Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-09 21:04
Even een vraagje, wij hebben bij ons nieuwbouwhuis een warmtepomp van Daikin Altherma gekregen, met de optie om ook het huis te koelen.

Dit hebben we destijds niet gedaan en willen we nu naderhand toch laten doen, weet iemand een erkende installateur in de regio van Rotterdam? De leverancier die de warmtepomp destijds heeft geinstalleerd zegt niet aan particulieren te kunnen leveren. En ook de bouw/Daikin geven niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 22:09
Landon schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:36:
Even een vraagje, wij hebben bij ons nieuwbouwhuis een warmtepomp van Daikin Altherma gekregen, met de optie om ook het huis te koelen.

Dit hebben we destijds niet gedaan en willen we nu naderhand toch laten doen, weet iemand een erkende installateur in de regio van Rotterdam? De leverancier die de warmtepomp destijds heeft geinstalleerd zegt niet aan particulieren te kunnen leveren. En ook de bouw/Daikin geven niet thuis.
Is heel goed zelf te doen denk ik als je mijn post bekijkt kun je zelf de inschatting maken.

https://gathering.tweaker...message/71913584#71913584

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-09 21:04
hebikniet schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:15:
[...]

Is heel goed zelf te doen denk ik als je mijn post bekijkt kun je zelf de inschatting maken.

https://gathering.tweaker...message/71913584#71913584
Thanks! Hier kan ik iets mee, ik vind de installatie manual wel wat summier met wat stappen en een tekening, is er wellicht iets met meer details? Helaas kon Google mij niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hebikniet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 22:09
@Landon Het lijkt mij inderdaad zo simpel als in de tekening. Alleen zou ik wel het verwarmingswater even laten weg stromen.

Ik zie net dat er een aantal verschillende versies zijn

ekhvconv
ekhvconv2
ekhvconv3
ekhvconv4

Dus even navragen welke je nodig bent.

[ Voor 36% gewijzigd door hebikniet op 21-07-2022 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 20:01

Timple

Inmiddels heb ik mijn Daikin Altherma M EBLA09DA3W1 warmtepomp geinstalleerd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neffLESH_UK98zkq2jG2dB9swfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3L0SNkqXMfEKRFXwGb7TLFQr.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik de mooie bedieningsunit in de woonkamer gehangen omdat ik dacht dat dit de kamerthermostaat was 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvaPv0eD1r_jtaUwqzFrYaCvMio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phPPEbqoAGvSybjkunvMcTdM.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkbaar heb ik nog een apparte kamerthermostaat nodig. Iemand suggesties?

Het oog wil ook wat en de Daikin BRC1HHDAK lijkt me wel erg mooi. Heeft dit meerwaarde t.o.v. een eenvoudige aan-uit thermstaat?

[ Voor 10% gewijzigd door Timple op 26-07-2022 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-09 14:12
Timple schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:45:

Blijkbaar heb ik nog een apparte kamerthermostaat nodig. Iemand suggesties?

Het oog wil ook wat en de Daikin BRC1HHDAK lijkt me wel erg mooi. Heeft dit meerwaarde t.o.v. een eenvoudige aan-uit thermstaat?
Dit is de standaard Madoka kamerthermostaat die bij ons ook is geleverd. Waarschijnlijk heb je deze nodig omdat je hiermee niet alleen temperatuur kunt regelen van de verwarming, maar ook kunt omschakelen naar koeling + koeling regeling, de temperatuur van een eventuele SWW regelen of "snel verwarmen" inschakelen. Bij vertrekwater regeling van de installatie kun je ook regelen voor verwarmen / koelen.
Wellicht dat dit bij een standaard kamerthermostaat allemaal niet werkt.

P.s. Hoe ben je aan die aparte bedieningsunit gekomen? Is die bedraad aangesloten op de WP binnenunit?

[ Voor 4% gewijzigd door MajaMestreech op 26-07-2022 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
  • Laatst online: 26-09 20:01

Timple

MajaMestreech schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:51:
Waarschijnlijk heb je deze nodig omdat je hiermee niet alleen temperatuur kunt regelen van de verwarming, maar ook kunt omschakelen naar koeling + koeling regeling, de temperatuur van een eventuele SWW regelen of "snel verwarmen" inschakelen. Bij vertrekwater regeling van de installatie kun je ook regelen voor verwarmen / koelen.
Wellicht dat dit bij een standaard kamerthermostaat allemaal niet werkt.
Dit zal bij een standaard kamerthermostaat niet werken. Maar wel bij de unit die ik er nu heb hangen natuurlijk.
Al vraag ik me in de praktijk af hoe vaak ik al die functies ga gebruiken. Ik ben meer van de set-and-forget regeling.
MajaMestreech schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:51:
P.s. Hoe ben je aan die aparte bedieningsunit gekomen? Is die bedraad aangesloten op de WP binnenunit?
Ik heb een monoblock, dus mijn binnenunit zit in de buitenunit: Timple in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Timple schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:48:
[...]

Dit zal bij een standaard kamerthermostaat niet werken. Maar wel bij de unit die ik er nu heb hangen natuurlijk.
Al vraag ik me in de praktijk af hoe vaak ik al die functies ga gebruiken. Ik ben meer van de set-and-forget regeling.
Dan zul je de installatie op vertrekwaterregeling moeten zetten met een goede stooklijn. Wil je op Kamerthermostaat regelen, heb je toch echt een temperatuur sensor nodig in de kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:44
Vandaag is een installateur langs geweest. Offerte krijg ik vandaan of morgen binnen.

- Altherma 3 LT 8kw
- 230liter
- 2kw BUH
- verwarmen + koelen
- 230v versie

Volgens hem is er alleen een AVDO nodig en geen buffervat, omdat er een interne buffervat aanwezig is.Dit klopt dus niet, want het is een interne expansievat. Een eventuele buffervat kan in de toekomst nog geplaatst worden. Hier heb ik wel advies in nodig, wel of niet gelijk een buffervat. Mijn volledig systeem is nageregeld (Danfoss Icon). Dus logica zou zeggen dat ik wel een buffervat van minimaal 50liter moet hebben.

Voorste dakkapel, daar moet het glas van eruit zodat de binnenunit daar doorheen kan.

Buitenunit wordt op de betonnen uitbouw geplaatst. Koelleidingen gaan dan langs hemelwaterafvoer naar boven toe, onder dakpannen door richting technische ruimte.

Afstand zal ongeveer 15-20meter zijn.

Ik ben benieuwd naar de offerte en levertijd.

[ Voor 11% gewijzigd door Rainesh op 28-07-2022 14:54 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 19:30
MIjn altherma 3 HT IS besteld
ETVH16S18E6V7 binnen unit en
EPRA18DV37 buiten unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralathon
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-09 15:14
Rainesh schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:44:
Vandaag is een installateur langs geweest. Offerte krijg ik vandaan of morgen binnen.

- Altherma 3 LT 8kw
- 230liter
- 2kw BUH
- verwarmen + koelen
- 230v versie

Volgens hem is er alleen een AVDO nodig en geen buffervat, omdat er een interne buffervat aanwezig is.Dit klopt dus niet, want het is een interne expansievat. Een eventuele buffervat kan in de toekomst nog geplaatst worden. Hier heb ik wel advies in nodig, wel of niet gelijk een buffervat. Mijn volledig systeem is nageregeld (Danfoss Icon). Dus logica zou zeggen dat ik wel een buffervat van minimaal 50liter moet hebben.

Voorste dakkapel, daar moet het glas van eruit zodat de binnenunit daar doorheen kan.

Buitenunit wordt op de betonnen uitbouw geplaatst. Koelleidingen gaan dan langs hemelwaterafvoer naar boven toe, onder dakpannen door richting technische ruimte.

Heb je vloerverwarming of radiatoren? Dat buffervat is alleen om je systeem wat trager te maken, als je vloerverwarming hebt dan is de hele meuk al traag zat en is dat buffervat compleet overbodig. Als je radiatoren hebt is dat andere koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Ralathon schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:48:
[...]

Heb je vloerverwarming of radiatoren? Dat buffervat is alleen om je systeem wat trager te maken, als je vloerverwarming hebt dan is de hele meuk al traag zat en is dat buffervat compleet overbodig. Als je radiatoren hebt is dat andere koek.
Volledig vloerverwarming.

Dank je, dus een AVDO is meer dan voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48

- Altherma 3 LT 8kw
- 230liter
- 2kw BUH
- verwarmen + koelen
- 230v versie

Naregeling op vloerverwarming?
Ik zou aanraden om die weg te doen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
busscherski schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:13:
[...]

Naregeling op vloerverwarming?
Ik zou aanraden om die weg te doen.
Zoneregeling eruit? Of bedoel je wat anders?

[ Voor 5% gewijzigd door Rainesh op 28-07-2022 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Rainesh schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:14:
[...]

Zoneregeling eruit? Of bedoel je wat anders?
Ja. In 95% van de gevallen is dat het best in geval je een warmtepomp hebt.

