MajaMestreech schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:35:
[...]
Gezien geen reactie van de installateur )de enige monteur die ze hadden is vertrokken) op mijn vragen en behouden reacties van Daikin zelf krijg ik moeilijk informatie los en vertrouw ik nog het meest op dit forum.
1200 kWh is daadwerkelijk verbruikt, thermisch opgewekt 1922 kWh, COP 1.7. Zie hieronder totaal resultaten na 8 maanden sinds 01-12-21.
Hieronder de cijfers van 01-12-2021 tot 23-07-2022 zoals deze op de WP worden weergegeven:
| Opgenomen kWh | Geproduceerde Kwh | COP |
Verwarming | 1687 | 5904 | 3.50 |
Koeling | 135 | 638 | 4.7 |
SWW | 1132 | 1922 | 1.7 |
Totaal | 2954 | 8464 | 2.87 |
Leuk weer eens met HTML code werken voor een tabelletje te maken

Dat probleem met die lage COP voor het SWW liep ik ook tegen aan. Door hem uit te lezen met een ESP32 kwam ik erachter wat bij mij het probleem was:
De warmtepomp disabled een boel van zijn regelfuncties voor de SWW run. Hij gaat om de een of andere domme reden puur op de delta T van de aanvoer tov de afvoer regelen. Die kan je afstellen tot een minimum van 3 graden (Wat ik ten zeerste aan raad, flow is goedkoper dan temperatuur).
Het probleem bij mij was dat ik een vrij klein boilervat heb staan (150) liter en deze was aangesloten met lekker dikke pijpen. Hierdoor was de flow door mijn boilervat 25L/min. Dus de warmtepomp wou (25/60)*3*4168 = 5.2kW mijn boiler in pompen. Dat was veel te veel voor de spiraal die in het boilervat zat, dus de afgifte temperatuur schoot meteen omhoog naar de 60 graden met een belabberde COP als gevolg.
Ik vermoed dat als je de flow naar het boilervat een stukje kan knijpen zodat het systeem op een lagere temperatuur stabiliseert je de COP flink omhoog gooit.
Ik had helaas geen klep om hem te knijpen. Dus ik heb het uiteindelijk opgelost door de stroombegrenzing te misbruiken. In het installateursmenu kan je het maximale verbruik instellen, en dit overruled de 3 graden delta T waar hij normaal op regelt. Dus ik heb hem begrenst op 1.5kw, wat ervoor zorgt dat de afgiftetemperatuur blijft steken rond de 50 graden met een delta van ~1.2 graden, wat een veel betere COP gaf.
Je kan de begrenzing algemeen inschakelen, of je kan hem begrenzen op basis van 4 inputs in de Daikin zelf. Ik heb hem op het moment op een algemene begrenzing staan, als het echt koud word en de begrenzing word een probleem dan zet ik hem handmatig wel weer uit. Maar ik heb plannen om de ESP32 aan de inputs van de Daikin te knopen zodat de begrenzing alleen aan staat tijdens de SWW run.
Wat ook een flinke toename in COP gaf was de boiler afstellen op het absolute minimum dat nodig is. Ik stookte origineel op 45 graden door de week en 50 graden voor het weekend (Badkuip word in het weekend gebruikt). Dat heb ik nu terug gebracht tot 38 graden door de week en 43 graden in het weekend, wat precies genoeg is voor mijn situatie.
Deze aanpassingen samen hebben mijn SWW COP van ~1.6 naar ~2.9 opgekrikt. Ik ging van 162 kwh in mei (Eerste maand dat ik hem had), naar 54 kwh in Juli.