@
Edwin1976 Bedankt om je ervaring met ons te delen 👍🏻
Wij hebben sinds mei thuis ook een daikin altherma 3 met 230l SWW-tank geïnstalleerd.
De 8kW versie met vloermodel , wel de versie die enkel kan verwarmen ,niet koelen.
ERGA08EV - EHVH8S23E6V.
Omdat we in de maanden mei , juni , juli en augustus logischerwijs geen verwarming nodig hadden , hebben we enkel de SWW-tank laten opwarmen. Functie warmhouden met setpunt op 45gr , hysterese 5gr. Legionella run 1x / week op vrijdagmiddag.
Voor het SWW alleen verbruiken we een 30 kWh/maand of 1kWh per dag wat overeenkomt met jouw verbruik.
Tot dusver heel tevreden over de warmwaterproductie, een klein half uurtje draait hij om een 6gr bij te warmen. (bij 20-25gr buiten dus)
Als we vanaf September gaan verwarmen ben ik benieuwd naar de prestaties en verbruiken..
We hebben overal vloerverwarming (11 kringen) en de aanvoertemp vh water wordt geregeld met de stooklijn (28gr aanvoertemp bij 15gr buiten , 40gr aanvoertemp bij -10gr buiten)
In de living hangt een madoka thermostaat en deze staat ingesteld op 21gr --> Als ik correct geïnformeerd ben heeft deze een hysterese van 0.5gr en gaat deze de ruimtetemperatuur regelen tussen 20,5gr en 21,5gr.
Delta T instelling: 5gr.
Modulatie staat uit , de regeling vh aanvoerwater wordt dus bepaald door de buitenvoeler en stooklijn, de ruimtethermostaat schakelt dan de warmtepomp uit als het setpunt bereikt is.
ik wil aan de experts hier vragen of het daadwerkelijk beter is om modulatie toch in te stellen maar hoe gedraagt de warmtepomp zich dan? Als de temperatuur in de kamer bereikt is, blijft de pomp gewoon draaien en wordt de aanvoertemp vh water verlaagd meen ik?
We hebben geen buffervat voor de vloerverwarming.. ik vraag me af of dit een meerwaarde is?
Omdat vloerverwarming een trage regeling is en je je warmte goed kwijt kan in de vloer zou dit niet nodig zijn werd me verteld? Of toch best altijd een buffervat voorzien voor mooie lange runs en minder start/stops?
In het verwarmingsprogamma staat nachtverlaging ingesteld op 20gr tussen 21u en 5u.
Hebben jullie ook nachtverlaging ingesteld of houden jullie het huis altijd op constante temp?