Zoek in het forum op "naregeling", dan kom je wel tegen waarom.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Laatst online: 24-09 18:19
Vandaag twee offertes ontvangen voor een Daikin warmtepomp.
Lijken mij best redelijke prijzen, wat vinden jullie?
Iemand bekend met het buffervat in de tweede offerte?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFgRdZ6m5dz-QwYNmmvfOkxxRnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ihHE2jePp8hUlTMtteD0fHZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVWbcsz_KQHUA9fILDkHrgi3Jrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mm5VuZ00RwuO6fnEVDF28Zoj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
DoubleDutch schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:27:
Vandaag twee offertes ontvangen voor een Daikin warmtepomp.
Lijken mij best redelijke prijzen, wat vinden jullie?
Iemand bekend met het buffervat in de tweede offerte?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus de tweede offerte is een extra boiler? Dus 230 + 260liter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Rainesh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:57:
[...]

Dus de tweede offerte is een extra boiler? Dus 230 + 260liter?
Ja dat klopt, offerte is van dezelfde installateur alleen is de tweede met een extra boiler.
Als ik hem opzoek dan kom ik op een mono boiler met een in en uit blaas naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-09 17:21
DoubleDutch schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:47:
[...]

Ja dat klopt, offerte is van dezelfde installateur alleen is de tweede met een extra boiler.
Als ik hem opzoek dan kom ik op een mono boiler met een in en uit blaas naar buiten.
Dan zou je eens bij de installateur moeten navragen hoe ze dat gaan koppelen . . .
Ik zou bij zo'n losse WP-boiler eerder een wandmodel WP voor de verwarming verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Vandaag was het weer tijd voor desinfectie van onze SWW tank in combinatie met Daikin Altherma 3. Om 12 uur gestart en was ongeveer 14.30 uur klaar, dus 60 graden. Om 18:00 uur zag ik dat de temperatuur van het SWW gezakt was naar 52 graden en om 20:00 uur naar 50 graden, terwijl er geen SWW gebruikt is.
Dit heb ik nog niet eerder gezien. Wat is het geval: de koeling staat aan. De leidingen tussen WP en SWW tank zijn kort. De aanvoer leiding achter de tweeweg klep is redelijk koel maar bij de aansluiting op de tank gewoon warm. Bij de retour niet. Daar zit ook geen tweeweg klep. De leiding is koud tot aan de aansluiting op de tank.

Trekt nu de koeling van CV de warmte uit de SWW tank?
Voor wie een gelijke installatie heeft: hebben jullie op aanvoer en retour een 2-weg klep of ook alleen op de aanvoer?
Scheelt natuurlijk enorm in het verbruik op die manier. Wellicht ook dan bij verwarmen want het CV water bij verwarmen is altijd kouder (35 graden) dan het SWW water (ingesteld op 40 graden).

Bij de installateur al gemeld dat ik het verbruik van SWW erg hoog vindt: 1150 kWh in 8 maanden, wordt dus 1600 kWh per jaar!!

[ Voor 6% gewijzigd door MajaMestreech op 29-07-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Dronium schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:17:
[...]

Dan zou je eens bij de installateur moeten navragen hoe ze dat gaan koppelen . . .
Ik zou bij zo'n losse WP-boiler eerder een wandmodel WP voor de verwarming verwachten.
Heb er zelf geen verstand van, maar jij zegt dat dit biet bij elkaar past?

Zitten zelf te denken om eerst voor de 230L te gaan en mocht het niet voldoende te zijn een los buffer vat te kopen.
Waar zouden wij dan aan moeten denken, denk rond de 300L.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jonny2x4
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-09 19:51
In de eerste offerte staat een WP met daarin een vat van 230 liter geïntegreerd. An sich niks mis mee.

In de tweede offerte staat dezelfde WP, met daarnaast nog een losse stand alone monoblock warmtepompboiler. Ik vind dat net als Dronium wel apart. Je hebt dan bijna 500 liter water en in 40 graden tapwater zal dat 600 a 700 liter zijn. Ik ken je gezinssamenstelling niet, maar dat is best wel heel erg veel water per dag..

Ik zou, als je een losse warmtepompboiler zoals die in de tweede offerte zou kiezen, een warmtepomp ZONDER geïntegreerd boilervat kiezen. Dat heb ik zelf ook in bestelling staan, 2 losse apparaten. Dan heb je dus een wandmodel WP ter grootte van een CV van nu, en daarnaast nog een tweede warmtepomp voor je tapwater.

Je zou ook zo'n wandmodel kunnen combineren met een los boilervat. Dan heb je hetzelfde als offerte 1, alleen fysiek gescheiden.

Als je echt voor offerte 2 wil gaan, verdiep je dan ook in die monoblock warmtepompboiler, en de voor en nadelen daarvan. Die maken namelijk ook lawaai binnen, en ideaal gezien is er nog minimaal 1 luchtkanaal naar buiten toe om de koude lucht af te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
DoubleDutch schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:31:
[...]

Heb er zelf geen verstand van, maar jij zegt dat dit biet bij elkaar past?

Zitten zelf te denken om eerst voor de 230L te gaan en mocht het niet voldoende te zijn een los buffer vat te kopen.
Waar zouden wij dan aan moeten denken, denk rond de 300L.
Voor mij past dat inderdaad niet. Zie ook de uitleg van @Jonny2x4, en vraag de installateur om zijn keuze voor die setup uit te leggen, als dat geen heel duidelijk verhaal is gewoon niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
De reden dat we extra warm tapwater willen is omdat we een stortdouche hebben van 12l/pm.
Mijn vriendin en dochter douchen vrij lang door hun lange haar, wij gaven aan dat we bang waren aan de 230L die standaard in de WP zit te weinig hadden, vandaar de twee offertes.
Wij gaan eerst proberen of we on gewoon aan kunnen passen om met de standaard 230L te douchen, mocht dit toch niet voldoende zijn voor een extra boiler te gaan.
Maar die in de 2de offerte mee is genomen is mij niet helemaal duidelijk en dat wordt door jullie nu bevestigd.
Waar zouden jullie dan voor kiezen om extra tapwater te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
DoubleDutch schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:47:
De reden dat we extra warm tapwater willen is omdat we een stortdouche hebben van 12l/pm.
Mijn vriendin en dochter douchen vrij lang door hun lange haar, wij gaven aan dat we bang waren aan de 230L die standaard in de WP zit te weinig hadden, vandaar de twee offertes.
Wij gaan eerst proberen of we on gewoon aan kunnen passen om met de standaard 230L te douchen, mocht dit toch niet voldoende zijn voor een extra boiler te gaan.
Maar die in de 2de offerte mee is genomen is mij niet helemaal duidelijk en dat wordt door jullie nu bevestigd.
Een douche WTW (vooral een verticale uitvoering) helpt dan ook heel veel. Kan, zeker bij langer douchen, wel 40% warm water verbruik schelen. Maar hiervoor moet wel plek zijn/gemaakt worden en er moet voor de afvoeren van de badkamer wel goed rekening mee gehouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Dronium schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:13:
[...]

Een douche WTW (vooral een verticale uitvoering) helpt dan ook heel veel. Kan, zeker bij langer douchen, wel 40% warm water verbruik schelen. Maar hiervoor moet wel plek zijn/gemaakt worden en er moet voor de afvoeren van de badkamer wel goed rekening mee gehouden worden.
Hebben een nieuwbouwwoning en geen plek voor een douche WTW.

Misschien een elektrische boiler van 100L?

[ Voor 4% gewijzigd door DoubleDutch op 31-07-2022 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
DoubleDutch schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:47:
Als je het eerst met een 230 liter tower wilt proberen en dat toch onvoldoende blijkt heb je de volgende opties:
1) de vat temperatuur hoger instellen
2) telkens vlak voor flinke douchte beurten modus krachtig tapwater verwarmen aan zetten, dan verwarmt het vat al vanaf het begin van de douchebeurt.
3) warmtepomp boiler (dat is dus een vat met een eigen klein warmtepompje die energie uit de buiten of binnen lucht haalt of uit de retour van de CV) of elektrische boiler in serie zetten.

Maar met in totaal 3 bewoners zou 230 liter voldoende moeten zijn. Tenzij je natuurlijk 3x direct achter elkaar lang doucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
busscherski schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:33:
[...]

Als je het eerst met een 230 liter tower wilt proberen en dat toch onvoldoende blijkt heb je de volgende opties:
1) de vat temperatuur hoger instellen
2) telkens vlak voor flinke douchte beurten modus krachtig tapwater verwarmen aan zetten, dan verwarmt het vat al vanaf het begin van de douchebeurt.
3) warmtepomp boiler (dat is dus een vat met een eigen klein warmtepompje die energie uit de buiten of binnen lucht haalt of uit de retour van de CV) of elektrische boiler in serie zetten.

Maar met in totaal 3 bewoners zou 230 liter voldoende moeten zijn. Tenzij je natuurlijk 3x direct achter elkaar lang doucht.
Zijn met z'n 4en, ik en mijn zoon douchen vrij snel, maar de dames zitten toch vrij snel aan de 15 a 20 min, als ze dan achter elkaar zouden douchen zit je aan 30 min, met 12.5 L per min word dit wel krap.
Welke type heeft daikin als wandmodel waar je een losse boiler vat kunt plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
DoubleDutch schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:51:
[...]

Zijn met z'n 4en, ik en mijn zoon douchen vrij snel, maar de dames zitten toch vrij snel aan de 15 a 20 min, als ze dan achter elkaar zouden douchen zit je aan 30 min, met 12.5 L per min word dit wel krap.
Welke type heeft daikin als wandmodel waar je een losse boiler vat kunt plaatsen?
Ja bij een split kun je gewoon een wandmodel nemen met een losse boiler naar keuze.

Bij een Daikin mono zul je ook een losse boiler naar keuze kunnen aansluiten.

Let er wel op dat je bij een Daikin en losse boiler een verwarmingselement in de boiler nodig is. Dus 3 kabels vanuit de meterkast nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jonny2x4
DoubleDutch schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:51:
[...]

Check https://www.daikin.nl/nl_nl/products/EHBH-E6V.html

Er is ook een model dat kan verwarmen EN koelen, ik zou altijd die pakken maar kon hem zo snel niet vinden. Hier kun je een boilervat van maximaal 300 liter bij plaatsen, met jullie verbruik is dat misschien wel aan te raden. Dit zijn wel dingen die je installateur je moet kunnen vertellen, maar mijn ervaring is dat je zelf af en toe moet doorvragen omdat ze anders "gewoon" plaatsen wat ze altijd doen. En een partij vinden die weet waar ze het over heeft is zoeken naar een speld in een hooiberg, dus zelf onderzoek doen ik echt aan te raden om te voorkomen dat je spijt krijgt van zo'n mega investering.

De 230 liter in de eerste offerte vertaalt zich (denk ik) in 280 tot 300 liter warm water van 40 graden. Dan zit je rond de 25 minuten douchen met 12,5 lpm.

Als de badkamer nog niet geplaatst is zou ik zeker een douche WTW onderzoeken. Die heb je ook in een goot model, als je de verticale niet kunt plaatsen. Minder efficiënt maar nog altijd een stuk beter dan geen. Met zo'n WTW denk ik dat die 230 liter ruim voldoende zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Waarom vraag je geen offerte voor een ECH2O model? Dit is een all in one met 300liter of 500l boiler ingebouwd.

https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ehshb-e.html

Edit: Daikin 2022-2023 boek
https://www.google.com/ur...Vaw1hxlE39R5IWWlORVIeU5OJ

Zie pagina 58. En dan de 08P30E + 08EVH

Dit is voor mij nu ook interessant want ik heb dan toch wat meer water volume ter beschikking voor nagenoeg hetzelfde formaat.

@busscherski hoe denk jij hierover?

Edit2: denk het toch maar niet, want als ik het goed lees dan is de hoeveelheid warm tapwater maar slechts 154 liter bij 55 graden. Waar wordt derest voor gebruikt dan?

[ Voor 101% gewijzigd door Rainesh op 01-08-2022 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Rainesh schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 06:33:
Waarom vraag je geen offerte voor een ECH2O model? Dit is een all in one met 300liter of 500l boiler ingebouwd.

https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ehshb-e.html

Edit: Daikin 2022-2023 boek
https://www.google.com/ur...Vaw1hxlE39R5IWWlORVIeU5OJ

Zie pagina 58. En dan de 08P30E + 08EVH

Dit is voor mij nu ook interessant want ik heb dan toch wat meer water volume ter beschikking voor nagenoeg hetzelfde formaat.

@busscherski hoe denk jij hierover?

Edit2: denk het toch maar niet, want als ik het goed lees dan is de hoeveelheid warm tapwater maar slechts 154 liter bij 55 graden. Waar wordt derest voor gebruikt dan?
Die ECH2O is niet behandeld tijdens de Daikin cursus. Zou niet interessant zijn voor de Nederlandse markt.
Ik heb het niet helemaal scherp maar was dat niet een soort hygiëne boiler?

Sowieso gaat zoiets nergens de trap op.

De gebruikelijke oplossing is een 230 liter tower dan wel een wandmodel met losse 300 liter boiler.
Zo'n Tower plaats ik alleen op de begane grond, als het boven moet wordt het een wandmodel.

Of als het de trap niet op hoeft kun je nog groter dan 300 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
busscherski schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:24:
[...]

Die ECH2O is niet behandeld tijdens de Daikin cursus. Zou niet interessant zijn voor de Nederlandse markt.

Sowieso gaat zoiets nergens de trap op.

De gebruikelijke oplossing is een 230 liter tower dan wel een wandmodel met losse 300 liter boiler.
Zo'n Tower plaats ik alleen op de begane grond, als het boven moet wordt het een wandmodel.

Of als het de trap niet op hoeft kun je nog groter dan 300 liter.
Zijn er prestatie verschillen tussen wand model + boiler en alles in één tower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
blinded schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:40:
[...]

Zijn er prestatie verschillen tussen wand model + boiler en alles in één tower
Het aantal liters water
En voor de losse boiler heb je dus de derde stroomkabel vanuit de meterkast nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
busscherski schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

Het aantal liters water
En voor de losse boiler heb je dus de derde stroomkabel vanuit de meterkast nodig
Ik heb de kleinere all in one in bestelling pet 230 liter maar ik heb me laten vertellen dat je in combinatie met een HT pomp zeer snel nieuw warm water hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Bedankt voor jullie reacties.

Denk ind. dat de installateur de offerte heeft gemaakt met een installatie waar die bekend mee is.
De tweede met de mono buffervat is er even bij verzonnen zonder na te denken wat het nu eigenlijk doet.
Maar zo'n wandmodel klinkt voor ons wat beter met een los buffervat, alleen hoe groot kan zo'n wandmodel aan kwa lieters?

Wij hebben alles beneden staan, waar de 5 jaar oude CV ketel hangt ,zou dus een wandmodel WP kunnen hangen met daar tegenover in de garage een buffervat van max 90x90CM.

[ Voor 19% gewijzigd door DoubleDutch op 01-08-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
blinded schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:11:
[...]

Ik heb de kleinere all in one in bestelling pet 230 liter maar ik heb me laten vertellen dat je in combinatie met een HT pomp zeer snel nieuw warm water hebt.
Afhankelijk van hoeveel liter je douche nodig heeft en het vermogen van je warmtepomp maakt die een minuut douchewater per 2 tot 4 minuten draaitijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
DoubleDutch schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:02:
Bedankt voor jullie reacties.

Denk ind. dat de installateur de offerte heeft gemaakt met een installatie waar die bekend mee is.
De tweede met de mono buffervat is er even bij verzonnen zonder na te denken wat het nu eigenlijk doet.
Maar zo'n wandmodel klinkt voor ons wat beter met een los buffervat, alleen hoe groot kan zo'n wandmodel aan kwa lieters?

Wij hebben alles beneden staan, waar de 5 jaar oude CV ketel hangt ,zou dus een wandmodel WP kunnen hangen met daar tegenover in de garage een buffervat van max 90x90CM.
Je bedoeld boilervat ipv buffervat hé?

De grootte van de boiler is in principe vrijwel onbeperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
busscherski schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Je bedoeld boilervat ipv buffervat hé?

De grootte van de boiler is in principe vrijwel onbeperkt.
Ja sorry bedoel boilervat, haal ze telkens door elkaar.

Zou zoiets voldoende zijn?
https://www.technea.nl/pr...p-hl-tws-1w/#omschrijving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
DoubleDutch schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:11:
[...]

Ja sorry bedoel boilervat, haal ze telkens door elkaar.

Zou zoiets voldoende zijn?
https://www.technea.nl/pr...p-hl-tws-1w/#omschrijving
Ik zou een mooi rvs vat kopen. Van bijvoorbeeld DJG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh

- Altherma 3 LT 8kw
- 230liter
- 2kw BUH
- verwarmen + koelen
- 230v versie

Offerte is 12.890 inc btw maar exc ISDE subsidie van 3.150 en gemeentelijke subsidie

Lijkt mij een nette prijs voor een EHVX08S23E6 + ERGA08DV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem-alex
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05-2024

willem-alex

you don't wanna know ...

In dit topic zie ik met name de wat kleinere systemen voorbij komen. Ik heb zelf een offerte gekregen voor een Altherma LT 16 kWh (230 liter) met 9 kWh backup heater. Totaalprijs komt op 21k incl. BTW.

De installatie is niet heel eenvoudig bij ons maar het bedrag ligt wel fors hoger dan wat ik hier steeds voorbij zie komen. Is dit verklaarbaar vanwege de hogere capaciteit? Of is het gewoon te duur? Ik heb een huis van ongeveer 5 jaar oud van 270m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
willem-alex schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:10:
In dit topic zie ik met name de wat kleinere systemen voorbij komen. Ik heb zelf een offerte gekregen voor een Altherma LT 16 kWh (230 liter) met 9 kWh backup heater. Totaalprijs komt op 21k incl. BTW.

De installatie is niet heel eenvoudig bij ons maar het bedrag ligt wel fors hoger dan wat ik hier steeds voorbij zie komen. Is dit verklaarbaar vanwege de hogere capaciteit? Of is het gewoon te duur? Ik heb een huis van ongeveer 5 jaar oud van 270m2.
Van hoeveel M3 gas kom je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded

Ikzelf heb voor alrtherma HT enkel verwarmen 18kw met 180 liter binnen unit 15K EXL btw.
Dit is een relatief eenvoudige installatie gok ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem-alex

willem-alex

you don't wanna know ...

Eerst 2400 m3. Nadat ik de temperatuur van de radiatoren flink verlaagd had én een Honeywell Evohome geïnstalleerd had, zit ik nu op 1600. Maar dat is wel ook een beetje te danken aan de zachte winter denk ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 07:23
Rainesh schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:13:
[...]

Offerte is 12.890 inc btw maar exc ISDE subsidie van 3.150 en gemeentelijke subsidie

Lijkt mij een nette prijs voor een EHVX08S23E6 + ERGA08DV
Ik heb net een offerte binnen voor een EHVX08S23E6 + ERGA08EV voor 12.801 incl btw excl subsidie

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Nu online

Ik woon in een vrijstaand huis uit 1995 (circa 200m2) en red het met een 8kw Daikin. Aanpassingen aan het huis die wij gedaan hebben: dakisolatie, HR++ glas en vloerverwarming. Dan zou een huis uit 2017 wel met stuk minder dan 16kw uit moeten kunnen (maar ben geen expert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
jaguarxj16 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:51:
[...]

Ik woon in een vrijstaand huis uit 1995 (circa 200m2) en red het met een 8kw Daikin. Aanpassingen aan het huis die wij gedaan hebben: dakisolatie, HR++ glas en vloerverwarming. Dan zou een huis uit 2017 wel met stuk minder dan 16kw uit moeten kunnen (maar ben geen expert).
Juist.
Al zit je met zo'n historisch verbruik en als je het enigszins ruim aan houdt wel net op een 3 fase model. Dat is qua bekabeling en leidingwerk toch vaak wat lastiger dan enkelfase.

Maar een lichter model maakt het wel gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@willem-alex mag ik Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic even pluggen :)
16 kW lijkt me overkill om 1600-1800 m³ te vervangen.
Belangrijke dingen:
* afgiftesysteem
* afgiftetemperatuur

Niet zo heel belangrijk:
* bouwjaar
* isolatie

Slechte afgifte/hoge afgiftetemperatuur zijn niet te compenseren met een warmtepomp met meer vermogen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
busscherski schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:24:

Hebben we iemand in het forum die een Daikin Cursus heeft gedaan? Interessant.....ik heb vele vragen zoals al eerder gepost.

Als herhaling: denk bij een 300 liter vat aan het energie verbruik. Wij hebben zo'n SWW boiler van 320 liter, ingesteld op 40 graden en 1 keer per weer legionella desinfectie, verbruik na 8 maanden: 1200 kWh, zou dus zomaar 1600 kWh per jaar kunnen worden. Installateur had voor de totale installatie 3000 kWh voorspeld en dat gaat dus nooit lukken. Ik heb deze vraag bij de installateur neergelegd maar natuurlijk nog geen reactie (druk druk druk)
Let dus op bij de aanschaf van een all electric WP + boiler op het energie verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@MajaMestreech
Vast wel meer mensen die de Daikin training hebben gevolgd denk ik.

1200 kWh elektrisch in 8 maanden voor SWW is wel veel.
Ben je niet in de war met 1200 kWh thermisch / opgewekt?
Draait je SWW run wel grotendeels op de compressor of meer op het elektrisch element?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
busscherski schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:11:
@MajaMestreech
Vast wel meer mensen die de Daikin training hebben gevolgd denk ik.

1200 kWh elektrisch in 8 maanden voor SWW is wel veel.
Ben je niet in de war met 1200 kWh thermisch / opgewekt?
Draait je SWW run wel grotendeels op de compressor of meer op het elektrisch element?
Gezien geen reactie van de installateur )de enige monteur die ze hadden is vertrokken) op mijn vragen en behouden reacties van Daikin zelf krijg ik moeilijk informatie los en vertrouw ik nog het meest op dit forum.

1200 kWh is daadwerkelijk verbruikt, thermisch opgewekt 1922 kWh, COP 1.7. Zie hieronder totaal resultaten na 8 maanden sinds 01-12-21.

Hieronder de cijfers van 01-12-2021 tot 23-07-2022 zoals deze op de WP worden weergegeven:

Opgenomen kWhGeproduceerde KwhCOP
Verwarming168759043.50
Koeling1356384.7
SWW113219221.7
Totaal295484642.87

Leuk weer eens met HTML code werken voor een tabelletje te maken :P

[ Voor 29% gewijzigd door MajaMestreech op 02-08-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem-alex

willem-alex

you don't wanna know ...

Proton_ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:09:
@willem-alex mag ik Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic even pluggen :)
16 kW lijkt me overkill om 1600-1800 m³ te vervangen.
Belangrijke dingen:
* afgiftesysteem
* afgiftetemperatuur

Niet zo heel belangrijk:
* bouwjaar
* isolatie

Slechte afgifte/hoge afgiftetemperatuur zijn niet te compenseren met een warmtepomp met meer vermogen.
Dank voor de link, nuttige informatie daar! d:)b

Wat betreft de afgifte: op de beganegrond heb ik vloerverwarming, op de twee etages heb ik in totaal 10 radiatoren die nu ook al op 45 graden werken.

Op basis daarvan, hoeveel kW denk je dat ik wel nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-09 11:05

BTS

@MajaMestreech

Dit verbruik zegt natuurlijk niet zoveel, als bijvoorbeeld elke dag die boiler compleet leeg gedouched wordt en vanaf 15 graden weer opnieuw kan beginnen met opwarmen niet zo gek.

*geen expert maar mijn inziens ontbrak dit stukje om het in context te kunnen plaatsen.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
MajaMestreech schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:35:
[...]

Gezien geen reactie van de installateur )de enige monteur die ze hadden is vertrokken) op mijn vragen en behouden reacties van Daikin zelf krijg ik moeilijk informatie los en vertrouw ik nog het meest op dit forum.

1200 kWh is daadwerkelijk verbruikt, thermisch opgewekt 1922 kWh, COP 1.7. Zie hieronder totaal resultaten na 8 maanden sinds 01-12-21.

Hieronder de cijfers van 01-12-2021 tot 23-07-2022 zoals deze op de WP worden weergegeven:

Verwarming168759043.50
Koeling1356384.7
SWW113219221.7
Totaal295484642.87

Kun je eens checken of de spiraal in je SWW tank alleen aan gaat bij de legionellarun?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
BTS schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:11:
@MajaMestreech

Dit verbruik zegt natuurlijk niet zoveel, als bijvoorbeeld elke dag die boiler compleet leeg gedouched wordt en vanaf 15 graden weer opnieuw kan beginnen met opwarmen niet zo gek.

*geen expert maar mijn inziens ontbrak dit stukje om het in context te kunnen plaatsen.
Het verbruik op zich zegt niet zoveel. Maar de lage COP zegt wel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@willem-alex een warmtepomp die 8 á 9 kW levert bij A-7W45 zou volstaan. Bij Daikin kom je dan op de "11 kW" unit geloof ik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
busscherski schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:12:
[...]

Kun je eens checken of de spiraal in je SWW tank alleen aan gaat bij de legionellarun?
Jein....Normaal gesproken wel: van 40 gr tot 53 gr via compressor, vanaf 53 gr tot 60 via Booster. Echter, zoals al in vorige topics aangehaald, heb ik ook gezien dat als de temperatuur van de buitenunit (dus niet de externe temp sensor) te hoog wordt (> 30 gr??) dan gaat de compressor uit en de booster aan om SWW te verwarmen tot gewenste temperatuur.

Neen, wij douchen niet veel (zijn met 3 personen) en zeker niet tot een SWW temperatuur van 15 gr. Bij 2 personen na elkaar douchen zakt de SWW temperatuur van 40 tot rond de 30 gr. en is dan ook weer snel opgewarmd. Maar ja, gemiddeld per dag 4 kWh * 365 = 1500 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
BTS schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:11:
@MajaMestreech

Nee hoor dan had ik dat wel vermeld. We zijn met 3 personen. 1 douched elke dag volgens de "Jetten" norm, 2 personen om de dag en na elkaar. Dan zie ik SWW temperatuur zakken tot minimaal 30 graden, maar meestal hoger. Dus dat zijn ook geen 15-20 minuten douche sessies.
Ik zie ons gebruik dus als "normaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
busscherski schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:13:
[...]

Het verbruik op zich zegt niet zoveel. Maar de lage COP zegt wel wat.
Precies en die COP is volgens mij veel te laag, maar waardoor?

Het enige dat ikzelf kan verzinnen is dat op de CV retourleiding geen tweeweg klep zit, dus misschien stroomt het retourwater stieken in de SWW tank en koelt daardoor het water sneller af. Laatst gemerkt toen voor het CV water Koeling aan stond, de legionellarun gelopen had en daarna na een aantal uur SWW was gezakt van 60 gr naar 50 gr., zonder verbruik van SWW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Nu online
MajaMestreech schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:24:
[...]

Het enige dat ikzelf kan verzinnen is dat op de CV retourleiding geen tweeweg klep zit, dus misschien stroomt het retourwater stieken in de SWW tank en koelt daardoor het water sneller af. Laatst gemerkt toen voor het CV water Koeling aan stond, de legionellarun gelopen had en daarna na een aantal uur SWW was gezakt van 60 gr naar 50 gr., zonder verbruik van SWW.
Kan, of de tweewegklep lekt/verkeerd om aangesloten (zou niet mogen). Wij zitten op de helft qua sww elektra verbruik (bij gezin van 4 met douche/bad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
jaguarxj16 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

Kan, of de tweewegklep lekt/verkeerd om aangesloten (zou niet mogen). Wij zitten op de helft qua sww elektra verbruik (bij gezin van 4 met douche/bad).
Bedankt en dit zou een mogelijkheid kunnen zijn. Echter, leiding tussen 2-weg klep en SWW vat is wel koud door geleiding tot aan een ontluchter, maar daarna is de leiding warm. Als er koud water door de leiding zou stromen, zou dat ook koud moeten zijn.
Over het verbruik bij jou: Is dat ook een 320L SWW vat?

[ Voor 29% gewijzigd door MajaMestreech op 03-08-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem-alex

willem-alex

you don't wanna know ...

Proton_ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:53:
@willem-alex een warmtepomp die 8 á 9 kW levert bij A-7W45 zou volstaan. Bij Daikin kom je dan op de "11 kW" unit geloof ik.
Thanks, ik ga overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
MajaMestreech schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:24:
[...]

Ja iets met de driewegklep of thermosifon zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Nu online
MajaMestreech schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:38:
[...]

Bedankt en dit zou een mogelijkheid kunnen zijn. Echter, leiding tussen 2-weg klep en SWW vat is wel koud door geleiding tot aan een ontluchter, maar daarna is de leiding warm. Als er koud water door de leiding zou stromen, zou dat ook koud moeten zijn.
Over het verbruik bij jou: Is dat ook een 320L SWW vat?
Ja, 300l uit mijn hoofd. Dus goed vergelijkbaar. Hoe laat heb je de run ingesteld? Rond 15:00 is volgens mij het meest effectief qua warmte/opwek zonnepanelen (indien je die hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
jaguarxj16 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:37:
[...]

Ja, 300l uit mijn hoofd. Dus goed vergelijkbaar. Hoe laat heb je de run ingesteld? Rond 15:00 is volgens mij het meest effectief qua warmte/opwek zonnepanelen (indien je die hebt).
Ik heb de legionellarun op vrijdag 12:00 uur staan. Mede omdat we een serie zonnepanelen hebben van 5000 Wp en de omvormer gaat regelmatig op storing vanwege te hoge spanning. Hopelijk trekt deze legionellarun de spanning wat omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
busscherski schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:01:
[...]

Ja iets met de driewegklep of thermosifon zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Wat is een Thermosifon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als de SWW leiding vanaf de boiler horizontaal of een heel stuk naar boven gaat kun je last van waterstroming krijgen in de warm waterleiding.

SWW boiler koelt te snel af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
busscherski schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:52:
Als de SWW leiding vanaf de boiler horizontaal of een heel stuk naar boven gaat kun je last van waterstroming krijgen in de warm waterleiding.

SWW boiler koelt te snel af
Bedankt @busscherski . Zie foto. Toevoer zit dus een knik in (en zit achter de 3-wegklep), retour / onderste leiding loopt horizontaal met 90 gr bocht terug naar retour aansluiting WP en daarvoor een T-stuk met de retour CV leiding. Hier dient dus een knik gemaakt te worden in de leiding naar beneden (of een U) zodat de warmte in de boiler blijft.
@jaguarxj16 Hoe lopen de leidingen bij jou? Ik zou het wel vreemd vinden als dit de enige reden zou zijn dat het verbruik van SWW de helft scheelt. Ben benieuwd. Bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJLx2ODgyT3LpFdlT98CQAJ9UBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDSiylJWWNvhLkrILisvU9SV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 06:46
@DoubleDutch
Zonder heel je situatie te kennen, hierbij wat gedachtes nav eerdere berichten.
Wij hadden exact hetzelfde probleem: niet voldoende warm tapwater. Als ik je 1 ding mag aanraden: zorg dat er genoeg warm tapwater is, niets is zo vervelend als een koude douche. Daarnaast biedt een grotere voorraad ook voordelen als de salderingsregeling vervalt. Je kunt dan warm water bufferen als de zon schijnt of de stroom het goedkoopst is. (Afhankelijk van of je zonnepanelen hebt)

Zelf heb ik voor een Daikin HT 14kW wandmodel gekozen icm een 500L tapwatervat (zie link). De onderste spiraal wordt aangesloten op de zonneboiler, de bovenste op de warmtepomp. Worst case (winterdag zonder zon) heb je dan nog steeds 250L tapwater 65gr en best case hoeft de warmtepomp helemaal niets te doen en zit het vat vol heet water. In any case, kies altijd een rvs vat, anders krijg je corrosie in je drinkwater. Daarnaast is het ook goed om in gedachten te houden dat een all-in-one zo’n €3000 duurder is dan een wandmodel. Van dit geld kun je een heel mooie tapwater oplossing kopen met veel meer capaciteit dan de all-in-one.

Mocht je geen ruimte hebben voor een groot vat, dan kun je dit ook met twee kleinere vaten doen in serie. De zonneboiler verwarmt het water dan voor en de tower doet de naverwarming, indien nodig. Vanwege de voorverwarming heb je dan ook extra capaciteit. Mocht je geen ruimte hebben voor zonnecollectoren, dan kun je ook een warmtepompboiler inzetten zoals geoffreerd, maar die zou ik persoonlijk dan na de tower zetten. Zoals reeds benoemd is een nadeel van deze boilers dat ze (ventilatie)lucht nodig hebben om hun warmte uit te onttrekken. Als dit in te passen is in je huis, kan dit voordelig zijn aangezien je dan de warmte uit je ventilatielucht kan gebruiken, die anders naar buiten geblazen wordt. In de zomer kun je de luchtstroom omdraaien, dan heb je gratis airco😉 (geintje, in de praktijk is dit lastig te realiseren) Een elektrische boiler zou ik van wegblijven, dit is pas interessant als gas 9x duurder is dan stroom (9kWh per m3, COP van 1). Voor kleine verbruikers zoals een wastafel/gootsteen kan een close-in boiler wel interessant zijn natuurlijk.

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ralathon
MajaMestreech schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:35:
[...]

Verwarming168759043.50
Koeling1356384.7
SWW113219221.7
Totaal295484642.87

Dat probleem met die lage COP voor het SWW liep ik ook tegen aan. Door hem uit te lezen met een ESP32 kwam ik erachter wat bij mij het probleem was:

De warmtepomp disabled een boel van zijn regelfuncties voor de SWW run. Hij gaat om de een of andere domme reden puur op de delta T van de aanvoer tov de afvoer regelen. Die kan je afstellen tot een minimum van 3 graden (Wat ik ten zeerste aan raad, flow is goedkoper dan temperatuur).

Het probleem bij mij was dat ik een vrij klein boilervat heb staan (150) liter en deze was aangesloten met lekker dikke pijpen. Hierdoor was de flow door mijn boilervat 25L/min. Dus de warmtepomp wou (25/60)*3*4168 = 5.2kW mijn boiler in pompen. Dat was veel te veel voor de spiraal die in het boilervat zat, dus de afgifte temperatuur schoot meteen omhoog naar de 60 graden met een belabberde COP als gevolg.

Ik vermoed dat als je de flow naar het boilervat een stukje kan knijpen zodat het systeem op een lagere temperatuur stabiliseert je de COP flink omhoog gooit.

Ik had helaas geen klep om hem te knijpen. Dus ik heb het uiteindelijk opgelost door de stroombegrenzing te misbruiken. In het installateursmenu kan je het maximale verbruik instellen, en dit overruled de 3 graden delta T waar hij normaal op regelt. Dus ik heb hem begrenst op 1.5kw, wat ervoor zorgt dat de afgiftetemperatuur blijft steken rond de 50 graden met een delta van ~1.2 graden, wat een veel betere COP gaf.

Je kan de begrenzing algemeen inschakelen, of je kan hem begrenzen op basis van 4 inputs in de Daikin zelf. Ik heb hem op het moment op een algemene begrenzing staan, als het echt koud word en de begrenzing word een probleem dan zet ik hem handmatig wel weer uit. Maar ik heb plannen om de ESP32 aan de inputs van de Daikin te knopen zodat de begrenzing alleen aan staat tijdens de SWW run.

Wat ook een flinke toename in COP gaf was de boiler afstellen op het absolute minimum dat nodig is. Ik stookte origineel op 45 graden door de week en 50 graden voor het weekend (Badkuip word in het weekend gebruikt). Dat heb ik nu terug gebracht tot 38 graden door de week en 43 graden in het weekend, wat precies genoeg is voor mijn situatie.

Deze aanpassingen samen hebben mijn SWW COP van ~1.6 naar ~2.9 opgekrikt. Ik ging van 162 kwh in mei (Eerste maand dat ik hem had), naar 54 kwh in Juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Weet er iemand soms waar ik op korte termijn dus op stock aan een Daikin lucht/water warmtepomp Altherma 3 H HT buitendeel voor 18 kW kan geraken?
Via de officiele kanalen zou dit in 2023 zijn maar tegen dan ben ik al lang bevroren in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:23
Dank @Ralathon voor je uitgebreide uitleg! Je redt het dus met 150L op 38 graden?

Wij zitten nu in een vakantiehuisje met een 150L vat dat op 60 graden staat. Daarmee kan je 270L water van 40 graden maken volgens de specs. Hiermee kunnen we met 4 man twee keer per dag uitgebreid douchen zonder dat het op raakt. Dus met 1x douchen (zoals we thuis doen) zou 150L op 40 graden inderdaad voor ons ook genoeg moeten zijn.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralathon
RichieB schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:32:
Dank @Ralathon voor je uitgebreide uitleg! Je redt het dus met 150L op 38 graden?

Wij zitten nu in een vakantiehuisje met een 150L vat dat op 60 graden staat. Daarmee kan je 270L water van 40 graden maken volgens de specs. Hiermee kunnen we met 4 man twee keer per dag uitgebreid douchen zonder dat het op raakt. Dus met 1x douchen (zoals we thuis doen) zou 150L op 40 graden inderdaad voor ons ook genoeg moeten zijn.
Jazeker. 150L op 38 gaat prima. Ik had hem lager gezet ware het niet dat ik van hete douches houd, ik heb nog zat warm water over na een hete douche. Dit is het temperatuurverloop van deze ochtend, ik heb de zaak zo ingestelt dat hij zijn SWW run ongeveer 1.5 uur voor mijn douchebeurt om 8 uur begint:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSJangOiBDXsQoPT4GZQ_Z85ADI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZMGEeTauEcDQsZPcgUzLWoyU.png?f=fotoalbum_large

De temperatuursensor zit in het midden van mijn boilervat, dus na mijn douchebeurt van ~10 minuten zat de boiler nog ongeveer half vol met heet water. Dat koelt dan in de loop van de dag een beetje af, maar het is zat warm water voor koken, afwassen en dergelijke. En dan doet hij de volgende ochtend een nieuwe run vlak voor de volgende douchebeurt.

Dit was overigens de COP van die SWW run vanochtend, de warmtepomp vind dit warme weer heerlijk 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNAh5cieimAbMNUyQctmolW6ZSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YKvMKhOkIpGivO1hRa6TCDDD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
blinded schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:39:
Weet er iemand soms waar ik op korte termijn dus op stock aan een Daikin lucht/water warmtepomp Altherma 3 H HT buitendeel voor 18 kW kan geraken?
Via de officiele kanalen zou dit in 2023 zijn maar tegen dan ben ik al lang bevroren in de winter.
Daikin lijkt me lastig worden voor het stookseizoen.
Misschien heeft @Carboy54 nog een Chinees merk voor je. Moet je ook niet te lang mee wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
busscherski schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:20:
[...]

Misschien heeft @Carboy54 nog een Chinees merk voor je. Moet je ook niet te lang mee wachten.
Ik kan eventueel wel aan de 16 versie geraken, die zou maar 0.5kw minder warmte opleveren?
Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
blinded schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:20:
[...]

Ik kan eventueel wel aan de 16 versie geraken, die zou maar 0.5kw minder warmte opleveren?
Klopt dit?
Zoek maar even het vermogen bij A-7/W35 op. Op een halve kW zal het wel niet aan komen.

Let wel op dat de levertijden die je voorgeschoteld krijgt vaak kunnen tegenvallen.
Tenzij je leverancier zegt het op voorraad te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017

Carboy54

Duurzaamheid coach

busscherski schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:20:
[...]

Klopt kan ik leveren september/oktober bij interesse stuur mij een mail voor info.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
busscherski schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:40:
[...]

Zoek maar even het vermogen bij A-7/W35 op. Op een halve kW zal het wel niet aan komen.

Let wel op dat de levertijden die je voorgeschoteld krijgt vaak kunnen tegenvallen.
Tenzij je leverancier zegt het op voorraad te hebben.
Ik vind de fiches van daikin niet super duidelijk maar als ik het goed gebrijp is het verschil tussen de 16 en 18 type nr in warmte 0.5

De 16 kan ik begin sept krijgen en de 18 volgend jaar maart..

[ Voor 6% gewijzigd door blinded op 04-08-2022 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Ralathon schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:39:
[...]

Dat probleem met die lage COP voor het SWW liep ik ook tegen aan. Door hem uit te lezen met een ESP32 kwam ik erachter wat bij mij het probleem was:

De warmtepomp disabled een boel van zijn regelfuncties voor de SWW run. Hij gaat om de een of andere domme reden puur op de delta T van de aanvoer tov de afvoer regelen. Die kan je afstellen tot een minimum van 3 graden (Wat ik ten zeerste aan raad, flow is goedkoper dan temperatuur).

Het probleem bij mij was dat ik een vrij klein boilervat heb staan (150) liter en deze was aangesloten met lekker dikke pijpen. Hierdoor was de flow door mijn boilervat 25L/min. Dus de warmtepomp wou (25/60)*3*4168 = 5.2kW mijn boiler in pompen. Dat was veel te veel voor de spiraal die in het boilervat zat, dus de afgifte temperatuur schoot meteen omhoog naar de 60 graden met een belabberde COP als gevolg.

Ik vermoed dat als je de flow naar het boilervat een stukje kan knijpen zodat het systeem op een lagere temperatuur stabiliseert je de COP flink omhoog gooit.

Ik had helaas geen klep om hem te knijpen. Dus ik heb het uiteindelijk opgelost door de stroombegrenzing te misbruiken. In het installateursmenu kan je het maximale verbruik instellen, en dit overruled de 3 graden delta T waar hij normaal op regelt. Dus ik heb hem begrenst op 1.5kw, wat ervoor zorgt dat de afgiftetemperatuur blijft steken rond de 50 graden met een delta van ~1.2 graden, wat een veel betere COP gaf.

Je kan de begrenzing algemeen inschakelen, of je kan hem begrenzen op basis van 4 inputs in de Daikin zelf. Ik heb hem op het moment op een algemene begrenzing staan, als het echt koud word en de begrenzing word een probleem dan zet ik hem handmatig wel weer uit. Maar ik heb plannen om de ESP32 aan de inputs van de Daikin te knopen zodat de begrenzing alleen aan staat tijdens de SWW run.

Wat ook een flinke toename in COP gaf was de boiler afstellen op het absolute minimum dat nodig is. Ik stookte origineel op 45 graden door de week en 50 graden voor het weekend (Badkuip word in het weekend gebruikt). Dat heb ik nu terug gebracht tot 38 graden door de week en 43 graden in het weekend, wat precies genoeg is voor mijn situatie.

Deze aanpassingen samen hebben mijn SWW COP van ~1.6 naar ~2.9 opgekrikt. Ik ging van 162 kwh in mei (Eerste maand dat ik hem had), naar 54 kwh in Juli.
Bedankt voor de uitleg. DeltaT stond op 5 en zal ik op 3 zetten. Ik heb de SWW instel temperatuur nog maar met 3 graden verlaagd naar 37 graden.

2 vragen over de stroombegrenzing:
a. Welke instelling precies heb je die begrenzing op 1.5 kW begrensd?
b. Als de afgifte temperatuur niet boven de 50 graden komt, hoe doe je dan de legionellarun? Die loopt op de WP tot 53 graden, dat ga je niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
blinded schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Ik vind de fiches van daikin niet super duidelijk maar als ik het goed gebrijp is het verschil tussen de 16 en 18 type nr in warmte 0.5

De 16 kan ik begin sept krijgen en de 18 volgend jaar maart..
Die zijn super inderdaad super onduidelijk.
Om welke typenummers gaat het precies?

Daikins A-7/W35 vermogens zijn bij het zwaarste model uit de serie inderdaad vaak veel lager dan het stikkervermogen. Ik heb de nummers niet paraat maar het zou kunnen dat een 18 kW model bij A-7/W35 niet verder komt dan 15 kW.

Hoeveel vermogen heb je nodig dan?

Heb je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al goed gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
busscherski schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:23:
[...]

Die zijn super inderdaad super onduidelijk.
Om welke typenummers gaat het precies?

Daikins A-7/W35 vermogens zijn bij het zwaarste model uit de serie inderdaad vaak veel lager dan het stikkervermogen. Ik heb de nummers niet paraat maar het zou kunnen dat een 18 kW model bij A-7/W35 niet verder komt dan 15 kW.

Hoeveel vermogen heb je nodig dan?

Heb je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al goed gelezen?
Ik zit op een 2500 a 3000 liter mazout op een oude ketel (1998)
Dus ik denk dat 15kw geen slechte schattig is.

De epra 16 en EPRA18DV37 lijken bijna identiek?
11.5 vs 12kw
Kan een daikin kenner dit eens toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralathon
MajaMestreech schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:35:
[...]

Bedankt voor de uitleg. DeltaT stond op 5 en zal ik op 3 zetten. Ik heb de SWW instel temperatuur nog maar met 3 graden verlaagd naar 37 graden.

2 vragen over de stroombegrenzing:
a. Welke instelling precies heb je die begrenzing op 1.5 kW begrensd?
Je moet eerst in het installateursprofiel komen (profiel --> 5678).
Dan ga je naar Installateursinstellingen --> 'besturing energieverbruik' --> 'besturing energieverbruik'.

In dit menu heb je 3 opties.
- Nee = Geen geen verbruikslimiet.
- Continu = Altijd verbruikslimiet (Waar ik hem nu op heb staan)
- Input = Verbruikslimiet als een input aan staat (Waar ik hem uiteindelijk op wil regelen maar waar ik nog geen tijd in heb gestoken).

Als je hem op "continu" zet dan krijg je wat extra menutjes. Namelijk 'type' (Amperes of kw, ik heb hem op kw staan). "Limiet" (Dit is waar je hem daadwerkelijk op 1.5kw zet) en "prioritaire verwarming". Ik weet niet precies wat deze setting doet, maar het heeft iets met de COP1 elementen te maken dus die heb ik op "geen" gezet en dat werkt prima.
MajaMestreech schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:35:
b. Als de afgifte temperatuur niet boven de 50 graden komt, hoe doe je dan de legionellarun? Die loopt op de WP tot 53 graden, dat ga je niet halen.
Ik heb mijn legionnella run uitgezet, dus ik weet niet precies hoe hij reageert op de kw limitatie. In mijn situatie was de wekelijkse legionella run een beetje onzin. Onder ideale omstandigheden heeft legionella een maximale replicatiesnelheid van ongeveer 4 per dag. Ik trek mijn boiler door de week ongeveer 2/3e leeg per dag en in het weekend trek ik hem 2 keer helemaal leeg, tot het punt dat er koud water uit mijn warmwaterkraan stroomt. Dat betekent dat door de week de populatie maximaal met een factor 4/3=1.33 per dag kan groeien, en op de gevaarlijkste dag (zaterdagochtend), de populatie maximaal 1.33^5=4.2 keer zo hoog is als in gewoon kraanwater. Dus de legionella krijgt bij mij nooit tijd om tot gevaarlijke aantallen te groeien voordat ze in de afvoer verdwijnen. Daarbij ben ik gezond en jong, dus het risico dat ik last krijg van legionella is ook minimaal.

Dit is natuurlijk een risicoafweging gebaseerd op mijn situatie. Als je de boiler niet geregeld leeg trekt of je bent een risicogroep voor legionella, dan raad ik je aan om de legionella run aan te laten staan. Je zal dan even moeten proberen hoe de warmtepomp zijn legionella run draait als er een begrenzing op zit. Als het niet werkt, maar je wil hem wel graag begrenzen dan zal je moeten uitzoeken hoe het precies zit met die begrenzingsinputs en daar een of andere timer aan hangen die de begrenzing uitzet tijdens de periode waar jij je legionella run getimed hebt.

Als je dat laatste doet, niet vergeten het process in deze thread te gooien, spaart mij wat uitzoekwerk uit later dit jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Ralathon schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:45:
[...]

Je moet eerst in het installateursprofiel komen (profiel --> 5678).
Dan ga je naar Installateursinstellingen --> 'besturing energieverbruik' --> 'besturing energieverbruik'.

In dit menu heb je 3 opties.
- Nee = Geen geen verbruikslimiet.
- Continu = Altijd verbruikslimiet (Waar ik hem nu op heb staan)
- Input = Verbruikslimiet als een input aan staat (Waar ik hem uiteindelijk op wil regelen maar waar ik nog geen tijd in heb gestoken).

Als je hem op "continu" zet dan krijg je wat extra menutjes. Namelijk 'type' (Amperes of kw, ik heb hem op kw staan). "Limiet" (Dit is waar je hem daadwerkelijk op 1.5kw zet) en "prioritaire verwarming". Ik weet niet precies wat deze setting doet, maar het heeft iets met de COP1 elementen te maken dus die heb ik op "geen" gezet en dat werkt prima.

[...]

Ik heb mijn legionnella run uitgezet, dus ik weet niet precies hoe hij reageert op de kw limitatie. In mijn situatie was de wekelijkse legionella run een beetje onzin. Onder ideale omstandigheden heeft legionella een maximale replicatiesnelheid van ongeveer 4 per dag. Ik trek mijn boiler door de week ongeveer 2/3e leeg per dag en in het weekend trek ik hem 2 keer helemaal leeg, tot het punt dat er koud water uit mijn warmwaterkraan stroomt. Dat betekent dat door de week de populatie maximaal met een factor 4/3=1.33 per dag kan groeien, en op de gevaarlijkste dag (zaterdagochtend), de populatie maximaal 1.33^5=4.2 keer zo hoog is als in gewoon kraanwater. Dus de legionella krijgt bij mij nooit tijd om tot gevaarlijke aantallen te groeien voordat ze in de afvoer verdwijnen. Daarbij ben ik gezond en jong, dus het risico dat ik last krijg van legionella is ook minimaal.

Dit is natuurlijk een risicoafweging gebaseerd op mijn situatie. Als je de boiler niet geregeld leeg trekt of je bent een risicogroep voor legionella, dan raad ik je aan om de legionella run aan te laten staan. Je zal dan even moeten proberen hoe de warmtepomp zijn legionella run draait als er een begrenzing op zit. Als het niet werkt, maar je wil hem wel graag begrenzen dan zal je moeten uitzoeken hoe het precies zit met die begrenzingsinputs en daar een of andere timer aan hangen die de begrenzing uitzet tijdens de periode waar jij je legionella run getimed hebt.

Als je dat laatste doet, niet vergeten het process in deze thread te gooien, spaart mij wat uitzoekwerk uit later dit jaar ;)
Bedankt voor de aanwijzing voor het energieverbruik. Ik heb het nu ook ingesteld op 1.5 kW. Zo meteen draait de legionellerarun dus ben benieuwd of dat goed gaat.

Jouw legionella verhaal krijg ik thuis niet verkocht en bovendien zijn we 50+ :P Dus ik laat het toch maar liever aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 06:46
blinded schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:14:
[...]

Ik zit op een 2500 a 3000 liter mazout op een oude ketel (1998)
Dus ik denk dat 15kw geen slechte schattig is.

De epra 16 en EPRA18DV37 lijken bijna identiek?
11.5 vs 12kw
Kan een daikin kenner dit eens toelichten?
Ik ben geen Daikin kenner, maar ik heb deze vraag ook gesteld toe ik recent in het Daikin Experience center in Gent was, hier konden ook niet vertellen wat het verschil was tussen de 14, 16 en 18kW varianten, afgezien van het evidente verschil: het afgegeven thermische vermogen. Uit de datasheets blijkt dat de vermogens oplopen bij gelijk blijvende COP en oplopende geluidsdruk. Dit geeft aan dat òf de fan òf de compressor harder gaat werken als het afgegeven vermogen hoger wordt. Dit zou je puur softwarematig kunnen regelen en het zou me niets verbazen als dat ook het enige verschil is. Autofabrikanten doen dit ook, is een kwestie van verkoopstrategie.

Als de 16kW beter verkrijgbaar is, zou ik daar voor gaan, die 0,5kW ga je in de praktijk niet merken.

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
leonardvg schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:25:
[...]

Ik ben geen Daikin kenner, maar ik heb deze vraag ook gesteld toe ik recent in het Daikin Experience center in Gent was, hier konden ook niet vertellen wat het verschil was tussen de 14, 16 en 18kW varianten, afgezien van het evidente verschil: het afgegeven thermische vermogen. Uit de datasheets blijkt dat de vermogens oplopen bij gelijk blijvende COP en oplopende geluidsdruk. Dit geeft aan dat òf de fan òf de compressor harder gaat werken als het afgegeven vermogen hoger wordt. Dit zou je puur softwarematig kunnen regelen en het zou me niets verbazen als dat ook het enige verschil is. Autofabrikanten doen dit ook, is een kwestie van verkoopstrategie.

Als de 16kW beter verkrijgbaar is, zou ik daar voor gaan, die 0,5kW ga je in de praktijk niet merken.
Ja het zal die worden.
Ook raar dat die types eigenlijk warmte 10 11.5 en 12 kW zijn maae de types zijn 14,16,18
Verder is het enige verschil Van de 18 ook het geluid dus het zou wel eens software kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Nu online
MajaMestreech schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Bedankt @busscherski . Zie foto. Toevoer zit dus een knik in (en zit achter de 3-wegklep), retour / onderste leiding loopt horizontaal met 90 gr bocht terug naar retour aansluiting WP en daarvoor een T-stuk met de retour CV leiding. Hier dient dus een knik gemaakt te worden in de leiding naar beneden (of een U) zodat de warmte in de boiler blijft.
@jaguarxj16 Hoe lopen de leidingen bij jou? Ik zou het wel vreemd vinden als dit de enige reden zou zijn dat het verbruik van SWW de helft scheelt. Ben benieuwd. Bedankt.

[Afbeelding]
Zie onderstaand voor het vergelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaW0LgJf5ZHt3rU6q7IbprZUuTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UhnWuUNvKHULQ5distQO3i9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
jaguarxj16 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:39:
[...]

Zie onderstaand voor het vergelijk.

[Afbeelding]
Bedankt. Bij de retour heb je ook geen "Thermosyfon" als ik het goed zie. Rechts zit een buffervat op de retour CV leiding? Wat is de functie hiervan? Heeft dit positief effect op de COP van jouw SWW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Ik ga de offerte accepteren. Ziet er voor mij prima uit.

Kan ik een mini groepenkast plaatsen tussen warmtepomp en hoofdgroepenkast?

Ik heb twee groepen beschikbaar voor warmtepomp. Waarvan ik op binnendeel groep ook de warmtepomp wasdroger op wil aansluiten.

Ik dacht eraan om dan aparte groepen erin te maken voor warmtepomp, wasdroger, wcd etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
MajaMestreech schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:09:
[...]

Bedankt voor de aanwijzing voor het energieverbruik. Ik heb het nu ook ingesteld op 1.5 kW. Zo meteen draait de legionellerarun dus ben benieuwd of dat goed gaat.

Jouw legionella verhaal krijg ik thuis niet verkocht en bovendien zijn we 50+ :P Dus ik laat het toch maar liever aan staan.
Helaas, bij de beperking van het energie verbruik ging de legionellarun fout. Dus maar weer teruggezet op GEEN.

Samengevat heb ik nu dus alleen de SWW temperatuur van 40 naar 35 graden gezet en ik zal de installateur vragen of hij een U-tje wil aanleggen in de SWW retourleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralathon
MajaMestreech schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

Helaas, bij de beperking van het energie verbruik ging de legionellarun fout. Dus maar weer teruggezet op GEEN.

Samengevat heb ik nu dus alleen de SWW temperatuur van 40 naar 35 graden gezet en ik zal de installateur vragen of hij een U-tje wil aanleggen in de SWW retourleiding.
Jammer! Als je de installateur toch over de vloer hebt en wil experimenteren, dan kan je hem ook vragen om een klep in de aanvoer naar de boiler warmtewisselaar aan te leggen. Als je de flow van de warmtepomp door de boiler wat knijpt heb je theoretisch hetzelfde effect als de vermogensbegrenzing, behalve dat de warmtepomp nog altijd hoge temperaturen kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Nu online
MajaMestreech schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:27:
[...]

Bedankt. Bij de retour heb je ook geen "Thermosyfon" als ik het goed zie. Rechts zit een buffervat op de retour CV leiding? Wat is de functie hiervan? Heeft dit positief effect op de COP van jouw SWW?
Dat durf ik niet te zeggen. Mijn technische kennis rijkt (helaas) niet zo ver. En het ontbreekt mij aan tijd om uit te zoeken. Monitor wel het verbruik regelmatig. En had een kapotte klep waardoor ik een hoog SWW verbruik had. Vandaar dat ik even met je meedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
jaguarxj16 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:16:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen. Mijn technische kennis rijkt (helaas) niet zo ver. En het ontbreekt mij aan tijd om uit te zoeken. Monitor wel het verbruik regelmatig. En had een kapotte klep waardoor ik een hoog SWW verbruik had. Vandaar dat ik even met je meedacht.
Op jouw foto loopt de uittredende leiding horizontaal naar de retour. De kenners geven aan dat de leiding eerst naar beneden moeten lopen, zodat koud water van de retour daar blijft en het warme water van de SWW tank in het korte stuk retourleiding blijft. Dat scheelt dus warmteverlies van het SWW water. Echter, ik twijfel nog steeds of dit de reden is dat mijn verbruik tweemaal zo hoog is als bij jou. Zeker nu die "thermosyfon" bij beiden niet aanwezig is

Bedankt voor de tip van de lekkende 3-weg klep. Ik ga die ook laten controleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MajaMestreech
Het bewijs is daar dat het warmteverlies van de SWW tank veroorzaakt wordt door het water in de CV leiding.

Vorige week stond de koeling aan (CV water 18 graden) en liep de legionella run. Deze verwarmt het SWW tot 60 graden. Vlak na de run was de temperatuur al 2 graden gezakt. Naar 5 uur 10 graden gezakt (natuurlijk zonder verbruik).

Vandaag geen koeling aan (dus ook geen flow in de CV leiding). Wederom de legionella run gestart. Na 5 uur was de temperatuur nog 59 graden.

Conclusie: CV water trekt warmte uit de SWW tank. Sowieso tijdens koeling en wellicht ook tijdens verwarming, al is het temperatuursverschil tussen CV water en SWW dan geringer. Maar toch.

Oorzaak: lekkende 3 wegklep of Thermosyfon of ....beiden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
@busscherski weet jij wat het verschil is tussen een ERGA-DV en ERGA-EV?

Technisch (wat ik zover kan vinden) zijn ze hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Rainesh schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:41:
@busscherski weet jij wat het verschil is tussen een ERGA-DV en ERGA-EV?

Technisch (wat ik zover kan vinden) zijn ze hetzelfde.
Is dat niet generatie D vs generatie E? E is nieuwer en daar krijg je een wifi kaartje bij. Verder weet ik het verschil niet.

https://www.daikin.eu/con...rence%20Guide_English.pdf
Ctr-F explanation

ER European split outdoor pair heat pump
G Medium water temperature – ambient zone: −10~
−20°C
A Refrigerant R32
06 Capacity class
DA Model series
V3 Power supply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-07 15:34
Hallo allemaal,

ik sta op het punt een ander huis te kopen waar momenteel een CV installatie in zit. Ik heb zelf momenteel wijkverwarming en schrok nogal van de gasprijs die ik zou gaan betalen als ik ga verhuizen.

Het eventuele nieuwe huis heeft op de benedenverdieping reeds vloerverwarming en bovenverdieping heeft radiatoren. Deze zullen wel vervangen moeten worden door laag temperatuur versie.

Ik wil indien we gaan verhuizen de gasaansluiting per direct eruit laten halen en een warmtepomp gaan gebruiken. Nu heb ik daar een aantal vragen over:

1. Onder de trap is nu ruimte waar de verdeler voor de vloerverwarming zit. Hier zou een staand model van Daikin in moeten passen. Moet de verdeler ergens aan voldoen om te kunnen werken met een warmtepomp?

2. Indien ik LT radiatoren heb oip de bovenverdieping.... deze hebben zo`n 50 graden water nodig terwijl de vloerverwarming maar 30 a 35 graden nodig heeft.... Hoe lost men dit normaliter op?

3. Is er nog iets bijzonders nodig om ook te kunnen koelen met een Daikin? Is iedere vloerverwarming hier geschikt voor?

4. Zijn er nog andere interessante opties i.p.v. Daikin?

5. Weet iemand een installateur die in Zuid-Limburg zit?

_/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door janjanssenenzo op 07-08-2022 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
janjanssenenzo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:18:
Hallo allemaal,

ik sta op het punt een ander huis te kopen waar momenteel een CV installatie in zit. Ik heb zelf momenteel wijkverwarming en schrok nogal van de gasprijs die ik zou gaan betalen als ik ga verhuizen.

Het eventuele nieuwe huis heeft op de benedenverdieping reeds vloerverwarming en bovenverdieping heeft radiatoren. Deze zullen wel vervangen moeten worden door laag temperatuur versie.

Ik wil indien we gaan verhuizen de gasaansluiting per direct eruit laten halen en een warmtepomp gaan gebruiken. Nu heb ik daar een aantal vragen over:

1. Onder de trap is nu ruimte waar de verdeler voor de vloerverwarming zit. Hier zou een staand model van Daikin in moeten passen. Moet de verdeler ergens aan voldoen om te kunnen werken met een warmtepomp?

2. Indien ik LT radiatoren heb oip de bovenverdieping.... deze hebben zo`n 50 graden water nodig terwijl de vloerverwarming maar 30 a 35 graden nodig heeft.... Hoe lost men dit normaliter op?

3. Is er nog iets bijzonders nodig om ook te kunnen koelen met een Daikin? Is iedere vloerverwarming hier geschikt voor?

_/-\o_
Ik zou het gas nog niet zomaar opzeggen. Weinig installateurs hebben minder dan 6 maanden levertijd. En wat als jouw warmtepomp door een onvoorziene reden nog veel later komt door leveringsproblemen?

1) Ja pomploze verdeler

2) Boven ook 30 graden aanvoeren. De meeste mensen vinden dat warm genoeg. Indien nodig kun je altijd nog andere radiatoren hangen of bijverwarmen met airco of IR panelen.

3) lukt altijd wel

4) Ja Vaillant is veel stiller. Maar heeft dan wel een veel grotere buitenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-07 15:34
@busscherski

Thanks voor je snelle response... Idd gasaansluiting eruit is misschien wat voorbarig... het vastrecht is het probleem niet nee.

Ik heb even naar Valliant gekeken en die heeft idd ook mooi spul zeg.. Ik heb eens wat mailtjes de deur uit gedaan. Eens kijken wat de antwoorden gaan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jonny2x4
janjanssenenzo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:18:
Hallo allemaal,

_/-\o_
Een naar mijn idee goede Daikin-installateur in het Zuiden is New Energy Systems. Deze leveren als het meezit volgend jaar mijn WTP, dan pas kan ik echt mijn mening geven...

Een ander die ik op basis van een bezoek voor een warmtepompboiler kan aanraden is Technisch Buro Hendriks. Hij had een eerlijk verhaal, en leek goede kennis van zaken te hebben.

Beide bedrijven brengen (voor zover ik weet) momenteel geen offertes meer uit, en daar zijn ze niet alleen in heb ik gemerkt.
Pagina: 1 ... 4 ... 155 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma