Heb je de koelen optie er wel op zitten? En is de draadbrug door geknipt?
Ja. Weet ik niet.hebikniet schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:06:
[...]
Heb je de koelen optie er wel op zitten? En is de draadbrug door geknipt?
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Hij is waarschijnlijk gedisabled doordat de sensor er niet in zit en de draadbrug niet is door geknipt. Heb je het type nummer van je binnenunit?
EHVX04S23EJ6V
die 4e X staat voor omkeerbaar dus alles zou er in moeten zitten. staat je Madoka toevallig niet op alleen verwarmen? of is je tank met een sterilisatie bezig?
je zou kunnen kijken of allles volgens handleiding is aan gesloten deze kit is om van een H versie een X versie te maken
https://www.daikin.eu/en_us/products/ekhvconv2.html
je zou kunnen kijken of allles volgens handleiding is aan gesloten deze kit is om van een H versie een X versie te maken
[ Voor 36% gewijzigd door hebikniet op 02-07-2022 19:49 ]
Dat werkt prima bij ons. In te stellen via kamer thermostaat en op de WP zelf. Heb gekozen voor vertrekwater regeling waarbij hij het CV water continue op 16 graden houdt. Het energie verbruik is zeer gering, anders dan bij het verwarmen.warhamstr schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:31:
Zijn er hier gebruikers die hun Altherma (met koel functie) niet op koelen in kunnen stellen?
Sinds december 2021 hebben wij een Daikin Altherma 3 6 KW warmtepomp. Na 1 winter best tevreden, echter ik vraag me af of het systeem optimaal opereert. Daarom de komende dagen een aantal topics die ik ervaren heb en graag de ervaringen van anderen hoor.
Topic 1: Verdeler vloerverwarming
Met de warmtepomp hebben we ook een nieuwe vloerverdeler gekregen. Vier zones plus een pomp. Valt verder niet veel op in te regelen, ware het niet dat er een bypass op zit met een thermostaatkraan en een regelklep.
Om met deze laatste te beginnen, deze regelklep is een schroef met inbus die een klep open/dicht zet tussen aanvoer en retour CV water. Bij oplevering van de installatie stond deze klep helemaal open, dus werd het aanvoerwater en retourwater gemengd voordat deze weer in de vloerverwarming leidingen werd gepompt. Dit resulteerde in een temperatuur van het water aanvoer die nagenoeg gelijk was aan retour. Voorbeeld: Vertrekwater temperatuur bij WP is 35 graden en aanvoer- en retourwater waren 25 graden. Dat schiet natuurlijk niet op. Na een google sessie begreep ik dat bij lage temperatuur CV water de regelklep het beste dicht gezet kan worden. Inderdaad, nu was aanvoer temperatuur bij de verdeler nagenoeg gelijk aan de vertrekwater temperatuur WP.
Vraag 1: Is dit nu juist om de regelklep dicht te zetten? Zo nee, waarom niet?
Verder zit er ook een thermostaatkraan en een bypass op de verdeler. De thermostaatkraan staat ingesteld op 55 graden. Echter, de maximale temperatuur van de stooklijn van de WP bedraagt 45 graden.
Vraag 2: wat is het nut van de thermostaat en aangezien deze toch nooit aangesproken zal worden, kan ik de bypass kraan dicht zetten, zodat meteen het aanvoer water onder de vloer wordt gepompt (zonder via de bypass weer naar de retour te gaan).
Allen bedankt.
Met de warmtepomp hebben we ook een nieuwe vloerverdeler gekregen. Vier zones plus een pomp. Valt verder niet veel op in te regelen, ware het niet dat er een bypass op zit met een thermostaatkraan en een regelklep.
Om met deze laatste te beginnen, deze regelklep is een schroef met inbus die een klep open/dicht zet tussen aanvoer en retour CV water. Bij oplevering van de installatie stond deze klep helemaal open, dus werd het aanvoerwater en retourwater gemengd voordat deze weer in de vloerverwarming leidingen werd gepompt. Dit resulteerde in een temperatuur van het water aanvoer die nagenoeg gelijk was aan retour. Voorbeeld: Vertrekwater temperatuur bij WP is 35 graden en aanvoer- en retourwater waren 25 graden. Dat schiet natuurlijk niet op. Na een google sessie begreep ik dat bij lage temperatuur CV water de regelklep het beste dicht gezet kan worden. Inderdaad, nu was aanvoer temperatuur bij de verdeler nagenoeg gelijk aan de vertrekwater temperatuur WP.
Vraag 1: Is dit nu juist om de regelklep dicht te zetten? Zo nee, waarom niet?
Verder zit er ook een thermostaatkraan en een bypass op de verdeler. De thermostaatkraan staat ingesteld op 55 graden. Echter, de maximale temperatuur van de stooklijn van de WP bedraagt 45 graden.
Vraag 2: wat is het nut van de thermostaat en aangezien deze toch nooit aangesproken zal worden, kan ik de bypass kraan dicht zetten, zodat meteen het aanvoer water onder de vloer wordt gepompt (zonder via de bypass weer naar de retour te gaan).
Allen bedankt.
Een gesloten verdeler?? Bij een warmtepomp? Onbegrijpelijke keuze.MajaMestreech schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:24:... , echter ik vraag me af of het systeem optimaal opereert.
...
Met de warmtepomp hebben we ook een nieuwe vloerverdeler gekregen. Vier zones plus een pomp....
Thanks voor de info. En, ja, hij staat alleen op verwarmen. Die MADOKA is dat de bijbehorende thermostaat? Die gebruik ik niet.hebikniet schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:40:
die 4e X staat voor omkeerbaar dus alles zou er in moeten zitten. staat je Madoka toevallig niet op alleen verwarmen? of is je tank met een sterilisatie bezig?
[ Voor 7% gewijzigd door warhamstr op 03-07-2022 07:48 ]
Je thermostaat zal dan twee contacten moeten hebben 1x verwarmen en 1x koelen. Zijn 230v schakelcontacten.
hebikniet schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:19:
[...]
Hij is waarschijnlijk gedisabled doordat de sensor er niet in zit en de draadbrug niet is door geknipt. Heb je het type nummer van je binnenunit?
:strip_exif()/f/image/vHAGarJePQeFVwT1H7oTvAE6.jpg?f=fotoalbum_large)
Draadbrug is inderdaad nog intact...
Zitten er wel stekkers op de plek zoals in de handleiding? zo niet dan het geen koelen versie en verklaard dat waarom hij grijs is. zit het er wel dan is het een kwestie van draadbrug weg halenwarhamstr schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:47:
[...]
[Afbeelding]
Zover ik na kan gaan zit alles juist aangesloten, en ik ken dit type warmtepomp die wel gewoon koelt en waarbij de draadbrug ook heel is.hebikniet schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:05:
[...]
Zitten er wel stekkers op de plek zoals in de handleiding? zo niet dan het geen koelen versie en verklaard dat waarom hij grijs is. zit het er wel dan is het een kwestie van draadbrug weg halen
Raar verhaal zover
Verklaar u nader:warhamstr schreef op zondag 3 juli 2022 @ 07:44:
[...]
Een gesloten verdeler?? Bij een warmtepomp? Onbegrijpelijke keuze.
1. Wat is een gesloten verdeler?
2. Wat zou dit anders moeten zijn?
3. Waarom?
Omdat je met ltv gewoon een pomp loze open verdeler wil hebben.
Een traditionele vloerverwarming is aangesloten op een CV ketel. Omdat de CV ketel heet water van 70 graden maakt, en het geen goed idee is om water van 70 graden door je vloer te laten stromen, zit er een thermostaatkraan op. Het idee is dat de verdeler een eigen pompcircuit heeft dat een mooie mix maakt van het retourwater van de vloer en het CV water om ervoor te zorgen dat er nooit al te heet water door de vloer gaat. Dit is een gesloten verdelerMajaMestreech schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:00:
[...]
Verklaar u nader:
1. Wat is een gesloten verdeler?
2. Wat zou dit anders moeten zijn?
3. Waarom?
Hartstikke mooi. Maar bij een warmtepomp heb je dat probleem niet. Die warmtepomp gaat nooit water maken dat heet genoeg is om je vloer te beschadigen. Bovendien heeft de aanvoer van een gesloten verdeler door al die kranen en andere meuk een flinke stromingsweerstand. Lagere flow betekent hogere temperatuur en dus lagere COP om je huis warm te krijgen. Daarom word voor warmtepompen een open verdeler aangeraden: Je sloopt al die beschermingsmeuk en bypassen etc van de gesloten verdeler af en je sluit de vloerverwarmingsverdeler direct aan op de CV leidingen en je laat de warmtepomp het water rondpompen.
Er zijn nog wel eens warmtepompinstallateurs die nog een beetje ouderwets denken en de gesloten verdeler laten zitten. Vooral in een systeem dat ook standaard radiatoren heeft staan. Op die manier doen die radiatoren het wat beter, want dan laat je de warmtepomp water van ~45 graden maken waar de radiatoren goed mee werken, en de gesloten verdeler regelt dat dan terug naar ~30 graden voor de vloerverwarming. Hartstikke leuk natuurlijk, maar je helpt je COP waarde om zeep.
Wordt contact 30-34 gemaakt voor koeling? - 30-35 is voor verwarmen.warhamstr schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:47:
[...]
[Afbeelding]
Of als je een 1-contact thermostaat hebt (alleen een connectie op 30-35), staat dat dan ook ingesteld in het menu onder "hoofdzone" als je ingelogd bent als installateur? Als hij als 2-contacten thermostaat staat ingesteld heb je ook geen controle meer over de koelen verwarmen modus in onecta en de bijbehorende instellingen op de warmte pomp voor omschakelen.BadConnection schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:04:
[...]
Wordt contact 30-34 gemaakt voor koeling? - 30-35 is voor verwarmen.
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz
Bedankt voor de uitleg en begrijp wat je beschrijft. Ik vroeg me ook al af waarom de WP met 15 - 25 l/min pompt terwijl de verdeler met 2.5 - 3 l/min pompt.Ralathon schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:29:
[...]
Een traditionele vloerverwarming is aangesloten op een CV ketel. Omdat de CV ketel heet water van 70 graden maakt, en het geen goed idee is om water van 70 graden door je vloer te laten stromen, zit er een thermostaatkraan op. Het idee is dat de verdeler een eigen pompcircuit heeft dat een mooie mix maakt van het retourwater van de vloer en het CV water om ervoor te zorgen dat er nooit al te heet water door de vloer gaat. Dit is een gesloten verdeler
Hartstikke mooi. Maar bij een warmtepomp heb je dat probleem niet. Die warmtepomp gaat nooit water maken dat heet genoeg is om je vloer te beschadigen. Bovendien heeft de aanvoer van een gesloten verdeler door al die kranen en andere meuk een flinke stromingsweerstand. Lagere flow betekent hogere temperatuur en dus lagere COP om je huis warm te krijgen. Daarom word voor warmtepompen een open verdeler aangeraden: Je sloopt al die beschermingsmeuk en bypassen etc van de gesloten verdeler af en je sluit de vloerverwarmingsverdeler direct aan op de CV leidingen en je laat de warmtepomp het water rondpompen.
Er zijn nog wel eens warmtepompinstallateurs die nog een beetje ouderwets denken en de gesloten verdeler laten zitten. Vooral in een systeem dat ook standaard radiatoren heeft staan. Op die manier doen die radiatoren het wat beter, want dan laat je de warmtepomp water van ~45 graden maken waar de radiatoren goed mee werken, en de gesloten verdeler regelt dat dan terug naar ~30 graden voor de vloerverwarming. Hartstikke leuk natuurlijk, maar je helpt je COP waarde om zeep.
Maar wat te doen (behalve de verdeler, die overigens nieuw geplaatst is bij de installatie van de warmtepomp, te laten verwijderen door een open verdeler):
1. Die bypass dichtdraaien zodat alle aanvoerwater direct de vloer in gaat?
2. Pompsnelheid verdeler zo hoog mogelijk zetten?
3. Motor uitzetten heb ik al eens geprobeerd maar werkt niet.
4. ???
Vraag heeft iemand problemen gehad met het gebruik van kleppen op de verdeler. Mijn instalateur wist niet goe deze aangeslten moestworden. Wij hebben een Honneywell thermostaat en een kleppen regel op de verdeler. Kan de Honneywell de daikin aan sturen ?(hoe aansluiten) Op dit moment hangt er een losse daikin thermostaat in de bijkeuken die misschien reageert maar dan gaan de kleppen niet open. Hoe op de lossen?
Ze hebben het nu op watervraag ingesteld, maar dat lijkt mij geen ideale situatie. want radiatoren staan op antivries, dus is er altijd toorstroming en vraagd hij altijd warmte. ?
Ze hebben het nu op watervraag ingesteld, maar dat lijkt mij geen ideale situatie. want radiatoren staan op antivries, dus is er altijd toorstroming en vraagd hij altijd warmte. ?
Iemand ooit een Altherma 230liter naar zolder toe getild? Was het te doen?
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Mijn 180 liter is met de (auto)kraan voor het raam getilt en zo naar binnen geschoven. Mazzel dat er net stenen gelost waren want over de trap ging het kennelijk niet.Rainesh schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:22:
Mijn ramen op de twee etage zijn helaas te klein ervoor. Via zolder gaat het ook niet.Dronium schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:26:
[...]
Mijn 180 liter is met de (auto)kraan voor het raam getilt en zo naar binnen geschoven. Mazzel dat er net stenen gelost waren want over de trap ging het kennelijk niet.
Ik heb meerdere opties:
- Altherma 230liter zelf naar boven toe tillen (met een aantal man natuurlijk)
- "ketel" variant en dan losse boiler
- gescheiden systeem: monobloc in tuin en dan een Vaillant Arostor 270l naar boven tillen en dat voor SWW. De Vaillant is wel lichter en iets korter.
@Rainesh hier wordt om die reden een wandmodel met los sww vat geplaatst.
volgens de monteur krijgt hij de 230L unit niet naar zolder over de trap. Nieuwbouwhuis 2006.
Te zwaar, te weinig ruimte voor genoeg mensen om te tillen.
volgens de monteur krijgt hij de 230L unit niet naar zolder over de trap. Nieuwbouwhuis 2006.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Ik ben bang dat hier hetzelfde geval zal worden.insomniac schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:55:
@Rainesh hier wordt om die reden een wandmodel met los sww vat geplaatst.
Hoeveel liter SWW vat neem je?
300L. Was hetzelfde geprijsd als de 250L.
Als in de toekomst vaker het bad gebruikt gaat worden, of vaker/langer gedouched, dan heb ik nog wat speling.
Als in de toekomst vaker het bad gebruikt gaat worden, of vaker/langer gedouched, dan heb ik nog wat speling.
Goedemorgen, ik ben momenteel druk met het verzamelen van offertes voor een full electric installatie. Het vloermodel past niet omdat er geen ruimte hiervoor beschikbaar is in het trappengat en op zolder is er geen dakraam aanwezig met de juiste afmetingen. Daarom ben ik nu aan het kijken naar een wandmodel. Ik heb zojuist een offerte binnen gekregen o.b.v. een 1-fase aansluiting. Ik had aangegeven dat ik de beschikking heb over 3-fasen aansluiting. Ik heb nog geen antwoord ontvangen waarom er niet voor een 3-fasen model is gekozen.
Binnen unit: EHBH08E6V
1x 230V Heater van 2 kW
Verwarmingscapaciteit 7,5 kW
SCOP 4,61
Binnen unit: EHBH08E9W
1x 400V backup element van 9 kW
SCOP 4,61
Hebben jullie enig idee?
1x 230V Heater van 2 kW
SCOP 4,61
SCOP 4,61
Hebben jullie enig idee?
Heb je een merk/type voor me? Ik heb geen bad, dus eigenlijk voldoet 250liter al.insomniac schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:10:
300L. Was hetzelfde geprijsd als de 250L.
van het vat heb ik geen merk/type. Saman is de installateur. Nu zijn de vaten ook anders geprijsd, denk dat ze een overschotje 300L hadden.Rainesh schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:39:
[...]
Heb je een merk/type voor me? Ik heb geen bad, dus eigenlijk voldoet 250liter al.
Het enige verschil is de back-up heater. 2kW vs 9kW.Rocco008 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:10:
Goedemorgen, ik ben momenteel druk met het verzamelen van offertes voor een full electric installatie. Het vloermodel past niet omdat er geen ruimte hiervoor beschikbaar is in het trappengat en op zolder is er geen dakraam aanwezig met de juiste afmetingen. Daarom ben ik nu aan het kijken naar een wandmodel. Ik heb zojuist een offerte binnen gekregen o.b.v. een 1-fase aansluiting. Ik had aangegeven dat ik de beschikking heb over 3-fasen aansluiting. Ik heb nog geen antwoord ontvangen waarom er niet voor een 3-fasen model is gekozen.
1x 230V Heater van 2 kW
SCOP 4,61
SCOP 4,61
Hebben jullie enig idee?
Als je warmtepomp krachtig genoeg is om je huis warm te houden, dan gebruik je het verwarmgselement alléén voor de legionella run van de boiler 1* per week. En dat lukt prima met een 2kW element. Duurt alleen iets langer.
Als de capaciteit van je warmtepomp krap bemeten is bij zeer lage buitentemperatuur, dan kan het soms nodig zijn dat er met meer dan 2kW wordt bijgesprongen.
En met een 9kW kun je ook je huis volledig blijven verwarmen als je warmtepomp-techniek stuk is/storing heeft. Wel met COP1 natuurlijk, maar je zit dan niet in de kou zolang de cv circulatiepomp werkt. Aan de andere kant kun je voor deze scenario's ook voor een paar tientjes een COP1 kacheltje bij de bouwmarkt halen als back-up en op zolder leggen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Potentieel voordeel van de 9kW vs de 2kW, als je je vat leeg gemaakt hebt, en je wil toch warm water hebben, kan je de krachtig verwarmen stand aan zetten. Dan zet hij ook de heaters aan om het vat water zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. Ik heb het zelf nog nooit nodig gehad met de 230L variant, maargoed, klein gezin.Ivow85 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:43:
[...]
Het enige verschil is de back-up heater. 2kW vs 9kW.
Als je warmtepomp krachtig genoeg is om je huis warm te houden, dan gebruik je het verwarmgselement alléén voor de legionella run van de boiler 1* per week. En dat lukt prima met een 2kW element. Duurt alleen iets langer.
Als de capaciteit van je warmtepomp krap bemeten is bij zeer lage buitentemperatuur, dan kan het soms nodig zijn dat er met meer dan 2kW wordt bijgesprongen.
En met een 9kW kun je ook je huis volledig blijven verwarmen als je warmtepomp-techniek stuk is/storing heeft. Wel met COP1 natuurlijk, maar je zit dan niet in de kou zolang de cv circulatiepomp werkt. Aan de andere kant kun je voor deze scenario's ook voor een paar tientjes een COP1 kacheltje bij de bouwmarkt halen als back-up en op zolder leggen.
Geen trap op, maar we in een heel krappe ruimte op een platformpje gezet. Het viel niet mee, maar een trap moet (met rustpozen) goed te doen zijn.Rainesh schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:22:
Er zitten best comfortabele handgrepen op de unit, die maken 'm behoorlijk handelbaar.
Ingesteld op 1-contact thermostaat, en nu is de koelen optie wel beschikbaar.boaty schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:16:
[...]
Of als je een 1-contact thermostaat hebt (alleen een connectie op 30-35), staat dat dan ook ingesteld in het menu onder "hoofdzone" als je ingelogd bent als installateur? Als hij als 2-contacten thermostaat staat ingesteld heb je ook geen controle meer over de koelen verwarmen modus in onecta en de bijbehorende instellingen op de warmte pomp voor omschakelen.
Hij staat bij ons op zolder, maar is niet getild.Rainesh schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:22:
De installateur zag een raam in onze zijgevel, op vloerhoogte van de zolder en bedacht zich toen dat het veel handiger was om even een verhuisliftje te huren.
Glas er uit, unit op de verhuislift en zo vanaf het liftje door de raamopening naar binnen geschoven.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Buitenunit staat op het dak/dakkapel?Ivow85 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:41:
[...]
Hij staat bij ons op zolder, maar is niet getild.
De installateur zag een raam in onze zijgevel, op vloerhoogte van de zolder en bedacht zich toen dat het veel handiger was om even een verhuisliftje te huren.
Glas er uit, unit op de verhuislift en zo vanaf het liftje door de raamopening naar binnen geschoven.
Ik ben even verder aan het kijken of ik de nieuwe installatie via bv. een PV-verdeler of een ABB Mistral groepenkast kan aansluiten met de meterkast. Ik heb nog de beschikking over een 19mm loze leiding dus de Mistral groepenkast oplossing heeft mijn voorkeur.
Wanneer ik kijk naar het aantal Watt van de apparaten dan zou dit aardig moeten lukken:
Max. 2000W => 8.7A
200 liter warmtapwatertank: EKHWS200D3V3
Max. 3000W => 13A
Buiten unit: ERGA08EV
In de specificatie staat geen maximale Watt vernoemd, er staat alleen:"Afzekerwaarde [A]: 20 (traag)"
Heeft iemand een idee wat het maximaal aantal Ampère/Watt deze buiten unit vraagt? In theorie heb ik nog <18A hiervoor ‘over’.
Wanneer ik kijk naar het aantal Watt van de apparaten dan zou dit aardig moeten lukken:
Max. 2000W => 8.7A
200 liter warmtapwatertank: EKHWS200D3V3
Max. 3000W => 13A
Buiten unit: ERGA08EV
In de specificatie staat geen maximale Watt vernoemd, er staat alleen:"Afzekerwaarde [A]: 20 (traag)"
Heeft iemand een idee wat het maximaal aantal Ampère/Watt deze buiten unit vraagt? In theorie heb ik nog <18A hiervoor ‘over’.
Nee, op het platte dak van de vrijstaande garage. Leidingen lopen langs de gevel en boven de tuinpoort langs die kant uit.
+/- 3meter omlaag en totaal zo'n 10 meter naar achteren toe.
Mooi topic!
Wij hebben een offerte ontvangen voor een Altherma 8 kW 3 RF 230L boiler, maar twijfelen ook nog sterk tussen de 2kW of 9kW back-up heater.
Ik lees hier boven dat de 2kW in principe zal moeten volstaan, maar willen ook bij wat extremere kou niet in de kou zitten. Ook een booster voor incidenteel hoger warm waterverbruik lijkt interessant.
Ons woning 155m2 volledig voorzien van vloerverwarming welke op vaste temperatuur wordt ingesteld. Gezin van 4, bad en douche met wtw-instalatie.
Wordt met het 9kW 3 –fase model, krachtstroom bedoeld? Of volstaat reguliere 3x25A. In het geval van krachtstroom is stijging van vastrecht met ongeveer 40euro per maand wel zonde voor een functie die nauwelijks gebruik zal worden. Wellicht is in dat geval uitbreiding met een extra buffervat een betere keuze?
Zijn er nog andere voor- en/of nadelen te benoemen voor het 9kW model vs de 2kW? En wat zal jullie advies zijn?
Wij hebben een offerte ontvangen voor een Altherma 8 kW 3 RF 230L boiler, maar twijfelen ook nog sterk tussen de 2kW of 9kW back-up heater.
Ik lees hier boven dat de 2kW in principe zal moeten volstaan, maar willen ook bij wat extremere kou niet in de kou zitten. Ook een booster voor incidenteel hoger warm waterverbruik lijkt interessant.
Ons woning 155m2 volledig voorzien van vloerverwarming welke op vaste temperatuur wordt ingesteld. Gezin van 4, bad en douche met wtw-instalatie.
Wordt met het 9kW 3 –fase model, krachtstroom bedoeld? Of volstaat reguliere 3x25A. In het geval van krachtstroom is stijging van vastrecht met ongeveer 40euro per maand wel zonde voor een functie die nauwelijks gebruik zal worden. Wellicht is in dat geval uitbreiding met een extra buffervat een betere keuze?
Zijn er nog andere voor- en/of nadelen te benoemen voor het 9kW model vs de 2kW? En wat zal jullie advies zijn?
Als je goede isolatie hebt hoef je voor de warmte in huis die 9kW niet te nemen, voor SWW hangt het helemaal van jullie verbruiks patroon af.ArthurL schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:07:
Mooi topic!
Mijn sauna heeft een electrische kachel van 9kW dat werkt gewoon achter een 3x25A aansluiting.
Hier een EHVX08S23EJ9W met een 9kW backup, die zit op een 3 fasen groep. Het huis zelf heeft 3x25A, ruim voldoende voor alles wat we hier hebben met de Daikin Altherma erbij. Buitenunit zit dan ook op een losse groep. We hebben er alleen last van dat af en toe de backup wordt gebruikt voor de SWW ipv de buitenunit, dat ligt nog bij Daikin voor onderzoek. Dan stookt die wel snel het vat warm, maar zonde van de 4kW aan stroom die er dan wordt gebruikt.ArthurL schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:07:
[ Voor 8% gewijzigd door jwillemsen op 05-07-2022 08:59 ]
De installateur heeft hopelijk goed ingeschat wat je nodig hebt. Blijkbaar 8 kW. Mij lijkt dan een BUH van 9 kW overkill. Ik heb zelf gekozen voor 2 kW. Ik ga er niet vanuit dat de installatie kapot gaat. Ik heb bij het vloermodel geen buffervat. Waarom denk je dat een (additioneel) buffervat zou helpen?ArthurL schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:07:
Mooi topic!
Die vragen heb ik ook bij Daikin ik liggen, maar daar komen tot nu toe antwoorden op die alleen maar om de hete brij heen draaien, in dit geval bijna letterlijkjwillemsen schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:23:
[...]
Hier een EHVX08S23EJ9W met een 9kW backup, die zit op een 3 fasen groep. Het huis zelf heeft 3x25A, ruim voldoende voor alles wat we hier hebben met de Daikin Altherma erbij. Buitenunit zit dan ook op een losse groep. We hebben er alleen last van dat af en toe de backup wordt gebruikt voor de SWW ipv de buitenunit, dat ligt nog bij Daikin voor onderzoek. Dan stookt die wel snel het vat warm, maar zonde van de 4kW aan stroom die er dan wordt gebruikt.
Het probleem is dat als je buitenunit in de zon staat, de sensor van de unit veel te warm wordt. Als deze boven bepaalde ingestelde temperaturen komt, slaat hij op een ingestelde temperatuur af en gaat over op de Back up heater. Hoe warmer hij buiten meet, hoe lager de SWW temperatuur waarbij hij dat doet. Zo zit er bijvoorbeeld een omslag punt bij 25 en 30 graden buitentemperatuur heb ik ontdekt. Boven de 35 doet de buiten unit helemaal niets meer. Nu heb ik juist vanwege hun aanbeveling in de handleiding en documentatie een externe buitensensor laten plaatsen die altijd in de schaduw zit, maar deze wordt dus niet gebruikt om het operatie profiel van de buiten unit te bepalen ben ik achter.
Ik vind het best bijzonder eigenlijk, want bij het verwarmen van SWW zou je toch zeggen dat de buiten unit gekoeld wordt?
Op mijn vragen waarom:
a. De externe sensor niet gebruikt wordt
b. De unit uitgaat terwijl er toch eigenlijk sprake is van koeling van de buiten unit.
Heb ik helaas nog geen goede antwoorden van Daikin gehad.
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz
@boaty
Je kunt de interne buitensensor ook afknippen en verlengen naar een plek in de schaduw.
Je kunt de interne buitensensor ook afknippen en verlengen naar een plek in de schaduw.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Dat is cheaten, en waarschijnlijk garantie verliesbusscherski schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:42:
@boaty
Ik bedenk dit niet zelf. Heb dit geleerd in de Daikin cursus. Kabellengte overigens wel beperkt houden, anders wordt de weerstand teveel.boaty schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:01:
[...]
Dat is cheaten, en waarschijnlijk garantie verlies. Maar als het niet anders kan is die is zeker het overwegen waard
. Al wil ik graag nog wel eens een uitleg hebben van Daikin, vanwaar deze opzet.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ik dacht met het extra buffervat, de kans om de back up heater te moeten aanspreken voor extra warm water nog kleiner te maken. Doordat meer volume beschikbaar is. Eerder in topic werd gesproken dat temperatuur dan ook lager ingesteld kan worden, waardoor het met extra energie verbruik wel mee zal vallen.. Het zal mooi zijn als hier voorbeelden van zijn die dit bevestigen.BanRay schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:57:
[...]
De installateur heeft hopelijk goed ingeschat wat je nodig hebt. Blijkbaar 8 kW. Mij lijkt dan een BUH van 9 kW overkill. Ik heb zelf gekozen voor 2 kW. Ik ga er niet vanuit dat de installatie kapot gaat. Ik heb bij het vloermodel geen buffervat. Waarom denk je dat een (additioneel) buffervat zou helpen?
De rede dat een buffervat er ook voor zorgt dat warmtepomp minder vaak aan hoeft te slaan, is bij ons denk ik minder van toepassing. Huis is volledig voorzien van lage temperatuur vloerverwarming die we op een vaste temperatuur willen in stellen. Dan is warmte vraag denk ik sowieso redelijk constant?
Ik neig er daarom na het bij de 230L boiler te laten, indien nodig kan extra buffer vat er misschien ook later nog wel bij geplaatst worden?
Fijn ook om te lezen dat verzwaren van de hoofdzekering wrs toch niet nodig is!
Weet je toevallig ook de maximum kabellengte? Weet wel een mooie plek, maar dat kost me wel een meter of 3 a 4 denk ik.busscherski schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:08:
[...]
Ik bedenk dit niet zelf. Heb dit geleerd in de Daikin cursus. Kabellengte overigens wel beperkt houden, anders wordt de weerstand teveel.
Dat kan makkelijk. Ik dacht max 10 m.boaty schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:23:
[...]
Weet je toevallig ook de maximum kabellengte? Weet wel een mooie plek, maar dat kost me wel een meter of 3 a 4 denk ik.
Nu nog effe afwachten waar Daikin mee terug komt. Zij zouden deze oplossing dan toch ook voor moeten stellen?
Er zijn meerdere wegen naar Romeboaty schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:41:
[...]
Nu nog effe afwachten waar Daikin mee terug komt. Zij zouden deze oplossing dan toch ook voor moeten stellen?
Ik hoop dat in Q4 een Daikin vloermodel met 2 kW BUH bij mij geïnstalleerd wordt. Ik volg dit topic met interesse. Hoe weet je dat de BUH wordt gebruikt voor SWW? Zie je dat in het menu en/of in de app? Zo ja, kun je dan misschien een foto en/of screenshot plaatsen? Alvast dank.jwillemsen schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:23:
[...]
Hier een EHVX08S23EJ9W met een 9kW backup, die zit op een 3 fasen groep. Het huis zelf heeft 3x25A, ruim voldoende voor alles wat we hier hebben met de Daikin Altherma erbij. Buitenunit zit dan ook op een losse groep. We hebben er alleen last van dat af en toe de backup wordt gebruikt voor de SWW ipv de buitenunit, dat ligt nog bij Daikin voor onderzoek. Dan stookt die wel snel het vat warm, maar zonde van de 4kW aan stroom die er dan wordt gebruikt.
@boaty @busscherski Hier is ook een externe sensor geplaatst, de installateur voor de installatie nog gebeld dat ik dacht dat het niet zou werken, maar ze wilden hem toch eerst plaatsen, was een hele klus omdat hij op het huis lelijk zou staan, dus uiteindelijk heel netjes achter de veranda in de tuin geplaatst, lag nog een mantelbuis waar de kabel door kon. Die externe sensor geeft op warme dagen een lagere temperatuur. Jammer genoeg exporteert Daikin nu alleen nog maar de waarde van de externe sensor, de waarde van de sensor op de unit kan ik alleen nog maar op de unit zelf bekijken.
Het blijkt nu toch dat die externe sensor niet de regeling qua backup verwarming beïnvloedt. Daarna is de sensor op de buitenunit zelf verplaatst binnen de kast, maar dat levert nog geen verbetering op. Apart is wel dat de sensor van een daikin airco buiten unit die 2 meter ervoor staat soms wel 6 a 7 graden lager aangeeft, staan dan beide in de zon. Afgelopen zondag zelfs in de avond een run gedeeltelijk op backup, was niet echt een warme dag.
Zal de installateur eens een berichtje doen dat er meer mensen zijn met dit issue en dat Daikin ook wel eens voorstelt de kabel met een aantal meters te verlengen.
@BanRay Bij de sensoren op het display van de unit kun je zien of de BUH wordt gebruikt, bij bedrijfsuren kun je het aantal uren zien. Jammer genoeg zijn de sensoren niet te zien in de app van Daikin en worden ze ook niet geexporteerd via hun cloud. In mijn geval is de BUH 9kW, als die aanstaat dan is het wel goed te zien op de p1 meter, 9kW piek qua verbruik
Het blijkt nu toch dat die externe sensor niet de regeling qua backup verwarming beïnvloedt. Daarna is de sensor op de buitenunit zelf verplaatst binnen de kast, maar dat levert nog geen verbetering op. Apart is wel dat de sensor van een daikin airco buiten unit die 2 meter ervoor staat soms wel 6 a 7 graden lager aangeeft, staan dan beide in de zon. Afgelopen zondag zelfs in de avond een run gedeeltelijk op backup, was niet echt een warme dag.
Zal de installateur eens een berichtje doen dat er meer mensen zijn met dit issue en dat Daikin ook wel eens voorstelt de kabel met een aantal meters te verlengen.
@BanRay Bij de sensoren op het display van de unit kun je zien of de BUH wordt gebruikt, bij bedrijfsuren kun je het aantal uren zien. Jammer genoeg zijn de sensoren niet te zien in de app van Daikin en worden ze ook niet geexporteerd via hun cloud. In mijn geval is de BUH 9kW, als die aanstaat dan is het wel goed te zien op de p1 meter, 9kW piek qua verbruik
[ Voor 6% gewijzigd door jwillemsen op 06-07-2022 09:16 ]
Is dit dan ook iets om op aan te sturen bij installateur? Externe sensor sowieso in de schaduw plaatsten?
Het blijft toch een beetje een vreemd verhaal. Dit zal betekenen dat je het systeem voor warm water in de zomer nooit kan gebruiken zoals bedoeld.. Zal daikin hier dan niet veel meer klachten over ontvangen?
Het blijft toch een beetje een vreemd verhaal. Dit zal betekenen dat je het systeem voor warm water in de zomer nooit kan gebruiken zoals bedoeld.. Zal daikin hier dan niet veel meer klachten over ontvangen?
Het plaatsen van de externe sensor heeft geen invloed op de regeling qua gebruik van de BUH. De documentatie van Daikin adviseert de unit zelf in de schaduw te plaatsen, als hij vol in de zon staat dan is de kans groter dat hij op een warme dag de BUH gebruikt voor de SWW run. Mogelijk is het dus de oplossing om de interne sensor te verlengen en die ook in de schaduw te plaatsen, heb die oplossing doorgestuurd naar onze installateur.ArthurL schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:00:
Is dit dan ook iets om op aan te sturen bij installateur? Externe sensor sowieso in de schaduw plaatsten?
Ik denk persoonlijk dat veel mensen dit gewoon niet merken, veel mensen kijken nooit op het scherm en naar het exact stroom verbruik, alleen een tweaker leest zijn p1 meter uit en kijkt echt naar de data
Ik kon dit niet helemaal uit bovenstaande info halen, maar waarom zou de daikin de backup unit gebruiken als het te warm is? Om oververhitting van de compressor oid te voorkomen?
Dat is de vraagolafmol schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:30:
Ik kon dit niet helemaal uit bovenstaande info halen, maar waarom zou de daikin de backup unit gebruiken als het te warm is? Om oververhitting van de compressor oid te voorkomen?
De handleiding van Daikin zegt alleen hetvolgende, ze zeggen helemaal niets verder over de bescherming qua waardes die ze aanhouden.olafmol schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:30:
De gegevens (waarvan het gemiddelde genomen wordt of de ogenblikkelijke gegevens) van de externe buitensensor voor de omgevingstemperatuur worden gebruikt in de weersafhankelijke regelgrafieken en in de logica gebruikt om automatisch over te schakelen tussen verwarming en koeling. Om de buitenunit te beschermen wordt steeds de interne sensor van de buitenunit gebruikt.
Heel bijzonder. Klinkt bijna als een “out of bounds” achtige bug. Zou mij niet verbazen.jwillemsen schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:41:
[...]
De handleiding van Daikin zegt alleen hetvolgende, ze zeggen helemaal niets verder over de bescherming qua waardes die ze aanhouden.
[...]
Hier net weer een SWW run op de BUH, buiten temperatuur op de unit zelf 26C, op de externe sensor 23C en dan toch SWW doen op 9kW
. De daikin airco buiten unit die er 2 meter voor staat geeft een buiten temperatuur van 21.5C
Hebben jullie de instellingen voor de backupheater van het SWW wel goed staan? Ik herken dit namelijk totaal niet met mij Altherma 3 split. Ik heb nog nooit gezien dat die de BUH gebruikt voor een SWW run zelfs met mijn buitenunit in de volle zon bij 30 graden.
Kunnen jullie eens naar de installateursinstellingen > Boosterverwarming > Bediening gaan en checken of jullie die wel op "Alleen desinfectie" hebben staan?
Kunnen jullie eens naar de installateursinstellingen > Boosterverwarming > Bediening gaan en checken of jullie die wel op "Alleen desinfectie" hebben staan?
Hoe kom ik bij de installateursinstellingen ???Ralathon schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:04:
Hebben jullie de instellingen voor de backupheater van het SWW wel goed staan? Ik herken dit namelijk totaal niet met mij Altherma 3 split. Ik heb nog nooit gezien dat die de BUH gebruikt voor een SWW run zelfs met mijn buitenunit in de volle zon bij 30 graden.
Scroll naar "Gebruikersprofiel". Daar moet je dan de code 5678 invullen om je profiel naar installateur te zetten. Daarna krijg je plotseling een hoop meer opties in alle menus.sideriusj schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:34:
[...]
Hoe kom ik bij de installateursinstellingen ???
Beetje oppassen met dingen aanpassen hier natuurlijk. Beste is om ff een foto te maken voordat je een instelling aanpast zodat je alles makkelijk weer terug kan zetten.
Die optie heb ik niet. Ik heb alleen de volgende optie die een beetje in de buurt komt van wat jij noemt: installateurs instellingen --> Back-up verwarming --> Werking --> Beperkt/Toegestaan/Alleen WTWRalathon schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:04:
Bij mij staat hij op alleen WTW, want als ik hem op Beperkt zet werkt hij ook niet meer voor de desinfectie run.
Heb je een wandmodel met een apart boilervat of heb je een all in one waar het boilervat geintegreerd zit? Ik heb een aparte boiler waar ook een apart verwarmingselement in zit wat voor de desinfectie en 'krachtig verwarmen' gebruikt word.boaty schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:02:
[...]
Die optie heb ik niet. Ik heb alleen de volgende optie die een beetje in de buurt komt van wat jij noemt: installateurs instellingen --> Back-up verwarming --> Werking --> Beperkt/Toegestaan/Alleen WTW
Bij mij staat hij op alleen WTW, want als ik hem op Beperkt zet werkt hij ook niet meer voor de desinfectie run.
Ik heb een staand model met geïntegreerd boilervat. Misschien dat daar een verschil in zit. Al vind ik dat ook weer heel bijzonder. Voor de buiten unit zou er geen enkel verschil moeten zijn. Waarom kun jij die parameters dan wel beïnvloeden en ik niet?
[ Voor 49% gewijzigd door boaty op 06-07-2022 17:46 ]
Bedankt @Ralathon Bij mij stond deze instelling op "Compressor Uit". Ook ik zag een aantal keer, vooral bij hogere buitentemperatuur, dat SWW niet werd verwarmd met de klep op stand SWW maar gewoon op ruimte. Bij controle bleek de boosterverwarming aan te staan. Ik kon geen reden bedenken hiervoor, maar wellicht is het met deze aanpassing opgelost. Volgende week wordt het weer warm, dus dan maar controleren.Ralathon schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:04:
Vraag terug aan @Ralathon : Bij de Desinfectierun klopt het dan wel dat de buitenunit gaat verwarmen tot 53 graden en dat daarna de boosterverwarming het overneemt tot 60 graden? Of gaat bij jou bij desinfectie meteen de boosterverwarming aan?
Bij de Daikin Altherma 3 zie ik dat er een firmware update beschikbaar is via de Onecta app. Dit is nu de derde update die ik krijg sinds december 2021. Huidige firmware 3.2.1 en doel firmware 3.2.4. Vraag: waar kan ik ergens vinden wat er gewijzigd is bij deze update?
Is dat de "Unit interface software" zoals die op de display van de unit op te vragen is?MajaMestreech schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:38:
Bij de Daikin Altherma 3 zie ik dat er een firmware update beschikbaar is via de Onecta app. Dit is nu de derde update die ik krijg sinds december 2021. Huidige firmware 3.2.1 en doel firmware 3.2.4. Vraag: waar kan ik ergens vinden wat er gewijzigd is bij deze update?
Want dan wordt het tijd dat ik een installateur vind die onderhoud en een update kan verzorgen.
Mijn versie staat op 1.06.00.
Voor zover ik heb kunnen vaststellen zit er een timer in de warmtepomp. Als de legionellarun begint dan doet hij het eerst op de warmtepomp totdat die timer afloopt en hij gaat daarna verder op de booster. Ik heb een vrij klein boilervat (150 liter) dus in mijn geval kreeg hij hem tot ergens rond de 55 graden op de warmtepomp en ging daarna door naar 65 op de booster.MajaMestreech schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:28:
Vraag terug aan @Ralathon : Bij de Desinfectierun klopt het dan wel dat de buitenunit gaat verwarmen tot 53 graden en dat daarna de boosterverwarming het overneemt tot 60 graden? Of gaat bij jou bij desinfectie meteen de boosterverwarming aan?
Maar omdat mijn vat zo klein is trek ik hem praktisch iedere dag leeg. Dus in mijn geval heeft legionella haast geen kans om tot een probleem uit te groeien voordat het door het doucheputje verdwijnt. Daarnaast ben ik nog gezond en jong (32). Dus ik heb de legionella run nu al een tijdje uitstaan. Dus de cijfers die ik je hier geef zijn vanaf geheugen.
Kreeg gisteren een offerte binnen voor een 6KW wandmodel met een losse 300liter boilervat.
In het wandmodel zit een 2kw backup heater, maar in de offerte hebben ze dus een 300l SWW vat inc extra booster heater gekozen.
Lees ik het nou verkeerd of heb ik dan een dubbele backup heater? Lijkt mij onlogisch en overbodig.
In het wandmodel zit een 2kw backup heater, maar in de offerte hebben ze dus een 300l SWW vat inc extra booster heater gekozen.
Lees ik het nou verkeerd of heb ik dan een dubbele backup heater? Lijkt mij onlogisch en overbodig.
@Rainesh
In tegenstelling tot bij de meeste merken is bij een Daikin met extern vat de booster heater noodzakelijk.
Op zich ook wel elegant dat de warmtepomp dan bij het tweede deel van de Legionellarun gewoon weer de woning kan verwarmen terwijl de booster heater de Legionellarun afmaakt.
In tegenstelling tot bij de meeste merken is bij een Daikin met extern vat de booster heater noodzakelijk.
Op zich ook wel elegant dat de warmtepomp dan bij het tweede deel van de Legionellarun gewoon weer de woning kan verwarmen terwijl de booster heater de Legionellarun afmaakt.
Die Unit Interface Software versie staat bij mij op V.06.08.00Dronium schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:53:
[...]
Is dat de "Unit interface software" zoals die op de display van de unit op te vragen is?
Want dan wordt het tijd dat ik een installateur vind die onderhoud en een update kan verzorgen.
Mijn versie staat op 1.06.00.
Die versie die ik via de Onecta app binnenkreeg Firmware 3.2.4 is draadloze gateway versie
:strip_exif()/f/image/VDDAcPL6JZeg4t05ddrZnAMT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d5dT0D1L4Ou09Xa4ENTVpuGg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door MajaMestreech op 07-07-2022 21:20 ]
Dat is wel minder, want dan heb ik speciaal daarvoor ook een aparte groep nodig.busscherski schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:46:
@Rainesh
Ja klopt het heeft ook een nadeel.Rainesh schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:16:
[...]
Dat is wel minder, want dan heb ik speciaal daarvoor ook een aparte groep nodig.
Na deze instelling op "alleen desinfectie" gezet te hebben, werd vandaag dus SWW niet verwarmd. Logisch ook, de temperatuur op de buiten unit was hoog 37 graden, waardoor deze dus wordt uitgezet (compressor uit) en de booster zal alleen aangaan bij desinfectie. Dus maar weer de Boosterverwarming Bediening op Compressor Uit gezet.MajaMestreech schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:28:
[...]
Bedankt @Ralathon Bij mij stond deze instelling op "Compressor Uit". Ook ik zag een aantal keer, vooral bij hogere buitentemperatuur, dat SWW niet werd verwarmd met de klep op stand SWW maar gewoon op ruimte. Bij controle bleek de boosterverwarming aan te staan. Ik kon geen reden bedenken hiervoor, maar wellicht is het met deze aanpassing opgelost. Volgende week wordt het weer warm, dus dan maar controleren.
Vraag: zou een omkasting helpen om de sensor van de buitenunit beter te laten meten omdat dan de sensor niet in de zon staat?
Gewoon op de Daikin website. Als je daar je unit opzoekt kun je bij "documentatie" de installatie handleiding voor de installateur downloaden. Daar staat een heel overzicht in van alle instellingen, met extra beschrijving.MajaMestreech schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:26:
Heeft iemand van de Daikin Altherma 3 een handleiding waarin alle settings en parameters uitgelegd/beschreven wordt? Van de gebruikers- en installateurshandleiding word je niet veel wijzer.
bedankt
Ik ben bezig met de installatie van een wandmodel split systeem met losse 150 liter daikin boiler, maar loop nu tegen de benamingen van de aansluitingen van de 3-weg klep aan (meegeleverd met het boilervat), die kan ik niet helemaal plaatsen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/DbQIYZiY6QvC8xm9kqSqySso.png?f=user_large)
Hoe dient deze aangesloten te worden? Buitenunit zal binnenunit zijn, maar wat vervolgens de CV en boiler aansluiting is haal ik hier niet uit, of ben ik nou gek?
:fill(white):strip_exif()/f/image/DbQIYZiY6QvC8xm9kqSqySso.png?f=user_large)
Hoe dient deze aangesloten te worden? Buitenunit zal binnenunit zijn, maar wat vervolgens de CV en boiler aansluiting is haal ik hier niet uit, of ben ik nou gek?
Een driewegklep is vrij simpel:_Ernst_ schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:06:
Ik ben bezig met de installatie van een wandmodel split systeem met losse 150 liter daikin boiler, maar loop nu tegen de benamingen van de aansluitingen van de 3-weg klep aan (meegeleverd met het boilervat), die kan ik niet helemaal plaatsen.
[Afbeelding]
Je hebt een instroomzijde, deze staat altijd open, hierdoor gaat de flow richting de boiler of verwarming (1.)
Dan heb je vervolgens de twee uitstroom zijdes, (2. en 3.)
De afbeelding laat ook zien dat er 2 versies in omloop zijn: een waarbij de servomotor links zit en de andere waarbij de servomotor rechts zit.
Nog simpeler:
Blaas door de 3 poorten en beweeg de klep, welke poort blijft open, dat is je instroomzijde vanuit de warmtepomp of uitstoomtzijde richting de warmtepomp. (Ligt eraan hoe je hem wilt plaatsen.)
Bij een driewegklep kun je altijd poort 2 en 3 omdraaien doormiddel van bedrading.
[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 10-07-2022 10:29 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Dat snap ik
Maar ik moet wel weten welke uitgang welk doel dient alvorens ik de as van de motor monteer:
:fill(white):strip_exif()/f/image/IHDDY6DkiJ78cxBxCx5CPtsa.png?f=user_large)

:fill(white):strip_exif()/f/image/IHDDY6DkiJ78cxBxCx5CPtsa.png?f=user_large)
Er is maar 1 versie, maar die kan in deze 4 configuratie worden gebruikt volgens de handleiding[...]
De afbeelding laat ook zien dat er 2 versies in omloop zijn: een waarbij de servomotor links zit en de andere waarbij de servomotor rechts zit.
Strikt genomen zou elke poort bij deze klep als instroomzijde kunnen fungeren volgens mij, maar die variant geeft de handleiding alleen niet aan (ik kan hem op zo'n manier verdraaien dat de zijkant inlaatzijde wordt en wisselt tussen boven en onder aansluiting).[...]
Nog simpeler:
Blaas door de 3 poorten en beweeg de klep, welke poort blijft open, dat is je instroomzijde vanuit de warmtepomp of uitstoomtzijde richting de warmtepomp. (Ligt eraan hoe je hem wilt plaatsen.)
Bij een driewegklep kun je altijd poort 2 en 3 omdraaien doormiddel van bedrading.
[ Voor 13% gewijzigd door _Ernst_ op 10-07-2022 10:42 ]
Bij hoge buitentemperaturen haal je juist het hoogste rendement, dus dat zou vreemd zijn. In verwarmingsmodus wekt het buitendeel als verdamper en dus niet als condensor. Zonder al te veel in technische details weg te zakken: De vloeistof kan bij hoge buitentemperaturen dus heel gemakkelijk verdampen, dus de compressor hoeft dan maar heel licht te draaien. Door een hoge buitentemperatuur van bv 40 graden daar raakt die compressor echt niet van streek.olafmol schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:30:
In koelfunctie is het natuurlijk wel beter om de buitenunit op een zo koel mogelijke plek te hebben.
Ik zou oppassen met het zomaar doen van aanpassingen in de regeling achter het installateursmenu want je kunt daar best wel wat verkloten. En het is toch al een beetje kwetsbaar allemaal bij Daikin.
Bedankt, die had ik inderdaad zelf al gevonden. Hierin staat helaas niet beschreven wat bepaalde settings nu betekenen. Hieronder het voorbeeld waar de discussie mbt inschakelen boosterverwarming over ging.boaty schreef op zondag 10 juli 2022 @ 07:41:
[...]
Gewoon op de Daikin website. Als je daar je unit opzoekt kun je bij "documentatie" de installatie handleiding voor de installateur downloaden. Daar staat een heel overzicht in van alle instellingen, met extra beschrijving.
Boosterverwarming Bediening:
0 - Beperkt
1 - Toegestaan
2 - Overlapping
3 - Compressor uit (die snap ik nu uit eigen ervaring, zie nader topic)
4 - Alleen Desinfectie.
Maar wat wil de setting 0 - 1 -2 nu zeggen? Dit zal vast in trainingsmateriaal van een installateur staan en daar ben ik naar op zoek.
:strip_exif()/f/image/Bn1CHCA5k8CxA5YawesMXzqg.jpg?f=fotoalbum_large)
Behalve de lijst die je refereert, worden alle instellingen in de handleiding ook nog een keer met de uitleg die je zoekt beschreven. Het hoofdstuk waar je moet zoeken staat er in de lijst voor in de eerste kolom. De instelling die jij volgens mij zoekt is als ik het goed zie dus beschreven in hoofdstuk 9.4.4. En anders kun je in de laatste software versies (iig van mijn unit type) met het vraagtekentje bij heel veel functies uitleg van de betekenis krijgen.MajaMestreech schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:51:
[...]
Bedankt, die had ik inderdaad zelf al gevonden. Hierin staat helaas niet beschreven wat bepaalde settings nu betekenen. Hieronder het voorbeeld waar de discussie mbt inschakelen boosterverwarming over ging.
Boosterverwarming Bediening:
0 - Beperkt
1 - Toegestaan
2 - Overlapping
3 - Compressor uit (die snap ik nu uit eigen ervaring, zie nader topic)
4 - Alleen Desinfectie.
Maar wat wil de setting 0 - 1 -2 nu zeggen? Dit zal vast in trainingsmateriaal van een installateur staan en daar ben ik naar op zoek.
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door boaty op 10-07-2022 22:07 ]
Ik heb iemand die langskomt voor een offerte met:
ETVH16S23E6V binnen unit.
EPRA14DV3 buitenunit.
Richtprijs is 15K + 6%btw
Het is voor een. vrijstaande woning met radiatoren ter vervanging van een mazout ketel
Iemand een idee of de 16 en 18 kw varianten veel meer kosten?
EPRA14DV3 buitenunit.
Het is voor een. vrijstaande woning met radiatoren ter vervanging van een mazout ketel
[ Voor 13% gewijzigd door blinded op 11-07-2022 09:31 ]
Op 2 mei is bij ons een Daikin Altherma Hybrid warmtepomp geplaatst. Dit is gebeurd door NoordPool Airconditioning in Zeewolde. Tot en met de offerte is het allemaal goed gegaan, maar tijdens de installatie ging het het mis.
In de oude situatie werd onze vloer- en luchtverwarming aangestuurd door klem 7 en 8 van de oude Intergas ketel. Dat was tijdens het offerte bezoek allemaal geen probleem. Maar bij de installatie wist de NoordPool niet hoe dit aangesloten moest worden. De bedrading werd los neergelegd met de opmerking dat zij later er op terug zouden komen. Twee maanden later is er nog niets gebeurd, NoordPool beweert dat dit niet onder hun werkzaamheden valt en dat ik dat maar zelf moet oplossen.
Tevens is er totaal geen uitleg over de warmtepomp gegeven, alleen een zuchten en steunen en een gebrom "hij doet het".
Ook de instellingen van de warmtepomp zijn niet opgeschreven, zoals wel wordt vereist door de Daikin documentatie.
En als laatste, de kamerthermostaat wijst een volle graad teveel aan, gecontroleerd met 4 andere thermometers. Hierop reageerde NoordPool met de opmerking dat "er altijd wel wat variatie in de aanwijzing zit".
Op dit moment reageert NoordPool niet meer op mijn mailtjes, dus ik hoop dat Daikin Nederland mij wel kan helpen.
Voor de mensen die een installateur zoeken, ik kan NoordPool echt niet aanbevelen!!
In de oude situatie werd onze vloer- en luchtverwarming aangestuurd door klem 7 en 8 van de oude Intergas ketel. Dat was tijdens het offerte bezoek allemaal geen probleem. Maar bij de installatie wist de NoordPool niet hoe dit aangesloten moest worden. De bedrading werd los neergelegd met de opmerking dat zij later er op terug zouden komen. Twee maanden later is er nog niets gebeurd, NoordPool beweert dat dit niet onder hun werkzaamheden valt en dat ik dat maar zelf moet oplossen.
Tevens is er totaal geen uitleg over de warmtepomp gegeven, alleen een zuchten en steunen en een gebrom "hij doet het".
Ook de instellingen van de warmtepomp zijn niet opgeschreven, zoals wel wordt vereist door de Daikin documentatie.
En als laatste, de kamerthermostaat wijst een volle graad teveel aan, gecontroleerd met 4 andere thermometers. Hierop reageerde NoordPool met de opmerking dat "er altijd wel wat variatie in de aanwijzing zit".
Op dit moment reageert NoordPool niet meer op mijn mailtjes, dus ik hoop dat Daikin Nederland mij wel kan helpen.
Voor de mensen die een installateur zoeken, ik kan NoordPool echt niet aanbevelen!!
Netto inkoop buitenunit groothandel:blinded schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:27:
Ik heb iemand die langskomt voor een offerte met:
EPRA14DV3 buitenunit.
16 = +/- 600 euro extra. ex btw etc.
18 = +/- 900 euro extra. ex btw etc.
Geen idee wat ze rekenen.
[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 12-07-2022 15:55 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
In augustus komen ze bij mij de boel plaatsen. een all electric.Rob60 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:38:
Op 2 mei is bij ons een Daikin Altherma Hybrid warmtepomp geplaatst. Dit is gebeurd door NoordPool Airconditioning in Zeewolde. Tot en met de offerte is het allemaal goed gegaan, maar tijdens de installatie ging het het mis.
Hoe is de installatie door hun verder verlopen? werken ze wel netjes enzo?
Verder zit op de madoka geloof ik een offset welke je kan instellen.
Ik lees veel verhalen over SWW die via BUH lopen. Ik probeer te achterhalen welke en of ik een BUH heb.
Besteld, verwachte levering Q3/Q4:
Daikin Altherma 3LT type EHBX08E6V (binnendeel).
Daikin Altherma 3LT type ERGA08EV3 (buitendeel).
Daikin Boiler indirect 300ltr, type EKHWS300x3V3
Iemand een idee?
Iemand een idee?
BUH heb je bij full electric altijd. Jij hebt daarnaast ook nog een booster heater.danny.s schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:07:
Ik lees veel verhalen over SWW die via BUH lopen. Ik probeer te achterhalen welke en of ik een BUH heb.
Iemand een idee?
Interessant om te lezen allemaal. Is er iemand die ervaring heeft met de hpc (convectoren)? Vooral benieuwd of die fijne lucht geven bij koeling dan met een airco unit. En of er andere voor of nadelen aan zitten.
Iemand een idee hoe ver je komt met de ingebouwde 180 liter boiler ETVH16S18E6V7
en een EPRA18DV37 ?
Hoe snel komt warm water er weer bij?
en een EPRA18DV37 ?
Wat is de maximale temperatuur van de Daikin Altherma 3R, EHBH08E6V (combinatie met ERGA06EV)?
In de verschillende documentaties staat de ene keer 60 graden en de andere keer 65 graden.
In de verschillende documentaties staat de ene keer 60 graden en de andere keer 65 graden.
@FrankieB "it depends": Buitentemperatuur is een grote factor.
Ik neem aan dat de Daikin documentatie ook een plaatje heeft waarin het gebruiksgebied wordt aangegeven (onderstaand is van Vaillant)
:fill(white):strip_exif()/f/image/viE3vs93ChA32Frh49EfVd2p.png?f=user_large)
Over het algemeen kan je stellen dat als het jou uitmaakt of het maximum 60 of 65 graden is, er iets mis is met het ontwerp.
Ik neem aan dat de Daikin documentatie ook een plaatje heeft waarin het gebruiksgebied wordt aangegeven (onderstaand is van Vaillant)
:fill(white):strip_exif()/f/image/viE3vs93ChA32Frh49EfVd2p.png?f=user_large)
Over het algemeen kan je stellen dat als het jou uitmaakt of het maximum 60 of 65 graden is, er iets mis is met het ontwerp.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@blinded ook hier, "it depends". Hogere temperatuur = meer mengwater, maar hogere stilstandsverliezen en lagere COP dus hoger verbruik, ook als je het niet gebruikt.
Hoe snel het er weer bijkomt is afhankelijk van het thermisch vermogen van de buitenunit, en dat is ook sterk (buiten)temperatuurafhankelijk.
Hoe snel het er weer bijkomt is afhankelijk van het thermisch vermogen van de buitenunit, en dat is ook sterk (buiten)temperatuurafhankelijk.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb een los 192 liter boilervat @48 graden. Voldoet voor ons met huishouden van 5 personen, 2 badkamers en keuken. Alleen als iemand in bad is gegaan moet je daarna niet meer uitgebreid gaan douchen. Maar ik ken ook mensen die met dezelfde omstandigheden met 300 liter niet toe komen. Opwarmen gaat langzaam, maar er is ook een booster stand (mbv de verwarmingsspiraal van de legionellarun) die ik nog niet gebruikt heb.blinded schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:01:
Iemand een idee hoe ver je komt met de ingebouwde 180 liter boiler ETVH16S18E6V7
en een EPRA18DV37 ?
Uiteindelijk gaat het niet zozeer om het volume, maar om de hoeveelheid energie in het vat. Dit kun je ook vergroten door de temperatuur te verhogen, maar dat gaat ten koste van je rendement.
bij mij is het sowieso in combi met de altherma HT dus in feite zal het wat rapper gaan dan.Roekeloos schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:27:
[...]
Ik heb een los 192 liter boilervat @48 graden. Voldoet voor ons met huishouden van 5 personen, 2 badkamers en keuken. Alleen als iemand in bad is gegaan moet je daarna niet meer uitgebreid gaan douchen. Maar ik ken ook mensen die met dezelfde omstandigheden met 300 liter niet toe komen. Opwarmen gaat langzaam, maar er is ook een booster stand (mbv de verwarmingsspiraal van de legionellarun) die ik nog niet gebruikt heb.
Uiteindelijk gaat het niet zozeer om het volume, maar om de hoeveelheid energie in het vat. Dit kun je ook vergroten door de temperatuur te verhogen, maar dat gaat ten koste van je rendement.
Beste Blinded, nu ruim een jaar een Daikin Altherma 3 Lt in gebruik huishouden met twee personen.blinded schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:01:
en een EPRA18DV37 ?
Buitenunit ERGA04DV binnenunit EHVX04S18DA3V7 180 liter boiler, kleinste model.
650 Kwh verbruikt in 1 jaar. Temperatuur stond op 54 graden en zonder problemen verlaagd naar 50 graden.
in 1 uur heb je de temperatuur van 45graden naar 60graden in de legionella-run.
Ik lees al een tijdje met belangstelling mee met dit forum en kreeg onlangs een offerte voor een Daikin Altherma HT-11 F, inclusief boiler etc.,
Op mijn vraag of een Altherma 3 H HT 14 kw niet een totaal beter pakket zou zijn, kreeg ik als antwoord dat dit apparaat een monoloog systeem betrof, die cv water laat circuleren in de buitenunit. Het risico dat er in de winter, tijdens stroomuitval het cv water kon bevriezen wilde men niet nemen en derhalve d HT-11F configuratie, dit alles voor 18 K, excl. subsidie.
Iemand een idee of dit een broodje aap verhaal is?? Ik vind de Altherma HT-11F nagenoeg niet op internet en op 1 plek wordt deze met 28% korting aangeboden. Ik krijg het idee dat men een verouderd apparaat wil slijten, maar ik weet het echt niet.
Op mijn vraag of een Altherma 3 H HT 14 kw niet een totaal beter pakket zou zijn, kreeg ik als antwoord dat dit apparaat een monoloog systeem betrof, die cv water laat circuleren in de buitenunit. Het risico dat er in de winter, tijdens stroomuitval het cv water kon bevriezen wilde men niet nemen en derhalve d HT-11F configuratie, dit alles voor 18 K, excl. subsidie.
Iemand een idee of dit een broodje aap verhaal is?? Ik vind de Altherma HT-11F nagenoeg niet op internet en op 1 plek wordt deze met 28% korting aangeboden. Ik krijg het idee dat men een verouderd apparaat wil slijten, maar ik weet het echt niet.
Ik heb een Altherma 3 H HT 14 KW besteld. daikin adviseerd ook om er glycol in het systeem bij te pompen.Dotll schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:58:
Ik lees al een tijdje met belangstelling mee met dit forum en kreeg onlangs een offerte voor een Daikin Altherma HT-11 F, inclusief boiler etc.,
Handleiding https://my.daikin.eu/dam/...e_4PNL644737-1A_Dutch.pdf Paragraaf 8.2.6.
Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma