is dat het te verwachten prijsverschil door stiller en hogere temperaturen? (Ca 12k voor combi 9kw + 230l boiler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basb1
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-02 08:49
Wie kan mij een (Daikin) installateur aanbevelen in Noord- Holland omgeving Alkmaar? Hoor het graag!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 22:06

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
MajaMestreech schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:10:
[...]

Wij hebben sinds 1-12-2021 de Altherma 3 met een losse boiler 320L en hiermee dus ook van het gas af. Wij hebben een goed geïsoleerd huis, in de woonkamer en hal vloerverwarming en alleen op de bovenverdieping een radiator op de badkamer en op 1 studeerkamer. Het verwarmen gaat goed van zowel klimaat als SWW.
Ons is beloofd dat de WP per jaar in totaal zo'n 3000 kWh zal gebruiken. Hierover heb ik mijn twijfels moet dat eerst nog zien.

De binnen unit is nagenoeg geruisloos, de buiten unit hoor je inderdaad bij lagere buitentemperaturen best goed brommen. Bij ons staat deze op het platte dak, 2e verdieping recht boven onze slaapkamer.

Het verbruik aangegeven door Stefan is vergelijkbaar bij ons, al neem ik aan dat die 21 kWh Klimaat + SWW is per dag bij die buientemperatuur.

Aan Stefan over de legionella run storing: Ik heb deze om 12:00 uur ingesteld (alvast voorbereid als salderen wordt afgeschaft en bovendien is het 's nachts kouder en het verbruik dus altijd groter). De warmtepomp verwarmt de boiler tot 53 graden en daarna neemt de boosterverwarming het over tot 60 graden. Misschien dat de warmtepomp het niet redt om de 53 graden te halen?
Vraag, hoe heb je die legionella run ingesteld? Heb zelf een Altherma 3 R en kan er weinig tot niets over vinden?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loompie
  • Laatst online: 17:03
slagroomsoes schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:53:
Sinds vandaag een Daikin Altherma 3 8kw 230l full electric warmtepomp, gemonteerd door Heat Transformers. Vriendelijke mensen, goede offerte gekregen, netjes opgeleverd. Ik ben benieuwd.
Mag ik vragen wat je kwijt was incl. installatie? Ik zie op hun site dat ze 49 euro rekenen voor een offerte. Voordat ik dat doe, zou een richtprijs prettig zijn om te weten 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Laatst online: 26-09 14:12
Toppe schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:10:
[...]

Vraag, hoe heb je die legionella run ingesteld? Heb zelf een Altherma 3 R en kan er weinig tot niets over vinden?
Heeft de installateur dit niet gedaan? Installateurs gebruikersprofiel instellen met code 5-6-7-8. Menu Tank, optie Desinfectie, Activatie Ja en dan kun je Bedrijfsdag en starttijd instellen (ik heb vrijdag 12:00 gekozen), Tankinstelpunt 60 gr, Tijdsduur 00:40.

Dan weer gebruikersprofiel Gevorderde gebruiker instellen met code 1-2-3-4.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 22:06

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
MajaMestreech schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:36:
[...]

Heeft de installateur dit niet gedaan? Installateurs gebruikersprofiel instellen met code 5-6-7-8. Menu Tank, optie Desinfectie, Activatie Ja en dan kun je Bedrijfsdag en starttijd instellen (ik heb vrijdag 12:00 gekozen), Tankinstelpunt 60 gr, Tijdsduur 00:40.

Dan weer gebruikersprofiel Gevorderde gebruiker instellen met code 1-2-3-4.

Succes.
Thanks en de optie stond uit, volgens Daikin staat het standaard aan dus moet de installateur het bewust uitgeschakeld hebben

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Voor de Daiking Altherma 3 bezitters zou ik graag een de COP vergelijken van onze installatie. Wij hebben een 6 kW versie en een boiler van 320 liter. COP (coefficient of Performance) is de deling van geproduceerde warmte en Opgenomen Elektrisch vermogen. Apart voor verwarming en sanitair warm water. Bij ons zijn de getallen als volgt vanaf installatie datum 01-12-2021:

Verwarming:
geproduceerde warmte verwarming 5904 kWh / Opgenomen Elektrisch vermogen Verwarming 1687 kWh = 3,5

Warmwater:
geproduceerde warmte SWW 1543 kWh / opgenomen elektrisch vermogen SWW 942 kWh = 1,64

Deze COP waarden vallen mij tegen aangezien in de specs voor verwarming 5,1 wordt vermeld en voor SWW 3.

Ik ben benieuwd naar jullie getallen en alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Basb1 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:19:
Wie kan mij een (Daikin) installateur aanbevelen in Noord- Holland omgeving Alkmaar? Hoor het graag!! _/-\o_
Succes. Ik zoek al 3/4 jaar een goede voor wat voor merk dan ook. Drama. :'(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik heb de offerte voor een Daikin Altherma geaccepteerd. ik zag dat er van veel andere merken een eigen topic is. is het een idee om een Daikin Altherma topic te openen? (of om deze om te bouwen?). handiger om dan ervaringen, instellingen etc. te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
is het een idee om een Daikin Altherma topic te openen? (of om deze om te bouwen?). handiger om dan ervaringen, instellingen etc. te delen.
Kan dit niet gewoon in dit topic? Kunnen de ervaringen gedeeld worden en wie op zoek is naar een warmtepomp besluiten om de Altherma 3 te kiezen ..... of toch iets anders.

Ik heb genoeg topics om te delen na een half jaar gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 13:20

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Dit topic lijkt me ook prima. Ik ga een mod vragen om type topic te wijzigen. Daarna misschien ff wat aandacht aan openingspost besteden..

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 22:09
Goedenmorgen,

Ik heb op 6-4 een altherma 3 h ht besteld binnenunit: ETVX16S23E9W buitenunit EPRA14DW1 de 14kw versie. Ik woon in een huis met normale radiatoren en geen vloerverwarming 188m2.

ik heb op de radiatoren in de slaapkamer slimme knoppen zitten welke sluiten als het raam open gaat.

18 juli wordt de unit geplaatst.

Heeft er iemand ervaring met het model welke ook kan koelen? ik wil hiervoor ventilatoren onder de radiatoren plaatsen welke de lucht door de koude radiatoren gaat sturen. Uiteraard moet hiervoor het dauwpunt berekend worden.

Ook heb ik straks 11855Wp aan zonnepanelen op het dak liggen. Mijn plan is straks om via de smartgrid aansluiting op de binnen unit de warmtepomp aan te sturen zodat als de saldering minder wordt ik minder terug lever en meer zelf verbruik door bv de tank op te warmen naar 60 graden.
Ralathon schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:26:
Tot dusver is mijn ervaring met de Daikin een dikke prima. Ik heb een ESP32 aan de UART geknoopt zodat ik hem kan uitlezen met mn domoticz systeem en hij lijkt te doen wat hij moet doen. De paar keer dat hij heeft moeten verwarmen en koelen deed hij met COP waarden van ~8 (milde buitentemperaturen). Boilervat doet hij met een COP van ongeveer 2.8, maar ik vermoed dat ik dat nog flink omhoog kan krikken door de settings aan te passen. Ik zie namelijk dat hij de afvoertemperatuur naar de SWW boiler naar 60 graden probeert te trekken, wat natuurlijk funest is voor de efficiëntie.
@Ralathon heb jij meer informatie over hoe je verbinding met Domoticz? ik gebruik Home-Assistant en heb onderstaande link gevonden. maar ben benieuwd hoe jij het doet. Home-Assistant heeft ook een onecta plugin maar niet geheel duidelijk welke waardes hier beschikbaar zijn.

https://github.com/raomin/ESPAltherma

verder ben ik erg benieuwd hoe dit allemaal gaat verlopen :*) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilmo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-07 21:19
Interessant topic! Wij hebben via collectief warmtepompen van vereniging Eigen Huis, o.a. nu aanbod van deze warmtepomp ivm lastige levering van het vorige model wat we aangeboden hadden gekregen (hybride dan wel). In de oorsprong hybride. Ik wil echter niet (meer) hybride maar all electric. Zij geven aan dat het wandmodel Daikin Altherma III 4kW - 8kW makkelijk gekoppeld kan worden met een boiler voor warm tapwater. (website: Deze hybride warmtepomp kan eenvoudig worden uitgebreid met een boiler en functioneert dan als all electric warmtepomp.).

Ik lees hier niet veel in dit topic over het wandmodel in combi met een boiler. Wie heeft hier ervaring mee?

We zouden eerst een hybride warmtepomp van 4KW (dom dom, we verbruiken nauwelijks gas voor verwarming en wel zuinig huis, maar goed, ik moest me er ook nog verder in verdiepen en vind het best lastig soms). Nu bieden ze deze aan en maken we enigszins kans om dan op redelijke termijn de boel geïnstalleerd te krijgen. Zijn er mensen hier die de 4KW versie hebben? Waarom neemt bijna niemand die? Wij zijn wel van het zuinige (niet onnodig stoken, 900m2 verbruik gas per jaar, ontzettend weinig watergebruik) dus een hoog verbruik van zo'n warmtepomp zou ik alleen willen als het echt nodig is. (gewone radiotoren, maar met ventilatoren eronder en folie en wateraanvoer van 50 graden krijgen we het warm genoeg).Oh ja en 20 zonnepanelen worden eind van de zomer geplaatst waarbij 3000 kwh extra verbruik warmtepomp in is berekend)

[ Voor 4% gewijzigd door Hilmo op 14-06-2022 21:47 . Reden: zonnepanelen opmerking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Hilmo schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:46:
Interessant topic! Wij hebben via collectief warmtepompen van vereniging Eigen Huis, o.a. nu aanbod van deze warmtepomp ivm lastige levering van het vorige model wat we aangeboden hadden gekregen (hybride dan wel). In de oorsprong hybride. Ik wil echter niet (meer) hybride maar all electric. Zij geven aan dat het wandmodel Daikin Altherma III 4kW - 8kW makkelijk gekoppeld kan worden met een boiler voor warm tapwater. (website: Deze hybride warmtepomp kan eenvoudig worden uitgebreid met een boiler en functioneert dan als all electric warmtepomp.).

Ik lees hier niet veel in dit topic over het wandmodel in combi met een boiler. Wie heeft hier ervaring mee?

We zouden eerst een hybride warmtepomp van 4KW (dom dom, we verbruiken nauwelijks gas voor verwarming en wel zuinig huis, maar goed, ik moest me er ook nog verder in verdiepen en vind het best lastig soms). Nu bieden ze deze aan en maken we enigszins kans om dan op redelijke termijn de boel geïnstalleerd te krijgen. Zijn er mensen hier die de 4KW versie hebben? Waarom neemt bijna niemand die? Wij zijn wel van het zuinige (niet onnodig stoken, 900m2 verbruik gas per jaar, ontzettend weinig watergebruik) dus een hoog verbruik van zo'n warmtepomp zou ik alleen willen als het echt nodig is. (gewone radiotoren, maar met ventilatoren eronder en folie en wateraanvoer van 50 graden krijgen we het warm genoeg).Oh ja en 20 zonnepanelen worden eind van de zomer geplaatst waarbij 3000 kwh extra verbruik warmtepomp in is berekend)
Ja dat is inderdaad in de basis een all electric warmtepomp die je ook als hybride in kunt zetten. Even een boiler toevoegen en een paar instellingen en het is zover. Het 4 kW model haalt meer dan 5 kW als het buiten koud is, plenty voor jouw situatie.
Wel even kijken of de condensafvoer bij de buitenunit netjes voor elkaar is.

Daikin heeft ook heel mooie geintegreerde binnenunits. Als je genoeg hebt aan 230 liter is dat veel compacter dan een losse binnenunit en een losse boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:21
busscherski schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:08:
[...]
Daikin heeft ook heel mooie geintegreerde binnenunits. Als je genoeg hebt aan 230 liter is dat veel compacter dan een losse binnenunit en een losse boiler.
@Hilmo
Als je voldoende geisoleerd heb kan 4KW prima voldoen. In mijn woning, opgeleverd in 2020 EPC 0,4 als het goed is, heb ik de geïntegreerde versie staan. Om precies te zijn de Daikin Altherma 3 LT EHVX04S18D3VG met ERGA 04 DV buitenunit en dat kan het huis prima warm houden. Als je van een heet bad houd is 180 liter boiler inhoud misschien wat aan de krappe kant maar dat kan ook aan het inregelen van mijn installatie liggen. Dat is namelijk niet echt goed gegaan en na plaatsing gaf de leverancier geen respons meer :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dronium schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:58:
[...]

@Hilmo
Als je voldoende geisoleerd heb kan 4KW prima voldoen. In mijn woning, opgeleverd in 2020 EPC 0,4 als het goed is, heb ik de geïntegreerde versie staan. Om precies te zijn de Daikin Altherma 3 LT EHVX04S18D3VG met ERGA 04 DV buitenunit en dat kan het huis prima warm houden. Als je van een heet bad houd is 180 liter boiler inhoud misschien wat aan de krappe kant maar dat kan ook aan het inregelen van mijn installatie liggen. Dat is namelijk niet echt goed gegaan en na plaatsing gaf de leverancier geen respons meer :-(
Je zou vlak voor je in bad gaat alvast de modus krachtig tapwater verwarmen kunnen aanzetten. Dan wordt er geforceerd tapwater gemaakt, dat kan net dat kleine beetje extra warm water geven wat je nodig hebt.

Als je bad momentje op een vast moment van de week is zou je ook de legionellarun er vlak voor kunnen inplannen, dan is je vat nog weer veel warmer.

Of gewoon het vat een paar graden warmer. En als je een bad hebt zou ik sowieso liever de 230 liter versie aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:21
busscherski schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:08:
[...]

Je zou vlak voor je in bad gaat alvast de modus krachtig tapwater verwarmen kunnen aanzetten. Dan wordt er geforceerd tapwater gemaakt, dat kan net dat kleine beetje extra warm water geven wat je nodig hebt.

Als je bad momentje op een vast moment van de week is zou je ook de legionellarun er vlak voor kunnen inplannen, dan is je vat nog weer veel warmer.

Of gewoon het vat een paar graden warmer. En als je een bad hebt zou ik sowieso liever de 230 liter versie aanraden.
Met de kennis die ik nu heb had ik ook voor die van 230 liter gekozen. Maar die is wel weer wat hoger, dan had mogelijk het leidingwerk weer niet gepast. Mijn technische ruimte/washok bevindt zich onder het schuine dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilmo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-07 21:19
busscherski schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:08:
[...]

Ja dat is inderdaad in de basis een all electric warmtepomp die je ook als hybride in kunt zetten. Even een boiler toevoegen en een paar instellingen en het is zover. Het 4 kW model haalt meer dan 5 kW als het buiten koud is, plenty voor jouw situatie.
Wel even kijken of de condensafvoer bij de buitenunit netjes voor elkaar is.

Dank voor de uitgebreide reactie. Voorkeur heeft zeker de geïntegreerde binnenunit. Echter wordt dat niet aangeboden binnen de veiling. En aangezien ik hier al op de wachtlijst sta, en bij een nieuwe leverancier niet eens aan bod kom, ga ik uit noodzaak dan maar kijken wat er wél mogelijk is. Ik ga het uiteraard wel vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
BanRay schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:13:
Vanochtend is er een installateur geweest, komt (hoop ik) volgende week met een offerte. Hij stelt in ieder geval een 6kW model voor met 2 kW buh. De binnenunit is een geïntegreerd model met 180 liter boiler. Dit model heeft blijkbaar een intern buffervat van 12 liter. Andere installateurs hebben (wel met andere merken!) een apart (groter) buffervat meegeoffreerd. Is dat simpelweg een voordeel van Daikin?
Ik heb de brochure van het binnendeel doorgelezen. Daikin heeftt het dus niet over een intern buffervat, maar over een intern expansievat. Na een vraag richting de installateur hierover, moest hij inderdaad erkennen dat het geen intern buffervat is. Op mijn vraag of dan de Daikin geen last van pendelen heeft, heb ik nog geen antwoord.

Ook vraag ik me af: de installateur wil ook een extern expansievat installeren. Dat was makkelijker voor onderhoud. Voordat ik hem hierover nog bevraag, eerst even via dit forum: klinkt dat logisch, twee expansievaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@BanRay
Een CV buffervat op zich (vat in serie) helpt zeer beperkt tegen pendelen, tenzij het echt een heel groot vat is. Gewoon weinig of geen naregeling (thermostaatkranen etc) helpt veel beter.

Daikin raadt een parallel CV buffer met externe extra CV pomp standaard wel aan, behalve bij de towers. Als er dan later alsnog naregeling wordt toegepast dan draait het stabieler.

Ik snap ook niet goed waarom towers uitgesloten zijn.

Als je geen extern expansievat / vulkraan hebt moet je het aan de bovenkant vullen (vulkraan meegeleverd). Dan moet er alleen even een manometer geïnstalleerd worden. En bij het bijvullen moet de gebruiker even op een klein trapje staan.
Standaard doe ik dus geen extern expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
@busscherski Bedankt voor je antwoord. Ik heb de installateur gevraagd waarom zij een additioneel extern expansievat installeren.

Ik heb geen vloerverwarming. En geen intelligente radiatorkranen. Gewoon, van die redelijk eenvoudige die ik kan instellen op *, 1-5. Is dat juist goed/slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
BanRay schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:46:
@busscherski Bedankt voor je antwoord. Ik heb de installateur gevraagd waarom zij een additioneel extern expansievat installeren.

Ik heb geen vloerverwarming. En geen intelligente radiatorkranen. Gewoon, van die redelijk eenvoudige die ik kan instellen op *, 1-5. Is dat juist goed/slecht?
In de kamer waar de thermostaat hangt de knoppen op 5 instellen en afblijven, dan is het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BanRay
BanRay schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:46:
Ik heb een antwoord van de installateur:

"Standaard zit er een klein expansievat in de unit. Deze is zo moeilijk te vervangen en die is te klein voor de gehele installatie vandaar dat we dus een grotere moeten plaatsen Als het standaard exspansievatje in de unit kapot gaat kan die gewoon blijven zitten en dan zit er nog een extern expansievat die makkelijker is te vervangen en voldoende is voor de gehele installatie. Dus op voorbedachte rade is het nu iets meer werk maar in de toekomst veel makkelijker. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:05
busscherski schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:03:
@BanRay
Een CV buffervat op zich (vat in serie) helpt zeer beperkt tegen pendelen, tenzij het echt een heel groot vat is. Gewoon weinig of geen naregeling (thermostaatkranen etc) helpt veel beter.

Daikin raadt een parallel CV buffer met externe extra CV pomp standaard wel aan, behalve bij de towers. Als er dan later alsnog naregeling wordt toegepast dan draait het stabieler.

Ik snap ook niet goed waarom towers uitgesloten zijn.

Als je geen extern expansievat / vulkraan hebt moet je het aan de bovenkant vullen (vulkraan meegeleverd). Dan moet er alleen even een manometer geïnstalleerd worden. En bij het bijvullen moet de gebruiker even op een klein trapje staan.
Standaard doe ik dus geen extern expansievat.
Bedoel je met “towers” de mono vloerunits?
Ik krijg in september een 6kw unit zonder extra of aanvullende expansie of buffervat.

[ Voor 4% gewijzigd door Fromz op 18-06-2022 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Fromz schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:55:
[...]

Bedoel je met “towers” de mono vloerunits?
Ik krijg in september een 6kw unit zonder extra of aanvullende expansie of buffervat.
Ja vloer unit.

Een expansievat gebruik ik er zelf niet bij. Al waardeer ik de uitleg van de installateur van @BanRay.

Een buffervat is naar mijn ervaring in 4 van de 5 gevallen niet nodig of juist zelfs een nadeel.
Als je gewoon vloerverwarming met minstens 3 of liever minstens 4 groepen hebt die altijd open staan dan ben je beter af zonder buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galahad
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-09 22:49
Hi mede Tweakers,

Ook ik ben aan het oriënteren voor een warmtepomp. In september krijgen we de sleutel van ons huis en ik zou hier graag zo snel mogelijk een warmtepomp in plaatsen.

Ik heb de volgende offerte ontvangen, ik ben benieuwd of jullie me op weg kunnen helpen met de prijs/kwaliteit en eventueel ervaringen met Daikins.

1x DAIKIN ALTHERMA LT3 BLUEVOLUTION WARMTEPOMP 6 KW 230L Boiler
1x BRC1HHDW - Madoka bediening wit - altherma
1x Inlaatcombinatie - Vul-aftapkraan - Expansievat - Leiding- en aansluitmateriaal
1x Electrawerk / Werkschakelaar / Afwerkgoot / Aparte groep
1x Inclusief vloerdragers, thermostaat en excl. koeling
1x Installatie All Electric warmtepomp
1x Inregelen Daikin stooklijn

Totaal incl. BTW: € 11.613,00

P.s. heeft iemand ervaring met de integratie van een Daikin warmtepomp met Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:05
@Galahad ik ben geen expert, kan alleen aangeven dat het goedkoper is dan mijn offerte voor precies dezelfde configuratie.

Is die 11.6 in of ex de subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galahad
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-09 22:49
@Fromz

Deze prijs is nog zonder subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Sinds december 2021 hebben wij een Daikin Altherma 3 6 KW warmtepomp. Na 1 winter best tevreden, echter ik vraag me af of het systeem optimaal opereert. Daarom de komende dagen een aantal topics die ik ervaren heb en graag de ervaringen van anderen hoor.

Topic 1: Temperatuur regeling kamerthermostaat

De kamer thermostaat regelt de temperatuur met een afwijking van 0,5 gr. Dwz. bij een setpoint van 20 gr. varieert de temperatuur tussen 19,5 gr en 20,5 gr. Hierdoor ontstaan er cyclussen van afkoelen / verwarmen tussen de 6 en 8 uur. Dwz. dat na verwarmen (tot 20,5 gr) de WP lange tijd uitgaat en de vloerverwarming dus weer helemaal afkoelt. Daarna duurt het weer een hele tijd vanaf 19,5 graden totdat de vloer is opgewarmd (soms zakt de temperatuur zelfs tot 19.2 gr) en gaat dan weer verwarmen tot 20,5 gr. (met soms doorschieten tot 20,7 gr.). Niet erg efficiënt dus.
Navraag bij Daikin via leverancier leverde geen oplossing, welke gemakkelijk via een software update zou zijn uit te voeren.
Iemand gelijke ervaringen of misschien zelfs een oplossing?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:22
Galahad schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:00:
Hi mede Tweakers,

Ook ik ben aan het oriënteren voor een warmtepomp. In september krijgen we de sleutel van ons huis en ik zou hier graag zo snel mogelijk een warmtepomp in plaatsen.

Ik heb de volgende offerte ontvangen, ik ben benieuwd of jullie me op weg kunnen helpen met de prijs/kwaliteit en eventueel ervaringen met Daikins.

1x DAIKIN ALTHERMA LT3 BLUEVOLUTION WARMTEPOMP 6 KW 230L Boiler
1x BRC1HHDW - Madoka bediening wit - altherma
1x Inlaatcombinatie - Vul-aftapkraan - Expansievat - Leiding- en aansluitmateriaal
1x Electrawerk / Werkschakelaar / Afwerkgoot / Aparte groep
1x Inclusief vloerdragers, thermostaat en excl. koeling
1x Installatie All Electric warmtepomp
1x Inregelen Daikin stooklijn

Totaal incl. BTW: € 11.613,00

P.s. heeft iemand ervaring met de integratie van een Daikin warmtepomp met Home Assistant?
Dat bedrag is ook ongeveer wat wij begin dit jaar betaald hebben voor onze 8kW Altherma met 230 liter boiler + volledig installatie. Alleen de elektra aansluiting heb ik zelf aangelegd vanaf meterkast naar zolder.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-09 21:09
MajaMestreech schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:50:
Sinds december 2021 hebben wij een Daikin Altherma 3 6 KW warmtepomp. Na 1 winter best tevreden, echter ik vraag me af of het systeem optimaal opereert. Daarom de komende dagen een aantal topics die ik ervaren heb en graag de ervaringen van anderen hoor.

Topic 1: Temperatuur regeling kamerthermostaat

De kamer thermostaat regelt de temperatuur met een afwijking van 0,5 gr. Dwz. bij een setpoint van 20 gr. varieert de temperatuur tussen 19,5 gr en 20,5 gr. Hierdoor ontstaan er cyclussen van afkoelen / verwarmen tussen de 6 en 8 uur. Dwz. dat na verwarmen (tot 20,5 gr) de WP lange tijd uitgaat en de vloerverwarming dus weer helemaal afkoelt. Daarna duurt het weer een hele tijd vanaf 19,5 graden totdat de vloer is opgewarmd (soms zakt de temperatuur zelfs tot 19.2 gr) en gaat dan weer verwarmen tot 20,5 gr. (met soms doorschieten tot 20,7 gr.). Niet erg efficiënt dus.
Navraag bij Daikin via leverancier leverde geen oplossing, welke gemakkelijk via een software update zou zijn uit te voeren.
Iemand gelijke ervaringen of misschien zelfs een oplossing?

Alvast bedankt.
Wellicht de stooklijn verlagen. Dan gaat het langer duren voordat de warmtepomp de gewenste temperatuur bereikt maar draait hij wel efficiënter, en langer door, dus heb je langer een warme vloer. Ook de overshoot zou daardoor minder moeten worden. Al klinkt een run van 6 uur als prima hoor. Dat betekend dat de warmtepomp rustig staat te draaien als het goed is. Tenzij je de hysteresis van de thermostaat aan kan passen ga je niets kunnen doen aan het afkoelen van de vloer door de lange tijd die het afkoelen duurt om onder het set punt te komen. Dat is het nadeel van een goed geïsoleerd huis, de temperatuur zakt gewoon erg langzaam.

[ Voor 5% gewijzigd door boaty op 21-06-2022 23:28 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hebikniet
Van de week heb ik een telefoontje gehad dat men de verkeerde binnenunit besteld heeft. de versie met alleen verwarmen ipv verwarmen en koelen. op mijn vraag of dit in een later stadium om te bouwen is naar een versie met verwarmen en koelen was het antwoord resoluut NEE. de juiste unit kon wel besteld worden echter wordt de levering dan pas in november/december.

Echter ik heb google effe aangeslingerd en onderstaande ombouw kit gevonden welke origineel vanuit daikin is. het installeren lijkt simpel. dit lijkt te werken voor alle altherma 3's. doe je voordeel er mee voor die 240 euro lijkt me het een goedkope airco. al moet je nog wel wat geforceerde koeling plaatsen denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muKXyQB5fnZaHYyJOztDAMtOhjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJAhtfwbc2GFTIOECbA3zMQO.jpg?f=fotoalbum_large

Link: https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ekhvconv.html
Manual: https://www.daikin.co.uk/...Installation%20manual.pdf
Prijs: https://rensa.nl/Product/0FC0566

Voorals nog komen ze 18-7-2022.

Wie heeft er ervaring om dit systeem aan Home Assistant te koppelen?

[ Voor 14% gewijzigd door hebikniet op 22-06-2022 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
hebikniet schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:03:
Van de week heb ik een telefoontje gehad dat men de verkeerde binnenunit besteld heeft. de versie met alleen verwarmen ipv verwarmen en koelen. op mijn vraag of dit in een later stadium om te bouwen is naar een versie met verwarmen en koelen was het antwoord resoluut NEE. de juiste unit kon wel besteld worden echter wordt de levering dan pas in november/december.

Echter ik heb google effe aangeslingerd en onderstaande ombouw kit gevonden welke origineel vanuit daikin is. het installeren lijkt simpel. dit lijkt te werken voor alle altherma 3's. doe je voordeel er mee voor die 240 euro lijkt me het een goedkope airco. al moet je nog wel wat geforceerde koeling plaatsen denk ik.

[Afbeelding]

Link: https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ekhvconv.html
Manual: https://www.daikin.co.uk/...Installation%20manual.pdf
Prijs: https://rensa.nl/Product/0FC0566

Voorals nog komen ze 18-7-2022.

De versies waar de koel functie uit gehaald is bestaan omdat je in sommige landen (ik dacht onder andere België) geen subsidie krijgt in geval een warmtepomp kan koelen.

Diverse merken hebben onderdaad ombouwsets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:20
Bij ons is recent de EPRA12/ETVH12 all-electric combi geïnstalleerd, het is een MT warmtepomp geworden omdat de warmteafgifte in de woonkamer (nog) niet voldoende/optimaal is.

Wij wonen in een geschakelde 2 onder een kap woning waarbij het geschakelde deel een garage met daarachter een uitbouw van de woonkamer is ( laagbouw dus). Op dat dak staan al een paar airco buitenunits, ook door hetzelfde bedrijf geïnstalleerd.

Doordat er vooraf geen duidelijke afspraak is gemaakt over de locatie, hebben ze de relatief grote buitenunit vrijwel direct op de plek gezet waar de leidingen naar beneden lopen. Dit zal vanaf de binnenunit een metertje op 9,5 zijn, waarbij zo’n 3,5 meter buiten loopt.

De buitenunit is eigenlijk te dicht bij de dakrand gekomen waardoor je hem (gedeeltelijk) uit de tuin kan zien, dit was eigenlijk niet de bedoeling.

Installatiebedrijf wil hem het liefs op die plek hebben om het verlies minimaal te houden. Ik zou hem liever naar een plek willen op datzelfde dak zodat ik hem vanuit de tuin niet meer kan zien. Dit betekent dat hij zo’n max. 6 meter zou opschuiven dus dat is extra buitenlengte.

De Daikin manual praat alleen over de te gebruiken isolatiedikte in relatie met de lengte buiten. Installatiebedrijf komt ook niet echt met concrete waardes. Heeft iemand een idee wat dat zou kunnen zijn voor de extra 6 meter? Of zou het advies sowieso zijn om de buitenunit lekker te laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@CVar

In de handleiding van Vaillant staat er wel iets over. Daar schatten ze vanaf 15 meter het verlies in als 0.4% per meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTjPDpe1gQVrp2FcxvOnSuv89CI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lPleaR9juvLIB7m6ZSH8tEbP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVar
busscherski schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:36:
@CVar

In de handleiding van Vaillant staat er wel iets over. Daar schatten ze vanaf 15 meter het verlies in als 0.4% per meter.

[Afbeelding]
Zie te zien is dit een koudemiddel grafiek, wat ik begrepen heb is dat er water naar de buitenunit gaat. Omdat er nog het e.e.a. moet gebeuren, wordt later nog glycol aan het water toegevoegd. Is deze grafiek dan nog steeds van toepassing?

Ik hoorde de installateur zeggen dat een LT (schijnbaar) koudemiddel gebruikt en een MT/HT water of heb ik dat verkeerd begrepen.

[ Voor 3% gewijzigd door CVar op 23-06-2022 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
CVar schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:08:
[...]

Zie te zien is dit een koudemiddel grafiek, wat ik begrepen heb is dat er water naar de buitenunit gaat. Omdat er nog het e.e.a. moet gebeuren, wordt later nog glycol aan het water toegevoegd. Is deze grafiek dan nog steeds van toepassing?

Ik hoorde de installateur zeggen dat een LT (schijnbaar) koudemiddel gebruikt en een MT/HT water of heb ik dat verkeerd begrepen.
Oja, wat ik post is inderdaad niet van toepassing.

Bij een monobloc kun je altijd dikkere isolatie toepassen. Daar schrijft Daikin zelfs iets over voor in de manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVar
Wat is hier eigenlijk de mening over glycol bij een monoblock als vorstbeveiliging.

Is dit noodzakelijk, hebben mensen dit al toegepast hier?

Lees dat glycol de efficiëntie verlaagd, Daikin geeft aan dat de glycolconcentratie niet meer dan 35% mag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@CVar
Van wat ik nog weet van de Daikin cursus werd glycol niet aangemoedigd, omdat de kans op bevriezing erg klein is.

Als je bang bent voor bevriezen kun je denk ik beter voor een split kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:38
hebikniet schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:03:
Ik heb onze Daikin Altherma 3 aan Home Assistant gekoppeld mbv de wifi module die er sinds half vorig jaar standaard bij zit. Voor de integratie gebruik ik https://github.com/speleolontra/daikin_residential_altherma maar hou er rekening mee dat de gegevens die Daikin beschikbaar stelt maar minimaal zijn. Niet alle sensoren, instellingen, en energie gegevens zijn op te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:50
jwillemsen schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:57:
[...]

Ik heb onze Daikin Altherma 3 aan Home Assistant gekoppeld mbv de wifi module die er sinds half vorig jaar standaard bij zit. Voor de integratie gebruik ik https://github.com/speleolontra/daikin_residential_altherma maar hou er rekening mee dat de gegevens die Daikin beschikbaar stelt maar minimaal zijn. Niet alle sensoren, instellingen, en energie gegevens zijn op te vragen.
Dat zou wel mooi zijn als die er idd standaard bijzit, ik krijg m'n Daikin eind augustus geplaatst.
Ik wilde met https://raomin.github.io/ESPAltherma/ aan de slag, maar misschien niet nodig zo te lezen.
Tenzij de ESPAtlherma meer kan uitlezen, dan is het nog wel een optie. Ik ga eens vergelijken.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwillemsen
insomniac schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:24:
[...]

Dat zou wel mooi zijn als die er idd standaard bijzit, ik krijg m'n Daikin eind augustus geplaatst.
Ik wilde met https://raomin.github.io/ESPAltherma/ aan de slag, maar misschien niet nodig zo te lezen.
Tenzij de ESPAtlherma meer kan uitlezen, dan is het nog wel een optie. Ik ga eens vergelijken.
Dat ESPAltherma scherm laat wel meer data zien dan ik terug krijg via Daikin. Al bij daikin meerdere keren een verzoek neergelegt of ze niet meer data kunnen exporteren, zonde dat je het hele apparaat niet op afstand in de gaten kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
jwillemsen schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:57:
[...]

Heb je een overzicht aan entiteiten die je terug krijgt. Ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
hebikniet schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:43:
[...]

Heb je een overzicht aan entiteiten die je terug krijgt. Ben erg benieuwd.
Zie https://github.com/speleo...al_altherma/sensor.py#L74 voor de code die de entities aanmaakt. Energie verbruik is 1 waarde per 2 uur. Geen rendement waardes, dus je kunt geen COP berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
jwillemsen schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:05:
[...]

Zie https://github.com/speleo...al_altherma/sensor.py#L74 voor de code die de entities aanmaakt. Energie verbruik is 1 waarde per 2 uur. Geen rendement waardes, dus je kunt geen COP berekenen.
Zojuist een M5stackc Plus + bijbehorende connectors besteld voor espaltherma. maar eens even zien welke de meeste data kan geven. met node red is later de COP wel te berekenen.

nu maar weer wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Mag me vanaf vandaag ook melden in dit topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTTI6vEvM0V46FEYluIM-Pispcc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BBbj5iGPHCYuBhB7dE5HBpTY.png?f=fotoalbum_large

't Is krap, maar hij staat (6kw, 230L)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
@warhamstr hoelang heb jij moeten wachten tussen akkoord offerte en leveren warmtepomp? en hoelang zijn ze met de installatie bezig geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 07:23
en hoeveel bedrijven ben je langsgegaan voor je überhaupt een offerte kreeg?

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
hebikniet schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:51:
@warhamstr hoelang heb jij moeten wachten tussen akkoord offerte en leveren warmtepomp? en hoelang zijn ze met de installatie bezig geweest?
Eind maart besteld, eind juni geleverd. 2 dagen installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
Metaalhoofd schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:29:
en hoeveel bedrijven ben je langsgegaan voor je überhaupt een offerte kreeg?
Eigenlijk geen. Beetje op advies van familie en kennissen afgegaan, en de eerste officiële offerte viel netjes binnen budget (keus was ivm beschikbare ruimte ook beperkt).

Wel 'adviezen' langs horen komen waarna ik de offerte geeneens meer hoefde te zien;

-Minimaal 10kw
-hybride, want hoge aanvoertemperatuur nodig... (note; vvw die al sinds verbouwing van het huis door 35°C water wordt gevoed en hier het huis mee verwarmd)
-minimaal 300L boilervat i.v.m. 3 bewoners en broodnodige buffer(??)
-Eigenlijk zijn PVT-panelen wel verplicht.
-Uitgebreid vooronderzoek i.v.m. warmteverlies was wenselijk.
-We komen pas kijken als je je muren hebt laten na-isoleren
-€30.000,- komt als eerste...

Enz, enz. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 07:23
warhamstr schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Eigenlijk geen. Beetje op advies van familie en kennissen afgegaan, en de eerste officiële offerte viel netjes binnen budget (keus was ivm beschikbare ruimte ook beperkt).

Wel 'adviezen' langs horen komen waarna ik de offerte geeneens meer hoefde te zien;

-Minimaal 10kw
-hybride, want hoge aanvoertemperatuur nodig... (note; vvw die al sinds verbouwing van het huis door 35°C water wordt gevoed en hier het huis mee verwarmd)
-minimaal 300L boilervat i.v.m. 3 bewoners en broodnodige buffer(??)
-Eigenlijk zijn PVT-panelen wel verplicht.
-Uitgebreid vooronderzoek i.v.m. warmteverlies was wenselijk.
-We komen pas kijken als je je muren hebt laten na-isoleren
-€30.000,- komt als eerste...

Enz, enz. :X
Maar uiteindelijk dus wel een bedrijf gevonden die hem op voorraad had en wilde installeren.

tot nu toe heb ik zelf alleen maar een offerte weten te krijgen voor een Atlantic Loria, maar mijn voorkeur gaat uit naar een Daikin of Mitsubishi, maar veel bedrijven reageren niet eens

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier.ten
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-11-2024
Graag zou ik contact komen met iemand die een Daikin EBLA11D3W1 warmtepomp heeft.
Mijn streven is om deze warmtepomp zelf te installeren en graag wil ik gebruik maken van de ervaring van anderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ralathon
[b]hebikniet in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

@Ralathon heb jij meer informatie over hoe je verbinding met Domoticz? ik gebruik Home-Assistant en heb onderstaande link gevonden. maar ben benieuwd hoe jij het doet. Home-Assistant heeft ook een onecta plugin maar niet geheel duidelijk welke waardes hier beschikbaar zijn.

https://github.com/raomin/ESPAltherma

verder ben ik erg benieuwd hoe dit allemaal gaat verlopen :*) :*)
Het is inderdaad gedaan met die ESPAltherma. Die publiceert via wifi MQTT berichten naar een raspberry pi waar ik Domoticz, een MQTT broker, en een node red server heb draaien. Het is een beetje een opgaaf om die ESP32 geprogrammeerd te krijgen als je het nooit eerder hebt gedaan, maar als je een beetje handig bent zul je er wel uitkomen. In de code van ESPAltherma moet je een paar dingen goedzetten (wifi wachtwoord, welk apparaat je hebt etc) en in een grote lijst uitzoeken welke waardes je allemaal wil uitlezen. Die ESPAltherma leest praktisch alle interne waardes van de warmtepomp uit dus er is geen gebrek aan data. Hier heb je een lijst. Het is alleen wat lastiger om uit te zoeken welke waarde nou precies wat is. T koste me even voordat ik door had dat {0x21,0,105,2,-1,"INV primary current (A)"}, het stroomverbruik was bijvoorbeeld.

De waardes die door de ESPAltherma worden uitgespuugd moeten een beetje omgevormd worden om leesbaar te zijn voor Domoticz. Dus NodeRed luistert naar de topics van de sensors die voor mij relevant zijn, doet er wat basisberekeningen aan (COP, wattage etc) en spuugt die vervolgens op een speciaal MQTT topic weer uit. Dat ene MQTT topic luistert Domoticz dan weer naar.

Als je het zelf wil nabouwen dan moet je in Domoticz eerst in hardware de volgende entry maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2iiTT8Ex0vTahab2CSoxvM4lAc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NHEUBFhfS0GlwnBjW0w9yl1O.png?f=fotoalbum_large De topic in en topic uit daar onderaan zijn natuurlijk de MQTT topics waar je uiteindelijk je berichten heen moet gooien.

Vervolgens maak je een dummy sensor aan in hardware met een mooie naam. Ik heb m Daikin Voltage genoemd omdat dit de eerste waarde was die ik werkend kreeg en vervolgens nooit meer heb aangepast:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRcGOYiOjfUvQ_r12ujUs92dTo4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sKyzZ0D0r7iP9pVbzN7JADzT.png?f=user_large

Daarna kan je voor die dummy sensor alle sensors toevoegen die je graag wil weten. Houd de idx in de gaten, die ga je nodig hebben voor node red:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YONX3L5be6UEs845ky0SmhsJXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NK2N3SfH4mpiq1OEKUXGR4NE.png?f=fotoalbum_large

Hierna moet je naar node red gaan en daar een mooi spinnenweb bouwen. Het idee is dat de MQTT berichten die je van ESPAltherma binnenkrijgt alleen een waarde bevatten. Je moet daar wat metadata aan toevoegen met het standaard 'template' blokje van Nodered. Dit is wat ik ervan gebouwd heb:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niS9_KB-bU90kmxroyU50F7Wb6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZDbSOrIIRRJVYnmicUyVBBp4.png?f=fotoalbum_large

Hier is een voorbeeld wat er in een template blokje staat, in dit geval het stroomverbuik van de Daikin. De stroomverbruik dummy sensor in Domoticz heb ik op idx 2 zitten, en dit moet matchen met de idx in het nodered template blokje:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mKAltLzEgy0AoHHh6HKztj7F2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/svNfbDbHNoDL09QBsfEspktq.png?f=user_large

Vervolgens gooi je de hele mikmak naar het MQTT topic in dat je eerder voor Domoticz heb neergezet (in mijn geval domoticz/in) en je hebt de waardes van de Daikin naar Domoticz gekregen.

Die onecta plugin is trouwen bagger. Toont je praktisch niks dat je wil weten, geen COP, geen huidige data, geen in/uit temperaturen. Het is een geglorificeerde thermostaat die bijhoud hoeveel kwh er verstookt is (en dat met maar 1 significante digit. Dus je hebt geen idee of je 0.5kwh of 1.49kwh verstookt hebt, je word alleen vertelt 1kwh)

[ Voor 3% gewijzigd door Ralathon op 29-06-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
@Ralathon zou je misschien de gehele flow van node red kunnen posten? ben benieuwd hoe je die COP berekening hebt gemaakt. dan kan ik alvast eea gaan voor bereiden zodra mijn unit gemonteerd wordt. Ook ben ik benieuwd welke opties je allemaal actief hebt staan in de config file ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralathon
hebikniet schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:47:
@Ralathon zou je misschien de gehele flow van node red kunnen posten? ben benieuwd hoe je die COP berekening hebt gemaakt. dan kan ik alvast eea gaan voor bereiden zodra mijn unit gemonteerd wordt. Ook ben ik benieuwd welke opties je allemaal actief hebt staan in de config file ;-)
Dit is de basis waar ik mee werk. Ik ben er nog niet heel ver mee en heb er ook nog niet heel erg veel tijd in gestoken. De cumulatieve warmte productie en cumulatief energieverbruik heb je een extra node flow voor nodig en die werken nog niet helemaal. Het is echt net genoeg voor de info die ik wil hebben (namelijk COP en wat basiswaardes zodat ik kan zien of het ding een beetje efficient draait). Maar hier heb je hem: https://pastebin.com/cY7TTBkQ

[ Voor 3% gewijzigd door Ralathon op 29-06-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
@Ralathon bedankt voor het delen. hier kan ik wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
Vandaag helaas de mededeling gekregen dat de buitenunit manco is en dus niet ingeladen kon worden. eerst volgende installatie datum is 25-8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
Mij is verteld dat het binnendeel (vloermodel, 180 liter, 2 kWh BU) lang op zich laat wachten. Installatie naar verwachting in Q4...

Hebben anderen dezelfde ervaring qua levertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@BanRay
Welk type back up heater je hebt schijnt niet uit te maken qua levertijd.
Ik heb er een paar weken geleden eentje geïnstalleerd, had ongeveer 12 weken levertijd denk ik. Ondertussen worden de levertijden langer, in het algemeen schat ik in dat elke week de levertijd 2 weken langer wordt.
Morgen begint Q3 overigens al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
Ze hadden het over december, maar ze hopen de levertijd te pushen. Of door halve leveringen te combineren tot gehele installaties.

Ik wacht maar af. Maar geduldig wachten is niet mijn sterkste eigenschap... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Zijn er hier gebruikers die hun Altherma (met koel functie) niet op koelen in kunnen stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
warhamstr schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:31:
Zijn er hier gebruikers die hun Alrherma (met koep functie) niet op koelen in kunnen stellen?
Ik heb de wp nog niet maar wel veel informatie door gelezen en bestudeerd. Waar loop je tegen aan?

Heb je de type nummers van de binnen en buiten unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
hebikniet schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:17:
[...]

Ik heb de wp nog niet maar wel veel informatie door gelezen en bestudeerd. Waar loop je tegen aan?

...
Ik ook, en de koelen optie is greyed out :P

Pagina: 1 2 ... 155 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma