Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:01
busscherski schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:51:
[...]

4) Ja Vaillant is veel stiller. Maar heeft dan wel een veel grotere buitenunit.
en veel zwaarder.....128kg tov 58,5kg als ik een 7-8kw neem.

Helpt de geluidskast van Daikin veel? Mijn installateur rekent 4,5k voor een geluidsdempende kast..... 8)7

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:40
Hmm de daikin hts zijn 180 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arkadas
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-07-2023
Is er een overzicht wat je kunt instellen om bijvoorbeeld energie optimaal bezig te zijn?
Of juist gericht op comfort?
Dus functie, wat doet het en het effect.
Dat is misschien wel handig als je met de fabrieks instellingen zou willen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:19

Timple

Ik heb een Daikin Altherma 3M EBLA09DA3W1 monoblock geinstalleerd.

Nu wilde ik daar een mooie thermostaat aan hangen en heb ik een Daikin Macoda thermstaat gekocht.

Nu werkt het echter niet, verder dan een knipperende 1 kom ik niet. Ik zie nu ook dat ik de BRC1H52W heb. En dat er dus allemaal verschillende uitvoeringen van zijn.

Zou iemand die ook zo'n thermostaat heeft eens kunnen kijken welk model hij/zij heeft? Dat is gewoon te zien vanaf de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:39
Rainesh schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

en veel zwaarder.....128kg tov 58,5kg als ik een 7-8kw neem.

Helpt de geluidskast van Daikin veel? Mijn installateur rekent 4,5k voor een geluidsdempende kast..... 8)7
Ja haha, zo'n Daikin split is echt een vedergewicht. Vooral als je de week ervoor een Vaillant in handen hebt gehad.

Vaillant 75/5 split is overigens maar 100 kg. Maar verdeeld als 66 kg om 33 kg, dus de ene persoon tilt het dubbele.
De monobloc 75/6 zal wel rond 120 wegen ja.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Laatst online: 18:02
leonardvg schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:06:
@DoubleDutch
Zonder heel je situatie te kennen, hierbij wat gedachtes nav eerdere berichten.
Wij hadden exact hetzelfde probleem: niet voldoende warm tapwater. Als ik je 1 ding mag aanraden: zorg dat er genoeg warm tapwater is, niets is zo vervelend als een koude douche. Daarnaast biedt een grotere voorraad ook voordelen als de salderingsregeling vervalt. Je kunt dan warm water bufferen als de zon schijnt of de stroom het goedkoopst is. (Afhankelijk van of je zonnepanelen hebt)

Zelf heb ik voor een Daikin HT 14kW wandmodel gekozen icm een 500L tapwatervat (zie link). De onderste spiraal wordt aangesloten op de zonneboiler, de bovenste op de warmtepomp. Worst case (winterdag zonder zon) heb je dan nog steeds 250L tapwater 65gr en best case hoeft de warmtepomp helemaal niets te doen en zit het vat vol heet water. In any case, kies altijd een rvs vat, anders krijg je corrosie in je drinkwater. Daarnaast is het ook goed om in gedachten te houden dat een all-in-one zo’n €3000 duurder is dan een wandmodel. Van dit geld kun je een heel mooie tapwater oplossing kopen met veel meer capaciteit dan de all-in-one.

Mocht je geen ruimte hebben voor een groot vat, dan kun je dit ook met twee kleinere vaten doen in serie. De zonneboiler verwarmt het water dan voor en de tower doet de naverwarming, indien nodig. Vanwege de voorverwarming heb je dan ook extra capaciteit. Mocht je geen ruimte hebben voor zonnecollectoren, dan kun je ook een warmtepompboiler inzetten zoals geoffreerd, maar die zou ik persoonlijk dan na de tower zetten. Zoals reeds benoemd is een nadeel van deze boilers dat ze (ventilatie)lucht nodig hebben om hun warmte uit te onttrekken. Als dit in te passen is in je huis, kan dit voordelig zijn aangezien je dan de warmte uit je ventilatielucht kan gebruiken, die anders naar buiten geblazen wordt. In de zomer kun je de luchtstroom omdraaien, dan heb je gratis airco😉 (geintje, in de praktijk is dit lastig te realiseren) Een elektrische boiler zou ik van wegblijven, dit is pas interessant als gas 9x duurder is dan stroom (9kWh per m3, COP van 1). Voor kleine verbruikers zoals een wastafel/gootsteen kan een close-in boiler wel interessant zijn natuurlijk.
Kijk hier heb ik wat aan, bedankt voor je reactie.
Ga er mij nu wat verder in verdiepen, maar neig toch meer naar een wandmodel met een groot vat.
Kan zijn dat ik je binnenkort misschien nog even via PB benader. 👍🏻
Heb alleen geen plaats voor panelen voor de zonneboiler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derubenstavast
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-06 15:11
nou wij gaan er ook aan geloven.
Vorig jaar Augustus onze woning verbouwd, hier toen gelijk gekozen om op alle verdiepingen lage temperatuur vloerverwarming in de laten frezen met het oog op ooit een warmtepomp.
dit systeem toen goed uitgedacht samen met de installateur zone gestuurd ketel terug gemoduleerd naar het minimale ketel temp omlaag enz, en dit eigenlijk naar alle tevredenheid. na de verbouwing kreeg ik weer wat meer tijd om het eea uit te zoeken en kwam tot de ontdekking dat mijn energie contract afliep afgelopen Juli, we hadden graag nog even gewacht met het aanschaffen van een WP installatie maar het geld is er, en met deze prijzen ben ik wel een beetje een dief van m'n eigen portemonnee als ik het niet doe.
op 9 Mei heb ik akkoord gegeven op de offerte, en kreeg gisteren een mailtje dat de toen al gemaakte afspraak om in week 42 te plaatsen ws gehaald gaat worden. de unit komt binnen op 04-10.

onderstaande combi gaat geplaatst worden.
EHVH08S23E6V
ERGA06EVH

ben benieuwd hoe het systeem zich gaat gedragen, jullie horen mij hier vast en zeker nog.
Grt Ruben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:35
Ik ben in dubio of ik mijn open verdeler voor vloerverwarming moet vervangen een gesloten. Ik weet dat in principe een gesloten verdeler beter is. Hier had ik een losse post voor lopen, maar daar komt in middels geen reactie meer (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2135094)

Maar de reactie die mij zorgen baarde:
Bedenk wel, wanneer je m wisselt voor een LT verdeler zonder pomp, dat de complete flow over de vloer geleverd moet worden door die witte alu-pex leidingen. Die zijn wel aardig dun dan. Kun je die eventueel vervangen?
Dus de concrete vraag is: krijgt de Altherma (in mijn geval binnen unit EHBX08E6V) het water door de leidingen gepompt?
Het betreft een 4 groeps verdeler, met JK flexitube 14x2 leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
danny.s schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:47:
Ik ben in dubio of ik mijn open verdeler voor vloerverwarming moet vervangen een gesloten. Ik weet dat in principe een gesloten verdeler beter is. Hier had ik een losse post voor lopen, maar daar komt in middels geen reactie meer (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2135094)

Maar de reactie die mij zorgen baarde:

[...]

Dus de concrete vraag is: krijgt de Altherma (in mijn geval binnen unit EHBX08E6V) het water door de leidingen gepompt?
Het betreft een 4 groeps verdeler, met JK flexitube 14x2 leidingen.
ik ben op het gebied van Flow ed geen expert, maar ik weet dat bij mijn huidige (pomploze verdelers) in totaal 11 groepen verdeeld over 4 zones het prima doen. deze hebben geen extra pompen oid en draaien enkel op de pomp van de CV, ook hier is de pomp snelheid nog teruggebracht voor een optimale warmte afgifte. ga er dus derhalve vanuit dat in mijn nieuwe geval ''lees post hierboven'' dit geen probleem is, omdat er geen extra pompen ed mee genomen zijn in het verhaal. het lijkt me in jouw geval dus ook geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
derubenstavast schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:00:
nou wij gaan er ook aan geloven.
Vorig jaar Augustus onze woning verbouwd, hier toen gelijk gekozen om op alle verdiepingen lage temperatuur vloerverwarming in de laten frezen met het oog op ooit een warmtepomp.
dit systeem toen goed uitgedacht samen met de installateur zone gestuurd ketel terug gemoduleerd naar het minimale ketel temp omlaag enz, en dit eigenlijk naar alle tevredenheid. na de verbouwing kreeg ik weer wat meer tijd om het eea uit te zoeken en kwam tot de ontdekking dat mijn energie contract afliep afgelopen Juli, we hadden graag nog even gewacht met het aanschaffen van een WP installatie maar het geld is er, en met deze prijzen ben ik wel een beetje een dief van m'n eigen portemonnee als ik het niet doe.
op 9 Mei heb ik akkoord gegeven op de offerte, en kreeg gisteren een mailtje dat de toen al gemaakte afspraak om in week 42 te plaatsen ws gehaald gaat worden. de unit komt binnen op 04-10.

onderstaande combi gaat geplaatst worden.
EHVH08S23E6V
ERGA06EVH

ben benieuwd hoe het systeem zich gaat gedragen, jullie horen mij hier vast en zeker nog.
Grt Ruben
Heb je bewust gekozen voor een model zonder koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
Rainesh schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Heb je bewust gekozen voor een model zonder koeling?
Dat is een goeie, want het zou er een met koeling moeten zijn. Welke letter in het type nummer geeft aan met of zonder koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
derubenstavast schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:49:
[...]

Dat is een goeie, want het zou er een met koeling moeten zijn. Welke letter in het type nummer geeft aan met of zonder koeling?
Dat zou de X moeten zijn.

EHVX08S23E6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
@Rainesh dankje. Staat er ergens ook uitgelegd waar iedere letten of getal voor staat in het serie nummer ? Ik meen dat een keer ergens gelezen te hebben.
Enfin net in m’n mail gebladerd naar de vraag of hij ook kan koelen, en daar heeft de installateur instemmend op geantwoord dus we klimmen nog maar even in de mail. Bedankt voor je opmerking iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
derubenstavast schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:31:
@Rainesh dankje. Staat er ergens ook uitgelegd waar iedere letten of getal voor staat in het serie nummer ? Ik meen dat een keer ergens gelezen te hebben.
Enfin net in m’n mail gebladerd naar de vraag of hij ook kan koelen, en daar heeft de installateur instemmend op geantwoord dus we klimmen nog maar even in de mail. Bedankt voor je opmerking iig.
Paar posts terug heb ik een 2022-2023 catalogus geplaatst. Daarin kun je alles terug vinden

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Edwin1976
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-03-2024
Hierbij mijn ervaringen met een daikin warmtepomp.

in 2020 kreeg ik sleutel van mijn twee onder een kap woning, met als voordeel dat de garage net zo goed geisoleerd is als het huis, Rc waarden 5 voor vloer en muur en dak Rc 6. Daar ik ook 12 zonnepanelen kreeg op het zuiden dacht ik, ik ben klaar voor de toekomst. Ook moet ik nog zeggen door het hele huis op elke vloer lage temperatuur vloerververwarming, dus geen radiatoren.
Toen ik het huis kocht wist ik wel stadsverwarming, maar ik dacht na het zien van een tros radar uitzending dat komt goed. Ik doel op de hele hoge tarieven omdat het gekoppeld zit aan de gasprijs.
ik dacht namelijk in nederland wordt net als in buitenland waar gebruikers groot aandeelhouder zijn. Zodoende heb je dan invloed op de prijzen.
ik snap best dat je in begin meer betaald maar dat zou moeten zakken als het netwerk er eenmaal ligt.
maar ja hier zijn we geen eigenaar. Het zat mij dwars dat ik dit jaar voor alles 2400 euro zou betalen 42gj verbruik, volgens tabel van warmtenet niet hoog voor twee onder een kap. Kantteking daarbij dat ik stroom overschot kon terugleveren dus dat drukte rekening met 600 euro, Echter dat is geen argument voor de kosten van het warmtenet, wat ik de komende jaren zie stijgen.
Dus in oktober van 2021 maar eens gaan kijken. ik had hier wel gekeken en informatie verzameld maar ik was nog geen expert. De installateur bood een totaal pakket en kwam met daikin, in november offerte ondertekend
Daikin 8kW Vloermodel Altherma 3 230 Liter EHVX08S23E6V + ERGA08EV
ik ben volledig gevaren op het advies van de installateur.
unit kan koelen en verwarmen, buitenunit kon mooi tussen garage en huis muur en binnenunit plus vloerverwarming boiler in de garage. Aansluiten naar de meterkast en naar de vloerverwarning beneden, kon mooi onder de vloer via de kruipruimte.
In Januari 2022 is de warmtepomp geplaatst, over levertijden gesproken dat was nog eens snel.
in drie dagen was het voor elkaar, het werkte maar happy was ik niet.

De instellingen water 50 graden vloerverwarming hoog geen goede stooklijn en veel start stop.
verbruik was rustig 15 kw voor vloerverwarming per dag.
Geen paniek de installateur kwam net terug en ik uitgelgd wat ikwilde.
paar verrassende dingen legionella run draait standaard in de nacht. Zomers geen issue maar in de winter is koud in de nacht. Dat op vrijdag middag 12 uur gezet en dat scheelt. Voor mij vreemd want ik ben geen daikin expert dus volledig afhanklijk van installeteur.
verder staat er standaard setting optimaal dus je echt zelf kennis hebben of goede installeur die alles goed instelt.
Buitenunit op modulair gezet want ik heb ook boiler van 100 liter voor vloerverwarming. In modulair werkt het prima water is nu 30 graden en pomp draait nu fluisterstil en continue in mooie runs. Goed voor levensduur en verbruik daalt enorm.
verbruik was nu maar max 5kw per dag. Een goede stooklijn is ook key zomers kan water op 25 graden.
Tap water werkt ook super is 230 liter en ik krijg het niet leeg. Het staat op 42 graden en bij 34 graden warmt de pomp het weer op tot 42 graden. Ik probeer dit overdag te doen en dan is zo’n run 1 kw.
Ik zit dit ook de legionalle op vrijdag water naar 55 graden brengen of 50 weet niet exact max van pomp is 2 kw. Dan komt elekrisch component die het 60 graden maakt dat is specifiek 5 kw. Maar goed dat is een keer per week.

Met de stroom van zonnepanelen ga ik nu aardig naar nul op de meter. Althans dat is mijn verwachting. Een kantteking koeling heb ik nog niet nodig gehad. Want uiteraard is dat niet gratis.
stroomverbruik wat pomp aangeeft in app strookt 1 op 1 met het energie rapport van stroom leverancier.

Al met al super tevreden met Daikin nu en werken aan terugverdienen Tja dat duurt 6 a 7 jaar vergeleken met stadsverwarming, maar zorgen over de huidige prijzen die zijn weg. Stijgen die nog verder komde jaren dan gaat terugverdien nog sneller.
Tot slot de daikin app ik vind die werkt super alles kan ik er regelen zelfs aan uit zetten of water temp wijzigen.
kortom de warmtepomp van daikin geeft een perfecte oplossing ik kan het iedereen aanraden. Let bij offerte ook op inregelen of investeer hier zelf veel in.
Hier staan ook veel goede tips, en in de tijd leer je ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:26
@Edwin1976 Goed verhaal, bedankt! Let wel op je eenheden. Energieverbruik is in kWh, niet kw (die eenheid bestaat niet).

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin1976
@RichieB je hebt helemaal gelijk, dank voor de correctie, het moet inderdaad kwh zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Edwin1976 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:05:
@RichieB je hebt helemaal gelijk, dank voor de correctie, het moet inderdaad kwh zijn.
Mijnheer Watt wil graag dat je zijn naam met een hoofdletter schrijft: kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves1977
  • Laatst online: 18-09-2023
@Edwin1976 Bedankt om je ervaring met ons te delen 👍🏻

Wij hebben sinds mei thuis ook een daikin altherma 3 met 230l SWW-tank geïnstalleerd.
De 8kW versie met vloermodel , wel de versie die enkel kan verwarmen ,niet koelen.
ERGA08EV - EHVH8S23E6V.
Omdat we in de maanden mei , juni , juli en augustus logischerwijs geen verwarming nodig hadden , hebben we enkel de SWW-tank laten opwarmen. Functie warmhouden met setpunt op 45gr , hysterese 5gr. Legionella run 1x / week op vrijdagmiddag.
Voor het SWW alleen verbruiken we een 30 kWh/maand of 1kWh per dag wat overeenkomt met jouw verbruik.
Tot dusver heel tevreden over de warmwaterproductie, een klein half uurtje draait hij om een 6gr bij te warmen. (bij 20-25gr buiten dus)

Als we vanaf September gaan verwarmen ben ik benieuwd naar de prestaties en verbruiken..
We hebben overal vloerverwarming (11 kringen) en de aanvoertemp vh water wordt geregeld met de stooklijn (28gr aanvoertemp bij 15gr buiten , 40gr aanvoertemp bij -10gr buiten)
In de living hangt een madoka thermostaat en deze staat ingesteld op 21gr --> Als ik correct geïnformeerd ben heeft deze een hysterese van 0.5gr en gaat deze de ruimtetemperatuur regelen tussen 20,5gr en 21,5gr.
Delta T instelling: 5gr.

Modulatie staat uit , de regeling vh aanvoerwater wordt dus bepaald door de buitenvoeler en stooklijn, de ruimtethermostaat schakelt dan de warmtepomp uit als het setpunt bereikt is.

ik wil aan de experts hier vragen of het daadwerkelijk beter is om modulatie toch in te stellen maar hoe gedraagt de warmtepomp zich dan? Als de temperatuur in de kamer bereikt is, blijft de pomp gewoon draaien en wordt de aanvoertemp vh water verlaagd meen ik?

We hebben geen buffervat voor de vloerverwarming.. ik vraag me af of dit een meerwaarde is?
Omdat vloerverwarming een trage regeling is en je je warmte goed kwijt kan in de vloer zou dit niet nodig zijn werd me verteld? Of toch best altijd een buffervat voorzien voor mooie lange runs en minder start/stops?
In het verwarmingsprogamma staat nachtverlaging ingesteld op 20gr tussen 21u en 5u.
Hebben jullie ook nachtverlaging ingesteld of houden jullie het huis altijd op constante temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin1976
@Yves1977 dank voor jouw reactie, veel overeenkomsten inderdaad. Ik had een thermostaat vanuit de bouw gekregen maar de stadsverwarming kon niet koelen dus draad was niet aangesloten later heb ik een madoka gekregen van de installateur die rechtstreeks hangt aan de warmtepomp. Nu kan ik ook koelen, want initieel kon ik dat niet een omdat thermostaat de groep dicht zette. Er werd mij verteld warmtepomp heeft tijd nodig om te zien/leren hoe vloerverwarming werkt qua behoefte, Bij mij snap ik niet waarom warmtepomp niet stopt. ik zal dit even toelichten.
De thermostaat staat op bijvoorbeeld op 19 graden en als het dan 18.5 is gaat warmtepomp aan. Dat eerste werkt zoals het hoort. Echt dan stookt die beneden op tot 20.5 en stopt dan nog niet, ik stop hem dan via app. Daikin zegt wacht nog even af dan gaat het straks wel werken. Dit komt ook beneden heb ik trap opening die niet afgesloten is dus alle verdiepingen staan met elkaar in verbinding, Boven heb nog nooit stook behoefte gehad, maar pomp is daar wel op geschaald. 8kW versie lijkt overkill voor een goed geisoleerd huis denk ik zo. Die heeft superveel vermogen en hoe hard hij moet draaien hangt ook af welke temperatuur moet hij opwekken, temperatuur buiten en de hoeveelheid water hij moet en kan rond pompen. Immers je weet nooit is alleen beneden koud of ook op eerste, of in hele huis dus 3 vloeren die water vragen.
Boiler kreeg ik puur op advies van de installeur maar zelfs met die 100 liter durfde de installateur het niet aan de beneden groepen van de vloerverwarming dicht te zetten. Ik bedoel dan aan de thermostaat hangen die dan beslist of ze open moeten ja of nee, Bij mij staan ze nu altijd open. Dit om start stop tegen te gaan. Maar goed dit ik wacht dit verder af als het stooken weer begint. Gelukkig kun je via de app ingrijpen en via week menu kan ik hem in nacht eventueel geforceerd uitzetten. Huis koelt niet snel af heb over ook triple glas.
Tijdens de installatie stond stadververwarning al dicht en garagedeur hele dag open maar huis was niet echt koud. Tuurlijk koelde het af maar niet meer dan een graad per dag.
Voor de cop geldt 40 graden is slechter dan 35. Je moet gewoon ervaren hoe laag je kunt gaan en het huis wel warm is.
Het warmwatervat is super geisoleerd dus daar 230 liter opwarmen is anders dan vloerverwarming. Modulair heeft 10 standen ik draai nu op 5 (advies installateur). Punt is wie is de baas de madoka of de warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartMe
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-06 11:30
Ik ben sinds deze week de eigenaar van een Daikin Altherma 3 met ingebouwd 230l vat. Ik ondervind enkele eigenaardigheden met het opwarmen van sanitair warm water. Hebben andere eigenaars gelijkaardige ervaringen?

- Timing desinfectie cyclus: de default setting is vrijdag om 1u 's nachts, dit heb ik aangepast naar vrijdag om 13u om de grootste kans te hebben om zonne-energie te gebruiken. Vrijdag werd geen cyclus uitgevoerd, maar ze werd wel gestart afgelopen zondagnacht om 2u. Zijn er nog mensen waar de ingestelde timing niet gerespecteerd wordt?

- Desinfectie faalt: de warmtepomp warmt het sanitair warm water op tot 54° en stopt vervolgens. Na een eind verschijnt de foutcode dat de desinfectie mislukt is. Het lijkt erop alsof de backup heater niet in actie kwam om het laatste stukje van 54° tot 60° te overbruggen. Voor zover ik weet is het gebruik van de backup heater niet uitgeschakeld in de instellingen (en kan je dat zelfs niet uitschakelen voor de desinfectie).

- Bij energieoverschot schakel ik de smartgridcontacten op "aanbevolen aan". Vervolgens zou hij warmte moeten bufferen in het sanitair warm watervat. Volgens de handleiding wordt het water opgewarmd tot de ingestelde maximale tanktemperatuur, maar dat gebeurde niet: het water werd opgewarmd tot 44°. Ik heb volgende waarden ingesteld: eco 40°, comfort 45°, maximum 48°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin1976
Wat ik nog weet van de installatie was dat in de eerste nacht dat unit actief wordt draait pomp desinfectie.
Ik schrok me rot op dag 1 want bij ging het live op woensdag en ik dacht het komt vrijdag pas voor het eerst. Kortom ik dichtte het hele verbruik aan de vloerverwarming.
De eerste vrijdag draaide de run niet, pas een week later voor het eerst. Op welke dag is de warmtepomp actief geworden? en kijk hoe het volgende week gaat. Op andere punten heb ik geen ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartMe
Op woensdag was de binnenunit actief (in noodgevalmodus om warm water te hebben via de backup heater), op donderdag ook de buitenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:00
BartMe schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:28:

- Desinfectie faalt: de warmtepomp warmt het sanitair warm water op tot 54° en stopt vervolgens. Na een eind verschijnt de foutcode dat de desinfectie mislukt is. Het lijkt erop alsof de backup heater niet in actie kwam om het laatste stukje van 54° tot 60° te overbruggen. Voor zover ik weet is het gebruik van de backup heater niet uitgeschakeld in de instellingen (en kan je dat zelfs niet uitschakelen voor de desinfectie).
Is de backup heater wel aangesloten? Deze heeft een eigen voeding. Als het goed is heeft de backup heater ook extern een (werk) schakelaar gekregen, staat die aan?

Uit ervaring bij @warhamstr weet ik dat de warmtepomp gewoon probeert te verwarmen met de backup heater, ook als die om wat voor reden geen spanning heeft, en geen foutmelding geeft dat de backup heater niet werkt. Bij de desinfectie gebruikt hij voor het laatste stuk per definitie de backup heater, maar als hij na een aantal uur niet de 60 graden bereikt geeft hij uiteindelijk een melding dat de desinfectie run niet gelukt is.

[ Voor 23% gewijzigd door boaty op 14-08-2022 12:13 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
boaty schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Is de backup heater wel aangesloten? Deze heeft een eigen voeding. Als het goed is heeft de backup heater ook extern een (werk) schakelaar gekregen, staat die aan?

Uit ervaring bij @warhamstr weet ik dat de warmtepomp gewoon probeert te verwarmen met de backup heater, ook als die om wat voor reden geen spanning heeft, en geen foutmelding geeft dat de backup heater niet werkt. Bij de desinfectie gebruikt hij voor het laatste stuk per definitie de backup heater, maar als hij na een aantal uur niet de 60 graden bereikt geeft hij uiteindelijk een melding dat de desinfectie run niet gelukt is.
Can confirm. Bij mij was de verkeerde L (blauwe draad) aangesloten in de werkschakelaar. Hierdoor had de BUH geen voeding en werd de 60°C nooit gehaald.

De Daikin Eye werd pas rood toen we het sww opgemaakt hadden en hierdoor de, toch al falende legionellarun, niet afgemaakt kon worden.

(heb zelf de aders omgewisseld en het probleem is opgelost)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_jynfKUX534cXECoTq-c-xrFy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u22QPKqfSalQVe57KLq4C1iu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door warhamstr op 14-08-2022 12:35 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartMe
Bedankt voor de tips, ik probeer de BUH te testen met de boost functie eenmaal de tank voldoende is afgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:15
Mijn Altherma stopt iedere nacht met koelen. Iedere nacht hetzelfde patroon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNcfXFrW175yBzLuvAOFTXRJ9nY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nObtRX2lv767ePfVP4sS29AH.png?f=fotoalbum_large

Het betreft een WAR; aanvoertemperatuur (bij koelen) heeft een vaste instelling van 16 graden. Alle VVW groepen van de naregeling blijven open staan.

Hoe komt dit en wat kan ik eraan doen? Wordt de delta-T te klein?

[ Voor 13% gewijzigd door Roekeloos op 14-08-2022 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BartMe
Als de buitentemperatuur onder de ingestelde waarde van het "werkingsgebied" zakt, dan zal de koeling uitschakelen. De standaardwaarde is 20° voor koelen. Deze instelling kan je vinden onder "Ruimteverwarming/-koeling" in het hoofdmenu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartMe
warhamstr schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:20:
[...]

Can confirm. Bij mij was de verkeerde L (blauwe draad) aangesloten in de werkschakelaar. Hierdoor had de BUH geen voeding en werd de 60°C nooit gehaald.

De Daikin Eye werd pas rood toen we het sww opgemaakt hadden en hierdoor de, toch al falende legionellarun, niet afgemaakt kon worden.

(heb zelf de aders omgewisseld en het probleem is opgelost)[Afbeelding]
Blijkbaar lag het toch aan een instelling. Het gebruik van de BUH stond ingesteld op "beperkt", blijkbaar wordt die dan ook niet gebruik voor de legionellarun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves1977
We hebben sinds mei de Daikin Altherma 3 8kw met 230l SWW-tank. In een voorgaande post beschreef ik dat we erg tevreden zijn over de aanmaak en het verbruik vh SWW.
Gezien de warme maanden hebben we de warmtepomp nog niet nodig gehad om te verwarmen.

Mag ik vragen hoe het merendeel hier de instellingen voor verwarming heeft staan?
Instellingen vd stooklijn en staat modulatie bij jullie aan?
Momenteel staat onze stooklijn op 28gr aanvoertemp bij 15gr buiten en 40gr aanvoertemp bij -10gr buiten. Redelijk geïsoleerd huis van 2006.
Delta t op 5 gr(vloerverwarming , 11 kringen)
Modulatie staat voorlopig uit.
Alvast bedankt 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@Yves1977 Ik heb nog geen WP dus ik kan alleen theoretisch redeneren. Als je de modulatie uit zet is dat gunstig voor je COP. De WP zal optimaal presteren maar ook een groter vermogen leveren. Dat moet je kwijt kunnen. De runs zullen hierdoor kort maar efficient zijn. Zet je modulatie aan dan zal er minder vermogen geleverd kunnen worden, waarschijnlijk met een lagere COP. Dit is handig als je niet al het vermogen van je WP kwijt kunt in je afgifte systeem. De runs zullen langer maar minder efficient zijn.

Wat voor jou het beste werkt zal je zelf moeten testen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
RichieB schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:57:
@Yves1977 Ik heb nog geen WP dus ik kan alleen theoretisch redeneren. Als je de modulatie uit zet is dat gunstig voor je COP. De WP zal optimaal presteren maar ook een groter vermogen leveren. Dat moet je kwijt kunnen. De runs zullen hierdoor kort maar efficient zijn. Zet je modulatie aan dan zal er minder vermogen geleverd kunnen worden, waarschijnlijk met een lagere COP. Dit is handig als je niet al het vermogen van je WP kwijt kunt in je afgifte systeem. De runs zullen langer maar minder efficient zijn.

Wat voor jou het beste werkt zal je zelf moeten testen denk ik.
Ik heb altijd begrepen dat lange runs beter waren dan korte runs ivm aantal start/stops en hier mee de levensduur van de WP?

Wat dit met de COP doet heb ik overigens geen enkel idee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin1976
@Yves1977 Als kijk naar je eerdere post zie ik dat zijn bijna de standaard settings van daikin als je weersafhanklijk aanzet. Maar met het hele huis vloerververwarming net als ik denk ik niet slim. Voor vloerverwarming in geisoleerd huis is 40 graden overkill mijn inziens. Maar je moet kijken welk comfort wil je. Ik heb nu 30 graden als max, maar ik ga heel erg voor laag verbruik. immers bij nul graden of lagere temperatuur zal de cop echt stukken minder zijn bij 40 of 35 graden dan bij 30 graden hergeen de warmtepomp moet aanmaken. Modulair is wat ik heb en het scheelt ook nog eens in geluid van de buitenunit, die is laag. Bij vorst moet de pomp ook defrosten dat kost veel energie, maar is dat klaar en hij draait rustig dan al die tijd geen defrost. Maar nogmaals hoeveel comfort wil hoeveel ramen staan er open hoe snel wil je opwarmen alles doet er toe. . Ik ben ook aan testen geweest maar had een te korte tijd vanwege de default settings.
nog steeds denk ik dat ik lager kan gaan. Wij zijn ook anders dat ik ook nog een buffervat van 100 liter heb voor vloervervarming. Met modulair zie ik wel toegevoegde waarde van de buffer.

• Yves1977
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen/ instellingen 👍
@Edwin1976 ik volg zeker je mening dat als het buiten kouder is en de pomp moet warmer aanvoerwater maken , de cop veel lager zal zijn. Ik ga de setting verlagen naar max 35gr bij -15 buiten.
Wij hebben idd geen buffervat voor de vloerverwarming thuis, even zien hoe lang onze runs zijn voordat de pomp z'n warmte niet meer kwijt kan 🤔
Hoe lang is een run bij jou?
Heb je altijd dezelfde temperatuur in huis , ik bedoel , geen nachtverlaging ingesteld?

• Edwin1976
Een run voor legionella is gemiddeld half uurtje om water van 34 naar 50/55 graden te brengen. Pomp doet dat met twee vingers in de neus draait dus modulair maakt nauwlijks geluid. Wat ik hiermee wil aangeven hoe krachtig de pomp is die we hebben
ik werk met standaard temperatuur in huis van 19 graden want ik doe met alle gemak een trui aan. Vorst is na eind jan. niet echt geweest maar de paar keer dat ik vloervervarming nodig had was zo’n 2 uur per run. Dit om de temp andere halve graden omhoog te brengen beneden. Mijn issue pomp stopt nog niet uit zichzelf maar is het boven de 20 graden (vanuit 18.5) dan stop ik de warmtepomp met de app. Het duurt dan een aardig tijdje (dit hangt er natuurlijk vanaf hoe koud het buiten is) voordat woning weer afkoelt naar 18.5 zodat pomp weer start. Meestal 1 run per dag soms 2.
ik zag met buiten temperatuur vanaf 5 graden en hoger dat verbruik van pomp extreem laag was toen ik de instellngen juist had. ik heb nog niet meegemaakt dat alle verdiepingen vragen dus als het echt koud is. ik krijg nog een WTW unit dus hopelijk is die er voordat het min 10 wordt. Nachtverlaging doe ik niet want ik heb de temperatuur van het water laag staan dus zou als koud is buiten veel te veel afkoelen in de nacht en lang duren voor opwarmen. Balans moet je vinden in comfort vs laag verbruik.
ik ga echt voor laag verbruik zelfs al zou dat beetje comfort kosten op verwarming.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Kan iemand (technisch) uitleggen wat "de pomp draait modulair" betekent?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edwin1976
modulair is het best te vergelijken met een auto die snelheidsbegrenzer heeft en een slimme bestuurder.
Vergelijk het maar met je moet van punt a naar b. Plankgas en je komt snel op punt B. Echter verbruik en slijtage aan de auto is hoog. Doe je nu modulair dus max 80 kilometer per uur dan kom je ook op punt b. Duurt natuurlijk wel langer maar is beter in verbruik. Auto is stiller en minder slijtage. Geluid van buitenunit kan voor sommige issue zijn als buren of jezelf vol vermogen als overlast ervaren.

stel je warmtepomp heeft zoveel vermogen dat punt B te dichtbij is. Op de weg komen er dan stoplichten. Vergelijking hier is de warmtepomp verwamt je huis snel want hij draait op max vermogen. Thermostaat zegt stoppen ( groepen vloerverwarming dicht) hij moet nu noodgedwongen veel stoppen.
Daarna weer opstarten en weer stoppen wantje rijdt veel te hard. Iedereen weet je auto rijdt dan niet zuining als je veel optrekt en stopt. Modulair betekend je rijd bijvoorbeeld twee uur lang 80 en je komt daarin geen stoplichten tegen. Het eindpunt is je eerste en laatste stoplicht.
nogmaals dat scheelt in verbruik en dempt cq produceert minder geluid. Verder slijtage compressor in die dingen lucht omzetten in warmte zijn de duurste onderdelen in de buiten unit. Het gaat hier dus om het feit dat in de vergelijking de auto de buitenunit is.
Dit heeft ook te maken hoeveel comfort wil je hoe snel moet je huis weer de gewenste temeratuur hebben.
hoe meer iemand neigt naar snel ja dan geen modulair. Het is dus hoe gebruik je je auto, wil je zuinig rijden of gassen. Als laatste hoe snel wil je kosten aan de wamtepomp en buitenunit. Snellere slijtage leidt tot meer kosten.

• blinded
Edwin1976 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:35:
modulair is het best te vergelijken met een auto die snelheidsbegrenzer heeft en een slimme bestuurder.
Vergelijk het maar met je moet van punt a naar b. Plankgas en je komt snel op punt B. Echter verbruik en slijtage aan de auto is hoog. Doe je nu modulair dus max 80 kilometer per uur dan kom je ook op punt b. Duurt natuurlijk wel langer maar is beter in verbruik. Auto is stiller en minder slijtage. Geluid van buitenunit kan voor sommige issue zijn als buren of jezelf vol vermogen als overlast ervaren.

stel je warmtepomp heeft zoveel vermogen dat punt B te dichtbij is. Op de weg komen er dan stoplichten. Vergelijking hier is de warmtepomp verwamt je huis snel want hij draait op max vermogen. Thermostaat zegt stoppen ( groepen vloerverwarming dicht) hij moet nu noodgedwongen veel stoppen.
Daarna weer opstarten en weer stoppen wantje rijdt veel te hard. Iedereen weet je auto rijdt dan niet zuining als je veel optrekt en stopt. Modulair betekend je rijd bijvoorbeeld twee uur lang 80 en je komt daarin geen stoplichten tegen. Het eindpunt is je eerste en laatste stoplicht.
nogmaals dat scheelt in verbruik en dempt cq produceert minder geluid. Verder slijtage compressor in die dingen lucht omzetten in warmte zijn de duurste onderdelen in de buiten unit. Het gaat hier dus om het feit dat in de vergelijking de auto de buitenunit is.
Dit heeft ook te maken hoeveel comfort wil je hoe snel moet je huis weer de gewenste temeratuur hebben.
hoe meer iemand neigt naar snel ja dan geen modulair. Het is dus hoe gebruik je je auto, wil je zuinig rijden of gassen. Als laatste hoe snel wil je kosten aan de wamtepomp en buitenunit. Snellere slijtage leidt tot meer kosten.
Ik dacht dat dit moduleren was in benaming.
Of misschien zijn beide termen courant.

• Yves1977
@Edwin1976 . Mooi uitgelegd 👍
Wat modulatie betreft heb ik onthouden(vd beschrijving in de installateurshandleiding) dat de aanvoertemp vh water wordt aangepast naar gelang het verschil tussen de werkelijke kamertemperatuur en de ingestelde kamertemperatuur(met een max temp in te stellen bij de parameters modulatie, bvb 5gr)
Bvb de kamerthermostaat bij jou staat ingesteld op 19 graden toch? Als de ruimtetemperatuur dan 18,5 gr is start de buitenunit en verwarmt het water met pakweg 25 gr volgens de weersafhankelijke regeling(als modulatie uit zou staan). Nu is er dus een halve graad afwijking tussen gevraagde en ingestelde kamertemperatuur op de ruimtethermostaat. Omdat modulatie bij jou aanstaat en de afwijking een halve graad is gaat hij die 25 gr aanvoertemp vh water(als modulatie uit stond) verhogen met 2 of 3 graden. Klopt tot dusver denk ik?
Nu gaat de ruimte opwarmen en de kamertemperatuur nadert z'n instelpunt van 19gr. De modulatie verlaagd de aanvoertemp vh water en probeert de kamertemp op 19gr te houden door de aanvoertemp te verhogen en te verlagen ifv de stooklijn en afwijking vd kamertemperatuur tov de gevraagde kamertempertuur.. klopt m'n verhaal?
Nu is m'n vraag en daarvoor heb ik tot dusver modulatie uit staan.. wanneer stopt het systeem want als modulatie uit staat wordt de pomp gestopt als de thermostaat 19,5gr meet.. Als modulatie aan staat draait het systeem dag en nacht meen ik? 🤔

• Edwin1976
Daar moet ik me even verdiepen, de installateur heeft dat ik ingesteld ik zit er niet zelf aan ivm met garantie en de oplevering, nu valt alles voor nog onder service vanuit de oplevering.
Punt allereerst is, wie is de baas.? Wat bedoel ik hiermee. Toen warmtepomp geinstalleerd werd had ik thermostaten vanuit de bouw gekregen, merkloze dingen en die stonden los. Los van de warmtepomp.
De warmtepomp ging dus vaak aan omdat hij zelf moest zien is er vraag, plus pomp wist niet hoeveel vraag en daarom ging die maar rennen. Vandaar verbruik was zeer hoog. Daarom heb ik nu beneden een daikin thermostaat gekregen en via de kruipruimte gaat de draad naar de binnenunit in de garage. warmtepomp is nu minder baas want de thermostaat bepaalt nu of die aangaat, thermostaat geeft nu temperatuur door aan de warmtepomp ik zie het ook in de app. Vraag is dus sluit iedere installateur ook een daikin thermostaat aan en hoe?
Extra pluspunt die ik ook kreeg was dat de koeling nu ook kan werken. want thermostaat moet dat wel ondersteunen zeker als deze de groepen in de vloerverwarming bestuurt.
Boven (slaapkamers) en op zolder heb ik geen daikin thermostaten dus warmtepomp heeft niet totale controle.
trigger werkt puur op beneden. Echter ik heb open verbinding met trap van beneden tot zolder.
Het is dus boven nooit kouder dan beneden warmte kan stijgt op. Mijn punt is nu precies wat jij schetst, de pomp stopt niet. Dit kaart ik ook aan bij installateur en hij weer bij daikin. Antwoord is leer effect. de warmtepomp moet ook leren hoeveel warmte hij kwijt kan en wat zijn stopt moment is. Dit moet ik dus nog verder testen en wellicht spelen met settings die jij noemt.
Mijn eigen logica zegt dit (gebaseerd op gezond boerenverstand) Als thermostaat de baas is met ga aan zou thermostaat ook moeten zeggen ga uit. Bij mij zijn de groepen beneden van de vloerverwarming altijd open. De thermostaat bestuurt ze niet. De installeteur is nog steeds bang dat pomp vermogen niet kwijt kan en nu draait hij bij altijd rustig. Zo rustig ik hoor het niet eens. Maar uitzetten deed ik nog handmatig en straks als stook seizoen begint doe ik dat niet en log ik voor de installateur wanneer die wel stopt. Ik heb ook boiler dus warmte kan ook daar nog in. Als boiler verder afkoelt omdat de vorige run misschien 24 uur geleden was dan is retour water dus kouder in begin, omdat het loopt via de boiler. Ik weet niet zeker wat er allemaal invloed heeft maar mijn logica zegt thermostaat moet de baas zijn en stop moment bepalen.

• olafmol
  • Nu online
Edwin1976 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:35:

Ah je bedoelt modulerend. Modulair is heel wat anders. Ik snapte er al niks van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-09 21:22
Yves1977 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:34:

Nu is m'n vraag en daarvoor heb ik tot dusver modulatie uit staan.. wanneer stopt het systeem want als modulatie uit staat wordt de pomp gestopt als de thermostaat 19,5gr meet.. Als modulatie aan staat draait het systeem dag en nacht meen ik? 🤔
Ik heb dezelfde ervaring. Ondanks bereiken van SP + 0,5 graden bleef de WP maar doorgaan. Daarom maar weer uitgezet. Overigens door Daikin bevestigd dat dit wel goed zou moeten werken en dat je hierdoor een stabielere temperatuurregeling zou krijgen met langere runs en dus ook nog eens energie besparing. Maar het werkt dus niet goed.

Op school (lang lang geleden :-)) veel gerekend met PID regelingen. Dit mis ik dus ook duidelijk bij de Altherma 3 . Hij gaat gewoon AAN tot SP + 0,5 gr en dan uit tot SP - 0,5 gr. Wordt niks geintegreerd en gedifferentieerd.
Daarom heb ik gevraagd om die 0,5 gr hysterese instelbaar te maken tot 0,1 gr, maar daar wil Daikin niet aan omdat "de WP dan te vaak en te snel aan/uit gaat". Flauwekul natuurlijk als je vloerverwarming hebt.

komende winter ga ik daarom proberen om op vertrekwater te regelen. Kijken hoe dat gaat en of ik een goede stooklijn kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Is daar een instelling voor? Om op vertrekwater te regelen? Die ben ik nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves1977
Jammer dat bij modulatie de pomp niet gestopt wordt door de thermostaat. (Setpunt +0,5gr) Maja das dus de hele opzet bij modulatie natuurlijk... Om die stabielere kamertemperatuur te krijgen (waar Daikin het over heeft )blijft het systeem gewoon doordraaien maar wordt de aanvoertemp verlaagd als het setpunt wordt bereikt .. en aanvoertemp nog verder verlaagd als het setpunt wordt overschreden... Enz enz.. dus door te spelen met die aanvoertemp wil men een stabiele kamertemp houden.. mooi systeem maar ik kan me moelijk voorstellen dat het zuiniger is dan gewoon te schakelen op het setpunt vd kamerthermostaat... Maar dan koelt alles weer een graad af en duurt het een hele tijd om het huis weer op te warmen... 🙄

Heeft iemand een idee hoeveel kWh jullie per dag verbruiken bij gewoon verwarmen op de kamerthermostaat (-0,5gr tot +0,5gr) en met de instelling modulatie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Timple schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:44:
Is daar een instelling voor? Om op vertrekwater te regelen? Die ben ik nog niet tegengekomen.
@Timple Ga hiervoor naar de Installateurs gebruikersprofiel en bij de zone instellingenen kun je kiezen bij Bedrijf voor "Vertrekwater". Op de kamerthermostaat kun je dan geen temperatuur SP meer ingeven maar alleen +/- graden van het vertrekwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Yves1977 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:04:
Jammer dat bij modulatie de pomp niet gestopt wordt door de thermostaat. (Setpunt +0,5gr) Maja das dus de hele opzet bij modulatie natuurlijk... Om die stabielere kamertemperatuur te krijgen (waar Daikin het over heeft )blijft het systeem gewoon doordraaien maar wordt de aanvoertemp verlaagd als het setpunt wordt bereikt .. en aanvoertemp nog verder verlaagd als het setpunt wordt overschreden... Enz enz.. dus door te spelen met die aanvoertemp wil men een stabiele kamertemp houden.. mooi systeem maar ik kan me moelijk voorstellen dat het zuiniger is dan gewoon te schakelen op het setpunt vd kamerthermostaat... Maar dan koelt alles weer een graad af en duurt het een hele tijd om het huis weer op te warmen... 🙄

Heeft iemand een idee hoeveel kWh jullie per dag verbruiken bij gewoon verwarmen op de kamerthermostaat (-0,5gr tot +0,5gr) en met de instelling modulatie aan?
Precies met bovenstaande heb ik met trial en error veel geprobeerd afgelopen eerste winter met de WP. handleidingen zijn ook niet duidelijk en onlangs via de mail van Daikin te horen gekregen dat die modulatie AAN zetten zou moeten werken.
Overigens, bij gewoon regelen op kamerthermostaat gaat het vertrekwater temperatuur ook omlaag als hij SP + 0,5 gr. gaat bereiken. Staat dus los van modulatie.

Ik heb geen verbruik bijgehouden bij de instelling modulatie AAN aangezien ik dat na 1 dag weer heb uitgezet. Echter als de WP maar aanblijft ook na bereiken SP+0,5 gr., dan blijft hij volgens mij dus volop stoken, verlaagt hij vertrekwatertemperatuur niet en zal dus ook niet zuinig zijn. Maar dat is mijn eigen conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Wie heeft een goede stooklijn voor een goed geïsoleerd huis en voor ons klimaat? Met name ben ik op zoek naar de ideale stooklijn voor vertrekwater regeling van de WP. (dus niet kamer thermostaat regeling)

bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

MajaMestreech schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:15:
[...]

@Timple Ga hiervoor naar de Installateurs gebruikersprofiel en bij de zone instellingenen kun je kiezen bij Bedrijf voor "Vertrekwater". Op de kamerthermostaat kun je dan geen temperatuur SP meer ingeven maar alleen +/- graden van het vertrekwater.
Ah sorry, ik dacht dat je het had over retourwater regeling. Verkeerd gelezen.

Ik las in het LG topic (dacht ik) dat iemand op retour temperatuur regelde. Maar die had ik dus nog niet gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartMe
BartMe schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:28:
Ik ben sinds deze week de eigenaar van een Daikin Altherma 3 met ingebouwd 230l vat. Ik ondervind enkele eigenaardigheden met het opwarmen van sanitair warm water. Hebben andere eigenaars gelijkaardige ervaringen?

- Timing desinfectie cyclus: de default setting is vrijdag om 1u 's nachts, dit heb ik aangepast naar vrijdag om 13u om de grootste kans te hebben om zonne-energie te gebruiken. Vrijdag werd geen cyclus uitgevoerd, maar ze werd wel gestart afgelopen zondagnacht om 2u. Zijn er nog mensen waar de ingestelde timing niet gerespecteerd wordt?

- Bij energieoverschot schakel ik de smartgridcontacten op "aanbevolen aan". Vervolgens zou hij warmte moeten bufferen in het sanitair warm watervat. Volgens de handleiding wordt het water opgewarmd tot de ingestelde maximale tanktemperatuur, maar dat gebeurde niet: het water werd opgewarmd tot 44°. Ik heb volgende waarden ingesteld: eco 40°, comfort 45°, maximum 48°.
Om op mezelf te antwoorden:
De eerste week had de warmtepomp een eigen willetje, de tweede week loopt alles volgens de instellingen. De desinfectie start op het ingestelde uur en warm water wordt opgewarmd tot de ingestelde maximale tanktemperatuur. Zoals eerder gezegd lag het mislukken van de desinfectierun aan de instelling van de BUH. Deze stond ingesteld op "beperkt", maar moest op "alleen SWW" (of "toegestaan") staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdw1234567
  • Laatst online: 26-03-2023
Vraagje, heeft iemand al de ideale stooklijn gevonden?
|Mijn binnenregeling verloopt via thermostaten die middels een Upunor de ruimtes controleerd en regelt , de Daiking levert de energie die nodig is.
Op Daikin kun je dan de vloer temp of aanvoer water temp instellen afhankelijk van de buitentemp, bv 38 graden bij 5 graden en lager buiten en dan bij 15 buiten buiten en hoger nog maar bv 32 graden.
Wanneer je de systeem temp of aanvoer temp veel te hoog instelt dan is er ook minder COP, bij te laag gaat het niet warm genoeg worden.
Dus welke delta T tussen binnen en buiten temp is ideaal ( natuurlijk afhankelijk van Isolatie en vloer opp.
Ben eens benieuwd.
Groet G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 23:45

KrL

Foto foto..

Ik zag dat de Daikin EJHA-AV3 (4kW hybride) op dit moment leverbaar is via de groothandel voor een prijs nagenoeg gelijk aan de subsidie (zelfs iets goedkoper). Dit lijkt een goede mogelijkheid om nog voor de winter een warmtepomp draaiend te kunnen hebben, de diverse all-electric modellen zijn voorlopig niet leverbaar.

Ons huis is goed geïsoleerd en we verwarmen geheel met lage temperatuur, gasverbruik voor alleen verwarmen is ca 800m3 (voor SWW zoeken we een andere oplossing zoals een warmtepompboiler). Volgens de koevlaas2 methode komen we hiermee op een benodigd vermogen van 4kW (3,9) en de Daikin heeft een nominale verwarmingscapaciteit van 4.5kW (https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ejha-av3.table.html), deze zou het dus op wellicht de koudste dagen na zelfstandig moeten redden. Voor die koudste dagen willen we een houtkachel aanschaffen en daarnaast willen we in de nabije toekomst in elke ruimte airco die ook kan verwarmen.

Heeft iemand ervaring met deze warmtepomp als standalone? Ik kom nergens in de documentatie/online iets tegen over all-electric ready, hij wordt met een niet-intergas ketel parallel geïnstalleerd (dus óf de Daikin verwarmt óf de CV) en voor zover ik kan vinden krijgt hij geen feedback van de ketel: het zou dus een kwestie zijn van de limiet zo instellen dat hij nooit overschakelt naar CV. Voorlopig zou hij overigens nog naast onze CV kunnen blijven draaien maar als blijkt dat die nooit aanslaat willen we de gasaansluiting laten verwijderen, scheelt weer vastrecht.

Zie ik iets over het hoofd en/of zijn er redenen te verzinnen om dit niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Bij een all-in-one zitten de aansluitingen aan de bovenkant.

Hoe zit het dan met een thermosiphon effect?

Vroeg me dat eigenlijk af hoe dat voorkomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Een geïnteresseerde had een opmerking dat ik het expansievat vergeten was.

Nu staat er in de daikin dat er een intern expansievat aanwezig is: https://www.daikin.ro/con...tion%20manual_English.pdf (ebla09dv3).

Helaas zonder verdere specificaties. Weet iemand misschien hoe groot deze is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:31
KrL schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:26:
Ik zag dat de Daikin EJHA-AV3 (4kW hybride) op dit moment leverbaar is via de groothandel voor een prijs nagenoeg gelijk aan de subsidie (zelfs iets goedkoper). Dit lijkt een goede mogelijkheid om nog voor de winter een warmtepomp draaiend te kunnen hebben, de diverse all-electric modellen zijn voorlopig niet leverbaar.

Ons huis is goed geïsoleerd en we verwarmen geheel met lage temperatuur, gasverbruik voor alleen verwarmen is ca 800m3 (voor SWW zoeken we een andere oplossing zoals een warmtepompboiler). Volgens de koevlaas2 methode komen we hiermee op een benodigd vermogen van 4kW (3,9) en de Daikin heeft een nominale verwarmingscapaciteit van 4.5kW (https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ejha-av3.table.html), deze zou het dus op wellicht de koudste dagen na zelfstandig moeten redden. Voor die koudste dagen willen we een houtkachel aanschaffen en daarnaast willen we in de nabije toekomst in elke ruimte airco die ook kan verwarmen.

Heeft iemand ervaring met deze warmtepomp als standalone? Ik kom nergens in de documentatie/online iets tegen over all-electric ready, hij wordt met een niet-intergas ketel parallel geïnstalleerd (dus óf de Daikin verwarmt óf de CV) en voor zover ik kan vinden krijgt hij geen feedback van de ketel: het zou dus een kwestie zijn van de limiet zo instellen dat hij nooit overschakelt naar CV. Voorlopig zou hij overigens nog naast onze CV kunnen blijven draaien maar als blijkt dat die nooit aanslaat willen we de gasaansluiting laten verwijderen, scheelt weer vastrecht.

Zie ik iets over het hoofd en/of zijn er redenen te verzinnen om dit niet te doen?
Waar heb jij deze gevonden als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:04
Vandaag de Daikin geïnstalleerd gekregen. EHBX08EF6V, wandmodel met 300L boilervat.
Netjes op tijd, want de gasgestookte C.V. ketel begon kuren te krijgen na 16 jaar trouwe dienst. regelmatig koudwater tijdens douchen.

Nu aan het proberen het huis te koelen.

ervaring tot nu toe (draait net 3 uurtjes):
300L water verwarmen tot 48oC kostte 4kWh.
buitenunit was daarbij erg stil

De app heeft best wat vertraging met starten en stoppen van de WP.

Binnenkort eens ESPAltherma koppelen aan de unit.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 23:45

KrL

Foto foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Laatst online: 11:31
Mijn ouders wonen in een jaren 60 hoekwoning van zo'n 120m2 woonoppervlak. Een deel is in 2008 aangebouwd en voorzien van goede isolatiewaardes. Het oude deel is voorzien van matige dakisolatie, thermopane glas, geen spouwmuurisolatie en geen vloerisolatie.

Voor twee jaar geleden was hun energierekening maandelijks 170 euro, afgelopen jaar 300 euro en nu gaat hun voorschat naar 710 euro!!!!. Dit is echt niet te doen voor mensen die net met pensioen zijn en geen recht hebben op energietoeslag. We/zij hebben gister dus besloten om direct flink aan de slag te gaan met verduurzamen. Ze hebben de hypotheekadviseur gesproken en er is meer dan voldoende ruimte om hiervoor een extra hypotheek op te nemen. Wat gaan ze doen:

- Er passen 10 zonnepanelen op het dak. Deze willen ze ook alle 10 laten leggen
- Spouwmuur van de "oude" woning laten isoleren
- Vloer van de "oude" woning laten isoleren
- Bestaande (matige) dakisolatie zelf verwijderen en zo dik mogelijke PIR platen aanbrengen

Echter nu is de grote vraag wat ze met de CV ketel gaan doen. Deze is 14 jaar oud en binnenkort toe aan een vervanging. Ik heb voor hun contact gezocht met een installateur. Echter die geeft aan dat een hybride systeem zonder vloerverwarming op de begane grond erg lastig wordt. Vloerverwarming aanbrengen op de begane grond is een optie maar wel echt direct een hele grote operatie. Dit doen ze liever niet. De installateur is een bekende van mij en ik ken hem als iemand die heel erg voor zekerheid kiest in de dingen die hij doet in zijn werk. Dat is natuurlijk goed echter vraag ik mij af of hij in deze casus niet voor teveel zekerheid kiest. Is het voor de werkzaamheid en de zuinigheid van zo'n hybride ketel echt nodig dat er vloerverwarming aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
  • Laatst online: 28-08 22:09
@Sunri5e Je ouders zouden ook een all electric H HT kunnen nemen. ik heb een 14KW in bestelling(april 2022) staan die binnen 3 weken geplaatst wordt. dan zouden ze de oude radiatoren kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cklein
  • Laatst online: 25-09-2022
Heeft iemand ervaring met geluidgedemt kast van solflex 14db geluidvermindering voor waterpomp daisin erga 6kw voor apartement plaatsing om onder de 40 db s,nachts en 45db overdag te blijven

[ Voor 27% gewijzigd door cklein op 24-08-2022 22:00 . Reden: geluidoverlast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin1976
ik heb de geluidsdempende kast van daikin. Die heeft ook als voordeel speciaal ontworpen voor daikin dus geen negatief effect op warmtepomp. Ik moet mijn oor bij kast houden anders hoor ik de buitenunit niet. 14 db lijkt me wel heel erg veel. Als ik me niet vergis is 45 decibel twee zo hard als 42 decibel. Maar veel hangt af hoe gebruik je pomp op vol vermogen maakt ie wel herrie.

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-09 22:32
hebikniet schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:13:
@Sunri5e Je ouders zouden ook een all electric H HT kunnen nemen. ik heb een 14KW in bestelling(april 2022) staan die binnen 3 weken geplaatst wordt. dan zouden ze de oude radiatoren kunnen gebruiken.
Mag ik vragen wat je er ongeveer voor moet betalen?
Ik heb een offerte gehad voor dat model, maar dat viel me nogal tegen. De binnen- en buitenunit waren €9500 en er werd €5500 installatiekosten gerekend, terwijl ze alleen maar met de leidingen door de muur moeten. Het totaal komt uiteindelijk op bijna 16k, dit leek me nogal overdreven, iemand hier een idee of dit redelijk/marktconform is?

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

• hebikniet
  • Laatst online: 28-08 22:09
leonardvg schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 06:47:
[...]

Ik heb een offerte gehad voor dat model, maar dat viel me nogal tegen. De binnen- en buitenunit waren €9500 en er werd €5500 installatiekosten gerekend, terwijl ze alleen maar met de leidingen door de muur moeten. Het totaal komt uiteindelijk op bijna 16k, dit leek me nogal overdreven, iemand hier een idee of dit redelijk/marktconform is?
Ik moet 15k betalen. maar er komt nog een boel extra materiaal bij kijken geloof ik

• olafmol
  • Nu online
[...]

ja, 15-20k is momenteel marktconform (ex subsidies, dat dan weer wel ;P )

• Rainesh
Edwin1976 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:59:
ik heb de geluidsdempende kast van daikin. Die heeft ook als voordeel speciaal ontworpen voor daikin dus geen negatief effect op warmtepomp. Ik moet mijn oor bij kast houden anders hoor ik de buitenunit niet. 14 db lijkt me wel heel erg veel. Als ik me niet vergis is 45 decibel twee zo hard als 42 decibel. Maar veel hangt af hoe gebruik je pomp op vol vermogen maakt ie wel herrie.
Ik heb ook de geluidsdempende kast van Daikin erbij genomen, ben wel benieuwd hoe groot het is. Komt namelijk op mijn uitbouw te staan.

• blinded
hebikniet schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:29:
[...]

Ik moet 15k betalen. maar er komt nog een boel extra materiaal bij kijken geloof ik
ik zit aan 16k incl btw voor de altherma HT en de alles in één binnen unit. (België)
Dat is voor de EPRA16DAV37 die blijkbaar zo goed als gelijk is aan de EPRA18DAV37.

• MajaMestreech
Edwin1976 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:59:
Beste @Edwin1976 , waar heb je die kast gekocht en wat kost deze? Verder de vraag of zo'n kast een positief effect heeft op de COP. Immers, indien deze kou kan tegenhouden van de buitenunit (die van ons staat 2 hoog op het platte dak en en daarmee behoorlijk open aan weersinvloeden), dan hoeft de SP minder hard te werken.

Bedankt.

• Edwin1976
zeg maar 2500 euro maar dat was ook in elkaar zetten en plaatsen. Dat was best een klusje. ik heb omkasting voor twee redenen genomen.
Allereerst, warmtepomp buitenunit staat op terras tussen garage en huis waar ik precies stukje muur. Dus ruim op afstand van buren maar ik heb nu een beter aanzicht als ik in veranda zit. Ten tweede dempt het geluid maar ik heb hem vanaf de start dus ik weet niet exact hoe het zonder klinkt. Als extra effect denk nu zonder dat ik hard bewijs heb dat pomp minder last heeft van wind en regen dus wellicht langer meegaat. Wellicht in de winter bij sneeuw werkt die ook beter want kast beschermd unit. Dus defrosting werkt efficienter. Cop blijft gelijk denk ik gelijk niet dat het echt beter of slechter wordt. Het gaat erom dat je een goede omkasting neemt. Beste is meteen van de start want kast vraagt ruimte. Achteraf kun je unit niet meer verschuiven. Kijk daar goed na.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-09 22:32
Bedankt voor de reacties mbt de prijsindicatie voor HT.
Edwin1976 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:16:
zeg maar 2500 euro maar dat was ook in elkaar zetten en plaatsen. Dat was best een klusje. ik heb omkasting voor twee redenen genomen.
Allereerst, warmtepomp buitenunit staat op terras tussen garage en huis waar ik precies stukje muur. Dus ruim op afstand van buren maar ik heb nu een beter aanzicht als ik in veranda zit. Ten tweede dempt het geluid maar ik heb hem vanaf de start dus ik weet niet exact hoe het zonder klinkt. Als extra effect denk nu zonder dat ik hard bewijs heb dat pomp minder last heeft van wind en regen dus wellicht langer meegaat. Wellicht in de winter bij sneeuw werkt die ook beter want kast beschermd unit. Dus defrosting werkt efficienter. Cop blijft gelijk denk ik gelijk niet dat het echt beter of slechter wordt. Het gaat erom dat je een goede omkasting neemt. Beste is meteen van de start want kast vraagt ruimte. Achteraf kun je unit niet meer verschuiven. Kijk daar goed na.

.
Het is belangrijk dat er genoeg lucht door de unit blijft gaan, de luchtstroom moet dus zo min mogelijk verstoort worden. Betere bescherming tegen extreme weersinvloeden is inderdaad een bijkomend voordeel en voor de defrost is het wellicht ook gunstig, maar je moet zo'n ding vooral nemen voor de geluidsreductie. Je COP zal misschien ietsje zakken omdat de fan iets harder moet werken, maar dit zal verwaarloosbaar zijn. De afweging is of de geluidsreductie je het geld waard is.

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Edwin1976 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:16:

.
Pardon my french, maar je doet hier de ene na de andere aanname toch? De enige manier om te weten is om te meten zonder kast, en dan te zien wat de verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Ik geloof dat zo een kast geluid kan dempen.
Ik zie niet in hoe dit de efficiëntie zou verbeteren. De lucht die in je pomp gaat blijft dezelfde temperatuur met of zonder kap lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

Verder zoeken. Heb hier een opgave van 12 mille voor Mitsu Ecodan met echt veel werk eraan. Installateur heeft alleen pas volgend voorjaar tijd. Tevens heb ik voor 12 mille een opgave met Ferroli, maar dat merk vertrouw ik niet echt. Ik ga nu in overleg met Climasense voor Daikin. Die hebben ook 3 jaar geleden mijn L/L gedaan.

Veel installateurs maken gretig gebruik van de hype en angst van mensen om de hoge energieprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Sunri5e schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:41:
Mijn ouders wonen in een jaren 60 hoekwoning van zo'n 120m2 woonoppervlak. Een deel is in 2008 aangebouwd en voorzien van goede isolatiewaardes. Het oude deel is voorzien van matige dakisolatie, thermopane glas, geen spouwmuurisolatie en geen vloerisolatie.

Voor twee jaar geleden was hun energierekening maandelijks 170 euro, afgelopen jaar 300 euro en nu gaat hun voorschat naar 710 euro!!!!. Dit is echt niet te doen voor mensen die net met pensioen zijn en geen recht hebben op energietoeslag. We/zij hebben gister dus besloten om direct flink aan de slag te gaan met verduurzamen. Ze hebben de hypotheekadviseur gesproken en er is meer dan voldoende ruimte om hiervoor een extra hypotheek op te nemen. Wat gaan ze doen:

- Er passen 10 zonnepanelen op het dak. Deze willen ze ook alle 10 laten leggen
- Spouwmuur van de "oude" woning laten isoleren
- Vloer van de "oude" woning laten isoleren
- Bestaande (matige) dakisolatie zelf verwijderen en zo dik mogelijke PIR platen aanbrengen

Echter nu is de grote vraag wat ze met de CV ketel gaan doen. Deze is 14 jaar oud en binnenkort toe aan een vervanging. Ik heb voor hun contact gezocht met een installateur. Echter die geeft aan dat een hybride systeem zonder vloerverwarming op de begane grond erg lastig wordt. Vloerverwarming aanbrengen op de begane grond is een optie maar wel echt direct een hele grote operatie. Dit doen ze liever niet. De installateur is een bekende van mij en ik ken hem als iemand die heel erg voor zekerheid kiest in de dingen die hij doet in zijn werk. Dat is natuurlijk goed echter vraag ik mij af of hij in deze casus niet voor teveel zekerheid kiest. Is het voor de werkzaamheid en de zuinigheid van zo'n hybride ketel echt nodig dat er vloerverwarming aanwezig is?
Nee. Ik kan zelfs all electric met gewoon radiatoren met een 7 of 8 kW. Lees je even hier in: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Hybride is last resort vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:54
Ik volg dit topic al enige tijd met veel interesse en zit op de route om een 8kW variant met losse RVS boiler aan te schaffen. Nu heb ik me de laatste tijd in allerlei Daikin documenten ingelezen. Maar een minimum modulerend vermogen kan ik echt nergens vinden. Ook het vermogen bij -7 is (door mij) niet te vinden. Iemand in het bezit van deze informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:55
Bij deze meld ik mij ook aan in dit topic.
Vandaag is mijn EHBH08EF6V (wandmodel met 2kw backup heater) icm ERGA08EAV en een Daikin 300l warmwatertank eindelijk geïnstalleerd maar nog niet werkend.

Inmiddels ziiten we al 3 dagen zonder warmwater .

De installateur kreeg het niet voor elkaar om het systeem in bedrijf te stellen. Bij het inschakelen krijgen we direct een foutmelding “U8-03” geen communicatie met kamerthermostaat. Mijn Madoka thermostaat gaat gewoon niet aan. Als ik mijn oude honeywell (gewoon zo’n simpel draai thermostaat) aansluit gaat ie wel aan maar blijft de foutmelding op de binnenunit staan.

Wat gaat er fout???

De installateur heeft het opgegeven en verwijst mij naar Daikin. Hij zegt dat alles aangesloten is volgens het schema en zegt dat Daikin maar een storingsmonteur moet sturen. Maar Daikin zegt weer dat ik bij mijn installateur moet zijn. Oftwel van het kastje naar de muur…

[ Voor 0% gewijzigd door Barse87 op 27-08-2022 22:39 . Reden: Spelfout ]

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boaty
Barse87 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:39:
Vandaag is mijn EHBH08EF6V (wandmodel met 2kw backup heater) icm ERGA08EAV en een Daikin 300l warmwatertank eindelijk geïnstalleerd maar nog niet werkend.

De installateur kreeg het niet voor elkaar om het systeem in bedrijf te stellen. Bij het inschakelen krijgen we direct een foutmelding “U8-03” geen communicatie met kamerthermostaat. Mijn Madoka thermostaat gaat gewoon niet aan. Als ik mijn oude honeywell (gewoon zo’n simpel draai thermostaat) aansluit gaat ie wel aan maar blijft de foutmelding op de binnenunit staan.

Wat gaat er fout???

De installateur heeft het opgegeven en verwijst mij naar Daikin. Hij zegt dat alles aangesloten is volgens het schema en zegt dat Daikin maar een storingsmonteur moet sturen. Maar Daikin zegt weer dat ik bij mijn installateur moet zijn. Oftwel van het kastje naar de muur…
Ik zou dat niet pikken. Ten eerste weigert Daikin altijd met eind klanten te praten. Ze praten alleen met hun installateurs. Bovendien heb jij wettelijk gezien ook niets met Daikin te maken. Je hebt een overeenkomst met de installateur. Als hij er niet uitkomt met de installatie zou hij ervoor moeten zorgen dat Daikin langskomt als hij dat nodig vind. Hij kan dat niet op jou afschuiven. Ik zou me er niet tussen laten schuiven als ik jou was.

[ Voor 4% gewijzigd door boaty op 28-08-2022 00:19 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin1976
Als Daikin langskomt op jouw initiatie dan kost dat jouw flink geldt, Je stelt je hebt de warmtepomp net dus je zit nu aan het begin van de wettelijke garantie. Dat moet minimaal 1 jaar zijn.
De installateur moet dat regelen en daikin verhaalt zijn kosten maar op de installateur.
De mijne is ook aantal keer terug geweest maar dat was keurig netjes garantie.
ik had een soortgelijk issue, mijn standaard thermostaten vanuit de bouw ondersteunde geen koeling.
Dus ik kreeg de upgrade versie, maar no way 4 thermostaten had monteur bij zich, niets werkte.
Toen kreeg ik een madoka en die werkte perfect. Is de thermostaat wel rechtstreeks op pomp aangesloten? En zitten de elektra kabels wel goed bij de vloerverwarming. Ik neem aan dat je vloerverwarming hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
thoomie schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:24:
[…]
Nu heb ik me de laatste tijd in allerlei Daikin documenten ingelezen. Maar een minimum modulerend vermogen kan ik echt nergens vinden. Ook het vermogen bij -7 is (door mij) niet te vinden. Iemand in het bezit van deze informatie?
Dit staat in het “Technical Data Book” dat je installateur kan opvragen bij Daikin. Het is eigenlijk schandalig dat deze data niet makkelijker te vinden is. Dit is namelijk cruciaal voor de keuze van de juiste warmtepomp. Het is voor mij een reden om niet voor Daikin te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:44
RichieB schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:11:
[...]

Dit staat in het “Technical Data Book” dat je installateur kan opvragen bij Daikin. Het is eigenlijk schandalig dat deze data niet makkelijker te vinden is. Dit is namelijk cruciaal voor de keuze van de juiste warmtepomp. Het is voor mij een reden om niet voor Daikin te gaan.
Vertrouw je de cijfers dan niet ? Omdat ze alleen in documentatie staan die niet direct beschikbaar is ? En voor welk merk ga je nu ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derubenstavast
Barse87 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:39:

Wat gaat er fout???

Jammer dat de installateur zich er zo makkelijk vanaf wil maken. Ik hoop dat je nog een “druk” middel achter de hand hebt waarop je hem financieel kan prikkelen. Maar om even terug te gaan naar het probleem, al eens geprobeerd om de thermostaat direct bij de WP aan te sluiten ? Zo elimineer je in iedere geval de tussenliggende kabel. Bij c-05 kan je ook nog het type thermostaat aangeven. Wat ik wel veel tussen de regels doorlees hier op het forum is dat er veel getweakt en getuned word om een optimale afstelling te genereren, hoop dat je daar ook de ondersteuning van je installateur van kan verwachten. Zoals hierboven beschreven zou ik proberen om toch een druk middel achter de hand te houden. Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
CornermanNL schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:19:
[...]
Vertrouw je de cijfers dan niet ? Omdat ze alleen in documentatie staan die niet direct beschikbaar is ?
Ik ben begonnen met het oriënteren op een Daikin EBVH11S23D6V+ERLA11DW1 of ERLA16DW1 maar de benodigde informatie (en het Technical Data Book) kan ik nergens vinden. Dus dan is het vrij onmogelijk de juiste keus te maken.
En voor welk merk ga je nu ?
Ik ben aan het kijken naar een Panasonic WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:44
RichieB schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:26:
[...]

Ik ben begonnen met het oriënteren op een Daikin EBVH11S23D6V+ERLA11DW1 of ERLA16DW1 maar de benodigde informatie (en het Technical Data Book) kan ik nergens vinden. Dus dan is het vrij onmogelijk de juiste keus te maken.

[...]

Ik ben aan het kijken naar een Panasonic WP.
Ja dat maakt het onoverzichtelijk, ik dacht dat je de informatie inmiddels wel boven tafel had.

Ben benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt , succes met uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
Op welke ingangen op de binnenunit is bij jullie de kamerthermostaat aangesloten?

Bij mij nu bij XM2 op ingang 30 en 35. Maar de installateur heeft ook al 30 en 34 of 34 en 35 geprobeerd.

Ik ga inderdaad eens proberen om de thermostaat rechtstreeks op de binnenunit aan te sluiten.
Maakt het überhaupt uit wat voor een thermostaat je aansluit? Mocht het toch aan mijn Madoka liggen, kan ik dan evt mijn oude eenvoudige honeywell draaithermostaat kunnen aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Barse87 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:49:
Op welke ingangen op de binnenunit is bij jullie de kamerthermostaat aangesloten?

Bij mij nu bij XM2 op ingang 30 en 35. Maar de installateur heeft ook al 30 en 34 of 34 en 35 geprobeerd.

Ik ga inderdaad eens proberen om de thermostaat rechtstreeks op de binnenunit aan te sluiten.
Maakt het überhaupt uit wat voor een thermostaat je aansluit? Mocht het toch aan mijn Madoka liggen, kan ik dan evt mijn oude eenvoudige honeywell draaithermostaat kunnen aansluiten?
Wat is het type nummer van je madoka? En is die voor een airco of wp?

Bij mij zit die gewoon op de P1 P2 aansluiting

[ Voor 3% gewijzigd door Timple op 28-08-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartMe
Barse87 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:49:

Dit is volgens mij niet correct, de 30/34 en 30/35 aansluitingen zijn voor aan/uit (relais) thermostaten (in de handleiding "kamerthermostaat"). De Madoka is "slimmer" wordt in de handleiding "interface voor menselijk comfort" genoemd en heeft andere aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:54
T.a.v. specificaties is dit nog steeds niet helemaal wat ik zoek, maar het geeft wel iets meer info, ook t.a.v. geluidsproductie e.d.
https://daikintechnicaldatahub.eu/en-GB

Edit: het blijkt dat je wel wat informatie kan afleiden zodra je de gewenste binnen / buiten unit combo hebt geselecteerd. Dan kan je bij 'combination specific' info zien wat de geleverde capaciteit is bij een gegeven water en omgevingstemperatuur.

[ Voor 41% gewijzigd door thoomie op 28-08-2022 15:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barse87
BartMe schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:54:
[...]

Dit is volgens mij niet correct, de 30/34 en 30/35 aansluitingen zijn voor aan/uit (relais) thermostaten (in de handleiding "kamerthermostaat"). De Madoka is "slimmer" wordt in de handleiding "interface voor menselijk comfort" genoemd en heeft andere aansluitingen.
Klopt, ik heb het nu geprobeerd op de aansluiting X5M op nr 11 en 12 en dat werkt!

[ Voor 16% gewijzigd door Barse87 op 28-08-2022 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boaty
Het is wel niet het technische databook voor alle Daikin units, maar in een ander topic heb ik al eens een link van de 4-8 kW range geplaatst: zie hieronder. Op deze manier ook via dit topic vindbaar:
boaty schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:19:
Verder heb ik nog wat extra interressante informatie gekregen, zie volgende link:
https://www.kupklimatyzat..._Data%20books_English.pdf
Met name pagina 54 tot 57 zijn interressant. Hier zie je de vermogensprestatiegrafieken, en de COP's bij verschillende buitentemperaturen die ik nog niet ergens anders gevonden had.

[ Voor 21% gewijzigd door boaty op 28-08-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 23:34
Pfffff, het binnendeel (EHVH08S18E6V) wordt wellicht pas januari 2023 geleverd :-(

Hebben meer mensen zulke levertijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
BanRay schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:15:
Pfffff, het binnendeel (EHVH08S18E6V) wordt wellicht pas januari 2023 geleverd :-(

Hebben meer mensen zulke levertijden?
Ja, de hele wereld ongeveer (sorry, beetje flauw, maar problemen met levertijden zijn algemeen bekend toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 23:34
olafmol schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Ja, de hele wereld ongeveer (sorry, beetje flauw, maar problemen met levertijden zijn algemeen bekend toch?)
Dat is inderdaad een beetje flauw :) Ik had al een vertraging gemeld gekregen (Q3 2022), maar dat het nu Q1 2023 wordt viel me wel erg tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Ik heb ook een bevestiging gekregen dat het Q1 2023 wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonny2x4
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:22
Ik zou er blij mee zijn, want hier is de verwachting (met geluk) eind zomer 2023 😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Rainesh schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:31:
Ik heb ook een bevestiging gekregen dat het Q1 2023 wordt
Wanneer heb je besteld? Ik begin mei, en werd half jaar levertjes verwacht. Ik hoop voor het einde van het jaar (en dus nieuwe gas tarieven) hem te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
danny.s schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:14:
[...]

Wanneer heb je besteld? Ik begin mei, en werd half jaar levertjes verwacht. Ik hoop voor het einde van het jaar (en dus nieuwe gas tarieven) hem te hebben.
1,5week geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
danny.s schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:14:
[...]

Ik heb hem in april besteld (of nja opdracht gegeven) en mijne komt 4 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martienvdm
  • Laatst online: 27-06-2023
Ik heb sinds mei ongeveer ook een Daikin warmtepomp. Het betreft de combi ERGA06EAV3H met EHVX08S23EJ6V. Na installatie door de installateur is deze nog gecontroleerd door iemand van Daikin zelf. Het zou dus allemaal goed moeten staan...

Net als anderen heb ik in het begin ook wat problemen gehad met de legionella run. De problemen loste zich om een of andere reden vanzelf op.

Waar ik nu na 3 maanden draaien mijn bedenkingen over heb is dat de BUH wel erg veel uren draait. Je kunt de werkuren prima aflezen in het systeem.

Hoe zien die uren er uit:

Compressor:
- Vloerverwarming: 0u
- Vloerkoeling: 337
- Warmwatertank: 61

BUH:
Vloerverwarming: 5 uur
Warmwatertank: 45

Als ik naar het energieverbruik kijk voor SWW is dit als volgt:
juni: 80kWh
juli: 67 kWh
Aug: 51 kWh

Sowieso gek toch dat de BUH die paar uurtjes dat ik na installatie de vloerverwarming aan heb gehad dat voor zijn rekening neemt?

Hoe ziet dit er bij jullie uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Martienvdm schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:29:
Ik heb sinds mei ongeveer ook een Daikin warmtepomp. Het betreft de combi ERGA06EAV3H met EHVX08S23EJ6V. Na installatie door de installateur is deze nog gecontroleerd door iemand van Daikin zelf. Het zou dus allemaal goed moeten staan...

Net als anderen heb ik in het begin ook wat problemen gehad met de legionella run. De problemen loste zich om een of andere reden vanzelf op.

Waar ik nu na 3 maanden draaien mijn bedenkingen over heb is dat de BUH wel erg veel uren draait. Je kunt de werkuren prima aflezen in het systeem.

Hoe zien die uren er uit:

Compressor:
- Vloerverwarming: 0u
- Vloerkoeling: 337
- Warmwatertank: 61

BUH:
Vloerverwarming: 5 uur
Warmwatertank: 45

Als ik naar het energieverbruik kijk voor SWW is dit als volgt:
juni: 80kWh
juli: 67 kWh
Aug: 51 kWh

Sowieso gek toch dat de BUH die paar uurtjes dat ik na installatie de vloerverwarming aan heb gehad dat voor zijn rekening neemt?

Hoe ziet dit er bij jullie uit?
Gedurende de tijd dat de vloerverwarming aan was (in juni, juli of augustus??) , wat was toen de temperatuur van de buitenunit? Diverse topics beschrijven het uitschakelen van de compressor bij een te hoge temperatuur van de buitenunit (ik meen hoger dan 35 graden wat je al snel bereikt indien die in de zon staat) en als er dan toch warmtevraag is dan gaat de backupheater aan voor de verwarming en de booster aan voor het warme water. Bij mij ook een paar keer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:14
Hallo,

Daikin installateur bezorgde mij onderstaande gegevens van de berekening voor een warmtepomp met sww. Ziet dat er een beejte goed uit qua verbruik?

EHVH08S23E6V 1 Binnen
ERGA08EV 1 Buiten

Vereiste verwarmingscapaciteit Min. omgevingstemp. (-8.4 °C): 6.10 kW (6105 W)
Bereik temperatuur uittredend water verwarmen 35 °C - 50 °C
% gedekt door warmtepomp 100.0 %
% gedekt door BUH
0.0 %
0 W
Verwarmingscapaciteit van de warmtepomp Min. omgevingstemp. (-8.4 °C): 6.9 kW (6900 W)
Capaciteit backupverwarming 6 kW
Reservecapaciteit voor verwarming, inclusief BUH 6.32 kW
Energieverbruik ruimteverwarming 3376.8 kWh
Jaarlijkse thermische energie voor ruimteverwarming 10028.3 kWh
Tankcapaciteit 230 L
Energieverbruik SWW* 428.7 kWh
Jaarlijkse thermische energie voor SWW 766.5 kWh
Seizoensrendement van de warmtepomp 2.97
CO2-uitstoot verwarmen 828.7 Kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
boaty schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:31:
Het is wel niet het technische databook voor alle Daikin units, maar in een ander topic heb ik al eens een link van de 4-8 kW range geplaatst: zie hieronder. Op deze manier ook via dit topic vindbaar:

[...]
Ik heb ondertussen ook de performance grafieken voor de grotere vermogen warmte pompen gevonden. Te vinden via deze link. Hierin zijn ook de vermogens bij -7 graden (en zelfs nog lager) buitentemperatuur en bij verschillende aanvoer water temperaturen te zien:

https://www.airabela.si/i...books_eeden21_english.pdf

Zie met name pagina 12 en 13.

[ Voor 3% gewijzigd door boaty op 31-08-2022 22:36 ]

• Martienvdm
  • Laatst online: 27-06-2023
MajaMestreech schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:50:
[...]

Gedurende de tijd dat de vloerverwarming aan was (in juni, juli of augustus??) , wat was toen de temperatuur van de buitenunit? Diverse topics beschrijven het uitschakelen van de compressor bij een te hoge temperatuur van de buitenunit (ik meen hoger dan 35 graden wat je al snel bereikt indien die in de zon staat) en als er dan toch warmtevraag is dan gaat de backupheater aan voor de verwarming en de booster aan voor het warme water. Bij mij ook een paar keer gezien.
Bij mij staat de buitenunit aan de oostkant van het huis. Het is per dag max 2u dat de temp sensor in de volle zon hangt en dat dan de temp zo oploopt. Ik kan me dus niet voorstellen dat in bijna 50% van de uren de buitentunit te warm was.
Ik ga het in ieder geval vanaf nu nauwkeuriger monitoren.
Pagina: 1 ... 5 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma